Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.346.601 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Techneut schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:27:
[...]
Wat die laatste opmerking betreft, zijn verreweg de meeste fornuizen niet universeel? Op het schemaplaatje is dan (naar eigen ervaring) te zien dat het fornuis naar keuze op één fase of door het verwijderen van één of twee brugje(s) op twee fasen kan worden aangesloten. Het enige is dat men volledig dient te begrijpen wat het wezenlijke verschil is tussen de drie mogelijkheden, te weten alles op één groep, twee groepen op één fase of twee groepen op twee fasen, gepaard met de vraag van één of twee nuldraden. Heb je dat inzicht niet, laat het dan over aan een vakman.
Nee. Er zijn zat platen die niet gemaakt zijn voor de "kookgroep", die worden geleverd met enkele nulklem en 4-aderig netsnoer met alleen aansluitschema's voor 1x32A of 2 (van 3) fasen x16A.

Het wordt ook massaal fout gedaan, waarbij je 32A retour door 1 nulader krijgt. Dat kan een tijdje goed gaan -vooral als je de plaat nooit maximaal gebruikt- en dan opeens blijkt je Perilex wcd weggesmolten...

Ze moeten gewoon in de eerstevolgende normupdate de kookgroep compleet verbannen uit nieuwe installaties en voor retrofit in oude installaties alleen 4-polig beveiligde exemplaren toelaten, of iets zoals die EMAT: met per helft aardlekbeveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knackje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:11
Xander schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:51:
[...]

Dat is ondertussen verholpen neem ik aan?

[...]

Zeker weten dat alleen deze ene groep niet meer werkt?

Zo te zien heb je een 3-fasen installatie, met deze symptomen zou het ook zomaar kunnen dat nu 1 van de 3 hoofdzekeringen kapot is...

Om het zeker te weten zou je spanning moeten meten aan de onderkant en bovenkant van de automaat. Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken. ;)

[...]

Aangenomen dat er wel spanning is aan de onderkant van de automaat...
Ik heb de automaat bij de gamma gehaald en de oude vervangen. Alles functioneerd weer d:)b

Bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistuig
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-10 03:40
Sorry voor de late reactie en het misverstand, ik heb heel de dag gaten geboord voor wandcontactdozen. Het gaat om een kookgroep, deze kookplaat moet erin komen Neff T68TF6RN0.

Het is een huis uit 1980, en heb de bouwtekeningen van de vorige bewoner erbij gekregen waarop staat dat er een loze buis moet liggen van 19 mm. Echter zijn alle groepen en buizen nu in gebruik en zie nergens en dikke buis lopen[

Maximale hoeveelheid draden in een 16 mm pvc buis: 4 draden met een kerndoorsnede van 2,5 mm2

Dit staat in de inleiding van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-10 16:04

Freakie1NL

Grote Baas

Vistuig schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:16:

Maximale hoeveelheid draden in een 16 mm pvc buis: 4 draden met een kerndoorsnede van 2,5 mm2

Zie reactie van @kabeltjekabel . Zo ook dit topic met argumenten van kabeltjekabel;
7 draden in 19mm (3/4) buis?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:52

greatgonzo

schit-te-rend!

Vooropgesteld..Ik ben a-technisch..

We hebben twee offertes voor een elektrische auto.. een versie met 3-fase en een voor een ouder model met 1-fase. Ik snap de voordelen, maar kan 80% laden op het werk..dus zit met de afweging of de meerprijs en installatie het waard is.

Maar nu de twee technische vragen..
- hoe zie ik in mijn meterkast of het geschikt is voor 3-fasen?
- wat zijn de kosten bij een installateur voor het aanleggen van een 3-fasen punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:29
-Post hier eens een foto van je meterkast. Op je kWh meter kun je het zien.
-Dat moet je aan een installateur vragen. Prijzen zijn sowieso gigantisch op het moment volgens mij.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
Altijd als je drie fase hebt dat kiezen een 1f auto kan namelijk ook laden op 3F lader.
(Misschien zijn er enkele uitzonderingen)

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 11-07-2020 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-10 18:26
leonbong schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:53:
Altijd als je drie fase hebt dat kiezen een 1f auto kan namelijk ook laden op 3F lader.
Laden wel, maar niet op de verwachte snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-10 16:04

Freakie1NL

Grote Baas

leonbong schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:53:
2*16A gaat op een 3 fase niet lukken dus ben je verdoemd tot (als 1 fase laden) tot 16A.

Ik zou persoonlijk zo ie zo voor 3*25 gaan, helemaal klaar voor de toekomst. Hoe je het ook went of keert is dat steeds waarschijnlijker nodig. Ik zit nu zelf aan de max van 35A. Overweeg nu airco dus zal naar 3*25 moeten gaan. Heb iets van waarom heb ik dat niet direct enkele jaren geleden gedaan. Ook bij netbeheerders word het aanpassen elk jaar weer duurder.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Is wel een behoorlijke airco dan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vistuig schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:16:
Sorry voor de late reactie en het misverstand, ik heb heel de dag gaten geboord voor wandcontactdozen. Het gaat om een kookgroep, deze kookplaat moet erin komen Neff T68TF6RN0.

Het is een huis uit 1980, en heb de bouwtekeningen van de vorige bewoner erbij gekregen waarop staat dat er een loze buis moet liggen van 19 mm. Echter zijn alle groepen en buizen nu in gebruik en zie nergens en dikke buis lopen[

Maar staat zo niet in de NEN1010. Daar staat dat je er zorg voor moet dragen dat het er geen mechanische beschadiging optreed bij installatie, gebruik of onderhoud. Als je zo'n doorvoer van een meter nodig hebt van meterkast naar keuken zonder bochten is daar prima aan te voldoen door 16mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Freakie1NL schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:38:
[...]

2*16A gaat op een 3 fase niet lukken dus ben je verdoemd tot (als 1 fase laden) tot 16A.

Ik zou persoonlijk zo ie zo voor 3*25 gaan, helemaal klaar voor de toekomst. Hoe je het ook went of keert is dat steeds waarschijnlijker nodig. Ik zit nu zelf aan de max van 35A. Overweeg nu airco dus zal naar 3*25 moeten gaan. Heb iets van waarom heb ik dat niet direct enkele jaren geleden gedaan. Ook bij netbeheerders word het aanpassen elk jaar weer duurder.
Heb je een heel onzuinige airco gekocht dan.
Ik heb hier 1x40A
3 woongroepen
1 vaatwasser
1 cooker
1 oven
1 kookplaat Kookgroep
1 wasmachine
1 droger
1 meterkast/voortuin
1 terrasheater groep
3 airco groepen
1 pv-groep

En dat gaat prima, ik heb energie logging enelogic de keren dat ik >6kW gebruik dat is op twee handen te tellen per jaar.
Langdurig is helemaal sporadisch.

Ik heb braaf alles >2kW op aparte groep zitten echter de keren dat je alles aanzet is natuurlijk nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:32
ik had onderstaande ook al in het laadpaaltopic geplaatst maar ik denk dat die misschien hier nog beter op zijn plaats is. reden is aanschaf elektrische auto, deze kan max 6,6kw(1fase) laden. Wil graag iets sneller dan 3,7kw laden. Al aanwezig een llwp, wpboiler, inductieplaat. Hoor graag jullie advies:
Sjors81 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:34:
[...]

Inmiddels een elektricien over de vloer gehad. Hij heeft mij het advies gegeven om over te stappen op 3x25a. Hij vond het wel krap worden icm de apparatuur die ik nu aangesloten heb. Voordeel is uiteraard dat load balancing niet nodig is en ik ook overdag met een gerust hart kan laden.

Nu had ik 2 jaar terug al een nieuwe groepenkast laten inbouwen dus vond het zonde omdat dan allemaal weer opnieuw te kopen. Er zat nog wel ruimte in zei die om hem om te bouwen. Ik heb nu een offerte voor het aanleggen van de laadpaal en ombouw van de 1fase kast naar 3fase. Incl automaten, als enz voor 850 euro. Ik heb nog geen andere offertes maar is dit een redelijke prijs? Kabel komt circa 9 meter in de kruipruimte en dan nog een meter of 3 door de tuin. Graafwerk zat er niet bij in.

Als laadpaal adviseerde hij de ratio homebox voor 80p euro incl btw. Zelf zat ik te denken aan de webasto pure 3fase die voor onder de 600 euro is te krijgen.

Het is trouwens de bedoeling dat ik binnenkort nog een 3500wp aan extra zonnepanelen laat leggen.

Heb nog even een foto van de meterkast geplaatst. Ben benieuwd naar jullie advies

[Afbeelding]

[ Voor 4% gewijzigd door Sjors81 op 11-07-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sjors81 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:45:
ik had onderstaande ook al in het laadpaaltopic geplaatst maar ik denk dat die misschien hier nog beter op zijn plaats is. reden is aanschaf elektrische auto, deze kan max 6,6kw(1fase) laden. Wil graag iets sneller dan 3,7kw laden. Al aanwezig een llwp, wpboiler, inductieplaat. Hoor graag jullie advies:

[...]
Er zitten natuurlijk wel meer details in die offerte dan alleen dit...

Lekkere kast trouwens.. hoofdschakelaar van 50 jaar geleden niet vervangen en hele rits kabels die los hangen zonder zadels. En ABB 2x6 busboard; ook totaal nutteloos in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
@kabeltjekabel fijn deze opbouwende woorden..... ik vraag gewoon een stukje advies...

Tav de offerte: nee, op dit moment is dit het even. Hij is eergisteren langsgeweest en had nog geen tijd om het in een offerte uit te werken.

Tav: de hoofdschakelaar: ik ben zelf een leek en vorige installateur is hier nooit over begonnen. Er komt een nieuwe hoofschakelaar voor de 3fase.

Losse kabels: die zijn idd los maar ook spanningsloos. Optisch niet mooi, maar imo geen risico

Bushboard: verklaar je nader?

[ Voor 3% gewijzigd door Sjors81 op 11-07-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sjors81 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:46:
@kabeltjekabel fijn deze opbouwende woorden..... ik vraag gewoon een stukje advies...
Gewoon observatie :P . Maar ik sta meer bekend om het sneller spotten van de minpunten ja
Tav de offerte: nee, op dit moment is dit het even. Hij is eergisteren langsgeweest en had nog geen tijd om het in een offerte uit te werken.
Als je niet weet wat hij gaat doen voor dat geld is het moeilijk te zeggen of het een redelijk bedrag is.
Tav: de hoofdschakelaar: ik ben zelf een leek en vorige installateur is hier nooit over begonnen. Er komt een nieuwe hoofschakelaar voor de 3fase.
In een nieuw kastje op de plek van de huidige hoofdschakelaar? Of kast naar beneden schuiven en alles verlengen?
Losse kabels: die zijn idd los maar ook spanningsloos. Optisch niet mooi, maar imo geen risico
Ah ok. Voor gebruik wel vastzetten natuurlijk.
ABB heeft van die automaten ('flexomaten') die je zo erbij kunt prikken; in de kast zit een speciaal deel waar dat precies in past; dat heet het busboard. Dat busboard is er in verschillende versies. Jij hebt, afgaande op de bestickering, de versie waar het verdeeld is in twee stukken van zes modules breed. In Nederland mag je echter maar vier groepen per aardlekschakelaar plaatsen, dus is het 2x6 busboard eigenlijk nutteloos en heb je veel meer aan het 3x4 busboard. Maargoed, je kunt alsnog wel de busboard automaten naar links en rechts doen en daar tussenin gewone DIN-rail automaten kwijt, of beltrafo.. kwh meter, aparte aardlekautomaat.

Als je ruimte te kort hebt; gewoon eenzelfde soort kast (maar dan natuurlijk niet met 2x6 busboard) ernaast laten zetten; dat is het mooist.

Wat voor omvormer heb je nu? Ik zie een C25 automaat voor de PV. Dat is natuurlijk ook niet lekker bij 3x25 als hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:55:
[...]

Gewoon observatie :P . Maar ik sta meer bekend om het sneller spotten van de minpunten ja

Ok :)
[...]

Als je niet weet wat hij gaat doen voor dat geld is het moeilijk te zeggen of het een redelijk bedrag is.

Ik weet alleen dat alle bekabeling, benodigde automaten, hoofdschakelaar incl het werkloon erbij in zit. De kruipruimte is prima toegankelijk en het gaat om circa 9 meter. Lader zal aan de buitenmuur komen direct aan het eind vd kruipruimte.

[...]

In een nieuw kastje op de plek van de huidige hoofdschakelaar? Of kast naar beneden schuiven en alles verlengen?

Ik ben een leek maar kan het zijn dat hij die op de meterkast prikt? Dat zou betekenen dat de kast naar beneden wordt geschoven.

[...]

Ah ok. Voor gebruik wel vastzetten natuurlijk.

[...]

ABB heeft van die automaten ('flexomaten') die je zo erbij kunt prikken; in de kast zit een speciaal deel waar dat precies in past; dat heet het busboard. Dat busboard is er in verschillende versies. Jij hebt, afgaande op de bestickering, de versie waar het verdeeld is in twee stukken van zes modules breed. In Nederland mag je echter maar vier groepen per aardlekschakelaar plaatsen, dus is het 2x6 busboard eigenlijk nutteloos en heb je veel meer aan het 3x4 busboard. Maargoed, je kunt alsnog wel de busboard automaten naar links en rechts doen en daar tussenin gewone DIN-rail automaten kwijt, of beltrafo.. kwh meter, aparte aardlekautomaat.

Als je ruimte te kort hebt; gewoon eenzelfde soort kast (maar dan natuurlijk niet met 2x6 busboard) ernaast laten zetten; dat is het mooist.

Wat voor omvormer heb je nu? Ik zie een C25 automaat voor de PV. Dat is natuurlijk ook niet lekker bij 3x25 als hoofdaansluiting.
Heb nu een 1fase 5.0 sma omvormer (overige reactiesin quote hierboven gezet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sjors81 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:27:
[...]

Heb nu een 1fase 5.0 sma omvormer (overige reactiesin quote hierboven gezet)
Gebruik gewoon de tags, daar zijn ze voor. Ik ga geen reacties in quotes lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:35:
[...]

Gebruik gewoon de tags, daar zijn ze voor. Ik ga geen reacties in quotes lezen.
Geen idee hoe dat werkt.... uberhaupt van het bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
code:
1
2
[/quote]
[quote]

^Gebruiken. Is zelfs een aparte knop voor in het reactiescherm. Met symbool '/' en tooltip "splits quote".

En anders gewoon alles bij elkaar onder de quote, niet eigen tekst in de quote toevoegen. Dat is super irritant.

[ Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-07-2020 22:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Leuk zeg, prutsers die in een oude installatie hebben lopen prutsen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9HXPEQgh8agvfBJOhgtSu8fS6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jcxsnhs6jm6CB28vYV0xMa9h.jpg?f=fotoalbum_large
Groen en groen geel, het lijkt veel op elkaar. Alleen de functie is compleet anders...

Vervolgens ging de kabel door, en daar lag de nul los. Maar door bovenstaande faal was er toch nog spanning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esK6CATLDDLolQ6bHlxpvdRv-Z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUJ2teCyZfxprX9PDzPVTP44.jpg?f=fotoalbum_large
Jups, de blauwe was daar dus de randaarde, en groen-geel was de nul.

Jammer alleen dat het richting een berging van een buurman ging, en er daar waarschijnlijk ook een rommeltje van gemaakt is. Heb er geen spanning meer op durven te zetten nadat ik de boel heb opgeknapt. Voordat er straks ergens 230v op de blootliggende aardcontactjes staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...] verklaar je nader?
offtopic:
Als je gedetailleerd, op jouw kennisniveau afgestemd advies wilt zijn er genoeg elektrotechnische bureaus die dat kunnen leveren. Dan kan je ook eisen stellen aan de antwoorden. Op een forum waar je gratis advies krijgt moet je misschien ook zelf wat moeite doen. :x

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:55:
[...] Gewoon observatie :P . Maar ik sta meer bekend om het sneller spotten van de minpunten ja
[...]
ABB heeft van die automaten ('flexomaten') die je zo erbij kunt prikken; in de kast zit een speciaal deel waar dat precies in past; dat heet het busboard. Dat busboard is er in verschillende versies. Jij hebt, afgaande op de bestickering, de versie waar het verdeeld is in twee stukken van zes modules breed. In Nederland mag je echter maar vier groepen per aardlekschakelaar plaatsen, dus is het 2x6 busboard eigenlijk nutteloos en heb je veel meer aan het 3x4 busboard.[...]
Zijn er geen aardlekschakelaars voor op de busboard? 2 draden de aardlek in, en 2 draden per groep er af?
Dan heb je de aardlek waar hij volgens mij het beste past; bij de groepen die hij beveiligt. Duidelijk.
Er zijn in ieder geval wel busboard alamats... Beter dan 4 groepen op een aardlek; iedere groep voor zich.
Dus nutteloos zijn die 2x 6 busboard zeker niet.
En je kunt een busboard toch gebruiken als een dinrail? Gewoon de aardlek op het te beveiligen deel plaatsen en je hebt nog 4 plaatsen over... en weg is de onduidelijkheid van welke aardlek bij welke groepen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjors81
fsfikke schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:16:
[...]

offtopic:
Als je gedetailleerd, op jouw kennisniveau afgestemd advies wilt zijn er genoeg elektrotechnische bureaus die dat kunnen leveren. Dan kan je ook eisen stellen aan de antwoorden. Op een forum waar je gratis advies krijgt moet je misschien ook zelf wat moeite doen. :x
Offtopic: Zonder hier een grote discussie te krijgen maar blijkbaar mag hier alleen gepost worden wanneer het kennisniveau een dusdanig niveau heeft bereikt. Met mijn achtergrond en opgedane kennis komt 'dit' eruit. Maar nog los hiervan is het vooral de toon die ik vervelend vind. Dat zou wmb op dit forum niet nodig zijn. Communiceer dan op een constructievere wijze en help mensen hun kennisniveau te vergoten.

Ontopic: nog even los van groepenkast an sich. Ik ben ook vooral benieuwd naar jullie zienswijze op 1x35a of 3x25a. Het laatste is natuurlijk toekomstbestendig maar ik hoor toch ook veel mensen die adviseren om gewoon een laadpaal met loadbalancing te nemen. Ook in relatie tot de aanschaf van een 2e set panelen van 3500wp. Op dit moment zijn de grootverbruikers een wpb van 200ltr, een 3,5kw llwp en een inductieplaat (2fasen). Huidige set zonnepanelen is 5040wp.

[ Voor 22% gewijzigd door Sjors81 op 12-07-2020 06:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Sjors81 Die 5040 Wp en 3500 Wp kijken dezelfde kant op?
5 kW omvormer + nog wat kW omvormer mag niet op 1 fase, je mag max 5 kW per fase terug leveren.

https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

Dus stap je over naar 3-fase met de SMA 5.0 en de nieuwe omvormer
Ik ken de situatie met de panelen niet, maar anders zou je ook een 3-fase omvormer kunnen overwegen.

Wat betreft de groepenkast.
Daar komt een extra aardlekschakelaar in, een nieuwe bushboard voor 3-fase, de kookgroep eruit en een nieuwe 3-fase aardlekautomaat erin voor in de plaats, nog een extra aardlekautomaat voor de nieuwe pv, een aardlekautomaat (eventueel) voor de laadpaal.
Al met al, kun je overwegen vanwege plaatsgebrek, er nog een abb kast naast te hangen.
Of een uitbreidingskast eronder met nieuwe hoofdschakelaar
https://www.sandervunderi...ege-kasten-en-onderdelen/

Voor + Na
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrwkSzQ8njd1UOV_A5e4cUJ_JJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GStnozmJINq9rrBekwbZUapI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g17_XOwKw3FDZrwKKAXku7wS8jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: alweer oude foto met oude stikkers nog... ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
@AUijtdehaag tnx! Heb je ook enig idee hoeveel tijd een elekticien kwijt is aan het ombouwen van de kast van 1 naar 3fase (dus los van de aanleg van de laadpaal)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sjors81
Incl hoofdschakelaar een paar uurtjes.
Echter zal “officieel “ dit spanningsloos moeten gebeuren.
Heb je automaat als hoofdzekering of verzegelde smeltpatronen?

Pas wanneer er een 3-fase hoofdschakelaar zit, zal liander een nieuwe meter plaatsen en 3-fase aansluiten. (Zitten ook kosten aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
@AUijtdehaag de hoofdzekering zijn smeltpatronen, nog geen automaat.

Van de extra kosten ben ik op de hoogte ja!

Uitgaande van idd een paar uurtjes heb ik wel het idee dat die 850euro wel aan de hoge kant is...zit dan weliswaar nog het ophangen en aansluiten van de laadpaal maar dat zal eenk ik ook wel een uurtje gepiept zijn.

Kijken of ik toch nog een paar andere offertes op korte termijn kan regelen.

[ Voor 58% gewijzigd door Sjors81 op 12-07-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:56
greatgonzo schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:02:
Vooropgesteld..Ik ben a-technisch..

We hebben twee offertes voor een elektrische auto.. een versie met 3-fase en een voor een ouder model met 1-fase. Ik snap de voordelen, maar kan 80% laden op het werk..dus zit met de afweging of de meerprijs en installatie het waard is.

Maar nu de twee technische vragen..
- hoe zie ik in mijn meterkast of het geschikt is voor 3-fasen?
- wat zijn de kosten bij een installateur voor het aanleggen van een 3-fasen punt?
los van je woning: ik denk dat 3 fase laden beter is voor de restwaarde van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Sjors81 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:25:
@AUijtdehaag de hoofdzekering zijn smeltpatronen, nog geen automaat.

Van de extra kosten ben ik op de hoogte ja!

Uitgaande van idd een paar uurtjes heb ik wel het idee dat die 850euro wel aan de hoge kant is...zit dan weliswaar nog het ophangen en aansluiten van de laadpaal maar dat zal eenk ik ook wel een uurtje gepiept zijn.

Kijken of ik toch nog een paar andere offertes op korte termijn kan regelen.
Ik begrijp het misschien niet helemaal, maar je hebt een SMA 5.0 1-fase omvormer. Een 6,6kW 1 fase lader voor je BEV. En je wilt nog een SMA 2.5? 1-fase omvormer erbij. Waarom zou je dan van 1x35A naar 3x25A overstappen, dit is toch juist nadelig? Die max. van 5kVA is sowieso een richtlijn en per omvormer.

Ik zou je hoofdschakelaar (die antieke) laten vervangen, en 2 groepen (aardlekautomaten) laten toevoegen voor je PV en laadpaal. Laadpaal krijgt peakshaving via een CT-klem. (niet te verwarren met loadbalancing). Uiteraard zorgen dat je interne bedrading en aardlekschakelaars allemaal geschikt zijn voor dit geweld. 850 euro vind ik trouwens niet duur, ik doe het niet voor die prijs kan ik al zeggen. Pas op dat je niet met beunhazen in contact komt als je met prijzen gaat stunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:11:
[...]

Ik begrijp het misschien niet helemaal, maar je hebt een SMA 5.0 1-fase omvormer.
Ja, beetje jammer weer. Hij had eigenlijk al eerder naar 3f over moeten gaan.
Een 6,6kW 1 fase lader voor je BEV. En je wilt nog een SMA 2.5? 1-fase omvormer erbij. Waarom zou je dan van 1x35A naar 3x25A overstappen, dit is toch juist nadelig? Die max. van 5kVA is sowieso een richtlijn en per omvormer.
Netcode heeft het over 5,5 kVa; dat staat los van het aantal omvormers. Maar de in 'individuele gevallen overeengekomen hogere waarde' hoor ik dan ook niet zo veel van, terwijl dat bij alle 1x40 aansluitingen toch aan de orde zou moeten zijn..

Die andere limiet van 5.5 kW komt van selectief afzekeren.
Ik zou je hoofdschakelaar (die antieke) laten vervangen, en 2 groepen (aardlekautomaten) laten toevoegen voor je PV en laadpaal. Laadpaal krijgt peakshaving via een CT-klem. (niet te verwarren met loadbalancing). Uiteraard zorgen dat je interne bedrading en aardlekschakelaars allemaal geschikt zijn voor dit geweld. 850 euro vind ik trouwens niet duur, ik doe het niet voor die prijs kan ik al zeggen. Pas op dat je niet met beunhazen in contact komt als je met prijzen gaat stunten.
Ik zie niet helemaal wat het verschil is tussen peakshaving en load balancing op dit niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Bij loadbalancing word de andere verbruiker(s) ook teruggetoerd. In een ideale situatie hebben dan alle ''grote'' verbruikers dezelfde afname. Dit installeer ik wel eens als er 2 of 3 laadpalen worden gebruikt i.c.m. een brine WP. Idealiter zou je alle verbruikers erop zetten maar dat gaat natuurlijk niet tenzij er puur en alleen laadpalen/WPen achter een netaansluiting zitten. Peakshaving op een laadpaal/punt is dus puur laadstroom limiteren, hier wordt niks gebalanceerd alleen geschaafd.

Opzich heb ik niets tegen een 5.0 op 1-fase, PV is 99/100x zo dun verspreid in bestaande wijken dat dit geen probleem vormt. Pas bij projecten (Groningen)/nieuwbouw zou ik wel puur 3-fase omvormers gebruiken. (Of je moet maar 3 paneeltjes per woning leggen). Bij 3x25A mag iedereen 17kVA terugleveren, bij 1x35A mag dit dan weer geen 8kVA zijn? De netcode schrijft inderdaad 5,5kVA voor belasting voor, maar het laatste wat ik had gehoord was dat dit voor terugleveren geen probleem zou zijn. Kan inmiddels achterhaald zijn. In ieder geval moet er dan dus ook een nieuwe omvormer komen, of onselectief afzekeren. In beide gevallen blijf ik liever op 1x35A of 1x40A als dat nu geen probleem vormt :) Zeker omdat je dan ook 6,6kW kan laden i.p.v. 5,5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
[...]

Ik begrijp het misschien niet helemaal, maar je hebt een SMA 5.0 1-fase omvormer. Een 6,6kW 1 fase lader voor je BEV. En je wilt nog een SMA 2.5? 1-fase omvormer erbij. Waarom zou je dan van 1x35A naar 3x25A overstappen, dit is toch juist nadelig? Die max. van 5kVA is sowieso een richtlijn en per omvormer.

Dank voor je uitgebreide reactie. Dat ik met 3fase die max 6,6kw niet haal vind ik niet erg. Die 5kw die overblijft is voor mij voldoende. Mijn gedachte is meer dat ik dan beter op de toekomst ben voorbereid. Stel dat ik over een jaar of 5 een andere auto krijg met 3fase laden, kom ik dan denk ik tot de conclusie dat ik 3fase had moeten nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Jim423 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:06:
Bij loadbalancing word de andere verbruiker(s) ook teruggetoerd. In een ideale situatie hebben dan alle ''grote'' verbruikers dezelfde afname. Dit installeer ik wel eens als er 2 of 3 laadpalen worden gebruikt i.c.m. een brine WP. Idealiter zou je alle verbruikers erop zetten maar dat gaat natuurlijk niet tenzij er puur en alleen laadpalen/WPen achter een netaansluiting zitten. Peakshaving op een laadpaal/punt is dus puur laadstroom limiteren, hier wordt niks gebalanceerd alleen geschaafd.

Opzich heb ik niets tegen een 5.0 op 1-fase, PV is 99/100x zo dun verspreid in bestaande wijken dat dit geen probleem vormt. Pas bij projecten (Groningen)/nieuwbouw zou ik wel puur 3-fase omvormers gebruiken. (Of je moet maar 3 paneeltjes per woning leggen). Bij 3x25A mag iedereen 17kVA terugleveren, bij 1x35A mag dit dan weer geen 8kVA zijn? De netcode schrijft inderdaad 5,5kVA voor belasting voor, maar het laatste wat ik had gehoord was dat dit voor terugleveren geen probleem zou zijn. Kan inmiddels achterhaald zijn. In ieder geval moet er dan dus ook een nieuwe omvormer komen, of onselectief afzekeren. In beide gevallen blijf ik liever op 1x35A of 1x40A als dat nu geen probleem vormt :) Zeker omdat je dan ook 6,6kW kan laden i.p.v. 5,5kW.
Misschien begrijp ik je verkeerd maar adviseer je nu ook om de bestaande sma 5.0 te vervangen? Op dit moment heb ik nl nog geen 2e aangeschaft hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:06:
[...]
Wat ik dus al zei; op dit niveau - van thuis 1 laadpaal- zit er geen verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Laat maar..

[ Voor 90% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:15:
@Jim423 en deze?
5 kW + 6,6 kW er kan dus 50A vloeien in de 1-fase kast.
Dus dat er dingen vernieuwd moet worden is zeker. Meeste is geschikt voor maar 40a

3-fase is beter lijkt me.
Meer. 35A uit het net + 22A van de PV = 57A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Sjors81 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:47:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd maar adviseer je nu ook om de bestaande sma 5.0 te vervangen? Op dit moment heb ik nl nog geen 2e aangeschaft hoor
Ik adviseer vrij weinig.... maar wil je selectief blijven afzekeren gaat een SMA5.0 1-fase met een 25A automaat hem dus niet worden achter een 3x25A... Of er een tweede omvormer bij komt maakt hierin niks uit. Tja, ik zou het weten... zo'n omvormer wordt even duur als je gehele kastombouw denk ik. (Misschien kun je de oude wel nog verkopen).
kabeltjekabel schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:38:
[...]

Wat ik dus al zei; op dit niveau - van thuis 1 laadpaal- zit er geen verschil tussen.
Dat zit er dus wel want dit zijn 2 settings in palen die dit ondersteunen. De loadbalancing optie kun je dus niet gebruiken of programmeren (Master/slave etc) als je maar 1 apparaat hebt die dit ondersteund. Daar doe je dus helemaal niets mee, alleen peakshaving stel je in onder Grid Limiter. Echter wordt het in ''de volksmond'' wel vaak als 1 gezien.
Sjors81 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:36:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie. Dat ik met 3fase die max 6,6kw niet haal vind ik niet erg. Die 5kw die overblijft is voor mij voldoende. Mijn gedachte is meer dat ik dan beter op de toekomst ben voorbereid. Stel dat ik over een jaar of 5 een andere auto krijg met 3fase laden, kom ik dan denk ik tot de conclusie dat ik 3fase had moeten nemen
Ik zou sowieso de paal en kabel 3-fase nemen. Tot die tijd dat je je kast aanpast en netaansluiting zal hij dan alleen over L1 draaien.

[ Voor 28% gewijzigd door Jim423 op 12-07-2020 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:27:
[...]

Ik adviseer vrij weinig.... maar wil je selectief blijven afzekeren gaat een SMA5.0 1-fase met een 25A automaat hem dus niet worden achter een 3x25A...
Ook nog C25 >:)

Ik ben benieuwd naar de circuitweerstand bij die omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Jim423 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:27:
[...]

Ik adviseer vrij weinig.... maar wil je selectief blijven afzekeren gaat een SMA5.0 1-fase met een 25A automaat hem dus niet worden achter een 3x25A... Of er een tweede omvormer bij komt maakt hierin niks uit. Tja, ik zou het weten... zo'n omvormer wordt even duur als je gehele kastombouw denk ik. (Misschien kun je de oude nog wel verkopen
Is het een vreemde gedachte om dan een nieuwe 3fase omvormer aan te schaffen en op de bestaande max 3700wp aan te sluiten. Uiteraard betekent dit iets voor de effectiviteit van de panelen maar de vraag is of dat meer is dan de aanschaf van een geheel nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Sjors81 Je zit in het verkeerde topic... Afhankelijk van de grootte van de omvormer kan dat een iets lagere efficiëntie tot gevolg hebben, maar 3fase ipv 1fase heeft een iets lager verlies aan de net-kant.
(stroom door 3 draden ipv 2, bij 400V ipv 230V)
Oh, en echt voor het andere topic; valt de string-spanning wel binnen het mppt-bereik van de 3fase omvormer?
Als je er zo niet uitkomt in dat andere topic maar melden dat je een eigen topic met alle specifieke gegevens hebt gemaakt...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-10 18:59
Nieuwe kast binnengekregen, is het een ander model dan de oude.. beide echt Nederlandse modellen met Nederlandse opdruk. Ik had een compleet zwarte kast verwacht zoals de oude linker. Is het ontwerp verandert?

Wat moet ik nu precies weg halen om ze strak tegen elkaar te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E83zTRLhND1IsAlroQt2NqjHPgQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D75ZrHhhFbjquvFFpHxfQoqs.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 25% gewijzigd door WVL_KsZeN op 12-07-2020 18:54 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sjors81 18x280 kan prima in 1 string op een 3-fase omvormer.
En waar komt de 3500 Wp te liggen? Past dat op de andere ingang?
Sjors81 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"

@onetime Dat er een overlap is met groepenkast, selectiviteit, omvormer is volgens mij nog steeds van toepassing als zijnde elektra huisinstallatie...
Mag men in het zonnepanelen topic ook niet meer over groepenkasten en selectiviteit hebben? Of hoe zie je dat?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WVL_KsZeN schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:52:
Nieuwe kast binnengekregen, is het een ander model dan de oude.. beide echt Nederlandse modellen met Nederlandse opdruk. Ik had een compleet zwarte kast verwacht zoals de oude linker. Is het ontwerp verandert?
Dat met die rode balk bovenaan is inderdaad een nieuwer design.
Wat moet ik nu precies weg halen om ze strak tegen elkaar te zetten?
Alleen die plaatjes (2x) aan de zijkant, in beide kasten. Die steken iets uit.

Moeten er toch uit anders kun je geen draad doorvoeren. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WVL_KsZeN Er kunnen nog 2 kleine kastjes eronder ook he? :P
AUijtdehaag in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Vergeet deze niet. En deze. En deze

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Stickervel had ik al apart bijbesteld, zit er ook 1 in de doos |:( .. aarde dingetje heb ik ook, inzetstuk ook, maar is blijkbaar niet nodig.

Als Liander ooit eens de hoofdzekering komt saneren dan vervang ik die twee kleine kastjes wel voor twee nieuwe en een nieuwe hoofdschakelaar. Dat die in zo'n onderkastje zat bespaarde wel aardig wat ruimte, toch weer even 4 units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
WVL_KsZeN schreef op zondag 12 juli 2020 @ 20:20:
[...]

Stickervel had ik al apart bijbesteld, zit er ook 1 in de doos |:( .. aarde dingetje heb ik ook, inzetstuk ook, maar is blijkbaar niet nodig.

Als Liander ooit eens de hoofdzekering komt saneren dan vervang ik die twee kleine kastjes wel voor twee nieuwe en een nieuwe hoofdschakelaar. Dat die in zo'n onderkastje zat bespaarde wel aardig wat ruimte, toch weer even 4 units.
Het is maar hoe je het bekijkt. Onderkastje weg en er past al snel een Eaton Medusa a 220*550 met 36 modules ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
AUijtdehaag schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:55:
Ik heb die 18 nu op mijn dak liggen en heb nog wel ruimte voor een stuk of 12. Alleen degene die er nu op liggen zijn niet meer leverbaar (astroenergy mono black 280wp) en wil iig qua uiterlijk dan dezelfden. Kan dat niet dan komen ze op de vrijstaande garage. Nadeel vh dak is dat ik dan wellicht geen stringomvormer kan nemen ivm schaduw van een dakkapel en een pijpje .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sjors81 Een beetje schaduw is geen probleem hoor.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
En hier staan er nog.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Schaduw is alleen aan het begin en eind dag. Dak ligt z-zw dus dat zal get effect verkleinen.
Tnx voor de tip voor de astroenergy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Zo, die hangt. OCD bevredigd door de oude kast direct ook van nieuwe stickers te voorzien. Appeltje eitje. Nu nieuwe groep erin zetten en klaar is /me. En nieuwe Beltrafo plaatsen, dat ruimt op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5eYc6GTEVseUuv1eecnJVp_1p8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mO4gcD9jEx5I1z2EikJmH4Dh.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door WVL_KsZeN op 12-07-2020 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

kabeltjekabel schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:34:
[...]

Ook nog C25 >:)

Ik ben benieuwd naar de circuitweerstand bij die omvormer.
Waarom gebruiken zoveel installateurs een C-karakteristiek. Het is toch qua veiligheid beter om wat lager te gaan zitten, dus een B-karakteristiek. Zeker omdat niet elke "kortsluiting" 0 Ohm is in de praktijk.

Heb diezelfde discussie gehad met iemand over een laadpaal van een E-auto. Die installateur wou daar ook C in hebben, maar kon niet onderbouwen waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zondag 12 juli 2020 @ 18:55:

@onetime Dat er een overlap is met groepenkast, selectiviteit, omvormer is volgens mij nog steeds van toepassing als zijnde elektra huisinstallatie...
Mag men in het zonnepanelen topic ook niet meer over groepenkasten en selectiviteit hebben? Of hoe zie je dat?
Fijn dat jij al die relevante gegevens weet (te vinden). Ik had hier met alle verschillende verhalen die door elkaar lopen dat overzicht niet. Dus apart topic lijkt mij beter als er nog vragen zouden zijn.

Ik denk dat zodra mppt erbij komt kijken het in dat andere topic hoort, en niet meer hier. Zolang al die dingen die je noemt direct verband houden met solar passen ze wat mij betreft nog in het solar topic.
(al zegt de topic warning daar ook iets over)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:16:
[...]

Waarom gebruiken zoveel installateurs een C-karakteristiek. Het is toch qua veiligheid beter om wat lager te gaan zitten, dus een B-karakteristiek. Zeker omdat niet elke "kortsluiting" 0 Ohm is in de praktijk.

Heb diezelfde discussie gehad met iemand over een laadpaal van een E-auto. Die installateur wou daar ook C in hebben, maar kon niet onderbouwen waarom?
Is voor mij ook een vraag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonnekacy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-07 22:29
Dre schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:16:
[...]

Vaak staat een C-karakteristiek automaat voorgeschreven door de fabrikant van de laadpaal/omvormer. Waarom dit is weet ik niet zeker maar ik denk dat het te maken heeft met dat er een paar flinke elco's moeten worden opgeladen bij het inschakelen van de voeding, wat leid tot hoge inschakelstromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
Sjors81 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:45:

[...]
inmiddels nog 2 andere elektriciens over de vloer gehad. nog geen offertes maar ben er voor mijzelf wel uit wat ik wil.

- in ieder geval stap ik over naar 3x25a ipv 1x35a.
- laden doe ik via een 3fase evhub waarmee ik op 20a zal gaan laden. Mocht ik over een aantal jaar een auto krijgen die wel 3fase kan laden kan ik iig tot max 11kw laden. De aanschafprijs is dermate laag dat ik het dan ook wel accepteer dat er een nieuwe moet komen.
- tav de zonnepanelen zijn er nog een aantal opties. Ik wil de panelen sowieso op mijn dak. De panelen die er nu op liggen zijn lastig te krijgen. maar er is een bypass mogelijk door de huidige panelen naar de linkerkant van het dak te brengen en de nieuwe set naar de andere kant. Ik heb dan de keuze nog uit 1 nieuwe 3f omvormer voor het totaal of alleen 1 nieuwe 3f voor het nieuwe gedeelte. Er was 1 elektricien die de huidige omvormer wel wou inruilen (prijs nog onbekend). Probleem van 5kw omvormer op 3fase is door alle twee benoemd. Waarbij ze eerlijk waren en het officieel niet mag maar in de praktijk geen problemen zou opleveren. Het was hierbij mijn eigen keuze.
- er is een aantal keren gewezen op verouderde hoofdschakelaar. Ik heb ze daar ook op gewezen. Ze hebben hem open geschroefd en deze bleek al voorbereid te zijn op 3fasen. Het was volgens hen geen noodzaak te vervangen. Ze zouden het binnenwerk evt kunnen vernieuwen maar was niet noodzakelijk. Deze was volgens hen tussentijds al eens vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Meen je dat nou, of is het sarcasme? Aan de smiley te zien vermoed ik het laatste. Is het niet zo dat een vakman een dergelijke hoe en waarom gewoon moet weten? Het hoort bij z'n vakkennis en dat geldt ook bij veiligheidsvoorschriften. Ook daar lijkt het bijzonder knullig als een vakman op een vraag van waarom antwoord: "Ik heb geen idee waarom, maar volgens het boekje moet het gewoon zo, en mag het andersom niet".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
Sjors81 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:24:
[...]

inmiddels nog 2 andere elektriciens over de vloer gehad. nog geen offertes maar ben er voor mijzelf wel uit wat ik wil.

- in ieder geval stap ik over naar 3x25a ipv 1x35a.
- laden doe ik via een 3fase evhub waarmee ik op 20a zal gaan laden. Mocht ik over een aantal jaar een auto krijgen die wel 3fase kan laden kan ik iig tot max 11kw laden. De aanschafprijs is dermate laag dat ik het dan ook wel accepteer dat er een nieuwe moet komen.
- tav de zonnepanelen zijn er nog een aantal opties. Ik wil de panelen sowieso op mijn dak. De panelen die er nu op liggen zijn lastig te krijgen. maar er is een bypass mogelijk door de huidige panelen naar de linkerkant van het dak te brengen en de nieuwe set naar de andere kant. Ik heb dan de keuze nog uit 1 nieuwe 3f omvormer voor het totaal of alleen 1 nieuwe 3f voor het nieuwe gedeelte. Er was 1 elektricien die de huidige omvormer wel wou inruilen (prijs nog onbekend). Probleem van 5kw omvormer op 3fase is door alle twee benoemd. Waarbij ze eerlijk waren en het officieel niet mag maar in de praktijk geen problemen zou opleveren. Het was hierbij mijn eigen keuze.
- er is een aantal keren gewezen op verouderde hoofdschakelaar. Ik heb ze daar ook op gewezen. Ze hebben hem open geschroefd en deze bleek al voorbereid te zijn op 3fasen. Het was volgens hen geen noodzaak te vervangen. Ze zouden het binnenwerk evt kunnen vernieuwen maar was niet noodzakelijk. Deze was volgens hen tussentijds al eens vervangen.
overigens zit ik nu even naar de prijzen van de omvormers te kijken en als ik een beetje goede prijs krijg voor de huidige sma kan ik beter direct een zwaardere 3fase omvormer nemen. het verschil tussen een 3fase 3,5 kw en 8kw is niet super groot. ik zal in het zonnepanelen topic eens informeren naar de waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Techneut schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:15:
[...]
Meen je dat nou, of is het sarcasme? Aan de smiley te zien vermoed ik het laatste. Is het niet zo dat een vakman een dergelijke hoe en waarom gewoon moet weten? Het hoort bij z'n vakkennis en dat geldt ook bij veiligheidsvoorschriften. Ook daar lijkt het bijzonder knullig als een vakman op een vraag van waarom antwoord: "Ik heb geen idee waarom, maar volgens het boekje moet het gewoon zo, en mag het andersom niet".
Ik vraag mij serieus af waarom veel installateurs zonder reden een C installeren ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het is leuk dat wij experimenteren en dat een B-kar blijkbaar ook werkt (of een lichtere automaat i.p.v. 20A bij een pana) maar in beginsel zal een installateur natuurlijk gewoon de documentatie volgen. Pas als deze installateur het apparaat vaker plaatst en er bekend mee raakt zal hij zijn werkwijze bij kunnen schaven als hij daarvoor kiest. Dat denk ik dan.

Wat betreft de laadpaal, sommige BEV's hebben een aardige inrushstroom (zeker als ze wat ouder worden). Dus dan is C misschien zo gek nog niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Jim423 op 14-07-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:41:
Het is leuk dat wij experimenteren en dat een B-kar blijkbaar ook werkt (of een lichtere automaat i.p.v. 20A bij een pana) maar in beginsel zal een installateur natuurlijk gewoon de documentatie volgen. Pas als deze installateur het apparaat vaker plaatst en er bekend mee raakt zal hij zijn werkwijze bij kunnen schaven als hij daarvoor kiest. Dat denk ik dan.

Wat betreft de laadpaal, sommige BEV's hebben een aardige inrushstroom (zeker als ze wat ouder worden). Dus dan is C misschien zo gek nog niet.
Ging hier om gevallen waar C wordt toegepast maar dat gewoon helemaal niet is voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Misschien gewenning als ze veel utiliteitswerk doen. Daar is vrijwel alles C (ook algemeen en licht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:39:
Misschien gewenning als ze veel utiliteitswerk doen. Daar is vrijwel alles C (ook algemeen en licht).
En veelal ook zonder aardlekbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maar daar is het gebruikelijk frequent je aarding te laten doormeten.
Daar worden ook veel voedingskabels toegepast zonder aarde daarin aanwezig.

Daar is eigenlijk alles anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Jim423 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:25:
-Post hier eens een foto van je meterkast. Op je kWh meter kun je het zien.
-Dat moet je aan een installateur vragen. Prijzen zijn sowieso gigantisch op het moment volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjJUYQrWVj4YF3wjIeKGPow7VBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcWvUc5pTcBOCNKv0q8Ai1WK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCmjeUo29ldtNCyxBQQixjl_IAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3PhXICsCGg3XN1WcfBGhD9b.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dus de vraag.. Wat voor aansluiting is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
1f
Kan je aan het symbool op de meter zien.

[ Voor 91% gewijzigd door leonbong op 14-07-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

OK.. Dus als ik 3 fase wil moet de hele meterkast vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
greatgonzo schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:40:
[...]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu dus de vraag.. Wat voor aansluiting is het?
Je hebt maar 1 hoofdautomaat, dus 1fase.

edit: Nee, maar er moet een 3fase hoofdschakelaar in. En als de rest er bij past, ben je er.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 14-07-2020 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
greatgonzo schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:42:
OK.. Dus als ik 3 fase wil moet de hele meterkast vervangen worden?
Je zou een 4P hoofdschakelaar in het midden kunnen plaatsen en de 2 aardlekschakelaars op 2 fasen zetten.
Er moet nog wel een kastje naast als je nog meer van plan bent.

Ook moet de kookgroep vervangen worden voor een krachtgroep. (aardlekautomaat)

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 14-07-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jim423 @greatgonzo Met een 4P hoofdschakelaar is er nog ruimte voor 1 andere 3fase alamat/automaat.
Als er meer nodig is inderdaad extra kastje erbij. Of vervangen door 3x 12 posities kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49
En op de meter staat 'L1' . Op een 3-fasen meter zou bv. 3x230 V staan, een symbooltje voor 3 fasen en/of L1, L2 en L3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Jim423 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:41:
Dit ligt nogal gevoelig op dit forum heb ik ervaren ;)
Interessant. Ik heb nou net ergens de zekering waarde naar beneden gebracht :+. Welke auto's hebben hier last van? En zijn dat dan de NTC's die verouderen? Wat voor karakteristiek klapt er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Er zitten geen NTC's in volgens mij maar een soort inrush limiter systeem met een resistor. Mux weet hier volgens mij wel meer van. Renault Zoë bijv:
It’ll draw 7kW, your tripping scenario matches behaviour on one of my chargers the Tesla will charge fine at 7kW/32a but the Zoe invariably trips it. Change of RCBO solved it.

IIRC it was a B32 swapped for a C40, infact I might still have it in a draw will check tomorrow.
Opzich is een B16 geen probleem voor een Pana als deze gewoon bij -15 ook onder de 3500W blijft volgas. Excl heater. Maar voor een apparaat wat meer dan 3600W neemt volgas zou ik geen B16 of C16 nemen nee. (Ook al gebruik je het apparaat zelf nooit voluit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 22:50
Ik ga een extra ABB HLD33 erbij hangen gezien ik twee 4p groepen erbij wil om de fornuisgroep te vervangen en voor de laadpaal. Voor de laadpaal is een type A aardlekschakelaar voldoende (in de Zappi v2 zelf zit een type b schakelaar). Ik kan twee keer alamat 4p nemen van ABB. Ik kan ook een 4p aardlekschakelaar nemen en twee automaten 4p. Prijsverschil is ruim honderd euro en heb DIN ruimte voldoende. Is er een bezwaar om de laadpaal (Met load balancing) en inductieplaat achter 1 aardlekschakelaar te hangen? Dan hou ik nog 11din in totaal over voor toekomstige uitbreiding. Enige groep die er nog bij zou komen is warmtepomp. Airco’s hebben al eigen groep evenals alle panelen, drogere, ovens, etc ook.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:46

Mystikal

It never hurts to help!

Ik loop tegen het volgende aan bij ons net nieuw aangekochte huis.

In de toilet beneden is er een mechanische afzuiging die geschakeld wordt met de verlichting. Nu hebben we de lamp vervangen door een led lamp. Als ik nu de MV aansluit, gaat meteen het licht aan. Doe ik vervolgens de lamp aan met de schakelaar gaat de led nog wat feller branden.

De MV gaat echter niet aan.

Iemand suggesties hoe dit op te lossen?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:40

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Mystikal schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:44:

In de toilet beneden is er een mechanische afzuiging die geschakeld wordt met de verlichting. Nu hebben we de lamp vervangen door een led lamp. Als ik nu de MV aansluit, gaat meteen het licht aan. Doe ik vervolgens de lamp aan met de schakelaar gaat de led nog wat feller branden.

Klinkt alsof de draden niet goed zijn aangesloten, kun je iets vertellen over de aansluitingen van de motor?
Ik heb zelf ook een buisventilator op de toiletverlichting en altijd led lampen in de fitting gehad.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Een plaatje is wellicht beter. Al zijn er niet veel opties. Er zitten 2 draden in de muur Net nog een keer gecheckt. Ik heb een blauwe draad (nog niet gebruik) een bruine en een zwarte draad uit de muur komen.
en 2 draden op de motor..

Deze combi van draden (led en motor) zat in een kroonsteentje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5A1gnMJRKeAvRqX0GA-Tgmahgo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xa7ITkxdfnRTmpBSSFIHMttD.jpg?f=fotoalbum_medium

De unit zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7qNf775VUHQX4KLv2q1pCf5L3g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEajUQvrh2Fun0BeaDWSLVj4.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 12% gewijzigd door Mystikal op 15-07-2020 14:39 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:40

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Mystikal schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:36:
Een plaatje is wellicht beter. Al zijn er niet veel opties. Er zitten 2 draden in de muur Net nog een keer gecheckt. Ik heb een blauwe draad (nog niet gebruik) een bruine en een zwarte draad uit de muur komen.
en 2 draden op de motor..

Deze combi van draden (led en motor) zat in een kroonsteentje.
Mag ik dit een heel verwarrende foto vinden? Wat is die witte, dubbele draad? En waar is het kroonsteentje nu? Hoe zaten die draden aangesloten -via het kroonsteentje kennelijk- op de toevoerdraden?

Als ik ga zoeken op de naam en modelnummer kom ik een .pdf tegen met aansluitschema overigens, als dat afwijkt van jouw situatie kun je het beste de aannemer/elektricien raadplegen die het heeft aangelegd.
https://assortiment.nieuw...nload/document/itxz8/33it

Let op de opmerking in de .pdf, als je geen timer hebt in de ventilator dan heb je alleen zwart en blauw nodig naar de motor.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbennn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 17:42
Hi,
Ik heb onlangs een laadpunt voor de electrische auto geinstalleerd.
Gaat om een enkel fase laadpunt, max 32A. De auto kan echter max 6,6 kW aan, dus in de praktijk trekt hij maximaal iets minder dan 30A.
Ik heb YMvK 3x4mm2 gebruikt om dit aan te sluiten. Werkt prima, maar nu heb ik gemerkt dat de kabel wel iets warm wordt. Niet heet, niet eens heel warm; maar wel warmer dan de omgevingstemperatuur.

Nu is mijn vraag: wanneer is het "te warm"?

</signature>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Standaard installatiekabel en snoer is gekeurd tot 70 graden:
https://lappbenelux.lappg.../oelflex-classic-110.html

Handwarm of daar rondom is niet iets om je echt heel erg zorgen over te maken. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

DeBolle schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Mag ik dit een heel verwarrende foto vinden? Wat is die witte, dubbele draad? En waar is het kroonsteentje nu? Hoe zaten die draden aangesloten -via het kroonsteentje kennelijk- op de toevoerdraden?

Als ik ga zoeken op de naam en modelnummer kom ik een .pdf tegen met aansluitschema overigens, als dat afwijkt van jouw situatie kun je het beste de aannemer/elektricien raadplegen die het heeft aangelegd.
https://assortiment.nieuw...nload/document/itxz8/33it

Let op de opmerking in de .pdf, als je geen timer hebt in de ventilator dan heb je alleen zwart en blauw nodig naar de motor.
Het werk. Er zit denk ik idd geen timer op (helaas), dus heb nu zwart en blauw aangesloten. Werkt prima, maar wat nazuigende werking was luxe geweest.. :P

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
gerbennn schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:43:
Hi,
Ik heb onlangs een laadpunt voor de electrische auto geinstalleerd.
Gaat om een enkel fase laadpunt, max 32A. De auto kan echter max 6,6 kW aan, dus in de praktijk trekt hij maximaal iets minder dan 30A.
Ik heb YMvK 3x4mm2 gebruikt om dit aan te sluiten. Werkt prima, maar nu heb ik gemerkt dat de kabel wel iets warm wordt. Niet heet, niet eens heel warm; maar wel warmer dan de omgevingstemperatuur.

Nu is mijn vraag: wanneer is het "te warm"?
YMvK mag volcontinue een adertemperatuur van 90 graden hebben. Dat is de aders, dus niet de buitenkant van de mantel; die zal wat koeler zijn. Kortstondig mag dat zelfs naar 130 graden.

Hoe lang is je kabel en heb je C of B afgezekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mystikal schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:44:

Klinkt alsof je de lamp in serie met de MV hebt. Wat voor lamp is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbennn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 17:42
kabeltjekabel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:25:
[...]

YMvK mag volcontinue een adertemperatuur van 90 graden hebben. Dat is de aders, dus niet de buitenkant van de mantel; die zal wat koeler zijn. Kortstondig mag dat zelfs naar 130 graden.

Hoe lang is je kabel en heb je C of B afgezekerd?
Kabel is net geen 15 meter en B afgezekerd.

Maar 90 graden adertemperatuur, ik neem aan dat dat ook aan de buitenkant van de kabel nog behoorlijk warm zal zijn. In iedergeval dat je hem niet landurig kan vastpakken? Want zo warm is het absoluut niet.

</signature>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
gerbennn schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:24:
[...]

Kabel is net geen 15 meter en B afgezekerd.

Maar 90 graden adertemperatuur, ik neem aan dat dat ook aan de buitenkant van de kabel nog behoorlijk warm zal zijn. In iedergeval dat je hem niet landurig kan vastpakken? Want zo warm is het absoluut niet.
Over wat mensen langdurig kunnen vasthouden of niet brand ik me niet aan :P

Warmte in de kabel is gewoon een functie van stroom, dwarsdoorsnede en temperatuur. Stijgende temperatuur is een zelfversterkend effect. +0,4% weerstand per graad voor koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:43
In het nieuwe huis is de 1 fase omvormer op een locatie geplaatst die niet "handig" is. Aangezien we toch gaan verbouwen een mooie kans om dit op te lossen. Tevens wordt er op korte termijn ook uitbreiding verwacht van de installatie verwacht waardoor een 3 fase omvormer nodig is.
Op basis van NPR5310/NEN1010 zou ik in de meterkast een aardlekautomaat (16A, 3fase) plaatsen, vervolgens met YMVK 5G4 in een 19mm buis naar zolder en dat in een klein kastje netjes afmonteren op de (nu nog) 1 fase omvormer.
Mis ik nog iets? Is een werkschakelaar in een dergelijke opzet nog verplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:16
significant schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:40:
vervolgens met YMVK 5G4 in een 19mm buis naar zolder en dat in een klein kastje netjes afmonteren op de (nu nog) 1 fase omvormer.
Volgens mij krijg je die kabel niet door zo'n buis, zeker niet als er ook nog bochten zijn.
Bovendien is 4mm² bij 3 fasen meestal niet nodig, en zeker niet over korte afstanden binnenshuis.
Reken maar uit. Als je kijkt naar vermogensverlies, dan geeft 2.5mm² over drie fasen ongeveer evenveel verlies als 16mm² (!) over 1 fase.
Dus gewoon 2.5mm² VD-draad in die 19mm buis en dan in de werkschakelaar over naar een stukje flexibel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hier Vanavond ben ik begonnen met het bedraden van een nieuwe 3 fase kast met Legrand drivia netatmo demotica modules die later aangesloten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pc8M_4l8NxlabqI0k0QBfdTL8d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbXTodGGFqIl5nIriLKHBkRT.jpg?f=fotoalbum_large

Zo beter @dreamscape ?

[ Voor 4% gewijzigd door Aapie op 15-07-2020 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:31
Goed werk, van die Hier maar. Dat ben ik met je eens. ;)

Na je edit heet 'Hier maar' ineens 'Vanavond'. Nog steeds een rare naam voor een elektricien...

(en met 'eens' geef ik toch een aardige voorzet).

[ Voor 57% gewijzigd door dreamscape op 15-07-2020 22:51 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:31
Uitstekend. En on-topic: imposant kastje. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Aapie mooie kast.

Wat is precies de bedoeling met die domoticamodules en waarom zit er één per groep? Ik heb niet bij iedere groep de behoefte om hem te kunnen schakelen middels domotica (de vriezer of zonnepanelen hoeven bijvoorbeeld echt niet uit ;)). Aan de andere kant zou ik meerdere modules per groep verwachten om bijvoorbeeld meerdere lichtpunten in dezelfde groep te kunnen schakelen? Mis ik iets? Of zijn het geen schakelmodules / relais?

Had je die modules niet beter boven de automaten kunnen zetten, in plaats van ernaast? Dan had je voor de automaten met standaard kamrails kunnen werken. (Nu zou je ook kamrails kunnen gebruiken, alleen die zijn dan wat minder standaard. ;))

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 15-07-2020 23:21 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:19:
@Aapie mooie kast.

Wat is precies de bedoeling met die domoticamodules en waarom zit er één per groep? Ik heb niet bij iedere groep de behoefte om hem te kunnen schakelen middels domotica (de vriezer of zonnepanelen hoeven bijvoorbeeld echt niet uit ;)). Aan de andere kant zou ik meerdere modules per groep verwachten om bijvoorbeeld meerdere lichtpunten in dezelfde groep te kunnen schakelen? Mis ik iets? Of zijn het geen schakelmodules / relais?

Had je die modules niet beter boven de automaten kunnen zetten, in plaats van ernaast? Dan had je voor de automaten met standaard kamrails kunnen werken. (Nu zou je ook kamrails kunnen gebruiken, alleen die zijn dan wat minder standaard. ;))
Wat is precies de bedoeling met die domoticamodules
Schakelen omdat het kan en qua veiligheid op afstand. Daarnaast zijn er natuurlijk diverse uitlees mogelijkheden.
Had je die modules niet beter boven de automaten kunnen zetten, in plaats van ernaast?
Ja had gekund, nu is het duidelijker in mijn optiek.

De verlichting in de hele woning is Philips hue dus daar is geen aansturing vanuit de Legrand modules voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
@Aapie
In België worden al jaren kasten gebouwd met telerupters (relais) voor de verlichting het is toch wel gebruikelijk daar om die gezamenlijk op de op één na bovenste rail van de kast te doen.
De bovenste rail is dan vaak rijgklemmen waar de draden naar lampen op zitten en draden vanaf de pulsschakelaars.

Je dan kan dan zonder demotica eenvoudig allerlei lichtschakelingen maken, door het veranderen van de doorverbindingen op de rijgklemmen.
Ook kan je dan gewoon kam-rails toepassen voor de ALS/automaat combinaties.

Maar voor de rest mooi hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
significant schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:40:
In het nieuwe huis is de 1 fase omvormer op een locatie geplaatst die niet "handig" is. Aangezien we toch gaan verbouwen een mooie kans om dit op te lossen. Tevens wordt er op korte termijn ook uitbreiding verwacht van de installatie verwacht waardoor een 3 fase omvormer nodig is.
Op basis van NPR5310/NEN1010 zou ik in de meterkast een aardlekautomaat (16A, 3fase) plaatsen, vervolgens met YMVK 5G4 in een 19mm buis naar zolder en dat in een klein kastje netjes afmonteren op de (nu nog) 1 fase omvormer.
Waarom kabel in die buis en niet gewoon VD? Afhankelijk van het tracé kun je dat kabeltrekken ook wel vergeten. YMVK 5G4 is ~14mm. Binnendiameter van 19mm PVC buis is ~16,7. Dan heb je rondom ~1,4mm vrij. Dat ding gaat zich dus overal vastzetten tegen de wand van de buis.

Naja, 4mm^2 VD is natuurlijk ook wat lastiger te koop :P

Ja, werkschakelaar bij de omvormer.

Maargoed... 16A; omvormer max 11 kW; waarom dan 4 kwadraat? Verlies bij 3-fase is al veel kleiner. Bij gelijke aderdwarsdoorsnede en vermogen 6x minder verlies. Of 3x zoveel vermogen voor 1,5x meer verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hoe heet een schakelaar die je indrukt, maar dan direct weer terugflipt naar de stand die hij daarvoor was?
Komen wel voor in hotels, vakantiehuisjes, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:25
Saturnus schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:45:
Hoe heet een schakelaar die je indrukt, maar dan direct weer terugflipt naar de stand die hij daarvoor was?
Bedoel je een pulsschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Saturnus schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:45:
Pulsdrukker

Hier in de buurt zit een kantoor waar ze die dingen bij de WC's hebben in combinatie met een timer en.... spaarlampen. Dat start te sloom en het personeel denkt dat het beter werkt als je harder op die schakelaar mept _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-07-2020 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Mschamp schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:48:
[...]

Bedoel je een pulsschakelaar?
Lijkt er inderdaad op, dank.

Ze zaten wel in hotels en vakantiehuisjes om een lamp automatisch uit te schakelen na 5 minuten ofzo. Mijn idee was een Xiaomi Aqara Button er op aan te sluiten zodat je alle mogelijk klik combinaties met de grote wandschakelaar kan doen, maar zo te zien zijn pulsschakelaars niet heel erg standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
Jongens even een vraag een electra kabel onder bestrating door moet dat ook slagvast(buis omheen) of met een grondkabel zijn?

Of kan dat gewoon een buitenkabel zijn.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mr_evil08 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:01:
Jongens even een vraag een electra kabel onder bestrating door moet dat ook slagvast(buis omheen) of met een grondkabel zijn?

Of kan dat gewoon een buitenkabel zijn.
"Buitenkabel" is een door de bouwmarkten verzonnen woord. Horizontaal onder de grond; het beste grondkabel gebruiken. Anders inderdaad in slagvaste buis. Doe je het ook netjes 60cm diep? :P

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-07-2020 19:13 ]

Pagina: 1 ... 121 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.