Dat is een hele goeie/slimme opmerking, en eentje waar ik niet bij heb stilgestaan. Ik heb het voor de zekerheid op de bon laten vermelden bij de garage (hij staat ingepland voor volgende week) maar ik gok zo dat dit het niet is. De werkplaatsman gaf aan dat het niet uit mag maken, maar als ik ook kijk naar de resultaten:
3 laders geprobeerd op 2 verschillende laadstations (van Fastned). Allemaal van het nieuwere (grijze/gele) type. Bij alle laders meerdere keren ingeplugd, zeker een keer of 12 totaal.
Bij de eerste 6 pogingen helemaal nul reactie, zowel vanuit de auto als de lader. Als de code danwel identificatie een issue was, had de auto in ieder geval 1) een stekker moeten detecteren en 2) de paal moeten vragen hoe ik wil laden/betalen. Ik heb de app er toen bijgepakt om gewoon handmatig de lader te activeren en die gaf aan geen communicatie met de auto te hebben, want hij vroeg om nu de stekker in de auto te pluggen.
Bij de allerlaatste poging (onderweg terug) kreeg ik meerdere keren 'controleer kabel' dus ik heb de kabel er toen ingestoken en een beetje druk naar onder gezet (waar de DC pinnen zitten). Toen begon de lader wél te klikken (slot geactiveerd) en te blazen (lader word actief) maar na 2/3 seconden stopte hij weer, klikte de vergrendeling weer los en kwam dus die foutmelding op het dashboard van de auto "controleer elektrisch systeem wagen". Ik heb eerder wel eens een defecte paal getroffen (o.a. bij Tesla) en toen kreeg ik heel duidelijk de melding 'controleer extern laadapparaat' dus de auto kan wel degelijk het onderscheid maken tussen een fout intern en extern.
Nee, ik denk echt dat de auto gewoon (nog steeds) een defect heeft. Ik heb dan ook vriendelijk doch duidelijk aangegeven dat het mijn wens c.q. verwachting is dat Hyundai zich hierover buigt. Ik ben nog niet op het punt dat ik hem binnensmijt en mijn geld terug ga vragen (met een andere weet je ook niet wat je krijgt en deze heeft wel heel veel nieuwe onderdelen gekregen ondertussen, waaronder de hoofdaccu) maar ze mogen wel even wat gaan verzinnen vind ik. Ik zit o.a. al tegen mijn eerste intervalbeurt aan (bijna 12k gereden sinds aanschaf) en heb ook de uitgebreide garantie aangeschaft á 700 euro. Heb ook aangegeven dat ik bij die beurt, indien ze dat met dit herstel combineren, wil dat ze de reductiebakolie vervangen.