Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 138 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.341 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
J.E. Weinor schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Wat mankeert er aan de lasklemmen bij Ali gebruik ze zelf ook geen verschil en de kwaliteit is vergelijkbaar met de klemmen zoals mijn afbeeldingen die verkrijgbaar zijn in Nederland, alleen de prijs is anders.
Zet dat er vooral bij als je je huis verkoopt.

Is gewoon verborgen gebrek natuurlijk. Die dingen hebben geen enkel keurmerk. Kwaliteit plastic is natuurlijk om te huilen en de oppervlaktebehandeling van de metalen delen is ongetwijfeld ook veel minder.

De onderbuik is op lange termijn best wel betrouwbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
J.E. Weinor schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

Ja als je op onderbuikgevoel iets moet gaan kopen dan wordt je keuze aanzienlijk kleiner betreft de producten uit China.
Prima.
Tegenwoordig komt het meest uit China wat er in de huiskamer staat aan componenten dan maar niet kopen onbetrouwbaar je tv vliegt sporadisch in de fik :'(
"Made in China" is niet een universeel iets he...
je smartphone het grote gros komt uit China niet kopen om zomaar in je broekzak te steken niet veilig gevoelsmatig.
Als mijn telefoon in m'n broekzak begint te fikken gooi ik die er uit. Als ik fik in m'n lasdoos krijg fikt m'n huis wellicht af :O
En ja niet alles is betrouwbaar en van goede kwaliteit er zit ook meuk tussen maar dat heb je overal en keurmerken zegt ook niet alles de naam van een bekend merk (onderbuik) zegt ook niet veel komt uit de zelfde fabriek aleen de naam is anders.
Je weet ten eerste helemaal niet of het uit dezelfde fabriek komt. Wago's worden gemaakt in Duitsland. Ik geloof er geen reet van dat ze daar namaak maken die via Aliexpress aan Europeanen verkocht wordt...
Schneider ALS gewoon via Ali neem aan dat daar een keurmerk op zit zoals die ook voor de EU geld want neem aan dat Schneider geen meuk verkoopt dat niet veilig is en via Ali verkrijgbaar is, de Duitse ondernemer zal toch geen onveilige producten verkopen?
Chinezen zijn groot in dingen namaken. Dat wil niet zeggen dat het ook dezelfde kwaliteit is. Tijdens mijn studie had ik op een gegeven moment ook een Chinees in een groepje. Hele begrippen als 'plagiaat' en 'bronvermelding' waren onbekend voor hem.
En waarom de lasklemmen bij Ali niet betrouwbaar kunnen zijn wegens onderbuikgevoelens vind ik ver gezocht en ja het is wel goed zoeken bij Ali daar niet van of je meuk koopt of niet.
De onderbuik zit dichterbij dan die namaakklemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 22:53
AudioHome schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:44:
@thecave1 Ik zie hier wel meer fout gaan?
Als je nog nooit met stroom hebt gewerkt moet je wel heel goed oppassen (of weg blijven).
Eigenlijk best schrikbarend wat er na mijn reactie bij deze vraag allemaal voorbij is gekomen.
De wel goede reacties worden overgeslagen of maar heel selectief gelezen...

Ik kan dan ook alleen maar adviseren om in je huisinstallatie alleen goede gekeurde spullen te gebruiken.
En dan ook alleen zelf te sleutelen als je weet waar je mee bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
LooneyTunes schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:55:
Volgens deze youtuber valt het verschil inderdaad wel mee als je er flink wat teveel stroom doorheen jaagt.
En 150A is inderdaad te veel ;)

YouTube: Wago 222 Connectors vs Others, Testing Current Overload and Flammabi...

Maar hier in huis alleen maar KEMA/TUV gekeurd spul in de installatie.
Voor in losse apparaten gebruik ik wel de cheap-ass alternatieven zoals deze DIN rail verbindingen.
[Afbeelding]
De namaak smelt al weg terwijl er aan de Wago nog niks te zien is. Als je het trucje herhaalt na 10 jaar gebruik, beetje vocht erbij... paar keer open en dicht... dan gaat die namaak nog veel eerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:38:
[...]

De namaak smelt al weg terwijl er aan de Wago nog niks te zien is. Als je het trucje herhaalt na 10 jaar gebruik, beetje vocht erbij... paar keer open en dicht... dan gaat die namaak nog veel eerder.
En wat kosten die Wago klemmetjes nou? 20, 30 cent per stuk? Waarom zou je in godsnaam daarop bezuinigen en die uit China halen met kans op slechte kwaliteit/namaak/6 weken levertijd 8)7

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
fsfikke schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

En wat kosten die Wago klemmetjes nou? 20, 30 cent per stuk? Waarom zou je in godsnaam daarop bezuinigen en die uit China halen met kans op slechte kwaliteit/namaak/6 weken levertijd 8)7
De 221's kosten dat ja. De 2273's de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Tegenwoordig komt het meest uit China wat er in de huiskamer staat aan componenten dan maar niet kopen onbetrouwbaar je tv vliegt sporadisch in de fik :'(

je smartphone het grote gros komt uit China niet kopen om zomaar in je broekzak te steken niet veilig gevoelsmatig.
Je snapt het verschil niet tussen een smartphone/TV van Samsung/Apple/LG made in China en "die klemmetjes die op Wago's lijken van ShenzenTrader241 van Ali die 1 cent goedkoper waren dan ShenzenTrader924?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

[...]

[...]
Verschil is natuurlijk wel dat de grote merken een zwaar QA/QC regime zullen hanteren. Als je dingen los koopt, heb je dat niet. Sterker nog: ook een beste kans dat dat de onderdelen zijn die bij Apple/Samsung/etc afgekeurd zijn en daarom goedkoop op de markt gedumpt worden. Heb geen idee wat de afkeur-fractie van de grote merken is, of hoeveel ze aan de voorkant investeren om het goed te krijgen en te houden. "Made in China" zonder die hele context zegt dus alleen waar het gemaakt is, niet hoe. Ook in Nederland kunnen we meuk maken, of top-notch. En wie betaalt, bepaalt. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuLi16
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-03-2021
@leonbong, bedankt voor je antwoord! Ik ga toch voor de optie om m te limiteren tot 3500W, dat is even het makkelijkste:)
kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:20:
[...]

Heb je bedrading voor in de groepenkast op voorraad of heb je adereindhulzen liggen? Je kunt die krachtgroep als kookgroep gebruiken door de 2e N door L3 te doen (bijvoorbeeld) maar dan moet je dus niet zo'n kast met kamrail naar de 3-fase groep hebben met een gevorkte hoofdschakelaar.

Alternatief limiteer je de kookplaat op 3500W en sluit je hem 3-aderig aan. Ziet er uit als een Siemens / Bosch; die hebben allemaal wel vermogenslimitatie als menuoptie.
Ik ga voor het limiteren, heb even uitgezocht hoe of wat qua optie, het is inderdaad een Siemens en deze heeft het. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

Meterput? België? Ik zie de HAR liever boven de vloer.

Ventilatiebuizen zijn meestal niet aanraakbaar en zouden dan niet hoeven. CV is wel vaker discussie om
Nee, Nederland. In veel (oudere?) woningen zit de watermeter in een "put" achter de voordeur. Hier zit ook de aardpen. De waterleiding hier direct aarden aan de pen lijkt dus logischer dan een dubbele aarddraad naar boven toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zwartoog schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:26:
[...]

Nee, Nederland. In veel (oudere?) woningen zit de watermeter in een "put" achter de voordeur. Hier zit ook de aardpen. De waterleiding hier direct aarden aan de pen lijkt dus logischer dan een dubbele aarddraad naar boven toe.
Oh ja, natuurlijk. Iets te veel kelder en/of nieuwere woningen waar ik aan dacht.

Des te minder verbindingen onder de vloer des te beter zou ik zeggen >:)

Maar ook dan kan het nog zonder extra verbindingen door het stuk vertinde draad niet te knippen.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-10-2020 22:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:38:

De namaak smelt al weg terwijl er aan de Wago nog niks te zien is.
Maar dat is al dik boven spec (32A).
En deze namaak lijkt nog verdomd veel op originele Wago's. Al die andere fantasievormen die je daar kan krijgen.... Nah, nee.

Big Clive heeft ook al eens andere bekeken (3 geïsoleerde parallel verbindingen) en bij openen zie je pas hoe weinig ruimte tussen de geleiders zit. (vonkoverslag)
Dat wil je dus absoluut niet in je installatie.

Maar als losneembare verbinding voor je +12 -0 en -12 naar je miniversterkertje prima geschikt.
Als je het trucje herhaalt na 10 jaar gebruik, beetje vocht erbij... paar keer open en dicht... dan gaat die namaak nog veel eerder.
Denk ik ook wel.
Dat contactmateriaal is niet zomaar een mooi gebogen stukje ijzer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:54
Wellicht niet helemaal op zijn plaats desondanks:
ABB levert 8 voudig stapelbare zadels voor 16/19mm. De meterkast is echter niet breed genoeg en zoek een alternatief voor 4 buizen.
ABB heeft de Z2 "2-voudig zadel 16/19 mm
Tweevoudig zadel" alleen is dat mij nog te beweeglijk als je 3 lagen moet stapelen (in totaal ongeveer 10 pijpen omhoog voeren, 3 lagen).
Heeft iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudioHome
  • Laatst online: 11-09 22:53
Mischien maar die van 8 in het midden doorsnijden en stapelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Misschien dat deze vraag eerder is gesteld, in dat geval excuses. De zoekfunctie leverde geen resultaten op.

Het valt me op de aansluitingen van de polen bij veel componenten verschillend is.
zo gebruikt dezelfde leverancier 18mm automaten en alamats met tegengestelde polariteit.
Ook een gerenomeerd bedrijf als ABB doet het.

Dit zorgt voor nogal wat gedoe met de kamrails (of maakt het eigenlijk onmogelijk het netjes te doen).

Wat betreft de aardlekschakelaar maak ik me niet zoveel zorgen, de richting van het veld in de blokkeerspoel maakt niet uit, dus de polariteit van de aansluitingen ook niet lijkt me.

Bij 1P+N automaten ben ik huiveriger, in principe zou in geval van overstroom op beide polen overstroom moeten staan, dus doet de polariteit er niet toe, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
AudioHome schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:36:
Mischien maar die van 8 in het midden doorsnijden en stapelen?
100 punten voor de creativiteit. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 21:31

Freakie1NL

Grote Baas

J.E. Weinor schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Wat mankeert er aan de lasklemmen bij Ali gebruik ze zelf ook geen verschil en de kwaliteit is vergelijkbaar met de klemmen zoals mijn afbeeldingen die verkrijgbaar zijn in Nederland, alleen de prijs is anders.
Ongelooflijk dit, net even zitten kijken. Op Ali 15 cent per lasklemmetje, bekende Nederlandse groothandel met alleen maar A merken 16 cent. Voor die 1e cent per lasklem ga troep uit China kopen?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Freakie1NL schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

Ongelooflijk dit, net even zitten kijken. Op Ali 15 cent per lasklemmetje, bekende Nederlandse groothandel met alleen maar A merken 16 cent. Voor die 1e cent per lasklem ga troep uit China kopen?
Ik zou het niet doen...

Maar ik kan bij die nederlandse groothandel ze niet bestellen voor die prijs en mag ze voor een veelvoud daarvan bij een karwei of gamma halen (als ik niet oplet).

Maar alles voor >220volt (dus ook laders, stopcontacten, etc) niet naar ali. Ten minste ikke niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Cyberpope schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:32:
[...]

Ik zou het niet doen...

Maar ik kan bij die nederlandse groothandel ze niet bestellen voor die prijs en mag ze voor een veelvoud daarvan bij een karwei of gamma halen (als ik niet oplet).

Maar alles voor >220volt (dus ook laders, stopcontacten, etc) niet naar ali. Ten minste ikke niet.
Bij Sandervunderink kan je als particulier ook gewoon bestellen hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Freakie1NL op 26-10-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Baytep schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:16:
Misschien dat deze vraag eerder is gesteld, in dat geval excuses. De zoekfunctie leverde geen resultaten op.

Het valt me op de aansluitingen van de polen bij veel componenten verschillend is.
zo gebruikt dezelfde leverancier 18mm automaten en alamats met tegengestelde polariteit.
Ook een gerenomeerd bedrijf als ABB doet het.

Dit zorgt voor nogal wat gedoe met de kamrails (of maakt het eigenlijk onmogelijk het netjes te doen).
Waarom gedoe? Meeste merken hebben aparte kam om ALS en groepen te combineren. En veelal doe je geen verschillende componenten op 1 kam.
Wat betreft de aardlekschakelaar maak ik me niet zoveel zorgen, de richting van het veld in de blokkeerspoel maakt niet uit, dus de polariteit van de aansluitingen ook niet lijkt me.
In het geval van 3-fase wil je dat absoluut wel correct aansluiten gezien de nul als laatste moet uitschakelen. Verder gewoon aan voorschrift van de fabrikant houden... dus altijd correct aansluiten.
Bij 1P+N automaten ben ik huiveriger, in principe zou in geval van overstroom op beide polen overstroom moeten staan, dus doet de polariteit er niet toe, correct?
Niet correct. Bij aardlek krijg je een ander retourpad.

Welke situatie heb je specifiek? Ik weet zeker dat dit prima zonder geknoei op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:51:
Welke situatie heb je specifiek? Ik weet zeker dat dit prima zonder geknoei op te lossen is.
Bedankt voor de aangeboden hulp!

Het betreft de volgende opstelling, allemaal op dezelfde DIN rail in volgorde:
1 x C40 2polig hoofdschakelaar (36mm)
1 x 300mA aardlek (36mm)

1 x B32/30mA aardlekautomaat (18mm)
5 x B16 automaten (18mm)

4 x B16 automaten (18mm)

3 x B16 automaten (18mm)

2 x B16 automaten (18mm)

Dus per aantal groepen hebben een eigen aardlekautomaat, er zijn 4 van die setjes.
Het geheel zit op een hoofdzekering en aardlek.

Bij die 4 setjes hebben de aardlekautomaten een omgekeerde aansluiting als de automaten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Baytep schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

1 x 300mA aardlek (36mm)

5 x B16 automaten (18mm)

4 x B16 automaten (18mm)

3 x B16 automaten (18mm)

2 x B16 automaten (18mm)

Dus per aantal groepen hebben een eigen aardlekautomaat, er zijn 4 van die setjes.

Bij die 4 setjes hebben de aardlekautomaten een omgekeerde aansluiting als de automaten...
Wat moet je met B32 aardlekautomaten in een 40A kast :?

Waar zitten de automaten achter?

Wat moet je met een 300 mA aardlekschakelaar? Belgische constructie? PV?

Normale automaten sluit je niet achter een aardlekautomaat aan, maar achter aardlekschakelaar. Als je dat van plan bent is dat gewoon je probleem; je probeert iets te doen wat helemaal niet de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Nee.
Het hele idee van een 1P+N automaat is dat alléén de stroom van de P wordt gemeten, en daarna beide worden afgeschakeld. Als je die P en N omdraait, wordt een kortsluiting naar aarde (of iets anders) niet gemeten. Dus nooit doen.

En bij een 3P+N automaat wordt volgens mij ook nog zodanig geschakeld dat de N als laatste afvalt, om overspanning op een fase te voorkomen.

Conclusie: gewoon netjes aansluiten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Baytep schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

1 x 300mA aardlek (36mm)

5 x B16 automaten (18mm)

4 x B16 automaten (18mm)

3 x B16 automaten (18mm)

2 x B16 automaten (18mm)

Dit is inderdaad bijzonder vaag. Vragen:
  • Wat zit er achter die 300 mA aardlekschakelaar?
  • Wat is een C40 hoofdschakelaar? Hoe kan die een karakteristiek hebben? Of misbruik je een C40 automaat als hoofdschakelaar?
  • Waarom probeer je B16 automaten achter een B32 aardlekautomaat te hangen? Dat is niet gebruikelijk en daarom passen de kamrails ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 26-10-2020 18:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Bedankt @kabeltjekabel en @Andrehj
Ben al blij dat ik dit hier even laat checken...

Het idee was dat de 300mA aardlek de achtervang is voor de gedistribueerde 30mA aardlekautomaten. Maar dat is dus niet nodig...

Aardlekautomaten gaan niet samen met aardlekschakelaars, of met zekeringsautomaten, dus die kunnen er het beste uit tenzij ik enkel aardlekautomaten gebruik, wat onbetaalbaar is.

Dus dan blijft de volgende opstelling over:

1 x 2polig hoofdschakelaar (36mm) die heeft idd geen zekeringswaarde, maar een capaciteit.
1 x 30mA aardlek (36mm)
5 x B16 automaten (18mm)

1 x 30mA aardlek (36mm)
4 x B16 automaten (18mm)

1 x 30mA aardlek (36mm)
3 x B16 automaten (18mm)

1 x 30mA aardlek (36mm)
2 x B16 automaten (18mm)

Dit komt me wat conventioneler over...

Hoe zouden jullie het dan opzetten?
Alle aardleks naast elkaar, en alle automaten naast elkaar?
Of elk setje bij elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Baytep schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:57:
Bedankt @kabeltjekabel en @Andrehj
Ben al blij dat ik dit hier even laat checken...

Het idee was dat de 300mA aardlek de achtervang is voor de gedistribueerde 30mA aardlekautomaten. Maar dat is dus niet nodig...
Inderdaad gewoon achterwege laten. Als je bang bent voor het falen van aardlekschakelaars moet je geen EMAT kopen kun je ook zorgen dat je aarding heel goed.
Aardlekautomaten gaan niet samen met aardlekschakelaars, of met zekeringsautomaten, dus die kunnen er het beste uit tenzij ik enkel aardlekautomaten gebruik, wat onbetaalbaar is.

Dus dan blijft de volgende opstelling over:

1 x 2polig hoofdschakelaar (36mm) die heeft idd geen zekeringswaarde, maar een capaciteit.
1 x 30mA aardlek (36mm)
5 x B16 automaten (18mm)
5 automaten? Hoezo 5? Max is vier per aardlekschakelaar.
1 x 30mA aardlek (36mm)
4 x B16 automaten (18mm)

1 x 30mA aardlek (36mm)
3 x B16 automaten (18mm)

1 x 30mA aardlek (36mm)
2 x B16 automaten (18mm)

Dit komt me wat conventioneler over...
Vraag ik me toch weer af hoe je aan 14 groepen komt bij een 1x35/40 aansluiting :?
Hoe zouden jullie het dan opzetten?
Alle aardleks naast elkaar, en alle automaten naast elkaar?
Of elk setje bij elkaar?
Aardlekschakelaars naast elkaar en de eindgroepen op de bovenste rail van de kast.

Sowieso zou ik een 4P hoofdschakelaar doen; dat maakt het upgraden van de installatie op een later moment makkelijker.

Wil je dat allemaal in een normale 220x330 kast gaan proppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:18:
5 automaten? Hoezo 5? Max is vier per aardlekschakelaar.

Vraag ik me toch weer af hoe je aan 14 groepen komt bij een 1x35/40 aansluiting :?
Wist niet dat er maar vier per aardlek mogen. Ik wil zaken makkelijk af kunnen schakelen, dus heb niet bezuinigd op het aantal groepen. heb sowieso 4x aardlek nodig (het is een schip)
Aardlekschakelaars naast elkaar en de eindgroepen op de bovenste rail van de kast.

Sowieso zou ik een 4P hoofdschakelaar doen; dat maakt het upgraden van de installatie op een later moment makkelijker.
Duidelijk.
Inderdaad gewoon achterwege laten. Als je bang bent voor het falen van aardlekschakelaars moet je geen EMAT kopen kun je ook zorgen dat je aarding heel goed.
Is er iets mis met dat merk? Ik ga ervan uit dat het een handige jongen is die een stickertje op prima schakelaars zet om ze voor een fatsoenlijke prijs te verkopen.

Als je kijkt wat je in Duitsland voor het spul betaald kan ik op basis van de prijs niets over de kwaliteit zeggen

Helaas is 18mm 2-polig daar niet echt een ding....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
[...]Ongelooflijk dit, net even zitten kijken. Op Ali 15 cent per lasklemmetje, bekende Nederlandse groothandel met alleen maar A merken 16 cent. Voor die 1e cent per lasklem ga troep uit China kopen?
Het zijn niet alleen lasklemmen en zo.

Ik snap ook niet dat mensen voor hun meterkast allerlei onbekende merken (= 9v/d 10 uit China) gebruiken omdat die een paar Euro goedkoper zijn tov ABB, Hager of Schneider (mits je de laatste bij een Sander Vunderink oid koopt; bouwmarkten, incl. Hornbach vragen de hoofdprijs).

Elektramat, Gacia en weet ik wat al is al dan niet gestempeld Chinees spul. Gisteren misschien goed getest, maar vandaag kon meneer Zhang een betere deal maken met het smeervet en zit je aardlekautomaat over 5 jaar vast.

Je kunt op veel dingen bezuinigen, maar doe dat niet op veiligheid, en al helemaal niet bij zulke duurzame goederen als een meterkast.
Koop alleen bekende (Westerse) merken die ervaring hebben en een reputatie om hoog te houden. Het gaat niet alleen om je eigen veiligheid, maar ook die van je omgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
[...]

Echt Nederlanders afkraken buiten de grenzen laat staan op de persoon zelf , het NK staat er vol mee.

Wago klemmen die heb ik ook in bezit die gebruik ik in de wcd voor de 230 volt aansluiting, van Ali heb ik ook klemmen maar die gebruik ik voor andere doeleinden deze klemmen zijn niet alleen geschikt voor 230 volt voor 12 en 24 bijv zijn ze zeer geschikt voor en goed toepasbaar en in verschillende vormen en modellen zowel voor op een din rail als schroefbare versies voor bij de modelbouw bijv. alleen niet verkrijgbaar in Nederland

Je kunt ook in een verdeelkast 12 of 24 volt in maken en met din rail klemmen alle draden op aan sluiten ik ken een hobby maat die in trein modelbouw doet die heeft zon verdeelkast met klemmen van Ali voor de verlichting stroom punten noem maar op maar alles op 24 en 12 volt en zekering 12 volt en 24 volt din rail aansluitingen ook bij Ali ook niet verkrijgbaar in Nederland en zo zijn er wel meer handigheden over de grens.

Ik kan ook niet beoordelen of de klemmen van Ali betrouwbaar zijn of niet als je met 230 volt op de klem aansluit en wat het doet op langer termijn dat mag ieder zelf bepalen daar niet van ik zelf zal het ook niet toepassen op de 230 volt lijn de klemmen van Ali omdat je toch met hoger spanningen werkt.

Dit maar even gezegd te hebben voor dat iedereen mij gaat afkraken dan kan ik beter mijn vraag stellen op NK wat er vol mee staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

"Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Baytep schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

Wist niet dat er maar vier per aardlek mogen. Ik wil zaken makkelijk af kunnen schakelen, dus heb niet bezuinigd op het aantal groepen. heb sowieso 4x aardlek nodig (het is een schip)

[...]

Duidelijk.

[...]

Is er iets mis met dat merk? Ik ga ervan uit dat het een handige jongen is die een stickertje op prima schakelaars zet om ze voor een fatsoenlijke prijs te verkopen.
Heeft mi een te hoog 'goedkoop plastic' gehalte.
Als je kijkt wat je in Duitsland voor het spul betaald kan ik op basis van de prijs niets over de kwaliteit zeggen
Dat is wel heel goedkoop... en niet voor Nederland.
Helaas is 18mm 2-polig daar niet echt een ding....
2P is nog steeds wat anders dan P+N, maar inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 09:49

Gosse_W

Brims

Vraagje voor wie me mee wil denken: kan dít wat ik wil?

Situatie: lamp slaapkamer wordt geschakeld met 1 van dubbele wipschakelaar. In centraaldoos waar lamp uit het plafond komt zit toevallig ook een (nietgebruikte) fasedraad, naast de schakeldraad die nu de lamp 'aandrijft'.

Wens: zelfde lamp middels hotel-of smart schakeling via trekschakelaar schakelen (vanuit bed aan andere muur), zonder dubbele schakeldraad door de al volle pijp te moeten trekken.

Uitdaging: Een simpele oplossing zou een E27 smart fitting zijn, of natuurlijk een smart ledlamp, maar ik vind nergens 'smart' trekschakelaars. En ik heb in de inbouwdoos nu een dubbele wipschakelaar zitten (beiden in gebruik) waar ik dus volgens mij geen smart ontvang-unit kan plaatsen voor de genoemde lamp.

Wat ik dus zoek is een 'old-school' manier om een trekschakelaar bij te zetten, in hotelschakeling. Maar dan zonder extra draden trekken; mijn hoop is gevestigd op die reserve-fasedraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNtmF8hK8cVeQ0KNWttRQ8P-ULY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QYhMeiT9AnOuQoSwbTXC4rj2.png?f=fotoalbum_large
Roze zou klassieke aanpassing zijn maar rood kan/wil ik niet leggen. Denk ik te moeilijk? Kan het? Of bestaan er wel smart trekschakelaars?

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
Ja dat kan wel, zoek even op spaarschakeling.
Wel moeten uiteraard je trekschakelaar als je dubbele wipschakelaar van het modelletje wisselschakelaar zijn, oftewel met een P-contact.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 09:11
Hey allemaal,

Ik heb hulp nodig en dat durf ik bijna niet te vragen, aangezien ik van huis uit elektrotechneut ben (met kantoorhandjes) :$
Maar het volgende; ik kamp al een tijdje met een aardlekschakelaar die er regelmatig uit klapt en altijd 's avonds laat/begin van de nacht, soms nachten op een rij, maar ik heb het ook een nacht of 2-3 niet gehad.
Achter die aardlek zitten drie groepen, de droger, slaapkamer groep en woonkamer groep. Het eerste wat mij te binnen schoot is dat ik onlangs aan de droger groep wat extra buiten WCD's had geknoopt. Dus dat leek mij een 1+1-tje. Nou niet dus, inmiddels zijn de buiten WCD's helemaal weggehaald, heb ik de droger zelf een tijdje eraf gehad en op die manier allerlei (10+) apparaten uitgesloten.
De aardlekschakelaar zelf is redelijk nieuw, een paar jaar geleden is de elektra door de vorige bewoner helemaal vernieuwd;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDEYsSC8vywkFL2QRhVIpBhGVbA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ecf4pPuPbWY4PgVwNuEdSI3F.jpg?f=user_large
Het meest opmerkelijke aan het hele verhaal is dat het altijd rond dezelfde tijd gebeurd, de afgelopen 2 keer was ik er redelijk rap bij; dat was tussen 22:00 en 23:00. Ik heb verder geen vijverpomp of een ander zwaar apparaat wat rond die tijd in zou kunnen schakelen.
Heeft iemand enig idee? Zou ik contact moeten leggen met de netbeheerder? Kan het zijn dat die ALS niet goed is (wat het tijdstip van uitschakelen niet verklaard voor mij, ik zou verwachten dat dit dan ook gewoon overdag gebeurd). Ik weet het niet meer :'( HELP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Een of andere (tuin)verlichting of iets anders op tijdschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54
slecht contact/loszittende kabel in een wcd/centraaldoos?
en, waarschijnlijk een open deur, werkt de testknop op de aardlek wel naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
leonbong schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:55:
Een of andere (tuin)verlichting of iets anders op tijdschakelaar?
Nee, we hebben verder geen tuinverlichting en er zitten verder geen tijdschakelaars achter die ALS.
SjorsC schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:05:
slecht contact/loszittende kabel in een wcd/centraaldoos?
en, waarschijnlijk een open deur, werkt de testknop op de aardlek wel naar behoren?
Goeie open deur, had ik nog niet aan gedacht; 'helaas' werkt de testknop nog naar behoren. Slecht contact/loszittende; zoals ik al zei heb ik alle apparaten zo'n beetje gehad, van meest verdacht naar minst verdacht. Vanochtend na mijn eerste post nog wel een antenneversterker als optie bedacht, dus die ga ik er vanaaf nog tussen uit halen. Maar ik verwacht daar ook niets van.

Verdere ideeën en tips blijven welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Of iets als een vaatwasser die een aardlek heeft maar wat zich alleen uit in bepaald deel van het programma.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:10
Elke avond 2 van de 3 groepen achter die aardlek uitzetten en zo het zoek gebied verkleinen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
[b]ArjoPoldervaart schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:33:
Goeie open deur, had ik nog niet aan gedacht; 'helaas' werkt de testknop nog naar behoren. Slecht contact/loszittende; zoals ik al zei heb ik alle apparaten zo'n beetje gehad, van meest verdacht naar minst verdacht. Vanochtend na mijn eerste post nog wel een antenneversterker als optie bedacht, dus die ga ik er vanaaf nog tussen uit halen. Maar ik verwacht daar ook niets van.

Verdere ideeën en tips blijven welkom.
Je hebt volgens mij de apparaten uitgetrokken als ik het goed begrijp.
Ik doel meer op het "interne" van de WCD, dus waar de draad in de module zit (of in de lasdoppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
Verbouwing dus kans om dingen op te pakken. Er ligt dadelijk 3 fase 4mm2 naar zolder. Initieel komt daar een 1 fase PV systeem op, wat later uitgebreidt wordt naar 3 fase.
Mag ik een 3P+N aardlekautomaat toepassen als er maar 1P+N wordt belast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

ArjoPoldervaart schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:32:
Hey allemaal,

Ik heb hulp nodig en dat durf ik bijna niet te vragen, aangezien ik van huis uit elektrotechneut ben (met kantoorhandjes) :$
Maar het volgende; ik kamp al een tijdje met een aardlekschakelaar die er regelmatig uit klapt en altijd 's avonds laat/begin van de nacht, soms nachten op een rij, maar ik heb het ook een nacht of 2-3 niet gehad.
Achter die aardlek zitten drie groepen, de droger, slaapkamer groep en woonkamer groep. Het eerste wat mij te binnen schoot is dat ik onlangs aan de droger groep wat extra buiten WCD's had geknoopt. Dus dat leek mij een 1+1-tje. Nou niet dus, inmiddels zijn de buiten WCD's helemaal weggehaald, heb ik de droger zelf een tijdje eraf gehad en op die manier allerlei (10+) apparaten uitgesloten.
De aardlekschakelaar zelf is redelijk nieuw, een paar jaar geleden is de elektra door de vorige bewoner helemaal vernieuwd;
[Afbeelding]
Het meest opmerkelijke aan het hele verhaal is dat het altijd rond dezelfde tijd gebeurd, de afgelopen 2 keer was ik er redelijk rap bij; dat was tussen 22:00 en 23:00. Ik heb verder geen vijverpomp of een ander zwaar apparaat wat rond die tijd in zou kunnen schakelen.
Heeft iemand enig idee? Zou ik contact moeten leggen met de netbeheerder? Kan het zijn dat die ALS niet goed is (wat het tijdstip van uitschakelen niet verklaard voor mij, ik zou verwachten dat dit dan ook gewoon overdag gebeurd). Ik weet het niet meer :'( HELP!
Gezien het tijdstip: wanneer gaat bij jou het lage energietarief in, om 21 of 23 uur? Kan het zijn dat daar een oude boiler oid op schakelt? Hoe laat gaat de verwarming uit? Misschien iets dat afkoelt als de CV uitgaat rond die tijd en dan een aardfout veroorzaakt in de woonkamer? #vergezocht?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

@ArjoPoldervaart

Eventueel voor testing purposes de aardlekschakelaar omwisselen, vermits je er twee hebt.
Dan kan je de ALS uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 09:49

Gosse_W

Brims

Jim423 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:48:
Ja dat kan wel, zoek even op spaarschakeling.
Wel moeten uiteraard je trekschakelaar als je dubbele wipschakelaar van het modelletje wisselschakelaar zijn, oftewel met een P-contact.
Dank je!! Zo'n zoekterm zou ik zelf niet opkomen natuurlijk _O_

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
leonbong schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:36:
Of iets als een vaatwasser die een aardlek heeft maar wat zich alleen uit in bepaald deel van het programma.
Vaatwasser zit op een andere aardlek en droger heb ik al uitgesloten. Slaap- en woonkamer hebben geen 'z ware' apparaten.
Erwin_83 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:54:
Elke avond 2 van de 3 groepen achter die aardlek uitzetten en zo het zoek gebied verkleinen.
Thx! Dat ga ik zeker proberen! Dan word het zoeken idd een stuk makkelijker.
SjorsC schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Je hebt volgens mij de apparaten uitgetrokken als ik het goed begrijp.
Ik doel meer op het "interne" van de WCD, dus waar de draad in de module zit (of in de lasdoppen)
Ah ja, ik snap wat je bedoeld. Aangezien alles een aantal jaren geleden nieuw is aangelegd verwacht ik daar geen problemen. Maar assumption is the mother of all f***-ups. Dus ik ga eerst even de 2-van-3-groepen tip doen en daarna de binnenkantjes van de betreffende groep bekijken.
Reptile209 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:02:
[...]

Gezien het tijdstip: wanneer gaat bij jou het lage energietarief in, om 21 of 23 uur? Kan het zijn dat daar een oude boiler oid op schakelt? Hoe laat gaat de verwarming uit? Misschien iets dat afkoelt als de CV uitgaat rond die tijd en dan een aardfout veroorzaakt in de woonkamer? #vergezocht?
Had ik ook al aangedacht; om 21:00 gaat het andere tarief hier in, dus at is hem niet. Afkoeling CV zal ik eens bekijken; zou idd nog een plausibele hoek kunnen zijn.
Freakie1NL schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:26:
@ArjoPoldervaart

Eventueel voor testing purposes de aardlekschakelaar omwisselen, vermits je er twee hebt.
Dan kan je de ALS uitsluiten.
Dat kan ik ook wel eens doen als ik niets wijzer word van de 2-van-3 groepen test.

Allemaal super bedankt voor het meedenken, ik heb weer wat dingen om uit te proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:10
We willen wel de boosdoener weten als die terecht is.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:29
Hier hadden wij een nefit ketel hangen die had een gloeiplug waarbij de buitenmantel krom trok waardoor er af en toe de aardlek werd aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
Erwin_83 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:08:
We willen wel de boosdoener weten als die terecht is.
Zal ik zeker doen.
Marc25579 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Hier hadden wij een nefit ketel hangen die had een gloeiplug waarbij de buitenmantel krom trok waardoor er af en toe de aardlek werd aangesproken.
Onze Nefit ketel zit achter een andere aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:09
significant schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:41:
Verbouwing dus kans om dingen op te pakken. Er ligt dadelijk 3 fase 4mm2 naar zolder. Initieel komt daar een 1 fase PV systeem op, wat later uitgebreidt wordt naar 3 fase.
Wil ik ook wel weten, zou het liefst beginnen met een nieuwe kast met voorbereiding voor 3 fase (nu nog 1 fase) en PV installatie. "Kan" dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat kan zeker, je kunt een 3 fase kast kopen en die op een fase aansluiten.
Misschien als je een wat nieuwere kast hebt kun je hem ook ombouwen beginnende met een 4 polige hoofdschakelaar.
Zo heb ik dat ook gedaan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Kosten 3 fase aansluiting 3 x 25A via de Netbeheerder ook niet mals wat ze vragen gemiddeld € 800,- ben je wel kwijt en voor 3x 35A kost je gemiddeld €300,- aan meer prijs.

Zijn toch wel extra kosten om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 09:36

Asteroid9

General Failure

Bij Liander kost van 1-fase naar 3x25 exact 347,51 - wel wat geld maar zeker geen 800 euro?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:51
En bij Stedin €296 en nog enkele centen. Been there, done that.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
J.E. Weinor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:14:
Kosten 3 fase aansluiting 3 x 25A via de Netbeheerder ook niet mals wat ze vragen gemiddeld € 800,- ben je wel kwijt en voor 3x 35A kost je gemiddeld €300,- aan meer prijs.

Zijn toch wel extra kosten om over na te denken.
Je hebt de tarievenkaart van Aliexpress :S :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
dimi_v schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:36:
[...]

Wil ik ook wel weten, zou het liefst beginnen met een nieuwe kast met voorbereiding voor 3 fase (nu nog 1 fase) en PV installatie. "Kan" dat wel?
en @significant ; Ja, maar let op de aansluiting van de testknop. Als die L-L zit werkt het niet als je maar 1 fase hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Asteroid9 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:43:
Bij Liander kost van 1-fase naar 3x25 exact 347,51 - wel wat geld maar zeker geen 800 euro?
Klopt, dit jaar heb ik me om laten zetten. Overigens was het in 2019 nog 250,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

Gman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:01:
[...]

Klopt, dit jaar heb ik me om laten zetten. Overigens was het in 2019 nog 250,-
Dat hoorde ik al ja, ik krijg per 1 December de sleutel van mijn nieuwe woning, dan vraag ik gelijk de verhoging aan voordat ze in 2021 de tarieven weer verhogen!

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Asteroid9 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

Dat hoorde ik al ja, ik krijg per 1 December de sleutel van mijn nieuwe woning, dan vraag ik gelijk de verhoging aan voordat ze in 2021 de tarieven weer verhogen!
De bouwer wilde het niet meteen goed doen :?

Of nieuwe 2e hands?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Asteroid9 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

Dan heb ik een tip voor je: de hoofdschakelaar vervangen (of laten doen) voordat je de foto's maakt en opstuurt, dan wordt je meteen "goedgekeurd" en gaat het mogelijk vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:05:
[...]

De bouwer wilde het niet meteen goed doen :?

Of nieuwe 2e hands?
Voor mij nieuw, maar eigenlijk 80 jaar geleden nieuw opgeleverd inderdaad ;)
Gman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Dan heb ik een tip voor je: de hoofdschakelaar vervangen (of laten doen) voordat je de foto's maakt en opstuurt, dan wordt je meteen "goedgekeurd" en gaat het mogelijk vlotter.
Goede tip, maar ik ga eerst de volledige groepenkast vervangen en direct daarna de aanvraag doen. Hopelijk gaat het dan inderdaad een beetje vlot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:52
Asteroid9 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:18:
Goede tip, maar ik ga eerst de volledige groepenkast vervangen en direct daarna de aanvraag doen. Hopelijk gaat het dan inderdaad een beetje vlot....
Ik weet niet hoe lang het vervangen duurt maar er kan nogal wat tijd zitten tussen je aanvraag voor verzwaring en de daadwerkelijke afspraak. Dus wellicht is het handig om gewoon zo snel mogelijk de aanvraag te doen zodat je niet te lang zit te wachten.

Zelf heb ik dit een paar maanden geleden ook gedaan. Aanvraag gedaan en een foto meegestuurd van de toenmalige kast (4 groepen, geen hoofdschakelaar). Uiteraard wel expliciet vermeldt dat de groepenkast vervangen ging worden met daarbij een correcte hoofdschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9

Asteroid9

General Failure

kings54 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

Ik weet niet hoe lang het vervangen duurt maar er kan nogal wat tijd zitten tussen je aanvraag voor verzwaring en de daadwerkelijke afspraak. Dus wellicht is het handig om gewoon zo snel mogelijk de aanvraag te doen zodat je niet te lang zit te wachten.

Zelf heb ik dit een paar maanden geleden ook gedaan. Aanvraag gedaan en een foto meegestuurd van de toenmalige kast (4 groepen, geen hoofdschakelaar). Uiteraard wel expliciet vermeldt dat de groepenkast vervangen ging worden met daarbij een correcte hoofdschakelaar.
Ik doe het vrijwel gelijktijdig, per 1 December de sleutel, dan gelijk de nieuwe groepenkast erin (doe ik zelf) en dan gelijk de aanvraag indienen. De complete installatie moet vervangen worden (sowieso gaan we 4-6 maanden verbouwen) en hopelijk is tegen die tijd de verzwaring gedaan.

Zo niet is het nog geen ramp maar wordt het wel wat onhandig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
[quote]kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

[/quote

Nee Geen Ali tarieven, ik zit compleet verkeerd te kijken naar de tarieven kan ook nog, bij Enexis niet erg duidelijk betreft de tarieven als het minder kost in de eerdere reacties voor een 3 fase aansluiting 3 x 25A een beetje omslachtig bij Enexis niet erg duidelijk dat wordt aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
J.E. Weinor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:38:
[...]
Nee Geen Ali tarieven, ik zit compleet verkeerd te kijken naar de tarieven kan ook nog, bij Enexis niet erg duidelijk betreft de tarieven als het minder kost in de eerdere reacties voor een 3 fase aansluiting 3 x 25A een beetje omslachtig bij Enexis niet erg duidelijk dat wordt aangegeven.
Ja, echt duidelijk zijn de netbeheerders niet met de tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
J.E. Weinor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:38:
[quote]kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

[/quote

Of lezen wat er staat en de stappen doorlopen
Nieuwe aansluiting 3*25A = 741,43
Verzwaren "groter of gelijk 1 x 25 A" --> 3*25A = 260,14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
SjorsC schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:46:
[...]

Of lezen wat er staat en de stappen doorlopen
Nieuwe aansluiting 3*25A = 741,43
Verzwaren "groter of gelijk 1 x 25 A" --> 3*25A = 260,14
Ik lees nu ook maar mij nog niet duidelijk van welke tarieven, als ik een hoofdzekering heb een ouderwetste van 35A hoofdzekering zoals mijn oude meterkast het geval was en achter de groepen nog met ouderwetse stoppen zit en ik wil 3 fase 3 x 25A aansluiting wegen vernieuwen dat valt toch onder nieuwe aansluiting want de installatie moet toch helemaal worden vernieuwd onder de meter.dat moet je netbeheerder aansluiten.
Ik weet niet wat men verstaat onder nieuwe aansluiting of bestaande het verzwaren van een 3 fase van 25A naar 35 A of 1 fase hoofzekering van 35A naar verzwaring noem maar wat 50A kan ik mij wel indenken in de tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
J.E. Weinor schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:14:
[...]

Ik lees nu ook maar mij nog niet duidelijk van welke tarieven, als ik een hoofdzekering heb een ouderwetste van 35A hoofdzekering zoals mijn oude meterkast het geval was en achter de groepen nog met ouderwetse stoppen zit en ik wil 3 fase 3 x 25A aansluiting wegen vernieuwen dat valt toch onder nieuwe aansluiting want de installatie moet toch helemaal worden vernieuwd onder de meter.dat moet je netbeheerder aansluiten.
Ik weet niet wat men verstaat onder nieuwe aansluiting of bestaande het verzwaren van een 3 fase van 25A naar 35 A of 1 fase hoofzekering van 35A naar verzwaring noem maar wat 50A kan ik mij wel indenken in de tarieven.
Je hebt al een 1x35... dan is het dus geen nieuwe aansluiting. Ze draaien er gewoon gewoon drie smeltzekeringen van 25A in. Als je heel antieke aansluiting hebt heb je kans dat ze het saneren en een compleet nieuwe hoofdzekeringenkast krijg. Normaliter gaat dat echter allemaal op kosten van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:37:
[...]

Je hebt al een 1x35... dan is het dus geen nieuwe aansluiting. Ze draaien er gewoon gewoon drie smeltzekeringen van 25A in. Als je heel antieke aansluiting hebt heb je kans dat ze het saneren en een compleet nieuwe hoofdzekeringenkast krijg. Normaliter gaat dat echter allemaal op kosten van de netbeheerder.
Oke duidelijk men verstaat onder een nieuwe aansluiting zoals bij een nieuwbouwwoning zeg ik het goed? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
Precies, en als je al een aansluiting hebt is het een wijziging (voor kleinverbruikers zoals wij).

In de tabel bij "wijzigen" staat de optie die jij wilt ook benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:02
Een groot deel van dit topic doorgenomen, maar nog geen compleet antwoord op mijn vraag gevonden.

In onze nieuwbouwwoning hebben wij een nieuwe kookplaat laten aansluiten. Onze kookplaat (7,6kw) is aangesloten op een 2 fase kookgroep. Nu begrijp ik denk ik goed dat dit volgens de NEN1010 niet mag. Hier heb ik een opleverpunt van gemaakt bij de aannemer.

De aannemer geeft nu aan dat wij zelf niet hebben gekozen om deze kookplaat achter een krachtgroep te laten plaatsen. Hiervoor hadden wij een extra optie (tegen betaling) moeten kiezen op de keukeninstalatielijst.

Nu vraag ik mij af; mag de aannemer dit zo stellen?
Als "leek" kan ik (1) niet weten dat een kookplaat zwaarder dan 7,4kw op krachtstroom moet, (2) wist ik in het begin niet hoe zwaar de kookplaat ging worden en (3) denk ik dat de aannemer alles volgens de NEN moet instaleren.

Als ik helemaal fout zit, dan hoor ik dat ook graag. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Some0ne schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:08:
Een groot deel van dit topic doorgenomen, maar nog geen compleet antwoord op mijn vraag gevonden.

In onze nieuwbouwwoning hebben wij een nieuwe kookplaat laten aansluiten. Onze kookplaat (7,6kw) is aangesloten op een 2 fase kookgroep. Nu begrijp ik denk ik goed dat dit volgens de NEN1010 niet mag. Hier heb ik een opleverpunt van gemaakt bij de aannemer.

De aannemer geeft nu aan dat wij zelf niet hebben gekozen om deze kookplaat achter een krachtgroep te laten plaatsen. Hiervoor hadden wij een extra optie (tegen betaling) moeten kiezen op de keukeninstalatielijst.

Als "leek" kan ik (1) niet weten dat een kookplaat zwaarder dan 7,4kw op krachtstroom moet, (2) wist ik in het begin niet hoe zwaar de kookplaat ging worden en (3) denk ik dat de aannemer alles volgens de NEN moet instaleren.

De NEN 1010 schrijft voor dat -indien mogelijk- er overleg moet plaatsvinden met de eindgebruiker. Daarzin verzaken bijna al die bouwers. Daarnaast; wat voor hoofdaansluiting zit er? 1x40 of 3x25?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:02

KRC

Some0ne schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:08:

Waarschijnlijk is installatie wel veilig, meeste kookplaten hebben een instelling die ervoor zorgt dat hij niet over de max van de aansluiting heen gaat ( mijne heeft dat )
Je kan dit in de beschrijving zien of als je wil aangeven welk type je hebt is het online zo terug te zoeken.

Omdat alles zo wel klopt volgens de huidige richtlijnen zegt de aannemer waarschijnlijk dat als je het anders had gewild je dat zelf had moeten aangeven, ik heb precies dit ook meegemaakt bij mijn nieuwbouw woning.

Heb je bij de oplevering dit laten nakijken door je inspecteur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

(1) niet weten dat een kookplaat zwaarder dan 7,4kw op krachtstroom moet
Praktisch gezien is 7.4 en 7.6kW gewoon hetzelfde. Het verschil is 16A op 231 of 237 volt.

NEN-EN 50160 dicteert dat de spanningsvariatie tussen de 207 en 253 volt moet liggen. Twee groepen op 16A is dan 6.6 tot 8.0kW.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:17:
[...]

De NEN 1010 schrijft voor dat -indien mogelijk- er overleg moet plaatsvinden met de eindgebruiker. Daarzin verzaken bijna al die bouwers. Daarnaast; wat voor hoofdaansluiting zit er? 1x40 of 3x25?
Een optie aanbieden op de optielijst vinden bouwers vaak voldoende ;)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:14
significant schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:41:
Da’s ongeveer hetzelfde als een 11kW kookplaat aan die drie-fase automaat hangen, en dan op een van de pitten de turbo functie gebruiken (16 Ampere / 3.6 kW).

Geen probleem dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
KRC schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:19:
[...]

Waarschijnlijk is installatie wel veilig, meeste kookplaten hebben een instelling die ervoor zorgt dat hij niet over de max van de aansluiting heen gaat ( mijne heeft dat )
Je kan dit in de beschrijving zien of als je wil aangeven welk type je hebt is het online zo terug te zoeken.

Omdat alles zo wel klopt volgens de huidige richtlijnen zegt de aannemer waarschijnlijk dat als je het anders had gewild je dat zelf had moeten aangeven, ik heb precies dit ook meegemaakt bij mijn nieuwbouw woning.

Heb je bij de oplevering dit laten nakijken door je inspecteur?
Veelal enkelfase kookgroep op 3x25 aansluiting; dat deugd gewoon van geen kant. Gewoon correct installeren met 3-fase (aardlek)automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:47:
[...]

en @significant ; Ja, maar let op de aansluiting van de testknop. Als die L-L zit werkt het niet als je maar 1 fase hebt.
Check dank. Volgens mij zou het goed moeten gaan bij deze ABB
Afbeeldingslocatie: https://cdn.productimages.abb.com/9PAA00000035794_720x540.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
KRC schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:19: [...] Waarschijnlijk is installatie wel veilig, meeste kookplaten hebben een instelling die ervoor zorgt dat hij niet over de max van de aansluiting heen gaat ( mijne heeft dat ) Je kan dit in de beschrijving zien of als je wil aangeven welk type je hebt is het online zo terug te zoeken. Omdat alles zo wel klopt volgens de huidige richtlijnen zegt de aannemer waarschijnlijk dat als je het anders had gewild je dat zelf had moeten aangeven, ik heb precies dit ook meegemaakt bij mijn nieuwbouw woning. Heb je bij de oplevering dit laten nakijken door je inspecteur?
In de beschrijving van de kookplaat staat dat deze ook op 2 fase aangesloten kan worden. Maar zoals kabeltjekabeltje ook aangeeft, dit moet gewoon goed (= lijkt mij 3 fase) aangesloten worden.

Ik heb hier tijdens de oplevering een opleverpunt van laten maken. Twee weken geleden contact gehad met de instalateur vanuit de aannemer. Deze bevestigde telefonisch dat de kookplaat niet zijn maximale vermogen kan halen en daarvoor op 3 fase aangesloten moet zijn. Nu komt de aannemer met de reactie dat ik dit eerder had moeten aangeven op de keukeninstallatielijst.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:17: [...] De NEN 1010 schrijft voor dat -indien mogelijk- er overleg moet plaatsvinden met de eindgebruiker. Daarzin verzaken bijna al die bouwers. Daarnaast; wat voor hoofdaansluiting zit er? 1x40 of 3x25?
Er is een 3x25 hoofdsaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
significant schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:10:
[...]

Check dank. Volgens mij zou het goed moeten gaan bij deze ABB
[Afbeelding]
Volgens het schema'tje wat er op staat zit de testknop toch echt tussen de fasen.

Maar er zijn meer manieren om een aardlekschakelaar te testen hoor.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-10-2020 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Some0ne schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:11:
[...]

In de beschrijving van de kookplaat staat dat deze ook op 2 fase aangesloten kan worden. Maar zoals kabeltjekabeltje ook aangeeft, dit moet gewoon goed (= lijkt mij 3 fase) aangesloten worden.

Ik heb hier tijdens de oplevering een opleverpunt van laten maken. Twee weken geleden contact gehad met de instalateur vanuit de aannemer. Deze bevestigde telefonisch dat de kookplaat niet zijn maximale vermogen kan halen en daarvoor op 3 fase aangesloten moet zijn. Nu komt de aannemer met de reactie dat ik dit eerder had moeten aangeven op de keukeninstallatielijst.

[...]

De aannemer moet het gewoon niet inherent fout doen. Kookgroep enkelfase bij 3x25 installatie is gewoon altijd fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:13:
[...]

Volgens het schema'tje wat er op staat zit de testknop toch echt tussen de fasen.

Maar er zijn meer manieren om een aardlekschakelaar te testen hoor.
Het is een aardlekautomaat. Mij is nu niet meer geheel duidelijk of het wel/niet geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
significant schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:34:
[...]

Het is een aardlekautomaat. Mij is nu niet meer geheel duidelijk of het wel/niet geschikt is.
Voor tijdelijk gebruik ja. Maar de testknop werkt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

Some0ne schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:11:
[...]

[...]

Heb precies dit ook meegemaakt, als de kookplaat op 2fases kan doen ze volgens reglement niks verkeerd en zullen ze het waarschijnlijk niet oplossen. Is niet dat het niet goed is aangesloten. Netjes is het Idd niet.

Wel goed dat je er een punt van gemaakt hebt, hopelijk dwingt dit ze om het aan te passen. Mij is het nooit gelukt helaas.

Ik praat het niet goed van de bouwer hoor, ze doen gewoon alles om geld te pakken waar ze kunnen

Edit, heb eroverheen gelezen dat die bij jou op 1 fase zit aangesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door KRC op 27-10-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:30:
[...]

Veelal enkelfase kookgroep op 3x25 aansluiting; dat deugd gewoon van geen kant. Gewoon correct installeren met 3-fase (aardlek)automaat.
Ben ik volledig met je eens. Ik heb deze discussie ook gehad met mijn bouwer en is mij nooit gelukt het voor elkaar te krijgen. Omdat het volgens reglement wel mag nog, accepteren ze het helaas....

Edit, je hebt gelijk heb ik overheen gelezen dat die op 1 fase zit!

Zie ook mijn meterkast :) 2fase kookgroep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/525bL1MoKB-YO291u50S1ewFO_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFLfFfB08lIFVX5hKBILk54q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door KRC op 27-10-2020 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
KRC schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:44:
[...]

Ben ik volledig met je eens. Ik heb deze discussie ook gehad met mijn bouwer en is mij nooit gelukt het voor elkaar te krijgen. Omdat het volgens reglement wel mag nog, accepteren ze het helaas....

Zie ook mijn meterkast :) 2fase kookgroep
[Afbeelding]
Omdat hij bij jou niet op 1 fase zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:14:
[...]

De aannemer moet het gewoon niet inherent fout doen. Kookgroep enkelfase bij 3x25 installatie is gewoon altijd fout.
Heb jij toevalliig het artikel uit de NEN voor mij, die ik door kan sturen naar de aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Tja, dat artikel is er dus niet. Technisch (logisch) gezien zou je natuurlijk gewoon 3-fases uitbedraden naar de perilex maar dat gebeurd dus niet. Het wordt gegooid onder het mom dat het 2 16A groepen zijn en hierop de gelijktijdigheidsfactor toegepast mag worden daar je niet alle pitten tegelijk voluit hebt en/of het kooktoestel niet 32A afneemt in de praktijk. Dat mijn fornuis 31,9A afneemt als ik alles aanzet gaan ze voor het gemak even voorbij :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Some0ne schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:12:
[...]

Heb jij toevalliig het artikel uit de NEN voor mij, die ik door kan sturen naar de aannemer?
Ten eerste 443.1 uit NEN1010:2015

IB < In < IZ

IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel (uiteindelijk 25A bij 3x25)
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding

En dan nog 510.4.3;
510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige) eigenaar/gebruiker van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:25:
Tja, dat artikel is er dus niet. Technisch (logisch) gezien zou je natuurlijk gewoon 3-fases uitbedraden naar de perilex maar dat gebeurd dus niet. Het wordt gegooid onder het mom dat het 2 16A groepen zijn en hierop de gelijktijdigheidsfactor toegepast mag worden daar je niet alle pitten tegelijk voluit hebt en/of het kooktoestel niet 32A afneemt in de praktijk. Dat mijn fornuis 31,9A afneemt als ik alles aanzet gaan ze voor het gemak even voorbij :)
Die gelijktijdigheidsfactor over 1 apparaat verzinnen ze ook gewoon ter plekke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nouja, opzich valt er wat voor te zeggen voor een inductieplaatje. Ik heb zo'n ding nog nooit boven de 25A gemeten. Echter op het moment dat je er een fornuis inprikt (wat ook gewoon moet kunnen) is het natuurlijk klaar met het feest. Dat het een kansloze bedoening blijft mag duidelijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:08
Met de groei van allerlei apparaten in de meterkast (Hue Bridge(s), modem etc etc ben ik eigenlijk op zoek naar het "ideale" verdeelblok voor in de meterkast. Zeker aangezien veel apparaten weer met een eigen adapter komen kunnen niet alle aansluitingen benut worden.

Heeft iemand hier al een mooie oplossing voor of een tip voor een verdeelblok?
Ik zit zelf te denken aan 1 (of misschien wel 2) blokken die ik dan aan de muur bevestig zodat diverse adapters hierin kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:02
Zo heb ik een Legrand FORIX werkstation in de meterkast hangen. Dit is een redelijk grote (max) 6-voudige wcd. Alleen zitten de stekkers ruim van elkaar waardoor adapters goed en makkelijk passen.
De orientatie van de wcd's zijn te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
petermdevries schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:14:
Met de groei van allerlei apparaten in de meterkast (Hue Bridge(s), modem etc etc ben ik eigenlijk op zoek naar het "ideale" verdeelblok voor in de meterkast. Zeker aangezien veel apparaten weer met een eigen adapter komen kunnen niet alle aansluitingen benut worden.

Heeft iemand hier al een mooie oplossing voor of een tip voor een verdeelblok?
Ik zit zelf te denken aan 1 (of misschien wel 2) blokken die ik dan aan de muur bevestig zodat diverse adapters hierin kunnen.
Ik heb 2 van deze in de meterkast hangen: https://www.sandervunderi...voudig-ra-opbouw-wit.html
Geen problemen met adapters die andere aansluitingen afdekken (echt grote adapters een heel klein stukje, maar een gewone stekker kan er dan altijd wel bij.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:17
Vraag: kun je twee 1-fase omvormers voor zonnepanelen aansluiten op 1 krachtgroep?

Ik heb al 12 zonnepanelen op het dak met een 3kW 1 fase omvormer. Deze is aangesloten op een 4polige alamat. Nu wil ik ook panelen op de uitbouw, ca 6stk, daarvoor komt een eigen 1 fase omvormer van ca 2kW. Kunnen deze 2 omvormer aangesloten worden op 2 van de drie fases achter de alamat en de nul delen?

Dit spaart mij het leggen van een nieuwe leiding van de meterkast naar de technische ruimte op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

Komend weekend ga ik thuis een laadpaal installeren (dan hoef ik de granny charger niet steeds te gebruiken) voor mijn 1-fase EV. De lader kan de meter (per seconde) uitlezen, zodat ik ook meer dan 16A kan laden. Hoe kan ik mijn groepenkast het beste indelen? Wat zijn handige algemene regels?

Hoofdaansluiting thuis: 3x 25A
verder 3x 1-fase ALS (op iedere fase één) met daar achter 3x4 groepen, een losse kookgroep en een (nieuwe) krachtgroep (met type B ALS) voor de laadpaal.
Op twee verschillende groepen heb ik zonnepanelen. Het huis is gasloos en heeft een warmtepomp. De inductieplaat is aangesloten op twee fasen. Ik doe voor mijzelf de aanname dat wanneer ik aan het koken ben, ik niet snel de auto nodig ga hebben voor een langere afstand, dus het laden mag dan langzamer gaan. Momenteel heb ik de (L/W) warmtepomp en de grootste set zonnenpanelen aangesloten op de zelfde fase. Mijn meter saldeert intern over de fasen, maar toch heb ik dan een hoger écht eigen verbruik van de panelen en dat voelt iets fijner.
Wat is handig om wel/niet met elkaar te combineren?

Ik ben bekend met selectiviteit en ik ga de laadpaal afzekeren op 25A. Mijn vraag gaat alleen over het indelen van de groepen over de verschillende fasen

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@timovd ; En de kookplaat zit buiten de aardlekbeveiliging? Je weet de weerstand van je aarding?

Leest hij uit per fase?

Verder dusdanig spreiden dat je gelijktijdig gebruik deelt over de fasen. Dat is voor iedereen net weer anders..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De Cheetah schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:49:
Vraag: kun je twee 1-fase omvormers voor zonnepanelen aansluiten op 1 krachtgroep?

Ik heb al 12 zonnepanelen op het dak met een 3kW 1 fase omvormer. Deze is aangesloten op een 4polige alamat. Nu wil ik ook panelen op de uitbouw, ca 6stk, daarvoor komt een eigen 1 fase omvormer van ca 2kW. Kunnen deze 2 omvormer aangesloten worden op 2 van de drie fases achter de alamat en de nul delen?

Dit spaart mij het leggen van een nieuwe leiding van de meterkast naar de technische ruimte op zolder.
Op zolder kastje er tussen met hoofdschakelaar en twee groepen? Heb je direct de werkschakelaar overbodig gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 18:56

timovd

Voorsprong door techniek

kabeltjekabel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:11:
@timovd ; En de kookplaat zit buiten de aardlekbeveiliging? Je weet de weerstand van je aarding?

Leest hij uit per fase?

Verder dusdanig spreiden dat je gelijktijdig gebruik deelt over de fasen. Dat is voor iedereen net weer anders..
De kookplaat zit achter een alamat, dus eigen aardlekschakelaar.
De meter wordt per fase uitgelezen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
De Cheetah schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:49:

Ja, dat kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Een vraag met een 3KW omvormer is dat niet te weinig met 12 zonnepanelen?
Of ligt dat aan je WP van je zonnepaneel in totaal.

Een 1 fase omvormer zit een max aan aantal zonnepanelen wat ik heb gelezen, 16 en hoger een 3 fase omvormer wordt toegepast je meterkast moet ook 3 fase zijn volgens de gegevens klopt dat deze gegevens?

Wat ik ook heb gelezen weet niet of dat klopt als je een 3 fase meterkast hebt en je sluit een 1 fase omvormer achter je zonnepanelen dat 2 fasen geen terug levering opbrengst zonnepaneel niet lukt of kan je hebt een verlies om het zo maar te zeggen.

Mijn meterkast is een 3 fase met 28 zonnepanelen van 350 WP met een 3 fase solax omvormer een joekel van een omvormer bijna net zo groot als een 40 inch tv aan de wand.

Mijn zwager is in overweging om komend jaar zonnepanelen te nemen hij zit te denken in huur of aankoop huur heb ik hem al afgeraden omdat je veel duurder uit bent.
Pagina: 1 ... 138 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.