896gerard schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 03:11:
De situatie is: ik wil op de benedenverdieping van ons nieuwbouwhuis (centraaldozensysteem) van elke dubbele wandcontactdoos één stroompunt geschakeld maken. Daarvoor ligt er vanaf elk stopcontact één loze leiding naar een centrale schakelkast.
Een dubbel stopcontact bestaat uit 2 dozen, dus als de ene leiding in de ene doos eindigd en de andere in de andere, dan mag je daar ook prima 2 groepen van maken.
De NEN1010 schrijft strikt voor: geen verschillende groepen in één doos/buis. Daar houd ik me wel aan, maar is het nodig om dit ook voor schakelkasten door te trekken? Dus een kamer-schakelkast en een keuken-schakelkast? Of kan dit 'gewoon' in één schakelkast.
Een groepenkast is ook een schakelkast

Het gaat er vooral om dat het
duidelijk is.
Ook voor DIN kasten zijn scheidingen mogelijk, of je plaatst 2 kleinere kasten strak naast elkaar.
Maar hoe ga je je actoren schakelen? Dan komt er dus een 2 voeding ergens vandaan, die moet wel weer apart van de rest.
Een issue met die schakelkast is waar de stroom vandaan komt. Ik wil eigenlijk dat de bewuste kast de stroom daarvandaan haalt waar die gebruikt wordt. Dus bijv. dat de schakelkast van de woonkamer zijn stroom krijgt van de centraaldoos van de woonkamer. Met de huidige configuratie kan het zo aangelegd worden. Nu de vraag: is deze opzet NEN conform? Dus dat de stroom van de centraaldoos teruggehaald wordt naar een kast en dat in diezelfde kast de stroom verdeeld wordt? Of is het handiger om een aparte groep aan te leggen per schakelkast. Dat is meer werk achteraf, als de wandcontactdozen ineens van een andere groep gevoed worden moeten ook de nuldraden en aardedraden opnieuw door een buis. Als van de bestaande groep gebruik wordt gemaakt, hoeven er alleen een bruine en een zwarte draad door de loze leiding, wat natuurlijk veel minder werk is.
Allereerst, je moet wel 2,5mm2 zwart gaan zoeken of in de schakelkast gaan zekeren op 10A. Bij een lamp is de schakelaar bedoeld voor het licht (<10A), maar in jouw geval kun je er dus ook de stofzuiger op doen. Dan kan het mis gaan. 'FF de bouwdroger op het stopcontact.... links of rechts... '.
Ten tweede vind ik het heel onlogisch worden. Kabels die heen en weer en heen gaan, dat is echt vragen om onduidelijkheid. Veel logischer wordt het als je gewoon je schakelkast met 3 fase voedt en vanaf daar naar elk WCD gewoon een setje stuurt (bruin/blauw/groen-geel). Mocht je ooit weggaan, dan trek je de schakelende spullen eruit en heb je gewoon een extra groepenkastje.
Dan kun je ook weer met 1 handeling deze kast spanningsvrij maken.
Een norm als de NEN is vooral bedoeld om een veilige en voorspelbare installatie te maken, maar ook daarbij moet je nog gewoon je hersens gebruiken. In het buitenland maken ze soms compleet andere keuzes die ook veilig zijn, maar die de NEN gewoon uitsluit. En het is ook eenvoudig om een installatie te ontwerpen die volgens de NEN klopt, maar waarbij je toch gewoon brand krijgt (als je de 'blijf je hersens gebruiken regel' overslaat). Bijvoorbeeld een laadpaal met Vehicle-to-grid support... heb je een mooie 3x32A thuislaadpaal die ineens 3x32A je huis in pompt omdat Tesla de software heeft geupdate, waarbij de installateur een 40A kastje op de 3x35A aansluiting heeft gezet. (De NEN-norm heeft al moeite met een adaptieve laadpaal)
Als je in situaties komt waarbij er onduidelijkheid kan ontstaan, zorg er dan voor dat je wat meer duidelijkheid schept.
Ik heb thuis een niet selectief stukje (onderverdeler) en zowel in mijn hoofdkast als mijn onderverdeler heb ik zo'n ding geplaatst:

Ik zie in de onderverdeler dus in 1 oogopslag of ik een probleem heb, of ik überhaupt voeding heb en op alle 3 de fases.
(Wel zo prettig met frequentiegeregelde 3 fase elektromotoren, geen idee wat er allemaal kapot gaat als er 1 fase uit ligt en ik het apparaat aanzet/flink belast)
Wil je trouwens echt 100% zeker weten dat je voldoet aan de NEN? Gewoon je hele huis achter een werkschakelaar of CEE stekker plaatsen. Dan ben je ineens geen huisinstallatie meer, maar een apparaat.