Is dat niet gewoon het probleem met de achterbank? De haken van de achterbank willen nog wel eens herrie maken. Toen ik daar stoffen tape op deed was het weg
Is herkenbaar voor mij. Het bankprobleem heb ik opgelost met tape zoals Luke22 ook al aangaf.fx500 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:12:
Vandaag onze 28kWh naar de garage om onder garantie de schokdempers te vervangen (kraakjes als je over een drempel gaat) en achter spoiler wordt opnieuw gemonteerd en gekit omdat er af en toe wat water in de achterbak beland.
Meer mensen last van bovenstaande?
Heeft het vervangen van de schokdempers geholpen?
One pedal drive vind ik niet nodig (maar da's persoonlijk). Met de flipper kom je idd volledig tot stilstand, anders blijft hij ~11km per uur kruipen. De flipper zorgt ook voor een 'permanente' stop - als je loslaat blijft hij staan terwijl met het pedaal gaat hij weer kruipen als je loslaat, maar volgens mij kun je dat ergens instellen. Ik heb de regeneratie op 'auto' staan - op eco betekent dit default 2 streepjes (van de 3 die mogelijk zijn qua regeneratiesterkte) maar hij verhoogt hem zelf wanneer er verkeer voor je rijdt, ongeacht welke 'stand' je op dat moment gebruikt. In de praktijk betekent dit dus dat hij vanzelf afremt als er verkeer voor je stilstaat bij een kruising b.v. - dit is een volledig andere functie dan SCC! Let er wel op dat hij ook hier (itt bij SCC) niet volledig tot stilstand zal remmen dus je moet wel zelf die laatst 11km/u dichtremmen.Silvin schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:31:
Als ik het goed begrijp moet je in de 38kWh de flipper altijd ingedrukt houden om volledig tot stilstand te komen he? Jammer dat er nog geen echte one pedal drive in zit dan.
Of de infotainment groter is weet ik niet maar scherm en knoppen zijn één geheel bij de 38kwh variant. Je hebt idd een bluelink app optie maar VESS is nog zeker wel uitschakelbaar. Doe ik vaak omdat ik die ping bij achteruit rijden op de oprit wel irritant vind (zeker 's avonds laat).Zijn er nog andere verschillen met de 28kWh behalve range en laadsnelheid? Uit m'n hoofd weet ik van het wat grotere, andere type infotainment, online communicatie en volgens mij dat je VESS niet uit kan schakelen?
De 28kWh bevalt ons dermate goed dat we overwegen om de e208 te verruilen voor een tweede Ioniq maar dan wel de 38kWh. Beide zijn ruim voldoende voor ons woon-werkverkeer. Toch kunnen we dan per langere rit kiezen wat handiger is.
Een ander verschil wat ik zo kan bedenken is iets andere stijl velgen (da's estetisch, volgens mij is er geen functioneel verschil) en op papier heeft hij meer vermogen (136 vs 120pk) maar dat heeft in de echte wereld geen invloed, ze zijn beiden net zo snel volgens mij.
Voornaamste nadeel is het veel langzamere snelladen (max 47kw onder ideale omstandigheden), maar daar heb je thuis natuurlijk geen last van.
[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-04-2024 09:59 ]
One pedal drive an sich vind ik sowieso ontzettend overrated. Op zich is het wel raar dat de auto "kruipt" als een klassieke automaat though, dat is niet nodig. Ongeacht je regeneratief-remmen instelling zou ik verwachten dat een elektrische auto altijd tot stilstand komt als je het pedaal loslaat. Of dat nou uitrollen is of max regeneratief remmen.HTT-Thalan schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:56:
[...]
One pedal drive vind ik niet nodig (maar da's persoonlijk). Met de flipper kom je idd volledig tot stilstand, anders blijft hij ~11km per uur kruipen. De flipper zorgt ook voor een 'permanente' stop - als je loslaat blijft hij staan terwijl met het pedaal gaat hij weer kruipen als je loslaat, maar volgens mij kun je dat ergens instellen. Ik heb de regeneratie op 'auto' staan - op eco betekent dit default 2 streepjes (van de 3 die mogelijk zijn qua regeneratiesterkte) maar hij verhoogt hem zelf wanneer er verkeer voor je rijdt, ongeacht welke 'stand' je op dat moment gebruikt. In de praktijk betekent dit dus dat hij vanzelf afremt als er verkeer voor je stilstaat bij een kruising b.v. - dit is een volledig andere functie dan SCC! Let er wel op dat hij ook hier (itt bij SCC) niet volledig tot stilstand zal remmen dus je moet wel zelf die laatst 11km/u dichtremmen.
Share and Enjoy!
hier ook heel af en toe 1 kraak bij een drempel.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hier ook last van gekraak van ergens in het onderstel, met de 28 kWh. Vaak bij drempels in een bocht, ook weleens bij bijvoorbeeld achteruit inparkeren op een hellend parkeervlak. Best vervelend. Hier net geen garantie meer helaas. Laat vooral weten hoe het afloopt!fx500 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:12:
Vandaag onze 28kWh naar de garage om onder garantie de schokdempers te vervangen (kraakjes als je over een drempel gaat) en achter spoiler wordt opnieuw gemonteerd en gekit omdat er af en toe wat water in de achterbak beland.
Meer mensen last van bovenstaande?
Overigens vind ik de 28 kWh niet zo prettig qua onderstel. Over een drempel bij bijv een afrit in een woonwijk word je toch aardig heen en weer geschud, terwijl de gloednieuwe Yaris Hybrid van mijn vrouw steviger is, en de beweging sneller uit de auto is. Meest helpt met de Ioniq nog om met een muizengangetje de drempels te nemen. Herkent iemand dit?
Qua comfort bevalt de Ioniq wel beter nu ik de banden niet meer op 2.8 bar heb staan. Klinkerweggetjes werden daar minder prettig van.
Heel herkenbaart0mmiiiii schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:14:
[...]
Overigens vind ik de 28 kWh niet zo prettig qua onderstel. Over een drempel bij bijv een afrit in een woonwijk word je toch aardig heen en weer geschud, terwijl de gloednieuwe Yaris Hybrid van mijn vrouw steviger is, en de beweging sneller uit de auto is. Meest helpt met de Ioniq nog om met een muizengangetje de drempels te nemen. Herkent iemand dit?
Qua comfort bevalt de Ioniq wel beter nu ik de banden niet meer op 2.8 bar heb staan. Klinkerweggetjes werden daar minder prettig van.
Ben er na twee jaar wel aan gewend, maar het is een behoorlijke schuddekont ja
Hier ook een 28kwh en is jouw ervaring ook herkenbaar.t0mmiiiii schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:14:
[...]
Hier ook last van gekraak van ergens in het onderstel, met de 28 kWh. Vaak bij drempels in een bocht, ook weleens bij bijvoorbeeld achteruit inparkeren op een hellend parkeervlak. Best vervelend. Hier net geen garantie meer helaas. Laat vooral weten hoe het afloopt!
Op hoeveel bar pomp je ze nu op? Zelf hou ik 2.6 aan met Michelin cross climate 2 rondom.
Stukje stof inderdaad tussen de bankhaken en rugleuningen gedaan. Die banken ratelen behoorlijk.luke22 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:36:
Is dat niet gewoon het probleem met de achterbank? De haken van de achterbank willen nog wel eens herrie maken. Toen ik daar stoffen tape op deed was het weg
Helaas. Achterkant lijkt nu wel een stukje stugger te zijn. Het gekraak lijkt nu meer van voor te komen.Zephyrex schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:52:
[...]
Is herkenbaar voor mij. Het bankprobleem heb ik opgelost met tape zoals Luke22 ook al aangaf.
Heeft het vervangen van de schokdempers geholpen?
toch nog maar eens bellen na het weekend.
Zie mijn eerste posts over verlaagveren van h&r.t0mmiiiii schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:14:
[...]
Verder, het nadeel is bij de Electric specifiek dat om de accu passend te krijgen er gekozen is voor een starre achter as. Dit is een goedkopere onderstel manier waarbij de linker en rechter kant aan elkaar vastzitten.
Dit zorgt ervoor dat als links een dreun krijgt, rechts automatisch tegen reageert. Idealiter wil je een individuele ophaning bij ieder wiel maarja. Dat was een stukje compromis voor deze auto.
Ff vraagje dat ik eerder al eens gezocht heb maar niet meteen kon vinden: met hoeveel aanhaalmoment zet je de wielen vast van een Ioniq? Moet straks ff snel de wielen wisselen
120Nm?
Hier gebruik ik steekmaat.nl voor en die zeggen inderdaad 120nmYaldair schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:54:
Ff vraagje dat ik eerder al eens gezocht heb maar niet meteen kon vinden: met hoeveel aanhaalmoment zet je de wielen vast van een Ioniq? Moet straks ff snel de wielen wisselen120Nm?
Momenteel staan ze bij mij op de standaard 2.5, 2.6 lijkt me ook niet gek.Zephyrex schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 21:44:
[...]
Hier ook een 28kwh en is jouw ervaring ook herkenbaar.
Op hoeveel bar pomp je ze nu op? Zelf hou ik 2.6 aan met Michelin cross climate 2 rondom.
Volgens de handleiding tussen de 110 en 130Nm.Yaldair schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 09:54:
Ff vraagje dat ik eerder al eens gezocht heb maar niet meteen kon vinden: met hoeveel aanhaalmoment zet je de wielen vast van een Ioniq? Moet straks ff snel de wielen wisselen120Nm?
Gisteren had ik de auto naar de dealer gebracht voor de laatste beurt binnen de garantie. De rechter buitenspiegel klapte de laatste tijd niet altijd goed open en/of dicht, dus ze zouden er naar kijken...
Toen ik de auto op ging halen kreeg ik te horen dat ze de spiegel ingevet hadden en als het bij de volgende beurt nog steeds problematisch zou zijn, zou de hele spiegel vervangen worden... Dat snap ik, dat ze die dan lekker buiten garantie zouden willen vervangen.
Nadat ik vanmiddag de stekker uit de auto trok en 'm weer op slot deed zag ik dat dezelfde ingevette buitenspiegel open bleef staan en niet meer in wilde klappen....
Omdat ik geen zin had om weer naar die luie dealer e moeten gaan en dan maar alsnog garantie proberen te claimen heb ik 'm zelf maar even van de auto af geschroefd en open gehaald om de boel in te vetten.
Nu snap ik dat ze alleen maar de spiegel compleet vervangen, want het is absoluut niet servicevriendelijk gemaakt.
Uiteindelijk na 3 keer de spiegel weer open geschroefd te hebben (ik was een paar schroeven vergeten en ik had de bus ee eerste keer niet op de juiste positie terug geplaatst
) zit de spiegel er weer op en de spiegel klapt nu een fractie sneller in en uit dan de spiegel aan de bestuurderszijde.
Of de volgende auto een Hyundai/Kia gaat worden begin ik steeds meer twijfels te krijgen, de dealers zijn doorgaans alles behalve meewerkend en garantieclaims doen ze ook moeilijk over. Zo kun je wel 5 jaar garantie geven als ze dan over vanalles moeilijk gaan doen.
Gelukkig hoef ik nu niet meer naar dealer toe en kan ik om het jaar het onderhoud gaan doen, dat scheelt dan weer.
Edit: er was trouwens ook in geen velden of wegen iets te bekennen van vet of wat dan ook, het is ook een geheel gesloten systeem dus even invetten is gewoon niet mogelijk... Lekker eerlijke gang van zaken.
Toen ik de auto op ging halen kreeg ik te horen dat ze de spiegel ingevet hadden en als het bij de volgende beurt nog steeds problematisch zou zijn, zou de hele spiegel vervangen worden... Dat snap ik, dat ze die dan lekker buiten garantie zouden willen vervangen.

Nadat ik vanmiddag de stekker uit de auto trok en 'm weer op slot deed zag ik dat dezelfde ingevette buitenspiegel open bleef staan en niet meer in wilde klappen....
Omdat ik geen zin had om weer naar die luie dealer e moeten gaan en dan maar alsnog garantie proberen te claimen heb ik 'm zelf maar even van de auto af geschroefd en open gehaald om de boel in te vetten.
Nu snap ik dat ze alleen maar de spiegel compleet vervangen, want het is absoluut niet servicevriendelijk gemaakt.
Uiteindelijk na 3 keer de spiegel weer open geschroefd te hebben (ik was een paar schroeven vergeten en ik had de bus ee eerste keer niet op de juiste positie terug geplaatst

Of de volgende auto een Hyundai/Kia gaat worden begin ik steeds meer twijfels te krijgen, de dealers zijn doorgaans alles behalve meewerkend en garantieclaims doen ze ook moeilijk over. Zo kun je wel 5 jaar garantie geven als ze dan over vanalles moeilijk gaan doen.
Gelukkig hoef ik nu niet meer naar dealer toe en kan ik om het jaar het onderhoud gaan doen, dat scheelt dan weer.
Edit: er was trouwens ook in geen velden of wegen iets te bekennen van vet of wat dan ook, het is ook een geheel gesloten systeem dus even invetten is gewoon niet mogelijk... Lekker eerlijke gang van zaken.
[ Voor 6% gewijzigd door SpongeRob op 13-04-2024 21:02 . Reden: Extra informatie ]
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik heb precies hetzelfde gevoel bij de dealer. Ongelooflijk duur, traag, niet meedenkend en alles is lastig.SpongeRob schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 20:53:
Gisteren had ik de auto naar de dealer gebracht voor de laatste beurt binnen de garantie. De rechter buitenspiegel klapte de laatste tijd niet altijd goed open en/of dicht, dus ze zouden er naar kijken...
Toen ik de auto op ging halen kreeg ik te horen dat ze de spiegel ingevet hadden en als het bij de volgende beurt nog steeds problematisch zou zijn, zou de hele spiegel vervangen worden... Dat snap ik, dat ze die dan lekker buiten garantie zouden willen vervangen.![]()
Nu snap ik dat ze alleen maar de spiegel compleet vervangen, want het is absoluut niet servicevriendelijk gemaakt.![]()
Uiteindelijk na 3 keer de spiegel weer open geschroefd te hebben (ik was een paar schroeven vergeten en ik had de bus ee eerste keer niet op de juiste positie terug geplaatst) zit de spiegel er weer op en de spiegel klapt nu een fractie sneller in en uit dan de spiegel aan de bestuurderszijde.
De mijne is ook buiten garantie en mijn buurtgarage gaf al aan dat ze bijna alles aan een EV prima kunnen doen, zolang ze niet rechtstreeks aan de tractie batterij hoeven te sleutelen.
Scheelt hopelijk een smak geld en een hoop frustratie
Bjorn ging weer een stukje rijden in een Classic Ioniq
https://www.youtube.com/watch?v=QP6eKEdUlE4
[ Voor 5% gewijzigd door zerocool op 14-04-2024 12:11 ]
Ik zat er al op te wachten, gisteren zei hij dat de test er aan kwam. Weer een bewijs dat de Ioniq een prima accu heeft.zerocool schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:10:
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Na wat heen en weer kijken, naar onder andere een e-Golf, ID3, Leaf, .. en waarna deze afvielen door toch een iets te beperkte range, matige bouwkwaliteit of een niet te verstellen stuur is ons oog gevallen op een Ioniq uit 2020 met nog geen 30k km gelopen. Hij is op het eerste zicht zeer rijkelijk uitgerust, alle knopjes zijn benut. Enige wat er zo op het eerste zicht niet op zit is een dakraam, al weet ik niet in hoeverre dit te verkrijgen was. Prijs komt na premie op net geen €20.000.
Wagen zou als 2e auto moeten fungeren met kinderen in het vooruitzicht. Ik kan gratis laden op het werk (35km enkel), thuis zal het met de vranny charger worden in het begin. Zowel ikzelf als mijn partner werken in shiften, waardoor zij tijdens mijn vrije dagen de Ioniq zou kunnen gebruiken op stroom van de zaak... Waardoor dit ons een verstandige investering lijkt om de versleten benzinewagen te vervangen.
Iemand tips waarop we moeten letten? Donderdag zouden we een testrit kunnen doen als alles goed zit.
Wagen zou als 2e auto moeten fungeren met kinderen in het vooruitzicht. Ik kan gratis laden op het werk (35km enkel), thuis zal het met de vranny charger worden in het begin. Zowel ikzelf als mijn partner werken in shiften, waardoor zij tijdens mijn vrije dagen de Ioniq zou kunnen gebruiken op stroom van de zaak... Waardoor dit ons een verstandige investering lijkt om de versleten benzinewagen te vervangen.
Iemand tips waarop we moeten letten? Donderdag zouden we een testrit kunnen doen als alles goed zit.
Het is in het topic al vaak naar voren gekomen maar check goed of de airco het doet. Dat kan een kostbare reparatie zijn. De verdamper geeft wel eens de geest.RobinDH1 schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:51:
Na wat heen en weer kijken, naar onder andere een e-Golf, ID3, Leaf, .. en waarna deze afvielen door toch een iets te beperkte range, matige bouwkwaliteit of een niet te verstellen stuur is ons oog gevallen op een Ioniq uit 2020 met nog geen 30k km gelopen. Hij is op het eerste zicht zeer rijkelijk uitgerust, alle knopjes zijn benut. Enige wat er zo op het eerste zicht niet op zit is een dakraam, al weet ik niet in hoeverre dit te verkrijgen was. Prijs komt na premie op net geen €20.000.
Bekijk het Hyundai-logo of er geen bellen/blazen/vocht in zit, hier zit namelijk de radar voor de adaptive cruise control in verwerkt.
Kijk of de gasveren van de kofferbak nog enigzins werken. Deze hebben de neiging om de kofferbakdeksel hard dicht te slaan (en is een makkelijk onderhandelingspunt).
Probeer indien mogelijk er achter te komen of de vorige eigenaar een eigen laadpunt had. Als dat niet zo is dan is de kans groter dat er vaker mee snelgeladen is (meer slijtage batterij) al lijkt dat niet voor de hand liggend bij de 38kWh variant.
Banden zijn ook een goed onderhandelingspunt. De auto heeft een beperkte range, laadt traag op en heeft relatief weinig gewicht op de vooras zitten dus een stel goede banden levert je range en grip op.
Verder is een check op terugroepacties altijd een goede om te doen.
Dat is wel zo'n beetje wat ik uit m'n hoofd weet. Je kan met een ODB adapter nog wat aflezen over de spanning van de accucellen maar daar zal iemand anders meer zinnigs over kunnen zeggen.
Ook deze is aan te raden, accudegradatietest van meerdere ioniqs!zerocool schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:10:
YouTube: Battery Degradation Collected from a Range of Ioniq EV 28kWh Owners:...
Interessant om te zien dat er toch best nog verschil zit in de uitkomsten tussen de verschillende auto's. Ik hou het zelf ook bij en zit dan veilig aan de hoge kant. Mijn laatste meting, vol weg en na 183km en nog 53km over bij een verbruik van 10,9 kom ik op 25,7kWh. Maar heb er ook die minder zijn.t0mmiiiii schreef op zondag 14 april 2024 @ 17:38:
[...]
Ook deze is aan te raden, accudegradatietest van meerdere ioniqs!
YouTube: Battery Degradation Collected from a Range of Ioniq EV 28kWh Owners:...
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Navragen of de laadvergrendeling al werd vervangen. Al heb ik geen idee of dit bij de 2020 ook een probleem is/was. Olie van de reductiebak is nog niet aan vervanging toe, dus is oke. De chroom omlijsting van de C-stijlen geven bij mij een soort van roest af, en ook een andere gebruiker heeft hier al over geschreven. Ook iets om na te kijken. En bovenstaande punten dan nog.RobinDH1 schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:51:
Succes!
Granny charger muurvast in de laadpoort.
Trekken aan het kabeltje doet ook niets.
En omdat de kabel erin zit kan hij ook niet in de vrij.
Ik voel een uitdaging aankomen.
Trekken aan het kabeltje doet ook niets.
En omdat de kabel erin zit kan hij ook niet in de vrij.
Ik voel een uitdaging aankomen.
@FranDaMan trekken aan het kabeltje onderin de kofferbak en _tegelijkertijd_ de kabel er uit trekken werkt niet?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Mn Ioniq 28 staat bij de garage voor het "check brakes" probleem. Als leenauto een Ioniq 5 meegekregen, dus daar rijd ik nu een weekje in. Paar dingetjes zijn echt wel verbeterd aan die auto, maar lang niet alles. Ik mis voor sommige dingen de fysieke knoppen in de Ioniq nu al. Verder voelen een hoop knoppen op het stuur ook heel goedkoop, beetje jammer. Uiteraard wel een lekkere range tov de 28. Maar overall vind ik de auto een beetje tegenvallen voor het geld.
Share and Enjoy!
Hier ook nog een dilemma wat we willen m.b.t. de auto. Hebben nu een Opel Astra Sports Tourer uit 2016 met 157k op de teller. Net weer een onderhoudsbeurt gehad en kan er nog wel 100k tegenaan.
Omdat we op vakanties een trekhaak nodig hebben, moeten we keuzes gaan maken.
1. Deze auto houden en komende jaren ''oprijden'' en een ioniq 28KWh versie kopen voor dagelijkse ritjes / nederland.. Dus dat zal zon 90% zijn?
2. Een hybride auto kopen. Opel astra inruilen en daarvan dus een hybrid kopen. Nadeel is dan weer die wegenbelasting die vanaf volgend jaar dik omhoog gaat voor hybrides. Het voordeel is wel weer dat je woon-werk / zon 50 km elektrisch kan rijden.
Ik heb zon 3500 KWh overschot aan opwek met mijn zonnepanelen... Dilemma dus
Omdat we op vakanties een trekhaak nodig hebben, moeten we keuzes gaan maken.
1. Deze auto houden en komende jaren ''oprijden'' en een ioniq 28KWh versie kopen voor dagelijkse ritjes / nederland.. Dus dat zal zon 90% zijn?
2. Een hybride auto kopen. Opel astra inruilen en daarvan dus een hybrid kopen. Nadeel is dan weer die wegenbelasting die vanaf volgend jaar dik omhoog gaat voor hybrides. Het voordeel is wel weer dat je woon-werk / zon 50 km elektrisch kan rijden.
Ik heb zon 3500 KWh overschot aan opwek met mijn zonnepanelen... Dilemma dus
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
tesla m3 met trekhaak
of als je 2 autos wil optie 1
of als je 2 autos wil optie 1
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nee, deed helemaal niets helaastimovd schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:05:
@FranDaMan trekken aan het kabeltje onderin de kofferbak en _tegelijkertijd_ de kabel er uit trekken werkt niet?
Zojuist telefoon van de dealer. Jongens van de werkplaats hebben eind van de middag de auto bekeken en het lijkt erop dat de laadkabel vast zit gesmolten in de laadunit 
Weet niet of ik nog zo enthousiast ben over mijn Ioniq.
Dat denk ik ook wel. Maar ik ben altijd laaiend enthousiast over de Ioniq, maar nu toch even iets minder. Dit kon wel eens een hele dure grap wordenluke22 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:01:
klinkt als iets dat gebeurt kan zijn met elke auto to be honest
Dan moet er toch een flinke spanning geweest zijn, geen goed contact of zo, want anders smelt dat niet vast. Misschien een verschoven contact of zo. Hopelijk geen defecte OBC.FranDaMan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:55:
Zojuist telefoon van de dealer. Jongens van de werkplaats hebben eind van de middag de auto bekeken en het lijkt erop dat de laadkabel vast zit gesmolten in de laadunit
Gisteren een proefritje gemaakt in een 28kWh ioniq premium. Ik kom van een 2e generatie Twingo dus ook al had ik me goed ingelezen, het was toch wel even wennen met alle knopjes en opties die er op zo'n auto zitten
. Wat een luxe!
Een tijdje terug had ik nog advies gevraagd waar ik op moest letten. Ik moest vooral even letten op bijgeluiden en de airco testen. Het was echt verschrikkelijk weer maar ik heb de radio uit gelaten en warmtepomp (verwarmen en koelen) ging uitstekend. 99% zeker geen bijgeluiden gehoord, maar het was wel wat lastig te horen gezien de harde wind en regen. Auto was volledig vol geladen, GOM gaf 234 km aan dus volgens mij erg netjes. Even een OBD dongel erin geprikt en alle cellen zaten ook op exact hetzelfde voltage met een gerapporteerde SOH van 100%. 12V kon wel eens voorkomen dat dat mis ging, maar mij is verzekerd dat dat onder garantie vervangen wordt als die ergens komend jaar kuren geeft. (En indien daarna ben ik handig genoeg om er zelf een B23 accu in te schroeven, dus dat komt wel goed)
Na een beetje over en weer een klap op gegeven, we gaan de financiën nog even rondbreien maar binnenkort dan toch echt van de Twingo 2 naar een Ioniq Premium! Mede met dank aan dit forum, want als je je goed in kan lezen in een auto maakt dat proefrijden en onderhandelen toch een stuk prettiger.
Een tijdje terug had ik nog advies gevraagd waar ik op moest letten. Ik moest vooral even letten op bijgeluiden en de airco testen. Het was echt verschrikkelijk weer maar ik heb de radio uit gelaten en warmtepomp (verwarmen en koelen) ging uitstekend. 99% zeker geen bijgeluiden gehoord, maar het was wel wat lastig te horen gezien de harde wind en regen. Auto was volledig vol geladen, GOM gaf 234 km aan dus volgens mij erg netjes. Even een OBD dongel erin geprikt en alle cellen zaten ook op exact hetzelfde voltage met een gerapporteerde SOH van 100%. 12V kon wel eens voorkomen dat dat mis ging, maar mij is verzekerd dat dat onder garantie vervangen wordt als die ergens komend jaar kuren geeft. (En indien daarna ben ik handig genoeg om er zelf een B23 accu in te schroeven, dus dat komt wel goed)
Na een beetje over en weer een klap op gegeven, we gaan de financiën nog even rondbreien maar binnenkort dan toch echt van de Twingo 2 naar een Ioniq Premium! Mede met dank aan dit forum, want als je je goed in kan lezen in een auto maakt dat proefrijden en onderhandelen toch een stuk prettiger.
28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW
Ik heb echt geen idee. Ik hoor vandaag hopelijk meer.PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:53:
[...]
Dan moet er toch een flinke spanning geweest zijn, geen goed contact of zo, want anders smelt dat niet vast. Misschien een verschoven contact of zo. Hopelijk geen defecte OBC.
Maar ik knijp hem wel behoorlijk als ik eerlijk ben 😔
Misschien hebben ze zich wel vergist, want vast smelten gaat met hitte en moet je dan toch geroken hebben. Dus misschien valt het mee.FranDaMan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:01:
[...]
Ik heb echt geen idee. Ik hoor vandaag hopelijk meer.
Maar ik knijp hem wel behoorlijk als ik eerlijk ben 😔
Gefeliciteerd, zeker als premium uitvoering erg luxe uitgevoerd en een heerlijke reisauto en dankzij het relatief snelle laden zijn ook langere afstanden prima te doen.kevineppo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:58:
Gisteren een proefritje gemaakt in een 28kWh ioniq premium. Ik kom van een 2e generatie Twingo dus ook al had ik me goed ingelezen, het was toch wel even wennen met alle knopjes en opties die er op zo'n auto zitten. Wat een luxe!
Vingers gekruist. Ik heb inderdaad niets geroken en de pechhulp ook niet.PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:05:
[...]
Misschien hebben ze zich wel vergist, want vast smelten gaat met hitte en moet je dan toch geroken hebben. Dus misschien valt het mee.
Haha, ik zat jou stukje te lezen en dacht even dat het een post van mijzelf was...Ik heb net een Ioniq (december) 2020 met 30k gekocht, na een proefrit in de e-Golf, ID3 en KonaRobinDH1 schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:51:
Dus na de premie 16K betaald. De 20K die jij moet betalen lijkt me een tikkeltje duur, of ik heb mazzel gehad. Ik heb er na een halve week rijden nog geen seconde spijt van en we rijden al de kleinere afstanden (onder de 250 km heen/terug) met deze auto. Enige nadeel is het trage laden, maar dat wist ik van te voren.
Wij vonden: De Kona (veel) te klein, de ID3 te duur, de e-Golf actieradius niet voldoende. De de Leaf teveel nadelen tov de Ioniq, volgens online verhalen.
Zojuist de dealer aan de lijn. Zij gaven aan dat ze de grannycharger hadden bekeken en dat deze volgens hen niet jofel is. Kabel is inmiddels wel uit de poort en de actuator van de vergrendeling doet het ook niet.
Vervolgens vertelt men mij dat de actuatorvervangen rond de 300 euro kost. De grannycharger vervangen vraag men...........850 EURO voor ?!?!?
Daarvoor heb ik toch maar vriendelijk bedankt.
Vervolgens vertelt men mij dat de actuatorvervangen rond de 300 euro kost. De grannycharger vervangen vraag men...........850 EURO voor ?!?!?
Da's een hoop geld, gelukkig hoef je die niet origineel te kopen. Elke granny voldoet wel, en die heb je nieuw ook wel voor 2-300 euroFranDaMan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:00:
Zojuist de dealer aan de lijn. Zij gaven aan dat ze de grannycharger hadden bekeken en dat deze volgens hen niet jofel is. Kabel is inmiddels wel uit de poort en de actuator van de vergrendeling doet het ook niet.
Share and Enjoy!
Als het daarmee is opgelost valt de schade nog mee. Een mobiele lader koop je elders al vanaf een 150euro.FranDaMan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:00:
Ik heb de originele granny charger van mijn Ioniq (die ik niet meer heb) nog liggen.
Blijft toch dat knagende gevoel dat zo'n dealer eerst belt dat de actuator niet kapot is en dat de kabel vastgesmolten zit in de laadpoort. Vervolgens belt dat de kabel eruit is, maar dat ze het vermoeden hebben dat hij warm is geworden en dat de laadpoort vervangen moet worden. Na een beetje doorvragen blijkt dus dat niet de laadpoort zelf maar de actuator vervangen moet worden (zoals ikzelf al had aangegeven).PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:17:
[...]
Als het daarmee is opgelost valt de schade nog mee. Een mobiele lader koop je elders al vanaf een 150euro.
Vervolgens probeert men je dus een nieuwe thuislader te verkopen voor een waanzinnige prijs.
Het jeukt me toch aan alle kanten.
Ik denk dat ze er gewoon te weinig ervaring mee hebben en maar wat zeggen. En zo'n thuislader is natuurlijk weer een voorbeeld van een officieel accessoire wat in de regel ook altijd te duur is. Bij andere merken zal het niet veel anders zijn vrees ik.FranDaMan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:09:
[...]
Blijft toch dat knagende gevoel dat zo'n dealer eerst belt dat de actuator niet kapot is en dat de kabel vastgesmolten zit in de laadpoort. Vervolgens belt dat de kabel eruit is, maar dat ze het vermoeden hebben dat hij warm is geworden en dat de laadpoort vervangen moet worden. Na een beetje doorvragen blijkt dus dat niet de laadpoort zelf maar de actuator vervangen moet worden (zoals ikzelf al had aangegeven).
Vervolgens probeert men je dus een nieuwe thuislader te verkopen voor een waanzinnige prijs.
Met een beetje pech installeren ze eerst de verkeerde actuator en rekenen ze je dat vrolijk aan. Been there done that.FranDaMan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:09:
[...]
Blijft toch dat knagende gevoel dat zo'n dealer eerst belt dat de actuator niet kapot is en dat de kabel vastgesmolten zit in de laadpoort. Vervolgens belt dat de kabel eruit is, maar dat ze het vermoeden hebben dat hij warm is geworden en dat de laadpoort vervangen moet worden. Na een beetje doorvragen blijkt dus dat niet de laadpoort zelf maar de actuator vervangen moet worden (zoals ikzelf al had aangegeven).
Dacht ook wat gasveren te vervangen, van Alibaba. Met precies dit resultaat. Dacht nog wel niet de goedkoopste nemen, maar ook niet-goedkoopst-maar-wel-goedkoop blijkt nog steeds duurkoop. Deze moet je iig ook niet hebben: https://nl.aliexpress.com/item/1005005249120481.html
Ik lees hier al een aantal maanden mee omdat ik erg geïnteresseerd ben in elektrisch rijden en de Ioniq in het bijzonder. Dit vanwege zijn efficiëntie, geschiktheid als gezinsauto en gunstige prijs. Bedankt voor alle aankooptips die hebben geholpen bij de zoektocht
. Vanaf vandaag mogen we ons ook de trotse eigenaar noemen van een Ioniq Electric
. Het betreft een Premium uitvoering uit 2018 met 80k op de teller. Hij komt in de plaats van onze tweede auto, een Suzuki Swift. Dit omdat deze wat aan de kleine kant was met twee jonge kinderen (4 en 2j) en er een wens was om elektrisch te gaan rijden. Hiernaast een Prius gen3 (2010). In huis de afspraak gemaakt dat degene die op een dag de meeste km's maakt de Ioniq pakt. Voor een vakantie kunnen we mocht het nodig zijn terugvallen op de Prius.
Een klein 'minpuntje' is dat de auto op goede winterbanden staat. Ik denk erover om all seasons te laten monteren (Continental AllSeasonContact 2) en in het najaar de winterbanden te koop aan te bieden.
Een klein 'minpuntje' is dat de auto op goede winterbanden staat. Ik denk erover om all seasons te laten monteren (Continental AllSeasonContact 2) en in het najaar de winterbanden te koop aan te bieden.
:strip_exif()/f/image/yOxKxnGwHpfkCsptlyVpEHdf.jpg?f=fotoalbum_large)
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Dan had je misschien beter voor een bewezen goede set kunnen gaan.boozzz schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:57:
[...]
Dacht ook wat gasveren te vervangen, van Alibaba. Met precies dit resultaat. Dacht nog wel niet de goedkoopste nemen, maar ook niet-goedkoopst-maar-wel-goedkoop blijkt nog steeds duurkoop. Deze moet je iig ook niet hebben: https://nl.aliexpress.com/item/1005005249120481.html
Je had die post zelf nog een duimpje omhoog gegeven.
Haha ja, ik dacht al die meuk op Ali is hetzelfde, en deze was sneller met verzenden en had ook "dynamische dempingstechnologie"SpongeRob schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:13:
[...]
Dan had je misschien beter voor een bewezen goede set kunnen gaan.![]()
Je had die post zelf nog een duimpje omhoog gegeven.
Gewoon de verkoper aanspreken of een geschil openen, dan krijg je wellicht nog een (gedeltelijke) refund.
Vandaag de Ioniq weer op kunnen halen bij de dealer. Toch maar eens navraag gedaan omdat ik de communicatie niet bepaald helder vond.
De actuator bleek dus inderdaad kapot zoals ik zelf al aan had gegeven. Aan de telefoon leuk het alsof ze de schuld daarvan gaven aan een oververhitte granny charger. Dit blijkt dus niet het geval.
De monteur gaf aan dat ze de klemkracht van de plug niet erg sterk vonden. Dit zou intern een vlamboog kunnen trekken en dan kan de kabel vast smelten in de laadpoort....of erger. Het advies is dus om een andere granny charger te kopen. Men begreep ook dat 850 euro voor de Hyundai granny wat aan de prijzige kant is 😬
Totale schade was 296 Euro.
De actuator bleek dus inderdaad kapot zoals ik zelf al aan had gegeven. Aan de telefoon leuk het alsof ze de schuld daarvan gaven aan een oververhitte granny charger. Dit blijkt dus niet het geval.
De monteur gaf aan dat ze de klemkracht van de plug niet erg sterk vonden. Dit zou intern een vlamboog kunnen trekken en dan kan de kabel vast smelten in de laadpoort....of erger. Het advies is dus om een andere granny charger te kopen. Men begreep ook dat 850 euro voor de Hyundai granny wat aan de prijzige kant is 😬
Klinkt als geleuter als ik heel eerlijk mag zijn. Een vlamboog? Bij laagspanning?FranDaMan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:49:
Vandaag de Ioniq weer op kunnen halen bij de dealer. Toch maar eens navraag gedaan omdat ik de communicatie niet bepaald helder vond.
Hoe vaak heb je een contactstop (wat we stekker noemen) uit een wandcontacdoos getrokken en gezien dat er een vonk oversprong? Gewoon van een kacheltje bijvoorbeeld?
Die auto van jou die trekt over de granny max 12 amp? (ik heb de granny er niet bijgepakt) de shucko is al goed voor 16A en de contacten van de Type 2 kabel voor 32A, verder is er eerst nog een stuk communicatie tussen auto en lader voordat er echt spanning gezet word op de pinnen.
Het moet wel heel gek gaan als er dan een vlamboog zou ontstaan.
Het klinkt als bangmakerij.
En klemkracht? Waarvan dan? Van de contacten in de type 2 stekker? Of van hoe los de stekker in en uit de auto gaat? Want daar is juist die lock voor.
Trouwens: Die actuater is een bekend probleem met de Ioniq, ik heb dat ding al 2x onder garantie laten vervangen. Ik weet niet of er een terugroepactie voor is geweest ook, maar ik zou in ieder geval coulance vragen.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
@Possible Dankjewel! De prijs met inruil en een jaar Bovag garantie was 17k, 6,5k inruil voor de Swift gekregen (2013 86k gelopen). Het inruilen maakt de prijs wat onzuiver, de auto stond geadverteerd voor 15.5k als meeneemprijs. Na subsidie zijn we dus een Swift en 8.5k armer en een Ioniq rijker
.
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Zeer netjes! 15.5k is niet slecht voor een meeneemprijs! Wat is de reden vor het garantiepakket? Op de accu heb je sowieso nog garantie tot 160k aan km stand toch?Millert schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:24:
@Possible Dankjewel! De prijs met inruil en een jaar Bovag garantie was 17k, 6,5k inruil voor de Swift gekregen (2013 86k gelopen). Het inruilen maakt de prijs wat onzuiver, de auto stond geadverteerd voor 15.5k als meeneemprijs. Na subsidie zijn we dus een Swift en 8.5k armer en een Ioniq rijker.
Verder kan er weinig kapot gaan?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
@Possible Dat klopt van de accu garantie! Er kan weinig kapot gaan, van wat ik gelezen heb is het een zeer betrouwbare auto. Alleen de airco komt wel eens als probleem voorbij en in mindere mate een lager in de motor, beide kostbare reparaties. Dit laatste en het feit dat m'n partner veel waarde hecht aan garantie (gevoel van zekerheid) hebben de keuze voor garantie bepaald.
Wel... Hoe vraag je dat aan? Want ik heb voor mijn vervanging van de actuator 600 euro mogen dokken omdat ze eerst de verkeerde hebben geïnstalleerd maar vervolgens wel alle uren vrolijk hebben aangerekend. Bij Ford weet ik bv. dat handeling x standaard y euro kost. Bij Hyundai heeft de garage daar vrijheid in.Philos31 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:18:
[...]
Trouwens: Die actuater is een bekend probleem met de Ioniq, ik heb dat ding al 2x onder garantie laten vervangen. Ik weet niet of er een terugroepactie voor is geweest ook, maar ik zou in ieder geval coulance vragen.
Contacteer ik Hyundai België zeggen ze 'dat is de verantwoordelijkheid van de garage, daar komen wij niet in tussen'. Ik zou nochtans denken dat die coulance wél via Hyundai gaat, en niet via de garage...?
De CP-pin in de stekker, die moet borgen dat er contact is tussen de lader en de auto, is iets korter dan de andere pinnen. Als de stekker er dus onder spanning uitgetrokken wordt, valt eerst de verbinding op CP weg. Dat moet ervoor zorgen dat de spanning op de AC pinnen nog kan worden weggenomen voordat de verbinding wordt verbroken.Philos31 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:18:
[...]
verder is er eerst nog een stuk communicatie tussen auto en lader voordat er echt spanning gezet word op de pinnen.
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
Die verkeerde had ik echt niet betaald, is toch echt hun probleem.maarte997 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:01:
[...]
Wel... Hoe vraag je dat aan? Want ik heb voor mijn vervanging van de actuator 600 euro mogen dokken omdat ze eerst de verkeerde hebben geïnstalleerd maar vervolgens wel alle uren vrolijk hebben aangerekend. Bij Ford weet ik bv. dat handeling x standaard y euro kost. Bij Hyundai heeft de garage daar vrijheid in.
Contacteer ik Hyundai België zeggen ze 'dat is de verantwoordelijkheid van de garage, daar komen wij niet in tussen'. Ik zou nochtans denken dat die coulance wél via Hyundai gaat, en niet via de garage...?
Sja, dat is een besef dat achteraf pas binnen sijpelde. Het was van 'herstelling + vervangen motorolie, dat is samen 600 euro aub'. Je wordt op snelheid gepakt en krijgt geen extra info, zodat je gewoon snel betaalt...PeterZ(on) schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:30:
[...]
Die verkeerde had ik echt niet betaald, is toch echt hun probleem.
Hmm ik zie een bui hangen.
Airco blaast geen koude lucht. Als ik de airco aanzet zie ik in het menu dat de airco 0kW verbruikt.....
De auto is uit 2017, volgens mij dus geen garantie meer.
Is dit dan een gevalletje verdamper van 1200 ~ 1400 euro
En dan ook nog net voordat we dit jaar een grotere EV gingen kopen en deze verkopen
Airco blaast geen koude lucht. Als ik de airco aanzet zie ik in het menu dat de airco 0kW verbruikt.....
En dan ook nog net voordat we dit jaar een grotere EV gingen kopen en deze verkopen
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ja begrijpelijk, maar dan zou ik toch achteraf verhaal gaan halen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat jij hun fout moet betalen, en als je hen dat uitlegt moeten ze daar toch begrip voor hebben. Nee heb je en ja kun je krijgen is mijn stelling.maarte997 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:12:
[...]
Sja, dat is een besef dat achteraf pas binnen sijpelde. Het was van 'herstelling + vervangen motorolie, dat is samen 600 euro aub'. Je wordt op snelheid gepakt en krijgt geen extra info, zodat je gewoon snel betaalt...
Inderdaad. Ik heb iets gelijkwaardigs meegemaakt. Was een handgreep kapot aan 1 kant, contact gehad, doorgegeven om welke kant het ging inclusief fotos.PeterZ(on) schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:25:
[...]
Ja begrijpelijk, maar dan zou ik toch achteraf verhaal gaan halen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat jij hun fout moet betalen, en als je hen dat uitlegt moeten ze daar toch begrip voor hebben. Nee heb je en ja kun je krijgen is mijn stelling.
Bij montage bleken ze de verkeerde kant te hebben besteld en in kleur gespoten. Later bij de 2e vervanging kreeg ik gewoon netjes de prijs voor 2x de onderdelen, 2x het spuiten en 1x het monteren. Daar ben ik uiteraard niet mee akkoord gegaan, maar simpel ging het niet.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Maar je had nog niet betaald voordat je moeilijk ging doen? Of heb je dat achteraf nog recht kunnen zetten? Zoja, wat was je strategie?Headshot_NL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:28:
[...]
Inderdaad. Ik heb iets gelijkwaardigs meegemaakt. Was een handgreep kapot aan 1 kant, contact gehad, doorgegeven om welke kant het ging inclusief fotos.
Bij montage bleken ze de verkeerde kant te hebben besteld en in kleur gespoten. Later bij de 2e vervanging kreeg ik gewoon netjes de prijs voor 2x de onderdelen, 2x het spuiten en 1x het monteren. Daar ben ik uiteraard niet mee akkoord gegaan, maar simpel ging het niet.
Gewoon geen strategie. Zeggen dat je in goed vertrouwen (slijm slijm) de rekening hebt betaald en pas achteraf zag dat je dubbel hebt betaald en dat bekenden zeiden dat je dat niet hoeft te betalen en daarom terug komt. Gaat natuurlijk niet als het al maanden terug speelde.
1 maand.PeterZ(on) schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:41:
Gewoon geen strategie. Zeggen dat je in goed vertrouwen (slijm slijm) de rekening hebt betaald en pas achteraf zag dat je dubbel hebt betaald en dat bekenden zeiden dat je dat niet hoeft te betalen en daarom terug komt. Gaat natuurlijk niet als het al maanden terug speelde.

Zoiets, geef er een draai aan. Verder zou je iemand met een beetje autoritair uiterlijk kunnen meenemen als je het zelf niet aandurft, maar zelf met vol vertrouwen en overtuigingskracht is natuurlijk altijd beter. Iemand meenemen kan later altijd nog.
Bij het ophalen van de auto moest ik het bedrag pinnen maar dit bedrag was fors hoger dan vooraf afgesproken. Eerst gaven ze nog aan dat dit de prijs was die ik te horen had gekregen en dat ik fout zat... Lang leve automatische gespreksopname, daarmee kon ik aantonen dat het niet klopte. Toen ik de specificatie van de factuur zag wist ik waar het mis zat. Echter bleek het toen nog wel een uitdaging om hun ervan te overtuigen dat het een foutje was van de garage en niet van mij.maarte997 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:34:
[...]
Maar je had nog niet betaald voordat je moeilijk ging doen? Of heb je dat achteraf nog recht kunnen zetten? Zoja, wat was je strategie?
Ik vraag vooraf altijd op wat ik kwijt ben. Mocht er iets onverwachts tussenkomen waardoor het extra geld gaat kosten dan vraag ik te bellen voor akkoord. Zonder mijn akkoord betaal ik dat gewoon niet.
Bij de laatste onderhoudsbeurt vroegen ze of ik akkoord was met het vervangen van de batterij in de sleutel (11 euro). Toen ik vroeg waarom deze vervangen moest worden, omdat hij prima werkt, gaven ze aan dat ze niet in het systeem hadden staan dat deze ooit was vervangen

Daarnaast was ook de kit voor het volspuiten van een lekke band bijna over datum, ergens rond de 80 euro, ook maar afgewezen.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
@Headshot_NL voor €11,- kun je heel wat CR2032's in huis halen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Voor dat geld kun je zelfs een oplaadbare LIR2032 mét oplader krijgen...

Precies, die vervang ik zelf wel als het nodig is.timovd schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:40:
@Headshot_NL voor €11,- kun je heel wat CR2032's in huis halen.
Heel hard wegrennen bij deze garage, en nooit meer terugkomen!Headshot_NL schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:21:
[...]
Bij het ophalen van de auto moest ik het bedrag pinnen maar dit bedrag was fors hoger dan vooraf afgesproken. Eerst gaven ze nog aan dat dit de prijs was die ik te horen had gekregen en dat ik fout zat... Lang leve automatische gespreksopname, daarmee kon ik aantonen dat het niet klopte. Toen ik de specificatie van de factuur zag wist ik waar het mis zat. Echter bleek het toen nog wel een uitdaging om hun ervan te overtuigen dat het een foutje was van de garage en niet van mij.
Ik vraag vooraf altijd op wat ik kwijt ben. Mocht er iets onverwachts tussenkomen waardoor het extra geld gaat kosten dan vraag ik te bellen voor akkoord. Zonder mijn akkoord betaal ik dat gewoon niet.
Bij de laatste onderhoudsbeurt vroegen ze of ik akkoord was met het vervangen van de batterij in de sleutel (11 euro). Toen ik vroeg waarom deze vervangen moest worden, omdat hij prima werkt, gaven ze aan dat ze niet in het systeem hadden staan dat deze ooit was vervangen![]()
Daarnaast was ook de kit voor het volspuiten van een lekke band bijna over datum, ergens rond de 80 euro, ook maar afgewezen.
Bij mij is deze nog net onder verlengde garantie vervangen. Ook de gdu moest vervangen worden. Omdat het dashboard verwijderd moest worden, zou voor beide klussen en dag ingepland worden. Uiteindelijk hadden ze beide in 1 dag gefikst: De monteur had een handiger methode gevonden om de verdamper te vervangen ( hopelijk zonder de zaag te hanteren). Ik denk dat het loont om bij meerdere garages een prijsopgave te vragen.Kodess schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:24:
Hmm ik zie een bui hangen.
Ik ga morgen helaas afscheid nemen van mijn Ioniq 2017 
Wat een plezier heb ik van deze geweldige auto gehad! Ik heb er in 2 jaar tijd bijna 70k mee gereden. Van Noorwegen tot Frankrijk. Ja, dat was soms wel wat puzzelen met 28kWh, maar de Ioniq bewijst dat je anno nu eigenlijk overal wel komt met snelladers. De Ioniq bewijst dat de toekomst elektrisch is, ik zou iig niet anders meer willen. Het comfort van de aandrijflijn zonder getril of versnellingen en dat soort ellende... Heerlijk
Het valt me echt op hoe relatief onbekend de Ioniq ook nu nog steeds is. Het is echt een goeie EV, te bedenken dat de concurrentie in deze prijsklasse amper de helft van de snellaadsnelheid behaalt. En bij lange na niet de efficiency trekt, die mede de 'km per minuut' laadsnelheid bepalen. Ik ben er van overtuigd dat de Ioniq ook mede door zijn lage gewicht en de plannen betreft wegenbelasting in Nederland, praktisch een van de goedkoopste auto's is om mee te rijden. Er vanuit gaande dat je 'm nu koopt en niet 2 jaar geleden ivm afschrijving
En dat terwijl het echt een comfortabele auto is met heel veel luxe opties.
Wil ook velen van jullie bedanken voor alle tips en tricks. Dit is echt een waardevol topic, hulde
Wellicht duikt de nieuwe eigenaar (ik ken m persoonlijk) hier nog wel een keer op, dus de Ioniq zelf heeft Tweakers nog niet verlaten.
Wat een plezier heb ik van deze geweldige auto gehad! Ik heb er in 2 jaar tijd bijna 70k mee gereden. Van Noorwegen tot Frankrijk. Ja, dat was soms wel wat puzzelen met 28kWh, maar de Ioniq bewijst dat je anno nu eigenlijk overal wel komt met snelladers. De Ioniq bewijst dat de toekomst elektrisch is, ik zou iig niet anders meer willen. Het comfort van de aandrijflijn zonder getril of versnellingen en dat soort ellende... Heerlijk
Het valt me echt op hoe relatief onbekend de Ioniq ook nu nog steeds is. Het is echt een goeie EV, te bedenken dat de concurrentie in deze prijsklasse amper de helft van de snellaadsnelheid behaalt. En bij lange na niet de efficiency trekt, die mede de 'km per minuut' laadsnelheid bepalen. Ik ben er van overtuigd dat de Ioniq ook mede door zijn lage gewicht en de plannen betreft wegenbelasting in Nederland, praktisch een van de goedkoopste auto's is om mee te rijden. Er vanuit gaande dat je 'm nu koopt en niet 2 jaar geleden ivm afschrijving
En dat terwijl het echt een comfortabele auto is met heel veel luxe opties.
Wil ook velen van jullie bedanken voor alle tips en tricks. Dit is echt een waardevol topic, hulde
Wellicht duikt de nieuwe eigenaar (ik ken m persoonlijk) hier nog wel een keer op, dus de Ioniq zelf heeft Tweakers nog niet verlaten.
:strip_exif()/f/image/IdxCbP0zTvPRDKeffEupOjZd.jpg?f=fotoalbum_large)
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Wat komt er voor in de plaats? Voor mij zelf kan ik niets bedenken op dit moment.Richh schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:29:
Ik ga morgen helaas afscheid nemen van mijn Ioniq 2017
Er zijn toch meer Tweakers die dezelfde stap hebben gezet volgens mijPeterZ(on) schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:47:
[...]
Wat komt er voor in de plaats? Voor mij zelf kan ik niets bedenken op dit moment.
spoiler:
Een Tesla Model 3 SR+ (2020).
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Kon niet missen eigenlijk, maar niet voor mij. Hopelijk ben je er net zo tevreden mee.Richh schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:54:
[...]
Er zijn toch meer Tweakers die dezelfde stap hebben gezet volgens mij![]()
spoiler:Een Tesla Model 3 SR+ (2020).
Hm de verkeerde actuator, waar merk je dat aan?maarte997 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:46:
[...]
Met een beetje pech installeren ze eerst de verkeerde actuator en rekenen ze je dat vrolijk aan. Been there done that.
Onze Ioniq mochten we na een weekje wachten weer ophalen bij de dealer (Amersfoort), na het vervangen van de kapotte laadcomputer en vergrendeling.
Dit viel gelukkig nog net in de laatste maand van de garantie en kosste ons niks
Omdat we volgende week veel/ver willen rijden (en dus snelladen) zojuist alvast maar even uitgeprobeerd.
- De actuator klinkt alvast heel anders dan de oude (meer een korte hoge zzt dan de langgerektere lagere zzt van de vorige).
- Tesla lader: 1e keer pluggen (kleine Tesla plug, dus geen 'v3'?) kreeg ik meteen 'fout in het elektrisch systeem'. Doordat ik in de stromende regen stond de plug laten zitten en paar keer opnieuw in de app geprobeerd te starten, niet gelukt.
Losgetrokken en opnieuw gestekkerd, beetje opgetild - toen deed ie het
- Door wisselend resultaat nog even een andere (Porsche) snellader geprobeerd, die werkte meteen.
Ik ga de reis door NL morgen dus proberen, licht irritant dat het niet 100% meteen werkte met de nieuwe onderdelen maar soit.
Best tevreden over dealer Amersfoort, niet moeilijk over de reparatie in de laatste maand garantie en vriendelijk geholpen via mail en telefoon. Auto mooi gepoetst. Ze waren alleen vergeten even te bellen dat hij klaar stond, en het was pech dat hij een week moest blijven staan.
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Dealer in Amersfoort is prima. Prima croissants als je er voor kiest om te blijven wachten bij een kleine beurt.
De actuator vergrendelt dan niet en wil zowel niet aan AC- als DC-laadpunten laden. De garage dacht dat ook de ICCU module kapot was (in dat geval kan je enkel DC-laden). Met de laatste km's het erop gewaagd, kon niet DC-laden, en hebben de auto moeten slepen.Scatman_II schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:31:
[...]
Hm de verkeerde actuator, waar merk je dat aan?
Onze Ioniq mochten we na een weekje wachten weer ophalen bij de dealer (Amersfoort), na het vervangen van de kapotte laadcomputer en vergrendeling.
Dit viel gelukkig nog net in de laatste maand van de garantie en kosste ons niks
Omdat we volgende week veel/ver willen rijden (en dus snelladen) zojuist alvast maar even uitgeprobeerd.
- De actuator klinkt alvast heel anders dan de oude (meer een korte hoge zzt dan de langgerektere lagere zzt van de vorige).
- Tesla lader: 1e keer pluggen (kleine Tesla plug, dus geen 'v3'?) kreeg ik meteen 'fout in het elektrisch systeem'. Doordat ik in de stromende regen stond de plug laten zitten en paar keer opnieuw in de app geprobeerd te starten, niet gelukt.
Losgetrokken en opnieuw gestekkerd, beetje opgetild - toen deed ie het![]()
- Door wisselend resultaat nog even een andere (Porsche) snellader geprobeerd, die werkte meteen.
Ik ga de reis door NL morgen dus proberen, licht irritant dat het niet 100% meteen werkte met de nieuwe onderdelen maar soit.
Best tevreden over dealer Amersfoort, niet moeilijk over de reparatie in de laatste maand garantie en vriendelijk geholpen via mail en telefoon. Auto mooi gepoetst. Ze waren alleen vergeten even te bellen dat hij klaar stond, en het was pech dat hij een week moest blijven staan.
Eerst kreeg ik bericht 'ja actuator vervangen, doet het nog niet, lijkt toch ernstig'. 3 dagen later net voor sluitingsuur gebeld en iemand aan de lijn gehad die communicatiever was 'ze hebben de verkeerde actuator besteld'. Geen idee of dit misschien iets met pre/post facelift te maken heeft?
Actuator vergrendelt nu inderdaad met een snelle, hoge 'zwiep', waar dit met de originele eerder een lagere 'zoeeemmmm' was.
Ik heb vorig weekend geladen bij Tesla Verviers in Wallonië, een V2, laadde probleemloos. De V3 niet geprobeerd, die was bezet, maar kan wel problemen geven omdat de lader klemt.
Wat ik wel nog bij Tesla gemerkt heb: ik moet de auto volledig uitzetten voordat ik het laden start, anders geeft ie regelmatig een laadfout, zowel op V2 als V3, ook als ik de 'klemming' goed heb uitgevoerd.
Hmm, op mijn 28 hoef ik de auto -nooit- uit te zetten om te laden, niet DC en niet AC.maarte997 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:31:
[...]
De actuator vergrendelt dan niet en wil zowel niet aan AC- als DC-laadpunten laden. De garage dacht dat ook de ICCU module kapot was (in dat geval kan je enkel DC-laden). Met de laatste km's het erop gewaagd, kon niet DC-laden, en hebben de auto moeten slepen.
Eerst kreeg ik bericht 'ja actuator vervangen, doet het nog niet, lijkt toch ernstig'. 3 dagen later net voor sluitingsuur gebeld en iemand aan de lijn gehad die communicatiever was 'ze hebben de verkeerde actuator besteld'. Geen idee of dit misschien iets met pre/post facelift te maken heeft?
Actuator vergrendelt nu inderdaad met een snelle, hoge 'zwiep', waar dit met de originele eerder een lagere 'zoeeemmmm' was.
Ik heb vorig weekend geladen bij Tesla Verviers in Wallonië, een V2, laadde probleemloos. De V3 niet geprobeerd, die was bezet, maar kan wel problemen geven omdat de lader klemt.
Wat ik wel nog bij Tesla gemerkt heb: ik moet de auto volledig uitzetten voordat ik het laden start, anders geeft ie regelmatig een laadfout, zowel op V2 als V3, ook als ik de 'klemming' goed heb uitgevoerd.
Share and Enjoy!
Ik ook niet. Tenminste, bij DC laden zeker niet. Met AC-laden blijf ik niet in de buurt van de auto of in de auto zelf zitten. Duurt me te langWCA schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:57:
[...]
Hmm, op mijn 28 hoef ik de auto -nooit- uit te zetten om te laden, niet DC en niet AC.
Ik zet hem altijd uit alvorens het laden te starten. Alleen onderweg met DC laden doe ik hem wel weer aan zonder op de rem te trappen, o.a. voor verwarmen/koelen. En om de kabel vrij te geven moet de auto ook uit staan want anders werkt unlock op de fob niet.
Is het verstandig om (nu nog) een Ioniq 28kwh aan te schaffen met +-150k km op de teller tov bijvoorbeeld een met +-70k km? Ik ben al een langere tijd aan het overwegen om een Ioniq aan te schaffen als eerste EV. Ivm financieel voordeel ten opzichte van mijn huidige benzine auto.
Ik rij overigens 25k km per jaar dus er zal snel veel op de teller bij komen.
Ik heb al wat research gedaan en degradatie over her algemeen bij de Ioniq lijkt mee te vallen. Ik hoor graag de ervaringen van jullie!
Ik rij overigens 25k km per jaar dus er zal snel veel op de teller bij komen.
Ik heb al wat research gedaan en degradatie over her algemeen bij de Ioniq lijkt mee te vallen. Ik hoor graag de ervaringen van jullie!
Ik zou daar niet echt bang voor zijn. Ik heb sinds 2018 een 28kwh premium en inmiddels 195K ermee gereden. Stond in dubio om hem in te ruilen, maar we hebben besloten hem te houden. We hebben nu onze Outlander (2016) ingeruild. De Ioniq blijft als tweede auto, zal nu denk ik nog 10k per jaar gaan maken.
Ik heb in deze 6 jaar eigenlijk geen storingen gehad. 2x de remschijven (‘meneer, u moet wat meer remmen’) laten afdraaien en een nieuwe 12 volt accu, dat was eigenlijk alles, buiten de normale beurten om.
Het is een fijne, comfortabele, maar ook erg zuinige EV. Ik maak mij geen illusie dat mijn nieuwe Korando e-Motion net zo zuinig is. Maar die mag dan weer de trailer trekken…
Ik heb in deze 6 jaar eigenlijk geen storingen gehad. 2x de remschijven (‘meneer, u moet wat meer remmen’) laten afdraaien en een nieuwe 12 volt accu, dat was eigenlijk alles, buiten de normale beurten om.
Het is een fijne, comfortabele, maar ook erg zuinige EV. Ik maak mij geen illusie dat mijn nieuwe Korando e-Motion net zo zuinig is. Maar die mag dan weer de trailer trekken…
@dommegekke1 tja,
een auto slijt wel van km's, maar zou het van het prijsverschil laten afhangen.
Dure reparaties zijn:
- motorlagers vervangen: eur 1800
- verdamper van warmtepomp: eur 1500
- abs sensor vervangen : eur 500 (want dealer vervangt dan ook het wiellager), dhz zou het eur 50 kosten
1 en 3 zijn km afhankelijk, 2 waarschijnlijk meer leeftijd
Of je wel/ geen garantie nog hebt is ook relevant.
Verder (incl. de 3 genoemde reparaties) nog heel tevreden naar ca. 7jr/193k km en van plan om nog 100k door te rijden en dan wel weer te zien.
Dure reparaties zijn:
- motorlagers vervangen: eur 1800
- verdamper van warmtepomp: eur 1500
- abs sensor vervangen : eur 500 (want dealer vervangt dan ook het wiellager), dhz zou het eur 50 kosten
Of je wel/ geen garantie nog hebt is ook relevant.
Verder (incl. de 3 genoemde reparaties) nog heel tevreden naar ca. 7jr/193k km en van plan om nog 100k door te rijden en dan wel weer te zien.
[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 20-04-2024 11:23 ]
Interessant om in te vullen m.b.t. accucapaciteit, https://www.youtube.com/p...V-cqLqapBs0bWywVBp4k9FKj2
Onlangs reed ik een stukje in de auto met het volume wat hoger en ik werd er weer aan herinnerd dat het geluid van de Infinity troep erg matig is.
Gisteren heb ik daarom maar het een en ander geprobeerd en ik had al een ander paar tweeters klaar liggen om ze eventueel te vervangen. Nadat ik het deurpaneel van de deur af had gehaald, dat ging erg makkelijk met slechts één schroef en de voor de rest alleen drukkers, kwam ik er al snel achter dat de gemonteerde tweeters eigenlijk prima zijn met de zijden dome conus.
Als filter was er een 4.7mcF condensator gebruikt, wat een erg gangbare waarde is. Het probleem bleek echter te zijn dat de condensator die ze gebruikt hebben niet echt geschikt voor het gebruik in een luidsprekerfilter....
Ik had nog een set filters liggen met een condensator met dezelfde waarde, 4.7mcF 250V, die ik aangesloten heb waarna het ineens een stuk beter klonk. De tweeters klinken nu niet meer alsof iemand door de kern van een keukenrol aan het bléren is, maar een stuk vriendelijker en natuurlijker.
Dus mochten er meer mensen zijn die het matig vinden klinken, vervang de condensators van de tweeters en het verschil is meteen duidelijk hoorbaar.
*Disclaimer: ik heb in mijn jongere jaren in een caraudio winkel gewerkt en heb destijds een hoop luidsprekers, versterkers en dergelijke gemonteerd, dus ik stoor me er dan ook vrij snel aan als de audio beroerd klinkt.
Gisteren heb ik daarom maar het een en ander geprobeerd en ik had al een ander paar tweeters klaar liggen om ze eventueel te vervangen. Nadat ik het deurpaneel van de deur af had gehaald, dat ging erg makkelijk met slechts één schroef en de voor de rest alleen drukkers, kwam ik er al snel achter dat de gemonteerde tweeters eigenlijk prima zijn met de zijden dome conus.
Als filter was er een 4.7mcF condensator gebruikt, wat een erg gangbare waarde is. Het probleem bleek echter te zijn dat de condensator die ze gebruikt hebben niet echt geschikt voor het gebruik in een luidsprekerfilter....
Ik had nog een set filters liggen met een condensator met dezelfde waarde, 4.7mcF 250V, die ik aangesloten heb waarna het ineens een stuk beter klonk. De tweeters klinken nu niet meer alsof iemand door de kern van een keukenrol aan het bléren is, maar een stuk vriendelijker en natuurlijker.
Dus mochten er meer mensen zijn die het matig vinden klinken, vervang de condensators van de tweeters en het verschil is meteen duidelijk hoorbaar.
*Disclaimer: ik heb in mijn jongere jaren in een caraudio winkel gewerkt en heb destijds een hoop luidsprekers, versterkers en dergelijke gemonteerd, dus ik stoor me er dan ook vrij snel aan als de audio beroerd klinkt.
Eens. Zelfs het geluid in mijn Prius uit 2010 was beter. En daar zat geeneens een subwoofer in....
Hmm, ik heb de Premium uitvoering met subwoofer, moet zeggen dat ik niet ontevreden ben met het geluid hoor. Car audio is nooit HiFi en altijd een compromis, en ik vind dat er een prima balans gevonden is. Nou luister ik niet echt op hoog volume moet ik zeggen.
Share and Enjoy!
Ik wil niet zeggen dat km niet bijdraagt aan slijtage, dat is gewoon feitelijk zo. echter is de manier van rijden veel sterk van invloed op dingen als de motorlagers.BarryH schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:21:
@dommegekke1 tja,
[...]
Bijv normaal wegrijden vanuit stilstand zorgt voor veel minder krachten dan vanuit stilstand vol gas wegtrekken. rollen tot 10~ kmph en dan vol gas is veel beter. (of gewoon niet het race konijn uithangen hehe)
Dit dingen zoals dit voorbeeld kunnen echt het verschil betekenen tussen mensen met hoge KMs standen die geen idee hebben over welk motorlager je het hebt en mensen die het eens gehad hebben
Ik wilde dit even zeggen zodat hogere km standen Ioniqs / evs niet ineens als gevaarlijk worden gezien oid
Heel interessant, thanks voor het delen! Welke exacte condensators heb je gebruikt (of zou je aanraden)? Ik heb er niet veel ervaring mee maar zou het wel willen proberen te verbeteren. Deurpaneel loshalen en iets solderen moet nog wel lukken, als ik de juiste onderdelen en stappen maar aanhoudSpongeRob schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:03:

Ja, helemaal mee eens. Dat het bij de Kona's vaker voorkomt, een defect lager, zegt al genoeg. Daar zit een krachtiger motor in, waardoor dat lager meer te verduren krijgt. Een Ioniq waar het lager van kapot gaat, daar is waarschijnlijk wel flink mee doorgetrapt.....Wat dat betreft is er niet zoveel verschil met brandstofauto's, het blijven mechanische krachten....luke22 schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:59:
[...]
Ik wil niet zeggen dat km niet bijdraagt aan slijtage, dat is gewoon feitelijk zo. echter is de manier van rijden veel sterk van invloed op dingen als de motorlagers.
Bijv normaal wegrijden vanuit stilstand zorgt voor veel minder krachten dan vanuit stilstand vol gas wegtrekken. rollen tot 10~ kmph en dan vol gas is veel beter. (of gewoon niet het race konijn uithangen hehe)
Dit dingen zoals dit voorbeeld kunnen echt het verschil betekenen tussen mensen met hoge KMs standen die geen idee hebben over welk motorlager je het hebt en mensen die het eens gehad hebben![]()
Ik wilde dit even zeggen zodat hogere km standen Ioniqs / evs niet ineens als gevaarlijk worden gezien oid
Ik had nog een stel oude filters liggen die ik heb gebruikt, maar je kunt gewoon twee 4,7 microFarad MKP condensators bestellen, eventueel zou je ook nog een waarde hoger (6.8mcF) kunnen proberen voor een iets lagere scheidingsfrequentie.Jan1337 schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:00:
[...]
Heel interessant, thanks voor het delen! Welke exacte condensators heb je gebruikt (of zou je aanraden)? Ik heb er niet veel ervaring mee maar zou het wel willen proberen te verbeteren. Deurpaneel loshalen en iets solderen moet nog wel lukken, als ik de juiste onderdelen en stappen maar aanhoud
Je zou zelf even moeten zoeken naar wat een goede optie is, maar wat ik zo gauw kan vinden is niet erg duur. Wellicht heb je wel een winkel in de buurt waar je componenten kunt kopen?
Het deurpaneel loshalen is slechts één schroef, die zit onder het rubberen matje in de deurgreep. Voor de rest is het een kwestie van de spiegeldriehoek loswippen, die zit met 3 klemdopjes vast, en het deurpaneel zelf zit dan met een stuk of 8 van diezelfde soort klemdopjes vast, (die moet met wat meer geweld los gehaald worden, die zitten best vast).
Dan moet je de stekkers loshalen van de raambediening en dergelijke en de deurontgrendelingshendel is simpelweg geklikt.
Op Youtube staat ook een duidelijk filmpje hoe het deurpaneel gedemonteerd kan worden.
Mijn airco is kapot (ik gok dan dus de verdamper).
Ik zag dat de prijzen per garage flink kunnen verschillen.
Alleen willen de garages die ik heb gebeld hier niets over kwijt. Ik moet eerst 140 euro betalen voor de diagnose. Bij elke garage....
Dus, mensen die er beter vanaf waren kwa prijs, welke garage was dat
Alleen willen de garages die ik heb gebeld hier niets over kwijt. Ik moet eerst 140 euro betalen voor de diagnose. Bij elke garage....
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dealer Van Veen in Assen.Kodess schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:08:
Mijn airco is kapot (ik gok dan dus de verdamper).
Heerlijk dit soort posts, thanks.SpongeRob schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:03:
Onlangs reed ik een stukje in de auto met het volume wat hoger en ik werd er weer aan herinnerd dat het geluid van de Infinity troep erg matig is.