Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.319.019 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:02
Binnenkort krijg ik een daikin multisplit airco. Deze wordt op een vrije groep aangesloten. Nu zit er op dat deel van de kast geen aardlekschakelaar. De installateur zegt dat dat niet nodig is omdat er een goede aarde aanwezig is. Op deze kant van de kast (met 3 groepen) zit ook de vaatwasser. Al 25 jaar. Dus ook zonder aardlek. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:55
Wijsheid.
Aardlek plaatsen of aardlekautomaten.

Ik heb ook daikin airco's bevalt goed! Ze zijn erg stil.

[ Voor 38% gewijzigd door leonbong op 19-05-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:02
Lijkt me ook. Ik ga er achteraan.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05 17:12
De apparaten zijn klasse 1 met aardaansluiting en daarmee veilig. Er is in beginsel geen aanrakingsgevaar omdat het apparaat in een vaste opstelling staat. Aan de andere kant kost een aardlekschakelaar nu ook weer niet zo heel veel extra. Het hoeft niet maar het advies is om het wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 10:01

NDF82

Doomed Space Marine

Iemand een idee of er buiten stopcontacten zijn waar de kabel achter binnen komt in plaats van boven of onderlangs? Ik wil geen kabel over m'n gevel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGVheKNSOmreGAWYABBHAiBQa8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5bsW7mF5AerL1AU53Yt2UD4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpCCBXHZAeGaZ0hPM8FmOVqC05I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F2eIM9OqAuMuqmoWh1XaMJLo.jpg?f=user_large

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
NDF82 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:00:
Iemand een idee of er buiten stopcontacten zijn waar de kabel achter binnen komt in plaats van boven of onderlangs? Ik wil geen kabel over m'n gevel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Doos maken in de gevel of wil je opbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 00:13

fmb

NDF82 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:00:
Ik heb 2 weken geleden deze gemonteerd: https://www.sandervunderi...-spatwaterdicht-ip54.html
Kabel kan ook via de achterkant naar binnen.

[ Voor 5% gewijzigd door fmb op 19-05-2020 23:06 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:55
Wel even goed afkitten met juiste kit alvorens te plaatsen om het gat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
dreamscape schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Wat stroom op je fasen betreft wel, maar administratief heb je daar geen last van.

Je meter heeft geen aparte telwerken voor opwek en teruglevering per fase. Hij 'saldeert' dus wel intern over de drie fasen van je aansluiting.

Er zijn in het verleden wel eens issues geweest met meters die dat niet goed registreerden, maar voor zover ik weet speelt dat probleem nu niet meer.

Bij mij zit de PV op fase 1, terwijl sommige zware apparaten juist op fase 2 en 3 zitten. De boel is vrij netjes verdeeld over drie aardlekschakelaars. Als je voor de rest van je huis voldoende hebt aan 8 groepen op 2 aardlekschakelaars, dan zou je je idee voor ruimtebesparing kunnen uitvoeren. Een wat meer gelijke belasting van de fasen heeft volgens de netbeheerder wel de voorkeur, maar zoiets wordt niet echt afgedwongen.
Even een check.

Wanneer opwek en verbruik op dezelfde fase plaatsvindt, dan gebeurt dit toch buiten de meter om? Omdat dan de opwek binnenshuis direct wordt verbruikt?

Administratief gaat het prima zolang de tarieven gelijk zijn, maar zodra opwek minder oplevert dan afname kun je het beter direct verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 15:29
Phony schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:23:
[...]

Even een check.

Wanneer opwek en verbruik op dezelfde fase plaatsvindt, dan gebeurt dit toch buiten de meter om? Omdat dan de opwek binnenshuis direct wordt verbruikt?

Administratief gaat het prima zolang de tarieven gelijk zijn, maar zodra opwek minder oplevert dan afname kun je het beter direct verbruiken.
Wat er op dezelfde fase gebeurt qua opwek en verbruik, dat gebeurt inderdaad buiten de meter.

En als je op de ene fase teruglevert en op de andere juist verbruikt, dan 'saldeert' je meter dat intern.

Direct verbruiken zodra saldering minder wordt is sowieso het beste. Tegen die tijd ga ik mijn warmtepomp overdag toch iets warmer laten stoken en in de nacht iets verder afkoelen. En dan draaien wasmachine en vaatwasser voornamelijk overdag, terwijl dat nu zeker niet het geval is.

Maar dat duurt allemaal nog even.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiebeJan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-04-2021
dreamscape schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:44:
[...]

Direct verbruiken zodra saldering minder wordt is sowieso het beste. Tegen die tijd ga ik mijn warmtepomp overdag toch iets warmer laten stoken en in de nacht iets verder afkoelen. En dan draaien wasmachine en vaatwasser voornamelijk overdag, terwijl dat nu zeker niet het geval is.

Maar dat duurt allemaal nog even.
Ik heb op deze manier de warmtepomp al ingesteld, ook om te voorkomen dat de temperatuur doorschiet overdag i.v.m. zoninstraling.

Vanaf 22:00 gaat de gewenste temperatuur naar 19 graden, om 5.30 naar 20,5 graden en om 11:00 naar 21,5 graden. Het ochtendprogramma zet ik in de zomer uit, zodat ik dan op de thermostaat in kan stellen. Als er dan een paar warme dagen aankomen kan de thermostaat op 19 graden, zodat de warmtepomp 's ochtends niet aan slaat (en 's middags dus ook niet i.v.m. de zon).

In januari zit ik dan op 47% van de opgewekte stroom van de zonnepanelen die direct in huis gebruikt wordt.
Andersom bekeken over het hele jaar komt 25-27% van de gebruikte stroom van de zonnepanelen (dus buiten de meter om). ZP opwek 8000 kWhpj, Meter afname 3000 kWhpj, Meter teruglevering 7000 kWh, dus totale verbruik 4000 kWhpj.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiebeJan
Naalroc schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:17:
Waarom haal je die meter niet van dezelfde site als de youless?
Is goed en niet duur; ik heb die al bijna 2 jaar op mijn warmtepomp registratie.

Link:
https://www.youless.nl/wi...e-din-rail-kwh-meter.html

voor 53€ !

het enigste puntje wat je moet weten is dat hij een paar mm breder is als de standaard maat van 4 modules.
Samen met de Youless zit je toch op €132 per set, een voor de WP en een voor de laadpaal betekent €264. Vind ik toch aardig aan de prijs voor 'slechts' een kWh meter.
Mr_gadget schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:07:
[...]

RS485 is een soort seriële verbinding zoals RS232 vroeger. Maar dan voor grotere afstanden en meerdere devices. Die kan je niet zomaar aan je modem/router koppelen. Dan zal je een USB-RS485 adapter moeten kopen en een raspberry Pi oid en een programma moeten schrijven.
Was ik al bang voor. Toch bedankt! Zoek toch liever naar een oplossing die 'direct' werkt.

Misschien toch maar zoals vroeger gewoon elke maand even de meterstand noteren van een simpele kWh meter... dat lijkt de goedkoopste oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@PiebeJan een gemiddelde warmtepomp heeft een uur of 5 nodig om een graad te stijgen of dalen. Als je hem te hoog of te laag zet dan gaat hij toch ook aan de gang? Om te koelen of te verwarmen. (Dit doet de mijne al bij 1,5 graad verschil in gemeten en wat ingesteld is)
Het lijkt mij dus juist onnodig verbruik wat je aan het doen bent?

Een constante temperatuur is dan toch veel handiger? Stel de gehele dag op 20, dan gaat hij koelen zodra hij 21,5 meet en bij zoninval overdag zal dat dus gebeuren. Nu verwacht ik dat hij dan de gehele middag/avond zal koelen terug naar 20 of in de buurt. De nacht doet hij dan niets omdat de afwijking te klein is. De volgende dag weer hetzelfde.

In jouw situatie ben je gegarandeerd bezig vanaf 22:00 uur savonds tot ver in de namiddag om vervolgens om 22:00 uur weer aan de gang te gaan.

[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 20-05-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:24
PiebeJan schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:38:
Misschien toch maar zoals vroeger gewoon elke maand even de meterstand noteren van een simpele kWh meter... dat lijkt de goedkoopste oplossing...
Inderdaad, en die heb je dus al voor slechts €53, zoals ik eerder schreef :9
Als je een goedkoper en ook betrouwbaar adres vind, laat ons even weten.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
GeeMoney schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:38:
@PiebeJan een gemiddelde warmtepomp heeft een uur of 5 nodig om een graad te stijgen of dalen. Als je hem te hoog of te laag zet dan gaat hij toch ook aan de gang? Om te koelen of te verwarmen. (Dit doet de mijne al bij 1,5 graad verschil in gemeten en wat ingesteld is)
Het lijkt mij dus juist onnodig verbruik wat je aan het doen bent?

Een constante temperatuur is dan toch veel handiger? Stel de gehele dag op 20, dan gaat hij koelen zodra hij 21,5 meet en bij zoninval overdag zal dat dus gebeuren. Nu verwacht ik dat hij dan de gehele middag/avond zal koelen terug naar 20 of in de buurt. De nacht doet hij dan niets omdat de afwijking te klein is. De volgende dag weer hetzelfde.

In jouw situatie ben je gegarandeerd bezig vanaf 22:00 uur savonds tot ver in de namiddag om vervolgens om 22:00 uur weer aan de gang te gaan.
Bij mijn l/w warmtepomp stel ik verschillende temperaturen in voor verwarmen en voor koelen. Daartussen moet 4 graden verschil zitten. Hij verwarmt dus tot 20 en pas bij 24 gaat hij koelen. Anders zou hij inderdaad heel veel aan het omwisselen zijn. Zeker i.c.m. vloerverwarming is dat volslagen zinloos.

Beter gezegd: ik zet de koelfunctie pas aan zodra ik bijna zeker weet dat ik geen verwarming meer nodig heb. Zo rond deze tijd van het jaar dus. Anders staat hij overdag stroom te vreten om mijn betonvloer af te koelen om hem in de nacht weer op te warmen...

Met een l/l warmtepomp is dat natuurlijk een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiebeJan
Wij hebben de koelfunctie (nog) niet geactiveerd... Maar die kun je vaak afzonderlijk regelen van de verwarming (bijv. bij minimaal 24 of 25 graden binnentemp zoals @dreamscape ook aangeeft).

Inderdaad slaat de warmtepomp nu ergens rond middernacht aan om het in de ochtend warm genoeg te hebben. Maar om nou 's ochtends in een huis van 17 graden te komen en dan een paar uur moeten wachten op een behaaglijke temperatuur is ook niet fijn. Vooral in het voor- en najaar staat de warmtepomp praktisch uit tussen 12:00 en 02:00 (want meer dan genoeg zon). In de winter probeer ik wat extra warmte in het huis te stoppen vanaf 11:00 (om zoveel mogelijk van de zonnepanelen te gebruiken). Ach het blijft een lastige balans vinden tussen comfort en energie (en het onder de knie krijgen van een stooklijn + thermostaatregeling)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Enige verwarring hier. Ik heb een 3 fase aansluiting met de onderstaande smeltzekeringen erin. Geeft die 63A500V de max aan die in de houder mag? Ik kan zeker niet achterhalen wat erin zit? Stedin heeft namelijk volgens mij de originele zekering van toen het nog 1 fase was laten zitten en nu ben ik benieuwd of alles gelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4WM6Y3XEe_1zaCWvWBoXoyC-8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCtH1UZFJo01anvAu6Jrm4q8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 11:02
Knielen schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:09:
Enige verwarring hier. Ik heb een 3 fase aansluiting met de onderstaande smeltzekeringen erin. Geeft die 63A500V de max aan die in de houder mag? Ik kan zeker niet achterhalen wat erin zit? Stedin heeft namelijk volgens mij de originele zekering van toen het nog 1 fase was laten zitten en nu ben ik benieuwd of alles gelijk is.
De kleur/tint van het middenstuk van de zekering wat zichtbaar is door het inspectieglaasje van de zekeringhouder geeft aan welke waarde de zekering is. Voor een K3 schroefkop is zwart 35A, wit 50A en oranje 63A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12
@Knielen
voor K3 koppen zijn pashulzen om 25A DII patronen te plaatsen, ook hadden een aantal netbeheerders vroeger 25A in DIII uitvoering. Om zeker te weten is een goed kleuren foto handig.
Roze, 2 ampère

Bruin,4 ampère

Groen, 6 ampère

Rood, 10 ampère

Grijs, 16 ampère

Blauw, 20 ampère

Geel, 25 ampère

Zwart, 35 ampère

Wit, 50 ampère

Koper, 63 ampère

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 22:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De keuken is van de week deels geïnstalleerd en voor het aansluiten van mijn kookplaat moest ik toch zelf een perilex aansluiting maken, in plaats van dat de keukenboer dat deed.

Ik weet nu echter niet precies hoe ik dit het beste / veiligste af kan werken.

De situatie is als volgt:
- Het is een kookeiland en er komt nu een vaste 19mm buis uit de grond met daarin 3x L, 1x N en 1PE draden. Deze dienen aangesloten te worden op een perilex (wand) contactdoos. Ik heb geen muren in de buurt waar ik het op vast kan maken en de vloer kan ik denk ik niet meer bij. Zie ook de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_JWNyM7uaolLVzVUZADiEEBfR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRsxT85SamUE42UTx7ASBWjp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6PGktmKhN-ECu2yXdfVJUOXV0o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQUjrm4JRHOU9HOksyrbCAPe.jpg?f=fotoalbum_tile

Kan ik bijvoorbeeld nu een flex buis gebruiken en dit dan los afmonteren op https://www.hornbach.nl/s...-wit/4116756/artikel.html met daarachter https://www.hornbach.nl/s...reme/7260209/artikel.html?

Of zijn er andere / betere manieren.

[ Voor 35% gewijzigd door rens-br op 21-05-2020 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:26
rens-br schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:40:
Kan ik bijvoorbeeld nu een flex buis gebruiken en dit dan los afmonteren op https://www.hornbach.nl/s...-wit/4116756/artikel.html met daarachter https://www.hornbach.nl/s...reme/7260209/artikel.html?

Dat is wel hoe ik het heb gedaan. Je moet voor je zelf wel even inschatten hoe groot de kans is op lekkage op de bewuste plek mocht je het op de vloer laten liggen. Je kunt het anders ook aan de onderkant van je kastje verlijmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
Als ik me niet compleet vergis, hoort het volgens de normen wel vast te zitten. Er zit immers geen trekontlasting op. Dus als je ooit aan het snoer zou trekken dat je hier in steekt (al is dat inderdaad niet zo waarschijnlijk in de praktijk), en er schiet beneden iets los, dan is dat natuurlijk niet veilig.

Een installateur die dat zo doet zou niet moeten kunnen, zeg maar.

[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 21-05-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Nu online
@habbekrats @MMatthijsV

Alle 3 geel, 25A. Dank voor de reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rens-br schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:40:
De keuken is van de week deels geïnstalleerd en voor het aansluiten van mijn kookplaat moest ik toch zelf een perilex aansluiting maken, in plaats van dat de keukenboer dat deed.

Ik weet nu echter niet precies hoe ik dit het beste / veiligste af kan werken.

De situatie is als volgt:
- Het is een kookeiland en er komt nu een vaste 19mm buis uit de grond met daarin 3x L, 1x N en 1PE draden. Deze dienen aangesloten te worden op een perilex (wand) contactdoos. Ik heb geen muren in de buurt waar ik het op vast kan maken en de vloer kan ik denk ik niet meer bij. Zie ook de foto:

[Afbeelding][Afbeelding]

En waar schroef je die montageplaat dan op? Je kunt ook een plankje ergens aan de poten vastmaken en daar dan die montageplaat + Perilex wcd op. Of lasdoos en gewoon die hele Perilex skippen. Het nut van die Perilex ontgaat me altijd. Ze zijn toch allemaal anders; geen enkel apparaat komt met (voorgemonteerde) Perilex stekker; je moet altijd uitzoeken hoe het zit, dus dan kun je netzogoed wat overbodige overgangen skippen.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-05-2020 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:19
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:52:
[...]
En waar schroef je die montageplaat dan op? Je kunt ook een plankje ergens aan de poten vastmaken en daar dan die montageplaat + Perilex wcd op. Of lasdoos en gewoon die hele Perilex skippen. Het nut van die Perilex ontgaat me altijd. Ze zijn toch allemaal anders; geen enkel apparaat komt met (voorgemonteerde) Perilex stekker; je moet altijd uitzoeken hoe het zit, dus dan kun je netzogoed wat overbodige overgangen skippen.
Toevallig zit ik met precies dezelfde uitdaging, al ben ik nog in een iets eerder stadium (keuken, staat er nog niet, 19mm buisje zonder bedrading komt uit de vloer).
Nu kan ik wel de perilex skippen, maar dan moet ik eigenlijk met flexibele 5G2.5 naar de meterkast. Die kabel krijg ik nooit door dat 19mm buisje getrokken.
Of wil je met de VD-draad tot aan de kookplaat? Dat lijkt me ook niet zo praktisch.

Ik denk dat ik maar een plankje haaks op de vloer maak en daarop het perilex stopcontact monteer (op de bijbehorende montageplaat uiteraard), zodanig dat de kabel van de stekker in dat perilex stopcontact er horizontaal uit komt. Dit past makkelijk binnen de plinthoogte.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-10-2022
In een nieuw te bouwen huis (en meterkast met 3-fase aansluiting) wil ik met een enkele DALI bus alle lampen op de begane grond aansluiten. Niet alle lampen zullen op dezelfde automaat zijn aangesloten.

Na het nodige zoekwerk kwam ik onderstaande plaatje tegen. Ik vroeg me alleen af of dit zo mag in Nederland. Immers, als je de stroom van de lamp afzet kan er nog steeds spanning op de DALI bus staan.

Heeft iemand een gouden tip? :)

Afbeeldingslocatie: https://www.ministryoflight.be/images/installatieschema_circuits.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wilke schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:48:
Als ik me niet compleet vergis, hoort het volgens de normen wel vast te zitten. Er zit immers geen trekontlasting op. Dus als je ooit aan het snoer zou trekken dat je hier in steekt (al is dat inderdaad niet zo waarschijnlijk in de praktijk), en er schiet beneden iets los, dan is dat natuurlijk niet veilig.
@rens-br Zoals al gezegd, je zou het spul vast moeten zetten om te voorkomen dat er mechanische krachten op de verbindingen kunnen komen. De tijd dat in de normen werd verteld hoeveel beugels je op je buis moet aanbrengen zijn we gelukkig voorbij, maar het is wel de bedoeling dat je het vast zet.

Maar mogelijkheden genoeg toch? Dat hout achter de buis is denk ik een verwijderbare plint? Dan kun je daar niet op schroeven, maar je kunt hem wel eruit halen om fatsoenlijk hierbij te kunnen. :+

Maar je zou toch tegen de onderkant van de keuken kunnen schroeven? Of inderdaad op een los aan te brengen plankje. Of misschien kun je wel met flexbuis het kastje in en de boel daar tegen de zijkant monteren (geen idee hoe de keuken er verder uit ziet en hoe wenselijk dat is).
In de nieuwbouw zie ik het toch vaak genoeg voor eilanden. Als je daar naar vraagt dan is het argument waarschijnlijk dat ze slechts een installatie "voorbereiden", kortom het is niet af en ze kunnen het ook niet afmaken zonder keukenmeubels. Zoals wel met meer dingen in nieuw opgeleverde woningen:
- Vereffening in casco badkamers, een drain valt niet te vereffenen als er nog geen drain ligt ;)
- Een lichtpunt waar wat draden met een kroonsteen uitsteken is ook niet conform NEN1010 (wel na afwerken in de behuizing van een armatuur)

Vervolgens blijft dat spul natuurlijk gewoon losliggen als de keuken is geplaatst. Maarja.
[...]

Het voordeel van een contactdoos + stekker is natuurlijk dat je bij de kookplaat een simpele manier hebt om het toestel spanningsloos te maken. Als je ooit problemen hebt met de kookplaat en een monteur laat langskomen zal die waarschijnlijk om te beginnen ook de stekker eruit trekken.

Ja, natuurlijk kun je de boel spanningsloos maken door de groep uit te schakelen, maar dan moet zo'n monteur maar net kunnen vertrouwen op de documentatie (groepenverklaring) en zou de monteur ook de groep moeten beveiligen tegen wederinschakeling conform NEN3140, ik vraag me af of een witgoedmonteur daar de spullen voor bij heeft. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Andrehj schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:30:
[...]

Toevallig zit ik met precies dezelfde uitdaging, al ben ik nog in een iets eerder stadium (keuken, staat er nog niet, 19mm buisje zonder bedrading komt uit de vloer).
Nu kan ik wel de perilex skippen, maar dan moet ik eigenlijk met flexibele 5G2.5 naar de meterkast. Die kabel krijg ik nooit door dat 19mm buisje getrokken.
Of wil je met de VD-draad tot aan de kookplaat? Dat lijkt me ook niet zo praktisch.

Ik denk dat ik maar een plankje haaks op de vloer maak en daarop het perilex stopcontact monteer (op de bijbehorende montageplaat uiteraard), zodanig dat de kabel van de stekker in dat perilex stopcontact er horizontaal uit komt. Dit past makkelijk binnen de plinthoogte.
Huh nee. Gewoon een lasdoos op de plek waar je anders de Perilex zou maken. Doos vast en aan de ene kant met gebeugelde buis en VD er in en aan de andere kant met wartel en het aansluitsnoer van de kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:31:
[...]
Huh nee. Gewoon een lasdoos op de plek waar je anders de Perilex zou maken. Doos vast en aan de ene kant met gebeugelde buis en VD er in en aan de andere kant met wartel en het aansluitsnoer van de kookplaat.
Dat klinkt inderdaad als een prima oplossing.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:31:
[...]

Zo doen ze het in BE ook.

Voor inbouw (dus niet bruikbaar in deze casus) hebben ze daar speciale aansluitdozen voor.
Andrehj schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:37:
[...]

Dat klinkt inderdaad als een prima oplossing.
Er is niets mis mee. Maar het is uiteindelijk net zo "lastig" als een Perilex WCD monteren natuurlijk, je moet nog steeds iets zien te bevestigen, alleen nu is het een lasdoos i.p.v. een contactdoos. :P

Ik zou toch kiezen voor de in NL meer gangbare oplossing met Perilex stekker.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Ik wil graag in mijn nieuwe huis Shelly dimmers in gaan bouwen. Alles moet ook met de hand bedienbaar zijn, voor als opa en oma op bezoek zijn of er een oppas is.

Ik heb Gira schakelmateriaal. Maar ik kom er niet uit welk type Gira pulsdrukker ik nodig heb, je hebt Serie (2 knoppen) en wissel- en maak-, maak/verbreek pulsdrukkers.

Wat heb ik nodig als ik de lampen als volgt wil bedienen:
omhoog 1x kort indrukken: lamp aan
omhoog lang indrukken: lamp feller
omlaag kort indrukken: lamp uit
omlaag lang indrukken: lamp dimmen

Welke van deze lijst gira schakelaars heb ik daarvoor dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-05 20:49

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Xander schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:46:
[...]

Voor inbouw (dus niet bruikbaar in deze casus) hebben ze daar speciale aansluitdozen voor.

[...]

Er is niets mis mee. Maar het is uiteindelijk net zo "lastig" als een Perilex WCD monteren natuurlijk, je moet nog steeds iets zien te bevestigen, alleen nu is het een lasdoos i.p.v. een contactdoos. :P

Ik heb, ook in BE, zo'n "neus" opbouw in mijn keukenkastje zitten. Onder de kasten kreeg ik het niet weg, quasi onmogelijk om vast te schroeven en aan te sluiten dan. Vanachter in het kastje (met pannen) stoort het amper. Mijn motivatie om niet direct aan te sluiten is dat een 6mm2 toch behoorlijk stug is om direct aan te sluiten, nu mag het dat stukje met een flexibel (met aderhulzen).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Hoezo 6 mm2?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:22

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Burnd schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:22:
https://www.elektroshop.n...g-drukcontact-014700.html zou het moeten zijn, al kan je het beste de webshop even opbellen om het zeker te weten. Vaak kunnen ze dat zo vertellen.

Op basis van de plaatjes onder https://www.girastore.nl/...maakcontact-4-voudig.html lijkt het wel te kloppen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Allereerst bedankt voor alle replies!
Dennis schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:26:
Dat is wel hoe ik het heb gedaan. Je moet voor je zelf wel even inschatten hoe groot de kans is op lekkage op de bewuste plek mocht je het op de vloer laten liggen.
Het is een kookeiland, spoelen gebeurd op een ander deel. Dus lekkage valt wel mee.
Wilke schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:48:

Kans dat dit ooit na installatie nog gaat bewegen is erg klein, maar snap het punt.
. Of lasdoos en gewoon die hele Perilex skippen. Het nut van die Perilex ontgaat me altijd.
Wil het eigenlijke wel graag stekkerbaar houden, mocht het ooit vervangen moeten worden oid.
Ze zijn toch allemaal anders; geen enkel apparaat komt met (voorgemonteerde) Perilex stekker; je moet altijd uitzoeken hoe het zit, dus dan kun je netzogoed wat overbodige overgangen skippen.
Dat doet de keukenboer dan weer wel, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.
Xander schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:53:
@rens-br Zoals al gezegd, je zou het spul vast moeten zetten om te voorkomen dat er mechanische krachten op de verbindingen kunnen komen. De tijd dat in de normen werd verteld hoeveel beugels je op je buis moet aanbrengen zijn we gelukkig voorbij, maar het is wel de bedoeling dat je het vast zet.

Maar mogelijkheden genoeg toch? Dat hout achter de buis is denk ik een verwijderbare plint? Dan kun je daar niet op schroeven, maar je kunt hem wel eruit halen om fatsoenlijk hierbij te kunnen. :
Nee, dat is de achterwand van het eiland / bar gedeelte. Dat zit dus vast.

Maar goed. Ik ga het lijstje van mijn post hierboven bestellen en dan lijm / schroef ik het wel op de achterwand / zijkant van een van de kastjes.

Hoe kan ik overigens het beste van flex naar starre buis? Gewoon met een sok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Burnd schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:22:
Ik wil graag in mijn nieuwe huis Shelly dimmers in gaan bouwen. Alles moet ook met de hand bedienbaar zijn, voor als opa en oma op bezoek zijn of er een oppas is.

Ik heb Gira schakelmateriaal. Maar ik kom er niet uit welk type Gira pulsdrukker ik nodig heb, je hebt Serie (2 knoppen) en wissel- en maak-, maak/verbreek pulsdrukkers.

Wat heb ik nodig als ik de lampen als volgt wil bedienen:
omhoog 1x kort indrukken: lamp aan
omhoog lang indrukken: lamp feller
omlaag kort indrukken: lamp uit
omlaag lang indrukken: lamp dimmen

Ik heb paar weken terug daar ook schakelmateriaal voor gekocht en je moet het volgende hebben:
Enkele: https://www.hornbach.nl/s...5100/3898967/artikel.html
Dubbel: https://www.sandervunderi...elaar-2-voudig-15500.html

Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
rens-br schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:44:
[...]
Ik heb paar weken terug daar ook schakelmateriaal voor gekocht en je moet het volgende hebben:
Enkele: https://www.hornbach.nl/s...5100/3898967/artikel.html
Dubbel: https://www.sandervunderi...elaar-2-voudig-15500.html
Werkt perfect!
De link naar de Hornbach wijst naar Gira 015100, een enkele impulsdrukker. Weet je zeker dat je niet de 15600 bedoelt (met impuls wissel contact)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
BE sluiten ze volgens mij met 2 aders aan + PE. Dus dan gaat er 32A door een ader.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Andrehj schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:59:
[...]

De link naar de Hornbach wijst naar Gira 015100, een enkele impulsdrukker. Weet je zeker dat je niet de 15600 bedoelt (met impuls wissel contact)?
Nee. Het is gewoon een pulsdrukker, maar goed die heb ik dus hier ingebouwd.

Waarom zou je een puls wissel contact willen hebben? Dan werkt dimmen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Jim423 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:12:
[...]

BE sluiten ze volgens mij met 2 aders aan + PE. Dus dan gaat er 32A door een ader.
Maar het gaat hier toch om een Perilex, dus 3 fasen, dan gaat er voor een kookplaat toch geen 32 A door?
Een fornuis is dacht ik minder dan 12 kW?

Maar goed, is niet erg belangrijk hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Bij deadlock geen 3 fasen denk ik.
De andere 2 kunnen wel met 2,5mm² af en is wel 3 fasen zo te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 15:12

Freakie1NL

Grote Baas

Andrehj schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:30:
[...]

Ik heb begin dit jaar 5x2,5mm xmvk door een 19mm getrokken precies vanwege dat de LL uit de vloer de keuken in kwam en alles al ingebouwd was. Dus om het probleem van vd te vermijden xmvk getrokken tot aan het einde van de LL. Daarna flex over de xmvk en vervolgens achter plint naar opbouw Perilex. Door LL van 19 mm ging prima! Achter de plint werken was het meest vervelend

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:46:
[...]

[...]

Volgens mij is direct veel makkelijker dan met Perilex. Alleen al het niet hoeven aanzetten van die stekker... wat een gefrot is dat altijd.
Grotere enkelfase aansluitingen en enkelfase 7,4 kW koken achter enkele 32A automaat.
rens-br schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:41:
[...]

Wil het eigenlijke wel graag stekkerbaar houden, mocht het ooit vervangen moeten worden oid.
Dat kan ook als je het met een lasdoos doet hoor.
rens-br schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:41:
Hoe kan ik overigens het beste van flex naar starre buis? Gewoon met een sok?
Ja. Er is ook PVC lijm voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
rens-br schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:13:
[...]
Nee. Het is gewoon een pulsdrukker, maar goed die heb ik dus hier ingebouwd.
Waarom zou je een puls wissel contact willen hebben? Dan werkt dimmen niet.
Omdat de originele vraagsteller @Burnd op wie jij volgens mij ook reageerde in dit bericht vroeg om zo'n schakelaar. Hij wilde immers dat een druk op de onderkant van de schakelaar de lamp uit zou zetten, en op de bovenkant aan. Lang indrukken is dan meer (onderzijde) of minder (bovenzijde) dimmen.
Ik vind dat nog niet zo gek bedacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 22-05-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-03 12:18
Haha, nu snap ik nog niet welk type ik nodig heb. Heb ik een wissel nodig? Welk type nummer dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
FrankHe schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:10:
[...]

Update, de aannemer heeft hun installateur, een andere dan ik eerder heb genoemd, vanochtend langsgestuurd. Heeft mijn verhaal niet echt aangehoord, heeft aardingsweerstand en aardlekschakelaars getest en gezegd dat de installatie in orde is. Heeft geen meting gedaan van de stroom die door het vereffeningsblok stroomt. Claimde dat hoge stromen door het vereffeningspunt 'misschien' normaal zijn in een groot woongebouw. Op mijn vraag of hij dacht dat pieken van 800 mA gangbaar zijn zei hij dat hij dat niet wist. Hij wenste mij nog een prettige dag.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is over hoge lekstromen in een nieuwe installatie. Woongebouw met zes bouwlagen, liftschachten, PV op het dak en een warmtenet. Via het warmtenet lijkt geregeld 500 mA weg te lekken via het potentiaalvereffeningspunt. Als dit normaal is dan leg ik mij er bij neer. Als dit niet normaal is moet ik mij dan zorgen maken?
Ik quote mezelf even, I know.

[YouTube: Zwerfstromen in de installatie, zijn deze normaal of niet normaal?]

Graag hoor ik van de experts hier of dit is iets waar ik actie op moet ondernemen of dat ik mij druk maak om niets? De installateur zegt dat het "misschien normaal" is. Let op de exacte bewoording!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:00
FrankHe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:40:
Graag hoor ik van de experts hier of dit is iets waar ik actie op moet ondernemen of dat ik mij druk maak om niets? De installateur zegt dat het "misschien normaal" is. Let op de exacte bewoording!
Ik ben geen expert, maar heb je posts met interesse gevolgd. Hoe ga je van:
FrankHe schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:57:
Update, Liander is geweest en heeft geconstateerd dat het complete gebouw met ruim honderd woningen niet geaard is. Liander is aan het overleggen wat ze nu gaan doen. Meest pessimistische optie is dat ze vanavond het complete pand spanningsloos maken.
Naar:
FrankHe schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:10:
Update, de aannemer heeft hun installateur, een andere dan ik eerder heb genoemd, vanochtend langsgestuurd. Heeft mijn verhaal niet echt aangehoord, heeft aardingsweerstand en aardlekschakelaars getest en gezegd dat de installatie in orde is. Heeft geen meting gedaan van de stroom die door het vereffeningsblok stroomt. Claimde dat hoge stromen door het vereffeningspunt 'misschien' normaal zijn in een groot woongebouw. Op mijn vraag of hij dacht dat pieken van 800 mA gangbaar zijn zei hij dat hij dat niet wist. Hij wenste mij nog een prettige dag.
?

Wat vindt Liander er van?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tom Paris schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:59:
[...]

[...]

Naar:

[...]

?

Zie;
FrankHe in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
[...]

Wat voor open spanning meet je over dit stuk als je die draad loshaalt?

[ Voor 42% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-05-2020 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Tom Paris schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:59:
[...]

[...]

Naar:

[...]

?

Mijn centrale vraag is nu. Zie ik spoken of is er wel degelijk iets raars aan de hand in deze installatie?

De man in het veld van Liander schrok in beginsel enorm van de zwerfstroom. Die is toen nagegaan of 'hun' aarde goed was en dat was die, dus daar hield het voor hem op. Niet hun probleem.

De elektroinstallateur belde 's ochtends vroeg aan zonder vooraf een afspraak te maken. Er was een mannetje in de buurt en die kreeg van de manager de opdracht om langs te gaan. De afspraak was dat ze mij ten minste een uur vooraf even zouden contacten. Ik lag nog in bed. Ze vonden het te vroeg om mij telefonisch te bellen maar kennelijk was het niet te vroeg om aan te bellen? Vriendelijk gevraagd om mij even een half uur te geven voordat ik hem kon ontvangen. Die man is vervolgens nog geen vijf minuten binnen geweest. Hij was compleet niet geïnteresseerd in mijn waarnemingen en de foto's die ik hier eerder plaatste wilde hij niet zien. Vanwege de Covid19 en 1,5 meter regel kon ik de foto's ook niet even onder zijn neus drukken. Hij heeft de weerstand tussen fase en aarde gemeten en de aardlekschakelaars getest. Hij concludeerde dat er is niets mis met de installatie, opende de voordeur, liep naar buiten en trok de deur achter zich dicht. Kennelijk was het voor hem klaar en dus niet hun probleem.

Hij had geen Ampèretang bij zich en heeft dus niet gemeten welke stromen er door de vereffeningsdraad lopen. Dat is dan ook niet zijn installatie maar de mensen van het warmtenet die hun systeem hebben verbonden met het vereffeningsblok.

Ik heb geen professional op het gebied van potentiaalvereffening in woongebouwen. Het enige wat ik zie zijn fluctuerende stromen die ik, met mijn beperkte kennis, niet zou verwachten in het aardinssysteem van je installatie. Er rekening mee houdend dat er nog bouwlagen onder en boven mij zijn die dus ook allemaal een soortgelijke stroom hebben lopen. Als ik dat optel dan zijn dat vele Ampère die er via de aarde weglekken. Zoals gezegd ik ben geen expert maar mij gevoel zegt dat dit mogelijk niet in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
kabeltjekabel schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:05:
[...]

Zie;
FrankHe in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[...]

Wat voor open spanning meet je over dit stuk als je die draad loshaalt?
Dat was de vraag die ik graag bij de professional elektricien wilde neerleggen. Ik ga zelf die draad niet loshalen. Ik weet niet hoe gevaarlijk dat mogelijk is. Zelfs wanneer mijn eigen installatie volledig spanningsloos is dan blijven de stromen door het vereffeningsblok stromen. Dan helpt de beveiliging van mijn aardlekschakelaars niet. Ik ga die draad niet zelf loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FrankHe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:36:
[...]

Dat was de vraag die ik graag bij de professional elektricien wilde neerleggen. Ik ga zelf die draad niet loshalen. Ik weet niet hoe gevaarlijk dat mogelijk is. Zelfs wanneer mijn eigen installatie volledig spanningsloos is dan blijven de stromen door het vereffeningsblok stromen. Dan helpt de beveiliging van mijn aardlekschakelaars niet. Ik ga die draad niet zelf loshalen.
Metalen SV leidingen toch? Dan kan het prima zijn dat andere gebruikers van het SV net die als primaire aardingsvoorziening misbruiken en een deel van die stroom via jouw potentiaalvereffening naar de goede aarde van je pand stroomt. Maar als elk appartement zo'n zelfde lekstroom heeft telt dat toch wel fors op. Kun je de stroomtang ook om de SV leiding zelf krijgen? (Eventueel wat isolatie aan de kant duwen). Die stroomtang van je is trouwens +/-2% + 17 qua nauwkeurigheid. Dat tikt aan bij lage stromen.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-05-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat laatste (stroomtang om CV leidding) zal hele rare waardes laten zien als het medium stroomt.
Het magnetisch veld van stromend water is namelijk het principe van heel veel flowmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:11:
Dat laatste (stroomtang om CV leidding) zal hele rare waardes laten zien als het medium stroomt.
Het magnetisch veld van stromend water is namelijk het principe van heel veel flowmetingen.
Dan de afsluiter dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
kabeltjekabel schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:09:
[...]

Metalen SV leidingen toch? Dan kan het prima zijn dat andere gebruikers van het SV net die als primaire aardingsvoorziening misbruiken en een deel van die stroom via jouw potentiaalvereffening naar de goede aarde van je pand stroomt. Maar als elk appartement zo'n zelfde lekstroom heeft telt dat toch wel fors op. Kun je de stroomtang ook om de SV leiding zelf krijgen? (Eventueel wat isolatie aan de kant duwen). Die stroomtang van je is trouwens +/-2% + 17 qua nauwkeurigheid. Dat tikt aan bij lage stromen.
Die metingen had ik al eerder geplaatst, de stroom wordt netjes verdeeld over de aanvoer en retourleiding, ze laten beide 50% zien van wat er door de vereffeningsdraad loopt.

Voor mijn gevoel zouden het opgeteld inderdaad hele forse stromen kunnen zijn. Vandaar dat ik er over door blijf gaan ;)

De vraag is, hoe erg is het? Kan het kwaad? Is het mogelijk gevaarlijk? Ik vind het moeilijk in te schatten en neem liever het zekere voor onzekere en behandel de situatie in de veronderstelling dat het wellicht gevaarlijk zou kunnen zijn.

Het woongebouw heeft vijftien of twintig stijgleidingen. Ieder setje bestaat uit twee metalen SV-leidingen, een kunststof drinkwaterleiding en een kabel voor elektra waarbij de aardedraad direct als de centrale aarde fungeert. De kabel lijkt van de buitenkant 5 x 25 mm2 al kan ik geen opdruk vinden die dit bevestigd.

Voltcraft is inderdaad geen echt 'professioneel gereedschap'. Heb deze wel getest met mijn Fluke 115 en ze lagen wat betreft stroommeting erg dicht bij elkaar. Ook de meting van de spanning ontliep elkaar nauwelijks. Die meting was op AC op de secondaire zijde van een isolatietransformator van een mijn elektronische muziekinstrumenten die ik op dat moment aan het repareren was. Ik geloof dat de voeding 9 Vac / 1 A kon leveren en dat deze voor ongeveer 65% werd belast. Dat moet dus pakweg 650 mA zijn geweest. Dus ik weet dat die stroomtang ten opzichte van de shunt in mijn Fluke 115 een vrijwel gelijke waarde laat zien. Dit is natuurlijk geen calibratie door erkende derde partij maar ik heb de plausibiliteit van de meting zelf getest met de middelen die ik tot mijn beschikking heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ik ga vanavond kijken of het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@FrankHe ; kun je bij de T-splitsing van de SV leidingen? Dan zou je namelijk kunnen zien wat er door die leidingen omhoog komt, bij jou naar de HAR gaat en wat er nog verder omhoog gaat naar de buren. Woon je op de onderste laag?

Ik zou namelijk verwachten dat als anderen het SV net als aarding misbruiken of er andere inductiestromen in het net zitten deze wegvloeien via de eerste vereffening die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
kabeltjekabel schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:58:
@FrankHe ; kun je bij de T-splitsing van de SV leidingen? Dan zou je namelijk kunnen zien wat er door die leidingen omhoog komt, bij jou naar de HAR gaat en wat er nog verder omhoog gaat naar de buren. Woon je op de onderste laag?

Ik zou namelijk verwachten dat als anderen het SV net als aarding misbruiken of er andere inductiestromen in het net zitten deze wegvloeien via de eerste vereffening die er is.
Ik ga vanavond even kijken maar vrees dat mijn tang niet groot genoeg is om rond de standleiding te komen. Ik zit halverwege, twee appartementen onder me en twee boven me. Vandaar dat ik erg benieuwd ben welke stromen er boven en onder mij gemeten zouden worden.

Aanvulling, Als de weerstand overal even laag is dan moeten de stromen, afhankelijk van de oorsprong, dichter bij de bron dus nog vele malen hoger zijn dan dat ik hier meet. Dus twee buren boven mij of onder mij zouden een nog veel grotere stroom kunnen hebben?

[ Voor 14% gewijzigd door FrankHe op 22-05-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik heb je posts nog even doorgelezen maar het is me niet helemaal duidelijk hoe de stroom nu precies vloeit.
Want je vermoed een zwerfstroom van de vereffening SV naar het aardblokje in de meterkast naar de aarde die de netbeheerder aanbiedt correct? Dan begrijp ik alleen niet waarom je dan ook dezelfde stroom meet bij dat CAP? in de badkamer? De vereffening AOP,SV,gas,water hoort in de meterkast gemaakt te worden en niet door de badkamer te lopen. Misschien dat je even een tekening kan maken hoe het in elkaar zit incl gemeten waardes per punt op 1 moment.
FrankHe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:58:
[...]Aanvulling, Als de weerstand overal even laag is dan moeten de stromen, afhankelijk van de oorsprong, dichter bij de bron dus nog vele malen hoger zijn dan dat ik hier meet. Dus twee buren boven mij of onder mij zouden een nog veel grotere stroom kunnen hebben?
Dat is niet te zeggen. Het is vrij stevige kabel in die stijgschacht en dikke SV pijpen dus je hebt kans dat de zwerfstromen over alle vereffeningen redelijk gelijk worden verdeeld. De vraag is dus alleen, is de aarding vanuit het TN-C net in orde? En is de pompruimte goed vereffend van de SV en drinkwater.

[ Voor 37% gewijzigd door Jim423 op 22-05-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Terugkomend op rens-br in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" ik heb het uiteindelijk na veel gevloek en gepruts afgewerkt gekregen. Tevens is het nu ook vast geschroefd aan de achterwand van het eiland. Met als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6PGktmKhN-ECu2yXdfVJUOXV0o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQUjrm4JRHOU9HOksyrbCAPe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_JWNyM7uaolLVzVUZADiEEBfR0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRsxT85SamUE42UTx7ASBWjp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVgS97LOpZcjFptpPqJ55TpEtG8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGscvtCQ14phRhoxNTxZWMk1.jpg?f=fotoalbum_tile

Kan iedereen aanraden om dit te maken voordat de keuken er staat, de ruimte onder de plint is namelijk toch wel erg klein om dit te doen.

[ Voor 72% gewijzigd door rens-br op 22-05-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:09
[...]

even met gezond boerenverstand, weet niet of dit de waarheid is, maar misschien een gooi in de goeie richting.
Stel, ieder appartement heeft ongeveer 6 groepen, dus 2 aardlekschakelaars. Dat laat theoretisch ongeveer 30mA lekstroom per aardlekschakelaar toe, is net geen 60mA per appartement.
10 appartementen is 600mA lekstroom, enz enz.
(zeker met het idee dat er vroeger in woningen aardlekschakelaars van 300mA aanwezig waren, kon het totaal zomaar naar de waarde gaan die jij nu meet).
Als de aarde goed is, en je meet geen spanningsverschil tussen verschillende metalen delen die geaard zijn is er geen probleem.
Ik heb weleens 80A (ja, Ampere, geen milliampere) gemeten op lange transportleidingen (>15km) van kabels. Gewoon blank koper op de plaats waar ik gemeten heb, gewoon veilig want 0V.

Volgens mijn boerenverstand:
- zolang het spanningsniveau 0V is (meet voor de grap eens tussen nul en aarde, zou 0V moeten zijn;
- de stroom lager is dan de leiding mag voeren;
Geen probleem.

Correct me if i'm wrong. :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rens-br schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:28:
Terugkomend op rens-br in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" ik heb het uiteindelijk na veel gevloek en gepruts afgewerkt gekregen. Tevens is het nu ook vast geschroefd aan de achterwand van het eiland. Met als resultaat:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Kan iedereen aanraden om dit te maken voordat de keuken er staat, de ruimte onder de plint is namelijk toch wel erg klein om dit te doen.
Je kunt het ding beter 90 graden draaien denk ik zo. Haakse Perilex stekkers hebben het snoer naar onderen... en dit stopcontacten zit wel heel dicht bij de vloer. zie;
Afbeeldingslocatie: https://www.cendo.nl/wp-content/uploads/2018/10/Perilex-Stekker.jpg

Of rechte stekker gebruiken natuurlijk, dat kan ook. Maar die zijn volgens mij wat schaarser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Elke gamma/karwei verkoopt een rechte dus zo zeldzaam zijn die nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
ybos schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:55:
[...]

even met gezond boerenverstand, weet niet of dit de waarheid is, maar misschien een gooi in de goeie richting.
Een 30mA aardlekschakelaar laat geen 30mA toe.
Maar even los daarvan ben ik er redelijk zeker van dat deze zwerfstroom niet uit huisinstallaties afkomstig is. Hij vind eerder zijn weg naar de Liander aarding omdat deze waarschijnlijk nogal een lage aardverspreidingsweerstand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
TotoroTM schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:41:
In een nieuw te bouwen huis (en meterkast met 3-fase aansluiting) wil ik met een enkele DALI bus alle lampen op de begane grond aansluiten. Niet alle lampen zullen op dezelfde automaat zijn aangesloten.

Na het nodige zoekwerk kwam ik onderstaande plaatje tegen. Ik vroeg me alleen af of dit zo mag in Nederland. Immers, als je de stroom van de lamp afzet kan er nog steeds spanning op de DALI bus staan.

Heeft iemand een gouden tip? :)

[Afbeelding]
Kleine kick, in de hoop dat iemand een idee heeft over hoe dit aan te pakken; met name de aansluiting van de bus in de meterkast vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 17:15
TotoroTM schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:33:
[...]

Kleine kick, in de hoop dat iemand een idee heeft over hoe dit aan te pakken; met name de aansluiting van de bus in de meterkast vraag ik me af.
Meestal zijn die slimme bussen toch laagspanning (als in 12V of iets gelijkaardigs)?

De enige ervaring die ik heb is met drukschakelaars (SVV kabel) op 12V die relais aansturen die dan op zijn beurt de kabel schakelt. De kring van de SVV is volledig gescheiden van de 230V, en is ook geen enkel probleem als die blijft lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotoroTM
azerty schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:36:
[...]

Meestal zijn die slimme bussen toch laagspanning (als in 12V of iets gelijkaardigs)?

De enige ervaring die ik heb is met drukschakelaars (SVV kabel) op 12V die relais aansturen die dan op zijn beurt de kabel schakelt. De kring van de SVV is volledig gescheiden van de 230V, en is ook geen enkel probleem als die blijft lopen.
DALI is integenstelling tot KNX géén SELV en wordt dus gezien als normale stroomleiding. Daarmee mag het wel met de 230V draden in een buis. Ik vraag me echter af of die Dali stuurdraden dan wel over meerde groepen mogen worden gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 17:15
TotoroTM schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 21:40:
[...]

DALI is integenstelling tot KNX géén SELV en wordt dus gezien als normale stroomleiding. Daarmee mag het wel met de 230V draden in een buis. Ik vraag me echter af of die Dali stuurdraden dan wel over meerde groepen mogen worden gekoppeld.
Ah, had niet opgezocht wat DALI was. Waarom zou je dan evt voor DALI willen kiezen? Lijkt me weinig voordeel te hebben t.o.v. de traditionele schakelingen?

Volgens wiki loopt er 16V, maar is het wel niet te classificeren als veilige laagspanning. Als het 16V is lijkt er mij weinig risico, en is er (ervan uit gaande dat je in NL woont) geen verplichte controle bij oplevering...

[ Voor 19% gewijzigd door azerty op 23-05-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:09
Hoi mede-tweakers,

Mijn zwager en zwagerin hebben vorige week een nieuwe wonig gekregen, particuliere huur. Dit is een woning uit de jaren 60. Helaas is het stroom niet netjes achtergelaten. Onder andere flexbuizen uit lasdozen die doorgeknipt zijn waar nog gewoon spanning op staat, lasdozen waar op een ander uiteinde stekkers gezet zijn en rechtstreeks ergens op een stopcontact aangesloten zitten, normale ip20 lasdozen buiten gebruiken, geplaatste stopcontacten met randaarde waar uiteraard geen aarde draad op aangesloten zit, 1.5mm draad gebruiken naar stopcontacten en kort gestripte kabels waardoor de fase gewoon uit de lichtschakelaar valt toen ik deze er af haalde. Ik vrees dat ik nog meer tegen ga komen..

Omdat dit met spoed geregeld is, wat al moeilijk genoeg is deze tijd (zwagerin is zwanger en woont nog thuis) willen ze natuurlijk niet meteen ruzie met de huurder en ben ik dus gister maar eens begonnen met een opruimactie om het in ieder geval veilig voor ze te maken. Mijn eerste vraag is dan ook hoeveel ik zelf mag doen aangezien dit om een huurwoning gaat. De groepenkast is gelukkig recent vernieuwd en ziet er netjes uit.

Helaas zijn er naast de technische gebreken ook wat praktische zaken. De wandcontactdozen zijn niet netjes gehouden. Denk hierbij aan muren verven zonder de stopcontacten er netjes af te halen etc., waardoor de helft grijs is en de andere helft wit.. Daarnaast is het allemaal van dat gigantische opbouw schakelmateriaal.

Toen ik mijn eigen installatie (uit de jaren 70) vernieuwd heb (overal aarde naar stopcontacten) heb ik het oude schakelmateriaal bewaard. Dit zijn dubbele wandcontactdozen zonder randaarde en dus mooi plat op de muur. Dit past echter net niet in de lasdozen van de woning, scheelt misschien een millimeter. Ik denk dat de dozen ongeveer rond 50mm zijn. Heeft iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt en misschien een tip (merk?) dat wel in deze dozen past? Dat zou het geheel al een stuk frisser voor ze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:55
Waarom zou jij dat allemaal op moeten gaan lossen "om maar geen ruzie te krijgen" met een verhuurder die een ronduit onveilige woning verhuurt? Jij wil graag netjes blijven, dat is mooi, maar dat mag je evengoed van die verhuurder verwachten.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:46
AJayFasho schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:05:
...
Helaas zijn er naast de technische gebreken ook wat praktische zaken. De wandcontactdozen zijn niet netjes gehouden. Denk hierbij aan muren verven zonder de stopcontacten er netjes af te halen etc., waardoor de helft grijs is en de andere helft wit.. Daarnaast is het allemaal van dat gigantische opbouw schakelmateriaal.
Schakelmateriaal kan je verrassend goed schoonkrijgen. De plastic kapjes een uurtje laten weken en dan met een schuurspons aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@AJayFasho bij de bouwmarkt zijn er ringen van ca. 3 mm die je kan gebruiken op je lasdoos "op te hogen"

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
BarryH schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:00:
@AJayFasho bij de bouwmarkt zijn er ringen van ca. 3 mm die je kan gebruiken op je lasdoos "op te hogen"
De hoogte is één ding. De breedte zal ook een probleem zijn. Het zijn geen inbouwdozen, maar lasdozen. Die zijn kleiner en daar krijg je geen inbouwschakelmateriaal in. Vandaar dat je in oudere huizen meestal opbouwspul ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PiebeJan schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:31:
[...]
In januari zit ik dan op 47% van de opgewekte stroom van de zonnepanelen die direct in huis gebruikt wordt.
Andersom bekeken over het hele jaar komt 25-27% van de gebruikte stroom van de zonnepanelen (dus buiten de meter om). ZP opwek 8000 kWhpj, Meter afname 3000 kWhpj, Meter teruglevering 7000 kWh, dus totale verbruik 4000 kWhpj.
Maar heb ik het goed dat je ook 4000kWh per jaar voor 6-11ct verkoopt?
Kijk eens hier: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
Dan kan je ook door op het juiste moment electra te gebruiken je gasverbruik verlagen.
(en salderen beperken voor die 3000kWh die je nog afneemt.)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-05 15:31
Het moet er hier ook maar eens van komen: het vervangen van de oude groepenkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrBWT_32vjZ4gLLxlqB26sRNvfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJHA4bfrCD1YNMffzCNwJ9AB.jpg?f=fotoalbum_large

Het oude beestje heeft al die jaren z’n werk zonder problemen gedaan, maar met het omschakelen van gas koken naar inductie koken is dit een mooie gelegenheid om de hele groepenkast maar aan te pakken. Er komen twee extra leidingen naar de keuken. Eentje voor de inductie kookplaat (7350W) en eentje extra voor de oven, de huidige situatie is dat nu zowel de elektrische oven als de vaatwasser op een en dezelfde groep zijn aangesloten. Dat lijkt me niet volgens de regels.

De keuze voor de groepenkast is gevallen voor ABB/HAF. de huidige oude kast is ook een HAF. Nu zie ik twee modellen: met bussboard of Kamrails. Maakt het, behalve de prijs, nog iets uit in technische zin? Ga ik tijdens de montage voordeel hebben van het systeem met bussboard?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bussboard kun je altijd makkelijk iets bijplaatsen, hoef je geen kammen te vervangen of zaken om te bouwen. Met plaatsen hoef je ook iets minder rekening te houden met hoe lang en hoeveel kammen je nodig hebt. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Joopieboy schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:25:
Bussboard kun je altijd makkelijk iets bijplaatsen, hoef je geen jammer te vervangen of zaken om te bouwen. Met plaatsen hoef je ook iets minder rekening te houden met hoe lang en hoeveel jammer je nodig hebt. :)
Zonder busboard kun je ook altijd iets bijplaatsen. Standaard gewoon 3x4-voudige kam en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-05 15:31
@Joopieboy, @kabeltjekabel:
Ik wil de PV-groep automaat eigenlijk een module breedte willen verplaatsen zodat die z’n warmte wat beter kwijt kan. Dat Verplaatsen gaat met de bussboard natuurlijk wel een stuk simpeler. Maar ja, een kam bij plaatsen is ook geen rocket science. En het scheelt wel behoorlijk in prijs.

Ik laat t.z.t. het resultaat wel zien :).

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Het voordeel van busboard is dat een automaat heel eenvoudig is te plaatsen daarnaast zijn het bijna alleen steek/klem verbindingen dus voor leken heel veilig.
Het nadeel het kan alleen een ABB automaat zijn.
Uiteindelijk is busboard minder flexibel in mogelijkheden.

Als je niet wekelijks in je meterkast klust maakt eigenlijk niks, busboard is voornamelijk tijdwinst voor installateurs als je er een berg moet doen.
Op een bouwplaats is het ideaal, het tempo waarop je kasten per woning kan aanpassen is voor busboard ongekend wat een voordeel kan zijn bouwondernemingen.

Lees ik zou de poen pakken en een kamrail kast kopen prive.
Zie mijn "vriendjes in de meterkast" rechts zelf bij geplaatst oude foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNNQb6gAse5Db5dfA8aKpq00DGI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uCRNypHWlOB1MI72GDcCWDN9.jpg?f=user_large

Als ik nu mijn hele meterkast zou moeten doen een Eaton medusa of Schneider Pragma kast met lekker veel ruimte achter de din-rails voor bedrading.

[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 24-05-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolands
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-12-2023
Hallo,

Ik moet een of meerdere groepen erbij maken, op zich geen probleem, maar de nul klem zit vol onderin de groepenkast. Heeft iemand ervaring of weet iemand of dit (netjes) uit te breiden is? Die grotere klemmen die voor de fases worden gebruikt kan ik los aanschaffen van (Eaton) Holec uit de serie Systeem 55, maar een losse die bijvoorbeeld op de plek naast de nul zou kunnen, zie ik zo niet.

Er is nog ruimte in de kast, en hoewel het geen nieuwe kast is, vind ik vervanging niet nodig.

Iemand een tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-M8E-aeR1G6UbuqHHNmb18Je9Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3LAzI1kNCSpnnl212Y067zM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtkZV3rCvYaBFonBp-IT0x6Z1Z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOiwHo4jv5V0b3BllcONCFfX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rolands schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:20:
Hallo,

Ik moet een of meerdere groepen erbij maken, op zich geen probleem, maar de nul klem zit vol onderin de groepenkast. Heeft iemand ervaring of weet iemand of dit (netjes) uit te breiden is? Die grotere klemmen die voor de fases worden gebruikt kan ik los aanschaffen van (Eaton) Holec uit de serie Systeem 55, maar een losse die bijvoorbeeld op de plek naast de nul zou kunnen, zie ik zo niet.

Er is nog ruimte in de kast, en hoewel het geen nieuwe kast is, vind ik vervanging niet nodig.

Iemand een tip?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je erfgenamen gaan er een kast met aardlekbeveiliging inzetten :?

DIN-rail adapter met Wago's / klemmenstrook / ~box / duo-adereindhulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolands
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-12-2023
kabeltjekabel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:26:
[...]

Je erfgenamen gaan er een kast met aardlekbeveiliging inzetten :?

DIN-rail adapter met Wago's / klemmenstrook / ~box / duo-adereindhulzen.
Er zit een aardlek in, voor een aantal groepen, maar inderdaad voor een aantal ook niet, alle vertrekken zitten er wel achter, maar specifiek wasmachine, droger, vaatwasser en oven niet. Dit is vanaf de bouw zo gedaan. Aandachtspunt?

Oké, die DIN rail opties ken ik niet, dat bied wel mogelijkheden. Zal er eens induiken om te kijken wat ik dan nodig heb. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rolands schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:38:
[...]

Er zit een aardlek in, voor een aantal groepen, maar inderdaad voor een aantal ook niet, alle vertrekken zitten er wel achter, maar specifiek wasmachine, droger, vaatwasser en oven niet. Dit is vanaf de bouw zo gedaan. Aandachtspunt?

Oké, die DIN rail opties ken ik niet, dat bied wel mogelijkheden. Zal er eens induiken om te kijken wat ik dan nodig heb. Bedankt.
Aandachtspunt is de conditie van de aardpen dan :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klootwyk
  • Laatst online: 18:44
Goedemorgen,

even een vraagje hier, betreffende het aansluiten van mijn zonnepanelen.

Ik heb momenteel de volgende setup:

- 2x micro omvormer van elk 5,22A via 4mm2 23m kabel naar werkschakelaar (25A)
- 1x micro omvormer van 5,22A via 4mm2 21m kabel naar diezelfde werkschakelaar
- werkschakelaar via 4mm2 naar 16A aardlekautomaat in de groepenkast.

Nou wil ik nog extra zonnepanalen aansluiten door het toevoegen van een extra micro omvormer, wederom 5,22A. Ik zie 2 opties:

- toevoegen van de omvormer aan de werkschakelaar, YMVK 2,5mm2 plus vervangen aardlekautomaat 25A

- monteren extra 16A aardlekautomaat + extra werkschakelaar + de omvormer op 2,5mm2 YMVK ca 13m

Ik heb een 1x35A groepenkast.

Mijn vragen:

- is optie 1 elektrotechnisch correct (met name ivm verschillende kabeldiktes naar de omvormers toe? De uitbreiding is binnenshuis aan te sluiten en dus kortere kabel, 4mm2 niet nodig?
- is dit dan uberhaupt de beste keuze, of...

Alvast dank voor de reactie(s)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-05 23:44
Hoi allemaal,

Weet iemand of het een probleem is om DC door een grondkabel te laten lopen? Ik wil 6 zonnepanelen op een schuurtje leggen, maar ik heb daar geen mogelijkheid om de omvormer te plaatsen, die moet ongeveer 20 meter verderop in huis komen te hangen. Ik dacht zelf aan een 2 aderige 4mm ymvk-as grondkabel met de mantel als aarde. Alvast bedankt voor de reactie! Gr, Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@klootwyk Kijken al je panelen dezelfde kant op? Of heb je een mix van oriëntaties?
Als je een mix hebt met een voldoende grote hellingshoek kunnen je panelen nooit allemaal tegelijk hun max leveren en kan het er op de bestaande werkschakelaar en groep gewoon bij.

@KoenVW76 Als je die grondkabel aan weerszijde in een doos met de normale solarkabels verbind moet dat goed komen. Zou een DC-schakelaar kunnen zijn bij de omvormer, een doos met wartels in je schuur. Zorg dat die doos water- en stofdicht is.

[ Voor 31% gewijzigd door onetime op 25-05-2020 10:54 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
KoenVW76 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:43:
Hoi allemaal,

Weet iemand of het een probleem is om DC door een grondkabel te laten lopen? Ik wil 6 zonnepanelen op een schuurtje leggen, maar ik heb daar geen mogelijkheid om de omvormer te plaatsen, die moet ongeveer 20 meter verderop in huis komen te hangen. Ik dacht zelf aan een 2 aderige 4mm ymvk-as grondkabel met de mantel als aarde. Alvast bedankt voor de reactie! Gr, Koen
Zolang de spanning niet hoger is dan de spanning waar de kabel voor gekeurd is zal het geen probleem zijn.
En de stroom moet natuurlijk ook niet groter zijn dan wat de kabel aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:14
Kan/mag ik bij de renovatie van de voortuin aan de groep van de laadpaal een set tuinverlichting koppelen? Wellicht met een verdeler buiten (onder de laadpaal) waarbij de tuinverlichting 8A of 16A kan worden afgezekerd. De laadpaal is nu 32A afgezekerd in de Meterkast. We hebben een 1 Fase, 40A hoofdaansluiting in huis.

Maximaal vermogen tuinverlichting 24 watt.
Maximaal vermogen Laadpaal 7300 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klootwyk
  • Laatst online: 18:44
[quote]onetime schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:49:
@klootwyk Kijken al je panelen dezelfde kant op? Of heb je een mix van oriëntaties?
Als je een mix hebt met een voldoende grote hellingshoek kunnen je panelen nooit allemaal tegelijk hun max leveren en kan het er op de bestaande werkschakelaar en groep gewoon bij.

Ik heb zonder de uitbreiding al een korte piek van 3659w gezien, dus een 25A aardlekautomaat heb ik wel nodig na uitbreiding.
Gaat mij even om het feit of ik die 2,5mm2 kabel er bij mag leggen, aangezien daar maar aanvoer van 5,2A max overheen komt. De werkschakelaar is voor 25A geschikt.
De bestaande 2 4mm2 kabels ontvangen max resp. ook 5,2A en 10,4A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik wil graag een groep aansturen met een relais.
Het punt is dat de stroom ( bij voorkeur 230v) die de spoel in het relais aan gaat sturen uit een andere groep komt. Nu mag je in veel gevallen groepen niet mixen (niet in buizen of centraaldozen) in hoe verre valt dit principe daaronder? Ik was vanplan om een din kastje naast het apparaat wat het relais gaat aansturen te hangen, opzich lijkt mij dat geen probleem, maar hopelijk kan iemand er iets zinnigs over zeggen.
De reden dat het liever niet in de hoofdverdeler gaat is plek, er moeten ook nog een kWh metertje naast en de ruimte is iets wat op :+

Afbeeldingslocatie: https://www.learningaboutelectronics.com/images/SPDT-relay-diagram.png

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 28-05-2020 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Hoi allemaal,

Waarom de omvormer niet in de schuur? Afhankelijk van de string spanning zou je kas kabel kunnen gebruiken. Solar DC kabel is er ook in grondkabel uitvoering, iets meer zoeken. Daarnaast dien je de DC kabel ook af te zekeren met DC geschikte zekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:08:
[...]........ Daarnaast dien je de DC kabel ook af te zekeren met DC geschikte zekeringen.
Hoe zo? Een waarom zou eigenlijk wel op z'n plaats kunnen zijn.
Ik kan niet bedenken wat op zich een "gewone" kabel wel of niet geschikt zou kunnen maken voor DC. Magnetisch veld is er zowel bij AC als bij DC, alleen is dit bij AC voortdurend wisselend van richting en bij AC kan er iets meer spanningsverlies zijn ten gevolge van de inductieve weerstand. Verder zie ik bij huis-tuin-en-keukeninstallaties geen wezenlijk verschil.

Bij zekeringen kan ik me wel wat voorstellen, dat is de beduidend hogere kans op een vlamboog bij DC. Kunstmatig de afstand vergroten kan dan beslist wenselijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:08
twain4me schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:05:
Ik wil graag een groep aansturen met een relais.
Het punt is dat de stroom (230v) die de spoel aan gaat sturen uit een andere groep komt, nu mag je in veel gevallen groepen niet mixen (niet in buizen of centraaldozen) in hoe verre valt dit principe daaronder? Ik was vanplan om een din kastje naast het apparaat wat het relais gaat aansturen te hangen, opzich lijkt mij dat geen probleem, maar hopelijk kan iemand er iets zinnigs over zeggen.
De reden dat het liever niet in de hoofdverdeler gaat is plek, er moeten ook nog een kWh metertje naast en de ruimte is iets wat op :+

[Afbeelding]
Ik heb dat opgelost door 24volt dc te gebruiken om relais aan te sturen.

https://i.imgur.com/p2a2AGU.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Techneut schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:04:
[...]
Hoe zo? Een waarom zou eigenlijk wel op z'n plaats kunnen zijn.
Ik kan niet bedenken wat op zich een "gewone" kabel wel of niet geschikt zou kunnen maken voor DC. Magnetisch veld is er zowel bij AC als bij DC, alleen is dit bij AC voortdurend wisselend van richting en bij AC kan er iets meer spanningsverlies zijn ten gevolge van de inductieve weerstand. Verder zie ik bij huis-tuin-en-keukeninstallaties geen wezenlijk verschil.

Bij zekeringen kan ik me wel wat voorstellen, dat is de beduidend hogere kans op een vlamboog bij DC. Kunstmatig de afstand vergroten kan dan beslist wenselijk zijn.
Zoals ik al xzei ligt dit aan de maximaal te verwachten string spanning, ymvk is standaard 0,6/1kV, draka tecsun is 1/1kV
https://www.rexel.nl/nln/...ood-132867nn/p/2850100307
De tecsun mag met mantelbuis in de grond.
https://prysmiandatasheet...oduct13894_nl-NL.pdf?v=75 wel ook een aard draadje meenemen gelijke diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
habbekrats schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:08:
[...]

Waarom de omvormer niet in de schuur? Afhankelijk van de string spanning zou je kas kabel kunnen gebruiken. Solar DC kabel is er ook in grondkabel uitvoering, iets meer zoeken. Daarnaast dien je de DC kabel ook af te zekeren met DC geschikte zekeringen.
Tegen wat moet je die DC leiding zekeren dan :? Voor het geval je zonnepanelen opeens 4x zoveel gaan leveren én de omvormer daarin meewerkt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13:39
klootwyk schreef op maandag 25 mei 2020 @ 07:42:
Ik zie 2 opties:
- toevoegen van de omvormer aan de werkschakelaar, YMVK 2,5mm2 plus vervangen aardlekautomaat 25A
De voorliggende 4mm2 kabel is voldoende voor die (totaal) 21 ampère dus volgens mij zou je hem gewoon achter je werkschakelaar kunnen aansluiten
Weet iemand of het een probleem is om DC door een grondkabel te laten lopen? Ik wil 6 zonnepanelen op een schuurtje leggen, maar ik heb daar geen mogelijkheid om de omvormer te plaatsen, die moet ongeveer 20 meter verderop in huis komen te hangen. Ik dacht zelf aan een 2 aderige 4mm ymvk-as grondkabel met de mantel als aarde.
Normaal is het gangbaar dat je DC met rood/zwarte kabels aansluit, een grondkabel met blauw/bruin is dan verwarrend. Ik weet niet of er normen zijn die dit verbieden... ik vraag me wel af hoe je dit wil gaan beveiligen? Dat in geval van kortsluiting of dat je met je schop door de kabel steekt. Want in dat geval fikt je eerste of laatste paneer uit? Zijn micro omvormers geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik vermoed dat anders een sluiting oneindig door kan gaan. Een PV paneel is redelijk kortsluitvast volgens mij.
Met een grondkabel niet erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mits112
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 23:32
Ik zit met een probleem met het aansluiten van een WCD met schakelaar.

Dit is schematisch zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzUbyPnuvMKEIUdaPr9KncWno9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QW3nWFR73bPAflvXnBlZYAY2.png?f=user_large

Op de foto zit het er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Jyeqh8GiSv5PzqgPV3zLDFm_Is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fRmQ59UCxlH9WY3q1dghYx0.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de kabel vanaf links met lasklemmen op de WCD aangesloten maar dan is er geen elektra.

Hebben jullie wellicht een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Is die linkerkabel dan wel de voedende kabel? Misschien is het die rechter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13:39
mits112 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:09:

Als ik de kabel vanaf links met lasklemmen op de WCD aangesloten maar dan is er geen elektra.

Hebben jullie wellicht een idee?
Kwestie van meten waar de spanning vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-05 16:05

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
@mits112 zie ik nou een bruin vd draad van de onderste naar de bovenste lopen? Ik hoop dat dat niet definitief is, want enkel geïsoleerde kabel (en zeker buiten) is niet echt de bedoeling...

Beter zou zijn om daar een 4 of 5 aderig YMVK/XMVK te gebruiken.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Pagina: 1 ... 113 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.