Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.703 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat geeft de fabrikant aan?

Bij mijn Solis (en die van m'n ouders) word een 100mA aangeraden.
Mijne gaat tot nu toe goed op een 30mA alamat, bij mijn ouders heeft de electricien wel een 100mA geplaatst.

Beide overigens gewoon type A. Als je een B nodig hebt kun je beter een andere omvormer uitzoeken, dat zijn geen grappen om aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Jim423 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:21:
[...]

Van een expert in het WP topic een keer gelezen dat dit te maken heeft met het laden van de invertermodule.
Daar zullen wel een paar flinke elco's inzitten ofzo. Om zeker te zijn dat het niet nodig is zul je toch echt met een scope aan de gang moeten.
Bij mij heb ik het wel eens gemeten met een scope en de inschakelstroom was 13A. Een B16 automaat kan trippen tussen de 48A en 80A, dus voldoende marge. 5 kW Panasonic 1-fase.

De meeste, zo niet alle, inverters hebben een inschakelstroombegrenzer voor het opladen van de elco's. Meestal een NTC weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Naalroc schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:09:
@Jim423 Ik heb het gelijk bij mijn installatie "opgelost" door gewoon te doen wat de fabrikant (Mitsubishi) voorschrijft, maar dit is een item dat steeds weer terug komt, en ook hier (boven) gesteld wordt.
Dit stond ook alleen in de installatiehandleiding van de "oudere" buitenunits. In de installatiehandleiding van onze PUHZ-SW75YAA staat nergens een verwijzing naar een C-automaat. En blijkbaar terecht, want de WP doet het probleemloos achter een B-alamat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 10:38

Skef

Ik scheer.me

IUser schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:03:
[...]

Ik zat net even naar site te kijken. Maar ik zie niet helemaal wat je bedoelt. Kan ik met de configurator bepaalde kleuren strips printen?
Navigeer naar "labels":
Afbeeldingslocatie: https://www.sanderscheer.nl/eaton.jpg
Stel dan je groepenkast samen en klik onderaan op "print", en je krijgt dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.sanderscheer.nl/eatonstrips.jpg

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
Andrehj schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:21:
[...]

Dit stond ook alleen in de installatiehandleiding van de "oudere" buitenunits. In de installatiehandleiding van onze PUHZ-SW75YAA staat nergens een verwijzing naar een C-automaat. En blijkbaar terecht, want de WP doet het probleemloos achter een B-alamat.
Ach ja, een "oudere" : hij is van 2018 en het staat dus in de documentatie van 2018....

Trouwens, ik heb zelf deze vraag ook gesteld, voordat ik mijn Mitsubishi opstelde en aansloot. Dat werd duidelijk beantwoord door een 'prof', en autoriteit op het WP forum, @Oxellaar , die ik hier aanhaal:

Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

[ Voor 25% gewijzigd door Naalroc op 01-07-2020 10:30 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:56
Graag zou ik het volgende voor wat tips aan jullie voorleggen.

Mijn huidige 3 fasen kast is vol en wil er het volgende kastje er strak naast hangen: https://www.sandervunderi...nkast-110x220-hld11v.html

Het doel is om een tweede set zonnepanelen (3000W omvormer aan te sluiten)

het plan:
Ik lus netjes met 6 mm2 montagesnoer door van fase 2 uit de 'hoofdkast' naar dit kastje en plaats een aardlekautomaat. (16A B-karakterstiek)

Om verder aan de eisen te voldoen komt er een lastenscheider naast de omvormer.

Mijn vraag zit hem in hoe ik met de aarde mag omgaan volgens NEN1010 - het makkelijkst zou zijn om de aarde met 2.5mm2 van de aardrail uit het hoofdkastje te halen en deze te gebruiken voor de zonnepanelen. Eventuele volgende groepen zouden ook allemaal rechtstreeks van deze aardrail moeten komen.
Eventueel zou ik ook een nieuwe aardrail kunnen plaatsen in het nieuwe kastje en deze verbinden met 6mm2?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_6gscEmKzxL_NKIoxLiuWg_Lww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbQ6u4cfmX5iTjMSTxid6DEQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypw-Wmc6fGlt_xq9tRHcIDYLhwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3w9oKHSdFzoNwNmnGn5RbacU.jpg?f=fotoalbum_tile

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
Ik zie geen echt probleem als je de aarde uit je bestaande aardrail haalt.
Twee kastjes tegen elkaar wordt toch echt als één verdeler gezien.

Maar doe jezelf een lol koop onderstaande scheelt vijf € maar heeft gewoon een aardrail plus losse plaatje om aardrail te verbinden en klaar.
https://www.sandervunderi...enkast-22x22cm-hld22.html
https://www.sandervunderi...or-aardrail-6938-070.html

Als het gedoe is omdat je geen ruimte hebt dan zou ik het model kopen wat jij hebt uitgekozen maar wel voorzien van een eigen aardblok wat je 6mm² verbindt met de bestaande kast.

[ Voor 15% gewijzigd door leonbong op 01-07-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 16:42
Vanuit een ander topic hierheen verwezen: busscherski in "Zonnepanelen advies legplan" Ik krijg zonnepanelen met een GoodWe GW3000-XS omvormer (handleiding) en omdat er een groep met 2.5mm kabel naar zolder loopt voor de wasmachine, droger en cv wil ik daar een PV verdeler hebben zodat ik niet een extra groep hoef te maken.

De meterkast heeft een 63A hoofdschakelaar gevolgd door een 40A 30mA aardlek en daarna 16A groepen. Daar hoeft niets te veranderen lijkt mij?

De kant en klare PV verdelers beschikken veelal maar over 1 of 2 stopcontacten en ik heb er 3 nodig. Daarnaast dient er ook wat ruimte te zijn omdat ik slimme schakelaars gebruik om het verbruik te meten van de wasmachine en droger.

Mijn idee is om vanuit de PV verdeler het bestaande stopcontact weer aan te sluiten.

Is een installatieautomaat voldoende of beter een aardlekautomaat? Aardlekautomaat lijkt mij, maar 30, 100 of 300 mA? In de handleiding van de omvormer kwam ik het niet tegen. Dus dan voor 30 mA gaan, bijv. deze? Of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Maak je eigen pv verdeler technisch niet ingewikkeld. Maar dan kan je hem precies maken zoals je wilt.
Of bel zo’n club als vekto en die maken hem zo voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:56
leonbong schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:37:
Ik zie geen echt probleem als je de aarde uit je bestaande aardrail haalt.
Twee kastjes tegen elkaar wordt toch echt als één verdeler gezien.

Maar doe jezelf een lol koop onderstaande scheelt vijf € maar heeft gewoon een aardrail plus losse plaatje om aardrail te verbinden en klaar.
https://www.sandervunderi...enkast-22x22cm-hld22.html
https://www.sandervunderi...or-aardrail-6938-070.html

Als het gedoe is omdat je geen ruimte hebt dan zou ik het model kopen wat jij hebt uitgekozen maar wel voorzien van een eigen aardblok wat je 6mm² verbindt met de bestaande kast.
Goede tip, ik kan twee buizen verplaatsen en dan zou het net moeten passen. Is inderdaad stuk chiquer.

Kan ik de dat tussen plaatje vastmaken met een normale aardklem? https://www.sandervunderink.nl/jmv-unimaxklem-4-25mm2.html?

[ Voor 7% gewijzigd door sailor_dg op 01-07-2020 11:18 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:08
royduin schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:40:
Daar hoeft niets te veranderen lijkt mij?
Daar mis eigenlijk de belangrijkste informatie voor. Hoeveel is je hoofdzekering? De totale max stroom is 16A (je PV groep) + hoofdzekering. En die wil je onder (dicht bij O-) ) de 40A max van je aardlekautomaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Septillion schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:30:
[...]

Daar mis eigenlijk de belangrijkste informatie voor. Hoeveel is je hoofdzekering? De totale max stroom is 16A (je PV groep) + hoofdzekering. En die wil je onder (dicht bij O-) ) de 40A max van je aardlekautomaten houden.
Geen idee, die kast is zwart, dicht en staat niets op. Hoe kom ik daarachter zonder de zegels te verbreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Ben ik bang dat je dat moet gaan navragen bij de netbeheerder. Is het 1 fase of 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Septillion schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:55:
Ben ik bang dat je dat moet gaan navragen bij de netbeheerder. Is het 1 fase of 3 fase?
1 fase, ik ga ze gelijk bellen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
royduin schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:56:
[...]

1 fase, ik ga ze gelijk bellen d:)b
Hopa, dat ging lekker flot: 1x 35A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Er zit dus een 3 fase hoofdschakelaar van 63A terwijl ik maar 1 fase heb. Kan/mag dat wel? Betekent dat dus 63/3=21A hoofdschakelaar? Vervolgens zit daarachter een 40A aardlek...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zh2tRi-piDNgt94_D-N_y_U7XQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTlEOTyrU8uAlMmYfQpCDw7n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:24
Een 3-fase hoofschakelaar die 63A is betekent 63A per fase. Dit hoef je niet door 3 te delen.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 10:25
bbbrumbrum schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 07:31:
Mijne gaat tot nu toe goed op een 30mA alamat, bij mijn ouders heeft de electricien wel een 100mA geplaatst.
Hoe zit dit? Na de hoofdschakelaar komt eerst de 30 mA aardlek. Vervolgens ga je dit aftakken naar de omvormer dan plaats je daar een 100 of 300 mA aardlek? Wat is hier het nut van, want zodra er zeg 50 mA lekt, dan valt die PV aardlek er nog niet uit maar je hoofd aardlek wel?

Dus wat is het nut van deze extra aardlek?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
traders schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:23:
[...]

Hoe zit dit? Na de hoofdschakelaar komt eerst de 30 mA aardlek. Vervolgens ga je dit aftakken naar de omvormer dan plaats je daar een 100 of 300 mA aardlek? Wat is hier het nut van, want zodra er zeg 50 mA lekt, dan valt die PV aardlek er nog niet uit maar je hoofd aardlek wel?

Dus wat is het nut van deze extra aardlek?

Bedankt.
Nee je takt vanaf de hoofdschakelaar of verdeelblok rechtstreeks naar je PV alamat af. Zelfde als de andere aardlekken, bij meer dan 4 groepen heb je die ook meerdere en die zijn rechtstreeks vanaf HS aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
royduin schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:02:
[...]

Hopa, dat ging lekker flot: 1x 35A
Dan ga je officieel dus over de 40A van je aardlek heen (35A + 16A = 51A). Volgens mij was dan de makkelijkste optie om er een 40A tussen te zetten. Dus hoofdschakelaar -> aftakking PV + 40A automaat -> de huidige aardlekautomaten. Maar dan kom je weer met dat issue van aardlek en PV groep of je dan daar ook een aardlek voor je PV groep moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:25

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Septillion De aardlek waar de PV achter komt de hangen heeft aan 40A nog wel voldoende, de stroom van PV gaat er namelijk niet doorheen om de andere groepen (binnen dezelfde aardlek) te voeden. Enkel de andere aardlekschakelaars moeten meer stroom aan kunnen (of dus extra zijn afgezekerd).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Rimco Ja, dat is waar, zo kan je het ook oplossen. Maar als je dat toch moet aanpassen zou ik de PV isoleren (lees, voor alle aardleks plaatsen met eigen aardlek) wel zo netjes vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Dus de groep die naar zolder loopt los halen van de aardlek en direct aansluiten op de hoofdschakelaar (verder klopt het allemaal wel dus hoe het nu zit?). Dan boven op zolder een 16A automaat als "hoofdschakelaar" voor die kast gevolgd door 2x een 16A 30mA aardlekautomaat. 1 voor de omvormer en de andere voor de stopcontacten? Kastje waar 3 automaten in kunnen en daar alles in monteren en klaar?

Een PV verdeler is dus eigenlijk helemaal niets specials; het is gewoon extra veiligheid door de aardlek ook op zolder te hebben?

[ Voor 13% gewijzigd door royduin op 01-07-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Septillion Het ligt er maar net aan waar de rest voor dient. Als je er wat verlichting aan hebt hangen kan je direct zien als je PV een probleem heeft, maar een vriezer zou minder handig zijn ;) Simpelweg een losse aardlekautomaat is natuurlijk prima als dat goed uitkomt, maar hier heb ik bijvoorbeeld een type B 3-fase aardlek, waar ik dan maar meteen zo veel mogelijk 3-fase groepen (2x PV + laadpaal + WP) aan hang. De 3-fase fornuisgroep en toekomstige sauna zitten dan wel weer op losse aardlekautomaten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Groep wel loshalen inclusief de automaat he. Hoe het dan zit met waar de aardlek mag of moet durf ik even niet te zeggen. Meen dat deze in de meterkast achterwege gelaten mag worden als je ze in de PV verdeler hebt of andersom.

PV verdeler heeft als hoofdtaak zorgen dat de niet PV groep op de PV verdeler niet meer dan 16A kan trekken. De 16A "hoofschakelaar" is dus volgens mij dus niet nodig, gewoon twee automaten/alamats.

@Rimco Ja, correct. Maar klinkt nu als gemengde groepen. En zou persoonlijk door een issue met PV niets uit willen hebben verder in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@royduin/@Septillion Ik denk dat je wel een automaat in de groepenkast moet gebruiken om de kabel naar de PV verdeler te beveiligen. Tenzij je een kabel hebt die geschikt is voor 35A (hoofdzekering) natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Rimco Klopt, dat bedoelde ik met "Groep wel loshalen inclusief de automaat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Yes, automaat blijft ertussen uiteraard. Dank voor de hulp en info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

sailor_dg schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:56:
[...]

Goede tip, ik kan twee buizen verplaatsen en dan zou het net moeten passen. Is inderdaad stuk chiquer.

Kan ik de dat tussen plaatje vastmaken met een normale aardklem? https://www.sandervunderink.nl/jmv-unimaxklem-4-25mm2.html?
Gewoon met eenzelfde schroef als die rechts op de aardrail van je bestaande kast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
royduin schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:17:
Er zit dus een 3 fase hoofdschakelaar van 63A terwijl ik maar 1 fase heb. Kan/mag dat wel? Betekent dat dus 63/3=21A hoofdschakelaar? Vervolgens zit daarachter een 40A aardlek...

[Afbeelding]
4P hoofdschakelaar icm 1-fase aansluiting is mooi voorbereid op een upgrade naar 3-fase. De 63A is per pool.

Jammer dat ze die kast zo verkloot hebben met blanke kammetjes. Het had allemaal aanraakveilig kunnen zijn, maar dat is professioneel verkloot.
Er *zweeft* ook nog een lasklem bovenin rond; dat mag niet.
Je aardlekschakelaars zijn van het 20+ jaar verouderde AC type.
Waarom heb je vier groepen die met zwart + blauw bedraad zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Ja ik heb het niet aangelegd dus heb er geen antwoorden op. Huis gekocht met dit zootje maar als het werkt dan werkt het toch? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@royduin Definieer werken ;) Gewoon je inkomende kabels direct verbinden met alles in huis "werkt" ook als in, de apparaten kunnen aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Het verdient geen schoonheidsprijs maar is het zo erg qua aansluiting, veiligheid en ouderdom dat er van alles vervangen moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
Naalroc schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:06:
[...]
Ach ja, een "oudere" : hij is van 2018 en het staat dus in de documentatie van 2018....
Trouwens, ik heb zelf deze vraag ook gesteld, voordat ik mijn Mitsubishi opstelde en aansloot. Dat werd duidelijk beantwoord door een 'prof', en autoriteit op het WP forum, @Oxellaar , die ik hier aanhaal:
Oxellaar in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Ja, dat zal allemaal wel, maar het is nu 2020. Mijn WP is van eind 2019 en zowel in de meegeleverde installatiehandleiding, als ik de versie die ik nu kan downloaden staat niets over een C-automaat.
Ook bij Mitsubishi worden apparaten blijkbaar verbeterd. Voor de huidige generatie Mitsubishi WP's is die C-automaat dus niet nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
royduin schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:13:
Ja ik heb het niet aangelegd dus heb er geen antwoorden op. Huis gekocht met dit zootje maar als het werkt dan werkt het toch? :9
Zonder PV, met loden waterleiding en lege spouw werkt ook. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
royduin schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:20:
Het verdient geen schoonheidsprijs maar is het zo erg qua aansluiting, veiligheid en ouderdom dat er van alles vervangen moet worden?
Type AC aardlekschakelaars reageren soms in het geheel niet op gepulseerde aardlekken zoals vele moderne apparaten kunnen leveren bij een defect. Daarom zijn ze voor nieuwe installaties sinds 1996 al niet meer toe gestaan.

Als je toch bezig gaat, saneer dat dan ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
sailor_dg schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:56:
[...]

Zo zit dat plaatje dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/6qNX7YPO2Cq11vWhdNsAOChZ.jpg
Waarom de boel niet recht staat geen idee

[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 02-07-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
kabeltjekabel schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:05:
[...]

Type AC aardlekschakelaars reageren soms in het geheel niet op gepulseerde aardlekken zoals vele moderne apparaten kunnen leveren bij een defect. Daarom zijn ze voor nieuwe installaties sinds 1996 al niet meer toe gestaan.

Als je toch bezig gaat, saneer dat dan ook gewoon.
Dus de 2 aardlekken ook gelijk even vervangen door een type A ook weer 30mA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
Checkvraag; maakt het uit of je een aardlekschakelaar van boven- of van onder voedt? Of moet ik daarvoor de specs van de schakelaar opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Wat is het nut van deurtjes op (mini) verdeelkasten? Deze worden los verkocht dus schijnbaar wordt dit niet altijd gebruikt. Is dit voor stof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
Ik heb een bijzondere situatie met mijn elektra buiten. Af en toe heb ik buiten geen spanning meer, terwijl de groep en bijbehorend aardlek gewoon nog ingeschakeld zijn.

Wat heb ik geprobeerd:
Vanuit de meterkast heb ik de kabel tot aan het tuinhuis gevolgd. Op het tracé zaten lasdozen met insteek-lasdoppen. Kabels opnieuw gestript en lasdoppen vervangen door WAGO's. Eén lasdoos vervangen door een gietmof. Installatie heeft vervolgens een tijd weer gewerkt. Afgelopen zaterdag toen ik de grasmaaier inschakelde had ik ineens weer geen spanning, terwijl de groepen en aardlekautomaat ingeschakeld bleven.

Op dezelfde groep zit ook mijn garage en stopcontacten van de keuken. Die hebben nog gewoon spanning.

Hieronder een tekening van de situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOFqvczkKxsyyJ0WfQYZIND_uBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xv9QtHgTZ76MBEca1xJqioHo.png?f=fotoalbum_large

Wat kan ik nu nog proberen? Ik heb alleen zo'n schroevendraaier met een lampje en verder geen fancy meetapparatuur.

Toevoeging: ik heb dan op geen enkel stopcontact buiten meer spanning staan, terwijl binnen de spanning wel gewoon aanwezig is op stopcontacten binnen dezelfde groep.

[ Voor 6% gewijzigd door DynamicDreams op 02-07-2020 15:20 ]

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Klinkt als draadbreuk in een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:06
Je hebt op alle 3 de stopcontacten/wcd geen spanning? Als het 1 wcd is, dan kan ook dat wcd de draad slecht contact maken, oxidatie in de wcd of de wcd van binnen stuk zijn.

Weet je zeker dat niet je grasmaaier het probleem is? (om alleen af te gaan op schroevendraaier met een lampje is verraderlijk, je zal je voor je hoofd slaan als je de kabel hebt vervangen er erachter komt dat het de stekker van de grasmaaier is en je schroevendraaier het niet goed liet zien)

Anders kom ik ook uit op het antwoord van @leonbong

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Eens met @leonbong. Waar in het geheel splitst de keuken en garage zich af? Las 1 of de meterkast zelf?

Met een schroevendraaier met lampje kan je in ieder geval de fase overal redelijk controleren. Om valse metingen uit te sluiten zou ik in het tuinhuisje even wat aansluiten/aanzetten dat met zekerheid een last geeft. Meet je overal gewoon fase dan is het waarschijnlijk de nul. Ik zou dan tijdelijk in las 1 de fase en nul omdraaien en weer met het lampje gaan meten. Maar nu zou de nul draad het lampje op moeten doen lichten (immers is dat dan de nul).

En als je echt bezig moet, gooi buiten dan gelijk op een eigen automaat of nog beter, eigen alamat. Op groepen buiten gaat vaker wat mis en het is altijd zo jammer als dat je halve huis donker maakt omdat de aardlek tript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
@Septillion De draad splitst zich af in de meterkast zelf. Ik zal het eens proberen met het omdraaien van de fase en de nul. Goede tip!

@Goof2000 Ik weet zeker dat het niet de grasmaaier is. Ook als de grasmaaier niet meer in het stopcontact zit, werkt ook de buitenverlichting niet en de mini-koelkast in het tuinhuis ook niet.

Ik zal vanavond jullie ideeën eens proberen. Ik kom er op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54
@DynamicDreams
Ik zou de wcd buiten eens open draaien en inspecteren

Daarnaast kun bij Gamma, Praxis, Hornbach of andere klus winkel wel een eenvoudige duspol kopen.

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/283288/21
https://www.gamma.nl/asso...ttester-2-polig/p/B106678

[ Voor 70% gewijzigd door habbekrats op 02-07-2020 16:36 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
m_rick schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:18:
Checkvraag; maakt het uit of je een aardlekschakelaar van boven- of van onder voedt? Of moet ik daarvoor de specs van de schakelaar opvragen?
Nee maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55
habbekrats schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:34:
@DynamicDreams
Ik zou de wcd buiten eens open draaien en inspecteren

Daarnaast kun bij Gamma, Praxis, Hornbach of andere klus winkel wel een eenvoudige duspol kopen.

[Afbeelding]
https://www.gamma.nl/asso...ttester-2-polig/p/B106678
Allereerst de spanningszoeker in de schroevendraaier weg gooien, althans niet gebruiken voor meetdoeleinden. Gebruik a.u.b. altijd een 2 polige tester. Dan in iedere lasdoos meten tot welk punt je spanning meet tussen de fase en de nul. Let op, Ook op deze manier werk je onder spanning. Schakel deze bij voorkeur uit en meet met een megger de grondkabel door. Wanneer je deze materialen en kennis niet hebt, haal er dan een vakman bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
bello2011 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:11:
[...]

Allereerst de spanningszoeker in de schroevendraaier weg gooien, althans niet gebruiken voor meetdoeleinden. Gebruik a.u.b. altijd een 2 polige tester. Dan in iedere lasdoos meten tot welk punt je spanning meet tussen de fase en de nul. Let op, Ook op deze manier werk je onder spanning. Schakel deze bij voorkeur uit en meet met een megger de grondkabel door. Wanneer je deze materialen en kennis niet hebt, haal er dan een vakman bij...
Grondkabel op je elektrische vliegenmepper aansluiten :+

Die schroevendraaiertjes met lampje zijn inderdaad waardeloos.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-07-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
bello2011 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:11:
................ Schakel deze bij voorkeur uit en meet met een megger de grondkabel door. Wanneer je deze materialen en kennis niet hebt, haal er dan een vakman bij...
Is dat niet een beetje overdreven?
Welk percentage van de meer ervaren hobbyisten op elektra gebied hebben er nu een megger?
Ik niet, al kan ik er wel eentje lenen als ik die nodig heb.... :P

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@bello2011 Bij een onderbreking meet je niet met een megger, die is voor isolatiefouten. Daar heeft ts geen last van aangezien de aardlek in blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Naalroc schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:27:
[...]

Is dat niet een beetje overdreven?
Welk percentage van de meer ervaren hobbyisten op elektra gebied hebben er nu een megger?
Ik niet, al kan ik er wel eentje lenen als ik die nodig heb.... :P
Geen idee. Heb er wel eentje die hetzelfde trucje doet, maar dan van het gele merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Gele merk???
Van Ali soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:55
habbekrats schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:38:
@bello2011 Bij een onderbreking meet je niet met een megger, die is voor isolatiefouten. Daar heeft ts geen last van aangezien de aardlek in blijft.
Dat klopt. Al kun je ook de aders zelf meten of daar een onderbreking in zit. Een goede universeelmeter voldoet ook. Maar bij problemen met een grondkabel is het voor mij standaard om ook de isolatieweerstand te meten. Ik vind het griezelig wanneer mensen met de eenvoudige hobby schroevendraaiers spanningszoekers, buiten gaan meten aan onder spanning staande installaties. Daar heb je nauwelijks overgangsweerstand tussen je lichaam en de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik zou las 1 vervangen.
De kans dat in de kabel een onderbreking zit is aanwezig natuurlijk maar wel zeer nihil. Als de kabel namelijk beschadigd is heb je 99/100x een aardfout of sluiting namelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:31
Ik ga beginnen met de bouw van twee bergingen. Op beide bergingen komen max. 8 zonnepanelen per berging. In elke berging komt een groepenkast, deze groepenkasten worden aangesloten op de groepenkast van onze woning. De afstand tot de woning is ongeveer 15 m. en 25 m.
In elke berging worden er naast de zonnepanelen meerdere apparaten (zaagmachines e.d.) op de groepenkast aangesloten.
Nu mijn vraag, naar de twee bergingen moet ik een grondkabel aanleggen. Ik lees in dit forum dat een grondkabel 5x4mm² het minste verlies geeft bij zonnepanelen. Is één kabel per berging dan voldoende en is dit de juiste kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wat voor hoofdaansluiting begin je mee en wat voor zaagtafel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Nu online
En wat voor omvormer ga je gebruiken. Ik denk een 1-fase modelletje?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Als de schuren naast elkaar staan kun je de 5x4 mm2 ook doorlussen.

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 03-07-2020 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Goed, gisteravond op onderzoek geweest naar de oorzaak. Ik heb me toch eerst bediend van zo'n schroevendraaier met lampje om (uiterst voorzichtig) de controleren of en tot waar ik spanning had op de nul en fase. (sorry @bello2011 !). Ik heb de duspol die @habbekrats adviseerde inmiddels wel toegevoegd aan mijn boodschappenlijstje voor het eerstvolgende bouwmarktbezoek.

Ik heb gisteren alle lassen verbroken. Op las 1 zag ik zowel op de nul als de fase spanning staan. Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat er in de meterkast iets niet goed zit. Ik ga er vanuit dat de nul is losgekomen en nu ergens de fase raakt. Helaas was het gisteravond te donker in mijn gang om de meterkast nog open te kunnen maken. Dat wordt dus de volgende stap (wees gerust, ik heb een hoofdschakelaar die ik braaf uit zal schakelen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@DynamicDreams Klinkt als een breuk in de N. Denk niet zozeer dat de nul echt opeens aan de fase ligt, ik denk dat je nu dus via een aangesloten apparaat naar de fase meet. Maar goed, de breuk zit dan tussen het punt waar je geen spanning kon meten op de nul en het punt waar je dat wel doet.

En nadeel van zo'n duspol is dat je alleen tussen de fase en een nul kunt meten. Daar schiet je in dit geval dus niet zo veel mee op. Je weet nu zelf ook wel dat je geen spanning op dat punt hebt als niets werkt op het stopcontact. Dan zou je een verlengkabel parallel moeten leggen (op dezelfde groep) en moeten meten tussen N-verlengsnoer naar L-testpunt en van L-verlengsnoer naar N-testpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Nul aan de fase: Ik heb ooit een groepenkast gehad waar bij één groep de fase en de nul was ongewisseld (afgaande op wat de electriciën rapporteerde). Reden voor onderzoek was dat ik 170V mat ipv de verwachtte 230V.

Ik zag in dit topic eerder een foto langskomen met hetzelfde probleem, dus blijkbaar iets waarin met zich wel eens vergist :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
DynamicDreams schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:02:
Goed, gisteravond op onderzoek geweest naar de oorzaak. Ik heb me toch eerst bediend van zo'n schroevendraaier met lampje om (uiterst voorzichtig) de controleren of en tot waar ik spanning had op de nul en fase. (sorry @bello2011 !). Ik heb de duspol die @habbekrats adviseerde inmiddels wel toegevoegd aan mijn boodschappenlijstje voor het eerstvolgende bouwmarktbezoek.

Ik heb gisteren alle lassen verbroken. Op las 1 zag ik zowel op de nul als de fase spanning staan. Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat er in de meterkast iets niet goed zit. Ik ga er vanuit dat de nul is losgekomen en nu ergens de fase raakt. Helaas was het gisteravond te donker in mijn gang om de meterkast nog open te kunnen maken. Dat wordt dus de volgende stap (wees gerust, ik heb een hoofdschakelaar die ik braaf uit zal schakelen!)
Met zo'n schroevendraaier kan je niet zien of 220V of bijvoorbeeld 80V. Dat heeft geen zin en leidt mogelijk tot verkeerde conclusies.
Een "gele" is waarschijnlijk een Fluke en dat is zeker geen Ali.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 03-07-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
leonbong schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:52:
[...]

Met zo'n schroevendraaier kan je niet zien of 220V of bijvoorbeeld 80V. Dat heeft geen zin en leidt mogelijk tot verkeerde conclusies.

[...]

Een "gele" is waarschijnlijk een Fluke en dat is zeker geen Ali.
Mijn 'gele' komt gewoon uit de knakenbak hoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat geloof ik, natuurlijk op ali kan je ook een gele vinden.

Maar een gele bij @kabeltjekabel is gewoon een goed ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
DynamicDreams schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:02:

Met waarnemingen met een spanningszoeker (zo heet die schroevendraaier met een lampje) kan een leek heel weinig, hooguit verwarrende conclusies trekken omdat hij/zij het niet volledig begrijpt. Een heel simpel voorbeeld daarvan is een losgeschoten nuldraad. Als de lamp is ingeschakeld zal hij natuurlijk niet branden, maar er zal door die lamp wel spanning op de nuldraad staan, die je in volle glorie waarneemt met dat lampje. Dat betekent dus niet dat de nul ergens tegen de fase moet liggen, zoals hier werd verondersteld.

Een "schroevendraaier met lampje" is dan ook maar een heel beperkt stukje gereedschap. Een Duspol is daarvoor echt het aangewezen gereedschap en dat hoeft niet een dure Fluke te zijn. Maar ook daarmee moet je toch wel enigszins verstand van zaken hebben om geen verkeerde conclusies te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Zo fout is de conclusie nog niet, de nul ligt aan de fase, alleen niet zo hard :+ Beter dan de conclusie met een duspol dat ergens geen spanning staat (en dus veilig is) maar dat blijkt dat alleen de nul mist :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:35

Mystikal

It never hurts to help!

Wellicht hier wat meer kennis en exposure.

Wellicht dat iemand het hier weet. Ik werk met Jung schakelmateriaal.

Ik wil de huidige lichtschakelaar vervangen door een inbouw schakelaaractor welke er voor zorg dat ik mijn 6 led inbouwspots kan bedienen met een afstandsbediening.

Ik ben aan het googelen, maar kom er niet helemaal uit.

Heb ik dit nodig?
Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/575x390/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/3051006104011377086838.jpg

https://www.installatieva...FH7G-LfOpLzxoCPl4QAvD_BwE

en voor de afstandsbediening dit?
Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/575x390/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/30510061att_4011377000001_master_ppi_jung_fmhs2.jpg

https://www.installatieva...oduct-details-information

Mis ik dan nog iets? Is dit zelf te installeren of wordt dit een complex verhaal?

Dit ook nog gevonden.
Wellicht een goedkoper alternatief.

KlikaanKlikuit AWMD-250 Mini inbouwdimmer
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/JVOlXX02L7l/550x814.jpg

Zie ook topic
Mystikal's bioscoop deel 2

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
kabeltjekabel schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:54:
Wat voor hoofdaansluiting begin je mee en wat voor zaagtafel?
3x 25A
Dewalt 2000 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Jim423 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:22:
En wat voor omvormer ga je gebruiken. Ik denk een 1-fase modelletje?
Zover ben ik nog niet. Ik wil de kabel alvast leggen omdat we nu de tuin grotendeels gaan aanleggen. Dan hoef ik straks niet meer te graven. De bergingen zujn dan het volgende project en daarna pas de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Er komen binnenkort zonnepanelen. De zonnepaneel boer levert een 3 fase alumat. Met de leverancier is afgesproken dat hij een kWh teruglever meter installeert die ik ga aanleveren (modbus).

Ik heb geen ruimte meer in de groepenkast. Om te zorgen dat het geen puinhoop wordt met losse 4 module kastjes lever ik 1 8 module kast aan voor de kWh meter en aardlekautomaat.

Mijn vragen zijn nu:
  • Welke 8 module verdeler kan ik het best nemen? Zit hier nog verschil in?
  • Een aantal van deze kastjes wordt geleverd zonder (brug voor) aardblok, etc. Heb ik dit nodig?
  • Heb ik nog wat anders nodig? B.v. hoe verloopt doorgaans de kabelinvoer? Met wartels? Dit zal die installateur wel hebben.
  • Ik neem aan dat er draden onder de DIN rail kunnen om de aardlekautomaat te verbinden met de kWh meter (onderkant kWh meter aan bovenkant aardlekautomaat)? Ik hoef hier geen extra module voor te reserveren voor ruimte voor draad?
Kortom: wat kan ik het beste (te veel, want ik kan het altijd terugbrengen) aanleveren zodat deze electricien dit snel kan maken en ik een mooi resultaat heb (althans de kans kleiner is dat er allerlei shortcuts worden genomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@traders

Ik ben voorstander om een uitbreidingskastje van hetzelfde merk te nemen als wat er nu zit. Als het flink op leeftijd is kun je overwegen alles te vervangen. Nieuwe huiskastjes hebben standaard buisinvoeren aan de bovenzijde en vaak uitbreekpoortjes aan de andere zijde. Dit verschilt per merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisei
  • Laatst online: 05-08 17:36
edit:
Ik ben er al uit. In de groepenkast zitten alle aardedraden op 1 rail dus het maakt niet uit.

Even een vraag:
Ik heb een groepenkast met 4x 16A groepen en 2 40A aardlekschakelaars: 1 aardlek voor groepen 1&2 en 1 voor groepen 3&4.
Nu heb ik in een kamer (groep 3) waar geen aardedraad aanwezig is wel geaarde stopcontacten nodig. Extra aardedraad trekken is niet mogelijk.
Nu kan ik heel makkelijk een aardedraad uit de aangrenzende CV kast pakken en in een kabelgootje over de muur naar de wandcontactdozen leggen.
Echter zit de CV op groep 1.
Slaat dan de verkeerde aardlek uit als ik een lekstroom op die groep 3 stopcontacten krijg?

[ Voor 33% gewijzigd door Nisei op 04-07-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Nisei niet doen, de verkeerde aardlek gaat er niet uit maar het is gewoon not done . En niet volgens onze elektro bijbel NEN1010. Waarom kan er geen aarde draad getrokken worden naar de groepenkast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nisei schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:02:
edit:
Ik ben er al uit. In de groepenkast zitten alle aardedraden op 1 rail dus het maakt niet uit.
Het maakt wel uit.
Even een vraag:
Ik heb een groepenkast met 4x 16A groepen en 2 40A aardlekschakelaars: 1 aardlek voor groepen 1&2 en 1 voor groepen 3&4.
Nu heb ik in een kamer (groep 3) waar geen aardedraad aanwezig is wel geaarde stopcontacten nodig. Extra aardedraad trekken is niet mogelijk.
Waarom "niet mogelijk"?
Nu kan ik heel makkelijk een aardedraad uit de aangrenzende CV kast pakken en in een kabelgootje over de muur naar de wandcontactdozen leggen.
Echter zit de CV op groep 1.
Slaat dan de verkeerde aardlek uit als ik een lekstroom op die groep 3 stopcontacten krijg?
Niet doen. Je verwacht niet dat als je 1 groep lostrekt een andere groep geen aarding meer heeft. Het is ook mixen van 2 groepen in doos. Mag gewoon niet; niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knackje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:19
Er komen 2 blauwe en 2 bruine draden uit het plafond naar de meterkast. Stel ik knip alle 4 de draden door. Vervolgens verbind ik ze met een 4 lasklemmen weer aan elkaar. Echter verwissel ik per ongeluk de twee bruine draden of verwissel ik de 2 blauwe draden. Zie ook de tekening ter verduidelijking.

Wat zouden de gevolgen hier van zijn. Zou het apparaat aan de andere werken? Als hij werkt levert deze situatie gevaar op? Bedankt voor het meedenken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEsq8AlFZj3xolYkRlm_IX20qwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2j5sAtfnRtZ4Fpi95TKAzyGl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:44

MAZZA

Barbie is er weer!

We gaan binnenkort (nou ja, oktober.. Hoveniers hebben het druk blijkbaar) de achtertuin aanpakken van ons huis. We hebben er destijds voor gekozen om twee loze leidingen (19mm) naar de achtergevel te leggen.

Aangezien we nu geen berging in de tuin hebben maar we wel graag spullen op willen bergen hebben we besloten om bij aanleg van de tuin ook een schuurtje te bouwen. Verder hebben we verschillende wensen voor elektrapunten in de tuin. Er zal dus vanaf een centraal punt wat vertakt moeten worden naar verschillende plekken in de tuin voor verlichting, wat stopcontacten en m'n vrouw wil ook graag een waterornament dus ook iets van een pomp.

Mijn idee is om een grondkabel (YMvK-as) vanuit de loze leiding te leggen naar de berging en vanuit daar alles te vertakken naar de verschillende plekken in de tuin. Deze zal op een aparte groep worden gezet zodat alles in de tuin uiteindelijk op 1 groep komt te zitten in de meterkast.

Aangezien ik niet bepaald een elektricien ben wil ik graag wat informatie inwinnen hier over wat een verstandige opzet is. Zo zie ik al veel verschillende soorten YMvK-as grondkabels voorbij komen, van 2 aderig tot 4 aderig en verschillende diameters 2,5 en 4mm2. De afstand van de meterkast tot de uiteindelijke berging zal zo'n 35 meter bedragen gok ik. Misschien iets korter. Is het verstandig om dat hele stuk (dus ook binnenshuis) met YMvK-as uit te voeren? En dan in de berging te werken met vertakkingen naar de verschillende punten in de tuin?
Ik heb ook al wel oplossingen gezien met een apart groepenkastje in de berging in de tuin. Maar dat heeft weer het risico in zich van selectiviteit.

Goed om te weten: Ik wil waarschijnlijk 230v (led)verlichting in de tuin. Ik heb al 24 zonnepanelen op m'n dak met een ruim overschot en denk niet dat ik op m'n berging nog panelen ga leggen. Ook geen aansluiting voor een autolader of andere stroomvreters als terrasverwarmers bijvoorbeeld. Dus kwa extremen valt het wel mee. Ik zal hooguit eens wat klussen in de schuur.
Wat dan wel? Een stuk of 6 lichtpunten, 4 buitenstopcontacten, in de berging nog verlichting en 2 stopcontacten. Best wel wat dus. Aangezien ik twee loze leidingen heb van 2x 19mm kan ik er ook nog voor kiezen om het op te splitsen in 2 losse groepen.

Ik ben vooral op zoek naar tips over wat een handige uitvoering zou zijn. Het zijn toch zaken die je liever in 1 keer goed doet dan dat je achteraf nog moet gaan lopen hobbyen. Dus hebben jullie tips en aandachtspunten? :) Of zaken waarvan je ooit achteraf het idee had van "had ik dat toen maar gelijk aangelegd"? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:03
MAZZA schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:03:
We gaan binnenkort (nou ja, oktober.. Hoveniers hebben het druk blijkbaar) de achtertuin aanpakken van ons huis. We hebben er destijds voor gekozen om twee loze leidingen (19mm) naar de achtergevel te leggen.

Aangezien we nu geen berging in de tuin hebben maar we wel graag spullen op willen bergen hebben we besloten om bij aanleg van de tuin ook een schuurtje te bouwen. Verder hebben we verschillende wensen voor elektrapunten in de tuin. Er zal dus vanaf een centraal punt wat vertakt moeten worden naar verschillende plekken in de tuin voor verlichting, wat stopcontacten en m'n vrouw wil ook graag een waterornament dus ook iets van een pomp.

Mijn idee is om een grondkabel (YMvK-as) vanuit de loze leiding te leggen naar de berging en vanuit daar alles te vertakken naar de verschillende plekken in de tuin. Deze zal op een aparte groep worden gezet zodat alles in de tuin uiteindelijk op 1 groep komt te zitten in de meterkast.

Aangezien ik niet bepaald een elektricien ben wil ik graag wat informatie inwinnen hier over wat een verstandige opzet is. Zo zie ik al veel verschillende soorten YMvK-as grondkabels voorbij komen, van 2 aderig tot 4 aderig en verschillende diameters 2,5 en 4mm2. De afstand van de meterkast tot de uiteindelijke berging zal zo'n 35 meter bedragen gok ik. Misschien iets korter. Is het verstandig om dat hele stuk (dus ook binnenshuis) met YMvK-as uit te voeren? En dan in de berging te werken met vertakkingen naar de verschillende punten in de tuin?
Ik heb ook al wel oplossingen gezien met een apart groepenkastje in de berging in de tuin. Maar dat heeft weer het risico in zich van selectiviteit.

Goed om te weten: Ik wil waarschijnlijk 230v (led)verlichting in de tuin. Ik heb al 24 zonnepanelen op m'n dak met een ruim overschot en denk niet dat ik op m'n berging nog panelen ga leggen. Ook geen aansluiting voor een autolader of andere stroomvreters als terrasverwarmers bijvoorbeeld. Dus kwa extremen valt het wel mee. Ik zal hooguit eens wat klussen in de schuur.
Wat dan wel? Een stuk of 6 lichtpunten, 4 buitenstopcontacten, in de berging nog verlichting en 2 stopcontacten. Best wel wat dus. Aangezien ik twee loze leidingen heb van 2x 19mm kan ik er ook nog voor kiezen om het op te splitsen in 2 losse groepen.

Ik ben vooral op zoek naar tips over wat een handige uitvoering zou zijn. Het zijn toch zaken die je liever in 1 keer goed doet dan dat je achteraf nog moet gaan lopen hobbyen. Dus hebben jullie tips en aandachtspunten? :) Of zaken waarvan je ooit achteraf het idee had van "had ik dat toen maar gelijk aangelegd"? :P
Een ymvk as krijg je niet door 19mm getrokken... Dus je zal vanaf t eind van de buis met een lasdoos over moeten naar ymvk as. En dan is een 2x2,5 meet dan voldoende voor jouw toepassing.

Wat dan misschien een mooiere oplossing is (ik weet niet waar die 19mm buis uit komt) is gewoon een niet afgeschermde 3x2,5 ymvk eventueel ontmanteld door de buis heen trekken, en die dan onder de grond in een slagvaste buis te leggen. Dan heb je geen lasdoos buitenshuis. Of de 19mm moet binnen uitkomen, dan zou ik gewoon een lasdoos plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Makrolon op 04-07-2020 22:15 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makrolon schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:13:
[...]

Een ymvk as krijg je niet door 19mm getrokken...
Dat ligt er een beetje aan hoe deze ligt he... En aan welke kabel je pakt natuurlijk.

Een 2x2,5mm²+as past prima, bochten maken het wel lastiger of onmogelijk. Een leiding die recht door de vloer ligt met alleen een bocht omhoog in de meterkast krijg je zoiets wel doorheen hoor.

@MAZZA je plannen klinken prima. Alles centraal in de schuur laten komen ben ik wel fan van, mocht er eens een storing zitten dan krijg je die heel wat makkelijker gevonden vergeleken met wanneer je grondmoffen gebruikt voor aftakkingen in de tuin. Het kost natuurlijk wel meer kabel en graafwerk, wat mij betreft is het dat waard.

2,5mm² is prima voor een B16 automaat en tot zo'n 100m kabellengte. Ik weet niet hoe groot je tuin is maar ik gok dat je daar genoeg aan zult hebben. ;) Hoeveel aders dat ligt er een beetje aan wat je precies wilt natuurlijk. In de basis is 2x2,5mm²+as genoeg, mocht je met verschillende schakelingen in een kabel willen gaan werken dan heb je meer aders nodig. Denk bijvoorbeeld aan de buitenverlichting schakelen vanuit de woning, of vanuit de schuur een contactdoos en geschakeld lichtpunt aansluiten met één kabel. Uiteraard hoef je in genoemde voorbeelden niet alle kabels met extra aders te nemen. Zul je toch even voor jezelf moeten tekenen wat je allemaal wilt, waar je het wilt en hoe je het eventueel wilt schakelen...

Let wel even op de draadkleuren als je kabel koopt, veel 3x2,5mm²+as kabels hebben geen blauwe ader (nul), die mag je officieel niet gebruiken voor dit soort toepassingen. 2x2,5mm²+as en 4x2,5mm²+as heeft wel standaard de juiste kleurtjes.

[ Voor 59% gewijzigd door Xander op 04-07-2020 22:32 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knackje schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:51:
Er komen 2 blauwe en 2 bruine draden uit het plafond naar de meterkast. Stel ik knip alle 4 de draden door. Vervolgens verbind ik ze met een 4 lasklemmen weer aan elkaar. Echter verwissel ik per ongeluk de twee bruine draden of verwissel ik de 2 blauwe draden. Zie ook de tekening ter verduidelijking.

Wat zouden de gevolgen hier van zijn. Zou het apparaat aan de andere werken? Als hij werkt levert deze situatie gevaar op? Bedankt voor het meedenken

[Afbeelding]
Wat voor apparaat? Waar is de aarde?

Een of andere mislukte kookplaataansluiting?

Als je ze kruislings op een kookgroep doet krijg je dat bij storing in 1 helft van de plaat de hele plaat uitvalt maar nog niet spanningsvrij is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:19:
[...]

Let wel even op de draadkleuren als je kabel koopt, veel 3x2,5mm²+as kabels hebben geen blauwe ader (nul), die mag je officieel niet gebruiken voor dit soort toepassingen. 2x2,5mm²+as en 4x2,5mm²+as heeft wel standaard de juiste kleurtjes.
Vooral opletten als je hem bij de Hornbach koopt >:)

Maar inderdaad. 3x2,5+as met blauw is de wat zeldzamere variant. Sandervunderink.nl heeft wel de variant met blauw;
https://www.sandervunderi...m2-2-5-mm2-per-meter.html

De grote concurent daarvan een stad verderop (Elektramat / kabel24; Enschede) heeft de 3-aderige YMVK-as met grijs ipv blauw.

[ Voor 29% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-07-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knackje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:19
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:48:
[...]

Wat voor apparaat? Waar is de aarde?

Een of andere mislukte kookplaataansluiting?

Als je ze kruislings op een kookgroep doet krijg je dat bij storing in 1 helft van de plaat de hele plaat uitvalt maar nog niet spanningsvrij is
De aarde heb ik voor het gemak even weggelaten in dit verhaal, maar is wel aanwezig. Het betreft idd een kookgroep. Het apparaat die er aan hangt is een kookplaat.

Wat is de beste manier om te achterhalen of de kabels kruislings zijn verbonden?

Je geeft aan dat een deel van de plaat bij storing uitvalt. Wat bedoel je daar precies mee? Ik heb de kookplaat getest en deze werkt. Betekent dit dat de draden dat in orde zijn? Of kan het gevolg later op treden?

Zie onderstaande afbeelding. Dit is de situatie. Mogelijk is een bruin of blauwe draad verwisseld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl53yE8WzjWtrPVJbXZlfWEIlOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aJurOCnkFFFwYkpjBSUlVZ9m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door knackje op 05-07-2020 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@knackje 1 Helft van de automaat loskoppelen en meten tussen welke pinnen nog spanning staat? Als dat kruislings is moet er iets gewisseld worden.

Aangezien de kookgroep als 1 geheel werkt zal je in de praktijk geen probleem hebben trouwens, maar het is wel zo netjes mocht iemand in de toekomst iets willen aanpassen.

[ Voor 37% gewijzigd door Rimco op 05-07-2020 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisei
habbekrats schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:27:
@Nisei niet doen, de verkeerde aardlek gaat er niet uit maar het is gewoon not done . En niet volgens onze elektro bijbel NEN1010. Waarom kan er geen aarde draad getrokken worden naar de groepenkast ?
Omdat ik geen trekveer in de leiding krijg en de buis met heel veel bochten loopt.
Maar goed, misschien is het not-done maar ik zie niet in waarom. Alle aarderaden in de groepenkast zitten op dezelfde rail. Natuurlijk doe ik ook alles het liefst volgens het boekje maar dan wil ik wel graag weten waarom iets wel of niet moet/mag. Ik zie in dit geval absoluut geen reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisei
kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:43:Niet doen. Je verwacht niet dat als je 1 groep lostrekt een andere groep geen aarding meer heeft. Het is ook mixen van 2 groepen in doos. Mag gewoon niet; niet doen.
Aarde staat helemaal los van de groepen dus ook al trek je 1 los, waarom zou dan de andere zonder aarde komen te zitten?
Zoals ik al aangaf zitten in de groepenkast alle aardedraden op 1 gezamenlijke rail.
Ook al trek je alle groepen los dan zijn de stopcontacten nog steeds geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
knackje schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 23:43:
[...]

De aarde heb ik voor het gemak even weggelaten in dit verhaal, maar is wel aanwezig. Het betreft idd een kookgroep. Het apparaat die er aan hangt is een kookplaat.

Wat is de beste manier om te achterhalen of de kabels kruislings zijn verbonden?

Je geeft aan dat een deel van de plaat bij storing uitvalt. Wat bedoel je daar precies mee? Ik heb de kookplaat getest en deze werkt. Betekent dit dat de draden dat in orde zijn? Of kan het gevolg later op treden?

Zie onderstaande afbeelding. Dit is de situatie. Mogelijk is een bruin of blauwe draad verwisseld

[Afbeelding]
Als je kortsluiting in een helft van de kookplaat zou krijgen valt de helft van de kookgroep uit, de andere helft blijft werken. Als je kruislings hebt aangesloten verbreek je dus de fase van de ene helft en de nul van de andere helft. Lood om oud ijzer wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nisei schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:49:
[...]

Omdat ik geen trekveer in de leiding krijg en de buis met heel veel bochten loopt.
Maar goed, misschien is het not-done maar ik zie niet in waarom. Alle aarderaden in de groepenkast zitten op dezelfde rail. Natuurlijk doe ik ook alles het liefst volgens het boekje maar dan wil ik wel graag weten waarom iets wel of niet moet/mag. Ik zie in dit geval absoluut geen reden.
Je moet eerst huidige draden eruit trekken voor je een trekveer er in krijgt.

Als jij voor groep 2 een aarde "leent" ergens verder in het huis van groep 1 en iemand gaat groen 1 saneren vervalt opeens ook de aarding voor groep 2. Het mixen van groepen is niet voor niks verboden.

Als je het in die toestand verkoopt kan een koper het ook op jouw kosten laten oplossen als zijnde verborgen gebrek. Wil je dat niet... moet je het domweg niet fout doen of je moet er bij verkoop zwart op wit bij vertellen dat je zelf de installatie vernaggeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nisei schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:58:
[...]

Aarde staat helemaal los van de groepen dus ook al trek je 1 los, waarom zou dan de andere zonder aarde komen te zitten?
Zoals ik al aangaf zitten in de groepenkast alle aardedraden op 1 gezamenlijke rail.
Staat helemaal niet los van de groepen. Als ik 1 groep rooi trek ik in de kast L,N en PE van die groep los. In jouw geval zou er dan een andere groep ook zijn aarding verliezen, maar wel L en N behouden. Dat deugd van geen kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nisei schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:49:
[...]

Zit er wel beweging in de draden?

Een trekveer erbij drukken is vaak kansloos, alle bedrading eruit trekken (maak dan meteen een trekveer aan het uiteinde zodat die meteen erin zit) en alle draad opnieuw trekken is makkelijker.
Nisei schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:58:
[...]

Omdat "een groep lostrekken" zich wellicht niet beperkt tot de draden uit de automaat loshalen?

Het mag niet zo zijn dat werkzaamheden aan groep 1 er voor zorgen dat de aarding in groep 3 onderbroken wordt. Werkzaamheden kunnen bijvoorbeeld ook zijn: de lasverbindingen in een centraaldoos loshalen.

Stel iemand zoekt een storing in groep 1 en wil daarvoor de lasverbindingen in de centraaldoos in de CV-kast loshalen. Diegene schakelt netjes groep 1 uit om veilig te kunnen werken. Normaal gezien kun je dan prima in die centraaldoos behorende tot groep 1 alle verbindingen, inclusief de aarding loshalen. Dat je de aarding van contactdozen op groep 1 onderbreekt is geen probleem, want die contactdozen zijn op dat moment toch spanningsloos. Dat je de aarding van contactdozen waar nog wel spanning op staat onderbreekt, dat is wel een probleem. Dat zou niet mogen voorkomen in een installatie die volgens de normen is aangelegd.

Het wordt helemaal interessant als op die andere groep dan een apparaat met een lekstroom / defect is aangesloten. Dan kan die monteur ook nog eens een flinke opdonder krijgen van die losse aardedraad. Dat terwijl hij er vanuit mag gaan dat alle bedrading in die doos spanningsloos is na het uitschakelen van groep 1. Niet meer als jij doet wat je van plan bent, dan zou je groep 1 en groep 3 moeten uitschakelen om echt veilig aan die doos te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisei
kabeltjekabel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:11:
[...]
Staat helemaal niet los van de groepen. Als ik 1 groep rooi trek ik in de kast L,N en PE van die groep los. In jouw geval zou er dan een andere groep ook zijn aarding verliezen, maar wel L en N behouden. Dat deugd van geen kant.
Ja, als je die ene leiding (staat los van welke groep het is) helemaal zou lostrekken dan vervalt ook de aarde voor die contactdozen met "geleende" aarde. Maar alleen voor die contactdozen, niet voor die hele groep.
Zoals jij het zegt klinkt het alsof aarde fysiek is gekoppeld aan een groep. Met 4 groepen heb je 4xL, 4xN en maar 1xPE. Voor de individuele leidingen bepaal je van welke groep je L en N je pakt maar de PE komt allemaal vanaf hetzelfde punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nisei
Xander schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:24:
[...]
Stel iemand zoekt een storing in groep 1 en wil daarvoor de lasverbindingen in de centraaldoos in de CV-kast loshalen. Diegene schakelt netjes groep 1 uit om veilig te kunnen werken. Normaal gezien kun je dan prima in die centraaldoos behorende tot groep 1 alle verbindingen, inclusief de aarding loshalen. Dat je de aarding van contactdozen op groep 1 onderbreekt is geen probleem, want die contactdozen zijn op dat moment toch spanningsloos. Dat je de aarding van contactdozen waar nog wel spanning op staat onderbreekt, dat is wel een probleem. Dat zou niet mogen voorkomen in een installatie die volgens de normen is aangelegd.

Het wordt helemaal interessant als op die andere groep dan een apparaat met een lekstroom / defect is aangesloten. Dan kan die monteur ook nog eens een flinke opdonder krijgen van die losse aardedraad. Dat terwijl hij er vanuit mag gaan dat alle bedrading in die doos spanningsloos is na het uitschakelen van groep 1. Niet meer als jij doet wat je van plan bent, dan zou je groep 1 en groep 3 moeten uitschakelen om echt veilig aan die doos te kunnen werken.
Dat is heel duidelijk!
Bedankt voor de uitleg.
Nog even een aanvulling:
Ik lees dat het sinds 1995 verplicht is om alle stopcontacten van aarde te voorzien. Mijn appartement (vorig jaar gekocht) is na 1995 van nieuwe elektra voorzien. Kan ik van zo'n bedrijf nog eisen dat ze het aan de geldende eisen aanpassen?

[ Voor 9% gewijzigd door Nisei op 05-07-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nisei schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:41:
[...]

Ja, als je die ene leiding (staat los van welke groep het is) helemaal zou lostrekken dan vervalt ook de aarde voor die contactdozen met "geleende" aarde.
En dat is dus gweoon super fout; derhalve niet doen.
Maar alleen voor die contactdozen, niet voor die hele groep.
Zoals jij het zegt klinkt het alsof aarde fysiek is gekoppeld aan een groep.
Ja; elke afgaande draad van de aardrail bediend hooguit 1 groep. Het kan zijn dat je in verband met een CAP in de badkamer een extra dwarsverbinding hebt tussen twee PE leidingen, maar niet je een Y-splitsing uitvoert naar verschillende groepen.
Met 4 groepen heb je 4xL, 4xN en maar 1xPE. Voor de individuele leidingen bepaal je van welke groep je L en N je pakt maar de PE komt allemaal vanaf hetzelfde punt.
Dat het van hetzelfde punt komt maakt geen lor uit; het hoort ook het hele traject samen te lopen zonder onderlinge verbindingen (muv dus bij dingen als de PE van de WM groep in bk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nisei schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:44:
[...]

Nog even een aanvulling:
Ik lees dat het sinds 1995 verplicht is om alle stopcontacten van aarde te voorzien. Mijn appartement (vorig jaar gekocht) is na 1995 van nieuwe elektra voorzien. Kan ik van zo'n bedrijf nog eisen dat ze het aan de geldende eisen aanpassen?
Sinds oktober 1997 om precies te zijn. Toen is NEN1010:1996 aangewezen in het bouwbesluit.

Het is de vraag wat ze precies gedaan hebben. Bij grote uitbreidingen of grondige renovatie moeten de laatste normen gevolgd worden, maar wanneer dat precies is, kun je lang over discussiëren. ;) Een nieuwe groepenkast ophangen en al het schakelmateriaal vernieuwen omdat het kapot is, lijkt al snel op "appartement van nieuwe elektra voorzien", maar dat is het natuurlijk niet. Je mag zaken gewoon "repareren" zonder dat het een geheel nieuwe installatie is.

Als echt alles vernieuwd is na oktober 1997 (inclusief leidingen en bedrading) dan hebben ze het fout gedaan. Bij alle gradaties daartussen is het niet zo zwart/wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
Even een vraagje voor de experts.

Wij wonen op de 1e verdieping van een gesplitst woonhuis.

Voor de elektra in de tuin loopt op dit moment een kabel (vmvk in slagvaste buis) vanuit de keuken naar de tuin. Dit is dezelfde groep als de stopcontacten en verlichting in de keuken.

Eigenlijk wil ik de tuingroep op een aparte aardlek (ALS) hebben, volgens mij heb ik hiervoor twee mogelijkheden.

1. Een aparte kabel trekken vanaf groepenkast (voorkant huis) -> tuin en in de buiten groepenkast een ALS met twee automaten (1x 16A t.b.v. verlichting en wat stopcontacten en 1x 16A t.b.v. zwembad pomp, verlichting etc.)
2. Aardlek van o.a de keukengroep vervangen door een die selectief is en pas afschakelt bij 300mA i.p.v. 30mA en dan in de buitenkast een aardlek van 30mA

Mijn voorkeur gaat uit naar optie twee omdat dit het makkelijkste is (een kabel trekken van voor naar achter in een huis van rond 1900 op de 1e verdieping is geen pretje weet ik uit ervaring) maar twijfel of dit mag vanuit de NEN1010.

Wat zouden jullie doen?

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
The-Priest-NL schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:45:
Even een vraagje voor de experts.

Wij wonen op de 1e verdieping van een gesplitst woonhuis.

Voor de elektra in de tuin loopt op dit moment een kabel (vmvk in slagvaste buis) vanuit de keuken naar de tuin. Dit is dezelfde groep als de stopcontacten en verlichting in de keuken.

Eigenlijk wil ik de tuingroep op een aparte aardlek (ALS) hebben, volgens mij heb ik hiervoor twee mogelijkheden.

1. Een aparte kabel trekken vanaf groepenkast (voorkant huis) -> tuin en in de buiten groepenkast een ALS met twee automaten (1x 16A t.b.v. verlichting en wat stopcontacten en 1x 16A t.b.v. zwembad pomp, verlichting etc.)
2. Aardlek van o.a de keukengroep vervangen door een die selectief is en pas afschakelt bij 300mA i.p.v. 30mA en dan in de buitenkast een aardlek van 30mA

Mijn voorkeur gaat uit naar optie twee omdat dit het makkelijkste is (een kabel trekken van voor naar achter in een huis van rond 1900 op de 1e verdieping is geen pretje weet ik uit ervaring) maar twijfel of dit mag vanuit de NEN1010.

Wat zouden jullie doen?
Bij optie 2 heb je ook geen 30 mA beveiliging voor je keuken? Absoluut niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
kabeltjekabel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:55:
[...]

Bij optie 2 heb je ook geen 30 mA beveiliging voor je keuken? Absoluut niet doen.
Klopt, want anders zou ik vanaf de 300mA zowel naar een ALS voor de keuken als naar een ALS voor de tuin moeten, en dat is dan eigenlijk weer optie 1 want dan is er een dedicated kabel nodig.

Maar was er al bang voor dat het geen slim idee was en dat ik toch een kabel van groepenkast -> tuin moet leggen/trekken.

Edit: toevoeging hoe ik het dan wil aansluiten ter controle.

In de groepenkast na hoofdschakelaar -> ALS 30mA -> Kabel 3x2.5mm2 naar buiten groepenkast > automaten voor de groepen -> 1. Verlichting/stopcontacten 2. zwembad zooi

[ Voor 18% gewijzigd door The-Priest-NL op 05-07-2020 13:04 . Reden: toevoeging hoe ik het dan wil aansluiten ter controle. ]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
The-Priest-NL schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:00:
[...]

Klopt, want anders zou ik vanaf de 300mA zowel naar een ALS voor de keuken als naar een ALS voor de tuin moeten, en dat is dan eigenlijk weer optie 1 want dan is er een dedicated kabel nodig.

Maar was er al bang voor dat het geen slim idee was en dat ik toch een kabel van groepenkast -> tuin moet leggen/trekken.

Edit: toevoeging hoe ik het dan wil aansluiten ter controle.

In de groepenkast na hoofdschakelaar -> ALS 30mA -> Kabel 3x2.5mm2 naar buiten groepenkast > automaten voor de groepen -> 1. Verlichting/stopcontacten 2. zwembad zooi
Wat voor hoofdzekering heb je? In dat voorstel heb je geen afzekering voor die kabel...

Als je toch kabel gaat trekken, laat die extra kast achterwege en trek 2 kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
kabeltjekabel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:09:
[...]

Je moet eerst huidige draden eruit trekken voor je een trekveer er in krijgt.
@Nisei

Trekveer aan de bestaande bekabeling knopen.
Bestaande bekabeling eruit trekken.
Aarde erbij knopen en weer terug trekken.
(Al zou ik gewoon 3 nieuwe draden trekken)

Als je eerst de draden eruit trekt heb je de kans er niks meer doorheen te krijgen, daarom de trekveer aan de bestaande draden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
kabeltjekabel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:08:
[...]

Wat voor hoofdzekering heb je? In dat voorstel heb je geen afzekering voor die kabel...

Als je toch kabel gaat trekken, laat die extra kast achterwege en trek 2 kabels.
Kak je hebt gelijk |:( die extra kast zit er al, dus dan houd ik het liever op één kabel.

Groepenkast is opgebouwd uit de volgende componenten;

1x hoofdschakelaar 2P 40A
2x aardlekschakelaar 2P 30mA
3x E81+nB16/E + 1x E82+2nB16/E (kookgroep inductie kookplaat) op ALS 1
3x E81+nB16/E + 1x PLSN B16/2P2N (kookgroep electrische oven) op ALS 2

Zou ik in plaats van een aardlekschakelaar ook een aardlekautomaat (deze bijvoorbeeld) kunnen plaatsen na de hoofdschakelaar en vanaf daar met kabel naar buiten toe?

[ Voor 0% gewijzigd door The-Priest-NL op 05-07-2020 14:22 . Reden: Kast -> groepenkast gewijzigd ]

Pagina: 1 ... 119 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.