Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-07 10:18
inquestos schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:20:
Vandaag voor het eerst mijn Ioniq 38kwh op proberen te laden.

Eerste laadpaal leek niet te werken. Tweede ging maar met +/- 3.2kw terwijl het een 11kw is en AC (en DC) laden op maximaal staat en de accu voor 30% gevuld was. Daarna nog aan snellader, dat ging met 31kw.

AC opladen zou toch veel sneller moeten? Is dit een bekend probleem?

Morgen maar eens een andere paal proberen.
De Ioniq (iig de 28 kWh versie) kan max 1 fase laden. Een 11 kW lader kan die 11 kW leveren over 3 fases. De Ioniq laadt met maar 1 fase, dus met 1/3e van die 11 kW, dat zou rond 3,6 kW oid max zijn.

Als vuistregel kun je dus AC laden met max 1/3e van het aangegeven vermogen van de laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:41
Tom Paris schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:32:
[...]

Ioniq is 1 fase, laadpalen (en de meeste andere EVs) zijn 3 fase. Dus ja, op een 11kW paal is 3.2kW laden normaal. Op een 22kW paal zou je ~6.4kW moeten halen, maar 22kW palen zijn niet heel gebruikelijk.
Klopt inderdaad. Van de week las ik in een ander topic dat er in het buitenland vooral 22kW publieke laadpalen staan ipv 11kW, welkome ontdekking. 6.4kW is gezien de efficiëntie van de Ioniq snel zat als we een keer een bezoekje over de grens doen :).

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-07 18:00
In de wijk hebben wij 11kW en 22kW laders. Recent zijn de prijzen verhoogd naar 35ct en 58ct respectievelijk. Bij voorkeur pak ik de 11kW lader want in de praktijk is die snel genoeg.

Hyundai Ioniq Electric 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 23:33

Arfman

Drome!

Zojuist een afspraak gemaakt om de reductiebakolie te laten vervangen. Kijken wat de reactie is van de dealer maandag, toen ik de auto kocht vorig jaar hadden ze er nog nooit van gehoord dat dit noodzakelijk zou zijn.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-07 23:35
Arfman schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:47:
Zojuist een afspraak gemaakt om de reductiebakolie te laten vervangen. Kijken wat de reactie is van de dealer maandag, toen ik de auto kocht vorig jaar hadden ze er nog nooit van gehoord dat dit noodzakelijk zou zijn.
Toen ik het deze winter aan mijn garage vroeg hoorden ze het ook in Keulen donderen. "Je hebt een elektrische auto, die hebben geen olie". "Ja toch wel, zoek eens op". "Maar jij hebt geen versnellingsbak!" "Neen, maar wel een reductiebak. Met... olie..." Ze is beginnen zoeken in de onderhoudsintervallen, maar kwam nergens tegen dat die olie vervangen dient te worden. Vind ik op zich opmerkelijk. Maar het vervangen ervan was wel gekend in het systeem.

Wat laadpalen betreft: ik België worden nu voornamelijk, of enkel nog maar, 22kW palen gezet. Gelukkig, want 7kW vind ik het absolute minimum om comfortabel te zijn. Of DC-palen aan 20-25kW, zou ook handig zijn, maar dat wordt hier niet geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:25
Olie vervangen staat niet in het onderhoudschema. Want dat scheelt in de lease kosten en de eerste 150k maakt het geen verschil.
Maar is wel handig om elke 60k te doen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Nog geen reactie van de dealer, zouden ze dit nu zomaar zonder vragen gaan uitvoeren? :+

Auto heeft 111xxx km gelopen trouwens.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steps67
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-07 17:05
maarte997 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:03:
[...]

Toen ik het deze winter aan mijn garage vroeg hoorden ze het ook in Keulen donderen. "Je hebt een elektrische auto, die hebben geen olie". "Ja toch wel, zoek eens op". "Maar jij hebt geen versnellingsbak!" "Neen, maar wel een reductiebak. Met... olie..." Ze is beginnen zoeken in de onderhoudsintervallen, maar kwam nergens tegen dat die olie vervangen dient te worden. Vind ik op zich opmerkelijk. Maar het vervangen ervan was wel gekend in het systeem.

Wat laadpalen betreft: ik België worden nu voornamelijk, of enkel nog maar, 22kW palen gezet. Gelukkig, want 7kW vind ik het absolute minimum om comfortabel te zijn. Of DC-palen aan 20-25kW, zou ook handig zijn, maar dat wordt hier niet geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cB807MeAdlnAihtzOOZuUYpGO1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhRWcQII76WzIK1hRt15lGQi.jpg?f=fotoalbum_large

Nederlandse site vermeld weinig, via Hyundai Canada kun je wel zoeken op onderhoud!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPi3rr5PPx-vObMNFL1NZ8_d3zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoBTPELC41fWyhNhEacnGBpB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Hsg belt? Lijkt me een hybride

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 19:12
BarryH schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:26:
Hsg belt? Lijkt me een hybride
Die neem je mee maar de "Fuel injector cleaner" laat je liggen? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:39
Mikkem schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:18:
[...]

Die neem je mee maar de "Fuel injector cleaner" laat je liggen? :D
Linksachter zit een klepje waar de "Fuel injector" achter zit. Dus als ze die schoon willen maken met een tandenborstel ben ik tevreden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-07 14:39
Electronic fuel injection?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zijn punt was dat op de Canadese site de vloeistof controle/wisseling wel in het onderhoudsschema bekend is:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfmjUhTk_10gsAhKPE4cbXTFr2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZfjEsQ32jVeU9zNpcRjBhDa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Zephyrex op 29-05-2024 09:48 . Reden: Correctie op woordje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:32
Als ik op de die site kijk moet bij 120k de olie vervangen worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_B85gI1CNJb05CHUNrLSwns2qo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/76cdWAwDq1LCVfnmPtGWkdLz.jpg?f=user_large

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
BarryH schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:47:
@[J.d.I.] DirtyHarry vlot laten repareren. Bij mij kwam er een stukje uit het lager los waardoor een stator draad beschadigd werd. En de auto elke 200m stil viel. Heb de auto met een oprij wagen naar Dongen gebracht.

Motor vervangen door een nieuwe vragen de dealers ca 11k voor.
Nou, ik ben naar Hyundai in Zoetermeer gegaan voor diagnosestelling. Conclusie: de ratel wordt veroorzaakt door ofwel de GDU (gear drive unit) ofwel de tractiemotor. Op dit moment kunnen ze nog niet zeggen welke van de twee het is, daarvoor zouden ze de auto verder open moeten maken.

Ze hadden een offerte even snel opgesteld om me een idee te geven wat eea zou kosten om te laten fixen. 'Schrik niet' zei de dame van de receptie nog. Schrikken deed ik alsnog. Vervangen van de GDU zou neerkomen op EUR 3.700,-. Vervangen van de tractiemotor zou neerkomen op EUR 13.000,-..........

Ik heb nog aangegeven dat ik het toch wel bijzonder vind dat een auto van nog geen 7 jaar oud en 140k op de teller zulke reparaties tegemoet kan zien, en ook aangegeven dat ik niet de enige ben. Reactie was dat dat een nadeel van een EV is, dat die delen meer te verduren krijgen.. 8)7 Nou, dan heeft Hyundai gewoon steken laten vallen door onderdelen te gebruiken van twijfelachtige kwaliteit...

Ok, volgende stap is contact opnemen met een van de de dealers in Uden of Dongen en dit z.s.m. laten fixen voor een acceptabel bedrag. Hopelijk gaat dat nog lukken voordat ik op vakantie ga midden juli :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkA-RdO81LxaXzXZVZ0r6CY5RjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LdW5n0Ipy3QNYJEw9tH7s3B.jpg?f=fotoalbum_large
Denk dat ik deze eerst maar eens ga bellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:37

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Goudvis schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:41:
Dit onderdeel is ondertussen binnen. De naaf wordt over 1,5 week vervangen voor een SKF naaf-met-sensor (SKBA-7828 á 150 euro). Verwachte tijdsduur: 1,5 uur, komt op ca. 120 euro incl. btw. Ik heb zelf geen ruimte, momentsleutel of zin dus dit is een compromis.
Ook zag de garage vervangen van enkel de ABS-sensor niet zitten, dus dan maar zo.

Ik ga de originele naaf terugvragen (73k gelopen). Kan ik daarvan de ABS-sensor vervangen (slowmail van Ali) en daar wellicht iemand anders mee blij maken. :)
Vervangen en de storing is weg. Schade: 270 euro, maar ik heb de originele naaf wel nog (70k gelopen, ziet er verder beter uit dan verwacht).
Die naaf kan met een nieuwe abs sensor wellicht nog dienst doen. Gaat om rechtsachter.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dat heb ik ook gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Nou, ik ben naar Hyundai in Zoetermeer gegaan voor diagnosestelling. Conclusie: de ratel wordt veroorzaakt door ofwel de GDU (gear drive unit) ofwel de tractiemotor. Op dit moment kunnen ze nog niet zeggen welke van de twee het is, daarvoor zouden ze de auto verder open moeten maken.

Ze hadden een offerte even snel opgesteld om me een idee te geven wat eea zou kosten om te laten fixen. 'Schrik niet' zei de dame van de receptie nog. Schrikken deed ik alsnog. Vervangen van de GDU zou neerkomen op EUR 3.700,-. Vervangen van de tractiemotor zou neerkomen op EUR 13.000,-..........

Ik heb nog aangegeven dat ik het toch wel bijzonder vind dat een auto van nog geen 7 jaar oud en 140k op de teller zulke reparaties tegemoet kan zien, en ook aangegeven dat ik niet de enige ben. Reactie was dat dat een nadeel van een EV is, dat die delen meer te verduren krijgen.. 8)7 Nou, dan heeft Hyundai gewoon steken laten vallen door onderdelen te gebruiken van twijfelachtige kwaliteit...

Ok, volgende stap is contact opnemen met een van de de dealers in Uden of Dongen en dit z.s.m. laten fixen voor een acceptabel bedrag. Hopelijk gaat dat nog lukken voordat ik op vakantie ga midden juli :X
Even klagen bij de importeur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-07 12:53
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Laat vooral weten wat de offertes zijn!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Net gebeld met Van der Wou groep in Dongen. Revisie van de electromotor zou uitkomen op EUR 1.500,- ex btw, en revisie van GDU op EUR 1.850,- ex btw. Dat zijn heel wat schappelijker prijzen dan bij de Hyundai dealer. Zou volgende week al gefixt kunnen worden.

Afstand van Zoetermeer naar Dongen is iets meer dan 80 km. Dat durf ik nog wel aan met de Ioniq, om die kant op te rijden en hem daar dan achter te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 16:42
Kijk, dat zijn de betere bedragen. Zeker als je daarna dus weer lagers in nieuwsstaat hebt....Wat ik wel opmerkelijk vind hoe het kan dat de eene auto al bij 100k deze klachten geeft en andere, zoals die van mij met 215.000, nog geen klachten geeft op de motor of de bak. Zijn er verschillende lagers gebruikt? Maakt rijgedrag veel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
zerocool schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:50:
Kijk, dat zijn de betere bedragen. Zeker als je daarna dus weer lagers in nieuwsstaat hebt....Wat ik wel opmerkelijk vind hoe het kan dat de eene auto al bij 100k deze klachten geeft en andere, zoals die van mij met 215.000, nog geen klachten geeft op de motor of de bak. Zijn er verschillende lagers gebruikt? Maakt rijgedrag veel uit?
Waar ik wel mee zit is dat als ik nu bijvoorbeeld de lagers in de GDU laat vervangen voor 1850 euro, dan zijn de lagers van de motor nog niet vervangen en kunnen die in een later stadium voor problemen zorgen.. Ik ga dit ook even bespreken als ik de auto breng. Misschien is het voordeliger om ze allemaal in 1x te laten vervangen.

Verder inderdaad opvallend dat de verschillen zo groot zijn. Ik had ook al online ergens iemand gevonden die er na 40.000 km last van had. Ik na 140.000. En een collega heeft een Ioniq met 256.000 op de klok en die heeft nog nergens last van..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:27:
[...]

Verder inderdaad opvallend dat de verschillen zo groot zijn. Ik had ook al online ergens iemand gevonden die er na 40.000 km last van had. Ik na 140.000. En een collega heeft een Ioniq met 256.000 op de klok en die heeft nog nergens last van..
Misschien dat ze bij garage van der Wou daar iets over kunnen zeggen want zij moeten daar toch wel een idee over hebben. Rijstijl of andere onderdelen want onderhoud heb je er normaal niet aan.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dit blijft toch een mooi seizoen om te rijden. Nu ook weer 8.9 kWh/100 km op een kort ritje van 10 km, en 9.1 kWh/100 km voor een keer naar het werk (25 km, grotendeels snelweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-07 14:18
Ik kreeg net op het instrumentenpaneel allemaal oranje lampjes en de melding check aeb system. Beetje over internet gezocht en dit kan dus al optreden als er ergens een kabeltje een beetje los zit. De auto uitzetten en weer aan helpt, maar toch binnenkort even laten uitlezen. Iemand dit al eerder meegemaakt? 28kwh met 97k op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
-knip-

[ Voor 99% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 31-05-2024 11:00 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Nickvdwaal schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:42:
Ik kreeg net op het instrumentenpaneel allemaal oranje lampjes en de melding check aeb system. Beetje over internet gezocht en dit kan dus al optreden als er ergens een kabeltje een beetje los zit. De auto uitzetten en weer aan helpt, maar toch binnenkort even laten uitlezen. Iemand dit al eerder meegemaakt? 28kwh met 97k op de teller
Dan heb je zeker ook geen regeneratief remmen meer? Het zou een defecte ABS sensor kunnen zijn in een van de achterwielen. Is een sensor van een paar tientjes die mogelijk defect is of moeilijk doet. Als safety schakelt hij dan vanalles uit, zoals ABS, regeneratief remmen, cruise control, etc.

De sensor laten vervangen bij Hyundai kost je rond de 450,-, omdat Hyundai niet de sensor vervangt maar ook het stuk staal waar de sensor aan vast zit..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Nickvdwaal schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:42:
Ik ben net een week van die melding af.
Eerst heb je het af en toe, dan kom je er niet meer vanaf.
Auto uitlezen met adb2 stekker en gratis app, constateren waar het probleem zit (vaak L of R achter) en besluiten of je dit zelf wilt oplossen of bij de garage. En of je naar de dealer gaat of een buurtgarage.

Het gaat doorgaans over de abs sensor die stuk gaat. Die sensor (a 10 euro) zit op je wielnaaf (Engels: wheel gear assembly). Je kunt de wielnaaf+sensor als set kopen (150e voor een a-merk) of de wielnaaf eraf schroeven, abs sensor vervangen en 't zootje terugzetten.

Onze garage was 1,5 uur kwijt, totale schade bedroeg 120e Incl BTW.
Vervangend onderdeel voor rechtsachter was SKF vkba 7828. MonkeyParts was één vd weinige NL webshop die 'm verkocht. Verder heb je veel Duitse shops met 4-6 werkdagen bezorging.

Nb: ik heb de rechtsachter naaf (70k gelopen) hier liggen en abs sensor is besteld. Plan is die erop zetten zodat-ie nog waarde heeft. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BizzieBis
Ik dacht eindelijk mijn setup in orde te hebben wat betreft evnotify. Ik heb een S9 in gebruik die geroot is. Daar draait Android Automate i.c.m Tasker op. Het werkt nu als volgt:

* S9 is aangesloten middels een zelfgemaakte Y splitter op de Android Auto USB poort
* Bij openen van de deur komt voeding op de splitter te staan en triggert dat een auto power-up van de S9
* S9 start op en Automate neemt over
* Evnotify wordt opgestart en Automate monitort of er data begint te komen via Evnotify api
* Is dat niet het geval?, dan start Automate evnotify een aantal keer opnieuw op totdat de verbinding werkt
* Tasker schakelt om de 10 minuten even het scherm in om alle apps actief te houden
* Olé, een live verbinding!
* Verlaat je de auto, dan zal na 2 minuten de power van de splitter af gaan en schakelt de S9 uit

Dat lijkt dus het hele verhaal, en goed te werken. Echter... Ik wil de auto op een bepaald tijdstip laten beginnen met opladen. Dat doe ik via Home Assistant met een Zigbee schakelaar en dat werkt op zich goed. Maar de Android Auto USB poort wordt niet getriggerd als ik AC aanbied op de laadpoort. Dus de S9 zal ook niet getriggerd worden om op te starten, en ik ontvang geen data van de auto. Druk ik een keer op unlock en lock knop van de afstandsbediening, dan gaat het hele proces wel in werking omdat de USB poort dan voor 2 minuten gepowered wordt.

Uiteraard zou ik alles volledig geautomatiseerd willen hebben, zonder op de afstandsbediening te moeten drukken. Dus ik ben op zoek naar een 12V source die (tijdelijk) actief wordt wanneer de auto start met laden. De sigarettenaansteker aansluiting heeft die functie niet, en ook de laad poort in de midden armsteun niet.
Iemand die weet of de gewenste schakelende 12V bron aanwezig is? Misschien dat ik die van een bepaalde fuse kan aftappen?

Ik wil liever niet van een vaste 12V verbinding gebruik maken, want dan zit ik binnen de kortste keren met een lege accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik zou zeggen een powerbank gebruiken die bij gebruik van de auto weer wordt geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
PeterZ(on) schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:40:
Ik zou zeggen een powerbank gebruiken die bij gebruik van de auto weer wordt geladen.
Dat kan uiteraard. Maar ik zou de telefoon liever uit laten op momenten dat hij niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@BizzieBis wellicht dit aan de laadpaalkant oplossen? Met een smartplug voor de evse voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

BizzieBis schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:20:
Ik dacht eindelijk mijn setup in orde te hebben wat betreft evnotify. Ik heb een S9 in gebruik die geroot is. Daar draait Android Automate i.c.m Tasker op. Het werkt nu als volgt:

* S9 is aangesloten middels een zelfgemaakte Y splitter op de Android Auto USB poort
* Bij openen van de deur komt voeding op de splitter te staan en triggert dat een auto power-up van de S9
* S9 start op en Automate neemt over
* Evnotify wordt opgestart en Automate monitort of er data begint te komen via Evnotify api
* Is dat niet het geval?, dan start Automate evnotify een aantal keer opnieuw op totdat de verbinding werkt
* Tasker schakelt om de 10 minuten even het scherm in om alle apps actief te houden
* Olé, een live verbinding!
* Verlaat je de auto, dan zal na 2 minuten de power van de splitter af gaan en schakelt de S9 uit

Dat lijkt dus het hele verhaal, en goed te werken. Echter... Ik wil de auto op een bepaald tijdstip laten beginnen met opladen. Dat doe ik via Home Assistant met een Zigbee schakelaar en dat werkt op zich goed. Maar de Android Auto USB poort wordt niet getriggerd als ik AC aanbied op de laadpoort. Dus de S9 zal ook niet getriggerd worden om op te starten, en ik ontvang geen data van de auto. Druk ik een keer op unlock en lock knop van de afstandsbediening, dan gaat het hele proces wel in werking omdat de USB poort dan voor 2 minuten gepowered wordt.

Uiteraard zou ik alles volledig geautomatiseerd willen hebben, zonder op de afstandsbediening te moeten drukken. Dus ik ben op zoek naar een 12V source die (tijdelijk) actief wordt wanneer de auto start met laden. De sigarettenaansteker aansluiting heeft die functie niet, en ook de laad poort in de midden armsteun niet.
Iemand die weet of de gewenste schakelende 12V bron aanwezig is? Misschien dat ik die van een bepaalde fuse kan aftappen?

Ik wil liever niet van een vaste 12V verbinding gebruik maken, want dan zit ik binnen de kortste keren met een lege accu.
Meten is weten in dit geval, je kunt in de zekeringkastjes meten of er spanning komt te staan op één van de zekeringen tijdens het laden.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-07 14:18
Goudvis schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:07:
[...]

Ik ben net een week van die melding af.
Eerst heb je het af en toe, dan kom je er niet meer vanaf.
Auto uitlezen met adb2 stekker en gratis app, constateren waar het probleem zit (vaak L of R achter) en besluiten of je dit zelf wilt oplossen of bij de garage. En of je naar de dealer gaat of een buurtgarage.

Het gaat doorgaans over de abs sensor die stuk gaat. Die sensor (a 10 euro) zit op je wielnaaf (Engels: wheel gear assembly). Je kunt de wielnaaf+sensor als set kopen (150e voor een a-merk) of de wielnaaf eraf schroeven, abs sensor vervangen en 't zootje terugzetten.

Onze garage was 1,5 uur kwijt, totale schade bedroeg 120e Incl BTW.
Vervangend onderdeel voor rechtsachter was SKF vkba 7828. MonkeyParts was één vd weinige NL webshop die 'm verkocht. Verder heb je veel Duitse shops met 4-6 werkdagen bezorging.

Nb: ik heb de rechtsachter naaf (70k gelopen) hier liggen en abs sensor is besteld. Plan is die erop zetten zodat-ie nog waarde heeft. :)
Kijk daar heb ik wat aan! Ik ga hem dinsdag even uitlezen, en in het geval van de abs sensor een nieuwe bestellen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
SpongeRob schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:48:
[...]

Meten is weten in dit geval, je kunt in de zekeringkastjes meten of er spanning komt te staan op één van de zekeringen tijdens het laden.
Zal ik ook zeker gaan doen. Maar wellicht had iemand anders het werk al gedaan en kon ik dat besparen. We zijn niet voor niets een community ;)

Ik kwam dit filmpje vandaag tegen: YouTube: Ioniq Elektro mit Motorschaden - 13.000 € für einen neuen Motor oder...
Lager vervangen is dus goed te doen, alleen het verkrijgen van de juiste materialen... Repareren lijkt toch steeds minder iets van deze tijd te zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
In mijn optiek is er echt veel te repareren aan de Ioniq zonder dat je een opgeleid hyundai expert bent met speciale tools.

Echter de lager in de motor, Tja dat is er nou net 1 die ik niet zelf zou gaan doen of adviseren nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BizzieBis schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:05:

Lager vervangen is dus goed te doen, alleen het verkrijgen van de juiste materialen... Repareren lijkt toch steeds minder iets van deze tijd te zijn 8)7
Volgens mij is er juist een Europese wet aangenomen die het recht op reparatie verplicht stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 18:22
Ik ben aan het kijken voor een vervanging van mijn huidige Renault Zoe R240 en kwam eigenlijk als vanzelf op de Ioniq uit. Ik wil gaan voor een Premium 28kWh, 38kWh zou ook nog kunnen mocht ie niet veel duurder zijn. Klopt het dat de 38kWh heeft geen snelladen heeft en geen app? De 38kWh is momenteel ook minder goed beschikbaar, zo lijkt het.

Nog dingen waar ik op moet letten bij de proefrit? Ik heb al staan dat ik goed ga luisteren met de ramen open bij het optrekken en regenereren (lagers). Mijn Zoe maakt daarbij ook wel wat (minimaal) geluid maar dat lijkt gewoon de elektromotor te zijn en niet de lagers. Ik heb ook een ODB2 dongle, kan ik nog wat uitlezen over de staat van de accu of is dat not-done tijdens een proefrit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
28kWh kan beter snelladen dan de 38kWh. Zie ook de Björn Nyland YouTube video’s
Verder dit topic doorlezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Nickvdwaal schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:01:
[...]

Kijk daar heb ik wat aan! Ik ga hem dinsdag even uitlezen, en in het geval van de abs sensor een nieuwe bestellen. Bedankt!
Zoiets zou je moeten krijgen.
Let op: Torque Pro kon de melding niet vinden en is vooral goed in live data weergeven. De gebruikte App (android) had best even (5m oid) nodig om het rapportje op te maken.

Melding C1210 en C1211 zijn de meldingen die mij informeerde over de abs sensor rechtsachter.
Car Scanner ELM OBD2
Version: 1.105.9/401059/GP
DTC report
Connection profile: Hyundai Ioniq EV (only EV) (2016-2020)Date: 1-5-2024 19:34:20
============================
OBD-II
No DTC found.
Vehicle Motor control unit
No DTC found.
Motor control unit
No DTC found.
Battery management system
No DTC found.
4WD #1 / OnBoard Charger (Hybrid/EV)
No DTC found.
SBW Control unit
No DTC found.
Wireless power charger
No DTC found.
Blind spot detection rightBlind spot detection right
DTCs: 1
----------------------------
C1675(81) [0x567581] Archive (inactive)
Status: Confirmed
Integrated Gateway and power control module
No DTC found.
Multimedia system
No DTC found.
Amplifier
No DTC found.
BCM/TPMS #2
No DTC found.
Driver door
No DTC found.
Passenger door
No DTC found.
Electro seats
No DTC found.
Smart key
No DTC found.
HVAC
No DTC found.
E-Shifter
No DTC found.
Blind spot detectionBlind spot detection
C1675(81) [0x567581] Archive (inactive)
Adaptive cruise-controlAdaptive cruise-control
DTCs: 3
C1211(81) [0x521181] Archive (inactive)
C1360(81) [0x536081]
Status: Test failed, Confirmed
C1741(81) [0x574181]
Status: Test failed, Confirmed, Warning indicator requested
ABS control unitABS control unit
DTCs: 2
C1210(02) [0x521002]
Status: Confirmed, Warning indicator requested
C1211(02) [0x521102]
Status: Confirmed, Warning indicator requested
SRS/AirbagSRS/Airbag
B1346(00) [0x934600] Archive (inactive)
EPS (Electric power steering) #1
No DTC found.
Electric parking brake
No DTC found.
Lane assistance/Front view camera
No DTC found.
Dashboard
No DTC found.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:04
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:22:
Net gebeld met Van der Wou groep in Dongen. Revisie van de electromotor zou uitkomen op EUR 1.500,- ex btw, en revisie van GDU op EUR 1.850,- ex btw. Dat zijn heel wat schappelijker prijzen dan bij de Hyundai dealer. Zou volgende week al gefixt kunnen worden.
Vallen de electromotor en GDU onder de garantie? Ik heb zelf een 39kWh Ioniq, en wil te zijner tijd de verlengde garantie bijkopen om van dit soort (financiële) ellende af te zijn. En dan uiteindelijk vlak voordat de garantie afloopt, hem inruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
digilb schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:54:
[...]

Vallen de electromotor en GDU onder de garantie? Ik heb zelf een 39kWh Ioniq, en wil te zijner tijd de verlengde garantie bijkopen om van dit soort (financiële) ellende af te zijn. En dan uteindelijk vlak voordat de garantie afloopt, hem inruilen.
Ja. Maar de verlengde garantie kent wel een paar beperkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-07 19:12
digilb schreef op zondag 2 juni 2024 @ 22:54:
[...]

Vallen de electromotor en GDU onder de garantie? Ik heb zelf een 39kWh Ioniq, en wil te zijner tijd de verlengde garantie bijkopen om van dit soort (financiële) ellende af te zijn. En dan uteindelijk vlak voordat de garantie afloopt, hem inruilen.
Hier verlengde garantie aangeschaft voor de 38kwh versie. Let op dat de verlengde garantie een max bedrag kent van 10k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Arnout schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:16:
Ik ben aan het kijken voor een vervanging van mijn huidige Renault Zoe R240 en kwam eigenlijk als vanzelf op de Ioniq uit. Ik wil gaan voor een Premium 28kWh, 38kWh zou ook nog kunnen mocht ie niet veel duurder zijn. Klopt het dat de 38kWh heeft geen snelladen heeft en geen app? De 38kWh is momenteel ook minder goed beschikbaar, zo lijkt het.

Nog dingen waar ik op moet letten bij de proefrit? Ik heb al staan dat ik goed ga luisteren met de ramen open bij het optrekken en regenereren (lagers). Mijn Zoe maakt daarbij ook wel wat (minimaal) geluid maar dat lijkt gewoon de elektromotor te zijn en niet de lagers. Ik heb ook een ODB2 dongle, kan ik nog wat uitlezen over de staat van de accu of is dat not-done tijdens een proefrit?
Ik heb laatst een overzichtje getypt, wat reacties erboven en er onder geven ook nog info: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78719562

Over de 28kWh vs 38kWh, lang verhaal kort; 28 heeft minder range maar laadt sneller, 38 heeft meer range én connectiviteit (app) maar laadt langzamer. Tot 200km geen verschil, tussen de 200-400km is de 38 vaak sneller, alles daarboven is de 28 sneller ivm sneller opladen. 38 is ook iets zwaarder wat straks met MRB ook wat verschil zal maken.

Edit: accu uitlezen kan, je moet even in dit topic zoeken naar wat je uit moet lezen. Het verschil in spanning tussen de cellen geloof ik. Uiteraard is dat gewoon prima. Mocht een verkoper dat 'not done' vinden zou ik gelijk weglopen want die heeft iets te verbergen. Vergelijk het met de motorkap van een ICE niet mogen openen bij een proefrit.

[ Voor 10% gewijzigd door Silvin op 03-06-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tromp.et schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:56:
[...]

Hier verlengde garantie aangeschaft voor de 38kwh versie. Let op dat de verlengde garantie een max bedrag kent van 10k.
Dus een nieuwe motor van 13k valt dan niet onder die garantie neem ik aan. Maar zo'n niet officiële reparatie bij van der Wou, valt die dan wel onder de dekking vraag ik mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Goedemorgen! ik heb even een vraagje.

Mijn Ioniq is volledig nagekeken door een bevriende monteur: lekkages, onderstel, etc.

De is de ioniq voor het laatste naar een dealer geweest voor "onderhoud" in oktober 2023. omdat de service melding in beeld kwam (en ik dacht dat dit nog onder de garantie viel)

echter krijg ik de melding nu weer en ik vraag mij hard op af hoeveel toegevoegde waarde het is om hem naar een dealer te brengen, terwijl ik begot niet zou weten wat voor nuttigs te kunnen doen.

Auto heeft nu 144k gelopen naar mijn inziens is alles perfecto en een intereurfilter kan ik zelf ook wel :)

Dus mijn vraag: heeft het inderdaad geen zin om naar de dealer te gaan and if so, hoe reset ik die servicemelding :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
PeterZ(on) schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:19:
[...]

Dus een nieuwe motor van 13k valt dan niet onder die garantie neem ik aan. Maar zo'n niet officiële reparatie bij van der Wou, valt die dan wel onder de dekking vraag ik mij af.
Nee, alleen reparaties door Hyundai. Dus naar de dealer in Uden die het volgens de importeur ook doet. Maar wat andere dealers blijkbaar niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
luke22 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:35:

Mijn Ioniq is volledig nagekeken door een bevriende monteur: lekkages, onderstel, etc.

De is de ioniq voor het laatste naar een dealer geweest voor "onderhoud" in oktober 2023. omdat de service melding in beeld kwam (en ik dacht dat dit nog onder de garantie viel)

echter krijg ik de melding nu weer en ik vraag mij hard op af hoeveel toegevoegde waarde het is om hem naar een dealer te brengen, terwijl ik begot niet zou weten wat voor nuttigs te kunnen doen.

Auto heeft enu 144k gelopen naar mijn inziens is alles perfecto en een intereurfilter kan ik zelf ook wel :)

Dus mijn vraag: heeft het inderdaad geen zin om naar de dealer te gaan and if so, hoe reset ik die servicemelding :D
Ok ga naar de dealer omdat ik dan wegenwacht Europa met vervangende auto krijg.
En tot 8jaar /200k heb je accu garantie dacht ik (bij dealer onderhoud)
En zeg natuurlijk dat ik zelf ruitensproeier vloeistof en interieur filter vervang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
maar wat doen ze dan nog? het voelt echt alsof effe resetten van die melding en doorrijden dikke prima is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Silvin schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:29:
[...]
Over de 28kWh vs 38kWh, lang verhaal kort; 28 heeft minder range maar laadt sneller, 38 heeft meer range én connectiviteit (app) maar laadt langzamer. Tot 200km geen verschil, tussen de 200-400km is de 38 vaak sneller, alles daarboven is de 28 sneller ivm sneller opladen. 38 is ook iets zwaarder wat straks met MRB ook wat verschil zal maken.
Nooit echt over nagedacht, maar het scheelt 107 kilo tussen het oude en nieuwe model.

Overigens zou ik altijd voor de 38kWh gaan. Ja, hij kan minder snel snelladen, maar dat heb ik in 26 maanden / 70.000 kilometer ook maar een paar keer hoeven doen (gemiddeld minder dan 1x per maand). Afgelopen weekend bij Tesla in Leiderdorp nog 4 kWh bijgeladen (had net even wat meer reserve nodig om thuis te komen) en dat gaat dan ook maar met 34kWh (accu was nog 30% dacht ik). Dat kostte me geloof ik 7 minuten, het Classic model had waarschijnlijk 2 minuten minder nodig gehad. Ook bij het snelladen moet je je afvragen wat het doel is. Meestal is het snelladen voor mij nodig geweest om "thuis" te komen, dus vaak hoefde ik maar even een paar kWh te laden. Op een vakantierit waar je hem van 10% naar 80% moet krijgen is het weer anders uiteraard. De 38kWh versie heeft me vrij zeker ook veel snelladen bespaart omdat de range (net) afdoende was. Met een 28kWh had ik dan zéker moeten bijladen.

Uiteraard ligt het ook aan de afstanden die je rijdt, maar de 38kWh versie past voor mij perfect bij mijn afstanden en (zeker nu met mooi weer) haal ik makkelijk 220+ km (en dan rij ik ook vaak 115 wanneer je 100 mag, 135 wanneer je 130 mag).

En de 400km grens is wat ik zelf ook aanhoud :). 400km op 1 dag vind ik prima met de Ioniq, voor langere afstanden pak ik dan toch de benzineauto meestal.

[ Voor 4% gewijzigd door fredkroket op 03-06-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
Vandaag had ik iets vreemds. Ik stond aan een Tesla lader en was klaar om weg te rijden. Auto op contact maar niet mogelijk om een 'versnelling' te kiezen. Nergens ging een rood lampje branden. Vanalles geprobeerd met volgordes maar niets mocht baten. Geen foutmeldingen op het instrumentenpaneel.

Uiteindelijk is iemand van Hyundai langs gekomen en heeft de auto uitgelezen. Geen foutmelding te zien. Maar nog steeds geen drive selectie mogelijk.
Even de accu klemmen los loste het probleem uiteindelijk op. Zeer vreemd.

Klinkt iemand dit euvel bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 11:20

WCA

fredkroket schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Nooit echt over nagedacht, maar het scheelt 107 kilo tussen het oude en nieuwe model.

Overigens zou ik altijd voor de 38kWh gaan. Ja, hij kan minder snel snelladen, maar dat heb ik in 26 maanden / 70.000 kilometer ook maar een paar keer hoeven doen (gemiddeld minder dan 1x per maand). Afgelopen weekend bij Tesla in Leiderdorp nog 4 kWh bijgeladen (had net even wat meer reserve nodig om thuis te komen) en dat gaat dan ook maar met 34kWh (accu was nog 30% dacht ik). Dat kostte me geloof ik 7 minuten, het Classic model had waarschijnlijk 2 minuten minder nodig gehad. Ook bij het snelladen moet je je afvragen wat het doel is. Meestal is het snelladen voor mij nodig geweest om "thuis" te komen, dus vaak hoefde ik maar even een paar kWh te laden. Op een vakantierit waar je hem van 10% naar 80% moet krijgen is het weer anders uiteraard. De 38kWh versie heeft me vrij zeker ook veel snelladen bespaart omdat de range (net) afdoende was. Met een 28kWh had ik dan zéker moeten bijladen.

Uiteraard ligt het ook aan de afstanden die je rijdt, maar de 38kWh versie past voor mij perfect bij mijn afstanden en (zeker nu met mooi weer) haal ik makkelijk 220+ km (en dan rij ik ook vaak 115 wanneer je 100 mag, 135 wanneer je 130 mag).

En de 400km grens is wat ik zelf ook aanhoud :). 400km op 1 dag vind ik prima met de Ioniq, voor langere afstanden pak ik dan toch de benzineauto meestal.
Ik heb eigenlijk spijt dat ik voor de 28 ben gegaan toen. Niet dat ik nu ontevreden ben met de auto, maar net dat ene beetje extra range was wel heel lekker geweest. Ik haal met het mooie weer echter de 220km ook wel met mijn auto, maar rijd wel veel langzamer, gewoon de limiet of iets eronder zelfs.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

WCA schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb eigenlijk spijt dat ik voor de 28 ben gegaan toen. Niet dat ik nu ontevreden ben met de auto, maar net dat ene beetje extra range was wel heel lekker geweest. Ik haal met het mooie weer echter de 220km ook wel met mijn auto, maar rijd wel veel langzamer, gewoon de limiet of iets eronder zelfs.
Ik heb geen spijt, de 28kWh voldoet prima voor onze eisen. Speelt ook mee dat in februari 2023 (toen we de auto kochten) een 38kWh makkelijk €6K duurder was dan de 28kWh. Zie dat je tegenwoordig al een 38kWh hebt voor ruim onder de 20K, dan was de keuze voor ons ook makkelijk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-07 19:12
PeterZ(on) schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:19:
[...]

Ik denk het zelf van wel (waarom niet?), maar verwacht dat je dan nog een factuur krijgt van 3k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BarryH schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:20:
[...]

Nee, alleen reparaties door Hyundai. Dus naar de dealer in Uden die het volgens de importeur ook doet. Maar wat andere dealers blijkbaar niet weten
Van der Wou is toch ook een officiële dealer dus dat zou dan ook vergoed moeten worden. Ik bedoelde meer dat het geen reparatie is die alle dealers kunnen uitvoeren. Dus niet echt gangbaar en met verzekeringen moet je uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Tromp.et schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:23:
[...]

Ik denk het zelf van wel (waarom niet?), maar verwacht dat je dan nog een factuur krijgt van 3k.
Maar je sluit die verzekering wel af met de bedoeling om extra reparatiekosten te voorkomen en dat is dan niet zo, met de normale fabrieksgarantie worden ook alle kosten betaald. In het geval van een nieuwe motor betaal je dan premie en nog een deel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:33
luke22 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:35:

Auto heeft nu 144k gelopen naar mijn inziens is alles perfecto en een intereurfilter kan ik zelf ook wel :)

In mijn ogen heeft een onderhoud door de dealer o technische meerwaarde, op voorwaarde dat je het voorgeschreven onderhoud door een bekwaam persoon laat doen. Nu naar garantie toe zou dit een ander verhaal zijn alhoewel ik hier al gelezen had dit ook geen probleem zou mogen zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:30
Destijds voor de 28 versie gekozen omdat deze een stuk voordeliger was. Een Premium 38 met vergelijkbare kilometerstand was minimaal 5-6k duurder.

Als je vrij veel enkele ritten hebt tussen de 200-300 kilometer is de 38 de betere keuze, dan kan je dit vaak halen op 1 acculading.
Rij je regelmatig langere stukken dan ben je beter af met de 28. Dit is ook goed te zien in de 1000km tests van Bjorn nyland.

Binnenkort ga ik 1200km rijden op 1 dag met de 28 kWh versie Dat is inclusief laden te doen in 15,5 uur. Zou ik dat met de 38 kWh versie doen dan komt er 2 uur bovenop.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Headshot_NL schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:04:
Rij je regelmatig langere stukken dan ben je beter af met de 28. Dit is ook goed te zien in de 1000km tests van Bjorn nyland.

Binnenkort ga ik 1200km rijden op 1 dag met de 28 kWh versie Dat is inclusief laden te doen in 15,5 uur. Zou ik dat met de 38 kWh versie doen dan komt er 2 uur bovenop.
Maar, heel persoonlijk, eigenlijk is het zelfs in die 15,5 uur gewoon niet te doen.
De eerste keer laden is nog prima, maar vanaf een bepaald moment zijn de stops wel erg "verplicht" aanvoelend.

Als je het mij vraagt zijn beide auto's voor die afstand niet geschikt en moet je eigenlijk een M3LR hebben (langere range, sneller laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
fredkroket schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:26:
[...]

Maar, heel persoonlijk, eigenlijk is het zelfs in die 15,5 uur gewoon niet te doen.
De eerste keer laden is nog prima, maar vanaf een bepaald moment zijn de stops wel erg "verplicht" aanvoelend.

Als je het mij vraagt zijn beide auto's voor die afstand niet geschikt en moet je eigenlijk een M3LR hebben (langere range, sneller laden).
Dat klopt ook hoor. 15,5 uur is erg lang, gelukkig wisselen wij af. Deze route heb ik zelf alleen ook meerdere keren gereden op benzine, dan reed ik een stuk sneller en had ik genoeg aan 3-4 stops voor het toilet en het tanken. Dat scheelde 3 uur.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:51
Tja, ik kijk er altijd relatief naar.
Als ik met een M3LR naar Montpeiller (1100km) zou rijden doe ik er 11.5 uur over.
Met mijn ioniq is dat 14 uur.
Voelt als een groot verschil.
Maar beide ben je gewoon een hele dag onderweg.
Ga je om 6 uur weg, dan ben je met de Tesla er om 17:30. Met de ioniq ben je er om 20 uur.
Dat is geen nuttig verschil.
Voordeel dat de Tesla er eerder is is dat je kan bijkomen van het heel lang in de autozitten. (Je hebt net 3 uur aan een stuk in de auto gezeten)
Met de ioniq doe je steeds sprongetjes van een uur waarna je 20 minuten uitrust / wandelt / speelt met de kids als je die hebt :+

[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 03-06-2024 14:05 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ik vind die stops helemaal niet erg, als het tijd wordt om te laden ben ik er zelf ook wel aan toe. Even de benen strekken en een plasje doen. Ik moet er niet meer aan denken om uren lang aan één stuk door te rijden. Maar een lange dag door rijden met de nodige stops vind ik dan weer geen probleem, want anders zit je de volgende voor je gevoel ook weer de hele dag in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
PeterZ(on) schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:32:
[...]

Van der Wou is toch ook een officiële dealer dus dat zou dan ook vergoed moeten worden. Ik bedoelde meer dat het geen reparatie is die alle dealers kunnen uitvoeren. Dus niet echt gangbaar en met verzekeringen moet je uitkijken.
Nee.
Dat is een onderhoudswerkplaats van een taxibedrijf. Daardoor zijn ze ook zelf die motoren gaan openschroeven.

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 03-06-2024 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Vorig jaar naar midden Frankrijk met de Ioniq 28 kWh ging op zich prima. Ongeveer 1,5 uur rijden, 20 minuten pauze, 1,5 uur rijden, etc. Voor de kinderen prima, die willen toch naar de wc en benen strekken eens in de 1 a 2 uur.

Koelen van de HV batterij was wel nodig, dus airco op standje koelkast tijdens laden en tijdens rijden ook op een graad of 20 max. Tijdens snelladen ging de temperatuur van de batterij richting 45- 50 graden. Tijdens het laden dan koelen met gekoelde lucht uit de kabine is een must. Maar ook als je op de snelweg rijdt kan de temperatuur van de batterij aardig oplopen, vooral als je wat harder rijdt (130 in Frankrijk). Ik reed overigens meestal rond de 100 km/u, maar het stuk dat ik 130 reed zag ik het daarna ook terug in de temperatuur.

Was overigens ruim 30 graden buiten en soms stond hij te laden in de volle zon, dus omstandigheden waren vrij heftig.

Deze zomer gaan we met de Ioniq naar Oostenrijk, 1300 km hier vandaan. Doen de reis wel in twee dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BarryH schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:08:
[...]

Nee.
Dat is een onderhoudswerkplaats van een taxibedrijf. Daardoor zijn ze ook zelf die motoren gaan openschroeven.
Ah, dat was dus een foute aanname van mij. Ja die hebben ze er ook meer belang bij, een dealer maakt dat niet uit, die sturen gewoon een rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:22:

Koelen van de HV batterij was wel nodig, dus airco op standje koelkast tijdens laden en tijdens rijden ook op een graad of 20 max. Tijdens snelladen ging de temperatuur van de batterij richting 45- 50 graden.
Mede ook daarom heb ik de voorkeur voor de 50kW triple want dan bleef de fan stil. Alleen als ik een HPC pakte ging die wel hoorbaar aan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ik heb de Ioniq vanochtend gebracht bij van der Wou in Dongen. Ik werd ontvangen met Brabantse gastvrijheid. Eerst een stuk gereden om naar het geluid te luisteren. Daarna een bak koffie aangeboden gekregen (2 zelfs, maar ik vond 1 genoeg, haha). De beste man (Evert) heeft me daarna zelfs afgezet bij treinstation Gilze-Rijen, wat toch een klein kwartiertje rijden is vanuit de werkplaats. Dat scheelde mij een wandeltocht en een busrit, erg aardig dus!

Van der Wou heeft zelf een stuk of 100 voertuigen en nog een paar grote touringbussen. Het onderhoud doen ze zelf. De vloot met Ioniqs (28 kWh, allemaal van 2017 ongeveer) die ze als taxi gebruiken hebben ze nog steeds in gebruik. Onlangs is er zelfs besloten er nog langer mee door te rijden. De hoeveelheid onderhoud en ellende is erg beperkt. Wel een aantal bekende issues, waaronder dus het probleem met de lagers.

Kennelijk kregen zij buiten de garantieperiode ook een aanbod van Hyundai van 11k oid voor het vervangen van een electromotor. Op een gegeven moment hebben ze zelf maar zo'n ding opengemaakt en uitgevogeld hoe ze het konden oplossen voor een beperkt bedrag. Dus een mooi stukje kennisopbouw waar particuliere eigenaren van Ioniqs nu ook van kunnen profiteren _/-\o_

Deze kennis hebben ze niet van Hyundai gekregen. Eigenlijk bizar dat Hyundai hier niks mee doet, alsin die kennis delen of dealers de GDU of electromotoren laten repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:34:
Ik heb de Ioniq vanochtend gebracht bij van der Wou in Dongen. Ik werd ontvangen met Brabantse gastvrijheid. Eerst een stuk gereden om naar het geluid te luisteren. Daarna een bak koffie aangeboden gekregen (2 zelfs, maar ik vond 1 genoeg, haha). De beste man (Evert) heeft me daarna zelfs afgezet bij treinstation Gilze-Rijen, wat toch een klein kwartiertje rijden is vanuit de werkplaats. Dat scheelde mij een wandeltocht en een busrit, erg aardig dus!

Van der Wou heeft zelf een stuk of 100 voertuigen en nog een paar grote touringbussen. Het onderhoud doen ze zelf. De vloot met Ioniqs (28 kWh, allemaal van 2017 ongeveer) die ze als taxi gebruiken hebben ze nog steeds in gebruik. Onlangs is er zelfs besloten er nog langer mee door te rijden. De hoeveelheid onderhoud en ellende is erg beperkt. Wel een aantal bekende issues, waaronder dus het probleem met de lagers.

Kennelijk kregen zij buiten de garantieperiode ook een aanbod van Hyundai van 11k oid voor het vervangen van een electromotor. Op een gegeven moment hebben ze zelf maar zo'n ding opengemaakt en uitgevogeld hoe ze het konden oplossen voor een beperkt bedrag. Dus een mooi stukje kennisopbouw waar particuliere eigenaren van Ioniqs nu ook van kunnen profiteren _/-\o_

Deze kennis hebben ze niet van Hyundai gekregen. Eigenlijk bizar dat Hyundai hier niks mee doet, alsin die kennis delen of dealers de GDU of electromotoren laten repareren.
De dealer in Uden repareert ook zelf. Maar dat is bij andere dealers nog onvoldoende bekend.
1 oplossing: veel klagen bij de importeur.
Zou je daar een klacht willen indienen?
Nb Ik was ook heel tevreden over Vanderwou. Ik wil eigenlijk de standaard beurt voortaan door de lokale dealer laten doen (voor de wegenwacht service), zelf banden regelen, interieur filter vervangen en reparaties eerst bij Vanderwou vragen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Net gebeld door van der Wou. Ze hebben de auto onderzocht. Het probleem zit in de GDU, maar ze dachten mogelijk ook iets te horen in de electromotor. Evert en zijn collega hebben overlegd met hun chef en ze hebben me aangeboden zowel de GDU als de motor te reviseren voor een behoorlijk gereduceerd tarief. Normaal zou dat 1850,- + 1500,- = 3350,- ex btw kosten. Mij is nu aangeboden om dit uit te voeren voor 2600,- ex btw! Hier hoefde ik niet lang over na te denken, dus ze gaan nu zowel de GDU als de electromotor reviseren!

Verder zei hij dat de transmissie olie aardig zwart was. Die was waarschijnlijk nog nooit vervangen. Hij zei dat dat waarschijnlijk komt omdat in Nederland vrij veel lease auto's zijn. Als ze dan dit soort 'verplichte' kostenposten schrappen door het niet op te nemen in de lijst met standaard onderhoud dan wordt zo'n auto goedkoper en concurreert dan beter met andere modellen. Gevolg is dus wel dat er een hele rits Ioniqs in Nederland rondrijdt waar de transmissie olie nooit vervangen is en eea in de soep dreigt te lopen.. Bij hun eigen Ioniqs vervangen ze de transmissie olie geloof ik elke 60.000 km oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
BarryH schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:53:
[...]

De dealer in Uden repareert ook zelf. Maar dat is bij andere dealers nog onvoldoende bekend.
1 oplossing: veel klagen bij de importeur.
Zou je daar een klacht willen indienen?
Nb Ik was ook heel tevreden over Vanderwou. Ik wil eigenlijk de standaard beurt voortaan door de lokale dealer laten doen (voor de wegenwacht service), zelf banden regelen, interieur filter vervangen en reparaties eerst bij Vanderwou vragen
Ik wil inderdaad wel ergens klagen. Ik vind het sowieso godgeklaagd hoe Hyundai hier mee omgaat. Als je een auto in de markt zet met een zwak onderdeel (zwakke motor/GDU lagers) zou je eigenlijk een terugroepactie oid verwachten. Maar waarschijnlijk zou het te kostbaar zijn voor Hyundai dus ik gok dat ze daarom hun mond hierover houden.

Verder denk ik dat ik ook een keer mijn rechtsbijstandverzekering bel, even vragen of zij hier iets in zien. In ieder geval iets van een tegemoetkoming oid. Het is toch bizar dat ik voor een nog geen 7 jaar oude auto met 140k op de klok bij Hyundai zelf een reparatie van 13k +3.7k = bijna 18k tegemoet zou zien om dit te laten fixen? Dus dan moet ik maar naar iemand die het zelf heeft geleerd om het op een betaalbare manier op te lossen.

Het beeld wat ik heb van Hyundai is door deze ervaring wel een stuk minder rooskleurig geworden moet ik zeggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Advies van Vanderwou aan mij was ook om all risk verzekerd te blijven omdat onderdelen vrij prijzig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:55:
Net gebeld door van der Wou. Ze hebben de auto onderzocht. Het probleem zit in de GDU, maar ze dachten mogelijk ook iets te horen in de electromotor. Evert en zijn collega hebben overlegd met hun chef en ze hebben me aangeboden zowel de GDU als de motor te reviseren voor een behoorlijk gereduceerd tarief. Normaal zou dat 1850,- + 1500,- = 3350,- ex btw kosten. Mij is nu aangeboden om dit uit te voeren voor 2600,- ex btw! Hier hoefde ik niet lang over na te denken, dus ze gaan nu zowel de GDU als de electromotor reviseren!

Verder zei hij dat de transmissie olie aardig zwart was. Die was waarschijnlijk nog nooit vervangen. Hij zei dat dat waarschijnlijk komt omdat in Nederland vrij veel lease auto's zijn. Als ze dan dit soort 'verplichte' kostenposten schrappen door het niet op te nemen in de lijst met standaard onderhoud dan wordt zo'n auto goedkoper en concurreert dan beter met andere modellen. Gevolg is dus wel dat er een hele rits Ioniqs in Nederland rondrijdt waar de transmissie olie nooit vervangen is en eea in de soep dreigt te lopen.. Bij hun eigen Ioniqs vervangen ze de transmissie olie geloof ik elke 60.000 km oid.
faire club dus.
En die olie wordt nooit vervangen door de dealer (want staat niet in het schema)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
BarryH schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:06:
[...]
faire club dus.
En die olie wordt nooit vervangen door de dealer (want staat niet in het schema)
Klopt. En het staat dus (naar verluidt) niet in het schema om de Ioniq als lease auto financieel aantrekkelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Klopt. En het staat dus (naar verluidt) niet in het schema om de Ioniq als lease auto financieel aantrekkelijker te maken.
En wel meer merken (bij de volvo850 club was het precies hetzelfde)

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 03-06-2024 17:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-06 20:39
BarryH schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:04:
Advies van Vanderwou aan mij was ook om all risk verzekerd te blijven omdat onderdelen vrij prijzig zijn
Vraagje van een leek, wat heeft het all risk verzekeren te maken met de onderdelen te maken?
Reparaties zijn toch altijd voor je zelf?

Ik heb overigens net een Ioniq uit 2018 gekocht. Elektrisch rijden is voor mij helemaal nieuw.
Ben me nu aan het inlezen over laadpassen en dergelijke en welke verzekering en alle termen.
Ik ga de auto vrijdag ophalen.
Maar als ik het zo lees haalt de auto de door de verkoper beloofde 250 km actieradius niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Jovink538 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:21:
[...]

Vraagje van een leek, wat heeft het all risk verzekeren te maken met de onderdelen te maken?

Ik heb overigens net een Ioniq uit 2018 gekocht. Elektrisch rijden is voor mij helemaal nieuw.
Ben me nu aan het inlezen over laadpassen en dergelijke en welke verzekering en alle termen.
Maar als ik het zo lees haalt de auto de door de verkoper beloofde 250 km actieradius niet. ;)
Schade afhandeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:01:
[...]

Ik wil inderdaad wel ergens klagen. Ik vind het sowieso godgeklaagd hoe Hyundai hier mee omgaat. Als je een auto in de markt zet met een zwak onderdeel (zwakke motor/GDU lagers) zou je eigenlijk een terugroepactie oid verwachten. Maar waarschijnlijk zou het te kostbaar zijn voor Hyundai dus ik gok dat ze daarom hun mond hierover houden.

Verder denk ik dat ik ook een keer mijn rechtsbijstandverzekering bel, even vragen of zij hier iets in zien. In ieder geval iets van een tegemoetkoming oid. Het is toch bizar dat ik voor een nog geen 7 jaar oude auto met 140k op de klok bij Hyundai zelf een reparatie van 13k +3.7k = bijna 18k tegemoet zou zien om dit te laten fixen? Dus dan moet ik maar naar iemand die het zelf heeft geleerd om het op een betaalbare manier op te lossen.

Het beeld wat ik heb van Hyundai is door deze ervaring wel een stuk minder rooskleurig geworden moet ik zeggen :(
Ik vrees dat het bij andere fabrikant/importeurs niet veel beter is. Ik zou er dan mijn keuze voor een bepaald merk/type niet vanaf laten hangen. En v.w.b. redelijke reparaties is er een wet aangenomen die dat verplicht. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Jovink538 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:21:
[...]

Ik heb wel eens een keer 264 km gehaald, waarna er nog 3% in de batterij over was. Maar in de praktijk is 250 km best lastig te halen inderdaad. Veel plezier met je Ioniq :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 18:22
Bedankt voor jullie antwoorden. Ga morgen bij een dealer langs voor een proefrit.
Nog wat vragen. Ik zie de volgende keuze matrix:

1. Premium of Comfort
2. 28 kWh of 38 kWh
3. pre 2020 en facelift 2020

Facelift 2020 heeft dit dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.autotrack.nl/55638536/0-433e557919e049bb50551a4338bd29e3.jpg?h=675&w=900

Wat heeft dat voor voordeel t.o.v. het vroegere dashboard?
Tweede vraag, als voorbeeld deze advertentie. Die noemt "LED verlichting". Klopt het dat dat in plaats is van de Xenon verlichting van Premium vóór 2020?
En die velgen, is daar nog wat over te zeggen mbt tot verbruik?
Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-07 08:46
Volgens mij heeft de 28 kwh versie het oude dashboard. En de 38kwh (facelift) het nieuwe dashboard. De keuze van dashboard lijkt me niet zo relevant, zal beide wel goed werken. Behalve dat de 38kwh meer connectiviteit heeft.

Die nieuwe velgen zijn iets gestroomlijnder, maar verwacht niet dat dat heel veel range gaat verschillen.

Ook zou ik trouwens persoonlijk niet snel meer een import-ioniq kopen. Zelf had ik dat gedaan (inmiddels weer verkocht), maar omdat de lagers met hogere kilometerstand de geest kunnen geven, en er nogal eens imports worden teruggedraaid, zou ik het risico niet meer opnieuw nemen. 20.000 km in ruim 4 jaar is erg weinig, zou ook zomaar 60.000/80.000 geweest kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Arnout schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:22:
Bedankt voor jullie antwoorden. Ga morgen bij een dealer langs voor een proefrit.

1. Premium of Comfort
2. 28 kWh of 38 kWh

Facelift 2020 heeft dit dashboard:

[Afbeelding]

Wat heeft dat voor voordeel t.o.v. het vroegere dashboard?
Tweede vraag, als voorbeeld deze advertentie. Die noemt "LED verlichting". Klopt het dat dat in plaats is van de Xenon verlichting van Premium vóór 2020?
En die velgen, is daar nog wat over te zeggen mbt tot verbruik?
Alvast bedankt. :)
Het voordeel van de 28kWh is dat de radio en klimaatbediening met knoppen gebeurt, in de facelift versie is het voornamelijk met aanraakgevoelige "knoppen". Het scherm van het facelift dashbord is iets groter (10,25" vs 8") en is gebaseerd op een nieuwere generatie multimediasystemen van de Hyundai/Kia groep
De facelift heeft volledig LED koplampen, de premium 28kWh heeft alleen het dimlicht met LED uitgerust en het grootlicht is halogeen. Xenon is nooit standaard geleverd op de Ioniq, dat is achterhaalde techniek tegenwoordig.

De meest voorname reden om voor een 38kWh facelift model te kiezen is als je de auto niet of nauwelijks hoeft te snelladen. Ik zou blij zijn met een wat grotere accu in m'n 28kWh Ioniq, maar ik zou absoluut niet langzamer willen DC laden als consequentie daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 08:31:
[...]

Ik heb wel eens een keer 264 km gehaald, waarna er nog 3% in de batterij over was. Maar in de praktijk is 250 km best lastig te halen inderdaad. Veel plezier met je Ioniq :)
Zover ben ik nog nooit gekomen, wel een 207 en een 55km rest zie ik op mijn vakantielijst. Ik ga altijd op tijd weer laden. Ik had wel laatst een rit van thuis uit en weer terug, maar dat hou ik niet bij en zal ook wel zoiets zijn geweest. Maar 264 en dan nog iets over houden is wel erg scherp. _/-\o_ Ik reken op lange ritten gewoon met de 190km wat Hyundai als bereik opgeeft, dan zit je meestal wel aan de veilige kant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:59
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:59:
Ik hoor sinds een paar dagen een ratel uit mijn Ioniq Electric 2017 komen. Lijkt ergens uit de transmissie of aandrijflijn te komen. De ratel neemt toe met snelheid en is ongeveer gelijk aan de wielrotatie frequentie. Als ik hem laat uitrollen (zonder regenerate) dan is het niet hoorbaar. Alleen bij versnellen of met regen vertragen hoor je het.
Ik herken dit ook bij mijn Ioniq uit 2017. Vooral bij ietswat vlot optrekken tot ongeveer 30kph en bij regen ook bij lage snelheid tot 30kph ongeveer. Ik heb de auto recent gekocht met BOVAG garantie.
Ik had niet het idee dat dit iets raars was (eerste EV) maar na het lezen van dit bericht maak ik me wel zorgen.
Heeft iemand een idee of dit binnen de BOVAG garantie valt en tips hoe hier mee om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:50
Ik heb af en toe dat het ingestelde aantal blokjes afstand voor de ACC opeens gereset is. Hebben jullie dat ook wel eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:42
Lintesir schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:55:
Ik heb af en toe dat het ingestelde aantal blokjes afstand voor de ACC opeens gereset is. Hebben jullie dat ook wel eens?
Ja, ik dacht altijd dat dat kwam omdat mijn vriendin dan in de auto had gereden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 11:20

WCA

tussen ritten of tijdens je rit? Tussen ritten gebeurt af en toe, geen idee wanneer. Maar tijdens de rit nooit.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik ga morgen 300km rijden naar een werkevenement. Licht filegevoelig gebied, maar waarschijnlijk de filetijden nét mijdend. Ik was voornemens de motor te pakken, maar het is vooral (wat zeg ik, 99%) snelweg... en dan kijk je naar de kosten en dan:

Km-vergoeding 23 cent, dus 69 euro vergoeding
Kosten benzine motor bij 1 op 20 rijden ~30 euro
Kosten elektra Ioniq bij 11kwh/100km ~ 9,50 euro

Mja :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:50
WCA schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:58:
[...]

tussen ritten of tijdens je rit? Tussen ritten gebeurt af en toe, geen idee wanneer. Maar tijdens de rit nooit.
Tussen ritten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ja dat heb ik hier ook op random momenten. Soms een maand niet, dan weer een paar keer per maand. Hij reset dan altijd terug naar de grootste afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Is mij nooit opgevallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-06 20:39
Ik heb gisteren dan eindelijk mijn Ioniq uit 2018 op gehaald bij de dealer in Amsterdam. Het bereik stond op 215 km.

We zouden meteen doorrijden naar ons vakantie adres in Herpen. Een afstand van 125 km. Omdat het 17.00 was en er veel files stonden zijn we eerst naar de IKEA in Haarlem gereden. Daarna naar het vakantie adres gereden.
Totaal 140 kilometer gereden en nog een bereik van 80km over.
Ik heb de hele weg rond de 100 km per uur gereden op de eco stand.
Ik wil nog uitzoeken wat het met het bereik doet als ik wat harder rij.

Vanmorgen bij het boodschappen doen zag ik een laadpaal met een aantrekkelijk tarief (€0,29ct) daar de auto aan gezet. Omdat het laden wel even gaat duren zijn we maar even gaan wandelen en een broodje eten.
Nu snap ik waarom er wordt gezegd dat je anders gaat rijden met een elektrische auto 😀

We gaan nu weer terug lopen naar de auto en kijken hoe ver die op geladen is.

Een vraagje, welke tank pas is het voordeligste?
Ik sta nu aan een Vattenfall paal en gebruik hun app om te betalen. Ik heb ook een e-flux Laadpas aangevraagd. Gebruiken jullie 1 pas of afhankelijk van de aanbieder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-07 13:07
Jovink538 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:27:
De voordeligste tankpas is eentje die niet gebruikt wordt. Tanken is duur ;-)

Kijk / lees even rustig rond in dit topic en HansAuutB in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ik heb gisteren dan eindelijk mijn Ioniq uit 2018 op gehaald bij de dealer in Amsterdam. Het bereik stond op 215 km.

We zouden meteen doorrijden naar ons vakantie adres in Herpen. Een afstand van 125 km. Omdat het 17.00 was en er veel files stonden zijn we eerst naar de IKEA in Haarlem gereden. Daarna naar het vakantie adres gereden.
Totaal 140 kilometer gereden en nog een bereik van 80km over.
Ik heb de hele weg rond de 100 km per uur gereden op de eco stand.
Ik wil nog uitzoeken wat het met het bereik doet als ik wat harder rij.

Vanmorgen bij het boodschappen doen zag ik een laadpaal met een aantrekkelijk tarief (€0,29ct) daar de auto aan gezet. Omdat het laden wel even gaat duren zijn we maar even gaan wandelen en een broodje eten.
Nu snap ik waarom er wordt gezegd dat je anders gaat rijden met een elektrische auto 😀

We gaan nu weer terug lopen naar de auto en kijken hoe ver die op geladen is.

Ik sta nu aan een Vattenfall paal en gebruik hun app om te betalen. Ik heb ook een e-flux Laadpas aangevraagd. Gebruiken jullie 1 pas of afhankelijk van de aanbieder?
Er zijn er dozijnen en ik had geen zin alles perse uit te zoeken. Ik heb een Elec2Go pasje voor hun voordelige tarieven en als backup eentje van Shell omdat die in principe overal zou moeten werken (b.v. buitenland). Verder heb ik een fastned account maar daar heb ik geen pasje bij (nodig) vanwege koppeling op serienummer. Wat al gezegd word, het voordeligste is helemaal niet 'tanken' - zeker met sommige aanbieders die prijzen rekenen waarbij het voordeel ten opzichte van benzine bijna verdwijnt.

Fastchargen heeft natuurlijk het grote voordeel van tijd sparen maar de Ioniq maakt daar niet heel goed gebruik van. Dus ik probeer zo veel mogelijk op de thuis opgeladen accu te doen en laad alleen publiekelijk om weer thuis te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry

-knip-

Leuk, veel plezier met de Ioniq! Echt een superfijne auto. :D

Let wel op een lichte ratel als je hem op de staart trapt of een zoem op hogere snelheid, dat zou een indicatie kunnen zijn van versleten motor of GDU lagers. Ik kan uit ervaring vertellen dat dat niet goedkoop is om te fixen :') Dus in dat geval gauw terug naar de dealer en er iets onder garantie aan laten doen. Nog een tip: laat je transmissie olie eens in de 60.000 km verversen.

Ik gebruik de e-flux pas met abonnement. Kost 3,- oid per maand, maar hoef je niet meer na te denken om hem aan te sluiten. Zonder abbo kan ook, maar dat kost je elke keer 35 ct oid aan startkosten. Als je 10x in de maand laadt heb je dat al terugverdiend. Verder heb ik me het laatste jaar niet meer verdiept of dit de meest voordelige is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
HTT-Thalan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:02:
Ik ga morgen 300km rijden naar een werkevenement. Licht filegevoelig gebied, maar waarschijnlijk de filetijden nét mijdend. Ik was voornemens de motor te pakken, maar het is vooral (wat zeg ik, 99%) snelweg... en dan kijk je naar de kosten en dan:

Km-vergoeding 23 cent, dus 69 euro vergoeding
Kosten benzine motor bij 1 op 20 rijden ~30 euro
Kosten elektra Ioniq bij 11kwh/100km ~ 9,50 euro

Mja :').
Herkenbaar! Ik heb ook wel eens uitgerekend wat het kost om met motor of met Ioniq naar werk te rijden en terug. Met de motor naar werk gaan kost me een euro meer. Dus zit regelmatig af te wegen of het met de motor naar werk gaan die euro waard is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:07:
[...]

Herkenbaar! Ik heb ook wel eens uitgerekend wat het kost om met motor of met Ioniq naar werk te rijden en terug. Met de motor naar werk gaan kost me een euro meer. Dus zit regelmatig af te wegen of het met de motor naar werk gaan die euro waard is :+
Ik heb de rit ondertussen gemaakt en kan nu dus precies vertellen wat de kosten waren. Ik kijk dan puur naar brandstof, niet naar banden of onderhoud. De Ioniq zou zoals gesteld ongeveer 9,50 - 10 euro gekost hebben (die is redelijk betrouwbaar te projecteren). Met de motor heb ik pomp tot pomp 11 liter gebruikt en dat kostte me dus zo'n 22 euro. Al met al 2x zo duur, maar niet schokkend, ik heb een hele zuinige motor gelukkig. Ik heb gewoon normaal gereden 100-120 en vlot met het verkeer mee) maar als ik echt op zuinigheid zou rijden is 3L/100km wel mogelijk met dit ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Arnout schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:22:

1. Premium of Comfort
2. 28 kWh of 38 kWh

-knip-
Welk model je ook kiest, ik zou in ieder geval voor een Premium gaan. Occasion prijs verschil tussen Premium en Comfort is niet heel groot, maar je krijgt er erg veel voor terug: Stoelverwarming voor en achter (heerlijk in de winter, en kost veel minder stroom dan kachel), stuurverwarming, schuif/kantel dak, lederlook bekleding, dodehoeksensoren, rear traffic alert, LED verlichting en electrisch instelbare bestuurdersstoel met 2 instelbare presets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:14:
[...]
Stoelverwarming voor en achter (heerlijk in de winter, en kost veel minder stroom dan kachel), stuurverwarming, schuif/kantel dak
Ik heb een Franse Premium, die heeft geen achterbankverwarming.
Daarnaast is een schuif/kantel dak alleen in een Sky variant beschikbaar.

Maar, inderdaad zou ik ook voor een Premium gaan én het facelift model.
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:07:
[...]

De auto rijdt te voordelig, ik had gedacht dat als ik geen auto van de zaak meer had dat ik dan veel meer gebruik zou maken van de motor. Niet nadenkende dat ik zo'n voordelige auto in gebruik zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

HTT-Thalan schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:04:
[...]

...

Fastchargen heeft natuurlijk het grote voordeel van tijd sparen maar de facelift/38kWh Ioniq maakt daar niet heel goed gebruik van. Dus ik probeer zo veel mogelijk op de thuis opgeladen accu te doen en laad alleen publiekelijk om weer thuis te komen.
FTFY....

[ Voor 38% gewijzigd door SpongeRob op 07-06-2024 11:33 ]

Pagina: 1 ... 168 ... 191 Laatste