Tesla Model 3 RWD (2023)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik denk dat er ook even nieuwe olie op moetColdRain schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:06:
versnellingsbak?
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Gedaan (op de telefoon) .. geen geluidBarryH schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 06:47:
Audio/media volume omhoog?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Dus navigatievolume lukt me alleen als navigatie de muziek uitschakelt en actief iets aangeeft. maar wellicht dat in het instellingen menu hier toch iets over te vinden is?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat is 15,9 à 16,7 kWh/100km (ik reken het maar om zodat de getallen te vergelijken zijn).BarryH schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 23:15:
ik zit op 6.3-6.5 km/kwh bij veel snelweg 125-135 km/u
Sinds ik een elektrische auto heb rijd ik geen 130km/u meer, maar 120km/u (125 op de teller).
Ik zit nu bij dit weer op 13,5 kWh/100km. In de winter zo'n 17kWh/100km.
Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)
Ik rij gewoon 133 als dat mag (137 op de teller), ik ga niet zitten trutten omdat ik een EV rijdt hoor. Ik rij ook altijd in sport stand, die spons waar je intrapt op normal of eco stand staat me niet aan. Verbruik ligt dan rond de 150Wh/Km. Binnendoor rijd ik gemiddeld 120Wh/Km. Vorige maand ben ik naar Burger's zoo geweest met mijn schoonbroer, die reed wel 100Km/h (in zijn Ioniq). Mijn verbruik was toen 117Wh/Km over 250 Km. Ik heb wel altijd regen uit staan en laat de auto zoveel mogelijk rollen.henri055 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 10:03:
[...]
Dat is 15,9 à 16,7 kWh/100km (ik reken het maar om zodat de getallen te vergelijken zijn).
Sinds ik een elektrische auto heb rijd ik geen 130km/u meer, maar 120km/u (125 op de teller).
Ik zit nu bij dit weer op 13,5 kWh/100km. In de winter zo'n 17kWh/100km.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Klopt aardig hoorBlokker_1999 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:10:
Iemand hier die kan bevestigen of het laadprofiel van de Ioniq op A Better Route Planner correct is? Als ik een lading van 10% naar 90% zie op 25 minuten dan denk ik toch dat iemand daar wat te optimistisch met de cijfers is omgesprongen.
Even snel rekenen laat zien dat dit best wel kan. Ioniq heeft bruikbare accucapaciteit van 28 kWh volgens https://ev-database.nl/auto/1057/Hyundai-IONIQ-Electric. 80 % laden is dan 22,4 kWh. Als je daar 25 minuten voor krijgt levert de laadpaal ongeveer 53 kW aan vermogen gemiddeld.
Nog slimmer is tot 80% laden (als je daarmee de volgende snellaadpaal haalt) want vanaf 80% accucapaciteit daalt de snelheid van het laden. Zie hiervoor een plaatje van FastNed https://support.fastned.n...en-met-een-Hyundai-Ioniq-
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Iemand een idee wat de bron is voor de laadstations in de Ioniq navigatie? Vind nogal tegenvallen wat er in te vinden is. Bijvoorbeeld een laadpaal bij de Nissan dealer in Alphen aan den Rijn kan ik daar vinden. Die heeft echter alleen een Chademo aansluitingJT schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:33:
Wat doet de Ioniq met wifi behalve de laadstation database bijwerken en live verkeersinformatie ophalen?
de 25 minuten klopt op een 100kW paal, maar let op: dit vanaf start van het feitelijke laden. je hebt ook wat tijd nodig om naar het laadpunt te rijden en aan te koppelen en het laadproces te starten . Dit kost minimaal 2 minuten. Gemiddeld eerder 5. Kan je ook instellen in ABRP settings. Hij neemt het dan mee in de rijtijd.Blokker_1999 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:10:
Iemand hier die kan bevestigen of het laadprofiel van de Ioniq op A Better Route Planner correct is? Als ik een lading van 10% naar 90% zie op 25 minuten dan denk ik toch dat iemand daar wat te optimistisch met de cijfers is omgesprongen.
.
Net geprobeerd en die geeft als eerste laadpunt een 22kW lader bij Ikea wat resulteert in bijna anderhalfuur laden. Zal toch maar abrp als referentie nemenJaJiRi schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:05:
heb je de rit al eens gepland bij goingelectric.de ? Daar krijg je een routevoorstel dat je zelf nog kan uitbreiden. Zelf al regelmatig gezien dat je dan toch echt tijdwinst kan boeken. abrp ken ik zelf nog niet
Weet je zeker dat Android auto aan staat en je hotspot ook aan ?cacofant schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 06:41:
Nou om terug te komen op Android auto.. alles gecontroleerd, maar geen enkele gesproken aanwijzing in mijn auto hoor. geen idee wat er mis is.. dat wordt dus navigeren met de Hyundai navigatie denk ik..
Zogauw je telefoon de usb kabel erin steekt krijg je dan deze melding op je auto scherm.

En wat gebeurt er als je de spraak knop indrukt?
Zie je dit in je autoscherm dan ben je niet verbonden .

Of zie je dit dan werkt het wel maar waarschijnlijk werkt de mic niet of het is een audio instelling wat niet goed staat.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Laadstations laat hij in de omgeving zien. Klik eens op info knop naast map en live oplaadstations.JaJiRi schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:04:
[...]
Iemand een idee wat de bron is voor de laadstations in de Ioniq navigatie? Vind nogal tegenvallen wat er in te vinden is. Bijvoorbeeld een laadpaal bij de Nissan dealer in Alphen aan den Rijn kan ik daar vinden. Die heeft echter alleen een Chademo aansluitingDaar heb je dan niet zo heel veel aan

Ps heb je wel in het systeem type 2 en ccs ingevuld. Anders kijkt híj ook naar minder laadpalen.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Ja allemaal zo ingesteld. Enige is dat de telefoon ook met Bluetooth verbonden is en met de USB kabel. Zou dat het probleem zijn?evtje schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:54:
[...]
Weet je zeker dat Android auto aan staat en je hotspot ook aan ?
Zogauw je telefoon de usb kabel erin steekt krijg je dan deze melding op je auto scherm.
[Afbeelding]
En wat gebeurt er als je de spraak knop indrukt?
Zie je dit in je autoscherm dan ben je niet verbonden .
[Afbeelding]
Of zie je dit dan werkt het wel maar waarschijnlijk werkt de mic niet of het is een audio instelling wat niet goed staat.
[Afbeelding]
Tesla Model 3 RWD (2023)
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Mijn vraag is welk van de twee foto's komt er tevoorschijn als je op het stuur de spraakknop in drukt tevoorschijn ? Je hoeft niets in te spreken alleen drukken. Druk eerst op b.v ev button zodat hij wel op een ander scherm staat voor je de spraakknop indrukt.
Ik ben benieuwd.....
Uiteraard.. die start ook netjes op.daemonix schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 18:57:
Nope, dat zou het probleem niet mogen zijn. Je hebt wel Android Auto geinstalleerd? Google Maps doet iets anders, en is een andere app.
Tesla Model 3 RWD (2023)
evtje schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 19:37:
@cacofant
Mijn vraag is welk van de twee foto's komt er tevoorschijn als je op het stuur de spraakknop in drukt tevoorschijn ? Je hoeft niets in te spreken alleen drukken. Druk eerst op b.v ev button zodat hij wel op een ander scherm staat voor je de spraakknop indrukt.
Ik ben benieuwd.....
Morgenvroeg zal ik proberen..
Tesla Model 3 RWD (2023)
Toen ik in de app wisselde naar audio via IONIQ deed ie het wel..
Nu de app verwijderd, kijken of het dan normaal werkt.. vanmiddag..
Tesla Model 3 RWD (2023)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Maar is het zo dat jij in Android auto (op je telefoon) de spreek knop indrukt ? En dan krijg je geen geluid. Als dat zo is zal je het in de telefoon instellingen moeten zoeken. Zoals mic en speakers. Ik heb het even bij mij uitgeprobeerd als ik op het icoontje spreek druk dan komt er eerst een geluidje van spreek maar als ik dan een adres in spreek daarna herhaald Android auto het en start google map op.cacofant schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 06:37:
En opnieuw ondanks verwijderen van die app, geen geluid.. ga het nu niet meer proberen, zondag ga ik weg. gebruik interne navigatie wel..
Dit heb ik uit geprobeerd zonder met de auto gekoppeld of bij de auto te zijn.
Ps ik heb versie 4.1.590944release
Tesla Model 3 RWD (2023)
Start google map dan ook op?cacofant schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:57:
Als ik op de spreek knop druk heb ik gewoon geluid en kan ik wat inspreken...
En herhaalde google je adress?
Edit
Instellingen autoscherm
Staat in telefoonprojectie instellingen Android auto aangevinkt?
Kijk ook bij geavanceerde instellingen dan modes knop is telefoonprojectie aangevinkt en Bluetooth audio aangevinkt ?
Staat in op je telefoon je Bluetooth en mobiele gegeven aan?
Kijk ook bij instellingen van Android auto op je telefoon is die gekoppeld en staat daarbij Hyundai ioniq.
Als het nu niet lukt dan weet ik het ook niet.
Succes en een goede vakantie toegewenst.
[ Voor 55% gewijzigd door evtje op 07-06-2019 12:33 ]
Net van de dealer te horen gekregen dat er iets stuk is aan de stekker ingang. Dus waar je de stekker insteekt. Meer weet ik niet.
Helaas even met een plofauto rondrijden
Kan iemand trouwens bevestigen dat het normaal is dat de pin rechtsboven in de laadconnector (rechtse pin van de 2 stuursignalen) meer naar achteren steekt dan de linkse? Wil zeker zijn dat er geen issue is met mijn connector.
Ik had 2 weken geleden hetzelfde probleem, met dezelfde oorzaak. Ik had alleen het geluk dat er op het werk een Tesla S 100D beschikbaar was die ik mocht gebruiken.Nunzio schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:48:
Mijn Ioniq wilde gisteren niet laden. Dacht dat het aan de Zappi lader lag, maar op mijn druppellader deed hij het ook niet.
Net van de dealer te horen gekregen dat er iets stuk is aan de stekker ingang. Dus waar je de stekker insteekt. Meer weet ik niet.
Helaas even met een plofauto rondrijden
Ik heb geen stekker erbij gekregen voor Fastned volgens mij, hoe kom ik daar aan? Heb op advies van de leasemaatschappij ook een plugsurf druppel aangeschaft maar die nog niet uitgeprobeerd. Heb voor volgende week een rit gepland die elders opladen noodzakelijk maakt en wil graag Fastned daarvoor gebruiken. (edit: ik denk dat ik de oplossing gevonden heb, je gebruikt de stekker van Fastned zelf daarvoor, klop dat???)
Ik zou een orange auto krijgen, auto is 3 maanden later geleverd dan afgesproken (maar dit kwam mij wel goed uit omdat ik een trekhaak nodig had ivm verhuizen, dus heb daar geen probleem van gemaakt) maar is dus rood en niet oranje. Wel een mooie kleur rood trouwens, dus ook daar ga ik geen probleem van maken.
[ Voor 4% gewijzigd door Anme op 08-06-2019 13:14 ]
Het kan zijn dat de bms nog moet leren zodat hij weet hoe snel hij kan laden . Op de thuislader zit ook 3 laad snelheden op laag middel en hoog. Hoog is iets boven 2 kWh.
Voor Fastned heb je geen stekker nodig die zie aan de fastned chargers . Jouw auto heeft ccs aansluiting en fastned de ccs plug.
Tip ga bij fastned met een Maingau laadkaart laden dan ben je goedkoper uit dan fastned zelf.
En kijk op www.laadpastop10.nl
[ Voor 4% gewijzigd door evtje op 08-06-2019 13:38 ]
Wel snel, die van mij is pas 8 maanden oud. Ik hoop niet dat het vaker gaat voorkomen.Gerard S 67 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:09:
[...]
Ik had 2 weken geleden hetzelfde probleem, met dezelfde oorzaak. Ik had alleen het geluk dat er op het werk een Tesla S 100D beschikbaar was die ik mocht gebruiken.
Wat moest ik weer wennen aan het geluid zeg, wat maakt zo'n ICE dan toch veel geluid :-)
https://www.electrive.net...arbeiteten-ioniq-elektro/
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Is bij mij ook zo.Blokker_1999 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:13:
Kan iemand trouwens bevestigen dat het normaal is dat de pin rechtsboven in de laadconnector (rechtse pin van de 2 stuursignalen) meer naar achteren steekt dan de linkse? Wil zeker zijn dat er geen issue is met mijn connector.
Ik heb er 2 op snelweg gedaan waarvan 1 van e-on was, de andere moet ik opzoeken. Die werkten via een website waarop je je kredietkaart moet opgeven. De ene was ongeveer 7 euro, de andere 10. Veel geld, maar als het moet.. En dan werkt het niet. Heb ze alle 2 al een mail gestuurd dat ik niet wil betalen, en als het er toch afgaat zonder terugboeking bel ik de bank wel even. Ben uiteindelijk in Dresden geraakt met enkel Maingau.evtje schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:43:
Welke laders zijn dat en welke laadpassen heb je? Dat de pin verschillen van lengte dat klopt.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Nu ben ik uiteraard druk bezig met stats en zoveel mogelijk data eruit te trekken.
Ik heb een Vgate ELM327 OBD2 dongle die via bluetooth connected is naar een oude Galaxy5 telefoon (die vervolgens weer aan een 20000mAh powerbank met passtrough hangt).
Torque geinstalleerd, pid files erin en gaan. Werkt prima.
Ik log alle info naar een eigen webserver in een php en zo komt het in een sql database welke weer in Grafana gedisplayed wordt.
Tot zover allemaal redelijk werkend......
Het probleem is dat de OBD2 meestal helemaal uit gaat na een x aantal minuten wanneer de auto geparkeerd (lees uit) staat en de lader er niet op zit. Op zich begrijpelijk hoewel ik liever had dat ie always on was maar het gekke is dat hij ook niet automatisch aangaat zodra ik de auto weer 'start'. Ik moet de dongle fysiek er uit en er in doen. Ligt dit aan de dongle of aan de auto??
Want op deze manier is het niet echt werkbaar omdat ik dan altijd de dongle moet pluggen.
Heeft iemand hier andere ervaringen mee en/of een goede oplossing?
Tweede vraagje: Torque leest ook o.a de shift mode uit zoals P, D, R en N. Deze hebben alle vier pid id 2101 met een verschillende equation. In Torque laat ie prima zien in welke shift hij zit maar de web logging ontvangt alleen maar 4x pid id 2101. Dus 4x hetzelfde waarvan altijd één van de values 1 is en de rest natuurlijk 0. Maar ik kan dus niet zien welke 1 of 0 is aangezien ze alle vier 2101 meegeven en verder niks.
Is daar een truukje voor?
Laatste vraag: Zover ik kan vinden is er geen manier om de odometer uit te lezen. Klopt dat??
Alvast bedankt voor de hulp!

Ik heb sinds eergisteren een Zappi die aan loadbalancing doet. Als ik mijn auto aansluit, begint hij met een whopping 1,4 kW te laden. Het display in de auto gaf met 52% lading aan dat het nog 11 uur duur zou duren. Kort daarna had Zappi in de gaten dat hij de volle 29A mocht leveren en schaalde hij op naar 6,7 kW. Ook via EV-Notify zag ik dat ie intussen volle bak aan het laden was. Alleen het display in de auto bleef aangeven dat het nog 11 uur zou duren. Blijkbaar rekent het dashboard de tijd uit aan de hand van de allereerst gemeten stroomsterkte en stelt ie dat niet meer bij?Anme schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:11:Heb een eigen laadpaal en vannacht voor het eerst daarmee volgeladen. De auto gaf aan dat volladen 20 uur zou kosten, maar gelukkig bleek de accu na 8 uur (of korter, ben vannacht niet opgestaan op te checken) vol te zijn. Weet iemand hoe dat kan?
Iemand met een Zappi of andere loadbalancer die dit kan bevestigen?
Heb jij ook een Burgundy Red gescoord? Ik ging voor een blauwe, maar "helaas" was de Premium alleen nog in rood leverbaar. Wat een schitterende kleur blijkt dat te zijn. Nog geen moment spijt van! ;-)Wel een mooie kleur rood trouwens, dus ook daar ga ik geen probleem van maken.
Iets anders, misschien ook Zappi-gerelateerd. Er is eerder al wat over geschreven, maar ik kan het nog niet terugvinden. Dat voorverwarmen/koelen, werkt dat nou wel of niet als de accu al volgeladen is tegen de tijd dat ie in actie moet komen?
Vanmorgen was de accu al 100% vol. Zappi gaf ook een laadstroom van 0 aan. Ik wou echter om 14:00 een ritje maken en vanwege de warmte had ik ingesteld dat de auto voorgekoeld moest worden. Op het display leek alles goed. Kabel in de auto en afwachten maar. Helaas was de auto om 14:00 nog bloedheet in de volle zon en gaf de Zappi aan dat er 0 verbruikt was. Wat heb ik fout gedaan?
[J|O|R] <- .signature.gz
Het voorverwarmen of koelen op tijd zou na mijn weten gewoon moeten werken ook als de batterij eerder vol is . In ieder geval heb ik dat gezien met de thuislader . Maar ik weet niet hoe dat met zappi gaat.
Heb je al bij instellingen in Torque bij obd2 en automatisch aan/uit gevinkt en die daaronder ook vinkje zetten bij (indien de adapter is uitgeschakeld ). Scantool.net obdLink ook een vinkje. In ieder geval blijft hij bij mij wel wakker en start en stopt automatisch alleen al de auto uit is zonder stekker gebeurt er niets.
Hiervoor had ik evnotify ook het probleem dat hij na 20 minten stopte en vaak de obd2 eruit moest halen maar nu met Torque pro werkt het prima .
@evtjeevtje schreef op zondag 9 juni 2019 @ 23:38:
@XfadeR
Heb je al bij instellingen in Torque bij obd2 en automatisch aan/uit gevinkt en die daaronder ook vinkje zetten bij (indien de adapter is uitgeschakeld ). Scantool.net obdLink ook een vinkje. In ieder geval blijft hij bij mij wel wakker en start en stopt automatisch alleen al de auto uit is zonder stekker gebeurt er niets.
Hiervoor had ik evnotify ook het probleem dat hij na 20 minten stopte en vaak de obd2 eruit moest halen maar nu met Torque pro werkt het prima .
Die automatisch aan/uit heb ik gevinkt staan, evenals het vinkje eronder. Die Scantool.net had ik niet aangevinkt, er staat juist bij dat ie na 600sec in sleep mag. Maar ik zal het toch even testen.
Alvast bedankt voor je reactie.
Dank voor de tip! Ik heb een laadkaart van de leasemaatschappij (inmiddels ontvangen), ik neem aan dat die overal werkt, ik moet het nog testen.evtje schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:28:
@Anme
Het kan zijn dat de bms nog moet leren zodat hij weet hoe snel hij kan laden . Op de thuislader zit ook 3 laad snelheden op laag middel en hoog. Hoog is iets boven 2 kWh.
Voor Fastned heb je geen stekker nodig die zie aan de fastned chargers . Jouw auto heeft ccs aansluiting en fastned de ccs plug.
Tip ga bij fastned met een Maingau laadkaart laden dan ben je goedkoper uit dan fastned zelf.
En kijk op www.laadpastop10.nl
?? Dat wist ik niet. Het zegt mij ook allemaal (nog) niks, feit is dat wij bij de nieuwbouw speciaal een aansluiting voor de electrische auto hebben gevraagd en dat die door Eneco niet gebruikt is, hoewel ze er zelf om gevraagd hebben.daemonix schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:26:
Hoe had je in gedachten om je laadpaal op 2 groepen aan te sluiten? Een Ioniq laad enkelfase.
Gelukkig lijkt de werkelijke laadtijd tot nu toe OK. Ik weet het nog niet precies.
Overal zeker niet. Maar de betere kaarten hebben wel een redelijke compatibiliteit. 1 van de uitzonderingen die ik tegenkwam afgelopen weekend was NewMotion. Die kaart is bij mij nog onderweg.Anme schreef op maandag 10 juni 2019 @ 11:08:
[...]
Dank voor de tip! Ik heb een laadkaart van de leasemaatschappij (inmiddels ontvangen), ik neem aan dat die overal werkt, ik moet het nog testen.
Bij de dealer zeiden ze weer dat je met vaak met een gewone creditcard kunt betalen.
Ik vind het vooralsnog een fijne gedachte dat ik een kabel erbij heb gekregen die in een gewoon stopcontact past.
@Anme, op dit moment is het moeilijk om te zeggen wat wanneer zal werken. Het zal denk ik nog enkele jaren duren voordat het laadnetwerk normaliseert in iets waarbij je universele betaalmethoden zult zien die op alle netwerken werken. Dat heeft een groot voordeel: je zal altijd kunnen laden, maar vermoedelijk ook 1 nadeel in dat we minder concurentie zullen zien en er dus waarschijnlijk minder op prijs zal geconcureerd gaan worden.
En ik weet niet of je dat doe , maar altijd de auto uitzetten voor je gaat laden. Anders kan dat ook foutmeldingen geven.
Wel ja, auto uit, lading starten, acc mode aan om airco terug op te zetten. Maar dat was op dag 1, wanneer ik de vreemde problemen had, geen probleem aangezien de airco uitstond die dag. En gelukkig was het Duitsland waar de Maingau pas goed aanvaard wordt. Daarnaast ga ik er van uit dat de meeste laadpalen ook wel netjes zullen aangeven hoe je er kan laden zonder een compatibele RFID tag bij de hebben, wat bij de meeste laders wel degelijk mogelijk bleek te zijn, maar de NewMotion paal waar ik stopte had die optie niet (maar had ik ergens wel verwacht).
En ik zag het als een uitdaging. What's the worst that could happen? Stranden met een lege batterij. Dan bel je pechverhelping en mogen ze je komen halen. Op dat moment had ik het natuurlijk wel voor bekeken gehouden en teruggekeerd.
Maar begin nu al te plannen om binnen enkele weken naar Hamburg te rijden. Minder ver, moet mogelijk zijn met 3 stops. De eerste is dezelfde als de eerste op deze rit, de laatste is Allego (die ook werkt met Maingau) en tussendoor een Ionity charger.
Iemand een idee ?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Tesla Model 3 RWD (2023)
Weet je dat zeker dat het allemaal van achter komt? Of klinkt het een stuk zachter. Je kunt namelijk met plus en min op je stuur het geluid regelen . Zo gauw de navi spreekt kun je die ook plus of min doen. Zo kan je bijvoorbeeld navi luid zetten en radio zacht of andersom. Als het geluid alleen van achter komt kijk dan even bij het balance menu kijken waar je met je vingers kunt schuiven. Misschien dat je daar wat kan vinden.cacofant schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:26:
Vraagje, ik heb een raar probleem met de audio. Audio werkt uitstekend over alle speakers, zet ik echter de navigatie aan van de auto, geven alleen nog de achterste speakers radio geluid. Voorheen was dit niet, gaven alle speakers geluid en kwam de navigatie stem door de muziek op de voorspeakers heen.
Iemand een idee ?
Tesla Model 3 RWD (2023)
Ik denk dat ik het gevonden heb voor je. Ga naar audio instelling - volume ratio dan vinkje weghalen bij prioriteit navigatie.cacofant schreef op maandag 10 juni 2019 @ 22:13:
Als ik even schakel in audio instellingen menu tussen bijvoorbeeld balance en iets anders komt het volle geluid weer terug. Ga ik dan weer navigeren, vallen de voorste speakers opnieuw weg mbt muziek..
via CarPlay, die van de auto is hopeloos ouderwets, niet mogelijk om te zoeken op bedrijfsnamen ed. verder kan ik via Google/Waze thuis alvast navigatie voorbereiden.BarryH schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:55:
Welke navigatie gebruik je ? De "af fabriek" variant of android/carplay?
Alleen bij lange routes (bijv vakantie) stel ik in de auto navigatie de route in met de tussenpunten, dat geeft mij een goed overzicht van de route.
IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+
Ik ben toen maar naar de dichtstbijzijnde fastned gereden. Daar 20 min geladen en weer naar huis. Terug weg rustiger gereden, dus 142Wh/km. Bij de fastned nog een dame uitgelegd hoe ze haar Jaguar i-Pace moest laden. Was de auto van haar man, maar ze wou toch ook weten hoe dat ging. Alleen bij haar kreeg je niet op het scherm van de laadpaal hoe lang het nog duurde tot 80% (wat bij mij wel het geval was). Ligt dit aan de Jaguar, of aan een instelling op de auto? Ze vertelde wel dat ze veel software problemen hebben gehad met de i-Pace. Dan weer konden ze de verwarming niet bedienen, dan weer iets anders.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Doe jij wel eens aan snelladen?
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Standaard werden alle laadpunten getoond, klopt het dat ik de onderstaande moet hebben zodat ik precies zie welke laadpunten voor de Ioniq geschikt zijn?evtje schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:13:
[...]
Laadstations laat hij in de omgeving zien. Klik eens op info knop naast map en live oplaadstations.
Ps heb je wel in het systeem type 2 en ccs ingevuld. Anders kijkt híj ook naar minder laadpalen.
type 2
IEC 62196-2 type 2 (Mennekes)
CCS:
IEC 62196-2 type 2 combo (Menneks)
Wel opletten bij Maingau, volgens mij ga je na 240 minuten AC laden ook nog eens 10 cent per minuut betalen. Maingau is wel een goedkope oplossing voor snelladen.evtje schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:13:
Ik zelf heb een laadpas van ev company ik dacht in begin ook die zal toch wel overal werken in Nederland . Ik ging parkeren in een parkeergarage in Amsterdam net de boel gerenoveerd met ev laadplekken . Maar de lader starten lukte toen niet. Opdat moment ben ik een paar andere pasjes gaan aanvragen. Nu heb ik ook de New motion voor nood en Maingau voor Fastned /Allego. En de Duitse telekom maar die is niet meer interessant. En ben er nog een aan het uitzoeken . Beter een meer dan niet kunnen laden. Oja het verschil in prijs tussen ev company en New Motion is het start tarief. 13 of 35 cent . En op de laadpaal ( pitpoint) bij mij in de straat lukte nu de Maingau ook en die is dan net weer wat goedkopen per kWh. Ik rij en laad prive dus betaal het zelf voor lease is dat weer anders als de baas alles betaald dan kan ik me voorstellen dat men graag alles met 1 pasje wil doen.
Jazeker klopt dit.JaJiRi schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:17:
[...]
Standaard werden alle laadpunten getoond, klopt het dat ik de onderstaande moet hebben zodat ik precies zie welke laadpunten voor de Ioniq geschikt zijn?
type 2
IEC 62196-2 type 2 (Mennekes)
CCS:
IEC 62196-2 type 2 combo (Menneks)
Ps
Zeker kijk ik uit na 4 uur op AC Maingau laden. 4 keer 5.5 kW dan is de batterij al bijna vol .
Het duurde even voordat ik me herinnerde dat ik de koppeling moet intrappen.
Even later bij 80km/u "Wat maakt dat ding een herrie!"
En na invoegen achter een vrachtwagen, ik ga naar links, geef vol gas.. niks. "Oh ja, terugschakelen"
Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)
Het is net alsof je in een tijdmachine bent gestapt naar het jaar 1800henri055 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 14:18:
Went snel zo'n elektrische auto. De Ioniq staat nu bij de garage voor de 15.000km-beurt. ik heb een i10-leenauto mee. Dat is behelpen zeg! Het begon al bij het wegrijden, of beter gezegd bij het niet wegrijden. Sleutel in contact, rem intrappen, sleutel omdraaien.. niets. "Ik zou toch een motor moeten horen?" Toch even proberen: rem los, niks. Beetje gas, niks.
Het duurde even voordat ik me herinnerde dat ik de koppeling moet intrappen.
Even later bij 80km/u "Wat maakt dat ding een herrie!"
En na invoegen achter een vrachtwagen, ik ga naar links, geef vol gas.. niks. "Oh ja, terugschakelen"
Ik vind het geroer in die versnellingsbak ook helemaal niks bij een leen auto.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Ik heb nu vanmorgen voor de twee keer gehad dat m'n Aux battery leeg was waardoor ik de auto niet in kon.
Er zit een OBD dongle in geplugged die via BT data naar een oude telefoon stuurt via torque. De telefoon zelf zit niet aan de auto. Maar trekt zo'n dongle-tje een hele accu leeg?? De auto stond verder helemaal uit.
Hij stond echter niet op de lader omdat ik op m'n werk laad (had ik die middag nog gedaan) en Aux Battery Saver+ staat aangevinkt, die zou toch de aux battery op spanning moeten houden? Of is dat alleen als hij op de charger zit? Nee toch?
Het vreemde vanalles was dat ik wel de auto kon "starten" nadat ik de noodsleutel had gebruikt maar kon 'm niet in z'n drive zetten. Lampjes op shift panel bleven ook uit.
Na een tijdje toch aan de gang gekregen. Naar m'n werk gereden (dik half uur) en toen ik daar aan kwam en wilde inparkeren kon ik nog steeds niet de shift veranderen! Zelfs niet in park zetten. Uitzetten was dus de enige optie.
Ik begrijp allemaal niet zo wat er mis is. In mijn optiek zou een BT LE dongle niet een hele accu moeten leegtrekken in 1 nacht, zou de main battery de accu moeten opladen en al helemaal na een half uur gereden te hebben! En waarom gaat hij wel volledig aan en kan ik 'm niet in drive zetten?
Wat mis ik hier en kan iemand me uitleg en/of advies geven?
De auto is een week oud.
Thanks!
[ Voor 6% gewijzigd door XfadeR op 12-06-2019 15:05 ]
En nee, je auto houdt geen rekening met zelf aangebrachte modificaties, ik vind dat volkomen logisch. Zelf knutselen, zelf gat verbranden, zelf op de blaren zitten.
Gaat de lichtjes van je obd2 uit als je de auto afsluit? Bij mij is dat wel zo en ik heb de obd2 er altijd in . Nu kun je ook in Torque de kleine accu opmeten . Eerst Torque starten dan de auto stand 1 . Geeft hij dan b.v onder 12v aan. Na het rijden nog een keer meten . Auto stand 1 niet in start stand dat is het altijd z'n 14v . Ik doe ook op mijn werk laden dus het zelfde als jouw. Wel heb ik een keer thuis gezien dat opeens in de voorruit het lampje knipperde dus dan laadt hij uit de hoofdbatterij. Dat ik mijn auto pas had heb ik ook een paar keer bijna de accu leeg gehad. Ik had toen geen obd2 . En tot vandaag is het mij nog steeds een raadsel wat dat is geweest. Ook een keer dat ik hem op de thuislader had staan de hoofd batterij was vol na dat ik wilde wegrijden gaf hij ook aan dat de accu leeg was. Wist ik ook nog net weg te rijden. Volgende dag geen probleem. Heb je wel de laatste sofware op de auto?
Hmmm, dat verbaast me wel. Je leest over iedereen die een OBD gebruikt (icm met torque of evNotify) maar had de indruk dat die er gewoon altijd in zat. Iedereen moet 'm dus elke keer aan en uitzetten?zonoskar schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:20:
Heb ik ook een keer gehad in het begin. Motto: ODB dongle uitzetten als je de auto uitzet. Het is niet anders...
Nee, de lichtjes blijven aan als ik de auto uitzet. Hij blijft ook continue de OBD voltage meten wat opzich fijn is maar vanmorgen zat deze dus op 11.1V. En dat is te weinig.evtje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:35:
@XfadeR
Gaat de lichtjes van je obd2 uit als je de auto afsluit? Bij mij is dat wel zo en ik heb de obd2 er altijd in . Nu kun je ook in Torque de kleine accu opmeten . Eerst Torque starten dan de auto stand 1 . Geeft hij dan b.v onder 12v aan. Na het rijden nog een keer meten . Auto stand 1 niet in start stand dat is het altijd z'n 14v . Ik doe ook op mijn werk laden dus het zelfde als jouw. Wel heb ik een keer thuis gezien dat opeens in de voorruit het lampje knipperde dus dan laadt hij uit de hoofdbatterij. Dat ik mijn auto pas had heb ik ook een paar keer bijna de accu leeg gehad. Ik had toen geen obd2 . En tot vandaag is het mij nog steeds een raadsel wat dat is geweest. Ook een keer dat ik hem op de thuislader had staan de hoofd batterij was vol na dat ik wilde wegrijden gaf hij ook aan dat de accu leeg was. Wist ik ook nog net weg te rijden. Volgende dag geen probleem. Heb je wel de laatste sofware op de auto?
Heb eerder ook gehad (met een onbekende andere instelling) dat de OBD uit ging na een bepaalde tijd maar dan ging hij weer niet aan als ik de auto aanzette.
Het ideale scenario zou zijn dat hij aangaat als ik de auto start, uitgaat als ik de auto uitzet maar aanblijft als hij op de lader zit. Blijkbaar is dat niet zo.
Jammer dat de IONIQ niet zo designed is dat hij te allen tijde de 12V in de gaten houdt en bijlaad indien nodig.
Wordt dus nog wat spelen met instellingen neem ik aan. Ik gebruik een Vgate Icar Pro.
@evtje Zou je eventueel jouw instellingen van Torque kunnen posten? Welke OBD gebruik je?

Dankevtje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:44:
In Torque instellingen obd2 vinkje 1 , 2 , 8 en 9 aanvinken.
@XfadeR
Ziocom
Deze had ik ook zo. Alleen had ik ook nog vinkje 10 (Update 'Trip Distance only when connected)
Bedankt dat was de truuk blijkbaar !evtje schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 08:29:
[...]
Ik denk dat ik het gevonden heb voor je. Ga naar audio instelling - volume ratio dan vinkje weghalen bij prioriteit navigatie.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Graag gedaan. Zag bij mij dat de audio ook niet goed stond kon ik dat ook gelijk goed zetten.
Wellicht met m'n accu probleem te maken maar alles doet het verder gewoon. Krijg ook geen error, behalve dat toen ik 'm einde van de dag van de lader afhaalde dat ie zei "aux batt saver used during park"
Maargoed, ik kon 'm voor geen mogelijkheid in z'n drive krijgen.....todat...ik de odb dongle erin deed. Dan gaat een seconde of 15 de ledjes aan, kan ik 'm in drive zetten en rijden.
En thuis aangekomen kon ik al niet inparkeren om dat de ze natuurlijk inmiddels al weer ui waren na de 15 sec.
Heel raar probleem. Wordt dus even lang dealer.
(overigens meet ik wel gewoon 13V op de accu met spanningsmeter terwijl de auto uit staat)
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=120&t=40406
Ziet er interessant uit helaas is mijn Duits net niet zo goed om de hele post te kunnen begrijpengabbel schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:18:
Van de week even Ioniqinfo geïnstalleerd. Zeker een aanrader alle info op 1 scherm qua verbruik realtime en gemiddeld.
Door de link te openen in Google kun je de gehele pagina vertalen naar het Nederlands, dit leest wel een beetje krom maar beter dan mijn Duits.N3D schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:37:
[...]
Ziet er interessant uit helaas is mijn Duits net niet zo goed om de hele post te kunnen begrijpen
Dit dusHenry_tw schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:43:
[...]
Door de link te openen in Google kun je de gehele pagina vertalen naar het Nederlands, dit leest wel een beetje krom maar beter dan mijn Duits.
Wauw! Ook even zijn YouTube filmpje gekeken en enorm wat een mogelijkheden zijn er.gabbel schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:18:
Van de week even Ioniqinfo geïnstalleerd. Zeker een aanrader alle info op 1 scherm qua verbruik realtime en gemiddeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Henry_tw op 14-06-2019 11:18 ]
Video handleidingevtje schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 22:33:
@gabbel bedankt. Zie er leuk uit . En staat er op.
[Afbeelding]
@Henry_tw kun je de YouTube link even delen.
Als je hiermee aan de slag gaat kun je het beste de bestanden uit deze link op een USB stick zetten
Ps @Henry_tw ik had dit filmpje al eerder gezien maar ik durfde het toen niet aan . Nu heb ik total commander over geslagen en alles via de browser geïnstalleerd dat gaat ook goed duurt alleen iets langer.
Die kende ik al en geeft een leuk zicht op hoe je de kabel van van achter naar voor brengt voor een 2 kanaals cam. Maar toont niet echt hoe hij van de zekeringen naar boven is gegaan. In mijn vorige wagen had ik gewoon 12V genomen van de lane departure warning camera, maar krijg hier geen 12V gevonden op de connector.Marc O. schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:58:
Check deze even:
[YouTube: Installing a dashcam into a Hyundai Ioniq]
EDIT: Ik zie nu dat hij de A-stijl niet loshaalt. Laat de video desalniettemin staan omdat ie misschien wel handig is voor anderen die zo'n dashcam willen installeren.
[ Voor 10% gewijzigd door Blokker_1999 op 16-06-2019 16:52 ]
Ook niet van de binnenverlichting?Blokker_1999 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 16:51:
[...]maar krijg hier geen 12V gevonden op de connector.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Die staat continue onder spanning, wil je ook niet echt tenzij je iets hebt met spanningsbewaking.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput