Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:10:
[...]

Klopt, maar als je kijkt naar op wie ik reageer dan gaat die 130 rijden in plaats van 100. En daar is het kwadratisch. ;)
Om even te mierenneuken: zoals ik al zei heeft 1/2 mv^2 niks met de luchtweerstand te maken. Dat is toeval :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
pmiddeld schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:13:
[...]

Om even te mierenneuken: zoals ik al zei heeft 1/2 mv^2 niks met de luchtweerstand te maken. Dat is toeval :+
Om nog verder te miereneuken: fout. Luchtweerstand bepaalt de energie die je nodig hebt. :+

Je kunt bijna alles naar energie vergelijkingen terug leiden.

[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 15-07-2020 13:17 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Niet mee eens, maar verder: off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 11:52
pmiddeld schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:06:
Ik wil op vakantie mijn racefiets meenemen en heb daarvoor Farad dakdragers gekocht.
https://www.faradbox.nl/D...NIQ-2016%3E-BS149ALU130AS
Trekhaak vind ik wat te duur en dakdragers kan ik zelf snel monteren.
Ben van plan om er een Thule fietsdrager bij te kopen. En het kan handig zijn voor een dakkoffer in de toekomst.

Heeft iemand ervaring met fietsvervoer op het dak en hoeveel dat gaat schelen in range? Als alles erop zit post ik wel een fotootje.
Ik heb van winpart de spotgoedkope Winprice Dakdragerset staal basic. Even een gedoe om ze op het juiste punt te monteren (is nl niet gelijk aan de afstanden die de handleiding aangeeft) maar zit uiteindelijk goed, als je het door hebt. Op de juiste plekken heb ik een doorzichtige sticker in de deurposten geplaatst. In verhouding tot een auto met dakgoten, is het suboptimaal.

Met 1 surfplank en wat zeiltjes erop neemt verbruik bij 100km/u met 6% toe. Met 1 fiets erop en een kinder fiets zit je op +11%.

Ondanks dat het spul geen mm verschoven is bij aankomst, blijft het listig voelen. Veel modellen die eerst geschikt waren bevonden voor de Ioniq zijn uit de handel genomen, of dit komt door problemen of schade blijven voor mij onbevestigde geruchten. Wellicht hebben meer mensen goede/slechte ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
pmiddeld schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:54:
Niet mee eens, maar verder: off-topic
Inderdaad verder offtopic, maar kijk eens bij arbeid en bij luchtweerstand. Daar zie je ineens snelheid verschijnen in de formules, en dan met wat integralen de energie.

Wikipedia: Luchtweerstand
Wikipedia: Arbeid (natuurkunde)

Vrijwel alles is te herleiden naar energie, linksom of rechtsom. De wetten van Newton zijn belangrijk, in dit geval de 2e wet van Newton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:39:
[...]

Inderdaad verder offtopic, maar kijk eens bij arbeid en bij luchtweerstand. Daar zie je ineens snelheid verschijnen in de formules, en dan met wat integralen de energie.

Wikipedia: Luchtweerstand
Wikipedia: Arbeid (natuurkunde)

Vrijwel alles is te herleiden naar energie, linksom of rechtsom. De wetten van Newton zijn belangrijk, in dit geval de 2e wet van Newton.
Pfff....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
b_map schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:02:
Jazeker, de motor is ook elektrisch :-) . Ik zet me in voor de elektrische motorsport. We rijden met de Energica Eva en Energica Ego met een groep enthousiaste amateurs op diverse grote en kleine circuits in Nederland en inmiddels ook Belgie.
Mooie combi zo met de Ioniq 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
*snip* als het offtopic is, blijf er dan niet over doorgaan.

[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 15-07-2020 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Als het enkel gaat om het vervoer van 1 racefiets:

https://www.mantel.com/blog/seasucker-dakdrager-review

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 17:05
Even voorstellen: Afgelopen maanden heb ik een groot deel van dit topic doorgelezen en mede op basis daarvan een 2e hands Ioniq EV gekocht.

Ik was in eerste instantie op zoek naar een Premium maar de hoofdruimte bleek door het schuifdak toch wel erg beperkt.
Op basis van de reacties van Robbeke80 en John_Otters uiteindelijk een Executive uit Frankrijk laten halen door het bekende bedrijf in Purmerend. Het is een 2019 uitvoering dus met stoelventilatie en het 'blackpack'. Dit ziet er in het donkerblauw wat mij betreft best goed uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uznkU34jfkEbFx_Xj4njffZyI-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1XaqsuNrJDsEW98fQR0YNlix.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik een poosje met de auto gereden en het bevalt tot nu toe prima. Omdat de auto over een maand 1 jaar oud is en dan ook ongeveer 15.000km op de teller staat is er binnenkort een beurt nodig. Ik vindt dit trouwens, ook in vergelijking met eerdere auto's, wel erg snel. Een interval van 30.000km zou makkelijk moeten kunnen...

Vandaag heb ik een prijsopgaaf voor de beurt gekregen van de Hyundai dealer (in Waddinxveen) en dat is wel even schrikken: EUR 186.-

Dit is EUR 50 meer dan wat een beurt voor onze andere (benzine) auto bij de dealer (ander merk) kost.
Ik heb in dit topic gelezen dat de prijzen nogal variëren, bijvoorbeeld recent deze:
Stefanovic45 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:21:
[...]

Vandaag mijn 30k beurt gehad. De software zou wel bijgewerkt zijn volgens factuur, maar hij is nog steeds dezelfde dus ik ga er vanuit dat er geen nieuwe versie is.

Kosten: 108 euro. Op verzoek het interieur filter NIET vervangen. Ze wilden hem elke 15k gewoon vervangen, maar 2 keer per jaar een nieuw filter vind ik onnodig. De grootste kostenpost is het uurtarief (€ 69 ex btw). Verder dus weinig kosten.
Heb je hiervoor moeten onderhandelen of was dit gewoon de 'standaard prijs'? Ik neem aan dat de 80 euro verschil niet in het niet vervangen van het interieurfilter zit..

Is er iemand die ervaringen heeft met een dealer in de regio Zuid-Holland / West-Brabant die lagere prijzen hanteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49
WillemI schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 21:11:

Vandaag heb ik een prijsopgaaf voor de beurt gekregen van de Hyundai dealer (in Waddinxveen) en dat is wel even schrikken: EUR 186.-

Dit is EUR 50 meer dan wat een beurt voor onze andere (benzine) auto bij de dealer (ander merk) kost.
Ik heb in dit topic gelezen dat de prijzen nogal variëren, bijvoorbeeld recent deze:

[...]

Heb je hiervoor moeten onderhandelen of was dit gewoon de 'standaard prijs'? Ik neem aan dat de 80 euro verschil niet in het niet vervangen van het interieurfilter zit..

Is er iemand die ervaringen heeft met een dealer in de regio Zuid-Holland / West-Brabant die lagere prijzen hanteert?
Mooie kleur. d:)b

Ik was juist van plan om ook naar deze dealer te gaan. Ten eerste omdat die voor mij het dichtstbij is en ten tweede omdat ik over de dealer (regio Rotterdam) waar ik hem heb gekocht niet echt te spreken ben, want ongevraagd 25 euro rekenen voor CO2 vulling van de banden vind ik niet ok. Dus maar eens kijken of er een andere in de buurt is die minder rekent want 186 euro voor wat controlewerkzaamheden vind ik veel.

Edit. schijnt toch een gangbaar tarief te zijn volgens https://www.hyundai.nl/se...AlHnEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

[ Voor 14% gewijzigd door PeterZ(on) op 15-07-2020 21:41 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
@WillemI ik krijg altijd een prognose vooraf. Daar staat vaak op
- VIP pas eur 50,- (gratis banden plakken en lampjes wisselen)
- interieurfilter vervangen
- ruitensproeiervloeistof
Deze 3 laat ik dan niet doen en dan kom ik tussen 100-130 uit. (interieurfilters kan je voor eur 10,- vinden op amazon en makkelijk zelf wisselen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 23:32
Weet iemand wat er allemaal wordt uitgevoerd? Naast de diverse vloeistoffen. Ik neem aan controle op vele punten, zoals op remvloeistof en remblokjes en eventueel remblokjes vervangen omdat ze uitgedroogd zijn :P

Aircocompressor, de ABS, de luchtvering, draagarmen, etc ?

[ Voor 12% gewijzigd door rfcdejong op 15-07-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 17:05
Ik kwam op de website van Hyundai dit lijstje tegen:
Werkzaamheden onderhoudsbeurt elektrische auto
Een keer per jaar, of om de 15.000 km, moet een elektrische auto langskomen voor een onderhoudsbeurt. Dit zijn de werkzaamheden die worden verricht:
  • Updaten software van diverse elektronische systemen
  • Controle van het Hoog Voltage systeem
  • Controle van banden en remdelen
  • Updaten van de navigatiekaart
  • Vernieuwen van de Hyundai mobiliteitsgarantie
  • Controle diverse veiligheidssystemen
  • Controle van diverse comfortsystemen
  • Controle van de verlichting
  • Vervangen van de interieurfilter
Klinkt eerlijk gezecht niet als heel veel werk en het enige onderdeel dat vervangen wordt is het interieurfilter.
Ik ga de dealer denk ik even om wat meer onderbouwing van die 186 euro vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbFqzt7T2DSTphQNJAgZMqtIofQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QN6yAgQdRaS6Fyi6H7JczJV0.jpg?f=user_large

Mijn ervaringen met het rijden met een daklast zijn dat het extra verbruik erg kan wisselen...
  • Wind mee, scheelt weinig 10%
  • Lage snelheid 80km wegen ook weinig
  • Windkracht 4/5 tegen op de afsluitdijk 100Km/u: zeker + 40%...
Ik houd dus veiligheidshalve een forse marge aan van + 50% dus moet ik 100km dan doe ik dat pas met een range van 150km.

[ Voor 32% gewijzigd door UniMatrix op 16-07-2020 09:34 ]

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:04
UniMatrix schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:31:
[Afbeelding]

Mijn ervaringen met het rijden met een daklast zijn dat het extra verbruik erg kan wisselen...
Hangt er natuurlijk ook van af hoe aerodynamisch het board is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniMatrix
CopyCatz schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:33:
[...]

Hangt er natuurlijk ook van af hoe aerodynamisch het board is ;)
Even ge-edit want per ongeluk al gepost zonder de ervaringen er bij...

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

RKD

UniMatrix schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:42:
[...]

Heb het voor de grap uitgezet bij juridisch loket.

Tegenvraag: als je te hard rijdt, geen voorrang geeft of teveel op hebt (allemaal 'illegaal') en je veroorzaakt een ongeluk: ben je dan ook niet verzekerd?

Volgens mij wel.
Zo even een hele oude qoute naar voren gehaald, heb je hier ooit iets van gehoord van het juridisch loket?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniMatrix
RKD schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:18:
[...]

Zo even een hele oude qoute naar voren gehaald, heb je hier ooit iets van gehoord van het juridisch loket?
Nope... "Maximale daklast mag niet overschreden", Ioniq heeft geen daklast, dus illegaal.

Maar ja:

https://www.yakima.nl/2017/hyundai/ioniq/5doorhatch-150796
https://www.dakdragerwereld.nl/Dakdragers-Hyundai-Farad
https://www.thule.com/en-...?c=roof+racks&q=ysZeWQtZE

Ik heb nu de Yakima's en ze zijn rock-solid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

b_map schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:08:
Ik denk dat de basis constructie van de oude hetzelfde is als de nieuwe, dus verwacht dat het kan voor ongeveer dezelfde prijs. Houd rekening met ongeveer 850 - 1100 afhankelijk hoe luxe of basis je het wilt. De auto constructie wordt hiervoor eerst verstevigd alvolgens de trekhaak bevestiging gemonteerd wordt. Als je alleen fietsen wil dragen of een lager trekgewicht nodig hebt, dan is de constructie lichter en de prijs ook (iets).
Dank hiervoor. Ik heb de classic Ioniq maar zou graag twee fietsen achterop willen kunnen zetten...
Een aanhangertje of boemelbak kan ook handig zijn. Hoe weet je eigenlijk dat het legaal is? Trekgewicht is toch 0 volgens RDW?

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
Even een vraag over efficientie, en misschien ook wel aan de mensen die uit een Leaf naar de Ioniq zijn gegaan.
Ik leefde altijd in de overtuiging dat de Leaf ietsjes verder zou komen op een volle batterij dan de Ioniq (scheelt ook wel even 40kWh tov 28kWh) maar als ik in ABRP ritjes ga plannen, dan komt steevast de Ioniq verder (bij 100Km/h) dan de Leaf.

\Ritje geplanned van Almere naar Antwerpen. Leaf komt aan met 5% en de waarschuwing echt niet boven de 100 te komen, de Ioniq komt aan met 20%

Even iemand ophalen van vliegeveld eindhoven, op de terugweg de leaf laden bij fastned ooiendonk met 17% aankomen. (en dan 26min laden)
Op de terugweg de Ioniq laden bij ooiendonk met 31% (en 8 min laden)

Voor mijn gevoel kan dat niet....

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:53
Philos31 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:39:
Even een vraag over efficientie, en misschien ook wel aan de mensen die uit een Leaf naar de Ioniq zijn gegaan.
Ik leefde altijd in de overtuiging dat de Leaf ietsjes verder zou komen op een volle batterij dan de Ioniq (scheelt ook wel even 40kWh tov 28kWh) maar als ik in ABRP ritjes ga plannen, dan komt steevast de Ioniq verder (bij 100Km/h) dan de Leaf.

\Ritje geplanned van Almere naar Antwerpen. Leaf komt aan met 5% en de waarschuwing echt niet boven de 100 te komen, de Ioniq komt aan met 20%

Even iemand ophalen van vliegeveld eindhoven, op de terugweg de leaf laden bij fastned ooiendonk met 17% aankomen. (en dan 26min laden)

Heb je wel de juiste Leaf geselecteerd dan? Almere - Antwerpen is maar 160km, dus de IONIQ haalt dat makkelijk. Weet niet wat een Leaf verbruikt bij 100km/u.
Overigens is de 28kWh van de IONIQ bruikbare capaciteit en de 40kWh van de Leaf totale capaciteit, dus er is minder dan 12kWh bruikbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
orillion schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:59:
[...]

Heb je wel de juiste Leaf geselecteerd dan? Almere - Antwerpen is maar 160km, dus de IONIQ haalt dat makkelijk. Weet niet wat een Leaf verbruikt bij 100km/u.
Overigens is de 28kWh van de IONIQ bruikbare capaciteit en de 40kWh van de Leaf totale capaciteit, dus er is minder dan 12kWh bruikbaar verschil.
Ja absoluut heb ik de juiste leaf geselcteerd, en abrp komt ook meestal wel aardig overeen met wat ik werkelijk verbruik.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De Leaf heeft maar 36kWh bruikbaar waar dan ook nog de degradatie vanaf gaat, dus veel meer dan een 6kWh heeft die niet meer. En het laden gaat bij de Ioniq veel sneller.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
Philos31 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:02:
[...]

Ja absoluut heb ik de juiste leaf geselcteerd, en abrp komt ook meestal wel aardig overeen met wat ik werkelijk verbruik.
En mijn andere vraag? Wat is het verbruik van een Leaf bij 100km/u? Een IONIQ zal rond de 140wh/km zitten dus 200km kunnen rijden op één lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
ik zit zo tussen de 175 en 180w/km maar dat is bij de leaf wel heel erg afhankelijk van temperatuur, weer, wind etc. Bij een beetje tegenwind kan het zo 220w/km zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
Philos31 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:15:
ik zit zo tussen de 175 en 180w/km maar dat is bij de leaf wel heel erg afhankelijk van temperatuur, weer, wind etc. Bij een beetje tegenwind kan het zo 220w/km zijn
Dan klopt het wel denk ik. Als ik uit ga van 34kWh bruikbaar (volgens PeterZ(on)) en 180wh/km kom ik op 189km bereik en kan de IONIQ dus verder rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
Zo te zien gebruikt ABRP een “reference consumption” van 144wh/km voor de IONIQ en 200wh/km voor de Leaf. Dat is wel met 110km/u, maar zoals je wel begrijpt zal dat een flink verschil geven in bereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:30

WhySoSerious

Be the change.

orillion schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:56:
Zo te zien gebruikt ABRP een “reference consumption” van 144w/km voor de IONIQ en 200w/km voor de Leaf. Dat is wel met 110km/u, maar zoals je wel begrijpt zal dat een flink verschil geven in bereik.
Die zet ik op 130 om het huidige verbruik te dupliceren. In de praktijk rij ik nog wat zuiniger dan dat, maar nog weinig koudere dagen/regenritten meegemaakt. In de winter zal dit getal ook hoger worden (=minder efficient).

Met deze omstandigheden rij ik ~1:95, zou gerust 240 km op een volle accu durven af te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
orillion schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 09:13:
[...]

En mijn andere vraag? Wat is het verbruik van een Leaf bij 100km/u? Een IONIQ zal rond de 140w/km zitten dus 200km kunnen rijden op één lading.
Ik had gisteren met de ioniq 28er een verbruik van 125W/km . Heb 130km gereden bijna overal 100km/h ook nog een half uur stilstand met airco aan.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
In een praktijktest bij 100kMh is het verbruik van de Ioniq op de BC 12,3kWh p/100km.
YouTube: Autobahn-Verbrauch Hyundai Ioniq Elektro 28 kWh bei 100 km/h bzw. 13...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

PeterZ(on) schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:47:
In een praktijktest bij 100kMh is het verbruik van de Ioniq op de BC 12,3kWh p/100km.
YouTube: Autobahn-Verbrauch Hyundai Ioniq Elektro 28 kWh bei 100 km/h bzw. 13...
Filmpjes kijken om een resultaat in te zien :X

Klimaanlage auf 21°C, 13 °C Außentemperatur, über 59 km Autobahn in einem Rundkurs.
Tempo 101 km/h => Bordcomputer 12,3 kWh/100 km, ab DC-Ladesäule: 13,14 kWh/100 km
Tempo 124 km/h => Bordcomputer 16,4 kWh/100 km, ab DC-Ladesäule: 16,81 kWh/100 km
Ergebnis ist bei 13:58.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
WhySoSerious schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:57:
[...]

Filmpjes kijken om een resultaat in te zien :X
Het resultaat had ik al gegeven, en niemand verplicht je om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Doelde dat niet op jouw post, maar op het YouTube filmpje zelf. Als het resultaat niet in de thumbnail of de beschrijvijng staat, dan is het eerste wat ik doe op zoek gaan naar een comment waar de resultaten in staan/tijdstip naar resultaten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zoiets als iemand maakt een eigen verslag van een sportwedstrijd en zet dan gelijk de uitslag in de titel? Hangt er maar net vanaf met welke insteek je die video wil bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje

Ik heb het ook even gekeken en een vergelijk gedaan op ABRP.(met wind en temp. Van nu.)
Ioniq aankomst 26% 128W/km op 100km/h (161km 1uur en 51minuten.)

Leaf aankomst 9% 226W/km op 100km/h.
Dat is best een verschil maar ik denk ook dat het best kan kloppen.
Edit
Als er 36 kWh bruikbaar is dan is het 203W/km. Dan is het weer een stuk beter.maar toch....

[ Voor 4% gewijzigd door evtje op 18-07-2020 19:14 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baerdt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 00:00
Net een retourtje randstad-Berlijn achter de rug. Grotendeels 'keurig' 7km/h boven limiet/advies gereden, af en toe wat minder.

Gecombineerd verbruik inclusief HPC laadverliezen heen: 150Wh/km, terug 140Wh. Op de boordcomputer zo'n 10Wh lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
baerdt schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:59:
Net een retourtje randstad-Berlijn achter de rug. Grotendeels 'keurig' 7km/h boven limiet/advies gereden, af en toe wat minder.

Gecombineerd verbruik inclusief HPC laadverliezen heen: 150Wh/km, terug 140Wh. Op de boordcomputer zo'n 10Wh lager.
Wat was je limiet Max km/h?
Als ik bij ABRP Max 130km/h invul dan komt er 159Wh/km uit. Dat is dicht bij jouw waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• René!
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-03 18:28
Voor iedereen die de laatste versie weer wilt van de Fastned KML heb ik een update gedaan. Voor iedereen die 'm niet zelf wilt genereren, kun je https://raw.githubusercon...er/fastned-2020-07-19.kml gebruiken. Anders gewoon de repo uit checken en de KML maken wanneer je het wilt.

Het is een beetje jammer dat de Tomtom niet de laadstations op de kaart laat zien, iemand die daar inmiddels een oplossing voor gevonden heeft? Ik had eerder ook alle mogelijke laadpalen geëxporteerd via Newmotion, maar dat is redelijk zinloos i.v.m. de werking van de POI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online

Het is volledig conform mijn ervaring dat een Ioniq 28 kWh tenminste hetzelfde bereik heeft als de Leaf 40 kWh. De grap van de Ioniq is dat hij snel laadt, dus het zou zo maar kunnen kloppen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
daemonix schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:21:
[...]

Het is volledig conform mijn ervaring dat een Ioniq 28 kWh tenminste hetzelfde bereik heeft als de Leaf 40 kWh. De grap van de Ioniq is dat hij snel laadt, dus het zou zo maar kunnen kloppen. ;)
Dat is dan mooi, want ik had verwacht dat hij iets minder zou doen dan de Leaf. Dat valt dus lekker mee. Ik wilde sowieso de Ioniq al 2 jaar terug, maar omdat de Leaf zo lekker in de aanbieding was en ik dan lekker 15 maandjes kon kijken of EV rijden bevalt, heb ik de Leaf gekozen.
Nu dus op zoek naar een leuke 2e hands Ioniq met 2000 euro extra korting....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het hangt natuurlijk helemaal af van banden en rijstijl, zowel de Ioniq als de Leaf hadden all-weather banden. Er is in het algemene EV draadje iemand die krankzinnige ranges haalt met zijn Leaf (helemaal nu die de muxsan extender heeft ;)), maar die is alleen maar aan het hypermilen achter vrachtwagens. Dan zal de Ioniq net zo goed veel kilometers per lading doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Ik ben erg blij met mijn Leaf, hij bevalt veel beter dan ik had gedacht, maar er zijn een paar dingen die ik anders zou willen. Chademo, rapid gate en vooral de onvoorspelbare range. 14kWh/100km op dit moment, maar een klein beetje slecht weer en je zit op de 19, en in de winter kun je zomaar 27kWh/100km zitten.
Die drie dingen zijn natuurlijk met een Ioniq dan direct opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pmiddeld
Dakdragers en fietsdrager (Thule outride) zitten erop. Fietsdrager past perfect op de Farad dakdragers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzqvXb3XuueFfrVfIeGbPN473ew=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beznTOdo9BWAO9zsr8by4flt.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5OOiKndyDs66A-XZHqyaHVznss=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWYRIotN5eCkLgzkFXZDxM2R.jpg?f=fotoalbum_medium

Even een stukje gereden op de snelweg (eerst richting oost daarna richting zuid). Verbruik was 7,0 km/kWh (14,3 kWh/100 km). Bij 100-110 km/uur op de teller. Airco aan.
Ik schat zo'n 20-30% extra verbruik.

Fietszadel eraf gehaald (Let op de champagnekurk tegen het fluiten :+ ). Als we op vakantie gaan haal ik ook de pedalen eraf.

Overigens ook een paar dagen met alleen de dakdragers gereden. Kost circa 10% meer verbruik.

Alles inmiddels voorlopig weer verwijderd. Geen lakschade gelukkig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baerdt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 00:00
evtje schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:12:
[...]

Wat was je limiet Max km/h?
Als ik bij ABRP Max 130km/h invul dan komt er 159Wh/km uit. Dat is dicht bij jouw waarde.
137 in Duitsland. En nog kwam ik steeds met ruim meer % bij de lader aan dan ABRP voorspelde. Het is momenteel ook lekker mild zomerweer natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 14:58
tomic schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:18:
[...]

Dank hiervoor. Ik heb de classic Ioniq maar zou graag twee fietsen achterop willen kunnen zetten...
Een aanhangertje of boemelbak kan ook handig zijn. Hoe weet je eigenlijk dat het legaal is? Trekgewicht is toch 0 volgens RDW?
@b_map
Ik zou ook een kleine aanhangwagen achter de EV willen hangen.
Zou jij info willen/kunnen delen met het forum ?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Ik heb vandaag het werkend in mijn 28 kwh IONIQ; een android phone (oude oneplusone) met daarop EVNotify die data verzend naar de webservice. ABRP ontvangt ook die data en laat real time mijn verbruik en laadmomenten zien!

Dit is echt geweldig! Ik vond het altijd een mooie feature voor Tesla's, maar elke elektrische auto kan het! En dat voor een dongel van 15 euro _/-\o_

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Zit nog te kijken naar iets dergelijks. Welke dongel heb je in gebruik als ik vragen mag? En pics :D

Edit: tijd voor de eerste wasbeurt vanmiddag;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crplCeTy-SCQkxnsW7xasGaQ8N0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fHxnstLkFlNG3noRzCPhtD2e.jpg?f=user_large

[ Voor 57% gewijzigd door WhySoSerious op 20-07-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 11:52
driel24 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:00:
[...]

@b_map
Ik zou ook een kleine aanhangwagen achter de EV willen hangen.
Zou jij info willen/kunnen delen met het forum ?
Ik heb het bij Hoppenbrouwers in Berkel Enschot laten doen. Wellicht goed om hen rechstreeks te benaderen, als je vragen hebt die mijn voorgaande posts niet beantwoordden. Details over homologatie en wet en regelgeving kunnen zij je beter bij helpen dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Een paar weken geleden heb ik hen gevraagd wat een trekhaak voor mij zou kosten en hoe e.e.a. met de RDW is geregeld en kreeg toen een tegenvraag om telefoonnummer en kenteken en daarna bleef het stil. Beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 14:58
@b_map
Ik heb contact gehad met Hoppenbrouwers. Een eenduidig antwoord op de vraag of het legaal is of niet krijg ik niet. Volgens Hoppenbrouwers is het legaal, maar zegt daar wel bij : als je zekerheid wil, moet je hem laten keuren. Rdw en Politie zijn niet bekend met de Europese homologatie die hij af gaat geven. Daarom ben ik wel erg benieuwd hoe deze er uitziet.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaymondD
Onlangs ontdekte ik een krasje op mijn navi/multimedia touchscreen. Geen idee hoe het gekomen is maar wel balen. Om te voorkomen dat er meer op komen heb ik een screen protector besteld, deze:

https://www.lfotpp.com/co...-display-screen-protector

Bevalt goed. Scherm lijkt helderder geworden erdoor en veel minder last van vingervlekken. Touch werkt nog steeds er goed, aanrader! Is alleen wel een paar weken onderweg met de post...

[ Voor 5% gewijzigd door RaymondD op 22-07-2020 18:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

RaymondD schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:02:
Onlangs ontdekte ik een krasje op mijn navi/multimedia touchscreen. Geen idee hoe het gekomen is maar wel balen. Om te voorkomen dat er meer op komen heb ik een screen protector besteld, deze:

https://www.lfotpp.com/co...-display-screen-protector

Bevalt goed. Scherm lijkt helderder geworden erdoor en veel minder last van vingervlekken. Touch werkt nog steeds er goed, aanrader! Is alleen wel een paar weken onderweg met de post...
Ziet er goed uit!

Vandaag woon-werk gedaan, 110 km heen en weer. Vanochtend graad of 13, lekker 95 op de CC, stoelverwarming standje 1. Terugweg zojuist met 22 graden, AC op 22 graden, CC op 100 (en experimenteren met remmen met rempedaal ipv flippers).
Resultaat: 38% verbruikt, oftewel 1:10,5. Omgerekend naar volle auto is dat 295 km range.

Wat een auto :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaymondD
WhySoSerious schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:23:
[...]

Ziet er goed uit!

Vandaag woon-werk gedaan, 110 km heen en weer. Vanochtend graad of 13, lekker 95 op de CC, stoelverwarming standje 1. Terugweg zojuist met 22 graden, AC op 22 graden, CC op 100 (en experimenteren met remmen met rempedaal ipv flippers).
Resultaat: 38% verbruikt, oftewel 1:10,5. Omgerekend naar volle auto is dat 295 km range.

Wat een auto :D
Reken je niet te snel rijk met de batterijpercentages. Die zijn niet lineair helaas. van 100 naar 50% zit meer energie dan van 50 naar 0 is mijn ervaring. Om je verbruik goed te berekenen kun je het beste de consumptiemeter voor je rit resetten en hem om kWh/100km instellen. (Dat is wat gebruikelijker dan de 1:10,5 notering)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUND0XIJs5StQFA928b8qyjIi9M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wd1CzSVjui0XsTUmbh9UrIom.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Hmm, dat vertekent het beeld wel enigszins dan. De door jou getoonde meter is gewoon het gemiddelde van de hele rit sinds reset dan? Kreeg de indruk dat het meer de laatste paar km is namelijk. Vanochtend voor het vertrek wel op 0 gezet, staat nu op 10,3kwh/100km.

Anyways, pas als je een hele accu leeggereden hebt kan je echt iets zinnigs zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
WhySoSerious schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:56:

Anyways, pas als je een hele accu leeggereden hebt kan je echt iets zinnigs zeggen...
Nee hoor, bij mij geeft het bereik op de gom plus de verreden km's best goed een totaal en loopt het gedurende de rit nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
WhySoSerious schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:56:
De door jou getoonde meter is gewoon het gemiddelde van de hele rit sinds reset dan? Kreeg de indruk dat het meer de laatste paar km is namelijk.
De meter toont het gemiddelde verbruik sinds de reset. Dus als je 200km gereden hebt en het verbruik is 11kWh/100km dan heb je 22kWh verbruikt. En met die manier van berekenen kom ik op ongeveer 26,5kWh bruikbare accucapaciteit.
PeterZ(on) schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:06:
[...]
Nee hoor, bij mij geeft het bereik op de gom plus de verreden km's best goed een totaal en loopt het gedurende de rit nog op.
En de batterij percentages? Zijn die volgens jou lineair of niet? Mijn ervaring is dat dat echt niet zo is... maar ja... mijn ervaring, 1 Ioniq.

[ Voor 5% gewijzigd door RaymondD op 22-07-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Dan snap ik het niet meer, want die is met 100 km afgenomen, terwijl de totale afstand 112 was.

Ik denk dat we alleen echt iets kunnen zeggen met tools als EVnotify. Als @tomic even aan kan geven welke hij gebruikt kunnen we daar eens mee gaan testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RaymondD schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:11:
[...]

En de batterij percentages? Zijn die volgens jou lineair of niet? Mijn ervaring is dat dat echt niet zo is... maar ja... mijn ervaring, 1 Ioniq.
Ja dat heb ik ook, is niet lineair, het aantal km's per blokje loopt steeds verder terug. Na 9 blokjes heb ik nog 47%. Voor een goede inschatting kijk ik daarom naar de gom en verreden km's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
GOM is erg afhankelijk van temperatuur, verleden rijgedrag en weersomstandigheden. Verandert dat plots (bijv. wind tegen + regen) dan kun je daar niet echt meer van op aan.

Als ik echt het uiterste eruit zou willen halen en met bijv. 5% accu aan wil komen bij de lader over 200km dan zou ik gewoon de verbruiksmeter resetten en zorgen dat je onder de 12,5kWh/100km blijft. Mijn ervaring is dat dat het meest betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De keren dat ik lange stukken rij komt niet zo vaak voor en dan laad ik tot 100% en reset de trip- en verbruiksmeter en leeg rijden tot 5% doe ik sowieso niet. Bij plotseling veranderen van de omstandigheden moet je natuurlijk altijd al bedacht zijn dat de gom niet meer correct is, plotseling in een flinke sneeuwbui komen heeft best impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

WhySoSerious schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:13:
Dan snap ik het niet meer, want die is met 100 km afgenomen, terwijl de totale afstand 112 was.

Ik denk dat we alleen echt iets kunnen zeggen met tools als EVnotify. Als @tomic even aan kan geven welke hij gebruikt kunnen we daar eens mee gaan testen :)
dit is de ODB2 dongle die ik net heb besteld voor EVnotify icm. abrp.

Is er interesse in een guide hoe het op te zetten?

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
tomic schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:42:
[...]

Een handleiding is altijd handig denk ik, zeker voor toekomstige zoekers naar zoiets. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-09 17:50
Ik zie dat er een update van de BlueLink app is geweest (versie 1.5.1). Nu is ook de status van de (12Volt?) batterij zichtbaar.

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:07
EVBert schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:00:
Ik zie dat er een update van de BlueLink app is geweest (versie 1.5.1). Nu is ook de status van de (12Volt?) batterij zichtbaar.
Als de app niet meer werkt is de spanning te laag :+

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
tomic schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:42:
[...]

Ben wel geïnteresseerd in een handleiding. Sowieso makkelijk natuurlijk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Guide om EvNotify en ABRP op te zetten op Hyundai Ioniq/Kona/Soul/E-niro:

[Benodigdheden]
1. Koop een compatible ODB2 dongle . (ik heb er paar geprobeerd en bluetooth werkt eigenlijk het beste.) (Tomic heeft deze besteld. )
2. Zoek of koop een simpele Android telefoon. (liefst een die meerdere dagen op standby meegaat) Ik heb zelf een one plus one (1 gen).
3. Indien je geen gratis/open/hotspot wifipunt hebt zal je een SIM met data moeten hebben. Ik heb gekozen voor 2 jarig 250MB/Min/SMS van Simpel voor €2,50.
3. Geduld tot je de bestellingen binnen zijn... ;-)

[Setup op Android]
  1. Download Evnotify op Android
  2. Registreer een nieuw account. Bewaar het wachtwoord.
  3. Kies je auto in stap 3. (overige opties zijn later te tweaken)
  4. Klik op Save. Je bent nu ingelogd in EVnotify.
  5. Ga naar het instellingen tabblad en noteer de A-key onder Credentials. (de login voor Evnotify account)
  6. Stop de ODB2 connector in de auto (ergens rondom het stuur verborgen) en start auto.
  7. Zoek naar BT-apparaten op de android met Evnotify. Pair. (pin is 1234 of 0000)
  8. Ga nu weer na EvNotify instellingen en selecteer het ODB2 device die in stap 7 is gepaired.
  9. Ga naar 1e tabblad en Voila; je ziet de info over jouw auto!
[Setup voor data op iPhone of Web]
Deze is heel simpel; als de android toegang heeft tot het internet en EvNotify draait:
  1. Installeer EV-notify op iPhone
  2. Login met de AKey en zelf gemaakt wachtwoord van stap 2 en 5 hierboven
  3. Evnotify klaagt over geen BT connectie; maar download de data van de webservice elke 10 sec.
Voor Web:
  1. Ga naar de Web-Frontend of EVNotify zelf
  2. Login met de AKey en zelf gemaakt wachtwoord van stap 2 en 5 hierboven
[Integratie EVNotity met A Better Route Planner (ABPR) voor realtime oplaad- en verbruik voor je route]
  1. Maak een nieuw account bij ABRP of Login op je bestaande account
  2. Ga naar Settings > Detailed > Car Model > Add my Car
  3. (Krijg je een melding over premium dan heb je al een auto toegevoegd)
  4. Zorg ervoor dat je de auto een naam geeft; ik had "Ioniq 28" en dat als je settings opent, de door jou toegevoegde auto geselecteerd is. Voor de duidelijkheid zie screenshot:
  5. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5g_QuqHLu_jqEOt0vHcfc62yC1M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XB3cvA0zzJJ3fRK0DsKU2r0L.png?f=user_large
Nu koppelen we EVNotify aan ABRP:
  1. Open EVNotify Web settings
  2. Klik Integrations > A Better Route Planner
  3. Klik op Grant
Dit account van EvNotify is nu gekoppeld met ABRP! Oftewel; ABRP haalt de data op van de webservice van EVNotify. Je hebt dus ook geen premium hiervoor nodig.

Als je nu ABRP opent en naar de instellingen gaat (Settings > Detailed > Car Model) kan je Live data aanzetten. En bij 'Departure SOC' en 'Reference Consumption' heb je de blauwe iconen voor Live data.

[ABRP drive checklist]
  1. Leg de Android Phone met EVnotify aan de lader in de auto
  2. Open EVNotify en zie dat hij data ontvangt van de ODB2 connector
  3. Kijk via Web/iPhone of er data wordt verzonden naar internet
  4. Plan op je eigen mobiel de route op ABRP app, die ingelogd is
Rijden maar!

Pro Tip: Tik in EVNotify in het tabblad settings een paar keer op de tekst 'Versie nr' rechtsonder. Zet hierin 'background mode' aan. EVNotify blijft dan in de achtergrond actief op android. Zo zou je ook EVnotify en ABRP kunnen gebruiken op dezelfde telefoon. Of de Android tel in standby zetten. (Credits: @BarryH )

Idee om deze guide aan de startpost toe te voegen of te linken?

[ Voor 3% gewijzigd door tomic op 25-07-2020 18:31 ]

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@tomic
Als je ABRP ook op dezelfde Android phone draait moet je in EVNotify on settings een paar keer op het versie nr rechtsonder drukken.
Dan kom je in een tweede settings menu waar je background mode aan kan zetten.
EVNotify blijft dan werken in de achtergrond

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Hmm.... ik heb dat item 'Automatic settings - Use live SoC, ...' niet. En ook de blauwe iconen niet bij 'Departure SOC' en 'Reference Consumption'. Ben toevallig ook vandaag aan het proberen om e.e.a. werkend te krijgen, maar moet nog even wachten op een werkende android telefoon tot later deze avond. Maar qua koppeling van EVNotify aan ABRP is alles al gedaan. Gaat e.e.a. straks dan wel goed werken?

[ Voor 35% gewijzigd door Marc O. op 25-07-2020 18:13 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pmiddeld
Voor mensen die niet vast willen zitten aan een telefoonabonnement, kijk op https://www.keepgo.com.
Ik koop daar de data die ik nodig heb voor bijv. EVNotify. De data is een jaar geldig. Als je extra data bijkoopt is je hele nieuwe tegoed weer een jaar geldig.

Ook goedkoop is een VOIP datasimkaartje bij https://www.bamiporto.nl. Eenmalig 5 euro voor het kaartje, daarna €0,004727 per MB. Maandelijks opzegbaar. (Zelf niet getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Marc O. schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:54:
Hmm.... ik heb dat item 'Automatic settings - Use live SoC, ...' niet. En ook de blauwe iconen niet bij 'Departure SOC' en 'Reference Consumption'. Ben toevallig ook vandaag aan het proberen om e.e.a. werkend te krijgen, maar moet nog even wachten op een werkende android telefoon tot later deze avond. Maar qua koppeling van EVNotify aan ABRP is alles al gedaan. Gaat e.e.a. straks dan wel goed werken?
Heb ik ook (Android).
Kan nergens de live data optie aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Ik heb net een bug gerapporteerd op het ABRP forum: https://forum.abetterrout.../topic/1904-no-live-data/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Heb je, voordat je ging koppelen in EV-notify in je ABRP account een eigen auto aangemaakt? (via Settings > Detailed > Car Model > Add my Car)

Dit had ik de eerste keer niet gedaan en dan gaat het niet werken. Als je een auto aanmaakt en dan een nieuw EVnotify account aanmaakt en koppelt (grant in EvNotify) werkte het bioj mij wel.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Yep, auto had ik vantevoren al aangemaakt.

Hoe maak je trouwens een nieuw EVNotify account aan? Op een ander mailadres? Ik zie namelijk nergens een mogelijkheid om een bestaand account te verwijderen.

[ Voor 65% gewijzigd door Marc O. op 26-07-2020 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pe1opg
  • Laatst online: 17-03 22:59
pmiddeld schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 23:44:
Voor mensen die niet vast willen zitten aan een telefoonabonnement, kijk op https://www.keepgo.com.
Ik koop daar de data die ik nodig heb voor bijv. EVNotify. De data is een jaar geldig. Als je extra data bijkoopt is je hele nieuwe tegoed weer een jaar geldig.

Ook goedkoop is een VOIP datasimkaartje bij https://www.bamiporto.nl. Eenmalig 5 euro voor het kaartje, daarna €0,004727 per MB. Maandelijks opzegbaar. (Zelf niet getest)
zit een heel klein abotje aan €1,84 per maand :-)
wel leuk dat ik hier mijn toko tegenkom
mvg
Ruud pe1opg
www.bamiporto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Er zijn twee gevallen van dramatisch verlies van bruikbare capaciteit (ongeveer 25%) van de batterij gemeld voor de 38 kWh Ioniq. Zie hier (post van Packard) in Duitsland

https://www.goingelectric...hp?f=146&t=56413&start=30

en hier (post #13 en verder) in de UK:

https://www.ioniqforum.co...ty-margins-buffers.31286/

Vergelijkbare Kona EV-problemen zijn hier gerapporteerd:

https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=146&t=56413

Zijn er ook gevallen in Nederland?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Jan Treur schreef op maandag 27 juli 2020 @ 06:11:
Er zijn twee gevallen van dramatisch verlies van bruikbare capaciteit (ongeveer 25%) van de batterij gemeld voor de 38 kWh Ioniq. Zie hier (post van Packard) in Duitsland

https://www.goingelectric...hp?f=146&t=56413&start=30

en hier (post #13 en verder) in de UK:

https://www.ioniqforum.co...ty-margins-buffers.31286/

Vergelijkbare Kona EV-problemen zijn hier gerapporteerd:

https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=146&t=56413

Zijn er ook gevallen in Nederland?
Beide goingelectric links gaan over Kona. En het zal wel een kapotte cel zijn, dat kan voorkomen. Valt volgens mij gewoon onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Nee, de laatste post van Packard in Duitsland is van iemand met de 2020 Ioniq, al meldt hij het op het Konaforum:
>>>Ach ja: Mein Auto hat jetzt 12.500 KM „runter“ und ist ein... IONIQ FL!.
Die garantie is nog een issue. In Duitsland hebben ze bij een Kona onder garantie een volledige accu vervangen door een nieuwe, maar in de UK doen ze daar bij een verder vergelijkbaar geval (rond de 25% verlies van bruikbare capaciteit) moeilijk over. In het laatste geval was er inderdaad ook 1 cel met een afwijkend voltage van 3.86 V, maar dat voldeed niet aan hun criterium dat er minstens 0.5 V verschil moet zijn met de andere cellen voordat ze gaan vervangen. Toch leidt dat 'kleine' verschil tot het dramatische verlies aan bruikbare capaciteit, waarschijnlijk vanwege de serieschakeling waarin de cellen zitten.

[ Voor 97% gewijzigd door Jan Treur op 28-07-2020 05:55 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De zwakste schakel in de keten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:54

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Zo... Ik ga donderdag een reisje maken met de Ioniq (28kWh). Zo’n 1000 km richting Oostenrijk. Ik heb ABRP een route laten uitstippelen. Momenteel met best veel, kort laden op de route.
Ben benieuwd. Heb 3 laadpassen mee, dat zou dus wel goed moeten komen én ik kan opladen bij het hotel waar ik verblijf. Dus ik kan de terugweg ook vol beginnen.
Nu al besloten rustig aan te doen en dit avontuur maar te laten gebeuren :’)

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Xilantof schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:12:
Zo... Ik ga donderdag een reisje maken met de Ioniq (28kWh). Zo’n 1000 km richting Oostenrijk. Ik heb ABRP een route laten uitstippelen. Momenteel met best veel, kort laden op de route.
Ben benieuwd. Heb 3 laadpassen mee, dat zou dus wel goed moeten komen én ik kan opladen bij het hotel waar ik verblijf. Dus ik kan de terugweg ook vol beginnen.
Interessant, zou je de route willen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Xilantof schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:12:
Leuk! Vorig jaar april ben ik ook naar Oostenrijk geweest met de Ioniq en een prima reis gehad. Ik er wel 13 uur over gedaan, maar had geen haast. Laden is in DE prima geregeld, behalve het stuk tussen de NL grens en Düsseldorf waren er amper laders langs de snelweg en dan moet je een ommetje maken.
Met de NewMotion pas kon ik altijd laden wanneer de pas van mijn werkgever het niet deed.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

WhySoSerious schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:10:
[...]

Interessant, zou je de route willen delen?
Dit is de route die hij automatisch heeft gegenereerd.
klik hier
Zijn steeds maar stukjes van 80 tot max 115 km. Dat lijkt me érg voorzichtig...

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Xilantof schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:09:
[...]

klik hier
Ik gok dat je dit ook wel kunt aanhouden. Wat lager referentieverbruik (banden naar 2.8 bar koud) en max snelheid op 120 km/h. Dan zou je er met 8 charger a in totaal 2 uur ook zijn. En met 100% vertrekken natuurlijk.

Fijne rit gewenst! Hou je ons een beetje op de hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

WhySoSerious schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:26:
[...]

Ik gok dat je dit ook wel kunt aanhouden. Wat lager referentieverbruik (banden naar 2.8 bar koud) en max snelheid op 120 km/h. Dan zou je er met 8 charger a in totaal 2 uur ook zijn. En met 100% vertrekken natuurlijk.

Fijne rit gewenst! Hou je ons een beetje op de hoogte?
Mijn Ioniq geeft nu vol een actieradius aan van 246 km. Dus dit lijkt inderdaad haalbaar.
Hoe heb je dat gedaan? Die route aangepast?

Qua passen ga ik op pad met Travelcard, Maingau en Newmotion.

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Xilantof schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:34:
[...]

Mijn Ioniq geeft nu vol een actieradius aan van 246 km. Dus dit lijkt inderdaad haalbaar.
Hoe heb je dat gedaan? Die route aangepast?

Qua passen ga ik op pad met Travelcard, Maingau en Newmotion.
Je kunt linksonderin (naast de Plan-knop) op settings duwen, en dan rechts naast het woord Settings het schuifje van detailed omzetten.

Kunt ook aangeven met welke SoC minimaal wilt bijladen als je wat meer marge wilt hebben etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

WhySoSerious schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Je kunt linksonderin (naast de Plan-knop) op settings duwen, en dan rechts naast het woord Settings het schuifje van detailed omzetten.

Kunt ook aangeven met welke SoC minimaal wilt bijladen als je wat meer marge wilt hebben etc.
Ah! Ik zie het. Thnx!

Zal hier verslag doen als ik aangekomen ben :D

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@tomic Werkt dat EVnotify stabiel? Ik heb een Konwei KW902 (een groene) dongle en als ik die gebruik met Torque pro dan kan ik heel vaak meerdere keren connecten voordat het werkt. Zo frustrerend dat ik het vrijwel niet meer gebruik.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
Xilantof schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:09:
[...]

klik hier
Mijn ervaring is dat je in de zomer (op zomerbanden) met etappes van 140-150 km makkelijk uit kan en maximaal 120 km/u rijdt. Ik houd dan 15% als ondergrens aan voor het gaan laden. Vaak laad je ook verder dan 80% omdat deze of gene dan weer net moet plassen als je weg wil :+ .
Soms lijkt het niet te gaan lukken omdat je een tijdje bergop rijdt, maar dat wordt weer gecompenseerd als je bergaf rijdt. Je kunt ABRP forceren om langere etappes te maken door het standaard verbruik gunstiger in te stellen. Ik puzzel meestal zelf met de routeplanner op goingelectric.de een route met laadstops in elkaar (met bijv. alleen Maingau compatible laders) en die voer ik dan in ABRP in met de laadstops als tussenstops. ABRP is dan weer makkelijker met het rijden. (Ach zo blijven we een beetje bezig :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
Inmiddels opgelost door een nieuw account te creëren. Heb nu wel de 'live data' optie. Denk echter dat ik mijn OBD dongle (deze heb ik) terug ga sturen. Bij iedere herstart van de auto moet ik hem eerst uit de OBD poort halen en daarna weer terugplaatsen omdat ie anders niet actief wordt (alle lampjes blijven uit). Weet iemand een OBD dongle die automatisch aan gaat bij het 'starten' van een Ioniq?

ABRP werkt trouwens prima, al is de praktische bruikbaarheid op een iPhone met relatief klein scherm maar beperkt. Ik hoop dat men het snel voor elkaar krijgt om Apple Carplay te implementeren, anders denk ik niet dat ik er veel gebruik van zal gaan maken anders dan het initieel plannen van een route. Maar dus niet als live navi app. Of ik moet voor langere reizen een iPad o.i.d. gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Marc O. schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 06:44:
[...]

Inmiddels opgelost door een nieuw account te creëren. Heb nu wel de 'live data' optie. Denk echter dat ik mijn OBD dongle (deze heb ik) terug ga sturen. Bij iedere herstart van de auto moet ik hem eerst uit de OBD poort halen en daarna weer terugplaatsen omdat ie anders niet actief wordt (alle lampjes blijven uit). Weet iemand een OBD dongle die automatisch aan gaat bij het 'starten' van een Ioniq?

ABRP werkt trouwens prima, al is de praktische bruikbaarheid op een iPhone met relatief klein scherm maar beperkt. Ik hoop dat men het snel voor elkaar krijgt om Apple Carplay te implementeren, anders denk ik niet dat ik er veel gebruik van zal gaan maken anders dan het initieel plannen van een route. Maar dus niet als live navi app. Of ik moet voor langere reizen een iPad o.i.d. gaan gebruiken.
Dat had ik ook dat ik de obd aldoor eruit moest halen. Ik heb dat opgelost met eerst de auto aan zetten en dan pas Evnotify opstarten . Daarna geen probleem meer met vast lopen van obd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
evtje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:38:
[...]

Dat had ik ook dat ik de obd aldoor eruit moest halen. Ik heb dat opgelost met eerst de auto aan zetten en dan pas Evnotify opstarten . Daarna geen probleem meer met vast lopen van obd.
Hmm..OK.. ik hoopte eigenlijk op een oplossing waarbij de OBD dongle automatisch zou starten en connecten met EVNotify (die geïnstalleerd is op een telefoon die permanent in de auto zou blijven liggen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

zonoskar schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:24:
@tomic Werkt dat EVnotify stabiel? Ik heb een Konwei KW902 (een groene) dongle en als ik die gebruik met Torque pro dan kan ik heel vaak meerdere keren connecten voordat het werkt. Zo frustrerend dat ik het vrijwel niet meer gebruik.
De dongle genoemd in mijn instructiepost hoef ik niet meerdere keren te connecten. Ik ben nog wel bezig om de Android tel. opnieuw EvNotify te laten starten indien hij oplaad (of bijv. verbonden is met de ODB2 dongle). Dat zorgt dat hij opnieuw verbinding zoekt. Nog even uitvinden met Tasker.
Mijn dongle heeft gewoon een aan/uit knop en ik zet 'm even aan als ik hem nodig heb. Dus niet voor het ritje naar de bakker zeg maar.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Marc O. schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:20:
[...]

Hmm..OK.. ik hoopte eigenlijk op een oplossing waarbij de OBD dongle automatisch zou starten en connecten met EVNotify (die geïnstalleerd is op een telefoon die permanent in de auto zou blijven liggen) :)
Dat kan toch ook? Deze dongle heeft geen of amper battery drain (2mA) maar is prijzig.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
tomic schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:41:
[...]

Dat kan toch ook? Deze dongle heeft geen of amper battery drain (2mA) maar is prijzig.
En die komt automatisch tot leven als de auto aangezet wordt? Vind het prima om er wat meer voor te betalen, maar dan moet ie ook meer toegevoegde waarde hebben.

Heb nu trouwens een oude Android telefoon speciaal voor EVNotify, maar die is binnen een dag alweer leeg, dus daar zal ik ook maar eens een nieuw exemplaar voor aanschaffen met een hopelijk langere standby-tijd. Sinds corona wordt er een stuk minder met de auto gereden en staat ie geregeld enkele dagen stil.

[ Voor 5% gewijzigd door Marc O. op 29-07-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Marc O. of powerbank eraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Xilantof schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:34:
[...]
Mijn Ioniq geeft nu vol een actieradius aan van 246 km.
Dan rijdt je weinig snelweg. Bedenk dat die route naar Oostenrijk alleen maar snelweg is. Dan ga je die 246km bij lange na niet halen. Mijn ervaring met alleen snelwegkilometers is dat je ongeveer 200 km kunt rijden van vol tot leeg bij een snelheid van 100 km/uur (echte snelheid).

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

henri055 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:29:
[...]

Dan rijdt je weinig snelweg. Bedenk dat die route naar Oostenrijk alleen maar snelweg is. Dan ga je die 246km bij lange na niet halen. Mijn ervaring met alleen snelwegkilometers is dat je ongeveer 200 km kunt rijden van vol tot leeg bij een snelheid van 100 km/uur (echte snelheid).
Ik rijd bijna alleen maar snelweg en heb die range :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
WhySoSerious schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:03:
[...]

Ik rijd bijna alleen maar snelweg en heb die range :?
Rijd dan eens door ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ben ik nou gek of remt regen level 3 in Sport modus nou minder hard af dan in de andere modi?

Zo ja, waarom dan?
Zo nee, welke therapie raden jullie me aan?
Zo nee, in welk topic kan ik me melden?

[ Voor 13% gewijzigd door TwOkkie op 29-07-2020 19:06 . Reden: Aangepast op verzoek van assje ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Pagina: 1 ... 88 ... 195 Laatste