Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik rijd nu 7 a 7.2 km per kw. met ook 105 op de tellerRaymondD schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:46:
Bijzonder lage gebruikscijfers worden weer genoemd. Ik kom zelden onder de 10kWh/100km uit. Tenzij ik echt heeel erg extreem mijn best doe. Als ik een rit heb met 2/3 snelweg (en dan rij ik 105 op de teller) zit ik op 12,5/100km.
Met Michelin all season banden en 18 inch.
Trek lekker vlot op en probeer niet om echt zuinig te rijden, heb voldoende range.
[ Voor 8% gewijzigd door Sjabba1979 op 25-06-2020 19:08 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Gisteren rit gedaan van Eindhoven-Zeeuws Vlaanderen en terug om iemand af te zetten. Route via Nederland, niet over Antwerpen. Snelweg ACC op 107km/u, Climate control op auto 22 graden. Heerlijk koel met buitentemperatuur van 30graden!
Verbruik heen 11,7 kwh/100km
Verbruik terug 12,5 kwh/100km
Ik vind het nette verbruikscijfers.
Verschil heen-terug is denk ik alleen te verklaren door wind. Blijkt maar weer dat dit een grote invloed heeft op het verbruik. Dat verklaart misschien ook extreem lage cijfers van slipstreamen achter vrachtwagens. Is niks voor mij maar ieder zijn ding.
Br(36) Ba(56)
Klopt, 18 inch 225 breed en all season scheelt best wat. Ook niet te hard opgepompt, maar rijd wel heerlijk :-)daemonix schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:44:
Dat is niet echt zuinig, ik rij zelfs zuiniger met mijn Kona (zonder moeite daarvoor te doen).
Thanks, ik heb zojuist de firmware en kaarten ook geupdate. Ik wil ABRPTransmitter weer er op gaan zetten. Daar is inmiddels ook weer een goed werkende versie van voor deze firmware. Er wordt ook gewerkt aan een ABRP app die volledig op de unit kan draaien. Ik ben benieuwd.Kahlessx schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:18:
Ik ben al bijna klaar, de filmware en de nieuwe mappen zijn gedownload.
Hier een album met foto's
https://photos.app.goo.gl/c5m7sE3W1mBBtSHW9
Zodadelijk de nieuwe map plaatsen... maar mijn SD is niet zo snel
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wil je eens een foto sturen van de firmware versie?Sonicfreak schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:21:
[...]
Ik heb de laatste firmware en navigatie update al meer dan een maand geleden via de dealer gekregen. Dankzij jouw post heb ik de thread op ioniqforum.com even doorgelezen en kwam ik erachter dat je nu ook de GPS snelheid kunt zien in de navigatie (moet je even aanvinken in de instellingen).
Bedankt daarvoor! Voorheen bekeek ik de GPS snelheid via mijn telefoon met Google Maps, dat hoeft nu niet meer.
Ben vorige maand bij de dealer geweest voor 15.000km beurt, maar vraag me af of ik nu de laaste heb.
JB1980 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:58:
[...]
Wil je eens een foto sturen van de firmware versie?
Ben vorige maand bij de dealer geweest voor 15.000km beurt, maar vraag me af of ik nu de laaste heb.
Er schijnt een nog nieuwere uit te zijn die een aantal bugs oplost, maar nog niet te verkrijgen.Tom Paris schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:16:
code:
1 2 3 4 5 AEAE.S5ALN.EU AE_EV.EUR.SOP.008.1.191209 AE_EV.EUR.0.5.352.191031.MICOM STD_AVN_MID.EUR.HMC.191119.65ddd9e EUR.12.41.47.551.101.3(D.F9/E.F9)
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Interessant om te doen, maar ben nu die 33 Gb aan het downloaden met 300kb/s en dat ligt niet aan mijn glasvezel verbinding. Welk van de 2 mappen heb je gebruikt?Kahlessx schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:52:
Ik ga mijzelf maar eens wagen aan het updaten van de filmware en maps
Zie o.a. deze post
*knip*
In heel die thread staat veel informatie
Blijkt dat je ook apk bestanden kan installeren via het geheime service menu, waar niet zo eenvoudig in te komen is. Dat kan je eenvoudiger maken...
[...]
Kan je de map misschien delen via Wetransfer oid? Gaat waarschijnlijk stuk sneller...
[ Voor 10% gewijzigd door Standeman op 01-07-2020 09:28 . Reden: was deepbass909 even vergeten ]
Ik lees je post vanmorgen pas, maar hierbij de foto. Eigenlijk dezelfde informatie als wat in de post van @Tom Paris staat.JB1980 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:58:
[...]
Wil je eens een foto sturen van de firmware versie?
:strip_exif()/f/image/GABsGoUzvK3l0WgvIZxtErK8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Sonicfreak op 30-06-2020 08:21 ]
Ik zit nu niet op mijn thuis pc en ik vraag me af of ik ze nog bewaard heb. Heb je wel de torrents gepakt die wat later in dat topic stonden?JB1980 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:50:
[...]
Interessant om te doen, maar ben nu die 33 Gb aan het downloaden met 300kb/s en dat ligt niet aan mijn glasvezel verbinding. Welk van de 2 mappen heb je gebruikt?
Kan je de map misschien delen via Wetransfer oid? Gaat waarschijnlijk stuk sneller...
YouTube: 2020 Hyundai Ioniq 70-mph Highway range test
Br(36) Ba(56)
Ik heb zojuist de link verwijderd. De wijze waarop de software wordt aangeboden, het feit dat kaart-updates vaak op basis van licenties gaan en betaalde diensten zijn en alleen via de dealer worden aangeboden, zijn sterke signalen dat dit illegaal verspreidde content betreft. Het aanbieden ervan of verwijzen naar plaatsen waar je dit kan downloaden is niet toegestaan op tweakers (Het algemeen beleid #verbodencopyright). Let daar de volgende keer dus op.Kahlessx schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:52:
Ik ga mijzelf maar eens wagen aan het updaten van de filmware en maps
Zie o.a. deze post
*weg* verwijzing naar potentiële warez
In heel die thread staat veel informatie
Blijkt dat je ook apk bestanden kan installeren via het geheime service menu, waar niet zo eenvoudig in te komen is. Dat kan je eenvoudiger maken...
[...]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
En wat verbruik betreft, Deze ochtend op weg naar Brussel, 91km in de regen waarvan 75% snelweg met grote delen 120km/h aan 11.9kWh/100km met men 28kWh Ioniq.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Heb dit zelf bij Hoppenbrouwers Motors in Berkel Enschot laten doen.
Hiermee kun je legaal en verzekerd de weg op. Het is maat en stuks werk. Verticaal afneembaar of elektrisch wegklapbaar is zelfs mogelijk.
:strip_exif()/f/image/65Edo6YRRNAQfInUNTHZUUaT.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi dat het toch kan. Dit lijkt mij de facelift maar kan dit ook bij een oude en wat kost zoiets?b_map schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:26:
Een trekhaak met trekgewicht geremd tot 1250kg met homologatie is mogelijk indien je deze laat bouwen door een constructeur.
Heb dit zelf bij Hoppenbrouwers Motors in Berkel Enschot laten doen.
Hiermee kun je legaal en verzekerd de weg op. Het is maat en stuks werk. Verticaal afneembaar of elektrisch wegklapbaar is zelfs mogelijk.
[Afbeelding]
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De prijs valt mij nog mee voor maatwerk. Staat het trekgewicht na de montage ook vermeld op de RDW site of krijg je er een bewijs van?b_map schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:08:
Ik denk dat de basis constructie van de oude hetzelfde is als de nieuwe, dus verwacht dat het kan voor ongeveer dezelfde prijs. Houd rekening met ongeveer 850 - 1100 afhankelijk hoe luxe of basis je het wilt. De auto constructie wordt hiervoor eerst verstevigd alvolgens de trekhaak bevestiging gemonteerd wordt. Als je alleen fietsen wil dragen of een lager trekgewicht nodig hebt, dan is de constructie lichter en de prijs ook (iets).
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Het bedrijf is geen kwikfit, maar een constructeur, zij mogen deze homologatie afgeven op hun ontwerpen net als een autobouwer zelf. In ons geval heeft de bouwer het niet gedaan, maar na de benodigde aanpassingen doet de constructeur het dus.
De vermelding van RDW is hiervoor dus niet noodzakelijk (wat ik aanvankelijk ook dacht). Wel goed om je homologatie document bij je te hebben, mocht een agent ooit vragen hebben. Mijn verzekeraar heb ik ingelicht en die hechten (zoals de polis/groene kaart ook aangeeft) aan de EEC approval en niet slechts aan een niet-bepaald rdw gewicht.
Voor het bereik met een caravan is 100km wel reëel. Hier een praktijktest van ElectriDave YouTube: YouTube die ook op 100km komt, hoewel wel in heuvelachtig gebied.
https://www.nhnieuws.nl/n...d-in-singelgarage-alkmaar
Volgens de veiligheidsregio is de brand niet ontstaan in de elektrische auto. Maar dus wel volledig afgefikt net als een Renault Scenic die ernaast stond.
Nu ga ik er van uit dat de auto tijdig begint met laden (stopcontact, ~7,5% per uur), maar probeert 'ie altijd naar 100% accu te laden? Zo ja, hoe zorg je er voor dat 'ie stopt bij ongeveer 80%? Door daltarieven te manipuleren?
Ik woon in de buurt en inmiddels is gebleken dat de elektrische auto een Ioniq was. Ook heb ik alles via sociale media gevolgd en (uiteraard) was het meteen overal 'elektrische auto', inclusief BNNVARA Kassa weer.RaymondD schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:44:
Helaas 1 Ioniq minder op de weg:
https://www.nhnieuws.nl/n...d-in-singelgarage-alkmaar
Volgens de veiligheidsregio is de brand niet ontstaan in de elektrische auto. Maar dus wel volledig afgefikt net als een Renault Scenic die ernaast stond.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O0U81VbPC3vIBz7jafE3GLTn.jpg?f=user_large)
De Ioniq is in de dompelbak gegaan, de accu was dus niet in de brand gevlogen, ondanks het feit dat de auto in een verzengende brand stond die zelfs het aluminium van de motorkap en achterklep heeft weggebrand.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Ok, dat zou mooi zijn.Blokker_1999 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:13:
Ik zou zeggen: heb nog even geduld. Hyundai/Kia zal ergens deze maand de updates gratis beginnen verdelen online.
En wat verbruik betreft, Deze ochtend op weg naar Brussel, 91km in de regen waarvan 75% snelweg met grote delen 120km/h aan 11.9kWh/100km met men 28kWh Ioniq.
Alhoewel ik best graag andere app op de radio wil (alleen te gebruiken met handrem erop bv) maar dan moet ik erin gaan prutsen begrijp ik.
Bij de 38 kW IONIQ is de maximale laadgrens wel in te stellen.daemonix schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:19:
De Ioniq laadt altijd tot 100%. Als je dat niet wilt moet je dat extern regelen. Timer of op de lader.
BYD Atto 3 Skiwhite
Klopt, maar @WhySoSerious heeft een tweedehandse.EVBert schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:31:
[...]
Bij de 38 kW IONIQ is de maximale laadgrens wel in te stellen.
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Houdt dit verband met elkaar? Ik zou toch zeggen dat de auto met een accubrand juist in de dompelbak moet? Zo niet, hoe weet je dat de accu niet in brand is gevlogen?UniMatrix schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:33:
[...]
De Ioniq is in de dompelbak gegaan, de accu was dus niet in de brand gevlogen
Tja... of misschien uit voorzorg in de dompelbak omdat de accu toch wel erg heet is geweest en de brandweer er nog niet al te veel ervaring mee heeft. Ik hoop dat de oorzaak achterhaald kan worden. Voorlopig zit er ook iemand vast op verdenking van brandstichting. Zou me ook niets verbazen als er iemand gefrustreerd was over bezette gereserveerde parkeerplaatsen...pmiddeld schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:44:
[...]
Houdt dit verband met elkaar? Ik zou toch zeggen dat de auto met een accubrand juist in de dompelbak moet? Zo niet, hoe weet je dat de accu niet in brand is gevlogen?
Valt wellicht wel mee:b_map schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:36:
Range test zal zich voorlopig beperken tot een motortrailer. Einde camping seizoen zal ik wellicht een poging wagen de caravan naar de winterstalling te brengen. Ik denk dat je met 100km range dan blij mag zijn, best nutteloos.
1/ de Electric dave test was met een full size caravan en bergachtig
2/ er zijn veel routes met elke 60-70 km een snellader. (of je daar met je caravan goed kan parkeren is dan wel weer een dingetje

een tweedehandse 38kW heeft ook een instelbare laadgrensdaemonix schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:54:
[...]
Klopt, maar @WhySoSerious heeft een tweedehandse.
BYD Atto 3 Skiwhite
Ook die uit 2017?EVBert schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:40:
[...]
een tweedehandse 38kW heeft ook een instelbare laadgrens
Ik heb wel eens begrepen dat niet alleen de constructie van de auto een probleem kan zijn, maar ook de gewichtsverdeling. Als je een groot gewicht achter de achterwielen plaatst, krijgen de voorwielen minder grip waardoor ongelukken in de hand gewerkt zouden kunnen worden. Wordt er ook gegarandeerd dat dat in orde blijft?b_map schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:08:
Ik denk dat de basis constructie van de oude hetzelfde is als de nieuwe, dus verwacht dat het kan voor ongeveer dezelfde prijs. Houd rekening met ongeveer 850 - 1100 afhankelijk hoe luxe of basis je het wilt. De auto constructie wordt hiervoor eerst verstevigd alvolgens de trekhaak bevestiging gemonteerd wordt. Als je alleen fietsen wil dragen of een lager trekgewicht nodig hebt, dan is de constructie lichter en de prijs ook (iets).
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
:strip_exif()/f/image/buEZ4uvaMmZKXj4PleUibjGT.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag met een Hollands weertje een kleine range test gedaan, met deze baksteenvormige aanhanger, gevuld met mijn elektrische Energica motor en wat spul, totale treklast +/- 600 kg.
Met praktisch alleen snelweg verkeer, cc op 95km.p.u., kom ik op 26kwh/100. Een zonder stress range van 125 km dus en dan de eerst volgende snellader even de snelweg af. Het valt me nog mee.
Einde zomer zal ik de caravan eens trekken, denk dat de schatting (indien geen bar winterweer) van 100km range, dan wel aardig klopt.
onder iOS lukt het niet om EVNOTIFY actief in de achtergrond te draaien
onder Android kan dat wel, Maar: je moet wel in settings een paar keer snel op het versienummer rechtsonder drukken, dan kom je in een tweede settingsmenu waar je "background" mode actief kan zetten.
Dan blijft EVNOTIFY in de achtergrond de ODB data ophalen en naar internet sturen.
ik zelf draai evnofity en abrp op een android 8.0 telefoon. met veel succes.
Hoe verzinnen ze het van dat daar te verstoppen ... heb het gevonden. Morgen eens uittesten of het nu wel werktBarryH schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:31:
@Blokker_1999
onder iOS lukt het niet om EVNOTIFY actief in de achtergrond te draaien
onder Android kan dat wel, Maar: je moet wel in settings een paar keer snel op het versienummer rechtsonder drukken, dan kom je in een tweede settingsmenu waar je "background" mode actief kan zetten.
Dan blijft EVNOTIFY in de achtergrond de ODB data ophalen en naar internet sturen.
ik zelf draai evnofity en abrp op een android 8.0 telefoon. met veel succes.
Nou, lekker dan, zo'n Koreaanse auto. Gisteren was er eindelijk plaats bij de dealer om de defecte airco te herstellen. Wat blijkt: Er is een onderdeel defect dat niet voorradig is, zelfs niet in andere Europese landen. Onbekend wanneer dit geleverd wordt, en ook onbekend of mijn auto al kan worden gerepareerd als de eerste onderdelen in Europa arriveren. Er zijn alleen al in Nederland 7 anderen die wachten op hetzelfde onderdeel, dus ik vermoed dat dat in heel Europa een veelvoud is.Marc O. schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:53:
Hier ook een defecte Ioniq. Ik hoorde vorige week al wat suisende geluiden bij gebruik van de airco, en gisteren deed die airco helemaal niks meer (nou ja, hij blies warme lucht, dat deed ie dan nog wel). Gelukkig was het fraai weer, dus de Saab cabrio maar gepakt.![]()
Zijn er meer mensen die problemen hebben gehad met de airco in hun Ioniq?
Ik lease de auto bij Arval. Nog geen idee of Arval me op een of andere manier tegemoet gaat komen, maar ik ga zeker niet accepteren dat ik de hele zomer in een aircoloze auto zal moeten rijden (ja, we zijn verwend met zijn allen, maar ik betaal ervoor en wil er dus ook gebruik van kunnen maken).
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
We denken allemala dat het leven gewoon doorgaat maar de rekening moet nog betaald worden, op veel vlakken overigens.
Als de fabriek heeft stil gelegen waar dit onderdeel werd gemaakt dan is dit logistiek een enorm proces om dit weer op te starten. Het draaide efficiënt (just in time) en als dat stil wordt gebracht duurt het ene tijd voordat het oude niveau weer is bereikt, als dat ooit nog bereikt gaat worden. Onderdeel gaat voorlopig wel duurder zijn, maar dat zal jij niet merken met de lease, alhoewel meestal betekent dat ook langer wachten als iets duurder wordt bij lease.
Maar goed, ben benieuwd hoe Arval dit gaat oppakken.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Ok ik heb geen backgroundcheck gedaan bij je....Marc O. schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:43:
20 jaar in SCM gewerkt, dus breek me de bek niet open over JIT. Ik snap ook wel dat de huidige omstandigheden op zijn zachtst gezegd een flinke uitdaging vormen, vooral voor fabrikanten in een aantal Aziatische landen en zij die van hen afhankelijk zijn.
Maar goed, ben benieuwd hoe Arval dit gaat oppakken.
Maar als je het snapt dan snap je wellicht ook dat het leasecontract zo is uitgeknepen dat er echt geen ruimte gaat zijn om je van een andere auto te voorzien zodat je wel airco hebt in de overbruggende periode. Zal er wel instaan in kleine lettertjes en met ruime begrippen waar dit onder valt.
Neemt niet weg dat ik je frustratie snap.
Als je airco defect is?Motorfret schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:50:
Bij arval na 48 uur vervangend vervoer. (waarschijnlijk wel benzine)
Snap ik, mijn antwoord kwam er wat lulliger uit dan bedoeldSjabba1979 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:50:
[...]
Ok ik heb geen backgroundcheck gedaan bij je....
Klopt. Men omschrijft het als volgt:Motorfret schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:50:
Bij arval na 48 uur vervangend vervoer. (waarschijnlijk wel benzine)
Ik zou me echter kunnen indenken dat dat alleen geldt als de auto echt niet rijdbaar is, waar in mijn geval dus geen sprake van is.Bij onderhoud of reparatie aan de auto, heb je recht op vervangend vervoer. Nadat je de leenauto in ontvangst hebt genomen, betaal je de kosten voor de eerste 48 uur zelf. Duurt je onderhoud of reparatie langer dan 48 uur? Dan betalen wij de rest!
Je neemt genoegen met het feit dat de garantie op je volledige aandrijflijn is komen te vervallen? Best wel een flink risico, of ben je daar niet bang voor?b_map schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 20:57:
Vandaag met een Hollands weertje een kleine range test gedaan, met deze baksteenvormige aanhanger, gevuld met mijn elektrische Energica motor en wat spul, totale treklast +/- 600 kg.
Met praktisch alleen snelweg verkeer, cc op 95km.p.u., kom ik op 26kwh/100. Een zonder stress range van 125 km dus en dan de eerst volgende snellader even de snelweg af. Het valt me nog mee.
Einde zomer zal ik de caravan eens trekken, denk dat de schatting (indien geen bar winterweer) van 100km range, dan wel aardig klopt.
Of neemt de firma HoppenBrouwers dit voor haar rekening als er iets mis gaat?
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Of je zou je auto moeten achterlaten ter reparatie voor die periode...Marc O. schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:37:
Ik zou me echter kunnen indenken dat dat alleen geldt als de auto echt niet rijdbaar is, waar in mijn geval dus geen sprake van is.
Want zonder airco is het niet verantwoord enz enz.
Dan moet je vervangend vervoer krijgen.
In elk geval succes en hopelijk kom je tot een oplossing.
Potje wat leeg is betreft de subsidie voor nieuwe EV's,Kahlessx schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:11:
Fijn, de subsidie van 2k staat nu al op mijn rekening. Zie ik daarna dat het potje al helemaal leeg is getrokken. https://www.nu.nl/auto/60...nnen-acht-dagen-leeg.html
Dus niet 2e hands EV's dat potje lijkt nog vol genoeg.
"GEBRUIKTE ELEKTRISCHE AUTO'S MINDER IN TREK"
Minder hard gaat het met de subsidie voor tweedehands elektrische auto's. Van de 7,2 miljoen euro is in de afgelopen zes dagen 'slechts' 1,3 miljoen euro gebruikt.
Zo ook hier.Kahlessx schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:11:
Fijn, de subsidie van 2k staat nu al op mijn rekening.
[ Voor 30% gewijzigd door baerdt op 09-07-2020 15:01 ]
Ik had met mijn ioniq toen hij nog nieuw was in 2017 ooit een terugroep actie gehad voor een pomp weet even niet precies de naam ervan maar mijn airco maakte een geluid alsof er druk ergens verloren ging. Mogelijk dat er bij jouw om het zelfde onderdeel gaat. Dit zou als het goed is bij een bepaalde bouwperiode van ioniqs het issues zijn geweest.Marc O. schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:24:
[...]
Nou, lekker dan, zo'n Koreaanse auto. Gisteren was er eindelijk plaats bij de dealer om de defecte airco te herstellen. Wat blijkt: Er is een onderdeel defect dat niet voorradig is, zelfs niet in andere Europese landen. Onbekend wanneer dit geleverd wordt, en ook onbekend of mijn auto al kan worden gerepareerd als de eerste onderdelen in Europa arriveren. Er zijn alleen al in Nederland 7 anderen die wachten op hetzelfde onderdeel, dus ik vermoed dat dat in heel Europa een veelvoud is.
Ik lease de auto bij Arval. Nog geen idee of Arval me op een of andere manier tegemoet gaat komen, maar ik ga zeker niet accepteren dat ik de hele zomer in een aircoloze auto zal moeten rijden (ja, we zijn verwend met zijn allen, maar ik betaal ervoor en wil er dus ook gebruik van kunnen maken).
Wat ik echt jammer vind, is dat het systeem niet meer aangeeft hoeveel file er op je route staat, cq hoeveel vertraging je hebt. 😕
(stond voorheen mooi apart in een vakje aangegeven)
[ Voor 12% gewijzigd door Motorfret op 09-07-2020 21:05 ]
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Same
Moet de auto nog altijd even voorstellen hier...
Mag ik je feliciteren met je nieuwe baan als directeur Hyundai Nederland?
Of bedoel je met ‘feit’ meer ‘aanname’? Ik heb over garantie nl. totaal andere afspraken gemaakt, dan wat jij als feit presenteert. Deze scheppen verder geen precedent voor heel Ioniq rijdend Nederland. Dus als je een trekhaak overweegt en garantie afspraken belangrijk vindt, dan is dit iets wat je zelf met deze en gene moet afstemmen. Verder zie ik risico’s t.a.v. schade of onevenredige slijtage door gebruik van aanhanger, niet als groot. Daar ben ik dus inderdaad niet bang voor.
Dat de risico’s iets groter zijn, is in ieder geval theoretisch altijd waar. De kans dat dit in de praktijk tot werkelijke (extra) problemen leidt, wordt door alle betrokkenen ingeschat als zeer onwaarschijnlijk.
Mocht ik er eens pech mee hebben, dan zal ik mijn bevindingen hier posten, om mede tweakers met dezelfde overwegingen te informeren.
Als de dealer jou er al van verwittigd heeft dan is er natuurlijk niets aan de hand. Je verwoord het zelf al goed. Er blijft altijd een risico en het is goed om te weten dat er geen fabrieksgarantie meer van toepassing is door deze toepassing.
Zoiets is natuurlijk niet altijd duidelijk voor iedereen.
Ik hoop natuurlijk oprecht dat het allemaal heel blijft en je veel plezier zal hebben met de aanhanger/caravan.
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
[ Voor 5% gewijzigd door rfcdejong op 11-07-2020 19:17 ]
Zelf gelukkig nog nooit zo laag moeten gaan. Heb zelfs die schildpad nog geen enkele keer gezien op mijn dashboard. Wil er niet aan denken aan de dag dat dat wel gebeurd. De enige keer dat dat ik schrik heb gehad zonder lading te gaan vallen was ergens in hartje Duitsland toen 2 laadpalen na elkaar lieten verstaan niet te willen meewerken hoewel ik zelfs toen nog met een relatief hoge SoC bij die derde lader aan kwam.
Heb lang geleden een fransman het ook eens zien doen. Weet niet meer hoe ver die kwam, maar dat moet iets gelijkaardigs zijn geweest. Op zich is het inderdaad mogelijk, maar je moet een traject zoeken met lage snelheidslimieten en waar je niet te veel start/stop verkeer krijgt. Leuk als uitdaging, maar weet niet of ik het echt praktisch zou vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door RaymondD op 12-07-2020 13:08 ]
De leaf mag er na 12+3 maanden uit en ik ben nu in demarkt voor een 2e handse Ioniq 28 kWh premium maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Veel aanbieders doen ex BTW, anderen halen gewoon 2K van de prijs (want dat is de 2e hands subsidie) en de prijzen lopen ook nogal uit elkaar, dus ik weet ook niet wat duur en goedkoop is.
Iemand tips hoe ik het beste prijzen kan vergelijken?
[ Voor 7% gewijzigd door Philos31 op 13-07-2020 13:21 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Carnext heeft er altijd wel een paar staan: https://www.carnext.com/nl-nl/autos/hyundai/ioniq/ . Weliswaar geen Premium-edities, maar de prijzen lijken schappelijk en geven wel een aardig beeld van de leeftijd vs. kilometerstand.
Thanks, ik ga op zoektocht. Liefst zou ik wel een premium hebben vanwege de automatische voorstoel... maar goed... Thanks in ieder gevalDavid schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:52:
Ik ben bang dat je niet ontkomt aan een eigen spreadsheetje met prijzen die te vergelijken zijn.
Carnext heeft er altijd wel een paar staan: https://www.carnext.com/nl-nl/autos/hyundai/ioniq/ . Weliswaar geen Premium-edities, maar de prijzen lijken schappelijk en geven wel een aardig beeld van de leeftijd vs. kilometerstand.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Voor wat het waard is, voor jou als referentie. Mijn Ioniq Premium bj 12-2016 met 111k op de teller was in mei dit jaar 20.5k (met subsidie dus 18.5k). Uiteraard ging die op 4 juni op naam met koopcontract datum 4 juni.Philos31 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:02:
[...]
Thanks, ik ga op zoektocht. Liefst zou ik wel een premium hebben vanwege de automatische voorstoel... maar goed... Thanks in ieder geval
En merk je met die 111K km iets qua range? Ik weet dat batterijdegradatie bij Ioniqs heel langzaam is, ik heb in mn leaf al 6% eraf in het eerste jaar met 30K km Heb je al eens een berekening gemaakt hoeveel kWh je effectief uit je batterij kunt halen? Da's wel interessant om te weten. Ik zie die Ioniqs met (in ice termen) veel km's voorbij komen maar ik ben dan toch een beetje huiverig ook al weet ik dat het heel anders zit bij een EV.Kahlessx schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:59:
[...]
Voor wat het waard is, voor jou als referentie. Mijn Ioniq Premium bj 12-2016 met 111k op de teller was in mei dit jaar 20.5k (met subsidie dus 18.5k). Uiteraard ging die op 4 juni op naam met koopcontract datum 4 juni.
Ik heb nog van niemand gehoord dat de SOH lager is dan 100%. Zelf onlangs berekend n.a.v. gereden km's en verbruik en kwam ik op 26,9kWh. Zorg evt voor een dongel en bijvoorbeeld EVnotify en je kunt het zelf uitlezen, of anders aan de garage vragen of ze een uitdraai willen maken.Philos31 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:07:
[...]
En merk je met die 111K km iets qua range? Ik weet dat batterijdegradatie bij Ioniqs heel langzaam is, ik heb in mn leaf al 6% eraf in het eerste jaar met 30K km Heb je al eens een berekening gemaakt hoeveel kWh je effectief uit je batterij kunt halen? Da's wel interessant om te weten. Ik zie die Ioniqs met (in ice termen) veel km's voorbij komen maar ik ben dan toch een beetje huiverig ook al weet ik dat het heel anders zit bij een EV.
Zo zie je maar, dat het allemaal draait om luchtweerstand, de rest is totaal ondergeschikt. In de kofferbak had ik veel spullen waaronder 3 zware DC fastchargers, het totaalgewicht was in deze combinatie daarmee zelfs iets hoger dan vorige rit, maar het verbruik is top.
:strip_exif()/f/image/e9h3EI3DwYhTtCfXXfoqEyOf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door b_map op 13-07-2020 21:25 ]
Hier 106dkm, geen degradatie merkbaar / meetbaar, vandaag nog 170km gereden op de snelweg @ 100km/uur gps en 30% over bij aankomst.Philos31 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:07:
[...]
En merk je met die 111K km iets qua range? Ik weet dat batterijdegradatie bij Ioniqs heel langzaam is, ik heb in mn leaf al 6% eraf in het eerste jaar met 30K km Heb je al eens een berekening gemaakt hoeveel kWh je effectief uit je batterij kunt halen? Da's wel interessant om te weten. Ik zie die Ioniqs met (in ice termen) veel km's voorbij komen maar ik ben dan toch een beetje huiverig ook al weet ik dat het heel anders zit bij een EV.
Klein aero caravannetje (klein kipje) komt in gedachten.b_map schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:16:
Afegelopen weekend een zelfde rondje gedaan als vorig weekend, maar dit keer niet met een dichte bak, maar een open motortrailer. Dit geeft een enorm positief verschil op het energieverbruik. Over 220 km met CC op 95, is het verbruik 16,8 kwh/100.
Zo zie je maar, dat het allemaal draait om luchtweerstand, de rest is totaal ondergeschikt. In de kofferbak had ik veel spullen waaronder 3 zware DC fastchargers, het totaalgewicht was in deze combinatie daarmee zelfs iets hoger dan vorige rit, maar het verbruik is top.
[Afbeelding]
Ik haal de zuinigheid niet van de meeste hier, het best heb ik 11,9 kW / 100 km verbruik. Echter staat mijn Ioniq op winterbanden en dus zal het met zomerbandjes wel wat zuiniger zijn. Dan haal ik nog 180km op een lading van 85%. Ik laad niet op tot 100%, dan wordt het wel boven de 200km. Nogmaals, winterbanden en vaak eerder 13 a 14 kw / 100 km. Mijn SoH is overigens nog 100%Philos31 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:07:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door rfcdejong op 13-07-2020 22:17 ]
Wat een gave foto, is die motor ook elektrisch?
https://www.energicamotor...a-electric-streetfighter/Sjabba1979 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:13:
[...]
Wat een gave foto, is die motor ook elektrisch?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
https://www.faradbox.nl/D...NIQ-2016%3E-BS149ALU130AS
Trekhaak vind ik wat te duur en dakdragers kan ik zelf snel monteren.
Ben van plan om er een Thule fietsdrager bij te kopen. En het kan handig zijn voor een dakkoffer in de toekomst.
Heeft iemand ervaring met fietsvervoer op het dak en hoeveel dat gaat schelen in range? Als alles erop zit post ik wel een fotootje.
[ Voor 6% gewijzigd door pmiddeld op 15-07-2020 11:08 ]
Volgens de ANWB is dat toch wel wat meer. https://www.anwb.nl/exper...,%2C%20bij%20130%20km%2Fh.BarryH schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:20:
In het algemeen ca. 10 procent. Is voor ioniq een electricdave video
Nee hoor, dat is redelijk in lijn met de verwachting (zelfs nog iets daaronder).BarryH schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:29:
die 41% (Bij 130km/u) is idd wel enorm
E= 1/2mv^2. Het zou dus zelfs 1,69x zo veel energie kunnen kosten (dat doet het ook, maar andere invloeden zijn groter).
Dat is wel behoorlijk ja. Nou was mijn plan om niet harder dan 110 km/u te rijden, tenzij de afstand tot de eerstvolgende laadpaal dat toelaat. Verder zal ik maar één (race)fiets vervoeren zonder tassen etc.PeterZ(on) schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:30:
[...]
Volgens de ANWB is dat toch wel wat meer. https://www.anwb.nl/exper...,%2C%20bij%20130%20km%2Fh.
Tenslotte is de verbranding van benzine/diesel een stuk inefficiënter dan elektrisch, maar of dat nou gunstig of ongunstig voor elektrisch uitpakt, daar ben ik nog niet over uit.
Ik denk dat ik het in de praktijk zal moeten testen.
Zachter rijden zal ook best veel schelen. Maar er staat dat het met benzine nog hoger zal zijn en ik denk met een EV dat het nog veel hoger is omdat daarbij alles merkbaar is. Ik zou toch eerder kiezen voor achter de auto op een trekhaak. Maar dat kost natuurlijk weer meer dan een dakdrager en het ligt er maar aan hoe vaak en hoe ver je er mee rijdt.pmiddeld schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:00:
[...]
Dat is wel behoorlijk ja. Nou was mijn plan om niet harder dan 110 km/u te rijden, tenzij de afstand tot de eerstvolgende laadpaal dat toelaat. Verder zal ik maar één (race)fiets vervoeren zonder tassen etc.
Tenslotte is de verbranding van benzine/diesel een stuk inefficiënter dan elektrisch, maar of dat nou gunstig of ongunstig voor elektrisch uitpakt, daar ben ik nog niet over uit.
Ik denk dat ik het in de praktijk zal moeten testen.
Dit is puur de energie die nodig is om de (extra) massa tot een bepaalde snelheid te krijgen. Daarna verloopt het transport theoretisch zonder energie (wrijvingsloos). Het gewicht van fiets en dakdragers (15-20 kg) is sowieso niet in verhouding met de totale massa van de auto.daemonix schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:35:
[...]
Nee hoor, dat is redelijk in lijn met de verwachting (zelfs nog iets daaronder).
E= 1/2mv^2. Het zou dus zelfs 1,69x zo veel energie kunnen kosten (dat doet het ook, maar andere invloeden zijn groter).
Het zal dus voornamelijk komen door de luchtweerstand (wrijving). Die neemt kwadratisch toe met de snelheid, maar hier verandert niet de snelheid maar de luchtweerstand.
Klopt, maar als je kijkt naar op wie ik reageer dan gaat die 130 rijden in plaats van 100. En daar is het kwadratisch.pmiddeld schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:07:
[...]
Dit is puur de energie die nodig is om de (extra) massa tot een bepaalde snelheid te krijgen. Daarna verloopt het transport theoretisch zonder energie (wrijvingsloos). Het gewicht van fiets en dakdragers (15-20 kg) is sowieso niet in verhouding met de totale massa van de auto.
Het zal dus voornamelijk komen door de luchtweerstand (wrijving). Die neemt kwadratisch toe met de snelheid, maar hier verandert niet de snelheid maar de luchtweerstand.
De luchtweerstand verslechterd enorm bij het monteren van fietsen op het dak, je verstoort de luchtstroom op grote schaal. Lagere snelheid gaat je heel veel schelen.