Toon posts:

Het grote Hyundai Ioniq Electric topic

Pagina: 1 ... 130 131 132 Laatste
Acties:

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:12

timovd

Voorsprong door techniek

PeterZ(on) schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:35:
Die accumonitor is toch wel erg handig om de laadtoestand van de 12V te monitoren. Mijn laatste ritje met de Ioniq was afgelopen maandag en heeft sindsdien stil gestaan. Zojuist de accumonitor bekeken en toen bleek het voltage gezakt naar 12,17V en dat is dus te laag. Uit de logging bleek dat de accu al die tijd niet is bijgeladen en dat zou m.i. toch wel moeten lijkt mij. Uiteraard is die functie ingeschakeld maar die lijkt het niet echt te doen. Nu de auto aan de HV lader hangt wordt de 12V accu wel geladen, dus dat werkt wel goed. Iemand nog een idee waarom het voltage zo laag is en anders maar eens de dealer die vraag voorleggen.
Genoeg sap in je 400V accu?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
timovd schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:24:
[...]

Genoeg sap in je 400V accu?
Uiteraard, was iets van 75% SoC, dus dat kan het probleem niet zijn.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:07
Da_Poncho schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:21:

Beetje offtopic, maar hoeveel data verbruikt EVNotify? Anders wil ik wel een simkaartje voor alleen evnotify in een oude mobiel zodat ik op afstand de state of charge kan uitlezen. ;-) Iemand een idee wat handig is? Prepaid only data?
Ik had dat idee vorig jaar ook, oude telefoon in de auto laten met prepaid simkaart voor EVNotify. Kwam er al snel achter dat het een "dure" grap ging worden om elke sessie te volgen. Dan bedoel iets van bijna een euro beltegoed om laadsessie te volgen bijvoorbeeld. Het was het me in ieder geval niet waard. Dus die simkaart is alweer verlopen :X

[Voor 33% gewijzigd door Bakko op 21-01-2023 16:25. Reden: Quote toegevoegd]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Vandaag gaan luisteren om mijn Ioniq in te ruilen voor een Ioniq 6, geven ze een overnameprijs die hoger is dan ik zelf verwacht had. Maar kijk ik net op onze Belgische tweedehandssites, vind ik er welgeteld 1 in de verkoop (2019, Executive) met wel 50k km minder op de teller voor 7k meer dan ze voor mijn huidig karretje willen geven. En nu ben ik weer aan het denken dat de deal die voor me ligt toch niet zo super is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vraagprijs is niet de verkoop prijs...

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:38
Da_Poncho schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:21:
Ik heb nu ook EVNotify, leuk om wat data te zien.

Vreemd genoeg bij 3 graden van de accu zegt de BMS 94% vol en dash 99%. Oh, ik lees in dit forum dat dit vaker voorkomt. SOH is nu 99.2%.

Cumulative charged is 13497kWh en discharged is 13089kWh. Staat ongeveer 84000 km op de teller.

Beetje offtopic, maar hoeveel data verbruikt EVNotify? Anders wil ik wel een simkaartje voor alleen evnotify in een oude mobiel zodat ik op afstand de state of charge kan uitlezen. ;-) Iemand een idee wat handig is? Prepaid only data?
Ik heb zelf ooit een datasim van Keepgo.com gekocht. Werkt prima in NL Je gekochte tegoed is een jaar geldig. Je kan ook kijken op bamiporto.nl of er iets interessants voor je bij zit.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• Blokker_1999
  • Nu online
daemonix schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:08:
Vraagprijs is niet de verkoop prijs...
Dat weet ik goed genoeg, al kan het je soms verbazen hoe dicht alles bij elkaar zit. Ik weet dat de vraagprijs voor mijn X-trail uiteindelijk nog geen 1000 euro meer was dan de overnameprijs nadat ik mijn Ioniq in ontvangst genomen had. Alleen voor de Ioniq is het zeer moeilijk om er een waarde op te plaatsen gewoon omdat er amper te koop staan in Belgie, en ook in de buurlanden zijn het er niet veel maar zit er een immense variatie in de vraagprijs.

Kwam tijdens de zoektocht wel een splinternieuwe Ioniq 28kWh tegen, 670km op de teller met een vraagprijs van boven de 30k 8)7 Die batterij zal toch ook niet meer al te goed zijn.

En ja, heb uiteindelijk ingestemd bij de dealer met het aanbod dat ze gedaan hebben, binnen enkele maanden dus geen eigenaar meer van het brilliante karretje dat ik vandaag nog heb. Zal toch een afscheid worden met gemengde gevoelens.

• maarte997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-02 23:06
Blokker_1999 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:40:
Vandaag gaan luisteren om mijn Ioniq in te ruilen voor een Ioniq 6, geven ze een overnameprijs die hoger is dan ik zelf verwacht had. Maar kijk ik net op onze Belgische tweedehandssites, vind ik er welgeteld 1 in de verkoop (2019, Executive) met wel 50k km minder op de teller voor 7k meer dan ze voor mijn huidig karretje willen geven. En nu ben ik weer aan het denken dat de deal die voor me ligt toch niet zo super is.
Over welke heb je het? Ik vind deze lijst terug.
Ik heb mijn Ioniq Premium 28kWh (2017) december 2021 gekocht in Hoei, 71k km, velgen en bumpers hadden wat schade, interieur was uitstekend. 16k euro voor betaald. Vond ik zelf een koopje, heb hem erna niet meer aan die prijs gespot. Maar als ik zie wat ze er één jaar later voor vragen... Dit model heeft 40k km minder dan toen ik de mijne kocht, maar ze vragen er (een jaar en een pak inflatie later) wel 10k euro meer voor... Durf niet zeggen dat de classic Ioniq zo een catch is dat je er 27k voor neerlegt...
Mijn Ford Focus Business (2017, 30k km) verkocht aan een opkoper, die vroeg er wat later 3000 euro meer voor (moest wel de voorbumper oplappen) en was na 3-4 maanden verkocht. Dat lijkt me een marge waar je sowieso rekening mee mag/moet houden.

• Blokker_1999
  • Nu online
Die van 27k heb ik inderdaad ook zien staan en daar stel ik mij inderdaad vragen bij of die niet te duur is geprijst in onze Belgische markt. Als je de scope uitbreidt en o.a. naar NL en DE gaat kijken zie je vooral prijzen van 18k tot 23k en wat de dealer mij geboden heeft voor mijn huidige wagen zit ook in die range. Er zal net geen 100k km op de teller staan en hij zal dan op 4 jaar van de eerste inschrijving zitten.

• maarte997
Ik verschoot vorig jaar van de NL-prijzen. Hoge prijzen, vaak excl. btw. Veel ex-lease wagens met hoge km standen. Nu lijkt het wat genormaliseerd te zijn.

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 13:20
Ik heb wat vreemds, het viel mij op dat de laatste tijd de verwarming er lang over doet om lekker op temperatuur te komen.
Gisteren (met 2 graden buiten) verwarming vol aan op 30 graden, kijk dat verbruik...
Zou de PTC niet aangesloten zijn? Iemand een idee?

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:35

Arfman

Drome!

Misschien zekering van de PTC nakijken?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | PV 5.760Wp |

• Philos31
Arfman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:49:
Misschien zekering van de PTC nakijken?
Ik kan niet vinden welke dat moet zijn.

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• maarte997
Ook de elektronica geeft een hoge waarde. Die schommelt bij mij rond de 300-500 watt.

• Philos31
maarte997 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:58:
Ook de elektronica geeft een hoge waarde. Die schommelt bij mij rond de 300-500 watt.
Stoelverwarming links/rechts/achter&stuurverwarming

• maarte997
Aha, duidelijk. Ik rij meestal alleen en merk dan nauwelijks een toename qua verbruik wanneer stoelverwarming op stand 2 staat.

• Philos31
Omdat die auto nu langzaam opwarmt wil iedereen wel even de stoelverwarming aan.
Mijn vermoeden is dat ze bij de garage wat hebben gedaan, ik had een defect aan mijn airco, ze hebben een onderdeel vervangen en opnieuw gevuld. Wellicht hebben ze om te testen de PTC losgehaald.
Ik zal ze eens bellen. En anders zit er nog 2 jaar verlengde garantie op.

• PeterZ(on)
  • Nu online
Philos31 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:47:
Ik heb wat vreemds, het viel mij op dat de laatste tijd de verwarming er lang over doet om lekker op temperatuur te komen.
Gisteren (met 2 graden buiten) verwarming vol aan op 30 graden, kijk dat verbruik...
Zou de PTC niet aangesloten zijn? Iemand een idee?

[Afbeelding]
Als die 1,65kW de hoogste waarde is lijkt mij dat niet de ptc maar alleen de warmtepomp, met ptc gaat dat gauw naar de 4/5kW of nog hoger. Je kan de voorruit ontdooi functie eens gebruiken en dan kijken wat het verbruik is. Die 1,04kW zou voor het laden van de 12V accu kunnen zijn, stoelverwarming merk je amper.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Philos31
Ik heb een afspraak met de dealer, de ptc werkt dus gewoon helemaal niet, alleen heeft de dealer pas over een maand tijd. Dus een update zal even duren.

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
Hallo,

Ik rijd nu bijna een jaar met de 28 kw versie.
De dealer heeft een software update gedaan. In de oude versie kon je een adres invoeren door eerst een stad in te voeren, bijvoorbeeld ‘U’ in tikken, kwam er een lijst met plaatsnamen die beginnen met ‘U’. Dan straatnamen, 1, 2 of soms de drie eerste letters invoeren en dan huisnummer.
Na de update moet ik een heel adres invoeren. In één regel. Dat vindt ie dan niet. Niet als ik eerst de plaatsnaam doe, niet als ik eerst de straatnaam doe, óók niet als ik begin met huisnummer, dan straatnaam.
Niet erg handig dus en vooral niet omdat de navigatie het gewoon niet doe.
Heb je toevallig een keer je mobieltje niet bij je (ik ben al zó oud, dat ik me een leven zonder internet of mobiele telefoons kan herinneren).

Vraag is dit de nieuwe functionaliteit van de update of is het een fout in de update.

Verder lees ik dat jullie het hebben over de winterstand, wat is dat? Hoe kan ik dat activeren?
Ik zie ook ‘ptc’ voorbijkomen. Ik weet ook al niet wat dat is.
Zo oud en nog steeds weet ik niet alles :)

• Bakko
@Gerard1950 Winterstand is iets van de 38kWh (2019) Ioniq, heeft de 28 niet. Wat het zou moeten doen weten 38 eigenaren volgens mij ook niet :o , misschien de accu warm houden in winter. Maar ik heb laatst nog geladen meteen nadat mijn Ioniq een weekend in de vrieskou op een P+R had gestaan. Accu 1 graden celsius, maar nog steeds bijna met 40kw geladen, wat ook nog snel omhoog ging. Oftewel het warmhouden van de accu is niet echt nodig door het hoge cobalt gebruik volgens mij.

PTC is een type verwarming wat ook in je Ioniq zit, een simpele elektrische kachel met een gloeidraad zeg maar. Gebruikt veel stroom maar wordt wel snel warm. Die zet hij in als je auto echt koud is als je net instapt, of als je ramen erg beslagen zijn. Normaal gebruikt de Ioniq een warmtepomp, wat veel zuiniger is.

Ik gebruik de ingebouwde navigatie niet maar als je zoekt in dit topic zijn meer mensen door een update in de war geraakt. Dus als je daar op zoekt kom je vast tips tegen.

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
Bakko schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:45:
@Gerard1950
PTC is een type verwarming wat ook in je Ioniq zit, een simpele elektrische kachel met een gloeidraad zeg maar. Gebruikt veel stroom maar wordt wel snel warm. Die zet hij in als je auto echt koud is als je net instapt, of als je ramen erg beslagen zijn. Normaal gebruikt de Ioniq een warmtepomp, wat veel zuiniger is.
Ok, bedankt voor de uitleg. Maar heb daar weer vragen over.
Als ik op de ‘HEAT’ knop druk, gaat dan de PTC aan of de warmtepomp?
Gaat een vd twee automatisch aan? Hoe bedien ik dan de andere?

• Bakko
Dat gaat automatisch, kun je niet zelf regelen. Maar je kan er wel achter komen welke actief is, door naar het verbruik te kijken van "climate" (mijn auto staat op Engels), via EV knop, batterij icoon, verbruik tabblad. Als dat rond 600w-1kw is, is het de warmtepomp, de PTC kan wel 4kw+ verbruiken. Zo kwam Philos er achter dat het hem niet goed werkte.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:35
Gerard1950 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:17:
Hallo,

De dealer heeft een software update gedaan. In de oude versie kon je een adres invoeren door eerst een stad in te voeren, bijvoorbeeld ‘U’ in tikken, kwam er een lijst met plaatsnamen die beginnen met ‘U’. Dan straatnamen, 1, 2 of soms de drie eerste letters invoeren en dan huisnummer.
Na de update moet ik een heel adres invoeren. In één regel. Dat vindt ie dan niet. Niet als ik eerst de plaatsnaam doe, niet als ik eerst de straatnaam doe, óók niet als ik begin met huisnummer, dan straatnaam.
Heb je toevallig een keer je mobieltje niet bij je (ik ben al zó oud, dat ik me een leven zonder internet of mobiele telefoons kan herinneren).

Vraag is dit de nieuwe functionaliteit van de update of is het een fout in de update.

Verder lees ik dat jullie het hebben over de winterstand, wat is dat? Hoe kan ik dat activeren?
De workaround voor de navigatie die ik gebruik is het invoeren van de GPS coördinaten, dan loop je niet moeilijk te doen met een adres wat de navigatie niet kent.
Het nadeel van die aanpak is dat je wel een beetje voorbereiding moet treffen door de GPS coördinaten op te zoeken en te noteren (of direct in te voeren als je in de auto zit met je telefoon).

• Blokker_1999
  • Nu online
Hallo,

Dan was het toch al even geleden dat je wagen was bijgewerkt want ik geloof dat ze die invoermethode reeds in 2021 hebben aangepast. Het is inderdaad moeizamer geworden als het systeem het adres niet kent dat je ingeeft, maar de volgorde, als ik me niet vergis, is Stad, straat, nummer.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:08
Hallo,

Als je geen resultaat lijkt te hebben en op “enter” oid klikt krijg je vaak alsnog zoekresultaten waar je meestal kan vinden wat je zocht.

• Loetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 29-01 12:00
Mijn winterbanden zijn 15 inch en kleiner dan de zomerbanden.
Hoe pas ik de set-up aan zodat de kmteller weer acuraat is?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Loetje als dat zou kunnen, betekent het dat je er mee kunt frouderen.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:35
Loetje schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:04:
Als je de juiste bandenmaat hebt met een vergelijkbare afrolomtrek is het verschil in werkelijke snelheid en aangegeven snelheid te verwaarlozen.
Ik meen me te herinneren dat op de Ioniq EV geen 15" wielen passen, je hebt neem ik aan dan wat ruimere aftermarket velgen?

• corsmb
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-01 14:25
Goedeavond,

Ik ben nieuw in dit topic en ik heb wat zitten aflezen. Maar kom er nog niet helemaal uit. Sinds vorige jaar januari heb ik een Ioniq 38kwh. model jaar 2021. Gekocht (geïmporteerd) met 140 kilometer. Nu heb ik twee vragen, die ook weer met elkaar te maken hebben.

1. Mijn voorspelde actieradius is afgelopen jaar ook in de zomer niet hoger geweest dan 320km en vaak als ik dan bereken wat ik heb gereden en nog kan is dat nog lager. Terwijl ik wel +/-11,0 kWh per 100 km haal. Rij altijd 104 op de cruise en rij veel snelweg kilometers. Airco/kachel vaak op 23 graden en dan de blower op standje 1. Mijn accu is (nog) is niet verwisseld. Als het vergelijk met wat @DrDeJe in sommige post opschrijft dan haal ik dat niet en ergens las ik ook dat iemand in Bluelink 400km had staan. Nu staat die elke morgen op 260-275 km. Met genoemde waardes heb ik de accu 100% vol geladen. Kan iemand zijn gegevens delen? of ben ik mij nu zorgen aan het maken terwijl dat niet nodig is.

2. Ook lees ik veel over terugroepacties. Nu ben ik recent bij de dealer geweest voor mijn eerste onderhoud beurt. Ik dacht dat die bij de 20.000 moest, maar die moest al bij 15.000. Aangezien ik ook al meer dan 20.000 had gereden heb ik gelijk twee beurten uit laten voeren. Maar ik lees niets in de papieren dat er iets van een terugroepactie is uitgevoerd, neem aan dat het dan wel was gecommuniceerd.
Wanneer moet de accu worden vervangen? Geld ook de vervanging van de massa kabel voor mijn auto? Mis ik dan nog terugroepacties die voor mijn auto nodig zijn? Bij de RWD kom ik er niet goed uit.

Daarnaast ga ik mij nog wat verdiepen in EV-Notify waarmee je meer kan uitlezen, zo blijkt uit dit topic. Lijkt mij interessant!

Nou twee lange vragen. Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Bedankt alvast!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:11
@corsmb ad 1: Met 28kWh nu ca. 200km bereik en rij veel 95km/u op de teller. Dus vergelijkbaar.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:40
corsmb schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:43:
Goedeavond,

Ik ben nieuw in dit topic en ik heb wat zitten aflezen. Maar kom er nog niet helemaal uit. Sinds vorige jaar januari heb ik een Ioniq 38kwh. model jaar 2021. Gekocht (geïmporteerd) met 140 kilometer. Nu heb ik twee vragen, die ook weer met elkaar te maken hebben.

1. Mijn voorspelde actieradius is afgelopen jaar ook in de zomer niet hoger geweest dan 320km en vaak als ik dan bereken wat ik heb gereden en nog kan is dat nog lager. Terwijl ik wel +/-11,0 kWh per 100 km haal. Rij altijd 104 op de cruise en rij veel snelweg kilometers. Airco/kachel vaak op 23 graden en dan de blower op standje 1. Mijn accu is (nog) is niet verwisseld. Als het vergelijk met wat @DrDeJe in sommige post opschrijft dan haal ik dat niet en ergens las ik ook dat iemand in Bluelink 400km had staan. Nu staat die elke morgen op 260-275 km. Met genoemde waardes heb ik de accu 100% vol geladen. Kan iemand zijn gegevens delen? of ben ik mij nu zorgen aan het maken terwijl dat niet nodig is.

2. Ook lees ik veel over terugroepacties. Nu ben ik recent bij de dealer geweest voor mijn eerste onderhoud beurt. Ik dacht dat die bij de 20.000 moest, maar die moest al bij 15.000. Aangezien ik ook al meer dan 20.000 had gereden heb ik gelijk twee beurten uit laten voeren. Maar ik lees niets in de papieren dat er iets van een terugroepactie is uitgevoerd, neem aan dat het dan wel was gecommuniceerd.
Wanneer moet de accu worden vervangen? Geld ook de vervanging van de massa kabel voor mijn auto? Mis ik dan nog terugroepacties die voor mijn auto nodig zijn? Bij de RWD kom ik er niet goed uit.

Daarnaast ga ik mij nog wat verdiepen in EV-Notify waarmee je meer kan uitlezen, zo blijkt uit dit topic. Lijkt mij interessant!

Mijn record van de zomer met mijn 38kW was 440 km, in die tijd reed ik gemiddeld rond 9 kWh/100km. Ik rij nu ongeveer 11kWh/100km en het bereik staat nu ongeveer op 340km. Rij veel stadsverkeer of 80km/h wegen, gebruik de airco/verwarming zo min mogelijk, op kleine afstanden voldoet de stoelverwarming ook. Regen altijd op stand 1, zoveel mogelijk uitrollen en vaak gebruik ik de cruise control, ook in de stad als het even kan. Dat betekent niet dat ik truttig rij overigens, rij gewoon met het overige verkeer mee.

Mijn 38kW is van oktober 2019 en heb een nieuwe HV accu maar merk geen verschil met de originele accu.

Misschien kun je op RDW kentekencheck kijken of er nog een terugroepactie voor je auto open staat.

Hyundai IONIQ EV 2019 38 kWh

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-02 08:15

Kan iemand zijn gegevens delen? of ben ik mij nu zorgen aan het maken terwijl dat niet nodig is.
Dit waren mijn 'records' voor hetzelfde model (veel < 80 km/u verkeer en regen op 0/1):

10/05/2022 346
30/06/2022 345
22/07/2022 364

Zit nu ook rond de 280. Volgens mij is alles wat je boven de 90 km/u rijdt inefficiënt. Heb ook wel eens meer dan uur 90 km/u achter vrachtwagen gehangen. Dan zie je duidelijk wat de luchtweerstand voor een invloed heeft.

• maarte997
Bakko schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:45:
@Gerard1950 Winterstand is iets van de 38kWh (2019) Ioniq, heeft de 28 niet. Wat het zou moeten doen weten 38 eigenaren volgens mij ook niet :o , misschien de accu warm houden in winter. Maar ik heb laatst nog geladen meteen nadat mijn Ioniq een weekend in de vrieskou op een P+R had gestaan. Accu 1 graden celsius, maar nog steeds bijna met 40kw geladen, wat ook nog snel omhoog ging. Oftewel het warmhouden van de accu is niet echt nodig door het hoge cobalt gebruik volgens mij.
Heb ik ook al gemerkt. Mijn wagen laadt ook bij deze koude temperaturen quasi onmiddellijk aan 60kW. Of dat écht goed voor de batterij is, durf ik niet zeggen.
Wel grappig om dan op fora te lezen dan eigenaars van andere modellen met een koude batterij (bv. iX3) niet boven de 40kW raken.

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 17:31
De kachel op 23 graden heeft de meeste invloed denk ik. Ik heb die van mij nooit hoger dan 19.
Goedeavond,

• PeterZ(on)
  • Nu online
maarte997 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:04:
[...]

Heb ik ook al gemerkt. Mijn wagen laadt ook bij deze koude temperaturen quasi onmiddellijk aan 60kW. Of dat écht goed voor de batterij is, durf ik niet zeggen.
Wel grappig om dan op fora te lezen dan eigenaars van andere modellen met een koude batterij (bv. iX3) niet boven de 40kW raken.
ElectricDave had tijdens zijn trip naar de Noordkaap bij -22gr zelfs 71kW. En ook later toen hij gelijktijdig met een Kona aan het laden was kon de Ioniq met veel meer snelheid laden. De Ioniq is echt verbazingwekkend snel met laden. :)

• maarte997
PeterZ(on) schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:51:
[...]

ElectricDave had tijdens zijn trip naar de Noordkaap bij -22gr zelfs 71kW. En ook later toen hij gelijktijdig met een Kona aan het laden was kon de Ioniq met veel meer snelheid laden. De Ioniq is echt verbazingwekkend snel met laden. :)
Dat in combinatie met zijn zuinigheid en als gevolg degelijk reële verbruik maakt het een absolute no go om een andere '1e generatie EV' te kopen. Zelfs nieuwe EV's met een pak grotere batterij doen het niet veel beter maar kosten wel een pak meer. Genre e-208 en Corsa-e. Laden 'eventjes' aan 100kW om daarna snel terug te vallen, en verbruiken richting 18kWh/100km (spritmonitor) waar de Ioniq in goede omstandigheden los onder de 12kWh/100km duikt. Met netto 45kWh beschikbare batterij raak je met zo'n verbruik... 250km ver. Juist, een tiental km meer dan de Ioniq... 8)7

• Arfman

Arfman

Drome!

Jup, de Ioniq is qua bang for the buck echt top. Maandag over een week ophalen, ben benieuwd!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-02 21:12

mvt

ja ik ja

Goedeavond,

zo te lezen valt jouw accu er niet onder, gaat om eerdere productie modellen.
https://www.hyundai.com/nl/services/Recall.html

Verder klopt je bereik ook wel, ik rij vooral 100 km/u. Maar als ik 's nachts 130 rijd is het verbruik enorm. Maar als ik de vervelende stoplicht route naar huis neem, met deels 70 & 80, dan verbruikt hij heel snel veel minder.

Hou nu ook wel het actuele verbruik in de gaten. Ga je daar op rijden, dan ga je met gemak over de 300. WLTP is trouwens 311km

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:08
@corsmb
Vanmorgen, tot 100% thuis geladen met m'n Easee laadrobot. Actieradius: 260 km.
Van de zomer zal dit bij mij zo rond de 340 zijn.

Onze auto had bij aankoop al een 2 tal terugroepacties. Dit had ik zelf gezien op de website van Ovi en heb ik direct gebeld met Hyundai Motors waarna de afspraak snel,was gemaakt.

Mijn persoonlijke mening (mensen, voel je niet aangevallen oid (ik heb ergens ook wel respect wanneer je het voor elkaar krijgt)) maarrrrr:
Persoonlijk vind ik dat electrische rijden net zo (of nóg) comfortabeler moet zijn en blijven als bij het rijden met een auto met verbranding motor. Het is fantastisch wanneer je een bizarre actieradius haalt. Maar het is lang niet voor een ieder weggelegd. (Heb ik al eerder geschreven). Het hangt van zeer veel factoren af en hoe je rijd, wie er rijd, etc. etc. etc.
In ons geval (nogmaals) maken een hoop verschillende mensen gebruik van de ev en daardoor "leert" de auto dus ook niet op 1 persoon de actieradius te voorspellen.
Maar ik zeg het nogmaals, vind het aan de andere kant wel cool dat sommige van ons dat uit deze fantastische auto's weten te halen. (Veel merken kunnen daar nog steeds van leren).
Wanneer ik alle soorten en maten ev's voorbij zie komen op YouTube bij TeslaBjörn en ik hoor hem af en toe het verbruik vertellen.....
Shïiiiiiiiiit!!!!!! 🤪
Alleen laden al die andere ev's bijna allemaal wel een stuk vlotter. (In mijn ogen nog steeds hét grote min punt van onze 38kw Premium Ioniq). Maar goed, je kunt niet alles hebben 😉

Fijne avond allemaal. 👍

Ioniq 2020 38.8Kwh

• DrDeJe
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:08
Loetje schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:04:
Dat is niet aan te passen ✅

Ioniq 2020 38.8Kwh

• UniMatrix
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:36
Hallo,

Ik kreeg vorig jaar zelfs een waarschuwing van de dealer en de vraag of ik de navigatie gebruikte vóór ze de update zouden doen. Ik gebuik de navi niet, TomTom Go met Android auto werkt perfect en laat tegenwoordig ook snelladers zien ipv tankstations als hem op elektrisch zet.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: AMD Ryzen 7 5700X | MSI RTX 4090 Gaming Trio | VR: Pico 4

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:31
Vandaag met geknepen billetjes nog net de straatlader (Ecotap/Allego) gehaald :+ De verwachte range was in --- veranderd en de Ioniq gaf aan nog slechts 2% accu te hebben.

Nu is ie inmiddels klaar met laden, en er wordt mij 24,67kWh gefactureerd. Da's toch 10% minder dan wat er in de accu moet passen, en dan is er ook nog sprake van laadverliezen denk ik (neem aan dat Allego aan de paal meet en niet aan de auto).

Edit, ben er inmiddels achter. Hij heeft tot 92% zitten laden, om de een of andere reden. Wil 'ie max 90% per sessie laden ofzo? Het betreft een AC lader, dus het heeft niks met snelladen te maken.

De vraag blijft in ieder geval: hoeveel kilowatt weten jullie nog in een Ioniq 28kWh te proppen? :)

[Voor 44% gewijzigd door Richh op 30-01-2023 01:00]

• BarryH
@Richh Ik meet het af en toe op de kWh meter in de laadpaal.
1 keer ben ik met 2% gestart en is er volgens de laadpaal 28,44 geladen. De kWh charged in de auto (zichtbaar in EVnotify) is toen 28,6 toegenomen :)

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
Vandaag de 5,6jaar/160k km beurt.
verdamper stuk... balen.
Had ik nu toch maar de 2jaar garantie bijgekocht.
Tip: is de auto bijna 5 jaar oud en de verdamper nog niet onder garantievervangen: neem er dan maar 2 jaar garantie bij.

• BarryH
Heeft iemand al een werkplaatshandboek gevonden?
de laadstekker vergrendeling heeft kuren en ik zit er over te denken om die zelf te vervangen.

• orillion
BarryH schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:42:
Vandaag de 5,6jaar/160k km beurt.
verdamper stuk... balen.
Had ik nu toch maar de 2jaar garantie bijgekocht.
Tip: is de auto bijna 5 jaar oud en de verdamper nog niet onder garantievervangen: neem er dan maar 2 jaar garantie bij.
Niet te veel van balen, achteraf is altijd makkelijk praten. Hoe duur was het?

Je tip lijkt er bijna op te wijzen dat ze altijd stuk gaan. Ken je meer mensen die dit hebben dan? Ik heb er nog nooit van gehoord, weet niet eens wat het onderdeel doet.

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@Richh Vannacht tot 100 geladen vanaf ik meen 12%.
Er kwam 25,58 bij volgens de E-Flux app. 25,58/88*100 = 29,0681

Zal wel geen goed geeikte methode zijn, maar wel een indicatie.

• Arfman

Arfman

Drome!

orillion schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Niet te veel van balen, achteraf is altijd makkelijk praten. Hoe duur was het?

Je tip lijkt er bijna op te wijzen dat ze altijd stuk gaan. Ken je meer mensen die dit hebben dan? Ik heb er nog nooit van gehoord, weet niet eens wat het onderdeel doet.
Het is een onderdeel van het aircosysteem. Dit is ook de eerste keer dat ik hoor van een defect aan de verdamper. Als het een structureel probleem is zou me dat verbazen, ik ben geen enkele andere zaak tegengekomen hierover.

• Blokker_1999
  • Nu online
BarryH schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:37:
Heeft iemand al een werkplaatshandboek gevonden?
de laadstekker vergrendeling heeft kuren en ik zit er over te denken om die zelf te vervangen.
Ik heb het document daarvoor ooit eens ergens gevonden. Ik kan het je niet aanraden van zelf te doen. De toegang tot die laadpoort vereist dat je het achterwiel demonteerd en de liner weghaald waarna je toegang tot die poort moet hebben. Toen ik dat zag, nadat mijn laadpoort ook problemen begon te krijgen, heb ik maar snel gezegd: even langs de dealer.

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-02 11:48
Blokker_1999 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:25:
[...]

Ik heb het document daarvoor ooit eens ergens gevonden. Ik kan het je niet aanraden van zelf te doen. De toegang tot die laadpoort vereist dat je het achterwiel demonteerd en de liner weghaald waarna je toegang tot die poort moet hebben. Toen ik dat zag, nadat mijn laadpoort ook problemen begon te krijgen, heb ik maar snel gezegd: even langs de dealer.
De mijne was ook defect, ik heb hem laten vervangen. Achteraf had ik het ding ook wel zelf durven vervangen.

(1e gedeelte is van de EV):
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2018/MC-10151892-9999.pdf

• BarryH
@orillion @Arfman De monteur zei dat hij ze al vaker vervangen had, maar tot nu toe altijd binnen de 5jr fabrieksgarantie.

• orillion
BarryH schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:03:
@orillion @Arfman De monteur zei dat hij ze al vaker vervangen had, maar tot nu toe altijd binnen de 5jr fabrieksgarantie.
Oké, wat kostte het?

• BarryH
Ben in afwachting van prijsopgaaf… ik meld me zodra ik die heb

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-02 20:52
Deze week iets vreemds ervaren met laden aan publieke palen (Total) in de buurt. Als er een nieuwe auto (3-fase) staat te laden en ik begin eveneens een sessie op de tweede connector, gaat de Ioniq (28 kWh) met ongeveer 1 kW laden. Dit is deze week meerdere keren voorgekomen.

Toen ik gisterenavond na 2 uur gingen kijken, was de andere auto klaar met laden maar bleef de laadsnelheid rond 1 kW hangen. Pas na opnieuw aansluiten en starten van de sessie ging de snelheid naar 5 a 6 kW.

Herkennen jullie dit? Ik kan me dit uit het verleden niet herinneren, maar gebruik publieke palen nu wat intensiever.

• BarryH
bubbelbart schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:53:
Deze week iets vreemds ervaren met laden aan publieke palen (Total) in de buurt. Als er een nieuwe auto (3-fase) staat te laden en ik begin eveneens een sessie op de tweede connector, gaat de Ioniq (28 kWh) met ongeveer 1 kW laden. Dit is deze week meerdere keren voorgekomen.

Toen ik gisterenavond na 2 uur gingen kijken, was de andere auto klaar met laden maar bleef de laadsnelheid rond 1 kW hangen. Pas na opnieuw aansluiten en starten van de sessie ging de snelheid naar 5 a 6 kW.

Herkennen jullie dit? Ik kan me dit uit het verleden niet herinneren, maar gebruik publieke palen nu wat intensiever.
Hoe stel je vast wat de laadsnheid is? De tijd op het scherm wordt bij het starten van de sessie berekend en niet aangepast als later de laadsnelheid verhoogt of verlaagt

• bubbelbart
BarryH schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:19:
[...]

Hoe stel je vast wat de laadsnheid is? De tijd op het scherm wordt bij het starten van de sessie berekend en niet aangepast als later de laadsnelheid verhoogt of verlaagt
Ik gebruik EVNotify voor het meten icm OBD stekker en een oud mobieltje om op afstand het laden te kunnen volgen.

Vanavond wederom ongeveer 1 kW op een van de palen, stond tevens een ID4 te laden. Ik heb het een uurtje aangekeken en toen gestopt. Vanmorgen vol kunnen laden, toen was ik echter de enige.

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-02 14:34
Gisteren ws iemand met de trekhaak achteruit tegen de auto aangezeten. Nummerbordhouder naar de klote en nummerbord lag eraf maar nog erger, er zit in scheur in die kap eronder, zie foto.
Iemand enig idee hoe je dit onderdeel noemt en of het duurt geintje is om de boel te repareren?

• Bakko
bubbelbart schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:08:
[...]

Ik gebruik EVNotify voor het meten icm OBD stekker en een oud mobieltje om op afstand het laden te kunnen volgen.

Vanavond wederom ongeveer 1 kW op een van de palen, stond tevens een ID4 te laden. Ik heb het een uurtje aangekeken en toen gestopt. Vanmorgen vol kunnen laden, toen was ik echter de enige.
Het zou ook goed aan de paal kunnen liggen, de drie fases die binnenkomen moeten natuurlijk verdeeld worden over de twee auto's, misschien gaat daar iets mis. Gebeurd het aan beide kanten? Palen hebben een fase-verdraaiing op de twee connectoren, zodat 1 fase auto's niet tegelijkertijd op dezelfde fase laden.
Ik zou gewoon een storing melden bij Total, dan onderzoeken zij dat wel verder. Meer kan je niet doen denk ik.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:48
[...]

Dit heb ik ook wel eens meegemaakt, ook bij de Total palen. Niet dat ik dan precies kon zien dat er maar 1kW laadvermogen was maar wel dat hij veel trager was met opladen.

Bij het inpluggen gaf hij bijvoorbeeld 4 uur aan. Na 4 uur kwam ik terug en stond er een ID3 naast. Vervolgens had hij ongeveer op een kwart van de vooraf aangegeven snelheid geladen toen ik dat met het percentage ging uitrekenen. Dat zou dan weer ongeveer overeen komen met bijna 1kW op een 11kW paal.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 2175Wp oost, 1005Wp zuid, 2175Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:43
[...]

Hier een zelfde soort ervaring. Ik laad op mijn werk. Daar staan 2 dubbele palen naast elkaar. Heb daar een lange tijd netjes aan kunnen laden.
Sinds ze de palen hebben vervangen gebeurt het regelmatig dat ik na 8 uur laden maar 50% erbij heb.

Dan staan er meestal 4 auto's aan de palen, waaronder een polestar2 en een XC40.

Hoogst irritant als ik op zaterdag nog ver weg wil, maar ja.....kan er weinig van zeggen natuurlijk

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Nielzsche schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:42:
Gisteren ws iemand met de trekhaak achteruit tegen de auto aangezeten. Nummerbordhouder naar de klote en nummerbord lag eraf maar nog erger, er zit in scheur in die kap eronder, zie foto.
Iemand enig idee hoe je dit onderdeel noemt en of het duurt geintje is om de boel te repareren?

[Afbeelding]
Balen, voor de (glossy) zwarte, heb je onderdeel 86380-G7050 EB (let op EB voor de zwarte versie) nodig. De grille is prima zelf te vervangen, ik heb het zonder krik gedaan.

Edit: timovd in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic" Wellicht heeft @zonoskar nog tips voor reparatie.

[Voor 12% gewijzigd door timovd op 02-02-2023 13:42]

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Euh, ik heb alleen uitgevonden hoe je het achterlicht kan los halen. Ben geen monteur ofzo, gewoon programmeurtje.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@zonoskar snap ik, maar jij had wel flinke schade en ik naam aan dat je dat op hebt laten lossen?

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

timovd schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:54:
@zonoskar snap ik, maar jij had wel flinke schade en ik naam aan dat je dat op hebt laten lossen?
Oh, zo. Ik dacht dat je mijn hoe-vervang-ik-een-ioniq-achterlicht-youtube filmpje bedoelde :) Ik heb de auto gewoon afgeleverd bij mijn favoriete schadeherstelbedrijf en een week later weer opgehaald. Tegenpartij betaalde (was overigens 3600 euro meen ik).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Nielzsche is de tegenpartij bekend, of moet je 't zelf gaan fixen?

• Blokker_1999
  • Nu online
Onderdeel alleen is enkele honderden euro in dit geval. Tel er nog een werkuur bij en je zal kijken naar 300 a 400 euro vermoed ik.

• bubbelbart
Bakko schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:54:
[...]

Het zou ook goed aan de paal kunnen liggen, de drie fases die binnenkomen moeten natuurlijk verdeeld worden over de twee auto's, misschien gaat daar iets mis. Gebeurd het aan beide kanten? Palen hebben een fase-verdraaiing op de twee connectoren, zodat 1 fase auto's niet tegelijkertijd op dezelfde fase laden.
Ik zou gewoon een storing melden bij Total, dan onderzoeken zij dat wel verder. Meer kan je niet doen denk ik.
Dank voor jullie reactie @FranDaMan, @Headshot_NL en @Bakko. Ik gebruik twee Total palen in de buurt, zal eens kijken of het per connector nog verschilt en anders een melding indienen bij Total.

Op werk vandaag via een Alfen paal (dubbele connector) prima kunnen laden naast een Polestar, dus het zit echt in de palen bij mij in de buurt.

• BarryH
BarryH schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:03:
@orillion @Arfman
nieuwe verdamper (en naar ik aanneem incl. weer vullen airco): eur 1670,-
actuator eur 390,-

:(

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-02 11:48
BarryH schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:21:
[...]

@orillion @Arfman
actuator eur 390,-

Verdamper is altijd een duur item om te vervangen, hele dashboard mag eruit.
Wellicht een optie om bij een ander bedrijf een offerte op te vragen, welke gespecialiseerd is in aircos.

Die actuator kost ongeveer 80 euro, als je hem ergens besteld krijgt, en het zelf wilt doen.

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-02 20:07
BarryH schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:21:
[...]

@orillion @Arfman
actuator eur 390,-

Wow een verdamper vervangen 1670,-. Dat is echt niet normaal hoor, zelfs al moet het hele dashboard eruit lijkt mij. Dingen kosten meestal rond de 200 a 250. Origineel Hyundai zal dan 2x zo duur zijn maar dan nog 1200,- voor het vervangen. Als het geen garantie is zou ik zeker verder kijken.
https://www.ebay.com/itm/303844099786
YouTube: How to replace the car A/C Evaporator | KIA | HYUNDAI | TOYOTA || NI... (andere auto maar princiepe is hetzelfde).

Door met verschillende nieuwe clipjes bestellen en lostrekken zou ik zeggen.
En anders inderdaad naar een specialist gaan.
Pagina: 1 ... 130 131 132 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee