Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils.smits
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-03 11:02
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar informatie. Ik heb een Hyundai IONIQ Electric uit 2017 met 120.000 km op de teller. Sinds kort hoor ik een zoemend geluid tijdens het rijden. Daarom ben ik naar de Hyundai-dealer in Almere gegaan en heb gevraagd of ze mee konden rijden om het geluid te beoordelen.

De dealer gaf aan dat het probleem waarschijnlijk te maken heeft met het lager van de elektromotor of van de reductiebak/transmissiebak, of mogelijk beide. Om dit vast te stellen, zouden ze ongeveer 8 uur bezig zijn met onderzoek, tegen een tarief van €145 per uur. Als blijkt dat reparatie nodig is, vervangen ze de motor en/of reductiebak in zijn geheel, aangezien revisie niet wordt uitgevoerd.

De kosten hiervoor zijn fors: een reductiebak/transmissiebak kost ongeveer €3.000 en een nieuwe elektromotor €10.000. Dit maakt de reparatie economisch gezien bijna niet rendabel.

Weet iemand of er bedrijven zijn die deze onderdelen kunnen reviseren? Dit zou een veel betaalbaardere oplossing zijn. Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:39
nils.smits schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:07:
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar informatie. Ik heb een Hyundai IONIQ Electric uit 2017 met 120.000 km op de teller. Sinds kort hoor ik een zoemend geluid tijdens het rijden. Daarom ben ik naar de Hyundai-dealer in Almere gegaan en heb gevraagd of ze mee konden rijden om het geluid te beoordelen.

De dealer gaf aan dat het probleem waarschijnlijk te maken heeft met het lager van de elektromotor of van de reductiebak/transmissiebak, of mogelijk beide. Om dit vast te stellen, zouden ze ongeveer 8 uur bezig zijn met onderzoek, tegen een tarief van €145 per uur. Als blijkt dat reparatie nodig is, vervangen ze de motor en/of reductiebak in zijn geheel, aangezien revisie niet wordt uitgevoerd.

De kosten hiervoor zijn fors: een reductiebak/transmissiebak kost ongeveer €3.000 en een nieuwe elektromotor €10.000. Dit maakt de reparatie economisch gezien bijna niet rendabel.

Weet iemand of er bedrijven zijn die deze onderdelen kunnen reviseren? Dit zou een veel betaalbaardere oplossing zijn. Alvast bedankt voor het meedenken!
Heb je hier de zoekfunctie al gebruikt? Ik denk het niet, zoek maar op v d Wou in Dongen en is precies wat je zoekt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Goedemiddag,

En in dit topic kan je ook vinden dat er blijkbaar ook een dealer is die lagers vervangt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-06 15:36
Niet verder gaan bij de dealer!

Maak een afspraak in Dongen bij vd wou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry_tw
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-06 13:39
luke22 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 17:44:
Niet verder gaan bij de dealer!

Maak een afspraak in Dongen bij vd wou!
is er ook een dealer/adres in Noord-NL bekend?

IONIQ 28 | Premium | | Red | 150k+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Goedemiddag,

Wát een achterlijke prijs, €1160,- om alleen vast te stellen wat er defect is....
Ik vind het niet gek dat er met zulke praktijken zoveel tegenstanders zijn van elektrisch rijden. 8)7
Voor een complete reparatie bij v/d Wou ben je waarschijnlijk nog niet eens €2000,- kwijt!

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• luke22
Ben idd wel een beetje klaar met deze geldklopperij van dealers en merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:35
Die onderzoekskosten! Toen ik Van der Wou sprak gaf de beste man aan dat het door luisteren met stethoscoop zo te horen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:53
Beetje inhakend op de opmerkingen hierboven; is onderhoud simpelweg uit laten voeren bij Van der Wou een goed alternatief t.o.v. onderhoud bij een Hyundai-dealer? Enig nadeel dat ik me nu kan bedenken is dat je dan eventuele garantie verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
1rr1tantemug schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:59:
Beetje inhakend op de opmerkingen hierboven; is onderhoud simpelweg uit laten voeren bij Van der Wou een goed alternatief t.o.v. onderhoud bij een Hyundai-dealer? Enig nadeel dat ik me nu kan bedenken is dat je dan eventuele garantie verliest.
Ik denk niet dat je de garantie verliest, maar wel de pechhulp.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1rr1tantemug
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19:53
PeterZ(on) schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Ik denk niet dat je de garantie verliest, maar wel de pechhulp.
Ah. Nou ja, ANWB-abonnement dan maar ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
1rr1tantemug schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Ah. Nou ja, ANWB-abonnement dan maar ;)
Of de KNAC, die heb ik voor mijn youngtimer en heeft ook betere voorwaarden dan de ANWB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Arnout schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:40:
2 maanden de 38kWh Premium in bezit, 3100km gereden inmiddels, geen issues O+
In totaal 570 kWh geladen, dus een gemiddelde van 17.96 kWh/100km gehaald, inclusief veel voorverwarmen, de helft van de tijd achter stoelverwarming aan en laadverliezen want (onverwacht) vaak met 3.6 kW geladen. Best netjes denk ik.

Krijg net een email van Hyundai. Take away: er komt een Blue Link store, die gaat "begin 2025" open (dat is het nu ;) ) en zodra die open is vervalt Blue Link bij 5 jaar of ouder, tenzij je een pakket afneemt.
Voor de Ioniq classic is er alleen Plus (€29/j) of Pro beschikbaar (€99/j).

https://www.hyundai.com/n...luelink-abonnementen.html
Ik denk dat er voor de Ioniq Classic alleen Plus is als ik het zo lees:

"Voor auto’s zonder OTA-functie is Bluelink de eerste vijf jaar gratis. Na afloop van die periode is er toegang tot Bluelink PLUS."

De functies uit Pro heb je nu immers ook niet.
Dit voelt een beetje als de "we hebben er geen zin in prijs".

[ Voor 21% gewijzigd door fredkroket op 02-01-2025 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@nils.smits Bij mij had de dealer de diagnose gratis gedaan. Melde wel dat ze niet zeker wisten of er ook een probleem in de reductiebak zat.
Zelf auto naar vanderwou gebracht en daar voor eur 1800 gerepareerd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils.smits
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-03 11:02
Dank jullie wel voor de snelle reactie en het delen van jullie ervaringen met Van Der Wou. Ik ga morgenochtend meteen bellen. Ik houd jullie op de hoogte! 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:47

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

PeterZ(on) schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Of de KNAC, die heb ik voor mijn youngtimer en heeft ook betere voorwaarden dan de ANWB.
Ik heb het bij mijn verzekering in genomen. Kost een pak minder dan de ANWB en die worden toch gestuurd indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:06
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:55:
[...]

Ja de R5e is niet goedkoop maar dat maakt mij niet zo uit als die verder helemaal is wat ik er van verwacht. Die prijs vergeet je maar als er iets aan de auto is dat je niet bevalt stoort dat voor altijd, dus de auto moet daarom echt naar mijn zin zijn. Daarom wil ik eerst de Inster zien en rijden. Dus nu bestellen omdat er subsidie op zit is echt een no-go.
Ik heb gereden in de Inster, rijdt echt erg goed, zeer praktisch en ruim van binnen. Super leuke auto en zou zo de opvolger kunnen zijn van mij Ioniq. Maar...
Er is geen subsidie meer a 2.950 en de Hyundai smartbonus a 2.950 is ook deze maand verdwenen. Per saldo 6.000 duurder dan in de "voorverkoop". Blind kopen is voor mij ook een no-go maar 6k meer betalen net zo goed. Dus helaas nog even niet.
Inruil van mijn Ioniq met 89.000km uit 2018 met nog fabrieksgarantie en 4 nieuwe banden viel overigens ook erg tegen.
Per saldo moet is 17k bijbetalen vor een Inster met gelijkwaardig uitrustingsniveau en dat is nog met de smartbonus. Dat zou nu dan 20k zijn... Tja dan blij ik wel rijden in mijn grotere, stillere, luxere auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Sjabba1979 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Ik heb gereden in de Inster, rijdt echt erg goed, zeer praktisch en ruim van binnen. Super leuke auto en zou zo de opvolger kunnen zijn van mij Ioniq. Maar...
Er is geen subsidie meer a 2.950 en de Hyundai smartbonus a 2.950 is ook deze maand verdwenen. Per saldo 6.000 duurder dan in de "voorverkoop". Blind kopen is voor mij ook een no-go maar 6k meer betalen net zo goed. Dus helaas nog even niet.
Inruil van mijn Ioniq met 89.000km uit 2018 met nog fabrieksgarantie en 4 nieuwe banden viel overigens ook erg tegen.
Per saldo moet is 17k bijbetalen vor een Inster met gelijkwaardig uitrustingsniveau en dat is nog met de smartbonus. Dat zou nu dan 20k zijn... Tja dan blij ik wel rijden in mijn grotere, stillere, luxere auto...
Ik ben ook wel benieuwd naar de rijervaring in de Inster maar die zal toch minstens de Ioniq moeten evenaren wil ik overstappen. De kleinere afmetingen daar kan ik wel aan wennen, een Toyota IQ was nog kleiner. En zonder goede inruilprijs gaat het sowieso niet door en ik hoef ook niet. Voor het bij te betalen bedrag kan ik een hoop repareren, wat ik ook niet verwacht. En er komen vast nog meer nieuwe en leuke modellen op de markt. Misscien wel een KIA EV2, heb je ook nog eens 10 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Op papier is die Inster hartstikke tof, vind ik zelf ook, maar ik heb andere en duurdere EV's gereden die ik echt objectief en subjectief minder vond dan de Ioniq Electric. De nieuwe Kona is b.v. op papier ook een geweldige auto maar stukken minder 'subtiel' in zijn rij-ervaring en bovendien vol met die rete-irritante piepjes overal. Heb ook een maand een Mokka-E gehad en ook die auto kan hier niet aan tippen, alhoewel nieuwer. En dan heb je ook gelijk de E-208 gehad, quasi dezelfde auto. En begin helemaal niet over hybride, o.a. de Santa-Fé met bergen koppel en PK, maar een zeer ruwe automaatoverbrenging die weinig finesse toelaat.

Nee, die Ioniq is echt een kneitergoeie auto en zonde dat hij er niet meer is. Wat ik nog niet geprobeerd heb, en wat wel op de lijst staat (de dealer weet ervan en leent hem mij uit zodra dat een keer uitkomt) is die Ioniq 6. Die vind ik oprecht tof, dus ik hoop maar dat hij ook zo fijn rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Een Stellantis product zou ik zeker nooit nemen, daar hoor ik weinig positieve verhalen over. De Ioniq 6 zou een opvolger kunnen zijn maar is voor mij te groot en te zwaar, zoek juist iets kleiner en daar slaat de Inster dan weer wat in door. Ik vind die eigenlijk te smal, oogt niet zo lekker zoals een Mini of R5e. Maar de Ioniq bevalt nog steeds super goed dus geen enkele noodzaak om over te stappen.

Waarom is er niemand die een vervang accu ontwikkeld die de capaciteit van de 38kWh accu heeft en de laadeigenschappen van de 28kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
Wij rijden een e208 (2022, lease, geen bezit) naast de Ioniq. Ik zou absoluut geen Stellantis EV kopen momenteel maar slecht zou ik 'm ook niet noemen. Het onderstel van de Peugeot is heerlijk en ik ben echt wel fan van het compacte stuur en de prettige materialen. Maar de Ioniq voelt verder wel al een hele klasse hoger en het ontbreekt aan EV functies in de Peugeot. In ons model kan je niet eens het batterijpercentage zien, de app werkt meestal niet en de meeste diensten integreren niet met de Stellantis API, regeneratie is niet in te stellen en het ding is veel te onzuinig voor zo'n compacte auto met beperkt vermogen. Als ik in dat ding de 13kWh/100km haal op een perfecte dag met hypermilen dan ben ik heel blij.

We zijn er heel blij mee en we leasen het ding voor een belachelijk laag maandbedrag maar overnemen zullen we 'm niet. We zijn nog steeds in de markt voor een Ioniq 38kWh als vervanger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:15
Ter info. Onderhoud bij Hyundai dealer voor 28kWh Ioniq.

S105K84MPST (84 maanden / 105000 km) standaard onderhoud. 110
Uitlezen en updaten software ev-fcev 19,50
klein materialen 6,25
totaal (incl. BTW) 164,26

Auto is gewassen in hun eigen wasstraat. Ziet er goed uit.
Nu ook weer jaar lang hyundai pechhulp (europa).
Interieurfilter gevraagd niet te vervangen (kan ik makkelijk zelf)
Geen APK.

De checklist:
Er is een legenda, alles op ‘geen bijzonderheden’ behalve derde laatste:
-Geen bijzonderheden
-Reparatieadvies
-Reparatie noodzakelijk
-Controle niet uitgevoerd

====Drive in====
Afstandbediening / huis
Overige Drive in
Beschermingsmateriaal interieur
Spiegels / sloten
Remmen / koppeling
Verlichting voorzijde
Verlichting achterzijde
Parkeerhulp
Pedaalrubbers / matten
Voorruit barst / sterretjes

====Binnenzijde====
Claxon / wissers / sproeiers
Klokje / dashboard / middenconsole
Airco / ventilatie / verwarming
Software / Navigatie update
Waarschuwingslampje / uitlezen
Conditie binnenzijde / gordels
Ruitbediening

====Buitenzijde====
Portier / rubber / vanger
Deuken / krassen / roest
Wieldoppen / LM velgen
Kentekenplaathouder

====Onder de motorkap====
Accu
Ruitensproeiervloeistof
Remvloeistof
Overige onder de motorkap

====Wielen & Banden====
Reserveband / reparatieset
Band Links Voor
Geconstateerd: 205/55/16 Michelin Cross2 94 V
Profiel: 42 mm All-season
Band Rechts Voor
Profiel: 43 mm All-season
Band Links Achter
Profiel: 53 mm All-season
Band Rechts Achter
Profiel: 55 mm All-season
Bandenspanning / sensoren
Uitlijnen / balanceren
Wiellagers
Veerpoten voorzijde

====Onderzijde====
Stekkerdoos / Trekhaak
Achterwielophanging
Remmen achterzijde
Remleiding
Remslangen voorzijde
Remmen voorzijde
Aandrijfassen en hoezen
Stuurhuiskogels en hoezen
Voorwielophanging
Overige onderzijde

====Overige====
Terugroepactie
Additioneel onderhoud (controle niet uitgevoerd)
Anti corrosie controle
Extra opmerkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Da_Poncho schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:39:
Ter info. Onderhoud bij Hyundai dealer voor 28kWh Ioniq.

S105K84MPST (84 maanden / 105000 km) standaard onderhoud. 110
Uitlezen en updaten software ev-fcev 19,50
klein materialen 6,25
totaal (incl. BTW) 164,26
Buiten die checklist? Welke een grotendeels bij een APK uitgevoerd wordt? Wat doen ze voor die € 164 eigenlijk, want voordat geld kreeg je een paar jaar geleden ook je kleine A-segmenter voor onderhouden bij de dealer en daar zat ook een olie wissel bij. Hebben ze je interieurfilter bijvoorbeeld op zijn minst vervangen?

Ik zie wat over uitlezen en updaten software? Maar de Hyundai Ioniq Electric is toch helemaal geen moderne EV zoals de nieuwere EV's? Die updates als die er al zijn, ga je echt niet nodig hebben? En wat voor klein materiaal?

Bij een EV heb ik echt veel moeite, met het feit dat dealers ons nog steeds om de 15.000km willen zien. Is dit trouwens een voorwaarde bij Hyundai, om de garantie op het accupakket te behouden? Want bij Nissan is dat niet nodig zover ik weet, maar die bieden dan ook alleen garantie op de accucapaciteit. Naar mijn mening kun je al het onderhoud aan een EV, of zelf doen of door een lokale garage laten doen.

Ik lach mij dan ook kapot, als ik iemand op Tweakers zie schrijven dat hij toch maar de laatste onderhoudsbeurt aan zijn BMW i3 heeft laten uitvoeren. Terwijl hij dat ding toch ging inruilen: EV's schrijven al zo keihard af, dat je het dus ook niet voor de restwaarde hoeft te doen. PS is het ieder jaar € 164 of soms ook € 300 bijvoorbeeld?

Bij mijn A-segmenter vond ik de onderhoudskosten eigenlijk uit de spuigaten lopen: dat is een van de redenen dat ik een EV ben gaan rijden, maar de traditionele fabrikanten willen je doen geloven dat ze de auto echt ieder jaar moeten zien. Daar geloof ik niets van en ook wat betreft die 10 jaar garantie, van Kia welke eigendom van Hyundai is. Dat is allemaal puur en alleen bedoeld, om geld in het laatje te brengen. Want waarom zou Tesla zeggen, je hoeft geen periodiek onderhoud uit te voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Silvin schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:31:
Wij rijden een e208 (2022, lease, geen bezit) naast de Ioniq. Ik zou absoluut geen Stellantis EV kopen momenteel maar slecht zou ik 'm ook niet noemen. Het onderstel van de Peugeot is heerlijk en ik ben echt wel fan van het compacte stuur en de prettige materialen. Maar de Ioniq voelt verder wel al een hele klasse hoger en het ontbreekt aan EV functies in de Peugeot. In ons model kan je niet eens het batterijpercentage zien, de app werkt meestal niet en de meeste diensten integreren niet met de Stellantis API, regeneratie is niet in te stellen en het ding is veel te onzuinig voor zo'n compacte auto met beperkt vermogen. Als ik in dat ding de 13kWh/100km haal op een perfecte dag met hypermilen dan ben ik heel blij.

We zijn er heel blij mee en we leasen het ding voor een belachelijk laag maandbedrag maar overnemen zullen we 'm niet. We zijn nog steeds in de markt voor een Ioniq 38kWh als vervanger.
Ik had de Mokka-E, en die heeft dan ook nog een voorruit formaatje brievenbus, echt heel slecht voor je overzicht en de spiegel hangt gewoon echt vól in je gezichtsveld. Ook die rare drempel bij het instappen breek je je nek over als je dat niet gewend bent.

Slécht is hij niet, als je hem als eerste EV zou kopen ben je er misschien best blij mee en voor 2 personen is er voldoende ruimte, maar de Ioniq is inderdaad mijlen beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Buiten die checklist? Welke een grotendeels bij een APK uitgevoerd wordt? Wat doen ze voor die € 164 eigenlijk, want voordat geld kreeg je een paar jaar geleden ook je kleine A-segmenter voor onderhouden bij de dealer en daar zat ook een olie wissel bij. Hebben ze je interieurfilter bijvoorbeeld op zijn minst vervangen?

Ik zie wat over uitlezen en updaten software? Maar de Hyundai Ioniq Electric is toch helemaal geen moderne EV zoals de nieuwere EV's? Die updates als die er al zijn, ga je echt niet nodig hebben? En wat voor klein materiaal?

Bij een EV heb ik echt veel moeite, met het feit dat dealers ons nog steeds om de 15.000km willen zien. Is dit trouwens een voorwaarde bij Hyundai, om de garantie op het accupakket te behouden? Want bij Nissan is dat niet nodig zover ik weet, maar die bieden dan ook alleen garantie op de accucapaciteit. Naar mijn mening kun je al het onderhoud aan een EV, of zelf doen of door een lokale garage laten doen.

Ik lach mij dan ook kapot, als ik iemand op Tweakers zie schrijven dat hij toch maar de laatste onderhoudsbeurt aan zijn BMW i3 heeft laten uitvoeren. Terwijl hij dat ding toch ging inruilen: EV's schrijven al zo keihard af, dat je het dus ook niet voor de restwaarde hoeft te doen. PS is het ieder jaar € 164 of soms ook € 300 bijvoorbeeld?

Bij mijn A-segmenter vond ik de onderhoudskosten eigenlijk uit de spuigaten lopen: dat is een van de redenen dat ik een EV ben gaan rijden, maar de traditionele fabrikanten willen je doen geloven dat ze de auto echt ieder jaar moeten zien. Daar geloof ik niets van en ook wat betreft die 10 jaar garantie, van Kia welke eigendom van Hyundai is. Dat is allemaal puur en alleen bedoeld, om geld in het laatje te brengen. Want waarom zou Tesla zeggen, je hoeft geen periodiek onderhoud uit te voeren?
164 euro... maar als je dat op het juiste moment laat uitvoeren heb je ook:

APK (á 30+ euro)
Pechhulp (smijt er eens een bedrag tegen, 80e/jaar?)
Geen discussie bij garantie
Wasbeurt (Kost ook zo een tientje of meer)

En vergeet niet dat het jaarlijks 'zien' van een auto helemaal niks met kwaliteit van het voertuig of onderhoud te maken hoeft te hebben. Voor hetzelfde geld heeft er een marter aan een kabel zitten knauwen, zit er steenschade aan een kritiek onderdeel, heb je een beschadiging aan de binnenzijde van je band, een veerpoot met een scheur, en ga zo maar door. Dan vind ik jaarlijks een sub-200 euro onderhoudsbeurt geen gekke prijs om dat soort gelazer allemaal voor te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:15
MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:00:
[...]

Heb vorige post bijgewerkt. Geen APK (pas volgend jaar nodig). Gevraagd geen interieurfilter te vervangen, doe ik makkelijk zelf. Zoals Thalan zegt, pechhulp is bij andere ook zomaar 80 euro per jaar. Nu is alles goed en kan ik weer een jaartje door karren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Da_Poncho schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:19:
[...]

Heb vorige post bijgewerkt. Geen APK (pas volgend jaar nodig). Gevraagd geen interieurfilter te vervangen, doe ik makkelijk zelf. Zoals Thalan zegt, pechhulp is bij andere ook zomaar 80 euro per jaar. Nu is alles goed en kan ik weer een jaartje door karren.
Ja dat van de pechhulp snap ik wel: deed ik met mijn A-segmenter ook, daarom dat ik ook schreef voor dat geld had ik een onderhoudsbeurt bij de dealer. Daar zat toen ook pechhulp bij, alleen dat is niet te vergelijken met ANWB Wegenwacht. Heb je een lekke band? Dan kunnen ze hem geeneens proppen 8)7 En een thuiskomertje krijg je ook niet, dus dan wordt je auto afgesleept en afhankelijk van de afsleper: mag je van geluk spreken als je auto bij een lokale bandenboer afgezet wordt. Want officieel moeten ze je naar de dealer brengen, maar een schrijven ze gewoon op dat ze de band gerepareerd hebben.

Ik had toen nog een reservewiel, dus enige wat die pechhulp kon? Was het reserve wiel er onder zetten: mijn ventiel was kapot, dus dat moest gerepareerd worden. Geen TMPS sensors ofzo, dus dat had de pechhulp echt wel ter plaatse kunnen fixen. Dat zie ik de ANWB wegenwacht wel in vlogs doen. Ze doen zelfs half onderhoud afentoe, want bij de Wegenwacht zitten ook veel mensen die bewust geen preventief onderhoud uitvoeren.

Zelf ben ik van mening: de APK is niets voor jaarlijks vanaf een bepaalde leeftijd, dus daar gaan ze ook echt wel zien dat een marter je auto beschadigd heeft. Kunnen we dan misschien concluderen, dat het vooral met de garantie te maken heeft? Want een ander reden zie ik niet, dat een EV zo'n korte onderhoudsinterval zou moeten hebben. Aangezien er aan een EV veel minder stuk kan gaan, zou een langere onderhouds interval veel logischer zijn.

Het lijkt wel alsof de intervallen van hun benzineauto's een op een naar de EV's gekopieerd hebben en sommige gevallen, zelfs een olie wissel in de offerte speciferen voor een EV. Ja dat las ik dus in dit topic :Y

[ Voor 7% gewijzigd door MathiasMetzger op 04-01-2025 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:06
PeterZ(on) schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar de rijervaring in de Inster maar die zal toch minstens de Ioniq moeten evenaren wil ik overstappen. De kleinere afmetingen daar kan ik wel aan wennen, een Toyota IQ was nog kleiner. En zonder goede inruilprijs gaat het sowieso niet door en ik hoef ook niet. Voor het bij te betalen bedrag kan ik een hoop repareren, wat ik ook niet verwacht. En er komen vast nog meer nieuwe en leuke modellen op de markt. Misscien wel een KIA EV2, heb je ook nog eens 10 jaar garantie.
Rijd comfort loopt elkaar niet veel mis. In de stad, rotondes enz is de Inster fijner, stabieler. Langere afstand boven 80 is de Ioniq comfortabeler.
Nu zonder smartbonus en zonder subsidie is die 6k duurder dan 2 maanden terug. Dat is 20%. No way dat ik dat ga betalen en snap ook niets van hun marketing. Waarom beide naast elkaar laten lopen? Als ik hem nu koop dan schrijf ik direct die 6k af. Tel daarbij een karige inruil en ook ik blijf lekker in de Ioniq cruisen. Heb zelfs nog volledige garantie tot juli dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-06 19:25
Onze Ioniq ev 2017, maakt bij het laden (thuis) nu veel lawaai. De warmtepomp lijkt vol gas ergens mee bezig te zijn (batterij verwarmen?)

Interieur verwarming staat overigens uit, ook het schema.

Is dit normaal gedrag, ik meen dit niet eerder gehoord te hebben in de 2.5 jaar dat we hem nu hebben?

12v accu is volgens mij wel recent vervangen door de dealer.

[ Voor 9% gewijzigd door ravenstein op 04-01-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

MathiasMetzger schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:33:
[...]

Ja dat van de pechhulp snap ik wel: deed ik met mijn A-segmenter ook, daarom dat ik ook schreef voor dat geld had ik een onderhoudsbeurt bij de dealer. Daar zat toen ook pechhulp bij, alleen dat is niet te vergelijken met ANWB Wegenwacht. Heb je een lekke band? Dan kunnen ze hem geeneens proppen 8)7 En een thuiskomertje krijg je ook niet, dus dan wordt je auto afgesleept en afhankelijk van de afsleper: mag je van geluk spreken als je auto bij een lokale bandenboer afgezet wordt. Want officieel moeten ze je naar de dealer brengen, maar een schrijven ze gewoon op dat ze de band gerepareerd hebben.

Ik had toen nog een reservewiel, dus enige wat die pechhulp kon? Was het reserve wiel er onder zetten: mijn ventiel was kapot, dus dat moest gerepareerd worden. Geen TMPS sensors ofzo, dus dat had de pechhulp echt wel ter plaatse kunnen fixen. Dat zie ik de ANWB wegenwacht wel in vlogs doen. Ze doen zelfs half onderhoud afentoe, want bij de Wegenwacht zitten ook veel mensen die bewust geen preventief onderhoud uitvoeren.

Zelf ben ik van mening: de APK is niets voor jaarlijks vanaf een bepaalde leeftijd, dus daar gaan ze ook echt wel zien dat een marter je auto beschadigd heeft. Kunnen we dan misschien concluderen, dat het vooral met de garantie te maken heeft? Want een ander reden zie ik niet, dat een EV zo'n korte onderhoudsinterval zou moeten hebben. Aangezien er aan een EV veel minder stuk kan gaan, zou een langere onderhouds interval veel logischer zijn.

Het lijkt wel alsof de intervallen van hun benzineauto's een op een naar de EV's gekopieerd hebben en sommige gevallen, zelfs een olie wissel in de offerte speciferen voor een EV. Ja dat las ik dus in dit topic :Y
Je gaat nu op basis van anecdotische situaties pogen de waarde van pechhulp naar beneden te praten. En je punt over APK is dat 'daar ook dingen gezien worden' - uiteraard, maar mijn punt is dat je die anders gewoon los moet aftikken. 164 euro per jaar voor al deze zaken is geen raar bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
HTT-Thalan schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:12:
[...]
voorruit formaatje brievenbus, echt heel slecht voor je overzicht en de spiegel hangt gewoon echt vól in je gezichtsveld.
Oh ja, en dat ja. Dat heeft de e208 ook. Mij vrouw kijkt er nog net onderdoor maar ik heb daar ook een zeer, zeer beperkt blikveld.

Ik zou een moord doen voor gewoon exact deze auto maar dan met een nét iets grotere accu. Of de 38kWh met nét iets sneller laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:18
ravenstein schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:40:
Onze Ioniq ev 2017, maakt bij het laden (thuis) nu veel lawaai. De warmtepomp lijkt vol gas ergens mee bezig te zijn (batterij verwarmen?)

Interieur verwarming staat overigens uit, ook het schema.

Is dit normaal gedrag, ik meen dit niet eerder gehoord te hebben in de 2.5 jaar dat we hem nu hebben?

12v accu is volgens mij wel recent vervangen door de dealer.
Heb je op de rit naar huis de snellader gebruikt? Mijn ervaring is dat de batterij koeling stopt zodra je de auto uitzet, ondanks dat de batterij nog best warm is. Zodra je weer thuis gaat laden (en er dus een actieve laadsessie is) gaat de batterij koeling weer volop blazen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
Headshot_NL schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:04:
[...]

Heb je op de rit naar huis de snellader gebruikt? Mijn ervaring is dat de batterij koeling stopt zodra je de auto uitzet, ondanks dat de batterij nog best warm is. Zodra je weer thuis gaat laden (en er dus een actieve laadsessie is) gaat de batterij koeling weer volop blazen.
Nee totaal niet, bij gewoon instekkeren zonder vooraf te snelladen begint hij hard te blazen.

Hij stond zelfs een uur stil, daarna is de stekker pas aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@ravenstein Heb je een obd2 dongle zodat je de batterijtemperatuur kan uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
BarryH schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:24:
@ravenstein Heb je een obd2 dongle zodat je de batterijtemperatuur kan uitlezen?
Ja heb ik, welke app is daar handig voor? Torque leest niet veel zinnigs uit. Geen fouten in het logboek iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@ravenstein Car Scanner is een veelgebruikte app daarvoor.
CanIoniq is nog een andere die het ook goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
ravenstein schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:55:
[...]

Ja heb ik, welke app is daar handig voor? Torque leest niet veel zinnigs uit. Geen fouten in het logboek iig.
ABRP laat het ook zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
Die battery fan feedback, moet die geen waarde hoger < 0 aangeven? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCHg8U9dGDvWfjXAWjVo0vz1Vgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flONgY7QhrjFFv5ps4ZodcBU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:56
De hv accu ventilator staat uit, althans volgens dit overzicht. Ook niet nodig dat die aanspringt omdat de temperatuur toch laag is.
Waar komt daar geluid overigens vandaan?

Zviw, in het 2017 model is de warmtepomp, die onder de motorkap zit, enkel voor interieur verwarming/koeling.
De hv accu ventilator zit in de kofferbak ruimte achterin de auto en springt aan als de batterij te warm dreigt te worden.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
Het is de warmtepomp en front fan die vol gas staat te blazen.

Interieur verwarming had ik op off staan, maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
ravenstein schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:30:
Het is de warmtepomp en front fan die vol gas staat te blazen.

Interieur verwarming had ik op off staan, maakt geen verschil.
Front aan? of iets met de ontwaseming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
Wellicht een gek idee maar controleer eens het koelvloeistof niveau en temperatuur in de motor assemblage, wellicht is deze laag en resp. te hoog waarop de auto dan vol gaat koelen?

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:49
FranDaMan schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:43:
Vandaag even wat lucht in de banden doen..... En krak. Hele ventiel breekt af 😲

Auto afgesleept naar de lokale banden Boer. Nieuw ventiel geplaatst, maar de banden waren ook net zo kaal als ikzelf 🤪

Nu Goodyear Efficiëntgrip performance laten plaatsen. Zouden speciaal geschikt zijn voor EV. Ik ben benieuwd.
Hoe bevallen deze banden? Zou er bij mij 2 moeten laten vervangen in het kort en ben eerlijk gezegd op zoek naar een zuinige en stille variant die toch voldoende grip geeft jaarrond (op de dagen met -5 verwacht ik geen wonderen).

3060Wp Zuid (LG) | 2kW Sunny Boy (SMA), aanpassing gepland naar ZO/ZW 7kWp | Tesla Model Y RWD 2025 | Hyundai Ioniq Electric 38kWh 2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:09
RobinDH1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Hoe bevallen deze banden? Zou er bij mij 2 moeten laten vervangen in het kort en ben eerlijk gezegd op zoek naar een zuinige en stille variant die toch voldoende grip geeft jaarrond (op de dagen met -5 verwacht ik geen wonderen).
So far so good. Ik vind ze iets stiller, maar ik heb ze alleen er voor op liggen. En het meeste geluid komt toch vanaf de achterbanden heb ik het idee, en resoneert dan lekker via de kofferbak.
Qua grip kan ik niet zo veel melden. Heb geen last gehad van slippende banden, ook niet met de sneeuwsmurrie van gisteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Headshot_NL
Zijn prima banden, heb ze er nu bijna 15.000 km onder liggen.
Vergeleken met de Michelin energy savers zijn ze stiller, hebben meer grip en zouden ze in theorie niet korter mee moeten gaan.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:25
Ik heb ze achter, gaf heel veel rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravenstein
Methew schreef op maandag 6 januari 2025 @ 06:57:
Wellicht een gek idee maar controleer eens het koelvloeistof niveau en temperatuur in de motor assemblage, wellicht is deze laag en resp. te hoog waarop de auto dan vol gaat koelen?
Die was ook op peil, hij gaat morgen weg voor diagnose, ik post de afloop hier wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:52
FranDaMan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:22:
[...]

So far so good. Ik vind ze iets stiller, maar ik heb ze alleen er voor op liggen. En het meeste geluid komt toch vanaf de achterbanden heb ik het idee, en resoneert dan lekker via de kofferbak.
Qua grip kan ik niet zo veel melden. Heb geen last gehad van slippende banden, ook niet met de sneeuwsmurrie van gisteren.
Het beste kan je je nieuwe banden er achter op leggen en je oude banden naar voor. Grip achter is belangrijker dan grip voor. Klinkt gek, maar zie dit artikel van de anwb https://www.anwb.nl/exper...ste-banden-voor-of-achter of zoek even op Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
Jacco91 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:37:
[...]

Het beste kan je je nieuwe banden er achter op leggen en je oude banden naar voor. Grip achter is belangrijker dan grip voor. Klinkt gek, maar zie dit artikel van de anwb https://www.anwb.nl/exper...ste-banden-voor-of-achter of zoek even op Google.
Vreemd. Ik heb dit ooit bij mijn 1e eigen wagen ‘verkeerd om’ gedaan: nieuwe banden achter en 75% banden naar voor gebracht. Dit zorgde voor trilling op de snelweg. Nieuwe banden voor (aangedreven as) en de 75% banden naar achter en de trilling was verdwenen.

3060Wp Zuid (LG) | 2kW Sunny Boy (SMA), aanpassing gepland naar ZO/ZW 7kWp | Tesla Model Y RWD 2025 | Hyundai Ioniq Electric 38kWh 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ergens is het heel dubbel. De voorkant is inderdaad makkelijker te controleren als je in een slip komt dan de achterkant.
Echter heeft deze auto voorwielaandrijving dus op nat wegdek en eventueel in sneeuw heb je baat bij meer profiel op de vooras. Daarnaast gebruik je bij het afremmen vooral de vooras, dus ook dan heb je meer baat bij meer profiel op nat wegdek of in de sneeuw. Als je regeneratief gaat remmen (wat je dus automatisch doet tot een bepaalde remvertraging) gebruik je ook enkel de elektromotor en dus de vooras.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:24
De achterbanden slijten echt totaal niet. Heb nu met 114.000 km op de klok nog steeds de originele banden. Zal inderdaad vooral komen door het afremmen op de motor. Voorbanden hebben het gemiddeld zo'n 55.000 km volgehouden. Heb nu voor/achter wel omgewisseld omdat 'achter' uitdroging begon te vertonen. Ik heb overigens geen last van trillingen oid sinds de wissel.

Wel leuk dat overal wordt geroeptoetert dat bij EV's de banden sneller slijten. Dit laat wel zien dat daar niks van klopt als je normaal rijdt.

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
De beste banden moeten altijd op de achterwielen want als die grip verliezen is de auto onbestuurbaar zowel bij een voorwiel als achterwiel aangedreven auto. Verliezen de voorwielen grip dan gebeurt dat eerder en kun je gas loslaten/bijgeven en/of tegensturen. Bij elke autorijcursus zul je dat leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

De nieuwe banden op de achteras en de achterbanden op de vooras zou een standaard ding moeten zijn, niet alleen vanwege het makkelijker op kunnen vangen van onderstuur dan overstuur, maar ook om, zoals @Floris112 al aangaf, uitdroging van de banden te voorkomen.

Als er een trilling inde auto zit nadat de banden van de achter- naar de vooras zijn verplaatst, komt dat meestal door gecupte banden. Daar zijn sommige auto-banden combinaties gevoelig voor.

Ik had overigens de standaard Energysavers er al bij 25k af getrapt, op de vooras waren ze redelijk op (daar heb ik express heel wat minder voorzichtig mee gereden), maar op de achteras waren ze op lichte cupping na bijna als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
Maandag met de Ioniq op 40k km onderhoud geweest bij de dealer. Volgens offerte €320 (andere dealer gaf €375 aan en de dealer in Zeeland, voor mij dus over de grens, gaf €360 aan). Nu ja, de wagen werd na exact 2u00 terug buiten gereden… uitgevoerde werken: remoliewissel, ‘batterijcontrole’, allerlei nietszeggende controles. Alsook: carrosseriecheck. Nu was ik het vergeten melden, maar zit er een joekel (4-5mm breed, 2-3mm hoog) van een lakschade die inmiddels roest is op plooi mee omhoog met de voorruit onderaan de A stijl. Is dit een gekend euvel of heb ik gewoon pech gehad met een steenslagje? De onthaalmedewerkster wil me er een lakstift voor aansmeren maar daar ben ik het niet geheel mee akkoord daar de wagen nog koetswerkgarantie heeft en ik eraan twijfel dat dit steenslagschade is.

Daarnaast heeft men uiteraard het onderhoudsboekje niet ingevuld. Mag ik ook weer 30km enkel voor rijden. Denk niet dat ze me daar nog gaan zien voor een onderhoudsbeurt 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

timovd

Voorsprong door techniek

@RobinDH1 die garantie is natuurlijk alleen voor fabrieksfouten. Als je steenslag of andere beschadigingen hebt, moet je dat zelf herstellen. Het klinkt alsof je al twee laat bent voor een eenvoudige fix.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:08
RobinDH1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:01:
Daarnaast heeft men uiteraard het onderhoudsboekje niet ingevuld. Mag ik ook weer 30km enkel voor rijden. Denk niet dat ze me daar nog gaan zien voor een onderhoudsbeurt 😐
Dat doet toch niemand meer tegenwoordig? Is allemaal digitaal.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 16:57
assje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:29:
[...]

Toen ik mijn ioniq verkocht logde ik dus inderdaad in op het digitale serviceboekje; leeg.
Heb ik het aangevraagd, kreeg ik een uitdraai van wat ze allemaal hadden gedaan en wanneer vanuit hun systeem.
Hebben ze dus nooit hun eigen digitale serviceboek systeem ingevuld 8)7
(Hyundai dealer in Eindhoven)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 17:11
Nog even een update over mijn defecte ABS sensor:
Aangezien ik het niet zelf aandurfde te vervangen heb ik het door de dealer laten doen.
Eerst ben ik naar een lokale garage gegaan, die gaven een prijsopgave van €700. Gezien het absurd hoge bedrag heb ik het ook nog bij de merkdealer geprobeerd. Daar heb ik hem uiteindelijk laten vervangen voor €475,95.
Het blijft een hoog bedrag, maar ik kan weer even vooruit hopelijk.

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
assje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:29:
[...]

Nope, doen ze kennelijk ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris112
Enige wat ze registeren in het 'Digitaal Service Paspoort' is welke beurt op welk moment is uitgevoerd.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:01
Ik neem afscheid van dit forum, vandaag een Tesla Model 3 LR gekocht uit 2019. De Ioniq heeft me vier jaar lang en bijna 200.000km probleenloos vervoerd (op 1 lekke airco verdamper na). Top auto geweest! In totaal 2x nieuwe banden op gekomen. De vredesteins die nu onder zitten slijten toch wel een stuk sneller dan Michelin of Bridgestone! (90.000 vs. 50.0000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
Sinds mijn onderhoud afgelopen maandag en een daarbijhorende update werkt mijn High Beam Assist niet meer. In de instellingen op het dashboard kan ik deze aan/uit zetten maar alsnog werkt deze niet. Grootlicht aan is aan, het icoontje met de A licht ook niet meer op. Is dit eruit gehaald of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
zerocool schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:58:
Ik neem afscheid van dit forum, vandaag een Tesla Model 3 LR gekocht uit 2019. De Ioniq heeft me vier jaar lang en bijna 200.000km probleenloos vervoerd (op 1 lekke airco verdamper na). Top auto geweest! In totaal 2x nieuwe banden op gekomen. De vredesteins die nu onder zitten slijten toch wel een stuk sneller dan Michelin of Bridgestone! (90.000 vs. 50.0000)
Overloperd 🤪

Veel veilige en fijne Tesla kilometers toegewenst 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floris112
RobinDH1 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:44:
Sinds mijn onderhoud afgelopen maandag en een daarbijhorende update werkt mijn High Beam Assist niet meer. In de instellingen op het dashboard kan ik deze aan/uit zetten maar alsnog werkt deze niet. Grootlicht aan is aan, het icoontje met de A licht ook niet meer op. Is dit eruit gehaald of mis ik iets?
Misschien staat je verlichtingsselectie aan de richtingaanwijzer nu op dimlicht en niet op AUTO. Want dan werkt auto high beam ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipkluif
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-05 18:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWATDHpr6zYCX0LCDLnTA_1C--o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDxNpv8w1iiNPLSVcGPGVacV.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand hier kaas gegeten van accuwaardes?
Een tester even aan de 12v accu gehangen. Ik ben de meldingen die bijna iedere dag ongeacht rijgedrag verschijnen over het bijladen door de hoofdbatterij een beetje beu.

Maar heb te weinig kennis om te beoordelen of dit normaal is. Die state of charge is wel laag, dus lijkt wel of accu amper of niet oplaad tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
Kipkluif schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:07:
[Afbeelding]

Iemand hier kaas gegeten van accuwaardes?
Een tester even aan de 12v accu gehangen. Ik ben de meldingen die bijna iedere dag ongeacht rijgedrag verschijnen over het bijladen door de hoofdbatterij een beetje beu.

Maar heb te weinig kennis om te beoordelen of dit normaal is. Die state of charge is wel laag, dus lijkt wel of accu amper of niet oplaad tijdens het rijden.
Welk model rij je, de 38kWh met remote connectiviteit or de 28kWh die dat niet heeft? Bij de 38kWh zal de auto nog wel wat verbruiken voor de connectiviteit, dus dat kan hieraan bijdragen.
Deze accu heeft niet veel juice op dit moment blijkbaar, een nachtje bijladen en daarna kijken hoe het dan is?
De koude nachten hebben niet echt een positieve invloed op de accu capaciteit, die dat kan ook nog meespelen.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipkluif
Methew schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:43:
[...]

Welk model rij je, de 38kWh met remote connectiviteit or de 28kWh die dat niet heeft? Bij de 38kWh zal de auto nog wel wat verbruiken voor de connectiviteit, dus dat kan hieraan bijdragen.
Deze accu heeft niet veel juice op dit moment blijkbaar, een nachtje bijladen en daarna kijken hoe het dan is?
De koude nachten hebben niet echt een positieve invloed op de accu capaciteit, die dat kan ook nog meespelen.
De 28kwh zonder bluelink
Meldingen spelen echter al 1,5 a 2 maanden. Ook toen het nog minder koud was. Dus dat lijkt ook niet de hoofdreden te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
Rij je wel voldoende lang om de accu op peil te brengen?
Ik neem ook gelezen te hebben dat ingeklapte spiegels soms ook tot ongewenste belasting van de accu kan leiden, wellicht heeft iemand anders hiermee ervaring gehad. Verder ook geen accesoires die nog aan blijven staan oid?

Het kan uiteraard alsnog zijn dat dit voortekenen zijn dat de accu op zijn eind is, wellicht een accubooster bij de hand houden voor het geval dat deze toch onder een kritisch niveau komt ;)

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
12.17 is niet heel hoog.

Het zou idd kunnen liggen aan relatief korte ritten maken.
je kunt eventueel bij de Lidl eens een accu lader halen en hem doorladen tot vol.

Maar tbh, als alles gewoon werkt en de tester zegt dat alles gucci is, dan prima toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris112
Ingeklapte spiegels zorgen er bij mij voor dat de 12v bij mij heel veel moeite bijladen en regelmatig helemaal leeg gaat. Al twee keer hulp van anderen nodig gehad met startkabels en heb nu een jumpstarter. En die ook al twee keer moeten gebruiken.

Inmiddels ben ik het zat, en laat de spiegels maar altijd uitgeklapt... Sindsdien nooit meer een lege 12v batterij gehad.

[ Voor 0% gewijzigd door Floris112 op 08-01-2025 23:12 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipkluif
Mijn spiegels klappen in principe niet in. Ik heb de comfort versie.
Ik rij inderdaad wel veel kortere stukken. (7km enkele reis) Maar als ik 150km rij van en naar bijv. Rotterdam dan geeft de auto de melding ook de volgende dag. Terwijl je zou zeggen dat het in die tijd wel moet kunnen laden.

Maar wellicht inderdaad even een keer volledig opladen en kijken hoe lang dat dan goed gaat.

Het is an sich ook niet een acuut probleem omdat de auto al die tijd wel gewoon start. Ben alleen bang dat als ik de auto wel eens 2 weken zou laten staan tijdens een vakantie of iets dergelijks de hoofdaccu dan niet voldoende bij zal blijven laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Kipkluif schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:10:
Mijn spiegels klappen in principe niet in. Ik heb de comfort versie.
Ik rij inderdaad wel veel kortere stukken. (7km enkele reis) Maar als ik 150km rij van en naar bijv. Rotterdam dan geeft de auto de melding ook de volgende dag. Terwijl je zou zeggen dat het in die tijd wel moet kunnen laden.

Maar wellicht inderdaad even een keer volledig opladen en kijken hoe lang dat dan goed gaat.

Het is an sich ook niet een acuut probleem omdat de auto al die tijd wel gewoon start. Ben alleen bang dat als ik de auto wel eens 2 weken zou laten staan tijdens een vakantie of iets dergelijks de hoofdaccu dan niet voldoende bij zal blijven laden.
Als de accu al wat ouder is zou ik die gewoon vervangen. Lange afstanden rijden of korte afstanden maakt niets uit. Toen ik in Frankrijk met een lege/kapotte 12v accu kwam te staan was dat nadat ik op de tolweg moest stoppen bij een tolpoort. Die 12,17v is ook aan de lage kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
Hoe oud is de accu? Als het nog de originele is zou ik hem gewoon vervangen. Ik kreeg deze meldingen ook heel regelmatig en heb toen de accu vervangen door een Varta B23. Deze is fysiek ietsje groter en past als je een klein plastic randje in de bak waar de accu in staat wegslijpt. Verder is het gewoon plug&play. Voordeel is dat de B23 iets meer capaciteit heeft waardoor je in theorie ook wat meer marge hebt.
De startstroom is dan weer iets lager dan origineel maar dat heb je eigenlijk alleen nodig als je een brandstofmotor moet starten.

Toen ik de accu had geplaatst heb ik hem een dag aan een druppellader gehangen die hem volledig heeft opgeladen maar of dat perse nodig is weet ik niet. Ik krijg de melding sindsdien een stuk minder vaak.

Wat bij mij ook hielp is de auto opladen aan een tragere lader. Op volle snelheid is de auto vaak vol in 4 uurtjes als je hem aardig leeggereden hebt. Op een trage lader (desnoods granny charger) kan je er zo 20 uur over doen, dan heeft de accu ook wat meer tijd om goed op te laden.

[ Voor 15% gewijzigd door Headshot_NL op 09-01-2025 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-04 14:48
Ik rijd vanuit de lease een 38kw Ioniq uit 2020, waar binnenkort de 5 jaar gratis bluelink op eindigt. Normaliter zou ik ook een andere auto gaan leasen, maar de Ioniq wordt voor nu nog wat langer doorgereden. Ik kan alleen nergens vinden hoe ik bluelink kan verlengen, zodat ik wel nog de auto kan voorverwarmen via de app. Iemand toevallig enig idee hoe dat zou moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
Simpelweg accu vervangen, na een jaar of 5 a 6 zijn die kleine 12v accu's echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mana schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:42:
Ik rijd vanuit de lease een 38kw Ioniq uit 2020, waar binnenkort de 5 jaar gratis bluelink op eindigt. Normaliter zou ik ook een andere auto gaan leasen, maar de Ioniq wordt voor nu nog wat langer doorgereden. Ik kan alleen nergens vinden hoe ik bluelink kan verlengen, zodat ik wel nog de auto kan voorverwarmen via de app. Iemand toevallig enig idee hoe dat zou moeten?
Volgens mij kan de dealer dat gewoon in gang zetten voor je. Ik geloof dat je voor € 30 per jaar gesteld bent met dezelfde functionaliteit.

Is het zakelijke lease? Dan wordt de bijtelling wel 22% vanaf het 6e jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
fredkroket schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:07:
[...]

Volgens mij kan de dealer dat gewoon in gang zetten voor je. Ik geloof dat je voor € 30 per jaar gesteld bent met dezelfde functionaliteit.

Is het zakelijke lease? Dan wordt de bijtelling wel 22% vanaf het 6e jaar.
Zakelijk lease inderdaad. Ik weet dat bijtelling omhoog gaat, maar de opvolger voor de Ioniq is nog niet leverbaar helaas. Dus even wachten nog. Ook bij de opvolger zou de bijtelling omhoog gaan, kan ik vast wennen aan het hogere bedrag :)

Zal eens bij de dealer navragen dan komende maand, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

uFx

Mana schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:13:
[...]

Zakelijk lease inderdaad. Ik weet dat bijtelling omhoog gaat, maar de opvolger voor de Ioniq is nog niet leverbaar helaas. Dus even wachten nog. Ook bij de opvolger zou de bijtelling omhoog gaan, kan ik vast wennen aan het hogere bedrag :)

Zal eens bij de dealer navragen dan komende maand, bedankt!
En wat wordt de opvolger?

Mijn private lease stopt volgend jaar maar ik ga die denk ik gewoon verlengen. Tot nu toe geen vergelijkbare auto kunnen vinden helaas.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
uFx schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:18:
[...]

En wat wordt de opvolger?

Mijn private lease stopt volgend jaar maar ik ga die denk ik gewoon verlengen. Tot nu toe geen vergelijkbare auto kunnen vinden helaas.
Dat zal een model Y worden, wachtende op de facelift. Ioniq 5 en 6 hebben me niet kunnen overtuigen om Hyundai te blijven rijden. Geen vergelijkbare auto dus eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
Ja, net een model 3 gekocht, technologisch qua software, app, bediening is dat echt een stuk geavanceerder. Alhoewel de Classic Ioniq wel heeft laten zien hoe je met weinig energie, toch ver kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
Ik ben ook altijd zeer tevreden geweest met de Ioniq. Maar ik zoek wat meer ruimte, heb toch een heel gezin. Tevens wil ik iets relaxter op een verre autovakantie kunnen gaan, zonder om de 150 km aan de lader te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 22:55

Arfman

Drome!

Mana schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:12:
Ik ben ook altijd zeer tevreden geweest met de Ioniq. Maar ik zoek wat meer ruimte, heb toch een heel gezin.
Dat snap ik niet. De Ioniq is een behoorlijk ruime auto waar je zelfs met 2 grote kinderen prima in kunt zitten, is mijn ervaring.
Tevens wil ik iets relaxter op een verre autovakantie kunnen gaan, zonder om de 150 km aan de lader te staan.
Dat snap ik dan weer wel. Ik ben naar Texel geweest met de Ioniq en 4 personen, een trip van 300 kilometer met als extra "moeilijkheid" dat je niet bijna leeg op de boot of op het eiland aan wilt komen, en dat vond ik vooraf al spannend genoeg. Achteraf viel het mee (behalve 1 zeer ongunstige laadstop qua tijd) maar ik kan me niet voorstellen om met deze auto 600KM+ te moeten rijden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
Voor mij moet een achterklep met raam en al omhoog klappen. Ioniq 6 en tesla 3 vallen dus af.
Ik mis vooral range en trekhaak, beiden maar af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Arfman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:06:
[...]

Dat snap ik dan weer wel. Ik ben naar Texel geweest met de Ioniq en 4 personen, een trip van 300 kilometer met als extra "moeilijkheid" dat je niet bijna leeg op de boot of op het eiland aan wilt komen, en dat vond ik vooraf al spannend genoeg. Achteraf viel het mee (behalve 1 zeer ongunstige laadstop qua tijd) maar ik kan me niet voorstellen om met deze auto 600KM+ te moeten rijden.
Ik ga in mei naar Frankrijk met de Ioniq 28 :P
Hopelijk met een goede voorbereiding en de instelling dat de reis er naar toe ook onderdeel is van de vakantie dat het dan nog meevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:23
FranDaMan schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:37:
[...]

Hopelijk met een goede voorbereiding en de instelling dat de reis er naar toe ook onderdeel is van de vakantie dat het dan nog meevalt.
Frankrijk is wel prima hoor, doe nooit aan voorbereiding, langs de tolwegen heeft ieder tankstation ook een ruim laadstation. En veel dorpen hebben een random snellader staan. Alleen België is enigszins ruk. Maar 1200 km naar de Alpen geen probleem, gewoon relaxed tuffen.

Maar merk wel dat het relaxed zou zijn als ie 100 km ofzo meer range had. Op zo'n Alpentocht moet ik al elke 150 km laden om niet met geknepen billen te hoeven zitten (heuvelige snelwegen hakken er keihard in, en mijn batterij is blijkbaar ook niet heel fantastisch meer als ik de verhalen hier mag geloven), en dat is in de zomer, met rustig rijden. Met wintersport is het bijvoorbeeld voor mij geen optie, dan sta je echt constant aan de paal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Nou dat is prima te doen hoor, zo zijn er langs de tolweg Luxemburg - Spanje gemiddeld elke 30km snelladers. Op wat rustigere routes zal het misschien wat minder dicht zijn maar prima te doen. Gewoon ruim de tijd nemen en dan gaat het prima. Binnenkort alweer voor de zevende keer naar de Costa Blanca. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

timovd

Voorsprong door techniek

SvenHe schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:25:
Voor mij moet een achterklep met raam en al omhoog klappen. Ioniq 6 en tesla 3 vallen dus af.
Ik mis vooral range en trekhaak, beiden maar af en toe.
Inderdaad! Druppel model zoals de Mazda 6e of een (helaas alleen hybride Prius) zou perfect zijn als opvolger.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 08:45
[...]

Benieuwd hoe je dit gaat bevallen :*) . Van de zomer gaan we twee weken naar Frankrijk, net onder Valence. En ik twijfel nog of we met de Ioniq 28 of Prius (2010) gaan. Niet zozeer vanwege de reis over de snelweg, elk anderhalf uur stoppen is met 2 kinderen (5 en 3j) toch al vaste prik :+. Maar meer omwille van het laden tijdens de vakantie (dag uitstapjes, boodschappen etc).

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Millert schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Benieuwd hoe je dit gaat bevallen :*) . Van de zomer gaan we twee weken naar Frankrijk, net onder Valence. En ik twijfel nog of we met de Ioniq 28 of Prius (2010) gaan. Niet zozeer ovanwege de reis over de snelweg, elk anderhalf uur stoppen is met 2 kinderen (5 en 3j) toch al vaste prik :+. Maar meer omwille van het laden tijdens de vakantie (dag uitstapjes, boodschappen etc).
Dat is dan toch alleen even uitzoeken wat de laadmogelijkheden rond je vakantiestek zijn. Bij elk winkelcentrum hebben ze tegenwoordig wel laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 08:45
@PeterZ(on) Heb je gelijk in. Ik zie inderdaad 22kW laders bij de Intermarche in de buurt van het vakantieadres en een dubbele 50kW snellader in het dorpje in de buurt. Nu ben ik gewend altijd thuis op te laden, mindset aanpassen :) .

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Millert schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:50:
@PeterZ(on) Heb je gelijk in. Ik zie inderdaad 22kW laders bij de Intermarche in de buurt van het vakantieadres en een dubbele 50kW snellader in het dorpje in de buurt. Nu ben ik gewend altijd thuis op te laden, mindset aanpassen :) .
Inderdaad, je moet er even vertrouwd mee raken. Kijk bijvoorbeeld in Chargemap naar de reviews of in Chargefinder sinds wanneer zo'n lader vrij is. Dan zie je vanzelf of die betrouwbaar is en zoek ook in de buurt een paar alternatieve laders op. Met een enkele lader bij mijn vakantiestek zou ik het ook niet doen maar als er meerdere locaties zijn die betrouwbaar lijken dan vind ik het prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranDaMan
PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Inderdaad, je moet er even vertrouwd mee raken. Kijk bijvoorbeeld in Chargemap naar de reviews of in Chargefinder sinds wanneer zo'n lader vrij is. Dan zie je vanzelf of die betrouwbaar is en zoek ook in de buurt een paar alternatieve laders op. Met een enkele lader bij mijn vakantiestek zou ik het ook niet doen maar als er meerdere locaties zijn die betrouwbaar lijken dan vind ik het prima.
Uitvalsbasis wordt Rouen. Daar stikt het van de snelladers en Tesla SUC's, dus ik heb er alle vertrouwen in. Geen kleine kinderen meer, dus mijn eigen blaas wordt de beperkende factor ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:39
Na bijna 7 jaar ga ik ook afscheid nemen van dit forum. Ik heb niet veel (niets) bijgedragen, maar wel veel kennis opgedaan. Mijn Ioniq Premium MY2018 heeft me nooit in de steek gelaten, hoewel er soms wel wat billenknijp momenten waren. In 7 jaar 130k gereden. Ook drie keer naar Zweden (Stockholm) geweest, meerdere keren naar Duitsland en Zwitzerland en een keer naar Italie.
Het voelt nu een stuk minder pionieren dan in het voorjaar van 2018, toen ik de eerste openbare EV laadpaal in mijn wijk moest aanvragen en deze een week voor de auto binnenkwam werd opgeleverd.
Nu dan toch overgestapt op een Kia e-Niro (2021), voor een wat betere instap en zitpositie en uiteraard een betere range. Mijn rode Ioniq Premium staat te koop op Autoscout24 voor diegene die geïnteresseerd is. Deze kan nog heel wat jaartjes en kms mee denk ik.
Veel dank aan iedereen die input heeft gegeven op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
timovd schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:12:
[...]

Inderdaad! Druppel model zoals de Mazda 6e of een (helaas alleen hybride Prius) zou perfect zijn als opvolger.
Ioniq station. Met trekhaak, maar dat kan op de 6 meen ik sowieso?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Headshot_NL
Vandaag met de Ioniq 28 kWh vol bepakt en met dakkoffer naar Duitsland gegaan. Verbruik kwam uit op precies 18 kWh per 100km. De meeste stukken heb ik 100-110 gereden, soms vlak voor de laadstop even 130-140 omdat ik dan wist de lader toch wel te halen.
Ook wat file gehad wat de gemiddelde snelheid dan weer wat laat zakken. Al met al viel het me mee want ik rekende met 20 kWh per 100km.

Op de snelweg bleek op de linkerbaan een auto met pech te staan welke mijn voorganger niet zag. Deze kon nog net op tijd remmen, en ik gelukkig ook, ook al scheelde het nog geen meter uiteindelijk. De remmen zijn prima en vol bepakt en met dakkoffer sta je best snel stil. Toch weer blij met de A-merk banden en niet de goedkope troep want dan was ik er 100% zeker op geklapt en was de Ioniq verleden tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Headshot_NL op 10-01-2025 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-06 21:52
John_Otters schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

@BarryH 12.4V met motor uit en tussen 14 en 14.5 met motor aan.
Maar dat was toen de melding al was verdwenen.
En ja hoor, afgelopen donderdag bij de dealer voor plaatsing radar en een wintercheck. Rapporteren ze 105A op de 12v accu met de mededeling dat ie binnenkort vervangen moet worden. Vandaag 12v officieel dood verklaard door de ANWB. Had de dealer hem niet meteen kunnen vervangen? 8)7

Contr. elektr. systeem al een tijdje niet gezien, hopelijk helemaal verleden tijd als ik er een nieuwe accu in heb gezet.

Accu was nog uit 2018, dus eigenlijk al lang aan vervanging toe...

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 16:46

iGadget

Wowsers!

PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:05:
[...]

Nou dat is prima te doen hoor, zo zijn er langs de tolweg Luxemburg - Spanje gemiddeld elke 30km snelladers. Op wat rustigere routes zal het misschien wat minder dicht zijn maar prima te doen. Gewoon ruim de tijd nemen en dan gaat het prima. Binnenkort alweer voor de zevende keer naar de Costa Blanca. :)
Woah... Hoe lang rij je daar over? Ik vond mijn tripje naar Zwitserland afgelopen zomer al best stoer maar Spanje... Damn. _/-\o_
Vrouw en kids willen graag die kant op komende zomer en die pushen behoorlijk richting vliegen, maar als het kàn met de 28KWh dan ga ik dat zeker overwegen...

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
iGadget schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Woah... Hoe lang rij je daar over? Ik vond mijn tripje naar Zwitserland afgelopen zomer al best stoer maar Spanje... Damn. _/-\o_
Vrouw en kids willen graag die kant op komende zomer en die pushen behoorlijk richting vliegen, maar als het kàn met de 28KWh dan ga ik dat zeker overwegen...
Reken afhankelijk van de te rijden snelheid op 65 - 70 kmh gemiddeld inclusief laden. Dat is waar ik mee reken maar kan best sneller als je met een lagere SoC wil aankomen maar dat is mij een te groot risico mocht er onverhoopt zich iets voordoen. Ik doe het meestal in drie dagen heen en twee terug en 15 keer laden. Het is gewoon je er op instellen, maar dat zal voor iedereen anders zijn, rij je alleen of met vrouw en kinderen is denk ik wel een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre82
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:19
Gebruik van Bluelink gaat 29 euro per jaar kosten, na de eerste vijf jaar. Valt mij mee. Eigenaren van nieuwere modellen kunnen ook de Plus versie kiezen inclusief Amazon Music voor 99 euro per jaar.

https://www.hyundai.com/n...luelink-abonnementen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:35
Bij de oudere modellen staat inderdaad de Ioniq tot 2022, maar als ik het goed heb, heeft de Classic Ioniq (t.e.m. 2019) hier geen toegang toe, mits die nooit BlueLink had?
Pagina: 1 ... 181 ... 189 Laatste