Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:43
aarzelaar schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:36:
Lieve mede-Tweakers, is de Huyndai Ioniq een goede koop? Ik dacht om voor het eind van het jaar nog een 2019+ occasion te kopen gezien je nog de laatste 2000 subsidie kan meepakken. Meerdere occasions rond de 15-20 te vinden.

Advies t.a.v. dingen waar ik op moet letten zoals uitvoeringen/modellen die aan te raden zijn of juist beter overslaan?

Ga hem gebruiken als mijn 'main' (lees: enige) auto voor dagelijkse rit naar werk ~75 km heen-en-terug 5d/week. Heb een laadpaal thuis.
Van de subsidie weet ik niks, maar dat de Ioniq een steengoede auto is kan ik je wel bevestigen. Zonder veelrijders te zijn 15k km sinds april met woon-werk (30km enkel) van de vriendin en eigenlijk alle ritten ernaast. Als je er niet mee op reis wil gaan (want traag snelladen) is het echt meer dan aan te raden. Voor zover ik weet is er wat te doen geweest omtrent een terugroepactie koelvloeistof alsook is bij een hogere km stand een spoeling van de reductiebak aangewezen. Het locking mechanisme van de laadkabel is een zwak punt alsook de ABS-sensoren.

Wij hebben een 2020 model zonder Bluelink, voorconditioneren is dus enkel mogelijk wanneer hij aan de laadpaal hangt. Ik denk dat dit mits Bluelink wél gelijk waar/wanneer mogelijk is.

3060Wp Zuid (LG) | 2kW Sunny Boy (SMA), aanpassing gepland naar ZO/ZW 7kWp | Tesla Model Y RWD 2025 | Hyundai Ioniq Electric 38kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:27
Ben van plan gebruik te maken van het dynamische energiecontract thuis icm laden, kom ik weg met deze niet officiële thuislader?

https://www.accu-machine....iq-16a-37kw-3680-wat.html

Of moet ik echt de officiële hebben (met blauwe type 2 stekker) ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:19
Arnout schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:37:
Ben van plan gebruik te maken van het dynamische energiecontract thuis icm laden, kom ik weg met deze niet officiële thuislader?

16A continue over een Schuko-stekker zou ik persoonlijk niet aandurven, zeker niet als je nog iets moet aanschaffen. Je koopt voor minder dan €200 ook een echte wallbox, dan ben je meteen klaar voor de toekomst (3 fase) en kun je 'm eventueel integreren in een smart systeem die de energieprijs volgt.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-06 18:33
Arnout schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:37:

Ik gebruik deze al een hele tijd op 16A, wordt minder warm dan de officiële blauwe lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Tom Paris schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:52:
[...]

16A continue over een Schuko-stekker zou ik persoonlijk niet aandurven, zeker niet als je nog iets moet aanschaffen. Je koopt voor minder dan €200 ook een echte wallbox, dan ben je meteen klaar voor de toekomst (3 fase) en kun je 'm eventueel integreren in een smart systeem die de energieprijs volgt.
Ik wil hem ook meenemen naar plekken waar ik kilometers moet lopen voor een twijfelachtige publieke 11kW lader.
VmarcV schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:30:
[...]

Ik gebruik deze al een hele tijd op 16A, wordt minder warm dan de officiële blauwe lader.
Klinkt goed, ik durf het wel aan voor die paar keer per jaar. Wil alleen de Ioniq op geen enkele manier in de problemen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Arnout schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:41:
[...]

Ik wil hem ook meenemen naar plekken waar ik kilometers moet lopen voor een twijfelachtige publieke 11kW lader.
Hoe bedoel je dat? Dat er geen palen zijn bij je bestemming? Ik rijd sinds 2018 Ioniq, en heb mijn granny charger (die bij de auto meegeleverd werd) welgeteld 2x gebruikt. In de praktijk gaat het laden toch te langzaam om echt nuttig te zijn. Je zult op de meeste plaatsen met minder dan 16A moeten laden om het veilig te houden, dan is twee uur op de koffie 30km range erbij oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
@Arnout
Voor benutten dynamische tarieven met een lader zoals deze moet je dagelijks op het display van je auto in het EV menu je laadtijden in te stellen.

In de praktijk werkt dit best goed. Zodra je thuiskomt kijk je b.v. in de gridio app wat de goedkope uren zijn en stel je die in.

Hoe sneller je lader, hoe korter het tijdvenster wat je nodig hebt en dus meer voordeel.
Hoeveel dat uitmaakt hangt vooral van het aantal km per dag wat je rijdt uit.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarzelaar
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-06 21:17
BarryH schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:54:
[...]

lijkt me prima (Weinig problemen en heel zuinig), maar de 2000 eur subsidie is nu toch op?

bron: https://www.rvo.nl/subsid...p/subsidie-koop-gebruikte

[Afbeelding]
Dank.. je hebt gelijk, het is echt -net- op :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:23
Laden met dynamische tarieven is ook mogelijk met Home Assistant en een koppelbare laadpaal of simpelweg een slimme stekker met granny. Of als je Tibber als energieleverancier hebt en een koppelbare laadpaal kan je Tibber het laten regelen.

In beide gevallen moet je handmatig het batterijpercentage en eindtijd invullen. Werkt erg goed hier. Ben nog aan het uitzoeken of ik het goed voor elkaar krijg om een ODB dongle standaard uit te lezen in de garage om het batterijpercentage uit te laten lezen door Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49
VmarcV schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:30:
[...]

Een lader op zich mag niet warm worden, daar zit namelijk geen actieve elektronica in. Maar, en dit is het belangrijkste, de gewone huishoudelijke stopcontacten zijn NIET geschikt om permanent 16A over te trekken. Hoewel een huishoudelijk stopcontact 16A perfect aankan zijn deze ontworpen om de hogere vermogens voor slechts kortere duur aan te kunnen, maximaal 15 minuten. Ze zijn wel gecertificeerd normaalgezien om permanent maximaal 13A te leveren.

En je kan vele excuses verzinnen waarom je het doet en het in orde vindt, en dat gaat goed tot de dag dat het mis gaat en je huis afbrand. Wat ga je dan doen?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
Blokker_1999 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 08:09:
[...]

Een lader op zich mag niet warm worden, daar zit namelijk geen actieve elektronica in. Maar, en dit is het belangrijkste, de gewone huishoudelijke stopcontacten zijn NIET geschikt om permanent 16A over te trekken. Hoewel een huishoudelijk stopcontact 16A perfect aankan zijn deze ontworpen om de hogere vermogens voor slechts kortere duur aan te kunnen, maximaal 15 minuten. Ze zijn wel gecertificeerd normaalgezien om permanent maximaal 13A te leveren.

En je kan vele excuses verzinnen waarom je het doet en het in orde vindt, en dat gaat goed tot de dag dat het mis gaat en je huis afbrand. Wat ga je dan doen?
Ik gebruik voor de Ioniq nu ook al 8 maand de bijgeleverde Granny in afwachting van de installatie van een laadpaal samen met de uitbreiding van onze solar installatie.

Daar moet ik wel bijvermelden: aparte groep, dikkere bekabeling in opbouw (garage) en een Legrand Schuko die voorzien is om langdurig 16A belasting te hebben. Ja, wat meer laadverliezen, maar de echte laadpaal komt hopelijk tegen maart.

Overigens pakt de Ioniq (38) maar 15A, de Tesla die ernaast staat sinds begin december pakt de volle 16A als we dat toelaten. Dan warmt de installatie wel licht op, maar dit gaat dan over 25-30C en niet meer.

3060Wp Zuid (LG) | 2kW Sunny Boy (SMA), aanpassing gepland naar ZO/ZW 7kWp | Tesla Model Y RWD 2025 | Hyundai Ioniq Electric 38kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-06 21:57
RobinDH1 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:56:
[...]

Ja, wat meer laadverliezen, maar de echte laadpaal komt hopelijk tegen maart.
.
Holy F. een levertijd van 1 jaar? Had je het niet beter zelf kunnen doen? Kabel trekken, draadjes verbinden en klaar is kees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:41
aarzelaar schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:54:
[...]

Dank.. je hebt gelijk, het is echt -net- op :'(
Gewoon een paar weken wachten totdat de dealers een prijscorrectie doorgevoerd hebben. Het zou best kunnen dat die 2K strak van de verkoopprijs afgaat.

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
Jacco91 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:17:
[...]

Holy F. een levertijd van 1 jaar? Had je het niet beter zelf kunnen doen? Kabel trekken, draadjes verbinden en klaar is kees.
Lang verhaal kort: installateur die failliet ging vlak na aanbetaling voorschot. Wil een uitbreiding van de solar laten doen en zijn in ruimte beperkt, dus wil degelijk advies. In België moeten al die dingen gekeurd worden alsook valt het huis nog onder oplevergaranties (niet zelf gebouwd) dus laten doen is hier meer aangewezen.

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-06 15:06
Trokken schreef op woensdag 25 december 2024 @ 19:30:
[...]

Gewoon een paar weken wachten totdat de dealers een prijscorrectie doorgevoerd hebben. Het zou best kunnen dat die 2K strak van de verkoopprijs afgaat.
Ja ben wel benieuwd wat ze doen na de subsidie. Bij Hyundai hebben ze laatste tijd een subsidie verduelaar, je kreeg nog zo'n 3.000 korting tot einde jaar vanuit hun. Toen je nog subsidie kreeg vanuit de overheid waren daarmee de prijzen erg scherp. Ik ben wel in de markt voor iets nieuws komende maanden maar ga natuurlijk geen 5 a 6 duizend meer betalen dan dat het afgelopen maand kostte. Ik heb tenslotte al een auto en kan dus wachten, dat zal voor meer gelden.
Ze zullen geen gat voor zichzelf gegraven hebben lijkt mij, maar 6k afprijzen zie ik ook niet snel gebeuren.
Ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Sjabba1979 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:17:
[...]

Ja ben wel benieuwd wat ze doen na de subsidie. Bij Hyundai hebben ze laatste tijd een subsidie verduelaar, je kreeg nog zo'n 3.000 korting tot einde jaar vanuit hun. Toen je nog subsidie kreeg vanuit de overheid waren daarmee de prijzen erg scherp. Ik ben wel in de markt voor iets nieuws komende maanden maar ga natuurlijk geen 5 a 6 duizend meer betalen dan dat het afgelopen maand kostte. Ik heb tenslotte al een auto en kan dus wachten, dat zal voor meer gelden.
Ze zullen geen gat voor zichzelf gegraven hebben lijkt mij, maar 6k afprijzen zie ik ook niet snel gebeuren.
Ben benieuwd.
Maar die acties zijn altijd gericht op nieuwe autos: ik koop altijd gebruikt. Vlak nadat ik mijn Leaf gekocht had, gooide Nissan de Leaf ook in de uitverkoop. Voor slechts een paar duizend euro meer, had ik een nieuw exemplaar kunnen hebben. Al dan wel kalere uitvoering, want de Tekna uitvoering was alsnog € 30.000 en zo'n uitvoering heb ik tweedehands gekocht.

Dit is weer de tijd van het jaar: dat het koud is en als je dan niets te doen heb op de meeste kerstdagen, dan ga je weer naar autos kijken. Ik vind dat de Hyundai Ioniq Electric tweedehands momenteel echt aantrekkelijk geprijsd zijn. Een 28kWh uitvoering voor een kleine € 12000/€13000 ongeveer.

Een 38kWh bouwjaar 2019/2020 voor tussen de € 14000 en € 16000 totaal, allemaal met redelijke km-standen. Ga je echter verder kijken dan je neus lang is, dan zie je dat de Hyundai Kona met 64kWh accupakket ook rond € 15000 tweedehands te krijgen is. Ik vind een redelijke km-stand altijd rond de max 130000km's ofzo, want een lage km-stand duit bij EV's ook op veel stilstand en dan zou het best weleens kunnen zijn dat ze ook vaak met 100% SoC weggezet zijn.

Er zijn slechts twee dingen wat mij bij de Hyundai Ioniq Electric en Kona tegenhoudt: huidige restwaarde Leaf? Krijg ik € 10.000 inruilwaarde en zou ik dan max € 5000 moeten bijbetalen? Dan valt dat nog te overwegen, maar dan zou ik net zo goed verder kunnen sparen en misschien toch voor een model 3 kijken. Al heb ik daar nog wel meer dingen, die mij tegenstaan.

Laatste en wellicht niet heel rationeel ja: er zit geen 360 graden cameras op, dat vind ik bij de Leaf zo geweldig? Dat ik bijna niet meer zonder parkeer. Vrijwel altijd schakel ik die cameras in, wat het parkeren een stuk eenvoudiger maakt. Een achteruitrijcamera, geeft je enkel zicht aan de achterkant. Een 360 graden camera, rondom de gehele auto.

Oh en misschien zou ik Pro-Pilot missen? Dan stuurt de Leaf ook zelf, wat ik op onze platte snelwegen geweldig vind achter een vrachtwagen. Alleen je mag wel slechts enkele seconden het stuur loslaten, daarna krijg je al een waarschuwing. Maar dat systeem gebruik ik zo weinig, dat een normale adaptive cruise control ook wel zou volstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 13:00

Shapeshifter

Get it over with

MathiasMetzger schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:47:
[...]

Maar die acties zijn altijd gericht op nieuwe autos: ik koop altijd gebruikt. Vlak nadat ik mijn Leaf gekocht had, gooide Nissan de Leaf ook in de uitverkoop. Voor slechts een paar duizend euro meer, had ik een nieuw exemplaar kunnen hebben. Al dan wel kalere uitvoering, want de Tekna uitvoering was alsnog € 30.000 en zo'n uitvoering heb ik tweedehands gekocht.

Dit is weer de tijd van het jaar: dat het koud is en als je dan niets te doen heb op de meeste kerstdagen, dan ga je weer naar autos kijken. Ik vind dat de Hyundai Ioniq Electric tweedehands momenteel echt aantrekkelijk geprijsd zijn. Een 28kWh uitvoering voor een kleine € 12000/€13000 ongeveer.

Een 38kWh bouwjaar 2019/2020 voor tussen de € 14000 en € 16000 totaal, allemaal met redelijke km-standen. Ga je echter verder kijken dan je neus lang is, dan zie je dat de Hyundai Kona met 64kWh accupakket ook rond € 15000 tweedehands te krijgen is. Ik vind een redelijke km-stand altijd rond de max 130000km's ofzo, want een lage km-stand duit bij EV's ook op veel stilstand en dan zou het best weleens kunnen zijn dat ze ook vaak met 100% SoC weggezet zijn.

Er zijn slechts twee dingen wat mij bij de Hyundai Ioniq Electric en Kona tegenhoudt: huidige restwaarde Leaf? Krijg ik € 10.000 inruilwaarde en zou ik dan max € 5000 moeten bijbetalen? Dan valt dat nog te overwegen, maar dan zou ik net zo goed verder kunnen sparen en misschien toch voor een model 3 kijken. Al heb ik daar nog wel meer dingen, die mij tegenstaan.

Laatste en wellicht niet heel rationeel ja: er zit geen 360 graden cameras op, dat vind ik bij de Leaf zo geweldig? Dat ik bijna niet meer zonder parkeer. Vrijwel altijd schakel ik die cameras in, wat het parkeren een stuk eenvoudiger maakt. Een achteruitrijcamera, geeft je enkel zicht aan de achterkant. Een 360 graden camera, rondom de gehele auto.

Oh en misschien zou ik Pro-Pilot missen? Dan stuurt de Leaf ook zelf, wat ik op onze platte snelwegen geweldig vind achter een vrachtwagen. Alleen je mag wel slechts enkele seconden het stuur loslaten, daarna krijg je al een waarschuwing. Maar dat systeem gebruik ik zo weinig, dat een normale adaptive cruise control ook wel zou volstaan.
Ter info, de Ioniq classic heeft standaard zowel adaptive cruise control (voorligger volgen) als active lane assist (automatisch sturen en binnen de lijntjes blijven), dus semi-autonoom op de snelweg rijden is doorgaans geen probleem. Ook bij de Ioniq krijg je een waarschuwing wanneer je het stuur te lang los hebt gelaten (~10s ofzo).

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• MathiasMetzger
Shapeshifter schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:11:
[...]

Ter info, de Ioniq classic heeft standaard zowel adaptive cruise control (voorligger volgen) als active lane assist (automatisch sturen en binnen de lijntjes blijven), dus semi-autonoom op de snelweg rijden is doorgaans geen probleem. Ook bij de Ioniq krijg je een waarschuwing wanneer je het stuur te lang los hebt gelaten (~10s ofzo).
In welke uitvoering tref je dat dan aan? De Leaf kan ook volledig zelfstandig tot stilstand komen en zelf file rijden, alleen als hij tot stilstand gekomen is. Dan zul je eventjes het gaspedaal stroompedaal in moeten drukken.

Even voor de duidelijkheid: doet hij automatisch sturen? Of alleen een stuurcorrectie uitvoeren, wanneer je buiten de lijntjes komt? Want dan is het dus de lane assist die ingrijpt, terwijl de Leaf volledig automatisch stuurt in de Pro-Pilot. Als het hij de Ioniq Electric hetzelfde is, maar het beestje alleen anders heet? Bij Tesla wordt het Auto-Pilot genoemd bijvoorbeeld.

PS als jullie classic Ioniq zeggen? Bedoelen jullie dan de 28kWh? Want ook al zou die wel gewoon normaal kunnen snelladen, dat lijkt mij alsnog geen pretje op een lange reis. Je verbruik moet dan echt onder de 12kWh/100km blijven, dan weet je uit circa 25kWh bij volledig volgeladen? Circa 200km eruit te persen. Ik heb begrepen dat de Hyundai ook geen reserve aan houdt onder de --% dus bij 6% zit je al met knikkende beentjes achter het stuur, omdat dan schildpad modus geactiveerd wordt.

Ik denk dus dat ik in de praktijk alsnog verder op een volle lading komt met mijn Leaf, dan met een 28kWh Hyundai Ioniq Electric. Alleen grote nadeel is wel, dat de Leaf niet van snelladen houdt en het met CHAdeMO moet gebeuren. Dus dan heb ik nooit de optie, om tegen een lager tarief bij de Tesla superchargers te gaan laden. Ook vind ik de 38kWh volwassener uitzien. De Kona daarin tegen, lijkt mij allround beter inzetbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:18
MathiasMetzger schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:29:
[...]

In welke uitvoering tref je dat dan aan? De Leaf kan ook volledig zelfstandig tot stilstand komen en zelf file rijden, alleen als hij tot stilstand gekomen is. Dan zul je eventjes het gaspedaal stroompedaal in moeten drukken.
Dat doet de Ioniq met ACC ook, en kan naast met het gaspedaal ook met de schakelaar op het stuur na stilstand. Dus automatisch filerijden, alleen sturen moet ik met de Comfort zelf doen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

MathiasMetzger schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:29:
[...]

Even voor de duidelijkheid: doet hij automatisch sturen? Of alleen een stuurcorrectie uitvoeren, wanneer je buiten de lijntjes komt? Want dan is het dus de lane assist die ingrijpt, terwijl de Leaf volledig automatisch stuurt in de Pro-Pilot. Als het hij de Ioniq Electric hetzelfde is, maar het beestje alleen anders heet? Bij Tesla wordt het Auto-Pilot genoemd bijvoorbeeld.

PS als jullie classic Ioniq zeggen? Bedoelen jullie dan de 28kWh? Want ook al zou die wel gewoon normaal kunnen snelladen, dat lijkt mij alsnog geen pretje op een lange reis. Je verbruik moet dan echt onder de 12kWh/100km blijven, dan weet je uit circa 25kWh bij volledig volgeladen? Circa 200km eruit te persen. Ik heb begrepen dat de Hyundai ook geen reserve aan houdt onder de --% dus bij 6% zit je al met knikkende beentjes achter het stuur, omdat dan schildpad modus geactiveerd wordt.

Ik denk dus dat ik in de praktijk alsnog verder op een volle lading komt met mijn Leaf, dan met een 28kWh Hyundai Ioniq Electric. Alleen grote nadeel is wel, dat de Leaf niet van snelladen houdt en het met CHAdeMO moet gebeuren. Dus dan heb ik nooit de optie, om tegen een lager tarief bij de Tesla superchargers te gaan laden. Ook vind ik de 38kWh volwassener uitzien. De Kona daarin tegen, lijkt mij allround beter inzetbaar.
Alle uitvoeringen zover ik weet. De Ioniq kan ook volledig tot stilstand komen als adaptive cruise control aan staat. Na ~5s inderdaad met knopje of gaspedaal nodig om weer weg te rijden.

Als active lane assist aan staat zal hij zelf sturen om binnen de lijntjes te blijven (bij snelheden boven de 60km/h, daaronder gaat de active lane assist uit en zijn het enkel waarschuwingen), voor snelweg werkt dat prima. Als je buiten de lijntjes gaat zal hij een waarschuwing geven, weet niet precies hoe hij dan corrigeert want zover komt het bij mij doorgaans nooit. Volledig zelf sturen zou ik persoonlijk op dit moment nooit vertrouwen en niet gebruiken.

Classic Ioniq is inderdaad de 28kWh versie. Ben er mee naar Oostenrijk en Parijs gereden, zelf geen last van het vaak laden. Partner heeft kleine blaas en heeft vaak moeite om een prettige houding te vinden dus die vindt het sowieso niet erg om relatief vaak even te stoppen. Voor haar gevoel zouden de laadstops zelfs langer mogen duren. Omdat je relatief snel kunt laden is de optimale strategie qua tijd om zo snel mogelijk te rijden en zo vaak mogelijk (dicht langs de snelweg) te laden. Ik kies er zelf vaak voor om wat rustiger te rijden en wat minder vaak te laden (goedkoper). Heb na ruim 10 jaar elektrisch rijden niet zo'n last van range anxiety, weet goed wat mijn auto doet. Ioniq heeft inderdaad geen reserve na 0%. Ik houd meestal zelf een reserve van 20km aan die ik tot 10km kan laten afnemen. Als ik merk dat ik het net niet red zet ik hem gewoon achter een vrachtwagen, rijdt zo'n 20% zuiniger dan 110km/h op de teller en is meestal afdoende om het te redden. Heb zelf nog nooit stilgestaan met ruim 400k km elektrisch gereden.

Vind persoonlijk de Ioniq classic een heerlijke auto. Voor mij de perfecte balans tussen features en kosten. Als ik nu een nieuwe auto moest kopen zou ik weer een tweedehands Ioniq classic kopen. Maar ik rijd veel woon-werk en vrijwel nooit vakanties, maar zelfs dan geen straf om wat vaker te laden voor mij.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
MathiasMetzger schreef op donderdag 26 december 2024 @ 10:47:
[...]

Om hierop in te gaan, de Ioniq premium heeft dippende spiegels zodat je de stoep goed ziet zodra je de auto in achteruit zet en daarbij ook nogeens parkeer sensoren aan de voorzijde in het geval van vooruit parkeren. Kan niet zeggen dat ik een 360 graden camera echt nodig zou hebben.
Gelukkig is de auto niet enorm breed (dit in tegenstelling tot de nieuwere electrische wagens) dus is parkeren nog wel te doen zonder gelijk in de stress te schieten of je nog enigzins in het parkeervak past.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Methew schreef op donderdag 26 december 2024 @ 12:51:
[...]

Om hierop in te gaan, de Ioniq premium heeft dippende spiegels zodat je de stoep goed ziet zodra je de auto in achteruit zet en daarbij ook nogeens parkeer sensoren aan de voorzijde in het geval van vooruit parkeren. Kan niet zeggen dat ik een 360 graden camera echt nodig zou hebben.
Gelukkig is de auto niet enorm breed (dit in tegenstelling tot de nieuwere electrische wagens) dus is parkeren nog wel te doen zonder gelijk in de stress te schieten of je nog enigzins in het parkeervak past.
Dat doet de 38 Comfort ook :) Persoonlijk mis ik een 360-cam ook niet, de Ioniq is idd een best compacte auto met prima draaicirkel.

• MathiasMetzger
Ik zou er eigenlijk eens in moeten proef gaan rijden dan: in Brabant heb ik een leuke zien staan, binnen budget afhankelijk van de inruilwaarde van de Leaf. Aangezien ik mij toch niet zeker ben, deel ik de gevonden advertentie maar.

Het is een premium uitvoering van bouwjaar 2019: mooie leren stoelen etc, alles erop en eraan toch? Vanmiddag wel nog een hele discussie van met mijn vrouw gehad, die was zich af aan vragen waar ik het over had op het internet. Naast de Hyundai Ioniq Electric, heb ik ook nog een Kona gevonden.

Waarom hebben jullie voor de Ioniq Electric gekozen en niet de Kona EV? Op gebied van rijbereik, heeft die laatste definitief de betere papieren. Maar iets zegt mij, dat de Kona niet zo efficiënt met zijn stroom omgaat in die lompe SUV vormgeving.

[ Voor 21% gewijzigd door MathiasMetzger op 26-12-2024 16:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
Shapeshifter schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:55:
Vind persoonlijk de Ioniq classic een heerlijke auto. Voor mij de perfecte balans tussen featuers en kosten. Als ik nu een nieuwe auto moest kopen zou ik weer een tweedehands Ioniq classic kopen. Maar ik rijd veel woon-werk en vrijwel nooit vakanties, maar zelfs dan geen straf om wat vaker te laden voor mij.
Ik heb 5 jaar Ioniq 28 gereden, en nu alweer 2 jaar de 38. Meer nog dan bij andere EVs is het imo bij de Ioniq belangrijk of je thuis kunt laden of publiek moet laden. 1 fase betekent bij de meeste palen max 3.6kW, dus je moet goed rekening gaan houden met de 'connectietarieven' die dit jaar zijn ingevoerd.

Helaas moet ik publiek laden, maar gelukkig staat er nog een paal zonder connectietarief in de buurt. Als die er niet zou zijn moet ik toch goed na gaan denken over de Ioniq. Worst case, met een vrijwel lege batterij, zou ik dan 3x de deur uit moeten om de laadsessie opnieuw op te starten ipv per minuut te gaan betalen na 4 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Tom Paris schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:33:
[...]

Ik heb 5 jaar Ioniq 28 gereden, en nu alweer 2 jaar de 38. Meer nog dan bij andere EVs is het imo bij de Ioniq belangrijk of je thuis kunt laden of publiek moet laden. 1 fase betekent bij de meeste palen max 3.6kW, dus je moet goed rekening gaan houden met de 'connectietarieven' die dit jaar zijn ingevoerd.

Helaas moet ik publiek laden, maar gelukkig staat er nog een paal zonder connectietarief in de buurt. Als die er niet zou zijn moet ik toch goed na gaan denken over de Ioniq. Worst case, met een vrijwel lege batterij, zou ik dan 3x de deur uit moeten om de laadsessie opnieuw op te starten ipv per minuut te gaan betalen na 4 uur.
Oh right, ik heb altijd al thuis kunnen laden dus daar houd ik niet echt rekening mee inderdaad. Is dit iets wat ingevoerd is voor alle palen?
MathiasMetzger schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:31:
Waarom hebben jullie voor de Ioniq Electric gekozen en niet de Kona EV? Op gebied van rijbereik, heeft die laatste definitief de betere papieren. Maar iets zegt mij, dat de Kona niet zo efficiënt met zijn stroom omgaat in die lompe SUV vormgeving.
Heb liever geen SUV en de Ioniq is erg zuinig en goedkoper.

[ Voor 19% gewijzigd door Shapeshifter op 26-12-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Shapeshifter schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:38:
[...]

Oh right, ik heb altijd al thuis kunnen laden dus daar houd ik niet echt rekening mee inderdaad. Is dit iets wat ingevoerd is voor alle palen?
Yes. No. It depends...

Het is niet eenduidig te zeggen, door verschillende combinaties van laadpalen en laadpassen. Ook willen de tarieven en voorwaarden nog wel eens veranderen in die combinaties. Ik zou me hier in gaan lezen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en hier aanmelden op de nieuwbrief: Laadpas Top 10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Ten eerste was die net uit toen ik de Ioniq kocht, zoveel geld wilde ik niet uitgeven. Verder is die een stuk zwaarder, dus meer MRB. Het verbruik is hoger en kan minder snel laden. De Ioniq bevalt nog steeds uitstekend, hoewel iets nieuws wat minstens zo goed is wel welkom is. Waarom, gewoon omdat het kan. :) Maar nog niet gevonden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Tom Paris schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:54:
[...]

Yes. No. It depends...

Het is niet eenduidig te zeggen, door verschillende combinaties van laadpalen en laadpassen. Ook willen de tarieven en voorwaarden nog wel eens veranderen in die combinaties. Ik zou me hier in gaan lezen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en hier aanmelden op de nieuwbrief: Laadpas Top 10
Oh niet nodig, ik beperk publiek laden tot een absoluut minimum, is me veel te duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou er eigenlijk eens in moeten proef gaan rijden dan: in Brabant heb ik een leuke zien staan, binnen budget afhankelijk van de inruilwaarde van de Leaf. Aangezien ik mij toch niet zeker ben, deel ik de gevonden advertentie maar.

Het is een premium uitvoering van bouwjaar 2019: mooie leren stoelen etc, alles erop en eraan toch? Vanmiddag wel nog een hele discussie van met mijn vrouw gehad, die was zich af aan vragen waar ik het over had op het internet. Naast de Hyundai Ioniq Electric, heb ik ook nog een Kona gevonden.

De Kona viel destijds voor mij af omdat deze van binnen aanzienlijk krapper was (achterbank) én omdat de 64kWh versie toch echt nog wel een stuk duurder was van vergelijkbare leeftijd (april 2022 praat ik dan over).

Overigens, nu zou ik denk ik gewoon weer een Ioniq nemen als ik in een bepaalde prijsklasse zou zoeken.. Super efficiënt met stroom en de kofferbak laat je gewoon 3 grote koffers laden (en dat lukt je in een Kona niet denk ik). Een Tesla Model 3 heeft zeker wel een paar grote plussen, maar ik denk als je het qua TCO gaat bekijken inclusief reparaties dat een Tesla over het gemiddelde vrij duur kan uitvallen. De Ioniq of Kona ligt dan nog iets meer tegen een normale auto aan qua reparaties (mits niet aan electromotor of accu).

Verder is het 1 fase laden één van de weinige echte minpunten als je het mij vraagt, met 3,6kWh doe je er iets meer dan 10 uur over om hem vol te krijgen. Het snelladen (wat niet echt snel is) gebruik ik dermate weinig dat dat me niet stoort. Zou ik er wekelijks afhankelijk van zijn zou ik naar iets anders kijken denk ik. Verder heeft ieder model zijn specifieke eigenaardigheden; zo vind ik de ventilatieroosters van de Ioniq bloedirritant. Deze kan je maar beperkt richten + het richten zorgt er ook meteen voor dat de luchtstroom volledig open staat of verminderd wordt.

Ik denk alleen dat je huilend weg gaat lopen betreffende je inruilprijs. Proefrit zal zeker bevallen en voor wat mij nog bij staat van de Leaf: de zitpositie. De zitpositie in de Ioniq is "voldoende", maar in de Leaf vond ik hem echt onprettig.

• MathiasMetzger
fredkroket schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:41:
[...]
Ik denk alleen dat je huilend weg gaat lopen betreffende je inruilprijs. Proefrit zal zeker bevallen en voor wat mij nog bij staat van de Leaf: de zitpositie. De zitpositie in de Ioniq is "voldoende", maar in de Leaf vond ik hem echt onprettig.
Denken? Dat weet ik eigenlijk al zeker, want ik heb natuurlijk al de koerslijst van de ANWB gecontroleerd, om een idee te krijgen wat de restwaarde van mijn Leaf op het moment is. Misschien is huilend weglopen ook niet zo'n slecht idee, dan lopen ze je misschien nog achterna ook _O-

Voordat ik überhaupt proef ga rijden, wil ik toch weten wat de inruilwaarde zou zijn. Want de tijden dat ik voor de lol proef ging rijden: mijn eerste proefrit was in een Hyundai i10, waar ik mij toen eruit heb moeten lullen. Maar het gekke was, dat ik in die i10 een closterfobisch gevoel kreeg. Het was geen slechte auto ofzo, alleen ik voelde mij er niet echt op mij gemak in.

Kofferruimte van de Hyundai Ioniq Electric dus toch groot genoeg om met gemak drie grote koffers erin te krijgen? Want ik weet niet of je net zoals bij de Leaf, dan nog even de hoedenplank kan verwijderen en een grote koffer op de andere koffers. Zo krijg ik namelijk drie grote koffers in de Leaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik zou zeggen, kijk de video van der Blauzahn maar eens hoeveel bagage erin gaat. Heeft nog veel meer video's mbt de Ioniq. YouTube: IONIQ Elektroauto Roadtrip nach Südfrankreich (3000 km) vanaf 4min de bagage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MathiasMetzger
PeterZ(on) schreef op donderdag 26 december 2024 @ 20:24:
Ik zou zeggen, kijk de video van der Blauzahn maar eens hoeveel bagage erin gaat. Heeft nog veel meer video's mbt de Ioniq. YouTube: IONIQ Elektroauto Roadtrip nach Südfrankreich (3000 km) vanaf 4min de bagage.
Dat ziet eigenlijk prima uit: eigenlijk vind ik het wat betreft laadruimte, praktischer uitzien dan de Tesla model 3. Vraagprijs is € 14.400 van die 2019 met 121.000km's, op de foto's ziet die auto in ieder geval goed uit. Of ik het echt ga doen uiteindelijk? Bedoel het blijft het overwegen waard: een paar duizend euro bij bijbetalen, dat valt nog te overzien. Maar ik zie de bui toch al hangen, dat ze een inruil voorstel doen van € 7000 totaal bijvoorbeeld.

Ik zag op AutoWeek dat er vele en met name 28kWh's al maanden te koop staan: schijnbaar krijgen ze die autos niet aan de straatstenen kwijt, dus ik denk niet dat een Hyundai Ioniq Electric per definitie beter in de markt ligt dan een Nissan Leaf. Van Tesla model 3's hoor ik in ieder geval, dat de doorlooptijd erg snel moet zijn. Maar ik zou eerder voor Hyundai kiezen, ben sowieso wel fan van Koreaanse popmuziek :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:59
Zo, een weekje de Ioniq in bezit en moet zeggen valt me niet tegen. Kleine disclaimer is wel dat ik maar 60km gereden heb van de 500± die we nu gedaan hebben door een operatie afgelopen week en ik mag nog een week niet zelf rijden. :')

Pluspunten zijn toch wel het ruime optiepakket, ben heel blij dat ik een premium gekozen heb voor de stoel en stuurverwarming en boven dat nog de memory seat. De vrouw heeft de auto deze week dus vaak gebruikt en dat zal (met ons stroomoverschot en voorlopig prima salderen) niet de laatste keer zijn maar nooit meer gedoe met de stoel verstellen. Het is zelfs zo dat de Octavia die we ook hebben nu al een week stil staat :9.

Nadelen opnoemen is nog zelfs lastig. Ik heb wat struggles om de kofferbak netjes te houden, de laadkabel gaat niet helemaal lekker in het gedeelte onder de kofferbak maar dit zal wel gewenning zijn om het te leren op te rollen. Krijg verder ook nogal vaak koude lucht met de climate control op 22/23 en heat aan, na een tijdje rijden valt het weg maar het werkt toch iets anders dan elke andere climate control die ik tot nu toe gehad heb. Verder nog wat veel bandengeluid, misschien is daar nog winst te behalen als deze banden op zijn.

Thuis nu nog met de granny charger aan het laden maar er komt een zelfbouw laadpaal die ik overgenomen heb van degene die onze zonnepanelen had geplaatst, die had vroeger ook zo'n Ioniq maar had iets in elkaar geflanst waardoor die hem sneller kon laden dan de gewone 1fase aansluiting. Technisch voor mij is dit onbekend terrein maar ik vertrouw er op dat het binnenkort goed in elkaar gezet wordt.

Ik had vandaag mijn eerste langere trip wat me alleen op de bestemming even tegenviel. 1 was een Tesla op een laadplek geparkeerd zonder te laden, beetje aso. Dit was in Leidschendam bij Westfield, een 11kw lader maar toen ik 'm ingeplugd had was de laadtijd meer dan 13 uur! Het EV menu gaf aan dat zoiets iets van 3,5 uur zou moeten duren dus ik was nogal verbaasd. Bij terugkomst werd het van 14% naar 25% geladen en maar terug onderweg bij een Shell snellader gestopt. Na 25 minuten stond ie netjes op 94% en konden we doorcruisen naar huis. Iemand dit vaker meegemaakt? Zo'n 11kw lader moet hem toch binnen 4 uur volkrijgen dacht ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
11kW is 3,6 per fase. Ioniq laadt op 1 fase. Dus 3,6kW

Op 1 fase aansluiting met loadbalancing kan je 30A laden (ca 7kW)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• RobinDH1
sigmundfreund schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:34:
Zo, een weekje de Ioniq in bezit en moet zeggen valt me niet tegen. Kleine disclaimer is wel dat ik maar 60km gereden heb van de 500± die we nu gedaan hebben door een operatie afgelopen week en ik mag nog een week niet zelf rijden. :')

Pluspunten zijn toch wel het ruime optiepakket, ben heel blij dat ik een premium gekozen heb voor de stoel en stuurverwarming en boven dat nog de memory seat. De vrouw heeft de auto deze week dus vaak gebruikt en dat zal (met ons stroomoverschot en voorlopig prima salderen) niet de laatste keer zijn maar nooit meer gedoe met de stoel verstellen. Het is zelfs zo dat de Octavia die we ook hebben nu al een week stil staat :9.

Nadelen opnoemen is nog zelfs lastig. Ik heb wat struggles om de kofferbak netjes te houden, de laadkabel gaat niet helemaal lekker in het gedeelte onder de kofferbak maar dit zal wel gewenning zijn om het te leren op te rollen. Krijg verder ook nogal vaak koude lucht met de climate control op 22/23 en heat aan, na een tijdje rijden valt het weg maar het werkt toch iets anders dan elke andere climate control die ik tot nu toe gehad heb. Verder nog wat veel bandengeluid, misschien is daar nog winst te behalen als deze banden op zijn.

Thuis nu nog met de granny charger aan het laden maar er komt een zelfbouw laadpaal die ik overgenomen heb van degene die onze zonnepanelen had geplaatst, die had vroeger ook zo'n Ioniq maar had iets in elkaar geflanst waardoor die hem sneller kon laden dan de gewone 1fase aansluiting. Technisch voor mij is dit onbekend terrein maar ik vertrouw er op dat het binnenkort goed in elkaar gezet wordt.

Ik had vandaag mijn eerste langere trip wat me alleen op de bestemming even tegenviel. 1 was een Tesla op een laadplek geparkeerd zonder te laden, beetje aso. Dit was in Leidschendam bij Westfield, een 11kw lader maar toen ik 'm ingeplugd had was de laadtijd meer dan 13 uur! Het EV menu gaf aan dat zoiets iets van 3,5 uur zou moeten duren dus ik was nogal verbaasd. Bij terugkomst werd het van 14% naar 25% geladen en maar terug onderweg bij een Shell snellader gestopt. Na 25 minuten stond ie netjes op 94% en konden we doorcruisen naar huis. Iemand dit vaker meegemaakt? Zo'n 11kw lader moet hem toch binnen 4 uur volkrijgen dacht ik?
Haha, wat je zegt over dat de Octavia stil staat is herkenbaar hier. Hadden wij hier ook, de Ioniq was de ‘2e’ wagen maar is eigenlijk doorgegroeid naar het handigere broertje van de toenmalige benzine.

Eerste wat ik kan bedenken: stond de laadsnelheid in het menu op Maximum?

• sigmundfreund
BarryH schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:16:
11kW is 3,6 per fase. Ioniq laadt op 1 fase. Dus 3,6kW

Op 1 fase aansluiting met loadbalancing kan je 30A laden (ca 7kW)
Goed punt, maar dan gaf die alsnog langzamer aan dan met de granny charger thuis.
RobinDH1 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:20:
[...]

Haha, wat je zegt over dat de Octavia stil staat is herkenbaar hier. Hadden wij hier ook, de Ioniq was de ‘2e’ wagen maar is eigenlijk doorgegroeid naar het handigere broertje van de toenmalige benzine.

Eerste wat ik kan bedenken: stond de laadsnelheid in het menu op Maximum?
Ja, 'gratis' rijden is gratis rijden dus ik snap het wel dat de meeste dingen nu met de Ioniq gaan en als er meer ruimte, de trekhaak of gewoon grote afstanden nodig zijn dan de Octavia. Al sluit ik niet uit dat die op termijn ook ingeruild gaat worden voor een andere EV.

Laadsnelheid staat op maximum inderdaad.

Is het trouwens niet erg dat ik hem thuis vollaad tot 100% ipv 80 ofzo? Voor de levensduur?

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38
Ik deed net de achterdeur open en toen had ik op eens de hele handgreep in mijn hand.
Het stuk dat normaal vastblijft zitten was los geschoten en daardoor kwam de handgreep los.
Het ziet er niet uit als of die afgebroken is.

Weet iemand hoe dit vast hoort te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
sigmundfreund schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:28:
[...]

Goed punt, maar dan gaf die alsnog langzamer aan dan met de granny charger thuis.
Soms worden palen 'geknepen' qua vermogen. Bijv. als load-balancing tussen meerdere palen, of ivm krapte op het stroomnetwerk.

Als je drie fasen kunt laden ga je dan bijv. van 11kW naar 8, maar bij de Ioniq met 1 fase is die impact een stuk groter. Sta regelmatig bij Vattenfall palen in Noord-Brabant waar ik max 2.6kW krijg, dan duurt het best lang ja... (om nog maar te zwijgen over het laadverlies).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:41
sigmundfreund schreef op donderdag 26 december 2024 @ 21:34:
Zoals eerder genoemd laad je met de 1 fase lader van de Ioniq geen 11kW bij zo'n lader maar 1/3 hiervan.
Wat me daarnaast regelmatig opvalt is dat de verwachte laadtijd aan het begin te pessimistisch aangegeven wordt. Meestal is de laadduur enkele uren korter dan aangegeven in mijn ervaring. Wellicht komt dat omdat de omvormer een paar minuten over doet om naar maximaal vermogen te gaan?

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Jovink538 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:02:
Ik deed net de achterdeur open en toen had ik op eens de hele handgreep in mijn hand.
Het stuk dat normaal vastblijft zitten was los geschoten en daardoor kwam de handgreep los.
Het ziet er niet uit als of die afgebroken is.

Weet iemand hoe dit vast hoort te zitten?
Heb ik, en een paar anderen in dit topic, ook gehad. Bij mij heeft de dealer het gelijmd met 2 componenten lijm. Hoe precies weet ik niet. Dat houdt al meer dan 2 jaar.

Dealer beweerde bij hoog en laag dat het geen bekend gebrek is. En geen vervanging onder garantie destijds. Nieuwe handgreep was uiteraard kneiterduur.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
sigmundfreund schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:28:
[...]

[...]

Ja, 'gratis' rijden is gratis rijden dus ik snap het wel dat de meeste dingen nu met de Ioniq gaan en als er meer ruimte, de trekhaak of gewoon grote afstanden nodig zijn dan de Octavia. Al sluit ik niet uit dat die op termijn ook ingeruild gaat worden voor een andere EV.

Laadsnelheid staat op maximum inderdaad.

Is het trouwens niet erg dat ik hem thuis vollaad tot 100% ipv 80 ofzo? Voor de levensduur?
80% is aangeraden voor dagelijks gebruik. Voor zover ik weet is enkel bij een LFP 100% aangeraden. Wij doen met de Ioniq dagelijks tot 80% en 1x maandelijks of wanneer nodig tot 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38
@Tweeke bedankt voor je reactie.

Ik zal het eens navragen bij mijn dealer. Ook al heb ik niet zo veel vertrouwen in hun.
Het zal wel niet onder de Bovag garantie vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tweeke schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:40:
[...]
Heb ik, en een paar anderen in dit topic, ook gehad. Bij mij heeft de de dealer het gelijmd met 2 componenten lijm. Hoe precies weet ik niet. Dat houdt al meer dan 2 jaar.

Dealer beweerde bij hoog en laag dat het geen bekend is. En geen vervanging onder garantie destijds. Nieuwe handgreep was uiteraard kneiterduur.
Raar dat het geen garantie is, defect is toch defect zou ik zeggen. Tenzij dat ergens bij de uitsluitingen staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-06 11:01
RobinDH1 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:37:
[...]

80% is aangeraden voor dagelijks gebruik. Voor zover ik weet is enkel bij een LFP 100% aangeraden. Wij doen met de Ioniq dagelijks tot 80% en 1x maandelijks of wanneer nodig tot 100%.
Ik laad al 4 jaar (inmiddels 250.000km op de teller) meer dan 4x per week op tot 100 procent. Thuis, dus met 3 a 4kw. En ik merk helemaal niets van degradatie nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Bericht teruggekregen van verkoper van de Hyundai Ioniq Electric 38kWh, bouwjaar 2019. Ik heb open kaart gespeeld en aangegeven, dat het alleen interessant is als weet wat ze inruil willen geven voor de Leaf.

Valt mij reuze mee moet ik zeggen: € 10.000 a € 11.000 met de voorwaarde, dat de auto volledig onderhouden is. Nou dat is hij gewoon. Dan zou ik in ergste geval € 4400 bij moeten betalen. Maar wat zijn aandachtspunten voor de Hyundai Ioniq Electric? Want overduidelijk hoef je niet als bij de Leaf, bang te zijn dat het accupakket harstikke gaar is vanwege het eventuele snelladen van de vorige bestuurder.

Wilt trouwens nog steeds niet zeggen dat ik het ga doen: want voor hetzelfde geld, vind ik de auto vreselijk rijden? Dus eerst in ieder geval een proefrit. In de tussentijd wel alles even op een rijtje zetten: mijn overwegingen zijn ook, dat de Leaf geen garantie op accudefecten biedt boven de 100.000km. Doet Hyundai dat wel? Of is het echt alleen de accucapaciteit?

Daarnaast zou inbouw CCS bij een Leaf ook zeker € 3000 gekost hebben, als Muxsan niet failliet geweest was. Een CCS naar CHAdeMO adapter is nog steeds erg experimenteel en neemt, de andere beperkingen van het accupakket niet weg.

[ Voor 33% gewijzigd door MathiasMetzger op 27-12-2024 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MathiasMetzger schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:14:
geen garantie op accudefecten biedt boven de 100.000km. Doet Hyundai dat wel? Of is het echt alleen de accucapaciteit?
https://www.hyundai.com/n...aar-batterijgarantie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Maar ik vind niet de voorwaarden van die batterijgarantie, want totdat een Tweaker in het Leaf topic meldde dat Nissan hem de garantie geweigerd had omdat hij 120.000km's gereden was? Dat zijn allemaal zaken, die ik mee neem in mijn besluitvorming. Die accupakketen zijn namelijk je grootste zorgenkindje bij een EV.

Tot toen dacht ik dat de accugarantie ook bij Nissan, accudefecten dekken. Dat doen ze dus niet en vandaar, dat ik afvroeg of Hyundai ook zoiets in hun voorwaarden verstopt had. Lijkt erop echter van niet. Nu ik zie dat ze 5 jaar fabrieksgarantie bieden, ga ik wel weer twijfelen over het bouwjaar |:(

Bedoel garantie verlopen? Dan hoef ik ook niet altijd een trouw hondje, het onderhoud te laten uitvoeren? Daarvan heb namelijk echt het gevoel, dat je uitgemolken wordt bij traditionele automerken. Ik zeg in dit topic, of van ff Kona ook offertes langs komen waarin gewoon een oliewissel in opgenomen was. Nissan is best duur met het onderhoud aan de Leaf, ondanks dat ze niet meer doen dan interieurfilter vervangen en officieel om de twee jaar remvloeistof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
zerocool schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:21:
[...]

Ik laad al 4 jaar (inmiddels 250.000km op de teller) meer dan 4x per week op tot 100 procent. Thuis, dus met 3 a 4kw. En ik merk helemaal niets van degradatie nog...
Dan heb je wel geluk, die van mij is echt niet meer wat ie was, met 123.000 km. Zit nog op zo'n 85% capaciteit.

[ Voor 4% gewijzigd door boozzz op 28-12-2024 07:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Mijn vader en één van mijn zussen is nog steeds op de toer van 'EV' is niet interessant en ze haalden gisteren nog artikelen aan dat 'EV rijden nu duurder gaat worden dan benzine' waarbij ze een km-prijs van 76 cent wisten te betoveren, wel inclusief afschrijving. Ja, want stroom wordt duurder, en de MRB komt terug...

Ja, ik zou net zo duur uit zijn als een benzineauto tegen die tijd, vermoeden ze. Mja, zelfs tegen identieke tarieven is de Ioniq toch geen straf om in te rijden, maar zij zien EV rijden nog steeds als iets negatiefs wat alleen met zeer aantrekkelijke voorwaarden interessant gemaakt (en gehouden) kan worden, en niet als een transitie. Ze negeren daarbij even de zero lokale uitstoot en altijd met een volle tank wegrijden.

Nu ga ik toevallig mijn dochters wegbrengen naar die vader (die gelukkig wél een veilige Toyota rijdt) voor een logeerpartij en dat gaat ongeveer 410 kilometer kosten, maar daar waar we hebben afgesproken gaan we ook iets eten en er zijn snelladers, dus ik merk er in de praktijk niks van, ook niet met de lagere laadsnelheden van de Ioniq, behalve dan dat het iets goedkoper en comfortabeler is dan met mijn ICE...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
Ik heb de prijs per km berekend op basis van mijn verwachte aantal kilometers voor de komende jaren en dat ding is zo goed als 1/5e van de kosten van m'n oude 316i, incl nieuwe mrb tarieven, hogere verzekering en zelfs als ik niet meer kan salderen. Na de aanschaf er af ben ik na 2 jaar break even en daarna is het pure winst op alle fronten.

Ik snap dat letterlijk een nieuwe EV van 30k+ een stuk duurder uitvalt en misschien duurder per km is dan een vergelijkbare ICE maar juist die tweedehandse markt is heel interessant om te besparen.

@HTT-Thalan ik stop geen energie (no pun intended) in dat soort discussies met anderen. Ik heb cijfers voor mijn gebruik en die zijn valide, ik hoop dat anderen ook maar een weloverwogen besluit maken maar alleen maar roeptoeteren dat de mrb betaald moet gaan worden geeft je genoeg inzicht in hoeverre diegene er in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
HTT-Thalan schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 07:54:
Mijn vader en één van mijn zussen is nog steeds op de toer van 'EV' is niet interessant en ze haalden gisteren nog artikelen aan dat 'EV rijden nu duurder gaat worden dan benzine' waarbij ze een km-prijs van 76 cent wisten te betoveren, wel inclusief afschrijving. Ja, want stroom wordt duurder, en de MRB komt terug...
Zelfs als ik nu mijn Leaf tegen een Hyundai Ioniq Electric zou inruilen: zou ik op een TCO van € 0,58 per km zitten, of dat veel of weinig is weet ik niet? Maar dat heb ik uitgerekend, aan de hand van de inruilwaarde.

Die hele MRB, verzekering en dan ook stijgende laadtarieven? Maakt het complete plaatje wel duurder inderdaad, maar ben je met een Hyundai Ioniq Electric niet spekkoper? Waarschijnlijk rijden jullie al behoorlijk zuinig, zonder de bandjes op 3 bar te zetten? Constant achter vrachtwagens hangen? Ik denk dat je het gewoon voor jezelf moet bepalen, of je bereid bent het geld uit te geven.

Van APK naar APK met een autootje van € 1000 zal namelijk altijd goedkoper blijven, maar ik denk dat de EV straks op de eindstreep even duur is als een ICE. Het verschil maak je echt met de laadtarieven, is nogal een verschil als je € 0,57 per kWh of € 0,336 per kWh betaald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30
MathiasMetzger schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:35:
[...]

Waarschijnlijk rijden jullie al behoorlijk zuinig, zonder de bandjes op 3 bar te zetten? Constant achter vrachtwagens hangen? Ik denk dat je het gewoon voor jezelf moet bepalen, of je bereid bent het geld uit te geven.
Mijn gemiddelde verbruik over het hele jaar zit nu op 12,5 kWh/100km. Ik hang niet achter vrachtautos, ik houd gewoon een normale bandenspanning aan ga met dit weer niet in de kou zitten. Verwarming lekker op twintig, stuurverwarming aan en genieten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kipkluif
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-05 18:49
Net op de website van Independer berekent wat mijn MRB wordt voor 2025.
Valt mij alles mee.
€18 per maand in Noord-Holland voor de 28kw comfort versie.

Nu nog hopen dat de MRA-E laadpaaltarieven in de wijk niet teveel stijgen volgend jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:13
Vandaag de 100k kilometers gehaald. Deze Ioniq heb ik sinds 20k.
Op een kapotte handgreep en een abs sensor na (garantie) geen echte dingen gehad. Zit wel eens te twijfelen aan iets anders maar voor het geld doe ik deze echt niet weg. De kosten per kilometer zijn vaak een stuk hoger bij andere autos en anders lever je vaak in op iets anders zoals efficiëntie, bagageruimte etc.
Op naar de 2 ton.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBRmfpcHrEODNnJDu0DSagUdA1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AGqbWJUAXDKCLABGZJ4TYn0.jpg?f=fotoalbum_large

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Nou, net even 400km op en neer gereden naar Meerkerk. Daar zijn Tesla laders, die mijn bruine Ioniq destijds weigerden op te laden. Zo ook de zwarte vandaag. Andere auto, zelfde resultaat. Tesla is gewoon kut en daar moet ik voortaan niet meer op rekenen.

Gelukkig had ik ook verder gekeken van te voren en was er op dezelfde parking ook een snellader (totaal 6 stuks) van Tango, dus daar aangesloten terwijl we even een hapje aten en de bagage over deden in mijn vader's auto.

Bij terugkomst aan de auto stond er een man met een hagelnieuwe Mercedes EQ350+ die mijn hulp vroeg. Of ik wist hoe dat allemaal werkte, dat opladen - het was zijn eerste EV. Paal gaf 'communicatiefout met voertuig'. We hebben geprobeerd eerst de kabel dan proces, eerst proces en dan aansluiten, beiden geen laadsessie. Met de stekker nog in de auto en een rood knipperend lampje besloot hij zijn smartphone te raadplegen. Ik gaf als tip dat hij nog de snellader bij de McD kon proberen of een fastned, om uit te sluiten of het aan de paal of de auto ligt/lag.

Ik loop weg van de paal en hoor een hele harde knal uit zijn laadpaal komen :o zo hard dat een vrouw die 50 meter verderop benzine stond te tanken ons toeriep of we hulp nodig hadden _O-. Hij heeft de stekker gauw terug in de paal gestopt en gecheckt of zijn auto nog opstartte (dat was het geval).

Zelf zonder gedonder weggereden met 78% :P. Uiteindelijk 13,1kwh/100km gereden gemiddeld over 400km, dat was met verwarming op 19 graden, 95 op de heenweg, 100 op de terugweg, laatste ~30km snelweg met 91 achter een vrachtwagen omdat in de kou van Drenthe de buffer ineens harder terugliep, maar uiteindelijk toch met 6% thuis aan de lader gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Kipkluif schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:14:
Net op de website van Independer berekent wat mijn MRB wordt voor 2025.
Valt mij alles mee.
€18 per maand in Noord-Holland voor de 28kw comfort versie.

Nu nog hopen dat de MRA-E laadpaaltarieven in de wijk niet teveel stijgen volgend jaar.
Deze Hyundai Ioniq kost € 21,33 per maand aan wegenbelasting
Da's voor Drenthe met een 38kwh uit 2021 :P. Maar dat is kwarttarief... 2026 gaat het iets meer pijn doen.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-12-2024 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
HTT-Thalan schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:23:
Nou, net even 400km op en neer gereden naar Meerkerk. Daar zijn Tesla laders, die mijn bruine Ioniq destijds weigerden op te laden. Zo ook de zwarte vandaag. Andere auto, zelfde resultaat. Tesla is gewoon kut en daar moet ik voortaan niet meer op rekenen.
Weet je welke versie van de supercharger je gebruikt? Ik rij al zeker een jaar op enkel de tesla superchargers en ik ben er nog exact 0 tegengekomen die niet werken. Bij een bepaalde versie, welke weet ik zo niet, zit het lampje boven de laadpoort de stekker in de weg. Of Anders om, net hoe je het wilt zien.

Toevallig 2 maanden geleden een Ioniq die naast me kwam staan bij de supercharger en 5 minuten liep te prutsen. Toen maar even naar toe gelopen en hij wist dat niet, even een beetje de stekker kantelen en met wat kracht in de auto duwen, dan begint hij gewoon te laden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:27:
[...]

Weet je welke versie van de supercharger je gebruikt? Ik rij al zeker een jaar op enkel de tesla superchargers en ik ben er nog exact 0 tegengekomen die niet werken. Bij een bepaalde versie, welke weet ik zo niet, zit het lampje boven de laadpoort de stekker in de weg. Of Anders om, net hoe je het wilt zien.

Toevallig 2 maanden geleden een Ioniq die naast me kwam staan bij de supercharger en 5 minuten liep te prutsen. Toen maar even naar toe gelopen en hij wist dat niet, even een beetje de stekker kantelen en met wat kracht in de auto duwen, dan begint hij gewoon te laden.
Dat is daar een V3 en die connector past niet lekker in de (mijn) Ioniq, die moet je of goed aandrukken of wat wegvijlen van de ledhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@HTT-Thalan Je connector al behandeld met een dremel of vijl?
Anders past het vaak niet bij Tesla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

De connector van de paal of de laadpoort in mijn auto? Eigenlijk vind ik beide geen kek idee. Tesla kan erin zakken wat mij betreft, er zijn genoeg andere palen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
HTT-Thalan schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:33:
De connector van de paal of de laadpoort in mijn auto? Eigenlijk vind ik beide geen kek idee. Tesla kan erin zakken wat mij betreft, er zijn genoeg andere palen :P.
Je laadpoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Waarom doet Tesla zo dwars? Ze zijn toch verplicht het mogelijk te maken? Ik snap niet dat alle stekkers in het hele land passen, behalve die van Tesla.

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-12-2024 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
HTT-Thalan schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:08:
[...]

Waarom doet Tesla zo dwars? Ze zijn toch verplicht het mogelijk te maken? Ik snap niet dat alle stekkers in het hele land passen, behalve die van Tesla.
Ik denk dat het komt doordat deze laders er al waren voor ze beschikbaar werden gemaakt voor andere merken.
De reden dat ik Tesla kies is juist de betrouwbaarheid en de snelheid. De laadpleinen hebben over het algemeen ook voldoende palen zodat ik nog nooit heb hoeven wachten. En ze zijn qua kosten ook de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
Headshot_NL schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:50:
[...]

Ik denk dat het komt doordat deze laders er al waren voor ze beschikbaar werden gemaakt voor andere merken.
De reden dat ik Tesla kies is juist de betrouwbaarheid en de snelheid. De laadpleinen hebben over het algemeen ook voldoende palen zodat ik nog nooit heb hoeven wachten. En ze zijn qua kosten ook de goedkoopste.
Dit is precies de reden dat wij op lange reizen ook vrijwel exclusief superchargers pakken. Nooit problemen gehad. Ik heb wel een stukje van de plastic behuizing van het led lampje boven de laadpoort weggevijld. Strikt genomen niet noodzakelijk maar elke laadconnecter glijd er nu gemakkelijk in.

Laatst hebben we voor het eerst snelladers moeten pakken op een drukke reisdag (vorige week zaterdag). Tweemaal voorbij een vol Fastnedstation gereden en toen bij een supercharger met 10+ lege plekken geladen en op het gemakje naar het toilet van een Van der Valk. Erg prettig.

Hoewel ik voor de korte "net een paar procent extra" snellaadsessies vaak Fastned pak omdat ik gewoon extreem lui ben en autocharge precies werkt zoals laden zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HTT-Thalan schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:08:
[...]

Onjuist, onjuist, onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Sow je auto beschadigen om bij ome Elon Musk te mogen laden: nee dat gaat mij echt te ver? Bij hoeveel superchargers speelt dit? Want de proefrit in de Hyundai Ioniq Electric gaat sowieso niet door, omdat ik niet zo'n vertrouwen heb in een verkopende partij met tig nep recensies op Google Maps. Ook liep het email contact niet zo lekker....

Proefrit is mij geeneens aangeboden, dus ik denk dat de frustraties en irritatie alleen al mij doen besluiten om lekker door te blijven rijden in de Leaf. Want ik was wel geïnteresseerd, alleen het communiceren met die verkoper doet mijn stresslevels behoorlijk stijgen. Ze wilde graag telefonisch contact, maar ik hou vast aan klant is koning: dus emailen!

Misschien kijk ik volgende jaar nog eens: maar dit jaar ga ik niet meer van EV wisselen, ook gezien de MRB bij een 38kWh even hoog als de Leaf zou zijn. Een 28kWh kan mij daarin tegen helemaal niet bekoren, want die ziet eruit als een oubollige Prius. Daarnaast is het prijsverschil tussen een tweedehands Hyundai Ioniq Electric 38kWh en Tesla model 3 best klein, dus ik ga nog wat langer doorsparen.

Als ik toch voor een Hyundai Ioniq Electric kies, dan wil ik een jongere auto. Eentje van de laatste lichting 2022 ofzo? Ze worden niet meer gemaakt toch? Ergens best jammer, want het is een hele interessante auto. Ook over een paar jaartjes waarschijnlijk: ik kan de afschrijving van de Leaf dan ook iets verder uitspreiden. De TCO zou wel erg hoog zijn, als ik nu al van EV verander.
Millert schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:05:
@MathiasMetzger Auto Corsten in Mariahout? Ik heb in april onze Ioniq daar gekocht. En ik kan er enkel positief over zijn. Vriendelijk in contact (telefonisch en in persoon), goede inruildeal voor onze Swift en prima geholpen toen ik langskwam met vragen over de airco. Ik ben er vanuit zuid Limburg heen gereden, zou er zo weer een auto kopen. Maar dat is iets voor over een aantal jaar, we zijn uiterst tevreden over de Ioniq.
Geboden inruilwaarde was prima: maar ik raakte een beetje geïrriteerd aan het feit, dat de helft van de email niet gelezen werd. Ik had via het formulier van AutoWeek gereageerd, waarbij je auto ter inruil kan aanbieden. Netjes kenteken ingevuld en km-stand, deze zag ik zelfs in RE staan toen ik een mailtje van de terug kreeg.

Toen werd mij wederom kenteken en km-stand gevraagd: terwijl ik die informatie al aangeleverd had. Misschien ligt het ook gewoon gedeeltelijk aan mij hoor? Maar in hun laatste mailtje, vroegen ze wederom voor de 2e keer telefonische contact en dat weiger ik. Ze hoeven niet mijn gehele medische geschiedenis te weten: echter telefonisch ben ik communicatief niet zo sterk, mede vanwege mijn autisme. Ter plaatse heb ik er dan weer niet zo'n probleem mee, omdat ik dat best prima kan. Maar telefonisch contact vind ik nooit zo fijn.

Dus uiteindelijk zullen ze wel besloten hebben om niet meer te reageren _O- Prima dat ze liever bellen? Echter ik wil dit niet en doe dit ook, zodat ik alles zwart op wit heb. Want ik heb al genoeg nare ervaringen met autohandelaren gehad, dus heb dan van zoiets. Ze passen ze zich maar mooi aan mij aan.

Sluit niet uit, dat ik over een paar jaar er niet alsnog terecht kan komen? Want ze hebben wel een enorm aanbod aan autos, waar zelfs de FIOD in geïnteresseerd was :+

[ Voor 38% gewijzigd door MathiasMetzger op 28-12-2024 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 22:00
@MathiasMetzger Auto Corsten in Mariahout? Ik heb in april onze Ioniq daar gekocht. En ik kan er enkel positief over zijn. Vriendelijk in contact (telefonisch en in persoon), goede inruildeal voor onze Swift en prima geholpen toen ik langskwam met vragen over de airco. Ik ben er vanuit zuid Limburg heen gereden, zou er zo weer een auto kopen. Maar dat is iets voor over een aantal jaar, we zijn uiterst tevreden over de Ioniq.
Edit: Hun (mogelijke) voorkeur voor telefonisch contact past wel bij de indruk die ze bij mij hebben achter gelaten; meer ‘dorps’ en persoonlijk :). In mijn geval is na het online invullen van het contactformulier de rest van het contact telefonisch verlopen.

[ Voor 28% gewijzigd door Millert op 28-12-2024 19:41 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-05 08:50
Millert schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:05:
Edit: Hun (mogelijke) voorkeur voor telefonisch contact past wel bij de indruk die ze bij mij hebben achter gelaten; meer ‘dorps’ en persoonlijk :). In mijn geval is na het online invullen van het contactformulier de rest van het contact telefonisch verlopen.
Ik kom uit de buurt van Mariahout en ken alleen maar positieve verhalen van het garagebedrijf.
Zag dat er sinds vandaag ook een premium versie van de Ioniq te koop staat daar.
Wat twijfel ik om hem te kopen maar in mijn achterhoofd moet ik gewoon wachten met kopen tot de audi a2 de geest geeft. Ook verwacht ik nog een flinke daling van vraagprijzen aankomende tijd. Zoiezo nu de 2000 euro subsidie eraf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Bart-sss schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 19:51:
[...]
Wat twijfel ik om hem te kopen maar in mijn achterhoofd moet ik gewoon wachten met kopen tot de audi a2 de geest geeft. Ook verwacht ik nog een flinke daling van vraagprijzen aankomende tijd. Zoiezo nu de 2000 euro subsidie eraf is.
Premium variant van 38kWh bouwjaar 2019 met 121.000km op de teller ongeveer? Enerzijds wil ik heel graag proef gaan rijden, anderzijds zijn de weersomstandigheden momenteel zo slecht. Dat ik niet vanuit Heerlen naar Mariahout wil rijden, terwijl ik in mijn hoofd eigenlijk al de beslissing genomen heb. Dat het niet rationeel is om mijn Nissan Leaf Tekna 2019 tegen een Hyundai Ioniq Electric 38kWh Premium 2019 in te ruilen, maar ook juist omdat ik ook het gevoel heb dat nu niet het juist moment is.

Die auto moet € 14.400 kosten: eigenlijk een koopje, alleen ik kan mij goed voorstellen dat als de auto langere tijd blijft staan? De prijs uiteindelijk nog verder omlaag gaat: voor ongeveer € 2000 meer, koop je een Tesla model 3 met vergelijkbare km-stand. Alleen die gaan wel als warme broodjes, dus dan moet je wel echt bellen.

Het is echter ook zo, dat ik thuis nogal stevige discussie met vrouwlief gehad heb: een auto is voor mij ook echt emotie, ookal zeggen die benzinesnuivende Volkswagen Golf rijders dat een EV rijden geen plezier geeft. Ik ben het daar totaal niet mee eens en vindt de Hyundai Ioniq Electric, eigenlijk best een fascinerend auto. De Leaf is dat echter ook en ergens vind ik het jammer, dat er geen Ioniqspy app is :+

Overigens kreeg ik ook geen antwoord op de vraag of ze de SoH van de Hyundai Ioniq Electric konden aantonen: ik heb bewust nog die vraag gesteld. Want op Reddit heb ik onlangs gelezen, dat wanneer je met een ODB2 dongle de boel gaat uitlezen met Carscanner?

Dat de SoH die Carsscanner laat zien, vrijwel altijd 100% is en het eigenlijk enkel iets zegt of de accucellen goed gebalanceerd zijn. Je kunt naar mijn weten bij een Hyundai Ioniq Electric dus niet met een ODB2 adapter van € 5 de SoH uitlezen, dan zou je een flashtest van Aviloo bijvoorbeeld moeten uitvoeren. Ik zie bij sommige advertenties trouwens wel netjes de SoH erbij staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Silvin
MathiasMetzger schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 18:30:
Sow je auto beschadigen om bij ome Elon Musk te mogen laden: nee dat gaat mij echt te ver?
Kwestie van hoe je het wil zien. Ik zou het uitleggen als een kleine modificatie van mijn auto waardoor ik tegen de helft van het geld makkelijker kan snelladen. Die paar millimeter kunststof die zijn weggehaald zijn niet eens zichtbaar. Verder heb ik daar geen gevoelens bij, ik zie alleen geld en gemak :+

Maargoed, ik ben vind het ook prima om m'n auto aan te passen. Heb geen enkele illusie over de inruilwaarde van deze auto en we zijn van plan deze op te rijden. Ik heb ook een kleine frunk en wil binnenkort gaan kijken voor de eerder aangehaalde vloerverwarming, gasveren onder de motorkap en betere gasveren achter. Kleine dingetjes maar vind ze wel leuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Silvin op 28-12-2024 20:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ik snap dat sommigen het minder een ding vinden maar ik sta echt hooguit eens per maand aan een snellader, 99% van mijn kilometers zijn binnen de driehonderd kilometer bereik die deze auto heeft. Daarvoor ga ik niet aan mijn auto vijlen terwijl deze nog ruim in de garantie zit.

En ja, het is best een bijzonder ding. De cockpit is modern, maar wel veel fysieke bediening, niet die smart screen shit en vooral de rijdynamiek is super. Het laat zich allemaal heel beheerst en soepel bedienen, zo vloeiend dat het ultiem comfort geeft voor ook de passagiers. Er zitten handige hulpsystemen op die niet irriterend werken zoals op nieuwere autos en het ding is verrassend ruim, inclusief de kofferbak.

Ik heb 20k met de bruine gereden in driekwart jaar en nu zo'n 10k met deze, als het me gegund is ditmaal rij ik hem helemaal op. Voor ons is het geen vakantie auto vanwege een grote hond maar als dagelijkse gezinsauto echt onverslaanbaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sigmundfreund
HTT-Thalan schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:15:
Het laat zich allemaal heel beheerst en soepel bedienen, zo vloeiend dat het ultiem comfort geeft voor ook de passagiers.
Nou, m'n vrouw moet toch echt nog leren om de rechtervoet geleidelijk los te halen van het pedaal als die in regen 3 staat, want anders is het niet zo comfortabel. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-06 13:39

uFx

sigmundfreund schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:05:
[...]

Nou, m'n vrouw moet toch echt nog leren om de rechtervoet geleidelijk los te halen van het pedaal als die in regen 3 staat, want anders is het niet zo comfortabel. :')
Dat is ook de reden waarom regeneratie bij mij altijd uit staat. Nogal wat gevoeligheid voor wagenziekte hier in de familie en regen is daar niet vriendelijk voor, hoe soepel je het zelf ook probeert :P (en als je het soepel doet dan heeft de regen ook verder geen zin).

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:59

Arfman

Drome!

Blijf het jammer vinden dat je regeneratie niet helemaal uit kunt zetten standaard als je de auto aanzet. Net zoals autohold en cruise control, maar ach.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 14:00

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ook dit jaar weer met de Ioniq 28 naar de Zwitserse alpen op en neer geweest voor de wintersport. ~950km enkele reis, heen en terug in 1 dag gereden, per reis ~10 laadstops nodig gehad en deze voor het eerst bijna volledig laten plannen door ABRP. Was bijna continu rond de 0 graden, in Zwitserland nog wat kouder. We reden ~120kmu, van ~80% tot ~20% leeg (met 97.5% SOH). Toch een aantal keren kapotte laders getroffen dus leger rijden doe ik liever niet.

Algemene ervaringen;
Hoewel de auto heerlijk rijdt, zeker met ACC in de drukte, is steeds na <1 uur rijden een lader zoeken toch wel een gedoe. Vorig jaar nog op de prijs gelet en geprobeerd bij Tesla of andere goedkope lader te stoppen, dit jaar maar gewoon de (duurdere) snelweg laders gepakt, anders kost het nóg meer tijd. Snelladen blijft overigens wel altijd op 60+ kW, ookal wordt de accu ruim 50+ graden C.

In een dikke sneeuwstorm aangekomen en daar bewees de auto (en de winterbanden) zich toch wel goed, over een dikke laag verse sneeuw toch nèt zonder sneeuwkettingen om te leggen de berg op gekomen.
Huisje op 1800m, begonnen met 90% accu en bovenaan minder dan de helft over 8)7.

Wat gebruikt ABRP trouwens een debiele hoeveelheid data, 1100MB om 950km te rijden :? Ben ook niet laaiend enthousiast over de live route informatie, hij stuurde ons naar een lader bij een afrit die volledig dicht was ivm werkzaamheden, god zij dank was er 3 km verderop een alternatieve lader anders waren we gestrand... Verder wel fijn om de actuele SOC in de routeplanning te zien terugkomen, en een maand gratis ABRP premium is natuurlijk ook wel schappelijk.

Het kriebelt toch een EV met wat meer bereik te kopen, ik zie nu Model 3s LR 74kwh voor een kleine 20k te koop staan, dat moet toch wel comfortabel zijn :) Jammer van de wegenbelasting. En nog even een jaar wachten omdat anders de aanschafsubsidie terugbetaald moet worden natuurlijk.

Oh en ook de auto door de 150k km heengereden *O*

[ Voor 13% gewijzigd door Scatman_II op 30-12-2024 16:43 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-06 22:51
Ik blijf helaas last hebben van de geluiden uit de stuurkolom en sticky steering, ondanks een eerdere fix poging.

laat ik nu net op aliexpress een fix vinden met nieuwe delen, dit probleem is dus veel breder dan alleen de ioniq. Al deze autos gebruiken dezelfde stuurkolom... en Hyundai Witteberg toen maar volhouden: nee hoor we hebben dit nog niet eerder gehad. sure!

https://a.aliexpress.com/_EuSB6D2

Ik zal het binnenkort laten weten als ik dit geprobeerd heb te vervangen, het is momenteel nog onderweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDtRoF3eCbpcJ9YxdDloANvBap8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9tltcYxlczt4MqcDcvpYOrW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbeHb6QWA-Op3yEsF-sHkbsOgHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IdCJIiErk7jV7D9EPv6G5RZ3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door luke22 op 30-12-2024 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-06 13:23
Erg interessante boodschap in het zoekveld als ik die link bezoek: "mastrubaition cup" Erh, say what?

Maar, ik ben benieuwd naar je ervaring met de set.

[ Voor 21% gewijzigd door SvenHe op 30-12-2024 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:26
luke22 schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:50:
Ik blijf helaas last hebben van de geluiden uit de stuurkolom en sticky steering, ondanks een eerdere fix poging.

laat ik nu net op aliexpress een fix vinden met nieuwe delen, dit probleem is dus veel breder dan alleen de ioniq. Al deze autos gebruiken dezelfde stuurkolom... en Hyundai Witteberg toen maar volhouden: nee hoor we hebben dit nog niet eerder gehad. sure!

https://a.aliexpress.com/_EuSB6D2

Ik zal het binnenkort laten weten als ik dit geprobeerd heb te vervangen, het is momenteel nog onderweg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant. Dankjewel voor delen.

Hoewel mijn oplossing tot nu toe werkt lijkt mij een nieuw plastic dopje wel een goed idee.

Setje officieel van Hyundai: part kit 56359 L1AAAFFF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Scatman_II schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:11:
Ook dit jaar weer met de Ioniq 28 naar de Zwitserse alpen op en neer geweest voor de wintersport. ~950km enkele reis, heen en terug in 1 dag gereden, per reis ~10 laadstops nodig gehad en deze voor het eerst bijna volledig laten plannen door ABRP. Was bijna continu rond de 0 graden, in Zwitserland nog wat kouder. We reden ~120kmu, van ~80% tot ~20% leeg (met 97.5% SOH). Toch een aantal keren kapotte laders getroffen dus leger rijden doe ik liever niet.
Dat zijn wel erg veel stops op zo'n relatief korte afstand, ik zit gemiddeld op een 145km tussen de laadstops. Ben benieuwd hoeveel uur je er over hebt gedaan en je gemiddelde snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

PeterZ(on) schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:22:
[...]

Dat zijn wel erg veel stops op zo'n relatief korte afstand, ik zit gemiddeld op een 145km tussen de laadstops. Ben benieuwd hoeveel uur je er over hebt gedaan en je gemiddelde snelheid.
Tot welk percentage rijd jij 'm leeg? Bij 20% soc geeft hij een rijbereik van <35km aan dat ook nog eens flink harder terugloopt dan het aantal kilometers die ik rij - dan kickt mijn range anxiety wel flink in hoor ;)
Van ~80 - 20% is 60% accu verreden, daar krijg ik nooit meer dan ~100km uit bij 0 graden.

We hebben er inclusief normale files, werkzaamheden, iets langere eetstops (2 kleine kinderen), kapotte laders, 2 laadpaalfiles en een sneeuwstorm de berg op een uur of 15 over gedaan. Gemiddelde snelheid is dus prut.
Zag net een model 3 LR met 4x4 voor 17k online komen, misschien toch de lifestyle inflation z'n werk laten doen >:)

Begrijp me niet verkeerd; de auto voldoet volledig voor 90% van het normale gebruik en we zijn er erg tevreden mee. Alleen de wintersport is meer gedoe dan ik verwacht had. Eerste EV, ik dacht naïef dat ruim 150km snelweg, ofwel anderhalf uur lekker doorrijden tussen stops goed haalbaar was met een wltp van 260km - blijkbaar niet dus. Lesson learned voor de volgende EV :)

[ Voor 16% gewijzigd door Scatman_II op 31-12-2024 11:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sigmundfreund
100 rijden zal al een stuk schelen met wind weerstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Scatman_II schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:09:
[...]

Tot welk percentage rijd jij 'm leeg? Bij 20% soc geeft hij een rijbereik van <35km aan dat ook nog eens flink harder terugloopt dan het aantal kilometers die ik rij - dan kickt mijn range anxiety wel flink in hoor ;)
Van ~80 - 20% is 60% accu verreden, daar krijg ik nooit meer dan ~100km uit bij 0 graden.

We hebben er inclusief normale files, werkzaamheden, iets langere eetstops (2 kleine kinderen), kapotte laders, 2 laadpaalfiles en een sneeuwstorm de berg op een uur of 15 over gedaan. Gemiddelde snelheid is dus prut.
Zag net een model 3 LR met 4x4 voor 17k online komen, misschien toch de lifestyle inflation z'n werk laten doen >:)

Begrijp me niet verkeerd; de auto voldoet volledig voor 90% van het normale gebruik en we zijn er erg tevreden mee. Alleen de wintersport is meer gedoe dan ik verwacht had. Eerste EV, ik dacht naïef dat ruim 150km snelweg, ofwel anderhalf uur lekker doorrijden tussen stops goed haalbaar was met een wltp van 260km - blijkbaar niet dus. Lesson learned voor de volgende EV :)
De 28kWh Ioniq heeft een 280km NEDC bereik, wat volgens mij net iets boven de 200km WLTP bereik zou moeten zijn, maar er is nooit een officieël WLTP bereik van de 28kWh uitvoering gecommuniceerd.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:45
@Scatman_II Heel herkenbaar, veel korte stops, iets meer dan een uurtje ertussen. Ongeveer 130km hier.

Trouwens.. Hard of langzaam, zomer of winter, 13kwh of 15 kWh per 100km.. Maakt voor de reiservaring niet veel uit. Denk dat een range van 2 uur non-stop autobahn rijden pas fijn rijden wordt op de lange afstanden. De Ioniq is hier gewoon minder geschikt voor. Dus hier ook dromen van een M3 Long Range ;). Rationeel gezien is het pure luxe voor die paar lange ritten per jaar... moeilijk moeilijk..

Btw ik heb ABRP gekalibreerd voor mijn specifieke auto, dus durf wel door te rijden tot 8% batterij. Dit is ook het minimum voor de planning. Soms verspringt het onderweg een paar keer naar een andere laadpaal, omdat Duitsland natuurlijk vol staat met snelladers. 80km/h rijden kan altijd nog :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Scatman_II schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:09:
[...]

Ik kom zeker niet onder de 20%, meestal ergens tussen de 30 en 40 procent, e.e.a. afhankelijk van waar ik ga laden. Jouw gemiddelde is dan lager dan mijn gemiddelde snelheid die ik in november had toen ik terugkwam uit Spanje, ik zat toen op 69km p/u. Ik kom dan niet boven de 105kmh op de teller, want hoe sneller hoe hoger het verbruik. En de rijtijd tussen het laden is dan tussen de anderhalf en twee uur.

Laden doe ik eigenlijk altijd tot 94%, en bij voorkeur aan de 50kW triple, maar soms ook wel minder want ik wil zeker geen risico lopen. Verbruik is eigenlijk altijd zo rond de 11kWh/100km en uiteraard verwarming of airco aan. Kortom, eigenlijk prima te doen die lange afstanden. Maar toch zou ik ook wel meer bereik willen hebben om meer flexibeler te zijn, maar ik heb nog geen vervanger gevonden die dat heeft en die voldoet aan de eisen die ik aan een auto stel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Methew
  • Nu online
Ik herken het verbruik wel, 3 factoren die hier spelen afaik;
- verwarming
- lage temperatuur (en vaak wind), dus luchtweerstand omhoog
- winterbanden, veelal hogere rolweerstand dan zomerbanden

Afgelopen zondag met 0 graden C gereden, stoelverwarming en warmtepomp op berijder aan en hierbij zo'n 14.5 kWh/uur bij 100km/u GOM. Had iets schuin wind tegen.

[Edit, zviw ook is er minder effectief batterij capaciteit beschikbaar bij een koude accu, hoewel geen invloed op het verbruik, wel minder effectief bereik. Paar keer snelladen en accu zou weer goed op capaciteit moeten zijn]

@Scatman_II Rijd je dan 120km/u op de GOM of werkelijk op de GPS (op het nav scherm)?
Ik merk dat er een offset is van 6km/u tov de GPS, 120 GOM is dus effectief 114 op de GPS.
Btw, de laadsnelheid was die nog netjes ~65kW? Bij andere merken keldert dat bij koude accus naar zeer lage waarden waar ze normaal veel sneller laden dan de Classic Ioniq B)

[ Voor 28% gewijzigd door Methew op 31-12-2024 12:23 ]

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 22:00
Teutlepel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:36:
@Scatman_II Heel herkenbaar, veel korte stops, iets meer dan een uurtje ertussen. Ongeveer 130km hier.

Trouwens.. Hard of langzaam, zomer of winter, 13kwh of 15 kWh per 100km.. Maakt voor de reiservaring niet veel uit. Denk dat een range van 2 uur non-stop autobahn rijden pas fijn rijden wordt op de lange afstanden. De Ioniq is hier gewoon minder geschikt voor. Dus hier ook dromen van een M3 Long Range ;). Rationeel gezien is het pure luxe voor die paar lange ritten per jaar... moeilijk moeilijk..

Btw ik heb ABRP gekalibreerd voor mijn specifieke auto, dus durf wel door te rijden tot 8% batterij. Dit is ook het minimum voor de planning. Soms verspringt het onderweg een paar keer naar een andere laadpaal, omdat Duitsland natuurlijk vol staat met snelladers. 80km/h rijden kan altijd nog :)
Je geeft aan dat je ABRP gekalibreerd hebt. Gebruik je (hiervoor) een OBD dongle? Of is dit een kwestie van de referentiewaarden aanpassen en een aantal keer bijstellen?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teutlepel
Millert schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:39:
[...]
Je geeft aan dat je ABRP gekalibreerd hebt. Gebruik je (hiervoor) een OBD dongle? Of is dit een kwestie van de referentiewaarden aanpassen en een aantal keer bijstellen?
Ik ben een IT'er dus heb een voorkeur voor automatisering ;) Voor zowel de laadplanning onderweg als het kalibreren gebruik ik een OBD dongle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Teutlepel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:31:
[...]

Ik ben een IT'er dus heb een voorkeur voor automatisering ;) Voor zowel de laadplanning onderweg als het kalibreren gebruik ik een OBD dongle
Als IT'er in ruste bepaal ik het liever zelf waar ik ga laden. :) De ene keer wil ik eerder laden omdat ik van het toilet gebruik wil maken de volgende keer sla ik die plek over omdat de volgende locatie mij beter uitkomt. Het is maar net hoe het onderweg gaat en dat laat zich m.i. niet echt automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teutlepel
@PeterZ(on) Juist die voorbereiding, het plannen, zoeken van laadstops, rijden van bekende routes, checken van beschikbaarheid van laders, langer doorrijden als het verbruik minder is, nadenken wanneer en hoe lang ik op het toilet wil zitten :D ... Pff respect dat je dat allemaal handmatig uitzoekt. Wel leuk om te lezen dat je er zo over denkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Hoe langer de route en uitgebreider de planning, des te groter de kans dat er koolstofdeeltjes in je maaltijd terecht komen :P. Ik rij gewoon met een volle accu weg, zoek soms even op waar fastchargers zijn (maak voor lange ritten in NL hoofdzakelijk gebruik van Fastned) of kijk onderweg even. Soms besluiten we op de bonnefooi gewoon bij zo'n grote gele boog te stoppen (FN, geen McD) en dan pak ik vaak ook wel een drankje of hapje mee als ik dit niet zelf al meegenomen had.

Ik heb natuurlijk 'last' van langzamere laadsnelheden dan de 28kwh versie dus als de rit niet meer dan 500/600km bedraagt probeer ik juist kortere laadstops te doen dan dat ik eenmaal drie kwartier duimen sta te draaien, want dat is gewoon te lang voor een pitstop, zelfs als ik een hond uitlaat. Met een 15/20min stop kom je al heel ver, en als je op locatie langer blijft natuurlijk een T2 paaltje uitzoeken.

En rit naar het buitenland danwel vakantie zou ik er niet mee doen, maar dat is ook simpelweg vanwege de hoeveelheid bagage voor 5 man + woef. Zou ik solo ver/lang reizen of met de hond zou ik het nog wel overwegen, maar dan wel mijn e-reader binnen handbereik hebben :P. Al staat een solo verre rit met de motor eerder op de agenda dan eentje met de EV. En die heeft met 500km op een tank toch significant meer bereik :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Teutlepel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:03:
@PeterZ(on) Juist die voorbereiding, het plannen, zoeken van laadstops, rijden van bekende routes, checken van beschikbaarheid van laders, langer doorrijden als het verbruik minder is, nadenken wanneer en hoe lang ik op het toilet wil zitten :D ... Pff respect dat je dat allemaal handmatig uitzoekt. Wel leuk om te lezen dat je er zo over denkt!
Ik zie de voorbereiding ook als voorpret, deed en doe ik met de cabrio ook altijd al. En eenmaal gedaan, dan is het de volgende keer een kwestie van de wijzigingen in Excel aanbrengen. En zo ingewikkeld is het allemaal niet, kost gewoon wat tijd om het op te zetten. En onderweg heb je alle vrijheid om af te wijken van je initiële plan. En het is ook niet zo dat ik er langer over doe, dus blijf ik het zo doen en ben verder nergens van afhankelijk. Maar zo zal iedereen wel zijn eigen voorkeur hebben. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Methew schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:10:
Ik herken het verbruik wel, 3 factoren die hier spelen afaik;
- verwarming
- lage temperatuur (en vaak wind), dus luchtweerstand omhoog
- winterbanden, veelal hogere rolweerstand dan zomerbanden

Afgelopen zondag met 0 graden C gereden, stoelverwarming en warmtepomp op berijder aan en hierbij zo'n 14.5 kWh/uur bij 100km/u GOM. Had iets schuin wind tegen.

[Edit, zviw ook is er minder effectief batterij capaciteit beschikbaar bij een koude accu, hoewel geen invloed op het verbruik, wel minder effectief bereik. Paar keer snelladen en accu zou weer goed op capaciteit moeten zijn]

@Scatman_II Rijd je dan 120km/u op de GOM of werkelijk op de GPS (op het nav scherm)?
Ik merk dat er een offset is van 6km/u tov de GPS, 120 GOM is dus effectief 114 op de GPS.
Btw, de laadsnelheid was die nog netjes ~65kW? Bij andere merken keldert dat bij koude accus naar zeer lage waarden waar ze normaal veel sneller laden dan de Classic Ioniq B)
Die 14 a 15 kWh/100km zijn ook getallen die ik 's winters zie inderdaad door bovengenoemde oorzaken. Zomers krijg ik 'm wel op de ~10 a 11.
Ik heb voornamelijk met het verkeer meegereden, soms 110, soms 130 op de cruise (dus op gps wat trager), soms 80 bij de werkzaamheden. De auto rijdt ook heerlijk met 140+ km/u, alleen tikt het bereik dan zo hard weg :+

Na een eindje rijden en een keer snelladen komt de accu inderdaad prima op temperatuur, en 's winters merk ik niks van trager laden, ook niet na 900km en 10x met 60+ kW laden - wel hoor je de accu ventilator dan behoorlijk blazen, dat blijft deze ook doen tijdens het rijden.

Zou een mooie functie zijn geweest als hij dan juist omgekeerd zou werken; buitenlucht van 0 graden door de accu heen trekken en dáár het interieur mee verwarmen ipv met de warmtepomp. Maargoed, die use case hebben ze bij Hyundai waarschijnlijk niet voorzien ;)

Overigens 1x bij een nieuwe Teslapaal (zoeen met een schermpje) het laden niet kunnen starten met de app, toen de pinpas gebruikt om te starten - maar stoppen lukte niet meer! Alles geprobeerd, dezelfde pas ertegen, tesla app (maar die wist van niks, want daar was de sessie niet mee gestart), op het scherm getikt, deuren vergrendeld en weer ontgrendeld... Niks werkte. Uiteindelijk met het touwtje in de kofferbak de lader kunnen ontkoppelen.
Op de heenweg al eenzelfde probleem; een lader met een touchscreen in een regenbui - de knop om het laden te stoppen werkte niet. Maar toen was het touwtje nog verstopt onder een berg bagage ;w

[ Voor 14% gewijzigd door Scatman_II op 31-12-2024 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Scatman_II Hier het touwtje verlengd, kan er nu altijd bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Nu online
Scatman_II schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 21:51:
[...]

Na een eindje rijden en een keer snelladen komt de accu inderdaad prima op temperatuur, en 's winters merk ik niks van trager laden, ook niet na 900km en 10x met 60+ kW laden - wel hoor je de accu ventilator dan behoorlijk blazen, dat blijft deze ook doen tijdens het rijden.

Zou een mooie functie zijn geweest als hij dan juist omgekeerd zou werken; buitenlucht van 0 graden door de accu heen trekken en dáár het interieur mee verwarmen ipv met de warmtepomp. Maargoed, die use case hebben ze bij Hyundai waarschijnlijk niet voorzien ;)
Dat vind ik eigenlijk ook wel de mooiste' grap' bij deze wagen, (bijna?) altijd echt snelladen, ook bij koud weer. Is het hoge percentage Cobalt in de accu toch nog ergens goed voor :)

Zover ik weet komt de warme lucht komt in de kofferbak uit, dus sowieso circuleert het 'intern' omdat volgens mij de lucht onder de achterbank wordt aangezogen. 'Gratis' verwarming :Y)

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-06 12:01
Heb nu twee keer binnen een week aan een snellader (Fastned 350 kW, beide keren een andere locatie) een “laadsessie onderbroken door auto” melding gehad, meestal na een minuut of 5 tot 10. Geen enkele melding in de auto zelf. Stekker eruit en weer erin en het laden begint gewoon weer. Iemand een idee?

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
philipk89 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:17:
Heb nu twee keer binnen een week aan een snellader (Fastned 350 kW, beide keren een andere locatie) een “laadsessie onderbroken door auto” melding gehad, meestal na een minuut of 5 tot 10. Geen enkele melding in de auto zelf. Stekker eruit en weer erin en het laden begint gewoon weer. Iemand een idee?
Contact aan of uit?

Ik heb het soms ook gehad. Lang geleden ook een keer en toeen met fastned gebeld en bleek dat er een software update op een laadpaal zat waar ze nog niet helemaal tevreden mee waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 22:37
Methew schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 22:02:
[...]

Dat vind ik eigenlijk ook wel de mooiste' grap' bij deze wagen, (bijna?) altijd echt snelladen, ook bij koud weer. Is het hoge percentage Cobalt in de accu toch nog ergens goed voor :)

Zover ik weet komt de warme lucht komt in de kofferbak uit, dus sowieso circuleert het 'intern' omdat volgens mij de lucht onder de achterbank wordt aangezogen. 'Gratis' verwarming :Y)
De warme lucht komt eruit bij de rechter achterste wielkast! Rechts als je in de auto zit. Gezien in filmpjes van Bjorn Nyland.

Vandaag teruggekomen van een korte vakantie naar de Franse Ardennen. Heen 15 kWh/100 km, terug 14 kWh. Heuvels gehad waar de auto 60 kW moest leveren om de snelheid van 120kmpu te behouden. De Ioniq 28 heeft het weer prima gedaan, al zouden natuurlijk 100 echte snelwegkilometers erbij welkom zijn. Ook hoorden we bepaalde soorten wegdek zo hard waardoor het leek alsof we houten wielen hadden.

Al met al, fijne auto met verbeterpunten, zoals elke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-06 12:01
Contact aan in beide gevallen. Is er een verband tussen contact aan/uit en problemen met DC laden?

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
philipk89 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:43:
[...]

Contact aan in beide gevallen. Is er een verband tussen contact aan/uit en problemen met DC laden?
Ik heb ook weleens zoiets gehad. Met contact uit eigenlijk nooit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnout
2 maanden de 38kWh Premium in bezit, 3100km gereden inmiddels, geen issues O+
In totaal 570 kWh geladen, dus een gemiddelde van 17.96 kWh/100km gehaald, inclusief veel voorverwarmen, de helft van de tijd achter stoelverwarming aan en laadverliezen want (onverwacht) vaak met 3.6 kW geladen. Best netjes denk ik.

Krijg net een email van Hyundai. Take away: er komt een Blue Link store, die gaat "begin 2025" open (dat is het nu ;) ) en zodra die open is vervalt Blue Link bij 5 jaar of ouder, tenzij je een pakket afneemt.
Voor de Ioniq classic is er alleen Plus (€29/j) of Pro beschikbaar (€99/j).

https://www.hyundai.com/n...luelink-abonnementen.html

[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 02-01-2025 11:42 ]

Pagina: 1 ... 180 ... 189 Laatste