Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2nny
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-06 10:13
Ik kijk er ook wel overheen, maar valt me gewoon op, hoe klein het raam is... en hoe groot het oppervlak, dat het zicht weg neemt... (ik ben zelf 1.88 lang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
In mijn beleving kun je de belangrijke dingen goed zien. Overigens kun je bij de 2020 Ioniq de achteruit camera onder het rijden aan hebben, dan heb je ook een uitgebreid zicht.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

De (doorkijk door de) achterruit is inderdaad wat aan de kleine kant, maar ik ben er inmiddels wel aan gewend. Een voordeel van de spoiler is dat deze precies het licht van de koplampen van achteropkomend verkeer tegenhoudt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
Ik heb een ander probleem: Ik ben 2.03mtr lang en ik zie voornamelijk asfalt als ik in de binnenspiegel kijk. Die kan niet voldoende versteld worden om fatsoenlijk het verkeer achter me te zien, zonder mijn nek enigszins te verdraaien.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03:30
Spiegeltje er weer op plakken/hangen ?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-07 11:20
was hij niet op de nieuwe 350kw lader ah laden?
Stefanovic45 schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:49:
Oh dear, de nieuwe Ioniq gaat hem echt niet worden :(

[YouTube: Hyundai Ioniq 38 kWh fast charging]

Bij 50% gaat de laadsnelheid al naar beneden van 43kW naar naar 35kW. En bij 68% gaat die al terug naar 22kW om vervolgens bij 73% al terug te zakken naar 15kW. Vanaf 73% kun je al niet meer spreken van snelladen (>22kW).

Het laden gaat nog trager dan gedacht, bij een 175kW lader kom je niet eens boven de 50kW uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-07 14:33
Marc O. schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:33:
Ik heb een ander probleem: Ik ben 2.03mtr lang en ik zie voornamelijk asfalt als ik in de binnenspiegel kijk. Die kan niet voldoende versteld worden om fatsoenlijk het verkeer achter me te zien, zonder mijn nek enigszins te verdraaien.
Is bij mij inderdaad ook een ergernis (hoewel ik enkele centimeters kleiner ben). Je kan gewoon niet echt naar de horizon kijken in die spiegel en je kan hem niet verstellen op een manier dat het wel zou werken (iets lager hangen)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:50
joerivds schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:21:
De (doorkijk door de) achterruit is inderdaad wat aan de kleine kant, maar ik ben er inmiddels wel aan gewend. Een voordeel van de spoiler is dat deze precies het licht van de koplampen van achteropkomend verkeer tegenhoudt :)
En dit dan tevens de automatische anti verblindingsstand van de spiegel totaal overbodig maakt. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat dit geactiveerd werd. Compleet nuttelooos.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:28
Marc O. schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:33:
Daar heb ik helemaal geen last van, terwijl ik ook 2.03m ben. Kan die niet genoeg omhoog? Volgens mij kan die van mij nog verder buigen, terwijl ik al bijna met mn hoofd tegen het dak aan zit als ik helemaal recht ga zitten (dan past net een hand tussen).

Ik vind binnenspiegels sowieso irritant, ze blokkeren het zicht naar rechts helemaal.

Edit: ah ik begrijp je wat je bedoeld. Ik zie in de binnenspiegel ook geen lucht, maarja ik zie wel genoeg om de auto's achter mij te zien. Daarnaast gebruik toch meer de buitenspiegels.

[ Voor 11% gewijzigd door Stefanovic45 op 10-09-2019 21:18 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 12:12
Ik heb sinds kort de issue dat wanneer ik het laden 'onderbreek' (dus de auto wegzetten met 60%, opladen stoppen op 95%) en de auto aanzet, ik de auto niet meer in 'drive' kan zetten. Ook het opstartgeluidje ontbreekt. Ik moet de auto dan eerst weer uitzetten en dan weer opnieuw aanzetten. En daarna werkt alles gewoon goed.

Het is net alsof hij het indrukken van de rem bij het aanzetten niet goed registreert in die gevallen. Zijn er mensen die dit herkennen?

Tomorrow is often the busiest day of the week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-07 10:37
Dunbar schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:59:
Ik heb sinds kort de issue dat wanneer ik het laden 'onderbreek' (dus de auto wegzetten met 60%, opladen stoppen op 95%) en de auto aanzet, ik de auto niet meer in 'drive' kan zetten. Ook het opstartgeluidje ontbreekt. Ik moet de auto dan eerst weer uitzetten en dan weer opnieuw aanzetten. En daarna werkt alles gewoon goed.

Het is net alsof hij het indrukken van de rem bij het aanzetten niet goed registreert in die gevallen. Zijn er mensen die dit herkennen?
De Ioniq heeft wel meerder modi van 'aan' staan, alleen als het groene dubbele pijltje brandt kun je de auto ook in 'D' zetten. Het verschil ontstaan bijv. door de auto te starten zonder de rem in te drukken, of tijdens een laadsessie, soms kun je dan door een enkele druk op de start knop hem in de juiste modus krijgen. Het is voor mij ook niet altijd even duidelijk. Ik heb bijvoorbeeld ook vaak dat hij irritante geluidjes maakt bij het uitstappen, ik heb geen idee wat ik daarbij 'fout' doe.

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunbar
  • Laatst online: 08-07 12:12
Irritante geluidjes krijg je als je uitstapt maar de auto vergeet uit te zetten. Dat had ik in het begin heel vaak.

Tomorrow is often the busiest day of the week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2nny
Dunbar schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:10:
Irritante geluidjes krijg je als je uitstapt maar de auto vergeet uit te zetten. Dat had ik in het begin heel vaak.
Of als het dakraam niet helemaal dicht zit (heb hem vaak op een kier, voor frisse lucht)...
of als je de deur eerst opent, vervolgens de auto uitzet, dan is hij ook aan het 'jengelen', tot hij op slot is.

Overigens zou ik wel willen, dat de auto geen geluid (de intro en outro-tunes) zou spelen, bij starten en stoppen... Al een paar keer gehad, dat ik heel zachtjes en voorzichtig parkeerde, omdat ons kindje lag te slapen op de achterbank... maar zodra ik de start/stop knop indrukte, om te gaan uitstappen... schrok hij meteen wakker... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
D2nny schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:55:
[...]
of als je de deur eerst opent, vervolgens de auto uitzet, dan is hij ook aan het 'jengelen', tot hij op slot is.
Top, dat is denk ik wat bij mij gebeurt! heel blij mee dat ik dit nu weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-07 20:33
wfveennl schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:09:
[...]

En dit dan tevens de automatische anti verblindingsstand van de spiegel totaal overbodig maakt. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat dit geactiveerd werd. Compleet nuttelooos.
Dit gaat automagisch ‘s avonds aan als je een groen lampje onder de spiegel ziet branden. :)
En je hebt er wel degelijk nog iets aan, auto’s van ver weg hebben ook nog koplampen.
Henry_tw schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:06:
[...]

De Ioniq heeft wel meerder modi van 'aan' staan, alleen als het groene dubbele pijltje brandt kun je de auto ook in 'D' zetten. Het verschil ontstaan bijv. door de auto te starten zonder de rem in te drukken, of tijdens een laadsessie, soms kun je dan door een enkele druk op de start knop hem in de juiste modus krijgen. Het is voor mij ook niet altijd even duidelijk. Ik heb bijvoorbeeld ook vaak dat hij irritante geluidjes maakt bij het uitstappen, ik heb geen idee wat ik daarbij 'fout' doe.
Same. Ik heb het idee dat de gekleurde lampjes op de startknop er iets mee te maken hebben:
Blauw, elektronica in HU is aan. Dingen als radio en nav zijn te gebruiken.
Oranje, auto staat op contact. Airco enzo is nu ook te gebruiken.
Geen, auto kan (of staat al) in drive.
Dus als je instapt zonder op de rem te trappen en daarna drie keer op rij de startknop indrukt, zou je volgens mij in D kunnen.
Blokker_1999 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:03:
Zelf ook geen fan van de neus, maar hij maakt de wagen wel net weer dat klein beetje effitienter. Dezelfde reden trouwens waarom een golfbal ook geen mooi oppervlak heeft. Als ik me niet vergis heeft mythbusters er ooit eens testen mee gedaan.
....
Verhip, die herinner ik me ook! Weet niet in hoeverre het effect op een golfbal zich vertaalt naar een langwerpig en groot bakbeest dat de putjes niet over het hele oppervlak maar alleen de neus heeft. Kunnen we hieruit opmaken dat we met zn allen massaal hagelstormen moeten gaan opzoeken? :D

[ Voor 68% gewijzigd door Heath op 10-09-2019 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D2nny
Heath schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:02:
Verhip, die herinner ik me ook! Weet niet in hoeverre het effect op een golfbal zich vertaalt naar een langwerpig en groot bakbeest dat de putjes niet over het hele oppervlak maar alleen de neus heeft. Kunnen we hieruit opmaken dat we met zn allen massaal hagelstormen moeten gaan opzoeken? :D
De auto van m'n schoonouders stond laatst buiten, tijdens een hagelbui... die Opel CrossLand X is nu een rijdende poffertjespan (meer dan 90 deuken, moeten ze fixen)... maar hij rijd niet zuiniger... ook niet minder zuinig, als ik mijn schoonvader mag geloven. :X

• JaJiRi
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-01 12:32
pmiddeld schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:27:
[...]

Mooi, dan kan ik kijken of ik wat gemist heb (zal wel) en ook kijken of ik palen heb die zij niet hebben :P
Edit: Je kan ze wel alleen maar per 200 stuks downloaden, daarna moet je ze samenvoegen, maar verder zeer bruikbaar
Ja dat maximum van 200 komt omdat de site oorspronkelijk voor Nissan EV rijders was gestart. Het adresboek bij Nissan is beperkt tot 200 entries, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaJiRi
D2nny schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:55:
[...]

Of als het dakraam niet helemaal dicht zit (heb hem vaak op een kier, voor frisse lucht)...

Overigens zou ik wel willen, dat de auto geen geluid (de intro en outro-tunes) zou spelen, bij starten en stoppen... Al een paar keer gehad, dat ik heel zachtjes en voorzichtig parkeerde, omdat ons kindje lag te slapen op de achterbank... maar zodra ik de start/stop knop indrukte, om te gaan uitstappen... schrok hij meteen wakker... |:(
Dat is wel een vervelend moment voor jullie kindje. Ik zou de auto parkeren (niet uitzetten), de kleine lekker naar binnen brengen dan pas de auto uit doen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaJiRi
Jan Treur schreef op zondag 8 september 2019 @ 19:31:

Wat hieruit blijkt, is dat als je een handige laadstrategie kiest het verschil wat minder dramatisch kan zijn dan op het eerste oog lijkt.
De laadstrategie die ik hanteer is als volgt:
Een planner (zoals abetterrouteplanner) je route langs laadpalen laten bepalen. Ik begin lange ritten altijd op 100%. Door de start met 100% is het eerste stuk langer dan de volgende (zo'n 150 km snelweg).
Dan bij laadpaal 1 laden totdat je genoeg hebt om bij laadpaal 2 aan te komen. Doordat niet alle palen even ver uit elkaar staan komt het regelmatig voor dat ik met 80% genoeg heb, doorladen tot 94% (waarop de auto het laden stopt) heeft geen toegevoegde waarde. Zo gebruik ik ook maximaal het hoogste vermogen bij het snelladen.
Heb deze strategie tijdens mijn rit naar Denemarken toegepast. Daar zat 3 maal het laden bij Ionity bij, die hebben altijd meerdere CCS-laadpalen waardoor je niet hoeft te wachten. Verder functioneren deze palen (is mijn ervaring) altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D2nny
JaJiRi schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:08:
[...]
Dat is wel een vervelend moment voor jullie kindje. Ik zou de auto parkeren (niet uitzetten), de kleine lekker naar binnen brengen dan pas de auto uit doen. :)
Heb ik de laatste 2x inderdaad gedaan; toen konden we hem gelijk op bed leggen en bleef hij doorslapen... :)

• Heath
Wat is met dit weer voor jullie normaal verbruik @100 kmph? Valt mij namelijk op dat de afgelopen dagen met regen en lagere temps, het vebruik van ongeveer 12 kWh/100km is gestegen naar 16kWh/100km, zonder verandering in rijgedrag. 130 is zelfs gestegen naar 19kWh/100km..

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-07 09:46
JaJiRi schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:17:
[...]

De laadstrategie die ik hanteer is als volgt:
Een planner (zoals abetterrouteplanner) je route langs laadpalen laten bepalen. Ik begin lange ritten altijd op 100%. Door de start met 100% is het eerste stuk langer dan de volgende (zo'n 150 km snelweg).
Dan bij laadpaal 1 laden totdat je genoeg hebt om bij laadpaal 2 aan te komen. Doordat niet alle palen even ver uit elkaar staan komt het regelmatig voor dat ik met 80% genoeg heb, doorladen tot 94% (waarop de auto het laden stopt) heeft geen toegevoegde waarde. Zo gebruik ik ook maximaal het hoogste vermogen bij het snelladen.
Heb deze strategie tijdens mijn rit naar Denemarken toegepast. Daar zat 3 maal het laden bij Ionity bij, die hebben altijd meerdere CCS-laadpalen waardoor je niet hoeft te wachten. Verder functioneren deze palen (is mijn ervaring) altijd.
Hoe is het snelladen in Denemarken verder? Is dat goed te doen? Voldoende laders (Ionity) ?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Op AutoScout24 zag ik een Ioniq Premium uit 2-2018 voor €18.500.
https://www.autoscout24.n...27-9f10-e053-e250040aaeb7?
Dat leek me erg goedkoop, tot ik de km-stand zag van 125.000. Kan een Ioniq zoveel km's goed hebben? Hoe zit het eigenlijk met garantie en degradatie van de accu bij zoveel km's?
Is dit nu een aantrekkelijke aanbieding of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:02
Had hem ook gezien idd. 125kkm in 1,5 jaar, dat is 230km/dag als hij geen dag stil gestaan heeft. Moet wel een taxi geweest zijn en heel veel snelladen.

Maar, werkelijke accudegradatie blijft onduidelijk dus moeilijk te zeggen of het een goede deal is.

Ik zou het na proefrit en check via de OBD wel aandurven.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 16-09-2019 07:22 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-06 22:37

Shapeshifter

Get it over with

Ja, uitlezen en/of leegrijden is dan zo ongeveer de enige manier. Op mijn Ioniq staat ook een ton zonder dat ik degradatie merk, maar ik rijd elke dag 160km zonder snelladen. Behoorlijke bang for the buck wel...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-04 13:37
Dit is waarschijnlijk een taxi, maar wat is daar mis mee? Hij staat ook op Marktplaats en daar lopen de biedingen naar 20k.

Dit is denk ik ook de inruilprijs bij een dealer op een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:10

TwOkkie

Tweakin' Okkie

cacofant schreef op donderdag 12 september 2019 @ 06:33:
[...]

Hoe is het snelladen in Denemarken verder? Is dat goed te doen? Voldoende laders (Ionity) ?
Ik ben laatst door Denemarken maar de boot in Hirthals gereden. Langs die weg stonden voldoende Ionity laders voor mijn Ioniq, geen enkel probleem. Laden in Denemarken is echt wel bizar duur. Denk aan 0,95 tot 1,33 per kilowattuur. Fossiel is daar qua prijs vergelijkbaar met hier, dus je rijdt daar qua brandstofkosten per kilometer goedkoper met een fossiel..

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
RonaldPr schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:38:
Dit is waarschijnlijk een taxi, maar wat is daar mis mee? Hij staat ook op Marktplaats en daar lopen de biedingen naar 20k.

Dit is denk ik ook de inruilprijs bij een dealer op een nieuwe.
In ieder geval heel veel snelladen wat in principe wat in pricipe tot hogere degradatie van de accu zal leiden. Daarnaast wellicht hogere slijtage van interieur te verwachten door intensief gebruik.
Kuo schreef op maandag 16 september 2019 @ 03:19:
Is dit nu een aantrekkelijke aanbieding of niet?
Om hier nog eens op terug te komen in meer detail. Het hangt voornamelijk af van accudegradatie en dat is nog behoorlijk onbekend, her en der wordt gesproken over "tot 1.500" maar dat lijkt tot nog toe voor een Ioniq pessimistisch.

Om de degradatie uit te drukken in kilometers gaat het vooral om twee factoren:

Het aantal charging cycles totdat de accu afgeschreven is, afhankelijk van:
  • lengte van de laadcyclussen (vaak kort laden is beter dan 0-100%)
  • Laadsnelheid (veel snelladen is slecht)
  • Ontlaadsnelheid (vaak en lang snel ontladen is slechter, ofwel sportief rijden)
  • Temperatuur (te hoge en te lage temperatuur is slecht, o.a. bij (snel)laden)
Het aantal kilometer dat gereden kan worden per (full) cycle, afhankelijk van:
  • Verbruik, ofwel voornamelijk snelheid
Dit wil zeggen dat sportief rijgedrag op twee manieren tot een kortere levensduur lijdt. En, bij dezelfde auto en hetzelfde gebruik in principe 10% harder rijden bijvoorbeeld tot een 15% kortere levensduur lijdt. Naast het hogere verbruik heb je dus in principe een hogere afschrijving.

Maar, dit gaat uit van afschrijving op basis van laadcycli, dat is niet het hele verhaal aangezien er ook degradatie is zonder gebruik. In principe is het dus hoe hoger het kilometrage hoe groter de rol van de laadcycli. Daarnaast is technische afschrijving niet het enige, uiteindelijk is er ook gewoon economische afschrijving door vooruitgang techniek en nieuwe modellen.

Om maar iets te zeggen gebaseerd op vooral mijn eigen aannames zou je voor de technische levensduur iets kunnen zeggen. Uitgaande van technische afgeschreven wanneer de accu 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft:
# . . . . . . . .Charging cycles (qty)Energy consumption (Wh/km)Technical EOL (km)
--
1500
180
233.333
-+
1500
140
300.000
+-
3000
180
466.667
++
3000
140
600.000

Vervolgens zou ik zelf aannemen dat de auto economisch 90% afgeschreven is als deze technische levensduur bereikt is (of als de auto 10 jaar oud is).

De hier aangeboden auto kost nog €18,5k van ca €37k = 50%. Op basis van bovenstaande aannames zou hij tussen de 53% en 20% zijn afgeschreven.

In principe zal het laadgedrag niet optimaal geweest zijn gezien het kilometrage. Maar, tot nu toe lijkt degradatie echt enorm mee te vallen bij de Ioniq.

Bruto accu is 30,5kWh en netto 28kWh, zo lang er geen zichtbare degradatie is kan hij waarschijnlijk dus maximaal 8% gedegradeerd zijn (27% van de technische levensduur).

Maar, zoals gezegd is er veel onduidelijkheid, misschien is het aantal haalbare laadcycli wel veel hoger, of misschien is de meting van de degradatie nog wel heel anders.

Ik weet dat @Jan Treur de discussie hierover op andere plaatsen op de voet volgt, ik wacht nog altijd in spanning af op meer data :P

Mijn Ioniq heb ik gekocht voor ca. 68% van de nieuwprijs met 52.000km, in principe zou ik denken dat dat een betere deal was dan deze. Maar, als degradatie echt heel erg meevalt wordt kilometerstand minder relevant en kan het zomaar anders zijn. Ik rijd bijvoorbeeld 25kkm/jaar, eigenlijk doet algemene veroudering (van zowel accu als model) dan waarschijnlijk meer dan de kilometers die gereden worden.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 11-05-2020 21:19 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:16
@Kuo Ik heb ook een Ioniq uit februari 2018 met inmiddels 120k km op de teller, en nee geen Taxi :P. Ik merk in de praktijk nog geen accu degradatie. Dit betekent dat ik met een volle accu in de zomer nog steeds 220/240 km op de GOM heb en dit was bij aflevering ook zo. Dit betekent dat de degradatie waarschijnlijk nog in de bruto/netto marge zit die Hyundai heeft ingebouwd.

Voor de rest van de aandrijflijn is 120k km helemaal nog niet zoveel. Ik denk dat je er makkelijk nog 120k km bij kunt zetten zonder problemen. Echter als je echt dagelijks die maximale range nodig hebt zou ik toch een nieuwe overwegen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Davidshadow13 schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:41:
@Kuo Ik heb ook een Ioniq uit februari 2018 met inmiddels 120k km op de teller, en nee geen Taxi :P. Ik merk in de praktijk nog geen accu degradatie.
Jeetje hoe krijg je het voor elkaar, dan zit je toch wel de hele dag op de weg voor je werk zou ik denken.

Geeft uitlezing OBD bij jou ook nog altijd 100% of heb je dit niet bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
TwOkkie schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:10:
[...]

Ik ben laatst door Denemarken maar de boot in Hirthals gereden. Langs die weg stonden voldoende Ionity laders voor mijn Ioniq, geen enkel probleem. Laden in Denemarken is echt wel bizar duur. Denk aan 0,95 tot 1,33 per kilowattuur. Fossiel is daar qua prijs vergelijkbaar met hier, dus je rijdt daar qua brandstofkosten per kilometer goedkoper met een fossiel..
Jeetje wat een bedragen.. Ik vond de FastNed hier al duur, dit slaat wel alles. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:56
Een uitgebreid reisverslag van mijn eerste lange reis naar het buitenland: its_me_ in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Ik heb m'n Ioniq (2018 model) ook binnen van de leasemaatschappij. Herinzet model met met 26xxx km op de teller. Vandaag eerste rit naar werk mee gemaakt en bevalt erg goed. Mooi luxe en performance valt me goed mee. Nu nog wachten op m'n laadpas van de LM gezien ik thuis niet kan laden. Ik laad ondertussen met m'n eigen Maingau en newmotion pas afhankelijk van wat de palen pakken en declareer dit binnenkort wel. M'n eerste sessie was op een fastcharger (omdat ik de auto met 20km range en service nodig geleverd kreeg..) en dat is toch wel bijzonder om met zo'n 65.000 watt de accu op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:05

Standeman

Prutser 1e klasse

Vandaag mijn auto bij de dealer afgezet voor de 30K beurt en een gescheurd portierrubber aan de bestuurderszijde. Zegt die vent: "Ja, dat komt door het in -en uitstappen" :|

Wat een onzin zeg. De laatste 25 jaar heb ik dat nog nooit meegemaakt en volgens mij is het de enige functie van dat gat. Nu vond ik Preuninger sowieso een ruk dealer waar de arrogantie vanaf druipt, maar imo bevestigd dit dat ze gewoon een bende oplichters zijn.

Zo maar eens de leasemaatschappij op de hoogte stellen van deze onzin.

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 17-09-2019 09:29 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Laatst online: 18-05 20:25
Dunbar schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:59:

Ja herken ik .
Vorig jaar een paar keer gehad. Bij de laaste keer bij fastned 175 KW paal . Na het laden wilde hij niet meer starten wat ik ook probeerde , laaste hulpmiddel was bij mij uit stappen deur opslot paar minuten wachten en daarna werkte weer alles bij het openen van de deur. Ik was voor het laden vergeten de auto uit te zetten . Dat denk ik dat dit het probleem is . Nu zet ik hem altijd netjes uit voor het laden en tot nu geen probleem meer.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Wat eerste ervaringen met de 2020, nog niet van mij maar van iemand die ik ken van het Duitse forum die in Nederland woont en die via mij bij mijn dealer in Alkmaar terecht kwam en daar (later dan ikzelf...) een Premium had besteld die vorige week woensdag geleverd is:

Vr 13 sep. 2019, 18:18
Eerste indrukken: vergeleken met het oude model, veel minder rolgeluid in het interieur
Over het algemeen veel stiller.
Een beetje eenvoudiger en directer sturen. Over het algemeen voelt een voertuig beter aan.
Hij doet alles hetzelfde als de oude, maar alles is een beetje beter.

Opgehaald met volle accu. Gereden 200 km, de eerste helft snelweg tussen 100 en 120 km/h en de tweede helft snelweg met 80 tot 100 km/h. Buitentemperatuur 20 tot 22° C. Binnen op 22°.
Weergave resterende bereik 146 km. Verbruik 11kWh/100km.

Ik laad momenteel met 20 ampère, de door Bluelink aangegeven duur is 5 uur.
Wat ik niet begrijp, wat moet ik doen met de enorme kabelrol in de kofferbak. De oplaadkabel past perfect in het onderste deel van de kofferbak.
Dat is het voor nu
https://www.goingelectric...?f=116&t=35721&start=1480

Ma 16 sep. 2019, 15:47
Het is inderdaad zo dat de rechterrijstrook volledig verlicht is en altijd aan is.
Als aan alle criteria voor het automatische systeem is voldaan, wordt de linker lichtkegel ingeschakeld.
Dit is veel aangenamer in vergelijking met zijn voorganger. Er zijn geen helderheidsverschillen meer.

Net geladen 100% en het via Bluelink weergegeven bereik met klimaat is 306 km.
Een gimmick is wanneer een voorganger stilstaat en weer gaat rijden er een waarschuwingsgeluid is en een teken in het display.
https://www.goingelectric...?f=116&t=35721&start=1500

Ma 16 sep. 2019, 17:31
Als de automatische cruise control is geactiveerd, gaat hij nu automatisch rijden dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 17-09-2019 15:12 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
Jan Treur schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:57:
....
Vr 13 sep. 2019, 18:18
Eerste indrukken: vergeleken met het oude model, veel minder rolgeluid in het interieur
Over het algemeen veel stiller.
Een beetje eenvoudiger en directer sturen. Over het algemeen voelt een voertuig beter aan.
Hij doet alles hetzelfde als de oude, maar alles is een beetje beter.

Opgehaald met volle accu. Gereden 200 km, de eerste helft snelweg tussen 100 en 120 km/h en de tweede helft snelweg met 80 tot 100 km/h. Buitentemperatuur 20 tot 22° C. Binnen op 22°.
Weergave resterende bereik 146 km. Verbruik 11kWh/100km.

Ik laad momenteel met 20 ampère, de door Bluelink aangegeven duur is 5 uur.
Wat ik niet begrijp, wat moet ik doen met de enorme kabelrol in de kofferbak. De oplaadkabel past perfect in het onderste deel van de kofferbak.
Dat is het voor nu
https://www.goingelectric...?f=116&t=35721&start=1480
....
Net geladen 100% en het via Bluelink weergegeven bereik met klimaat is 306 km.
Een gimmick is wanneer een voorganger stilstaat en weer gaat rijden er een waarschuwingsgeluid is en een teken in het display.
https://www.goingelectric...?f=116&t=35721&start=1500
.....
Pittig goede review, ben ben benieuwd waar die 20 Ampere uiteindelijk op neerkomt qua wattage (of is inmiddels het definitieve voltage van het nieuwe model bekend?) en of daarmee de laadsnelheid enigzins acceptabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Die 20 Ampere is volgens mij bedoeld als wat je uit je huis trekt, dus 20*230 = 4.6 kW.
In principe moet de auto zelf ook 7 kW aan kunnen, maar er zijn niet veel huizen die dat kunnen leveren, aangezien de netbeheerders in Nederland graag iedereen zo lang mogelijk een vrij lage aansluiting laten houden, van bijvoorbeeld 3x25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
Jan Treur schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:24:
Die 20 Ampere is volgens mij bedoeld als wat je uit je huis trekt, dus 20*230 = 4.6 kW.
In principe moet de auto zelf ook 7 kW aan kunnen, maar er zijn niet veel huizen die dat kunnen leveren, aangezien de netbeheerders in Nederland graag iedereen zo lang mogelijk een vrij lage aansluiting laten houden, van bijvoorbeeld 3x25.
Dat is dan nog steeds behoorlijk snel laden, 5 uur aan de thuislader 38kW vind ik best indrukwekkend. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
De accu was niet leeg, maar had nog ca 40% aan lading, neem ik aan, want in 5 uur kun je niet meer dan 23 kWh toevoegen met 4.6 kW vermogen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door daemonix op 18-09-2019 15:29 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Standeman schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:27:
Vandaag mijn auto bij de dealer afgezet voor de 30K beurt en een gescheurd portierrubber aan de bestuurderszijde. Zegt die vent: "Ja, dat komt door het in -en uitstappen" :|

Wat een onzin zeg. De laatste 25 jaar heb ik dat nog nooit meegemaakt en volgens mij is het de enige functie van dat gat. Nu vond ik Preuninger sowieso een ruk dealer waar de arrogantie vanaf druipt, maar imo bevestigd dit dat ze gewoon een bende oplichters zijn.

Zo maar eens de leasemaatschappij op de hoogte stellen van deze onzin.
Overigens wel nieuwe software gekregen, dus dat doen ze wel goed :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BPcLqZDaqOLhMkr0NuC6XK3h/full.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-07 09:39
Goed Nieuws! Eind juli de vernieuwde Ioniq Electric besteld en ik kreeg gisteren bericht van de dealer dat ik hem volgende week vrijdag kan ophalen!
Veel sneller dan verwacht. (Begin november was de verwachte levertijd eerst)

Ik zal jullie up to date houden over dingen die me op vallen als ik er eventjes mee gereden heb.

Maar ik kan niet wachten om mijn Yaris Hybrid in te wisselen volgende week. :)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mijn Ioniq moet 3 oktober voor zijn eerste beurt. Zou het een probleem zijn als ik de aftermarket LED H7 lampen laat zitten? Het is nogal een priel werkje om ze er in en uit te krijgen, dus ik laat ze liever zitten. Maar het is een leasebak, dus hmm...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Jan Treur
AkakoMinami schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:45:
Goed Nieuws! Eind juli de vernieuwde Ioniq Electric besteld en ik kreeg gisteren bericht van de dealer dat ik hem volgende week vrijdag kan ophalen!
Veel sneller dan verwacht. (Begin november was de verwachte levertijd eerst)

Ik zal jullie up to date houden over dingen die me op vallen als ik er eventjes mee gereden heb.

Maar ik kan niet wachten om mijn Yaris Hybrid in te wisselen volgende week. :)
Mooi!
Mijn aflevering is op 1 oktober gepland nu (ook eind juli besteld), dus jij bent net wat eerder.

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07-07 09:39
Jan Treur schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:17:
[...]

Mooi!
Mijn aflevering is op 1 oktober gepland nu, dus jij bent net wat eerder.
Misschien dat het met kleur + opties te maken heeft?
Ik heb namelijk de standaard Electric Shadow kleur op de premium en verder geen andere opties. :*)

Een collega heeft deze uitvoering ook besteld half augustus en kan hem ook volgende week halen (wel een andere (grotere) dealer). Echt mega snel B)

• Jan Treur
Ja, ik heb een Comfort (Iron Grey) gekozen met als extra optie parkeersensoren aan de voorkant, die er nog hier ingebouwd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik heb een Google Sheet gemaakt waarin iedereen ervaringen met bereik en efficiency voor de Ioniq 2020 EV kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Vanmorgen de Ioniq voor de eerste beurt afgeleverd bij de dealer.. kreeg een 40kWh Nissan Leaf mee... rijdt toch iets anders, e-pedal volledig tot stilstand is wel erg prettig !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
cacofant schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:03:
Vanmorgen de Ioniq voor de eerste beurt afgeleverd bij de dealer.. kreeg een 40kWh Nissan Leaf mee... rijdt toch iets anders, e-pedal volledig tot stilstand is wel erg prettig !
Moet zeggen dat ik dat wel mis in de Ioniq inderdaad. Het zou file rijden nog weer een stap comfortabeler maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Maar toch wel weer blij dat de Ioniq terug is, rijdt toch echt wel iets fijner denk ik..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
cacofant schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 18:16:
Maar toch wel weer blij dat de Ioniq terug is, rijdt toch echt wel iets fijner denk ik..
Helemaal eens! Ben blij dat de Leaf weg is hier (en de Kona eindelijk is gearriveerd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Treur
Ik heb voor een aantal trips gecheckt wat Abetterrouteplanner ons vertelt over reistijden voor de 2020 Ioniq EV vergeleken met de 2016 Ioniq EV en daarbij grafieken gemaakt voor de verschillende afstanden: van links naar rechts trips van Amsterdam naar Keulen (268 km), Parijs (499 km), Berlijn (660 km), Munchen (826 km), Milaan (1077 km), Marseille (1235 km), Nice (1390 km) en Barcelona (1538 km). Zie hieronder.

Het gemiddelde tijdsverschil % is 3,3% voor deze trips. Voor ritten boven 1000 km is het gemiddelde tijdsverschil % 4,9%. Het 'break even' punt zit hier bij 400 km. Vanaf 200 km tot 800 km loopt het verschil % min of meer lineair op tot ca 5% om daarna niet meer zo substantieel te veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://www.ioniqforum.com/attachments/graphsabetterrouteplanner-jpg.30764/

[ Voor 11% gewijzigd door Jan Treur op 21-09-2019 07:16 ]

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-07 21:55
Vandaag mijn soul ev verruild voor een Ioniq electric. Lekker die extra range en efficiëntie! Van 150 naar 220 km range.

Bij de soul kon ik het AC laden begrenzen op 80% via het ev menu. Bij de Ioniq vind ik dit menu niet terug. Klopt dat? Laden jullie de Ioniq altijd tot 100% op AC?

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

• daemonix
  • Niet online
Ja, wij laden altijd op tot 100% op AC omdat het inderdaad niet instelbaar is. Op de Kona laad ik tot 90% op AC en 80% bij snellader (nooit gebruikt met auto van 1 week oud ;)), daar is het wel instelbaar.

• Jan Treur
LionkingNL schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 16:56:
Bij de Ioniq vind ik dit menu niet terug. Klopt dat? Laden jullie de Ioniq altijd tot 100% op AC?
Ja, helaas zit dat er niet op. Meestal laad ik toch wel tot ca 80% via de regel 10% extra lading per uur (bij 3.7 kW laden), dan kun je zelf de tijd schatten wanneer het 80% is.

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-07 21:55
Jan Treur schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 17:33:
[...]

Ja, helaas zit dat er niet op.
Bedankt voor jullie antwoorden. Zit het op de 2020 versie wel? Die heb jij toch inmiddels?

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Ja, op die versie wel. Die van mij wordt op 1 oktober geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
Heath schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:25:
[...]
Het zou file rijden nog weer een stap comfortabeler maken. :)
Door de auto op cruise control te zetten stopt en start (mits binnen 3 sec) hij wel vanzelf tijdens file rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
Henry_tw schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:58:
[...]

Door de auto op cruise control te zetten stopt en start (mits binnen 3 sec) hij wel vanzelf tijdens file rijden.
Klopt, die gebruik ik daarom ook dankbaar. Alleen betekent dat wel heel vaak dat je nog even een klein tikje op het pedaal moet doen of de regelaarknop aantikken. Op zich geen ramp en sowieso al beter dan het pedaal alleen, maar we mogen graag luxeproblemen vinden wanneer het over zo'n prachtige auto gaat. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:56
Ik werd zojuist gebeld door mijn Hyundai dealer, dat ik mijn Ioniq langs moest komen brengen voor een terugroepactie. Er is (letterlijke woorden van de dealer) "iets mis met het IP-adres van de laadpoort" en er moet een software-update uitgevoerd worden.

Mijn Ioniq is van januari 2018, en was af-fabriek al aangepast voor de laadpoort-terugroepactie van 2017/2018 (en hij is sindsdien ook gewoon netjes voor onderhoudsbeurten langs geweest). Via hier en GoingElectric heb ik nog niets over een terugroepactie gehoord, en ook bij de RDW is niets bekend.

Weet niet wat ik er van moet denken... Kan een 'klok en klepel' probleem zijn bij de dealer, of ze proberen met een smoes iedereen de nieuwe firrmware te geven zodat Android-toegang onmogelijk is? :X

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Laatst online: 18-05 20:25
Tom Paris schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:41:
Ik werd zojuist gebeld door mijn Hyundai dealer, dat ik mijn Ioniq langs moest komen brengen voor een terugroepactie. Er is (letterlijke woorden van de dealer) "iets mis met het IP-adres van de laadpoort" en er moet een software-update uitgevoerd worden.

Mijn Ioniq is van januari 2018, en was af-fabriek al aangepast voor de laadpoort-terugroepactie van 2017/2018 (en hij is sindsdien ook gewoon netjes voor onderhoudsbeurten langs geweest). Via hier en GoingElectric heb ik nog niets over een terugroepactie gehoord, en ook bij de RDW is niets bekend.

Weet niet wat ik er van moet denken... Kan een 'klok en klepel' probleem zijn bij de dealer, of ze proberen met een smoes iedereen de nieuwe firrmware te geven zodat Android-toegang onmogelijk is? :X
Ik moet vrijdag heen voor een onderhoud. Ik heb de dealer gevraagd of het verplicht is te updaten . Hij zegt hoeft niet geen probleem. Ik heb het wel gevraagd de navigatie kaart te updaten. En over de ip-adres heeft te maken met Fastned en autocharge zover ik het begrepen heb wordt de autocharge geblokkeerd met de nieuwe update .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
evtje schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:05:
[...]
En over de ip-adres heeft te maken met Fastned en autocharge zover ik het begrepen heb wordt de autocharge geblokkeerd met de nieuwe update .
1) Dan moet je juist niet auto's terugroepen om te updaten, want dan gaat het dus juist stuk.
2) Er is een nog nieuwere update die het probleem in de (voorlaatste) update herstelt, maar dan moet je alleen de auto's terugroepen die die firmware hebben. Mijn Ioniq heeft dat niet, en dat weten ze want hij is in januari dit jaar voor het laatst voor onderhoud geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Welke firmware werkt nog wel met de Fastned autocharge dan? Die van mij heeft afgelopen vrijdag alle nieuwe updates gehad, ik hoop wel dat autocharge nog werkt dan... vond ik nou juist zo handig..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik kan bevestigen dat bij mij de autocharge niet meer werkt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Dus, als ik het goed begrijp. De laatst bekende werkende versie:

Software: AE_EV.EUR.SOP.006.5.181002
Firmware: AE_EV.EUR.0.5.313.180905.MICOM

De nieuwe versie, waarbij CSS autocharge niet meer werkt (en Android toegang niet meer mogelijk is):

Software: AE_EV.EUR.SOP.007.3.190314
Firmware: AE_EV.EUR.0.5.332.19022.MICOM

Dus de 'terugroepactie' gaat de 19xxxx versies vervangen door een nog nieuwere, of ze plaatsen de 18xxxx terug. In beide gevallen voor mij dus zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 08:40
En android toegang is ook weg? Of is daar al weer een workaround voor gevonden? Ik moet over een week of 2 ook een afspraak maken voor een beurt...

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Nou dat is even lekker dan.. hoe kun je autocharge opnieuw werkend maken dan? Moet toch gewoon kunnen bij fastned?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
cacofant schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:08:
Nou dat is even lekker dan.. hoe kun je autocharge opnieuw werkend maken dan? Moet toch gewoon kunnen bij fastned?
Opnieuw autocharge activeren op een ander (fake) kenteken
Wellicht is pasje aanbieden wel sneller voor de opstarttijd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-07 13:59

tomic

Smexylittlebabe!

Ik ben van plan om een tweedehands Ioniq te kopen maar nu branden er twee lampjes rood:
Foutmelding SCC (Smart cruise control) & AEB. (Automatic emergency brake).

Dat maakt volgens mij allebei gebruik van de radar. Iemand een idee wat dat kan zijn of wat het kan kosten? Ik heb de auto nog niet gekocht, maar wel vervelend om dit nu tegen te komen.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:09
Net 30k beurt gehad, met nieuwe ruitenwissers, koelvloeistof , remolie en binnenfilter, voor de prijs van ..... €282) 8)7 . Is dit echt nodig koelvloeistof en remolie vervangen na 30k ? 4u werk , moest wel maar ? 2 u betalen (€145 incl btw ). Zijn er geen vaste bedragen voor onderhoud vastgesteld ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
tomic schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:14:
Ik ben van plan om een tweedehands Ioniq te kopen maar nu branden er twee lampjes rood:
Foutmelding SCC (Smart cruise control) & AEB. (Automatic emergency brake).

Dat maakt volgens mij allebei gebruik van de radar. Iemand een idee wat dat kan zijn of wat het kan kosten? Ik heb de auto nog niet gekocht, maar wel vervelend om dit nu tegen te komen.
bij mij gaan die bij slecht weer weleens aan, maar ook snel weer uit. zou hem dus komen met deze melding weg. of met de zekerheid dat het onder de garantie valt

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 23-09-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
VmarcV schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:05:
Net 30k beurt gehad, met nieuwe ruitenwissers, koelvloeistof , remolie en binnenfilter, voor de prijs van ..... €282) 8)7 . Is dit echt nodig koelvloeistof en remolie vervangen na 30k ? 4u werk , moest wel maar ? 2 u betalen (€145 incl btw ). Zijn er geen vaste bedragen voor onderhoud vastgesteld ?
Hmmm... Ik heb hier een factuur liggen die bij mijn auto zat (dus de vorige eigenaar heeft beurt laten doen)

- standaard serviceopdracht tot 24 maanden/30.000 km € 66,40
- milieuheffing € 7,50
- klein materiaal € 5,50
- gebruik testapparatuur €9,50
- banden gewisseld op velg € 60,35

totaal ex. BTW 149,25 (Dus inclusief bandenwissel). Geen vloeistoffen, remolie e.d. op de rekening. Binnenkort ga ik naar een andere dealer voor de 45.000 beurt. Ik ben benieuwd wat ze gaan/willen doen. Ik hoef in ieder geval geen nieuwe ruitenwissers o.i.d., die zijn nog prima.

Werkplaatstarief serviceopdracht is 0,8 uur * 83 euro ex.

Vreemd dus.

Hoe oud is je auto? die van mij was een half jaar oud bij de 30.000km beurt. Misschien is dat nog een verschil dat de vloeistoffen na een bepaalde tijd vervangen moeten worden.

[ Voor 21% gewijzigd door RaymondD op 23-09-2019 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
BarryH schreef op maandag 23 september 2019 @ 21:04:
[...]

Opnieuw autocharge activeren op een ander (fake) kenteken
Wellicht is pasje aanbieden wel sneller voor de opstarttijd
Starten met de app is sneller denk ik..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-07 14:33
Neen, dat is niet normaal en is duidelijk iemand die probeerd geld te verdienen door onnodig werk te noteren. Ik durf zelfs in twijfel trekken of die vloeistoffen vervangen zijn. Ruitenwissers en binnenfilter kunnen wel (die filter zou ik sowieso jaarlijks laten vervangen). Maar remolie? Dat moet minstens 2 jaar of 45k km kunnen meegaan. En aangezien op een EV de remmen een stuk minder gebruikt worden kan je die 45k km zelfs nog een stuk verhogen. Vraag me ook af wat ze met koelvloeistof bedoelen. De airco bijgevuld?

En dat ze 4u melden en 2 aanrekenen betekend dat de wagen waarschijnlijk 4u heeft binnengestaan maar dat men er misschien een uurtje aan gewerkt heeft.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

BarryH schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:06:
[...]

bij mij gaan die bij slecht weer weleens aan, maar ook snel weer uit. zou hem dus komen met deze melding weg. of met de zekerheid dat het onder de garantie valt
Dat was ook mijn idee. Kopen maar wel met de lampjes uit en storing verholpen.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07 11:57
N.a.v. de berekening van @Jan Treur heb ik voor mijzelf een opzetje gemaakt, met ritten die ik jaarlijks wel eens rijdt om te kijken wat e.e.a. betekent voor de totale reistijd.
Den Haag - 200 keer per jaar
Assen - 8 keer per jaar
Ardennen - 1 keer per jaar
Parijs - 1 keer per jaar
Berlijn - 1 keer per jaar

Den Haag en Assen als retour opgenomen (betekent theoretisch niet laden op bestemming).
Ardennen, Parijs, Berlijn als enkele reizen opgenomen (betekent laden op bestemming)

Modellen meegenomen:
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model 3 LR
Ioniq 2019
Ioniq 2020

In de laatste set staat hoeveel tijd ik per model per jaar extra kwijt ben t.o.v. de winnaar.
(Ook interesant als ik de verschillen afzet tegen mijn TCO per model, om te bepalen hoeveel je voor een minuut besparing over hebt.)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/phecnvB.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:03
Koelvloeistof?????
Heb je een hybride Ioniq of zo? :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 05:57
Die grote radiator voorin zit er niet voor niets, motor en controller zijn vloeistofgekoeld voor zover ik weet. Overigens is bij mij ook bij 30000 de 'remolie' (geen idee wat dat voor spul mag zijn) vervangen. Misschien een preventief iets vanuit Hyundai ?

Ben overigens wel benieuwd wat voor actieradius andere Ioniq gebruikers nu hebben na een aantal jaar: deze zomer tikte ik net geen 200 km aan (met 100 km snelweg per dag), nu zakt hij langzamerhand weer naar 185 a 190 km.

Zag overigens afgelopen zondag ook dat de wegwerkzaamheden bij Emmen-Hoogeveen ook netjes in beeld werden gebracht (via TMC neem ik aan, aangezien ik mijn telefoon niet gekoppeld heb). Ook netjes de melding dat er een alternatieve route beschikbaar was.

De laadpunten bij Wildlands waren op één na allemaal in gebruik dus kon mooi nog even aankoppelen.

[ Voor 6% gewijzigd door gertk op 24-09-2019 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
b_map schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:04:
N.a.v. de berekening van @Jan Treur heb ik voor mijzelf een opzetje gemaakt, met ritten die ik jaarlijks wel eens rijdt om te kijken wat e.e.a. betekent voor de totale reistijd.
Den Haag - 200 keer per jaar
Assen - 8 keer per jaar
Ardennen - 1 keer per jaar
Parijs - 1 keer per jaar
Berlijn - 1 keer per jaar

Den Haag en Assen als retour opgenomen (betekent theoretisch niet laden op bestemming).
Ardennen, Parijs, Berlijn als enkele reizen opgenomen (betekent laden op bestemming)

Modellen meegenomen:
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model 3 LR
Ioniq 2019
Ioniq 2020

In de laatste set staat hoeveel tijd ik per model per jaar extra kwijt ben t.o.v. de winnaar.
(Ook interesant als ik de verschillen afzet tegen mijn TCO per model, om te bepalen hoeveel je voor een minuut besparing over hebt.)

[Afbeelding]
Met name bij de langere ritten met de model 3 LR zul je ook af en toe behoefte hebben aan een kleine pauze. Verschil is dus kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
gertk schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:42:
Die grote radiator voorin zit er niet voor niets, motor en controller zijn vloeistofgekoeld voor zover ik weet. Overigens is bij mij ook bij 30000 de 'remolie' (geen idee wat dat voor spul mag zijn) vervangen. Misschien een preventief iets vanuit Hyundai ?

Ben overigens wel benieuwd wat voor actieradius andere Ioniq gebruikers nu hebben na een aantal jaar: deze zomer tikte ik net geen 200 km aan (met 100 km snelweg per dag), nu zakt hij langzamerhand weer naar 185 a 190 km.

Zag overigens afgelopen zondag ook dat de wegwerkzaamheden bij Emmen-Hoogeveen ook netjes in beeld werden gebracht (via TMC neem ik aan, aangezien ik mijn telefoon niet gekoppeld heb). Ook netjes de melding dat er een alternatieve route beschikbaar was.

De laadpunten bij Wildlands waren op één na allemaal in gebruik dus kon mooi nog even aankoppelen.
Actieradius bij mij was vorige week bij 100% lading 244km. Toen de dagteller(b) gereset en dit weekend de auto bij 202km gereden weer aan de lading gezet en had nog 30km GoM over (14%). Weinig snelweg, veel stad en 80km weg. Wildlands was ik laatst ook, alle laadpalen bezet door PHEV's…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
bij mij: veel snelweg 130km/h: GOM 175-195. in praktijk na 130-150km snelladen als rit >160km is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Tom Paris schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:37:
De nieuwe versie, waarbij CCS autocharge niet meer werkt (en Android toegang niet meer mogelijk is):

Software: AE_EV.EUR.SOP.007.3.190314
Firmware: AE_EV.EUR.0.5.332.19022.MICOM
Standeman schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:50:
Ik kan bevestigen dat bij mij de autocharge niet meer werkt :/
Aangezien met mijn huidige soft- en firmware CCS autocharge probleemloos werkt heb ik de werkplaatsafspraak voor de 'terugroepactie' afgezegd. Ik wacht eerst wel even af wat Hyundai gaat doen met de personen die geupgrade zijn naar de 190314 en 19022 versies die wel problemen ondervinden met CCS autocharge.

• Jan Treur
RaymondD schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:29:
Met name bij de langere ritten met de model 3 LR zul je ook af en toe behoefte hebben aan een kleine pauze. Verschil is dus kleiner.
Ja, zo zijn er nog wat dingen. Op het Noorse forum werd nog opgemerkt dat je soms, als het druk is bij een laadstation, een wachttijd hebt. Als je dat ook meetelt, heb je een voordeel als je minder keren hoeft te laden. Dat is dan weer een voordeel voor de Model 3 en mogelijk een klein nadeel voor de huidige Ioniq tegenover de 2020 Ioniq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_map
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07 11:57
... als het druk is bij een laadstation, een wachttijd hebt. Als je dat ook meetelt, heb je een voordeel als je minder keren hoeft te laden...
Dat klopt zeker, heb dit (inclusief de tijd om afrit te nemen, uit te stappen, etc) nu niet meegenomen, maar weggestreept tegen 'met een long range stop ik ook weleens als het niet nodig is qua opladen voor pauze'.

In een aparte overweging heb ik wel meegenomen hoe vaak kan ik een enkeltje woonwerk doen zonder laadpaal te gebruiken. Daar krijgt de long range 3 plusjes, SR+ 2, 2020 ioniq 1, en de 2019 0.

Het meest opmerkelijke resultaat uit de grafiek vind ik, dat het over +/- 210 reisbewegingen per jaar allemaal vrij weinig scheelt en de 2020 versie toch marginaal beter voor mij is dan de 2019 versie.

Bij de aanschaf is het relevanter te overwegen vanuit je 'exacte' reisbewegingen, dan vanuit ' als ik volgens <recensie x> <y km> rijdt dan is <Auto z> slecht.

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

Vanmorgen had ik 228 km bereik met een volle accu. Ik rij ca. de helft snelweg, de rest bebouwde kom en 80 km weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-07 13:30
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hard jullie op de snelweg rijden..
Zulke afstanden haal ik echt lange na niet.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik redelijk sportief rijd (wel in eco stand).

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

Ik rij altijd de toegestane snelheid, ik ben geen hypermiler.

Als je veel snelweg rijdt, is je bereik altijd minder. Hoge snelheden zijn killing voor je bereik vanwege de luchtweerstand.

• Jan Treur
Als je vergeleken met bijvoorbeeld 95 km/h naar 130 km/h gaat, is dat in snelheid een factor van bijna 1.4, maar de energie die je dan voor dezelfde afstand nodig hebt i.v.m. de luchtweerstand gaat kwadratisch, dat is bijna twee keer zoveel. Omdat ik zelden haast heb, en niet van jakkeren houd, rij ik op snelwegen meestal rond de 95 km/h. Ik zit nu (met ook een deel 50 en een deel 80 km/h weg) dan vaak op 10 a 11 kWh/100km (255-280 km bereik), en in de zomer meestal op 9 a 10 (280-310 km bereik).

[ Voor 9% gewijzigd door Jan Treur op 25-09-2019 11:56 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik rij normaal 115 km/h op de teller (dat is 110 in het echt). Ik vind dat een acceptabel compromis tussen snelheid en verbruik. Normaal haal ik 220 Km, maar met lange afstanden met veel snelweg zakt dit tot 170-180 Km.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_tw
Ook in mijn vorige auto (Toyota Auris) reed ik al bewust max 110 (teller) om toen nog benzine te besparen. Ook nu rijd ik max 110 (teller), ik ga liever iets eerder weg en relax rijden dan gehaast. Het tijdverschil voor mij weegt niet op tegen zowel de extra range als kostenbesparing. Gisteren nog vanuit Zeeuws Vlaanderen naar Drenthe gereden, ruim 300 km met een verbruik van 12,7.

Turtle mode: gisteren nog een keer bevestigd, je kunt turtle mode omzeilen door cruise control aan te zetten.

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-07 13:30
Ah, dat verklaart dan inderdaad een hoop, iIk rijd sowieso toch wel 125 km/h (op teller).

Op maandagavond ben ik om 22:00 klaar met school.
Moet dan nog een uur rijden naar huis, dus rijdt dan wel behoorlijk door.

Voor mij zijn brandstofkosten niet van toepassing (zakelijk), dus dat weegt ook wel mee.

[ Voor 55% gewijzigd door jordeeeh op 25-09-2019 13:19 ]

• cacofant
Rekening van de eerste beurt vind ik nogal tegenvallen. 132 euro ex btw... dacht dat onderhoud van een EV goedkoper was. Gelukkig ik de rekening voor de privé lease maatschappij ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Jan Treur schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:53:
Als je vergeleken met bijvoorbeeld 95 km/h naar 130 km/h gaat, is dat in snelheid een factor van bijna 1.4, maar de energie die je dan voor dezelfde afstand nodig hebt i.v.m. de luchtweerstand gaat kwadratisch, dat is bijna twee keer zoveel. Omdat ik zelden haast heb, en niet van jakkeren houd, rij ik op snelwegen meestal rond de 95 km/h. Ik zit nu (met ook een deel 50 en een deel 80 km/h weg) dan vaak op 10 a 11 kWh/100km (255-280 km bereik), en in de zomer meestal op 9 a 10 (280-310 km bereik).
Welke accu capaciteit heb je? de 28kwh versie?

Toch maar een weblog?

• sbiemond
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-06 22:49
Ja ben ook wel beniewd welke accu, als dat de oude is die wel erg positief! Wat kunnen we dan van de nieuwe (2019/2020) verwachten?! :)

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:09
Wagen is net 2 jaar oud en net 30.000km. Ga de vraag toch ook eens bij Hyundai België stellen, of dit normale bedragen /onderhoud zijn.
RaymondD schreef op maandag 23 september 2019 @ 23:09:
[...]

Hmmm... Ik heb hier een factuur liggen die bij mijn auto zat (dus de vorige eigenaar heeft beurt laten doen)

- standaard serviceopdracht tot 24 maanden/30.000 km € 66,40
- milieuheffing € 7,50
- klein materiaal € 5,50
- gebruik testapparatuur €9,50
- banden gewisseld op velg € 60,35

totaal ex. BTW 149,25 (Dus inclusief bandenwissel). Geen vloeistoffen, remolie e.d. op de rekening. Binnenkort ga ik naar een andere dealer voor de 45.000 beurt. Ik ben benieuwd wat ze gaan/willen doen. Ik hoef in ieder geval geen nieuwe ruitenwissers o.i.d., die zijn nog prima.

Werkplaatstarief serviceopdracht is 0,8 uur * 83 euro ex.

Vreemd dus.

Hoe oud is je auto? die van mij was een half jaar oud bij de 30.000km beurt. Misschien is dat nog een verschil dat de vloeistoffen na een bepaalde tijd vervangen moeten worden.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

sbiemond schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:02:
Ja ben ook wel beniewd welke accu, als dat de oude is die wel erg positief! Wat kunnen we dan van de nieuwe (2019/2020) verwachten?! :)
Met een verbruik van 11kWh/100Km haal je met de 28kWh accu 250Km en met 10kWh/100Km haal je 280Km.

• Heath
jordeeeh schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:01:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hard jullie op de snelweg rijden..
Zulke afstanden haal ik echt lange na niet.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik redelijk sportief rijd (wel in eco stand).
Same, 134 op de cruise, 40km lang en ongeveer 5km 50/80 wegen en daarmee zak ik nu al naar de 190km range.

Ik zie ook een bijna kwadratisch verschil tussen 95, 110 en 130 qua verbruik. Misschien toch maar weer leren om rustiger te rijden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
zonoskar schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:09:
[...]

Met een verbruik van 11kWh/100Km haal je met de 28kWh accu 250Km en met 10kWh/100Km haal je 280Km.
Klopt. Maar dat vind ik een te optimistische weergave/advies voor iemand die misschien een Ioniq wil kopen. Dat haal je namelijk alleen als je bewust heel erg zuinig rijdt.

De 28kWh is in de praktijk eerder 27kWh en daarnaast zal je niet vaak accu onder de 10% laten komen. Dan dus 24,5kWh bruikbaar. Met een beetje normaal rijden in de zomer is 12kWh/100km en winter 14kWh/100km goed haalbaar. Bereik is dan 200km in de zomer en 175km in de winter. Als het echt koud/nat is zal het minder zijn.

Is dit een probleem in de praktijk? Nee, ik vind van niet. Maar dat moet ieder voor zich bepalen vooral door te kijken naar je eigen rijgedrag en afstanden.

• daemonix
  • Niet online
Wij komen niet verder dan 210 km in de zomer, rond de 100 km/h. Ligt waarschijnlijk aan de all weather banden.

Pagina: 1 ... 69 ... 191 Laatste