Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 08-07 23:56
Dus je hebt onder spanning die gele hulzen erop geknepen?
Spannend hoor :P

Kroonstenen worden trouwens ook gewoon gebruikt om hoofdkabels aan elkaar te zetten (alleen dan met inbus boutjes i.p.v. philips) dus in feite weinig mis mee. Al heb ik liever kooiklem.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:17
Het aanraakgevaar is ook het probleem niet zo ... ALS je daar sluiting maakt dan klapt het ook meteen goed.

Die kroonsteen ga ik verder niets over zeggen .. goed ? :P

Repareren doe je zo.

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13:51
@Gugi101 Niet dat het jou fout is, maar gebruiken ze van die mooie wago doorzichtige lasdoppen, duwen ze de draden er nog beroerd in.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08-07 22:58

Vliegvlug

Flight Simple

kabeltjekabel schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:34:
[...]
Kijk in de installatiehandleiding van je omvormer wat er voorgeschreven is. Sommigen schrijven 100 mA aardlekbeveiliging voor. Indien 30 voorgeschreven is dit geen probleem.
Ik heb nog geen omvormer maar goed om te weten, dan kan ik dat meenemen in mijn keuze en afwegen tegen de kosten van een 100 mA aardlek.
mauricej schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 07:45:
[...]

Als je krap zit qua ruimte, dan kun je ook twee alamats nemen. Scheelt 4 posities in je kast.
Ik heb de twee krachtgroepen en 30mA 3-fase ALS al aangeschaft dus dat is een gepasseerd station ;)

Dit is de kast die ik heb namelijk:

Kan nog makkelijk een extra ALS onder en zelfs nog ruimte voor een derde krachtgroep + ALS.
Voor een lader van een elektrische auto mocht ik die ooit krijgen en zo’n ding ook weer een speciale ALS vereisen. :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 12:37

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

@Jim423, @Sine: Ik weet het. Don't try this at home. Inderdaad de hulsjes aangeknepen onder spanning, staand op een droge rubber mat (zo'n dikke) en na secure isolatie controle van m'n tang. Mijn vrouw opdracht gegeven om me NIET te storen, GSM uit e.d. Geconcentreerd blijven. Uiteindelijk in een minuutje gepiept.

Zoals ik schreef, was het mijn bedoeling om ze in een paar rijgklemmen te monteren, maar ik had of Phoenix UK3 klemmen, tot 4mm2, of Weidmuller maatje heel dik, 35mm2. Die kroonsteen ging ook goed. Inmiddels allemaal weer weg en aangesloten zoals het hoort. Alleen de aansluiting van de beltrafo moet ik nog achteraan. Ik heb een verdeelklem nodig om hem op een bestaande groep aan te sluiten. Voorlopig heeft ie een eigen automaat, totdat de leidingen voor de oven en inductieplaat aangelegd zijn.

In het verleden heb ik te maken gehad met het ontwerp, de bouw en inbedrijfstelling van (kleine en grote) industriele automatiserings projecten. Dus enige ervaring met dit soort materiaal heb ik wel. Inclusief goed gereedschap.

In iedergeval iedereen bedankt voor de info zover _/-\o_ _/-\o_.

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:36:
[...]

Laspunten horen bereikbaar te blijven.
Goede constatering, maar geen antwoord op de vraag. Het is dan of nu het plafond openbreken, of dit (hopelijk nooit) bij problemen in de toekomst te doen. Dan zou ik ook voor dat laatste kiezen.
Zo te zien is het een 230V snoer, je kan deze toch (eerst spanning eraf) doorknippen en de 2 aders met wagoklemmen aansluiten op het snoer voor de hue verlichting?
Zo op de foto van de hue verlichting doos te zien moet je het snoer naar de adapter van de hue dan ook doorknippen en deze dan op dezelfde wagoklemmen aansluiten.

Let op dat dit snoeren zijn zonder vaste kern en dus zeker geen kroonsteentjes gebruiken.

[Voor 25% gewijzigd door fmb op 14-06-2020 08:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08-07 18:05
[quote]Stofbal schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:45:
Hi all! Ik wil binnenkort onze TL verlichting vervangen in de badkamer. De vorige eigenaar heeft dit op een verlaagd plafond gemaakt. Alleen kunnen we nu niet meer bij het stroompunt... is het mogelijk het kopje van deze voedingsstekker (c7) eraf te knippen, een contrastekker erop te bevestigen en mijn hue verlichting eraan te koppelen? Hieronder de foto’s. Alvast super bedankt voor het meedenken!! Groetjes, Rick

Ik zou inderdaad de c7 contrastekker eraf knippen en daar voor in de plaats een normale contrastekker terug plaatsen. Dit moet dan wel een contrastekker zijn zonder randaarde. Deze is namelijk in de 2 aderig snoer ook niet aanwezig. De aders van de snoer voor het bevestigen in de contrastekker eerst afwerken met adereindhulsjes. Daarna de trafo van Philips en de stekkers boven het plafond leggen. Het gat wat je daardoor het afwerken met een blindplaat.
LET OP. BIJ DEZE WERKZAAMHEDEN ALTIJD DE SPANNING VAN DE GROEP UITSCHAKELEN!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 08-07 23:56
Euro contrastekker. Uiteraard is het wel 1 grote Teun de Beun, maar werken zal het.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 12:05
@Stofbal Of je zet een C8 (de andere kant voor de C7) op de hue voeding. Daarmee blijft duidelijk dat het geen normaal aansluitpunt is, waarop iemand ooit toch op het idee komt om maar een frituurpan aan te sluiten (gaat met een euro contrastekker niet lukken natuurlijk, maar als het wel past, gaat het een keer voorkomen). Je weet immers niet hoe het aangesloten zit in de centraaldoos en het draadje is niet zo dik.
In ieder geval niet de contrastekkers van je foto gebruiken, randaarde is immers niet aanwezig.

PM me voor Wemos D1 shields voor P1 uitlezen of Itho aansturen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
IUser schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:57:
[...] Vandaag Liander aan de telefoon gehad. Ze gaan alleen het buitenwerk tot aan de gevel verzorgen. Ik heb ze verzocht om ook de werkzaamheden op te pakken voor de invoer en mantelbuis. Dat betaal wel gaf ik aan. Maar dat pakken ze niet op. Doen ze niet zeggen ze. Laat een installateur komen want die kan wel zeggen hoe de invoer moet en alle andere werkzaamheden. Wat klant onvriendelijk dit. Wel zeggen hoe het moet maar geen verantwoordelijkheid nemen.
Hoezo doen ze niet alles tot en met de meter? Dat is de aansluiting. Dat deel is van hun.
Laurences schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:38:
Ik ga het hier even proberen, om geen topic te hoeven starten.

In mijn appartement heb ik een intercom + video hangen. Een heel apparaat, en een doorn in mijn oog. Ik zou graag een compact apparaatje willen ophangen, liefst zonder zo een telefoon eraan. Is deze te vervangen door een universeel (compacter) apparaat?

[Afbeelding]
Is niet jouw eigendom. Maar van de VVE. Of verhuurder. [/offtopic]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• habbekrats
@onetime Volgens mij moet je als eigenaar de doorvoerbuis van de gevel naar de mk klaar hebben. Bij mijn broer was dit ook, een plaat in de meterkast met buizen voor elektra, gas, kabel, telefoon en water. Vanaf de straat naar de gevel werd wel gedaan.

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:53
Vorig jaar is onze installatie vervangen door de netbeheerder en een elektriciën naar een 3-fase aansluiting. Op dit moment heb ik op elke aardlekschakelaar 4 groepen en elke aardlekschakelaar op zijn eigen fase. Helaas heeft de elektricien er een kookgroep ingezet op 1 fase, niet een hele mooie oplossing. We boosten niet vaak met de inductie plaat en ik kom niet vaak richting de 25A op de 3e fase. Echter in DSMR-reader kan ik ook zien dat in december 2019 al eens op 7000W kortstondig zat bij het koken.

Eind dit jaar ga ik een 3 fase laadpaal ophangen, meteen een goed moment om dan toch de kookgroep weg te gooien en er een 3-fase alamat voor te zetten. Het betreft een 7,4kW inductie kookplaat. Zit momenteel op de kookgroep aangesloten met bruin en zwart als fase draad en de blauwe en de grijze als nul-draad.

Kan ik een ABB 4p 16A 30ma alamat nemen en dan de bruine op fase 1 en zwarte op fase 3 (middelste leeglaten aan bovenkant) aansluiten en de blauwe en grijze als nul houden? Of moet ik toch de aansluiting op de kookplaat gaan aanpassen? Daar heb ik iets minder zin in om die uit het blad te gaan tillen.

OZO: Solaredge LG Neon 2 - 5,76 kWp - PVoutput | NO & ZW: APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - PVoutput

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 08-07 22:26
Ophidian schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:36:
[...]

Kan ik een ABB 4p 16A 30ma alamat nemen en dan de bruine op fase 1 en zwarte op fase 3 (middelste leeglaten aan bovenkant) aansluiten en de blauwe en grijze als nul houden? Of moet ik toch de aansluiting op de kookplaat gaan aanpassen? Daar heb ik iets minder zin in om die uit het blad te gaan tillen.
Ja... dat kan. Is wel verkeerd kleurgebruik. Maar wat voor plaat heb je? Ik druk mijn plaat binnen een minuut uit het blad. De oven eronder heb ik geeneens vastgeschroefd :+

Je hebt minder leidingverlies als je het wel aanpast.

[Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-06-2020 13:42]

• Ophidian
kabeltjekabel schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:41:
[...]

Ja... dat kan. Maar wat voor plaat heb je? Ik druk mijn plaat binnen een minuut uit het blad. De oven eronder heb ik geeneens vastgeschroefd :+
Hij komt zo omhoog hoor, dat klopt, maar wil de glazen hoeken\plaat ook niet beschadigen :+ Betreft een Siemens EX877 volgens mij.

Maar dan maar eens een 24din kast erbij bestellen, zodat er nog wat ruimte over is voor de toekomst.

OZO: Solaredge LG Neon 2 - 5,76 kWp - PVoutput | NO & ZW: APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - PVoutput

• kabeltjekabel
Kookgroep hoef je trouwens niet weg te knikkeren. Meestal kun je gewoon het beugeltje eraf slopen en voila; je hebt twee losse groepen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ophidian schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:44:
[...]

Hij komt zo omhoog hoor, dat klopt, maar wil de glazen hoeken\plaat ook niet beschadigen :+ Betreft een Siemens EX877 volgens mij.

Maar dan maar eens een 24din kast erbij bestellen, zodat er nog wat ruimte over is voor de toekomst.
Je moet ook van onderen duwen, niet gaan wrikken onder het glas :P

Als je hem er uit hebt kun je meteen schoonmaken onder de rand.

[Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-06-2020 13:48]

• Ophidian
@kabeltjekabel

Best zwaar dat ding :+ Nog even voor mijn begrip, de perilex aansluiting hoeft dan niet aangepast te worden?

Is uit de handleiding. Ik snap nog niet goed het voordeel om de plaat ook om te zetten. Gezien er alleen een brug komt aan de linkerkant? Klopt dat?

Dank voor je hulp iig :D

[Voor 16% gewijzigd door Ophidian op 16-06-2020 14:03]

• kabeltjekabel
Ophidian schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:57:
@kabeltjekabel

Best zwaar dat ding :+ Nog even voor mijn begrip, de perilex aansluiting hoeft dan niet aangepast te worden?

[Afbeelding]

Is uit de handleiding. Ik snap nog niet goed het voordeel om de plaat ook om te zetten. Gezien er alleen een brug komt aan de linkerkant? Klopt dat?

Dank voor je hulp iig :D
Bij maximaal gebruik neem je 7,x kW op; dat zou dan naar de plaat gaan door 2 aders, ieder 16A. Bij gebruik van een enkele nulader retour ook 16A door 1 ader. Bij gebruik van gesplitste nul, twee keer 16A retour. Magie van faseverschuiving.

Let wel dat je ook de stekker omzet. :P

Jouw voorstel kan ook, er is hier nog iemand op het forum die het zo heeft.

[Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-06-2020 14:08]

• Ophidian
@kabeltjekabel

Ik denk dat ik weet wie je bedoelt, je bedoelt @AUijtdehaag vermoed ik? Volgens mij had ik een keer een foto gezien van zijn oplossing inderdaad, maar kan die niet terug vinden.

Dank voor je uitleg, hij is duidelijk. Ik ga mijn oplossing doen, kom niet heel makkelijk bij de stekker van de plaat. Via DSMR reader kan ik zien zien wat die plaat verbruikt, de 7,4 kW heb ik nog nooit gezien. Max wat ik gezien heb is zo'n 5,8kW, kortstondig tijdens het boosten. Op standje 7 pruttelen van 3 pitten is meestal zo'n 1,7kW gemiddeld. Die eerdere uitschieter was een combinatie van wasmachine en kookplaat. Niet ideaal dus.

Is het dan nog netjes om een blauwe stikker om de grijze kabel te doen bij de automaat kant?

[Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 16-06-2020 14:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@Ophidian Bedoel je deze?

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ophidian
Precies die! Top, zo ga ik het ook doen. Dan doe ik wel blauwe stikker om de 2e N.

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Nu online
Hopelijk betrek ik binnenkort een eigen woning. :) Jaren '30, en de kans is groot dat het loont om heel de elektra opnieuw te leggen. Vraag is: wat mag, wat is wijsheid, hoe kan het anders?

In modernere huizen vindt de verdeling per ruimte meestal plaats via de centraaldoos in het plafond. Bij houten vloeren vind ik dit niet erg praktisch veilig, aangezien zo'n doos beperkt beschermt tegen "wateroverlast", en je te maken hebt met de richting van de draagbalken.

Vraag is: in hoeverre is de topologie voorgeschreven (c.q. verplicht)?

Plattegrond voor de 1e verdieping, links een stertopologie waarin elke doos naar de meterkast gaat (vergelijkbaar met netwerkkabels). Rechts een doorlustoplogie. Meterkast zit een verdieping eronder, en ik wil graag de 1e verdieping via die vloer bedraden (lage stopcontacten ~30 cm hoogte).

Het doorlussen is het eenvoudigst met oog op de richting van de draagbalken (horizontaal), en kost het minste kabel.

Enige voordeel van de ster is dat je ook later elk stopcontact individueel kunt aansturen (voor wat voor reden dan ook).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• habbekrats
@Zwartoog Doorlussen mag maar beperkt, en beter ook alleen maar in dezelfde ruimte. Centraaldozen in een jaren 30 woning kan best. IN een betonnen huis loopt het water meestal ook uit de dozen bij lekkage.

Hoe ligt de bestaande elektra erin ? Hier en daar een gaat door balken boren doet weinig af aan de draagsterkte als de belasting op doorbuigen is, helemaal als je in het midden boort. Eventueel naar rekenen bv gat 17 mm is dan x % minder sterkte. In mijn vorige huis zaten balken 75x240 mm daar was het geen probleem. Beste is proberen de originele route zoveel mogelijk te volgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Zwartoog schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:17:
Het doorlussen is het eenvoudigst met oog op de richting van de draagbalken (horizontaal), en kost het minste kabel.

Enige voordeel van de ster is dat je ook later elk stopcontact individueel kunt aansturen (voor wat voor reden dan ook).
Ik mis de verlichting in je plaatje, meestal is dat de reden dat centraaldozen goed werken, je moet toch al centraal in elke kamer een punt hebben.
Ook zie je dat WCD's her en der gecombineerd worden met schakelaars (voor de stofzuiger). Die zul je ook moeten voeden en voor je het weet heb je een hybride oplossing

Overigens is een ster topografie vrij normaal, bijvoorbeeld in een keuken gaan nogal wat groepen direct naar de groepenkast. (Oven, tweede oven, kookplaat, quooker, ...)

Daarnaast betekent doorlussen 1 groep, dus AL je WCD's gaan eruit als de automaat afschakelt. Normaal probeer je op een verdieping minimaal 2 groepen aan te houden, zodat je altijd nog wat licht en elektra hebt.
Overigens ben ik persoonlijk geen fan van doorlussen omdat het betekent dat je overal extra kabels hebt lopen. En een inbouwdoos is niet supergroot, VD kabel niet erg soepel en modern schakelmateriaal niet altijd even vergevingsgezind. En lus je 4 WCD's door, schiet uiteraard de eerste los en ben je daarna alles weer los aan het halen om te zoeken welke kabel eruit ligt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwartoog
  • Nu online
Bedankt voor de overdenkingen :)
habbekrats schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:37:
@Zwartoog Doorlussen mag maar beperkt, en beter ook alleen maar in dezelfde ruimte. Centraaldozen in een jaren 30 woning kan best. I een betonnen huis loopt het water meestal ook uit de dozen bij lekkage.

Hoe ligt de bestaande elektra erin ? Hier en daar een gaat door balken boren doet weinig af aan de draagsterkte als de belasting op doorbuigen is, helemaal als je in het midden boort. Eventueel naar rekenen bv gat 17 mm is dan x % minder sterkte. In mijn vorige huis zaten balken 75x240 mm daar was het geen probleem. Beste is proberen de originele route zoveel mogelijk te volgen.
Hoe het nu zit, moet ik nog bekijken. Heb de sleutel nog niet, en de woning is nog niet leeg, dus mag nog niet op "licht slopend" onderzoek ;) Mijn ervaring is dat meestal aan de bovenkant van de balken (direct onder de vloerlatten) 19 mm is weggefreesd voor de buizen.
TheGhostInc schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:52:
[...]

Ik mis de verlichting in je plaatje, meestal is dat de reden dat centraaldozen goed werken, je moet toch al centraal in elke kamer een punt hebben.
Ook zie je dat WCD's her en der gecombineerd worden met schakelaars (voor de stofzuiger). Die zul je ook moeten voeden en voor je het weet heb je een hybride oplossing
Verlichting wilde ik via de vloer voeren: omhoog langs de deur voor schakelaar+stopcontact op 1,50 m hoog, dan de schakeldraad verder doortrekken naar het plafond. Maar je hebt gelijk, je hebt altijd een doos nodig bij het lichtpunt. Zo had ik het nog niet bekeken.
Overigens is een ster topografie vrij normaal, bijvoorbeeld in een keuken gaan nogal wat groepen direct naar de groepenkast. (Oven, tweede oven, kookplaat, quooker, ...)

Daarnaast betekent doorlussen 1 groep, dus AL je WCD's gaan eruit als de automaat afschakelt. Normaal probeer je op een verdieping minimaal 2 groepen aan te houden, zodat je altijd nog wat licht en elektra hebt.
Overigens ben ik persoonlijk geen fan van doorlussen omdat het betekent dat je overal extra kabels hebt lopen. En een inbouwdoos is niet supergroot, VD kabel niet erg soepel en modern schakelmateriaal niet altijd even vergevingsgezind. En lus je 4 WCD's door, schiet uiteraard de eerste los en ben je daarna alles weer los aan het halen om te zoeken welke kabel eruit ligt.
Ik vind dit uitstekende argumenten tegen doorlussen. Voelde al niet goed, maar nu heb ik argumenten ;)

Qua groepen wilde ik elke verdieping op een eigen groep + groep voor de hal. Dan heb je altijd ergens licht. Naast de overige groepen (keuken, badkamer, buiten, was, serverhok, etc) natuurlijk.

• m_rick
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 08-07 23:02
Hoort daar formeel geen aftakblokje (2 op 1) bij de N?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@m_rick
Nee. ABB heeft op die automaten, 2 klemmen achter elkaar zitten.

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• habbekrats
@Zwartoog In mijn vorige (klus) woning op de dag van de sleutel overdracht met een paarman alle stro-stuc plfonds eruit geslagen. Daarna alle stalen leidingen uit de muren beetje op de stuc kapot tikken en de buis eruit trekken. aan het einde van de dag stond er een 6m3 container vol Daarna heb ik alle gleuven een stuk verder naar beneden door getrokken en een nieuwe kunstof inbouw doos er in gezet.
Je kunt een nieuw plafond ook iets lager maken en de buizen net onder de balken houden.

• Zwartoog
  • Nu online
@habbekrats Plafonds eruit was het eerste plan, maar die laten we misschien toch zitten. We willen zoveel mogelijk originele visuele elementen behouden ;) Dan is rommelen aan het plafond niet wenselijk. Maar als het plafond er toch uit mocht gaan, dan is de gebruikelijke aanpak (via centraaldoos verlichting) wellicht de handigste aanpak.

• habbekrats
@Zwartoog Die stro plafonds zijn zo brandgevaarlijk als de pest, ik heb de ornamenten bij de lampen later er weer bijgemaakt met een gipsmal.

• Zwartoog
  • Nu online
Brandveiligheid is idd onze grootste twijfel, ander idee was om de vloer daarboven te brandweren. De bestaande ornamenten zijn op zich niet heel spannend, en er is ook kans dat het stro sowieso los is gaan hangen. Ik neem het mee in de overweging :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 08-07 18:35
Zwartoog schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:15:
Brandveiligheid is idd onze grootste twijfel, ander idee was om de vloer daarboven te brandweren. De bestaande ornamenten zijn op zich niet heel spannend, en er is ook kans dat het stro sowieso los is gaan hangen. Ik neem het mee in de overweging :)
Bij mij zater er stalen buizen in het plafond die via de vloer van de bovenverdieping geplaatst was. Kortom je moet de vloer of het plafond slopen. Omdat ik hotelschakelaars wou in de gang en op de slaapkamer en ook nog netwerk in iedere kamer moest ik wel slopen.
Daarnaast is de steenwol die ik gelijk tussen de balken heb gestopt ook een enorme vooruitgang qua geluid.

• Zwartoog
  • Nu online
Ja, die stalen buizen zijn een crime. Vond in een vorige huurwoning op de vliering stalen buizen en lasdozen, én bloot draad in zo'n doos wegens een afgevallen lasdopje :o

Geen idee wat ik straks ga aantreffen, maar bereid ik me voor op een volledige vervanging. Moet sowieso naar alle uithoeken voor aanleg UTP / S/FTP.

[Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 17-06-2020 12:14]

• Meneer aard
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Aegle schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:39:
Nou, m’n nieuwe groepenkast is aangesloten en hij doet het ook nog ;).
Zit nog met één prangende vraag: de beltrafo. Hoe sluit ik die nou aan? Achter een groep toch? Mag dat dan parallel aan een bestaande automaat? Ik lees ik dat de primaire zijde met 2 x zwart wordt aan gesloten. Lijkt me slordig als je voor de afgaande groep normaal blauw en bruin gebruikt.
Het betreft een HAF kast met kam. Geen busboard dus. Zie foto.

[Afbeelding]

EDIT:
Zo was ik dus lekker bezig vandaag :+
[Afbeelding]
Hoe heb je de installatie spaningsloos gemaakt? Aangezien je geen "bereikbare" hoofdzekering hebt?
Ik zit namelijk met hetzelfde dilemma / situatie.

Rial spaak velgen te koop!|Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Meneer aard schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:59:
[...]

Hoe heb je de installatie spaningsloos gemaakt? Aangezien je geen "bereikbare" hoofdzekering hebt?
Ik zit namelijk met hetzelfde dilemma / situatie.
Zie mijn eerdere reactie:
Aegle schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:42:
@Jim423, @Sine: Ik weet het. Don't try this at home. Inderdaad de hulsjes aangeknepen onder spanning, staand op een droge rubber mat (zo'n dikke) en na secure isolatie controle van m'n tang. Mijn vrouw opdracht gegeven om me NIET te storen, GSM uit e.d. Geconcentreerd blijven. Uiteindelijk in een minuutje gepiept.
Dus niet spanningsloos gemaakt...
LET OP: Alleen doen als je absoluut zeker bent van jezelf!. Anders gewoon een elektricien erbij halen.

Naar aanleiding van de reacties realiseer ik me dat het GEEN GOED ADVIES is om onder spanning deze werkzaamheden uit te voeren. ALTIJD EERST SPANNINGSLOOS MAKEN VOOR AANVANG VAN DE WERKZAAMHEDEN!!!. Mijn oprechte excuses voor dit zeer slechte advies.

[Voor 14% gewijzigd door Aegle op 18-06-2020 18:23]

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:55
Aegle schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:18:
[...]
Dus niet spanningsloos gemaakt...
LET OP: Alleen doen als je absoluut zeker bent van jezelf!. Anders gewoon een elektricien erbij halen.
Ik zit hier ook een beetje mee.
Meerdere mensen die ik ken gaan verhuizen, het gros moet aan een nieuwe groepenkast (sommige ook aan een omzetting naar 3F).

Je kan die kasten kant en klaar, voorbedraad kopen (en anders is bedraden zo gedaan), maar hem tegen de muur schroeven is ineens vet moeilijk.

Ik heb in het verleden al eens een stoppenkast vervangen zonder dat de spanning eraf was. Er was in die situatie geen echt alternatief (ja is er altijd, maar goed). Met de nodige voorbereidingen en secuur werken ging dat prima.
Maar ik vind het best wel k*t dat het zo moet.

Het enige "officiele" is een installateur laten komen, simpelweg omdat hij een dom zegeltje mag plaatsen. En die wil de rest dan ook waarschijnlijk doen tegen flink meergeld. Waarom dan nog die losse kasten verkopen?

Er gaan ook wel verhalen dat mensen zelf het zegel doorknippen, de hoofdstoppen trekken, de kast stroomloos plaatsen en de boel opnieuw laten zegelen (kost een paar tientjes). Maar daar zal je waarschijnlijk nooit toestemming voor krijgen, dus je loopt risico op een boete.
Als ze 2 keer langskomen, 1 om te controleren en de stoppen te trekken. en daarna nog 1 om te controleren en ze weer te plaatsen vind ik het ook best. Maar lees er weinig over.

Hoe hebben andere dit gedaan? (en zijn er anderen die dit gedaan hebben?)

Ik heb een elektronica achtergrond en op mijn opleiding zelfs nog installatietechniek vakken gehad, maar ik heb geen zegelrecht. Daarnaast is een voorbedrade kast tegen de muur schroeven en een paar afgaande kabels inpluggen nou niet echt een moeilijke klus ofzo.
De boel onder spanning vervangen kan in principe ook, maar vind het eigenlijk gewoon onzin.

edit:
Ik heb helaas (nog) geen bevriende installateurs in dit deel van het land.
De netbeheerder bellen staat nog op het lijstje.

Ben haast benieuwd hoeveel erkenning (van een vrij beroep, als je het over onzin hebt) en zegelrecht moet kosten. Altijd handig om van dit gezeik af te kunnen

edit2:
Sorry voor de haat, maar wordt er een beetje zat van dat de installatiewereld er alles aan doet om hun werk in nevelen te hullen.

[Voor 15% gewijzigd door timberleek op 17-06-2020 23:00]

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 07-07 23:13
@timberleek Ik heb mijn kast ook onder spanning vervangen, en dat viel toch even tegen, 1 van de 3 fase draden was in het verleden niet goed vast gezet en had lopen vonken waardoor de isolatie was vastgesmolten aan de oude aardlek schakelaar waar hij in ging.
Het was heel oncomfortabel om die onder spanning proberen los te trekken zonder met de fase draad ergens tegenaan te komen.
Ik denk niet dat ik het nog een keer zou doen, maar een installateur zou laten komen om alleen een hoofdschakelaar te laten plaatsen in de oude kast, en daarna zelf die kast om de hoofdschakelaar heen vervangen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Het gaat niet om erkenning, zegelrecht of 'nevelen'. Het gaat erom dat werken onder spanning gewoon niet slim is.

Het is allemaal best dat menigeen het zelf heeft gedaan, maar zullen we zulke adviezen niet geven in dit topic? Je weet niet wie zoiets leest en overmoedig denkt zelf even een kastje te kunnen vervangen.

Ergo: NIET DOEN!

Overigens heb ik ook mijn eigen kast vervangen, maar pas nadat Liander mijn aansluiting heeft gesaneerd en aangepast naar 3*25. Dat betekende een nieuw meterbord met nieuwe meter en hoofdzekeringautomaten. Die kon ik zelf uitschakelen.

Als je zelf niet die hoofdzekering kunt/wilt/mag uitschakelen en je geen hoofdschakelaar hebt, ga er dan gewoon niet mee klussen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timberleek
dreamscape schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:10:
Het gaat niet om erkenning, zegelrecht of 'nevelen'. Het gaat erom dat werken onder spanning gewoon niet slim is.

Het is allemaal best dat menigeen het zelf heeft gedaan, maar zullen we zulke adviezen niet geven in dit topic? Je weet niet wie zoiets leest en overmoedig denkt zelf even een kastje te kunnen vervangen.

Ergo: NIET DOEN!
Dat weet ik, en daar ben ik het ook gewoon mee eens.

Ik zoek juist naar een manier om het netjes te kunnen doen zonder meteen alles uit te moeten besteden.
Een netbeheerder of installateur die de hoofdstoppen trekt en terugplaatst en verder ophoepelt voor een redelijk bedrag is bijvoorbeeld prima (bijvoorbeeld 2x die 65 euro die enexis noemt voor "korte werkzaamheden").

Nu wordt het enkel neergezet als 1 van 2 opties. Alles laten doen, of cowboy spelen.

[Voor 5% gewijzigd door timberleek op 17-06-2020 23:16]

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 13:12
timberleek schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:50:
[...]

Er gaan ook wel verhalen dat mensen zelf het zegel doorknippen, de hoofdstoppen trekken, de kast stroomloos plaatsen en de boel opnieuw laten zegelen (kost een paar tientjes). Maar daar zal je waarschijnlijk nooit toestemming voor krijgen, dus je loopt risico op een boete.
Als ze 2 keer langskomen, 1 om te controleren en de stoppen te trekken. en daarna nog 1 om te controleren en ze weer te plaatsen vind ik het ook best. Maar lees er weinig over.
Ik kan het verder niet duiden of adviseren, maar ik heb wel eens een meterkast gehad waarin geen zegels (meer) aanwezig waren. De eerstvolgende keer dat een electricien dat zag heeft 'ie er gewoon gratis en voor niets 2 nieuwe zegels op gezet.

Die zegels zeggen ook niet alles, en de netbeheerder heeft ook nog een eigen fraudeteam waarbij die zegels maar een heel klein onderdeel van het systeem vormen. Als je in een wijk woont waar doorgaans nooit een hennepplantage aangetroffen wordt zou ik me niet direct druk maken om die zegels.

Daarmee wil ik geenszins aanzetten tot fraude. Wel dit ene component even in perspectief plaatsen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
timberleek schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:15:
Nu wordt het enkel neergezet als 1 van 2 opties. Alles laten doen, of cowboy spelen.
Klopt, en dat is heel jammer.

Maar als mensen hier posten dat je - als je goed oplet - wel onder spanning zou kunnen werken, dan zorgt dat ervoor dat mensen die net iets minder goed opletten zoiets ook gewoon gaan doen.

En dat wil je koste wat kost voorkomen. Dus ondanks dat sommigen hier vast wel zelf heel 'verstandig' onder spanning kunnen werken, geldt in een topic waar Jan en alleman kan meelezen nog steeds het advies: NIET DOEN.

We kunnen prima discussiëren over hoe zaken dan wel kunnen en zouden moeten, en over welke mogelijkheden er zijn. Maar laten we alsjeblieft de insteek houden dat je niet onder spanning gaat werken, want er komt een keer een simpele ziel hier in dit topic en die gaat juist met die informatie iets heel doms doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Alliander had 'verzegelen' voor 65 euro op de lijst staan. 'verzegelen + constatering van fraude' was op aanvraag...

Er zijn natuurlijk vele manier. Je kunt ook zelf die kast open knippen en na afloop de netbeheerder bellen dat je bij andere werkzaamheden het zegel er perongeluk er af gebeukt hebt...

Let wel dat niet alle hoofdzekering kastjes even veilig zijn. Hier is de aderisolatie in die kast van katoen wat nog net van ellende aan elkaar hangt. Soms zit er ook asbesthoudend spul tussen kastje en deksel...

Ze moeten gewoon in die meters een schakelaar bouwen die door de eindgebruiker bedienbaar is, dan zijn we van dit gezeur af. Sommige van die meters hebben die schakelaar ook... maar is dan veelal niet bruikbaar door een firmware update.

[Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-06-2020 01:42]

• kabeltjekabel
PentaClover schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:06:
@timberleek Ik heb mijn kast ook onder spanning vervangen, en dat viel toch even tegen, 1 van de 3 fase draden was in het verleden niet goed vast gezet en had lopen vonken waardoor de isolatie was vastgesmolten aan de oude aardlek schakelaar waar hij in ging.
Het was heel oncomfortabel om die onder spanning proberen los te trekken zonder met de fase draad ergens tegenaan te komen.
Ik denk niet dat ik het nog een keer zou doen, maar een installateur zou laten komen om alleen een hoofdschakelaar te laten plaatsen in de oude kast, en daarna zelf die kast om de hoofdschakelaar heen vervangen.
Daar gewoon de netbeheerder voor bellen.

• Skidmarks
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08-07 22:08
timberleek schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:50:
[...]

Ik zit hier ook een beetje mee.
Meerdere mensen die ik ken gaan verhuizen, het gros moet aan een nieuwe groepenkast (sommige ook aan een omzetting naar 3F).

Je kan die kasten kant en klaar, voorbedraad kopen (en anders is bedraden zo gedaan), maar hem tegen de muur schroeven is ineens vet moeilijk.

Ik heb in het verleden al eens een stoppenkast vervangen zonder dat de spanning eraf was. Er was in die situatie geen echt alternatief (ja is er altijd, maar goed). Met de nodige voorbereidingen en secuur werken ging dat prima.
Maar ik vind het best wel k*t dat het zo moet.

Het enige "officiele" is een installateur laten komen, simpelweg omdat hij een dom zegeltje mag plaatsen. En die wil de rest dan ook waarschijnlijk doen tegen flink meergeld. Waarom dan nog die losse kasten verkopen?

Hoe hebben andere dit gedaan? (en zijn er anderen die dit gedaan hebben?
Ik had in mijn oude groepen kast alle groepen los gemaakt. Nieuwe voorbedrade groepenkast gekocht. Afspraak gemaakt met lokale electra bedrijf. Die hebben toen zegel verbroken, hoofdzekeringen eruit gedraaid groepenkast vervangen en zekeringen erin en weer verzegeld. Aansluiten van de groepen heb ik zelf gedaan.

Dat bedrijf rekent geen voorrijkosten maar minimaal 1 uur wat op iets van € 65,- uit kwam, dat vond ik de moeite wel waard en daarvoor ga ik zelf geen risico nemen.

• PRoeske
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:36
Voor in onze nieuwe woning wil ik een kleine aanpassing maken in de verlichting van het toilet. Momenteel zit er enkel een lichtpunt in het plafond, maargraag wil ik ook een inbouwspot in de nis maken die boven het volledig ingebouwde framde komt.

Huidige (vrij standaard) situatie:
- lichtpunt/centraaldoos in het plafond waar Nul, Fase en Aarde vanuit de meterkast (of ander centraalpunt) komen
- leiding naar schakelaar met Fase en schakeldraad

De lichtschakelaar dit op ongeveer 10cm van de voorzetwand waar het frame is ingebouwd, dus die afstand is makkelijk te overbruggen met een stukje (flexibele) pvc buis. Alleen nu zal ik ook een Nul (en Aarde) naar de schakelaar moeten trekken om vanaf die inbouwdoos verder te kunnen (plafond is reeds afgewerkt, dus daar doorheen gaan is geen optie).

Aan aantal vragen:
- Mag ik zomaar een Nul en Aarde (2x2,5) door een reeds bestaande buis?
- Wat is de makkelijkste manier om 2x draden te trekken in een buis waar reeds draden aanwezig zijn? Ik zou zeggen deze er uit trekken met trekveer er aan gemonteerd en dan 4 draden terug trekken naar de schakelaar. Grote onbekende is dan natuurlijk of het past en of de draden goed aankomen.

Heeft iemand ervaring met deze situatie en wat is in jullie ervaring de beste aanpak/oplossing?

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:08
@PRoeske Centraaldoos is dus nog wel bereikbaar?

En zie geen enkele reden waarom je niet 2 draden bij kunt trekken. Wat makkelijk is hangt beetje van de situatie af. Er is nu nog veel ruimte in de buis dus als het niet te lang is zou je geluk kunnen hebben dat je de trekveer erbij kunt krijgen. Andere optie is nul, aarde en een schakeldraad (want zou deze toch ook beschikbaar houden in de centraaldoos) aan de huidige schakeldraad knopen en daarmee de nieuwe set er door trekken.

Ik zou nooit alle draden er gewoon uit trekken. Het kan echt een pain in the butt zijn om er dan weer een trekveer door te krijgen.

• PRoeske
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:36
septillion schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:24:
@PRoeske Centraaldoos is dus nog wel bereikbaar?

En zie geen enkele reden waarom je niet 2 draden bij kunt trekken. Wat makkelijk is hangt beetje van de situatie af. Er is nu nog veel ruimte in de buis dus als het niet te lang is zou je geluk kunnen hebben dat je de trekveer erbij kunt krijgen. Andere optie is nul, aarde en een schakeldraad (want zou deze toch ook beschikbaar houden in de centraaldoos) aan de huidige schakeldraad knopen en daarmee de nieuwe set er door trekken.

Ik zou nooit alle draden er gewoon uit trekken. Het kan echt een pain in the butt zijn om er dan weer een trekveer door te krijgen.
De lichtpunt in het toilet fungeert nu min of meer als centraalpunt, dus dat is gewoon bereikbaar. De schakeldraad moet sowieso aanwezig blijven op het lichtpunt, aangezien die ook gebruikt wordt. Ik ga vanavond wel even kijken wat lukt op basis van bovenstaande.

De afstand is heel beperkt, maar er zit een stukje horizontale traverse in, dus ik verwacht tenminste 1x 90 graden bocht tegen te komen.

To be continued.

• timberleek
Skidmarks schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:35:
[...]

Ik had in mijn oude groepen kast alle groepen los gemaakt. Nieuwe voorbedrade groepenkast gekocht. Afspraak gemaakt met lokale electra bedrijf. Die hebben toen zegel verbroken, hoofdzekeringen eruit gedraaid groepenkast vervangen en zekeringen erin en weer verzegeld. Aansluiten van de groepen heb ik zelf gedaan.

Dat bedrijf rekent geen voorrijkosten maar minimaal 1 uur wat op iets van € 65,- uit kwam, dat vond ik de moeite wel waard en daarvoor ga ik zelf geen risico nemen.
Dat is ook wel een interessante om te proberen. Dat is het wel waar om van al het gezeur af te zijn.
Ben benieuwd of de gemiddelde installateur hier happig op is.
kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:40:
Alliander had 'verzegelen' voor 65 euro op de lijst staan. 'verzegelen + constatering van fraude' was op aanvraag...
Klopt, enexis ook. Maar je begeeft je officieel nog steeds op glad ijs. Je mag hem niet verzegelen. Er zijn wel verhalen te vinden van lui die achteraf een dikke rekening krijgen.
Ze moeten gewoon in die meters een schakelaar bouwen die door de eindgebruiker bedienbaar is, dan zijn we van dit gezeur af. Sommige van die meters hebben die schakelaar ook... maar is dan veelal niet bruikbaar door een firmware update.
Ja eens, of wat je nu steeds meer ziet. Hoofdautomaten ipv smeltzekeringen.

Voor zij die over moeten naar 3F aansluitingen dacht ik ook nog aan het aanvragen van de ombouw inclusief plaatsing van hoofdzekeringautomaat ipv smeltzekering. Dan kun je daarna de boel gewoon stroomloos maken.

Maar dat zal wel een kip-ei probleem worden. Ze zullen de nieuwe aansluiting niet willen opleveren zolang de oude (niet 3f-geschikt en niet conform meer) kast er nog hangt.

• ditbenikecht
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08-07 15:41
Ik heb een hele simpele montagevraag die ik bijna niet durf te stellen.
Hoe moet de aardedraad bij onderstaande wcd gemonteerd worden? De fase en nul gaan met steekklemmen.
Voor de aarde zit er geen geleider in de steekklem en de hendel voor de steekklem kan niet ingedrukt worden zoals bij de aarde en de nul. Blijft alleen het grote gat in het midden over, maar hoe monteer je daar iets op af?
Het betreft een buitenstopcontact van het merk Kopp.

• PentaClover
kabeltjekabel schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 01:44:
[...]
Daar gewoon de netbeheerder voor bellen.
Ja, achteraf dacht ik dat ook, op het moment zelf was dat niet het eerste dat in mij op kwam :)

De kast had ik vervangen (oude smeltzekeringen) om ook plaats te maken voor extra groepen waaronder een zonnepanelen groep, dus toen de netbeheerder langs kwam om de meter in te ruilen voor een "slimme" versie en ik dat vertelde, heeft hij na een blik geworpen te hebben op de betreffende fase draad die wat isolatie miste ,deze vanaf de hoofdzekering naar de hoofdschakelaar vervangen voor een nieuwe.
Uiteindelijk alles weer netjes.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• PentaClover
ditbenikecht schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:55:
Ik heb een hele simpele montagevraag die ik bijna niet durf te stellen.
Hoe moet de aardedraad bij onderstaande wcd gemonteerd worden? De fase en nul gaan met steekklemmen.
Voor de aarde zit er geen geleider in de steekklem en de hendel voor de steekklem kan niet ingedrukt worden zoals bij de aarde en de nul.
Lijkt erop dat je die terug moet brengen en omruilen voor eentje waar wel een geleider in zit.

• Skidmarks
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08-07 22:08
timberleek schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Dat is ook wel een interessante om te proberen. Dat is het wel waar om van al het gezeur af te zijn.
Ben benieuwd of de gemiddelde installateur hier happig op is.
Ik had een installatie bedrijf gekozen die heel dicht bij mijn huis zat. Nog beter misschien als je er persoonlijk langsgaat en zegt dat je vlakbij woont. Dan kunnen ze dit kleine klusje aan het begin of einde van de dag even meenemen. Dan nog moeten ze er zin in hebben natuurlijk, waarschijnlijk heb je ook meer kans bij een wat kleiner bedrijf.

Die monteur die bij mij kwam vond het een leuk en makkelijk klusje, als eerst op de dag. Hij zei waren alle klussen de rest van de dag ook maar zo makkelijk.

[Voor 4% gewijzigd door Skidmarks op 18-06-2020 11:51]

• kabeltjekabel
timberleek schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Maar dat zal wel een kip-ei probleem worden. Ze zullen de nieuwe aansluiting niet willen opleveren zolang de oude (niet 3f-geschikt en niet conform meer) kast er nog hangt.
Dat. Vreemd genoeg doen ze bij projectbouw schijnbaar niet zo moeilijk, gezien de foto's van 2 afgedopte fasen achter een 2P hoofdschakelaar in het nieuwbouwtopic.

• Aegle

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

@dreamscape @timberleek en alle anderen:

Mijn post over het onder spanning aansluiten van een nieuwe groepenkast heb ik aangepast:
Aegle schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:18:
[...]

Naar aanleiding van de reacties realiseer ik me dat het GEEN GOED ADVIES is om onder spanning deze werkzaamheden uit te voeren. ALTIJD EERST SPANNINGSLOOS MAKEN VOOR AANVANG VAN DE WERKZAAMHEDEN!!!. Mijn oprechte excuses voor dit zeer slechte advies.
Ik hoop hiermee (fatale) ellende voor anderen te besparen. Nogmaals mijn excuses.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:03
@kabeltjekabel
Ik vraag mij af of bij grootschalige projectmatig bouw de netbeheerder altijd de aansluitingen doet of dat bepaalde elektrotechnische bedrijven gemachtigd zijn ofzo.

Een projectontwikkelaar die een heel gebied doet doet ook namelijk de waterleidingen straten riool enz enz.

[Voor 26% gewijzigd door leonbong op 19-06-2020 19:15]

• habbekrats
@leonbong Netbeheerders besteden dit al heel lang uit in 1981 werkte ik er en werden projecten door geselecteerde aannemers uitbesteed. Vrijstaande woningen en verplaatsingen deden we wel zelf.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
Werkend alternatief voor Semiolog?
In een poging nette coderingsstroken voor onze nieuwe meterkast te maken had ik gedacht dat met het bijbehorende programma (Semiolog) van Hager te doen.
Maar wat een gedrocht van een pakket is dat dan. Nieuwste versie gedownload, maar het crasht om de haverklap (met als hoogtepunt een crash tijdens een save-actie, zodat het hele bestand corrupt was en ik niks meer had :( ) en bovendien zit het vol bugs (met als irritantste de bug die ervoor zorgt dat als je een codering van groep X aanpast, hij dat ook van groep Y doet, die geen kopie is van groep X, maar er toevallig een beetje op lijkt...
Bovendien is de UI nog van Windows 3.1.

Iemand een beter alternatief (template?) voordat ik maar met een tabel in Word ga werken?

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:03
Ik heb het gewoon met een labelprinter(brother) gedaan.

Nu heeft die software een millimeter verdelingen en kan je zonder problemen een strook printen die uitkomt per automaat.
Mij teveel gedoe maar het kan.
Zo heeft die software ook een template voor kabellabels dat heb ik wel gedaan en om de x meter om de grondkabels aangebracht. Dat is later handig dan kan je heel snel zie welke groep het is.
Zo heb ik ook de wcd’s (wasmachine droger en enz) enkele groepen gelabeld.

(Moet je alleen nooit meer de nummers aanpassen in de groepenkast)

[Voor 47% gewijzigd door leonbong op 20-06-2020 12:20]

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:09

Illusion

(the art of)

Andrehj schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:25:
Werkend alternatief voor Semiolog?
In een poging nette coderingsstroken voor onze nieuwe meterkast te maken had ik gedacht dat met het bijbehorende programma (Semiolog) van Hager te doen.
Maar wat een gedrocht van een pakket is dat dan. Nieuwste versie gedownload, maar het crasht om de haverklap (met als hoogtepunt een crash tijdens een save-actie, zodat het hele bestand corrupt was en ik niks meer had :( ) en bovendien zit het vol bugs (met als irritantste de bug die ervoor zorgt dat als je een codering van groep X aanpast, hij dat ook van groep Y doet, die geen kopie is van groep X, maar er toevallig een beetje op lijkt...
Bovendien is de UI nog van Windows 3.1.

Iemand een beter alternatief (template?) voordat ik maar met een tabel in Word ga werken?
Ik heb semiolog gebruikt, maar hoefde maar 8 groepen. Alternatief zou wat mij betreft excel,powerpoint of autocad zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• IUser
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
onetime schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:54:
[...]

Hoezo doen ze niet alles tot en met de meter? Dat is de aansluiting. Dat deel is van hun.

[...]

Is niet jouw eigendom. Maar van de VVE. Of verhuurder. [/offtopic]
Was het maar zo dat ze alles voor je regelen. Ze doen alleen maar tot aan de gevel. Helaas is dat de policy bij Liander.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Is deze inductie plaat op een 2x 16A kookgroep aan te sluiten?

Smeg SI5952B

Het maximale vermogen is 7,2 kW dus dat wat dat betreft zou het moeten kunnen.

De handleiding heeft het echter over twee aansluitmogelijkheden:
  • Zespolig 6x 1,5mm2
  • Driepolig 3x 4mm2
De eerste snap ik niet echt en die tweede is volgens mij voor een enkele 32A groep.

Een kookgroep is toch vijfpolig 5x 2,5mm2, maar die staat er niet tussen.

Relevante gedeelte uit de handleiding:

• sunnybird
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 10:47
Ja dat kan en ik zou 5x2,5mm2 naar de inductie plaat trekken. 2 x fase (bruin) en 2 x nul (blauw) en een aarde. In de meterkast een kookgroep installatie automaat. Bij de inductie plaat een perilex stekker gebruiken.

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een adapter/trafo/omvormer/whatever-it-is om een apparaat te kunnen voeden met 24VAC.
In mijn zoektocht heb ik dit gevonden:
https://www.amazon.nl/dp/B00F4QDJB2
https://www.amazon.nl/dp/B00F4QZENS

Wat is het verschil tussen de 2 trafo's?

Of weten jullie een ander oplossing? Mag een simpele plug-and-play adapter zijn maar heb ik niet zo snel kunnen vinden. Vermogen moet minimaal 15 VA zijn.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:28
c-nan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:27:

Ongeveer €5 >:)

Zonder gekheid, in de spec's zie ik ook geen verschil, alleen in de type nummers..

Maar wil je wel echt iets voor een DIN rail montage? Anders is elke trafo voor jouw spanning en vermogen geschikt.
Maar MOET het AC zijn? Anders kan je gewoon een "stekkervoeding" DC gebruiken, die komen veel meer voor, voor de helft van jouw genoemde apparaten. kijk ook bij de veelvoorkomende LED transformatorloze schakelingen

[Voor 22% gewijzigd door Naalroc op 23-06-2020 22:44]

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• c-nan
  • Nu online
Naalroc schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:39:
[...]

Ongeveer €5 >:)

Zonder gekheid, in de spec's zie ik ook geen verschil, alleen in de type nummers..

Maar wil je wel echt iets voor een DIN rail montage? Anders is elke trafo voor jouw spanning en vermogen geschikt
Nee, hoeft helemaal niet DIN rail montage geschikt te zijn. Liefst zoek ik iets voor op een PCB, maar geen idee op welke termen ik moet zoeken :)

• habbekrats
c-nan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:27:
Ik ben op zoek naar een adapter/trafo/omvormer/whatever-it-is om een apparaat te kunnen voeden met 24VAC.
In mijn zoektocht heb ik dit gevonden:
https://www.amazon.nl/dp/B00F4QDJB2
https://www.amazon.nl/dp/B00F4QZENS

Of weten jullie een ander oplossing? Mag een simpele plug-and-play adapter zijn maar heb ik niet zo snel kunnen vinden. Vermogen moet minimaal 15 VA zijn.
de ene is een beltrafo, waarschijnlijk kortsluit vast en niet bedoeld voor continu belasting
type de vn313300 maar in bij google.

https://www.vemer.it/en/c...al_use/tmc_15_24_vn317400

of gewoon conrad https://www.conrad.nl/c/transformatoren-c17430 trafo of transformator netvoeding

[Voor 13% gewijzigd door habbekrats op 23-06-2020 23:13]

• Naalroc
c-nan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:42:
[...]

Nee, hoeft helemaal niet DIN rail montage geschikt te zijn. Liefst zoek ik iets voor op een PCB, maar geen idee op welke termen ik moet zoeken :)
Zoek op

PCB mount transformer

bv deze
https://www.reichelt.nl/t....html?&trstct=pol_5&nbc=1

En hier staan ze allemaal
https://www.reichelt.nl/p...10-16va-c8876.html?&nbc=1

[Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 23-06-2020 22:52]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

sunnybird schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:06:
Ja dat kan en ik zou 5x2,5mm2 naar de inductie plaat trekken. 2 x fase (bruin) en 2 x nul (blauw) en een aarde. In de meterkast een kookgroep installatie automaat. Bij de inductie plaat een perilex stekker gebruiken.
Dat ligt er allemaal al ;)

De vraag is hoe dat zich dan vertaalt naar de aansluitingen op de kookplaat uit de handleiding.

Kan ik ipv 3x 4mm2 (tweede optie uit de handleiding) ook 5x 2,5mm2 doen, waarbij dan 5 & 4 ieder 1 bruine draad krijgen en 2 & 1 ieder 1 blauwe waarbij 1 & 2 dan verbonden zijn met een brug.
En de aardedraad dan uiteraard op de aarde aansluiting.

• Naalroc
Volens mij is dat zonder meer mogelijk, dit is dan de typische 'kookgroep'
Die rechter aansluitingen zijn allebei voor een enkelfase.
Kan ook op een krachtgroep, maar daar vroeg je niet om; maar als je 3 fasen hebt, dan kan je het beter anders doen.

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:15:
[...]

Dat ligt er allemaal al ;)

De vraag is hoe dat zich dan vertaalt naar de aansluitingen op de kookplaat uit de handleiding.

Kan ik ipv 3x 4mm2 (tweede optie uit de handleiding) ook 5x 2,5mm2 doen, waarbij dan 5 & 4 ieder 1 bruine draad krijgen en 2 & 1 ieder 1 blauwe waarbij 1 & 2 dan verbonden zijn met een brug.
En de aardedraad dan uiteraard op de aarde aansluiting.
Bruin op 1,2
Blauw op 4,5

Ervanuitgaande dat 4,5 bedoeld is voor de N.

Indien 4,5 individueel gekoppeld zijn aan 1,2 zou ik de brug verwijderen.

Tm. de Perilex 5x2,5; aansluitsnoer van Perilex naar plaat is dan wel 5x1,5

[Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-06-2020 05:56]

• sunnybird
Zoals kabeltjeskabel het aangeeft zou ik het ook doen en ook de doorverbinding tussen 4 en 5 er uit halen.

• Naalroc
Maar dan moet je natuurlijk wel de jùiste blauwen goed aansluiten!

• sunnybird
Is dat zo. Zijn in de meterkast niet alle blauwen doorverbonden?

• Naalroc
Ja, natuurlijk, maar dat is vóór de zekeringautomaten, daarna mag dat niet.

• sunnybird
Dan heb je gelijk. Dus eerst op de plaat uit welke klem een groep vormt 1-4 en 2-5 of 1-5 en 2-4. Zal toch wel ergens in de documentatie staan. Per groep dan de bijbehorende bruin/blauw aansluiten.
Ik vind het doorverbinden van 4 en 5 wat wazig.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07:40
Lekker aansluitschema als er niet eens bij staat wat wat is. :D L1, L2 en N erbij zetten was leuk geweest.

Anyway, als de fabrikant geen aansluitschema geeft voor aansluiten met 2x L en 2x N, vind ik het altijd riskant om met adviezen te komen als "haal de brug tussen 4 en 5 weg". Dan doe je de aanname dat de nul van 2 pitten op 4 zit aangesloten en de nul van 2 pitten op 5. Niet per sé een verkeerde aanname, maar zoals met alle aannames: Assumptions are the mother of all fuckups.

Je zult maar net die ene plaat hebben waarbij de nul van alle pitten op klem 4 zit en klem 5 alleen de nul voor het bedieningspaneeltje is. Dan trek je dus lekker tot 32A over de ene geleider en een paar milliampere over de andere. Foutje bedankt...

Ik persoonlijk sluit bij voorkeur alleen platen aan op een kookgroep als in de handleiding hier expliciet het aansluitschema voor staat.

Is dat niet zo en moet het toch aangesloten worden, dan zet ik er tijdelijk een lang aangestript aansluitsnoer aan en pak ik er even een amperetang bij. Pannetje water op pit 1 en kijken door welke 2 geleiders stroom loopt. Herhalen voor de andere pitten. Op basis daarvan concludeer ik dan wel hoe de verdeling is en hoe ik het aan ga sluiten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• c-nan
  • Nu online
Thanks!

Dit is dan ook goed toch? Hier kan ik dan 2 apparaten van 24V aansluiten?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

kabeltjekabel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 05:55:
[...]

Bruin op 1,2
Blauw op 4,5

Ervanuitgaande dat 4,5 bedoeld is voor de N.

Indien 4,5 individueel gekoppeld zijn aan 1,2 zou ik de brug verwijderen.

Tm. de Perilex 5x2,5; aansluitsnoer van Perilex naar plaat is dan wel 5x1,5
sunnybird schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:03:
Zoals kabeltjeskabel het aangeeft zou ik het ook doen en ook de doorverbinding tussen 4 en 5 er uit halen.
Xander schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:27:
Lekker aansluitschema als er niet eens bij staat wat wat is. :D L1, L2 en N erbij zetten was leuk geweest.

Anyway, als de fabrikant geen aansluitschema geeft voor aansluiten met 2x L en 2x N, vind ik het altijd riskant om met adviezen te komen als "haal de brug tussen 4 en 5 weg". Dan doe je de aanname dat de nul van 2 pitten op 4 zit aangesloten en de nul van 2 pitten op 5. Niet per sé een verkeerde aanname, maar zoals met alle aannames: Assumptions are the mother of all fuckups.

Je zult maar net die ene plaat hebben waarbij de nul van alle pitten op klem 4 zit en klem 5 alleen de nul voor het bedieningspaneeltje is. Dan trek je dus lekker tot 32A over de ene geleider en een paar milliampere over de andere. Foutje bedankt...

Ik persoonlijk sluit bij voorkeur alleen platen aan op een kookgroep als in de handleiding hier expliciet het aansluitschema voor staat.

Is dat niet zo en moet het toch aangesloten worden, dan zet ik er tijdelijk een lang aangestript aansluitsnoer aan en pak ik er even een amperetang bij. Pannetje water op pit 1 en kijken door welke 2 geleiders stroom loopt. Herhalen voor de andere pitten. Op basis daarvan concludeer ik dan wel hoe de verdeling is en hoe ik het aan ga sluiten.
Lees dat jullie aanraden die brug tussen 4 & 5 weg te halen maar in de handleiding staat expliciet:
De aansluiting tussen de
klemmen 5 en 4 moet altijd aanwezig zijn.

Dat zal ook niet voor niets zijn.

Het aansluiten van de plaat gebeurd trouwens door de keukenboer maar ik wil het graag zelf weten want wanneer hij het bijv. doet zoals ik eerst zelf voorstelde; met zowel een brug bij 5 & 5 en 1 & 2 dan is dat in potentie dus gevaarlijk?

De reden om die bruggen weg te halen is dus om te voorkomen dat wanneer één van de blauwe of bruine los raakt alles ongemerkt blijft doordraaien op één draad waar dan 7,2kW doorheen moet. Toch?

Maar knalt de 16A zekering er niet uit wanneer een van de twee automaten een losse bruine of blauwe draad heeft waarover >16A getrokken wordt?
Zo ja wat is dan nog het probleem van die bruggen?

Ben het met Xander eens dat het erg vreemd is dat ze er niet even bij zetten wat N en wat L is.
En uitzoeken hoe de pitten verdeelt zijn over de aansluitingen is een heel goed idee maar denk niet dat zo'n keukenboer daar de tijd voor neemt.

• Naalroc
c-nan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:07:
[...]

Thanks!

Dit is dan ook goed toch? Hier kan ik dan 2 apparaten van 24V aansluiten?
Nee, alleen als die 2 apparaten samen minder dan 16W zijn,want je hebt nooit gezegd wat die apparaten trekken
Wat is er verkeerd om wat je nodig het bij Reichelt te bestellen? Voor veel minder ook nog.

[Voor 24% gewijzigd door Naalroc op 24-06-2020 14:37]

• Deaddust
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 09:34
Beste Forumleden,

Misschien kijk lees ik er overheen maar toch even een specifieke vraag over mijn meterkast thuis

Momenteel ziet het er zo uit

Ik wil graag een extra groep aanleggen ivm plaatsing van een airco maar zoals je kan zien heb ik daar geen ruimte meer voor. Nu is enige tijd geleden voor de laadpaal van mijn auto ook al een apart kastje aangesloten naar mijn meterkast.

Nu vraag ik me af of ik ook makkelijk zelf een nieuwe groep kan plaatsen in zo een kastje aan de zijkant ivm het plaatsen van die extra groep.

Hierbij nog wat foto's van de meterkast open.

Had al zitten kijken dat ik volgens mij gewoon bij SanderVunderink dit kan bestellen:
1x https://www.sandervunderi...at-16a-b-kar-ada916g.html
1x https://www.sandervunderi...eelkast-2-10-modules.html

Mijn grootste vraag is dan misschien nog wel.. waar sluit ik deze precies op aan? Ben redelijk handig maar nog niet heel veel met stroom gedaan.

Ben vooral geschrokken van de kosten van de verschillende offertes voor 1 groep, van 220 tot 350 euro ex btw.

Een expert is iemand die steeds meer weet over steeds minder, totdat hij alles weet over niks..

• tux-87
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 10:51
@Deaddust Je zou ook de beltrafo kunnen vervangen door een externe trafo en een aardlekautomaat plaatsen op die plaats voor je airco.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

tux-87 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:45:
@Deaddust Je zou ook de beltrafo kunnen vervangen door een externe trafo en een aardlekautomaat plaatsen op die plaats voor je airco.
Maar de beltrafo zit nu achter de tweede aardlek dus die kan je niet zo 1-op-1 vervangen door een alamat of 16A automaat want er zitten al 4 groepen op die aardlek.
De eerste aardlek kan die wel bij want er zit een fornuisgroep die als 1 telt.
Of inderdaad een alamat en die voeden vanaf de hoofdschakelaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13:26

timovd

Voorsprong door techniek

Theoretisch mag de nieuwe groep van @Deaddust achter de ALS van de linker groepen, aangezien de kookgroep voor één telt en daar dus 3 van de maximaal 4 groepen achter de ALS zit.
Had je niet beter een 8 unit breed extra kastje kunnen plaatsen met twee maal 3-fase groepen; één voor de EV en de andere voor het koken?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• dreamscape
  • Nu online
Hé, hebben we daar weer een éénfase kookgroep in een driefasenkast? Dat combineert vast leuk met grote verbruikers als een airco of laadpaal op driefasen...

En ik krijg trouwens echt de kriebels van die ongeïsoleerde aan elkaar gedraaide blauwe draadjes van de bel, zo vlakbij een van die kammen... :X

[Voor 31% gewijzigd door dreamscape op 24-06-2020 16:12]

• superyupkent
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:30
Goedemiddag electra helden,

Ik heb een PV installatie van 8 panelen á 295Wp op mijn schuur. De omvormer heb ik daar lokaal met een 3 aderige 4mm² kabel naar de meterkast. Nu komt er een extra systeem op mijn dak bij in Oost-West oriëntatie. Nu wil ik graag de 2,5Kw van de schuur bij het nieuwe systeem voegen.

Dat betekent ongeveer 55meter DC kabels via ene mantelbuis door de tuin, via de kruipruimte en door de stijgschacht naar de omvormer. Nu mijn electra vraag:

Zien jullie issues om een DC kabel onder load je huis in te halen? Het is natuurlijk allemaal door mantelbuizen en via schachten, maar was benieuwd naar jullie mening.

Dank!

• Xander
Vliegvlug schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:21:
[...]

Lees dat jullie aanraden die brug tussen 4 & 5 weg te halen
Ik niet hoor. ;)
maar in de handleiding staat expliciet:
De aansluiting tussen de
klemmen 5 en 4 moet altijd aanwezig zijn.

Dat zal ook niet voor niets zijn.
Als je de handleiding wilt volgen en die alleen deze 2 opties geeft dan is het simpel: jouw plaat is niet geschikt voor een 2L+2N kookgroep. Koop een andere plaat of leg een krachtgroep aan.

Het wil trouwens wel eens voorkomen dat op de plaat zelf andere / meer aansluitschema's staan dan in de handleiding. Bij sommige merken lukt het überhaupt niet om van te voren online de aansluitschema's te vinden. Mooi waardeloos.
Maar knalt de 16A zekering er niet uit wanneer een van de twee automaten een losse bruine of blauwe draad heeft waarover >16A getrokken wordt?
Nee helaas wordt de nul meestal niet beveiligd, alleen maar meegeschakeld.

[Voor 12% gewijzigd door Xander op 24-06-2020 17:06]

• Deaddust
timovd schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:58:
Theoretisch mag de nieuwe groep van @Deaddust achter de ALS van de linker groepen, aangezien de kookgroep voor één telt en daar dus 3 van de maximaal 4 groepen achter de ALS zit.
Had je niet beter een 8 unit breed extra kastje kunnen plaatsen met twee maal 3-fase groepen; één voor de EV en de andere voor het koken?
Die "EV" groep is door mijn werkgever betaald / geplaatst maar ja had beter meteen toen een extra unit er naast kunnen laten zetten maar helaas niet het geval.
De rest zat er allemaal al in vanaf de bouw dus weet niet of ik dit zo zelf kan ombouwen maar wil er vooral nu niet een te grote klus van maken met deze hitte :)
dreamscape schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:11:
Hé, hebben we daar weer een éénfase kookgroep in een driefasenkast? Dat combineert vast leuk met grote verbruikers als een airco of laadpaal op driefasen...

En ik krijg trouwens echt de kriebels van die ongeïsoleerde aan elkaar gedraaide blauwe draadjes van de bel, zo vlakbij een van die kammen... :X
Is het zo gek dat die kookgroep op 1 fase zit? ik heb nooit problemen..

Snap je kriebels van die kabels maar als ik je zo lees zou je dus gewoon even isolatietape er om heen draaien. Moet er toch nog mee aan de slag dus ja kan ik dat net zo goed even meepakken :)
Vliegvlug schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:53:
[...]

Maar de beltrafo zit nu achter de tweede aardlek dus die kan je niet zo 1-op-1 vervangen door een alamat of 16A automaat want er zitten al 4 groepen op die aardlek.
De eerste aardlek kan die wel bij want er zit een fornuisgroep die als 1 telt.
Of inderdaad een alamat en die voeden vanaf de hoofdschakelaar.
Wat zou jou advies hier in zijn.. extra alamat plaatsen of gewoon extra groep achter die eerste aardlek? Zei het dat de ruimte daarvoor in mijn kast ontbreekt..

[Voor 48% gewijzigd door Deaddust op 24-06-2020 17:09]

Een expert is iemand die steeds meer weet over steeds minder, totdat hij alles weet over niks..

• kabeltjekabel
Precies. Incompetente vertaling waarschijnlijk.
Daarom zeg ik er ook bij; "Indien 4,5 individueel gekoppeld zijn aan 1,2 zou ik de brug verwijderen."
Inderdaad.
Dat scheelt een hoop werk dan :+ , aangezien dat maar een paar platen zijn. Paar Siemens en Bosch platen, een nieuwe Ikea en wat Inventum ofzo.
Oh, toch extra werk :P

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Oeps, sorry
[...]

Als je de handleiding wilt volgen en die alleen deze 2 opties geeft dan is het simpel: jouw plaat is niet geschikt voor een 2L+2N kookgroep. Koop een andere plaat of leg een krachtgroep aan.
Duidelijk.

Maar hoe sluit je 'm dan aan met 3 fasen?

De eerste optie uit de handleiding heeft het over 6 draden, waarvan 2 dubbel uitgevoerd; de aarde en 5 & 4 die met een brug verbonden zijn.

Hoe vertaald zich dat naar 3 fase draden, een nul en een aarde draad?
Mijn gok zal zijn dat hij op 2 fasen draait er er dus 2 fase, 1 nul en 1 aarde richting de plaat moeten maar welke dan op welke klem en waarom staat in de handleiding de aarde en een ander setje draden dubbel uitgevoerd?
[...]
Nee helaas wordt de nul meestal niet beveiligd, alleen maar meegeschakeld.
Aha, dat verklaard het dan. Dus als een fase los raakt is het wel beveiligd maar het probleem is wanneer er per ongeluk een nul draad los komt te zitten.

• kabeltjekabel
Deaddust schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:46:
Beste Forumleden,

Misschien kijk lees ik er overheen maar toch even een specifieke vraag over mijn meterkast thuis

Momenteel ziet het er zo uit [Afbeelding]

Ik wil graag een extra groep aanleggen ivm plaatsing van een airco maar zoals je kan zien heb ik daar geen ruimte meer voor. Nu is enige tijd geleden voor de laadpaal van mijn auto ook al een apart kastje aangesloten naar mijn meterkast.
[Afbeelding]

Nu vraag ik me af of ik ook makkelijk zelf een nieuwe groep kan plaatsen in zo een kastje aan de zijkant ivm het plaatsen van die extra groep.

Hierbij nog wat foto's van de meterkast open.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Had al zitten kijken dat ik volgens mij gewoon bij SanderVunderink dit kan bestellen:
1x https://www.sandervunderi...at-16a-b-kar-ada916g.html
1x https://www.sandervunderi...eelkast-2-10-modules.html

Mijn grootste vraag is dan misschien nog wel.. waar sluit ik deze precies op aan? Ben redelijk handig maar nog niet heel veel met stroom gedaan.

Ben vooral geschrokken van de kosten van de verschillende offertes voor 1 groep, van 220 tot 350 euro ex btw.
Brug van de kookgroep afslopen; heb je 2 vrije groepen. Daar dan nieuwe 3-fasen aardlekautomaat voor kopen en samen met die Hager aardlekautomaat in een extra kast monteren.

Bijv;
https://www.sandervunderi...tiekast-leeg-22x33cm.html
+
https://www.sandervunderi...oor-inzetstuk-hj5911.html
+
https://www.sandervunderi...uk-onderzijde-hj5940.html
+
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html

Heeft je huidige kast onderin verdeelblokjes?

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:10:
[...]

Oeps, sorry

[...]

Duidelijk.

De eerste optie uit de handleiding heeft het over 6 draden, waarvan 2 dubbel uitgevoerd; de aarde en 5 & 4 die met een brug verbonden zijn.

Hoe vertaald zich dat naar 3 fase draden, een nul en een aarde draad?
Mijn gok zal zijn dat hij op 2 fasen draait er er dus 2 fase, 1 nul en 1 aarde richting de plaat moeten maar welke dan op welke klem en waarom staat in de handleiding de aarde en een ander setje draden dubbel uitgevoerd?

[...]

Aha, dat verklaard het dan. Dus als een fase los raakt is het wel beveiligd maar het probleem is wanneer er per ongeluk een nul draad los komt te zitten.
Meestal is het niet met losgaan, maar is het al verkeerd aangesloten om mee te beginnen. Bijvoorbeeld bij de platen die met 4-aderig snoer geleverd worden waarbij de buurman wel even helpt. Hop; 32A retour over de nul; de Perilex fikt uit.

Bij 3-fase is mijn gok
L1 op 1
L2 op 2
L3 op 3 (loze klem; controleer dit wel) indien je 5-aderig prefab snoer hebt.
N op gebrugde 4-5
PE op PE

• kabeltjekabel
Deaddust schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:05:
[...]
Ja. Hoort absoluut niet.

• Xander
kabeltjekabel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:07:
[...]

Precies. Incompetente vertaling waarschijnlijk.
De (originele?) Italiaanse of Engelse handleiding zijn niet beter helaas. :-(
Daarom zeg ik er ook bij; "Indien 4,5 individueel gekoppeld zijn aan 1,2 zou ik de brug verwijderen."
Jij wel. Niet iedereen had die nuance. :)
Dat scheelt een hoop werk dan :+ , aangezien dat maar een paar platen zijn. Paar Siemens en Bosch platen, een nieuwe Ikea en wat Inventum ofzo.
Etna heeft ze ook nog volgens mij.

Maar ja als iemand mij vraagt een kookplaat voor ze te installeren en ik zie een kookgroep dan heb ik er geen moeite mee om een BSH plaat aan te raden. :+
Oh, toch extra werk :P
Maar dan weet ik het tenminste zeker en heb ik er vertrouwen in. d:)b
Vliegvlug schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:10:
[...]

Duidelijk.

Ja, geen idee. Ik gok ook zoals @kabeltjekabel zegt.
Italianen zijn blijkbaar beter in mooie designproducten maken dan in fatsoenlijke documentatie schrijven...
kabeltjekabel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:12:
[...]

Brug van de kookgroep afslopen; heb je 2 vrije groepen.
Dat is niet zomaar een brug op 2 normale automaten. Kijk maar eens naar het opschrift (dat heeft 'ie alleen links).

Verder een prima plan lijkt me.

• kabeltjekabel
Xander schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:30:
[...]
Dat is niet zomaar een brug op 2 normale automaten. Kijk maar eens naar het opschrift (dat heeft 'ie alleen links).

Verder een prima plan lijkt me.
Zijn gewoon 2 aan elkaar gelaste automaten waarvan inderdaad eentje geen opschrift heeft.

• Deaddust
kabeltjekabel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:12:
[...]

Brug van de kookgroep afslopen; heb je 2 vrije groepen. Daar dan nieuwe 3-fasen aardlekautomaat voor kopen en samen met die Hager aardlekautomaat in een extra kast monteren.

Bijv;
https://www.sandervunderi...tiekast-leeg-22x33cm.html
+
https://www.sandervunderi...oor-inzetstuk-hj5911.html
+
https://www.sandervunderi...uk-onderzijde-hj5940.html
+
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html

Heeft je huidige kast onderin verdeelblokjes?
Bedoel je dit soort blokjes?

maar als ik het dus goed begrijp kan ik prima vanaf onder (zonder al te veel groepen te verplaatsen de kast dus een stukje leeg halen en in een andere kast plaatsen?

Sorry misschien een enorm domme vraag maar nooit zoveel in de meterkast aangepast. Wel eens een groep erbij maar dat stelt natuurlijk niet zoveel voor.. :)

• c-nan
  • Nu online
Naalroc schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:34:
[...]

Nee, alleen als die 2 apparaten samen minder dan 16W zijn,want je hebt nooit gezegd wat die apparaten trekken
Wat is er verkeerd om wat je nodig het bij Reichelt te bestellen? Voor veel minder ook nog.
Het is helemaal niet verkeerd :) maar 10 euro verzendkosten betalen voor een product van 8 euro :D

Ik moet het controleren, maar de apparaten doen volgens mij elk tijdens piek 0.3A / 7.2VA. Volgens mij kan ik dat zien als 7.2W?

• kabeltjekabel
Deaddust schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:26:
[...]

Bedoel je dit soort blokjes?
[Afbeelding]

maar als ik het dus goed begrijp kan ik prima vanaf onder (zonder al te veel groepen te verplaatsen de kast dus een stukje leeg halen en in een andere kast plaatsen?

Sorry misschien een enorm domme vraag maar nooit zoveel in de meterkast aangepast. Wel eens een groep erbij maar dat stelt natuurlijk niet zoveel voor.. :)
Ja, helemaal onderin op de achtergrond. Maar ik kan zo niet zien of ze al in gebruik zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Deaddust schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:05:
Niet heel gek en het gebeurt vrij vaak. Maar je hoofdzekering is 25A op die ene fase, terwijl je fornuis wellicht 32A kan trekken. En dan zitten er nog twee andere groepen op die ene fase.

Het gebeurt vast nooit dat je je fornuis zo zwaar belast, maar verdelen over fases is altijd beter. Die kookgroep is bedoeld voor in eenfase huisinstallaties.

Als je geen zware andere verbruikers hebt, kan het best werken om 1 fase voor je kookgroep te gebruiken en de andere 2 voor de rest van je huis. Maar jij hebt nogal wat groepen en daarbij wil je een auto gaan laden (wellicht zelfs op drie fasen). Die blauwe blokken doen me vermoeden dat er iets van load balancing in die laadpaal zit, maar het zou jammer zijn als hij door zware belasting van het fornuis net die ene fase moet gaan 'balancen' en er maar weinig overblijft voor de auto.

Zeker als de andere twee fasen daarin meegaan, maar ik geef toe dat ik niets weet van dat soort load balancing techniek. ;)

• kabeltjekabel
dreamscape schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:14:
[...]

Niet heel gek en het gebeurt vrij vaak. Maar je hoofdzekering is 25A op die ene fase, terwijl je fornuis wellicht 32A kan trekken. En dan zitten er nog twee andere groepen op die ene fase.

Het gebeurt vast nooit dat je je fornuis zo zwaar belast, maar verdelen over fases is altijd beter. Die kookgroep is bedoeld voor in eenfase huisinstallaties.

Als je geen zware andere verbruikers hebt, kan het best werken om 1 fase voor je kookgroep te gebruiken en de andere 2 voor de rest van je huis. Maar jij hebt nogal wat groepen en daarbij wil je een auto gaan laden (wellicht zelfs op drie fasen). Die blauwe blokken doen me vermoeden dat er iets van load balancing in die laadpaal zit, maar het zou jammer zijn als hij door zware belasting van het fornuis net die ene fase moet gaan 'balancen' en er maar weinig overblijft voor de auto.

Zeker als de andere twee fasen daarin meegaan, maar ik geef toe dat ik niets weet van dat soort load balancing techniek. ;)
Balancen die laders uberhaupt wel per fase? Is het niet gewoon 230x3x kleinste van "per fase 25-min belasting" = maximaal laadvermogen?

• dreamscape
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:20:
[...]

Balancen die laders uberhaupt wel per fase? Is het niet gewoon 230x3x kleinste van "per fase 25-min belasting" = maximaal laadvermogen?
Dat is wat ik met mijn laatste zin bedoelde inderdaad. Ben je uitgebreid aan het koken en zit er nog wat andere belasting op die fase (een beun die een kookgroep in een 3f installatie gebruikt, denkt vast ook niet goed na over verdeling), dan blijft er misschien maar net 1 A over voor je auto.

Als zo'n balancer dan niet per fase kijkt, krijgt je auto 3* 1 A. Ook al gebeurt er op die andere fasen heel weinig.

Nog erger: het zou me niet verbazen als hij ook een bepaalde minimumwaarde heeft en dus helemaal niet oplaadt omdat je op twee pitten aan het koken bent en de oven aan het voorverwarmen is...

Pagina: 1 ... 117 ... 120 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True