Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 135 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.344.292 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rimco schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:41:
het enkel een advies is op basis van een vooral theoretisch probleem van een dubbele aardfout.
Dat is het niet. Moderne voedingen lekken 'by design'; dat is geen aardfout. Maar het verhoogd wel de benodigde aardfout in een andere fase om de aardlekschakelaar te trippen en als die al bovenin de tolerantie van 15-30 mA zit dan kan het zijn dat de stroom door je lijf net te laag is om die 4P aardlekschakelaar te trippen vanwege die kleine capacitieve lekstroom in een andere fase.

Het verhaal van gelijktijdige aardfout; dan moet je het op alledrie de fasen hebben want twee stuks van 120 graden verschoven fasen heffen elkaar niet op. Een exact tegelijk optredend aardlek van drie fasen naar aarde met exact gelijke impedantie en spanning van de drie fasen tript de ALS ook niet... maar de aanraakspanning is dan ook nul en effectief is het dan een fase-fase sluiting en daar wil de kortsluitbeveiliging nog wel eens op ingrijpen. :)

[ Voor 27% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-10-2020 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

kabeltjekabel schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:29:
[...]

Aantal dozen naast elkaar is het probleem niet, aantal poten van de 'ster' doet er meer toe. Centraaldozen zijn er met 12 spruiten, en ook al zijn er maar 7 in gebruik (+lamp = 8) dan wordt het alsnog behoorlijk proppen hoor. De standaard ABB MD4050 dozen zijn echt veel krapper dan een leuke centraaldoos.

Centraaldoos heeft echter al snel 3 spruiten aan 1 kant; zo'n MD4050 doos komt niet verder dan 2 (bij gebruik van een duo-tuit).
Het aantal leidingen aan de onderkant wordt max 4 ofzo, ik heb best veel groepen onderverdeeld, dus dan komt het wel goed denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:28

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@kabeltjekabel Duidelijk, in dit geval komen dat soort voedingen niet op deze groepen, dus dat is een voordeel.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10 14:28

Helhond

Grunn

@kabeltjekabel
De doorstroomverwarmer leek toch defect te zijn.
Heb een nieuwe ontvangen van de leverancier en deze verwarmd wel goed zover de eerst testen, vanavond douchen en kijken of we geen koude douche krijgen.

Nog bedankt voor je hulp.

[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 07-10-2020 15:30 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-10 10:04

EMP

Krulloos!

Binnenkort beginnen aan de nieuwe bedrading. Ik zit met een vraagje.

Als ik een aantal draden door een (centraal)doos heen leid, maar daar niet hoef af te takken. Is het dan slim om ze dan ononderbroken door te laten lopen, of is het juist beter om wel een lasdop in het midden te doen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
           _______________                 _______________
          |  __Aarde____  |               |               |
          | /__Fase_____\ |               |               |
          |//           \\|               | andere        |
MK =======|---Nul----las--|===============|  centraaldoos |========
          |\__Schakel |   |               |               |
          |        |  |   |               |               |
          |________|__|___|               |_______________|
                   |  |
                   |  |
                   |  |
                   |  |
                   LAMP

Zoals hier dus, alleen een lasdop op de nul draad, of ook de aarde en fase via een lasdop door naar de volgende?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-10 08:24
m.i. gewoon ononderbroken, ieder lasdop is toch een (mogelijk) toekomstig storingspunt.
Wel zorgen dat deze draden niet "strak" legt maar wat overlengte houd voor het geval je in de toekomst nog iets wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 19-10 10:04

EMP

Krulloos!

SjorsC schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:30:
m.i. gewoon ononderbroken, ieder lasdop is toch een (mogelijk) toekomstig storingspunt.
Wel zorgen dat deze draden niet "strak" legt maar wat overlengte houd voor het geval je in de toekomst nog iets wilt.
In dit voorbeeld: lus in de aarde- en fasedraad in de linker centraaldoos dan?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 19-10 10:59

Illusion

(the art of)

EMP schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:33:
[...]

Nee in dit voorbeeld heb je de fase waarschijnlijk nog wel nodig voor de schakelaar, dus daar moet een lasdop op.
En de aarde zou ik ook netjes naar de lamp brengen, voor het geval dat die later mogelijk een aardaansluiting krijgt.

Netto lopen er dus 0 draden door :)

Als ze wél doorlopen, dan een lus erin leggen, en deze als eerste achterin de doos vouwen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-10 08:24
EMP schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:33:
[...]

Inderdaad, Deze lus kun je het beste op de bodem van de doos leggen.
Dan ligt hij niet in de weg bij het aflassen. (Is dat het goede woord?? :? )

@Illusion : Ik zou de aarde niet preventief onderbreken, mocht dit later nodig zijn kan het altijd nog dmv de lus.
Hoe minder onderbrekingen hoe beter.

[ Voor 18% gewijzigd door SjorsC op 07-10-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbabe
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-04-2022
bubbelbabe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:27:
Wij hebben bij onze nieuwbouwwoning een mantelbuis voorzien van de meterkast naar de garage, daar willen we een onderverdeler plaatsen.

We hebben momenteel 3x25A hoofdzekeringen, kan ik volstaan met een Selectieve 300mA Aardlek in de meterkast en een 30mA aardlek in de onderverdeler? (uiteraard met hoofdschakelaar er voor)
Of moet ik de onderverdeler in de meterkast ook voorbeveiliger met een automaat?

Hoop dat jullie mij een stukje op weg kunnen helpen
Iemand misschien een advies voor mij? :9
Dacht ik quote mezelf toch even, ben al een tijdje op zoek naar het antwoord maar lastig te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 19-10 10:59

Illusion

(the art of)

bubbelbabe schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Iemand misschien een advies voor mij? :9
Dacht ik quote mezelf toch even, ben al een tijdje op zoek naar het antwoord maar lastig te vinden
Moeilijk te vinden? Heb je in dit topic al eens gezocht op “onderverdeler”? Dit wordt elke week wel behandeld.
Kort antwoord: je moet afzekeren.
Lang antwoord: waarmee je afzekert is niemand het over eens. De onderverdeler is óf netjes selectief, maar onbruikbaar omdat er geen 16A groepen in mogen. Óf bruikbaar maar niet selectief.

[ Voor 22% gewijzigd door Illusion op 07-10-2020 18:51 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbabe
Stiekem is dat ook wat ik bedoel, er zijn overal behoorlijk veel tegenstrijdigheden te vinden.
Zelf zou ik, als ik moet voorbeveiligen, voor een C16 gaan juist om wat je aangeeft; het is anders niet bruikbaar.

Goed om te weten dat het iig verplicht is om voor te beveiligen.
Hoopte dat dat misschien niet zou hoeven op het moment dat er een mantelbuis rechtstreeks door het beton naar de aangrenzende garage zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:13
Je kan hem beveiligen met een 300mA S aardlekschakelaar en C20 3P+N.
In de onderverdeler gebruik je dan B16 30mA aardlekautomaten bijvoorbeeld.
Helemaal selectief zal het niet zijn maar wel enigzins.
Vanuit de netbeheerder moet de eerste verdeler (HVK) selectief zijn op de hoofdautomaten. Echter omdat zelfs B16 automaten niet volledig selectief zijn op C25 automaten laten sommige Tweakers dit maar volledig varen en plaatsen een C25 3P+N 300mA aardlekautomaat om de kabel naar de onderverdeler te beveiligen. Niet beveiligen zou ik niet doen omdat je dan kabels en kastjes gaat beveiligen op een beveiliging die eigenlijk niet van jou is, nl. die van de netbeheerder.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuLi16
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-03-2021
Goedenavond fijne mensen,

Een klein vraagje vanaf mijn kant. Binnenkort gaan we de gehele begane vloer verbouwen. Er komt onder andere een nieuwe keuken in, en de meterkast is ook direct aan de beurt.
Degene die de meterkast komt aansluiten, vertelt mij dat 6 groepen + een kookgroep genoeg is voor het hele huis. We hebben momenteel 1 fase van 35A, met 3 groepen totaal.
Concreet mijn vragen:
- 1x35A of 3x25A?
- 5 groepen voor de hele keuken nemen (zoals in de afbeelding), of 4 groepen?
- Wellicht nog andere tips of aansluitmogelijkheden?

Dan de lijst met apparatuur:
  • Vaatwasser (aansluitwaarde: 2,4kwatt)
  • Koelkast (aansluitwaarde: 90 watt)
  • Vriezer (aansluitwaarde: 120 watt)
  • Combi-oven (aansluitwaarde: 3,65kwatt)
  • Quooker (aansluitwaarde: 2,2kwatt)
  • Inductiekookplaat (aansluitwaarde: 7,4kwatt)
  • Ook hebben we een airfryer (a -+2200 watt) en een koffiemachine (a 1450 watt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3NF-KnbvM66opRWN93FeKyg5LU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rsHyrdJ2ccjFW49jah8ANZ7e.jpg?f=user_large

Ik hoor graag van jullie!

Groet, Bart

[ Voor 9% gewijzigd door DuLi16 op 07-10-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wat zit er op grp 1 en 2? Ik zou 6 groepen doen + kookgroep.
Volgens mij kun je dit wel af met 1x35A. Sowieso de vaatwasser en combi-oven zullen al niet tegelijk draaien. De inductiekookplaat zal niet zijn volle 7,4kW vermogen gebruiken (dat heb je pas met een fornuis).

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 07-10-2020 22:21 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

DuLi16 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:25:

Een klein vraagje vanaf mijn kant. Binnenkort gaan we de gehele begane vloer verbouwen. Er komt onder andere een nieuwe keuken in, en de meterkast is ook direct aan de beurt.
Degene die de meterkast komt aansluiten, vertelt mij dat 6 groepen + een kookgroep genoeg is voor het hele huis. We hebben momenteel 1 fase van 35A, met 3 groepen totaal.
Concreet mijn vragen:
- 1x35A of 3x25A?
- 5 groepen voor de hele keuken nemen (zoals in de afbeelding), of 4 groepen?
- Wellicht nog andere tips of aansluitmogelijkheden?

Dan de lijst met apparatuur:

[...]

[Afbeelding]

Ik hoor graag van jullie!

Groet, Bart
Een quooker verbruikt geen 2,2 kw., de aansluitwaarde is 1,6 kw en zelfs dat zal nooit volledig, continu belast worden. Anders zie je een dure stroomrekening tegemoet.

Van de andere kant in je overige groepen is niet veel ruimte over waardoor je toch al snel op een extra groep voor de quooker uitkomt maar theoretisch zou het in groep 3 erbij moeten passen.

Heb je overigens ook rekening gehouden met de wasmachine en eventuele droger, of zitten die in groep 1 en 2?

Denk ook aan de toekomst, een extra lege groep kan prettig zijn om zo 2x installatie kosten te voorkomen mits je een beetje handig bent om zelf draden te trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door freestyler2 op 07-10-2020 22:48 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-10 22:57
DuLi16 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:25:

...
vraagje:
-Ga je zonnepanelen leggen op je dak?
-Opladen elektrische auto?
-jacuzzi ?

met 3x 25A heb je meer mogelijkheden.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
freestyler2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:44:
[...]

Een quooker verbruikt geen 2,2 kw.
Reservoir COMBI+Spanning 230 V Vermogen* 2200 W Inhoud 7 liter Opwarmtijd* 20 minuten

Het vermogen van het element heeft overigens niets met de stroomrekening te maken. Het gaat erom hoelang deze aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuLi16
Bedankt voor jullie snelle antwoorden!
Jim423 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:20:
Wat zit er op grp 1 en 2? Ik zou 6 groepen doen + kookgroep.
Volgens mij kun je dit wel af met 1x35A. Sowieso de vaatwasser en combi-oven zullen al niet tegelijk draaien. De inductiekookplaat zal niet zijn volle 7,4kW vermogen gebruiken (dat heb je pas met een fornuis).
Op groep 1 heb ik de gehele woonkamer (dus niet meer dan een tv, Sonos en de verlichting). Op groep 2 zitten de slaapkamers en de wasmachine + droger.
Achteraf had ik beter een aparte groep kunnen maken voor de wasmachine en droger, maar het gaat al die tijd al goed dus dat houden we (voor nu) maar zo!
freestyler2 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:44:
[...]

Een quooker verbruikt geen 2,2 kw., de aansluitwaarde is 1,6 kw en zelfs dat zal nooit volledig, continu belast worden. Anders zie je een dure stroomrekening tegemoet.

Van de andere kant in je overige groepen is niet veel ruimte over waardoor je toch al snel op een extra groep voor de quooker uitkomt maar theoretisch zou het in groep 3 erbij moeten passen.

Heb je overigens ook rekening gehouden met de wasmachine en eventuele droger, of zitten die in groep 1 en 2?

Denk ook aan de toekomst, een extra lege groep kan prettig zijn om zo 2x installatie kosten te voorkomen mits je een beetje handig bent om zelf draden te trekken.
Ik heb de aansluitwaarde aangehouden die de leverancier aan mij door heeft gegeven, vandaar dat ik de 2,2kW aanhield.

Vwb wasmachine en droger, zie het eerste deel van deze post :)
Later een extra groep aanleggen gaat mij zelf lukken :)
beascob schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:58:
[...]

vraagje:
-Ga je zonnepanelen leggen op je dak?
-Opladen elektrische auto?
-jacuzzi ?

met 3x 25A heb je meer mogelijkheden.
Vooralsnog is dit niet de planning, maar inderdaad goed om rekening mee te houden.
Is het wellicht een optie om een 3 fase meterkast te installeren (maar deze vooralsnog op 1 fase aan te sluiten), en later als ik heb nodig heb, de 3 fasen te laten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat kan maar je moet dan wel oppassen met je kookgroep.
Laatst was hier ook een voorbeeld gepost waar dus de kookgroep van een 3-fase kast met 1 nuldraad was aangesloten. Dit gaat niet goed als de 3 fases gebrugd zijn op de HS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbabe
Jim423 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:03:
Je kan hem beveiligen met een 300mA S aardlekschakelaar en C20 3P+N.
In de onderverdeler gebruik je dan B16 30mA aardlekautomaten bijvoorbeeld.
Helemaal selectief zal het niet zijn maar wel enigzins.
Vanuit de netbeheerder moet de eerste verdeler (HVK) selectief zijn op de hoofdautomaten. Echter omdat zelfs B16 automaten niet volledig selectief zijn op C25 automaten laten sommige Tweakers dit maar volledig varen en plaatsen een C25 3P+N 300mA aardlekautomaat om de kabel naar de onderverdeler te beveiligen. Niet beveiligen zou ik niet doen omdat je dan kabels en kastjes gaat beveiligen op een beveiliging die eigenlijk niet van jou is, nl. die van de netbeheerder.
Dank voor je antwoord!

Daar kan ik mee verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:32:
Laatst was hier ook een voorbeeld gepost waar dus de kookgroep van een 3-fase kast met 1 nuldraad was aangesloten. Dit gaat niet goed als de 3 fases gebrugd zijn op de HS.
Dat was zelfs 3x16 op dezelfde fase en een enkele 2,5mm^2 retour :+

Naja, wel achter C25 van de netbeheerder dan.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-10-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuLi16
Jim423 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:32:
Bedankt voor je antwoord! Ik ga even in conclaaf met de installateur :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 15:01
LooneyTunes schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:24:
[...]

Is dat recent?
Ik meen +/- 2 jaar geleden nog bij de diverse on-line groepenkast-boeren nog enkelpolige automaten gezien te
De stelling "het is voor belgen en duitsers en mag in Nederland niet worden toegepast" is wat te kort door de bocht. De eis is dat voor elke eindgroep in Nederland (in een woning!) een lastscheider is opgenomen die beide polen verbreekt. Dat staat los van de overstroombeveiliging. Een ouderwetse smeltveiligheid mag ook gewoon nog steeds en is ook 1-polig. Echter, die smeltveiligheid moet wel altijd in combinatie met een 2-polige schakelaar als lastscheider worden toegepast. Dan kan immers de eindgroep gescheiden worden, inclusief nul, zoals voorgeschreven in NEN-1010 536.1.2.

Als je in zo'n oude kast met aparte smeltveilgheid en lastscheider de smeltveiligheid zou vervangen door een 1-polige automaat voldoet de installatie nog steeds aan alles wat NEN-1010 stelt. Beveiliging tegen overstroom is immers iets anders dan het kunnen schakelen en scheiden van een eindgroep. De enkelpolige automaat is in dat geval de overstroombeveiliging, en je hebt daarnaast nog een aparte 2-polige lastscheider om te schakelen en scheiden. Niet heel handig, maar wel correct. Dit is overigens ook precies wat er gebeurt als je in een oude kast met smeltveiligheden zo'n automaat in de vorm van een smeltveiligheid draait.

Een wat modernere toepassing van een 1-poige automaat is als je binnen een verdeler extra moet beveiligen. Een veel voorkomende situatie met PV is bijvoorbeeld dat een bestaande verdeler op een 1x35 of 1x40A aansluiting geschikt is voor een maximale stroom van 40A. Met de PV invoeding erbij kan er opeens meer dan 40A stroom gaan lopen in die verdeler.

Dat kan dan opgelost worden door alles geschikt te maken voor de hogere stroom, maar dat betekent vaak veel kosten: nieuwe 63A aardlekschakelaars en wellicht opnieuw bedraden en eventueel een nieuw rail of bussysteem.

Makkelijker en goedkoper is dan om dat hele bestaande deel voor te beveiligen met een B40 automaat. En die kan prima enkelpolig zijn. Die automaat heeft immers helemaal geen functie als lastscheider, maar slechts als overstroombeveiliging, en daarvoor een 1-p automaat toepassen is geheel conform de norm. De fase vanuit de netbeheerder gaat dan via de hoofdschakelaar naar een nieuwe hoofdrails, en van daaruit ga je naar een aardlekautomaat voor PV en via een 1-p B40 automaat naar de spanningsrails van waaruit de rest van de verdeler gevoed wordt.

Er verandert niets aan de routing van de nulleiding bij het toepassen van een 1-p automaat hiervoor. De nieuwe hoofdrails hoeft ook maar voor 40A geschikt te zijn, er kan daar immers nooit een grotere stroom dan die 40A gaan lopen. Die nieuwe "hoofdrails" zal in de praktijk gewoon bestaan uit twee stukjes 6mm2 draad, aan een zijde met een dubbele adereindhuls in de nieuwe 40A automaat en aan de andere kant in de PV automaat en de fase van de bestaande hoofdschakelaar. De draad die op die plek in de bestaande hoofdschakelaar zat verhuist dan naar de andere kant van die nieuwe B40 automaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roelbouwman
Jim423 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:03:
Vanuit de netbeheerder moet de eerste verdeler (HVK) selectief zijn op de hoofdautomaten.
Dit is inderdaad een belangrijke die veel mensen zich niet realiseren. Er wordt heel vaak geroepen dat alles in een huisinstallatie die onderverdeeld wordt selectief moet zijn ten opzichte van een voorliggende beveiliging, maar dat is helemaal geen eis.

De enige eis (voor woningen) is omschreven in de netcode, en dat is de eis zoals @Jim423 hier boven omschrijft. Immers, de netbeheerder wil niet dat er een risico is dat zijn hoofdzekeringen aanspreken en er een monteur langs moet komen.

Wat je verder in je eigen huisinstallatie doet qua selectiviteit is alleen een afweging voor jezelf. Als je een onderverdeler in een bijgebouw plaatst waar je regelmatig dingen doet die tot het afschakelen van een beveiliging leiden dan moet je jezelf realiseren dat je, als dat niet selectief is ten opzichte van je hoofdverdeler, dus soms door de regen naar je huis zult moeten lopen om die beveiliging weer in te schakelen. Onhandig, vast, maar niet onveilig en daarom schrijft de norm daar ook verder niets in voor.

Als je een deel van je woning verhuurt aan een derde en daar een onderverdeler plaatst wordt het iets belangrijker. Immers, je wilt ook dat jouw huurder zelf een fout kan herstellen. Als die huurder zelf geen toegang heeft tot de hoofdverdeler dan is het dus verstandig om de onderverdeler in die verhuurde ruimte selectief te maken. Ook wil je het zo maken dat jij er zelf geen last van hebt als de goedkope waterkoper van je huurder weer eens een storing veroorzaakt. Maar ook dit is vooral iets tussen jouw en je huurder.

De enige die iets voorschrijft is de netbeheerder, en dat staat vastgelegd in de netcode. Dat artikel is natuurlijk wel verzonnen in het tijdperk dat er nog geen automaten geplaatst werden die door de klant weer ingeschakeld kunnen worden, dus wellicht dat daar nog eens een heroverweging op komt. En laten we eerlijk zijn: een laadpaal op 3x25A (B-karakteristiek) afzekeren is niet 100% selectief tov een C25 automaat of D25 smeltveiligheid, maar het komt een heel eind. En als er automaten zitten als hoofdzekeringen dan is er helemaal geen issue.

De vaak aangehaalde eis uit NEN-1010 uit hoofdstuk 7 (710.535.1) betreft een aanvullende eis die alleen van toepassing is op medische ruimten. Verder kan het volgens NEN1010 nodig zijn om selectiviteit te waarborgen als dat nodig is voor het waarborgen van de continuiteit van bedrijfsvoering, zoals omschreven in deel 3 (36). Je moet dan denken aan het ontwerpen van installaties in fabrieken waarbij het heel vervelend zou zijn als de fabriek stil valt als de kantinejuffrouw de koffiekan omgooit over het koffiezetapparaat. Maar ook dat kun je m.i. niet classificeren als veiligheidseis. Het bouwbesluit stelt echter expliciet dat alleen de eisen rondom veiligheid uit NEN-1010 van toepassing zijn (regeling bouwbesluit 2012, artikel 5.1a, https://wetten.overheid.n...z=2020-10-01&g=2020-10-01)

Al met al: selectiviteit <b>binnen een eigen installatie</b> is dus niet verplicht maar kan in bepaalde situaties wel wenselijk.zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Vraagje voor de ervaringsdeskundigen hier: Heeft er ooit iemand meegemaakt dat bij het uitvallen van een aardlek de naastgelegen aardlek ook tegelijk uitvalt? Er zitten er 4 op een rij, direct tegen elkaar aan, allen ABB F202A 63A.

Vanmorgen (waarschijnlijk) tweemaal gebeurd: Werd eerst wakker van de UPS die begon te piepen dat de stroom weg was, waarbij het nogal frappant was dat er al 2 aardlekschakelaars waren uitgevallen. De eerste aardlekschakelaar is wel te verklaren (een kabel buiten die was beschadigd), maar op de andere zitten enkel wat groepen binnen en de UPS dus. Ook tijdens het testen van die eerste aardlek (viel binnen een seconde uit na het inschakelen van de verdachte groep) viel de naastgelegen aardlek ook direct weer uit. Aardlekschakelaars zitten op verschillende fases en de bekabeling van de uitgaande groepen lijkt verder ook niet echt parallel aan elkaar te lopen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Vals alarm, blijkbaar heeft er iemand ooit ergens een verbinding tussen de nullen van 2 groepen (die nu op verschillende aardlekschakelaars zitten) gemaakt. Verbinding hebben we kunnen vinden en verbreken en we gaan nog een keer de bijbehorende kabels weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-10 22:14
Situatie: Redelijk nieuwe 1-fase groepenkast met hoofdschakelaar, 3 ALS en 9 groepen.
De 3 ALS zijn met een kam rails doorverbonden.

Nu wil ik hier een alamat B16 aan toevoegen voor zonnepanelen. Mag ik die onder de de bestaande ALS 'prikken' zodat hij daarmee achter de hoofdschakelaar zit? Of moet je vanaf de hoofdschakelaar aftakken? En moet je voor zo'n losse groep dan 6mm2 draad gebruiken, of voldoet 2,5mm2 ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mag allebei. Draaddwarsdoorsnede stem je netjes gezien af op voorliggende beveiliging.
Je kunt ook een 4-voudige kam halen.

Maar 'onder'; neem dan wel aan dat ze onderaan gevoed worden? Ze willen ook nog wel eens met kam aan de bovenkant gevoed worden, rechtstreeks vanaf de HS.

Als je nu een draadbrug vanaf HS hebt is het makkelijker bij de kam weer af te takken, of je moet een dubbele huls zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
En moet je voor zo'n losse groep dan 6mm2 draad gebruiken, of voldoet 2,5mm2 ook?
Op zich wel een interessante vraag. Over het algemeen zal hier gewoon 6mm2 gebruikt worden in een kast waar een 40A of 3x25A hoofdzekering voor hangt.

Maar.. laten we eens gaan rekenen met 2,5mm2 VD draad. De maximale normale belasting van die draad is 16A, er hangt immers een 16A beveiliging achter. Die zal thermisch afschakelen als er (langere tijd) meer dan 16A over loopt.

Bij kortsluiting achter die beveiliging kan er kortstondig 80A lopen (B karakteristiek, dus 3-5x de nominale stroom voor magnetische afschakeling).

Tot zover kun je gewoon volstaan met 2,5mm2, dat is immers ook voldoende in de installatie achter die automaat, dus voor dat kleine stukje draad in de verdeler hoeven we niet opnieuw te gaan rekenen. Misschien is er een iets hogere temperatuur in die verdeler en is er wat gelijktijdigheid met de andere bedrading, maar dat effect zal marginaal zijn.

Dan resteert alleen nog een fout die optreed in je verdeler, in het stuk naar je aardlekautomaat toe. Dan kan er immers een grotere kortsluitstroom gaan lopen, totdat de voorliggende beveiliging afschakelt. Dat is in dit geval vermoedelijk de hoofdzekering van de netbeheerder. Dat zal maximaal een D40 automaat zijn. Die moet magnetisch afschakelen binnen 0,3 seconde bij een kortsluitstroom van ten hoogste 560A..

Stel dat die draden beide 20cm lang zijn. Je praat dan dus over 40 centimeter draad. Als dat 2,5mm2 is, hoeveel stroom kan er dan in theorie maximaal overheen lopen? De soortelijke weerstand van koperdraad, 2,5mm2, is 7.98 ohm/km. Dus deze 2 stukjes draad hebben samen een weerstand van 0,003192 ohm. I=U/R, dus I=230/0,003192. Dat is 72kA. Die paar honderd ampere om de beveiliging te laten afschakelen wordt dus met gemak gehaald bij een kortsluiting in de verdeler of in die aardlekautomaat.

Tot zover ok. Maar die draad gaat opwarmen in de tijd vanaf het ontstaan van de kortsluiting tot het moment van afschakelen (en dat heeft ook weer invloed op de weerstand en dus de maximale stroom, maar dat laat ik even buiten beschouwing omdat ik niet verwacht dat dat hier een probleem zal opleveren).

Maar hoeveel warmte wordt er in die tijd in die draad gegenereerd en wat wordt daarmee de temperatuur van die draad? P=I^2*R is in dit geval 560x560x0,003192 = 1kW voor maximaal 300ms. Je pompt dus maximaal 300 joule aan warmte in dat stukje draad. De soortelijke warmte van koper is 380J/kgK en soortelijk gewicht koper is 8,93g/cm3. 40 centimeter 2,5mm2 draad heeft een volume van precies 1cm3 en weegt dus 8,93g, of 0,00893kg. Dat komt neer op een opwarming met 88 graden.

Dus.. bij een volle kortsluiting in de verdeler en de maximale afschakeltijd van een D40 automaat heb je wel een probleem. Als ik uitga van een omgevingstemperatuur van 30 graden warmen die 2 stukjes VD draad dan op tot 128 graden. En worden daarmee permanent beschadigd, VD draad mag maximaal 70 graden worden.

In de praktijk zal het wel goed gaan. Want afschakeltijden zijn normaal gesproken vele malen korter dan die maximale 300ms. En als het een smeltpatroon is dan wordt de kortsluitstroom ook meteen gedempt door die smeltdraad.

Doen we diezelfde rekensom voor 6mm2 draad dan zie dat de opwarmingssom anders wordt. Soortelijke weerstand van 6mm2 koper is 3,3ohm/km. Dus die 40cm heeft dan een weerstand van .00132 ohm,.

560^2 * .00132 = 413watt * 0,3s = 124 joule.

Gewicht van 40cm 6mm2 draad is 0.06*40*8,93 = 21,4g of 0,021kg.

De opwarming voordat de beveiliging afschakelt is dan maximaal: 124/380*0,021 = 16 graden.

En dan is er dus helemaal niets aan de hand.

Oftewel, gewoon een stukje 6mm2 gebruiken, je wilt niet dat de isolatie van je bedrading wegsmelt als die aardlekautomaat een interne kortsluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
roelbouwman schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:13:
Dat zal maximaal een D40 automaat zijn. Die moet magnetisch afschakelen binnen 0,3 seconde bij een kortsluitstroom van ten hoogste 560A..
800A bij D40 (bovengrens van D = 20x Inom
Rimco schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:30:
Vals alarm, blijkbaar heeft er iemand ooit ergens een verbinding tussen de nullen van 2 groepen (die nu op verschillende aardlekschakelaars zitten) gemaakt. Verbinding hebben we kunnen vinden en verbreken en we gaan nog een keer de bijbehorende kabels weghalen.
Die verbinding is *ooit* gemaakt en ergens random midden in de nacht geeft het pas problemen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

kabeltjekabel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:28:
[...]
Die verbinding is *ooit* gemaakt en ergens random midden in de nacht geeft het pas problemen :?
Nee, die verbinding geeft problemen als er ergens anders problemen zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@kabeltjekabel/@Freee!! Weerstand tussen beide nullen was niet 0, maar ook niet oneindig (iets van 1MΩ). Ik verwacht dat er ergens een zeer lichte verbruiker (signaal lijntje?) een neutraal/fase aan het lenen was van de verkeerde groep. Voordeel was wel dat 1 van de groepen enkel 1 stopcontact diende te bevatten, dus ik heb alle toegevoegde bekabeling bij dat stopcontact afgedopt voor nu. De betreffende kamer wordt nog een keer onder hande genomen, dus dan gaan we kijken waar het precies heen loopt. Lijkt er op dat dit extra stroompje genoeg (extra) problemen geeft om beide aardlekautomaten over de zeik te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001

Wuursj

want worst is al bezet

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rx2EcQ4.png
Hier wil ik graag nog een 3p+N ALS naast zetten, dedicated voor de schuur.

Liefst met een kamrail aan de onderzijde om de hoeveelheid dubbele adereindhulsen te beperken (en zelfs te reduceren)
Echter moet de de voeding van de hoofdschakelaar naar de bovenzijde (of de boel op zijn kop zetten :+ ). Maar de draden vanaf meter van de netbeheerder zijn te kort en kan ik zelf niet vervangen...

Wat is een wijze manier om de (masieve) 6mm2 draad van de netbeheerder legaal te verlengen?

Ik dacht zelf om Hager verdeel blokjes te gebruiken. Er zitten op de goede plek houders zoals je ziet op de foto. Massief 6mm2 vanaf netbeheerder er in, 6mm flexibel (met hulsjes) er uit, naar bovenkant hoofdschakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lFbTCyH.png
Mag dat tussen hoofdzekering en de hoofdschakelaar? Ze zijn dus wel afgezekerd (3x25A C), afschakelbaar door die hoofdzekering en aanraak-beveiligd door een kapje. Maar ze worden niet spanningsloos bij omzetten van de hoofdschakelaar.

Andere nette verleng mogelijkheden hebben een din rail nodig en dat past niet. En zwevend (kroonsteentje :+) lijkt me niet de bedoeling. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 12-10-2020 11:46 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AudioHome
  • Laatst online: 12:33
Waarom geen kamrail aan de bovenkant en dan rechts de 3-fase aardlekautomaat?

Let op want niet alle kamrails passen aan de bovenkant, maar er zijn rails die wel bovenin passen.

[ Voor 39% gewijzigd door AudioHome op 12-10-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@AudioHome
Dan hou ik geen aansluitplekken vrij voor de 1 fase aansluitingen vanuit de hoofdschakelaar. Bij een kam onderaan op de schroefjes, hou ik de gewone klemmen nog vrij voor de draden naar de 1 fase ALS'en.

Bij kam bovenaan moet die kam in de klemmen. Dan moet ik kam en adereindhuls samen in een klem stoppen. Is dat geen gammele oplossing? Anders is het wellicht een prima en simpeler alternatief.

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GNWdPFr.png
Kan je hier nog netjes, goed en legaal een adereindhuls bijprikken? Hulsjes zonder isolatie wellicht? Dat zie ik nog niet helemaal voor me.

Edit2:
Hmm, ik begrijp elders dat dit wel kan en mag.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fzqxwi1.png
Vraag blijft natuurlijk wel of het dan een betere optie wordt dan doorlussen met dubbele adereindhulsen. Wel overizichtelijker in ieder ieder geval. Van boven voeden en dan een eigen aansluiting voor adereindhulsen lijkt me nog het degelijkst maar dan zit ik met de discutabele verlenging.

[ Voor 67% gewijzigd door Wuursj op 12-10-2020 13:30 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AudioHome
  • Laatst online: 12:33
@Wuursj
Ik had ook begrepen dat er bij de kam een adereindhuls mag in de klem.
Dat is voor mijn gevoel wel veel degelijker (10mm2) dan meerdere van die dubbele adereinhulzen met 2x 6mm2 om te verdelen.

Maar er zijn hier op het forum specialisten (ik helaas niet) die dat vast met zekerheid kunnen zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wuursj schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:24:
@AudioHome
Dan hou ik geen aansluitplekken vrij voor de 1 fase aansluitingen vanuit de hoofdschakelaar. Bij een kam onderaan op de schroefjes, hou ik de gewone klemmen nog vrij voor de draden naar de 1 fase ALS'en.

Bij kam bovenaan moet die kam in de klemmen. Dan moet ik kam en adereindhuls samen in een klem stoppen. Is dat geen gammele oplossing? Anders is het wellicht een prima en simpeler alternatief.

Edit:
[Afbeelding]
Kan je hier nog netjes, goed en legaal een adereindhuls bijprikken? Hulsjes zonder isolatie wellicht? Dat zie ik nog niet helemaal voor me.

Edit2:
Hmm, ik begrijp elders dat dit wel kan en mag.
[Afbeelding]
Vraag blijft natuurlijk wel of het dan een betere optie wordt dan doorlussen met dubbele adereindhulsen. Wel overizichtelijker in ieder ieder geval. Van boven voeden en dan een eigen aansluiting voor adereindhulsen lijkt me nog het degelijkst maar dan zit ik met de discutabele verlenging.
Sommige merken hebben inderdaad een aparte klem voor een kam. Maar anders inderdaad snoer met huls en kam in 1 klem. Kijk wel of de boel er ver genoeg in gaat. Die hulsjes met isolatie willen er niet altijd even diep in omdat die kraag in conflict komt met de kam.

Bij een combinatie van 3-fase aardlekschakelaars / aardlekautomaten en 1-fase heb je bij gebruik van kammen altijd ergens die combinatie zitten. Maar bij andere merken met de 1-fase aardlekschakelaars naast elkaar kun je daar ook de nul kammen, dat is bij de Hager indeling van ALS - 4 groepen - ALS - 4 groepen niet echt mogelijk; dan krijg je daar een draadbrug.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-10-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
roelbouwman schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:13:
[...]
Maar.. laten we eens gaan rekenen met 2,5mm2 VD draad. De maximale normale belasting van die draad is 16A, er hangt immers een 16A beveiliging achter. Die zal thermisch afschakelen als er (langere tijd) meer dan 16A over loopt.
Kijk... dat is nog eens een lang en volledig antwoord :) en uiteindelijk heb ik het opgelost met een stukje 4mm2 draad (met passende hulsjes), die ik dus onder de kam van de ALS heb geprikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

AudioHome schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:05:
Waarom geen kamrail aan de bovenkant en dan rechts de 3-fase aardlekautomaat?
kabeltjekabel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:47:
[...]
Maar anders inderdaad snoer met huls en kam in 1 klem.
Helaas lijken de gewone kammen niet te passen aangezien de klemmen van hoofdschakelaar en ALS aan de bovenzijde niet op gelijke hoogte zitten ondanks gelijke merken :F
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wqQKvFD.png
Beneden wel, zowel voor de klemmen als voor de schroeven.

Dusss toch a) voeding verlengen of b) doorlussen met adereindhulsjes. Wat is wijsheid?
Netbeheerder laten langskomen voor langere draadjes probeer ik te voorkomen..

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 13-10-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wuursj schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:31:
[...]

[...]

Helaas lijken de gewone kammen niet te passen aangezien de klemmen van hoofdschakelaar en ALS aan de bovenzijde niet op gelijke hoogte zitten ondanks gelijke merken :F
[Afbeelding]
Beneden wel, zowel voor de klemmen als voor de schroeven.

Dusss toch a) voeding verlengen of b) doorlussen met adereindhulsjes. Wat is wijsheid?
Netbeheerder laten langskomen voor langere draadjes probeer ik te voorkomen..
Nja, dan inderdaad met montagesnoer en hulsjes vertrekken vanaf de hoofdschakelaar. Eventueel die klemmen onderin plaatsen (maar dan wel na de HS). Netbeheerder er lekker buiten laten zou ik zeggen.

Onderdedelen toevallig net van een andere / nieuwere lijn van hetzelfde merk? Zo zijn Eaton automaten nu een stukje korter dan 15 jaar geleden. Als je dan eentje vervangt zit dat ook niet goed op de aanwezige kam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wuursj schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:53:
Huidige situatie:
[Afbeelding]
Hier wil ik graag nog een 3p+N ALS naast zetten, dedicated voor de schuur.

Liefst met een kamrail aan de onderzijde om de hoeveelheid dubbele adereindhulsen te beperken (en zelfs te reduceren)
Echter moet de de voeding van de hoofdschakelaar naar de bovenzijde (of de boel op zijn kop zetten :+ ). Maar de draden vanaf meter van de netbeheerder zijn te kort en kan ik zelf niet vervangen...

Wat is een wijze manier om de (masieve) 6mm2 draad van de netbeheerder legaal te verlengen?

Ik dacht zelf om Hager verdeel blokjes te gebruiken. Er zitten op de goede plek houders zoals je ziet op de foto. Massief 6mm2 vanaf netbeheerder er in, 6mm flexibel (met hulsjes) er uit, naar bovenkant hoofdschakelaar.
[Afbeelding]
Mag dat tussen hoofdzekering en de hoofdschakelaar? Ze zijn dus wel afgezekerd (3x25A C), afschakelbaar door die hoofdzekering en aanraak-beveiligd door een kapje. Maar ze worden niet spanningsloos bij omzetten van de hoofdschakelaar.
De voedingsdraden van de netbeheerder lekker laten zitten waar ze zitten (aan de onderkant van de hoofdschakelaar) en vervolgens met draad vanaf de bovenkant van de hoofdschakelaar naar die verdeelblokjes toe. Dan kun je van daar uit weer 3 setjes bedrading naar andere componenten leggen.

Kan de hoofdschakelaar opschuiven? Dan kun je de de twee 4-polige aardlekschakelaars natuurlijk wel op een kam zetten. Kom je dan nog iets te kort, dan kun je onder de 2e aardlekschakelaar ook weer met draad aftakken naar andere componenten.

Je hebt ook meerdere kasten naast elkaar hangen, in iedere kast kan natuurlijk zo'n set met verdeelblokjes.

En met dubbele adereindhulzen is ook weinig mis.

Mogelijkheden genoeg om het netjes te doen zou ik denken. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@kabeltjekabel ja ogenschijnlijk dezelfde serie maar toch wat verschil

Ik bedenk me net dat dit ook kan:
hoofdschakelaar -> klemmen onder ALS1
ALS 1 -> ALS 2 met een kam onder dmv de schroefjes
1 fase -> onder klemmen van ALS2
Zo zit alles vast zonder dubbelingen onder klemmen en zelfs zonder twin hulsen

Edit: zoals Xander's 2e oplossing ja.
Er zitten zelfs 4 kastjes bij elkaar met al verdeelblokjes voor de 0 en L1 ;)

Edit2: fixed

[ Voor 19% gewijzigd door Wuursj op 13-10-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wuursj schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:48:
@kabeltjekabel ja ogenschijnlijk dezelfde serie maar toch wat verschil

Ik bedenk me net dat dit ook kan:
hoofdschakelaar -> klemmen boven ALS1
ALS 1 -> ALS 2 met een kam boven onder de schroefjes
1 fase -> bovenzijde klemmen van ALS2
Zo zit alles vast zonder dubbelingen onder klemmen en zelfs zonder twin hulsen
Pak dan gewoon een Hager kam met vorkjes aan de onderkant van de aardlekschakelaars.

Kun je precies hetzelfde mee, het kost alleen een paar centimeter extra draad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Xander schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:52:
[...]

Pak dan gewoon een Hager kam met vorkjes aan de onderkant van de aardlekschakelaars.

Kun je precies hetzelfde mee, het kost alleen een paar centimeter extra draad...
Bedoel ik ook ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat je het had over de klemmen aan de bovenkant...

Als het kan zou ik gewoon de voeding aan de onderkant houden en dan een KDN463E kam gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Xander precies, al dacht ik meer aan een AV8-4P ;)
AV12-4P gebruik al voor koppeling van 3x 3-fase groepen en bevalt goed :P

Die 'paar centimeter extra draad' geldt wel voor een hoop al bestaande draadjes ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Wuursj op 13-10-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Weet iemand hier of een WCD op een 6A groep is toegestaan volgens de NEN-1010?

De specifieke situatie is dat er in een afgesloten meterkast t.b.v. portiekverlichting een WCD zit waar altijd een intercom (deurbel met meerdere knopjes en audio verbinding) in gestoken zit. Als iemand die WCD gebruikt voor een ouderwetse stofzuiger of boormachine knalt door de inschakelstroom de 6A zekering er waarschijnlijk uit. Echter gebeurt dit niet (meterkast zit op slot en is niet toegankelijk voor bewoners/schoonmakers). Mijn vraag is dus of dit toegestaan is, niet of het wenselijk is om dat anders op te lossen. Zelf heb ik geen toegang tot de nen-1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
wouter6022 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:03:
Weet iemand hier of een WCD op een 6A groep is toegestaan volgens de NEN-1010?

De specifieke situatie is dat er in een afgesloten meterkast t.b.v. portiekverlichting een WCD zit waar altijd een intercom (deurbel met meerdere knopjes en audio verbinding) in gestoken zit. Als iemand die WCD gebruikt voor een ouderwetse stofzuiger of boormachine knalt door de inschakelstroom de 6A zekering er waarschijnlijk uit. Echter gebeurt dit niet (meterkast zit op slot en is niet toegankelijk voor bewoners/schoonmakers). Mijn vraag is dus of dit toegestaan is, niet of het wenselijk is om dat anders op te lossen. Zelf heb ik geen toegang tot de nen-1010.
Ja is gewoon toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-10 20:21
Hallo,
ik ga mijn 1 fase verdeelkast vervangen voor een 3 fase kast. Wie weet welke wensen Enexis straks heeft wat betreft de bedrading welke ik klaar moet hebben liggen voor de aansluiting tussen de hoofdschakelaar en het meterbord? Het wordt een aansluiting van 3x25A. Ik zoek de lengte en diameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
bello2011 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:12:
Hallo,
ik ga mijn 1 fase verdeelkast vervangen voor een 3 fase kast. Wie weet welke wensen Enexis straks heeft wat betreft de bedrading welke ik klaar moet hebben liggen voor de aansluiting tussen de hoofdschakelaar en het meterbord? Het wordt een aansluiting van 3x25A. Ik zoek de lengte en diameter.
Volgens mij regelen ze die bedrading gewoon zelf, uitgaande van een kast direct boven het meterbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Hallo,
Hier (Liander) moest er een 3 fase hoofdschakelaar klaar liggen waar ze op kunnen aansluiten. Is die er niet, gaan ze weer weg. Maar de draden trekken ze zelf als de meterkst gewoon boven de meter zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbouwman
Soms zijn de monteurs van de netbeheerders wat terughoudend om te schroeven aan chinese hoofdschakelaars (SEP, Gacia, Chint, Emat, E-norm, etc). Als je sommige van die schroeven probeert aan te draaien met 2Nm dan kan het zomaar zijn dat die hele hoofdschakelaar in twee stukken uit elkaar splijt of de schroefkop dolgedraaid wordt. En daar wil de netbeheerder niet verantwoordelijk voor zijn. Dus blijven ze daar liever vanaf.

Maar met normale merken maken ze er voor zover bij mij bekend nooit een probleem van.

Maar goed. als je het zekere voor het onzekere wil nemen, bereid 4x 6mm2 (flexibel met adereindhulsjes aan beide zijden) voor die qua lengte tot onderin de kast van de meter kunnen komen. Zet er tijdelijk een wago hevelklem op naar de huidige bedrading in je eigen verdeler. Die klemmen kan de monteur van de netbeheerder losmaken en de draden op de meter aansluiten, zonder dat ze jouw hoofdschakelaar aan hoeven te raken.

3xzwart + blauw is prima, maar bruin, zwart en grijs voor de fasen mag natuurlijk ook. Als je belang hecht aan de veldrichting dan kan het geen kwaad om dat even te vermelden (of later gewoon testen en eventueel corrigeren op je hoofdschakelaar). De gemiddelde monteur van de netbeheerder kijkt daar namelijk helemaal niet naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
roelbouwman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:13:
Soms zijn de monteurs van de netbeheerders wat terughoudend om te schroeven aan chinese hoofdschakelaars (SEP, Gacia, Chint, Emat, E-norm, etc). Als je sommige van die schroeven probeert aan te draaien met 2Nm dan kan het zomaar zijn dat die hele hoofdschakelaar in twee stukken uit elkaar splijt of de schroefkop dolgedraaid wordt. En daar wil de netbeheerder niet verantwoordelijk voor zijn. Dus blijven ze daar liever vanaf.

Maar met normale merken maken ze er voor zover bij mij bekend nooit een probleem van.

Maar goed. als je het zekere voor het onzekere wil nemen, bereid 4x 6mm2 (flexibel met adereindhulsjes aan beide zijden) voor die qua lengte tot onderin de kast van de meter kunnen komen. Zet er tijdelijk een wago hevelklem op naar de huidige bedrading in je eigen verdeler. Die klemmen kan de monteur van de netbeheerder losmaken en de draden op de meter aansluiten, zonder dat ze jouw hoofdschakelaar aan hoeven te raken.

3xzwart + blauw is prima, maar bruin, zwart en grijs voor de fasen mag natuurlijk ook. Als je belang hecht aan de veldrichting dan kan het geen kwaad om dat even te vermelden (of later gewoon testen en eventueel corrigeren op je hoofdschakelaar). De gemiddelde monteur van de netbeheerder kijkt daar namelijk helemaal niet naar.
In hun werkinstructies staat meestal dat ze rechtsdraaiend moeten aansluiten en er iets van zeggen als je 3-fase groepen hebt (en het voorheen linksdraaiend was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
roelbouwman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:13:
Als je belang hecht aan de veldrichting dan kan het geen kwaad om dat even te vermelden (of later gewoon testen en eventueel corrigeren op je hoofdschakelaar). De gemiddelde monteur van de netbeheerder kijkt daar namelijk helemaal niet naar.
Een 3-fase meter is gekalibreerd op een rechts draaiveld. Dus de meter moet altijd op die manier worden worden aangesloten. De klant behoudt zijn draaiveld zoals aanvankelijk was, dus had je links dan hou je dat ook. Mits de monteur vooraf meet wat de klant had... In de nieuwbouw wordt standaard een rechts draaiveld aan geboden.
Dat ze er niet zorgvuldig naar kijken herken ik wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
m_rick schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 20:15:
[...]
Dat ze er niet zorgvuldig naar kijken herken ik wel...
Mijn ervaring is zelfs helemaal niet, althans niet bij verzwaring van consumentenaansluitingen naar 3x25. Het zit ongeveer net zo vaak rechtsdraaiend aangesloten als linksdraaiend. Meestal ook niet zo van belang bij een woning, maar heel soms doet het er wel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-10 12:21

Chielos

Inno Mini Cooper

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJsZ4IjKeZ_bu9bFB-ZUVCEQ2HE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pm5uFXZYn1gmu8YYfuwvG249.jpg?f=fotoalbum_large

Wens
Ik wil graag een laadpunt monteren. 3fase. Het is een Keba P20, in te stellen op verschillende Amperes (10,13,16, 20, 25, en 32). Ik denk dat 20A moet kunnen.

Situatie
3x35A aansluiting
Geen gas
3 omvormers (1fase 3600, 1fase 3000, 3fase 5000).
Nibe warmtepomp 12kW
Quooker, keukenboiler, ovens, kookgroep, etc

Ik denk aan
Een nieuwe kast linksonder waar nu een klein stoppenkast stuk zit (die bevat een 3 fase richting schuur (waar de omvormer hangt achter een eigen meterkast)
Met daarin een nieuwe Aardlek (CDS440G of vergelijkbaar)
En een Automaat (MCN625E) of toch maar een 20E ?

Met een kabel naar buiten 4mm² (ongeveer 14 meter)

En natuurlijk netwerk erbij.

Vraag
Meer een soort van sanity check.
Volgens mij zit ik met 25A qua selectiviteit goed.

Qua hoeveelheid aardlekschakelaars heb ik geen limiet volgens mij?

Ik moet alleen bedenken wat de maximale piek kan zijn voor mijn huis.
Ik zie snachts in m'n slimme meter een piek van 4452 Watt (ik vermoed de quooker samen met de warmtepomp). Overdag piek ik naar 11 kW teruglevering op een goeie dag.

Maar ja in theorie kan de Nibe 12kW trekken, heb ik in de afgelopen 6 jaar nog nooit gezien. Altijd die max 3500 Watt.

Ik denk dat ik met 20A wel ok zit, desnoods schakel ik terug naar 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Die 12 kw van de Nibe is toch termisch vermogen en geen electrisch vermogen. Als voorbeeld bij een cop van 4 is het verbruik 3 kw. Bij vorst zal de cop wat lager zijn, dus wat meer verbruik.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Good to know. Wist ik niet eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Hallo,
Kast moet direct boven de huidige meter zitten, het is niet genoeg om het aanwezig te hebben (erop zetten als zij de zooi spanningsloos gemaakt hebben wat letterlijk 2x4 schroeven en 20 seconden werk is mag dus niet), het moet allemaal al op de plaats zitten. Kom je dus sowieso voor die kastwissel een installateur aan het laten komen...

Wil je je groepenkast 5cm verplaatsen kost dat 500 euro extra.

Echt een bureaucratische geldzuigende teringzooi daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@Chielos ; je kunt een heleboel ruimte winnen door de 4P aardlekschakelaars, voor zover ze toch alleen maar enkelfase groepen beschermen, te vervangen door 2P. Dat geeft een heleboel ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
@mark-k Je kan toch een hoofdschakelaar 4 polig hangen? Bedrading klaarleggen met adereindhulsen.
Daarna hoofdschakelaar uit en je kunt rustig je kast hangen.
Zou je niet naar 3x25A gaan, 3x35A kost wel veel.

[ Voor 9% gewijzigd door Jim423 op 15-10-2020 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:54:
@mark-k Je kan toch een hoofdschakelaar 4 polig hangen? Bedrading klaarleggen met adereindhulsen.

[...]

Laat de netbeheerder het lekker uitzoeken met die 4 draden die ze op de meter doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zitten tegenwoordig ingebouwd in het meterbord.
Echter als je al een meterbord/slimme meter hebt gaat die vlieger niet op natuurlijk. Of ze moeten afgedopt zijn. Dus dan zou ik ze wel aanleveren. Uitzoeken klinkt leuk maar ze gaan zo weer onverrichte zaken weg en jij kan nog een keer betalen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:57:
Echter als je al een meterbord/slimme meter hebt gaat die vlieger niet op natuurlijk. Of ze moeten afgedopt zijn. Dus dan zou ik ze wel aanleveren. Uitzoeken klinkt leuk maar ze gaan zo weer onverrichte zaken weg en jij kan nog een keer betalen :|
Als ze niet van te voren zeggen dat je dat in huis moet hebben... dan regelen ze het zelf maar. Zo simpel werkt het zou ik zeggen :)

Als ze het niet bij zich hebben... dan laten ze de collega van de storingsdienst maar twee draadjes bezorgen; die hebben de helft van de tijd toch niks te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-10-2020 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:37
mark-k schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:28:
[...]

Kast moet direct boven de huidige meter zitten, het is niet genoeg om het aanwezig te hebben (erop zetten als zij de zooi spanningsloos gemaakt hebben wat letterlijk 2x4 schroeven en 20 seconden werk is mag dus niet), het moet allemaal al op de plaats zitten. Kom je dus sowieso voor die kastwissel een installateur aan het laten komen...

Wil je je groepenkast 5cm verplaatsen kost dat 500 euro extra.

Echt een bureaucratische geldzuigende teringzooi daar.
Heb zelfde dilemma, behalve dan dat ik 3 fase nog niet nodig heb. Ik heb nog een smeltveiligheid ipv een hoofd automaat. Vervangen van smeltzekering naar automaat is altijd 260 euro, of deze nu 1 fase of met verzwaring naar 3x25A is. Maar ja, geen 3P groepenkast is geen 3P hoofd automaat. Geen hoofd automaat is nog niks zelf vernieuwen....

Ik ga ooit maar een 1P hoofdautomaat aanvragen, en dan een nieuwe groepenkast die 3P voorbereid is installeren. Krijg ik in de toekomst alsnog behoefte aan 3x25A dan maar tzt nog eens in de buidel tasten, dan is de vervanging al weer 'vergeten geld' O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:38

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Toen ik een nieuwe aansluiting kreeg kreeg ik vier draden uit de meter met de woorden; succes ermee hè. Zelfs een adereindhuls erop persen was teveel moeite (had die maat/tang niet op vooraard). Terwijl de hoofdschakelaar gewoon een courant merk was en hij zo aan te sluiten was. 'Mag niet' was het antwoord. Gelukkig wel met automaten als hoofdzekering dus spanningsloos, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Jim423 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:54:
Daarna hoofdschakelaar uit en je kunt rustig je kast hangen.

[...]

Alleen moet de hoofdschakelaar direct boven de meter zitten anders is het 500 euro extra, en daar hangt momenteel een kast uit het jaar kruik, zonder hoofdschakelaar. Dan zou ik dus onder spanning die kast moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

dimi_v schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:07:
[...]

Heb zelfde dilemma, behalve dan dat ik 3 fase nog niet nodig heb. Ik heb nog een smeltveiligheid ipv een hoofd automaat. Vervangen van smeltzekering naar automaat is altijd 260 euro, of deze nu 1 fase of met verzwaring naar 3x25A is. Maar ja, geen 3P groepenkast is geen 3P hoofd automaat. Geen hoofd automaat is nog niks zelf vernieuwen....

Ik ga ooit maar een 1P hoofdautomaat aanvragen, en dan een nieuwe groepenkast die 3P voorbereid is installeren. Krijg ik in de toekomst alsnog behoefte aan 3x25A dan maar tzt nog eens in de buidel tasten, dan is de vervanging al weer 'vergeten geld' O-)
Ik zit momenteel nog op 1x25, verhogen naar 1x35 zou gratis zijn, daar zou je misschien nog naar kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-10 20:24
Chielos schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:10:
Foto:
[Afbeelding]

Wens
Ik wil graag een laadpunt monteren. 3fase. Het is een Keba P20, in te stellen op verschillende Amperes (10,13,16, 20, 25, en 32). Ik denk dat 20A moet kunnen.

Situatie
3x35A aansluiting
Geen gas
3 omvormers (1fase 3600, 1fase 3000, 3fase 5000).
Nibe warmtepomp 12kW
Quooker, keukenboiler, ovens, kookgroep, etc

Ik denk aan
Een nieuwe kast linksonder waar nu een klein stoppenkast stuk zit (die bevat een 3 fase richting schuur (waar de omvormer hangt achter een eigen meterkast)
Met daarin een nieuwe Aardlek (CDS440G of vergelijkbaar)
En een Automaat (MCN625E) of toch maar een 20E ?

Met een kabel naar buiten 4mm² (ongeveer 14 meter)

En natuurlijk netwerk erbij.

Vraag
Meer een soort van sanity check.
Volgens mij zit ik met 25A qua selectiviteit goed.

Qua hoeveelheid aardlekschakelaars heb ik geen limiet volgens mij?

Ik moet alleen bedenken wat de maximale piek kan zijn voor mijn huis.
Ik zie snachts in m'n slimme meter een piek van 4452 Watt (ik vermoed de quooker samen met de warmtepomp). Overdag piek ik naar 11 kW teruglevering op een goeie dag.

Maar ja in theorie kan de Nibe 12kW trekken, heb ik in de afgelopen 6 jaar nog nooit gezien. Altijd die max 3500 Watt.

Ik denk dat ik met 20A wel ok zit, desnoods schakel ik terug naar 16A.
Mag ik vragen waarom je nu al een 3x35A aansluiting hebt? Dit lijkt me voor de setup echt overbodig en zonde van de 700 euro per jaar die je daar extra voor betaald. Dit is ook mbt de laadpaal op te lossen door loadbalancing toe te passen, dan gaat dit nooit mis bij 3x25A.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En die 12kW is thermisch, niet electrisch. Tenzij er een debiel 9kW verwarmingselement (uitzetten in de software!) oid inzit zal hij altijd wel boven COP2 blijven, en zoals je zelf al hebt gezien is die 6kW zelfs zeer zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

thanks, meerdere malen hebben mensen me er nu op gewezen dat 3 x35a bijzonder is.

De 3x35A is aangelegd bij de bouw van het huis, ik zal me eens verdiepen in het terugschalen naar 3 x 25A.

En het klopt, het scheelt 50 euro per maand. Dus 600 euro.

(Contact gehad met mijn installateur, de NIBE schrijft voor in de specificatie dat er een zekering van 25A toegepast moet worden), vandaar de grotere aansluiting.)

Maare, terug naar m'n originele vraag. :)

@kabeltjekabel wat bedoel je precies met naar 2P gaan, hoe werkt dat dan? Houd ik dan de groepen in het bovenste rijtje? en dan vervang ik de x4 aardlek modules? Ik snap niet wat je daarmee bespaart qua ruimte tbh

Loadbalancing, moet ik bekijken of ik dat kan regelen met de Keba, mogelijk icm Domoticz.

[ Voor 17% gewijzigd door Chielos op 16-10-2020 10:13 . Reden: Contact gehad met installateur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@Chielos ; je hebt een hele rits 4P aardlekschakelaars hangen die enkelfase groepen beveiligen. Dat is ten eerste ongewenst vanwege het opheffen van lekstromen en ten tweede vreet het ruimte. Met dat alleen al kun je 8 modules vrije ruimte winnen.

Maar ik zie ook nog een kookgroep; die wellicht dan ook even aanpakken.

Als je voor je nieuwe 3-fase toepassing een aardlekautomaat gebruikt heb je maar 4 modules breed nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

ok, ik snap je.
Maar das ook een investering.
Daarnaast blijf ik liever consequent in de meterkast, en laat ik het liefst dingen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Consequent blijven is goed als het uitgangspunt goed is. 4P aardlekbeveiliging voor enkelfase groepen is dat juist niet.

Een extra kast ophangen is ook een investering. De benodigde ruimte voor die laadpaal kun je ook krijgen door te snoeien in de aardlekschakelaars. De 4P aardlekschakelaars die je overhoud kun je 2e hands nog wel verpatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jim423 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:57:
Bij mij (ok, weliswaar Stedin) hebben ze netjes de draden zelf meegenomen en op de hoofdschakelaar aangesloten (maar daarbij wel MIJN kam die tijdelijk ivm de 1-fase situatie onderop de hoofdschakelaar zat meegenomen ;))

Lijkt mij trouwens ook vreemd dat de klant dat moet aanleveren, ik vrees dat ze dan de meeste vreemde oplossingen gaan tegenkomen...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sowieso; als ze geen draad bij zich hebben... hoe gaan ze dan het stukje hoofdzekering - meter aansluiten..? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat gebeurd met massief. Tenminste ik neem aan dat er smelthoofdstoppen zitten als het een kast is uit het jaar kruik. Van de meter naar de HS doe ik met flexibel. In de praktijk valt er vaak wel wat te regelen, maar de regels zijn de regels natuurlijk.
mark-k schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:20:
[...]

Alleen moet de hoofdschakelaar direct boven de meter zitten anders is het 500 euro extra, en daar hangt momenteel een kast uit het jaar kruik, zonder hoofdschakelaar. Dan zou ik dus onder spanning die kast moeten vervangen.
Kast zonder DIN rail en zit strak op het meterbord?
Ja dan wordt het wat lastig, een aantal piraten hier knipt het zegel maar ik durf dat zelf niet.

[ Voor 49% gewijzigd door Jim423 op 16-10-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25
Wat voor draad is dat dan precies tussen meter en hoofdschakelaar?

Ik heb bij mij een keer gekeken tussen hoofdschakelaar en het kastje met verdeelblokken dat erboven zit en zag 4x blanke(!!) massieve draad lopen (vertind?). Heel snel dat kastje maar weer dichtgedaan..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
H07V2-K geloof ik maar ik heb er nog nooit opgekeken eigenlijk.
Afhankelijk van je hoofdstoppen 6mm² en 10mm². Zit dus in het meterbord als deze gesaneerd wordt. En anders maak ik ze op maat. Maar zoals gezegd in de praktijk wil de netbeheerder dat misschien ook wel voor je doen.
Blanke draden kan maar is wel een erg antiek kastje dan. Niet aankomen iig :P

[ Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 16-10-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

Chielos schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:34:
thanks, meerdere malen hebben mensen me er nu op gewezen dat 3 x35a bijzonder is.

De 3x35A is aangelegd bij de bouw van het huis, ik zal me eens verdiepen in het terugschalen naar 3 x 25A.

En het klopt, het scheelt 50 euro per maand. Dus 600 euro.

(Contact gehad met mijn installateur, de NIBE schrijft voor in de specificatie dat er een zekering van 25A toegepast moet worden), vandaar de grotere aansluiting.)

Maare, terug naar m'n originele vraag. :)

@kabeltjekabel wat bedoel je precies met naar 2P gaan, hoe werkt dat dan? Houd ik dan de groepen in het bovenste rijtje? en dan vervang ik de x4 aardlek modules? Ik snap niet wat je daarmee bespaart qua ruimte tbh

Loadbalancing, moet ik bekijken of ik dat kan regelen met de Keba, mogelijk icm Domoticz.
Misschien zou je je installateur er ook op kunnen wijzen dat die 4P aardlekschakelaars er niet horen en vragen waarom dat is gedaan?

En teruggaan naar 3x25A zou ik toch wat verder uitzoeken. Als het je 600 euro per jaar bespaart kun je 3.000 euro investeren als je het in 5 jaar zou willen terugverdienen. Daar kun je veel voor doen! :)

[ Voor 9% gewijzigd door fmb op 17-10-2020 09:03 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25
Jim423 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:13:
Afhankelijk van je hoofdstoppen 6mm² en 10mm². Zit dus in het meterbord als deze gesaneerd wordt. En anders maak ik ze op maat. Maar zoals gezegd in de praktijk wil de netbeheerder dat misschien ook wel voor je doen.
Volgens mij 44 jaar oud. Zou het het liefste saneren als Liander ooit de smeltpatronen komt vervangen voor automaten.. duurt zeker nog jaren :/

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of je betaalt ze €564,60 om dat te komen doen. Dan heb je het meteen klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_jDw81wl-9ynF91si4rY0mppsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pdHARww67ygf0l0QANNAu4Os.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-10 15:49

Gosse_W

Brims

Xander schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:13:
[...]

Wat is precies je bedoeling met die extra aardlekschakelaar?

Je hebt het over kortsluiting, aardlekschakelaars doen helemaal niets met kortsluiting. Als je wilt afschakelen bij kortsluiting dan heb je installatieautomaten of smeltpatronen nodig. :) Het enige wat een aardlekschakelaar doet is afschakelen bij aardfouten.

En op zich is het niet onverstandig om rekening te houden met aardfouten bij de tuinverlichting, de kans dat het daar mis gaat, buiten in een vochtige omgeving, is relatief groot. Maar zomaar een aardlekschakelaar tussen de bestaande aardlekschakelaar en je tuinverlichting in zetten heb je helemaal niets aan, dat krijg je niet selectief. Dat wil zeggen dat het bij een aardfout helemaal niet zeker is dat de "laatste" aardlekschakelaar in de keten uit gaat, dat kan net zo goed de eerste zijn, of allebei. ;)

Als je wilt voorkomen dat de aardlekschakelaar in je woning uit gaat bij aardfouten in de buitenverlichting dan moet je zorgen dat deze buitenverlichting helemaal niet achter diezelfde aardlekschakelaar zit. Dus een aparte kabel leggen vanuit de meterkast. Dan heb je meteen een mooie behuizing om een extra aardlekautomaat in te bouwen, namelijk de groepenkast.

[...]
Sorry voor de héél lang-geleden-schop.. Maar liever dat dan een nieuw topic.

Ik heb een beetje vergelijkbare vraag als @Goof2000 destijds in 2017. Bij mij ligt echter alles er al, netjes via een grondkabel met aardscherm vanuit de garage naar de tuin. Naast ca. 10 lichtpunten ook meerdere WCD's oa. voor grasmaaier* en heggenschaar. Bij harde regen klapt alleen heel soms de ALS (30mA) eruit in de meterkast, waardoor ook meerdere WCD's in huis spanningsloos staan. O.a. die waarop de wekkerradio en de DECT-set staan opgesteld. -O- I know, in de jaren 90 blijven hangen :)

De tuin-aansluiting kan ik in de garage schakelen met een simpele aan-uit 'lichtknop'. Zou ik in plaats van die knop ook een 10 mA ALS en extra 10A zekering* (desnoods als installatieautomaat) kunnen plaatsen? Ik werd getriggerd (pun intended) door het antwoord van @Xander destijds: zou dat wél 'selectief' zijn qua ALS? En mag het, een 10A extra zekering achter een 16A groep? Als dat mag, ben ik voor een paar tientjes klaar. Geheel nieuwe kabels en een aparte Tuingroep incl. ALS in de meterkast zie ik niet zitten: ik krijg die kabel nooit meer tot aan de garage/tuin. Dan maar 1x per jaar verslapen.

Voor de volledigheid, hier de layout zoals het dan zou worden:
C40A hoofdzekering (don't ask, dunno why) -> 30 mA ALS -> B16 'eindgroep' -> 10mA / B10 Alamat -> Tuin

En, als we toch bezig zijn (kan nergens handleidingen vinden) zou deze combi Alamat + kastje op elkaar passen, en kloppen met wat ik wil, dus voor plaatsing in de droge garage?

*Grasmaaier-specs: 230V, 6.5A (maar moet volgens typeplaatje op 16A afgezekerd? Ehmm.. kan ik tot 16A piekstroom verwachten?) Dan werkt het uiteraard sowieso niet op een 10A alamat.. maar een 16A/10mA Alamat achter een 16A 'eindgroep' op 30 mA ALS lijkt me al helemaal niet selectief..

Kortom, advies is welkom! Bedankt alvast.

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nee, die gaan gewoon tegelijk uit.

Kabel naar buiten loskoppelen van de huisinstallatie en met eigen kabel naar de groepenkast voeren en daar op z'n eigen aardlekautomaat zetten.

Stapelen van aardlekschakelaars doe je door de bovenliggende een S-type te doen met 3x hogere waarde. Of voor huisinstallaties dus gewoon niet.

Die grasmaaier zou wel eens een leuke startstroom kunnen hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-10-2020 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:05
Jim423 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:13:
Mijn huisje zit met 16mm² aangesloten tussen meter en hoofdschakelaar.
Hoofdvoedingskabel is ook 16mm² althans dat staat erop diameter klopt wat zo'n YMVK-as verwacht voor 16mm².
De kabel zit in een buis op het meterbord.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 17-10-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W

Gosse_W

Brims

kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:49:
Nee, die gaan gewoon tegelijk uit.

Kabel naar buiten loskoppelen van de huisinstallatie en met eigen kabel naar de groepenkast voeren en daar op z'n eigen aardlekautomaat zetten.

Stapelen van aardlekschakelaars doe je door de bovenliggende een S-type te doen met 3x hogere waarde. Of voor huisinstallaties dus gewoon niet.

Die grasmaaier zou wel eens een leuke startstroom kunnen hebben.
Dank je! Helder (en.. jammer!) want een extra kabel van de meterkast naar buiten gaat hem (nog) niet worden. Dat mogen de duurzaamheids-elfjes voor me doen als er hier ooit een warmtepomp komt. Misschien kan ik tegen die tijd dit vraagstuk ook perfectioneren, maar dat wordt een apart item op de bucket-list. [offtopic] M'n simpele plug-in kWh-meter piekt trouwens tot 20.7A op die grasmaaier bij opstarten; weer wat geleerd :)
Nogmaals dank! _/-\o_

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gosse_W schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:46:
[...]

Sorry voor de héél lang-geleden-schop.. Maar liever dat dan een nieuw topic.
Bedankt voor het quoten, dat scheelt me een nieuwe reactie typen. :+

Maar een 10mA aardlekschakelaar is dus niet selectief achter een 30mA aardlekschakelaar. Je hebt een grote kans dat ze gewoon tegelijkertijd uitschakelen.

Je hebt ook kans dat alleen de 10mA aardlekschakelaar afschakelt. Je hebt ook kans dat die 10mA aardlekschakelaar veel vaker dan eens per jaar uitschakelt, of misschien na installatie niet eens in te schakelen is. Positief wel, dan word je gedwongen om de storing te zoeken en op te lossen. :+

Maar zonder gekheid: Het geeft dus geen enkele garantie dat je wekker en telefoon wel aan blijven. Dus ik zou het geld liever in mijn zak houden. ;)
Bij harde regen klapt alleen heel soms de ALS (30mA) eruit in de meterkast, waardoor ook meerdere WCD's in huis spanningsloos staan. O.a. die waarop de wekkerradio en de DECT-set staan opgesteld. -O- I know, in de jaren 90 blijven hangen :)
Zitten die WCD's in huis alleen achter dezelfde aardlekschakelaar, of ook op dezelfde groep? Als het al verschillende groepen zijn, die alleen maar achter dezelfde aardlekschakelaar zitten, dan is het natuurlijk relatief eenvoudig om de garage+tuin op een aparte aardlekschakelaar / aardlekautomaat aan te sluiten.

Uitvinden waarom harde regen af en toe de aardlekschakelaar doet springen kan natuurlijk ook geen kwaad. Ergens zal vocht binnentreden. Als je dat nou om te beginnen op lost. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W

Gosse_W

Brims

Thanks @Xander! Die WCD's (bijkeuken, garage, master bedroom) zitten helaas op dezelfde groep inderdaad, da's het hele euvel.

En ik heb ook gezocht naar de oorzaak trouwens (niet overtuigend gevonden helaas). Direct na zo'n bui waarbij de ALS ingreep, ben ik inderdaad stuk voor stuk de verdeelpunten in de tuin af gegaan. Op de juiste manier, volgens mij: alles eraf, en vervolgens steeds erbij-lasdoppen (is dat een werkwoord?) tot de ALS weer sprong.

Alle (ip69/ip44) verdeeldozen en ook de tuin-WCD's en schakelpunten waren kurkdroog van binnen. Bijna alle kon ik ook probleemloos weer aansluiten. Ik kwam uiteindelijk tot in de laatste uithoek in de overkapping, daar moet de boosdoener dus zitten. Maar ook daar wederom alle WCD's, de lichtknop en de verdeeldozen droog van binnen. Nu dus weer wachten op de volgende bui, en verder speuren.

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat elke schakelaar, WCD en verdeeldoos buiten een paar mA lekt, en ze uiteindelijk samen aan de 30 komen. En dat die overkapping de laatste paar mA lekt om net over de 30 te komen.. In dat geval zou zo'n 10 mA-ALS er inderdaad misschien constant uitknallen. Ook niet erg trouwens, enige wat blijvend aan staat is een vijverpompje (en nee, die is ook niet de boosdoener). Maar 't grasmaait dan wat lastig.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik denk het niet hoor, ik heb ook zo'n 10 WCD's in de tuin plus nog 3 eindgroepen met vanalles en nog wat.
Dat is geen enkel issue. Geen moffen in de grond? Vaak zijn die de boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
'Meggeren' die hap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gosse_W schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:21:
Alle (ip69/ip44) verdeeldozen en ook de tuin-WCD's en schakelpunten waren kurkdroog van binnen.
En verlichtingsarmaturen?

Het zou natuurlijk ook nog een beschadigde kabel in de grond kunnen zijn... Of zitten er nog grondmoffen?
Nu dus weer wachten op de volgende bui, en verder speuren.
Dat is het grote voordeel van goede meetapparatuur. Met een isolatieweerstandsmeter (megger) kun je misschien ook wel op andere momenten zoeken. En dan heb je meetwaarden, in plaats van trail&error. Maar ja de gemiddelde particulier heeft dat natuurlijk niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W

Gosse_W

Brims

Zou allemaal kunnen inderdaad; bedankt voor de tips. Maar met mijn dirty-trial-error vermoed ik n00b niet dat het een grondkabel of -mof is, want als ik het binnen 'in' de overkapping afkoppelde ging het nog goed. Pas daarna ligt volgens mij ergens de fout (of het moeten dus allemaal optellende lekjes zijn waarvan de 'druppel' net op het verste punt ligt.)
Officieel hoort er uiteraard helemaal 0,000 mA te lekken maar zolang die ALS nog klapt, gok ik dat ik veilig zit. Dus ik laat het eerst hierbij, want zo storend is het nu ook weer niet allemaal. En met dergelijke regens dat de ALS uitslaat wil ik toch niet buiten zijn. Voor nu zet ik dan de boel wel gewoon af met de schakelaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Een bevriende elektricien heeft recent mijn meterkast onder handen genomen. Nu heb ik de volgende componenten over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JppwbhosclXSrYYwjx67iom7kWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZKHyWa3buJilewB5L2mEuxC.jpg?f=fotoalbum_large

Aardlekschakelaar, fornuisgroep en een aantal automaten.

Nu vraag ik mij af wat ik hier mee moet. Ze werken allemaal nog prima. Loont het nog om dit te verkopen of moet ik dit beschouwen als waardeloos?

Heb wel even snel gegoogled en de ALS en fornuisgroep zijn nieuw nog wel zo’n 100 en 60 euro. Maar ik heb geen idee of er een 2ehands markt voor is. Wat raden jullie aan?

Edit: bewaren heeft geen zin want de nieuwe kast is met busboard..

[ Voor 3% gewijzigd door Ethiron op 17-10-2020 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:03
Gewoon op Marktplaats zetten, levert nog wel wat tientjes op.

En het is geen fornuisgroep, maar een krachtgroep.

[ Voor 30% gewijzigd door GioStyle op 17-10-2020 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ethiron schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:33:
Een bevriende elektricien heeft recent mijn meterkast onder handen genomen. Nu heb ik de volgende componenten over:

[Afbeelding]

Dat is geen fornuis groep maar een fatsoenlijke 3-fase automaat.
Een fornuisgroep zou zijn twee gekoppelde 1-fase automaten (2x L + N dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ethiron schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:33:

[Afbeelding]

Nu vraag ik mij af wat ik hier mee moet. Ze werken allemaal nog prima. Loont het nog om dit te verkopen of moet ik dit beschouwen als waardeloos?

Heb wel even snel gegoogled en de ALS en fornuisgroep zijn nieuw nog wel zo’n 100 en 60 euro. Maar ik heb geen idee of er een 2ehands markt voor is. Wat raden jullie aan?

Edit: bewaren heeft geen zin want de nieuwe kast is met busboard..
Gewoon op marktplaats knikkeren. Wat de gek er voor geeft. Die 100 euro en 60 euro zou ik er nieuw nooit voor betalen. Het equivalent heb je samen, nieuw, voor 75 euro van bijvoorbeeld Eaton.

De kast waar het uitgekomen is zeker gesneuveld? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@kabeltjekabel Eeuh, nee die kast leeft nog, why? :p

Die was ik van plan weg te flikkeren :+

@Vloris thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ethiron schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:51:
@kabeltjekabel Eeuh, nee die kast leeft nog, why? :p

Die was ik van plan weg te flikkeren :+

@Vloris thanks!
Omdat dat nog wel eens van die gebruiksonvriendelijke kasten zijn die je bijvoorbeeld alleen met twee joekels van schroevendraaiers en een hoop kracht kunt open krijgen omdat er een of ander verkrekt weerhakensluitsysteem in zit.

Dit soort gedrochten bijvoorbeeld

Dus ik dacht; misschien heb je 'm gewoon open gebroken :P of zijn die clips afgebroken.

[ Voor 195% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-10-2020 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10 14:25

MAZZA

Barbie is er weer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6FAJTXeuVdOLhvBEeb-uayEQT4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/huelBs9eqf9CIBya6uKs1Wgk.jpg?f=user_large

Kan ik bij de groene groep nog een automaat bijplaatsen? Er is nog een plek vrij, maar ik weet niet zeker of het nog uitmaakt dat er ook al een fornuisgroep op is afgezekerd? Ik wil een aparte groep toevoegen voor de tuinverlichting.
Pagina: 1 ... 135 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.