Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12-07 23:48

Vliegvlug

Flight Simple

kabeltjekabel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:15:
[...]

Meestal is het niet met losgaan, maar is het al verkeerd aangesloten om mee te beginnen. Bijvoorbeeld bij de platen die met 4-aderig snoer geleverd worden waarbij de buurman wel even helpt. Hop; 32A retour over de nul; de Perilex fikt uit.
Dus als je goed op de aansluiting van de perilex en het aansluitsnoer let en het goed aandraait is het eigenlijk geen probleem :o .. en rent hard weg
Bij 3-fase is mijn gok
L1 op 1
L2 op 2
L3 op 3 (loze klem; controleer dit wel) indien je 5-aderig prefab snoer hebt.
N op gebrugde 4-5
PE op PE
Dank. Ik zal eens op de kookplaat kijken en naar het standaard snoer wat er aan zit of daar meer aanknopingspunten zijn voor welke klem voor welke draad is.

Dat standaard snoer heeft blijkbaar die 6 aders met dubbele aarde en nul als ik de handleiding mag geloven.
Maar geen punt dus om enkele draden naar de perilex te brengen?
Is het trouwens niet veel makkelijker om de L3 draad gewoon achterwege te laten vanaf de meterkast aangezien deze in het aansluitsnoer toch niet gebruikt wordt... :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 02:36
Vliegvlug schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:36:
[...]

Dus als je goed op de aansluiting van de perilex en het aansluitsnoer let en het goed aandraait is het eigenlijk geen probleem :o .. en rent hard weg
Ha. Ik kijk uit naar een totaalverbod(*) op de "kookgroep". Wat een gedrocht.

(*)Sterfhuisconstructie
[...]

Dank. Ik zal eens op de kookplaat kijken en naar het standaard snoer wat er aan zit of daar meer aanknopingspunten zijn voor welke klem voor welke draad is.
Zes aderig snoer... zal mij benieuwen wat voor kleuren daar in zitten. Alhoewel er vaker custom aansluitsnoeren zijn..
Dat standaard snoer heeft blijkbaar die 6 aders met dubbele aarde en nul als ik de handleiding mag geloven.
Maar geen punt dus om enkele draden naar de perilex te brengen?
In bepaalde gevallen niet nee.
Is het trouwens niet veel makkelijker om de L3 draad gewoon achterwege te laten vanaf de meterkast aangezien deze in het aansluitsnoer toch niet gebruikt wordt... :)
Wat een geschraap weer. Maak die aansluiting gewoon volwaardig.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Xander schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:30:

De (originele?) Italiaanse of Engelse handleiding zijn niet beter helaas. :-(
[..]
De italiaanse had ik nog niet aan gedacht :P maar de engelse had ik wel bekeken na de tip van kabeltjekabel maar dat schoot inderdaad niet op helaas.

Anders maar eens een mailtje aan Smeg aan wagen voor meer info.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:44:
[...]

De italiaanse had ik nog niet aan gedacht :P maar de engelse had ik wel bekeken na de tip van kabeltjekabel maar dat schoot inderdaad niet op helaas.

Anders maar eens een mailtje aan Smeg aan wagen voor meer info.
Die gaan waarschijnlijk zeggen dat je het -conform voorschrift in de handleiding- aan een installateur moet overlaten :+

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

kabeltjekabel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:40:
[...]

Ha. Ik kijk uit naar een totaalverbod op de "kookgroep". Wat een gedrocht.
Zou een hele boel gedoe schelen inderdaad, ben er ook niet blij mee.
Gelukkig niet mijn meterkast maar van een familielid.
Daar is de oude draaizekering kast vervangen voor deze kast door een elektriciën :

En ik had ze van tevoren nog gezegd dat ze om een 3 fase groep moesten vragen voor de kookplaat :F
[...]

Zes aderig snoer... zal mij benieuwen wat voor kleuren daar in zitten. Alhoewel er vaker custom aansluitsnoeren zijn..
Ben ook wel benieuwd eigenlijk en of er wel een perilex stekker aan zit of iets anders.
[...]

Wat een geschraap weer. Maak die aansluiting gewoon volwaardig.
Tuurlijk is dat beter.
Het is meer dat het vast lastig is om te bepalen of die klem nr. 3 wat doet of niet voor de keukenboer of dat de plaat boem gaat als die wordt aangesloten op een perilex met L3 aangesloten.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 13:35
Vliegvlug schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:58:

Daar is de oude draaizekering kast vervangen voor deze kast door een elektriciën :

[Afbeelding]
En ze hadden ook geen zin om even de gaten te vullen? Ik was laatst uiterst verheugd met een loodgieter die netjes een emmer cement (of iets dergelijks) bij zich had om alle gaten netjes dicht te maken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10:30

Reptile209

- gers -

dreamscape schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:30:
[...]

Dat is wat ik met mijn laatste zin bedoelde inderdaad. Ben je uitgebreid aan het koken en zit er nog wat andere belasting op die fase (een beun die een kookgroep in een 3f installatie gebruikt, denkt vast ook niet goed na over verdeling), dan blijft er misschien maar net 1 A over voor je auto.

Als zo'n balancer dan niet per fase kijkt, krijgt je auto 3* 1 A. Ook al gebeurt er op die andere fasen heel weinig.

Nog erger: het zou me niet verbazen als hij ook een bepaalde minimumwaarde heeft en dus helemaal niet oplaadt omdat je op twee pitten aan het koken bent en de oven aan het voorverwarmen is...
Je hebt een goed en terecht punt hoor. Maar je mist dan in de praktijk een uurtje (?) opladen tijdens het koken. Moet geen ramp zijn, tenzij je eerst 3 uur in de keuken staat, en dan nog een heel eind moet rijden en dus niet hebt geladen... ;)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Freeaqingme schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:06:
[...]

En ze hadden ook geen zin om even de gaten te vullen? Ik was laatst uiterst verheugd met een loodgieter die netjes een emmer cement (of iets dergelijks) bij zich had om alle gaten netjes dicht te maken.
Blijkbaar niet nee, lijkt wel of er een vuurgevecht heeft plaatsgevonden in die kast :X

Zat een hele houten ombouw met kastjes en planken omheen.
Denk trouwens niet dat een elektricien gaatjes vullen tot zijn taken pakket rekent.

• kabeltjekabel
[...]

[Afbeelding]

En ik had ze van tevoren nog gezegd dat ze om een 3 fase groep moesten vragen voor de kookplaat :F
Tja, dan hebben ze niet geluisterd. Je kunt de kookgroep eruit rossen, twee groepen naar boven verhuizen en dan heb je plaats voor een 3-fase aardlekautomaat onderin.
[...]

Ben ook wel benieuwd eigenlijk en of er wel een perilex stekker aan zit of iets anders.
Normaliter geleverd zonder stekker. De Belgen hebben geeneens een stekker nodig met hun systeem.
[...]

Tuurlijk is dat beter.
Het is meer dat het vast lastig is om te bepalen of die klem nr. 3 wat doet of niet voor de keukenboer of dat de plaat boem gaat als die wordt aangesloten op een perilex met L3 aangesloten.
Dan sluit je die niet aan in de stekker. Aansluiting tm de Perilex gewoon volwaardig maken.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12-07 23:59
Vliegvlug schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:13:
[...]

Blijkbaar niet nee, lijkt wel of er een vuurgevecht heeft plaatsgevonden in die kast :X

Zat een hele houten ombouw met kastjes en planken omheen.
Denk trouwens niet dat een elektricien gaatjes vullen tot zijn taken pakket rekent.
Goed beugelen behoorde ook niet tot zijn takenpakket zo te zien :'(
To flex or not to flex...

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:24
[...]

[Afbeelding]

Is er verder wel nagedacht over de faseverdeling?

Valt me op dat er nog een hoop schakelaars zijn afgeplakt en er maar 3 groepen zijn ingeschakeld. Waarom is dat? Nog druk aan het klussen / verbouwen? En wat zijn dan die 3 groepen die wel zijn ingeschakeld? Verlichtingsgroepen toevallig zodat er nog wat licht is in de woning?

... dat zou betekenen dat die verlichtingsgroepen allemaal op dezelfde fase én achter dezelfde aardlekschakelaar zitten ...

Groepenverklaring rechts in beeld is helaas niet leesbaar. :)
Jim423 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:19:
[...]

Goed beugelen behoorde ook niet tot zijn takenpakket zo te zien :'(
Bij de kabel rechts waren zelfs zijn tiewraps op. Balen. :+

[Voor 9% gewijzigd door Xander op 25-06-2020 00:27]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

kabeltjekabel schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:15:
[...]

Tja, dan hebben ze niet geluisterd. Je kunt de kookgroep eruit rossen, twee groepen naar boven verhuizen en dan heb je plaats voor een 3-fase aardlekautomaat onderin.
Ik zal kijken of ze alsnog willen luisteren, als ik aangeef dat deze plaat eigenlijk niet geschikt is voor een fornuisgroep en alleen te installeren is als je het risico van een losse nul wilt accepteren.

Er zit nog plakband op sommige groepen en aardlekken dus mogelijk kom de elektricien nog terug.

Mag een keukenboer zo’n plaat eigenlijk wel aansluiten op een fornuisgroep als die er niet expliciet voor is?
Hij levert de plaat niet zelf, maar wordt gevraagd deze aan te sluiten want die hebben ze zelf gekocht.
[...]

Normaliter geleverd zonder stekker. De Belgen hebben geeneens een stekker nodig met hun systeem.
Niet bij stil gestaan dat er geen stekker aan zit.
[...]
Dan sluit je die niet aan in de stekker. Aansluiting tm de Perilex gewoon volwaardig maken.
Da’s logisch inderdaad als je de stekker er toch aan moet zetten ja, ik ging van een stekker uit die je niet kon aanpassen. :P

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Xander schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:26:
[...]

Is er verder wel nagedacht over de faseverdeling?
Ik mag het toch hopen als je een professional inhuurt om de hele elektra in je huis aan te pakken.
Is niet alleen de kast maar ook zo’n beetje alle bedrading.
Valt me op dat er nog een hoop schakelaars zijn afgeplakt en er maar 3 groepen zijn ingeschakeld. Waarom is dat? Nog druk aan het klussen / verbouwen?
Klopt ja, een oudere woning die nu compleet aangepakt wordt door een aannemer.
En wat zijn dan die 3 groepen die wel zijn ingeschakeld? Verlichtingsgroepen toevallig zodat er nog wat licht is in de woning?
Dat weet ik niet maar denk dat het niet zozeer om licht gaat als wel om stopcontacten voor de apparatuur.
Wordt toch alleen overdag gewerkt.

Of hooguit voor afgesloten ruimtes zoals badkamer en wc, maar ik zal het eens vragen.
... dat zou betekenen dat die verlichtingsgroepen allemaal op dezelfde fase én achter dezelfde aardlekschakelaar zitten ...

Groepenverklaring rechts in beeld is helaas niet leesbaar. :)
Ik zal eens om een betere foto vragen met de kast open.
Als ze de kap er tenminste zelf af durven te halen.
[...]

Bij de kabel rechts waren zelfs zijn tiewraps op. Balen. :+
Is wel netter ja om het vast te zetten en had ik zelf wel gedaan maar voor zo’n klein stukje is het vast niet verplicht en toch weer een zadel en wat tijd uitgespaard :|

• Xander
Vliegvlug schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:36:

Dat weet ik niet maar denk dat het niet zozeer om licht gaat als wel om stopcontacten voor de apparatuur.
Wordt toch alleen overdag gewerkt.

Of hooguit voor afgesloten ruimtes zoals badkamer en wc, maar ik zal het eens vragen.
Wat voor groepen het ook zijn, ik vind het wel opvallend dat de 3 groepen die nu nodig zijn toevallig precies op dezelfde fase zitten. :+ Maar ja dat kan natuurlijk toeval zijn.

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12:06
Zo mijn inductie kookplaat werkt. Installateur had alleen maar 1 fase aangesloten.... Zelf de tweede fase aangesloten met fase draad. Lees tegenstrijdige verhalen. Nu heb ik 2.5mm gebruikt dat is tenslotte ook wat er vanaf de krachtgroep naar de kookplaat gaat. Is dat erg? De installateur had zelf 4mm met adereindhuls gebruikt. Zal ik die nog halen of kan het nu geen kwaad?

• devino
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12-07 21:26

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Bo0bz schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:07:
Zo mijn inductie kookplaat werkt. Installateur had alleen maar 1 fase aangesloten.... Zelf de tweede fase aangesloten met fase draad. Lees tegenstrijdige verhalen. Nu heb ik 2.5mm gebruikt dat is tenslotte ook wat er vanaf de krachtgroep naar de kookplaat gaat. Is dat erg? De installateur had zelf 4mm met adereindhuls gebruikt. Zal ik die nog halen of kan het nu geen kwaad?[Afbeelding]
Kan het kwaad? Nou eigenlijk wél! Het gedeelte voor de automaat is met een andere stroom waarde beveiligd dan na de automaat, dus los van een heel klein veiligheidsrisico, voldoed het niet aan de norm. Daarom heeft de installateur een dikkere draad gebruikt. Je kunt die gewoon in de bouwmarkt of bij Sander vunderink kopen, maar ik zou de installateur terug laten komen om het in orde te maken, is gewoon slecht en slordig werk.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 09:48
Voor de automaat van de kookgroep is de boel afgezekerd op (waarschijnlijk) 25A middels de hoofdzekering. Alle bedrading moet daartegen bestand zijn. Dus minimaal 4mm2 gebruiken.
Ook mag je nooit twee draden onder één enkele aansluitklem zetten. Ik kan niet goed zien of dat hier het geval is, of dat het hier een dubbele aansluitklem onder één schroef betreft. Wanneer het een enkele aansluitklem betreft, dan is de montage van twee verschillende draaddiktes onder één klem zeer brandgevaarlijk. In geval van enkele aansluitklemmen waar toch twee draden op moeten worden aangesloten zijn er drie opties:
- Gebruik maken van soepel draad en een geschikte adereindhuls met dubbele invoer
- Gebruik maken van een verdeelblokje onderin de kast
- Gebruik maken van een rijgklem. Bij een particuliere groepenkast gaat de voorkeur uit naar de eerste twee opties.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Bo0bz
devino schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:16:
[...]

Kan het kwaad? Nou eigenlijk wél! Het gedeelte voor de automaat is met een andere stroom waarde beveiligd dan na de automaat, dus los van een heel klein veiligheidsrisico, voldoed het niet aan de norm. Daarom heeft de installateur een dikkere draad gebruikt. Je kunt die gewoon in de bouwmarkt of bij Sander vunderink kopen, maar ik zou de installateur terug laten komen om het in orde te maken, is gewoon slecht en slordig werk.
Dat los ik wel met ze op. Wil nu gewoon kunnen koken :p

Heb nu installatie draad gehaald van de juiste dikte en die er tussen gezet incl adereindhuls.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:35
Ivow85 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:10:
Ook mag je nooit twee draden onder één enkele aansluitklem zetten.
Niet waar ligt aan het spec-blad van de fabrikant. Hager maakt bijvoorbeeld automaten met enkele kooi waar twee geleiders in mogen, mits gelijke diameter. Dus twee harde kern draden is geen probleem.
Van deze eaton weet ik het niet, maar het is niet correct op deze foto want geen gelijke diameters (huls en geen huls).

Er wordt ook vaak beweerd dat adereindhuls verplicht is dat is ook niet waar dat ligt aan de klem die wordt toegepast. (ik doe altijd een huls maar dat is iets anders)
ABB adviseert voor de beste verbinding juist geen huls in hun kooiklemmen en WAGO voor hun rijgklemmen.

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:31

Illusion

(the art of)

Zo mijn inductie kookplaat werkt. Installateur had alleen maar 1 fase aangesloten.... Zelf de tweede fase aangesloten met fase draad. Lees tegenstrijdige verhalen. Nu heb ik 2.5mm gebruikt dat is tenslotte ook wat er vanaf de krachtgroep naar de kookplaat gaat. Is dat erg? De installateur had zelf 4mm met adereindhuls gebruikt. Zal ik die nog halen of kan het nu geen kwaad?[Afbeelding]
Misschien moet je er ook nog even een aardlekschakelaar tussen zetten.
Ik zou een andere installateur zoeken en die het op laten lossen. Deze heeft het niet begrepen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• lonnekacy
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 00:53
Zoals je de draden onder L3 en N van je hoofdschakelaar hebt gezet kan echt niet! De aders zouden misschien wel vast genoeg getrokken kunnen worden door de schroef heel hard aan te draaien, maar dan druk je de massieve samen, samengedrukt koper verliest zijn veerkracht en dan zal de massieve komen los te zitten. Los zittende aders veroorzaken brand!
Gebruik dan van die blokjes die je linksboven in je afbeelding hebt staan. Of zoals in mijn foto, waar ik een aardlekautomaat voor een kookgroep en een andere CEE heb gebruikt.

Waar ik trouwens niemand over hoor is dat meneer z'n kookplaat niet beschermd heeft met een aardlek, dit is verplicht volgens de huidige NEN1010.

• leonbong
lonnekacy schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:04:
[...]
Waar ik trouwens niemand over hoor is dat meneer z'n kookplaat niet beschermd heeft met een aardlek, dit is verplicht volgens de huidige NEN1010.
Ook niet waar er hoeft geen ALS te worden toegepast, voor vast opgestelde apparaten. Mits de aarding goed genoeg is, lage weerstand.

Nu zou ik persoonlijk altijd een ALS toepassen maar dat is iets anders.

• lonnekacy
leonbong schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:07:
[...]

Ook niet waar er hoeft geen ALS te worden toegepast, voor vast opgestelde apparaten. Mits de aarding goed genoeg is, lage weerstand.

Nu zou ik persoonlijk altijd een ALS toepassen maar dat is iets anders.
Je hebt gelijk, het is afhankelijk van of hij een TT of TN stelsel heeft, bij TN is het niet nodig en bij TT niet mits de aarding goed genoeg is. Maar als ik die meterkast zie lijkt het mij veiliger om het wel te doen... :P

Wat ik zo in de NEN 1010:2015 kan vinden:
411.3.3 Aanvullende bescherming
In wisselspanningssystemen moet aanvullende bescherming tot stand worden gebracht door een toestel
voor aardlekbeveiliging in overeenstemming met 415.1 voor:
— contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik door leken,

n OPMERKING Een contactdoos voor algemeen gebruik is een contactdoos die niet voor specifiek gebruik is bestemd. Contactdozen voor specifiek gebruik zijn duidelijk herkenbaar door de plaatsing van de contactdoos of een aanduiding bij de contactdoos.

OPMERKING Een uitzondering mag worden gemaakt voor:
— contactdozen voor gebruik onder toezicht van vakbekwame of voldoende onderrichte personen, bijvoorbeeld in bepaalde commerciële of industriële ruimten of
een contactdoos die alleen is bedoeld voor het aansluiten van een bepaald elektrisch toestel.
411.4.1 TN-stelsels
In TN-stelsels is de deugdelijkheid van de aarding van de installatie afhankelijk van de
betrouwbaarheid en doeltreffendheid van de verbinding van de PEN- of PE-leiding met aarde. Indien de
aarding wordt aangeboden vanuit een openbaar net, dan is de netbeheerder verantwoordelijk voor alle
noodzakelijke voorwaarden die niet de installatie betreffen.
411.5.2 TT-stelsels
In het algemeen moeten in TT-stelsels toestellen voor aardlekbeveiliging worden toegepast als
foutbescherming. Als alternatief mogen beveiligingstoestellen tegen overstroom worden toegepast als
foutbescherming mits het zeker is dat de waarde van Zs permanent laag genoeg is.

• Bo0bz
@Illusion @lonnekacy @leonbong

De installateur komt 8 juli langs om de boel aan te passen n.a.v. jullie berichten. Die blokjes ziet er inderdaad beter uit dan hoe het nu met twee aders in een klem zit. Hij ruilt ook de krachtgroep om voor 1 met ALS. Just to be safe....

Overigens had ik van de week Liander over de vloer en die heeft bij het aanpassen van 1 naar 3 fase een aantal adereindhulzen geplaatst op de krachtgroep want dat was niet zo en hij vondt dat niet kunnen. Blijkt maar weer dat er ook veel prutsers op de markt zijn. Inmiddels snap ik n.a.v. van alle berichten hier op het forum genoeg dat ik het bijna beter zelf had kunnen doen. Lesje voor de volgende keer....

Thansk guys!

• leonbong
Ach ja liander.
Liander heeft bij mij destijds bij plaatsen van de slimme meter geen adereindhulzen toegepast.
Op de draden die de hoofdschakelaar in gaan.

Nu hoeft het ook niet volgens ABB op betreffende klem, ik zelf alsnog geplaatst.

• Xander
Waar heb je die draad eigenlijk op aangesloten? Kan hem niet goed volgen in de zwarte brei. :P Je hebt toch niet beide fasedraden naar de automaat op L3 aangesloten he?! :?

• kabeltjekabel
Bo0bz schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:02:
@Illusion @lonnekacy @leonbong

De installateur komt 8 juli langs om de boel aan te passen n.a.v. jullie berichten. Die blokjes ziet er inderdaad beter uit dan hoe het nu met twee aders in een klem zit. Hij ruilt ook de krachtgroep om voor 1 met ALS. Just to be safe....

Overigens had ik van de week Liander over de vloer en die heeft bij het aanpassen van 1 naar 3 fase een aantal adereindhulzen geplaatst op de krachtgroep want dat was niet zo en hij vondt dat niet kunnen. Blijkt maar weer dat er ook veel prutsers op de markt zijn. Inmiddels snap ik n.a.v. van alle berichten hier op het forum genoeg dat ik het bijna beter zelf had kunnen doen. Lesje voor de volgende keer....

Thansk guys!
En als je hoofdschakelaar voor die tijd smelt betaald hij ook?

• kabeltjekabel
lonnekacy schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:47:
[...]

Je hebt gelijk, het is afhankelijk van of hij een TT of TN stelsel heeft, bij TN is het niet nodig en bij TT niet mits de aarding goed genoeg is. Maar als ik die meterkast zie lijkt het mij veiliger om het wel te doen... :P

Wat ik zo in de NEN 1010:2015 kan vinden:

[...]

[...]

[...]
Zo te zien wel TN, gezien de dikke vette groengele die verticaal door de kast gaat.

• kabeltjekabel
Xander schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Waar heb je die draad eigenlijk op aangesloten? Kan hem niet goed volgen in de zwarte brei. :P Je hebt toch niet beide fasedraden naar de automaat op L3 aangesloten he?! :?
Zo te zien wel. 8)7

• kabeltjekabel
Maak die aansluiting gewoon compleet. Dus beide zijden compleet aansluiten. Wat je nu hebt gedaan klopt absoluut niet en is gevaarlijk. Zo te zien 3x L3 gebruikt wat dus in potentie 32A retour dus door de ongezekerde nul.
En dan heb ik het nog geeneens gehad over dat mixen van draden bovenop de hoofdschakelaar... da's ook fout.

Duo adereindhulzen gebruiken of anders gewoon de blokjes onderin. Aftakblokjes kan ook... but why...

• Bo0bz
Nope net gecheckt! Ik ga even wat spullen halen om t te fixen!

Edit:

Snap ik m zo goed? De dunne 2.5 fase is inmiddels een 4mm geworden.

[Voor 52% gewijzigd door Bo0bz op 25-06-2020 20:33]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

kabeltjekabel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:40:
[...]

Dit is het betreffende snoer van de Smeg SI5952B kookplaat:

Zit zoal je al zei geen stekker aan en is 2x aarde, 2x blauw en 2x zwart, alle aders 1,5mm2

En er zit ook nog een kaartje aan met verschillende aansluitmogelijkheden:

Vind blauw als L2 of L3 ook wel apart bij de rechter twee opties.
Helaas staat het rechter gedeelte niet helemaal op de foto :|
Krijg als het goed is morgen een betere foto.

Maar hier staan tenminste wel aanduidingen bij en vier opties ipv twee vergeleken met de handleiding

Deze twee opties lijken overeen te komen met de rechter opties van het kaartje aan het snoer.

Een foto van de aansluitklemmen heb ik helaas niet gekregen, hopelijk ook morgen.
Xander schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:39:
[...]

Wat voor groepen het ook zijn, ik vind het wel opvallend dat de 3 groepen die nu nodig zijn toevallig precies op dezelfde fase zitten. :+ Maar ja dat kan natuurlijk toeval zijn.
Ik heb nog naar de groepen gevraagd evenals een foto van de groepenkast zonder kap maar die kregen ze er niet af.

De elektricien komt volgende week weer dus hebben ze in elk geval wat te vragen betreffende de faseverdeling en de fornuisgroep. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:37:
[...]

Dit is het betreffende snoer van de Smeg SI5952B kookplaat:

[Afbeelding]

Zit zoal je al zei geen stekker aan en is 2x aarde, 2x blauw en 2x zwart, alle aders 1,5mm2

En er zit ook nog een kaartje aan met verschillende aansluitmogelijkheden:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vind blauw als L2 of L3 ook wel apart bij de rechter twee opties.
Helaas staat het rechter gedeelte niet helemaal op de foto :|
Krijg als het goed is morgen een betere foto.

Maar hier staan tenminste wel aanduidingen bij en vier opties ipv twee vergeleken met de handleiding
[Afbeelding: Smeg SI5952B]
Deze twee opties lijken overeen te komen met de rechter opties van het kaartje aan het snoer.

Een foto van de aansluitklemmen heb ik helaas niet gekregen, hopelijk ook morgen.

[...]

Ik heb nog naar de groepen gevraagd evenals een foto van de groepenkast zonder kap maar die kregen ze er niet af.

De elektricien komt volgende week weer dus hebben ze in elk geval wat te vragen betreffende de faseverdeling en de fornuisgroep. :)
De opties met blauw als Lx zijn voor de Belgen met aftands net waar ze 230 verkrijgen door tussen twee fasen aan te sluiten. Fase-nul spanning is daar dan ~137V

In NL is dat helemaal gesaneerd ondertussen, of we hebben nog een klein stukje in Amsterdam.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

aha, oké. Dus dan blijven eigenlijk de linker twee opties open die ook al in de handleiding stonden over:
Op een 3 fase groep aansluiten of een 1 fase 32A groep.
Waarbij die laatste lauout waarschijnlijk gewoon gebruikt zal worden door de keukenboer op de huidige fornuisgroep wanneer deze gehandhaafd blijft of hij weigert het aan te sluiten.

Beste is dus de 3 fase aansluiting met als enige veilige alternatief de kookgroep waarbij je de bruggen tussen 5&4 en 2&1 verwijderd nadat je hebt vastgesteld dat de pitten netjes over de betreffende klemmen zijn verdeelt en die alles over 1 nul klem terug loopt.

• koentjuh
  • Nu online
Even een korte vraag over - wederom - een inductieplaat. Aanstaande dinsdag komen ze de Bora aansluiten. Deze kan op drie manieren aangesloten worden, namelijk 1 fase, 2 fase of 3 fase:

Ik heb drie fases geleverd vanuit de netbeheerder, maar een beroerde meterkast. Er zijn nu twee reguliere groepen gereserveerd voor de perilex aansluiting. Deze worden gevoed door twee (verschillende) fase aansluitingen.

Uitgangspunt is dat dit voor nu moet werken,klopt dat? Met de komst van airco en mogelijk laadpaal voor auto wil ik sowieso de meterkast laten vervangen en een 3 fase aansluiting voor de bora realiseren.

[Voor 4% gewijzigd door koentjuh op 26-06-2020 11:11]

• Bo0bz
Even terugkomend op mijn meterkast die klaarblijkelijk niet voldoet aan de veiligheidseisen. Ik heb even een schema gemaakt om goed te begrijpen wat er zou moeten gebeuren als ik jullie reacties lees. Leer graag hoe het een en ander werkt om zo zelf een aantal zaken op te lossen maar ook in de toekomst wat beter met installateurs te kunnen praten/overleggen. Hoor graag wat jullie van mijn schema vinden en wat er aangepast zou moeten worden.

Nu zit er na de 4P hoofdschakelaar GEEN 4p aardlekschakelaar die is wel nodig lees ik uit jullie berichten?
De aarde gaat boven in de meterkast naar een rail waar alle aardedraden op zijn aangesloten. De meterkast wordt uitgebreidt begin jullie met de benodige automaten voor een warmtepomp en zonnepanelen. Dat heb ik nu niet meegenomen in het schema.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong

Ik heb voor de duidelijkheid kleuren gegeven aan de verschillende fases, in werkelijkheid mag je daarvoor gewoon volledig zwart/bruin toepassen of de kleuren als je ze hebt.
Die draden moeten allemaal minimaal 4mm² zijn in 3x25A hoofdzekering kast, mag soepel of stug zijn.

[Voor 9% gewijzigd door leonbong op 26-06-2020 13:14. Reden: Zie onder duidelijk aangepast welke ALS moeten zijn.]

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12-07 17:01
koentjuh schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:04:
Even een korte vraag over - wederom - een inductieplaat. Aanstaande dinsdag komen ze de Bora aansluiten. Deze kan op drie manieren aangesloten worden, namelijk 1 fase, 2 fase of 3 fase:

[Afbeelding]

Ik heb drie fases geleverd vanuit de netbeheerder, maar een beroerde meterkast. Er zijn nu twee reguliere groepen gereserveerd voor de perilex aansluiting. Deze worden gevoed door twee (verschillende) fase aansluitingen.

Uitgangspunt is dat dit voor nu moet werken,klopt dat? Met de komst van airco en mogelijk laadpaal voor auto wil ik sowieso de meterkast laten vervangen en een 3 fase aansluiting voor de bora realiseren.
2 losse groepen mag niet, deze dienen minimaal gekoppeld te zijn tot een kookgroep. Weet je zeker dat je op korte termijn naar 3 fase over gaat dan zou ik daarop bekabelen en het geheel vervolgens overzetten naar een krachtgroep zodra dit mogelijk is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lonnekacy
Bo0bz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:47:
Even terugkomend op mijn meterkast die klaarblijkelijk niet voldoet aan de veiligheidseisen. Ik heb even een schema gemaakt om goed te begrijpen wat er zou moeten gebeuren als ik jullie reacties lees. Leer graag hoe het een en ander werkt om zo zelf een aantal zaken op te lossen maar ook in de toekomst wat beter met installateurs te kunnen praten/overleggen. Hoor graag wat jullie van mijn schema vinden en wat er aangepast zou moeten worden.

[Afbeelding]

Nu zit er na de 4P hoofdschakelaar GEEN 4p aardlekschakelaar die is wel nodig lees ik uit jullie berichten?
De aarde gaat boven in de meterkast naar een rail waar alle aardedraden op zijn aangesloten. De meterkast wordt uitgebreidt begin jullie met de benodige automaten voor een warmtepomp en zonnepanelen. Dat heb ik nu niet meegenomen in het schema.
Dat gaat niet goed zo, daar heb je een 4 polige automaat achter een aardlekautomaat gezet. Een aardlekautomaat is een aardlekschakelaar en installatieautomaat ineen. Hieronder heb ik het even opnieuw geschetst. Ik zou inderdaad de drie fase aansluiting volledig bedraden. Neemt niet weg dat die perilex aansluiting een kut ding is.

Gebruik soepel H07V2-K 6mm² montagesnoer met enkele en twin adereindhulzen, dat werkt het makkelijkste.

[Voor 29% gewijzigd door lonnekacy op 26-06-2020 12:59]

• koentjuh
  • Nu online
Oilman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:25:
[...]

2 losse groepen mag niet, deze dienen minimaal gekoppeld te zijn tot een kookgroep. Weet je zeker dat je op korte termijn naar 3 fase over gaat dan zou ik daarop bekabelen en het geheel vervolgens overzetten naar een krachtgroep zodra dit mogelijk is.
Ik heb zo’n koppelstukje bestelt dus dat ga ik regelen. Verder heb ik al 3 fase maar is de meterkast een zooitje. Dat wordt op termijnen aangepast als ook de zonnepanelen komen. Tot die tijd moet het even zo werken. Voor wat betreft de kabels liggen er al vijf kabels. Ik heb nu twee draden ingebruik voor de nul, en begreep dat 1 van deze twee bij 3 fase vervalt en daarmee als derde fase kan functioneren.

• Bo0bz
leonbong schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:24:
[Afbeelding]

Ik heb voor de duidelijkheid kleuren gegeven aan de verschillende fases, in werkelijkheid mag je daarvoor gewoon volledig zwart/bruin toepassen of de kleuren als je ze hebt.
Die draden moeten allemaal minimaal 4mm² zijn in 3x25A hoofdzekering kast, mag soepel of stug zijn.
Hoe splits ik de nul van 1 naar drie?

• leonbong
Creatief zijn :)

Maar zonder geheid je mag natuurlijk vanaf ALS 1 de nul doorlussen naar ALS2.
Het is schematisch je mag de nul natuurlijk doorlussen zoals @lonnekacy heeft gedaan.

Zijn schema is trouwens ook goed, maar ik dacht dat je al een 4P ALS had.

PS Het valt mij nu pas op dat 4P een alamat is ik dacht een ALS, het schema van @lonnekacy is dan correct.
Ik zal mijne even aanpassen.

[Voor 20% gewijzigd door leonbong op 26-06-2020 13:13. Reden: Plaatje aangepast in voorgaande post.]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• lonnekacy
Bo0bz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:03:
[...]
Via een verdeelblokje of je moet met twin adereindhulzen werken, dan kun je doorlussen.

Laatst had ik een spoedklusje in een fabriek waar een verdeler vol water was gelopen. Daar heb ik dit ding even rap in elkaar geknutseld met materiaal wat ik had liggen. Zo zie je een beetje hoe dat doorlussen werkt.

Ja de grijze draad moet eigenlijk zwart zijn en die 4 polige aarlekschakelaars moeten 2 polig zijn, maar nood breekt wet. ;)

• leonbong
Bij mijn vorige werkgever wat ook fabriek was werd dit echt niet geaccepteerd.

Omdat in praktijk de noodoplossing bijna nooit meer wordt gecorrigeerd, want dat betekent vaak stilstand. Dan maar uurtje langer wachten op de spullen vanuit de leverancier.

• bartvl
  • Laatst online: 11:55

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

koentjuh schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:48:
[...]

Ik heb zo’n koppelstukje bestelt dus dat ga ik regelen. Verder heb ik al 3 fase maar is de meterkast een zooitje. Dat wordt op termijnen aangepast als ook de zonnepanelen komen. Tot die tijd moet het even zo werken. Voor wat betreft de kabels liggen er al vijf kabels. Ik heb nu twee draden ingebruik voor de nul, en begreep dat 1 van deze twee bij 3 fase vervalt en daarmee als derde fase kan functioneren.
Als ik de posts goed gelezen heb ga je daarmee twee groepen die beide op een andere fase zitten koppelen? Ik vraag me af of dit toegestaan is. Daarmee zitten er namelijk twee aardlekschakelaars achter de kookgroep. Als er dan een aardlek is, schakelt slechts een van de twee fases af.

Wat betreft is de terminologie rond kookplaten vaak zeer onduidelijk. Een kookgroep (samenstel van twee groepen) wordt vaak '2-fase' genoemd. Maar het is dezelfde fase verdeeld over twee automaten.

Alternatief voorstel is de 3-fase aardlekautomaat voor de 2-fase of 3-fase aansluiting, daarbij wordt bij een lek op 1 van de fases de hele automaat geschakeld.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• lonnekacy
leonbong schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:40:
Bij mijn vorige werkgever wat ook fabriek was werd dit echt niet geaccepteerd.

Omdat in praktijk de noodoplossing bijna nooit meer wordt gecorrigeerd, want dat betekent vaak stilstand. Dan maar uurtje langer wachten op de spullen vanuit de leverancier.
Ja dan krijg je een zogenaamde 'tijdelijke permanente oplossing' :+ Ben er ook niet voor maar soms moet je wat als de hele boel in het donker staat te kijken.

Een paar dagen later zat deze nieuwe Halyester verdeler aan de muur. Die was ook niet met een uurtje klaar zegmaar.

[Voor 33% gewijzigd door lonnekacy op 26-06-2020 14:11]

• koentjuh
  • Nu online
bartvl schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Als ik de posts goed gelezen heb ga je daarmee twee groepen die beide op een andere fase zitten koppelen? Ik vraag me af of dit toegestaan is. Daarmee zitten er namelijk twee aardlekschakelaars achter de kookgroep. Als er dan een aardlek is, schakelt slechts een van de twee fases af.

Wat betreft is de terminologie rond kookplaten vaak zeer onduidelijk. Een kookgroep (samenstel van twee groepen) wordt vaak '2-fase' genoemd. Maar het is dezelfde fase verdeeld over twee automaten.

Alternatief voorstel is de 3-fase aardlekautomaat voor de 2-fase of 3-fase aansluiting, daarbij wordt bij een lek op 1 van de fases de hele automaat geschakeld.
Dank! Ik ga maar eens kijken of ik het vervangen van de meterkast wat naar voren kan trekken. Het is me in ieder geval duidelijk dat dit zo niet optimaal is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:11
Als je nou alleen de groepenkast vervangt en niet de hele meterkast, heeft het bouwkundig allemaal wat minder voeten in de aarde. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• EMP
  • Laatst online: 09:36

EMP

Krulloos! Maar nu met kinwol.

Vraagje: ik heb de hier mij eerder geadviseerde Eaton Medusa kast gekocht met 12 normale groepen, twee krachtgroepen en een beltrafo (met een doorvoer die via één van de buis-openingen bovenaan naar buiten gaat.

Dat betekent 12 5/8 buizen, 2 3/4 buizen en de draad van de bel die in de schamele 220 mm breedte erboven aangevoerd zullen moeten gaan worden. 15 buizen totaal dus 8)7

Ik ben bang dat het een ratjetoe van beugeltjes en niet netjes gaat worden. Bestaat er niet iets van een mooie klem waar ik (met name die 12 5/8 buizen) in vast kan klikken zodat het een beetje orderlijk er uit ziet straks? Ik heb SanderVunderink en Elektrototaalmarkt al afgesnufefld, maar kan niet echt vinden wat ik zoek.

Dit lijkt er wel op wat ik zoek, maar is voor inbouw in een kast (die ik niet heb), plus maar voor 9 buizen...

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
EMP schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:23:
Vraagje: ik heb de hier mij eerder geadviseerde Eaton Medusa kast gekocht met 12 normale groepen, twee krachtgroepen en een beltrafo (met een doorvoer die via één van de buis-openingen bovenaan naar buiten gaat.

Dat betekent 12 5/8 buizen, 2 3/4 buizen en de draad van de bel die in de schamele 220 mm breedte erboven aangevoerd zullen moeten gaan worden. 15 buizen totaal dus 8)7

Ik ben bang dat het een ratjetoe van beugeltjes en niet netjes gaat worden. Bestaat er niet iets van een mooie klem waar ik (met name die 12 5/8 buizen) in vast kan klikken zodat het een beetje orderlijk er uit ziet straks? Ik heb SanderVunderink en Elektrototaalmarkt al afgesnufefld, maar kan niet echt vinden wat ik zoek.

Dit lijkt er wel op wat ik zoek, maar is voor inbouw in een kast (die ik niet heb), plus maar voor 9 buizen...
[Afbeelding]
Die is van ABB toch? Die kun je stapelen.
Klemmen van Pipelife zijn in de breedte aan elkaar te schuiven.

En anders ff in het KNX topic snuffelen, die zijn niet vies van >50 buizen in te voeren, wel iets grotere kastjes, maar toch... ;)

[Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-06-2020 15:43]

• dreamscape
  • Laatst online: 13:11
Nee, dat is de versie van Attema. ABB is iets anders. Maar je kunt ze inderdaad stapelen. Het nadeel is dat de afstand tussen de buizen hetzelfde is als bij een ABB-kast en dat is bij zo'n Eaton Medusa natuurlijk weer net iets anders...

Nog even gezocht... Eaton heeft er ook een, die compatibel moet zijn met System 55 en Medusa:
https://www.techniekwebsh...voor-installatiekast.html

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:21

Exigence

dnkroz

Heb zelf ook een aantal ABB's boven mijn Eaton kast, komt redelijk goed overeen hoor!

https://www.toolstation.n...pdaMp-3cpcYIaAubwEALw_wcB

• kabeltjekabel
Bo0bz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:03:
[...]

Bijvoorbeeld met gebruik van het blokje wat onderin de kast zit.

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 12:14
Gisteren is in de buurt ergens de bliksem ingeslagen en zoals wel vaker gebeurd (1-2 keer per jaar), schakelde de automaat (een B16) van 1 van mijn groepen af. Helaas is dit net de groep waar mijn vriezer op staat en de domotica in de meterkast. Behalve de vriezer is er geen noemenswaarde belasting.

Na het uitvallen had ik nogal wat moeite met het weer inschakelen: de automaat vloog er onmiddellijk weer uit. Ik heb dit 2 keer gedaan en daarna eerst de aardlekschakelaar getriggerd en toen de automaat weer aangezet. Toen bleef hij wel hangen.

Dit roept bij mij de volgende vragen op:

1. hoe is dit inschakelgedrag te verklaren?
2. waarom steeds deze groep? In tegenstelling tot de groep waar o.a. de tuinbekabeling op zit, is hier geen sprake van lange leidingen die inductief iets van de blikseminslag op zouden kunnen pikken. Hoe moet ik dit aanpakken?

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Nieuwe automaat inzetten?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cville
Ik overweeg om hem te wisselen met een van de andere B16's en te kijken of die er dan bij onweer uit klapt. Het lijkt me nuttig om eerste het probleem te begrijpen; vandaar de vragen.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Jim423
lonnekacy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Ja dan krijg je een zogenaamde 'tijdelijke permanente oplossing' :+ Ben er ook niet voor maar soms moet je wat als de hele boel in het donker staat te kijken.
Dat is een tijdje terug (Koldijk).
Van Dorp nu toch?

Zijn die groepen weinig belast? Want de hoofdvoeding lijkt nogal klein voor zoveel groepen.
cville schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:39:
[...]

Ik overweeg om hem te wisselen met een van de andere B16's en te kijken of die er dan bij onweer uit klapt. Het lijkt me nuttig om eerste het probleem te begrijpen; vandaar de vragen.
Automaten gaan er sowieso bijna niet uit met bliksem. Aardlekschakelaars is een ander verhaal.
Tenzij je een directe inslag hebt, maar zelfs dan zitten de stoppen en automaten er vaak nog in. Omwisselen lijkt me ok, al betwijfel ik of dat het probleem gaat oplossen.

[Voor 40% gewijzigd door Jim423 op 27-06-2020 12:22]

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• cville
Jim423 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:19:

Automaten gaan er sowieso bijna niet uit met bliksem. Aardlekschakelaars is een ander verhaal.
Tenzij je een directe inslag hebt, maar zelfs dan zitten de stoppen en automaten er vaak nog in. Omwisselen lijkt me ok, al betwijfel ik of dat het probleem gaat oplossen.
Vandaar mijn vragen: ik wil wel wisselen maar ik begrijp het probleem niet. Toen we hier pas woonden, zat het PV systeem op dezelfde aardlekschakelaar als de groep waar we het hier over hebben. In dat geval begrijp ik dat de lange leidingen van het PV systeem voor een inductie puls zouden kunnen zorgen. De PV systemen zitten nu op een aparte aardlekschakelaar maar dat heeft het probleem niet opgelost.

• Jim423
Ik denk dat je 2 opties hebt: Automaat defect (meest waarschijnlijk) of er zit ergens een klapperende sluiting.
Dus wissel hem maar dan weet je meer.

• lonnekacy
Jim423 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:19:
[...]
Dat is een tijdje terug (Koldijk).
Van Dorp nu toch?

Zijn die groepen weinig belast? Want de hoofdvoeding lijkt nogal klein voor zoveel groepen.
Ik ben niet bekend met die firma's.

Klopt, deze verdeler is enkel voor de verlichting.

• lonnekacy
Waarom zou je 'm wisselen, voor €10 heb je een nieuwe B16. Ik denk dat die automaat gewoon slecht is.

• kabeltjekabel
@cville ; direct uitvallen bij inschakelen is wat je krijgt als je veel van die voedingen er achter hebt hangen; die hebben een bepaalde inrush current. Het is niet ongewoon dat dat samen de B16 tript als het allemaal tegelijk gaat. Wil je dat niet, moet je gewoon een extra groep erbij maken.

Automaat kan ook rot zijn natuurlijk. Vervangen is natuurlijk een van de goedkopere oplossingen. Je kunt ook de afgaande bedrading op isolatieweerstand (laten) testen.

• cville
kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:45:
@cville ; direct uitvallen bij inschakelen is wat je krijgt als je veel van die voedingen er achter hebt hangen; die hebben een bepaalde inrush current. Het is niet ongewoon dat dat samen de B16 tript als het allemaal tegelijk gaat. Wil je dat niet, moet je gewoon een extra groep erbij maken.

Automaat kan ook rot zijn natuurlijk. Vervangen is natuurlijk een van de goedkopere oplossingen. Je kunt ook de afgaande bedrading op isolatieweerstand (laten) testen.
Er hangt geen enkele grote voeding aan; de vriezer is nog de grootste afnemer. Ik ga maar eens wisselen en wacht een nieuw onweer af. Dat zou moeten lukken de komende weken.

Ik begrijp nog steeds het verband niet tussen het afslaan van deze groep en blikseminslag (op een paar honder meter afstand).

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

cville schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:54:
[...]

Er hangt geen enkele grote voeding aan; de vriezer is nog de grootste afnemer. Ik ga maar eens wisselen en wacht een nieuw onweer af. Dat zou moeten lukken de komende weken.

Ik begrijp nog steeds het verband niet tussen het afslaan van deze groep en blikseminslag (op een paar honder meter afstand).
Kan je die vriezer niet even afkoppelen en dan de groep weer inschakelen?

DUT Racing

• cville
fsfikke schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:00:
[...]

Kan je die vriezer niet even afkoppelen en dan de groep weer inschakelen?
Voor de duidelijkheid: er is nu geen probleem. Het probleem is het uitvallen en gisteren dat ik eerst de aardlekschakelaar moets uitzetten voordat ik de groep weer aan kon zetten.

• kabeltjekabel
cville schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:54:
[...]

Kan ook gewoon een kleine overspaningspiek zijn waar de voeding van je domotica tegen beveiligt dmv fase-nul kort te sluiten.

• cville
kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:08:
[...]

Kan ook gewoon een kleine overspaningspiek zijn waar de voeding van je domotica tegen beveiligt dmv fase-nul kort te sluiten.
Dat is nieuw voor mij. Wat is de slimste manier om hier achter te komen? Het zijn allemaal kleine stekker voedinkjes voor b.v. NAS, router, Hue Bridge, ethernet switch, etc. Verwacht je dit gedrag bij dit soort voedingen? Ik heb er ook behoorlijk wat in andere groepen zitten en die vliegen er nooit uit.

• kabeltjekabel
cville schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Dat is nieuw voor mij. Wat is de slimste manier om hier achter te komen?
Open slopen en componenten bekijken? Testen? Geen idee eigenlijk.
Het zijn allemaal kleine stekker voedinkjes voor b.v. NAS, router, Hue Bridge, ethernet switch, etc. Verwacht je dit gedrag bij dit soort voedingen?
Van de betere exemplaren wel, lijkt mij zo. Maar ik ben daar niet genoeg in thuis om er met zekerheid wat over te zeggen.
Ik heb er ook behoorlijk wat in andere groepen zitten en die vliegen er nooit uit.
Die groep in je meterkast zelf zit het dichtst bij de automaat natuurlijk. De circuitweerstand is daar het laagst dus als een varistor ingrijpt de stroom ook het hoogst. Automaten hebben ook een bepaalde tolerantie en als daar net het meest zenuwachtige exemplaar zit..

En automaten kunnen ook gewoon kaduuk.

[Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-06-2020 15:33]

• cville
kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Open slopen en componenten bekijken? Testen? Geen idee eigenlijk.

[...]

Van de betere exemplaren wel, lijkt mij zo. Maar ik ben daar niet genoeg in thuis om er met zekerheid wat over te zeggen.

[...]

Die groep in je meterkast zelf zit het dichtst bij de automaat natuurlijk. De circuitweerstand is daar het laagst dus als een varistor ingrijpt de stroom ook het hoogst. Automaten hebben ook een bepaalde tolerantie en als daar net het meest zenuwachtige exemplaar zit..

En automaten kunnen ook gewoon kaduuk.
Zo, de wissel is uitgevoerd. Nu maar wachten op onweer. Bedankt voor je hulp zover.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Morgen komt liander eindelijk langs om naar de huidige situatie te bekijken voordat het verzwaart kan gaan worden naar 3x 25A. De meterkast is nu volgens mij aangesloten als een 1/3 fase kast en hij heeft de juiste hoofdschakelaar. Nu wil ik na de verzwaring een laadpaal aansluiten. Volgens de laadpaalboer heb ik geen aparte aardlekautomaat nodig. Hij krijgt wel een eigen groep (nr 10) en dat was voldoende. Ik dacht altijd dat het beter was om de laadpaal een eigen aardlek schakelaar te geven en een eigen groep. Of haal ik wat zaken door elkaar?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004

Bart ®

Moderator Spielerij

I make the fucking Wooshnoise!

IUser schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:06:
Morgen komt liander eindelijk langs om naar de huidige situatie te bekijken voordat het verzwaart kan gaan worden naar 3x 25A. De meterkast is nu volgens mij aangesloten als een 1/3 fase kast. Dus hij heeft de juiste hoofdschakelaar. Nu wil ik na de verzwaring een laadpaal aansluiten. Volgens de laadpaalboer heb ik geen aparte aardlekautomaat nodig. Hij krijgt wel een eigen groep (nr 10) en dat was voldoende. Ik dacht altijd dat het beter was om de laadpaal een eigen aardlek schakelaar te geven en een eigen groep. Of haal ik wat zaken door elkaar?

[Afbeelding]
Het grote "thuis laden van je EV" topic.

I have the cape.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11-07 20:02
Bij ons heeft de electricien een extra groepenkastje (doorgelust vanuit de meterkast) in de schuur gemonteerd (voor laadpaal en pv). Nu had ik verwacht dat die afsluitbaar zou zijn, of van een stofkap voorzien. Maar het is gewoon zo'n zwarte ABB-kast geworden, zoals je in je eigen meterkast ook aantreft.

Is dat volgens de normen? Ivm zaagsel bijvoorbeeld dat in de schuur vrijkomt en dat je niet in dat kastje wil hebben? Of moet ik me daar geen zorgen over maken?

• Bakema
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13:26
Wij zijn bezig met een aanbouw, en wil voor de toekomst graag vast een stroompunt aanleggen op het platte dak. Nu we de muren net hebben staan en het dak er nog niet op zit kan ik hier nog alle kanten mee op. Ik dacht zelf om een lasdoos net boven het dak tegen de gevel aan te zetten, maar ik weet niet wat de beste en waterdichte manier is om de kabel hier te krijgen.

Op internet vind ik alleen maar dit soort oplossingen:

Maar dat moet toch handiger kunnen?

[Voor 33% gewijzigd door Bakema op 29-06-2020 23:30]

• Jim423
Wat bedoel je precies met stroompunt? Voor een airco in de toekomst ofzo?
Voordeel van zo'n buis is natuurlijk dat je je kabel later makkelijk kan vervangen, voor bijv. DC of 5 aderig etc.

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10:24
@Bakema Ik zou niet lukraak een doos neer zetten, maar ook een wandelstok als op je foto. En bv een > 63 mm kunststof. Kun je pv, warmtepompen ,airco's opje dak zetten zonder veel breekwerk

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Bakema
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13:26
Nou het zou eventueel zijn voor zonwering op de lichtstraat die in de aanbouw komt, of wie weet ooit een airco. Van zonnepanelen is geen sprake(dak heeft niet de hele dag zon).

Ik zie even niet hoe ik zon pijpje binnen mooi kan afwerken zodat je erbij kan, de eventuele leidingen van een airco passen hier nooit in toch?

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10:24
zoiets nemen

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Skef
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 13:29

Skef

Ik scheer.me

Nog wel een kleine OCD tip: http://productconfigurator.eatonelectric.nl/Home.aspx
Hier kun je keurige mooie kleurgecodeerde strips voor dit type groepenkasten samenstellen en uitprinten. Veel installateurs gooien de set met strips weg (of houden ze zelf ofzo), en plakken er de foeilelijke stickers op. Terwijl het zo mooi OCD-proof kan, met custom naampjes per groep, kleurtjes per groep/aardlekcombinatie etc...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• SEVENTY4
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 11-07 23:55
Hallo,

Ik ben van plan om een DIY laadpaal aan te sluiten. Maar door nader onderzoek denk ik dat er een vreemde situatie is m.b.t. selectiviteit in de huidige situatie (dus zonder aanpassingen t.b.v. de laadpaal). In de onderstaande schemas heb ik de huidige en toekomstige situatie geschetst.

Wat mij verwonderd is waarom er gebruik wordt gemaakt van 3x 40A ALS richting de groepen toe, bij 16A automaten. De netaansluiting is 3x25A.

Mijn beeld is dat bij kortsluiting de betreffende 40A ALS + 40A hoofdschakelaar blijft staan maar alleen de schakelaar van de netaansluiting zal afslaan.

Klopt mijn beeld? En is dit een okay situatie?

Gaat om een nieuwbouwwoning die 5 maanden geleden is opgeleverd.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:45
Ik zie allemaal 30 mA aardlekken....

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:21

Exigence

dnkroz

Een aarlekschakelaar of een hoofdschakelaar schakelt sowieso niet uit bij kortsluiting. Een hoofdschakelaar schakelt alleen uit wanneer je dat zelf doet en een aardlekschakelaar alleen bij een aardlek (handig hè, die naam ;)) Bij kortsluiting of overbelasting schakelt je 16A automaat uit.

Maar die automaten voor de zonnepanelen en de warmtepomp, zijn dat automaten of aardlekautomaten? Indien het laatste, waarom zitten ze niet achter een aardlekschakelaar? Is de aardverspreidingsweerstand laag genoeg? En waarom zijn ze C-karakteristiek?

Indien je aan het bestaande niks wilt veranderen zou ik voor de uitbreiding voor de laadpaal een aardlekautomaat kiezen in plaats van een aardlekschakelaar met losse automaat. Scheelt je heel veel ruimte.

Indien je het bestaande wel wilt veranderen kun je naast de laadpaal ook de zonnepanelen en de warmtepomp achter dezelfde (nieuwe) aardlekschakelaar zetten. Of je bestelt 3 nieuwe aardlekautomaten, 3P+N en dan heb je ze allemaal apart.

[Voor 4% gewijzigd door Exigence op 30-06-2020 16:42]

• kabeltjekabel
SEVENTY4 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:03:
Hallo,

Ik ben van plan om een DIY laadpaal aan te sluiten. Maar door nader onderzoek denk ik dat er een vreemde situatie is m.b.t. selectiviteit in de huidige situatie (dus zonder aanpassingen t.b.v. de laadpaal). In de onderstaande schemas heb ik de huidige en toekomstige situatie geschetst.

Wat mij verwonderd is waarom er gebruik wordt gemaakt van 3x 40A ALS richting de groepen toe, bij 16A automaten. De netaansluiting is 3x25A.

Mijn beeld is dat bij kortsluiting de betreffende 40A ALS + 40A hoofdschakelaar blijft staan maar alleen de schakelaar van de netaansluiting zal afslaan.

Klopt mijn beeld? En is dit een okay situatie?
Je beeld klopt niet. Hoodschakelaar hoort gewoon in te blijven, aardlekschakelaars idem. 40A is gewoon de nominale stroom waar ze mee overweg kunnen. De automaten beschermen tegen overbelasting en kortsluiting, de aardlekschakelaar tegen aardlekken.
SEVENTY4 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:03:
Gaat om een nieuwbouwwoning die 5 maanden geleden is opgeleverd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom heb je een C voor je PV?

• SEVENTY4
Bij kortsluiting of overbelasting schakelt je 16A automaat uit.
Ach so... inderdaad logisch O-)
Maar die automaten voor de zonnepanelen en de warmtepomp, zijn dat automaten of aardlekautomaten? Indien het laatste, waarom zitten ze niet achter een aardlekschakelaar?
Het is zijn installatieautomaten: EATON PLS6-C16/4
Is de aardverspreidingsweerstand laag genoeg? En waarom zijn ze C-karakteristiek?
Geen idee?! Ik moet bekennen dat ik pas sinds de verbouwing van onze nieuwe woning wat kennis op doe over elektrische installaties. Wat zou het anders moeten zijn
Indien je aan het bestaande niks wilt veranderen zou ik voor de uitbreiding voor de laadpaal een aardlekautomaat kiezen in plaats van een aardlekschakelaar met losse automaat. Scheelt je heel veel ruimte.
Voor een laadpaal is een ALS type B nodig, een ALAMAT met B karakteristiek is niet conform regelgeving. [edit] Tenzij de laadpaal ingebouwde DC-lekstroomdetectie heeft ingebouwd, maar dat is in mijn situatie niet van toepassing.
Indien je het bestaande wel wilt veranderen kun je naast de laadpaal ook de zonnepanelen en de warmtepomp achter dezelfde (nieuwe) aardlekschakelaar zetten.
Wat zou hier wijs zijn? Schijnbaar mogen apparaten met een vaste aansluiting (dus zonder stekker) aangesloten worden zonder ALS.

Alvast bedankt voor de reactie,
Ramon

[Voor 4% gewijzigd door SEVENTY4 op 30-06-2020 17:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
En je kookgroep er ook nog even uit (laten) saneren

• SEVENTY4
kabeltjekabel schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:00:
En je kookgroep er ook nog even uit (laten) saneren
Ken de term niet, bedoel je daarmee verspreiden over 2 van de 3 ALS?
Zit nu inderdaad in z'n geheel achter 1 ALS.

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004

Bart ®

Moderator Spielerij

I make the fucking Wooshnoise!

SEVENTY4 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:59:

[...]

Voor een laadpaal is een ALS type B nodig, een ALAMAT met B karakteristiek is niet conform regelgeving.
Tenzij je laadpaal ingebouwde DC-lekstroomdetectie heeft ingebouwd.

I have the cape.

• kabeltjekabel
[...]

Ach so... inderdaad logisch O-)

[...]

Het is zijn installatieautomaten: EATON PLS6-C16/4

[...]

Geen idee?! Ik moet bekennen dat ik pas sinds de verbouwing van onze nieuwe woning wat kennis op doe over elektrische installaties. Wat zou het anders moeten zijn
Gewoon B-kar
[...]

Voor een laadpaal is een ALS type B nodig, een ALAMAT met B karakteristiek is niet conform regelgeving.
Aardlekautomaat met type B aardlekbeveiliging is gewoon niet te vinden. Ik zie geen normatieve reden daarvoor trouwens.
[...]

Wat zou hier wijs zijn? Schijnbaar mogen apparaten met een vaste aansluiting (dus zonder stekker) aangesloten worden zonder ALS.

Alvast bedankt voor de reactie,
Ramon
Mag alleen als de Ra heel laag is en je aardcircuit ook dito laag. Heb je TN of TT (eigen aardpen)?
SEVENTY4 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:02:
[...]

Ken de term niet, bedoel je daarmee verspreiden over 2 van de 3 ALS?
Zit nu inderdaad in z'n geheel achter 1 ALS.
Nee, 3P+N groep achter 4P aardlekschakelaar.

• SEVENTY4
Bart ® schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:03:
[...]

Tenzij je laadpaal ingebouwde DC-lekstroomdetectie heeft ingebouwd.
Excuus, correctie... klopt inderdaad. Te kort door de bocht, in mijn situatie is het niet van toepassing.

[Voor 47% gewijzigd door SEVENTY4 op 30-06-2020 17:09]

• Naalroc
Even een opmerking over de 16A C aardlekautomaat voor de warmtepomp: dat komt regelmatig terug in de warmtepompen sectie hier, en dat is dan gewoon omdat de fabrikant (in mijn geval)een "C" karakteristiek voorschrijft; waarom? geen idee, want de grootste stroom wordt getrokken door de compressor, en dat zijn tegenwoordig altijd inverters mat beperkte aanloopstroom.

• SEVENTY4
@kabeltjekabel Hoe zou ik kunnen zien welk stelsel ik gebruik?

• kabeltjekabel
SEVENTY4 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:16:
@kabeltjekabel Hoe zou ik kunnen zien welk stelsel ik gebruik?
Kijken of je ofwel eigen aardpen hebt of zo'n joekel van een sticker met "netbeheerder biedt aarde aan".

• SEVENTY4
@kabeltjekabel Ik heb die joekel van een sticker, dus dan heb ik TN toch?

En daarbij lees ik het volgende: Als uw elektriciteitsnet een zogenaamd TN-stelsel is, dan hoeft u géén aardlekbeveiliging voor de omvormer te plaatsen. In een TN-netwerk wordt de aarding van uw huisinstallatie aangeboden door uw netbeheerder, en bent u niet voor de aarding afhankelijk van een aardpuls.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
Ik heb een TNs-stelsel maar niet zo'n joekel van een sticker. ;)

[Voor 4% gewijzigd door leonbong op 30-06-2020 17:36]

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 13:33
@SEVENTY4 Als je toch een losse aardlek hebt voor de laadpaal kan je daar net zo goed de andere automaten achter hangen, hoeft niet, kan wel ;)

• kabeltjekabel
SEVENTY4 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:32:
@kabeltjekabel Ik heb die joekel van een sticker, dus dan heb ik TN toch?
Als het daadwerkelijk ook zo aangesloten is wel :P
SEVENTY4 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:32:
En daarbij lees ik het volgende: Als uw elektriciteitsnet een zogenaamd TN-stelsel is, dan hoeft u géén aardlekbeveiliging voor de omvormer te plaatsen. In een TN-netwerk wordt de aarding van uw huisinstallatie aangeboden door uw netbeheerder, en bent u niet voor de aarding afhankelijk van een aardpuls.
Het hoeft niet nee. Een spatbord op de fiets is ook niet verplicht, maar..

• IUser
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Skef schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:57:
[...]

Nog wel een kleine OCD tip: http://productconfigurator.eatonelectric.nl/Home.aspx
Hier kun je keurige mooie kleurgecodeerde strips voor dit type groepenkasten samenstellen en uitprinten. Veel installateurs gooien de set met strips weg (of houden ze zelf ofzo), en plakken er de foeilelijke stickers op. Terwijl het zo mooi OCD-proof kan, met custom naampjes per groep, kleurtjes per groep/aardlekcombinatie etc...
Ik zat net even naar site te kijken. Maar ik zie niet helemaal wat je bedoelt. Kan ik met de configurator bepaalde kleuren strips printen?

• Jim423
Naalroc schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:16:
Even een opmerking over de 16A C aardlekautomaat voor de warmtepomp: dat komt regelmatig terug in de warmtepompen sectie hier, en dat is dan gewoon omdat de fabrikant (in mijn geval)een "C" karakteristiek voorschrijft; waarom? geen idee, want de grootste stroom wordt getrokken door de compressor, en dat zijn tegenwoordig altijd inverters mat beperkte aanloopstroom.
Van een expert in het WP topic een keer gelezen dat dit te maken heeft met het laden van de invertermodule.
Daar zullen wel een paar flinke elco's inzitten ofzo. Om zeker te zijn dat het niet nodig is zul je toch echt met een scope aan de gang moeten.

• Naalroc
@Jim423 Ik heb het gelijk bij mijn installatie "opgelost" door gewoon te doen wat de fabrikant (Mitsubishi) voorschrijft, maar dit is een item dat steeds weer terug komt, en ook hier (boven) gesteld wordt.

[Voor 8% gewijzigd door Naalroc op 30-06-2020 22:11]

• Moons
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11-07 20:02
Moons schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:23:
Bij ons heeft de electricien een extra groepenkastje (doorgelust vanuit de meterkast) in de schuur gemonteerd (voor laadpaal en pv). Nu had ik verwacht dat die afsluitbaar zou zijn, of van een stofkap voorzien. Maar het is gewoon zo'n zwarte ABB-kast geworden, zoals je in je eigen meterkast ook aantreft.

Is dat volgens de normen? Ivm zaagsel bijvoorbeeld dat in de schuur vrijkomt en dat je niet in dat kastje wil hebben? Of moet ik me daar geen zorgen over maken?
Nog even verder gespeurd: die kast heeft een IP20-normering:
Eerste getal = 2 = beschermd tegen vaste voorwerpen groter dan 12 mm (aanrakingsveilig)
Tweede getal = 0 = niet beschermd tegen water.

Zou het niet logisch zijn om in de schuur minstens een IP4x of IP5x-kast te hangen? Net zoals je verlichting in de garage IP44 schijnt te moeten zijn?

[Voor 3% gewijzigd door Moons op 30-06-2020 22:32]

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11:37
Is het verstandig een 3 fase string omvormer (zonne-energie) met een 100 of 300 mA type B aardlekautomaat aan te sluiten in de groepenkast of is alleen een automaat voldoende? Wat is nut van zo'n aardlek? De omvormer werkt toch al als een aardlek?
Pagina: 1 ... 118 ... 121 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True