Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 156 157 Laatste
Acties:

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:20
Omdat ik de werkbon van de vervanging van de HV batterij nog niet binnen heb ik via de dongel de volgende informatie uitgelezen. Wij hebben de batterij overigens nog niet opgeladen omdat deze vanuit de dealer met 80% geladen kwam:
BMS-waardeNieuwe accu
Cumulative Energy Discharged208,7 kWh
Cumulative Energy Charged220,8 kWh
Equivalent full cycles± 3,3
Normal charging energy181 kWh
Standard charging count14
Quick charging count0
SOH100%
De Kona komt uit 2020 en had 150k op de teller. En gaf de foutmelding P1AB0:00
“Abnormale prestaties hybride/EV-accu – variatie in stationaire spanning (RVB)”

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-08 11:55
utbone schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:46:
Omdat ik de werkbon van de vervanging van de HV batterij nog niet binnen heb ik via de dongel de volgende informatie uitgelezen. Wij hebben de batterij overigens nog niet opgeladen omdat deze vanuit de dealer met 80% geladen kwam:
BMS-waardeNieuwe accu
Quick charging count0
SOH100%
Met welke app heb je dit uitgelezen?

Het op- en ontladen zal testen zijn in de fabrike denk ik?

• utbone
Sjabba1979 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Met welke app heb je dit uitgelezen?

Het op- en ontladen zal testen zijn in de fabrike denk ik?
Met carscanner en het standaard profiel Kona EV 2018-2021.
Uiteindelijk voor deze dongel gegaan: Veepeak OBDCheck BLE+ Bluetooth 4.0 OBD2-scanner: https://www.amazon.nl/dp/B076XVQMVS?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:47
utbone schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:46:
BMS-waardeNieuwe accu
Quick charging count0
SOH100%
Nieuwe accu, lekker idee :)

• utbone
Ik moet zeggen dat als ik nog een keer een elektrische auto koop dat ik hem rond de 100-125k kilometerstand ga kopen. Dit was mij te spannend zo. De Kona is onze tweede auto en verwacht er maximaal 5-10k kilometers mee te rijden per jaar, dan komt de garantie op de batterij wel erg dichtbij.

• Nova163
utbone schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:17:
[...]

Ik moet zeggen dat als ik nog een keer een elektrische auto koop dat ik hem rond de 100-125k kilometerstand ga kopen. Dit was mij te spannend zo. De Kona is onze tweede auto en verwacht er maximaal 5-10k kilometers mee te rijden per jaar, dan komt de garantie op de batterij wel erg dichtbij.
Als het gaat om een fabrieksfout en niet om slijtage, dan wordt ie volgens mij ook buiten garantie vervangen. Recent was er nog een terugroepactie in verband met de accu van mijn Kona uit 2018/19, waarbij de accu ook zou worden vervangen als het defect wordt gevonden.

Snap dat het alsnog niet goed is voor de nachtrust.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38
Ben net terug van een tripje naar Zuid Duitsland, een paar keer aan de snellader gehangen.

Wat me opviel is dat de accu temperatuur als "hoog" werd aangegeven (logisch na snelladen en dan gelijk weer de snelweg op), dat de "batterij conditionering" gewoon 1,5kW trekt 😳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWQNARNfcQc62cRSx6cSY1OrXPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skjCOin5P1K57bgoO0z8FA81.jpg?f=fotoalbum_large

Vind dat best stevig, was die eerder deze week na een minuut of 20 rijden wel weer op "normaal" heeft die vandaag ruim 1,5 uur staan te conditioneren tijdens het rijden.

Dat het buiten 38° was zal ook niet geholpen hebben.

Ik hoorde hem al aardig koelen toen die bij Fastned aan het snelladen was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUh_303a1GxLHXHEhfT7kkZSbbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kEr3cQqwHCjgsQnO0cXpr61.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft wel netjes zijn gebruikelijke laadcurve vertoont.

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-08 19:39
Mijn Kona EV 2020 had vanochtend een lege 12V accu, konden het niet echt verklaren. Heb pechhulp via hyundai garage moeten bellen, en de Anwb kerel gaf aan dat hij zag dat er idd een lek was.

Heb Bluelinky integratie met HomeAssistant, daar zou het evt door kunnen komen. Kan in de HA logs niets geks lezen, maar toen ik de router / raspberryPi heb gereset, kreeg ik wel gelijk een bluelinky update door gepushed.

Iemand anders met zelfde issue?

[ Voor 14% gewijzigd door darkfujita op 15-08-2026 10:00 ]

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:34
darkfujita schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:58:
Mijn Kona EV 2020 had vanochtend een lege 12V accu, konden het niet echt verklaren. Heb pechhulp via hyundai garage moeten bellen, en de Anwb kerel gaf aan dat hij zag dat er idd een lek was.

Heb Bluelinky integratie met HomeAssistant, daar zou het evt door kunnen komen. Kan in de HA logs niets geks lezen, maar toen ik de router / raspberryPi heb gereset, kreeg ik wel gelijk een bluelinky update door gepushed.

Iemand anders met zelfde issue?
Yep, had gisteravond exact hetzelfde: accesoire-accu leeg. Toen de ANWB aankoppelde gaf ie slechts 4.8 volt. ANWB monteur keek naar mijn auto, schatte die op bouwjaar 2019/2020 (het is een import), en zei tsja na een jaar of 6 zijn die accu's meestal wel op .....
Mijn Kona is van juni 2020 maar zo kaal als de neten, geen navi, geen app, geen ota updates.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:19

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn 2020 Kona EV heeft nu al de derde 12V accu. 12V accudesign en deze auto is niet het gelukkigste huwelijk. Zoek maar eens op 12V of accu in dit topic. Gaat meer over de 12V dan over de "echte" accu...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Dronium @darkfujita ik heb bij mij 2020 Kona afgelopen voorjaar de accu vervangen, maar dat was omdat bij het starten soms een 'controleer remmen' melding naar voren kwam die veroorzaakt lijkt te worden door een lage accuspanning. Hebben jullie nooit eerder soortgelijke ongein gehad?

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• darkfujita
@Dronium @JvS @MadMarky

Wat apart zeg, wel erg jammer. Maar volgens de monteur was de accu na opladen gewoon nog goed. Hoefde niet te vervangen worden. Heb zelf nog nooit een andere gekke melding gekregen namelijk.

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47

elmo1

Kona Electric jan-2019

darkfujita schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:56:
@Dronium @JvS @MadMarky

Wat apart zeg, wel erg jammer. Maar volgens de monteur was de accu na opladen gewoon nog goed. Hoefde niet te vervangen worden. Heb zelf nog nooit een andere gekke melding gekregen namelijk.
Dan sta je binnenkort weer met zelfde euvel. Meteen vervangen de 12v accu na 1 keer plat is hij kapot.

Tip koop hem niet bij de dealer maar haal hem bij de automaterialen zaak. Zoek maar op mijn naam dan kom je een beter type tegen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

darkfujita schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:56:
@Dronium @JvS @MadMarky

Dat zei de ANWB monteur bij mij de eerste keer dat ik stil stond ook. En die was echt stuk. Zoek mn verhaal maar op.

Betekent niet dat de jouwe 100% ook stuk is. En als-ie dat wel is, betekent het niet dat er niet OOK een ander probleem is (lekstroom). Heb je iets meer informatie van de anwb gekregen? Als je een grote lekstroom hebt (500mA ofzo) dan start je auto na een week stil staan alweer niet. En dan helpt een nieuwe accu niet echt.

[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 16-08-2026 12:58 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:23
@darkfujita +1 hierboven. Zie ook mijn posts

• darkfujita
@elmo1 @JvS

oh dear god. We gaan over 1,5 week met de auto voor eerst naar noord spanje. Lekker dan haha.

Resultaat rapport ANWB (en ik stond er ook naast):
- Lekstroom: 0.03 Ampere
- Klem spanning: 12.24 Volt

Ik zal jullie post even doorlezen incl die van @rube. Ben benieuwd!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

30mA klinkt niet als iets om je zorgen om te maken. Maar de accu zou ik wel vervangen. Ik heb hem zelf verangen door een Varta C30 554400053. Is echt vrij easy als je een beetje een motorkap durft open te maken.

En ik heb (door mn trauma, ik stond 3 keer stil :P) deze jumpstarter nu ook in de auto liggen: https://www.amazon.nl/dp/B015TKUPIC?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Niet nodig gehad sinds de nieuwe 12V accu overigems.

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 16-08-2026 12:54 ]

• Jan Workum
  • Laatst online: 20:10
Even een check gedaan onder gelijkwaardige omstandigheden. Bij 100% SOC is dit het resultaat op de gom:

16-08-2026: 174.178km, maximum bereik 464km

06-07-2023: 55.095km, maximum bereik 517km

Pakweg 10% capaciteitsverlies.

Kona 06-2020 CZ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMQPVPrsfRW0gObQvhRSS7lNrlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SV9pzx3vEbP2jYvP6xXi1i8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWaeoeU8XBz1msboBdQk1kkJ5oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ye3iingIjCEVbFwv5RttTy8d.jpg?f=fotoalbum_large

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

darkfujita schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:12:
@elmo1 @JvS

oh dear god. We gaan over 1,5 week met de auto voor eerst naar noord spanje. Lekker dan haha.

Geen zorgen gewoon een noco jumsparter kopen dan krijg je hem zo weer aan de praat en zou zeker de accu vervangen is super simpel om te doen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@elmo1 @JvS

Zelfde hier gehad, accu vervangen is met een ratel sleutel echt fluitje van een cent. Gewoon een goede vervanger kopen met dezelfde maat (zijn veel varianten met dezelfde formfactor code). Je kunt ook in e-Niro 2019-2022 topic buurten, zelfde 12v accu. Zoek maar eens op Varta.

Ik denk dat bij de meerderheid van 2019-2020 modellen Kona en eNiro wel vervangen is ondertussen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jan Workum schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 16:05:
Even een check gedaan onder gelijkwaardige omstandigheden. Bij 100% SOC is dit het resultaat op de gom:

16-08-2026: 174.178km, maximum bereik 464km

06-07-2023: 55.095km, maximum bereik 517km

Pakweg 10% capaciteitsverlies.

Kona 06-2020 CZ

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zegt vrij weinig over degradatie. De GOM is hele slechte maatgever daarvoor.

Hier met 90% SoC nu een 452km range bij km stand 131000 (e-Niro, maar ingewanden zijn toch t zelfde)

• Jan Workum
Get!em schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:40:
[...]

Zelfde hier gehad, accu vervangen is met een ratel sleutel echt fluitje van een cent. Gewoon een goede vervanger kopen met dezelfde maat (zijn veel varianten met dezelfde formfactor code). Je kunt ook in e-Niro 2019-2022 topic buurten, zelfde 12v accu. Zoek maar eens op Varta.

Ik denk dat bij de meerderheid van 2019-2020 modellen Kona en eNiro wel vervangen is ondertussen.
Het is een prima indicatie als je het onder gelijke omstandigheden vergelijkt, zeker als je, zoals ik, ruim 174K met deze auto hebt gereden en de gom, het verbruik en de rijomstandigheden nauwlettend observerveert en de auto inmiddels van binnen en buiten kent. De maximale 517km die ik ooit haalde is nu onder geen omstandigheid meer te halen, 465km is echt het maximale, en daardoor wel degelijk een goede indicator.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dan is mijn auto in drie maanden met tien procent gedegradeerd.

Ik denk dat je overschat hoe goed je het hiermee af kan lezen. Die maat is echt niet een betrouwbare indicatie van de State of health / capaciteit van je accu (de Bluelink app ook niet).

Voor hetzelfde geld is er iets gebeurd in je auto waardoor verbruik hoger is… je weet nooit zeker of de situatie exact hetzelfde is (of je kiest ervoor dat wel zeker te menen te weten dat kan ook).

• darkfujita
Ik zou die GOM ook niet vertrouwen. Afgelopen vrijdag (37 graden) 270km gereden met 130km/h aan een stuk. Nu opnieuw opgeladen tot 90%, GOM geeft 15% minder aan dan vrijdag voor vertrek (ook 90% geladen).

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:29

XanderDrake

Build the future!

@elmo1 @JvS

Ik heb ook veel gedoe met mijn 12v. Zelf heb ik hem afgeschreven (en ik ga hem in september vervangen, dan wordt mijn Kona 6 jaar), maar ik heb er wel mee leren leven. Meteen de auto aanzetten als ik hem ga inladen/gebruiken is belangrijk. Daarnaast, als ik geen licht aan laat staan, de deuren en achterbak netjes sluit, centrale vergrendeling goed gebruik, gaat het niet mis. Ook niet op vakantie.
Dus ik neem aan dat mijn MY2020 (met MyHyundai app die ik regelmatig gebruikt) weinig 12v lekkage heeft. Anders zou hij elke week wel ergens leeg lopen, ik gebruik hem lang niet elke dag.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-08 08:41

Ik heb in het verleden ook last gehad van een wispelturige 12V batterij in mijn late 2020 Kona. Tot ik er achter kwam dat het kofferdeksel niet altijd goed sloot, waardoor de auto niet volledig in slaapstand ging.

Ik kreeg daar toen geen melding van in de Hyundai app, maar kon de sensor wel uitlezen in Home Assistant. Hierdoor kon ik zien dat dit de oorzaak was van het probleem. De batterij werd sterk ontladen, telkens de koffer als niet gesloten geregistreerd stond. Ik heb de sluiting iets bijgeregeld en het probleem zo kunnen oplossen.

• Jan Workum
JvS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 06:58:
dan is mijn auto in drie maanden met tien procent gedegradeerd.

Ik denk dat je overschat hoe goed je het hiermee af kan lezen. Die maat is echt niet een betrouwbare indicatie van de State of health / capaciteit van je accu (de Bluelink app ook niet).

Voor hetzelfde geld is er iets gebeurd in je auto waardoor verbruik hoger is… je weet nooit zeker of de situatie exact hetzelfde is (of je kiest ervoor dat wel zeker te menen te weten dat kan ook).
Niet als je zoals ik dagelijks hetzelfde ritje hebt jaar in jaar uit met hetzelfde rijgedrag. De gom is uitermate betrouwbaar onder de omstandigheden die ik hier omschrijf. Zo betrouwbaar zelfs dat ik een aantal keren de batterij zo goed als leeg durfde te rijden naar huis toe 🙂 Moet je niet te vaak doen maar met de Kona kan het gewoon.

• hvwees
Mijn ervaring met de GOM is dat die ook prima betrouwbaar is.

Ik heb een 2024 Kona

In mijn vorige EV kon ik er niet echt van op aan.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Er is een verschil tussen de "GOM" betrouwbaar achten en het 1 op 1 als referentie van de state of health van je accu beschouwen. Als je bandenspanning al anders is (of weet ik veel welke van de vele variabelen, waarvan je er een ook zelf bent), is je range minder bij gelijke accu.

Nog steeds prima om op je GOM te vertrouwen en het betrouwbaar te achten. Niet om het 1 op 1 te vertalen naar de staat van je accupack.

Waar staat de afkorting GOM eigenlijk voor? :P

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 17-08-2026 22:31 ]

• hvwees
Eens, je kan daar niet volledig je SoH uit opmaken.

GOM = Guess O Meter

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:18
Iemand trouwens ervaring met reparatie kosten. Er gaan her en der wel wat verhalen rond van grote kosten bij relatief kleine aanrijdingen wat dat in een total loss zou resulteren. Iemand al eens iemand achterop gehad in een file oid?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

sdk1985 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 02:30:
Iemand trouwens ervaring met reparatie kosten. Er gaan her en der wel wat verhalen rond van grote kosten bij relatief kleine aanrijdingen wat dat in een total loss zou resulteren. Iemand al eens iemand achterop gehad in een file oid?
Ik had willekeurig flinke schade aan mijn voorbumper vorig jaar, de zij-onderkant was geraakt en gescheurd. Scheur van 25 cm, en de aanknopingspunten waren los dus hij hing regelmatig op de grond. Geen idee hoe het kwam, ik vermoed dat iemand er langs en tegenaan was gereden zonder briefje achter te laten :(
Ik heb het laten herstellen: 2100€, ik vond het vrij stevig. Het ging van mijn schadevrije jaren, maar dat is uiteindelijk wel betaalbaar.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn schade van eerder in dit topic (zie foto) was 9000 euro. Vrij stevig gezien er niets stuk was aan de elektrische high voltage installatie.

• utbone
Vandaag interieur filter vervangen, 12v Batterij en de ruitenwissers. Klusje van maximaal 15 minuten in totaal. (incl. uitpakken van de items ;-). Had niet gedacht dat het zo eenvoudig was. (ik kom vanuit de lease).
1543484 Bosch Ruitenwissers voordeelset AR653S + H281 €33,48
2022184 Varta Accu DYNAMIC SLI C30 54AH - 540A€90,60
1249971 Interieurfilter€62,24

[ Voor 121% gewijzigd door utbone op 18-08-2026 15:14 ]

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:12
utbone schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:58:
Vandaag interieur filter vervangen, 12v Batterij en de ruitenwissers. Klusje van maximaal 15 minuten in totaal. (incl. uitpakken van de items ;-). Had niet gedacht dat het zo eenvoudig was. (ik kom vanuit de lease).
Ik vind de interieurfilter wel behoorlijk aan de prijs. Een simpele interieurfilter Meyle 37-12 319 0022 kost nu in de aanbieding 14 euro.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• utbone
pmiddeld schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:47:
[...]

Ik vind de interieurfilter wel behoorlijk aan de prijs. Een simpele interieurfilter Meyle 37-12 319 0022 kost nu in de aanbieding 14 euro.
Ik zat ook te twijfelen. Maar wilde de auto goed gefilterd hebben. Het verschil met het vorige filter is qua beleving al 100% beter.

• Jan Workum
JvS schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:30:
Er is een verschil tussen de "GOM" betrouwbaar achten en het 1 op 1 als referentie van de state of health van je accu beschouwen. Als je bandenspanning al anders is (of weet ik veel welke van de vele variabelen, waarvan je er een ook zelf bent), is je range minder bij gelijke accu.

Nog steeds prima om op je GOM te vertrouwen en het betrouwbaar te achten. Niet om het 1 op 1 te vertalen naar de staat van je accupack.

De gom doet niets anders dan op basis van gegevens (vorige ritten, temperatuur, huidige omstandigheden etc) een berekening maken. De berekening zelf is geen variabele, de gegevens zijn wel variabel. Als de gegevens hetzelfde blijven maar de uitkomst is na 174.000km anders dan na 55.000km dan zegt dat wat over de soh. Je kunt het zelf checken of de afgelegde afstand op de dagteller overeenstemt met wat de gom aangeeft als restbereik. Dat doet de Kona verrekte nauwkeurig onder, nogmaals, constante omstandigheden (dus ook dezelfde bandenspanning, wind/windrichting etc) Je kunt daarbij meerdere steekproeven doen om een beter beeld te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Workum op 18-08-2026 17:05 ]

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:25
even opgezocht: Guess o Meter

• sdk1985
Is leeg ook echt leeg trouwens? Of zit er dan nog een paar km in?

• rube
sdk1985 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:18:
Is leeg ook echt leeg trouwens? Of zit er dan nog een paar km in?
Zover heb ik nooit geprobeerd, maar 1 x ben ik in de "turtle modus" terecht gekomen.

Volgens AI:
De turtle‑modus in de Hyundai Kona Electric verschijnt rond 3–4% batterij, en wordt zeer streng vanaf 2% en bij 0% krijg je vrijwel geen vermogen meer.

Bij mij ging de climate control uit en werd de snelheid beperkt (wat geen probleem was, want in de bebouwde kom). Ik kwam thuis met nog een geschatte max. actieradius van 14 km.
Overigens krijg je al bij 30km(?) de waarschuwing om zsm te gaan laden.

Maar probeer het een keertje uit en laat het ons weten >:).

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-08 13:35
utbone schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:58:
Toevallig net dezelfde filter besteld bij motointegrator voor 43 euro. Scheelt nogal, maar idd ik vind het zelf ook altijd wel waard een goed filter. Laat hem dan ook wel 2 jaar er weer in zitten.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

rube schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:28:
[...]

Zover heb ik nooit geprobeerd, maar 1 x ben ik in de "turtle modus" terecht gekomen.

Volgens AI:
De turtle‑modus in de Hyundai Kona Electric verschijnt rond 3–4% batterij, en wordt zeer streng vanaf 2% en bij 0% krijg je vrijwel geen vermogen meer.

Bij mij ging de climate control uit en werd de snelheid beperkt (wat geen probleem was, want in de bebouwde kom). Ik kwam thuis met nog een geschatte max. actieradius van 14 km.
Overigens krijg je al bij 30km(?) de waarschuwing om zsm te gaan laden.
Ik heb het wel eens getriggerd. Gelukkig zat ik op een afrit toen het gebeurde want je gaat wel een heel stuk langzamer rijden. Onder de 25km ofzo geeft ie ook geen KM bereik meer, dus dan moet je hopen dat je je lader haalt.

• rube
Kvibe schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:55:
[...]
Toevallig net dezelfde filter besteld bij motointegrator voor 43 euro. Scheelt nogal, maar idd ik vind het zelf ook altijd wel waard een goed filter. Laat hem dan ook wel 2 jaar er weer in zitten.
Ik vraag me dan af of de filter ook daadwerkelijk beter is? En of het dan wellicht niet beter is om een goedkopere filter elk jaar te verwisselen ipv een duurder filter elke 2 jaar?

Ik heb destijds alleen gekeken dat het een pollen filter is.

• Kvibe
rube schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Ik vraag me dan af of de filter ook daadwerkelijk beter is? En of het dan wellicht niet beter is om een goedkopere filter elk jaar te verwisselen ipv een duurder filter elke 2 jaar?

Volgens MANN filtert hij extra op:

- PM2.5-fijnstof: tot ongeveer 95% volgens MANN.

- Dieselroet: meer dan 95% reductie.Stikstofoxiden / NOx: MANN claimt voor FreciousPlus bijna volledige bescherming.

-Ozon, zwaveldioxide en bepaalde VOC's zoals tolueen via de actieve kool.

-Onaangename geuren: bijna 90% reductie volgens MANN.Allergenen: >95%, met de polyfenollaag.

-Bacterie- en schimmelgroei op het filter: meer dan 98% vermindering volgens MANN.

Daarnaast is die 2 jaar voornamelijk gebaseerd op mijn eigen situatie. 30.000km in 2 jaar en voornamelijk landelijk rijden. Dat is ook wat Hyundai aangeeft om elke 30.000km te vervangen.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar

• HuismAndré
  • Laatst online: 20:51

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

rube schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Het schijnt dat elk filter met actieve kool (herkenbaar aan een zwartgrijze laag op het filter) pollen tegenhoudt. Die koolfilterlaag blijft ca. 12-15 maanden actief. Dus ja, liever 1 x per jaar een goedkoper interieurfilter met actieve kool dan eens per 2 jaar een dure.

Anti-allergeen is een ander verhaal (dus als dat een must is dan zit je vast aan de duurste versies herkenbaar aan gele of blauwe laag op het filter).

André Huisman (www.new-line.nl)

• sdk1985
Lumia Kees schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:28:
Sinds een paar weken blije eigenaar van een Pure Edition long range.

Naar aanleiding van eerdere opmerkingen: deze stuurt erg licht en heeft een frunk van 27 liter.
Vandaag is de auto geleverd ( *O* ). Een nieuwe Kona 64 kW Pure Edition met Comfort pack (stuur/stoelverwarming); sdk1985 in "Het grote Hyundai Kona Electric topic".

Inderdaad een frunk. Dacht heel even van niet want er zit een klep over waardoor het lijkt op een motoronderdeel :X .

Range stond met 100% op 410km. Dat is in mijn beleving wat minder dan tijdens de proefritten werd weergeven (ik zat met 440-450 in mijn hoofd). An sich geen hele gekke waarde gezien het verbruik van 14 tot 15 kw/100km op de erste 70km. Even snel rekenen kom ik op 64/15*100=426km en 64/14*100=457km. Dus zal nog wel iets bijtrekken. Het regende ook, zal vast niet helpen.

Klopt het dat de parkeersensoren voor handmatig moeten worden geactiveerd? Of gaan ze vanzelf aan als je dichtbij iets komt? Wel handig om te weten. Bij wegrijden brand het oranje P sensor lampje iig niet en lijkt erop dat hij met achteruit rijden zowel camera als sensoren aanzet.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 19-08-2026 18:48 ]

• hvwees
Een nieuwe ?

De parkeersensoren werken zodra dat oranje ledje bij dat P kopje brand.

Het gaat pas piepen of iets weergeven als je ergens dichtbij genoeg komt. Of iets dichterbij jou komt, als iemand strak voor je auto oversteekt bijvoorbeeld.

Ik zou zeggen, probeer het uit met iets onschuldigs zoals je schoonmoeder een heg bijvoorbeeld.

• sdk1985
hvwees schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:37:
Een nieuwe ?

De parkeersensoren werken zodra dat oranje ledje bij dat P kopje brand.

Het gaat pas piepen of iets weergeven als je ergens dichtbij genoeg komt. Of iets dichterbij jou komt, als iemand strak voor je auto oversteekt bijvoorbeeld.

Ik zou zeggen, probeer het uit met iets onschuldigs zoals je schoonmoeder een heg bijvoorbeeld.
Yes nieuwe Kona. Zal het nog wel een keer opnieuw proberen. Tijdens oefenrondje eerst achteruit gereden dus gok dat ze dan uberhaupt ingeschakeld zijn. Maar bij voorruit inparkeren is wel goed om te weten indien je het dan zelf moet inschakelen :X .

• Lumia Kees
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:40
sdk1985 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:33:
[...]

Vandaag is de auto geleverd ( *O* ). Een nieuwe Kona 64 kW Pure Edition met Comfort pack (stuur/stoelverwarming); sdk1985 in "Het grote Hyundai Kona Electric topic".

Inderdaad een frunk. Dacht heel even van niet want er zit een klep over waardoor het lijkt op een motoronderdeel :X .

Range stond met 100% op 410km. Dat is in mijn beleving wat minder dan tijdens de proefritten werd weergeven (ik zat met 440-450 in mijn hoofd). An sich geen hele gekke waarde gezien het verbruik van 14 tot 15 kw/100km op de erste 70km. Even snel rekenen kom ik op 64/15*100=426km en 64/14*100=457km. Dus zal nog wel iets bijtrekken. Het regende ook, zal vast niet helpen.

Klopt het dat de parkeersensoren voor handmatig moeten worden geactiveerd? Of gaan ze vanzelf aan als je dichtbij iets komt? Wel handig om te weten. Bij wegrijden brand het oranje P sensor lampje iig niet en lijkt erop dat hij met achteruit rijden zowel camera als sensoren aanzet.
Na 884 km en 3 laadsessies is bij mij het verbruik 14,82 kWh/100 km. Gemeten aan gekochte stroom, dus niet volgens de auto.

Wat die sensoren aan de voorkant betreft, ik vertrouw daar niet op. Soms doen ze het, en soms lijkt het of ze het niet doen maar durf ik het niet nog verder te proberen.

• sdk1985
Oef op polisblad en groene kaart van de Hyundai verzekering staat ingangsdatum 22 augustus ipv 19 augustus. Zowel de dealer als Bovemij momenteel niet bereikbaar :X .

• Ivo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
1543484 Bosch Ruitenwissers voordeelsetAR653S + H281€33,48
2022184 Varta AccuDYNAMIC SLI C30 54AH - 540A€90,60
Deze week ook mijn Kona overgenomen uit de Private lease. Ik ga de bovenstaande updates ook zelf doen.. maar ik vroeg me af of ik naast de APK uberhaupt nog wel een beurt zou laten uitvoeren? Misschien voor de remvloeistof elke 2 of 3 jaar? Ik rij 12000 per jaar. De auto is nu 6 jaar oud.. Garantie is toch niet meer relevant (toch?)

[ Voor 59% gewijzigd door Ivo. op 19-08-2026 21:48 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ivo. schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:44:
[...]
1543484 Bosch Ruitenwissers voordeelsetAR653S + H281€33,48
2022184 Varta AccuDYNAMIC SLI C30 54AH - 540A€90,60
Deze week ook mijn Kona overgenomen uit de Private lease. Ik ga de bovenstaande updates ook zelf doen.. maar ik vroeg me af of ik naast de APK uberhaupt nog wel een beurt zou laten uitvoeren? Misschien voor de remvloeistof elke 2 of 3 jaar? Ik rij 12000 per jaar. De auto is nu 6 jaar oud.. Garantie is toch niet meer relevant (toch?)
Het schijnt heel belangrijk te zijn dat de koelvloeistof iedere x jaar vervangen wordt.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Kvibe
Koelvloeistof elke 3 jaar. Duur grapje overigens. En de E call batterij elke 3 jaar. Ook een duur grapje.

e call batterij kun je evt laten zitten tot dat die niet meer werkt.

• XallaX
  • Laatst online: 22:43

XallaX

Meow

Kvibe schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:24:
Koelvloeistof elke 3 jaar. Duur grapje overigens. En de E call batterij elke 3 jaar. Ook een duur grapje.

Het is voor auto's vanaf 2018 een APK afkeurpunt dus let daar wel op.

• Kvibe
XallaX schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:49:
[...]

Het is voor auto's vanaf 2018 een APK afkeurpunt dus let daar wel op.
Als hij niet meer werkt vervang je heb uiteraard. Kun je evt tegelijk met apk doen. Ik ga er vanuit dat zo’n batterij wel 5-7 jaar mee moet kunnen gaan.

• Nova163
sdk1985 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:33:
[...]

Hier al vaker gememoreerd: je moet de GOM niet al te serieus nemen. De range wordt sterk beïnvloed door de snelheid waarmee je hebt gereden, het weer (temperatuur, wind en inderdaad regen) en ook nog enigszins door verwarming en airco.

Mijn Kona uit 2018 stond vanmorgen met 79% accu op 485 km, omdat ik recent vooral in warm weer en niet op de snelweg heb gereden. Het zegt helaas niets over de range als ik straks met 130 km/u naar huis rijdt.

Kortom: maak je er niet direct zorgen om.

Voor mij persoonlijk is het energieverbruik gemeten aan de laadpaal over ~ 100.000 km nu 17,8 kW/100 km, dat is inclusief relatief veel snelwegkilometers met 120-130 km/u.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die van mij wordt 95% op de snelweg (107 op de teller) gebruikt en is vrij structureel op 430km als de batterij op 100% is. Maar ik heb hem ook weleens op 508 gezien, maar ook weleens op 390 (nadat ik terug kwam van vakantie met de laatste stint 176km/u op de autobahn. Niet goed voor je verbruik :P).

• Ivo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
Kvibe schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:24:

Gelukkig hebben ze die vloeistof vanuit het lease contract afgelopen november nog vernieuwd. dus de komende 2 jaar hoef ik die nog niet te vervangen. De e-call batterij zie ik niet terug op de onderhouds facturen van de afgelopen 5 jaar. Die ga ik soweiso niet pro-actief vervangen. Wat kost zo'n batterij?

• HuismAndré

HuismAndré

Ivo. schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:06:
[...]

Gelukkig hebben ze die vloeistof vanuit het lease contract afgelopen november nog vernieuwd. dus de komende 2 jaar hoef ik die nog niet te vervangen. De e-call batterij zie ik niet terug op de onderhouds facturen van de afgelopen 5 jaar. Die ga ik soweiso niet pro-actief vervangen. Wat kost zo'n batterij?
Volgens mij is de prijs van de batterij het probleem niet. Het probleem is dat Hyundai dacht 'laten we dat ding eens goed verstoppen' waardoor je het halve dashboard schijnt te moeten slopen om erbij te kunnen (niet bij de benzine versie trouwens, daar schijn je er via de versnellingspook bij te kunnen).

YouTube: Hyundai Kona E-call battery replacement

[ Voor 16% gewijzigd door HuismAndré op 20-08-2026 21:26 ]

• Kvibe
Ivo. schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:06:
[...]

Bij de dealer 180 euro dacht ik. Schijnbaar verstoppen ze die dingen altijd. Kan bij andere fabrikanten nog veel duurder zijn heb ik begrepen.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heb hier €172,43 op de factuur staan voor het vervangen, twee maanden terug

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• pmiddeld
Lumia Kees schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:46:
[...]

Na 884 km en 3 laadsessies is bij mij het verbruik 14,82 kWh/100 km. Gemeten aan gekochte stroom, dus niet volgens de auto.

Wat die sensoren aan de voorkant betreft, ik vertrouw daar niet op. Soms doen ze het, en soms lijkt het of ze het niet doen maar durf ik het niet nog verder te proberen.
Bij mij doen de sensors aan de voorkant het pas als je eerst even achteruit bent gereden.

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:03

lord_fh

Môge!

pmiddeld schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:32:
[...]

Bij mij doen de sensors aan de voorkant het pas als je eerst even achteruit bent gereden.
klopt (of als je op het knopje drukt)

Ondertussen, ik heb tijdens mijn vakantie 2 weken met een EX40 gereden (de meest luxe) omdat mijn kona ivm de hagelschade nog bij de schadehersteller stond...

De Kona rijdt beter en zuiniger (VEEL) dan de EX40 was mijn conclusie.

Bij terugkomst was mijn kona nog erger beschadigd dan dat ik hem weg heb gebracht (verhaal laat ik even in het midden maar er was van alles beschadigd aan een auto van 1,5 jaar oud met 21k km, tot weggewaaide dopjes uit de dakrails toe). Hij is toen later die week terug gegaan naar herstel bedrijf waar hij nu alweer 2 weken staat ( :F :F ) en ik rij nu in een Tesla M3 van dit jaar met 2k km erop.

En weer rijdt de Kona veel lekkerder. de Tesla is vaak nukkig in zn gedragingen met adaptive en wat hij ziet enzo en buiten dat is het mijn auto gewoon niet maar dat telt niet mee voor het weggedrag uiteraard.

Kortom,

ik hoop maar dat mijn kona snel weer terug is en dit keer weer zo netjes als hij was...

PS5 Pro + AOC U32G4U

• pmiddeld
lord_fh schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:38:
[...]
klopt (of als je op het knopje drukt)
Welk knopje? Mijn auto is van 2020, dus misschien heeft-ie zo'n knopje niet?

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

pmiddeld schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:45:
[...]

Welk knopje? Mijn auto is van 2020, dus misschien heeft-ie zo'n knopje niet?
Naast je knop voor drive mode te wisselen en stoelverwarming en ventilatie

• darkfujita
Iemand hier ervaring met een koelbox in de Kona? Aansluiting op de 12v outlet, werkt alleen als de auto in drive mode is toch? Dus met andere woorden; ik moet de koelbox snachts even uit de auto halen (bij overnachting tussen hotel in Frankrijk), want deze blijft niet aan zodra de auto uit is?

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:00
darkfujita schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:32:
Iemand hier ervaring met een koelbox in de Kona? Aansluiting op de 12v outlet, werkt alleen als de auto in drive mode is toch? Dus met andere woorden; ik moet de koelbox snachts even uit de auto halen (bij overnachting tussen hotel in Frankrijk), want deze blijft niet aan zodra de auto uit is?
Klopt helemaal. Wij hebben hem er dus ook steeds uit gehaald voor de nachten (en dan op de 230 gezet).

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Aansluiting op de 12v outlet, werkt alleen als de auto in drive mode is toch?
Naast de drive mode is er nog de utility mode voor wanneer je zelf voor langere tijd in de auto verblijft zonder te rijden, je kunt de auto dan helaas niet van buiten afsluiten.

[ Voor 35% gewijzigd door easyriider op 24-08-2026 10:35 ]

• darkfujita
Thanks! Die utility mode ken ik inderdaad, maar voor korte pauze (bijv. even lunchen ergens oid) dan is het prima om de koeling niet aan te hebben in de koelbox. Deze blijft uit zichzelf ook gewoon koel.

• hvwees
easyriider schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

Naast de drive mode is er nog de utility mode voor wanneer je zelf voor langere tijd in de auto verblijft zonder te rijden, je kunt de auto dan helaas niet van buiten afsluiten.
Ik heb de volgende "hack" gebruikt om de auto in utility mode / kampeer modus toch af te sluiten.

Op het raam aan bestuurderszijde, stap uit, druk op het slotje om de auto af te sluiten, sluit het raam met de auto close.

Tadaah! Auto afgesloten, als je vervolgens de handgreep pakt aan de buitenkant (en je de sleutel bij je hebt) ontgrendeld die meteen.

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Gewoon op camper mode zetten via menu dan blijven deze voorzieningen werken.

Moet je wel auto met sleutel afsluiten

[ Voor 4% gewijzigd door elmo1 op 24-08-2026 13:03 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-08 14:05
hvwees schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Ik heb de volgende "hack" gebruikt om de auto in utility mode / kampeer modus toch af te sluiten.

Op het raam aan bestuurderszijde, stap uit, druk op het slotje om de auto af te sluiten, sluit het raam met de auto close.

Tadaah! Auto afgesloten, als je vervolgens de handgreep pakt aan de buitenkant (en je de sleutel bij je hebt) ontgrendeld die meteen.
Wat is de auto close functie en hoe bedien ik die? Ik wil heel graag de ramen kunnen bedienen van buiten.

• hvwees
cryforhelp schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:08:
[...]

Wat is de auto close functie en hoe bedien ik die? Ik wil heel graag de ramen kunnen bedienen van buiten.
Steek je hand door het raam en bedien het knopje door deze helemaal omhoog te trekken. Haal wel je arm eruit want anders zit die er tussen.

Op deze manier

YouTube: Kona kampeermodus, auto afsluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door hvwees op 24-08-2026 21:29 ]

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:16
cryforhelp schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:08:
[...]

En de ramen sluiten met de afstandsbediening?

• hvwees
Buske schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:43:
[...]

En de ramen sluiten met de afstandsbediening?
Dat gaat niet als de auto in kampeermodus staat.

• Buske
hvwees schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:46:
[...]

Dat gaat niet als de auto in kampeermodus staat.
Ik heb een 2020 model gehad, reed regelmatig met frigo/diepvries die vaak aanstond terwijl de wagen in kampeermodus stond. Ik opende het linker raam, stapte uit en zette de centrale vergrendeling door het geopende raam aan, en sloot het raam toch echt met de afstandsbediening. Dit doe ik trouwens nu net hetzelfde met mijn huidige ioniq 6 :*)

Excuses 7(8)7 7(8)7 7(8)7 , sluiten met de app op smartphone.

[ Voor 13% gewijzigd door Buske op 24-08-2026 21:45 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-08 14:05
Hoe sluiten jullie de ramen met de afstandsbediening? Ik heb alle knoppen geprobeerd dacht ik.

• hvwees
Buske schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:27:
[...]

Ik heb een 2020 model gehad, reed regelmatig met frigo/diepvries die vaak aanstond terwijl de wagen in kampeermodus stond. Ik opende het linker raam, stapte uit en zette de centrale vergrendeling door het geopende raam aan, en sloot het raam toch echt met de afstandsbediening. Dit doe ik trouwens nu net hetzelfde met mijn huidige ioniq 6 :*)
Ik ga het nog eens proberen dan.

Ik doe het nu zo: YouTube: Kona kampeermodus, auto afsluiten.

• hvwees
Werkt niet met het 2024 model Kona, als de auto in kampeermodus staat doen de knoppen op de afstandsbediening niets.

Overigens als de auto uit staat, kan ik wel de ramen voor sluiten door de "op slot" knop ingedrukt te houden.

• hvwees
[...]
Excuses 7(8)7 7(8)7 7(8)7 , sluiten met de app op smartphone.
Aha, ja dat heb ik nog niet geprobeerd.

Maar mijn methode is denk ik wat sneller/eenvoudiger.

Ik ga dit nog wel een keer proberen.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-08 12:45
hvwees schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:23:
Werkt niet met het 2024 model Kona, als de auto in kampeermodus staat doen de knoppen op de afstandsbediening niets.

Overigens als de auto uit staat, kan ik wel de ramen voor sluiten door de "op slot" knop ingedrukt te houden.
En door de "open" knop op de afstandsbediening ingedrukt te houden kan je de (voorste) portierramen ook weer open zetten.

the older I get, the better I was...

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-08 09:56

The Adder

Happy racing from Holland

[...]

Dit doe ik trouwens nu net hetzelfde met mijn huidige ioniq 6 :*)
Beetje het verkeerde forum: De centrale vergrendeling op de Ioniq 6 zit in de middenconsole, moet je wel erg lange armen hebben, of heb je nog een andere truc? :P Maar zou wel een handig tip zijn omdat we binnenkort langere tijd weg gaan met onze I6 en dan auto gaan gebruiken al super accu met 230V aansluiting _/-\o_

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, 89000km, [juni 2023-> mei 2026] | Ioniq 6 Lounge Sky, zilver, 20000km [mei 2026->]

• Buske
The Adder schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:16:
[...]

Beetje het verkeerde forum: De centrale vergrendeling op de Ioniq 6 zit in de middenconsole, moet je wel erg lange armen hebben, of heb je nog een andere truc? :P Maar zou wel een handig tip zijn omdat we binnenkort langere tijd weg gaan met onze I6 en dan auto gaan gebruiken al super accu met 230V aansluiting _/-\o_
Wel een klein beetje moeite doen hé ;) , steek je hoofd en een arm door het (geopende) raam, dan kan je toch makkelijk aan de midden console. Of het zou aan je lichaamsbouw moeten liggen, Ik ben 1,78 groot en niet struis gebouwd.

• The Dude
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 26-08 11:01
The Dude schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:49:
[...]

9 April gaat hij naar de garage. Daarvoor heb ik de auto nog getest aan 2 laadpalen waar ik ook maar 7kW op kreeg ipv 11kW.
Was inderdaad de OBC. Deze is onder garantie vervangen.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:59
Heeft iemand een positieve ervaring met een dealer voor de onderhoudsintervallen in het midden van het land, en zo ja, mag ik de naam weten?

• Kees-Jan
morlune schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:24:
Heeft iemand een positieve ervaring met een dealer voor de onderhoudsintervallen in het midden van het land, en zo ja, mag ik de naam weten?
Hyundai Wittenberg in Amersfoort, Hilversum, Utrecht?

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:28
morlune schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:24:
Ik ga al een paar jaar naar Herwers Veenendaal, goede ervaringen mee :)

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:08
Wittenberg Utrecht mijd ik uit ervaring, de andere twee zijn prima.

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:40

sjirafje

No inspirational quotes here

De communicatie van Herwers vond ik nogal matig. Kreeg ook nogal tegenstrijdige informatie over belangrijke zaken. Die zou ik zelf niet kiezen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• vanaalten
  • Laatst online: 18:59
Midden in de ardennen met m’n Kona EV (2018), gaat lampje ‘controleer TPMS systeem’ branden.

In eerste instantie denk ik dan aan een lekke band ofzo - maar normaal krijg je dan specifiek te zien welk wiel een probleem heeft. Kan ook niet in het menu een overzicht van de bandenspanningen meer zien, ofwel: TPMS systeem zelf heeft hier een probleem.

Dus… had verder geen plannen voor vanmiddag, dus Hyundai garage bezocht. Franstalig deel van België, dus… taalbarrière. Probleem uitgelegd, monteur keek in auto en vertelde dat er een ‘set’ knop moet zijn om het systeem te resetten, meer kon hij niet voor mij doen… 😕

Ofwel, monteur zonder verstand van zaken, want deze auto heeft volgens mij geen reset-knop voor TPMS, enkel accurate sensoren per band.

Bandenspanning toch even gecontroleerd en was prima. Straks in NL maar de lokale dealer opzoeken.

• HuismAndré

HuismAndré

vanaalten schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:25:
Midden in de ardennen met m’n Kona EV (2018), gaat lampje ‘controleer TPMS systeem’ branden.

In eerste instantie denk ik dan aan een lekke band ofzo - maar normaal krijg je dan specifiek te zien welk wiel een probleem heeft. Kan ook niet in het menu een overzicht van de bandenspanningen meer zien, ofwel: TPMS systeem zelf heeft hier een probleem.

Dus… had verder geen plannen voor vanmiddag, dus Hyundai garage bezocht. Franstalig deel van België, dus… taalbarrière. Probleem uitgelegd, monteur keek in auto en vertelde dat er een ‘set’ knop moet zijn om het systeem te resetten, meer kon hij niet voor mij doen… 😕

Ofwel, monteur zonder verstand van zaken, want deze auto heeft volgens mij geen reset-knop voor TPMS, enkel accurate sensoren per band.

Bandenspanning toch even gecontroleerd en was prima. Straks in NL maar de lokale dealer opzoeken.
Op een gegeven moment zijn de batterijtjes van de sensoren leeg. Ik denk dat dit bij jou aan de hand is. Vaak zitten de batterijen ingegoten in de sensor (dan is min of meer de enige optie de sensor vervangen). Overigens gaan ze nooit tegelijk (maar na 8 jaar is het wellicht een optie om ze maar wel allemaal te vervangen als blijkt dat het inderdaad de batterij is). Zijn op Ali vaak niet zo duur (15 euro per stuk of zo).

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 26-08-2026 18:16 ]

• Kees-Jan
HuismAndré schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:14:
[...]

Op een gegeven moment zijn de batterijtjes van de sensoren leeg. Ik denk dat dit bij jou aan de hand is. Vaak zitten de batterijen ingegoten in de sensor (dan is min of meer de enige optie de sensor vervangen). Overigens gaan ze nooit tegelijk (maar na 8 jaar is het wellicht een optie om ze maar wel allemaal te vervangen als blijkt dat het inderdaad de batterij is). Zijn op Ali vaak niet zo duur (15 euro per stuk of zo).
En om ze zélf te vervangen?
Snij je de band van de velg...
Wel 1 voor 1 😎😋

• HuismAndré

HuismAndré

Kees-Jan schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:21:
[...]

En om ze zélf te vervangen?
Snij je de band van de velg...
Wel 1 voor 1 😎😋
Overhandig de sensoren aan je favoriete bandenboer. Vraag je bandenboer de sensoren te vervangen (zitten vaak vast aan het ventiel). Betaal je favoriete bandenboer voor z'n werk.

• vanaalten
  • Laatst online: 18:59
Hmm, zitten die sensoren niet binnen in de band?
Moeilijk om met zekerheid vast te stellen, lijkt er op dat je met een steeksleutel het ventiel ofzo los kan draaien, maar of he dan de sensor met batterij te pakken hebt…?

Zal zo youtube eens raadplegen…

Edit:
Nee, lijkt geen klus om zelf te doen:
YouTube: 2019-2025 Hyundai Kona Electric TPMS Sensor Install A-Premium
Ik vermoed dat je vooral iets om de band naar beneden te duwen mist. En wellicht de apparatuur om de sensor te configureren.

Nou is het wellicht voor iemand anders best zelf te doen, maar ik ben wat te afhankelijk van de auto om risico’s zoals dit te nemen. Dan maar wat geld naar de garage schuiven.

[ Voor 48% gewijzigd door vanaalten op 26-08-2026 20:15 ]

• nospam_Z
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:15
Morgen lever ik de Kona 2020 in voor een nieuwe EV. De garage wilde de 4 lichtmetalen velgen met winterbanden niet hebben (17"), is er iemand in geïnteresseerd? Er zitten nog redelijke winterbanden op. Regio noord holland.

• utbone
nospam_Z schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:09:
Morgen lever ik de Kona 2020 in voor een nieuwe EV. De garage wilde de 4 lichtmetalen velgen met winterbanden niet hebben (17"), is er iemand in geïnteresseerd? Er zitten nog redelijke winterbanden op. Regio noord holland.
Laten we even DMen

• Fransmgzsev
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-08 20:26
De Kona heeft ook een kampeermodus. De koelkast draait dan op de grote accu.

• nospam_Z
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:15
nospam_Z schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:09:
Deze zijn gereserveerd.

Heb nog wel dakdragers akuri gratis af te halen.

• hvwees
Fransmgzsev schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:50:
De Kona heeft ook een kampeermodus. De koelkast draait dan op de grote accu.
Dat is de utility mode of de gebruikers modus.

• Kriskras99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:32
nospam_Z schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:19:
[...]

Deze zijn gereserveerd.

Heb nog wel dakdragers akuri gratis af te halen.
Die kan ik wel goed gebruiken, DM gestuurd!
Pagina: 1 ... 156 157 Laatste