Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 150 151 Laatste
Acties:

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:15:

wat is jullie ervaring met bluelink? Zouden jullie het echt missen als je het niet hebt?
Ik stond, in 2024, ook voor deze keuze: Bluelink of niet. Ik heb er wel voor gekozen, en mobiele connectie met je auto hoort bij een moderne auto vind ik.

En ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik zit bijna elke dag op die app, in de winter zelfs vaker want je kan je auto ermee voorverwarmen op commando. Het geeft best een kick als jij lekker vanuit je warme keuken ziet dat al je buurtjes aan het ramen krabben zijn en jij over vijf minuten ijsvrij kan wegrijden ;)

Er is trouwens wel een nieuwe app, ik ben nog niet over.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-03 21:37
75kW laden zie ik maar heel even op mijn kona (my2022). dan moeten de condities al top zijn.
voor de rest heel dikwijls tegen de 55kW aan het laden
Reken toch maar voor langere trips op een 45min laadtijd per keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0PIlW9UXAssCaUK__aa1OSbmto=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ny1pn7sLkY7zLhzmOrV5F0Yr.png?f=fotoalbum_large

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:01:
[...]

Hoe is jouw ervaring met bluelink, is t een must?
Zie antwoord @hvwees . Ik denk dat dat het wel goed samenvat.
Heeft je 2de auto zoiets? Mis je het, zou je het missen?

Wat is het verschil in euro's met een auto die wel blue link heeft? Bepaal dan of dat het voor JOU waard is.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Mediacj schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:37:
[...]

Mooi, ik ga binnenkort ook een afspraak maken. Ik neem aan dat hier verder geen kosten aan verbonden zijn als je enkel voor die update komt?
Terugroepacties zijn altijd gratis. :)

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:19
Hoi!
Ben opzoek naar een elektrische auto sinds ik sinds kort een koopwoning heb met oprit en laadpaal.
Nu heb ik een mooie deal gevonden op een 2019 kona, praktisch full option alleen dus geen 3 fase laden en BLUELINK. Wel stoel en stuurverwarming dus geen koude vingers in de winter..

Mijn vraag:
wat is jullie ervaring met bluelink? Zouden jullie het echt missen als je het niet hebt?
Niet 3 fase laden kunnen laden is geen probleem voor mij.. heb een 1 fase laadpaal thuis.

Hoor het heel graag, alvast bedankt!
1 fase thuis is geen enkel probleem, maar als je een keer onderweg bent heb je daar niets aan. Sta je met 2 bij een 11kw paal (16a) dan blijft er voor je maar 8a over en sta je met ongeveer 2kw per uur te laden.

en mijn ervaring met snelladen is ook dat je zelden de maximale snellaad snelheden ziet. zeker met een versie zonder preconditioning kan je dat in de herfst/winter wel vergeten.

ik zou bluelink wel missen ,maar ook geen hele grote ramp. Wel heel fijn om te kijken hoe vol de auto is.

• Steef
  • Laatst online: 22:04

Steef

GoT's Most Eaten

daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:01:
[...]

64kwh, mijn vriendin heeft (nu) nog een brandstof auto. Die blijft zeker nog 2 jaar.
Woon-werk is maar 40km totaal, doe ik met de auto en kan ook op kantoor laden. Maak ook regelmatig ritje hoofddorp-vianen (+-120km..) vind een extra buffer wel fijn! zodat we bijv een tripje belgie kunnen maken of zelfs wat verder weg, met 75kwh snelladen is het wel te doen als je weet dat je wat langere stops moet maken…

Hoe is jouw ervaring met bluelink, is t een must?
Ik zou een 3-fase variant met een warmtepomp opzoeken, als je tripjes in de planning hebt staan wil je echt niet beperkt zijn tot 1-fase op de lange termijn. Zeker als de brandstof auto er misschien ook uit gaat.

Bluelink is leuk / handig, maar niet essentieel. Dan moet je gewoon krabben in de winter en is de auto niet warm als je instapt. Pure luxe, geen noodzaak - ook niet voor het laadgedrag, dat kun je in de auto zelf instellen.

Kijk ook even goed naar de terugroep acties op de MY 2019 varianten.

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• daniel96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:00
rube schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:26:
[...]

Zie antwoord @hvwees . Ik denk dat dat het wel goed samenvat.
Heeft je 2de auto zoiets? Mis je het, zou je het missen?

Wat is het verschil in euro's met een auto die wel blue link heeft? Bepaal dan of dat het voor JOU waard is.
Verschil is minimaal €1000… autos die we nu hebben hebben deze functie niet. Het is zeker fijn maar of ik dit €1000 waard vind…

• rube
  • Nu online
daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:11:
[...]
Verschil is minimaal €1000… autos die we nu hebben hebben deze functie niet. Het is zeker fijn maar of ik dit €1000 waard vind…
Exact, net als met stoel en stuurverwarming en electrische stoelverstelling.....
Je zult het dus zelf moeten bepalen. En zo lang je er nog niet aan gewend bent is het makkelijker en zul je het minder missen. Maar misschien kun je dan nog wat makkelijker van de prijs afkrijgen, ook i.v.m. 1 vs 3 fasen.

Overigens zie ik dat dat sommigen zeggen dat geen 3 fasen vervelend is voor lange ritten, maar DC snelladen gaat toch wel gewoon net zo znel as de 3 fase versies? Dus dan maakt dat niet zo veel uit voor jou in de praktijk voor de paar keer dat dat nodig is?

• daniel96
rube schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:28:
[...]

Exact, net als met stoel en stuurverwarming en electrische stoelverstelling.....
Je zult het dus zelf moeten bepalen. En zo lang je er nog niet aan gewend bent is het makkelijker en zul je het minder missen. Maar misschien kun je dan nog wat makkelijker van de prijs afkrijgen, ook i.v.m. 1 vs 3 fasen.

Overigens zie ik dat dat sommigen zeggen dat geen 3 fasen vervelend is voor lange ritten, maar DC snelladen gaat toch wel gewoon net zo znel as de 3 fase versies? Dus dan maakt dat niet zo veel uit voor jou in de praktijk voor de paar keer dat dat nodig is?
Inderdaad. voor lange ritten was ik van plan snel te laden

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

rube schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:28:
[...]

DC snelladen is niet geweldig voor de accu, als je daar met regelmaat (de wat langere tripjes) op moet vertrouwen omdat het alternatief 1-fase is denk ik persoonlijk dat een 3-fase model de investering waard is.

Zeker als de brandstof auto mogelijk weg gaat.

Het blijven natuurlijk persoonlijke afwegingen

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:56

elmo1

Kona Electric jan-2019

Hoi!
Ben opzoek naar een elektrische auto sinds ik sinds kort een koopwoning heb met oprit en laadpaal.
Nu heb ik een mooie deal gevonden op een 2019 kona, praktisch full option alleen dus geen 3 fase laden en BLUELINK. Wel stoel en stuurverwarming dus geen koude vingers in de winter..

Mijn vraag:
Niet 3 fase laden kunnen laden is geen probleem voor mij.. heb een 1 fase laadpaal thuis.

Hoor het heel graag, alvast bedankt!
Hier 216k ervaring met 1 fase laden 30k per jaar
Waarvan 6 jaar 1 tot 2 dagen per week 240km op een dag.
Super goed te doen. Zomer 450km+ met acc op 112 is perfect te doen winter 350km ook geen probleem.
App mis ik niet vind juist fijn dat die er niet op zit dus ook geen batterij die elke 2 of 3 jaar vervangen moet worden van dealer a 200,-.
Daarnaast voorverwarmen kan je programmeren in auto heel simpel hoef je geen app voor te hebben is mijn mening.
Check wel ff of terugroep actie openstaat icm accu.
Verder zou ik checken of tomtom live services werkt dit is vaak kapot geupdate maar daar heb je recht op.
Hoe checken
Activeer je hotspot op je telefoon
Verbind met auto en accepteer voorwaarden
Als je dan navigatie opstart bij opties flitsers aanzetten als die optie grijs blijft is hij kapot geupdate. Zeeuw en zeeuw breda en content groep tilburg weten hoe dit te fixen.
Erg handig want je krijgt flits informatie en file informatie realtime. Rij je op acc en staat er een flitser vertraagd hij naar de toegestane snelheid.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:19
daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Inderdaad. voor lange ritten was ik van plan snel te laden
Door sneller AC te kunnen laden bij je bestemming scheelt je dat al snel 1 snellaad stop, je kan dan namelijk vol weer vertrekken.

voor die 1000euro heb je nooit meer een upgrade naar 3 fase als je toch vaker publiek wil laden.

ik zou liever 3 fase zonder app willen dan 1 fase met app.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:26

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Steef schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:31:
[...]

DC snelladen is niet geweldig voor de accu, als je daar met regelmaat (de wat langere tripjes) op moet vertrouwen omdat het alternatief 1-fase is denk ik persoonlijk dat een 3-fase model de investering waard is.
Of je nu 22kW laadt via DC of AC, dat is voor het accupakket om het even.

André Huisman (www.new-line.nl)

• rube
  • Nu online
[...]
DC snelladen is niet geweldig voor de accu,
Ik weet niet of dit te vergelijken is, maar er zijn genoeg Tesla's die alleen maar DC snelladen hebben gehad en al honderdduizenden kilometers hebben gereden zonder problematische degradatie. Zijn er voorbeelden dat dit bij de Kona echt substantieel anders is?

• Jan Lelie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-03 21:51

Jan Lelie

Hyundai Kona 64 2020

XanderDrake schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:44:
Ik had op een koude dag vorige week een 12volt accu error, nadat de MY2020 (die uit stond) een tijdje open stond met lichten aan. Moest wel aan de bak met een jump starter maar direct goed.
Eerste keer dat ik 12v issues had, dus na 6 jaar. Classic.
Ik heb bij thuiskomst de 12 volt lader van mijn boot motor gebruikt om te kijken wat het voltage was: 12.4V. De accu kan 14v hebben dus dat is nogal laag. Zou de Kona standaard te laag laden waardoor de 12v accus sneller slijten?
Eergisteren wilde onze Kona 64kWh 2020 niet eens de deuren openen en hoorde ik met de sleutel in de auto alleen een klikkend geluid van relais. De jump starter - twee jaar geleden voor het laatst gebruikt, nadat ik een deur een hele nacht open had laten staan - stond op 50% en kon blijkbaar niet genoeg leveren. Gebeld, link geopend, gegevens doorgegeven, teruggebeld en binnen 20 minuten stond de ANWB Wegenwacht erbij. Accu opladen duurde een minuut of 5, daarna gestart. Waarschijnlijk had ik dit keer perongeluk de binnenverlichting aan gelatn.

Gisteren in de garage - de jaarlijkse beuirt een eerste APK - is de accu doorgemeten en in orde bevonden.

Omdat het een demonstratie wagen is geweest, vermoed ik wel, dat er een zwaardere accu in is geplaatst dan een originele waar indertijd vaak problemen mee waren.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
utbone schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:29:
Ik werd gisteren gebeld dat de update al gedaan was voor mijn tweedehands 2020 dec kona. De auto heeft een half jaar in opslag gestaan bij een grote lease maatschappij. Dus vond het een beetje een vreemd verhaal. Is het een oude recall? En hoe kan je de laatste versie van de software zien?
Volgens de details van de terugroepactie zijn de eigenaren al vorig jaar op 12-08-2025 geïnformeerd. Toen was mijn in september 2025 gekochte Kona in het bezit van een autobedrijf. Op dit moment staat voor mijn Kona geen terugroepactie open, dus ik ga er van uit dat het autobedrijf het toen al heeft laten verhelpen.

https://www.kenteken.tv/r...ils.php?refcode=MGP260064

• rube
  • Nu online
Jan Lelie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:52:
[...]
is de accu doorgemeten en in orde bevonden.
Ik hoop het voor je en gezien dat de accu al niet meer origineel is kan dat prima, maar accu doormeten met goed resultaat zegt helaas niet altijd alles. Zie ook rube in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:21

lord_fh

PS5

Jan Lelie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:52:
[...]

Eergisteren wilde onze Kona 64kWh 2020 niet eens de deuren openen en hoorde ik met de sleutel in de auto alleen een klikkend geluid van relais. De jump starter - twee jaar geleden voor het laatst gebruikt, nadat ik een deur een hele nacht open had laten staan - stond op 50% en kon blijkbaar niet genoeg leveren. Gebeld, link geopend, gegevens doorgegeven, teruggebeld en binnen 20 minuten stond de ANWB Wegenwacht erbij. Accu opladen duurde een minuut of 5, daarna gestart. Waarschijnlijk had ik dit keer perongeluk de binnenverlichting aan gelatn.

Gisteren in de garage - de jaarlijkse beuirt een eerste APK - is de accu doorgemeten en in orde bevonden.

Omdat het een demonstratie wagen is geweest, vermoed ik wel, dat er een zwaardere accu in is geplaatst dan een originele waar indertijd vaak problemen mee waren.
Dat laatste snap ik niet, waarom zou er een zwaardere accu inzitten "omdat het een demonstratie auto" is geweest ? dat heeft 0 met elkaar te maken. een Dealer gaat bij een demo niet een zwaardere accu plaatsen.

Mijn Kona (2024) is weer thuis, 7 april mag hij weer terug voor een nieuw binnenwerk in de achterdeur...
Daarnaast hebben ze de software geupdate (zeggen ze) ivm dat de achterlichten steeds aan gaan. maargoed dat was een half jaar geleden ook zo dus dat vraag ik mij af.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:23
easyriider schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:57:
[...]

Volgens de details van de terugroepactie zijn de eigenaren al vorig jaar op 12-08-2025 geïnformeerd. Toen was mijn in september 2025 gekochte Kona in het bezit van een autobedrijf. Op dit moment staat voor mijn Kona geen terugroepactie open, dus ik ga er van uit dat het autobedrijf het toen al heeft laten verhelpen.

https://www.kenteken.tv/r...ils.php?refcode=MGP260064
Die van mij is op 11-08-2025 bijgewerkt. Versie ***** - 250226. Welke heb jij?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:11
[...]

DC snelladen is niet geweldig voor de accu
Dat is al lang achterhaald.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:11
elmo1 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:36:
[...]
App mis ik niet vind juist fijn dat die er niet op zit dus ook geen batterij die elke 2 of 3 jaar vervangen moet worden van dealer a 200,-.
Ik heb mijn Kona (met app) al 4 jaar. Nog nooit een batterij hoeven vervangen.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• easyriider
  • Niet online
De website Kenteken.tv eens wat beter bekeken, je kunt daar veel meer dan alleen kentekengegevens opvragen.

Hieronder het aantal elektrische Kona's die op dit moment in Nederland geregistreerd staan per bouwjaar, lichtblauw zijn geïmporteerde auto's. Wat opvalt is dat de verkoop in 2021 flink terug liep, en meer dan de helft van de Kona's uit 2021 is geïmporteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjrWIiuNteEFBWxZ35CxMKVh-hk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xBB7eNRE1GpoAx3RaHYzCJMU.png?f=fotoalbum_large

https://www.kenteken.tv/h...bjmin=&bjmax=&regnl=&ev=J

• daniel96
Nou ik heb een Kona Premium 64KWH gekocht hoor, comet orange, 2019, 105.000km. 13000EUR (13800 incl 12 maanden garantie) bij hyundai dealer... Ik heb 1 fase(4.6KW) lader van 50five thuis, dus 3fase was geen must, bluelink leek me wel heel fijn maar vond dit een erg goede deal...

Volgens de dealer was de SoH 100%, tijdens proefit had ik 5 streepjes(100-120km range), totaal is volgens mij 16 streepjes dus dit zou 352km range zijn, omstandigheden waren ideaal (17graden)... ben benieuwd hoe dit in de praktijk is. Met deze SoH en omstandigheden had ik eerder 450km verwacht.. maar goed ik weet niet of je ook zo kan rekenen

Tips & Tricks, must knows, leuke informatie of websites? Ik hoor het graag!

Voor degene die gisteravond/vandaag op mij gereageerd heeft, bedankt!

[ Voor 66% gewijzigd door daniel96 op 20-03-2026 20:30 ]

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

pmiddeld schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:04:
[...]

Dat is al lang achterhaald.
Hoewel het negatieve effect van snel laden (> 1C) niet meer zo groot is als voorheen (voornamelijk door betere BMS en koeling) heeft het nog steeds wel meer impact dan andere factoren. Zie bijvoorbeeld onderstaande uit 2026.

https://www.geotab.com/nl...ondheid-snelladen-studie/
Snelladen heeft grootste impact

Uit de analyse blijkt dat het laadvermogen vandaag de grootste operationele invloed heeft op de gezondheid van EV-batterijen. Voertuigen waarvan vaker gekozen werd voor snelladen boven 100 kW vertoonden een snellere achteruitgang, gemiddeld tot drie procent per jaar. Bij voertuigen die voornamelijk laden met AC- of lager vermogen daalt de gezondheid van de batterij met ongeveer anderhalf procent per jaar.

Andere factoren, zoals het klimaat, hadden een beperkter effect. Van voertuigen die in warmere regio's werden gebruikt verliep de degradatie ongeveer 0,4 procent per jaar sneller dan voertuigen in gematigde klimaten
Power: High-power DC fast charging (>100kW) is the single largest stressor, leading to degradation rates up to twice that of the low power charging group (3.0% vs 1.5% per year).
Als je die snellere degradatie dus af kunt kopen met een 3f lader (11 kWh) lijkt mij dat een goede trade.

Blijft een persoonlijke overweging.

[ Voor 14% gewijzigd door Steef op 20-03-2026 20:54 ]

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-04 16:39
Steef schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:48:
[...]
Hoewel het negatieve effect van snel laden (> 1C) niet meer zo groot is als voorheen (voornamelijk door betere BMS en koeling) heeft het nog steeds wel meer impact dan andere factoren.
De maximale laadsnelheid van de Kona uit 2019 is 1,17C. Natuurlijk is de degradatie dan ook sneller dan bij AC-laden, maar het is dusdanig traag dat een algemene conclusie die ook geldt voor auto's die richting 3C kunnen laden, niet zomaar van toepassing is.

• easyriider
  • Niet online
utbone schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Die van mij is op 11-08-2025 bijgewerkt. Versie ***** - 250226. Welke heb jij?
Ik weet niet waar je die info vandaan haalt, bij de instellingen heb je een scherm met versienummers van de navigatie en infotainment, die is vorige maand bijgewerkt, maar dat is denk ik niet de software die bijgewerkt wordt bij de terugroepactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrMEJcjHLqQtcGTAbf5jot-su-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1W6QI7t5mYu5USeQ0VpZi3J3.jpg?f=fotoalbum_large

• EVBert
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:07

EVBert

Hyundai KONA Premium 2026

Gisteren mijn nieuwe KONA Premium Serenity White TT opgehaald. Zeer tevreden met de wit/zwarte kleurstelling. Rijdt heerlijk en zo te zien lekker zuinig op z’n 17 Inch velgen. Moet wel een cursus hebben om de 600 pagina’s tellende handleiding te doorgronden …

[ Voor 98% gewijzigd door EVBert op 21-03-2026 11:07 ]

Hyundai KONA Premium Serenity White TT

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:48

The Adder

Happy racing from Holland

EVBert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:01:
Gisteren mijn nieuwe KONA Premium Serenity White TT opgehaald. Zeer tevreden met de wit/zwarte kleurstelling. Rijdt heerlijk en zo te zien lekker zuinig op z’n 17 Inch velgen. Moet wel een cursus hebben om de 600 pagina’s tellende handleiding te doorgronden …
Misschien een samenvatting via NotebookLM van laten maken en dan via de podcast functie de handleiding laten bespreken ;) andere optie is YT if gewoon gaan genieten van het rijden met je nieuwe Kona! Veel plezier ermee!

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 85000km, [juni 2023->]

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

daniel96 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:33:
Nou ik heb een Kona Premium 64KWH gekocht hoor, comet orange, 2019, 105.000km. 13000EUR (13800 incl 12 maanden garantie) bij hyundai dealer... Ik heb 1 fase(4.6KW) lader van 50five thuis, dus 3fase was geen must, bluelink leek me wel heel fijn maar vond dit een erg goede deal...
Dit is inderdaad een knijter van een deal. Flinke ontwaarding, ondanks de lage KM stand.
Volgens de dealer was de SoH 100%, tijdens proefit had ik 5 streepjes(100-120km range), totaal is volgens mij 16 streepjes dus dit zou 352km range zijn, omstandigheden waren ideaal (17graden)... ben benieuwd hoe dit in de praktijk is. Met deze SoH en omstandigheden had ik eerder 450km verwacht.. maar goed ik weet niet of je ook zo kan rekenen
Het ligt nogal aan de rijstijl van de vorige chauffeur. Maar 352 km op volle capaciteit is wel laag. Ik heb wel eens lager gehaald, maar dat was na een dag 140km/u rijden met tegenwind in de Pyreneeën.
Doe even rustig aan met de gaspedaal komende tijd en kijk of hij bij 100% rond de 400km uitkomt.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:06
Als hier iemand nog een set 19 inch n line velgen over heeft of weet welke dealer nog een set heeft staat in Zuid of Midden Nederland hou ik mij aanbevolen.

• EVBert

EVBert

Van de week mijn nieuwe Kona Premium EV ontvangen en mijn iPhone ingesteld als digitale sleutel met behulp van de bijgeleverde nfc-kaart. Werk goed. Nu vraag ik mij af of de bijgeleverde nfc-kaart ook nog gebruikt kan worden om de auto te ontsluiten en starten. Dit werkt niet.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03
EVBert schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:11:
Van de week mijn nieuwe Kona Premium EV ontvangen en mijn iPhone ingesteld als digitale sleutel met behulp van de bijgeleverde nfc-kaart. Werk goed. Nu vraag ik mij af of de bijgeleverde nfc-kaart ook nog gebruikt kan worden om de auto te ontsluiten en starten. Dit werkt niet.
Ik heb de digitale sleutel met telefoon nooit werkend gekregen. De nfc kaart werkt wel. Maar werkt erg matig om de deur te ontgrendelen.

• EVBert

EVBert

hvwees schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:13:
[...]

Ik heb de digitale sleutel met telefoon nooit werkend gekregen. De nfc kaart werkt wel. Maar werkt erg matig om de deur te ontgrendelen.
Ik had het in een keer werkend. Het is belangrijk dat je beide sleutels en de nfc-keycard bij je hebt als je je telefoon wil instellen als digitale sleutel.

• EVBert

EVBert

EVBert schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:01:
Tjongejonge, wat is die Kona zuinig! Gemiddeld 13,1 kWh/100 km sinds opladen. Laatste rit 11,3💪🏻
Dat ben ik niet meer gewend. Mijn vorige auto was een BYD Atto3. Dat was ook niet een echte zuiper met rond de 15 kWh/100 km.

• hvwees
EVBert schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Tjongejonge, wat is die Kona zuinig! Gemiddeld 13,1 kWh/100 km sinds opladen. Laatste rit 11,3💪🏻
Dat ben ik niet meer gewend. Mijn vorige auto was een BYD Atto3. Dat was ook niet een echte zuiper met rond de 15 kWh/100 km.
Dan heb je denk ik geen snelweg gereden of je hebt een heel licht rechter voetje.

• EVBert

EVBert

hvwees schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:32:
[...]

Dan heb je denk ik geen snelweg gereden of je hebt een heel licht rechter voetje.
Nee, inderdaad geen snelweg maar toch indrukwekkend vind ik.

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:05
EVBert schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:35:
[...]

Met regeneratief remmen erbij haal je dat wel ja. Dan haal ik zelfs onder de 10 bij ideale omstandigheden.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar home

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50

dodo79

witte dikke tonnie

EVBert schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:35:
[...]

ik haal momenteel 13.1 kWh/100km met snelweg stukken erbij met een 2021 kona 64kwh.
In de zomer zakt het verbruik naar de 11kWh/100km.
ofwel, het zijn geen vreemde of afwijkende cijfers die je haalt.

omdat het kan!

• Sjabba1979
Heeft iemand de batterijbox aan de onderkant van de Kona al eens gereinigd?
Hij is al niet zo mooi (opevallend metaal) maar zitten ook wat plekjes enzo op.
Zie wel zwart gespoten exemplaren maar vrees dan een beetje voor de garantie als je dit gaat spuiten.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Sjabba1979 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:46:
Heeft iemand de batterijbox aan de onderkant van de Kona al eens gereinigd?
Hij is al niet zo mooi (opevallend metaal) maar zitten ook wat plekjes enzo op.
Zie wel zwart gespoten exemplaren maar vrees dan een beetje voor de garantie als je dit gaat spuiten.
Foto? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt, tenzij jij naast je auto op de grond ligt

• Sjabba1979
Steef schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:01:
[...]

Foto? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt, tenzij jij naast je auto op de grond ligt
Niet van mijn Kona maar dit is wat ik bedoel. Zwart is mooiste maar moet ik dan met de dealer overleggen dat het geen garantiegedoe kan worden. Maar er zit bij mij wat troep/oxidatie op.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/mgl/koBo6B/s1/2022-hyundai-kona-electric-exterior-side-profile.jpg

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Sjabba1979 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:31:
[...]

Niet van mijn Kona maar dit is wat ik bedoel. Zwart is mooiste maar moet ik dan met de dealer overleggen dat het geen garantiegedoe kan worden. Maar er zit bij mij wat troep/oxidatie op.

[Afbeelding]
Die van mij is blijkbaar al dusdanig vies dat ik dichtbij op de knieën moest om hem te zien zitten :+

Ik zou me er niet aan storen, maar iedere gek zijn gebrek >:)

• rube
  • Nu online
Steef schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:58:
[...]
Die van mij is blijkbaar al dusdanig vies dat ik dichtbij op de knieën moest om hem te zien zitten :+
Hahahaha, ik dacht ook, wat is dat nu? Nog nooit opgevallen bij mijn auto. Zojuist van een afstandje gekeken en dan zie ik inderdaad iets donker-grijs-achtig zitten. Geen idee of dat bij de originele kleur is of viezigheid. Ik stoor me er niet.

• vanaalten
  • Laatst online: 20:47
Ik heb wat twijfels over lakschade.

Mijn Kona is uit 2019, dus ik kijk niet raar op van wat steenslag. Maar dit weekend viel mij een plekje net naast de motorkap op, centimeter of tien boven de koplamp op de rand van het zijpaneel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ew6jMBAGuT6fotundMtpoJMaLog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRMGCVbD4hUcq9Bnwxmimdbq.jpg?f=fotoalbum_large

Dat leek nog niet zo spannend, kon steenslag ofzo zijn - maar toen deed ik de motorkap open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OEUQmQvYk0h51qQ2dLUN9wJK208=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4lH0GTrb6TzM93uBJ7Luuuv.jpg?f=fotoalbum_large
...en dan lijkt de lak aan de binnenzijde over die hele rand afgebrokkeld te zijn. En nee, dat is volgens mij niet omdat de motorkap daar tegenaan slaat, want als de motorkap dicht is kan ik van bovenaf door de kier kijken en zie ik diezelfde kale plekken.

Aan de andere kant is het niet te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBqWeRg_hmVa-gcL_AuZChyCD10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPS7myUUo3mWx0AdzBvVfPQR.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat dit is? Slecht hechtende lak, of heeft iemand met een schroevendraaier er doorheen gekrast ofzo?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Was/krasstraat? Hogedrukspuit reiniging? Icm slechter hechtende lak op sommige plekken.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Nu online

ThsAdrns

Be the change!

Kun je de lak aan de randen van de witte vlek eraf krabben? Het lijkt wel alsof de gekleurde lak niet goed gehecht heeft op de grondverf. Eigenlijk wel een geval voor de lakgarantie, maar ik weet niet hoe lang die loopt.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• R_Lee
  • Laatst online: 24-03 15:27
Kun je los van de RDW site ook zien of je een nieuwe HV accu hebt?
We hebben een gebruikte Kona Electric uit 2020 aangeschaft. Import uit Duitsland.
De RDW-site vertelt dat de terugroepactie voor het remsysteem moet worden uitgevoerd. Hiervoor afspraak gemaakt bij de dealer. Alleen geeft die, na opgeven van VIN, doodleuk aan dat volgens hun centrale systeem de terugroepactie omtrent het remmen vorig jaar uitgevoerd is en dat er nu nog een terugroepactie voor de accu nog gepland staat?

Ik ben wel benieuwd of je aan de auto zelf ook kan zien dat je en nieuwe HV batterij hebt gehad. Mogelijk is dit in het verleden dan al uitgevoerd?

• lord_fh

lord_fh

PS5

ThsAdrns schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:53:
Kun je de lak aan de randen van de witte vlek eraf krabben? Het lijkt wel alsof de gekleurde lak niet goed gehecht heeft op de grondverf. Eigenlijk wel een geval voor de lakgarantie, maar ik weet niet hoe lang die loopt.
Lak garantie is meestal van roest van binnenuit. Dit is 99% zeker een herspoten scherm ooit, waar de lak inderdaad niet goed van gehecht heeft, dit is niet affabriek, dus dit gaat niet onder lak garantie vallen.

• The Adder

The Adder

R_Lee schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:01:
Kun je los van de RDW site ook zien of je een nieuwe HV accu hebt?
We hebben een gebruikte Kona Electric uit 2020 aangeschaft. Import uit Duitsland.
De RDW-site vertelt dat de terugroepactie voor het remsysteem moet worden uitgevoerd. Hiervoor afspraak gemaakt bij de dealer. Alleen geeft die, na opgeven van VIN, doodleuk aan dat volgens hun centrale systeem de terugroepactie omtrent het remmen vorig jaar uitgevoerd is en dat er nu nog een terugroepactie voor de accu nog gepland staat?

Ik ben wel benieuwd of je aan de auto zelf ook kan zien dat je en nieuwe HV batterij hebt gehad. Mogelijk is dit in het verleden dan al uitgevoerd?
Ik heb goede ervaring via Hyundai.nl chat mode. Meestal kunnen ze direct zien, via VIM, wat de status is en ook hoe het met eventuele garantie zit. Dit was 3 jaar geleden dus weet niet of dat nu nog werkt...

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 85000km, [juni 2023->]

• vanaalten
ThsAdrns schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:53:
Er is niet handig bij te komen, maar met een beetje goede wil kan ik met mijn nagel wat lak er af krabben. Dus wat zegt dat - niet goed gehecht?

Edit: even gecheckt, standaard garantie is 5 jaar en carrosserie (lak) valt niet onder verlengde garantie. Binnenkort dus maar een lakstift aanschaffen en even bijtippen.

[ Voor 15% gewijzigd door vanaalten op 24-03-2026 12:50 ]

• vanaalten
lord_fh schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Lak garantie is meestal van roest van binnenuit. Dit is 99% zeker een herspoten scherm ooit, waar de lak inderdaad niet goed van gehecht heeft, dit is niet affabriek, dus dit gaat niet onder lak garantie vallen.
Dit is af-fabriek. Ik ben de eerste eigenaar. Nou ja, formeel was de leasemaatschappij de eerste en ik de tweede, maar altijd in mijn bezit geweest - geen schade gehad, dus geen herspoten scherm.

• lord_fh

lord_fh

PS5

vanaalten schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:45:
[...]

Dit is af-fabriek. Ik ben de eerste eigenaar. Nou ja, formeel was de leasemaatschappij de eerste en ik de tweede, maar altijd in mijn bezit geweest - geen schade gehad, dus geen herspoten scherm.
Wellicht op transport naar de dealer al gehad ? Maar dat maakt het inderdaad wel minder valide. Ik zou het bij de dealer aangeven in dit geval.

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-04 17:25
Vandaag OTA update gekregen en geïnstalleerd duurde maar paar minuten echter wat is er nu precies voorzien in deze update ?
Ik zag iets van shift by wire maar waar kan ik het precies lezen allemaal wat er in een update zit, de gangbare website geeft alleen de complete pakketten weer en dus niet de losse kleine updates, weet iemand waar ik deze lijst kan vinden?

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:21
Heeft een van jullie wel eens het probleem gehad dat de Kona (MY2019) niet in ‘drive’ of ‘reverse’ wil schakelen na een laadsessie?
Ik heb nu al een aantal keer gehad dat, na een nachtje aan de laadpaal, ik de auto start maar deze niet in de versnelling wil schakelen. Na het opnieuw starten van de auto brandt het ‘Check EV system’-lampje.

Foutcode uitlezen leidt tot code U0103: No communication with gear shift module
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9a-zbrc_kVgfwf0-lTTgDP7Pco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYSULuZ4Q8or4AywwJAKEb1t.jpg?f=fotoalbum_large

Even loskoppelen van de negatieve pool van de 12V-accu lost het probleem iedere keer op, maar het is wel redelijk onpraktisch.
Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan een slechte 12V-accu? De huidige accu is uit 2022, maar blind de accu vervangen als hij nog goed is voelt ook zonde.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Elmardus schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:22:
Heeft een van jullie wel eens het probleem gehad dat de Kona niet in ‘drive’ of ‘reverse’ wil schakelen na een laadsessie?
Ik heb nu al een aantal keer gehad dat, na een nachtje aan de laadpaal, ik de auto start maar deze niet in de versnelling wil schakelen. Na het opnieuw starten van de auto brandt het ‘Check EV system’-lampje.

[Afbeelding]

Even loskoppelen van de negatieve pool van de 12V-accu lost het probleem iedere keer op, maar het is wel redelijk onpraktisch.
Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan een slechte 12V-accu? De huidige accu is uit 2022, maar blind de accu vervangen als hij nog goed is voelt ook zonde.
Ik had gisteren een OTA update voor mijn kona (2026), daarin stond expliciet dat er een verbetering was met shift by wire en het starten van de auto.
Geen idee of deze update ook voor jouw auto van toepassing is overigens, maar wie weet.

[ Voor 18% gewijzigd door geenstijl op 25-03-2026 09:28 ]

• Elmardus
geenstijl schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:28:
[...]
Ik had gisteren een OTA update voor mijn kona (2026), daarin stond expliciet dat er een verbetering was met shift by wire en het starten van de auto.
Geen idee of deze update ook voor jouw auto van toepassing is overigens, maar wie weet.
Mijn Kona is uit 2019 (had ik misschien even moeten vermelden...) voor zover ik weet is daar geen OTA update voor beschikbaar.

• The Adder

The Adder

Elmardus schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:33:
[...]

Mijn Kona is uit 2019 (had ik misschien even moeten vermelden...) voor zover ik weet is daar geen OTA update voor beschikbaar.
Nee, 'wij' moeten het nog via een USB stick doen, maar werkt ook goed dankzij de Navigation Updater _/-\o_

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Elmardus schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:22:
Heeft een van jullie wel eens het probleem gehad dat de Kona (MY2019) niet in ‘drive’ of ‘reverse’ wil schakelen na een laadsessie?

[Afbeelding]

Al de spanning gemeten op het moment dat hij niet start van de 12v accu, die zou in principe boven de 12 v moeten zitten.
Zou dit aantal keer doen, voor het aansluiten op de lader en als hij net klaar is met laden, en dan net voor starten om inzicht te krijgen in de voltages.

Hoe oud is de accu?
Heeft hij al 1 keer plat gestaan, zo ja dan meteen nieuwe kopen dan is hij kapot ook al zegt een test dat hij nog goed is.
Probleem van die 12v accu zijn inderdaad vage klachten.

• Elmardus
elmo1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:13:
[...]

Al de spanning gemeten op het moment dat hij niet start van de 12v accu, die zou in principe boven de 12 v moeten zitten.
Zou dit aantal keer doen, voor het aansluiten op de lader en als hij net klaar is met laden, en dan net voor starten om inzicht te krijgen in de voltages.

Hoe oud is de accu?
Heeft hij al 1 keer plat gestaan, zo ja dan meteen nieuwe kopen dan is hij kapot ook al zegt een test dat hij nog goed is.
Probleem van die 12v accu zijn inderdaad vage klachten.
Dit is de logging (van mijn OBD logger) van de 12V accuspanning tijdens een laadsessie waarna de auto aan het einde (10u30) niet startte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utMUcKvhBo01IG-VN2A2XUqD5k8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HZ0vBtpX7JvFmBlN0ocPItro.png?f=fotoalbum_large
Je ziet dat hij iedere 45min een stukje bijlaadt, maar dat lijkt mij op zich niet gek aangezien tijdens het laden de ECU en veel onboard elektronica ook aan staat.

De spanning zakt op zich niet super ver in, maar een snelle diepe dip is te snel voor de logger om te zien, en wellicht ook moeilijk om te meten aangezien ik niet weet wanneer het probleem zich voor zal doen.

De accu is uit 2022. Bij mij is hij nooit leeg geweest, maar ik heb de auto pas iets meer dan een jaar. Misschien wel een mooi moment om de accu te vervangen...

Iemand ervaring met de verschillen tussen SLI / AFB / AGM? Een aantal bronnen die ik kan vinden die geven aan dat AGM erg handig is vanwege het vele cyclen van een EV, maar die zijn niet erg onafhankelijk (wij van wc-eend...)

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 27-03 23:09
Iemand hier al ervaring mee? https://terugroepregister...terugroepacties/MGP260064
Deze week brief gehad, auto uit 2018, alweer?
In 2021 is de (64 kwh) accu ook al vervangen...

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:57
rekeewt schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:41:
Iemand hier al ervaring mee? https://terugroepregister...terugroepacties/MGP260064
Ja, ik heb een paar weken geleden de software-update gekregen (had toevallig APK), maar merk je niks van. Grote kans dat er verder nooit wat gaat gebeuren, zal een minimale kans zijn. Kreeg gisteren ook de brief nog, maar terugroepactie is online al afgerond.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Eupeodes schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:08:
[...]

Heb je dan helemaal handmatige regeling (dus intensiteit ingesteld via hendeltje onder klimaatdisplay)? Of gebruik je van die knoppen nog wel de auto modus? Ik heb namelijk dat dan de AC wel automatisch aan kan gaan, terwijl ik het bij manual settings (die ik bijna altijd gebruik) nog niet mee heb gemaakt.
Ik denk dat ik wat heb gevonden, e.a. lijkt afhankelijk te zijn van de ingestelde ventilatie richting.

Als de temperatuur in de auto onder de ingestelde gewenste temperatuur is en de ventilatie richting op "voeten en raam" staat dan gaat "Heat" uit zichzelf aan.

Als ik de ventilatie richting op "alleen raam" of "alleen voeten" oid zet gaat "Heat" niet uit zichzelf aan.

:?

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
rekeewt schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 07:41:
Ik heb mijn auto net gebracht en enkele uren later opgehaald (ook 2018 model). Kreeg te horen dat ze niks hebben gevonden. Verder geen bewijsje of bevestiging dat de software is geupdate. Infotainment scherm laat nog steeds mijn laatste update zien ergens in December 2025 toen de auto voor de APK moest. Ik vraag me af of ze überhaupt iets gedaan hebben :?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Elmardus bij een brandstofauto is 14.7V de normale spanning tijdens bedrijf en 12-12.5V een normale rustspanning. Een snelle dip zie je misschien niet maar jouw accu komt uit zichzelf nooit op of onder 12V en lijkt me daarmee verder gezond.

Eventueel kun je bij een garage vragen of ze je accu even kunnen testen onder belasting om te zien hoe die zich houdt.

🖥️ | 🚗

• Ronald1245
Rond 16:00 de usb update gestart in mijn sx2 dat duurt lang zeg, het is nu 18:30 en hij is nog niet klaar ermee.

Tjonguh dat had ik niet verwacht zeg.

Ik gebruik een gloednieuwe usb 3.1 stick maar blijkbaar is de auto updaten echt heel traag.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald1245 op 27-03-2026 18:34 ]

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:42
Ronald1245 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:33:
Rond 16:00 de usb update gestart in mijn sx2 dat duurt lang zeg, het is nu 18:30 en hij is nog niet klaar ermee.

Tjonguh dat had ik niet verwacht zeg.

Ik gebruik een gloednieuwe usb 3.1 stick maar blijkbaar is de auto updaten echt heel traag.
Was bij mij ook zeker zoiets, en heb eerder ook 4 uur gelezen

• Ronald1245
Eupeodes schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:33:
[...]

Was bij mij ook zeker zoiets, en heb eerder ook 4 uur gelezen
Update was uiteindelijk om 19:00 klaar, dus 2,5 uur geduurd, ik vind dat best traag voor een update.

Afijn de kona is weer voorzien vd nieuwe jaar update dus ik ben weer tevreden.

Stel dat dit bij de garage moest gebeuren dan was er zeker 3 werk uren gerekend voor de update verwacht ik.

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:52
Crosspost vanuit het ioniq forum:

http://youtube.com/watch?v=ovFhEDIoPQg1

Als ik dit zo zie ben ik blij dat ik voor een hyundai heb gekozen. Je moet alleen helaas niet naar de dealer met een batterijprobleem.

• lord_fh

lord_fh

PS5

**zucht**, auto 1,5 week geleden terug geweest voor defecte handgreep en het feit dat random als de auto dicht is de achterlichten spontaan aan gaan soms na uren stilstaan. nu gaan de lichten weer spontaan aan. hij is al 2x teruggeweest daarvoor met 2x een software update met de melding dat het verholpen is. Nou mooi niet dus.

Volgende week moet hij terug voor die handgreep (moet nieuw binnenwerk in) en dan zal ik dat meteen ook weer melden...

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:20
Iemand anders ook problemen met Bluelinky (integratie van je hyundai in bijv homeassistant)?

Sinds een paar dagen zit er een ontzettende lag vanuit mijn auto naar homeassistant. Zo (un)lock ik de auto, en vervolgens komt dat signaal pas 1 uur later aan in mijn homeassistant omgeving.

Ik ga de auto vandaag even opnieuw koppelen (incl. een nieuwe password oken genereren), kijken of dit helpt.

• hvwees
lord_fh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:16:
**zucht**, auto 1,5 week geleden terug geweest voor defecte handgreep en het feit dat random als de auto dicht is de achterlichten spontaan aan gaan soms na uren stilstaan. nu gaan de lichten weer spontaan aan. hij is al 2x teruggeweest daarvoor met 2x een software update met de melding dat het verholpen is. Nou mooi niet dus.

Volgende week moet hij terug voor die handgreep (moet nieuw binnenwerk in) en dan zal ik dat meteen ook weer melden...
Vervelend, je hebt een maandagmorgen exemplaar getroffen lijkt wel.

Ik hoop dat het gefikst gaat worden voor je.

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:07
lord_fh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:16:

Stomme vraag waarschijnlijk, maar heb je de sleutels in je zak? Die knoppen kun je makkelijk indrukken bij een verkeerde beweging. En bij de juiste instelling gaan de lampenaan als je dichtbij de auto komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Steeck03 op 01-04-2026 12:08 ]

• lord_fh

lord_fh

PS5

Steeck03 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:52:
[...]

Stomme vraag waarschijnlijk, maar heb je de sleutels in je zak? Die knoppen kun je makkelijk indrukken bij een verkeerde beweging. En bij de juiste instelling gaan de lampenaan als je dichtbij de auto komt.
Nope die ligt grwoon in een bakje. (Daarbij kan je daarmee ook niet ALLEEN de achterlichten bedienen) , de dealer gaat er dinsdag weer naar kijken .misschien een hangende schakelaar of iets denken ze...

• darkfujita
Update op mijn bericht van gisteren mbt Bluelink(y):

Heb alles opnieuw ingesteld, ook uitgelogd uit de MyHyundai app, en nu lijkt de myhyundai app ook weer 'normaal' te reageren op requests. Ik ervaarde de laatste maand dat de app heel erg traag was. Vaker kon hij ook geen commando's sturen naar de auto. Geen idee waar dat aan lag (wellicht migratie van bluelink naar myhyundai)?

Ook opnieuw een token aangemaakt om de Kona te connecten via Bluelinky in mij HA omgeving.

Alles lijkt hopelijk weer te werken!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:53
darkfujita schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:36:
Update op mijn bericht van gisteren mbt Bluelink(y):

Heb alles opnieuw ingesteld, ook uitgelogd uit de MyHyundai app, en nu lijkt de myhyundai app ook weer 'normaal' te reageren op requests. Ik ervaarde de laatste maand dat de app heel erg traag was. Vaker kon hij ook geen commando's sturen naar de auto. Geen idee waar dat aan lag (wellicht migratie van bluelink naar myhyundai)?

Ook opnieuw een token aangemaakt om de Kona te connecten via Bluelinky in mij HA omgeving.

Alles lijkt hopelijk weer te werken!
Kun je ook stuurwielverwarming alweer aanzetten via de app?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Toch maar een "frunk" besteld voor mijn MY20 Kona :) die kabel ligt toch vaak net wat in de weg in de kofferbak.

Het is uiteindelijk deze geworden:
https://www.frunk-ev.de/products/frunk-kona-ev

• lord_fh

lord_fh

PS5

Steef schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:17:
Toch maar een "frunk" besteld voor mijn MY20 Kona :) die kabel ligt toch vaak net wat in de weg in de kofferbak.

Hoe ziet dat er uit bij een vorig model kona dan onder de "motor" kap ? bij de SX2 zit er standaard een mooie bak in (inderdaad mijn lader heb ik na 2 weken ook direct daar heen verhuisd haha)

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

lord_fh schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:06:
[...]

Hoe ziet dat er uit bij een vorig model kona dan onder de "motor" kap ? bij de SX2 zit er standaard een mooie bak in (inderdaad mijn lader heb ik na 2 weken ook direct daar heen verhuisd haha)
Bij de oudere modellen is geen frunk aanwezig, alleen een hoop ruimte en een plastic afdek kap die over de AC lader zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OzVDDU83Q0uEp3MYgrEC-IJKAY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6A7nGlPsb3ycj0J38NAmiUCQ.png?f=user_large

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:42
lord_fh schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:06:
[...]

bij mij ligt de kabel, als ik hem niet thuis aan de lader laat hangen, idd ook in de frunk, samen met dingen als dat bandenpompje, gevarendriehoek en EHBO setje.

• darkfujita
michaelvo schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:50:
[...]

Kun je ook stuurwielverwarming alweer aanzetten via de app?
Oh geen idee, dit heb ik nooit geprobeerd. Ik zet alleen soms de climate stand aan in de ochtend (via de myhyundai app)

• Buske
  • Registratie: September 2018
Steef schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:17:

Ik heb ook een Kona 2020 gehad, en een frunk geplaatst, maar gasveren om de motorkap te openen was de kers op de taart :)

• Sjabba1979
Buske schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:51:
[...]

Ik heb ook een Kona 2020 gehad, en een frunk geplaatst, maar gasveren om de motorkap te openen was de kers op de taart :)
Heb je een setje universele gasveren gekocht of de originele van Hyundai?

• The Adder

The Adder

Sjabba1979 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:30:
[...]

hier mijn project in mijn 1e Kona, helaas gestolen (pas op met remote unlock!) en later ook weer in mijn 2e Kona gemaakt. Echt super handig,type 2 kabel, granny, gevaren driehoek en luchtpompje alles in de frunk.

de gasveren zijn inderdaad super toevoeging, ik heb gewoon universele gekocht via Bol en Co.

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:36
Op zoek naar een EV. Kona en Niro zijn op dit moment allebei een kandidaat. Budget ca 33.000 a 34.000.
Voor dat geldt haal je een 2024 Kona Smart Comfort (met warmtepomp). Maar voor 32k is een nieuwe Kona Pure ook een optie. Erg lastig. De pure heeft geen warmtepomp en andere zaken weer wel en niet.
Maar die warmtepomp....is dat nu echt een ding? Ik rijd ca 25.000 km vooral recreatief in de weekenden en vakanties. Kia heeft het uberhaupt niet op de Niros.

• hvwees
pk128934 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:39:
Op zoek naar een EV. Kona en Niro zijn op dit moment allebei een kandidaat. Budget ca 33.000 a 34.000.
Voor dat geldt haal je een 2024 Kona Smart Comfort (met warmtepomp). Maar voor 32k is een nieuwe Kona Pure ook een optie. Erg lastig. De pure heeft geen warmtepomp en andere zaken weer wel en niet.
Maar die warmtepomp....is dat nu echt een ding? Ik rijd ca 25.000 km vooral recreatief in de weekenden en vakanties. Kia heeft het uberhaupt niet op de Niros.
Ik ben van mening dat een EV een warmtepomp moet hebben.

Maar als je in de winter nog minder range kan accepteren, zou je het zonder een WP kunnen overwegen.

In de winter loopt de range sowieso al terug, maar als je dan een energie slurpende verwarming hebt, gaat dat nog sneller.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De smart comfort is waarschijnlijk 2e hands en met groot accupakket? De Pure € 33.000 is kleine accu. Of heb je ergens een paasactie/deal van een dealer?
Het is net ook wat je belangrijk vindt, ik had keuze tussen nieuwe pure of een voorraad comfort smart, voor maar € 1.000 meer (allebei groot accupakket), dus dat was een makkelijke overweging voor mij.
Als ik die deal niet had gehad, was ik voor de Pure gegaan. Je mist dan HUD, V2L/warmtepomp, electrische achterklep, gekleurde interieur verlichting, de led strips voor/achter.
Het is iig een erg fijne auto en welke je ook kiest, is allebei een prima keus.
Warmtepomp is altijd lastig te zeggen hoeveel nut t heeft, vergelijking is erg lastig.
Voor mijzelf was het zeker geen doorslaggevende factor.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23
Warmtepomp blijft inderdaad een lastig verhaal. De discussie hier zorgde dat ik weer ben gaan zoeken, kwam hierbij deze test tegen:

YouTube: Eindelijk getest! Het effect van een warmtepomp in de praktijk

Dit soort tests is er weinig, ze zijn ook heel moeilijk te doen, en zelfs met deze tests blijft het heel lastig om een algemeen oordeel te geven over het nut van een warmtepomp. Deze test doet veel goed, maar gaat alsnog wel de mist in bij de berekening op jaarbasis, min of meer de helft van het jaar verwarm je immers niet. Ook de conclusie dat de extra opties verantwoordelijk zijn voor het verschil, is wat dunnetjes, en ik vertrouw de "boekhouding" van het energiedistributieoverzicht ook niet (want wat wordt nu precies waarbij gerekend in beide uitvoeringen?). Ook zit er enorm veel verschil tussen de efficientie van een WP bij verschillende temperaturen, 9-10 graden zal dicht bij de optimale temperatuur zitten voor een WP, op koudere dagen zal de efficientie/COP wel minder zijn (maar moet wel gezegd worden: NL heeft behoorlijk geschikte gemiddelde wintertemperaturen voor een WP).
Maar het is zeker 1 van de interessantste tests die ik op dit vlak heb gezien, en de conclusie ben ik het ook mee eens: ja er is verschil, maar is dat het waard voor jou?
Ondanks mijn kritiek, erg veel respect voor de makers van deze test, want het is knettermoeilijk.

Overigens heb ik een Kona 2021 mét warmtepomp, bewust gekozen, voornamelijk om de reden die later in het filmpje genoemd wordt: als ik deze auto verkoop of inruil, wil ik niet dat het tegen me gebruikt wordt in de onderhandeling 8)
Het duurt nog wel een paar jaar voor ik weet of dit terecht blijkt te zijn, maar voor nu slaap ik er zeker 2% beter door.

Oh en andere conclusie: 18 of 19 inch velgen versus 17 inch hebben veeel grotere invloed, ik lees in de huidige brochure dat er op dezelfde uitvoering 70! WLTP-kilometers verschil zit tussen 17 en 19 inch.

• Buske
  • Registratie: September 2018
Sjabba1979 schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:30:
[...]

Ik heb de originele gekocht met degelijke bevestiging, wel duur maar dan heb je ook wat :D

Zie mijn post op zondag 12 september 2021 12:05 met foto's.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Iemand de melding "controleer de remmen" al eens gehad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYculjuKCI8hLWfmhiJo_3_qdf0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k7BY3t2P74T5MtdFvpidbBwB.jpg?f=user_large

De auto rijdt en remt verder prima. Ook geen slepende rem oid te bekennen.

🖥️ | 🚗

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
MadMarky schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:14:
[Afbeelding]

Zelf dit probleem nog nooit gezien. Maar op het volgende forum was het de ABS module die dit waarschijnlijk veroorzaakte:
https://www.hyundaiclubholland.nl/index.php?option=com_kunena&view=topic&catid=10&id=7567&Itemid=4378

Ik zou zelf denk eerst controleren of de 12volt accu goed vol is (desnoods even bijladen met een acculader) en deze even loskoppelen voor een reset. :)

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

MadMarky schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:14:
[Afbeelding]

Remolie nivo al gecheckt?

• pk128934
Solarsparc schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 02:47:
Warmtepomp blijft inderdaad een lastig verhaal. De discussie hier zorgde dat ik weer ben gaan zoeken, kwam hierbij deze test tegen:

YouTube: Eindelijk getest! Het effect van een warmtepomp in de praktijk

Dit soort tests is er weinig, ze zijn ook heel moeilijk te doen, en zelfs met deze tests blijft het heel lastig om een algemeen oordeel te geven over het nut van een warmtepomp. Deze test doet veel goed, maar gaat alsnog wel de mist in bij de berekening op jaarbasis, min of meer de helft van het jaar verwarm je immers niet. Ook de conclusie dat de extra opties verantwoordelijk zijn voor het verschil, is wat dunnetjes, en ik vertrouw de "boekhouding" van het energiedistributieoverzicht ook niet (want wat wordt nu precies waarbij gerekend in beide uitvoeringen?). Ook zit er enorm veel verschil tussen de efficientie van een WP bij verschillende temperaturen, 9-10 graden zal dicht bij de optimale temperatuur zitten voor een WP, op koudere dagen zal de efficientie/COP wel minder zijn (maar moet wel gezegd worden: NL heeft behoorlijk geschikte gemiddelde wintertemperaturen voor een WP).
Maar het is zeker 1 van de interessantste tests die ik op dit vlak heb gezien, en de conclusie ben ik het ook mee eens: ja er is verschil, maar is dat het waard voor jou?
Ondanks mijn kritiek, erg veel respect voor de makers van deze test, want het is knettermoeilijk.

Overigens heb ik een Kona 2021 mét warmtepomp, bewust gekozen, voornamelijk om de reden die later in het filmpje genoemd wordt: als ik deze auto verkoop of inruil, wil ik niet dat het tegen me gebruikt wordt in de onderhandeling 8)
Het duurt nog wel een paar jaar voor ik weet of dit terecht blijkt te zijn, maar voor nu slaap ik er zeker 2% beter door.

Oh en andere conclusie: 18 of 19 inch velgen versus 17 inch hebben veeel grotere invloed, ik lees in de huidige brochure dat er op dezelfde uitvoering 70! WLTP-kilometers verschil zit tussen 17 en 19 inch.
geenstijl schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:10:
[...]
De smart comfort is waarschijnlijk 2e hands en met groot accupakket? De Pure € 33.000 is kleine accu. Of heb je ergens een paasactie/deal van een dealer?
Het is net ook wat je belangrijk vindt, ik had keuze tussen nieuwe pure of een voorraad comfort smart, voor maar € 1.000 meer (allebei groot accupakket), dus dat was een makkelijke overweging voor mij.
Als ik die deal niet had gehad, was ik voor de Pure gegaan. Je mist dan HUD, V2L/warmtepomp, electrische achterklep, gekleurde interieur verlichting, de led strips voor/achter.
Het is iig een erg fijne auto en welke je ook kiest, is allebei een prima keus.
Warmtepomp is altijd lastig te zeggen hoeveel nut t heeft, vergelijking is erg lastig.
Voor mijzelf was het zeker geen doorslaggevende factor.
hvwees schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:01:
[...]

Ik ben van mening dat een EV een warmtepomp moet hebben.

Maar als je in de winter nog minder range kan accepteren, zou je het zonder een WP kunnen overwegen.

In de winter loopt de range sowieso al terug, maar als je dan een energie slurpende verwarming hebt, gaat dat nog sneller.
Allemaal bedankt voor de reacties. De Smart Comfort is inderdaad tweedehands uit 2024 met groot pakket.
En de Pure is nieuw ook met het grote pakket. Dat maakt het ook zo'n dillema.
Eigenlijk is het sowieso allemaal teveel geld voor een stuk blik. ;)

@Solarsparc rijdt met een 2021 en is er waarschijnlijk ook hartstikke blij mee? Scheelt zo 10k....

• The Adder

The Adder

Ik heb op dit moment een Kona uit 2021 en ben zoekende naar een Kia Niro. Wat ik vooral aan de Niro beter vind is de binnenruimte en uitstraling (al is dat natuurlijk erg persoonlijk) Qua rijden viel de Niro eigenlijk wel wat tegen, ik had deze toch stiller verwacht t.o.v. de Kona, en qua zuinigheid valt de Kona niet te evenaren. Daarbij komt dat ik de Kona Premium heb en dan qil je toch graag dat ook op de volgende auto hebben en dan kom je bij de Niro in de ExecutiveLine uit...
Klopt niet helemaal, de ExecutiveLine heeft een warmtepomp en in ben het met @hvwees eens dat een EV in de klasse eigenlijk een warmtepomp zou moeten hebben.

Succes met de zoektocht en ben benieuwd waar je op uitkomt!

• Kvibe
The Adder schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:36:
[...]

Ik heb op dit moment een Kona uit 2021 en ben zoekende naar een Kia Niro. Wat ik vooral aan de Niro beter vind is de binnenruimte en uitstraling (al is dat natuurlijk erg persoonlijk) Qua rijden viel de Niro eigenlijk wel wat tegen, ik had deze toch stiller verwacht t.o.v. de Kona, en qua zuinigheid valt de Kona niet te evenaren. Daarbij komt dat ik de Kona Premium heb en dan qil je toch graag dat ook op de volgende auto hebben en dan kom je bij de Niro in de ExecutiveLine uit...
Maar hij kijkt naar een Kona uit 2024. Die hebben veel meer ruimte dan een Kona uit 2021. Ook een hele andere auto kwa uitstraling.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar home

• Kvibe
Wil je persé zo'n nieuwe auto? Ik zou persoonlijk eerder voor een premium variant gaan met ander bouwjaar en goedkoper.

https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2022-59105070

• pk128934
Kvibe schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:09:
[...]

Maar hij kijkt naar een Kona uit 2024. Die hebben veel meer ruimte dan een Kona uit 2021. Ook een hele andere auto kwa uitstraling.
Ik vind de Kona voor de 2024 facelift/modelwijziging echt bizar lelijk. De nieuwe Kona is nog steeds geen schoonheid, maar ik moet zeggen dat het vrij snel went. Maar de oudere zoals de 2021 die je doorstuurt, is echt wel een afknapper. Ik begrijp dat het technisch gezien nog steeds een goede auto is. Maar ik zou hem echt niet op de oprit willen hebben. Sorry :)

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:29
pk128934 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:36:
[...]

Ik vind de Kona voor de 2024 facelift/modelwijziging echt bizar lelijk. De nieuwe Kona is nog steeds geen schoonheid, maar ik moet zeggen dat het vrij snel went. Maar de oudere zoals de 2021 die je doorstuurt, is echt wel een afknapper. Ik begrijp dat het technisch gezien nog steeds een goede auto is. Maar ik zou hem echt niet op de oprit willen hebben. Sorry :)
Ik rijd zelf een 2025 maar ik had dan persoonlijk weer liever een pre-facelift op de oprit staan.

• Kvibe
pk128934 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:36:
[...]

Haha ja blijkt maar weer dat alles heel persoonlijk is. Ik vind het vorige model juist mooier. Mooi compact autootje.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Satch ik verdenk nu ook de accu. Vanochtend was het 2°C en nu na een dag in de zon staan is er niets meer aan de hand. Binnenkort de accu maar eens uitbouwen, doormeten en fatsoenlijk opladen.
KerstRunner schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:14:
[...]

Ik rijd zelf een 2025 maar ik had dan persoonlijk weer liever een pre-facelift op de oprit staan.
Ik heb zelf een pre-facelift maar zou toch liever het strakke smoelwerk hebben dan het golfbal uiterlijk ;)
Beschikbare kleurenpalet van een facelift is ook veel leuker. Bij de eerste serie is enkel het groen (met wit dak) wel geinig, de rest is echt oersaai.

🖥️ | 🚗

• lord_fh

lord_fh

PS5

hvwees schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Vervelend, je hebt een maandagmorgen exemplaar getroffen lijkt wel.

Ik hoop dat het gefikst gaat worden voor je.
Update: hele binnenwerk vd achterdeur hendel is vervangen dus de deur werkt weer top. Achterlicht dat spontaan aan gaat konden ze niet echt de vinger opleggen en aangezien 2x nieuwe software niet hielp, komt er een nieuwe schakelaar in (geen idee wat voor schakelaar) , 4 mei weer terug haha
Pagina: 1 ... 150 151 Laatste