Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 147 148 Laatste
Acties:

• Jandrie56
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 29-01 20:47
Ha ik ben aan het oriënteren op een tweedehands Kona maar loop een beetje vast in alle uitvoeringen. Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Ik ben op zoek naar modellen met bouwjaar vanaf 2020, omdat daar (als ik het goed begrijp) standaard driefasen laden en een groter 10,25 scherm bij zit. Ik heb een budget van 15 a 20 duizend euro.

Nu lukt het mij op occasionwebsites maar moeilijk om te achterhalen of het geadverteerde model ook daadwerkelijk driefasenladen heeft. Vaak staat er wel bouwjaar 2020 en is ook het grotere 10,25 inch scherm te zien, maar als je dan in de opgegeven specificaties duikt staat daar 7kwh opladen.

Wat is de beste manier om te achterhalen welk model ik voor me heb? Hebben alle modellen met een 10,25 inch scherm altijd ook driefasenladen? Zijn alle modellen met bouwjaar 2020 standaard driefasen?

En hebben jullie Kona-rijders nog andere tips waar ik op moet letten bij aankoop? Uitvoeringen/opties die handig zijn om er op te hebben, is een warmtepomp een must? En goede ervaringen met bepaalde dealers?

Bij voorbaat dank!

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-01 17:57
Jandrie56 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:11:
Ha ik ben aan het oriënteren op een tweedehands Kona maar loop een beetje vast in alle uitvoeringen. Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Ik ben op zoek naar modellen met bouwjaar vanaf 2020, omdat daar (als ik het goed begrijp) standaard driefasen laden en een groter 10,25 scherm bij zit. Ik heb een budget van 15 a 20 duizend euro.

Nu lukt het mij op occasionwebsites maar moeilijk om te achterhalen of het geadverteerde model ook daadwerkelijk driefasenladen heeft. Vaak staat er wel bouwjaar 2020 en is ook het grotere 10,25 inch scherm te zien, maar als je dan in de opgegeven specificaties duikt staat daar 7kwh opladen.

Wat is de beste manier om te achterhalen welk model ik voor me heb? Hebben alle modellen met een 10,25 inch scherm altijd ook driefasenladen? Zijn alle modellen met bouwjaar 2020 standaard driefasen?

En hebben jullie Kona-rijders nog andere tips waar ik op moet letten bij aankoop? Uitvoeringen/opties die handig zijn om er op te hebben, is een warmtepomp een must? En goede ervaringen met bepaalde dealers?

Bij voorbaat dank!
Pure versie is in ieder geval 1 fase, maar die heeft ook een kleiner scherm. Warmtepomp is alleen een must als je persé 20-50 km extra bereik wilt hebben in de winter.
Daarnaast vind ik persoonlijk de onderhoudskosten tegenvallen voor een elektrische auto. Koelvloeistof vervangen erg prijzig elke 3 jaar. E call batterij elke 3 jaar. Allemaal kosten die je niet bij elka auto hebt. Vond ik persoonlijk tegenvallen.

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-02 14:33

Bij voorbaat dank!
Die specificaties van de Kw kloppen vaak niet op de websites, makkelijkst is als er een foto van de laadpoort op staat, zo kan je het herkennen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOaInzWWCaNsC2cWCFXrgCgdUfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKHCYuyRNgPtn7fpiD7d5Cwf.jpg?f=fotoalbum_large
Bron plaatje: https://evse.net/home-ins...uide-for-type-2-ev-cable/

Warmtepomp vind ik erg fijn maar geen idee hoeveel het scheelt.
Qua dealer ben ik erg blij met Herwers (gekocht bij Herwers Hengelo, en nu in onderhoud bij Herwers Veenendaal, beide goede ervaringen mee).

[ Voor 5% gewijzigd door Gerjannn op 12-01-2026 18:10 ]

• Jandrie56
Gerjannn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:08:
[...]

Die specificaties van de Kw kloppen vaak niet op de websites, makkelijkst is als er een foto van de laadpoort op staat, zo kan je het herkennen:
[Afbeelding]
Bron plaatje: https://evse.net/home-ins...uide-for-type-2-ev-cable/

Warmtepomp vind ik erg fijn maar geen idee hoeveel het scheelt.
Qua dealer ben ik erg blij met Herwers (gekocht bij Herwers Hengelo, en nu in onderhoud bij Herwers Veenendaal, beide goede ervaringen mee).
Ah dit is een goeie, daar ga ik op letten. Dank!

Ik zag Herwers ook al een paar keer langskomen inderdaad, zien er betrouwbaar uit. Ik vroeg me af: veel dealers zetten de SOH er bij (waaronder Herwers). Is het dan nog noodzakelijk/aan te bevelen om nogmaals een accutest te laten doen, via bijvoorbeeld dat Aviloo? Of kan ik er vanuit gaan als de Dealer er de SOH bij zet, dat het wel goed zit?

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:26

lord_fh

PS5

Met de hevige sneeuw toch op het werk aangegeven dat ik het heel raar vind dat ik vanuit de lease geen winterbanden erbij heb... Men heeft het "ineens" toch aan kunnen zetten ;)

Vandaag zijn ze er onder gegaan, Vredestein Wintrac Pro + ( op de originele 17"wielen). Ik ben beniewd hoe het rijdt en hoe het verbruik wordt.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-02 17:07

Bij voorbaat dank!
De modellen van begin 2020 zijn nog 1 fase. Ik heb er een van oktober 2020 en die is 3 fasen. Niet geheel waterdicht maar wel een goed indicatie als je geen foto van de laadpoort hebt is de positie van de knoppen van het navigatiescherm. Als die links van het scherm zitten (verticaal) dan is het hoogstwaarschijnlijk een 1 fase Kona. Als de knoppen onder het scherm zitten (horizontaal), dan is het hoogstwaarschijnlijk een 3 fasen Kona.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-02 08:43
pmiddeld schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:21:
[...]

De modellen van begin 2020 zijn nog 1 fase. Ik heb er een van oktober 2020 en die is 3 fasen.
...
Als die links van het scherm zitten (verticaal) dan is het hoogstwaarschijnlijk een 1 fase Kona. Als de knoppen onder het scherm zitten (horizontaal), dan is het hoogstwaarschijnlijk een 3 fasen Kona.
Tenzij de wagen uit het buitenland komt.
Wij hebben een Duitser van 12/2020 met Bluelink (groot scherm en knoppen onderaan) maar wel met 1-fase boordlader. Altijd de poort checken voor de zekerheid dus.

• pmiddeld
eyegraphic schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Tenzij de wagen uit het buitenland komt.
Wij hebben een Duitser van 12/2020 met Bluelink (groot scherm en knoppen onderaan) maar wel met 1-fase boordlader. Altijd de poort checken voor de zekerheid dus.
De mijne is ook import uit Duitsland. Het kan dus allemaal. Idd checken laadpoort is de meest waterdichte methode, maar foto's van laadpoorten vind je niet zo vaak in advertenties.

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Jandrie56 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:09:
[...]
Ik zag Herwers ook al een paar keer langskomen inderdaad, zien er betrouwbaar uit. Ik vroeg me af: veel dealers zetten de SOH er bij (waaronder Herwers). Is het dan nog noodzakelijk/aan te bevelen om nogmaals een accutest te laten doen, via bijvoorbeeld dat Aviloo? Of kan ik er vanuit gaan als de Dealer er de SOH bij zet, dat het wel goed zit?
Mijn Kona uit 2020 was door Aviloo getest met een resultaat van 94,7% terwijl het interne BMS 100% aangaf. Het BMS houdt rekening met de overcapaciteit van de 67,5kWh grote accu en zolang de werkelijke capaciteit niet onder de 64 is geeft die 100%.

Dus als de dealer een SoH van 100% opgeeft kun je er vanuit gaan dat het niet de werkelijke SoH is maar datgene wat het BMS aangeeft.

• Jandrie56
Dank voor jullie tips, heel fijn!

Ik volg dit forum al even en de voornaamste zorg wat betreft de Kona die mij opvalt zijn die problemen met de versnellingsbak/motor (die Wheel of Fortune of zoiets). Vraag aan mensen die een tweedehands Kona hebben aangeschaft: zijn er nog manieren om er achter te komen of het model dat je op het oog hebt ook dit probleem zou kunnen hebben, bijv tijdens de testrit? Ik heb geen idee hoe vaak dit probleem überhaupt voorkomt, maar als je kosten leest van €6000+ schrikt dat nogal af om een tweedehands Kona aan te schaffen, zeker nu de meeste modellen van 2020/2021 inmiddels net buiten de fabrieksgarantie vallen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-02 19:56
Jandrie56 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:20:
Ik heb geen idee hoe vaak dit probleem überhaupt voorkomt, maar als je kosten leest van €6000+ schrikt dat nogal af om een tweedehands Kona aan te schaffen, zeker nu de meeste modellen van 2020/2021 inmiddels net buiten de fabrieksgarantie vallen.
Voor een 2021 model kan je nog overwegen om twee jaar extra garantie bij te kopen. Enige is dat ik niet weet hoe moeilijk of makkelijk daar over gedaan wordt (stel dat de auto tussentijds bij een niet-Hyundai in onderhoud is geweest...).

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:39
Johnn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:56:
[...]
E call batterij elke 3 jaar.
Daar hebben we eerder een discussie over gehad of dat wel of niet nodig is. Maar ik ben wel benieuwd, is dat alleen de Kona dan die dat iedere 3 jaar voorschrijft? Want de e-call toch al een tijdje voor nieuwe auto's verplicht?

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:02
Jandrie56 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:20:
Dank voor jullie tips, heel fijn!

Ik volg dit forum al even en de voornaamste zorg wat betreft de Kona die mij opvalt zijn die problemen met de versnellingsbak/motor (die Wheel of Fortune of zoiets). Vraag aan mensen die een tweedehands Kona hebben aangeschaft: zijn er nog manieren om er achter te komen of het model dat je op het oog hebt ook dit probleem zou kunnen hebben, bijv tijdens de testrit? Ik heb geen idee hoe vaak dit probleem überhaupt voorkomt, maar als je kosten leest van €6000+ schrikt dat nogal af om een tweedehands Kona aan te schaffen, zeker nu de meeste modellen van 2020/2021 inmiddels net buiten de fabrieksgarantie vallen.
Met alle opgedane ervaring (zoek maar op m’n naam in dit topic), zou ik in jouw positie een Kona zoeken waar je het motorgeluid uit kan zetten en een mobiele telefoon in een bakje onder de motorkap leggen met een audio opname actief. Ik gebruik (nog steeds) de piepschuim bak uit de achterbak, op de plek van de plastic kap op de invertor middenin, past precies.

Dan rijden, op stil asfalt op, verschillende snelheden. Ik vond het bij 30km/u het best hoorbaar. Dan eindig je met opnames zoals ik ze eerder maakte, waar je ze mee kan vergelijken. Zodra je een ratelig patroon/geluid kan waarnemen, zou ik hem overslaan. Na een aantal Kona’s weet je het geluid wel te herkennen. Ik vermoed dat het in grote mate in de 2e hands markt aanwezig is.

Extra garantie zou ik altijd doen ivm dit en de paar andere kwaaltjes.

• warnaar80
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:57
Al meer dan 4 jaar een blije eigenaar van mijn Hyundai Kona, wel private lease.
Helaas heb ik ooit tijdens het transporteren van wat spullen de voorstoel en middenconsole beschadigd. Ik heb contact gezocht met een paar herstellers/poetsers maar misschien heeft één van jullie de Gouden tip!?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bheSe9xsfbOOP42JI_CI76pj8TU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DBEC7Hxvwm5AEaG4rY5AXyWh.png?f=fotoalbum_large

• TweakSpek
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-01 16:58
[quote]lord_fh schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:11:

Ik heb altijd gewoon de Bluelink app gebruikt en die werkt ook nog gewoon. waarom zou ik overstappen naar MyHyundai ? gaat Bluelink komen te vervallen (dat kan ik nergens terug lezen)

Het is inderdaad de bedoeling dat ze stoppen met Bluelink. Ik kreeg dit bericht: De oude Bluelink-app gaat eind deze maand definitief uit de lucht. Het is daarna helaas niet meer mogelijk om deze app te blijven gebruiken.

Jammer want het is mij niet gelukt mijn auto van het bestaande abonnement te verwijderen of andersom. Je blijft in een cirkeltje ronddraaien. De software in de auto is vasthoudend. Het lijkt er op dat ik binnenkort voor niets heb betaald vorige maand.

• pmiddeld
Als de service uit de lucht gaat hoef je er toch niet meer voor te betalen? Ik heb nog een onbetaald abonnement en ik heb gewoon de Bluelink app eruit gegooid. Kon met hetzelfde account in de MyHyundai app. Of begrijp ik het verkeerd?

• pmiddeld
flipjevandejam schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:43:
[...]
Met alle opgedane ervaring (zoek maar op m’n naam in dit topic), zou ik in jouw positie een Kona zoeken waar je het motorgeluid uit kan zetten
Dan kom je waarschijnlijk exclusief uit op 1 fase auto's, bij de latere modellen kan de VESS niet uit.

• Jandrie56
flipjevandejam schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Met alle opgedane ervaring (zoek maar op m’n naam in dit topic), zou ik in jouw positie een Kona zoeken waar je het motorgeluid uit kan zetten en een mobiele telefoon in een bakje onder de motorkap leggen met een audio opname actief. Ik gebruik (nog steeds) de piepschuim bak uit de achterbak, op de plek van de plastic kap op de invertor middenin, past precies.

Dan rijden, op stil asfalt op, verschillende snelheden. Ik vond het bij 30km/u het best hoorbaar. Dan eindig je met opnames zoals ik ze eerder maakte, waar je ze mee kan vergelijken. Zodra je een ratelig patroon/geluid kan waarnemen, zou ik hem overslaan. Na een aantal Kona’s weet je het geluid wel te herkennen. Ik vermoed dat het in grote mate in de 2e hands markt aanwezig is.

Extra garantie zou ik altijd doen ivm dit en de paar andere kwaaltjes.
Hmmm ik moet zeggen dat deze verhalen me wel doen terugdeinzen. Had het idee dat de Kona er wat betrouwbaarheid betreft vrij goed uit kwam, maar een versnellingsbak moeten vervangen klinkt niet echt als een pretje...

Extra garantie: doel je dan op die extra twee jaar die je bij Hyundai kan aanschaffen, of dat jaar Bovag garantie die je kan nemen bij verschillende dealers? Want het overgrote deel van de Kona's die nu te koop staan zijn de 5 jaar al gepasseerd, dus dan kan je die twee jaar verlenging niet meer afsluiten lijkt me.

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-02 14:33
pmiddeld schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Dan kom je waarschijnlijk exclusief uit op 1 fase auto's, bij de latere modellen kan de VESS niet uit.
Mijn auto is van maart 2020 en heb 3 fase en de VESS knop. Zullen er inderdaad niet heel veel zijn maar (gelukkig) zijn ze er wel :)

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-01 15:38
die drive-unit die wel eens durft te flessen gaat over kapotte lagers...
aangezien het een beetje moeite kost om ze te vervangen, vervangen ze liever heel de drive-unit.
EV-clinic verkoopt zo'n set kost 350€.
tel er de uren werk nog bij en je kan een stuk goedkoper zijn.
https://evclinic.hr/produ...it-repair/?v=c4cc1a1ba567

hier een film over de herstelling bij een kia EV-niro. (praktisch hetzelfde als de kona)
YouTube: KIA you failed us! Electric motor milling refurbish 36500-0E710

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-02 19:56
Jandrie56 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:15:
Extra garantie: doel je dan op die extra twee jaar die je bij Hyundai kan aanschaffen, of dat jaar Bovag garantie die je kan nemen bij verschillende dealers? Want het overgrote deel van de Kona's die nu te koop staan zijn de 5 jaar al gepasseerd, dus dan kan je die twee jaar verlenging niet meer afsluiten lijkt me.
Ik noemde extra garantie en bedoelde die van Hyundai zelf, denk dat @flipjevandejam dat ook bedoelde. Geen idee wat die Bovag garantie precies inhoud.
Je noemde zelf 2020/2021 modellen. Die 2020 zal je geen verlengde garantie meer voor kunnen aanschaffen, maar elk 2021 model (behalve die van 14 januari of eerder...) zou nog mogelijk moeten zijn.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Jandrie56 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:15:
Hmmm ik moet zeggen dat deze verhalen me wel doen terugdeinzen. Had het idee dat de Kona er wat betrouwbaarheid betreft vrij goed uit kwam, maar een versnellingsbak moeten vervangen klinkt niet echt als een pretje...

Ik heb mijn Kona nu 1,5 jaar, dus ik heb mij ook georienteerd op deze risicos. In een Engelstalig forum las ik op een gegeven moment dat de GRU/GDU Wheel of fortune slechts 1% van de auto's betrof, en na een bepaalde KM stand je eigenlijk geen risico meer loopt. Dit was mijn post van destijds. Met goed luisteren tijdens een test rit vang je het af.

Oftewel dit heeft mij niet afgeschrokken, en terecht want mijn Kona rijdt al 30k km als een droom. Elke keer ben ik blij als ik erin stap en weg rij :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Jandrie56
XanderDrake schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Ik heb mijn Kona nu 1,5 jaar, dus ik heb mij ook georienteerd op deze risicos. In een Engelstalig forum las ik op een gegeven moment dat de GRU/GDU Wheel of fortune slechts 1% van de auto's betrof, en na een bepaalde KM stand je eigenlijk geen risico meer loopt. Dit was mijn post van destijds. Met goed luisteren tijdens een test rit vang je het af.

Oftewel dit heeft mij niet afgeschrokken, en terecht want mijn Kona rijdt al 30k km als een droom. Elke keer ben ik blij als ik erin stap en weg rij :)
Interessant, dat wist ik niet. Dank! Welke Kona heb je uiteindelijk gekocht en viel die destijds wel nog onder die Hyundai-garantie, of niet? En qua dealers: ik zie hier vrij veel Herwers langskomen, heb jij 'm daar ook gekocht of zijn er nog andere aan te bevelen dealers?

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Jandrie56 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:19:

Interessant, dat wist ik niet. Dank! Welke Kona heb je uiteindelijk gekocht en viel die destijds wel nog onder die Hyundai-garantie, of niet? En qua dealers: ik zie hier vrij veel Herwers langskomen, heb jij 'm daar ook gekocht of zijn er nog andere aan te bevelen dealers?
Ik kocht destijds een ex-lease MY2020 dus die had toen nog garantie. Geen gebruik van gemaakt. Ik had contact met Herwers om mijn garantie uit te breiden, maar dat bleek niet mogelijk: je moet eigenlijk heel netjes elke 15k km een kleine beurt en controle uitvoeren. Dat was blijkbaar niet gebeurt tijdens de Lease periode van mijn MY2020, en eerlijk gezegd: ikzelf was dat ook niet van plan, elke 8-9 maanden naar de garage gaan..

Ik had tot voor kort onderhoud bij Herwers inderdaad. Op zich een nette dealer (ze geven je nette vervangauto's mee 8) ), maar wel duur. Ik ga bij de volgende APK naar een lokale Bosch garage. Ik had mijn MY2020 gewoon ergens op het platteland gekocht, een dealer in Overijssel. Uitgezocht op de laagste prijs.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@TweakSpek je hebt een Hyundai BlueLink account die je kon gebruiken met de BlueLink app, of nu met de myHyundai app. De BlueLink app en het account zijn niet dezelfde dingen. Je hoeft het account niet op te zeggen, sterker nog ik zou dat sowieso niet doen omdat je dan niets meer met je auto kunt zonder nieuwe registratieprocedure.

🖥️ | 🚗

• Jandrie56
XanderDrake schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Ik kocht destijds een ex-lease MY2020 dus die had toen nog garantie. Geen gebruik van gemaakt. Ik had contact met Herwers om mijn garantie uit te breiden, maar dat bleek niet mogelijk: je moet eigenlijk heel netjes elke 15k km een kleine beurt en controle uitvoeren. Dat was blijkbaar niet gebeurt tijdens de Lease periode van mijn MY2020, en eerlijk gezegd: ikzelf was dat ook niet van plan, elke 8-9 maanden naar de garage gaan..

Ik had tot voor kort onderhoud bij Herwers inderdaad. Op zich een nette dealer (ze geven je nette vervangauto's mee 8) ), maar wel duur. Ik ga bij de volgende APK naar een lokale Bosch garage. Ik had mijn MY2020 gewoon ergens op het platteland gekocht, een dealer in Overijssel. Uitgezocht op de laagste prijs.
Ah duidelijk. Dan kan ik misschien inderdaad het beste op zoek naar Kona's met bouwjaar van minimaal 2021, die nog iets van garantie hebben voor de zekerheid. Heb jij vanwege het (kleine) risico met die wheel of Fortune ook specifiek gezocht naar modellen die al over de honderdduizend kilometer zaten?

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Jandrie56 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Ah duidelijk. Dan kan ik misschien inderdaad het beste op zoek naar Kona's met bouwjaar van minimaal 2021, die nog iets van garantie hebben voor de zekerheid. Heb jij vanwege het (kleine) risico met die wheel of Fortune ook specifiek gezocht naar modellen die al over de honderdduizend kilometer zaten?
Half, maar de meeste Kona's op dat prijspunt hadden al wel 100k op de teller.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:28
Inster schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:27:
Hoi allemaal, momenteel ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe Kona Electric N Line (prive aanschaf). Ik overweeg de Kona Hybride N Line(2024) ervoor in te ruilen.
In grote lijnen ken ik de auto dus wel, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaring met de electric uitvoering.
Wat is jullie ervaring met de auto?
Wat zijn de veelvoorkomende problemen?
Hoe is de praktijk ervaring mbt het bereik?
Hoelang duurt laden (openbare AC laadpaal) van 20% naar 80%?
Ik begrijp dat deze extreme koude dagen niet heel representatief zijn, maar wellicht kunnen jullie je ervaring delen.

Alvast bedankt! :)
Ik heb sinds oktober 2024 een Kona Electric Premium en ik ben er heel erg tevreden mee.
Ik heb er nog geen problemen meer gehad, daar kan ik je gelukkig/helaas niets over vertellen.

In de praktijk komt hetgeen de auto aangeeft aardig overeen met wat je nog kan rijden. Ik kan er in ieder geval van op aan en neem ook op basis daarvan om na 19:00 130 te gaan rijden daar waar mogelijk. Dan zie je de range wel sneller teruglopen, maar klopt wel.

Hoe lang het AC laden duurt van 20% naar 80% zou ik niet weten, ik laad met een enkelfase 32A laadpaal hier thuis op en dan laad die met 6,7 kW eigenlijk is de nacht altijd lang genoeg gebleken om helemaal op te laden. Hoewel ik hem eigenlijk altijd tot 80% laad, tenzij ik een lange rit voor de boeg heb.

• hvwees
Mient68 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:29:
Ik rijd sinds twee maanden een Kona electric 2024, ben daar tot nog toe zeer tevreden over, maar ben nog steeds een beetje huiverig voor het gebruik van adaptief cruise control, en dan met name het vetrouwen dat auto altijd remt en volledig tot stilstand komt tot zijn voorganger, houd nog steeds mijn voet bij het rempedaal, hoe is jullie ervaring hier in.
Ik ben erg tevreden over de ACC, vertrouw er ook wel op. Het is sowieso altijd verstandig om je voet bij het rempedaal te houden als het erg druk is voor je.
Soms remt die wel hard, maar dan wordt er voor me ook vaak hard geremt.
Het is in mijn ogen beter dan in mijn vorige auto’s.

• Inster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:08
Fijn te horen dat je tevreden bent en geen problemen hebt ervaren.
Ik rij ook een Hyundai Inster en daarbij herken ik wat je zegt. De opgegeven range is heel betrouwbaar maar je ziet m ook teruglopen als je inderdaad 130 /veel snelweg gaat rijden. Maar indien ik zo'n route voor de boeg heb, kan ik dat incalculeren. Ik laad in principe ook altijd tot 80% mits ik verder ga of direct een aardige afstand ga afleggen.
Ik hoop met de Kona Electric het beste van de huidige twee auto's te kopen :)
Maar het blijft een lastige keuze..
Volgende week ga ik een proefrit maken, tips zijn altijd welkom 😊
hvwees schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:12:
[...]

Ik heb sinds oktober 2024 een Kona Electric Premium en ik ben er heel erg tevreden mee.
Ik heb er nog geen problemen meer gehad, daar kan ik je gelukkig/helaas niets over vertellen.

In de praktijk komt hetgeen de auto aangeeft aardig overeen met wat je nog kan rijden. Ik kan er in ieder geval van op aan en neem ook op basis daarvan om na 19:00 130 te gaan rijden daar waar mogelijk. Dan zie je de range wel sneller teruglopen, maar klopt wel.

Hoe lang het AC laden duurt van 20% naar 80% zou ik niet weten, ik laad met een enkelfase 32A laadpaal hier thuis op en dan laad die met 6,7 kW eigenlijk is de nacht altijd lang genoeg gebleken om helemaal op te laden. Hoewel ik hem eigenlijk altijd tot 80% laad, tenzij ik een lange rit voor de boeg heb.

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:55
Mijn ervaring is dat de indicatie van het bereik van mijn Kona (Comfort Smart uit 2024) aardig overeen komt met inschatting, maar dat de navigatie erg pessimistisch is over of je je bestemming wel gaat halen. Ook ik laad in principe tot maximaal 80%, behalve als ik de range nodig verwacht te hebben.

De tijd die nodig is om te laden hangt natuurlijk enorm af van de gebruikte paal. Ik laad thuis met maximaal 9 kW en dan heb ik hem altijd binnen de nacht vol (ook 10 tot 100% als ik zou willen). Maar ik heb ook palen meegemaakt waar de snelheid om te huilen was, met als dieptepunt een openbare paal waar ik in dik 5 uur maar 20% erbij had. Gelukkig stond ik de dag erna bij de Efteling waar ik de auto in een kleine 5,5 uur van 20 naar 100% ging. Daar kon ik 5 uur lang continue met 10kW laden.

En wat mij betreft zijn de Kona en Inster beiden mooie auto's, maar met net een andere doelgroep. Wij bebben de Kona voor de ruimte, we hebben 2 kinderen en dan wordt het in de Inster met spullen al snel krap, mijn schoonouders rijden echter met veel plezier met de Inster en vinden die groot zat (en om het plaatje compleet te maken staat bij mijn ouders de Ionic 5 voor de deur).

Ik heb er trouwens het grote accupakket in liggen, dat maakt natuurlijk ook nog uit voor de laadtijd (en het bereik), bovendien mag ik nu tot 750 kg geremd trekken

• Inster
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:08
Bedankt ook voor jouw reactie en het delen van je ervaring.
Jij kent beide auto's dus ook 😊
De Kona(hybride) is onze "gezinsauto" met twee jonge kinderen en de Inster was/is mijn auto voor erbij en mijn woon/werk verkeer. Zelfs met zn vieren was de Inster prima, maar met zn vieren daarin op reis deden we niet. En daardoor was het altijd een prima combinatie.
Maar nu ik helaas alleen twee auto's heb, is dat een behoorlijk overbodige luxe.
Dus de keuzes die ik heb is beide weg en één nieuwe terugkopen (Kona electric), of één de deur uit en de ander houden. Maar ja, welke van de twee houd ik dan en doe ik weg..
Daarom hoop ik met de Kona Electric het beste van beide te krijgen.
Eupeodes schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:57:
Mijn ervaring is dat de indicatie van het bereik van mijn Kona (Comfort Smart uit 2024) aardig overeen komt met inschatting, maar dat de navigatie erg pessimistisch is over of je je bestemming wel gaat halen. Ook ik laad in principe tot maximaal 80%, behalve als ik de range nodig verwacht te hebben.

De tijd die nodig is om te laden hangt natuurlijk enorm af van de gebruikte paal. Ik laad thuis met maximaal 9 kW en dan heb ik hem altijd binnen de nacht vol (ook 10 tot 100% als ik zou willen). Maar ik heb ook palen meegemaakt waar de snelheid om te huilen was, met als dieptepunt een openbare paal waar ik in dik 5 uur maar 20% erbij had. Gelukkig stond ik de dag erna bij de Efteling waar ik de auto in een kleine 5,5 uur van 20 naar 100% ging. Daar kon ik 5 uur lang continue met 10kW laden.

En wat mij betreft zijn de Kona en Inster beiden mooie auto's, maar met net een andere doelgroep. Wij bebben de Kona voor de ruimte, we hebben 2 kinderen en dan wordt het in de Inster met spullen al snel krap, mijn schoonouders rijden echter met veel plezier met de Inster en vinden die groot zat (en om het plaatje compleet te maken staat bij mijn ouders de Ionic 5 voor de deur).

Ik heb er trouwens het grote accupakket in liggen, dat maakt natuurlijk ook nog uit voor de laadtijd (en het bereik), bovendien mag ik nu tot 750 kg geremd trekken

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-01 21:29
Vandaag voor de 2e keer fouten gezien in mijn kona, ik kan vergissen maar het lijkt iets te maken te hebben met temperatuur verschillen tussen binnen en buiten.
Het gebeurt als de geplande klimaat regeling is gestart en ik voor het aflopen daarvan instap en weg rij.
Vermoeden is condensatie in de camera’s die dan zichzelf uitschakelen, na een paar minuten rijden zijn de fouten weer weg en werkt alles weer.

Iemand dezelfde ervaringen hiermee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQ0Zhp8FqRXAGs61DAb6CJojJS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iT1c8cWju5KIgxiFyV8515a7.jpg?f=fotoalbum_large

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:10

elmo1

Kona Electric jan-2019

Ronald1245 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:37:
Vandaag voor de 2e keer fouten gezien in mijn kona, ik kan vergissen maar het lijkt iets te maken te hebben met temperatuur verschillen tussen binnen en buiten.
Het gebeurt als de geplande klimaat regeling is gestart en ik voor het aflopen daarvan instap en weg rij.
Vermoeden is condensatie in de camera’s die dan zichzelf uitschakelen, na een paar minuten rijden zijn de fouten weer weg en werkt alles weer.

[Afbeelding]
Off topic, maar wel goed hoor dat de auto waarschuwt voor een botsing als je stilstaat 8)7

• hvwees
Ronald1245 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:37:

[Afbeelding]
De front camera die bij je binnenspiegel zit, heeft dan geen goed beeld.

Heb het ook gezien met ditto foutmeldingen.

Als het condens weg is, gaat meestal vrij snel zijn de meldingen ook weer weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KL_6PqTx3Ytvmv-2i4mrZfjwrkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBVmeEKkKyGNA179BQPBnohg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24soyBsiO9usPkRvaRg4LeJcEpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UP01khHZTSZS8g0fYzDFrLZy.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald1245
hvwees schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:08:
[...]

De front camera die bij je binnenspiegel zit, heeft dan geen goed beeld.

Heb het ook gezien met ditto foutmeldingen.

Als het condens weg is, gaat meestal vrij snel zijn de meldingen ook weer weg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoord, dacht al dat het alleen bij mij voorkwam.

Alleen het kopje koffie icoontje linksboven in, welke camera is dat want die kijkt naar vermoeidheid van bestuurder, zit deze ook in binnenspiegel ?

• hvwees
Ronald1245 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Bedankt voor je antwoord, dacht al dat het alleen bij mij voorkwam.

Alleen het kopje koffie icoontje linksboven in, welke camera is dat want die kijkt naar vermoeidheid van bestuurder, zit deze ook in binnenspiegel ?
De front camera kan "zien" als je slingert/vaak over de lijn gaat dan komt het kopje koffie. De camera die boven het stuur zit, die let op je ogen en als je te veel "niet op de weg kijkt" krijg je die melding met het rode oogje. (Bloed irritant vind ik).

• pol2710
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-02 11:43
pfftt...bijna de N-Line business gekocht in plaats van de N-line. Dealers adverteren met N-line terwijl het een N-Line business is die net toch een aantal zaken minder aan boord hebben dan de N-Line zelf.

• hvwees
pol2710 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:22:
pfftt...bijna de N-Line business gekocht in plaats van de N-line. Dealers adverteren met N-line terwijl het een N-Line business is die net toch een aantal zaken minder aan boord hebben dan de N-Line zelf.
Ik zou de verschillen niet weten tussen die twee....

Ik heb destijds gekozen voor een premium en ben daar nog altijd heel erg blij mee.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:37
hvwees schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:40:
[...]

Ik zou de verschillen niet weten tussen die twee....

Ik heb destijds gekozen voor een premium en ben daar nog altijd heel erg blij mee.
de business versies zijn vooral uitgerust met de meest gekozen opties, daardoor goedkoper, maar de n-line business is vooral n-line styling. De uitrusting komt dichter bij de comfort smart dan bij de normale n-line

• lord_fh

lord_fh

PS5

DaTimMan schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:43:
[...]

de business versies zijn vooral uitgerust met de meest gekozen opties, daardoor goedkoper, maar de n-line business is vooral n-line styling. De uitrusting komt dichter bij de comfort smart dan bij de normale n-line
Dat is inderdaad ook het idee van Business editions (bij alle merken), net wat meer show en wat minder "go" / meer uitgeklede versies die wel "belangrijke" opties hebben, maar niet het volledige pakket van een uitvoering om zo de basis prijs voor de bijtelling te drukken.

• pmiddeld
De Hyundai app geeft bij mij de locatie van de auto niet goed door. Hij blijft aangeven dat de auto thuis is, terwijl dat niet zo is. Hebben anderen dat ook?

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-02 01:10

The Adder

Happy racing from Holland

pmiddeld schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:15:
De Hyundai app geeft bij mij de locatie van de auto niet goed door. Hij blijft aangeven dat de auto thuis is, terwijl dat niet zo is. Hebben anderen dat ook?
Ik had dat ook een keer maar toen was de locatie van de build in navigatie ook niet goed.
Reden was toen dat ik aan het klooien was om de VESS uit te schakelen met als bij-effect dat ook de GPS in de auto weg was :$ Nadat alles weer spanning had werkte de GPS zowel in de auto als ook in de app weer 100%.

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 85000km, [juni 2023->]

• hvwees
lord_fh schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:12:
[...]

Dat is inderdaad ook het idee van Business editions (bij alle merken), net wat meer show en wat minder "go" / meer uitgeklede versies die wel "belangrijke" opties hebben, maar niet het volledige pakket van een uitvoering om zo de basis prijs voor de bijtelling te drukken.
Toen ik mijn Kona bestelde waren er geen business editie’s.

Zie wel Kona’s rijden zonder lichtstreep voor, dat zal een kalere versie zijn.

• DaTimMan
hvwees schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:48:
[...]

Ik rijd een business versie, de Pure, die heeft geen hele lichtstrip voor, persoonlijk vond ik dat ook mooier.

tov de comfort smart heb je dan geen electrische klep, geen hud en geen v2l. de rest zit er dan wel weer in.

• Ivo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:15
Wij rijden sinds augustus 2021 een Hyundai Kona Comfort 64KW uit 2020 via ANWB private lease. Deze loopt komende zomer af en we denken er aan om hem over te kopen maar ik ben wat bang voor de vraagprijs.

Op Gaspedaal staan ze al vanaf 15.000 euro (max 80K). Wie heeft zijn hyundai Kona overgenomen uit de lease en wie wilt de overname prijs delen?

(Met name de grote batch (500?) Kona's uit 2020 die toen in de coronatijd door de ANWB zijn opgekocht / in de lease gezet voor 350 euro per maand. )

• lord_fh

lord_fh

PS5

hvwees schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:48:
[...]

Klopt. Die business edities zijn er pas sinds ergens in 2025 :),

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-02 11:02
DaTimMan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Ik rijd een business versie, de Pure, die heeft geen hele lichtstrip voor, persoonlijk vond ik dat ook mooier.

tov de comfort smart heb je dan geen electrische klep, geen hud en geen v2l. de rest zit er dan wel weer in.
wwet je zeker dat V2L er niet in zit. Dat stopcontact binnen snap ik, maar ik kan me niet voorastellen dat de lader is veranderd. V2L zit meestal geintegreerd in de interne lader. Als dat zo is zou V2L op de laadconnector moeten werken.

• DaTimMan
Steeck03 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:48:
[...]

wwet je zeker dat V2L er niet in zit. Dat stopcontact binnen snap ik, maar ik kan me niet voorastellen dat de lader is veranderd. V2L zit meestal geintegreerd in de interne lader. Als dat zo is zou V2L op de laadconnector moeten werken.
tijdje geleden ook deze vraag hier gepost of iemand het al heeft kunnen testen, hopelijk kan Steeck03 het testen als hij zijn pure ophaalt.

Anders als ik tijd heb eens bij de dealer proberen. Ik denk dat de basis een comfort is, en daar zit de stekker en adapter ook niet bij.

• Keynes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:03
Ivo. schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:19:
Wij rijden sinds augustus 2021 een Hyundai Kona Comfort 64KW uit 2020 via ANWB private lease. Deze loopt komende zomer af en we denken er aan om hem over te kopen maar ik ben wat bang voor de vraagprijs.

Op Gaspedaal staan ze al vanaf 15.000 euro (max 80K). Wie heeft zijn hyundai Kona overgenomen uit de lease en wie wilt de overname prijs delen?

(Met name de grote batch (500?) Kona's uit 2020 die toen in de coronatijd door de ANWB zijn opgekocht / in de lease gezet voor 350 euro per maand. )
Bij ons een vergelijkbare afweging, waarbij behalve de vraagprijs ook meespeelt wat toekomstige lasten zijn van de KONA MY2020. Denk aan de ervaring van sommigen op dit forum met metaalslijpsel in de olie (Wheel of fortune-geluid en vervanging GRU), naast kleinere issues als kapotte verdamper (is bij ons al vervangen), bediening cruisecontrol op het stuur, 12volt-accu, infotainmentscherm.

Alternatief is verlenging van de lease.

SMA SB3.6-1 AV-41 | 15x DMG300-M6-60BB glas-glas 300Wp | Mitsubishi Electric MXZ-3F68VF + 2x MSZ-AY42VGK

• hvwees
Steeck03 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Ik denk dat de hardware voor V2L wat in de lader zit niet in de versies zitten die geen V2L hebben.
Maar als iemand met een Kona zonder "officiele" V2L in de regio Den Haag woont (neem dit ruim), kunnen we wellicht een keer samen komen om het te testen. Ik heb wel een V2L adapter en die doet het ook, maar ik heb dan ook het contactdoos in de auto.

Ik ben best bereid om een stukje te rijden voor zo'n expiriment, alleen niet als het Delfzijl of Eijsden is.

• Eupeodes
hvwees schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:45:
[...]

Ik denk dat de hardware voor V2L wat in de lader zit niet in de versies zitten die geen V2L hebben.
Maar als iemand met een Kona zonder "officiele" V2L in de regio Den Haag woont (neem dit ruim), kunnen we wellicht een keer samen komen om het te testen. Ik heb wel een V2L adapter en die doet het ook, maar ik heb dan ook het contactdoos in de auto.

Ik ben best bereid om een stukje te rijden voor zo'n expiriment, alleen niet als het Delfzijl of Eijsden is.
Ik denk ook dat de hardware voor V2L niet aanwezig is in de versies die geen V2L bieden.

V2L en de warmtepomp zitten samen in een optiepakket voor de Comfort en Comfort Smart met grote accu (bij de kleine accu is de optie niet eens leverbaar), en worden beiden standaard geleverd vanaf de Premium. Dit was ook al zo toen ik mijn Kona 1,5 jaar geleden kocht.

Dit wekt de indruk dat voor de warmtepomp een omvormer naar 230V AC nodig is, en ze dan ook maar een stopcontact en adapter meeleveren omdat die omvormer toch beschikbaar is. Dat doet vermoeden dat er daadwerkelijk een aangepaste of extra omvormer wordt geplaatst voor de omzetting naar 230V AC.

• rube
Eupeodes schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:38:
[...]
Dit wekt de indruk dat voor de warmtepomp een omvormer naar 230V AC nodig is, en ze dan ook maar een stopcontact en adapter meeleveren omdat die omvormer toch beschikbaar is.
Maar zover ik weet was V2L was er niet bij de Kona's met warmtepomp uit de eerdere jaren, dus dat weerspreekt de indruk? Als dat namelijk wel zo is, kan een handige Harry wellicht wat in elkaar knutselen >:).

• Eupeodes
rube schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Maar zover ik weet was V2L was er niet bij de Kona's met warmtepomp uit de eerdere jaren, dus dat weerspreekt de indruk? Als dat namelijk wel zo is, kan een handige Harry wellicht wat in elkaar knutselen >:).
Bedoel je dan het oude model, of ook de eerste generatie SX2. Als het een extra omvormer is dan moet die om V2L te kunnen gebruiken natuurlijk ook op de laadpoort aangesloten zijn. Maar of het een aangepaste omvormer is of een extra is voor mij speculeren (ik kan het niet nakijken aangezien ik geen warmtepomp of V2L in mijn Comfort Smart heb).

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Rij de Kona nu een jaar met de 65kw batterij. In de zomer makkelijk over de 500km real world range. Ook fastcharging met 100kw+ is dan voldoende, óók voor de zomervakantie.

Waar ik en mijn vrouw de auto nog wel iets te kort vinden schieten is voor de wintersport. Dat het dan een paar graden onder nul is resulteert vaak in een range van een km of 340, maar dat is 100 procent vol, en doe je in de praktijk niet aan de snellader.

Gevolg is dat je vaak stilstaat want je laadt tot ongeveer 80 procent, rijdt dan weg met een km of 300 aan rijbereik, en als je onder de 100 duikt ga je eigenlijk alweer op zoek naar een lader, want je wilt het ook weer niet te spannend maken. Al met al moet je dan te vaak stoppen, en dan is het laden tegen 100 kw (door de 400v laadarchitectuur) toch wel net iets te traag.

Al met al tov de Ioniq 38kw die we ervoor hadden een enorme upgrade, maar de volgende leasebak over 4j zal hopelijk weer net dat stukje meer brengen waardoor de wintersport ook comfortabel(er) wordt.

• rube
Eupeodes schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:02:
[...]
Bedoel je dan het oude model, of ook de eerste generatie SX2. Als het een extra omvormer is dan moet die om V2L te kunnen gebruiken natuurlijk ook op de laadpoort aangesloten zijn. Maar of het een aangepaste omvormer is of een extra is voor mij speculeren (ik kan het niet nakijken aangezien ik geen warmtepomp of V2L in mijn Comfort Smart heb).
Ik had in gedachten de Kona die we zelf hebben, van eind 2020 met warmtepomp maar geen V2L.

• Steeck03
Eupeodes schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:38:
[...]

Ik denk ook dat de hardware voor V2L niet aanwezig is in de versies die geen V2L bieden.

V2L en de warmtepomp zitten samen in een optiepakket voor de Comfort en Comfort Smart met grote accu (bij de kleine accu is de optie niet eens leverbaar), en worden beiden standaard geleverd vanaf de Premium. Dit was ook al zo toen ik mijn Kona 1,5 jaar geleden kocht.

Dit wekt de indruk dat voor de warmtepomp een omvormer naar 230V AC nodig is, en ze dan ook maar een stopcontact en adapter meeleveren omdat die omvormer toch beschikbaar is. Dat doet vermoeden dat er daadwerkelijk een aangepaste of extra omvormer wordt geplaatst voor de omzetting naar 230V AC.
Er zijn laders voor EV's met ingebouwde inverter. Die hebben dus de V2L in de lader geintegreerd. Als Hyundai die gebruikt denk ik niet dat voor de ene auto die wel en voor de andere niet gebruiken. Het kan, maar kan ook logistieke nachtmerries veroorzaken. Niet aansluiten is dan makkelijker of gewoon het stopcontact weglaten en de stekker niet meeleveren.
We gaan het zien als we tijd hebben om te testen.Als het goed is ofwel eind deze maand of begin februari.

• Ronald1245
Ik heb kona sx2 van eind 2025, met warmtepomp en V2L.
Op dit moment zie ik het nut nog niet van V2L, ik ga niet onderweg mijn frituurpan aanzetten denk ik zo.
V2L zit zowel op stopcontact bij achterbank als ook in de laadpoort, bij mijn auto werd geen V2L steker geleverd voor de laadpoort.

Wellicht is de volgende generatie uitgerust met V2G dan wordt het wel interessant in mijn ogen. Nu zou ik bij een langdurige stroomstoring een kabel van mijn auto naar mijn huis kunnen leggen om er een lamp, kachel of tv op aan te sluiten maar het blijft beperkt tot max 3600watt dus wachten op V2G is mijn ogen beter.

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:45
Ronald1245 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:53:
Wellicht is de volgende generatie uitgerust met V2G dan wordt het wel interessant in mijn ogen. Nu zou ik bij een langdurige stroomstoring een kabel van mijn auto naar mijn huis kunnen leggen om er een lamp, kachel of tv op aan te sluiten maar het blijft beperkt tot max 3600watt dus wachten op V2G is mijn ogen beter.
Wat bedoel je met 'wachten op V2G is mijn ogen beter'? Dat je bij een langdurige stroomstoring gaat wachten op V2G? Of adviseer je mensen te wachten op de volgende generatie voor aanschaf van de Kona?

Mijn Kona SX2 uit 2025 werd tevens wel geleverd met de V2L adapter.

[ Voor 6% gewijzigd door KerstRunner op 25-01-2026 12:03 ]

• lord_fh

lord_fh

PS5

Ronald1245 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:53:
Ik heb kona sx2 van eind 2025, met warmtepomp en V2L.
Op dit moment zie ik het nut nog niet van V2L, ik ga niet onderweg mijn frituurpan aanzetten denk ik zo.
V2L zit zowel op stopcontact bij achterbank als ook in de laadpoort, bij mijn auto werd geen V2L steker geleverd voor de laadpoort.

Ik gebruik het best vaak. Mijn motorfiets staat in de garagebox, de auto kan daar nog voor. Ik heb een meterkast in die box, maar ja dat is aan vaste lasten al duur zat en ik wil het alleen gebruiken voor het laden van mijn motorfiets in de winter en als ik lang niet rij. Dus ik gebruik elke zoveel weken de V2L in de box, motor aan de druppel lader en hoppa haha. Werkt prima.

het is overigens raar dat je geen stekker hebt gekregen? dat is/was standaard volgens mij als je V2L hebt... zeker van dat dat niet onder je achtermat in de koffer ligt ?!

En over het verhaal wel geen warmtepomp en V2l, bij de HUIDIGE kona, dus niet die voor het nieuwe model, geldt inderdaad warmte pomp , dan V2l en anders kan het niet eens. de vorige kona en de huidige zijn totaal verschillend wat dat betreft.

En een laatste dingetje, mijn SX2 uit dec. 2024 kraakt sinds een paar weken achterin af en toe. Hebben meer mensen dit wel eens ervaren ? lijkt de kofferklep ofzo, zou dat kunnen?

[ Voor 11% gewijzigd door lord_fh op 26-01-2026 12:34 ]

• Ronald1245
lord_fh schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:32:
[...]

En een laatste dingetje, mijn SX2 uit dec. 2024 kraakt sinds een paar weken achterin af en toe. Hebben meer mensen dit wel eens ervaren ? lijkt de kofferklep ofzo, zou dat kunnen?
Ja bij mij was het kraken achterin de auto al na 500 km op de teller al hoorbaar.

Was ermee naar de dealer gereden waarna deze de achterklep opnieuw heeft afgesteld en de klepdempers (die op het draaideel uitsteken) gesmeerd.
Het blijkt dat de achterklep te strak staat afgesteld waardoor deze kraakt in de slotvanger onderin midden.

Probeer eerst eens wat vaseline (zuurvrij) op de klepdempers te smeren dat zal in jouw geval wellicht helpen met het gekraak, want anders had je al eerder gekraak gehoord als de afstelling niet juist is.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-02 20:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben sinds een week ook gelukkige (?) bezitter van een 2020 Kona EV premium 64kWh met 72k km op de teller, Vind het een hele fijne bak, toevallig in mooi (petrol) kleurtje. Maar hij staat nu al stil op mn werk :(. Er knippert een oranje lampje in de vorm van een auto met een sleutel als ik hem probeer te starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKVSCMkyNyExku8a67M-RVkaK8A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rMOJeqQP7LFRhLfQFxLy6ewI.png?f=user_large

Sleutel bij startknop houden hielp niets en centrale deurvergrendeling doet het ook niet. De auto lijkt pogingen te doen te starten (beetje tikkend geluid) en als je de rem induwt, volet het alsof ie halfbaken terug duwt. 12V accu lijkt dus leeg. Is dat een correcte analyse? Ik heb twee vragen een vraag :)

1. Voor korte termijn, kan ik dit gewoon fixen met een 2e (ICE) auto en dan jumpkabels gebruiken? Voor mn vorige auto (barrel) had ik zo'n 12V powerbank waarmee je de auto kon starten. Werkt dat ook voor de 12V batterij van de EV?

Edit: Ik moet leren alles eerst AI'en voor vragen, dit lijkt beide te kunnen: YouTube: Jump Starting the KONA ELECTRIC | Hyundai

Mijn vraag: Ik zou graag de oorzaak willen weten. Ik tik even een heel verhaal :)

Ik had er vanmorgen 60km mee gereden en de accu had nog > 85km range over. Ik heb de auto om 15:40 naar een laadpaal verplaatst en te laden aangesloten. Omdat het allemaal nog nieuw is, kijk ik af en toe mee en het viel me op dat de laadsessie geen vermogen trok (rond 16:10 keek ik daar naar in de "tap" app van de laadaanbieder). In de bluelink app zag ik dat ik 15:46 een melding kreeg dat de achterklep niet goed dicht zat. En rond 16:45 kwam ik bij de auto en de laadpaal vertelde 'waiting for car'. Ik kon de kabel wel los krijgen uit de auto. En ik merkte dus dat-ie niet startte (ik heb geprobeerd te 'starten' met kabel aangesloten en later ook zonder kabel). De centrale deurvergrendeling werkte wel 1 keer om de auto te ontgrendelen.

Verder heb ik er voor het eerst vandaag een 12V USB-C lader met een magsafe lader eraan had ingeplugd. Kan die de accu leeg trekken? Of is het zo dat < 30 minuten een niet goed gesloten achterklep die auto leeg trekt? Ik vind het maar dubieus. De auto zelf heeft een prima onderhoudshistorie en de 12V accu is in april 24 al een keer vervangen.

Zitten hier hints in voor de 'root cause'? Ik heb garantie, maar wil het zelf ook snappen.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 27-01-2026 20:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Rival24
  • Laatst online: 22:46

Rival24

I'll Be Back

JvS schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:48:
Ik ben sinds een week ook gelukkige (?) bezitter van een 2020 Kona EV premium 64kWh met 72k km op de teller, Vind het een hele fijne bak, toevallig in mooi (petrol) kleurtje. Maar hij staat nu al stil op mn werk :(. Er knippert een oranje lampje in de vorm van een auto met een sleutel als ik hem probeer te starten.

[Afbeelding]

Sleutel bij startknop houden hielp niets en centrale deurvergrendeling doet het ook niet. De auto lijkt pogingen te doen te starten (beetje tikkend geluid) en als je de rem induwt, volet het alsof ie halfbaken terug duwt. 12V accu lijkt dus leeg. Is dat een correcte analyse? Ik heb twee vragen:

1. Voor korte termijn, kan ik dit gewoon fixen met een 2e (ICE) auto en dan jumpkabels gebruiken? Voor mn vorige auto (barrel) had ik zo'n 12V powerbank waarmee je de auto kon starten. Werkt dat ook voor de 12V batterij van de EV?
Ja. Die symptomen zijn idd van een platte 12V accu. Nadat ik 3 jaar terug een kapotte 12V accu had heb ik sindsdien ook een vergelijkbare jumpstarter in de auto liggen (van Noco, die meer mensen in dit topic hebben).
2. Ik zou graag de oorzaak willen weten. Ik tik even een heel verhaal :)

Ik had er vanmorgen 60km mee gereden en de accu had nog > 85km range over. Ik heb de auto om 15:40 naar een laadpaal verplaatst en te laden aangesloten. Omdat het allemaal nog nieuw is, kijk ik af en toe mee en het viel me op dat de laadsessie geen vermogen trok (rond 16:10 keek ik daar naar). In de bluelink app zag ik dat ik 15:46 een melding kreeg dat de achterklep niet goed dicht zat. En rond 16:45 kwam ik bij de auto en de laadpaal vertelde 'waiting for car'. Ik kon de kabel wel los krijgen uit de auto. En ik merkte dus dat-ie niet startte (ik heb geprobeerd te 'starten' met kabel aangesloten en later ook zonder kabel). De centrale deurvergrendeling werkte wel 1 keer om de auto te ontgrendelen.

Verder heb ik er voor het eerst vandaag een 12V USB-C lader met een magsafe lader eraan had ingeplugd. Kan die de accu leeg trekken? Of is het zo dat < 30 minuten een niet goed gesloten achterklep die auto leeg trekt? Ik vind het maar dubieus. De auto zelf heeft een prima onderhoudshistorie en de 12V accu is in april 24 al een keer vervangen.

Zitten hier hints in voor de 'root cause'? Ik heb garantie, maar wil het zelf ook snappen.
Een 12V accu zou natuurlijk langer mee moeten gaan dan 2 jaar, dus het kan sluipverbruik zijn van je lader (maar lijkt me eerlijk gezegd sterk als daar geen apparaat op aangesloten zit). Ik heb zelf namelijk zo'n wireless airplay adapter in m'n USB poort zitten en mijn accu is nooit leeg.

Er zijn ook diverse verhalen, ook in dit topic over bepaalde sensoren die veel verbruiken. Ik weet het niet meer helemaal zeker, maar ik meen de stoel 'druk' sensor of de sensor van de achterklep.

Ik heb overigens exact dezelfde auto als jij met 1K KM meer op de teller ;).

• rube
Onze 12V accu was ca 4.5 jaar oud, maar volgens de ANWB man die hem door heeft gemeten nog in prima conditie. De volgende ANWB man gaf ook aan dat de accu goed was. Na de 4de keer met een lege accu te staan in ca 2 maanden, heb ik zelf de 12V accu vervangen. Daarna geen problemen meer gehad.
Dat wil uiteraard niet per se zeggen dat dit bij jou ook het probleem en de oplossing is.

Het had trouwens gek genoeg ook invloed op aansluiten van de telefoon (Android car, google maps werkte regelmatig niet, daarna geen problemen meer gehad).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Thanks voor de antwoorden. Kan je sensoren die teveel gebruiken met een OBD scanner en een app uitlezen ? Die heb ik. Ik ga iig weer zo'n jumpstarter regelen (die had ik net vorige week weggegeven bij het weg doen van mn barrel, waarvan ik een jaar geleden ook zelf de accu had vervangen na een week of 6 kloten met zo'n jumpstarter :') ).

Ik ga wel ff kijken. Morgen pik ik de auto op en jumpstart ik hem in elk geval.

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-02 19:16
JvS schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:05:
Ik ga wel ff kijken. Morgen pik ik de auto op en jumpstart ik hem in elk geval.
Houd er rekening mee dat het alarm triggert als je 'm jumpstart, dus het ding zal als een malle beginnen te toeteren. Ik houd altijd de sleutel bij de hand om snel op 'open' te kunnen drukken nadat ik 'm heb gejumpstart.

Ik heb ook veel problemen met lege 12V accu gehad. In eerste instantie was het een kwestie van de achterklep te lang open. Toen dat gebeurd was, ben ik de 12V accu gaan monitoren via bluelink. Via domoticz haalde ik elk uur de status op. Maar doordat ik de auto elk uur 'wakker' maakte, ging de 12V accu juist leeg. Sinds ik dat niet meer doe (en alleen elk uur kijk of er iets is bijgeschreven op de bluelink server), is de 12V accu nooit meer leeg. Maar ik blijf er goed op letten dat de auto echt op slot gaat als ik wegloop en de achterklep niet lang open heb. Als ik inpak voor vakantie, dan zet ik 'm op Gebruiksmodus, zodat alles vanuit de grote accu gaat.

In principe laadt de grote accu de 12V accu regelmatig bij. Maar dat doet die niet meer als de grote accu minder dan 40% vol is.

• Steeck03
rube schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:55:
Onze 12V accu was ca 4.5 jaar oud, maar volgens de ANWB man die hem door heeft gemeten nog in prima conditie. De volgende ANWB man gaf ook aan dat de accu goed was. Na de 4de keer met een lege accu te staan in ca 2 maanden, heb ik zelf de 12V accu vervangen. Daarna geen problemen meer gehad.
Dat wil uiteraard niet per se zeggen dat dit bij jou ook het probleem en de oplossing is.

Het had trouwens gek genoeg ook invloed op aansluiten van de telefoon (Android car, google maps werkte regelmatig niet, daarna geen problemen meer gehad).
Een accu die zover leeg geweest is in een EV (kleinere accu) moet je altijd vervangen. Wat de ANWB meet is de start stroom. Die heb je niet nodig. Ze gebruiken een startaccu, maar er wordt nooit gestart. Bij deze accu gaat het om behoud van capaciteit, niet om het leveren van veel stroomin korte tijd.

• pmiddeld
Miranda89 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Houd er rekening mee dat het alarm triggert als je 'm jumpstart, dus het ding zal als een malle beginnen te toeteren. Ik houd altijd de sleutel bij de hand om snel op 'open' te kunnen drukken nadat ik 'm heb gejumpstart.
Heb ik in mijn Kona uit oktober 2020 nooit last van gehad.
In principe laadt de grote accu de 12V accu regelmatig bij. Maar dat doet die niet meer als de grote accu minder dan 40% vol is.
Waar heb je dat vandaan? Niet uit de manual denk ik. Volgens mij is bijladen van de 12V accu peanuts voor de grote accu. Het percentage SoC gaat ook nooit omlaag hierdoor.

Overigens is het checken en eventueel vervangen van de 12V accu een jaar of 3-4 geleden een terugroepactie geweest.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Miranda89 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:00:
[...]
Dat is wel werid als dat zo is. Mijn accu is nu 18% en ik moet hem laden (auto staat stil bij een laadpaal :P), maar als ik hem nou jumpstart, moet ik dan direct de echte accu gaan laden en gaat dan de 12V accu wel vol? Ik hoop het wel :o. Anders is het een beetje gekke catch 22, moet je eerst jumpstarten om te laden en valt de auto tijdens het laden uit omdat de 12V op is...
pmiddeld schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:59:
[...]

Overigens is het checken en eventueel vervangen van de 12V accu een jaar of 3-4 geleden een terugroepactie geweest.
Deze is april '24 vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 29-01-2026 06:50 ]

• Miranda89
Heb ik in mijn Kona uit oktober 2020 nooit last van gehad.
Echt niet? Mijn Kona is van september 2020 en ik had het altijd, super vervelend voor mijn buren als ik 's ochtends weg wilde en het was weer eens zover.
Waar heb je dat vandaan? Niet uit de manual denk ik. Volgens mij is bijladen van de 12V accu peanuts voor de grote accu. Het percentage SoC gaat ook nooit omlaag hierdoor.

In de manual staat nog dat er een optie "Aux. Battery Saver+" is. Die is er sinds de terugroepactie niet meer, die staat nu gewoon altijd aan. Je kunt het zien aan het gele lampje in het Hyundai logo als de 12V accu wordt bijgeladen.
Maar waar ik het vandaan heb is een goede vraag. Toen ik er 2 jaar geleden last van had heb ik veel rondgezocht. Maar ik vond het denk ik onder andere hier op het forum, zoals
sjepper schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:53:
[...]
Als de SOC hoger dan 40% is doet hij dat elke 4 uur voor de eerste 24 of 48 uur uit mijn hoofd daarna elke 24 uur. als de SOC onder de 40% is dan 1x per 24 uur.
Als ik het me goed herinner, had ik ook geen last van een lege accu als de SoC boven de 40% zat, alleen als het daaronder zat en ik de auto meer dan een dag niet had gereden.
JvS schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 06:49:
Dat is wel werid als dat zo is. Mijn accu is nu 18% en ik moet hem laden (auto staat stil bij een laadpaal :P), maar als ik hem nou jumpstart, moet ik dan direct de echte accu gaan laden en gaat dan de 12V accu wel vol? Ik hoop het wel :o. Anders is het een beetje gekke catch 22, moet je eerst jumpstarten om te laden en valt de auto tijdens het laden uit omdat de 12V op is...
Als je de HV accu aan het opladen bent, laad de 12V accu ook volgens mij.
In het geval je niet gaat laden na de jumpstart, moet je de auto aanzetten en zorgen dat de HV accu enganged is (dus in driving mode of utility mode). In die laatste twee gevallen laad de HV accu de 12V accu sowieso bij. Maar zorg dus dat je auto dan een tijdje blijft aanstaan, want anders heb je het probleem gelijk weer (vergelijk het met een brandstof-auto, daar moet je een half uur mee rijden wil de 12V accu weer genoeg opgeladen zijn).

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ah top, Utility mode kende ik niet. Dan zet ik hem na jumpstarten op utility mode en hang hem dan een paar uurtjes aan de laadpaal, dan moet het wel goed komen.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 29-01-2026 07:47 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bij broertje Niro is t ook bekend dat als je wel aan de laadpaal gekoppeld staat, maar niet laad de 12v het ook zwaar heeft.

Komt o.a. bij gepland laden (vanuit de paal) en bij zonneladen.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:06
Voor de geïnteresseerden qua onderhoud, bij onze eind 2020 Kona Premium konden gister beide remschijven achter vervangen worden omdat ze dusdanig verroest waren dat het APK afkeur was. Na 5 jaar en 75.000km that is, ik vind het aan de vroege kant. Toch niet zo gek bedacht dat ze bij VAG vaak voor de trommelrem gaan aan de achterkant...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Miranda89 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:36:
In de manual staat nog dat er een optie "Aux. Battery Saver+" is. Die is er sinds de terugroepactie niet meer, die staat nu gewoon altijd aan. Je kunt het zien aan het gele lampje in het Hyundai logo als de 12V accu wordt bijgeladen.
In de handleiding staat ook nog het volgende:
Als de Aux. Battery Saver+ functie meer dan 10 keer achter elkaar geactiveerd wordt in de automatische modus, wordt de functie niet langer meer geactiveerd en wordt er geconcludeerd dat er een probleem met de accu is. In dat geval zal door het rijden met de auto het activeren weer starten als de conditie van de accu weer normaal is.
Dus als het systeem merkt dat de 12V accu dood is zal die niet meer proberen de 12V accu bij te laden.

• pmiddeld
easyriider schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:43:
Dus als het systeem na eerst 10 keer proberen merkt dat de 12V accu dood is zal die niet meer proberen de 12V accu bij te laden.
FTFY ;)

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

michaelvo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:47:
Voor de geïnteresseerden qua onderhoud, bij onze eind 2020 Kona Premium konden gister beide remschijven achter vervangen worden omdat ze dusdanig verroest waren dat het APK afkeur was. Na 5 jaar en 75.000km that is, ik vind het aan de vroege kant. Toch niet zo gek bedacht dat ze bij VAG vaak voor de trommelrem gaan aan de achterkant...
1 keer per week ff in n en flink remmen. Na 7jr en 212kkm nog geen issues met remschijven.
Bijv als je van snelweg afrit pakt.

[ Voor 3% gewijzigd door elmo1 op 29-01-2026 12:32 ]

• XanderDrake
  • Nu online

XanderDrake

Build the future!

Er was geen eerder moment, bijv bij onderhoud, dat deze roest ter sprake kwam?

• michaelvo
elmo1 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:31:
[...]

1 keer per week ff in n en flink remmen. Na 7jr en 212kkm nog geen issues met remschijven.
Zou mooi zijn als een auto dusdanig ontworpen is dat je hier als bestuurder niet actief mee bezig hoeft te zijn. Zal bij nieuwere auto's misschien wel zijn.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
XanderDrake schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:57:
[...]

Er was geen eerder moment, bijv bij onderhoud, dat deze roest ter sprake kwam?
Vorig jaar 60.000km beurt bij Herwers is er voor 100 euro 'all-in achterremmen reinigen' uitgevoerd, want dat was nodig zeiden ze. Wat dat ook mogen zijn. Maar blijkbaar is dat uitstel van executie.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou vragen of ik de oude schijven mag zien/terug hebben, want waarschijnlijk met een paar keer goed hard remmen (in neutraal nog beter zoals elmo1 zegt) was de roest er wel weer vanaf. Klinkt als een makkelijke manier van geld verdienen voor de garage.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

12V Accusaga update. Jumpstarten lukte voor geen meter met een 2e auto. Auto was echt helemaal dood. Drie keer opnieuw aangesloten. Geen sjoege. ANWB toch maar gebeld. Die hebben een wat stevigere lader (16-18V zag ik) en vooral enorm veel betere klemmen en die kreeg hem wel aan de praat. De monteur zei ook dat de accu nog “redelijk” was.

Wat ik ook kon zien op spanningsmeter van de anwb is dat de auto de 12v accu gaat direct laden zodra de auto “aan” gaat. Dan zie je de spanning van 12,4 (vrij leeg) naar 14v oplopen (rustig laden). Dat doet ie dus ook bij een accu status van onder de 20%.

Na half uurtje geprobeerd “echt” te laden en dat gaf foutmeldingen op de paal “wachten op auto” en een rode led lamp bij de stekkeraansluiting in de auto. Dezelfde paal als waar ik hem dinsdag probeerde op te laden en misschien is dat wel (mede) de nekslag geweest voor de accu.

Al met al allemaal klote. Ik sta nu ff bij een fastnetje voor goud en helemaal niet zo snel (17, 25 en nu eindelijk al 39kW) de auto te laden om thuis aan de vertrouwde laadpaal naar 100% te mogen.

Ik hoop dat dit eenmalig was. Maar ik vrees het ergste.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 29-01-2026 14:29 ]

• Steeck03
JvS schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:25:
12V Accusaga update. Jumpstarten lukte voor geen meter met een 2e auto. Auto was echt helemaal dood. Drie keer opnieuw aangesloten. Geen sjoege. ANWB toch maar gebeld. Die hebben een wat stevigere lader (16-18V zag ik) en vooral enorm veel betere klemmen en die kreeg hem wel aan de praat. De monteur zei ook dat de accu nog “redelijk” was.

Wat ik ook kon zien op spanningsmeter van de anwb is dat de auto de 12v accu gaat direct laden zodra de auto “aan” gaat. Dan zie je de spanning van 12,4 (vrij leeg) naar 14v oplopen (rustig laden). Dat doet ie dus ook bij een accu status van onder de 20%.

Na half uurtje geprobeerd “echt” te laden en dat gaf foutmeldingen op de paal “wachten op auto” en een rode led lamp bij de stekkeraansluiting in de auto. Dezelfde paal als waar ik hem dinsdag probeerde op te laden en misschien is dat wel (mede) de nekslag geweest voor de accu.

Al met al allemaal klote. Ik sta nu ff bij een fastnetje voor goud en helemaal niet zo snel (17, 25 en nu eindelijk al 39kW) de auto te laden om thuis aan de vertrouwde laadpaal naar 100% te mogen.

IK zou die 12V in ieder geval vervangen. Die is wel klaar. Starten vanuit een 2e auto zou moeten kunnen. Wel even wachten na het aansluiten. Eerst moet het 12V circuit weer actief worden. Als dat niet werkt, werkt er niets.

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
elmo1 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:31:
[...]

Ik heb een Kona van Jan 2025 deze heeft de functie remschijf reinigen zie onder uit de manual.

Misschien ook van toepassing op vorige model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hiwmSdV--MJORD6yfG0RRCE1ig=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qyBT1BN338XtEmKsomda2AWR.png?f=fotoalbum_large

• Miranda89
Dat de 12V niet bijlaadt (elke 4 uur) bij SoC onder de 40% ging over als de auto UIT staat. Als de auto aanstaat (driving/utility mode) of tijdens het laden aan de laadpaal, verzorgt de grote accu de spanning in het 12V circuit en laadt de 12V automatisch bij.

• pmiddeld
stunter schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:46:
Ik heb een Kona van Jan 2025 deze heeft de functie remschijf reinigen zie onder uit de manual.

Misschien ook van toepassing op vorige model.

[Afbeelding]
Helaas niet bij mijn 2020 model. -O-

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:45
pmiddeld schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Is dat zeker? Volgensmij is het de 'auto hold' knop lang ingedrukt houden. Dat was in iniedergeval in m'n vorige Niro zo. Nu in m'n Kona eigenlijk nog nooit getest.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:10

ThsAdrns

Be the change!

Zojuist voor je getest in de 2020 Ioniq (met dezelfde accu als de 39 kWh Kona) en die heeft het ook niet -O-

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:52
Morgen eens testen in m'n 2023 Kona.

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01:07
pmiddeld schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Je kunt regeneratie op lvl 0 zetten. Dat is remmen met de remmen en niet electro motor.

Verbruik gaat wel flink omhoog, omdat energie naar de remmen gaat.

Ik probeer dit 1x per maand te doen.

Gemini:
1. Zet de regeneratie op Level 0 via de rechter paddle. Omdat de elektromotor dan niet meer afremt op de motor, dwing je de auto om de ouderwetse remblokken en -schijven te gebruiken zodra je het rempedaal indrukt. Doe dit een paar keer tijdens een rit waarbij je stevig afremt vanaf een redelijke snelheid (bijv. 50 of 80 km/u).

2. De "Brake Disc Cleaning" Modus
De Hyundai Kona heeft vaak een verborgen functie voor het reinigen van de remmen. Door de AUTO HOLD-knop ongeveer 3 seconden ingedrukt te houden terwijl je stilstaat, activeer je een speciale modus. De auto zal dan de volgende 10 keer dat je remt de regeneratie uitschakelen om de schijven schoon te schuren van oppervlakteroest.

[ Voor 49% gewijzigd door FCTW op 30-01-2026 00:13 ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
FCTW schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 00:02:
[...]

Je kunt regeneratie op lvl 0 zetten. Dat is remmen met de remmen en niet electro motor.

Verbruik gaat wel flink omhoog, omdat energie naar de remmen gaat.

Ik probeer dit 1x per maand te doen.
Met lvl 0 zal de Kona lang uitrollen als je het gasloslaat, maar zelfs dan zal hij met het rempedaal nog steeds eerst regeneren afhankelijk van hoe hard je remt. Kijk maar naar het energie metertje bij indrukken van de rem. De schijven gebruikt hij altijd pas bij harder remmen of als je hem in N set meteen al. Je verbruik is dus niet hoger met lvl 0 regen, het kan zelfs lager zijn als je goed uitrolt. Immers heb je bij regeneren verliezen van het omzetten en tijdens het uitrollen verbruik je niks voor de aandrijving. Ik heb zelf een Kona EV uit 2019.

• Eupeodes
Ik laad de auto pakweg elke maand wel een keer tot 100% (voor lange ritten waarbij ik meer dan 80% van de range nodig verwacht te hebben), dan is regeneratie de eerste kilometers niet beschikbaar en moet ik de remmen wel gebruiken.

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Ben met mijn 5e accu bezig. Mijn ervaring.
Hyundai heeft troep qua 12v accu's.
Koop bij de automaterialen zaak zelf een accu met hoge capaciteit. Volgens mij heb ik ergens in dit topic merk en type gepost.
Eenmaal leeg is niet meer te gebruiken voor de kona ondanks dat ze zeggen dat accu nog goed is.
Je accu mag best rond de 12v zitten dat is geen issue met 11.5 start hij ook nog.
Dus in jouw geval zou ik direct een 12v accu halen met hoogste capaciteit en voorde toekomst een noco booster dan kom je noet meer stil te staan.
Let wel op de positievan de polen ivm montage.
Alleen een dop 10 en verlengstuk ratelheb je nodig.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 20:46

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

elmo1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:23:
[...]

Ben met mijn 5e accu bezig. Mijn ervaring.
Hyundai heeft troep qua 12v accu's.
Koop bij de automaterialen zaak zelf een accu met hoge capaciteit. Volgens mij heb ik ergens in dit topic merk en type gepost.
Eenmaal leeg is niet meer te gebruiken voor de kona ondanks dat ze zeggen dat accu nog goed is.
Je accu mag best rond de 12v zitten dat is geen issue met 11.5 start hij ook nog.
Dus in jouw geval zou ik direct een 12v accu halen met hoogste capaciteit en voorde toekomst een noco booster dan kom je noet meer stil te staan.
Let wel op de positievan de polen ivm montage.
Alleen een dop 10 en verlengstuk ratelheb je nodig.
Wat voor soort accu wordt er standaard in gestopt? Lijkt me dat, vanwege het soort toepassing, een semi tractie of zelfs AGM accu de beste keuze zou zijn. Zou het kunnen dat velen problemen hebben omdat ze er een standaard loodaccu in stoppen?

André Huisman (www.new-line.nl)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

elmo1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:23:
[...]
Ik kan het niet vinden als ik jouw berichten doorzoek in dit topic op het woord 'accu'. Als ik zelf zoek, vind ik deze bijvoorbeeld. https://online-accu.nl/a/...-zuur-5524000473132/13978

Weet je toevallig welke jij hebt geplaatst? Ik vind een 12V accu vervangen niet zo heel spannend.

• rube
Ik heb een Exide EA530 afgelopen oktober geplaatst, inderdaad heel simpel om te doen (zorg wel dat je de polen in de juist volgorde afhaalt, zie youtube).

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JvS schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:16:
[...]

Ik kan het niet vinden als ik jouw berichten doorzoek in dit topic op het woord 'accu'. Als ik zelf zoek, vind ik deze bijvoorbeeld. https://online-accu.nl/a/...-zuur-5524000473132/13978

Weet je toevallig welke jij hebt geplaatst? Ik vind een 12V accu vervangen niet zo heel spannend.
Zoek in dit en het Niro topic naar “varta” en je vind er tig ;)

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

JvS schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:16:
[...]

https://tweakers.net/i/jv...6SLPNzy8.jpg?f=user_large

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:27
Bij de eerste generatie (2023 en eerder) is "brake cleaning" gewoon niet aanwezig en dat is best jammer. In de N en dan flink afremmen is zo'n beetje de enige optie. Die actie voelt niet altijd veilig. Ik heb een ietwat schuin aflopende oprit, als ik achteruit rij hoor ik de remmen altijd wel wat slepen, dus dan zal er wel wat roest afslijten. Ideaal is het niet en zal het niet worden.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Thanks allemaal. Ik heb inmiddels accukennis :P. In de Varta wereld heb je drie keuzes:
  • Blue / C22: 52AH, Gewoon normaal goed, vanaf ~ 60
  • Silver / C30L :54AH, Beter elektrolyt, 30% minder gevoelig voor schade diepontlading, beter bestand tegen kou, vanaf ~ 75 euro
  • AGM / A8: 50AH, superieure elektroden en elektrolyt, 2x zo duur, 3x zoveel laadcicly, vanaf ~ 140
Bijft irritant dat er een zwak onderdeel in zit. Ik heb wel een relaxte handelaar die me tegemoetkomt in die ANWB kosten, maar ik vind het ook lastig om voor die accu nu garantie te claimen maar heb ook geen zin om nog 3 keer stil te staan zoals ik in dit topic teruglees (btw @Miranda89, kwam jouw verhaal ook tegen, dat is gewoon bijna letter voor letter mijn verhaal, inclusief achterklep).

Ik ga denk ik maar gewoon voor zekerheid en zet er zelf wel een C30 in. Voelt ook wel fijn. Nu ben ik elke ochtend in 'spanning' of de auto nog wil starten.

• michaelvo
Solarsparc schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:45:
Bij de eerste generatie (2023 en eerder) is "brake cleaning" gewoon niet aanwezig en dat is best jammer. In de N en dan flink afremmen is zo'n beetje de enige optie. Die actie voelt niet altijd veilig. Ik heb een ietwat schuin aflopende oprit, als ik achteruit rij hoor ik de remmen altijd wel wat slepen, dus dan zal er wel wat roest afslijten. Ideaal is het niet en zal het niet worden.
Inderdaad, gister ook even gekeken en dat via auto hold werkt niet. In N zetten tijdens het rijden werkt wel maar voelt idd beetje oncomfortabel. Vind het erg jammer dat hier niet gewoon over nagedacht is, danwel met trommelremmen achter, danwel met een automatische brake clean eens in de zoveel tijd. Iets om op te letten bij een volgende auto...

Pagina: 1 ... 147 148 Laatste