DonChaot schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:44:
[...]
Ik heb zelf de beslissing uitgesteld tot de eniro er was. Een beetje hoop had ik nog dat de goedkope versie ook leverbaar zou zijn. Het mag niet zo zijn. De leaf is bij mij eigenlijk vrij snel afgevallen. Het is wel de auto met allerlei nieuwe geile technische snufjes en daar ben ik wel een fan van. Ik kon hem echter ook niet helemaal naar mijn zin instellen. Rapidgate zou ik me weinig van aan trekken, Volgens mij zou je dit enkel zien op vakantie en dan moet je ook nog behoorlijk ver gaan. Ik geloof niet dat dat voor mij een issue zou zijn.
Ik denk dat ik het meest van de tijd gewoon thuis kan laden en als ik een keer moet snelladen dan wil ik daar ook niet te lang staan (ioniq dus).
De Zoe heeft voor mij eigenlijk langer mee gedaan dan de leaf vanwege het driefasen laden. Ik vond het wel een prettig idee dat je hem thuis in een paar uur weer vol zou hebben.
Enfin uiteindelijk heeft Excel voor mij de beslissing genomen en kan ik mijn Ioniq in januari ophalen

Tijdens de (zomer)vakantie wil ik ook graag de vrijheid hebben om richting het zuiden te trekken, als je dan gegarandeerd 50 of 70kw kan laden dan scheelt dat over 800km natuurlijk gigantisch qua reistijd.
zonoskar schreef op maandag 24 december 2018 @ 23:02:
[...]
Bovendien, waarom zou je de begrenzer gebruiken als je ook op de ACC kan rijden?
@
revolution-nl Ik heb ook voor die keuze gestaan en ben voor de Ioniq gegaan. Ik vond de zitpositie in de Leaf 2.0 niet echt aangenaam en de pro-pilot vond ik niet geheel op het nivo van de auto-lane-keep van Hyundai. Misschien komt dat door de korte testrit, maar de zitpositie gaf bij mij de doorslag. In de Leaf had ik geen ondersteuning voor mijn ellebogen. De armleuning in de deur zat 5cm te laag (en de stoel ging niet lager) en de armsteun in het midden zat 10cm te ver naar achteren. Daarbij kan het stuur niet naar voor, alleen omhoog/omlaag. Dit was totaal anders in de Ioniq, alles op de goede plek.
Bedankt voor jullie reacties, gister hebben we een rondje langs de dealers gedaan. In de Leaf hoef ik niet eens een proefrit te maken. Ik zit te hoog maar erger is dat het stuur niet in diepte verstelbaar is

(onbegrijpelijk dat ze dit zo bedenken anno 2018), daarnaast zit de midden armsteun teveel naar achter. Gezien ik het stuur het liefst zoveel mogelijk naar mij toe heb en een goede midden armsteun zeer kan waarderen is dit écht een dealbreaker. Het interieur sprak mij ook niet heel erg aan.
In de Ioniq voelde ik mij direct thuis. Prima zitpositie, en een keurig (rustig) interieur zonder al te veel glimmend plastic. De stoelen vond ik overigens wel een stuk minder als wat ik nu gewend ben maar ik heb mij er al bij neergelegd dat dit sowieso het geval gaat zijn.
De Kona vond ik te klein, de e-Niro prima, volgens mij dezelfde ruimte als de Ioniq. Het dashboard vond ik met al dat harde (glimmende) plastic wel een stuk minder.
Helaas geen tijd gehad om test te rijden maar wel weer een stuk wijzer geworden.
Ik begreep van de Kia dealer dat de 40kWh e-Niro Q4 mogelijk verwacht wordt dus dit zou ook nog een kanshebber kunnen zijn.
Overige opties die afvallen
Zoe -> te klein
Volkswagen -> bms (passieve koeling), laadsnelheid, VAG (teveel nare ervaringen met dit concern gehad)
[
Voor 10% gewijzigd door
revolution-nl op 28-12-2018 12:14
]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler