Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Herman Bes
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18-11 18:53
Hallo ioniq rijders

Het viel me met de vakantie al eens op dat de plug de stekker die in de auto gaat erg warm word vanmiddag stond de auto in de werkplaats en na ong uur laden was de stekker gloeiend heet moest handschoenen aan trekken om mijn handen niet te verbranden.
Iemand enig idee van de oorzaak

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 06:45
Nee.
Dat lijkt me niet goed in elkaar zitten. ik heb dat probleem nooit (zowel snellader als 5.5kW laden thuis)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15:06
Zelf ook geen fan van de neus, maar hij maakt de wagen wel net weer dat klein beetje effitienter. Dezelfde reden trouwens waarom een golfbal ook geen mooi oppervlak heeft. Als ik me niet vergis heeft mythbusters er ooit eens testen mee gedaan.

En die hete plug? Is het enkel met die ene plug? In dit geval kan er een slechte verbinding in die plug zitten en raad ik af om deze verder te gebruiken. Indien alle plugs het hebben zit het probleem aan de kant van de laadpoort en zou ik aanbevelen om zo snel mogelijk contact op te nemen met je dealer en indien mogelijk niet meer te laden. Er is een brandrisico.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Heath
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:13
Blokker_1999 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:03:
En die hete plug? Is het enkel met die ene plug? In dit geval kan er een slechte verbinding in die plug zitten en raad ik af om deze verder te gebruiken. Indien alle plugs het hebben zit het probleem aan de kant van de laadpoort en zou ik aanbevelen om zo snel mogelijk contact op te nemen met je dealer en indien mogelijk niet meer te laden. Er is een brandrisico.
Exact dit @Herman Bes, zou niet meer laden met die kabel of dat punt totdat je hem hebt laten doormeten door de dealer ofzo.
Gebeurt het ook bij Fastned, als de adapter van hun is zeg maar?

Intel i7 7700K @ 5 Ghz | Asus Strix GTX1080 Advanced Edition | Asus Strix Z270G Gaming | Corsair AX860 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @ 3200MHz

• Herman Bes
Bedankt voor reacties gebeurt alleen met bijgeleverde laadkabel thuis vaste kabel met plug geen overdreven hitte word klein beetje warm snelladers langs snelweg ook geen probleem. Morgen dealer maar eens laten kijken naar de kabel vond het vandaag ook al lang duren voor accu vol was trouwens.

• Satch
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
In de vandaag geplaatste nieuwe ioniq review van autoweek hebben ze het over sneller laden dan de oude ioniq. YouTube: Hyundai Ioniq Electric - AutoWeek Review
Tegenstrijdig ten opzichte van wat ik tot nu toe heb gelezen.

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18-11 21:39
Satch schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 23:34:
In de vandaag geplaatste nieuwe ioniq review van autoweek hebben ze het over sneller laden dan de oude ioniq. YouTube: Hyundai Ioniq Electric - AutoWeek Review
Tegenstrijdig ten opzichte van wat ik tot nu toe heb gelezen.
Piek laadsnelheid zegt niets over snellaadtijden zolang je het laadprofiel niet kent. Zo als ik het lees/zie is de pieklaadsnelheid wel hoger, maar de gemiddelde laadsnelheid lager.

• Jan Treur
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13:57
Jan Treur schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:23:
Een verklaring die ik op het duitse forum zie, is dat een 50 kW snellader een A-limiet van 125A heeft, en dat het met het voltage van de Ioniq batterij dan langer gaat duren dan die 54 minuten:
https://www.goingelectric...?f=116&t=35721&start=1140
Nu is in de 2020 Ioniq EV specificaties te zien dat het bij 50 kW snelladers 57 minuten kost in plaats van de 54 minuten bij 100 kW of meer snelladers. Dat is gemiddeld 32 kW in plaats van 34 kW.

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric

• Heath
Jan Treur schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:06:
[...]

Nu is in de 2020 Ioniq EV specificfaties te zien dat het bij 50 kW snelladers 57 minuten kost in plaats van de 54 minuten bij 100 kW of meer snelladers. Dat is gemiddeld 32 kW in plaats van 34 kW.
Dat maakt de video van AW des te vager, haha. Was met de oude Ioniq ook toch, dat het vrij lang duurde voordat er conclusieve getallen waren van fastchargen?

Intel i7 7700K @ 5 Ghz | Asus Strix GTX1080 Advanced Edition | Asus Strix Z270G Gaming | Corsair AX860 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @ 3200MHz

• Jan Treur
Dit is de fase dat we als een soort van private investigators de informatie proberen te achterhalen. Als na een tijdje alles duidelijk geworden is, wordt het leven weer een stukje saaier...

All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric

• Mvdm84
  • Laatst online: 14-09 13:00
De reviews van de nieuwe IONiQ stromen binnen op internet. De Bluelink app, één van de grootste vernieuwingen lijkt nog niet helemaal goed te werken (bron, autovisie).

Verder natuurlijk veel positieve berichten. De nieuwe grill moet je van houden. Bij welke kleur lak vinden jullie deze het best passen?

• Holgster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:30
Ik twijfel qua kleur tussen rood en iron grey (donkergrijs). Of evt. nog zwart.
Heb offerte liggen van LM. Deze week bestellen denk ik.
Heeft iemand misschien nog wat sites/bronnen mbt de kleur?

Br(36) Ba(56)

• Mvdm84
  • Laatst online: 14-09 13:00
Holgster schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:42:
Ik vind zelf ook Iron Grey, Phantom Black en die donkerrode kleur het mooist. Echter door de grill die grijs is met zwarte omlijning neig ik naar Polar Wit en dan losgaan op het interieur met lederpakket.

Ik ben overigens ook nog iom de LM om de grill te wrappen. Dan zijn de andere opties weer interessant incl. meekleurende grill.

Dit zijn de beste plaatjes die ik heb gevonden. Maar die bevatten nog niet alle kleuren.
https://www.netcarshow.com/hyundai/2020-ioniq/

Mvdm84 wijzigde deze reactie 28-08-2019 18:22 (9%)

• Holgster
Die grijze in de fotos van bovenstaande link en van de autoweek review is denk ik de standaard kleur electric shadow, of niet?
Een behoorlijk saaie kleur!

Br(36) Ba(56)

• RonaldPr
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 09:18
In alle testen hebben ze het over het vermogen dat van 116 naar 136 pk is gegaan. Er is er zelfs 1 die het over 106 pk heeft en nu een merkbaar vetschil merkt.

Volgens mij had het vorige model 120 pk.
Misschien is het verkeerd uitgelegd dat het vermogen met 16 pk is gestegen?

• AkakoMinami
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 18-11 15:26
Hyundai's eigen website gaf niet genoeg uitsluitsel nog?
https://www.hyundai.nl/configurator/hyundai-ioniq-ev/kleur

De rode kleur vind ik wel gaaf persoonlijk.

Zelf heb ik Electric Shadow besteld, vond ik een prima gratis kleur (en de mooiste grijze kleur) en grijs oogt niet zo snel heel vies.
Liquid Sand is ook gaaf tbh. :)

• Hulkkonen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 12:49

Hulkkonen

I wear them at night

Ik heb een iron grey, erg blij mee. Deze kleur zie je niet zo vaak (rood overigens ook niet). Van dichtbij zit er een paars-blauwige gloed met een glinstertje in.

• Jan Treur
Heb je hem al voor de deur staan? Of is dit nog een pre-upgrade model?
Ik heb ook die kleur besteld maar moet nog tot oktober wachten.

Jan Treur wijzigde deze reactie 29-08-2019 12:25 (15%)

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:45
Oude model zal wellicht wat goedloper gaan worden met introductie nieuw model, interessant voor particulieren. Prijs lijkt nu al te dalen, op autoscout nu een 08-2017/90kkm Premium voor €24k incl. BTW. Wel eerder voor die prijs gezien maar niet in NL.

Wel flink kilometers maar ach wat geeft dat met een EV waarvan de accudegradatie mee lijkt te vallen.

Een Ioniq rond €20k zou wat mij betreft een heel bereikbare en bruikbare optie zijn voor veel huishoudens/particulieren.

assje wijzigde deze reactie 29-08-2019 12:34 (14%)

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• pe1opg
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 06-11 19:25
Herman Bes schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 18:15:
Hallo ioniq rijders

Het viel me met de vakantie al eens op dat de plug de stekker die in de auto gaat erg warm word vanmiddag stond de auto in de werkplaats en na ong uur laden was de stekker gloeiend heet moest handschoenen aan trekken om mijn handen niet te verbranden.
Mijn laadstekker wordt ook bloedheet sta dan aan een 11KW laadpaal dus hij staat gedurende max. 4,5 uur 7KW te stoken. ook aan de laadpaal zijnde wordt de stekker overigens behoorlijk warm.
Wil dit wel eens van Hyundai weten of dit normaal is, ik vind eigenlijk van niet :-(

• Heath
joerivds schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:43:
[...]

Ik heb een iron grey, erg blij mee. Deze kleur zie je niet zo vaak (rood overigens ook niet). Van dichtbij zit er een paars-blauwige gloed met een glinstertje in.

[Afbeelding]
Zekers erg blij mee, de glinstertjes zijn echt enorm mooi. Heb een close-up geprobeerd te maken maar de witbalans is een beetje gefaald.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 14:24
pe1opg schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:03:
[...]

Mijn laadstekker wordt ook bloedheet sta dan aan een 11KW laadpaal dus hij staat gedurende max. 4,5 uur 7KW te stoken. ook aan de laadpaal zijnde wordt de stekker overigens behoorlijk warm.
Wil dit wel eens van Hyundai weten of dit normaal is, ik vind eigenlijk van niet :-(
Nee dat is niet normaal. Mogelijk maakt een pin slecht contact en heb je daarom extra hitte. Dit kan je eventueel ook zelf visueel beoordelen met een felle lamp.

Onze Zoe had op 11kW nooit een warme stekker, op 22kW (3-fase) werd de kabel wel goed warm (maar niet loeiheet)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• cacofant
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 18-11 20:21
pe1opg schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:03:
[...]

Van mij wordt wel iets warm aan beide kanten bij AC laden, maar niet echt gigawarm zoals jij beschrijft !

Hyundai Ioniq Premium Electric (2018)

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Bloedheet is een reden tot onmiddellijk stoppen met die kabel en terug naar Hyundai!

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:16

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Kan iemand mij verklaren waarom ze in België voor het standaardmodel van de plug-in Ionic 34.749 euro vragen en in Nederland maar 31.695 euro. Das een goeie 3.000 euro verschil. uitrusting lijkt mij op het eerste zicht hetzelfde.
Is dit een weer een Belgisch verhaaltje van: "je kan 3.000 euro premies krijgen, dus de fabrikant vraagt gewoon 3k meer." We hebben dat een tiental jaar geleden eens gehad met de lage CO dieselauto's. Toen kon je 15% korting krijgen. Je betaalde wel gewoon 15% meer...

• Heath
Joindry schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 10:43:
Kan iemand mij verklaren waarom ze in België voor het standaardmodel van de plug-in Ionic 34.749 euro vragen en in Nederland maar 31.695 euro. Das een goeie 3.000 euro verschil. uitrusting lijkt mij op het eerste zicht hetzelfde.
Is dit een weer een Belgisch verhaaltje van: "je kan 3.000 euro premies krijgen, dus de fabrikant vraagt gewoon 3k meer." We hebben dat een tiental jaar geleden eens gehad met de lage CO dieselauto's. Toen kon je 15% korting krijgen. Je betaalde wel gewoon 15% meer...
Verschil lijkt hem met name te zitten in de manier waarop NL de BPM berekent, elektrische auto's krijgen in NL echt een enorme voorkeursbehandeling. Bron.

• daemonix
  • Niet online
Heath schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:44:
[...]

Verschil lijkt hem met name te zitten in de manier waarop NL de BPM berekent, elektrische auto's krijgen in NL echt een enorme voorkeursbehandeling. Bron.
Dat heeft alleen relevantie voor ICE, niet voor EV's, geen BPM voor EV's in Nederland. Dus niks ingewikkelde berekening, gewoon 0. ;)

• Heath
daemonix schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:49:
[...]

Dat heeft alleen relevantie voor ICE, niet voor EV's, geen BPM voor EV's in Nederland. Dus niks ingewikkelde berekening, gewoon 0. ;)
Is dat dan niet exact het antwoord? :D Dat er in België nog wel heffingen overheen gaan en in NL niet?

• D2nny
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 18-11 14:59
@daemonix @Heath Alleen heeft @Joindry het over de PHEV en niet de EV, in zijn vraag... of lees ik het verkeerd?

• gabbel
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 18-11 14:27
Toevallig een ev box met vast laadkabel? Mijn Ioniq is laatst afgevoerd met een gesmolten laadkabel vast in de auto. Auto gemaakt ondertussen en nieuwe laadkabel aan de laadpaal gemaakt. Maar ook deze stekker wordt enorm heet zo heet dat je het bijna niet kan vast houden.

Hebben er hier meer last van? EV-Box met vaste laadkabel (groen stekker).
Herman Bes schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 18:15:
Hallo ioniq rijders

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
gabbel schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:40:
Toevallig een ev box met vast laadkabel? Mijn Ioniq is laatst afgevoerd met een gesmolten laadkabel vast in de auto. Auto gemaakt ondertussen en nieuwe laadkabel aan de laadpaal gemaakt. Maar ook deze stekker wordt enorm heet zo heet dat je het bijna niet kan vast houden.

Hebben er hier meer last van? EV-Box met vaste laadkabel (groen stekker).

[...]
Bijna niet kunnen vasthouden = niet goed, dan is het in de stekker nog veel heter. Snel de helpdesk bellen dus.

Kia e-Niro Executive - Grafity Blue - Inmiddels >30.000km erop

• RaymondD
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-11 22:30
laadkabels of stekkers die heet worden is nooit goed. Als je merkt dat dat gebeurt direct niet meer gebruiken en vervangen.

• Heath
D2nny schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:34:
@daemonix @Heath Alleen heeft @Joindry het over de PHEV en niet de EV, in zijn vraag... of lees ik het verkeerd?
Dan lijkt mijn verhaal nog steeds stand te houden, andere bedragen qua BPM m.b.t. uitstoot per km. Of denk ik dan te kort door de bocht? Ben ook niet helemaal thuis in deze regelingen hoor. :)

• daemonix
  • Niet online
Heath schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:49:
[...]

Dan lijkt mijn verhaal nog steeds stand te houden, andere bedragen qua BPM m.b.t. uitstoot per km. Of denk ik dan te kort door de bocht? Ben ook niet helemaal thuis in deze regelingen hoor. :)
Dan is het niet relevant voor dit topic. Dit gaat over elektrische Hyundai Ioniq EV's en die hebben geen BPM.

• gabbel
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 18-11 14:27
Dat is wat ik meteen gedaan heb. Ligt nu een spoed klacht zoals ze het zelf noemen bij EV Box.
marowi schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:45:
[...]

Bijna niet kunnen vasthouden = niet goed, dan is het in de stekker nog veel heter. Snel de helpdesk bellen dus.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

daemonix schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 12:49:
[...]

Fabrikanten rekenen de kale prijs gewoon tot het niveau wat ze willen dat de klant betaalt. Zo werkte het ook met de < 89 gram diesels. BPM eraf? Dan kale prijs omhoog. Uiteindelijk betaalde je maar marginaal minder.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Joindry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:16

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Maasluip schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:46:
[...]

Fabrikanten rekenen de kale prijs gewoon tot het niveau wat ze willen dat de klant betaalt. Zo werkte het ook met de < 89 gram diesels. BPM eraf? Dan kale prijs omhoog. Uiteindelijk betaalde je maar marginaal minder.
Dit dus ;(

• Herman Bes
Om even terug te komen op de plug die heet werd ...
Bij de dealer geweest auto aan mijn laadkabel gezet na kwartiertje werd de stekker heet.... Zonder problemen nieuwe kabel meegekregen . Bij de dealer zouden ze het verder uitzoeken hoe dit kon .. wat wel opvalt heb nu een blauwe kabel met witte stekkers en die zijn degelijker en zwaarder uitgevoerd ... Orginele kabel bij de auto iet te licht uitgevoerd ????????

• Marc O.
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 18-11 22:13
Bjorn Nyland gaat morgen een 1000km 'challenge' doen met een 28kWh Ioniq en zal dat gaan livestreamen op zijn kanaal: YouTube: Teslabjorn Live

http://www.vomac-nl.com voor onze roadtrips naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010) | Hyundai Ioniq Electric Premium | PVOutput

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 14:25
Marc O. schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:36:
Bjorn Nyland gaat morgen een 1000km 'challenge' doen met een 28kWh Ioniq en zal dat gaan livestreamen op zijn kanaal: YouTube: Teslabjorn Live
Top ik ga kijken .

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 WP.

• Lekkere Kwal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:06

Lekkere Kwal

The Third Jellyfish

Herman Bes schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:27:
Orginele kabel bij de auto iet te licht uitgevoerd ????????
Klinkt eerder als een productiefout, anders zou men alle kabels terugroepen (want worden allemaal heet door de lichte uitvoering).

Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"

• Marc O.
Marc O. schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:36:
Start over een paar minuten: YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh 1000 km challenge

http://www.vomac-nl.com voor onze roadtrips naar de Noordkaap (2016) en Poolcirkel (2010) | Hyundai Ioniq Electric Premium | PVOutput

• Heath
Had geen tijd hem te volgen, hoe ging het? Neem aan dat hij binnenkort nog wel een summary video ervan uploadt, althans dat hoop ik. :D

• Dunbar
  • Laatst online: 12:20
Na 11k op de teller doet ineens de LKAS het niet meer :/

Ondanks dat de optie aan staat in het menu is het groene/witte indicatorlampje weg. En de auto stuurt uiteraard ook niet meer bij. Vooral dat het lampje niet meer brandt ondanks dat de optie aan staat vind ik erg vreemd.

Ik heb geprobeerd de LKAS aan/uit te zetten maar dat heeft niet geholpen. Is er iemand anders die dat ook heeft gehad?

Edit: ik kom er net achter dat er behalve de softwarematige aan/uit ook een fysieke LKAS knop in de auto zit... :O

Dunbar wijzigde deze reactie 02-09-2019 20:49 (12%)

Tomorrow is often the busiest day of the week

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:34
Heeft iemand al een levertijd gecommuniceerd gekregen van de 38kWh Ioniq?

HAPAX - Parallel Words

• Heath
Dunbar schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:18:
....
Edit: ik kom er net achter dat er behalve de softwarematige aan/uit ook een fysieke LKAS knop in de auto zit... :O
Zet je VESS nooit uit? Dan was je hem ongetwijfeld tegengekomen. :D

Valt mij wel op dat sinds kort de LKAS me enorm ver naar rechts stuurt, zitten ergens sensoren die ik schoon kan maken oid?

• Dunbar
  • Laatst online: 12:20
Heath schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:03:
[...]

Valt mij wel op dat sinds kort de LKAS me enorm ver naar rechts stuurt, zitten ergens sensoren die ik schoon kan maken oid?
Ik wacht op een software-update waarmee ik mijn eigen mp3-tjes als VESS-geluidje kan inladen. ;)

Tomorrow is often the busiest day of the week

• Stefanovic45
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15:28
Khil schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:55:
Zie Jan Treur. Oktober, maar laat het november worden. Dit jaar nog in ieder geval.

Hyundai Ioniq Electric 28 kWh / 5.4 kWp PV installatie

• evtje
[...]

Is je voorruit schoon voor de camera?

• Marc O.
Heath schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:55:
[...]

Had geen tijd hem te volgen, hoe ging het? Neem aan dat hij binnenkort nog wel een summary video ervan uploadt, althans dat hoop ik. :D
Hij heeft er iets meer dan 12 uur over gedaan. Ik dacht 12 uur en ca. 20 minuten. De indruk was (althans van een aantal volgers in de live chat) dat er iets met de auto aan de hand was omdat de range bij lage SoC erg snel zakte en omdat de max. laadsnelheid niet gehaald werd (max. 62kW ipv 69kW). Maar er zal idd nog wel een wrap-up komen denk ik.

• evtje
Heath schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:55:
[...]

Ik heb een tijdje live gekeken maar had niet teveel tijd. Ben nu de replay aan het kijken .
Ik zie dat hij niet al te snel laden in het begin. En ik zie nog een ioniq app voorbij komen ( canioniq) heb ik even gedownload ga ik even proberen. Hij ging terug nog een stuk van 180 km rijden . Waarbij ik de ABRP ernaast had die vertelde dat hij van 94 % naar 8 % zou gaan .hij kwam aan met 7% . :)

• RaymondD
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-11 22:30
Marc O. schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:13:
[...]

Hij heeft er iets meer dan 12 uur over gedaan. Ik dacht 12 uur en ca. 20 minuten. De indruk was (althans van een aantal volgers in de live chat) dat er iets met de auto aan de hand was omdat de range bij lage SoC erg snel zakte en omdat de max. laadsnelheid niet gehaald werd (max. 62kW ipv 69kW). Maar er zal idd nog wel een wrap-up komen denk ik.
Dat verschijnsel valt mij ook wel vaak op. Het lijkt er bij mij op dat in de bovenste 50% SoC zo'n 16kWh accu capaciteit zit en in de onderste 50% slechts 12 ofzo. Vooral tussen de 45% en de 25% zakt de SoC bij altijd extra snel. Echter boven de 80% SoC heb ik soms het idee dat ik bijna gratis rij. Als ik verwacht 5% SoC kwijt te raken gaat er maar 2 of 3 af.

• Heath
evtje schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:02:
[...]

Is je voorruit schoon voor de camera?
Yes, ik ga iedere twee/drie dagen door de wasstraat (Bobs Autowas Unlimited :D) dus die sensoren zijn als het goed is wel schoon. Thanks voor het meedenken, nog andere ideëen?

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:34
Filmpje van het nieuwe interieur in grijs, veel beter zonder die bronzen accenten:

HAPAX - Parallel Words

• D2nny
Khil schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 04:25:
veel beter zonder die bronzen accenten:
Gek genoeg, dacht ik, dat ik dat brons lelijk zou vinden... ik ben pianolak-zwart en carbon gewend... maar na een paar weken ben ik eraan gewend en vind ik het ook nog mooi... (niet thuis vertellen... m'n vriendin zei al, dat ik het na verloop van tijd mooi zou gaan vinden)

• AkakoMinami
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 18-11 15:26
Khil schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:55:
Ja! Mijn Premium 38kWh wordt volgens de dealer eind oktober - mid november geleverd :)

• Hulkkonen
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 12:49

Hulkkonen

I wear them at night

[...]
Ik heb dat ook, al vanaf het begin, geen idee waarom (ook hier eerder op het forum gevraagd). Binnenkort maar eens vragen bij de dealer of er wat aan gedaan kan worden.

• Heath
joerivds schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 14:02:
[...]

Ik heb dat ook, al vanaf het begin, geen idee waarom (ook hier eerder op het forum gevraagd). Binnenkort maar eens vragen bij de dealer of er wat aan gedaan kan worden.
Ben benieuwd. Ik wil sowieso ook nog een keer langs de dealer om het motorgeluid even te checken. Regeneratief remmen klinkt net als een stofzuiger die je net uit hebt gezet en hard optrekken heeft ook een gekke fluit/suis.

• JaJiRi
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 12-11 07:16
pmiddeld schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:33:
[...]

Hierbij weer een update van
Ook op http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/ zijn deze op te halen. Dit is een site van een Nissan EV-busje rijder die daar ook de mogelijkheid heeft gemaakt om CCS laadpalen in je Ioniq mee te nemen.

• JaJiRi
Stefanovic45 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:53:
[...]

Ik heb dat idee niet heel extreem. Er zit wel iets in, maar geen heel groot verschil. Het verschil zit hem dan met name onder de 20% als het lampje van de accu waarschuwing aan gaat, kan ik altijd nog 26 kilometer, terwijl dat normaal gesproken wel iets meer is dan twee keer het accu percentage (momenteel 230 op volle accu)
Die ervaring heb ik ook. Heb de auto 'gewoon' een keer bijna leeg gereden. Als de accu waarschuwing aangaat krijg ik er echt niet meer uit dan dat de auto zelf al heeft ingeschat.

• JaJiRi
RaymondD schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:23:
[...]

Dat verschijnsel valt mij ook wel vaak op. Het lijkt er bij mij op dat in de bovenste 50% SoC zo'n 16kWh accu capaciteit zit en in de onderste 50% slechts 12 ofzo. Vooral tussen de 45% en de 25% zakt de SoC bij altijd extra snel. Echter boven de 80% SoC heb ik soms het idee dat ik bijna gratis rij. Als ik verwacht 5% SoC kwijt te raken gaat er maar 2 of 3 af.
:*) Volgens mij hebben ze de ouderwetse benzinetank nagebootst. Die zijn ook niet symmetrisch gevormd waardoor de benzinemeter ook dit soort afwijkingen had. Ik blijf erbij dat ervaring opdoen het beste is. Rij de auto een keertje 'leeg' heb je gelijk beeld wat er wel/niet kan.

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15:11
JaJiRi schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:49:
[...]

Ook op http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/ zijn deze op te halen. Dit is een site van een Nissan EV-busje rijder die daar ook de mogelijkheid heeft gemaakt om CCS laadpalen in je Ioniq mee te nemen.
Mooi, dan kan ik kijken of ik wat gemist heb (zal wel) en ook kijken of ik palen heb die zij niet hebben :P
Edit: Je kan ze wel alleen maar per 200 stuks downloaden, daarna moet je ze samenvoegen, maar verder zeer bruikbaar

pmiddeld wijzigde deze reactie 04-09-2019 17:37 (11%)

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Stefanovic45
De samenvatting staat online:

YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh 1000 km challenge

1000 km in 12:16, met een korte file en de laadsnelheid leek ook niet optimaal. Vanaf het begin haalde die niet de max. 1000 km moet dus in minder dan 12 uur te doen zijn met allemaal HPC chargers 😁

Bjorn verwacht al dat de nieuwe Ioniq er zo'n 13 uur over zal doen. Ik denk dat die er nog wel wat langer over doet als je laadsnelheid klopt (0-80% in 54 min)

• Sr_Ogel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16-11 22:08

Sr_Ogel

Klop klop klop

Airco vraag: op stand automatisch hoe vaak zien jullie dan ac of Heater? Bij mij gaat heater alleen aan bij grote warmte vraag. De rest van de tijd staat er ac.

Is dit normaal?

• Jan Treur
Stefanovic45 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:55:
Bjorn verwacht al dat de nieuwe Ioniq er zo'n 13 uur over zal doen. Ik denk dat die er nog wel wat langer over doet als je laadsnelheid klopt (0-80% in 54 min)
Zijn schatting is in lijn met wat ik eerder heb uitgerekend. Het zou mooi zijn als hij dezelfde reis binnenkort (bij vergelijkbare temperaturen en wind) ook met de nieuwe Ioniq kan doen.

• Stefanovic45
En weer een nieuwe video online. Ditmaal over battery degradation:

YouTube: Hyundai Ioniq 28 kWh degradation test

De SOH is nog 100%, maar hij lijkt wel degelijk capaciteit kwijt te zijn. De SOH zegt waarschijnlijk dus niet alles over de degradation... Eigenlijk zou ik eens zo'n zelfde berekening moeten doen om te kijken hoeveel een nieuwe beschikbaar heeft.

• Jan Treur
Hij komt uiteindelijk op een schatting van 8% degradatie na die meer dan 90.000 km, waarschijnlijk in 2 a 3 jaar gereden. Dat lijkt in lijn met andere indicaties bij andere auto's van 2 tot 5% degradatie per jaar, afhankelijk van hoeveel km je rijdt per jaar, en nog wat dingen zoals de temperaturen.

Hij maakte nog een interessant punt wat betreft Tesla's. Die hebben minder degradatie omdat ze een grotere accu hebben en dus bij dezelfde afstanden er minder vaak opgeladen hoeft te worden. Die vergelijking kun je ook naar andere auto's doorzetten. Bijvoorbeeld de 64kWh Kona zal dan ook duidelijk minder degradatie hebben en zelfs de nieuwe Ioniq zal ook mogelijk tot 30% minder degradatie hebben (even aannemende dat verschillen tussen de soorten accu's niet zo groot zijn).

Jan Treur wijzigde deze reactie 05-09-2019 11:13 (44%)

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 15:11
Jan Treur schreef op donderdag 5 september 2019 @ 03:42:
[...]

Zijn schatting is in lijn met wat ik eerder heb uitgerekend. Het zou mooi zijn als hij dezelfde reis binnenkort (bij vergelijkbare temperaturen en wind) ook met de nieuwe Ioniq kan doen.
Hij pakt het niet erg wetenschappelijk aan. Hij had dezelfde auto toen die nog nieuw was aan dezelfde test moeten onderwerpen en dat vergelijken met nu na 90000 km. Of anders had hij een andere nieuwe auto ook moeten testen.

Ik heb met mijn Ioniq, toen ik hem nog niet zo lang had, ook dergelijke berekeningen gemaakt mbv Torque data en kwam toen ook niet aan de 28 kW. Vergeet niet dat de Torque PIDs zijn afgeleid van de Kia Soul. Alleen meten met goede en geijkte apparatuur en valide controletests geeft uitsluitsel.

Neemt niet weg dat 8% degradatie na 90000 km best aannemelijk, maar de manier waarop dit aangetoond wordt vertrouw ik niet....

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Jan Treur
Ja, mee eens, het kwam niet zo heel gedegen over, met veel giswerk.

• McTrex2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 05-11 19:05
Onze Ioniq (gekocht als ex-demo met 11k km) staat inmiddels op 26k km na ~4 maanden en is dus toe aan de 2e (30k km) beurt. De dealer quotte 205 euro hiervoor. Toen ik vroeg wat daarvoor gedaan werd: interieurfilter vervangen, remmen reinigen en een heleboel controles.

Ik vind het veel geld voor een elektrische auto die minder onderhoud nodig zou moeten hebben, zeker als dit om de 15k km gebeurt.

Een interieurfilter kan ik zelf wel vervangen. Wat is het doel van remmen reinigen? Na 26k km?

Ik voel ervoor om de beurt voorlopig te laten zitten en ipv de mobiliteitsgarantie maar weer lid te worden van de anwb. En dan maar geen firmware update...

Wat denken jullie?

5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal

• Heath
McTrex2 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:29:
Onze Ioniq (gekocht als ex-demo met 11k km) staat inmiddels op 26k km na ~4 maanden en is dus toe aan de 2e (30k km) beurt. De dealer quotte 205 euro hiervoor. Toen ik vroeg wat daarvoor gedaan werd: interieurfilter vervangen, remmen reinigen en een heleboel controles.

Ik vind het veel geld voor een elektrische auto die minder onderhoud nodig zou moeten hebben, zeker als dit om de 15k km gebeurt.

Een interieurfilter kan ik zelf wel vervangen. Wat is het doel van remmen reinigen? Na 26k km?

Ik voel ervoor om de beurt voorlopig te laten zitten en ipv de mobiliteitsgarantie maar weer lid te worden van de anwb. En dan maar geen firmware update...

Wat denken jullie?
Ik denk dat dit een wanhopige poging is van dealers/garages/onderhoudsbedrijven om relevant te blijven bij een product dat minder en minder onderhoud nodig heeft.

Qua het filter zelf vervangen, lijkt me toch enigzins ongewikkeld en onhandig om zelf te doen. Ik zou het onderhoud gewoon vertragen, iedere 30k. Dan is €200 niet zo gek als alle onderhoudskosten. :)

Als ik dat trouwens vergelijk met mn oude Corsa die steevast na 30k km ongeveer €1000 eu aan onderhoud nodig had, vind ik het nog steeds erg goedkoop.

Heath wijzigde deze reactie 06-09-2019 14:04 (6%)

• Stefanovic45

Wat denken jullie?
Remmen reinigen? In het onderhoudsboekje van de Ioniq staat dat de remvloeistof 2 jaar mee gaat, alle checks die de dealer moet uitvoeren staan gewoon in het boekje dus die kun je zelf inzien. Die checks gaan overigens echt niet verder dan een airco- en ruitenvloeistofcheck en dat soort dingen. Ik verbaasde mij ook al enigszins dat mijn interieur filter is vervangen na 15K kilometers.

Ik zie het idd ook als een wanhopige poging om nog wat geld binnen te harken.

• McTrex2
Ja, dat gevoel van omzet genereren heb ik ook heel sterk. Het enige wat ik nog even moet checken is of regulier dealeronderhoud een vereiste is voor de garantie. Volgens mij is het alleen nodig voor de mobiliteitsgarantie, toch?

Iedere 30k een beurt lijkt me een beter interval ja.

Vwb het filter, van mijn vorige auto (Lupo 3L) verving ik zelf alle 4 filters en olie, dus alleen een interieurfilter vervangen kan niet heel spannend zijn.

5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal

• BarryH
@McTrex2
hoe is het met de headunit afgelopen?

BarryH wijzigde deze reactie 07-09-2019 10:24 (10%)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV

• McTrex2
Die is onder garantie vervangen.

• wfveennl
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 13:02
Bas vD schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:42:
Zo mijn auto weer terug na een week te hebben moeten rijden in diesel omdat ik na 21.000 km ineens een plok in mijn auto hoorde. Deze plok, een dof geluid, hoorde ik elke keer bij het optrekken. Na onderzoek bleek de GDU (GEAR DRIVE UNIT ASSY zie https://www.hyundaipartsd...nit-assy~44500-18aa0.html ) kapot te zijn. Dit is een onderdeel van 2000 € en die moest van Hyundai Italie komen dus vandaar dat het " even" duurde. Alles onder garantie gemaakt en nu weer vrolijk onderweg. Hoor alleen nu een hoge fluit bij het rijden. Lijkt wel de fluit die je ook hoorde in de oude dubbeldekker treinen met de groene stoelen. Hopelijk gaat dit snel weer over anders nog maar een keer de dealer bellen.

Heeft iemand van het forum ook dit probleem gehad?
In juni had ik hetzelfde probleem op 31K+ km. De dealer heeft de GDU vervangen en daarna kreeg ik last van een monotoon zoemgeluid tussen de 85 en 90 km. Zwaar irritant, vooral omdat ik een groot deel van mjn woon-werk verkeer op provinciale wegen afleg en veel op die snelheid rij.

Negen dagen geleden de auto naar de dealer gebracht. Hun eerste conclusie was dat men de oorzaak niet kon achterhalen. Ze hebben deze week de auto naar een ander filiaal gebracht om daar te laten onderzoeken, daar kwam niets uit. Toen kreeg ik afgelopen woensdag weer een telefoontje dat men had allerlei sensoren op de auto geplaats en het geluid kwam toch bij de GDU vandaan. Men zou wederom toestemming gaan vragen voor de reparatie en dan zou de auto voor het weekend weer gereed zijn.

Word ik vrijdagmiddag gebeld. Zijn weer naar het andere filiaal geweest om een Ioniq van hetzelfde jaar (2017) met ongeveer dezelfde km stand te gaan testen en die heeft het geluid ook, alleen bij een andere snelheid. In de eerste instantie toen ik de auto met de klacht over het geluid bracht probeerde men het af toe doen met dat het allemaal wel mee viel, en het lijkt er sterk op dat men opnieuw die kant op wil.
Mijn stelling is echter dat het geluid er niet in hoort, er ook niet inzat maar zich pas voordeed na het vervangen van de GDU, dus net zo lang zoeken en repareren totdat het verholpen is.

Ik moet me echter ook (mentaal) voorbereiden op het feit dat ze gaan weigeren om het probleem te verhelpen en ja wat moet ik dan? Ingebrekestelling voor de auto of klacht bij de BOVAG indienen? Heeft iemand al eerder een soortgelijk incident bij de hand gehad?

Heb trouwens een benzine Kona in bruikleen gekregen, behalve de kosten voor de brandstof die ik natuurlijk normaal gesproken niet zou hebben merk ik dat ik helemaal gewend ben aan mijn EV en echt baal om in zo'n plofcar rond te rijden.

• BarryH

Wat denken jullie?
Kk heb tot nu toe
62 eur betaald voor de 15k en de 45k beurt
102 eur voor de 30k en 60k beurt
Beide bedragen ex. btw
Bij de 60k hadden ze het vooraf ook over remklauwen reinigen, maar dat wordt vooraf gegaan door een controle (en was niet nodig)
Wat ze elke keer vooraf opnemen is een VIP pas (voor eur 50,-, voor gratis lampjes vervangen en lekke banden plakken). Die laat ik iedere keer vervallen
En je kan zelf van tevoren je ruitensproeiervloeistof reservoir bijvullen en zeggen dat ze dat niet hoeven te doen.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:45
BarryH schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 17:04:
[...]

Kk heb tot nu toe
62 eur betaald voor de 15k en de 45k beurt
102 eur voor de 30k en 60k beurt
Beide bedragen ex. btw
Ik bijna het dubbele voor de 60kkm beurt, da's wel een heel groot verschil...

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• BarryH
Heb de rekening erbij gezocht. Bedragen ex. BTW:
Jaarlijkse onderhoudsbeurt: eur 92 X 0,5 = 46 !!!! (dus half uur gerekend)
Gebruik test apparatuur eur 9,50
Kleinmateriaal eur 5,50
Ruitensproeiervloeistof eur 2,28
Koelvloeistof bijvullen eur 5,00
arbeid pollenfilter verv. eur 18,40 (0,2 uur)
filter eur 22,91
Navi update - gratis

2 verschillen:
1/ maar halve standaard beurt gerekend
2/ geen remvloeistof vervangen (hoefde nog niet??)

• VmarcV
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18-11 20:52
wfveennl schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:05:
[...]

In juni had ik hetzelfde probleem op 31K+ km. De dealer heeft de GDU vervangen en daarna kreeg ik last van een monotoon zoemgeluid tussen de 85 en 90 km. Zwaar irritant, vooral omdat ik een groot deel van mjn woon-werk verkeer op provinciale wegen afleg en veel op die snelheid rij.

Negen dagen geleden de auto naar de dealer gebracht. Hun eerste conclusie was dat men de oorzaak niet kon achterhalen. Ze hebben deze week de auto naar een ander filiaal gebracht om daar te laten onderzoeken, daar kwam niets uit. Toen kreeg ik afgelopen woensdag weer een telefoontje dat men had allerlei sensoren op de auto geplaats en het geluid kwam toch bij de GDU vandaan. Men zou wederom toestemming gaan vragen voor de reparatie en dan zou de auto voor het weekend weer gereed zijn.

Word ik vrijdagmiddag gebeld. Zijn weer naar het andere filiaal geweest om een Ioniq van hetzelfde jaar (2017) met ongeveer dezelfde km stand te gaan testen en die heeft het geluid ook, alleen bij een andere snelheid. In de eerste instantie toen ik de auto met de klacht over het geluid bracht probeerde men het af toe doen met dat het allemaal wel mee viel, en het lijkt er sterk op dat men opnieuw die kant op wil.
Mijn stelling is echter dat het geluid er niet in hoort, er ook niet inzat maar zich pas voordeed na het vervangen van de GDU, dus net zo lang zoeken en repareren totdat het verholpen is.

Ik moet me echter ook (mentaal) voorbereiden op het feit dat ze gaan weigeren om het probleem te verhelpen en ja wat moet ik dan? Ingebrekestelling voor de auto of klacht bij de BOVAG indienen? Heeft iemand al eerder een soortgelijk incident bij de hand gehad?

Heb trouwens een benzine Kona in bruikleen gekregen, behalve de kosten voor de brandstof die ik natuurlijk normaal gesproken niet zou hebben merk ik dat ik helemaal gewend ben aan mijn EV en echt baal om in zo'n plofcar rond te rijden.
Heb hetzelfde meegemaakt, ook de GDU vervangen op 18.000 km maar ik heb de indruk dat ik nu al opnieuw hetzelfde geluid hoor op 30000 km . Heb bijna maand moeten wachten voor het hersteld was. Bij het rijden ondervind ik geen hinder. Weet iemand wat dit geluid veroorzaakt en hoe dit verder evolueert ?

• Stefanovic45
Oh dear, de nieuwe Ioniq gaat hem echt niet worden :(

Bij 50% gaat de laadsnelheid al naar beneden van 43kW naar naar 35kW. En bij 68% gaat die al terug naar 22kW om vervolgens bij 73% al terug te zakken naar 15kW. Vanaf 73% kun je al niet meer spreken van snelladen (>22kW).

Het laden gaat nog trager dan gedacht, bij een 175kW lader kom je niet eens boven de 50kW uit.

• BarryH
Ik denk dat alleen bij ritten (tussen 2 bestemmingen met laadmogelijkheid) van 180-400 km is de nieuwe ioniq sneller. En zodra overal 100kW+ laders staan zakt het misschien naar 300 km.

• Stefanovic45
Mja het grootste probleem vind ik dat je qua laadsnelheden 5 jaar terug gaat in de tijd. Een van de zwakke plekken van EV is de reistijd over langere afstanden. Met de oude Ioniq kun je nog een keer naar de Alpen karren, maar met de nieuwe is dat geen pretje.

Daarnaast krijg je van die berekeningen dat het plakken achter een vrachtwagen de beste manier is om van A naar B te komen en van dat imago moeten EV's af om breed geaccepteerd te worden.

• BarryH
En met de nieuwe prijs is een tesla m3 niet veel duurder (wel minder garantie )

• Heath
Stefanovic45 schreef op zondag 8 september 2019 @ 11:49:
Oh dear, de nieuwe Ioniq gaat hem echt niet worden :(

[YouTube: Hyundai Ioniq 38 kWh fast charging]

Bij 50% gaat de laadsnelheid al naar beneden van 43kW naar naar 35kW. En bij 68% gaat die al terug naar 22kW om vervolgens bij 73% al terug te zakken naar 15kW. Vanaf 73% kun je al niet meer spreken van snelladen (>22kW).

Het laden gaat nog trager dan gedacht, bij een 175kW lader kom je niet eens boven de 50kW uit.
Ik zat deze net te kijken met exact dezelfde reactie die hijzelf aan het eind van de video had, een gigantische facepalm. 8)7

Ben nou in ieder geval wel heel erg blij dat ik niet heb gewacht, doe mij maar 69kW kunnen laden. :P

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15:06
En dan kom je dus terug op hetzelfde uit. Voor sommige mensen zal deze wagen de betere keuze zijn dan de vorige. Voor anderen is deze wagen minder goed. Als je dankzij de grotere batterij je dagelijkse ritten ineens wel kunt halen kan dit de wagen zijn waarop je zit te wachten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Stefanovic45
Voor de prijs kun je beter voor een Kona / E-niro / model 3 / Leaf 62kWh gaan. Wel iets duurder, maar die bieden meer waar voor je geld in zowel range als laadsnelheid.

Daar komt bij dat de I.D. 3 & e-corsa ook volgend jaar op de markt komen, zelfde prijsklasse maar stukken beter qua elektrisch aspecten.

Stefanovic45 wijzigde deze reactie 08-09-2019 14:38 (29%)

• Jan Treur
Ik heb de getallen uit Bjorn Nyland's filmpje even in een grafiek gezet. Het ziet er uit zoals je hier kunt zien.

Zoals ik hier bereken, kan het verstandig zijn om maar tot 70% te laden, want daarna wordt het echt traag. Vanaf 15% kun je tot 70% doen in 32 minuten, en dan vertrek je met 27 kWh aan lading, dat is 20% meer dan je met de 28 kWh Ioniq zou hebben als je die tot 80% laadt, want dat is maar 22 kWh.

Met die 20% meer lading kun je ook 20% verder komen, dus als je bij een wat langere trip met de 28 kWh Ioniq 5 keer keer moet laden, kun je dat op deze manier met de 38 kWh Ioniq in 4 keer laden doen, waarmee je dus ook weer wat tijd terug wint. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de startbonus van 36%, als je thuis vandaan vertrekt met 100%.

Wat hieruit blijkt, is dat als je een handige laadstrategie kiest het verschil wat minder dramatisch kan zijn dan op het eerste oog lijkt.

Jan Treur wijzigde deze reactie 08-09-2019 19:53 (28%)

• Stefanovic45
Mooie weergave van de laadsessie!

Maar ik heb nog wel een opmerking, je hebt het over de totale capaciteit in je vergelijking. Waarom niet kijken naar de hoeveelheid die je bij laadt? Dat laat pas echt het verschil zien. De 20% extra capaciteit die je claimt, kun je immers maar 1 keer 'inzetten'.

Daarnaast; de nieuwe heeft slechts een goede laadsnelheid tot 68%, terwijl de nieuwe t/m 82% boven de 45kW zit.

Uitgaande van dezelfde 15% SOC bij aankomst krijg je er bij de nieuwe Ioniq 53% capaciteit (20,3kWh) bij. De oude Ioniq rijden we leeg tot 20%, en krijgt er 62% capaciteit (17,36 kWh) bij. Dat verschil is dus 3kWh per sessie, dus je kan 20 kilometer verder rijden van laadpaal naar laadpaal in vergelijking met de oude Ioniq (uitgaande van 15kWh/100km).

De initiële extra capaciteit is natuurlijk fijn en blijft een voordeel. Daarnaast heb je nu wel tijd om fatsoenlijk te eten, want daar heb je bij de oude Ioniq bijna geen tijd voor :+

Stefanovic45 wijzigde deze reactie 08-09-2019 20:22 (6%)

• Jan Treur
Ik reken met laden vanaf 20% voor de oude en vanaf 15% voor de nieuwe, want dat komt overeen met dezelfde hoeveelheid lading. Het moment om voor laden te kiezen hangt af van hoeveel kWh je nog over hebt (en dus hoever je nog kan komen), en niet van het %.

Je idee om het verschil te nemen is wel nuttig. Voor de oude is dat van 20% tot 80%, dus 60% van de 28, dat is 17 kWh, en voor de nieuwe is dat bij tot 70% laden vanaf 15%, dus 55% van 38, dat is 21 kWh. Het verschil is dan nog wat groter: je hebt met de nieuwe dan ruim 25% meer bij elke slag, dus na 4 keer kun je al een keer overslaan.

Jan Treur wijzigde deze reactie 08-09-2019 20:21 (40%)

• Holgster
Praktijk zal uitwijzen of ik de goede keuze heb gemaakt. Vorige week is via de LM de nieuwe auto besteld. Is mijn eerste EV. Moest dit jaar nog geregeld worden vanwege bijtelling.
Verwacht dat de nieuwe Ioniq voor 95% volledig zal voldoen aan mijn gebruikseisen. De rest, dwz langere ritten, zal misschien een goede planning en een langere reistijd opleveren. Ben geen wintersporter en geen verre auto vakantie persoon.
Kan niet wachten om mijn oude auto vaarwel te zeggen!

Br(36) Ba(56)

• Stefanovic45
Jan Treur schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:11:
Ik reken met laden vanaf 20% voor de oude en vanaf 15% voor de nieuwe, want dat komt overeen met dezelfde hoeveelheid lading. Het moment om voor laden te kiezen hangt af van hoeveel kWh je nog over hebt (en dus hoever je nog kan komen), en niet van het %.
Goede toevoeging, dat maakt het verschil inderdaad weer groter. Heb dat aangepast in de berekening.
Jan Treur schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:11:

Je idee om het verschil te nemen is wel nuttig. Voor de oude is dat van 20% tot 80%, dus 60% van de 28, dat is 17 kWh, en voor de nieuwe is dat bij tot 70% laden vanaf 15%, dus 55% van 38, dat is 21 kWh. Het verschil is dan nog wat groter: je hebt met de nieuwe dan ruim 25% meer bij elke slag, dus na 4 keer kun je al een keer overslaan.
Graag dan ook de juiste percentages gebruiken, want de nieuwe gaat snel tot 68%... Terwijl de oude pas langzaam trager gaat laden. Tot 82/83 % zit je gewoon op 45kW, wat de nieuwe maximaal haalt. Lijkt me wel zo eerlijk voor de berekening.

Dan zit je op 3kWh verschil in plaats van 4kWh.

Stefanovic45 wijzigde deze reactie 08-09-2019 20:33 (44%)

• Jan Treur
Holgster schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:22:
Praktijk zal uitwijzen of ik de goede keuze heb gemaakt. Vorige week is via de LM de nieuwe auto besteld. Is mijn eerste EV. Moest dit jaar nog geregeld worden vanwege bijtelling.
Verwacht dat de nieuwe Ioniq voor 95% volledig zal voldoen aan mijn gebruikseisen. De rest, dwz langere ritten, zal misschien een goede planning en een langere reistijd opleveren. Ben geen wintersporter en geen verre auto vakantie persoon.
Kan niet wachten om mijn oude auto vaarwel te zeggen!
Het hangt nogal af van waar de snelladers precies staan. Je kunt voorbeelden van wat verdere ritten checken in Abetterrouteplanner. Daar komen doorgaans vrij bescheiden verschillen uit, van 0% of 2% tot 5% langer. Als ik bijvoorbeeld in 1 dag naar Nice zou willen, is de nieuwe zelfs een paar minuten sneller.

• Jan Treur
Stefanovic45 schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:24:
[...]
Goede toevoeging, dat maakt het verschil inderdaad weer groter. Heb dat aangepast in de berekening.
[...]
Graag dan ook de juiste percentages gebruiken, want de nieuwe gaat snel tot 68%... Terwijl de oude pas langzaam trager gaat laden. Tot 82/83 % zit je gewoon op 45kW, wat de nieuwe maximaal haalt. Lijkt me wel zo eerlijk voor de berekening.

Dan zit je op 3kWh verschil in plaats van 4kWh.
Ja, inderdaad, bij nadere beschouwing zit het omslagpunt tussen 68 en 69%. Ik kom dan trouwens op 21 kWh, uitgaande van de 38.3 en niet 38, dat is dan weer 20% meer en niet 25%.

Jan Treur wijzigde deze reactie 08-09-2019 20:50 (7%)

• Holgster
Is het eigenlijk mogelijk dat deze laadcurve door updates nog verbeterd. Of is dat technisch onmogelijk?

Br(36) Ba(56)

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:30
Holgster schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:52:
Is het eigenlijk mogelijk dat deze laadcurve door updates nog verbeterd. Of is dat technisch onmogelijk?
Dat is technisch mogelijk. Alleen verwacht ik dat niet aangezien ik ervanuit ga dat het battery pack en BMS hetzelfde is als de Kona 38 kWh. Deze is qua celopbouw gewoon niet ontworpen op hoge snellaadsnelheden en bij de Kona is er ook nooit een update geweest dus ben bang dat het gewoon hier bij blijft. :'(

HD4Life @ Full-HD

• daemonix
  • Niet online
Uitganspunt is dat je 's nachts voldoende kunt opladen, en er mogelijk overdag een destination charger beschikbaar beschikbaar is als de range niet voldoende blijkt te zijn. Er zullen echter weinig gevallen zijn waarin je de snellader nodig hebt.

Snelladen is een uitzondering als het goed is, niet de dagelijkse praktijk. Dat wordt uit het oog verloren. De afstanden in Nederland zijn niet van dien aard dat je altijd en iedere dag op snelladen moet terug vallen.

Wij hebben met onze auto's tot nu toe 4x gebruik moeten maken van snelladen.. Dat is niet vaak.

• Jan Treur
Mee eens. Voor mij is opladen vanaf januari 2017 altijd thuis geweest op 1 keer na, en dat was geen snelladen, maar laden op 3.7 kW. Thuis laden combineert ook heel plezierig met je zonnepanelen. Het grotere bereik van de 2020 geeft voor mij wat meer armslag, en de Bluelink app vind ik ook een groot voordeel, met name nu ik de auto meer deel met mijn zoon.

• D2nny
Ik ben benieuwd, of ik de enige ben:

Ik heb altijd een auto willen hebben, met een enorme (aso)spoiler... waarvan iedereen zei, dat het het zicht naar achter belemmerd zou worden...

Nu heb ik zo'n auto; het is dan wel geen aso-spoiler, maar ik moet zeggen dat ik na 7000km nog steeds niet aan die 'spoiler' gewend ben en dat het zicht naar achter (naar mijn mening) vrij bagger is...
Ik rij dan ook voornamelijk nog, op de buitenspiegels en heb de binnenspiegel nu omlaag staan, zodat ik het spiegeltje zie, waarmee ik naar m'n kind kan kijken...
Ik heb nog wel een paar keer de spiegel 'normaal' gezet, als ik alleen in de auto zat, maar ik merk dat ik er toch niet aan kan wennen... ben ik hierin de enige?

Edit: Klinkt misschien als 'zeuren', maar als ik nu weer een nieuwe auto moet uitzoeken... zou ik weer dezelfde auto kiezen... 8)

D2nny wijzigde deze reactie 09-09-2019 15:04 (8%)

• Jan Treur
Misschien heeft het met je lengte te maken. Ik ben 1.80 en kan er prima overheen kijken. Of heeft het meer met de stand van de spiegel te maken?

Jan Treur wijzigde deze reactie 09-09-2019 15:02 (24%)

Pagina: 1 ... 68 ... 75 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True