Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Volgens https://motoreu.com/hyund...cal-specifications-175261 en https://www.hyundai.co.uk/new-cars/ioniq/electric is de max daklast 0 kg.UniMatrix schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:51:
Stelt de fabrikant een maximale daklast???
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
In dat geval kun je er ook dus niet 'veilig' mee over de kop. ElectricDave heeft er zelfs een daktent op gezet. (doet verder niet terzake maar heeft ook een caravan ermee getrokken). De auto kan dus meer dan staat gespecificeerd.zonoskar schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:42:
[...]
Volgens https://motoreu.com/hyund...cal-specifications-175261 en https://www.hyundai.co.uk/new-cars/ioniq/electric is de max daklast 0 kg.
IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+
Corri-Door laders geven live status door naar Chargemap, dan weet je in ieder geval of ze online zijn. Let op dit betekent niet dat jouw aansluiting het ook doet. Check de succesvolle check-ins en of de laatste CCS sessies gelukt zijn. Dan weet je zeker dat de lader werkt.heihar schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 18:01:
Beste Ioniq rijders. Ik ga morgen naar Frankrijk. Maar zie dat in Frankrijk nogal wat laders kapot zijn. Weet iemand hoe up to date de diverse apps zijn met betrekking tot defecte laders. Ik kan het halen met mijn auto maar op een punt in Frankrijk is de lader kapot aan de andere kant van de weg. Maar als ze aan beide zijde kapot zijn heb ik een probleem want dan haal ik de volgende stop net niet. Een alternatieve route geeft het zelfde probleem. Ik kan ook een andere auto pakken. Wat zouden jullie doen?
Heb ook wel eens bij een Corri-Door gestaan waar elke dag een Leaf succesvol had geladen maar was ik er later op de dag en was de CCS stuk. AC / ChaDeMo waren blijkbaar wel prima.
Verder welke Corri-Door is het precies? misschien dat ik nog kan helpen met alternatieven / betrouwbaarheid in Noord-Frankrijk en Oost-Frankrijk veel geweest al met de Ioniq namelijk.
HD4Life @ Full-HD
Technisch is het ook geen punt, ik vraag me alleen af hoe je juridisch staat.Stel de boel vliegt van je dak en veroorzaakt schade, ben je dan verzekerd?Henry_tw schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:55:
[...]
In dat geval kun je er ook dus niet 'veilig' mee over de kop. ElectricDave heeft er zelfs een daktent op gezet. (doet verder niet terzake maar heeft ook een caravan ermee getrokken). De auto kan dus meer dan staat gespecificeerd.
EDIT
Hmmm. voor mijn vorige auto is de situatie eigenlijk hetzelfde Prius Wagon 2012- geen daklast in boekje of op RDW...
[ Voor 11% gewijzigd door UniMatrix op 05-07-2019 14:15 ]
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Tuurlijk daklast is enkel als je rijdt, als je stilstaat kan je dak veel meer dragen. Makkelijk dubbele tot 3 dubbele.Henry_tw schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:55:
[...]
In dat geval kun je er ook dus niet 'veilig' mee over de kop. ElectricDave heeft er zelfs een daktent op gezet. (doet verder niet terzake maar heeft ook een caravan ermee getrokken). De auto kan dus meer dan staat gespecificeerd.
Vandaar dat daktenten vak geen probleem zijn, omdat je normaal toch niet rijdt als tent open staat.
Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,
Klopt, daklast 0 kg. Je kunt ook een trekhaak laten monteren (zo een voor fietsendragers, dat mag schijnbaar wel) en daarop een trekhaakkoffer plaatsen. Heb je ook niet zo’n last van meerverbruik. Heb daar een foto van gezien op het going electric forum, volgens de gebruiker van die koffer nauwelijks meerverbruik.zonoskar schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:42:
[...]
Volgens https://motoreu.com/hyund...cal-specifications-175261 en https://www.hyundai.co.uk/new-cars/ioniq/electric is de max daklast 0 kg.
Bedankt voor de tip.Davidshadow13 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:56:
[...]
Corri-Door laders geven live status door naar Chargemap, dan weet je in ieder geval of ze online zijn. Let op dit betekent niet dat jouw aansluiting het ook doet. Check de succesvolle check-ins en of de laatste CCS sessies gelukt zijn. Dan weet je zeker dat de lader werkt.
Heb ook wel eens bij een Corri-Door gestaan waar elke dag een Leaf succesvol had geladen maar was ik er later op de dag en was de CCS stuk. AC / ChaDeMo waren blijkbaar wel prima.
Verder welke Corri-Door is het precies? misschien dat ik nog kan helpen met alternatieven / betrouwbaarheid in Noord-Frankrijk en Oost-Frankrijk veel geweest al met de Ioniq namelijk.
Ik heb een iets andere route gevonden. En heb daar maar 1 corridor lader gehad. Die gaf na 6kw aan dat het genoeg was. Heb hem daarna weer een keer gestart. Toen ging hij wel door tot vol. Verder een corridor die het niet deed maar stond naast een ionity die wel stroom had.
Ik kan dus uit ervaring zeggen dat a better route planner niet helemaal betrouwbaar is qua defecte laders. Maar Chargemap gaf me precies aan welke laders het wel en niet deden. De laders bij Abbevile waren precies zo als aangegeven. 2 laders ionity defect. (Buiten gebruik gesteld) 1 lader corridor gewoon helemaal uit.(geen display). En twee ionity laders die het deden.
Overigens alles met mijn new motion pas kunnen afhandelen (baas betaald). Heb ook nog een chargemap pas maar die zal ik alleen voor de locale laders nodig hebben denk ik.
Binnenkort vanaf abbevile naar spa. Ben benieuw ANWB bleef daar steken. Haha
[ Voor 0% gewijzigd door heihar op 06-07-2019 09:21 . Reden: Taalvauten ]
[...]
Technisch is het ook geen punt, ik vraag me alleen af hoe je juridisch staat.Stel de boel vliegt van je dak en veroorzaakt schade, ben je dan verzekerd?
Interessante vraag, ik denk erover om mijn verzekeraar hierover te bellen.
Dat mag dan ook niet want er staat ook 0 kogeldruk enzovoort.Gerard S 67 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 18:37:
[...]
Klopt, daklast 0 kg. Je kunt ook een trekhaak laten monteren (zo een voor fietsendragers, dat mag schijnbaar wel) en daarop een trekhaakkoffer plaatsen. Heb je ook niet zo’n last van meerverbruik. Heb daar een foto van gezien op het going electric forum, volgens de gebruiker van die koffer nauwelijks meerverbruik.
Je moet bij Hyundai in de brochure bij 'gewichten' kijken. Dan zie je dat de Ioniq hybrid wel kogeldruk en trekgewicht heeft en de Kona Electric wel daklast maar geen kogeldruk bijvoorbeeld.
Hmmm.... ik zie dat Yakima inmiddels de mooie Flushbar op de NEDERLANDSE site heeft staan met een rating van 60kg: [link]
Nou ja... f*ck it dan maar:

100km/h snelweg 16kWh/100km 12 km heen en 12km terug getest.
80 km/u wegen 14kWh/100km (80/90 gereden) +/- 50km mee gereden
Windkracht 4 (wat voor mij wel de max is)
Board zonder tas eromheen is gestroomlijnder en de wind heeft er minder vat op. Het kan iets werken in de spanbanden, prima, komen de krachten niet direct op de dragers. Ligt stabiel en solide op de dragers en die zaten na de test nog vast en op exact op dezelfde plek waar ik ze gezet had
Conclusie: bij behoudend rijgedrag verantwoord voor incidenteel gebruik.
[ Voor 3% gewijzigd door UniMatrix op 08-07-2019 09:45 ]
EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4
Heb het voor de grap uitgezet bij juridisch loket.Henry_tw schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:37:
[quote]UniMatrix schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:59:
[...]
Technisch is het ook geen punt, ik vraag me alleen af hoe je juridisch staat.Stel de boel vliegt van je dak en veroorzaakt schade, ben je dan verzekerd?
Interessante vraag, ik denk erover om mijn verzekeraar hierover te bellen.
Tegenvraag: als je te hard rijdt, geen voorrang geeft of teveel op hebt (allemaal 'illegaal') en je veroorzaakt een ongeluk: ben je dan ook niet verzekerd?
Volgens mij wel.
0 kg kogeldruk lijkt mij gewoon verkeerd doorgegeven. Dan is een trekhaak helemaal nutteloos.UniMatrix schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:39:
[...]
Dat mag dan ook niet want er staat ook 0 kogeldruk enzovoort.
Je moet bij Hyundai in de brochure bij 'gewichten' kijken. Dan zie je dat de Ioniq hybrid wel kogeldruk en trekgewicht heeft en de Kona Electric wel daklast maar geen kogeldruk bijvoorbeeld.
Ik neem aan dat ze 0 kg trekgewicht bedoelen. Dan kun je er nog altijd een fietsendrager op zetten.
Signatures zijn voor boomers.
Dit vind ik grappig. Nu gaan we met twee maten meten. Als de daklast niet vermeld wordt, mag het niet, als de kogeldruk niet vermeld wordt mag het ineens wel en is het een foutje.Maasluip schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:59:
[...]
0 kg kogeldruk lijkt mij gewoon verkeerd doorgegeven. Dan is een trekhaak helemaal nutteloos.
Ik neem aan dat ze 0 kg trekgewicht bedoelen. Dan kun je er nog altijd een fietsendrager op zetten.
Ioniq Hybrid: wel kogeldruk en 750kg GEREMD, geen daklast:

Ionig Electtic: helemaal niks

Kona Electric: alleen daklast, geen kogeldruk of trekgewicht.

We kunnen inmiddels wel stellen dat het bij Hyundai is: als het vermeld staat in de brochure 'mag' het, anders niet.
Een trekhaak op een Ioniq of Kona met een fietsendrager, bagagebox of aanhanger is dus net zo illegaal (of niet) als een dakdrager met bagagebox, fietsendrager of surfboards op een Ioniq...
[ Voor 9% gewijzigd door UniMatrix op 08-07-2019 11:18 ]
Culemborg - Sneek - Culemborg.
Het was niet een vooraf geplande rit (opa van m'n vriendin in het ziekenhuis opgenomen), maar de auto was gelukkig volgeladen voor we vertrokken.
Aangezien ik best een vrij vlotte rijstijl heb, wist ik wel al, dat ik niet in 1x de enkele reis ging redden, dus via ABRP had ik een route uitgestippeld.
Ik had iets minder dan de 28% (23%) dan de routeplanner had berekend, toen ik bij de FastNed aan kwam.
Op de terugweg had ik 19% (volgens ABRP zou ik 29% moeten hebben, maar heb een stukje 160 gereden
De conclusie van m'n vriendin en mij is in elk geval als volgt: een electrische auto (lease) zou goedkoper moeten zijn... maar voor ons is hij toch iets duurder, omdat de snellaad-stations bij wegrestaurants stonden en we nog even wat zijn gaan drinken. (en de baby moest z'n flesje, dus viel mooi samen).
Maar het is prima te doen, om langere ritten af te leggen.
Eind van de maand, heb ik een verjaardag in Den Helder, dus dan gaan we ook weer op pad.
Een handleiding/website staat vaak onjuiste info: een Ionic Hybrid mag geen aanhangwagen trekken! RDW is leidend hierin:UniMatrix schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:12:
[...]
Dit vind ik grappig. Nu gaan we met twee maten meten. Als de daklast niet vermeld wordt, mag het niet, als de kogeldruk niet vermeld wordt mag het ineens wel en is het een foutje.
Ioniq Hybrid: wel kogeldruk en 750kg GEREMD, geen daklast:
[Afbeelding: Specificaties HYBRID]
Ionig Electtic: helemaal niks
[Afbeelding: Specificaties ELECTRIC]
Kona Electric: alleen daklast, geen kogeldruk of trekgewicht.
[Afbeelding: Kona Electric]
We kunnen inmiddels wel stellen dat het bij Hyundai is: als het vermeld staat in de brochure 'mag' het, anders niet.
Een trekhaak op een Ioniq of Kona met een fietsendrager, bagagebox of aanhanger is dus net zo illegaal (of niet) als een dakdrager met bagagebox, fietsendrager of surfboards op een Ioniq...
G
Massa rijklaar
1445 kg
Massa ledig voertuig
1345 kg
F.1
Technische max. massa voertuig
1870 kg
F.2
Toegestane max. massa voertuig
1870 kg
F.3
Maximum massa samenstel
0 kg
O.1
Aanhangwagen geremd
0 kg
O.2
Aanhangwagen ongeremd
0 kg
Daar kan je zelf dus wat aan doen, door broodjes mee te nemen voor onderweg. Verder is zeker met Maingau snelladen eigenlijk nauwelijks duurder dan langzaam laden. En een minder zware rechtervoet maakt het allemaal zeker een stuk goedkoper. Bij 110 km/h is de Ioniq op zijn meest efficient en haal je met dit zomerweer rond de 12.5 kWh/100km. Dan zit je qua brandstofkosten op 3,13 euro als je Maingau gebruikt. Daar tank je nog niet eens 2 liter benzine voor.D2nny schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:26:
Zaterdag voor het eerst een "lange" rit gemaakt, met de Ioniq...
Culemborg - Sneek - Culemborg.
Het was niet een vooraf geplande rit (opa van m'n vriendin in het ziekenhuis opgenomen), maar de auto was gelukkig volgeladen voor we vertrokken.
Aangezien ik best een vrij vlotte rijstijl heb, wist ik wel al, dat ik niet in 1x de enkele reis ging redden, dus via ABRP had ik een route uitgestippeld.
Ik had iets minder dan de 28% (23%) dan de routeplanner had berekend, toen ik bij de FastNed aan kwam.
Op de terugweg had ik 19% (volgens ABRP zou ik 29% moeten hebben, maar heb een stukje 160 gereden).
HD4Life @ Full-HD
X.Y Dakbelasting maximaal 0 kg
Dakbelasting laat ik in het midden, trekgewicht klopt iig nietUniMatrix schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:51:
@SniperGuy Hoe zie jij dan de dakbelasting (in het algemeen) als de RDW leidend is? Er staat namelijk meestal niets, dus ook niet bijvoorbeeld:
X.Y Dakbelasting maximaal 0 kg
Raaaahhhhh!!!! Nog steeds geen duidelijkheidSniperGuy schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:12:
[...]
Dakbelasting laat ik in het midden, trekgewicht klopt iig niet
Verwijderd
20 juli ga ik mijn broertje met de ioniq wegbrengen naar dusseldorf airport.
Op 1 lading geen moet geen probleem zijn, heb dan als het goed is nog ongeveer 40km bereik over.
Nu ben ik aan het zoeken naar een snellader in de buurt voor de terugweg, nu zijn deze nagenoeg niet te vinden in de buurt.
Op het vliegveld zijn zover gebeld heb alleen maar 22kw laders, ze verwijzen me door naar shell station daar maar kan niet ontdekken of daar een snellader is.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips/ ideeen om toch een snellader te vinden zodat ik niet uren sta te laden daar?
Er zijn meerdere routeplanners die dit kunnen, maar de routeplanner die ik gebruik en fijn vindt: https://abetterrouteplanner.com.Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:32:
Hoi,
Op 1 lading geen moet geen probleem zijn, heb dan als het goed is nog ongeveer 40km bereik over.
Nu ben ik aan het zoeken naar een snellader in de buurt voor de terugweg, nu zijn deze nagenoeg niet te vinden in de buurt.
Op het vliegveld zijn zover gebeld heb alleen maar 22kw laders, ze verwijzen me door naar shell station daar maar kan niet ontdekken of daar een snellader is.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips/ ideeen om toch een snellader te vinden zodat ik niet uren sta te laden daar?
Op een eerdere reactie van mij, zijn er nog een aantal genoemd, maar die heb ik zo snel niet bij de hand (staan op m'n computer thuis in de favorieten, niet op werk)
Verwijderd
Zal straks deze eens bekijkenD2nny schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:44:
[...]
Er zijn meerdere routeplanners die dit kunnen, maar de routeplanner die ik gebruik en fijn vindt: https://abetterrouteplanner.com.
Op een eerdere reactie van mij, zijn er nog een aantal genoemd, maar die heb ik zo snel niet bij de hand (staan op m'n computer thuis in de favorieten, niet op werk)
[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2019 15:14 ]
De site van newmotion vind ik wel redelijk goed. Als ik zo snel even kijk zie ik er een paar die enigzins in de buurt zijn:Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:32:
Hoi,
Grafenberger Allee 277-287, 40237, Düsseldorf
Theodorstr. 279, 40472, Düsseldorf
An der Skihalle 1, 41472, Neuss
Lemkuhlenweg 2, 41065, Mönchengladbach
Probleem is een beetje dat er tussen de NL grens en Düsseldorf er amper snelladers langs de snelweg staan, dus je zal altijd wel enigszins om moeten rijden. Dat merkte ik tijdens mijn reis naar Oostenrijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 08-07-2019 15:50 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Verwijderd
Die eerste 2 had ik ook gevonden, heb met gebeld naar hun. Dat is een BMW garageStandeman schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:47:
[...]
De site van newmotion vind ik wel redelijk goed. Als ik zo snel even kijk zie ik er een paar die enigzins in de buurt zijn:
Grafenberger Allee 277-287, 40237, Düsseldorf
Theodorstr. 279, 40472, Düsseldorf
An der Skihalle 1, 41472, Neuss
Lemkuhlenweg 2, 41065, Mönchengladbach
Probleem is een beetje dat er tussen de NL grens en Düsseldorf er amper snelladers langs de snelweg staan, dus je zal altijd wel enigszins om moeten rijden. Dat merkte ik tijdens mijn reis naar Oostenrijk.
De laadpalen zijn toegangelijk tijdens openingstijden, vanaf 09.00u
Wordt dus even wachten vanaf 05.00u
Dan denk ik een “gewone” in de tussentijd laden en daarna door
Trouwens net gevonden er zit een laadpark van ionity in duisburg, moet ook haalbaar zijn als je rustig rijd
YouTube: Ladepark Duisburg
https://www.goingelectric...Beecker-Strasse-51/33565/
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2019 16:29 ]
Als het goed is staan er op het vliegveld 2 gratis snelladers . Tijdens het laden gratis parkeren en voor de hal.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Oeps het is een ander vliegveldevtje schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:29:
@rjma
Als het goed is staan er op het vliegveld 2 gratis snelladers . Tijdens het laden gratis parkeren en voor de hal.
Foutje grrr.
Het was Stuttgarter Flughafen.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Aangezien ik heb een comfort model heb, en dus geen automatisch dimmende binnenspiegel, wil ik er eentje in laten zetten. Want ik mis dat enorm! (had het wel in m'n vorige auto)
Heel irritant om telkens de spiegel te flippen.
Hoe zijn de automatisch dimmende spiegels van de premium? Zijn die een beetje goed?
Of kan iemand een betere aanraden?
Dank.
Geen klachten over. Vond ze in het begin een beetje groen bij het dimmen, maar ben er snel aan gewend. Heb ook geen vergelijkingsmateriaal.XfadeR schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:11:
Hoe zijn de automatisch dimmende spiegels van de premium? Zijn die een beetje goed?
Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
De nieuwe Ioniq komt dus in september beschikbaar in Nederland."Voor de Kona hebben we 7500 orders. Daarvan leveren we er dit jaar 5000 af, keurig volgens schema.’’ Het betekent dus ook dat iedereen die vandaag een Kona bestelt pas in 2020 aan de beurt is - en dus met de hogere bijtelling te maken krijgt. De andere elektrische auto van Hyundai, de Ioniq, is wel direct leverbaar. De importeur heeft van de 28 kWh-versie nog 250 modellen op voorraad. In september komt de verbeterde versie van de Ioniq op de markt. Daarvan kan de importeur er naar verwachting in de tweede helft van 2019 tussen de 500 en 1000 exemplaren leveren.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 12-07-2019 04:06 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ik heb de Premium EV, maar heb hem nog nooit zien dimmen eigenlijk, Volgens mij schijnt er gewoon te weinig licht van de auto achter je door het smalle raampje van de Ioniq. Of misschien komt dit bij mij nog eens extra doordat ik de achterramen rondom geblindeerd heb !?XfadeR schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:11:
Hey all,
Aangezien ik heb een comfort model heb, en dus geen automatisch dimmende binnenspiegel, wil ik er eentje in laten zetten. Want ik mis dat enorm! (had het wel in m'n vorige auto)
Dank.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Het viel mij op dat op een gegeven moment bij het laden een ventilator hoorbaar was in de kofferbak ergens? Dat had ik wel eens eerder gehoord tijden de reis naar Disneyland, maar nu hoorde ik de koeling ook toen ik stilstond ergens.. is dit normaal?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Groenig zijn alle automatische binnenspiegels die ik tot nu toe gezien hebJohn_Otters schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:22:
[...]
Geen klachten over. Vond ze in het begin een beetje groen bij het dimmen, maar ben er snel aan gewend. Heb ook geen vergelijkingsmateriaal.
In Duisburg neem ik de comfortcharge lader in de Bahnhofstraße. Met de MainGau pas vorige maand werd mij niets aangerekend van kosten en is een 100kW laadpaal.Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:22:
[...]
Die eerste 2 had ik ook gevonden, heb met gebeld naar hun. Dat is een BMW garage
De laadpalen zijn toegangelijk tijdens openingstijden, vanaf 09.00u
Wordt dus even wachten vanaf 05.00u
Dan denk ik een “gewone” in de tussentijd laden en daarna door
Trouwens net gevonden er zit een laadpark van ionity in duisburg, moet ook haalbaar zijn als je rustig rijd
YouTube: Ladepark Duisburg
https://www.goingelectric...Beecker-Strasse-51/33565/
Kan perfect normaal zijn. Allemaal afhankelijk van de temperatuur van het batterijpak. Heb het ook al wel eens gehoord bij een snellader.cacofant schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 06:42:
Gisteren een lange aaneengesloten rit gemaakt, Apeldoorn - Marum - Apeldoorn en twee keer geladen, 1x op heenweg, 1x op terugweg (gewoon omdat het kon)..
Het viel mij op dat op een gegeven moment bij het laden een ventilator hoorbaar was in de kofferbak ergens? Dat had ik wel eens eerder gehoord tijden de reis naar Disneyland, maar nu hoorde ik de koeling ook toen ik stilstond ergens.. is dit normaal?
No keyboard detected. Press F1 to continue.

Bij mij zijn de rubbers van het portier al gescheurd, die zal ik dus zeker nakijkenDutchy88 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:13:
Beste Ioniq rijders, na lang nadenken toch besloten om de overstap naar elektrisch rijden te gaan maken. Binnenkort staat er een proefrit gepland in een Ioniq Premium uit 2018. Zijn er bepaalde aandachtspunten waar ik op moet letten bij aanschaf van een Ioniq occasion?

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 12-07-2019 11:14 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
De meneer met de Audi E-Tron was blijer, die ging met 150kW :-)
Tesla Model 3 RWD (2023)
- werkt de kofferbak verlichting, indien niet dan kun je die bij een volgende beurt laten herstellenDutchy88 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:13:
Beste Ioniq rijders, na lang nadenken toch besloten om de overstap naar elektrisch rijden te gaan maken. Binnenkort staat er een proefrit gepland in een Ioniq Premium uit 2018. Zijn er bepaalde aandachtspunten waar ik op moet letten bij aanschaf van een Ioniq occasion?
- zitten er 2 laadkabels bij (1 x voor Type2, 1 x voor standaard stekker (shucko))
- roest op de wielmoeren
Achterklep die rammelt...Dutchy88 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:13:
Zijn er bepaalde aandachtspunten waar ik op moet letten bij aanschaf van een Ioniq occasion?
Ruilen?XfadeR schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:11:
Hey all,
Dank.
5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal
Ok, heb jij die er in zitten?daemonix schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:24:
De dimmende binnenspiegel van een Ford Fiesta werkte prima.
Heb je eventueel wat foto's?
Thanks.
[ Voor 4% gewijzigd door XfadeR op 12-07-2019 18:54 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ruilen graag haha. Ik had een dimmende spiegel in m'n polo en dat was zalig. Tuurlijk is het niet zo donker als een spiegel flip maar dimmend genoeg (groen).McTrex2 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:34:
[...]
Ruilen?Ik wil juist een handmatige binnenspiegel, ik heb nog nooit een automatisch dimmende spiegel gehad die genoeg dimde naar mijn zin...die van de Ioniq ook niet.
Wellicht moet ik es ergens testen hoe die van IONIQ is
Ik hoorde hem gisteren toevallig ook na een lange rit aan het einde van de 2e snellaad sessie. Lijkt me normaal.cacofant schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 06:42:
Gisteren een lange aaneengesloten rit gemaakt, Apeldoorn - Marum - Apeldoorn en twee keer geladen, 1x op heenweg, 1x op terugweg (gewoon omdat het kon)..
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat vindt mijn OCD lekker zegzonoskar schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 11:12:
Zaterdag aan de 350KW lader gehangen aan de A16 bij Breda. In 2:27 had ik precies 2.27kWh geladen
[Afbeelding]
Hahaha ja dat is normaal ik hoor dat bij mij dagelijks je hoort het eerder als je wat vlotter rijdt of als je een hele lange rit hebt en paar keer op de 175+KW laders gaat laden komt gwn omdat de accu's dan iets te warm worden. De ventilator draait altijd wel onder de achterstoelen heb je een gleufje moet je maar is een keer na een normale rit met je hand voelencacofant schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 06:42:
Is dit ergens een instelling in de auto? Ik kan het nergens vinden.
Tomorrow is often the busiest day of the week
Ik vond het inderdaad erg vreemd. Ik weet (door schade en schande) dat er een optie zit om aan de autokant te ontkoppelen wanneer de auto vol zit, maar aan de laadpaal kant had ik nog nooit meegemaakt.
Het is geen instelling in de auto. Vanuit de auto kan je alleen instellen dat de stekker aan de auto kant na het laden automatisch ontgrendelt. Laadpaal kant kan alleen door de beheerder van de laadpaal gedaan worden. Kan zijn dat er een storing is geweest of iets. Want elke beheerder kan op afstand je sessie handmatig starten/stoppen en tevens de vergrendeling uitschakelen. Heb dit namelijk een keer in Duitsland gehad, beheerder gebeld omdat mijn laadpas het niet deed op hun laadpalen waren vriendelijk dat ik gratis kon laden voor een keer die konden gewoon op afstand de sessie starten en toen de auto klaar was konden ze hem ook ontkoppelen aan de laadpaal kant.Dunbar schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:33:
Ik kwam onlangs terug bij mijn auto en toen bleek dat de laadpaal mijn auto ontkoppeld had: ik kon de stekker zo uit de laadpaal trekken. De auto kant zat gelukkig nog wel vast.
Is dit ergens een instelling in de auto? Ik kan het nergens vinden.
Welke schade heb je dan gehad? Want bij mij staat die optie standaard aan omdat je anders binnen die 10 seconden je stekker er uit moet trekken. Tot nu toe geen problemen ondervonden.Dunbar schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:46:
Volgens de NewMotion app is het een paal in beheer van Allego.
Ik vond het inderdaad erg vreemd. Ik weet (door schade en schande) dat er een optie zit om aan de autokant te ontkoppelen wanneer de auto vol zit, maar aan de laadpaal kant had ik nog nooit meegemaakt.
Overigens vindt ik dat wanneer een laadpaal ontkoppelt bij een volle accu juist een enorm goed idee. Dan heb je tenminste kans dat je de auto er naast kan zetten en zelf kan laden.
Niet echt schade. Je loopt het risico dat iemand anders dan je laadkabel eruit trekt en er gekke dingen mee gaat doen.Standeman schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:20:
[...]
Welke schade heb je dan gehad? Want bij mij staat die optie standaard aan omdat je anders binnen die 10 seconden je stekker er uit moet trekken. Tot nu toe geen problemen ondervonden.
Overigens vindt ik dat wanneer een laadpaal ontkoppelt bij een volle accu juist een enorm goed idee. Dan heb je tenminste kans dat je de auto er naast kan zetten en zelf kan laden.
Ontkoppelen als de auto vol is zou een parkeerboete kunnen opleveren omdat je dan zonder te laden op een plek gereserveerd voor het laden van auto's staat.
Het zou inderdaad een mogelijkheid aan andere auto's kunnen geven om te laden maar vaak kun je domweg niet dichtbij genoeg de paal parkeren. Ik heb daar nu al moeite mee met de Ioniq. Ik moet altijd achteruit inparkeren bij een paal omdat als ik er de neus in stuur de kabel amper lang genoeg is. Ik heb foto's waarop de kabel strak langs de auto is gespannen om überhaupt te kunnen laden.
Als ze schade willen doen kunnen ze dat ook prima wanneer de kabel vergrendeld is. Een paar goede trappen tegen de stekker aan de autozijde en je bent klaar. Of je trapt de spiegels er afDunbar schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:29:
[...]
Niet echt schade. Je loopt het risico dat iemand anders dan je laadkabel eruit trekt en er gekke dingen mee gaat doen.
Ontkoppelen als de auto vol is zou een parkeerboete kunnen opleveren omdat je dan zonder te laden op een plek gereserveerd voor het laden van auto's staat.
Het zou inderdaad een mogelijkheid aan andere auto's kunnen geven om te laden maar vaak kun je domweg niet dichtbij genoeg de paal parkeren. Ik heb daar nu al moeite mee met de Ioniq. Ik moet altijd achteruit inparkeren bij een paal omdat als ik er de neus in stuur de kabel amper lang genoeg is. Ik heb foto's waarop de kabel strak langs de auto is gespannen om überhaupt te kunnen laden.
Verder zijn er genoeg laadpalen waar je niet hoeft te fileparkeren en je zo bij kan. Ik zou het ideaal vinden om iemand anders z'n stekker los te koppelen en de mijne er in te steken. In de parkeergarage op mijn werk kan je gewoon ontkoppelen wanneer je wilt met een knop op de paal. Als gentlemen's agreement doen we dat pas wanneer de andere accu vol is. Ik vindt het een prima idee dat een stekker wordt vrijgegeven wanneer de accu vol is bij publieke palen.
http://www.autoweek.nl/au...vernieuwde-hyundai-ioniq/
[ Voor 29% gewijzigd door Stefanovic45 op 19-07-2019 16:26 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
op teren... Mitsubishi heeft volgens mij met de PHEV een keer hetzelfde gedaan...
Als dat niet gebeurd wordt het op GEEN EV voor mij OF de huidige editie...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Anders maken ze hier in Nederland lekker gebruik van de gunstige bijtelling, maar dat was in het verleden altijd al zo helaas.
Ik zie nu zelfs dat je voor die 37k het i-motion model hebt, terwijl je nu voor 34 een comfort model hebt. Het is even afwachten wat voor opties er allemaal op zitten maar zo op het eerste oog lijkt het instapmodel van het 2020 model kaler dan het huidige model.RonaldPr schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 19:19:
De prijs van model 2020 valt flink tegen. Valt het prijsverschil met Duitsland niet te verklaren door verschil in uitrusting?
Is daar al meer over bekend dan? Volgens mij kijken velen naar de loadcurve van de Kona 39kWh maar die hoeft natuurlijk niet gelijk te zien aan de Ioniq.BarryH schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:25:
Dat langzame snelladen van de nieuwe versie lijkt me een goede reden om nog snel een voorraadmodel te kopen
/edit: De laadsnelheid van de Kona 39kWh is overigens wel heel treurig, eigenlijk kan je dat anno 2019 eigenlijk geen snelladen meer noemen.
[ Voor 35% gewijzigd door revolution-nl op 19-07-2019 20:48 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Niet mee eens. Accucapaciteit neemt toe waardoor snelladen steeds minder nodig is (snelladen is alleen om je doel te halen). Je gaat vanzelf veel meer thuis / op locatieladen. Alhoewel de "oude" modellen met 70kW superieur zijn voor hun klasse is het nieuwe model zeker ook niet verkeerd.BarryH schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:25:
Dat langzame snelladen van de nieuwe versie lijkt me een goede reden om nog snel een voorraadmodel te kopen
Met 38kWh capaciteit is het zeker in de winter of langere (vakantie) trips erg fijn als je met 70kW kan laden zoals dat bij de Ioniq Gen1 het geval is. Scheelt enorm in tijd.rdfeij schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 20:15:
[...]
Niet mee eens. Accucapaciteit neemt toe waardoor snelladen steeds minder nodig is (snelladen is alleen om je doel te halen). Je gaat vanzelf veel meer thuis / op locatieladen. Alhoewel de "oude" modellen met 70kW superieur zijn voor hun klasse is het nieuwe model zeker ook niet verkeerd.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat is min of meer al bevestigd. De officiële specs geven aan dat die in 54 minuten van 0 tot 80% laad, terwijl het oude model hier 24 minuten over doet. Als je dan gaan rekenen komt je onder de 40kW gemiddeld uit.revolution-nl schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 20:09:
[...]
Is daar al meer over bekend dan? Volgens mij kijken velen naar de loadcurve van de Kona 39kWh maar die hoeft natuurlijk niet gelijk te zien aan de Ioniq.
/edit: De laadsnelheid van de Kona 39kWh is overigens wel heel treurig, eigenlijk kan je dat anno 2019 eigenlijk geen snelladen meer noemen.
Er wordt inderdaad vanuit gegaan dat het gewoon hetzelfde zal zijn als bij de Kona. Ik heb er eens aan gerekend hoeveel extra tijd dat kost.revolution-nl schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 20:09:
[...]
Is daar al meer over bekend dan? Volgens mij kijken velen naar de loadcurve van de Kona 39kWh maar die hoeft natuurlijk niet gelijk te zien aan de Ioniq.
Voor trips tot ca 500 km kost het vrijwel geen extra tijd want dan neem je bij de start 36% meer mee met de nieuwe en dan kun je toe met hoogstens 1 keer laden, eventueel maar voor een deel, terwijl op een bepaald moment de oude voor een tweede keer moet laden, en dan is de laadtijd voor de oude in totaal ongeveer hetzelfde als 1 keer laden voor de nieuwe. Dus rond Parijs haal je in ongeveer dezelfde tijd.
Voor de extra afstanden voorbij die 500 km, is er geen startvoordeel meer, en kom je uit op een kleine 10% meer reistijd bij de nieuwe. Het is dan de vraag hoe storend dat is. Misschien is iets minder vaak een iets langere onderbreking eigenlijk meer relaxt dan vaker kortere onderbrekingen. Alleen als je haast hebt, of het gevoel dat je dat hebt, zal het waarschijnlijk wel storend zijn.
Noot: De 54 minuten die aangegeven wordt tot 80% is gerekend vanaf 0%. In de praktijk zal dat eerder gemiddeld vanaf ca 15% zijn, want je moet wat marge inbouwen. Dan is het meer rond de 45 minuten.
[ Voor 16% gewijzigd door Jan Treur op 21-07-2019 03:25 ]
Ik overweeg wel om ook met de Ioniq op vakantie te gaan met het gezin. Voor mijn use case dan dus beter af met de oude Ioniq.
Rijd je heel regelmatig 150-500km op een dag dan zal dat dus anders zijn.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik heb ze al meerdere keren terug gebogen maar ze blijven allemaal ophoog krullen (vooral de achter matten).
Wellicht moet ik opzoek naar een andere mattenset :-/
Met de ioniq ev 2.0 zo dichtbij hink ik nu op twee gedachten. Grotere accu was leuk geweest. Ik kom nu net (op aparte ritjes) wat te kort en laad dan even 5 tot 10 minuten aan de snellader. Daar tegen over staat dat de 8% bijtelling, hogere aanschafprijs en zelfs mogelijkheid dat het bedrijf de nieuwe versie een leasecategorie hoger inschaald. Voor nu ben ik toch blij en hoop ik er dus ook snel in te kunnen rijden.
Eindelijk weer een rode auto. Alle leaseauto's die ik zelf gekozen heb waren rood. Beetje kleur op het anders zo saaie parkeerterrein.
Ik ook vrijdagmiddag, ik mag 30 juli de mijne ophalen.Sr_Ogel schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:49:
Van de week gebeld door de dealer. Mijn lease ioniq is aangekomen. Wordt nu omgebouwd naar leren bekleding. Nu alleen nog afwachten wanneer ik er in mag gaan rijden. Contract van de huidige ioniq loopt pas in oktober af.
...
De rode versie ziet er in ieder geval erg strak uit. Voor mij is het nog afvragen wat de kleur doet, heb de Iron Grey besteld en daar is nogal wat verwarring over de daadwerkelijke kleur. Ben heel erg benieuwd!
- Als hij op de cruise control staat en je trapt de rem in lijkt het alsof hij minder goed remt dan wanneer hij niet op de cruise control staat. Ik heb me hier al een keer op verkeken op een 80km weg waar plotseling iemand afsloeg. Je moet dan echt hard de rem intrappen. Kent iemand dit issue?
- De dodehoekdetectie rechts lijkt het minder goed te doen dan links. Als je bijvoorbeeld een vrachtwagen inhaalt gaat het lampje in de spiegel soms niet branden. Soms ook wel, lijkt een beetje willekeurig.
- De kunstof interieurdelen, vooral de onderkant van de deuren zijn erg krasgevoelig!
Yep, herkenbaar. Het lijkt zelfs alsof ie dan gewoon niet reageert. Ik heb mezelf intussen de gewoonte aangeleerd om heel snel de cc uit te zetten en quasi gelijktijdig te remmen.RaymondD schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:34:
- Als hij op de cruise control staat en je trapt de rem in lijkt het alsof hij minder goed remt dan wanneer hij niet op de cruise control staat. Ik heb me hier al een keer op verkeken op een 80km weg waar plotseling iemand afsloeg. Je moet dan echt hard de rem intrappen. Kent iemand dit issue?
Zou niet mogen nodig zijn, lijkt me een bug.
Als hij op cruise control staat,moet je niet remmen is acc ( advance cruise control) en dan remt hij wel prima, je moet wel wat vertrouwen hebben of op 4 blokjes staan.
Typisch. Eenzelfde bug lijkt in mijn Prius te zitten. Ik heb een app waarmee ik kan zien wat hij doet en als ik vanuit de cruisecontrol ga remmen dan remt hij bijna niet elektrisch.ColdRain schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:19:
[...]
Yep, herkenbaar. Het lijkt zelfs alsof ie dan gewoon niet reageert. Ik heb mezelf intussen de gewoonte aangeleerd om heel snel de cc uit te zetten en quasi gelijktijdig te remmen.
Zou niet mogen nodig zijn, lijkt me een bug.
Signatures zijn voor boomers.
https://www.cbc.ca/news/c...e-bizard-garage-1.5227665
Ook relevant voor degenen die een upgrade van de Ioniq gaan bestellen (zoals ik), want die heeft dezelfde accu als de Kona (de twee modulen variant).
Pas bij dit soort artikelen wordt het relevant: https://www.nu.nl/auto/54...pa-terug-brandgevaar.html
[ Voor 45% gewijzigd door daemonix op 28-07-2019 08:23 ]
Aantikken en het gaat uit
Daarnaast is de 28kWh accu bij de ioniq netto capaciteit en is er niets tot nauwelijks iets merkbaar van degradatie. Dit itt de Leaf
En het snelladen gaat veel sneller
[ Voor 78% gewijzigd door BarryH op 29-07-2019 11:33 ]
Dat de Ioniq beter zijn waarde behoudt is dus niet alleen door de betere uitrusting rondom de aandrijflijn maar ook in de cabine is deze net iets beter uitgerust en, zeker ten opzichte van de eerste generatie LEAF, heeft deze een uiterlijk dat niet schreeuwt dat het een EV is (al zie ik die first gen LEAF ook wel graag).
Dag Jan,Jan Treur schreef op zondag 28 juli 2019 @ 07:48:
Dit is minder leuk nieuws: Kona EV vat vlam en laat garage ontploffen
https://www.cbc.ca/news/c...e-bizard-garage-1.5227665
Ook relevant voor degenen die een upgrade van de Ioniq gaan bestellen (zoals ik), want die heeft dezelfde accu als de Kona (de twee modulen variant).
Bedoel je met upgrade een nieuwe Ioniq, of kan alleen de batterij vervangen worden ?
Maar omdat de "oude" Ioniq zijn waarde goed houdt, kreeg ik daar nog een heel goede waarde voor terug, dus het bijbetalen na een kleine 3 jaar gebruik viel erg mee. Voor een deel van het bijbetaalde geld is je auto opeens 3 jaar jonger.
Daarnaast komt het uiteindelijk neer op een paar (ca 3) duizend euro bijleggen om die nieuwe batterij te hebben plus nog BlueLink communicatie wat ook erg handig is, vooral omdat ik de auto inmiddels deel met mijn zoon, en LED lampen voor donker, en parkeersensoren aan de voorkant die ik nog bedongen had (ik had een Comfort en heb dat weer gekozen). Dus ik ben erg tevreden met zo'n vernieuwingsdeal.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 31-07-2019 05:29 ]
Ik ben overgestapt van een Leaf (24kW weliswaar) naar een Ioniq.RonaldPr schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:46:
Wat mij opvalt is dat de Ioniq een veel hogere restwaarde heeft dan de Leaf. En dan met name de 30 Kw Leaf, hoe is dat te verklaren?
Dé reden voor mij is BMS en dus accudegradatie en toekomstverwachting.
Met de Leaf wist ik gewoon dat binnen 5 jaar ik iets met de accu zou moeten doen (extender/oplappen) of dat de auto praktisch onbruikbaar zou zijn. Met de Ioniq is degradatie nog onduidelijk maar verwachtingen zijn positief.
Dan vraag ik me toch af wat jij terug kreeg voor je Ioniq en met welke km's? Degene waar ik hem van gekocht heb heeft bijvoorbeeld toch al wel €10k afgeschreven in een kleine 2 jaar en 55kkm.Jan Treur schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 05:16:
Maar omdat de "oude" Ioniq zijn waarde goed houdt, kreeg ik daar nog een heel goede waarde voor terug, dus het bijbetalen na een kleine 3 jaar gebruik viel erg mee. Voor een deel van het bijbetaalde geld is je auto opeens 3 jaar jonger.
Daarnaast komt het uiteindelijk neer op een paar (ca 3) duizend euro bijleggen om die nieuwe batterij te hebben plus nog BlueLink communicatie wat ook erg handig is, vooral omdat ik de auto inmiddels deel met mijn zoon, en LED lampen voor donker, en parkeersensoren aan de voorkant die ik nog bedongen had (ik had een Comfort en heb dat weer gekozen). Dus ik ben erg tevreden met zo'n vernieuwingsdeal.
[ Voor 43% gewijzigd door assje op 31-07-2019 19:56 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]