Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 155 156 Laatste
Acties:

• nospam_Z
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-08 17:10
De charging unit (?) Die zit achter de laadklep.

• BarryHarry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-07 21:23
Heeft er iemand tips en ervaringen met onderhoud van Kona (2020) in de omgeving Eindhoven?

En is het aan te raden om het onderhoud uit te laten voeren door een Hyundai dealer?

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:25

ThsAdrns

Be the change!

Ik ben over Content op de Pietersbergweg niet ontevreden, maar heb nog geen zware gevallen gehad.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:06

XanderDrake

Build the future!

BarryHarry schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:42:
En is het aan te raden om het onderhoud uit te laten voeren door een Hyundai dealer?
Dit is voor mij een ongoing interne discussie. Ik ging altijd naar Herwers, en op zich ben ik vrij tevreden qua service. Je krijgt altijd leuke vervangende autos bijv. Maar:
  • Duur, zowel in APK en onderhoud, vervangende onderdelen
  • Ze willen echt dat je elke 15k km komt voor onderhoud, maar ik vind dat exorbitant (betekend dat ik meerdere keren per jaar moet gaan!)
  • Persoonlijk sta ik altijd dik in de file als ik naar hun locatie moet :-(
Ik ga dit jaar mijn APK onafhankelijk laten keuren en daarna lokaal bij een garagist onderhoud laten plegen. Kijken wat het mij brengt, ik laat het hier ook weten.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Steef
  • Laatst online: 16:53

Steef

GoT's Most Eaten

Dat 15k onderhoudsinterval is onderdeel van de garantie dacht ik?

[ Voor 20% gewijzigd door Steef op 22-07-2026 13:11 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Steef schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:11:
Nou, mijn aanvraag voor garantieverlenging hebben ze afgewezen vorig jaar, vanwege de onderhoudshistorie toen het nog een lease auto was. Dus dat maakt nu niet meer uit.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-08 20:34
Mijn Kona september 2020 maakte al een paar maanden een zacht, laag brommend geluid als het stroompedaal werd ingedrukt. Dit hoorde je alleen als de radio uit was. Het was geen wheel of fortune geluid en ook geen piepend of snerpend geluid. Ook trad het niet op bij regenereren (wat ik heb begrepen dat je op die manier wheel of fortune geluiden zou moeten horen).

Maargoed, zowel de tractiemotor als de GDU worden nu vervangen. Ik ben echt zó blij dat ik die verlengde garantie voor 2 jaar heb betaald. Ze deden bij Herwers niet moeilijk of ontwijkend over het euvel, na een eerste diagnose was het direct: dat zit in de tractiemotor, dus dat wordt vervangen binnen de garantie.

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:59

sjirafje

No inspirational quotes here

Zolang zij het zelf kunnen claimen zullen ze echt niet moeilijk doen. Het wordt mogelijk een ander verhaal wanneer ze zelf verantwoordelijk zijn voor de kosten.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Miranda89 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:16:
Mijn Kona september 2020 maakte al een paar maanden een zacht, laag brommend geluid als het stroompedaal werd ingedrukt. Dit hoorde je alleen als de radio uit was. Het was geen wheel of fortune geluid en ook geen piepend of snerpend geluid. Ook trad het niet op bij regenereren (wat ik heb begrepen dat je op die manier wheel of fortune geluiden zou moeten horen).

Maargoed, zowel de tractiemotor als de GDU worden nu vervangen. Ik ben echt zó blij dat ik die verlengde garantie voor 2 jaar heb betaald. Ze deden bij Herwers niet moeilijk of ontwijkend over het euvel, na een eerste diagnose was het direct: dat zit in de tractiemotor, dus dat wordt vervangen binnen de garantie.
Wil / kan je zeggen wat die verlengde garantie heeft gekost?

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:44
Steef schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:03:
[...]
Wil / kan je zeggen wat die verlengde garantie heeft gekost?
Dat is afhankelijk van welk model en jaar en kun je online vrij eenvoudig opzoeken, maar zo ongeveer 800 euro voor 2 jaar.

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:43
sjirafje schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 19:57:
[...]

Even terugkomen op het deurslot: Ik heb hem open gemaakt en voor handige mensen met meer tijd dan geld is hij te repareren. Het probleem is een defecte microswitch. Een onderdeel van een paar cent.

Ik zal, als ik er aan toe kom, een filmpje maken hoe het slot te repareren is. Maar wees gewaarschuwd het slot is ECHT niet ontworpen om gerepareerd te kunnen worden. Maar met wat handigheid en creativiteit kan het wel.
In mijn 2020 premium gaat de linker achterdeur ook binnenkort vervangen moeten worden. Hij maakt een gek geluid bij het op slot gaan. Heb jij toevallig een onderdeel nummer? Ik kan hem online niet vinden helaas.

• sjirafje

sjirafje

Ik denk 81420-J9000 of 81410-J9000

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-08 08:57

avotar

P0werd by Black Coffee

Steef schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:11:
Klopt.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-08 20:34
rube schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:19:
[...]

Dat is afhankelijk van welk model en jaar en kun je online vrij eenvoudig opzoeken, maar zo ongeveer 800 euro voor 2 jaar.
Zoiets staat mij ook bij. Maar alleen al de tijd dat ze er nu mee bezig zijn en de leenauto zijn die €800 al waard denk ik.

• sjorsjes
  • Laatst online: 17:43
sjirafje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 01:19:
Ik denk 81420-J9000 of 81410-J9000
Thanks! Dat is rechts achter, maar misschien kom ik dan wel in de buurt. 100 euro is toch een stuk leuker dan de 550 die de dealer vraagt :)

edit; Ah je had 2 nummer gestuurd :o

81410-J9000 - links achter
81420-J9000 - rechts achter

[ Voor 14% gewijzigd door sjorsjes op 24-07-2026 09:18 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:11
Nou de Kona Elektric is vandaag getekend.

Ik begon 2 weken terug met de zoektocht voor nieuwe auto voor mijn moeder. Die rijd nu in een Ford Focus Wagon en we gingen kijken voor een Inster want elektrisch en goedkoop. Die bleek in het echt veel en veel te klein. Toch maar even proefrit gemaakt in de eerst volgende auto en dat was de Kona. Daarna nog in een EV2 gereden. Die was voordeliger maar maakte veel meer geluid op de snelweg. Toen ook nog de EV3 welke door inruilacties en gratis lak momenteel een vergelijkbare netto prijs heeft.

Na stuk of 7 proefritten en onderhandelingen is het dus toch een nieuwe Kona geworden; de Kona 64,8 kWh Pure Edition.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqqkxNh4thywTFogV64TsNsxt3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MYCBdezI8W7GAz2qzrhDh4Jq.png?f=fotoalbum_largeOnderhoudsinterval 30.000km/2jaar, verlengde garantie (circa 700 euro) tm 7 jaar.

Voor wie ook op zoek is: De Pure is blijkbaar eigenlijk een business model https://www.hyundai.com/nl/nl/modellen/kona-electric-business-editions.html. Maar dat maakt niet uit, je kunt hem ook privé kopen; Deze zijn momenteel iets gunstiger dan de normale modellen want voor stuur en stoelverwarming moet je dan door naar de Comfort Smart en dan zit je meteen op circa 37K voor standaard range en 40K voor de long range ivm de afleverkosten. Bij de pure edition is het circa 34k en 37K. Let wel even op, op de M26 zit stuur stoelverwarming standaard inbegrepen en bij M27 is het een comfort optie (CFP) a 500 euro. Met name relevant in geval van voorraad auto's. Verder zit vrijwel alles er op en aan wat je nodig hebt; stuur en stoelverwarming, goede range, rijcomfort prima en draadloze Android Auto.

Eindstand was de netto prijs van een voorraad auto vergelijkbaar met de Kia EV3 (waar je momenteel gratis kleur krijgt en extra inruilvoordeel en niet hoeft te betalen voor 7 jaar garantie).

Mijn subjectieve overwegingen

EV3
  • -De EV3 had slecht(er) zicht hebben langs de achterruit waar de bank het zicht behoorlijk blokkeert. Zeker met de hoofdsteun in de normale stand
  • -De Ev3 had iets slechter zicht vooruit
  • -De vergelijkbaar geprijsde EV3 (58kW plus) heeft 430 KM wltp ipv 510
  • +De plus editie heeft dode hoek assistentie
  • +De plus editie heeft draadloos laden
  • +Frunk (maar door de ouderwetse vergrendeling onpractisch)
  • De Ev3 heeft een voorbereiding voor biredrectioneel laden
  • Hogere cataloguswaarde
Kona 64
  • +Beter zicht voor en achter
  • +Meer comfort over hobbels en slecht wegdek
  • +Meer range (510 vs 430)
  • +Snelle levertijd
  • -Meer rijwind op snelweg
Maar goed, kan ook zijn dat iemand anders waarde hecht aan andere plus en min punten.

De standaard range Kona is overigens nog een stuk beter qua prijs/prestatie want 3000 euro goedkoper, maar dan moet je wel vrede hebben met 370 KM WLTP en minder vermogen (135pk ipv 204pk).

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 25-07-2026 15:51 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:30
sdk1985 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:35:

Ik begon 2 weken terug met de zoektocht voor nieuwe auto voor mijn moeder. Die rijd nu in een Ford Focus Wagon en we gingen kijken voor een Inster want elektrisch en goedkoop. Die bleek in het echt veel en veel te klein. Toch maar even proefrit gemaakt in de eerst volgende auto en dat was de Kona. Daarna nog in een EV2 gereden. Die was voordeliger maar maakte veel meer geluid op de snelweg. Toen ook nog de EV3 welke door inruilacties en gratis lak momenteel een vergelijkbare netto prijs heeft.

Na stuk of 7 proefritten en onderhandelingen is het dus toch een nieuwe Kona geworden; de Kona 64,8 kWh Pure Edition.

[Afbeelding]Onderhoudsinterval 30.000km/2jaar, verlengde garantie (circa 700 euro) tm 7 jaar.

Voor wie ook op zoek is: De Pure is blijkbaar eigenlijk een business model https://www.hyundai.com/nl/nl/modellen/kona-electric-business-editions.html. Maar dat maakt niet uit, je kunt hem ook privé kopen; Deze zijn momenteel iets gunstiger dan de normale modellen want voor stuur en stoelverwarming moet je dan door naar de Comfort Smart en dan zit je meteen op circa 37K voor standaard range en 40K voor de long range ivm de afleverkosten. Bij de pure edition is het circa 34k en 37K. Let wel even op, op de M26 zit stuur stoelverwarming standaard inbegrepen en bij M27 is het een comfort optie (CFP) a 500 euro. Met name relevant in geval van voorraad auto's. Verder zit vrijwel alles er op en aan wat je nodig hebt; stuur en stoelverwarming, goede range, rijcomfort prima en draadloze Android Auto.

Eindstand was de netto prijs van een voorraad auto vergelijkbaar met de Kia EV3 (waar je momenteel gratis kleur krijgt en extra inruilvoordeel en niet hoeft te betalen voor 7 jaar garantie).

EV3
  • -De EV3 had slecht(er) zicht hebben langs de achterruit waar de bank het zicht behoorlijk blokkeert. Zeker met de hoofdsteun in de normale stand
  • Hogere cataloguswaarde
Kona 64
  • +Beter zicht voor en achter
  • +Meer comfort over hobbels en slecht wegdek
  • +Meer range (510 vs 430)
  • +Snelle levertijd
  • -Meer rijwind op snelweg
Maar goed, kan ook zijn dat iemand anders waarde hecht aan andere plus en min punten.

De standaard range Kona is overigens nog een stuk beter qua prijs/prestatie want 3000 euro goedkoper, maar dan moet je wel vrede hebben met 370 KM WLTP en minder vermogen (135pk ipv 204pk).
Gefeliciteerd met de aankoop. Heb vrijwel dezelfde aankoop maar dan zijn neefje de Kia Niro ev. Onlangs een gebruikte demo kunnen kopen met een leuke afschrijving.

Een puntje uit de vergelijking die ik mis is de DC snellaad functionaliteit. Zowel de Niro en Kona zijn op dat punt wel verouderd tov nieuwere generatie ev2 en ev3. Ik vind zelf de hoge zit en de praktische binnenruimte van zowel de Kona als Niro heel fijn. Voor mij was de EV3 net te klein daarvoor met lange pubers achterin

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:04
Mooie vergelijking, op papier word de EV3 vaak als betere auto gezien, maar in de showroom vond ik de Kona ook fijner. Toch een stukje emotie en praktische zaken die je niet ziet bij een vergelijking op papier

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-08 17:21
morlune schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:21:
Mooie vergelijking, op papier word de EV3 vaak als betere auto gezien, maar in de showroom vond ik de Kona ook fijner. Toch een stukje emotie en praktische zaken die je niet ziet bij een vergelijking op papier
Dacht dat de EV3 in NL ook niet met warmtepomp werd geleverd?

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-08 22:53
sdk1985 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:35:

[Afbeelding]Onderhoudsinterval 30.000km/2jaar, verlengde garantie (circa 700 euro) tm 7 jaar.

EV3
  • Hogere cataloguswaarde
....
Mijn Kona (feb 26) Pure edition heeft ook een frunk en die is goed bereikbaar. Is die bij de nieuwe er uit?

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:02
Steeck03 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:31:
[...]

Mijn Kona (feb 26) Pure edition heeft ook een frunk en die is goed bereikbaar. Is die bij de nieuwe er uit?
door de standaard motorkap opening, vind het niet heel praktisch voor dingen die je vaak nodig hebt, maar mijn pure heeft ook een frunk. (september 25) ook particulier gekocht.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-08 16:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEo7ElTHYiVcYDw_B832HeXGXCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqqthVgRPPS3I6GA9TDRlFKS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xEw2sTQfw5lMVzbZ2KvpHwLHCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYkMYGVlTXxcQQpDXyA1Rt60.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBfnrOKCzgKK8jHsOI8nRYRupO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cW3WEvfFXeBzWXyl9QnLincX.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren voor het eerst met een fietsendrager gereden,ging prima.
Maar wat heel erg jammer is dat er wel heel veel systemen dan uitgeschakeld worden.
Ook systemen waarvan ik denk waarom ?

Wat niet meer werkt zodra de auto denkt dat er een aanhanger aan gekoppeld is.

Highway driving assist
Forward collision avoidance assist
Lane keeping assist
Blind spot assist
Remote smart parking assist
Reverse parking collision-avoidance assist
Automatisch regeneratief remmen
Maximaal regeneratief remmen met de linker flipper.
I-pedal

Van sommige systemen snap ik het wel, maar waarom bijvoorbeeld het automatisch regeneratief remmen niet meer werkt is mij echt een raadsel.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Als hij automatisch te hard remt / regenereert met een extra ongeremde last achter de auto zou die last wel eens door kunnen schieten.

Ik denk dat ze eventuele verantwoordelijkheid voor zo'n geval bij de bestuurder willen laten liggen.

• hvwees
De adaptieve cruise control kan nog steeds hard remmen.

Ongeremd mag die maar 300 kg trekken en geremd maar 750 kg.

Vind het ook raar dat de lane keep assist niet meer werkt.

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:51
hvwees schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar wat heel erg jammer is dat er wel heel veel systemen dan uitgeschakeld worden.

Highway driving assist
Lane keeping assist
Blind spot assist
I-pedal

Van sommige systemen snap ik het wel, maar waarom bijvoorbeeld het automatisch regeneratief remmen niet meer werkt is mij echt een raadsel.
Bij Xpeng en Zeekr kan je zelfs geen normale cruise control meer gebruiken met iets achter je aanhanger (ook niet adaptief). Dus het kan erger 😅

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

hvwees schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:38:

Highway driving assist
Lane keeping assist
Blind spot assist
I-pedal
Hmmm geldt dit ook voor oudere Konas? Ik had een paar keer een aanhanger, maar kreeg niet een dergelijke lijst voorgeschoteld. Volgens mij was het alleen parkeerradar achter die niet goed werkt toen.
Gerjannn schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:42:
[...]

Bij Xpeng en Zeekr kan je zelfs geen normale cruise control meer gebruiken met iets achter je aanhanger (ook niet adaptief). Dus het kan erger 😅
Dit zou voor mij een automatische diskwalificatie van deze automerken betekenen. Stel dat je 1500 km naar Italië moet, zonder cruise control :'(

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
XanderDrake schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:18:
[...]

Hmmm geldt dit ook voor oudere Konas?
Kona 2019 EV hier: met trekhaak/fietsdrager werkt alles nog, zeker de adaptieve cruise control.

Maar: aftermarket trekhaak via trekhaakcentrum ofzo. En je mag de trekhaak enkel gebruiken voor een fietsdrager, geen aanhanger - dus er is ook geen reden om systemen uit te schakelen, lijkt mij.

• sdk1985
Steeck03 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:31:
[...]

Oh dat is raar in de demo auto zat hij niet. Over 3 weken weet ik het :X .

• sdk1985
Mad_Manic schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:21:
[...]

Gefeliciteerd met de aankoop. Heb vrijwel dezelfde aankoop maar dan zijn neefje de Kia Niro ev. Onlangs een gebruikte demo kunnen kopen met een leuke afschrijving.

Een puntje uit de vergelijking die ik mis is de DC snellaad functionaliteit. Zowel de Niro en Kona zijn op dat punt wel verouderd tov nieuwere generatie ev2 en ev3. Ik vind zelf de hoge zit en de praktische binnenruimte van zowel de Kona als Niro heel fijn. Voor mij was de EV3 net te klein daarvoor met lange pubers achterin
Demo auto kan ook zeker leuke korting opleveren, op kenteken trouwens ook.

Dat van de laadsnelheid ben ik inderdaad te vermelden. Daar heb ik wel naar gekeken, ik kwam effectief op een gelijkwaardige snelheid uit. Maar dat kwam omdat ik begon te corrigeren voor range. Immers je kan wel sneller van 20-80% gaan maar indien je totale range daarna lager is kan het prima zijn dat niet sneller bent om 100 km bij te laden.

Op basis van EV database kwam ik op 440 km/h voor de 64 kw kona en 450 km/h voor de ev3. Dus voor de Kona 64 kw vs de Ev3 58 kw is er geen noemenswaardig verschil. Dit was overigens wel een nadeel van de Kona 48 kW, die deed 280 km/h.

De accu garantie ben ik geloof ik ook vergeten te vermelden; Hyundai doet 8 jaar 160.000 vs 7 jaar 150.000.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:02
ik heb mijn kona nog nooit meer dan 80kw zien laden, vaker 60 maar echt nog nooit 100.

• Lumia Kees
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:27
Sinds een paar weken blije eigenaar van een Pure Edition long range.

Naar aanleiding van eerdere opmerkingen: deze stuurt erg licht en heeft een frunk van 27 liter.

• hvwees
vanaalten schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:48:
[...]

Kona 2019 EV hier: met trekhaak/fietsdrager werkt alles nog, zeker de adaptieve cruise control.

Maar: aftermarket trekhaak via trekhaakcentrum ofzo. En je mag de trekhaak enkel gebruiken voor een fietsdrager, geen aanhanger - dus er is ook geen reden om systemen uit te schakelen, lijkt mij.
De adaptieve cruise control werkt nog wel, gelukkig.

En deze trekhaak is er ook door trekhaak centrum ondergezet, vond het €600 prijsverschil met de dealer te groot.

Deze trekhaak mag overigens wel gewoon alles trekken tot het maximale trekgewicht van de auto.

• hvwees
DaTimMan schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:43:
ik heb mijn kona nog nooit meer dan 80kw zien laden, vaker 60 maar echt nog nooit 100.
Welk modeljaar ?

Mijn 2024 Kona heeft wel gepiekt op de opgegeven 110kW, daarvoor had ik wel de precondition gebruikt.

• hvwees
Gerjannn schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:42:
[...]

De horror! Gelukkig werkt de adaptieve cruise control nog wel op mijn Kona met iets aan de haak.

• hvwees
XanderDrake schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:18:
[...]

Hmmm geldt dit ook voor oudere Konas? Ik had een paar keer een aanhanger, maar kreeg niet een dergelijke lijst voorgeschoteld. Volgens mij was het alleen parkeerradar achter die niet goed werkt toen.
Geen idee, ik heb geen oudere Kona. Het ook niet dat ik die lijst kreeg.

Er branden twee "lampjes" en er komt een melding in het display zoals te zien op de foto's. En als je een flipper gebruikt krijg ik de melding dat deze niet beschikbaar zijn.

Dat parkeersensoren achter niet goed werkten, lijkt mij meer dan logisch.

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:42

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

hvwees schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 00:08:
[...]

De adaptieve cruise control werkt nog wel, gelukkig.

En deze trekhaak is er ook door trekhaak centrum ondergezet, vond het €600 prijsverschil met de dealer te groot.

Deze trekhaak mag overigens wel gewoon alles trekken tot het maximale trekgewicht van de auto.
Weet je het zeker? Ik dacht dat de eerste generatie *elektrische* Kona's geen aanhangers mochten trekken.

Ik heb wel eens gelezen dat het onzin zou zijn, en dat de auto's er wel voor gebouwd zijn... Maar voor zover ik weet zijn de maximale trekgewichten vanuit de Hyundai ergens ~ 300 KG voor deze auto.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

FijneKnul schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:16:
[...]

Weet je het zeker? Ik dacht dat de eerste generatie *elektrische* Kona's geen aanhangers mochten trekken.

Ik heb wel eens gelezen dat het onzin zou zijn, en dat de auto's er wel voor gebouwd zijn... Maar voor zover ik weet zijn de maximale trekgewichten vanuit de Hyundai ergens ~ 300 KG voor deze auto.
Dit klopt. Dus een lichte aanhanger is belangrijk. Goed voor een tent en kleren, maar niet tegels of zand ;)

• hvwees
[...]

Ja dat weet ik zeker, het betreft een tweede generatie Kona electric en die mag 300 kg ongeremd en 750kg geremd trekken.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[...]

M'n Kona uit 2020 mag volgens het kentekenbewijs zowel geremd als ongeremd maximaal 300 kg trekken. Maar de auto heeft geen trekhaak.

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-08 17:20
easyriider schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:35:
[...]

M'n Kona uit 2020 mag volgens het kentekenbewijs zowel geremd als ongeremd maximaal 300 kg trekken. Maar de auto heeft geen trekhaak.
Bij mij Kona uit 2020 "Niet geregistreerd".

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:55

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

hvwees schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:12:
[...]

Ja dat weet ik zeker, het betreft een tweede generatie Kona electric en die mag 300 kg ongeremd en 750kg geremd trekken.
Da's ook wel een mooie als je nagaat dat vrijwel elke aanhanger onder de 750kg ongeremd is.

Verder zou het te maken kunnen hebben met het vervormen van het accupakket. Een normale versie van de Kona zou nog wel een beetje uit elkaar getrokken mogen worden (en reken maar dat dit gebeurt als je een drempeltje over gaat) maar een uitvoering met een accupakket in de bodem zal wellicht wat kritischer zijn op dat punt.

André Huisman (www.new-line.nl)

• decpa1102
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 09-08 10:58
Ik kan blijkbaar geen verbinding meer maken met de kona (EV 2025) via bluelink. Remote control doet het niet meer. Hij zegt soms ook al enkele dagen dat de motor meer dan 14 dagen uitgeschakeld geweest is. Is niet zo.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:01
decpa1102 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:52:
Ik kan blijkbaar geen verbinding meer maken met de kona (EV 2025) via bluelink. Remote control doet het niet meer. Hij zegt soms ook al enkele dagen dat de motor meer dan 14 dagen uitgeschakeld geweest is. Is niet zo.
Daar hadden laatst (begin juni) meer KONA rijders last van. Ik was in Duitsland en dacht dat het met de connectie te maken had, zelf al een service afspraak gemaakt, toen alles het ineens weer deed.

the older I get, the better I was...

• vanaalten
Ik was benieuwd naar de onderhoudshistorie van m'n Kona EV (2019) - die zou, als ik het goed heb begrepen, digitaal inzichtelijk zijn. Nou heb ik wat gezocht met Google en het enige wat ik gevonden heb is om op je telefoon de MyHyundai app te gebruiken.

Die had ik nog niet (want, 2019 model heeft geen Bluelink), dus toch maar even geinstalleerd. Zo te zien kan ik dan een niet-Bluelink auto registeren op basis van de VIN code, maar moet je ook nog een registratie-document uploaden. Iemand enig idee wat je daar moet uploaden? Foto van je kentekenbewijs, voor&achterkant?

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:36

elmo1

Kona Electric jan-2019

vanaalten schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:42:
Ik was benieuwd naar de onderhoudshistorie van m'n Kona EV (2019) - die zou, als ik het goed heb begrepen, digitaal inzichtelijk zijn. Nou heb ik wat gezocht met Google en het enige wat ik gevonden heb is om op je telefoon de MyHyundai app te gebruiken.

Die had ik nog niet (want, 2019 model heeft geen Bluelink), dus toch maar even geinstalleerd. Zo te zien kan ik dan een niet-Bluelink auto registeren op basis van de VIN code, maar moet je ook nog een registratie-document uploaden. Iemand enig idee wat je daar moet uploaden? Foto van je kentekenbewijs, voor&achterkant?
Dacht kenteken bewijs met je naam erop dat je eigenaar bent vindt het redelijk bizarre methode ik had de app en registratie. En met overgang ben ik uit app geknikkerd en moest toen door dit hoepelt heen springen heb ik uiteindelijk niet gedaan.

Maar ja 1e eigenaar dus weet de historie wel en ben al ruim uit garantie obv kms ....

• sjirafje

sjirafje

De hyundai dealer kan het ook voor je uitdraaien.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Over service historie gesproken - in de nieuwe Android app kan ik die niet meer terug vinden.

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-08 19:37

The Adder

Happy racing from Holland

Zit vrij ver weggestopt:
Home page -> Rechts bove (klantengedeelte) -> Servicegeschiedenis -> als je geluk heb zie je hier je geschiedenis (ik dus (nog) niet :'( )

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, 89000km, [juni 2023-> mei 2026] | Ioniq 6 Lounge Sky, zilver, 20000km [mei 2026->]

• sjirafje

sjirafje

In de app staat alleen het reguliere onderhoud, niet de overige werkzaamheden.

• hvwees
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8drslcn8LOi9LLmATxNZkWjvFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8ZensiwNnlUnTMxN1KRXvrr.jpg?f=fotoalbum_large bij mij is dat leeg.

Kona uit oktober 2024 en toch al een keer voor onderhoud geweest.

• easyriider
  • Niet online
De nieuwe app had ik nog niet bekeken, bij de servicegeschiedenis staat o.a. dat de accu van het noodoproepsysteem vorig jaar vervangen is, dat schijnt nogal prijzig te zijn. Daarvoor was die ook al in jan 2023 vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gir8owY7BqqIxpZvbm9cHP-UI-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6XgdRSb9IUKTdLdQqc1jUN7.jpg?f=fotoalbum_large

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

The Adder schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:50:
Zit vrij ver weggestopt:
Home page -> Rechts bove (klantengedeelte) -> Servicegeschiedenis -> als je geluk heb zie je hier je geschiedenis (ik dus (nog) niet :'( )
Bij mij wel, thanks for the tip. Niet alles, maar wel veel, ook van garages die niet exclusief Hyundai zijn.
easyriider schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 01:59:
De nieuwe app had ik nog niet bekeken, bij de servicegeschiedenis staat o.a. dat de accu van het noodoproepsysteem vorig jaar vervangen is, dat schijnt nogal prijzig te zijn. Daarvoor was die ook al in jan 2023 vervangen.

[Afbeelding]
Ik heb een paar keer gelezen over dat dure eCall systeem, maar ik heb nog niets moeten vervangen. Is dat een kwestie van tijd of betreft dat alleen nieuwere Konas?

• rube
XanderDrake schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:51:
[...]
Ik heb een paar keer gelezen over dat dure eCall systeem, maar ik heb nog niets moeten vervangen. Is dat een kwestie van tijd of betreft dat alleen nieuwere Konas?
Ik heb vriendelijk gezegd dat het niet nodig was. Officieel elke 36 maanden. (MY2020).

[ Voor 18% gewijzigd door rube op 31-07-2026 07:56 ]

• Gerjannn

[Afbeelding]
Toevallig heb ik dit vorige week moeten laten doen in mijn Kona 2020 (138k km), dit was 172 euro. Flink aan de prijs en straks nutteloos als 2G uit gaat, maar ik ga emigreren naar Duitsland en daar gaat 2G half 2028 uit bij de meeste providers, dus dat duurt gelukkig nog even.

• rube
De e-call batterij vervangen is alleen ter preventie (en is alleen nodig voor het geval dat, daar is hier al vaker een discussie over geweest).

Voorlopig zie ik nog steeds het groene en rode ledlampje naast de SOS aangaan bij het starten van de auto. Geeft dat niet aan dat de batterij nog ok is?

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-08 08:57

avotar

P0werd by Black Coffee

[Afbeelding]
Ik zie 90% van het SOS teken in mijn dashboard rood branden.
Behalve bij de dealer. :X

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Gerjannn schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:28:
[...]

Toevallig heb ik dit vorige week moeten laten doen in mijn Kona 2020 (138k km), dit was 172 euro. Flink aan de prijs en straks nutteloos als 2G uit gaat, maar ik ga emigreren naar Duitsland en daar gaat 2G half 2028 uit bij de meeste providers, dus dat duurt gelukkig nog even.
Waarom denk je dat een auto uit 2020 nog een 2G sim heeft? 4G bestond toen al lang.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Gerjannn
MadMarky schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:33:
[...]

Waarom denk je dat een auto uit 2020 nog een 2G sim heeft? 4G bestond toen al lang.
Volgens Gemini is dit deels Europese wetgeving die 2G en 3G verplichtte, en omdat je over 4G standaard niet kunt bellen. Blijkbaar heb je hiervoor Next Teneration eCall (NG-eCall) nodig, wat niet in auto's van 2020 zit. Sinds 2025 is hier pas certificering voor afgerond en vanaf 1 januari 2027 is dit pas verplicht in nieuwe auto's. Dus waarschijnlijk kan je nu nog een hoop nieuwe auto's kopen die dit nog niet hebben.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Mijn MY2020 toonde de verbinding als "LTE", wat in de praktijk neer zou moeten komen op 4G.

Was te zien in het engineer menu.

[ Voor 25% gewijzigd door Steef op 31-07-2026 22:18 ]

• Gerjannn
Steef schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:17:
Mijn MY2020 toonde de verbinding als "LTE", wat in de praktijk neer zou moeten komen op 4G.

Was te zien in het engineer menu.
Voor zaken als Bluelink en navigatie inderdaad wel, maar eCall is een losstaand systeem.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Gerjannn schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:21:
[...]

Voor zaken als Bluelink en navigatie inderdaad wel, maar eCall is een losstaand systeem.
Dus twee modems? Dat klinkt niet heel efficiënt, wordt dat afgedwongen bij wet - anders zou een fabrikant dat natuurlijk nooit doen?

• vanaalten
vanaalten schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:57:
Vandaag m'n Kona EV uit augustus 2019 voor onderhoud naar de garage - ik meen iets van 165k op de teller.

Afgelopen tijd merkte ik al dat de airco het niet echt meer koud wist te maken, daarbij ook een 'slepend' geluid uit het dashboard bij het aanzetten van de auto/airco. Waar ik al bang voor was: condensor kapot.

En ja, ik had een deja-vu:
vanaalten in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"

Dus precies een jaar geleden was de condensor al vervangen en dat gaan ze binnenkort (niet op voorraad, moet afspraak voor gemaakt worden) dus weer doen. Geeft niet heel veel vertrouwen als 'ie zo snel weer stuk gaat.

Maar goed, wel blij met twee jaar verlengde garantie, valt dit nog net binnen.

Edit: is dus wel zinnig voor kopers van een Kona uit die tijd om even de airco te testen: mag geen rare geluiden maken bij het starten van de auto of tijdens bedrijf en moet duidelijk koude lucht produceren.

Edit #2: volgens de garage was vorig jaar zomer de verdamper vervangen en is nu de condensor kapot. Tja. Ik ben leek, dus je kan mij alles wijsmaken. :( 31 juli wordt de boel gerepareerd - jammer genoeg is dat net na onze vakantie...
...gisteren dus Kona EV (2019) naar garage en bij inname meteen onduidelijkheid:
Receptie: "ah, airco kapot, je gaan de verdamper vervangen"
Ik: "eh, drie weken terug zei u nog dat de condensor vervangen moest, vorig jaar is de verdamper al vervangen"
Receptie: "oh...(kijkt in papieren) ja, kan zijn dat u gelijk heeft, ik zal de werkplaats even vragen..."
Receptie: "maakt u zich geen zorgen, het komt goed!"

Bij ophalen: yep, toch de verdamper opnieuw vervangen. Dus die van vorig jaar zomer is binnen een jaar kapot gegaan. Geeft weinig vertrouwen in dit onderdeel - gevoelsmatig was het een matige kwaliteit verdamper die oorspronkelijk gebruikt is en worden dezelfde matige onderdelen nog steeds gebruikt. Eens kijken of 'ie langer mee gaat deze keer.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

vanaalten schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:09:
[...]

...gisteren dus Kona EV (2019) naar garage en bij inname meteen onduidelijkheid:
Receptie: "ah, airco kapot, je gaan de verdamper vervangen"
Ik: "eh, drie weken terug zei u nog dat de condensor vervangen moest, vorig jaar is de verdamper al vervangen"
Receptie: "oh...(kijkt in papieren) ja, kan zijn dat u gelijk heeft, ik zal de werkplaats even vragen..."
Receptie: "maakt u zich geen zorgen, het komt goed!"

Bij ophalen: yep, toch de verdamper opnieuw vervangen. Dus die van vorig jaar zomer is binnen een jaar kapot gegaan. Geeft weinig vertrouwen in dit onderdeel - gevoelsmatig was het een matige kwaliteit verdamper die oorspronkelijk gebruikt is en worden dezelfde matige onderdelen nog steeds gebruikt. Eens kijken of 'ie langer mee gaat deze keer.
Ik mag hopen dat dat geen geld heeft gekost, dat is abnormaal snel.

• vanaalten
Steef schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:11:
[...]

Ik mag hopen dat dat geen geld heeft gekost, dat is abnormaal snel.
(Verlengde) garantie, gelukkig.

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-08 08:21
Voor wie een verre rit door Europa heeft gemaakt: gebruik je de ingebouwde navigatie om automatisch laadstops te plannen, of ABRP? In geval van ABRP, gebruik je een OBD dongel voor live-data?

In september gaan we naar Zweden dus ik ben aan het kijken hoe we dit het fijnste kunnen doen. Automatische laadstops plannen via live-data van de auto lijkt me heel fijn. De ingebouwde navi kan dat sowieso, maar ABRP zou hier nog beter in moeten zijn als ik het zo lees.

• Gerjannn
michaelw1998 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:24:
Voor wie een verre rit door Europa heeft gemaakt: gebruik je de ingebouwde navigatie om automatisch laadstops te plannen, of ABRP? In geval van ABRP, gebruik je een OBD dongel voor live-data?

In september gaan we naar Zweden dus ik ben aan het kijken hoe we dit het fijnste kunnen doen. Automatische laadstops plannen via live-data van de auto lijkt me heel fijn. De ingebouwde navi kan dat sowieso, maar ABRP zou hier nog beter in moeten zijn als ik het zo lees.
Wij zochten op Google Maps gewoon langs de route elke keer. Als je moet laden moet je toch even wachten, dus dan zoek je de volgende stop. Kleine blaas dus we hebben sowieso een stop nodig met toilet, en voordeel is dat je ook meteen weet wat er verder nog in de buurt is (zoals een groot tankstation of McD/restaurant).

• sjirafje

sjirafje

Er zijn een aantal laadapps die vrij goed werken. Wat wij in de praktijk deden was gewoon navigeren op de navigatie van de auto en op het moment dat we nog een kleine 100 km range hadden in de app van electroverse op zoek naar een goedkope snellader langs de route. De navigatie van de auto houdt namelijk geen rekening met de kwh prijs en wil naar mijn mening vrij conservatief laden. Op die manier hebben we regelmatig voor minder dan 40 cent/kwh kunnen snelladen.

Als je de kwh prijs niet zo boeiend vindt kun je ook prima de laadstops van de auto aanhouden of je gebruikt de geadviseerde laadstops uit je laadapp. Live data gebruiken is imo nergens voor nodig.

• rube
@michaelw1998 kijk ook in dit topic even wat mensen doen: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

• tisssmartijn
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:53

Ik ben net terug van een weekje roadtrippen door Europa met ABRP Premium + OBD2-livegegevens in de Kona 2020.

Ik vond het erg prettig en ontspannen rijden. Juist dankzij de live data kreeg ik een aantal keer automatisch goede routewijzigingen door.

Bijvoorbeeld: nadat we op de terugweg een stuk binnendoor hadden gereden, konden we de laatste geplande laadstop overslaan (kwam goed uit, want de rest lag lekker te slapen in de auto). Hij gaf als tip om het laatste stukje snelweg in Nederland 90 km/u te rijden, waardoor we met nog 4% acculading thuis aankwamen. Zonder deze live data had ik dat niet aangedurfd en was ik zeker nog even gaan laden.

Ook de informatie over beschikbare laadpalen onderweg (inclusief faciliteiten) en eventuele alternatieven vond ik erg duidelijk.

Voor dagelijks gebruik binnen Nederland heeft het voor mij geen meerwaarde, maar op vakantie is het wat mij betreft wel een prettige aanvulling voor een ontspannen reis.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Zo, na een paar updates van de app komen we eindelijk ergens: meer features dan eerst. Er is een Cold Boost (Laagste stand heet het) bij gekomen, heel welkom in dit weer. Daarnaast kan ik nu ook voorruit en zijspiegels verwarmen, zelf individueel als ik dat zou willen.

Èn, als klap op de vuurpijl, het plaatje van mijn Kona is terug 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DzlGVodB_T89Dg7moJ8nbKYYXM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dgwUT0QffVSctfg4ucFaxi2x.png?f=fotoalbum_large

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gisteren op onze Kona EV uit 2019 nieuwe achterbanden laten plaatsen (goodyear efficientgrip performance 2) ter vervanging van de oude nexens die er nog op lagen sinds we hem gekocht hebben in januari 2024. De oude banden waren flink schuin afgesleten (meer versleten aan de binnenkanten). Daarom laten uitlijnen meteen ook. Volgens de monteur kon het camber niet afgesteld worden, maar was er sprake van teveel uitspoor. Daarna een rapportje gehad (op mijn verzoek) waarin helaas de voor en na waarden hetzelfde waren en net op het randje van 'goed'. Hij zegt het wel aangepast te hebben.

Meer mensen last gehad van uitspoor op de achterbanden en daarbij schuin afgesleten banden bij hun Kona?
De auto is iig een stuk stiller nu, geen zingend geluid die van de achterbanden af komt. :)

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:55

Naast ABRP zou je ook eens de app ChargingTime kunnen bekijken. Die werkt net effe anders en werkt ook op AA/Carplay

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:08
XanderDrake schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:13:
Zo, na een paar updates van de app komen we eindelijk ergens: meer features dan eerst. Er is een Cold Boost (Laagste stand heet het) bij gekomen, heel welkom in dit weer. Daarnaast kan ik nu ook voorruit en zijspiegels verwarmen, zelf individueel als ik dat zou willen.

Èn, als klap op de vuurpijl, het plaatje van mijn Kona is terug 8)
[Afbeelding]
En in de juiste kleur zelfs 😅

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Satch schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:46:
....Volgens de monteur kon het camber niet afgesteld worden, maar was er sprake van teveel uitspoor....
Er zal geen stelmogelijkheid zijn op de achterbanden, maar je kunt de hoek van de banden natuurlijk altijd corrigeren met shims.

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:36

elmo1

Kona Electric jan-2019

Helaas is net mijn rechter cruisecontrol knopje kapot gegaan en nu moet ik onderdeel 96720J9110TMT Right Steering Remote Control Switch Assembly

Maar kan geen NL site vinden en met zoeken kom ik helaas niet verder.

Weet iemand waar ik deze kan bestellen?

Zal sowieso wel via hyundai dealer kunnen

[ Voor 8% gewijzigd door elmo1 op 04-08-2026 17:44 ]

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-08 17:21
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 05-08-2026 11:28 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

• Crombel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 04-08 19:55
elmo1 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:35:
Helaas is net mijn rechter cruisecontrol knopje kapot gegaan en nu moet ik onderdeel 96720J9110TMT Right Steering Remote Control Switch Assembly

Maar kan geen NL site vinden en met zoeken kom ik helaas niet verder.
AliExpress

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Er lijkt een Juli update van het navigatiesysteem te zijn.

https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/lAdn9g

Betreft:
Grootschalige update van alle kaartgegevens voor uw navigatiesysteem
We hebben alle kaartgegevens bijgewerkt en onder andere tal van nieuwe locaties, verbeterde weggegevens en een betere nauwkeurigheid toegevoegd voor een nauwkeurigere en betrouwbaardere rijbeleving.
De website changelog lijkt niet compleet te zijn, de update in de auto geeft aan dat er ook e.a. is gedaan aan de stabiliteit van de telefoon projecties en andere issues.

28 Gb aan kaart data, dus neem er even de tijd voor. Half uurtje op mijn MY2020, inclusief validatie.

[ Voor 32% gewijzigd door Steef op 04-08-2026 21:00 ]

• easyriider
  • Niet online
elmo1 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:35:
https://www.amazon.nl/s?k=96720J9110TMT&i=automotive

• Nostordici
  • Laatst online: 18:15
Na bijna 5 jaar private lease van mijn witte Kona Electric Fashion uit 2020, heb ik een Kona Electric Limited uit 2022 gekocht. Hartstikke blij mee, want ik twijfelde eerst of ik de private lease zou overnemen. Zelf denk ik dat dit model uit Duitsland komt, want in Nederland is er niets over deze versie bekend (wij hebben premium). Zelfs stoelverwarming achterin, nog niet in mijn bezit, want ik moet nog 1,5 maand private leasen. Het zal wel even wennen zijn, van Atlas White naar Phantom Black Pearl. Iemand die dit model herkent uit bijvoorbeeld Duitsland?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ot5-rn7WZ7DW6NE8gtjRGyBKpk0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brrDdyTyHaXkb0lD5AOyJqie.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBPM5cTWDVhlI_a_QOU1jcE7d2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpsvLdwA6KfqAE0TwkCnkSpz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRrahwxC3rowFdnz8BXbh8ilPXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ad5FlPhzsWKooMBMLpEIhmtb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Jl5tXf_HBXcFCl1T8ovpoudLy4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fufdHjGVqPombjyd31pvVRrB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h77C3V6EArh5641kX40l_o5x4YY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hq9KQPcIoGt7y3GpKrM8nJiF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbxTOzXtFvTF94CfBdWQkwkSF6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiuHfZXFbZsaaevlLJ0aFP3P.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMA2v6PF9v3H-gG2IF9VQvvvyZM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWzs1zvtdXT63F0yGPDnzmoQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYzps3BKTewaWs0ihPea9tgb-9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwqRnTdYfs9eNDE65sDgpyn2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPVgwCJL54JfsKo_LHaotAFKMXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65NXm5W2oqQkIes2FeOm7jpi.jpg?f=fotoalbum_tile

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:01
Nostordici schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:30:
Na bijna 5 jaar private lease van mijn witte Kona Electric Fashion uit 2020, heb ik een Kona Electric Limited uit 2022 gekocht. Hartstikke blij mee, want ik twijfelde eerst of ik de private lease zou overnemen. Zelf denk ik dat dit model uit Duitsland komt, want in Nederland is er niets over deze versie bekend (wij hebben premium). Zelfs stoelverwarming achterin, nog niet in mijn bezit, want ik moet nog 1,5 maand private leasen. Het zal wel even wennen zijn, van Atlas White naar Phantom Black Pearl. Iemand die dit model herkent uit bijvoorbeeld Duitsland?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
er zijn wel KONA Electric Limited in Nederland, met origineel NL kenteken, dus niet geïmporteerd: https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2020-59557872

the older I get, the better I was...

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11

dodo79

witte dikke tonnie

Nostordici schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:30:
Land van afkomst kan je zien in de finnik app als je op het kenteken zoekt.
Daar is de historie van de auto ook wat uitgebreider terug te vinden.

omdat het kan!

• Kriskras99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:42
Zou het ook mogelijk zijn om die 96720J9110TMT Right Steering Remote Control Switch Assembly te vervangen door de variant waarbij de cruise control wel een pauze knopje heeft? (Voor het 2020 model in mijn geval).

Ik heb een tijdje een 2022 model te leen gehad waar die pauze functie er wel is, en dat mis ik toch wel.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 21:18
Satch schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:46:
Gisteren op onze Kona EV uit 2019 nieuwe achterbanden laten plaatsen (goodyear efficientgrip performance 2) ter vervanging van de oude nexens die er nog op lagen sinds we hem gekocht hebben in januari 2024. De oude banden waren flink schuin afgesleten (meer versleten aan de binnenkanten). Daarom laten uitlijnen meteen ook. Volgens de monteur kon het camber niet afgesteld worden, maar was er sprake van teveel uitspoor. Daarna een rapportje gehad (op mijn verzoek) waarin helaas de voor en na waarden hetzelfde waren en net op het randje van 'goed'. Hij zegt het wel aangepast te hebben.

Meer mensen last gehad van uitspoor op de achterbanden en daarbij schuin afgesleten banden bij hun Kona?
De auto is iig een stuk stiller nu, geen zingend geluid die van de achterbanden af komt. :)
Ik heb hetzelfde probleem met slijtage. Heb hem nog niet laten uitlijnen, dat ga ik komend najaar laten doen als er nieuwe banen op gaan.
Steef schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:57:
[...]

Er zal geen stelmogelijkheid zijn op de achterbanden, maar je kunt de hoek van de banden natuurlijk altijd corrigeren met shims.
Ik denk dat dit bij mijn auto ook moet gebeuren, maar hoe werkt dat met shims? Waar worden die geplaatst?

• Nostordici
Kees-Jan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 06:41:
[...]

er zijn wel KONA Electric Limited in Nederland, met origineel NL kenteken, dus niet geïmporteerd: https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2020-59557872
Dat is een 2020-model, maar ik snap wat je bedoelt. Echter bij 2021 tot 2023 model, zie ik geen Nederlandse variant van een limited. Ik was vooral nieuwsgierig, uit de onderhoudsboekjes blijkt dat de auto is onderhouden in Leipzig. Toch Duitsland, maar ik heb het model nog niet gevonden.
dodo79 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:45:
[...]

Land van afkomst kan je zien in de finnik app als je op het kenteken zoekt.
Daar is de historie van de auto ook wat uitgebreider terug te vinden.
Ik heb nog geen kenteken, dat betekent dat het is geïmporteerd uit Duitsland blijkbaar, zie onderhoud Leipzig. Duitsland heeft wel een limited gehad uit 2021 tot 2023? Zelf nog niet gevonden.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Het heeft erg lang geduurd, maar mijn MY2020 is ook weer uit de mist gekomen in de app - het plaatje is weer zichtbaar.

De app update heeft het inschakelen van de spiegel verwarming in de app nog niet opgelost, helaas.

• Gerjannn
Steef schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:51:
Het heeft erg lang geduurd, maar mijn MY2020 is ook weer uit de mist gekomen in de app - het plaatje is weer zichtbaar.

De app update heeft het inschakelen van de spiegel verwarming in de app nog niet opgelost, helaas.
Ik heb ineens een nieuwer model! Maar toen ik buiten keek had ik nog de 2020 versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEwZZbJPA_unmlGRKMoss9_kYXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBGWwLjA4HwhZAnxghdVQIyB.jpg?f=fotoalbum_large

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:45
Steef schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:51:
Oehh dat is jammer... Ik kan wel ineens weer stuurverwarming selecteren maar heb het nog niet getest...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• nospam_Z
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-08 17:10
nospam_Z schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:58:
De melding dat het laadklepje niet gesloten was; dat is opgelost: 1128 euro
De nieuwe unit brengt op een of andere manier wel op andere punten ook verbetering. Aan en afkoppelen gaat makkelijker (voorheen moest ik toch geregeld een extra "dubbele open" drukken om de kabel te ontkoppelen, nu niet meer nodig. Daarnaast start opladen merkbaar sneller. Dus blijkbaar is er ofwel een verbetering in de unit ofwel de oude was al langer niet helemaal jofel.

• Nostordici
Inmiddels ben ik erachter, het betreft inderdaad een Duitse uitvoering.

KONA Electric Prime

Hetzelfde pakket, alleen bij mij geen dakraam. Ik heb dus een KONA Electric Prime mit Sitz-paket (verklaart de stoelverwarming achterin). Gelukkig was die van mij ook veel goedkoper :)

Bizar dat er zulke grote verschillen tussen Europese landen aanwezig zijn. In dit geval is het in Duitsland uitgebreider dan dat je in Nederland kunt krijgen. Nu nog een maand wachten haha

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:48
Sinds vandaag werkt Carplay ineens niet meer op m'n Kona EV 2025. Zowel niet op mijn telefoon als op die van m'n vriendin. Auto meermaals aan en uit, telefoons aan en uit, niks werkt.

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:47
Ik heb afgelopen week helaas mijn deurgreep beschadigd tijdens het parkeren thuis.

Er staat een boom langs mijn parkeerplaats en die heeft mijn rechts deurgreep voor beschadigd. De rode ondergrond is zichtbaar geworden dus polijsten oid zal geen zin hebben. Helaas, kan gebeuren.

Gelukkig geen schade aan de deur zelf.

Ik heb een donker grijze / antraciet kleur Kona Electric van 2020.

Zou ik deze deurgreep simpel kunnen vervangen met behoud van de antenne zodat het knopje om te ontgrendelen blijft werken met mijn sleutel?

Ik zat te denken om deze tweedehandse deurgreep te bestellen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LDdSH2Kx/IMG-7299.webp

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:32

EVBert

Hyundai KONA Premium 2026

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZFY6VXgMkgdF8W3OzUslit5mvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDfi9P8mqMP3HUGrYl5JXejr.jpg?f=fotoalbum_large

Het is me gelukt: een virtueel bereik van meer dan 600 kilometer!

Hyundai KONA Premium Serenity White TT

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

ff een ritje in de bergen met een vertikale drop van 1500m netto en dan laden does the job :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Lumia Kees
Als ik met de myHyundai app een poi naar de auto stuur, wordt deze niet opgenomen in het adresboek of in de zoekgeschiedenis. De enige mogelijkheid is de poi als bestemming kiezen, vervolgens de navigatie afbreken en dan de poi in adresboek opnemen. Nogal omslachtig dus. Doe ik iets niet goed, of kan dit niet anders?

• utbone
  • Laatst online: 19:22
Als het goed is (ik heb de factuur/werkzaamheden bon nog niet gezien) is mijn HV accu vervangen. Kan ik ergens in de auto of app (bluelink) zien dat ik een nieuwe batterij heb?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-08 18:24
utbone schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:11:
Als het goed is (ik heb de factuur/werkzaamheden bon nog niet gezien) is mijn HV accu vervangen. Kan ik ergens in de auto of app (bluelink) zien dat ik een nieuwe batterij heb?
Met een OBD-dongle kun je het BMS uitlezen, daarin kun je het eenvoudig zien. Een van de waarden is bijvoorbeeld, als ik me goed herinner, hoeveel kWh de accu in zijn levensduur is geladen.

• utbone
  • Laatst online: 19:22
Nova163 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:52:
[...]

Met een OBD-dongle kun je het BMS uitlezen, daarin kun je het eenvoudig zien. Een van de waarden is bijvoorbeeld, als ik me goed herinner, hoeveel kWh de accu in zijn levensduur is geladen.
Welke dongel zou je aanraden? De vLinker MC+ bijvoorbeeld?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:32

EVBert

Hyundai KONA Premium 2026

JvS schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 11:10:
ff een ritje in de bergen met een vertikale drop van 1500m netto en dan laden does the job :P
Dat vraag ik me af. Het voorspelde bereik liep bij mij langzaam op na meerdere laadbeurten. Overigens ben ik met de auto het land nog niet uitgeweest :)

Hyundai KONA Premium Serenity White TT

• Lumia Kees
EVBert schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:48

Het is me gelukt: een virtueel bereik van meer dan 600 kilometer!
Is dit het nieuwe model?
Pagina: 1 ... 155 156 Laatste