5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ha! Die kan ik ook nog proberen. Had de hoop dat in de eerste weken gebruik de scherpe kantjes van de veren er wel af zouden gaan, maar niets is minder waar.luke22 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:04:
Naar aanleiding van deze hilarische GIF, hebben @WCA en ik de gasveren vervangen maar dan slechts 1 per auto. op deze manier dempt de originele nog steeds het laatste stukje omhoog gaan MAAR heb je wel een stuk meer kracht om vanzelf omhoog te gaan.
de zuigers bij aftermarket zijn een stuk dunner en hebben zover ik het nu begrijp, geen dempende werking voor het laatste stukje.
[...]
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Hoe zie je dat? dat je de "bevestig" button niet krijgt bij het aanzetten/instappen of op een andere manier?HTT-Thalan schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:03:
[...]
De vorige keer ging het probleem weg nadat de 12v accu per ongeluk leeg kwam te staan. Aangezien dat niet goed voor de accu is dacht ik deze maal eerst gewoon de polen los te trekken, maar met de 10mm sleutel in de hand besloot ik op het laatste moment eerst nog eens een update te proberen. Ondanks dat er geen nieuwere update beschikbaar was dan ik in november al heb geïnstalleerd, toch erop gezet.... warempel. De lekstroom is weer weg. Het dus echt de nav unit danwel boordcomputer die het veroorzaakt en een harde reboot daarvan lost het op... Dit vermoeden was er al omdat de computer altijd al opgestart is als ik instap terwijl dit probleem er is.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Uit het feit dat de boordcomputer uit koude start / slaapstand toch wel even nodig heeft om op te starten, op zijn minst 10/20 seconden voor je het 'bevestig' menu krijgt, maar daarnaast duurt het dan ook nog even voor je die knop daarwerkelijk in kunt drukken (blijft een tijdje greyed out). Als je in dit stadium van profiel wil wisselen merk je ook dat hij daar echt even stevig over moet denken, m.a.w. het opstartproces loopt nog op de achtergrond.BarryH schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:12:
[...]
Hoe zie je dat? dat je de "bevestig" button niet krijgt bij het aanzetten/instappen of op een andere manier?
Als de mysterieuze lekstroom actief is en je zet de auto aan verschijnt binnen 1 seconde het 'bevestig' scherm en kun je vrij snel daarna ook echt op de knop drukken. Dat zegt mij dat de 'bevestig' waarschuwing een standaard notice is die gewoon getriggerd word door het aanschakelen van de drive mode terwijl de boordcomputer zelf al die tijd al actief/opgestart was.
Althans, dat is de conclusie die ik op basis van de huidige gebeurtenissen en mijn (al dan niet beperkte) kennis van zaken denk te mogen trekken.
Ik heb zo'n proppenset achterin liggen met compressortje. Lijkt je dat niet veel handiger dan een thuiskomer? Wiel hoeft er niet eens af als het voor is.BarryH schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:21:
Gisteren lekke band. Blijkt mn 2jr terug op MP gekochte thuiskomer niet te passen (raakt de remklauw achter).
Heeft iemand wel succesvol een passende thuiskomer op de kop getikt?
Straks alles maar eens opmeten. Wellicht dat het met 5 of 10mm spacers wel past.
[ Voor 5% gewijzigd door boozzz op 26-02-2024 17:51 ]
Denk dat je gewoon geluk moet hebben en iets tegen het lijf moet lopen op dat gebied. Onlangs een licht beschadigde originele 16 om velg via Marktplaats gekocht en hier en band op laten leggen. Die ligt nu permanent in de kofferbak met de laadkabel erin. Kost best wat ruimte, maarja dat is in de basis ook het geval met een thuiskomertje.BarryH schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:21:
Gisteren lekke band. Blijkt mn 2jr terug op MP gekochte thuiskomer niet te passen (raakt de remklauw achter).
Heeft iemand wel succesvol een passende thuiskomer op de kop getikt?
Straks alles maar eens opmeten. Wellicht dat het met 5 of 10mm spacers wel past.
Dat is ook een alternatief, tenzij de wang lekt raakt of er iets met de velg gebeurd dan sta je alsnog.boozzz schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:47:
[...]
Ik heb zo'n proppenset achterin liggen met compressortje. Lijkt je dat niet veel handiger dan een thuiskomer? Wiel hoeft er niet eens af als het voor is.
Hyundai Ioniq 28kWh
Ja. Dat is me gisteren door de wegenwacht uitgelegd.boozzz schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:47:
[...]
Ik heb zo'n proppenset achterin liggen met compressortje. Lijkt je dat niet veel handiger dan een thuiskomer? Wiel hoeft er niet eens af als het voor is.
Ga ik kopen. Maar voor “het stoeprandje” is een extra wiel wel fijn (en bij slecht zicht/regen)
Ik heb afgelopen weekend een wallbox geïnstalleerd waarmee ik de per sessie geladen hoeveelheid kWh kan uitlezen. Wel ga ik dan van de accustand uit die ik kan aflezen in procenten op het display van de auto (heb geen OBD-dongle).max247 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:09:
De laatste dagen ben ik bij gaan houden wat de laadverliezen zijn. Deze vind ik vrij fors.
Over 4 laadsessies is dit verlies gemiddeld 24%. Er is geladen met zowel 3,7kW en 7,2kW op verschillende laadpalen (hier ondervond ik geen verschil in laadverlies)
Ik gebruik de carscanner “Accumulated normal charging energie” tov de gemeten kWh van de laadpaal voor het bepalen.
Laatste laadsessie van 52 tot 100% 24kWh geladen volgends de laadpaal.
Zijn er meer mensen die dit ondervinden? Het betreft de ioniq 38 versie.
Voorbeelden:
53% bijladen (0.53 x 38.3) zou 20,3 kWh moeten zijn, in totaal echter 23,94 kWh bijgeladen (18% laadverlies)
40% bijladen (0.40 x 38.3) zou 15,3 kWh moeten zijn, in totaal echter 18,1 kWh bijgeladen (18% laadverlies)
Misschien dat ik het met een ODB nog verder uit zou kunnen lezen, maar ik ga er vanuit dat de kWh meter in de wallbox redelijk accuraat is.
Overigens laad ik de auto dan op 3,7 kWh (1 fase, 16A). Ik zou het nog eens moeten nameten met een granny charger.
[ Voor 4% gewijzigd door fredkroket op 27-02-2024 09:57 ]
Laadkabel van de granny wilde niet meer uit de laadpoort. Van alles geprobeerd, inclusief de noodontgrendeling.
Niets leek te helpen.
En zo ineens zonder dat ik de vergrendeling heb gehoord kon ik de kabel ineens uit de auto halen.
Durf de auto nu bijna niet meer aan de lader te hangen 🤔
Opladen met 3,7kW is niet de meest efficiënte snelheid maar er is niet veel verbetering mogelijk. 18% verlies is best wel veel. Eigenlijk zou je dit eens moeten meten wat de lader exact afgeeft aan je auto en wat er volgens de OBD data daadwerkelijk in je accu gaat. Hij is het meest efficiënt net voor het maximumvermogen, ergens rond de 6kW. Mijn lader thuis (zit op een 1x 32 ampère groep) gaat wel met de maximale snelheid. Dan zit je ergens rond de 9-10% verlies.fredkroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:56:
[...]
Ik heb afgelopen weekend een wallbox geïnstalleerd waarmee ik de per sessie geladen hoeveelheid kWh kan uitlezen. Wel ga ik dan van de accustand uit die ik kan aflezen in procenten op het display van de auto (heb geen OBD-dongle).
Voorbeelden:
53% bijladen (0.53 x 38.3) zou 20,3 kWh moeten zijn, in totaal echter 23,94 kWh bijgeladen (18% laadverlies)
40% bijladen (0.40 x 38.3) zou 15,3 kWh moeten zijn, in totaal echter 18,1 kWh bijgeladen (18% laadverlies)
Misschien dat ik het met een ODB nog verder uit zou kunnen lezen, maar ik ga er vanuit dat de kWh meter in de wallbox redelijk accuraat is.
Overigens laad ik de auto dan op 3,7 kWh (1 fase, 16A). Ik zou het nog eens moeten nameten met een granny charger.
Ik heb een Zappi die ik ook kan laten schakelen met het terugleveren van ze zonnepanelen. Echter kan ik alleen 4000-5000 watt terugleveren in de zomer op mooie dagen, op veel andere dagen mag ik al blij zijn met 1200 watt terugleveren (het minimum dus). Dan heb je helaas wel veel grotere verliezen dus nog maar eens overwegen wat verstandig is...
:strip_exif()/f/image/nO8vdS6AX5MwMuJOS3p4oRBF.jpg?f=fotoalbum_large)
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Dat gebeurt mij wanneer de auto nog bezig is met voorverwarmen - tijdens dat proces (dat by default 10 minuten duurt) blijft de kabel, indien die er op moment van inschakelen in zat, vergrendeld. Zodra de voorverwarming uitschakelt, klikt de kabel ook weer vrij.FranDaMan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:26:
Vreemd geval vanochtend.
Laadkabel van de granny wilde niet meer uit de laadpoort. Van alles geprobeerd, inclusief de noodontgrendeling.
Niets leek te helpen.
En zo ineens zonder dat ik de vergrendeling heb gehoord kon ik de kabel ineens uit de auto halen.
Durf de auto nu bijna niet meer aan de lader te hangen 🤔
Heel interessant! Ik laad op met 5kw (tenzij de panelen meeduwen, dan iets meer) en dat is dus net genoeg om van het ergste verlies af te zijn volgens jouw tabel - nog harder laden geeft bijna geen winst meer. Goed nieuwsHeadshot_NL schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:31:
[...]
Opladen met 3,7kW is niet de meest efficiënte snelheid maar er is niet veel verbetering mogelijk. 18% verlies is best wel veel. Eigenlijk zou je dit eens moeten meten wat de lader exact afgeeft aan je auto en wat er volgens de OBD data daadwerkelijk in je accu gaat. Hij is het meest efficiënt net voor het maximumvermogen, ergens rond de 6kW. Mijn lader thuis (zit op een 1x 32 ampère groep) gaat wel met de maximale snelheid. Dan zit je ergens rond de 9-10% verlies.
Ik heb een Zappi die ik ook kan laten schakelen met het terugleveren van ze zonnepanelen. Echter kan ik alleen 4000-5000 watt terugleveren in de zomer op mooie dagen, op veel andere dagen mag ik al blij zijn met 1200 watt terugleveren (het minimum dus). Dan heb je helaas wel veel grotere verliezen dus nog maar eens overwegen wat verstandig is...
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 27-02-2024 10:45 ]
Ja dan is 5kW toch prima, dat gaat snel zat en geeft vrijwel het beste resultaat qua efficiëntie.HTT-Thalan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:43:
[...]
Heel interessant! Ik laad op met 5kw (tenzij de panelen meeduwen, dan iets meer) en dat is dus net genoeg om van het ergste verlies af te zijn volgens jouw tabel - nog harder laden geeft bijna geen winst meer. Goed nieuws. Maar inderdaad, op zo'n bewolkte dag als vandaag lever ik ook niet meer dan 1,5kw terug via de panelen... dus kun je met dat salderen beter gewoon 's nachts laden als je de auto (en grootverbruikers) in huis toch niet nodig hebt, en dan druk je gewoon 5kw.
Op dit moment lever ik 3500 watt terug (eindelijk weer een zonnig dagje). Nu zou ik er nog wel voor kiezen om volledig op de zon te laden en neem het 1% extra verlies (t.o.v. 6kW).voor lief. Maar helaas staat de auto nu niet thuis.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Interessant lijstje, is dit een generieke lijst of is dit Ioniq specifiek?Headshot_NL schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:31:
[...]
Opladen met 3,7kW is niet de meest efficiënte snelheid maar er is niet veel verbetering mogelijk. 18% verlies is best wel veel. Eigenlijk zou je dit eens moeten meten wat de lader exact afgeeft aan je auto en wat er volgens de OBD data daadwerkelijk in je accu gaat. Hij is het meest efficiënt net voor het maximumvermogen, ergens rond de 6kW. Mijn lader thuis (zit op een 1x 32 ampère groep) gaat wel met de maximale snelheid. Dan zit je ergens rond de 9-10% verlies.
[Afbeelding]
Misschien dat je het al weet maar de procenten die de auto aangeeft zijn niet accuraat. Tussen 90% en 100% zit veel meer kWh dan tussen 0% en 10% (het bouwt langzaam af, ergens in dit topic staat een tabel).fredkroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:56:
[...]
Ik heb afgelopen weekend een wallbox geïnstalleerd waarmee ik de per sessie geladen hoeveelheid kWh kan uitlezen. Wel ga ik dan van de accustand uit die ik kan aflezen in procenten op het display van de auto (heb geen OBD-dongle).
Voorbeelden:
Ik stond naast de auto en heb de vergrendeling niet gehoord.HTT-Thalan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:42:
[...]
Dat gebeurt mij wanneer de auto nog bezig is met voorverwarmen - tijdens dat proces (dat by default 10 minuten duurt) blijft de kabel, indien die er op moment van inschakelen in zat, vergrendeld. Zodra de voorverwarming uitschakelt, klikt de kabel ook weer vrij.
Kan, maar misschien loopt de jouwe gewoon heel soepel?FranDaMan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:22:
[...]
Ik stond naast de auto en heb de vergrendeling niet gehoord.
Deze is specifiek voor de Ioniq. Andere auto's kunnen weer totaal anders zijn.fredkroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:12:
[...]
Interessant lijstje, is dit een generieke lijst of is dit Ioniq specifiek?
- edit -
hij staat bij de dealer en ik heb een leenauto meegekregen zodat ik in ieder geval niet onthand ben. Ben gezegend met een vriendelijke en behulpzame servicebalie daar, hard nodig met een auto zoals deze
[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-02-2024 09:44 ]
Met andere auto's verwacht ik geen grote verschillen in percentages. Bij een lage stroom is er relatief veel stand-byverbruik. Bij een hele hoge stroom, is er juist weer meer warmteontwikkeling.Headshot_NL schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:49:
[...]
Deze is specifiek voor de Ioniq. Andere auto's kunnen weer totaal anders zijn.
Mijn Load-balancer heb ik ingesteld op max 25A laden en aangegeven dat de hoofdzekering 24A is. Dan zit je rond het efficiëntste punt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Benieuwd wat het nu weer is.HTT-Thalan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:50:
De lekstroom op de hoofdaccu mag dan weg geweest zijn, het onderliggende probleem blijkbaar nietvanmorgen stond ik weer met een volledig dode 12v accu en een auto die niet meer open of aan wil. Heb na enig proberen de deur open gekregen en de boel gejumpstart vanuit mijn benzineauto, het ding gaat zometeen terug naar de dealer en ik wil hem pas terug als ze het 100% hebben opgelost. Ben helemaal pislink.
- edit -
hij staat bij de dealer en ik heb een leenauto meegekregen zodat ik in ieder geval niet onthand ben. Ben gezegend met een vriendelijke en behulpzame servicebalie daar, hard nodig met een auto zoals deze.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Garage belde net, ze gaan een update installeren voor de SOS module. Er is een bekende fout danwel recall aanwezig bij Hyundai hiervoor, waarbij het SOS systeem actief blijft en de accu leeg trekt. Dat heb ik inderdaad gelezen op internet. Andere mogelijke oorzaken zoals water in de deur zijn hier niet van toepassing, is de mening van de monteur. Ze gaan vandaag de update installeren en hebben goed vertrouwen dat dit het probleem oplost.
De reden dat het nu specifiek mis ging, zo legde hij uit, is dat het systeem dat de 12v accu op peil houd niet functioneert wanneer de hoofdaccu op 30% of lager staat, en dat was nu toevallig het geval. De 12v werd niet meer 'gered' door de hoofdaccu en werd dus overnacht leeg getrokken.
De leenauto is een hybride Tuscon automaat ipv de handgeschakelde i10 die ze eerder wilde meegeven, maar ik heb een slechte linkervoet (onder behandeling voor een slechte spier) en een groot gezin, dus gelukkig waren ze zo lief mee te denken en het is absoluut geen vervelende leenauto. Toch zal ik blij zijn mijn Ioniq terug te hebben, die hybride aandrijflijn is me zelfs in eco modus veel te jumpy/aggressief.
Dat klinkt i.i.g. als een plausibele verklaring en geeft dus hoop dat het de echte oorzaak is.HTT-Thalan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:33:
[...]
Garage belde net, ze gaan een update installeren voor de SOS module. Er is een bekende fout danwel recall aanwezig bij Hyundai hiervoor, waarbij het SOS systeem actief blijft en de accu leeg trekt. Dat heb ik inderdaad gelezen op internet. Andere mogelijke oorzaken zoals water in de deur zijn hier niet van toepassing, is de mening van de monteur. Ze gaan vandaag de update installeren en hebben goed vertrouwen dat dit het probleem oplost.
De reden dat het nu specifiek mis ging, zo legde hij uit, is dat het systeem dat de 12v accu op peil houd niet functioneert wanneer de hoofdaccu op 30% of lager staat, en dat was nu toevallig het geval. De 12v werd niet meer 'gered' door de hoofdaccu en werd dus overnacht leeg getrokken.
De leenauto is een hybride Tuscon automaat ipv de handgeschakelde i10 die ze eerder wilde meegeven, maar ik heb een slechte linkervoet (onder behandeling voor een slechte spier) en een groot gezin, dus gelukkig waren ze zo lief mee te denken en het is absoluut geen vervelende leenauto. Toch zal ik blij zijn mijn Ioniq terug te hebben, die hybride aandrijflijn is me zelfs in eco modus veel te jumpy/aggressief.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Gaat nog wel ff duren voor ik het vertrouwen terug heb... momenteel scoort de auto slechter op betrouwbaarheid dan de 27 jaar oude Starlet die ik ingeruild hebPeterZ(on) schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:04:
[...]
Dat klinkt i.i.g. als een plausibele verklaring en geeft dus hoop dat het de echte oorzaak is.
Ja vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Maar vergelijken met een Starlet is natuurlijk wel een beetje scheef. Niet wat betrouwbaarheid betreft maar wel met de gebruikte techniek. Hoe meer er in zit, hoe meer er stuk kan gaan. Jij hebt een SOS module en daar problemen mee, in die van mij zit die niet en ook niet in de Starlet. Heb ik overigens ook jaren in gereden (automaat).HTT-Thalan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:06:
[...]
Gaat nog wel ff duren voor ik het vertrouwen terug heb... momenteel scoort de auto slechter op betrouwbaarheid dan de 27 jaar oude Starlet die ik ingeruild heb.
Ik had hetzelfde op vakantie in Duitsland (zul je net zien in het buitenland;)). Dit kon ik zien doordat de lampjes van de sos module bleven branden hoewel de auto uitstond.HTT-Thalan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:33:
[...]
Toen was het loskoppelen van de 12v accu voor 10sec de oplossing om de module te resetten, maar binnen enkele dagen was het terug. Sos module is toen geüpdatet, toen waren de problemen over.
Hm ja, daar heb ik eigenlijk nooit op gelet, ik maak er sowieso geen gewoonte van naar mijn plafond te kijken in de auto. Ik was voornemens die accu los te trekken maar besloot toen eerst nog eenmaal een update te proberen omdat ik dacht dat het in de boordcomputer kon zitten. Niet aan de SOS Module gedacht... laten we duimen dat dit het echt is, die auto moet echt wel betrouwbaar zijn wil hij blijven.Tromp.et schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:41:
[...]
Ik had hetzelfde op vakantie in Duitsland (zul je net zien in het buitenland;)). Dit kon ik zien doordat de lampjes van de sos module bleven branden hoewel de auto uitstond.
Toen was het loskoppelen van de 12v accu voor 10sec de oplossing om de module te resetten, maar binnen enkele dagen was het terug. Sos module is toen geüpdatet, toen waren de problemen over.
Die Tucson is niks voor mij trouwens. Trekauto van het jaar, veel vermogen, goeie zitpositie met veel overzicht, lekker ruim ook, maar het leer is super trekkerig aan je kleding, de automaat is ruw en ongeraffineerd en het vermogen komt met horten en stoten (eerst helemaal niks en ineens schiet hij ervandoor). Super tof dat ik hem mocht lenen uiteraard, maar tussen deze en de Ioniq weet ik het wel.
[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-02-2024 16:57 ]
Het blijft bijzonder dat consumentenspul (routers/computers/xboxen) al jarenlang door iedere mafklapper geupdate kan worden en dat daar vrijwel nooit iets mis mee gaat, terwijl in automotive land het updaten een soort van gouden unicornprocedure is die er dus voor zorgt dat er spullen stuk gaan. Er zit dus blijkbaar ook geen enkele check of of iets dergelijks. Bijzonder.HTT-Thalan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:01:
Update vanuit de garage: Ze hebben de SOS unit gebricked bij het updaten. Nieuwe is besteld en zal er naar verwachting morgen ingezet worden.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Nou, die ervaring heb ik toch ook niet. Gisteren nog een door de fabrikant aanbevolen update uitgevoerd van de protect app van mijn unifi camerasysteem, nota bene vanuit de UI op de grote 'update' knop gedrukt en toch ging het finaal mis en het hele camerasysteem ging plat. De fix bleek dat je via ssh een folder moest aanmaken die de devs vergeten waren (en ook nog steeds niet hebben aangepast in de vendor provided update ondanks dat het probleem al 3 maanden bekend is).Arfman schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:47:
[...]
Het blijft bijzonder dat consumentenspul (routers/computers/xboxen) al jarenlang door iedere mafklapper geupdate kan worden en dat daar vrijwel nooit iets mis mee gaat, terwijl in automotive land het updaten een soort van gouden unicornprocedure is die er dus voor zorgt dat er spullen stuk gaan. Er zit dus blijkbaar ook geen enkele check of of iets dergelijks. Bijzonder.
Ik heb een beetje update angst gekregen zo vaak als het tegenwoordig mis gaat, lijkt wel of controles tegenwoordig gewoon aan de klant/eindgebruiker overgelaten worden.
Of wat te denken aan een update bij de Fisker Ocean die de 12v accu leeg trok omdat het updaten zo lang duurde, of bij de ID3 waarna alles vast liep. Het is een beetje zoals vroeger bij het installeren van apparaten die plug and play waren, maar het was eerder plug and pray.HTT-Thalan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:03:
[...]
Nou, die ervaring heb ik toch ook niet. Gisteren nog een door de fabrikant aanbevolen update uitgevoerd van de protect app van mijn unifi camerasysteem, nota bene vanuit de UI op de grote 'update' knop gedrukt en toch ging het finaal mis en het hele camerasysteem ging plat. De fix bleek dat je via ssh een folder moest aanmaken die de devs vergeten waren (en ook nog steeds niet hebben aangepast in de vendor provided update ondanks dat het probleem al 3 maanden bekend is).
Ik heb een beetje update angst gekregen zo vaak als het tegenwoordig mis gaat, lijkt wel of controles tegenwoordig gewoon aan de klant/eindgebruiker overgelaten worden.
Ergens misschien maar goed. Mocht het toch een hardware matig dingetje zijn dan is dat nu ook vervangen.HTT-Thalan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:01:
Update vanuit de garage: Ze hebben de SOS unit gebricked bij het updaten. Nieuwe is besteld en zal er naar verwachting morgen ingezet worden.
Ja preciesPeterZ(on) schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:19:
[...]
Of wat te denken aan een update bij de Fisker Ocean die de 12v accu leeg trok omdat het updaten zo lang duurde, of bij de ID3 waarna alles vast liep. Het is een beetje zoals vroeger bij het installeren van apparaten die plug and play waren, maar het was eerder plug and pray.
Ik heb toevallig mijn oog laten vallen op enkele echt oude oldtimers (helaas gaat het geld op aan verduurzaming van het huis, anders wist ik het wel) en dan weet je dat je er aan moet sleutelen, maar aan een moderne auto zoals de Ioniq kun je zelf bar weinig doen en dat zou de garage ivm garantie ook niet goedkeuren.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Het is wel raak bij jouw Ioniq. Je zou eens aan de noodontgrendeling in de kofferbak kunnen trekken want misschien ligt het aan de vergrendeling.HTT-Thalan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:29:
Hij laadt niet meer op. Je sluit hem aan, je ziet de rode stekker verschijnen in het dashboard, je hoort wat klikken onder het stuur en dan gaat het rode stekkertje weer uit. Zowel op de zappi als de granny charger. Ik begin alle vertrouwen te verliezen in deze auto.
Terug bij de dealer binnen gezet, leenauto weer mee terug, en maar weer wachten. Garantie nog zat, sowieso nog fabrieksgarantie tot november dit jaar maar had ook een verlenging aangevraagd van 2 jaar die telefonisch bevestigd is, maar waarvan ik de papieren of factuur nog steeds niet binnen gehad heb.
Ik bedoelde de noodontgrendeling van de stekker want die motor wil nog wel eens problemen geven, en daar is ook een recall van geweest (dacht ik). Er moeten dus twee noodontgrendelingen zitten, overigens heb ik daar zelf nooit naar gekeken. Maar goed, benieuwd wat de dealer gaat vinden.HTT-Thalan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:09:
Ik heb de noodvergrendeling geprobeerd zoals je zei, dan gaat het klepje open inderdaad maar geen verschil in het opladen. Er klikt wat in het dashboard, maar verder gaat na een paar seconden het rode stekkertje in het dash weer uit en de laadpaal zegt 'waiting for ev'. Granny charger zelfde verhaal, auto weigert gewoon te gaan laden ondanks werkende aanvoer.
Terug bij de dealer binnen gezet, leenauto weer mee terug, en maar weer wachten. Garantie nog zat, sowieso nog fabrieksgarantie tot november dit jaar maar had ook een verlenging aangevraagd van 2 jaar die telefonisch bevestigd is, maar waarvan ik de papieren of factuur nog steeds niet binnen gehad heb.
Net ff gekeken want dat wilde ik sowieso al een keer doen. Als je de vloerplaat optilt zie je links die van de laadklep. Maar voor de ontgrendeling van de stekker moet je die bak er uit halen en dan zie de ontgrendeling direct zitten. Bij mij was die kennelijk ook al eens gebruikt want het rubber was er helemaal uit en lag gewoon los.HTT-Thalan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:09:
Ik heb de noodvergrendeling geprobeerd zoals je zei, dan gaat het klepje open inderdaad maar geen verschil in het opladen.
Helaas heb ik de ELM327 laten zitten en stond ik zondagochtend met een lege accu (12v). Vervolgens aan de 12V/1A druppellader gehangen voor een groot deel van de dag en de auto ging weer aan. Auto vervolgens uitgezet en gedacht dat het goed was.
Vanmorgen kreeg ik dus de auto niet aangezet, accu wederom leeg. Dus nu even de Optimate 12V/5A van de buurman eraan gehangen om weer leven in de accu te krijgen.
Share and Enjoy!
Nu ik nog garantie op batterij heb ga ik netjes de beurtjes laten doen om moeilijkheden te voorkomen. Daarna zie ik nog wel.WCA schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:41:
Auto staat voor onderhoud bij de dealer. Hoe denken jullie over de onderhoudsinterval? Ik heb het gevoel dat 15.000 km heel erg weinig is voor een elektrische auto, en ik moet excl. vervangend vervoer straks toch iets van 250 euro gaan afrekenen. Hoort er allemaal bij natuurlijk, maar het voelt toch apart dat er benzine en dieselwagens zijn die een interval van 30 of 45k hanteren.
De echte waarde van zo'n beurt schat ik laag in. Ze werken hun lijstje af, updaten een paar dingen, die je zelf kunt doen, en dat is het. Als je punten aan geeft die je opgevallen zijn, dan is het al snel 'dan plannen we een nieuwe afspraak in' en kost het je meer. Althans is mijn ervaring.
Maar er zijn wel voorbeelden te vinden van mensen die na 2-3 jaar pas een check rondom laten doen en niets aan de hand hebben.
Ja belachelijk natuurlijk, met 45k kilometer per jaar sta je dan drie keer per jaar bij de garage. Ik heb inmiddels geen garantie meer dus daar hoef ik het niet voor te doen, maar ik heb wel de pechhhulp en die moet elke beurt weer verlengd worden. Heb daar al eens een opmerking over gemaakt, maar ze willen daar niet van afwijken. Nouja, ben alsnog weinig kwijt aan onderhoud alles beschouwd, maar de interval had van mij wel 30k of meer mogen zijn.WCA schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:41:
Auto staat voor onderhoud bij de dealer. Hoe denken jullie over de onderhoudsinterval? Ik heb het gevoel dat 15.000 km heel erg weinig is voor een elektrische auto, en ik moet excl. vervangend vervoer straks toch iets van 250 euro gaan afrekenen. Hoort er allemaal bij natuurlijk, maar het voelt toch apart dat er benzine en dieselwagens zijn die een interval van 30 of 45k hanteren.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Och ja, zodra mijn Bovag garantie afgelopen is ben ik vertrokken naar een andere garage hoor. Ik ben ook alles behalve tevreden met de garage eigenlijk. De auto zelf bevalt wel goed. Maar de garage is keer op keer drama in allesShapeshifter schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:29:
[...]
Ja belachelijk natuurlijk, met 45k kilometer per jaar sta je dan drie keer per jaar bij de garage. Ik heb inmiddels geen garantie meer dus daar hoef ik het niet voor te doen, maar ik heb wel de pechhhulp en die moet elke beurt weer verlengd worden. Heb daar al eens een opmerking over gemaakt, maar ze willen daar niet van afwijken. Nouja, ben alsnog weinig kwijt aan onderhoud alles beschouwd, maar de interval had van mij wel 30k of meer mogen zijn.
Share and Enjoy!
Schofterig duur, niet transparent.
15.000 KM interval vindt ik ook waanzin.
Pechhulp europe loopt nu via mijn autoverzekering en kost me nog geen 75 euro per jaar. Stuk goedkoper dan elke 15.000 km minimaal 200 euro aftikken.
En die verzekering heeft niet als eis dat je dan wel het onderhoud doet?FranDaMan schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:42:
Sinds de fabrieksgarantie verlopen is laat ik ook geen beurten meer uitvoeren bij de Hyundai dealer.
Schofterig duur, niet transparent.
15.000 KM interval vindt ik ook waanzin.
Pechhulp europe loopt nu via mijn autoverzekering en kost me nog geen 75 euro per jaar. Stuk goedkoper dan elke 15.000 km minimaal 200 euro aftikken.
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Nee, dat staat niet vermeld in de voorwaarden.Shapeshifter schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:56:
[...]
En die verzekering heeft niet als eis dat je dan wel het onderhoud doet?
De volgende problemen heb ik:
- Als ik de auto instap hoor ik een soort espressomachinegeluid, stopt als je de rem induwt of na een aantal seconden. Andere Ioniqs heb ik dat nog nooit horen doen. De auto remt verder prima. Geluid is soms ook hoorbaar als ik rijd, maar dan hoor je vanwege andere autogeluiden natuurlijk niet altijd dat geluid.
Garage: wij horen het niet. Ik heb ze precies vertelt hoe te reproduceren maar meerdere monteurs doen alsof het probleem niet bestaat heb ik het idee
- Als het koud is, geeft de auto bij het opstarten kort "Check Brakes". Gaat snel weg, maar ik vind het niet zo'n fijn idee.
Ik ben het daar niet mee eens, die auto moet die melding niet meer weergeven naar mijn mening.Garage beweert dat als de auto de foutcode niet opslaat (en dus uit te lezen is) dat het dan geen probleem mag zijn.
- Als het koud is, en ik rijd weg, gaat dat prima. Als ik dan scherp naar links stuur, komt er een bonk uit het onderstel ergens. Best een heftige bonk die in het stuur voelbaar is.
Ik vind dat niet normaal, andere autos die ik gehad hebben vertonen dit niet, en andere Ioniqs van vrienden vertonen het ook niet.Garage beweert: de remschijven blijven door de kou aan de remschijven plakken, dat is normaal
Zeg ik nou hele gekke dingen of heeft de garage gelijk? Half jaar geleden 22k betaald voor die auto, daar mag ik toch voorlopig een auto voor verwachten die dat soort issues niet heeft?
Share and Enjoy!
Weet je zeker dat je een Ioniq gekocht hebt en geen Delonghi?WCA schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:25:[...]
- Als ik de auto instap hoor ik een soort espressomachinegeluid, stopt als je de rem induwt of na een aantal seconden. Andere Ioniqs heb ik dat nog nooit horen doen. De auto remt verder prima. Geluid is soms ook hoorbaar als ik rijd, maar dan hoor je vanwege andere autogeluiden natuurlijk niet altijd dat geluid.
[...]
- Als het koud is, geeft de auto bij het opstarten kort "Check Brakes". Gaat snel weg, maar ik vind het niet zo'n fijn idee.
Ik ben het daar niet mee eens, die auto moet die melding niet meer weergeven naar mijn mening.[...]
- Als het koud is, en ik rijd weg, gaat dat prima. Als ik dan scherp naar links stuur, komt er een bonk uit het onderstel ergens. Best een heftige bonk die in het stuur voelbaar is.
Ik vind dat niet normaal, andere autos die ik gehad hebben vertonen dit niet, en andere Ioniqs van vrienden vertonen het ook niet.
Zeg ik nou hele gekke dingen of heeft de garage gelijk? Half jaar geleden 22k betaald voor die auto, daar mag ik toch voorlopig een auto voor verwachten die dat soort issues niet heeft?
Maar even serieus, ik herken die symptomen geeneen van allen en ik zou er ook over klagen bij mijn garage inderdaad, ik vind het zeker terecht dat je verlangt dat ze dat oplossen.
Mijn Dacia had een ratel/rammel die heel licht op de achtergrond aanwezig was, maar steeds erger werd. De garage gaf eerst ook aan dat zij 'echt niks konden horen' en toen het een tijd later iets hoorbaarder werd was het commentaar 'het komt sowieso niet bij de motor weg dus u hoeft zich geen zorgen te maken en kunt gewoon doorrijden'. Kort later bleek het de kettingspanner te zijn die op zijn weg heen was en in vergelijkbare gevallen is bij andere mensen met dit motorblok de aandrijving op de snelweg uitgevallen ivm gebroken ketting

En dat is dan een Renault/Dacia merkdealer.... een minder serieus euvel was een 'bonk' bij remmen of vluchtheuvels die zij ook niet erkenden maar dat bleek (gelukkig minder serieus dit keer) een achterklepsluiting die uitdroogt en speling ontwikkelt, courtesy van een oude medewerker die zoiets al langer herkent van Renault...
Dat espressomachine geluid herken ik denk ik wel. Maar ik weet niet of ik het kan reproduceren. Ga het proberen maar echt koud is het nu niet (~10 graden).WCA schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:25:
Zoals ik al dacht: onderhoudsbeurt is uitgevoerd maar de problemen die ik aangeef daar kunnen ze niks mee.
De volgende problemen heb ik:[...]
[...]
Ik ben het daar niet mee eens, die auto moet die melding niet meer weergeven naar mijn mening.[...]
Ik vind dat niet normaal, andere autos die ik gehad hebben vertonen dit niet, en andere Ioniqs van vrienden vertonen het ook niet.
Check brakes zou ik niet accepteren. Lijkt mij iets van remvloeistof sensor of de vloeistof zelf. Zo te lezen heb je nog garantie dus zou ik vragen of ze de vloeistof kunnen vervangen cq sensors nakijken.
Die bonk klinkt ook heel raar...maar zegt mij verder ook niets.
Gezien ik vanmorgen de auto aanzette met een nagenoeg lege accu kan ik dat bevestigenSvenHe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:46:
Volgens mij kreeg ik check brakes als de auto op het punt stond op tilt te slaan (of dat daadwerkelijk ging doen) wegens lage spanning in de startaccu.
Accu vervolgens behoorlijk opgeladen, melding niet meer gezien.
Dat soort borrelende geluid heb ik ook af en toe. Ik heb het idee dat het van de airco \ verwarming komt.WCA schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:25:
Zoals ik al dacht: onderhoudsbeurt is uitgevoerd maar de problemen die ik aangeef daar kunnen ze niks mee.
De volgende problemen heb ik:
Mocht je het nog eens horen, bij mij stopt het direct als je de rem indrukt. Het is standaard voordat ik de auto start al te horen.fredkroket schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:15:
[...]
Dat soort borrelende geluid heb ik ook af en toe. Ik heb het idee dat het van de airco \ verwarming komt.
Share and Enjoy!
Ja ik ken het geluid (niet dusdanig) van wanneer je de deur opent en gaat zitten. Heel zacht bij onze wat gezoem. Ik denk van een aantal servo's/pompen. Mogelijk ook het hydrolisch systeem van je remmen. Als het echt borrelt wat je beschijft, lijkt het bijna wel of er lucht in zit of te weinig vloeistof. Dat is in beide gevallen niet wenselijk.WCA schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:25:
[...]
Ik zou eens naar een andere garage gaan voor een second-opinion. Gewoon vragen even vlug te kijken naar het remsysteem, vloeistof oid.
Wat betreft de bonk. Kan ook met bovenstaande te maken hebben, maar ik ken het wel van de achterremmen die vrij stak gezet worden door de auto handrem. Als je dan gaat rijden knallen de remcilinders los. Blokken zitten dan als het ware vast aan de schijf. Gebeurt bij alle auto's met een auto handrem wel eens.
Dit icm. met mogelijk slecht onluchte remleidingen en dus ook slecht onderhouden remmen (geleiders van de remklauw die mogelijk gesmeerd moeten worden(verklaart ook het koude weer gedrag)) zou ik vragen aan de huidige garage waarneer er voor het laatst onderhoud aan het remsysteem is geweest.
Dit is wel echt een EV ding en met name Hyundai/KIA hebben hier last van. Bij verschillende youtube video's kom je tegen dat er na 6 mnd weer onderhoud voor de achterremmen nodig is. De opbouw van roest op de achterremmen gaat gewoon heel snel. Dit icm goede re-gen en auto handrem die vrij stak zit zorgt voor veel problemen met de remmen.
Kort voorbeeld van mijn kant. Wij rijden een 28kWh IONIQ uit 2019. Ik rijdt dagelijks 80km. woonwerk. Re-gen meestal stand 1 of 2. Probeer zo weinig mogelijk de handrem te gebruiken. En alsnog 's ochtends zitten mijn achterremmen vast. Knarsen piepen de eerste 500m behoorlijk. 6mnd gelden net helemaal gesmeerd en uit elkaar geweest voor afleveren. Dit is gewoon een puntje voor het jaarlijks onderhoud.
Die Tucson die hier nu staat doet dat idd, de remmen plakken een beetje bij het loskomen als je wegrijd van de oprit 's morgens. Het enige geluid dat ik van mijn Ioniq heb bij het aanzetten is de voorstoel die naar achteren schuift zodat je makkelijker in kunt stappen.fx500 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:11:
[...]
Ja ik ken het geluid (niet dusdanig) van wanneer je de deur opent en gaat zitten. Heel zacht bij onze wat gezoem. Ik denk van een aantal servo's/pompen. Mogelijk ook het hydrolisch systeem van je remmen. Als het echt borrelt wat je beschijft, lijkt het bijna wel of er lucht in zit of te weinig vloeistof. Dat is in beide gevallen niet wenselijk.
Ik zou eens naar een andere garage gaan voor een second-opinion. Gewoon vragen even vlug te kijken naar het remsysteem, vloeistof oid.
Wat betreft de bonk. Kan ook met bovenstaande te maken hebben, maar ik ken het wel van de achterremmen die vrij stak gezet worden door de auto handrem. Als je dan gaat rijden knallen de remcilinders los. Blokken zitten dan als het ware vast aan de schijf. Gebeurt bij alle auto's met een auto handrem wel eens.
Dit icm. met mogelijk slecht onluchte remleidingen en dus ook slecht onderhouden remmen (geleiders van de remklauw die mogelijk gesmeerd moeten worden(verklaart ook het koude weer gedrag)) zou ik vragen aan de huidige garage waarneer er voor het laatst onderhoud aan het remsysteem is geweest.
Dit is wel echt een EV ding en met name Hyundai/KIA hebben hier last van. Bij verschillende youtube video's kom je tegen dat er na 6 mnd weer onderhoud voor de achterremmen nodig is. De opbouw van roest op de achterremmen gaat gewoon heel snel. Dit icm goede re-gen en auto handrem die vrij stak zit zorgt voor veel problemen met de remmen.
Kort voorbeeld van mijn kant. Wij rijden een 28kWh IONIQ uit 2019. Ik rijdt dagelijks 80km. woonwerk. Re-gen meestal stand 1 of 2. Probeer zo weinig mogelijk de handrem te gebruiken. En alsnog 's ochtends zitten mijn achterremmen vast. Knarsen piepen de eerste 500m behoorlijk. 6mnd gelden net helemaal gesmeerd en uit elkaar geweest voor afleveren. Dit is gewoon een puntje voor het jaarlijks onderhoud.
Plakkerige remmen heb ik ook sinds een paar weken op de Ioniq. Binnenkort de remmen maar eens losmaken en schoonmaken, want dat is al >5 jaar en 100Mm niet gebeurd. Kijken of dat gaat helpen. Ik heb zelf een garagekrik en remzuiger, dus goed zelf te doen.HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:23:
[...]
Die Tucson die hier nu staat doet dat idd, de remmen plakken een beetje bij het loskomen als je wegrijd van de oprit 's morgens. Het enige geluid dat ik van mijn Ioniq heb bij het aanzetten is de voorstoel die naar achteren schuift zodat je makkelijker in kunt stappen.
Naar achteren schuiven van de stoel heb ik uitgezet. Sowieso onnodig en ik heb een kinderzitje achter mij.
Mwhoah, ik vind het wel erg prettigtimovd schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:50:
[...]
Plakkerige remmen heb ik ook sinds een paar weken op de Ioniq. Binnenkort de remmen maar eens losmaken en schoonmaken, want dat is al >5 jaar en 100Mm niet gebeurd. Kijken of dat gaat helpen. Ik heb zelf een garagekrik en remzuiger, dus goed zelf te doen.
Naar achteren schuiven van de stoel heb ik uitgezet. Sowieso onnodig en ik heb een kinderzitje achter mij.
- edit -
De auto waarschuwt mij via bluelink dat er weer aan gewerkt wordt door de garage
- edit 2 -
kreeg net een 'charge complete' melding dus pro-actief maar even gebeld. Er is een 'klep in de hoofdaccu' vervangen - navraag leerde me alleen dat het volgens de werkbon om een 'inlet actuator valve' gaat - géén idee wat het is en waarom het stuk kan, maar ik ben dus even op en neer om die tucson terug in te ruilen voor mijn lieve ioniq.
[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-03-2024 15:11 ]
Is dat espresso geluid niet gewoon de handrem die eraf gaat? Iig makkelijk te reproduceren.WCA schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:25:
[...]
Verder zoals hierboven aangegeven; de achterremmen maken soms geluid bij weg rijden. Persoonlijk alleen last van als ik mijn auto gewassen heb.
Verder maak(te) ik (tot vorige week) vrij veel ww kilometers, wanneer auto's veelal stil staan, krijg je meer last van bijgeluiden door roest etc.
Het espressogeluid is voordat ik uberhaupt de auto start al te horen. Het geluid van de handrem die eraf gaat is mij bekend, maar dat is een geluid van ~1 sec.wamske schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:34:
[...]
Is dat espresso geluid niet gewoon de handrem die eraf gaat? Iig makkelijk te reproduceren.
Verder zoals hierboven aangegeven; de achterremmen maken soms geluid bij weg rijden. Persoonlijk alleen last van als ik mijn auto gewassen heb.
Verder maak(te) ik (tot vorige week) vrij veel ww kilometers, wanneer auto's veelal stil staan, krijg je meer last van bijgeluiden door roest etc.
Het geluid wat ik bedoel duurt tussen de 3 en de 15 seconden ergens. Hoe kouder hoe langer lijkt het wel.
Share and Enjoy!
Die 'bonk' bij het wegrijden heb ik soms ook, in mijn vorige (28) en huidige (38) Ioniq. Als het geregend heeft, en ik de auto daarna parkeer, heb ik de volgende keer meestal dat geluid / schok'. Ik denk dat door het opdrogende regenwater, en het vuil om de remmen, deze idd blijven 'plakken' totdat je wegrijdt. Check brakes heb ik niet, maar kan me best voorstellen dat dat gerelateerd is.WCA schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:25:
• Als het koud is, geeft de auto bij het opstarten kort "Check Brakes". Gaat snel weg, maar ik vind het niet zo'n fijn idee.
Ik ben het daar niet mee eens, die auto moet die melding niet meer weergeven naar mijn mening.Ik vind dat niet normaal, andere autos die ik gehad hebben vertonen dit niet, en andere Ioniqs van vrienden vertonen het ook niet.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Dat lijkt mij een flink verlies. Kan goed zijn dat je wallbox niet zo accuraat is. Dunne bekabeling en een grote afstand kost trouwens ook een hoop; de reden dat ik extra dikke kabels heb laten leggen.fredkroket schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:56:
[...]
Voorbeelden:
Ik heb een kWh-meter achter het laadstation hangen. Die is accurater dan mijn Zappi laadstation.
Hoe lager de laadsnelheid, hoe groter het verlies, dus een granny charger kan je niet vergelijken met je laadstation.
Ik heb hetzelfde bij die van mij. Daar werken toch vooral mechanische monteurs. Van elektrisch hebben ze weinig verstand, lijkt het. Als mijn garantie voorbij is dan stap ik over op een garage die gespecialiseerd is in EV's.WCA schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:35:
[...]
Och ja, zodra mijn Bovag garantie afgelopen is ben ik vertrokken naar een andere garage hoor. Ik ben ook alles behalve tevreden met de garage eigenlijk. De auto zelf bevalt wel goed. Maar de garage is keer op keer drama in alles
Ik had op een bepaald moment wel een schurend geluid als ik een bocht nam. Dat bleek te komen door roest op de remschijven. Dat komt doordat je vrijwel altijd remt op de dynamo voor regeneratie. De oplossing hiervoor was af en een keer hard remmen, wat het roest van de schijf afhaalt. Misschien helpt dat ook voor jouw probleem ...WCA schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:25:
Waar zit die dynamo in jouw EV ?pzijde schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 00:45:
[...]
Dat komt doordat je vrijwel altijd remt op de dynamo voor regeneratie.
Elke electromotor is toch een potentiele dynamo?
Er komen regelmatig vragen voorbij die daar mooi in kunnen staan en zo af en toe leer je nog weer wat bij.
Voorbeelden:
- Hoe je kunt testen of de warmtepomp goed werkt door te verwarmen met enkel de AC aan en dus de HEAT knop uit.
- Hoe je het kantelen van de spiegels kunt aan/uitzetten bij het achteruit rijden.
- Hoe je kunt bekijken of het bijladen van de 12 volt accu tijdens het parkeren aan staat.
- Instructies voor het zelf updaten van de navigatie.
En dan mogelijk nog wat losse trucjes, modificaties of handigheidjes. Verder schiet me nu even niks te binnen.
Maar ik weet niet of de topicstarter @Mario52 nog actief is hier.
die kantelende spiegel had ik een tijd terug plotseling inderdaad! Maar nu weer niet meer. Geen idee hoe je dat aan of uit zet.Headshot_NL schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:05:
Is het misschien een idee om de startpost in dit topic aan te passen met wat algemene informatie en trucjes voor de Ioniq?
Er komen regelmatig vragen voorbij die daar mooi in kunnen staan en zo af en toe leer je nog weer wat bij.
Voorbeelden:
- Hoe je kunt testen of de warmtepomp goed werkt door te verwarmen met enkel de AC aan en dus de HEAT knop uit.
- Hoe je het kantelen van de spiegels kunt aan/uitzetten bij het achteruit rijden.
- Hoe je kunt bekijken of het bijladen van de 12 volt accu tijdens het parkeren aan staat.
- Instructies voor het zelf updaten van de navigatie.
En dan mogelijk nog wat losse trucjes, modificaties of handigheidjes. Verder schiet me nu even niks te binnen.
Maar ik weet niet of de topicstarter @Mario52 nog actief is hier.
- edit -
blijkbaar moet je de spiegelverstelling op L or R laten staan

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-03-2024 10:16 ]
Er blijven nog veel mensen die denken dat een EV vol zit met ouderwetse zaken als een losse dynamo, tot zelfs een versnellingsbak aan toe.HTT-Thalan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:37:
[...]
Elke electromotor is toch een potentiele dynamo?.
Zoals 12volt boordaccu's?FranDaMan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:19:
[...]
Er blijven nog veel mensen die denken dat een EV vol zit met ouderwetse zaken (...)
Die hebben ze nog steeds. Maar daar hoef ik jou niets over te vertellen denk ik
@Headshot_NL een deel 2 starten met een nieuwe OP?
Ja, dit is een late reactie.BarryH schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:36:
[...]
Ja. Dat is me gisteren door de wegenwacht uitgelegd.
Ga ik kopen. Maar voor “het stoeprandje” is een extra wiel wel fijn (en bij slecht zicht/regen)
Heb je niet standaard een compressor en proppenset gekregen bij je ioniq?
BIj mij zat dat er standaard in. Gewoon Hyundai branded.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Haha, dat had ik dus ook. Na het instellen mooi in het midden zetten en je maar afvragen waarom het niet werkt en waar je het kunt aanzetten. Zo kwamen er een tijd geleden ook een paar Tweakers achter dat ze deze functie dus wel hadden terwijl ze het niet wisten.HTT-Thalan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:14:
[...]
die kantelende spiegel had ik een tijd terug plotseling inderdaad! Maar nu weer niet meer. Geen idee hoe je dat aan of uit zet.
- edit -
blijkbaar moet je de spiegelverstelling op L or R laten staandie hou ik juist in het midden zodat je niet per ongeluk je spiegels verstelt als je blind naar knoppen zoekt in je deur. Logisch...
.
Ja een nieuwe post (deel 2) kan. Maar misschien is het ook mogelijk meerdere personen aan deze OP toe te voegen? Ik weet niet wat gebruikelijk is.timovd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:39:
Een 12V accu is nog wel te begrijpen, omdat heel veel verlichting en andere accessoires op 12V werken. Er zit natuurlijk wel een DC/DC-omvormer in om de 12V accu op te laden, maar de 12V accu hoeft niet zo heel groot te zijn. In de toekomst wellicht een capacitor i.p.v. een accu?
[ Voor 28% gewijzigd door Headshot_NL op 06-03-2024 10:43 ]
Ik zou eerder een grotere dan een kleinere 12v accu willen. Als de auto in utility mode draait (equivalent van contact aan maar motor uit) draait alles daarvan, en in deze auto zit net zo veel zo niet meer electro-troep dan in een conventionele auto. Zeker omdat de HV accu afgeschakeld moet zijn (wettelijk, blijkbaar) wanneer hij niet in drive mode staat, of uit) kan hij daar dus geen stroom uit putten. Ik vind dat de auto een half uurtje open/aan hebben terwijl je b.v. voor de vakantie aan het inpakken bent niet raar is en al mijn benzineauto's deden daar niet moeilijk over terwijl de Ioniq dan zo'n beetje helemaal leegloopt.timovd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:39:
Een 12V accu is nog wel te begrijpen, omdat heel veel verlichting en andere accessoires op 12V werken. Er zit natuurlijk wel een DC/DC-omvormer in om de 12V accu op te laden, maar de 12V accu hoeft niet zo heel groot te zijn. In de toekomst wellicht een capacitor i.p.v. een accu?
klopt dat laatste is mij inmiddels 2x overkomen, en volgens mij kan je het alleen tegen gaan door bv de deuren te sluiten maar helaas is dat niet altijd mogelijk....HTT-Thalan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:03:
[...]
Ik zou eerder een grotere dan een kleinere 12v accu willen. Als de auto in utility mode draait (equivalent van contact aan maar motor uit) draait alles daarvan, en in deze auto zit net zo veel zo niet meer electro-troep dan in een conventionele auto. Zeker omdat de HV accu afgeschakeld moet zijn (wettelijk, blijkbaar) wanneer hij niet in drive mode staat, of uit) kan hij daar dus geen stroom uit putten. Ik vind dat de auto een half uurtje open/aan hebben terwijl je b.v. voor de vakantie aan het inpakken bent niet raar is en al mijn benzineauto's deden daar niet moeilijk over terwijl de Ioniq dan zo'n beetje helemaal leegloopt.
Heb trouwens begin dit jaar ook een Ioniq (38) van mijn werk gekregen. Maar we hadden er dus al 1... dus nu hebben we er twee
/f/image/qlTbwW2UiewdD8fFzB349RDD.png?f=fotoalbum_large)
lekker gezamelijk laden
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Er zit een versnellingsbak in de Ioniq. Met 1 versnelling totaalFranDaMan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:19:
[...]
Er blijven nog veel mensen die denken dat een EV vol zit met ouderwetse zaken als een losse dynamo, tot zelfs een versnellingsbak aan toe.
Share and Enjoy!
Ha dat is dus bij mij inderdaad gebeurt afgelopen zomervakantie.HTT-Thalan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:03:
[...]
Ik zou eerder een grotere dan een kleinere 12v accu willen. Als de auto in utility mode draait (equivalent van contact aan maar motor uit) draait alles daarvan, en in deze auto zit net zo veel zo niet meer electro-troep dan in een conventionele auto. Zeker omdat de HV accu afgeschakeld moet zijn (wettelijk, blijkbaar) wanneer hij niet in drive mode staat, of uit) kan hij daar dus geen stroom uit putten. Ik vind dat de auto een half uurtje open/aan hebben terwijl je b.v. voor de vakantie aan het inpakken bent niet raar is en al mijn benzineauto's deden daar niet moeilijk over terwijl de Ioniq dan zo'n beetje helemaal leegloopt.
Auto inpakken, tent erin, dakkoffer vol en trekhaakkoffer vol. Wil ik de auto starten maar alles ging gek happeren, het rem pedaal trilde....
Gelukkig had de boer start kabels, dus konden we na 5 minuten echt vertrekken richting huis. Sinds dien heb ik zo'n accu booster in de auto liggen
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Volgens mij zit er een (vaste) versnellingsbak in de Ioniq.FranDaMan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:19:
[...]
Er blijven nog veel mensen die denken dat een EV vol zit met ouderwetse zaken als een losse dynamo, tot zelfs een versnellingsbak aan toe.
Dit dus.Dus je kunt zelfs nog olie wisselen als je dat mist van een ICE auto.WCA schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:21:
[...]
Er zit een versnellingsbak in de Ioniq. Met 1 versnelling totaal
[ Voor 15% gewijzigd door ErnstH op 06-03-2024 11:28 ]
- edit -
deze lijkt wel ok?
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3C1D9TG1HJ66Y&psc=1
[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-03-2024 11:55 ]
geen versnellingWCA schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:21:
[...]
Er zit een versnellingsbak in de Ioniq. Met 1 versnelling totaal
In het Engels heet het een (reduction) gear box. Die term klopt wel.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Hoe noemen we dat ding dan zonder al te veel moeite?FranDaMan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:09:
Altijd leuk om met woorden te spelen, maar een EV heeft dus geen traditionele dynamo, geen traditionele versnellingsbak en geen gaspedaal ;-)
Ik heb de auto net maar even gepoetst, de garage had dit niet gedaan helaas
Nu ze de airco uit hebben gehad (en ik deze weer aan heb gezet) kwam er de eerste kilometers wel een aslucht uit de ventilatie, ik heb het vermoeden dat het ooit een rokersauto is geweest en dat ze deze zodanig behandeld hebben dat dit bij de dealer niet meer te ruiken was. Toch maar even wat 'van Mossel auto parfum' (ik kreeg het er toch bij, dus ja) in de ventilatie gespoten. Niet dat dat nu de fijnste geur op aarde is, maar beter dan het alternatief.
Ook die booster pack besteld zoals hierboven gelinkt, en kwam er bij het schoonmaken achter dat die dubbele bodem in de kofferbak achterin ook opbergruimte heeft. Dat kwam mooi uit voor wat andere zaken zodat de kofferbak nu gewoon lekker leeg en opgeruimd is en alles 'vast' ligt. Ik heb de granny charger met een extra zwaar uitgevoerd verlengsnoer voorin de frunk liggen met wat zekeringen, gevarendriekhoek en EHBO kit. Achterin onder de bodem de noodhestjes, grote laadkabel, bandenkit en onderhoudsboek + een voorraad met flessen water (altijd handig onderweg). Ook heb ik de noodhamer opnieuw gemonteerd die ze bij de dealer gewoon los in de console hadden gegooid.
Ik ben niet zo'n grote poetser maar in een schone auto rondrijden is toch altijd nét even wat fijner.
[ Voor 71% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-03-2024 12:49 ]
Gewoon gaspedaal. Generator Accelerator System pedaal.HTT-Thalan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:31:
[...]
Hoe noemen we dat ding dan zonder al te veel moeite?
Geen probleem. Kijk deze Finse meneer het voordoenHTT-Thalan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:03:
[...]
YouTube: Hyundai Ioniq 28kWh - 12V battery replacement
Maar nog niet nodig gehad. Kan er dus weinig over zeggen.
Wel recent een Varta a13 accu geplaatst. Heb je wel JPN naar normale pool adapters nodig. Had beter de B23 kunnen plaatsen en de accu bak wat kunnen aanpassen. Zie post hierboven.
Recent zelf ook de reductiebak olie vervangen. Aangezien deze reductiebakken ook bij Kona's gebruikt worden en ze bij bosjes stuk gaan omdat Hyundai verteld dat de olie een leven meegaat. Fun fact, dat gaat fout.
Bij hoeveel km vervangen en voor welke olie?fx500 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:37:
Zelf deze booster ooit besteld omdat er veel verhalen rond gaan op het boze internet over de 12v die leegloopt.
Maar nog niet nodig gehad. Kan er dus weinig over zeggen.
Wel recent een Varta a13 accu geplaatst. Heb je wel JPN naar normale pool adapters nodig. Had beter de B23 kunnen plaatsen en de accu bak wat kunnen aanpassen. Zie post hierboven.
Recent zelf ook de reductiebak olie vervangen. Aangezien deze reductiebakken ook bij Kona's gebruikt worden en ze bij bosjes stuk gaan omdat Hyundai verteld dat de olie een leven meegaat. Fun fact, dat gaat fout.
Beetje laat naar mijn mening, maar bij 120.000KM. Was gitzwart maar gelukkig geen ijzerslijpsel. Daar gaat het fout bij de Kona. De motor is krachtiger en de bak is niet bestand tegen deze krachten. Dit icm verminderde werking door ouderdom en ijzerslijpsel zorgt voor teveel wrijving en slijtage.HTT-Thalan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:41:
[...]
Bij hoeveel km vervangen en voor welke olie?
Ik heb deze olie gebruikt.
En deze video's zijn er bij wel handig. Video 1, video 2.
Hyundai zelf gebruikt ook 75W olie. Alleen het type API GL4 is er erg belangrijk (dit is allemaal voor de 28kWh versie. Geen idee of het ook voor de 38kWh versie geld). Heb de carterpluggen niet vervangen aangezien er al een magneet in de bak zelf zit.
2 flessen van 1L gekocht. Beetje gespoeld en uiteindelijk 1,5L gebruikt.
Bij Autodoc gekocht. Olie, pompje (wel handig ivm ruimte) en ringen.
Een 4 koloms brug is zeer aan te raden ivm beplating aan de onderkant van de IONIQ.
[ Voor 9% gewijzigd door fx500 op 06-03-2024 14:56 ]
Thanksfx500 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:52:
[...]
Beetje laat naar mijn mening, maar bij 120.000KM. Was gitzwart maar gelukkig geen ijzerslijpsel. Daar gaat het fout bij de Kona. De motor is krachtiger en de bak is niet bestand tegen deze krachten. Dit icm verminderde werking door ouderdom en ijzerslijpsel zorgt voor teveel wrijving en slijtage.
Hyundai zelf gebruikt ook 75W olie. Alleen het type API GL4 is er erg belangrijk (dit is allemaal voor de 28kWh versie. Geen idee of het ook voor de 38kWh versie geld). Heb de carterpluggen niet vervangen aangezien er al een magneet in de bak zelf zit.
Een 4 koloms brug is zeer aan te raden ivm beplating aan de onderkant van de IONIQ.
Thanks, ik zal het ook eens navragen bij de garage. Betaal liever een keer 150 euro teveel dan dat ik straks net buiten garantie de bak moet (laten) vervangen. Ik zit ook nog in de (verlengde) garantie dus ik wil de olie zelf niet vervangen ondanks dat het 99% zeker goed gaat. Dan hebben we in elk geval geen gezeur dat ik er zelf aangezeten heb of niet de voorgeschreven olie heb gebruikt.fx500 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:52:
[...]
Beetje laat naar mijn mening, maar bij 120.000KM. Was gitzwart maar gelukkig geen ijzerslijpsel. Daar gaat het fout bij de Kona. De motor is krachtiger en de bak is niet bestand tegen deze krachten. Dit icm verminderde werking door ouderdom en ijzerslijpsel zorgt voor teveel wrijving en slijtage.
Ik heb het destijds ook gedaan bij mijn Toyota Yaris hybrid bij 80k kilometer. Dat zag er als nieuw uit en ook zonder metaal. Later ook gedaan bij mijn Toyota Auris hybrid bij 170k kilometer. Daar was het wel iets donkerder maar ook zonder metaal. In elk geval niet zo zwart als goed gebruikte motorolie. Dat was allemaal wel een ander systeem natuurlijk, een E-CVT met iets meer olie capaciteit.
Ergens zegt het me dat het dus wel nut kan hebben als het bij de Ioniq al zo snel zwart is.
Taxi bedrijf zegt elke 60kHTT-Thalan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:41:
[...]
Bij hoeveel km vervangen en voor welke olie?
Denk dat elke 60d KM verstandiger is inderdaad. Olie was echt gitzwart. Dat leek mij niet gezond.