Dan nog voldoet 2,5 niet voor 25AThe-Priest-NL schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:22:
[...]
Kak je hebt gelijkdie extra kast zit er al, dus dan houd ik het liever op één kabel.
Groepenkast is opgebouwd uit de volgende componenten;
1x hoofdschakelaar 2P 40A
2x aardlekschakelaar 2P 30mA
3x E81+nB16/E + 1x E82+2nB16/E (kookgroep inductie kookplaat) op ALS 1
3x E81+nB16/E + 1x PLSN B16/2P2N (kookgroep electrische oven) op ALS 2
Zou ik in plaats van een aardlekschakelaar ook een aardlekautomaat (deze bijvoorbeeld) kunnen plaatsen na de hoofdschakelaar en vanaf daar met kabel naar buiten toe?
Huh een VMvK geld toch als een vaste kabel? en dan zou het 32A zijn volgens deze tabel
Als het niet zo is ga ik naar 4mm2 hoor ook geen probleem
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
Korte vraag:
Ik ga eindelijk een alamat (aardlekautomaat) plaatsen voor de tuinelektra.
Mag deze dan na de hoofdautomaat en dus vóór de hoofdschakelaar (dan kan ik de kabels makkelijk op de vrije plaatsen op de verdeelstrip aansluiten), of moet deze na de hoofdschakelaar? (dan moet ik de kabels bij de hoofdschakelaar steken dmv een aftakblok)
Aanvullend:
De situatie in de meterkast is als volgt:
kabel vanuit de grond > hoofdautomaat > hoofdschakelaar > aardlekschakelaars > groepschakelaars
Mag deze dan na de hoofdautomaat en dus vóór de hoofdschakelaar (dan kan ik de kabels makkelijk op de vrije plaatsen op de verdeelstrip aansluiten), of moet deze na de hoofdschakelaar? (dan moet ik de kabels bij de hoofdschakelaar steken dmv een aftakblok)
Aanvullend:
kabel vanuit de grond > hoofdautomaat > hoofdschakelaar > aardlekschakelaars > groepschakelaars
Die tabel gaat uit van de meest gunstige installatiemethode met de meest hittebestendige kabel. VMvK is een verouderd type en valt daar natuurlijk niet onder.The-Priest-NL schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:58:
[...]
Huh een VMvK geld toch als een vaste kabel? en dan zou het 32A zijn volgens deze tabel
NEEMainuz schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:24:
Korte vraag:
Mag deze dan na de hoofdautomaat en dus vóór de hoofdschakelaar
Welke verdeelstrip heb je het over? Die blokjes onderin? Waarom heb je die voor je HS zitten? Dat slaat nergens op. Is volgens mij ook niet conform wat de netbeheerders doen.Mainuz schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:24:
(dan kan ik de kabels makkelijk op de vrije plaatsen op de verdeelstrip aansluiten), of moet deze na de hoofdschakelaar? (dan moet ik de kabels bij de hoofdschakelaar steken dmv een aftakblok)
Aanvullend:
Wat is een "vaste kabel"? Is het enige verschil met een "losse kabel" dat hij is vast gezet ofzo?The-Priest-NL schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:58:
[...]

Hoe komt die tabel bij een maximale stroomsterkte van 20A voor losse kabel, 32A voor een vaste kabel, en dan vervolgens een maximaal vermogen van 11kW? 20A op één fase is 4,6kW, 20A op 3 fasen is 13,8kW, 32A op één fase is 7,4kW, 32A op 3 fasen is 22kW. Waar in vredesnaam hebben ze die 11kW vandaan getoverd?
Kortom, mooi sprookje. Vergeet die tabel alsjeblieft.
De maximale stroom door een kabel hangt af van het soort kabel (geleidermateriaal en isolatiemateriaal), de installatiemethode en eventuele correctiefactoren bijvoorbeeld bij gebundelde kabels of andere omgevings- of bodemtemperatuur dan normaal. No way dat je dan in zo'n tabel kunt samenvatten.
Voor een VMVK (PVC aderisolatie en koperen geleiders) voldoet 2,5mm² op 25A bij de meeste installatiemethoden niet:
:fill(white):strip_exif()/f/image/MYtqaY3bcpi0jus08uBBnRww.png?f=user_large)
De hoofdschakelaar moet natuurlijk de gehele installatie schakelen. Nee dus.Mainuz schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:24:
Korte vraag:
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Wellicht te simpel gedacht maar als het bovenstaande je doel is. Je benoemd verder geen problemen in dat gedeelte van de installatie. Dan zou een aparte kabel naar de meterkast met een aardlek en automaat/alamat toch een mogelijk oplossing zijn.The-Priest-NL schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:45:
Eigenlijk wil ik de tuingroep op een aparte aardlek (ALS) hebben.
Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?
Ok, blij dat ik het even gevraagd heb.kabeltjekabel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:28:
[...]
NEE
[...]
Welke verdeelstrip heb je het over? Die blokjes onderin? Waarom heb je die voor je HS zitten? Dat slaat nergens op. Is volgens mij ook niet conform wat de netbeheerders doen.
Mag ik dan wel vanuit de hoofdschakelaar met een aftakblok werken?
Ik heb een foto bijgevoegd waarop je de hoofdschakelaar ziet, waar ik dan dus de 2 aftakblokken op moet plaatsen, en onderin zie je de verdeelstrip die ik bedoelde.
foto
[ Voor 3% gewijzigd door Mainuz op 05-07-2020 15:46 ]
Ja daar mag je aftakblokken gebruiken. Neem wel de geïsoleerde varianten, de rest van de groepenkast is ook netjes aanraakveilig zonder deksel.Mainuz schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:41:
[...]
Ok, blij dat ik het even gevraagd heb.
Ik heb een foto bijgevoegd waarop je de hoofdschakelaar ziet, waar ik dan dus de 2 aftakblokken op moet plaatsen, en onderin zie je de verdeelstrip die ik bedoelde.
[Afbeelding]
Je kunt ook met dubbele adereindhulzen en soepele bedrading werken, zoals dat waarschijnlijk (?) ook met die nuldraad onder de aardlekschakelaar is gedaan. Maar daar heb je het gereedschap waarschijnlijk niet voor liggen (krimptang).
Zijn die Holec aardlekschakelaars niet wat antiek ondertussen? Dat zal nog het oude type AC zijn? Holec aardlekautomaten uit die tijd hebben niet echt de beste reputatie
[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 05-07-2020 15:50 ]
Wat @Xander ook al zegt; deze aardlekschakelaars zouden wel eens uit de foute serie kunnen zijn. Nieuwe aardlekschakelaars + aardlekautomaat kun je gewoon op kammetjes zetten.Mainuz schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:41:
[...]
Ok, blij dat ik het even gevraagd heb.
foto
De info pagina's van Elektramat missen wel vaker wat belangrijke "details".Xander schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:30:
[...]
Hoe komt die tabel bij een maximale stroomsterkte van 20A voor losse kabel, 32A voor een vaste kabel, en dan vervolgens een maximaal vermogen van 11kW? 20A op één fase is 4,6kW, 20A op 3 fasen is 13,8kW, 32A op één fase is 7,4kW, 32A op 3 fasen is 22kW. Waar in vredesnaam hebben ze die 11kW vandaan getoverd?
Bedankt.Xander schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:49:
[...]
Ja daar mag je aftakblokken gebruiken. Neem wel de geïsoleerde varianten, de rest van de groepenkast is ook netjes aanraakveilig zonder deksel.
Je kunt ook met dubbele adereindhulzen en soepele bedrading werken, zoals dat waarschijnlijk (?) ook met die nuldraad onder de aardlekschakelaar is gedaan. Maar daar heb je het gereedschap waarschijnlijk niet voor liggen (krimptang).
Zijn die Holec aardlekschakelaars niet wat antiek ondertussen? Dat zal nog het oude type AC zijn? Holec aardlekautomaten uit die tijd hebben niet echt de beste reputatie, geen idee hoe het met deze schakelaars zit, heb ze niet eerder gezien...
En inderdaad zijn er ook dubbele adereindhulzen gebruikt.
Ik heb nog even gekeken, die Holec schakelaar is uit de ALC serie. Huis (en meterkast) is van 2004, is dat dan antiek?
Er zitten er 2 in van Holec trouwens, ik heb 12 groepen met dus 3 aardlekschakelaars. De derde is van Hager.
Heb ook nooit begrepen waarom ze niet 3 dezelfde hebben gebruikt, hetzelfde geldt voor de groepschakelaars, dat zijn ook 2 verschillende types. Terwijl de hele meterkast destijds wel in 1x is aangelegd vertelde de vorige en tevens eerste bewoner mij. Maar goed, dat is voor mij nu offtopic.
Wat oude meuk hergebruikt?Mainuz schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:12:
[...]
Ik heb nog even gekeken, die Holec schakelaar is uit de ALC serie. Huis (en meterkast) is van 2004, is dat dan antiek?![]()
Er zitten er 2 in van Holec trouwens, ik heb 12 groepen met dus 3 aardlekschakelaars. De derde is van Hager.
Heb ook nooit begrepen waarom ze niet 3 dezelfde hebben gebruikt, hetzelfde geldt voor de groepschakelaars, dat zijn ook 2 verschillende types. Terwijl de hele meterkast destijds wel in 1x is aangelegd vertelde de vorige en tevens eerste bewoner mij. Maar goed, dat is voor mij nu offtopic.
Holec bestond in 2004 al niet meer, dat is overgenomen door Eaton.
Mag hopen dat het dan in ieder geval wel type A is, want type AC mocht in 2004 al even niet meer toegepast worden.
[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 05-07-2020 16:17 ]
Het heeft nog even geduurd voordat alle producten ook omgemerkt waren. In 2007 stond er op de voorloper van de huidige Systeem 55 kastjes ook nog steeds Holec.Xander schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:15:
[...]
Wat oude meuk hergebruikt?
Holec bestond in 2004 al niet meer, dat is overgenomen door Eaton.
Mag hopen dat het dan in ieder geval wel type A is, want type AC mocht in 2004 al even niet meer toegepast worden.
Functioneerd de testknop nog? Heb je een foto van het hele ding?Mainuz schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:12:
[...]
Bedankt.
En inderdaad zijn er ook dubbele adereindhulzen gebruikt.
Ik heb nog even gekeken, die Holec schakelaar is uit de ALC serie. Huis (en meterkast) is van 2004, is dat dan antiek?![]()
De testknop weet ik niet maar de beveiliging functioneert an sich iig nog wel.kabeltjekabel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:26:
[...]
Functioneerd de testknop nog? Heb je een foto van het hele ding?
De laatste maanden lag al enkele malen deze aardlek eruit. En dat is ook de reden dat ik de tuinelektra nu echt apart wil afzekeren, ik vermoed dat daar het probleem ligt, die staat nu op groep 10.
Hier een foto.
Dit snap ik niet helemaal. Een kook groep is toch niets meer dan twee ‘gekoppelde’ groepen die je op één fase hoort aan te sluiten, gekoppeld zodat ze altijd allebei tegelijk uit gaan als er teveel stroom gevraagd wordt in 1 van beide groepen?kabeltjekabel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:07:
[...]
Als je kortsluiting in een helft van de kookplaat zou krijgen valt de helft van de kookgroep uit, de andere helft blijft werken. Als je kruislings hebt aangesloten verbreek je dus de fase van de ene helft en de nul van de andere helft. Lood om oud ijzer wat mij betreft.
Dan maakt het toch niet uit of je de fase omwisselt tussen de groepen? Ze schakelen altijd allebei uit.
Nope. Er zit een hendeltje overheen zodat als je handmatig uitschakeld je ze allebei meepakt. Maar zelf afslaan doen ze individueel.Vloris schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:37:
[...]
Dit snap ik niet helemaal. Een kook groep is toch niets meer dan twee ‘gekoppelde’ groepen die je op één fase hoort aan te sluiten, gekoppeld zodat ze altijd allebei tegelijk uit gaan als er teveel stroom gevraagd wordt in 1 van beide groepen?
Dan maakt het toch niet uit of je de fase omwisselt tussen de groepen? Ze schakelen altijd allebei uit.
Misschien dat die van Hager wel z'n buur meeneemt, maar de Eaton zeer zeker niet.
Die stok oude in elkaar geschoven dubbele H van het vroegere Hazemijer-Hengelo?kabeltjekabel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:26:
[...]
Het heeft nog even geduurd voordat alle producten ook omgemerkt waren. In 2007 stond er op de voorloper van de huidige Systeem 55 kastjes ook nog steeds Holec.
Test maar eens dan. Aardlek in tuin gaat vaak veel harder dan 30 mA...Mainuz schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:07:
[...]
De testknop weet ik niet maar de beveiliging functioneert an sich iig nog wel.
De laatste maanden lag al enkele malen deze aardlek eruit. En dat is ook de reden dat ik de tuinelektra nu echt apart wil afzekeren, ik vermoed dat daar het probleem ligt, die staat nu op groep 10.
Hier een foto.
Deze stijl;Techneut schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:41:
[...]
Die stok oude in elkaar geschoven dubbele H van het vroegere Hazemijer-Hengelo?

Holec op de kast en Eaton op de componenten.
Vraagje over 230v rook en hitte melders bedoeld voor mijn nieuwbouwhuis. Ik lees her en der dat deze aangesloten dienen te worden op 2,5mm VD draad (blauw, bruin en oranje/wit). Waarom zo'n zware draad, er gaat nauwelijks vermogen over toch? Is het niet veel handiger om naar 0,8 of 1mm draad toe te gaan afgezekerd op 1A of zo? Of nog handiger via 12 of 24 volt te werken, alleen voldoe ik dan weer niet aan de NEN2555.
De onderliggende reden voor mijn vraag is eigenlijk dat ik moeite heb om een geschikte rookmelder te vinden.
Musthaves:
- Voldoet aan de NEN2555 (dus een 230v model)
- Bedraad koppelbaar
- Ook koppelbaar met een hittemelder tbv de keuken
- Model zonder (of uitschakelbare) led, ik wil ze ook plaatsen in de slaapkamers en wil daar geen extra licht (noodgevallen daargelaten)
- Monteerbaar op een pijp, eventueel mbv een voet
- Betrouwbaar
Nice to haves:
- Betaalbaar
- Strak uiterlijk
- Noodverlichting in het geval van brand
De Hager rookmelder TG501A 230v lijkt prima te voldoen aan al mijn eisen maar is helaas uit productie en de bijpassende hittemelder is nauwelijks nog te vinden laat staan voor een redelijke prijs. Weet iemand een goed alternatief?
De onderliggende reden voor mijn vraag is eigenlijk dat ik moeite heb om een geschikte rookmelder te vinden.
Musthaves:
- Bedraad koppelbaar
- Model zonder (of uitschakelbare) led, ik wil ze ook plaatsen in de slaapkamers en wil daar geen extra licht (noodgevallen daargelaten)
- Betrouwbaar
Nice to haves:
- Betaalbaar
- Strak uiterlijk
De Hager rookmelder TG501A 230v lijkt prima te voldoen aan al mijn eisen maar is helaas uit productie en de bijpassende hittemelder is nauwelijks nog te vinden laat staan voor een redelijke prijs. Weet iemand een goed alternatief?
Klopt maar dat was optie 1 met dus een nieuwe kabel vanaf groepenkast naar buiten wat nogal een klusje gaat worden.realsoft schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:41:
[...]
Wellicht te simpel gedacht maar als het bovenstaande je doel is. Je benoemd verder geen problemen in dat gedeelte van de installatie. Dan zou een aparte kabel naar de meterkast met een aardlek en automaat/alamat toch een mogelijk oplossing zijn.
Maar dat wordt het nu dus wel, en dan meteen een kabel met 3x4mm2
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
Weet iemand of ik een uponor gas leiding (ongebruikt) als mantelpijp voor vd draad mag gebruiken. Het is een aluminium/kunststof leiding en daarmee is dus een deel van de pijp/slang geleidend, al is dit deel wel omgeven door ongeleidend plastic.
Dit is denk ik de lastigste eis? Volgens mij hebben alle melders wel een LED. Zou me niet verbazen als dat vanuit de norm ook moet (ik ben niet bekend met die norm).lithoijen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:37:
Heel zwart/wit: Nee. Je buis moet namelijk voldoen aan NEN-EN-IEC 61386.lithoijen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:10:
Weet iemand of ik een uponor gas leiding (ongebruikt) als mantelpijp voor vd draad mag gebruiken. Het is een aluminium/kunststof leiding en daarmee is dus een deel van de pijp/slang geleidend, al is dit deel wel omgeven door ongeleidend plastic.
Ik neem aan dat het een stukje zonder koppelingen is (dat is namelijk helemaal kansloos)? Krijg je er geen XMVK ofzo doorheen?
Zonder koppelingen inderdaad, XMVK of YMVK zal niet meevallen schat ik zo, als alternatief kan ik ook via de kruipruimte, maar dit zou wel perfect passen kwa locatie.
Hoeft geen 2,5 in. 1,5 mag ook. Maar wie gaat er nou daar apart een voorraad voor aanhouden? Juist; niemand, derhalve zitten ze gewoon op 2,5.lithoijen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:37:
Vraagje over 230v rook en hitte melders bedoeld voor mijn nieuwbouwhuis. Ik lees her en der dat deze aangesloten dienen te worden op 2,5mm VD draad (blauw, bruin en oranje/wit). Waarom zo'n zware draad, er gaat nauwelijks vermogen over toch? Is het niet veel handiger om naar 0,8 of 1mm draad toe te gaan afgezekerd op 1A of zo? Of nog handiger via 12 of 24 volt te werken, alleen voldoe ik dan weer niet aan de NEN2555.
En die hittemelder moet je ook nog aanschaffen?lithoijen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:37:
Musthaves:
- Bedraad koppelbaar
Denk dat je dat wel kunt vergeten. Die LED's zijn natuurlijk prima te bewerken met zwarte stift.lithoijen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:37:
Hoe bedoel je? Zonder doos? Mag volgens mij niet meer bij nieuwbouw.lithoijen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:37:
Ei146 en Ei144lithoijen schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:37:
- Betrouwbaar
Nice to haves:
- Betaalbaar
- Strak uiterlijk
https://www.sandervunderi...che-rookmelder-ei146.html
https://www.sandervunderink.nl/hittemelder.html
Mijn ouders hebben een woning uit 1998, een groepenkast ingedeeld volgens de normen uit die tijd (wel met automaten) en op dit moment een aantal zonnepanelen in bestelling staan. Aanvoer is 1 X 35A.
Het betreft een ABB groepenkast met 12 posities met 5 groepen (wasmachine, oven, de rest is verdeeld over de woning), 1 aardlekschakelaar en een beltrafo. Er zijn nog drie posities vrij.
Omdat er een geen mogelijkheid is tot het trekken van een nieuwe kabel voor de omvormer op zolder wordt er een PV verdeler geplaatst bij de wasmachine aansluiting. De wasmachine krijg dus een plekje op de nieuwe PV verdeler.
In de groepenkast dient vervolgens een hoofdschakelaar te worden aangebracht én dient de groep van de wasmachineaansluiting te worden vervangen door een alamat.
Kijkend naar mogelijke toekomstige ontwikkelingen is de verwachting dat binnen 2 tot 3 jaar er op inductie gekookt gaat worden en er verder geen uitbreidingen meer plaats zullen vinden.
Concreet is de vraag:
Gezien de leeftijd van de groepenkast, het feit dat er dus meer dan 4 groepen op een aardlekschakelaar zitten en er weinig uitbreidingsmogelijkheden zijn. Is het advies om nu de kast compleet te vervangen en de kast alvast 3-fase geschikt te maken?
Of ervoor te kiezen de huidige kast te upgraden met een hoofdschakelaar én ALAMAT voor de PV verdeler. En een complete vervanging uit te stellen.
In de toekomst dan mogelijk op 1 fase te blijven en alsnog een kookgroep toe te voegen, waarbij dan bijv. de beltrafo komt te vervallen.
Het betreft een ABB groepenkast met 12 posities met 5 groepen (wasmachine, oven, de rest is verdeeld over de woning), 1 aardlekschakelaar en een beltrafo. Er zijn nog drie posities vrij.
Omdat er een geen mogelijkheid is tot het trekken van een nieuwe kabel voor de omvormer op zolder wordt er een PV verdeler geplaatst bij de wasmachine aansluiting. De wasmachine krijg dus een plekje op de nieuwe PV verdeler.
In de groepenkast dient vervolgens een hoofdschakelaar te worden aangebracht én dient de groep van de wasmachineaansluiting te worden vervangen door een alamat.
Kijkend naar mogelijke toekomstige ontwikkelingen is de verwachting dat binnen 2 tot 3 jaar er op inductie gekookt gaat worden en er verder geen uitbreidingen meer plaats zullen vinden.
Concreet is de vraag:
Gezien de leeftijd van de groepenkast, het feit dat er dus meer dan 4 groepen op een aardlekschakelaar zitten en er weinig uitbreidingsmogelijkheden zijn. Is het advies om nu de kast compleet te vervangen en de kast alvast 3-fase geschikt te maken?
Of ervoor te kiezen de huidige kast te upgraden met een hoofdschakelaar én ALAMAT voor de PV verdeler. En een complete vervanging uit te stellen.
In de toekomst dan mogelijk op 1 fase te blijven en alsnog een kookgroep toe te voegen, waarbij dan bijv. de beltrafo komt te vervallen.
[ Voor 10% gewijzigd door .NCK op 06-07-2020 20:10 ]
@kabeltjekabel Bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd!
De hittemelder moet ik net als de rookmelders nog aanschaffen, ik wil ze onderling graag koppelbaar hebben en als het even kan uniform van uitstraling.
Ik kan in geen enkele norm vinden dat een statusled verplicht is, bij batterij gevoede systemen zijn er varianten speciaal voor de slaapkamer, zonder dergelijke storende ledverlichting. Vind ik toch een wat nettere oplossing als een zwarte stift. Het kan wel blijkbaar, TG501A is daarvan een prima voorbeeld (met als bonus ook nog geïntegreerde noodverlichting)
de Ei146 en Ei144 voldoen op de status led na prima, al vind ik ze weinig stijlvol, maar daar kan ik mezelf wel overheen zetten. Gira heeft nog leuke modelen, maar icm de sokkel worden ze A) belachelijk duur en
wel erg groot.
Waarom zou zonder doos niet mogen? Kan gewoon volgens de NEN2555. alleen heb je dan vaak een montage sokkel nodig, zolang alles een nette uitstraling heeft is dat voor mij ook geen enkel probleem.
De hittemelder moet ik net als de rookmelders nog aanschaffen, ik wil ze onderling graag koppelbaar hebben en als het even kan uniform van uitstraling.
Ik kan in geen enkele norm vinden dat een statusled verplicht is, bij batterij gevoede systemen zijn er varianten speciaal voor de slaapkamer, zonder dergelijke storende ledverlichting. Vind ik toch een wat nettere oplossing als een zwarte stift. Het kan wel blijkbaar, TG501A is daarvan een prima voorbeeld (met als bonus ook nog geïntegreerde noodverlichting)
de Ei146 en Ei144 voldoen op de status led na prima, al vind ik ze weinig stijlvol, maar daar kan ik mezelf wel overheen zetten. Gira heeft nog leuke modelen, maar icm de sokkel worden ze A) belachelijk duur en
Waarom zou zonder doos niet mogen? Kan gewoon volgens de NEN2555. alleen heb je dan vaak een montage sokkel nodig, zolang alles een nette uitstraling heeft is dat voor mij ook geen enkel probleem.
Voor zover ik kan vinden heeft deze ook gewoon een groene statusled. Ik kan nergens vinden dat deze uit te schakelen is.lithoijen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:10:
Waar haal je die info vandaan?
Ik heb al 10 jaar die ie146.
Die groene led is echt heel zwak merk je geen zak van.
Eigenlijk zou ik ze moeten vervangen, maar ja mijn huis stamt uit de tijd elke ruimte behalve badkamer en toilet, dat is inmiddels weer losgelaten. Dus ik moet 10 a 11 stuks hebben, dure hobby.
Die groene led is echt heel zwak merk je geen zak van.
Eigenlijk zou ik ze moeten vervangen, maar ja mijn huis stamt uit de tijd elke ruimte behalve badkamer en toilet, dat is inmiddels weer losgelaten. Dus ik moet 10 a 11 stuks hebben, dure hobby.
[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 06-07-2020 20:43 ]
@leonbong Ik heb ook ca 8 rookmelders nodig (plus 1 hittedetector) en dan wil ik eigenlijk ook nog iets wat er enigszins strak uit ziet. Dan moet het maar wat geld kosten, maar dan wil ik wel een nette rookmelder met de juiste functies. Ik vind de Hager TG501A er nog wel aardig uit zien en ook de prijs is heel redelijk, alleen de bijbehorende hittemelder (Hager TG531A) is nergens meer te vinden en de opvolger is niet geschikt voor 230v
In iedergeval goed te horen dat de status led van de Ei146 niet storend is, dat helpt!
@Xander
Je hebt gelijk, ik heb de brochure verkeerd begrepen. Daar wordt het volgende geschreven: Nachtrust functie
Een melding die ontstaat wanneer het donker is,wordt automatisch 12 uur uitgesteld om de nachtrust niet te verstoren. Uiteraard beïnvloedt dit niet de alarmeringen Ik heb dit ergens in mijn hoofd vertaald naar: Er zijn s'nachts geen storende leds zichtbaar. Dat klopt dus niet, bedankt voor de correctie.
Ik zoek nog even verder, met een statusled moet ik dus accepteren, maar die hoeft dus niet storend te zijn, fijn om te weten. Ik vind de Hager nog steeds mooier dan de Ei146, maar dat vind ik niet zo'n punt. Eigenlijk moet ik ergens gewoon de Hager TG531A zien te vinden dan ben ik voor 10 jaar klaar.
In iedergeval goed te horen dat de status led van de Ei146 niet storend is, dat helpt!
@Xander
Je hebt gelijk, ik heb de brochure verkeerd begrepen. Daar wordt het volgende geschreven: Nachtrust functie
Een melding die ontstaat wanneer het donker is,wordt automatisch 12 uur uitgesteld om de nachtrust niet te verstoren. Uiteraard beïnvloedt dit niet de alarmeringen Ik heb dit ergens in mijn hoofd vertaald naar: Er zijn s'nachts geen storende leds zichtbaar. Dat klopt dus niet, bedankt voor de correctie.
Ik zoek nog even verder, met een statusled moet ik dus accepteren, maar die hoeft dus niet storend te zijn, fijn om te weten. Ik vind de Hager nog steeds mooier dan de Ei146, maar dat vind ik niet zo'n punt. Eigenlijk moet ik ergens gewoon de Hager TG531A zien te vinden dan ben ik voor 10 jaar klaar.
Wat vind je van deze Gira? In ieder geval een uitgesproken design.lithoijen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:58:
@leonbong Ik heb ook ca 8 rookmelders nodig (plus 1 hittedetector) en dan wil ik eigenlijk ook nog iets wat er enigszins strak uit ziet. Dan moet het maar wat geld kosten, maar dan wil ik wel een nette rookmelder met de juiste functies. Ik vind de Hager TG501A er nog wel aardig uit zien en ook de prijs is heel redelijk, alleen de bijbehorende hittemelder (Hager TG531A) is nergens meer te vinden en de opvolger is niet geschikt voor 230v
Is rook + hittemelder, met een dipswitch kun je de rookmelder uitschakelen voor in de keuken oid.
Zonder doos is veel meer gepruts, want dan moet je exact de goede draadlengte hebben. Bij een nieuwbouwhuis doe je het natuurlijk gewoon met doos. Geen idee waar dat staat en of het inderdaad wel of niet mag; zijn van die dingetjes die gewoon erg logisch zijn om wel te doen.lithoijen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:10:
@kabeltjekabel Bedankt voor het meedenken, wordt gewaardeerd!
de Ei146 en Ei144 voldoen op de status led na prima, al vind ik ze weinig stijlvol, maar daar kan ik mezelf wel overheen zetten. Gira heeft nog leuke modelen, maar icm de sokkel worden ze A) belachelijk duur enwel erg groot.
Wat @leonbong zegt kan ik bevestigen. Heb er hier ook eentje hangen, en de LED is echt heel zwak. Was eerst ook 'not amused', maar het is echt gewoon heel weinig. Zo'n LED'je van een laptop die aan het laden is ordegrootes meer licht.
@Xander Die kwam ik zelf in mijn zoektocht ook tegen. Ik vind ze er wel aardig uitzien, maar wel vreselijk hoog, dat doet mijn inziens afbreuk aan het design. Verder vind ik ze vooral duur, ze kosten ruim 2x wat ze voor de Hager TG501A vragen. Dat is dus €30*8 en dat telt best aan.
Ik kan de TG531A nog wel ergens in Polen vinden. Maar geen idee hoe dat gaat met verzenden en eventuele garantie.
@kabeltjekabel Dat heb ik dan helaas fout gedaan. Ik heb niet overal in een doos voorzien, daar heb ik nu dan mee te dealen.
Ik kan de TG531A nog wel ergens in Polen vinden. Maar geen idee hoe dat gaat met verzenden en eventuele garantie.
@kabeltjekabel Dat heb ik dan helaas fout gedaan. Ik heb niet overal in een doos voorzien, daar heb ik nu dan mee te dealen.
[ Voor 13% gewijzigd door lithoijen op 06-07-2020 21:39 ]
Kijk eens bij bol.com naar de recensies van Hager TG501A
Storend....
Storend....
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Huh? Die Hager is maar 70 cent goedkoper ofzo.lithoijen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:33:
@Xander Xander, Die kwam ik zelf in mijn zoektocht ook tegen. Ik vind ze er wel aardig uitzien, maar wel vreselijk hoog, dat doet mijn inziens afbreuk aan het design. Verder vind ik ze vooral duur, ze kosten ruim 2x wat ze voor de Hager TG501A vragen. Dat is dus €30*8 en dat telt best aan.
Volgens specificatie zijn ze 2mm hoger dan de Hager..
De ei146 zit staffelkorting kop. Koop er 5 en je bent 70ct goedkoper uit.
Tja, dan heb je wat meer friemelwerk om de aders op de goede lengte te krijgen. Let ook op dat je de melder dan niet precies midden op het buisuiteinde kunt doen.. het doorvoergat voor draad zit off-center.lithoijen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:33:
[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-07-2020 21:45 ]
Rimco schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:13:
@knackje 1 Helft van de automaat loskoppelen en meten tussen welke pinnen nog spanning staat? Als dat kruislings is moet er iets gewisseld worden.
Aangezien de kookgroep als 1 geheel werkt zal je in de praktijk geen probleem hebben trouwens, maar het is wel zo netjes mocht iemand in de toekomst iets willen aanpassen.
Beide bedankt voor de info en het meedenken.kabeltjekabel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:07:
[...]
Als je kortsluiting in een helft van de kookplaat zou krijgen valt de helft van de kookgroep uit, de andere helft blijft werken. Als je kruislings hebt aangesloten verbreek je dus de fase van de ene helft en de nul van de andere helft. Lood om oud ijzer wat mij betreft.
@kabeltjekabel De Hager vind ik (inclusief sokkel) voor onder de €30 euro en dat is zonder een uitgebreide zoektocht. De Gira vind ik niet onder de €60 euro (met sokkel). Wat betreft de afmetingen, de rookmelder zijn vergelijkbaar (48mm), de voet is volgens mij echter bij de Gira veel hoger. Voor de Gira sokkel vind ik als hoogte de maa van 30mm. voor de hager vind ik geen hoogte maar het lijkt maar ca 1cm op de verschillende afbeeldingen te zijn, of ben ik abuis?

vs

@Naalroc De reviews op bol.com zijn inderdaad erg wisselend, elders (coolblue, brandpreventiewinkel, etc zijn de gemiddelde beoordelingen veel beter. Uit eerste hand ken ik iemand met prima ervaringen met deze rookmelders. Het is nu eenmaal in het algemeen makkelijker negatieve ervaringen te vinden dan positieve, al met al heb ik er toch wel een positief beeld bij. Al is het wel iets om mee te nemen
Trouwens wel geweldig dat er zoveel wordt meegedacht. Geeft me toch weer een heel andere kijk op de zaken + nog goede installatie tips ook. Super!
vs
@Naalroc De reviews op bol.com zijn inderdaad erg wisselend, elders (coolblue, brandpreventiewinkel, etc zijn de gemiddelde beoordelingen veel beter. Uit eerste hand ken ik iemand met prima ervaringen met deze rookmelders. Het is nu eenmaal in het algemeen makkelijker negatieve ervaringen te vinden dan positieve, al met al heb ik er toch wel een positief beeld bij. Al is het wel iets om mee te nemen
Trouwens wel geweldig dat er zoveel wordt meegedacht. Geeft me toch weer een heel andere kijk op de zaken + nog goede installatie tips ook. Super!
[ Voor 66% gewijzigd door lithoijen op 06-07-2020 22:14 ]
Oh sorry, dacht dat het nog over de Ei146 ging.lithoijen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:59:
@kabeltjekabel De Hager vind ik (inclusief sokkel) voor onder de €30 euro en dat is zonder een uitgebreide zoektocht. De Gira vind ik niet onder de €60 euro (met sokkel). Wat betreft de afmetingen, de rookmelder zijn vergelijkbaar (48mm), de voet is volgens mij echter bij de Gira veel hoger. Voor de Gira sokkel vind ik als hoogte de maa van 30mm. voor de hager vind ik geen hoogte maar het lijkt maar ca 1cm op de verschillende afbeeldingen te zijn, of ben ik abuis?
[Afbeelding]
vs
[Afbeelding]
En niks in rook opgegaan?knackje schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:56:
[...]
[...]
Beide bedankt voor de info en het meedenken.Er is vandaag met de kookplaat voor het eerst een maaltijd bereid
Toen mijn broer een keer bij mij kwam koken (hij had nog nooit op inductie gekookt) deed hij de pit voor de wok -net zoals bij hem thuis met gas- op maximaal vermogen. Dat begon al snel te roken..
Met 3 kW gasbrandertje is het 1 kW in de pan en 2 kW de afzuigkap in, met inductie is het 3 kW de pan in
[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-07-2020 22:10 ]
Die is inderdaad ook prima geprijsd. Word dus kiezen tussen:
Wat mindere looks (persoonlijk) maar goed leverbaar en prima prijs (Ei146)
Betere looks (persoonlijk) maar gedoe om een passende hittemelder te vinden en uitlopend model (Hager)
Met als derde alternatief de Gira, maar daar vind ik de sokkel vrij fors van evenals de prijs.
Eventueel kan de Firex KF20 4973 dan ook al vind ik die er ook niet geweldig uitzien.
Opties genoeg weer, ik ga ermee verder puzzelen, bedankt voor alle hulp.
Wat mindere looks (persoonlijk) maar goed leverbaar en prima prijs (Ei146)
Betere looks (persoonlijk) maar gedoe om een passende hittemelder te vinden en uitlopend model (Hager)
Met als derde alternatief de Gira, maar daar vind ik de sokkel vrij fors van evenals de prijs.
Eventueel kan de Firex KF20 4973 dan ook al vind ik die er ook niet geweldig uitzien.
Opties genoeg weer, ik ga ermee verder puzzelen, bedankt voor alle hulp.
Ik heb hier 9 van die Gira melders hangen, maar dan de batterij versie zonder die toeter er boven op, in de keuken staat hij alleen als warmte melder, de rest van het huis warmte+rook.lithoijen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:59:
Het was 5 jaar geleden een van de weinige melders die ik kon vinden die via een draadje gekoppeld konden worden, werkt goed, als er 1 gaat, gaat bij de volgende signaal melding alles in huis af, daar kan je niet door heen slapen
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Nvm
[ Voor 99% gewijzigd door Aapie op 08-07-2020 13:13 ]
Ik heb ook al een hele rits 501's liggen en de KNX melder + verbindingsmodule, maar ben dus ook nog op zoek naar een 531. Evt kunnen we die wel samen bestellen in Polen? Van de andere kant is het verzenden maar EUR20/PLN90.lithoijen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:58:
@Xander
Deze melders zijn toch helemaal niet interessant? Je kan ze koppelen maar alleen op de zelfde groep. Ik heb iets van 7 groepen in mijn huis. Dus als beneden de melder af gaat merk je boven nog niks. Dan is draadloos koppelen toch effectiever?lithoijen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:59:
[Afbeelding]
vs
[Afbeelding]
Volgens mij zet je de melders met z'n allen dus op dezelfde, aparte groep...
Bij mijn huis zitten alle melders op dezelfde groep.Vistuig schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:32:
[...]
Deze melders zijn toch helemaal niet interessant? Je kan ze koppelen maar alleen op de zelfde groep. Ik heb iets van 7 groepen in mijn huis. Dus als beneden de melder af gaat merk je boven nog niks. Dan is draadloos koppelen toch effectiever?
Dat betekent dat melder op de slaapkamer niet verbonden is met lichtpunt er vlak naast, dat is een andere groep.
Binnenkort komen er zonnepanelen. Ik heb geen plek meer in de groepenkast voor een teruglevermeter en aardlekautomaat.
Ik heb nog ruimte voor een mini-verdeler van 8 modulen op zeg (onderkant) een halve meter-meter van de grond. Mag dit volgens de normen voor bestaande bouw/installaties?
Een van de redenen die ik kan bedenken waarom dit niet zou mogen is dat deze aardlekautomaat binnen het bereik van kinderhanden zit. Ik kan dit oplossen met een afsluitbare verdeler of mag het dan nog niet?
Ik heb nog ruimte voor een mini-verdeler van 8 modulen op zeg (onderkant) een halve meter-meter van de grond. Mag dit volgens de normen voor bestaande bouw/installaties?
Een van de redenen die ik kan bedenken waarom dit niet zou mogen is dat deze aardlekautomaat binnen het bereik van kinderhanden zit. Ik kan dit oplossen met een afsluitbare verdeler of mag het dan nog niet?
@traders
Waar gewoon in je meterkast?
Niet gebruikelijk maar het argument kinderhanden gaat natuurlijk niet op want in de meeste kasten zit op die hoogte de gasinstallatie. Ook niet bedoeld voor kinderhanden.
Voor de kinderhanden heeft je meterkast meestal een slot, sluit die dus ook af.
Er zijn voorschriften waar een meterkast moet voldoen bij nieuwbouw de hoogte die jij noemt is voor de gasinstallatie of stadsverwarming. Maar als jij nu in een nieuw gasloos huis woont kan je die ruimte natuurlijk best gebruiken want er komt nooit meer een gasinstallatie.
Tegen de tijd dat we misschien een waterstofgasnet krijgen kan je het altijd nog aanpassen.
Waar gewoon in je meterkast?
Niet gebruikelijk maar het argument kinderhanden gaat natuurlijk niet op want in de meeste kasten zit op die hoogte de gasinstallatie. Ook niet bedoeld voor kinderhanden.
Voor de kinderhanden heeft je meterkast meestal een slot, sluit die dus ook af.
Er zijn voorschriften waar een meterkast moet voldoen bij nieuwbouw de hoogte die jij noemt is voor de gasinstallatie of stadsverwarming. Maar als jij nu in een nieuw gasloos huis woont kan je die ruimte natuurlijk best gebruiken want er komt nooit meer een gasinstallatie.
Tegen de tijd dat we misschien een waterstofgasnet krijgen kan je het altijd nog aanpassen.
Waarom is dat eigenlijk? Puur ter veiligheid, mocht er een defect zijn in 1 van de melders en je zet die groep uit, dat niet per ongeluk nog een andere groep via de melder van stroom voorzien wordt?leonbong schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:15:
[...]
Bij mijn huis zitten alle melders op dezelfde groep.
Dat betekent dat melder op de slaapkamer niet verbonden is met lichtpunt er vlak naast, dat is een andere groep.
Groetjes
Je mag stroomgroepen natuurlijk niet koppelen.
Bij mij zitten alle rookmelders op dezelfde groep als de woonkamer. Daar slingert dus een lange stroomleiding aan door het hele huis naar alle ruimtes, de inbouwdozen van de rookmelders.
Dat is handig want dan merk je erg snel of er geen spanning op staat.
Bij mij zitten alle rookmelders op dezelfde groep als de woonkamer. Daar slingert dus een lange stroomleiding aan door het hele huis naar alle ruimtes, de inbouwdozen van de rookmelders.
Nee dat snap ik, maar het leek me op zich wel logisch dat ze die dingen juist zo maken dat ze niet daadwerkelijk de stroomkringen aan elkaar koppelen. Voor het installeren maakt dat het veel makkelijker.leonbong schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:57:
Je mag stroomgroepen natuurlijk niet koppelen.
Groetjes
Wel op dezelfde, maar juist niet op een eigen groep, omdat je dan niet merkt als die groep uit staat.deWit schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 06:57:
Volgens mij zet je de melders met z'n allen dus op dezelfde, aparte groep...
Bij mij zitten ze dus met z'n allen bij de groep van de woonkamer op.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja, dat was niet helemaal helder geformuleerd. Wel dezelfde, niet specifiek een eigen. In mijn geval zitten ze op een aardlekautomaat die ook de NAS/modem en KNX installatie voed. Als die eruit ligt dan heb ik binnen no-time iemand die gaat klagen over 'geen wifi' ;-)Andrehj schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:35:
[...]
Wel op dezelfde, maar juist niet op een eigen groep, omdat je dan niet merkt als die groep uit staat.
Bij mij zitten ze dus met z'n allen bij de groep van de woonkamer op.
Hallo,
Zou iemand kunnen aangeven wat ik hier in mijn metselaar zie? Dit zijn niet de normale groepen maar lijken aardlekschakelaar-gerelateerd maar ik heb er te weinig verstand van om uit te vogelen wat het precies is.
De drie foto’s zijn een overzicht en 2 meer in detail.
Bedankt alvast voor de uitleg 😄:strip_exif()/f/image/owoqNxeqpgWJMo8LzL6VlbNH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tvdDs7pmpBl4TOGoB4l9lv4f.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou iemand kunnen aangeven wat ik hier in mijn metselaar zie? Dit zijn niet de normale groepen maar lijken aardlekschakelaar-gerelateerd maar ik heb er te weinig verstand van om uit te vogelen wat het precies is.
Bedankt alvast voor de uitleg 😄
:strip_exif()/f/image/owoqNxeqpgWJMo8LzL6VlbNH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tvdDs7pmpBl4TOGoB4l9lv4f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B5eOsfNP8baGQLWK3ZzLR1qB.jpg?f=fotoalbum_large)
Trotse pappa van Yfke sinds 04-03-2009!!!
Metselaar = meterkast?
Dat zijn B16 en C32 automaten (2p). Tegenwoordig is dit in 1 DIN formaat te verkrijgen. Hoewel deze voor 380V zijn. Wat moet je met een C-kar in een Huisinstallatie?
Dat zijn B16 en C32 automaten (2p). Tegenwoordig is dit in 1 DIN formaat te verkrijgen. Hoewel deze voor 380V zijn. Wat moet je met een C-kar in een Huisinstallatie?
[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 08-07-2020 10:40 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Het zijn allebei L16 automaten. L-karakteristiek is oud en vergelijkbaar met wat we nu B noemen.timovd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:37:
Metselaar = meterkast?
"C32a" is een productserie van Merlin Gerin en heeft niets met de karakteristiek of nominaalstroom te maken. Geweldige zet van ze.

@der_roedie je hebt dus 2x 30mA aardlekschakelaar en 2x L16 installatieautomaat.
Bedankt Xander, dus die aardlekschakelaar schakelaars zijn de twee dingen aan de buitenzijde en die dingen in het midden zijn dus de 16A groepen. Die zien er weer anders uit dan mijn ‘gewone’ automaten. Zijn deze dan speciaal ergens voor???Xander schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:53:
[...]
te technisch verhaal voor mij 😄
@der_roedie je hebt dus 2x 30mA aardlekschakelaar en 2x L16 installatieautomaat.
Het zijn ook nog eens dubbelpolige automaten nul en fase zijn beide beveiligd op 16A.
Jouw kast is eigenlijk best normaal.
1) Aardlekschakelaar (ALS) met daarachter enkele groeps-automaten 16A
2) Nog een ALS met daarachter enkele groeps-automaten 16A
Aan het symbool te zien zijn het nog wel type AC-ALS dat is eigenlijk verouderd en zou type A moeten zijn.
Een ALS beveiligd voor lek-stroom richting de aarde en voor meerdere groepsautomaten te gelijk.
Een automaat beveiligd tegen overstroom.
Aan het symbool te zien zijn het nog wel type AC-ALS dat is eigenlijk verouderd en zou type A moeten zijn.
Een ALS beveiligd voor lek-stroom richting de aarde en voor meerdere groepsautomaten te gelijk.
Je zegt dat dit type automaat verouderd is maar wat heeft dat voor mij als gebruiker voor effect? Ik neem toch aan dat dit niet vervangen hoeft te worden maar dat eigenlijk de inzichten en benamingen in de standaarden anders zijn geworden?leonbong schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:54:
Het zijn ook nog eens dubbelpolige automaten nul en fase zijn beide beveiligd op 16A.
Het automaat is minder erg dan je verouderde ALS.
Jij hebt ALS type AC die is alleen geschikt voor lekstroom van zuivere sinus. Het probleem is dat modern huis nog wat schakelde voedingen (PC/Adapters/Led/Enz enz) eventuele lekstromen die bij een defect op dergelijke apparaten ontstaan worden mogelijk niet opgemerkt door AC ALS.
ALS Type AC is eigenlijk in modern huis alleen nog geschikt voor ouderwetse apparaten die weinig netvervuiling veroorzaken strijkbouten en stofzuigers. Zelfs een moderne wasdroger en wasmachine hebben al schakelende voeding.
Jij hebt ALS type AC die is alleen geschikt voor lekstroom van zuivere sinus. Het probleem is dat modern huis nog wat schakelde voedingen (PC/Adapters/Led/Enz enz) eventuele lekstromen die bij een defect op dergelijke apparaten ontstaan worden mogelijk niet opgemerkt door AC ALS.
ALS Type AC is eigenlijk in modern huis alleen nog geschikt voor ouderwetse apparaten die weinig netvervuiling veroorzaken strijkbouten en stofzuigers. Zelfs een moderne wasdroger en wasmachine hebben al schakelende voeding.
[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 08-07-2020 14:01 ]
Je moet 1 groep hebben die gewoon langs als je rookmelders komt. Je kunt bijvoorbeeld makkelijk de groep die de verlichting van het trappenhuis doet daar voor gebruiken; is reeds beneden aanwezig, is reeds boven aanwezig. Her en der een aftakking en klaarrr.Vistuig schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:32:
[...]
Deze melders zijn toch helemaal niet interessant? Je kan ze koppelen maar alleen op de zelfde groep. Ik heb iets van 7 groepen in mijn huis. Dus als beneden de melder af gaat merk je boven nog niks. Dan is draadloos koppelen toch effectiever?
Als je ze wel over verschillende groepen doet moet je per groep eentje met een RF sockel doen. Maar die krengen kosten ook 70 euro ofzo. Als je het hele huis hebt open liggen is het dus makkelijker het gewoon volledig bedraad te doen.
Dat vraag ik me af. Als een apparaat DC laat weglekken via aarde, heb je nog steeds een imbalans tussen je fase en nul op AC. Ergens wordt er immers AC omgezet in DC die weglekt. Dus tript je ALS gewoon. Of mis ik iets?leonbong schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:53:
Cunning linguist.
Ah, zo'n 10-moduuls brede Attema kast die je met 2 schroevendraaiers moet open wrikken?der_roedie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:30:
Hallo,
Bedankt alvast voor de uitleg 😄[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo te zien; hoofdschakelaar ontbreekt en je aardlekschakelaars zijn van het type wat ca. een kwart eeuw te oud is. Heb je er boven nog een rij automaten? Installaties uit die tijd willen ook nog wel eens groepen voor vast opgestelde apparatuur hebben die buiten de aardlekschakelaars om gaan. En als je aardpen ondertussen half vergaan is dan mag dat niet. Let ook op dat de grondwaterstand effect heeft op het functioneren van je aardpen.
Het probleem is de verzadiging van de kern van de stroommeettrafo.Bart ® schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:37:
[...]
Dat vraag ik me af. Als een apparaat DC laat weglekken via aarde, heb je nog steeds een imbalans tussen je fase en nul op AC. Ergens wordt er immers AC omgezet in DC die weglekt. Dus tript je ALS gewoon. Of mis ik iets?
Eenmaal verzadigd met DC meet hij ook AC niet goed meer.
Een ander probleem zijn de harmonischen van schakelende voedingen, dimmers etc. Een domme stroommeettrafo heeft daar een hogere impedantie voor, dus een lekstroom op 1 kHz ziet hij slecht.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja, je mist iets. Die spoel in type AC aardlekschakelaar vindt DC niet echt lekker en tript dan helemaal niet of pas veel later.Bart ® schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:37:
[...]
Dat vraag ik me af. Als een apparaat DC laat weglekken via aarde, heb je nog steeds een imbalans tussen je fase en nul op AC. Ergens wordt er immers AC omgezet in DC die weglekt. Dus tript je ALS gewoon. Of mis ik iets?
Zie ook hier;
YouTube: Effect of DC on AC RCDs with JW (John Ward joins the e5 Group youtub...
Vanaf 2 minuten als je de intro niet nodig hebt.
Bart ik heb het natuurlijk niet zelf verzonnen daarvoor ben ik theoretisch niet goed genoeg onderlegd.Bart ® schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:37:
[...]
Ik heb van websites van oa de fabrikanten, technische nieuwsbladen enz enz
@Proton_ en @kabeltjekabel hebben mij net al wat wijzer gemaaktleonbong schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:14:
[...]
Bart ik heb het natuurlijk niet zelf verzonnen daarvoor ben ik theoretisch niet goed genoeg onderlegd.
Ik heb van websites van oa de fabrikanten, technische nieuwsbladen enz enz
Cunning linguist.
Nouja, een lekstroom DC via de aarde hoeft niet persé door de aardlekschakelaar te gaan.
Ook dit zorgt ook niet voor een onbalans, aangezien de DC kant gescheiden is van de AC kant bij een SMPS.
Anders zou je namelijk ook een opdonder krijgen van de molex connector in je pc.
Ook dit zorgt ook niet voor een onbalans, aangezien de DC kant gescheiden is van de AC kant bij een SMPS.
Anders zou je namelijk ook een opdonder krijgen van de molex connector in je pc.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Zet een diode tussen L en PE en voila; je hebt je gepulseerde DC lekstroomJim423 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:24:
Nouja, een lekstroom DC via de aarde hoeft niet persé door de aardlekschakelaar te gaan.
Ik moet mijn groepenkast uitbreiden doordat ik wat ruimte tekort kom. Nu hangt er een ABB kast met bussboard, ik geloof een HLD33. Wat heb ik nu allemaal nodig om er nog een HLD33 naast te hangen? Ik kom op deze lijst :
-lege hld33
-blindplaat onderzijde 175-00/2
-2* koppelstuk
-2* klemveer
-2* zadel z8-s
-verbindingsstrip voor aarde
Mis ik dan nog iets?
-lege hld33
-2* koppelstuk
-2* klemveer
-2* zadel z8-s
Mis ik dan nog iets?
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
@WVL_KsZeN Als je in de nieuwe kast ook busboardcomponenten wilt gebruiken, mis je nog een busboard. En natuurlijk mis je de rest van de inhoud (automaten, aardlekschakelaars?). 
Verder een aardig compleet lijstje! Volgens mij ben je de enige die koppelstukken en klemveren gebruikt, 99,9% schroeft 2 kasten gewoon strak naast elkaar tegen de muur. Dat is naar mijn idee ook prima. De koppelstukken en klemveren voegen vooral iets toe als je een verdeler met 2 behuizingen van te voren wilt bedraden en dan in 1x tegen de muur wilt schroeven. Eenmaal aan de muur blijft het spul toch wel op zijn plek.
Ben niet heel erg bekend met ABB maar volgens mij steek je die koppelstukken aan de achterkant in de behuizing. Aangezien 1 behuizing al hangt, zou ik er even goed over nadenken of je dat koppelstuk wel echt wilt gebruiken? Dan moet de bestaande kast dus even los.
Heb je al wel nagedacht hoe je de boel wilt bedraden (aftakken van het bestaande)?
Verder een aardig compleet lijstje! Volgens mij ben je de enige die koppelstukken en klemveren gebruikt, 99,9% schroeft 2 kasten gewoon strak naast elkaar tegen de muur. Dat is naar mijn idee ook prima. De koppelstukken en klemveren voegen vooral iets toe als je een verdeler met 2 behuizingen van te voren wilt bedraden en dan in 1x tegen de muur wilt schroeven. Eenmaal aan de muur blijft het spul toch wel op zijn plek.
Ben niet heel erg bekend met ABB maar volgens mij steek je die koppelstukken aan de achterkant in de behuizing. Aangezien 1 behuizing al hangt, zou ik er even goed over nadenken of je dat koppelstuk wel echt wilt gebruiken? Dan moet de bestaande kast dus even los.
Heb je al wel nagedacht hoe je de boel wilt bedraden (aftakken van het bestaande)?
Ik wil de HLD, omdat ik wel de mogelijkheid wil om een bussboard te plaatsen, maar nu nog niet nodig heb. In de huidige kast heb ik 2 posities vrij, maar er moet een 3 fase aardlekautomaat bij.
Volgens mij hoef ik toch alleen de aarde rail te koppelen en de aansluit lokken te koppelen van de ene naar de andere kast?
Volgens mij hoef ik toch alleen de aarde rail te koppelen en de aansluit lokken te koppelen van de ene naar de andere kast?
... als die er nu in zitten.WVL_KsZeN schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:10:
Mijn vraag was of je er over na had gedacht. Blijkbaar wel, dus.
Nu je het zegt. Even de kap eraf gehaald en inderdaad geen aansluitblokken in de oude kast.. wel 3 mooie aardlekschakelaars waarvan ik kan doorlussen.Xander schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:13:
[...]
... als die er nu in zitten.Dat is lang niet bij alle kasten.
Mijn vraag was of je er over na had gedacht. Blijkbaar wel, dus.
Heb net dezelfde uitbreiding gedaan:WVL_KsZeN schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:54:
Ik moet mijn groepenkast uitbreiden doordat ik wat ruimte tekort kom. Nu hangt er een ABB kast met bussboard, ik geloof een HLD33. Wat heb ik nu allemaal nodig om er nog een HLD33 naast te hangen? Ik kom op deze lijst :
-lege hld33
-2* koppelstuk
-2* klemveer
-2* zadel z8-s
Mis ik dan nog iets?
- klemveren inderdaad niet nodig.
- Ik heb ze naast elkaar geplaatst en de zijkant (sparing) van de HLD33 die je eruit haalt past in de onderkant dus je hebt geen extra blindplaat nodig (had deze ook besteld)
- aarde inderdaad doorverbinden met de strip
- De HLD33 heeft 5 verdeel blokjes waarin je gemakkelijk de 3 fasen en N kan aansluiten uit de orginele kast.
- Je haalt inderdaad je fase en N het makkelijkste net voor je Aardlek weg in de orginele kast. Ik heb hiervoor 6mm2 gebruikt - wel even netjes afwerken met een aderhulsje.
[ Voor 8% gewijzigd door sailor_dg op 09-07-2020 11:18 ]
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
OK, dan heb ik de juiste spullen. Ik koop gewoon kant en klare draden met hulsjes om aan te sluiten.sailor_dg schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:15:
[...]
Heb net dezelfde uitbreiding gedaan:
- klemveren inderdaad niet nodig.
- Ik heb ze naast elkaar geplaatst en de zijkant (sparing) van de HLD33 die je eruit haalt past in de onderkant dus je hebt geen extra blindplaat nodig (had deze ook besteld)
- aarde inderdaad doorverbinden met de strip
- De HLD33 heeft 5 verdeel blokjes waarin je gemakkelijk de 3 fasen en N kan aansluiten uit de orginele kast.
- Je haalt inderdaad je fase en N het makkelijkste net voor je Aardlek weg in de orginele kast. Ik heb hiervoor 6mm2 gebruikt - wel even netjes afwerken met een aderhulsje.
hallo tweakers,
even een vraag wij heben een nieuwe meterkast gekocht die zie samengesteld door de configurator van elektromat
nieuwe situatie word:
10 groepen
5 aardlek, en kookplaat groep met aardlek
voor en achteruin en zwembad pomp/filter, fietshok, tuin verlichten en schuur en het huis zelf, Toekomstige pvt panelen,
oude sitiatie is :
1x35 amper aeton 4 groepen automaat 1 aardlek
en de automaten gaan er bij 6kw uit tot nu toe geen overbelastingen
nu wil ik de meterkast laten omzetten van 1 fasen naar 3 fase
maar bij enexis netbeheerder heb ik de keuze in
3x 25 ampere, 3x 35 ampere of 3x 50 ampere
wij hebben nu 1x35 ampere dus wat is nu wijsheid
in de toekoemst komen er nog pvt panelen op het dak
de vloer verwarmiong zal via gas gestookt verwarmt worden en in de toekomst door de pvt panelen
even een vraag wij heben een nieuwe meterkast gekocht die zie samengesteld door de configurator van elektromat
nieuwe situatie word:
10 groepen
voor en achteruin en zwembad pomp/filter, fietshok, tuin verlichten en schuur en het huis zelf, Toekomstige pvt panelen,
oude sitiatie is :
de vloer verwarmiong zal via gas gestookt verwarmt worden en in de toekomst door de pvt panelen
[ Voor 10% gewijzigd door KoffiemetGebak op 09-07-2020 17:00 . Reden: oude en nieuwe stitautie uitleg erbij gezet ]
@KoffiemetGebak Heb je nu 1x35A, en alles wat je opnoemt werkt naar behoren? Dan zou je aan 3x25A genoeg moeten hebben lijkt me zo.
PVT leveren in het beste geval terug. Zolang je niet op heel grote schaal gaat opwekken, zou ik daar ook geen problemen verwachten.
PVT leveren in het beste geval terug. Zolang je niet op heel grote schaal gaat opwekken, zou ik daar ook geen problemen verwachten.
Standaard is 1x35 of 3x25. Alles daar boven gaat waarschijnlijk honderden euro's extra per jaar kosten en is vrijwel nooit echt nodig.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Kijk naar de jaarlijkse kosten en je hebt je antwoord al.KoffiemetGebak schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:38:
hallo tweakers,
nieuwe situatie word:
10 groepen
oude sitiatie is :
Ik moet een automaat vervangen in mijn groepenkast. Zie de foto:
:strip_exif()/f/image/RptJnFZaR25vt3CwIluvsJol.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik zoek op AL62B krijg ik geen resultaten. Als ik zoek op 34109 krijg ik al wat meer resultaten, maar toch verschillende typen. Zoals deze van de gamma :
https://www.gamma.nl/asso...raden-16-ampere/p/B306828
of deze van elektrototaalmarkt:
https://www.elektrototaal...0juwmwEAQYAiABEgISFfD_BwE
Kan iemand mij vertellen welk type automaat ik heb?
:strip_exif()/f/image/RptJnFZaR25vt3CwIluvsJol.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik zoek op AL62B krijg ik geen resultaten. Als ik zoek op 34109 krijg ik al wat meer resultaten, maar toch verschillende typen. Zoals deze van de gamma :
https://www.gamma.nl/asso...raden-16-ampere/p/B306828
of deze van elektrototaalmarkt:
https://www.elektrototaal...0juwmwEAQYAiABEgISFfD_BwE
Kan iemand mij vertellen welk type automaat ik heb?
@knackje ik zie geen verschil tussen de automaten die je linkt en de automaat die je hebt.
Dat nummer bovenop lijkt me een batchnummer / productiedatum ofzo.
Doe jezelf een lol en bestel ook meteen even 2 geïsoleerde aftakblokjes.
[ Voor 19% gewijzigd door Xander op 09-07-2020 22:47 ]
Als ik beide automaten vergelijk die ik link. Dan heeft die van de gamma aansluitdraden en die van elektrototaalmarkt niet.Xander schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:46:
@knackje ik zie geen verschil tussen de automaten die je linkt en de automaat die je hebt.
@knackje De relevante gegvens zijn B16 (16 Ampère, B-karakteristiek), 230V. Standaard huiszekering. Beide links zijn goed.
Waarom heb je een nieuwe nodig denk je?
Dat kan. Maar de automaat is hetzelfde.knackje schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:59:
[...]
Als ik beide automaten vergelijk die ik link. Dan heeft die van de gamma aansluitdraden en die van elektrototaalmarkt niet.
Beide bedankt voor jullie antwoorden.Zwartoog schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:00:
@knackje De relevante gegvens zijn B16 (16 Ampère, B-karakteristiek), 230V. Standaard huiszekering. Beide links zijn goed.
De groep sloeg af bij het monteren van een nieuwe lamp. (later bleek dat het ijzer van de lamp door mijn draad had gesneden)
Toen heb ik de groep en aardlek schakelaar weer aangezet. Toen zag ik een groen flits bij die groep. Vervolgens heb ik alle schakelaars uitgezet en 1 voor 1 weer aangezet (ook de groep die uitsloeg).
Deze bleef vervolgens gewoon aan staan. Maar ik heb geen elektra meer op de stopcontacten en lampen die op die groep zijn aangesloten.
Even meten of je op de " uitgaande kant" van de automaat wel spanning hebt, zo niet, dan is idd de automaat overleden.
Zo wèl: dan heb je en probleem, ergens anders, maar dat zal wel niet.
Zo wèl: dan heb je en probleem, ergens anders, maar dat zal wel niet.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat is ondertussen verholpen neem ik aan?knackje schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:09:
[...]
De groep sloeg af bij het monteren van een nieuwe lamp. (later bleek dat het ijzer van de lamp door mijn draad had gesneden)
Zeker weten dat alleen deze ene groep niet meer werkt?Toen heb ik de groep en aardlek schakelaar weer aangezet. Toen zag ik een groen flits bij die groep. Vervolgens heb ik alle schakelaars uitgezet en 1 voor 1 weer aangezet (ook de groep die uitsloeg).
Deze bleef vervolgens gewoon aan staan. Maar ik heb geen elektra meer op de stopcontacten en lampen die op die groep zijn aangesloten.
Zo te zien heb je een 3-fasen installatie, met deze symptomen zou het ook zomaar kunnen dat nu 1 van de 3 hoofdzekeringen kapot is...
Om het zeker te weten zou je spanning moeten meten aan de onderkant en bovenkant van de automaat. Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken.
Aangenomen dat er wel spanning is aan de onderkant van de automaat...Naalroc schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:48:
Even meten of je op de " uitgaande kant" van de automaat wel spanning hebt, zo niet, dan is idd de automaat overleden.
[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 09-07-2020 23:52 ]
Misschien voor veel een terug kerende vraag, maar ik kan helaas het juiste antwoord niet vinden, ondanks veel gezoek. Ik wil een kookplaat aansluiten(7,4 kW) op 2 fase. Dat zijn dus 5 draden van 2,5 mm2. Maar in een 5/8 buis mogen er volgens de NEN maar 4 maximaal. Moet ik de aarde draad nu ergens anders vandaan halen of in een andere pijp laten lopen of dus zelfs een 3/4 monteren(lastig want beton) en 5/8 ligt er al? Bedankt al vast. Floris
Voor twee fasen heb je maar vier draden nodig. L1, L2, N en PE.Vistuig schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:23:
Misschien voor veel een terug kerende vraag, maar ik kan helaas het juiste antwoord niet vinden, ondanks veel gezoek. Ik wil een kookplaat aansluiten(7,4 kW) op 2 fase. Dat zijn dus 5 draden van 2,5 mm2. Maar in een 5/8 buis mogen er volgens de NEN maar 4 maximaal. Moet ik de aarde draad nu ergens anders vandaan halen of in een andere pijp laten lopen of dus zelfs een 3/4 monteren(lastig want beton) en 5/8 ligt er al? Bedankt al vast. Floris
Punctuality is the politeness of kings
@Vistuig 2 fase of via een kookgroep? Dat is in deze heel belangrijk. Want als 2 fase dan inderdaad zoals @dreamscape stelt heb je aan L1,L2 en N en PE voldoende.
Kookgroep heb je 2x nul dus heb je wel 5 draden nodig.
Weet je zeker dat de leiding 5/8 is? Naar de keuken loopt bij redelijk nieuwbouw een 19mm leiding.
Wat ik zelf heb gedaan is in de 19 mm leiding een 5-aderige XMVK kabel getrokken omdat er nog vocht in zat. Vond ik persoonlijk makkelijker dan 5 losse aders, maar leiding traject wel heel makkelijk.
Je zou kunnen proberen een xmvk kabel door 16 te trekken, is erg krap maar met geluk en juiste middelen kan het lukken.
Kookgroep heb je 2x nul dus heb je wel 5 draden nodig.
Weet je zeker dat de leiding 5/8 is? Naar de keuken loopt bij redelijk nieuwbouw een 19mm leiding.
Wat ik zelf heb gedaan is in de 19 mm leiding een 5-aderige XMVK kabel getrokken omdat er nog vocht in zat. Vond ik persoonlijk makkelijker dan 5 losse aders, maar leiding traject wel heel makkelijk.
Je zou kunnen proberen een xmvk kabel door 16 te trekken, is erg krap maar met geluk en juiste middelen kan het lukken.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Als hij zegt '2 fase', dan ga ik daarvan uit.Freakie1NL schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:05:
@Vistuig 2 fase of via een kookgroep? Dat is in deze heel belangrijk. Want als 2 fase dan inderdaad zoals @dreamscape stelt heb je aan L1,L2 en N en PE voldoende.
En als iemand het verschil tussen 'kookgroep op 1 fase' en 'krachtgroep waarvan je 2 fasen gebruikt' niet weet, moet hij er sowieso niet zelf aan gaan klussen.
Ho rustig aan, is geen aanval naar jou juist bevestiging dat jij het juist hebt.dreamscape schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:09:
[...]
Als hij zegt '2 fase', dan ga ik daarvan uit.
En als iemand het verschil tussen 'kookgroep op 1 fase' en 'krachtgroep waarvan je 2 fasen gebruikt' niet weet, moet hij er sowieso niet zelf aan gaan klussen.
Helaas worden 2 fase en kookgroep regelmatig verwisseld, zelfs bekende webshops verkopen kookgroep fornuizen als 2 fase. Daarom is voor vistuig belangrijk dat hij even dubbelcheckt.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Oh, ik beschouwde het ook zeker niet als aanval, no worries.Freakie1NL schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:13:
[...]
Ho rustig aan, is geen aanval naar jou juist bevestiging dat jij het juist hebt.
Helaas worden 2 fase en kookgroep regelmatig verwisseld, zelfs bekende webshops verkopen kookgroep fornuizen als 2 fase. Daarom is voor vistuig belangrijk dat hij even dubbelcheckt.
Dat is puur een mechanisch verhaal. Als het een rechte buis is waar je de 5 kabels doorheen krijgt is er weinig op tegen om het te doen als het alternatief is om alles open te moeten breken. Heb je (ingestorte) bochten erbij, dan denk ik dat dat ook niet gaat lukken.Vistuig schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:23:
Maar in een 5/8 buis mogen er volgens de NEN maar 4 maximaal.
Aarde van een andere plaats halen is een dikke no-no, want als iemand de andere groep loshaalt kan er dus spanning op de aarde terecht komen en is je kookplaat niet meer geaard. Beiden gevaarlijk.
Wat die laatste opmerking betreft, zijn verreweg de meeste fornuizen niet universeel? Op het schemaplaatje is dan (naar eigen ervaring) te zien dat het fornuis naar keuze op één fase of door het verwijderen van één of twee brugje(s) op twee fasen kan worden aangesloten. Het enige is dat men volledig dient te begrijpen wat het wezenlijke verschil is tussen de drie mogelijkheden, te weten alles op één groep, twee groepen op één fase of twee groepen op twee fasen, gepaard met de vraag van één of twee nuldraden. Heb je dat inzicht niet, laat het dan over aan een vakman.Freakie1NL schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:13:
[...]
Ho rustig aan, is geen aanval naar jou juist bevestiging dat jij het juist hebt.
Helaas worden 2 fase en kookgroep regelmatig verwisseld, zelfs bekende webshops verkopen kookgroep fornuizen als 2 fase. .....
Die had ik ook, maar waren bij mij te kort. (sander vunderink) je hebt meer lengte nodig dan je denkt in de kast..WVL_KsZeN schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:20:
[...]
OK, dan heb ik de juiste spullen. Ik koop gewoon kant en klare draden met hulsjes om aan te sluiten.
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Alles bij elkaar houden. Er staat nergens in de NEN1010 dat 5x 2,5 niet door 16mm mag.Vistuig schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:23:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.