Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

In dit geval ben ik het niet geheel met je eens. Ja, de 28kwh is veel sneller met snelladen, maar alleen in vergelijking met de facelift, 70kw is nog steeds niet schokkend en alleen voldoende hier omdat de accu zo klein is.

In dit geval vergelijjk ik het met auto's die met 150kw of meer kunnen snelladen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:04
Gecombineerd met het feit dat de Ioniq zo efficiënt is maakt dat je nog altijd aan een respectabele km/uur (580km/u bij 12kW/100km) kunt snelladen :).

[ Voor 8% gewijzigd door Millert op 07-06-2024 11:59 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

HTT-Thalan schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:47:
[...]

In dit geval ben ik het niet geheel met je eens. Ja, de 28kwh is veel sneller met snelladen, maar alleen in vergelijking met de facelift, 70kw is nog steeds niet schokkend en alleen voldoende hier omdat de accu zo klein is.

In dit geval vergelijjk ik het met auto's die met 150kw of meer kunnen snelladen.
Dat getuigt dan van kortzichtigheid, 150kW laden klinkt leuk, maar als die auto dan al bij 60% SOC al onder de 50kW duikt dan is het alsnog drama en langzamer dan een 28kWh Ioniq...

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

SpongeRob schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:42:
[...]

Dat getuigt dan van kortzichtigheid, 150kW laden klinkt leuk, maar als die auto dan al bij 60% SOC al onder de 50kW duikt dan is het alsnog drama en langzamer dan een 28kWh Ioniq...
Dat ligt eraan hoe lang je de rit maakt. We hebben gezien dat voor echt lange ritten (Vakantie) de 28kwh een veel betere keuze is dan de 38kwh en dus ook net zo interesant kan zijn als duurdere voertuigen met grotere accu's.

Ik probeer juist het opladen onderweg zo veel mogelijk te minimaliseren, en als het dan nodig is gebruik je fastcharge om even datgene mee te pikken om er wel te komen. Dat is in ieder geval met mijn Ioniq best lastig, maar ook een 28kwh zou mij niet helpen omdat ik vaak net rond dat omslagpunt zit om uberhaupt wel of niet te hoeven laden.

Maar ik moet idd oppassen snelladen niet met bereik te verwarren, wilde alleen maar zeggen dat veel publieke punten zo duur zijn dat vermijden nog beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Ik heb nu iets langer dan 2,5 jaar een Ioniq 35kWh, maar heb nu voor de 7e keer een dode 12V accu.

Is er iemand anders die hier ook problemen mee heeft en misschien een oplossing heeft? Ik moet nog tot volgend jaar september met deze auto rijden, maar het maakt het iedere keer onzeker of de auto start. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:15

uFx

Stefmeister8 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:24:
Ik heb nu iets langer dan 2,5 jaar een Ioniq 35kWh, maar heb nu voor de 7e keer een dode 12V accu.

Is er iemand anders die hier ook problemen mee heeft en misschien een oplossing heeft? Ik moet nog tot volgend jaar september met deze auto rijden, maar het maakt het iedere keer onzeker of de auto start. :(
Mijn teller staat op 1, maar uit interesse: heb jij het dichtklappen van de spiegels aan staan als je de auto sluit?

Dat is het eerste wat ik uitgezet heb na de accuvervanging. Geen idee of het er iets mee te maken heeft.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:09
Heb je de auto al eens geupdate? Afaik verminderen ze daarmee de connectiviteit (langere pauzes) zodat de 12V minder te lijden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
Ik heb inderdaad het inklappen van de spiegels aanstaan. Zou niet verwachten dat dit iets doet met de 12V accu, maar ik ben ook geen expert.

Of de auto is geupdate weet ik eigenlijk niet. Kan ik dit zelf? En kan ik dit zien in de Bluelink app toevallig? (auto staat nu bij de dealer)

Thanks voor jullie hulp!

*Edit* ik heb wel dat ik afentoe de Bluelink voorwaarden moet accepteren in de auto dus dat betekent denk ik wel dat er een update heeft plaats gevonden. *Edit*

[ Voor 20% gewijzigd door Stefmeister8 op 07-06-2024 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
Nee volgensmij moet je bij de facelift ook een hotspot maken met je telefoon en dan handmatig updaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ik heb dat een keer of 3 gehad in enkele maanden en dit was te wijten aan een bekende issue (is een recall voor intern bij Hyundai) met de SOS Module in het dak. Dat is een headless unit met zijn eigen software en daar zit een bug in die hem actief kan houden na uitzetten van de auto. Dit trekt een wissel op de 12v accu, die dan weer bijgevoegd moet worden uit de hoofdaccu. Dat proces word echter uitgeschakeld wanneer de hoofdaccu onder een bepaald percentage valt (en kent sowieso een maximaal aantal 'charges' over een bepaalde periode om de hoofdaccu te beschermen).

Lang verhaal kort: onder bepaalde condities laat hij de 12v dus gewoon leeglopen als het daarop aankomt.

Ik heb een nieuwe accu gehad en een nieuwe SOS Module (met nieuwe software) en sindsdien is het niet meer voorgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:54

Als in: 7x vervangen, of 7x leeg? Bij mij was dit de eerste winter ook een probleem, de auto was toen net een paar maanden oud. Daarna is de accu vervangen en hebben ze ook de SOS module gereset/ge-update (weet ik niet meer precies). Daarna is het bij mij niet weer gebeurd.

Ik heb trouwens ook het automatisch in/uitklappen van de spiegels aan staan, heb niet het idee dat dit voor problemen zorgt. (Wel een goede indicatie dat de accu leeg is als je komt aanlopen en er gebeurt niks :X )

[ Voor 13% gewijzigd door Lintesir op 09-06-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 22:59
De spiegels zorgen voor een flinke spanningsdip, ik heb het daarom uitgezet. Je hoort het ook als ze draaien, toerental zakt vrij snel in, veel weerstand in dat mechanisme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 22:40
Remuzzz schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:16:
Ook zou ik trouwens persoonlijk niet snel meer een import-ioniq kopen. Zelf had ik dat gedaan (inmiddels weer verkocht), maar omdat de lagers met hogere kilometerstand de geest kunnen geven, en er nogal eens imports worden teruggedraaid, zou ik het risico niet meer opnieuw nemen. 20.000 km in ruim 4 jaar is erg weinig, zou ook zomaar 60.000/80.000 geweest kunnen zijn.
Oef dat maakt de keus flink minder want zowat de helft lijkt import momenteel. Je zou verwachten dat terugdraaien verleden tijd is met deze 'connected' auto's. De Zoe geeft (mits de GSM module niet is vastgelopen :+) zijn kilometerstand ook continue door aan Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Niet online
Bedankt allemaal. Het is een private lease en deze gaat voor onderhoud naar een niet-Hyundai dealer, maar nu staat hij wel bij een dealer. Hopelijk zijn zij op de hoogte van de SOS-module en kunnen ze daar wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 17:23
Ik wilde net voor het eerst gaan snelladen bij de fastned bij Muiden. Daar zei de lader dat er geen communicatie met de auto was. Daarna bij shell recharge geprobeerd. Daar kreeg ik de zelfde melding.
Is er een speciale handeling nodig om te snel laden? Of zou er iets anders kunnen zijn.

Ik sta nu bij lader die 17Kw moet geven. Duurt zo’n 17 uur om hem vol te krijgen.

Ik heb dus nog even te gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:37
Jovink538 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:27:
Ik wilde net voor het eerst gaan snelladen bij de fastned bij Muiden. Daar zei de lader dat er geen communicatie met de auto was. Daarna bij shell recharge geprobeerd. Daar kreeg ik de zelfde melding.
Is er een speciale handeling nodig om te snel laden? Of zou er iets anders kunnen zijn.

Ik sta nu bij lader die 17Kw moet geven. Duurt zo’n 17 uur om hem vol te krijgen.

Ik heb zelf (nog) geen ervaring met Fastned of Shell. Heb ondertussen twee keer gebruik gemaakt van de snelladers van Tesla. Dat was simpelweg aansluiten, via de app de juiste paal aanklikken en laden. Hiervoor was wel een (gratis) account nodig met een gekoppelde pas (SEPA). Geen idee of er een Tesla Supercharger in de buurt is maar misschien overwegen om deze te proberen? Scheelt ook nog eens significant kosten elke kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
dommegekke1 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:35:
[...]

Geen idee of er een Tesla Supercharger in de buurt is maar misschien overwegen om deze te proberen? Scheelt ook nog eens significant kosten elke kWh.
Ik dacht dat het niet mogelijk was om met een ionic bij tesla ge laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:44

De ioniq laad met maximaal l 7kW op 1 fase op niet snelladers (dus AC ipv DC)

Bij Fastned kan het zijn dat je hem wat beter erin moet drukken terwijl die communiceert (zodra het laden start is het klaar)

Ik laad eigenlijk ook zoveel mogelijk Tesla. Stuk goedkoper, en veel minder problemen mee gehad.
Ik kan trouwens nu ook bij V2 Superchargers super makkelijk laden. Blijkbaar is mijn laadpoort lampje zovaak voor de V2's verbogen dat hij nu standaard verbogen is :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:08

WCA

Kodess schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:48:
[...]

De ioniq laad met maximaal 11kW?
De 28kWh versie met maximaal 3,6kW op niet snelladers (dus AC ipv DC)

Bij Fastned kan het zijn dat je hem wat beter erin moet drukken terwijl die communiceert (zodra het laden start is het klaar)

Ik laad eigenlijk ook zoveel mogelijk Tesla. Stuk goedkoper, en veel minder problemen mee gehad.
Ik kan trouwens nu ook bij V2 Superchargers super makkelijk laden. Blijkbaar is mijn laadpoort lampje zovaak voor de V2's verbogen dat hij nu standaard verbogen is :+
Zowel de 28 als de 38kWh versies kunnen 6,9kW laden op AC. De meeste Nederlandse palen doen max 3,7 alleen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Bedankt voor de hulp.
Ik heb in 69 minuten 4kWh kunnen laden.
Ben nu op de bestemming in Hoofddorp.
Ik ga van de week eens kijken bij Tesla of dat lukt. Ook al heb ik contact gehad met de dealer. Die vond het vreemd en vroeg me langs te komen. Dat doe ik later deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:40

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Jovink538 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:20:
Bedankt voor de hulp.
Ik heb in 69 minuten 4kWh kunnen laden.
Ben nu op de bestemming in Hoofddorp.
Ik ga van de week eens kijken bij Tesla of dat lukt. Ook al heb ik contact gehad met de dealer. Die vond het vreemd en vroeg me langs te komen. Dat doe ik later deze week.
Staat je laadsnelheid wel op maximaal ingesteld?
Bij Tesla haal ik standaard ruim 1kW/minuut, ofwel 69kW/uur met onze 2018. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Goudvis schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:43:
[...]

Staat je laadsnelheid wel op maximaal ingesteld?
Bij Tesla haal ik standaard ruim 1kW/minuut, ofwel 69kW/uur met onze 2018. :)
Ja de snelheid staat op maximaal.
Net bij een paal gestaan in Hoofddorp met 21kW en dat ging als een speer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Jovink538 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:20:
[...]

Ja de snelheid staat op maximaal.
Net bij een paal gestaan in Hoofddorp met 21kW en dat ging als een speer.
Dat is nog steeds supertraag. De Ioniq 28kWh moet makkelijk 60+kW kunnen halen, tenzij je boven de 80 of 90% komt.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 15:38
Snelladen bij Fastned of Shell recharge moet geen enkel probleem zijn. Als hij zegt dat er geen communicatie met de auto is dan is er iets aan de hand met de verbinding. Dus ofwel de stekker heb je er niet diep genoeg in gestopt. Ofwel de snellader bij die twee stations deden het beide toevallig niet goed (weinig kans). Of er is misschien iets mis met je DC laadpoort. Ik zou het nog bij 1 of 2 stations testen en als het dan niet werkt naar je dealer. Als je je auto net hebt dan moeten ze dat gewoon fixen.

Bij Tesla kun je laden met je Ioniq. Wel heb je kans dat bij sommige laadstations de stekker niet lekker in de poort past. Het laadpoort LED ding zit dan wat in de weg. Je kunt de stekker er dan alsnog in proppen, maar ik vind dat zelf nooit prettig, dan ben ik bang dat ik mogelijk iets verbuig of beschadig aan mijn laadpoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Daar worstel ik al maanden mee. Het lijkt echt een fastned issue te zijn. Ze schrijven zelf op hun site dat je soms even de stekker naar boven moet duwen tot er 'verbinding' is gelegd (communicatie) maar als ik hem los liet verbrak de laadsessie weer. Uiteindelijk heb ik maanden alleen kunnen laden bij fastned door iets in de laadpoort te klemmen wat de stekker omhoog geduwd blijft houden. Ik heb de issue niet bij andere fastchargers kunnen reproduceren. Ik dacht eerst dat het aan de auto lag omdat ik echt wel 10 verschillende fastned chargers heb geprobeerd en het gebeurde overal, maar het lijkt toch echt een fastned dingetje.

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-06-2024 10:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA

WCA

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:45:
Snelladen bij Fastned of Shell recharge moet geen enkel probleem zijn. Als hij zegt dat er geen communicatie met de auto is dan is er iets aan de hand met de verbinding. Dus ofwel de stekker heb je er niet diep genoeg in gestopt. Ofwel de snellader bij die twee stations deden het beide toevallig niet goed (weinig kans). Of er is misschien iets mis met je DC laadpoort. Ik zou het nog bij 1 of 2 stations testen en als het dan niet werkt naar je dealer. Als je je auto net hebt dan moeten ze dat gewoon fixen.

Bij Tesla kun je laden met je Ioniq. Wel heb je kans dat bij sommige laadstations de stekker niet lekker in de poort past. Het laadpoort LED ding zit dan wat in de weg. Je kunt de stekker er dan alsnog in proppen, maar ik vind dat zelf nooit prettig, dan ben ik bang dat ik mogelijk iets verbuig of beschadig aan mijn laadpoort.
Dat is bij de V3 (250kW) laders. Je schuift hooguit tegen het beschermkapje van een LED. Maar het past ruim voldoende om geen schade te veroorzaken in principe hoor.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Daar worstel ik al maanden mee. Het lijkt echt een fastned issue te zijn. Ze schrijven zelf op hun site dat je soms even de stekker naar boven moet duwen tot er 'verbinding' is gelegd (communicatie) maar als ik hem los liet verbrak de laadsessie weer. Uiteindelijk heb ik maanden alleen kunnen laden bij fastned door iets in de laadpoort te klemmen wat de stekker omhoog geduwd blijft houden. Ik heb de issue niet bij andere fastchargers kunnen reproduceren. Ik dacht eerst dat het aan de auto lag omdat ik echt wel 10 verschillende fastned chargers heb geprobeerd en het gebeurde overal, maar het lijkt toch echt een fastned dingetje.
Ik hou er niet zo van om hem te forceren. Bang dat er iets los gaat zitten.

Vanmiddag toch maar even langs de garage om te checken of er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Jovink538 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:45:
[...]

Ik hou er niet zo van om hem te forceren. Bang dat er iets los gaat zitten.

Vanmiddag toch maar even langs de garage om te checken of er iets mis is.
Sure, maar ik hou er nog minder van om de pechdienst te moeten bellen omdat ik met 10% resterend bij een fastcharger sta :+. Dus dan probeer je wat, het werkt, en zolang de garage danwel fastned me niet kunnen vertellen hoe het op te lossen, moet ik toch verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:48:
[...]

Sure, maar ik hou er nog minder van om de pechdienst te moeten bellen omdat ik met 10% resterend bij een fastcharger sta :+. Dus dan probeer je wat, het werkt, en zolang de garage danwel fastned me niet kunnen vertellen hoe het op te lossen, moet ik toch verder.
Ook weer mee eens. Ik baalde gisteren ook wel flink. Had nog 30 km over en dan denk je toch van wat nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 22:59
[...]

Ik laad toch regelmatig bij Fastned met mijn 28kwh, maar ik heb nog nooit een laadprobleem gehad. Ik heb wel autoconnect aan staan, wellicht dat dat uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Voor de zomer ga ik op zoek naar dakdragers en een dakkoffer. Zijn er toevallig nog Ioniq eigenaren die zo'n setje kwijt willen? Of aanraders welke wel of niet aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ik zou echt niet aan een dakkoffer beginnen op de Ioniq :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:59:
Ik zou echt niet aan een dakkoffer beginnen op de Ioniq :D.
Nouja, scheelt toch aardig wat bagageruimte! :P Verbruik zal omhoog gaan, maar dat is een kwestie van wat vaker laden onderweg, dat gaat wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:03:
[...]

Nouja, scheelt toch aardig wat bagageruimte! :P Verbruik zal omhoog gaan, maar dat is een kwestie van wat vaker laden onderweg, dat gaat wel lukken.
Ik denk dat je de impact wat onderschat... de voornaamste reden dat de ioniq zoveel verder komt dan andere EV's is de efficientie. Een koffer op je dak gaat, mijn onderbuik-inschatting, makkelijk 30% range kosten, zo niet meer. Ik denk dat je echt wel VEEL vaker aan de laadpaal staat.

- edit -

https://www.ioniqforum.co...-consumption-range.41119/

YouTube: Here’s How Much A Roof Box Impacts EV Efficiency

Ze hebben het over MINIMAAL 25% impact. Dat betekent dat een 28kwh inzakt van 190km naar ~140km en een 38kwh houd met volle accu nog zo'n 225 over. Ga je snelladen tot 80% zakt je bereik van paal tot paal nog verder in, moet je blij zijn met 100km tussen stops met de 28kwh.

[ Voor 30% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-06-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]...het lijkt toch echt een fastned dingetje.
Toevallig heb ik afgelopen zondag nog bij twee verschillende Fastned stations geladen. Geen enkel probleem, ging met volle snelheid (70kW) met mijn Ioniq 28kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
In de tijd van Bonnet met de referrals kon je (met trucjes) steeds gratis laden bij Fastned. Ik heb destijds maanden lang gratis bij Fastned geladen, geen enkel probleem gehad.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 19:39
Ik heb afgelopen zomer een wat langere rit (ik meen iets van 400 km) met daktas gedaan.
Ja, hoger verbruik maar het enige wat ik me er van herinner is dat mijn planning qua verbruik aardig klopte.

Dus ik zou het zonder tegenzin weer doen, en dan ook wat verder.
Als je een dakkoffer wil gaan kopen, neem dan een langwerpige ipv een bolle korte, als alles daar in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Is er een alternatief voor bluelink?
Dit zit namelijk niet op mijn auto.
Nu kwam ik zelf al Ev Notify tegen maar die kan ik op mijn Android niet meer installeren.
Ik kwam ook (volgens mij) de opvolger tegen maar die vind ik nogal prijzig om alleen de accu uit te lezen.
Dat zelfde heb ik ook bij OVMS

Ook ben ik bang dat bijvoorbeeld met een OBD2 lezer de accu leegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Jovink538 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:28:
Is er een alternatief voor bluelink?
Dit zit namelijk niet op mijn auto.
Nu kwam ik zelf al Ev Notify tegen maar die kan ik op mijn Android niet meer installeren.
Ik kwam ook (volgens mij) de opvolger tegen maar die vind ik nogal prijzig om alleen de accu uit te lezen.
Dat zelfde heb ik ook bij OVMS

Ook ben ik bang dat bijvoorbeeld met een OBD2 lezer de accu leegloopt.
Abrp op een oude telefoon met een accubank?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
BarryH schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:59:
[...]

Abrp op een oude telefoon met een accubank?
En dan met een obd plug? Kan je de telefoon op afstand uitlezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:13
Als je even zoekt in dit topic op obd, powerbank of evnotify dan vind je laatst nog iemand die het in elkaar heeft gezet.

Zelf heb ik het met Evnotify gedaan om het te koppelen met Home Assistant. Het kán, al moet je een omweg bewandelen om EVnotify aan de gang te krijgen om modernere toestellen. En het werkte nooit echt betrouwbaar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Jovink538 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:27:
[...]

En dan met een obd plug? Kan je de telefoon op afstand uitlezen?
Ja. Weet alleen niet of Abrp data blijft registreren als je de auto uit zet.
Met evnotify ging dat prima

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
BarryH schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:31:
[...]

Ja. Weet alleen niet of Abrp data blijft registreren als je de auto uit zet.
Met evnotify ging dat prima
Ja evnotify wel heb ik gelezen maar die is niet meer te installeren zo ver als ik weet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 16:57:
Voor de zomer ga ik op zoek naar dakdragers en een dakkoffer. Zijn er toevallig nog Ioniq eigenaren die zo'n setje kwijt willen? Of aanraders welke wel of niet aan te schaffen?
Wij hebben de Farad dakdragers. Dakkoffer zit in de familie ;)
HTT-Thalan schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:10:
[...]

Ik denk dat je de impact wat onderschat... de voornaamste reden dat de ioniq zoveel verder komt dan andere EV's is de efficientie. Een koffer op je dak gaat, mijn onderbuik-inschatting, makkelijk 30% range kosten, zo niet meer. Ik denk dat je echt wel VEEL vaker aan de laadpaal staat.

- edit -

https://www.ioniqforum.co...-consumption-range.41119/

YouTube: Here’s How Much A Roof Box Impacts EV Efficiency

Ze hebben het over MINIMAAL 25% impact. Dat betekent dat een 28kwh inzakt van 190km naar ~140km en een 38kwh houd met volle accu nog zo'n 225 over. Ga je snelladen tot 80% zakt je bereik van paal tot paal nog verder in, moet je blij zijn met 100km tussen stops met de 28kwh.
Afgelopen jaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsGCLa4ERqQknB9U3_0VzPHfEjY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OAp6tn3McSxK0Lr5PAe2g33E.jpg?f=user_large
Kodess schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:00:
Vakantie
[Afbeelding]
2 volwassenen, 2 kinderen onder de drie.
2 weken kamperen in Walcheren.

Na al een weekend proef kamperen met de tent op de trekhaak zijn we voor de 2 weken kamperen toch ook voor een dakkoffer gegaan :9

De heenweg heb ik het verbruik gereset, en was het 17kWh per 100 km. Met flinke regen en tegewind moet ik wel zeggen. 2x opgeladen bij een Fastned voor de rit van 175km, mede mogelijk gemaakt doordat we vertrokken met minder dan 40% :X

Tip: Niet het Modula trekhaak rek nemen. Hij zakt ver door aan de achterkant als je er 40kg op legt. Eerste drempel was het nummerbord eraf en het rek beschadigd. Na wat modificaties aan de trekhaak en een spanband van het rek naar de kofferbak sluiting is het wel prima. Het is dat ik het rek voor 120 euro kon krijgen. Maar wie weet hebben andere rekken dit probleem ook.

Op het trekhaak rek zit een waterdichte tas van Amazon, inhoud van 425 liter. Hij kan goed bevestigd worden, niets over te klagen. (Hier zit onze tent van 44 kg in, 2 stoelen en self inflating matjes)

Op de terugweg wel weer wat leuks meegemaakt wat ik nog niet had gehad met de ioniq.
Alles ingepakt in de auto, kostte maar een paar uur, tent nog even inpakken en achterop gelegd. Deuren dicht, start de auto niet. Auto zegt sleutel niet gevonden. De drive selector staan alle lampjes op rood.
Ik vermoedde de 12V accu, zeker toen ik een interieur lampje aandeed en die aan het flikkeren was.
Dus omdat het inpakken zolang duurde en de deuren openstonden is de 12V accu helemaal op gegaan. Gelukkig had de camping startkabels dus waren we maar een kwartier later weg. (Jumpstart powerbank is besteld ;) voor de zekerheid)

Terugweg was ook ongeveer 17kWh / 100 km. weer weg gereden met minder dan 50% dus weer 2 laadstops. 1 van die stops was bij Tesla, daar moest het bagagerek wel een beetje de bosjes in om bij de kabel te kunnen, maar goed. Wel een stuk 90 km/u gereden, en dan gaat het verbruik echt sterk omlaag (gewoon richting de 12kWh / 100km)

Geslaagde vakantie al met al. Over 3 weken nog een keer maar dan naar Frankrijk voor een week in een huisje. Even nadenken of we de dakkoffer of de trekhaakkoffer meenemen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Kodess schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Wij hebben de Farad dakdragers. Dakkoffer zit in de familie ;)

[...]

Afgelopen jaar
[Afbeelding]

[...]
Da's echt wel hardcore, maar ik zat er niet ver naast dus, met de impact? :P. Wij doen het deze zomer zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAbc1zSLdT4Qi2xOw0sA2agJvzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzjUQNZo6Y0NW3QmuC4zIHUv.jpg?f=fotoalbum_large

en we laten de Ioniq thuis. Met een hond, 3 kids en 2 weken weg naar midden Zweden toch net iets praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
HTT-Thalan schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:30:
[...]

Da's echt wel hardcore, maar ik zat er niet ver naast dus, met de impact? :P. Wij doen het deze zomer zo:

[Afbeelding]

en we laten de Ioniq thuis. Met een hond, 3 kids en 2 weken weg naar midden Zweden toch net iets praktischer.
Ja je zit in de buurt, maar het is dus wel iets optimistischer :)

Praktischer, maar wel duurder als je ervan uit gaat dat de begin situatie 0 auto's is, en je dan dus een benzine auto moet kopen alleen voor de verre vakanties ;)
(Onze enige vier-wiel vervoersmiddel is de ioniq)

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 12-06-2024 10:40 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Kodess schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:40:
[...]

Praktischer, maar wel duurder als je ervan uit gaat dat de begin situatie 0 auto's is, en je dan dus een benzine auto moet kopen alleen voor de verre vakanties ;)
(Onze enige vier-wiel vervoersmiddel is de ioniq)
Ja inderdaad, dat weegt enorm mee. Wij hadden de 7-zitter al die jaren al in gebruik als hoofdauto voor alles, en hebben de 'boodschappenauto' vervangen met de Ioniq. Die nu, vanwege de enorme inzetbaarheid, 95% van de kilometers voor zijn rekening neemt. De Dacia komt alleen nog van de oprit als we 1) beide weg moeten 2) op vakantie gaan of 3) een aanhanger nodig hebben.

Ik heb ook geen idee hoe bereikbaar laders zullen zijn in het natuurgebied waar we zullen verblijven en ik heb zoveel gezeik gehad onlangs met de Ioniq dat ik dit nog even niet aandurf. De Dacia heeft me nog nooit in de steek gelaten (knock on wood) ondanks verwoede pogingen van mijn vrouw om het ding total loss te rijden :'). Binnenkort breng ik hem weg voor een hele grote beurt en dan mag hij het Zweedse weer onveilig gaan maken. Staat ~126k op de teller dus hij kan nog wel even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
Silvin schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:30:
Als je even zoekt in dit topic op obd, powerbank of evnotify dan vind je laatst nog iemand die het in elkaar heeft gezet.

Zelf heb ik het met Evnotify gedaan om het te koppelen met Home Assistant. Het kán, al moet je een omweg bewandelen om EVnotify aan de gang te krijgen om modernere toestellen. En het werkte nooit echt betrouwbaar helaas.
Home assistent was ook mijn idee om het voor te gebruiken.
Ik zal eens goed gaan zoeken. Het lijkt me toch wel heel handig om te hebben.

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Jovink538 wellicht op goingelectric.de forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Gister proefrit gemaakt met een 38kWh Premium. En nog een andere Comfort uitvoering bekeken. Beiden hadden het klepje naast de handgreep eraf, dus ze gebruikten de noodsleutel dan?
Ook moest hij geboosterd worden en ik kreeg de booster ook mee voor tijdens de proefrit :o . Voor de rest fantastische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:40

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Arnout schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:56:
Gister proefrit gemaakt met een 38kWh Premium. En nog een andere Comfort uitvoering bekeken. Beiden hadden het klepje naast de handgreep eraf, dus ze gebruikten de noodsleutel dan?
Ook moest hij geboosterd worden en ik kreeg de booster ook mee voor tijdens de proefrit :o . Voor de rest fantastische auto.
Was dit dezelfde dealer? Klinkt als luie importeur-praktijken. :P
Klepje eraf kan erop wijzen dat de auto (meermaals) van het slot is gehaald met de fysieke sleutel. Klepjes klikken ook weer terug trouwens. De sleutel daarvoor klik je los uit de keyfob voor geval van nood.

Dat ze 'm opstarten met de booster wijst erop dat de 12V accu niet naar behoren werkt.
Vreemd. Als je een auto van 16k+ verkoopt, zorg je toch dat een onderdeel van 6 tientjes is vervangen? :?

En als de 12V accu al talloze keren is vervangen heeft de auto vermoedelijk het probleem van @HTT-Thalan's Ioniq: iets met de SOS-module die continue een wissel trekt op de 12V accu.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:25
De auto's in een showroom zijn meestal toch wel open zodat je ze vanbinnen kunt bekijken. Probleem bij de Ioniq is dat als de auto niet op slot staat de 12v accu niet wordt bijgeladen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Goudvis schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:06:
[...]

Het waren twee verschillende dealers en beide auto's waren geen import. N.a.v. dit topic laat ik import links liggen. :*) Bedankt trouwens voor alle tips hier over wat wel en niet te kopen. _/-\o_

Zit nu te twijfelen tussen Premium en Comfort. De Premium kan dus ook nog zonder schuifdak zijn, dan blijft alleen de stoelverwarming achter en stoelventilatie vóór, en leer, als belangrijkste verschil over?

Premium 38kWh facelift, geen import, lage kilometerstand is nog wel € 20k+ en ik kreeg weinig terug voor de 8jr oude Zoë (huuraccu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Ben trouwens wel benieuwd, heeft iemand al met succes een grotere 12v accu geplaatst/laten plaatsen in het 28kWh model? Stond laatst voor het eerst met een lege accu. Nu belast ik de accu wellicht ook wat meer dan de meeste mensen, ik heb als ik aan het rijden ben altijd een koelkastje aanstaan (~50w constant, compressor, niet thermo-elektrisch).

Ik weet ook niet of net als bij andere accutechnieken, een grotere loodaccu ook minder snel slijt bij hetzelfde gebruik? Wellicht interessant om dan dus te overdimensioneren als dat het geval is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:54
Arnout schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:10:
[...]
Zit nu te twijfelen tussen Premium en Comfort. De Premium kan dus ook nog zonder schuifdak zijn, dan blijft alleen de stoelverwarming achter en stoelventilatie vóór, en leer, als belangrijkste verschil over?
Volgens mij heeft de Comfort ook geen Bluelink, of wel? En ik geloof ook nog wat hulpsystemen als dodehoekdetectie en cross traffic detection bij achteruit rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00
Sinds gisteren krijg ik de volgende foutmelding in de Bluelink app. Hij update wel de status van de auto (actieradius etc). Ik denk dat de 2G (tijdelijk) geen connectie kan maken. Ben ik de enige of hebben anderen ook dit probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wGxSQpLpEI5g0A6DacBzErU_xQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pQ9cR1mDhb6AMt5llcnWkOt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00
Lintesir schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:27:
[...]

Volgens mij heeft de Comfort ook geen Bluelink, of wel? En ik geloof ook nog wat hulpsystemen als dodehoekdetectie en cross traffic detection bij achteruit rijden.
38kWh Comfort heeft zeker Bluelink.
Ik dacht alle Ioniq's van na de facelift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Bluelink + stuur/stoelverwarming is wel vet handig om de auto te ontdooien in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
digilb schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:10:
Sinds gisteren krijg ik de volgende foutmelding in de Bluelink app. Hij update wel de status van de auto (actieradius etc). Ik denk dat de 2G (tijdelijk) geen connectie kan maken. Ben ik de enige of hebben anderen ook dit probleem?
Als het de 2G connectie is dan is het niet tijdelijk maar straks i.i.g. wel permanent want daar stoppen ze mee, ik dacht per 1 jul a.s..

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:10

timovd

Voorsprong door techniek

WCA schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:23:
Ben trouwens wel benieuwd, heeft iemand al met succes een grotere 12v accu geplaatst/laten plaatsen in het 28kWh model? Stond laatst voor het eerst met een lege accu. Nu belast ik de accu wellicht ook wat meer dan de meeste mensen, ik heb als ik aan het rijden ben altijd een koelkastje aanstaan (~50w constant, compressor, niet thermo-elektrisch).

Ik weet ook niet of net als bij andere accutechnieken, een grotere loodaccu ook minder snel slijt bij hetzelfde gebruik? Wellicht interessant om dan dus te overdimensioneren als dat het geval is.
Een iets grotere; 45Ah: timovd in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
(standard is 38-40Ah volgens mij)
Wellicht kun je voor een nog grotere accu gaan als je wat meer wegslijpt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Is er ook een die wel gewoon past met de juiste polen? Hoeft niet perse groter te zijn.
Mijne is denk ik overleden. De laatste 3 dagen telkens moeten starten met mijn powerbank accu booster :/

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Kodess schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:40:
[...]

Ah nice! Dus als ik uitga van 20 a 25% meer verbruik dan zit ik wel aardig in de buurt gok ik.

Ik ben ook niet van plan hard te rijden, dus 100 km/u is meer dan zat. Per dag reizen we ongeveer 650 km, in twee dagen zijn we dan bij de bestemming in Oostenrijk (nabij Slovenie).

In ABRP even ingevuld wat een hoger verbruik (+25%) doet met het aantal laadstops en laadtijd, als we het hele eind in 1 dag zouden doen:
  • Zonder dakkoffers (ref verbruik @110 km/u: 131 Wh/km): 9 laadstops, 2h 05m laden
  • Met dakkoffers (ref verbruik @110 km/u: 164 Wh/km): 11 laadstops, 2h 52m laden
Lijkt me dus best prima te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:24:
[...]

Ah nice! Dus als ik uitga van 20 a 25% meer verbruik dan zit ik wel aardig in de buurt gok ik.

Ik ben ook niet van plan hard te rijden, dus 100 km/u is meer dan zat. Per dag reizen we ongeveer 650 km, in twee dagen zijn we dan bij de bestemming in Oostenrijk (nabij Slovenie).

In ABRP even ingevuld wat een hoger verbruik (+25%) doet met het aantal laadstops en laadtijd, als we het hele eind in 1 dag zouden doen:
  • Zonder dakkoffers (ref verbruik @110 km/u: 131 Wh/km): 9 laadstops, 2h 05m laden
  • Met dakkoffers (ref verbruik @110 km/u: 164 Wh/km): 11 laadstops, 2h 52m laden
Lijkt me dus best prima te doen :)
Heb je de Ioniq al weer terug van Van de Wou en hoe is het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Arnout schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:10:

Premium 38kWh facelift, geen import, lage kilometerstand is nog wel € 20k+ en ik kreeg weinig terug voor de 8jr oude Zoë (huuraccu).
Dat vind ik te duur. Ik hou met een schuin oog de e-Niro's in de gaten en ik heb de eerste facelift e-Niro (dus met Kia Connect/Bluelink) op gaspedaal.nl al gespot voor 21K. Wel met 130K KM's op de klok maar interieur zag er nog netjes uit en eerlijk is eerlijk, voor 20K zou ik tussen een Ioniq en een e-Niro altijd voor de e-Niro gaan (heb ze allebei zelf).

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-09 11:21
Arnout schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:56:
Goudvis schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:06:
[...]

Klepje eraf kan erop wijzen dat de auto (meermaals) van het slot is gehaald met de fysieke sleutel. Klepjes klikken ook weer terug trouwens. De sleutel daarvoor klik je los uit de keyfob voor geval van nood.

Dat ze 'm opstarten met de booster wijst erop dat de 12V accu niet naar behoren werkt.
Vreemd. Als je een auto van 16k+ verkoopt, zorg je toch dat een onderdeel van 6 tientjes is vervangen? :?

En als de 12V accu al talloze keren is vervangen heeft de auto vermoedelijk het probleem van @HTT-Thalan's Ioniq: iets met de SOS-module die continue een wissel trekt op de 12V accu.
Grote kans dat het de automatisch inklappende spiegels zijn. 1,5 jaar geleden is gelukkig bij mij de rechterbuitenspiegel wel onder garantie vervangen. Die bleef gewoon halverwege hangen en ging ook niet meer open. Maar ik denk dat de linkerbuitenspiegel ook continu stroom blijft trekken, ook al (lijkt het alsof) hij helemaal inklapt. Maar nog steeds heb ik dat de 12v regelmatig helemaal leeg is als ik het automatisch inklappen aan heb staan. Sindsdien heb ik het automatisch inklappen van de spiegels uit staan, en heb ik nooit meer een lege 12v gehad.

Zie o.a. mijn bericht van een ruim jaar geleden:
Floris112 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

En ik heb de spiegels in-uitklappen aanstaan en geen enkel probleem gehad. Ja, begin dit jaar de accu vervangen maar dat was nog de fabrieksaccu die inmiddels 7 jaar oud was.

Het is niet zo dat spiegels automatisch inklappen = dode accu. Het kan er zeker aan bijdragen maar dan was er al iets anders mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Weet iemand hoe de achterspoiler bevestigd zit? Aan de linker kant rammelt deze een beetje en er zit een stuk meer speling in dan rechts.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Nou we zijn er weer hoor :') de Ioniq ligt weer in storing. Zelfde issue als vorige keer: "controleer elektrisch systeem voertuig". Na dat schofterige inruil voorstel (en de mail die ik als retour stuurde) is het muisstil gebleven vanaf de dealer. Ik ga maandag maar eens even stennis schoppen daar denk ik.

[ Voor 40% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-06-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
HTT-Thalan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:00:
Nou we zijn er weer hoor :') de Ioniq ligt weer in storing. Zelfde issue als vorige keer: "controleer elektrisch systeem voertuig". Na dat schofterige inruil voorstel (en de mail die ik als retour stuurde) is het muisstil gebleven vanaf de dealer. Ik ga maandag maar eens even stennis schoppen daar denk ik.
O? Welk voorstel hadden ze je gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

luke22 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 12:47:
[...]

O? Welk voorstel hadden ze je gedaan?
Ik 'mocht' een Ioniq van een jaar ouder kopen met inruil van de mijne + 2500 euro bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:25
HTT-Thalan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:03:
[...]

Ik 'mocht' een Ioniq van een jaar ouder kopen met inruil van de mijne + 2500 euro bijbetalen.
Wat een pracht van een deal ... voor de verkoper. 8)7

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:57
Wanneer wordt storing gegenereerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ramon_1984 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:52:
[...]

Wanneer wordt storing gegenereerd?
Ik zette de auto gisteren aan voor een rit en poef, daar was 'ie weer. Dus bij opstarten auto me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
HTT-Thalan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 13:58:
[...]

Ik zette de auto gisteren aan voor een rit en poef, daar was 'ie weer. Dus bij opstarten auto me dunkt.
Had je daarvoor opgeladen , of had je de auto storingsvrij neergezet en later weer gepakt on te gaan rijden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ramon_1984 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:10:
[...]

Had je daarvoor opgeladen , of had je de auto storingsvrij neergezet en later weer gepakt on te gaan rijden ?
Storingsvrij neergezet en toen aan de lader gehangen idd. Had net een lange rit achter de rug (van A'dam naar huis). Maar goed, storing is storing, het ding moet gewoon blijven werken zonder steeds met nieuwe gekkigheid te komen toch?

Dit is de tweede keer dat deze specifieke storing zich voordoet, en beide keren gebeurde dat na een laadsessie (naar 100%). Wat opviel is dat in beide gevallen de accu maar tot 99% opgeladen kon worden. De garage had ook al iets geroepen over onbalans in de cellen, dat past wel bij deze symptomen.

[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-06-2024 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
HTT-Thalan schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:18:
[...]

Storingsvrij neergezet en toen aan de lader gehangen idd. Had net een lange rit achter de rug (van A'dam naar huis). Maar goed, storing is storing, het ding moet gewoon blijven werken zonder steeds met nieuwe gekkigheid te komen toch?

Dit is de tweede keer dat deze specifieke storing zich voordoet, en beide keren gebeurde dat na een laadsessie (naar 100%). Wat opviel is dat in beide gevallen de accu maar tot 99% opgeladen kon worden. De garage had ook al iets geroepen over onbalans in de cellen, dat past wel bij deze symptomen.
storing wordt dus inderdaad gegenereerd door een niet goed uitgevoerde laadsessie.
Deze storing kan namelijk heel goed worden veroorzaakt door de laadpaal.
Beide keren op dezelfde paal geladen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ramon_1984 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:24:
[...]
storing wordt dus inderdaad gegenereerd door een niet goed uitgevoerde laadsessie.
Ik snap wat je zegt, maar bij AC laden is het de lader in de auto die voor BMS speelt, niet de paal. De paal levert gewoon vermogen. En het is gewoon een Zappi die overal in Nederland te vinden is, waar de auto al maanden prima mee samenwerkt.

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-06-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:49
Ramon_1984 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:24:
[...]
Zou je eens willen onderbouwen wat de paal fout zou doen / zou veroorzaken?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:55

ThsAdrns

Be the change!

Echt heel vervelend dat jouw Ioniq zo'n maandagmorgen exemplaar lijkt.
Ik heb even op Going Electric geneusd. In deze thread worden de EPCU en de relais van de HV accu als verschillende oorzaken genoemd. Misschien helpt het. Ik heb niet teruggelezen of deze bij jou al onderzocht of vervangen zijn.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

ThsAdrns schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:16:
[...]

Echt heel vervelend dat jouw Ioniq zo'n maandagmorgen exemplaar lijkt.
Ik heb even op Going Electric geneusd. In deze thread worden de EPCU en de relais van de HV accu als verschillende oorzaken genoemd. Misschien helpt het. Ik heb niet teruggelezen of deze bij jou al onderzocht of vervangen zijn.
Tja, ik zal het doorgeven. Als ik hem zelf moest repareren was dat handig, maar het is het zoveelste in de soap die deze auto is geworden voor ons. De garage moet het regelen. En nu gaan ze ofwel die auto helemaal uit elkaar trekken en goed maken, ofwel ik krijg wat anders van ze, en dat ga ik ze zometeen duidelijk maken. Gelukkig ben ik goed verzekerd voor rechtsbijstand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Tom Paris schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:52:
[...]

Zou je eens willen onderbouwen wat de paal fout zou doen / zou veroorzaken?
De paal kan het laadproces onderbreken/stoppen ala dit onverwachts gebeurt zal dit een een storings melding tot gevolg hebben.

Tevens zit in een type 2 stekker een cp en een pp communicatie lijn, de auto praat constant met de laadpaal.
De laadpaal geeft door middels een pwm signaal aan de auto door wat de maximale laadstroom mag wezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
Afgelopen vrijdag begonnen aan een flinke route met de Ioniq 28 kWh.
We zijn vrijdagavond vertrokken richting het zuiden van Frankrijk. ABRP de route laten plannen met uiteindelijk 10 laadstops. Ik heb gewoon overal de maximale snelheid gereden, op het moment dat ik wist met voldoende lading aan te komen bij de volgende stop, even de snelheid naar 140-145 GPS verhoogd.

Uiteindelijk is het me allemaal erg meegevallen. Ik heb een abonnement voor Ionity en Tesla afgesloten om zo erg voordelig te kunnen laden onderweg. Nergens heb ik hoeven wachten en eigenlijk overal waren 80-90% van de laders beschikbaar.
Ik hoorde dat de accu temperatuur na 3-4 laadsessies meestal al richting de 50 graden gaat en je dan moet inleveren op laadsnelheid. Ik had de auto zo ingepakt dat er precies een soort tunnel was tussen de ventilatieopening achter en de aanzuig opening van de accu koeling. Daar was de temperatuur een graad of 10 gok ik, dat zal erg meegeholpen hebben denk ik. De accu temperatuur is niet boven de 48 graden gekomen.

Uiteindelijk hebben we 1320 kilometer gereden in 15 uren en 15 minuten. Helaas wat file gehad, ongeveer 45 minuten vertraging. De gemiddelde snelheid lag rond de 90 Km/h. Dit gemiddelde was veel in het eerste deel van de rit hoger maar de laatste 250 kilometer reden we door de bergen heen met een veel lagere snelheid. Het gemiddelde verbruik was 16,6 kWh/100Km

1 klein probleempje gehad onderweg. Bij een van de laatste stops viel het op dat er maar weinig lucht uit de ventilatie kwam, ondanks de hoogste ventilatorsnelheid. Na een kort belletje met de garage gaven ze aan dat dit kan doordat de verdamper dicht gaat zitten met ijs. hun advies was even de airco uitzetten, 10 minuten wachten, en weer proberen. En inderdaad, dit bleek te helpen. We hadden tijdens de laadstops de ventilatorsnelheid vaak op 1 of 2 staan met de temperatuur op 16 graden om zo hele koude lucht het accupakket in te blazen. Maar het is dan beter om de ventilatorsnelheid iets te verhogen.

Al met al wel flink langer over gedaan dan ik eerder in een benzine auto deed. Maar dit is wel super relaxed rijden. Adaptive cruise aan en gaan.
Vooral in de bergen is elektrisch rijden super. Bergaf lekker regenereren en zelden je echte remmen gebruiken. Je ziet vaak dat er 10-15 kilometer range bij komt tijdens een afdaling welke je weer kunt inzetten voor het stuk bergop. Bij een brandstofauto is dat verloren energie. En bergop natuurlijk lekker veel koppel, heel veel autos kunnen passeren die de 90
Km/h niet meer konden halen. En dan is de Ioniq nog niet eens een auto met enorm veel vermogen en koppel.

Prima reisauto, ook voor langere ritten. Al zou 10-15 kWh extra accucapaciteit, met behoud van deze laadsnelheid, wel lekker zijn.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Headshot_NL schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:35:
... Al zou 10-15 kWh extra accucapaciteit, met behoud van deze laadsnelheid, wel lekker zijn met behoud van de laadsnelheid.
Fixed^ Volgens je onderschrift heb je een 28kWh. Met de extra capaciteit, zou je er namelijk langer over hebben gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
PeterZ(on) schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:47:
[...]

Heb je de Ioniq al weer terug van Van de Wou en hoe is het resultaat?
Ja klopt, hier wilde ik idd nog op terugkomen.

De Ioniq had ik na 3 dagen bij van der Wou weer opgehaald. De beste man heeft me wederom bij station Gilze-Rijen opgehaald en naar de garage gegaan. Daar de financien afgehandeld.

Uiteindelijk hebben ze de electromotor en de GDU gereviseerd. Ik had ook gevraagd om een beurt. Dit hebben ze kostenloos gedaan (!!), stond op de rekening 'coulance' achter. Ik kan niet anders zeggen dat ik tevreden ben over de klantvriendelijkheid van van der Wou! :)

Tijdens de terugrit geen geratel meer :) Echter na een paar dagen begon ik het idee te krijgen dat ik toch een zoemend geluid begin te horen. Ik weet niet of dit er al was direct na de reparatie, of dat dit nu begint te komen. Wat ik hoor tijdens gemiddeld afremmen zo rond de 25 km/u is de zoem die je normaal hoort. Maar nu lijkt het alsof ik heel even een soort 'modulatie' in die zoem hoor van een paar Hertz. Verder is er een lichte zoem hoorbaar rond 65-80 km/u, waarvan ik ook niet meer weet of het direct na de reparatie was. Ik houd het in ieder geval in de gaten. Mocht het geluid toenemen dan ga ik wel weer terug. Over een week of 5 ga ik op vakantie, dus dan moet ik wel zeker weten dat het in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:16:
[...]

Ja klopt, hier wilde ik idd nog op terugkomen.

De Ioniq had ik na 3 dagen bij van der Wou weer opgehaald. De beste man heeft me wederom bij station Gilze-Rijen opgehaald en naar de garage gegaan. Daar de financien afgehandeld.

Uiteindelijk hebben ze de electromotor en de GDU gereviseerd. Ik had ook gevraagd om een beurt. Dit hebben ze kostenloos gedaan (!!), stond op de rekening 'coulance' achter. Ik kan niet anders zeggen dat ik tevreden ben over de klantvriendelijkheid van van der Wou! :)

Tijdens de terugrit geen geratel meer :) Echter na een paar dagen begon ik het idee te krijgen dat ik toch een zoemend geluid begin te horen. Ik weet niet of dit er al was direct na de reparatie, of dat dit nu begint te komen. Wat ik hoor tijdens gemiddeld afremmen zo rond de 25 km/u is de zoem die je normaal hoort. Maar nu lijkt het alsof ik heel even een soort 'modulatie' in die zoem hoor van een paar Hertz. Verder is er een lichte zoem hoorbaar rond 65-80 km/u, waarvan ik ook niet meer weet of het direct na de reparatie was. Ik houd het in ieder geval in de gaten. Mocht het geluid toenemen dan ga ik wel weer terug. Over een week of 5 ga ik op vakantie, dus dan moet ik wel zeker weten dat het in orde is.
Aan de klantvriendelijkheid zal het dus niet liggen en ook snel gedaan. :)

Tja, als je eenmaal bijgeluiden hebt gehad blijf je blijf je er natuurlijk extra op letten. Misschien heeft het gewoon wat tijd nodig en moeten de verschillende nieuwe onderdelen inlopen, alleen zouden zij je daar dan eigenlijk op moeten attenderen. Ik zou ze gewoon even bellen en misschien kunnen ze je gelijk geruststellen omdat het normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Nu online
timovd schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:38:
[...]

Fixed^ Volgens je onderschrift heb je een 28kWh. Met de extra capaciteit, zou je er namelijk langer over hebben gedaan.
Klopt, sneller is natuurlijk altijd beter. Voor ons was het steeds al erg krap qua tijd. 20 minuten is vrij weinig om even je benen te strekken, naar toilet te gaan en even de hond uit de auto te laten. Met een iets grotere accucapaciteit zou je in 20 minuten iets meer kunnen laden omdat hij dan niet vanaf ~80% gaat inhouden op de laadsnelheid. Nu kwamen we ook wel eens met 90-94% terug bij de auto, dan heb je dus al een aantal minuten op lage snelheid geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovink538
Ik ga van de week ook weer terug naar mijn favoriete dealer in Amsterdam.

Vorige week was ik al bij een andere vestiging in Hoofddorp geweest voor het probleem met snelladen maar daar werd ik weer weg gestuurd omdat alle monteurs al naar huis waren. Op internet staat dat ook de werkplaats tot 18.00 open was. Ik kwam daar om 17.00 aan en werd verre van vriendelijk ontvangen.

De dag daarna was ik om16.00 in Amsterdam. Telefonisch was gezegd dat ik gewoon langs kon komen en dat ze zouden kijken maar toen ik in Amsterdam was zeiden ze dat ik maar een afspraak moest maken maar dat ze voorlopig geen tijd hadden. Toen ik begon over de leen auto waar ik volgens mijn de garantie recht op had ging het allemaal nog langer duren. Uiteindelijk met een monteur gesproken. Die zei me waar zij altijd laden en dat ik het daar moest proberen. Dat heb ik gedaan. Eerst deed hij het niet maar na de tip van iemand uit dit topic geprobeerd te hebben. De lader omhoog te drukken, lukt het uiteindelijk.

Nu schijnt het zonnetje en heb ik de airco aangezet maar die blaast alleen maar warme lucht.
Ik zal op voorhand maar een afspraak maken….

Buiten deze dingen om ben ik wel tevreden met de auto. Hij rijdt fijn en er zitten dingen op waar ik alleen maar van kon dromen :). Al die luxe dingen zaten niet op mijn Dacia Sandero.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luke22
Zo. De IONIQ wordt gepromoveerd tot tweede auto voor woon-werk verkeer van mijn partner en er is een nieuwe model 3 onderweg voor de grotere afstanden en mijn eigen woon-werk verkeer :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

timovd schreef op zondag 16 juni 2024 @ 06:19:
Weet iemand hoe de achterspoiler bevestigd zit? Aan de linker kant rammelt deze een beetje en er zit een stuk meer speling in dan rechts.
Spoiler alert!
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URRaxV0QIRM7WvgBK6w1lndpYSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpaFCSkwQHcUiEioXACTuqNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9gks8-PABFEColxmD97-zEGZLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYOuV2YMVwk2fEtufAPHEfB2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIz1Yiy44Jdms_ddhFvyArw4N4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tbx8oFkxMKw0lPIDHf0ePRou.jpg?f=fotoalbum_large

Kwestie van twee moertjes aandraaien. Ik heb gelijk maar de hele spoiler verwijderd om de boel goed schoon te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:49
Ramon_1984 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:19:
[...]

De paal kan het laadproces onderbreken/stoppen ala dit onverwachts gebeurt zal dit een een storings melding tot gevolg hebben.

Tevens zit in een type 2 stekker een cp en een pp communicatie lijn, de auto praat constant met de laadpaal.
De laadpaal geeft door middels een pwm signaal aan de auto door wat de maximale laadstroom mag wezen.
Er is geen communicatie tussen de auto en de paal, de auto en paal praten niet met elkaar. Het PWM signaal op de CP-pin geeft de maximale laadstoom aan, op de PP-pin zit een weerstand die het maximale amperage voor de kabel aangeeft. Er is in beide gevallen geen sprake van twee-weg communicatie. Laden is dus ook vrij analoog 'aan' of 'uit', er is geen communicatie tussen de auto en paal over het starten en stoppen van de sessie. Zie bijv. hier: https://www.smart-emotion...col-using-the-cp-contact/

Op een snellader wel, over de CP en PP pinnen in de CCS connector loopt een powerline signaal voor communicatie.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

luke22 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:42:
Zo. De IONIQ wordt gepromoveerd tot tweede auto voor woon-werk verkeer van mijn partner en er is een nieuwe model 3 onderweg voor de grotere afstanden en mijn eigen woon-werk verkeer :D
Promotie? Klinkt eerder alsof 'ie gedemoveerd wordt :P.

Hier staat nu (voor de zoveelste keer) een geleende Hyundai op de oprit. De nieuwe Kona. Schijtirritante bak is dat zeg :') piept letterlijk voor ALLES wat er gebeurt, inclusief als je even 2 seconden niet recht vooruit kijkt of 1 kilometer over de limiet zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

luke22 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:42:
Dat is de enige échte en logische upgrade ten opzichte van een Ioniq in mijn ogen. (y)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
PeterZ(on) schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:38:
[...]

Aan de klantvriendelijkheid zal het dus niet liggen en ook snel gedaan. :)

Tja, als je eenmaal bijgeluiden hebt gehad blijf je blijf je er natuurlijk extra op letten. Misschien heeft het gewoon wat tijd nodig en moeten de verschillende nieuwe onderdelen inlopen, alleen zouden zij je daar dan eigenlijk op moeten attenderen. Ik zou ze gewoon even bellen en misschien kunnen ze je gelijk geruststellen omdat het normaal is.
Dat is eigenlijk wel een goed idee. :) Ik zal ze eens bellen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:15
Jovink538 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:20:
Ik ga van de week ook weer terug naar mijn favoriete dealer in Amsterdam.
Die oh zo fijne, behulpzame en vaardige jongens in Sloterdijk zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 08:41
Headshot_NL schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:35:
...
Al met al wel flink langer over gedaan dan ik eerder in een benzine auto deed. Maar dit is wel super relaxed rijden. Adaptive cruise aan en gaan.
...
Vind je het echt prettig rijden met adaptive cruise control? Met ook maar de minste verkeersdrukte remt de auto echt vaak onnodig hard af. Ik krijg echt vaak scheve blikken van achterliggend verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

BizzieBis schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:04:
[...]

Vind je het echt prettig rijden met adaptive cruise control? Met ook maar de minste verkeersdrukte remt de auto echt vaak onnodig hard af. Ik krijg echt vaak scheve blikken van achterliggend verkeer.
Het rijdt prima en kan zeker beter, maar op welke reactievermogen heb je deze staan? Ik heb m staan dat ie wat eerder mag ingrijpen (en meestal maar één streepje afstand) en dat rijdt en stuk comfortabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 08:41
timovd schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:24:
[...]

Het rijdt prima en kan zeker beter, maar op welke reactievermogen heb je deze staan? Ik heb m staan dat ie wat eerder mag ingrijpen (en meestal maar één streepje afstand) en dat rijdt en stuk comfortabeler.
Ik heb de reactie op de middelste instelling staan. En 1 auto lengte afstand.
Ik vind het gewoon niet intuïtief aanvoelen als de auto op een voorligger af rijdt, vervolgens afremt tot 4 km/h onder de snelheid van de voorligger en na 3 seconden weer begint te accelereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
En dat je remlicht onnodig aan gaat. Je ziet het steeds meer: korte flitsen van remlichten door adaptive cruise control. Na een tijdje word je als achterligger er goed gek van. Zag laatst een Tesla model 3 optrekken en ondertussen twee keer kort het remlicht aan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
BizzieBis schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:04:
[...]

Nou dat herken ik toch echt niet. Ten eerste kun je de gevoeligheid instellen van het aanpassen van de snelheid en ook als de afstand wat groter is gaat dat heel soepel. Ten tweede komt het afremmen door je voorganger en heeft dus als zodanig niet echt met de ACC te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

timovd schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:43:
[...]

Spoiler alert!

Kwestie van twee moertjes aandraaien. Ik heb gelijk maar de hele spoiler verwijderd om de boel goed schoon te maken.
Dus 4 boutjes losdraaien en je kunt dat allemaal lekker schoonmaken? Dat ga ik, als het ooit ophoudt met regenen in dit land, ook proberen *D

Pagina: 1 ... 169 ... 195 Laatste