[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 104 Laatste
Acties:
  • 562.746 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-07 11:57
Erg vreemd (vind ik) rij al sinds augustus phev en ook toen al gelijk openbaar regelmatig geladen. Enkel allego staat inmiddels bij Ecotap. Van Nuon en andere mij onbekende nog niks! Is toch vreemd. Nu ben ik geen fraudeur. Maar je kan dus maanden en maanden ‘gratis’ rijden voordat ze erachter komen dat het rekeningnummer bijvoorbeeld niet juist is. Want verificatie doen ze ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:06
@Feni Als je een enkele fase vrij kan maken is een TNM unit een prima keuze. Als je wil loadbalancen op 3 fases (en dus maximaal gebruik maken van de beschikbare energie) zou ik voor een ICU gaan ivm de maandelijkse kosten die TNM rekent voor load balancing. Of je 1 of 3 fase wil laden hangt natuurlijk van de auto af.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1085017

Hachy schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

Ze hebben bij de netbeheerders ongeveer 50 weken (!) achterstand vanwege gebrek aan monteurs.
50 weken als in: bijna een jaar, of is dat verdeeld over alle geplande nieuwe palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

meermarco schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:19:
Erg vreemd (vind ik) rij al sinds augustus phev en ook toen al gelijk openbaar regelmatig geladen. Enkel allego staat inmiddels bij Ecotap. Van Nuon en andere mij onbekende nog niks! Is toch vreemd. Nu ben ik geen fraudeur. Maar je kan dus maanden en maanden ‘gratis’ rijden voordat ze erachter komen dat het rekeningnummer bijvoorbeeld niet juist is. Want verificatie doen ze ook niet.
Deze post begrijp ik helemaal niet! Misschien reageer je ergens op maar dat zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Het gaat over laadpassen en verbruik. Samengevat: ik vind het vreemd dat rekeningen soms wel 2 maanden later komen en je geen inzicht hebt. Daarnaast verbaas ik me dat er (nog) geen fraude mee wordt gepleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

meermarco schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:02:
Het gaat over laadpassen en verbruik. Samengevat: ik vind het vreemd dat rekeningen soms wel 2 maanden later komen en je geen inzicht hebt. Daarnaast verbaas ik me dat er (nog) geen fraude mee wordt gepleegd.
Volgens mij geven bijna alle laadpas verstrekkers online (app of website) inzage in je laadbeurten. Het is ook mijn ervaring dat ze maandelijks achteraf factureren. De enige uitzondering daarop die ik ken is laden met de reguliere MainGau pas op FastNed snelladers. Dat laatste is al herhaaldelijk langsgekomen hier en dat wacht ik gewoon af: als ze factureren betaal ik dat, als ze niet factureren weet ik niet wat ik moet betalen en betaal ik dus ook niet...

Mijn ervaringen zijn gebaseerd op de laadpassen: TNM, EVBox (werk), MainGau regulier en MainGau "plus" (geen facturen/laadbeurten maar vooruitbetaald via "flatrate").

Toevoeging: als de laadpasverstrekker anders is dan de operator van de laadpaal dan kan het meer tijd vergen om het ook gefactureerd te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1085017 op 11-10-2018 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ik heb een laadpas van ecotap. Ik zie enkel mijn laadbeurten van Allego. Voor de rest nog helemaal niks van augustus en september. De operators weet ik niet maar in ieder geval Nuon en Mrae via pit?
Ik vind het prima. Maar kan me voorstellen als ev gebruik toeneemt dit ‘vertrouwen’ niet meer te behouden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-07 20:15
Hoe lang duurt het voordat je een laadpas van Maingau op de deurmat hebt? Ik heb 4 weken geleden een account aangemaakt en rekeningnummer gekoppeld, maar nog geen laadpas ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
QvTzKwCi schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 07:41:
Hoe lang duurt het voordat je een laadpas van Maingau op de deurmat hebt? Ik heb 4 weken geleden een account aangemaakt en rekeningnummer gekoppeld, maar nog geen laadpas ontvangen.
Als het goed gaat een paar dagen. Kijk eens in de app of je een kundenummer en een vertragsnummer ziet staan. Als dat zo is dan maar even mailen met MainGau helpdesk.
Als er geen nummers staan dan is er iets met je account verkeerd gegaan.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:44
Tassadar32 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:44:
@Feni Als je een enkele fase vrij kan maken is een TNM unit een prima keuze. Als je wil loadbalancen op 3 fases (en dus maximaal gebruik maken van de beschikbare energie) zou ik voor een ICU gaan ivm de maandelijkse kosten die TNM rekent voor load balancing. Of je 1 of 3 fase wil laden hangt natuurlijk van de auto af.
Ik ga de Hyundai Kona Electric rijden, voor de komende paar jaar dus één fase maar als ik voor die optie ga laat ik wel voorbereiden op een drie fasen aansluiting. Thuis heb ik overigens 3x25A liggen. Goed om te weten trouwens dat load balancing maandelijkse kosten heeft bij TNM, dat had ik niet gelezen.

Ik heb de volgende opties:
  • aansluiten laadpaal op 3x16A: geen gedoe in meterkast maar wel 20,5 uur laadtijd (0-100%), zowel 1 als 3 fase auto's kunnen laden (stel ik krijg een keer visite met een Zoe, Tesla oid), load balancing nodig
  • aansluiten laadpaal op 1x25A: aanpassingen in meterkast nodig, 1 fase vrij maken (die niet echt vrij komt ivm 3-fasen omvormer), relatief snel laden op 1 fase en geen verzwaring hoofdaansluiting nodig, laden op 3 fasen onmogelijk, geen load balancing nodig
  • aansluiten laadpaal op 3x25A: verzwaring hoofdaansluiting naar 3x40A nodig (mag, heb automaat hoofdschakelaren), extra kosten maar geen gedoe in meterkast verder, ook voorbereid op zware warmtepomp e.d. en kan met elke auto snel laden, waarschijnlijk geen load balancing nodig
Keuzes keuzes, er lijkt haast geen ideale optie te zijn. Als die vastrechten niet zo hoog waren wist ik echter meteen wat ik zou kiezen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Feni op 12-10-2018 09:28 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

414524

Feni schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:26:
[...]

Ik ga de Hyundai Kona Electric rijden, voor de komende paar jaar dus één fase maar als ik voor die optie ga laat ik wel voorbereiden op een drie fasen aansluiting. Thuis heb ik overigens 3x25A liggen. Goed om te weten trouwens dat load balancing maandelijkse kosten heeft bij TNM, dat had ik niet gelezen.

Ik heb de volgende opties:
  • aansluiten laadpaal op 3x16A: geen gedoe in meterkast maar wel 20,5 uur laadtijd (0-100%), zowel 1 als 3 fase auto's kunnen laden (stel ik krijg een keer visite met een Zoe, Tesla oid), load balancing nodig
  • aansluiten laadpaal op 1x25A: aanpassingen in meterkast nodig, 1 fase vrij maken (die niet echt vrij komt ivm 3-fasen omvormer), relatief snel laden op 1 fase en geen verzwaring hoofdaansluiting nodig, laden op 3 fasen onmogelijk, geen load balancing nodig
  • aansluiten laadpaal op 3x25A: verzwaring hoofdaansluiting naar 3x40A nodig (mag, heb automaat hoofdschakelaren), extra kosten maar geen gedoe in meterkast verder, ook voorbereid op zware warmtepomp e.d. en kan met elke auto snel laden, waarschijnlijk geen load balancing nodig
Keuzes keuzes, er lijkt haast geen ideale optie te zijn. Als die vastrechten niet zo hoog waren wist ik echter meteen wat ik zou kiezen. ;)
Begin eens met een 3x25 aansluiting en 3x16a paal.
Je kunt altijd nog verzwaren (of je kunt vragen of ze de 3x32a bekabeling voor de paal aanleggen, dat kost amper iets extra's).
Als je te traag laadt, laat het ombouwen, dan ga je idd wel lappen (+- 750 per jaar ipv 150 per jaar ofzo?).
Ik heb een 96a (3x32a in, hij verdeelt het vervolgens) laadpaal, er staat sporadisch een Tesla roadster of model X aan te laden en meestal 1 Kona. Ik rijd zelf te weinig kilometers om die 32a goed te praten op de Kona, maar ik vind het zo'n rather safe than sorry dingetje. Stel dat ik eerst moet werken (200km round trip) en daarna nog naar een concert oid moet in de ziggo dome (120km round trip) dan zou ik bij thuiskomst (meestal rond 00:00) dus 320 km moeten laden in een uurtje of 8, omdat ik meestal rond 8u wel de deur uit wil zijn. Om dan precies te gaan snelladen halverwege etc zie ik niet zitten, maar hoe vaak komt dit voor? Ik vind dat die afweging de meerkosten (+- 600 euro) moeten rechtvaardigen. Doet het dat? Dan lekker verzwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:26
Ipv loadbalancing hebben wij de paal op 3x13A laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
SjigEd schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:58:
Ipv loadbalancing hebben wij de paal op 3x13A laten zetten.
Dat is voor mij onrealistisch, dan zit ik niet op 20,5 uur laadtijd maar 24 uur. In de praktijk kan ik dus niet ver komen dan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:02
Feni schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:07:
[...]

Dat is voor mij onrealistisch, dan zit ik niet op 20,5 uur laadtijd maar 24 uur. In de praktijk kan ik dus niet ver komen dan. ;)
kijk eens naar dit, gaat op een 2fase kookgroep:
DJF3 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 11:00:
Ik kwam net de deze lader tegen die 2 van de 3 fases kan combineren en daarmee met 6kWh kan laden.

Uit de tabel op de site:
Hyundai IONIQ (Type 2 / 7.2kW), 1 fase, power at 16A: 3,4, power with Accelev: 6,0 kWh

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er meer laders die zoiets kunnen?

DJ
zie ook kona topic

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
BarryH schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:36:
[...]

kijk eens naar dit, gaat op een 2fase kookgroep:

[...]

zie ook kona topic
Die had ik inderdaad gezien op meerdere plekken, nadeel van dit apparaat is dat hij enkel spatwaterdicht is en beschut/binnen geplaatst moet worden (Accelev EVSE should be installed indoors or at least sheltered from rain and snow.). Voordeel is dat hij mobiel is en aan een willekeurige krachtstroomaansluiting gehangen kan worden.

Grootste probleem is in dit geval echter de werkgever en LM, verrekenen met de leasemaatschappij zit er namelijk niet in. Technisch qua laden een mooi apparaat, maar praktisch weer wat lastiger.. ;(

Dan is een mobiele 10kw DC lader nog interessanter (maar ook weer duurder..).

[ Voor 5% gewijzigd door Feni op 12-10-2018 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-07 19:08

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Gewoon 3x16A zonder LB kiezen. Simpele techniek, weinig kosten en risico. Ook geschikt voor toekomstige EV's. 1-fase auto's laders zullen (zeker in de EU) geen lang leven beschoren zijn.
Anoniem: 1085017 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:28:
[...]

50 weken als in: bijna een jaar, of is dat verdeeld over alle geplande nieuwe palen?
Als in: Bijna een jaar ja.

[ Voor 39% gewijzigd door Hachy op 12-10-2018 16:49 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hachy schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:48:
Gewoon 3x16A zonder LB kiezen. Simpele techniek, weinig kosten en risico. Ook geschikt voor toekomstige EV's. 1-fase auto's laders zullen (zeker in de EU) geen lang leven beschoren zijn.

[...]

Als in: Bijna een jaar ja.
Bedoel je daarmee dat plaatsing van alle nieuwe publieke palen een jaar duren/een jaar vertraging hebben????
Dat kan ik me toch niet voorstellen, er staat 18 weken voor overal in de huidige publicaties! Ik kan ook nergens iets vinden over vertragingen en/of gebrek aan personeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik heb de maingau plus pas aangevraagd, voor €35.

Dat leek mij ook wel nuttig met phev die ik 2 keer per dag oplaad.

Hoe lang duurde het bij jullie voor hij binnen was?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Anoniem: 1085017 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 00:07:
[...]

Bedoel je daarmee dat plaatsing van alle nieuwe publieke palen een jaar duren/een jaar vertraging hebben????
Dat kan ik me toch niet voorstellen, er staat 18 weken voor overal in de huidige publicaties! Ik kan ook nergens iets vinden over vertragingen en/of gebrek aan personeel...
Bel je netbeheerder maar. Nieuwe aansluitingen op het net duren vanaf moment van aanvraag minimaal 50 weken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
Anoniem: 1085017 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:30:
[...]

Volgens mij geven bijna alle laadpas verstrekkers online (app of website) inzage in je laadbeurten. Het is ook mijn ervaring dat ze maandelijks achteraf factureren. De enige uitzondering daarop die ik ken is laden met de reguliere MainGau pas op FastNed snelladers. Dat laatste is al herhaaldelijk langsgekomen hier en dat wacht ik gewoon af: als ze factureren betaal ik dat, als ze niet factureren weet ik niet wat ik moet betalen en betaal ik dus ook niet...

Mijn ervaringen zijn gebaseerd op de laadpassen: TNM, EVBox (werk), MainGau regulier en MainGau "plus" (geen facturen/laadbeurten maar vooruitbetaald via "flatrate").

Toevoeging: als de laadpasverstrekker anders is dan de operator van de laadpaal dan kan het meer tijd vergen om het ook gefactureerd te krijgen.
Toch is het regelrecht terug naar 1985, het slaat echt nergens op!
Het is allemaal online en digitaal...

Als ik nu bij Shell tank of bij BP of bij een tankboer op de hoek, het is direct terug te zien bij travelcard online. Laad ik met diezelfde pas, gaat er opeens 2 maanden overheen.

Mainstream gaat dat niet accepteren en hier moet men echt rap iets aan veranderen!

Wat denk je dat een gemiddelde dleetmanager met een wagenpark van duizenden auto’s hiervan zegt?!

We zitten in 2018!!!!
meermarco schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 07:35:
Ik heb een laadpas van ecotap. Ik zie enkel mijn laadbeurten van Allego. Voor de rest nog helemaal niks van augustus en september. De operators weet ik niet maar in ieder geval Nuon en Mrae via pit?
Ik vind het prima. Maar kan me voorstellen als ev gebruik toeneemt dit ‘vertrouwen’ niet meer te behouden is.
Ik heb travelcard en die hebben geen eigen laadpalen. Ik zie alle transacties pas twee maanden later.

Moet je je voorstellen dat tankstations zo zouden handelen: tank hier maar 2 maanden, over 2 maanden hoor je van ons wat het gekost heeft 🤪

Bizar dat dit systeem nog zo lang stand houdt... Ik snap het echt niet!

Blijkbaar hoort het bij early adeptors om dit soort dingen te slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Goed te horen dat ik niet de enige ben die dit echt idioot vindt. Maar goed na een paar keer fraude zullen ze wel doorpakken. Een mailtje van mij was in ieder geval overbodig. Want zo werkte het nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
meermarco schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 15:57:
Goed te horen dat ik niet de enige ben die dit echt idioot vindt. Maar goed na een paar keer fraude zullen ze wel doorpakken. Een mailtje van mij was in ieder geval overbodig. Want zo werkte het nou eenmaal.
Nee tuurlijk ben je niet de enige! De échte fanboys (niet vervelend bedoeld) hier nemen dit soort zaken gauw voor lief. Beetje zoals de Apple fanboys alles van Apple geweldig vinden.

Ik realiteit loopt mijn iPhone 8 sinds iOS 12 regelmatig vast, werkt schermkanteling niet altijd lekker en crashen apps als YouTube en Dumpert regelmatig.

Als ik dat op werk vertel tegen een Apple fanboy, dan kan dat absoluut niet en ligt dat aan mij of mijn toestel. Tot twee kamergenoten ook riepen dat ze dat we vaker merkten sinds iOS 12.

Kern van het verhaal: mensen die ergens volledig achter staan nemen bepaalde zaken voor lief of zien minder snel problemen erin. Het probleem is als je echt op grote schaal EV wil rijden, moeten zaken als tarieven en betalingen toch minstens voor elkaar zijn op een gebruiksvriendelijke manier.

Tenzij je thuis kunt laden, dan is het minder van belang. Maar al die miljoenen huishoudens in rijtjeswoningen wil je toch ook over op de EV? Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Het OCPI protocol voorziet al jaren in realtime prijzen weergeven. Maar aangezien prijstransparantie voor sommige (grote) partijen gevoelig ligt vindt men geen consensus en valt weer terug op het oude systeem van CSV'tjes doormailen elke maand.

Om over het buitenland nog maar te zwijgen.Daar is het vaak nog beroerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dfrenner schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 14:00:
[...]

Nee tuurlijk ben je niet de enige! De échte fanboys (niet vervelend bedoeld) hier nemen dit soort zaken gauw voor lief. Beetje zoals de Apple fanboys alles van Apple geweldig vinden.

Ik realiteit loopt mijn iPhone 8 sinds iOS 12 regelmatig vast, werkt schermkanteling niet altijd lekker en crashen apps als YouTube en Dumpert regelmatig.

Als ik dat op werk vertel tegen een Apple fanboy, dan kan dat absoluut niet en ligt dat aan mij of mijn toestel. Tot twee kamergenoten ook riepen dat ze dat we vaker merkten sinds iOS 12.

Kern van het verhaal: mensen die ergens volledig achter staan nemen bepaalde zaken voor lief of zien minder snel problemen erin. Het probleem is als je echt op grote schaal EV wil rijden, moeten zaken als tarieven en betalingen toch minstens voor elkaar zijn op een gebruiksvriendelijke manier.

Tenzij je thuis kunt laden, dan is het minder van belang. Maar al die miljoenen huishoudens in rijtjeswoningen wil je toch ook over op de EV? Of niet?
Ik vind deze parallel met de Apple Fanboy echt niet van toepassing. De meesten die regelmatig laden en meerdere laadpassen gebruiken weten dat er combinaties van laadpasproviders en laadpaaloperators zijn die, zeker qua laadsessies en facturering, nog niet optimaal gegevens uitwisselen. Ik heb daar ook een voorbeeld van gegeven (MainGau-FastNed).
Veel EV-rijders zijn al blij dat ze met hun laadpas(sen) kunnen laden bij laadpalen waar ze "aanlanden", want dat is terecht de eerste EV-levensbehoefte, en de roaming van laadpas autorisaties wordt zo langzamerhand steeds beter. Dat is, zeker internationaal, al een formidabele opgave omdat het soms nog afspraken zijn tussen individuele bedrijven/organisatie, soms/vaak met tussenkomst van "roaming" organisaties.
Realiseer je dat er een compleet nieuw netwerk opgebouwd wordt o.g.v. elektriciteitsvoorziening voor auto's dat een aantal jaren geleden totaal nog niet bestond! Deze ontwikkeling gaat al vele malen sneller dan de opbouw van het mobiele telecom netwerk maar heeft nog steeds tijd nodig!!
Ik denk dat de meeste EV-fan-boys-and-girls zich dit heel goed realiseren en dus een aantal zaken "op de koop toenemen". Dat is echt niet omdat ze op fraude uit zijn maar vooral omdat ze zich realiseren dat dit bij de ontwikkeling van de EV-markt hoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nieuwe flatrate pas toegevoegd aan Laadpas Top 10, ;

€35,- per maand, flatrate op ongeveer 23.000 punten in EU.

Verder nog veel onbekend.

Waydo

[ Voor 16% gewijzigd door deepbass909 op 16-10-2018 12:36 . Reden: Link aangepast naar een direct-link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Anoniem: 1085017 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 00:52:
[...]

Ik vind deze parallel met de Apple Fanboy echt niet van toepassing. De meesten die regelmatig laden en meerdere laadpassen gebruiken weten dat er combinaties van laadpasproviders en laadpaaloperators zijn die, zeker qua laadsessies en facturering, nog niet optimaal gegevens uitwisselen. Ik heb daar ook een voorbeeld van gegeven (MainGau-FastNed).
Veel EV-rijders zijn al blij dat ze met hun laadpas(sen) kunnen laden bij laadpalen waar ze "aanlanden", want dat is terecht de eerste EV-levensbehoefte, en de roaming van laadpas autorisaties wordt zo langzamerhand steeds beter. Dat is, zeker internationaal, al een formidabele opgave omdat het soms nog afspraken zijn tussen individuele bedrijven/organisatie, soms/vaak met tussenkomst van "roaming" organisaties.
Realiseer je dat er een compleet nieuw netwerk opgebouwd wordt o.g.v. elektriciteitsvoorziening voor auto's dat een aantal jaren geleden totaal nog niet bestond! Deze ontwikkeling gaat al vele malen sneller dan de opbouw van het mobiele telecom netwerk maar heeft nog steeds tijd nodig!!
Ik denk dat de meeste EV-fan-boys-and-girls zich dit heel goed realiseren en dus een aantal zaken "op de koop toenemen". Dat is echt niet omdat ze op fraude uit zijn maar vooral omdat ze zich realiseren dat dit bij de ontwikkeling van de EV-markt hoort!
Het fanboy gedeelte ging uitsluitend over het voor lief nemen, of niet als probleem zien van bepaalde tekortkomingen.

Hoe moeilijk kan het zijn een transactie direct door te sturen. Mijn zelfde tankpas (en laadpas inéén) doet dat toch ook bij ieder benzine station...

De inrichting is er bij mij travelcard al, benzinestation stuurt ook direct het aantal liters en de prijs door, dat kan de laadpaal exploitant ook makkelijk doen, als hij zou willen... Vanuit de laadpas is de inrichting al compleet hoor, de database is aanwezig en tankstations sturen ook direct de gegevens door. Waarom zou dat voor een laadpaal exploitant lastig zijn?

Het is leuk om te zien dat @Hachy zo veel mogelijk passen uitprobeert en uitzoekt wat ze kosten, maar zat mensen willen gewoon voor gemak gaan. Één pas en verder geen gezeur. Wat dacht je van wagenparkbeheerders? Alles gaat om inzicht inde kosten. 2 maanden na dato is voor veel wagenparkbeheerders onacceptabel. Het is toch de drijfveer van de nieuwe auto verkoop. Die moet je meekrijgen!

Ik heb de flatrate kaart van maingau ook besteld vorige week, hoe snel hadden jullie hem binnen?

Ik zie helaas dat mijn vaste laadpalen niet meedoen, iets te snel geklikt. Wel apart dat het juist de dure laadpalen zijn, die meedoen en de goedkopere niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Hachy schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 00:57:
Nieuwe flatrate pas toegevoegd aan Laadpas Top 10, ;

€35,- per maand, flatrate op ongeveer 23.000 punten in EU.

Verder nog veel onbekend.

Waydo
Waydo link werkt niet of site is eruit.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
evtje schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 07:53:
[...]

Waydo link werkt niet of site is eruit.
deze doet het wel:
https://www.way.do/

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Ja jouw link wel maar de link van @Hachy niet en link op laadpastop10 ook niet. Heb het zowel op pc als smartphone geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Nu wel. Thx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:26
Volgens de FAQ bij Waydo kun je met de Punktladung app zien waar je kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik zie daar in elk geval Allego. Da's al een mooie start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:09

knakworst

Get more sats!

Ecotap ook. Lijkt dus een beetje zelfde coverage (in Nederland) als de Maingau flatrate pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Waydo verzendt niet naar NL. Dacht ik al, is een EWE dochter en die doen dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hachy schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:36:
Waydo verzendt niet naar NL. Dacht ik al, is een EWE dochter en die doen dat ook niet.
ik vind die "Waydo" pas wel intrigerend maar zowel de site als het feit dat hij in NL niet leverbaar is maakt wel dat hij niet in de laadpastoptien thuishoort.
Ik ben wel heel benieuwd naar de achtergrond en ontwikkelingsstrategie van deze "flatrate" maar dat vind ik nergens terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

414524

Goed nieuws, Google heeft support voor EV charge punten toegevoegd in Google maps! Kwaliteit ervan in de EU is natuurlijk even afwachten, maar daar kunnen wij EV rijders zelf natuurlijk ook een steentje in bijdragen. Ideaal voor carplay als je het mij vraagt :)

Afbeeldingslocatie: https://storage.googleapis.com/gweb-uniblog-publish-prod/original_images/EV_demo_FINAL.gif

Afbeeldingslocatie: https://storage.googleapis.com/gweb-uniblog-publish-prod/original_images/EV_host_FINAL.gif

[ Voor 61% gewijzigd door 414524 op 17-10-2018 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Anoniem: 1085017 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 00:15:
[...]

ik vind die "Waydo" pas wel intrigerend maar zowel de site als het feit dat hij in NL niet leverbaar is maakt wel dat hij niet in de laadpastoptien thuishoort.
Ik ben wel heel benieuwd naar de achtergrond en ontwikkelingsstrategie van deze "flatrate" maar dat vind ik nergens terug.
Heb ik even over nagedacht, het niet in Nederland aanbieden doen meer aanbieders niet. De top 10 wil ik EU geschikt maken, in principe moet het dan niet uitmaken of je als Zwitser een Franse pas bestelt op je adres in Noorwegen. (geheel in lijn met de EU richtlijn webshops)

Dat de markt nog niet zover is vind ik niet echt een goede reden om deze laadpassen dan maar uit de Top10 te houden, bovendien ontvang ik ook Duitse bezoekers, en die kunnen de pas gewoon bestellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:31
Hachy schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:36:
We gaan het zien :+ heb er eentje besteld. Met als plaatsnaam Apeldoorn Niederlande O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385594

@Hachy EU maken is goed idee maar dan zou ik er toch wel een kolom bijmaken om aan te geven vanuit welk land een aanvraag gehonoreerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Thanx @Anoniem: 385594. Die info zit al in de database maar die aanpassing staat nog op de backlog. Iets met tijd en uit de hand gelopen hobby enzo.

Elke laadpas heeft zo'n beetje 40 variabelen die ik gevuld heb, maar het logisch weergeven ervan is een lastiger puzzel dan ik aanvankelijk dacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Mar.tin schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:57:
[...]

We gaan het zien :+ heb er eentje besteld. Met als plaatsnaam Apeldoorn Niederlande O+
Vergeet het maar. Je krijgt een afwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Hachy schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:44:
[...]

Vergeet het maar. Je krijgt een afwijzing.
Niet zo negatief, :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Trust me :>
Hello!

We greatly appreciate your interest in our WAYDO products.

Unfortunately we have to inform you that at this time, our products are not available outside of Germany. We are working on expanding our services internationally but are not able to give you a fixed timeline for the introduction to the Dutch market.

Thanks for your understanding!

Best regards,

WAYDO GmbH

[ Voor 94% gewijzigd door Hachy op 17-10-2018 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
@Hachy

Ik heb nu de rekening binnen van Newmotion en vergeleken met Evcompany. Als ik jouw berekening erop los laat kom ik met Evcompany 4 euro goedkoper uit. Nu snap ik ook wel dat jij een gemiddelde heb van meer aanbieders en ik nu alleen op 1 Pitpoint paal vergelijk. Ik vindt het jammer dat je op je site niet meer kan zien hoe het bedrag is opgebouwd. Op je oude laadpastop10 kon je de servicekosten en startkosten en Kwh kosten zien. Daarop het ik toen de beslissing genomen om voor Evcompany te gaan .
Nu heb ik Newmotion erbij genomen voor noodgevallen en buitenlandse dekking.
(Hachy dit is alleen maar ter info hoor ). Ik geef je nog wat getalletjes.
Evcompany 0.32 Kwh start kosten van 0.13 .
Newmotion 0.3327 en transactiekosten van 0.29 (1sessie 5.5 Kwh was ook opde kop af 1 uur laadtijd prijs 2.12)

Btw % Bedrag
Publiekladen NL-TNM-224199-5 21% 1.46
Transactiekosten, 1 sessies 21% 0.29
Totaal EUR excl. btw 1.75
21% btw 0.37
Totaal EUR incl. btw 2.12

Of is het zo dat ik dit niet mag of kan vergelijken zo? Wat me opvalt is dat de Kwh prijs hoger is dan de Laadpaal aanbieder zegt. Dat is namelijk 0.32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Ik sta nu bij een laadpaal van evnetnl met maingau plus, maar werkt niet hoor....

Je hoeft toch niets te doen met de pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dfrenner schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:00:
Ik sta nu bij een laadpaal van evnetnl met maingau plus, maar werkt niet hoor....

Vervelend maar: Nee, je hoeft niets te doen met de pas.
Op de site van @Hachy was al gemeld dat de EVNetnl palen in de provincies NH, Utr en Flevoland zijn overgedragen aan Pitpoint. Zij hebben blijkbaar geen roaming afspraken met Ladenetz....
ik weet niet waar je stond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hachy schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:43:
Thanx @Anoniem: 385594. Die info zit al in de database maar die aanpassing staat nog op de backlog. Iets met tijd en uit de hand gelopen hobby enzo.

Elke laadpas heeft zo'n beetje 40 variabelen die ik gevuld heb, maar het logisch weergeven ervan is een lastiger puzzel dan ik aanvankelijk dacht :)
De tag "in NL aanvraagbaar" staat er nu bij. Ik weet niet of dat eerder ook al was maar zo is het wel ok omdat je dan zelf je selectie kan maken.

@Hachy: ik snap je opmerking over "uit de hand gelopen hobby.." maar je informatie wordt wel hogelijk gewaardeerd!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Anoniem: 1085017 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:14:
[...]

Vervelend maar: Nee, je hoeft niets te doen met de pas.
Op de site van @Hachy was al gemeld dat de EVNetnl palen in de provincies NH, Utr en Flevoland zijn overgedragen aan Pitpoint. Zij hebben blijkbaar geen roaming afspraken met Ladenetz....
ik weet niet waar je stond?
Zuid Holland, Zoetermeer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
evtje schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:51:
@Hachy

<knip> k vindt het jammer dat je op je site niet meer kan zien hoe het bedrag is opgebouwd. Op je oude laadpastop10 kon je de servicekosten en startkosten en Kwh kosten zien. Daarop het ik toen de beslissing genomen om voor Evcompany te gaan .</knip>
Deze data is er nog steeds, en komt binnenkort weer terug.
Anoniem: 1085017 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:21:
[...]
De tag "in NL aanvraagbaar" staat er nu bij. Ik weet niet of dat eerder ook al was maar zo is het wel ok omdat je dan zelf je selectie kan maken.

@Hachy: ik snap je opmerking over "uit de hand gelopen hobby.." maar je informatie wordt wel hogelijk gewaardeerd!!!!
Dank je! En ja dit was direct al zo, "NL aanvraagbaar" staat by default ook aangevinkt. Ik ben met een update bezig waarbij van elke laadpas een soort 'verdiepings' pagina wordt gegenereerd met de overige info voor zover bekend (pro's con's tarieven, op welke netwerken wél en welke netwerken niet gebruiken, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Hello!

We greatly appreciate your interest in our WAYDO products.

Unfortunately we have to inform you that at this time, our products are not available outside of Germany. We are working on expanding our services internationally but are not able to give you a fixed timeline for the introduction to the Dutch market.
Thanks for your understanding!
Best regards,

WAYDO GmbH
:+ :+ :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
@Hachy hoe weet je nou welke palen wel meedoen met die pluskaart?

Ik zie bij mij in de buurt alleen maar prive palen staan en de paal die er wel opstaat, doet het niet:
https://oplaadpalen.nl/laadpaal/47319

Is dat een kwestie van tijd, of kun je dat ergens opvragen?

[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 18-10-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
In principe alles wat 'ladenetz' compatible is en op deze kaart staat.

https://lademap.viewer.cit-fusion.com/

De kaart is een pilot, het is dan ook de bedoeling dat je aan Maingau terugkoppelt welke punten het niet doen die het wél zouden moeten doen conform de kaart en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:00:

Evnet in Bolsward wordt Maingau (plus) ook niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Even doorgeven aan info@einfachstromladen.de ... dat helpt echt.

[ Voor 32% gewijzigd door Hachy op 18-10-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hachy schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 11:33:
In principe alles wat 'ladenetz' compatible is en op deze kaart staat.

https://lademap.viewer.cit-fusion.com/

De kaart is een pilot, het is dan ook de bedoeling dat je aan Maingau terugkoppelt welke punten het niet doen die het wél zouden moeten doen conform de kaart en andersom.
Deze staat er gewoon op:

AL475

Rhoonstraat 62
2729 GS Zoetermeer

Werkt niet...

Maar ook allego paal vlak bij werk:

Allego NLALLEGO001927

Endegeesterstraatweg 16
2342 AJ Oegstgeest

Net geprobeerd, rood...
Hachy schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 12:21:
Even doorgeven aan info@einfachstromladen.de ... dat helpt echt.
Ga ik even doen...

Ik kan niet echt makkelijk linken naar de locaties in die map he?
@Hachy wat geef jij precies door?

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 18-10-2018 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Het ID is genoeg. En dan of hij wel of niet werkt en wel/niet op de ladenetz kaart staat. Er zijn bijv. ook veel Ecotaps in Den Haag die niet op de kaart staan maar waar de Maingau+ kaart wél werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Hachy schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:18:
Het ID is genoeg. En dan of hij wel of niet werkt en wel/niet op de ladenetz kaart staat. Er zijn bijv. ook veel Ecotaps in Den Haag die niet op de kaart staan maar waar de Maingau+ kaart wél werkt.
Ecotap ook maar eens proberen, hebben we ook in de wijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
dfrenner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:24:
[...]

Ecotap ook maar eens proberen, hebben we ook in de wijk
Helaas ook geen succes...
Allego nog even gebeld, die zeggen dat de pas die aangeboden is geen autorisatie had op de paal (?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dfrenner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 19:21:
[...]

Helaas ook geen succes...
Allego nog even gebeld, die zeggen dat de pas die aangeboden is geen autorisatie had op de paal (?!)
Is het je uberhaupt gelukt om al ergens te laden met de "plus" pas? Als ook Allego niet werkt dan is er m.i. iets mis met je pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Anoniem: 1085017 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:16:

Is het je uberhaupt gelukt om al ergens te laden met de "plus" pas? Als ook Allego niet werkt dan is er m.i. iets mis met je pas.
Nee nergens...

Evnet
Allego
Ecotap

Maingau gebeld, die zeggen dat er vandaag een storing was.
Zijn er mensen die vandaag wel hebben kunnen laden met de plus pas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 03:30:
[...]

Nee nergens...

Evnet
Allego
Ecotap

Ik heb donderdagavond zonder problemen kunnen laden op EcoTap punt in Den Haag. Dus geen last gehad van betreffende storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

Nee nergens...

Evnet
Allego
Ecotap

Volgens mij snappen ze het bij Maingau niet helemaal...

Krijg deze reactie:

Dear Mr. <dfrenner>,

Thank you for your E-Mail from 18.10.2018. Here you go on your payment.

We have checked your request and will gladly provide the following information.

Unfortunately, there are currently problems with entering the means of payment or a non-German IBAN. We would like to ask for your understanding, as we continue to deal with problem solving. As long as we can’t give you the opportunity to use our app under normal conditions, we have your stored rate at 2ct / minute or 5ct / minute short term on the payment method "bill" converted. This eliminates the need to enter a form of payment and you can simply charge with your e-vehicle. Your charges will be charged with the next billing each month. Please transfer the outstanding amount to us within 14 days.

You are welcome to contact us for questions 24 hours a day, every day of the week, by phone. You can reach us under the free service telephone number (00800) 1000 1300 or by e-mail at info@einfachstromladen.at

Freundliche Grüße

i. A. Kim Janine Heinze

EinfachStromLaden
Kundenservice Elektromobilität
da_Mastah schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:24:
[...]

Ik heb donderdagavond zonder problemen kunnen laden op EcoTap punt in Den Haag. Dus geen last gehad van betreffende storing.
Gisteren ook nog ecotap geprobeerd, maar ook geen succes...
Ik heb mijn normale main pas nooit gebruikt (want phev), maar de klantenservice zegt iedere keer "morgen weer proberen" als ik ze bel. Vanochtend ook weer allego geprobeed.

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 19-10-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:43
[...]

Nee nergens...

Evnet
Allego
Ecotap

De plus kaart werkte bij mij ook voor geen meter gisteren:

EVnetNL (Zoetermeer)
Allego snellader
Newmotion lolo charger (waddinxveen)

ik had het voor de snellader doorgegeven aan Maingau. Morgen weer even proberen bij een aantal punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
t0mmiiiii schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:37:
[...]

De plus kaart werkte bij mij ook voor geen meter gisteren:

EVnetNL (Zoetermeer)
Allego snellader
Newmotion lolo charger (waddinxveen)

ik had het voor de snellader doorgegeven aan Maingau. Morgen weer even proberen bij een aantal punten.
Daarvoor wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
Onbekend, gisteren was de eerste keer dat ik het heb geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
t0mmiiiii schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:14:
[...]

Onbekend, gisteren was de eerste keer dat ik het heb geprobeerd.
Dan hebben wij hetzelfde probleem denk ik, maar ik heb maingau nu gebeld en gemaild, maar ik heb niet het idee dat ze snappen wat er aan de hand is.

Heb jij nog contact gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
dfrenner schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:37:
[...]

Dan hebben wij hetzelfde probleem denk ik, maar ik heb maingau nu gebeld en gemaild, maar ik heb niet het idee dat ze snappen wat er aan de hand is.

Heb jij nog contact gehad?
Een dame melde mij dat ze naar de laadpaal gingen kijken (die snellader van Allego) en mij daarover zouden mailen. Ik had toen nog niet de newmotion paal geprobeerd maar daardoor denk ik ook dat het een wijder probleem was. Ik ga het morgen wel weer proberen en anders weer bellen. Denk dat dat belangrijk is. Ze waren overigens prima bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mijn Maingau plus wordt nu in ieder geval geaccepteerd bij evnet in Harlingen. Het schiet alleen niet op als je de 11kW moet delen want aldus canze laad ik maar met 6kW; evengoed wel mooi dat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dfrenner schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:24:
[...]

Volgens mij snappen ze het bij Maingau niet helemaal...

Krijg deze reactie:

Dear Mr. <dfrenner>,

Thank you for your E-Mail from 18.10.2018. Here you go on your payment.

We have checked your request and will gladly provide the following information.

Unfortunately, there are currently problems with entering the means of payment or a non-German IBAN. We would like to ask for your understanding, as we continue to deal with problem solving. As long as we can’t give you the opportunity to use our app under normal conditions, we have your stored rate at 2ct / minute or 5ct / minute short term on the payment method "bill" converted. This eliminates the need to enter a form of payment and you can simply charge with your e-vehicle. Your charges will be charged with the next billing each month. Please transfer the outstanding amount to us within 14 days.

You are welcome to contact us for questions 24 hours a day, every day of the week, by phone. You can reach us under the free service telephone number (00800) 1000 1300 or by e-mail at info@einfachstromladen.at

Freundliche Grüße

i. A. Kim Janine Heinze

EinfachStromLaden
Kundenservice Elektromobilität

[...]

Gisteren ook nog ecotap geprobeerd, maar ook geen succes...
Ik heb mijn normale main pas nooit gebruikt (want phev), maar de klantenservice zegt iedere keer "morgen weer proberen" als ik ze bel. Vanochtend ook weer allego geprobeed.
De reactie van MainGau laat inderdaad zien dat ze jouw probleem niet goed begrijpen:

Geef ze (in je beste Duits) aan dat je pas nergens werkt (en ook nooit gewerkt heeft) en niets te maken heeft met een storing o.i.d. Er is m.i. echt iets mis met de basale autorisatie van je MainGau plus pas!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Anoniem: 1085017 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 00:12:
[...]

De reactie van MainGau laat inderdaad zien dat ze jouw probleem niet goed begrijpen:

Geef ze (in je beste Duits) aan dat je pas nergens werkt (en ook nooit gewerkt heeft) en niets te maken heeft met een storing o.i.d. Er is m.i. echt iets mis met de basale autorisatie van je MainGau plus pas!!
2 verschillende personen in het engels gesproken...

Diverse malen mijn pasnummer aangeboden “maar dat kon het echt niet zijn”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:09

knakworst

Get more sats!

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/242c2eb.png

Gelukkig ben ik de hele dag in Amsterdam...

Gratis laadpaal P+R Zeeburg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0erd.
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-01 23:54
dfrenner schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 08:52:
[...]

2 verschillende personen in het engels gesproken...

Diverse malen mijn pasnummer aangeboden “maar dat kon het echt niet zijn”.
Ook toevallig van de week de pas ontvangen? Ik had dit probleem ook maar sinds vandaag werkt mijn pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
sj0erd. schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:03:
[...]

Ook toevallig van de week de pas ontvangen? Ik had dit probleem ook maar sinds vandaag werkt mijn pas :)
Ja van de week ontvangen... Straks maar eens proberen!

17 oktober ontvangen per post

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 20-10-2018 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-06 22:00
Vandaag een i3 te leen en ik wilde nou eindelijk wel eens mijn maingau pas uitproberen (de normale)
Dus ik naar de enige snellader in Almere, staat er een leaf taxi te laden.
Even een praatje gemaakt met de chauffeur, en die zei op een gegeven moment: Wij (ik neem aan de Amsterdamse taxi chauffeurs) hebben allemaal een speciale pas.
Ik zeg: Oh... Ja, zegt hij, uit duitsland, dan kost het maar 5ct per minuut.
Ik flits de maingau, ik zeg: Bedoel je deze?

Hij zegt: Het scheelt me zo 200 euro per maand. Als alle electrisch taxi's in A'dam dat doen dan begrijp ik wel dat Maingau de prijzen gaat veranderen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
sj0erd. schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:03:
[...]

Jeeeeeuuuuuuh
Ecotap werkt nu isd

In plaats van de laadpaal in de straat, nu een paar minuten lopen... maar goed, maakt niet uit.

Ook al heb ik een laadpas van de baas, ga ik toch deze maanden voor gratis laden 😉

Misschien dat de baas dan eerder EV’s gaat overwegen.

[ Voor 32% gewijzigd door BlakHawk op 20-10-2018 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-07 13:48
Ik ben nogal flink in mijn tuin aan het graven op het moment en dacht dat het wel slim was om gelijk een mantelbuis te leggen naar waar ik later mijn laadpunt wil hebben. Op diezelfde plek wil ik waarschijnlijk later ook pv aansluiten dus ik vermoed dat ik er dan twee kabels (+ethernet?) doorheen wil kunnen laten gaan. Welke diameter moet de mantelbuis daarvoor hebben? Is 50 (41 binnendiameter) dan voldoende en mag dat ook allemaal bij elkaar of kan ik beter separate buizen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-07 20:15
DonChaot schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:15:
Ik ben nogal flink in mijn tuin aan het graven op het moment en dacht dat het wel slim was om gelijk een mantelbuis te leggen naar waar ik later mijn laadpunt wil hebben. Op diezelfde plek wil ik waarschijnlijk later ook pv aansluiten dus ik vermoed dat ik er dan twee kabels (+ethernet?) doorheen wil kunnen laten gaan. Welke diameter moet de mantelbuis daarvoor hebben? Is 50 (41 binnendiameter) dan voldoende en mag dat ook allemaal bij elkaar of kan ik beter separate buizen leggen?
Normaal leg je een grondkabel direct in de grond, en gebruik je een mantelbuis binnenshuis om iets door heen te trekken. Een mantelpijp buiten lijkt misschien handig, maar is niet veilig. Zo'n grondkabel is omvlochten met staaldraad om doorsteken te voorkomen. Dus een mantelbuis in je tuin kan, maar je moet er vervolgens nog steeds een grondkabel doorheen trekken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Philos31 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:28:
Vandaag een i3 te leen en ik wilde nou eindelijk wel eens mijn maingau pas uitproberen (de normale)
Dus ik naar de enige snellader in Almere, staat er een leaf taxi te laden.
Even een praatje gemaakt met de chauffeur, en die zei op een gegeven moment: Wij (ik neem aan de Amsterdamse taxi chauffeurs) hebben allemaal een speciale pas.
Ik zeg: Oh... Ja, zegt hij, uit duitsland, dan kost het maar 5ct per minuut.
Ik flits de maingau, ik zeg: Bedoel je deze?

Hij zegt: Het scheelt me zo 200 euro per maand. Als alle electrisch taxi's in A'dam dat doen dan begrijp ik wel dat Maingau de prijzen gaat veranderen.
Ja, ik weet dat veel taxi chauffeurs de Top 10 en m'n blog volgen 8)
Je kan ze nauwelijks ongelijk geven.
bite schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:46:
Mijn Maingau plus wordt nu in ieder geval geaccepteerd bij evnet in Harlingen. Het schiet alleen niet op als je de 11kW moet delen want aldus canze laad ik maar met 6kW; evengoed wel mooi dat het kan.
Dit is echt TOP nieuws, dat hij bij jou bij EVnet werkt. Dat was nog bijna niemand gelukt.
Gelijk even getest. Werkt flawless, op meerdere EVnet paaltjes hier in de stad. 8)

[ Voor 22% gewijzigd door Hachy op 21-10-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick1855
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-03 11:47
Net contact gehad met Eneco voor plaatsing van een ICU Eve. Load balancing blijkt niet mogelijk omdat de afstand tussen de laadpaal en de meterkast meer dan 20 meter wordt (kan niet dichterbij). De beperking is de UTP kabel tussen de meterkast en de laadpaal. Deze mag niet meer dan 20 meter zijn. Kent iemand dit probleem en nog belangrijker weet iemand een oplossing?

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.J
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-03 11:00
Iemand ervaring met advies op laadpalen en een VVE? Op dit moment zijn er twee laadpunten (met afrekensysteem) op de bestaande infra geplaatst maar de ruimte is beperkt. Daarvoor moet de infra worden uitgebreid en in de zoektocht daarover is de VVE bij Van Leeuwen Oplaad terecht gekomen. Daar lijkt nu prijskaartje van meer dan 20K uit te komen, terwijl het denk ik veel eenvoudiger en goedkoper kan.
iemand ervaring met een dergelijk traject en mogelijke partijen?
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Rick1855 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:42:
Net contact gehad met Eneco voor plaatsing van een ICU Eve. Load balancing blijkt niet mogelijk omdat de afstand tussen de laadpaal en de meterkast meer dan 20 meter wordt (kan niet dichterbij). De beperking is de UTP kabel tussen de meterkast en de laadpaal. Deze mag niet meer dan 20 meter zijn. Kent iemand dit probleem en nog belangrijker weet iemand een oplossing?
Als je een goede afgeschermde UTP kabel hebt, moet dat imho geen problemen opleveren.
Ik zeg: Gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385594

@Martijn.J
In het appartement waar ik woon heeft de VVE de basisvoorzieningen aangelegd en daarop kan een ieder aansluiten. De initieel kosten zijn beperkt gebleven doordat e.e.a. is uitgevoerd in eigen beheer. Elke bewoner die een aansluiting wil betaalt direct de eigen kosten en een opslag op het verbruik waaruit de initiële kosten goedgemaakt worden zodat e.e.a. niet op de overige bewoners drukt.

Stuur mij een mail en dan kan ik zorgen dat je in contact komt met het bestuur/uitvoerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:06
@Martijn.J Van Leeuwen heb ik eerder contact mee gehad en die weten in ieder geval wel waar ze over praten. Het kan altijd goedkoper als je werkzaamheden zelf kan uitvoeren, vraag ze wat je zelf kan uitvoeren en hoeveel je daarmee kan besparen.

@Rick1855 Je kan P1 data over ethernet sturen, ofwel met een extender set en twee inverters (het P1 signaal is inverted serial) of je knutselt zelf iets met een setje Pi's.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 07:46

Glewellyn

is er ook weer.

Mar.tin schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:58:
[...]
Als je een goede afgeschermde UTP kabel hebt, moet dat imho geen problemen opleveren.
Goede shielding helpt natuurlijk altijd iets, maar ook bij de installatie van mijn New Motion Lolo Advanced hadden degenen die hem installeerden het over een maximale lengte van 20 meter.

Een andere oplossing zou een repeater kunnen zijn, maar dat heeft natuurlijk alleen zin als je die repeater wel binnen 20m van zowel je laadpaal en de meterkast kan plaatsen.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Met 2 van deze modules zou het moeten werken: USR-TCP232, zie pagina 50.
RS232 -> UTP -> RS232, de UTP kan dan max 100meter zijn. En zoals @Tassadar32 zegt moet je nog wel iets met het inverteren van het signaal aan beide kanten.

Ik heb zo'n module zelf in gebruik om mijn CV uit te lezen via OpenTherm.
Het is even stoeien met een vaag tooltje om die module in de juiste mode te configureren, maar daarna hoef je er nooit meer naar om te kijken, veel stabieler dan met een Pi gaan knutselen.
Je hebt dan wel 5V nodig bij de paal in de buurt.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-10-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick1855
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 14:16:
Met 2 van deze modules zou het moeten werken: USR-TCP232, zie pagina 50.
RS232 -> UTP -> RS232, de UTP kan dan max 100meter zijn. En zoals @Tassadar32 zegt moet je nog wel iets met het inverteren van het signaal aan beide kanten.

Ik heb zo'n module zelf in gebruik om mijn CV uit te lezen via OpenTherm.
Het is even stoeien met een vaag tooltje om die module in de juiste mode te configureren, maar daarna hoef je er nooit meer naar om te kijken, veel stabieler dan met een Pi gaan knutselen.
Je hebt dan wel 5V nodig bij de paal in de buurt.
beetje ingewikkeld voor een leek ;)

Kona Premium 64kW Dark Knight geleverd 28 januari 2019/Kona Premium 64kW Tangerine Orange oktober 2019, Aften ICU 3x32A/Load balancing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
Mar.tin schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:58:
[...]

Ik krijg thuis een laadpaal van NewMotion en van degene die ik daar heb gesproken kreeg ik de indruk dat als de lengte meer dan 20 meter is, dat de dynamic load module niet snel genoeg kan reageren om veranderingen in gebruik van andere apparaten op dezelfde fase(n) op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick1855
Elissen schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:38:
[...]

Ik krijg thuis een laadpaal van NewMotion en van degene die ik daar heb gesproken kreeg ik de indruk dat als de lengte meer dan 20 meter is, dat de dynamic load module niet snel genoeg kan reageren om veranderingen in gebruik van andere apparaten op dezelfde fase(n) op te vangen.
Yup, zoiets zeiden ze bij Eneco ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Hebben we het over 21 meter of 210 meter? @Rick1855

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
We overwegen thuis om als tweede auto ook elektrische te gaan rijden. Een tweede laadpaal plaatsen klinkt dan logisch, maar is dat het ook?

Mijn idee is om naast de NewMotion advanced die er nu hangt een simpele 1 fase lolo te hangen. De advanced meet het verbruik van het huis + lolo en gebruikt dan het restant. De Lolo plaats ik op fase die s’avonds en s’nachts minder belast is.

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 23-10-2018 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Sethro schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:08:
We overwegen thuis om als tweede auto ook elektrische te gaan rijden. Een tweede laadpaal plaatsen klinkt dan logisch, maar is dat het ook?

Mijn idee is om naast de NewMotion advanced die er nu hangt een simpele 1 fase lolo te hangen. De advanced meet het verbruik van het huis + lolo en gebruikt dan het restant. De Lolo plaats ik op fase die s’avonds en s’nachts minder belast is.
klinkt prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Rick1855 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:20:
[...]

beetje ingewikkeld voor een leek ;)
Je zit hier wel op het Tweakers forum he! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick1855
Mar.tin schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:51:
Hebben we het over 21 meter of 210 meter? @Rick1855
Een meter over 40 in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick1855
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:21:
[...]

Je zit hier wel op het Tweakers forum he! :Y)
Daar heb je ook weer gelijk in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Rick1855 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:42:
[...]

Yup, zoiets zeiden ze bij Eneco ook.
Uhm, tijdverschil tussen 20 meter en 40 is in tijd ongeveer 0,0000001 seconde oftewel 100 ns (uitgaande van een snelheid van 200.000 km/s in een kabel). Dat is niet de reden.

Wat wel de reden is, is dat seriele kabels een elektrisch te grote belasting zijn als ze langer dan zeg 15 meter zijn, en dat het signaal daarmee onbetrouwbaar wordt. Is simpel op te lossen door bijvoorbeeld op rs485 over te gaan (daar zijn converters voor) of op ethernet achtige oplossingen zoals bijvoorbeeld http://www.electronicaestudio.com/docs/SHT-135.pdf

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 15:27
bite schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:07:
[...]

Zorg dat het een voldoende dikke verloop en gewoon degelijk materiaal is dan lukt dat vast wel. Ik gebruik een brennenstuhl 10m 3G2,5 verlengkabel en laad ook wel op 16am. Eerder wel een andere verlengkabel gehad (niet eens zo’n standaard dunne) en dan merk je het verschil wel want die werdt best warm; n=1 natuurlijk maar wat kwaliteit en alles goed nalopen is altijd verstandig.
Gister op de camping onze 2014 Zoe op de camping bijgeladen met de Charge Amps Ray. Ik had daar een 16A paaltje kunnen regelen. Ik vond het dat het verloopje op 16A toch wel warm werd (maar zeker niet heet), terwijl hij 16A aan zou moeten kunnen (volgens de leverancier, met 1,5mm2 aders). Ik heb de Ray naar 13A teruggeschroefd, toen werd hij maar een klein beetje warm. Ik had toch geen haast.
Had ik toch kunnen doorladen, wat denken jullie?
Tip voor mezelf: volgende keer langer doorzoeken naar een 2,5mm2 verloopje. Toch op het verkeerde been gezet door de beschrijving van de leverancier. En het was nog wel een laadkabel-site...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:13

Standeman

Prutser 1e klasse

Mijn maingau pas is binnen *O*
Alleen doet hij het niet bij fastned -O-

Moet ik nog wat bijzonders doen? Over een half jaartje wil ik ook door Duitsland heen en het is wel fijn dat ik zeker weet dat hij werkt :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Standeman schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:19:
Mijn maingau pas is binnen *O*
Alleen doet hij het niet bij fastned -O-

Moet ik nog wat bijzonders doen? Over een half jaartje wil ik ook door Duitsland heen en het is wel fijn dat ik zeker weet dat hij werkt :)
Dit duurt een tijdje voordat het werkt bij Fastned . Maar bij Allego werkt het vrijwel direct. Zou zeggen probeer het daar eerst eens. oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Hachy schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:15:
Dit is echt TOP nieuws, dat hij bij jou bij EVnet werkt. Dat was nog bijna niemand gelukt.
Gelijk even getest. Werkt flawless, op meerdere EVnet paaltjes hier in de stad. 8)
Ik heb vandaag mijn MainGau Plus kaart geprobeerd op een EVNetNL paal op Terschelling, maar helaas zonder succes. Dus er zijn nog steeds problemen (wellicht afhankelijk van de pas, of specifiek per paal).
Heb het doorgezet naar MainGau helpdesk en benieuwd wat ze gaan antwoorden.

UPDATE:
Net contact gehad met EVnetNL en het blijkt dat bepaalde palen van hun (ondanks dat die nog voorzien zijn van EVNetNL stickers, en op Lademap zichtbaar zijn) overgenomen zijn door andere exploitanten.
Blijkbaar is de paal die ik probeerde nu in beheer door GreenFlux (die afspraken heeft met Gemeente Terschelling). Zie: https://www.evnet.nl/nieu...nd-jaar-in-andere-handen/ en dus opletten dat de LadeMap kaart niet betrouwbaar is als het op de vermelde EVNetNL palen aankomt!

[ Voor 31% gewijzigd door da_Mastah op 25-10-2018 15:02 . Reden: Update van EVNetNL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick1855
daemonix schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:51:
[...]

Uhm, tijdverschil tussen 20 meter en 40 is in tijd ongeveer 0,0000001 seconde oftewel 100 ns (uitgaande van een snelheid van 200.000 km/s in een kabel). Dat is niet de reden.

Wat wel de reden is, is dat seriele kabels een elektrisch te grote belasting zijn als ze langer dan zeg 15 meter zijn, en dat het signaal daarmee onbetrouwbaar wordt. Is simpel op te lossen door bijvoorbeeld op rs485 over te gaan (daar zijn converters voor) of op ethernet achtige oplossingen zoals bijvoorbeeld http://www.electronicaestudio.com/docs/SHT-135.pdf
Net contact gehad met Aften en die gaven aan dat sommige slimme meters ook Modbus TCP/IP communicatie ondersteunen. Op die manier kan je wel over meer dan 100 meter communiceren. De UCI palen ondersteunen dat.

Pagina: 1 ... 4 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.