Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 22:46
Voor het vervangen van de verdamper moet het hele dashboard er uit. Bij de dealer hebben ze gewoon stappenplannen vanuit Hyundai zelf hoe je dat het snelste kan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:29
ah, goeie reden ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:29
BarryH schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:54:
Nav mijn reparatie van de motor (ipv een nieuwe door de dealer laten plaatsen) heb ik een klacht ingediend bij de importeur over het reparatiebeleid (nou ja, het niet-repareren beleid).

Lijkt me goed als meer mensen die hier tegenaan zijn gelopen dit doen. Want het wordt een stuk makkelijker als de importeur dit aanpast.
Vandaag reactie importeur:
Van der Heijden in Uden voert de reparatie ook uit

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:24
Ben weer terug van vakantie, hoewel op beter weer gehoopt tijdens de reis, beide kanten uit veel tegenwind gehad helaas wat extra stops inhield. Hoewel de 28kWh snel laad merk je dan wel domweg dat de range te beperkt is om toch lekker kilometers te maken op een dag.
Gelukkig voor de rest geen tegenslagen gehad, hoewel een gesloten aire in z-frankrijk voor een geplande stop toch anders had kunnen aflopen...

Nu moet de wagen voor haar beurt en blijkbaar is nu ook een kostbare koelvloeistof wissel nodig (dacht dat dit enkel op de 38kWh was). Zit te overwegen dit zelf te doen.
Heb er al een filmpje van gevonden maar ik weet niet of de vloeistof pomp via odb bediend kan worden.
Iemand hier ervaring mee of laten uitvoeren op de 28kWh variant?

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-05 20:28
Heb een Ioniq 38 KW uit dec 2019 op het oog met 108.000km op het oog, wel dealer onderhouden. Dat betekent dat ik nog 6 maanden fabrieksgarantie heb en nog een tijdje op het accupakket.
Hij wordt niet via de dealer verkocht maar via een universeel autobedrijf. Kan ik bij issues alsnog makkelijk terugvallen op de resterende fabrieksgarantie rechtstreeks via Hyundai?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methew
Djeen84 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:22:
Heb een Ioniq 38 KW uit dec 2019 op het oog met 108.000km op het oog, wel dealer onderhouden. Dat betekent dat ik nog 6 maanden fabrieksgarantie heb en nog een tijdje op het accupakket.
Hij wordt niet via de dealer verkocht maar via een universeel autobedrijf. Kan ik bij issues alsnog makkelijk terugvallen op de resterende fabrieksgarantie rechtstreeks via Hyundai?
Dat was voor mij geen probleem, zelfde verhaal. Betreft wel een wagen die niet geïmporteerd is en onderhoud digitaal geregistreerd.
Je zou kunnen overwegen extra garantie te kopen.(1 of 2 jaar, moet voor het verlopen van de 5 jaar garantie)

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:19
Methew schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:18:
Ben weer terug van vakantie, hoewel op beter weer gehoopt tijdens de reis, beide kanten uit veel tegenwind gehad helaas wat extra stops inhield. Hoewel de 28kWh snel laad merk je dan wel domweg dat de range te beperkt is om toch lekker kilometers te maken op een dag.
Hoeveel dagen heb je er over gedaan? Ik doe meestal 3 dagen heen en in 2 dagen terug.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:09
Methew schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:18:
[...]

Nu moet de wagen voor haar beurt en blijkbaar is nu ook een kostbare koelvloeistof wissel nodig (dacht dat dit enkel op de 38kWh was). Zit te overwegen dit zelf te doen.
Heb er al een filmpje van gevonden maar ik weet niet of de vloeistof pomp via odb bediend kan worden.
Iemand hier ervaring mee of laten uitvoeren op de 28kWh variant?
kostbare vloeistof? welke kostbare vloeistof?
zover ik weet is het accu pack volledig luchtgekoeld en:
* is er enkel 1L versnellingsbakvloeistof (laat die vervangen als je dat nog nooit gedaan hebt)
* een airco systeem
* remvloeistof

thats it afaik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 19:33

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Afgelopen weken een paar keer de AEB-melding gekregen, inclusief alle lampjes en zo voort.
De melding kwam steeds nadat de auto even had stil gestaan en verdwenen weer nadat de auto 5-20 minuten aanstond.
OBD gaf geen foutmelding behalve een oude/historische PC017 melding wat een 'phantom code' kán zijn, zag ik niets dat wijst/wees op een fout in één van de ABS-wielsensors.

Omdat ik eerder de 12v-accu via OBD al onder de 12v heb zien hangen heb ik een nieuwe 12V accu besteld (al gaf deze eerder geen problemen ironisch genoeg).

Ik houd jullie op de hoogte of dat inderdaad het probleem oplost. :)

Zo niet, dan heb ik spijt dat ik vorig jaar geen extra garantie heb bijgekocht, want dat is nu te laat (auto is 6j 3m oud, garantie kan alleen aansluitend bij fabrieksgarantie lopen).. De auto is van januari 2018 en sept '23 gekocht, zogenaamd met 'alle boekjes erbij'. Bij oplevering straal vergeten te checken en guess wat, die zaten er niet bij. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Goudvis op 26-04-2024 09:23 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 14:50
luke22 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:10:
[...]

* is er enkel 1L versnellingsbakvloeistof (laat die vervangen als je dat nog nooit gedaan hebt)
* een airco systeem
* remvloeistof

thats it afaik
Bij de 28kWh versie is de motorstack, voornamelijk de omvormer en de motor controller, vloeistof gekoeld.
De 38 kWh heeft ook accupack vloeistof koeling. Vandaar ook de andere neus met actieve koel lamellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
PeterZ(on) schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:31:
[...]

Hoeveel dagen heb je er over gedaan? Ik doe meestal 3 dagen heen en in 2 dagen terug.
Heb er 2 dagen heen (1000/1000) en 3 terug (500/750/750) er over gedaan (bezoek aan Barcelona meegepakt), maar de dagen op de heenreis werden eigenlijk te lang om als acceptabel door te gaan. Het verbruik lag rond de 16 a 17kWh/100km.
[...]

* een airco systeem
* remvloeistof

thats it afaik
Dat dacht ik dus ook, maar er zit dus ook kvs in de electromotor, obc en inverter blijkbaar (zoals @fx500 al opnoemt). De 38kWh heeft nog een pomp die het batterij pakket koppelt aan het eerder genoemde.
Denk dat de kvs officieel voor 5 jaar is gespecificeerd. De kosten zitten waarschijnlijk in het flushen van het systeem dat blijkbaar niet echt triviaal is (arbeidsuren).

Edit, dit is het filmpje waar ik over sprak
YouTube: How to change the coolant in a Hyundai Ioniq Electric 28kWh (2016-2019)

[ Voor 7% gewijzigd door Methew op 26-04-2024 11:59 ]

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Super_ik

haklust!

Ik heb de afgelopen maanden nu met enige regelmaat de 'Controller elektrisch systeem Wagen' melding :(

Soms komt de melding tijdens het rijden, soms meteen na het starten van de auto. De melding gaat eigenlijk vrijwel meteen weer weg, maar het icoontje blijft nog 1 restart staan. Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn en ook research op internet levert niet veel op. Er worden ook geen DTCs gelogd op de ODB.

Ik heb het idee dat de melding sterk gerelateerd is aan regenachtig weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCYLHmYafuB-lRZ4Trv4BzxWTNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtnQa2dFroA6qjPa9wjlJ1L2.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand ervaring met deze melding, of enig idee wat het zou kunnen zijn?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 20:33
Super_ik schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:22:
Ik heb de afgelopen maanden nu met enige regelmaat de 'Controller elektrisch systeem Wagen' melding :(

Soms komt de melding tijdens het rijden, soms meteen na het starten van de auto. De melding gaat eigenlijk vrijwel meteen weer weg, maar het icoontje blijft nog 1 restart staan. Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn en ook research op internet levert niet veel op. Er worden ook geen DTCs gelogd op de ODB.

Ik heb het idee dat de melding sterk gerelateerd is aan regenachtig weer.

[Afbeelding]

Heeft iemand ervaring met deze melding, of enig idee wat het zou kunnen zijn?
Kodess schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:22:
[...]

Vochtig weer. In vochtig weer komt die melding soms. Of als ik laad in de regen.

Ik krijg die melding denk ik 5x per jaar.
iGadget schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Heb deze melding in het begin ook een paar keer gehad. De eerste keer meteen laten nakijken bij de dealer (ook al verdween de melding vanzelf) - bleek niks in de logs te vinden. De monteur vermoedde een dipje in de 12V accu. De tweede keer, een aantal maanden later, verdween de melding ook weer uit zichzelf. Gelukkig daarna niet meer gehad. Hoop dat het bij jou ook loos alarm is... #fingerscrossed
M Raafs schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:38:
Ook hier meerdere keren de melding gehad, is tot nu toe altijd weg gegaan. De laatste keer is al weer een tijdje geleden (meer dan een jaar).

[ Voor 25% gewijzigd door Kodess op 26-04-2024 12:44 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 13:26
is hoogstwaarschijnlijk een ABS sensor, achter kosten die krengen 380 euro.
Heb de melding ook gehad, werd alleen maar erger, na vervangen sensor nooit meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Goudvis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:21:

Ik houd jullie op de hoogte of dat inderdaad het probleem oplost. :)
Moet de nieuwe accu wel passen.. Nooit zomaar blind de accuzoeker-obv-kenteken geloven. :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mb8kq85C7IadP3QleCQj39rAq6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOMLvChcA0MbQL76fGOqIlZI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:33

timovd

Voorsprong door techniek

@Goudvis timovd in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Ik heb zelfs een nog grotere accu dan die Bosch kunnen installeren. Je hebt wel converters nodig op de polen, want jouw nieuwe heeft JIS-pinnen zo te zien. Ik zou 'm terugbrengen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

timovd schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:18:
@Goudvis timovd in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Ik heb zelfs een nog grotere accu dan die Bosch kunnen installeren. Je hebt wel converters nodig op de polen, want jouw nieuwe heeft JIS-pinnen zo te zien. Ik zou 'm terugbrengen.
Goed advies denk ik.
Welk model heb jij erin gefrot? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Super_ik

haklust!

Ik heb geen passende accu met din polen kunnen vinden. Uiteindelijk heb ik toch maar die converters gebruikt. Ik zag dat andere in dit topic dat ook zo hadden opgelost.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Methew schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:56:
[...]

Heb er 2 dagen heen (1000/1000) en 3 terug (500/750/750) er over gedaan (bezoek aan Barcelona meegepakt), maar de dagen op de heenreis werden eigenlijk te lang om als acceptabel door te gaan. Het verbruik lag rond de 16 a 17kWh/100km.
Dat is een stevig verbruik, dat heb ik nog nooit gezien. Ook niet toen ik in december en met vorst uit Spanje terug kwam. Dan heb je denk ik ook flink doorgereden? :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:16
Sinds gisteren eigenaar van een 02/2020 38.3kWh Ionic met 25.400km op de teller. Na testrit vorige week in positieve zin verrast en meteen de beslissing genomen. Allemaal wat wennen, de vriendin durft nog niet te rijden voordat ik alle knopjes en trucjes (gedrag in semi-autonoom rijden bv) ken.

Enkele dagen laden via de granny charger, dinsdag komen ze kijken voor een laadpaal. Was zonet al een kleine zoektocht om de laadpoort te openen, online kwam ik niet veel verder dus ben zelf maar even gaan zoeken. Duwen op de poort bracht niet veel soelaas 😋...

Enkele vraagjes:
Er is jammer genoeg geen Bluelink aanwezig. Zijn er plug and play alternatieven, al is het maar enkel om het batterijpercentage remote te kunnen opvolgen?

Welke OBD scanner raden jullie aan? Heb in onze andere wagen een exemplaartje van Bol twv €15 dat het al jaren prima doet in combinatie met de OBD Torque app.

Voor draadloze Carplay/Android auto: Carlinkit? Ik zag hier ook al iets passeren met OTTO if dergelijke. Wat is de meest stabiele en prijs/kwaliteit de beste optie?

Alvast bedankt!

3060Wp Zuid (LG) | 2kW Sunny Boy (SMA), aanpassing gepland naar ZO/ZW 7kWp | Tesla Model Y RWD 2025 | Hyundai Ioniq Electric 38kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
PeterZ(on) schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:46:
[...]

Dat is een stevig verbruik, dat heb ik nog nooit gezien. Ook niet toen ik in december en met vorst uit Spanje terug kwam. Dan heb je denk ik ook flink doorgereden? :)
Dat was nou het frustrerende, had heen én terug windkracht 4 tegen. In de Ardennen (bij Bastogne) tegen de bult op was het verbruik zelfs 20 op de 100 bij het bereiken van het laadpunt in Arlon. Dan merk je wel de beperkingen van een dergelijke accu capaciteit. Eerlijkheidshalve, heb expliciet de tesla en ionity laders uitgezocht om wat zekerheid van werkende laders te hebben, mogelijk had het met wat minder stops gekund als er wat andere laders tussen hadden gezeten. Overigens, snelheid was rond de 100~105km/u (gps)

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Methew schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:30:
[...]

Dat was nou het frustrerende, had heen én terug windkracht 4 tegen. In de Ardennen (bij Bastogne) tegen de bult op was het verbruik zelfs 20 op de 100 bij het bereiken van het laadpunt in Arlon. Dan merk je wel de beperkingen van een dergelijke accu capaciteit. Eerlijkheidshalve, heb expliciet de tesla en ionity laders uitgezocht om wat zekerheid van werkende laders te hebben, mogelijk had het met wat minder stops gekund als er wat andere laders tussen hadden gezeten. Overigens, snelheid was rond de 100~105km/u (gps)
Aan de snelheid lag het dan niet echt. Ik had dan toch achter een snelle vrachtauto of bus gekropen, het tijdverlies maak je weer goed bij het laden. Ja, het is puzzelen met een kleine accu en slechte omstandigheden. Zeker als het dun is met laders. Hoeveel laadstops had jij op de hele reis? Ik zat op 15 keer.
Zie ook mijn verslag elders, PeterZ(on) in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
PeterZ(on) schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:42:
[...]

Aan de snelheid lag het dan niet echt. Ik had dan toch achter een snelle vrachtauto of bus gekropen, het tijdverlies maak je weer goed bij het laden. Ja, het is puzzelen met een kleine accu en slechte omstandigheden. Zeker als het dun is met laders. Hoeveel laadstops had jij op de hele reis? Ik zat op 15 keer.
Zie ook mijn verslag elders, PeterZ(on) in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Ben inderdaad achter een touringcar gekropen wanneer ik er 1 tegen kwam, scheelde een hoop, maarja, die rijdt gewoon door wanneer je moet laden :w.
Het weer in Spanje was overigens wel prima, daar zakte het verbruik naar de waarden die gebruikelijk zijn, ~12kWh/100km.
Het aantal stops zit op 19 per reis, niet extreem slecht als ik het zo met jou vergelijk.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 21:41
RobinDH1 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:48:
Sinds gisteren eigenaar van een 02/2020 38.3kWh Ionic met 25.400km op de teller. Na testrit vorige week in positieve zin verrast en meteen de beslissing genomen. Allemaal wat wennen, de vriendin durft nog niet te rijden voordat ik alle knopjes en trucjes (gedrag in semi-autonoom rijden bv) ken.

Enkele dagen laden via de granny charger, dinsdag komen ze kijken voor een laadpaal. Was zonet al een kleine zoektocht om de laadpoort te openen, online kwam ik niet veel verder dus ben zelf maar even gaan zoeken. Duwen op de poort bracht niet veel soelaas 😋...

Enkele vraagjes:
Er is jammer genoeg geen Bluelink aanwezig. Zijn er plug and play alternatieven, al is het maar enkel om het batterijpercentage remote te kunnen opvolgen?

Welke OBD scanner raden jullie aan? Heb in onze andere wagen een exemplaartje van Bol twv €15 dat het al jaren prima doet in combinatie met de OBD Torque app.

Voor draadloze Carplay/Android auto: Carlinkit? Ik zag hier ook al iets passeren met OTTO if dergelijke. Wat is de meest stabiele en prijs/kwaliteit de beste optie?

Alvast bedankt!
Hiermee kan je remote uitlezen. Is wel een investering.
https://github.com/openve...hicle-Monitoring-System-3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Alvast bedankt!
Ik ben uiteindelijk terug gegaan naar draad. De USB-poort blijft op een bepaalde manier voorzien worden van stroom, waardoor ik soms had (als ik eenmaal thuis binnen was) dat de telefoon alsnog verbond met de auto. Daarnaast was het draadloze opladen inclusief draadloze Apple CarPlay voor mijn iPhone 12 mini teveel - deze werd continue te warm waardoor ik iedere keer moest wachten.

De draad laadt een stuk vlotter op en werkt daarnaast ook prima.

Verder dacht ik dat alle modellen van de 38kWh versie dus Bluelink hadden, maar blijkbaar was dat dus optioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:25

Alvast bedankt!
Ik heb een AAWireless gekocht. Werkt perfect, snel verbonden, super stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

* een airco systeem
* remvloeistof

thats it afaik
Dat is toch iets gecompliceerder volgens onderstaande video. Er moet wel degelijk koelvloeistof worden vervangen en dat gaat nog niet zo eenvoudig omdat je het systeem simpelweg niet helemaal leeg kunt laten lopen maar slechts een derde. Om het helemaal leeg te krijgen ben je wel even bezig. De gebruikte koelvloeistof is ook nog best prijzig. Voor wie het fijne ervan wil weten, kijk deze lange video maar eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• philipk89
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-05 12:05
SpongeRob schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:59:
[...]

Ik had nog een stel oude filters liggen die ik heb gebruikt, maar je kunt gewoon twee 4,7 microFarad MKP condensators bestellen, eventueel zou je ook nog een waarde hoger (6.8mcF) kunnen proberen voor een iets lagere scheidingsfrequentie.
Je zou zelf even moeten zoeken naar wat een goede optie is, maar wat ik zo gauw kan vinden is niet erg duur. Wellicht heb je wel een winkel in de buurt waar je componenten kunt kopen?

Het deurpaneel loshalen is slechts één schroef, die zit onder het rubberen matje in de deurgreep. Voor de rest is het een kwestie van de spiegeldriehoek loswippen, die zit met 3 klemdopjes vast, en het deurpaneel zelf zit dan met een stuk of 8 van diezelfde soort klemdopjes vast, (die moet met wat meer geweld los gehaald worden, die zitten best vast).
Dan moet je de stekkers loshalen van de raambediening en dergelijke en de deurontgrendelingshendel is simpelweg geklikt.
Op Youtube staat ook een duidelijk filmpje hoe het deurpaneel gedemonteerd kan worden.
Wel belangrijk om te vermelden dat je een 4,7 µF non-polaire condensator moet hebben! Dus niet eentje met plus en min pool. Foto is van de originele condensator. Ik heb hem vervangen door deze: Nichicon MUSE
https://a.aliexpress.com/_EG4rM2X, merk wel wat verschil in de hoge tonen, die leken soms bijna niet aanwezig uit de tweeter in de bestuurdersdeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOSO1Lvl7D4NdsSsPfbx3JUH67I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jE65y1WFJLC4pyWRuoIzmgHa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5mVqekQQA8C8q0BlmCYbQYwBbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjzvaVOup3bvhiIkIUS8V95Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDJKkqOBbtPB6dnxp66fQ6R2jHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOCZUiDREQCmmmorgb8A91Zj.jpg?f=fotoalbum_large

Ioniq Premium EV 2017 28 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@philipk89 De originele condensator is inderdaad van het elektrolytische type, daarom had ik ook vermeld dat er (idealiter) een MKP condensator gebruikt wordt, dat is het standaard type condensator in scheidingsfilters.
Het verbaast me nog steeds dat ze een simpele elektrolytische condensator hebben gebruikt, maar dat zal wel een paar cent goedkoper geweest zijn...

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:35
Zo vandaag de knoop doorgehakt en verlengde garantie gekocht bij de dealer. Toch net te vaak wat kleine gekke dingen. De bijrijdersstoel die blijft detecteren dat er iemand op zit (spoken?), EV systeem wat waarschijnlijk een ABS controller is die meldingen veroorzaakt, een motor lager wat mogelijk gaat komen nu na de 130k. Valt me wel tegen hoor, had meer degelijkheid verwacht.

Garantie is nu tot 200k, ben benieuwd of ik het nodig ga hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:27

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Update op de snellaadproblemen. Ik heb de autocharge authorisatie laten resetten via Fastned en opnieuw gekoppeld. Daarbij ben ik erachter gekomen dat het probleem daar ook niet in zat. Het blijkt de stekker zelf, de aansluiting in de auto. Ik heb het bij wel 10 verschillende stekkers/laders geprobeerd, het probleem doet zich echt alleen in het DC gedeelte voor.

Als je de stekker erin doet, en flink naar boven duwt, maakt hij verbinding. Laat je los en laat je de stekker dus gewoon in de auto hangen zoals dat bij alle auto's gebeurt, geen connectie. Er is dus iets niet lekker in de aansluiting van de auto. Enige oplossing voor nu is er iets onder klemmen, ik gebruik daar momenteel bij zwitsere zakmes voor aangezien ik die als EDC altijd bij heb. Gewoon in ingeklapte toestand klem ik deze in het plastic gedeelte van de laadpoort, dwars, waardoor deze als 'wig' dient en de stekker dus omhoog vastklemt. Jammer dat het zo moet, toch maar weer de garage aan de slag zetten.

Wel goed gehypermiled vandaag: moest mijn dochter ophalen van een verlengd logeerpartijtje. 500.5 kilometer gereden vandaag, tegen 10.8kwh/100km, waarvan 95% snelweg, noord-zuid en terug. Tegenwind op de heenweg. Niet harder dan 100 gereden en veel achter vrachtwagens gehangen (wel de snellere uitgezocht die ~94 reden). Daardoor met 1 laadsessie onderweg bij Fastned (30 naar 80%) en eentje op locatie (79 naar 84% aan een buurtpaaltje) thuisgekomen met 8%/38km resterend. Wellicht was het dus ook zonder die extra 5% gelukt. Banden staan op 2.7bar en heb op Eco+ gereden zonder airco. Minimale miezer gehad onderweg, maar geen echte regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:57
Afgelopen weekend heb ik de Michelin Primacy 4 S2 banden laten vervangen door Goodyear Efficientgrip Performance 2 banden.
Toch niet helemaal tevreden met deze keuze. De banden zijn qua grip en gevoel ongeveer gelijk aan de Primacy banden. Wellicht net iets meer grip in de bochten op droog asfalt. Maar wat me gelijk opviel is het geluid.
Mijn oude banden waren ondertussen redelijk gecupt en maakten meer geluid dan in het begin. Echter deze Goodyear banden maken op wat ruwer asfalt nog veel meer geluid.
Ik ben wat aan het spelen geweest met de bandenspanning. De vorige banden had ik altijd rond de 2,8/2,9 bar. Dat gaf voor mij een mooi compromis tussen comfort, grip en efficiëntie.

Ze stonden op 2,7 bar bij de eerste rit, dat was redelijk luidruchtig. Ik heb ze als test even naar 2,9 bar gezet. Dat gaf nog veel meer herrie. Toen terug laten lopen naar 2,5 bar, het geluid was vrijwel verdwenen maar voor mijn gevoel te zacht, dus weer teruggezet naar 2,6 bar. Zo lijkt het beter maar het is alsnog best een stuk meer lawaai dan de Primacy banden...

Al met al toch een beetje spijt van de keuze. Wellicht dat ik ze vroegtijdig laat wisselen voor iets anders.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
HTT-Thalan schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:30:

Als je de stekker erin doet, en flink naar boven duwt, maakt hij verbinding. Laat je los en laat je de stekker dus gewoon in de auto hangen zoals dat bij alle auto's gebeurt, geen connectie. Er is dus iets niet lekker in de aansluiting van de auto. Enige oplossing voor nu is er iets onder klemmen, ik gebruik daar momenteel bij zwitsere zakmes voor aangezien ik die als EDC altijd bij heb. Gewoon in ingeklapte toestand klem ik deze in het plastic gedeelte van de laadpoort, dwars, waardoor deze als 'wig' dient en de stekker dus omhoog vastklemt. Jammer dat het zo moet, toch maar weer de garage aan de slag zetten.

Wel goed gehypermiled vandaag: moest mijn dochter ophalen van een verlengd logeerpartijtje. 500.5 kilometer gereden vandaag, tegen 10.8kwh/100km
Dan is het probleem dus dat de CP en PP pinnen geen goed contact maken, zou toch makkelijk te repareren moeten zijn lijkt mij.

Mooi verbruik op zo'n afstand. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Enkele vraagjes:
Heb je Home Assistant?

Je kunt dit bereiken met Torque i.c.m. een dedicated autotelefoon en Home Assistant.
Ik heb dit bijna werkend gekregen, maar uiteindelijk ben ik bij stap 6 gestrand. :P

Uitkomst van mijn huiswerk is dat dit gaat werken als:
  1. TorquePro heeft een aangepaste set parameters nodig om de Ioniq uit te lezen. Ik moet thuis nagaan welke ik gebruikt heb, maar volgens mij waren het Kia e-Nero parameters waarmee ik in Torque het accupercentage van de hoge voltage-batterij kon uitlezen (en veel meer: pct per cell enz enz).
  2. Telefoon hangt aan een accupack, permanent aan de 12V-USB aansluiting in het armsteunkastje. Laadt op als de auto aanstaat/oplaadt.
  3. Telefoon verbindt met OBD-stekker zodra de auto is gestart of oplaadt.
  4. Telefoon verbindt met datasim (kosten aan verbonden maar werkt altijd) of wifi (en voor de deur kan parkeren :))
  5. TorquePro kan zonder extra plugins o.i.d. met Home Assistant praten.
  6. Voorwaarde is dat HA beschikbaar is via https (ook lokaal), dit vereist extra configuratie in HA (in mijn geval weigerde de DuckDNS port forward en lukte het niet een certificaat te configureren- double fail).
  7. Wil je ook via datasim kunnen praten met HA, dan biedt VPN uitkomst. Denk wireguard.

[ Voor 3% gewijzigd door Goudvis op 30-04-2024 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-05 13:32

Arfman

Drome!

Een 38kWh zonder Bluelink? Import oid?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinDH1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:16
Arfman schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:46:
Een 38kWh zonder Bluelink? Import oid?
Neen, zeker niet. Origineel Belgische wagen gekocht bij de Hyundai verdeler waar hij destijds is aangekocht, ingeschreven in 02/2020. Ik zou de papieren eens moeten bekijken aangezien ik ook uit de lucht viel dat ik geen Bluelink heb, maar kan me bedenken dat het een heel vroeg model is geweest in de serie.

Aan al de rest: bedankt voor de feedback! Zitten een paar interessante projectjes tussen.

3060Wp Zuid (LG) | 2kW Sunny Boy (SMA), aanpassing gepland naar ZO/ZW 7kWp | Tesla Model Y RWD 2025 | Hyundai Ioniq Electric 38kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Hier toch een defecte abs sensor achter.
Torque zag 'm niet, obd scanner pro wel.
Ik kan voor 90e p/s zo'n naaf bij WinParts ed bestellen. Iemand daar ervaring mee?
Er zit toch een bandenwissel aan te komen, dus ik zou dit meteen kunnen laten doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWaIj2RFEyvEkkg2mi5ZBxJI21k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxPDhzNhr1P0mI4qb3Tfx645.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

OBD Scanner Pro zegt me niks, heb je een PlaY Store linkje voor me? :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
Goudvis schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:49:
Hier toch een defecte abs sensor achter.
Torque zag 'm niet, obd scanner pro wel.
Ik kan voor 90e p/s zo'n naaf bij WinParts ed bestellen. Iemand daar ervaring mee?
Er zit toch een bandenwissel aan te komen, dus ik zou dit meteen kunnen laten doen.

[Afbeelding]
Die lijkt voor de hybrid te zijn, en kona. geen idee of die past.

8052553762876 lijkt wel te passen.

In plaats van de losse naaf zou je ook alleen de dop + sensor kunnen wisselen : 58980-f0000
YouTube: Hyundai Ioniq rear wheel/ABS sensor removal

[ Voor 12% gewijzigd door ravenstein op 02-05-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

En die losse sensor kun je dan weer vrij makkelijk voor nog geen tientje online vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:48
SpongeRob schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:31:
En die losse sensor kun je dan weer vrij makkelijk voor nog geen tientje online vinden!
Het verwijderen van de oude schijnt nogal een leuk werkje te zijn ;-)
Daarom willen de garages daar ook niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Met een hamer is nagenoeg álles te verwijderen! :7

Vaak is het ook makkelijker voor de garage om gewoon de hele bende te vervangen want dat is sneller. Als je het zelf vervangt maakt het niet bijster veel uit of je een half uurtje langer bezig bent en daarmee €75,- bespaart.
De onwil bij de garage is vaak ook te wijten aan onwil om het op een voor de klant voordeligere manier te doen.

[ Voor 77% gewijzigd door SpongeRob op 02-05-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

SpongeRob schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:31:
Dat garages die sensor niet willen vervangen is inderdaad flauw.
Maar twee dingen weerhouden mij van zelf sleutelen: een duidelijke instructie ontbreekt wat allemaal los moet.
Dit filmpje (YouTube: Hyundai Ioniq rear wheel/ABS sensor removal) heeft een hoog 'draw the rest of the f-ing owl'-gehalte. Het meest intimiderende schroefwerk is al gedaan (remklauw ed).

Daarbij komt dat ik niet in een straat woon waar je fijn aan een auto kan sleutelen.
En ik hoop dat mijn garage een naaf-wissel efficiënt kan/wil uitvoeren in combinatie met de bandenwissel.

En die sensoren zijn meestal duurder dan dat tientje (NB: Je kunt er volgens mij 10, 20, 30 of 40 euro aan uitgeven en om en nabij hetzelfde product ontvangen :P).
Stel je zit met verzenden aan 45 euro, dan betaal ik liever het dubbele met garantie dat het goed zit.
Wat het aanbod wel gemeen had was een flinke levertijd, tenminste bij de usual aanbieders (via Amazon ea). Meestal twee, soms drie weken. Het is onze daily en een 1-1,5 week tijdwinst zou fijn zijn.

Blijft de vraag. Kan ik een miskleun begaan met een whitelabel onderdeel dat notabene je achterwielen lagert? Meer mensen die zelf of via een eigen garage een nieuwe naaf erop hebben gezet?

[ Voor 7% gewijzigd door Goudvis op 03-05-2024 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
Goudvis schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:09:
[...]

Dat garages die sensor niet willen vervangen is inderdaad flauw.
Maar twee dingen weerhouden mij van zelf sleutelen: een duidelijke instructie ontbreekt wat allemaal los moet.
Dit filmpje (YouTube: Hyundai Ioniq rear wheel/ABS sensor removal) heeft een hoog 'draw the rest of the f-ing owl'-gehalte. Het meest intimiderende schroefwerk is al gedaan (remklauw ed).

Daarbij komt dat ik niet in een straat woon waar je fijn aan een auto kan sleutelen.
En ik hoop dat mijn garage een naaf-wissel efficiënt kan/wil uitvoeren in combinatie met de bandenwissel.

En die sensoren zijn meestal duurder dan dat tientje (NB: Je kunt er volgens mij 10, 20, 30 of 40 euro aan uitgeven en om en nabij hetzelfde product ontvangen :P).
Stel je zit met verzenden aan 45 euro, dan betaal ik liever het dubbele met garantie dat het goed zit.
Wat het aanbod wel gemeen had was een flinke levertijd, tenminste bij de usual aanbieders (via Amazon ea). Meestal twee, soms drie weken. Het is onze daily en een 1-1,5 week tijdwinst zou fijn zijn.

Blijft de vraag. Kan ik een miskleun begaan met een whitelabel onderdeel dat notabene je achterwielen lagert? Meer mensen die zelf of via een eigen garage een nieuwe naaf erop hebben gezet?
Ik heb de auto gewoon naar mijn garage op de hoek gebracht. De Hyundai dealer wilde ook hiervoor weer eens de hoofdprijs (ruim 600 euro). De garage op de hoek deed het voor 300. Ook ik heb netjes bij mijn buurtgarage gevraagd of het niet mogelijk was om alleen de sensor zelf te vervangen. Ze zitten vaak helemaal vast, breken regelmatig af bij het verwijderen of het vervangen van de sensor lost toch niet helemaal het probleem op, Daarom dus de hele naaf in één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkiej
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:38
Ik ben aan het kijken voor een vervanging van onze Leaf. Die heeft dramatische range en daarom gebruiken we nu onze Mitsubishi Space Star voor langere afstanden (zoals vakantie) maar dat wordt wat krap in de breedte en bagageruimte. Die wordt dan weer 'gewoon' 2e auto. De Ioniq klinkt op veel gebieden goed, maar belangrijkste breekpunt kan de hoofdruimte achterin zijn. Ik lees sommige mensen/reviews zeggen dat langer dan 1,85 een probleem is, maar soms ook 1,80 of 1,75 het al krap kan vinden. Mijn zoon wordt rond de 1,85 dus die eerste kan misschien nog maar anders ga ik denk ik naar een Model 3, Ampera-e of ë-C3 kijken. Hoe zien jullie dat?

[ Voor 8% gewijzigd door Bokkiej op 03-05-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Bokkiej schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:09:
Ik ben aan het kijken voor een vervanging van onze Leaf. Die heeft dramatische range en daarom gebruiken we nu onze Mitsubishi Space Star voor langere afstanden (zoals vakantie) maar dat wordt wat krap in de breedte en bagageruimte. Die wordt dan weer 'gewoon' 2e auto. De Ioniq klinkt op veel gebieden goed, maar belangrijkste breekpunt kan de hoofdruimte achterin zijn. Ik lees sommige mensen/reviews zeggen dat langer dan 1,85 een probleem is, maar soms ook 1,80 of 1,75 het al krap kan vinden. Dat eerste zal voor de kinderen vermoedelijk prima worden maar als de max. lager ligt dan ga ik denk ik naar een Model 3, Ampera-e of ë-C3 kijken. Hoe zien jullie dat?
Ik ben zelf 1.75 en ik kan nog achterin zitten. Ik denk dat als je 1.80 bent je wel met je hoofd tegen het dak aanzit. Maar ik heb dan ook een schuifdakje erin. Ik weet eigenlijk niet of dat achterin ook nog extra ruimte kost.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Ik ben aan het kijken voor een vervanging van onze Leaf. Die heeft dramatische range en daarom gebruiken we nu onze Mitsubishi Space Star voor langere afstanden (zoals vakantie) maar dat wordt wat krap in de breedte en bagageruimte. Die wordt dan weer 'gewoon' 2e auto. De Ioniq klinkt op veel gebieden goed, maar belangrijkste breekpunt kan de hoofdruimte achterin zijn. Ik lees sommige mensen/reviews zeggen dat langer dan 1,85 een probleem is, maar soms ook 1,80 of 1,75 het al krap kan vinden. Mijn zoon wordt rond de 1,85 dus die eerste kan misschien nog maar anders ga ik denk ik naar een Model 3, Ampera-e of ë-C3 kijken. Hoe zien jullie dat?
Ik ben 1.80. Zit vorstelijk voorin, maar kan ook prima achter mijzelf zitten. Meer dan genoeg been- en hoofdruimte. Wel bij in en uitstappen om je hoofd denken. De daklijn van de deuropening is wel laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-05 18:29
Headshot_NL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Ik ben zelf 1.75 en ik kan nog achterin zitten. Ik denk dat als je 1.80 bent je wel met je hoofd tegen het dak aanzit. Maar ik heb dan ook een schuifdakje erin. Ik weet eigenlijk niet of dat achterin ook nog extra ruimte kost.
Ik ben 1.84, wij hebben een schuifdak erin en ik kan prima achterin zitten. Wel met mijn haar lichtjes tegen het dak aan maar niks problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Nickvdwaal schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:54:
[...]

Ik ben 1.84, wij hebben een schuifdak erin en ik kan prima achterin zitten. Wel met mijn haar lichtjes tegen het dak aan maar niks problematisch.
Ah dan valt het allemaal nog wel mee. Ik verwacht dat je in een Model 3 dan ook niet veel meer hoofdruimte zult hebben dan in de Ioniq. De autos zijn qua maten best wel gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Ik met de airco naar de garage om de hoek. Ik geef aan dat het waarschijnlijk de verdamper is, een bekend probleem bij ioniqs. Ik vraag, hoeveel kost het?

"Moeten we eerst een diagnose doen"
Ik mag de auto ophalen einde van de dag.
"We hebben hem bijgevuld, we konden niets anders vinden" 300 euro.
...
3 dagen later weer er heen want hij is weer leeg.
"We konden niets vinden, misschien hadden we hem niet helemaal bijgevuld. Dus weer bijgevuld" gratis.

Ik vermoed dat ik over 3 dagen mijn geld terug kan gaan vragen en gewoon naar de officiele dealer moet gaan. Die ook niet wou zeggen hoeveel het kost. "Eerst een diagnose doen" met 150 euro aan kosten -_-

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Kodess hebben ze 'm niet bijgevuld met een UV-additief?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

De Ioniq klinkt op veel gebieden goed, maar belangrijkste breekpunt kan de hoofdruimte achterin zijn.
(...)
Hoe zien jullie dat?
Je hebt de Ioniq in drie dakvarianten.
Volgens mij geldt daarbij hoe luxer, hoe lager het plafond.
  • Premium-uitvoering met panoramadak die helemaal open kan: laagste plafond
  • Premium-uitvoering met ventilatiedak (bij gebrek aan betere benaming): iets hoger plafond
  • Comfort-uitvoering zonder dakraam: hoogste plafond.
Ik ben 1m90 en rijd de uitvoering met panoramadak dat helemaal open kan. Als mijn haar enigszins netjes (gel) zit, raak ik voorin soms het plafond. Achterin moet ik iets onderuitgezakt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:29
@Bokkiej eens met voorgaande post
Ik heb een premium en ben 1,87. Moet beetje onderuit zitten achterin.
Ik heb wel gehoord dat my18 een lagere zitting heeft dan my16/17

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:51
Wel even goed inschatten hoe de verhoudingen van je lichaam zijn. Met mijn 172cm zit ik in de premium met panoramadak net niet tegen het dak met de stoel vrij laag. Ja ja, ik ben 80% torso met een soort dwergenbeentjes 🥲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
TeslaBjorn heeft weer het Ioniq virus te pakken en er komen/zijn weer wat video's zoals 500km en degradatie.
https://www.youtube.com/user/bjornnyland/videos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 10:52
Heb ook de verdamper moeten laten vervangen, Ionic 2018. Vorig jaar al problemen, door Bosch CAR Service bijgevuld, nu april 2024 na nader onderzoek en navraag bij Hyundai de verdamper vervangen, gelukkig garantie via AutoTrust. Buiten de dealer weten dus veel automonteurs niet dat de verdamper vaker defect gaat! Voortaan meer navraag doen.
Dashboard moet er dus voor los en verdamper is alleen origineel te krijgen, €680,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
Ik wil graag vragen welke maximale km jullie laden in winter en zomer? De Ioniq 28k.
Ik laad altijd bij openbare laadpalen, en hooguit 2x jaar bij Fastned.
Afgelopen winter bij 100% maximaal 199 km.
Verbruik 12-14/100
September 2023 262km
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5GLFnkKEcNpFkKecdT-OdZpi-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFIZYtpkaz0Z74FIxvhq4StM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

steps67 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:52:
Ik wil graag vragen welke maximale km jullie laden in winter en zomer? De Ioniq 28k.
Verbruik 12-14/100
September 2023 262km
[Afbeelding]
Dat is volledig afhankelijk van de rijstijl en de omstandigheden (weer, banden, wegdek, etc.) en dat is dus absoluut geen goed vergelijk.
Dat werkt alleen bij auto's waarbij deze altijd de WLTP waarde weergeeft en de Ioniq bepaalt het alleen aan de hand van het recente historische verbruik.
Mijn hoogste in de zomer was 298 km en het laagste in de winter 199 km in totaal verschillende omstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-05 15:12
PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:33:
TeslaBjorn heeft weer het Ioniq virus te pakken en er komen/zijn weer wat video's zoals 500km en degradatie.
Altijd +1 voor die video's natuurlijk, maar wel jammer dat Bjorn zo'n gemodde Ioniq pakt hiervoor. 17 inch open sportvelgen en van die rain covers op alle portieren brengt de aërodynamica wel omlaag. Het eindresultaat van de 500km had dus nog beter gekund. En spelen met al die extra verlichting en led bars zal ook niet helpen :P Ligt het nou aan mij of is het verschil tussen de min en max temp van de accucellen (12 graden) vrij hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Jan1337 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:26:
[...]

Altijd +1 voor die video's natuurlijk, maar wel jammer dat Bjorn zo'n gemodde Ioniq pakt hiervoor. 17 inch open sportvelgen en van die rain covers op alle portieren brengt de aërodynamica wel omlaag. Het eindresultaat van de 500km had dus nog beter gekund. En spelen met al die extra verlichting en led bars zal ook niet helpen :P Ligt het nou aan mij of is het verschil tussen de min en max temp van de accucellen (12 graden) vrij hoog?
Voor het bereik zijn al die zaken natuurlijk niet bevorderlijk, net als de maximale regen die Bjorn altijd hanteert. Daar is die ook niet van af te brengen maar dat scheelt zeker, alleen hij vindt van niet.

Vandaag een wat langere rit gedaan, dus vooraf volgeladen tot 100% en had toen 260km bereik. Bij terugkomst na 165km nog 112km over en een verbruik van 92Wh/km. :)

Edit. die 12 graden valt denk ik wel, nooit zo op gelet eigenlijk. Terugkomende uit Spanje vorige maand heb ik NL eens gekeken naar de max temperatuur en die was toen 44gr.

[ Voor 8% gewijzigd door PeterZ(on) op 04-05-2024 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Headshot_NL schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:08:
Afgelopen weekend heb ik de Michelin Primacy 4 S2 banden laten vervangen door Goodyear Efficientgrip Performance 2 banden.
Toch niet helemaal tevreden met deze keuze. De banden zijn qua grip en gevoel ongeveer gelijk aan de Primacy banden. Wellicht net iets meer grip in de bochten op droog asfalt. Maar wat me gelijk opviel is het geluid.
Mijn oude banden waren ondertussen redelijk gecupt en maakten meer geluid dan in het begin. Echter deze Goodyear banden maken op wat ruwer asfalt nog veel meer geluid.
Ik ben wat aan het spelen geweest met de bandenspanning. De vorige banden had ik altijd rond de 2,8/2,9 bar. Dat gaf voor mij een mooi compromis tussen comfort, grip en efficiëntie.

Ze stonden op 2,7 bar bij de eerste rit, dat was redelijk luidruchtig. Ik heb ze als test even naar 2,9 bar gezet. Dat gaf nog veel meer herrie. Toen terug laten lopen naar 2,5 bar, het geluid was vrijwel verdwenen maar voor mijn gevoel te zacht, dus weer teruggezet naar 2,6 bar. Zo lijkt het beter maar het is alsnog best een stuk meer lawaai dan de Primacy banden...

Al met al toch een beetje spijt van de keuze. Wellicht dat ik ze vroegtijdig laat wisselen voor iets anders.
Even terugkomend op deze post. Na controle blijkt er een flinke hoogteslag te zitten in de banden zelf. Ik ga in overleg met de leverancier om ze te laten vervangen.
Ik denk dat de banden zelf prima zijn, zonder de productiefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:34
Na het in ontvangst nemen van de voor mij nieuwe 28kwh ioniq ben ik (uiteraard?) direct aan de slag gegaan met het uitlezen van de auto en data doorsluizen naar Home Assistant. Ik heb een OBDLink LX en een oude geroote android telefoon met Tasker en EVNotify. Maar ik wil dit na de aankomende verhuizing eigenlijk gaan doen met een Pi om de (ook toekomstige) SmartEVSE via Home Assistant uit te kunnen zetten op bepaalde SOC.

Alleen waar ik nu een beetje op vastloop is het triggeren van Tasker danwel het aanzetten van de Pi. Wat ik hier en daar lees is de optie om hem in de auto aan de usb te hangen. Heb nu een trigger op 'telefoon is aan het laden' en dat werkt perfect als ik de auto aan druk. Maar welke usb hangen jullie hem dan aan? Ik had de telefoon in de usb van de armsteun, maar die gaat niet aan als de auto op slot aan het laden is. Ik vermoed die onder het scherm wel, maar dat is als ik me niet vergis de aansluiting die gebruikt wordt voor android auto waar ik voor spotify e.d. nog wel eens gebruik van maak.

Hoe doen andere mensen dit? Aftakken in het zekeringspaneel? Gewoon aan de android auto usb hangen en gebruik maken van interne navigatie?

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
kevineppo schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:33:
Na het in ontvangst nemen van de voor mij nieuwe 28kwh ioniq ben ik (uiteraard?) direct aan de slag gegaan met het uitlezen van de auto en data doorsluizen naar Home Assistant. Ik heb een OBDLink LX en een oude geroote android telefoon met Tasker en EVNotify. Maar ik wil dit na de aankomende verhuizing eigenlijk gaan doen met een Pi om de (ook toekomstige) SmartEVSE via Home Assistant uit te kunnen zetten op bepaalde SOC.

Alleen waar ik nu een beetje op vastloop is het triggeren van Tasker danwel het aanzetten van de Pi. Wat ik hier en daar lees is de optie om hem in de auto aan de usb te hangen. Heb nu een trigger op 'telefoon is aan het laden' en dat werkt perfect als ik de auto aan druk. Maar welke usb hangen jullie hem dan aan? Ik had de telefoon in de usb van de armsteun, maar die gaat niet aan als de auto op slot aan het laden is. Ik vermoed die onder het scherm wel, maar dat is als ik me niet vergis de aansluiting die gebruikt wordt voor android auto waar ik voor spotify e.d. nog wel eens gebruik van maak.

Hoe doen andere mensen dit? Aftakken in het zekeringspaneel? Gewoon aan de android auto usb hangen en gebruik maken van interne navigatie?
Geen idee welke USB poort power heeft als de auto uit staat. Je zou ook een powerbank kunnen aansluiten op de usb in de armsteunen daarop de telefoon. Maar ik weet niet of de powerbank dan blijft laden als de auto vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

Headshot_NL schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:13:
[...]

Ik ben 1m80 en pas ook nog prima achterin. Veel langer wordt misschien wel wat krap, denk dat 1m85 wel een beetje de limiet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

steps67 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:52:
Verbruik 12-14/100
September 2023 262km
[Afbeelding]
Hoogste wat ik vaak op de GOM heb zien staan is 250km (in de zomer) maar meestal 200-220km en in de winter haal ik dat niet, meestal 170km max.
PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:33:
Ik vond het verbruik echt extreem hoog (21kwh per 100km geloof ik als eindresultaat?). Zo'n hoog verbruik heb ik echt nog nooit gehaald, zelfs niet in de winter, dan zit ik vaak op 17-18Kwh/100km en in de zomer op 12Kwh/100, bij stevig doorrijden op 15Kwh/100
PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:53:
[...]

Voor het bereik zijn al die zaken natuurlijk niet bevorderlijk, net als de maximale regen die Bjorn altijd hanteert. Daar is die ook niet van af te brengen maar dat scheelt zeker, alleen hij vindt van niet.
Is minder regen zuiniger? Ik rij zelf eigenlijk altijd in stand 2

[ Voor 13% gewijzigd door Metro2002 op 07-05-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Metro2002 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:49:

Regen is zuiniger dan remmen (op de remschijven). Maar niet zuiniger dan uitrollen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Klopt. Regen uit (0) is de meest zuinige manier. Maar als je dan gaat remmen met je rempedaal rem je uiteraard niet altijd op je remschijven. Pas als je harder moet remmen dan de regen aankan ga je over op de schijven.

Zijn in het verleden wel meerdere tests mee geweest. Het scheelt allemaal niet veel, maar uitrollen is zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Metro2002 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Hoogste wat ik vaak op de GOM heb zien staan is 250km (in de zomer) maar meestal 200-220km en in de winter haal ik dat niet, meestal 170km max.

[...]

Ik vond het verbruik echt extreem hoog (21kwh per 100km geloof ik als eindresultaat?). Zo'n hoog verbruik heb ik echt nog nooit gehaald, zelfs niet in de winter, dan zit ik vaak op 17-18Kwh/100km en in de zomer op 12Kwh/100, bij stevig doorrijden op 15Kwh/100

[...]

Ja dat vond ik ook hoog, maar hij is ook geen zuinige rijder. Laatst had hij een Smart #1 Brabus met zo'n irritant nepgeluid en dat werd telkens luider en zwakker, dus geen constante rijder, dus niet efficiënt. Maar misschien deed hij het expres. En hij had maximale regen want dat is volgens hem efficiënter. Niet dus.

Wel of geen regen is al zo vaak aan de orde geweest en de meningen zijn verdeeld. Ik denk eerder dat men het dan heeft of het al dan niet prettig rijden i.p.v efficiënt. Onlangs was er een test in hoe efficiënt regen energie kan terugwinnen en als dat echt zo is dan is het niet geweldig. Er kwam uit van iets van maar maximaal 40%. Mijn punt is, de fysieke rem is 100% verlies, regen 60% (misschien minder maar niet 0%) en bij uitrollen verlies je natuurlijk ook maar altijd minder.

Kijk verder maar eens naar rijders met een laag verbruik, die hebben regen altijd uit staan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:03:
[...]

Ja dat vond ik ook hoog, maar hij is ook geen zuinige rijder. Laatst had hij een Smart #1 Brabus met zo'n irritant nepgeluid en dat werd telkens luider en zwakker, dus geen constante rijder, dus niet efficiënt. Maar misschien deed hij het expres.

Wel of geen regen is al zo vaak aan de orde geweest en de meningen zijn verdeeld. Ik denk eerder dat men het dan heeft of het al dan niet prettig rijden i.p.v efficiënt. Onlangs was er een test in hoe efficiënt regen energie kan terugwinnen en als dat echt zo is dan is het niet geweldig. Er kwam uit van iets van maar maximaal 40%. Mijn punt is, de fysieke rem is 100% verlies, regen 60% (misschien minder maar niet 0%) en bij uitrollen verlies je natuurlijk ook maar altijd minder.

Kijk verder maar eens naar rijders met een laag verbruik, die hebben regen altijd uit staan. :)
Er is komt hier geen mening aan te pas, het is gewoon feit :P

Middelbareschoolnatuurkunde

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
WCA schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:33:
[...]

Er is komt hier geen mening aan te pas, het is gewoon feit :P

Middelbareschoolnatuurkunde
Helemaal mee eens, maar er zijn velen die het anders zien. En probeer die maar eens te overtuigen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:35:
[...]

Helemaal mee eens, maar er zijn velen die het anders zien. En probeer die maar eens te overtuigen. ;)
Ik ben gestopt met mensen proberen te overtuigen die zelfs natuurkundig bewijs niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

PeterZ(on) schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:03:
[...]

Ja dat vond ik ook hoog, maar hij is ook geen zuinige rijder. Laatst had hij een Smart #1 Brabus met zo'n irritant nepgeluid en dat werd telkens luider en zwakker, dus geen constante rijder, dus niet efficiënt. Maar misschien deed hij het expres. En hij had maximale regen want dat is volgens hem efficiënter. Niet dus.

Ik vind het niet fijn rijden zonder regen maar ik ga het eens een rit proberen om te zien of het (veel) verschil maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Persoonlijk staat regen bij mij altijd op 0. Wel jammer dat je 0 niet als default kunt instellen, bij elke start moet je dat weer aanpassen. In de 28 kWh althans.
Maar het kan ook komen dat ik jaren lang Toyota hybride heb gereden. Ook daarin kan je heel zuinig rijden door te coasten, alleen moet je daar heel precies het gaspedaal op de juiste stand houden.

Het is natuurlijk een persoonlijk ding, gewoon op de stand laten staan welke je voorkeur heeft. Maar wil je de beste resultaten, dan moet je erg goed en ver vooruit anticiperen en de regen op 0 laten. Het kan een tijdje duren voordat dit in je systeem zit en je er mee leert rijden. Mocht je de remmen nodig hebben dan werkt dit uiteraard precies zo als dat regen standje 1-3 zou doen. Behalve bij een noodstop of een harde remactie, dan gebruik je de schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Metro2002 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:28:
[...]

Ik vind het niet fijn rijden zonder regen maar ik ga het eens een rit proberen om te zien of het (veel) verschil maakt.
Dat bedoel ik, er zijn er die willen het liefst max regen of OPD en ik wil het liefst nul regen. De kwestie is dan, ga je voor je voorkeur of voor het meest efficiënte. Gelukkig zijn voor mij beide van toepassing. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Headshot_NL schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:43:
Persoonlijk staat regen bij mij altijd op 0. Wel jammer dat je 0 niet als default kunt instellen, bij elke start moet je dat weer aanpassen. In de 28 kWh althans.
Maar het kan ook komen dat ik jaren lang Toyota hybride heb gereden. Ook daarin kan je heel zuinig rijden door te coasten, alleen moet je daar heel precies het gaspedaal op de juiste stand houden.

Het is natuurlijk een persoonlijk ding, gewoon op de stand laten staan welke je voorkeur heeft. Maar wil je de beste resultaten, dan moet je erg goed en ver vooruit anticiperen en de regen op 0 laten. Het kan een tijdje duren voordat dit in je systeem zit en je er mee leert rijden. Mocht je de remmen nodig hebben dan werkt dit uiteraard precies zo als dat regen standje 1-3 zou doen. Behalve bij een noodstop of een harde remactie, dan gebruik je de schijven.
Volgens mij kan dat wel, je kan je eco/normal/sport profiel aanpassen in het infotainmentsysteem, daar kan je ook de default regen aanpassen dacht ik

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
WCA schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:54:
[...]

Volgens mij kan dat wel, je kan je eco/normal/sport profiel aanpassen in het infotainmentsysteem, daar kan je ook de default regen aanpassen dacht ik
Helaas niet bij de 28kwh. Daar kan je enkel uit 1,2 of 3 kiezen. 0 is dan geen optie.

Weet niet hoe het zit bij de 38.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Helaas hebben we weinig controle over de regen. Als het regent, dan regent het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Zephyrex schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:09:
[...]

Helaas niet bij de 28kwh. Daar kan je enkel uit 1,2 of 3 kiezen. 0 is dan geen optie.

Weet niet hoe het zit bij de 38.
Het staat nooit echt uit. Alleen als de neutraal is geselecteerd, maar ik heb wel een stand 0 op onze 28kwh. Dat is dan in het display geen icoontjes voor de regen. Dan kun je echt heel erg lang uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
fx500 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:07:
[...]

Het staat nooit echt uit. Alleen als de neutraal is geselecteerd, maar ik heb wel een stand 0 op onze 28kwh. Dat is dan in het display geen icoontjes voor de regen. Dan kun je echt heel erg lang uitrollen.
0 is toch wel (bijna) helemaal geen regen. laatst had ik een OBD stekker aangesloten tijdens het rijden in combinatie met car scanner. Bij het gas loslaten in standje 0 had ik een klein beetje verbruik vanuit de accu voor alle elektronica in de auto. Zelfs al bij standje 1 regen zie je een fors vermogen naar de accu gaan.
Wellicht is stand 0 toch iets van 500 watt regen, afhankelijk van de snelheid. Maar veel is het in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Als ik coast in stand nul, en in beweging naar N schakel, merk ik geen verschil. Neem aan dat stand nul dus ook nul regen doet.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
WCA schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:46:
Als ik coast in stand nul, en in beweging naar N schakel, merk ik geen verschil. Neem aan dat stand nul dus ook nul regen doet.
Dat denk ik ook. Anders zag ik met car scanner wel vermogen richting de accu gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kodess
Coasten op 0 en in N zijn inderdaad hetzelfde.
Het enige verschil is als je de rem indrukt. Bij 0 zal hij dan regen gebruiken. Bij N worden meteen de schijfremmen gebruikt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Kodess schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:33:
Coasten op 0 en in N zijn inderdaad hetzelfde.
Het enige verschil is als je de rem indrukt. Bij 0 zal hij dan regen gebruiken. Bij N worden meteen de schijfremmen gebruikt.
Dit dus d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
Klopt helemaal. Een tip die velen misschien al doen, zorg dat je hem regelmatig even in de N stand zet en van een hogere snelheid gaat afremmen. Dan maak je de remschijven even goed schoon.

Ik probeer het in elk geval 2-3x per maand te doen, even in N zetten bij een snelwegafrit en flink remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Voor a.s. maandag een bandenwissel gepland staan. Garage vervangt dan meteen de wielnaaf+ABS-sensor.
Beste die ik kon vinden op korte termijn was deze van Winparts, dus die gaat het worden.

Ik houd jullie op de hoogte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 23:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Headshot_NL schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:43:
Klopt helemaal. Een tip die velen misschien al doen, zorg dat je hem regelmatig even in de N stand zet en van een hogere snelheid gaat afremmen. Dan maak je de remschijven even goed schoon.

Ik probeer het in elk geval 2-3x per maand te doen, even in N zetten bij een snelwegafrit en flink remmen.
Volgens mij doet de auto dit zelf. Toen ik nog de 28kWh reed had ik regelmatig (1 a 2 keer per maand) dat ik geen regen had terwijl ik afremde, dus (veel) harder het rempedaal moest intrappen. Bij het volgende stoplicht had ik dan wel weer regen. Bij de Ioniq 6 nog niet gemerkt moet ik zeggen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
Rij altijd in reg3, ben ik zo gewend.
In het begin stond het ook al aan bij start, na updates bij garage begon het op reg1 (ondanks instellingen in het menu), en flipperen we maar weer eens!
Na vervanging van airco verdamper ( heel het dashboard open) begint hij nu bij reg2, dus een keer flipperen… verbruik met airco nu 9.9, (zonder snelwegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
steps67 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:19:
Rij altijd in reg3, ben ik zo gewend.
In het begin stond het ook al aan bij start, na updates bij garage begon het op reg1 (ondanks instellingen in het menu), en flipperen we maar weer eens!
Na vervanging van airco verdamper ( heel het dashboard open) begint hij nu bij reg2, dus een keer flipperen… verbruik met airco nu 9.9, (zonder snelwegen)
Volgens mij kun je dat in stellingen permanent op 3 zetten voor de verschillende drive-modi. Helaas niet op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27
PeterZ(on) schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:08:
[...]

Volgens mij kun je dat in stellingen permanent op 3 zetten voor de verschillende drive-modi. Helaas niet op 0.
Klopt :) Regen-niveau, airco eco-stand en maximum snelheid per modus.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
luke22 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:30:
na wat hulp en mensen die mij voorgingen hier, heb ik net de spullen besteld voor het vernieuwen van de reductiebak olie:

https://www.oliehandel.nl/syntrans-fe-75w-1l-85488#
en
https://www.oliehandel.nl...er-18-x-24-mm-0460-1824-1

met goed zoeken hoeft het niet duur te zijn! ik was klaar voor 26 euro en het is ook nog een full syntetisch.
Vandaag ook de olie vervangen met deze onderdelen. Klusje van een half uurtje ongeveer. Olie die eruit kwam zal er vast in gezeten hebben vanuit de fabriek en was flink donker, bijna helemaal zwart. Na 88K kilometers heeft het dus wel zin om het een keer te doen.

De Hyundai garage vroeg 245 euro voor de oliewissel 8)7 Dat is een heel flink uurloon, daarvoor doe ik het zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrturk76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:35
Advies gevraagd:

Mijn verlengde garantie loopt over een paar maanden ten einde en vroeg mij nu af wat wijsheid is. Een soort van aankoopkeuring te laten doen? Maar ja, de vraag is of er een bedrijf is dat voldoende kennis heeft om ook iets zinnigs over de staat van de Ioniq te zeggen. Hij heeft er nu 140.000 km op zitten en tijdens mijn bezit al twee flinke reparaties gehad die onder garantie vielen (de drieweg klep en achterlicht unit) Wat is wijsheid? Moet er eerlijkheidshalve ook bij zeggen dat ik stiekem wel droom van een tesla model 3 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Metro2002 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:28:
[...]

Net 2x30km gereden, heenweg zonder regen (stand 0) en terugweg stand 1
Nagenoeg hetzelfde verbruik in beide gevallen (in stand 0 12,9 kwh/100km en in stand 1 op de teruweg zat ik op 13 kwh/100km met een auto vol ikea spul) en ook in vergelijking met mijn normale verbruik (tussen de 12,5 en 13) ook niet echt verschil.

Zonder regen rijdt echt gigantisch onnatuurlijk vind ik, alsof je gas blijft hangen als je gas loslaat. :F
Niet voor mij dus.

Moet zeggen dat ik het 'A label' van mijn michelin banden qua verbruik tov het C label van mijn vorige vredestein banden ook nog niet echt terugzie in het verbruik, had ik wel iets meer van verwacht. Gelukkig zijn ze wel héél veel stiller dus weggegooid geld was het niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Metro2002 op 09-05-2024 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Metro2002 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:51:
[...]

Net 2x30km gereden, heenweg zonder regen (stand 0) en terugweg stand 1
Nagenoeg hetzelfde verbruik in beide gevallen (in stand 0 12,9 kwh/100km en in stand 1 op de teruweg zat ik op 13 kwh/100km met een auto vol ikea spul) en ook in vergelijking met mijn normale verbruik (tussen de 12,5 en 13) ook niet echt verschil.

Zonder regen rijdt echt gigantisch onnatuurlijk vind ik, alsof je gas blijft hangen als je gas loslaat. :F
Niet voor mij dus.

Moet zeggen dat ik het 'A label' van mijn michelin banden qua verbruik tov het C label van mijn vorige vredestein banden ook nog niet echt terugzie in het verbruik, had ik wel iets meer van verwacht. Gelukkig zijn ze wel héél veel stiller dus weggegooid geld was het niet.
Het blijft lastig vergelijken welke band er beter is. Begint al dat je een oude band vergelijkt met een nieuwe, want als die nieuwe band ook oud is kan die wel slechter presteren dan je vorige. Het beste is denk ik gewoon te kijken welk bandenlabel een band heeft, want zelf verschillende banden proberen is geen optie voor de normale automobilist.

Door alleen de regen op nul te zetten ga je denk ik niet veel besparen als je niet ook je rijstijl aanpast. Je moet zoveel als mogelijk is de auto laten uitrollen en dat gaat makkelijker met nul regen i.p.v. zelf heel voorzichtig het stroompedaal te liften.

En jouw test van A naar B in stand 0 en van B naar A in stand 1 is niet echt de manier om dat te testen, dan moet je twee keer een zelfde ronde rijden. En natuurlijk optimaal proberen uit te rollen.

Voor mij is uitrollen gratis rijden en geeft een goed gevoel, maar voor anderen, en zoals jij ook zegt, is het niets. Daarom gewoon doen wat je zelf het prettigst vind. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Je kunt online best veel tests vinden waarin ze banden testen op rolweerstand. Daarmee kan je zien dat er best een fors verschil kan zitten in de weerstand en dus efficiëntie.

Zelf heb ik gekozen voor de nummer 1 uit de test, de Goodyear Efficiënt Performance 2. Deze heeft een vrij lage rolweerstand maar niet de aller laagste. Vaak heeft een hardere band een lagere rolweerstand, maar dan lever je vaak weer in op grip en remweg. Daarom heb ik gekozen voor een mooie tussenweg. Ik lever liever 2-3 kilometer range per lading in dan dat ik een keer bij een noodstop 5 meter tekort kom en een aanrijding heb. Aan de andere kant hoef ik ook geen sportband met zacht rubber te hebben op deze auto. Daarmee gaat de range een stuk omlaag en vaak zijn ze ook eerder versleten.

Kies altijd A-merk banden. Het verschil in remweg tussen een A-merk en een goedkope band is echt schrikbarend groot. Bij 80 km/h kan het soms wel 20 meter schelen.

https://www.adac.de/rund-.../sommerreifen/205-55-r16/
https://assets.adac.de/im...mmer_2023_2302_emq2td.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Onder de cabrio heb ik Goodyear EfficiëntGrip en onder de Ioniq Michelin Primacy 4 S1 dus veel beter kan het niet denk ik. Een goedkope en onbekende band zou ik niet nemen, ik ga liever voor kwaliteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:06:
Onder de cabrio heb ik Goodyear EfficiëntGrip en onder de Ioniq Michelin Primacy 4 S1 dus veel beter kan het niet denk ik. Een goedkope en onbekende band zou ik niet nemen, ik ga liever voor kwaliteit. :)
De Micheling Primacy 4 S1 heb ik net vervangen door de Goodyears onder de Ioniq. Helaas nog wel 1 hobbelende band door een productiefout (nieuwe is onderweg).
Allebei prima banden. De Primacy leek mij toch een tikje stiller terwijl de Goodyear iets meer grip lijkt te geven. Over de levensduur kan ik nog weinig zeggen. De Michelins hebben er ongeveer 50k onder gezeten. Niet super lang maar ik trek soms ook lekker vlot op en pak bochtjes ook snel. Dus ik gok dat 60-65K ook zeker mogelijk is met die banden.

Nu gekozen voor Goodyear omdat het een prima band lijkt en 30 euro goedkoper was dan de Michelin. Dat is op een setje toch 120 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

PeterZ(on) schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:06:
Ik heb ook de primacy 4 eronder zitten, juist daarom had ik er iets meer van verwacht tegenover een vredestein snowtrac 5 die ik er eerst onder had zitten en 2 klassen lager in het bandenlabel zit qua rolweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Iemand ervaring met het volgende ?
Als ik mijn airco aan heb staan, en verder geen muziek of iets dergelijks hoor ik sinds een tijdje bijzonder geluiden uit het dashboard. Het klinkt een beetje of Darth Vader aan het ademen is :-)
Een soort van ademend geluid.
Airco doet het verder prima en komt ook snel en goed op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
FranDaMan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:17:
Als ik mijn airco aan heb staan, en verder geen muziek of iets dergelijks hoor ik sinds een tijdje bijzonder geluiden uit het dashboard. Het klinkt een beetje of Darth Vader aan het ademen is :-)
Doet de mijne ook, koelt verder prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
FranDaMan schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:17:
Ja toevallig gister toen het best warm was even 10 sec. wat gesis. En daarna niets meer.
Misschien wordt het tijd om bij te vullen?
Pagina: 1 ... 166 ... 187 Laatste