Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 08-07 18:05
deWit schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:44:
[Afbeelding]

Iemand ervaring met onwerkbare werkschakelaars? Ik probeer een 4p Emat werkschakelaar aan te sluiten voor de zonnepanelen, 3 fasen, 4mm2 maar aan de onderkant van de schakelaar is zo weinig ruimte voor bedrading dat het niet te doen is zonder hem te slopen (wat dus nu ook is gebeurd, het interne DIN railtje is afgebroken)

Zouden die van Eaton of ABB net zo krap zijn?
Heel veel ervaring mee... Wat vaak fout gaat is het te kort houden van de draden. Links en rechts van de schakelaar is ruimte om de bedrading in een lusje naar boven en terug te leggen. Dit geeft ruimte om de draden te "sturen" naar de klemmen en deze vast te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 08-07 22:26
bello2011 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:33:
[...]

Heel veel ervaring mee... Wat vaak fout gaat is het te kort houden van de draden. Links en rechts van de schakelaar is ruimte om de bedrading in een lusje naar boven en terug te leggen. Dit geeft ruimte om de draden te "sturen" naar de klemmen en deze vast te zetten.
Vind dat EMAT ding anders onpraktisch krap. Zeker met 4mm2 gaat dat een fijn draadgevecht worden..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TotoroTM
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 08:04
Oilman schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:15:
@TotoroTM En dan per centraaldoos een apart DALI universe?
Nee, dat niet. Vanuit iedere centraaldoos laat ik de 2 stuurdraden naar de meterkast gaan, en die knoop ik daar vervolgens aan elkaar (want stertopologie mag bij DALI). Uiteindelijk maak ik 2 dali lijnen in huis. Eentje voor boven en eentje voor beneden.

Inmiddels alle groepsadressen en benamingen aan het maken als voorbereiding. Man, wat een werk O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08-07 18:21

Crazy-

Best life ever

Ik zit even met een irritante situatie:

huidig
1x 25A
- 1 fase meterkast (Hager, 4 jaar oud)
- 1x 40A 1-fase schakelaar
- 1x aardlekschakelaar + 3 groepen
- 1x aardlekschakelaar + 2 groepen
- 1x alamat PV (4kWp)

Nu gaan we hem ombouwen naar 3-fase ivm nieuwe keuken (Quooker, 2,5kW oven, 7,2kW (2N) kookplaat)
Conform de nieuwe nen1010:2015 mag/moet je per fase één enkele aardlekschakelaar hebben ipv 1x 3F

Opzich ideaal; want we hebben er al 2. Dus eentje we bij komt perfect uit! Ook qua ruimte.

Maar ook dient de kookplaat bij voorkeur op 2-fases aangesloten te worden ipv 1 enkele.

En nog 3x nieuwe B16 (1x wasmachine, 1x quooker. 1x oven)

Uiteindelijk 8x B16, 1x PVB16, 1x kookgroep 2P+2N B16

Het idee is als volgt:

nieuw
- 3-fase
- 1x 40A 3-fase hoofdschakelaar
- 3x aardlekautomaat (1 per fase) met elk respectievelijk 2 of 3 groepen
- 1x fornuisgroep alamat 2P+2N verdeeld over fase 2+3
- 1x PV alamat

Alle aardlekschakelaars cq alamats takken rechtstreeks af vanaf de hoofdschakelaar. De nul zal ik afsplitsen mbv 10mm2 Y-kabels & dubbel adereindhuls

Klopt mijn gedacht? Zeker omtrent de fornuisgroep dat ik deze voed vanaf F2 en F3 en de nul vanaf de hoofdschakelaar?

PV: zuid 3,15kWp / noord: 3,15 - ZB zuid: 7,5m2/400 liter - 5kW Panasonic H WP - Bijna gas-loos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Crazy- schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:38:
Ik zit even met een irritante situatie:

huidig
1x 25A
- 1 fase meterkast (Hager, 4 jaar oud)
- 1x 40A 1-fase schakelaar
- 1x aardlekschakelaar + 3 groepen
- 1x aardlekschakelaar + 2 groepen
- 1x alamat PV (4kWp)

Nu gaan we hem ombouwen naar 3-fase ivm nieuwe keuken (Quooker, 2,5kW oven, 7,2kW (2N) kookplaat)
Conform de nieuwe nen1010:2015 mag/moet je per fase één enkele aardlekschakelaar hebben ipv 1x 3F

Opzich ideaal; want we hebben er al 2. Dus eentje we bij komt perfect uit! Ook qua ruimte.

Maar ook dient de kookplaat bij voorkeur op 2-fases aangesloten te worden ipv 1 enkele.

En nog 3x nieuwe B16 (1x wasmachine, 1x quooker. 1x oven)

Uiteindelijk 8x B16, 1x PVB16, 1x kookgroep 2P+2N B16

Het idee is als volgt:

nieuw
- 3-fase
- 1x 40A 3-fase hoofdschakelaar
- 3x aardlekautomaataardlekschakelaar (1 per fase) met elk respectievelijk 2 of 3 groepen
- 1x fornuisgroep alamat 2P+2N verdeeld over fase 2+3
- 1x PV alamat

Alle aardlekschakelaars cq alamats takken rechtstreeks af vanaf de hoofdschakelaar. De nul zal ik afsplitsen mbv 10mm2 Y-kabels & dubbel adereindhuls

Klopt mijn gedacht? Zeker omtrent de fornuisgroep dat ik deze voed vanaf F2 en F3 en de nul vanaf de hoofdschakelaar?
Aardlekautomaat fornuisgroep hebben alleen de B-merken. Kookplaat gewoon 3P+N aardlekautomaat voor gebruiken. Zit de kast ook precies helemaal vol.

10mm2 is te dik; gewoon 6 gebruiken. Je hebt waarschijnlijk ook blokjes onderin die je kunt gebruiken. Voor de nul kun je de drie aardlekschakelaars en de aardlekautomaat van de PV op een kamrail zetten, anders kom je aansluitingen tekort in het blokje.

EDIT: blokjes schijnbaar optioneel bij Hager. Deze voor de nieuwere kasten;
https://www.sandervunderi...menset-3-fase-vkg91t.html

Ook zonder blokjes kun je af met in totaal twee duoadereindhulzen. Hoe; L1 met Y-huls naar aardlekautomaat kookplaat en naar 1 aardlekschakelaar, L2 idem. L3 naar een aardlekschakelaar, met kamrail door naar naastgelegen PV aardlekautomaat en dan weer door naar de aardlekautomaat van de kookplaat. :P
Met gebruik van blokjes geen enkele duohuls nodig.

[Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-06-2020 22:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:48:
[...]

Aardlekautomaat fornuisgroep hebben alleen de B-merken. Kookplaat gewoon 3P+N aardlekautomaat voor gebruiken. Zit de kast ook precies helemaal vol.

10mm[sup]2[sup] is te dik; gewoon 6 gebruiken. Je hebt waarschijnlijk ook blokjes onderin die je kunt gebruiken. Voor de nul kun je de drie aardlekschakelaars en de aardlekautomaat van de PV op een kamrail zetten, anders kom je aansluitingen tekort in het blokje.
Met de 3P+N + 2P-2N kookgroep kom ik niet weg qua ruimte. Dan kan ik de derde aarldekautomaat niet meer kwijt

Rood: 3P+N hoofdschakelaar
Blauw: 3P+N aardlekschakelaar
Groen: kookgroep met 2 fases /nul vanaf 3P aardlekschakelaar

Probleem is dat ik dan 1 fase niet meer kan gebruiken verder

of ik moet die gaan aftakken vanaf de 3P aardlekschakelaar, alle kanrails vervangen voor 2 of 3 punten ipv 4 etc.

Andere optie:

Mag ik vanaf 2 aardlekschakelaars (F2&F3 en 2x de nul) aftakken naar de kookgroep? Dan ben ik er ook.

Ooh wacht...

3P+N aardlekaautomaat alleen voor de kookplaat; en dan maar 2 fases aansluiten! Dat is zo makkelijk....

Dat past niet. Dan kan ik op de ongebruikte fase geen aardlekschakelaar & 2 automaten kwijt. Heb dan namelijk maar 2 posities over

[Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 08-06-2020 23:16]

PV: zuid 3,15kWp / noord: 3,15 - ZB zuid: 7,5m2/400 liter - 5kW Panasonic H WP - Bijna gas-loos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08-07 23:21
kookgroep 2P+2N mag zover ik weet zoiezo niet over 2 fases en moet gewoon op 1 fase (telt echter maar als 1 unit dus dan kan je er nog 3 lose B16 groepen erbij zetten).

Gezien de ruimte in je kast gaat het echt gigantisch proppen worden dus zou als je de ruimte hebt er gewoon een 2e kast naast/boven/onder zetten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
Crazy- schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:02:
[...]

Met de 3P+N + 2P-2N kookgroep kom ik niet weg qua ruimte. Dan kan ik de derde aarldekautomaat niet meer kwijt

[Afbeelding]

Rood: 3P+N hoofdschakelaar
Blauw: 3P+N aardlekschakelaar
Groen: kookgroep met 2 fases /nul vanaf 3P aardlekschakelaar

Probleem is dat ik dan 1 fase niet meer kan gebruiken verder

of ik moet die gaan aftakken vanaf de 3P aardlekschakelaar, alle kanrails vervangen voor 2 of 3 punten ipv 4 etc.

Andere optie:

Mag ik vanaf 2 aardlekschakelaars (F2&F3 en 2x de nul) aftakken naar de kookgroep? Dan ben ik er ook.

Ooh wacht...

3P+N aardlekaautomaat alleen voor de kookplaat; en dan maar 2 fases aansluiten! Dat is zo makkelijk....

Dat past niet. Dan kan ik op de ongebruikte fase geen aardlekschakelaar & 2 automaten kwijt. Heb dan namelijk maar 2 posities over
Drie stuks aardlekschakelaars + 4P hoofdschakelaar + PV aardlekautomaat op onderste rail. Boven rail 8 enkelfase groepen + de 3P+N aardlekautomaat voor de kookplaat. Kast zit dan precies vol.

Of inderdaad extra kast.

De 3P+N aardlekautomaat gewoon volledig aansluiten. Aansluitsnoer met ader minder gebruiken bij de kookplaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:26:
[...]

Drie stuks aardlekschakelaars + 4P hoofdschakelaar + PV aardlekautomaat op onderste rail. Boven rail 8 enkelfase groepen + de 3P+N aardlekautomaat voor de kookplaat. Kast zit dan precies vol.

Of inderdaad extra kast.

De 3P+N aardlekautomaat gewoon volledig aansluiten. Aansluitsnoer met ader minder gebruiken bij de kookplaat.
Scherp van je! Verplaatsen van die 8 naar boven toe!

Hoef ik alleen enkele kamrails te regelen voor de onderlinge koppeling tussen de groepen. Morgen maar even uittekenen zodat ik niks vergeet.

De 3P+N volledig aansluiten voedend; maar uitgaand niet naar de 5-aderige kabel dunkt mij? zodat er geen loze fase naar de keuken perilex loopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 11:11

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Crazy- schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:33:
[...]

Scherp van je! Verplaatsen van die 8 naar boven toe!

Hoef ik alleen enkele kamrails te regelen voor de onderlinge koppeling tussen de groepen. Morgen maar even uittekenen zodat ik niks vergeet.

De 3P+N volledig aansluiten voedend; maar uitgaand niet naar de 5-aderige kabel dunkt mij? zodat er geen loze fase naar de keuken perilex loopt.
Juist wel, zodat je in de keuken een volwaardige aansluiting hebt. Op de kookplaat sluit je maar 2 fasen aan.

Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:40:
[...]

Juist wel, zodat je in de keuken een volwaardige aansluiting hebt. Op de kookplaat sluit je maar 2 fasen aan.
Ah ja inderdaad dat kan ook & nog beter :-) top!

Even in de configurator gegooid. De kookgroep komt dan uiteraard gewoon met 3-fases.

[Voor 45% gewijzigd door Crazy- op 08-06-2020 23:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
@Crazy- De PV aardlekautomaat naast de aardlekschakelaar zetten die op dezelfde fase zit; dan kun je daar ook weer een kamrail gebruiken.

Maar je kast zit dan helemaal vol. Wil je dat niet, moet je een kast erbij doen (dat bespaard dan weer op kamrails). Je hebt nu een losse beltrafo?

De aardlekautomaat voor de kookplaat gewoon volledig bedraden tm de Perilex. Bij de kookplaat gebruik je dan een 4-aderig aansluitsnoer of sluit je de 5e ongebruikte ader aan op de veelal daarvoor aanwezige loze klem.

[Voor 65% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-06-2020 23:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Volgens mij zit daar (gelimiteerd) ook wel e.e.a. in.

Maar het is zeker wat vreemd dat de coulance in de praktijk van te voren natuurlijk niet duidelijk is.

Gas en water zijn hier al eens gesaneerd. Elektra komt nog steeds binnen via een of andere prehistorische kabel via de woningscheidende muur. Toen de buren een nieuwe meter zouden krijgen zei de metermonteur "euh, ja, doei" en kwam een tijdje later Liander zelf langs. Daar zat nog katoen tussen hoofdzekering en meter.
Vandaag Liander aan de telefoon gehad. Ze gaan alleen het buitenwerk tot aan de gevel verzorgen. Ik heb ze verzocht om ook de werkzaamheden op te pakken voor de invoer en mantelbuis. Dat betaal wel gaf ik aan. Maar dat pakken ze niet op. Doen ze niet zeggen ze. Laat een installateur komen want die kan wel zeggen hoe de invoer moet en alle andere werkzaamheden. Wat klant onvriendelijk dit. Wel zeggen hoe het moet maar geen verantwoordelijkheid nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:52:
De PV aardlekautomaat naast de aardlekschakelaar zetten die op dezelfde fase zit; dan kun je daar ook weer een kamrail gebruiken.
Indeling was puur even als overzicht. Maar daar kan ik wel even extra opletten inderdaad.

Bedoeling is eigenlijk alle componenten bij 1 shop te bestellen; even zoeken. Maar veel hebben deze kamrails van Emat.

Volgens mij heb ik voor 3 automaten deze nodig:

Fase: https://www.elektramat.nl/emat-doorverbinder-3-voudig/
Nul: https://www.elektramat.nl/emat-doorverbinder-3-voudig-blauw/

En uiteraard voor 2 automaten de 2-voudig.

Maar voor de aardlekschakelaar & pv heb ik een andere nodig; deze zitten verder uit elkaar

@kabeltjekabel ja kast vol; geen beltrafo aanwezig in de kast. Prima dat ie vol is. Geen probleem

[Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 09-06-2020 00:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Crazy- schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:01:
[...]

Indeling was puur even als overzicht. Maar daar kan ik wel even extra opletten inderdaad.

Bedoeling is eigenlijk alle componenten bij 1 shop te bestellen; even zoeken. Maar veel hebben deze kamrails van Emat.

Volgens mij heb ik voor 3 automaten deze nodig:

Fase: https://www.elektramat.nl/emat-doorverbinder-3-voudig/
Nul: https://www.elektramat.nl/emat-doorverbinder-3-voudig-blauw/

En uiteraard voor 2 automaten de 2-voudig.

Maar voor de aardlekschakelaar & pv heb ik een andere nodig; deze zitten verder uit elkaar

@kabeltjekabel ja kast vol; geen beltrafo aanwezig in de kast. Prima dat ie vol is. Geen probleem
Kamrail met steek 35,6;
https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-35-6mm.html
Eentje 2-voudig, eentje 4-voudig.

Je kunt het ook zo doen;
Bovenin; aardlekschakelaar met 3 groepen + aardlekschakelaar met 3 groepen + aardlekautomaat PV
Onderin; 4P hoofdschakelaar, aardlekschakelaar met 2 groepen + 3P+N aardlekautomaat voor kookplaat.

Dan heb je de aardlekschakelaars weer naast de groepen en kun je de Hager kammetjes gebruiken. Twee keer deze; https://www.sandervunderi...kam-3-posities-kb3fn.html
en één keer deze; https://www.sandervunderi...kam-2-posities-kb2fn.html

Maar eh... voordat je kamrails gaat vervangen... kijk gewoon even naar de kosten van een extra kast. Lege kast met 2 rails kost 50 euro, een 1-rail kastje 40 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

kabeltjekabel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 00:21:
[...]

Kamrail met steek 35,6;
https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-35-6mm.html
Eentje 2-voudig, eentje 4-voudig.

Je kunt het ook zo doen;
Bovenin; aardlekschakelaar met 3 groepen + aardlekschakelaar met 3 groepen + aardlekautomaat PV
Onderin; 4P hoofdschakelaar, aardlekschakelaar met 2 groepen + 3P+N aardlekautomaat voor kookplaat.

Dan heb je de aardlekschakelaars weer naast de groepen en kun je de Hager kammetjes gebruiken. Twee keer deze; https://www.sandervunderi...kam-3-posities-kb3fn.html
en één keer deze; https://www.sandervunderi...kam-2-posities-kb2fn.html

Maar eh... voordat je kamrails gaat vervangen... kijk gewoon even naar de kosten van een extra kast. Lege kast met 2 rails kost 50 euro, een 1-rail kastje 40 euro.
Ga er morgen nog even goed naar kijken. Extra kast is geen optie helaas; beperkte ruimte ;-) die kamrails kosten haast niets... dat loopt wel los

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je kunt er ook een half-breed kastje naast hangen. Bijvoorbeeld;
https://www.sandervunderi...tiekast-leeg-11x22cm.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08-07 23:21
Crazy- schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:44:
[...]

Ah ja inderdaad dat kan ook & nog beter :-) top!

Even in de configurator gegooid. De kookgroep komt dan uiteraard gewoon met 3-fases.

[Afbeelding]
Je hebt 8 groepen ? Waarom niet gewoon over 2 als ? Gewoon kwestie van goed indelen dan kom je ook niet over je limiet heen ? Scheelt weer 2 units ruimte + dan doe je de ALS naast de groepen en kamrail erop scheelt je weer extra draden.

[Voor 36% gewijzigd door Jan-man op 09-06-2020 07:40]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Jan-man schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:33:
[...]

Je hebt 8 groepen ? Waarom niet gewoon over 2 als ? Gewoon kwestie van goed indelen dan kom je ook niet over je limiet heen ? Scheelt weer 2 units ruimte + dan doe je de ALS naast de groepen en kamrail erop scheelt je weer extra draden.
Om de simpele reden dat het 3-fase is en je een beetje verdeling wilt hebben over de fases. Wel zo netjes toch :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:23
@Crazy- Let wel op dat je 3 fase kookgroep de nul kan overbelasten zolang je nog maar 1 fase krijgt aangeleverd. Dat hebben we net al langs zien komen een paar pagina's terug ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rimco schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:24:
@Crazy- Let wel op dat je 3 fase kookgroep de nul kan overbelasten zolang je nog maar 1 fase krijgt aangeleverd. Dat hebben we net al langs zien komen een paar pagina's terug ;)
de kookplaat komt pas NA dat de upgrade naar 3-fase gedaan is ;) op het moment dat wij de oude keuken slopen, komt liander de meterkast upgraden :-) de dag er voor bereiden we de kast alvast voor (eis) met een 3-fase schakelaar.

dus dat probleem hebben we straks niet, maar bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 11:50
Even een kleine check voordat ik mijn kookplaat aansluit op de krachtgroep. Klopt het dat ik voor het aansluiten op twee fasen met 5 aders de grijze kabel gebruik als nul. Dus in het schema hier de grijze en blauwe beide op punt 4 moet aansluiten bij het schema van 400V 2N?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 10:08
Als je werkelijk een 3p / krachtgroep hebt dan heb je simpelweg een enkele N :) Grijs blijft dan gewoon de laatste (ongebruikte) fase.

Het wordt een ander verhaal als je een kookgroep hebt, die is enkelfase.

[Voor 22% gewijzigd door septillion op 09-06-2020 19:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08-07 20:51
Bo0bz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:35:
Even een kleine check voordat ik mijn kookplaat aansluit op de krachtgroep. Klopt het dat ik voor het aansluiten op twee fasen met 5 aders de grijze kabel gebruik als nul. Dus in het schema hier de grijze en blauwe beide op punt 4 moet aansluiten bij het schema van 400V 2N? [Afbeelding]
In de groepenkast zal normaal gesproken de grijze op L3 zitten, dus als jij dan gaat doen wat je voorstelt, dan heb je 100% sluiting, want dan heb je de fase (L3) daar verbonden met de N !
Niet doen! Grijze afdoppen.

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bo0bz
@septillion @Naalroc Ik heb een Eaton krachtgroep in de meterkast:

Dus gewoon het schema achterop de kookplaat volgen dus en de grijze (L3) afdoppen. Kabel die meegeleverd is heeft maar 4 aders (L3 mist) Die dan vervangen voor 5 aders (en grijs (L3) afdoppen) of kan ik ook de perilex anders aansluiten zodat ik überhaupt geen grijs (L3) uit de perilex wcd meeneem?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07:40
Bo0bz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:29:
Dus gewoon het schema achterop de kookplaat volgen dus en de grijze (L3) afdoppen. Kabel die meegeleverd is heeft maar 4 aders (L3 mist) Die dan vervangen voor 5 aders (en grijs (L3) afdoppen)
Why? Gewoon het 4-aderige snoer gebruiken en een pen in de stekker niet aansluiten.

Mits je daadwerkelijk een krachtgroep in een 3-fasen installatie hebt dus.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• septillion
@Bo0bz En je weet zeker dat je 3-fase hebt? En dat deze automaat ook echt 3-fase zit aangesloten? Niet dat je gewoon een (1-fase) kookgroep (gekoppelde groep) hebt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 08-07 20:51
@Bo0bz neem aan dat je bedoelt dat het snoer dat is mee geleverd is met de kook plaat, 4 aderig is, en dat je een kabel of een andere 5 aderige leiding (buis met VD draad) van de zekering automaat naar de keuken hebt lopen?

In dat geval , als je een perilex wilt gebruiken, de 5 aderige vanaf de zekering automaat op de perilex WCD aansluiten (als dat al niet het geval is) en dan gewoon je 4 aderig snoer aansluiten als op het middelste plaatje. Dan gebruik je dus de ene overgebleven fase draad niet.

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bo0bz
Naalroc schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:36:
@Bo0bz neem aan dat je bedoelt dat het snoer dat is mee geleverd is met de kook plaat, 4 aderig is, en dat je een kabel of een andere 5 aderige leiding (buis met VD draad) van de zekering automaat naar de keuken hebt lopen?

In dat geval , als je een perilex wilt gebruiken, de 5 aderige vanaf de zekering automaat op de perilex WCD aansluiten (als dat al niet het geval is) en dan gewoon je 4 aderig snoer aansluiten als op het middelste plaatje. Dan gebruik je dus de ene overgebleven fase draad niet.
Is inderdaad een vijf aderige kabel (grijs, blauw, groen/geel, zwart en bruin) vanuit de krachtgroep automaat naar de keuken perilex wcd. Kan dus gewoon de meegeleverde vier aderige kabel op de kookplaat(zonder grijs) aansluiten zoals op het middelste plaatje. Dan is de pin waar anders grijs zit in de perilex stekker niet aangesloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bo0bz
septillion schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:35:
@Bo0bz En je weet zeker dat je 3-fase hebt? En dat deze automaat ook echt 3-fase zit aangesloten? Niet dat je gewoon een (1-fase) kookgroep (gekoppelde groep) hebt...
Jup, meterkast net omgebouwd en omgezet van 1*35A naar 3*25a ivm warmtepomp en zonnepanelen :) krachtgroep is ook gelijk aangesloten door de installateur. Kookplaat was helaas niet op tijd binnen dus die wil ik zelf aansluiten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• septillion
@Bo0bz Dan zal dat goed moeten gaan ja. Maar je weet wat ze zeggen, meten is weten. :+ Je kan die kabel dus altijd even doorpiepen en naast de pinout van een 3-fase perilex houden.

spoiler:
Ja, briljant om dezelfde stekker voor zowel 3-fase als dubbel 1-fase te gebruiken |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bo0bz
septillion schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:11:
@Bo0bz Dan zal dat goed moeten gaan ja. Maar je weet wat ze zeggen, meten is weten. :+ Je kan die kabel dus altijd even doorpiepen en naast de pinout van een 3-fase perilex houden.

spoiler:
Ja, briljant om dezelfde stekker voor zowel 3-fase als dubbel 1-fase te gebruiken |:(
Waarom moeten wij in NL weer anders zijn dan de rest van de wereld! Duidelijker is inderdaad een verschillende stekker zodat iedereen over hetzelfde praat! Thanks voor alle hulp! @Naalroc @Xander

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 09:07
septillion schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:11:

spoiler:
Betreft zo te zien een AEG plaat (goede keuze BoObz, heb er sinds kort ook een erg tevreden). Die leveren tenminste nog een stekker mee, dat je die in Nederland niet altijd kan gebruiken zegt meer wat over Nederland. In de rest van Europa kan je dit gerust op je 32A groepje aansluiten. Maar in Nederland wijken wij hier weer af.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 12:51
Een vraag over de werking van een CT-klem:
ik heb altijd begrepen dat een CT-klem wel de hoeveelheid VA door een fasedraad meet, maar niet de richting. Dus geen onderscheid tussen terugleveren of leveren.
Klopt dit?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• m_rick
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 08-07 23:02
BarryH schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:34:
ik heb altijd begrepen dat een CT-klem wel de hoeveelheid VA door een fasedraad meet, maar niet de richting. Dus geen onderscheid tussen terugleveren of leveren.
Klopt dit?
Nu je het zegt... ik heb laatst eens met een ampèretang een aantal groepen moeten checken op juiste faseverdeling. Bij de zonnepanelen wist ik dat het teruglevering moest zijn, maar daar stond ook een gewoon getal in ampères net als bij de groepen die stroom van het net afnemen. Een (slimme) meter registreert verbruik maar ook stroomrichting, dat kan zo'n CT klem denk ik niet? Ik lees met belangstelling mee...

• BarryH
Blijkbaar maakt het toch uit:
https://learn.openenergym...g/ct-sensors/installation
alleen is dan dus de meeste meetapparatuur die zo'n klem gebruikt niet zo geprogrammeerd dat onder scheid gemaakt wordt...

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• devino
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08-07 19:27

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

BarryH schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:34:
Klopt dit?
de ct zelf kan helemaal geen richting bepalen inderdaad. Het zit vooral in de elektronica die je daarop aansluit :+
Maar het makkelijkst om de richting te bepalen is om naast de stroommeting ook spanningsmeting te hebben, want dan kan het op basis van de hoek bepaald worden.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
devino schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:41:
[...]

de ct zelf kan helemaal geen richting bepalen inderdaad. Het zit vooral in de elektronica die je daarop aansluit :+
Maar het makkelijkst om de richting te bepalen is om naast de stroommeting ook spanningsmeting te hebben, want dan kan het op basis van de hoek bepaald worden.
Dat hangt ook af van het type klem, ik heb er een aantal die richting gevoelig zijn, maar dat komt door de ingebouwde electronica in de klem.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• devino
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08-07 19:27

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

wizzopa schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:48:
[...]

Dat hangt ook af van het type klem, ik heb er een aantal die richting gevoelig zijn, maar dat komt door de ingebouwde electronica in de klem.
Dat maakt idd zeker wel uit, die electronica, zoals ik beschreef.
Mijn ervaring zit vooral in de hogere spanningen en daar zijn CT s altijd zonder electronica en als we op energie richting moeten beveiligen gebruiken we ook de VT. Maar goed dat wordt wat offtopic allemaal die hoogspanning van mij

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
@devino,
Misschien dat deze toevoeging het iets duidelijker maakt, want ik constateer hier een spraakverwarring die gemakkelijk is op te lossen. Vergelijk het met een groep soldaten die in de pas loopt. Eén soldaat kan natuurlijk in z'n eentje nooit in of uit de pas lopen. Zo is het ook met wisselstroom en -spanning. Die veranderen voortdurend van richting, zodat het voor elk afzonderlijk weinig zin heeft te spreken over richting.

Maar bij een kWh-meter heb je stroom en spanning te maken, in de pas of uit de pas betekent dan gewoon gelijk of tegengesteld aansluiten, ofwel ingeval van wind- of zonne-energie ontvangen van het net of terugleveren. Tot zover mag het neem ik aan duidelijk zijn.

Maar nu het begrip stroomtrafo. In principe verschilt die in niets van elke gewone spanningstrafo. Een ct van 100/5 A heeft primair één of enkele winding(en), secundair 20 keer zo veel. Verder geldt voor het secundaire circuit precies hetzelfde als voor het primaire.

Maar er kan spraakverwarring optreden zodra je elektronica inbouwt. Technici die er dagelijks mee omgaan spreken dan niet meer van een trafo, maar van een meetwaarde-omvormer. De secundaire stroom is dan veelal maar enkele mA DC. En dan heeft stroomrichting natuurlijk een heel andere betekenis.

• BarryH
ok, dus de conclusie voor de leek:
Met een ct klem kan je zowel de hoeveelheid (VA) meten als leveren versus terugleveren. Het is echter afhankelijk van de verdere electronica of het onderscheid tussen leveren en terugleveren gemaakt wordt.

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 09:07
Overklemmetjes en dergelijke gesproken. Wie weet wat het rondje dat de zonnepanelen monteur heeft geplaatst voor functie heeft? Betreft de AC kabel.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Freakie1NL schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:13:
Overklemmetjes en dergelijke gesproken. Wie weet wat het rondje dat de zonnepanelen monteur heeft geplaatst voor functie heeft? Betreft de AC kabel.

[Afbeelding]
Dat lijkt mij een ferrietkern. Lijkt me op die plek niet heel zinvol, maar het kan volgens mij ook niet echt kwaad.

Punctuality is the politeness of kings

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10:53
BarryH schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:57:
Met een ct klem kan je zowel de hoeveelheid (VA) meten als leveren versus terugleveren. Het is echter afhankelijk van de verdere electronica of het onderscheid tussen leveren en terugleveren gemaakt wordt.
Met een gewone stroomtrafo (CT) kun je alleen de stroom meten, VA's kunnen pas worden gemeten als de bijbehorende spanning meet. Met aalleen een stroomtrafo weet je ook niet welke richting deze stroom heeft.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• habbekrats
@Freakie1NL Ik vermoed dat de monteur een verkeerde ring om de kabel geschoven heeft die niet op je omvormer stekker hoort. Waarschijnlijk wil deze niet over de stekker heen en dacht hij laat maar hangen.

• Techneut
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:57:
Nou nee, met verdere elektronica heeft dit niets te maken, althans dat hoeft niet. Een ouderwetse ferrarismeter (draaischijfmeter) draait bij terugleveren gewoon terug en daarmee het telwerk ook. Dat dit telwerk ooit een hogere stand heeft gehad vergeet hij dus. Een wat meer geavanceerder maar nog steeds klassieke mechanische meter zal dan overgaan op het andere telwerk, maar dat kan geheel mechanisch plaats vinden zonder verdere elektronica.

VA is trouwens niet de juiste benaming voor energie, dat is kWh, hetzij de ene of de andere kant op. Het vermogen wordt uitgedrukt in kW, dus zonder de tijdsfactor h en met VA het schijnbaar vermogen m.a.w. zonder rekening te houden met blindvermogen.

Wat ik bijna zou vergeten, het mag duidelijk zijn dat een stroomtransformator in zo'n ct-klem daar niets anders aan toevoegt dan alleen maar het vermenigvuldigen van het meetbereik tot elke gewenste waarde.

[Voor 9% gewijzigd door Techneut op 11-06-2020 19:10]

• _PloppeR_
  • Laatst online: 09:48
In mijn nieuwe huis zit een 1 fase aansluiting. Ik wil hier graag zonnepanelen gaan installeren en zit dan op het randje van 1 fase (5kW). Als ik naar 3 fase wil, moet er dan een volledig nieuwe groepenkast komen, of kan ik de 1 fase hoofdautomaat hoofdschakelaar (laten) vervangen door een 3 fase hoofdautomaat hoofdschakelaar?

De groepkast die er nu zit is vergelijkbaar met onderstaande kast (plaatje van internet). Van buiten lijken ze namelijk exact hetzelfde.

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 12:20
_PloppeR_ schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 01:16:
In mijn nieuwe huis zit een 1 fase aansluiting. Ik wil hier graag zonnepanelen gaan installeren en zit dan op het randje van 1 fase (5kW). Als ik naar 3 fase wil, moet er dan een volledig nieuwe groepenkast komen, of kan ik de 1 fase hoofdautomaat (laten) vervangen door een 3 fase hoofdautomaat?

De groepkast die er nu zit is vergelijkbaar met onderstaande kast (plaatje van internet). Van buiten lijken ze namelijk exact hetzelfde.

[Afbeelding]
In principe moet 5kW op een enkele fase geen probleem zijn, dat kan waarschijnlijk gewoon achter een 20A automaat. Heb zelf een paar weken pieken van 11kW op een enkele (40A) fase gehad omdat Enexis de hoofdzekering nog niet kon verzwaren i.v.m. corona. Zelfs dat ging gewoon goed.

Deze meterkast kan je eventueel ook gewoon ombouwen naar drie fase door er een drie fase hoofdschakelaar (geen hoofdautomaat) in te zetten. Je kan de hele kast + de huidige groepen en aardlekschakelaars gewoon blijven gebruiken, die kunnen netjes per setje op een eigen fase komen. Kost je alleen wel enkele honderden euro's voor de verzwaring.

-edit-

Mocht je een drie fase omvormer willen gebruiken, dan moet je opletten dat het in je kast past. Groepenkast heeft 12 plekken per rij. Drie fase Hoofdschakelaar en alamat voor de panelen gebruiken ieder 4 plekken, dus heb je er nog 4 over op die rij. In de kast van de foto zou het dus niet passen, dan zou er nog een groepenkast bij moeten.

[Voor 14% gewijzigd door PeeVv op 12-06-2020 01:42]

• kabeltjekabel
_PloppeR_ schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 01:16:
In mijn nieuwe huis zit een 1 fase aansluiting. Ik wil hier graag zonnepanelen gaan installeren en zit dan op het randje van 1 fase (5kW). Als ik naar 3 fase wil, moet er dan een volledig nieuwe groepenkast komen, of kan ik de 1 fase hoofdautomaat (laten) vervangen door een 3 fase hoofdautomaat?

[Afbeelding]
Dat met foto's die niet bij de situatie passen gaat niet altijd even goed...

Uitgaande dat het exact hetzelfde ding is; 4P hoofdschakelaar er in zetten, netbeheerder laten komen.
En dan is je kast te klein inderdaad om er nog een 4P aardlekautomaat bij te zetten.

• _PloppeR_
Dank voor de reacties! Het huis heeft nu 6 groepen in gebruik. Ik zou nog 2 groepen kunnen plaatsen en voor de 3 fase omvormer een 4 polige aardlekautomaat kunnen gebruiken als ik het goed begrijp. In de huidige kast zou het op die manier precies passen mits ik de contactdoos in de kast zelf zou laten vervallen. Maar ik zou er ook een lege kast naast kunnen hangen, zodat er ook direct ruimte is voor uitbreiding in de toekomst. Dan hoef ik ook geen apart stroompunt aan te leggen in de meterkast zelf.

Weet iemand of je de btw van de verzwaring ook mag aftrekken in het geval je zonnepanelen neemt?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Xander
Zie hier waarom een willekeurig plaatje van internet trekken en "van buiten lijken ze namelijk exact hetzelfde" niet werkt...
Het huis heeft nu 6 groepen in gebruik. Ik zou nog 2 groepen kunnen plaatsen
Da's mooi, dan heb je er 5 reserve. ;)
In de huidige kast zou het op die manier precies passen mits ik de contactdoos in de kast zelf zou laten vervallen.
Welke contactdoos? Die zie ik niet in "exact dezelfde kast".

Is het nou echt zoveel moeite om even een foto van die kast te plaatsen? Iedere telefoon heeft tegenwoordig een prima camera en het uploaden van foto's hier is tegenwoordig ook kinderspel...

Wat voor jou hetzelfde lijkt, is dat wellicht niet. Met 6 groepen gok ik bijvoorbeeld dat je misschien maar 2 aardlekschakelaars hebt, in plaats van 3 zoals op de foto. Als je dan hier komt vragen wat er nodig is om te verzwaren naar 3 fasen, krijg je wellicht hele andere antwoorden. Zoals "plaats een extra (3e) aardlekschakelaar, zodat je de bestaande eindgroepen fatsoenlijk over de 3 fasen kunt verdelen". Misschien heb je dan ook niet meer genoeg plek in de kast...

• _PloppeR_
Xander schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:39:
Welke contactdoos? Die zie ik niet in "exact dezelfde kast".

Is het nou echt zoveel moeite om even een foto van die kast te plaatsen? Iedere telefoon heeft tegenwoordig een prima camera en het uploaden van foto's hier is tegenwoordig ook kinderspel...

Wat voor hou hetzelfde lijkt, is dat wellicht niet. Met 6 groepen gok ik bijvoorbeeld dat je misschien maar 2 aardlekschakelaars hebt, in plaats van 3 zoals op de foto. Als je dan hier komt vragen wat er nodig is om te verzwaren naar 3 fasen, krijg je wellicht hele andere antwoorden. Zoals "plaats een extra (3e) aardlekschakelaar, zodat je de bestaande eindgroepen fatsoenlijk over de 3 fasen kunt verdelen". Misschien heb je dan ook niet meer genoeg plek in de kast...
Fair enough, niet bij die verdeling over de fasen stil gestaan inderdaad. Ik woon er zelf nog niet, maar heb nu een foto van de betreffende kast. Er zitten nu dus maar 2 aardlekschakelaars in.

Als ik naar 3 fase wil, dan zou ik dus het best hier een extra kast naast kunnen hangen, zodat alle verbruikers netjes verdeelt kunnen worden over de fasen?

• Simonsters
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 08:26
Wij hebben hier een wat vreemde situatie.
Onze meterkast is ooit door een vorige bewoner verplaatst van de trapkast naar de gang. Nu is de gang vrij krap en willen we de meterkast daar graag weg hebben (Gas, water en elektra) terug naar de trapkast. Netjes bij via mijnaansluiting een aanvraag gedaan (verplaatsing GWE + verzwaring elektra 1x25 --> 3x25). 4k verder voor enkel de aansluitingen verplaatsen en verzwaren. Komen de kosten van de nieuwe groepenkast, uurloon elektricien etc nog bij. Zie onderstaande foto. Ombouw heb ik tijdelijk losgehaald om bij de invoer te kunnen.

Andere optie zou zijn om de meterkast in de spouwmuur te plaatsen. De huidige ombouw is 30cm diep. De spouwmuur is tot aan buitenmuur 18cm. Huidige montage is vrij bulky, kan wat platter gemonteerd worden. (NEN schrijft 35cm voor..) Als de meterkast in de spouw geplaatst zou worden, met een soort watervaste ombouw tegen doorslaan, steekt deze +- 10cm in onze gang uit. Voor 4k besparing kan ik daar mee leven.

In hoeverre is dit een goed plan? Het voelt enigszins 'beun' aan, maar als het werkt.. De kast zal vochtvrij en vorstvrij blijven. Zijn er goede redenen om dit niet te doen?

• Jim423
  • Laatst online: 08-07 23:56
Kun je zomaar zo'n gigantisch gat in je spouwmuur slaan?
Het is toch een dragende constructie. Waar opeens 10%-20% mist.
Ook ga je condensproblemen krijgen vermoedelijk. Of je moet actief ventileren.
Al is de trapkast ook niet echt een ideale locatie voor het spul.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 13:13
Eens dat het een onhandige plek is in zo'n klein, smal gangetje.

Maar in de spouwmuur, dus met de achterkant van de meterkast tegen het buitenblad van de spouw? Dat geeft toch wel een groot risico op condensvocht. En misschien heeft het buitenblad ook wel last van vocht doorslag. Geen probleem zolang het buitenblad van de spouw een buitenblad van de spouw is. Wel een probleem zodra je er de houten achterplaat van de meterkast tegenaan schroeft.

Ik heb de totale diepte van de meterkast onlangs weten te reduceren naar 22cm, inclusief 'gewone' deur van 4cm dik. Met een deurtje van multiplex zou er dus nog twee cm van af gesnoept kunnen worden. Maar ik heb geen gasmeter en water komt binnen in de kruipruimte.

Mogelijk kun je ter plaatse van de meterkast wel het binnenblad van de spouwmuur weghalen en hier dan de achterplaat van de meterkast in weg laten vallen, maar daarbij de spouw intact laten. Dat zal al veel mogelijke problemen schelen. Gebruik hierbij wel een watervast verlijmde achterplaat die goed in de menie is gezet én zorg dat de randen tussen plaat en metselwerk goed worden afgedicht. Vergeet niet om een latei te plaatsen boven de 'opening' in je binnenblad. Op deze manier kun je een 8 a 10 cm winnen.

Voor het vastzetten van de plaat kun je een frame van 2 bij 3-tjes gebruiken wat je eerst in elkaar schroeft met de plaat er tegenaan, en wat je dan met de plaat richting spouw in de gemaakte opening schuift.

Belangrijk voor je gaat hakken en breken om de latei te monteren: controleer goed hoe de draagbalken van je (vermoedelijk houten) verdiepingsvloer lopen. Wanneer er eentje is opgelegd boven de plek waar jij wilt gaan breken, dan is het absoluut noodzakelijk om de zaak goed te stutten.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Allemaal goede tips, maar ik denk dat het belangrijk is dat de vrager zich houdt aan de normen en de richtlijnen die staan voor meterkasten. Deze staan oa in het bouwbesluit en er zijn NEN normen van toepassing.

In principe is het de netbeheerders verboden installaties aan te brengen in meterkasten die niet voldoen. Kans is dus dat je straks zonder nutsvoorzieningen achterblijft.

Quote van de website van oa liander: https://www.liander.nl/co...gen/richtlijnen-meterkast
Bij de aanleg van een meterkast moet u rekening houden met de landelijke richtlijnen; NEN 2768. Afgeleid van NEN 2768 heeft de Landelijke Meterkastcommissie meterkastbladen opgesteld met richtlijnen meterkast en weergave van de juiste maatvoeringen. Op Pluimers Mediaservice staat altijd de laatste versie van de IWUN-meterkastbladen.

• Simonsters
Kijk, dit zijn goede tips. Dank!
Stutten/Latei was ik zeker van plan, als we dit doorzetten. Helaas veel ervaring mee met de eerdere verbouwing hier in huis (eerder topic).
De buitenmuur is op het oosten gericht, met overhang van de goten (jaren 30 woning). De muur heeft dus eigenlijk nooit direct vocht erop. Intact laten van de spouw is een goede.

Wat betreft de NEN, op het moment dat Stedin hier aan de slag gaat voor de verzwaring (dat doen we hoe dan ook), zal alles voldoen aan de NEN. Daarna maak ik me daar iets minder zorgen over, zolang het maar te 'herstellen' is indien nodig.

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Simonsters schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:26:
Kijk, dit zijn goede tips. Dank!
Stutten/Latei was ik zeker van plan, als we dit doorzetten. Helaas veel ervaring mee met de eerdere verbouwing hier in huis (eerder topic).
De buitenmuur is op het oosten gericht, met overhang van de goten (jaren 30 woning). De muur heeft dus eigenlijk nooit direct vocht erop. Intact laten van de spouw is een goede.

Wat betreft de NEN, op het moment dat Stedin hier aan de slag gaat voor de verzwaring (dat doen we hoe dan ook), zal alles voldoen aan de NEN. Daarna maak ik me daar iets minder zorgen over, zolang het maar te 'herstellen' is indien nodig.
In denk dat wanneer je, nadat de aansluitingen en de meters zijn gerealiseerd, de meterkast zodanig verbouwt dat deze niet meer aan de normen en eisen voldoet, je een probleem kan krijgen met eventuele verzekeringszaken. Als een schade-expert constateert dat de installatie niet voldoet aan de eisen, kunnen verzekeringsclaims die te maken hebben met gas, water of licht worden geweigerd. Je moet voorzichtig zijn met dat soort zaken.

• Simonsters
Snap ik. Daarom laten we in principe ook alles netjes doen. Je leest genoeg verhalen online over zelf verplaatsen meters etcetera. Van kastmaat 35cm naar bv. 30 durf ik wel aan. Qua brandveiligheid (vluchtroute) lijkt me een bredere gang juist een voordeel.

Kijk, als er echt goede redenen zijn om de aansluitingen alsnog naar de trapkast te verplaatsen, dan moet dat maar. Het is al ingecalculeerd (tijdens aankoop). Maar als er met een beetje creativiteit 4k bespaard kan worden, dan zou dat natuurlijk heel mooi zijn.

• kabeltjekabel
_PloppeR_ schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:53:
Dank voor de reacties! Het huis heeft nu 6 groepen in gebruik. Ik zou nog 2 groepen kunnen plaatsen en voor de 3 fase omvormer een 4 polige aardlekautomaat kunnen gebruiken als ik het goed begrijp. In de huidige kast zou het op die manier precies passen mits ik de contactdoos in de kast zelf zou laten vervallen. Maar ik zou er ook een lege kast naast kunnen hangen, zodat er ook direct ruimte is voor uitbreiding in de toekomst. Dan hoef ik ook geen apart stroompunt aan te leggen in de meterkast zelf.

Weet iemand of je de btw van de verzwaring ook mag aftrekken in het geval je zonnepanelen neemt?
Haha... dus toch een compleet andere kast.

Wat betreft die BTW: dat weet de belastingdienst zelf geeneens.

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:43
_PloppeR_ schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:53:

offtopic:
Ik geloof het wel, inclusief het omzetten van 1 naar 3 fase en installatiematerialen+bedradingen. Hier ergens op T.net gevonden. Er is hier ergens een topic over PV en BTW, maar ben het even kwijt.
Scheelt mij dus ook een klap geld als ik alles in één keer doe.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• _PloppeR_
kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:31:
[...]

Haha... dus toch een compleet andere kast.

Wat betreft die BTW: dat weet de belastingdienst zelf geeneens.
Ja het doel van mijn vraag was vooral om te achterhalen of de fysieke kast nog bruikbaar was bij 3 fase. Wanneer ik online een kast selecteer dan leek het of de kast zelf (behuizing) exact hetzelfde bleef, met het verschil van de hoofdschakelaar. Ik was dus vooral benieuwd of dat ik de huidige kast compleet weg moest doen, of kon hergebruiken/uitbreiden. Maar uit jullie reacties leid ik af dat dat kan, maar dat vooral ruimtegebrek een probleem wordt in mijn situatie.

Effectieve oplossing zou dus zijn om bijvoorbeeld dit er naast te hangen, hoofdschakelaar vervangen door een 3 fase variant en verder alles netjes aan laten sluiten zodat de verdeling goed is e.d.

Dan kan ik ook beter bepalen of ik word afgezet door de installateur of dat het allemaal wel redelijk is :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ivow85
G_M_C schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:20:
Allemaal goede tips, maar ik denk dat het belangrijk is dat de vrager zich houdt aan de normen en de richtlijnen die staan voor meterkasten. Deze staan oa in het bouwbesluit en er zijn NEN normen van toepassing.

In principe is het de netbeheerders verboden installaties aan te brengen in meterkasten die niet voldoen. Kans is dus dat je straks zonder nutsvoorzieningen achterblijft.

Quote van de website van oa liander: https://www.liander.nl/co...gen/richtlijnen-meterkast

[...]
Die richtlijnen gaan over nieuwbouw. Hier betreft het een oude situatie, waar men zich vermoedelijk kan beroepen op het 'rechtens verkregen niveau'. Het enige punt waarop mijn bericht niet voldoet aan de nieuwbouw eisen, is de diepte. De deels in de muur 'verzonken' meterkast, met 18mm multiplex achterwand kan afgaande op de foto prima aan de voor nieuwbouw vereiste breedte- en hoogtemaat voldoen.

Los van de discussie dat die richtlijnen voor nieuwbouw uitgaan van een meterkast mét gasaansluiting en daarmee feitelijk volledig achterhaald zijn waar het om nieuwbouw gaat.

Het gebeurt dagelijks dat netbeheerders wijzigingen aanbrengen aan installaties in meterkasten die niet aan de laatste richtlijnen voor nieuwbouw voldoen. Er worden zelfs bijna dagelijks slimme meters geplaatst in (oude) huizen waar de meetinstallatie zonder kastombouw in de kelder, trapkast of gang hangt. Ergo: Om de bestaande aansluiting in een oud pand te laten wijzigen is het helemaal niet nodig om de meterkast aan de huidige normen te laten voldoen.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Zuluman
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:15

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Een korte vraag. Ik heb een 1x35A aansluiting. ik wil de Pv groep die nu een 16A 100mA aardlekautomaat heeft vervangen door een 20A 100mA versie zodat ik nog 2 extra panelen kan aansluiten. Ik kom op 17,37A als ik van alle micro's piekstroom optel. 12x258 + 4x225 /230 Kan dat probleemloos? o.a. ivm selectiviteit. Ik kook electrisch.

[Voor 12% gewijzigd door Zuluman op 12-06-2020 16:56]

5700Wp Oost/West 12x LG Bifacial + Enphase M250 + 7x Longi 300Wp + M215 PVOutput

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:11
Zuluman schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:46:
Een korte vraag. Ik heb een 1x35A aansluiting. ik wil de Pv groep die nu een 16A 100mA aardlekautomaat heeft vervangen door een 20A 100mA versie zodat ik nog 2 extra panelen kan aansluiten. Ik kom op 17,37A als ik van alle micro's piekstroom optel. 12x258 + 4x225 /230
En nu de vraag?

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• Zuluman

Zuluman

ahum...aangepast. of het kan in mijn situatie ivm selectiviteit. ik kook elektrisch. en die kan max 7200W trekken. nooit gehaald trouwens

5700Wp Oost/West 12x LG Bifacial + Enphase M250 + 7x Longi 300Wp + M215 PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 13:06
20a op 35 is onder de meeste omstandigheden selectief.

• Zuluman

Zuluman

Ik lees dat de ondergrens van een automaat met B karakteristiek is 1,13. De grafieken gaan niet verder dan 2,5 uur. Dit betekend dat een 16 A automaat zeker 2,5 uur 18A kan doorgeven zonder af te schakelen.

De vraag is of het uberhaupt nodig is een 20A automaat te plaatsen aangezien die 17,4A zelden worden gehaald en hooguit 30-60 minuten duren. Kan het in ieder geval proberen. Knalt ie eruit dan vervang ik hem alsnog.

De mening zijn wel verdeeld mbt selectiviteit en zonnestroom.

• kabeltjekabel
Zuluman schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:47:
Ik lees dat de ondergrens van een automaat met B karakteristiek is 1,13. De grafieken gaan niet verder dan 2,5 uur. Dit betekend dat een 16 A automaat zeker 2,5 uur 18A kan doorgeven zonder af te schakelen.

De vraag is of het uberhaupt nodig is een 20A automaat te plaatsen aangezien die 17,4A zelden worden gehaald en hooguit 30-60 minuten duren. Kan het in ieder geval proberen. Knalt ie eruit dan vervang ik hem alsnog.

De mening zijn wel verdeeld mbt selectiviteit en zonnestroom.
Die grafiek gaat ook uit van bepaalde omgevingstoestanden die al dan niet totaal anders zijn bij jou.

• Zuluman

Zuluman

kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:49:
[...]

Die grafiek gaat ook uit van bepaalde omgevingstoestanden die al niet totaal anders zijn bij jou.
Is dat in positieve zin of negatieve zin? Maw zou jij het wel of niet doen?

• leonbong
Niks doen dus, eerst maar proberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
Zuluman schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 18:33:
[...]

Is dat in positieve zin of negatieve zin? Maw zou jij het wel of niet doen?
In negatieve zin. Op moment dat je zonnepanelen hun maximum vermogen afgeven, zal het doorgaans niet bepaald koud zijn. En hou warmer, hoe eerder de automaat afslaat.

• Laurences
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 07-07 23:38
Ik ga het hier even proberen, om geen topic te hoeven starten.

In mijn appartement heb ik een intercom + video hangen. Een heel apparaat, en een doorn in mijn oog. Ik zou graag een compact apparaatje willen ophangen, liefst zonder zo een telefoon eraan. Is deze te vervangen door een universeel (compacter) apparaat?

• Zuluman

Zuluman

Ivow85 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:26:
[...]

In negatieve zin. Op moment dat je zonnepanelen hun maximum vermogen afgeven, zal het doorgaans niet bepaald koud zijn. En hou warmer, hoe eerder de automaat afslaat.
Ik begrijp het. ik had net discussie met mijn buurman, elektricien, en die gaf aan dat ook de lengte van de kabel meespeelt. De bedrading vervangen zou ook wellicht nodig zijn. ik ga het proberen. klapt ie eruit om 13:15 dan zetten we er een 20A in en nieuwe bekabeling. Al denkt hij dat de lengte van hooguit 15m meevalt.

[Voor 4% gewijzigd door Zuluman op 12-06-2020 19:47]

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:09

Illusion

(the art of)

Laurences schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:38:
Ik ga het hier even proberen, om geen topic te hoeven starten.

In mijn appartement heb ik een intercom + video hangen. Een heel apparaat, en een doorn in mijn oog. Ik zou graag een compact apparaatje willen ophangen, liefst zonder zo een telefoon eraan. Is deze te vervangen door een universeel (compacter) apparaat?

[Afbeelding]
Groot flatgebouw? Dan moet hij ingeleerd worden in het bellenbord. Dat kan alleen de huisinstallateur.

Er zijn kleinere modellen zonder handset, daar zit gewoon een luidsprekertje in

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• gauntlet
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 08-07 23:17
Ik ben redelijk op de hoogte van het AREI, maar van de NEN1010 heb ik niet veel kaas gegeten.
Zou het mogelijk zijn om op jullie expertise beroep te doen?
Mijn zus woont over de grens, en de elektriciteit is recent (deels en twijfelachtig) vervangen, maar hierover had ik enkele vraagjes.
Er zou nog wat aangepast moeten worden, en veilig is sowieso geen probleem. Het zijn de regeltjes waar ik niet volledig uit raak.

1) In België mogen er 16 lichtpunten op een 16A zekering, en 8 stopcontacten op een 20A zekering.
Ik heb vernomen dat in Nederland gemengde kringen gebruikt worden op enkel 16A zekeringen, maar hoeveel lichtpunten/stopcontacten mogen er op 1 zekering 16A?
En hoe worden deze onderverdelingen gemaakt? 2 a 3 zekeringen per verdieping?

2) 1 ALS voor 4 zekeringen of alamatjes?

3) Vanuit de zekeringen naar de centraaldoos of mag er doorgelust worden van stopcontact naar stopcontact?

4) 2,5mm² van de elektriciteitskast naar de centraaldoos en van hieruit 1.5mm² naar de schakelaar en lampen?

5) is een centraaldoos verplicht?

6) grootverbruiker apart, maar wat zijn grootverbruikers? wasmachine, droogkast, oven, vaatwas, kookplaat,...

7) Dient er zelf een aardingspen geslagen te worden, of komt de aarding mee via de toevoerkabel?
En met welke sectie wordt deze verbonden met de aardingsrail? 6mm² blank?

8) Wordt de badkamer apart afgezekerd of mag dit samen met de badkamer?

Dat zijn zowat de voornaamste, hopelijk vinden jullie tijd voor een antwoord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
gauntlet schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:13:
Ik ben redelijk op de hoogte van het AREI, maar van de NEN1010 heb ik niet veel kaas gegeten.
Zou het mogelijk zijn om op jullie expertise beroep te doen?
Mijn zus woont over de grens, en de elektriciteit is recent (deels en twijfelachtig) vervangen, maar hierover had ik enkele vraagjes.
Er zou nog wat aangepast moeten worden, en veilig is sowieso geen probleem. Het zijn de regeltjes waar ik niet volledig uit raak.

1) In België mogen er 16 lichtpunten op een 16A zekering, en 8 stopcontacten op een 20A zekering.
Ik heb vernomen dat in Nederland gemengde kringen gebruikt worden op enkel 16A zekeringen, maar hoeveel lichtpunten/stopcontacten mogen er op 1 zekering 16A?
En hoe worden deze onderverdelingen gemaakt? 2 a 3 zekeringen per verdieping?
Zulke harde limieten zijn geschrapt, er staat nu dat je goed moet nadenken en het zo moet aanleggen dat gelijktijdig gebruik geen problemen oplevert.
2) 1 ALS voor 4 zekeringen of alamatjes?
Eigen keuze. Prijsverschil is niet heel groot meer.
3) Vanuit de zekeringen naar de centraaldoos of mag er doorgelust worden van stopcontact naar stopcontact?
Bij voorkeur gewoon het centraaldozen systeem aanhouden.
4) 2,5mm² van de elektriciteitskast naar de centraaldoos en van hieruit 1.5mm² naar de schakelaar en lampen?
Normaliter is het enige wat 1,5mm² is de zwarte draad tussen schakelaar en lamp. Voor bruin en blauw in 1,5mm² moet je hier goed zoeken.
5) is een centraaldoos verplicht?
Nee.
6) grootverbruiker apart, maar wat zijn grootverbruikers? wasmachine, droogkast, oven, vaatwas, kookplaat,...
Ook dat staat niet meer hard in de tekst. Maar wat mij betreft; ja, ja, ja, ja, ja. Voor een beetje kookplaat heb je toch ook al een kookgroep (allen bij 1-fase installaties) of 3-fase groep nodig.
7) Dient er zelf een aardingspen geslagen te worden, of komt de aarding mee via de toevoerkabel?
En met welke sectie wordt deze verbonden met de aardingsrail? 6mm² blank?
Grootste deel van NL heeft TT net; dus zelf je eigen aardpen regelen. Kleine stukjes en vooral ook bij nieuwbouw, is er TN net, waarbij je aarde van de netbeheerder krijgt.
8) Wordt de badkamer apart afgezekerd of mag dit samen met de badkamer?
Badkamer heeft geen aparte groep, maar alles wat daar zit achter 30 mA aardlekbeveiliging en alle vreemd geleidende delen vereffenen.

• gauntlet
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 08-07 23:17
bedankt @kabeltjekabel hier kunnen we wat mee.

Dus de lamp zit aangesloten met 2.5mm² nul en aarding, en 1.5mm² zwart?
Rare situatie, maar als dat de regels zijn...
De kabelsectie mag dus gemengd worden in een wago (2.5mm² bruin naar 1.5mm² zwart)?

Mag de aardingskabel van de aardingspen naar de kast geïsoleerd zijn? Bij een ingegraven kabel lijkt mij dit toch aangewezen?
Badkamer heeft geen aparte groep, maar alles wat daar zit achter 30 mA aardlekbeveiliging en alle vreemd geleidende delen vereffenen.
Van de CAP was ik idd al op de hoogte!

Bij een 3fase kast is het dan raadzaam een kookgroep te plaatsen, of kunnen de meeste fornuizen in Nederland ook op 400v aangesloten worden?
Dit om te weten of er 2x blauw dient getrokken te worden of niet.
Mocht ik een 5g2.5 trekken, en er blijkt toch 2x230v nodig te zijn, kan ik anders weer kabels gaan bijtrekken.

• Sander0105
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10:47
Ik ben laatst ook de meterkast maar eens opengetrokken om uit te zoeken hoe deze precies in elkaar steekt. Woon nu een half jaar in het huis (jaren 40) en tijdens de verbouwing hebben we al meerdere "leuke" ontdekkingen gedaan. Onder andere een ingemetselde schakeldraad voor een buitenlamp in de voegen van de baksteen (direct 1,5mm2 vd draad... geen buisje niets ;( ).

De huidige situatie is als volgt:

Wat mij na wat zoekwerk tot het volgende schema brengt:

Volgens mij zijn er de volgende zaken "mis"
- 6 groepen achter 1 aardlek, volgens mij zouden dit er maximaal 4 mogen zijn
- 3 fasen aardlek voor 1 fase groepen, zou 1 fase AL moeten zijn
- Gr13 is een C16 karakteristiek, voor de schuur+laadpaal. Deze snap ik niet. Er wordt wel geklust maar er staan geen zware machines met hoge inschakelspannig in de schuur
- Moet de kookplaat ook niet achter een aardlek?
- Aardlek 1 kan zo het museum in (hij werkt nog wel! :+ )

Wat ik in ieder geval nog wil toevoegen:
- een beltrafo, zit nu een losse in de meterkast die nog door Edison zelf is gebouwd :X
- mogelijkheid tot 3 fase laden -> hoe gaat dit in de schuur aangezien daar nu ook stopcontacten e.d. zitten. De tuin gaat binnenkort open dus ik leg er een gelijk een mantelbuis in.

Wat dan volgens mij moet gebeuren om de gebreken te fixen:
- oude aardlekken eruit en 3x nieuwe 1fase, groepen herverdelen, 4 per aardlek.
- Bedrading op orde brengen, mijn OCD triggered op de spagetti

Hoe zien jullie dit? Ander uitdaging wordt alles weer in een kast krijgen...

tja...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leonbong
gauntlet schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:58:

De kabelsectie mag dus gemengd worden in een wago (2.5mm² bruin naar 1.5mm² zwart)?
Hier begrijp je het niet.
Je hebt 2,5 bruin naar de schakelaar enkelpolig vanaf de lichtschakerlaar 1,5mm2 zwart. Bij lamp zelf heb je dan 2,5mm2 als nul blauw vaak is dat de centraaldoos.

https://www.klusbeter.nl/apokalypsis/wp-content/uploads/enkelpolige-schakeling.png

Als je >10A wil schakelen (met een geschikte schakelaar) dan je moet wel 2,5mm² voor zwart toepassen.
Bij kleiner dan >10A mag je 2,5mm² toepassen dat doe je vaak als je een kabel schakelt dubbelpolig bijvoorbeeld.
Mag de aardingskabel van de aardingspen naar de kast geïsoleerd zijn? Bij een ingegraven kabel lijkt mij dit toch aangewezen?
Ja dat mag. Maar meestal wordt vertint aarddraad toegepast vanaf aardpen naar rail in de kast minimaal 6mm²
[...]

Bij een 3fase kast is het dan raadzaam een kookgroep te plaatsen, of kunnen de meeste fornuizen in Nederland ook op 400v aangesloten worden?
Mocht ik een 5g2.5 trekken, en er blijkt toch 2x230v nodig te zijn, kan ik anders weer kabels gaan bijtrekken.
In 3F kast pas je een krachtgroep toe voor een kookplaat.

[Voor 11% gewijzigd door leonbong op 12-06-2020 21:18]

• habbekrats
@Sander0105
Ik zou de hele kast saneren, die bovenste aardlek is tegenwoordig een fout type. Die Hager automaten zijn wel weer te gebruiken.
de 3 fase aardleks vervangen door 2 1 fase aardleks. hier max 3-4 groepen op zetten
de kookgroep kun je vervangen door een 3 fase aardlek automaat. Waarom de laadpaal een c automaat heeft is mij een raadsel, een autolader begint kalm aan met laden,

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08-07 22:58

Vliegvlug

Flight Simple

Omdat ik nu met de elektra bezig ben en op niet al te lange termijn naar zonnepanelen ga kijken wil ik daar alvast op voorbereid zijn door een aansluiting voor een omvormer op de zolder aan te leggen.

Nu las ik dat een omvormer in principe beveiligd moet zijn met een type B aardlekschakelaar maar dat er uitzonderingen op zijn:
Type B aardlekbeveiliging
Bij het toepassen van een aardlekbeveiliging voor een pv-systeem zal een type B moeten worden gebruikt volgens bepaling 712.530 van NEN 1010:2015.

Uitzonderingen voor het niet toepassen van een type B aardlekbeveiliging zijn:
  • Er is een galvanische scheiding tussen het DC-circuit en het AC-circuit aanwezig, veelal in de vorm van een transformator.
  • Tussen de omvormer en de aansluiting op de verdeelinrichting is een scheidingstransformator geplaatst.
  • Volgens de productspecificatie van de fabrikant is geen type B aardlekbeveiliging noodzakelijk.
Wordt aan een van de uitzonderingen voldaan dan kan worden volstaan met een aardlekbeveiliging van het type A.

6 mA-verklaring fabrikant
Daarentegen is goede werking van de overige aardlekbeveiligingen in de installatie niet meer gewaarborgd indien niet aan de uitzonderingen wordt voldaan. Veelal wordt door de fabrikant van de omvormer een zogenaamde 6 mA verklaring afgegeven.

bron: https://www.installatiejo...aardlekschakelaar-1018029
In dit document van Hager staat op blz 14 ook een mooie beslisboom voor het type ALS.

Wat ik hier uit opmaak is dat ik sowieso voor een omvormer met 6mA verklaring moet gaan zodat ik een normale type A aardlek kan gebruiken aangezien een type B aardlek honderden euro’s kost.

Wat me echter niet duidelijk is, is of de omvormer dan op een groep kan worden aangesloten die de aardlek deelt met de kookplaat of dat deze een eigen ALS moet krijgen.
Wanneer de ALS gedeelt mag worden wil ik het zo maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
[Kook-
 plaat]   +———/15m 5x6mm2/———[werkschakelaar 4P]——[3fase omvormer]
   |      |                        
   |      |                      
+——|——————|—————+
| [B16 ] [B16 ] |
| [3P+N] [3P+N] |
|  |      |     |
|  |     /      |
|  |    /       |
|  |   /        |
| [ALS 30mA]    |
| [4P      ]    |
|  |            |
|  :            |
|               |
+———————————————+
    meterkast

Is dat oké zo?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel

Ja.
Je mag je schakelaar ook met 1,5mm² voeden, maar niemand gaat een voorraad aanleggen van blauw, bruin en geelgroen in 1,5mm² als dat maar 1% is van het totaal voor een heel huis. Het is dan goedkoper en veel makkelijker om dat ook gewoon in 2,5mm² te doen. Zwart gebruik je praktisch dan weer alleen voor lampen, dus tja.. dat wel gewoon in 1,5mm².
Waar wil je dat doen? Normaliter heb je daar een schakelaar voor :P . Maar tijdens een verbouwing waar de schakelaar is verdwenen... ja; dan druk je bruin en zwart in een wago'tje.
Ja. En nee, niet verplicht. Veel logischer om de aardpen gewoon in je kruipruimte te doen dan midden in je gazon... zoals die Belgische filmpjes laten zien.
[...]

Kookgroep alleen in enkelfase installatie. Alle fornuizen gebruiken tussen 230 en nul en ze kunnen ook allemaal overweg met 3-fase aansluiting.
Bij 3-fase geen 2x blauw dus.
Er is nooit "2x230V" nodig op een plek waar al een volwaardige 3e fase aansluiting beschikbaar is. Als je keukenboer dat roept betekend het dat hij er te weinig van weet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:22:
Omdat ik nu met de elektra bezig ben en op niet al te lange termijn naar zonnepanelen ga kijken wil ik daar alvast op voorbereid zijn door een aansluiting voor een omvormer op de zolder aan te leggen.

Nu las ik dat een omvormer in principe beveiligd moet zijn met een type B aardlekschakelaar maar dat er uitzonderingen op zijn:

[...]

In dit document van Hager staat op blz 14 ook een mooie beslisboom voor het type ALS.

Wat ik hier uit opmaak is dat ik sowieso voor een omvormer met 6mA verklaring moet gaan zodat ik een normale type A aardlek kan gebruiken aangezien een type B aardlek honderden euro’s kost.

Wat me echter niet duidelijk is, is of de omvormer dan op een groep kan worden aangesloten die de aardlek deelt met de kookplaat of dat deze een eigen ALS moet krijgen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
[Kook-
   |      |                        
   |      |                      
+——|——————|—————+
| [B16 ] [B16 ] |
| [3P+N] [3P+N] |
|  |      |     |
|  |     /      |
|  |    /       |
|  |   /        |
| [ALS 30mA]    |
| [4P      ]    |
|  |            |
|               |
+———————————————+
    meterkast

Is dat oké zo?
Kijk in de installatiehandleiding van je omvormer wat er voorgeschreven is. Sommigen schrijven 100 mA aardlekbeveiliging voor. Indien 30 voorgeschreven is dit geen probleem.

• kabeltjekabel
habbekrats schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 22:57:
@Sander0105
Ik zou de hele kast saneren, die bovenste aardlek is tegenwoordig een fout type. Die Hager automaten zijn wel weer te gebruiken.
de 3 fase aardleks vervangen door 2 1 fase aardleks. hier max 3-4 groepen op zetten
de kookgroep kun je vervangen door een 3 fase aardlek automaat. Waarom de laadpaal een c automaat heeft is mij een raadsel, een autolader begint kalm aan met laden,
3-fase aardlek (die nieuwere) kan gewoon gecombineerd worden met die 3-fase automaat voor de kookplaat.

• kabeltjekabel
Sander0105 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 21:01:
Ik ben laatst ook de meterkast maar eens opengetrokken om uit te zoeken hoe deze precies in elkaar steekt. Woon nu een half jaar in het huis (jaren 40) en tijdens de verbouwing hebben we al meerdere "leuke" ontdekkingen gedaan. Onder andere een ingemetselde schakeldraad voor een buitenlamp in de voegen van de baksteen (direct 1,5mm2 vd draad... geen buisje niets ;( ).

De huidige situatie is als volgt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat mij na wat zoekwerk tot het volgende schema brengt:

[Afbeelding]
Huh. Leuke mix. De aardlekschakelaar uit de jaren '70 kast is hergebruikt :?
Volgens mij zijn er de volgende zaken "mis"
- 6 groepen achter 1 aardlek, volgens mij zouden dit er maximaal 4 mogen zijn
Die regel was er niet altijd.
- 3 fasen aardlek voor 1 fase groepen, zou 1 fase AL moeten zijn
Is een aanbeveling, geen regel. Je kunt ook altijd 4P aardlekschakelaars gewoon als 2P gebruiken.
- Gr13 is een C16 karakteristiek, voor de schuur+laadpaal. Deze snap ik niet. Er wordt wel geklust maar er staan geen zware machines met hoge inschakelspannig in de schuur
Heeft te maken met inschakelstroom. Misschien had de vorige eigenaar zo'n elcheapo 230mm slijptol. Let op de circuitweerstand; bij C16 moet je dan <1,4 Ohm halen.
- Moet de kookplaat ook niet achter een aardlek?
Liefst natuurlijk wel. Mag zonder, als zijnde vastopgesteld apparaat, mits je aarding heel goed is. Dat is lang niet altijd het geval.
- Aardlek 1 kan zo het museum in (hij werkt nog wel! :+ )
Type AC; tript niet als je ergens een gelijkrichter hebt die een aardfout heeft.
Wat ik in ieder geval nog wil toevoegen:
- een beltrafo, zit nu een losse in de meterkast die nog door Edison zelf is gebouwd :X
- mogelijkheid tot 3 fase laden -> hoe gaat dit in de schuur aangezien daar nu ook stopcontacten e.d. zitten. De tuin gaat binnenkort open dus ik leg er een gelijk een mantelbuis in.
Dan gewoon aparte kabel voor leggen.
Wat dan volgens mij moet gebeuren om de gebreken te fixen:
- oude aardlekken eruit en 3x nieuwe 1fase, groepen herverdelen, 4 per aardlek.
De AEG 4P kun je gebruiken voor de krachtgroep van de kookplaat (en 4P laadgroep).
- Bedrading op orde brengen, mijn OCD triggered op de spagetti
Als je ook Hager aardlekschakelaars koopt kun je samen met de automaten op een kam zetten. Dan ben je van de meeste spaghetti af.
Hoe zien jullie dit? Ander uitdaging wordt alles weer in een kast krijgen...
Kasten zijn niet zo duur. Maar zo te zien heb je al snel een hoogte issue en zit het zijdelings ook niet erg ruim. Je kunt ook de hele santakraam vervangen door een Eaton Medusa ofzo; zwemt in de ruimte en maar een paar draden. Deze kant en klare kast bijvoorbeeld;
https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x55cm.html
Zitten in totaal tien draden in.

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Simonsters schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:40:
Snap ik. Daarom laten we in principe ook alles netjes doen.
Dat kan niet, want je elektricien mag eventueel wel een nieuwe groepenkast plaatsen, maar het fysiek verplaatsen van de meter/aansluiting (ook al is het maar een 'stukje' naar achteren) mag hij niet doen. Daarvoor heb je zelfs een offerte liggen, dus je kunt ook moeilijk zeggen dat je het niet wist.

Daarnaast loop je een (klein) risico:
Het loshalen van de plaat zorgt ervoor dat de kabel niet meer (goed) vastzit en dat je mogelijk dus gaat trekken aan de kabel (en je bent flink aan het breken achter die plaat, dus echt zachtzinnig gaat dat niet). Als een kabel los zou schieten van de hoofdzekering en kortsluiting zou maken, dan zit letterlijk de straat zonder stroom. En ik vermoed dat je dan ook een nieuwe hoofdzekering (kast) nodig hebt door de klap. De rekening valt daarna ook keurig in de bus, met schadevergoeding voor je buren (ontdooide vriezers e.d.)

Niet om je bang te maken, maar je zit te kloten met de spullen van de netbeheerder. Dat is wel andere koek dan wat selectiviteit die niet klopt of een groepenkast hangen met de spanning er nog op.

• kabeltjekabel
TheGhostInc schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 02:07:
[...]

Dat kan niet, want je elektricien mag eventueel wel een nieuwe groepenkast plaatsen, maar het fysiek verplaatsen van de meter/aansluiting (ook al is het maar een 'stukje' naar achteren) mag hij niet doen. Daarvoor heb je zelfs een offerte liggen, dus je kunt ook moeilijk zeggen dat je het niet wist.

Daarnaast loop je een (klein) risico:
Het loshalen van de plaat zorgt ervoor dat de kabel niet meer (goed) vastzit en dat je mogelijk dus gaat trekken aan de kabel (en je bent flink aan het breken achter die plaat, dus echt zachtzinnig gaat dat niet). Als een kabel los zou schieten van de hoofdzekering en kortsluiting zou maken, dan zit letterlijk de straat zonder stroom. En ik vermoed dat je dan ook een nieuwe hoofdzekering (kast) nodig hebt door de klap. De rekening valt daarna ook keurig in de bus, met schadevergoeding voor je buren (ontdooide vriezers e.d.)

Niet om je bang te maken, maar je zit te kloten met de spullen van de netbeheerder. Dat is wel andere koek dan wat selectiviteit die niet klopt of een groepenkast hangen met de spanning er nog op.
Als ze zo'n storing niet kunnen oplossing voor de diepvries ontdooit zegt dat dat er sprake was van 40 jaar achterstallig onderhoud of de buren een diepvries van 40 jaar oud hebben ;)

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 08-07 20:20
Vliegvlug schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:22:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
[Kook-
   |      |                        
   |      |                      
+——|——————|—————+
| [B16 ] [B16 ] |
| [3P+N] [3P+N] |
|  |      |     |
|  |     /      |
|  |    /       |
|  |   /        |
| [ALS 30mA]    |
| [4P      ]    |
|  |            |
|               |
+———————————————+
    meterkast

Is dat oké zo?
Als je krap zit qua ruimte, dan kun je ook twee alamats nemen. Scheelt 4 posities in je kast.

• Stofbal
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 25-06 16:39
Hi all! Ik wil binnenkort onze TL verlichting vervangen in de badkamer. De vorige eigenaar heeft dit op een verlaagd plafond gemaakt. Alleen kunnen we nu niet meer bij het stroompunt... is het mogelijk het kopje van deze voedingsstekker (c7) eraf te knippen, een contrastekker erop te bevestigen en mijn hue verlichting eraan te koppelen? Hieronder de foto’s. Alvast super bedankt voor het meedenken!! Groetjes, Rick

• Sander0105
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10:47
kabeltjekabel schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:49:
[...]

Huh. Leuke mix. De aardlekschakelaar uit de jaren '70 kast is hergebruikt :?

[...]

Die regel was er niet altijd.

[...]

Is een aanbeveling, geen regel. Je kunt ook altijd 4P aardlekschakelaars gewoon als 2P gebruiken.

[...]

Heeft te maken met inschakelstroom. Misschien had de vorige eigenaar zo'n elcheapo 230mm slijptol. Let op de circuitweerstand; bij C16 moet je dan <1,4 Ohm halen.

[...]

Liefst natuurlijk wel. Mag zonder, als zijnde vastopgesteld apparaat, mits je aarding heel goed is. Dat is lang niet altijd het geval.

[...]

Type AC; tript niet als je ergens een gelijkrichter hebt die een aardfout heeft.

[...]

Dan gewoon aparte kabel voor leggen.

[...]

De AEG 4P kun je gebruiken voor de krachtgroep van de kookplaat (en 4P laadgroep).

[...]

Als je ook Hager aardlekschakelaars koopt kun je samen met de automaten op een kam zetten. Dan ben je van de meeste spaghetti af.

[...]

Kasten zijn niet zo duur. Maar zo te zien heb je al snel een hoogte issue en zit het zijdelings ook niet erg ruim. Je kunt ook de hele santakraam vervangen door een Eaton Medusa ofzo; zwemt in de ruimte en maar een paar draden. Deze kant en klare kast bijvoorbeeld;
https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x55cm.html
Zitten in totaal tien draden in.
Thnx! Het vervangen door een nieuwe kast heb ik ook naar zitten kijken maar de hoofdschakelaar zit niet in een losse kast dus dan zit ik weer met het spanningsloos maken van het geheel. (weet niet of het verstandig is om de hoofdschakelaar los te halen terwijl er nog spanning op zit...). Op zich heb ik nog wel ruimte om de kast heen dus een iets grotere zou wel prettig zijn, zeker als een hoop opgeruimd kan worden.

Hager automaten en dan naar kammen toe is inderdaad wel een fijne oplossing. Ik ben dan geneigd om ook de 4P voor de kookgroep en de laadgroep door Alemats te vervangen. Ik kan natuurlijk de bestaande 4P AL gebruiken maar daar wordt de kast niet leger van :X

tja...

• kabeltjekabel
Stofbal schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:45:
Hi all! Ik wil binnenkort onze TL verlichting vervangen in de badkamer. De vorige eigenaar heeft dit op een verlaagd plafond gemaakt. Alleen kunnen we nu niet meer bij het stroompunt... is het mogelijk het kopje van deze voedingsstekker (c7) eraf te knippen, een contrastekker erop te bevestigen en mijn hue verlichting eraan te koppelen? Hieronder de foto’s. Alvast super bedankt voor het meedenken!! Groetjes, Rick

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laspunten horen bereikbaar te blijven.

• Gugi101
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 26-06 11:39
Hallo,

Wij wonen in een nieuwbouwhuis. Ik kom bij de inbouwdozen in het plafond het volgende tegen. De doos is werkelijk stamp vol. Om er iets op aan te sluiten met lasklemmen in bijna niet te doen want de doos is gewoon vol.Kan iemand mijn zeggen waarom er zoveel aarde en nul draaden samenkomen in een plafonddoos die gewoon als licht punt moet dienen?

Misschien een beetje suf maar ik had gewoon drie draadjes verwacht (zwart blauw en geel/groen). En ruimte genoeg voor klemmetjes enz.

[Voor 8% gewijzigd door Gugi101 op 13-06-2020 15:14. Reden: aanvullen]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
Gugi101 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:11:
Kan iemand mijn zeggen waarom er zoveel aarde en nul draaden samenkomen in een plafonddoos die gewoon als licht punt moet dienen?
Omdat die doos als centraaldoos moet dienen, hier op komen ook leidingen naar wandcontactdozen, schakelaars, andere centraaldozen etc. uit. ;)

Waarvoor precies heb je nu te weinig ruimte? Een lamp sluit je normaal aan onder het deksel, daar had je de doos niet eens voor hoeven openen.

• kabeltjekabel
Gugi101 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:11:
Hallo,

Wij wonen in een nieuwbouwhuis. Ik kom bij de inbouwdozen in het plafond het volgende tegen. De doos is werkelijk stamp vol. Om er iets op aan te sluiten met lasklemmen in bijna niet te doen want de doos is gewoon vol.Kan iemand mijn zeggen waarom er zoveel aarde en nul draaden samenkomen in een plafonddoos die gewoon als licht punt moet dienen?

Misschien een beetje suf maar ik had gewoon drie draadjes verwacht (zwart blauw en geel/groen). En ruimte genoeg voor klemmetjes enz.

[Afbeelding]
Niet vol en de aansluiting voor je lamp is er ook allang zo te zien.

Er zit zoveel in omdat deze doos ook als knooppunt dient voor stopcontacten in de ruimte, of ruimte er naast. Niet ongewoon om dan zoveel draden te hebben. De 8-voudige lasklem zit zo te zien nog niet vol, dus het kan nog wel voller :P

Onderin zal ook nog wel een lasklem met bruin zitten. Lekker laten zitten.

Voordat je het deksel er weer op doet wel even de blauwe die naar beneden komt weer helemaal in de klem drukken.

[Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-06-2020 15:29]

• Stofbal
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 25-06 16:39
kabeltjekabel schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:36:
[...]

Laspunten horen bereikbaar te blijven.
Maar zou het in theorie kunnen? Scheelt het plafond openbreken..

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 12:37

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Nou, m’n nieuwe groepenkast is aangesloten en hij doet het ook nog ;).
Zit nog met één prangende vraag: de beltrafo. Hoe sluit ik die nou aan? Achter een groep toch? Mag dat dan parallel aan een bestaande automaat? Ik lees ik dat de primaire zijde met 2 x zwart wordt aan gesloten. Lijkt me slordig als je voor de afgaande groep normaal blauw en bruin gebruikt.
Het betreft een HAF kast met kam. Geen busboard dus. Zie foto.

EDIT:
Zo was ik dus lekker bezig vandaag :+

[Voor 20% gewijzigd door Aegle op 13-06-2020 15:44]

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• kabeltjekabel
Stofbal schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:31:
[...]

Maar zou het in theorie kunnen? Scheelt het plafond openbreken..
Ook praktisch kun je een plafond openbreken ;)
Aegle schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:39:
Nou, m’n nieuwe groepenkast is aangesloten en hij doet het ook nog ;).
Zit nog met één prangende vraag: de beltrafo. Hoe sluit ik die nou aan? Achter een groep toch? Mag dat dan parallel aan een bestaande automaat? Ik lees ik dat de primaire zijde met 2 x zwart wordt aan gesloten. Lijkt me slordig als je voor de afgaande groep normaal blauw en bruin gebruikt.
Het betreft een HAF kast met kam. Geen busboard dus. Zie foto.

[Afbeelding]

EDIT:
Zo was ik dus lekker bezig vandaag :+
[Afbeelding]
Ja, achter een groep dmv aftakblokjes.

EDIT: wtf is die kroonsteen in je laatste foto? Je hebt de kast zelf zonder zegels knippen vervangen :?

Je mist nog een buizenschaar :P

[Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-06-2020 15:49]

• Gugi101
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 26-06 11:39
Xander schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:18:
[...]

Omdat die doos als centraaldoos moet dienen, hier op komen ook leidingen naar wandcontactdozen, schakelaars, andere centraaldozen etc. uit. ;)

Waarvoor precies heb je nu te weinig ruimte? Een lamp sluit je normaal aan onder het deksel, daar had je de doos niet eens voor hoeven openen.
Dank jullie voor de reacties. Dat neemt in elk geval wat van de frustratie weg (er is een goede reden).
Waarom ik het iest anders wil dan normaal een lamp ophangen. Ik had gedacht dat een Paulmann einstuk aansluiting (U-rail) over de doos laten lopen en dan een zelfgemaakt afdekplaatje wel te monteren zou zijn. Met een paar wago klemmetjes en meeraderig aansluit draad dacht ik het zo aan te kunnen sluiten. Maar ik kan er bijna geen klem meer bijproppen....
Nou ja met wat meer aanduwen en proppen gaat het waarschijnlijk nog wel lukken.

Ik weet in elk geval nu waarom die doos zo prop vol zit. Daarvoor dank!

[Voor 8% gewijzigd door Gugi101 op 13-06-2020 16:08. Reden: url]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 12:37

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

kabeltjekabel schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:46:
[...]

Ook praktisch kun je een plafond openbreken ;)

[...]

Ja, achter een groep dmv aftakblokjes.

EDIT: wtf is die kroonsteen in je laatste foto? Je hebt de kast zelf zonder zegels knippen vervangen :?

Je mist nog een buizenschaar :P
Ah, Dat mis ik dan nog. Meteen eens opzoeken welk type en bestellen... maar met 2 x zwart of bruin / blauw?

Die kroonsteen.. tja, ik voorzag dat ik wel een klein dagje bezig zou zijn. Het is tenslotte niet mijn dagelijkse bezigheid. Ik vond het zonde om m’n PV opbrengst te missen :+. Maar troost je: de omvormer is boven afgezekerd in de PV verdeler. Ik dacht eerst een paar rijgklemmen te gebruiken, maar de voeding vanaf de meter was te dik. Dan maar een dikke kroonsteen die ik nog had liggen. Hij werd niet warm..

Overigens heb ik geen zegels hoeven verbreken hoor. Ik kijk wel uit. De voeding kwam rechtsregels vanaf de meter. Ik stond braaf op een rubber mat en ben heel voorzichtig. Ooit eens aan de 2000V DC gehangen...

Rest alleen nog twee leidingen naar de keuken te trekken voor de oven en de kookgroep. Maar dat komt later wel.

[Voor 4% gewijzigd door Aegle op 13-06-2020 16:53]

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

Pagina: 1 ... 116 ... 120 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True