Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.344.254 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:32:
[...]

Omdat dat nog wel eens van die gebruiksonvriendelijke kasten zijn die je bijvoorbeeld alleen met twee joekels van schroevendraaiers en een hoop kracht kunt open krijgen omdat er een of ander verkrekt weerhakensluitsysteem in zit.

Dit soort gedrochten bijvoorbeeld

Dus ik dacht; misschien heb je 'm gewoon open gebroken :P of zijn die clips afgebroken.
Aah vandaar :p

Nee het zat allemaal in een vrij gangbare kleine ABB kast. Thanks voor de hulp (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

MAZZA schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:31:
[Afbeelding]

Kan ik bij de groene groep nog een automaat bijplaatsen? Er is nog een plek vrij, maar ik weet niet zeker of het nog uitmaakt dat er ook al een fornuisgroep op is afgezekerd? Ik wil een aparte groep toevoegen voor de tuinverlichting.
Ja het kan, maar nee lijkt mij niet logisch. Dan heb je straks de aardlek van de keuken die uitklapt als er in de tuin wat mis gaat... De verdeling is dan om zeep.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10 14:25

MAZZA

Barbie is er weer!

Joopieboy schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:42:
[...]

Ja het kan, maar nee lijkt mij niet logisch. Dan heb je straks de aardlek van de keuken die uitklapt als er in de tuin wat mis gaat... De verdeling is dan om zeep.
Daar heb je een punt. Al is vanuit de bouw dit blijkbaar ook al min of meer om zeep geholpen met groep 9. Daar zitten ook o.a. buitenlampen op. Tuinverlichting heeft natuurlijk wel een hoger risico. Hmmz, keuzes :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Fornuisgroep die uitvalt bij een fout in de tuinverlichting zou ik nog niet zo'n ramp vinden, dus zou wat mij betreft een beetje afhangen wat er op groep 9 zit. Als dat iets cruciaals is (verlichting, cv ketel etc) dan zou ik het niet doen, als groep 9 de oven is bijvoorbeeld dat lijkt het mij prima werkbaar

En anders een aardlekautomaat plaatsen naast de 3 aardlekschakelaars.

[ Voor 10% gewijzigd door _Ernst_ op 18-10-2020 11:51 ]

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

MAZZA schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:48:
[...]

Daar heb je een punt. Al is vanuit de bouw dit blijkbaar ook al min of meer om zeep geholpen met groep 9. Daar zitten ook o.a. buitenlampen op. Tuinverlichting heeft natuurlijk wel een hoger risico. Hmmz, keuzes :/
Herkenbaar, ik heb hier ook wat geschoven om het goed te krijgen en logischer te krijgen. :)
Ik zou, mits de ruimte er is, een uitbreiding maken van je meterkast en dan even wat ordenen.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

_Ernst_ schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:50:
Fornuisgroep die uitvalt bij een fout in de tuinverlichting zou ik nog niet zo'n ramp vinden, dus zou wat mij betreft een beetje afhangen wat er op groep 9 zit. Als dat iets cruciaals is (verlichting, cv ketel etc) dan zou ik het niet doen, als groep 9 de oven is bijvoorbeeld dat lijkt het mij prima werkbaar

En anders een aardlekautomaat plaatsen naast de 3 aardlekschakelaars.
Op zich staat er niks cruciaals op groep 9 (WCDs en verlichting in berging, trapkast, 2 slaapkamers en 3 buitenlampen aan de achtergevel).

Even kijken maar wat een extra aardlekautomaat gaat kosten..
Joopieboy schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:50:
[...]

Herkenbaar, ik heb hier ook wat geschoven om het goed te krijgen en logischer te krijgen. :)
Ik zou, mits de ruimte er is, een uitbreiding maken van je meterkast en dan even wat ordenen.
Dit klinkt als een projectje voor komende winter idd :)

[ Voor 20% gewijzigd door MAZZA op 18-10-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MAZZA schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

Op zich staat er niks cruciaals op groep 9 (WCDs en verlichting in berging, trapkast, 2 slaapkamers en 3 buitenlampen aan de achtergevel).

Even kijken maar wat een extra aardlekautomaat gaat kosten..
Geen koelkast in die berging die dan ook uitvalt?

Haal dan trouwens ook gelijk een 3 fase alamat voor die kookgroep, 3 fase aansluiting en een kookgroep op 1 fase...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA

MAZZA

Barbie is er weer!

Aiolos schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:57:
[...]

Geen koelkast in die berging die dan ook uitvalt?

Haal dan trouwens ook gelijk een 3 fase alamat voor die kookgroep, 3 fase aansluiting en een kookgroep op 1 fase...
Wat bedoel je hier precies mee? Is het beter om de kookgroep te verdelen over de 3 fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

MAZZA schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Is het beter om de kookgroep te verdelen over de 3 fasen?
Het is beter om geen kookgroep te gebruiken maar gewoon 3fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Een vraagje voor de theoretici onder ons:

Stel dat iemand een 3-fase aansluiting heeft van 3x25A en de bekabeling is daar ook op berekend.
En stel dat die persoon op 2 fases 25A gebruikt en op 1 fase 25A terug levert (PV).

Klopt mijn berekening dat dat de stroom door de nulgeleider 50A is?
Zo ja, is dit niet een algemeen probleem voor huisaansluitingen? Zou de nul eigenlijk ook niet moeten worden beveiligd met de introductie van PV op grote schaal?

Zou mij niet eens verbazen als de bijbehorende groepenkast er niet eens op berekend is.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:24
Rimco schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:31:

Stel dat iemand een 3-fase aansluiting heeft van 3x25A en de bekabeling is daar ook op berekend.
En stel dat die persoon op 2 fases 25A gebruikt en op 1 fase 25A terug levert (PV).
Zo ja, is dit niet een algemeen probleem voor huisaansluitingen? Zou de nul eigenlijk ook niet moeten worden beveiligd met de introductie van PV op grote schaal?
Zou mij niet eens verbazen als de bijbehorende groepenkast er niet eens op berekend is.
Even snel geredeneerd lijkt je berekening inderdaad te kloppen.
Dat zou dan alleen voor een 40A hoofdschakelaar een theoretisch probleem zijn. De bekabeling (6 mm²) kan het wel aan.
De kabel naar je huis is ook minimaal 6mm², bij ons gelukkig zelfs 10 mm², dus daar zijn ook geen grote problemen te verwachten.
Dit alles is weer een argument om zowel je PV als je loads netjes over de fasen te verdelen. Dat geeft veel lagere stromen, veel minder verliezen, minder risico om een fase te overbelasten en minder problemen met overspanning bij gebruik van PV.

Overigens heb ik die problemen op het moment helemaal niet. Het is hier om 16 uur nu zo donker dat mijn 14 kWp PV-systeem slechts 74W opbrengt waarvan aan de AC-kant van de 8 kW omvormer slechts 58 Watt over blijft...

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 18-10-2020 15:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
MAZZA schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Ja, het is mooier om alle 3 de fasen (+nul + aarde) naar de keuken te hebben. Dan blijven de mogelijkheden ook open om een 11kW kooktoestel te gebruiken.
In theorie heb je nu een 32A apparaat (nl. 2x16A) achter een 25A hoofdzekering (uitgaande van 3x25A aansluiting). In de praktijk zal dit vrijwel nooit fout gaan en de andere groep is ook geen zware gebruiker als ik het zo begrijp.

Is het nieuwbouw? Dan moet de installateur zich schamen (maar ja, 't is 3 knaken goedkoper...)
Overigens komen er in dit topic veel van deze situaties voor, helaas verbiedt de NEN1010 het niet expliciet als ik me eerdere discussies er zo over kan herinneren.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Bij mn zwager 2 maanden geleden grondkabels door de tuin gelegd en een verdeeldoos onder de grond (volgegoten) en met een grondkabel door de kruipruimte naar de meterkast.

Door omstandigheden heeft het een poosje stil gelegen, maar vandaag alle lampen aangesloten en de stopcontacten.

Einde middag extra 16a b-kar aardlekautomaat geplaatst.
Hup schakelaar om en plof weer terug :'(

Alle lampjes weer los gemaakt, alles in orde en weer vast.

Nog steeds wil de aardlekautomaat niet omhoog blijven. :|

Ben dus bang dat het in de grond fout zit.
Maar daar ligt dus een nieuw terras overheen :X

Iemand nog tips om niet destructief dingen uit te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

FRANQ schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:50:
Bij mn zwager 2 maanden geleden grondkabels door de tuin gelegd en een verdeeldoos onder de grond (volgegoten) en met een grondkabel door de kruipruimte naar de meterkast.

Door omstandigheden heeft het een poosje stil gelegen, maar vandaag alle lampen aangesloten en de stopcontacten.

Ik neem aan dat je getest en doorgemeten hebt voordat je de gietmof vulde :X Weet je waarom hij afschakeld aardlek of overbelasting? Meet dan de bekabeling eens door in de meterkast, dat geeft misschien een indicatie. Dan kun je dan stap voor stap zoeken tot je het probleem (kortsluiting/aardlek) tegenkomt. Simpele eerste stap is bijvoorbeeld alle lampjes er uit en dan kijken wat er gebeurd.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47
Dat klinkt niet goed.

Maar ik zou voor de zekerheid toch ook even een andere ALS proberen.
Eventueel isolatieweerstand meten of laten meten.
Alle lampaansluitingen toch nog een keer controleren.
Ze allemaal los halen en één voor één aansluiten en steeds kijken of de ALS dan wel blijft staan.

En anders is het helaas een hele harde les, volgende keer meer kabel gebruiken zodat je dergelijke aansluiting niet hoeft te maken.
Ik ben al geen fan van gietmoffen maar onder een terras is helemaal vreselijk, in een border gaat nog.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 18-10-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rimco schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:31:

Daarom ook geen 5 kW 1-fase omvormers gebruiken in 3-fase installatie.

Als je je netjes houdt aan maximaal een enkele 3,7 kW omvormer per fase, dan kom je nooit boven de 40A.

Nul zekeren is niet zo eenvoudig; dan moet je namelijk de 3 fasen ook meenemen, of eigenlijk als eerste uitschakelen. Dus nul meten en fase(n) afschakelen.
Andrehj schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Even snel geredeneerd lijkt je berekening inderdaad te kloppen.
Dat zou dan alleen voor een 40A hoofdschakelaar een theoretisch probleem zijn. De bekabeling (6 mm²) kan het wel aan.
De kabel naar je huis is ook minimaal 6mm², bij ons gelukkig zelfs 10 mm², dus daar zijn ook geen grote problemen te verwachten.
Dit alles is weer een argument om zowel je PV als je loads netjes over de fasen te verdelen. Dat geeft veel lagere stromen, veel minder verliezen, minder risico om een fase te overbelasten en minder problemen met overspanning bij gebruik van PV.

Overigens heb ik die problemen op het moment helemaal niet. Het is hier om 16 uur nu zo donker dat mijn 14 kWp PV-systeem slechts 74W opbrengt waarvan aan de AC-kant van de 8 kW omvormer slechts 58 Watt over blijft...
Dat betwijfel ik zeer bij oude installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@kabeltjekabel Ik vind het eigenlijk sowieso wel apart dat de hoofdzekeringen niet gewoon in een enkele automaat zijn uitgevoerd. Een https://new.abb.com/produ...eaker-s200-4p-d-25-ampere zou prima voldoen zou je denken. Wellicht omdat je dan compleet in het donker komt te zitten?

Verder zijn 1-fase omvormers (tenzij meerdere) inderdaad niet altijd fijn op een 3-fase aansluiting, maar je ziet nog vaak genoeg 4 of 5kW langskomen (al dan niet op een 20A groep).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rimco schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:34:
@kabeltjekabel Ik vind het eigenlijk sowieso wel apart dat de hoofdzekeringen niet gewoon in een enkele automaat zijn uitgevoerd. Een https://new.abb.com/produ...eaker-s200-4p-d-25-ampere zou prima voldoen zou je denken. Wellicht omdat je dan compleet in het donker komt te zitten?

Verder zijn 1-fase omvormers (tenzij meerdere) inderdaad niet altijd fijn op een 3-fase aansluiting, maar je ziet nog vaak genoeg 4 of 5kW langskomen (al dan niet op een 20A groep).
Ding is veel duurder dan 3 losse enkelpolige automaten. En je zit compleet in het donker. In sommige stelsels mag je de nul ook niet schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-10 22:36

KRC

Aiolos schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Ja, het is mooier om alle 3 de fasen (+nul + aarde) naar de keuken te hebben. Dan blijven de mogelijkheden ook open om een 11kW kooktoestel te gebruiken.
In theorie heb je nu een 32A apparaat (nl. 2x16A) achter een 25A hoofdzekering (uitgaande van 3x25A aansluiting). In de praktijk zal dit vrijwel nooit fout gaan en de andere groep is ook geen zware gebruiker als ik het zo begrijp.

Is het nieuwbouw? Dan moet de installateur zich schamen (maar ja, 't is 3 knaken goedkoper...)
Overigens komen er in dit topic veel van deze situaties voor, helaas verbiedt de NEN1010 het niet expliciet als ik me eerdere discussies er zo over kan herinneren.
Dit zie je idd veel bij nieuwbouw. Bij ons werd het ook geweigerd omdat dit zo wel goed genoeg zou zijn. Ik heb ook kracht groep van 2 groepen zitten in mijn 3fase kast. Dit was volgens de richtlijnen.

Foto van mijn meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzF4EqCw71LqY4d9T-abtq6gYDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEhpQs2Rxc5aQ8gv85cf2hRD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door KRC op 18-10-2020 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
KRC schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:43:
[...]

Dit zie je idd veel bij nieuwbouw. Bij ons werd het ook geweigerd omdat dit zo wel goed genoeg zou zijn. Ik heb ook kracht groep van 2 groepen zitten in mijn 3fase kast. Dit was volgens de richtlijnen.

Foto van mijn meterkast.

[Afbeelding]
Die zit nog over 2 fasen verdeeld. 4P aardlekschakelaars voor enkelfase groepen moet je niet willen en het busboard met 2x6 per kast is nogal raar in NL met de limiet van 4 groepen per aardlekschakelaar.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-10-2020 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

kabeltjekabel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 00:26:
[...]

Die zit nog over 2 fasen verdeeld.

Maar verder totaal de verkeerde kast voor NL :P
Ja klopt, maar volgens de richtlijnen dus was dit goed zo.. helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:13
Als je hem over 2 fasen verdeeld en de tweede fase met een zwarte ader bedraad kan ik me er nog wel wat bij voorstellen. Echter had de NEN1010 of NPR5310 wel gewoon die 4 polige aardlekschakelaars moeten verbieden als er 2 polige eindgroepen achter zitten. (maar die keutel is weer ingetrokken na wat gelobby).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRC

KRC

Toch wel bizar, ik heb flinke discussie gehad met de elektricien die voor de bouwer werkt over de meterkast wat hij er zelf van vond.

Alles was volgens hem goed en volgens alle richtlijnen. Ik heb jullie punten ook aangedragen over de 4p aardlekschakelaar maar geen echte reactie op gehad helaas.

Onze hele wijk heeft zulke kasten, de BAM gebruikt deze in al haar projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:40
Die 4 polige aardlekschakelaars zullen wel €0,01 per stuk goedkoper zijn vergeleken met de 2 polige variant. Doe dan maar die maar zegt de baas. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 07:13
Ik denk niet dat ze goedkoper zijn. Waarschijnlijk is het gewoon desinteresse.
Het enige voordeel is wel dat je een krachtgroep nu kan plaatsen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ze zouden bij ABB gewoon onder hetzelfde nummer nu een andere kast moeten doen met 3x 2P + 3-fase aardlekautomaat ofzo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Jim423 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 00:30:
Als je hem over 2 fasen verdeeld en de tweede fase met een zwarte ader bedraad kan ik me er nog wel wat bij voorstellen. Echter had de NEN1010 of NPR5310 wel gewoon die 4 polige aardlekschakelaars moeten verbieden als er 2 polige eindgroepen achter zitten. (maar die keutel is weer ingetrokken na wat gelobby).
Het enige waar daar nu handig voor is, is de kookgroep. Die zit nu achter één ALS en verdeeld over twee fasen. Voor de rest totaal geen meerwaarde en neemt het extra ruimte in.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
kabeltjekabel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 00:26:
[...]

Die zit nog over 2 fasen verdeeld. 4P aardlekschakelaars voor enkelfase groepen moet je niet willen en het busboard met 2x6 per kast is nogal raar in NL met de limiet van 4 groepen per aardlekschakelaar.
Ik kan op deze foto helemaal geen busboard zien.
Is dit niet een klassieke kast?
Rimco schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:34:
@kabeltjekabel Ik vind het eigenlijk sowieso wel apart dat de hoofdzekeringen niet gewoon in een enkele automaat zijn uitgevoerd.
Dit is vaker besproken als je automaat inklemt tussen andere automaten en ja belast die allemaal langdurig op de nominale stroom, dan zullen ze eerdere uitschakelen bij overbelasting want ze zijn al warmer.
In huisinstallatie is dit natuurlijk niet echt een probleem want die situatie komt bijna niet voor. Voor levensduur van automaat is het ook beter. In huisinstallatie heb je natuurlijk zelden dat groepje van 16A automaten uren lang tegen maximum wordt belast.
Voor hoofdzekering/automaat is dat anders daar scenario veel reëler.

Maar in industriële schakelkasten zie je eigenlijk altijd dat automaten van belastingen altijd met vrije ruimte ertussen worden geplaatst zodat je bijvoorbeeld alle motoren tegelijk permanent maximaal kan belasten.

[ Voor 54% gewijzigd door leonbong op 19-10-2020 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
FRANQ schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:50:

Nog even een schema erbij.
Oranje is geschakeld met de tijdschakelaar in de meterkast.
Onder de alamat komt de stroom van de hoofdschakelaar.

De 2 vierkantjes zijn de verdeeldozen.
De linker (eerste vanaf de meterkast) zit onder een nieuw gestraat terras op +-70cm diepte.
De rechter ligt gelukkig nog bloot, daar komt een vlonder over heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3DhZOi52CULW46Sc5KMMfRJMag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eS6EEnL6p7Bf65i8TRT60F8Y.png?f=fotoalbum_large
Devil schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:08:
[...]

Ik neem aan dat je getest en doorgemeten hebt voordat je de gietmof vulde :X Weet je waarom hij afschakeld aardlek of overbelasting? Meet dan de bekabeling eens door in de meterkast, dat geeft misschien een indicatie. Dan kun je dan stap voor stap zoeken tot je het probleem (kortsluiting/aardlek) tegenkomt. Simpele eerste stap is bijvoorbeeld alle lampjes er uit en dan kijken wat er gebeurd.
Helaas niet gemeten van tevoren :'(
Heb alles heel secuur verbonden met wago's
en de aardlitze door een kousje gehaald en op een wago met klemmetjes aangesloten.
Daarna de doos volgegoten.
Heb eigenlijk niet het idee dat daar iets fout zou kunnen zitten, maar helaas geen foto's.
leonbong schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:10:
Dat klinkt niet goed.

Maar ik zou voor de zekerheid toch ook even een andere ALS proberen.
Eventueel isolatieweerstand meten of laten meten.
Alle lampaansluitingen toch nog een keer controleren.
Ze allemaal los halen en één voor één aansluiten en steeds kijken of de ALS dan wel blijft staan.

En anders is het helaas een hele harde les, volgende keer meer kabel gebruiken zodat je dergelijke aansluiting niet hoeft te maken.
Ik ben al geen fan van gietmoffen maar onder een terras is helemaal vreselijk, in een border gaat nog.
Thuis heb ik alles bovengronds op de schutting/muur, hou ook niet echt van ondergronds gedoe.
Kabel loopt ondergronds, maar de uiteinden zijn altijd bereikbaar.

Maar mijn zwager wilde niks opbouw, dus maar onder de grond gestopt.
Express "goed spul" besteld bij elektramat, en geen bouwmarkt materiaal.

@Devil @leonbong
Inderdaad wel even goede om alle lampen schakelaar en stopcontacten los te halen en dan te testen of de stroom aan blijft.
Dan een voor een aansluiten.

Omdat alles in de dozen aan elkaar "geknoopt" zit kan ik volgens mij niet echt kabels gaan uitsluiten door te meten?

Heb een multimeter thuis, kan daar wel kortsluiting mee detecteren.
Voor de isolatieweerstand heb ik een megger nodig denk ik?

Baal er echt verschrikkelijk van omdat het niet bij mij thuis is :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik zou alle kabel naar de kruipruimte toe hebben gebracht en daar lasdoos hebben toepast die dan gewoon op zand zouden liggen. Of gemonteerd tegen de betonnen ringbalk.
Daarnaast ik zou dubbele kabels hier voor hebben gelegd, dus WCD-kabel YMVK-as en verlichtingskabel aparte YMVK-AS veel simpeler.

Maar ik één gouden regel als ik help met klussen in prive sfeer. Ik werk alleen mee als ik mij in technische uitvoering kan vinden. Want dit soort ellende zit ik niet op te wachten als ik iemand help.

Let op mijn woorden binnen enkele dagen zit jij een groot gat te graven.

Ik help meestal mijn schoonvader met elektra want die snapt er de ballen van. Maar alleen met de spullen en uitwerking die ik kies. Ik zeg altijd tegen hem want bij problemen moet ik het weer oplossen en ik hou niet van problemen. Soms zegt hij dan maar zo is het goedkoper en dan zeg ik "oké succes!" en dan ga ik weg. Inmiddels weet hij dat en meldt hij alleen maar wat hij wil en ik koop alles.

[ Voor 39% gewijzigd door leonbong op 19-10-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Nu online
leonbong schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:12:
Ik zou alle kabel naar de kruipruimte toe hebben gebracht en daar lasdoos hebben toepast die dan gewoon op zand zouden liggen. Of gemonteerd tegen de betonnen ringbalk.
Daarnaast ik zou dubbele kabels hier voor hebben gelegd, dus WCD-kabel YMVK-as en verlichtingskabel aparte YMVK-AS veel simpeler.
De kabel loopt wel door de kruipruimte.
Maar omdat deze zo ontiegelijk laag is (plat op je buik tijgeren zie ik niet zitten) heb ik iemand anders de kabel laten doorvoeren naar buiten en daar dus ondergronds opgesplitst.
durfde het niet over te laten aan een noob om de kabels met elkaar te verbinden in de kruipruimte.
Alle kabels naar de meterkast trekken zou een beetje duur worden.
Maar we hebben er nog wel over gediscussieerd.
Maar ik één gouden regel als ik help met klussen in prive sfeer. Ik werk alleen mee als ik mij in technische uitvoering kan vinden. Want dit soort ellende zit ik niet op te wachten als ik iemand help.
Note to myself
Let op mijn worden binnen enkele dagen zit jij een groot gat te graven.
ben er bang voor :X
Ik help meestal mijn schoonvader met elektra want die snapt er de ballen van. Maar alleen met de spullen en uitwerking die ik kies. Ik zeg altijd tegen want problemen moet ik het weer oplossen en ik hou niet van problemen.
Het is de eerste keer dat ik problemen heb :P
Op zich valt dat nog mee bij een heel huis van 3 hoog wat van boven tot beneden en nu de tuin door mij en mijn andere zwager gedaan is.

Is inderdaad een leermoment om de volgende keer geen gietmoffen meer te gebruiken, en lekker alles op de muur te monteren.

Maar balen is het wel.

Nog een vraag
We hebben deze aardlekautomaat.
https://www.elektramat.nl...mp-b-karakteristiek-30ma/
Hoe weet je of hij tript op aardlek of kortsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@FRANQ
Als je werkelijk die hebt dan kan je het zien.

Schakelaar naar beneden met blauw vlakje (ALS-fout)
Schakelaar naar beneden zonder blauw vlakje (Overstroom)

De meeste Alamat's van A-merken kan je het zien.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 19-10-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

Korte vraag voor de experts over mijn meterkast.
Zijn hier nou makkelijk straks zonnepanelen op aan te sluiten, met de ruimte hierin.
Ik ben echt een leek, maar de kast lijkt mij wel al vrij vol?

https://gathering.tweaker...message/64265080#64265080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
KRC schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:20:
Korte vraag voor de experts over mijn meterkast.
Zijn hier nou makkelijk straks zonnepanelen op aan te sluiten, met de ruimte hierin.
Ik ben echt een leek, maar de kast lijkt mij wel al vrij vol?

https://gathering.tweaker...message/64265080#64265080
Ruimte genoeg toch? Per rij hebt je 12 units ruimte, die worden nog nergens overal gebruikt. Voor zonnepanelen heb je 1 unit nodig bij een 1-fase omvormer, of 4 units bij een 3 fase omvormer (ok, misschien 2 units bij 1 fase als je een alamat gebruikt)

Maar waarom zitten er geen afdekkapjes op de open plekken? Is daar nog iets in terechtgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 08:58
Ik wil graag een krachtalamat gaan gebruiken om een nieuw fornuis aan te sluiten, maar daar dient wat voor te gebeuren. Het is in dit geval tijdelijk 6-12 maanden totdat er een grote verbouwing van nieuwe keuken en badkamer start.
Deze hele kast wordt amper door gebruikers gebruikt, er draait een 5kW panasonic warmtepomp op, wat koelkasten en een elektrische boiler(2kW, ~1 x in de week). Nu wil ik hier tijdelijk een fornuis en oven bij aansluiten (fornuis 7,2kW en oven 3,6kW).
Inductiefornuis zonder aardlek leek mij niet zo'n veilige gedachte anno 2020 (en voor de oven en de wp is het ook niet al te best).

Dus ik heb dit gedrocht uit voor '95 (want hoogwater in 93 en 95) even open gedraaid.
Wat ik weet is dat de rechter 8 'groepen' niet meer worden gebruikt (staan ook uit).
Eveneens als het relais(?) rechts, deze was van de neonverlichting aan de gevel ( :+ ) + klok+stopcontact.
Dus ik verwacht dat de net-invoer in het midden was (volgens de vorige gebruiker ooit nog 3x63 lang geleden, er liggen nog 3 x 35A400V zekeringen), maar dat deze laterna is verplaatst naar links want dit was wel makkelijk bouwen op deze manier. Je kunt immers niet terug naar beneden bouwen.
Huidige aansluiting volgens enexis is 3x25, maar de vorige bewoner betaalde voor geloof ik 3x35 :+ .

Op het moment heb ik aan 5 eenfase automaten + krachtgroep genoeg. Maar dit gaat al niet in een 220x280mm passen. Het maximale wat hier in past is een hoofdautomaat + krachtalamat + 4 alamats.

Nu vraag ik mij af wat prijs-technisch en werk-technisch verstandig is.

1) hoofdschakelaar laten zitten en het liefst rechts van de hoofdschakelaar een kast plaatsen.
2) het hele linker gedeelte laten zitten en de oude groepen zonder ALS laten zitten en in het midden een nieuw kastje er tegen.
3) alles weg inc hoofdschakelaar en nieuwe kast boven de meter maken, deze kan dan laterna altijd naar links breder gaan worden (soort modulaire gedachten)

Optie 1 en 2 vind ik beide lastig in te zien omdat ik een soort 'invoer' van links ga krijgen in een nieuwe kast, gaat dit zomaar met nieuwe/moderne kasten?
Optie 3 zie ik tegenop omdat ik dan onder spanning moet werken (tenzij de deksel van de hoofdzekeringen er ineens af valt, per ongeluk). Wordt wel de mooiste oplossing (ook de duurste).
Daarnaast moet ik voor optie 3 eigenlijk direct een wat grotere kast nemen.

sidenote: Ik heb vanaf de bovenkant van de hoofdschakelaar gemeten maar maximaal 36(liever 33) cm hoogte ivm de deurpost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTTYplTAJTt2nXIxEYtClixnzCs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oe77xgMK9VoNTFTexlOuKrfZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4QWo5ikVZyZVgw2b0lm4B1xwC0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMUEKouh8mxc3g6esLCUKpm8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60frbSLuIA6JOTJ2UDTpnOEbCEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqymXufBA8p9kWPEMxRUU9t2.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door alaintje op 19-10-2020 11:08 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

Aiolos schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Ruimte genoeg toch? Per rij hebt je 12 units ruimte, die worden nog nergens overal gebruikt. Voor zonnepanelen heb je 1 unit nodig bij een 1-fase omvormer, of 4 units bij een 3 fase omvormer (ok, misschien 2 units bij 1 fase als je een alamat gebruikt)

Maar waarom zitten er geen afdekkapjes op de open plekken? Is daar nog iets in terechtgekomen?
Duidelijk :)

Dit was foto tijdens de bouw toen de meterkast nog niet in gebruikt was zie ik. Nu zit alles netjes dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/525bL1MoKB-YO291u50S1ewFO_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFLfFfB08lIFVX5hKBILk54q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Uit typenummer blijkt da dit geen busboard kast is.

Ik zou dan wel eens open willen zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

leonbong schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:14:

Ik zou dan wel eens open willen zien!
Open als in de zwarte kap eraf halen door de schroeven op de hoeken los te maken?
Moet daarvoor de stroom er helemaal af? Wil best foto maken hoor hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik haal de stroom er nooit af, de kast zou namelijk aanraakveilig moeten zijn. Maar dat weten we eigenlijk nog niet zeker.

Maar eigenlijk natuurlijk wel aan te raden om de stroom eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

leonbong schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:18:
Ik haal de stroom er nooit af, de kast zou namelijk aanraakveilig moeten zijn. Maar dat weten we eigenlijk nog niet zeker.

Maar eigenlijk natuurlijk wel aan te raden om de stroom eraf te halen.
Zal dit later vandaag even doen, mijn vrouw zit rustig der serie te kijken en denk niet dat ze blij word als ik de stroom eraf haal ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:27
@alaintje Ik heb in een vergelijkbare situatie alles weggehaald behalve de hoofdschakelaar. Alles erboven vervangen. Nieuwe kast met nieuwe hoofschakelaar. Nadat alles weer goed op z'n plek zit een monteur met zegelrecht bellen om de oude hoofdschakelaar er tussenuit te halen (kastje wel laten zitten). Je wil niet dat de oude hoofdschakelaar het begeeft terwijl er niemand is om het te herstellen.

De groepenkast zo hoog in de meterkast is niet optimaal, maar dan kan je wel je bestaande groepen zonder deze te verlengen of opnieuw te trekken weer aansluiten op de nieuwe groepenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leonbong schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:14:
Huh? Welk typenummer?

Zowel de HAD3434-44T+H44 als de HAD3232-22FT+H42 zijn toch gewoon busboardkasten?

Die rechter kast is wel flink omgebouwd... Die zou standaard een 2-polige hoofdschakelaar, 2x6 modules 1-fasen busboard, 2x 2-polige aardlekschakelaar met achter iedere schakelaar 2 automaten, een fornuisgroep en een beltrafo moeten hebben, daar klopt heel weinig meer van.

Ook de gebruikte automaten en beltransformator zijn gewoon busboardexemplaren.

Ik vraag me nu wel af of er een 3-fasen busboard in die rechter kast zit of niet. :)
KRC schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

Zal dit later vandaag even doen, mijn vrouw zit rustig der serie te kijken en denk niet dat ze blij word als ik de stroom eraf haal ;)
In principe zijn deze kasten, ook met geopend deksel, IPXX-B oftewel aanraakveilig. Je zou ook met het deksel eraf met je vingers niet aan spanningsvoerende delen moeten kunnen komen, dat zou alleen mogen lukken met gereedschap kleiner dan 12,5mm...

Zolang je het niet probeert om die theorie te toetsen :+ zou ik het best aandurven om te roepen, "trek de kap er maar af". De meeste weldenkende mensen proberen vervolgens toch niet of ze toevallig hun vinger in dat schroefgat gepropt krijgen...

Maar ja, de spanning eraf is natuurlijk altijd veiliger. :) Principes en theorieën kunnen wel eens niet kloppen, en als ze met installatie slordig zijn geweest is het niet gezegd dat het daadwerkelijk aanraakveilig is. Een draad te lang aanstrippen of een kapje op een aftakklem vergeten en het is ineens niet meer aanraakveilig. Maar ook niet direct een probleem zolang je geen vingers of voorwerpen erin gaat steken maar alleen even een foto schiet.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 19-10-2020 11:49 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

Nou foto's zijn gemaakt, binnenkant zegt mij niks dus brand maar los :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RE85UjX7TNiCid56SIQwJFrj6qI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebu8jMDRrQjBCxoBhJS5Vrkc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xD6WTSLR0aTzK4oMsxFJeOAEVGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcUBTKpytld6AQ8w0eQA6z4M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Xander schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

Huh? Welk typenummer?

Zowel de HAD3434-44T+H44 als de HAD3232-22FT+H42 zijn toch gewoon busboardkasten?
Ok mijn fout ik kreeg als hit op de ABB-site een "klassieke" kast en type nummers op automaten dat kan ik niet lezen. Niet scherp op de foto.

Helaas als je dit knap wil krijgen dan kost dat een hoop geld. Want andere busboards nodig + andere ALS'en nodig.
Ik zou het maar zo laten.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 19-10-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

leonbong schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Ok mijn fout ik kreeg al hit op de ABB-site een "klassieke" kast en type nummers op automaten dat kan ik niet lezen.

Helaas als je dit knap wil krijgen dan kost dat een hoop geld. Want andere busboards nodig + andere ALS'en nodig.
Maar is wel veilig op mijn 3 fase aansluiting? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja wel ideaal is anders maar het kan.

Een voordeel die kookgroep is soort kreupele krachtgroep die wel twee fase verdeelt is. Daar krijg je geen commentaar over, is hier ook nog al dingetje een kookgroep in 3F-kast op 1F.

[ Voor 39% gewijzigd door leonbong op 19-10-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Ok mijn fout ik kreeg als hit op de ABB-site een "klassieke" kast en type nummers op automaten dat kan ik niet lezen. Niet scherp op de foto.

Je kunt ook gewoon de drie fasedraden doorverbinden, via zo'n blokje onderin en dan een 2 polige ALS er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
dat kan inderdaad ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-10 12:21

Chielos

Inno Mini Cooper

fmb schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:59:
[...]

Misschien zou je je installateur er ook op kunnen wijzen dat die 4P aardlekschakelaars er niet horen en vragen waarom dat is gedaan?

En teruggaan naar 3x25A zou ik toch wat verder uitzoeken. Als het je 600 euro per jaar bespaart kun je 3.000 euro investeren als je het in 5 jaar zou willen terugverdienen. Daar kun je veel voor doen! :)
ik heb de aanvraag ingediend! Duurt alleen tot januari tot ze hem aanpassen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Chielos schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:45:
[...]

ik heb de aanvraag ingediend! Duurt alleen tot januari tot ze hem aanpassen |:(
Zo lang? En betaal je wel vanaf direct minder...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@kabeltjekabel
Ik denk dat je het antwoord eigenlijk wel weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:07:
@kabeltjekabel
Ik denk dat je het antwoord eigenlijk wel weet.
Dokken natuurlijk, a la monopolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Dattum...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Haha wat een verrassing, maar niet heus.
En dan moet je nog betalen om in de toekomst minder te hoeven betalen.

Fantastisch zo’n monopolie, het lijken wel drugsdealers.
Hun onkunde/problemen zijn gewoon jouw probleem en voor hun geen probleem.

[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 19-10-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

En het mooiste van alles, ik moet vooruit betalen. Maar ja ik slik het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je zal wel moeten anders verlagen ze het tarief nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Chielos schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:38:
En het mooiste van alles, ik moet vooruit betalen. Maar ja ik slik het maar.
Haha ik moest Liander juist smeken om een factuur (na verzwaring), duurde me te lang.
Niet dat ik die zo graag betaal maar ik had hem nodig voor subsidie aanvraag.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Ben me aan het verdiepen wat ik precies kwijt ben qua spullen voor de aanpassing.
Ik ben dus van plan om van de 4P aardleks af te stappen en naar 2P te gaan.
Dat ruimte lekker op ja.

Maar mijn vraag. Mag ik met een 3x25A nog wel die 20A 3Fase groepen hebben? Of moeten die naar 16A? Warmtepomp staat overigens ingesteld dat er een 16A zekering is.

Ik dacht zoiets te bedenken met selectiviteit.

Aardleks en hoofdschakelaar mogen wel 40A blijven, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Chielos schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:22:
Ben me aan het verdiepen wat ik precies kwijt ben qua spullen voor de aanpassing.
Ik ben dus van plan om van de 4P aardleks af te stappen en naar 2P te gaan.
Dat ruimte lekker op ja.
Voor fornuis kun je er nog wel eentje behouden.
Maar mijn vraag. Mag ik met een 3x25A nog wel die 20A 3Fase groepen hebben? Of moeten die naar 16A? Warmtepomp staat overigens ingesteld dat er een 16A zekering is.
B20? C20 niet.
Aardleks en hoofdschakelaar mogen wel 40A blijven, toch?
Ja; dat gaat over de nominale stroom waar ze voor zijn. 40A is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Het zijn nu C20's

Moeten eruit dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb wat advies nodig over de volgorde van dingen.

Ik ben voor het eerst een nieuwbouw huis aan het bouwen. Het is kleinschalige projectbouw, dus ik heb beperkte opties, maar de aannemer is vrij flexibel en gaat me rechtstreeks met zn electricien laten spreken.

Ik wil mijn huis geschikt maken voor domotica. Ondertussen ben ik eraan uit dat het Niko of Loxone wordt. Beide werken met relais die centraal geschakeld moeten worden. Ik wil dus een verdeelkast met din rails. Hier moeten alle lichtpunten en schakelpunten uitkomen, afgemonteerd op etageklemmen.

Ik heb al de plaatsen voor sparingskisten aangegeven waar de inbouw spots komen, maar nu moet er natuurlijk een leidingplan komen.

Vraag 1) het klinkt heel omslachtig, alles naar 1 centraal punt trekken. (Gelukkig is dat punt wel in het midden van mijn huis) maar is dit de beste oplossing?

Vraag 2) hoe moet ik dit gesprek met de electricien insteken? Ik ben uiteraard bereid om te betalen voor zijn werk, ik wil weten wat zinvol is om door hem te laten doen (en wat voor fasering eraan vast zit).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:18

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

JackBol schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:40:

Vraag 1) het klinkt heel omslachtig, alles naar 1 centraal punt trekken. (Gelukkig is dat punt wel in het midden van mijn huis) maar is dit de beste oplossing?
nee, dat geeft je juist flexibiliteit. als het te veel is, zou je er eventueel voor kunnen kiezen elders in het huis een 2e verdeelpunt te maken voor alle kabels (bijv. op zolder naast de MV en CV)
Vraag 2) hoe moet ik dit gesprek met de electricien insteken? Ik ben uiteraard bereid om te betalen voor zijn werk, ik wil weten wat zinvol is om door hem te laten doen (en wat voor fasering eraan vast zit).
Gewoon zo vragen ;-) leidingwerk zou ik sowieso door hem laten doen (inlcusief trekdraad), daadwerk en de daadwerkelijke intelligente modules kan je zelf kiezen uiteraard, maar kost uiteraard wel veel tijd

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:28
@JackBol Zorg dat je een hele ruime meterkast hebt, vooral breder als een standaard maat minimaal 240 centimeter hoog, 77 breed en 35 diep . Liefst minimaal 140 breed, kan er een 1200 mm brede kast in en heb aan de zijkanten nog ruimte voor een goot. Omdat je allerlei actieve delen krijgt is een stalen kast veiliger dan een kunststof. Hang bij voorkeur een brandmelder in je meterkast.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

leonbong schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:32:
Haha wat een verrassing, maar niet heus.
En dan moet je nog betalen om in de toekomst minder te hoeven betalen.

Fantastisch zo’n monopolie, het lijken wel drugsdealers.
Hun onkunde/problemen zijn gewoon jouw probleem en voor hun geen probleem.
Werd net gebeld, afspraak verzet naar volgende week. "Eh, ok! Maar hoezo dan, telefoniste zei januari eerste mogelijkheid. Systeem is een zooitje, kan gewoon meteen gepland worden".

Reminder for me, ik ga niet bij die toko werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
@JackBol Aanvullende tips:
- Wanneer je een standaard formaat meterkast hebt, vraag dan om toestemming om het meterbord omlaag te verplaatsen zodat je meer ruimte krijgt boven het meterbord. Al scheelt het 20-30cm dan kun je toch weer een grotere groepenkast/stuurkast met extra rail kwijt.
- Laat je de WCD's via centraaldozen lopen, laat dan een extra loze leiding vanaf iedere centraaldoos naar de meterkast leggen. Dan kun je achteraf tot 5 WCD's voorzien van een schakeldraad direct vanuit je verdeler.
- Denk ook aan eventuele sensoren. PIR, raamcontact, deurcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

devino schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:06:
[...]

nee, dat geeft je juist flexibiliteit. als het te veel is, zou je er eventueel voor kunnen kiezen elders in het huis een 2e verdeelpunt te maken voor alle kabels (bijv. op zolder naast de MV en CV)
Check, dan weet ik in ieder geval dat ik op het juiste spoor zit. In die sparingsboxen zit ook wat ruimte dus je kan er ook wel een driver kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

habbekrats schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:10:
@JackBol Zorg dat je een hele ruime meterkast hebt, vooral breder als een standaard maat minimaal 240 centimeter hoog, 77 breed en 35 diep . Liefst minimaal 140 breed, kan er een 1200 mm brede kast in en heb aan de zijkanten nog ruimte voor een goot. Omdat je allerlei actieve delen krijgt is een stalen kast veiliger dan een kunststof. Hang bij voorkeur een brandmelder in je meterkast.
Ik was van plan om een tweede verdeler in de trapkast te plaatsen (ong 3m van de meterkast). Maar vanwege de eisen die je aangeeft gaat de bouwer daar wellicht niet mee akkoord.

Ik heb een beetje zitten uittellen en alles zou in principe op 1 groep moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 08:58
Fabian schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:45:
@alaintje Ik heb in een vergelijkbare situatie alles weggehaald behalve de hoofdschakelaar. Alles erboven vervangen. Nieuwe kast met nieuwe hoofschakelaar. Nadat alles weer goed op z'n plek zit een monteur met zegelrecht bellen om de oude hoofdschakelaar er tussenuit te halen (kastje wel laten zitten). Je wil niet dat de oude hoofdschakelaar het begeeft terwijl er niemand is om het te herstellen.

De groepenkast zo hoog in de meterkast is niet optimaal, maar dan kan je wel je bestaande groepen zonder deze te verlengen of opnieuw te trekken weer aansluiten op de nieuwe groepenkast.
Dankjewel. Hoogte zal ik nog eens nameten als de hoofdschakelaar ook wordtverwijderd.
Sommige oude groepen kan ik niet opnieuw trekken, omdat de centrale doos (als die er is) boven een mdf plafond zit weggewerkt.
En sommige kan ik wel gemakkelijk opnieuw trekken.
Hoogte is niet zo'n probleem. Alleen een invoer of schakelaar voor een deurpost is onhandig.
Boven de deurpost heb ik nog bijna 2 meter vrije ruimte.
Ik kan een deurtje/paneel van 50cm boven de deurpost maken.
Hier boven wil ik het brandwerend af gaan dekken ivm schoorsteeneffect door het huis.

Maar ik kan dus een nieuwe kast in het midden van deze kast beginnen en vervolgens een installateur wel een kort kabeltje laten leggen van meter naar hoofdschakelaar?
Of moeten deze echt per se zo verticaal verbonden zijn op een meterbord?
Want volgens mij zie ik dat wel eens gebeuren?
Een tijd geen stroom is hier trouwens geen probleem.
(lees 5 werkdagen bv. Vorst is een uitzondering).

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Als ik naar verdeelkasten kijk, zijn deze allemaal ingedeeld in breedtes van maximaal 12 modules.
Ik heb op de achterkant van een viltje berekend dat ik ongeveer 120 "modules" breedte nodig heb.
Zijn er geen kasten die gewoon een 80cm DIN rail hebben? Liefst 3 boven elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:33

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:24

Exigence

dnkroz

JackBol schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:07:
Als ik naar verdeelkasten kijk, zijn deze allemaal ingedeeld in breedtes van maximaal 12 modules.
Ik heb op de achterkant van een viltje berekend dat ik ongeveer 120 "modules" breedte nodig heb.
Zoek eens op "veldverdeler".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
habbekrats schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:10:
Bedoel je dan daadwerkelijk een stalen klasse I verdeelkast? Of toch gewoon een dubbel geïsoleerde klasse II kast (dus kunststof van binnen, staal er omheen)?

@JackBol Let er even op dat als je een klasse I verdeelkast plaatst, de aardverspreidingsweerstand wel laag genoeg moet zijn om te beveiligen in het geval van sluiting in de verdeelkast.

Je ziet de laatste tientallen jaren dat men het niet meer zo interessant vindt om een goede aardpen te slaan, "want alles zit toch achter een aardlekschakelaar" dus de verspreidingsweerstand mag <166 ohm zijn. Maar dat gaat er wel vanuit dat alles óf dubbel geïsoleerd is, óf achter een aardlekschakelaar zit. Een stalen verdeelkast is dat niet...

Mocht je die willen toepassen, zorg dan dat je of een TN-stelsel krijgt vanuit de netbeheerder (daar heb je zelf weinig invloed op) of een goede aardelektrode (daar staat de installateur waarschijnlijk niet om te springen, of je moet op een grondsoort wonen waar dat makkelijk te realiseren is).

Het is niet voor niets dat je in de doorsnee woning kunststof kasten vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
JackBol schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:07:
Eaton Medusa in 440x550;

https://www.sandervunderi...tiekast-leeg-44x55cm.html

Is 24 modules per rail, 3 rails hoog. Hang je er twee van naast elkaar en klaar?

120 modules breed, 1 module zijnde 17,8mm zou een kast van 2,15m breed worden. Waar raak je dat kwijt dan?
Xander schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

Het is niet voor niets dat je in de doorsnee woning kunststof kasten vindt.
Ook pre aardlekschakelaartijd was dat al kunststof / bakkeliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik moet nog twee buizen vastmaken in de meterkast, liefst strak tegen de al bestaande buizen aan. Ik kan de drukzadels die de elektricien heeft gebruikt echter niet vinden. De zadels van Sander Vunderink passen er niet op.

Wie weet waar ik deze kan kopen? Er staat op : kema keur, IEC 16, IRO 13.5, PG9. Helaas geen merk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHCaBq_QZ2TVcpbnm4NpxGiwPJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdoEjYUOYWOlrfJspw0OV1Eb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-M4MHuEzEOJ8W68Z3QBEI14LMwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUVHI6ZvCNvWiKVjKasXv27S.jpg?f=fotoalbum_large

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07:20
JackBol schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:40:
Ik heb wat advies nodig over de volgorde van dingen.

Ik ben voor het eerst een nieuwbouw huis aan het bouwen. Het is kleinschalige projectbouw, dus ik heb beperkte opties, maar de aannemer is vrij flexibel en gaat me rechtstreeks met zn electricien laten spreken.

Ik wil mijn huis geschikt maken voor domotica. Ondertussen ben ik eraan uit dat het Niko of Loxone wordt. Beide werken met relais die centraal geschakeld moeten worden. Ik wil dus een verdeelkast met din rails. Hier moeten alle lichtpunten en schakelpunten uitkomen, afgemonteerd op etageklemmen.

Ik heb al de plaatsen voor sparingskisten aangegeven waar de inbouw spots komen, maar nu moet er natuurlijk een leidingplan komen.

Ik ben iets dergelijks van plan en heb precies dezelfde zoektocht naar een DIN kast. Zal even een paar opmerkingen delen. Ik heb een wat grootschaliger projectbouw huis en heb het na aardig wat aandringen zover gekregen dat er naar elk stopcontact en naar elke lichtschakelaar een loze leiding ligt vanuit de trapkast. Het voordeel hiervan is dat de slimmigheid op één plek geconcentreerd zit, als er wat mee is, weet je altijd waar je moet zijn. En het wordt zo aangelegd dat alles wat digitaal geschakeld gaat worden ook altijd met een fysieke schakelaar te bedienen is. Als de besturing (even) niet werkt, blijft er dan in ieder geval nog wel handmatige controle. En.. het werkt niet meteen. Onlangs heb ik nog een elektronisch systeem gebouwd op een voertuig en daar was nog wel een keer of 3,4 storing voor het perfect werkte. Als laatste heb ik een beetje leren praten met de elektricien. Niets ten nadele van hem, maar hij verklaarde mij een beetje voor gek omdat ik het bedraad wilde oplossen. Als reactie daarop ben ik gewoon duidelijk geweest in wat ik nou fysiek wilde zonder naar het doel te praten. Dus gewoon gezegd: deze loze leiding van X naar Y. Dat ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 19:24
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:01:
Ik moet nog twee buizen vastmaken in de meterkast, liefst strak tegen de al bestaande buizen aan. Ik kan de drukzadels die de elektricien heeft gebruikt echter niet vinden. De zadels van Sander Vunderink passen er niet op.

Wie weet waar ik deze kan kopen? Er staat op : kema keur, IEC 16, IRO 13.5, PG9. Helaas geen merk.
Is van JMV, ff googlen op KPO 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

896gerard schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:02:
[...]

Ik ben iets dergelijks van plan en heb precies dezelfde zoektocht naar een DIN kast. Zal even een paar opmerkingen delen. Ik heb een wat grootschaliger projectbouw huis en heb het na aardig wat aandringen zover gekregen dat er naar elk stopcontact en naar elke lichtschakelaar een loze leiding ligt vanuit de trapkast. Het voordeel hiervan is dat de slimmigheid op één plek geconcentreerd zit, als er wat mee is, weet je altijd waar je moet zijn. En het wordt zo aangelegd dat alles wat digitaal geschakeld gaat worden ook altijd met een fysieke schakelaar te bedienen is. Als de besturing (even) niet werkt, blijft er dan in ieder geval nog wel handmatige controle. En.. het werkt niet meteen. Onlangs heb ik nog een elektronisch systeem gebouwd op een voertuig en daar was nog wel een keer of 3,4 storing voor het perfect werkte. Als laatste heb ik een beetje leren praten met de elektricien. Niets ten nadele van hem, maar hij verklaarde mij een beetje voor gek omdat ik het bedraad wilde oplossen. Als reactie daarop ben ik gewoon duidelijk geweest in wat ik nou fysiek wilde zonder naar het doel te praten. Dus gewoon gezegd: deze loze leiding van X naar Y. Dat ging prima.
Waarom ook ieder stopcontact?

Ik was alleen van plan alle lichtpunten en schakelpunten te centraliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

@insomniac Die breedte, maar dan met din rails an 80cm. Nu zijn het 3 losse rails van ~25cm. Aangezien die modules 17cm zijn, krijg je nogal wat 'snijverlies' als je ze niet tegen elkaar aan kan plaatsen.

@Exigence kijk, dat is een prima steekwoord, dank!

@Xander mijn vraag was meer omtrent de maat dan het materiaal, maar dit is goede info, ik zal het meenemen dat het een klasse II kast moet zijn.

@kabeltjekabel Dit komt inderdaad in de buurt. Ik hoeft geen 240cm breed, ik zat te denken aan 3 din rails van 80cm onder elkaar.

Nog een vraagje mbt de etageklemmen, zitten die achter een blindpaneel of kan je daar zo bij als de kast compleet gemonteerd is? Het lijkt me dat je die weggewerkt wilt hebben als je er niet bij hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 19-10 10:50

[Afbeelding]

[Afbeelding]
JMV opendrukzadel 16/19mm Crème

Afbeeldingslocatie: https://elektroloket.nl/wp-content/uploads/2019/05/JMV-opendrukzadel-16_19_25mm-Cr%C3%A8me.jpg

Edit: zelfde koppelsysteem maar wel iets uitvoering zie ik. Maar toch denk ik ergens JMV oid

[ Voor 4% gewijzigd door SniperGuy op 20-10-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Xander @JackBol Voor actieve schakelingen heb ik persoonlijk liever een (plaat)stalen kast. Bij ellende in de kast blijft dit bijna altijd in de kast. Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom de achterwand nog steeds van hout moet zijn ipv bv Promatect. Om reden dat ik ook veel meer apparatuur in de meterkast heb net als de meeste tweakers heb ik een brandmelder in de meterkast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

habbekrats schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:27:
@Xander @JackBol Voor actieve schakelingen heb ik persoonlijk liever een (plaat)stalen kast. Bij ellende in de kast blijft dit bijna altijd in de kast. Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom de achterwand nog steeds van hout moet zijn ipv bv Promatect. Om reden dat ik ook veel meer apparatuur in de meterkast heb net als de meeste tweakers heb ik een brandmelder in de meterkast zitten.
Voor mij komt in die kast alleen laagspanning (24V).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
JackBol schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:39:
[...]

Voor mij komt in die kast alleen laagspanning (24V).
Het veroorzaken van brand is niet zozeer afhankelijk van de spanning maar vooral van de het vermogen dat er ontstaat.5Volt /50A veroorzaakt net zo makkelijk brand als 230V/1A.

Toepassen van de juiste beveiligingen en afscherming is de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
SniperGuy schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

JMV opendrukzadel 16/19mm Crème

[Afbeelding]

Edit: zelfde koppelsysteem maar wel iets uitvoering zie ik. Maar toch denk ik ergens JMV oid
Voederbietel schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:03:
[...]

Is van JMV, ff googlen op KPO 9.
Dit is hem niet. Deze loopt wat ronder en zijn volgens mij dezelfde als die van Sander Vunderink. Die bij mij zijn gebruikt lopen rechter.

[ Voor 13% gewijzigd door WVL_KsZeN op 20-10-2020 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07:20
JackBol schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:51:
[...]

Waarom ook ieder stopcontact?

Ik was alleen van plan alle lichtpunten en schakelpunten te centraliseren.
Dat is een keuze inderdaad. Doe ik omdat er dan flexibiliteit is om losse lampen neer te zetten. Van mij hoeft dat niet, maar vriendinlief heeft uiteraard wel plannen in die richting ;) Overigens doe ik niet alle aansluitpunten, maar van elk dubbel stopcontact één outlet. Meer is niet nodig, het geeft alleen maar extra complexiteit. Als je een lader inplugt of een laptopadapter, dan moet er gewoon (ongeschakelde) stroom zijn, dat is er dan in de vorm van één outlet die wel altijd aan staat. Tegelijk is dat weer redundancy voor als het systeem platligt. Ik ben dan wel weer benieuwd naar hoeveel extra loze leidingen jij nodig zal hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

896gerard schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:49:
[...]

Dat is een keuze inderdaad. Doe ik omdat er dan flexibiliteit is om losse lampen neer te zetten. Van mij hoeft dat niet, maar vriendinlief heeft uiteraard wel plannen in die richting ;) Overigens doe ik niet alle aansluitpunten, maar van elk dubbel stopcontact één outlet. Meer is niet nodig, het geeft alleen maar extra complexiteit. Als je een lader inplugt of een laptopadapter, dan moet er gewoon (ongeschakelde) stroom zijn, dat is er dan in de vorm van één outlet die wel altijd aan staat. Tegelijk is dat weer redundancy voor als het systeem platligt. Ik ben dan wel weer benieuwd naar hoeveel extra loze leidingen jij nodig zal hebben..
Voor losse lampen pak ik gewoon dit:
https://shop.loxone.com/d...esult/?q=Smart+Socket+Air

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
Ontzettend zonde. draadloze techniek gebruiken als je nu de mogelijkheid hebt on het tegen weinig meerkosten bedraad te doen. Zie mijn eerdere opmerking over een loze leiding per centraaldoos, dan kost het je misschien 80 euro per loze leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 19-10 10:50
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:04:
[...]

[...]

Dit is hem niet. Deze loopt wat ronder en zijn volgens mij dezelfde als die van Sander Vunderink. Die bij mij zijn gebruikt lopen rechter.
https://www.elektroshop.n...0-st.-elektroshop-nl.html deze dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Dat is hem, kwam hem net zelf ook tegen door te zoeken op opendrukzadel. Met zoeken naar drukzadels of 'open zadel' kwam ik er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
habbekrats schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:45:
[...]

Het veroorzaken van brand is niet zozeer afhankelijk van de spanning maar vooral van de het vermogen dat er ontstaat.5Volt /50A veroorzaakt net zo makkelijk brand als 230V/1A.
Nou net zo gemakkelijk, is dat echt wel zo?
1A kan al gauw zonder probleem door een vrij dun draadje, 50A is daarentegen een stevige stroom waarbij je heel goed moet letten op voldoende draaddikte. Anders heb je grote kans dat die in de fik gaat, helemaal onafhankelijk van het apparaat waar die stroom naar toe gaat. Het argument dat het maar 5V zwakstroom is dan ook gewoon puur onzin.

Trouwens even terzijde, wat heet hier zwakstroom, 1A of 50A? officieel wordt die term dan ook al meer dan een halve eeuw niet meer gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 17-10 13:53
Techneut schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:26:
[...]
... Het argument dat het maar 5V zwakstroom is dan ook gewoon puur onzin.

Trouwens even terzijde, wat heet hier zwakstroom, 1A of 50A? officieel wordt die term dan ook al meer dan een halve eeuw niet meer gebruikt
De term wordt hier in het topic ook al heel lang niet gebruikt. Totdat jij een half uur geleden ermee op de proppen kwam. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zal wel eens zijn voorgekomen om iets duidelijk te maken, Ongeveer met zoiets van "wat men vroeger zwakstroom noemde" of iets met die strekking. Of iets met een lage spanning waarvoor de NEN1010 niet van toepassing is. Komt vaker voor dat onderwerp, misschien vergat ik een keer dat erbij te zeggen.

Laagspanning is trouwens (een paar berichten hierboven) ook niet een correcte term, want daaronder valt ook de gewone netspanning 230/400V.

[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 20-10-2020 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Techneut schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:34:
Laagspanning is trouwens (een paar berichten hierboven) ook niet een correcte term, want daaronder valt ook de gewone netspanning 230/400V.
Af en toe denk ik wel eens dat "we" de verkeerde termen hebben verzonnen.

Hoeveel indruk maakt zoiets nou? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Di0JBtYhBPafSd0uwqidWQkM9YA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FBZEWpPNlrDk8iMRR2MTgjxs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-10 18:29

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De Wildkamp heeft ze wel althans in grijze kleur laatst nog wat opgehaald en zijn de zelfde als de gele uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lO_PfqlMMl0vRLLiUU4_nYe0fpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuGRcHtXHe6ssh2A2yAZHcsq.jpg?f=fotoalbum_large

Vraagje ; ik heb een roth lange ip 44/55 buiten stopcontact en ik lees verschillende verhalen over de condens afvoer.... de een zegt gaatje prikken ivm condens en de ander zegt niet doen ivm ip 55 .

In het wcd zie ik de tekst staan van kondens afvoer, dit lijkt bij een klein vakje aan de achterkant te staan. Dus niet de onderkant van de wcd. Moet ik die nu openbreken en heeft dat aan de achterkant (zijde waarmee je hem aan de muur monteert ) wel zin ?

Andere vraag: waarom zou het wel bij een wcd moeten en niet bij een kabeldoos(zoals de t100 van obo) bijv?

Was even benieuwd :)

[ Voor 7% gewijzigd door Waypoint op 20-10-2020 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:45:
[...]

[Afbeelding]
Laagspanning tm 1 kV; daarboven middenspanning tm 75 kV en dan hoogspanning :P

En nu snel wegrennen, want iedere tak houdt z'n eigen definitie daarop na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Waypoint schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:47:
[Afbeelding]

Vraagje ; ik heb een roth lange ip 44/55 buiten stopcontact en ik lees verschillende verhalen over de condens afvoer.... de een zegt gaatje prikken ivm condens en de ander zegt niet doen ivm ip 55 .

In het wcd zie ik de tekst staan van kondens afvoer, dit lijkt bij een klein vakje aan de achterkant te staan. Dus niet de onderkant van de wcd. Moet ik die nu openbreken en heeft dat aan de achterkant (zijde waarmee je hem aan de muur monteert ) wel zin ?

Andere vraag: waarom zou het wel bij een wcd moeten en niet bij een kabeldoos(zoals de t100 van obo) bijv?

Was even benieuwd :)
Een kabeldoos kun je helemaal afsluiten en bij een wcd (en ook bij een schakelaar) heb je altijd nog ergens openingen en daar kan vocht naar binnenkomen.

Binnenkort wil ik buiten een laadpaal maken en zit dan met een zelfde dilemma. Ik heb een waterdichte groepenverdeler en ook de neiging om een heel klein gaatje onderin te maken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-10 22:14
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 00:43:
[...]

Laagspanning tm 1 kV; daarboven middenspanning tm 75 kV en dan hoogspanning :P

En nu snel wegrennen, want iedere tak houdt z'n eigen definitie daarop na.
Komtie dan:
Er zijn twee verschillende spanningsniveaus:
- HS: hoogspanning (hoger dan 1000 V wisselspanning of 1500 V gelijkspanning);
- LS: laagspanning (niet hoger dan 1000 V wisselspanning of 1500 V gelijkspanning).
Bij de netbeheerders zijn de wisselspanning-HS-systemen onderverdeeld in HS en MS:
- HS: hoogspanning (spanning ≥ 25 kV);
- MS: middenspanning (spanning > 1 kV en < 25 kV)
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:34

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nu het hier toch gaat over buisklemmen, ik heb een hager vega kast en hager heeft daar een stapelbare buisklem voor met gelijke buisafstand als de invoer van de kast, de VZ016VB. Maar met ruim 15 euro per stuk is dat al snel een dure hobby (want drie lagen op elkaar, twee kasten). Weet iemand een drukzadel wat een gelijke buisafstand heeft? Alles wat ik tot nog toe heb gevonden en geprobeerd zit verder uit elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 17-10 13:53
Xander schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:45:
[...]

[Afbeelding]
Daarom spreken we bij waarschuwingen gewoon van 'Gevaarlijke elektrische spanning'.
En met een symbool volgens ISO 7010 erbij:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/ZVNqyjVLGWog/550x493.jpg

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
deWit schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:39:
Nu het hier toch gaat over buisklemmen, ik heb een hager vega kast en hager heeft daar een stapelbare buisklem voor met gelijke buisafstand als de invoer van de kast, de VZ016VB. Maar met ruim 15 euro per stuk is dat al snel een dure hobby (want drie lagen op elkaar, twee kasten). Weet iemand een drukzadel wat een gelijke buisafstand heeft? Alles wat ik tot nog toe heb gevonden en geprobeerd zit verder uit elkaar...
Sommige webshops lijken die verkeerd te hebben geprijsd want zou ~ 15 euro per 5 moeten zijn.
Pagina: 1 ... 136 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.