[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 104 Laatste
Acties:
  • 562.738 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 08:37

Tripl3 D

Brother in Arms

Hachy schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:04:
Oh ja. Weer de startpost ff flink aangepast.
Startpost had al een duimpje, dus dan deze post maar. Bedankt en ga vooral zo door! _/-\o_

Als ik een EV neem (zaterdag proefrit) hoop ik ook weer mijn ervaringen te kunnen delen, zodat anderen er van kunnen leren.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hachy schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:04:
[...] Oh ja. Weer de startpost ff flink aangepast.
De OP is echt goud! _/-\o_ Heb hem na de vorige revamp compleet gelezen! Nu lijkt het hoofdstuk 'LAADPAAL APPS/KAARTEN' nieuw. Hij wordt al aardig lang, het vinden van de nieuwtjes wordt wat moeilijker. Is het misschien mogelijk een kleine changelog bij te houden, onderin de post? Ik wil geen informatie missen :)

Maar hoe dan ook, erg bedankt voor de vele uitgebreide informatie! d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 21-09-2018 09:00 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:50
Bedankt voor de inputs allemaal.
Over of de 45 euro flatrate wel of niet rendabel is:
Ik zou er mijn situatie al snel goedkoper mee uit zijn dan met thuis laden.
60km enkele reis -> 120km per dag -> 24kWh per werkdag
150 dagen per jaar -> 3600kWh voor alleen woon werk (ja de auto moet genoeg capaciteit hebben om 120km te rijden)

Thuis 3600kWh @0,21 (thuis laden) = 756 Euro
Entega 12 *45euro ........................... = 540 Euro
Konstanz . 12*25 Euro .......................= 300 euro (zou ook mooi zijn als dit een optie is)
Maingau 3600kWh @50kW @ 0,06 ...= 216 euro
Maingau 3600kWh @11kW @ 0,27... = 972 euro

Nu lijkt die Maingau @ FastNed (die onderweg licht) misschien wel een betere optie want goedkoper.
Maar: (540 - 216) = 324 euro 3600kWh @50kW is 72 uur. -> 324/72= voor 4,50 per uur langs de weg staan in plaats van tijdens het werken lekker op laten laden.

En dan heb ik alleen nog maar woon werk. Met de flat passen zou ik hier nog "onbeperkt" prive "gratis" mee rijden.
Dus mij lijkt flatrate waar je je auto lange tijd ontspannen kunt laden juist heel interessant. (Voor Konstanz tarieven al helemaal)

Thuis laden op de flatrate op je eigen paal die publiek staat zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Iemand dit al getest?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

414524

ice-T106 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:07:
Bedankt voor de inputs allemaal.
Over of de 45 euro flatrate wel of niet rendabel is:
Ik zou er mijn situatie al snel goedkoper mee uit zijn dan met thuis laden.
60km enkele reis -> 120km per dag -> 24kWh per werkdag
150 dagen per jaar -> 3600kWh voor alleen woon werk (ja de auto moet genoeg capaciteit hebben om 120km te rijden)

Thuis 3600kWh @0,21 (thuis laden) = 756 Euro
Entega 12 *45euro ........................... = 540 Euro
Konstanz . 12*25 Euro .......................= 300 euro (zou ook mooi zijn als dit een optie is)
Maingau 3600kWh @50kW @ 0,06 ...= 216 euro
Maingau 3600kWh @11kW @ 0,27... = 972 euro

Nu lijkt die Maingau @ FastNed (die onderweg licht) misschien wel een betere optie want goedkoper.
Maar: (540 - 216) = 324 euro 3600kWh @50kW is 72 uur. -> 324/72= voor 4,50 per uur langs de weg staan in plaats van tijdens het werken lekker op laten laden.

En dan heb ik alleen nog maar woon werk. Met de flat passen zou ik hier nog "onbeperkt" prive "gratis" mee rijden.
Dus mij lijkt flatrate waar je je auto lange tijd ontspannen kunt laden juist heel interessant. (Voor Konstanz tarieven al helemaal)

Thuis laden op de flatrate op je eigen paal die publiek staat zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Iemand dit al getest?
Kan me niet voorstellen dat dit kan, ik kan mijn tarief als ik wil op 10 euro per kwh zetten.
Verder is zo'n flatrate card wel netjes ja, hoewel 25 per maand als 'veel' klinkt.
Ik laad puur thuis, heb nog geen een keer snel of publiek geladen, wil dat ooit wel doen als ik op vakantie ga oid, maar kom simpelweg niet aan 400+ km op een dag. Verder beetje onzinnig om een publieke paal te gebruiken als je weet dat je genoeg range hebt om thuis te komen. Heb nu zo ingesteld dat hij alleen laadt als hij <20% is en stopt bij 80%, zat range. 1-2 keer per week laden, kwh's vliegen er niet eens echt doorheen zag ik.

[ Voor 14% gewijzigd door 414524 op 21-09-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Hachy schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 00:21:
[...]

Hoezo dan, bij Maingau betaal je alleen de tijd dat je aan het laden bent. Entega werkt ook op alle snelladers, maar ik kwam erachter dat je echt flink door moet laden voordat je €45,- eruit kan halen.
Ok, als de teller echt stopt dan is dat inderdaad geen argument meer. Mits je ook echt die 11Kw kunt laden natuurlijk, met mijn 1-fase Ioniq is dat weer niet het geval en valt Maingau dus af voor dergelijke palen.

En nogmaals, ik zeg ook helemaal niet dat Entega goedkoper is he! ;) Alleen dat ik persoonlijk geen zin heb om drie keer per week met Maingau in weer en wind langs de snellader te moeten. Dat vind ik helemaal ok op lange ritten, maar niet als basisvoorziening om mijn accu van stroom te voorzien voor regulier woon-werkverkeer. En ja, dat is een persoonlijke keuze, ik vind het niet erg om daar dan een of twee tientjes meer voor te betalen per maand.

Maar goed, zoals jijzelf elders ook al vaker hebt aangegeven: het blijft gewoon een dingetje wat je case-to-case moet bekijken, voor mijn usecase (met dus de eis dat ik structureel bij langzaamladers kan inpluggen) en wellicht ook die van @ice-T106 is Entega interessant, voor de meeste anderen niet waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
juupke schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:32:
[...]

Ok, als de teller echt stopt dan is dat inderdaad geen argument meer. Mits je ook echt die 11Kw kunt laden natuurlijk, met mijn 1-fase Ioniq is dat weer niet het geval en valt Maingau dus af voor dergelijke palen.

En nogmaals, ik zeg ook helemaal niet dat Entega goedkoper is he! ;) Alleen dat ik persoonlijk geen zin heb om drie keer per week met Maingau in weer en wind langs de snellader te moeten. Dat vind ik helemaal ok op lange ritten, maar niet als basisvoorziening om mijn accu van stroom te voorzien voor regulier woon-werkverkeer. En ja, dat is een persoonlijke keuze, ik vind het niet erg om daar dan een of twee tientjes meer voor te betalen per maand.

Maar goed, zoals jijzelf elders ook al vaker hebt aangegeven: het blijft gewoon een dingetje wat je case-to-case moet bekijken, voor mijn usecase (met dus de eis dat ik structureel bij langzaamladers kan inpluggen) en wellicht ook die van @ice-T106 is Entega interessant, voor de meeste anderen niet waarschijnlijk.
Maingau: is een prima pas voor snelladers en hoe meer range hoe minder je hem zult gebruiken.

Als ik NIET thuis/zaak zou kunnen laden zou ik gelijk een flatrate pas zoeken voor het laden aan paal.
--> en is best nog een grote groep, maar zodra bedrijven dit meer gaan aanbieden voor personeel...... wie gaat er dan nog langs een snellader ?

Praktijk hier: thuis/zaak laden is 99%, i3 soms nog snellader (10-15x per jaar) en de Kona Ev denk zeldzaam snellladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ik zie dat Fastned z'n 2e laadplek in Duitsland geopend heeft. 2 keer 175kw en 1 keer 50kw. Paderborn. Nog 16 locaties te gaan dit jaar in Duitsland. We zullen zien of ze dat gaan halen.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Hachy schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:35:
Dat werkt. Maingau werkt op alle Allego's door heel Europa
Ook op fastned.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Nu online
evtje schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:25:
Het is niet meer mogelijk om de MainGau pas te koppelen aan fastned app.
Hoeft ook niet. Je kunt gewoon de pas gebruiken bij Fastned. Even goed opletten want als je begint te laden geeft hij aan dat de pas werkt. Maar als je op de lader op het tabblad Betaalpas drukt kun je alsnog de pas aanbieden en dan werkt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Nu online
prettig schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:49:
[...]

Weet je 2,5mm2 kan ongeveer 29A aan.
4mm2 kan makkelijk 32A aan (wordt die nog niet eens warm van).
Zijn adviezen en bij langere lengtes heb je meer verlies bij te dunne kabel (tientallen meters).

Laat maar door rekenen.
Beste bewijs: hier komt 3 x 50A binnen van de netbeheerder op: 6mm2 ! (je zou denken 10mm2.....nee gewoon 6mm2 op 50A).
Bij mij wordt de 4mm2 weldegelijk warm en de 32A automaat wordt bloedheet en klat er na 40 min uit, zie mijn eerdere post.

Zullen we de volgende keer maar weer eens gewoon de EDIT knop gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 23-09-2018 08:27 ]

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-07 19:08

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
De vraag waar ik op reageerde ging over Allego in het buitenland.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Room42 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:57:
[...]

De OP is echt goud! _/-\o_ Heb hem na de vorige revamp compleet gelezen! Nu lijkt het hoofdstuk 'LAADPAAL APPS/KAARTEN' nieuw. Hij wordt al aardig lang, het vinden van de nieuwtjes wordt wat moeilijker. Is het misschien mogelijk een kleine changelog bij te houden, onderin de post? Ik wil geen informatie missen :)

Maar hoe dan ook, erg bedankt voor de vele uitgebreide informatie! d:)b
Dank je wel :-)

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 22:00
Is er toevallig ook een app of website waarmee je op prijs van per kwh kunt filteren?
Het lijkt mij handig als je ergens bent dat je dan een redelijk geprijsde paal weet te vinden.
Voor brandstoffen heb je bijvoorbeeld de direct lease app waarmee je kunt zien waar je het goedkoopst kunt tanken.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:27
Ik lees hier veel over de Maingau laadpas, als ik het goed begrijp is deze te gebruiken bij Fastned en daarmee kan ik dus zeer voordelig laden daar? :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mijn leasemaatschappij levert de NewMotion (Shell) laadpas mee, maar als ik het goed begrijp is het mogelijk om goedkoper (publiek) te laden. Zou het dan voor mijn werkgever aantrekkelijker zijn om zo'n goedkopere pas mee te leveren? Ik moet dit geheel nog helemaal ervaren (en berekenen), hoor. Zal pas vanaf 2019 gaan spelen voor mij.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

414524

@Mixpower jazeker, alleen kan het ff duren voordat je kaart daar geregistreerd is.
@Room42 dat kan zeker, maar geen idee hoe de afspraken tussen jouw werkgever en de LM zijn, eerst even navragen... Als het voor hem voordeliger is zal het vast wel mogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
414524 schreef op zondag 23 september 2018 @ 08:18:
@Mixpower jazeker, alleen kan het ff duren voordat je kaart daar geregistreerd is.
@Evanescent dat kan zeker, maar geen idee hoe de afspraken tussen jouw werkgever en de LM zijn, eerst even navragen... Als het voor hem voordeliger is zal het vast wel mogen :)
Oh top, meteen even aanvragen dan! :)
Telt de kaart door als de auto klaar is met laden, of stopt deze dan?

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Philos31 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:05:
Is er toevallig ook een app of website waarmee je op prijs van per kwh kunt filteren?
Het lijkt mij handig als je ergens bent dat je dan een redelijk geprijsde paal weet te vinden.
Voor brandstoffen heb je bijvoorbeeld de direct lease app waarmee je kunt zien waar je het goedkoopst kunt tanken.
Ja, bijvoorbeeld plugsurfing en newmotion app geven wel prijzen en plugsurfing inclusief hun opslag wat het wel duurder maakt (die op vakantie gebruikt). Bij newmotion kun je je instellen hoeveel je verwacht te laden en de totaalprijs zien exclusief hun starttarief van 35ct meen ik. Dat geeft in ieder geval een goede indictie en met een andere pas ben je mogelijk goedkoper uit.
Maingau vind ik wel handig (en meestal goedkoop) met hun 5ct/min dus als de pas wordt geaccepteerd is dat gewoon wat je overal betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

414524

Mixpower schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:54:
[...]

Volgens mij stoptie, maar snelladen doe je tot 80%, na 80% loont het niet echt meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
414524 schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:19:
[...]

Volgens mij stoptie, maar snelladen doe je tot 80%, na 80% loont het niet echt meer
Oké dat is fijn, dan kan ik hem ook eens gebruiken bij een 22kW laadpaal.
Bij Fastned sta ik meestal een half uur dan heb ik 90%. :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
Bij een 11kW laadpaal kun je beter weer een andere aanbieder gebruiken dan Maingau ;)

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mixpower schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:54:
[...]

Alle laadpasaanbieders krijgen begin & eind van de laadsessies door, niet begin en eind van het laden zelf. Als je dus aan die paal, met actieve laadsessies, blijft hangen blijf je een eventueel tijdstarief gewoon betalen. Al is het maar omdat je laadpasaanbieder het simpelweg niet weet (en door de laadpaalaanbieder op bezetting wordt afgerekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 22:00
bite schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:54:
[...]

Ja, bijvoorbeeld plugsurfing en newmotion app geven wel prijzen en plugsurfing inclusief hun opslag wat het wel duurder maakt (die op vakantie gebruikt). Bij newmotion kun je je instellen hoeveel je verwacht te laden en de totaalprijs zien exclusief hun starttarief van 35ct meen ik. Dat geeft in ieder geval een goede indictie en met een andere pas ben je mogelijk goedkoper uit.
Maingau vind ik wel handig (en meestal goedkoop) met hun 5ct/min dus als de pas wordt geaccepteerd is dat gewoon wat je overal betaald.
Dat klopt maar dat is niet wat ik wil. Ik wil in de buurt kunnen zien welke paal het geodkoopst is zonder ze allemaal een voor een te moeten gaan bekijken.
Dus filteren op kwh prijs.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
GoldenSample schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:51:
[...]

Alle laadpasaanbieders krijgen begin & eind van de laadsessies door, niet begin en eind van het laden zelf. Als je dus aan die paal, met actieve laadsessies, blijft hangen blijf je een eventueel tijdstarief gewoon betalen. Al is het maar omdat je laadpasaanbieder het simpelweg niet weet (en door de laadpaalaanbieder op bezetting wordt afgerekend).
Ah oké, dus als ik bij een 22kW laadpaal zou staand en hij zou vol zijn gaat de teller dus gewoon door.
Wel jammer, maar dan gebruik ik daar gewoon mijn Plugsurfing tag. :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

414524

Philos31 schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:25:
[...]

Dat klopt maar dat is niet wat ik wil. Ik wil in de buurt kunnen zien welke paal het geodkoopst is zonder ze allemaal een voor een te moeten gaan bekijken.
Dat gaat niet, denk ik. Misschien een leuk idee voor een app / implementatie bij Flitsmeister ofzo. Stuur ze eens een mailtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mixpower schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:58:
[...]

Ah oké, dus als ik bij een 22kW laadpaal zou staand en hij zou vol zijn gaat de teller dus gewoon door.
Wel jammer, maar dan gebruik ik daar gewoon mijn Plugsurfing tag. :)
Exact, wel logisch ook omdat de kosten grotendeels voor de infra zijn (de electriciteit inclusief belasting is 'maar' een cent of 11, net als grootverbruikers boven de 10.000kWh/jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
GoldenSample schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:21:
[...]

Exact, wel logisch ook omdat de kosten grotendeels voor de infra zijn (de electriciteit inclusief belasting is 'maar' een cent of 11, net als grootverbruikers boven de 10.000kWh/jaar).
Snap ik, ook wel logisch inderdaad!
Maar wel fijn voor bij Fastned. :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Philos31 schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:25:
[...]

In lijstweergave kun je gewoon de tarieven zien, hoef niet een voor een bekijken. Een filter op straal van x (K)m en sorteren op prijs is er niet bij apps die ik ken; zou misschien handig zijn als er erg veel laadpalen zijn. Toch als er keuzes gemaakt moeten worden zie ik liever dat het zo compleet en accuraat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
GoldenSample schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:51:
[...]

Als je lang genoeg blijft hangen en de auto 'vol' rapporteert dan stopt de laadsessie en dus ook de Maingau teller. Natuurlijk is maingau in de eerste 80% het goedkoopst maar uiteindelijk betaal je dus niet voor stroom die je niet gehad hebt. Oh ja kleine update, laadpastop10.nl is nu ook op iPhone en Android goed zichtbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Hachy op 23-09-2018 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hachy schreef op zondag 23 september 2018 @ 23:22:
[...]

Als je lang genoeg blijft hangen en de auto 'vol' rapporteert dan stopt de laadsessie en dus ook de Maingau teller. Natuurlijk is maingau in de eerste 80% het goedkoopst maar uiteindelijk betaal je dus niet voor stroom die je niet gehad hebt. Oh ja kleine update, laadpastop10.nl is nu ook op iPhone en Android goed zichtbaar.
Bij een fastned paal wel ja, bij een random AC lader niet, die loopt gewoon door. Bij een Aantal laadpaal rapporteert de auto ook helemaal niets aan de paal qua state of charge. Zelfs in de aankomende ISO 15118 (nieuw communicatie protocol tussen auto en laadpaal) heeft de industrie het communiceren van de state of charge bij AC er bewust uit gehouden..

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 24-09-2018 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:19
Gisteren naar Uden (Theater markant). Blijken de enige laadpalen in een betaalde parkeergarage te staan (kan elders gratis parkeren) volgens de diverse kaarten. Loop ik naar het theater toe, staan er voor de deur 6 laadpalen met ieder 2 sockets die dus nergens online te vinden waren 8)7

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

414524

Tassadar32 schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:36:
Gisteren naar Uden (Theater markant). Blijken de enige laadpalen in een betaalde parkeergarage te staan (kan elders gratis parkeren) volgens de diverse kaarten. Loop ik naar het theater toe, staan er voor de deur 6 laadpalen met ieder 2 sockets die dus nergens online te vinden waren 8)7
voeg ze toe op de app! :> (plugshare)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@possimpible Jup, zowel chargemap als plugshare zal ik ze toevoegen!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
GoldenSample schreef op maandag 24 september 2018 @ 00:59:
[...]

Bij een fastned paal wel ja, bij een random AC lader niet, die loopt gewoon door. Bij een Aantal laadpaal rapporteert de auto ook helemaal niets aan de paal qua state of charge. Zelfs in de aankomende ISO 15118 (nieuw communicatie protocol tussen auto en laadpaal) heeft de industrie het communiceren van de state of charge bij AC er bewust uit gehouden..
De SoC is ook niet nodig om bij een volle batterij de vraag te stoppen. Daar voorziet het huidige protocol al wel in. Een Zoë stopt bijvoorbeeld op het moment dat de batterij vol is en de laadpaal gaat dan in een soort standby-stand. Wel connected maar niet charging. Bij EV-box goed zichtbaar doordat de blauwe ring weer geel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Over thuislaadpalen met load balancing: mijn DSMR4 slimme meter geeft maar 1x per 10 seconde een telegram door met actueel gebruik. Dat loopt dan ook nog eens een beetje achter, het kan meer dan 20s duren voordat een zwaar gebruik op de meter zichtbaar wordt. DSMR5 meters geven het elke seconde door. Netbeheerders schijnen niet de meter te willen upgraden om alleen die reden.
Gaat dat dan altijd goed? 20s > 20A overbelasting lijkt me nogal veel en zal toch zeker wel de centrale huis zekering (achter de meter) of misschien wel de verzegelde hoofdzekering kunnen laten springen?

Of kan ik dan beter voor een paal gaan die middels een stroomtang (sensor die om de fase geklemd wordt die realtime de stroom kan meten) de boel in de gaten houdt?
Is er ergens een overzicht van alle beschikbare thuislaadpalen die aan load balancing doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@CyBeRSPiN Met tang+seriële poort+inverter kan je zelf een slimme meter met P1 poort in elkaar zetten. Werkt allicht net zo goed als de meter laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hachy schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:06:
[...]

De SoC is ook niet nodig om bij een volle batterij de vraag te stoppen. Daar voorziet het huidige protocol al wel in. Een Zoë stopt bijvoorbeeld op het moment dat de batterij vol is en de laadpaal gaat dan in een soort standby-stand. Wel connected maar niet charging. Bij EV-box goed zichtbaar doordat de blauwe ring weer geel wordt.
Deze modus is enkel dat de EV geen energie vraag heeft. Dit laat de EV weten door het voltage op de pilotpin te veranderen als er van een AC station gebruik gemaakt wordt. Het kan dus inderdaad zijn de batterij vol zit, echter kan het ook zijn dat het BMS de afzonderlijke cellen/strings aan het balanceren is, de batterij te warm is of dat de auto een laadprofiel ingesteld heeft welke geen energie vraag heeft op dat moment (uitgesteld laden, laden tot xx%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-07 20:15
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:05:
Over thuislaadpalen met load balancing: mijn DSMR4 slimme meter geeft maar 1x per 10 seconde een telegram door met actueel gebruik. Dat loopt dan ook nog eens een beetje achter, het kan meer dan 20s duren voordat een zwaar gebruik op de meter zichtbaar wordt. DSMR5 meters geven het elke seconde door. Netbeheerders schijnen niet de meter te willen upgraden om alleen die reden.
Gaat dat dan altijd goed? 20s > 20A overbelasting lijkt me nogal veel en zal toch zeker wel de centrale huis zekering (achter de meter) of misschien wel de verzegelde hoofdzekering kunnen laten springen?

Of kan ik dan beter voor een paal gaan die middels een stroomtang (sensor die om de fase geklemd wordt die realtime de stroom kan meten) de boel in de gaten houdt?
Is er ergens een overzicht van alle beschikbare thuislaadpalen die aan load balancing doen?
Alles heeft te maken met afschakelkarakteristiek. Hier een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://fritts.nl/wp-content/uploads/2013/09/Afschakelkarakteristiek-Schakelautomaat.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:05:
Ja is beter en veiliger (stuk sneller): fivari, zappi, Alfen Ev-box, en maxem met laadpaal.

Ik noem die andere allemaal ouderwetse/domme (achterhaalde) laders. Het kan veel slimmer, altijd maximaal laden per fase kan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dookiy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 20:48
Heeft iemand ervaring met laadpalen die storing geven? Afgelopen weekend had onze Mennekes Homecharger Compact C1 opeens kuren. Toen de auto (Peugeot iOn) klaar was met laden, schakelt de lader uit (uiteraard). Halve minuut later springt de lader weer aan, begint de auto weer met airco inschakelen en geeft vrij snel daarna dus door vol te zitten; halve minuut later weer aan & uit enz enz enz.

Dit viel me op omdat het uitschakelen gepaard gaat met een ‘klap’ van de relais vermoed ik die we herhaaldelijk in de woonkamer hoorden. Lijkt me niet gezond voor het batterijmanagement van de auto en/of de lader. Online is weinig/geen documentatie over deze lader te vinden maar hopelijk heeft iemand hier de gouden tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:35:
[...]

Ja is beter en veiliger (stuk sneller): fivari, zappi, Alfen Ev-box, en maxem met laadpaal.
Dank. En welke hiervan heeft OCCP 1.6 ondersteuning (ivm verrekening stroomkosten met werkgever)?
Fivari niet, Alfen (ICU mini) wel, maar enkel P1 geen stroomtang, Maxem lijkt me ook niet.
QvTzKwCi schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:19:
[...]

Alles heeft te maken met afschakelkarakteristiek. Hier een voorbeeld:
[Afbeelding]
Ok, dus je kunt in dat geval (ongeacht B of C) bijna een minuut 2x de afschakelstroom hebben voordat ie knalt? Dus met een 40A zekering/automaat kun je het dan op 80A bijna een minuut lang volhouden? Dat zal dan wel voldoende moeten zijn, al heb ik toch liever een systeem dat realtime de stroom meet ipv na 10/20s.

@Tassadar32 bestaan er al gedocumenteerde projectjes voor een P1 'emulator' met stroomtang? Ik ben handig genoeg om zoiets na te bouwen, maar zelf zoiets bedenken en calibreren zie ik niet zo zitten. Trial-and-error op de hoofdzekering ook niet zo'n goed plan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:50:
[...]

Dank. En welke hiervan heeft OCCP 1.6 ondersteuning (ivm verrekening stroomkosten met werkgever)?
Fivari niet, Alfen (ICU mini) wel, maar enkel P1 geen stroomtang, Maxem lijkt me ook niet.
Fivari niet, heb er een KWh meter tussen gezet (altijd goedkoper dan een backoffice).
Maxem heeft wel back-office (abonnement..... vrij duur).

[ Voor 6% gewijzigd door prettig op 24-09-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@CyBeRSPiN Niet dat ik weet, echter P1 is goed gedocumenteerd en er zijn zat tangen te vinden die nauwkeurig/snel genoeg werken.

Vraag ook even bij de fabrikant van de laadpalen na of er marge op de hoofdaansluiting gehouden kan worden. Hiermee kan je een aantal Amperes vrij houden voor korte pieken en zal een langzame reactie op P1 niet zo'n probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Tassadar32 gaat in mijn geval om een 1x40A aansluiting. De paal alleen (max 32A) krijgt hem niet plat, gaat juist om het samenspel met inductieplaat en wasmachine ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
GoldenSample schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:08:
[...]

Deze modus is enkel dat de EV geen energie vraag heeft. Dit laat de EV weten door het voltage op de pilotpin te veranderen als er van een AC station gebruik gemaakt wordt. Het kan dus inderdaad zijn de batterij vol zit, echter kan het ook zijn dat het BMS de afzonderlijke cellen/strings aan het balanceren is, de batterij te warm is of dat de auto een laadprofiel ingesteld heeft welke geen energie vraag heeft op dat moment (uitgesteld laden, laden tot xx%).
Maar dat betekent dus dat op een random AC paal dus niet altijd wordt doorgeladen. Overigens voor smart charging heb ik ook wel eens gezien dat (i.e. EV-box) een andere kleur gebruikte, lichtblauw ipv donkerblauw als je in de wachtstand zit. Was eerste keer best verwarrend 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:01:
@Tassadar32 gaat in mijn geval om een 1x40A aansluiting. De paal alleen (max 32A) krijgt hem niet plat, gaat juist om het samenspel met inductieplaat en wasmachine ed.
Daarom moet die eigenlijk ook op 25A afgezekerd zijn.
Snap die stomme laders niet, je gooit 40% van je capaciteit weg.
Hang je hem aan 32A, dan mag dat niet, maar zou nog kunnen, maar ook nog 20% eronder.

Op 40A aansluiten is wachten op de piek en dan klapt de hoofd eruit (murphy's law).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mag wel, alles achter de hoofdzekering-meter is je eigen ding. De selectiviteit geldt tot aan jouw huis, dus je hoofd huiszekering (van de netbeheerder) moet altijd eerder knallen dan de zekering in je straat.
Onveilig is het niet (ivm mogelijke aansprakelijkheid bij brand wel door een expert laten aansluiten), het kan echter wel wat vervelend worden als je verzegelde hoofdzekering knalt door overbelasting: huis donker en wachten op een monteur (heb nu nog smeltpatronen, dat ga ik als dat gebeurt meteen naar een automaat om laten zetten).

En zelfs al zou ie op 25A afgezekerd zijn, dan nog kan door combinatie van rest van verbruikers in huis de 40A nog wel gehaald worden. Inductie kan al tegen de 20A gebruiken, wasmachine gaat ook (kort) richting 10A.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-09-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://shopcdn.maingau-energie.de/media/image/fe/5a/24/Ladekarte-Ladenetz.png

Maingau start voor bestaande klanten een pilot met 250 flatrate laadpassen, onbeperkt ladenetz, TNM, Allego en EVNet / ElaadNL tot 31-12 voor €35.- op=op

https://goedkoperrijden.b...lot-met-250-flatrate.html

[ Voor 17% gewijzigd door Hachy op 24-09-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:59:
Mag wel, alles achter de hoofdzekering-meter is je eigen ding. De selectiviteit geldt tot aan jouw huis, dus je hoofd huiszekering (van de netbeheerder) moet altijd eerder knallen dan de zekering in je straat.
Onveilig is het niet (ivm mogelijke aansprakelijkheid bij brand wel door een expert laten aansluiten), het kan echter wel wat vervelend worden als je verzegelde hoofdzekering knalt door overbelasting: huis donker en wachten op een monteur (heb nu nog smeltpatronen, dat ga ik als dat gebeurt meteen naar een automaat om laten zetten).

En zelfs al zou ie op 25A afgezekerd zijn, dan nog kan door combinatie van rest van verbruikers in huis de 40A nog wel gehaald worden. Inductie kan al tegen de 20A gebruiken, wasmachine gaat ook (kort) richting 10A.
Tja is een keuze..... wordt dure laadpaal (hoofdzekering vervangen is niet echt goedkoop). Ik zou het nooit zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

prettig schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:23:
[...]

Tja is een keuze..... wordt dure laadpaal (hoofdzekering vervangen is niet echt goedkoop). Ik zou het nooit zo doen.
Ik denk ergens tussen de 100 en 200 euro om van de hoofdzekering een automaat te maken. Dan wordt het, zolang het loadbalancen onverhoopt nog niet goed is afgeregeld en er steeds pech is mbt selectiviteit tussen huiszekering van 40A en de hoofdzekering van ??A, af en toe vervelend om het hele huis zonder stroom te hebben.
Naar 3x35A verzwaren is nog véél duurder, daar kun je 5x per jaar een nieuwe zekering voor laten plaatsen ;)
Dan knijp ik de paal liever af op 25A als 32A te zwaar blijkt.

Maar we gaan het zien, duurt nog even voordat ik de boel in gang zet (eerst de e-Niro maar eens kunnen bestellen). Zal ook eens advies inwinnen van gespecialiseerde installateurs.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-09-2018 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
....en uitverkocht. Dat ging best snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:07
Hachy schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:24:
....en uitverkocht. Dat ging best snel.
Het waren er ook maar 250. Ik had het van het weekend al gelezen op goingelectric, maar wist niet dat het ook op Nederlandse palen zou werken. Zag alleen maar ladenetz.de , geen idee dat die ook roamingpartners had.
Naar aanleiding van jou post heb ik hem gisteravond ook even besteld, voor dat geld 3 maanden onbeperkt laden is natuurlijk super. Nog bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Welcome. Het is natuurlijk maar een beperkte doelgroep met deze pilot omdat ze niet alle laadpaal providers ondersteunen. Maar heb je toevallig een paar EVnet E-laadNL of TNM palen in de buurt dan kan het wel heel gunstig zijn om eens te proberen of het wat voor je is, dat flatrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-07 18:42
Hachy schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:52:
Maar heb je toevallig een paar EVnet E-laadNL of TNM palen in de buurt dan kan het wel heel gunstig zijn om eens te proberen of het wat voor je is, dat flatrate.
Ook (wederom) namens mij bedankt! Allego palen doen toch ook mee? (zie zelfs de snelladers van Allego op de Ladenetz kaart staan)

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja Allego doet ook mee, maar de snelladers....not sure though

• NielsOo
Zodra de pas binnen is zal ik het testen, snellader om de hoek...

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
tvdoc schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:34:
[...]

Het waren er ook maar 250. Ik had het van het weekend al gelezen op goingelectric, maar wist niet dat het ook op Nederlandse palen zou werken. Zag alleen maar ladenetz.de , geen idee dat die ook roamingpartners had.
Naar aanleiding van jou post heb ik hem gisteravond ook even besteld, voor dat geld 3 maanden onbeperkt laden is natuurlijk super. Nog bedankt !
was vandaag weer te bestellen in de web shop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-07 21:06
Ik meen hier op GoT een tijd terug eens wat gelezen te hebben over het concept/uitvinding om een vloeistof met elektriciteit te tanken die de vloeistof in een lege batterij vervangt zodat de batterij op die manier weer opgeladen is. Iemand die hier een link van heeft ofzo? Ofwel ben ik maar wat aan het lullen en heb ik dit allemaal gedroomd 8)7 Ik heb de zoekfunctie al eens gebruikt maar niet meteen wat gevonden.

[ Voor 9% gewijzigd door Mylan Piron op 26-09-2018 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsOo
Bedoel je de nanoflowcel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@Mylan Piron FlowCell accu's zijn dat.

• prettig
Mylan Piron schreef op woensdag 26 september 2018 @ 22:20:
Ik meen hier op GoT een tijd terug eens wat gelezen te hebben over het concept/uitvinding om een vloeistof met elektriciteit te tanken die de vloeistof in een lege batterij vervangt zodat de batterij op die manier weer opgeladen is. Iemand die hier een link van heeft ofzo? Ofwel ben ik maar wat aan het lullen en heb ik dit allemaal gedroomd 8)7 Ik heb de zoekfunctie al eens gebruikt maar niet meteen wat gevonden.
Maar we willen toch niet meer verplicht tanken bij een pomp ? (maar kan inderdaad)

• Mylan Piron
prettig schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:14:
[...]

Maar we willen toch niet meer verplicht tanken bij een pomp ? (maar kan inderdaad)
Voor sommige toepassingen zoals zware vrachtwagens, (land)(bos)bouwmachines etc kan het wel interessant zijn. Vooral voor (bos)bouwmachines aangezien deze vaak langere tijd niet van het terrein komen, en op bouwterreinen vaak maar beperkte elektriciteitsinfrastructuur ligt. Dan zou men ook gewoon aan een mobiele container oid kunnen tanken. Bijkomend voordeel is dat op die manier ook overproductie van elektriciteit kan opgeslagen worden om op een later moment te gebruiken wanneer er energietekort is. Overdag zou de vloeistof ook opgeladen kunnen worden door zonnepanelen oid op de container zodat het geheel voor een stukje zelfvoorzienend wordt.

PS bedankt voor de antwoorden ik dacht dat ik het maar gedroomd had :P

[ Voor 20% gewijzigd door Mylan Piron op 27-09-2018 15:44 . Reden: Extra toegevoegd. ]

• prettig
Mylan Piron schreef op donderdag 27 september 2018 @ 15:41:
[...]

Voor sommige toepassingen zoals zware vrachtwagens, (land)(bos)bouwmachines etc kan het wel interessant zijn. Vooral voor (bos)bouwmachines aangezien deze vaak langere tijd niet van het terrein komen, en op bouwterreinen vaak maar beperkte elektriciteitsinfrastructuur ligt. Dan zou men ook gewoon aan een mobiele container oid kunnen tanken. Bijkomend voordeel is dat op die manier ook overproductie van elektriciteit kan opgeslagen worden om op een later moment te gebruiken wanneer er energietekort is. Overdag zou de vloeistof ook opgeladen kunnen worden door zonnepanelen oid op de container zodat het geheel voor een stukje zelfvoorzienend wordt.

PS bedankt voor de antwoorden ik dacht dat ik het maar gedroomd had :P
Absoluut mee eens, zelfde met waterstof, denk goede oplossing voor vrachtverkeer.

Maar auto's... als het even kan worden we nooit meer afhankelijk van de pomp van de olie-boeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
De huidige oliemaatschappijen zullen er uiteraard voor lobbyen om H2 of Flowcell erdoor te krijgen, ze moeten namelijk stilaan een diverser productportfolio creëren voor de toekomst. Je kan ze uit zakelijk oogpunt geen ongelijk geven vind ik. Ieder bedrijf wil blijven bestaan en zoekt daar oplossingen en opportuniteiten voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Mylan Piron Voor personenvervoer zie ik ook meer heil in een netwerk van snelladers en op iedere hoek een laadpaal. Flowcell is voornamelijk interessant voor long-term storage waar nu voornamelijk pumped hydro voor gebruikt word. Met een kleine anode en cathode (het duurste deel van bijna elke accu) kan je met flowcell een enorm grote accu bouwen. De grootte van anode en cathode bepaalt hoeveel kW de accu kan leveren/opnemen en het vloeistofvolume bepaalt hoeveel kWh de accu in totaal kan opslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsOo
Bij Maingau zijn de recente laadsessies weer te zien en de rekeningen zijn weer verzonden (whooping €13,55... Moet elke keer een beetje gniffelen als ik langs een tankstation rijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
NielsOo schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 11:37:
Bij Maingau zijn de recente laadsessies weer te zien en de rekeningen zijn weer verzonden (whooping €13,55... Moet elke keer een beetje gniffelen als ik langs een tankstation rijd)
Ja ik ook van de laat
ste Allego 65 cent daarna had ik nog een Fastned en die staat er niet in. En nu net kreeg ik de rekening van MainGau a whooping 65 cent . Ben vanaf april member maar dat is dus niet mee genomen

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
De koffie is duurder dan het laden ..... zegt toch genoeg.
Hier ook overigens geen fastned op de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:07
Hier ook zojuist Maingau factuur gehad over 2 maanden (25-7/23-9). Alle laadsessies, behalve FastNed. In juli kreeg ik de FastNed factuur ook apart. Van FastNed schijnen ze de data ook een keer per maand apart aangeleverd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Nu heb ik de betaalopdracht ingevuld bij de Rabobank maar is iban nummer genoeg ik zie niet waar je de BIC code kan invullen . Hij is verzonden zonder BIC code. Zal het goedgaan? Krijg je nog een bevestiging van MainGau dat je betaald hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjdvandenberg
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:59
Binnen het SEPA-gebied heb je aan een IBAN genoeg, geen probleem dus.
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Single_Euro_Payments_Area voor alle SEPA-landen.

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
mjdvandenberg schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:30:
Binnen het SEPA-gebied heb je aan een IBAN genoeg, geen probleem dus.
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Single_Euro_Payments_Area voor alle SEPA-landen.
Oke bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
Volgend weekend ga ik richting Parijs, maar gezien de treurige staat van een paar essentiële snelladers op de route tussen Lille en Parijs ben ik nu aan het overwegen om er bewust (nog veel) langer de tijd voor te nemen en meer binnendoor-routes te pakken met wellicht een wat langzamer paaltje onderweg. In principe zou mijn Entega-pas een flink aantal laders in Frankrijk moeten dekken (namelijk Sodetrel) waardoor ik voorheen nog geen KiWhi-pas heb geregeld.

Maar nu is dat gezien mn aangepaste plannen misschien toch wel handig voor de zekerheid, alleen weet ik niet of die nog op tijd binnen gaat komen. Dus ik vroeg me af: heeft iemand misschien een KiWhi-pas liggen die ik zou mogen lenen? Uiteraard tegen betaling van de mogelijke kosten die ik met het ding zou maken. Mijn dank zou groot zijn! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:57
Sowieso denk ik dat je met de Route National meer zekerheid hebt dan die paar flut Sodetrel Corri-door laders langs de snelweg.
Vorige week weekendje Parijs gedaan met de i3 (non rex) en dat was kantjeboord over de snelweg. Met Chargemap, Plugsurfing, Newmotion en Maingau (voor NL/BE) kom je een heel eind.
Denk ook aan de Lidl's!

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
In principe heb je helemaal gelijk, en Maingau verwacht ik niet eens nodig te hebben met mn flatrate ;)
Punt is alleen dat er net zo ongeveer op de perfecte plek een lader staat waar ik wel de KiWhi voor zou moeten hebben... laden is er gratis, maar zoals ik begrijp heb je die pas wel nog nodig om te activeren. En de mogelijkheid om die paal te gebruiken zou mijn trip bij voorbaat al stukken makkelijker en relaxter maken. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Je mag de mijne wel lenen. Heb ook nog wel een Franse type 3c naar type2 kabel die je mee kan nemen en een Sodetrel pas, die zullen je in Parijs beide goed van pas komen want daar stikt het werkelijk van de paaltjes van Belib' en die heeft alleen Type 3c. Plus daar werkt die Sodetrel pas ook op).

(Belib' had ik ook een pas van maar die heb ik opgezegd toen er steeds meer partijen gingen roamen met ze.)

Roye daar ben ik geweest, echt een mooi laadpleintje is dat op een hele fijne plek van de route.
Maar wacht eens even, jij rijdt een Ioniq toch? Je weet dat die ABT snelladers bij de Ikea's / Auchan / Roye geen CCS hebben? (Alleen Chademo en Type2)

[ Voor 26% gewijzigd door Hachy op 28-09-2018 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
Belib is niet meer en de laadpalen kun je niet meer gebruiken.

Ioniq 5 P45

• juupke
@Hachy Dat zou heel fijn zijn, dank!

Ik rij inderdaad een Ioniq en ik ben me er zeker van bewust dat ik in Roye alleen met Type2 en dus met max iets van 14kW zal kunnen laden. Maar aangezien die lader midden in het plaatsje staat, vind ik dat niet erg... een uurtje laden levert me daar een half volle batterij op, en dat is meer dan genoeg om op bestemming te komen. En een uur vermaak ik me daar wel, denk dat ik dat niet vervelend zal vinden tijdens zo'n lange rit.

Tuurlijk, het liefste zou ik gewoon de snelladers nemen, en dat ga ik ook zeker proberen, het scheelt immers een hoop tijd. Maar ik stel me erop in dat die allemaal niet werken, en dan is dit mijn alternatief, wat nog acceptabel is. Hopelijk kan het dan in de praktijk alleen nog maar meevallen. ;)

Ik stuur je een DM om te kijken hoe we dit het beste kunnen regelen, maar alvast heel erg bedankt in ieder geval! d:)b

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
juupke schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:46:
@Hachy Dat zou heel fijn zijn, dank!

Ik rij inderdaad een Ioniq en ik ben me er zeker van bewust dat ik in Roye alleen met Type2 en dus met max iets van 14kW zal kunnen laden. Maar aangezien die lader midden in het plaatsje staat, vind ik dat niet erg... een uurtje laden levert me daar een half volle batterij op, en dat is meer dan genoeg om op bestemming te komen. En een uur vermaak ik me daar wel, denk dat ik dat niet vervelend zal vinden tijdens zo'n lange rit.

Tuurlijk, het liefste zou ik gewoon de snelladers nemen, en dat ga ik ook zeker proberen, het scheelt immers een hoop tijd. Maar ik stel me erop in dat die allemaal niet werken, en dan is dit mijn alternatief, wat nog acceptabel is. Hopelijk kan het dan in de praktijk alleen nog maar meevallen. ;)

Ik stuur je een DM om te kijken hoe we dit het beste kunnen regelen, maar alvast heel erg bedankt in ieder geval! d:)b
max op de ioniq op type 2 is ~6.6kW, geen 14kW

• juupke
Oh ja, crap, tuurlijk... dat wist ik ook maar voor het gemak even vergeten haha. Hmz, moet ik toch maar op zoek naar een ander alternatief ja.

Edit: Ennnn dat is er domweg echt niet. Pffff Frankrijk get your act together! Dat wordt dus echt heeeeel zuinig rijden tussen Lille en Parijs...

[ Voor 34% gewijzigd door juupke op 29-09-2018 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 15:27
Weet iemand hoeveel ampère een ZOE uit 2014 nodig heeft om te granny-chargen?
Ik wil zo'n Charge Amps Ray aanschaffen (is een granny charger met instelbaar vermogen). En ik ben benieuwd of dat gaat werken op een camping, met hun vaak beperkte amperages.
Om dat (dure!) ding in de toekomst een beetje flexibel te kunnen gebruiken, wil ik er een met Schuko kopen. Een kort verloopje camping --> schuko lijkt me gewoon veilig om ertussen te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:24
Laadpaalvraag :
ik heb nu een ioniq en thuis een laadpaal met vaste kabel (type 2 mode3). Kan iemand met een type 1 aansluiting zijn kabel op de mijne aansluiten?
of werkt het dan niet?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Moons schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:43:
Ik wil zo'n Charge Amps Ray aanschaffen (is een granny charger met instelbaar vermogen). En ik ben benieuwd of dat gaat werken op een camping, met hun vaak beperkte amperages.
Ik heb een Zoë (q210) van 2014 en een Charge Amps Ray. Die had ik gekocht omdat die instelbaar is qua stroom en een kleiner en lichter is dan die van Renault. Het idee was die voorlopig ook thuis te gebruiken en dat is intussen 5 maanden. Je kan ‘m instellen van (edit) 6 tot 16a, en met 6 laad de zoe ook. Vanwege de power factor / arbeidsfactor is 14a of meer efficiënter. (schreef eerder 8 maar ben het even gaan controleren)
Om dat (dure!) ding in de toekomst een beetje flexibel te kunnen gebruiken, wil ik er een met Schuko kopen. Een kort verloopje camping --> schuko lijkt me gewoon veilig om ertussen te hangen?
Zorg dat het een voldoende dikke verloop en gewoon degelijk materiaal is dan lukt dat vast wel. Ik gebruik een brennenstuhl 10m 3G2,5 verlengkabel en laad ook wel op 16am. Eerder wel een andere verlengkabel gehad (niet eens zo’n standaard dunne) en dan merk je het verschil wel want die werdt best warm; n=1 natuurlijk maar wat kwaliteit en alles goed nalopen is altijd verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
bite schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:07:
[...]
Ik heb een Zoë (q210) van 2014 en een Charge Amps Ray. Die had ik gekocht omdat die instelbaar is qua stroom en een kleiner en lichter is dan die van Renault. Het idee was die voorlopig ook thuis te gebruiken en dat is intussen 5 maanden. Je kan ‘m instellen van 8 tot 16a, en met 8 laad de zoe ook. Vanwege de power factor / arbeidsfactor is 14a of meer efficiënter.
Dank! 8A moet wel voorhanden zijn op een camping, lijkt me.
Iets anders: merk jij impact van granny-chargen op je bereik? Toen ik mijn auto (bij Bleeker) kocht, was die tot 75% bereik teruggelopen. Hij zij dat dat kwam door vaak grannychargen van de vorige gebruiker. Hij laadt dan maar tot 99,9%; de keer daarna tot 99,9% van 99,9%, etc. Dus gestaag maar heel langzaam neemt hij dan af. Waarom dat was, kon hij me niet vertellen. Misschien dat het ook alleen met de Renault granny zo werkte trouwens..
Hij heeft mijn auto toen eerst langs de dealer gebracht, die kon iets resetten of veranderen, waarna de hele capaciteit weer beschikbaar was, zonder nieuwe batterij!

Een raar verhaal, als je het mij zegt, maar het klopte dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:30
Moons schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:16:
[...]

Vriendin werkt op een camping (in NL) en een deel van de plaatsen heeft maar 6A, en sommige 10A.

Als je het vraagt, kunnen ze soms wel een plaats met meer ampere geven. En anders vraag het even, ze hebben op veel plekken (alle gebouwen, receptie, technische dienst etc) vaak wel 10A, tot krachtstroom aan toe. Als je dat bespreekt, en eventueel wat handgeld geeft, zal dat veelal geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
ErgoStijn schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:21:
[...]

Vriendin werkt op een camping (in NL) en een deel van de plaatsen heeft maar 6A, en sommige 10A.

Als je het vraagt, kunnen ze soms wel een plaats met meer ampere geven. En anders vraag het even, ze hebben op veel plekken (alle gebouwen, receptie, technische dienst etc) vaak wel 10A, tot krachtstroom aan toe. Als je dat bespreekt, en eventueel wat handgeld geeft, zal dat veelal geen probleem zijn.
Goeie tip! En met die 7,5 meter kabel van de Ray moet je een heel eind kunnen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:05:
Laadpaalvraag :
ik heb nu een ioniq en thuis een laadpaal met vaste kabel (type 2 mode3). Kan iemand met een type 1 aansluiting zijn kabel op de mijne aansluiten?
of werkt het dan niet?
Nee, hier heb je een adapter voor nodig en officieel mag dat zelfs niet.
Ik heb zelf een Zoe (type 2) en een Fluence (type 1) staan en een laadpaal met vaste kabel (type 2). Ik kan dus de Zoe gewoon inprikken, maar omdat de kabel aan de paal vast zit heb ik een Type 2 naar type 1 adapter gekocht om hem in de Fluence te prikken.

Overigens zit hier een risico aan vast omdat de adapter bepaalde signalen niet kan overbrengen (is mij verteld). Iets met niet kunnen weten hoe sterk de stroom mag zijn en dus brandgevaar.
Degene die ik heb is deze trouwens volgens mij:
https://www.ladesystemtec...ker-auf-typ-1-kupplung-62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
[...]

Het kan zelfs nog op 6a (post edit), dus bereik van 6 tot 16a in stappen van 1a.
Iets anders: merk jij impact van granny-chargen op je bereik? Toen ik mijn auto (bij Bleeker) kocht, was die tot 75% bereik teruggelopen. Hij zij dat dat kwam door vaak grannychargen van de vorige gebruiker. Hij laadt dan maar tot 99,9%; de keer daarna tot 99,9% van 99,9%, etc. Dus gestaag maar heel langzaam neemt hij dan af. Waarom dat was, kon hij me niet vertellen. Misschien dat het ook alleen met de Renault granny zo werkte trouwens..
Hij heeft mijn auto toen eerst langs de dealer gebracht, die kon iets resetten of veranderen, waarna de hele capaciteit weer beschikbaar was, zonder nieuwe batterij!

Er zal wel een bms update zijn gedaan.
Ik merk geen verschil in bereik en volg het laden soms ook wel wat in de CanZE app. Het meest laad ik thuis ~3kW en op m’n werk 22kW (dan meestal niet vol) en regelmatig onderweg bij Fastned en Allego. Batterijgezondheid is aldus CanZE nog steeds 98% en beschikbare energie bij vol 22,x kWh
De charge amps blijft bijvoorbeeld gewoon 3kW (14a) aanbieden als maximaal vermogen maar de lader van de auto bouwt dat steeds verder af. Misschien is er iets mee als je altijd met lage laadstroom laad maar vreemd.
Een standaard één fase thuis is toch ook 16a/3,7kW dus dat maakt weinig tot geen verschil als je granny cable dat vermogen ook levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Moons schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:43:
Mijn Zoé wil minimaal 8A hebben, verloopje camping --> schuko wel goede ervaringen mee, maar nog wel met de originele Renault Granny charger

Die Charge Amps Ray is wel een supermooi ding overigens, maar wel erg duur. Een Volvo of VW granny charger doet precies hetzelfde, haal je zó van MP en is een stuk goedkoper... Als je een beetje oplet en na plaatsing van de advertentie snel belt met de aanbieder pak je ze zo rond de 100-150 euro mee. Die van Renault (10A fixed) haal je ook voor rond de 150 euro van Marktplaats.

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 01-10-2018 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Ik kon bij mijn auto ook een Franse granny cable aanschaffen die met een magneet of bepaald type stopcontact ook wel met 14a kon laden; prima deal maar heb wat ervaring met wat goedkopers aanschaffen en dan toch wat beters willen (of moeten zoals de verlengkabel) wat me uiteindelijk meer kost. Op de aanschaf van de auto en 1540 aan accu huur per jaar vond ik de meerprijs meevallen Too poor to buy cheap

[ Voor 12% gewijzigd door bite op 01-10-2018 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
BMW heeft trouwens een nieuwe kaart gemaakt. Heel mooi met stekkertype e.d. erbij

https://chargenow.com/web/chargenow-nl/map

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
Inderdaad een mooie! En waarin hij zich voor mijn gevoel wel in onderscheidt van vele andere: hij is lekker snel!

Heb je enig idee waarop zij zich baseren wat betreft de status van de palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik vermoed dezelfde beacons als in NL met het OCPI (?) protocol. Maar hoe het precies geimplementeerd is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
De gratis Lidl fastchargers staan er niet bij...

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 19:09
[...]

Vergeet niet dat je efficientie bij lage stromen laden op de Zoe ehhh... rampzalig laag is.
Daarom laad ik thuis met 16A (1-fase), of tzt toch 3-fase. Met de Fivari lader is de laadstroom ook goed in te stellen.
Resetten? auto uitschakelen/niet starten, beide pedalen fors indrukken en dan aan de zijde van de ruitenwisser het onderste knopje langdurig indrukken. Dat reset de Guess-o-Meter, en geeft even fantastische waarden aan (190+km range..)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-07 18:36
juupke schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 14:59:
Oh ja, crap, tuurlijk... dat wist ik ook maar voor het gemak even vergeten haha. Hmz, moet ik toch maar op zoek naar een ander alternatief ja.

Edit: Ennnn dat is er domweg echt niet. Pffff Frankrijk get your act together! Dat wordt dus echt heeeeel zuinig rijden tussen Lille en Parijs...
Wij gaan in oktober ook weer naar Parijs met de Ioniq, we zijn ook van de zomer al geweest. Tipje van mij, ga de grens over bij Valenciennes en niet bij Lille. Er is een Allego CCS lader vlak voor de grens (https://chargemap.com/ava...de-ghlin-mons-bergen.html). Daarna kun je in Cambrai laden bij ofwel een Corri-Door lader (type welke wel werkt) of gratis bij de Lidl

https://chargemap.com/intermarche-cambrai.html
https://chargemap.com/lidl-proville.html

Dan kun je via de A2/A1 doorrijden naar Parijs en dan heb je de keuze uit één van de twee Corri-Door laders bij Paris Charles-de-Gaulle

https://chargemap.com/station-total-roissy-cdg.html
https://chargemap.com/station-total-roissy-en-france.html

De storingsgevoelige Corri-Door laders net voor Parijs op de A1 deden het voor de zomer trouwens wel op de Ioniq (Aire de Vermárs Est/Ouest) dus die zou je ook kunnen pakken en de laders bij CDG als back-up kunnen gebruiken. :)

@Hachy betaal je met zo'n Sodetrel pas per kWh minder dan met een TNM pas? Als dat het geval is ben ik ook wel geïnteresseerd :P

[ Voor 4% gewijzigd door Davidshadow13 op 02-10-2018 16:01 ]

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zijn er hier mensen die op basis van de "Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met zelfstandige aansluiting" een extra aansluiting thuis hebben laten aanleggen?
Blijkbaar is dat mogelijk en betaal je een paar tientjes per jaar in ruil voor het >10.000 kWh tarief waarop zo goed als geen energiebelasting zit (dus 5ct /kWh ipv 22ct).
Voorwaarde is dat er enkel laadpalen achter die aparte aansluiting zitten.

Klinkt mij wel als interessante optie om een extra 1x40A aansluiting te regelen, zodat ik geen gedoe heb met load balancing in huis. De korting is mooi meegenomen voor mn werkgever dan.

Op het Tesla forum: https://teslamotorsclub.c...ndige-aansluiting.108468/

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-10-2018 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Als ik het zo lees is het voornamelijk bedoeld voor de publieke laadpaal goedkoper te kunnen exploiteren.

Als particulier is het vrij moeilijk hier voordeel op te behalen want die extra aansluiting moet eerst aangelegd worden (+/- 700 euro) plus er moet een eigen laadpaal op, op een sokkel (op je huis mag eigenlijk niet). Daarna zitten er nog een abonnementskosten aan deze hoofdaansluiting vast vanaf zo'n 250 euro per jaar. Je krijgt dan welgeteld 7 cent aan belastingkorting dus je kWh tarief wordt dan ongeveer 14 cent

Om break-even te bereiken moet je vervolgens een paar jaar lang ongeveer 40.000 km per jaar aan stroom laden op die specifieke aansluiting.

Het lijkt me alleen interessant als je met 1 of 2 auto's zo rond de 10.000 kWh per jaar laadbehoefte hebt en géén zonnepanelen. In alle andere situaties zijn zonnepanelen en/of thuis aansluiting blijven gebruiken goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Spiller schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:31:
De gratis Lidl fastchargers staan er niet bij...
Correct die staan op vrijwel geen enkele 'officiele' kaart vanwege het feit dat ze niet aan een (CIR) backend gekoppeld zitten (en dus ook geen laadpas vereisen).
Davidshadow13 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 16:00:
[...]

Wij gaan in oktober ook weer naar Parijs met de Ioniq, we zijn ook van de zomer al geweest. Tipje van mij, ga de grens over bij Valenciennes en niet bij Lille. Er is een Allego CCS lader vlak voor de grens (https://chargemap.com/ava...de-ghlin-mons-bergen.html). Daarna kun je in Cambrai laden bij ofwel een Corri-Door lader (type welke wel werkt) of gratis bij de Lidl

https://chargemap.com/intermarche-cambrai.html
https://chargemap.com/lidl-proville.html

Dan kun je via de A2/A1 doorrijden naar Parijs en dan heb je de keuze uit één van de twee Corri-Door laders bij Paris Charles-de-Gaulle

https://chargemap.com/station-total-roissy-cdg.html
https://chargemap.com/station-total-roissy-en-france.html

De storingsgevoelige Corri-Door laders net voor Parijs op de A1 deden het voor de zomer trouwens wel op de Ioniq (Aire de Vermárs Est/Ouest) dus die zou je ook kunnen pakken en de laders bij CDG als back-up kunnen gebruiken. :)

@Hachy betaal je met zo'n Sodetrel pas per kWh minder dan met een TNM pas? Als dat het geval is ben ik ook wel geïnteresseerd :P
Tja, ik heb nu alle pasjes voor Frankrijk al aan @juupke uitgeleend :)

De Sodetrel pas inmiddels verkrijgbaar met een 'gratis' abonnement genaamd #access (eenmalig €6)

Corri-door 50kW:

Sodetrel #Access zonder maandelijks abbo = 0,20/ min oftewel 12 euro per uur = 0,24 / kWh
Plugsurfing = 0,79 start + 0.288 per minuut oftewel 17,28 per uur = 0,3456 / kWh
Newmotion = 0,60 start + 0,26 per minuut oftewel 15.60 per uur = 0,312 / kWh
Chargemap card = 0,79 start + 0,264 per minuut oftewel 15,84 per uur = 0.3168 / kWh

Kortom het maakt allemaal niet zo gek veel uit, Sodetrel is 6 cent per kWh goedkoper maar daarvoor moet je dus eerst 100kWh geladen hebben bij ze om die kosten eruit te halen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 02-10-2018 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
Hachy schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:09:
[...]

Tja, ik heb nu alle pasjes voor Frankrijk al aan @juupke uitgeleend :)
_/-\o_ *O* oOo :Y O-)

(Sorry. Maar ben daar heel blij mee!)

Dank ook @Davidshadow13 voor de tip over de alternatieve route, dat is idd ook een prima optie ja. Alleen moet ik onderweg eigenlijk iemand ophalen in Lille... maar wellicht kan ik diegene bewegen om de trein te pakken. Minder gezellig, maar voor haar wel veel sneller ook.
Pagina: 1 2 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.