Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Jan1337 schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:22:
[...]

Thanks, dat is ook een goed punt. Naast elkaar is het dan:
  • Ioniq Comfort 2019, 98.000 km, €14.000
  • Ioniq Comfort 2017, 169.000 km, €11.500
Ok 2500 verschil dan, maar neig nu ook naar de goedkopere omdat de ontwikkelingen in EV land toch heel hard gaan en extra investeren wellicht niet echt loont.
Die Comfort uit 2019 is best aan de prijs, dan zou ik zelf eerder voor een Premium uit 2018 gaan, die specifieke heeft dan ook stoelventilatie, stuur- en stoelverwarming, parkeersensoren voor, LED koplampen, blackpack en schuifdak.
Mocht je die opties niet nodig vinden, lijkt mij de Comfort uit 2017 de beste keuze.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

PeterZ(on) schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:50:
[...]

Dus reparatiefout denk ik?
Nu nog een keer geprobeerd bij een totaal andere fastned. Eerst twee keer niks (ik had de auto aan staan dit keer en het dashboard zei "probleem met kabelverbinding") en bij de derde keer harder op de stekker geduwd. Dit keer kwam er een rode stekker... ingeplugd, maar direct daarna "controleer elektrisch systeem wagen".

Ik ben wel een beetje link nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

HTT-Thalan schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:18:
[...]

Nu nog een keer geprobeerd bij een totaal andere fastned. Eerst twee keer niks (ik had de auto aan staan dit keer en het dashboard zei "probleem met kabelverbinding") en bij de derde keer harder op de stekker geduwd. Dit keer kwam er een rode stekker... ingeplugd, maar direct daarna "controleer elektrisch systeem wagen".

Dat kun je toch wel via de app oplossen zeker? :') >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:59
Jan1337 schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:33:
[...]

Nee, het zijn allebei Comforts dus qua features zijn ze als het goed is identiek.

Van wat ik in dit topic en elders heb gelezen is het vooral letten op de SoH, het verschil tussen de hoogste en laagste spanning in de cel en eventuele geluiden uit de reductiebak. En in de onderhoudshistorie kijken of/wanneer de olie is vervangen.
Navragen of de vergrendeling van de laadpoort (al) vervangen is. (te) Dure grap als dat nog niet gebeurd is. Je hoort het verschil tussen de nieuwe en oude vergrendeling wel, als je de geluiden kent. Maar als potentiële koper is het moeilijk om het verschil te horen. ;)
Ook eens na horen hoe de garage reageert op zo'n EV-specifieke vragen. Buiten het ICCU-probleem (wel laden aan snellader, niet aan een trage paal) hoorde mijn garage het in Keulen donderen wanneer ik het over de olie van de reductiebak of de laadpoortvergrendeling had. Dat geeft weinig vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou, je kunt daar idd een diagnostic draaien, bedenk ik me na jouw opmerking, maar ik heb mijn daily status update limiet via de app bereikt zegt ie. De slow charger bij het museum waardoor ik nu gelukkig toch met een min of meer volle accu terug naar huis kon klapperde steeds aan het uit (overbelasting gok ik, er waren er zo'n 90 van de 100 bezet) dus ik heb een paar keer overdrag gecheckt of ik genoeg zou hebben om terug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:08

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

HTT-Thalan schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:18:
[...]

Dat gaat niet lekker idd.
Even ten overvloede: wel meerdere laadpassen geprobeerd?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Goudvis schreef op zondag 7 april 2024 @ 20:29:
[...]

Dat gaat niet lekker idd.
Even ten overvloede: wel meerdere laadpassen geprobeerd?
Was fastned, daar is dat niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:05
Jan1337 schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:11:
[...]

Even zodat ik je zin correct interpreteer: bedoel je voor de goedkopere van de twee gaan of juist doorsparen voor een Premium?
In mijn optiek is het belangrijker dat het een premium uitvoering is en niet een comfort. Of je dan uiteindelijk een 2017 of 2019 model is is minder relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 08:29
HTT-Thalan schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:46:
[...]

Was fastned, daar is dat niet van toepassing.
Is er misschien ook stiekem een module vervangen waar FastNed de identificatie mee doet? Als je tenminste autocharge gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

fx500 schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:59:
[...]

Is er misschien ook stiekem een module vervangen waar FastNed de identificatie mee doet? Als je tenminste autocharge gebruikt...
Dat is een hele goeie/slimme opmerking, en eentje waar ik niet bij heb stilgestaan. Ik heb het voor de zekerheid op de bon laten vermelden bij de garage (hij staat ingepland voor volgende week) maar ik gok zo dat dit het niet is. De werkplaatsman gaf aan dat het niet uit mag maken, maar als ik ook kijk naar de resultaten:

3 laders geprobeerd op 2 verschillende laadstations (van Fastned). Allemaal van het nieuwere (grijze/gele) type. Bij alle laders meerdere keren ingeplugd, zeker een keer of 12 totaal.

Bij de eerste 6 pogingen helemaal nul reactie, zowel vanuit de auto als de lader. Als de code danwel identificatie een issue was, had de auto in ieder geval 1) een stekker moeten detecteren en 2) de paal moeten vragen hoe ik wil laden/betalen. Ik heb de app er toen bijgepakt om gewoon handmatig de lader te activeren en die gaf aan geen communicatie met de auto te hebben, want hij vroeg om nu de stekker in de auto te pluggen.

Bij de allerlaatste poging (onderweg terug) kreeg ik meerdere keren 'controleer kabel' dus ik heb de kabel er toen ingestoken en een beetje druk naar onder gezet (waar de DC pinnen zitten). Toen begon de lader wél te klikken (slot geactiveerd) en te blazen (lader word actief) maar na 2/3 seconden stopte hij weer, klikte de vergrendeling weer los en kwam dus die foutmelding op het dashboard van de auto "controleer elektrisch systeem wagen". Ik heb eerder wel eens een defecte paal getroffen (o.a. bij Tesla) en toen kreeg ik heel duidelijk de melding 'controleer extern laadapparaat' dus de auto kan wel degelijk het onderscheid maken tussen een fout intern en extern.

Nee, ik denk echt dat de auto gewoon (nog steeds) een defect heeft. Ik heb dan ook vriendelijk doch duidelijk aangegeven dat het mijn wens c.q. verwachting is dat Hyundai zich hierover buigt. Ik ben nog niet op het punt dat ik hem binnensmijt en mijn geld terug ga vragen (met een andere weet je ook niet wat je krijgt en deze heeft wel heel veel nieuwe onderdelen gekregen ondertussen, waaronder de hoofdaccu) maar ze mogen wel even wat gaan verzinnen vind ik. Ik zit o.a. al tegen mijn eerste intervalbeurt aan (bijna 12k gereden sinds aanschaf) en heb ook de uitgebreide garantie aangeschaft á 700 euro. Heb ook aangegeven dat ik bij die beurt, indien ze dat met dit herstel combineren, wil dat ze de reductiebakolie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:34
@HTT-Thalan Ik heb wel gehad dat na een recall voor het verwisselen van iets met de laadpoort de fastned autocharge niet meer werkte en ik dat opnieuw moest instellen.
Maar dat zou zeker geen verklaring zijn voor de errror meldingen die jij krijgt.

Zijn er ook snelladers (b.v. bij de dealer) die het wel goed doen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

BarryH schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:28:
@HTT-Thalan Ik heb wel gehad dat na een recall voor het verwisselen van iets met de laadpoort de fastned autocharge niet meer werkte en ik dat opnieuw moest instellen.
Maar dat zou zeker geen verklaring zijn voor de errror meldingen die jij krijgt.

Zijn er ook snelladers (b.v. bij de dealer) die het wel goed doen?
Ik heb er nog geen gevonden om de testen, en de dealer heeft alleen een normale laadpaal.

Zal van de week wel eens kijken of ik ergens anders een kan vinden niet van fastned, om te proberen.

Ik bedenk me dat dat vlakbij de muziekles van de kinderen een fastcharger is bij een benzinestation in de wijk, die heb ik in het begin wel eens gebruikt toen we geen eigen laadpaal hadden. Die ga ik wel ff testen dan.

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-04-2024 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
Voor mensen die lezen en nog twijfelen, je kunt inmiddels een comfort Ioniq halen voor onder de 10k na subsidie. Wat een value voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
dan toch maar 2 ?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:04
Poeh die prijzen zijn wel gedaald ja. Half jaar geleden nog 18,5K betaald voor een Premium 2018 met iets meer dan 50k op de teller. Oh well.

Iets anders; nu ik met het raam open rijd merk ik dat de auto/elektromotor een hoge piep geeft bij het accelereren of recupereren tussen de 40 en 70 km/h. Niet iedereen hoort het want het geluid is heel hoog. Nu weet ik dat elektromotoren die neiging sws soms wel een beetje hebben maar hier valt het me meer op dan onze andere elektrische auto. Herkennen jullie dit? Is dit 'normaal'? Er wordt veel gesproken hier over bijgeluiden bij het lagerprobleem maar ik durf niet goed te gokken of dit het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Silvin Anders ga je een keer in Dongen langs. Om hen dit te laten beoordelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52
Silvin schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:27:
Poeh die prijzen zijn wel gedaald ja. Half jaar geleden nog 18,5K betaald voor een Premium 2018 met iets meer dan 50k op de teller. Oh well.

Iets anders; nu ik met het raam open rijd merk ik dat de auto/elektromotor een hoge piep geeft bij het accelereren of recupereren tussen de 40 en 70 km/h. Niet iedereen hoort het want het geluid is heel hoog. Nu weet ik dat elektromotoren die neiging sws soms wel een beetje hebben maar hier valt het me meer op dan onze andere elektrische auto. Herkennen jullie dit? Is dit 'normaal'? Er wordt veel gesproken hier over bijgeluiden bij het lagerprobleem maar ik durf niet goed te gokken of dit het is.
Dat heeft mijn auto ook, met de ramen dicht hoor ik het zo goed als niet, maar met de ramen open - vooral langs gebouwen is het echt (te) aanwezig. Ben er mee langs geweest bij de dealer en de monteur die meereed hoorde het niet...

Ik vermoed niet dat dit het lagerprobleem is, ik lees online dat het 'gewoon' de inverter is.

De man in het filmpje hieronder heeft het lager-probleem verholpen en zegt niks meer te horen in de auto. Dus lager probleem is wel hoorbaar in de auto denk ik.

YouTube: Ioniq Elektro mit Motorschaden - 13.000 € für einen neuen Motor oder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Silvin schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:27:

Dat geluid is normaal en hoor je zoals @Da_Poncho al aangaf alleen wanneer je met het raam open rijdt.
Een defect lager zal ook niet piepen, maar eerder schrapend of rammelend klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:21
Jan1337 schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:22:
[...]

Thanks, dat is ook een goed punt. Naast elkaar is het dan:
  • Ioniq Comfort 2019, 98.000 km, €14.000
  • Ioniq Comfort 2017, 169.000 km, €11.500
Crap zeg, die prijzen zijn inderdaad flink gedaald! Vorige zomer nog 16,5k betaald voor een 2019 comfort met 100k op de teller. Maar zat eraan te komen natuurlijk met al die auto's uit de lease nu.

Zou voor de goedkope gaan denk ik, fabrieksgarantie zit er toch niet meer op, en batterij garantie lijkt me weinig voorstellen, aangezien die batterij niet stuk gaat en een iets lagere SoH, die sowieso verdomd lang op 100% blijft staan, niet iets is waar je garantie op kunt claimen. Er slijt gewoon vrij weinig aan deze wagen.

Premium natuurlijk fijn voor de snufjes, mits je onder het schuifdak past. Mis persoonlijk eigenlijk alleen het verwarmde stuur, in de winter. Rest vind ik niet zo boeiend. En ik paste niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
2019 versie kan je wellicht nog 2 jaar garantie bijkopen voor eur 700?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remuzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:33
Ik heb een paar weken geleden de knoop doorgehakt en ben weer teruggegaan naar hybride benzine. Kon met twee kleine kinderen maar niet wennen aan de krappe actieradius. Even snel toch mn dochter met de auto naar zwemles, of de kinderen naar opa en oma brengen, red ik het dan nog naar werk morgen? Leverde te veel stress op.
Heb geen laadpaal thuis, dat heeft ook veel gescheeld.
Maar kan beamen van de waardedaling. Dezelfde auto die ik een half jaar geleden gekocht had stond nu voor 3000 minder in de showroom. Heb dus flink moeten inleveren, en natuurlijk de subsidie voor een groot deel terugbetalen.
Naja, financieel een flinke domme aanschaf geweest, maar soms moet je in de praktijk iets ervaren om erachter te komen hoe het echt is. Heel veel succes en plezier allemaal met jullie ioniqs, hopelijk meld ik me over een jaar of 5 weer op een subforum met een auto met een range van 500/600 km. Maar voor nu kan ik weer lekker 850 km rijden in mn Corolla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:16
Remuzzz schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:36:
Ik heb een paar weken geleden de knoop doorgehakt en ben weer teruggegaan naar hybride benzine. Kon met twee kleine kinderen maar niet wennen aan de krappe actieradius. Even snel toch mn dochter met de auto naar zwemles, of de kinderen naar opa en oma brengen, red ik het dan nog naar werk morgen? Leverde te veel stress op.
Heb geen laadpaal thuis, dat heeft ook veel gescheeld.
Maar kan beamen van de waardedaling. Dezelfde auto die ik een half jaar geleden gekocht had stond nu voor 3000 minder in de showroom. Heb dus flink moeten inleveren, en natuurlijk de subsidie voor een groot deel terugbetalen.
Naja, financieel een flinke domme aanschaf geweest, maar soms moet je in de praktijk iets ervaren om erachter te komen hoe het echt is. Heel veel succes en plezier allemaal met jullie ioniqs, hopelijk meld ik me over een jaar of 5 weer op een subforum met een auto met een range van 500/600 km. Maar voor nu kan ik weer lekker 850 km rijden in mn Corolla.
Ja ze zijn helaas (voor de eigenaren) wel wat gezakt de laatste tijd. Het beste is om er mee door te rijden en hem niet te verkopen maar ik snap de keuze wel.
Persoonlijk had ik ook nooit een EV gekocht als ik geen oprit had, ook al staan er zat palen in de buurt.

Maar een Corolla hybrid is ook zeker geen straf om in te rijden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Qua prijzen is het natuurlijk wel zonde voor de eigenaren, aan de andere kant zijn we ook weer 2 jaar verder t.o.v. het hoogtepunt qua occasionprijzen. Die lucht is er deels uitgelopen (onzekerheid MRB, steeds meer occasions in het algemeen beschikbaar).

Daarbij is het natuurlijk ook zo dat de pre-facelift Ioniq gewoon inmiddels meer dan 5 jaar oud is, de garanties zijn voor veel modellen voorbij (zeker niet altijd verlengd) en 28kWh is gewoon erg weinig accu (ja, en ik weet dat hij sneller kan laden dan de 38kWh versie).

Geen oprit zou voor mij ook geen EV betekenen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

BarryH schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:28:
2019 versie kan je wellicht nog 2 jaar garantie bijkopen voor eur 700?
https://www.hyundai.com/n...s/verlengde-garantie.html
Wil je 12 maanden extra garantie of 24 maanden extra garantie? Dat bepaal je helemaal zelf*. De Hyundai Verlengde Garantie voor het zesde en zevende jaar is geldig voor benzine-, hybride-, diesel- en elektrische modellen tot een maximum kilometerstand van 200.000 km en voor de KONA Electric-modellen tot een maximum kilometerstand van 160.000 km.
Als je nog minimaal een maand voor aflopen van de originele fabrieksgarantie zit kun je eenmalig kiezen om 1 of 2 jaar eraan te plakken idd. 693 euro voor de Ioniq Electric voor 2 jaar erbij.

@Remuzzz ja zonder eigen laadpaal snap ik hem wel ja. Ik heb die stress niet omdat ik in feite altijd met een volle accu weg kan rijden (kan thuis met 5 ~ 6.5kw laden, da's beter dan veel publieke palen) maar in de eerste weken was het wel veel plannen/denken met je ritten en als je er de hele dag uit moet zie ik die irritatie wel ja.

Ik krijg ook wel eens de feedback van collega's "300km is wel weinig" maar 1) het is een auto van een paar jaar geleden en 2) er worden nog steeds veel nieuwe auto's verkocht met een vergelijkbaar bereik. Je moet het echt uitzoeken op je gebruik en voor ons werkt het maar voor evenzoveel mensen kan het gewoon nog niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:05

uFx

Ik rij nu al jaren een Ioniq (eerst 28 kWh, nu de 38) op basis van publiek laden en dat gaat prima. Nu rij ik niet veel en de langere ritten zijn op 2 handen te tellen dus dat helpt natuurlijk wel.

Het meest vreemde vind ik wel is dat er - zover ik weet - nog steeds geen echt goede vervanger is voor een Ioniq. Dan bedoel ik dus een zuinige auto met veel opties (zoals de Ioniq Premium) en in dezelfde prijsklasse. Het is allemaal of duur, of niet zuinig of met weinig opties. En dat is toch wel gek 8 jaar na de release van de eerste Ioniq.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ja ik zit stiekem ook wel eens te kijken naar een vervanger met een stuk meer range. Maar eigenlijk is die er van Hyundai nooit gekomen.
Voor nu zou het qua formaat auto en zuinigheid denk ik het meeste in de buurt komen bij een Model 3, dan zou ik persoonlijk voor de long range versie gaan. Maar die zijn qua prijs nog wel fors duurder, al zullen die ook wel wat zakken de komende maanden vanwege de leaseauto's die terugkomen.

Maar dat zet mij dan ook weer aan het denken, wij krijgen een kleine en samen met een hond en bagage is dat weer krapjes. Dus wat dan? Ik wil wel zuinig blijven rijden, dan zal een Model Y misschien de meest logische keuze zijn voor ruimte en efficiëntie. Maar dat is natuurlijk geen vergelijkbare auto met de Ioniq.

Als er een nieuwe Ioniq zou komen met 60-80 kWh accu, 150+ kW snelladen en iets groter qua formaat met hetzelfde verbruik zou ik meteen om zijn.
In praktijk een range van 450 - 650 kilometer is wel erg lekker.

[ Voor 12% gewijzigd door Headshot_NL op 09-04-2024 10:28 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:18
Ik vind de prijsdaling zelf eigelijk meevallen....
Heb in 2021 een premium met 50k km gekocht voor 18000.
Nu rond de 11k waard. Dat is dan in het eerste jaar 13% afschrijving ongeveer.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Je hebt de waarde en de prijs die je ervoor krijgt. Ik heb voor mijn Premium 2017 met 71k km 16 200 euro betaald in december 2021 (in Wallonië, waar de prijzen al wat lager liggen). Bijna 2,5 jaar later vragen ze er hetzelfde voor, maar krijg je in België wel 3000 euro subsidie bij aankoop van een EV via een garage. Hij kost dus nog 14 000 euro. Niet slecht. Maar als je de marges en subsidies begint mee te rekenen. 3000 euro subsidie vervalt eind dit jaar, de verkoper nam op mijn vorige Focus 3000 euro marge. Dan is mijn auto er grofweg nog 8000 waard... Tenzij je particulier verkoopt, maar als ik zowat rondlees op EV fora en FB-pagina's, krijg je die auto's niet eenvoudig verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

uFx schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:44:
Ik rij nu al jaren een Ioniq (eerst 28 kWh, nu de 38) op basis van publiek laden en dat gaat prima. Nu rij ik niet veel en de langere ritten zijn op 2 handen te tellen dus dat helpt natuurlijk wel.

Het meest vreemde vind ik wel is dat er - zover ik weet - nog steeds geen echt goede vervanger is voor een Ioniq. Dan bedoel ik dus een zuinige auto met veel opties (zoals de Ioniq Premium) en in dezelfde prijsklasse. Het is allemaal of duur, of niet zuinig of met weinig opties. En dat is toch wel gek 8 jaar na de release van de eerste Ioniq.
Volgens de prijslijst heb je voor 51k consumentenprijs een Ioniq 6 staan met de 77kwh accu. Dat is dan wel een 'gewone' versie (style, niet opgezocht wat erin zit qua opties) en daarvan is dik 8k bpm. Als je die niet meerekent (geen idee of de originele Ioniq zonder BPM te koop was door een regeling oid) zitten ze niet ver uit elkaar (37k voor de 2019 versie geloof ik).

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 09-04-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
luke22 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:03:
Voor mensen die lezen en nog twijfelen, je kunt inmiddels een comfort Ioniq halen voor onder de 10k na subsidie. Wat een value voor je geld.
Waar kan ik zo 1 vinden dan? ik ben heel druk aan het loeren naar een Ioniq als eerste EV maar ik zie ze vooral voor 13-14k met een behoorlijk hoge km-stand staan. Na 2000 SEPP zit je dan rond de 11-12k.

Mijn grootste twijfel is eigenlijk tussen de 28 en de 38 kWh. Ik rijd er vooral 1 of 2x per maand in een weekend ~300km mee (2x 150km enkele reis dus). Maar ik ben erg gecharmeerd van het snel opladen van de 28 kWh en vind het eeuwig zonde dat ze dat bij de volgende versie minder hebben gemaakt :F

ik weet dat ik met de 28 kWh de enkele reis wel haal maar heen en weer zal me niet lukken dus moet ik altijd ergens laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:30
HTT-Thalan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:13:
[...]

Volgens de prijslijst heb je voor 51k consumentenprijs een Ioniq 6 staan met de 77kwh accu. Dat is dan wel een 'gewone' versie (style, niet opgezocht wat erin zit qua opties) en daarvan is dik 8k bpm. Als je die niet meerekent (geen idee of de originele Ioniq zonder BPM te koop was door een regeling oid) zitten ze niet ver uit elkaar (37k voor de 2019 versie geloof ik).
Tenzij ik wat gemist heb, maar op een EV zit toch geen BPM?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PeterZ(on) schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:31:
[...]

Tenzij ik wat gemist heb, maar op een EV zit toch geen BPM?
Je hebt gelijk, ik heb scheef gelezen in de PDF. Dat bedrag is BTW, de bpm is inderdaad nul.

Verwarrend omdat er staat 'netto catalogusprijs' maar dat is niet netto want er moet nog btw bij :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fr33z schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:17:
[...]

Waar kan ik zo 1 vinden dan? ik ben heel druk aan het loeren naar een Ioniq als eerste EV maar ik zie ze vooral voor 13-14k met een behoorlijk hoge km-stand staan. Na 2000 SEPP zit je dan rond de 11-12k.

Mijn grootste twijfel is eigenlijk tussen de 28 en de 38 kWh. Ik rijd er vooral 1 of 2x per maand in een weekend ~300km mee (2x 150km enkele reis dus). Maar ik ben erg gecharmeerd van het snel opladen van de 28 kWh en vind het eeuwig zonde dat ze dat bij de volgende versie minder hebben gemaakt :F

ik weet dat ik met de 28 kWh de enkele reis wel haal maar heen en weer zal me niet lukken dus moet ik altijd ergens laden.
Interieurtechnisch denk ik dat je van beide wel blij kunt worden. Bij mijn weten is de grootste aanpassing idd langzamer laden en geen app (mocht je dat belangrijk/handig vinden). Dat gezegd hebbende, ga je vooral snelladen dan? Ik zal ook voor een langere rit eerder proberen op locatie te laden dan onderweg (goedkoper en scheelt tijd). Zelfs met de granny charger kun je 150km toevoegen in ruwweg 12 uur laden dus als je daar voor een weekend bent... en met een laadpaal nog sneller.

Ik was dit weekend naar het museum (150km van huis). Ik kwam aan met 145km resterend (tegenwind en omrijden om iemand van het station aldaar op te pikken onderweg naar het museum). Met ongeveer 45% dus aan de lader gehangen daar, en die lader stuiterde behoorlijk, ik kreeg constant meldingen dat hij niet kon laden wegens gebrek aan vermogen en zelfs als hij het wel deed, kwam hij niet boven de 3kw uit.

Maar ik was daar om 11u 's ochtends en ging rond kwart voor 5 weer weg met een 98% gevulde accu, meer dan zat dus. Geen snellader nodig gehad (wat maar goed ook is, want dat werkt bij mij momenteel niet :().

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Headshot_NL schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:26:
Ja ik zit stiekem ook wel eens te kijken naar een vervanger

Als er een nieuwe Ioniq zou komen met 60-80 kWh accu, 150+ kW snelladen en iets groter qua formaat met hetzelfde verbruik zou ik meteen om zijn.
In praktijk een range van 450 - 650 kilometer is wel erg lekker.
Ik heb hem ook nog niet gezien. Voor mij mag die een slag kleiner, minstens zo zuinig en ook minder wegen. Een 40/50kWh accu is groot genoeg want waarom al dat gewicht van een grotere het hele jaar meeslepen. En in verhouding dan net zo snel of sneller laden dan de 28kWh versie. Ik heb hem nog niet gezien en zal nog wel even duren.

De gedaalde prijzen zijn eigenlijk alleen nadelig als je de auto weer snel van de hand doet. Ik rij er nu 4,5 jaar in en dan merk je dat amper. En dat was altijd al zo, bij elke vervanging betaal je de dealerwinst, dus dat moet je zien te voorkomen. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
ik denk met wat de prijzen nu doen een kona EV je beste optie is als soort van vervanger met meer range. het is uiteraard niet helemaal hetzelfde maar meer in de buurt is er eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

Arfman

Drome!

Pfoe, februari 2022 een 2017 Premium gekocht voor 22k. Dat is een forse waardedaling, maarja, het is niet anders.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 20:12
Arfman schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:39:
Pfoe, februari 2022 een 2017 Premium gekocht voor 22k. Dat is een forse waardedaling, maarja, het is niet anders.
Ik voor 23k. Maar ja, ik ga hem gewoon lekker oprijden. Dan doet het allemaal net iets minder pijn....vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Ik denk dat ik hem voorlopig ook blijf houden. Staat nu 85K op de teller ongeveer en heeft nog 2 jaar garantie. Waarschijnlijk zal over 1-2 jaar de Aygo van mijn vrouw weggaan en deze naar haar doorschuiven, dan zien we tegen die tijd wel weer wat voor moois er is.

De Ioniq 6 is ook prachtig, maar nu nog erg duur en niet perse praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

FranDaMan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:48:
[...]

Ik voor 23k. Maar ja, ik ga hem gewoon lekker oprijden. Dan doet het allemaal net iets minder pijn....vind ik.
Dat is ook zeker het plan, dus ik maak me er ook niet heel druk over. Nog steeds een fijne auto vind ik.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:39
Voor mij is de waardedaling niet zo'n punt. Ik rijd nu anderhalf jaar in een 28 en ben van plan dat nog jaren te doen.
Deze uiterst zuinige ev maakt het mogelijk om met eigen zonnestroom te laden* en van alle ev's de meest km's te maken.

Aan het eind van deze maand de eerste volledige balans op maken maar het lijkt er op dat we alle km's compenseren en ook nog de helft van ons huisgebruik.
(kweenie hoeveel maar hebben thuis ong 3000 kwh geladen)

En het zou kunnen dat er nog een straffe steiging in brandstofkosten komt, dan gaan de prijzen denk ik weer omhoog.

* rijtjeshuis en straatparkeren...

[ Voor 10% gewijzigd door SvenHe op 09-04-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

FranDaMan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:48:
[...]

Ik had mijn 2019 Executive (FR premium) eind 2019 gekocht met ruim 6k op de teller voor een kleine 26k. De afschrijving valt me nog wel mee uiteindelijk.
Ik zou 'm alleen vervangen voor wat @PeterZ(on) aangeeft, iets compacter, wat grotere batterij en minstens zo snel laden.
De Kona komt op het snelladen en het verbruik na wel in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

[...]

Het is een lastige afweging hoor. Want met 69KW snelladen (28KWH) is echt fijn. In de tijd (20 minuten~)dat wij even uitstappen, dreumes verschonen en even de benen strekken is de auto vol genoeg om weer 1,5 uur te kunnen kachelen.

Anderzijds mis ik de app soms wel: even voorverwarmen aanzetten of vooraf instellen op afstand mis ik op sommige dagen echt. Moet je toch weer naar de auto rennen, aanzetten en e.e.a. instellen. I.p.v. dat je dat vanaf de bank regelt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Goudvis schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:31:
[...]

Het is een lastige afweging hoor. Want met 69KW snelladen (28KWH) is echt fijn. In de tijd (20 minuten~)dat wij even uitstappen, dreumes verschonen en even de benen strekken is de auto vol genoeg om weer 1,5 uur te kunnen kachelen.

Anderzijds mis ik de app soms wel: even voorverwarmen aanzetten of vooraf instellen op afstand mis ik op sommige dagen echt. Moet je toch weer naar de auto rennen, aanzetten en e.e.a. instellen. I.p.v. dat je dat vanaf de bank regelt. :P
hier zit precies mijn probleem. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat ze snelladen verkloot hebben bij de 38 kwh versie.... Ik verwacht vooral veel ritjes te doen van max 150 km enkele reis en kan de helft van de keren op locatie laden en de andere helft moet het snelladen onderweg worden. Met de 38 kWh heb je gewoon wat meer marge en kan ik in de zomer denk ik heen en terug zonder laden als het moet. Met de 28 moet je er meer op letten, maar als het zo ver is kun je tenminste in 20 min dat ding volladen en weer verder. NAtuurlijk helpt het ook dat de 28 kWh wat goedkoper is, maar ik kan van te voren zo moeilijk inschatten of ik me ga ergeren aan vaker op moeten laden door kleinere accu en of het de meerprijs waard is om dan maar 38 kWh te halen. En ja, als je dan toch bezig bent kost een Kona 64 kWh ook 'maar' 19k ex subsidie dus ja, kun je bijna net zo goed nog even doorsparen :9

vraagje: zijn de 28 en 38 kWh ioniqs even zuinig ongeveer? laag verbruik per km spreekt me erg aan namelijk, puur vanuit functioneel oogpunt.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 09-04-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
ja, verbruik sterk vergelijkbaar. alleen de 38kWh is 100kg zwaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:39
De 28 heeft betere/geavanceerdere cellen dan de 38, daar komt meen ik het verschil in snelladen vandaan.

[ Voor 7% gewijzigd door SvenHe op 09-04-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Meer kobalt, dus ook sneller laden met koude accu. De Kona kan dacht ik ook niet zo snel laden als de 28kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
PeterZ(on) schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:07:
Meer kobalt, dus ook sneller laden met koude accu. De Kona kan dacht ik ook niet zo snel laden als de 28kWh.
Dit dus. Hoog percentage kobalt in de accucellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Het is inderdaad niet alsof ze de accu "verkloot" hebben, het gebruik van veel kobalt is niet echt duurzaam te noemen dus de accuchemie is veranderd. Als elke EV zoveel kobalt zou bevatten als een classic Ioniq zouden we denk ik al flink te kort hebben en zouden we nooit de huidige prijzen kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Fr33z schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:50:
[...]

hier zit precies mijn probleem. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat ze snelladen verkloot hebben bij de 38 kwh versie.... Ik verwacht vooral veel ritjes te doen van max 150 km enkele reis en kan de helft van de keren op locatie laden en de andere helft moet het snelladen onderweg worden. Met de 38 kWh heb je gewoon wat meer marge en kan ik in de zomer denk ik heen en terug zonder laden als het moet. Met de 28 moet je er meer op letten, maar als het zo ver is kun je tenminste in 20 min dat ding volladen en weer verder. NAtuurlijk helpt het ook dat de 28 kWh wat goedkoper is, maar ik kan van te voren zo moeilijk inschatten of ik me ga ergeren aan vaker op moeten laden door kleinere accu en of het de meerprijs waard is om dan maar 38 kWh te halen. En ja, als je dan toch bezig bent kost een Kona 64 kWh ook 'maar' 19k ex subsidie dus ja, kun je bijna net zo goed nog even doorsparen :9

vraagje: zijn de 28 en 38 kWh ioniqs even zuinig ongeveer? laag verbruik per km spreekt me erg aan namelijk, puur vanuit functioneel oogpunt.
Er is een Franse website waar ze de 28kWh Ioniq als graadmeter gebruiken om te zien hoe andere EV's presteren.
Daar geeft men aan dat de 38kWh iets meer verbruikt, maar alsnog als één na zuinigste uit de bus komt.
Volgens mij wordt het laadverlies ook meegerekend in het totaalverbruik, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
SpongeRob schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:03:
[...]

Er is een Franse website waar ze de 28kWh Ioniq als graadmeter gebruiken om te zien hoe andere EV's presteren.
Daar geeft men aan dat de 38kWh iets meer verbruikt, maar alsnog als één na zuinigste uit de bus komt.
Volgens mij wordt het laadverlies ook meegerekend in het totaalverbruik, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ik vind het ook altijd lastig in discussies met anti-EV personen. Mijn persoonlijke ervaringen zijn natuurlijk heel positief doordat ik zo'n ongelooflijk zuinige EV rijd, die ook nog een relatief snel oplaad _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 13:02

De enkele reis - indien over de snelweg - zal voor de 28 kWh verrassend vaak al te veel voor de accu zijn, zeker wanneer het kouder is. Of je moet heel rustig gaan rijden.

Of onderweg bijladen, zowel heen als terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Ik ben van de Ioniq 28 kWh naar een e-Niro met 64 kWh gegaan, voor de hogere instap.

De range was geen reden en nooit echt een probleem, maar met de range van de Kia is het allemaal wel veel relaxter moet ik toegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:05

uFx

Mikkem schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:40:
Ik ben van de Ioniq 28 kWh naar een e-Niro met 64 kWh gegaan, voor de hogere instap.

De range was geen reden en nooit echt een probleem, maar met de range van de Kia is het allemaal wel veel relaxter moet ik toegeven.
Hoe bevalt de auto verder in vergelijking met de Ioniq? Comfort, opties, ruimte? Ben eigenlijk wel benieuwd!

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Mikkem schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:34:
[...]

De enkele reis - indien over de snelweg - zal voor de 28 kWh verrassend vaak al te veel voor de accu zijn, zeker wanneer het kouder is. Of je moet heel rustig gaan rijden.

Wat noem je 'verrassend vaak'? Naar mijn ervaring haalt de Ioniq in de winter toch echt wel probleemloos 180km. Ik rij max. 110km/u op de snelweg en zak in de winter niet onder de 200km op de GOM. Over 150km zal dat verschil in snelheid (110km/u vs 120) je welgeteld 7 minuten kosten. Niet onoverkomelijk.
Tegenwind, een nat wegdek en winterse temperaturen zullen het wel spannend kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Mikkem schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:34:
[...]

het zal inderdaad 80% snelweg zijn met ~95km/h ofzo. Is er een grote kans dat je dan 150 km in de winter niet in 1x haalt?

zo'n Niro lijkt me. ook erg mooi maar ja, dan heb je het weer over andere bedragen. En helaas verre van zuinig vergeleken met de Ioniq. Ik houd erg veel van efficiëntie en dan lijkt dit de gouden standaard te zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Fr33z op 09-04-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
uFx schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:58:
[...]

Hoe bevalt de auto verder in vergelijking met de Ioniq? Comfort, opties, ruimte? Ben eigenlijk wel benieuwd!
Het is op de vorm na in basis dezelfde auto. Vóór de Ioniq had ik al een Niro Hybrid.

De zitpositie en zit zijn heel anders, kinderen hebben achterin ook wat meer ruimte. Opties zijn ook nagenoeg gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
maarte997 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:19:
[...]

Wat noem je 'verrassend vaak'? Naar mijn ervaring haalt de Ioniq in de winter toch echt wel probleemloos 180km. Ik rij max. 110km/u op de snelweg en zak in de winter niet onder de 200km op de GOM. Over 150km zal dat verschil in snelheid (110km/u vs 120) je welgeteld 7 minuten kosten. Niet onoverkomelijk.
Tegenwind, een nat wegdek en winterse temperaturen zullen het wel spannend kunnen maken.
Mijn GOM bleef in de winter ook op ongeveer 200 hangen. Maar mijn woon-werkverkeer is binnendoor en daarmee het uitgangspunt voor die waarde. Met alleen snelweg loopt het hard terug, zeker in de winter.

Ergens in dit topic staat een mooie tabel van het werkelijke bereik van de accu bij elke snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Fr33z schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:19:
[...]

het zal inderdaad 80% snelweg zijn met ~95km/h ofzo. Is er een grote kans dat je dan 150 km in de winter niet in 1x haalt?
95 km/h is inderdaad heel rustig. Ik zat meestal op 105-107 op de teller, dus 100-102 echte km's per uur.
Of jij het dan in de winter haalt hangt van de rest van de omstandigheden af.

Punt is daarbij wel dat je voor die range van helemaal vol naar nagenoeg leeg moet, elke keer.

Voordeel is dat de accu dan weer snel te vullen is, ook bij laden met de granny, wat ik doe. Dat is met de veel grotere accu van de Niro dan weer lastiger.
zo'n Niro lijkt me. ook erg mooi maar ja, dan heb je het weer over andere bedragen. En helaas verre van zuinig vergeleken met de Ioniq. Ik houd erg veel van efficiëntie en dan lijkt dit de gouden standaard te zijn.
De Ioniq is zuiniger, dat is zeker waar. Maar de e-Niro doet het ook prima. Ik verbruik niet zóveel meer dan met de Ioniq, zal zo'n 10-15% zijn.

Komt misschien ook doordat ik weinig snelweg rij, daar is de Niro flink in het nadeel met zijn grotere front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Mijn ervaring is dat 180km (waarvan >80% snelwegkm's aan 110km/u) onder 'normale' winterse omstandigheden zeker lukken.
Regio Leuven > Malmedy (Ardennen) > Verviers (>90% snelweg) à 110-120km/u bij 0° was voor mij de grootste uitdaging. 150km waarvan 110km bergop. Toen heb ik het op de terugrit met een klein hartje tot Tesla Verviers gehaald, maar toch nog met +-20km over (maar onvoldoende om een volgende snellader te halen, aangezien Wallonië een woestijn is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
maarte997 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:46:
Mijn ervaring is dat 180km (waarvan >80% snelwegkm's aan 110km/u) onder 'normale' winterse omstandigheden zeker lukken.
Regio Leuven > Malmedy (Ardennen) > Verviers (>90% snelweg) à 110-120km/u bij 0° was voor mij de grootste uitdaging. 150km waarvan 110km bergop. Toen heb ik het op de terugrit met een klein hartje tot Tesla Verviers gehaald, maar toch nog met +-20km over (maar onvoldoende om een volgende snellader te halen, aangezien Wallonië een woestijn is).
Ik rij langzamer dan dat maar ben nooit bij dit soort waarden in de buurt gekomen op de snelweg in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Fr33z schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:19:
[...]

Dan is de Ioniq de koning, alleen de RWD model 3 is ietsjes zuiniger op de snelweg bij 120+ km/h.
Als je maximaal 95km/h rijdt haal je zonder problemen die 150 km, behalve misschien in de slechtste weersomstandigheden met harde tegenwind en regen.
Ik heb vroeger in de zomer 290 km op de GOM gehad en dat kon ik ook gewoon halen, dat was dan wel met zomerbanden en zonder snelwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
@SpongeRob @Da_Poncho Bedankt voor jullie reacties. Stelt me iig een beetje gerust. "Helaas" hoor ik met mijn 38 jaar nog steeds hoge geluiden dus ik ben bekend met bijgeluiden in elektronica maar de Ioniq is gewoon wat luider dan andere EV's die ik ken.

@BarryH Misschien dat ik dat sws na de zomer eens doe. Dan gaan we richting de 90k km's en met 40k in een jaar mag er wel eens een deskundige blik op geworpen worden.
Mikkem schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:56:
[...]

Ik rij langzamer dan dat maar ben nooit bij dit soort waarden in de buurt gekomen op de snelweg in de winter.
Ik herken dit ook wel voor. 175km heb ik in de winter wel gehaald. Dan moest ik wel echt aan de snellader. Maar ik denk dat men zich soms blind staart op "winter". Bij -5, windstil en een zonnetje haal je een betere range dan met +8 in de stromende regen en tegenwind.

Vorig jaar jaar zijn we met onze e208 naar Spanje gereden. Vanaf Brussel tot Lyon in het donker en in de stromende regen met flinke wind. Normaal haal ik met gemak 300km range, maar toen stonden we toch echt om de 160km (!) aan de lader hoor. In april, bij 11 graden.

@Remuzzz Hoe groot fan ik ook ben van elektrisch rijden; in jouw situatie begrijp ik dat helemaal. Als wij geen garage zouden hebben zouden we dit ook niet gedaan hebben. En ook nu moeten we af en toe even wisselen omdat we twee EV's hebben. Wij zitten ook wel echt in een supergunstig scenario (garage, beide werkgevers met zeer goede reiskostenvergoeding, behoorlijk wat zonnepanelen, geautomatiseerd en flexibel kunnen laden met domotica en dynamisch energiecontract), daar ben ik me van bewust. Elektrisch rijden is gewoon niet voor iedereen een goede oplossing.

[ Voor 19% gewijzigd door Silvin op 09-04-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Ik heb met 2 maanden een Ioniq 2019 Premium Sky te koop? Hier iemand nog een extra Ioniq nodig? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
JaICTDronten schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:47:
Ik heb met 2 maanden een Ioniq 2019 Premium Sky te koop? Hier iemand nog een extra Ioniq nodig? :9
is dat de 28 of 38 ,kWh? ik ben zeer geïnteresseerd maar ook. nog wat afhankelijk van hoe snel het spaarboekje volloopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Dat moet wel een 38 zijn met die naam, de 28 was er in Nederland alleen als Comfort en Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
Fr33z schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:26:
[...]

is dat de 28 of 38 ,kWh? ik ben zeer geïnteresseerd maar ook. nog wat afhankelijk van hoe snel het spaarboekje volloopt ;)
Aankoop van particulier is wel zonder subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Ah, vergeten er bij te zetten... 38 inderdaad. Moet weg ivm verhuizing naar het buitenland. Over 2 weken krijg hij nog een beurt.

Nu 69k op de teller. Over twee maanden ongeveer 73k.

[ Voor 17% gewijzigd door JaICTDronten op 10-04-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickvdwaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 19:21
Wij hebben in Januari een premium uit 2017 voor 16k op de kop weten te tikken bij een hyundai dealer, wel denk ik dat zelfs de dealer het verschil tussen de comfort en de premium niet echt weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Nu bij Hyundai Wittenberg in Amersfoort voor de eerste beurt sinds de auto in mijn bezit is.

Alsof de duivel ermee speelt; vannacht heeft de auto niet opgeladen :P De stekker zat goed, opnieuw inpluggen gaf nog geen sjoege, herstarten van de laadpaal (Stegen EVSE zelfbouw) ook niet, maar na een paar pogingen van dit alles hoorde ik ineens toch de vergrendeling inschakelen en begon het laden. Ontgrendelen ging ook zoals altijd.

Vraag 1: Nou weet ik dat er een terugroepactie is geweest (info in dit topic), maar weet iemand of die ook van toepassing is op modeljaar '19 van de premium?

Volgens ovi.rdw staan er geen acties open, maar volgens de oude eigenaar is er naar zijn weten ook niks vervangen.

Vraag 2: Heeft er iemand al eens pech thuis, of in het buitenland gehad die door de Hyundai Pechhulp is opgelost? Ik heb nu een ANWB Europa abonnement lopen, maar ben blijkbaar dubbel 'pech-verzekerd' voor een jaar ivm de Hyundai pechservice - als dat echt zo is zeg ik ANWB op voor nu.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
hyundai pechhulp schakelt gewoon door naar ANWB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Scatman_II schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:04:
Vraag 1: Nou weet ik dat er een terugroepactie is geweest (info in dit topic), maar weet iemand of die ook van toepassing is op modeljaar '19 van de premium?

Volgens ovi.rdw staan er geen acties open, maar volgens de oude eigenaar is er naar zijn weten ook niks vervangen.
Dat zegt helaas niks. Bij mij stonden er ook geen acties open (nooit geweest, wel vaak gecheckt) maar toch zijn er bij mij een laad relais en een sos module vervangen, beiden waren terugroepacties die nog niet waren uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Volgens mij zijn terugroepacties op het kenteken altijd gerelateerd aan veiligheidsissues. Een vergrendeling die niet goed werkt is dat natuurlijk niet.
In het verleden bij andere auto's heb ik ze wel gehad, zoals een airbag, massakabel, remreservoir etc. Dan staan ze ook bij RDW online op het portal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Alsof de duivel ermee speelt; vannacht heeft de auto niet opgeladen :P De stekker zat goed, opnieuw inpluggen gaf nog geen sjoege, herstarten van de laadpaal (Stegen EVSE zelfbouw) ook niet, maar na een paar pogingen van dit alles hoorde ik ineens toch de vergrendeling inschakelen en begon het laden. Ontgrendelen ging ook zoals altijd.
Ik kwam toevallig dit tegen op de ANWB Occassion-test van de Ioniq Electric. Het leest als een probleem dat je met contactspray kan oplossen. Of met een wattenstaafje met alcohol o.i.d. :)
Wat vindt de Wegenwacht van de Hyundai Ioniq Electric als occasion?

Bij de elektrische Ioniq kent de Wegenwacht maar één probleempje dat wel eens voorkomt. De auto wil soms niet bijladen aan de laadpaal, als gevolg van aanslag op één of mee punten in de aansluiting. De Wegenwacht zal dit voorzichtig weghalen en het probleem is zonder verder kosten weer verholpen. Verder is ook de Ioniq EV even onverstoorbaar betrouwbaar als we dat van andere Hyundai’s gewend zijn.
Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

HTT-Thalan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:17:
[...]

Dat zegt helaas niks. Bij mij stonden er ook geen acties open (nooit geweest, wel vaak gecheckt) maar toch zijn er bij mij een laad relais en een sos module vervangen, beiden waren terugroepacties die nog niet waren uitgevoerd.
Hmm. In het RDW-portaal is op ons kenteken niets te vinden. Wel startte ik vanochtend de auto toen de snelheidsindicator even uitsloeg en een vreemd/onbekend piepje klonk. Gebeurde 2-3 keer. Daarna gewoon weggereden met de auto zonder problemen. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Vraag 2: Heeft er iemand al eens pech thuis, of in het buitenland gehad die door de Hyundai Pechhulp is opgelost? Ik heb nu een ANWB Europa abonnement lopen, maar ben blijkbaar dubbel 'pech-verzekerd' voor een jaar ivm de Hyundai pechservice - als dat echt zo is zeg ik ANWB op voor nu.
Bij mijn eerste Spanje reis met de Ioniq met pech was ik blij dat ik ook nog de KNAC service had voor mijn cabrio. Bij de Hyundai pechhulp heb je maar 5 dagen vervangend vervoer en bij de KNAC 2 weken. Dus ik kon mijn vakantie zonder kosten vervolgen met de vervangauto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lintesir
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:13
[..]

Heb meerdere keren met een lege 12V accu gestaan thuis en op werk, dan ben ik inderdaad door Hyundai Pechhulp geholpen. (Nog) niet in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Nu bij Hyundai Wittenberg in Amersfoort voor de eerste beurt sinds de auto in mijn bezit is.

Vervolg op dit verhaal: Helaas geeft de Hyundai monteur aan dat de laadmodule errors geeft én de stekkervergrendeling niet goed werkt. Beiden moeten worden vervangen :(

En aangezien deze niet op voorraad zijn en er geen werkplaatstijd is moet de auto tot zeker volgende week woendag blijven staan. Laadmodule wordt zelfs spannend aangezien die ergens uit verweggistan moet komen.

Tot zover het probleemloos elektrisch rijden, één jaar net niet gehaald ;w

Het gelukje is (hopelijk) dat dit net onder de laatste maand garantie hersteld zal kunnen worden. Over anderhalve week willen we het land 3x doorkuisen ivm diverse trips, hopelijk gaat dat nog lukken (anders wordt het de boodschappen-ICE).

Edit: dat laadrelais (en mogelijk de laadmodule) zijn dus geen terugroepacties, maar onderdelen die aangemerkt staan als 'vervangen indien probleem'. Hopelijk onder garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door Scatman_II op 10-04-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

Over een paar weken mag mijn ioniq voor zijn onderhoudsbeurt, heb alleen geen idee wat ik voor kosten kan verwachten, er staat nu 73.000km op de teller en heb er verder geen problemen mee op dit moment. Iemand rnig idee wat een gemiddelde onderhoudsbeurt bij de dealer kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemwiseTheBrave
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-07-2024
Ligt aan zoveel factoren.
Mijn dealer kwam vorige week aan dat het aangeraden werd de backup batterij van de sos module vervangen. Dat plus nieuw remvloeistof, filtertje en twee nieuwe banden bracht het totaal toch op bijna 800 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

SemwiseTheBrave schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:37:
Ligt aan zoveel factoren.
Mijn dealer kwam vorige week aan dat het aangeraden werd de backup batterij van de sos module vervangen. Dat plus nieuw remvloeistof, filtertje en twee nieuwe banden bracht het totaal toch op bijna 800 euro
Oef, dat is wel heel fors. Mag hopen dat het wat minder wordt dan dat. Banden zijn nog geen maand geleden vervangen die zijn in elk geval nog niet aan vervanging toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Metro2002 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:48:
[...]

Oef, dat is wel heel fors. Mag hopen dat het wat minder wordt dan dat. Banden zijn nog geen maand geleden vervangen die zijn in elk geval nog niet aan vervanging toe.
Mij werd het volgende verteld bij de beurt waar hij nu voor staat, Hyundai Amersfoort, bij 130.000km:

Komend onderhoud (naar verwachting):
Algehele technische controle incl. interieurfilter vervangen: € 232,30
Airco reinigen: € 49,50

Helaas (zie post eindje hierboven) gaat er nog wel flink wat bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik sta nu bij een no name fastcharger bij een Tamoil station, en daar werkt het fast charger zonder problemen... zou het dan toch aan fastned hebben gelegen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
HTT-Thalan schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:00:
Ik sta nu bij een no name fastcharger bij een Tamoil station, en daar werkt het fast charger zonder problemen... zou het dan toch aan fastned hebben gelegen??
Ik denk toch aan module vervangen waarmee Fastned autocharge mogelijk maakt...

Misschien even het volgende testen:

Je kunt je voertuigen beheren in de Fastned app. Je kunt Autocharge voor elke auto deactiveren via het tabblad Instellingen voor je voertuigen in het menu 'Voertuig'. Je kunt Autocharge op elk moment weer activeren. Je hoeft je auto niet opnieuw te koppelen aan je account.

Onthoud alsjeblieft dat je Autocharge moet deactiveren wanneer je je voertuig verkoopt.

Bron

En opnieuw aanzetten natuurlijk. Waarschijnlijk werkt het dan wel weer. Zo ja dan weet je dat het wel aan de vervanging lag. Zo nee dan is er iets ander waarschijnlijk stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

fx500 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:00:
[...]

Ik denk toch aan module vervangen waarmee Fastned autocharge mogelijk maakt...

Misschien even het volgende testen:

Je kunt je voertuigen beheren in de Fastned app. Je kunt Autocharge voor elke auto deactiveren via het tabblad Instellingen voor je voertuigen in het menu 'Voertuig'. Je kunt Autocharge op elk moment weer activeren. Je hoeft je auto niet opnieuw te koppelen aan je account.

Onthoud alsjeblieft dat je Autocharge moet deactiveren wanneer je je voertuig verkoopt.

Bron

En opnieuw aanzetten natuurlijk. Waarschijnlijk werkt het dan wel weer. Zo ja dan weet je dat het wel aan de vervanging lag. Zo nee dan is er iets ander waarschijnlijk stuk.
Gedaan, maar de app zegt dat voor opnieuw activeren ik niet langs de lader hoef. M.a.w. hij word niet op een nieuwe module ingeleerd, Toch even Fastned bellen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@HTT-Thalan vroeger was het auto verwijderen en dan keertje laden en dan weer auto toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Hee, het gaat over fastned issues, wat ik een paar weken geleden ook aankaartte.
Ik heb _altijd_ issues met fastned met mijn ioniq. Aandrukken tijdens de handshake helpt vaak (dus doen alsof je benzine tankt :+)

Laatst in Belgie weer dat het niet werkte, paar km verder een total met ook een hypercharger zoals fastned en die werkte wel....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Same here hoor. Vlak voor de energiecrisis een EV gekocht, goedkoper rijden kon niet ;) hoe anders is de wereld nu.

Het maakt mij overigens niet enorm veel uit, ik heb gigantisch veel plezier van de Ioniq. Het is een heerlijke auto en het comfort van elektrisch rijden is top.

Er is eigenlijk ook maar 1 auto waar ik 'm voor zou willen inruilen, een Model 3. Mogelijk ga ik dat ergens in de komende tijd ook doen. Die zijn inmiddels óók aanzienlijk in waarde gedaald. De 'delta' tussen beide is gekrompen; in 2022 moest ik ruim 15k meer uitgeven, als je nu de 2ehands prijzen vergelijkt is dat minder.

Bij particuliere verkoop (en aankoop) moet je volgens mij met <10k een heel eind komen.
Kodess schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:52:
Hee, het gaat over fastned issues, wat ik een paar weken geleden ook aankaartte.
Ik heb _altijd_ issues met fastned met mijn ioniq.
Even in de Fastned app gekeken, afgelopen jaren >25 keer daar geladen. Nog nooit issues mee gehad. Autocharge werkt altijd. Enige issue is dat het koppelen nogal lang duurt (>1 minuut). Ook niet bij andere snelladers.

[ Voor 20% gewijzigd door Richh op 11-04-2024 11:11 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

@Richh De Model 3 is - net als de Ioniq - ook een hele efficiente auto. Één groot nadeel voor mij; geen liftback/hatchback.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Richh schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:09:
[...]

Same here hoor. Vlak voor de energiecrisis een EV gekocht, goedkoper rijden kon niet ;) hoe anders is de wereld nu.

Het maakt mij overigens niet enorm veel uit, ik heb gigantisch veel plezier van de Ioniq. Het is een heerlijke auto en het comfort van elektrisch rijden is top.

Er is eigenlijk ook maar 1 auto waar ik 'm voor zou willen inruilen, een Model 3. Mogelijk ga ik dat ergens in de komende tijd ook doen. Die zijn inmiddels óók aanzienlijk in waarde gedaald. De 'delta' tussen beide is gekrompen; in 2022 moest ik ruim 15k meer uitgeven, als je nu de 2ehands prijzen vergelijkt is dat minder.

Bij particuliere verkoop (en aankoop) moet je volgens mij met <10k een heel eind komen.

[...]

Even in de Fastned app gekeken, afgelopen jaren >25 keer daar geladen. Nog nooit issues mee gehad. Autocharge werkt altijd. Enige issue is dat het koppelen nogal lang duurt (>1 minuut). Ook niet bij andere snelladers.
Tja ik moet hem komend najaar waarschijnlijk toch inruilen. Deze zomer wordt het gezin uitgebreid naar 3 kinderen.... 2 paste net met trekhaakkoffer en dakkoffer op kampeervakantie. Jammer dat er nog geen goeie stationwagon EV is. Moet nu kiezen tussen id4/enyaq/ioniq 5 (model y boven budget)

Kan hem nog niet weg doen want ik heb hem in de zomer van 2021 gekocht :+
Gekocht voor 18k met 55k km erop

Mijn issue bij fastned gaat altijd zo: Ik plug in, fastned zegt dat autocharge na een minuut herkend is en toont het laden scherm. In de ioniq zie ik niet het icoon dat er een kabel is aangesloten. Fastned stopt want kan niet laden.
Soms als ik de kabel aandrukkend vasthoud tot het laden echt is gestart werkt het.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
timovd schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:12:
@Richh De Model 3 is - net als de Ioniq - ook een hele efficiente auto. Één groot nadeel voor mij; geen liftback/hatchback.
Ik heb er afgelopen vakantie 1 gehuurd, dat is op alle vlakken goed bevallen. Ik snap dat sommigen het touchscreen een nadeel vinden, maar mij beviel het prima.

Inderdaad: het gebrek aan een mooie toegankelijke laadruimte zit mij ook niet heel lekker. De Model Y is de oplossing, maar: lelijk en te duur :P
Er zijn nog wel iets meer nadelen. Een Model 3 is zwaarder (mrb...), door het vermogen is de verzekering duurder en hoewel ze ook zeer efficient zijn, is de Ioniq onverslaanbaar :*) qua lasten zal het dus wel duurder gaan worden. Maar nog altijd goedkoper dan dinosap.

Maargoed, daar staat dan weer een grotere range en al het goeie wat Tesla te bieden heeft tegenover. Keuzes!

@Kodess klinkt heel irritant... helaas heb ik niet de oplossing voor je. Hoe gaat het zonder autocharge, werkt het dan wel gewoon?

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 11-04-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Richh schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb er afgelopen vakantie 1 gehuurd, dat is op alle vlakken goed bevallen. Ik snap dat sommigen het touchscreen een nadeel vinden, maar mij beviel het prima.

Inderdaad: het gebrek aan een mooie toegankelijke laadruimte zit mij ook niet heel lekker. De Model Y is de oplossing, maar: lelijk en te duur :P
Er zijn nog wel iets meer nadelen. Een Model 3 is zwaarder (mrb...), door het vermogen is de verzekering duurder en hoewel ze ook zeer efficient zijn, is de Ioniq onverslaanbaar :*) qua lasten zal het dus wel duurder gaan worden. Maar nog altijd goedkoper dan dinosap.

Maargoed, daar staat dan weer een grotere range en al het goeie wat Tesla te bieden heeft tegenover. Keuzes!

@Kodess klinkt heel irritant... helaas heb ik niet de oplossing voor je. Hoe gaat het zonder autocharge, werkt het dan wel gewoon?
Valt wel mee hoor, ik laad eigenlijk altijd thuis...
Laatste zomer vakantie naar frankrijk alleen maar Tesla laders gebruikt dus ook bijna nooit Fastned.

Zonder autocharge zelfde issue, behalve dan dat als het dan lukt ik een mailtje van Fastned krijg dat ik de app niet had hoeven gebruiken omdat Autocharge aanstaat en gewoon had kunnen werken :9

Touch lijkt me ook geen probleem bij de Tesla, voor mij is het grootste dilemma geen android auto. Want wat als je geen spotify hebt? En er zijn workarounds, maar heb liever gewoon ietst wat stabiel is en goed werkt. En geen fan van de geen ultrasone sensors voor parkeren, ruitenwissers die de camera als sensor gebruiken...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Richh schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:09:
Ik heb heel wat jaren terug en keer een BMW I3 geprobeerd en die vond ik nog vrij 'ruw' aan de randjes. Het optrekken en remmen was vrij bruusk en onsubtiel. Nu moet je de Ioniq ook niet in sportstand zetten dan want dan is het pedaal ook vrij jumpy, maar in Eco of Normal - zeker! Je kan zo verschrikkelijk soepel met dat ding rijden en een specifiek trekje wat ik heb is dat ik met elke auto waar ik in rij probeer zo 'zachtjes' mogelijk tot stilstand probeer te komen bij b.v. een stoplicht. Dat lukt met traditionele remmen maar tot zover, want je voelt altijd dat finale punt waarbij je aangrijpt en dan zie je alle hoofdjes in de auto ook even naar voren knikken :+. Met de Ioniq, gebruikmakend van het peddeltje, kan dat dus wel... supersoepel stoppen en weer wegrijden. Ook het optrekken is (logischerwijs) vele malen soepeler dan bij een traditionele automaat.
Er is eigenlijk ook maar 1 auto waar ik 'm voor zou willen inruilen, een Model 3. Mogelijk ga ik dat ergens in de komende tijd ook doen. D
Ik zou voor praktische zaken een Ioniq 5 kiezen maar qua looks een 6. Dat vind ik echt een tof ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
HTT-Thalan schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:25:
[...]

Ik heb heel wat jaren terug en keer een BMW I3 geprobeerd en die vond ik nog vrij 'ruw' aan de randjes. Het optrekken en remmen was vrij bruusk en onsubtiel. Nu moet je de Ioniq ook niet in sportstand zetten dan want dan is het pedaal ook vrij jumpy, maar in Eco of Normal - zeker! Je kan zo verschrikkelijk soepel met dat ding rijden en een specifiek trekje wat ik heb is dat ik met elke auto waar ik in rij probeer zo 'zachtjes' mogelijk tot stilstand probeer te komen bij b.v. een stoplicht. Dat lukt met traditionele remmen maar tot zover, want je voelt altijd dat finale punt waarbij je aangrijpt en dan zie je alle hoofdjes in de auto ook even naar voren knikken :+. Met de Ioniq, gebruikmakend van het peddeltje, kan dat dus wel... supersoepel stoppen en weer wegrijden. Ook het optrekken is (logischerwijs) vele malen soepeler dan bij een traditionele automaat.

[...]

Ik zou voor praktische zaken een Ioniq 5 kiezen maar qua looks een 6. Dat vind ik echt een tof ding.
De Ioniq 6 is ook een geweldige auto. Ook een keer in mogen rijden, echt top, en tel daar de snellaadprestaties bij op...

De Hyundai dealer hier in Zwolle heeft bij de wachtruimte heel tactisch een flink aangeklede Ioniq 6 staan, dat is net een dikke Porsche :P hele gave bak.

Maar ja... Als particulier is een 2ehands Tesla gewoon veel goedkoper in aanschaf. Plus alle snuisterijen die dat touchscreen te bieden heeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Richh schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:32:
[...]

De Ioniq 6 is ook een geweldige auto. Ook een keer in mogen rijden, echt top, en tel daar de snellaadprestaties bij op...
Zoiets zoek ik, maar dan wel een maatje kleiner. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

HTT-Thalan schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:25:
[...]

[...]

Dan rij jij de 38 kwh versie neem ik aan?
Mijn 28 kwh heeft juist op het laatst altijd nog die 'klonk' voordat hij helemaal stilstaat, omdat de automaat blijft 'duwen' zonder het gas aan te raken. Ik moest daar juist aan wennen - mijn oude autos zonder automaat kon je juist wel dat aangrijppunt voorkomen :)

Vandaag met de boodschappen ICE naar werk zolang de Ioniq bij de dealer wacht op nieuwe onderdelen... File rijden zonder ACC is echt stom, bleh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Scatman_II schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:54:
[...]

Dan rij jij de 38 kwh versie neem ik aan?
Mijn 28 kwh heeft juist op het laatst altijd nog die 'klonk' voordat hij helemaal stilstaat, omdat de automaat blijft 'duwen' zonder het gas aan te raken. Ik moest daar juist aan wennen - mijn oude autos zonder automaat kon je juist wel dat aangrijppunt voorkomen :)

Vandaag met de boodschappen ICE naar werk zolang de Ioniq bij de dealer wacht op nieuwe onderdelen... File rijden zonder ACC is echt stom, bleh.
Absoluut, ik moest vandaag met mijn ICE rijden vanwege de trekhaak om met de aanhanger een fiets te halen. Zit ik steeds naar een niet-bestaande flipper achter mijn stuur te grijpen bij elke kruising _O-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvin
Als ik het goed begrijp moet je in de 38kWh de flipper altijd ingedrukt houden om volledig tot stilstand te komen he? Jammer dat er nog geen echte one pedal drive in zit dan. Zijn er nog andere verschillen met de 28kWh behalve range en laadsnelheid? Uit m'n hoofd weet ik van het wat grotere, andere type infotainment, online communicatie en volgens mij dat je VESS niet uit kan schakelen?

De 28kWh bevalt ons dermate goed dat we overwegen om de e208 te verruilen voor een tweede Ioniq maar dan wel de 38kWh. Beide zijn ruim voldoende voor ons woon-werkverkeer. Toch kunnen we dan per langere rit kiezen wat handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Vandaag onze 28kWh naar de garage om onder garantie de schokdempers te vervangen (kraakjes als je over een drempel gaat) en achter spoiler wordt opnieuw gemonteerd en gekit omdat er af en toe wat water in de achterbak beland.

Meer mensen last van bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fx500 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:12:
Vandaag onze 28kWh naar de garage om onder garantie de schokdempers te vervangen (kraakjes als je over een drempel gaat) en achter spoiler wordt opnieuw gemonteerd en gekit omdat er af en toe wat water in de achterbak beland.

Meer mensen last van bovenstaande?
Dat gekraak heb ik ook wel eens bij een drempel of kuil maar als dat verder niet erger wordt of kwaad kan laat ik het zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fx500
PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:21:
[...]

Dat gekraak heb ik ook wel eens bij een drempel of kuil maar als dat verder niet erger wordt of kwaad kan laat ik het zo.
Nou het wordt bij ons steeds hinderlijker/erger. En nog garantie. Ik laat wel even weten of het de oplossing is voor wie dit ook (zelf) wil verhelpen.
Pagina: 1 ... 164 ... 195 Laatste