Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.344.351 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:53

Tjark

DON'T PANIC

@Septillion @o1o92o2o blijft 't voltage niet op 230 staan bij een fasedimmer dan? #dtv

En als dit 't niet zou zijn, is er dan iets anders dat zorgt dat als de dimmer aangaat, een andere stroomkring kan aanzetten? (aan/uit)

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-10 20:24
o1o92o2o schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:27:
[...]

Norm schrijft voor dat leidingen parallel aan vloer of dwarswand lopen. Dus horizontaal of verticaal; niet diagonaal.

@peligro2k ; Gewoon wat je hebt laten zitten en een extra stopcontact van maken.
Haha, dan moet je nooit tijdens de bouw van een huis gaan kijken hoe leidingen gefreesd worden. We zullen zeggen dat ze soms wel netjes horizontaal of verticaal lopen 8)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Tjark schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:00:
@Septillion @o1o92o2o blijft 't voltage niet op 230 staan bij een fasedimmer dan? #dtv

En als dit 't niet zou zijn, is er dan iets anders dat zorgt dat als de dimmer aangaat, een andere stroomkring kan aanzetten? (aan/uit)
Je zou altijd iets met een CT kunnen doen, maar volgens mij moet 't makkelijker kunnen en ben ik gewoon nog niet echt wakker. :z
adjego schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 15:24:
[...]

Haha, dan moet je nooit tijdens de bouw van een huis gaan kijken hoe leidingen gefreesd worden. We zullen zeggen dat ze soms wel netjes horizontaal of verticaal lopen 8)
Dat anderen het ook fout doen is geen argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@o1o92o2o CT? :?

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:44
CT = Current Transformer vermoed ik.
In jouw geval is dat de stroom meten, en daar een actie op laten uitvoeren.

[ Voor 28% gewijzigd door WackoH op 22-09-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:44
In simpele:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qd-3iiEMUPjUe3_f3gmDuaz80yU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KiAGeq2WiM3EONxQS6JHqKW3.png?f=user_large
of uitgebreide uitvoering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axa8lRisuzyNz2TSiEzq3rE5zdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O5QnAzYwMAZsyKMxkVeC5u7G.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Tjark Nee, helaas. Bij een dimmer wordt het voltage gewoon in stukken gehakt. Effectief gaat hij daarmee naar beneden. Dat is ook waarom lampen dimmen :+

Je kan er wel wat op verzinnen bijvoorbeeld met een CT maar dat is geenszins plug and play. Vandaar dat de dimmer achter een gemeenschappelijke schakelaar plaatsen mij nog het meest makkelijke lijkt. Of natuurlijk alles dimbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:43
Vraagje, mag je als je een huisinstallatie voor 3/4 aanpast nog ongeaarde wcd's in voorkomen? Als het gereed is wordt er een NEN 1010 keuring gedaan. Iemand die dit zo weet?

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Padje87 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:33:
Vraagje, mag je als je een huisinstallatie voor 3/4 aanpast nog ongeaarde wcd's in voorkomen? Als het gereed is wordt er een NEN 1010 keuring gedaan. Iemand die dit zo weet?
Daar zijn verschillende interpretaties mogelijk. Maar waarom zou je dat willen.. saneren die hap.

Sowieso niet in ruimten waar je een deel wel RA hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
o1o92o2o schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:44:
[...]

Daar zijn verschillende interpretaties mogelijk. Maar waarom zou je dat willen.. saneren die hap.

Eens, ik word hiermee geconfronteerd bij een vriend welke het door een aannemer heeft aan laten passen i.v.m. renovatie en dus 5 ongeaarde ervoor teruggeplaatst heeft :/ dus is de vraag of dit nog zo mag of alsnog aangepaat dient te worden.

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:09
o1o92o2o schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:44:
[...]

Is niet altijd zo vanzelfsprekend. Ben nu ook bezig in een oude woning waarin we zowel het plafond als de vloer erboven willen behouden. En de elektra-aanleg is ook uit de tijd dat men zoveel mogelijk lasdozen wilde gebruiken...

Alle stopcontacten in de woonkamer aarden gaat dus een uitdaging worden. Nieuwe leidingen frezen en via de kruipruimte bedraden is nog een optie als ik de aarddraad niet doorgetrokken krijg.

Waarom mag je niet een deel van de ruimte aarden? De wandcontactdozen geven duidelijkheid over al dan niet geaard.

@Padje87 Maar waarom een NEN1010 keuring laten uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padje87
Vraag van de verzekering en mogelijke verhuur.

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-10 10:59

Illusion

(the art of)

Tjark schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:02:
Ok, even een vraag: ik heb een aantal ledspots op een Jung 1710 DE zitten die dimbaar zijn. Nu zou ik echter ook een andere inbouw ledlamp met transformator (220v->12v) willen aansluiten maar niet dimmen, dus wel aan/uit wanneer de ledspots aangaan. De kabel van die ledlamp komt ook in de zelfde centraaldoos uit alsl de Jung schakelaar.

Is er iets te bedenken dat je deze als een soort relais over de Jung heen kan zetten?

Het lijkt me niet goed om bijvoorbeeld de transformator in serie te schakelen met de Jung toch?
Je zou een master-slave module in kunnen bouwen.
https://www.conrad.nl/p/k...ar-module-230-vac-1091973
Die zet je dan in de centraaldoos. Vanuit de master uitgang voed je dan de dimmer (dat kan alleen als er niet ook een stopcontact of andere schakelaar naast/onder zit). En op de slave zet je de nondim led.
Degene die ik link zet de slave aan zodra de master 10W verbruikt. Ik weet niet of dat in jouw geval genoeg is, maar er zijn vast andere types die instelbaar zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@Illusion ah, kijk, dat is een mooie andere richting, kan ik naar op zoek, bedankt! (10w is inderdaad wat te hoog)

*insert signature here

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:12

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Kan iemand mij een duwtje geven in de goede richting wbt aarding / potentiaalvereffening in de badkamer?

Normaal gesproken; alles vereffenen op een centraal aard punt (CAP) en deze koppelen op de (centraal)doos met de aarde van de desbetreffende badkamergroep. Alle metalen delen (douchedrain, wastafelkraan, badkamerkraan) aansluiten op het CAP met 6 mm2 vertint los in de muur/vloer, of 2.5mm2 in buis.

Mijn badkamer heeft een zandcementvloer op lewisplaten (=metaal). Doorgaans vereffen je die niet, want blijft binnen de badkamer en is in principe niet aanraakbaar. Echter, mijn badkamer bestaat stiekem uit twee badkamers waarbij de vloer doorloopt. Dan zou je die wel moeten vereffenen, en het is een kleine moeite om hier een draad aan te hangen. Wbt indeling, zie ook onderstaande tekening, beide badkamers hebben een in 1 keer gestorte vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9OeGCcmH3rIX-Y33InfwyiMydA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NB7o31iq45MdCqcvFD1S9xME.png?f=user_large

Wat is nu de nen1010 compatible way? Beide badkamers een eigen CAP, met daarop de eigen wastafel en drain, en het CAP koppelen met de groep. Beide badkamers zitten op dezelfde eindgroep, dus dat is effectief gelijk aan beide CAP's met elkaar koppelen, danwel 1 gezamelijk CAP voor beide badkamers?

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-10 21:46
Ik ga wat stopcontacten laten verlagen. Helaas is de muur te hard dus zal een betonboorder inschakelen. Sommige buizen lopen van beneden naar boven. Heeft iemand ervaring met 82mm door de buis heen boren? Dan stop ik er een doos in en gebruik ik de onder ingang van de doos.

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@Illusion als ik de datasheet van die M103N Master/Slave switch bekijk ( https://www.kemo-electronic.de/datasheets/m103n_10040di.pdf ) dan lees ik
Tripping power: The module connects at currents of approx. Ø 40 mA or less
dus 40mA moet ik wel halen met 3 led spots toch?

*insert signature here

Tjark schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:31:
@Illusion ah, kijk, dat is een mooie andere richting, kan ik naar op zoek, bedankt! (10w is inderdaad wat te hoog)
Tjark schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:29:
@Illusion als ik de datasheet van die M103N Master/Slave switch bekijk ( https://www.kemo-electronic.de/datasheets/m103n_10040di.pdf ) dan lees ik

[...]
dus 40mA moet ik wel halen met 3 led spots toch?
40mA bij 230V is 9,2W.

Als 10W te hoog is, denk ik niet dat 9,2W voldoet?

Verder geen idee welke spots je toepast en wat voor stroom die afnemen wanneer ze gedimd worden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@Xander ah kijk, bedankt, daar kwam Illusion's 10w dus vandaan. Die spots zijn 3x 6w max.... dus 10w zullen ze meestal niet halen denk ik helaas.

*insert signature here

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PieterBuma
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-10 02:25
peligro2k schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:44:
Ik ga wat stopcontacten laten verlagen. Helaas is de muur te hard dus zal een betonboorder inschakelen. Sommige buizen lopen van beneden naar boven. Heeft iemand ervaring met 82mm door de buis heen boren? Dan stop ik er een doos in en gebruik ik de onder ingang van de doos.
Geen probleem, zorg wel dat de draden er uit zijn. Je zal nog wel een stuk buis op moeten hakken om de tuit van de doos er om heen te kunnen schuiven.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-10 23:18
peligro2k schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:20:
Ik heb in onze gang die binnenkort gestuct gaat worden een paar leidingen gevreest. Ik bedenk me dat ik het waarschijnlijk fout heb gedaan. Ik had geen t-stukken voor PVC, dus heb onder in het midden een extra doos geplaatst. Deze wil ik laten wegstucen, alleen kan ik dan natuurlijk nooit meer een kabel trekken mocht er iets mis gaan. Kan ik beter vanaf het hoge punt losse leidingen frezen direct naar de WCD's?

[Afbeelding]
Een doos blind wegwerken is uit den bozen, als ooit de kabels moeten worden vervangen lukt dat niet. En de kans dat er dan ooit de doos wordt geboord is ook nog eens groot. Een oplossing kan inderdaad zijn om er een blindplaat te plaatsen.

@adjego
Een PVC of hostaliet buis zou ik ook nooit schuin frezen in de muur, de kans dat er dan doorheen wordt geboord is groot. Volgens mij is dit ook tegen de veiligheidsbepaling in van de NEN1010, alleen kan ik zo snel even niet de regel vinden waar dat in staat.

Het is meestal gebruikelijk dat een leiding van boven of onder komt, in dit geval zou ik zo vroeg mogelijk een bocht maken en horizontaal verder gaan. Vervolgens nog een bocht en dan verticaal naar beneden naar de inbouwdoos, en dan vanuit daar naar de andere inbouwdoos gaan horizontaal.

• o1o92o2o
deWit schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:22:
Kan iemand mij een duwtje geven in de goede richting wbt aarding / potentiaalvereffening in de badkamer?

Normaal gesproken; alles vereffenen op een centraal aard punt (CAP) en deze koppelen op de (centraal)doos met de aarde van de desbetreffende badkamergroep. Alle metalen delen (douchedrain, wastafelkraan, badkamerkraan) aansluiten op het CAP met 6 mm2 vertint los in de muur/vloer, of 2.5mm2 in buis.

Mijn badkamer heeft een zandcementvloer op lewisplaten (=metaal). Doorgaans vereffen je die niet, want blijft binnen de badkamer en is in principe niet aanraakbaar. Echter, mijn badkamer bestaat stiekem uit twee badkamers waarbij de vloer doorloopt. Dan zou je die wel moeten vereffenen, en het is een kleine moeite om hier een draad aan te hangen. Wbt indeling, zie ook onderstaande tekening, beide badkamers hebben een in 1 keer gestorte vloer.

[Afbeelding]

Wat is nu de nen1010 compatible way? Beide badkamers een eigen CAP, met daarop de eigen wastafel en drain, en het CAP koppelen met de groep. Beide badkamers zitten op dezelfde eindgroep, dus dat is effectief gelijk aan beide CAP's met elkaar koppelen, danwel 1 gezamelijk CAP voor beide badkamers?
CAP mag ook in naastgelegen ruimte zitten, dus dan kun je ook prima beiden op 1 CAP doen. Uiteraard wel bereikbaar houden en niet overheen tegelen. Zit vaak onder de wastafel, buiten direct zicht.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:44
Ik heb een vraag over uitbreiding meterkast. Ivm installatie warmtepomp is het nodig dat er twee extra 16A groepen worden aangesloten. De bedrading zal via kruipruimte de meterkast inkomen. Dat is niet het lastige. Op locatie warmtepomp monteer ik werkschakelaars waar de bedrading zal aankomen. Ten tijde van daadwerkelijke installatie warmtepomp kan worden aangesloten op de werkschakelaars. Vraag is over de groepenkast: Er is nu één lege 16A groep aanwezig die ik kan aansluiten en er is in de kast ruimte voor een extra groep. Vraag is: kan de bedrading wel goed worden aangesloten op deze bestaande en een nieuwe groep? Ik zie geen mogelijkheden om buis erin te doen omdat daar geen ruimte voor is? Hoe kan dit het beste worden gedaan? De 2e groep van links is 'leeg' en niet bedraad (was over omdat ivm uitbreiding PV er een nieuwe 20A groep in is gezet). Die legen wil ik dus aansluiten en een nieuwe die nog past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eC-WP6Vj5xVkr_7dU0-7Kn_Wdm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQal2x2m5diIFfRL6Z4rZAXU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drf_pmIxpXRFPp057q7Xy5QdgjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhTt90fVj8AcKmZopsxI9Uth.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEM0nyMfrG4rTOWjIbShi6wqdsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCTV1VvJQ9NGml8jiDWDnCCq.jpg?f=fotoalbum_large

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@vandermark Dit lijkt een SEP kast, daar zit nog een 2e rij invoeren verscholen bovenop de 1e rij. Als je de afdekking aan de bovenkant naar voren trekt komt die tevoorschijn.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:44
Rimco schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:11:
@vandermark Dit lijkt een SEP kast, daar zit nog een 2e rij invoeren verscholen bovenop de 1e rij. Als je de afdekking aan de bovenkant naar voren trekt komt die tevoorschijn.
Tx! Klopt helemaal :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:39
Wij willen in onze schuur/carport/veranda in de achterkant van de tuin een sauna plaatsen. Daarnaast ook alvast de voorbereiding voor de laadpaal.

Nu loopt er Door een pvc buis (40mm) in de tuin al 1x16A groep vanuit de meterkast+cat6a kabel, maar ik zou daar graag een onderverdeler plaatsen.

Onze huidige meterkast bestaat nu uit het volgende:
  • 1 Hoofdschakelaar 40A 4P
  • 3 Aardlekschakelaar 40A 30mA 2P
  • 1 Aardlekschakelaar 40A 30mA 4P
  • 1 Krachtgroep 16A 3P+N B-kar
  • 12 Installatieautomaat16A 1P+N B-kar
  • 2 Aardlekautomaat 16A 30mA 1P+N B-kar
Waarbij nu alles wel bezet is.

Het liefst heb ik in de onderverdeler met dus minimaal 2 Krachtgroepen (1 voor laadpaal en 1 voor sauna) en bijvoorbeeld 2 normale groepen.

Kan ik dan het beste een 4P Alamat plaatsen in de meterkast, 5x4mm2 kabel naar de schuur en in de onderverdeler:
  • 2 Krachtgroep 16A 3P+N B-kar
  • 2 Installatieautomaat16A 1P+N B-kar
Of kom ik dan in de knel met selectiviteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@Murkmans
Ja selectivieit is er niet, voor een verdeler met een langere verbindingskabel ook geen vereiste.

Ik zou gewoon (heb ik ook) een 4 Polige 25A/300mA in je "hoofdverdeler" zetten. Voor de 1 keer in de 100 jaar dat je de kabel doorsteekt of andere ellende krijgt is een hoofdzekering een keer vervangen geen probleem.
Ik zou overigens 4x6mm2+AS leggen ipv 4

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Murkmans schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:15:
Wij willen in onze schuur/carport/veranda in de achterkant van de tuin een sauna plaatsen. Daarnaast ook alvast de voorbereiding voor de laadpaal.

Nu loopt er Door een pvc buis (40mm) in de tuin al 1x16A groep vanuit de meterkast+cat6a kabel, maar ik zou daar graag een onderverdeler plaatsen.

Onze huidige meterkast bestaat nu uit het volgende:
  • 3 Aardlekschakelaar 40A 30mA 2P
  • 1 Krachtgroep 16A 3P+N B-kar
  • 12 Installatieautomaat16A 1P+N B-kar
  • 2 Aardlekautomaat 16A 30mA 1P+N B-kar
Waarbij nu alles wel bezet is.

Het liefst heb ik in de onderverdeler met dus minimaal 2 Krachtgroepen (1 voor laadpaal en 1 voor sauna) en bijvoorbeeld 2 normale groepen.

Kan ik dan het beste een 4P Alamat plaatsen in de meterkast, 5x4mm2 kabel naar de schuur en in de onderverdeler:
  • 2 Krachtgroep 16A 3P+N B-kar
  • 2 Installatieautomaat16A 1P+N B-kar
Of kom ik dan in de knel met selectiviteit?
Zoals wel vaker in dit topic; een totaal overbodige onderverdeler die compleet geschrapt kan worden door wat meer kabel te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Kort vraagje, ik wil graag een aardlekautomaat toevoegen aan de meterkast. Hiervoor wil ik afsplitsen bij de hoofdschakelaar (met 6mm2 uiteraard). Ik heb echter geen gereedschap voor het maken van een twin adereindhuls. Is het toegestaan (en veilig) om onderstaande aansluitklem hiervoor te gebruiken? Het is een Hager KF82A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4CGb3fgJaqoTtjXgN0sxzMKKdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6wU4Hg34OA1keAGdzbK5729.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEm07EZGMW7NChZUImhvtS77WOs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IDknHQCqcAUc3wFYNQtAPMMu.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door koifim op 27-09-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:05
Beter is het dan om twee kam-rails te kopen.
Die je dan aan de onderkant de ALS en verbindt
https://www.sandervunderi...YXfhoCbyMQAvD_BwE#299=656

[ Voor 77% gewijzigd door leonbong op 27-09-2020 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:13
Check ook ff je aardedraden en de kap aan de onderkant want die snijd in op de hoofdaders. Lijkt nergens naar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
In februari volgend jaar krijgen we de sleutels van onze nieuwe woning. Deze woning is uit 1982 en is voorzien van de originele elektrische installatie. De huidige bewoner had me eea toegelicht, voor zover mijn kennis is dit:

3 fasen aansluiting (3x25A):
- Fase 1: Vrijwel gehele woning, groepen ondergebracht in linkergedeelte van de groepenkast. Ik vermoed dat de linker smeltzekering ook op deze fase zit, deze is er altijd uitgedraaid volgens de huidige bewoner.
- Fase 2+3: Gebruikt voor een CV naverwarmer van ca 7 kW. Deze is geinstalleerd omdat er een overschot op de PV installatie was (3500-4000 kWh opbrengst vs 2000 kWh verbruik, met aflopen salderen maar eens nadenken hoe hiermee om te gaan..). Deze lopen via twee (de rechter) smeltzekeringen en onder de kruipruimte door richting een 5 polige CEE aansluiting. Voor zover ik weet dus enkel in gebruik hiervoor.

De groepenkast (foto in link) bevat:
https://imgur.com/a/mQOMT9y
- 3 smeltzekeringen achter een aardlekschakelaar, 2 in gebruik CV naverwarmer.
- 6 Alamats(?), labelling is onduidelijk. Ik kan nog wel lezen dat er een aparte groep is voor de wasmachine en de badkamer.
- 2 Automaten: Zonnepanelen (3360 Wp) en 1 voor ik vermoed enkel contactdoos voor glasvezel + powerline, Aardlek onbekend??
- Totaal: 10 groepen in gebruik.

Aarding:
- Aanwezig in keuken, badkamer.
- Mogelijk aanwezig in garage + bijkeuken.
- Onbekend of er aardedraden richting centraaldozen liggen.

Toekomstige situatie:
We gaan deze woning verbouwen, onder andere alle muren worden gestuct, er komt een nieuwe keuken met meer apparatuur in en de wasmachine wordt verplaatst naar de garagezolder (1 verdieping boven de huidige locatie). Nu worstel ik echter met keuzes wat wel/niet te doen en wat ik zelf zou kunnen.

1. Aanpassing groepenkast, benodigd aantal groepen:
a. Keukenapparatuur met eigen groep = 4 (waarvan 1 kookgroep, of kan dit met 3 fasen beter anders?) stuks: Inductieplaat (7,4 kW vermoedelijk, kookgroep of iets anders?), Quooker, Vaatwasser, Combimagnetron (3,6 kW).
b. PV omvormer op aparte groep.
c. Huidige 6 Alamats vervangen door automaten.
d. Groep voor wasdroger.
e. 2 groepen voor naverwarmer.

In totaal kom ik op 14 groepen, waarvan 1 kookgroep. Dit klinkt mij als veel. Ik zie veel kant en klare kasten tot 12 groepen of 10 groepen + kookgroep gaan. Wil ik niet teveel?

Heb ik wel ruimte in de huidige groepenkast om de extra groepen te plaatsen of is het beter om de boel uit 1982 te saneren en een nieuwe groepenkst te plaatsen? Ik neig hier sowieso naar ivm verdeling over fases en de huidig aanwezige smeltzekeringen. Wat zou zoiets kosten als ik het laat doen? (Werken aan een groepenkast kan/wil ik niet).

2. Keukenapparatuur:
Een van de keukenleveranciers heeft het over het toepassen van een kookgroep voor de inductieplaat en een energieverdeler voor de Quooker en vaatwasser.
o Kan een kookplaat niet (beter) verdeeld worden over 2 groepen op 2 fases?
o Een ‘energieverdeler’ klinkt me als een halfbakken oplossing om maar geen extra groep te hoeven plaatsen. Is dit zo en kan ik dit geld niet beter steken in een groepenkast?

3. Wandcontactdozen:
- De huidige WCD’s zijn lelijk en worden vervangen. Omdat er moet worden gestuct laat dit de mogelijkheid om extra WCD’s bij te plaatsen.
- Als ik de groepenkast aan laat passen, moeten de WCD’s dan ook in de rest van de woning geaard worden? WCD’s met aarde en kindbeveiliging lijken overigens wat goedkoper te zijn, misschien vanwege grotere productie?
-- Begane grond en verdieping is inbouw.
-- Bijkeuken, garage, verharde garagezolder (via verdieping) en zolder zijn (deels) opbouw.

- Mijn huidige woning had aardedraden tot aan de centraaldozen. De WCD’s heb ik zelf voorzien van aarde (wilde armaturen vervangen ivm kindveiligheid) door een extra aardedraad ernaast te trekken.
-- Aansluiten in de groepenkast doe ik liever niet, wat zou het kosten om dit te laten trekken (ik denk naar 6 locaties ivm de 6 Alamats?).
-- De meters vanaf centraaldozen naar de WCD’s zou ik zelf weer kunnen doen, kan ik dit weer doen door er een draad bij naast te trekken of is het beter alle bekabeling te vervangen?

Het is een wat lang verhaal geworden, er spelen gewoon veel verschillende dingen merk ik. Ik ben inmiddels ook een beetje bang voor de extra kosten die er nu bijkomen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Niet online
leonbong schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:14:
Beter is het dan om twee kam-rails te kopen.
Die je dan aan de onderkant de ALS en verbindt
https://www.sandervunderi...YXfhoCbyMQAvD_BwE#299=656
Zelf geen ervaring met kam-rails. Het is een tijdelijk adres voor ons en zal het naderhand weer verwijderen. Voorkeur gaat dus uit naar zo simpel mogelijk. Is mijn oplossing in dat opzicht correct?

@Jim423 Viel mij ook al op inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:14
koifim schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:02:
Kort vraagje, ik wil graag een aardlekautomaat toevoegen aan de meterkast. Hiervoor wil ik afsplitsen bij de hoofdschakelaar (met 6mm2 uiteraard).
Ik zou gewoon een paar tientjes in zo'n tang investeren. Kun je gelijk ook die 6mm2 aardedraad bovenin netjes van een hulsje voorzien.
En hoe is de linker aardrail eigenlijk geaard? Op de foto lijkt die niet doorverbonden met de rechter... :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik denk niet dat een 6mm² adereindhuls in dat gat past eigenlijk...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Andrehj schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:12:
[...]

Ik zou gewoon een paar tientjes in zo'n tang investeren. Kun je gelijk ook die 6mm2 aardedraad bovenin netjes van een hulsje voorzien.
En hoe is de linker aardrail eigenlijk geaard? Op de foto lijkt die niet doorverbonden met de rechter... :?
Vermoedelijk via CV ketel oid >:) . Die dingen zijn gescheiden voor gebruik als aparte nulrail en aardingsrail. In NL schakelen we tweepolig dus hebben we die nulrail niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Jim423 schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:35:
Ik denk niet dat een 6mm² adereindhuls in dat gat past eigenlijk...
Is dat geen 10 mm2? Als ik de foto opblaas is de 1 DIN brede automaat 184 pixels breed (17,8mm) en die geelgroene 59 pixels breed. Dat zou dan 59/184*17,8=5,8mm diameter zijn (meer want verder naar achteren in de foto). En 6 kwadraat montagesnoer is maar 4,5-5mm diameter ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ja klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-10 17:49
Even een "simpele" vraag over elektra. Als die ergens anders thuis hoort dan hoor ik het graag.

Ik zit eraan te denken om stopcontacten in mijn bureau in te bouwen. Opzoek naar opties kwam ik dit betaalbare inbouw contact tegen. Nu wil ik er eigenlijk twee maar ik wil de kabels een beetje overzichtelijk houden. Kan ik twee kabels van deze contacten gewoon samenvoegen met lasklemmen op 1 snoer (en dus 1 stekker)? Zo ja, kan iemand een suggestie doen qua "behuizing" voor deze lasklemmen? Ik vind vrijwel alleen inbouw dozen voor echte elektra installaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

-Casper schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:09:
Even een "simpele" vraag over elektra. Als die ergens anders thuis hoort dan hoor ik het graag.

Ik zit eraan te denken om stopcontacten in mijn bureau in te bouwen. Opzoek naar opties kwam ik dit betaalbare inbouw contact tegen. Nu wil ik er eigenlijk twee maar ik wil de kabels een beetje overzichtelijk houden. Kan ik twee kabels van deze contacten gewoon samenvoegen met lasklemmen op 1 snoer (en dus 1 stekker)? Zo ja, kan iemand een suggestie doen qua "behuizing" voor deze lasklemmen? Ik vind vrijwel alleen inbouw dozen voor echte elektra installaties.
Kan in Attema 1619, maar dan hangt je snoer wel los en dat is niet gewenst en gevaarlijk. In dat geval kan je beter een Attema AK1 nemen. Zodat je de kabel met de wartel vast kan houden. En denk eraan om flexibele lasdoppen te gebruiken zoals de Wago 221.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@-Casper @barktus ik ben ook wel benieuwd. Er moet toch een mooiere en elegante manier zijn om montagedraad te 'splitten' van 1 naar 2 (of 3), dan 3 losse wagos?

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Tjark schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:15:
@-Casper @barktus ik ben ook wel benieuwd. Er moet toch een mooiere en elegante manier zijn om montagedraad te 'splitten' van 1 naar 2 (of 3), dan 3 losse wagos?
Als de wandcontactdozen dubbele invoer hebben kan het daarmee ook. Maar anders zit je al snel vast aan lasdoppen en een lasdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
-Casper schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:09:

Lasdoos met passende wartels voor de kabels icm Wago 221. Dat snoer is zeker aangegoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
barktus schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:13:
[...]

Als de wandcontactdozen dubbele invoer hebben kan het daarmee ook. Maar anders zit je al snel vast aan lasdoppen en een lasdoos.
Dat ding heeft 1 kabelinvoer of de kabel zit er zelfs vast aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:09
Je kan toch ook een dubbelle versie nemen van zo'n inbouw wcd. Heb zelf een rvs versie in het barblad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKsL9s6l2UA6J7SD6ejTXoQDd48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCoYigxtGQ94X9jlpLWsP7ed.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Erwin_83 op 28-09-2020 14:45 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
jappas schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:26:
De groepenkast (foto in link) bevat:
https://imgur.com/a/mQOMT9y
- 3 smeltzekeringen achter een aardlekschakelaar, 2 in gebruik CV naverwarmer.
- 6 Alamats(?), labelling is onduidelijk. Ik kan nog wel lezen dat er een aparte groep is voor de wasmachine en de badkamer.
- 2 Automaten: Zonnepanelen (3360 Wp) en 1 voor ik vermoed enkel contactdoos voor glasvezel + powerline, Aardlek onbekend??
- Totaal: 10 groepen in gebruik.

Aarding:
- Aanwezig in keuken, badkamer.
- Mogelijk aanwezig in garage + bijkeuken.
- Onbekend of er aardedraden richting centraaldozen liggen.
Lol, die powerline in een wcd zonder RA. Moderne powerline adapters gebruiken de aarding ook voor een extra communicatiekanaal. Ik mis ook de groepsschakelaar van die smeltzekeringen.

Of je vanaf de centraaldoos iets 'er bij' kunt trekken hangt af van tracé en trekveer. Met een nylon trekveer en netjes aanknopen van de draad *kan* het soms wel. Je hebt echter het risico met scherpe randjes van trekveer of nieuwe draad de isolatie van de andere aders te beschadigen.

Maar als je WCD's gaat bijmaken (=extra dozen boren) dan moet je de draden wellicht toch al terugtrekken. Als je de boel ook nog gaat verlagen de huidige doos vervangen door een sok en dan moet je toch al een set nieuwe draden hebben.

Ik zie trouwens 6+1 alamats.

Kookplaat in 3-fase installatie achter 3-fase groep / aardlekautomaat.

Mensen die over een kookgroep beginnen in een 3-fase installatie moet je niet te serieus nemen. Die praten gewoon wat na uit een niet ter zake doende praktijkvoorbeeld van een 1-fase installatie uit hun cursus van 30 jaar geleden.

[ Voor 10% gewijzigd door o1o92o2o op 28-09-2020 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jappas schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:26:

Gebruikt voor een CV naverwarmer van ca 7 kW. Deze is geinstalleerd omdat er een overschot op de PV installatie was (3500-4000 kWh opbrengst vs 2000 kWh verbruik, met aflopen salderen maar eens nadenken hoe hiermee om te gaan..
Ik zou sneller denken, behalve dat het niet heel duurzaam is is het ook slecht voor je portomonee.

2000 kwh = een besparing van ongeveer 223m3 gas
2000kwh terug leveren a 11cent 220 euro
223m3 gas a 80cent = 178 euro

Dat ding gebruiken KOST je dus 42 euro ;) eigenlijk met uitzondering van zeer lokaal verwarmen is cop1 niet vaak een heel goed idee.

Bij saneren mk zou ik dus e.e.a. meteen laten vervalen/rekening houden met bv een L/L wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

o1o92o2o schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:37:
[...]

Dat ding heeft 1 kabelinvoer of de kabel zit er zelfs vast aan.
Daarom had ik ook al een attema AK1 met een paar stuks wago 221 geadviseerd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

barktus schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:06:
[...]

Daarom had ik ook al een attema AK1 met een paar stuks wago 221 geadviseerd. :P
maar dat is toch gewoon lelijk?? (ok als 't niet in 't zicht zit, en je hebt kleinere dozen dan die AK1), maar je zou verwachten dat er wat mooiers voor is.... maar misschien is 'huisinstallaties' dan ook niet de juiste plek :)

*insert signature here

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@-Casper @Tjark @barktus Ik heb zelf deze in mijn bureau zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA85C_kMBlklmBxkK56KQf_uJck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZZ8yQsRqXlNwkvI9g9qmQ2an.jpg?f=user_large

Daar is een hele simpele oplossing voor om de boel te splitsen, namelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEpqq22jf7kHTWpZ6H2Vx90uLSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PDcpZxOBLPezOdScOWfzkW2G.jpg?f=user_large
:)

Ik vind dergelijke stekkerbare oplossingen wel mooi voor onder een bureau. Heb een brede kabelgoot onder het bureau zitten, daar liggen twee 3-weg Wieland splitters in en nog 3 van zulke stekkerdozen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnChfudM71c0qdmAGDQUedtC3Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jj87DTruupmjV8Znjwy8WdT0.jpg?f=fotoalbum_large

Dan nog wat Wieland koppelsnoeren in de juiste lengte en je prikt het zo allemaal in elkaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Xander schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:21:
@-Casper @Tjark @barktus Ik heb zelf deze in mijn bureau zitten:
[Afbeelding]

Daar is een hele simpele oplossing voor om de boel te splitsen, namelijk:
[Afbeelding]
:)

Ik vind dergelijke stekkerbare oplossingen wel mooi voor onder een bureau. Heb een brede kabelgoot onder het bureau zitten, daar liggen twee 3-weg Wieland splitters in en nog 3 van zulke stekkerdozen:
[Afbeelding]

Dan nog wat Wieland koppelsnoeren in de juiste lengte en je prikt het zo allemaal in elkaar. :)
Dat is zeker een hele mooie oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Andrehj schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:12:
[...]
@koifim : Ik zie geen reactie op bovenstaande. Ik zou dit toch zsm wel fixen, want dit is een nogal belangrijk veiligheidsprobleem. Heb je dit zelf aangelegd of je installateur? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Heb een aantal dozen geboord voor de ABB MD4050. Helaas zijn sommigen net niet helemaal waterpas. Scheelt niet enorm veel maar toch soms 1-2mm. Kan ik dit makkelijk corrigeren met de draaibare ring of is het slim om de doos nog wat uit te boren? Volgens ‘Google’ kan het vaak wel gecorrigeerd worden, maar voordat de stukadoor straks voor de deur staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@peligro2k Een enkel stopcontact is makkelijk te verdraaien, als het er veel op 1 rij zijn wordt het wat moeilijker corrigeren. Of snap ik je niet helemaal?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

peligro2k schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:08:
Heb een aantal dozen geboord voor de ABB MD4050. Helaas zijn sommigen net niet helemaal waterpas. Scheelt niet enorm veel maar toch soms 1-2mm. Kan ik dit makkelijk corrigeren met de draaibare ring of is het slim om de doos nog wat uit te boren? Volgens ‘Google’ kan het vaak wel gecorrigeerd worden, maar voordat de stukadoor straks voor de deur staat...
Kan je naderhand corrigeren. De inbouw wandcontactdoos
/schakelaar kan je zo bewegen dat ze beiden waterpas gemonteerd zitten. Komen we regelmatig tegen en is geen enkel probleem. :)

Tenzij het er 4 of meer zijn die aan elkaar gekoppeld zijn en allemaal weer 2mm extra afwijken. Dan is het een ander verhaal.

[ Voor 9% gewijzigd door barktus op 28-09-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Foutje :P

[ Voor 96% gewijzigd door barktus op 28-09-2020 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
peligro2k schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:08:
Niet waterpas in welke richting? Als de kopse kant niet vlak met de muur zit; zie je niks van. Als ze naast elkaar zitten en de ene zit lager / hoger dan de andere dan kun je met de schroeven aan de zijkant icm. de sleufgaten op de inbouwelementen e.e.a. weer waterpas krijgen.

Maar -zoals @barktus ook al zegt- ben je de sjaak als je er meer op een rij hebt en de afwijking te groot is. Des te meer op een rij, dus te nauwer het komt. Voor de rij van 5 hier is ook aanspraak gemaakt op de flexibiliteit van het raampje :+ . Maar 2mm op twee dozen is perfect te corrigeren.

Voor de inbouwelementen heb ik een speciaal waterpasje;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgJL3utvg16SmpbR58FjVjG_CJ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/63cq69ZbEOLbM4bJbuAXfvIn.jpg?f=user_large
Die heeft aan de achterkant een 'hapje' zodat hij perfect op een element blijft zitten. Moet je wel de schroeven links/rechts hebben en niet onder-boven.

EDIT: Goede plaatje erbij gezet met dank aan @Xander :$

[ Voor 9% gewijzigd door o1o92o2o op 28-09-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
o1o92o2o schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:33:
[...]

Voor de inbouwelementen heb ik een speciaal waterpasje;
[Afbeelding]
Die heeft aan de achterkant een 'hapje' zodat hij perfect op een element blijft zitten. Moet je wel de schroeven links/rechts hebben en niet onder-boven.
Kun je beter deze nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgJL3utvg16SmpbR58FjVjG_CJ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/63cq69ZbEOLbM4bJbuAXfvIn.jpg?f=user_large

Die is er speciaal voor bedoeld en heeft zelfs een inkeping voor als de schroef wel boven zit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Xander schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:37:
[...]

Kun je beter deze nemen:
[Afbeelding]

Die is er speciaal voor bedoeld en heeft zelfs een inkeping voor als de schroef wel boven zit. ;)
Ja, die heb ik. Heb het verkeerde plaatje erbij gepakt zie ik. Probleem is dat de Wera Rapidaptor icm 25mm bit nog steeds niet werkt omdat die te dik is voor de inkeping op de waterpas. Ik had een aantal van die Niko inbouwelementen die heel "mooi" in elkaar 'haken', maar m'n geduld was een beetje op dus die heb ik allemaal vastgeschroeft met de GSR 12v :>

[ Voor 21% gewijzigd door o1o92o2o op 28-09-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Bedankt voor alle reacties. Hierbij een foto. Als je kijkt naar het puntje in het midden van de doos zie je het verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yg0WI1-1ZVOTsL0I9_wfX0XlPgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcO1N64ZAhD2UgYnWm5PHpcB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:12
peligro2k schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:09:
Bedankt voor alle reacties. Hierbij een foto. Als je kijkt naar het puntje in het midden van de doos zie je het verschil.

[Afbeelding]
Dat verschil kan je wel corrigeren met je schakelmateriaal.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
peligro2k schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:09:

[Afbeelding]
Dat is wel te corrigeren. Heb je de dozen al wel vastgesmeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:49:
[...]

@koifim : Ik zie geen reactie op bovenstaande. Ik zou dit toch zsm wel fixen, want dit is een nogal belangrijk veiligheidsprobleem. Heb je dit zelf aangelegd of je installateur? :?
We wonen hier net een paar weken, is een tijdelijke huurwoning, dus niet zelf aangelegd. Er is hier veel gehobbied heb ik al gemerkt. Toen we erin kwamen hingen twee slaapkamerlampen al zonder trekontlasting aan de draden, niet veel later deed één lamp het niet meer en toen hing dus de nul los... inmiddels aangepast. Van het weekend ga ik wat aanpassingen doen en zal ik die aardedraden in de andere rails schroeven. Bedankt voor de opmerking!

[ Voor 18% gewijzigd door koifim op 28-09-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
o1o92o2o schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:13:
[...]

Dat is wel te corrigeren. Heb je de dozen al wel vastgesmeerd?
Nee nog niet. Ze zijn zelfklemmend. Alsnog een dot snelgips erachter doen? Of bedoel je dat ik ze nu nog kan corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

o1o92o2o schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:33:
[...]

Maar -zoals @barktus ook al zegt- ben je de sjaak als je er meer op een rij hebt en de afwijking te groot is. Des te meer op een rij, dus te nauwer het komt. Voor de rij van 5 hier is ook aanspraak gemaakt op de flexibiliteit van het raampje :+ . Maar 2mm op twee dozen is perfect te corrigeten.
Corrigeren doe ik altijd met de kopse kant van de waterpas. Behalve bij Jung, die zijn nogal gevoelig. :+
peligro2k schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:30:
[...]

Nee nog niet. Ze zijn zelfklemmend. Alsnog een dot snelgips erachter doen? Of bedoel je dat ik ze nu nog kan corrigeren?
Beetje knauf rotband erachter kan geen kwaad :P

[ Voor 47% gewijzigd door barktus op 28-09-2020 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-10 08:24
[...]

Ik zou ze persoonlijk ook nog even vastzetten.
Hier het merendeel gedaan met fix & finish, maar was een beetje afhankelijk van welke zak open was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Nu online
@o1o92o2o, @twain4me, bedankt voor de input. Ik ga dit allemaal zeker meenemen. Het laten vervallen van die naverwarmer klinkt me ok, ik verwacht overigens dat ons verbruik meer in lijn ligt met de opbrengt. De CEE WCD zou ik eventueel laten zitten voor de toekomst. Kom ik vooralsnog uit op 12 1-fase groepen + 2 3-fase groepen (inductieplaat + CEE WCD) en beltrafo.

Zou ik op zoiets uitkomen?:
- https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x33cm.html (hoofdschapelaar, 12 automaten, 3 ALS)
- https://www.sandervunderi...reidingskast-22x33cm.html (gevuld met 2x 3-fase automaten + ALS + beltrafo).

Die powerline verdwijnt overigens, samen met de telefonie + coax bekabeling. Komt CAT voor in de plaats

Heb een installateur ook maar eens om advies gevraagd om van alles aan te pakken, er moet nog meer (verwarming) gebeuren. Ik ga eens horen waar hij mee komt qua kosten voor alle verschillende onderdelen. In ieder geval fijn om zelf een idee te hebben hoe het zoal zou kunnen/ik het zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
[...]

Dat corrigeren bedoel ik mee; met de inbouwelementen en de sleufgaten. Dozen gewoon vastgipsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
jappas schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:34:
@o1o92o2o, @twain4me, bedankt voor de input. Ik ga dit allemaal zeker meenemen. Het laten vervallen van die naverwarmer klinkt me ok, ik verwacht overigens dat ons verbruik meer in lijn ligt met de opbrengt. De CEE WCD zou ik eventueel laten zitten voor de toekomst. Kom ik vooralsnog uit op 12 1-fase groepen + 2 3-fase groepen (inductieplaat + CEE WCD) en beltrafo.

Zou ik op zoiets uitkomen?:
- https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x33cm.html (hoofdschapelaar, 12 automaten, 3 ALS)
- https://www.sandervunderi...reidingskast-22x33cm.html (gevuld met 2x 3-fase automaten + ALS + beltrafo).

Die powerline verdwijnt overigens, samen met de telefonie + coax bekabeling. Komt CAT voor in de plaats

Heb een installateur ook maar eens om advies gevraagd om van alles aan te pakken, er moet nog meer (verwarming) gebeuren. Ik ga eens horen waar hij mee komt qua kosten voor alle verschillende onderdelen. In ieder geval fijn om zelf een idee te hebben hoe het zoal zou kunnen/ik het zou willen.
https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x55cm.html
De variant E3100
+
https://www.sandervunderi...-8-s-met-aansluitset.html

Heb je nog 4 DIN vrije ruimte.

Wil je meer vrije ruimte kun je ook de dubbele Medusa doen;
https://www.sandervunderi...1-of-2-krachtgroepen.html
In uitvoering EH6020
Kost je 48 euro meer; heb je 40 DIN vrije ruimte.

Medusa is ook voordelig te krijgen met aardlekautomaten, maar dan zijn de 3-fase aardlekautomaten weer los a 90,- ipv direct er bij voor 50,-.
Een 440x550 Medusa met 12 aardlekautomaten en 4P hoofdschakelaar is 505 euri.

[ Voor 6% gewijzigd door o1o92o2o op 28-09-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-10 14:15
Ff de geleerden lastig vallen ;)

Iemand enig idee wat dit moet voorstellen ? Het zit achter de beplating onder mijn schuin dak. Kwam het tegen toen ik deze wilde isoleren. 3 draden gaan door het hout naar buiten waar de dakpannen zitten 1 gaat omhoog naar de andere zijde van het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExB6k0UwA1rCEvxOAfvRS4lrefM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wtTajKvZMQG4j17KFczNaw30.jpg?f=user_large

Ik vermoed iets van bliksemafleiding ?

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
harley schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:37:
Ff de geleerden lastig vallen ;)

Iemand enig idee wat dit moet voorstellen ? Het zit achter de beplating onder mijn schuin dak. Kwam het tegen toen ik deze wilde isoleren. 3 draden gaan door het hout naar buiten waar de dakpannen zitten 1 gaat omhoog naar de andere zijde van het dak.

[Afbeelding]

Ik vermoed iets van bliksemafleiding ?
Dat lijken vooral COAX kabels, restanten van een antenne die op het dak heeft gestaan?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-10 14:15
Zou inderdaad ook wel kunnen, terwijl ik de foto uploade viel het me eigenlijk pas op dat het coax kabels waren |:(

[ Voor 7% gewijzigd door harley op 29-09-2020 09:55 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Is allemaal buitengebruik gesteld toen de kabelboeren via de woonkamer hun coax hebben binnengebracht. Kun je dus wegknippen inprincipe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Nu online
o1o92o2o schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:47:
[...]

https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x55cm.html
De variant E3100
+
https://www.sandervunderi...-8-s-met-aansluitset.html

Heb je nog 4 DIN vrije ruimte.

Wil je meer vrije ruimte kun je ook de dubbele Medusa doen;
https://www.sandervunderi...1-of-2-krachtgroepen.html
In uitvoering EH6020
Kost je 48 euro meer; heb je 40 DIN vrije ruimte.

Medusa is ook voordelig te krijgen met aardlekautomaten, maar dan zijn de 3-fase aardlekautomaten weer los a 90,- ipv direct er bij voor 50,-.
Een 440x550 Medusa met 12 aardlekautomaten en 4P hoofdschakelaar is 505 euri.
Dat ziet er ook beiden uit als een mooi systeem, ook ivm werkruimte! Alleen maar eens zien of die 55 cm er wel past (ik betwijfel het, schat dat er nu 33 cm in gebruik is?), vandaar dat ik in eerste instantie richting 2x33 hoog dacht ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
jappas schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:39:
[...]

Dat ziet er ook beiden uit als een mooi systeem, ook ivm werkruimte! Alleen maar eens zien of die 55 cm er wel past (ik betwijfel het, schat dat er nu 33 cm in gebruik is?), vandaar dat ik in eerste instantie richting 2x33 hoog dacht ;).
Soms zit er een nodeloos functieloos verlaagd plafond in wat er uit kan. Je hebt nu inderdaad 330 [mm] hoog hangen ja. En rechts drie stuks 110 boven elkaar. Heb je gewoon een standaard hoogte meterbord met bovenkant op iets van 1,6 [m]?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Nu online
o1o92o2o schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:11:
[...]

Soms zit er een nodeloos functieloos verlaagd plafond in wat er uit kan. Je hebt nu inderdaad 330 [mm] hoog hangen ja. En rechts drie stuks 110 boven elkaar. Heb je gewoon een standaard hoogte meterbord met bovenkant op iets van 1,6 [m]?
Ik heb nog niks, dat is een beetje het manco ook. De overdracht is volgend jaar februari pas ;). Het lijkt inderdaad wel zoiets te zijn inderdaad. 1,60 meter. Het deurkozijn is 2,00. Plafond zal vast op 2,60 liggen net als de rest van die verdieping. Buizenwerk erboven, bel trafo, wcd kan natuurlijk wel verplaatst worden.

We zullen het eens gaan zien. Kan niet wachten tot februari 2021 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Morgen komt er een betonboorder om o.a een aantal dozen erbij te boren in gewapend beton. Iemand ervaring met het toevoegen van extra gaten aan een bestaand wcd?

Vraag me af of dit gaat werken? Of is het beter om het huidige gat te laten uitboren zodat ik er een mooie driedubbele doos in kan zetten?

De groene lijn is de electra leiding die momenteel naar boven gaat. Hier moet doorheen geboord worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0Mqpw6EZii3tFrHdF9LxdBCP5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhxs2MKG1HaUU5JCuktfOFiR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59HLqHyb-70rQ0uBzpuS6vc0wzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b07oCckpQBfGgsKPN0z6clWL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door peligro2k op 29-09-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
peligro2k schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:03:
Morgen komt er een betonboorder om o.a een aantal dozen erbij te boren in gewapend beton. Iemand ervaring met het toevoegen van extra gaten aan een bestaand wcd?

Vraag me af of dit gaat werken? Of is het beter om het huidige gat te laten uitboren zodat ik er een mooie driedubbele doos in kan zetten?

De groene lijn is de electra leiding die momenteel naar boven gaat. Hier moet doorheen geboord worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je wilt naast die bestaande doos met Coax nog twee dozen voor wcd's en bij de groene lijn ligt al een buis die van onder naar boven gaat?

Kun je die Coax terugtrekken? In metselwerk kun je die dozen er wel uittrekken, in beton kunnen ze wat vaster zitten. Bestaande doos sneuvelt altijd omdat de steek van de dozen 71mm is en het boorgat 82mm is. Drievoudige dozen ken ik niet in de soort zoals in NL gangbaar. Je kunt wel een ABB MD4050 gebruiken voor die enkele doos met coax en dan daarnaast een ABB H251 met nog een extra tuit ABB MT/16-19. Doorgangen tussen dozen voor 230 en Coax dicht laten.

In theorie zou je ook de 1/4e kapotgeboorde doos van de Coax zo kunnen laten zitten, maar dat wordt wel een geknoei om het netjes te krijgen en je moet ook dat linkerschroefje niet nodig hebben dan; want die is dan weg.

Voor die bestaande buis zul je ook verder moeten uithakken om de tuit er op te krijgen. Wellicht daarom makkelijker om niet de H251 te gebruiken (vast tuit) maar MD4050's aan elkaar te rijgen, want die hebben een schuiftuit. Dan kun je de tuit op de buis schuiven en daarna de doos op de tuiten. Let wel; eerst de doorvoer ter plekke van de tuit eruit halen voordat je dat doet (is makkelijker dan wanneer hij al gemonteerd is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
o1o92o2o schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:45:
[...]

Je wilt naast die bestaande doos met Coax nog twee dozen voor wcd's en bij de groene lijn ligt al een buis die van onder naar boven gaat?

Kun je die Coax terugtrekken? In metselwerk kun je die dozen er wel uittrekken, in beton kunnen ze wat vaster zitten. Bestaande doos sneuvelt altijd omdat de steek van de dozen 71mm is en het boorgat 82mm is. Drievoudige dozen ken ik niet in de soort zoals in NL gangbaar. Je kunt wel een ABB MD4050 gebruiken voor die enkele doos met coax en dan daarnaast een ABB H251 met nog een extra tuit ABB MT/16-19. Doorgangen tussen dozen voor 230 en Coax dicht laten.

In theorie zou je ook de 1/4e kapotgeboorde doos van de Coax zo kunnen laten zitten, maar dat wordt wel een geknoei om het netjes te krijgen en je moet ook dat linkerschroefje niet nodig hebben dan; want die is dan weg.

Voor die bestaande buis zul je ook verder moeten uithakken om de tuit er op te krijgen. Wellicht daarom makkelijker om niet de H251 te gebruiken (vast tuit) maar MD4050's aan elkaar te rijgen, want die hebben een schuiftuit. Dan kun je de tuit op de buis schuiven en daarna de doos op de tuiten. Let wel; eerst de doorvoer ter plekke van de tuit eruit halen voordat je dat doet (is makkelijker dan wanneer hij al gemonteerd is).
Bedankt. Ik hoopte dat de boorder over het huidige gat kan heen boren en er gelijk twee gaten bij kon boren zodat ik er drie mooie gekoppelde 4050’s in kan schuiven. 1 voor utp of coax en 2 voor stroom. Ik zal het morgen met hem overleggen. Wellicht gaat het niks worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Afhankelijk van wat hij heeft om te boren moet je iets hebben in de doos om je centerboor te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
o1o92o2o schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:10:
Afhankelijk van wat hij heeft om te boren moet je iets hebben in de doos om je centerboor te houden.
Dat kun je natuurlijk eenvoudig met een strak passend blokje hout in de doos oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 13:58

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb uiteindelijk de positie van de WCD's zodanig verplaatst zodat ik nieuwe gaten kon boren en de oude leidingen kon uithakken en verlengen naar de nieuwe WCD's. Vervolgens heb ik nieuwe draden getrokken en het oude WCD gat dicht laten smeren.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49
Ik heb een aantal wanddozen geplaatst waarvan de aanvoer door de vloer heen naar de kruipruimte is geboord.
Daar steken nu losse 19 mm buizen uit waar ik elektra, coax, netwerk en speakerkabel doorheen ga leggen.

Om te voorkomen dat ongedierte en muffe lucht vanuit de kruipruimte de woonkamer daarboven binnendringt wil ik die 19mm pvc buizen eigenlijk afdichten.

Ik zag dat zowel ABB als Attema afsluitdoppen hebben

Afbeeldingslocatie: https://www.abbconnect.nl/details/getimage.aspx?fullpath=/Content/photos/1SPA007173F0250.jpg&filename=1SPA007173F0250

Afbeeldingslocatie: https://assets.attema.com/products/11/11665/1260x1260/AT2710.pjpeg

Maar deze lijken me niet echt geschikt omdat het zover ik kan zien hard plastic is wat niet lekker afdicht rond de kabels.
Zou eigenlijk rubber achtige doorprik doppen willen hebben zoals je ze ook bij buitenlampen hebt om de draden doorheen te prikken om de boel af te sluiten.

Bestaan dergelijke doppen?
Of denk ik nu gewoon te moeilijk en moet ik de buizen na het trekken van de kabels gewoonweg afsluiten door er wat ductape of isolatietape omheen te draaien? :P

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-10 20:32

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik bij mij thuis heb gedaan (alleen geen betonnen muur), is de huidige doos los bikken en tevens een stuk van de buis/leiding vrij maken. Op deze manier kun je met de montage de buis wat naar voren trekken om de inbouwdoos netjes over de buis te schuiven.
Alleen jij hebt nog de extra uitdaging van de leiding die door het (nog te maken) gat loopt. Deze zal sowieso beschadigen aangezien deze zeer waarschijnlijk minder diep ligt dan het gat gaat worden. Dus je zou van te voren nog even dubbel kunnen controleren of het lukt om hier nieuw draad in te trekken (kun je het draad nu bewegen in de buis)

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• peligro2k
ydderf schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:28:
[...]

Wat ik bij mij thuis heb gedaan (alleen geen betonnen muur), is de huidige doos los bikken en tevens een stuk van de buis/leiding vrij maken. Op deze manier kun je met de montage de buis wat naar voren trekken om de inbouwdoos netjes over de buis te schuiven.
Alleen jij hebt nog de extra uitdaging van de leiding die door het (nog te maken) gat loopt. Deze zal sowieso beschadigen aangezien deze zeer waarschijnlijk minder diep ligt dan het gat gaat worden. Dus je zou van te voren nog even dubbel kunnen controleren of het lukt om hier nieuw draad in te trekken (kun je het draad nu bewegen in de buis)
Thanks wat ik nu heb gedaan is de draden samengebonden aan een los stuk aarde draad, hierna heb ik de aarde draad erdoorheen getrokken zodat de 'echte' kabels niet in het boorgat zitten. hopelijk kan ik achteraf met een punt tangetje de aarde draad eruit vissen en de 3 kabels terug trekken. Beetje MacGyver maar dat scheelt me weer alle draden vervangen...

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Vliegvlug schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:11:
Ik heb een aantal wanddozen geplaatst waarvan de aanvoer door de vloer heen naar de kruipruimte is geboord.
Daar steken nu losse 19 mm buizen uit waar ik elektra, coax, netwerk en speakerkabel doorheen ga leggen.

Om te voorkomen dat ongedierte en muffe lucht vanuit de kruipruimte de woonkamer daarboven binnendringt wil ik die 19mm pvc buizen eigenlijk afdichten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar deze lijken me niet echt geschikt omdat het zover ik kan zien hard plastic is wat niet lekker afdicht rond de kabels.
Zou eigenlijk rubber achtige doorprik doppen willen hebben zoals je ze ook bij buitenlampen hebt om de draden doorheen te prikken om de boel af te sluiten.

Of denk ik nu gewoon te moeilijk en moet ik de buizen na het trekken van de kabels gewoonweg afsluiten door er wat ductape of isolatietape omheen te draaien? :P
Kun je er straks nog bij? Dan wat acrylaat kit erin (beetje!!!). Dat kun je er samen met de draad uittrekken als nodig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
Vliegvlug schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:11:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die ABB doppen dichten perfect af hoor. Maar dat gaat inderdaad alleen op voor lege buizen. Voor hollewanddozen zijn er insert om lucht en geluid tegen te houden, zie ABB HW52-F (Attema heeft een equivalent hiervan voor hun hollewanddozen)

Maar vermoedelijk heb je gewone inbouwdozen?

• Vliegvlug
Cyberpope schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:38:
[...]

Kun je er straks nog bij? Dan wat acrylaat kit erin (beetje!!!). Dat kun je er samen met de draad uittrekken als nodig.
Dat is op zich ook wel een goed idee ja. Ik kan er nog bij want de buizen steken uit in de kruipruimte, dus vanuit daar kan ik er naar toe kruipen.

• Vliegvlug
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:10:
[...]

Die ABB doppen dichten perfect af hoor. Maar dat gaat inderdaad alleen op voor lege buizen. Voor hollewanddozen zijn er insert om lucht en geluid tegen te houden, zie ABB HW52-F (Attema heeft een equivalent hiervan voor hun hollewanddozen)

Maar vermoedelijk heb je gewone inbouwdozen?
Ik heb inderdaad gewone inbouwdozen MD4050, dus dat zal wel niet passen.
Maar wel een handig product die HW52-F IGD insert. Die ga ik onthouden mocht ik nog ergens een keer een scheidingswandje gaan plaatsen. :)

Voor de pvc buizen in de kruipruimte ga ik dan maar voor tape of kit ;)

• PiebeJan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-04-2021
Naalroc schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:58:
[...]

Inderdaad, en die heb je dus al voor slechts €53, zoals ik eerder schreef :9
Als je een goedkoper en ook betrouwbaar adres vind, laat ons even weten.
Ben nog eens op zoek geweest. Volgens mij is het handiger om een Shelly EM te plaatsen met 2x50A meters voor ca. €80: https://www.home2link.nl/shelly-em-wifi-energiemeter.html

Als ik twee 50A (CT) klem metertjes installeer, 1 op een v.d. fases op de warmtepomp en 1 op een v.d. fases van de laadpaal kan ik ze toch uitlezen en evt. de kWh corrigeren voor faseverschil en aantal fasen...?

Zou dit enigszins correct de kWh kunnen meten, ondanks dat je maar 1 fase meet?
PiebeJan schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:25:
[...]

Ben nog eens op zoek geweest. Volgens mij is het handiger om een Shelly EM te plaatsen met 2x50A meters voor ca. €80: https://www.home2link.nl/shelly-em-wifi-energiemeter.html

Als ik twee 50A (CT) klem metertjes installeer, 1 op een v.d. fases op de warmtepomp en 1 op een v.d. fases van de laadpaal kan ik ze toch uitlezen en evt. de kWh corrigeren voor faseverschil en aantal fasen...?

Zou dit enigszins correct de kWh kunnen meten, ondanks dat je maar 1 fase meet?
Euh... Alleen als die apparaten altijd 3-fasen gelijk belasten. Daar zou ik niet op durven rekenen.

De warmtepomp heeft misschien wel een elektrische hulpspiraal op 1-fase tegen legionella? Dan heb je op die ene fase veel meer afname dan op de andere 2...

En als er eens een elektrische auto die maar 1 fase kan laden (bijvoorbeeld de gemiddelde Nissan, Kia, Hyundai, Volkswagen of Jaguar) aan je laadpaal hangt dan klopt er helemaal niets meer van natuurlijk.

Als je betrouwbaar wilt meten doe je dat met een 3-fasen meter. De enige uitzondering die ik zou geloven is een 3-fasen motor die is beveiligd door een motorbeveiligingsschakelaar.

• peligro2k
Vandaag is de betonboorder geweest. Had zich toch verkeken op de hardheid van het beton. 3 diamantboren verder zijn er 7 wcd’s geboord. Zijn collega komt een andere keer om de rest te doen. Hun boor werkte blijkbaar zonder centreerboor, dus hij kon perfect een bestaande doos uitboren zodat ik er een mooie 3x gekoppelde ABB 4050 in kon stoppen. Erg happy mee! Tip voor de volgende keer, leidingen even dichtplakken. Vond een lading boorwater in m’n meterkast(Inclusief server). Gelukkig geen schade.

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
Dan had hij zo'n apparaat op zo'n "stelling" zeker? Of zelfs nog aan de muur vastgeschroefd eerst?

Hopelijk had je een all-in prijs afgesproken :+

Water alleen in de meterkast, of ook in de groepenkast zelf? Heb ook wel eens verf in de groepenkast gezien :+

[ Voor 27% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-09-2020 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:11:
Dan had hij zo'n apparaat op z'n "stelling" zeker? Of zelfs nog aan de muur vastgeschroefd eerst?

Hopelijk had je een all-in prijs afgesproken :+

Water alleen in de meterkast, of ook in de groepenkast zelf? Heb ook wel eens verf in de groepenkast gezien :+
Nee gewoon vanuit de hand. Hij kon ook niet meer lopen toen hij weg ging. Niet gezond. Ja heb een offerte gekregen op basis van het aantal booracties. Het worden er wel wat meer, maar ga er niet uit dat ze nu opeens de rekening gaan verdubbelen..

• maartend
  • Laatst online: 18:22
Vraag.

Ik ben dus op zoek naar een glimmend zwarte draai dimmer, inbouw, led. Vanaf een watje of 3.

Ik vind de Busch-Jaeger Future Linear mooi, maar die is enkel mat. en verder lijkt het alsof ik niks betaalbaars in het glanzend zwart kan vinden.

Iemand een idee?
maartend schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:59:
Vraag.

Ik ben dus op zoek naar een glimmend zwarte draai dimmer, inbouw, led. Vanaf een watje of 3.

Ik vind de Busch-Jaeger Future Linear mooi, maar die is enkel mat. en verder lijkt het alsof ik niks betaalbaars in het glanzend zwart kan vinden.

Iemand een idee?
https://www.jung.de/nl/online-catalogus/67933026/67933030/

Of

https://www.jung.de/nl/online-catalogus/152260967/152260969/

?

Is alleen het inzetplaatje + knop, dus je moet er nog een afdekraam en een dimmer bij. :)

• maartend
Thnx. Ik zie zelfs hoogglans, dus dat zou geweldig zijn. Mits afdekraam ook hoogglans kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
maartend schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:13:
[...]

Thnx. Ik zie zelfs hoogglans, dus dat zou geweldig zijn. Mits afdekraam ook hoogglans kan zijn.
Sure. :)

Dit is een LS990 afdekraam, die past bij de eerste dimknop die ik linkte.

Denk dat die je het beste bevalt, als je BJ Future Linear mooi vindt (smalle afdekramen, grote inzetplaten).

(Bij die tweede dimknop zou deze passen)

Zet je de bus met vochtige schoonmaakdoekjes ernaast? Tegen de vingerafdrukken. :+

• maartend
Xander schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:19:
[...]

Zet je de bus met vochtige schoonmaakdoekjes ernaast? Tegen de vingerafdrukken. :+
Helemaal geweldig. En ik trek het gewoon weg van de nl. site van Jung.

En schoonmaakdoekjes? Alles is hier p basis van zwarte glazen ramen. Maar heb nu een touch dimmer, maar die bevalt niet. En dat merk heeft geen draai dimmer
Pagina: 1 ... 133 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.