Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 22:59
Is normaal, is overdruk die wordt afgeblazen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 11:21
Tom Paris schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Tsja, het zou kunnen... Maar als de importeur idd zou zeggen "deze Ioniq is met een andere warmtepomp geleverd die niet kan verwarmen" zou ik er vrede mee hebben. Nu zeggen ze dat warme lucht uit de warmtepomp überhaupt nooit mogelijk is, en dat is gewoon niet zo.

[...]

De lucht uit de roosters blijft bij mij altijd ijskoud, ook na >20 minuten bij <10 graden buitentemperatuur. Dus ook al hebben ze inderdaad gelijk dat niet onder alle omstandigheden de warmtepomp warme lucht produceert, bij mij is dat iig niet het geval.
Met mijn Ioniq 38kWh werkt verwarmen met A/C aan en HEAT uit alleen als het ruim onder de 5 graden is buiten. Bij hogere temperaturen komt er alleen 'ongeconditioneerde' lucht uit. Wanneer HEAT aan staat wordt volgens mij voornamelijk ook gewoon de warmtepomp gebruikt. Het verbruik ligt dat tussen de 0,3 en 1,0 kW. Het zou wel fijn zijn als je het gebruik van alleen de warmtepomp ipv PTC heater kunt afdwingen door HEAT uit te zetten. Ik vindt het namelijk geen probleem als het opwarmen van de cabine wat langzamer gaat. Bij lage buitentemperaturen zet ik nu gewoon de verwarming elke paar minuten weer een graad hoger. Daarmee voorkom ik (denk ik) dat de PTC heater bijspringt.

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Floris112 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:02:
[...]

Met mijn Ioniq 38kWh werkt verwarmen met A/C aan en HEAT uit alleen als het ruim onder de 5 graden is buiten. Bij hogere temperaturen komt er alleen 'ongeconditioneerde' lucht uit. Wanneer HEAT aan staat wordt volgens mij voornamelijk ook gewoon de warmtepomp gebruikt. Het verbruik ligt dat tussen de 0,3 en 1,0 kW. Het zou wel fijn zijn als je het gebruik van alleen de warmtepomp ipv PTC heater kunt afdwingen door HEAT uit te zetten. Ik vindt het namelijk geen probleem als het opwarmen van de cabine wat langzamer gaat. Bij lage buitentemperaturen zet ik nu gewoon de verwarming elke paar minuten weer een graad hoger. Daarmee voorkom ik (denk ik) dat de PTC heater bijspringt.
Ik zou het liefst ook zelf willen bepalen of alleen WP of PTC. Maar als die op alleen de AC niet wil verwarmen dan maar Heat aan en de temperatuur wat lager in het begin. Maar op lange afstand maakt het denk ik allemaal niet zo veel uit. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 20:46
zonoskar schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:55:
[...]

Volgens mij doet de auto dit zelf. Toen ik nog de 28kWh reed had ik regelmatig (1 a 2 keer per maand) dat ik geen regen had terwijl ik afremde, dus (veel) harder het rempedaal moest intrappen. Bij het volgende stoplicht had ik dan wel weer regen. Bij de Ioniq 6 nog niet gemerkt moet ik zeggen.
Ik merk dat de auto volledig stopt met regeneren als hij ook maar iets aan (potentieel) grip verlies merkt. Bijvoorbeeld als je wat steviger regenereert terwijl je een drempeltje overgaat of iets dergelijks. Als je je rempedaal loslaat en weer remt, staat de regeneratie weer aan. Waarschijnlijk is dit wat je hebt gemerkt.
Metro2002 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:51:
[...]

Net 2x30km gereden, heenweg zonder regen (stand 0) en terugweg stand 1
Nagenoeg hetzelfde verbruik in beide gevallen (in stand 0 12,9 kwh/100km en in stand 1 op de teruweg zat ik op 13 kwh/100km met een auto vol ikea spul) en ook in vergelijking met mijn normale verbruik (tussen de 12,5 en 13) ook niet echt verschil.
Leuk dat je dit hebt getest!
Hoewel regen op stand 0 theoretisch iets zuiniger is en dit net meetbaar kan zijn, is mijn hypothese complicerende factor dat je tijdens normaal rijden misschien eerder afremt met regeneratie op 1,2 of 3. Dat zorgt voor een lagere snelheid, minder ‘drag’ van de wind en daarmee een lager verbruik. Dit zal overigens tot 40 km/u zijn, daaronder is langzamer rijden volgens mij minder zuinig. Zo kan dit een grotere invloed zijn dan het verlies energie tijdens regeneratie.

Hier een video van een test over regeneratie.
Youtube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:18

WCA

t0mmiiiii schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:00:

Leuk dat je dit hebt getest!
Hoewel regen op stand 0 theoretisch iets zuiniger is en dit net meetbaar kan zijn, is mijn hypothese complicerende factor dat je tijdens normaal rijden misschien eerder afremt met regeneratie op 1,2 of 3. Dat zorgt voor een lagere snelheid, minder ‘drag’ van de wind en daarmee een lager verbruik. Dit zal overigens tot 40 km/u zijn, daaronder is langzamer rijden volgens mij minder zuinig. Zo kan dit een grotere invloed zijn dan het verlies energie tijdens regeneratie.

Hier een video van een test over regeneratie.
Youtube
Minder luchtweerstand is alleen maar van toepassing bij accelereren/op snelheid blijven natuurlijk. (oftewel, wanneer je actief energie aan het stoppen bent in het rijden). Je verbruik bij het uitrollen (elektronica/climate control daargelaten) in principe nul.

Als jouw theorie zou kloppen:

Ik accelereer naar 100km/u en laat m uitrollen
Ik accelereer naar 100km/u en rem regeneratief tot stilstand

Welke auto staat eerder stil? De tweede uiteraard.

Heb je met dat regeneratief remmen genoeg range bijgekregen om te rijden tot het punt waar de uitgerolde auto terecht is gekomen? Nee, dat zou de natuurwetten schenden. Laat staan dat je er verder op rijdt.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

Metro2002 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:51:
[...]

Net 2x30km gereden, heenweg zonder regen (stand 0) en terugweg stand 1
Nagenoeg hetzelfde verbruik in beide gevallen (in stand 0 12,9 kwh/100km en in stand 1 op de teruweg zat ik op 13 kwh/100km met een auto vol ikea spul) en ook in vergelijking met mijn normale verbruik (tussen de 12,5 en 13) ook niet echt verschil.

Zonder regen rijdt echt gigantisch onnatuurlijk vind ik, alsof je gas blijft hangen als je gas loslaat. :F
Niet voor mij dus.

Moet zeggen dat ik het 'A label' van mijn michelin banden qua verbruik tov het C label van mijn vorige vredestein banden ook nog niet echt terugzie in het verbruik, had ik wel iets meer van verwacht. Gelukkig zijn ze wel héél veel stiller dus weggegooid geld was het niet.
Je moet als je zonder regen rijdt wel net even anders rijden. Hetzelfde rijden als met regen, maar je rempedaal gebruiken levert niets op. Je moet verder vooruit kijken en eerder beginnen met uitrollen, en alleen snelheid uit de auto halen als dat strikt noodzakelijk is.

Het is niet alsof regen op nul magisch je verbruik vermindert, het geeft je de mogelijkheid om zuiniger te rijden, mits je bereid bent je rijstijl aan te passen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 12:50

Metro2002

Memento mori

WCA schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Je moet als je zonder regen rijdt wel net even anders rijden. Hetzelfde rijden als met regen, maar je rempedaal gebruiken levert niets op. Je moet verder vooruit kijken en eerder beginnen met uitrollen, en alleen snelheid uit de auto halen als dat strikt noodzakelijk is.

Het is niet alsof regen op nul magisch je verbruik vermindert, het geeft je de mogelijkheid om zuiniger te rijden, mits je bereid bent je rijstijl aan te passen.
Dat heb ik uiteraard gedaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-09 13:05
sinds een paar weken ben ik ook eigenaar van een 28kwh, in de comfort uitvoering. Erg blij mee! Ik kom van een Fiesta af dus het verschil mag er wezen. Niks opwarmen van de motor, gewoon lekker dukes of hazard style de oprit afknallen 8) . Ik lees hier veel over zo zuinig mogelijk rijden, zelfs de regen uitzetten om net die extra km's uit de accu te halen. Eigenlijk zit ik er voor het woon-werk verkeer precies tegenover gesteld in. Ik heb flink PV overschot dus daar hoef ik het niet voor te laten. Bij mij liggen de fabrieksbanden er nog onder, de voorste 2 zijn een heel eind op. Heeft iemand goede ervaring met juist een zachtere band, meer passend bij de sportieve rijders onder ons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 23:16
dikkepad schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:53:
sinds een paar weken ben ik ook eigenaar van een 28kwh, in de comfort uitvoering. Erg blij mee! Ik kom van een Fiesta af dus het verschil mag er wezen. Niks opwarmen van de motor, gewoon lekker dukes of hazard style de oprit afknallen 8) . Ik lees hier veel over zo zuinig mogelijk rijden, zelfs de regen uitzetten om net die extra km's uit de accu te halen. Eigenlijk zit ik er voor het woon-werk verkeer precies tegenover gesteld in. Ik heb flink PV overschot dus daar hoef ik het niet voor te laten. Bij mij liggen de fabrieksbanden er nog onder, de voorste 2 zijn een heel eind op. Heeft iemand goede ervaring met juist een zachtere band, meer passend bij de sportieve rijders onder ons?
Maakt voor de band de efficiëntie ook niet uit? Zuiniger kunnen rijden heeft natuurlijk niet alleen invloed op hoeveel kWh je steeds in de auto moet pompen maar ook op hoever je kunt rijden tussen de laadstops.

Zelf heb ik mijn banden recent vervangen door Goodyear Efficiëntgrip Performance 2 banden. Deze zijn veel beter dan de standaard Michelin energy savers. Ze geven een stuk meer grip bij acceleratie en bij bochten.
De Michelin Primacy 4 is ook een goede band. Beide banden komen regelmatig vrijwel bovenaan uit de tests.
Maar echte zachte sportbanden zijn dat natuurlijk niet. Dan kom je meer in de range van de Michelin Pilot Sport etc. Bijvoorbeeld de Pilot Sport 4. Pirelli P zero. Maar veel sportbanden zijn pas te krijgen bredere/grotere maten.

Persoonlijk zou ik, als verbruik, bandenleeftijd en prijs niet uitmaakt, kiezen voor de Pilot Sport band. Ik heb die in het verleden vaker gehad op meerdere autos en is me altijd goed bevallen.
Maat bij een auto als de Ioniq past een goede midrange band beter zoals de Primacy 4 of de Goodyear Efficiëntgrip performance 2.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 19:39
WCA schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Minder luchtweerstand is alleen maar van toepassing bij accelereren/op snelheid blijven natuurlijk. (oftewel, wanneer je actief energie aan het stoppen bent in het rijden). Je verbruik bij het uitrollen (elektronica/climate control daargelaten) in principe nul.
Als je je auto een berg af rijd en daarmee boven een maximum snelheid zou komen dan heb je de keuze de auto af te remmen tot die maximum snelheid of een lagere snelheid.

Als je afremt tot de maximum snelheid dan stop je minder stroom terug in de accu dan als je de auto de hele rit omlaag afremt tot de lagere snelheid. omdat de luchtweerstand bij de hogere snelheid meer potentiele energie omzet in verwarmde lucht buiten de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:40

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Headshot_NL schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:45:
[...]

Zelf heb ik mijn banden recent vervangen door Goodyear Efficiëntgrip Performance 2 banden.
Hier nog zo één. Bevalt prima.
Let wel met bestellen van je bandjes. Veel bandenboeren bieden de optie voor 'montageservice bij jou in de buurt'. Kies een garage in je regio en tik rond de €25 per band af.
Ook onze garage werd genoemd.
Dus ik even bellen met onze garage: wat rekenen jullie eigenlijk voor een bandenwissel? "Euh, €17,30 per band."
Dat was makkelijk verdiend. :P

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

SvenHe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Als je je auto een berg af rijd en daarmee boven een maximum snelheid zou komen dan heb je de keuze de auto af te remmen tot die maximum snelheid of een lagere snelheid.

Als je afremt tot de maximum snelheid dan stop je minder stroom terug in de accu dan als je de auto de hele rit omlaag afremt tot de lagere snelheid. omdat de luchtweerstand bij de hogere snelheid meer potentiele energie omzet in verwarmde lucht buiten de auto.
Dat klopt inderdaad, en dat is in de praktijk bij heuvelaf rijden ook wel de meest efficiente oplossing. Maar dat doet niets af aan de uitspraak dat uitrollen altijd zuiniger is dan regeneratief remmen. In de situatie die jij schetst zou het (buiten regelgeving en veiligheid om) zuinigste zijn om je auto -niet- af te remmen en de auto laten uitrollen tot stilstand.

Uitrollen > regeneratief remmen > remschijven, in alle situaties.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Update over de ABS-sensor van onze Ioniq. Die heeft de garage doorgemeten en bleek stuk.
Ik zou een vervangende naaf meebrengen, maar de bestelling was niet op tijd binnen. Meer dan doormeten kon de garage niet doen.

Dit onderdeel is ondertussen binnen. De naaf wordt over 1,5 week vervangen voor een SKF naaf-met-sensor (SKBA-7828 á 150 euro). Verwachte tijdsduur: 1,5 uur, komt op ca. 120 euro incl. btw. Ik heb zelf geen ruimte, momentsleutel of zin dus dit is een compromis.
Ook zag de garage vervangen van enkel de ABS-sensor niet zitten, dus dan maar zo.

Ik ga de originele naaf terugvragen (73k gelopen). Kan ik daarvan de ABS-sensor vervangen (slowmail van Ali) en daar wellicht iemand anders mee blij maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 23:16
Goudvis schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:32:
[...]

Hier nog zo één. Bevalt prima.
Let wel met bestellen van je bandjes. Veel bandenboeren bieden de optie voor 'montageservice bij jou in de buurt'. Kies een garage in je regio en tik rond de €25 per band af.
Ook onze garage werd genoemd.
Dus ik even bellen met onze garage: wat rekenen jullie eigenlijk voor een bandenwissel? "Euh, €17,30 per band."
Dat was makkelijk verdiend. :P
Klopt, ik laat ze meestal thuis bezorgen en maak ik zelf een afspraak bij de bandenboer. Hier heb ik ze laten wisselen voor 15 euro per stuk. Veel goedkoper dan die grote bandenbedrijven en prima gedaan.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
dikkepad schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:53:
Sportief rijgedrag = motorlager aan gort rijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

zerocool schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:45:
[...]

Sportief rijgedrag = motorlager aan gort rijden
Zo erg is het nou ook weer niet, je hebt met sportief rijgedrag uiteraard meer slijtage per definitie. Dit is overdreven though.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nou, mijn duracell op wielen is vandaag bij de dealer geweest voor het eerste geplande onderhoud sinds aanschaf in november, 15k kilometers verder. Onderhoud niks speciaal, gewoon de interval, doch met vervangen van de reductiebak-olie zoals verzocht. Paar tientjes extra, geen probleem.

Ze hebben ook meerdere fast chargers voor mij bezocht om de aanhoudende issues met opladen te proberen. En schiet mij maar lek... geen issues. Bij de shell en mcdonalds (vattenfall) laders had ik dat ook niet verwacht, maar ook bij de fastned hebben ze er 2 geprobeerd en daar geen enkele issue. Ook als hij expres aan de stekker ging sjorren bleef de verbinding goed werken :/ dus schiet mij maar lek, ik heb geen idee wat nu nog het probleem kan zijn. Ik heb bij meer dan een dozijn laadpalen van de fastned (op verschillende stations) steeds gehad dat als ik de stekker er niet in geklemd/geduwd blijf houden, de verbinding met de auto simpelweg word verbroken.

Ik bedoel, excellente service van van Mossel Emmen, ze nemen alles serieus, kreeg weer netjes een leenauto mee, de prijs is schappelijk en de mensen vriendelijk, daar heb ik echt wel geluk mee. Maar het vreet wel aan me dat ik dit laatste probleempje nu niet uitgezocht danwel opgelost krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:09:
. Maar het vreet wel aan me dat ik dit laatste probleempje nu niet uitgezocht danwel opgelost krijg.
Misschien was het vuil op/aan de connectors wat door telkens aansluiten is verdwenen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Laatst online: 14-09 16:47
Momenteel ben ik mijn eerste lange rit met de Ioniq 28kWh aan het plannen, sinds ik de auto in september in bezit heb. We zijn van plan om in augustus naar de Dordogne te reizen, een reis van zo'n 1000km.
De enige andere "langere" rit die we gemaakt hebben was naar Dusseldorf.

Een punt van zorg is nog wel het snel laden. Sinds september heb ik 5x geladen bij Fastned, slechts 2x ging het starten van de laadsessie zonder problemen. De overige 3x heb ik de kabel meerdere keren eruit en erin moeten doen en/of op een ander punt aansluiten voordat de sessie wilde starten.
Twee maal heb ik bij Allego geladen, waarbij het wel in 1x goed ging zover ik me kan herinneren.
Vanmorgen heb ik ook nog een snellader van Tesla uitgeprobeerd, dat ging in 1x goed. Voor de zekerheid heb ik wel de kabel omhoog vastgehouden totdat de laadsessie begonnen was.
Langs de route naar de Dordogne zie ik veel Tesla en Ionity laders. Het zou dus mooi zijn als het daar ook zo soepel gaat als vanmorgen.
Eventueel zou ik nog naar de dealer kunnen gaan, maar gezien bovenstaande verhalen vraag ik me af of ze het kunnen oplossen.

Betreft de reis zelf zijn we van plan rustig aan te doen met 1 of 2 overnachtingen onderweg en in het weekend de wegen te mijden i.v.m. de vakantiedrukte.

In de vakantie ervaringen van andere tweakers ben ik nog geen Ioniq bezitter tegengekomen die richting de Dordogne is gegaan. Als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

PeterZ(on) schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:04:
[...]

Misschien was het vuil op/aan de connectors wat door telkens aansluiten is verdwenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMZUJcXItQu5dE_UGadtfX2lANs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suOdKg4ybkgJsunBe3L2q4Ks.jpg?f=fotoalbum_large

Gisterochtend toen we weg wilden rijden. Welgeteld 1 goeie dag na de beurt waarbij de nog expres naar het laadsysteem hebben gekeken vanwege mijn issues met snelladen, issues die zij niet hebben kunnen verifieren. Ik ga morgenochtend terug naar de dealer en ik denk dat ik beide sleutels + de tenaamstellingscode meeneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 19:05
het zit maar niet mee met die auto he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:31:
[...]

[Afbeelding]

Gisterochtend toen we weg wilden rijden. Welgeteld 1 goeie dag na de beurt waarbij de nog expres naar het laadsysteem hebben gekeken vanwege mijn issues met snelladen, issues die zij niet hebben kunnen verifieren. Ik ga morgenochtend terug naar de dealer en ik denk dat ik beide sleutels + de tenaamstellingscode meeneem.
Blijft gedoe met jouw Ioniq, of moet ik zeggen met jouw dealer. Ze zijn dan misschien wel vriendelijk en behulpzaam maar als ze het probleem niet kunnen oplossen heb je er ook niets aan. Deze foutmelding moet toch in het systeem gelogd zijn en wat het probleem is lijkt mij. Kan ook zo weer aan de 12v accu liggen. Benieuwd wat het nu weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Trokken schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:28:

In de vakantie ervaringen van andere tweakers ben ik nog geen Ioniq bezitter tegengekomen die richting de Dordogne is gegaan. Als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag.
Probeer zoveel als mogelijk bij één aanbieder te laden, bijvoorbeeld bij Ionity aan een triple. Dan krijg je eerder het idee of het aan de lader ligt of aan de auto dan wanneer je telkens een andere aanbieder neemt om te laden. En de triple is nog goedkoop ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 08:29
PeterZ(on) schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:46:
[...]

Blijft gedoe met jouw Ioniq, of moet ik zeggen met jouw dealer. Ze zijn dan misschien wel vriendelijk en behulpzaam maar als ze het probleem niet kunnen oplossen heb je er ook niets aan. Deze foutmelding moet toch in het systeem gelogd zijn en wat het probleem is lijkt mij. Kan ook zo weer aan de 12v accu liggen. Benieuwd wat het nu weer is.
Precies dit. Laat een nieuwe 12v accu installeren. Ookal lijkt de huidige goed.
Koreaanse EV's worden echt een kerstboom als er ook maar ietsje spanningsdip in de accu plaats vindt.

Zelf ervaren met onze 28kWh. Rijdt je 120, verteld de board computer dat de versnelling al is geselecteerd. Collega heeft het zelfde met zijn Kona. Allemaal onverklaarbare foutmeldingen. Even snel aan de lader en het was 1 dag weg. Nieuwe accu en het is opgelost.

Dit is een van de goedkoopste dingen om eerst uit te testen bij dit soort gremlins.

[ Voor 4% gewijzigd door fx500 op 20-05-2024 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:19
Afgelopen vrijdag een Hyundai Ioniq 38kwh uit februari 2020 aangeschaft. Voor kleine 15.000 euro, en dan gaat er nog subsidie af. Wel 155k op de teller staan (ex-lease, zit ook nog een prive/zakelijk-knop op maar ze gingen kijken of die verwijderd kon worden), maar de accu leek nog in erg goede staat en goed onderhoud gehad.

Dag ervoor een proefrit gemaakt in een 2019 exemplaar, en die kon nog maar 160km rijden op een volle accu, al wordt bij die inschatting vast ook rekening gehouden met de laatste ritten.

Ik heb al behoorlijk in dit topic rond zitten snuffelen, maar zijn er nog zaken die handig zijn om te weten? Ik haal hem ergens deze week op.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
fx500 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:40:
[...]

Koreaanse EV's worden echt een kerstboom als er ook maar ietsje spanningsdip in de accu plaats vindt.
Daarvoor is zo'n accumonitor bij uitstek geschikt om dat te kunnen bepalen, want daarop zie je het spanningsverloop van de afgelopen tijd. Ik heb die monitor destijds na mijn pech in Frankrijk direct gemonteerd en heb nu altijd zicht op de spanning van de accu en kun je bij problemen al dan niet direct uitsluiten of het aan de accu ligt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

[...]

Zelf ervaren met onze 28kWh. Rijdt je 120, verteld de board computer dat de versnelling al is geselecteerd. Collega heeft het zelfde met zijn Kona. Allemaal onverklaarbare foutmeldingen. Even snel aan de lader en het was 1 dag weg. Nieuwe accu en het is opgelost.

Dit is een van de goedkoopste dingen om eerst uit te testen bij dit soort gremlins.
Er is twee maanden terug onder garantie een gloednieuwe accu in gezet. En de issues zijn steeds net iets anders, net steeds wat nieuws. Het maakt niet uit of ik het toeschrijf aan pech, onkunde van een monteur of slechte behandeling vorige eigenaar, ik ben er gewoon zat van dat ik niet op die auto kan vertrouwen, hij was duur genoeg, ik heb geen barrel bij de lokale handelaar opgepikt ofzo. Ze mogen het lekker uitzoeken, ik ga op een vervanging aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 08:29
HTT-Thalan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:22:
[...]

Er is twee maanden terug onder garantie een gloednieuwe accu in gezet. En de issues zijn steeds net iets anders, net steeds wat nieuws. Het maakt niet uit of ik het toeschrijf aan pech, onkunde van een monteur of slechte behandeling vorige eigenaar, ik ben er gewoon zat van dat ik niet op die auto kan vertrouwen, hij was duur genoeg, ik heb geen barrel bij de lokale handelaar opgepikt ofzo. Ze mogen het lekker uitzoeken, ik ga op een vervanging aansturen.
Zonde dat het zo loopt. Ok hoop dat je dealer een beetje meedenkt naar het zoeken van de oplossing. Hopelijk in een andere auto waar je wel tevreden meer kilometers in kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
HTT-Thalan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:31:
[...]

[Afbeelding]

Wat vervelend voor je.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 08:41
Sinds vandaag zijn wij eigenaar van een Hyundai Ionic 28kWh uit 2019 met 50k op de teller. Tot nu toe is het een heerlijke auto om in te rijden!

Wij hadden wel meteen de vuurdoop. Ik stond er op om de auto meteen mee te nemen, en de afleverbeurt over 2 weken te doen. Dus weggereden met 12% in de accu. Eerstvolgende Tesla supercharger lag gelukkig op 5km dus goed te doen. Toen begon het.. Ik kreeg de oplaadkabel niet uit de tesla paal. Gelukkig kon een Tesla rijder me aan de gang helpen door uit te leggen dat ik niet zo voorzichtig moest doen en gewoon een goeie ruk aan de kabel moest geven. Dat was de truuk ;) Daarna, toen de accu bijna op 80% was en ik het laden wilde stoppen, een wolkbreuk. Dus het stoppen even uitgesteld (ivm het €1 p/m idle tarief). Toen de auto stopte met laden moest ik er toch helaas aan geloven en werd ik zelf even goed gewassen. Dat maak je bij een benzine pomp toch minder mee.
Daarna verder gereden de snelweg op, weer een gigantische plensbui. Hele weg stond blank, aquaplaning en bijna kettingbotsing voor ons. Gelukkig greep de auto in en was er niets aan de hand, maar toch goed geschrokken.
Toen 120km verder gereden in een weer relaxte toestand en nog een tussenstop bij een Tesla charger gemaakt om even 10 minuten te laden. Wat gaat dat toch heerlijk snel! En goedkoper dan mijn huidige stroom tarief :X

Uiteindelijk 168 snelweg kilometers gereden met een verbruik van 130wh/km. Met airco en stoel ventilatie aan. Ik ben tevreden!

Nu maar eens rustig de handleiding lezen en alles naar wens instellen. Hopelijk stelt de auto ons niet teleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
BizzieBis schreef op maandag 20 mei 2024 @ 18:08:
Sinds vandaag zijn wij eigenaar van een Hyundai Ionic 28kWh uit 2019 met 50k op de teller. Tot nu toe is het een heerlijke auto om in te rijden!

Wij hadden wel meteen de vuurdoop. Ik stond er op om de auto meteen mee te nemen, en de afleverbeurt over 2 weken te doen. Dus weggereden met 12% in de accu. Eerstvolgende Tesla supercharger lag gelukkig op 5km dus goed te doen. Toen begon het.. Ik kreeg de oplaadkabel niet uit de tesla paal. Gelukkig kon een Tesla rijder me aan de gang helpen door uit te leggen dat ik niet zo voorzichtig moest doen en gewoon een goeie ruk aan de kabel moest geven. Dat was de truuk ;) Daarna, toen de accu bijna op 80% was en ik het laden wilde stoppen, een wolkbreuk. Dus het stoppen even uitgesteld (ivm het €1 p/m idle tarief). Toen de auto stopte met laden moest ik er toch helaas aan geloven en werd ik zelf even goed gewassen. Dat maak je bij een benzine pomp toch minder mee.
Daarna verder gereden de snelweg op, weer een gigantische plensbui. Hele weg stond blank, aquaplaning en bijna kettingbotsing voor ons. Gelukkig greep de auto in en was er niets aan de hand, maar toch goed geschrokken.
Toen 120km verder gereden in een weer relaxte toestand en nog een tussenstop bij een Tesla charger gemaakt om even 10 minuten te laden. Wat gaat dat toch heerlijk snel! En goedkoper dan mijn huidige stroom tarief :X

Uiteindelijk 168 snelweg kilometers gereden met een verbruik van 130wh/km. Met airco en stoel ventilatie aan. Ik ben tevreden!

Nu maar eens rustig de handleiding lezen en alles naar wens instellen. Hopelijk stelt de auto ons niet teleur.
Gefeliciteerd met de aankoop! Wat een avontuur ook meteen, fijn dat het uiteindelijk veilig is gelukt thuis te komen. Met prima verbruik gezien omstandigheden.

Ik oriënteer me ook op een EV aankoop en ben benieuwd naar tips over je zoektocht. Heb je accu onderzocht op degradatie? Garantie genomen? En kon je 'm zonder afleverbeurt voor mooie prijs meenemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 08:41
rupie99 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:56:
[...]

Gefeliciteerd met de aankoop! Wat een avontuur ook meteen, fijn dat het uiteindelijk veilig is gelukt thuis te komen. Met prima verbruik gezien omstandigheden.

Ik oriënteer me ook op een EV aankoop en ben benieuwd naar tips over je zoektocht. Heb je accu onderzocht op degradatie? Garantie genomen? En kon je 'm zonder afleverbeurt voor mooie prijs meenemen?
Over accu degradatie maak ik mij weinig zorgen bij deze modellen. Gezien de lage KM stand verwacht ik niet veel problemen met de accu. Ik heb wel gekeken voor een auto bij een Hyundai dealer. Deze biedt ook 12 maanden Bovag garantie. Op het accupakket zit nog 3 jaar garantie, of 160.000km. Afleverbeurt krijg ik binnenkort alsnog, dan wordt ook de accu doorgemeten. Ik heb de beurt extra uitgesteld omdat de dealer 160km bij ons vandaan ligt. Zo kan ik tenminste in de auto rijden en alles wat me opvalt noteren en direct na laten kijken bij de beurt, zonder dat ik steeds op en neer moet rijden. En of de prijs mooi was.. Tja, dat blijft een gok met EV's en hun afschrijving. Hij zat onder de 17k voor een premium, full-option model.

Ik heb verder gelet op wat standaard tips; vreemde geluiden in de aandrijving/motor. Achterklep die niet goed open blijft staan. De log nagekeken qua verbruik over de laatste ritten. Warmtepomp checken ben ik vergeten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

En dakhoogte is een afweging. Check even eerdere posts daarover (vorige week kwam 't langs toevallig) .
Trekhaak kan gefixt worden voor ca 880 euro, incl constructieve verzwaring enzo. Zoek even op Hoppenbrouwers. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Goudvis op 20-05-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Goudvis schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:36:
En dakhoogte is een afweging. Check even eerdere posts daarover (vorige week kwam 't langs toevallig) .
Trekhaak kan gefixt worden voor ca 880 euro, incl constructieve verzwaring enzo. Zoek even op Hoppenbrouwers. :)
Die trekhaak zou minder duur moeten zijn, in hun Marktplaats advertentie staat een prijs van €429,- of vanaf €529,- inclusief montage.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

SpongeRob schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:56:
[...]

Die trekhaak zou minder duur moeten zijn, in hun Marktplaats advertentie staat een prijs van €429,- of vanaf €529,- inclusief montage.
Dat bedrag is een lokkerje. :P

Om te beginnen ex btw, wat ze keurig aangeven in de eerste mail.
Dan heb je een trekhaak waar een fietsendrager op mag.

Wij hebben de afneembare, afschroefbaar. Komt nog een kentenplaat bij.

Op Google Maps staat een keurig bedrijf op de foto. In werkelijkheid is het een sjofele werkplaats zonder deurbel. In december was het er koud. Vijf uur op afstand werken is leuk, maar niet in een on verwarmde kantine. Ohja. Plassen kon alleen in 't woonhuis (dat-ie verhuurt. En waarvan de deur van binnenuit op slot zat.. Dus dat werd wildplassen out in the open bij - 1 :?).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mog0BOdF6S0jK008D-mQK30-vO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQTcvn6LccMEX04b0LwOdoKB.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een actiefoto. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9SwwVFzNhkLAt1tCuTmUH4dlug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDmjf4exG7Un5HNnpzKbzuiN.jpg?f=fotoalbum_large

de tarieven zoals besproken voor dit voertuig zijn als volgt;

vast 530
afschroefbaar afneembaar 550
afklikbaar afneembaar horizontaal 600
afklikbaar afneembaar vertikaal 650
draaibaar 1100
draaibaar elek 1600

bovengenoemde prijzen zijn netto ex, echter alles inbegrepen geheel geplaatst met 7p elektriciteit en programmering. 13 polen heeft 55 meerprijs. aanpassingen en chassis verstevigingen voor trekken 1.5ton icm kogel rond en dragen >50+kg brengen 115 meerwerken.

vakbekwaam en professioneel geinstalleerd met meer als een decennia ervaring, dagelijks komen hier de nieuwste voertuigen van eco tot supercars. wij zijn wereldwijd de enige aanbieder en zeer uniek in speciaalbouw en realiseren datgene wat andere partijen niet kunnen.

voor een juiste weergave van onderstaand beeldmateriaal, voordelen en garantiebepaling bekijk dit bericht in een pc desktop browser email, niet via de marktplaats app of mobiel / tablet.
dit betreft een trekhaak met ronde kogel
voor aller caravans, aanhangwagens en dragers
een echte trekhaak
wereldwijd alleen via ons verkrijgbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Goudvis wat mag je nu officieel met die trekhaak trekken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
BarryH schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:38:
Niets, want er wordt bij de RDW niets aangepast. Die verklaring zegt mij niets en oom agent ook niet. Ik heb destijds eens gevraagd naar de wettelijke status van die verklaring maar daar wacht ik nog steeds op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Goudvis schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:34:
[...]

Dat bedrag is een lokkerje. :P

Om te beginnen ex btw, wat ze keurig aangeven in de eerste mail.
Dan heb je een trekhaak waar een fietsendrager op mag.

Wij hebben de afneembare, afschroefbaar. Komt nog een kentenplaat bij.

Op Google Maps staat een keurig bedrijf op de foto. In werkelijkheid is het een sjofele werkplaats zonder deurbel. In december was het er koud. Vijf uur op afstand werken is leuk, maar niet in een on verwarmde kantine. Ohja. Plassen kon alleen in 't woonhuis (dat-ie verhuurt. En waarvan de deur van binnenuit op slot zat.. Dus dat werd wildplassen out in the open bij - 1 :?).
[Afbeelding]

En nog een actiefoto. :)
[Afbeelding]

de tarieven zoals besproken voor dit voertuig zijn als volgt;

vast 530
afschroefbaar afneembaar 550
afklikbaar afneembaar horizontaal 600
afklikbaar afneembaar vertikaal 650
draaibaar 1100
draaibaar elek 1600

bovengenoemde prijzen zijn netto ex, echter alles inbegrepen geheel geplaatst met 7p elektriciteit en programmering. 13 polen heeft 55 meerprijs. aanpassingen en chassis verstevigingen voor trekken 1.5ton icm kogel rond en dragen >50+kg brengen 115 meerwerken.

vakbekwaam en professioneel geinstalleerd met meer als een decennia ervaring, dagelijks komen hier de nieuwste voertuigen van eco tot supercars. wij zijn wereldwijd de enige aanbieder en zeer uniek in speciaalbouw en realiseren datgene wat andere partijen niet kunnen.

voor een juiste weergave van onderstaand beeldmateriaal, voordelen en garantiebepaling bekijk dit bericht in een pc desktop browser email, niet via de marktplaats app of mobiel / tablet.
dit betreft een trekhaak met ronde kogel
voor aller caravans, aanhangwagens en dragers
een echte trekhaak
wereldwijd alleen via ons verkrijgbaar
Lekker louche tent dus. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
SpongeRob schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:54:
[...]

Lekker louche tent dus. :o
Precies, ook mijn idee. Die werkplaatsfoto hoort eerder bij een beunhaas dan een professioneel bedrijf. Zij kunnen en mogen als enige in NL zo trekhaken leveren en monteren!!!! Als dat echt zo zou zijn dan waren er vast al meer aanbieders die dat kunnen, of op z'n minst als franchise elders in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

PeterZ(on) schreef op maandag 20 mei 2024 @ 22:04:
[...]

Precies, ook mijn idee. Die werkplaatsfoto hoort eerder bij een beunhaas dan een professioneel bedrijf. Zij kunnen en mogen als enige in NL zo trekhaken leveren en monteren!!!! Als dat echt zo zou zijn dan waren er vast al meer aanbieders die dat kunnen, of op z'n minst als franchise elders in NL.
Anderzijds. De Google reviews liegen er niet om. Best veel tevreden klanten met allerlei merken auto.
Plus. Meneer werkt vlot, levert kwaliteit en is niet astronomisch duur (maar ook niet goedkoop :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

BarryH schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:38:
Hij geeft een formulier af met allerlei officiële snit, waarmee wordt verklaard dat VOERTUIG X de benodigde constructieve blabla heeft ondergaan om X en Y en Z te mogen trekken (geremd, ongeremd oud).

Hoeveel precies dat is weet ik niet precies uit mijn hoofd. 1500 geremd geloof ik, maar ik heb geen E.
En 750 ongeremd meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
@Goudvis Iedereen moet natuurlijk zelf een afweging maken om daar een trekhaak te laten monteren. Ik lees bijvoorbeeld op het Mercedes forum ook bedenkingen omtrent de wettelijke status. Een officieel uitziend document kan natuurlijk iedereen maken maar maakt op mij geen indruk als zoiets niet wettelijk is geregeld en hij dat op verzoek ook niet kan aantonen. De reviews gaan ook vaak over de trekhaak als fietsendrager en zijn ook niet geverifieerd. Alles bij elkaar had en heb ik er geen goed gevoel bij en begin ik er niet aan. Maar goed, dat is maar mijn mening en iemand anders denkt er misschien weer anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkepad
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-09 13:05
Ik meen dat het probleem met de trekhaak niet zozeer het trekken is, maar het remmen. De hele constructie is berekend op een bepaalde totale maximum massa, en ik vermoed dat dit met een aanhanger van 750kg te hoog wordt. De niet elektrische varianten zijn wel fabriek-af beschikbaar met trekhaak die daadwerkelijk iets mogen trekken, en volgens mij komt dat omdat die auto's zelf een pak lichter zijn. De officiële route is deze: trekgewicht verhogen
Ik heb er zelf ook over nagedacht maar omdat ik het geld van deze keuring er niet voor over had, toch maar niet gedaan. Kans op controle is natuurlijk nihil, totdat je een ongeluk krijgt. Misschien zit ik er naast qua redenering, maar er zal best een rede zijn waarom de elektrische uitvoeringen niet fabriek-af beschikbaar zijn met trekhaak die iets mogen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Nou, net weer een bezoekje dealer gehad. Ze hebben hem direct uitgelezen en geconstateerd dat de auto een issue gaf met de hoofdbatterij. Ze hebben de melding gereset en als hij terugkomt moet de hele batterij nagelopen worden (cellen meten enzo).

Maar, ze snappen ook dat ik geen vertrouwen meer heb in de auto. Ze hebben beloofd me vanmiddag te bellen voor een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:58
[..

Alle moderne wagens doen gek met een slechte 12v elektronica heeft graag de juiste spanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:36:
Nou, net weer een bezoekje dealer gehad. Ze hebben hem direct uitgelezen en geconstateerd dat de auto een issue gaf met de hoofdbatterij. Ze hebben de melding gereset en als hij terugkomt moet de hele batterij nagelopen worden (cellen meten enzo).

Maar, ze snappen ook dat ik geen vertrouwen meer heb in de auto. Ze hebben beloofd me vanmiddag te bellen voor een oplossing.
Ik zag pas een verslag van een dure Porsche Taycan na 1 jaar en 25k km en daar waren ook de nodige issues mee en ook zomaar ineens een lege 12v accu. Geen foutmelding, geen aanleiding en dus oorzaak onbekend, de toekomst blijft dus ongewis wat betrouwbaarheid betreft. Ik bedoel maar, je kunt zoiets met elke EV hebben.

Het is te hopen dat ze in zo'n geval de oorzaak vinden, en dan aantoonbaar en niet van dat zal het wel zijn. Toen ik in Frankrijk ben gestrand en de Ioniq daarna weer gemaakt was (nieuwe 12v accu) ben ik direct weer naar Spanje gegaan om mijn vertrouwen terug te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

PeterZ(on) schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:27:
[...]

Ik zag pas een verslag van een dure Porsche Taycan na 1 jaar en 25k km en daar waren ook de nodige issues mee en ook zomaar ineens een lege 12v accu. Geen foutmelding, geen aanleiding en dus oorzaak onbekend, de toekomst blijft dus ongewis wat betrouwbaarheid betreft. Ik bedoel maar, je kunt zoiets met elke EV hebben.

Het is te hopen dat ze in zo'n geval de oorzaak vinden, en dan aantoonbaar en niet van dat zal het wel zijn. Toen ik in Frankrijk ben gestrand en de Ioniq daarna weer gemaakt was (nieuwe 12v accu) ben ik direct weer naar Spanje gegaan om mijn vertrouwen terug te krijgen. :)
Ik heb geen ritten naar het buitenland gepland staan :P en voor onze vakantie naar Zweden is de auto simpelweg te klein (qua bagage + hond) maar ik gebruik hem letterlijk elke dag, voor minimaal 500km per week. Ja, ik bleef ook ritten ondernemen waarvoor ik de snellaadfunctie nodig had toen daar gedonder mee is geweest in de hoop dat het nu dan eindelijk opgelost zou zijn maar het is gewoon telkens een nieuwe issue. Ik denk eerlijk gezegd dat ik misschien meer geluk heb met iets uit een nieuwere generatie, een Kona ofzo, dat ze de kinderziektes opnieuw in het productieproces onder de loep hebben kunnen nemen. Ik weet dat de Ioniq een goede naam heeft maar ondertussen zul je snappen dat het voor mij een beetje bezoedeld is.

Ik sta nog steeds achter elektrisch rijden en de auto, wanneer hij functioneert, is een geweldig ding om mee/in te rijden maar hij is gewoon niet betrouwbaar gebleken en ik wil een auto die net zo betrouwbaar is als de Starlet die eraan vooraf ging.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-05-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:30:
[...]

Ik heb geen ritten naar het buitenland gepland staan :P en voor onze vakantie naar Zweden is de auto simpelweg te klein (qua bagage + hond) maar ik gebruik hem letterlijk elke dag, voor minimaal 500km per week. Ja, ik bleef ook ritten ondernemen waarvoor ik de snellaadfunctie nodig had toen daar gedonder mee is geweest in de hoop dat het nu dan eindelijk opgelost zou zijn maar het is gewoon telkens een nieuwe issue. Ik denk eerlijk gezegd dat ik misschien meer geluk heb met iets uit een nieuwere generatie, een Kona ofzo, dat ze de kinderziektes opnieuw in het productieproces onder de loep hebben kunnen nemen. Ik weet dat de Ioniq een goede naam heeft maar ondertussen zul je snappen dat het voor mij een beetje bezoedeld is.

Ik sta nog steeds achter elektrisch rijden en de auto, wanneer hij functioneert, is een geweldig ding om mee/in te rijden maar hij is gewoon niet betrouwbaar gebleken en ik wil een auto die net zo betrouwbaar is als de Starlet die eraan vooraf ging.
Ja dat snap ik helemaal. Ik heb ook ooit jarenlang een Starlet gehad, super betrouwbaar en beter dan de IQ die later had.

Voor mij is het lastig in te schatten, maar zijn de voorgaande issues echt opgelost en is wat zich nu voordoet niet de echte oorzaak. Als ex-ICT'er zag ik collega's ook problemen oplossen waarvan ik dacht, dat is niet de echte oorzaak van de klacht. De klacht lijkt opgelost maar komt weer terug (zelfde of anders) omdat andere symptomen zijn genegeerd. Half werk dus en niet verder kijken en gauw het ticket afsluiten, en die werkwijze zie ik ook bij garages en eigenlijk overal in de samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

PeterZ(on) schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Ja dat snap ik helemaal. Ik heb ook ooit jarenlang een Starlet gehad, super betrouwbaar en beter dan de IQ die later had.

Voor mij is het lastig in te schatten, maar zijn de voorgaande issues echt opgelost en is wat zich nu voordoet niet de echte oorzaak. Als ex-ICT'er zag ik collega's ook problemen oplossen waarvan ik dacht, dat is niet de echte oorzaak van de klacht. De klacht lijkt opgelost maar komt weer terug (zelfde of anders) omdat andere symptomen zijn genegeerd. Half werk dus en niet verder kijken en gauw het ticket afsluiten, en die werkwijze zie ik ook bij garages en eigenlijk overal in de samenleving.
Misschien heb je gelijk maar als consument kom je daar niet achter denk ik. En het doet er ook niet echt toe. Ik heb een onbetrouwbare auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44
Trokken schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:28:
Momenteel ben ik mijn eerste lange rit met de Ioniq 28kWh aan het plannen, sinds ik de auto in september in bezit heb. We zijn van plan om in augustus naar de Dordogne te reizen, een reis van zo'n 1000km.
De enige andere "langere" rit die we gemaakt hebben was naar Dusseldorf.

Een punt van zorg is nog wel het snel laden. Sinds september heb ik 5x geladen bij Fastned, slechts 2x ging het starten van de laadsessie zonder problemen. De overige 3x heb ik de kabel meerdere keren eruit en erin moeten doen en/of op een ander punt aansluiten voordat de sessie wilde starten.
Twee maal heb ik bij Allego geladen, waarbij het wel in 1x goed ging zover ik me kan herinneren.
Vanmorgen heb ik ook nog een snellader van Tesla uitgeprobeerd, dat ging in 1x goed. Voor de zekerheid heb ik wel de kabel omhoog vastgehouden totdat de laadsessie begonnen was.
Langs de route naar de Dordogne zie ik veel Tesla en Ionity laders. Het zou dus mooi zijn als het daar ook zo soepel gaat als vanmorgen.
Eventueel zou ik nog naar de dealer kunnen gaan, maar gezien bovenstaande verhalen vraag ik me af of ze het kunnen oplossen.

Betreft de reis zelf zijn we van plan rustig aan te doen met 1 of 2 overnachtingen onderweg en in het weekend de wegen te mijden i.v.m. de vakantiedrukte.

Ik heb die rit gemaakt met alleen Tesla laden. Maar 1x een issue gehad, kwamen we aan en maar 1 Tesla kon laden de rest van de autos niet meer. Het tesla laadstation stond offline in de app. Toen even naar een hypermarche gereden en daar geladen :)
dikkepad schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 08:12:
Ik meen dat het probleem met de trekhaak niet zozeer het trekken is, maar het remmen. De hele constructie is berekend op een bepaalde totale maximum massa, en ik vermoed dat dit met een aanhanger van 750kg te hoog wordt. De niet elektrische varianten zijn wel fabriek-af beschikbaar met trekhaak die daadwerkelijk iets mogen trekken, en volgens mij komt dat omdat die auto's zelf een pak lichter zijn. De officiële route is deze: trekgewicht verhogen
Ik heb er zelf ook over nagedacht maar omdat ik het geld van deze keuring er niet voor over had, toch maar niet gedaan. Kans op controle is natuurlijk nihil, totdat je een ongeluk krijgt. Misschien zit ik er naast qua redenering, maar er zal best een rede zijn waarom de elektrische uitvoeringen niet fabriek-af beschikbaar zijn met trekhaak die iets mogen trekken.
Dat is niet het probleem. Het probleem is dat de automakers niet gaan betalen voor een gigantisch dure keuring voor trekgewicht als ze denken dat niemand die zo'n auto koopt gaat trekken.
Dat aanvragen van trekgewicht verhoging heeft iemand met een ioniq al geprobeerd. Afgekeurd. Zelfs een rechtzaak overgeweest. Aanpassen hoeft het RDW niet te doen als ze dat niet willen.
Als je het echt 'officieel' wilt, moet je naar Duitsland exporteren en weer importeren. In Duitsland zetten ze het nieuwe trekgewicht op kenteken bij het importeren (ze gaan dan testen). Het RDW kopieert bij importeren netjes de data die de TUV in Duitsland heeft opgeschreven.

[ Voor 6% gewijzigd door Kodess op 22-05-2024 12:38 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:58
PeterZ(on) schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:00:
[...]
Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn warmtepomp. Daarin heb ik gemerkt dat garages zelf nog maar heel beperkt in staat zijn om zelf een diagnose te stellen. Voor elk 'symptoom' is een standaard werkhandleiding van Hyundai die uitgevoerd wordt. Het is een beetje een 'iFixit aanpak' die meestal wel werkt, maar bij bijzondere probleemgevallen sta je als consument tegen een muur te praten.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
Kodess schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:36:
[...]

Ik heb die rit gemaakt met alleen Tesla laden. Maar 1x een issue gehad, kwamen we aan en maar 1 Tesla kon laden de rest van de autos niet meer. Het tesla laadstation stond offline in de app. Toen even naar een hypermarche gereden en daar geladen :)
Is dat haalbaar met de 28kWh uitvoering? Ik zie dat op sommige stukken de Tesla superchargers best ver uit elkaar liggen. Bijvoorbeeld op de A1 tussen Noyelles-Godault en Senlis zit 144km. Volgens mij heb je zo'n 150km snelweg bereik als je tot 80% laadt, dan hou je weinig marge over.

Laatst kwam ik dit tegen van een Engelse youtuber die een overzicht heeft gemaakt van range per verbruik/snelheid:

Zie ook zijn gelinkte spreadsheet hier.

Zelf vraag ik me af of zijn verbruik per snelheid klopt of aan de hoge kant is. Het is natuurlijk seizoens/weersafhankelijk. Op basis van verbruik is het wel handig om bij de hand te houden tijdens lange ritten.

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Trokken schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:51:
[...]

Is dat haalbaar met de 28kWh uitvoering? Ik zie dat op sommige stukken de Tesla superchargers best ver uit elkaar liggen. Bijvoorbeeld op de A1 tussen Noyelles-Godault en Senlis zit 144km. Volgens mij heb je zo'n 150km snelweg bereik als je tot 80% laadt, dan hou je weinig marge over.

Laatst kwam ik dit tegen van een Engelse youtuber die een overzicht heeft gemaakt van range per verbruik/snelheid:
[YouTube: Ioniq EV 28kWh - Releasing the Abacus to estimate remaining range]

Zie ook zijn gelinkte spreadsheet hier.

Zelf vraag ik me af of zijn verbruik per snelheid klopt of aan de hoge kant is. Het is natuurlijk seizoens/weersafhankelijk. Op basis van verbruik is het wel handig om bij de hand te houden tijdens lange ritten.
Ik woon in Zuid Brabant, dus heb niet de A1 gepakt, maar ben via Reims (binnendoor) gegaan, daardoor kon ik alleen Tesla pakken.

Maar als ik hem nu via de A1 laat gaan zie ik het gat ja. Maar daar tussen zitten Fastneds en de standaard franse supermarkt snelladers. Bij een Intermarche even snelladen bv. Ik heb alleen laadproblemen ondervonden bij Fastneds (helaas) met het niet goed verbinden.

Als je echt huiverig bent, kan je dus na Noyelles-Godault de Fastned bij Aire de Wancourt proberen, werkt die niet dan rij je door naar de Intermarche in Roye.

Ik ga even kijken wat wij hebben gedaan, want de terugweg was wel via de A1 bij ons.

Edit:
Goed, Heen hebben we via de A1 gedaan, tot Novelles-Godault, daarna zijn we richting het zuiden gegaan, want wij zaten niet in de Dordogne maar in het oosten van Frankrijk ongeveer op dezelfde hoogte.
Terug zijn we recht omhoog gestoken (via Reims en dan recht naar boven)

Alles was gepland op alleen Tesla, maar we hebben ook wel eens een pauze gehad voor een plassend kind en dan ook geladen (in Frankrijk zijn er best wel wat snelladers en die zijn goed aangegeven)

[ Voor 12% gewijzigd door Kodess op 22-05-2024 15:53 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Trokken schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:51:
[...]

Waarom zou je tot 80% laden? Als ik zulke afstanden moet halen ga ik door tot 94%. Die 144km zijn voor mij dan geen probleem en met een buitentemperatuur van boven de 15gr zie ik altijd wel 240km of meer op de GOM, dus marge genoeg. :) Maar natuurlijk niet bij 130kmh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
PeterZ(on) schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Waarom zou je tot 80% laden? Als ik zulke afstanden moet halen ga ik door tot 94%. Die 144km zijn voor mij dan geen probleem en met een buitentemperatuur van boven de 15gr zie ik altijd wel 240km of meer op de GOM, dus marge genoeg. :) Maar natuurlijk niet bij 130kmh.
Inderdaad, wij laden bij de tesla laders tot dat ze stoppen (94% idd) en dan rijden we 100km/u en kunnen we 200km rijden. Als we in de buurt van de lader zijn of niet zoveel hoeven overbruggen rijden we meer richting de snelheidslimiet, omdat het met de ioniq sneller is om hard te rijden en vaker te laden dan langzaam rijden en iets minder vaak laden ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Kodess schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:54:
[...]

Inderdaad, wij laden bij de tesla laders tot dat ze stoppen (94% idd) en dan rijden we 100km/u en kunnen we 200km rijden. Als we in de buurt van de lader zijn of niet zoveel hoeven overbruggen rijden we meer richting de snelheidslimiet, omdat het met de ioniq sneller is om hard te rijden en vaker te laden dan langzaam rijden en iets minder vaak laden ;)
Hier net andersom. Nu moet ik zeggen ik heb het buitenland nog niet opgezocht met mijn Ioniq maar in NL liggen die Tesla laders niet echt makkelijk gesitueerd, je moet er echt langs/naartoe rijden terwijl je de Fastneds gewoon echt niet kan missen. 200km haal ik gemakkelijk met 80% (meestal zo'n 220/230 range dan) maar uiteindelijk loont het hier juist wel om zeer relaxed te rijden om dan zo min mogelijk (lang) te hoeven laden. 100km/h is wel net iets boven de ideale snelheid, ik vind dat ik tussen de 87 en 95 precies de balans vind tussen maximaal bereik en toch nog normaal mee kunnen komen met verkeer. Ik rij dus alleen 105/110 als ik toch al range over heb, want die zie je echt wel teruglopen dan. Ik hou eigenlijk altijd de 'delta' in de gaten tussen 'afstand tot doel' en 'afstand nog beschikbaar' en als die terugloopt moet ik iets terugschroeven voor de wegomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
PeterZ(on) schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Boven de 80% kakt de laadsnelheid wel flink in natuurlijk. In dat geval zou ik eerder doorrijden naar een laadpaal van een andere partij, mits betrouwbaar volgens reviews op chargemap/google maps.
Maargoed, ik heb nog weinig ervaring met lange ritten, dus wellicht is beide het proberen waard. :)
Kodess schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:54:
[...]

Ik was inderdaad al van plan om 100km/h te gaan rijden, maar het is nog aanzien of dat lekker rijdt t.o.v. overige verkeer. Naar mijn ervaring is het op tweebaans wegen vaak zo dat er op de rechterbaan 80-90 km/h gereden wordt en op de linkerbaan 110 a 130+ km/h. Daar zit je met 100 dan net tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Trokken schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:04:
[...]

Boven de 80% kakt de laadsnelheid wel flink in natuurlijk. In dat geval zou ik eerder doorrijden naar een laadpaal van een andere partij, mits betrouwbaar volgens reviews op chargemap/google maps.
Maargoed, ik heb nog weinig ervaring met lange ritten, dus wellicht is beide het proberen waard. :)
Je hoeft ook niet elke laadsessie tot 94% te doen, ik ga dan liever voor wat extra laadtijd dan een extra laadstop of te stranden. Maar goed, de vraag was of die 144km te doen zijn en dat lijkt mij geen probleem. :)
Voor de rest, gewoon kijken wat het beste bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:26
Zit er ergens een instelling om aan te geven met welke laadsnelheid de auto laadt wanneer je gebruik maakt van het tijdschema? Ik heb ingesteld dat de auto om 07u40 geladen moet zijn (vertrektijd). De auto was grofweg voor de helft geladen toen ik hem instak op het eind van de middag en ik zie dat hij om 21u30 is gestart met laden. Gezien hij in een kleine 4u vol is met een snelheid van 3,7 kWh had hij ook later kunnen beginnen.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Jongens jongens,
Verdamper vervangen kosten volgens mijn lokale Hyundai dealer: 2000 euro.
Dat is 20% van zijn waarde bijna joh.
En dan zijn we eigenlijk van plan om binnen een half jaar hem te verkopen en een andere EV te kopen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Kodess schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:48:
Jongens jongens,
En dan zijn we eigenlijk van plan om binnen een half jaar hem te verkopen en een andere EV te kopen.
Ik was vorig jaar iets van eur 1500 kwijt.
Overigens was het 15 jaar terug voor een volvo 850 ook al meer dan eur 1000,-
Wellicht vragen wat het in dongen kost?

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 23-05-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

Millert schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:35:
Zit er ergens een instelling om aan te geven met welke laadsnelheid de auto laadt wanneer je gebruik maakt van het tijdschema? Ik heb ingesteld dat de auto om 07u40 geladen moet zijn (vertrektijd). De auto was grofweg voor de helft geladen toen ik hem instak op het eind van de middag en ik zie dat hij om 21u30 is gestart met laden. Gezien hij in een kleine 4u vol is met een snelheid van 3,7 kWh had hij ook later kunnen beginnen.
Waarom zou je dat willen? Om de accu op te warmen?
Trager laden is ook minder efficient door stand-byverbruik.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Laatst online: 22:26
@timovd
Het is niet mijn bedoeling om trager te laden. Ik heb het misschien wat onduidelijk omschreven. Ik vraag me af hoe de auto bepaalt op welk moment hij begint met laden om op tijdstip 'x' vol te zijn als ik nergens kan ingeven met welke snelheid hij gaat laden. Als ik kijk naar het huidige gedrag lijkt het erop dat hij rekent met +/- 1,4 kWh. Gewoon om te weten hoe het werkt :).

[ Voor 5% gewijzigd door Millert op 23-05-2024 19:16 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Millert schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:34:
@timovd
Het is niet mijn bedoeling om trager te laden. Ik heb het misschien wat onduidelijk omschreven. Ik vraag me of hoe de auto bepaalt op welk moment hij begint met laden om op tijdstip 'x' vol te zijn als ik nergens kan ingeven met welke snelheid hij gaat laden. Als ik kijk naar het huidige gedrag lijkt het erop dat hij rekent met +/- 1,4 kWh. Gewoon om te weten hoe het werkt :).
Voor AC laden kan je het op 3 standen zetten. Dat icm de capaciteit van kabel en paal geeft voldoende info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

... Ik vraag me of hoe de auto bepaalt op welk moment hij begint met laden om op tijdstip 'x' vol te zijn als ik nergens kan ingeven met welke snelheid hij gaat laden. ...
Dat gebeurt niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Laatst online: 14-09 11:04
Voor de vakantiegangers; met de Ioniq ben ik nog niet door Frankrijk gegaan maar wel met een auto met nauwelijks meer range (Peugeot e208, ~250km range op de snelweg) en zolang je op de tolwegen blijft zou ik niet eens meer echt plannen. Vrijwel elk benzinestation daar heeft een snellader tegenwoordig. Soms zelfs meerdere uitbaters.

Spanje wordt een ander verhaal. Catalonië is nog goed te doen maar het binnenland... daar beter wel plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02
@timovd
Het is niet mijn bedoeling om trager te laden. Ik heb het misschien wat onduidelijk omschreven. Ik vraag me of hoe de auto bepaalt op welk moment hij begint met laden om op tijdstip 'x' vol te zijn als ik nergens kan ingeven met welke snelheid hij gaat laden. Als ik kijk naar het huidige gedrag lijkt het erop dat hij rekent met +/- 1,4 kWh. Gewoon om te weten hoe het werkt :).
Het tijdschema is om het tijdsblok waarin je wil laden vast te zetten, bijvoorbeeld in verband met een lager energietarief of om zelf uit te rekenen wanneer de auto moet beginnen met laden om bij vertrek vol te zijn.

Dat de Ioniq op tijdstip X vol moet zijn kan je nergens instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
Jongens jongens,
Dat is een belachelijke prijs. Ik was bij de dealer in Assen 1200 euro kwijt. En ze waren met een paar uur klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 15:38
Ik hoor sinds een paar dagen een ratel uit mijn Ioniq Electric 2017 komen. Lijkt ergens uit de transmissie of aandrijflijn te komen. De ratel neemt toe met snelheid en is ongeveer gelijk aan de wielrotatie frequentie. Als ik hem laat uitrollen (zonder regenerate) dan is het niet hoorbaar. Alleen bij versnellen of met regen vertragen hoor je het. De Ioniq heeft nu ongeveer 140.000 km gereden.

Ik heb gezocht in oude berichten van dit topic en dan kom ik op mogelijk vervangen versnellingsbak of electromotor.. :X Of zou het nog iets anders kunnen zijn?

Eind juli ga ik met de Ioniq op vakantie naar Oostenrijk. Ik heb een reguliere onderhoudsbeurt gepland staan voor eind juni. Maar als het echt de bak of motor is dan is 3 weken voor mijn vakantie ermee naar de garage gaan wat te laat zeker?

[ Voor 3% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 24-05-2024 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:59:
Maar als het echt de bak of motor is dan is 3 weken voor mijn vakantie ermee naar de garage gaan wat te laat zeker?
Ik ging direct naar de dealer, of nog beter, naar die in dit topic genoemde dealer die hem ook kan repareren i.p.v. alleen de motor of bak kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:19:
[...]

Ik ging direct naar de dealer, of nog beter, naar die in dit topic genoemde dealer die hem ook kan repareren i.p.v. alleen de motor of bak kan vervangen.
Jij hebt dit ook gehad? Met zelfde symptomen?
Hmm dan heb ik niet goed genoeg gezocht kennelijk, ik heb niks gelezen over een dealer die het kan repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:23:
[...]

Jij hebt dit ook gehad? Met zelfde symptomen?
Hmm dan heb ik niet goed genoeg gezocht kennelijk, ik heb niks gelezen over een dealer die het kan repareren.
Nee gelukkig niet hoor. :) Ik bedoelde als ik in jouw situatie stond ging ik nu direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:25:
[...]

Nee gelukkig niet hoor. :) Ik bedoelde als ik in jouw situatie stond ging ik nu direct.
Ik ga hier idd niet lang mee wachten. Eerst ga ik wel naar de lokale Hyundai dealer waar ik hem laat onderhouden, kijken wat die zeggen.

Nog wat gezocht, ik zag de naam Van der Heijden in Uden voorbij komen. Mocht mijn eigen dealer beweren dat eea niet reparabel is dan zal ik verwijzen naar deze dealer in Uden.

Heeft iemand een idee hoe lang ik hiermee door kan rijden? Uitgaande dat het een motorlager is wat het geluid veroorzaakt. Niet dat ik er lang mee wil wachten, maar is het schadelijk als ik er nog zeg een paarhonderd kilometer mee rijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:38:
[...]

Ik ga hier idd niet lang mee wachten. Eerst ga ik wel naar de lokale Hyundai dealer waar ik hem laat onderhouden, kijken wat die zeggen.

Nog wat gezocht, ik zag de naam Van der Heijden in Uden voorbij komen. Mocht mijn eigen dealer beweren dat eea niet reparabel is dan zal ik verwijzen naar deze dealer in Uden.

Heeft iemand een idee hoe lang ik hiermee door kan rijden? Uitgaande dat het een motorlager is wat het geluid veroorzaakt. Niet dat ik er lang mee wil wachten, maar is het schadelijk als ik er nog zeg een paarhonderd kilometer mee rijd?
Je hebt ook nog van der Wou in Dongen. Is een taxibedrijf annex garage/dealer. Ik zou er niet te lang mee doorrijden. Je zou die twee eens kunnen bellen en vragen wat zij er van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:38:
[...]

Ik zou geen tijd verspillen aan de dealer en inderdaad contact opnemen met de reeds genoemde bedrijven.
De dealer in Uden laat hoogstwaarschijnlijk de boel repareren door een derde partij, dealers zijn doorgaans meer voorstander van het klakkeloos vervangen van (dure) onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@[J.d.I.] DirtyHarry vlot laten repareren. Bij mij kwam er een stukje uit het lager los waardoor een stator draad beschadigd werd. En de auto elke 200m stil viel. Heb de auto met een oprij wagen naar Dongen gebracht.

Motor vervangen door een nieuwe vragen de dealers ca 11k voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Hmm misschien moet ik eens bij van der Wou vragen of ze ook de verdamper van de airco voor een lagere prijs kunnen aangezien ze dat waarschijnlijk vaak hebben gedaan...

en hoe klinkt dat nou precies als er iets is met de versnellingsbak. Ik heb als ik de straat in rij soms dat ik ook een geluid hoor dat klinkt als een blaadje wat tusen je wiel zit op je fiets.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Kodess schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:58:
Hmm misschien moet ik eens bij van der Wou vragen of ze ook de verdamper van de airco voor een lagere prijs kunnen aangezien ze dat waarschijnlijk vaak hebben gedaan...

en hoe klinkt dat nou precies als er iets is met de versnellingsbak. Ik heb als ik de straat in rij soms dat ik ook een geluid hoor dat klinkt als een blaadje wat tusen je wiel zit op je fiets.
Zo klinkt het bij mij ook, maar dan wat doffer. En vrij zacht, het is net hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
BarryH schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:47:
@[J.d.I.] DirtyHarry vlot laten repareren. Bij mij kwam er een stukje uit het lager los waardoor een stator draad beschadigd werd. En de auto elke 200m stil viel. Heb de auto met een oprij wagen naar Dongen gebracht.

Motor vervangen door een nieuwe vragen de dealers ca 11k voor.
Goed om te weten van jouw ervaring.

11k, pffff. Een Ioniq occasion kun je al vinden voor net iets meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:44:
[...]

Goed om te weten van jouw ervaring.

11k, pffff. Een Ioniq occasion kun je al vinden voor net iets meer dan dat.
Daarom is het ook zo sneu dat de vervanging van de lagers zo onbekend is bij de dealers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
Het is echt ongelooflijk hoe ver je deze auto kan pushen. Omstandigheden waren ideaal vanmorgen. Is het ooit iemand gelukt om onder de 9kWh/100km te komen? Bij normaal rijgedrag op de openbare weg dan he. Dit was 90% snelweg maar dan rijd ik wel rustig op de rechterbaan op de ACC achter een vlotte vrachtwagen, dus zo'n 90km/h.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYomD5MIlEHqkuaQgVk7un1flck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hihBYjup6TQGwCIM94skDSvc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Silvin schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:35:
Het is echt ongelooflijk hoe ver je deze auto kan pushen. Omstandigheden waren ideaal vanmorgen. Is het ooit iemand gelukt om onder de 9kWh/100km te komen? Bij normaal rijgedrag op de openbare weg dan he. Dit was 90% snelweg maar dan rijd ik wel rustig op de rechterbaan op de ACC achter een vlotte vrachtwagen, dus zo'n 90km/h.

[Afbeelding]
Van de week zat ik ook onder de 12. Wel heb ik dan gewoon 115 gereden grotendeels. Mooiere weer is dus niet alleen beter voor mijn humeur ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik kom regelmatig onder de 9kWh/100km. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bf1qhCnvgB8LbQnV_pa3KhiDrzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgFp9fREylsuBU2X78V8285H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

[Afbeelding]
Mijn record op de snelweg is 9,7/9,8 ergens zo, maar dan wel gemiddeld en over een hele lange afstand (honderden kilometers). Mijn lokale gemiddelde (buiten de snelweg) heb ik al onder de 9 weten te krijgen, maar inderdaad alleen onder ideale omstandigheden. Beste momenten zijn wanneer de temperatuur hoog genoeg is om een warme accu te hebben (zodat die optimaal presteert) maar koel genoeg dat je kan ventileren zonder airco, dus zeg b.v. 18 graden met een zonnetje. Dan kan je idd idioot laag gaan met je verbruik.

In een update op de issues....

Ik sprak eerder vol lof over de service, vriendelijkheid, behulpzaamheid van de werkplaats bij mijn dealer. Dat blijft onveranderd. Maar nu ik mijn vertrouwen in de auto heb opgezegd komt verkoop opnieuw in the picture in de vorm van de man die mij de auto origineel verkocht heeft.

Die heeft mee een inruilvoorstel gedaan... hij biedt me dezelfde auto aan maar dan minder kilometers, wel een JAAR OUDER en of ik dan even 2500,- bij wil leggen, zaken zoals de verlengde garantie die ik gekocht heb, onderhoud betaald vorige week en nieuwe banden negeert hij dan even (tuurlijk, banden kun je omleggen) en hij rekent ook even opnieuw afleverkosten.

Ja, nee dus... ik ben een beleefde doch zeer duidelijke mail terug gestuurd dat het me niet zoveel uitmaakt HOE hij het oplost (controle, onderdelen, inruilen, whatever) - ik wil gewoon een conform product een auto die me niet zoveel issues geeft als ik tot nu toe gehad heb. En dat ik prima wil bijgetalen als ik gevolge de ruil en een eventuele beperkte keuze een betere auto aangeboden krijg, (b.v. een model met meer opties of een grotere accu) maar dat ik geenzins met extra geld ga smijten om HUN probleem op te lossen. Ik vind dat je voor 20k best een betrouwbare auto mag verwachten bij een merkdealer :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

PeterZ(on) schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:03:
[...]

Ik kom regelmatig onder de 9kWh/100km. :)
[Afbeelding]
Ik haal dit soort waardes echt _nooit_. Laatst wel 11.8kWh/100 km gehaald toen het moi weer was, maar mijn all time gemiddelde met de Ioniq zit op 16kWh/100km. Moet wel zeggen dat hij niet veel gebruikt wordt en als hij gebruikt wordt, er veel korte stukjes mee worden gereden. Maar ook tijdens het rijden zie ik op actueel verbruik eigenlijk altijd wel 15kWh/100km tijdens het rijden, ook op 80 km/h wegen. Is er iets mis met mijn Ioniq of worden dit soort waardes alleen gehaald op stukken >30km?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

[Afbeelding]
Mijn record is 8.1kWh/100km bij een rit apeldoorn>delft

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
Haha, en ik dacht goed bezig te zijn met m'n 9,3kWh. Gaan er hier mensen nog even dik onder. Lekker hoor. Wat een auto.

@HTT-Thalan Dit kan best een poging zijn voor een bedrijf om er zoveel mogelijk voordeel uit te halen. Voor zichzelf dan. Heb zelf lang genoeg in de verkoop gewerkt om te weten dat de eerste ingeving is "Hoe gaan we dit zo mooi mogelijk verkopen zodat het ons zo min mogelijk kost". Of erger, dat ze uiteindelijk nóg een keer winst maken op hun servicevoorstel. Ik schaam me ervoor om het toe te geven maar ik heb ook meermaals een tegemoetkoming/coulance-regeling in elkaar gezet waarbij de klant heel tevreden was maar onze kant feitelijk alleen maar meer winst maakte. Gelukkig doe ik dat werk niet meer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Silvin schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:04:
@HTT-Thalan Dit kan best een poging zijn voor een bedrijf om er zoveel mogelijk voordeel uit te halen. Voor zichzelf dan. Heb zelf lang genoeg in de verkoop gewerkt om te weten dat de eerste ingeving is "Hoe gaan we dit zo mooi mogelijk verkopen zodat het ons zo min mogelijk kost". Of erger, dat ze uiteindelijk nóg een keer winst maken op hun servicevoorstel. Ik schaam me ervoor om het toe te geven maar ik heb ook meermaals een tegemoetkoming/coulance-regeling in elkaar gezet waarbij de klant heel tevreden was maar onze kant feitelijk alleen maar meer winst maakte. Gelukkig doe ik dat werk niet meer :)
Ik weet wel zeker dat dat is wat er hier aan de hand is. In plaats van een geste behandelt hij dit gewoon als een nieuwe verkoop met inruil waar hij de oude auto waarschijnlijk gewoon direct zonder tussenstop opnieuw in de verkoop lazert.

Dus, mocht het iemand helpen, dit heb ik teruggeschreven:
ik denk dat er wat mis gaat in de communicatie, dus laat ik daar via een antwoord op deze email wat verheldering in brengen.

Toen ik deze week met je collega <naam> sprak, was dat omdat ik niet blij ben met de gekochte auto. En dat heeft 100% te maken met de betrouwbaarheid - verder is het een fijne auto, ik kan er alleen niet op vertrouwen en hij laat me veel te vaak in de steek. Ik heb aangegeven aan je collega <naam> dat ik graag een oplossing aangeboden zie worden vanuit de garage/dealer.

Om het in juridische termen te omschrijven: de auto is non-conform. Hij voldoet niet aan wat ik als consument mag verwachten. Ik heb niet voor een paar duizend euro een handelaarsauto met ontbrekende historie gekocht; ik heb voor <bedrag> bij een merkdealer een dealeroccasion met historie en ruime garantie gekocht. Een incidentele storing en normaal onderhoud daargelaten, mag ik een bepaalde verwachting hebben van zo'n auto. En dat is wat ik van jullie verlang, een conform product.

Het kan zijn dat er een manier is om mijn huidige auto weer conform, ofwel betrouwbaar te maken. Als zo'n optie er is ben ik prima tevreden als jullie dat uitvoeren en mij de auto teruggeven. Als jullie van mening zijn dat het beter is de auto te ruilen voor een andere, sta ik daarvoor open. Omdat ik begrijp dat (in)ruilen in de 2ehands markt lastiger is omdat je minder keuze hebt, heb ik telefonisch aangegeven dat ik niet onwelwillend ben iets bij te leggen als ik daarvoor (als gevolg van de ruil en de beschikbaarheid in jullie voorraad) objectief een betere auto krijg. Een voorbeeld hiervan is dat de Kona met een zelfde accu minder ver komt - als ik dan een 64kwh versie zou ontvangen om er niet op achteruit te gaan ten opzichte van mijn huidige auto, vind ik het billijk dat jullie me daarvoor een redelijke bijbetaling vragen. Een tweede voorbeeld zou zijn een identieke auto maar met meer opties (wat lastig is, ik heb al een full option versie).

Wat ik NIET verwacht is dat je me 2250 euro durft te vragen voor dezelfde auto maar dan een jaar ouder dan die ik nu heb, waarbij ook nog eens geen rekening gehouden lijkt te zijn met het feit dat ik 1) net voor onderhoud betaald heb (op jouw offerte staat nogmaals een afleverbeurt in rekening gebracht) en 2) dat ik ook verlengde garantie heb gekocht op de huidige a bijna 700 euro. Ja, hij heeft minder kilometers, maar dat was geen verzoek en ik zie ook niet in hoe dit het probleem oplost - als de boodschap is dat ik dit soort problemen na 100.000km met een Ioniq zou moeten verwachten denk ik dat we naar een heel andere oplossing moeten gaan kijken.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat dit aanbod op een misverstand berust en wil je vragen nogmaals met je collega, maar vooral ook met de werkplaats te spreken over wat er nu precies mankeert en dan bij mij terugkomt met een objectief correcte en prettige oplossing voor de aanhoudende problemen met onze auto.
Indien hier een onwelwillende reactie op terugkomt, komt de volgende brief van de rechtsbijstand. Ik ben steeds heel vriendelijk en begripvol geweest maar mijn geduld is een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

HTT-Thalan schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:26:
[...]

Ik weet wel zeker dat dat is wat er hier aan de hand is. In plaats van een geste behandelt hij dit gewoon als een nieuwe verkoop met inruil waar hij de oude auto waarschijnlijk gewoon direct zonder tussenstop opnieuw in de verkoop lazert.

Dus, mocht het iemand helpen, dit heb ik teruggeschreven:

[...]

Indien hier een onwelwillende reactie op terugkomt, komt de volgende brief van de rechtsbijstand. Ik ben steeds heel vriendelijk en begripvol geweest maar mijn geduld is een beetje op.
Keurig verwoord.
Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Vriendelijk, scherp en objectief blijven wins the race bij zakelijke kwesties. (y) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:26:
[...]

De vraag is natuurlijk of een vervangende andere auto wel probleemloos is want die garantie heb je natuurlijk ook niet. Deze Ioniq ken je inmiddels maar heeft een probleem. Maar als ze daarvan de oorzaak ondubbelzinnig kunnen vinden en oplossen lijkt mij dat toch de beste oplossing.

En zelfs nieuwe EV's kunnen/hebben hun mankementen. De Ioniq 5 met de 12V accu of de KIA EV6 met de DC/DC lader om maar eens wat te noemen.

Als de Ioniq naast het probleem nu niet zou bevallen en je achteraf een andere keuze zou hebben gemaakt snap ik dat je een andere zou willen. Maar als dat niet het geval is zou ik denk ik staan op deskundig onderzoek en herstel.

Ik zag gisteren een video over een garage die Tesla accu's repareert en vage klachten zitten vaak in vocht in het accupack. Komt vaak voor en is dan duidelijk zichtbaar de oorzaak en kan hersteld worden. Voorwaarde is wel dat er een specialist naar kijkt en niet een goedwillende maar zonder ervaring zijnde lokale monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 19:02
Jongens jongens,
Heb de verdamper begin mei ook moeten laten vervangen, bij mijn Bosch service, verdamper is alleen origineel te krijgen en kost €860.- en dan de uren, het dashboard moet er helemaal uit!

Via AutoTrust vergoed gekregen 😀

Ratel in dashboard heb ik nog steeds bij temperaturen boven de 20 graden dus ik vermoed een kachel ventilator of klep die dan uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steps67
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:59:
Ik hoor sinds een paar dagen een ratel uit mijn Ioniq Electric 2017 komen. Lijkt ergens uit de transmissie of aandrijflijn te komen. De ratel neemt toe met snelheid en is ongeveer gelijk aan de wielrotatie frequentie. Als ik hem laat uitrollen (zonder regenerate) dan is het niet hoorbaar. Alleen bij versnellen of met regen vertragen hoor je het. De Ioniq heeft nu ongeveer 140.000 km gereden.

Ik heb gezocht in oude berichten van dit topic en dan kom ik op mogelijk vervangen versnellingsbak of electromotor.. :X Of zou het nog iets anders kunnen zijn?

Eind juli ga ik met de Ioniq op vakantie naar Oostenrijk. Ik heb een reguliere onderhoudsbeurt gepland staan voor eind juni. Maar als het echt de bak of motor is dan is 3 weken voor mijn vakantie ermee naar de garage gaan wat te laat zeker?
Is bij onderhoud de reductiebak olie al een ververst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
steps67 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 08:58:
[...]

Is bij onderhoud de reductiebak olie al een ververst?
Nee, niet dat ik weet. Kan dit het probleem verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Zou die ratel in de aandrijving evt ook nog een versleten wiellager kunnen zijn? Denk dat dat meer een zoemend geluid is, toch?

[ Voor 27% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 25-05-2024 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Vandaag met een volle (100%) accu van huis vertrokken naar de Baptist weekendshow. 141km heen via binnenwegen (max 95) en 157km terug via de snelweg (max 105) dus in totaal 298km afgelegd en bij thuiskomst had ik nog 10% / 36km bereik over, gemiddeld verbruik was rond de 11.2kwh/100km. Deels kwam dat door de nog natte wegen en miezer op de heenweg. Dat was wel met de airco uit en puur ventilatie, het was er koel genoeg voor. Zoals altijd ging de auto bij het instellen van de terugrit klagen dat ik het niet zou halen op de resterende accuduur maar ondertussen ken ik het ding goed genoeg en dat bleek ook wel.

Ik blijf het vinden, als hij storingsvrij werkt is dit echt een geweldige auto :P.

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-05-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 19:39
Keurige brief @HTT-Thalan !
(U is een hout-mens?)

[ Voor 28% gewijzigd door SvenHe op 25-05-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

SvenHe schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:56:
Keurige brief @HTT-Thalan !
(U is een hout-mens?)
Ik produceer genoeg stof en krullen om een gezond formaat kippenhok wekelijks te verversen :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steps67
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:07:
[...]

Nee, niet dat ik weet. Kan dit het probleem verhelpen?
Ik las ergens dat dat belangrijk is om op tijd te laten doen, weet alleen niet of dat de ratel veroorzaakt.
Bij mij laat ik dat volgend jaar pas doen, maar als dat bij jou de ratel oplost , laat het hier weten!

Ik heb een geluidsopname (.m4a) maar kan dat hier niet uploaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:19
Vandaag voor het eerst mijn Ioniq 38kwh op proberen te laden.

Eerste laadpaal leek niet te werken. Tweede ging maar met +/- 3.2kw terwijl het een 11kw is en AC (en DC) laden op maximaal staat en de accu voor 30% gevuld was. Daarna nog aan snellader, dat ging met 31kw.

AC opladen zou toch veel sneller moeten? Is dit een bekend probleem?

Morgen maar eens een andere paal proberen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:58
inquestos schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:20:
ging maar met +/- 3.2kw terwijl het een 11kw is
[...]
AC opladen zou toch veel sneller moeten? Is dit een bekend probleem?
Ioniq is 1 fase, laadpalen (en de meeste andere EVs) zijn 3 fase. Dus ja, op een 11kW paal is 3.2kW laden normaal. Op een 22kW paal zou je ~6.4kW moeten halen, maar 22kW palen zijn niet heel gebruikelijk.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Pagina: 1 ... 167 ... 195 Laatste