5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
https://jalopnik.com/hyun...r-unintended-a-1848265712
Ik heb ook een Ioniq 28 kWh die tussen 21 januari 2016 en 24 juni 2019 is gebouwd.Piet_Ioniq schreef op donderdag 23 december 2021 @ 22:24:
Terugroepactie Ioniq i.v.m. ongewenste “autonome” acceleratie. Het zijn er niet heel veel, dus of die van mij erbij zit?
https://jalopnik.com/hyun...r-unintended-a-1848265712
Maar inderdaad, het zijn er wel weinig zoals je zegt. Misschien gaat het alleen om modellen die in Amerika geleverd zijn en komt er een aparte terugroepactie voor ieder land?
Daar denk ik ook aan alhoewel die EQA er wel mooi uitziet van binnen....Piet_Ioniq schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:42:
Wat ik teleurstellend vind in de EV-ontwikkeling is dat het verbruik van nieuwe modellen eerder toeneemt dan afneemt. De 28 Kwh Ioniq is aanzienlijk zuiniger dan bijna iedere ander EV. Leuk hoor, die pk's, accelaratie e.d., maar voor het milieu kan je beter in een Fiat Panda rijden dan Tesla model Y schat ik in. Mijn voornemen is mijn 28 Kwh Ioniq niet eerder weg te doen dan wanneer er een zuiniger EV op de markt is. En deze moet dan uiteraard wel betaalbaar zijn.
Maar de stroomprijs is nu verdubbeld, zal wellicht wat teruglopen maar nooit terug naar normaal verwacht ik. Met de jaren zal die blijven stijgen want we moeten minder verbruiken en het moet groener (dus duurder). Verder bestaat er nog steeds de kans op waterstof toepassing in de toekomst. Ik verwacht een waterstofcentrale voor thuis dus daar laad je je auto dan ook mee op. Ook hier is een zuinige auto (minder bijladen) gunstiger.
Ik heb een extra klepje gekocht bij de dealer en hier een hoekje uit gefreesd dus die past wel en de originele ligt veiliger ergens....Kodess schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:39:
[...]
Heeft een aan/uit knop, maar past net als alle andere OBD Dongles niet achter het klepje, dus je moet het klepje eruit laten.
Edit Prijs was ergens in de 20 euro.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjabba1979 op 24-12-2021 08:06 ]
Alleen nu heb ik een nieuw probleem: BlueLink werkt niet meer. De app geeft aan dat de auto niet te benaderen is. En in de auto is er de optie om BlueLink te activeren maar dat geeft deze foutmelding. Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
:strip_exif()/f/image/r00wW9sxQXUZwyJC9vbQX12B.jpg?f=fotoalbum_medium)
Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com
Bij mij duurde het een paar dagen voordat het weer allemaal werkte, misschien tot na het weekend afwachten en dan proberen te resetten?Aike schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:09:
Na 3 maanden en 3000 kilometer stond ik maandag met een lege 12v accu. Nadat de pechhulp me dinsdag en woensdag weer op gang geholpen heeft is de accu donderdag door de dealer vervangen.
Alleen nu heb ik een nieuw probleem: BlueLink werkt niet meer. De app geeft aan dat de auto niet te benaderen is. En in de auto is er de optie om BlueLink te activeren maar dat geeft deze foutmelding. Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
[Afbeelding]
Mijn eigen 28kWh heeft onderin zijn batterij een miskalibratie zitten, heb daardoor ooit eens bijna hetzelfde meegemaakt vorig jaar. Ik kwam thuis met nog 21km in de batterij maar wilde nog naar de winkel. Die is 6 a 7km verderop. 7 heen, 7 terug, das in principe ook 7 over, toch?Kodess schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:03:
Gisteravond, -3 graden.
De eindstreep is in zicht, de schelp zie ik gloeien aan de horizon. Terwijl de schildpad aan het piepen is kom ik steeds dichterbij. Het is maar 6 km naar de snellader vanuit huis, en bij weggaan stond er 12 km bereik. De climate control staat uit, zelfs de stoel en stuurverwarming heb ik uitgezet. Nog 500 meter, en dan gebeurt het: "Empty Battery. Charge Now!".
Mijn gaspedaal doet niets meer. Het wordt uitrollen. Steeds langzamer kom ik dichterbij, de auto gaat nog maar 30 km/h en gaat met de meter langzamer. De waarschuwingslichten staan aan en ik stuur de uitvoegstrook op, naar de Shell. Gelukkig maar, 20 km/h op een 70km/h is niet heel erg leuk.
Ik ben er. Snel in zijn achteruit naar de paal. Ik druk op de 'R'. De auto schiet in 'P'. Het is voorbij.
Ik zet hem in zijn neutraal, stap uit en begin te duwen.
De E-Golf eigenaar die net begint te laden lacht; "Nog zo weinig over?".
Ik plug de auto in en ga snel in de auto zitten met de verwarming op 20.
Tja, dat krijg je als je partner vergeet te laden of te melden dat de auto leeg is.
Man man man, ik had verwacht die lader wel te halen met een km of 2 over, ik heb peentjes zitten zweten
Ik rij naar de winkel en kom daar inderdaad netjes aan met ongeveer 14km op de GOM, alles gaat zoals gepland. Boodschappen ingeladen en terug naar huis en halverwege zie ik ineens dat die GOM wel heel snel aan het aftellen is en op een gegeven moment zelfs cijfertjes overslaat. Ook de SoC verliest op enkele honderden meters in 1 klap 3 procentpunt. Ik ben wel thuis geraakt, met een GOM die --- aangaf. Sindsdien heb ik gezegd: die laatste 10km? Dat is echt noodrantsoen. Nooit op vertrouwen dat je die hebt of gaat kunnen gebruiken.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Nu is eea hersteld en heb ik de laadpaal via Eneco laten instellen op 3,7kW.
Enkel laad de Ioniq nu maar maximaal op 2,0kW, thuis maar ook via alle andere laadpalen.
De instellingen in de boordcomputer staan inmiddels weer op maximaal. Bij de Fastnet haal ik netjes de +-70kW, het betreft alleen de laders thuis, op het werk of langs de weg.
Mensen die dit ook meegemaakt hebben dan wel een idee hebben hoe dit op te lossen?
:strip_exif()/f/image/Y61Roqhd4aqdrZpKVmbMa3v1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Chimsie78 op 24-12-2021 15:12 ]
Net een retourtje Tilburg - Valkenswaard gedaan. In Valkenswaard erachter gekomen dat de nieuwe ABRP app nu ook direct kan worden gekoppeld aan een bluetooth dongle, dus op de terugweg ABRP gebruikt. Vertrokken naar Tilburg met een verwachte SoC bij aankomst van 25%, maar thuis aangekomen was dat maar 13%. Heb al vaker gemerkt dat het verloop van de SoC niet echt lineair is, maar dit is wel heel extreem.Blokker_1999 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:50:
Mijn eigen 28kWh heeft onderin zijn batterij een miskalibratie zitten
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
maximaal, normaal, minimaal komt overeen met 100%, 90%, 60%
Dus die kan je weer aanpassen. je stelt het apart in voor een normale laadpaal en je granny charger
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
https://gathering.tweaker...message/69699850#69699850
[ Voor 29% gewijzigd door pmiddeld op 24-12-2021 20:52 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik had hier al eerder wat over bericht dat het hard naar beneden kan gaan . Ik zelf heb meerdere keren getest dat bij stilstand bij 40% batterij zonder dat er een gebruiker aan staat ( ac of verlichting ) maar de auto wel in (drive state) na 20 minuten er opeens in een paar seconden er 7% weg is. Dus een soort van correctie. Dat merk ik ook als er weer gereden wordt de km tegenover de GOM km weer kloppen. Als iemand dit ook zou kunnen testen met de 28 ioniq en kan bevestigen zou dat top zijn. Dus vertrouwen in de onderste helft van de batterij/GOM daar ben ik voorzichtig mee.Blokker_1999 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:50:
[...]
Mijn eigen 28kWh heeft onderin zijn batterij een miskalibratie zitten, heb daardoor ooit eens bijna hetzelfde meegemaakt vorig jaar. Ik kwam thuis met nog 21km in de batterij maar wilde nog naar de winkel. Die is 6 a 7km verderop. 7 heen, 7 terug, das in principe ook 7 over, toch?
Ik rij naar de winkel en kom daar inderdaad netjes aan met ongeveer 14km op de GOM, alles gaat zoals gepland. Boodschappen ingeladen en terug naar huis en halverwege zie ik ineens dat die GOM wel heel snel aan het aftellen is en op een gegeven moment zelfs cijfertjes overslaat. Ook de SoC verliest op enkele honderden meters in 1 klap 3 procentpunt. Ik ben wel thuis geraakt, met een GOM die --- aangaf. Sindsdien heb ik gezegd: die laatste 10km? Dat is echt noodrantsoen. Nooit op vertrouwen dat je die hebt of gaat kunnen gebruiken.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
:strip_exif()/f/image/2NekXOy3MvKRPWoZV8XflLtK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ps
Morgen nog wel eventjes rijdend testen of hij het ook blijft doen . Ik weet nog dat hij met Evnotify hij er mee stopte na 20 min. Of zo .
Update:
Testje gedaan 45 minuten gereden en actief gebleven. Nu ook even getest met opladen bij de laadpaal. Geeft informatie door bij telefoon scherm op aan staan. Maar bij het verlaten van de auto gaat deze obd na 5 minuten uit dat deed de Konnwei obd niet die bleef doorgaan zodat je thuis met een andere telefoon of laptop de batterij status kan volgen . Conclusie bij rijden in combinatie ABRP top . Wil je dit ook gebruiken op afstand bij de laadpaal ga dan voor een andere obd.
[ Voor 36% gewijzigd door evtje op 26-12-2021 13:22 ]
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Zou jij even willen testen of jouw obd actief blijft aan de laadpaal met de autodeur op slot? (Zie mij vorige post)
Is er nog wat uitgekomen? Had hem gisteren wederom nmlArnold T schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:12:
Bij mij ook een oranje driehoekje.
Hij functioneert prima, man! wat rijdt die auto lekker, maar af en toe een irritante piep en een oranje driekhoek op het dashboard.
Ook inderdaad het vermoeden dat het met vocht te maken heeft. In droge maanden komt het gewoon niet voor, en zodra het regent is hij er.
Afgelopen vrijdag was de auto bij de dealer voor een beurt en APK. Komt de auto niet door de APK vanwege deze foutmelding!
Vorig jaar konden ze hem niet uitlezen, maar dit jaar wel. Zou met de airco te maken hebben, het zat in het "aircon" deel. Nu willen ze de airco vloeistof vervangen..... Dit lijkt niet echt op een electrische fout zoals de foutmelding doet vermoeden. 'k Heb er een hard hoofd in of dit iets gaat oplossen.
23 december zullen we het weten.
Kan iemand hier trouwens bevestigen dat een auto wettelijk niet door de APK komt bij een oranje lampje op het dashboard?
Helaas.. had gehoopt dat hier een fix in zou zitten om Android Auto in fullscreen te draaien.wian schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:02:
Goedemorgen, een mooi Kerstcadeautje van Hyundai. Een verse update voor onze auto. Een changelog heb ik nog niet gevonden, maar het schijnt dat deze nieuwe versie OTA updates introduceert.
Je vindt de officiële download hier: https://update.hyundai.com
Gelukkig is het Hyundai infotainment systeem een stuk beter dan dat van Renault haha..
Ik heb de Ioniq 38kw met het 10" scherm, ook hier geen fullscreen Android Auto, Carplay is dan weer wel in fullscreen.BarryH schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:45:
@prothello voor de 2016-2019 ioniq is de update van 14 dec. nog niet beschikbaar. je krijgt die van half november nog
Nu viel het me op dat zo vlak voor de subsidie pot weer open gaat er nauwelijks premiums meer te vinden zijn ?
Wat er een paar weken geleden stond is nu allemaal verkocht/verdwenen.
Iemand enig idee waarom er plots zo weinig premiums worden aangeboden ?
Ik heb vorig jaar gezien dat de prijzen richting einde jaar omhoog gingen, doordat de verkopers inspelen op de verhoogde vraag en daar ook iets aan willen verdienen. Ik heb nu in oktober een premium gekocht, bewust zonder subsidie met de aanname dat ik in januari een groot deel van de subsidie toch naar de verkoper zou gaan.FranDaMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:37:
Wij zijn op zoek naar een Ioniq 28kw. We hebben sinds november een paar proefritjes gemaakt.
Nu viel het me op dat zo vlak voor de subsidie pot weer open gaat er nauwelijks premiums meer te vinden zijn ?
Daarnaast kan ik me voorstellen dat mensen die nu nog elektrische zakelijke lease willen toch kiezen voor een 2e hands premium om zo toch in de lagere bijtelling terecht te komen of door de langere wachttijden voor nieuwe auto's.
Er is een periode geweest dat de importeur weinig Premiums op voorraad had, maar des te meer comfort uitvoeringen, misschien waren ze slecht leverbaar af fabriek?FranDaMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:37:
Wij zijn op zoek naar een Ioniq 28kw. We hebben sinds november een paar proefritjes gemaakt.
(kunst)leer en stoelverwarming is nog wel achteraf in te bouwen, maar blinde hoek detectie en piepers voor niet...
[ Voor 36% gewijzigd door BarryH op 29-12-2021 19:48 ]
Tweedehands. Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met mensen die toch aan het einde van het jaar nog een premium als zakelijke lease hebben gepakt.BarryH schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:47:
@FranDaMan nieuw of gebruikt? Er zijn gewoon - gek genoeg - weinig premiums verkocht (of gemaakt...?)
(kunst)leer en stoelverwarming is nog wel achteraf in te bouwen, maar blinde hoek detectie en piepers voor niet...
Wel balen, maar misschien moet ik gewoon even geduld hebben en kijken wat er op de markt komt.
Of misschien toch maar een comfort zoeken met stoelverwarming. Scheelt aanzienlijk in prijs en gereden kilometers.
Ik rij een 28kwh Ioniq en heb verschillende woon/werk route opties, de kortste is 35 kilometer binnendoor, veel drempels/rotondes etc.
De langste is 50km hoofdzakelijk snelweg en er zijn nog wat varianten tussen deze twee opties in.
Qua tijd zitten ze allemaal op +/- 5 minuten van elkaar, dus nu maak ik mijn keuze vooral op basis van de verkeersinfo in Google, met een voorkeur voor de snelweg omdat dit minder intensief sturen is op de vroege ochtend. Oh ja, en ik wil graag thuis laden ivm overschot zonnepanelen.
Nu ga ik meestal 2 keer op en neer op 1 acculading en dan gaat ie vol tot 100%. Ik kies nu vaker de korte route en toch kom ik nog regelmatig met +/- 10% thuis. Ik heb gelezen dat je eigenlijk voor de 20% zou moeten laden, dat is beter voor de accu. Maar ik heb ook gelezen dat je het aantal laad cycles wil minimaliseren.
Ik heb geen range anxiety, voor mijn gevoel kan ik met de route keuze en snelheid aanpassen voldoende sturen om er voor te zorgen dat ik thuis kom. Maar wat is beter voor de accu? Nu iedere dag laden, ook al is hij nog niet half leeg is en dus meer cycles op de accu. Of toch tot iets onder de 20% en om de dag laden? ook als dat vaker de kortere route betekend met alle drempels en rotondes die misschien ook weer meer slijtage veroorzaken.... Wat zouden jullie doen? Ben benieuwd naar de afweging die jullie hierin maken.
Verder als je de accu tot onder de 20% leegrijdt is dat niet zo erg, zolang je de accu maar weer binnen afzienbare tijd weer oplaadt. Dus niet dagenlang op het lage percentage laten staan.
Gewoon goed in de gaten houden en direct toehappen als je iets ziet wat je bevalt. Ik heb iets meer dan 1,5 jaar geleden mijn premium gekocht en daarvoor echt een half jaar bezig geweest met zoeken, opschrijven, vergelijken. Dan kun je ook een beetje uitrekenen wat je zou moeten betalen.FranDaMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:37:
Als stoelverwarming het enige is wat je zou missen is dat achteraf nog wel in te bouwen of zelfs heel goedkoop met een overtrekje.
Ik moet zeggen dat ik de piepers voor en de dode hoek waarschuwing en kruisverkeer erg handig vind en dat ik de electrisch verstelbare stoel van mn leven niet zou willen missen.
Mijn vrouw en ik rijden beiden met deze auto en we hebben beide een knopje en we kunnen rijden. Heerlijk, stoel altijd in de goede stand!
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 01-01-2022 10:30 ]
Namens auto B bedankt voor de reclame.
Ik persoonlijk zou op zoek gaan naar een Nederlandse auto, een import heeft zeker nadelen met inruilen, coulance bij reparaties en de uitrusting is ook anders dan de Nederlandse Premium.
Ook vind ik het geen gezicht een nieuw kenteken op een oudere auto, maar dat ligt aan mij, 90% van de mensen ziet dat toch niet.
[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 01-01-2022 10:30 ]
Ik heb bewust een import Premium. Die hadden tenminste stoelventilatie en niet zo'n stom dakraam waardoor ik niet meer in de auto pasRonaldPr schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:27:
[...]
Namens auto B bedankt voor de reclame.
Ik persoonlijk zou op zoek gaan naar een Nederlandse auto, een import heeft zeker nadelen met inruilen, coulance bij reparaties en de uitrusting is ook anders dan de Nederlandse Premium.
Ook vind ik het geen gezicht een nieuw kenteken op een oudere auto, maar dat ligt aan mij, 90% van de mensen ziet dat toch niet.
Reparaties is natuurlijk een non issue met elektrisch. En inruilen is nooit voordeliger dan zelf verkopen, maar je mist wel het gemak van inruilen als de importeur dat niet aanbied inderdaad.
Haha ja ik denk dat mensen bij de ioniq niet zien dat het nummerbord er niet bij hoort. Veel mensen zien het verschil niet tussen de vorFacelift en Facelift varianten.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
De latere Premiums in Nederland hebben ook stoelventilatie en een black pack.Kodess schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:01:
[...]
Ik heb bewust een import Premium. Die hadden tenminste stoelventilatie en niet zo'n stom dakraam waardoor ik niet meer in de auto pas![]()
Reparaties is natuurlijk een non issue met elektrisch. En inruilen is nooit voordeliger dan zelf verkopen, maar je mist wel het gemak van inruilen als de importeur dat niet aanbied inderdaad.
Haha ja ik denk dat mensen bij de ioniq niet zien dat het nummerbord er niet bij hoort. Veel mensen zien het verschil niet tussen de vorFacelift en Facelift varianten.
Bij mijn E-Up! was de boordlader defect, kosten 1800,- maar met coulance, de auto was toen al lang uit de garantie gaf de importeur een flinke korting en kwam het op 300,-
Vergis je niet in elektrische onderdelen, die zijn schreeuwend duur, gelukkig is de Ioniq super betrouwbaar gebleken.
En veel mensen gebruiken een auto puur als gebruiksmiddel en duiken er niet zo diep in.
Als er genoeg steun is kunnen ze deze ook voor Hyundai auto's beschikbaar maken. Steunen kan door de app te downloaden en het merk Hyundai te selecteren. Schijnt beter dan Bluelink te zijn.
https://gathering.tweaker...message/70016410#70016410 en volgende posts.
Er zijn nog zo'n 700 steunbetuigingen nodig...
On topic - je kan met een gerust hart een import Ioniq kopen uit een Europees land. Garantie en terugroepacties worden netjes gehonoreerd door Hyundai.
[ Voor 51% gewijzigd door Taro op 01-01-2022 19:42 ]
Ik zou zo de stoelventilatie (niet de verwarming, die gebruik ik wel) wisselen voor een dakraamKodess schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:01:
[...]
Ik heb bewust een import Premium. Die hadden tenminste stoelventilatie en niet zo'n stom dakraam waardoor ik niet meer in de auto pas![]()
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Garantie is Europees geregeld, dat geeft nooit problemen. Alleen wat doet de importeur wanneer er iets defect gaat vlak na de garantietermijn? Bij een importauto uiteraard niets.wian schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:41:
[mbr]** Feedback op moderatie mag in het feedback topic **[/mbr]
On topic - je kan met een gerust hart een import Ioniq kopen uit een Europees land. Garantie en terugroepacties worden netjes gehonoreerd door Hyundai.
Gedaan: ik was zeker de eerste de teller sprong terug van 700 naar 699.pmiddeld schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 18:09:
Crosspost uit het grote Kona electric topic over een interessante app: EEVEE.
Als er genoeg steun is kunnen ze deze ook voor Hyundai auto's beschikbaar maken. Steunen kan door de app te downloaden en het merk Hyundai te selecteren. Schijnt beter dan Bluelink te zijn.
https://gathering.tweaker...message/70016410#70016410 en volgende posts.
Er zijn nog zo'n 700 steunbetuigingen nodig...

Kleine nuance; dat ging om de mobiliteitsgarantie, niet om garantie in het algemeen.BarryH schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:44:
@wian Zie post @assje . Die moest eur 90 dokken om weer erin te komen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Onze premium uit 2018 gaat binnen niet al te lange tijd in de verkoop dus PM mij maar voor meer informatie als je nog op zoek bent.FranDaMan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:05:
[...]
Tweedehands. Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met mensen die toch aan het einde van het jaar nog een premium als zakelijke lease hebben gepakt.
Wel balen, maar misschien moet ik gewoon even geduld hebben en kijken wat er op de markt komt.
Of misschien toch maar een comfort zoeken met stoelverwarming. Scheelt aanzienlijk in prijs en gereden kilometers.
[ Voor 4% gewijzigd door Dutchy88 op 01-01-2022 22:25 ]
Totaal geen problemen gehad met importauto, ik heb sinds mei’21 een premium uit Frankrijk (jan’20).wian schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:01:
Zijn er hier überhaupt Hyundai rijders die problemen met garantie / service hebben gehad bij een import auto? Ik weet dat dealers van andere merken soms moeilijk doen, maar heb persoonlijk goede ervaringen, zowel met Hyundai Nederland (ivm terugroepactie) en met de lokale dealer.
Ik kreeg de bluelink niet werkend en al vrij snel daarna stopte de spraakherkenning ermee, de dealer heeft dit kosteloos verholpen door een software-update uit te voren (en direct een navigate update uitgevoerd).
Hoefde niets te betalen voor mobiliteitsservice, helaas al 1x nodig gehad toen de auto niet wilde starten (lege 12V accu).
Hyundai geeft 5 jaar garantie dus dan wordt je zeker geholpen, maar daarna is het anders met een import.kuijpie. schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:26:
[...]
Totaal geen problemen gehad met importauto, ik heb sinds mei’21 een premium uit Frankrijk (jan’20).
Ik kreeg de bluelink niet werkend en al vrij snel daarna stopte de spraakherkenning ermee, de dealer heeft dit kosteloos verholpen door een software-update uit te voren (en direct een navigate update uitgevoerd).
Hoefde niets te betalen voor mobiliteitsservice, helaas al 1x nodig gehad toen de auto niet wilde starten (lege 12V accu).
Simpel, de importeur heeft niets verdient aan de auto en gaat daarom zeker geen service verlenen.wian schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:47:
Waarom denk je dat er na de garantietermijn een verschil is tussen NL afgeleverd en import?
Da's wel de laagste prijs die ik gezien heb in NL tot nu toe.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Het valt me nu ook op dat de 12V accu heel vaak aan het bijladen is van de HV accu (blauwe knipperende LED achter voorraam) en dat het bereik iedere dag 8 a 9 km achteruit loopt.
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar de spraakherkenning en de microfoon bij handsfree bellen doen ook niets meer.
Straks maar weer eens de dealer bellen...
BYD Atto 3 Skiwhite
Hier hetzelfde. Ik heb het aangeschreven aan het koude weer. Dan doen accu's het in het algemeen minder en de 12v is daar zover ik weet geen uitzondering op. Dit is onze eerste winter en kan niet vertellen of het in de lente minder vaak bijgeladen wordt.EVBert schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:29:
Sinds een week of twee geeft de Bluelink app een oranje waarschuwing op de 12V accu. Vorige week de dealer gebeld of ze de accu wilden nameten. Ze hadden het druk door onderbezetting en ik kon ook niemand aan de lijn krijgen die verstand heeft van een Ioniq EV!
Het valt me nu ook op dat de 12V accu heel vaak aan het bijladen is van de HV accu (blauwe knipperende LED achter voorraam) en dat het bereik iedere dag 8 a 9 km achteruit loopt.
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar de spraakherkenning en de microfoon bij handsfree bellen doen ook niets meer.
Straks maar weer eens de dealer bellen...
[ Voor 0% gewijzigd door chou3 op 03-01-2022 11:45 . Reden: Typo ]
Ik heb de auto nu ruim twee jaar, maar dit nog niet eerder gezien. Een bereikverlies van 8 a 9 km per dag vind ik ook niet normaal.chou3 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:27:
[...]
Hier hetzelfde. Ik heb het aangeschreven aan hrt koude weer. Dan doen accu's het in het algemeen minder en de 12v is daar zover ik weet geen uitzondering op. Dit is onze eerste winter en kan niet vertellen of het in de lente minder vaa bijgeladen wordt.
Voor vanmiddag een afspraak gemaakt met de dealer.
BYD Atto 3 Skiwhite
Road service erbij, 12V geboost en auto gestart. Daarna de auto 15-20 minuten aan laten staan op de oprit en nu is hij weer aan het opladen. Nu geeft bluelink weer wel een 12v accu warning, dus ben benieuwd wat hij straks nog doet. Kan nu ook niet gaan rijden met 8% accu, kom niet zo ver vrees ik.
Ik heb onlangs mijn Ioniq comfort 2017 ingeruild voor een Kona. Kan 'm overmorgen ophalen.assje schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:08:
Een Ioniq (comfort) voor €13.900 (marge) op marktplaats. 178kkm op de klok maar niet als Taxi gebruikt.
Da's wel de laagste prijs die ik gezien heb in NL tot nu toe.
166.000 km op de teller. Verder nog in goede staat (o.a. 100% SoH). Ze gaven er €13.000,00 incl. BTW) voor.
Bij mij hielp het om de 12 volt accu een nachtje aan een lader te zetten. Hij is er zo uitgehaald.Mana schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:50:
Ook hier een 12V accu issue. Gisterenavond thuis gekomen met nog 6% hoofdaccu over. Auto aan de lader gehangen, maar vanmorgen was er 0% bijgeladen. De 12V leek leeg, auto reageerde niet meer op de ab. Bluelink gaf geen issue met de 12V aan, maar dat was dus wel zo. Kabel lockte niet meer in de laadpoort, denk dat ie daarom ook niet meer is gaan laden.
Road service erbij, 12V geboost en auto gestart. Daarna de auto 15-20 minuten aan laten staan op de oprit en nu is hij weer aan het opladen. Nu geeft bluelink weer wel een 12v accu warning, dus ben benieuwd wat hij straks nog doet. Kan nu ook niet gaan rijden met 8% accu, kom niet zo ver vrees ik.
Moet je wel een lader hebbenRonaldPr schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:26:
[...]
Bij mij hielp het om de 12 volt accu een nachtje aan een lader te zetten. Hij is er zo uitgehaald.
De hoofdaccu is nu een stuk geladen en ben daarna een stuk gaan rijden in de hoop dat de 12v accu even bijlaadt. Nu hangt de auto weer aan de thuislader. Ben benieuwd of het morgen nog in orde is.
Blijft me toch wel verbazen. In 2017 betaalde ik een vergelijkbaar bedrag voor mijn Nissan Leaf uit 2013 dus vergelijkbare leeftijd. Die 24kWh met nog 85% accu resterend (en verder degraderend) was qua bruikbaarheid en vooruitzicht levensduur een compleet andere wereld dan de Ioniq.pmiddeld schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:25:
Ik heb onlangs mijn Ioniq comfort 2017 ingeruild voor een Kona. Kan 'm overmorgen ophalen.
166.000 km op de teller. Verder nog in goede staat (o.a. 100% SoH). Ze gaven er €13.000,00 incl. BTW) voor.
Destijds vond ik de Leaf overgewaardeerd, de Ioniq blijft voor mij ondergewaardeerd.
Is er een instelling voor dan?BarryH schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:57:
@Mana welke instelling heb je in de auto voor het laden van de 12v accu?
BYD Atto 3 Skiwhite
Dealer heeft accu doorgemeten maar niets vreemds kunnen vinden. Auto gaat binnenkort een dagje naar de garage voor verder onderzoek.EVBert schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:39:
[...]
Ik heb de auto nu ruim twee jaar, maar dit nog niet eerder gezien. Een bereikverlies van 8 a 9 km per dag vind ik ook niet normaal.
Voor vanmiddag een afspraak gemaakt met de dealer.
Ze willen graag dat ik de auto de dag van tevoren breng zodat de motor koud is! Moet niet gekker worden.
BYD Atto 3 Skiwhite
Jazeker, in het settingsmenu van de boordcomputer
Ben wel erg benieuwd wat je bedoeld dan. Bedoel je de wintermodus misschien?BarryH schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:57:
[...]
Jazeker, in het settingsmenu van de boordcomputer
BYD Atto 3 Skiwhite
Nog nooit van gehoort. Kun je precies uitleggen waar ik die instelling kan vinden?BarryH schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:58:
Nee, je kan instellen hoe vaak de 12v accu opgeladen moet worden
BYD Atto 3 Skiwhite
https://manual-directory....i-ioniq-ev-owners-manual/
[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 04-01-2022 10:04 ]
Bedankt. Manual is voor een 2018 Ioniq EV, bij mijn 2019 38kW is deze Aux Battery Saver+ setting wel zichtbaar maar grayed-out en dus niet selecteerbaar.BarryH schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:58:
@EVBert Ik weet het ook niet meer precies. Kijk maar even in de manual
https://manual-directory....i-ioniq-ev-owners-manual/
Zelf net even de 12 Volt accu gemeten met een goede Fluke multimeter: 12,31V, volgens mij aan de lage kant.
BYD Atto 3 Skiwhite
Ook gedaan, teller staat nu op 657. Voor andere Ioniq-rijders: download de eevee app via https://api.eeveeapp.com/referral/wrooazmrev en meld je aan als gebruiker. Kost niks en als nog 657 Hyundai rijders het doen dan gaat deze hooggewaardeerde app Hyundai ook ondersteunen!evtje schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:52:
[...]
Gedaan: ik was zeker de eerste de teller sprong terug van 700 naar 699.
[ Voor 33% gewijzigd door ldboer op 04-01-2022 13:04 ]
654 ondertussen.ldboer schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:27:
[...]
Ook gedaan, teller staat nu op 657. Voor andere Ioniq-rijders: download de eevee app via https://api.eeveeapp.com/referral/wrooazmrev en meld je aan als gebruiker. Kost niks en als nog 657 Hyundai rijders het doen dan gaat deze hooggewaardeerde app Hyundai ook ondersteunen!
[ Voor 12% gewijzigd door Headshot_NL op 05-01-2022 09:53 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Bluelink app geeft nu in rood "Let op!" voor de 12Volt accu, vanmorgen was het nog oranje "Waarschuwing".BarryH schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:09:
Dat is inderdaad laag. 12.6 -12.8 is normaal vol.
De dealer heeft gisteren de accu gemeten en zei dat er niets aan de hand was. Ben helemaal klaar met die lui.
BYD Atto 3 Skiwhite
Heb hier (nog?) geen problemen met de 12v accu, maar valt de accu eigenlijk onder de Hyundai garantie? Als je toch moet betalen, vervang ik hem liever meteen zodra de problemen beginnen.
Edit: garantie op 12v accu is maximaal 24 maanden.
[ Voor 23% gewijzigd door wian op 04-01-2022 13:36 ]
Ik heb de spanning gewoon gemeten aangesloten op de auto met contact uit, dus onbelast.wian schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:30:
Kan het zijn dat dealers de problemen niet vinden omdat ze de accu zonder belasting meten?
Heb hier (nog?) geen problemen met de 12v accu, maar valt de accu eigenlijk onder de Hyundai garantie? Als je toch moet betalen, vervang ik hem liever meteen zodra de problemen beginnen.
Edit: garantie op 12v accu is maximaal 24 maanden.
Lekker dan, ik heb de auto ruim twee jaar
BYD Atto 3 Skiwhite
Mijn accu was ook plat nu een maand of 8 geleden, toen heb ik hem aan een acculader gezet en volgeladen en daarna nooit meer problemen gehad.EVBert schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:55:
[...]
Ik heb de spanning gewoon gemeten aangesloten op de auto met contact uit, dus onbelast.
Lekker dan, ik heb de auto ruim twee jaar
Ik neem aan dat je wel iemand kent met een acculader en ze kosten minder dan een nieuwe accu.
Jij wil geld verdienen!Headshot_NL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:09:
[...]
654 ondertussen.
https://api.eeveeapp.com/referral/m4vhu2ftsu
Ik ben bang dat een acculader maar tijdelijk helpt. De auto is nu heel vaak de 12 Volt accu aan het bijladen vanaf de HV accu. Ik zie de blauwe led achter de voorruit heel vaak knipperen. Dit geeft een bereikverlies van meer dan 10km per dag!RonaldPr schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:32:
[...]
Mijn accu was ook plat nu een maand of 8 geleden, toen heb ik hem aan een acculader gezet en volgeladen en daarna nooit meer problemen gehad.
Ik neem aan dat je wel iemand kent met een acculader en ze kosten minder dan een nieuwe accu.
Gisteren weer bij de dealer geweest. Hij liet het aan mij om een nieuwe accu te monteren omdat hij geen fouten kan vinden aan de auto, ook 12,3V accuspanning vond de monteur niet vreemd.
Toch vreemd dat de app een probleem aangeeft met de accu maar een garage daar niets mee doet. Ze zouden toch minstens eens contact kunnen opnemen met Hyundai Nederland over hoe hier mee om te gaan.
Ik heb er nu zelf maar een mailtje aan Hyundai Nederland gestuurd. Ben benieuwd wat hun antwoord is.
BYD Atto 3 Skiwhite
Kan het zijn dat de app het niet goed registreert? Meet anders even via een obd met evnotify of torque of met voltmeter.
Ps ik heb het bij mij wel eens 11,9v gezien.
Een obd heb ik niet, wel een voltmeter die 12,3 Volt aangaf.evtje schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:28:
@EVBert
Kan het zijn dat de app het niet goed registreert? Meet anders even via een obd met evnotify of torque of met voltmeter.
Ps ik heb het bij mij wel eens 11,9v gezien.
Hierbij het antwoord van het Bluelink team van Hyundai Nederland over hoe de 12 Volt waarschuwing in de app moet interpreteren:
-----------------------------------
Laat ons elke batterij melding die u heeft ontvangen in uw app even uitleggen:
ORANJE WAARSCHUWING
De batterij is in goede conditie, maar het is raadzaam om snel met het voertuig te rijden.
Als u alleen korte afstanden rijdt, is het raadzaam om een langere rit te maken.
Bij HEV / PHEV / EV is het voldoende om over te schakelen naar de stand-by modus. Zelfs wanneer het voertuig niet rijdt, wordt de 12 V-accu opgeladen via de hoogspanningsaccu en de LDC.
ROOD OPGELET
De lading van de accu is laag. Het wordt aanbevolen zo snel mogelijk met het voertuig te rijden.
Bij HEV / PHEV / EV is het voldoende om over te schakelen naar de stand-by modus. Zelfs wanneer het voertuig niet rijdt, wordt de 12 V-accu opgeladen via de hoogspanningsaccu en de LDC.
In voertuigen met een Li-Ion 12 V-accu wordt de accu niet volledig ontladen dankzij het veiligheidsrelais. Het veiligheidsrelais ontkoppelt de Li-Ion 12 V-accu wanneer de SOC laag is. In dit geval is Bluelink niet beschikbaar omdat de 12 V stroomvoorziening is uitgeschakeld. Om de 12 V Li-ion accu weer aan te sluiten, moet de "12 V reset" schakelaar worden ingedrukt en moet het voertuig onmiddellijk in stand-by modus gaan om de 12 V accu op te laden (zie gebruiksaanwijzing ).
Gelieve er echter rekening mee te houden dat bij het controleren van uw voertuig in ons systeem, wij kunnen bevestigen dat de software van uw auto van juni 2021 is en dus verouderd. Om verdere problemen te voorkomen en uw Bluelink-ervaring in de toekomst plezierig te maken, raden wij u aan onze site te bezoeken en de instructies te volgen om de nieuwste softwareversie te downloaden:
https://update.hyundai.com/EU/E1
Desalniettemin raden wij u aan uw infotainmentsysteem te resetten. Neem hiervoor een pen, ga naar uw auto, zoek de kleine verborgen knop (perforatie) op het frame van uw infotainment toetsenbord en druk op deze knop met de pen. Activeer Bluelink daarna.
Deze procedure zorgt ervoor dat het systeem wordt bijgewerkt en dat de informatie tussen het voertuig en de app opnieuw wordt ingesteld.
BYD Atto 3 Skiwhite
Gefeliciteerd! Leuke auto ook die Kona.pmiddeld schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:31:
Vandaag mijn Ioniq 28 kWh ingeruild tegen een Kona. Met enige weemoed, in die 5 jaar mooie reizen gemaakt met de Ioniq! Ik blijf hier nog wel meegluren uit interesse. Heb nu wel een Farad dakdrager en 4 Michelin primacy zomerbanden waar ik niets mee kan. Wie interesse heeft kan mij een DM sturen.
Enige minpunt aan de Kona vind ik dat die geen geheugenfunctie voor de stoelen heeft terwijl de Ioniq (in Premium uitvoering) en de e-Niro dit wel hebben.
Ik zie dat jij een Ioniq Comfort had. Dan mis je de geheugenfunctie natuurlijk niet omdat die dat ook niet had.
Volgens mij zit er wel een geheugenfunctie op maar ik weet niet of die ook voor de stoelen geldt. Er zijn namelijk zgn. gebruikerprofielen te selecteren. Volgens mij onthoudt die zelfs de radiozender.
Nee, niet voor de stoelen. Dan heb je in de deur aan de bestuurderskant 3 knoppen, Set, 1 en 2. Dus Set voor het instellen en knop 1 + 2 voor het selecteren van de ingestelde stoelposities inclusief de instelling van de buitenspiegels.pmiddeld schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:11:
@Sonicfreak Dank!
Volgens mij zit er wel een geheugenfunctie op maar ik weet niet of die ook voor de stoelen geldt. Er zijn namelijk zgn. gebruikerprofielen te selecteren. Volgens mij onthoudt die zelfs de radiozender.
Kijk maar eens op de site van Hyundai bij de Kona Premium en dan bij Ioniq Premium, het wordt bij de Ioniq wel genoemd als optie en bij de Kona niet. Bij de Kia e-Niro wordt het ook als opties vermeld.
OK, nee die heb ik niet. Jammer. Maar elektrisch verstelbaar is al fijn en ik rijd toch voor 90% zelf in deze auto.Sonicfreak schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:15:
[...]
Nee, niet voor de stoelen. Dan heb je in de deur aan de bestuurderskant 3 knoppen, Set, 1 en 2. Dus Set voor het instellen en knop 1 + 2 voor het selecteren van de ingestelde stoelposities inclusief de instelling van de buitenspiegels.
Kijk maar eens op de site van Hyundai bij de Kona Premium en dan bij Ioniq Premium, het wordt bij de Ioniq wel genoemd als optie en bij de Kona niet. Bij de Kia e-Niro wordt het ook als opties vermeld.
@daemonix Dat topic volg ik al een tijdje
[ Voor 3% gewijzigd door pmiddeld op 05-01-2022 15:23 ]
Weet ik. Het is ook meer als grap bedoeld. (zit ook in dat topic, we hebben immers beide auto's hier)pmiddeld schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:22:
[...]
OK, nee die heb ik niet. Jammer. Maar elektrisch verstelbaar is al fijn en ik rijd toch voor 90% zelf in deze auto.
@daemonix Dat topic volg ik al een tijdje
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Eco banden zijn doorgaans leuk voor het verbruik, maar het rijplezier was toch echt wel minder dan het nu is.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Duurde even, pas vandaag weer hoeven ladenevtje schreef op zondag 26 december 2021 @ 13:39:
@Kodess
Zou jij even willen testen of jouw obd actief blijft aan de laadpaal met de autodeur op slot? (Zie mij vorige post)
Ik heb niet precies die situatie getest, maar ik had de OBD in de auto, de auto uit en opslot en weggelopen.
Ik kwam terug en kon nog verbinden met de OBD die nog aan stond.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
dat is het lastige aan android auto. officeel kan je dus niet zo splitten.mrturk76 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:42:
Iemand hier nog een goed idee/produkt om het vermogen van de USB poort op te krikken? Powered usb hub er tussen? Ik heb een comfort en uberhaupt geen draadloos laden op mijn telefoon. Het huidige vermogen is te laag om mijn telefoon op te laden tijdens gebruik van android auto.
Deze splitter werkt op sommige telefoons:
https://www.tindie.com/pr...usb-c-powerdata-splitter/
maar de maker zelf zegt ook, als je een telefoon hebt die juist langzamer laad bij android auto is het waarschijnlijk een issue die hier niet mee verholpen word
[ Voor 12% gewijzigd door Kodess op 08-01-2022 12:01 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Er zullen vast genoeg mensen zijn die hem mooi vinden maar ik vind het maar een lelijk ding.hallom schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:20:
Hebben jullie de Ioniq 7 concept car al gezien?![]()
[YouTube: IONIQ Concept 'SEVEN' | Live in SEVEN – Main Film]

Ik sla deze ook over, het lijkt wel of de achterkant er aan geplakt is.Idanue schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:22:
[...]
Er zullen vast genoeg mensen zijn die hem mooi vinden maar ik vind het maar een lelijk ding.
Volgens mij heeft de base z gewoon isofix en is i size iets van Cybex zelf om de koppeling tussen base en stoeltje mogelijk te maken. Wij hebben zelf een Cybex stoeltje maar dan 1 die draait en vast staat op de base. Die base heeft gewoon isofix.djoenez schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:38:
Korte babystoel vraag: Wij zijn geinteresseerd in een cybex base Z te plaatsen in de ioniq. Nu zie ik dat de auto wel ISOFIX aansluiting heeft (maar geen I-Size?), maar op de cybex website de ioniq er niet tussen staat. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hier: https://shop.cybex-online...ud-z-i-size-platinum.html zie je bij de base een grijze knop onderaan. Dat is de bedieningsknop van je isofix verbinding.
[ Voor 12% gewijzigd door RKD op 09-01-2022 14:57 ]
Base Z gaat primadjoenez schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:38:
Korte babystoel vraag: Wij zijn geinteresseerd in een cybex base Z te plaatsen in de ioniq. Nu zie ik dat de auto wel ISOFIX aansluiting heeft (maar geen I-Size?), maar op de cybex website de ioniq er niet tussen staat. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Een goede is a better routeplanner https://abetterrouteplanner.comRe_BH_24 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:45:
Even ander vraagje; waarmee plannen jullie je oplaadmomenten? ik ga eind vd week een tripje ergens middens duitsland maken, zou graag weten hoe jullie dit makkelijk plannen? is duitsland verder oke met snelladers aan de snelweg?
Deze kan je ook verbinden met je Ioniq al je de juiste apparatuur hebt. Zelf gebruik ik deze nog wel eens.
Je kunt heel veel instellen. Buitentemperatuur, windsnelheid, belading en je maximumsnelheid. Daarnaast ook je voorkeuren voor bepaalde laders.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1