Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:49
Kodess schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:41:
[...]
Heb je niet standaard een compressor en proppenset gekregen bij je ioniq?
Hier wel een Hyundai compressor, alleen geen proppen, maar zo'n gore slijm bandenvulset, aka velgenvernietiger. Dus proppen en proppensteker los gekocht :)
HTT-Thalan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:31:
[...]
Nu ze de airco uit hebben gehad (en ik deze weer aan heb gezet) kwam er de eerste kilometers wel een aslucht uit de ventilatie, ik heb het vermoeden dat het ooit een rokersauto is geweest en dat ze deze zodanig behandeld hebben dat dit bij de dealer niet meer te ruiken was. Toch maar even wat 'van Mossel auto parfum' (ik kreeg het er toch bij, dus ja) in de ventilatie gespoten. Niet dat dat nu de fijnste geur op aarde is, maar beter dan het alternatief.
Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Amsterdam bent, mag je wel even mijn ozongenerator lenen. Had ik ook speciaal gekocht om rare meur uit de auto te krijgen, werkte verrassend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:42

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

boozzz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:28:
[...]

Hier wel een Hyundai compressor, alleen geen proppen, maar zo'n gore slijm bandenvulset, aka velgenvernietiger. Dus proppen en proppensteker los gekocht :)

[...]

Ik weet niet waar je woont, maar als je in de buurt van Amsterdam bent, mag je wel even mijn ozongenerator lenen. Had ik ook speciaal gekocht om rare meur uit de auto te krijgen, werkte verrassend goed.
Zeer vriendelijk, maar dat hebben zij waarschijnlijk al gedaan voor verkoop :P het is niet de bekleding/binnenzijde auto die geurt, het komt uit de dieptes van de aircokanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
HTT-Thalan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:36:
[...]

Zeer vriendelijk, maar dat hebben zij waarschijnlijk al gedaan voor verkoop :P het is niet de bekleding/binnenzijde auto die geurt, het komt uit de dieptes van de aircokanalen.
Ja, je zet de ozongenerator dan aan in de auto met de ventilatie op full blast, tijdlang laten draaien, dan pakt ie alles, ook de diepste krochten. Bij mij was destijds ook alleen een liter autoparfum erin geknald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ah nou dan ga ik dat eens bekijken als ik tijd heb, thanks :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boozzz
Zojuist ging het alarm random af op straat van mn 28kWh. Was niemand in de buurt, ook de sleutel niet. Toen ik toch maar even ging kijken buiten 10 minuten later stond de binnenverlichting aan, maar de deur was nog gewoon op slot. Nog even gestart, maar geen meldingen. Vroeg me af of dit iets te betekenen kan hebben of dat ik t maar moet negeren. Iemand bekend met dit fenomeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

boozzz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:52:
Zojuist ging het alarm random af op straat van mn 28kWh. Was niemand in de buurt, ook de sleutel niet. Toen ik toch maar even ging kijken buiten 10 minuten later stond de binnenverlichting aan, maar de deur was nog gewoon op slot. Nog even gestart, maar geen meldingen. Vroeg me af of dit iets te betekenen kan hebben of dat ik t maar moet negeren. Iemand bekend met dit fenomeen?
Ik wist niet dat die dingen een alarm hebben? :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-07 16:14
boozzz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:52:
Heb ik een keer gehad toen de batterij van mijn afstandsbediening vrijwel leeg was...daarna nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-07 20:51
Headshot_NL schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:56:
[...]

Thanks, ik zal het ook eens navragen bij de garage. Betaal liever een keer 150 euro teveel dan dat ik straks net buiten garantie de bak moet (laten) vervangen. Ik zit ook nog in de (verlengde) garantie dus ik wil de olie zelf niet vervangen ondanks dat het 99% zeker goed gaat. Dan hebben we in elk geval geen gezeur dat ik er zelf aangezeten heb of niet de voorgeschreven olie heb gebruikt.

….

Ergens zegt het me dat het dus wel nut kan hebben als het bij de Ioniq al zo snel zwart is.
Goede tip! Ben benieuwd wat de kosten zijn, ga dat bij de volgende beurt ook even vragen. Ga dat niet zelf doen, net de garantie met twee jaar verlengt en zelf niet zo handig hiermee. Onze Ioniq heeft inmiddels 140k gelopen, dus goed om dit te laten verversen uit voorzorg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:58
bubbelbart schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:22:
[...]

Goede tip! Ben benieuwd wat de kosten zijn, ga dat bij de volgende beurt ook even vragen. Ga dat niet zelf doen, net de garantie met twee jaar verlengt en zelf niet zo handig hiermee. Onze Ioniq heeft inmiddels 140k gelopen, dus goed om dit te laten verversen uit voorzorg.
De reductiebak olie heb ik laten vervangen bij de dealer met 120k nadat ik wat zorgwekkende berichten over vervuilde bakken en vroegtijdig falen ervan had gelezen. Bij het opvragen van de prijsopgaven merkte dat er nogal een verschil in zat tussen de dealers voor deze actie. Uiteindelijk was het ~40€ meegenomen tijdens een grote beurt.

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:47
Toch fijn, zo'n forum... Straks zit hier meer ioniq-specifieke kennis dan bij de gezamelijke dealers.
Ga zo door mannen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:46
Wat die olie betreft, trek ik toch grote ogen... Dus een risico dat gekend is bij Hyundai wordt niet proactief opgenomen bij een (groot) onderhoud? De mijne is net binnen geweest, onderhoud 2 jaar na aankoop, ik let niet op die (belachelijk lage) km stand voor onderhoud. Pechverhelping heb ik via m'n verzekering.
Hij heeft 112k km, dus dat komt wel in de buurt van wat ik hier lees als advies om die olie eens te laten verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
zerocool schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:49:
[...]

Heb ik een keer gehad toen de batterij van mijn afstandsbediening vrijwel leeg was...daarna nooit meer.
Dacht ik ook aan, maar de sleutel was totaal niet in de buurt. Dacht ook aan gare 12v accu wellicht, maar had ook niet de kerstboomverlichting aan errors op het dashboard. Misschien iets van een sensor van de sloten van een van de deuren, dat ie dacht dat ie open was, en daarom ook die binnenverlichting. Kijk wel even aan of ik het nog een keer hoor gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33

Arfman

Drome!

SvenHe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:54:
Toch fijn, zo'n forum... Straks zit hier meer ioniq-specifieke kennis dan bij de gezamelijke dealers.
Ga zo door mannen!
Dat is vrijwel altijd zo. Op een forum als dit zitten gewoon allemaal mensen met hele specifieke kennis over 1 model, terwijl de gemiddelde garagemedewerker die kennis moet verdelen over +/- 15 modellen met ook nog eens verschillende facelifts e.d.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:12

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Vanmiddag 170~km gereden met een volgepakte Ioniq en (veel interessanter) met beladen fietsendrager. Gemiddeld verbruik zat rond de 16,5kwh/100km. Dankzij best wat vrachtwagen plakken.
Trapte ik 'm op de staart dan verbruikte ik bij 105 kmpu op de teller (95 gps snelheid?) ca 16-18 kwh voor de aandrijving alleen al. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icsh2vfKlqhvq8XQPIuvUb_5NIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5pJEywC7BtRR6rLvX4CWmOR.jpg?f=fotoalbum_large

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Ps: wil je 21,5 kwh/100km aantikken bij 95 op de teller, dan moet je dit achter de auto hangen. (het is een kleine Saris zonder klep). :')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFFqaRqXmwW-zqgiLzRSL4bXlGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDP0XuMxF94xCGUQS9OcfzjA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Laatst online: 21-04-2024
Goudvis schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:31:
Vanmiddag 170~km gereden met een volgepakte Ioniq en (veel interessanter) met beladen fietsendrager. Gemiddeld verbruik zat rond de 16,5kwh/100km. Dankzij best wat vrachtwagen plakken.
Trapte ik 'm op de staart dan verbruikte ik bij 105 kmpu op de teller (95 gps snelheid?) ca 16-18 kwh voor de aandrijving alleen al.
Ik rijd met mijn 28 versie ook vaak met ebikes achterop. Op de teller houd ik 100 kmh aan. Verbruik kan enorm variëren. Naast kou maakt windkracht, maar met name windrichting, dat het verbruik alle kanten opschiet. Met extremen van 12 tot 19 kwh/100km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zerocool
fx500 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:52:
[...]

Beetje laat naar mijn mening, maar bij 120.000KM. Was gitzwart maar gelukkig geen ijzerslijpsel. Daar gaat het fout bij de Kona. De motor is krachtiger en de bak is niet bestand tegen deze krachten. Dit icm verminderde werking door ouderdom en ijzerslijpsel zorgt voor teveel wrijving en slijtage.

Ik heb deze olie gebruikt.
En deze video's zijn er bij wel handig. Video 1, video 2.

Hyundai zelf gebruikt ook 75W olie. Alleen het type API GL4 is er erg belangrijk (dit is allemaal voor de 28kWh versie. Geen idee of het ook voor de 38kWh versie geld). Heb de carterpluggen niet vervangen aangezien er al een magneet in de bak zelf zit.
2 flessen van 1L gekocht. Beetje gespoeld en uiteindelijk 1,5L gebruikt.

Bij Autodoc gekocht. Olie, pompje (wel handig ivm ruimte) en ringen.
Een 4 koloms brug is zeer aan te raden ivm beplating aan de onderkant van de IONIQ.
Ter info: Dit kost het als je het bij de dealer laat doen (ex BTW):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXDpnE9ez_WNpRwExGVmhM8BQ68=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PpT0Ua5ZieswIvXVHDysEFih.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Goudvis schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:34:
Ps: wil je 21,5 kwh/100km aantikken bij 95 op de teller, dan moet je dit achter de auto hangen. (het is een kleine Saris zonder klep). :')
[Afbeelding]
Dat verbruikt de id3/4 van mijn collega standaard al zonder aanhang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
zerocool schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:10:
[...]

Ter info: Dit kost het als je het bij de dealer laat doen (ex BTW):
[Afbeelding]
Wat een absurde prijs voor die olie, is ook niet te vinden als je daar naar zoekt. Wat je wel tegenkomt is rond de 20 euro en dan inclusief btw.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:40
Eur 56 ex bij het taxibedrijf

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 13:23
YouTube: Valdemar's garage 6th March 2024

Bjorn heeft er nu ook wat over in zijn video dat de bearings in de IONIQ motor nog wel eens gaar gaan.
Dat is volgensmij het gene dat "het taxi bedrijf in Dongen" uitvoert toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
luke22 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:17:
YouTube: Valdemar's garage 6th March 2024

Bjorn heeft er nu ook wat over in zijn video dat de bearings in de IONIQ motor nog wel eens gaar gaan.
Dat is volgensmij het gene dat "het taxi bedrijf in Dongen" uitvoert toch?
ja
(of een hyundai dealer in duitsland of een 1mans garagebedrijf in Osnabruck)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:50
Sinds een 1,5 week eigenaar van een Ioniq uit 2017; we proberen nu zoveel mogelijk elektrisch te rijden en de benzine-auto zoveel mogelijk te laten staan. Scheelt een hoop kosten en beter voor het milieu uiteraard.
Erg blij met de auto tot nu toe! Elektrisch rijdt echt heerlijk!

Wel een vraagje qua opladen; maakt het uit/verschil of we dit dagelijks doen (tot 100%) of is het beter om de 2 a 3 dagen als de auto zover mogelijk leeg is gereden? Tot nu toe heb ik hem gewoon elke dag opgeladen, weinig moeite en hoef ik me ook nooit druk te maken om de GOM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
volgens het boekje is altijd naar 100% prima.
Voorzichtighiedshalve zou je de laadtijd kunnen beperken zodat je tot b.v. 80-90% gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:11
FabianNL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:16:
Sinds een 1,5 week eigenaar van een Ioniq uit 2017; we proberen nu zoveel mogelijk elektrisch te rijden en de benzine-auto zoveel mogelijk te laten staan. Scheelt een hoop kosten en beter voor het milieu uiteraard.

Wel een vraagje qua opladen; maakt het uit/verschil of we dit dagelijks doen (tot 100%) of is het beter om de 2 a 3 dagen als de auto zover mogelijk leeg is gereden? Tot nu toe heb ik hem gewoon elke dag opgeladen, weinig moeite en hoef ik me ook nooit druk te maken om de GOM.
De meningen verschillen hier nogal over ;)
Ik heb er ook één uit 2017. Ik laad hem ook gewoon vol tot 100% maar gebruik hem wel de volgende dag direct. Met 100% dagen lang weg zetten is geen handige optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik had sinds de aankoop (april 2022) last van het feit dat ik een rammel in de kofferbak had.
Geregeld als ik over een klinkerweg reed dan werd ik gek van een rammel.

Een aantal keer heb ik echt alles uit de kofferbak gehaald, losse dingen gezocht, zaken vastgedraaid... Echter, toen ik gisteren de klep open had viel het me op dat er 2 doppen aan de klep zitten... Deze heb ik uitgedraaid waardoor de klep strakker in het slot zit... Opgelost!

Mijn auto voelde vandaag als nieuw. Heerlijk. Nooit bij stilgestaan dat je dit eenvoudig zelf kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

FabianNL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:16:
Wij hanteren de gewoonte dat degene die op de dag de meeste kilometers gaat maken, de limo meeneemt (zo noemen we het ding, makkelijker dan 'HIE OEN DAAI' of 'AAI O NIK' en tegen onze andere auto, een Dacia, klopt de vergelijking wel). Zo besparen we maximaal, en die benzineauto houden we nog aan omdat het ding nog makkelijk 10 jaar mee kan (is uit 2017) voor lange vakanties en als trekauto.
Ik hanteer een ingestelde limiet van 80% lading omdat 'better safe than sorry' en we het voor het lokale verkeer toch niet missen, 230km met een 'volle' accu is meer dan zat. Alleen voor lange ritten (ver weg) duw ik hem vlak ervoor naar de 100%. Misschien onnodig voorzichtig maar kwaad kan het ook niet en het kost me vrijwel nul moeite.

- edit -

dit is met de 38kwh versie, die haalt 300+ bij 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:11
HTT-Thalan schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:18:
[...]

Ik hanteer een ingestelde limiet van 80% lading omdat 'better safe than sorry' en we het voor het lokale verkeer toch niet missen, 230km met een 'volle' accu is meer dan zat. Alleen voor lange ritten (ver weg) duw ik hem vlak ervoor naar de 100%. Misschien onnodig voorzichtig maar kwaad kan het ook niet en het kost me vrijwel nul moeite.
Jij hebt een 38kWh. De 2017 versie is de 28kWh. Die komt met 80% lading beduidend minder ver natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

FranDaMan schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Jij hebt een 38kWh. De 2017 versie is de 28kWh. Die komt met 80% lading beduidend minder ver natuurlijk.
Inderdaad, sorry, dat had ik er voor de volledigheid wel bij moeten vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:50
80% zou voor mij ook méér dan voldoende moeten zijn om op 1 dag te rijden (hoe vaak rijd je nu in het jaar meer dan +- 175 km?). Ik rijd dagelijks naar het werk en terug, wellicht 's avonds nog eens boodschappen doen of de kinderen naar zwemles... Dan kom ik persoonlijk niet verder dan 100 km per dag. Maar volgens mij is dit niet makkelijk in te stellen op het 28kWh model?

Bedankt voor de reacties!

@HTT-Thalan voor ons is het exact dezelfde situatie; degene die het meeste/verste moet rijden pakt de Hyundai en voor de vakanties, langere reizen of als 'tweede auto' hebben we een Toyota station uit 2015 staan. Ik vind het tot nu toe ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

FabianNL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:23:
80% zou voor mij ook méér dan voldoende moeten zijn om op 1 dag te rijden (hoe vaak rijd je nu in het jaar meer dan +- 175 km?). Ik rijd dagelijks naar het werk en terug, wellicht 's avonds nog eens boodschappen doen of de kinderen naar zwemles... Dan kom ik persoonlijk niet verder dan 100 km per dag. Maar volgens mij is dit niet makkelijk in te stellen op het 28kWh model?

Bedankt voor de reacties!

@HTT-Thalan voor ons is het exact dezelfde situatie; degene die het meeste/verste moet rijden pakt de Hyundai en voor de vakanties, langere reizen of als 'tweede auto' hebben we een Toyota station uit 2015 staan. Ik vind het tot nu toe ideaal!
Alhoewel ik onze Lodgy nog steeds waardeer om zijn betrouwbaarheid, ruimte, trekkracht en (relatief) comfort, benijd ik nu wel dat het geen EV automaat is... zelfs conventionele automaten van dure merken rijden niet zo soepel als deze Ioniq, dat is echt wel een eye-opener geweest voor me. Ik heb de keuze voor EV puur rationeel genomen en daarin ook de minst sexy keuze gemaakt vind ik zelf (de Mazda was veel mooier, de Golf kon sneller laden en de Leaf was voordeliger) maar ben echt positief verrast over de 'hoeveelheid auto' die ik er uiteindelijk mee kocht.

Ik heb ondertussen wel begrepen uit de vele ervaringen hier dat de 28kwh, ironisch, veel geschikter is voor lange ritten dan de 38kwh, maar dat zou ik met beiden sowieso niet regelmatig gedaan hebben omdat onze gezin daarvoor te groot is voor een niet-stationwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 19:12
FabianNL schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:23:
Op het 28 kWh model kan je dat inderdaad niet instellen, maar het uitrekenen is ook niet lastig.

Tipje met betrekking tot de percentages: de eerste 10% (van 100% naar 90%) bevatten de meeste kWh, elke 10% die erna komt bevat minder. Onder de 20% gaat het heel erg hard.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Tweeke schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:19:
Deze gasveren geïnstalleerd: Maxgear 12-2365 van Winparts.
Zijn een beetje te fanatiek, duwen de klep zo hard open dat ie na staat te klapperen.

Iemand ervaring met specifieke aftermarket gasveren die wel goed werken?

Of even afwachten of de kracht van deze gasveren afneemt de komende weken?
luke22 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:04:
Naar aanleiding van deze hilarische GIF, hebben @WCA en ik de gasveren vervangen maar dan slechts 1 per auto. op deze manier dempt de originele nog steeds het laatste stukje omhoog gaan MAAR heb je wel een stuk meer kracht om vanzelf omhoog te gaan.

de zuigers bij aftermarket zijn een stuk dunner en hebben zover ik het nu begrijp, geen dempende werking voor het laatste stukje.

[...]
Nadat ik afgelopen winter de twee keer m'n kop had gestoten aan de achterklep omdat hij weer langzaam naar beneden zakte door de kou, heb ik de gok genomen en heb bij die grote Sjinese webshop voor nog geen €25,- een setje gasveren besteld.
De gasveren heb ik zojuist vervangen en doen het uitstekend, ze dempen netjes wanneer de klep bijna helemaal geopend is.
De gok heeft dus gelukkig goed uitgepakt!

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02
Tom Paris schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Nog steeds geen warme lucht met A/C aan en HEAT uit. Deze week heeft de dealer de regeleenheid (dashboardelement + computer erachter) vervangen, nadat eerder de verdamper vervangen was.

De dealer heeft de auto wéér meegegeven zonder werkende warmtepomp. Met A/C aan en HEAT uit geen warme lucht, en ook met HEAT aan neemt de warmtepomp het niet over na verloop van tijd.

De monteurs bedoelen het goed, en doen ook echt hun best, maar uiteindelijk lijkt het dat ze alleen vervangen wat de importeur opdraagt zonder zelf onderzoek te doen wat er nu echt defect is. Inmiddels zegt men "Ja meneer, u moet gewoon HEAT aanzetten", en lijkt het dat ze zelf ook niet echt weten hoe het systeem van warmtepomp en verwarmingselement hoort te werken.

Ben een beetje bang dat ik straks met een defecte warmtepomp rond blijf rijden omdat de dealer het probleem niet (h)erkent.
Volgende episode in mijn warmtepomp-soap... Auto heeft 8 werkdagen bij de dealer gestaan, maar nog steeds geen warme lucht met A/C aan en HEAT uit. Het hele systeem is nagelopen, nadat de verdamper eerder al vervangen was. Dealer houdt er nu mee op en claimt dat de warmtepomp geen warme lucht kan maken, en wordt hierin gesterkt door bericht van de importeur:
Een warmtepomp heeft niet genoeg vermogen om binnen korte tijd het interieur op te warmen, daarvoor is de PTC heater aanwezig. De warmtepomp is bedoelt om het interieur op een bepaalde temperatuur te houden met een bepaalde beperking. Drukopbouw in het systeem is dus niet altijd van toepassing, dit is afhankelijk van diverse factoren en de locatie van de druksensor. Wat de klant wil is dus niet mogelijk. Wat andere klanten ook wel doen als deze de PTC heater niet willen gebruiken is de stoelverwarming gebruiken.
Inmiddels natuurlijk ook te warm buiten om hier zelf nog veel mee te testen, baal er wel van. Kan nog proberen in gesprek te gaan met de importeur, maar zal wel een kastje-muur verhaal worden :/

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-07 15:16

WCA

Tom Paris schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:35:
[...]

Volgende episode in mijn warmtepomp-soap... Auto heeft 8 werkdagen bij de dealer gestaan, maar nog steeds geen warme lucht met A/C aan en HEAT uit. Het hele systeem is nagelopen, nadat de verdamper eerder al vervangen was. Dealer houdt er nu mee op en claimt dat de warmtepomp geen warme lucht kan maken, en wordt hierin gesterkt door bericht van de importeur:

[...]

Inmiddels natuurlijk ook te warm buiten om hier zelf nog veel mee te testen, baal er wel van. Kan nog proberen in gesprek te gaan met de importeur, maar zal wel een kastje-muur verhaal worden :/
Vrijwel elke issue die ik opgooi bij mijn dealer wordt van gezegd "eigenschap van de auto" (ondanks niet iedereen het ervaart), of "probleem niet geconstateerd"

Vorige week een mail gestuurd, nog steeds geen antwoord gehad. Ik word er echt een beetje moe van.

De auto zelf is echt prima, maar de kennis van de monteurs/hyundai over hun eigen product lijkt echt ontzettend tekort te komen

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

[...]

Aangezien er ook regio's zijn waar gewoon géén warmtepomp in de Ioniq geleverd wordt, zou het niet mogelijk zijn dat er in de regio's die hem wél hebben, onderlinge verschillen zijn in de types en vermogens? In dat scenario zou wat de dealer zegt, kunnen kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:30
[...]

[...]

Erg vreemd dat ze er dus verderop bij de technische afdeling van Hyundai ook niet vanaf weten.
Ik kan nog eens testen of hij ook wil verwarmen met deze buitentemperatuur maar ik verwacht van wel.
Ze hebben deels gelijk, de warmtepomp heeft niet direct volle bak vermogen om de auto op te warmen. Je merkt ook duidelijk verschil met heat aan of uit. Met heat aan heb je vrijwel direct flinke warmte, met heat uit komt dat geleidelijk.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
HTT-Thalan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:29:
[...]

Aangezien er ook regio's zijn waar gewoon géén warmtepomp in de Ioniq geleverd wordt, zou het niet mogelijk zijn dat er in de regio's die hem wél hebben, onderlinge verschillen zijn in de types en vermogens? In dat scenario zou wat de dealer zegt, kunnen kloppen.
Tsja, het zou kunnen... Maar als de importeur idd zou zeggen "deze Ioniq is met een andere warmtepomp geleverd die niet kan verwarmen" zou ik er vrede mee hebben. Nu zeggen ze dat warme lucht uit de warmtepomp überhaupt nooit mogelijk is, en dat is gewoon niet zo.
Headshot_NL schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:03:
[...]

Erg vreemd dat ze er dus verderop bij de technische afdeling van Hyundai ook niet vanaf weten.
Ik kan nog eens testen of hij ook wil verwarmen met deze buitentemperatuur maar ik verwacht van wel.
Ze hebben deels gelijk, de warmtepomp heeft niet direct volle bak vermogen om de auto op te warmen. Je merkt ook duidelijk verschil met heat aan of uit. Met heat aan heb je vrijwel direct flinke warmte, met heat uit komt dat geleidelijk.
De lucht uit de roosters blijft bij mij altijd ijskoud, ook na >20 minuten bij <10 graden buitentemperatuur. Dus ook al hebben ze inderdaad gelijk dat niet onder alle omstandigheden de warmtepomp warme lucht produceert, bij mij is dat iig niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:58
Volgens mij is de warmtepomp tevens de airconditioning (geïnverteerde werking), werkt deze dan wel?

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Methew schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:22:
Volgens mij is de warmtepomp tevens de airconditioning (geïnverteerde werking), werkt deze dan wel?
Ja, dat is het merkwaardige. Op warme dagen zoals vandaag komt er gewoon koude lucht uit het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb weer een nieuwe 'weird' ;( al is het deze keer een minor issue:

telkens als de laadsessie afgerond was (bij limiet op 80%) bleef hij steken op 79%. Het viel me ook op dat ik geen 'charge complete' melding meer kreeg (wat technisch gezien ook klopt natuurlijk). Ik gooide het er de eerste keer op dat hij het gewoon niet 'gehaald' had binnen de 8 uur dat hij 's nachts krijgt voor een lading (daltarief) maar omdat ik dacht dat de BMS gewoon even opnieuw een volle lading nodig had (peiling resetten zeg maar) heb ik vannacht tot 100% geladen.

Resultaat? 99%.... wtf is dat nou weer, dat hij steeds precies een procent onder je doel stopt??

- edit -

ik heb de Zappi even op FAST gezet (ipv mijn normale eco++ boost schema) en de auto handmatig een 'start charging' commando gegeven via de app. Dat heeft hem alsnog naar 100% geduwd (en dat duurde nog geen minuut, terwijl hij 7 minuten projecteerde). Nu staat de auto op 100% en kreeg ik een 'charging complete' melding. Zou dit een zappi dingetje kunnen zijn, of iets qua compatibiliteit met de auto?

[ Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-03-2024 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Tom Paris schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Tsja, het zou kunnen... Maar als de importeur idd zou zeggen "deze Ioniq is met een andere warmtepomp geleverd die niet kan verwarmen" zou ik er vrede mee hebben. Nu zeggen ze dat warme lucht uit de warmtepomp überhaupt nooit mogelijk is, en dat is gewoon niet zo.

[...]

De lucht uit de roosters blijft bij mij altijd ijskoud, ook na >20 minuten bij <10 graden buitentemperatuur. Dus ook al hebben ze inderdaad gelijk dat niet onder alle omstandigheden de warmtepomp warme lucht produceert, bij mij is dat iig niet het geval.
Vanmorgen nog even getest, bij het instappen op 25 graden gezet, AC aan, HEAT uit. Ik was de wijk nog niet uit en er kwam al warme lucht uit de roosters. Dus ook met deze temperaturen moet de warmtepomp alleen kunnen verwarmen.
Een warmtepomp zou er zelfs juist minder moeite mee hebben bij een hogere buitentemperatuur. Het werkt vergelijkbaar aan een huis airco / warmtepomp. Die worden ook efficiënter en hebben meer vermogen bij een hogere buitentemperatuur.

Jammer dat ze het niet kunnen of willen fixen. Zolang het een Nederlands model is moet er ook gewoon een warmtepomp inzitten die dit kan.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Oke... Nu zit ik met de problemen. Nog 29km op de GOM. Auto zat vannacht in met de granny charger. Start hem vanmorgen op... Niet opgeladen. Dacht eerst dat de timer verkeerd ingesteld stond. Niet het geval. Heb hem enkele keren ingestoken. De granny geeft even aan dat hij oplaadt. Vervolgens stopt dat signaal en zegt de granny dat er niets gebeurd. De auto doet niets, geeft geen communicatie dat hij wordt geladen. Ik hoor wel een schakelaar tikken onder het stuur. Een 5-tal keer ofzo. Vervolgens stopt het en doet de auto niets meer. De auto herkent de lader wel via het pictogram op het dashboard en de melding 'haal stekker uit laadpoort'.
Merk dat de auto de stekker niet vergrendelt... Vrees dat daar het probleem zit.
Iemand die een snel antwoord heeft? Ik ga het topic hier doorzoeken omdat het getik van de schakelaar me niet onbekend klinkt...
Heb de afgelopen weken wel al gemerkt dat de auto niet tot 100% laadde wanneer ik dit wel verwacht...
12V batterij laadt soms bij, maar bovenstaande lijken me hier geen symptoom van...

[ Voor 25% gewijzigd door maarte997 op 15-03-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
maarte997 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:44:
Oke... Nu zit ik met de problemen. Nog 36km op de GOM. Auto zat vannacht in met de granny charger. Start hem vanmorgen op... Niet opgeladen. Dacht eerst dat de timer verkeerd ingesteld stond. Niet het geval. Heb hem enkele keren ingestoken. De granny geeft even aan dat hij oplaadt. Vervolgens stopt dat signaal en zegt de granny dat er niets gebeurd. De auto doet niets, geeft geen communicatie dat hij wordt geladen. Ik hoor wel een schakelaar tikken onder het stuur. Een 5-tal keer ofzo. Vervolgens stopt het en doet de auto niets meer. Iemand die een snel antwoord heeft? Ik ga het topic hier doorzoeken omdat het getik van de schakelaar me niet onbekend klinkt...
Heb de afgelopen weken wel al gemerkt dat de auto niet tot 100% laadde wanneer ik dit wel verwacht...
12V batterij laadt soms bij, maar bovenstaande lijken me hier geen symptoom van...
Klinkt als de vergrendeling om de stekker te vergrendelen. Druk je de stekker goed aan in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De laatste dagen wordt het warmer en vanaf een graad of 16 gaat de "Heat" stand bij automatisch gebruik uit, echter dan zet ik de kachel vaak op 22/23 graden omdat ik anders echt weg zit te bibberen in de auto. De warmtepomp zou het dan in ieder geval over moeten nemen.

Ook als ik dit filmpje (september '23) bekijk, dan zie je gewoon hoe het vocht de auto in wordt geslingerd:

Er is iets mis en ik moet er gewoon een afspraak voor maken. Als ik op de Franse prijslijst kijk dan zit er in mijn uitvoering (Electric Executive) in ieder geval een warmtepomp (auto komt oorspronkelijk uit Frankrijk).

Wat natuurlijk wel zo is, mijn vrouw heeft een V40 waar een Quick Heat functie op zit. Feitelijk werkt dat hetzelfde als in de Ioniq. Echter, doordat je geen "lampje" hebt wat aangeeft of hij op de quick heater verwarmd of gewoon met de airconditioning sla je er minder acht op. Feit blijft (voor mij) wel dat het in de auto onaangenaam koud is zodra Heat niet aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Headshot_NL schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Klinkt als de vergrendeling om de stekker te vergrendelen. Druk je de stekker goed aan in de auto?
Ga eens proberen. Doe het hetzelfde als altijd. Zag zonet wel dat in één van de onderste pinnen van de type2 lader een dood kevertje zat. Heb ik verwijderd, maar lijkt me niet het probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Oke... Nu zit ik met de problemen. Nog 29km op de GOM. Auto zat vannacht in met de granny charger. Start hem vanmorgen op... Niet opgeladen. Dacht eerst dat de timer verkeerd ingesteld stond. Niet het geval. Heb hem enkele keren ingestoken. De granny geeft even aan dat hij oplaadt. Vervolgens stopt dat signaal en zegt de granny dat er niets gebeurd. De auto doet niets, geeft geen communicatie dat hij wordt geladen. Ik hoor wel een schakelaar tikken onder het stuur. Een 5-tal keer ofzo. Vervolgens stopt het en doet de auto niets meer. De auto herkent de lader wel via het pictogram op het dashboard en de melding 'haal stekker uit laadpoort'.
Merk dat de auto de stekker niet vergrendelt... Vrees dat daar het probleem zit.
Iemand die een snel antwoord heeft? Ik ga het topic hier doorzoeken omdat het getik van de schakelaar me niet onbekend klinkt...
Dit probleem had ik vorige week precies hetzelfde! In mijn geval met nog ±77km bereik. Garage heeft een inlaatklep van de hoofdaccu vervangen die bleef hangen en er voor zorgde dat er geen stroom naar de accu kon lopen. Ik vrees dat je hem moet laten ophalen door de garage (via pechhulp, Hyundai Mobility service of de garage direct) als je er met die 29km niet heen kunt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Garage is 15km van hier. Zal meteen eens bellen en fiets in de koffer leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

maarte997 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:17:
Garage is 15km van hier. Zal meteen eens bellen en fiets in de koffer leggen...
Je kan onderweg nog een snellader proberen als je er langs komt, best kans dat die het wel doet

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
WCA schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Je kan onderweg nog een snellader proberen als je er langs komt, best kans dat die het wel doet
Klopt, zei de garage ook net over de telefoon. Hopen dat dat lukt. Meteen proberen.

Update: snellader doet het niet...

[ Voor 5% gewijzigd door maarte997 op 15-03-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:28
Dat klikken was bij mij de actuator van de laadpoort, die is toen vervangen.
Ik had alleen geen problemen met laden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Afgelopen woensdag weer vertrokken naar Spanje en een probleemloze reis gehad, alles ging naar wens. Kwam donderdag in Tavel een Nederlander met een EV6 tegen die de dag ervoor ook in Dijon had geladen en overnacht en ik een paar km verder. Bij de volgende laadstop in Narbonne Vinassan kwam ik hem weer tegen. Toch opmerkelijk dat we gelijk op gingen. Hij deed er dus ook drie dagen over tot zijn bestemming. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mana
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-04 14:48
maarte997 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:52:
[...]

Klopt, zei de garage ook net over de telefoon. Hopen dat dat lukt. Meteen proberen.

Update: snellader doet het niet...
Als de laadpoort de kabel niet vergrendeld start het laden niet.. ook al een keer gehad, vergrendeling vervangen door de dealer. Bekend probleem, ze hadden die dingen gewoon op voorraad liggen ook. Hopelijk red je het nog tot aan de dealer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Wel, ik heb het forum hier nagelezen en blijkbaar was hier enkele jaren geleden een terugroepactie voor. Als ik het goed heb, bestaat er voor de Nederlandse Hyundai eigenaars een website om je model en bijhorende terugroepacties op te zoeken. Voor Belgische modellen bestaat dit echter niet. Weet dus niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Als ik ga navragen of mijn model ooit teruggeroepen is (of moest geweest zijn), zal het antwoord vrij kordaat 'neen' zijn, discussie afgesloten.
Bij mijn garage lag het niet op voorraad. Zou vandaag moeten toekomen, en m'n Ioniq zou tegen de avond hersteld zijn. Laat ons hopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:05

ThsAdrns

Be the change!

Je zou terugroepacties via deze site moeten kunnen vinden op chassisnummer. Voor de Kona werkt deze goed, voor de Ioniq allicht ook.

https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
ThsAdrns schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:16:
Je zou terugroepacties via deze site moeten kunnen vinden op chassisnummer. Voor de Kona werkt deze goed, voor de Ioniq allicht ook.

https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/
Als ik het VIN van mijn Ioniq ingeef dan krijg ik de melding dat er geen openstaande acties zijn maar je kan helaas niet zien welke er zijn uitgevoerd. Dat laatste zou ik ook graag willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:22:
[...]

Als ik het VIN van mijn Ioniq ingeef dan krijg ik de melding dat er geen openstaande acties zijn maar je kan helaas niet zien welke er zijn uitgevoerd. Dat laatste zou ik ook graag willen weten.
Ze laten het ook niet in je onderhoudshistorie zien, ik vind dat dit verplicht zou moeten zijn. Geeft een hoop duidelijkheid voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:29:
[...]

Ze laten het ook niet in je onderhoudshistorie zien, ik vind dat dit verplicht zou moeten zijn. Geeft een hoop duidelijkheid voor de consument.
De onderhoudshistorie zou ook interessant zijn, maar dat werkt denk ik dan alleen bij officiële garages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-07 15:32
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:35:
[...]

De onderhoudshistorie zou ook interessant zijn, maar dat werkt denk ik dan alleen bij officiële garages.
Dit kon tot voor kort in myHyundai site. Helaas is dit vervangen door een app waar nog maar weinig functionaliteit in zit. Misschien komt het nog. En het leek mij ook dat dit prima is op te vragen bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-07 20:38
maarte997 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:19:
Wel, ik heb het forum hier nagelezen en blijkbaar was hier enkele jaren geleden een terugroepactie voor. Als ik het goed heb, bestaat er voor de Nederlandse Hyundai eigenaars een website om je model en bijhorende terugroepacties op te zoeken. Voor Belgische modellen bestaat dit echter niet. Weet dus niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken. Als ik ga navragen of mijn model ooit teruggeroepen is (of moest geweest zijn), zal het antwoord vrij kordaat 'neen' zijn, discussie afgesloten.
Bij mijn garage lag het niet op voorraad. Zou vandaag moeten toekomen, en m'n Ioniq zou tegen de avond hersteld zijn. Laat ons hopen.
dan heb je het denk ik over de massakabel of de rubbere beschermhoes om de granny charger. Waren volgens mij allebei niet rampzalig.
Ik heb mijne gekocht in 2021, 2e hands vanuit BE model jaar 2017. Eerste beurt gaven ze daan dat ze die twee terugroepacties hebben uitgevoerd omdat dat nog niet gedaan was.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
Die admin van de terugroepacties is sowieso een zooitje. Toen ik hem bracht voor een eerste beurt (als tweedehands eigenaar), beweerden ze bij hoog en laag dat de massakabel nog gedaan moest worden, ook al stond hij er bij de RDW niet meer op. Bleek bij de beurt zelf dat ie toch wel al vervangen was.

Ook die onderhoudshistorie online is onzin: mijn laatste beurt, bij een officiële garage, staat er niet in. En die garage kon weer de beurten die er online wel in stonden niet zien. Lekker verschillende administratiemethodes ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:16

Metro2002

Memento mori

Kan ik hier nog iemand blijmaken met een set vredestein snowtrac 5 winterbanden maat 205/55 16, komen van de 28Kwh ioniq. (alleen banden, geen velg)

Nog ongeveer 4mm profiel (heb geen exacte meter dus ongeveer) heb zelf nieuwe zomerbanden eronder laten zetten (michelin primacy 4) en kreeg de vredestein winterbanden die eronder zaten weer mee bij de bandenboer maar ben eigenlijk niet van plan ze weer te gaan gebruiken en wegooien vind ik ook zonde.

Gratis afhalen in Spijkenisse.

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 19-03-2024 18:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WCA

WCA

Afgelopen zaterdag 4 nieuwe bandjes onder de Ioniq laten zetten (Michelin ePrimacy)

Mijn god wat een verschil met de oude bandjes (voor Vredestein Ultrac, Achter Michelin Energy saver. Beide wel aardig versleten).

VEEL stiller en merkbaar zuiniger.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Zonet update ontvangen van de garage... De vergrendeling werd vervangen... De auto weigert nog steeds om te laden... 'Ze nemen het op met de technische ondersteuning' wat al een hele dag duurt, en welke niet telefonisch, maar enkel via mail bereikbaar is. Top service Hyundai!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:16

Metro2002

Memento mori

WCA schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:46:
Afgelopen zaterdag 4 nieuwe bandjes onder de Ioniq laten zetten (Michelin ePrimacy)

Mijn god wat een verschil met de oude bandjes (voor Vredestein Ultrac, Achter Michelin Energy saver. Beide wel aardig versleten).

VEEL stiller en merkbaar zuiniger.
Ik heb nu de michelin primacy 4 eronder (en de auto direct maar even laten uitlijnen) met ook label A voor zuinigheid en A voor grip op nat wegdek en tot nu toe (heb er nog niet héél veel mee gereden) is mijn indruk ook dat ze inderdaad een stuk zuiniger en stiller zijn dan de vredestein winterbanden die ik hiervoor eronder had zitten. Nu zijn winterbanden normaal altijd al wat onzuiniger en lawaaiiger dus echt een eerlijk vergelijk is het niet maar het is een duidelijk verschil. Ga zaterdag een lange rit maken, ben benieuwd naar het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

maarte997 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:52:
Zonet update ontvangen van de garage... De vergrendeling werd vervangen... De auto weigert nog steeds om te laden... 'Ze nemen het op met de technische ondersteuning' wat al een hele dag duurt, en welke niet telefonisch, maar enkel via mail bereikbaar is. Top service Hyundai!
Dat klinkt meer als een defecte boordlader of iets dergelijks

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Metro2002 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:45:
[...]

Ik heb nu de michelin primacy 4 eronder (en de auto direct maar even laten uitlijnen) met ook label A voor zuinigheid en A voor grip op nat wegdek en tot nu toe (heb er nog niet héél veel mee gereden) is mijn indruk ook dat ze inderdaad een stuk zuiniger en stiller zijn dan de vredestein winterbanden die ik hiervoor eronder had zitten. Nu zijn winterbanden normaal altijd al wat onzuiniger en lawaaiiger dus echt een eerlijk vergelijk is het niet maar het is een duidelijk verschil. Ga zaterdag een lange rit maken, ben benieuwd naar het verbruik.
Deze banden heb ik nu ook nog. Ze zijn ondertussen bijna op. Ik kon tegenover de Michelin energy savers geen verschil merken qua verbruik. Wel qua grip en geluid, dat was niet zo best bij mijn energy savers die er onder zaten bij aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
SpongeRob schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Dat klinkt meer als een defecte boordlader of iets dergelijks
Wil dat zeggen dat heel de bekabeling van de de laadpoort tot de hoogdpanningsbatterij vervangen moet worden... Want dan... Sja... €5600 kostte dat stuk... Eerder hier op het forum gaat het over €2000. Nu al bijna x3! Hah... Heuh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Na alle verhalen over het spoelen van de reductiebak ga ik dat ook maar eens doen volgende week. Tegelijk wisselen naar de zomerbanden en jaarlijkse controle of alles nog toppie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
luke22 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:45:
Na alle verhalen over het spoelen van de reductiebak ga ik dat ook maar eens doen volgende week. Tegelijk wisselen naar de zomerbanden en jaarlijkse controle of alles nog toppie is.
Ga je dat zelf doen, benieuwd of dat makkelijk te doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
Ik heb gelukkig een vriend die werkt bij een fabrieks dealer die ook EVs doen dus niet helemaal zelf haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fx500
PeterZ(on) schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:53:
[...]

Ga je dat zelf doen, benieuwd of dat makkelijk te doen is.
1 uurtje werk op een 4 koloms brug. Meeste tijd was de bodem beplating met clips los prutsen.
Sleutel 24 of een niet al te dikke dop. En eerst de bovenste carterplug doen. Daarna even een koffie nemen en wat verse olie er doorheen spoelen. Onderste plug met nieuwe ring er in en weer vullen. C.a. 1,2L. Een pompje met flexibele slang is zeer aan te raden ivm. ruimte om te vullen. Andere plug er weer in en beplating terug zetten.

Je hebt echt minimale gereedschappen nodig. Platte schroevendraaier voor de clips. En dopsleutel met dop 10,13 en 24. En een ring/steeksleutel 24 voor de carterpluggen. Olie pompje en wat slang. En natuurlijk een opvangbak.

[ Voor 3% gewijzigd door fx500 op 21-03-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Ik moet alleen nog even uitzoeken welke en hoeveel olie ik moet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Laatst online: 23-07 20:40
Dag allemaal! Ik ben in de markt voor een 2e hands EV en mijn oog is gevallen op een mooie 28kWh IONIQ Premium. Ik heb mijn best gedaan goed mee te lezen, en begrepen dat het grootste risico (specifieke model heeft 120k km gelopen) de reductiebak is en eventueel de 12V batterij.

Nou vroeg ik mij af hoe veelvoorkomend problemen zijn met die reductiebak. Vooral of problemen te voorkomen zijn met onderhoud of dat het inherent is aan de auto. Hoe lang mag je verwachten dat hij mee gaat? Als je gaat zoeken naar problemen met specifieke modellen vind je ze natuurlijk overal en ik merk dat ik een beetje huiverig begin te worden voor deze auto. Alternatief zou een nieuwere 38kWh zijn. Echt lange ritten verwacht ik niet te maken namelijk dus het snelladen is voor mij voor zover ik kan voorzien geen issue.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fx500
luke22 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:43:
Ik moet alleen nog even uitzoeken welke en hoeveel olie ik moet hebben
Ik heb deze olie gebruikt.

Hyundai zelf gebruikt ook 75W olie. Alleen het type API GL4 is er erg belangrijk (dit is allemaal voor de 28kWh versie. Geen idee of het ook voor de 38kWh versie geld). Heb de carterpluggen niet vervangen aangezien er al een magneet in de bak zelf zit.
2 flessen van 1L gekocht. Beetje gespoeld en uiteindelijk 1,5L gebruikt.

Bij Autodoc gekocht. Olie, pompje (wel handig ivm ruimte) en ringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luke22
kevineppo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:40:
Dag allemaal! Ik ben in de markt voor een 2e hands EV en mijn oog is gevallen op een mooie 28kWh IONIQ Premium. Ik heb mijn best gedaan goed mee te lezen, en begrepen dat het grootste risico (specifieke model heeft 120k km gelopen) de reductiebak is en eventueel de 12V batterij.

Nou vroeg ik mij af hoe veelvoorkomend problemen zijn met die reductiebak. Vooral of problemen te voorkomen zijn met onderhoud of dat het inherent is aan de auto. Hoe lang mag je verwachten dat hij mee gaat? Als je gaat zoeken naar problemen met specifieke modellen vind je ze natuurlijk overal en ik merk dat ik een beetje huiverig begin te worden voor deze auto. Alternatief zou een nieuwere 38kWh zijn. Echt lange ritten verwacht ik niet te maken namelijk dus het snelladen is voor mij voor zover ik kan voorzien geen issue.
Volgensmij is de tendens dat de 28kw betrouwbaarder is dan de 38kw. Als ik af mag gaan van deze thread.

Je vindt met elke auto wel wat en zeker in dit soort bubbels komen een aantal dingen zo nu en dan voor maar volgensmij kan ik namens de meeste hier zeggen dat het erg solide autos zijn.

Paar puntjes waar je op kan letten:
* Slot van de laadkabel wil nog wel eens stuk gaan
* Stuurhuis dat plakt in het midden
* 12v batterij (die autos zijn soms 7 jaar oud, net als andere autos is de 12v dan wel een beetje op)
* Achterklep die niet omhoog blijft
* Reductiebak is meer iets van de Kona maar laatste tijd wordt steeds meer aangeraden dat door leeftijd een keertje olie vervangen geen gek idee is.
* Bij hoge km standen ? Wil een lager in de motor soms versleten zijn.

Allemaal niet heel schokkende dingen als je bedenkt dat er 7 jaar aan ervaring mee is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500

Elke auto is natuurlijk anders, en wordt ook anders gereden en onderhouden. Maar de 28kWh premium die wij rijden heeft zojuist de125000 aangetikt en rijdt als nieuw.
Je leest meer problemen met de bakken icm de krachtigere motoren. Die in de Kona en ik denk ook in de 38kWh versie.

Ik denk dat dit een relatief probleem loze auto is. Anders dan dingen die slijten. Wat wel eens voorkomt is de laadpoort die moeilijk doet (niet willen vergrendelen). Is bij die van ons ooit ook vervangen. Dat is natuurlijk niet handig want niet meer kunnen laden. Zelf wel eens een gremlin met het uit/inklappen van de spiegels gehad, maar na wat teflon spray is het weer goed.
Verder worden er binnenkort 2 nieuwe schokdempers gemonteerd onder garantie omdat ze beginnen te kraken achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
@luke22
Wat bedoel je met ‘het slot van de laadkabel’?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-06 14:04
Mana schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:56:
[...]

Als de laadpoort de kabel niet vergrendeld start het laden niet.. ook al een keer gehad, vergrendeling vervangen door de dealer. Bekend probleem, ze hadden die dingen gewoon op voorraad liggen ook. Hopelijk red je het nog tot aan de dealer!
Had ik laatst ook (geen vergrendeling én tikken onder het stuur), maar dan 90km van huis met 25 op de GOM :X . ANWB voor gekomen en na wat overleg met telefonische dienst paar keer goed aan de handmatige ontgrendeling in de kofferbak gerukt. Daarmee schoot whatever er vast zat weer los en kon de auto weer de laadpoort vergrendelen en laden. _/-\o_

Deze anekdote voor wie er in de toekomst ook last van heeft, want OP heeft de auto al bij de garage staan natuurlijk
Gerard1950 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:47:
@luke22
Wat bedoel je met ‘het slot van de laadkabel’?
En dat bedoelt Luke22 waarschijnlijk

Edit:
PeterZ(on) schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:28:
[...]en op het display een oranje driehoekje met een uitroepteken en EV eronder.

[...]
Ik had ook dit waarschuwingslampje (Contr. Elektr. Systeem) al een tijd en kwam ook af en toe tijdens het proberen te laden met de vergendelingsblokkade. Sinds die tijd het lampje niet meer gezien, en nu gaat de auto morgen eindelijk daarvoor naar de dealer. Ze zullen wel niets kunnen vinden dan...

[ Voor 30% gewijzigd door John_Otters op 21-03-2024 13:15 ]

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool

Ik heb inmiddels 205.000km op de klok staan (28kwh), en doe morgen de reductiebak-olie. Tot nu toe 1x vergrendeling van laadstekker vernieuwd, en verdamper van de airco. Verder geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

motorlagers en airco verdamper en gasveren niet vergeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
Dank allen voor de reacties! Stemt me wel gerust om ook hier even de bevestiging te krijgen dat je altijd wel dingen tegen komt. Maar nog niks wereldschokkends gelukkig. Ik zal morgenochtend even bellen om te kijken of ik langs kan komen. Zal de radio uit laten om even goed naar de motor te luisteren en de airco even testen. En naar de toekomst toe wel prettig om te weten hoe ik eventueel een probleem met de stekker tijdelijk kan verhelpen.

Dank tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

kevineppo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:40:
Dank allen voor de reacties! Stemt me wel gerust om ook hier even de bevestiging te krijgen dat je altijd wel dingen tegen komt. Maar nog niks wereldschokkends gelukkig. Ik zal morgenochtend even bellen om te kijken of ik langs kan komen. Zal de radio uit laten om even goed naar de motor te luisteren en de airco even testen. En naar de toekomst toe wel prettig om te weten hoe ik eventueel een probleem met de stekker tijdelijk kan verhelpen.

Dank tot dusver!
Nog een ding. Ben je lang? Dan wil je misschien niet de versie met panoramadak (die helemaal open kan), omdat het plafond bij die uitvoering wat lager zit.
Het zonnedak (die een forse kier open kan) heeft dat volgens mij minder.
Een andere afweegbare feature zijn geventileerde voorstoelen. Ik heb ze niet, maar had ze best graag gewild achteraf gezien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarte997
Vandaag nog eens gebeld met de garage: bleek dat ze een vergrendelsysteem hadden besteld/geleverd gekregen dat 'verkeerd sloot'. Misschien dat de facelift Ioniq net een ander soort systeem gebruikt? Geen idee. Bon... Morgenvroeg zou het juiste stuk geleverd moeten worden, en zou het 'vrij snel' in orde moeten zijn. Zou ik vragen of ze de olie van de reductiebak even vervangen, als soort van coulance ofzo? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
Goudvis schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:48:
[...]

Nog een ding. Ben je lang? Dan wil je misschien niet de versie met panoramadak (die helemaal open kan), omdat het plafond bij die uitvoering wat lager zit.
Het zonnedak (die een forse kier open kan) heeft dat volgens mij minder.
Een andere afweegbare feature zijn geventileerde voorstoelen. Ik heb ze niet, maar had ze best graag gewild achteraf gezien. :P
Met mijn 1,79 maak ik me daar niet zo'n zorgen om :). Geventileerde voorstoelen heb ik nog nooit meegemaakt maar klinkt hemels. Dacht dat dat standaard in de premium zat. Zal er eens op letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkem
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 19:12
kevineppo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:27:
[...]

Geventileerde voorstoelen heb ik nog nooit meegemaakt maar klinkt hemels. Dacht dat dat standaard in de premium zat. Zal er eens op letten!
Vanaf medio 2018 wel, ervoor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Wij hebben ze inderdaad op een 28kWh premium uit 2019. En ik wil geen auto meer zonder. Vooral omdat leer altijd zo lekker warm is en plakt. Echt een geweldige uitvinding. Bovendien hoeft de airco dan niet zoveel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
fx500 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:03:
Wij hebben ze inderdaad op een 28kWh premium uit 2019. En ik wil geen auto meer zonder. Vooral omdat leer altijd zo lekker warm is en plakt. Echt een geweldige uitvinding. Bovendien hoeft de airco dan niet zoveel te doen.
Hier hetzelfde, ik wil niet meer zonder. De combinatie van leer zonder stoelventilatie is in de zomer vaak onaangenaam. Met ventilatie voelt het een heel stuk beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• luke22
In ander nieuws, ik heb recent de IONIQ gepolijst. anderhalve dag doorhalen maar dat scheelt echt enorm!

Ik wist oprecht niet dat er een kleine metallic in de zwarte lak zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aPKlv9mVG1AJDRGXlsHYQpdNQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuDaUqzrB6jsWUBxsg3WYsQa.jpg?f=fotoalbum_large

( Ja de IONIQ is verlaagd :D )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

luke22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:32:
In ander nieuws, ik heb recent de IONIQ gepolijst. anderhalve dag doorhalen maar dat scheelt echt enorm!

Ik wist oprecht niet dat er een kleine metallic in de zwarte lak zat.

[Afbeelding]
Wil je de mijne ook doen? :P.
( Ja de IONIQ is verlaagd :D )
Waarom :D en scheelt dat nog in verbruik??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
Als ik de auto parkeerde en weg liep dan kon ik eronder door kijken, dat vond ik erg lelijk! De IONIQ lijkt origineel alsof hij op de hoogste stand van luchtvering staat ofzo, idk niet echt mijn ding.

ziet er toch veel sexier uit op die foto :D

Daarnaast is de originele vering veeeeeel te zacht voor mijn smaak. paar H&R veren maken het rijgedrag veel beter.

Wat betreft verbruik, scheelt wel iets maar ik had stiekem op iets meer gehoopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

luke22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:54:
Als ik de auto parkeerde en weg liep dan kon ik eronder door kijken, dat vond ik erg lelijk! De IONIQ lijkt origineel alsof hij op de hoogste stand van luchtvering staat ofzo, idk niet echt mijn ding.

Daarnaast is de originele vering veeeeeel te zacht voor mijn smaak. paar H&R veren maken het rijgedrag veel beter.

Wat betreft verbruik, scheelt wel iets maar ik had stiekem op iets meer gehoopt :P
Och ik weet niet, ik vind dat je er nog wel aardig mee kunt smijten op het originele onderstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard1950
Ik vind ‘m nog te hard geveerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:08:
[...]

Och ik weet niet, ik vind dat je er nog wel aardig mee kunt smijten op het originele onderstel.
De Ioniq ligt een stuk beter op de weg dan de 2011 LEAF die ik hiervoor had, maar aan mijn analoge MX-5 kan die toch niet tippen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

PeterZ(on) schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:24:
[...]

De Ioniq ligt een stuk beter op de weg dan de 2011 LEAF die ik hiervoor had, maar aan mijn analoge MX-5 kan die toch niet tippen. :)
Ja maar daar noem je ook een smijtbak op :P die is ernaar ontworpen! De Ioniq is gewoon een standaard gezinshatchbak voor jan met de (rijvaardigheden van een) pet. Middle of the road. En dat hebben ze prima gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke22
PeterZ(on) schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:24:
[...]

mompelt iets over ook een MX-5 als tweede auto hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarte997
Haha, ik was effectief aan het denken... Als m'n Ioniq het niet redt (kans was quasi onbestaand natuurlijk), koop ik me een MX-5!
Maar hij is net terug van de garage. Wat hebben ze gedaan: verkeerde actuator geplaatst, om te testen naar een snellader gereden (waarschijnlijk om te testen of de ICCU het niet meer deed?), aangekomen, laadde niet, terug naar de garage proberen rijden, niet gelukt, lege batterij, gesleept. Dan maar een nieuwe actuator besteld, de juiste deze keer. Vanmorgen ook nog gebeld om de reductiebak zijn olie te verversen, zodat ik me daar geen zorgen om moest maken.
Actuator: 80,83 euro. 1,1l olie: 17,36 euro. Werkuren (5,6): 392 euro... Exclusief btw... Slotsom inclusief btw: 602.12 euro. Slik. Die werkuren konden waarschijnlijk wel gedeeld door 2 als ze niet eerst het verkeerde vervangstuk geïnstalleerd/meer ervaring met EV's hadden. Volgende keer toch eens een andere garage proberen...

[ Voor 6% gewijzigd door maarte997 op 22-03-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:28
luke22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:41:
[...]

mompelt iets over ook een MX-5 als tweede auto hebben
Ik heb een MX5 weggedaan voor een Ioniq EV.... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
ravenstein schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:31:
[...]

"Heeft een MX5 weggedaan voor een Ioniq EV...." ;w
Echt niet, alleen als beide te combineren zijn, maar dat is (nog) niet mogelijk. Dus na 32 jaar zullen er nog wel wat jaren bijkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
luke22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:54:

Wat heeft het verlagen je ongeveer gekost? Er is een officiële set veren van Hyundai om de Ioniq te verlagen, maar ondanks dat twijfel ik een beetje over garantie-gezeur.

https://hyundaizubehoer.de/tieferlegung-ioniq-elektro_1

Pagina: 1 ... 162 ... 192 Laatste