Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ik zojuist de 60kkm beurt gehad.pmiddeld schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:09:
Vandaag voor een 60.000 km beurt bij de dealer geweest. Kosten 170 euro, viel mij best tegen. Ze hebben alleen de pollenfilter vervangen. En de remvloeistof gecheckt, naast de reguliere controles. Remvloeistof was (uiteraard) nog goed, dus niet vervangen. Ze waren in een uurtje klaar. Ze wilden ook nog de koelvloeistof checken![]()
Ik heb zo'n gevoel dat de dealer meer vraagt voor onderhoud dan nodig. Iemand een grote beurt voor minder of meer gehad?
48m/60kkm beurt: €101,65
Interieurfilter: €26,00
Gebruik testapparstuur: €9,50
Klein&hulpmateriaal: €5,50
Subtotaal: €142,65
Remvloeistof vervangen €33,88
Milieuheffing: €7,50
Remvloeistof: €11,00
Subtotaal: €52,38
Totaal ex BTW: €195,03
Totaal incl. BTW: €235,99
Viel mij toch wel tegen, prijzen zijn dus niet standaard hetzelfde bij alle dealers?
Wel gratis gewassen en mobiliteitsgarantie met een jaar verlengd.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Een vraag over de spiegels, wanneer ik in zn achteruit schakel gaan de spiegels niet naar beneden. Maar wanneer mijn partner er in rijdt (ze is kleiner en de spiegels staan daarom lager afgestemd) doen ze dit wel. Iemand anders opgevallen dat de spiegels dit gedrag vertonen wanneer de spiegels “te hoog” staan afgesteld?
Als je het knopje voor de spiegelafstelling in het midden zet doen ze dit niet, als je hem op links of rechts laat staan wel.Heath schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 00:41:
Een vraag over de spiegels, wanneer ik in zn achteruit schakel gaan de spiegels niet naar beneden. Maar wanneer mijn partner er in rijdt (ze is kleiner en de spiegels staan daarom lager afgestemd) doen ze dit wel. Iemand anders opgevallen dat de spiegels dit gedrag vertonen wanneer de spiegels “te hoog” staan afgesteld?
Verstuurd vanaf mijn magnetron
Inderdaad, dat was het. Gelukkig lekker simpel, thanks!KofjeKoppie schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:28:
[...]
Als je het knopje voor de spiegelafstelling in het midden zet doen ze dit niet, als je hem op links of rechts laat staan wel.
En ik zit al 4 maanden me te ergeren dat deze optie er niet op zitKofjeKoppie schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:28:
[...]
Als je het knopje voor de spiegelafstelling in het midden zet doen ze dit niet, als je hem op links of rechts laat staan wel.

Oh met getest en werkt niet, zit alleen op de Premium zeker?
[ Voor 8% gewijzigd door assje op 03-08-2019 21:24 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Zou zo maar kunnen dat het een premium optie is, wel jammer voor jou dan.assje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:37:
[...]
En ik zit al 4 maanden me te ergeren dat deze optie er niet op zit
Morgen de eerste “roadtrip”, lekker naar Winterberg knorren met twee tussenstopjes. Lijkt me een veilige afstand om eens kennis te maken met langere tripjes elektrisch.
Software AE_EV.EUR.SOP.007.3.190314
Firmware AE_EV.EUR.0.5.332.190222.MICOM
Navi STD_AVN_MID.EUR.HMC.190102.8c96d9f
Karten EUR.11.47.52.542.101.2(D.F2/E.F2)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Tesla Model 3 RWD (2023)
Pfff laat je mij even schrikken.cacofant schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:08:
De third party apps kun je niet meer installeren.. Android Auto werkt gewoon hoor..
Maar hoezo kun je geen app installeren? Wordt de Usb afgesloten of kun je niet meer op de klokjes klikken ?
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Tesla Model 3 RWD (2023)
No keyboard detected. Press F1 to continue.
IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+
Ja, Premium only inderdaadassje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:37:
[...]
En ik zit al 4 maanden me te ergeren dat deze optie er niet op zit

Onbegrijpelijk, dat is dan gewoon niet vrijgegeven in de software, het motortje kan het natuurlijk gewoon.
Ik denk dat het te maken heeft met een positiesensor in de spiegel. De priemiejum heeft stoelgeheugen (en ook de spiegels) waar dit voor nodig is. Zonder de sensor zou het een beetje gokken zijn of de spiegel weer terug staat op de beginpositie (is mijn vermoeden hoor, totaal niet op feiten gebaseerd).assje schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:17:
[...]
Onbegrijpelijk, dat is dan gewoon niet vrijgegeven in de software, het motortje kan het natuurlijk gewoon.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Wie heeft hem al geïnstalleerd? Zijn er release notes bekend?cacofant schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:34:
Blijkbaar is er weer nieuwe software en kaarten... toegang tot Android is niet meer mogelijk !!
Software AE_EV.EUR.SOP.007.3.190314
Firmware AE_EV.EUR.0.5.332.190222.MICOM
Navi STD_AVN_MID.EUR.HMC.190102.8c96d9f
Karten EUR.11.47.52.542.101.2(D.F2/E.F2)
[ Voor 3% gewijzigd door Stefanovic45 op 06-08-2019 12:50 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Is er al een download link?Stefanovic45 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:45:
[...]
Wie heeft hem al geïnstalleerd? Zijn er release notes bekend?
https://www.hyundai.nl/do...ngen-Prijzen_juli2019.pdf
Eerst nog even de prijzen
Ioniq Electric iMotion: €36.995
Ioniq Electric Comfort: €37.995
Ioniq Electric Premium: €41.495
De iMotion is een behoorlijk uitgeklede versie. Voor die meerprijs van 1000 euro is de Comfort veel interessanter.
Zo mist de iMotion:
- Het vernieuwde 10.25 inch display
- BlueLink App
- Smart Cruise control
- Regensensor
- Centrale deurvergrendeling met smartkey en startknop (=keyless entry?)
Daar in tegen is het Comfort model wel lekker dik aangekleed, als we dat vergelijken met de huidige serie heeft die:
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Wireless charching smartphone
- BlueLink
- LFA ipv LKA
Ook interessant om te zien dat ze hem op 15 inch banden plaatsen met een breedte van 195, daardoor wordt die vast nog efficiënter.
Nu nog trekhaak ondersteuning en mijn volgende auto wordt weer een Ionic, anders stap ik over naar een model Y denk ikStefanovic45 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:33:
De details over de verschillende uitvoeren staan online:
De plug-in hybrid en electric hebben gewoon 16" velgen:Stefanovic45 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:33:
Ook interessant om te zien dat ze hem op 15 inch banden plaatsen met een breedte van 195, daardoor wordt die vast nog efficiënter.
16-inch lichtmetalen velgen met 205/55 R16-banden (standaard op IONIQ Plug-in Hybrid/IONIQ Electric)
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Hmmm en de premium heeft geen schuif/kanteldak meer zie ik? Dat is wel erg jammer..Stefanovic45 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:33:
De details over de verschillende uitvoeren staan online:
Eerst nog even de prijzen
De iMotion is een behoorlijk uitgeklede versie. Voor die meerprijs van 1000 euro is de Comfort veel interessanter.
Zo mist de iMotion:
- BlueLink App
- Smart Cruise control
- Regensensor
- Centrale deurvergrendeling met smartkey en startknop (=keyless entry?)
Daar in tegen is het Comfort model wel lekker dik aangekleed, als we dat vergelijken met de huidige serie heeft die:
- Automatisch dimmende binnenspiegel
- Wireless charching smartphone
- BlueLink
- LFA ipv LKA
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik gebruik beiden enkel op vakantie.zonoskar schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:40:
Heeft iemand een nuttige toepassing voor de 2 trip counters gevonden? Aangezien er alleen het aantal Km en gemiddelde snelheid en tijd bij worden gehouden, en niet bijv het verbruik, heb ik daar nog geen toepassing voor gevonden. Ik reset af en toe een van de twee, maar ik heb eigenlijk geen idee waarom
De een zet ik bij de start van de heenreis op 0 en lees ik uit als ik uiteindelijk weer thuis kom, zeg het vakantietotaal.
Met de ander hou ik enkel de heenreis en later (na een reset) de terugreis bij.
Meer dan dat doe ik er ook niet mee.
Hyundai Ioniq 5 Project 45
Dat was tijdens de afgelopen wintersport (Oostenrijk) ook mijn ervaring. Ik heb zoveel als mogelijk geladen bij 150kW laders. Die stonden er aanzienlijk meer dan het jaar daarvoor. Verschil loopt idd op tot 10 minuten per laadbeurt. Kan zo een uur schelen op een lange reis.Henry_tw schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:14:
Ben net terug van vakantie naar Nuremberg in Duitsland en met de 150 en 350 KW laders van Ionity en Fastned gaat het echt een stuk sneller, vorig jaar was het voor mijn gevoel echt een lange pauze (+/- 30 min) en dit jaar 15 - 20 minuten per stop.
Volgende week weer naar Oostenrijk. In NL moet ik nog een 50kW lader pakken en daarna is het enkel nog laden op minimaal 150kW laders. Moet 1050km afleggen en doe dat heen gewoon in één dag.
Gebruik je een specifieke routeplanner die kan filteren op de snelheid? Tot nu toe is het voor mij afwachten wat ABRP me geeft, dikwijls gewoon 50kw.WilliamGeluk schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:08:
[...]
Dat was tijdens de afgelopen wintersport (Oostenrijk) ook mijn ervaring. Ik heb zoveel als mogelijk geladen bij 150kW laders. Die stonden er aanzienlijk meer dan het jaar daarvoor. Verschil loopt idd op tot 10 minuten per laadbeurt. Kan zo een uur schelen op een lange reis.
Volgende week weer naar Oostenrijk. In NL moet ik nog een 50kW lader pakken en daarna is het enkel nog laden op minimaal 150kW laders. Moet 1050km afleggen en doe dat heen gewoon in één dag.
Merk met de 175kw van Fastned in Gouda dat het echt een groot verschil is, wil dat onderweg ook wel meemaken.
Ik had laatst gewoon te weinig tijd om mijn appel rustig op te eten bij de stop. Ik zat al op 40 % en dan zit je 10 minuten later al op 80.
Wat wel nadelig is bij de Ioniq is dat je bij 10% capaciteit niet ver meer komt, als je een laadpaal kunt bereiken met 10% over en je neemt een verkeerde afslag ben je wel je sjaak.
Ik moest toen maar even uitwijken naar een andere lader. Gelukkig is de laadinfra al wel zo goed in NL dat dat nog lukte. Maar liever ga je natuurlijk bij de eerste afslag er weer af om te keren maar dan haalde ik de Fastned niet meer door de extra kilometers.
[ Voor 36% gewijzigd door Stefanovic45 op 06-08-2019 20:41 ]
Exact dit, een van de eerste tripjes die ik met het vrouwtje deed en hem dus ff bij Gouda aanslingerde hadden we niet eens genoeg tijd om een ijsje te kopen/opeten, toen we terugkwamen was de lader afgeslagen en hadden we de 94% al bereikt.Stefanovic45 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:37:
Het verschil is idd meer dan het klinkt. 20 of 30 minuten is maar 10 minuten. Maar na 10 minuten benen strekken wil je doorgaans wel weer verder. Dan moet je dus nog 20 minuten wachten bij een 50kW lader en maar 10 bij een 100 kW + lader 😋
Ik had laatst gewoon te weinig tijd om mijn appel rustig op te eten bij de stop.
....
Twee week geleden: FastNed de Walden. 2x 50kW triple chargers, beide vrij. 1e lader start niet. Paar keer geprobeerd maar blijft laadfout geven. 2e lader werkt wel meteen. Even later komt een andere Ioniq langs en die kan wel gewoon op de eerste lader laden.
Vorige week een ABB 50kW triple charger bij een autodealer waar ik vaak succesvol geladen heb. Ik sluit de CCS plug aan wil het laden starten en vervolgens op het dashboard "snellader fout" Op de display van lader direct de chademo en ccs out of order.
Alternatieve lader: Allego Efacec 50kW triple charger. Sluit kabel aan, wil het laden starten. Op het display blijft staan "sluit kabel aan". Lader met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Lader ernaast geen probleem.
Vandaag opnieuw de Allego Efacec die vorige week geen probleem gaf: op dashboard: "snellader fout". Opnieuw aangesloten, helaas, niet aan de praat te krijgen.
De lader ernaast geprobeerd (degene die vorige week niet werkte), geen probleem, geladen tot 94%
Ik zou bijna gaan denken dat er iets met de auto aan de hand is in plaats van de laders. Ik ga ergens in de komende dagen wel even een rondje snelladers in de buurt doen om te checken.
[ Voor 200% gewijzigd door RaymondD op 06-08-2019 22:18 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nog wel als optie te bestellen voor rond de 800 euro.cacofant schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:41:
[...]
Hmmm en de premium heeft geen schuif/kanteldak meer zie ik? Dat is wel erg jammer..
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Auto uit of aan maakt dat uit? Ik heb ook wel eens "snelladerfout", maar dan is het even ontkoppelen en opnieuw starten meestal wel voldoende.. daarna doet ie het gewoon zonder problemen.BarryH schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:22:
Auto uit tijdens snelladen?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Nee niet specifiek naar gezocht, ik plande ook met ABRP en toevallig waren 4 van de 5 150/350 laders. het wordt tijd dat je dit binnen ABRP/Chargemap/Goingelectric kunt aangeven.Heath schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:05:
[...]
Gebruik je een specifieke routeplanner die kan filteren op de snelheid? Tot nu toe is het voor mij afwachten wat ABRP me geeft, dikwijls gewoon 50kw.
Merk met de 175kw van Fastned in Gouda dat het echt een groot verschil is, wil dat onderweg ook wel meemaken.
bij een volgende trip, ga ik wel vooraf na of er nieuwe Ionity of Fastned stations bij zijn gekomen, die hebben sowieso 150/350 kw laders.
Ik gebruik geen specifieke routeplanner.Heath schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:05:
[...]
Gebruik je een specifieke routeplanner die kan filteren op de snelheid? Tot nu toe is het voor mij afwachten wat ABRP me geeft, dikwijls gewoon 50kw.
Ik pak zoveel als mogelijk Ionity laadstations mee.
En op de plekken waar Ionity geen dekking heeft zoek ik via de Chargemap app naar snelladers.
In dit soort apps kun je doorgaans inzoomen op een laadplek om te zien wat de snelheid is van de laders.
Het is wat handwerk, maar het levert me wel een pitstop strategie op die voor mij fijn werkt.
Volgens de handleiding hangt dit van het snelheidsverschil tussen jou en de andere baan af. Vaak rijdt een vrachtwagen behoorlijk langzamer, dus gaat ie niet aan. Als iemand lang in je dode hoek zit (bijna dezelfde snelheid), dan gaat ie wel aan.RaymondD schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:34:
- De dodehoekdetectie rechts lijkt het minder goed te doen dan links. Als je bijvoorbeeld een vrachtwagen inhaalt gaat het lampje in de spiegel soms niet branden. Soms ook wel, lijkt een beetje willekeurig.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Vanavond even een rondje laders gedaan. 1x Nuon McDonalds, 2x FastNed, 2x Allego. Allemaal geen probleem. Lader bij een autodealer nog wel steeds snelladerfout. Conclusie: het is gewoon 1 lader geweest die echt stuk was en een aantal toevalligheden. Niets met de auto aan de hand.RaymondD schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:10:
<knip>… lang verhaal over laad problemen ….</knip>
Ik ga ergens in de komende dagen wel even een rondje snelladers in de buurt doen om te checken.

[ Voor 9% gewijzigd door RaymondD op 07-08-2019 22:58 ]
Ook de firmware update gedaan? Waar heb je het vandaan?Tom Paris schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:00:
Vandaag de kaartupdate gedaan naar EUR.11.47... Nog niet veel gereden, maar nog niet veel verbeterd in mijn omgeving.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Met deze prijzen worden andere modellen toch ook wel aardig interessant, ik zou de Corsa-e serieus overwegen..Stefanovic45 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:33:
....
....
Het verschil is dat Hyundai zich inmiddels heeft bewezen, en Peugeot/Opel nog helemaal niet. Daarnaast is de Hyundai te koop, en de Opel nog niet...Heath schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:28:
[...]
Met deze prijzen worden andere modellen toch ook wel aardig interessant, ik zou de Corsa-e serieus overwegen..
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
In september in de showrooms. Ik krijg hem in oktober geleverd, is me toegezegd. Op de Website van Hyundai is inmiddels heel wat info te vinden erover.Stefanovic45 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 06:49:
Is er al een leverdatum afgegeven voor je nieuwe Ioniq of staat die nog op 'dit najaar'?
[ Voor 17% gewijzigd door Jan Treur op 08-08-2019 12:42 ]
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Ik heb die nieuwe Ioniq gisteren via mijn LM besteld en ook contact gehad met de dealer. De dealer gaf bij mij levertijd van 12 weken aan.Jan Treur schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:38:
[...]
In september in de showrooms. Ik krijg hem in oktober geleverd, is me toegezegd. Op de Website van Hyundai is inmiddels heel wat info te vinden erover.
Wanneer heb jij hem besteld dat je de toezegging van oktober hebt gekregen?
Ik hoop namelijk wel dat ik hem ook nog in 2019 mag krijgen.
Vrijdag 26 juli besteld. Toen was het leveren in oktober/november.AkakoMinami schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:16:
Ik heb die nieuwe Ioniq gisteren via mijn LM besteld en ook contact gehad met de dealer. De dealer gaf bij mij levertijd van 12 weken aan.
Wanneer heb jij hem besteld dat je de toezegging van oktober hebt gekregen?
Ik hoop namelijk wel dat ik hem ook nog in 2019 mag krijgen.
Begin deze week werd me verteld dat het oktober zou worden (dat is ook een periode van 12 weken vanaf 26 juli).
[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 09-08-2019 12:21 ]
Ja, alleen dealer was ook een beetje cryptisch, met als de auto zo populair is als de Kona, dan gaat het niet lukken ofzo..daemonix schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:00:
12 weken levertijd is toch ruim voor het eind van het jaar?
Dat geeft goede hoop!Jan Treur schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:15:
[...]
Vrijdag 26 juli besteld. Toen was het leveren in oktober/november.
Begin deze week werd me verteld dat het oktober zou worden (dat is ook een periode van 12 weken vanaf 26 juli).
ben erg benieuwd naar de snellaad snelheid van dit nieuwe typeJan Treur schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:15:
[...]
Vrijdag 26 juli besteld. Toen was het leveren in oktober/november.
Daar heeft men het al eens eerder over gehad:Henry_tw schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:21:
[...]
ben erg benieuwd naar de snellaad snelheid van dit nieuwe type
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58897486
Komt er op neer dat hij dezelfde battery pack heeft als de Kona 38kw, best wel trage fastcharging.
Ik heb wat gedachte-experimenten gedaan en berekeningen voor verschillende scenario's. De eerste is voor een reis van ongeveer 500 km voor OudeIoniq en NieuweIoniq. NieuweIoniq begint hier met 35% meer kWh dan OudeIoniq. Na enige tijd heeft OudeIoniq een eerste laadpauze nodig van ongeveer 20 minuten, dus daarna is NieuweIoniq 20 minuten eerder. Aan de andere kant moet NieuweIoniq na enige tijd ook opladen en daarvoor dubbele tijd nemen, zeg 40 minuten. Dus halverwege deze oplaadperiode passeert OudeIoniq en ze kunnen naar elkaar zwaaien. Dan ligt OudeIoniq 20 minuten voor. Maar na tijdje moet OudeIoniq voor een tweede keer opladen, opnieuw voor 20 minuten. Nu wil het geval dat net wanneer het opladen van OudeIoniq eindigt, NieuweIoniq voorbij komt en ze weer samen kunnen rijden, tot het moment dat NieuweIoniq voor de tweede keer moet opladen. Dus totdat NieuweIoniq voor de tweede keer moet opladen, is er geen echt verschil in reistijd. Soms is NieuweIoniq 20 minuten eerder, soms OudeIoniq, en uiteindelijk gebruiken beide dezelfde reistijd. Dit geldt voor een afstand tot 500 km en ervan uitgaande dat beide auto's met 100% vanuit huis vertrekken. Dus voor een reis naar Parijs of omgeving weinig verschil.Henry_tw schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:21:
ben erg benieuwd naar de snellaad snelheid van dit nieuwe type
Het verschil is er voor de km's na de eerste 500 km. Dan is er geen voordeel meer van de hogere 100% lading in het begin. De vertraging voor deze extra km's na 500 km is ongeveer 10% van de duur voor die km's, zoals ik heb berekend. Voor een reis van 1000 km bijvoorbeeld, maakt dit de totale reisduur ongeveer 5% langer (= 10% van het tweede deel). En voor een reis van 1500 km ongeveer 6-7% langer, voor 2000 km 7-8% langer, et cetera. Waarschijnlijk zullen de meesten op een dag niet meer dan 2000 km rijden.
Een verschil is dat met het nieuwe type je minder frequente onderbrekingen van je reis hebt, maar elke onderbreking duurt ongeveer 40 minuten, terwijl voor het oude type de onderbrekingen vaker zijn maar ongeveer 20 minuten duren. Als je geen haast hebt, kan het nieuwe type meer ontspannen aanvoelen, maar dat zal ook een kwestie van voorkeur of smaak zijn.
Ik heb ook nog eens naar voorbeelden in Abetterrouteplanner gekeken. Ik heb begrepen dat ze daar het laadprofiel van de Kona gebruiken voor de nieuwe Ioniq, aangezien de batterijen erg op elkaar lijken. Daar was er geen enkel verschil bij een reis naar Nice (1500 km) die ik als eerste probeerde. Het hangt natuurlijk sterk af van waar de snellaadstations precies staan. Bij andere reizen die ik probeerde was er wel wat verschil, maar een stuk minder dan mijn berekeningen van hierboven suggereren.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die regelmatig 1000km+ ritten rijden met de oude Ioniq. Als je dat regelmatig doet had je wel een andere auto gekozen.
Wat alles overhoop kan halen is als er een update komt die de laadbeperking eraf haalt.
Dat is niet ondenkbaar maar eerst gaan ze op zeker.
Dit laatst ook aan een collega proberen uit te leggen, dat met eenzelfde snellaad capaciteit het voordeel van een grotere accu op lange ritten beperkt is.RaymondD schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:34:
Plus dat je bij de nieuwe Ioniq op alle dagen dat je meer dan +/- 180km rijdt en minder dan +/- 250 niet een lader gaat bezoeken. Daarnaast iets minder laadstres, als een lader het niet doet en je hebt nog 20% komt je toch nog net iets verder. Tja. Als je het zo bekijkt is de nieuwe Ioniq toch wel een voordeel ten opzichte van de oude.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die regelmatig 1000km+ ritten rijden met de oude Ioniq. Als je dat regelmatig doet had je wel een andere auto gekozen.
Verder inderdaad afhankelijk van type rijder. Zelf ben ik meer van wat langer stoppen, koffie, hapje eten etc. Dus dan liever grote accu, daarom nu blij dat ik Ioniq heb ingeruild voor de Kona. Met name doordat ik regelmatig naar Duitsland moet (450-600km), als dat met 1x langere pauze kan vind ik dat prettiger. Het hogere kWh/100k verbruik van de hogere Kona is wel even wennen trouwens, laatste weken was mijn Ioniq echt super zuinig (12-13 kWh/100km @ 100km/h)
Technisch is er misschien nog een klein voordeel van de grote accu; elke stop kost als stop relatief veel vaste tijd. Van de snelweg, aansluiten lader, loskoppelen en weer gaan. Heb je dus niet wat meer ‘transactieverliezen’ op langere ritten?
Valt mij altijd tegen als je ergens tijd lang 150-160 rijdt, even korte plaspauze doet en daarna iets verderop die vrachtwagen van geruime tijd geleden weer mag inhalen :-p
Tesla Model 3 RWD (2023)
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Tesla Model 3 RWD (2023)
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Meestal sluiten auto's het na een paar minuten af. De link hieronder beschrijft ergens een speciaal batterypack die heel snel bijlaadt en dan ook aanblijft voor de camera. Een usb batterij zal doorgaans niet tegelijk voeden en laden.cacofant schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 06:48:
Ok want er staat op YouTube een filmpje van iemand die daar een usb ventilator aansluit, en doe blijft gewoon door draaien na afsluiten van de auto. Of is het na een paar minuten?
http://www.techmoan.com/blog/category/car-dvr-dashcams
Het is me nog altijd niet duidelijk hoe het precies zit met verborgen degradatie maar die van mij staat in ieder geval nog op 100% bij 65kkm.
Wat mij opvalt in Torque dat bij volle batterij hij een % of 4 lager is (SOC BMS) dat de auto SOC. En bijna leeg een paar % hoger. Maar zoals je zegt de Health is nog steeds 100% leuk voor eventuele verkoop.assje schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:40:
Is er hier eigenlijk al iemand die in Evnotify geen 100% SoH meer heeft?
Het is me nog altijd niet duidelijk hoe het precies zit met verborgen degradatie maar die van mij staat in ieder geval nog op 100% bij 65kkm.
Inderdaad net getest, direct na uitzetten van de auto is er geen spanning meer.jnr24 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:06:
[...]
Meestal sluiten auto's het na een paar minuten af. De link hieronder beschrijft ergens een speciaal batterypack die heel snel bijlaadt en dan ook aanblijft voor de camera. Een usb batterij zal doorgaans niet tegelijk voeden en laden.
http://www.techmoan.com/blog/category/car-dvr-dashcams
Mooi, nu nog even iets verzinnen voor de parkeermodus van de dashcam, gewoon een 21000 mAH powerbank ertussen maar.. voor die ene keer dat ik het wil gebruiken prima.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Echt heerlijk die batterij de gratie bij de Ioniq. In het elektrische auto topic las ik dat iemand met een leaf al 6% degradatie had na een jaarassje schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:40:
Is er hier eigenlijk al iemand die in Evnotify geen 100% SoH meer heeft?
Het was voor mij de voornaamste reden voor overstap van (oude) Leaf naar Ioniq, die van mij had bij 90.000km nog 82. Vanwege de beperkte accucapaciteit weet je dan eigenlijk gewoon dat je binnen 5 jaar een externder of vervanging nodig hebt of je anders met een onbruikbare auto zitStefanovic45 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:50:
[...]
Echt heerlijk die batterij de gratie bij de Ioniq. In het elektrische auto topic las ik dat iemand met een leaf al 6% degradatie had na een jaar
BMS van de Ioniq is natuurlijk beter, alsnog ben ik benieuwd hoe het eerlijke verhaal qua degradatie zit.
Hoe is het met je scherm afgelopen?
Zojuist gekeken, 100% SOC display was 95% SOC BMS.evtje schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:44:
[...]
Wat mij opvalt in Torque dat bij volle batterij hij een % of 4 lager is (SOC BMS) dat de auto SOC. En bijna leeg een paar % hoger. Maar zoals je zegt de Health is nog steeds 100% leuk voor eventuele verkoop.
Is hieraan dan niet verborgen degradatie zichtbaar doordat de reserve afneemt of zou dat zo niet werken?
Die 10% neemt af hand in hand met degradatie, zodat je in de eerste zoveel jaren (drie?) geen verschil merkt. Pas als de degradatie meer dan 10% is, merk je het ook in de getallen (indicaties voor bereik) die de auto zelf toont, en dus ook in het reele bereik.
[ Voor 12% gewijzigd door Jan Treur op 11-08-2019 20:38 ]
Uit ervaringsverhalen heb ik begrepen dat bij de Ioniq 0% ook 0 km over betekent. Wat jij zegt is speculatie. Voor zover ik weet, weet niemand behalve Hyundai zelf hoe het precies zit.Jan Treur schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:35:
Dus als de auto 100% toont, is dat eigelijk 95%, en als de auto 0% toont eigenlijk 5%.
Misschien is dat omdat het onderliggende verhaal nog iets gecompliceerder is. Die percentages zelf, ook van de totale lading, niet alleen het bruikbare deel, zijn ook weer interpretaties van bepaalde cellspanningen die op een bepaalde schaal gemapt worden, en zijn niet echt absoluut.
[ Voor 39% gewijzigd door Jan Treur op 12-08-2019 02:27 ]
speculatie? Ja. Maar iedereen weet dat je dit type batterij best nooit volledig leeg trekt en dat je best een buffer houdt aan de onderkant. Die 5% ter bescherming is dan ook zeer aannemelijk. Ook die marge bovenaan is ter bescherming van de batterij.pmiddeld schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:38:
[...]
Uit ervaringsverhalen heb ik begrepen dat bij de Ioniq 0% ook 0 km over betekent. Wat jij zegt is speculatie. Voor zover ik weet, weet niemand behalve Hyundai zelf hoe het precies zit.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik begrijp niet hoe hij gebruikt hoort te worden, vind het daarom alleen maar lastig en extra tijd kosten. Wat mij betreft treffen we ergens een keer en dan probeer je hem even.cacofant schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:12:
Wat werkt er niet aan? Ik heb wel interesse
Tesla Model 3 RWD (2023)
[ Voor 83% gewijzigd door Heath op 13-08-2019 09:50 ]
Hier zijn filmpjes van op Youtube, ik heb ze gezien en ik snap wel dat het niet altijd makkelijk is, ik gebruik deze laadkabel zo weinig dat het voor mij niet interessant is. (thuis een vaste kabel).Heath schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 23:19:
[...]
Ik begrijp niet hoe hij gebruikt hoort te worden, vind het daarom alleen maar lastig en extra tijd kosten. Wat mij betreft treffen we ergens een keer en dan probeer je hem even.
aankomst
vertrek
Hmm, maybe toch een nieuwe poging waardig. Grote kans dat ik het een onding blijf vinden.Henry_tw schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:06:
[...]
Hier zijn filmpjes van op Youtube, ik heb ze gezien en ik snap wel dat het niet altijd makkelijk is, ik gebruik deze laadkabel zo weinig dat het voor mij niet interessant is. (thuis een vaste kabel).
aankomst
vertrek
[ Voor 4% gewijzigd door RaymondD op 14-08-2019 19:21 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb hem in de bak onder de vloermat liggen (dat gedeelte boven de accu, horizontaal dus), als je hem goed oprolt past dat precies. ik gebruik hem een heel enkele keer.Blokker_1999 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:31:
Heb zelf de Type2-Type2 kabel tot op heden welgeteld 1x nodig gehad. Kabel ligt gewoon los in het koffer op dit moment. Gebruiken jullie de kabel dan vaak of is het gewoon om de kabel altijd netjes bij te hebben?
Ik hou niet van los liggende rotzooi in de kofferbak
Ja, natuurlijk, de verwarming/airco stond op auto,vergeten er bij te zetten. Bij de eerste beurt (zal over een maand of 2 zijn) zal ik de dealer eens vragen. Ze moeten toch naar de achterklep kijken, kan dit er mooi bij.daemonix schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:49:
Had je hem wel op auto staan? Alleen airco aan zorgt natuurlijk alleen voor koeling...
[ Voor 0% gewijzigd door zonoskar op 14-08-2019 22:48 . Reden: Mijn tobo wil soms geen 'z' typen... ]
Ik heb het klimaatsysteem in de Ioniq zelfs na 2,5 jaar bezit nog steeds niet volledig kunnen doorgronden....zonoskar schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:24:
Maandag de trip eindhoven-goes gemaakt. In eindhoven was het lekker weer, dus de airco op 22 gezet en hij blies lekker koele lucht. Naar mate ik dichter bij goes kwam, zakte de buiten temp naar 15C, maar de airco bleef koele lucht blazen en het werd gewoon koud in de auto. Zelfs wanneer ik de temp instelling omhoog bijstelde, bleef de airco koelen, zelfs toen hij op 27C stond. Echt vreemd. In goes aangekomen heeft de auto een uur stilgestaan en bij het aanzetten schoot de verwarming aan, hij stond immers op 27C. Volgens mij is er wat mis met dat ding, of hij koelt de accu ofzo. Ik had het al langer het idee dat de verwarming de temperatuur instelling niet echt volgde, maar dit was wel heel erg. Iemand dezelfde ervaring?
Dit weet ik toevallig wel: als het buiten koud is, zeg minder dan 5 gr C, dan verwarmt de auto met de A/C knop wel d.m.v. de warmtepomp. Hiermee krijg je niet de boost aan verwarming die met de knop "heater" wel krijgt. De heater werkt op resistance heating en vraagt in het begin tot wel 7 kW aan vermogen.daemonix schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:49:
Had je hem wel op auto staan? Alleen airco aan zorgt natuurlijk alleen voor koeling...
N.B. Ik heb het dan wel over manuele bediening. Automatisch vind ik onwerkbaar, vooral aan het begin van de rit.
[ Voor 10% gewijzigd door pmiddeld op 14-08-2019 23:21 ]
Wel heb ik (hierbij) het 'automatic de fogging system' uit staan, want dat is een ramp.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer