In februari volgend jaar krijgen we de sleutels van onze nieuwe woning. Deze woning is uit 1982 en is voorzien van de originele elektrische installatie. De huidige bewoner had me eea toegelicht, voor zover mijn kennis is dit:
3 fasen aansluiting (3x25A):
- Fase 1: Vrijwel gehele woning, groepen ondergebracht in linkergedeelte van de groepenkast. Ik vermoed dat de linker smeltzekering ook op deze fase zit, deze is er altijd uitgedraaid volgens de huidige bewoner.
- Fase 2+3: Gebruikt voor een CV naverwarmer van ca 7 kW. Deze is geinstalleerd omdat er een overschot op de PV installatie was (3500-4000 kWh opbrengst vs 2000 kWh verbruik, met aflopen salderen maar eens nadenken hoe hiermee om te gaan..). Deze lopen via twee (de rechter) smeltzekeringen en onder de kruipruimte door richting een 5 polige CEE aansluiting. Voor zover ik weet dus enkel in gebruik hiervoor.
De groepenkast (foto in link) bevat:
https://imgur.com/a/mQOMT9y
- 3 smeltzekeringen achter een aardlekschakelaar, 2 in gebruik CV naverwarmer.
- 6 Alamats(?), labelling is onduidelijk. Ik kan nog wel lezen dat er een aparte groep is voor de wasmachine en de badkamer.
- 2 Automaten: Zonnepanelen (3360 Wp) en 1 voor ik vermoed enkel contactdoos voor glasvezel + powerline, Aardlek onbekend??
- Totaal: 10 groepen in gebruik.
Aarding:
- Aanwezig in keuken, badkamer.
- Mogelijk aanwezig in garage + bijkeuken.
- Onbekend of er aardedraden richting centraaldozen liggen.
Toekomstige situatie:
We gaan deze woning verbouwen, onder andere alle muren worden gestuct, er komt een nieuwe keuken met meer apparatuur in en de wasmachine wordt verplaatst naar de garagezolder (1 verdieping boven de huidige locatie). Nu worstel ik echter met keuzes wat wel/niet te doen en wat ik zelf zou kunnen.
1. Aanpassing groepenkast, benodigd aantal groepen:
a. Keukenapparatuur met eigen groep = 4 (waarvan 1 kookgroep, of kan dit met 3 fasen beter anders?) stuks: Inductieplaat (7,4 kW vermoedelijk, kookgroep of iets anders?), Quooker, Vaatwasser, Combimagnetron (3,6 kW).
b. PV omvormer op aparte groep.
c. Huidige 6 Alamats vervangen door automaten.
d. Groep voor wasdroger.
e. 2 groepen voor naverwarmer.
In totaal kom ik op 14 groepen, waarvan 1 kookgroep. Dit klinkt mij als veel. Ik zie veel kant en klare kasten tot 12 groepen of 10 groepen + kookgroep gaan. Wil ik niet teveel?
Heb ik wel ruimte in de huidige groepenkast om de extra groepen te plaatsen of is het beter om de boel uit 1982 te saneren en een nieuwe groepenkst te plaatsen? Ik neig hier sowieso naar ivm verdeling over fases en de huidig aanwezige smeltzekeringen. Wat zou zoiets kosten als ik het laat doen? (Werken aan een groepenkast kan/wil ik niet).
2. Keukenapparatuur:
Een van de keukenleveranciers heeft het over het toepassen van een kookgroep voor de inductieplaat en een energieverdeler voor de Quooker en vaatwasser.
o Kan een kookplaat niet (beter) verdeeld worden over 2 groepen op 2 fases?
o Een ‘energieverdeler’ klinkt me als een halfbakken oplossing om maar geen extra groep te hoeven plaatsen. Is dit zo en kan ik dit geld niet beter steken in een groepenkast?
3. Wandcontactdozen:
- De huidige WCD’s zijn lelijk en worden vervangen. Omdat er moet worden gestuct laat dit de mogelijkheid om extra WCD’s bij te plaatsen.
- Als ik de groepenkast aan laat passen, moeten de WCD’s dan ook in de rest van de woning geaard worden? WCD’s met aarde en kindbeveiliging lijken overigens wat goedkoper te zijn, misschien vanwege grotere productie?
-- Begane grond en verdieping is inbouw.
-- Bijkeuken, garage, verharde garagezolder (via verdieping) en zolder zijn (deels) opbouw.
- Mijn huidige woning had aardedraden tot aan de centraaldozen. De WCD’s heb ik zelf voorzien van aarde (wilde armaturen vervangen ivm kindveiligheid) door een extra aardedraad ernaast te trekken.
-- Aansluiten in de groepenkast doe ik liever niet, wat zou het kosten om dit te laten trekken (ik denk naar 6 locaties ivm de 6 Alamats?).
-- De meters vanaf centraaldozen naar de WCD’s zou ik zelf weer kunnen doen, kan ik dit weer doen door er een draad bij naast te trekken of is het beter alle bekabeling te vervangen?
Het is een wat lang verhaal geworden, er spelen gewoon veel verschillende dingen merk ik. Ik ben inmiddels ook een beetje bang voor de extra kosten die er nu bijkomen

.