Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Bij het regenereren gaat energie verloren, omdat het met wat verlies gepaard gaat. Daarom is uitrollen zonder regenereren nog iets zuiniger.
Natuurlijk is regenereren wel veel zuiniger dan gewoon remmen, waarbij de energie omgezet wordt in warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Afgelopen week had ik 's morgens een stoplichtsprintje gedaan tegen een andere Ioniq EV die ik stom toevallig onderweg tegen was gekomen. Voor de gelegenheid had ik de sportstand even geactiveerd, dat had hij duidelijk niet gedaan. :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49
JB1980 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:10:
Ik lees meerdere keren over zuiniger rijden met de regeneratie op 0.
Ik vind het prettig rijden in de Eco stand met regeneratie op 3, amper remmen, gewoon alles met 1 pedaal. Lijkt me logischerwijs ook zuiniger.

Kan iemand dat nog eens goed toelichten?
Bewegingsenergie omzetten in elektrische energie gaat altijd gepaard met verlies en zelfs gewoon laden geeft verlies. Uitrollen is altijd het zuinigst alleen zijn er mensen die liever met one-pedal rijden, prima natuurlijk maar het kan zuiniger.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:46:
[...]

Bewegingsenergie omzetten in elektrische energie gaat altijd gepaard met verlies en zelfs gewoon laden geeft verlies. Uitrollen is altijd het zuinigst alleen zijn er mensen die liever met one-pedal rijden, prima natuurlijk maar het kan zuiniger.
Ik heb het vorige week eens geprobeerd, maar naast het commentaar van mijn echtgenote ("Waarom rij je zo langzaam?") zag ik weinig verschil. Andere invloeden zijn duidelijk groter (en nee, ik ben een rustige rijder, altijd op standje eco).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Ik heb het vorige week eens geprobeerd, maar naast het commentaar van mijn echtgenote ("Waarom rij je zo langzaam?") zag ik weinig verschil. Andere invloeden zijn duidelijk groter (en nee, ik ben een rustige rijder, altijd op standje eco).
Natuurkundige principes gelden voor iedereen, dus regenereren is altijd minder efficiënt. Dat jij het niet merkt ligt dan misschien aan je rijstijl. Vroeger met de autoclub met allemaal dezelfde auto's zag je bij het tanken ook grote verschillen in verbruik terwijl we gewoon achter elkaar reden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Natuurlijk gelden die voor iedereen, maar als je al niet al te veel remt.... :P Het theoretische verschil zal iets van 30% remenergie zijn. Je zult toch stil moeten staan bij het verkeerslicht, en je kunt ook weer niet met 30 km/h gaan rijden op een stuk waar je 70 mag. Het verschil is dus duidelijk veel minder groot.

Andere invloeden zijn blijkbaar groter.

Ik hoor graag van iemand die het echt probeert hoeveel het nu echt scheelt. Ik denk dat het tegen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:14:
Natuurlijk gelden die voor iedereen, maar als je al niet al te veel remt.... :P Het theoretische verschil zal iets van 30% remenergie zijn. Je zult toch stil moeten staan bij het verkeerslicht, en je kunt ook weer niet met 30 km/h gaan rijden op een stuk waar je 70 mag. Het verschil is dus duidelijk veel minder groot.

Andere invloeden zijn blijkbaar groter.

Ik hoor graag van iemand die het echt probeert hoeveel het nu echt scheelt. Ik denk dat het tegen valt.
Je kunt argumenten aanvoeren wat je wil maar dat veranderd mijn stelling niet, regenereren gaat ten koste van de efficiëntie. Al het andere ligt aan je rijstijl.

Ik heb hier al eens de video's verlinkt met een test maar nog een keer kan geen kwaad.
YouTube: Mythos Rekuperation Stadt
YouTube: Mythos Rekuperation BAB/Landstraße

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat soort video's laat niet veel getallen zien. Ik wil graag een keer getallen in plaats van 40 minuten geklets. Maak alleen een samenvatting met getallen. Op papier.

Waar zeg ik dat het rendement niet wordt verhoogd door niet-regenereren? Het is alleen niet praktisch in de stad om alleen op regenereren te rijden. De auto voor je stopt, en dan zul je toch echt hetzelfde moeten doen. De fietser gaat ineens naar links, of de tram rijdt in de weg of de bus rijdt weg bij de halte of er steekt iemand over, al dan niet bij een zebrapad... Of rijd je alleen in een stad zonder verkeer?
Theoretisch klopt het, in de praktijk zal het verschil klein of nihil zijn.

Gelukkig kan en mag iedereen zelf beslissen wat hij doet.

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 13-06-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:35:
Dat soort video's laat niet veel getallen zien. Ik wil graag een keer getallen in plaats van 40 minuten geklets. Maak alleen een samenvatting met getallen. Op papier.

Waar zeg ik dat het rendement niet wordt verhoogd door niet-regenereren? Het is alleen niet praktisch in de stad om alleen op regenereren te rijden. De auto voor je stopt, en dan zul je toch echt hetzelfde moeten doen. De fietser gaat ineens naar links, of de tram rijdt in de weg of de bus rijdt weg bij de halte of er steekt iemand over, al dan niet bij een zebrapad... Of rijd je alleen in een stad zonder verkeer?
Theoretisch klopt het, in de praktijk zal het verschil klein of nihil zijn.

Gelukkig kan en mag iedereen zelf beslissen wat hij doet.
Je hebt duidelijk de video's niet gezien want op het eind is de samenvatting en het verschil is overduidelijk. Maar ik stop ermee, iedereen moet lekker doen wat hij of zij het prettigste vindt rijden, net zoals de tester toch de regen blijft gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Video 1:
Wauw. verschil van 0,5 kWh/100 km. En dan geen rekening houden met het verschil tussen heen- en terugwind. Verwaarloosbaar dus, zoals ik al stelde. Niet echt betrouwbare test, en dan nog bij 60 km/h.

Hij komt zelf tot de conclusie dat het niet de moeite waard is vanwege de extreme moeite die je moet doen.

Video 2: 0,6 kWh op de autoweg bij 80 km/h. Wordt door de reviewer genoemd als vermoeiender rijden, net als de rit in de stad (video 1).

Ja, het spaart iets op een niet-wetenschappelijke wijze vastgesteld, maar het is veel vermoeiender en vraagt veel meer van de bestuurder. Het levert je je niet eens een kilometer extra bereik op. Dan kun je beter je verwarming en je airco uitzetten. De reporter is uitermate sceptisch aan het eind mocht het je niet opgevallen zijn.

Ik vraag me af of jij de video wel bekeken hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 13-06-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:47
En daar gaat onze ioniq; hij wil met geen mogelijkheid meer opladen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2lzkMUzcIImluD6uBRyLD9ecnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Feim2Ogy5gNKVyeEilK12w2.jpg?f=fotoalbum_large

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
Motorfret schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:35:
En daar gaat onze ioniq; hij wil met geen mogelijkheid meer opladen. [Afbeelding]
Ik ben benieuwd wat het probleem is, maar ik vermoed dat de vergrendelmotor defect is net als bij mijn Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ineens veel defecte vergrendelmotoren. Hoe oud zijn die wagens?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ja opmerkelijk, mijne is van januari 2017. Overigens gisteren opgehaald, alles is netjes onder garantie vervangen, geen kosten verder.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Ik heb een Ioniq modeljaar 2017 geleverd in januari 2018.
Bij mij is de vergrendelmotor ook netjes onder garantie vervangen. Mijn Ioniq is overigens zakelijke lease.

[ Voor 53% gewijzigd door Sonicfreak op 14-06-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Hier ook een defecte Ioniq. Ik hoorde vorige week al wat suisende geluiden bij gebruik van de airco, en gisteren deed die airco helemaal niks meer (nou ja, hij blies warme lucht, dat deed ie dan nog wel). Gelukkig was het fraai weer, dus de Saab cabrio maar gepakt. :)

Zijn er meer mensen die problemen hebben gehad met de airco in hun Ioniq?

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Marc O. schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:53:
Hier ook een defecte Ioniq. Ik hoorde vorige week al wat suisende geluiden bij gebruik van de airco, en gisteren deed die airco helemaal niks meer (nou ja, hij blies warme lucht, dat deed ie dan nog wel). Gelukkig was het fraai weer, dus de Saab cabrio maar gepakt. :)

Zijn er meer mensen die problemen hebben gehad met de airco in hun Ioniq?
Ik heb geen probleem gehad met de airco, maar wel met de kachelmotor die een vreemd geluid maakte. Die is toen onder garantie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09 17:56
Onlangs is bij mijn ioniq met ruim 60k op de teller ook de vergrendelmotor vervangen. Ik begreep van de dealer dat deze bij vorige eigenaar ook al eens vervangen was. Blijkbaar toch een zwak puntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Motorfret schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:35:
En daar gaat onze ioniq; hij wil met geen mogelijkheid meer opladen. [Afbeelding]
Bij mij is er in het verleden een terugroep actie uitgevoerd. Achteraf bleek dit het vervangen van de complete laadaansluiting te zijn (had men niet gezegd).
Ik rijd 15000km op in 4 maanden dus gaat bij mij wat sneller ;).

Ik vermoed dat dit ook hiermee te maken had, maar ik heb nooit klachten gehad.
Indien bij jou (als je het gebruikt) FastNed autostart niet meer werkt heb je ook een nieuwe chargeport gehad ;)

Schijnbaar vervangen ze de gehele unit en daarmee wijzigd ook het serienummer waarmee je naar de laadpalen communiceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Dit is bij mij ook gedaan als terugroepactie, waarna ik inderdaad de autocharge opnieuw moest activeren.

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 15-06-2020 08:05 . Reden: typo ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 23:32
Spiller schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:03:
[...]

De eerste keer dat ik het bagagenet gebruikte trok ik de haak zo van het elastiek af :/
Zijn er mensen die een alternatief hebben m.b.t bagagenet, een organiser of bagagedoos of iets?
Of misschien een bagagenet die de kabels vasthoud tegen de stoelen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
nee hoor, ligt er gewoon los in.
op de rubbermat accesoire blijft dat prima liggen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:50
Ik kreeg zo’n haspel met laadkabel bij mijn IONIQ. Zit met klittenband vast aan de bodem. Groot maar wel netjes opgeborgen en geen knikken ik de kabel.

BYD Atto 3 Skiwhite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Een Corona kofferbaktas :)

https://www.amazon.nl/Cor...kant-tapijt/dp/B0776ZJ9YL

En jammer dat hier de maten niet bij staan...
https://www.autoaccessoir...bak-organiser-zwart-Jumbo

Of twee van deze
https://www.bol.com/nl/p/...x-maat-l/9200000075979802

Het is voor:
- de normale standaard laadkabel tas, of desnoods losse kabel, netjes aan de zijkant rechtop, makkelijk te pakken.
- de wandcontactdoos lader, die je eigenlijk nooit gebruik, behalve voor nood misschien..
- de bandenreparatiekit.

Alternatief is natuurlijk om die laatste twee gewoon thuis te bewaren, want de ANWB heb je niet alleen voor de vergrendelmotor lijkt mij..

[ Voor 86% gewijzigd door rfcdejong op 15-06-2020 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:08

RKD

Normale kabel ligt bij mij los op de rubbermat, rest van het spul ligt onder de klep in de bakken die je daar hebt. Past precies.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Precies, de rubbermat is zijn geld wel waard. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:20

WhySoSerious

Be the change.

Zal me hier ook maar even melden.

Afgelopen maandag koopovereenkomst getekend voor een witte Premium MY2017 met 63K op de teller. Auto stond er erg goed bij. Viel, in de positieve zin, gelijk op door de ruimte die we binnen hadden. Maar we komen dan ook van een Peugeot 107 :+.
Veel onderzoek gedaan en na wat contact met @deamonix (nogmaals dank!) vorige week een Ioniq gereserveerd en dus later gekocht. Proefrit bevestigde alleen maar dat een EV ons prima past. Het was een aardige mentale barriere om zo veel geld aan een auto uit te geven, maar ik hoop hier jarenlang zorgeloos mee te kunnen rijden.

Om zo zeker mogelijk te zijn van de subsidie wordt de auto einde van de maand betaald en gelijk op naam gezet. Uiteraard de subsidie gelijk om 12.00 's nachts aanvragen. In principe pas de 17e de auto ophalen omdat het bedrijf een 14-dagen niet goed geld terug optie aanbiedt. Mocht ik voor 31 juli daarom van de koop willen afzien, heb ik die mogelijkheid. Nu maar hopen dat de overheid dit binnen de gestelde 4 weken kan waarmaken :).

Qua opladen denk ik 'm gewoon aan de granny-charger op te laden. Ritprofiel is in principe 3 x per week 110 km per dag. Dit is natuurlijk prima bij te laden, maar lees wel eea over laadverliezen in de range van 8 - 15%. Is dit bij een laadpaal ook zo? Ik moet een gedeelte stroom bij gaan kopen van m'n leverancier, dus wellicht dat daar een case te maken is.

Tevens moet ik natuurlijk ook qua laadpassen eea uitzoeken. Ik denk dat het een combinatie van Vandebron gaat worden + Maingau voor het incidentele snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Gefeliciteerd! Goede beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:47
ter info: ook bij mij was het de vergrendelmotor die defect was. (35k op de teller)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 17-09 22:00
WhySoSerious schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:25:
Zal me hier ook maar even melden.

Afgelopen maandag koopovereenkomst getekend voor een witte Premium MY2017 met 63K op de teller. Auto stond er erg goed bij. Viel, in de positieve zin, gelijk op door de ruimte die we binnen hadden. Maar we komen dan ook van een Peugeot 107 :+.
Veel onderzoek gedaan en na wat contact met @deamonix (nogmaals dank!) vorige week een Ioniq gereserveerd en dus later gekocht. Proefrit bevestigde alleen maar dat een EV ons prima past. Het was een aardige mentale barriere om zo veel geld aan een auto uit te geven, maar ik hoop hier jarenlang zorgeloos mee te kunnen rijden.

Om zo zeker mogelijk te zijn van de subsidie wordt de auto einde van de maand betaald en gelijk op naam gezet. Uiteraard de subsidie gelijk om 12.00 's nachts aanvragen. In principe pas de 17e de auto ophalen omdat het bedrijf een 14-dagen niet goed geld terug optie aanbiedt. Mocht ik voor 31 juli daarom van de koop willen afzien, heb ik die mogelijkheid. Nu maar hopen dat de overheid dit binnen de gestelde 4 weken kan waarmaken :).

Qua opladen denk ik 'm gewoon aan de granny-charger op te laden. Ritprofiel is in principe 3 x per week 110 km per dag. Dit is natuurlijk prima bij te laden, maar lees wel eea over laadverliezen in de range van 8 - 15%. Is dit bij een laadpaal ook zo? Ik moet een gedeelte stroom bij gaan kopen van m'n leverancier, dus wellicht dat daar een case te maken is.

Tevens moet ik natuurlijk ook qua laadpassen eea uitzoeken. Ik denk dat het een combinatie van Vandebron gaat worden + Maingau voor het incidentele snelladen.
Goede keuze. Waarom vandebron (laadpas met abonnement) als je gaat opladen met granny charger? Er zijn genoeg andere laadpassen waar je dan goedkoper uit bent. Laadpaal heb je ook verliezen aangezien de verliezen in de omvormer van de auto zitten. Wellicht iets efficienter.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

daemonix schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:37:
Gefeliciteerd! Goede beslissing.
Thanks!
RaymondD schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:10:
[...]

Goede keuze. Waarom vandebron (laadpas met abonnement) als je gaat opladen met granny charger? Er zijn genoeg andere laadpassen waar je dan goedkoper uit bent. Laadpaal heb je ook verliezen aangezien de verliezen in de omvormer van de auto zitten. Wellicht iets efficienter.
VandeBron voor incidenteel in Nederland. Ben al klant bij ze, dus pas kost 1,50 per maand. Tevens beginnen ze met grid-ontlasting testen waar ik wel aan wil bijdragen (moet er natuurlijk een eigen paal komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 16:39
dag even een vraagje: zijn snelladers van Ionity op De Knoest (A27), Overbroek (A15) en Stroe (A1) nog steeds gratis?

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
zonetjes schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:59:
dag even een vraagje: zijn snelladers van Ionity op De Knoest (A27), Overbroek (A15) en Stroe (A1) nog steeds gratis?
Nee. Per 1 juni niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baerdt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 00:00
WhySoSerious schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:25:
witte Premium MY2017 met 63K op de teller
Veghel? Ik heb afgelopen vrijdag getekend voor z'n zwarte tweelingbroer in Moordrecht :)

Een jaar of twee geleden heb ik een keer een i3 te leen gehad en daarmee was het zaadje voor een EV in mijn hoofd geplant. Een samenloop van omstadigheden in de vorm van EV subsidie, een tijdelijke beperking in woon-werk bewegingen en aansluitend een verhuizing die mijn voorziene kilometers voor de komende jaren halveert, heeft tot de aanschaf van een Ioniq geleid. Shortlist bestond daarnaast, zoals bij velen, uit de i3 en de eGolf.

Ik had zelf niet voorzien dat ik van een 3-serie naar een Koreaan zou gaan. Het is dan ook een flinke stap terug in rijbeleving. Of zeg maar gerust twee stappen. Maar het feit dat het een EV is maakt een hoop goed en bovendien is de Premium nog van redelijk wat gemakken voorzien, zij het wat minder geraffineerd.

Nieuw auto avontuur dus, ik heb er zin in! De eerste EV voelt een klein beetje als m'n eerste eigen auto :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Knap he, dat je met een 28 kWh accu tenminste net zo ver komt (eigenlijk veel verder) dan met die van de i3. Zo veel verfijnder. :+

O, en een i3 is geen 3 serie hoor.Jarenlang 3 series gereden, en ik vond die allesbehalve verfijnder dan de Ioniq. ;) Ook geen stap terug in rijbeleving trouwens, ieder minder accelereren, maar minder schakelen. De stoel verwarming en ventilatie ontbrak ook in de BMW's, net als de LKA, LFA en ACC. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baerdt
Schakelen deed ik toch al lang niet meer :9 Het is verdorie een automobiel. Hoe meer er vanzelf gaat, hoe beter. Zolang ik maar bepaal 8)

Dingetjes die ik me herinner van de proefrit zijn bijvoorbeeld dat je het knopje van het schuifdak ingedrukt moet houden om te openen en sluiten. En dat ramen/dak niet sluiten met de afstandsbediening, of bij het afsluiten. Van dat soort kleine dingetjes. Onbelangrijk, maar ik ben van de Duitsers al 15 jaar niet anders gewend. Soort basisfunctionaliteit dus waar je het opeens zonder moet stellen. Arme ik :+

Desondanks is de keuze op de Ioniq gevallen. Ik reken erop dat ik bovenstaande bevindingen straks allemaal gezeur in de marge vind :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
:)

Maar 1 van de punten die je noemt klopt: de ramen en dak sluiten niet als je de afstandsbediening gebruikt. De rest gaat ook automatisch. :P

Je gaat de afstandsbediening helemaal niet meer gebruiken. Het knopje op de deur is veel handiger. Dat ga je nog wel uitvinden, arme jij. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

eieregooie schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 22:16:
[...]

Veghel? Ik heb afgelopen vrijdag getekend voor z'n zwarte tweelingbroer in Moordrecht :)

Een jaar of twee geleden heb ik een keer een i3 te leen gehad en daarmee was het zaadje voor een EV in mijn hoofd geplant. Een samenloop van omstadigheden in de vorm van EV subsidie, een tijdelijke beperking in woon-werk bewegingen en aansluitend een verhuizing die mijn voorziene kilometers voor de komende jaren halveert, heeft tot de aanschaf van een Ioniq geleid. Shortlist bestond daarnaast, zoals bij velen, uit de i3 en de eGolf.

Ik had zelf niet voorzien dat ik van een 3-serie naar een Koreaan zou gaan. Het is dan ook een flinke stap terug in rijbeleving. Of zeg maar gerust twee stappen. Maar het feit dat het een EV is maakt een hoop goed en bovendien is de Premium nog van redelijk wat gemakken voorzien, zij het wat minder geraffineerd.

Nieuw auto avontuur dus, ik heb er zin in! De eerste EV voelt een klein beetje als m'n eerste eigen auto :D
Ah, dat is zeker diegene die 62K gelopen heeft? Was ik ook wel benieuwd naar, maar qua afstand wat ongunstiger.
Wel toevallig, omdat die opeens gereserveerd was heb ik gebeld om de auto die ik uiteindelijk gekocht heb ook te reserveren, dit was standaard al 72 uur. Dit gaf de mentale rust om eens goed na te denken over de auto en de aanschafprijs zonder FOMO te hebben. Dus eigenlijk moet ik je bedanken :+

Hier is het, komende van een Peugeot 107, juist een gigantische stap vooruit. Zo'n schakelende truttenschudder valt na het rijden met een EV uit die klasse dan reuze tegen zeg :P

Ik kijk er in ieder geval naar uit, hoop dat ik dan ook zo snel mogelijk bericht heb van de RVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUyR-F3mRLwv6HSvjG-XExSkzoY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S7UbPJvEIK3JQl3l2PqJx9CT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
Ben wel benieuwd wat ze van dat item gaan maken. De Ioniq is zoveel betere EV/auto dan de Golf op vele fronten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het kan toch niet dat een Koreaan een betere auto is dan een VW de gebruikelijke voorkeuren van de heren journalisten kennend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
daemonix schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 12:44:
Het kan toch niet dat een Koreaan een betere auto is dan een VW de gebruikelijke voorkeuren van de heren journalisten kennend?
Die duitsers kunnen er wel wat van, BMW, Volkswagen, etc.. Maar die koreanen zijn natuurlijk wel bekend van Samsung, die het weer vele malen beter doen met electronica. Al doen die duitsers het ook niet verkeerd met electronica, kijk een duitse telefoon fabrikant, toch wel een mooi ding..
https://androidworld.nl/nieuws/carbon-1-mk-ii-officieel/

Ontopic: er zijn nou eenmaal Volkswagen Golf liefhebbers, de jongere generatie die voor het sportieve geluid van die uitlaat gaan... Golf-e ehhh heeft die ook VESS ?

Hier staat trouwens al een review op autoweek over Ioniq en Golf
https://www.autoweek.nl/a...r-minder-dan-20-000-euro/

[ Voor 10% gewijzigd door rfcdejong op 20-06-2020 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Vandaag heb ik voor het eerst Fastned moeten gebruiken. Op mijn navigatie 25km naar Fastned station, 35km aan stroom volgens de Ioniq. Uiteindelijk met 2% accu lading en --- km op de teller te gaan gearriveerd, dat ga ik niet nog een keer doen, volgende keer toch liever niet met enige onzekerheid aankomen.

Die fastned charger kon overigens tot 350 kWh laden, maar mijn model Ioniq gaat natuurlijk maar maximaal 66 kWh. Binnen 15 minuten was ie alweer 47% volgeladen, af en toe wel handig voor de wat langere afstanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Kahlessx schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:57:

Die fastned charger kon overigens tot 350 kWh laden, maar mijn model Ioniq gaat natuurlijk maar maximaal 66 kWh.
Ik denk toch echt dat je er niet meer dan 28kWh in krijgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:51:
[...]

Ik denk toch echt dat je er niet meer dan 28kWh in krijgt. :)
Hooguit 38 kWh als het een 2020 model is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:58:
[...]

Hooguit 38 kWh als het een 2020 model is. :)
Die doet geen 66kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Ja ik had het over 66 kWh, bedoelde natuurlijk 66 kW.

Het 2016 model Maximaal 69 kW, Gemiddeld 65 kW
Het 2020 model Maximaal 44 kW, gemiddeld 36 kW

Zo lees ik dat het 2020 model de volgende fast charge snelheden heeft
De batterij van het 2020 model heeft langzame cellen

11%: 39 kW
26%: 47 kW
32%: 42 kW
51%: 35 kW
69%: 23 kW
73%: 15 kW

Op engelse forums lees ik

"It's due to the very slow cells which are fast enough in Kona's 400V 64 kWh pack, but not when used in a 320V 38-39 kWh pack."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baerdt
daemonix schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 06:52:
:)

Maar 1 van de punten die je noemt klopt: de ramen en dak sluiten niet als je de afstandsbediening gebruikt. De rest gaat ook automatisch. :P
Dat zou mooi zijn!
daemonix schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 06:52:
Je gaat de afstandsbediening helemaal niet meer gebruiken. Het knopje op de deur is veel handiger. Dat ga je nog wel uitvinden, arme jij. :P
Uiteraard. Wel terug van een aanraking naar een knopje ;) Maar sluiten ramen/dak dan ook als ik op het knopje druk? Afstandsbediening is om niet voorover in de auto te hoeven duiken als je vergeetachtig bent O-)
WhySoSerious schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:57:
[...]Ah, dat is zeker diegene die 62K gelopen heeft?
Exact! Ik was eerder die week al wezen kijken bij een witte premium van dezelfde aanbieder. Daardoor wist ik wel dat het een IONIQ ging worden. Dat exemplaar was echter behoorlijk uitgewoond en had meer kilometers. Na die teleurstelling checkte ik dagelijks de website in afwachting van nieuwe exemplaren. Die kwamen niet, maar in plaats daarvan kwam er wel een prijsdaling van ruim 10% op een aantal exemplaren, waaronder deze twee. Gelijk op de reserveringsknop geramd :D Volgende week ophalen :)

[ Voor 33% gewijzigd door baerdt op 22-06-2020 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

eieregooie schreef op maandag 22 juni 2020 @ 00:18:

Exact! Ik was eerder die week al wezen kijken bij een witte premium van dezelfde aanbieder. Daardoor wist ik wel dat het een IONIQ ging worden. Dat exemplaar was echter behoorlijk uitgewoond en had meer kilometers. Na die teleurstelling checkte ik dagelijks de website in afwachting van nieuwe exemplaren. Die kwamen niet, maar in plaats daarvan kwam er wel een prijsdaling van ruim 10% op een aantal exemplaren, waaronder deze twee. Gelijk op de reserveringsknop geramd :D Volgende week ophalen :)
:D

Leek me ook een prima prijs voor de auto. Nu begrijp ik ook waarom de prijskaart in de showroom 23,4K toonde. Schrok al een beetje toen ik dat zag, denkende dat Ik iets over het hoofd gezien had....

Wellicht dat we 'm eerder gaan halen. Zelfs zonder de subsidie is het een hele faire prijs. Nog even nadenken.

3 uur geweest weer. Baby-ritmes zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Wel goed om te weten misschien voor iedereen die naar aanleiding van de subsidie op zoek is naar 2e hands Ioniqs: De witte Ioniq's van 2017 met kentekenreeks PN-xxx-L zijn tot eind 2018/begin 2019 deelauto geweest in Amsterdam. Daar hebben ze allemaal rond de 30.000 km gereden. Daarna zijn ze deels verkocht en deels ingezet als tussenauto voor mensen die een Kona hebben besteld met erg lange levertijd.

https://www.groen7.nl/hyu...deelautos-naar-amsterdam/

http://www.wheelsmag.it/w...ds/2017/10/VDV9435_01.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door RaymondD op 22-06-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komend weekend een ritje Duitsland in, vind het tot nu toe eigenlijk wel erg spannend.

Welke apps/methodes kan ik het beste gebruiken om mijn reis te plannen?

Ook vind ik het maar erg onduidelijk of je met travelcard nou gewoon overal kan laden in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:43

uFx

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:38:
Komend weekend een ritje Duitsland in, vind het tot nu toe eigenlijk wel erg spannend.

Ook vind ik het maar erg onduidelijk of je met travelcard nou gewoon overal kan laden in Duitsland.
Ik gebruik zelf een combinatie van https://abetterrouteplanner.com/ en https://nl.chargemap.com/ (niet de pas zelf, alleen de website). Bij die laatste kun je ook zien of er nog recent geladen is en wat de ervaringen zijn. Ook staan er vaak foto's van de laders bij.

Wat is ongeveer je route? Dan kan ik wellicht nog wat tips geven. Verder ken ik de Travelcard niet zo goed en kan zo ook niet vinden op welke netwerken die werkt.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uFx schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:51:
[...]

Ik gebruik zelf een combinatie van https://abetterrouteplanner.com/ en https://nl.chargemap.com/ (niet de pas zelf, alleen de website). Bij die laatste kun je ook zien of er nog recent geladen is en wat de ervaringen zijn. Ook staan er vaak foto's van de laders bij.

Wat is ongeveer je route? Dan kan ik wellicht nog wat tips geven. Verder ken ik de Travelcard niet zo goed en kan zo ook niet vinden op welke netwerken die werkt.
Thanks!

Route is Amersfoort - Gottingen en terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens hun website is er een "Travelcard EV" app waar je kan opzoeken bij welke palen je kan laden. Werkt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenE schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:07:
[...]
Volgens hun website is er een "Travelcard EV" app waar je kan opzoeken bij welke palen je kan laden. Werkt dat niet?
Je kon daar alleen inloggen met je laadpas, die ik nooit gebruik en niet weet waar hij is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:43

uFx

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Thanks!

Route is Amersfoort - Gottingen en terug
Even snel gekeken en ik zou dan kiezen voor deze laders voor de heenweg:

https://nl.chargemap.com/...dorf-sud-a1-schwerte.html (212 km vanaf Amersfoort)

https://nl.chargemap.com/...-sud-a44-diemelstadt.html (104 km vanaf vorige lader)

En dan is het nog zo'n 102 km tot bestemming. Maar zoals aangegeven kun je het beste zelf even plannen via de genoemde websites of de app van Travelcard.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:17:
Je kon daar alleen inloggen met je laadpas, die ik nooit gebruik en niet weet waar hij is..
Als je niet weet waar je laadpas is hoe wil je daarmee dan in het buitenland gaan laden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenE schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:19:
[...]
Als je niet weet waar je laadpas is hoe wil je daarmee dan in het buitenland gaan laden :?
Je hebt een sleutelhanger waarmee je oplaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:49:
Je hebt een sleutelhanger waarmee je oplaad?
Aha, en daar printen ze dan niet het kaartnummer op wat je nodig hebt voor de app? Lekker handig... Anders bel je ze om te vragen wat je kaartnummer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:07
Ik rij zelf bijna continue met de begrenzer aan en tegen de begrenzer en ik merk regelmatig dat de wagen soms de begrenzer lijkt te negeren. Hij gaat wel lopen biepen dat ik te snel rij maar ik trap op dat moment het gaspedaal niet diep in en als ik loslaat, onder de Vmax daal en terug lichtjes het pedaal induw gaat deze er terug over. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?

Have fun, heb er vorig jaar een leuk tochtje gemaakt. ABRP is de tool bij uitstek om je rit te plannen en je kan er zeer goed op vertrouwen heb ik toen geleerd. Hoop later dit jaar vanuit België naar Oostenrijk te rijden met mijn 28kWh batterij op wielen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfcdejong
De navigatie van de auto zelf vind ik overigens 'bijna' niet bruikbaar voor het vinden van laadpalen. Hij laat laadpalen zien, maar je kan bijvoorbeeld niet filteren op alleen snelladers.

[ Voor 8% gewijzigd door rfcdejong op 23-06-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06
Dat kan wel als je de CCS stekker als enige selecteert in de instellingen. Weet even niet precies hoe, maar daar heb je handleidingen voor.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
pmiddeld schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:13:
Dat kan wel als je de CCS stekker als enige selecteert in de instellingen. Weet even niet precies hoe, maar daar heb je handleidingen voor.
Fastned laadpalen staan er bij mij niet in, ook niet als ik alleen voor de "IEC 62196-2 type 2 combo (Mennekes)" kies. Misschien is mijn navigatie versie te oud, ik zal het eens opzoeken welke versie ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pmiddeld schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:13:
Ik ben wel heel benieuwd dan hoe dit precies kan? Ik heb het nog niet gevonden namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Hoeveel verbruiken jullie met dit weer? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
WhySoSerious schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:00:
Gisteren een rit gedaan van 372km en kwam uit op 93Wh/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:57:
[...]

Ik ben wel heel benieuwd dan hoe dit precies kan? Ik heb het nog niet gevonden namelijk
Dit kan je vinden in de algemene instellingen, niet in de navigatie zelf.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Ik zit nu op 12.5 kW per 100 km met regen op 0. Voorheen reed ik met regen op 1 en was het verbruik 13.5 kW per 100 km. Ik rijd voornamelijk snelweg met ACC op 110 km/h.
Met regen op 0 rijd ik dus zuiniger dan met regen op 1 ondanks dat ik veelvuldig gebruikmaak van de ACC.
Ik vind het alleen jammer dat je regen op 0 niet standaard kunt instellen. Nu moet ik bij iedere rit de auto in D zetten en de rechter flipper gebruiken om regen op 0 te zetten.
Ik las toevallig het e-Golf topic en het schijnt dat de e-Golf standaard regen op 0 heeft staan. Dit heet dan D0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het lagere verbruik kan niet met het weer te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
daemonix schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:10:
Het lagere verbruik kan niet met het weer te maken hebben?
Zal ook iets met het weer te maken hebben, maar ik rijd sinds 2 weken met regen op 0 en 2 weken geleden was het ook al goed weer qua temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Sonicfreak schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:26:
[...]
Ik vind het alleen jammer dat je regen op 0 niet standaard kunt instellen. Nu moet ik bij iedere rit de auto in D zetten en de rechter flipper gebruiken om regen op 0 te zetten.
Kan wel. Moet je op de EV knop rammen en dan drive mode settings, daar kun je per drive mode (eco, normaal en sport) instellen wat je default regeneratie moet zijn (climate control op eco is voor mij ook ruim voldoende).

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Shapeshifter schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:48:
[...]

Kan wel. Moet je op de EV knop rammen en dan drive mode settings, daar kun je per drive mode (eco, normaal en sport) instellen wat je default regeneratie moet zijn (climate control op eco is voor mij ook ruim voldoende).
Bij mijn 2017er kun je iig niet kiezen voor nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

PeterZ(on) schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:53:
[...]

Oh, dat heb ik niet gechecked, dacht dat de strekking van de opmerking was dat je er geen defaults voor kun instellen, dat kan wel, maar misschien kun je die niet op 0 zetten inderdaad. Heb hem zelf op 1 staan dus ik heb er geen last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
Ik zit nu op 12.5 kW per 100 km met regen op 0. Voorheen reed ik met regen op 1 en was het verbruik 13.5 kW per 100 km. Ik rijd voornamelijk snelweg met ACC op 110 km/h.
Is dit dan 110km/h op de GPS? Voor 110km/h op de teller zou ik dit nog een stevig verbruik vinden.
Ik zit rond de 9-10kW/100km als ik in chill modus ben (ca. 85km/u achter een vrachtwagen) of 11-12kW/100km als ik aan het "scheuren" ben (100-120km/u op de teller). Dit is allemaal voornamelijk op de snelweg, als het drukker is geeft dat normaal een wat lager verbruik (tenzij het echt lang stilstaan wordt).

Mijn record is nog altijd 8,0kW/100km, dit was bij hoge buiten temperatuur zonder airco en hoogstens een keer van vrachtwagen gewisseld maar verder geen inhalen of stukjes op hogere snelheid.

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 24-06-2020 12:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Shapeshifter schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:55:
[...]

Oh, dat heb ik niet gechecked, dacht dat de strekking van de opmerking was dat je er geen defaults voor kun instellen, dat kan wel, maar misschien kun je die niet op 0 zetten inderdaad. Heb hem zelf op 1 staan dus ik heb er geen last van...
Klopt, je kan daar van alles default instellen maar nul regen nu net niet. Beetje jammer want waarom niet alle instellingen, niet echt over nagedacht lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
PeterZ(on) schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:59:
[...]

Klopt, je kan daar van alles default instellen maar nul regen nu net niet. Beetje jammer want waarom niet alle instellingen, niet echt over nagedacht lijkt mij.
Net als dat de autohold niet default aan kan... Voor cruise control vind ik het al mega irritant maar kan me nog voorstellen dat een oud omaatje hierdoor anders verrast kan worden oid bij bediening per ongeluk. Met autohold zou ik juist default aan logischer vinden qua veiligheid.

Als ik hem vergeet aan te zetten kom ik daar pas achter bij de eerste stop en dat kan zomaar een uur later zijn en komt dan onverwacht/onbedoeld.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
assje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:55:
[...]

Is dit dan 110km/h op de GPS? Voor 110km/h op de teller zou ik dit nog een stevig verbruik vinden.

[...]

Ik zit rond de 9-10kW/100km als ik in chill modus ben (ca. 85km/u achter een vrachtwagen) of 11-12kW/100km als ik aan het "scheuren" ben (100-120km/u op de teller). Dit is allemaal voornamelijk op de snelweg, als het drukker is geeft dat normaal een wat lager verbruik (tenzij het echt lang stilstaan wordt).

Mijn record is nog altijd 8,0kW/100km, dit was bij hoge buiten temperatuur zonder airco en hoogstens een keer van vrachtwagen gewisseld maar verder geen inhalen of stukjes op hogere snelheid.
Nee, dat is 110 km/h op de ACC (de teller) dus 104 km/h op de GPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
PeterZ(on) schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:53:
[...]

Klopt, je kunt de default niet op 0 zetten. Stand 1 is de laagste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
PeterZ(on) schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:59:
[...]

Inderdaad, waarom kun je regen 0 nou niet als default instellen. Volgens mij kan het ook niet op het facelift model, maar dat weet ik niet zeker want die heb ik zelf niet. Het facelift model heeft wel auto regen dacht ik, net als de Kona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
assje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:01:
[...]

Net als dat de autohold niet default aan kan... Voor cruise control vind ik het al mega irritant maar kan me nog voorstellen dat een oud omaatje hierdoor anders verrast kan worden oid bij bediening per ongeluk. Met autohold zou ik juist default aan logischer vinden qua veiligheid.

Als ik hem vergeet aan te zetten kom ik daar pas achter bij de eerste stop en dat kan zomaar een uur later zijn en komt dan onverwacht/onbedoeld.
De autohold permanent zetten kun je nog forceren door de knop ingedrukt vast te klemmen maar door de bestuurder instelbaar in het menu is natuurlijk veel beter. Net als het ontbreken van een instelbaar maximum laad percentage een gemis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
PeterZ(on) schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:26:
[...]

De autohold permanent zetten kun je nog forceren door de knop ingedrukt vast te klemmen maar door de bestuurder instelbaar in het menu is natuurlijk veel beter. Net als het ontbreken van een instelbaar maximum laad percentage een gemis is.
Het niet in kunnen stellen van een maximum laadpercentage vind ik ook een groot gemis. Volgens mij heeft het facelift model dit dan weer wel. Zelfs de e-Golf heeft dit en die was eerder op de markt dan de Ioniq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:08

RKD

Sonicfreak schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:31:
[...]

Het niet in kunnen stellen van een maximum laadpercentage vind ik ook een groot gemis. Volgens mij heeft het facelift model dit dan weer wel. Zelfs de e-Golf heeft dit en die was eerder op de markt dan de Ioniq.
Facelift heeft het idd wel, ik kan niet begrijpen dat het er bij de oude nog steeds niet in zit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
RKD schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:40:
[...]

Facelift heeft het idd wel, ik kan niet begrijpen dat het er bij de oude nog steeds niet in zit.
Je zou toch denken dat dit met een software update toegevoegd moet kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertjw
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-11-2020
mijn ev-airco was bij onderhoud op 27 Mei jl. (30k) ook leeg, na het vullen van de airco maakt ie nu een scherp/schrapend/metaalachtig geluid. Dealer gebeld en die klinkt niet happy.

/rw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat dit ook met WLTP/NEDC normering o.i.d. te maken had. Verhaal was dat bij het bieden van een deels laden die reserve ook (deels) meegerekend moest worden in calculatie range.

Vind het persoonlijk een raar verhaal en heb ook geen info over terug gevonden. Maar, zonder bijzondere reden snap ik echt niet waarom het er niet op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
assje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:58:
Ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat dit ook met WLTP/NEDC normering o.i.d. te maken had. Verhaal was dat bij het bieden van een deels laden die reserve ook (deels) meegerekend moest worden in calculatie range.

Vind het persoonlijk een raar verhaal en heb ook geen info over terug gevonden. Maar, zonder bijzondere reden snap ik echt niet waarom het er niet op zit.
Het facelift model heeft toch ook een reserve deel van de accu? En die heeft toch ook te maken met WLTP normering? En die heeft wel de mogelijkheid om een laadpercentage in te stellen dus dat verhaal gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCol
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-12-2024
Na heel veel meelezen en nuttige info opgehaald te hebben ook meer eens aanmelden.

In Jan/Feb 2019 gaan proefrijden met de toen verse Nissan Leaf en Kia e-Niro. Leaf leek een fijne auto maar wel paar nadelen (rapidgate en ondanks redelijk grote accu niet hele groot real-world bereik) en de e-Niro was bijna perfect maar wel duur en heel lang wachten.

Ik ging voor zelf aanschaffen zakelijk, dus geen lease maatschappij die je toen sneller aan een auto kon helpen. Leaf 60kWh leek ook rapidgate uitdaging te gaan krijgen, was ook erg duur en duurde nog lang voordat die leverbaar was.

Keuze even een paar maanden geparkeerd en toen eens opnieuw uitgerekend welke range ik echt nodig heb. Eis was Schiphol op en neer zonder laden (vanuit Betuwe) ook in de winter. Verder met snel kunnen bijladen ook Aken. En eventueel Luxemburg (minder dan 1x per jaar). Voor privé, vakanties etc. heb ik andere auto's/camper.

De Ioniq kwam zo in beeld en met de facelift net leverbaar kon ik kiezen. Uiteindelijk eentje gekocht (in Okt. 2019) van Jan 2019 met maar 2600km. Een Premium (met stoelventilatie en schuifdak) in het Mica zwart (met koperen details buiten en binnen). Verder vol met accessoires zoals instapverlichting, rubber kofferbakmat etc. Iemand heeft daar serieus geld aan uitgegeven en vervolgens weinig mee gereden en weer ingeruild. Ik dacht dat het een ex demo was maar bleek niet zo te zijn. Afkomstig uit zuid Limburg.

Niet voor de facelift gegaan want de oude kan sneller snelladen en heeft genoeg range voor wat ik als eis had opgesteld. En ook nog een stukje goedkoper.

Zeer tevreden mee vanaf dag 1 (hooguit het gemis van een app) en ook zonder teveel na te denken goed te gebruiken als zakelijk vervoer.

Veel ritten naar Schiphol gemaakt. Enkele keren Eindhoven, Zwolle en Maastricht. Allemaal geen punt. Kan wel merken dat het drukker wordt met EV's. Stuk minder gereden ivbm COVID-19 maar wel goed zichtbaar zuiniger met zomer weer. Record is 9.3 kWh/100km maar overal gemiddeld zit op 14 en een beetje.

10.000km op de klok sinds kort en ook sinds kort pas een eigen oplaadpunt (3.7kW). Ook handig in de zomer om de airco voor te laten werken.

Veel tips van hier gebruikt om de keuze te maken. Ook punten om op te letten bij de aankomende 1e service in mijn eigendom; in de winter gaat na 20min ongeveer de verwarming een stand lager op Auto. Hier ook als klacht gelezen maar (tenzij ik het gemist heb) geen oplossing voor nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfcdejong
Dit is ook best grappig...

https://imgur.com/a/BrCAJNi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfcdejong
Ik ga mijzelf maar eens wagen aan het updaten van de filmware en maps

Zie o.a. deze post
*weg* verwijzing naar potentiële warez

In heel die thread staat veel informatie

Blijkt dat je ook apk bestanden kan installeren via het geheime service menu, waar niet zo eenvoudig in te komen is. Dat kan je eenvoudiger maken...
Yea install this backdoor.

https://github.com/g4rb4g...ownload/1.0/app-debug.apk

Once installed. Then press 2x the setting button ( the last button next to MAP button ), it will open the hidden engineering menu with all applications .

[ Voor 74% gewijzigd door deepbass909 op 01-07-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Ik ben al bijna klaar, de filmware en de nieuwe mappen zijn gedownload.

Hier een album met foto's
https://photos.app.goo.gl/c5m7sE3W1mBBtSHW9

Zodadelijk de nieuwe map plaatsen... maar mijn SD is niet zo snel

[ Voor 46% gewijzigd door rfcdejong op 24-06-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Helemaal afgerond, zo eenvoudig!

Nu de laatste filmware en map van 2020 erop. Goede filtering op AC of DC laders, met filter aan op DC is de navigatie best goed bruikbaar, zie in mijn album ook een foto van Fastned charges gesorteerd op naam, maar natuurlijk goed bruikbaar als je zoek op route naar een DC laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfcdejong
Volgens de eerder genoemde link zijn onderstaande punten nieuw in de laatste navigatie versie

Navi changes:
- Presentation and menus greatly improved
- Cancel route can now be carried out directly on the main screen
- 3 color profiles can be selected
- Zoom levels for the speed ranges can be set
- Detail display during turning processes
- The fastest and shortest route are now shown on the map
- GPS coordinates may be entered in multiple formats without switching
- Current location (street name) is shown in the navigation system, but with it constant switching between line and current position
- Unfortunately, 3D map view is not noticed and is reset to an overview at every start
- Live delay is shown directly on the map, but only on the home screen
- Display of the arrival time or remaining journey time when navigating by pressing the destination flag / remaining kilometers display switchable
- Radar detector improved, but sound output every time a speed camera is passed
- Layout change for DAB radio and media

Het volgende wat ik nog wil doen, maar het lijkt mij geen must have
o.a. App Manager installeren vanuit de volgende GIT repo
https://github.com/g4rb4g3?tab=repositories

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
Kahlessx schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:52:
Ik ga mijzelf maar eens wagen aan het updaten van de filmware en maps

Zie o.a. deze post
*weg* verwijzing naar potentiële warez

In heel die thread staat veel informatie

Blijkt dat je ook apk bestanden kan installeren via het geheime service menu, waar niet zo eenvoudig in te komen is. Dat kan je eenvoudiger maken...

[...]
Ik heb de laatste firmware en navigatie update al meer dan een maand geleden via de dealer gekregen. Dankzij jouw post heb ik de thread op ioniqforum.com even doorgelezen en kwam ik erachter dat je nu ook de GPS snelheid kunt zien in de navigatie (moet je even aanvinken in de instellingen).
Bedankt daarvoor! Voorheen bekeek ik de GPS snelheid via mijn telefoon met Google Maps, dat hoeft nu niet meer. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 01-07-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Bijzonder lage gebruikscijfers worden weer genoemd. Ik kom zelden onder de 10kWh/100km uit. Tenzij ik echt heeel erg extreem mijn best doe. Als ik een rit heb met 2/3 snelweg (en dan rij ik 105 op de teller) zit ik op 12,5/100km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
RaymondD schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:46:
Bijzonder lage gebruikscijfers worden weer genoemd. Ik kom zelden onder de 10kWh/100km uit. Tenzij ik echt heeel erg extreem mijn best doe. Als ik een rit heb met 2/3 snelweg (en dan rij ik 105 op de teller) zit ik op 12,5/100km.
Ik zit ook voornamelijk op de snelweg met 110 km/h op de teller en kom ook op 12.5 kWh / 100 km. Zo gek is je verbruik dus niet op de snelweg.
De mensen die minder dan dit verbruik halen, rijden langzamer en/of hangen met ACC achter een vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Bandenspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En ook: soort band? all-weather is duidelijk onzuiniger dan een zomerband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
daemonix schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:39:
En ook: soort band? all-weather is duidelijk onzuiniger dan een zomerband.
Ik rijd op zomerbanden, de standaard Michelin die eronder zaten toen ik de auto kreeg. Ik heb ze tot 2,7 bar opgepompt. Met het warme weer en rijden loopt dit op tot 3,1 bar. Dus de banden zijn niet te zacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:06
[...]

Met regen op 0 rijd ik dus zuiniger dan met regen op 1 ondanks dat ik veelvuldig gebruikmaak van de ACC.
Ik las toevallig het e-Golf topic en het schijnt dat de e-Golf standaard regen op 0 heeft staan. Dit heet dan D0.
Als je het mij vraagt is rijden op ACC (automatic cruise control) onafhankelijk van de regen level die je hebt ingesteld. Of de auto nou het gas loslaat of op de rem trapt, dat kun je toch niet zien.....

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
pmiddeld schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:58:
[...]

Als je het mij vraagt is rijden op ACC (automatic cruise control) onafhankelijk van de regen level die je hebt ingesteld. Of de auto nou het gas loslaat of op de rem trapt, dat kun je toch niet zien.....
Klopt, AAC is onafhankelijk van de ingestelde regen. Maar je kunt wel zien of de auto regen gebruikt of niet, kijk maar bij energie en/of de bars links op je dashboard.

Pagina: 1 ... 86 ... 195 Laatste