Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.325.945 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wizzopa schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:18:
[...]

Ik heb dat opgelost door 24volt dc te gebruiken om relais aan te sturen.

https://i.imgur.com/p2a2AGU.jpg
Ja daar had ik ookal aan gedacht, formeel valt dat denk ik nog steeds onder een andere groep in dat geval, wel minder spannend dat wel. helaas heb ik daar geen laag voltage en ik was juist opweg om minder trafo's en voedingen te hebben. als het echt moet kan ik misschien iets uit de poe switch lenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:28
twain4me schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:54:
[...]

Ja daar had ik ookal aan gedacht, formeel valt dat denk ik nog steeds onder een andere groep in dat geval, wel minder spannend dat wel. helaas heb ik daar geen laag voltage en ik was juist opweg om minder trafo's en voedingen te hebben. als het echt moet kan ik misschien iets uit de poe switch lenen. :)
Weet je zo wat je verbruik is in kWh tussen 00:00 en 06:00 uur

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mits112
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:00
Jim423 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:44:
Is die linkerkabel dan wel de voedende kabel? Misschien is het die rechter wel.
Is echt de linker, want deze komt vanaf lasdoos die weer uit de grond komt. Vanuit die lasdoos is er een stopcontact en deze heeft spanning als er stroom opstaat
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:54:
@mits112 zie ik nou een bruin vd draad van de onderste naar de bovenste lopen? Ik hoop dat dat niet definitief is, want enkel geïsoleerde kabel (en zeker buiten) is niet echt de bedoeling...

Beter zou zijn om daar een 4 of 5 aderig YMVK/XMVK te gebruiken.
Dit bruine draad gaat vanaf de bovenkant van de schakelaar naar de rechter zwarte draad. Dit heb ik zo gedaan omdat er nog geen draad voor handen was (lees:onderweg). Iemand anders nog een idee?

EDIT. Kan het zijn als ik de blauw en bruine omwissel in de wcd dat dat succes oplevert?

[ Voor 4% gewijzigd door mits112 op 26-05-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Als je niet kan meten kun je even voorzichtig! het stopcontact rechtstreeks aansluiten op de kabel vanaf links in de lasdoos. Iets erin doen en de groep inschakelen. Stel je hebt dan wel spanning ligt het aan je lasklemmen. Stel je hebt dan geen spanning ligt het in de voorgaande lasdoos of kabel. Bruin en blauw omwisselen maakt niets uit, dat is hetzelfde als je stekker omdraaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 26-05-2020 11:11 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mits112
Jim423 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:10:
Als je niet kan meten kun je even voorzichtig! het stopcontact rechtstreeks aansluiten op de kabel vanaf links in de lasdoos. Iets erin doen en de groep inschakelen. Stel je hebt dan wel spanning ligt het aan je lasklemmen. Stel je hebt dan geen spanning ligt het in de voorgaande lasdoos of kabel. Bruin en blauw omwisselen maakt niets uit, dat is hetzelfde als je stekker omdraaien.
Dank! Dit ga ik vanavond even testen. Kan ik vanaf daar langzaamaan ook de switch verder aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Als je niet kunt meten moet je eigenlijk niet zelf aan je elektra knutselen :X

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
Op mijn zolder heb ik een ongebruikte groep (16 A afgezekerd in de meterkast). Nou wil ik op zolder graag een omvormer (zonnepanelen) aansluiten en een airco. Als ik dan op die groep op zolder een dubbele automaat (dus 2 * 16A) laat zetten, waarbij de zonnepanelen een eigen automaat hebben en de airco ook. Kan/mag dat? Er zal nooit meer dan 16A door een enkele van de drie automaten gaan want de ene wekt op, de andere verbruikt (en idealiter tegelijkertijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
Ja koop een kant en klare PV-verdeler.
Heb je in bergen uitvoeringen 70 - 200€ afhankelijk merk/uitvoering.

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 26-05-2020 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockyGJ
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-06 12:53
Beste Tweakers,

Ik lees al een tijdje mee maar nu kom ik op een punt waarbij ik wat advies nodig heb.

Ik ben een paar weken geleden verhuisd naar een woning uit 2011 met een ABB HAF meterkast met bussboard. Deze meterkast bevat twee aardlekschakelaars en in totaal 7 groepen. Nu wil ik graag nieuwe groepen toevoegen voor de droger en de inductiekookplaat. Aangezien er maximaal vier groepen per aardlek mogen moet er dus een aardlek bij. Helaas levert het bussboard systeem mij hier een beperking op omdat ik niet nog extra ruimte heb hiervoor. Nu is mijn idee om de meterkast uit te breiden met iets zoals in de volgende link:

https://www.sandervunderi...nkast-110x220-hld11v.html

Dit wil ik graag aan de rechterkant van de meterkast doen omdat er links een pachtkastje wordt geplaatst. Nu zit aan de rechterkant strak tegen de meterkast een buis met de aardedraad. Mag ik deze verleggen zodat de uitbreiding strak tegen de bestaande kast kan worden geplaatst of moet ik hierom heen werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGvNiHW2Mh4C3WDhPpxafBINsm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvdHPYIjV0s8dhYZgsU6kSeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben ook benieuwd als er nog andere ideeën zijn om deze twee groepen toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik concludeer dat je een 2x6 split busboard hebt.
Deze kan je vervangen door een 3x4 variant in je huidige kast aardlekschakelaar erbij en je automaten plaatsen.

Je kan gewoon een aardlekschakelaar plaatsen en een paar klassieke automaten past nog makkelijk.

Je kan ook in je huidige kast onderin nog een busboard plaatsten en daar nog automaten realiseren.

Ik persoonlijk zou een extra kast plaatsen rechts en daarvoor inderdaad aardedraad verplaatsen en rails met het speciale dingetje bovenin doorverbinden.

[ Voor 59% gewijzigd door leonbong op 26-05-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:04
Devil schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:15:
Als je niet kunt meten moet je eigenlijk niet zelf aan je elektra knutselen :X
Meten zegt nog vrij weinig hoor. Vaak zat heb je netjes netspanning maar zodra er een apparaat wordt ingeschakeld: weg spanning. Eigenlijk moet je altijd belast meten, maar deze duspols zijn nogal prijzig voor eenmalig thuisgebruik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mits112
mits112 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:22:
[...]

Dank! Dit ga ik vanavond even testen. Kan ik vanaf daar langzaamaan ook de switch verder aansluiten.
Gisterenavond nog wat getest maar blijkt helaas niet te werken. Met een spanningszoeker zie ik wel de lampjes branden maar dit geeft mij te weinig informatie. Ik zal dus het een en ander moeten doormeten met een multimeter. Dank voor jullie antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockyGJ
leonbong schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:44:
Ik concludeer dat je een 2x6 split busboard hebt.
Deze kan je vervangen door een 3x4 variant in je huidige kast aardlekschakelaar erbij en je automaten plaatsen.

Je kan gewoon een aardlekschakelaar plaatsen en een paar klassieke automaten past nog makkelijk.

Je kan ook in je huidige kast onderin nog een busboard plaatsten en daar nog automaten realiseren.

Ik persoonlijk zou een extra kast plaatsen rechts en daarvoor inderdaad aardedraad verplaatsen en rails met het speciale dingetje bovenin doorverbinden.
Het klopt inderdaad dat ik nu een 2x6 split busboard heb. De 3x4 had ik zelf nog niet gevonden en klinkt interessant. In ieder geval genoeg opties om even over te denken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19

Exigence

dnkroz

mits112 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:38:
[...]

Gisterenavond nog wat getest maar blijkt helaas niet te werken. Met een spanningszoeker zie ik wel de lampjes branden maar dit geeft mij te weinig informatie. Ik zal dus het een en ander moeten doormeten met een multimeter. Dank voor jullie antwoorden
Tweepolige spanningstester/Duspol, nog een tikje veiliger :)

Veel van die goedkope multimeters zijn prima genoeg voor electronicaprojectjes, maar zou ik niet vertrouwen op netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:13
RockyGJ schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:34:
Nu wil ik graag nieuwe groepen toevoegen voor de droger en de inductiekookplaat. Aangezien er maximaal vier groepen per aardlek mogen moet er dus een aardlek bij.
Voor de droger kan je gewoon een groepje brijprikken. Voor de kookplaat zul je een aardlek + groep moeten toevoegen. Dat moet wel passen zo te zien. Of anders een aardlekautomaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RockyGJ schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:54:
[...] Het klopt inderdaad dat ik nu een 2x6 split busboard heb. De 3x4 had ik zelf nog niet gevonden en klinkt interessant. In ieder geval genoeg opties om even over te denken. Bedankt!
Zet de aardleks op de busboard en je hebt gewoon een volle rij. (als dat ook echt past)
Dan heb je onder ruimte voor gewone untis.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klootwyk schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:50:
[quote]onetime schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:49:
@klootwyk Kijken al je panelen dezelfde kant op? Of heb je een mix van oriëntaties?
Als je een mix hebt met een voldoende grote hellingshoek kunnen je panelen nooit allemaal tegelijk hun max leveren en kan het er op de bestaande werkschakelaar en groep gewoon bij.

Ik heb zonder de uitbreiding al een korte piek van 3659w gezien, dus een 25A aardlekautomaat heb ik wel nodig na uitbreiding.
Gaat mij even om het feit of ik die 2,5mm2 kabel er bij mag leggen, aangezien daar maar aanvoer van 5,2A max overheen komt. De werkschakelaar is voor 25A geschikt.
De bestaande 2 4mm2 kabels ontvangen max resp. ook 5,2A en 10,4A.
Tot 20A afgezekerd is 2,5mm2 voldoende, maar kan je niet per draad een extra zekering plaatsen?
Alleen voor de 2,5mm2 is eigenlijk voldoende. Dan kan het er gewoon bij. (eventueel 25A gezekerd)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Beste Tweakers,

Ik lees al een tijdje mee maar nu kom ik op een punt waarbij ik wat advies nodig heb.

Ik ben een paar weken geleden verhuisd naar een woning uit 2011 met een ABB HAF meterkast met bussboard. Deze meterkast bevat twee aardlekschakelaars en in totaal 7 groepen. Nu wil ik graag nieuwe groepen toevoegen voor de droger en de inductiekookplaat. Aangezien er maximaal vier groepen per aardlek mogen moet er dus een aardlek bij. Helaas levert het bussboard systeem mij hier een beperking op omdat ik niet nog extra ruimte heb hiervoor. Nu is mijn idee om de meterkast uit te breiden met iets zoals in de volgende link:

https://www.sandervunderi...nkast-110x220-hld11v.html

Dit wil ik graag aan de rechterkant van de meterkast doen omdat er links een pachtkastje wordt geplaatst. Nu zit aan de rechterkant strak tegen de meterkast een buis met de aardedraad. Mag ik deze verleggen zodat de uitbreiding strak tegen de bestaande kast kan worden geplaatst of moet ik hierom heen werken?

[Afbeelding]

Ik ben ook benieuwd als er nog andere ideeën zijn om deze twee groepen toe te voegen?
Op wit een kookgroep erbij en voor de droger een aardlekautomaat. Geen extra kast nodig en er passen alsnog nog twee extra aardlekautomaten bij.

https://www.sandervunderink.nl/abb-fornuisbrug-2010-030.html
+
2x https://www.sandervunderink.nl/abb-flexomaat-0025-060.html
+
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html
+
https://www.sandervunderink.nl/draadbrug-4-mm2-blauw.html
+
https://www.sandervunderink.nl/draadbrug-4-mm2-zwart.html

Wat is trouwens een pachtkastje :+ ? Bedoel je patchpanel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jim423 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 22:18:
[...]

Meten zegt nog vrij weinig hoor. Vaak zat heb je netjes netspanning maar zodra er een apparaat wordt ingeschakeld: weg spanning. Eigenlijk moet je altijd belast meten, maar deze duspols zijn nogal prijzig voor eenmalig thuisgebruik.
Je bent aan het knutselen met iets dat je potentieel je leven kan kosten (of je huis kan laten affikken), dan zou ik toch iets meer investeren dan 3 euro voor een spanningzoeker. Als het voor eenmalig gebruik is dan kun je beter het geld gebruiken om eenmalig een professional langs te laten komen. Ik ben helemaal voor alles zelf doen, maar gas en elektra moet je niet aan klooien zonder de juiste spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-06 15:46
Beste Tweakers,

[...]

Je kan toch ook die 2 aardleks naar boven verplaatsen.
Boevnste rij:
Aardlek A- 4 groepen A, Aardlek B - 4 goepen B

en dan op de 2e rij:
Hoofdschakelaar, Aardlek C - 3 groepen C + beltrafo.
Meer dan genoeg ruimte en volgens mij hoef je dar ad ekast niet veel voor om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
mits112 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:09:
Ik zit met een probleem met het aansluiten van een WCD met schakelaar.

Dit is schematisch zo:
[Afbeelding]

Op de foto zit het er zo uit.
[Afbeelding]

Als ik de kabel vanaf links met lasklemmen op de WCD aangesloten maar dan is er geen elektra.

Hebben jullie wellicht een idee?
?
Is nou de schakelaar en het stopcontact verwisseld? Waarom lopen er 2 bruine draden naar het stopcontact?? Waarom loopt de aarde niet door naar het stopcontact? Gelijk afsluiten zou ik zeggen...

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RockyGJ
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 17:33:
[...]

Op wit een kookgroep erbij en voor de droger een aardlekautomaat. Geen extra kast nodig en er passen alsnog nog twee extra aardlekautomaten bij.
...
Wat is trouwens een pachtkastje :+ ? Bedoel je patchpanel?
Ik bedoel inderdaad een patchkast https://www.netwerkproduc...t-zwart-ongemonteerd.html met daarin een patchpanel etc. :P

Maar ik lees dat er mogelijkheden genoeg zijn om binnen de huidige kast nog de benodigde groepen bij te plaatsen. Het is ook goed om te weten dat het dus niet uitmaakt wat er op de bovenste en onderste rail komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-06 15:17
habbekrats schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:49:
[...]

In theorie wel, maar ik ga zelf niet verder als 20A, daarboven kun je tegenwoordig bijna goedkoper een 3fase omvormer nemen. Een jaar of 5 terug waren er weinig soorten van 4-6 kw in 3fase uitvoering meteen leuke prijs.

Ook om rekening mee te houden, als je aansluiting 25A is en je ook 25A gaat terug voeden via je pv dienen je componenten en bedrading ten minste 50A te kunnen verwerken, vooral als je aardleks hebt die meerdere eindgroepen 16A voeden.
In mij eigen situatie heb ik een 63A hagerkast hangen met 16mm2 interne bedrading.
Om hier even meer concreet op in te gaan:

Op dit moment ligt er vanuit de meterkast wel 3-fase bedrading, maar die is niet 3-fase aangesloten in de meterkast (twee aders zijn afgedopt). Wel is er een 3 voudige werkschakelaar gemonteerd, als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyvRYgtSIk70KQAVSQ7ZA66t2sU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4eSU88rbk46Nx3r4WQZLVjHZ.png?f=user_large

Ik wil op het dak een elftal extra zonnepanelen aanleggen, met een 3600 kWp omvormer. Daarvoor moet de installatie uitgebreid worden. Als ik het goed begrijp kan dat met de bestaande buizen als volgt:

In de meterkast komt een drie-fase 20A, 300mA Aardlekautomaat. Boven komt een PV verdeler met twee 16A installatieautomaten. Dat is niet selectief, maar voor een PV groep hoeft dat niet als ik het goed begrepen heb. De bedrading is 2,5 mm2, vandaar 20A.

De vraag is, kan ik de bestaande werkschakelaar hergebruiken, of moet ik die vervangen voor een hoofdschakelaar in de PV verdeler?

Hieronder twee alternatieven. Alternatief 1 gebruikt de bestaande werkschakelaar. Deze onderbreekt alleen de 3 fasen en ik zou daar tegenaan een klein kastje monteren met de twee installatieautomaten (een derde is niet nodig, zoveel ruimte is er op het dak niet). Alternatief 2 laat de werkschakelaar helemaal vervallen en daar komt een kastje met hoofdschakelaaar en twee installatieautomaten voor in de plaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNJb1TAm0piQCP9EJYtbDI5SCRw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/l9KGFV5BkUBTVAWcNu1opE8w.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlg3KbMoT9G5n27LcgM-kXSwlVo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T2r5N7C6qDlBmSHJClfylEey.png?f=fotoalbum_tile

Zijn deze installaties correct uitgevoerd?

In aanvulling: Dit is de huidige groepenkast tijdens installatie. Rechtsonder is dus ruimte voor de extra aardlekautomaat. De nul en fase zouden dan afgetakt moeten worden ergens. De bestaande aardlekautomaat vervalt (en wordt hergebruikt voor stroom in de tuin/berging).

Op de PV verdeler zit verder niets aangesloten, dus geen extra wandcontactdozen of andere eindgroepen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8it3R4hT-zCPzvqlP_uvYuLHTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbMglVA4KYCv6QxfkzUxHOgb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 28-05-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Waarom schakelt in de huidige situatie de werkschakelaar op zolder drie polig zonder de N te schakelen.
Dat is niet de bedoeling in NL want je kan afhankelijk van je aardstelsel spanning op N tov PE.
Een hoofdschakelaar en werkschakelaar is bij deze vermogens meestal hetzelfde ding.
Situatie 2 lijkt mij correct want je schakelt ook N.
Alleen het aardedraad voor de aarding van het frame moet volgens mij 6mm² zijn en afhankelijk van de situatie een eigen aardpen hebben.
https://www.conduct.nl/tool/pv-installaties/info-aarding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
leonbong schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:06:
Waarom schakelt in de huidige situatie de werkschakelaar op zolder niet drie polig zonder de N te schakelen.
Dat is niet de bedoeling in NL want je kan afhankelijk van je aardstelsel spanning op N tov PE.
Een hoofdschakelaar en werkschakelaar is bij deze vermogens meestal hetzelfde ding.
Situatie 2 lijkt mij correct want je schakelt ook N.
Alleen het aardedraad voor de aarding van het frame moet volgens mij 6mm² zijn en afhankelijk van de situatie een eigen aardpen hebben.
https://www.conduct.nl/tool/pv-installaties/info-aarding/
Die aarding zal dan waarschijnlijk wel 6 mm2 zijn. Dat zou ik na moeten kijken, maar ik vermoed van wel. De woning heeft een eigen aardpen en deze kabel zit daar rechtstreeks op.

De gebruikte werkschakelaar is 3 polig. Ik kan die niet open maken (want de sleutel krijg ik pas op 5 juni). Het kan dus heel goed zijn dat N en 1 fase geschakeld zijn en dat de andere twee fasedraden in de werkschakelaar zijn afgedopt.

Zou ik wel de werkschakelaar kunnen gebruiken om N en L1 en L2 te schakelen en L3 gewoon afgedopt kunnen laten?

Is die hoofdschakelaar/werkschakelaar uberhaupt nodig als er toch al w polige installatieautomaten zitten? Dan voegt zo'n schakelaar toch niets to ten opzichte van het simpelweg uitzetten van de installatieautomaat?

[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 28-05-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blihi schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:21:
[...]

Is die hoofdschakelaar/werkschakelaar uberhaupt nodig als er toch al w polige installatieautomaten zitten? Dan voegt zo'n schakelaar toch niets to ten opzichte van het simpelweg uitzetten van de installatieautomaat?
Zitten die ook naast de omvormer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Iemand een tip voor een 1 DIN Kwh meter die ook het voltage meet en vervolgens dit ook nog eens in een geheugen weet op te slaan? Of vraag ik nu teveel voor een DIN metertje.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:32:
[...]

Zitten die ook naast de omvormer dan?
Ja, direct erboven. Op onderstaande foto staat de omvormer. De PV verdeler komt daar direct onder, bovenop de rechtse doos. Die linker doos is voor 6mm2 aardkabel en UTP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-llTXvGfh1QZS73MPyyB95l4cI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hdE7oBhftyQ3ZUJ1chheRzE.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ter verduidelijking: Dit is in de technische ruimte. De meterkast zit een verdieping lager.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 28-05-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blihi schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:47:
[...]

Ja, direct erboven. Op onderstaande foto staat de omvormer. De PV verdeler komt daar direct onder, bovenop de rechtse doos. Die linker doos is voor 6mm2 aardkabel en UTP.

[Afbeelding]

Dus ter verduidelijking: Dit is in de technische ruimte. De meterkast zit een verdieping lager.
Ja, dan kun je de werkschakelaar laten vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:52:
[...]

Ja, dan kun je de werkschakelaar laten vervallen.
En dan heb ik dus genoeg aan een PV verdeler met enkel twee installatieautomaten 16A die in de meterkast beneden aangesloten zijn op een 4-polig installatieautomaat 20A 300 mA?

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBmoTdkcAXlBO-K8p6q8eKUuuCE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ExSbUH8pLrHxFBZcKtkJ2Byy.png?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door Blihi op 28-05-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-06 17:57
Een vraag over de verdeling van apparatuur over 3 verschillende fases.

Bij de renovatie van ons jaren 30 huis gaat alles op de schop. Een deel van de leidingen loopt op een 'klassieke manier' door het huis, en daar valt zonder enorm veel hak- en breekwerk niet heel veel aan te veranderen, dus op punten ben ik beperkt in de mogelijkheden. Desondanks is advies welkom.

Er is inmiddels een 3x25A aansluiting, en 12 groepen. Deze zitten vooralsnog redelijk verdeeld, min of meer uit de losse pols de zware belastingen wat verdeeld. Maar ik wil graag alles netjes over de fases verdelen. Daarbij heb ik het volgende beeld/plan.

1 hoofdschakelaar
3 aardlekschakelaars, 1 per fase, 4 groepen (16A) per fase.

fase 1:
1) Hal, WC, wat lampjes, kantoortje met wat IT spul, deel woonkamer.
2) deel woonkamer
3) deel woonkamer, 1 slaapkamer; warmtelamp buiten (~2kW)
4) doorstroomboiler voor warm water in de WC (3.6 kW; gebruik typisch 20 seconden per keer, paar keer per dag).
5) en nog een aparte aardlek/automaat voor alles in de tuin & garage. Stelt qua vermogen weinig voor (paar lampjes, af en toe de grasmaaier). Is wel een 5e groep op deze fase.

Fase 2:
6) nog een stukje woonkamer, kelderkast, trap, verlichting
7) 2 slaapkamers, badkamer, overloop. Verlichting en wcds.
8 ) keuken deel 1, wcds voor waterkoker, koffie, aansluitingen
9) Keuken deel 2, magnetron (1000W), afwasmachine.

Fase 3:
10) Oven (3kW)
11) Airco (multisplit, 3.5 kW max in verwarmingsmode, in praktijk in koelingsmode vaak <1500W)
12) wasmachine (.....W ?)
13) warmtepomp droger. (800W)

Met name fase 3 lijkt wat zwaar belast, alhoewel het aantal apparaten beperkt is, en er ook weinig 'bijgeprikt' kan worden; er zitten vrijwel geen wcds op deze groepen, dus ook geen strijkijzers, waterkokers of stofzuigers die er (kortstondig) bij kunnen komen.

De vraag - zou ik groepen naar anders fasen moeten verplaatsen? Of zit het zo toch wel netjes? En de 2e (lastigere) vraag : hoe kan hier nog iets bij? Mogelijk dat we in de toekomst elektrisch gaan koken, een doorstroomboiler krijgen voor warm water in de keuken of douche (11kW ofzo), of een eigen oplaadpaal (ook 11kW?). Past dat nog op een 3x25A aansluiting, en hoe verdeel je zoiets over de fasen...?

Overigens zijn er ook zonnecellen (3fase, 4kW omvormer), maar dat maakt voor mijn vraag denk ik niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik zou de apparaten verdelen over de fasen en de lichtgroepen ook, dus niet alle apparaten op 1 fase, maar die verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De netbeheerder is verantwoordelijk voor een juiste spanning bij de kWh-meter. Tussen de 207 en 253 Volt. PV-omvormers gaan om die reden ook uit boven de 253 Volt. Het gevolg is dat netbeheerders eigenlijk nooit problemen heeft met een te hoge netspanning, maar wel de klant met een uitvallende omvormer.

Weet iemand wat voor spanning ik mag aanbieden op apparatuur in mijn huis? Als voorbeeld heb ik een apparaat liggen het opschrift:
"Spannung 230V AC 50/60Hz"

Wat mag er dan maximaal voor spanning op :?

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 28-05-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je eigen eerdere genoemde tolerantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-06 09:49

FZ6

Na wat tegenslag zojuist hoop ik dat iemand mij kan helpen met het volgende:

In mijn toilet wil ik in het plafond een bewegingssensor plaatsen met een spotje.

Momenteel zit er een trekschakelaar (koord) waar enkel een bruin en gele draad in zit.
In de lamp heb ik een blauwe en gele draad zitten.

Voor een bewegingssensor heb ik ook een derde draad (schakeldraad) nodig, maar deze zit er dus niet.
Er moet een L (fase),N (nul)en A (schakel)draad in.

Is er een eenvoudige manier om deze situatie toch goed werkend te krijgen?

Wanneer ik nu de sensor heb aangesloten blijft het licht gewoon branden en schakelt niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat zijn bijzondere kleuren. Weet je zeker dat het bruin en geel is?

Tot 1970 was de fase groen en een schakeldraad zwart. Tegenwoordig is fase bruin en schakeldraad zwart.

Bij je sensor heb je bruin, blauw en zwart nodig. Die bruine (L) en blauwe (N) zijn de voeding van de sensor en de zwarte (A) is de schakeldraad naar de lamp.

Bij de lamp heb je blauw (N) en zwart (A) nodig.

Je hebt geen extra schakeldraad nodig, maar je moet een nuldraad naar je sensor leggen (blauw dus). Dat doe je vanuit het plafondpunt door dezelfde buis waar nu die gele ligt. En die gele vervang je meteen door een zwarte, zoals het hoort.

Dus, gele er uit, zwarte en blauwe er in. Voor de zekerheid zou ik de bestaande bruine ook gewoon mee vervangen. Als je handig bent krijg je dat nog voor elkaar zonder trekveer.

[ Voor 35% gewijzigd door Blihi op 28-05-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-06 09:49

FZ6

Blihi schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:50:
Dat zijn bijzondere kleuren. Weet je zeker dat het bruin en geel is?
Wat een goede reactie en uitleg, daar kan ik wat mee; thanks!

Het ziet er geel uit, misschien verkleurd?

Die draden trekken zou moeten lukken.

Kan ik de blauwe draad gewoon aan de bestaande blauwe draden in het plafond verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

leonbong schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:21:
Je eigen eerdere genoemde tolerantie
Ik heb nog een ander apparaat en daarop staat:
"200-240V~ 50/60Hz". Is dit dan ook -10% tot +10%. Dus 180V tot 264V?

Betreffende dit onderwerp kan ik weinig tot geen regelgeving vinden. Fabrikanten zijn heel summier in dergelijke details.

Overigens is de netbeheerder gebonden aan 207 tot 253 Volt, maar het lijkt me dat apparatuur een grotere marge moet hebben om defecten of niet functioneren te voorkomen. Volgens de NEN1010 mag er volgens mij 5% spanningsverlies zijn in een verlichtingsgroep. Dit stamt nog uit de tijd van oude voorschakelapparaten. Dus 207V×95%= 197V zou dan elk armatuur geschikt voor moeten zijn. Maar hoe dat dit bij andere verbruikers zit is mij onduidelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FZ6 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:11:
Na wat tegenslag zojuist hoop ik dat iemand mij kan helpen met het volgende:

In mijn toilet wil ik in het plafond een bewegingssensor plaatsen met een spotje.

Momenteel zit er een trekschakelaar (koord) waar enkel een bruin en gele draad in zit.
In de lamp heb ik een blauwe en gele draad zitten.

Voor een bewegingssensor heb ik ook een derde draad (schakeldraad) nodig, maar deze zit er dus niet.
Er moet een L (fase),N (nul)en A (schakel)draad in.

Is er een eenvoudige manier om deze situatie toch goed werkend te krijgen?

Wanneer ik nu de sensor heb aangesloten blijft het licht gewoon branden en schakelt niet meer uit.
Geel (???) vervangen door zwart en direct ook blauw meetrekken naar de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Dre
Beetje vragen naar de bekende weg.
De eerste omschrijving had alleen 230 dat is dus nominaal.
De tweede geeft zelf de tolerantie al aan.

Maar je denkt veel te moeilijk voor de meeste apparaten komt het allemaal niet zo nauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@leonbong
Ik weet zelf ook dat het allemaal niet zo nauwkeurig komt. Maar ik vraag me dan af waar die 207-253V vandaan komt. Waarom zou je de PV-omvormer niet op 270V in stellen, als dat toch geen schade kan geven? Gloeilampen zullen minder lang mee gaan, maar dat is toch allemaal LED tegenwoordig ;). De meeste apparatuur draait bij deze hogere spanning zelfs efficiënter, dus minder warmte, dus langere leversduur (tenminste, dat zeggen sommige mensen).

Nu schijnen er netbeheerders te zijn die zeggen 'ha, de spanning valt binnen de 253 Volt, dus wij gaan er niks aan doen want voldoet aan de netcode / EN50160, doei meneer'. Sta je dan met je omvormer die vaak uitvalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 28-05-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-06 17:23
Ik vroeg mij af of iemand hier mij kan adviseren. Als dit niet de juiste plaats is hoor ik het graag.

Sinds een week woon ik in een jaren 30 huurhuis en ik heb eergisteren een nieuwe wasmachine en droger laten bezorgen. Met nog wat gedonder met een lekkende kraan die uiteindelijk door de verhuurder vervangen is, heb ik ze op zijn plek gezet.

Vanavond heb ik beide machines draaiende en toen ik de deur in het portiek (waar de meterkast zit) opslot wilde draaien hoorde ik een luid zoemend/ratelend? geluid uit de meterkast komen. Ik kon het geluid niet thuis brengen maar mijn gevoel zei het iets te maken heeft met de draaiende machines.

En ja:

- Beide machines op pauze en het geluid verdween.
- Alleen de wasdroger aan en het geluid is er niet.
- Alleen de wasmachine weer aan en het kwam terug
- Beide machines aan en het geluid wordt luider.

Wat zou dit kunnen zijn? Iets wat los zit bij de bij de aardlekautomaat? Ik begin me wat zorgen te maken eigenlijk en durf de machines ook niet meer aan te zetten. Maar ik wil eigenlijk ook niet weer voor niks mijn huurbaas lastig vallen...

Onderstaande link is een video met het betreffende geluid.

[Video: https://www.dropbox.com/s/obwsg1vni2kisqa/VID_20200528_215612.mp4?raw=1]

Alvast bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:13
DutchBat_ schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:45:
Wat zou dit kunnen zijn? Iets wat los zit bij de bij de aardlekautomaat? Ik begin me wat zorgen te maken eigenlijk en durf de machines ook niet meer aan te zetten. Maar ik wil eigenlijk ook niet weer voor niks mijn huurbaas lastig vallen...
Ik zou alle schroeven op de automaten nalopen/strak aandraaien. En anders kan het een defecte automaat zijn, die intern staat te knetteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja dat klinkt echt niet goed, ergens in de meterkast een los contact. Wel eerst de stroom afschakelen (hoofdschakelaar) voordat je schroeven gaat aandraaien en enorm oppassen met de schroeven van de hoofdschakelaar. Gebruik een geïsoleerde schroevendraaier, want in de meeste kasten staat er op de schroeven spanning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:59
Klinkt alsof de kortsluitspoel (7) van de automaat iets aantrekt. (een los palletje, lam veertje ergens) als er flink wat vermogen getrokken wordt.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/Circuitbreaker.jpg
bron afbeelding
Verhuurder maar eens bellen.

[ Voor 11% gewijzigd door LooneyTunes op 28-05-2020 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
m_rick schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:53:
[...]

Ik zou alle schroeven op de automaten nalopen/strak aandraaien. En anders kan het een defecte automaat zijn, die intern staat te knetteren?
Devil schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:59:
Ja dat klinkt echt niet goed, ergens in de meterkast een los contact. Wel eerst de stroom afschakelen (hoofdschakelaar) voordat je schroeven gaat aandraaien en enorm oppassen met de schroeven van de hoofdschakelaar. Gebruik een geïsoleerde schroevendraaier, want in de meeste kasten staat er op de schroeven spanning...
Is dit aan te raden voor iemand die nog niet verder is geweest dan het verleggen van een stopcontact, of het inbouwen van spotjes en dimmers? Ik vind een meterkast toch wel andere koek.

Hoofdschakelaar heb ik tot nu toe niet kunnen vinden als ik eerlijk ben. Als ik de meest rechter schakelaar op de uit positie zet blijven er toch nog enkele lampen branden. Lijkt te werken als een gewone groep.

Verstandigste lijkt mij dan toch om de verhuurder maar weer op te bellen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgD40bK9OYtY5GWMOp6f6yBYNlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAjtj32hfRoRQDkd6SbSXet7.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
LooneyTunes schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:14:
Klinkt alsof de kortsluitspoel (7) van de automaat iets aantrekt. (een los palletje, lam veertje ergens)
[Afbeelding]
bron afbeelding
Het leek inderdaad uit of nabij een van de automaten te komen. Kan dit kwaad?

[ Voor 13% gewijzigd door SpelFaut op 28-05-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DutchBat_ schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:18:
[...]

[...]

Is dit aan te raden voor iemand die nog niet verder is geweest dan het verleggen van een stopcontact, of het inbouwen van spotjes en dimmers? Ik vind een meterkast toch wel andere koek.

Hoofdschakelaar heb ik tot nu toe niet kunnen vinden als ik eerlijk ben. Als ik de meest rechter schakelaar op de uit positie zet blijven er toch nog enkele lampen branden. Lijkt te werken als een gewone groep.

[Afbeelding]

Edit:

[...]

Huisjesmelker-verhuurder zeker? Al eens die oranje testknoppen gebruikt? Die generatie aardlekautomaten zijn nu eigenlijk allemaal wel gaar. Saneren die hap.

Kijk; dit is dat spul wat er bij jou ook in zit;
YouTube: aardlekautomaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:59
Ik denk het niet (maar dat is mijn amateuristische mening) maar ik zou 'm wel ASAP vervangen..
Want het hoort uiteraard niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Padje87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:49
Zitten beide machines op dezelfde groep?

4800Wp - 225° ZW - 12°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
Padje87 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:48:
Zitten beide machines op dezelfde groep?
Ja dat zitten ze. Gewoon een dubbel stopcontact wat binnenin met elkaar verbonden is.
kabeltjekabel schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:23:
[...]
Huisjesmelker-verhuurder zeker? Al eens die oranje testknoppen gebruikt? Die generatie aardlekautomaten zijn nu eigenlijk allemaal wel gaar. Saneren die hap.

Kijk; dit is dat spul wat er bij jou ook in zit;
YouTube: aardlekautomaat
Diiiit geeft me niet zn lekker gevoel nee, ik denk dat ik ook maar van die test knoppen af blijf dan, geen zin in ElectroBOOM taferelen 😅

[ Voor 54% gewijzigd door SpelFaut op 29-05-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blihi schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:56:
[...] Om hier even meer concreet op in te gaan:

Op dit moment ligt er vanuit de meterkast wel 3-fase bedrading, maar die is niet 3-fase aangesloten in de meterkast (twee aders zijn afgedopt). Wel is er een 3 voudige werkschakelaar gemonteerd, als volgt:

[Afbeelding]

Ik wil op het dak een elftal extra zonnepanelen aanleggen, met een 3600 kWp omvormer. Daarvoor moet de installatie uitgebreid worden. Als ik het goed begrijp kan dat met de bestaande buizen als volgt:

In de meterkast komt een drie-fase 20A, 300mA Aardlekautomaat. Boven komt een PV verdeler met twee 16A installatieautomaten. Dat is niet selectief, maar voor een PV groep hoeft dat niet als ik het goed begrepen heb. De bedrading is 2,5 mm2, vandaar 20A.

De vraag is, kan ik de bestaande werkschakelaar hergebruiken, of moet ik die vervangen voor een hoofdschakelaar in de PV verdeler?

Hieronder twee alternatieven. Alternatief 1 gebruikt de bestaande werkschakelaar. Deze onderbreekt alleen de 3 fasen en ik zou daar tegenaan een klein kastje monteren met de twee installatieautomaten (een derde is niet nodig, zoveel ruimte is er op het dak niet). Alternatief 2 laat de werkschakelaar helemaal vervallen en daar komt een kastje met hoofdschakelaaar en twee installatieautomaten voor in de plaats.

[Afbeelding][Afbeelding]

Zijn deze installaties correct uitgevoerd?

In aanvulling: Dit is de huidige groepenkast tijdens installatie. Rechtsonder is dus ruimte voor de extra aardlekautomaat. De nul en fase zouden dan afgetakt moeten worden ergens. De bestaande aardlekautomaat vervalt (en wordt hergebruikt voor stroom in de tuin/berging).

Op de PV verdeler zit verder niets aangesloten, dus geen extra wandcontactdozen of andere eindgroepen.[Afbeelding]
Je hebt genoeg aan de alamat in de groepenkast. De werkschakelaar is al overbodig, al zit er wel een (klein) voordeel aan. Als je de werkschakelaar vervangt door 2 of 3 1fase automaten heb je dat voordeel ook nog eens per fase... en je vergroot de kans dat bij problemen alleen de betreffende fase/omvormer wordt afgeschakelt.

p.s. 3600 kWp is 3,6 MWp. aardig dakje hebt je... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 30-06 13:26
onetime schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:12:
Op een 20A automaat is dat ook wat krap. Niet lang na zonsopkomst knalt die automaat eruit. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@dreamscape Hij noemt nergens de spanning, wie weet heeft hij 18kV, met die 3,6 MWp... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
onetime schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:12:
[...]

Je hebt genoeg aan de alamat in de groepenkast. De werkschakelaar is al overbodig, al zit er wel een (klein) voordeel aan. Als je de werkschakelaar vervangt door 2 of 3 1fase automaten heb je dat voordeel ook nog eens per fase... en je vergroot de kans dat bij problemen alleen de betreffende fase/omvormer wordt afgeschakelt.
Het zou toch technisch niet correct zijn om in de meterkast een 3-fase alamat te hebben en dan zonder werkschakelaar in de technische ruimte deze 3-fase onder te verdelen in twee enkelfasige toestellen?

Ik kan geen twee enkelfase alamats gebruiken, want dan moet ik twee buizen leggen om die groepen in de muur gescheiden te houden en die heb ik helaas niet.

Ik ga het dus aanleggen volgens alternatief 3, dus een 3-fase alamat 20A, 300 mA in de meterkast en twee enkelfase installatieautomaten onder de verdelers zonder extra aardlek.
dreamscape schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:27:
[...]

Op een 20A automaat is dat ook wat krap. Niet lang na zonsopkomst knalt die automaat eruit. ;)
onetime schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:36:
@dreamscape Hij noemt nergens de spanning, wie weet heeft hij 18kV, met die 3,6 MWp... :)
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DutchBat_ schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:00:
[...]

Ja dat zitten ze. Gewoon een dubbel stopcontact wat binnenin met elkaar verbonden is.

[...]

Diiiit geeft me niet zn lekker gevoel nee, ik denk dat ik ook maar van die test knoppen af blijf dan, geen zin in ElectroBOOM taferelen 😅
Die testknoppen hoor je volgens voorschrift maandelijks te gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:46
kabeltjekabel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:47:
Die testknoppen hoor je volgens voorschrift maandelijks te gebruiken..
En wie doet dat?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nagenoeg niemand natuurlijk. Het is wel dé makkelijkste manier om een niet functionerende aardlekschakelaar te vinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik denk dat ik ze misschien vroeger 1 keer per jaar op test knop drukte.
Tegenwoordig wel vaker want ik heb niet zo veel "klokken" die je dan opnieuw moet instellen alleen de oven nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:08
Ik ben bezig met een wijziging in mijn electra installatie om op een buitengevel een electra aansluiting te krijgen voor een airco. Electra loopt enkele meters buitenom over de gevel, net onder een boeiboord.

Wat voor kabels hoor je hier voor te gebruiken en hoe zet je het vast?
Voor kabels dacht ik nu eerst aan een simpele xmvk zonder aardscherm, maar die moet dan denk ik in grijze pvc lijkt me niet handig qua montage. Alternatief is een ymvk (zonder aardscherm?) - direct gezadeld?

Ik heb al een en ander gezocht, maar vind vooral info van winkels mbt verschillen tussen de kabeltypes en was meer op zoek naar de regels hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

[...]

[Afbeelding]

Edit:

[...]

Wat zit er trouwens op de meest rechter groep? En van wanneer is de laatste controle van de aardpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:55:
Tegenwoordig wel vaker want ik heb niet zo veel "klokken" die je dan opnieuw moet instellen alleen de oven nog.
Als de klok toch verzet moet worden is het een mooi moment. Jammer genoeg gaan de Nikon camera's dan nog steeds niet mee. Maargoed, aangezien ik fel voorstander ben van het niet langer halfjaarlijks 'kloten met de klok' moet ik eigenlijk ook niet zeggen dat dat het goede moment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
brokenp schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:55:
Ik ben bezig met een wijziging in mijn electra installatie om op een buitengevel een electra aansluiting te krijgen voor een airco. Electra loopt enkele meters buitenom over de gevel, net onder een boeiboord.

Voor kabels dacht ik nu eerst aan een simpele xmvk zonder aardscherm, maar die moet dan denk ik in grijze pvc lijkt me niet handig qua montage. Alternatief is een ymvk (zonder aardscherm?) - direct gezadeld?

Ik heb al een en ander gezocht, maar vind vooral info van winkels mbt verschillen tussen de kabeltypes en was meer op zoek naar de regels hierover.
XMVK mag je ook direct zadelen alleen niet in de grond toepassen en ook niet bundelen met andere voedingskabels.
Nu zou ik persoonlijk geen XMVK meer kopen het verschil prijs met YMVK is echt heel beperkt, als de kabel volledig bovengronds zou ik YMVK toepassen of als door grond moet YMVK-AS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
brokenp schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:55:

x vs y heeft te maken met het mogen bundelen in kabelgoten en maximale temperatuur. Voor jouw toepassing lijkt me beiden geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:59:
[...]

XMVK mag je ook direct zadelen alleen niet in de grond toepassen en ook niet bundelen met andere voedingskabels.
Nu zou ik persoonlijk geen XMVK meer kopen het verschil prijs met YMVK is echt heel beperkt, als de kabel volledig bovengronds zou ik YMVK toepassen of als door grond moet YMVK-AS.
YMVK is wel een stukje dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjve
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06-2024
Hoi,

Ik wil een brandbeveilingsschakelaar/AFDD toevoegen aan mijn meterkast.

Momenteel zitten er 2xALS met daarachter 3 automaten (16A) en los daarvan 1 alamat voor zonnepanelen.
Het liefst wil ik 1 AFDD toevoegen (ivm kosten), maar ik kan enkel gecombineerde vinden, dus alamat+AFDD (zoals bijvoorbeeld https://datasheet.eaton.c...model=187237&locale=nl_NL )

Zijn er losse AFDDs te vinden? Met google kwam ik niet veel verder.

Het beste wat ik kan vinden is de 2 ALS vervangen door een 25A alamat+AFDD (en dan geen ADFF voor de zonnepanelen) maar liever heb ik 1 AFDD voor alles.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rjve schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:04:
Zijn er losse AFDDs te vinden?
Nee. Dat wil je ook niet, want hoe hoger de zekeringwaarde en hoe meer er op aangesloten zit, des te meer ongewenst trippen je krijgt of hij wordt te ongevoelig.

Ze beschermen ook maar tegen een paar specifieke problemen. Bijgeklust stopcontact op tweelingsnoer met wasmachine en droger laat de boel nog steeds fikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
leonbong schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:55:
En zelfs als je veel klokken moet instellen, is er nog steeds keer per jaar een uitgelezen moment om die knop te testen. Op zondagochtend nadat de zomer- of wintertijd is ingegaan en je klok toch al niet meer goed staat...

edit: dat zei @kabeltjekabel hierboven ook al...

[ Voor 5% gewijzigd door dreamscape op 29-05-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjve
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06-2024
kabeltjekabel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:14:
[...]

Nee. Dat wil je ook niet, want hoe hoger de zekeringwaarde en hoe meer er op aangesloten zit, des te meer ongewenst trippen je krijgt of hij wordt te ongevoelig.
O ja, dat is natuurlijk ook waar, had ik nog niet aan gedacht.
Ze beschermen ook maar tegen een paar specifieke problemen. Bijgeklust stopcontact op tweelingsnoer met wasmachine en droger laat de boel nog steeds fikken.
Ik zit te denken aan een AFDD sinds mijn dochter kwam vertellen dat de stekker van haar TV toch wel een raar geluid maakte (die zat niet goed). Maar om nu alle automaten te vervangen voor die ene keer dat een een stekker niet helemaal goed zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat valt dan toch wel mee in een huis.
Je moet in risico's denken de WCD waar boven genoemde op gebeurde zijn je "algemene" groepen.
In veel huizen zijn dat niet meer dan 3 á 4 stuks, de andere groepen zijn van "semi" vast opgestelde apparaten waar dit risico heel beperkt is.
In normaal huis zou je dan grofweg 3 á 4 AFDD's moeten hebben.

Voorbeeld mijn huis heeft 15 groepen.
Maar 3 stuks zijn algemeen gebruik WCD's de rest is allemaal "vaste" apparaten zoals wasmachines/drogers/vaatwassers.
Nu heb ik geen plannen om AFDD's te kopen maar dat zou ik doen.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 29-05-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpelFaut
kabeltjekabel schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:55:
[...]

Wat zit er trouwens op de meest rechter groep? En van wanneer is de laatste controle van de aardpen?
Op die meest rechter groep zit de woonkamer. De enige kamer in huis waar geen randaarde in de stopcontacten zit.

Die laatste vraag moet ik je schuldig blijven, ik heb werkelijk geen idee wanneer dit geweest is. Zijn ook geen vragen die bij me opgekomen zijn toen ik met de oplevering van de huurwoning bezig geweest ben.

Loont het de moeite om die vraag te stellen wanneer ik de verouderde en mogelijk defecte ALSautomaat meldt? Welke vragen zou ik eventueel nog meer moeten stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Ivm komst nieuwe inverter even een elecrotechnische vraag;

Als ik 3 fase door een pijp trek en hiervan 2 fase gebruik voor binnen en buitenunit warmtepomp (beide 16A) en de derde fase gebruik voor inverter (ook 16A) en deze vervolgens netjes afzeker met 3-fase installatieautomaat en 3-fase aardlek doe ik dan iets fout?

Waarom ik twijfel is:
- is niet 1 apparaat maar dus 3 apparaten, maakt dat uit?
- 1 fase is dan teruglevering en 2 fase is verbruik, maakt dat uit?

Is (erg) lang geleden dat ik in nen1010 gekeken heb dus heb echt geen idee...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DutchBat_ schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:16:
[...]

Op die meest rechter groep zit de woonkamer. De enige kamer in huis waar geen randaarde in de stopcontacten zit.
Stopcontacten voor algemeen gebruik dus. Juist die moeten achter een aardlekschakelaar.
DutchBat_ schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:16:
[...]
Die laatste vraag moet ik je schuldig blijven, ik heb werkelijk geen idee wanneer dit geweest is. Zijn ook geen vragen die bij me opgekomen zijn toen ik met de oplevering van de huurwoning bezig geweest ben.

Loont het de moeite om die vraag te stellen wanneer ik de verouderde en mogelijk defecte ALSautomaat meldt? Welke vragen zou ik eventueel nog meer moeten stellen?
Grote woningbouwverenigingen testen dat vaak wel bij wisseling van bewoner. Huisjesmelkers... niet.

Je kunt altijd gewoon vragen wanneer de aardpen voor het laatst getest is en waarom je geen aardlekbeveiliging voor je woonkamer hebt.

Die rechter automaat is in ieder geval van dusdanige datum dat het toen allang verplicht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:32
develdonk schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:58:
Ivm komst nieuwe inverter even een elecrotechnische vraag;

Als ik 3 fase door een pijp trek en hiervan 2 fase gebruik voor binnen en buitenunit warmtepomp (beide 16A) en de derde fase gebruik voor inverter (ook 16A) en deze vervolgens netjes afzeker met 3-fase installatieautomaat en 3-fase aardlek doe ik dan iets fout?

Waarom ik twijfel is:
- is niet 1 apparaat maar dus 3 apparaten, maakt dat uit?
- 1 fase is dan teruglevering en 2 fase is verbruik, maakt dat uit?

Is (erg) lang geleden dat ik in nen1010 gekeken heb dus heb echt geen idee...
Waarom terugleveren en verbruik niet op 1 fase? Vindt de netbeheerder fijner.
Subverdeler plaatsen, automaat in hoofdmeterkast en in de subverdeler alleen hoofdschakelaar met automaten per groep. 16-20-25 wordt wel krap in selectiviteit.
Of op 1 fase als ze niet echt de 16A continue trekken. Dan wordt het gewoon een PV verdeler op wasmachine groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 17-02-2024
Dapdodo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:35:
[...]

Subverdeler plaatsen, automaat in hoofdmeterkast en in de subverdeler alleen hoofdschakelaar met automaten per groep. 16-20-25 wordt wel krap in selectiviteit.
Of op 1 fase als ze niet echt de 16A continue trekken. Dan wordt het gewoon een PV verdeler op wasmachine groep.
Ik heb reeds op elke fase een omvormer zitten. dus dat is het probleem niet.

Probleem is wel dat ik maar 1 leiding heb naar garage die ongebruikt is en ik daar zowel een warmtepomp als inverter op moet aansluiten. Subverdeler was eerste mogelijkheid maar inderdaad een probleem met selectiviteit dus geen optie.

vandaar nu het voorstel om 3 fase automaat te gebruiken en 2 fasen te gebruiken voor binnen en buitenunit van warmtepomp en 1 voor inverter.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Dapdodo schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:35:
Je levert terug op fase 1, verbruikt veel op 2 en een klein beetje op 3. De buren verbruiken misschien veel op fase 1, een beetje op 2 en hebben hun PV op 3. De buren aan de andere kant... Nou ja, je snapt wat ik bedoel.

Nog los van het feit dat je met een redelijke pv-installatie op een dag als vandaag 10x zoveel teruglevert als wat je afneemt. Ik heb 2 kWh afgenomen en 30 teruggeleverd. Terwijl mijn l/w warmtepomp een deel van de middag stond te draaien om te koelen.

Nee, voor de netbeheerder maakt dat allemaal echt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:13
Ik wil op ons balkon een stopcontact aanleggen.

Er is nu aan lamp aanwezig (waar zwart, blauw en groengeel naar toe loopt). Ik hoopte een extra draad bij te kunnen trekken (bruin), dat lukt helaas niet.

Kan ik met de aanwezige draden alsnog een stopcontact op een veilige manier aanleggen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
c-nan schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:56:

Er is nu aan lamp aanwezig (waar zwart, blauw en groengeel naar toe loopt). Ik hoopte een extra draad bij te kunnen trekken (bruin), dat lukt helaas niet.

Kan ik met de aanwezige draden alsnog een stopcontact op een veilige manier aanleggen?
Hoe heb je het geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Is het een onoverkomelijk probleem als het stopcontact alleen spanning krijgt als de lamp is ingeschakeld? Weliswaar is die zwarte draad maar 1,5mm2 wat betekent dat het niet zoveel belasting mag hebben als de gebruikelijke 2,5mm2. Op de een of andere manier dient dat wel aangeduid te worden.

Beter is het toch om een poging te wagen met het er bij trekken van een bruine draad. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn (met twee man)?

[ Voor 66% gewijzigd door Techneut op 30-05-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 22:45

Ja, maar dat werkt dan alleen als je het licht aan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
maartend schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:57:
[...]

Ja, maar dat werkt dan alleen als je het licht aan doet.
Licht hoeft niet, mag eventueel weg, desnoods voorzie ik de lamp van stroom via de stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Trekveer wat ik er niet doorheen krijg. Niet geprobeerd om draad aan bestaande draad te ducttapen. Ben bang dat ik straks nog verder van huis raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
c-nan schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:27:
[...]

Trekveer wat ik er niet doorheen krijg. Niet geprobeerd om draad aan bestaande draad te ducttapen. Ben bang dat ik straks nog verder van huis raak.
Wat voor trekveer?

Niet ducttape, maar in elkaar draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Techneut schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:49:
Is het een onoverkomelijk probleem als het stopcontact alleen spanning krijgt als de lamp is ingeschakeld?
Nee, wel zijn de kabels voor lichtpunten vaak dunner dan die voor stopcontacten, net als dat de lichtschakelaar waarschijnlijk maar voor 10A gerate is. Ik zou er dus niet perse een elektrische verwarming + gril aan hangen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 30-05-2020 16:40 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
c-nan schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:26:
[...]

Licht hoeft niet, mag eventueel weg, desnoods voorzie ik de lamp van stroom via de stopcontact.
Ik zeg het verkeerd. Dat stopcontact gaat enkel werken als je de schakelaar om gooit. En omdat schakeldraad idd maar 1.5 mm2 is, moet je er idd ook geen elektrische gasoven op aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

c-nan schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:26:
[...]

Klik aan klik uit (acm 3500) tussen zetten. Die sluit je aan bestaande bekabeling, daar vanaf tak je af. Let wel op wat maartend stelt geen zware verbruiker tussen zetten.

Heb dit zelf zo gedaan om slimme led strip te kunnen aan te kunnen sluiten.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
maartend schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:39:
[...]

Ik zeg het verkeerd. Dat stopcontact gaat enkel werken als je de schakelaar om gooit. En omdat schakeldraad idd maar 1.5 mm2 is, moet je er idd ook geen elektrische gasoven op aansluiten
Gasovens met elektrische ontsteking gebruiken juist nagenoeg niks ;)

Maar geen stopcontacten voor algemeen gebruik op 1,5mm2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
kabeltjekabel schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:56:
[...]

Gasovens met elektrische ontsteking gebruiken juist nagenoeg niks ;)
geintje meneer sonneberg, geintje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11
c-nan schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:27:
[...]
Maar je moet die trekveer er ook niet induwen als er kabels inzitten. Dan vreet je in de bochten zo een heel stuk isolatie van de bestaande bedrading weg.
Als je de bestaande kabels er redelijk eenvoudig uit kan trekken (is eenvoudig te testen), krijg je de nieuwe bedrading er ook wel weer in. Bij het eruit trekken even een trekdraad (of trekveer) meetrekken, dan kun je daarmee de bedrading ook weer terug in de leiding krijgen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Andrehj schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:47:
[...]

Maar je moet die trekveer er ook niet induwen als er kabels inzitten. Dan vreet je in de bochten zo een heel stuk isolatie van de bestaande bedrading weg.
Als je de bestaande kabels er redelijk eenvoudig uit kan trekken (is eenvoudig te testen), krijg je de nieuwe bedrading er ook wel weer in. Bij het eruit trekken even een trekdraad (of trekveer) meetrekken, dan kun je daarmee de bedrading ook weer terug in de leiding krijgen.
Trekveer ergens bij steken werkt alleen met die dunne Nylon dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Zowel nylon als een ijzeren/metalen trekveer krijg ik er niet doorheen. Huidige bedrading eruit trekken durf ik niet, maar wellicht een idee om dat inderdaad te doen door de trekveer er aan vast te zetten.

Maandag eens opnieuw proberen. Dank allen!

Ik wil niet nadenken als ik iets aansluit op een stopcontact, dus als 16A over schakeldraad niet gaat dan doe ik het liever niet. Bedoeling was om een friteuze aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-06 12:08

n8n

Al geprobeerd de zwarte draad als trekveer voor een bruine gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
n8n,
Als je even de moeite neemt om de gepasseerde commentaren door te nemen, zie je dat deze zeer voor de hand liggende gedachte allang aan de orde is geweest. Alleen TS gaf aan dat hij dat om begrijpelijke reden niet durfde. Maar dat hij er nu toch over denkt pogingen daartoe te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:38
Oke vorige week stedin over de vloer gehad voor aanpassen meterkast van 1 naar 3 fase. Binnen een uurtje klaar en weer weg. Erg aardige man en hoop gekletst tijdens het ombouwen.

Nu gaf hij echter aan dat we voor de kookplaat rekening moet houden met het draaiveld ? Maar via google kan ik daar niks over vinden..... Wel over draaiveld maar niet Icm kookplaat.

Het is de bedoeling dat de kookplaat gewoon op 3 fase komt (3 fase aardlek en 4 polige 16A kookgroep zijn al aangebracht en bekabeling naar keuken) maar als je F1 naar F1 en zelfde met F2 en dergelijke doet gaat het gewoon goed toch ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik kan me die vraag wel voorstellen.
Je weet inmiddels na dat grasduinen op Google wat het begrip draaiveld voorstelt, of toch nog niet helemaal? Het heeft betrekking op motoren. Een (aandrijf)motor op drie fasen kun je eenvoudig door wisselen van fase volgorde linksom of rechtsom laten draaien. Die monteur moest je hierop wijzen, ongeacht de vraag of een motor bij een klant wel van toepassing, met andere woorden relevant, is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Weet iemand of ik straks bij de aanvraag van een 3x 25a aansluiting het formaat van het meterbord kan laten vervangen door een wat kleiner exemplaar? Er blijft niet gek veel ruimte over voor mijn groepenkast op deze manier (zowel in een horizontale als verticale opstelling). Het past allemaal wel, maar heb liever iets meer ruimte over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrNSbqIxclZHX2ZdH5d_1EOSai8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wwcwobzon0WOR67IXuxRUxcZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Weet iemand waarom bij buitenunits van airconditioning vaak extreme zekeringswaardes gegeven worden? Bijvoorbeeld Daikin (maar ook andere merken) geven aan dat de nominale bedrijfsstroom 9A is en de inschakelstroom 9.8 A, maar dat er gezekerd moet worden op 30A.

Verschillende installateurs geven aan zekeren op 20A vanaf 5 kW koelvermogen, maar die units hebben een opgenomen vermogen van maximaal 2500 W

Bij een 3x25A aansluiting is 20A al niet mogelijk (ook niet voor vast aangesloten apparaten, toch?), maar 30A natuurlijk al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Waar zit de lichtschakelaar? Kun je daar niet uitbreiden? Als de schakelaar binnen zit, eventueel recht door de muur naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiebeJan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-04-2021
onetime schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:55:
[...]

Maar heb ik het goed dat je ook 4000kWh per jaar voor 6-11ct verkoopt?
Kijk eens hier: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Dan kan je ook door op het juiste moment electra te gebruiken je gasverbruik verlagen.
(en salderen beperken voor die 3000kWh die je nog afneemt.)
Klopt, maar geen gasaansluiting, dus er zit niet veel anders op dan de energie in een auto te stoppen :P :9
Daarom toch bedankt voor de tip om eens in die topic te kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik 3 daikin airco’s die ook 20A per stuk voorschrijven.
Voor apparaten die elektrisch Max 1600 W per stuk doen terwijl de handleiding wel keurig een softstart vermeldt.
Mijn installateur vond het zelf ook complete onzin die vond een standaard WCD voldoende.
Nu heb ik ze zelf wel allemaal op aparte groep geplaatst 16A per stuk en dat gaat prima.

Als ik in de logging kijk is de keren dat hij Max vermogen doet zeer beperkt zelfs vorig jaar zomer.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 31-05-2020 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
pryth schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:36:
Weet iemand of ik straks bij de aanvraag van een 3x 25a aansluiting het formaat van het meterbord kan laten vervangen door een wat kleiner exemplaar? Er blijft niet gek veel ruimte over voor mijn groepenkast op deze manier (zowel in een horizontale als verticale opstelling). Het past allemaal wel, maar heb liever iets meer ruimte over.

[Afbeelding]
Denk het niet. Dit valt al best mee qua meterbord formaat. Je moet gewoon al die troep er boven saneren en eventueel zo'n verlaagd plafond wegslopen.

Je aansluiting is al een keer vernieuwd onder een oude kast?
Pagina: 1 ... 114 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.