8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Dank! Dat is precies de info die ik zocht. Dan ga ik dat proberen. Ik ben niet zo gelukkig met een auto die letterlijk aan het stuiteren is als de klep omhoog komt.Super_ik schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:34:
Ik heb de gasveren laatst vervangen door gasveren van stabilus. Die gaven wel het verwachte resultaat. De klep gaat soepel open en dicht, maar schiet niet omhoog.
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Maar dat is mijn aanname voor wat je verteld
luke22 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:25:
ik denk dat met wat gebruik dat binnen de korste keren weer normaal wordt. en je nu niet gewend bent dat hij zo makkelijk open gaat.
Maar dat is mijn aanname voor wat je verteld
:strip_exif()/f/image/rzzHWTEJHQvgCjOFDOmW4tuI.gif?f=fotoalbum_large)
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Dat liever dan dat ie nu bijna naar beneden valt
Mocht er nog iemand in de regio Schiphol interesse hebben in een Frunk of een inzetbakje voor onder de armsteun dan graag een PB.
Iemand een honden transport bench die goed bevalt in deze auto? De Stafford mag ook mee voortaan als de 2e auto de deur uit gaat, maar die kleine sloper wil nog wel eens voor de lol aan achterbanken scheuren. Denk niet dat de garantie die gaat vergoeden...
Ik ga maandag de Ioniq electric inleveren voor een nieuwe Ioniq 6 77kWh RWD. Na 5 jaar tevreden te hebben gereden en met slechts 1 keer een defect (laadpoortvergrendelmotor) had ik wel vertrouwen in de I6. Ik verwacht een iets hoger verbruik, maar veel minder snelladen, al deed ik dat al niet heel erg veel. Soms was het bereik net genoeg voor naar het werk en terug en dan 's avnds nog een rit naar mijn ouders, daar hoef ik me straks geen zorgen meer over te maken.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Mijn dagelijkse woon-werkverkeer is van tussen Joure en Leeuwarden. Redelijk noordelijk zullen we maar zeggen. En de voorspelde sneeuw is inderdaad gekomen.
Voor het eerst meegemaakt dat de auto aangaf radar geblokkeerd. Nou vindt ik dat niet zo erg, behalve dat de adaptieve cruise controle ook niet meer werkt.
Maar ik meende mij te herinneren dat als je de afstandsknop voor de adaptieve cruis ingedrukt houdt je ook normale cruise hebt. En dat bleek ik mij goed herinnerd te hebben.
Dus voor iedereen. De IONIQ heeft ook normale cruise controle. Ik kon alleen mijn huidig ingestelde snelheid niet terug vinden. Misschien ook wel omdat er constant een melding in beeld kwam over dat frontale botsdetectie nu ook niet werkte.
Ja ik gooi mijn (ondertussen alweer 47kg wegende en nee, hij is niet te dik) herder gewoon in de kofferbak met een deken eronder die ik bij erin springen even over de bumper leg tegen schade. Ja, een bench vind ik veel fijner, maar dat past gewoon niet met die lage daklijn, in mijn benzineauto (Dacia Lodgy) heb ik gewoon een full sized bench en die auto gebruiken we dus ook met vakanties enzo.zonoskar schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:48:
Wij hebben een hondendeken voor de achterbank. Zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...x-145cm/9300000110035125/ Die span je tussen de hoofdsteunen van de voor- en achterstoelen. Leek ons handiger dan een bench.
Ik ga maandag de Ioniq electric inleveren voor een nieuwe Ioniq 6 77kWh RWD. Na 5 jaar tevreden te hebben gereden en met slechts 1 keer een defect (laadpoortvergrendelmotor) had ik wel vertrouwen in de I6. Ik verwacht een iets hoger verbruik, maar veel minder snelladen, al deed ik dat al niet heel erg veel. Soms was het bereik net genoeg voor naar het werk en terug en dan 's avnds nog een rit naar mijn ouders, daar hoef ik me straks geen zorgen meer over te maken.
En de Ioniq 6 - vet
Ik krijg dat een paar keer per maand, voornamelijk in de wintermaarte997 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:09:
Gisteren voor de eerste keer in 2 jaar en 45 000 km de melding 'hulpaccu bijgeladen' gekregen (auto heeft is 7 jaar en heeft 132 000km). Toch even schrikken, gezien de auto altijd in de garage staat en er niet minder mee wordt gereden ofzo. Dus mijn eerste idee was meteen... Help, mijn accu is bijna dood! Even in de gaten houden.
Auto is uit 2017, heb hem nu 3 jaar, en er 70.000 km mee gereden (nu 120.000 km op de teller)
Je moet er op gaan letten als het 2x achter elkaar is lijkt me. Anders is het geen probleem dat je grote accu de kleine even helpt
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Nu met het koude weer heb je meestal ook een stuk meer verbruikers op 12 volt. Zoals stoelverwarming, stuurverwarming en je verlichting is vaak al veel eerder aan. Daardoor kost het iets meer moeite om je accu aan te vullen terwijl je aan het rijden bent.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
ik dacht goed begrepen te hebben dat je zo warmte kon krijgen vanuit de WP toch?
luke22 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:24:
Ik reed gisteravond met enkel de A/C aan en had het op 22 graden gezet als test. maar ook na 30+ minuten rijden kwam er geen warme lucht.
ik dacht goed begrepen te hebben dat je zo warmte kon krijgen vanuit de WP toch?
Tom Paris schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:31:
[...]
Zoek in dit topic even op 'HEAT', dit is nu meermaals bediscussieerd en gevalideerd adhv defecte warmtepompen.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
De warmtepomp slaat dus gewoon aan, echter als het vooruit ontwazemen weer onnodig aan slaat, dan schiet de verwarming gelijk uit.
oftewel, dat uitzetten is eigenlijk de way to goo.
Die hele automatische ontwaseming is uberhaupt idioot gevoelig. Ding schiet elke 4-5 minuten wel een keer aan. Ontzettend irritant, heb m gewoon uitgezet.luke22 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:24:
Ik ben er gisteren nog even mee gaan spelen, auto aan verwarming op 30 enkel AC.
De warmtepomp slaat dus gewoon aan, echter als het vooruit ontwazemen weer onnodig aan slaat, dan schiet de verwarming gelijk uit.
oftewel, dat uitzetten is eigenlijk de way to goo.
Share and Enjoy!
Hier ook uitgezet, staat nu al bijna 3 jaar uit. Als de ramen beslaan druk ik zelf het knopje AC wel even in. Of als het te erg is, even de front knop. Maar dat is alleen direct na het instappen in de auto.WCA schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:36:
[...]
Die hele automatische ontwaseming is uberhaupt idioot gevoelig. Ding schiet elke 4-5 minuten wel een keer aan. Ontzettend irritant, heb m gewoon uitgezet.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Een vraag aan de (ex-)bezitters: de auto staat momenteel aan onze eigen oplader, maar ik wil eigenlijk standaard maar tot 80 of 90% laden aangezien de auto doordeweeks nauwelijks gebruikt wordt en ik de accu liever niet met 100% weg zet. Ik heb me rot zitten zoeken, maar ik kan de laadlimietinstelling nergens vinden. Ook via onze Zaptec wallbox kan ik het laden niet begrenzen. Zie ik iets over het hoofd of zit het er echt niet op?
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Gefeliciteerd met je aankoop. Nee hoor, je ziet niets over het hoofd, het is niet instelbaar in de auto. Enige optie is een lader waarbij je een bepaalde hoeveelheid kunt aangeven of laadtijd kunt instellen zou een optie zijn.J669 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:51:
Zo, ik ben sinds vandaag ook trotse bezitter van Ioniq electric uit 2018 en gelijk al een volle accu leeg gereden vandaag. Wat een zalige comfortabele auto is het toch!
Een vraag aan de (ex-)bezitters: de auto staat momenteel aan onze eigen oplader, maar ik wil eigenlijk standaard maar tot 80 of 90% laden aangezien de auto doordeweeks nauwelijks gebruikt wordt en ik de accu liever niet met 100% weg zet. Ik heb me rot zitten zoeken, maar ik kan de laadlimietinstelling nergens vinden. Ook via onze Zaptec wallbox kan ik het laden niet begrenzen. Zie ik iets over het hoofd of zit het er echt niet op?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Even via de app bijhouden en dan lostrekken... of neeSpongeRob schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:57:
@J669 Je kunt zoeken zolang je wilt, maar dat zit helaas niet op de 28kWh versie.
Ik reken het uit obv de laadsnelheid en beperk dan het tijdslot waarin geladen kan worden in de auto (in EV menu onder de stellingen voor voorvewarmen. nb. je moet 1 voorverwarm tijdslot actief hebben voor deze optie. MAar daarin kan je de verwarm instelling "off" zetten en dan heb je geen onnodig verwarmde auto)J669 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:51:
Zo, ik ben sinds vandaag ook trotse bezitter van Ioniq electric uit 2018 en gelijk al een volle accu leeg gereden vandaag. Wat een zalige comfortabele auto is het toch!
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zelf weet ik ongeveer hoe lang het duurt voordat hij vol is vanaf bepaalde percentages. En aangezien ik regelmatig buiten loop (hond uitlaten) trek ik hem er meestal ergens rond de 80-90% uit. Pas als ik de range echt nodig heb laat ik hem even op volle snelheid laden, dan zit hij ook zo vol.
Dit kan je blijven zeggen, maar mensen zijn altijd heilig overtuigd van de 80% op het display , bij alle EV's (en ze laden allemaal nooit op tot 100%)fx500 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:10:
De BMS laadt de accu standaard tot 90% (even uit mn hoofd) op. Dus als je 100% in je scherm ziet is dat niet 100% accu. Vandaar dat de degradatie ook niet heel slecht is in onze accu's
Ik krijg dan vaak te horen, ja maar minder hoog opladen is altijd beter. Waarom dan die triviale 80%, die in veel auto's 70% is. Doordat iedereen 80% zegt, wordt er overal gedacht dat dat het percentage is wat het beste is.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Volgens de specs heb je ~38.3kwh beschikbaar uit een ~40.4kwh batterij. 90% van 40.4 = 36,36kwh, dus de (voor de gebruiker) beschikbare capaciteit is meer dan 90% van de hele accu. Zou ik 90% opladen van de 38.3 die ik heb, zit ik op 34,47kwh, terwijl 80% van 40,4 slechts 32,32kwh is. Aangezien je alleen in tientallen procenten kunt kiezen, is 80% laadlimiet instellen dus de enige manier om onder de 80% van de totale accu blijven, zoals ik het zie.fx500 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:10:
De BMS laadt de accu standaard tot 90% (even uit mn hoofd) op. Dus als je 100% in je scherm ziet is dat niet 100% accu. Vandaar dat de degradatie ook niet heel slecht is in onze accu's
Dus ja, ik limiteer op 80% tenzij ik direct na het laden een rit ga maken waarbij ik na afloop onder de 80% zit.
Ja, het is een klein ongemak, maar ik wil wel zo lang mogelijk met deze auto/accu kunnen doen, ik heb geen leasemij waar ik hem na een paar jaar dump
[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-02-2024 10:35 ]
Ik ook niet, maar er rijden zoveel Ioniqs rond met hoge Km standen zonder noemenswaardige degradatie dat ik me er niet meer druk om maak.HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:35:
[...]
Volgens de specs heb je ~38.3kwh beschikbaar uit een ~40.4kwh batterij. 90% van 40.4 = 36,36kwh, dus de (voor de gebruiker) beschikbare capaciteit is meer dan 90% van de hele accu. Zou ik 90% opladen van de 38.3 die ik heb, zit ik op 34,47kwh, terwijl 80% van 40,4 slechts 32,32kwh is. Aangezien je alleen in tientallen procenten kunt kiezen, is 80% laadlimiet instellen dus de enige manier om onder de 80% van de totale accu blijven, zoals ik het zie.
Dus ja, ik limiteer op 80% tenzij ik direct na het laden een rit ga maken waarbij ik na afloop onder de 80% zit.
Ja, het is een klein ongemak, maar ik wil wel zo lang mogelijk met deze auto/accu kunnen doen, ik heb geen leasemij waar ik hem na een paar jaar dump.
waar haal je die data vandaan? Ben ik wel benieuwd naar, zou schelen voor het gemak.FranDaMan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:24:
[...]
Ik ook niet, maar er rijden zoveel Ioniqs rond met hoge Km standen zonder noemenswaardige degradatie dat ik me er niet meer druk om maak.
Dat er vaak gezegd wordt dat vol- en snelladen geen enkel effect op de levensduur heeft is voor mij zoiets als, mijn opa rookte een pakje per dag en is ook honderd geworden. Verder moet iedereen dat gewoon zelf uitmaken, mijn broer heeft er bijvoorbeeld geen probleem mee zijn LEAF op vrijdag vol te laden terwijl hij pas op maandag weg moet. Ik bedoel maar.
Ja, er is een buffer in de ioniqs, maar ze berekenen blijkbaar op een wijze die voordeling voor hyundai uitpakt en dus mooier lijkt dan het is. Ik snap er niet alles van, maar alhoewel de trend in de markt wel lijkt te zijn dat EV accu's minder degraderen dan die van telefoons, is ook hier het advies (inclusief van hyundai zelf) om de batterij zo vaak mogelijk tussen de 20 en 80% te houden. Dus dat doe ik dan ook maar.
Ja, de leaf schijnt wel verantwoordelijk te zijn geweest een 'common misconception' in leven te houden over EV accu's. De leaf was een slecht voorbeeld, de rest doet het blijkbaar beter, maar accu's hebben nog steeds degradatie. Het BMS systeem en de buffer, zo denk ik te mogen begrijpen, hebben veel impact op de 'health' m.b.t. laadcycli, maar de 20-80% regel heeft weer een positief effect op de 'age degradation'. Nogmaals, dit is mijn eigen interpretatie o.b.v. internetdata, ik ben totaal geen expert.WCA schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:59:
[...]
De Leaf is misschien niet het beste voorbeeld van goed accuontwerp op zich, die degraderen toch wel een stukje meer dan de Ioniqs lijken te doen iig.
[ Voor 36% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-02-2024 12:02 ]
De Leaf is misschien niet het beste voorbeeld van goed accuontwerp op zich, die degraderen toch wel een stukje meer dan de Ioniqs lijken te doen iig.PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:56:
Met een 100kWh accu zou het niet echt mijn aandacht hebben, maar met een 25kWh die mijn Ioniq beschikbaar heeft wil ik die wel graag zo lang mogelijk beschikbaar hebben. Dus als het niet helemaal volladen daar een positieve bijdrage aan kan leveren is dat voor mij geen probleem.
Dat er vaak gezegd wordt dat vol- en snelladen geen enkel effect op de levensduur heeft is voor mij zoiets als, mijn opa rookte een pakje per dag en is ook honderd geworden. Verder moet iedereen dat gewoon zelf uitmaken, mijn broer heeft er bijvoorbeeld geen probleem mee zijn LEAF op vrijdag vol te laden terwijl hij pas op maandag weg moet. Ik bedoel maar.
Share and Enjoy!
De bruikbare capaciteit van de Ioniq is gewoon ruimer berekend dan bij veel andere auto's. Maar ook de (weliswaar niet vloeistof)gekoelde accu helpt bijv mee aan een accu die langer goed blijft dan bijv een Leaf of een ZoeHTT-Thalan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:59:
Ik heb net ff flink gegoogled naar data hierover, maar de mensen die er kennis van lijken te hebben zeggen allemaal 'elke batterij degradeert' maar ook dat 'SOH' een ingewikkelde berekening is die niet iedere fabrikant op dezelfde wijze benadert.
Ja, er is een buffer in de ioniqs, maar ze berekenen blijkbaar op een wijze die voordeling voor hyndai uitpakt en dus mooier lijkt dan het is. Ik snap er niet alles van, maar alhoewel de trend in de markt wel lijkt te zijn dat EV accu's minder degraderen dan die van telefoons, is ook hier het advies (inclusief van hyundai zelf) om de batterij zo vaak mogelijk tussen de 20 en 80% te houden. Dus dat doe ik dan ook maar.
Share and Enjoy!
Juist bij een LEAF is het m.i. verstandig om hem niet een weekend vol te laten staan en het boeit hem niet. Neemt niet weg dat het voor elke mij bekende accu niet goed is in meer of mindere mate. En dat je het bij de Ioniq niet ziet, doet daar niets aan af. Maar zoals gezegd, moet iedereen zelf weten. Toch.WCA schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:59:
[...]
De Leaf is misschien niet het beste voorbeeld van goed accuontwerp op zich, die degraderen toch wel een stukje meer dan de Ioniqs lijken te doen iig.
Op youtube meerdere videos van bijvoorbeeld GoGreen Auto's. Er is ook nog een mooie video van een bedrijf dat al bijna 10 jaar klassiekers ombouwt naar EV's. Zij bouwen ook zelf accupakketten. Ook zij geven aan dat die degradatie door het naar 100% laden echt geneuzel is in de marge.HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:42:
[...]
waar haal je die data vandaan? Ben ik wel benieuwd naar, zou schelen voor het gemak.
Maar een ieder moet het voor zich weten. Ik maak me er in ieder geval niet druk om.
Maar de hoeveelheid die het scheelt, lijkt behoorlijk minimaal te zijn aangezien ik nog niemand ken met een EV die alleen tot 80% heeft geladen die signifcant meer SOH heeft dan iemand die dat niet doet.
Kijk eens naar hoe oud de EV's zijn, en er is nog geen significant meetbaar verschil. De ioniqs zijn al 7 jaar oud.
Wat wel uit maakt is hoe vaak je snellaad, en daar zijn al veel bewijzen voor
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Snelladen gebeurt hier denk ik 2x per maand, en dan op dezelfde dag omdat het dan gewoon een langere rit betreft, dus 95% is thuis opladen met ±5kw.
Omdat de mijne krap 4 jaar oud is (en de accu iets meer dan een jaar oud zelfs) dacht ik extra veel voordeel te kunnen behalen door het ding van meet af aan al 'goed' te behandelen. Ik vraag me dan nog steeds wel af waarom Hyundai zelf aangeeft dat het beter is 80% aan te houden als het verschil zo miniem is.
Enige wat ik doe is de auto niet langdurig met 100% wegzetten, probeer hem rond 50-60% te hebben als ik hem langer dan een paar dagen niet gebruik. Verder gebruik ik hem gewoon waar ie voor bedoeld is. Moet ik ver weg dan gaat ie aan de snellader en als ik een lange rit maak gaat ie tot 100% vol.Kodess schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:48:
Dat is hoe ik er ook in sta. Gaat een accu langer mee als je hem niet naar 100% laad? Tuurlijk.
Maar de hoeveelheid die het scheelt, lijkt behoorlijk minimaal te zijn aangezien ik nog niemand ken met een EV die alleen tot 80% heeft geladen die signifcant meer SOH heeft dan iemand die dat niet doet.
Kijk eens naar hoe oud de EV's zijn, en er is nog geen significant meetbaar verschil. De ioniqs zijn al 7 jaar oud.
Merk na 71k km nog niks van degradatie.
[ Voor 54% gewijzigd door Metro2002 op 20-02-2024 14:27 ]
De ionics hebben over het algemeen goede laders en cellen waarop niet bezuinigd is. Het niet super snel kunnen fastchargen zal vast wel helpen.Kodess schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:48:
Dat is hoe ik er ook in sta. Gaat een accu langer mee als je hem niet naar 100% laad? Tuurlijk.
Maar kijk eens naar bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3's van de first serie. Hier zie je behoorlijke degradaties in vloeistof gekoelde accu pakketten. Blijkbaar heeft Hyundai iets goed gedaan in de Ionics! Oké in een terugroep actie zijn bij VW ook al accu cellen vervangen, maar alleen bij auto's die merkbaar onder een grens kwamen en die het onderhoud bij een goede dealer regelden. De rest rijdt rond zonder van de problemen af te weten.
En sowieso is het verhaal mogelijk aan de orde wat ik ooit over een nauwelijks degraderende Tesla uitgelegd kreeg:
er gaat een groter accu pakket in de auto. De cellen worden hierdoor afwisselend wel en niet belast bij laden. De extra hoeveelheid cellen wordt zodra degradatie begint ingezet om de degradatie weer naar 0% terug te regelen. Totdat de reserve capaciteit op gedegradeerd is, merk je hier dus bijna niets van. En zodra de buffer op is, dan gaat het degraderen harder. Of dit nu echt zo is of broodje aap? Ik weet het niet. Er wordt nog best veel gerommeld en er worden nog best veel broodje aap verhalen verteld over ev's en accu's.
De auto werd standaard op Green X energysavers geleverd (van Michelin) en ja, die gaan lang mee, maar de grip vond ik suboptimaal. Ik ben voor AllSeasonContact 2 van Conti gegaan en ben er flink op vooruit gegaan. Verbruik lijkt vergelijkbaar te zijn, maar veel stiller en betere grip. Is geen zomerband... maar die hebben ze natuurlijk ook gewoon te koop.Metro2002 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:24:
Ik ben van plan deze zomervakantie een vrij lange rit te gaan maken met de ioniq 28Kwh naar Zweden en aangezien de auto nu nog op winterbandjes staat (snowtrac 5) en deze redelijk aan het einde van hun leven zijn wil ik ze voor de vakantie vervangen voor zuinige(re) zomerbanden en had o.a. de michelin e-primacy op het oog. Mensen ervaring met dit soort eco banden, scheelt het merkbaar op het verbruik? Hoe is de grip? Wat zijn goede alternatieven?
De mijne heeft intussen meer dan een ton gelopen en ook daar niets merkbaar van minder bereik.Metro2002 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:24:
Ik ben van plan deze zomervakantie een vrij lange rit te gaan maken met de ioniq 28Kwh naar Zweden en aangezien de auto nu nog op winterbandjes staat (snowtrac 5) en deze redelijk aan het einde van hun leven zijn wil ik ze voor de vakantie vervangen voor zuinige(re) zomerbanden en had o.a. de michelin e-primacy op het oog. Mensen ervaring met dit soort eco banden, scheelt het merkbaar op het verbruik? Hoe is de grip? Wat zijn goede alternatieven?
[...]
Enige wat ik doe is de auto niet langdurig met 100% wegzetten, probeer hem rond 50-60% te hebben als ik hem langer dan een paar dagen niet gebruik. Verder gebruik ik hem gewoon waar ie voor bedoeld is. Moet ik ver weg dan gaat ie aan de snellader en als ik een lange rit maak gaat ie tot 100% vol.
Merk na 71k km nog niks van degradatie.
Van de meeste degradatietesten ben ik niet zo onder de indruk, ook die van GoGreen niet staat mij bij. Ze sluiten een dongel aan en gebruiken een app die 100% SoH aangeeft en zeggen dat ze nog net zo ver kunnen rijden als toen ze de auto kregen. Niet echt betrouwbaar m.i..FranDaMan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:42:
[...]
Op youtube meerdere videos van bijvoorbeeld GoGreen Auto's. Er is ook nog een mooie video van een bedrijf dat al bijna 10 jaar klassiekers ombouwt naar EV's. Zij bouwen ook zelf accupakketten. Ook zij geven aan dat die degradatie door het naar 100% laden echt geneuzel is in de marge.
Maar een ieder moet het voor zich weten. Ik maak me er in ieder geval niet druk om.
De beste manier is volladen en leegrijden en a.d.h.v. verreden km's en verbruik de bruikbare capaciteit berekenen. Maar dan nog weet je niet wat de echte degradatie is want de capaciteit van de buffer zie je niet. Dus of wel of niet volladen schadelijk is kun zo niet constateren.
Misschien dat je dat wel met de Aviloo test dat kunt zien. Hier een voorbeeld van een 2017 Ioniq met 160k op de teller en die heeft 12% degradatie. Jammer dat je zijn dashboard niet kunt zien v.w.b. bereik en snelheid want na 132km is de accu al leeg. YouTube: AVILOO Premium Batterietest bei meinem 6 Jahre alten Ioniq 28kwh mit...
Dat is met 1 voorbeeld natuurlijk net zo min nuttig, maar wel interessant.... 12% is best veel. We weten niet hoe zijn auto is gebruikt in die 160k die hij gelopen heeft (veel snelgeladen bv?) maar ik hoop die mate van slijtage pas boven de 2 ton aan te tikken.PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:49:
[...]
Van de meeste degradatietesten ben ik niet zo onder de indruk, ook die van GoGreen niet staat mij bij. Ze sluiten een dongel aan en gebruiken een app die 100% SoH aangeeft en zeggen dat ze nog net zo ver kunnen rijden als toen ze de auto kregen. Niet echt betrouwbaar m.i..
De beste manier is volladen en leegrijden en a.d.h.v. verreden km's en verbruik de bruikbare capaciteit berekenen. Maar dan nog weet je niet wat de echte degradatie is want de capaciteit van de buffer zie je niet. Dus of wel of niet volladen schadelijk is kun zo niet constateren.
Misschien dat je dat wel met de Aviloo test dat kunt zien. Hier een voorbeeld van een 2017 Ioniq met 160k op de teller en die heeft 12% degradatie. Jammer dat je zijn dashboard niet kunt zien v.w.b. bereik en snelheid want na 132km is de accu al leeg. YouTube: AVILOO Premium Batterietest bei meinem 6 Jahre alten Ioniq 28kwh mit...
- edit -
net in de comments gelezen, 70% van die kilometerstand was DC laden.... dat verklaart een hoop.
[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-02-2024 15:01 ]
Mijn bandjes (Vredestein voor, originele michelins achter) zijn nu echt op. Denk dat ik ook maar voor die AllSeasonContact2's ga, die komen ontzettend goed uit de test zo te zien. Wilde eerst Vredestein Quatrac halen maar deze lijken nog net op alle punten een stukje beter.HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:40:
[...]
De auto werd standaard op Green X energysavers geleverd (van Michelin) en ja, die gaan lang mee, maar de grip vond ik suboptimaal. Ik ben voor AllSeasonContact 2 van Conti gegaan en ben er flink op vooruit gegaan. Verbruik lijkt vergelijkbaar te zijn, maar veel stiller en betere grip. Is geen zomerband... maar die hebben ze natuurlijk ook gewoon te koop.
Share and Enjoy!
Ik denk dat echte zomer en winterbanden nog steeds wel iets beter kunnen presteren, maar ik wilde geen aftermarket velgen monteren vanwege de mogelijke val in efficientie en inderdaad, deze scoren echt niet slecht dus ik durfde de switch wel aan. Bijkomend voordeel is geen banden meer wisselen 2 keer per jaar... toch altijd een rotklusjeWCA schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:05:
[...]
Mijn bandjes (Vredestein voor, originele michelins achter) zijn nu echt op. Denk dat ik ook maar voor die AllSeasonContact2's ga, die komen ontzettend goed uit de test zo te zien. Wilde eerst Vredestein Quatrac halen maar deze lijken nog net op alle punten een stukje beter.
Nou precies dat. Ik zie altijd op tegen die switch en ik stel het ook altijd te lang uit. Dus beter dit.HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:10:
[...]
Ik denk dat echte zomer en winterbanden nog steeds wel iets beter kunnen presteren, maar ik wilde geen aftermarket velgen monteren vanwege de mogelijke val in efficientie en inderdaad, deze scoren echt niet slecht dus ik durfde de switch wel aan. Bijkomend voordeel is geen banden meer wisselen 2 keer per jaar... toch altijd een rotklusje.
Share and Enjoy!
Het is in ieder geval gemeten en niet van iemand die dingen interpreteert. Verder natuurlijk anekdotisch want 1 is geen. Hoewel Autoweek ook zo'n test heeft gedaan. Verder moet hij flink hebben doorgereden met zo'n hoog verbruik, dus flinke interne weerstand met warmteverlies i.p.v. km's. Dus misschien is de degradatie wel minder dan nu gemeten. Zegt m.i. nog steeds niets over de buffer en ik heb nog nooit iemand daar aantoonbaar iets over horen verklaren of van gezien.HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:00:
[...]
Dat is met 1 voorbeeld natuurlijk net zo min nuttig, maar wel interessant.... 12% is best veel. We weten niet hoe zijn auto is gebruikt in die 160k die hij gelopen heeft (veel snelgeladen bv?) maar ik hoop die mate van slijtage pas boven de 2 ton aan te tikken.
- edit -
net in de comments gelezen, 70% van die kilometerstand was DC laden.... dat verklaart een hoop.
Dat is zeker een goed punt, deze test lijkt goed onderbouwd te zijn in ieder geval. Na goed, ik gebruik de fast charger sowieso spaarzaam, maar ik laat de limiet voor dagelijks gebruik dus gewoon lekker op 80%.PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:14:
[...]
Het is in ieder geval gemeten en niet van iemand die dingen interpreteert. Verder natuurlijk anekdotisch want 1 is geen. Hoewel Autoweek ook zo'n test heeft gedaan. Verder moet hij flink hebben doorgereden met zo'n hoog verbruik, dus flinke interne weerstand met warmteverlies i.p.v. km's. Dus misschien is de degradatie wel minder dan nu gemeten. Zegt m.i. nog steeds niets over de buffer en ik heb nog nooit iemand daar aantoonbaar iets over horen verklaren of van gezien.
Ik bedoelde alle EV's hoor niet alleen ioniqucsdcom schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:26:
[...]
De ionics hebben over het algemeen goede laders en cellen waarop niet bezuinigd is. Het niet super snel kunnen fastchargen zal vast wel helpen.
Maar kijk eens naar bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3's van de first serie. Hier zie je behoorlijke degradaties in vloeistof gekoelde accu pakketten. Blijkbaar heeft Hyundai iets goed gedaan in de Ionics! Oké in een terugroep actie zijn bij VW ook al accu cellen vervangen, maar alleen bij auto's die merkbaar onder een grens kwamen en die het onderhoud bij een goede dealer regelden. De rest rijdt rond zonder van de problemen af te weten.
En sowieso is het verhaal mogelijk aan de orde wat ik ooit over een nauwelijks degraderende Tesla uitgelegd kreeg:
er gaat een groter accu pakket in de auto. De cellen worden hierdoor afwisselend wel en niet belast bij laden. De extra hoeveelheid cellen wordt zodra degradatie begint ingezet om de degradatie weer naar 0% terug te regelen. Totdat de reserve capaciteit op gedegradeerd is, merk je hier dus bijna niets van. En zodra de buffer op is, dan gaat het degraderen harder. Of dit nu echt zo is of broodje aap? Ik weet het niet. Er wordt nog best veel gerommeld en er worden nog best veel broodje aap verhalen verteld over ev's en accu's.
De VAG groep heeft inderdaad een andere batterijchemie, en een andere manier van SOH berekenen. Hierdoor lijken ze initeel snel SOH te verliezen, maar na 60.000km vlakt het behoorlijk uit.
En dat de ioniq niet snel kan snelladen, dat klopt niet helemaal
De energie die snelladen 'kost' wordt verdeeld over alle cellen. Hoe meer kWh je hebt hoe harder je kan laden, tot een bepaald percentage.
De ioniq heeft een belachelijk hoge snelheid voor de kWh die hij heeft, en houdt het ook vol tot 80%.
Als je kijkt naar bv een id3, of een enyaq, die gaan na 50% laden al onder de ioniq zijn snelheid zitten.
En waarom de ioniq dat kan doen? Cobalt. De ioniq 28kWh heeft een hoog percentage cobalt in de accu zitten, en dat zorgt ervoor dat er kan langer op een hoog vermogen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Wat is dan de keerzijde van die hoge hoeveelheid Cobalt? En wat is het verschil hierin tussen de 28kwh en 38kwh versies? De laatste heeft meer cellen, maar kan een stuk langzamer snelladen.Kodess schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:28:
[...]
Ik bedoelde alle EV's hoor niet alleen ioniq
De VAG groep heeft inderdaad een andere batterijchemie, en een andere manier van SOH berekenen. Hierdoor lijken ze initeel snel SOH te verliezen, maar na 60.000km vlakt het behoorlijk uit.
En dat de ioniq niet snel kan snelladen, dat klopt niet helemaal![]()
De energie die snelladen 'kost' wordt verdeeld over alle cellen. Hoe meer kWh je hebt hoe harder je kan laden, tot een bepaald percentage.
De ioniq heeft een belachelijk hoge snelheid voor de kWh die hij heeft, en houdt het ook vol tot 80%.
Als je kijkt naar bv een id3, of een enyaq, die gaan na 50% laden al onder de ioniq zijn snelheid zitten.
En waarom de ioniq dat kan doen? Cobalt. De ioniq 28kWh heeft een hoog percentage cobalt in de accu zitten, en dat zorgt ervoor dat er kan langer op een hoog vermogen.
Cobalt is duur. Daarom is de celchemie van de 38kWh versie anders, denk ik, en kan dus minder snel laden.HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:35:
[...]
Wat is dan de keerzijde van die hoge hoeveelheid Cobalt? En wat is het verschil hierin tussen de 28kwh en 38kwh versies? De laatste heeft meer cellen, maar kan een stuk langzamer snelladen.
Wat PeterZ(on) zegt. Het is duur, en het komt wel eens in het nieuws. Iets met ethiekHTT-Thalan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:35:
[...]
Wat is dan de keerzijde van die hoge hoeveelheid Cobalt? En wat is het verschil hierin tussen de 28kwh en 38kwh versies? De laatste heeft meer cellen, maar kan een stuk langzamer snelladen.
De 38kWh heeft een traditionelere opbouw en kan daardoor minder snel laden dan de 28kWh. De reden dat andere auto's met die chemie wel sneller laden is dus omdat ze grotere accus hebben (60kWh+).
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
De test was begonnen met 174 Km op de GOM met de verwarming op 21,5 C en buitentemperatuur -1 op het einde.HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:15:
[...]
Dat is zeker een goed punt, deze test lijkt goed onderbouwd te zijn in ieder geval. Na goed, ik gebruik de fast charger sowieso spaarzaam, maar ik laat de limiet voor dagelijks gebruik dus gewoon lekker op 80%.
Ik ben benieuwd hoe de test zou zijn verlopen bij 20 C in de zomer.
Niet heel veel anders denk ik, gaat tenslotte om de degradatie en niet om het verbruik.c4_rr schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:32:
[...]
De test was begonnen met 174 Km op de GOM met de verwarming op 21,5 C en buitentemperatuur -1 op het einde.
Ik ben benieuwd hoe de test zou zijn verlopen bij 20 C in de zomer.
Sinds drie maanden rijden we ook met de Ioniq (2018), heerlijke auto en rijdt echt fijn. Echter wat mij opvalt is dat wanneer we heb opladen (via stopcontact thuis), dat wanneer deze vol is, de stekker los laat en je deze gewoon eruit kan halen. Dat lijkt me niet de bedoeling als de auto op slot staat. Is dat normaal? Ik heb in de autoinstellingen gekeken, maar kon het daar niet vinden. Ik heb ook in dit forum gezocht en een aantal pagina’s terug gelezen, maar kan niet zien dat dit probleem vaak voorkomt.
Als je de EV knop bedoelt, daar had ik gisteren in gekeken. Daar staat wel iets over laden/verwarmen, maar dat menu zegt alleen iets over wanneer de verwarming aan moet.maarte997 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:45:
Als ik het goed heb, heb je rechts van de stuurkolom knopjes, waar je ook je tractiecontrole, VESS, klok voor het laden e.d. kan indrukken. Als ik het me goed herinner van de uitleg bij de aankoop van mijn Ioniq, is één van deze knopjes hier verantwoordelijk voor? Zou morgen eens in detail moeten kijken.
De oudere leafs met kleine accu hebben minder last van degradatie dan dezelfde serie met grotere accu. De leaf heeft geen koeling en de grotere accu neemt even veel ruimte in beslag, de cellen zitten dichter op elkaar en het geheel wordt makkelijker warm.
Dus als je de hele tijd in stadsverkeer gaat scheuren met maximum regen en hard remmen en daarna helemaal vol gaat snelladen dan doe je meer kwaad dan rustig rijdend killometervreten en 80% snelladen.
Ik vermoed dat rijden zonder regen en een fluwelen voetje je de best accucapaciteit laat behouden.
maarte997 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:37:
Ik bedoel deze knop, links van je stuurkolom.
[Afbeelding]
/f/image/upPhUwa3wDnPqJr3cZxYV4rg.png?f=fotoalbum_large)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb me sinds kort tot doel gesteld om eens te proberen onder de 10kwh te duiken (per 100km). Dus ja, dat is dan stads rijden, zonder airco, nog beter anticiperen en een fluwelen voetje inderdaad... tot nu toe heb ik 10,3 gemiddeld gehaald over een rit van minder dan een uur. Maar wat je zegt snijdt wel hout, laptops die hele dagen lopen te blazen aan de lader houden ook geen goeie accu over, die hitte is echt killing.SvenHe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:23:
Voor wat ik er tot nu toe over heb gelezen en gezien is degradatie vooral een gevolg van heetstoken van de accu.
De oudere leafs met kleine accu hebben minder last van degradatie dan dezelfde serie met grotere accu. De leaf heeft geen koeling en de grotere accu neemt even veel ruimte in beslag, de cellen zitten dichter op elkaar en het geheel wordt makkelijker warm.
Dus als je de hele tijd in stadsverkeer gaat scheuren met maximum regen en hard remmen en daarna helemaal vol gaat snelladen dan doe je meer kwaad dan rustig rijdend killometervreten en 80% snelladen.
Ik vermoed dat rijden zonder regen en een fluwelen voetje je de best accucapaciteit laat behouden.
Volgens mij is het precies andersom bij de LEAF, kleine accu's hebben juist meer last van degradatie en hoe groter hoe minder. Destijds had mijn 24kWh LEAF na een paar jaar nog maar iets van 14kWh over en dat is bij nieuwere/grotere accu beduidend minder.SvenHe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:23:
Voor wat ik er tot nu toe over heb gelezen en gezien is degradatie vooral een gevolg van heetstoken van de accu.
Op mijn korte ritjes die net iets te ver zijn om te fietsen met dit weer zit ik nu ook nog onder de 10.luke22 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:20:
in de lente / zomer is sub 10 rijden met de IONIQ niet heel lastig hoor
Ik herhaal enkel wat ik in een video tegenkwam met iemand die er verstand van zou moeten hebben maar ik laat me graag corrigerenPeterZ(on) schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:21:
[...]
Volgens mij is het precies andersom bij de LEAF, kleine accu's hebben juist meer last van degradatie en hoe groter hoe minder.
Qua sub 10 kwh per 100: Ik kwam een aantekening tegen van een rit naar amsterdam op en neer, daar maakte ik 9 van. Dat was met de fabia 1.2 tdi ook al de zuinigste rit die ik kon doen.
Dat een kleine accu sneller degradeert dan een grotere laat zich m.i. eenvoudig verklaren. Elke accu heeft, zeker toen, een beperkt aantal laadcycli. Dus voor een bepaalde afstand heb je met een kleine accu meer laadcycli nodig, dus eerder degradatie t.o.v. een accu die twee keer zo groot is. Ben dan wel benieuwd naar die video hoe het tegendeel dan wordt verklaart.SvenHe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:09:
[...]
Ik herhaal enkel wat ik in een video tegenkwam met iemand die er verstand van zou moeten hebben maar ik laat me graag corrigeren
Qua sub 10 kwh per 100: Ik kwam een aantekening tegen van een rit naar amsterdam op en neer, daar maakte ik 9 van. Dat was met de fabia 1.2 tdi ook al de zuinigste rit die ik kon doen.
Jouw uitleg is ook een logische dus nu weet ik het niet meer ; )
In de veronderstelling dat alles goed is loop ik weg om bij terugkomst erachter te komen dat het opladen toch niet goed is gegaan.
Auto geeft melding oplaadfout, check ac lader.
Op het display van de ac lader zie ik charging knipperen.
Zijn er mensen die dit probleem ook al eens ervaren hebben? Nieuwe lader aanschaffen?
En test eens met een lagere laadsnelheid
[ Voor 30% gewijzigd door BarryH op 24-02-2024 20:38 ]
Andere lader (granny van iemand anders) geeft geen problemen.
Beide granny staan op zelfde amperage.
Andere laadsnelheid niet geprobeerd
Als de granny van iemand anders wel werkt dan lijkt het duidelijk. Je zou de kruistest nog compleet kunnen maken door hen jouw lader te laten gebruiken. Dan weet je of de granny stuk is of een weirde mismatch blijkt met jouw auto. Is het de originele Hyundai granny of een andere?SemwiseTheBrave schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:35:
Ander stopcontact zelfde probleem.
Andere lader (granny van iemand anders) geeft geen problemen.
Beide granny staan op zelfde amperage.
Andere laadsnelheid niet geprobeerd
Zo werkt onze Peugeot prima met el cheapo granny laders naar niet met Tesla granny's. Tsja, zeg het maar. Met de Ioniq nog niet geprobeerd btw.
Ik heb bijna 2 jaar lang de granny charger gebruikt (op ongeveer 60K km), vandaag toevallig een Wallbox (1 fase, 16A) geïnstalleerd. De granny charger zat bij mij permanent in een WCD en stond op 12A.SemwiseTheBrave schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:21:
Wel snel als na 30k km of 2 jaar al de oplader de geest geeft
Ik heb geloof ik 1x een issue gehad, maar dat was volgens mij nadat ik de charger na het aansluiten op de auto pas in een WCD had gestoken.
Anders even bij iemand proefladen zou ik zeggen
Verkeerde seizoen, al begint de temperatuur al wel in het gebied te komen waar het mogelijk is. In de zomer is het evenwel een heel stuk eenvoudiger om te doen. Wil je dan een uitdaging, breng hem onder de 9, en wil je er het maximale eens uithalen? Onder de 8 kan in uitzonderlijke omstandigheden, tenminste met de 28kWh versie was dat mogelijk, weet niet of de 38kWh het ook kan halen.HTT-Thalan schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:12:
[...]
Ik heb me sinds kort tot doel gesteld om eens te proberen onder de 10kwh te duiken (per 100km). Dus ja, dat is dan stads rijden, zonder airco, nog beter anticiperen en een fluwelen voetje inderdaad... tot nu toe heb ik 10,3 gemiddeld gehaald over een rit van minder dan een uur. Maar wat je zegt snijdt wel hout, laptops die hele dagen lopen te blazen aan de lader houden ook geen goeie accu over, die hitte is echt killing.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Zat gisteren eens te kijken in de EV-database naar de verschillen tussen 28/38kWh versie v.w.b. het laden km p/uur en dat scheelt maar liefst 200km, t.w. 420km/uur tegen 220km/uur. Ik had gedacht dat het verschil kleiner zou zijn.
ik kan niet meer dan 47kw laden onder ideale omstandigheden, onder nul aan de snellader is 33kw eerder de norm. Maar das prima, 95% is rijden in de buurt en heel eerlijk, met de 28kwh was dat ook prima gelukt. Ik heb deze genomen omdat die meer opties had inclusief premium audio (uit de beschikbare keuzes in de omgeving). Ook was hij net iets jonger ondanks hogere kmstand. We hebben er nu zelf bijna 10k bij gezet sinds november en als het kon zou ik de dacia 7zitter ook vervangen voor een EV, ben helemaal om.PeterZ(on) schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:05:
Onder de 10 kom ik nu ook al als je het per dag bekijkt. Kijk maar eens in het ECO menu.
Zat gisteren eens te kijken in de EV-database naar de verschillen tussen 28/38kWh versie v.w.b. het laden km p/uur en dat scheelt maar liefst 200km, t.w. 420km/uur tegen 220km/uur. Ik had gedacht dat het verschil kleiner zou zijn.
Is toch prima, was zeker niet als kritiek of zo bedoelt. Ik was gewoon benieuwd naar het verschil i.v.m. mijn Spanje vakanties. Toen ik hem kocht was de 38kWh er nog niet, dus had geen keus.HTT-Thalan schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:10:
[...]
ik kan niet meer dan 47kw laden onder ideale omstandigheden, onder nul aan de snellader is 33kw eerder de norm. Maar das prima, 95% is rijden in de buurt en heel eerlijk, met de 28kwh was dat ook prima gelukt. Ik heb deze genomen omdat die meer opties had inclusief premium audio (uit de beschikbare keuzes in de omgeving). Ook was hij net iets jonger ondanks hogere kmstand. We hebben er nu zelf bijna 10k bij gezet sinds november en als het kon zou ik de dacia 7zitter ook vervangen voor een EV, ben helemaal om.
Kan het niet aanbevelen, als je op 10% zit sta je er echt wel 3 kwartier stilPeterZ(on) schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:16:
[...]
Is toch prima, was zeker niet als kritiek of zo bedoelt. Ik was gewoon benieuwd naar het verschil i.v.m. mijn Spanje vakanties. Toen ik hem kocht was de 38kWh er nog niet, dus had geen keus.
Opladers zijn altijd onderhevig aan enige wear en tear. Lastig om dit volledig te wijten aan product failure. Want: je weet niet of ooit één van de kabels tussen een dichtwaaiende deur heeft gezeten, iemand 'm ooit ingeplugd heeft en toen een stroompiek in de elektrische installatie triggerede, de het kastje niet regelmatig is net geregend.. En zo voort. Je kan best wat oorzaken met het oog onwaarschijnlijk verklaren, maar het blijft een gebruiksvoorwerp.SemwiseTheBrave schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:21:
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Nog steeds geen warme lucht met A/C aan en HEAT uit. Deze week heeft de dealer de regeleenheid (dashboardelement + computer erachter) vervangen, nadat eerder de verdamper vervangen was.Tom Paris schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:02:
[...]
Helaas, nieuwe verdamper heeft het euvel niet verholpen. Jammer dat de dealer de auto weer meegeeft zonder te testen. Ruitensproeier deed het ook niet meer en het stuur is beschadigd geraakt, nu midden januari weer terug...
/rant
De dealer heeft de auto wéér meegegeven zonder werkende warmtepomp. Met A/C aan en HEAT uit geen warme lucht, en ook met HEAT aan neemt de warmtepomp het niet over na verloop van tijd.
De monteurs bedoelen het goed, en doen ook echt hun best, maar uiteindelijk lijkt het dat ze alleen vervangen wat de importeur opdraagt zonder zelf onderzoek te doen wat er nu echt defect is. Inmiddels zegt men "Ja meneer, u moet gewoon HEAT aanzetten", en lijkt het dat ze zelf ook niet echt weten hoe het systeem van warmtepomp en verwarmingselement hoort te werken.
Ben een beetje bang dat ik straks met een defecte warmtepomp rond blijf rijden omdat de dealer het probleem niet (h)erkent.
Garantie (lijkt me)SemwiseTheBrave schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:21:
Edit, reactie was voor Tom Paris
Nou niet mee akkoord gaan want je moet kunnen verwarmen met alleen AC op on, hangt wel een beetje van de buitentemperatuur af. Eerst was er sprake van onder de 15gr maar onlangs zag ik ook ergens dat het onder 10gr was. Maar met een graad of vijf moet die het zeker doen.Tom Paris schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:51:
[...]
Nog steeds geen warme lucht met A/C aan en HEAT uit. Deze week heeft de dealer de regeleenheid (dashboardelement + computer erachter) vervangen, nadat eerder de verdamper vervangen was.
De dealer heeft de auto wéér meegegeven zonder werkende warmtepomp. Met A/C aan en HEAT uit geen warme lucht, en ook met HEAT aan neemt de warmtepomp het niet over na verloop van tijd.
De monteurs bedoelen het goed, en doen ook echt hun best, maar uiteindelijk lijkt het dat ze alleen vervangen wat de importeur opdraagt zonder zelf onderzoek te doen wat er nu echt defect is. Inmiddels zegt men "Ja meneer, u moet gewoon HEAT aanzetten", en lijkt het dat ze zelf ook niet echt weten hoe het systeem van warmtepomp en verwarmingselement hoort te werken.
Ben een beetje bang dat ik straks met een defecte warmtepomp rond blijf rijden omdat de dealer het probleem niet (h)erkent.
Dat die monteurs het niet weten herken ik wel. Net als toen ik vroeg over het bijladen van de 12V accu kreeg ik als antwoord, als er iets fout is krijg je een foutmelding. Maar hij had geen idee hoe het werkte en dat de auto op slot moest staan, daar kwam ik dan zelf achter i.p.v. dat hij dat mij vertelde.
Blokker_1999 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:46:
[...]
Verkeerde seizoen, al begint de temperatuur al wel in het gebied te komen waar het mogelijk is. In de zomer is het evenwel een heel stuk eenvoudiger om te doen. Wil je dan een uitdaging, breng hem onder de 9, en wil je er het maximale eens uithalen? Onder de 8 kan in uitzonderlijke omstandigheden, tenminste met de 28kWh versie was dat mogelijk, weet niet of de 38kWh het ook kan halen.
:strip_exif()/f/image/86NQht6qATDLSjxNSEkhNiG1.jpg?f=fotoalbum_large)
Bergafwaarts na laden. 🤡
Ik welke regio woon je? Als het in de buurt is wil ik best een keer met onze Ioniq mee om ze te laten zien dat het wél alleen AC moet werken.

Begint me nu wel de keel uit te hangen
Tijd voor https://www.youtube.com/@Diagnosedan Diagnose Dan!HTT-Thalan schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:29:
Het is weer zo verelke 75 minuten een procent accu kwijt en mits aan de lader dus elke 75 minuten een 'charging completed' melding.... er zit dus weer ergens een proces vast zoals een tijd geleden. Het viel me al op dat hij de laatste dagen weer verdacht vaak 1 knipperende blauwe lamp had wanneer geparkeerd.
Begint me nu wel de keel uit te hangen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik ga je even een DM sturen. Bij mijn Ioniq 2020 werkt het namelijk niet en ik wilde bij de dealer al een proefrit gaan maken in een andere Ioniq om te kijken of dat het zou oplossen.Silvin schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:44:
[...]
Ik welke regio woon je? Als het in de buurt is wil ik best een keer met onze Ioniq mee om ze te laten zien dat het wél alleen AC moet werken.
de zuigers bij aftermarket zijn een stuk dunner en hebben zover ik het nu begrijp, geen dempende werking voor het laatste stukje.
En ook nog eens lekker budget, klinkt goed.luke22 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:04:
Naar aanleiding van deze hilarische GIF, hebben @WCA en ik de gasveren vervangen maar dan slechts 1 per auto. op deze manier dempt de originele nog steeds het laatste stukje omhoog gaan MAAR heb je wel een stuk meer kracht om vanzelf omhoog te gaan.
de zuigers bij aftermarket zijn een stuk dunner en hebben zover ik het nu begrijp, geen dempende werking voor het laatste stukje.
[...]
Volgende keer haal ik wel fatsoenlijke though, ben ook enigszins sceptisch dat dit op de lange termijn goed gaat blijven. Maar we gaan het zien.boozzz schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:21:
[...]
En ook nog eens lekker budget, klinkt goed.
Share and Enjoy!
Dank voor het aanbod, vooralsnog gaan ze er nog een keer naar kijken...Silvin schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:44:
[...]
De vorige keer ging het probleem weg nadat de 12v accu per ongeluk leeg kwam te staan. Aangezien dat niet goed voor de accu is dacht ik deze maal eerst gewoon de polen los te trekken, maar met de 10mm sleutel in de hand besloot ik op het laatste moment eerst nog eens een update te proberen. Ondanks dat er geen nieuwere update beschikbaar was dan ik in november al heb geïnstalleerd, toch erop gezet.... warempel. De lekstroom is weer weg. Het dus echt de nav unit danwel boordcomputer die het veroorzaakt en een harde reboot daarvan lost het op... Dit vermoeden was er al omdat de computer altijd al opgestart is als ik instap terwijl dit probleem er is.HTT-Thalan schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:29:
Het is weer zo verelke 75 minuten een procent accu kwijt en mits aan de lader dus elke 75 minuten een 'charging completed' melding.... er zit dus weer ergens een proces vast zoals een tijd geleden. Het viel me al op dat hij de laatste dagen weer verdacht vaak 1 knipperende blauwe lamp had wanneer geparkeerd.
Begint me nu wel de keel uit te hangen.