kabeltjekabel schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:24:
[...]
Huh jawel? Als er 1 element lekt wat pas bij xxx streepjes wordt ingeschakeld kan dat prima. Is alles gestekkerd in dat ding? Dan zou je kunnen proberen die individuele elementen omstebeurt los te halen en kijken wat hij dan doet. En dan even doorpiepen met de isolatieweerstandstester.
WAF stond net onder de douche en snel even de P1 meter aangesloten die tijdelijk even van de Domoticz logging af is. (Maakt het monitoren van het probleem nu ook wat lastiger

)
Met 4 streepjes gaat het nu nog goed, bij het 5e streepje springt ie uit.
Het beeld op de P1 poort ziet er dan zo uit met 4 streepjes, bij het 5e streepje springt dus waarschijnlijk de 3e fase bij, en dat gaat het mis...
Ik snap niet helemaal waarom er 4 elementen zijn waarschijnlijk om te kunnen schakelen?
Met een beetje redenatie zou ik verwachten, vier weerstanden met:
- 2/3
- 1/3
- 2/9
- 1/9
Zodat je dus in 10 "gelijke" stappen kunt schakelen?
Als ik de ledjes op print in de gaten houd gaat het fout als de bovenste switch gaat branden, en dat komt dus over een met weerstand G4.
Daar zou dus een fout in moeten zitten?
Intern is inderdaad het meeste gestekkerd, behalve op de print, daar zit het deels gesoldeerd.
Elektrisch schema:
EDIT:
Ik heb op de punten 2, 4, 6 en 8 met elkaar doorgemeten en alle combinaties hebben sluiting met de multimeter. Dat is ook wel logisch gezien intern volgens het schema G1 t/m G4 met elkaar door verbonden zijn.
Hoe zou ik het element door moeten meten om iets zinnigs te kunnen zeggen?
EDIT2:
4 blokjes:
Zodra het 5e blokje inschakelt stort het opgenomen vermogen in....
Je zou verwachten dat L3 dan iets zou gaan doen, maar die doet dus niks...
[
Voor 21% gewijzigd door
Helhond op 04-10-2020 21:19
]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020