Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:51
Sinds kort ben ik ook in bezit van een Ioniq 2019 (38kWh). Ik heb een led setje besteld om alle gloeilampjes te vervangen.

Een onderdeel daarvan is het lampje in de hemel boven de achterbank. Moet deze hele unit eruit of alleen het kapje? Beide lijken erg vast te zitten en moet zoveel kracht zetten dat ik bang ben dat ik iets beschadig. Gelukt, het was alleen het kapje.
Als laatste ook nog een vraag over de kentekenverlichting. Hier lijkt de hele module er uit te kunnen door het lipje aan de zijkant in te duwen, maar ik krijg er geen beweging in. Kan het zijn dat de kentekenplaathouder in de weg zit?

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 7% gewijzigd door koos.d op 29-11-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:19
koos.d schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:32:
Sinds kort ben ik ook in bezit van een Ioniq 2019 (38kWh). Ik heb een led setje besteld om alle gloeilampjes te vervangen.

Een onderdeel daarvan is het lampje in de hemel boven de achterbank. Moet deze hele unit eruit of alleen het kapje? Beide lijken erg vast te zitten en moet zoveel kracht zetten dat ik bang ben dat ik iets beschadig. Gelukt, het was alleen het kapje.
Als laatste ook nog een vraag over de kentekenverlichting. Hier lijkt de hele module er uit te kunnen door het lipje aan de zijkant in te duwen, maar ik krijg er geen beweging in. Kan het zijn dat de kentekenplaathouder in de weg zit?

Alvast bedankt voor de hulp!
Proficiat met je aankoop!

Ben je tevreden van die lichtjes? Welk setje heb je gekocht?

3060Wp Zuid (LG) | 2kW Sunny Boy (SMA), aanpassing gepland naar ZO/ZW 7kWp | Tesla Model Y RWD 2025 | Hyundai Ioniq Electric 38kWh 2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koos.d
  • Laatst online: 12:51
Ik weet niet of ik er naar mag linken, maar ik heb dit setje besteld op AliExpress. Lampjes zijn feller en veel witter dan de gloeilampjes die er voorheen in zaten. Ik ben er wel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:29
Vandaag even wat lucht in de banden doen..... En krak. Hele ventiel breekt af 😲

Auto afgesleept naar de lokale banden Boer. Nieuw ventiel geplaatst, maar de banden waren ook net zo kaal als ikzelf 🤪

Nu Goodyear Efficiëntgrip performance laten plaatsen. Zouden speciaal geschikt zijn voor EV. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:33
FranDaMan schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:43:

Nu Goodyear Efficiëntgrip performance laten plaatsen. Zouden speciaal geschikt zijn voor EV. Ik ben benieuwd.
Mijn ervaring: Je rijdt de hele tijd te langzaam of te snel. Je hebt geen enkele feedback meer hoe hard je rijd, behalve boven de 120, en je snelheidsmeter....
Die dingen zijn te stil.

En fijijijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:32
FranDaMan schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:43:
Vandaag even wat lucht in de banden doen..... En krak. Hele ventiel breekt af 😲

Auto afgesleept naar de lokale banden Boer. Nieuw ventiel geplaatst, maar de banden waren ook net zo kaal als ikzelf 🤪

Hebben zomerbanden rond deze tijd wel voldoende grip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:17
Da_Poncho schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:48:
[...]

Waarom zouden die onvoldoende grip hebben? Is mij nog nooit opgevallen. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-06 17:37
Hier ook een trotse nieuwe Ioniq eigenaar. Het is een 38kw Premium geworden van net geen 5 jaar oud en met 80k ervaring.

Mijn eerste observatie: wat is dit ding heerlijk zuinig! Rit heen met de id3: 19wh/km en de Ioniq doet op hetzelfde traject 13wh/km. Laat dit nou net de reden zijn waarom ik hem gekocht heb: alles uit mijn mobiliteitsbudget halen ipv bijtelling betalen ;)

Heerlijke auto, ter referentie wat ik hiervoor elektrisch heb gereden:
Nissan Leaf 40kw 2019
Kia e-Niro 64kw uit 2019 (5 jaar)
Tesla model 3 dual motor uit 2021
Volkswagen id3 uit 2024

Het gebrek aan pk’s moet ik even aan wennen maar daar heb ik hem niet voor gekocht natuurlijk :)

*psnprofiles*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:17

Arfman

Drome!

PeterZ(on) schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:01:
[...]

Waarom zouden die onvoldoende grip hebben? Is mij nog nooit opgevallen. :)
Mij wel, met koude, natte omstandigheden verlies je eerder grip. Dat merk je als eerste bij het uitdraaien van een oprit, als dan het koppel op de voorwielen komt dan wil het binnenste wiel makkelijk slippen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Arfman schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:15:
[...]

Mij wel, met koude, natte omstandigheden verlies je eerder grip. Dat merk je als eerste bij het uitdraaien van een oprit, als dan het koppel op de voorwielen komt dan wil het binnenste wiel makkelijk slippen.
Dat gebeurt in die situatie al gauw, ook bij hogere temperaturen. Zie ook, PeterZ(on) in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Da_Poncho schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:48:
[...]

Ik rijd al 30 jaar het hele jaar gewoon op zomerbanden. Enige keren dat ik iets minder grip heb is als het heeft gesneeuwd. Die 3 dagen per jaar overleef ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
SvenHe schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:48:
[...]

Mijn ervaring: Je rijdt de hele tijd te langzaam of te snel. Je hebt geen enkele feedback meer hoe hard je rijd, behalve boven de 120, en je snelheidsmeter....
Die dingen zijn te stil.

En fijijijn!
Dan ben ik dus toch niet gek. Ik dacht een beetje dat ik het me verbeelde maar ze zijn dus echt een stuk stiller 😁
Dan binnenkort ook achter maar een setje nieuwe er op laten leggen. Dat zal dan helemaal schelen in geluid 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:37
Ik kwam er gister achter dat de lichten niet vanzelf uitgaan als je aan de passagierskant uitstapt (aan mijn kant was nat gras). Wel een grappige quirk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:49
Lintesir schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:37:
Ik kwam er gister achter dat de lichten niet vanzelf uitgaan als je aan de passagierskant uitstapt (aan mijn kant was nat gras). Wel een grappige quirk.
Daar ben ik ooit ook achter gekomen. Ik parkeerde de auto voor een vakantie tijdelijk helemaal tegen een muurtje aan met de bestuurderskant. Als je dan uitstapt aan de andere kant blijft je muziek, verlichting en display gewoon aan staan. Dat kan een leuke verassing zijn als je later terugkomt bij je auto.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:19
Paar weken geleden gereden in een Model 3 en sindsdien spookte het idee van een EV door m'n hoofd. Vandaag getekend voor een Ioniq, op de valreep toch nog gemotiveerd (zoals waarschijnlijk vele anderen) door de subsidie en wat irritaties en relatief onnodige maandlasten aan de huidige auto.

Alleen verkoop foto's op dit moment maar het wordt deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osoJ2_XEJnse__FooKa2P_QocsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFnpqfTX6cWSnP9km5fvp9XL.jpg?f=fotoalbum_large

~81k gereden uit eind 2018, premium en na mijn shortlist lever ik alleen in op de stoelventilatie. Wordt over twee weken geleverd. Enige op aan te merken was wat vibratie door de hele auto heen, leek vanuit de achterkant te komen dus wellicht wat onbalans, misschien wat anders maar het wordt in elk geval aangepakt.

Ik ben benieuwd en kijk vooral uit naar rust in de auto, geen motorgeluid in een daily lijkt me vooralsnog heerlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 09:06
Mijn woon-werk verkeer is 8 minuten met de auto en ik heb niet altijd mijn carplay gekoppeld, dan is geen motorgeluid toch wel heerlijk hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-06 17:37
sigmundfreund schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:20:

~81k gereden uit eind 2018, premium en na mijn shortlist lever ik alleen in op de stoelventilatie. Wordt over twee weken geleverd. Enige op aan te merken was wat vibratie door de hele auto heen, leek vanuit de achterkant te komen dus wellicht wat onbalans, misschien wat anders maar het wordt in elk geval aangepakt.

Ik ben benieuwd en kijk vooral uit naar rust in de auto, geen motorgeluid in een daily lijkt me vooralsnog heerlijk.
Heel veel rijplezier met deze mooie aanwinst, ik heb die van mij nu bijna een week in bezit en ben erg tevreden. Ik heb weliswaar een facelift maar ondanks dat zullen de verschillen niet groot zijn vermoed ik. Veel veilig kilometers gewenst!

Edit: de sepp aangevraagd op de dag van aankoop en gisteren stond het bedrag al op mijn rekening, gaat erg vlot allemaal!

[ Voor 7% gewijzigd door skaffa op 06-12-2024 10:03 ]

*psnprofiles*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
sigmundfreund schreef op donderdag 5 december 2024 @ 22:20:
Paar weken geleden gereden in een Model 3 en sindsdien spookte het idee van een EV door m'n hoofd. Vandaag getekend voor een Ioniq, op de valreep toch nog gemotiveerd (zoals waarschijnlijk vele anderen) door de subsidie en wat irritaties en relatief onnodige maandlasten aan de huidige auto.

Alleen verkoop foto's op dit moment maar het wordt deze:
[Afbeelding]

Gefeliciteerd !
Rijd nu zelf drie jaar in een 2017 premium. Nog geen dag spijt gehad.
Lees je even goed in over de bijzonderheden en zwakke punten. De Hyundai dealers kloppen je soms het geld onnodig uit de zak :P
Meestal is er wel een goedkopere oplossing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
Nickvdwaal schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:56:
Mijn woon-werk verkeer is 8 minuten met de auto en ik heb niet altijd mijn carplay gekoppeld, dan is geen motorgeluid toch wel heerlijk hoor!
Ik snap het! Ik heb ooit al eens een voorproefje gehad met een Lexus CT, laatste stuk naar huis en vertrek van huis altijd lekker still
skaffa schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:09:
[...]

Heel veel rijplezier met deze mooie aanwinst, ik heb die van mij nu bijna een week in bezit en ben erg tevreden. Ik heb weliswaar een facelift maar ondanks dat zullen de verschillen niet groot zijn vermoed ik. Veel veilig kilometers gewenst!

Edit: de sepp aangevraagd op de dag van aankoop en gisteren stond het bedrag al op mijn rekening, gaat erg vlot allemaal!
Facelift had ik wel oog naar maar binnen het budget werd het krap. Ik heb dan wel een afkeer voor de touch-knoppen dus die ontwijk ik gelukkig maar wel jammer van de mindere range en het gebrek aan app. Zijn hier nog wat alternatieven voor?
FranDaMan schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:09:
[...]

Gefeliciteerd !
Rijd nu zelf drie jaar in een 2017 premium. Nog geen dag spijt gehad.
Lees je even goed in over de bijzonderheden en zwakke punten. De Hyundai dealers kloppen je soms het geld onnodig uit de zak :P
Meestal is er wel een goedkopere oplossing te vinden.
Ja ben al een een paar weken aan het onderzoeken en viel me inderdaad op dat er wat dingen zijn om op te letten. Ik heb in elk geval garantie voorzover dat wat waard is, met veel dingen kan ik mezelf ook wel redden (jarenlang BMW's gehad dus dan leer je wel er aan te werken).

Heb er zin in, maar nog even afwachten dus totdat die daadwerkelijk voor de deur staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:32
Ik heb de 2017 editie en laad soms bij dure openbare palen. De enige manier om dan niet volledig vol te laden is erg irritant door oplaadinstellingen -> daluren aan te passen zodat hij bijv. 2 uurtjes laad. Ik heb geen mogelijkheid gevonden om tot een bepaald accupercentage te laden. Jullie wel?

Heeft iemand het werkend gekregen om op afstand het accupercentage uit te lezen en die tijden van de daluren aan te passen om ervoor te zorgen dat hij stopt met laden?

En heeft iemand het voor elkaar gekregen om het voorverwarmen (cabin pre-heat) te activeren zonder dat de auto aan het laden is? Ik heb geen laadpaal of oprit. De enige manier die ik gevonden heb is door daadwerkelijk in de auto te gaan zitten en hem te starten, maar als ik dan weer naar binnen ga kan in principe zo iemand met de auto wegrijden zonder sleutel.

Ik vind OVMS te duur aangezien Charge Control en Cabin Pre-heat er ook niet op werkt. Als er DIY-oplossingen zijn met arduino/esp of iets dergelijks lijkt dat me een mooi projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nou ik heb hem ook binnen hoor, de boze blauw brief die aankondigt dat ik toch ook bij af mag gaan dokken voor de slijtage die mijn EV aan 's heerens wegen bijdraagt. Iemand een idee van wat het kwarttarief voor een 38kwh in Drenthe zou kunnen gaan worden? :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
HTT-Thalan schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:15:
Nou ik heb hem ook binnen hoor, de boze blauw brief die aankondigt dat ik toch ook bij af mag gaan dokken voor de slijtage die mijn EV aan 's heerens wegen bijdraagt. Iemand een idee van wat het kwarttarief voor een 38kwh in Drenthe zou kunnen gaan worden? :P.
Is toch de benzine mrb*0,25? In dat geval 21/22 eur per maand en in 2026 86/87 per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:39
@Alicanto Volgens mij gaat de auto niet in 'drive' zonder dat de sleutel binnen in de auto is. Ik weet niet of je hem van buiten kunt afsluiten als hij aan staat, nooit geprobeerd.

[ Voor 30% gewijzigd door Millert op 08-12-2024 08:48 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alicanto
Millert schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:47:
@Alicanto Volgens mij gaat de auto niet in 'drive' zonder dat de sleutel binnen in de auto is. Ik weet niet of je hem van buiten kunt afsluiten als hij aan staat, nooit geprobeerd.
Wegrijden kan gewoon hoor als hij al aan staat.

Op slot zetten gaat zover ik weet niet als hij aan staat, tenzij je het klepje van de hendel haalt en de sleutel echt in het slot draait.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Alicanto schreef op zondag 8 december 2024 @ 10:56:
[...]

Wegrijden kan gewoon hoor als hij al aan staat.

Op slot zetten gaat zover ik weet niet als hij aan staat, tenzij je het klepje van de hendel haalt en de sleutel echt in het slot draait.
Je kunt alleen wegrijden wanneer je de auto hebt aangezet met de voet op het rempedaal. Wanneer je de auto aanzet door twee keer op de startknop te drukken (zonder een pedaal aan te raken) staat de auto in de contactstand (dus radio en klimaatregeling en dergelijke actief) en kan er niet mee gereden worden.
Of de auto op slot kan in de contactstand is dan makkelijk te proberen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:55
Ik ben ondertussen 3 jaar trotse bezitter van een Ioniq uit 2017. Gekocht met 72 000km op de teller, vandaag zijn er daar een kleine 58 000km bijgekomen en staat de teller op bijna 130 000 km.
Buiten een terugroepactie (ben alweer vergeten waarover dat ging, een kabel?) en een defecte accumulatoractuator/vergrendeling van de laadpoort heb ik geen grote problemen ervaren. Eén winter sticky steering, maar dat lijkt zonder enige ingreep niet meer terug te komen, gelukkig.
Vorige week voor de eerste keer aan een snellader gestaan die me zwaar teleurstelde. Een lader van Optimile aan de Aldi van Lummen (België), zou een paal van 60kW moeten zijn, ideaal voor de Ioniq, leverde echter met moeite 15kW. Gezien ik er al een uur mee had gereden en het niet té warm of té koud was, zou de temperatuur geen probleem mogen zijn. Met nog 22km op de GOM waren er geen alternatieven in de buurt die ik met een gerust hart kon bereiken.
Wat ik wel merkte: de rit was 90% snelweg met een totaal van 50km. Met een GOM van 80km vertrokken en met 24km aangekomen aan een constante snelheid van 110km/u. Voor één keer viel de inschatting van de GOM wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alicanto
SpongeRob schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:03:
[...]

Je kunt alleen wegrijden wanneer je de auto hebt aangezet met de voet op het rempedaal. Wanneer je de auto aanzet door twee keer op de startknop te drukken (zonder een pedaal aan te raken) staat de auto in de contactstand (dus radio en klimaatregeling en dergelijke actief) en kan er niet mee gereden worden.
Of de auto op slot kan in de contactstand is dan makkelijk te proberen.
Ah bedankt. Dat is handige info! Weet je ook of hij in beide standen de 12V accu bijlaadt vanaf de hoofdaccu?

Ik heb hem eens gestart om zo de ruiten te kunnen ontdooien, maar toen ik terug bij de auto kwam was hij uit en deed niets meer. Ik denk dat de airco op 12V werkt en de 12v accu leeg had getrokken. Na 1 seconde met startkabels om hem te starten was het weer verholpen, maar dit zijn wel rare verschijnselen als je zo’n grote volle 400V (?) accu hebt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:12
Alicanto schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:14:
[...]

Ah bedankt. Dat is handige info! Weet je ook of hij in beide standen de 12V accu bijlaadt vanaf de hoofdaccu?

Ik heb hem eens gestart om zo de ruiten te kunnen ontdooien, maar toen ik terug bij de auto kwam was hij uit en deed niets meer. Ik denk dat de airco op 12V werkt en de 12v accu leeg had getrokken. Na 1 seconde met startkabels om hem te starten was het weer verholpen, maar dit zijn wel rare verschijnselen als je zo’n grote volle 400V (?) accu hebt…
Als de auto 'aan' staat, laadt de 12V accu volgensmij alleen op in D, niet in P. Dat heb ik proefondervindelijk ondervonden, maar het staat nergens in de boekjes. Ik heb eens speculaties gelezen dat het te maken zou hebben met veiligheidseisen, dat de hoofdaccu in stilstand niet in verbinding mag staan met de 12V accu. Maar ook dat heb ik nergens zwart-op-wit teruggevonden.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-06 12:57
Sinds dit weekend kan ik de auto niet meer ontgrendelen en vergrendelen aan de bestuurders kant van buiten af (zwart knopje bij hendel).
Passagiers kant nog wel.

Iemand dit al eens meegemaakt? Ben bang dat iets vervangen moet worden en een duur grapje gaat worden (geen garantie meer).

Goed zal wel binnenkort laten checken en een prijsopgave laten doen. Dan maar de sleutel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Curapica schreef op maandag 9 december 2024 @ 07:13:
Sinds dit weekend kan ik de auto niet meer ontgrendelen en vergrendelen aan de bestuurders kant van buiten af (zwart knopje bij hendel).
Passagiers kant nog wel.

Iemand dit al eens meegemaakt? Ben bang dat iets vervangen moet worden en een duur grapje gaat worden (geen garantie meer).

Goed zal wel binnenkort laten checken en een prijsopgave laten doen. Dan maar de sleutel gebruiken.
Is de batterij van je handzender nog wel goed? Ik weet niet precies waar de "ontvanger" in de auto zit, maar toen mijn handzender bijna leeg was veranderde ook het gedrag van dee auto over wanneer en hoe hij open ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tom Paris schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:40:
[...]

Als de auto 'aan' staat, laadt de 12V accu volgensmij alleen op in D, niet in P. Dat heb ik proefondervindelijk ondervonden, maar het staat nergens in de boekjes. Ik heb eens speculaties gelezen dat het te maken zou hebben met veiligheidseisen, dat de hoofdaccu in stilstand niet in verbinding mag staan met de 12V accu. Maar ook dat heb ik nergens zwart-op-wit teruggevonden.
Dat vaag ik mij af of dat alleen in D gebeurt, want als je nu ergens langdurig moet wachten en de auto in P hebt gezet dan zou die dus niet bijladen in dat geval. Nu gebruik ik die P stand eigenlijk nooit dus ik heb er ook geen ervaring mee.

Uit eigen ervaring weet ik dat als de auto niet op slot is, er niet wordt bijgeladen. Dus alleen de deuren dicht is niet voldoende, hij moet echt op slot zijn. Voordat ik hier achter kwam deed ik op eigen en afgesloten terrein de auto nooit op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:20:
[...]

Dat vaag ik mij af of dat alleen in D gebeurt, want als je nu ergens langdurig moet wachten en de auto in P hebt gezet dan zou die dus niet bijladen in dat geval. Nu gebruik ik die P stand eigenlijk nooit dus ik heb er ook geen ervaring mee.

Uit eigen ervaring weet ik dat als de auto niet op slot is, er niet wordt bijgeladen. Dus alleen de deuren dicht is niet voldoende, hij moet echt op slot zijn. Voordat ik hier achter kwam deed ik op eigen en afgesloten terrein de auto nooit op slot.
Dat vraag ik me ook af. Heb de auto best wel eens een tijd aan en in P laten staan. Dan zou de accu toch best snel moeten leeglopen in combinatie met achterruit verwarming, stuurverwarming en stoelverwarming op meerdere stoelen.

Is natuurlijk ook snel te testen. Zet er een multimeter op of gebruik een OBD dongel. Wanneer hij aan het laden is moet je 14+ volt zien. Als hij niet meer aan het laden is zakt dat dan in naar 12-13 volt.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Wanneer het groene rij-icoontje zichtbaar is in de klokunit, wordt de accu bijgeladen.
Of de accu ook bij wordt geladen in de contactstand durf ik niet te zeggen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:51
SpongeRob schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:18:
Wanneer het groene rij-icoontje zichtbaar is in de klokunit, wordt de accu bijgeladen.
Of de accu ook bij wordt geladen in de contactstand durf ik niet te zeggen.
Nee dan wordt ie niet bijgeladen. Nog een bijwerking omdat er ook ICE en Hybride varianten van de Ioniq zijn

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:33:
[...]

Dat vraag ik me ook af. Heb de auto best wel eens een tijd aan en in P laten staan. Dan zou de accu toch best snel moeten leeglopen in combinatie met achterruit verwarming, stuurverwarming en stoelverwarming op meerdere stoelen.

Is natuurlijk ook snel te testen. Zet er een multimeter op of gebruik een OBD dongel. Wanneer hij aan het laden is moet je 14+ volt zien. Als hij niet meer aan het laden is zakt dat dan in naar 12-13 volt.
Als ik bij een snellader aan het laden ben dan wacht ik vaak in de auto en doe de auto aan voor de verwarming/airco. Als het laden klaar is koppel ik af maar als ik dan niet snel de auto echt start krijg ik gelijk een melding dat de 12V accu leegloopt. Dus dat gaat best snel.

Met mijn Accumonitor (of met de dongel icm Carscanner) zie ik dat tijdens het laden ook altijd de 12V accu wordt geladen. Die Accumonitor is sowieso erg handig en eigenlijk een musthave en kost weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
PeterZ(on) schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:20:
[...]

Headshot_NL schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:33:
[...]

Het is juist mijn ervaring met stoelverwarming aan in P, dat de waarschuwingen over de 12V accu opkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Tom Paris schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:57:
[...]

[...]

Het is juist mijn ervaring met stoelverwarming aan in P, dat de waarschuwingen over de 12V accu opkomen.
Ja als hij (in elk geval) op het eerste stukje van contact staat zal 12V niet opladen. Dus de startknop 1x indrukken zonder de rem in te trappen. Bij 2x drukken misschien wel, dat weet ik zo niet.

Wat ik nog wel eens doe als ik vergeet voor te verwarmen is dit:
Instappen, voet op de rem, powerknop indrukken. Dan is de auto dus volledig aan maar staat nog in P. Dan verwarming aan, stoel en stuurverwarming aan en eventueel achterruitverwarming. Dan krijg ik geen 12V melding te zien. Dan kan hij ook prima 10 minuten staan zonder probleem.
Dan zou ik eens moeten meten hoe het zit.

Bij aankomst bij een snellader laat ik de auto gewoon aan staan. Stekker erin, vervolgens hoor je de kachel even schakelen en gaat alles vrolijk door, ook zonder 12V melding. Denk dat de 12V accu wel moeite zal hebben met 30 minuten snellader zonder bijgeladen te worden. Helemaal in de winter met die verbruikers en verlichting aan. Kan me dan dus ook bijna niet voorstellen dat hij in dit soort gevallen niet zal worden bijgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik denk dat we wel kunnen stellen dat dit "probleem" net zoiets is als het verwarmen met alleen de AC aan. Dus met verschillende ervaringen in wat wel en niet gaat.

Ik ga ervan vooralsnog maar vanuit dat als die melding dat, de 12V accu leeg loopt, niet snel komt er gewoon wordt bijgeladen als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
Begin volgende maand een ‘groot’ 40k km onderhoud aan onze 2020 Ioniq (38kWh). Volgens offerte €320,-

Faire prijs of? Is bij de Hyundai dealer waar we hem gekocht hebben en dus ook garantie hebben.

3060Wp Zuid (LG) | 2kW Sunny Boy (SMA), aanpassing gepland naar ZO/ZW 7kWp | Tesla Model Y RWD 2025 | Hyundai Ioniq Electric 38kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RobinDH1 schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:25:
Begin volgende maand een ‘groot’ 40k km onderhoud aan onze 2020 Ioniq (38kWh). Volgens offerte €320,-

Faire prijs of? Is bij de Hyundai dealer waar we hem gekocht hebben en dus ook garantie hebben.
Veel geld, wat gaan ze daar dan allemaal voor doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
Spiller schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 08:47:
Idem, mijn auto zou eind deze week binnen komen maar de hele week is er niet eens een transport bij ze geweest.
Het nieuwe kenteken lag er al wel: TR-996-J
Nog een weekje wachten en ik ben rustig het hele topic aan het doorlezen, maar bij deze kreeg ik een glimlach. Mijne heeft TR-995-J :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
sigmundfreund schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:00:
[...]

Nog een weekje wachten en ik ben rustig het hele topic aan het doorlezen, maar bij deze kreeg ik een glimlach. Mijne heeft TR-995-J :D
Ik denk dat die wel op Youtube te vinden is.
Gevonden, YouTube: One more time classic IONIQ 28kWh Amsterdam to Begur, Spain

[ Voor 18% gewijzigd door PeterZ(on) op 09-12-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmschot2
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-12-2024
Gisteren mijn nieuw aangeschafte Ioniq 38kw 2021, 17d km opgehaald. Wat een heerlijke auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
PeterZ(on) schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:51:
[...]

Veel geld, wat gaan ze daar dan allemaal voor doen?
Is een standaardfactuur, vraag me ook af of ik dit nou echt een offerte kan noemen.

GROOT ONDERHOUD VOLGENS
DE RICHTLIJNEN VAN DE FABRIKANT
BATTERIJTEST =
Controlewerkzaamheden:
Verlichting incl. richtingaanwijzers dashboard,
Bevestiging stuurkolom/stuurwiel en claxon,
Ruitensproeiers en wisserbladen V+A,
Ventilatiesysteem en achterruitverwarming,
Airconditioning compressor, leidingsysteem en koelmiddelniveau,
Handrem afstelling en werking,
Stoel en veiligheidsriem (v + a), passing vloermatten, pedaalrubbers,
Loop van rem- en koppelingpedaal + koppeling op werking en slijtage,
Scharnieren, sloten, deurvangers incl. rubbers
van afschermingen, deuren en ruiten.
Banden: spanning, profieldiepte, beschadiging,
slijtagepatroon, bandentype en classificatie,
Wiellagers, remblokken, remklauwen & schijven,
Remleidingen en remslangen,
Brandstoftank/leidingen, slangen en koppelingen,
Uitlaatsysteem, ophanging en rubbers,
Schokbrekers op werking en lekkage + veersysteem,
Fusees stofkappen, manchetten, aandrijfassen en beschermkappen,
Stuurinrichting, ophangingsarmen en subframe,
Ophanging van de motor en versnellingsbak incl. oliepeil manuele transmissie,
Aandrijfriem, koelsysteem, carterventilatie en uitlaatgasrecirculatiesysteem,
Werking ventilator, rijgedrag, wegligging, remwerking en besturing,
Visuele controle op lekkages en van de onderzijde,
Eindcontrole en proefrit.
CI CARROSSERIE INSPECTIE 97133-K4000 FILTER ASSY-AIR KLM KLEIN MATERIAAL ADDI RUITENSPROEIER PRODUCT DC COMPUTER DIAGNOSE/RESET HYUNDAI RSV REMSERVICE - OLIEWISSEL KENT 8397024 FUEL GUARD II 250ML W WERK MECANIEK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:47
RobinDH1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:13:
[...]

Is een standaardfactuur, vraag me ook af of ik dit nou echt een offerte kan noemen.

GROOT ONDERHOUD VOLGENS
BATTERIJTEST =
Controlewerkzaamheden:
CI CARROSSERIE INSPECTIE 97133-K4000 FILTER ASSY-AIR KLM KLEIN MATERIAAL ADDI RUITENSPROEIER PRODUCT DC COMPUTER DIAGNOSE/RESET HYUNDAI RSV REMSERVICE - OLIEWISSEL KENT 8397024 FUEL GUARD II 250ML W WERK MECANIEK
Altijd goed, een oliewissel bij een elektrische auto, wel fijn dat je weet dat er Kent Fuel Guard 2 in gaat 8)7 Man man man die dealers. Wat ga je doen met slechts 40k km? In praktijk beetje banden trappen, ruitenwisservloeistof bijvullen, intererieurfiltertje, softwareupdate, en dan mag je even aftikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-06 12:30
[...]

GROOT ONDERHOUD VOLGENS
BATTERIJTEST =
Controlewerkzaamheden:
Dit is een standaard beurt voor een ICE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Zal toch uit gewoonte wel een vergissing zijn neem ik aan. Ik heb wel eens een uitlaatgastest op de rekening zien staan. Blijft allemaal erg slordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
PeterZ(on) schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:12:
[...]

Zal toch uit gewoonte wel een vergissing zijn neem ik aan. Ik heb wel eens een uitlaatgastest op de rekening zien staan. Blijft allemaal erg slordig.
Is de 2e offerte, eigenlijk wederom dezelfde, ondanks dat ik zeer duidelijk specifieer dat het om een EV gaat en de wagen bij hen aangekocht is. Inderdaad onzin, dus heb contact opgenomen met een andere Hyundai dealer. Dit om wel nog aanspraak te kunnen maken op de geldende garantie wanneer nodig. Maar wel in de hoop om nou een exact beschrijf te krijgen van wat er gaat/moet plaatsvinden en wat dat zou moeten kosten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
RobinDH1 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:05:
[...]

Is de 2e offerte, eigenlijk wederom dezelfde, ondanks dat ik zeer duidelijk specifieer dat het om een EV gaat en de wagen bij hen aangekocht is. Inderdaad onzin, dus heb contact opgenomen met een andere Hyundai dealer. Dit om wel nog aanspraak te kunnen maken op de geldende garantie wanneer nodig. Maar wel in de hoop om nou een exact beschrijf te krijgen van wat er gaat/moet plaatsvinden en wat dat zou moeten kosten…
Echt te gek voor woorden dat ze die werkzaamheden blijven opvoeren, dit slaat nergens op. Ben wel benieuwd wie die dealer is want daar moet je dan echt niet naartoe. Voor zo'n soort beurt is 200 euro al dik betaald, ik heb ook nog wel eens een stuk minder betaald. Het is echt maar net wat ze willen rekenen want aan alleen materiaal kom je er niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
De door Hyundai gehanteerde prijzen staan op de site van Hyundai Nederland, €165 elk jaar / 15.000km.
https://www.hyundai.com/n...es/onderhoud/prijzen.html

[ Voor 8% gewijzigd door Millert op 10-12-2024 12:35 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
** Getoonde onderhoudstarieven zijn adviesprijzen. De exacte prijs is afhankelijk van de kilometerstand, uitvoering en leeftijd van de auto.

Bovenstaande staat onder het lijstje met tarieven.

Dus je weet nog niet waar je echt aan toe bent want ik kan daar niet vinden voor welke werkzaamheden dat is. Van mijn Toyota IQ wist ik destijds vooraf precies wat een onderhoudsbeurt ging kosten en alleen extra's zoals banden of als er iets niet onder regulier onderhoud viel kwam erbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranDaMan
PeterZ(on) schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:27:
** Getoonde onderhoudstarieven zijn adviesprijzen. De exacte prijs is afhankelijk van de kilometerstand, uitvoering en leeftijd van de auto.

Bovenstaande staat onder het lijstje met tarieven.

Dus je weet nog niet waar je echt aan toe bent want ik kan daar niet vinden voor welke werkzaamheden dat is. Van mijn Toyota IQ wist ik destijds vooraf precies wat een onderhoudsbeurt ging kosten en alleen extra's zoals banden of als er iets niet onder regulier onderhoud viel kwam erbij.
Nu de garantie is verlopen houd ik me sowieso niet meer aan de 15.0000 km interval. Ronduit belachelijk voor een EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Millert schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:04:
De door Hyundai gehanteerde prijzen staan op de site van Hyundai Nederland, €165 elk jaar / 15.000km.
https://www.hyundai.com/n...es/onderhoud/prijzen.html
Eind november heb ik €144,60 betaald voor de 135k km beurt van m'n Ioniq Premium Classic (2018). Gewoon bij de dealer, waar ik dan ook weer één jaar Hyundai Pechhulp (en een gewassen auto) bij krijg. Ik rijd richting de 20k km per jaar, dus een jaarlijkse beurt vind ik niet overdreven en voor die prijs schappelijk. Overigens - afkloppen - was alles net als de afgelopen jaren in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
fredkroket schreef op maandag 9 december 2024 @ 08:03:
[...]

Is de batterij van je handzender nog wel goed? Ik weet niet precies waar de "ontvanger" in de auto zit, maar toen mijn handzender bijna leeg was veranderde ook het gedrag van dee auto over wanneer en hoe hij open ging.
Die is recentelijk vervangen en maak nu de deur dus open via dat ding of de passagiers deur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Millert
Gisteren tot de ontdekking gekomen dat er in Android Auto een specifieke instelling is voor 'elektrisch voertuig'. Nu toont Google Maps op de kaart alle (beschikbare) laadpalen en is het eenvoudiger om een laadpaal als tussenstop op de route toe te voegen. Ik weet niet of het een nieuwe functionaliteit betreft, maar het vermelden waard. Ook erg tevreden over de AAWireless dongle om draadloos te verbinden met de smartphone en de aanpasbare DPI instelling om meer informatie te kunnen tonen in het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Curapica schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:09:
[...]

Die is recentelijk vervangen en maak nu de deur dus open via dat ding of de passagiers deur.
Reserve sleutel voor de zekerheid proberen? Anders is het een vervelend defect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranDaMan
Millert schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:13:
Gisteren tot de ontdekking gekomen dat er in Android Auto een specifieke instelling is voor 'elektrisch voertuig'. Nu toont Google Maps op de kaart alle (beschikbare) laadpalen en is het eenvoudiger om een laadpaal als tussenstop op de route toe te voegen. Ik weet niet of het een nieuwe functionaliteit betreft, maar het vermelden waard. Ook erg tevreden over de AAWireless dongle om draadloos te verbinden met de smartphone en de aanpasbare DPI instelling om meer informatie te kunnen tonen in het display.
Er was al een mogelijkheid om aan te geven dat je electrisch reed. Daarmee berekende hij dan de meest "fuel" efficiente route. Sinds de laatste update zijn er inderdaad ook laadstations vermeld langs je route, zoals dat eerder bij ABRP ook al het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curapica
fredkroket schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:15:
[...]

Reserve sleutel voor de zekerheid proberen? Anders is het een vervelend defect.
Goeie, zal dat eens proberen idd, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 22:38
Om nog even terug te komen op een app voor de Ioniq 2017/2018. Ik heb wel Ovms en vindt de aanschaf behoorlijk aan de hoge kant.
Het enige waar ik hem voor gebruik is om de batterij in de gaten te houden tijdens het laden.

Ik had de auto van de week ‘s morgens om 5 uur aan een laadpaal gezet voor ik naar mijn werk ging. Ik had ingesteld dat hij om 6.00 op 22 graden was. Dat beviel me goed.
Maar ook ik heb geen laadpaal voor de deur. En de auto eerst verplaatsen en daarna te ontdooien gaat ook niet werken.
Ik weet niet of de thuis lader (of hoe die heet) daar geschikt voor is. Dan kan ik nog een verlengsnoer uitrollen. Al weet ik niet hoe veel watt dat gebruikt. En zou ook moeten uitzoeken hoe de kachel te gebruiken zonder de auto open te laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
Laden via een verlengsnoer wordt sterk afgeraden, zelfs afgerold.... Stroom is te hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:07
als je de juiste kabel hebt niet.

ik heb gewoon een buitenkabel gehaald van 10m, 3x2.5 dikte dan kan dat zonder problemen.

ik gooi er maximaal 10A overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Alles hangt af van de kwaliteit. Vaak gaat het niet fout in de kabel maar in de stekkers. Bijvoorbeeld van de stekker van het verlengsnoer in het stopcontact zelf. In de stekker van de lader zelf zit een temperatuursensor en als die te heet is stopt het laden. Met een verlengsnoer ertussen kan hij dat natuurlijk niet meten.

Als je zekerheid wilt hebben gewoon de lader limiteren op low of medium. Maar mijn ervaring is dat op de hoogste snelheid in een goed stopcontact goed gaat. Zelfs over een verlengsnoer met 1,5mm draad. Je voelt het snoer licht warm worden maar dat is prima. Het gevaar zit hem vooral in de stekkers. Natuurlijk het verlengsnoer afrollen.
1.5mm is ook gewoon geschikt voor 3600 watt welke natuurlijk nooit door die lader zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:13
Jovink538 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:32:
Om nog even terug te komen op een app voor de Ioniq 2017/2018. Ik heb wel Ovms en vindt de aanschaf behoorlijk aan de hoge kant.
Het enige waar ik hem voor gebruik is om de batterij in de gaten te houden tijdens het laden.
Als je wel een thuislader gaat gebruiken, zit je telefoon waarschijnlijk in het bluetooth bereik van een OBD dongle. De OBD poort is online tijdens het laden, dus je kan via een app zoals ABRP of EVNotify de batterijstatus in de gaten houden. Werkt hier prima (nooit storingen ofzo).

Of koop een laadkabel met een app om het laden te monitoren en regelen, die zijn nu iets van 115 euro via Amazon. EVJUICION 8m Charging Cable Electric Car Type 2 Schuko App Control (geen ervaring mee).

• RobinDH1
PeterZ(on) schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:21:
[...]

Echt te gek voor woorden dat ze die werkzaamheden blijven opvoeren, dit slaat nergens op. Ben wel benieuwd wie die dealer is want daar moet je dan echt niet naartoe. Voor zo'n soort beurt is 200 euro al dik betaald, ik heb ook nog wel eens een stuk minder betaald. Het is echt maar net wat ze willen rekenen want aan alleen materiaal kom je er niet aan.
Inderdaad. Ik heb inmiddels een offerte binnen van een andere Belgische dealer. Die spreekt niet over brandstofsystemen of dergelijke maar wel over een batterijtest. Die richt op €370. Ik heb een offerte opgevraagd bij een dealer in Zeeland, daar kom ik ook uit op €365. Maar daar kan men de registratie niet doen zoals in België in het Car Pass systeem dus dan ga ik toch voor de 1e optie, namelijk de dealer waar we de wagen aankochten, die kwam op €330.

‘De voorgeschreven werkzaamheden houden in het vervangen van het interieurfilter, het verversen van de remvloeistof, updaten diverse systeem en alles wordt dan ook weer nagekeken.‘

• PeterZ(on)
RobinDH1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:15:
[...]

Inderdaad. Ik heb inmiddels een offerte binnen van een andere Belgische dealer. Die spreekt niet over brandstofsystemen of dergelijke maar wel over een batterijtest. Die richt op €370. Ik heb een offerte opgevraagd bij een dealer in Zeeland, daar kom ik ook uit op €365. Maar daar kan men de registratie niet doen zoals in België in het Car Pass systeem dus dan ga ik toch voor de 1e optie, namelijk de dealer waar we de wagen aankochten, die kwam op €330.

‘De voorgeschreven werkzaamheden houden in het vervangen van het interieurfilter, het verversen van de remvloeistof, updaten diverse systeem en alles wordt dan ook weer nagekeken.‘
Blijft veel geld voor wat ze uitvoeren. Het interieurfilter kun je eenvoudig zelf doen en scheelt al veel geld, want ze vragen zomaar 30 euro voor alleen het filter. Mijn dealer vervangt de remvloeistof pas als het nodig blijkt te zijn bij controle van de vloeistof en niet op tijd. En voor het vervangen worden ook flinke bedragen gevraagd, dus als het niet nodig is scheelt dat ook flink. Het updaten behoort standaard bij de onderhoudsbeurt, dus daar kan het niet zo duur door worden, maar misschien dat het in België anders geregeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinDH1
PeterZ(on) schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:47:
[...]

Blijft veel geld voor wat ze uitvoeren. Het interieurfilter kun je eenvoudig zelf doen en scheelt al veel geld, want ze vragen zomaar 30 euro voor alleen het filter. Mijn dealer vervangt de remvloeistof pas als het nodig blijkt te zijn bij controle van de vloeistof en niet op tijd. En voor het vervangen worden ook flinke bedragen gevraagd, dus als het niet nodig is scheelt dat ook flink. Het updaten behoort standaard bij de onderhoudsbeurt, dus daar kan het niet zo duur door worden, maar misschien dat het in België anders geregeld is.
Dat het veel geld is ben ik het volledig mee eens. Langs de andere kant ben ik voor een ‘groot’ onderhoud aan mijn benzinewagen nooit minder dan €600 kwijt geweest. Wil ik echter ooit aanspraak kunnen maken op een garantiegeval heb ik eigenlijk geen andere optie dan hierin mee te gaan.. Bedankt voor de feedback in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
RobinDH1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:15:
[...]
Interieurfilter koop je voor €20 online en doe je in 3 minuten zelf, die zit achter het dashboard-kastje. Ook de 'diverse systemen' kun je zelf updaten met de tool van Hyundai.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:07
RobinDH1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:59:
[...]

Dat het veel geld is ben ik het volledig mee eens. Langs de andere kant ben ik voor een ‘groot’ onderhoud aan mijn benzinewagen nooit minder dan €600 kwijt geweest. Wil ik echter ooit aanspraak kunnen maken op een garantiegeval heb ik eigenlijk geen andere optie dan hierin mee te gaan.. Bedankt voor de feedback in ieder geval!
Interieurfilter, ruitensproeiervloeistof en ruitenwisser kan je zelf doen en dat melden bij het onderhoud. Dan houd je de garantie wel in stand.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-06 21:19
Handleiding voor het repareren van de laadklep actuator.
Kennelijk is het motortje van binnen schoonmaken voldoende.
Wel vertaling aanzetten want het is in het Koreaans.

https://blog.naver.com/wonro0908/223689814722

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:48
ningalloon schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:50:
Handleiding voor het repareren van de laadklep actuator.
Kennelijk is het motortje van binnen schoonmaken voldoende.
Wel vertaling aanzetten want het is in het Koreaans.

https://blog.naver.com/wonro0908/223689814722
Het ziet er ook uit als en motortje van de action 8)7
Nou ja, zo lang het werkt.
Goeie vondst trouwens. Ik dacht dat dit wel een goede 1000 euro's is bij de dealer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-06 15:06
fx500 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:42:
[...]

Het ziet er ook uit als en motortje van de action 8)7
Nou ja, zo lang het werkt.
Goeie vondst trouwens. Ik dacht dat dit wel een goede 1000 euro's is bij de dealer.
Volgens mij tussen de 300 en 400. Die van mij is onder verlengde garantie vervangen maar ook afgesteld (?).

Handleiding voor het schoonmaken is wel mooi nu er steeds meer uit de garantie komen. Werkt schoonmaken niet?

Hier is die voor vervangen in het engels;
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/MC-10128600-9999.pdf
En onderdeelnummer; 91999-g7310qqh

[ Voor 16% gewijzigd door Sjabba1979 op 14-12-2024 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-05 08:50
Ik lees hier al een aantal weken mee omdat ik interesse heb in een Ioniq van 2019 of jonger, facelift model met 38kWh. Vandaag er met 1 proef gereden. Wat een auto en wat rijdt dat fantastisch. Willen hem gaan gebruiken als 2e auto naast een golf 7,5 en zou dan in de plaatst van een Audi A2 komen.
Er was twijfel of het een BMW I3 gaat worden of Ioniq maar deze twijfel is na vandaag helemaal weg.
We gaan zien of de Audi het nog even volhoud en ga dan intensief opzoek naar een Ionic, of het een comfort of premium uitvoering gaat worden zie ik dan wel, belangrijks is dat er stoelverwarming in zit.
Ik blijf hier nog lekker mee lezen en als ik er 1 aangeschaft heb laat ik het hier weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-06 18:27
Bart-sss schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:53:
[...]
We gaan zien of de Audi het nog even volhoud en ga dan intensief opzoek naar een Ionic, of het een comfort of premium uitvoering gaat worden zie ik dan wel, belangrijks is dat er stoelverwarming in zit.
Ik blijf hier nog lekker mee lezen en als ik er 1 aangeschaft heb laat ik het hier weten.
Stond ook voor deze keuze en ben voor de Premium gegaan... stoelverwarming achter blijkt de grootste USP te zijn.... O+
Als je een gezin hebt, ga voor de Premium.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinDH1
Bart-sss schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:53:
Ik lees hier al een aantal weken mee omdat ik interesse heb in een Ioniq van 2019 of jonger, facelift model met 38kWh. Vandaag er met 1 proef gereden. Wat een auto en wat rijdt dat fantastisch. Willen hem gaan gebruiken als 2e auto naast een golf 7,5 en zou dan in de plaatst van een Audi A2 komen.
Er was twijfel of het een BMW I3 gaat worden of Ioniq maar deze twijfel is na vandaag helemaal weg.
Hier sinds april ook een Ioniq (38kWh) als 2e wagen. Ideaal om die positie in te vullen, rijbereik zat om wat dagen te overbruggen. Met de huidige temperaturen is 100-0 ongeveer 270km voor ons. Zo overtuigd van elektrisch dat er sinds vorige week een Model Y naast staat, veel succes met de zoektocht dus! Zat tips en feedback te vinden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 11:59

timovd

Voorsprong door techniek

Arnout schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:27:
[...]

Stond ook voor deze keuze en ben voor de Premium gegaan... stoelverwarming achter blijkt de grootste USP te zijn.... O+
De instapversie (zowel 28 als 38kWh) heeft vóór toch ook geen stoelverwarming?
Mijns inziens moet iedere ev stoelverwarming (i.i.g. voor) hebben.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-06 15:59
timovd schreef op zondag 15 december 2024 @ 02:19:
[...]
Comfort 28 hier, onze enige auto. Inderdaad geheel zonder stoelverwarming, en we leven nog steeds :P Gelukkig ook geen leren bekleding, voor mij een pluspunt. Weet eigenlijk niet of er Premiums zijn zonder leer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jan1337 schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:50:
[...]

Comfort 28 hier, onze enige auto. Inderdaad geheel zonder stoelverwarming, en we leven nog steeds :P Gelukkig ook geen leren bekleding, voor mij een pluspunt. Weet eigenlijk niet of er Premiums zijn zonder leer.
Eens, met stoffen bekleding mis ik die stoelverwarming ook niet. Als je gewoon buiten loopt als het koud is koel je sneller af dan dat je gaat zitten in een auto, want binnen no-time is die stoel toch opgewarmd. Ik zou meer behoefte hebben aan stoelventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:27:
[...]

Eens, met stoffen bekleding mis ik die stoelverwarming ook niet. Als je gewoon buiten loopt als het koud is koel je sneller af dan dat je gaat zitten in een auto, want binnen no-time is die stoel toch opgewarmd. Ik zou meer behoefte hebben aan stoelventilatie.
Ja met stof mis je dat niet, met leer wel. Dat was voor mij ook een overweging. Ik wilde wel leer, dus ook met stoelverwarming maar juist voor de zomer ook met stoelvenilatie. Dat is ook een optie die ik bij een nieuwe auto zeker wil hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Arnout schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 22:27:
[...]

Kijk uit dat je dan geen geïmporteerde koopt ;). Ik heb een Franse 38kWh Premium, die is hetzelfde qua specificaties op de stoelverwarming achter na :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SvenHe schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:36:
Laden via een verlengsnoer wordt sterk afgeraden, zelfs afgerold.... Stroom is te hoog.
Dat gaat niet zozeer over de stroomsterkte, die is namelijk niet te hoog. Een draagbare lader gaat met maximaal 12A laden als deze zich aan de normen houdt, en dat kan elke verlengkabel in principe aan.

Wat mensen vaak niet weten is dat een kwaliteitslader ook een thermische probe heeft in de stekker welke kan detecteren als er warmte ontwikkeld wordt tussen stekker on stopcontact door een slecht contact. Als deze te warm wordt zal deze zorgen dat de lading gestopt wordt om brand/kortsluiting te voorkomen. De meeste verlengkabels hebben deze detectie niet en daarmee loop je dus het risico dat er alsnog oververhitting ter hoogte van het stopcontact ontstaat met, in het ergste geval, brandgevaar.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
timovd schreef op zondag 15 december 2024 @ 02:19:
[...]

Mijns inziens moet iedere ev stoelverwarming (i.i.g. voor) hebben.
Mijn NL-geleverde 38 Comfort heeft stoeverwarming vóór.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-05 08:50
Tom Paris schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:19:
[...]

Mijn NL-geleverde 38 Comfort heeft stoeverwarming vóór.
Waar ik afgelopen zaterdag in heb proefgereden was ook een comfort, met stoelverwarming voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-06 21:57
Persoonlijk vindt ik vooral de stoelventilatie erg fijn in de zomer. Stoel/stuurverwarming heb ik nu in de winter veel aan. Verbruikt minder stroom dan de AC en is toch comfortabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jacco91 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:37:
Persoonlijk vindt ik vooral de stoelventilatie erg fijn in de zomer. Stoel/stuurverwarming heb ik nu in de winter veel aan. Verbruikt minder stroom dan de AC en is toch comfortabel
Volgens de GOM valt dat stroomverbruik voor verwarmen met de WP best mee. Bij een SoC van 94% is het verschil een 10/15km en vaak nog minder mits dat ook echt zo is. Ik vraag mij af hoe comfortabel de stoelverwarming is op een lange reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
Over stoelverwarming achter gesproken, kan dat ook uitgeschakeld worden? De kinderen hier zijn nog van een leeftijd dat ze willekeurig op knopjes gaan drukken waar ze in hun stoeltje sowieso geen profijt van hebben.

Morgen komt de Ioniq binnen :) one last ride vanavond naar huis met de ouwe BMW (helaas geen sneeuw om het vol pret af te sluiten) en dan klaarmaken voor inruil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:37

ThsAdrns

Be the change!

Mogelijk kun je de zekering trekken.

Ik weet niet waar in de Ioniq het knopje zit. In de Nissans Leaf die ik had, zat de knop aan de rugleuning van de passagiersstoel, onbereikbaar voor kindervingertjes.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:07
sigmundfreund schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:02:
Over stoelverwarming achter gesproken, kan dat ook uitgeschakeld worden? De kinderen hier zijn nog van een leeftijd dat ze willekeurig op knopjes gaan drukken waar ze in hun stoeltje sowieso geen profijt van hebben.

Morgen komt de Ioniq binnen :) one last ride vanavond naar huis met de ouwe BMW (helaas geen sneeuw om het vol pret af te sluiten) en dan klaarmaken voor inruil.
Als je de traction control uitzet en je gooit hard genoeg dan kan het zonder sneeuwd ook prima :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
ThsAdrns schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:09:
Mogelijk kun je de zekering trekken.

Ik weet niet waar in de Ioniq het knopje zit. In de Nissans Leaf die ik had, zat de knop aan de rugleuning van de passagiersstoel, onbereikbaar voor kindervingertjes.
Volgens mij zullen ze er net bij kunnen, zekering dacht ik ook al als er verder geen optie zijn. Moeten er alleen niet nog andere belangrijke functies aan zitten, morgen even het boekje in duiken. En anders zien we het gewoon als extra verwarming :') kan nog altijd de knoppen afkoppelen fysiek als het echt te gek wordt.
luke22 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:16:
[...]

Als je de traction control uitzet en je gooit hard genoeg dan kan het zonder sneeuwd ook prima :D
*huilt in 316 automaat

[ Voor 7% gewijzigd door sigmundfreund op 17-12-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Die van mij vragen het gewoon netjes of de svw aan mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-06 12:37
Grote beurt (5 jaar oud 65000km) met vervangen luchtfilter en reductiebak olie vernieuwd, €210 incl btw!
Bij vanderwou in Dongen.
De software update doen ze dan daar niet, maar weet niet of ik daar veel aan mis?
Voorheen bij leaseplan via Bosch Carservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
steps67 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:02:
Grote beurt (5 jaar oud 65000km) met vervangen luchtfilter en reductiebak olie vernieuwd, €210 incl btw!
Bij vanderwou in Dongen.
De software update doen ze dan daar niet, maar weet niet of ik daar veel aan mis?
Voorheen bij leaseplan via Bosch Carservice.
die kan je zelf doen:
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:55
Gisteren ook voor de eerste keer de 'controleer elektrisch systeem voertuig' gekregen. Verder niets bijzonder. Even uit en aan zetten gaf de melding opnieuw. Vanmorgen na het opzetten van de Ioniq geen melding meer gehad. Maar... dat kan alles zijn...?

Andere gebruikers al vastgesteld dat de Ioniq de melding 'opgelet voor stilstaand voertuig' of dergelijke geeft, maar nooit wanneer er een stilstaand voortuig voor je staat? :/ Ik krijg de melding wanneer ik met een voertuig voor mij op ACC rij en die wagen afdraait terwijl ik de weg vervolg.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:51
maarte997 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:28:
Gisteren ook voor de eerste keer de 'controleer elektrisch systeem voertuig' gekregen. Verder niets bijzonder. Even uit en aan zetten gaf de melding opnieuw. Vanmorgen na het opzetten van de Ioniq geen melding meer gehad. Maar... dat kan alles zijn...?
Vochtig weer.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-06 12:01
Laatst voor het eerst tegen een dode 12V accu aangelopen. Jaar oud exemplaar was helemaal ontladen tot 7V (!), geen idee wat de oorzaak is geweest. Doet het nu ogenschijnlijk weer goed maar ben toch bang dat hij permanent beschadigd is en mij (of m’n vriendin) een keer laat staan in de kou.

Heeft iemand al overwogen om een 12V LiFePo4 accu te plaatsen? Deze hebben vaak een ingebouwd BMS waardoor ze niet overladen of te diep ontladen kunnen worden, dus het lijkt me in theorie mogelijk. Kost wel rond de €200, maar dan heb je een 100 Ah accu (1 kWh) die zonder problemen diep ontladen mag worden en wellicht wel de rest van de levensduur van de auto mee kan.

Edit: zoiets als deze

[ Voor 25% gewijzigd door philipk89 op 19-12-2024 17:27 ]

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

• VmarcV
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-06 18:33
[quote]maarte997 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:28:

Ik rij bijna 8jaar in 28kWh en heb dit al vele malen meegemaakt, wagen uitzetten en terug aan en soms 2x en dan verdwijnt het weer voor enkele maanden. ;-) Denk inderdaad dat het met vocht te maken heeft.

• SvenHe
philipk89 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:15:

Heeft iemand al overwogen om een 12V LiFePo4 accu te plaatsen?
Voor zover ik weet moeten die compleet anders geladen worden. Dat kan denk ik niet zomaar, maar ben benieuwd naar meer inhoudelijke reacties.

• Tom Paris
philipk89 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:15:
Laatst voor het eerst tegen een dode 12V accu aangelopen. Jaar oud exemplaar was helemaal ontladen tot 7V (!), geen idee wat de oorzaak is geweest. Doet het nu ogenschijnlijk weer goed maar ben toch bang dat hij permanent beschadigd is en mij (of m’n vriendin) een keer laat staan in de kou.
Als je de voet waar de accu op staat een beetje uitfreest past er een net iets grotere accu in, dat scheelt ook al: YouTube: Hyundai Ioniq 28kWh - 12V battery replacement

Verder is een jumpstarter voor een paar tientjes ook goed ter geruststelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SvenHe
En de rubbers van de motorkap een laagje (was of zo) geven zodat ze niet vastvriezen...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarzelaar
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:45
Lieve mede-Tweakers, is de Huyndai Ioniq een goede koop? Ik dacht om voor het eind van het jaar nog een 2019+ occasion te kopen gezien je nog de laatste 2000 subsidie kan meepakken. Meerdere occasions rond de 15-20 te vinden.

Advies t.a.v. dingen waar ik op moet letten zoals uitvoeringen/modellen die aan te raden zijn of juist beter overslaan?

Ga hem gebruiken als mijn 'main' (lees: enige) auto voor dagelijkse rit naar werk ~75 km heen-en-terug 5d/week. Heb een laadpaal thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
aarzelaar schreef op zondag 22 december 2024 @ 16:36:
Lieve mede-Tweakers, is de Huyndai Ioniq een goede koop? Ik dacht om voor het eind van het jaar nog een 2019+ occasion te kopen gezien je nog de laatste 2000 subsidie kan meepakken. Meerdere occasions rond de 15-20 te vinden.

Advies t.a.v. dingen waar ik op moet letten zoals uitvoeringen/modellen die aan te raden zijn of juist beter overslaan?

Ga hem gebruiken als mijn 'main' (lees: enige) auto voor dagelijkse rit naar werk ~75 km heen-en-terug 5d/week. Heb een laadpaal thuis.
lijkt me prima (Weinig problemen en heel zuinig), maar de 2000 eur subsidie is nu toch op?

bron: https://www.rvo.nl/subsid...p/subsidie-koop-gebruikte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYMPRKU4sWhYFx50NuAGZiLfGcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AZZwGSjXruf207GrKWWOUEjH.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 179 ... 189 Laatste