Geen stroom , maar aardlekschakelaar staat er nog op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:17
Hi,

We hebben gisteravond toen we wouden koken geconstateerd dat de kookplaat het niet meer deed. In de meterkast gekeken en daar zaten alle groepen en aardlekschakelaars er nog op. Wij gingen er dus vanuit dat de kookplaat kaduuk was.. echter vandaag kwam ik er ook achter dat de omvormer van de zonnepanelen een foutmelding geeft : " no power grid" .

De kookplaat zit op groep 8 en de PV op groep 9. Beide op dezelfde aardlekschakelaar, kan geen toeval zijn zou je denken. Dus alle aardlekschakelaars getest , 2vd3 werken prima behalve die van groep 8 en 9 waar de kookplaat en PV op zitten.

Lijkt erop dat de aardlekschakelaar kapot is, wat vrij snel is want het is een nieuwbouwhuis..
Wat zou de reden kunnen zijn dat de aardlek het nu al zo snel begeeft?

P.s. aardlekschakelaar is er nooit afgesprongen

Beste antwoord (via Señor Sjon op 01-10-2020 10:51)

• Artopaper
Het heeft een tijd geduurd na een ellelange pingpong tussen aannemer, huurcorperatie en netwerkbeheerder, maar uiteindelijk konden ze toch wel een zegelbevoegd monteur langsturen...

Wie geraden wat het probleem was , is geniaal :P

spoiler: title
De elektricien heeft heel de meterkast door geakkerd, toen deed hij de kap van de slimme meter eraf en voila opeens hadden we weer stroom in fase 3... Oorzaak : Losse kabel van hoofdzekeringen naar slimme meter die nooit was vastgeschroeft. Eigenlijk dus een verantwoordelijkheid van de netwerkbeheerder maar hij heeft nu het kabeltje in de slimme meter gestopt en netjes vastgemaakt.

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-05 18:31
Nieuwbouwhuis. heb je toevallig een 3 fase aansluiting (staat op de electrameter) en ligt er toevallig een fase uit?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 10:43
Een foto van je meterkast zou helpen.

Maar ik verdenk ook één van de hoofdzekeringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:04

BCC

“ wat vrij snel is want het is een nieuwbouwhuis.. ” die snap Ik niet zo - een nieuwbouwhuis heeft toch per definitie kinderziektes die je moet oplossen?

Maar heb je onderaan de kast toevallig nog 3 automaten ?

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 16-09-2020 19:11 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 112markjanssen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10-2022
Aangezien je 3 aardlekschakelaars hebt zou ik er idd vanuit gaan dat je 3 fase hebt.
Je kunt eens voor de aardlekschakelaar met een spanningszoeker meten of je daar wel spanning hebt.
Als je daar spanning hebt dan is de aardlekschakelaar idd kapot.
Als je daar geen spanning hebt dan moet het ervoor zitten (hoofdschakelaar/meter/hoofdzekering) waarbij de hoofdzekering toch echt mijn hoofdverdachte zou zijn.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:07
112markjanssen schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:40:
Je kunt eens voor de aardlekschakelaar met een spanningszoeker meten of je daar wel spanning hebt.
Als je daar spanning hebt dan is de aardlekschakelaar idd kapot.
Als je daar geen spanning hebt dan moet het ervoor zitten (hoofdschakelaar/meter/hoofdzekering) waarbij de hoofdzekering toch echt mijn hoofdverdachte zou zijn.
In een nieuwbouwwoning zullen de hoofdzekeringen automaten zijn, dus die kun je gewoon eens bekijken voordat je dingen gaat meten. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Artopaper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZJNlcRjlV4iaQo6YHYRdDJ8pCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQdBXIgVHxzkn13oFYDc0P05.jpg?f=fotoalbum_large

Fototje van de meterkast. Als de 3 van onder de hoofdzekeringen zijn: die staan nog allemaal op aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:36
Maar als je het hendeltje van de aardlekschakelaar nog soepel kan bewegen, en er trilt, bromt of rookt niets bij het indruken van testknop dan is de aardlekschakelaar nog gewoon goed en is gewoon de spanning weg.

Dat kan zijn omdat er bij de netbeheerder iets fout is. Maar dat kan ook je hoofdautomaat/zekering zijn, of je eigen installatie.
Zet je aardlekautomaat en groepen daarachter uit, en laat een monteur komen of bel je netbeheerder, die kunnen even komen ruiken of er ergens een klem gesmolten is.

ik zie dat je ze al uit hebt, en dat je in ieder geval geen zekeringen hebt

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 16-09-2020 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:07
Artopaper schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:51:
[Afbeelding]

Fototje van de meterkast. Als de 3 van onder de hoofdzekeringen zijn: die staan nog allemaal op aan
Groep 9 (voor de zonnepanelen) is een aardlekautomaat. Deze is, als het goed is, niet achter de aardlekschakelaar aangesloten.

Dat sluit een probleem met de aardlekschakelaar dus wel uit.

Lijkt me inderdaad een missende fase. Dat kan natuurlijk nog 100 verschillende oorzaken hebben, binnen of buiten jouw woning.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artopaper
Bedankt voor de reacties!

Ik zal morgen eens een elektricien bellen.
Grappig detail bedenk ik me net, twee dagen geleden hebben ze voor ons huis lantarenpalen geplaatst en sindsdien heeft het niet meer gewerkt volgens mij..

Net gechecked in mijn stroom app, en inderdaad sinds 11 uur sochtends niks meer teruggekeerd vanuit de zonnepanelen( precies rond het tijdstip dat ze bezig waren)

[ Voor 3% gewijzigd door Artopaper op 16-09-2020 20:40 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:33

ericplan

5180 Wp PV

@Artopaper Op mijn slimme meter kan ik op de display zien of alle fases aanwezig zijn, L1, L2 en L3. Kan je even controleren, want als er een fase uit ligt is de netbeheerder aan zet, niet je elektricien.

A'dam PVOutput

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:38
Ik zou gewoon een storing melden bij de netbeheerder (Enexis/Stedin/Liander/... ; waarschijnlijk heb je een mooie storingsticker in je meterkast geplakt?) en aangeven wat er gebeurd is.

Buren hebben er ook last van?

[ Voor 22% gewijzigd door Kees-Jan op 16-09-2020 20:47 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-05 22:05
Het lijkt wel op nul aansluiting niet goed zit.

Zal inderdaad een monteur bellen.

• Artopaper
Alle fases zijn volgens de slimme meter nog actief dus het is vooralsnog een raadsel.. Wordt morgen vervolgd :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ab0VWXl7fLw9Pqc7KN6tW7_YfRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkHY5zg0Ke2985pn4AGRF3lS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:13
Op je foto staan nu alle schakelaars van de gele groepen (8,9 en een rij lager) allemaal omlaag. Heb je die al weer een keer allemaal omhoog gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
9 (aardlekautomaat) hoort niet achter de gele ALS te zijn aangesloten. Als dat wel zo is gedaan; bouwer aanspreken; laat hem dat maar oplossen.

Automaten willen ook nog wel eens uitvallen zonder dat het hendeltje naar beneden klapt. Gewoon even 'uit' zetten en weer aan.

Maar die gele aardlekschakelaar staat gewoon uitgeschakeld. Dan doet de testknop dus logischerwijs niks; want hij is al uit.
Evertt schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:24:
Het lijkt wel op nul aansluiting niet goed zit.

Zal inderdaad een monteur bellen.
Hoe kom je daar bij?

[ Voor 11% gewijzigd door o1o92o2o op 17-09-2020 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:21
heb je een multimeter? allicht kun je het paneel van je groepenkast even eraf halen en meten tot waar je spanning hebt op de gele fase. Kun je iig vanaf de hoofdschakelaar alles uitsluiten.

Als je hoofdschakelaar geen spanning heeft moet je sowieso de netbeheerder bellen. Alles daarachter kun je zelf, of door een elektriciën laten doen.

[ Voor 28% gewijzigd door mcDavid op 17-09-2020 15:39 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Artopaper Kan de zgn hoofdschakelaar niet meer omhoog ?
Die staat omlaag en groep 8 en 9 ook.(het kan ook in buitenkast zitten.)

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 17-09-2020 15:45 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Artopaper schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:51:
[Afbeelding]

Het is bewust dat 8, 9 en de rechter ALS uit staan? Want zo gebeurt er inderdaad niks op die groepen.

Overigens is het wel suf dat je krachtstroom hebt, maar afgescheept bent met een lullige kookgroep van 2x16A.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 17-09-2020 15:49 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Artopaper
Update...

Elektricien langsgeweest, 3 minuten geprutst en die kwam met de volgende conclusie:

Fase 3 is kapot --> Probleem Netwerkbeheerder

En hij was weer pleites

Ik dus netwerkbeheerder bellen en die zeggen: Er is geen probleem wij meten gewoon alle 3 de fases. Monteur sturen is dan op eigen kosten als er niks aan de hand is.
Beste man van netwerkbeheer claimt dat het na de slimme meter zit in een (wss) kapotte aardlek. Geen idee of de elektricien dat heeft doorgemeten.

Dus nu mag de elektricien nogmaals langskomen....

Het is bewust overigens dat 8,9 en rechter ALS uitstaan. Ik kan ze ook aanzetten, maar dat heeft geen enkel effect op de stroomtoevoer naar de PV of kookplaat :-( Tevens werkt het testen zoals in topicstart van de rechteraardlekschakelaar ook niet - geen enkel reactie.

• o1o92o2o
@Artopaper ; heb je toevallig nu wel een foto met de kap er af?

Drie minuten is op zich wel genoeg om die conclusie te kunnen stellen. Kwestie van meetpennen onderop de hoofdschakelaar zetten.

Een aardlekschakelaar die zonder iets er achter niet wil inschakelen is sowieso kapot en eentje die geen voeding krijgt kun je niet testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donquix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:03
Zit er nog een automaat achter die QR-code bij de hoofdschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-05 01:36
Als de slimme meter zegt dat de 3 fases er effectief zijn dan is dat meestal ook wel zo.

Het kan dan ook nog aan de bekabeling of bruggetjes liggen tussen de slimme meter/aardfoutschakelaar of ook nog tussen aardfoutschakelaar/zekeringen/rails. Een schroefje los/stuk daar of 1 los bruggetje daar kan een hoop miserie veroorzaken.

edit: Niet zelf aan gaan werken of met multimeter in gaan meten tenzij je weet waar je mee bezig bent.

[ Voor 13% gewijzigd door floorcleaner op 17-09-2020 16:42 ]

• o1o92o2o
donquix schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:28:
Zit er nog een automaat achter die QR-code bij de hoofdschakelaar?
Nee, daar zit gewoon de 2e helft van de hoofdschakelaar.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
o1o92o2o schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:43:
[...]

Nee, daar zit gewoon de 2e helft van de hoofdschakelaar.
... die misschien deels uitgeschakeld is? Geef het een kleine kans, maar wie weet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Artopaper schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:01:
Update...

Elektricien langsgeweest, 3 minuten geprutst en die kwam met de volgende conclusie:

En hij was weer pleites

Ik dus netwerkbeheerder bellen en die zeggen: Er is geen probleem wij meten gewoon alle 3 de fases. Monteur sturen is dan op eigen kosten als er niks aan de hand is.
Beste man van netwerkbeheer claimt dat het na de slimme meter zit in een (wss) kapotte aardlek. Geen idee of de elektricien dat heeft doorgemeten.

Het kan zijn dat beiden gelijk hebben. Als de hoofdschakelaar geen stroom heeft maar de meter wel, dan kan er iets mis zijn met de aansluiting tussen die twee. Dat is voor zover ik weet dan toch echt de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, want dat zit allemaal verzegeld.
Als dat idd het probleem is zal de netbeheerder dat gewoon (kosteloos) moeten oplossen.
Zwartoog schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:38:
[...]

... die misschien deels uitgeschakeld is? Geef het een kleine kans, maar wie weet...
Dat is fysiek onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:08
Artopaper schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:39:
Hi,

We hebben gisteravond toen we wouden koken geconstateerd dat de kookplaat het niet meer deed. In de meterkast gekeken en daar zaten alle groepen en aardlekschakelaars er nog op. Wij gingen er dus vanuit dat de kookplaat kaduuk was.. echter vandaag kwam ik er ook achter dat de omvormer van de zonnepanelen een foutmelding geeft : " no power grid" .

De kookplaat zit op groep 8 en de PV op groep 9. Beide op dezelfde aardlekschakelaar, kan geen toeval zijn zou je denken. Dus alle aardlekschakelaars getest , 2vd3 werken prima behalve die van groep 8 en 9 waar de kookplaat en PV op zitten.

Lijkt erop dat de aardlekschakelaar kapot is, wat vrij snel is want het is een nieuwbouwhuis..
Wat zou de reden kunnen zijn dat de aardlek het nu al zo snel begeeft?

P.s. aardlekschakelaar is er nooit afgesprongen
Tja, nieuw zegt bij mij garantie en dan zou ik de bal naar de verkopende partiij spelen en of die dan een elektricien laat komen of de netbeheerder is niet mijn probleem, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Marc25579 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 07:53:
[...]
Tja, nieuw zegt bij mij garantie en dan zou ik de bal naar de verkopende partiij spelen en of die dan een elektricien laat komen of de netbeheerder is niet mijn probleem, toch?
De elektricien was wel erg snel met z’n conclusie dat de netbeheerder aan zet is, terwijl er toch wel wat zaken niet netjes zijn in die kast. Jammer van een kookgroep in een 3-fasekast bijvoorbeeld en een aardlekautomaat achter een aardlekschakelaar is gewoon fout.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 18:34
ericplan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:11:
[...]

De elektricien was wel erg snel met z’n conclusie dat de netbeheerder aan zet is, terwijl er toch wel wat zaken niet netjes zijn in die kast. Jammer van een kookgroep in een 3-fasekast bijvoorbeeld en een aardlekautomaat achter een aardlekschakelaar is gewoon fout.
Vooral dit... 2x16A op een 25A fase van een apparaat die beide ook daadwerkelijk tegelijk gebruikt als je een beetje uitgebreid gaat koken.

Bij mijn ouders niet anders, oude Holec kast uit eind jaren 90, kregen nieuwe keuken en zonnepanelen "deze oude kast kan niet meer, moet nieuw", en dan een splinternieuwe ABB kast aanleggen met een 2x16A kookgroep op een 3-fase aansluiting |:(
Schrale troost: de 3500Wp zonnepanelen voeden in op dezelfde fase, dus als het mooi weer is kan het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 20-04 20:38
Misschien nog een gekke optie:
Geeft de meter ook nog steeds alle 3 drie de fasen aan als je de groepen wel inschakelt?

Stel dat er een fase los ligt ergens. Dan kan het prima zijn dat hij slecht contact maakt, maar goed genoeg om de meter te voorzien van voeding. Zodra er belasting bij opkomt kakt de boel volledig in en heb je niks.

Dus:
-- groepen uit
-- meter geeft 3 fasen
-- groepen aan (bij voorkeur met wat belasting)
-- meter geeft 2 fasen.

Als dit het geval is, zit het probleem sowieso voor/in de meter

Anders denk ik dat de kabel tussen de meter en hoofdschakelaar, de hoofdschakelaar zelf of de kabel van de hoofdschakelaar naar de aardlek los/stuk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
ericplan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:11:
[...]

Met garantie wordt geen geld verdient ;)
Tja 3 fase en dan die kookgroep, ik zeg er niks van maar vermoed dat er niet genoeg plaats is, oftewel een grotere kast kost meer geld en dan krijgen we de opdracht niet dus wordt er geen geld verdient, toch?
Kan het niet zo zijn dat ze groep 9 toch goed hebben aangesloten en doordat die fase niet (goed) werkt er niks te meten valt? Kastje open geeft uitsluitsel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• timberleek
Marc25579 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:38:
[...]
Kastje open geeft uitsluitsel.
Dat heldert misschien wel een hoop op.

Als TS het wil en aandurft zou hij de kap er even af kunnen halen om een paar foto's te maken.
Zijn enkel die 4 witte "schroeven" in de hoeken losdraaien (waarschijnlijk een kwartslag) en de kap eraf pakken.
Nergens aan likken, gewoon een foto maken en weer terugzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc25579
timberleek schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:40:
[...]

Dat heldert misschien wel een hoop op.

Als TS het wil en aandurft zou hij de kap er even af kunnen halen om een paar foto's te maken.
Zijn enkel die 4 witte "schroeven" in de hoeken losdraaien (waarschijnlijk een kwartslag) en de kap eraf pakken.
Nergens aan likken, gewoon een foto maken en weer terugzetten.
:*) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Artopaper schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:01:
Update...

En hij was weer pleites

Het is bewust overigens dat 8,9 en rechter ALS uitstaan. Ik kan ze ook aanzetten, maar dat heeft geen enkel effect op de stroomtoevoer naar de PV of kookplaat :-( Tevens werkt het testen zoals in topicstart van de rechteraardlekschakelaar ook niet - geen enkel reactie.
toon volledige bericht
Je kookplaat en evt. ander op die groep(en) van het stroomnet afgehaald ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artopaper
Ik ben geen elektricien dus de details ken ik niet, maar een kastje openschroeven moet nog wel lukken ;-) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ot5H9HksaBEQ6y85dBQ69GwTbw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tN02vEgCwlgETN3OVJFRQZu1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Kan je een detail maken van de onderzijde van de derde aardlekschakelaar? Zit daar wel een draad in? Groep 9 zit overigens wel direct op de hoofdschakelaar, niet via de aardlek. Dat kan je dus schrappen van je lijstje.

[ Voor 37% gewijzigd door ericplan op 18-09-2020 11:05 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ericplan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:02:
Kan je een detail maken van de onderzijde van de derde aardlekschakelaar? Zit daar wel een draad in?
Daar lijkt het idd niet op 8)7

@Artopaper komt daar aan de onderkant ergens een bruine fase draad in zoals bij de twee aardlekken daarnaast? If not, kan je zien waar die derde bruine draad (die dubbele) vanuit de hoofdschakelaar heen gaat?

Maar hij gaat wel naar de PV dus die zou alsnog moeten werken.

[ Voor 36% gewijzigd door fsfikke op 18-09-2020 11:06 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
Alles lijkt optisch in orde.

Komt er nu een zegelbevoegd monteur of niet?
Die elektricien heeft waarschijnlijk onder de rode scheider gekeken en ontdekt dat L3 mist, dan is zijn job klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Kan je een detail maken van de onderzijde van de derde aardlekschakelaar? Zit daar wel een draad in? Groep 9 zit overigens wel direct op de hoofdschakelaar, niet via de aardlek. Dat kan je dus schrappen van je lijstje.
Dit dus. Op je 3e aardlekschakelaar zit wel een 0 maar geen fase op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Galaxis schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:06:
[...]

Dit dus. Op je 3e aardlekschakelaar zit wel een 0 maar geen fase op aangesloten.
Denk dat het aan de hoek van de foto ligt eigenlijk.
Het zou immers niet verklaren waarom de kookplaat PV het niet doet. Die zit rechtstreeks aan de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:19
[...]

Maar van de hoofdschakelaar lijken op de 3e fase wel 2 aders te vertrekken. Waar zou de 2e dan naartoe gaan? Hopelijk niet los in het bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

timberleek schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:07:
[...]

Het zou immers niet verklaren waarom de kookplaat het niet doet. Die zit rechtstreeks aan de hoofdschakelaar.
Dat is de PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
timberleek schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:07:
[...]

Het zou immers niet verklaren waarom de kookplaat het niet doet. Die zit rechtstreeks aan de hoofdschakelaar.
Ik weet het niet hoor. Ik kan aan de onderkant van de 3e ALS echt geen bruine of zwarte draad ontdekken op de foto, enkel een blauwe NUL.

Kan je eens meten aan de onderkant en de bovenkant van die ALS of je daar spanning heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Galaxis schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:12:
[...]

Ik weet het niet hoor. Ik kan aan de onderkant van de 3e ALS echt geen bruine of zwarte draad ontdekken op de foto, enkel een blauwe NUL.

Kan je eens meten aan de onderkant en de bovenkant van die ALS of je daar spanning heb?
Er lijkt in de schaduw achterin een kort bochtje te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Excuus

Maar daar geldt het ook voor.

Als TS
Galaxis schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:12:
[...]
Weet niet of TS de middelen, vertrouwen en zin heeft om er aan te meten.

Maar in dat geval zou ik de keten meteen langslopen.
- alle fasen aanwezig onder de hoofdschakelaar?
- Alle fasen aanwezig boven de hoofdschakelaar?
- alle fasen aanwezig onder de aardlek (en pv groep)
- alle fasen aanwezig boven de aardlek

Maar anders is dat gewoon iets voor de elektricien. Die heeft zich er wel heel makkelijk vanaf gemaakt (zo lijkt het iig)

[ Voor 67% gewijzigd door timberleek op 18-09-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Artopaper schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:51:
Ik ben geen elektricien dus de details ken ik niet, maar een kastje openschroeven moet nog wel lukken ;-) [Afbeelding]
Het lost je probleem niet op, maar hoe oud is het geheel? Die lusjes bovenin mogen bij mij weten tegenwoordig niet meer (bij aanleggen na x datum).

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artopaper
De derde ALS heeft ook een bruine draad. Zie je inderdaad niet goed op de foto maar er loopt een lusje naar achteren toe.

Meterkast is pak m beet een max halfjaar oud.
Of de elektricien zegelbevoegd is durf ik niet te zeggen, ze zouden vandaag nog contact opnemen. Kan ik het gelijk vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zie ik het goed dat aansluiting van de beltrafo bij de kookgroep gefrut is?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

Artopaper schreef op woensdag 16 september 2020 @ 18:39:
... Dus alle aardlekschakelaars getest , 2vd3 werken prima behalve die van groep 8 en 9 waar de kookplaat en PV op zitten.
Dat kan een verklaring zijn waarom de testknop het niet doet.
Wellicht dat fase 3 van de HS niet helemaal lekker zit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Jullie moeten je beeldscherm poetsen :P . Er zit duidelijk een bruine draad in elke aardlek + de aardlekautomaat.

TS, als er een probleem is bij je aanvoerleiding zou ik toch zeker die groepen uit houden. Als het om war voor reden dan ook gaat vonken (tijden herstel) dan zit jij mogelijk met defecte spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-05 16:49

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

ericplan schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:16:
Zie ik het goed dat aansluiting van de beltrafo bij de kookgroep gefrut is?
Ik denk dat hij bij groep 8 zit (daar zie je 2x bruin, eentje wat dunner)

edit: whoops dat is de kookgroep, ja dat is wel heel erg gek ja....

[ Voor 11% gewijzigd door Mattie112 op 18-09-2020 11:37 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artopaper
Zelf doormeten kan ik niet. Daarvoor heb ik de apparatuur niet. Enkel een lichtschroevendraaier tot mijn beschikking.

De bel doet het op het moment inderdaad ook nu niet.

Kan een kapotte kabel boven de meterkast ook een oorzaak zijn? Iets geraakt met boren in de muur wat we niet hebben gemerkt? Of is dat uitgesloten en zit het sowieso in de meterkast/eronder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 18:34
@Artopaper Je kunt met dat ding de 3e schroef onder en boven op de hoofdschakelaar meten om te bepalen of de fase eruit ligt, of het aan de hoofdschakelaar ligt of dat het aan de bedrading ligt.

In de uitgang van de hoofdschakelaar zijn 2 draden onder dezelfde schroef geklemd, kans bestaat dat die draden geen goed contact maken. Nul zit ik niet over in, die moet vast zitten want die worden doorgelust, als die niet vast zit had je op de andere groepen ook niks gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Señor Sjon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:48:
[...]

Het is bewust dat 8, 9 en de rechter ALS uit staan? Want zo gebeurt er inderdaad niks op die groepen.

Overigens is het wel suf dat je krachtstroom hebt, maar afgescheept bent met een lullige kookgroep van 2x16A.
Dat zeg je nou wel, maar toen ik 2 maanden geleden een neiuwe kookplaat ging kopen kwam ik erachter dat bijvoorbeeld de inductieplaten allemaal 220 willen (dus 2 groepen ) en er geen enkele te krijgen was op puur kracht. Dan heb je liever twee fases en twee 'nullen'liggen als 3 fases (en een nul).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:58:
[...]
Dat zeg je nou wel, maar toen ik 2 maanden geleden een neiuwe kookplaat ging kopen kwam ik erachter dat bijvoorbeeld de inductieplaten allemaal 220 willen (dus 2 groepen ) en er geen enkele te krijgen was op puur kracht. Dan heb je liever twee fases en twee 'nullen'liggen als 3 fases (en een nul).
Vrijwel alle kookplaten die ik heb gezien kunnen gewoon op een krachtgroep.

Het zijn vaak 2 230v modules. Maar die hoeven niet op dezelfde fase.
In de aansluithandleiding staat de 3 fase optie er (tot nu toe) vrijwel overal bij).

imo blijft een kookgroep gewoon een waardeloze polderoplossing. Helemaal aangezien het op veel kookplaten zo aangesloten zit dat een wegvallende nul geen verschil maakt (behalve een overbelaste kabel)

[ Voor 13% gewijzigd door timberleek op 18-09-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Artopaper schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:16:
Meterkast is pak m beet een max halfjaar oud.
Of de elektricien zegelbevoegd is durf ik niet te zeggen, ze zouden vandaag nog contact opnemen. Kan ik het gelijk vragen.
Nogmaals de rolletjes bovenin mag niet meer, ivm met spoelwerking, warmte en het daardoor later afschakelen van automaten. Ik verwacht van niet, maar het kan er indirect wel mee te maken hebben. Als ze dus toch moeten verbouwen, dit gelijk op laten lossen. Het is simpelweg verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

timberleek schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:04:
[...]

Vrijwel alle kookplaten die ik heb gezien kunnen gewoon op een krachtgroep.

Het zijn vaak 2 230v modules. Maar die hoeven niet op dezelfde fase.
In de aansluithandleiding staat de 3 fase optie er (tot nu toe) vrijwel overal bij).

imo blijft een kookgroep gewoon een waardeloze polderoplossing. Helemaal aangezien het op veel kookplaten zo aangesloten zit dat een wegvallende nul geen verschil maakt (behalve een overbelaste kabel)
Nope, inductieplaten van Siemens (en ik heb er echt wel goed naar gekeken want ik had een krachtaansluiting in de keuken) allemaal 2x220. Dus zonder 0 geen feest en bij gebruik twee groepen dus ook 2 nullen nodig.
(moet het overigens nog aanpassen, maar dat terzijde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

barktus schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:06:
[...]

Nogmaals de rolletjes bovenin mag niet meer, ivm met spoelwerking, warmte en het daardoor later afschakelen van automaten. Ik verwacht van niet, maar het kan er indirect wel mee te maken hebben. Als ze dus toch moeten verbouwen, dit gelijk op laten lossen. Het is simpelweg verboden.
kun je dat uitleggen?
Het klinkt mij nl. erg vergezocht dat de inductie van een lusje bij 50 Hz ook maar iets meetbaars kan doen, daarnaast de extra warmte van 3 cm koperdraad?? zo'n wazig verhaal, je kunt gelijk hebben, maar dat wijst dan op totaal doorgeslagen regelgeving en niet op enig fysisch onderbouwd probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

On topic, de meter (slimme variant) zou inderdaad netjes moeten aangeven of je 3 fases binnenkrijgt of niet. (die van mij heeft 3 icoontjes en die werken ook daadwerkelijk als er een hoofdzekering uitlicht) .
De 'groepenkastkant' van de slimme meter is (althans bij mij) niet verzegeld. Daar zou iedere electricien dus aan moeten kunnen meten en dat sluit het draadje van meter naar 40A schakelaar linksonder uit. Als je dan nog geen spanning (onder belasting) meet is deze schakelaar hoogstwaarschijnlijk bezweken.

Ik neem aan dat je deze, zoals hier eerder geopperd, al eens een paar keer aan- en uitgeschakeld hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:10:
[...]
Nope, inductieplaten van Siemens (en ik heb er echt wel goed naar gekeken want ik had een krachtaansluiting in de keuken) allemaal 2x220. Dus zonder 0 geen feest en bij gebruik twee groepen dus ook 2 nullen nodig.
Ik zit even een paar willekeurige platen van die lui te bekijken. Volgens mij snappen ze het zelf ook niet helemaal.

Bijvoorbeeld deze: (pagina 3)
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001276814_D.pdf

Het mag wel een 230/400 aansluiting zijn (krachtgroep dus met faseverschuiving). Alleen L3 is niet gebruikt.
Maar om een of andere reden vinden ze dat je dan 2 nuldraden hebt. Terwijl de nulstroom nooit zo groot kan worden... 8)7
Dubbele nul kan hier geen kwaad verder, maar het slaat nergens op

[ Voor 3% gewijzigd door timberleek op 18-09-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:19
Je kunt dan, zoals al gezegd, eigenlijk altijd gewoon 2 van de 3 fases aansluiten, en de enkele nul + brug voor de tweede. En ja, dat is veilig/correct/prima, mits het wel werkelijk om een 3-fasen aansluiting gaat.

Maar bij het aansluiten hiervan geldt: als je het niet zeker weet, laat het door een electricien doen.
Een krachtgroep heeft ook een nul, en als je een krachtgroep hebt zijn dat dus geen 2 groepen maar een enkele (met 4 draden, 3 fases en een nul), en daarbij is door de faseverschuiving die enkele nul voldoende.

[ Voor 29% gewijzigd door Wilke op 18-09-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

dubbel

[ Voor 111% gewijzigd door ericplan op 18-09-2020 12:22 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:13:
[...]

kun je dat uitleggen?
Het klinkt mij nl. erg vergezocht dat de inductie van een lusje bij 50 Hz ook maar iets meetbaars kan doen, daarnaast de extra warmte van 3 cm koperdraad?? zo'n wazig verhaal, je kunt gelijk hebben, maar dat wijst dan op totaal doorgeslagen regelgeving en niet op enig fysisch onderbouwd probleem.
Ik zat fout :X :+ , het is niet verplicht. Het is wel aangeraden vanuit de NEN1010, simpelweg omdat het in grotere installaties problemen op kan leveren doordat er een weerstand ontstaat. Meer iets om als installateur eigen te maken zodat je het risico nooit loopt. In dit geval dus lekker laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

timberleek schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:17:
[...]

Ik zit even een paar willekeurige platen van die lui te bekijken. Volgens mij snappen ze het zelf ook niet helemaal.

Bijvoorbeeld deze: (pagina 3)
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001276814_D.pdf

Het mag wel een 230/400 aansluiting zijn (krachtgroep dus met faseverschuiving). Alleen L3 is niet gebruikt.
Maar om een of andere reden vinden ze dat je dan 2 nuldraden hebt. Terwijl de nulstroom nooit zo groot kan worden... 8)7
Dat is dus de grap, ik heb zo'n ding geopend omdat ik het ZEKER wou weten en de modules van deze apparaten (de meeste electronica in Siemens wordt 1op1 ook gebruikt in Bosch en nog een paar anderen) werkt intern op 220. Staan echt niet op fase naar fase aangesloten.
En ja, dat was bij halogeen en nog ouder anders, maar de omvormertjes in (schat ik) 100% van de inductie platen werken echt alleen maar op 220.
ALs je er over nadenkt is het ook niet zo verwonderlijk, de (meeste) componenten (IGBT's, safety caps, reservoir condensatoren) worden echt een pak duurder als ze op 540 V gelijkspanning moeten werken ipv 310V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:22:
Dat is dus de grap, ik heb zo'n ding geopend omdat ik het ZEKER wou weten en de modules van deze apparaten (de meeste electronica in Siemens wordt 1op1 ook gebruikt in Bosch en nog een paar anderen) werkt intern op 220. Staan echt niet op fase naar fase aangesloten.
Dat zegt toch ook niemand? Je kunt prima 230V uit een krachtgroep halen. Je moet dan alleen wel begrijpen hoe. Daarom, bij twijfel door een electricien laten doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 18-09-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:22:
[...]

En ja, dat was bij halogeen en nog ouder anders, maar de omvormertjes in (schat ik) 100% van de inductie platen werken echt alleen maar op 220.
ALs je er over nadenkt is het ook niet zo verwonderlijk, de (meeste) componenten (IGBT's, safety caps, reservoir condensatoren) worden echt een pak duurder als ze op 540 V gelijkspanning moeten werken ipv 310V.
Als je ze op een krachtgroep aansluit kunnen ze nog steeds op 230V draaien.

De kookplaat is in de meeste gevallen 2 blokjes met 2 pitten.
Elk blokje staat tussen een L en de N (=230v).
Dat de 2 L'en niet hetzelfde zijn maakt in de meeste gevallen niet uit.
400v staat tussen 2 fasen. Maar zo sluit je het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilke schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:23:
[...]

Dat zegt toch ook niemand? Je kunt prima 230V uit een krachtgroep halen.
Je hebt dan dus wel de dubbele nul nodig.
Anders gaat er 32 A door 1 kabeltje lopen (in het extreme geval), niet geheel ondenkbaar immers de aansluitwaarde van de meeste inductieplaten is 7200 W, dus ik zou in een nieuwbouw altijd voor 2x2 gaan ipv 3+1.
Er is vast wel iemand hier die kan bevestigen dat de kabels die je normaal gebruikt voor de 16A groepen (in huis) niet bedoeld zijn voor 32A, ook al is het installatietechnisch mogelijk. Mocht je er dan ook nog een oven aan vast geknoopt hebben, zoals sommige combis hebben, dan wordt het al gouw 50A rms, dan begint het wel heel vies te worden (ook de nieuwere ovens werken intern op 220 en niet meer op 380, zeker de combi's met bijv. stoom of magnetron functie. ALs je dan alles aanzet door je krachtaansluiting gaat alles terug door de nul en ga je m.i. over de design belasting van de bekabeling en vroeg of laat problemen krijgen, ook al vliegt er geen een stop uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timberleek
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:29:
[...]

Anders gaat er 32 A door 1 kabeltje lopen (in het extreme geval), niet geheel ondenkbaar immers de aansluitwaarde van de meeste inductieplaten is 7200 W, dus ik zou in een nieuwbouw altijd voor 2x2 gaan ipv 3+1.
Er is vast wel iemand hier die kan bevestigen dat de kabels die je normaal gebruikt voor de 16A groepen (in huis) niet bedoeld zijn voor 32A, ook al is het installatietechnisch mogelijk. Mocht je er dan ook nog een oven aan vast geknoopt hebben, zoals sommige combis hebben, dan wordt het al gouw 50A rms, dan begint het wel heel vies te worden (ook de nieuwere ovens werken intern op 220 en niet meer op 380, zeker de combi's met bijv. stoom of magnetron functie. ALs je dan alles aanzet door je krachtaansluiting gaat alles terug door de nul en ga je m.i. over de design belasting van de bekabeling en vroeg of laat problemen krijgen, ook al vliegt er geen een stop uit.
Nee hoor. dat is het mooie aan een krachtgroep.

Door de fasedraaiing wordt de nulstroom nooit hoger dan 16A.
Als alle 3 de fasen gelijk belast worden is hij zelfs 0.

Daarom is het aansluitvoorbeeld van die siemens plaat zo raar. Een krachtgroep heeft nooit een dikkere nul nodig. Sterker nog, bij een symmetrische belasting (motoren bijvoorbeeld) is hij er vaak genoeg helemaal niet (ook als de motor in ster staat, dus effectief draait op 3x230v).

edit:
Maar dit is allemaal een beetje offtopic voor TS. Als je wil kunnen we het er via DM wel even over hebben oid.
Artopaper schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:49:
Zelf doormeten kan ik niet. Daarvoor heb ik de apparatuur niet. Enkel een lichtschroevendraaier tot mijn beschikking.

De bel doet het op het moment inderdaad ook nu niet.

Kan een kapotte kabel boven de meterkast ook een oorzaak zijn? Iets geraakt met boren in de muur wat we niet hebben gemerkt? Of is dat uitgesloten en zit het sowieso in de meterkast/eronder?
Je zou het nog even kunnen testen met zo'n schroevendraaier, maar die zijn niet super betrouwbaar op dit vlak (ze kunnen oplichten als er amper voeding is). Maar het is "gratis" om te testen, dus het kan geen kwaad.

Ik verwacht niet dat het in de afgaande kabels zit.
Dan zou je dwars door de kabels van zowel de kookplaat (minimaal 2) en pv (minimaal 1) tegelijk zijn gegaan.

Misschien een domme suggestie, maar heb je de hoofdschakelaar al eens uit en weer aan gezet?
Al zou ik eerst de spanningszoeker schroevendraaier proberen dan.

[ Voor 37% gewijzigd door timberleek op 18-09-2020 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Yup, wou net zeggen wat @timberleek zegt. Met een spanningzoeker kom je een heel eind. Steek hem in de schroefcontacten onder de hoofdschakelaar. Als hij bij de eerste 2 fasen oplicht maar bij de 3e niet, weet je zeker dat het tijd is om de netbeheerder te laten komen.

(Als hij wel oplicht ben je geen stap verder overigens, kan nog steeds aan de netbeheerder zijn, of niet...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

mcDavid schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:55:
Yup, wou net zeggen wat @timberleek zegt. Met een spanningzoeker kom je een heel eind. Steek hem in de schroefcontacten onder de hoofdschakelaar. Als hij bij de eerste 2 fasen oplicht maar bij de 3e niet, weet je zeker dat het tijd is om de netbeheerder te laten komen.

(Als hij wel oplicht ben je geen stap verder overigens, kan nog steeds aan de netbeheerder zijn, of niet...)
En als bij fase 3 de schroevendraaier onder de HS wel brandt, maar niet boven de HS (en voor ALS 3), ligt het aan je hoofdschakelaar.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 12:29:
Nee. Je begrijpt niet hoe krachtstroom werkt.

Dus laat alsjeblieft een electricien langskomen als je hier zelf mee bezig moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-05 19:27
Marc25579 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:38:
[...]
Tja 3 fase en dan die kookgroep, ik zeg er niks van maar vermoed dat er niet genoeg plaats is, oftewel een grotere kast kost meer geld en dan krijgen we de opdracht niet dus wordt er geen geld verdient, toch?
Kan het niet zo zijn dat ze groep 9 toch goed hebben aangesloten en doordat die fase niet (goed) werkt er niks te meten valt? Kastje open geeft uitsluitsel.
Wonigbouw en keuken offertes moeten zo goedkoop mogelijk omdat de klant dat als 1e prio heeft. Het gevolg is dat in NL, in meterkasten de kookgroepen sub-optimaal geimplementeerd worden in een 3 phase installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-05 19:27
Mattie112 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:36:
[...]

Ik denk dat hij bij groep 8 zit (daar zie je 2x bruin, eentje wat dunner)

edit: whoops dat is de kookgroep, ja dat is wel heel erg gek ja....
Kan het zijn dat de PV achteraf ingebouwd is? De beltrafo in dit model ABB kasten is meestal een type dat van de bus/backplane aftapt. Maar op die plek zit de PV. De beltrafo die hier gemonteerd is is een traditioneel model voor gewone din rail zonder backplane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
Foto aanklikken en dan nogmaals voor vergroting, zie je gelijk dat via de bruine uit de hoofdschakelaar een aparte naar groep 9 gaan en nog net te zien is de uitstulping van de derde aardlek.

Ik moet leren om beter te lezen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• o1o92o2o
[...]

Dat is gewoon echt niet waar. Noem mij één plaat die niet op een krachtgroep kan... ik wacht wel. Daarentegen zijn er legio 7,x kW platen die niet correct op een kookgroep aangesloten kunnen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door o1o92o2o op 18-09-2020 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05

Part

Helemaal niets.....

Twee draden onder 1 schroef mag meestal niet.
De kans bestaat dat de schroef 1 draad vast drukt en de ander los blijft. Of als de draden op elkaar zitten kan er 1 weg schieten en maken ze beide niet meer goed contact.

Zo te zien is de groep voor de zonnepanelen later geplaatst en er bij de hoofdschakelaar in gedrukt.

Kans bestaat dat hier je probleem zit.
Hier zou ik dus eerst gaan fout zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilke schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:57:
[...]

Nee. Je begrijpt niet hoe krachtstroom werkt.

Dus laat alsjeblieft een electricien langskomen als je hier zelf mee bezig moet.
Nounou, das wel heel erg aanmatigend.
Ik begrijp het gelukkig wel, en ga meten of de niet resistieve belasting in mijn geval een issue kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TOTAAL OFFTOPIC
o1o92o2o schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:04:
[...]

Dat is gewoon echt niet waar. Noem mij één plaat die niet op een krachtgroep kan... ik wacht wel. Daarentegen zijn er legio 7,x kW platen die niet correct op een kookgroep aangesloten kunnen worden.
Plaat: SIEMENS EX875FVC1E
Oven: SIEMENS HB89E54

Specificaties EX875FVC1E SIEMENS
Aansluiting

Frequentie
50/60 Hz
Montagewijze
Opbouw
Aansluitspanning
220-240 V
Aansluiting op aantal fasen
2
Aansluitwaarde
7400 W
Lengte aansluitsnoer
110 cm

En ja, ik heb deze apparaten (zoals eerder gemeld) al open gehad en BEGRIJP dat het 'werkt' tussen fase en 0 en NIET tussen fase en fase. En ja, ik begrijp dat 3 gelijke gebruikers over fase 0 op alle drie de fases geen nul stroom produceren.

Weet ik het zeker? JA want ik heb deze apparaten geopend (niet precies dit model, maar een voorloper) en de Renesas RJH65T14 zit met zijn absoluut max spec precies tegen de gelijkgerichte spanning van het net (wat aangesloten was op fase en nul) aan en kan in deze applicatie echt niet op 690V, ook de condensatoren (MKPH 400V 0.68 uF van MC Elec ) zou ik niet graag op gelijkgerichte 400V aansluiten. Gaat niet goed komen.

En Ja, zoals je ziet kun je twee gelijke of twee aparte fases aansluiten op dit apparaat, maar GEEN 3 fases (simpelweg geen aansluiting voor, en als je het toch probeert (er zijn immers 5 klemmen) gaat je zekering eruit want dan sluit je een fase kort met de nul, of je kunt natuurlijk proberen de randaarde aansluiting voor de derde fase te gebruiken. Hoe dan ook wordt die NIET gebruikt om iets anders op te warmen dan of je zekering of jezelf.

Goed zo??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Part schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 19:53:
Twee draden onder 1 schroef mag meestal niet.
De kans bestaat dat de schroef 1 draad vast drukt en de ander los blijft. Of als de draden op elkaar zitten kan er 1 weg schieten en maken ze beide niet meer goed contact.

Zo te zien is de groep voor de zonnepanelen later geplaatst en er bij de hoofdschakelaar in gedrukt.

Kans bestaat dat hier je probleem zit.
Hier zou ik dus eerst gaan fout zoeken.
De aansluitingen van de aardlekschakelaars zijn duidelijk bedoeld voor één kabel (vandaar ook de draad geleider of hoe zo'n uitstulping ook mag heten). Op de hoofdschakelaar mag en kan twee kabels wel degelijk: de schroefklem accepteert hier dan ook 2 kabels aan weerszijden van de schroef en ik meen dat op de foto ook te kunnen zien.
Vergeet niet dat de electriciën langs geweest is en gemeten heeft dat op de ingang van de hoofdschakelaar geen stroom binnen komt. Het enige wat we nu nog steeds niet gezien hebben is de huiszijde van de meter (en die is normaal niet verzegeld).

Hmm, net ff op je eerste foto gekeken, er zit dus wel degelijk een zegeltje (wel een ander type) op de huiskant van je slimme meter. Ik vraag me oprecht af of je dat niet gewoon mag verwijderen (je kunt immers toch niets illegaals aan die zijde). Bel eens met je netwerk beheerder en vraag of je op die plek mag meten (of laten meten als je alleen een stroomschroevendraaier hebt) Zou in principe niets mogen uitmaken voor de electriciteitsleverancier, ik denk dat dat bovenste 'loodje' er door de installateur op eigen initiatief op gezet is.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 511810 op 18-09-2020 21:09 . Reden: nabeschouwing eerste foto ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• o1o92o2o
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:34:
[...]

Ik begrijp het gelukkig wel, en ga meten of de niet resistieve belasting in mijn geval een issue kan zijn.
Nee, je lijkt het nog steeds niet te begrijpen. Anders had je allang je posts over 32A, 50A, 2e nul etc. doorgestreept.

Als je drie fasen hebt met erg grote 3e, 6e, 9e, etc. harmonische stromen kun je inderdaad in de problemen komen met de nul gezien deze stromen optellen ipv tegen elkaar wegstrepen, maar dit is niet het topic om dat te bespreken, want totaal niet van toepassing hier.
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:54:
TOTAAL OFFTOPIC

[...]

Plaat: SIEMENS EX875FVC1E
Oven: SIEMENS HB89E54

Specificaties EX875FVC1E SIEMENS
Aansluiting

Frequentie
50/60 Hz
Montagewijze
Opbouw
Aansluitspanning
220-240 V
Aansluiting op aantal fasen
2
Aansluitwaarde
7400 W
Lengte aansluitsnoer
110 cm

En ja, ik heb deze apparaten (zoals eerder gemeld) al open gehad en BEGRIJP dat het 'werkt' tussen fase en 0 en NIET tussen fase en fase. En ja, ik begrijp dat 3 gelijke gebruikers over fase 0 op alle drie de fases geen nul stroom produceren.

Weet ik het zeker? JA want ik heb deze apparaten geopend (niet precies dit model, maar een voorloper) en de Renesas RJH65T14 zit met zijn absoluut max spec precies tegen de gelijkgerichte spanning van het net (wat aangesloten was op fase en nul) aan en kan in deze applicatie echt niet op 690V, ook de condensatoren (MKPH 400V 0.68 uF van MC Elec ) zou ik niet graag op gelijkgerichte 400V aansluiten. Gaat niet goed komen.

En Ja, zoals je ziet kun je twee gelijke of twee aparte fases aansluiten op dit apparaat, maar GEEN 3 fases
toon volledige bericht
Waar heb ik (of iemand anders hier) gezegd dat je persé alledrie zou moeten gebruiken?
Overigens hebben veel van die platen een loze klem waar je perfect een ongebruikte 3e fase op kunt parkeren. En anders gebruik je een 4-aderig netsnoer, dop je 1 ader af, voeg je er twee samen, whatever. Hoe dan ook heb je dan helemaal (in tegenstelling tot wat jij bij herhaling blijft beweren) geen 2e nulader nodig, want 16A op L1 en 16A op L2 geeft 16A door de nul. Kwestie van 120 graden verschoven sinussen optellen.
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:54:
(simpelweg geen aansluiting voor, en als je het toch probeert (er zijn immers 5 klemmen) gaat je zekering eruit want dan sluit je een fase kort met de nul, of je kunt natuurlijk proberen de randaarde aansluiting voor de derde fase te gebruiken. Hoe dan ook wordt die NIET gebruikt om iets anders op te warmen dan of je zekering of jezelf.

Goed zo??
Nee. Je gaat compleet voorbij aan het feit dat met een 25A hoofdzekering het niet netjes is daar 2x16 (=32) op aan te sluiten. Dat de 3e fase van een krachtgroep niet gebruikt wordt door een 7 kW plaat doet er verder niet toe.
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 21:01:
[...]

De aansluitingen van de aardlekschakelaars zijn duidelijk bedoeld voor één kabel (vandaar ook de draad geleider of hoe zo'n uitstulping ook mag heten). Op de hoofdschakelaar mag en kan twee kabels wel degelijk: de schroefklem accepteert hier dan ook 2 kabels aan weerszijden van de schroef en ik meen dat op de foto ook te kunnen zien.
Vergeet niet dat de electriciën langs geweest is en gemeten heeft dat op de ingang van de hoofdschakelaar geen stroom binnen komt. Het enige wat we nu nog steeds niet gezien hebben is de huiszijde van de meter (en die is normaal niet verzegeld).

Hmm, net ff op je eerste foto gekeken, er zit dus wel degelijk een zegeltje (wel een ander type) op de huiskant van je slimme meter. Ik vraag me oprecht af of je dat niet gewoon mag verwijderen (je kunt immers toch niets illegaals aan die zijde). Bel eens met je netwerk beheerder en vraag of je op die plek mag meten (of laten meten als je alleen een stroomschroevendraaier hebt) Zou in principe niets mogen uitmaken voor de electriciteitsleverancier, ik denk dat dat bovenste 'loodje' er door de installateur op eigen initiatief op gezet is.
Nee die worden er door de netbeheerder op gezet. Sommige monteurs zetten echter meer zegels dan anderen. Zo zijn er die op de HAK maar 1 zegel heel losjes er op zetten waardoor je hem dus wel open krijgt. :P
[...]

Wacht even; jij hebt de juiste aansluiting weggehaald en er een kookgroep voor teruggeplaatst?

[ Voor 5% gewijzigd door o1o92o2o op 19-09-2020 00:40 ]

• Artopaper
timovd schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:06:
[...]

En als bij fase 3 de schroevendraaier onder de HS wel brandt, maar niet boven de HS (en voor ALS 3), ligt het aan je hoofdschakelaar.
Fase 1,2 lichten netjes op, zowel boven als onder de HS. Bij fase 3 zowel boven als onder geen spanning..

Vraag is dan of het iets is voor de elektricien of netbeheerder? Ze wijzen volgens mij nu naar elkaar.
Wie gaat over de verbinding van slimme meter bv naar HS? Aangezien de slimme meter wel alle aanwezige fasen aangeeft. De storinghulplijn van stedin geeft ook aan dat zij spanning meten t/m slimme meter voor alle drie de fases

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:43

Illusion

(the art of)

Artopaper schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:28:
[...]

Fase 1,2 lichten netjes op, zowel boven als onder de HS. Bij fase 3 zowel boven als onder geen spanning..

Vraag is dan of het iets is voor de elektricien of netbeheerder? Ze wijzen volgens mij nu naar elkaar.
Wie gaat over de verbinding van slimme meter bv naar HS? Aangezien de slimme meter wel alle aanwezige fasen aangeeft. De storinghulplijn van stedin geeft ook aan dat zij spanning meten t/m slimme meter voor alle drie de fases
Die bedrading zit in verzegeld stuk, dus netbeheerder.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:47
[...]
Aangezien de slimme meter wel alle aanwezige fasen aangeeft.
Doet die dat ook als je de automaat van de netbeheerder (3e fase) eruit gooit? Kun je verifieren dat je slimme meter aangeeft dat er maar 2 fases aanwezig zijn, als je een van de drie er voor de meter al uit gooit?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

En als je de HS uit zet, daarna de hoofdzekeringen uit en aan, blijft het dan zo? Om even uit te sluiten dat het door iets achter je HS ligt. Zou nog steeds heel vreemd zijn aangezien er tussendoor alleen een meter zit en geen schakelaars.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 19-09-2020 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:34:
Goed, ik ben wat bot, maar je beschrijft nu al verschillende dingen met betrekking tot krachtstroom die gewoon niet kloppen. Dubbele nul nodig, nee. Kookplaten die 2x230V verwachten en "dus" niet op een krachtstroom aansluiting zouden kunnen, nee. Je demonstreert gewoon heel duidelijk, en bij herhaling, het echt niet te begrijpen.

Vervolgens leid dat dan ook tot het prefereren van een oplossing die aantoonbaar inferieur is, zoals hierboven inmiddels al toegelicht. Zou jammer zijn als anderen ook op een verkeerd been worden gezet hierdoor.

Maar goed, met de vraag van TS heeft het niet meer zo veel te maken, dus ik zal erover ophouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
[...]

Heel zwart/wit is de draad vanaf de meter naar de hoofdschakelaar jouw eigendom. Echter omdat je er niet bij kan zul je dus tegelijk de elektricien en netbeheerder aanwezig moeten hebben. Vaak helpt de netbeheerder je toch wel hierbij als coulance. Als je niks meet op je hoofdschakelaar is het aannemelijk dat het probleem of in de meter zit, of in de aansluiting voor de fase op de uitgang van de meter.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:58
Kleine opmerking (beetje off-topic, sorry)
Groep 9 is een Alamat voor de PV installatie, nietwaar?
Maar dat kun je nergens aan zien.
Hier staat dat:
De aanwezigheid van een pv-installatie moet met een embleem, bijvoorbeeld een sticker, worden aangeduid. Op enkele onderdelen moeten specifieke stickers worden aangebrach

Je hoeft niet perse sticker te gaan kopen (zo'n nieuwbouwhuis is al duur genoeg ;) ). Het plaatje op internet opzoeken, op acceptabele afmetingen uitprinten en met doorzichtig plakband vastplakken lijkt mij ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Bel de netbeheerder en zeg dat je meter stinkt en 1/3e van je installatie niks meer doet ... daar; probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
En ze komen 24 uurs, dus nog kansen voor vannacht :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:15
Dit topic vloog redelijk snel uit de bocht met allemaal niet toe doende discussies over kookplaten en lusjes in koperdraadjes.
Bel je aannemer, netbeheerder of electricien, 1 van deze drie is verantwoordelijk dan wel dient garantie te verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:46
Wat ze ook vaak niet doen is die schroeven fatsoenlijk aandraaien, ook al staat er duidelijk dat dat wel moet.
Ik heb nadat ik hier 8 jaar woonde vanuit de verhuurder een controleur gehad die ging kijken naar de installaties. waren toch 2 schroeven los. als dat gaat vonken ben je mooi klaar mee zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:43

Illusion

(the art of)

@Artopaper hoe staat het er nu mee? Is de netbeheerder al geweest? Ik kan me niet voorstellen dat je al 5 dagen niet kan koken?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
[...]

Je meter liegt. Die doet duidelijk geen low-impedance meting. (mag ook niet, normen e.d.)
Sluit eens een straalkachel of fohn aan op L3 en bel ze dan nog een keer op.

http://www.kaifa.cn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:58
Heb je een mooie ABB meterkast, hangt er weer een Chinese meuk-meter onder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Misschien een zegelbevoegde elektricien laten komen? (Was ook al eerder gezegd) Die kan alles even na meten (ook de zegeling verwijderen en opnieuw aanbrengen) en dan lijkt het me dat het vrij snel achterhaald is

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• Artopaper
Het heeft een tijd geduurd na een ellelange pingpong tussen aannemer, huurcorperatie en netwerkbeheerder, maar uiteindelijk konden ze toch wel een zegelbevoegd monteur langsturen...

De elektricien heeft heel de meterkast door geakkerd, toen deed hij de kap van de slimme meter eraf en voila opeens hadden we weer stroom in fase 3... Oorzaak : Losse kabel van hoofdzekeringen naar slimme meter die nooit was vastgeschroeft. Eigenlijk dus een verantwoordelijkheid van de netwerkbeheerder maar hij heeft nu het kabeltje in de slimme meter gestopt en netjes vastgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
zoiets had ik wel gedacht, maar dan eerder de draad tussen slimme meter en je zekeringenkast.
ik hoop dat hij toch ook even heeft gekeken naar de staat van die draad onder de losse klem, als het koper wat verbrand is onder die losse schroef zal het niet lang duren voor de ellende weer begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
Artopaper schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:59:

En wordt dit nog teruggekoppeld naar de netbeheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Artopaper schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:59:

Dankzij @Mschamp dit topic gelezen. Hier sinds gisteren dus uitval van 1 aardlekschakelaar en de bijbehorende 4 groepen. Morgen kan pas doorgemeten worden.

De netbeheerder was er ook meteen klaar mee toen ik meldde dat de slimme meter 3 fases aangaf (hier middels 3 driekhoekjes bij L1, L2 en L3). Die meneer kende deze casus dus zeker niet!

Na het doormeten weet ik hier meer en of het gewoon een defecte aardlekschakelaar is of een ander mysterie......
Pagina: 1