Ik heb wat gedachte-experimenten gedaan en berekeningen voor verschillende scenario's. De eerste is voor een reis van ongeveer 500 km voor OudeIoniq en NieuweIoniq. NieuweIoniq begint hier met 35% meer kWh dan OudeIoniq. Na enige tijd heeft OudeIoniq een eerste laadpauze nodig van ongeveer 20 minuten, dus daarna is NieuweIoniq 20 minuten eerder. Aan de andere kant moet NieuweIoniq na enige tijd ook opladen en daarvoor dubbele tijd nemen, zeg 40 minuten. Dus halverwege deze oplaadperiode passeert OudeIoniq en ze kunnen naar elkaar zwaaien. Dan ligt OudeIoniq 20 minuten voor. Maar na tijdje moet OudeIoniq voor een tweede keer opladen, opnieuw voor 20 minuten. Nu wil het geval dat net wanneer het opladen van OudeIoniq eindigt, NieuweIoniq voorbij komt en ze weer samen kunnen rijden, tot het moment dat NieuweIoniq voor de tweede keer moet opladen. Dus totdat NieuweIoniq voor de tweede keer moet opladen, is er geen echt verschil in reistijd. Soms is NieuweIoniq 20 minuten eerder, soms OudeIoniq, en uiteindelijk gebruiken beide dezelfde reistijd. Dit geldt voor een afstand tot 500 km en ervan uitgaande dat beide auto's met 100% vanuit huis vertrekken. Dus voor een reis naar Parijs of omgeving weinig verschil.
Het verschil is er voor de km's na de eerste 500 km. Dan is er geen voordeel meer van de hogere 100% lading in het begin. De vertraging voor deze extra km's na 500 km is ongeveer 10% van de duur voor die km's, zoals ik heb berekend. Voor een reis van 1000 km bijvoorbeeld, maakt dit de totale reisduur ongeveer 5% langer (= 10% van het tweede deel). En voor een reis van 1500 km ongeveer 6-7% langer, voor 2000 km 7-8% langer, et cetera. Waarschijnlijk zullen de meesten op een dag niet meer dan 2000 km rijden.
Een verschil is dat met het nieuwe type je minder frequente onderbrekingen van je reis hebt, maar elke onderbreking duurt ongeveer 40 minuten, terwijl voor het oude type de onderbrekingen vaker zijn maar ongeveer 20 minuten duren. Als je geen haast hebt, kan het nieuwe type meer ontspannen aanvoelen, maar dat zal ook een kwestie van voorkeur of smaak zijn.
Ik heb ook nog eens naar voorbeelden in Abetterrouteplanner gekeken. Ik heb begrepen dat ze daar het laadprofiel van de Kona gebruiken voor de nieuwe Ioniq, aangezien de batterijen erg op elkaar lijken. Daar was er geen enkel verschil bij een reis naar Nice (1500 km) die ik als eerste probeerde. Het hangt natuurlijk sterk af van waar de snellaadstations precies staan. Bij andere reizen die ik probeerde was er wel wat verschil, maar een stuk minder dan mijn berekeningen van hierboven suggereren.
All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2021 Hyundai Ioniq 5.