Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:45
Bakko schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:31:
[...]

Had ik me inderdaad nog niet eens beseft maar nu is de Hyundai pas ook de goedkoopste (die ik heb iig) voor Fastned, Shell en Ionity (binnen NL dan). Ik had ook Maingau aangevraagd maar die pas nooit gehad (misschien werkt de app), dat zou nog 4 cent schelen, maar dan weer niet bij Ionity. Heb de Hyundai pas vooral voor het AC tarief.
Ik heb hem binnen trouwens, maar laat het contract morgen pas ingaan (stukje min-maxen). Morgen lekker goedkoop volladen. 8)
Ik heb de pas ook binnen en contract gaat vrijdag in :-)
Ik was nummertje 14 volgens de pas... wel leuk zoveel voorloopnullen.
Zelf heb ik dan Maingau als sleutelhanger en ook EnBW en die zijn nog net iets goedkoper, maar voor mn vrouw wel lekker: Pak de Hyundai pas.

Ik heb tot vorig jaar ook de Total Vroaming pas gehad, dat was met thuisstroom en dan 22 cent AC en DC in NL, dat was ook erg fijn. Jammer dat ze het niet konden bolwerken.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:40
Heeft de snelheid van de SDkaart waar de firmware en navigatiekaart op staat nog merkbaar effect op opstarten en tijdens gebruik?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:00

Geckoo

Good news, everyone!

Ik vroeg het mij af, tot hoever laden jullie de accu.
Uiteraard is altijd 100% niet goed, maar je hebt al over-capaciteit en er is bescherming ingebouwd door de fabrikant.
Poll: Hoe vol laad jij electrische auto
100%
90%
80%
anders namelijk:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404056&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:06
BarryH schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:40:
Heeft de snelheid van de SDkaart waar de firmware en navigatiekaart op staat nog merkbaar effect op opstarten en tijdens gebruik?
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd. Het standaard kaartje is een SD HC class 10 maar ik heb de snelheid niet getest.
Als voorbeeld heb je hier een SD HC met een leessnelheid tot 285MB/s. Dat zijn de kosten ook niet:
https://www.dataio.nl/transcend-32gb-sd-kaart-700s-2/
Geckoo schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:31:
Uiteraard is altijd 100% niet goed, maar je hebt al over-capaciteit en er is bescherming ingebouwd door de fabrikant.
100%
90%
80%
anders namelijk:
[Afbeelding]
Ik zorg dat ik altijd genoeg in de accu heb zitten voor de geplande ritten. Ik kom ook regelmatig bij gratis (snel)laders en probeer daar dan ook zoveel mogelijk van te profiteren. Dat kan natuurlijk enkel als je daar zo leeg mogelijk aankomt :)
Meestal staat de auto met ongeveer 75% op de oprit maar met een lange rit voor de boeg 100%. In de zomer probeer ik met een slimme lader (Zappi) en zonnepanelen zoveel mogelijk van mijn eigen opbrengst in de auto te stoppen. Het doel is dan om zo min mogelijk stroom terug te leveren en direct zelf in de auto te stoppen.

[ Voor 57% gewijzigd door Headshot_NL op 03-12-2021 10:39 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:56

RKD

Op dit moment laad ik mijn accu tot 90% vanwege het advies van Hyundai voor de 38. Alleen als ik weet dat ik een langere rit moet gaan rijden, dan gooi ik hem af en toe tot 100% vol.

Als de accu straks vervangen is, dan ga ik weer gewoon tot 100% laden. De degradatie heeft Hyundai volgens mij met de BMS goed geregeld zodat dat wel meevalt.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:44
100%
90%
80%
anders namelijk:
[Afbeelding]
Ik vind de statement altijd tot 100% altijd entertaining.
Daarin komt het feit naar boven dat vaak tot 100% van een accu capaciteit laden niet goed is.
Maar zoals je zelf al zegt, er zit over-capaciteit in.
Dus feitelijk laad je bv altijd tot 90% van de capaciteit.
Wat voor nut heeft het dan om tot 90% te laden wat dan altijd feitelijk 80% laden is.
Het is naar mijn gevoel altijd arbitrair.

Ik heb ingevuld altijd tot 100%. Maar ik laad ongeveer eens per week, via een granny charger. En dan laad ik een nacht. Vaak kom ik dan maar tot 96% ofzo.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het is geen feit dat laden tot 100% slecht is, het wordt vaak geroepen maar dat maakt het niet tot een feit. Het hangt van het BMS en van de eventuele overcapaciteit af.

[ Voor 22% gewijzigd door daemonix op 03-12-2021 11:27 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petereuverman
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-02 14:01
Is er iemand met het facelift model die zijn dichte grill heeft laten wrappen?
Ben nog opzoek naar de juiste kleur/met eventueel een patroon (Carbon Vinyl)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deltaVsquared
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:40
De handleiding van Hyundai raadt zelfs aan om op te laden tot 100%.
Om de hoogspanningsbatterij in optimale conditie te houden, wordt geadviseerd de AC-laadprocedure
te volgen. Als het laadniveau van de hoogspanningsbatterij lager is dan 20% kunt u de hoogspanningsbatterij in optimale conditie houden door hem tot 100% op te laden. (Geadviseerd wordt één keer per maand of vaker.)
bron: digitale handleiding Ioniq electric 2020 - pagina 5

Gratis Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
deltaVsquared schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:38:
De handleiding van Hyundai raadt zelfs aan om op te laden tot 100%.
[...]

bron: digitale handleiding Ioniq electric 2020 - pagina 5
Bedankt voor de link! Had de handleiding er weleens op nageslagen, maar dit over het hoofd gezien. _/-\o_

Zal hem van het weekend weer eens tot 100% laden, doe ik normaal alleen als ik grote afstanden moet rijden en dat hoeft sinds corona niet vaak meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
100%
90%
80%
anders namelijk:
[Afbeelding]
Ik ga meestal tot 85%, laad met 3,5kW thuis en hou verder rekening met de temperatuur bij het laden als ik lange afstanden doe. En kom kom zelden of nooit onder de 20% Zodra de batterij bij het laden boven de 40 graden komt hang ik hem liever aan een 50kW lader dan aan een snellere, ook doe ik alle raampjes open, of op hele hete dagen de airco aan binnen.
Maar dat komt meer omdat ik een neuroot ben en mijn batterij zo lang mogelijk zo goed mogelijk te houden.
Want, batterijen houden niet van te heet, niet van te leeg en niet van te vol.

Alleen zit er op het goingelectric forum een gast die zijn Ioniq al 273.000km vol en snelgeladen heeft en nog steeds een SOH van 100 heeft en ook niet merkt dat de actieradius afneeemt.

Aangezien ik 25K km per jaar rij en graag 10 jaar met de auto wil doen moet hij dat sowieso wel halen...
En een van de dingen die batterijen niet leuk vinden is ouderdom en dat kun je zelf niet beinvloeden...

Het heeft dus waarschijnlijk alleen maar nut voor je eigen hoofd om zo neurotisch met de auto om te gaan, de batterij zal het worst zijn :)

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-10 14:22
Mij valt ook op dat na de update de navigatiedisplay veel feller is. Ook al heb ik die op de laagste stand.
Hij dient niet mee met het knopje links naast het stuur maar dat was dacht ik al. Ook Android auto wat ik veel gebruik is nu te fel in het donker.

Iemand nog tips of trucs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Sjabba1979 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:49:
Mij valt ook op dat na de update de navigatiedisplay veel feller is. Ook al heb ik die op de laagste stand.
Hij dient niet mee met het knopje links naast het stuur maar dat was dacht ik al. Ook Android auto wat ik veel gebruik is nu te fel in het donker.

Dark mode selecteren, die is ook in het donker prima bij de standaard navigatie van de auton

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 04-12-2021 11:43 . Reden: nav comment Sjabba verduidelijkt ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Dat doet die al automatisch bij waze maar dan nog is het te licht. Android auto schakelt ook zelf automatisch naar nacht. Dank mode zie ik nergens staan bij aa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-10 19:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNfTNK1kh03mBv208Nn2OFQENFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TijvotvW1i6NmUmLEhycvfht.jpg?f=fotoalbum_large

Ionic 28 Kwh versie (apr 2018) heeft woensdag jaarlijkse beurt gehad, MET software update. dat zie je ook op de foto hierboven. Als ik de nummers vergelijk met de eerder gelinkte download-site, zie ik verschillen...

Mijn vraag: is dit de laatste versie voor fw en maps? (voor maps zie ik zo geen verschil)

[ Voor 7% gewijzigd door zonetjes op 04-12-2021 13:01 ]

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
lijkt me niet.
op

https://update.hyundai.com/EU/NL/navigationUpdate

staat een lijst met de laatste versienummers

Zoals je kan lezen hierboven heeft deze laatste versie nog een bug met het dimmen van AA, map en nog wat dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Ik zou de update nog niet zelf doen. Net in de donkere dagen blijft het display te fel. Erg jammer.
@BarryH Je bedoelt daro mode voor de Hyundai navigatie maar ik gebruik alleen Android auto en dan waze. Maar ook het standaard scherm is feller dan voorheen op de laagste stand. Aangezien ik vroeg weg ga en laat thuis kom is het best irritant eerlijk gezegd.
Kan ik ergens feedback aan Hyundai geve?

PS ik heb de originele lampje van de comfort vervangen door led. Scheelt een hoop, mooie upgrade alleen nu dus per saldo nog steeds niet extra zicht aangezien het scherm mij meer verblind...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

petereuverman schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 12:15:
Is er iemand met het facelift model die zijn dichte grill heeft laten wrappen?
Ben nog opzoek naar de juiste kleur/met eventueel een patroon (Carbon Vinyl)
Neem eens een kijkje in dit topic, daar komen een aantal opties voorbij.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
dag, dank voor jullie reaktie.
wanneer komt er een nieuwe update ? of anders gesteld: hoe vaak komt er per jaar een update (ongeveer) ?

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:22
Sjabba1979 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:49:

In mijn Premium zonder de nieuwste update heeft dat knopje wel invloed op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flowk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-08-2023
Hallo allemaal,
Ik ben Floris en overweeg zakelijk (ZZP) een Ioniq 38kwh te gaan leasen. Ik heb een zeer aantrekkelijk aanbod gekregen van de leasemaatschappij. De Ioniq lijkt me een erg fijne auto. De enige twijfel zit hij de laadsnelheid onderweg. Ik heb thuis wel een eigen laadpunt dus dat is fijn. Wat is jullie ervaring met laden onderweg (vakantie/weekendje weg) met het gezin met kleine kinderen? Is dat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:43

timovd

Voorsprong door techniek

@Flowk het oude model (28kWh) laadt sneller aan een DC-lader. Misschien dat er nog een 2019 model is voor lagere bijtelling.
Met kinderen neem ik aan dat je toch regelmatig moet stoppen, dus maakt het toch niet veel uit of je een dinosaurusauto of EV hebt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
@Flowk als je interesse hebt zou je mijn (private) leasecontract kunnen overnemen. Betreft een witte Ioniq Premium 28kWh, 9-1-2019 dus bijtellingsvriendelijk. Contract loopt nog tot en met januari 2023. Ben zelf op zoek naar iets anders. Stuur maar een berichtje bij interesse.

[ Voor 5% gewijzigd door Marc O. op 05-12-2021 14:10 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:55

Standeman

Prutser 1e klasse

Flowk schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:13:
Hallo allemaal,
Ik ben Floris en overweeg zakelijk (ZZP) een Ioniq 38kwh te gaan leasen. Ik heb een zeer aantrekkelijk aanbod gekregen van de leasemaatschappij. De Ioniq lijkt me een erg fijne auto. De enige twijfel zit hij de laadsnelheid onderweg. Ik heb thuis wel een eigen laadpunt dus dat is fijn. Wat is jullie ervaring met laden onderweg (vakantie/weekendje weg) met het gezin met kleine kinderen? Is dat te doen?
Het is imo prima te doen en vooral afhankelijk van je eigen mindset. Even met z'n alleen gaan plassen en de accu zit zo weer op 80-90%. Een doos met stoepkrijt in de achterbak doet ook wonderen. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:05

uFx

Standeman schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:07:
[...]

Het is imo prima te doen en vooral afhankelijk van je eigen mindset. Even met z'n alleen gaan plassen en de accu zit zo weer op 80-90%. Een doos met stoepkrijt in de achterbak doet ook wonderen. :)
Precies! Even mijn ervaring met zowel een 28 als 38 kWh Ioniq en 2 jonge kinderen:

Onderweg laden hoeft eigenlijk alleen bij weekendjes weg en vakantie. En we hebben gemerkt dat je meer tijd kwijt bent met even naar het toilet te gaan, wat eten of drinken te pakken dan dat je echt aan het wachten bent op het laden. Dus daar zou ik me niet druk over maken.

Enige wat een probleem kan zijn is bijvoorbeeld defecte laadpalen waardoor je naar een andere locatie moet dan oorspronkelijk gepland. Dat was in ons geval alleen een probleem in Frankrijk (rond 2017 / 2018) maar ook daar wordt de situatie met snelladers steeds beter. Wij kiezen daarom meestal voor laadstops waar meerdere laders staan (denk aan Ionity) zodat de kans op een defect een stuk kleiner is.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flowk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-08-2023
Ok, super! Dank voor je reactie. Hier kan ik wat mee.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
Net een offerte ontvangen van de tweede beurt met 25000 km. Deze komt op 252,- ik heb voor de zekerheid nog maar bij iemand anders aangevraagd. Ik zag wel bij KwikFit 145,- met behoud van garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@RonaldPr wat komt daar bij kijken? APK, remvloeistof, etc.? Het kan lonen om ook te kijken bij een andere Hyundai dealer, dat heb ik ook gedaan en kwam wat voordeliger uit en vond de service beter.
Vergeet ook de mobiliteitsservice niet.

timovd in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

[ Voor 23% gewijzigd door timovd op 07-12-2021 18:47 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag een omaatje tegen gekomen die van rechts ineens achter een bestelbusje de weg op draaide. En ik had voorrang :( Ben pas volgend jaar aan de beurt om dit te fixen, het is schijnbaar druk bij de schadebedrijven. Het is nog niet eens glad geweest. Gelukkig heeft niemand iets opgelopen, ik kon nog flink vertragen voor de klap. Toch zijn die auto's van tegenwoordig niet heel erg stevig lijkt het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlLQ0kbamxy6fbzlMHZXB8jlczU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ldq3L8EmLsgj1sRJUQ9EVPjO.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 07-12-2021 18:51 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@RonaldPr heb je een opbouw gevraagd van die eur 252,- ? Want ik kan me voorstellen dat dat incl. remvloeistof vervangen is a eur 80-100

grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
BarryH schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:57:
@RonaldPr heb je een opbouw gevraagd van die eur 252,- ? Want ik kan me voorstellen dat dat incl. remvloeistof vervangen is a eur 80-100

grt
Ga ik zeker nog doen, geen appels met peren vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fayt64
  • Laatst online: 19-09 13:40

fayt64

WC Eendje

250 eu voor een beurt is niet verkeerd, je moet ook rekenen dat er manuren aan te pas komen. Paar remblokjes vervangen (rondom) ben je zo een half uur kwijt (met banden er af halen en er weer op monteren) scheelt dat je geen olie en filter hoeft te doen. Maar dit zijn geen rare bedragen wanneer er daadwerkelijk ook iets gedaan word aan de wagen anders dan alleen de computer uit lezen.

@zonoskar Wel balen, evt t gat afplakken met ductape en wat grote stukken plastic ofzo tot die tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@zonoskar da's flink balen! Kun je het niet door Hyundai laten vervangen/repareren? Is het een kwestie van de gehele voorbumper vervangen, of nog meer? Zo te zien zit de koplamp ook niet helemaal meer lekker.

Edit: en als ze e.e.a. moeten spuiten, overweeg dan ook om de "grille" in de zelfde kleur te laten spuiten.
Onderdeel 86380-G7050 EB is voor de "black edition" grille die je er nu op hebt zitten.
*G7050-GFK is de standaard grijze grille.
Daarnaast heb je ook nog de stukjes naast de DRL's.

[ Voor 41% gewijzigd door timovd op 07-12-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNfTNK1kh03mBv208Nn2OFQENFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TijvotvW1i6NmUmLEhycvfht.jpg?f=fotoalbum_large

dag allemaal. Ik had deze foto al een keer eerder gepost. mijn garage zegt dat 'de laatst beschikbare update geïnstalleerd is' (op woe 1 dec)... toch zijn de versienrs anders dan die via de officiele Hyundai-website...
wat is waar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@timovd Ik heb inderdaad het blackpack er op zitten, dus ik neem aan dat het er opnieuw op komt. @fayt64 Ja, de garage heeft er tijdelijk even zwarte ductape op geplakt zodat het dicht is. Ik merkte wel dat de koplamp ook niet helemaal recht meer is, hij scheen gelukkig omlaag, maar ik probeer nu wel te vermijden dat ik 's avonds moet rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gewR32owB6xnTsHKuLAtnB6mFQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iqP0PWY97fOOHPIioOXc0aXl.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door zonoskar op 07-12-2021 21:56 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:30
zonetjes schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:21:
[Afbeelding]

dag allemaal. Ik had deze foto al een keer eerder gepost. mijn garage zegt dat 'de laatst beschikbare update geïnstalleerd is' (op woe 1 dec)... toch zijn de versienrs anders dan die via de officiele Hyundai-website...
wat is waar ?
Het is heel simpel... de versienummers 'verraden' de datum van je build. Dus in jouw systeem is software = 11 januari 2021. Op de officiële Hyundai pagina vind je AE_EV.EUR.SOP.013.17.211027 = 27 oktober 2021. Dus je hebt zeker niet de laatste versie. De dealers lopen vaak achter zo lijkt het, gelukkig kun je de update heel gemakkelijk zelf uitvoeren met de officiële software van Hyundai.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
zonoskar schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:50:
Vandaag een omaatje tegen gekomen die van rechts ineens achter een bestelbusje de weg op draaide. En ik had voorrang :( Ben pas volgend jaar aan de beurt om dit te fixen, het is schijnbaar druk bij de schadebedrijven. Het is nog niet eens glad geweest. Gelukkig heeft niemand iets opgelopen, ik kon nog flink vertragen voor de klap. Toch zijn die auto's van tegenwoordig niet heel erg stevig lijkt het wel.

[Afbeelding]
Balen! Bizar dat reparatie zo lang gaat duren zeg 8)7

Auto's zijn tegenwoordig expres zo niet stevig gemaakt, dat neemt meer energie van de impact op, dus als je een voetganger of iets anders raakt er minder kans is letsel ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vesparientje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-12-2021
RKD schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:53:
[...]

Gelijk geinstalleerd, je hebt een usb stick van 32Gb nodig en minimaal 58 Gb vrije disk ruimte. De update is 27Gb. Meer dan ik had verwacht :)

Verder geen login oid gezien.

[Afbeelding]
en ben je er tervreden mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik had vandaag kort een "EV systeem controleren" melding op het dashboard. Een oranje icoon van een driehoek met een ! erin en daaronder "EV".

Bij de volgende rit was de melding weg.

Weet iemand een goede app om foutcodes uit te lezen via de obd2 dongle die ik al heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrturk76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:41
BarryH schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:53:
Ik had vandaag kort een "EV systeem controleren" melding op het dashboard. Een oranje icoon van een driehoek met een ! erin en daaronder "EV".

Was de kant van de laadklep toevallig nat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mrturk76 Dat zou best wel kunnen, want toen ik thuis wegging kwam er een plens water uit de dop van de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:52
BarryH schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:53:

Weet iemand een goede app om foutcodes uit te lezen via de obd2 dongle die ik al heb?
Heb ik sinds deze zomer ook gehad. Eerst was het na uit- en aanzetten van de auto weer weg. Een paar maanden later kreeg ik het weer en die ging niet meer 123 weg. Af en toe wel, af en toe niet. Laten checken door de dealer. Die zei dat er nog een foutcode m.b.t. laden in het geheugen zat. Daarop hebben ze het geheugen gewist.
Dat heeft niet geholpen. Gisteren bij een onderhoudsbeurt weer laten checken. Ze konden de foutcode niet meer vinden en zeiden, kijk het maar aan tot er iets geks gebeurt en kom dan maar terug 8)7
De laatste tijd komt de foutmelding niet vaak meer terug, gelukkig.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Hee ik heb die melding ook wel eens (laatste 3 weken 3 x ofzo)
Mijn vermoeden is inderdaad iets met vocht. Of met hoe vol de accu is, heb het vaker als de accu bijna leeg is.
Maar als ik de OBD uitlees is er niets te vinden...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD

RKD

Nou ik heb hem nog niet zelf geïnstalleerd, ik kon geen geschikte usb stick vinden en mijn auto ging een week later voor onderhoud naar de dealer en die hebben hem bijgewerkt.

Nu heb ik helaas ook de software waarbij het mediadisplay erg fel is en blijft....

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@BarryH, de gratis versie van Torque kan foutcodes uitlezen. Er zijn vast nog wel meer apps, maar die doen het zelfde. Alleen met een professioneel ding van de dealer kun je een stuk meer uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:05

uFx

pmiddeld schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:11:
[...]

Ze konden de foutcode niet meer vinden en zeiden, kijk het maar aan tot er iets geks gebeurt en kom dan maar terug 8)7
Ik heb hier echt zo'n hekel aan als de dealers dit doen. Ze leggen daardoor het probleem weer bij jou terecht en ben je ondertussen een proefpersoon. Zo heb ik maanden met een defecte Ioniq rondgereden waardoor ik tot 6x toe stil kwam te staan. Ene keer op de snelweg, andere keer op een drukke 80-kilometerweg met kinderen achterin. Eigenlijk levensgevaarlijk terwijl ze wisten dat er een probleem was.

Nadat ze weer niets konden vinden, ik op pad werd gestuurd met een defecte auto en het probleem zich weer voor deed ben ik naar de dealer gereden. Vriendelijk doch dringend aangegeven dat ik deze auto nooit meer wilde zien en dat ze het maar lekker met de importeur gaan oplossen. Uiteindelijk heb ik toen een andere Ioniq gekregen maar eigenlijk veel te laat.

Autodealers, wat mij betreft het uitschot van de samenleving :X

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold T
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 11:05
Bij mij ook een oranje driehoekje.
Hij functioneert prima, man! wat rijdt die auto lekker, maar af en toe een irritante piep en een oranje driekhoek op het dashboard.
Ook inderdaad het vermoeden dat het met vocht te maken heeft. In droge maanden komt het gewoon niet voor, en zodra het regent is hij er.
Afgelopen vrijdag was de auto bij de dealer voor een beurt en APK. Komt de auto niet door de APK vanwege deze foutmelding!
Vorig jaar konden ze hem niet uitlezen, maar dit jaar wel. Zou met de airco te maken hebben, het zat in het "aircon" deel. Nu willen ze de airco vloeistof vervangen..... Dit lijkt niet echt op een electrische fout zoals de foutmelding doet vermoeden. 'k Heb er een hard hoofd in of dit iets gaat oplossen.
23 december zullen we het weten.
Kan iemand hier trouwens bevestigen dat een auto wettelijk niet door de APK komt bij een oranje lampje op het dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@Arnold T Ben benieuwd of dat het is (de airco). Houd ons op de hoogte! Ik heb er overigens 4 jaar geen last van gehad (weer of geen weer).

[ Voor 31% gewijzigd door pmiddeld op 13-12-2021 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:03
Komend weekend weer een reis met de Ioniq 28 kWh vanuit het midden van het land naar Le Mans (Frankrijk) gepland. Ik ga deze in drie delen rijden, vrijdagavond 3 uur naar een hotel net onder Lille, zaterdag een kleine 3 uur naar een plaatsje 20km onder Parijs en maandag 2 uur naar Le Mans. Ik ben het meest benieuwd hoe druk het is met EVs bij de Franse laders.
Na kerst weer terug naar NL en dan in een keer of eventueel twee delen. Dat zal een beetje afhangen van de kleine jongen achterin. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johndoe_1975
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-10 22:20
Sinds de laatste update kan ik de bestemming in de navigatie niet meer invoeren zoals ik gewend was.
Nu moet het hele adres ingetikt worden. Voorheen hoefde ik alleen de eerste paar letters van de stad en vervolgens van de straat in te voeren.
Is er misschien een setting die ik kan veranderen om deze 'verbetering' ongedaan te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
johndoe_1975 schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:37:
Sinds de laatste update kan ik de bestemming in de navigatie niet meer invoeren zoals ik gewend was.
Nu moet het hele adres ingetikt worden. Voorheen hoefde ik alleen de eerste paar letters van de stad en vervolgens van de straat in te voeren.
Is er misschien een setting die ik kan veranderen om deze 'verbetering' ongedaan te maken?
je hoeft nog steeds alleen de eerste paar letters in te voeren. Je moet alleen ook nog op zoek drukken.
ik doe vaak drie letters van de straat en dan een 'herkenbaar gedeelte' van de stad.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-10 12:47
Wellicht is iedereen al op de hoogte, maar Autoweek heeft een occassion aankoopadvies video gemaakt van de Ioniq. Best leuk om te zien, ze zijn redelijk positief over de auto. :) Het is een premium voor de goede orde.

YouTube: Hyundai Ioniq Electric - Occasion aankoopadvies

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
kevinjkok schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:04:
Wellicht is iedereen al op de hoogte, maar Autoweek heeft een occassion aankoopadvies video gemaakt van de Ioniq. Best leuk om te zien, ze zijn redelijk positief over de auto. :) Het is een premium voor de goede orde.

YouTube: Hyundai Ioniq Electric - Occasion aankoopadvies
Inderdaad leuk om te zien. Korte video zonder al te veel in te gaan op de techniek, maar dat is standaard bij Autoweek...
Leuk om die reacties te lezen. Zoals zo vaak hebben ze geen idee waar ze het over hebben.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Headshot_NL schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:23:
[...]

Inderdaad leuk om te zien. Korte video zonder al te veel in te gaan op de techniek, maar dat is standaard bij Autoweek...
Leuk om die reacties te lezen. Zoals zo vaak hebben ze geen idee waar ze het over hebben.
"wat de boer niet kent...". Over de Leaf (een paar weken geleden) waren ze minder positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Is nou de "betaalde promotie" sticker voor de bosch car service of voor het hele filmpje ? :)

• RKD

RKD

Inmiddels heb ik ook de uitnodiging gehad voor de terugroepactie en krijg ik op 17 januari een nieuwe accu. Ik heb de auto in december 2019 ontvangen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Holgersson schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:32:
Sinds maart rijd ik in een Ioniq Premium 2018 28kWh, die binnenkort toe is aan zijn eerste APK. Vandaar dat ik om een prijsopgaaf heb gevraagd bij twee Hyundai dealers/garages die bij me in de buurt liggen.

Ik heb gevraagd om de 90.000 km beurt en APK en krijg €236 en €232 als prijsopgaven terug. Beide zaken gaan dan: remvloeistof verversen, interieurfilter vervangen, de auto op de voorgeschreven punten nakijken, gratis Mobiliteitsservice. De paar euro voordeligere garage voegt ook nog "gratis wassen / zuigen van de auto" toe en trekt me daarmee over de streep ;)
Bovenstaande is inmiddels uitgevoerd en alles was in orde. Het kostte me €220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Ik zie nu bij diverse dealers nieuwe 2021 Premium Ioniq’s te koop staan voor rond de 31.000,- inclusief btw en deze staan al even te koop.

Lekker voor de restwaarde en ondanks het chiptekort en lage bijtelling blijven ze nog staan, hoe zal dat toch komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:11
RonaldPr schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:57:
Ik zie nu bij diverse dealers nieuwe 2021 Premium Ioniq’s te koop staan voor rond de 31.000,- inclusief btw en deze staan al even te koop.

Lekker voor de restwaarde en ondanks het chiptekort en lage bijtelling blijven ze nog staan, hoe zal dat toch komen?
Onbekend maakt onbemind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Geen 400 Km bereik. De Ioniq is een fijne auto, maar ik zou het maar wat fijn vinden als het bereik dubbel zo veel zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:56
fayt64 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:23:
250 eu voor een beurt is niet verkeerd, je moet ook rekenen dat er manuren aan te pas komen. Paar remblokjes vervangen (rondom) ben je zo een half uur kwijt (met banden er af halen en er weer op monteren) scheelt dat je geen olie en filter hoeft te doen. Maar dit zijn geen rare bedragen wanneer er daadwerkelijk ook iets gedaan word aan de wagen anders dan alleen de computer uit lezen.
Huh, remblokken vervangen? Dat is verleden tijd met een EV ;)

Hoogstens een keer manuren om de boel weer gangbaar te maken omdat het onvoldoende gebruikt wordt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:11
zonoskar schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:45:
[...]

Geen 400 Km bereik. De Ioniq is een fijne auto, maar ik zou het maar wat fijn vinden als het bereik dubbel zo veel zou zijn.
Zeker, maar voor deze prijs, ruimte en uitrustingsniveau komt ook niet echt iets met 400 echte kilometers in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@RonaldPr idd range anxiety en de mg ze ev heeft vgl range en is ook 30 k
Id3 va 33k met meer range etc
In 2017 was een premium 35k, dus logisch dat de prijs nu lager ligt

[ Voor 40% gewijzigd door BarryH op 18-12-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
BarryH schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:37:
@RonaldPr idd range anxiety en de mg ze ev heeft vgl range en is ook 30 k
Id3 va 33k met meer range etc
In 2017 was een premium 35k, dus logisch dat de prijs nu lager ligt
Dat kan, maar de prijslijst zegt nog steeds dat een Premium vanaf 42.000,- kost, maar ik vraag me af of iemand dat er nog voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Lijkt me niet, dan is 45k voor een ioniq5 veel slimmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:00
RonaldPr schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 15:26:
[...]

Dat kan, maar de prijslijst zegt nog steeds dat een Premium vanaf 42.000,- kost, maar ik vraag me af of iemand dat er nog voor betaald.
Vorige maand net een nieuwe premium gekocht voor €32.000, voor dat geld ga je volgens mij geen andere EV vinden met alle opties die er op zitten en met 40km heen en 40km terug is het heel goed te doen voor mij. :Y
BarryH schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 16:36:
Lijkt me niet, dan is 45k voor een ioniq5 veel slimmer
De goedkoopste Ioniq5 is dan wel weer erg kaal.

[ Voor 18% gewijzigd door Idanue op 18-12-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20-05 22:28
Gisteren voor het eerst de Charge myHyundai pas gebruikt in Amsterdam: https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-nl/map, Greenflux, Verlengde van Marwijk Kooystraat 40,
1114 AC, Amsterdam-Duivendrecht

Een starttarief van 1,16 euro en 0,60 per Kwh, dat is 12,46 euro voor 19 Kwh. Toch niet zo voordelig dus. Je moet met deze kaart dus eerst de tarieven van het laadstation checken.

Bij welke aanbieders geldt zondermeer het lage tarief van 49 cent per Kwh?

[ Voor 16% gewijzigd door Piet_Ioniq op 19-12-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:14
Piet_Ioniq schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:25:.
Bij welke aanbieders geldt zondermeer het lage tarief van 49 cent per Kwh?
Je hebt zeker het Flex abonnement genomen? Dan heb je ben ik bang niet goed gekeken want het starttarief is dan 0,49 euro, en daarna de kosten van de laadpaal zelf. Dat is best een slechte deal want er zijn zat laadpassen met lagere starttarieven.

Je kan beter Easy nemen. Wel tien euro per maand maar daarna erg voordelig vooral voor AC.

Bij Fastned, Shell en Allego (bij een Van der Valk) is me dan gewoon 0,58 euro gerekend.

[ Voor 48% gewijzigd door Bakko op 19-12-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
Inderdaad het Flex abonnement in de veronderstelling dat het 49 cent per KWh was. 10 euro vaste kosten per maand kan voor mij niet uit. Ik denk dat ik het pasje gisteren voor de eerste en laatste keer heb gebruikt.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Piet_Ioniq schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:50:
Inderdaad het Flex abonnement in de veronderstelling dat het 49 cent per KWh was. 10 euro vaste kosten per maand kan voor mij niet uit. Ik denk dat ik het pasje gisteren voor de eerste en laatste keer heb gebruikt.. ;(
Als je gewoon een pasje wilt waarmee je overal voor de redelijkste prijs wilt kunnen laden kun je de Newmotion nemen. Of even op laadpastop10 kijken.

Zodra je eens een maandje wat meer openbaar gaat laden, sluit je het Easy af voor een maandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:33
Tromp.et schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:59:
[...]

Zeker, maar voor deze prijs, ruimte en uitrustingsniveau komt ook niet echt iets met 400 echte kilometers in de buurt.
Eind volgend jaar gaat mijn Ioniq 28 kWh Premium uit de lease. Ik zou zo weer een Ioniq (38 kWh Premium Design Sky) bestellen. De range is voor mij voldoende voor woon- werkverkeer. Met de 38 kWh versie kom ik zelfs 50 kilometer verder. Natuurlijk zou een range van 350-400 kilometer fijn zijn, maar echt nodig heb ik het niet.
Ik ben nu al een beetje aan het oriënteren voor de volgende leaseauto en ik heb voor de grap al eens een proefrit gemaakt in de Ioniq 5. Fantastische auto, maar die valt al snel buiten mijn leasebudget tenzij ik de instapversie neem. Alleen lever ik dan wel in op opties als geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel, stoelventilatie (heb ik nu niet, maar zit wel op de 38 kWh versie), warmtepomp, etc.
Ik zit ook met een schuin oog te kijken naar de MG5 elektrische stationwagen. Deze heeft 340 kilometer range volgens EV database, maar dan mis ik wel opties als geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel, stoelventilatie, verwarmd stuur en warmtepomp.
Lastige keuze. Vooral omdat de Ioniq waarschijnlijk 50 euro netto duurder is in de maand. Zijn de extra opties van de Ioniq 50 euro meer waard per maand en dan ook nog met iets van 100 kilometer minder range.
Ik heb nog even om te vergelijken en ik wil de MG5 ook eerst gaan proefrijden als die in maart 2022 op de markt komt.

En de Ioniq Electric gaat waarschijnlijk eruit. In het buitenland is al bekend dat er geen opvolger meer komt, dat is eigenlijk de Ioniq 5 geworden.

https://thenewswheel.com/...ug-on-ioniq-electric-car/

Bij de Kona is er wel een model 2022 (met facelift) gekomen, maar Hyundai heeft de Ioniq Electric niet vernieuwd voor 2022. Was mooi geweest als ze dan een 50 kWh versie hadden uitgebracht voor dezelfde prijs. Dan had je 300 kilometer echte range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Sonicfreak schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:21:
[...]

Eind volgend jaar gaat mijn Ioniq 28 kWh Premium uit de lease. Ik zou zo weer een Ioniq (38 kWh Premium Design Sky) bestellen. De range is voor mij voldoende voor woon- werkverkeer. Met de 38 kWh versie kom ik zelfs 50 kilometer verder. Natuurlijk zou een range van 350-400 kilometer fijn zijn, maar echt nodig heb ik het niet.
Ik ben nu al een beetje aan het oriënteren voor de volgende leaseauto en ik heb voor de grap al eens een proefrit gemaakt in de Ioniq 5. Fantastische auto, maar die valt al snel buiten mijn leasebudget tenzij ik de instapversie neem. Alleen lever ik dan wel in op opties als geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel, stoelventilatie (heb ik nu niet, maar zit wel op de 38 kWh versie), warmtepomp, etc.
Ik zit ook met een schuin oog te kijken naar de MG5 elektrische stationwagen. Deze heeft 340 kilometer range volgens EV database, maar dan mis ik wel opties als geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel, stoelventilatie, verwarmd stuur en warmtepomp.
Lastige keuze. Vooral omdat de Ioniq waarschijnlijk 50 euro netto duurder is in de maand. Zijn de extra opties van de Ioniq 50 euro meer waard per maand en dan ook nog met iets van 100 kilometer minder range.
Ik heb nog even om te vergelijken en ik wil de MG5 ook eerst gaan proefrijden als die in maart 2022 op de markt komt.

En de Ioniq Electric gaat waarschijnlijk eruit. In het buitenland is al bekend dat er geen opvolger meer komt, dat is eigenlijk de Ioniq 5 geworden.

https://thenewswheel.com/...ug-on-ioniq-electric-car/

Bij de Kona is er wel een model 2022 (met facelift) gekomen, maar Hyundai heeft de Ioniq Electric niet vernieuwd voor 2022. Was mooi geweest als ze dan een 50 kWh versie hadden uitgebracht voor dezelfde prijs. Dan had je 300 kilometer echte range.
Er komt toch een Ioniq 3 als opvolger dacht ik? Ik zou gewoon voor de MG gaan dan, meer bang for the buck.

.. of je koopt een 28kWh en krijgt je lease bedrag uitbetaald :o

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sonicfreak schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:21:

De long range heeft een motor van 115KW, de short range eentje van 130KW. Iets klopt daar niet (of wel, mar dan is het heel erg vreemd). Of zou het zijn dat de kobaltvrije short range batterij meer vermogen kan leveren met dezelfde motor? De long range accu heeft wel kobalt.

/edit: iets klopt er niet, want de long range is ook nog eens iets sneller aan de 100 Km/h. Met een minder krachtige motor.

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 20-12-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
Kodess schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:41:
[...]

Er komt toch een Ioniq 3 als opvolger dacht ik? Ik zou gewoon voor de MG gaan dan, meer bang for the buck.

.. of je koopt een 28kWh en krijgt je lease bedrag uitbetaald :o
Daar heb ik ook al aan gedacht en de berekening al gemaakt, maar de maandelijkse kosten zijn dan ongeveer gelijk aan de bijtelling. In mijn geval is het dan verstandiger om bijtelling te blijven betalen aangezien bijtelling voor 60 maanden (5 jaar) gelijk blijft.
De maandelijkse kosten voor een privé auto kunnen schommelen. Onderhoud wat duurder wordt, meer kilometers en als je een maandagochtend model hebt, duurdere reparaties dan voorzien.
Ik blijf voorlopig maar gewoon zakelijk leasen en bijtelling betalen, maar bedankt voor het meedenken. :)

En de vraag is wanneer de Ioniq 3 precies komt. Ik denk inderdaad dat de MG5 meer bang for the buck geeft, ook al lever ik dan in op opties.

[ Voor 7% gewijzigd door Sonicfreak op 20-12-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
zonoskar schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:00:
[...]

De long range heeft een motor van 115KW, de short range eentje van 130KW. Iets klopt daar niet (of wel, mar dan is het heel erg vreemd). Of zou het zijn dat de kobaltvrije short range batterij meer vermogen kan leveren met dezelfde motor? De long range accu heeft wel kobalt.

/edit: iets klopt er niet, want de long range is ook nog eens iets sneller aan de 100 Km/h. Met een minder krachtige motor.
Dat was mij ook al opgevallen. Of het is inderdaad een typefout of het heeft met de accu samenstelling te maken.
Maar goed, 115 KW is al meer dan de 88 KW die ik nu in de Ioniq heb. En ik vraag mij af of 130 KW wel zin heeft met een voorwielaangedreven auto. Je leest van de MG5 die nu in Engeland verkocht wordt (dat is niet het facelift model dat Europa krijgt) dat de voorwielen al spinnen met 156 PK. Dat doet de Kona met 200 PK bijvoorbeeld ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Goedemorgen, een mooi Kerstcadeautje van Hyundai. Een verse update voor onze auto. Een changelog heb ik nog niet gevonden, maar het schijnt dat deze nieuwe versie OTA updates introduceert.

Je vindt de officiële download hier: https://update.hyundai.com

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Kodess
Gisteravond, -3 graden.

De eindstreep is in zicht, de schelp zie ik gloeien aan de horizon. Terwijl de schildpad aan het piepen is kom ik steeds dichterbij. Het is maar 6 km naar de snellader vanuit huis, en bij weggaan stond er 12 km bereik. De climate control staat uit, zelfs de stoel en stuurverwarming heb ik uitgezet. Nog 500 meter, en dan gebeurt het: "Empty Battery. Charge Now!".

Mijn gaspedaal doet niets meer. Het wordt uitrollen. Steeds langzamer kom ik dichterbij, de auto gaat nog maar 30 km/h en gaat met de meter langzamer. De waarschuwingslichten staan aan en ik stuur de uitvoegstrook op, naar de Shell. Gelukkig maar, 20 km/h op een 70km/h is niet heel erg leuk.

Ik ben er. Snel in zijn achteruit naar de paal. Ik druk op de 'R'. De auto schiet in 'P'. Het is voorbij.
Ik zet hem in zijn neutraal, stap uit en begin te duwen.
De E-Golf eigenaar die net begint te laden lacht; "Nog zo weinig over?".
Ik plug de auto in en ga snel in de auto zitten met de verwarming op 20.

Tja, dat krijg je als je partner vergeet te laden of te melden dat de auto leeg is.

Man man man, ik had verwacht die lader wel te halen met een km of 2 over, ik heb peentjes zitten zweten :+

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 22-12-2021 09:04 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:02
Kodess schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:03:
Gisteravond, -3 graden.

De eindstreep is in zicht, de schelp zie ik gloeien aan de horizon. Terwijl de schildpad aan het piepen is kom ik steeds dichterbij. Het is maar 6 km naar de snellader vanuit huis, en bij weggaan stond er 12 km bereik. De climate control staat uit, zelfs de stoel en stuurverwarming heb ik uitgezet. Nog 500 meter, en dan gebeurt het: "Empty Battery. Charge Now!".

Mijn gaspedaal doet niets meer. Het wordt uitrollen. Steeds langzamer kom ik dichterbij, de auto gaat nog maar 30 km/h en gaat met de meter langzamer. De waarschuwingslichten staan aan en ik stuur de uitvoegstrook op, naar de Shell. Gelukkig maar, 20 km/h op een 70km/h is niet heel erg leuk.

Ik ben er. Snel in zijn achteruit naar de paal. Ik druk op de 'R'. De auto schiet in 'P'. Het is voorbij.

Tja, dat krijg je als je partner vergeet te laden of te melden dat de auto leeg is.

Man man man, ik had verwacht die lader wel te halen met een km of 2 over, ik heb peentjes zitten zweten :+
Man man, ik voelde met je mee. Prachtige beschreven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RKD

RKD

wian schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:02:
Goedemorgen, een mooi Kerstcadeautje van Hyundai. Een verse update voor onze auto. Een changelog heb ik nog niet gevonden, maar het schijnt dat deze nieuwe versie OTA updates introduceert.

Je vindt de officiële download hier: https://update.hyundai.com
Hmm ik zie hem nog niet in de app staan, waar heb je gezien dat er ota updates komen?

edit: Ik zie dat de download idd wel de nieuwe versie ophaalt, evne kijken of ik hem er straks in kan zetten.

+|21Q2|AE_E_PE.S5W_L.001.001.211214|HM|2020_21_Ioniq_Electric_EU|1486|0

edit2: post gevonden op goingelectric
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=535&t=74353

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
NE.S5W_L.001.001.211214 is now out for all gen5wide.

this version is suppose to activate the ota for ioniq 5.
post your news and changes here if you find anything else.

no official changelog is out. its a " silent " update

enjoy

[ Voor 38% gewijzigd door RKD op 22-12-2021 09:15 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
RKD schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:07:
[...]

Hmm ik zie hem nog niet in de app staan, waar heb je gezien dat er ota updates komen?
Versie 211214, staat al in de app hoor. Heb je de nieuwe updater app ook geinstalleerd?

Informatie komt uit een Telegram groep, die de informatie mbt OTA weer van een Noorse dealer hebben. Dat OTA er komt is al verschillende keren vanuit Hyundai bevestigd. Nu maar hopen dat OTA daadwerkelijk in deze versie zit. Kan het je vanavond vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD

RKD

wian schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:14:
[...]

Versie 211214, staat al in de app hoor. Heb je de nieuwe updater app ook geinstalleerd?

Informatie komt uit een Telegram groep, die de informatie mbt OTA weer van een Noorse dealer hebben. Dat OTA er komt is al verschillende keren vanuit Hyundai bevestigd. Nu maar hopen dat OTA daadwerkelijk in deze versie zit. Kan het je vanavond vertellen :)
Ahh dank je! Heb idd niet de nieuwe update app geinstalleerd, had verwacht dat die zelf zou updaten :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Kodess schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:03:
Gisteravond, -3 graden.

Helaas kwam je een meter of 2 tekort deze keer :P
Zelf nog niet in die positie gezeten. Tot nu toe lopen de kilometers bij mij aardig realistisch af, alleen nog niet getest met het koude weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Headshot_NL schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:57:
[...]

Helaas kwam je een meter of 2 tekort deze keer :P
Zelf nog niet in die positie gezeten. Tot nu toe lopen de kilometers bij mij aardig realistisch af, alleen nog niet getest met het koude weer.
Haha het was 10 meter duwen (Bij deze shell langs de weg staan de laadpalen 'achter' de inrit. Dus 10 meter achteruit rijden, of als je laadplek voor zit een paar keer steken :+ ), moet zeggen dat het me meeviel om de hele auto in mijn eentje te duwen :+

Bij mij is het ook vaak realistisch, wel vaker naar een laadpaal gereden met een schildpadje. Denk dat het deze keer kwam door het weer. Laatste keer dat ie gereden was was het 7 graden, en nu opeens -3. En in dat laatste stuk heeft ie niet genoeg tijd om een nieuwe berekening te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Kodess op 22-12-2021 10:39 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
RKD schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:07:
[...]

edit: Ik zie dat de download idd wel de nieuwe versie ophaalt, evne kijken of ik hem er straks in kan zetten.

+|21Q2|AE_E_PE.S5W_L.001.001.211214|HM|2020_21_Ioniq_Electric_EU|1486|0

edit2: post gevonden op goingelectric
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=535&t=74353

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
NE.S5W_L.001.001.211214 is now out for all gen5wide.

this version is suppose to activate the ota for ioniq 5.
post your news and changes here if you find anything else.

no official changelog is out. its a " silent " update

enjoy
Zo te lezen is de OTA alleen voor de Ioniq 5 en niet voor de classic Ioniq of facelift.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Ioniq
Wat ik teleurstellend vind in de EV-ontwikkeling is dat het verbruik van nieuwe modellen eerder toeneemt dan afneemt. De 28 Kwh Ioniq is aanzienlijk zuiniger dan bijna iedere ander EV. Leuk hoor, die pk's, accelaratie e.d., maar voor het milieu kan je beter in een Fiat Panda rijden dan Tesla model Y schat ik in. Mijn voornemen is mijn 28 Kwh Ioniq niet eerder weg te doen dan wanneer er een zuiniger EV op de markt is. En deze moet dan uiteraard wel betaalbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Piet_Ioniq schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:42:
Wat ik teleurstellend vind in de EV-ontwikkeling is dat het verbruik van nieuwe modellen eerder toeneemt dan afneemt. De 28 Kwh Ioniq is aanzienlijk zuiniger dan bijna iedere ander EV. Leuk hoor, die pk's, accelaratie e.d., maar voor het milieu kan je beter in een Fiat Panda rijden dan Tesla model Y schat ik in. Mijn voornemen is mijn 28 Kwh Ioniq niet eerder weg te doen dan wanneer er een zuiniger EV op de markt is. En deze moet dan uiteraard wel betaalbaar zijn.
Toyota is van plan om meerdere elektrische modellen te gaan uitbrengen met de nieuwe bZ serie. Ze geven aan dat er 1 "small crossover" komt met een verbruik van 125Wh/km. Als dat klopt zou hij even zuinig of zelfs zuiniger moeten zijn dan de Ioniq. Al vraag ik me wel af wat die "small crossover" precies is. Een hogere auto kan in theorie denk ik bijna niet zuiniger zijn dan de Ioniq.

Er komt ook nog een Ioniq 3 straks. Die zou dan gezien kunnen worden als de opvolger van de classic Ioniq.

nieuws: Toyota toont drie nieuwe suv's in bZ-serie en wil in 2030 30 EV-model...

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 22-12-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Piet_Ioniq De lightyear 2 in 2025-2028....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Sonicfreak schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:45:
[...]

Zo te lezen is de OTA alleen voor de Ioniq 5 en niet voor de classic Ioniq of facelift.
Heb mijn facelift tijdens de lunch geüpdate en inderdaad helaas geen spoor te bekennen van OTA. Ben snel door wat menu's gelopen en zag buiten het versie nummer eigenlijk helemaal geen verschil.

Schijnt wel dat er bugs zijn opgelost zoals een parkeersensor bug (achterkant) en een bug in UK waar km/h ipv mph gebruikt werd.

Nog geen berichten dat op de Ioniq 5 wel OTA geactiveerd wordt met deze update. Zou mij eigenlijk verbazen. De Ioniq 5 heeft dezelfde head unit als de Ioniq facelift. Ik heb de eerste Ioniq 5 update zelfs op mijn facelift geinstalleerd yolo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Kan het kloppen dat er geen nieuwe update is voor de 28kWh? ik heb hem in mijn pauze even aan gezet maar de update begon niet. Bij het handmatig updaten gaf hij aan dat de huidige versie gelijk was.
Er was een website met versienummers maar kan deze even niet vinden.

edit: gevonden: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/372/pop2
Er zou dus wel een nieuwe versie moeten zijn...

[ Voor 19% gewijzigd door Headshot_NL op 22-12-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:30
Headshot_NL schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:33:
Kan het kloppen dat er geen nieuwe update is voor de 28kWh? ik heb hem in mijn pauze even aan gezet maar de update begon niet. Bij het handmatig updaten gaf hij aan dat de huidige versie gelijk was.
Er was een website met versienummers maar kan deze even niet vinden.

edit: gevonden: https://update.hyundai.com/EU/E1/updateNoticeView/372/pop2
Er zou dus wel een nieuwe versie moeten zijn...
Mijn oog viel vandaag ook op de 211214 versie, maar ook mijn app haalt 'm nog niet binnen.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
hier wel gelukt. nog niet mee gereden, dus nog geen idee wat er verandert is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Piet_Ioniq schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:42:
Heel veel zuiniger gaat denk ik niet lukken, misschien de Tesla Model 2?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Vandaag als Abetterrouteplanner beta user blij verrast: OBD2 dongle support in the app. Nu kan ik via carplay met abrp als routeplanner een lange rit rijden, waarbij de SOC continu doorgegeven wordt en er automatisch een snellaadstop wordt ingepland indien nodig.

En het echt goede nieuws: vanaf kerst wordt het breed uitgerold!

Afgelopen 2 jaar met een extra (android) toestel gewerkt om de OBD2 dongle uit te lezen en data op te sturen. Dat werkte ook goed maar was wel omslachtig.

Zou helemaal mooi zijn als de ioniq routeplanner dit zelf deed, maar goed...

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 22-12-2021 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
@BarryH Betekent dat dat EVNotify of Torque niet meer nodig is om de SoC door te geven? Dat zou inderdaad wel handig zijn.

• Sonicfreak
Headshot_NL schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:50:
[...]

Toyota is van plan om meerdere elektrische modellen te gaan uitbrengen met de nieuwe bZ serie. Ze geven aan dat er 1 "small crossover" komt met een verbruik van 125Wh/km. Als dat klopt zou hij even zuinig of zelfs zuiniger moeten zijn dan de Ioniq. Al vraag ik me wel af wat die "small crossover" precies is. Een hogere auto kan in theorie denk ik bijna niet zuiniger zijn dan de Ioniq.

Er komt ook nog een Ioniq 3 straks. Die zou dan gezien kunnen worden als de opvolger van de classic Ioniq.

nieuws: Toyota toont drie nieuwe suv's in bZ-serie en wil in 2030 30 EV-model...
De Ioniq 3 wordt waarschijnlijk een kleine SUV dus die zal niet zuinger of even zuinig zijn als de classic Ioniq.

https://topelectricsuv.co...electric-suv-ioniq-3-ax1/

• Roper
BarryH schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:24:
Vandaag als Abetterrouteplanner beta user blij verrast: OBD2 dongle support in the app. Nu kan ik via carplay met abrp als routeplanner een lange rit rijden, waarbij de SOC continu doorgegeven wordt en er automatisch een snellaadstop wordt ingepland indien nodig.

En het echt goede nieuws: vanaf kerst wordt het breed uitgerold!

Afgelopen 2 jaar met een extra (android) toestel gewerkt om de OBD2 dongle uit te lezen en data op te sturen. Dat werkte ook goed maar was wel omslachtig.

Zou helemaal mooi zijn als de ioniq routeplanner dit zelf deed, maar goed...
Dat is interessant! Tot nu toe nooit aan begonnen, maar dat trekt mij wel over de streep.
Iemand nog goede tips qua OBD2 dongle? Zie dat de prijzen nogal sterk uiteen lopen.

• Headshot_NL
Tom Paris schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:18:
[...]

Mijn oog viel vandaag ook op de 211214 versie, maar ook mijn app haalt 'm nog niet binnen.
Inderdaad. Via de app (die ik net nieuw van de site haal) kan ik enkel de november update downloaden.

• BarryH
@pmiddeld yep, gewoon de abrp app draaien en verder niets geen gedoe

@Roper Er zijn een beperkt aan dongles getest/die werken (Bv omdat iOS alleen BLE ondersteunt en niet gewoon BT)
https://iternio.com/index...on-for-live-vehicle-data/

• Kodess
Roper schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:52:
[...]

Dat is interessant! Tot nu toe nooit aan begonnen, maar dat trekt mij wel over de streep.
Iemand nog goede tips qua OBD2 dongle? Zie dat de prijzen nogal sterk uiteen lopen.
https://www.amazon.de/gp/product/B07PLDC2SC
Ik heb deze kocht, die doet het dus sowieso en staat ook op de lijst die BarryH net postte.

Heeft een aan/uit knop, maar past net als alle andere OBD Dongles niet achter het klepje, dus je moet het klepje eruit laten.

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 23-12-2021 09:40 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Roper
Besteld, bedankt voor de info! Ben benieuwd hoe het gaat.
Pagina: 1 ... 114 ... 196 Laatste