Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.336.504 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:53
Saturnus schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:58:

..., maar zo te zien zijn pulsschakelaars niet heel erg standaard.
Ze liggen idd niet bij de Gamma in het rek, maar zijn via de bekende kanalen (denk aan sandervunderink.nl) prima verkrijgbaar. Ik heb ze hier in huis veel gebruikt met relais (dat scheelt bij bediening vanaf meerdere plekken nogal veel draad t.o.v. een normale combi van wissel- en kruisschakelaars) en met led-dimmers.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:04
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:07:
[...]

"Buitenkabel" is een door de bouwmarkten verzonnen woord. Horizontaal onder de grond; het beste grondkabel gebruiken. Anders inderdaad in slagvaste buis. Doe je het ook netjes 60cm diep? :P
Ik vraag dit vanwege een kameraad dat stellig beweerd dat het niet hoeft waarbij ik al twijvels had, en dus een 400v kabel richting de schuur trekt (ja wordt krachtstroom gebruikt), gewoon lukraak kortste weg ernaar toe over de volle breedte, en idd zeer ondiep.

Zelf heb ik een 230v kabel wat buiten net 2 meter onder grond zit maar geregeld dat het stukje op buiten in de grond een slagvast buis omheen zit, en het loopt langs de gevel.

had hem al uitgelegd als iemand daar een schep in steekt dit een probleem met aansprakelijkheid kan worden, reactie ik weet wel waar die kabel ligt etc, best jammer dat er mensen zijn wat veiligheid niet serieus nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 16-07-2020 19:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:56
Als er ook nog eens geen aardlekschakelaar voorliggend is kan dat best letsel geven ja bij doorsteken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
mr_evil08 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:23:
[...]
best jammer dat er mensen zijn wat veiligheid niet serieus nemen.
Inderdaad. Zo komen we ook aan de ~700 verkeersdoden per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:53
En zo zijn er ook mensen die het betrekkelijk voornaamwoord niet serieus nemen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:24
Sommige websites maken het ook niet makkelijk welke kabel je het beste in de grond gebruikt.
https://www.elektramat.nl/kennisbank/xmvk-of-ymvk/
Laatste alinea.

[ Voor 17% gewijzigd door habbekrats op 17-07-2020 09:17 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-08 19:38
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:17:
[...]

Waarom kabel in die buis en niet gewoon VD? Afhankelijk van het tracé kun je dat kabeltrekken ook wel vergeten. YMVK 5G4 is ~14mm. Binnendiameter van 19mm PVC buis is ~16,7. Dan heb je rondom ~1,4mm vrij. Dat ding gaat zich dus overal vastzetten tegen de wand van de buis.

Naja, 4mm^2 VD is natuurlijk ook wat lastiger te koop :P

Ja, werkschakelaar bij de omvormer.

Maargoed... 16A; omvormer max 11 kW; waarom dan 4 kwadraat? Verlies bij 3-fase is al veel kleiner. Bij gelijke aderdwarsdoorsnede en vermogen 6x minder verlies. Of 3x zoveel vermogen voor 1,5x meer verlies.
Tsja hoofdzekering is 3x25A en zo ik het nu begrijp is afzekeren met 20A niet haalbaar ivm selectiviteit.
Wellicht dus net zo verstandig om YMVK 5G2.5 te nemen (ik denk in YMVK omdat ik grijze VD nog niet heb gezien en zwarte 2.5mm2 ook minder gangbaar is).

Betreffende die werkschakelaar mag dat eigenlijk ook een DIN schakelaar ala hoofdschakelaar zijn? Gaat er immers om dat het de last geschakeld.Daarmee kan alles mooi in een klein din rail kastje afgemonteerd worden.

[ Voor 14% gewijzigd door significant op 16-07-2020 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
significant schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:54:
[...]

Tsja hoofdzekering is 3x25A en zo ik het nu begrijp is afzekeren met 20A niet haalbaar ivm selectiviteit.
Wellicht dus net zo verstandig om YMVK 5G2.5 te nemen (ik denk in YMVK omdat ik grijze VD nog niet heb gezien en zwarte 2.5mm2 ook minder gangbaar is).

Betreffende die werkschakelaar mag dat eigenlijk ook een DIN schakelaar ala hoofdschakelaar zijn? Gaat er immers om dat het de last geschakeld.Daarmee kan alles mooi in een klein din rail kastje afgemonteerd worden.
Als je een verdeler er naast hebt mag dat ook ja.

Grijze VD nog niet gezien? Huh
https://www.sandervunderi...d-draad-2-5mm2-grijs.html
€30,28 / 100m
Zwart idem;
https://www.sandervunderi...d-draad-2-5mm2-zwart.html

In installaties van <1970 zit ook nog grijs als aarding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:57
Ik heb een vraag en als hij al gesteld is hoor ik dat graag, ik heb er zelf flink binnen dit topic naar zitten zoeken maar nog niets gevonden..

De situatie is: ik wil op de benedenverdieping van ons nieuwbouwhuis (centraaldozensysteem) van elke dubbele wandcontactdoos één stroompunt geschakeld maken. Daarvoor ligt er vanaf elk stopcontact één loze leiding naar een centrale schakelkast. Het uitgangspunt van het systeem is: betrouwbaarheid en stabiliteit.

De NEN1010 schrijft strikt voor: geen verschillende groepen in één doos/buis. Daar houd ik me wel aan, maar is het nodig om dit ook voor schakelkasten door te trekken? Dus een kamer-schakelkast en een keuken-schakelkast? Of kan dit 'gewoon' in één schakelkast.

Een issue met die schakelkast is waar de stroom vandaan komt. Ik wil eigenlijk dat de bewuste kast de stroom daarvandaan haalt waar die gebruikt wordt. Dus bijv. dat de schakelkast van de woonkamer zijn stroom krijgt van de centraaldoos van de woonkamer. Met de huidige configuratie kan het zo aangelegd worden. Nu de vraag: is deze opzet NEN conform? Dus dat de stroom van de centraaldoos teruggehaald wordt naar een kast en dat in diezelfde kast de stroom verdeeld wordt? Of is het handiger om een aparte groep aan te leggen per schakelkast. Dat is meer werk achteraf, als de wandcontactdozen ineens van een andere groep gevoed worden moeten ook de nuldraden en aardedraden opnieuw door een buis. Als van de bestaande groep gebruik wordt gemaakt, hoeven er alleen een bruine en een zwarte draad door de loze leiding, wat natuurlijk veel minder werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:26
@896gerard geen idee of het voldoet maar ik mis ook de link naar betrouwbaarheid en stabiliteit :s ?
Het is toch verre van onhandig om die los op een andere plek te schakelen? En dan wil je eigenlijk ook nog eens dezelfde groep gebruiken, hoe gaat dit de betrouwbaarheid verhogen?
Als het al een andere groep wordt dan moeten ook de inbouwdozen niet opengemaakt worden naar elkaar want dan gaat het geheid fout als iemand wat doorlust.

Ik zou dan nog eerder iets doen met in elke ruimte een lichtpunt op een nieuwe groep en die groep uiteindelijk door een back-up accu laten voeden ofzo. (Als je idee tenminste is om licht te houden bij stroomuitval of gekloot met stroom)

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 17-07-2020 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:24
@896gerard Stel je eens voor dat je gaat verhuizen, is het voor een nieuwe bewoner overzichtelijk en te begrijpen. Een woonhuis installatie wordt anders bekeken dan een industriële schakelkast waar opgeleide monteurs mee omgaan. bij een huisinstallatie is het uitgangspunt dat een leek schakel handelingen verricht en zekeringen vervangt.
Goede tekeningen zijn dus ook een noodzaak.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:50

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar je zou het gedeelte van de centrale schakelkast dat de desbetreffende ruimte schakelt toch ook kunnen voeden met de groep van de ruimte (vanuit de meterkast, dus niet terug vanaf de centraaldoos)? Dan zit alles op dezelfde groep.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr_gadget op 17-07-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
GeeMoney schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:25:
@896gerard geen idee of het voldoet maar ik mis ook de link naar betrouwbaarheid en stabiliteit :s ?
Het is toch verre van onhandig om die los op een andere plek te schakelen? En dan wil je eigenlijk ook nog eens dezelfde groep gebruiken, hoe gaat dit de betrouwbaarheid verhogen?
Het gaat me er niet zozeer om dat de stabiliteit omhooggaat, maar wel dat die ongeveer hetzelfde blijft als de volledig bedrade oplossing zonder geschakelde stopcontacten. Dus bijvoorbeeld dat alles nog handmatig is aan te zetten, zelfs als er in de schakelkast een probleem is. In feite moet je dan in/buiten de schakelkast een fysieke schakelaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
habbekrats schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:23:
@896gerard Stel je eens voor dat je gaat verhuizen, is het voor een nieuwe bewoner overzichtelijk en te begrijpen. Een woonhuis installatie wordt anders bekeken dan een industriële schakelkast waar opgeleide monteurs mee omgaan. bij een huisinstallatie is het uitgangspunt dat een leek schakel handelingen verricht en zekeringen vervangt.
Goede tekeningen zijn dus ook een noodzaak.
Interessant gezichtspunt. Ik ben zelf werkzaam in de (elektrotechnische) industrie en vind het idee aardig scary dat leken in een later stadium dingen random aan elkaar gaan knopen. Ik zag hierboven in het topic ook allerlei voorbeelden van alle gekunstelde creaties 8)7 Vanuit de elektra-achtergrond zorg ik er trouwens standaard voor dat er een goede tekening is. Het gaat er mij alleen omdat het norm-conform is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Mr_gadget schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:54:
Maar je zou het gedeelte van de centrale schakelkast dat de desbetreffende ruimte schakelt toch ook kunnen voeden met de groep van de ruimte (vanuit de meterkast, dus niet terug vanaf de centraaldoos)? Dan zit alles op dezelfde groep.
De ruimte waar de schakelkast komt te hangen heeft maar 1 loze leiding vanaf de meterkast en dat aantal kan ik nu niet meer wijzigen. Dus of ik moet een stuk of 3 loze leidingen bij (laten) maken via de kruipruimte, of ik trek gewoon vanaf de centraaldozen een draad terug. Alles zit dus echt op dezelfde groep.

[ Voor 6% gewijzigd door 896gerard op 17-07-2020 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
896gerard schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 03:11:
De situatie is: ik wil op de benedenverdieping van ons nieuwbouwhuis (centraaldozensysteem) van elke dubbele wandcontactdoos één stroompunt geschakeld maken. Daarvoor ligt er vanaf elk stopcontact één loze leiding naar een centrale schakelkast.
Een dubbel stopcontact bestaat uit 2 dozen, dus als de ene leiding in de ene doos eindigd en de andere in de andere, dan mag je daar ook prima 2 groepen van maken.
De NEN1010 schrijft strikt voor: geen verschillende groepen in één doos/buis. Daar houd ik me wel aan, maar is het nodig om dit ook voor schakelkasten door te trekken? Dus een kamer-schakelkast en een keuken-schakelkast? Of kan dit 'gewoon' in één schakelkast.
Een groepenkast is ook een schakelkast ;)
Het gaat er vooral om dat het duidelijk is.
Ook voor DIN kasten zijn scheidingen mogelijk, of je plaatst 2 kleinere kasten strak naast elkaar.
Maar hoe ga je je actoren schakelen? Dan komt er dus een 2 voeding ergens vandaan, die moet wel weer apart van de rest.
Een issue met die schakelkast is waar de stroom vandaan komt. Ik wil eigenlijk dat de bewuste kast de stroom daarvandaan haalt waar die gebruikt wordt. Dus bijv. dat de schakelkast van de woonkamer zijn stroom krijgt van de centraaldoos van de woonkamer. Met de huidige configuratie kan het zo aangelegd worden. Nu de vraag: is deze opzet NEN conform? Dus dat de stroom van de centraaldoos teruggehaald wordt naar een kast en dat in diezelfde kast de stroom verdeeld wordt? Of is het handiger om een aparte groep aan te leggen per schakelkast. Dat is meer werk achteraf, als de wandcontactdozen ineens van een andere groep gevoed worden moeten ook de nuldraden en aardedraden opnieuw door een buis. Als van de bestaande groep gebruik wordt gemaakt, hoeven er alleen een bruine en een zwarte draad door de loze leiding, wat natuurlijk veel minder werk is.
Allereerst, je moet wel 2,5mm2 zwart gaan zoeken of in de schakelkast gaan zekeren op 10A. Bij een lamp is de schakelaar bedoeld voor het licht (<10A), maar in jouw geval kun je er dus ook de stofzuiger op doen. Dan kan het mis gaan. 'FF de bouwdroger op het stopcontact.... links of rechts... '.

Ten tweede vind ik het heel onlogisch worden. Kabels die heen en weer en heen gaan, dat is echt vragen om onduidelijkheid. Veel logischer wordt het als je gewoon je schakelkast met 3 fase voedt en vanaf daar naar elk WCD gewoon een setje stuurt (bruin/blauw/groen-geel). Mocht je ooit weggaan, dan trek je de schakelende spullen eruit en heb je gewoon een extra groepenkastje.
Dan kun je ook weer met 1 handeling deze kast spanningsvrij maken.

Een norm als de NEN is vooral bedoeld om een veilige en voorspelbare installatie te maken, maar ook daarbij moet je nog gewoon je hersens gebruiken. In het buitenland maken ze soms compleet andere keuzes die ook veilig zijn, maar die de NEN gewoon uitsluit. En het is ook eenvoudig om een installatie te ontwerpen die volgens de NEN klopt, maar waarbij je toch gewoon brand krijgt (als je de 'blijf je hersens gebruiken regel' overslaat). Bijvoorbeeld een laadpaal met Vehicle-to-grid support... heb je een mooie 3x32A thuislaadpaal die ineens 3x32A je huis in pompt omdat Tesla de software heeft geupdate, waarbij de installateur een 40A kastje op de 3x35A aansluiting heeft gezet. (De NEN-norm heeft al moeite met een adaptieve laadpaal)

Als je in situaties komt waarbij er onduidelijkheid kan ontstaan, zorg er dan voor dat je wat meer duidelijkheid schept.
Ik heb thuis een niet selectief stukje (onderverdeler) en zowel in mijn hoofdkast als mijn onderverdeler heb ik zo'n ding geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/3052016207612271413316.jpg
Ik zie in de onderverdeler dus in 1 oogopslag of ik een probleem heb, of ik überhaupt voeding heb en op alle 3 de fases.
(Wel zo prettig met frequentiegeregelde 3 fase elektromotoren, geen idee wat er allemaal kapot gaat als er 1 fase uit ligt en ik het apparaat aanzet/flink belast)

Wil je trouwens echt 100% zeker weten dat je voldoet aan de NEN? Gewoon je hele huis achter een werkschakelaar of CEE stekker plaatsen. Dan ben je ineens geen huisinstallatie meer, maar een apparaat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
TheGhostInc schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:47:
[...]

Een dubbel stopcontact bestaat uit 2 dozen, dus als de ene leiding in de ene doos eindigd en de andere in de andere, dan mag je daar ook prima 2 groepen van maken.

[...]

Een groepenkast is ook een schakelkast ;)
Het gaat er vooral om dat het duidelijk is.
Ook voor DIN kasten zijn scheidingen mogelijk, of je plaatst 2 kleinere kasten strak naast elkaar.
Maar hoe ga je je actoren schakelen? Dan komt er dus een 2 voeding ergens vandaan, die moet wel weer apart van de rest.

[...]

Allereerst, je moet wel 2,5mm2 zwart gaan zoeken of in de schakelkast gaan zekeren op 10A. Bij een lamp is de schakelaar bedoeld voor het licht (<10A), maar in jouw geval kun je er dus ook de stofzuiger op doen. Dan kan het mis gaan. 'FF de bouwdroger op het stopcontact.... links of rechts... '.

Ten tweede vind ik het heel onlogisch worden. Kabels die heen en weer en heen gaan, dat is echt vragen om onduidelijkheid. Veel logischer wordt het als je gewoon je schakelkast met 3 fase voedt en vanaf daar naar elk WCD gewoon een setje stuurt (bruin/blauw/groen-geel). Mocht je ooit weggaan, dan trek je de schakelende spullen eruit en heb je gewoon een extra groepenkastje.
Dan kun je ook weer met 1 handeling deze kast spanningsvrij maken.

Een norm als de NEN is vooral bedoeld om een veilige en voorspelbare installatie te maken, maar ook daarbij moet je nog gewoon je hersens gebruiken. In het buitenland maken ze soms compleet andere keuzes die ook veilig zijn, maar die de NEN gewoon uitsluit. En het is ook eenvoudig om een installatie te ontwerpen die volgens de NEN klopt, maar waarbij je toch gewoon brand krijgt (als je de 'blijf je hersens gebruiken regel' overslaat). Bijvoorbeeld een laadpaal met Vehicle-to-grid support... heb je een mooie 3x32A thuislaadpaal die ineens 3x32A je huis in pompt omdat Tesla de software heeft geupdate, waarbij de installateur een 40A kastje op de 3x35A aansluiting heeft gezet. (De NEN-norm heeft al moeite met een adaptieve laadpaal)

Als je in situaties komt waarbij er onduidelijkheid kan ontstaan, zorg er dan voor dat je wat meer duidelijkheid schept.
Ik heb thuis een niet selectief stukje (onderverdeler) en zowel in mijn hoofdkast als mijn onderverdeler heb ik zo'n ding geplaatst:
[Afbeelding]
Ik zie in de onderverdeler dus in 1 oogopslag of ik een probleem heb, of ik überhaupt voeding heb en op alle 3 de fases.
(Wel zo prettig met frequentiegeregelde 3 fase elektromotoren, geen idee wat er allemaal kapot gaat als er 1 fase uit ligt en ik het apparaat aanzet/flink belast)

Wil je trouwens echt 100% zeker weten dat je voldoet aan de NEN? Gewoon je hele huis achter een werkschakelaar of CEE stekker plaatsen. Dan ben je ineens geen huisinstallatie meer, maar een apparaat. :+
Ik ben het met je eens dat duidelijkheid voorop moet staan. Maar stel, er is een storing in of achter één specifiek geschakeld stopcontact in de woonkamer. Dan is het toch duidelijker en makkelijker te debuggen als dit in de schakelkast nog steeds op de 16A groep van de woonkamer zit en niet op een extra toegevoegde groep? Voor een buitenstaander is immers niet te begrijpen waarom een stopcontact in de woonkamer niet gewoon op de woonkamergroep zit, maar op een bijgeplaatste groep.

M.i. is het dus duidelijker (en meer op debuggen gericht) om geschakelde stopcontacten aan te sluiten op de groep van de ruimte waar ze in zitten.

Punt twee is dan: hoe de stroom vanuit de desbetreffende ruimte naar de schakelkast te krijgen. Dat kan
  1. direct vanuit de meterkast
  2. vanaf de centraaldoos terug naar de schakelkast
Voor optie 1 moet ik eerst nog boren en buizen trekken. Voor optie 2 liggen er al loze leidingen. Het ligt voor de hand om dan optie 2 te kiezen.

Heb jij in jouw onderverdeler een mogelijkheid om de desbetreffende groep spanningsloos te maken? Of blijft het bij een signaallamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
896gerard schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:42:
Ik ben het met je eens dat duidelijkheid voorop moet staan. Maar stel, er is een storing in of achter één specifiek geschakeld stopcontact in de woonkamer. Dan is het toch duidelijker en makkelijker te debuggen als dit in de schakelkast nog steeds op de 16A groep van de woonkamer zit en niet op een extra toegevoegde groep? Voor een buitenstaander is immers niet te begrijpen waarom een stopcontact in de woonkamer niet gewoon op de woonkamergroep zit, maar op een bijgeplaatste groep.
In de keuken heb je zo 3-4 groepen zitten en als je bent voorbereid op verschillende opstellingen in een groot huis kun je zo op 10+ zitten, voor alleen de keuken. In een ruimte kunnen dus prima meerdere groepen zijn.
(Stel je hebt een eiland, maar wilt ook de opstelling zonder eiland kunnen maken, dan heb je dus alles dubbel, van quooker, 2x oven, inductiekoken, losse wcd's, koffiemachine, koelkast, ...)
M.i. is het dus duidelijker (en meer op debuggen gericht) om geschakelde stopcontacten aan te sluiten op de groep van de ruimte waar ze in zitten.
Eigenlijk niet, want je moet nu in 2 kasten kijken waar het probleem zit.
Punt twee is dan: hoe de stroom vanuit de desbetreffende ruimte naar de schakelkast te krijgen. Dat kan
Voor optie 1 moet ik eerst nog boren en buizen trekken. Voor optie 2 liggen er al loze leidingen. Het ligt voor de hand om dan optie 2 te kiezen.

Heb jij in jouw onderverdeler een mogelijkheid om de desbetreffende groep spanningsloos te maken? Of blijft het bij een signaallamp?
Uiteraard heb ik ook aardlekautomaten, maar omdat ze niet selectief zijn kan er meer dan 1 uitklappen bij een probleem. Ik heb dus:

3x C25A (binnenkomst, automaat per fase) -> 3xB25A (plus selectieve aardlek) in meterkast -> kabel -> Verdeelkast met hoofdschakelaar & signaallamp -> 3x16A, 3x6A en 5x 16A, allemaal aardlekautomaten.

In mijn verdeelkast kan ik dus zien of ik een probleem heb met de voeding. Officieel zou ik nu een verzwaring naar 3x35A moeten aanvragen, omdat ik anders niet selectief ben, maar goed, de volgende eigenaar van de woning mag dat betalen, ik heb een lampje van 2 tientjes 8)

Ik zou trouwens ook in jouw geval even kijken of je per geschakeld kanaal iets van een indicator kunt hebben, zodat je ziet dat je stopcontact aanstaat. En sowieso een stopcontact tester halen.
De voeding zou ik als 3 fase uitvoeren, of, als je het simpel wil houden gewoon een 1 fase. Het zijn geschakelde stopcontacten, wat wil je precies schakelen? Als het onder de 3kW blijft kun je gewoon alles bij 1 groep houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

Wat mij betreft is het helemaal niet duidelijker. Ik heb bij mijn woning nu gewoon een duidelijke tekening waar elk stopcontact opstaat met de groep nummer erachter en dat nummer staat gewoon bij de bijbehorende groep in de schakelkast. Appeltje eitje.
Hoe is jouw situatie daarin duidelijker? Je wilt scheiding op verbruik/ruimtes en niet alle stopcontacten in een ruimte op dezelfde groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:38

BrZ

Mijn grootste vraag is eigenlijk waarom? Ik zie het nut er totaal niet van in om de helft van je stopcontacten te schakelen, of zelfs complete groepen vanuit de groepenkast :?

Als het om verlichting gaat zijn zigbee/z-wave oplossingen zoveel praktischer, en voor het enkele geval dat je een ander apparaat zou willen schakelen kan dat wel met een smart plug.

Of mis ik iets geweldigs wat je hiermee zou kunnen? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
TheGhostInc schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:44:
[...]

In de keuken heb je zo 3-4 groepen zitten en als je bent voorbereid op verschillende opstellingen in een groot huis kun je zo op 10+ zitten, voor alleen de keuken. In een ruimte kunnen dus prima meerdere groepen zijn.
(Stel je hebt een eiland, maar wilt ook de opstelling zonder eiland kunnen maken, dan heb je dus alles dubbel, van quooker, 2x oven, inductiekoken, losse wcd's, koffiemachine, koelkast, ...)
Duidelijk (en daar ging het om).
Eigenlijk niet, want je moet nu in 2 kasten kijken waar het probleem zit.

[...]

Uiteraard heb ik ook aardlekautomaten, maar omdat ze niet selectief zijn kan er meer dan 1 uitklappen bij een probleem. Ik heb dus:

3x C25A (binnenkomst, automaat per fase) -> 3xB25A (plus selectieve aardlek) in meterkast -> kabel -> Verdeelkast met hoofdschakelaar & signaallamp -> 3x16A, 3x6A en 5x 16A, allemaal aardlekautomaten.

In mijn verdeelkast kan ik dus zien of ik een probleem heb met de voeding. Officieel zou ik nu een verzwaring naar 3x35A moeten aanvragen, omdat ik anders niet selectief ben, maar goed, de volgende eigenaar van de woning mag dat betalen, ik heb een lampje van 2 tientjes 8)
Begrijp ik het goed dat jij dus ook in 2 kasten moet kijken waar het probleem zit? Omdat er door de extra aardlekschakelaars selectiviteit verloren gaat. Ik behoud liever de selectiviteit, dus maak liever in de meterkast een extra aardlekautomaat/installatieautomaat voor de schakelkast, dan dat ik extra aardlekautomaten in de schakelkast inbouw.
Ik zou trouwens ook in jouw geval even kijken of je per geschakeld kanaal iets van een indicator kunt hebben, zodat je ziet dat je stopcontact aanstaat. En sowieso een stopcontact tester halen.
De voeding zou ik als 3 fase uitvoeren, of, als je het simpel wil houden gewoon een 1 fase. Het zijn geschakelde stopcontacten, wat wil je precies schakelen? Als het onder de 3kW blijft kun je gewoon alles bij 1 groep houden.
Er moeten wandcontactdozen en lichtpunten mee geschakeld worden à 200W/100W per stuk. Niets voor extra groepen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
GeeMoney schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:13:
[...]
Wat mij betreft is het helemaal niet duidelijker. Ik heb bij mijn woning nu gewoon een duidelijke tekening waar elk stopcontact opstaat met de groep nummer erachter en dat nummer staat gewoon bij de bijbehorende groep in de schakelkast. Appeltje eitje.
Handige tip om het duidelijker te krijgen. Ik zei niet dat ik alles meteen wist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
896gerard schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:36:
[...]Begrijp ik het goed dat jij dus ook in 2 kasten moet kijken waar het probleem zit? Omdat er door de extra aardlekschakelaars selectiviteit verloren gaat. Ik behoud liever de selectiviteit, dus maak liever in de meterkast een extra aardlekautomaat/installatieautomaat voor de schakelkast, dan dat ik extra aardlekautomaten in de schakelkast inbouw.
De aardlekschakelaar is van het vertraagde type, dus die zal 99x/100x wel selectief zijn.
Echter de B25A is natuurlijk niet selectief op je hoofdzekeringen. De kans dat er een fout optreedt in je kabel of onderverdeler is wel erg klein natuurlijk maar dat gedeelte is dus niet selectief en kan je andere groepen in je hoofdverdeler in het donker zetten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BrZ schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:22:
Mijn grootste vraag is eigenlijk waarom? Ik zie het nut er totaal niet van in om de helft van je stopcontacten te schakelen, of zelfs complete groepen vanuit de groepenkast :?

Als het om verlichting gaat zijn zigbee/z-wave oplossingen zoveel praktischer, en voor het enkele geval dat je een ander apparaat zou willen schakelen kan dat wel met een smart plug.

Ik heb in mijn huis ook de helft van de WCDs geschakeld. Er loopt vanaf een lichtschakelaar, via de centraaldoos, naar alle WCDs een schakeldraad. De schakelaar is in mijn geval een pulsdrukker met een z-wave relais erachter.

Op die manier kan ik alle lampen op de contactdozen in 1 keer aan/uit schakelen, zowel met domotica, als gewoon met een schakelaar als de controller eens uitvalt.

De schakeldraad zat al in het huis toen ik het kocht, en stiekem vind ik het eigenlijk best handig. Er zat alleen eerst een dimmer tussen, en da's een beetje raar als je er dan een stofzuiger op aansluit...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
BrZ schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:22:

Het beeld op de zaken verandert als mevrouw 896gerard besluit om 'voor de stijl' 5 schemerlampen door de ruimte te deponeren, elk met een eigen schakelaar. Vervolgens is het elke avond hetzelfde ritueel om alles weer aan en uit te krijgen. Ik ben het met je eens dat zigbee/z-wave oplossingen makkelijker en eenvoudiger te installeren zijn, maar ik heb mijn persoonlijke twijfels of daarvan de beveiliging en stabiliteit over 5-10 jaar nog op punt zijn. En wat is de garantie dat één specifieke Android app of basisstation over 5-10 jaar nog precies hetzelfde werkt? In de industrie, waar ik werk, is de term continuïteit erg belangrijk. Is het systeem na een langere periode nog te repareren met de materialen van de toekomst. In een hypothetisch geval mogen alle stopcontacten en lichtpunten weer open. Zou jij zonder klagen een huis kopen met een 15 jaar oude Zigbee/Zwave installatie of zou je een fikse korting bedingen?

Ik concentreer de installatie(of: de ellende, doorhalen wat niet van toepassing is) liever op één plek waar achteraf alles nog door te verbinden is. De bedrade optie kost initieel meer tijd en €€ maar is achteraf eenvoudiger aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
896gerard schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:36:
Begrijp ik het goed dat jij dus ook in 2 kasten moet kijken waar het probleem zit? Omdat er door de extra aardlekschakelaars selectiviteit verloren gaat. Ik behoud liever de selectiviteit, dus maak liever in de meterkast een extra aardlekautomaat/installatieautomaat voor de schakelkast, dan dat ik extra aardlekautomaten in de schakelkast inbouw.
Mijn gebrek aan selectiviteit zit slechts in 1 kast, dus dat is sowieso geen probleem. Maar je zit sowieso met de gelijktijdigheidsfactor. Dus zelfs als ik in mijn onderverdeler binnen de grenzen blijf, dan nog kan de hoofdautomaat wel uitschakelen, immers elke groep is 16A, de hoofdautomaat slechts 25A. Dus 2x 16A op een fase en het gaat mis.
Maar er bestaat altijd de kans dat bij een kortsluiting er meer uitgaat. Bij overbelasting zie je meestal wel dat er maar 1 uitschakelt.

Overigens moet je ook even bedenken hoe vaak je problemen hebt. Ik heb 1 groep die de combinatie is van de oven en waterkoker, dus die gaat eruit als je ze beiden gebruikt. Maar dat is de enige groep die er in 2 jaar tijd is uitgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
TheGhostInc schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:44:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/503209_LB_00_FB/image.jpg?x=600&y=600

De relais die ik op het oog heb, hebben als indicator een standaard ledje. Jouw idee van een indicator per fase ga ik ook zeker meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
896gerard schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:50:
[...]

Het beeld op de zaken verandert als mevrouw 896gerard besluit om 'voor de stijl' 5 schemerlampen door de ruimte te deponeren, elk met een eigen schakelaar. Vervolgens is het elke avond hetzelfde ritueel om alles weer aan en uit te krijgen. Ik ben het met je eens dat zigbee/z-wave oplossingen makkelijker en eenvoudiger te installeren zijn, maar ik heb mijn persoonlijke twijfels of daarvan de beveiliging en stabiliteit over 5-10 jaar nog op punt zijn. En wat is de garantie dat één specifieke Android app of basisstation over 5-10 jaar nog precies hetzelfde werkt? In de industrie, waar ik werk, is de term continuïteit erg belangrijk. Is het systeem na een langere periode nog te repareren met de materialen van de toekomst. In een hypothetisch geval mogen alle stopcontacten en lichtpunten weer open. Zou jij zonder klagen een huis kopen met een 15 jaar oude Zigbee/Zwave installatie of zou je een fikse korting bedingen?

Ik concentreer de installatie(of: de ellende, doorhalen wat niet van toepassing is) liever op één plek waar achteraf alles nog door te verbinden is. De bedrade optie kost initieel meer tijd en €€ maar is achteraf eenvoudiger aan te passen.
Ik heb alles met z-wave en domotica geregeld. Gewone druk knoppen zijn en blijven bruikbaar en ik kan nu gewoon schakelen.
Als het je echt gewoon om lampen gaat dan zou ik desnoods een setje halen bij de blokker met 3 of 4 tussenstekkers en een losse afstandsbediening die op een RF frequentie alles uit of aan schakeld of per tussenstekker kan schakelen ala een tv afstandsbediening. (Vorig jaar nog cadeau gedaan aan mijn schoonvader die helemaal happy is)
En ik denk dat z-wave langer overleeft en duidelijker is dan die extra schakelkast en groepen splitsing etc welke je in geen enkele woning tegenkomt :).
De continuïteit bereik je juist door gewoon overal 230V op te hebben zoals iedereen verwacht met een groepentekening erbij. Hoe iemand dan lichten wilt schakelen is allemaal met meerdere producten gewoon toe te passen of op te lossen. Noem het op: zigbee/z-wave/hue/ikea/blokker etc.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 17-07-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Jim423 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:46:
[...]

De aardlekschakelaar is van het vertraagde type, dus die zal 99x/100x wel selectief zijn.
Echter de B25A is natuurlijk niet selectief op je hoofdzekeringen. De kans dat er een fout optreedt in je kabel of onderverdeler is wel erg klein natuurlijk maar dat gedeelte is dus niet selectief en kan je andere groepen in je hoofdverdeler in het donker zetten.
Maar als ik die B25A er niet had zitten en rechtstreeks op de hoofdzekeringen de extra groepen had gevoed, dan was de hoofdzekering er net zo goed uitgevlogen. Dus in het donker zou ik sowieso zitten.
Overigens vind ik dat 'in het donker zitten' verhaal ook een beetje raar. alleen in geval van overbelasting is het een 'ding', een aardlek gooit bij de meeste mensen ook alle verlichting in 1x eruit. Als dat zo enorm gevaarlijk zou zijn, dan zou je in de NEN ook een aanbeveling voor noodverlichting of aardlekautomaten voor verlichting verwachten.

Het 'gevaar' (volgens mij) zit hem erin dat je zou kunnen denken dat zowel de hoofdzekering als de B25A eruit is gegaan. Het herstellen van 1 van de 2 zou je dan in de veronderstelling kunnen brengen dat je nog steeds niet onder spanning werkt. Vandaar de 'verklikker' die geeft aan of je veilig aan de onderverdeler kunt werken.
Dat is volgens mij ook het enige risico van een gebrek aan selectiviteit, dat het iets onduidelijker is wat je moet doen om het te herstellen. Maar aangezien selectiviteit geen garantie geeft dat het niet kan voorkomen dat er meerdere zekeringen/automaten achter elkaar afschakelen, moet je daar sowieso al op letten.

In mijn geval is het voordeel dat ik rustig kan hobbyen aan mijn installatie, zonder dat ik me snel kan vergissen. In mijn situatie zou ik dus 6 groepen nodig hebben, met 6 kabels. Dan moet ik dus onthouden welke kabel wel is uitgeschakeld en welke niet.
En wat ik dan aanpas? Bijvoorbeeld een automatische stofafzuiging of een frequentiegeregelde 3-fase bronpomp met 230V kleppen. En dat zijn juist situaties waarbij je meerdere groepen nodig hebt en waar ook weleens iets mis kan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 18:36

Illusion

(the art of)

TheGhostInc schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:42:
[...]
Overigens vind ik dat 'in het donker zitten' verhaal ook een beetje raar. alleen in geval van overbelasting is het een 'ding', een aardlek gooit bij de meeste mensen ook alle verlichting in 1x eruit. Als dat zo enorm gevaarlijk zou zijn, dan zou je in de NEN ook een aanbeveling voor noodverlichting of aardlekautomaten voor verlichting verwachten.
Die eis is er dus al. En die bestaat uit 2 delen:
1) (deel)selectiviteit op je eindgroepen:
Kortsluiting in een groep leidt (in principe) niet tot uitschakelen hoofdzekering
2) minimaal 2 aardlekschakelaars en de eis/advies de lichtgroepen logisch over deze 2 aardlekschakelaars te verdelen zodat uitschakeling van 1 aardlekschakelaar niet alle ruimtes in het donker zet.

Samen zorgt dit ervoor dat 1 enkele fout (in principe) nooit je hele huis donker zet. Misschien wel je woonkamer, maar dan niet de gang. Of andersom.

[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 17-07-2020 16:39 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
GeeMoney schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:31:
[...]

Ik heb alles met z-wave en domotica geregeld. Gewone druk knoppen zijn en blijven bruikbaar en ik kan nu gewoon schakelen.
Als het je echt gewoon om lampen gaat dan zou ik desnoods een setje halen bij de blokker met 3 of 4 tussenstekkers en een losse afstandsbediening die op een RF frequentie alles uit of aan schakeld of per tussenstekker kan schakelen ala een tv afstandsbediening. (Vorig jaar nog cadeau gedaan aan mijn schoonvader die helemaal happy is)
En ik denk dat z-wave langer overleeft en duidelijker is dan die extra schakelkast en groepen splitsing etc welke je in geen enkele woning tegenkomt :).
De continuïteit bereik je juist door gewoon overal 230V op te hebben zoals iedereen verwacht met een groepentekening erbij. Hoe iemand dan lichten wilt schakelen is allemaal met meerdere producten gewoon toe te passen of op te lossen. Noem het op: zigbee/z-wave/hue/ikea/blokker etc.
Als dat voor jou werkt vind ik dat prima hoor. Ik zie hier en daar wat grotere domotica setups (eerlijk: in wat grotere huizen) en daar zijn de beste oplossingen vaak nog steeds bedraad. Dan maar een afwijkende setup. Het is altijd de vraag of je het zo wil maken naar je eigen zin - uiteraard met goede documentatie - of maak je het voor de mogelijke ander die het over 10 jaar koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
TheGhostInc schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:42:
[...]

Maar als ik die B25A er niet had zitten en rechtstreeks op de hoofdzekeringen de extra groepen had gevoed, dan was de hoofdzekering er net zo goed uitgevlogen. Dus in het donker zou ik sowieso zitten.

Het 'gevaar' (volgens mij) zit hem erin dat je zou kunnen denken dat zowel de hoofdzekering als de B25A eruit is gegaan. Het herstellen van 1 van de 2 zou je dan in de veronderstelling kunnen brengen dat je nog steeds niet onder spanning werkt. Vandaar de 'verklikker' die geeft aan of je veilig aan de onderverdeler kunt werken.
Dat is volgens mij ook het enige risico van een gebrek aan selectiviteit, dat het iets onduidelijker is wat je moet doen om het te herstellen. Maar aangezien selectiviteit geen garantie geeft dat het niet kan voorkomen dat er meerdere zekeringen/automaten achter elkaar afschakelen, moet je daar sowieso al op letten.

In mijn geval is het voordeel dat ik rustig kan hobbyen aan mijn installatie, zonder dat ik me snel kan vergissen. In mijn situatie zou ik dus 6 groepen nodig hebben, met 6 kabels. Dan moet ik dus onthouden welke kabel wel is uitgeschakeld en welke niet.
En wat ik dan aanpas? Bijvoorbeeld een automatische stofafzuiging of een frequentiegeregelde 3-fase bronpomp met 230V kleppen. En dat zijn juist situaties waarbij je meerdere groepen nodig hebt en waar ook weleens iets mis kan gaan.
Ik snap je argument over het aanleggen van extra groepen en buizen. 6 loze leidingen aanleggen van meterkast naar schakelkast is een hoop werk om zelf te doen. Mijn installatie zal geen zware toepassingen hebben, dus aansluiten op de originele groep van de ruimte zal voldoende zijn.

Maakt de keuze voor een zeker merk veel uit?. Ik zie op Conrad bijv. Finder relais, maar jij gebruikt ABB (dacht ik aan je indicator te zien). Zijn daar nog grote verschillen in te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:20
Sjors81 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:45:
ik had onderstaande ook al in het laadpaaltopic geplaatst maar ik denk dat die misschien hier nog beter op zijn plaats is. reden is aanschaf elektrische auto, deze kan max 6,6kw(1fase) laden. Wil graag iets sneller dan 3,7kw laden. Al aanwezig een llwp, wpboiler, inductieplaat. Hoor graag jullie advies:

[...]
Inmiddels weer een nieuwe offerte ontvangen voor het aanpassen van de meterkast + de aanleg van een laadpaal. De beste man gaf nog aan dat er niet zoveel nodig was om de groepenkast aan te passen.... nou dat blijkt wmb niet uit de offerte.

Aanleg paal incl laadpaal: 1900 euro

Vervolgens wilde ik graag dat er nog een extra kabel werd getrokken naar een stopcontact wat nu niet geaard was. Hier durfde die maar liefst 440 euro voor te vragen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrkSLjtD9eJZMdGhjO2XHUqcdLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dcsTHJvP1cK7Bi0Pc3j0mSqG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:43
Op welke plek is het gebruikelijk om een tussenmeter te plaatsen : voor de aardlek, voor de automaat of daarna?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Achter alle beveiligingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55

timovd

Voorsprong door techniek

Binnenkort wil ik een 1-fase laadpaal aansluiten. Huidige situatie is 1-fase hoofdaansluiting (35A) en de hoofdschakelaar is - met oog op de toekomst - al 3-fase (slechts 2P vebonden). Er komt een extra kastje van 1x 12 DIN boven de bestaande kast (buizen bovenin worden dus iets ingekort en komen binnen via de nieuwe kast). Wat er op mijn boodschappenlijst staat o.a.:
1x ALS 40A 30mA TYPE B
1x krachtgroep 16A b-kar voor kookplaat
1x krachtgroep 20A b-kar voor laadpaal (als er in de toekomst 3x 25A komt, wil je niet >20A)
De 3x 4p units ga ik doorverbinden met een (3x 4) kamrail en dan wil ik de ALS vanaf boven voeden. Mag dat?

De kookplaat is nu 2x 16A aangesloten ("kookgroep" want 1-fase). Is er een manier om de kookplaat al aan te sluiten op de krachtgroep als de kam zo verbonden wordt en de hoofdschakelaar alleen N en L1 zijn aangesloten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ja, gewoon de N zetten op de krachtautomaat op de plek waar L3 straks komt.
20A b-kar is ook niet goed hoor, dus je kan net zo goed 25A b-kar erin zetten dan. Laadpaal afstemmen op 24A bijvoorbeeld. 16A b-kar is gangbaar achter 3x25A hoofdaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
timovd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:46:
[...]
De 3x 4p units ga ik doorverbinden met een (3x 4) kamrail en dan wil ik de ALS vanaf boven voeden. Mag dat?
Meestal wel. Moet je even kijken of er bij het type wat je op het oog hebt iets specifieks over staat.
timovd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:46:
De kookplaat is nu 2x 16A aangesloten ("kookgroep" want 1-fase). Is er een manier om de kookplaat al aan te sluiten op de krachtgroep als de kam zo verbonden wordt en de hoofdschakelaar alleen N en L1 zijn aangesloten?
Die kam moet je ook voeden; dus dan zou je L3 een N kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@kabeltjekabel voeding van de kam komt dan vanuit de ALS (type B uiteraard!).
Dus vanaf HS L1 naar L1 en L2 en HS N naar N en L3?

Kam wordt onder geplaatst, zodat de kabels er boven uit kunnen. Andere optie is om de ALS vanaf onderen te voeden, de automaten "omgekeerd" te gebruiken en de zijkant te gebruiken voor de kabeldoorvoer naar de apparaten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Jim423 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:44:
Er zitten geen NTC's in volgens mij maar een soort inrush limiter systeem met een resistor. Mux weet hier volgens mij wel meer van. Renault Zoë bijv:

[...]

Opzich is een B16 geen probleem voor een Pana als deze gewoon bij -15 ook onder de 3500W blijft volgas. Excl heater. Maar voor een apparaat wat meer dan 3600W neemt volgas zou ik geen B16 of C16 nemen nee. (Ook al gebruik je het apparaat zelf nooit voluit)
Als ik het goed begrijp op dat forum gaat het om een aardfout die gedetecteerd wordt. Dat lijkt me niks te maken hebben met de BCD-karakteristiek.
Also, 99% of the time it's been the charger that simply stops charging / reports an error, it's not the RCD that trips (although it did trip once).
https://www.speakev.com/t...d-blowing-chargers.78041/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timovd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:47:

Kam wordt onder geplaatst, zodat de kabels er boven uit kunnen. Andere optie is om de ALS vanaf onderen te voeden, de automaten "omgekeerd" te gebruiken en de zijkant te gebruiken voor de kabeldoorvoer naar de apparaten.
De meeste aardlekschakelaars kun je in twee richtingen gebruiken (voeding onder, voeding boven), maar juist de type B aardlekschakelaars vormen daar op vaak (of altijd?) de uitzondering.

Bekijk de handleiding en het aansluitschema even goed.

Een kam aan de bovenkant gaat ook niet altijd, dit soort kammen heeft meestal vorkjes en veel componenten hebben daar alleen een aansluitmogelijkheid voor aan de onderkant.

Als je 2x een nul aansluit op de aardlekschakelaar, kijk dan even goed op welk contact je de 2e nul aansluit, mogelijk werkt anders de testknop niet of werkt bij een type B aardlekschakelaar de interne elektronica niet!

Dit haal ik uit de handleiding van een Hager CDB440D:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DLKmp5N_20KPGlgKVdTY_Olldw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQTMNFCZK0apPII9jKETs0nJ.jpg?f=fotoalbum_large

Het ding heeft blijkbaar spanning nodig tussen 5 en 7 voor de interne electronica en tussen 5 en 8 voor de testknop, dus op allebei een nul aansluiten lijkt me niet verstandig. ;) Dan kun je beter L - N - L - N aansluiten. Dus de tweede nul i.p.v. L2.

P.S. zie je de pijlen in het plaatje? Deze moet dus juist vanaf boven gevoed worden. ;) Het is net alsof ze er over nagedacht hebben dat mensen hem misschien wel op een kam willen zetten. :+

[ Voor 38% gewijzigd door Xander op 18-07-2020 21:37 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dre schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:32:
[...]https://www.speakev.com/threads/zoe-drawing-too-much-current-and-tripping-and-blowing-chargers.78041/
Voor een aardfout gaat een B32 naar C40 niet helpen. Dus dat is vreemd. Vond wel deze nog op the interwebz:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUxOATUVHjYComt93OS9QYdfK_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o7xcEL3bqRRKOC4mgzTkgCrf.png?f=user_large

Inrush als de contactors sluiten? Zijn waarschijnlijk gewoon allemaal SMPS based laders in die auto's dus iets van een inrush surge zal het wel hebben. Of daarvoor een C kar ipv B kar nodig is laat ik even in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:03
Onze aansluiting is onlangs omgezet van 1x35A naar 3x25A, vanwege de installatie van een 11 kW 3 fase laadpaal.
De 8 bestaande groepen zijn verdeeld over 2 fasen: 4 groepen (inclusief aardlekschakelaar) voor fase 1 en 4 groepen (inclusief aardlekschakelaar) voor fase 2 .

Binnenkort wordt de groepenkast uitgebreid met:
  • een extra groep voor een split unit airco
  • een 3 fase automaat voor de zonnepanelen.
Fase 3 wordt nu dus alleen voor de laadpaal gebruikt.

Mijn vragen:
  • Is het de moeite waarde om de 8 groepen te laten verdelen over 3 fasen ipv 2 fasen? Dit ivm toekomstige uitbreiding en belastbaarheid?
  • Hoe zouden jullie de extra groep van de airco laten aansluiten? 1x een alamat op de 3e fase of een extra aardlekschakelaar en een automaat? Er zijn nog 6 modules vrij (waarvan 4 nodig zijn voor de zonnepanelen), eventueel 8 als de beltrafo wordt weggehaald. Er is nog wel ruimte naast de groepenkast voor een klein kastje.
De groepenkast is nu als volgt verdeeld:
  • 3 fase alamat voor 11 kW laadpaal.
Op fase 1:
  • Groep 1: wasmachine, warmtepompdroger, koelkast
  • Groep 2: WCD keuken aanrecht
  • Groep 3: huiskamer, toilet, trapkast
  • Groep 4: Vaatwasser (2000-2400 W)
Op fase 2:
  • Groep 5: CV, MV, vriezer, entree, overloop
  • Groep 6: Boven
  • Groep 7: Oven (3600W)
  • Groep 8: WCD keukeneiland, WCD meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Frenkie567917 Het kan zinnig zijn om grote verbruikers gelijkmatig over de fases te verdelen. Om het totaal per fase liefst zoveel mogelijk onder de 25A te houden. Dus kijk welke grote verbruikers je mogelijkerwijs tegelijk gebruikt, welk vermogen deze hebben, en verdeel dat gelijk matig over de fasen.

edit: @Frenkie567917 Extra aardlek, en extra kastje, anders zit alles zeker vol, als je al genoeg ruimte hebt, hangt af van type aardlek en automaten die je neemt.

[ Voor 21% gewijzigd door onetime op 19-07-2020 18:13 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
timovd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:47:

Zie de post van @Xander. Je moet echt even de documentatie van je aardlekschakelaar bekijken of je onder of boven moet/mag voeden.

Als je inderdaad een van de fases op de ALS als tijdelijk nul gaat gebruiken zou je dat dus al ergens bij de HS moeten regelen; dan zou je daar een rare brug moeten aanbrengen. Maar dan moet je bij het overgaan naar 3-fase wel heel goed opletten dat die weggaat, en moet je sowieso je kookplaat direct anders aansluiten. Kun je de ombouw niet gewoon doen nadat je overgezet bent naar 3-fase? Dan heb je dit hele probleem niet.

Of knijp anders de plaat af op ~3700W en sluit hem met twee draden per pool aan. Wederom kijken of dat kan bij de gebruikte krachtgroep; anders aftakblokjes gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-07-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@kabeltjekabel, het idee om de kookplaat al op de 3-fase automaat aan te sluiten is omdat het dan maar vast gebeurd is. Dus wellicht beter om het zo maar te laten. Hoofdaansluiting ombouwen naar 3-fase wordt bepaald door de auto. Nu en komend jaar nog niet nodig, dus ik denk dat ik de kookplaat zo laat, maar wel vast een automaat aanschaf voor de kookplaat, zodat je niet later de kam hoeft veranderen. Een fout is snel gemaakt als iemand anders er over x jaar mee aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Vraagje, ik zou zojuist een ventilator met naloop vervangen. Nieuwe aangesloten maar hij loopt niet na. Even gecheckt door de oude weer aan te sluiten maar deze loopt ook niet meer na. Ik ben vergeten van te voren een foto te maken hoe het aangesloten was en heb ze nu aangesloten wat normaal zou moeten zijn. Hij is geschakeld met de verlichting maar heb geen zwarte schakeldraad. Er is volgens mij gewoon een stuk huishoudsnoer gebruikt. Ik heb blauw en groen/geel al verwisseld maar dan doet die niets meer. Op de wijze zoals die nu is aangesloten gaat die ook gelijk weer uit als de verlichting ook uitgaat. Onderstaand een foto van de oude die ik weer even terug had geplaatst om uit te sluiten dat het aan de nieuwe lag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_fF5wSkrl4fmTr-iY436cy7KG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPvxDL0MogkidQ721aqvSpyN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:59:
Vraagje, ik zou zojuist een ventilator met naloop vervangen. Nieuwe aangesloten maar hij loopt niet na. Even gecheckt door de oude weer aan te sluiten maar deze loopt ook niet meer na. Ik ben vergeten van te voren een foto te maken hoe het aangesloten was en heb ze nu aangesloten wat normaal zou moeten zijn. Hij is geschakeld met de verlichting maar heb geen zwarte schakeldraad. Er is volgens mij gewoon een stuk huishoudsnoer gebruikt. Ik heb blauw en groen/geel al verwisseld maar dan doet die niets meer. Op de wijze zoals die nu is aangesloten gaat die ook gelijk weer uit als de verlichting ook uitgaat. Onderstaand een foto van de oude die ik weer even terug had geplaatst om uit te sluiten dat het aan de nieuwe lag.

[Afbeelding]
Een aardedraad als schakeldraad misbruiken is absoluut not done. Dus begin maar met dat 3 aderige snoer te vervangen door iets dat wel voldoet. Of je daar dan VD-draad of een 4aderig snoer voor gebruikt moet je zelf weten.
Daarna kan je aansluiten met van boven naar onder zwart, blauw,bruin. En een eventuele aarde netjes afdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Illusion schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:06:
[...]

Een aardedraad als schakeldraad misbruiken is absoluut not done. Dus begin maar met dat 3 aderige snoer te vervangen door iets dat wel voldoet. Of je daar dan VD-draad of een 4aderig snoer voor gebruikt moet je zelf weten.
Daarna kan je aansluiten met van boven naar onder zwart, blauw,bruin. En een eventuele aarde netjes afdoppen.
Daar heb je uiteraard gelijk in maar volgens mij is de aardedraad niet de schakeldraad, anders zou die wel nalopen. Kan het zijn dat bruin en de aarde draad omgewisseld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:42

bonfie

Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:47:
[...]

Daar heb je uiteraard gelijk in maar volgens mij is de aardedraad niet de schakeldraad, anders zou die wel nalopen. Kan het zijn dat bruin en de aarde draad omgewisseld zijn?
Er is geen randaarde aansluiting. Alleen fase, nul en schakel, daar waar nu de randaarde zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:47:
[...]

Ja nou daar gaat het dus ontzettend mis. Je noemt “bruin” (een kleur) en ”aardedraad” (een functie) in een zin alsof dat gelijkwaardige termen zijn.
Je hebt een geelgroene draad, die normaal aarde is (elk ander gebruik is streng verboden) en die wordt toch anders gebruikt.

Daarnaast heb je bruin, die normaal fase is, maar uit voorgaande blijkt al dat je daar in dit geval niet op kan vertrouwen.
En voor blauw geldt het zelfde.

Alles eruit en opnieuw beginnen. Enige fatsoenlijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Illusion schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:55:
[...]

Ja nou daar gaat het dus ontzettend mis. Je noemt bruin (een kleur) en een fuctie (aardedraad) in een zin alsof dat gelijkwaardige termen zijn.
Je hebt een geelgroene draad, die normaal aarde is (elk ander gebruik is streng verboden) en die wordt toch anders gebruikt.

Daarnaast heb je bruin, die normaal fase is, maar uit voorgaande blijkt al dat je daar in dit geval niet op kan vertrouwen.
En voor blauw geldt het zelfde.

Alles eruit en opnieuw beginnen. Enige fatsoenlijke oplossing.
1000x excuses dat ik niet de juiste terminologie heb gehanteerd. Volgens mij is dit forum om te leren toch? Niet nodig om op deze manier te communiceren. Jouw advies is helder. Helaas is dat op dit moment nogal lastig aangezien alles is weggewerkt door de vorige bewoner . Dat de kleuren niet juist zijn gebruikt is duidelijk. Een doodzonde dat is bekend, maar als ik jou nu vraag wat volgens jou de functie is van iedere draad zou ik voor nu iig geholpen zijn en markeer ik voorlopig de draden met de goede kleur en dus functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:04:
[...]

1000x excuses dat ik niet de juiste terminologie heb gehanteerd. Volgens mij is dit forum om te leren toch? Niet nodig om op deze manier te communiceren. Jouw advies is helder. Helaas is dat op dit moment nogal lastig aangezien alles is weggewerkt door de vorige bewoner . Dat de kleuren niet juist zijn gebruikt is duidelijk. Een doodzonde dat is bekend, maar als ik jou nu vraag wat volgens jou de functie is van iedere draad zou ik voor nu iig geholpen zijn en markeer ik voorlopig de draden met de goede kleur en dus functie.
Dan moet je de centraaldoos achter de lamp openschroeven en kijken hoe het daar aangesloten is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27
Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:04:
[...]
maar als ik jou nu vraag wat volgens jou de functie is van iedere draad zou ik voor nu iig geholpen zijn en markeer ik voorlopig de draden met de goede kleur en dus functie.
Maar hoe moeten wij dat nou weten? Je schrijft hierboven zelf dat je de draden los hebt gehad en niet meer weet hoe het zat. Als wij dan maar 1 kant van dat fout gebruikte huishoudsnoer zien, en niet weten hoe de draden bij de lamp, de centraaldoos en de schakelaar zitten, hoe kun je dan ooit van ons verwachten dat we jou kunnen adviseren hoe het moet zitten? :? 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Andrehj schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:37:
[...]

Maar hoe moeten wij dat nou weten? Je schrijft hierboven zelf dat je de draden los hebt gehad en niet meer weet hoe het zat. Als wij dan maar 1 kant van dat fout gebruikte huishoudsnoer zien, en niet weten hoe de draden bij de lamp, de centraaldoos en de schakelaar zitten, hoe kun je dan ooit van ons verwachten dat we jou kunnen adviseren hoe het moet zitten? :? 8)7
Als je weet dat het eerst gewerkt heeft icm het 'gedrag' van de ventilator nu zou iemand die er kennis van heeft dit kunnen zeggen toch? Anders gezegd: stel nu dat de bruine als schakeldraad is gebruikt en de aardedraad als fasedraad, zou dit kunnen betekenen dat hij niet naloopt maar het wel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Waarschijnlijk wel.

Maar echt, als hij gewoon op/dicht bij de schakeldoos zit, vervang het stuk snoer even en laat deze death trap niet zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:16:
[...]

Als je weet dat het eerst gewerkt heeft icm het 'gedrag' van de ventilator nu zou iemand die er kennis van heeft dit kunnen zeggen toch? Anders gezegd: stel nu dat de bruine als schakeldraad is gebruikt en de aardedraad als fasedraad, zou dit kunnen betekenen dat hij niet naloopt maar het wel doet?
Iemand met voldoende kennis zou zeker kunnen vermoeden hoe het zit. Het probleem is dat verstandige mensen met voldoende kennis er niet aan willen meewerken om deze situatie in stand te houden.
Dus raden ze je aan de bekabeling te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Illusion schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:28:
[...]

Iemand met voldoende kennis zou zeker kunnen vermoeden hoe het zit. Het probleem is dat verstandige mensen met voldoende kennis er niet aan willen meewerken om deze situatie in stand te houden.
Dus raden ze je aan de bekabeling te vervangen.
Ik ben er al achter dankzij jouw tip. Ik kon via een spotje net de centraaldoos zien. De aardedraad bleek de fasedraad te zijn. Deze dus omgewisseld en nu werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:37:
De aardedraad bleek de fasedraad te zijn. Deze dus omgewisseld en nu werkt het.
Hardleers of niet? Zeker ook het type wat wat ducktape om de gasslang of CV afvoer doet als hij lekt?

Aardedraden zijn voor de veiligheid, fix dat nu gewoon. De volgende (en dat zou ook jij kunnen zij over 5-10 jaar) verwacht misschien geen spanning erop (zoals je zou moeten kunnen verwachten) en krijgt een mooie opdonder. Ja het is kut dat je dat nu tegen komt, deal with it ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
[...]
De aardedraad bleek de fasedraad te zijn.
Net op het moment dat je denkt dat het niet gevaarlijker kan.... 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 20-07-2020 18:24 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjors81
Sjongejonge wat een leuke reacties allemaal. Jullie hebben allemaal helemaal gelijk maar op zondagavond kan ik nu even niet naar de bouwmarkt toe en heb dat spul niet thuis liggen. Het ging er mij nu om of het überhaupt werkt. De draden waren lang genoeg dus ik kon ze er via het spotje uithalen. Ik beloof jullie plechtig dat ik vd week de draadjes even zal vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Ik ben er al achter dankzij jouw tip. Ik kon via een spotje net de centraaldoos zien. De aardedraad bleek de fasedraad te zijn. Deze dus omgewisseld en nu werkt het.
Alle lassen horen bereikbaar te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 21:19:
Ik beloof jullie plechtig dat ik vd week de draadjes even zal vervangen.
Je had hier beter in je eerste post ff mee kunnen beginnen :P Had je een hoop commentaar gescheeld 8)
Techneuten branden hun vingers soms dagelijks door dit broddelwerk (gister nog een ''electricien'' gezien die alle VD voor de Wago's 30mm had aangestript, tja dan is onder spanning werken sowieso uitgesloten >:) ) vandaar de wat geagiteerde reacties, niks persoonlijks.
Septillion schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:53:
[...]Aardedraden zijn voor de veiligheid, fix dat nu gewoon. De volgende (en dat zou ook jij kunnen zij over 5-10 jaar) verwacht misschien geen spanning erop (zoals je zou moeten kunnen verwachten) en krijgt een mooie opdonder. Ja het is kut dat je dat nu tegen komt, deal with it ;)
Mooier nog het armatuurtje wat je eraan ophangt en ook gewoon werkt (immers bruin is geschakeld) maar wel gewoon de buitenkant onder spanning heeft staan. Totdat iemand het lampje een keer gaat vervangen...

[ Voor 35% gewijzigd door Jim423 op 19-07-2020 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
Jim423 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:03:
[...]

Je had hier beter in je eerste post ff mee kunnen beginnen :P Had je een hoop commentaar gescheeld 8)
Techneuten branden hun vingers soms dagelijks door dit broddelwerk (gister nog een ''electricien'' gezien die alle VD voor de Wago's 30mm had aangestript, tja dan is onder spanning werken sowieso uitgesloten >:) ) vandaar de wat geagiteerde reacties, niks persoonlijks.

[...]

Mooier nog het armatuurtje wat je eraan ophangt en ook gewoon werkt (immers bruin is geschakeld) maar wel gewoon de buitenkant onder spanning heeft staan. Totdat iemand het lampje een keer gaat vervangen...
Laat ik voor opstellen dat ik het gevaar er zeker van in zie hoor. Ik merk gewoon dat je in dit topic al snel wordt afgezeken als je je elektra thuis niet volgens de geldende normen hebt geïnstalleerd. Ik denk dat vooral de manier waarop er wordt gecommuniceerd de boosdoener is. Laten we een beetje aardig tegen elkaar doen daar bereik je meer mee. Dit forum is voor iedereen toch? Ook de mensen die er wat minder verstand van hebben. Advies vragen is altijd beter dan maar wat proberen toch? ;)

Iig dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:23

Wuursj

want worst is al bezet

oeps, was bedoeld in ander topic

[ Voor 94% gewijzigd door Wuursj op 19-07-2020 22:29 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Illusion schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:06:
[...]

Sinds wanneer is dat verplicht? Toen ik dit heb geleerd (20 jaar terug) mocht je installatiedraad voor een andere functie gebruiken, zolang je dat maar goed markeert met bijvoorbeeld een stuk tape van de juiste kleur aan het einde van de draad.
Het enige verbod is alleen dat je een geelgroene-draad nooit als nul mag gebruiken en dat je de lichtblauwe-draad nooit als aarde mag gebruiken.

@Sjors
Maar als je toch met de elektra aan de gang bent, is het een kleine moeite om meteen die draadkleuren in orde te maken. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Onbekend schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:39:
[...]

Sinds wanneer is dat verplicht? Toen ik dit heb geleerd (20 jaar terug) mocht je installatiedraad voor een andere functie gebruiken, zolang je dat maar goed markeert met bijvoorbeeld een stuk tape van de juiste kleur aan het einde van de draad.
Het enige verbod is alleen dat je een geelgroene-draad nooit als nul mag gebruiken en dat je de lichtblauwe-draad nooit als aarde mag gebruiken.
Sinds wanneer? Geen idee. Maar in de nen1010:2015 staat:
514.3.1.2 Beschermingsleiding
Beschermingsleidingen moeten worden aangeduid met de kleurencombinatie groen-geel, en deze
kleurencombinatie mag voor geen enkel ander doeleinde worden toegepast.
Dat lijkt me vrij duidelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46
Ik heb een 1 fase 35A aansluiting met 25A PV. Ik overweeg om 2 oude 2 polige 40A ALS type AC te vervangen voor nieuwe 63A type A, omdat dit moet volgens de nen1010. Echter deze zijn zeer prijzig, meer dan 100 euro. Is dit omdat vrijwel niemand 63A nodig heeft voor 1 fase?
Ik overweeg vanwege de prijs, een 4 polige ALS 63A te nemen. Volgens mij is het niet meer toegestaan om deze te gebruiken op een 3 fase aansluiting met verschillende 1 fase eindgroepen. Maar mag deze wel slechts aangesloten worden op 1 fase.
Of is het dan netter om een standaard 2 polige 40A ALS te nemen? Op de 4 eindgroepen zal namelijk in de praktijk nooit meer dan 40A verbruik zitten (slaapkamers).
En kan iemand de typenummers van Eaton voor mij uitleggen? Wat is het verschil tussen de PFIM en de PXF serie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou 2x 2P 40A ALS nemen en hier geen PV achter zetten. Deze 2x 2P 40A ALS beveiligen met een B40A. Dan ben je denk ik wel voor 50 euro klaar totaal. De PV 25A alamat sluit je dan aan na de hoofdschakelaar maar voor de B40A.

[ Voor 19% gewijzigd door Jim423 op 19-07-2020 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 22:43
Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:14:
[...]

Laat ik voor opstellen dat ik het gevaar er zeker van in zie hoor. Ik merk gewoon dat je in dit topic al snel wordt afgezeken als je je elektra thuis niet volgens de geldende normen hebt geïnstalleerd. Ik denk dat vooral de manier waarop er wordt gecommuniceerd de boosdoener is. Laten we een beetje aardig tegen elkaar doen daar bereik je meer mee. Dit forum is voor iedereen toch? Ook de mensen die er wat minder verstand van hebben. Advies vragen is altijd beter dan maar wat proberen toch? ;)

Sjors, het is geen afzeiken, voor zover ik dat zie; misschien voel je je aangesproken, maar let wel: de situatie zoals door jou geschetst kan echt niet, en het gebruiken van een geel/groen draad als fase kan al helemaal niet. We weten allemaal dat jij dit niet zo hebt aangelegd, maar naar een oplossing zoekt van een 'technisch' probleem; waar iedereen op inspringt is dat je hier ene bijzonder gevaarlijke situatie hebt geschetst, en pas aan het einde van het verhaal toezegt dit te herstellen.
Ik denk dat @Jim423 de spijker op zijn kop slaat hierboven.
Maar goed, dit is alleen bedoeld om aan te geven dat mijns inziens niemand hier aan het afzeiken is geweest, maar heel duidelijk is geweest dat de situatie bij jou echt niet kan blijven zo.
Succes met de aanpassing: een stukje 4 aderig snoer zal je oplossing zijn, waarbij je de geel/groene (die er in het snoer zal zitten) niet gebruikt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:50
Sjors81 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:14:
[...]

Het klopt dat je hier in het topic vrij snel commentaar krijgt als je het niet volgens de norm doet. Dat is gelijk ook het voordeel van dit topic, het houdt je scherp.
Maar een aarde draad als fase draad gebruiken is gewoon ronduit gevaarlijk, je kan er iemand de dood mee injagen. Daarom wordt er ook extra duidelijk gemaakt dat het niet kan.

Ik heb zelf ook een keer bijna een optater gehad omdat iemand een prutser 2 groepen had gekoppeld. Ik de wcd losgemaakt, gecontroleerd of de fase draad stroomloos was, maar via de blauwe draad er nog stroom bleek te lopen. (gelukkig doe ik automatisch blauw en bruin even tegen de aarde houden om rest spanningen weg te laten lopen)
Kan een boek schrijven over dat huis, overal geaarde wcd's, maar geen aarde draad. De wcd's door vorige bewoner naar beneden gebracht en met een kroonsteen de draden verlengt en de doos en de sleuf naar beneden dichtgesmeerd. :'( Nu zitten er geen wcd's met aarde en die superluxe wcd's van glas zijn marktplaats opgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Goof2000 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:08:
[...]

Het klopt dat je hier in het topic vrij snel commentaar krijgt als je het niet volgens de norm doet. Dat is gelijk ook het voordeel van dit topic, het houdt je scherp.
Maar een aarde draad als fase draad gebruiken is gewoon ronduit gevaarlijk, je kan er iemand de dood mee injagen. Daarom wordt er ook extra duidelijk gemaakt dat het niet kan.

Ik heb zelf ook een keer bijna een optater gehad omdat iemand een prutser 2 groepen had gekoppeld. Ik de wcd losgemaakt, gecontroleerd of de fase draad stroomloos was, maar via de blauwe draad er nog stroom bleek te lopen. (gelukkig doe ik automatisch blauw en bruin even tegen de aarde houden om rest spanningen weg te laten lopen)
Kan een boek schrijven over dat huis, overal geaarde wcd's, maar geen aarde draad. De wcd's door vorige bewoner naar beneden gebracht en met een kroonsteen de draden verlengt en de doos en de sleuf naar beneden dichtgesmeerd. :'( Nu zitten er geen wcd's met aarde en die superluxe wcd's van glas zijn marktplaats opgegaan.
Duidelijk hoor, zoals ik aangaf ik betwist niet het gevaar van verkeerd gebruik van de kleuren maar voordat uberhaupt bekend was dat de kleuren omgedraaid waren werd er fel gereageerd. Ik kan me voorstellen dat dit mensen juist afschrikt en dus juist niets vragen. Het zou toch mooi zijn als je dmv dit topic deze gevaarlijke situaties kunt voorkomen? Maar nu weer ontopic wmb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Laatst online: 26-08 13:20
@Onbekend

Geel groen mag je nooit als iets anders gebruiken, alleen voor aarde.

Volgens mij mag je blauw, de nul, ook niet anders dan nul gebruiken en dient deze over de gehele lengte blauw te zijn.
Dit aan het einde van de draden om tapen met een andere kleur is ook gevaarlijk.
Want stel jij wil de vd draden of kabel in het midden doorknippen om bijvoorbeeld een lasdoos te plaaten dan zie jij niet dat bijvoorbeeld de nul is om getaped naar een schakeldraad of fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Het kan goed dat de regels inmiddels flink aangescherpt zijn, en dat vind ik alleen maar goed. :)

Beroepsmatig ben ik niet met installatietechniek bezig, en omdat je voor de NEN moet betalen lees ik die updates ook niet en hou ik de veranderingen ook niet allemaal bij...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nllight schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:40:
@Onbekend

Geel groen mag je nooit als iets anders gebruiken, alleen voor aarde.
Correct.
Volgens mij mag je blauw, de nul, ook niet anders dan nul gebruiken en dient deze over de gehele lengte blauw te zijn.
De nul moet inderdaad (over de gehele lengte) blauw zijn.

Maar blauw voor iets anders gebruiken, wanneer er geen nulgeleider (nodig) is, mag dan weer wel. Mits er geen verwarring mogelijk is.
quote: NEN 1010:2015
514.3.7 Het gebruik van een blauwe ader voor bepaalde toepassingen
Voor bepaalde toepassingen mag, op voorwaarde dat geen verwarring mogelijk is en bij afwezigheid van een nulleiding, een blauwe ader worden toegepast als faseleiding of voor een andere functie, behalve als beschermingsleiding
Je ziet bijvoorbeeld nog vaak 3-fasen groepen zonder nul (bijvoorbeeld de aansluitingen van motoren) waar de fasen bruin, zwart en blauw zijn.

Je ziet ook vaak dat men naar een enkelpolige schakelaar een 3G2,5mm² legt en dan bruin als fase en blauw als schakeldraad gebruikt. Die vind ik discutabel worden, als je het naast de normtekst legt. Wanneer je de schakelaar opentrekt is er weinig verwarring mogelijk, maar aan de andere kant in de lasdoos.....? Maar dit wordt blijkbaar normaal gevonden.

Groen/geel gebruiken als schakeldraad mag gewoon echt niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Laatst online: 26-08 13:20
Wat je zegt met de schakelaar kan vervarrend zijn. Bij de schakelaar is het wel duidelijk, bij een lasdoos is het voor een leek niet meer duidelijk lijkt mij.
Als er geen las word gemaakt met schakeldraad en direct op een lamp word aangesloten zitten er 2 blauwe draden op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:14
Vraagje over een Chint NL210 type B aardlekschakelaar.
Deze is gisteren bij mij in de meterkast geïnstalleerd. Een 3fase variant in een 1 fase meterkast.
Nu heb ik op de test knop gedrukt, om te zien of alles werkt. Helaas lijkt hij niks te doen, stroom blijft erop staan. Via de schakelaar werkt het wel.

Is het een doa of zou ie mogelijk verkeerd aangesloten kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Laatst online: 20:46
@internet4me Zeer waarschijnlijk verkeerd aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

En anders kan het zijn dat de testknop intern is aangesloten op 2 fases ipv fase en nul, dan gaat hij in een 1 fase opstelling ook niet functioneren (werkt alleen met 400v tussen fases onderling, ipv 230v tussen fase en nul).

Last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

internet4me schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:06:
Vraagje over een Chint NL210 type B aardlekschakelaar.
Deze is gisteren bij mij in de meterkast geïnstalleerd. Een 3fase variant in een 1 fase meterkast.
Nu heb ik op de test knop gedrukt, om te zien of alles werkt. Helaas lijkt hij niks te doen, stroom blijft erop staan. Via de schakelaar werkt het wel.

Is het een doa of zou ie mogelijk verkeerd aangesloten kunnen zijn?
Op de voorkant staat als het goed is een klein schematje/tekeningetje. Kan je daar een leesbare foto van plaatsen? En een foto van hoe hij nu is aangesloten? Dan zien we het snel genoeg.

Aan de andere kant is het niet jouw probleem. Bel de installateur die hem gisteren geplaatst heeft: testknop doet het niet, fix het.

[ Voor 9% gewijzigd door Illusion op 22-07-2020 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
Hierbij een fotootje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDVttMm3zeIz67MhupKZxFCDKdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFD0HhHCyKy44Za86m3zNLJr.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas is de opdrachtgever al meerdere malen (4) langs geweest. Steeds andere personen en steeds andere issues. Het 1 en ander is niet vertrouwend wekkend. Vandaar dat ik het extra cq goed controleer.

*de Abb aardlekschakelaar is voor de inductieplaat en de Chint is voor de laadpaal.

[ Voor 6% gewijzigd door internet4me op 22-07-2020 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:41
internet4me schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:26:
Hierbij een fotootje.

[Afbeelding]

Helaas is de opdrachtgever al meerdere malen (4) langs geweest. Steeds andere personen en steeds andere issues. Het 1 en ander is niet vertrouwend wekkend. Vandaar dat ik het extra cq goed controleer.

*de Abb aardlekschakelaar is voor de inductieplaat en de Chint is voor de laadpaal.
Als ik mij niet vergis is de fase op de nul aangesloten en de nul op de fase.....

groet,

Marc

ps: Ik zou die Terasaki ook even controleren, in 2016 is een terugroep actie geweest. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Marc25579 op 22-07-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-08 22:43
Is het contact links boven niet de "N"zo te zien op de foto? En daar zit de fase draad op.

en in elk geval zou de testknop moeten werken tussen de fase 1/2 en de N, volgens het schema.
dacht ik...

[ Voor 8% gewijzigd door Naalroc op 22-07-2020 12:37 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Links is inderdaad “N”
Volgens plaatje op de Chint

[ Voor 35% gewijzigd door internet4me op 22-07-2020 12:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Hierbij een fotootje.

[Afbeelding]

Dus:
Blauw moet links
Bruin/zwart direct ernaast
De rechter helft blijft leeg.

De installateur moet zich in een hoekje gaan zitten schamen.

[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 22-07-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:09
Deze moet je van onderen voeden ipv boven zoals nu.

En zoals aangegeven door anderen N en f zitten verkeerd om.
Staat zelfs een N bij de schroefterminal.

[ Voor 50% gewijzigd door leonbong op 22-07-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Illusion schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:46:
[...]

Dus:
Blauw moet links
Bruin/zwart direct ernaast
De rechter helft blijft leeg.

De installateur moet zich in een hoekje gaan zitten schamen.
Thnx dit heeft gewerkt. De testbutton werkt nu ook. _/-\o_

Edit: hij werd van onder gevoed. Alleen even omdraaien en verplaatsten naar links.

[ Voor 11% gewijzigd door internet4me op 22-07-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@internet4me, zelf opgelost nu? Wel even melden bij de installateur, want als 'ie ze allemaal zo aansluit kunnen er problemen ontstaan. Heb je 'm vanaf boven gevoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:39
timovd schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:15:
@internet4me, zelf opgelost nu? Wel even melden bij de installateur, want als 'ie ze allemaal zo aansluit kunnen er problemen ontstaan. Heb je 'm vanaf boven gevoed?
Slordig is het wel.. en die test knop zit er niets voor niets dus had wel verwacht dat die installateur daar een keer op drukt voordat hij weg gaat dus eigenlijk al 2 fouten.
Alhoewel ik de aardlek ook niet iedere maand test zoals de stikker aangeeft :X
Nu vraag ik me af als alles verder ook goed aangedraaid is op het juiste moment. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
Ach de monteur had eerst een karakteristiek B automaat aangesloten, waarvan hij overtuigd was, dat het een Type B was....moest lullen als brugman... dat het een dc+ac foutdetectie automaat moest zijn.
(wat zijn opdracht was.)

Een andere monteur had 2.5mm draad gebruikt voor 32a. Nu gelukkig 6mm.

*ik verbaas me nergens meer om...daarom controleer ik het altijd.

[ Voor 18% gewijzigd door internet4me op 22-07-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@leonbong, waarop baseer je dat deze ALS van onder gevoed moet worden? Ik zou juist zeggen van boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik neem mijn woorden terug handleiding zegt boven en onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
internet4me schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:38:
Ach de monteur had eerst een karakteristiek B automaat aangesloten, waarvan hij overtuigd was, dat het een Type B was....moest lullen als brugman... dat het een dc+ac foutdetectie automaat moest zijn.
(wat zijn opdracht was.)

Een andere monteur had 2.5mm draad gebruikt voor 32a. Nu gelukkig 6mm.

*ik verbaas me nergens meer om...daarom controleer ik het altijd.
Je hebt er hopelijk nog wel een installatieautomaat achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
kabeltjekabel schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:28:
[...]

Je hebt er hopelijk nog wel een installatieautomaat achter?
Een gewone c32. Die aan de rechterkant. Die wilde de monteur ook in 3fase aansluiten. Dus maar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hierbij een fotootje.

[URL="https://tweakers.net/i/MdjvRBt9YSb_hehbGiR7U7gOR6w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a
Wat een prutsers!
Ze hebben nul en fase verwisseld (wat zou die N toch betekenen? 8)7 )
En alleen de derde fase gebruikt, terwijl uit het schema duidelijk blijkt dat de testknop aan fase 1 hangt...
Logisch dat die testknop niet werkt.

Maar waarom een drie-fasen aardlek in een 1-fase huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:43:
[...]

Wat een prutsers!
Ze hebben nul en fase verwisseld (wat zou die N toch betekenen? 8)7 )
En alleen de derde fase gebruikt, terwijl uit het schema duidelijk blijkt dat de testknop aan fase 1 hangt...
Logisch dat die testknop niet werkt.

Maar waarom een drie-fasen aardlek in een 1-fase huis?
Van wat ik begrepen heb, zijn type b aardlekschakelaars alleen voor 3fases te verkrijgen. Of anders gezegd: ze hebben niks anders.

Edit. Is op zich niet erg. De laadpaal is ook voorbereid op 3fase. Bij een eventuele aanpassing is het zo gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door internet4me op 22-07-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Sowieso verstandig om voor te bereiden op 3 fase ook al kan je auto of hoofdaansluiting het niet; ALS, automaat, 5-aderige kabel, etc.. Nu zijn het kleine extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Chint heeft hem ook 1f type b als.
Iskra /abb / hager enz enz maken ze allemaal ook in 1f.

Maar weet je zeker dat je installateur had of had je een “beun” installateur want 2,5mm2 heeft niks in een meterkast te zoeken en al helemaal niet voor 32A

Daarnaast een c32 is ook al twijfelachtig b32 was beter maar ook niet selectief op de hoofdzekering van 35/40A

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 22-07-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-08 19:52
Vraag; naar mijn garage heb ik ooit bij het vervangen van het riool een mantelbuis in de grond gelegd (d=50mm). Deze ligt dik 0,5m onder de grond. Op dit moment loopt er alleen een ymvk kabel 3f+n+pe 2,5mm2 van de meterkast naar de garage door deze mantelbuis.

Echter worden er binnenkort zonnepanelen geïnstalleerd en komt de omvormer voor de PV installatie in de garage te hangen.
Dit betekend wel dat ik een aanvoer van de zonnepanelen (+ en - 4mm2 solar kabel van het dak) naar de schuur moet laten lopen.
Als ik de nen1010 goed begrijp mag deze dus niet door de mantelbuis die er al ligt? (dus samen met de ymvk kabel) Zijn hier nog nette oplossingen voor? Even afgezien van nog een mantelbuis ingraven.
Wellicht een andere type kabel? De YMVK in een extra pijp door de mantelbuis? (om maar wat te noemen) :) ? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Omvormer in de schuur en extra ymvk door de buis.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 22-07-2020 19:56 ]

Pagina: 1 ... 122 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.