Ik wil graag een krachtalamat gaan gebruiken om een nieuw fornuis aan te sluiten, maar daar dient wat voor te gebeuren. Het is in dit geval tijdelijk 6-12 maanden totdat er een grote verbouwing van nieuwe keuken en badkamer start.
Deze hele kast wordt amper door gebruikers gebruikt, er draait een 5kW panasonic warmtepomp op, wat koelkasten en een elektrische boiler(2kW, ~1 x in de week). Nu wil ik hier tijdelijk een fornuis en oven bij aansluiten (fornuis 7,2kW en oven 3,6kW).
Inductiefornuis zonder aardlek leek mij niet zo'n veilige gedachte anno 2020 (en voor de oven en de wp is het ook niet al te best).
Dus ik heb dit gedrocht uit voor '95 (want hoogwater in 93 en 95) even open gedraaid.
Wat ik weet is dat de rechter 8 'groepen' niet meer worden gebruikt (staan ook uit).
Eveneens als het relais(?) rechts, deze was van de neonverlichting aan de gevel (

) + klok+stopcontact.
Dus ik verwacht dat de net-invoer in het midden was (volgens de vorige gebruiker ooit nog 3x63 lang geleden, er liggen nog 3 x 35A400V zekeringen), maar dat deze laterna is verplaatst naar links want dit was wel makkelijk bouwen op deze manier. Je kunt immers niet terug naar beneden bouwen.
Huidige aansluiting volgens enexis is 3x25, maar de vorige bewoner betaalde voor geloof ik 3x35

.
Op het moment heb ik aan 5 eenfase automaten + krachtgroep genoeg. Maar dit gaat al niet in een 220x280mm passen. Het maximale wat hier in past is een hoofdautomaat + krachtalamat + 4 alamats.
Nu vraag ik mij af wat prijs-technisch en werk-technisch verstandig is.
1) hoofdschakelaar laten zitten en het liefst rechts van de hoofdschakelaar een kast plaatsen.
2) het hele linker gedeelte laten zitten en de oude groepen zonder ALS laten zitten en in het midden een nieuw kastje er tegen.
3) alles weg inc hoofdschakelaar en nieuwe kast boven de meter maken, deze kan dan laterna altijd naar links breder gaan worden (soort modulaire gedachten)
Optie 1 en 2 vind ik beide lastig in te zien omdat ik een soort 'invoer' van links ga krijgen in een nieuwe kast, gaat dit zomaar met nieuwe/moderne kasten?
Optie 3 zie ik tegenop omdat ik dan onder spanning moet werken (tenzij de deksel van de hoofdzekeringen er ineens af valt, per ongeluk). Wordt wel de mooiste oplossing (ook de duurste).
Daarnaast moet ik voor optie 3 eigenlijk direct een wat grotere kast nemen.
sidenote: Ik heb vanaf de bovenkant van de hoofdschakelaar gemeten maar maximaal 36(liever 33) cm hoogte ivm de deurpost.
[
Voor 3% gewijzigd door
alaintje op 19-10-2020 11:08
]
Absoluut relatief, relatief absoluut.