Oh wat is een nieuw huis toch telkens een bron van verbazing...
Ik wilde de wasmaschine groep gaan verleggen naar de zolder i.p.v. de badkamer. en zodoende de groepenkast eens opengemaakt.
Het huis heeft bij de vorige bewoners een nieuwe garage gekregen en de bewoner daarvoor heeft de keuken en badkamer laten verbouwen.
Nu zag ik dat de garage gewoon op de woongroep zit ( zoals oorspronkelijk het schuurtje geschakeld zat) en de CV een eigen groep heeft in een uitbereidingskast, net als de <inmiddels verwijderde> stoomkabine die in de badkamer stond. Later is er nog een kastje naast gezet met een kookgroep en een extra groep voor de oven+koelkast
Op het eerste gezicht zag alles er netjes uit. Ik had niet in de gaten dat ik 10 zekeringen als 9 groepen over 2 aardlekschakelaars had staan.
Maak ik de kast open... zie ik dat beide uitbreidingen op dezelfde aardlekschakelaar zitten.
Dat maakt dus 7x16A zekering op een 40A aardlek. Precies de groepen waar de wasmaschine, droger oven, kookgroep, vaatwasser, quooker en de stoomkabine op zaten .. eigenlijk alle hoog vermogen toestellen.
Terwijl de hoofdzekering onder de meter 63A is, Die 40A aardlekschakelaar zal het met tijden wel flink warm gehad hebben.
Nu maar besloten om een nieuwe kast te bestellen.
Wel voorzien van 63A hoofdschakelaar en aardlekautomaat.
Na wat twijfelen gekozen voor ABB. Ook al is het wat duurder dan EMAT...
Daarvan toch maar afgezien omdat ik bij mijn vriendin in d'r appartement een met EMAT voorgemonteerde kast had geplaatst en toen ik per ongeluk kortsluiting maakte (met m'n spanningszoeker bij het controleren of ik de goede groep spanningsvrij had gemaakt voor het vervangen van een lamp met een E14 fitting)
Toen bleek de 35A hoofdzekering sneller te reageren dan de B16 EMAT automaat van de betreffende groep. Nu is zo'n kortsluiting wel een uitzonderlijke piek maar gevoel doet ook wat ..
<edit> Beter kijken, dan roepen voortaan