Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.320.864 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-06 11:18
Wat is precies het nut van inbouwringen voor inbouwdozen? Heeft het bijvoorbeeld zin een inbouwring te plaatsen als de inbouwdoos 2mm binnen het stucwerk zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@rockerpoet Volgens mij is het nut van die ringen vooral dat je ze erop doet vóórdat je gaat stuccen zodat de inbouwdoos feitelijk gelijk komt te liggen met de (nieuwe) stuclaag.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:00
In mijn nieuwe huis bezig de stopcontacten te verlagen en daarbij kwam ik ook mooi vakmanschap tegen van de aannemer die destijds de uitbouw heeft gemaakt. :X

De pvc buis die vanaf de vloer omhoog de muur in zat die weg moest voor de uitbouw is gewoon 90 graden naar de vloer gebogen om bij de zijmuur te komen, met als gevolg een mooi knik. :'(

Dat zijn de linker 2 foto's.

Dan bleek er onder de wcd die ik wilde verlagen nog een verborgen lasdoos te zitten waar de boel gesplitst werd van 1 naar 2 buizen.

Dat zijn de rechter 2 foto's.

En als klap op de vuurpijl zat er boven de wcd nóg een verborgen lasdoos die puur was om de draden te verlengen. :N
Ze hadden blijkbaar geen zin nieuwe draden te trekken toen ze te kort bleken. |:(

Dat zie je nog een beetje in de middelste foto bovenaan.

Alle verborgen lasdozen zijn verwijderd en het stopcontact verlaagd.
Nieuwe situatie staat op de middelste foto. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVqN8a30SCDiPZByrDPN7qxY75M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYLoND8hdRGWmfk1o1Hf1SZl.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mooi prutswerk, buis gebogen over de knie en idd die verborgen dozen, man man. :X

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Vliegvlug schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:50:
In mijn nieuwe huis bezig de stopcontacten te verlagen en daarbij kwam ik ook mooi vakmanschap tegen van de aannemer die destijds de uitbouw heeft gemaakt. :X

De pvc buis die vanaf de vloer omhoog de muur in zat die weg moest voor de uitbouw is gewoon 90 graden naar de vloer gebogen om bij de zijmuur te komen, met als gevolg een mooi knik. :'(

Dat zijn de linker 2 foto's.

Dan bleek er onder de wcd die ik wilde verlagen nog een verborgen lasdoos te zitten waar de boel gesplitst werd van 1 naar 2 buizen.

Dat zijn de rechter 2 foto's.

En als klap op de vuurpijl zat er boven de wcd nóg een verborgen lasdoos die puur was om de draden te verlengen. :N
Ze hadden blijkbaar geen zin nieuwe draden te trekken toen ze te kort bleken. |:(

Dat zie je nog een beetje in de middelste foto bovenaan.

Alle verborgen lasdozen zijn verwijderd en het stopcontact verlaagd.
Nieuwe situatie staat op de middelste foto. :*)

[Afbeelding]
Dat leidingen dichtbuigen deden ze in de jaren '30 ook al met de stalen buizen.

Handig gebruik van een ABB duotuit, mooi opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:01
Vliegvlug schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:50:

Om vervolgens aan te sluiten op een stuk flex. Dat had dus ook zonder die lompe knik gekund, met gewoon een korter stukje buis. Wat een prutswerk...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:19
Leuke situatie bij mijn nieuwe woning. Wil graag van 1x35A naar 3x25A ivm 3-fase inductiefornuis. Allereerst iemand van Stedin op bezoek voor de schouw. Die kwam erachter dat wij stroom via de buren krijgen (wel voor de meter) en dus geen losse aansluiting naar de straat hebben. Aangezien vanaf de buren een 4mm2 kabel naar de straat gaat, was het volgens de schouwer nodig om een nieuwe aansluiting naar de straat te maken.

Ik vond het allemaal prima, aangezien de schouwer en de website van Stedin beiden vertellen dat je alleen de verzwaring hoeft te betalen (a € 296,35). Nu hoorde ik een weekje later van de schouwer dat het waarschijnlijk een wat groter project moest gaan worden omdat in de straat ook een te lichte kabel ligt voor de wijk (of iets dergelijks).

Gelukkig toch vrij kort daarna een offerte binnen, maar de prijs was alleen iets hoger dan verwacht: € 1.207,54 (incl btw):
- € 419 voor de verzwaring: opzich geen problemen mee, is iets duurder dan op de website staat maar is nog te doen
- € 410,40 voor 12 meter meerlengte: slaat mijn inziens nergens op, aangezien in de voorwaarden die bij de offerte meekwamen (en ook op de website) staat dat er pas meerlengte wordt gerekend na 25 meter, wat dus zou betekenen dat het 37 meter totaal zou zijn, terwijl ik een voortuin heb van 3,5 meter....
- 168,48 voor verwijderen secundaire aansluiting: neem aan dat ze hier die aansluiting van de buren mee bedoelen die nu weg moet, maar dat lijkt me ook niet echt mijn probleem. Voor de meter sowieso, en van mij hoeft tie niet weg...

Bovenstaande ook op vriendelijke toon teruggestuurd, dus daar hoor ik hopelijk binnenkort mee over. Heb het gevoel dat ze proberen de kosten die hun moeten maken (denk dat ze een kabel naar het kruispunt op de hoek van de straat waar ik woon willen maken oid) voor een deel door mij willen laten betalen.. ;) Maar alles voor de meter is toch verantwoordelijkheid Stedin?

Iemand wel eens iets soortgelijks meegemaakt?

[ Voor 7% gewijzigd door diabolofan op 14-05-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:15

Illusion

(the art of)

diabolofan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:33:
Leuke situatie bij mijn nieuwe woning. Wil graag van 1x35A naar 3x25A ivm 3-fase inductiefornuis. Allereerst iemand van Stedin op bezoek voor de schouw. Die kwam erachter dat wij stroom via de buren krijgen (wel voor de meter) en dus geen losse aansluiting naar de straat hebben. Aangezien vanaf de buren een 4mm2 kabel naar de straat gaat, was het volgens de schouwer nodig om een nieuwe aansluiting naar de straat te maken.

Ik vond het allemaal prima, aangezien de schouwer en de website van Stedin beiden vertellen dat je alleen de verzwaring hoeft te betalen (a € 296,35). Nu hoorde ik een weekje later van de schouwer dat het waarschijnlijk een wat groter project moest gaan worden omdat in de straat ook een te lichte kabel ligt voor de wijk (of iets dergelijks).

Gelukkig toch vrij kort daarna een offerte binnen, maar de prijs was alleen iets hoger dan verwacht: € 1.207,54 (incl btw):
- € 419 voor de verzwaring: opzich geen problemen mee, is iets duurder dan op de website staat maar is nog te doen
- € 410,40 voor 12 meter meerlengte: slaat mijn inziens nergens op, aangezien in de voorwaarden die bij de offerte meekwamen (en ook op de website) staat dat er pas meerlengte wordt gerekend na 25 meter, wat dus zou betekenen dat het 37 meter totaal zou zijn, terwijl ik een voortuin heb van 3,5 meter....
- 168,48 voor verwijderen secundaire aansluiting: neem aan dat ze hier die aansluiting van de buren mee bedoelen die nu weg moet, maar dat lijkt me ook niet echt mijn probleem. Voor de meter sowieso, en van mij hoeft tie niet weg...

Bovenstaande ook op vriendelijke toon teruggestuurd, dus daar hoor ik hopelijk binnenkort mee over. Heb het gevoel dat ze proberen de kosten die hun moeten maken (denk dat ze een kabel naar het kruispunt op de hoek van de straat waar ik woon willen maken oid) voor een deel door mij willen laten betalen.. ;) Maar alles voor de meter is toch verantwoordelijkheid Stedin?

Als je op de site van stedin https://www.stedin.net/rekenmodule/wijzigen/capaciteit erdoorheen klikt geeft hij als (minimale) kosten €296,35 inc BTW,
Maar daaronder staat:
Wij gaan uit van de meest voorkomende situaties. Afhankelijk van uw aansluiting kunnen er aanpassingen in de meterkast of aan de aansluitkabel dienen te worden uitgevoerd. Hiervoor kunnen extra kosten in rekening worden gebracht. Indien de aansluitkabel voor elektriciteit vervangen dient te worden zijn de kosten maximaal € 1.319,38 incl. btw (€ 1.090,40 excl. btw)
Je zit nog (ruim) onder dat maximum.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
Illusion schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:46:
[...]

Als je op de site van stedin https://www.stedin.net/rekenmodule/wijzigen/capaciteit erdoorheen klikt geeft hij als (minimale) kosten €296,35 inc BTW,
Maar daaronder staat:

[...]

Je zit nog (ruim) onder dat maximum.
Dat is inderdaad waar, maar het wordt dus waarschijnlijk de vraag of dit daar onder valt, en wie dan precies wat moet gaan betalen (het is even slikken, maar die 1200 eenmalig kom ik ook wel overheen). Want https://www.stedin.net/kl...at-de-aansluiting-betreft zegt bij Kleinverbruik het volgende:
`KLEINVERBRUIK
Stedin is verantwoordelijk voor de installatie tot en met de meter(s)
Hiermee bedoelen we het plaatsen en onderhouden van:

- de leidingen en kabels waarmee u op ons net bent aangesloten.`

Hier zeggen ze natuurlijk alleen dat ze verantwoordelijk zijn voor het plaatsen en onderhouden, en niets over wie dat dan betaald, dus we gaan het zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Och ja... eerst bij de bouw twee aansluitingen in rekening brengen terwijl dat er feitelijk maar één is, en dan als er daadwerkelijk twee moeten komen nog een keer een rekening sturen. :r

Bij m'n broer ook. Beginnen ze direct over 800 euro te neuzelen en twee jaar eerder hebben ze de straat er achter helemaal gratis gedaan.

Die secundaire aansluiting; heb je wel je eigen hoofdzekering, of zit die ook bij de buren?

Sowieso; stel jij tikt nu 1200 euro af en de dag erna vragen de buren ook 3x25 aan, dan krijgen die het zeker voor dat normale minimumbedrag B)

Die meerlengte zou ik sowieso tegenin gaan. Verder zijn het natuurlijk monopolisten, die netbeheerders. En zo gedragen ze zich soms ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 23:10

Lengte kabel is niet tot je erfgrens, maar tot de dichtstbijzijnde kabel waarop je aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
ditbenikecht schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:33:
[...]

Lengte kabel is niet tot je erfgrens, maar tot de dichtstbijzijnde kabel waarop je aangesloten kan worden.
Maar dat is iets waar je helemaal geen invloed op hebt, dus dat is wel heel 'gemeen'. Tot het midden van de straat is hooguit 10 meter vanaf de voordeur. Dat er pas een aansluitpunt is op 37 meter (omdat de kabel die in de straat ligt te dun is?) zou dan mijn probleem zijn? En iemand die op de hoek woont is opeens geen 400 euro extra kwijt, omdat daar toevallig wel een kabel in de buurt zwerft die voldoet...

[ Voor 11% gewijzigd door diabolofan op 14-05-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:22:
[...]

Die secundaire aansluiting; heb je wel je eigen hoofdzekering, of zit die ook bij de buren?
Ja dat wel volgens mij. Komt voor de fase(s) binnen. De schouwer heeft die verzekering eraf gehaald en toen zagen we netjes 3 fase plekken (waarvan 1 bezet). Dus leek op het eerste zicht makkelijk. Maar toen zag hij de de voeding bij de buren vandaan kwam (was wel netjes 6mm2 kabel. Toen dus naar de buren en daar bleek dat het vanaf daar met 4mm2 naar de straat ging, dus was het niet simpelweg 2 fases erbij prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@diabolofan Welk bouwjaar is je huis dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:50:
[...]

Handig gebruik van een ABB duotuit, mooi opgelost.
Dank je!
Kwam er achter dat die dingen beschikbaar waren voor de MD4050 dus kwam er goed uit.
Zijn erg fijne dozen moet ik zeggen.
dreamscape schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:37:
[...]

Om vervolgens aan te sluiten op een stuk flex. Dat had dus ook zonder die lompe knik gekund, met gewoon een korter stukje buis. Wat een prutswerk...
Tot waar die buis omhoog kwam liep de dekvloer en dan hadden ze die een stukje moeten uitbikken. Was vast teveel moeite, dit was veel sneller en makkelijker moeten ze gedacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mooi is dat; 65 jaar netwerkkosten innen en dan proberen ze periodieke vervanging alsnog op een enkele eindgebruiker te verhalen. Als ze over ~5 jaar alles uit zichzelf vervangen mag het daarna zeker wel voor het normale tarief? Heb je meer buren met 3x25? Kijk bij Stedin eens in de open data naar wat voor aansluiting in jouw postcode het meest gangbaar is en welk percentage van de aansluitingen die meest gangbare variant is.

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-05-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:04:
[...]

Dank je!
Kwam er achter dat die dingen beschikbaar waren voor de MD4050 dus kwam er goed uit.
Zijn erg fijne dozen moet ik zeggen.
Ja, vooral het ontbreken van die tweede set opstaande randen zoals de DZ40 / DZ50 dozen wel hebben is fijn. Maar helemaal achterin zijn ze op 50mm iets krapper (door de klapbodem) dan de DZ50. En het is natuurlijk fijn dat je geen gedoe hebt met vaste tuiten die in de weg zitten. In jouw geval kon je de overgebleven schuiftuit van waar je nu de duotuit hebt zitten ook direct hergebruiken :P

Voor twee dozen naast elkaar is de H251 nog wel fijn. Echt een zee van ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
diabolofan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:36:
[...]

Maar dat is iets waar je helemaal geen invloed op hebt, dus dat is wel heel 'gemeen'. Tot het midden van de straat is hooguit 10 meter vanaf de voordeur. Dat er pas een aansluitpunt is op 37 meter (omdat de kabel die in de straat ligt te dun is?) zou dan mijn probleem zijn? En iemand die op de hoek woont is opeens geen 400 euro extra kwijt, omdat daar toevallig wel een kabel in de buurt zwerft die voldoet...
De netbeheerder heeft ook geen invloed op waar jij gaat wonen. Als je wat wilt, moet je betalen. De netbeheerder gaat niet overal kabel leggen voor het geval dat er iemand in de buurt gaat wonen.
Het zijn maatschappelijke kosten die we met zijn allen delen.
De afstand is gewoon tot de te dunne kabel.
Een afgelegen woning kan prima een paar honderd meter meerlengte moeten betalen. De in rekening gebrachte kosten zijn slechts een fractie van de werkelijke kosten. Er zal dan namelijk een trafostation geplaatst moeten worden op kosten van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-06 21:13
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:06:
[...]

Mooi is dat; 65 jaar netwerkkosten innen en dan proberen ze periodieke vervanging alsnog op een enkele eindgebruiker te verhalen. Als ze over ~5 jaar alles uit zichzelf vervangen mag het daarna zeker wel voor het normale tarief? Heb je meer buren met 3x25? Kijk bij Stedin eens in de open data naar wat voor aansluiting in jouw postcode het meest gangbaar is en welk percentage van de aansluitingen die meest gangbare variant is.
In mijn ogen kwestie van saneren op kosten van de netbeheerder, ik heb dit destijds ook gehad in mijn woning. Een secundaire aansluiting of 'doortikker' en dat werd zowel bij mij als bij m'n buren kosteloos vervangen. Ik hoefde alleen de verzwaring te betalen. (destijds iets van € 200)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
m_rick schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:41:
In mijn ogen kwestie van saneren op kosten van de netbeheerder, ik heb dit destijds ook gehad in mijn woning. Een secundaire aansluiting of 'doortikker' en dat werd zowel bij mij als bij m'n buren kosteloos vervangen. Ik hoefde alleen de verzwaring te betalen. (destijds iets van € 200)
Het is echt per geval verschillend en totale willekeur. Ik had geïnformeerd naar verzwaring en kreeg het standaard verhaal (ca. €200, maar als nieuwe kabels nodig zijn wordt het al snel €800).
Bij het slopen van mijn houten vloer bleek dat wij ook via de buren waren aangesloten en dat die leiding onder de vloer half verroest was en de isolatie al beschadigt raakte.

Monteur van Liander kwam erbij en riep meteen 'saneren'. Met daarbij de aantekening 3*25A aanleggen.

Verzwaring en nieuwe aansluiting kostten mij vervolgens helemaal niets. ;)

Toegegeven, we hebben zelf alvast een mantelbuis naar de voorgevel gelegd (want ik moest wel verder met de nieuwe vloer). Die buis en de ingehuurde kerel die door de fundering heeft geboord, dat heeft wel iets gekost. Maar zeker geen 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ditbenikecht schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:28:
[...]

De netbeheerder heeft ook geen invloed op waar jij gaat wonen. Als je wat wilt, moet je betalen. De netbeheerder gaat niet overal kabel leggen voor het geval dat er iemand in de buurt gaat wonen.
Het zijn maatschappelijke kosten die we met zijn allen delen.
Nee, daar betaal je voor via de vaste kosten van je elektra aansluiting. De netbeheerder hoort daar gewoon onderhoud voor uit te voeren. Net zoals KPN hun net upgrade om sneller internet te faciliteren en de waterleidingbedrijven hun loden buizen vervangen hebben, de gasbedrijven hun gietijzeren buizen aan het vervangen zijn, etc. Maar de E-beheerder laat LS kabels het liefst zo lang mogelijk wegrotten. Ergens logisch natuurlijk, maar probeer dan niet de kosten van normaal onderhoud op een individuele gebruiker over te hevelen.
ditbenikecht schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:28:
De afstand is gewoon tot de te dunne kabel.
Een afgelegen woning kan prima een paar honderd meter meerlengte moeten betalen. De in rekening gebrachte kosten zijn slechts een fractie van de werkelijke kosten. Er zal dan namelijk een trafostation geplaatst moeten worden op kosten van de netbeheerder.
Ja, zeer afgelegen aansluitingen worden in zekere mate gesubsidieërd door gebruikers die in de stad wonen. Maar buitenaf kabel leggen is dan wel weer veel makkelijker. Hier in het buitengebied gaat glasvezelaanleg gewoon met 'cut and cover' direct naast de parallelweg. Dat gaat veel harder in meters per arbeidsuur dan hier in de stad waar ze stoep moeten openhalen en veelvuldig raketboringen moeten doen.
m_rick schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:41:
[...]

Ja, en dat is ook redelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-05-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-06 19:27
Welke diameter is eigenlijk de standaard bij een huisaansluiting?
6mm? of meer
mijn laadpaal is ook 6mm ( de leiding van meterkast naar paal 2,5mm2 daarentegen :( )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:29
Mijn huisaansluiting is 3F in 16mm³ er is geen standaard het hangt volledig af van kabellengtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:21:
Mijn huisaansluiting is 3F in 16mm³ er is geen standaard het hangt volledig af van kabellengtes.
Ook wel van bouwjaar // waar ze rekening mee gehouden hebben. Ik kan je vertellen wat er hier in jaren '30 huis binnenkomt wel ophoudt met bij 4 kwadraat waar de aderisolatie er nog aanhangt bij de gratis van geen aardbevingen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:17
Standaard naar een huis is minimaal 4x6mm2, ik heb zelf een 4x50mm AL 2 in huis, aangezien ik de laatste aansluiting op het pleintje ben.

Onder mijn 3x25A automaten kast zit een verloopkastje.

Maar kan die inductieplaat niet gewoon op 1x35A dan, of heb je Italiaans hitech 11 kW apparaaat.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
habbekrats schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:44:
Standaard naar een huis is minimaal 4x6mm2, ik heb zelf een 4x50mm AL 2 in huis, aangezien ik de laatste aansluiting op het pleintje ben.

Onder mijn 3x25A automaten kast zit een verloopkastje.

Maar kan die inductieplaat niet gewoon op 1x35A dan, of heb je Italiaans hitech 11 kW apparaaat.
Fornuis zegt hij toch? Dat is bijna altijd 11 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
BarryH schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:19:
6mm? of meer
mijn laadpaal is ook 6mm ( de leiding van meterkast naar paal 2,5mm2 daarentegen :( )
Bij nieuwe aanleg voor woningen is 4x10mm standaard, voor zwaardere aansluitingen tot 80A is 4x16mm de standaard. Oudere huisaansluitingkabels kunnen van alles zijn. Dit komt door 100 jaar geschiedenis.
Bij lange lengtes wordt het dikker om de spanningsval binnen de 1% procent te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:49:
[...]
Maar de E-beheerder laat LS kabels het liefst zo lang mogelijk wegrotten. Ergens logisch natuurlijk, maar probeer dan niet de kosten van normaal onderhoud op een individuele gebruiker over te hevelen.
Zolang het werkt, werkt het. Of de kabel nu 100 jaar oud is of niet, de kabel mag niet vervangen worden als er geen aanleiding voor is volgens het beleid. Daar geven de Assetmanagers geen toestemming voor, hoe graag de engineer die kabel ook even meeneemt als de sleuf toch open gaat. Het is natuurlijk een desinvestering als je vroegtijdig gaat vervangen. Het nadeel is dat alles nu tegelijkertijd vervangen moeten worden en er daardoor meer werk is dan de netbeheerder aankan.
Waterbedrijven vervangen ook niet proactief hun asbestcementleidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
ditbenikecht schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:11:
[...]

Zolang het werkt, werkt het. Of de kabel nu 100 jaar oud is of niet, de kabel mag niet vervangen worden als er geen aanleiding voor is volgens het beleid. Daar geven de Assetmanagers geen toestemming voor, hoe graag de engineer die kabel ook even meeneemt als de sleuf toch open gaat. Het is natuurlijk een desinvestering als je vroegtijdig gaat vervangen. Het nadeel is dat alles nu tegelijkertijd vervangen moeten worden en er daardoor meer werk is dan de netbeheerder aankan.
Sorry maar hier in Groningen is mijn wijk destijds kilometers waterleiding vervangen, elke bewoner moest zelf intern zorgen dat het leidingwerk up to date kwam. Als je nog lood binnen had wedt je niet weer aangesloten, koper of kunststof moest het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ditbenikecht schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:11:
[...]

Kun je nagaan; als er wat minder van die overbodige managers hadden gezeten had die nieuwe kabel er al gelegen, had de TS geen dikke factuur gekregen en was er totaal geen cent extra uitgegeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
habbekrats schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:18:
[...]

Sorry maar hier in Groningen is mijn wijk destijds kilometers waterleiding vervangen, elke bewoner moest zelf intern zorgen dat het leidingwerk up to date kwam. Als je nog lood binnen had wedt je niet weer aangesloten, koper of kunststof moest het zijn.
loden leidingen (water) en wit pvc (gas) kennen (kenden) ook expliciete saneringsprogramma's en doelstellingen vanwege de risico's. bij elektrakabels speelt dit niet.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-06 21:13
BarryH schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:19:
6mm? of meer
De recente huisaansluitingen van Enexis 6mm2, Liander hanteerde altijd 10mm2. Maar sinds kort is Liander volgens mij ook om naar 6mm2.
Bedrijfsaansluitingen Liander worden standaard met 16mm2 of 50Al uitgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
liander :( wat een move op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik denk niet dat je kan stellen wat een standaard aansluiting in mm² is. Het heeft allemaal te maken met afstand aantal kabels, afzekering van de straat kabel enz enz.

A Ik heb liander huis 3F 16mm² in 2008 aangesloten, bij mij gaat de kabel naar het de straat.

BBij mijn ouders ook liander 25mm² 3F 1995 misschien wel dikker maar de kabel ligt in soort u bocht constructie van huis naar huis. In de aansluitkast in huis zit een soort railkast met twee kabels op elke klem daar achter de 3 automaten van 25A de netbeheerder dan de meter.
Dat kan ik zien want kast heeft transparant deksel een soort halyester kast met in het deksel de automaten 25A verwerkt uit mijn hoofd.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/8/7/8712423001435_1860801_20180430095336_40-1024x768bw0c0q70.jpg

Schets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CWwOssrUyHBuHkamlr9OnBTyBs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w0nVmAyN45eeskGuuwclnL4Q.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 14-05-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:22
BarryH schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:07:
Vanwege het progressieve capaciteitstarief worden veel aansluitingen tegenwoordig uitgevoerd als 3x25 A. Dan is 6 mm2 mits de kabel niet te lang is op zich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:12:
[...]

Ja, vooral het ontbreken van die tweede set opstaande randen zoals de DZ40 / DZ50 dozen wel hebben is fijn. Maar helemaal achterin zijn ze op 50mm iets krapper (door de klapbodem) dan de DZ50. En het is natuurlijk fijn dat je geen gedoe hebt met vaste tuiten die in de weg zitten. In jouw geval kon je de overgebleven schuiftuit van waar je nu de duotuit hebt zitten ook direct hergebruiken :P

Voor twee dozen naast elkaar is de H251 nog wel fijn. Echt een zee van ruimte.
Die H251 kende ik niet, was wel erg handig geweest voor die twee geschakelde dozen van de foto aangezien daar 2 buizen per doos in uitkomen en ik me wel een beetje zorgen maakte of het ging passen.

Of het voor de dubbele stopcontacten echt nog nodig is lijkt me niet, maar goed om te weten voor de toekomst :)

De achterkant is inderdaad wel wat krap van de MD4050, maar tegelijk was het wel handig dat ik ze kon inklappen voor de keuken want dat bleek een heel dun muurtje, met voorboren zat ik er zo doorheen :D

En die verplaatsbare tuiten zijn ideaal inderdaad.
De draaibare ringen ook handig trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BarryH schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:07:
Dikke prima voor 3x40 hoor.

Beter 5x6 dan 3x10.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-05-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vliegvlug schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:33:
[...]

Die H251 kende ik niet, was wel erg handig geweest voor die twee geschakelde dozen van de foto aangezien daar 2 buizen per doos in uitkomen en ik me wel een beetje zorgen maakte of het ging passen.

Of het voor de dubbele stopcontacten echt nog nodig is lijkt me niet, maar goed om te weten voor de toekomst :)

De achterkant is inderdaad wel wat krap van de MD4050, maar tegelijk was het wel handig dat ik ze kon inklappen voor de keuken want dat bleek een heel dun muurtje, met voorboren zat ik er zo doorheen :D

En die verplaatsbare tuiten zijn ideaal inderdaad.
De draaibare ringen ook handig trouwens
Ja, alleen zit aan die H251 wel een vaste tuit. Bij dozen verticaal onder elkaar niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zes weken geleden heb ik 2 extra automaten geplaatst in mijn kast om in de kelder een serie wcd's te installeren. Alles gelukt, gezond verstand gebruikt, prima. Niet aan de bestaande groepen gezeten.

Maar nu had ik 3 dagen geleden ineens een andere bestaande groep, die geen stroom meer kreeg, de schuur. Maar de schakelautomaat stond nog aan. Ik dacht aan de muis die er zat, willen nog weleens kabels doorknagen.

Kabel doorgemeten, bleek in orde. Vervolgens de Eaton automaat gecheckt, geen stroom bij inschakelen.

Alles lijkt verder goed vast te zitten. Gebeurt het vaker dat een automaat ineens defect gaat? Ik heb er de laatste weken niet aangezeten, dat is het vreemde. Ook de belasting van de schuur is niet meer dan een tl-balkje en soms laatst een lichte schuurmachine.

Automaat vervangen is het probleem niet, alleen ik verbaas me nogal over het schijnbaar ineens stroomloos zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door koelkast op 15-05-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:31
Mijn vraag kan hier, òf in het PV forum gesteld worden, maar goed:
Ik ga mijn PV panelen met de meterkast (laten) verbinden, via een aardlekschakelaar van 300 mA, een teller/meter, en een zekering automaat van B 16 A, dat alles in een 3P+N uitvoering.

Wat is de ideale volgorde :

1)= Omvormer > zekeringautomaat > teller > aardlekschakelaar > meterkast
of
2)= Omvormer > aardlekschakelaar > teller > zekeringautomaat > meterkast

De teller moet dus vanwege de ruimte en bedrading tussen de aardlek en de zekering in komen, en met dat als uitgangspunt, welke is de vereiste/gewenste/voorkeurs volgorde???

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Naalroc schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:54:
Mijn vraag kan hier, òf in het PV forum gesteld worden, maar goed:
Ik ga mijn PV panelen met de meterkast (laten) verbinden, via een aardlekschakelaar van 300 mA, een teller/meter, en een zekering automaat van B 16 A, dat alles in een 3P+N uitvoering.

Wat is de ideale volgorde :

1)= Omvormer > zekeringautomaat > teller > aardlekschakelaar > meterkast
of
2)= Omvormer > aardlekschakelaar > teller > zekeringautomaat > meterkast

De teller moet dus vanwege de ruimte en bedrading tussen de aardlek en de zekering in komen, en met dat als uitgangspunt, welke is de vereiste/gewenste/voorkeurs volgorde???
3) Omvormer > teller > zekeringautomaat > aardlekschakelaar.

Lijkt me overigens logischer hier een aardlekautomaat voor te gebruiken.

Welke tussenmeter gebruik je?

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-05-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, @kabeltjekabel die 3) wordt het zeker niet, gezien dat de teller terminals niet 'geschikt' zijn voor de 6 mm2 inkomende kabel, dus het wordt 1) of 2).
Na de inkomende kabel van 6 mm2 ga ik dus over naar 2,5 mm2, wat voor 16A meer dan genoeg moet zijn.

Edit, na jouw edit:
Logischer, qua plek wel, maar voor wat de prijs betreft, is dat zeker niet het geval; de ALAMAT kost het veelvoudige van 2 apparaten: €82 voor ABB materiaal samen (nieuw)

Dus dan wordt het 1) ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Naalroc op 15-05-2020 19:44 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wat is dat voor flut meter als er niet eens 6mm² in kan de eerste beste meter kan meestal al 10mm²?

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 15-05-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:41
koelkast schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:51:
Automaat vervangen is het probleem niet, alleen ik verbaas me nogal over het schijnbaar ineens stroomloos zijn.
Voelt ie nog wel goed bij het inschakelen?
De enige mogelijkheid is dat er intern iets is afgebroken. Lijkt me nogal sterk maar misschien is hij voor het plaatsen een keer op de grond gestuiterd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
leonbong schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:44:
Wat is dat voor flut meter als er niet eens 6mm² in kan de eerste beste meter kan meestal al 10mm²?
Is geen flutmeter, vind ik: een SaiaPCD: heeft 6 terminals op de onderste rij, en qua afmetingen kunnen daar kabels in van 5,5 mm diameter, dus 23mm2.
maar ik heb geen zin om te zitten worstelen met 5 x 6mm2 inkomende kabel (vanwege de te overbruggen lengte en daaraan gekoppelde leiding verliezen) in die beperkte ruimte in de teller te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Jij zei dat terminals niet geschikt zijn. Maar je wilt niet worstelen met een stugge kabel, wat ik kan begrijpen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Naalroc schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:56:
[...]

Is geen flutmeter, vind ik: een SaiaPCD: heeft 6 terminals op de onderste rij, en qua afmetingen kunnen daar kabels in van 5,5 mm diameter, dus 23mm2.
maar ik heb geen zin om te zitten worstelen met 5 x 6mm2 inkomende kabel (vanwege de te overbruggen lengte en daaraan gekoppelde leiding verliezen) in die beperkte ruimte in de teller te plaatsen.
Ik zie niet helemaal in waarom dezelde kabel op een automaat aansluiten makkelijker zou zijn dan op die meter :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik wel: de automaat heeft 4 terminals op een rij onder en 4 boven, terwijl de meter er 6 heeft op de onderste rij, met 3 fases in èn uit, en dan de neutraal aan de andere kant, daar heb ik geen zin in met die zware kabel.
Maar ik neem aan dat van de 2 keuzes die ik voorstel, jij gaat voor #1.

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 15-05-2020 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
6mm² kun je gewoon nog buigen met je vingers toch? De OVK hier zit er ook mee aangesloten.
16mm² is wel een uitdaging.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Naalroc schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:16:
Ik wel: de automaat heeft 4 terminals op een rij onder en 4 boven, terwijl de meter er 6 heeft op de onderste rij, met 3 fases in èn uit, en dan de neutraal aan de andere kant, daar heb ik geen zin in met die zware kabel.
Maar ik neem aan dat van de 2 keuzes die ik voorstel, jij gaat voor #1.
Ja
Jim423 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:28:
6mm² kun je gewoon nog buigen met je vingers toch? De OVK hier zit er ook mee aangesloten.
16mm² is wel een uitdaging.
Ene kabel is de andere niet qua buigzaamheid. Idem met VD draad. De restantjes Praxis draad hier zijn veel stugger dan het spul van Donné.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Jim423 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:54:
[...]

Voelt ie nog wel goed bij het inschakelen?
De enige mogelijkheid is dat er intern iets is afgebroken. Lijkt me nogal sterk maar misschien is hij voor het plaatsen een keer op de grond gestuiterd.
Ja, hij voelt nog wel oké, niet anders dan de andere automaten. Hij zit er al 10 jaar in (geïnstalleerd door elektricien bij verbouwing huis). Maar ik vond het raar dat de stroom er ineens mee stopt, een paar weken nadat ik extra groepen heb geplaatst. Zal wel toeval zijn, of de schakelaar was al niet goed, heb 'm natuurlijk wel een aantal keren aan/uit gezet.

Als ik aan de bovenste schroeven meet (waarmee ik de draden vastzet), dan zou ik toch (ook zonder draden aangesloten) 230 moeten meten bij ingeschakelde automaat, normaal gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Correct. En aan de onderkant meet je wel 230V?
Het is wel logisch dat het bij wzh kapot gaat. Trillingen/bewegen en evt. uitschakelen gebeurd er dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb wat advies nodig voor een oplossing die is toegestaan.

Gisteren bij het trekken van draden is de 16mm pvc buis losgeschoten uit een holle wand doos en die hangt dus ergens los in de muur nu. We hebben het wel voor elkaar gekregen om de trekveer uit de doos laten komen, maar de vraag is even wat voor draad / kabel we mogen / kunnen trekken.

Het gaat om een stukje van ongeveer 2 meter, het zit in de keuken. En de volgende apparatuur komt er (mogelijk) op te zitten: de boiler en koffie apparaat / waterkoker.

De muur weer openbreken heeft hier de minste voorkeur, maar wil het wel oplossen volgens de norm.

Voor de beeldvorming, hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48A9p6s1lid2J9mZi9MgaPYE48M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTSas1S9fTWnPrxBhdqC0TcD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIiN7RpbrUtgp5RvgTJQbrPJP8M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlUVHYOCsKS2u1wpVJ2EfohS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RfOgWYcYw7kcOfA5gCljrCvh7Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6v2J6Oct2P32lntjopylvJF.jpg?f=fotoalbum_tile

De buis begon dus bij een holle wand doos en eindigt in een muur doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
rens-br schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:02:
Ik heb wat advies nodig voor een oplossing die is toegestaan.

Gisteren bij het trekken van draden is de 16mm pvc buis losgeschoten uit een holle wand doos en die hangt dus ergens los in de muur nu. We hebben het wel voor elkaar gekregen om de trekveer uit de doos laten komen, maar de vraag is even wat voor draad / kabel we mogen / kunnen trekken.

Het gaat om een stukje van ongeveer 2 meter, het zit in de keuken. En de volgende apparatuur komt er (mogelijk) op te zitten: de boiler en koffie apparaat / waterkoker.

De muur weer openbreken heeft hier de minste voorkeur, maar wil het wel oplossen volgens de norm.

Voor de beeldvorming, hier wat foto's:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De buis begon dus bij een holle wand doos en eindigt in een muur doos.
Stuk kabel of dubbel geïsoleerd snoer.
Het mag van de NEN 1010 Regels allemaal

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

frisianstar schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:13:
[...]

Stuk kabel of dubbel geïsoleerd snoer.
Het mag van de NEN 1010 Regels allemaal
Duidelijk. Maar de kabel / snoer moeten de aders wel een dikte hebben van 2.5mm?

Bijvoorbeeld deze? Moet dan alleen wel even kijken of ik die in een 16mm buis gepropt krijg.

[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 16-05-2020 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartW
  • Laatst online: 23:51
rens-br schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:31:
[...]

Duidelijk. Maar de kabel / snoer moeten de aders wel een dikte hebben van 2.5mm?

Bijvoorbeeld deze? Moet dan alleen wel even kijken of ik die in een 16mm buis gepropt krijg.
Deze kabel zou je kunnen gebruiken en heeft een diameter van 10,8 mm. Is het een recht stuk buis of zitten er bochten in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
rens-br schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:31:
[...]

Prima, maar is het starre of flexibele buis? de binnendiameter van 16mm flexibel is erg klein; afhankelijk van merk en type, wat ik hier thuis heb liggen is nog geen 11mm.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@rens-br
XMVK Kabel kan ook, is ca 9,5 mm dik voor 3x2,5
https://www.kabel24.nl/XMvK-kabel-3x2,5-per-meter

Volgende keer geen flex gebruiken of flex verlijmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Die trekveer op de foto loopt komt dus wel uit die flexbuis?
Dan kun je die flexbuis wel weer terug in die inbouwdoos trekken hoor, alleen niet via de spruit dan.
Even iets om de trekveer en even terugtrekken (pas op dat ie niet verdwijnt) en weer trekken, dan komt die flexbuis wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Jim423 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:25:
Correct. En aan de onderkant meet je wel 230V?
Het is wel logisch dat het bij wzh kapot gaat. Trillingen/bewegen en evt. uitschakelen gebeurd er dan.
Nou, ik heb m vanmorgen nogmaals aangezet, maar dan heel langzaam naar boven. En wat denk je? Gewoon stroom de hele dag al. Misschien had de buurvrouw hard met de deuren geslagen of zo.

De bestelde automaat blijft mooi op reserve liggen, voor het geval dat. Thanks voor je support!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou hem preventief vervangen. Als er daadwerkelijk een slecht contact in zit kan hij in brand vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 21:46

RvL

Even een vraagje over zonnepanelen achter een aardlekschakelaar.

Bij mijn zwager zit dit namelijk niet helemaal goed. De zonnepanelen zijn afgezekerd op een aparte B20 automaat, welke als 5e groep achter een standaard 30mA aardlekschakelaar zit.

Hierin zitten voor zover ik weet 2 dingen fout: 30mA is te weinig voor zonnepanelen waardoor bij nat weer deze aardlekschakelaar regelmatig uit slaat. Daarnaast zit ie als 5e groep achter de aardlek.

Dit willen we gaan aanpassen door de B20 te vervangen door een alamat. Maar dan is de vraag hoeveel mA? Zelf neig ik naar 100mA maar je ziet ook regelmatig 300mA voorbij komen.

In de TS lees ik dat een ALS eigenlijk niet nodig is als de omvormer voldoet aan de VDE0126. De Goodwe GW4600-SS omvormer voldoet daar aan dus eigenlijk zou alleen die B20 groep dus ook voldoende zijn? Dat strijkt een beetje tegen mijn (veiligheids)gevoel in

Wat is hier wijsheid in? Groep vervangen door een alamat? Indien ja, 100mA of 300mA? Of de bestaande B20 groep loshalen van de ALS en direct achter de hoofdschakelaar zetten?

Indien wel alamat: ik zie vaak merken als SEP, Emat, ETI en Gacia voorbij komen. Zelf neig ik sterk naar de bekende merken als ABB/Eaton/Hager/Attema/Schneider maar is dat gevoel terecht?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:36
Mijn zonnepanelen zitten al drie jaar achter een aardlekautomaat, B16 30mA. (nieuwbouw, 5 excuus-paneeltjes)
Zijn er niet zoveel dus 16 Ampere is voldoende. Waarom zou een aardlek beveiliging van 30mA niet goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@RvL
Zonder aardlek in je kast is je kabel naar de omvormer niet tegen aanraking beschermd als de aardpen niet 25/In is. Aangezien je een B20 automaat hebt gaat dat niet het geval zijn denk. De kans is klein maar ik wil het niet op mijn geweten hebben.
@Vloris De meeste omvomers genereren een lekstoom naar aarde, de 1 wat meer als de andere. Vaak gaat een 30mA wel goed bij mij ook de eerste 3 jaar 4TL Omnik. Nu zit er een 100mA voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@Vloris
Het grote verschil in dit geval is natuurlijk 5 panelen versus 20. Dat maakt nogal een verschil v.w.b. capacitieve lekstroom.

Een interessant stukje op dat gebied:
https://kwx.eu/nieuws/mee...romen-en-pv-installaties/

@habbekrats
Precies mijn idee. Wat raad je dan aan qua afschakelstroom? 100mA, 300mA of 30mA?

[ Voor 20% gewijzigd door RvL op 16-05-2020 15:12 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:36
RvL schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:09:
@Vloris
Het grote verschil in dit geval is natuurlijk 5 panelen versus 20. Dat maakt nogal een verschil v.w.b. capacitieve lekstroom.

Een interessant stukje op dat gebied:
https://kwx.eu/nieuws/mee...romen-en-pv-installaties/
Ah, duidelijk verhaal! Dank voor de toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:06
m_rick schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:06:
[...]

De recente huisaansluitingen van Enexis 6mm2, Liander hanteerde altijd 10mm2. Maar sinds kort is Liander volgens mij ook om naar 6mm2.
Bedrijfsaansluitingen Liander worden standaard met 16mm2 of 50Al uitgevoerd
Gisteren is onze nieuwbouwwoning met 3 x 25A aansluiting (Liander gebied) door de mannen van Siers aangesloten met 10 mm². Zelfs de bedrading van de slimme meter naar de hoofdschakelaar is 10mm².
En met 44 zonnepanelen op het dak kan ik niet zeggen dat ik dat erg vindt. >:)
We zitten wel aan het einde van een straatje in de BBK, wellicht dat dat nog uitmaakt voor de gebruikte kabel.

Overigens zou ik een wijziging naar 6mm² in deze tijd van steeds meer PV en steeds meer all-electric op zijn zachtst gezegd een erg bijzonder keuze vinden. Nou kun je wel zeggen dat een 3-fase aansluiting minder verliezen kent (wat uiteraard klopt), maar de piekverbruiken en piekterugleveringen lopen ook enorm op, dus om dan een draaddiameter naar 6mm² te gaan? :?

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 16-05-2020 19:35 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
RvL schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:54:
[...]

In de TS lees ik dat een ALS eigenlijk niet nodig is als de omvormer voldoet aan de VDE0126. De Goodwe GW4600-SS omvormer voldoet daar aan dus eigenlijk zou alleen die B20 groep dus ook voldoende zijn? Dat strijkt een beetje tegen mijn (veiligheids)gevoel in
Hangt af van kabeltracé en weerstand van je aardpen
RvL schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:54:

Indien wel alamat: ik zie vaak merken als SEP, Emat, ETI en Gacia voorbij komen. Zelf neig ik sterk naar de bekende merken als ABB/Eaton/Hager/Attema/Schneider maar is dat gevoel terecht?
Wat mij betreft wel. Volgens mij is de gebruikte kunststof ook anders bij de B-udget merken; die worden eerder broos en fikken eerder. Maar je betaald ongetwijfeld ook voor het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

@kabeltjekabel
In het geval van huisinstallaties zoals deze neem ik liever geen risico’s. Dus A-merk spullen en gewoon goed geregeld.

Dus dan kom je op de bekende merken uit. Liever wat duurder dan inboeten op kwaliteit. Het zit er niet voor een paar jaar in.

Kabel tracé is redelijk in te schatten: van meterkast op de begane grond 2 verdiepingen omhoog en een halve huisbreedte opzij. Weerstand van de aardpen zou ik niet weten, dus zou ik zeggen zekerheidshalve een ALS of alamat erin.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkiej90
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02-2022
Heren,

Ik doe iets fout of ik begrijp het gewoon niet. Ik heb mijn uiterste best gedaan om alle Youtube filmpjes onder de knie te krijgen, maar ik kom er gewoon niet uit.

De situatie moet zijn dat ik vanuit de hal beneden, de lamp boven in de hal op de eerste etage aan kan zetten. Maar tevens, dat als die uit staat, ik hem boven ook aan kan zetten.

Ik heb een schakelaar gekocht en als volgt aangesloten:

Situatie beneden:

1 bruine draad en 3 zwarte draden, waarvan ik de draden die naar boven gaan heb gelabeld met wit en geel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfY6ARvAnZOmS5njbnBtLN7InFo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oTeERwPYd0wPc0fmgjkM5woQ.png?f=user_large

De bruine draad van rechtsboven is doorgelust naar linksonder (net als werd uitgelegd wanneer er maar 1 bruine draad was).

Schakelaar boven:
Hier kwamen 3 zwarte draden uit, waarvan ik de gele en witte heb gelabeld net als beneden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgDP_z1WjZDiJMhrRFtSYLGZvzc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jaa1hXi7DtzBGcr8mo9wTYSd.png?f=user_large

Maar wat is de situatie nu:

Lamp beneden werkt
Lamp boven aanzetten vanaf beneden werkt, mits schakelaar boven in een bepaalde stand staat.
Lamp boven aanzetten werkt alleen als schakelaar beneden in een bepaalde stand staat.

Doe ik iets fout? Of heb ik niet de juiste schakelaar?

[ Voor 4% gewijzigd door rikkiej90 op 17-05-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 08:40
rikkiej90 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:22:
Heren,

Ik doe iets fout of ik begrijp het gewoon niet. Ik heb mijn uiterste best gedaan om alle Youtube filmpjes onder de knie te krijgen, maar ik kom er gewoon niet uit.

De situatie moet zijn dat ik vanuit de hal beneden, de lamp boven in de hal op de eerste etage aan kan zetten. Maar tevens, dat als die uit staat, ik hem boven ook aan kan zetten.

Situatie beneden:

1 bruine draad en 3 zwarte draden, waarvan ik de draden die naar boven gaan heb gelabeld met wit en geel.
[Afbeelding]

De bruine draad van rechtsboven is doorgelust naar linksonder (net als werd uitgelegd wanneer er maar 1 bruine draad was).

Schakelaar boven:
Hier kwamen 3 zwarte draden uit, waarvan ik de gele en witte heb gelabeld net als beneden).
[Afbeelding]

Lamp beneden werkt
Lamp boven aanzetten vanaf beneden werkt, mits schakelaar boven in een bepaalde stand staat.
Lamp boven aanzetten werkt alleen als schakelaar beneden in een bepaalde stand staat.

Wat je zoekt heet hotelschakeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
rikkiej90 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:22:
Heren,

Situatie beneden:

[Afbeelding]

Schakelaar boven:
[Afbeelding]

Lamp beneden werkt

Normaal sluit je op een wisselschakelaar/ Hotelschakeling de bruine draad aan op de met L of rood gemakeerde aansluiting van de schakelaar en de twee zwarte op de overige aansluitingen.
Op de andere wisselschakelaar sluit je de twee zwarte draden van beneden op de zelfde manier aan als de wisselschakelaar beneden, de derde zwarte draad sluit je op de L of rood gemarkeerde aansluiting.
Het andere uiteinde van die derde zwarte draad gaat naar de lamp...

Als de schakeling niet werkt verwissel je zwarte draad die is aangesloten op L of rood met één van de andere zwarte draden van de schakelaar.
Er zijn ook hotelschakelingen mogelijk met één zwarte draad minder: de één is veilig de andere niet, leg ik verder niet uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
@rikkiej90
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/33680/files/122141102/busch-jaeger-wisselschakelaar-2000-6-usk-met-contr.jpg

bruin op L en de zwarte van de lamp ook. wit en geel op een aansluiting met pijl
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/46120_schakelaar_1.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door habbekrats op 17-05-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja? Ga je ook nog vertellen welke :?

Je wilt dus de lamp boven van zowel onder als boven kunnen schakelen en de lamp beneden alleen beneden?

Waarom heb je boven een dubbel schakelaar?

[ Voor 60% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-05-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 10:18
Ik heb even een vraag hier met betrekking tot mijn meterkast en zonnepanelen.

Ik heb bij mijn netbeheerder een aanvraag gedaan om mijn aansluiting aan te passen van 40a naar 3x25a.
Weet iemand trouwens wat dat kost? Heb nog steeds geen reactie van die lui..

Ik heb mijn groepenkast vast voorbereid met een 3 fase hoofdschakelaar.
Ik heb in mijn groepenkast nu 3 aardlekschakelaars en elke aardlekschakelaar is op een eigen fase aangesloten (op dit moment nog gebrugd totdat Stedin mijn aansluiting heeft omgezet).

De zonnepanelen komen op mijn vrijstaande garage te liggen (16 pannelen x 370 WP).
Ik heb daarvoor een 5- aderige 6mm2 kabel van de meterkast naar de garage getrokken.

In de toekomst wil ik electrisch gaan rijden en een snellader in mijn carpoort monteren.
Ik heb dan een PV verdeler nodig in mijn garage.

Vraag 1
Hoe sluit ik die 5 aderige kabel aan in mijn meterkast?
Ik kan nog 3 automaten bijplaatsen per aardlek/fase.

In dat geval zit de kabel naar mijn zonnepanelen dus achter mijn aardlek en is deze met een standaard flexomaat 16A per fase afgezekerd.

Het alternatief is dat ik ze rechtstreeks met de aardlek verbind.
In dat geval zijn de 3 x 40A afgezekerd.

Of moet ik ze voor de aardlek aansluiten?
Dus op de hoofdgroep zelf?

Vraag 2
In mijn garage moet een PV verdeler komen.
Een PV verdeler is toch niks meer als een extra groepenkast?

Standaard PV verdelers die ik online vind zijn allemaal 1 fase.
Maar ik kan toch ook gewoon een kleine lege meterkast kopen en daar een 3 fase hoofdschakelaar (40A per fase) in monteren?

En wat voor automaten moeten hier dan nog bij voor de snellader, zonnepaneel omvormer en evt 1 krachtstroom wandcontactdoos voor in de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
nils_vdg schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:25:
[...]
Weet iemand trouwens wat dat kost? Heb nog steeds geen reactie van die lui..
Staat op de website van je netbeheerder. Welke netbeheerder heb je?

Vraag 1
Hoe sluit ik die 5 aderige kabel aan in mijn meterkast?
Op een B16 3P+N aardlekautomaat
Ik kan nog 3 automaten bijplaatsen per aardlek/fase.

In dat geval zit de kabel naar mijn zonnepanelen dus achter mijn aardlek en is deze met een standaard flexomaat 16A per fase afgezekerd.
Nee dat gaat niet werken.
Het alternatief is dat ik ze rechtstreeks met de aardlek verbind.
In dat geval zijn de 3 x 40A afgezekerd.
In dat geval zijn ze niet afgezekerd op de zekering van de netbeheerder na.
Of moet ik ze voor de aardlek aansluiten?
Dus op de hoofdgroep zelf?
Nee.
Vraag 2
In mijn garage moet een PV verdeler komen.
Een PV verdeler is toch niks meer als een extra groepenkast?
Het is een specifiek soort extra groepenkast ja.
Standaard PV verdelers die ik online vind zijn allemaal 1 fase.
Kun je ook wel in 3-fase bouwen / kopen.
Maar ik kan toch ook gewoon een kleine lege meterkast kopen en daar een 3 fase hoofdschakelaar (40A per fase) in monteren?
Ja
En wat voor automaten moeten hier dan nog bij voor de snellader, zonnepaneel omvormer en evt 1 krachtstroom wandcontactdoos voor in de garage?
1x 3P+N B16 voor je PV
1x 3P+N B16 voor je auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkiej90
kabeltjekabel schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:41:
[...]

Ja? Ga je ook nog vertellen welke :?

Je wilt dus de lamp boven van zowel onder als boven kunnen schakelen en de lamp beneden alleen beneden?

Waarom heb je boven een dubbel schakelaar?
Excuus, ik had iets duidelijker moeten zijn, ik heb een wissel-wisselschakelaar gekocht, vandaar ook de 6 punten om iets aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYgWWo3hYWvj1UjwSv2eLdgkDeI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UchiNlBNG2dpaTrzqY4EwyG9.jpg?f=user_large

Dit is de achterkant.

Het klopt wat je zegt, lamp boven kunnen schakelen van onder en boven, lamp beneden enkel beneden.

En boven zat er altijd al een dubbelschakelaar, daar heb ik niets aan veranderd. Is dat nog handig om te veranderen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rikkiej90 kijk even goed naar dat schema achter op de schakelaar, welke contacten bij elkaar horen.

Je hebt de P-contacten in de hoeken (linksonder en rechtsboven), bij ieder P-contact hoort 1 schakelcontact er recht tegenover en 1 schakelcontact naast het P-contact. Dat komt niet overeen met jouw schetsen, waar je er vanuit lijkt te gaan dat de bijbehorende schakelcontacten naast elkaar zitten.

edit:
Oftewel, probeer dit eens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAuMuswVeN28oPu7buoCgoOvrDs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4kAzi3B8NVXGTB7PmkWvrbkv.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6qmKBdjF0nPdZNI3iPsJBQEf80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h5K1oUoZTKEdP15dvzSJUN3s.jpg?f=user_large

Aangenomen dat beide schakelaars van het type zoals je laat zien zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Xander op 17-05-2020 22:30 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkiej90
Xander schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:25:
@rikkiej90 kijk even goed naar dat schema achter op de schakelaar, welke contacten bij elkaar horen.

Je hebt de P-contacten in de hoeken (linksonder en rechtsboven), bij ieder P-contact hoort 1 schakelcontact er recht tegenover en 1 schakelcontact naast het P-contact. Dat komt niet overeen met jouw schetsen, waar je er vanuit lijkt te gaan dat de bijbehorende schakelcontacten naast elkaar zitten.

edit:
Oftewel, probeer dit eens:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Aangenomen dat beide schakelaars van het type zoals je laat zien zijn.
Hi Xander, hartstikke bedankt voor je reactie, ongelofelijk dat het mij niet is opgevallen, maar zeer goed punt. Ik heb de schakelaar beneden inmiddels aangesloten zoals je voorstelde, tegelijk met de schakelaar boven. Alleen boven kwam ik erachter dat het toch niet dezelfde schakelaar is, ik heb getracht een goede foto te maken van de achterkant, hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik ben nu nog op zoek naar wat de juiste aansluiting boven is :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWZ8UX5CmN4ovjuHhzR3rpTodlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rim4nnXL7LxNzHBdxhTFVyCh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Als ik het goed zie, dan gaan de 2 zwarte wisseldraden (die dus van de schakelaar beneden af komen) naar de aansluitingen die op de linkers-onder en rechts- boven (op de foto) moeten zitten, terwijl de zwarte lampe draad links boven moet worden aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rikkiej90 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:54:
Alleen boven kwam ik erachter dat het toch niet dezelfde schakelaar is, ik heb getracht een goede foto te maken van de achterkant, hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik ben nu nog op zoek naar wat de juiste aansluiting boven is :).

[Afbeelding]
Dus je hebt boven geen dubbele schakelaar, zoals je eerder zei?
rikkiej90 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:20:
En boven zat er altijd al een dubbelschakelaar, daar heb ik niets aan veranderd. Is dat nog handig om te veranderen? :)
Voor zover ik zie is dat namelijk gewoon een enkele wisselschakelaar.

@Naalroc heeft het goed naar mijn idee.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkiej90
Xander schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:22:
[...]
Dus je hebt boven geen dubbele schakelaar, zoals je eerder zei?
[...]
Voor zover ik zie is dat namelijk gewoon een enkele wisselschakelaar.
@Naalroc heeft het goed naar mijn idee.
Hi Xander, dat is correct. Ik had het fout gezien doordat er wel 2 aparte schakelaars op kunnen (hierdoor aanname wisselschakelaar), maar er kunnen daadwerkelijk maar 3 draden in.

Ik zal morgen met een frisse blik alle draden nog eens nalopen, ontzettend bedankt so far voor de assistentie. Jullie horen van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
kabeltjekabel schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:03:
[...]

Staat op de website van je netbeheerder. Welke netbeheerder heb je?

[...]
Thnx, duidelijk verhaal. Wordt wel een duur grapje zo met drie van die krachtgroepen erbij, maar tis niet anders.

Ik zit bij Stedin, ik kon geen prijzen op hun website vinden. Ik las ergens anders online 250 euro, maar stond geen bron bij en ik weet niet of dat inclusief een nieuwe verbruiksmeter is. Ik hoorde gisteren van iemand dat ze hier wel eens 750 euro voor konden vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

nils_vdg schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:38:
[...]

Thnx, duidelijk verhaal. Wordt wel een duur grapje zo met drie van die krachtgroepen erbij, maar tis niet anders.

Ik zit bij Stedin, ik kon geen prijzen op hun website vinden. Ik las ergens anders online 250 euro, maar stond geen bron bij en ik weet niet of dat inclusief een nieuwe verbruiksmeter is. Ik hoorde gisteren van iemand dat ze hier wel eens 750 euro voor konden vragen..
Afhankelijk van de complexiteit denk ik en je moet een aanwezige 3 fase hoofdschakelaar hebben voordat ze komen.
Meter is gratis, omzetten was hier 178,10 in jun 2018 uitvoering jan 2019.
Zal best iets duurder geworden zijn maar 750 is het zeker niet.

Hier je automaten
https://www.sandervunderink.nl/abb-automaat-3p-n.html

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:57:
[...]

Afhankelijk van de complexiteit denk ik en je moet een aanwezige 3 fase hoofdschakelaar hebben voordat ze komen.

Hier je automaten
Ik hoop dat het meer in die richting is dan.

Bedankt voor de link, maar dit is toch een standaard automaat? En geen aardlek voor krachtstroom zoals kabeltjekabel aangaf?

Ik denk dat ik deze dan in ieder geval wel in de PV Verdeler kan toepassen, maar ook in de meterkast in huis, of daar toch een aardlekschakelaar voor krachtstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:57:
[...]

Hier je automaten
Tarieven zijn fors gestegen de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
nils_vdg schreef op maandag 18 mei 2020 @ 00:11:
[...]

Ik hoop dat het meer in die richting is dan.

Bedankt voor de link, maar dit is toch een standaard automaat? En geen aardlek voor krachtstroom zoals kabeltjekabel aangaf?

Ik denk dat ik deze dan in ieder geval wel in de PV Verdeler kan toepassen, maar ook in de meterkast in huis, of daar toch een aardlekschakelaar voor krachtstroom?
Van die aardlekautomaat hoef je er maar eentje te hebben. Staat ook op dezelfde site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kabeltjekabel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 00:14:
[...]

Van die aardlekautomaat hoef je er maar eentje te hebben. Staat ook op dezelfde site.
Geen aardlek automaat, alleen aardlek, daar mogen de 3 groepen over.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Bedankt voor alle suggesties! Uiteindelijk heb ik de kabel van de Hornbach gekocht, want het moest dit weekend klaar zijn. Die kabel ging met een vrij groot gemak door de buis heen, maar we hadden wel voor de zekerheid kabelglijmiddel gebruikt.
BartW schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:59:
Is het een recht stuk buis of zitten er bochten in?
Er zitten ook een aantal bochten in, waaronder een 90 graden bocht.
frisianstar schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:19:
Prima, maar is het starre of flexibele buis?
Een starre 16mm buis.
habbekrats schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:46:
Volgende keer geen flex gebruiken of flex verlijmen.
Jim423 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:08:
Die trekveer op de foto loopt komt dus wel uit die flexbuis?
Het was dus een starre buis, maar ook die ga ik de volgende keer verlijmen. Net zoals de holle dozen trouwens. Die zijn bij het wegwerken van de draden losgeschoten uit de stucplaat, maar nu er schakelmateriaal op zit blijft het geheel gelukkig gewoon zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
kabeltjekabel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 00:14:
[...]

Toch nog een vraagje.

Ik heb in mijn meterkast straks een 3P + N aardlek schakelaar waarmee de kabel vebonden is die naar mijn garage/zonnepanelen gaat.

Ik heb voor de rest van mijn huis 3 stuks 1P + N aardlekschakelaars.
Ieder op een eigen fase.

Maakt het uit hoe ik die huisgroepen verdeel?
Is het zo dat ik mijn opgewekte stroom per fase 1/3e kan gebruiken?

Dus als ik mijn wasmachine heb draaien op 1 fase, terwijl ik stoom opwek op 3 fases, lever ik die andere 2 fases dan terug aan het net terwijl ik zelf een grote vraag heb op 1 fase?

Ivm ruimte gebrek zit ik er namelijk hard over na te denken om aardlekschakelaar uit mijn meterkast te verwijderen en 2 aardlekschakelaars met 2 fases voor mijn huis te gebruiken. Maar het zou zonde zijn als dit zou betekenen dat ik vervolgens altijd 1 fase aan het terugleveren ben en maar 2 fases zelf verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:45
nils_vdg schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:01:
[...]
Dus als ik mijn wasmachine heb draaien op 1 fase, terwijl ik stoom opwek op 3 fases, lever ik die andere 2 fases dan terug aan het net terwijl ik zelf een grote vraag heb op 1 fase?
Correct
Ivm ruimte gebrek zit ik er namelijk hard over na te denken om aardlekschakelaar uit mijn meterkast te verwijderen en 2 aardlekschakelaars met 2 fases voor mijn huis te gebruiken. Maar het zou zonde zijn als dit zou betekenen dat ik vervolgens altijd 1 fase aan het terugleveren ben en maar 2 fases zelf verbruik.
Dit snap ik niet. 2 fase aardlek is niet standaard, dan ga je normaal altijd naar een 3p en leg je de boel 3p aan. Uitzondering is de kookgroep (2x 1p) maar daar zit gewoon een 1p aardlek voor. Maar goed, gros van de zaken in huis is gewoon 1p. Kookplaat, verwarming en gereedschap kunnen uitzonderingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
nils_vdg schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:01:
Wat stroom op je fasen betreft wel, maar administratief heb je daar geen last van.

Je meter heeft geen aparte telwerken voor opwek en teruglevering per fase. Hij 'saldeert' dus wel intern over de drie fasen van je aansluiting.

Er zijn in het verleden wel eens issues geweest met meters die dat niet goed registreerden, maar voor zover ik weet speelt dat probleem nu niet meer.

Bij mij zit de PV op fase 1, terwijl sommige zware apparaten juist op fase 2 en 3 zitten. De boel is vrij netjes verdeeld over drie aardlekschakelaars. Als je voor de rest van je huis voldoende hebt aan 8 groepen op 2 aardlekschakelaars, dan zou je je idee voor ruimtebesparing kunnen uitvoeren. Een wat meer gelijke belasting van de fasen heeft volgens de netbeheerder wel de voorkeur, maar zoiets wordt niet echt afgedwongen.

[ Voor 24% gewijzigd door dreamscape op 18-05-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiebeJan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-04-2021
Ik wil een TWC laadpaal op 11 kW aansluiten in de meterkast. I.v.m. een Renault Zoe zal dit met een Type B Aardlekschakelaar moeten, daarachter een krachtgroep en dan via de grondkabel naar de TWC (Tesla Wall Connector).

Daarom ben ik echter noch op zoek naar een geschikte kWh meter, het liefst digitaal uit te lezen (zodat ik deze bijv. via Enelogic kan bekijken). Ik heb wat opgezocht en heb de mogelijkheid gevonden om een 3 fase kWh (DIN)meter te plaatsen met daarover een Youless om deze online te koppelen. Maar de prijs loopt snel op tot >100-150 euro en ik wil er mogelijk óók nog een voor de Warmtepomp plaatsen.
Nou kom ik ook kwh meters met een RS485 aansluiting tegen. Kan ik deze zomaar aansluiten op mijn modem/router? Ik kan dit niet goed vinden hoe dit zou werken.

Zou bijvoorbeeld dit ook werken: https://nl.aliexpress.com/item/33028855054.html ? :?

[ Voor 0% gewijzigd door PiebeJan op 18-05-2020 20:07 . Reden: TWC connector ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Waarom haal je die meter niet van dezelfde site als de youless?
Is goed en niet duur; ik heb die al bijna 2 jaar op mijn warmtepomp registratie.

Link:
https://www.youless.nl/wi...e-din-rail-kwh-meter.html

voor 53€ !

het enigste puntje wat je moet weten is dat hij een paar mm breder is als de standaard maat van 4 modules.

[ Voor 41% gewijzigd door Naalroc op 18-05-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:51

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Naalroc schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:17:
het enigste puntje wat je moet weten is dat hij een paar mm breder is als de standaard maat van 4 modules.
Wie verzint zoiets :/ 8)7 :F

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:44
Breder als in het past net of het is gewoon direct een 5 slots?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Het past dus net niet, maar dat staat ook in de spec's!
Ik heb een klein randje uit de opening van de kast gevijld. Maar veel kasten hebben afblind inserts, dus dat is geen probleem dan.
En bij een 5 module ruimte houdt je dus een kier over....
Wat ik aangaf is alleen maar bedoeld als een tip om je erop attent te maken, geen kritiek of zo....
enne @Rimco : don't shoot the messenger!
Er zijn ook veel meters in omloop die helemaal geen module breedte handhaven, bv. van 160 mm breed> 9,4 module

[ Voor 12% gewijzigd door Naalroc op 18-05-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:22
FrankHe schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:56:
Update: de tekeningen en rapporten geven aan dat het gebouw is voorzien van centrale aarding in de hoofdverdeelkast in de technische ruimte van waaruit de stijgleidingen worden gevoed. Fijn om te weten dat de aarding er dus wel is. Dit was voor de man in het veld van Liander gisterenavond onvoldoende duidelijk. Vandaar de nogal vreemde situatie gisteren.

Wat rest zijn de onverklaarbare zwerfstromen binnen het gebouw die potentieel gevaarlijk zijn. Of het hier nu gaat om het warmtenet, de algemene PV-installatie of de lift-installatie weet ik niet. Iets is in ieder geval niet in de haak.

[...]

Via de aannemer of VVE komt er vandaag of morgen een bedrijf die de boel gaat doormeten. Wat mij betreft ligt de focus op de zwerfstroom die het ene moment 350 mA is en een minuut later 800 mA. Maar dit laat ik graag aan de echte experts over.

Ik heb zelf geen apparatuur om met 500 VAC of 1 kV de doorslag te meten. Naast mijn dagelijkse werk als softwareontwikkelaar heb ik als bezigheid de reparatie van geluidsapparatuur en elektronische instrumenten. Daarvoor heb ik het een en ander aan spullen in huis maar dat is niet het soort spul waarmee een echte elektricien komt aanzetten. :)

[...]

Ik heb inderdaad de indruk dat het warmtenet binnen het gebouw van metaal is, ik weet niet hoe de situatie in de straat is. Ik weet bijna zeker dat er een stel pompen in het gebouw zijn die zorgen voor de circulatie. Misschien dat die pompen een lekstroom introduceren in de installatie?

Tussen het metalen gestel van de stadsverwarming en de aarde van mijn meterkast is het potentiaal vereffend middels een klem met een draad, ik vermoed 6 mm2

[...]
Update, de aannemer heeft hun installateur, een andere dan ik eerder heb genoemd, vanochtend langsgestuurd. Heeft mijn verhaal niet echt aangehoord, heeft aardingsweerstand en aardlekschakelaars getest en gezegd dat de installatie in orde is. Heeft geen meting gedaan van de stroom die door het vereffeningsblok stroomt. Claimde dat hoge stromen door het vereffeningspunt 'misschien' normaal zijn in een groot woongebouw. Op mijn vraag of hij dacht dat pieken van 800 mA gangbaar zijn zei hij dat hij dat niet wist. Hij wenste mij nog een prettige dag.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is over hoge lekstromen in een nieuwe installatie. Woongebouw met zes bouwlagen, liftschachten, PV op het dak en een warmtenet. Via het warmtenet lijkt geregeld 500 mA weg te lekken via het potentiaalvereffeningspunt. Als dit normaal is dan leg ik mij er bij neer. Als dit niet normaal is moet ik mij dan zorgen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:20

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

PiebeJan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:07:
Ik wil een TWC laadpaal op 11 kW aansluiten in de meterkast. I.v.m. een Renault Zoe zal dit met een Type B Aardlekschakelaar moeten, daarachter een krachtgroep en dan via de grondkabel naar de TWC (Tesla Wall Connector).

Daarom ben ik echter noch op zoek naar een geschikte kWh meter, het liefst digitaal uit te lezen (zodat ik deze bijv. via Enelogic kan bekijken). Ik heb wat opgezocht en heb de mogelijkheid gevonden om een 3 fase kWh (DIN)meter te plaatsen met daarover een Youless om deze online te koppelen. Maar de prijs loopt snel op tot >100-150 euro en ik wil er mogelijk óók nog een voor de Warmtepomp plaatsen.
Nou kom ik ook kwh meters met een RS485 aansluiting tegen. Kan ik deze zomaar aansluiten op mijn modem/router? Ik kan dit niet goed vinden hoe dit zou werken.

Zou bijvoorbeeld dit ook werken: https://nl.aliexpress.com/item/33028855054.html ? :?
RS485 is een soort seriële verbinding zoals RS232 vroeger. Maar dan voor grotere afstanden en meerdere devices. Die kan je niet zomaar aan je modem/router koppelen. Dan zal je een USB-RS485 adapter moeten kopen en een raspberry Pi oid en een programma moeten schrijven.
Pagina: 1 ... 112 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.