[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 104 Laatste
Acties:
  • 562.743 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:17
juupke schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:20:
[...]

_/-\o_ *O* oOo :Y O-)

(Sorry. Maar ben daar heel blij mee!)

Dank ook @Davidshadow13 voor de tip over de alternatieve route, dat is idd ook een prima optie ja. Alleen moet ik onderweg eigenlijk iemand ophalen in Lille... maar wellicht kan ik diegene bewegen om de trein te pakken. Minder gezellig, maar voor haar wel veel sneller ook.
Ik ben in juli ook over Lille gereden en toen via de A1/A21 naar Cambrai. Dat is wel iets om maar dan weet je in ieder geval zeker dat de lader werkt. Verder zou ik voor je vertrekt gewoon Chargemap erbij houden voor de actuele status, Sodetrel geeft live status door op Chargemap voor functioneren van de zuilen en je kunt a.d.h.v. de checkins controleren of de CCS ook echt werkt.

Zowel de laders bij Aire de Saint-Leger als Aire Ressons Ouest werken nog steeds niet dus dan wordt het erg krap om van Lille naar Parijs te komen in ieder geval.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hachy schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:52:
Als ik het zo lees is het voornamelijk bedoeld voor de publieke laadpaal goedkoper te kunnen exploiteren.

Als particulier is het vrij moeilijk hier voordeel op te behalen want die extra aansluiting moet eerst aangelegd worden (+/- 700 euro) plus er moet een eigen laadpaal op, op een sokkel (op je huis mag eigenlijk niet). Daarna zitten er nog een abonnementskosten aan deze hoofdaansluiting vast vanaf zo'n 250 euro per jaar. Je krijgt dan welgeteld 7 cent aan belastingkorting dus je kWh tarief wordt dan ongeveer 14 cent

Om break-even te bereiken moet je vervolgens een paar jaar lang ongeveer 40.000 km per jaar aan stroom laden op die specifieke aansluiting.

Het lijkt me alleen interessant als je met 1 of 2 auto's zo rond de 10.000 kWh per jaar laadbehoefte hebt en géén zonnepanelen. In alle andere situaties zijn zonnepanelen en/of thuis aansluiting blijven gebruiken goedkoper.
Ik zie het dus als een mogelijkheid om een 2e 35A fase in huis te halen voor minder dan de 700 euro/jaar voor een 3x35A upgrade (heb nu 1x35A)
Maar lijkt me al met al erg veel rompslomp.. Was benieuwd naar ervaringen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:57
Blij dat ik inmiddels een dedicated WCD heb voor de Volvo V60 D6. Stonden vandaag weer 2! NIET (ph)ev's op de 2 enige plekken in de wijk.
Ik vroeg me af of er ook phevs zijn die kunnen SNELladen. De range 50km, is soms krap aan. Alleen als je dat in een hele korte tijd zou kunnen laden zou het nog gaver zijn. Nu kan mijn D6 dat niet. Maar zijn er phev's die dat wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:45
Vraagje: als ik het goed begrepen heb, is de cos phi bij een granny charger slecht (lees: hoog blindvermogen). Normaal gesproken voor mij niet echt nadelig aangezien dit niet door de energiemaatschappij in rekening gebracht wordt. Maar stel nou dat ik direct de energie geleverd door mijn zonnepanelen gebruik, hoe zit het dan? Verdwijnt er dan wel opgewekte energie als blindvermogen? (en kan ik dus met een granny charger beter niet opladen terwijl ik met mijn PV opwek?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
meermarco schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:47:
Blij dat ik inmiddels een dedicated WCD heb voor de Volvo V60 D6. Stonden vandaag weer 2! NIET (ph)ev's op de 2 enige plekken in de wijk.
Ik vroeg me af of er ook phevs zijn die kunnen SNELladen. De range 50km, is soms krap aan. Alleen als je dat in een hele korte tijd zou kunnen laden zou het nog gaver zijn. Nu kan mijn D6 dat niet. Maar zijn er phev's die dat wel kunnen?
Outlander kan dat (oude model, nieuwe weet ik niet): maar 15Kw max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:06
@prettig @meermarco Die ChaDeMo zit ook meer op de Outlander voor V2G/V2H en omdat ChaDeMo in Japan gewoon heel veel voorkomt. Heb em een keer gebruikt om te testen (moest toch even stoppen naast de lader) en het werkt prima, maar met (max) 50km bijladen in 20 minuten is het redelijk zinloos.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Wel soms, moet ik toch een stopje maken. Dan zou ik hem kunnen bijladen. Met de D6 heb je meerdere uren nodig en doe je het sowieso niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:31

greatgonzo

schit-te-rend!

laat maar... foutje :)

[ Voor 88% gewijzigd door greatgonzo op 03-10-2018 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

moet je voor een granny charger eigenlijk je meterkast aanpassen? Of trekt die niet teveel wissel op je groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-07 19:08

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nee, die zijn meestal tussen de 10 en 13A. (2300 - 3000 Watt)

Hoppa, zojuist de Maingau plus pas ontvangen.
Kan mooi bij de verzameling, voor €10 per maand even aan deze flatrate snuffelen.

EVNet/E-Laad ✅
Allego ✅
The New Motion ✅

https://goedkoperrijden.b...lot-met-250-flatrate.html

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DolmdwHXoAAaEYC.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Hachy op 03-10-2018 16:27 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-03 12:11
Hi!
Over een maandje ga ik ook elektrisch rijden :) Het wordt een Nissan Leaf 2018 (Tekna). Dit is een leaseauto via mijn werkgever. Nu is het zo dat ik in mijn woonplaats (Rotterdam) een openbare laadpaal kan aanvragen en daarnaast is op mijn werk ook genoeg laadgelegenheid. Echter, ik ga regelmatig naar mijn familie die ergens halverwege Nederland op het platteland wonen. Het is voor mij niet mogelijk om heen en weer te rijden met één accu. Bij mijn ouders wil ik dus een laadpunt installeren. In de betreffende garage is een vrij zware aansluiting aanwezig, dit in verband met grote ventilatoren die worden gebruikt in een opslag van aardappelen/uien. Vraag me niet hoeveel Ampere oid want daar heb ik geen kaas van gegeten. Mijn pa heeft me in ieder geval verzekerd dat dat nooit een probleem zal zijn. Nu is mijn vraag aan jullie; welk oplaadpunt zouden jullie adviseren? Het hoeft geen 'slim' laadpunt te zijn. Het moet domweg zsm de auto opladen. Meten van stroomverbruik is niet van belang. Hebben jullie adviezen / ideeen? Wanneer ik kijk bij bekende aanbieders als TNM of EVBOX zijn oplossingen al snel €500 oid. Zijn er goedkopere opties waar jullie weet van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Laurenh schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:27:
Hi!
Over een maandje ga ik ook elektrisch rijden :) Het wordt een Nissan Leaf 2018 (Tekna). Dit is een leaseauto via mijn werkgever. Nu is het zo dat ik in mijn woonplaats (Rotterdam) een openbare laadpaal kan aanvragen en daarnaast is op mijn werk ook genoeg laadgelegenheid. Echter, ik ga regelmatig naar mijn familie die ergens halverwege Nederland op het platteland wonen. Het is voor mij niet mogelijk om heen en weer te rijden met één accu. Bij mijn ouders wil ik dus een laadpunt installeren. In de betreffende garage is een vrij zware aansluiting aanwezig, dit in verband met grote ventilatoren die worden gebruikt in een opslag van aardappelen/uien. Vraag me niet hoeveel Ampere oid want daar heb ik geen kaas van gegeten. Mijn pa heeft me in ieder geval verzekerd dat dat nooit een probleem zal zijn. Nu is mijn vraag aan jullie; welk oplaadpunt zouden jullie adviseren? Het hoeft geen 'slim' laadpunt te zijn. Het moet domweg zsm de auto opladen. Meten van stroomverbruik is niet van belang. Hebben jullie adviezen / ideeen? Wanneer ik kijk bij bekende aanbieders als TNM of EVBOX zijn oplossingen al snel €500 oid. Zijn er goedkopere opties waar jullie weet van hebben?
een 32A 1fase oplaadpunt (7,4kW). x 5-7km/kwh = 35-50 km/uur
chargeking mobiel? eur 380? wie weet kan iemand de btw voor je betalen :) -> Dit is wel een hele scherpe prijs..
of een simpele van eur 200 van marktplaats, maar die haalt maar 50% hiervan (3,7kW

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1085017

Hachy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:49:
Nee, die zijn meestal tussen de 10 en 13A. (2300 - 3000 Watt)

Hoppa, zojuist de Maingau plus pas ontvangen.
Kan mooi bij de verzameling, voor €10 per maand even aan deze flatrate snuffelen.

EVNet/E-Laad ✅
Allego ✅
The New Motion ✅

https://goedkoperrijden.b...lot-met-250-flatrate.html

[Afbeelding]
Ik heb hem vandaag ook gekregen. Ik ben benieuwd of de +pas ook bij de Allego snelladers werkt want dan wordt het (voor mij) helemaal lucratief....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Laurenh schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:27:
Hi!
Krijg je ook een Granny Charger bij je leaf? (230V kabel) Dan kan je daar mee beginnen.

Ik heb er net eem 3,7kW Lolo van Martkplaats gehaald (niet echt snel 10km/h) en vrijdag haal ik er eentje op die ook 22kW kan. (100km/h laden). Je moet een beetje geluk hebben, maar als je een 32A 3-fase laadpaal van MP kan halen dan heb je het snelst mogelijke op een thuis aansluiting.

Volgens mij kan op een 22kW laadpunt een Leaf Tekna met 7kW laden. (ong 20km/h)

Hou er rekening mee dat een 3-fase laadpunt op een aparte groep moet worden aangesloten en ook op een aparte aardlek. Daar zitten dus wel kosten aan. Bij een 1-fase laadpunt heb je deze eisen niet, al zou ik wel zorgen voor een fase die zo min mogelijk belast is.

En anders heb je altijd Maingau nog, voor €1,50 een half uurtje koffie drinken bij een AC of langs de snelweg en je kan ook weer terug.
Anoniem: 1085017 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 00:00:
[...]

Ik heb hem vandaag ook gekregen. Ik ben benieuwd of de +pas ook bij de Allego snelladers werkt want dan wordt het (voor mij) helemaal lucratief....
Ik denk dat het wel werkt, vrijwel alle passen werken bij Allego snelladers. Op mijn fris gemonteerde 3,7 Lolo'tje werkt'ie in elk geval perfect. >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Hachy op 04-10-2018 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@meermarco Dan is het echt principieel want snelladen is toch een stuk duurder dan thuisladen met de Outlander. Met het langzame laden is ook Maingau niet echt rendabel.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
meermarco schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:47:
Stonden vandaag weer 2! NIET (ph)ev's op de 2 enige plekken in de wijk.
Bel je dan ook dan politie en/of parkeerbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Gemeente al 5 keer gebeld (die dan een BOA opbelt). Maar ja het is altijd in de avond, en vervolgens nog nooit een bekeuring ofzo gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:50
Hachy schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 00:31:

[...]
Op mijn fris gemonteerde 3,7 Lolo'tje werkt'ie in elk geval perfect. >:)
Dus je kan nu met een flatrate pas laden van je eigen stoom? (en zelf tarief instellen?)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Yes. Vannacht dus 25kWh geladen met Flatrate Maingau terwijl het gast-tarief op €0,25 / kWh staat ingesteld. Geen idee hoe houdbaar het is, maar een leuke usecase is het wel.
meermarco schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:29:
Gemeente al 5 keer gebeld (die dan een BOA opbelt). Maar ja het is altijd in de avond, en vervolgens nog nooit een bekeuring ofzo gezien.
Wordt lekker gehandhaafd daar dan. En als je het een beetje aandikt de volgende keer? "Ik ben helemaal leeg en moet hier nu laden maar deze plekken zijn altijd bezet door deze brandstof auto's" Komen ze dan wel? Zeg maar op de manier waarop een gemiddelde Amsterdammer de loodgieter belt, dat bij een lekkend kraantje de hele straat al blank staat. >:) Tenslotte werkt dit ook niet.

[ Voor 64% gewijzigd door Hachy op 04-10-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@meermarco Kinderen die goed doen op school krijgen een sticker, automobilisten die fout parkeren ook!
Midden op de voorruit, zo eentje die versnippert als je hem verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:58

3_s

BarryH schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:51:
[...]
chargeking mobiel? eur 380? wie weet kan iemand de btw voor je betalen :) -> Dit is wel een hele scherpe prijs..
Die Chargeking ziet er wel handig uit.
Maar denk dat ik dat enkel thuis kan gebruiken, niet onderweg?
Of heeft een gemiddelde laadpaal zo'n aansluiting?

Nu, dan is het nog goedkoper dan een 'echte' paal.
Zijn hier nadelen aan verbonden?

[ Voor 13% gewijzigd door 3_s op 04-10-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@3_s Ik denk dat het tijd wordt de startpost even goed door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@Hachy Is precies weer uitgebreid, zal het straks nog eens helemaal nalezen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
[...]
Ik heb er net eem 3,7kW Lolo van Martkplaats gehaald (niet echt snel 10km/h) en vrijdag haal ik er eentje op die ook 22kW kan. (100km/h laden). Je moet een beetje geluk hebben, maar als je een 32A 3-fase laadpaal van MP kan halen dan heb je het snelst mogelijke op een thuis aansluiting.

Hou er rekening mee dat een 3-fase laadpunt op een aparte groep moet worden aangesloten en ook op een aparte aardlek. Daar zitten dus wel kosten aan. Bij een 1-fase laadpunt heb je deze eisen niet, al zou ik wel zorgen voor een fase die zo min mogelijk belast is.

En anders heb je altijd Maingau nog, voor €1,50 een half uurtje koffie drinken bij een AC of langs de snelweg en je kan ook weer terug.

[...]

Ik denk dat het wel werkt, vrijwel alle passen werken bij Allego snelladers. Op mijn fris gemonteerde 3,7 Lolo'tje werkt'ie in elk geval perfect. >:)
Leuk allemaal, maar je hebt wel een hele zware aansluiting nodig om 22kw te laden (trekt 32A per fase).
Dus minimaal 3 x 40A ! Dan kun je 7,2kw per fase.
22kw AC laden..... Zoe is denk ik de enige die dat kan.

Realistisch is:
- 3 x 25A voor de meeste mensen
- en dan kom je met je domme lader niet verder dan 16A: 3,6kw
- slimme lader: 5,8kw
- Wil je 7,2 kw... zul je echt naar 3 x 35A moeten met een slimme lader.
- 1 fase (bv. 40A) kan ook, maar ik wil ook kunnen laden als ik van alles thuis aan heb staan (niet alleen als ik ga slapen)

MP dingen zijn spotgoedkoop en veel slimmer dan een grannny, maar niet slim als je snel wilt laden (leuk erbij als 2e lader).

[ Voor 3% gewijzigd door prettig op 04-10-2018 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Haha @prettig de vraag ging ook over een zware aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Hachy schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:02:
Haha @prettig de vraag ging ook over een zware aansluiting.
ok beantwoord dan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
BarryH schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:51:
[...]

een 32A 1fase oplaadpunt (7,4kW). x 5-7km/kwh = 35-50 km/uur
of een simpele van eur 200 van marktplaats, maar die haalt maar 50% hiervan (3,7kW
Dit lijkt mij een goede optie inderdaad. Ook prima makkelijk overal naartoe te slepen. Zo'n CEE stopcontact is aanwezig volgens mij. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerual
[...]

Krijg je ook een Granny Charger bij je leaf? (230V kabel) Dan kan je daar mee beginnen.

Ik weet eigenlijk niet of er een granny lader bij zit.

Het is inderdaad handig om marktplaats te blijven checken. Er zitten dus wel eens wat mooie dingen tussen als ik jou goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Standaard zit bij de leaf 2018:
6m EVSE laadkabel voor opladen aan het stopcontact (21 uur tot 100% bij 230V)
6m laadkabel voor opladen aan wallbox (12 uur tot 100% bij 1-fase 16A / 6 uur tot 100% bij 1-fase 32A)

Dus er zit een granny charger bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Davidshadow13 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:02:
[...]

Ik ben in juli ook over Lille gereden en toen via de A1/A21 naar Cambrai. Dat is wel iets om maar dan weet je in ieder geval zeker dat de lader werkt. Verder zou ik voor je vertrekt gewoon Chargemap erbij houden voor de actuele status, Sodetrel geeft live status door op Chargemap voor functioneren van de zuilen en je kunt a.d.h.v. de checkins controleren of de CCS ook echt werkt.

Zowel de laders bij Aire de Saint-Leger als Aire Ressons Ouest werken nog steeds niet dus dan wordt het erg krap om van Lille naar Parijs te komen in ieder geval.
Nou dat vind ik dus zo vaag, de status van zowel bv. Aire de Wancourt EST als Aire de Saint Léger is volgens Chargemap available. Maar van die eerste heeft vanmiddag een Zoe-rijder gemeld dat hij niet kon laden, en die tweede leidt al weken tot problemen. De enige manier waarop ik dat weet nu, is door de comments; hoe betrouwbaar is die hele status dan eigenlijk nog op Chargemap?!

Ik denk dat ik dus idd maar je advies opvolg en via Cambrai ga. Degene die in Lille in zou stappen heeft er inmiddels toch ook maar voor gekozen om lekker veilig de trein te pakken, dus daar hoef ik niet meer verplicht langs. Geeft mij ergens ook wel rust, eigenlijk. Overigens staan de snellaadaansluitingen van de Intermarché Cambrai wel al meerdere dagen op 'busy' dus ik denk dat ik daar ook niet al te hard op moet rekenen... Maar ik ga het zien allemaal, morgen! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:57
Succes, gaat wel goed komen :)

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

[...]

Vandaag met de MainGau+ pas geladen bij een reguliere 11kw paal (Allego) en bij een Allego snellader langs de A2 (Bruchem). Beide werkten prima!
Nog een paar keer doen en de eerste maand is er al uit....

Ik weet niet hoe lang het MainGau "feestje" nog duurt maar vooralsnog wordt het er alleen maar leuker op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:17
juupke schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 18:55:
[...]

Nou dat vind ik dus zo vaag, de status van zowel bv. Aire de Wancourt EST als Aire de Saint Léger is volgens Chargemap available. Maar van die eerste heeft vanmiddag een Zoe-rijder gemeld dat hij niet kon laden, en die tweede leidt al weken tot problemen. De enige manier waarop ik dat weet nu, is door de comments; hoe betrouwbaar is die hele status dan eigenlijk nog op Chargemap?!

Ik denk dat ik dus idd maar je advies opvolg en via Cambrai ga. Degene die in Lille in zou stappen heeft er inmiddels toch ook maar voor gekozen om lekker veilig de trein te pakken, dus daar hoef ik niet meer verplicht langs. Geeft mij ergens ook wel rust, eigenlijk. Overigens staan de snellaadaansluitingen van de Intermarché Cambrai wel al meerdere dagen op 'busy' dus ik denk dat ik daar ook niet al te hard op moet rekenen... Maar ik ga het zien allemaal, morgen! :*)
Chargemap check-ins en comments zijn heilig in dit geval. De status die corri-door doorgeeft is alleen of de lader verbonden is en "up" is dus niet in storing staat of uitgezet is. Dat er dan succesvol een sessie kan worden opgebouwd met jouw auto is dan absoluut niet gegarandeerd.

Mocht die bij de Intermarche het toch echt niet doen. Dan is er altijd nog de back-up bij de Lidl in Proville, deze is gisteren nog gebruikt.

Vergeet ook niet zelf bij alle palen in de checken op chargemap. Daar zou je mij ook een heel groot plezier mee doen, wij vertrekken 20 oktober en dan weet ik ook meteen wat de actuele status is m.b.t. connectie met de Ioniq ;)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:32
Vandaag met de MainGau+ pas geladen bij een reguliere 11kw paal (Allego) en bij een Allego snellader langs de A2 (Bruchem). Beide werkten prima!
Nog een paar keer doen en de eerste maand is er al uit....

Ik weet niet hoe lang het MainGau "feestje" nog duurt maar vooralsnog wordt het er alleen maar leuker op!
Hier ook gister de Maingau Plus pas binnengekregen. Vanmorgen geprobeerd op Allego snellader aan de A2 bij Beesd, werkt! Auto staat nu aan de allego 11kW laadpaal in de buurt van mijn werk te laden.
Ben benieuwd wat de prijs wordt na 31-12 als we kunnen verlengen na de proefperiode, voorlopig ben ik er blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Nieuws Allego:
Allego’s EV Cloud is uitgebreid met een slimme laadoplossing die bedrijven, netbeheerders en energieleveranciers in staat stelt om de energievraag van elektrische auto’s te beïnvloeden. Het verschuift en verspreidt laadsessies van elektrische voertuigen (EV’s), bijvoorbeeld naar tijdstippen waarop duurzame energie wordt geproduceerd, als de energieprijzen laag zijn of om de energiecapaciteit op het net of op de netaansluiting te beheren. Deze slimme laadoplossingen kunnen worden gebruikt door een breed scala aan EV’s en laadstations.
bron: https://www.allego.nl/all...hoefte-van-de-e-rijder-6/ (persbericht Allego, maar het leest als een verkapte Microsoft advertentie ;) )

Benieuwd hoe dat dan gaat werken, je zult dan ergens aan moeten geven wat je geplande vertrektijd is en wat je minimale capaciteit zou moeten zijn op dat tijdstip.
Het is een eerste opzet naar 'Smart Grids'. Als er straks meer en meer EVs komen dan gaat het natuurlijk fout als iedereen zn auto om 18u inplugt en maximaal gaat laden, terwijl ze de volgende dag pas om 7.30 vol hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Net met de maingau plus pas geprobeerd te laden bij Fastned Hellevoetsluis maar helaas: ongeldige pas.
Heb hem nog niet eerder gebruikt dus misschien niet actief nog? Gewone maingau pas deed het wel.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:45
Fastned is geen roamingpartner van Ladenetz... (en de Maingau flatrate pas gaat via Ladenetz)
Zie https://lademap.viewer.cit-fusion.com voor beschikbare palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 15:27
NielsTn schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:57:
[...]

Resetten? auto uitschakelen/niet starten, beide pedalen fors indrukken en dan aan de zijde van de ruitenwisser het onderste knopje langdurig indrukken. Dat reset de Guess-o-Meter, en geeft even fantastische waarden aan (190+km range..)
Resetten van de GOM kan ook eenvoudig via instellingen voertuig --> reset boordcomputer. Bedoel je dat dit een alternatieve manier is om dat te doen, of dat jij zo echt het BMS kan resetten?
Heb mijn Zoe uitgeleend, dus kan het even niet uittesten..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
* Hachy stond gisteren te laden bij Fastned Witte Molen. Staat er een man van middelbare leeftijd met z'n oude pa, ik schat een jaar of 80, zijn Outlander te laden op Chademo. Dus ik koppel aan bij de andere lader, haal even een broodje en loop weer terug naar Fastned. Zegt die oude man tegen me "Wist je dat mijn zoon een laadpas heeft helemaal uit Duitsland !!? Da's echt veel goedkoper!" Dus ik pak m'n Maingau pas uit m'n broekzak en vroeg hem: "Toevallig zo eentje?" Oude man: "Ja ja precies die!!!" _/-\o_

Komt zijn zoon even uit z'n auto, ja, had ik gevonden op Internet :D

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tvdoc schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:11:
[...]

Hier ook gister de Maingau Plus pas binnengekregen. Vanmorgen geprobeerd op Allego snellader aan de A2 bij Beesd, werkt! Auto staat nu aan de allego 11kW laadpaal in de buurt van mijn werk te laden.
Ben benieuwd wat de prijs wordt na 31-12 als we kunnen verlengen na de proefperiode, voorlopig ben ik er blij mee :)
Ja, we moeten de voordelen van MainGau maar pakken als het kan. Het geeft nu in ieder geval een enorme "boost" aan het snelladen en, met de komst van de "plus"-pas, ook aan regulier laden.
ik neem aan dat ze een "pilot" niet voor niets doen en dus zeker de intentie hebben om ook na 31/12 een "flatrate" te introduceren/continueren die concurrerend is. Ik ben heel benieuwd maar volgens mij veroveren ze op de huidige wijze wel heel snel veel marktaandeel die ze ook de positie verschaft om de EV energie-markt te beinvloeden. In ieder geval alle respect van mij over de wijze waarop ze dit aanvliegen!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hachy schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:39:
* Hachy stond gisteren te laden bij Fastned Witte Molen. Staat er een man van middelbare leeftijd met z'n oude pa, ik schat een jaar of 80, zijn Outlander te laden op Chademo. Dus ik koppel aan bij de andere lader, haal even een broodje en loop weer terug naar Fastned. Zegt die oude man tegen me "Wist je dat mijn zoon een laadpas heeft helemaal uit Duitsland !!? Da's echt veel goedkoper!" Dus ik pak m'n Maingau pas uit m'n broekzak en vroeg hem: "Toevallig zo eentje?" Oude man: "Ja ja precies die!!!" _/-\o_

Komt zijn zoon even uit z'n auto, ja, had ik gevonden op Internet :D

8)
Ja @!Hachy: dat kan jij op je konto schrijven! Complimenten voor je website en promotie want daardoor weten mensen zoals ik (en bovenstaande) wat ze moeten doen!
Ik kom overigens nog regelmatig mensen tegen bij snelladers die MainGau helemaal niet kennen. Ik laat niet na ze daarop te attenderen maar verbaas me daar wel over. Ik ben maar een halfbakken PHEV rijder (wel gemotiveerd voor pure-EV) maar een pure-EV rijder zou toch alle bronnen moeten kennen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Haha, dank je.

Het is gewoon best wel leuk om te zien dat je promotie ook echt 'vreemde/nieuwe' mensen bereikt :) En dat je dan door anderen wordt geintroduceerd aan een laadpas die je zelf zwaar gepromoot hebt :*) Waarom zou je immers voor je groene stroom €0,70 per kWh betalen als dat ook voor €0,06 kan?

Een beetje de vrije marktwerking stimuleren kan geen kwaad, imho :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Anoniem: 1085017 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 00:26:
[...]
Ik ben maar een halfbakken PHEV rijder (wel gemotiveerd voor pure-EV) maar een pure-EV rijder zou toch alle bronnen moeten kennen?!
Grootste deel van de EV-rijders is leaserijder, die gewend is dat de baas de tank- en laadpas betaald. Dan hoef je alle bronnen niet te kennen, enkel weten dat je pas bij alle palen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:30
Heeft iemand ervaring met betalen met PayPal in de eCharge app? Heb vandaag met mijn Ioniq in Duitsland geladen aan een 22 kW paal van Innogy.
In de app bij betalingswijze PayPal aangevinkt. Heeft de app meteen 50 euro afgeboekt. De kosten van de sessie waren €3,05. Krijg ik nou de rest weer terug of zit ik nu met een laadtegoed van ca. 47 euro? Ik vind het maar een vaag verhaal, totaal geen toelichting in de app! ):

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Dat heb ik regelmatig gedaan. Je moet een tijd aangeven hoe lang je wilt laden. Ik gaf dan een uur aan en dat kostte met toen €8,- ofzo met Paypal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:30
Nee, bij mij kon je geen tijd aangeven. Ik kon m ook op elk moment via de app stoppen. Verder gaf de app netjes het percentage SOC aan.

Jij had waarschijnlijk een snellader. Hier werd ook een prijs per kWh gegeven wat ik raar vind ivm het Duitse Eichrecht oid.

[ Voor 32% gewijzigd door pmiddeld op 07-10-2018 22:51 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Vandaag voor de eerste keer publiek proberen te laden.
Dat was niet echt een succesverhaal :).

Paal in kwestie is op E17 in Kalken (BE) van Allego.
Kaart werd herkend, ik kon AC kiezen en starten.
En dan een minuutje later werd het laden onderbroken.
(kon ik zien omdat lichtje op auto dat aangaf)
Een paar keer geprobeerd, steeds hetzelfde.
Tussendoor ook nog een fout op 'ongeldige kaart'.
Zowel Type2 als CCS geprobeerd.

Gelukkig was het maar een test en niet omdat het moest!

<edit> auto in kwestie is een Kona

[ Voor 3% gewijzigd door 3_s op 08-10-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
3_s schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:35:
Vandaag voor de eerste keer publiek proberen te laden.
Dat was niet echt een succesverhaal :).

Paal in kwestie is op E17 in Kalken (BE) van Allego.
Kaart werd herkend, ik kon AC kiezen en starten.
En dan een minuutje later werd het laden onderbroken.
(kon ik zien omdat lichtje op auto dat aangaf)
Een paar keer geprobeerd, steeds hetzelfde.
Tussendoor ook nog een fout op 'ongeldige kaart'.
Zowel Type2 als CCS geprobeerd.

Gelukkig was het maar een test en niet omdat het moest!

<edit> auto in kwestie is een Kona
Wat voor pas heb je en hoelang heb je de laadpas ?
Mijn advies zorg voor een paar laadpassen zodat er altijd een werkt.
Het kan ook zijn dat de paal storing heeft of dat je de handeling verkeerd uitvoert. Soms moet de stekker er eerst in en bij een andere laadpaal de pas er eerst langs .
Ps ik had het zelfde met mijn eerste lading bij de eerste laadpaal. :)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@evtje De pas is van Luminus, heb ik al enkele weken. Volgens hun site is deze reeds actief.
Ik heb nog enkele passen aangevraagd, maar nog niet ontvangen/geactiveerd.

Op de paal stond eerst pas, dan stekker.
Maar heb ook andersom geprobeerd.

Straks, op de terugweg, nog eens proberen.
Of toch aan de andere kant van de snelweg :).

<edit>
Ik ben ondertussen ook op zoek naar een kabel om mee te nemen, dus met Type2 aan beide zijdes.
De Kona laadt op met 1 fase op 32A.
Zo'n kabel kost € 209.
Dezelfde maar driefasig kost de volle € 10 meer.
Is het zinvol die te kopen, als ik ooit een andere auto koop, of werkt die niet op Kona?
(ik zou denken dat het geen probleem is, maar ben liever zeker ;) )

https://www.evchargeking.com/nl/laadkabels

[ Voor 38% gewijzigd door 3_s op 08-10-2018 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nieuwe blog over Maingau+ getypt:

https://goedkoperrijden.b...-maingau-plus-eerste.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juupke
Nou ik ben weer heelhuids terug van mijn tripje naar Parijs, en ik moet zeggen dat het me qua laden alleszins is meegevallen; ik kon overal laden waar ik dat had gepland! En dat alles ook nog eens gratis (Lidl) of met mijn flatrate laadpas dus het heeft me geen cent (extra) gekost.

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik alle twijfelachtige snelladers in Frankrijk bij voorbaat al links heb laten liggen (of nou ja, eigenlijk rechts :P) EN heel conservatief gepland heb, en dus vaak geladen. Desondanks viel het laden onderweg me zeker niet tegen. De enige tegenvaller die ik had, was dat de lader van de Lidl in Proville in de praktijk bleef steken op nog geen 20kW, terwijl hij 50kW zou moeten zijn. En aangezien dat net de meest kritieke laadstop van mijn route was, was ik min of meer gedwongen daar desondanks zo vol mogelijk te laden en dus lang te moeten wachten.
Wel opvallend: ik heb deze bevinding in een comment achter gelaten op Chargemap, en prompt zie ik dat de lader daar nu wordt weergegeven als een 20kW lader... bijzonder. Ik was al haast aan mezelf gaan twijfelen ('was hij wel echt 50 of had ik het verkeerd gezien?') maar toevallig had ik thuis op mijn laptop nog een tabje open staan van de detailpagina... waar hij nog echt een paars icoontje heeft i.p.v. oranje.

Ik zou een volgende keer zeker wel weer met de auto die kant op durven, alleen dan niet voor slechts een weekendje; want door alle laadstops ben ik echt wel véél langer onderweg geweest dan vroeger met de diesel, en dat stond niet meer echt in verhouding tot de tijd die ik in Parijs was nu.

Enne, @Hachy je backup-pasjes zijn dus gelukkig niet nodig geweest! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@3_s
Ik heb nog even op Chargemap en Allego gekeken maar zie de lader niet in storing staan. Kan het zijn dat je de auto niet uit heb gezet? Dat is altijd noodzakelijk . En je zegt dat je AC heb geprobeerd te laden maar je moet nog een type 2 kabel kopen ?....? Hoe heb je dat dan gedaan AC laden? Met de combo stekker is het altijd DC.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@evtje
Het was een paal met vaste kabels.
Vanavond nog eens geprobeerd (aan andere kant snelweg) en volgens mij lag het gewoon aan mijn onhandigheid :).

Deze keer deed m'n pas tegen, gaf steeds aan dat hij ongeldig was. Pas staat op m'n gsm (Smoov), had hem zelf niet bij.
Gelukkig kan je via de app zelf ook starten, dat lukte perfect.

Nadat je start, kom je op een scherm met rode pijl links en groene pijl rechts. Ik dacht dat de groene pijl was om te starten, maar blijkbaar is dat ook stoppen 8)7 .

Toen ik dat door had, ging het perfect.

Blij dat het nu wel gelukt is, kan ik iets geruster zijn in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 18:53
ik heb vorige week de maingau rekening gekregen, moet ik deze nu zelf overmaken of gaat dat vanzelf met de automatische incasso op mijn N26 rekening die in de app staat?

Dit al aan maingau gevraagt maar krijg een mail terug dat er problemen zijn om nederlandse ibans in te voeren, ik heb een duitse iban opgegeven dus vraag me af waarom ze dit niet automatisch doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:34
Him_ schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:26:
ik heb vorige week de maingau rekening gekregen, moet ik deze nu zelf overmaken of gaat dat vanzelf met de automatische incasso op mijn N26 rekening die in de app staat?

Dit al aan maingau gevraagt maar krijg een mail terug dat er problemen zijn om nederlandse ibans in te voeren, ik heb een duitse iban opgegeven dus vraag me af waarom ze dit niet automatisch doen
Gaat automatisch met de N26 rekening. Je moet wel zorgen voor saldo op de rekening (dus overboeken van je normale bankrekening naar de N26)..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
cacofant schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:54:
[...]

Gaat automatisch met de N26 rekening. Je moet wel zorgen voor saldo op de rekening (dus overboeken van je normale bankrekening naar de N26)..
dat dacht ik ook maar bedrag is nog steeds niet afgeschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Komt vanzelf.. bij mij ook gebeurd.. je krijgt een melding via N26 app als er iets afgeschreven is..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Him_
cacofant schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:22:
Komt vanzelf.. bij mij ook gebeurd.. je krijgt een melding via N26 app als er iets afgeschreven is..
stond in jouw factuur mail dat je het bedrag zelf over moest maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Fastned start samenwerking met REWE.

https://fastned.nl/nl/blo...art-samenwerking-met-rewe

[ Voor 10% gewijzigd door evtje op 09-10-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 08:37

Tripl3 D

Brother in Arms

Vandaag de private Lease overeenkomst getekend voor een Hyundai Ioniq Electric.
Voor mij helemaal nieuw, de wereld van EV's. En dus ook de laadpalen.

Afgelopen vrijdag wat zitten grasduinen op de Laadpas top 10 site. Heb een Maingau en een New Motion pas aangevraagd en de Plugsurfing app geinstalleerd, account aangemaakt en gekoppeld aan mijn creditcard.
Als ik als leek zo naar de Laadpas Top 10 kijk, zou ik dus vrijwel altijd met de Maingau pas moeten werken, omdat daar de gemiddelde kosten veruit het laagst liggen (factor 2-3 verschil). Of is mijn aanname dan verkeerd? Er staat ten slotte 'Berekend op 200 kWh bij 11kW laadpunt van 10 verschillende aanbieders.'
Dus daar zou je dan het veiligst moeten zijn qua kosten. Dus als vrouwlief de auto pakt gewoon zeggen dat ze de Maingau pas moet gebruiken. Toch?

Of valt er toch nog ergens iets significants te winnen?

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Tripl3 D schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:49:

Afgelopen vrijdag wat zitten grasduinen op de Laadpas top 10 site. Heb een Maingau en een New Motion pas aangevraagd en de Plugsurfing app geinstalleerd, account aangemaakt en gekoppeld aan mijn creditcard.
Als ik als leek zo naar de Laadpas Top 10 kijk, zou ik dus vrijwel altijd met de Maingau pas moeten werken, omdat daar de gemiddelde kosten veruit het laagst liggen (factor 2-3 verschil). Of is mijn aanname dan verkeerd? Er staat ten slotte 'Berekend op 200 kWh bij 11kW laadpunt van 10 verschillende aanbieders.'
Dus daar zou je dan het veiligst moeten zijn qua kosten. Dus als vrouwlief de auto pakt gewoon zeggen dat ze de Maingau pas moet gebruiken. Toch?

nee.
snelladen -> maingau
normaal laden (bij willekeurige parkeerplaats met je type 2 laadkabel ) -> newmotion pas
(want maingau = 5? cent per minuut en bij een 11kW paal laad de ioniq met 3,7 kW (1fase!). dus newmotion goedkoper. Idem voor 22kW paal (ioniq 6,6-7 kW)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Him_ schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:08:
[...]

stond in jouw factuur mail dat je het bedrag zelf over moest maken?
Nee daar stond dit in:

Der Rechnungsbetrag wird von Ihrer hinterlegten Bankverbindung zum 12.10.2018 abgebucht:
IBAN: DE****************xxx BIC: NxxxXXX
Gläubiger­ID: xxxxx
SEPA­Mandatsreferenz: xxxx

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Tripl3 D schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:49:

Ga je geen spijt van krijgen.. nu een week overstap gemaakt van een Renault Zoe 22kW naar een Ioniq Premium EV.. wat een wereld van verschil !!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

BarryH schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:56:
nee.
snelladen -> maingau
normaal laden (bij willekeurige parkeerplaats met je type 2 laadkabel ) -> newmotion pas
(want maingau = 5? cent per minuut en bij een 11kW paal laad de ioniq met 3,7 kW (1fase!). dus newmotion goedkoper. Idem voor 22kW paal (ioniq 6,6-7 kW)
Dan snap ik nog steeds niet: Berekend op 200 kWh bij 11kW laadpunt van 10 verschillende aanbieders.
Dat is geen snelladen, maar toch komt Maingau er als goedkoopste per maand uit, namelijk 27 euro, tegen 73,55 euro bij NewMotion. Dan klopt dat overzicht toch niet? Of ben ik nou gek? (Ja, dat sowieso! 8)7 )
cacofant schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:27:
Ga je geen spijt van krijgen.. nu een week overstap gemaakt van een Renault Zoe 22kW naar een Ioniq Premium EV.. wat een wereld van verschil !!
Ja, de proefrit met de Ioniq was ook zeer overtuigend. heerlijke auto! Heb er zin an!

[ Voor 20% gewijzigd door Tripl3 D op 09-10-2018 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tripl3 D schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:31:
[...]
Dan snap ik nog steeds niet: Berekend op 200 kWh bij 11kW laadpunt van 10 verschillende aanbieders.
Dat is geen snelladen, maar toch komt Maingau er als goedkoopste per maand uit, namelijk 27 euro, tegen 73,55 euro bij NewMotion. Dan klopt dat overzicht toch niet? Of ben ik nou gek? (Ja, dat sowieso! 8)7 )
http://goedkoperrijden.bl...dpas-maingau-energie.html
Snelheid € / kWh
3,7kW 0,81
11kW 0,27
22kW 0,14
43kW 0,07
50kW 0,06
75kW 0,04
175kW 0,02

Dus die maingau is qua kosten niet zo interessant als je niet minimaal 11kW AC (wat laadpalen zijn) kan laden of het laden niet op tijd kan stoppen want voor zover ik weet loopt de sessie gewoon door als de auto klaar is met laden a 0,05/min.
Met de Zoe gebruik ik meestal maingau of nu de maingau plus waar die werkt en verder pas van: ecotap, vandebron (overweeg ik weer op te zeggen), newmotion en plugsurfing.
Ecotap is afgezien van maingau het goedkoopst op hun eigen netwerk want geen extra kosten of anders 0,01/kWh opslag.
Newmotion betaal je 0,35 per sessie voord de eerste 20 sessies per maand (tenzij het is veranderd).
Vandebron rekent niets extra maar wel vast 3,50 per maand als je voor je energie thuis geen klant bent.
Plugsurfing vind ik vanwege de opslag in NL niet zo interessant; had ik aangevraagd voor vakantie.

Een newmotion is in het buitenland ook wel bruikbaar, vandebron bijvoorbeeld niet.
Zo zijn er nog veel meer en elk heeft zo eigen voorwaarden etc. Wil je het eenvoudig houden en is een paar euro meer of minder niet zo belangrijk dank zit je denk ik goed met newmotion en maingau. Anders is het wat uitzoeken wat voor jou het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

bite schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:43:

http://goedkoperrijden.bl...dpas-maingau-energie.html
Snelheid € / kWh
3,7kW 0,81
11kW 0,27
22kW 0,14
43kW 0,07
50kW 0,06
75kW 0,04
175kW 0,02
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Waar ik vooral tegen aan loop is dat de Laadpas top 10 dan niet juist is.

Als er staat 'Berekend op 200 kWh bij 11kW laadpunt van 10 verschillende aanbieders.' en Maingau kost omgerekend (zoals je hier boven ook aangeeft) 0,27 / kWh, dan had het maandbedrag dus 200 * 0,27 = 54 euro moeten zijn en niet de 27 euro die er nu staat. Dat is een factor 2 verschil!

Daarnaast heb ik dus al die NewMotion aangevraagd, dus dan zit ik vooralsnog wel goed met de uitleg: MainGau voor snellader, NewMotion voor niet-snellader.

Volgend jaar in de zomer naar Normandië, dus dan wellicht ook de KiWhi-pas er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ioniq laad op een 11kw paal maar 3.7 kw hij laad namelijk enkel fase . Dan is het met de MainGau duur.
Ik heb een pas van evcompany een start tarief van 13 cent .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

evtje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:02:
Ioniq laad op een 11kw paal maar 3.7 kw hij laad namelijk enkel fase . Dan is het met de MainGau duur.
Ik heb een pas van evcompany een start tarief van 13 cent .
En hoe zit dat dan met snelladers? Is dat ook aanzienlijk inefficienter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:11
Tripl3 D schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:06:
[...]

En hoe zit dat dan met snelladers? Is dat ook aanzienlijk inefficienter?
De curve van een Ioniq aan snelladers.
https://support.fastned.n...en-met-een-Hyundai-Ioniq-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Zoals is verteld , voor snelladers de MainGau pas gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

evtje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:09:
Zoals is verteld , voor snelladers de MainGau pas gebruiken.
Sorry, ik was niet duidelijk: inefficienter qua laden, niet qua prijs. @menzo heeft me daar al mee geholpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Maingau plus kan ik nu ook op m’n werk gebruiken (Ecotap/LMS) :D Ik had het niet verwacht maar soms is het gewoon proberen om er achter te komen of het roaming netwerk is uitgebreid net als met de gewone Maingau. Nu is dat voor mij denk ik net wat goedkoper dan betalen per minuut en gemakkelijker.

Een half jaar geleden dacht ik wel waarom niet kun je niet gewoon met bankpas betalen maar beetje uitzoeken wat werkt en goedkoop is is ook wel leuk.

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 09-10-2018 15:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 385594

Ik vind die wildgroei aan passen een zeer negatieve ontwikkeling. Ik zou echt niet weten hoe ik mijn vrouw aan het verstand kan brengen wanneer ze waar en welke pas te gebruiken. Zeker als ze ook nog eens het verschil tussen een of meerfasen laden moet snappen.

Geef mij maar "betalen aan de pomp/laadstation met pin of cc" en je bent overal van af. En uiteraard duidelijk op de pomp/lader aangeven wat er betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
Misschien appels en peren maar je vrouw tankt ook niet alleen aan de snelweg toch? Even kijken waar het goedkoper is en desnoods een stukje omrijden om 15ct de liter minder te betalen. Dat is toch ook aan iemands verstand te brengen, waarom 2 of 3 verschillende pasjes niet?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-10-2023
Print een A4'tje voor haar waarop je de twee mogelijke laadstekkers afbeelt en daarbij de te gebruiken pas zet.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Spiller schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:01:
Misschien appels en peren maar je vrouw tankt ook niet alleen aan de snelweg toch? Even kijken waar het goedkoper is en desnoods een stukje omrijden om 15ct de liter minder te betalen. Dat is toch ook aan iemands verstand te brengen, waarom 2 of 3 verschillende pasjes niet?
Bij elk pompstation zie je vanaf afstand duidelijk wat het kost en bij elk pompstation kun je gewoon betalen met pin of CC. Bij steeds meer pompstations kun je direct aan de pomp betalen. Verder weet iedereen dat de prijzen langs de verkeerswegen hoger zijn en dat je daar alleen moet tanken als je een leaserijder bent.

Dus erg simpel.

Daarbij vergeleken is elektrisch 'tanken' een teruggang. Niet alleen verschillende laadsystemen maar ook verschillende pasjes, apps en meer. Leuk voor hen die er een sport van maken maar niet voor hen die alleen maar van A naar B willen.

Ergo, de industrie (overheid?) moet zo snel mogelijk voor een (Europese) standaard zorgen dus zorgen dat elke EV bij elke laadstation terecht kan en ook daar betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Anoniem: 385594 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:52:
Ik vind die wildgroei aan passen een zeer negatieve ontwikkeling. Ik zou echt niet weten hoe ik mijn vrouw aan het verstand kan brengen wanneer ze waar en welke pas te gebruiken. Zeker als ze ook nog eens het verschil tussen een of meerfasen laden moet snappen.
Bij de ene gebruik je immers de kabel aan de lader en de ander je eigen kabel. De ene pas x en de ander pas y (je kan het nog op de pas schrijven ook) of anders bij uitzondering alles met een en maar wat meer betalen?
Geef mij maar "betalen aan de pomp/laadstation met pin of cc" en je bent overal van af. En uiteraard duidelijk op de pomp/lader aangeven wat er betaald moet worden.
Met de Fastned en Smooth (Allego) app kun je de laadstations vinden, betalen met je bankrekening en zien wat het kost ;)
Wil je besparen dan is het evt wat uitzoeken net als met brandstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Als het goed is willen ze ccs de standaard maken.
Bij Fastned was of is autocharge dus stekker erin laden maar en de dure Fastned rekening zie je tegelijk. Dus hoe makkelijk is het. Maar nu is de vraag wil je dat ? Als je veel goedkoper met een simpel pasje ( Maingau) kunt laden. En ja je moet er wel wat voor doen . Pasjes uitzoeken voor de juiste laders.

@juupke
Je hebt ook wel gelijk hoor .
Speciaal voor jouw maar even aangepast. Sorry hoor. _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door evtje op 09-10-2018 22:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• juupke
Zo heren, komen jullie even terug uit 1950 naar 2018 en mag het nu iets minder seksistisch?! Ja, niet iedereen is in staat/heeft zin om alles helemaal uit te zoeken, maar om het nu te laten lijken alsof dat standaard geldt voor die domme vrouwtjes en totaal niet voor mannen... Kom op zeg! 8)7

Ik snap best dat ik hier als vrouw op dit forum (zwaar) in de minderheid ben, maar als je dit soort uitspraken gaat doen ('in de supermarkt kan de vrouw immers ook met de spaarkaarten overweg') dan moet je ophouden hoor! |:( :r

On topic: ja het is nog een puinhoop met laadpassen en alle variabelen... dat zal in de toekomst vanzelf beter worden mag ik hopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Het ging er om dat er iemand gezegd had dat hij niet wist hoe ie het zijn vrouw moest uitleggen. Dat het zo moeilijk is al die passen en laders
Nou daar reageerde ik op.
Ps ik heb niets tegen iemand , man of vrouw.

[ Voor 3% gewijzigd door evtje op 09-10-2018 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Tripl3 D schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:52:
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Waar ik vooral tegen aan loop is dat de Laadpas top 10 dan niet juist is.

Als er staat 'Berekend op 200 kWh bij 11kW laadpunt van 10 verschillende aanbieders.' en Maingau kost omgerekend (zoals je hier boven ook aangeeft) 0,27 / kWh, dan had het maandbedrag dus 200 * 0,27 = 54 euro moeten zijn en niet de 27 euro die er nu staat. Dat is een factor 2 verschil!
Je hebt gelijk. Die €27 is op basis van 100kWh en niet op 200.
Goed gezien. Ik ga het meteen aanpassen.

Ik weet niet precies waar die fout erin is geslopen, op de 'oude' site stond er variabel €4 - €54.
Anoniem: 385594 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:17:
[...]

Bij elk pompstation zie je vanaf afstand duidelijk wat het kost en bij elk pompstation kun je gewoon betalen met pin of CC. Bij steeds meer pompstations kun je direct aan de pomp betalen. Verder weet iedereen dat de prijzen langs de verkeerswegen hoger zijn en dat je daar alleen moet tanken als je een leaserijder bent.

Dus erg simpel.

Daarbij vergeleken is elektrisch 'tanken' een teruggang. Niet alleen verschillende laadsystemen maar ook verschillende pasjes, apps en meer. Leuk voor hen die er een sport van maken maar niet voor hen die alleen maar van A naar B willen.
Vergeet niet dat de benzinepomp al een jaartje of 70 bestaat en ook een aardige evolutie heeft doorgemaakt. Laadpalen bestaan net een jaar of 5 en is een compleet andere business waarbij er ook internationaal allerlei verschillende wetten moet worden voldaan. Het systeem wat er nu is is nog niet perfect natuurlijk, maar het kan echt nog veel erger, ga maar eens naar zuid Italië, zuid Spanje of Polen.
Ergo, de industrie (overheid?) moet zo snel mogelijk voor een (Europese) standaard zorgen dus zorgen dat elke EV bij elke laadstation terecht kan en ook daar betalen.
En dat is de industrie dus ook aan het doen. Vaak in opdracht van inderdaad de overheid.

Opzich hoeft het niet ingewikkeld te zijn. Je vraagt 1 laadpasje aan van de Nuon of The new motion en je kunt overal laden en rijden. Het wordt complexer als je dat ook goedkoop wilt doen. Net als bij tanken moet je dan op zoek naar andere laadpunten, andere betaal/spaar middelen en of pasjes (denk aan United Consumers). Als je geen gezeur wilt, met jezelf of met je partner :> neem dan gewoon een TNM pas en een Plugsurfing sleutelhanger en je bent voor 95% klaar.

Niet het goedkoopste, wél het makkelijkste.

[ Voor 56% gewijzigd door Hachy op 09-10-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat zijn jullie ervaringen met de aanvraag van een publieke laadpaal in de wijk en de doorlooptijd van de realisatie daarvan?
Ik heb toen ik mijn PHEV kocht (begin mei) direct een laadpaal aangevraagd bij/via de gemeente. De locatie was binnen enkele weken vastgesteld en goedgekeurd door de gemeente, gepubliceerd in de staatscourant en de bezwaartermijn (hier 6 weken) is in de zomervakantie verlopen zonder bezwaren.
Er is nu (5 maanden na aanvraag) nog niets en Allego geeft nog geen realisatieplanning af dus dat gaat nog wel even duren, denk ik.

Zijn dit soort doorlooptijden normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Allego heeft een hele grote achterstand en zit ik ook al ruim een half jaar op eentje te wachten. Bij Engie / EVbox duurde het bij mij een week of 8. Het is ook per gemeente verschillend en heeft ook met bezwaartermijnen e.d. van doen. Er zijn wat wetten in de maak die ervoor moeten zorgen dat iedereen binnen 3 maanden een laadpaal kan hebben.

Ook in een ingewikkeld vergunningengebied etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bite schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:13:
Maingau plus kan ik nu ook op m’n werk gebruiken (Ecotap/LMS) :D Ik had het niet verwacht maar soms is het gewoon proberen om er achter te komen of het roaming netwerk is uitgebreid net als met de gewone Maingau. Nu is dat voor mij denk ik net wat goedkoper dan betalen per minuut en gemakkelijker.

Een half jaar geleden dacht ik wel waarom niet kun je niet gewoon met bankpas betalen maar beetje uitzoeken wat werkt en goedkoop is is ook wel leuk.
Dat is een goed bericht! Ik vind het ook een beetje onduidelijk waar Ladenetz nu precies mee "roamt" en het blijkt dus dat er operators van palen zijn die daar wel onder vallen maar niet expliciet genoemd worden (en in ieder geval niet zichtbaar zijn in hun app/website?)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hachy schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:06:
[...]

En dat is de industrie dus ook aan het doen. Vaak in opdracht van inderdaad de overheid.

Opzich hoeft het niet ingewikkeld te zijn. Je vraagt 1 laadpasje aan van de Nuon of The new motion en je kunt overal laden en rijden. Het wordt complexer als je dat ook goedkoop wilt doen. Net als bij tanken moet je dan op zoek naar andere laadpunten, andere betaal/spaar middelen en of pasjes (denk aan United Consumers). Als je geen gezeur wilt, met jezelf of met je partner :> neem dan gewoon een TNM pas en een Plugsurfing sleutelhanger en je bent voor 95% klaar.

Niet het goedkoopste, wél het makkelijkste.
De markt van energieleveranciers en operators van laadpalen en laadpassen (bestaande en veel nieuwe) zoekt ook autonoom naar verdienmodellen, marktaandeel en bedrijfsfocus. Heel veel partijen zien de potentie en onvermijdelijkheid van EV-verkeer maar weten niet goed waar en hoe ze daarop moeten inspelen. Dit veroorzaakt een enorme dynamiek op de markt die je als chaos en/of vervelend kunt ervaren maar het geeft ook de mogelijkheid om met het verdiepen in en bijhouden van de ontwikkelingen flink te kunnen besparen op je laadkosten. De initiatieven van MainGau zijn daarin wel een heel mooi voorbeeld.
Ik steun deze van ganzer harte en ik zou eigenlijk wensen dat er nog meer van dat soort initiatieven komen want dat brengt de markt tot een voor de consument (en energie bewuste gebruiker) passend aanbod.

Natuurlijk kan je als EV-rijder besluiten om het vooral safe-en-simpel te houden (daarvoor zijn de mogelijkheden inmiddels wel aanwezig zoals @Hachy aangeeft) maar je moet je wel afvragen of je daarmee je portemonnee dient en of je bijdraagt aan de turbulente ontwikkeling van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:31
Anoniem: 1085017 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:35:
Wat zijn jullie ervaringen met de aanvraag van een publieke laadpaal in de wijk en de doorlooptijd van de realisatie daarvan?
Ik heb toen ik mijn PHEV kocht (begin mei) direct een laadpaal aangevraagd bij/via de gemeente. De locatie was binnen enkele weken vastgesteld en goedgekeurd door de gemeente, gepubliceerd in de staatscourant en de bezwaartermijn (hier 6 weken) is in de zomervakantie verlopen zonder bezwaren.
Er is nu (5 maanden na aanvraag) nog niets en Allego geeft nog geen realisatieplanning af dus dat gaat nog wel even duren, denk ik.

Zijn dit soort doorlooptijden normaal?
Hier (zoetermeer) ook, eind mei aangevraagd, direct gepubliceerd en er stond bij dat het verkeersbesluit al genomen was en vervolgens stil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

juupke schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:27:
Zo heren, komen jullie even terug uit 1950 naar 2018 en mag het nu iets minder seksistisch?! Ja, niet iedereen is in staat/heeft zin om alles helemaal uit te zoeken, maar om het nu te laten lijken alsof dat standaard geldt voor die domme vrouwtjes en totaal niet voor mannen... Kom op zeg! 8)
Je volgt de cursus "Overdrijven is een kunst"?

Niemand is tot nu toe hier seksistisch bezig. Ik had het over mijn vrouw en die heeft (net als, schat ik, merendeel van alle mensen) geen enkele behoefte aan al dat gegoochel met waar, wanneer, hoe, via gedoe.

Spaarkaarten is van heel andere orde. Supermarkten hebben ieder hun eigen spaarkaart en slechts weinig mensen doen boodschappen bij verschillende spaarkaarten. Daarintegen is betalen bij een laadpaal een stap terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Overigens het feit dat Maingau+ bij EVnet niet (altijd) werkt dat komt door een communicatie error.

Maingau:
"EVnet is included in the charging network and the charging stations can be used. Currently there is an error in the transmission here. However, we are committed to fixing the error so you can recharge at ENV charging stations in the future."
Het hoort dus wel echt te werken.

Hij is trouwens weer eventjes bestelbaar.

knakworst in "Elektrische auto's - deel 4"

[ Voor 18% gewijzigd door Hachy op 10-10-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

wat ik me nog afvroeg: hoe doen de meeste het hier thuis? Hebben jullie een granny charger, of een simpele 1 fase 16A laadpaal? Of hebben veel van jullie toch de meterkast laten aanpassen zodat je een 3 fase laadpaal kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Nieuwbouw heeft standaard 3x25A en wij dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik heb hem aan laten passen van 1x35A naar 3x25A voor m'n 11kW laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hachy schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:52:
Allego heeft een hele grote achterstand en zit ik ook al ruim een half jaar op eentje te wachten. Bij Engie / EVbox duurde het bij mij een week of 8. Het is ook per gemeente verschillend en heeft ook met bezwaartermijnen e.d. van doen. Er zijn wat wetten in de maak die ervoor moeten zorgen dat iedereen binnen 3 maanden een laadpaal kan hebben.

Ook in een ingewikkeld vergunningengebied etc.
Maar zit die achterstand dan in productiecapciteit o.i,anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@greatgonzo 16A 1-fase TNM meegenomen van ons appartement. Huis is voorbereid op 3-fase gebalanceerd laden wat ik zal gaan aanleggen als dat handig blijkt met de model 3 (gelijk twee sockets voor toekomstige tweede auto/gasten, EVE ICU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
greatgonzo schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:46:
wat ik me nog afvroeg: hoe doen de meeste het hier thuis? Hebben jullie een granny charger, of een simpele 1 fase 16A laadpaal? Of hebben veel van jullie toch de meterkast laten aanpassen zodat je een 3 fase laadpaal kan plaatsen?
Hachy schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:09:
Ik heb hem aan laten passen van 1x35A naar 3x25A voor m'n 11kW laadpunt.
Idem hier, en ook meteen een utp laten trekken als straks smart charging een beetje goed geregeld is en ik een slimmere laadpaal neer wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:26
Wij hebben een 3 fase 16A laadpunt laten installeren. Deze heeft de monteur laten instellen op 13A per fase ivm de hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Anoniem: 1085017 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 00:14:
[...]

Maar zit die achterstand dan in productiecapciteit o.i,anders?
Ze hebben bij de netbeheerders ongeveer 50 weken (!) achterstand vanwege gebrek aan monteurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:44
Een vraagje, ik ben mij aan het oriënteren op laadpalen en zit te kijken naar de NewMotion Home Advanced ivm de automatische verrekening en het kunnen maximeren van verbruik op een niet-standaard amperage.

Voorstel is om één van mijn drie 25A fases vrij te maken en dus direct op 25A te kunnen afzekeren om zo te kunnen laden op 5.7kW. Echter heb ik ook een drie-fase omvormer. Nu is dit in principe geen verbruiker (of minimaal), maar ik vraag me af of je dan daadwerkelijk de groep waar de paal op zit kunt afzekeren op 25A.

Iemand hier ervaring mee of advies in?

(indien niet mogelijk zal ik toch maar hoofdaansluiting laten verzwaren naar 3x35 of 3x40A)

[ Voor 10% gewijzigd door Feni op 11-10-2018 15:32 . Reden: kW ipv kWh ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

offtopic:
Please.. voeg een topic warning toe over het correct gebruiken van kW vs kWh, het gaat echt te vaak mis en het is zeer storend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Feni schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:14:
Een vraagje, ik ben mij aan het oriënteren op laadpalen en zit te kijken naar de NewMotion Home Advanced ivm de automatische verrekening en het kunnen maximeren van verbruik op een niet-standaard amperage.

Voorstel is om één van mijn drie 25A fases vrij te maken en dus direct op 25A te kunnen afzekeren om zo te kunnen laden op 5.7kW. Echter heb ik ook een drie-fase omvormer. Nu is dit in principe geen verbruiker (of minimaal), maar ik vraag me af of je dan daadwerkelijk de groep waar de paal op zit kunt afzekeren op 25A.

Iemand hier ervaring mee of advies in?

(indien niet mogelijk zal ik toch maar hoofdaansluiting laten verzwaren naar 3x35 of 3x40A)
kan maar niet helemaal nen conform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

414524

Mailtje van Maingau gehad over de 24-7 telefonische ondersteuning die in ieder geval tot 31-12-2018 zo doorgaat, zie hier
Pagina: 1 ... 3 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.