We gaan binnenkort (nou ja, oktober.. Hoveniers hebben het druk blijkbaar) de achtertuin aanpakken van ons huis. We hebben er destijds voor gekozen om twee loze leidingen (19mm) naar de achtergevel te leggen.
Aangezien we nu geen berging in de tuin hebben maar we wel graag spullen op willen bergen hebben we besloten om bij aanleg van de tuin ook een schuurtje te bouwen. Verder hebben we verschillende wensen voor elektrapunten in de tuin. Er zal dus vanaf een centraal punt wat vertakt moeten worden naar verschillende plekken in de tuin voor verlichting, wat stopcontacten en m'n vrouw wil ook graag een waterornament dus ook iets van een pomp.
Mijn idee is om een grondkabel (YMvK-as) vanuit de loze leiding te leggen naar de berging en vanuit daar alles te vertakken naar de verschillende plekken in de tuin. Deze zal op een aparte groep worden gezet zodat alles in de tuin uiteindelijk op 1 groep komt te zitten in de meterkast.
Aangezien ik niet bepaald een elektricien ben wil ik graag wat informatie inwinnen hier over wat een verstandige opzet is. Zo zie ik al veel verschillende soorten YMvK-as grondkabels voorbij komen, van 2 aderig tot 4 aderig en verschillende diameters 2,5 en 4mm
2. De afstand van de meterkast tot de uiteindelijke berging zal zo'n 35 meter bedragen gok ik. Misschien iets korter. Is het verstandig om dat hele stuk (dus ook binnenshuis) met YMvK-as uit te voeren? En dan in de berging te werken met vertakkingen naar de verschillende punten in de tuin?
Ik heb ook al wel oplossingen gezien met een apart groepenkastje in de berging in de tuin. Maar dat heeft weer het risico in zich van selectiviteit.
Goed om te weten: Ik wil waarschijnlijk 230v (led)verlichting in de tuin. Ik heb al 24 zonnepanelen op m'n dak met een ruim overschot en denk niet dat ik op m'n berging nog panelen ga leggen. Ook geen aansluiting voor een autolader of andere stroomvreters als terrasverwarmers bijvoorbeeld. Dus kwa extremen valt het wel mee. Ik zal hooguit eens wat klussen in de schuur.
Wat dan wel? Een stuk of 6 lichtpunten, 4 buitenstopcontacten, in de berging nog verlichting en 2 stopcontacten. Best wel wat dus. Aangezien ik twee loze leidingen heb van 2x 19mm kan ik er ook nog voor kiezen om het op te splitsen in 2 losse groepen.
Ik ben vooral op zoek naar tips over wat een handige uitvoering zou zijn. Het zijn toch zaken die je liever in 1 keer goed doet dan dat je achteraf nog moet gaan lopen hobbyen. Dus hebben jullie tips en aandachtspunten?

Of zaken waarvan je ooit achteraf het idee had van "had ik dat toen maar gelijk aangelegd"?