Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:40

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Wij laden (elke vrijdagavond) op met de lader die bij de auto geleverd wordt. Dat is een 12A lader die in werkelijkheid 2.5kW laadt in de 12A stand. We rijden zo'n 100km per week. Het weer bijladen van die 100km kost 9-10 uur (laadverliezen zijn ongeveer 20%). Als we meer zouden rijden dan zouden we wellicht vaker per week opladen. We kiezen er namelijk bewust voor de auto maar tot 70% op te laden (actieradius hebben we toch niet volledig nodig en als we een keer ver weg moeten dan kunnen we altijd nog kiezen om eenmalig tot 90 of 100% te laden). Onze Kona is een 2019 model (1 fase).

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:26
kp78 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:52:
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel op zoek naar een tweedehands Hyundai Kona. Deze zou als tweede auto gebruikt worden en voornamelijk voor woon-werkverkeer, zo’n drie dagen per week (ongeveer 180 km per dag). Daarnaast zou hij ook voor korte ritten ingezet worden, waardoor ik op een totaal van zo’n 500-600 km per week kom.

Ik twijfel tussen verschillende versies. In principe lijkt de eerste generatie prima, aangezien functies zoals Bluelink voor mij niet essentieel zijn. Wat me echter zorgen baart, is het 1-fase laden.

Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor graag van mensen die een Kona uit 2018-2019 hebben of hebben gehad. Zou je deze aanraden, of denken jullie dat het beter is om meer te betalen of nog even te wachten tot er meer modellen uit 2021-2022 beschikbaar komen?

Volgens mij is een 2019-model in principe een prima keuze, zolang het accupakket nog in goede staat is en er geen vreemde geluiden uit de elektromotor komen. Dit is wat ik tot nu toe heb gelezen.
* vanaalten steekt hand op!

Ik heb een Kona Electric uit augustus 2019, dus een oud model zonder Bluelink, met 64kWh accu en 1-fase laden. En ik doe voornamelijk woon-werkverkeer, zo'n drie dagen per week (ongeveer 180km per dag). En dan nog wat korte ritjes tussendoor. Ofwel, lijkt heel veel op wat jij ook doet. En dat gaat eigenlijk wel probleemloos.

De getallen heb ik niet zo paraat bij de hand, maar een voorbeeldje: gistermiddag ben ik van werk weggereden met vrijwel 100% lading. Naar huis en vanochtend weer naar werk. Geschatte laadtijd na inprikken: 11 uur. Dat zijn denk ik laadpalen die zo'n 4kW doen. de voorzichtige conclusie daaruit: als jij om zes uur thuis komt en inprikt, zal je auto rond 5 uur 's-nachts wel volgeladen zijn.

Mocht je 's-avonds ook nog weg gaan en pas om 11 uur thuis komen, dan wordt het lastiger om helemaal vol te laden - maar, met 64kWh accu is dat ook helemaal niet nodig. Dat is al voldoende capaciteit dat je - zeker in de zomer - twee keer heen en weer kan.

Ik kan mij hooguit wat laadstress voorstellen als je met deze auto naar zuid-Frankrijk wil op zwarte zaterdag, met dakkoffer en passagiers: qua snelladen is het volgens mij geen snelheidsmonster, dus je moet dan een 4 a 5 pauzes inplannen waarbij je zo'n 45 minuten aan het laden bent.

Verder vooralsnog prima tevreden over deze 2019 Kona. Zit nu op 130.000 kilometers en nog geen rare of dure reparaties nodig gehad. Staat van het accupakket is wel iets om op te letten, kan ik mij voorstellen. Maar laat ook de 12V accu even checken: bij een benzine-accu hoor je aan moeizaam starten als de 12V accu slecht begint te worden - bij de Kona merk je het niet, tot de auto niet meer aan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

vanaalten schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:52:
[...]

* vanaalten steekt hand op!

Ik kan mij hooguit wat laadstress voorstellen als je met deze auto naar zuid-Frankrijk wil op zwarte zaterdag, met dakkoffer en passagiers: qua snelladen is het volgens mij geen snelheidsmonster, dus je moet dan een 4 a 5 pauzes inplannen waarbij je zo'n 45 minuten aan het laden bent.
Maar dan ga je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid laden met een DC snellader (en dan doet het 1 fase verhaal er niet meer toe aangezien je de AC->DC laadinrichting van de auto zelf dan overslaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
HuismAndré schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Maar dan ga je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid laden met een DC snellader (en dan doet het 1 fase verhaal er niet meer toe aangezien je de AC->DC laadinrichting van de auto zelf dan overslaat).
Nee, klopt, maar ik ging hier even iets breder dan het 1-fase verhaal. Als iemand een Kona-2019 overweegt, lijkt het mij zinnig om dit mogelijke nadeel ook te benoemen. Als je graag in traditionele stijl op hoog tempo met korte pauzes naar Verweggistan wil rijden, is een langzame DC-lader minder ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-06 23:30
vanaalten schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:59:
[...]

Nee, klopt, maar ik ging hier even iets breder dan het 1-fase verhaal. Als iemand een Kona-2019 overweegt, lijkt het mij zinnig om dit mogelijke nadeel ook te benoemen. Als je graag in traditionele stijl op hoog tempo met korte pauzes naar Verweggistan wil rijden, is een langzame DC-lader minder ideaal.
Dank voor je uitgebreide reactie. Stelt me wel gerust. De auto is alleen maar voor woon-werk en af en toe korte ritjes. Heb daarnaast nog een grotere auto voor vakantie en dergelijke. Rijden in totaal 50k km per jaar met de 2 auto’s die we nu hebben en wil graag 20-25 k daarvan doen met de Kona. Ongeveer 500 km per week dus, maar meer dan 200km op een dag is zeldzaam en de tijd om erna te laden is meestal wel 8-10 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
HuismAndré schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:56:
Wij laden (elke vrijdagavond) op met de lader die bij de auto geleverd wordt. Dat is een 12A lader die in werkelijkheid 2.5kW laadt in de 12A stand. We rijden zo'n 100km per week. Het weer bijladen van die 100km kost 9-10 uur (laadverliezen zijn ongeveer 20%). Als we meer zouden rijden dan zouden we wellicht vaker per week opladen. We kiezen er namelijk bewust voor de auto maar tot 70% op te laden (actieradius hebben we toch niet volledig nodig en als we een keer ver weg moeten dan kunnen we altijd nog kiezen om eenmalig tot 90 of 100% te laden). Onze Kona is een 2019 model (1 fase).
Ik zal wel gewoon een laadpaal gaan gebruiken en hoop wel dat met 16A iets sneller gaat. Las op EV database iets van 19 km/u laden. Oftewel 180 km zou dan in 9 uur zijn. Maar in de winter verbruik je meer dus zal langer duren en had nog niet echt rekening gehouden met laad verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23-06 08:52
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel op zoek naar een tweedehands Hyundai Kona. Deze zou als tweede auto gebruikt worden en voornamelijk voor woon-werkverkeer, zo’n drie dagen per week (ongeveer 180 km per dag). Daarnaast zou hij ook voor korte ritten ingezet worden, waardoor ik op een totaal van zo’n 500-600 km per week kom.

Ik twijfel tussen verschillende versies. In principe lijkt de eerste generatie prima, aangezien functies zoals Bluelink voor mij niet essentieel zijn. Wat me echter zorgen baart, is het 1-fase laden.

Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor graag van mensen die een Kona uit 2018-2019 hebben of hebben gehad. Zou je deze aanraden, of denken jullie dat het beter is om meer te betalen of nog even te wachten tot er meer modellen uit 2021-2022 beschikbaar komen?

Volgens mij is een 2019-model in principe een prima keuze, zolang het accupakket nog in goede staat is en er geen vreemde geluiden uit de elektromotor komen. Dit is wat ik tot nu toe heb gelezen.

Bedankt alvast voor het meedenken!
Ook ik ben in de markt voor een Kona Electric. Dat zou dan een exemplaar uit ca 2020 worden met een 64 kWh accu en ca 50kkm op de teller. Maar nu lees ik over ratelende geluiden uit de reductiebak met bij behorende hoge kosten ben ik bang voor. Hyundai geeft 5 jaar garantie op fabrieksfouten zag ik, dus in de vijver waarin ik vis zijn de kosten vrijwel zeker voor mijzelf.
Nu mijn vraag, is dit een veel voorkomend euvel of exemplarisch en is het ratelen te voorkomen door regelmatig de olie te verversen van de bak en het plaatsen van een stop met magneet of is dit slechts uitstel van executie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:30
kp78 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:21:
[...]

Ik zal wel gewoon een laadpaal gaan gebruiken en hoop wel dat met 16A iets sneller gaat. Las op EV database iets van 19 km/u laden. Oftewel 180 km zou dan in 9 uur zijn. Maar in de winter verbruik je meer dus zal langer duren en had nog niet echt rekening gehouden met laad verlies.
Je gaat hem ook nog eens maar 3 dagen per week gebruiken voor woon-werkverkeer. Is dat drie dagen achter elkaar, of zitten er ook soms nog dagen tussen. Die tijd heb je ook nog om te laden. En tenzij je de hele accu nodig hebt voor de rit is het natuurlijk ook geen ramp om niet alles bij te kunnen laden in de nacht (als je bijvoorbeeld 60% accu nodig zou hebben per dag en maar 50% kan laden heb je ook pas 3 dagen na helemaal vol laden minder dan 20% lading over in de accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
Eupeodes schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:28:
[...]

Je gaat hem ook nog eens maar 3 dagen per week gebruiken voor woon-werkverkeer. Is dat drie dagen achter elkaar, of zitten er ook soms nog dagen tussen. Die tijd heb je ook nog om te laden. En tenzij je de hele accu nodig hebt voor de rit is het natuurlijk ook geen ramp om niet alles bij te kunnen laden in de nacht (als je bijvoorbeeld 60% accu nodig zou hebben per dag en maar 50% kan laden heb je ook pas 3 dagen na helemaal vol laden minder dan 20% lading over in de accu).
In principe zit er momenteel tijd tussen, maar dagen wisselen nog wel eens. Oftewel kan zijn dat het dus 2 dagen achter elkaar zijn met 200 km en dan een dag niet. En indien nodig kan het altijd een dagje naar werk met de ICE auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:06
kp78 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:34:
[...]
In principe zit er momenteel tijd tussen, maar dagen wisselen nog wel eens. Oftewel kan zijn dat het dus 2 dagen achter elkaar zijn met 200 km en dan een dag niet. En indien nodig kan het altijd een dagje naar werk met de ICE auto.
Conclusie: dat gaat prima lukken.
Veel succes met de zoektocht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:28
kp78 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:34:
[...]

Met een 3x25A huisaansluiting kun je op 1 fase met max. 5.4 kW laden (wel load balancer nodig en kies de fase met beleid)
Dan kun je zo'n 30 kWh in 6 uur laden, als er nog andere verbruikers op die fase zitten duurt het wat langer. Met 3 fase laden kun je met 11 kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
ASW1 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:39:
[...]

Met een 3x25A huisaansluiting kun je op 1 fase met max. 5.4 kW laden (wel load balancer nodig en kies de fase met beleid)
Dan kun je zo'n 30 kWh in 6 uur laden, als er nog andere verbruikers op die fase zitten duurt het wat langer. Met 3 fase laden kun je met 11 kW laden.
Oké. Bedankt. Goede tip. Had zelf ook al gezien dat het mogelijk is om 2 fase converter te kopen met 25A laden, maar dit is veel beter. Die optie was vrij duur en wil liever direct een 3 fase laadpaal maken. Ik neem aan dat het ook werkt met een 3 fase load balancer waarbij je maar 1 fase gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:28
kp78 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:25:
[...]

Oké. Bedankt. Goede tip. Had zelf ook al gezien dat het mogelijk is om 2 fase converter te kopen met 25A laden, maar dit is veel beter. Die optie was vrij duur en wil liever direct een 3 fase laadpaal maken. Ik neem aan dat het ook werkt met een 3 fase load balancer waarbij je maar 1 fase gebruikt.
Ja let er wel op dat de lader met 3x25A afgezekerd wordt want met 3x16A haal je maar 3,6 kW op 1 fase. En zorg dat je een lader koopt die überhaupt ook 7 kW op 1 fase kan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-06 06:58
Whis! schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:05:
Bij mijn Kona electric uit eind 2018 nu ook voor het eerst het welbekende ratelende geluid waargenomen (157k op de teller). Hoor het alleen tijdens het accelereren tot ongeveer 30km/u en als ik érg goed luister. Loont het nog om hier iets mee te laten doen? Qua garantie zal ik wel net buiten de boot vallen.
Mocht de dealer de gehele motor en/of bak willen vervangen dan raad ik je aan om even bij Van Der Wou te proberen. Ze hebben genoeg ervaring met gen 1 ioniq (vergelijkbaar probleem), helaas nog niet met de Kona.

https://www.vanderwougroe...r-hyundai-ioniq-electric/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kp78
Chiii schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 02:03:
[...]

Mocht de dealer de gehele motor en/of bak willen vervangen dan raad ik je aan om even bij Van Der Wou te proberen. Ze hebben genoeg ervaring met gen 1 ioniq (vergelijkbaar probleem), helaas nog niet met de Kona.

https://www.vanderwougroe...r-hyundai-ioniq-electric/
Heb even op die website gekeken. Er zijn er ook sommige tweedehandse waarbij er al reparatie is geweest van electromotor / GDU. Als de reparatie is geweest komt het probleem dan niet meer terug? Of is het dan zo dat de lagers uiteindelijk opnieuw moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:10

Ik sluit me aan bij de andere posters dat het geen probleem gaat zijn. Mijn eigen situatie is dat ik een Kona uit 2018/19 heb met 1-fase-laden en de meeste laadpalen in de buurt hebben een max. van 11 kW (16A). Ik sta dus regelmatig te laden met 3,7 kW, dat is serieus traag. Mijn woonwerkafstand is 67 km enkele reis en dat is ondanks het trage laden geen enkel probleem. Soms arriveer ik 's avonds rond 22 uur met lege accu en vertrek de volgende ochtend om 8 uur weer. Dan heb ik 37 kWh geladen, waarmee ik eenvoudig heen en weer kom.

In jouw situatie, waarbij je thuis met ~5,7 kW kunt laden, voeg je zo'n 30-35 km range toe per uur dat ie aan de lader staat. In een nacht voeg je dus veel meer dan 200 km range toe.

Het enige waarom ik wel graag een 3-fase-lader zou willen hebben, is voor laden op locatie, met name op vakantie. Als je naar een stadje rijdt en daar twee uur rondloopt, of zoiets, dan maakt het nogal uit of je daar 7,4 kWh laadt in twee uur of 22-44 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Signor Doekie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Ook ik ben in de markt voor een Kona Electric. Dat zou dan een exemplaar uit ca 2020 worden met een 64 kWh accu en ca 50kkm op de teller. Maar nu lees ik over ratelende geluiden uit de reductiebak met bij behorende hoge kosten ben ik bang voor. Hyundai geeft 5 jaar garantie op fabrieksfouten zag ik, dus in de vijver waarin ik vis zijn de kosten vrijwel zeker voor mijzelf.
Als je zoekt naar een Kona die maximaal 4 jaar en 11 maanden oud is, dan kan je bij de dealer nog twee jaar extra garantie bijkopen (~700 euro meen ik). Er van uitgaande dat de Kona netjes onderhoud gehad heeft bij een Hyundai dealer.
Nu mijn vraag, is dit een veel voorkomend euvel of exemplarisch en is het ratelen te voorkomen door regelmatig de olie te verversen van de bak en het plaatsen van een stop met magneet of is dit slechts uitstel van executie?
Hier geen concreet antwoord op, maar mijn Kona uit 2019, met nu 130k op de teller, heeft hier geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:53

lord_fh

PS5

Ik ga denk ik toch maar eens naar de dealer met de Kona (dec. 2024).

Gisteren tijdens het thuiswerken weer random de achterlichten aan met de melding in de app dat de auto dicht is maar de achterverlichting aan staat. kan ze dan wel via de app ook uitzetten, gek is het wel haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:36

elmo1

Kona Electric jan-2019

vanaalten schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:49:
[...]

Als je zoekt naar een Kona die maximaal 4 jaar en 11 maanden oud is, dan kan je bij de dealer nog twee jaar extra garantie bijkopen (~700 euro meen ik). Er van uitgaande dat de Kona netjes onderhoud gehad heeft bij een Hyundai dealer.

[...]

Hier geen concreet antwoord op, maar mijn Kona uit 2019, met nu 130k op de teller, heeft hier geen last van.
Kona uit begin 2019 195k geen problemen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kp78
Ik heb ondertussen een Kona gekocht. Een model met 3 fase laden uit 2021 aangezien me dat toch beter leek met een dynamisch stroom tarief. Tevens had deze wat minder kilometers en nog fabrieksgarantie. Bedankt in ieder geval voor het helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:38
Na lang wikken en wegen(en sparen) sta ik op het punt om een Kona aan te schaffen. Uiteraard een groot accupakket, maar verder weet ik niet wat noodzakelijke opties zijn. Zoals bv een warmtepomp. Heb je hier veel profijt van?
Of is de N-Line interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-06 22:50

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

patrickt35 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:44:
Na lang wikken en wegen(en sparen) sta ik op het punt om een Kona aan te schaffen. Uiteraard een groot accupakket, maar verder weet ik niet wat noodzakelijke opties zijn. Zoals bv een warmtepomp. Heb je hier veel profijt van?
Als je deze vragen stelt, wek je de indruk dat je nog niet echt hebt gewikt en gewogen.

Dit topic staat vol met informatie over de noodzaak van de warmtepomp.
Je zou ook nog het eNiro topic kunnen lezen, volgens mij is dan identieke technologie. (En volgens mij dan ook nog Ioniq 5 en EV6 ook.)

[ Voor 18% gewijzigd door FijneKnul op 22-05-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
FijneKnul schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:45:
Nu rij ik al zes jaar een Kona electric en volg dit topic ook al even lang, maar mij is het nut toch ook nog niet zo duidelijk…
Met wat google haal je er wel uit dat het de accu op constante temperatuur houdt, wat een betere actieradius zou opleveren. Maar, ik kan mij niet herinneren ergens accurate getallen gezien te hebben: hoeveel levert het daadwerkelijk op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:38
FijneKnul schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:45:
[...]

Als je deze vragen stelt, wek je de indruk dat je nog niet echt hebt gewikt en gewogen.

Je zou ook nog het eNiro topic kunnen lezen, volgens mij is dan identieke technologie. (En volgens mij dan ook nog Ioniq 5 en EV6 ook.)
Uiteraard heb ik al veel ingelezen. Ik volg dit topic al 3 jaar ofzo en veelvuldig reviews bekeken. De warmtepomp (batterijverwarming) is gunstig om in de winter te snelladen. Echter het meeste zal mijn vrouw er in rijden, en die rijdt niet op de snelweg😑 Ik heb zonnepanelen, en wil dus deels thuis laden.
Inclusief vakantie rijden wij gemiddeld 10.000 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:44
vanaalten schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:19:
[...]

Nu rij ik al zes jaar een Kona electric en volg dit topic ook al even lang, maar mij is het nut toch ook nog niet zo duidelijk…
Met wat google haal je er wel uit dat het de accu op constante temperatuur houdt, wat een betere actieradius zou opleveren. Maar, ik kan mij niet herinneren ergens accurate getallen gezien te hebben: hoeveel levert het daadwerkelijk op?
Volgens mij is het verschil dat verwarmen met een warmtepomp 4 tot 5 keer efficienter is dan direct. Maar hoeveel energie gebruik je om te verwarmen?

In de winter heb je dus een hogere range met warmtepomp dan zonder warmtepomp. In de zomer maakt het niet uit.

Andere factoren (snelheid/rijgedrag) hebben meer effect op de range, waardoor warmtepomp meestal niet merkbaar is.

Je kunt dus zonder warmtepomp, als je een lagere range in de winter niet erg vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:59
patrickt35 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:44:
Toen ik voor mijn Kona ging kijken, was ik eerst naar een comfort smart aan het kijken. En dan met de warmtepomp optie.

Ik ben van mening dat een EV een warmtepomp moet hebben, het verwarmt zoveel efficiënter.

Ik vond echter het prijsverschil tussen een comfort smart met deze optie en een premium te klein om de overige opties van de premium te laten staan.

N Line, tja... Niet mij ding hoe "sportief" autorijden nou eigenlijk? Als je voor dat uiterlijk wil gaan, vooral doen.

Uiteraard ben ik ook voor he grote accupakket gegaan.

Ik heb alleen niet de sky optie genomen, dat prijsverschil vond ik het dan weer niet waard.

Wel heb ik de €0 optie genomen om de 17" velgen te nemen. Dat rijdt comfortabeler, je komt er verder mee.... En als ik in de auto zit, zie ik die velgen toch niet. Maar ook hier geld, dat dit persoonlijk is.

Afin, mijn persoonlijke overwegingen. Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
patrickt35 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:48:
[...]

Uiteraard heb ik al veel ingelezen. Ik volg dit topic al 3 jaar ofzo en veelvuldig reviews bekeken. De warmtepomp (batterijverwarming) is gunstig om in de winter te snelladen. Echter het meeste zal mijn vrouw er in rijden, en die rijdt niet op de snelweg😑 Ik heb zonnepanelen, en wil dus deels thuis laden.
Inclusief vakantie rijden wij gemiddeld 10.000 per jaar.
Hier ook al vaak genoemd, maar voor de zekerheid: de eerste elektrische Kona, modeljaar 2018-19, heeft geen batterijverwarming, ook niet met warmtepomp.

Ik heb wel een warmtepomp, het is ongetwijfeld veel efficiënter. Maar ik zet de temperatuur in de winter niet boven 17 graden en dan is het verbruik van de warmtepomp maar een paar procent maximaal. Onder hele barre omstandigheden is het verschil in range misschien 10%, gemiddeld over een heel jaar minder dan 1%. Mijn advies zou zijn om er je keuze niet vanaf te laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:16
snip, dit kan in vraag en aanbod overig

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 25-05-2025 15:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-06 11:22

The Adder

Happy racing from Holland

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDiQmQDAlpk47Cr7hn9PdloPFi4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tL8InzT9pHCGk9Qyvg5pHlcm.png?f=fotoalbum_large

Wordt weer zomer :)

P.S. Normaal laad ik in de zomer tot 80% (~400 km), maar nu klaar voor een ritje Parijs
(en terug misschien ??? ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door The Adder op 26-05-2025 17:28 ]

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

The Adder schreef op maandag 26 mei 2025 @ 17:27:
[Afbeelding]

Wordt weer zomer :)

P.S. Normaal laad ik in de zomer tot 80% (~400 km), maar nu klaar voor een ritje Parijs
(en terug misschien ??? ;) )
lekker inderdaad, ik haalde vorige week 520 bijna op de accu, erg netjes (op 100% idd)
In de winter heb ik hem ook gewoon op 100 gezet steeds, dat is dan iets van 410 range ofzo , 80% wordt dan erg krap met de kou. Nu met dit weer heb ik hem ook gewoon op 80% staan, dat is in de zomer ook gewoon 420km range en ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
lord_fh schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:40:
[...]

lekker inderdaad, ik haalde vorige week 520 bijna op de accu, erg netjes (op 100% idd)
In de winter heb ik hem ook gewoon op 100 gezet steeds, dat is dan iets van 410 range ofzo , 80% wordt dan erg krap met de kou. Nu met dit weer heb ik hem ook gewoon op 80% staan, dat is in de zomer ook gewoon 420km range en ruim voldoende.
Hmm, dan doe ik iets fout. Heb de 400km nog niet als actieradius gezien dit seizoen. En dan ben ik - vind ik zelf - een rustige rijder, veel snelweg maar met cruise control op 105.

Nou heb ik een Kona uit augustus 2019, met garantie tot augustus 2026. Ergens volgend jaar zou ik graag de EV accu willen testen op capaciteit - zodat, indien te veel afgenomen, ik misschien aanspraak op garantie kan maken. Binnenkort maar eens uitzoeken waar je zo'n test kan laten doen, liefst met officieel uitziend certificaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

vanaalten schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Hmm, dan doe ik iets fout. Heb de 400km nog niet als actieradius gezien dit seizoen. En dan ben ik - vind ik zelf - een rustige rijder, veel snelweg maar met cruise control op 105.

Nou heb ik een Kona uit augustus 2019, met garantie tot augustus 2026. Ergens volgend jaar zou ik graag de EV accu willen testen op capaciteit - zodat, indien te veel afgenomen, ik misschien aanspraak op garantie kan maken. Binnenkort maar eens uitzoeken waar je zo'n test kan laten doen, liefst met officieel uitziend certificaat.
Dat isnwel het vorige model, ik heb een 2024 kona 65kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japyo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:38
Kijk eens naar Aviloo accutest.

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:10

XanderDrake

Build the future!

[...]

Heel interessant. Mijn range is ook niet zo goed als bovenstaande voorbeelden, ik vraag mij dan af hoeveel @The Adder en @lord_fh op snelwegen rijden. Maar als ik naar jou gebruik kijk, dan haal ik volgens mij een stuk beter. Maximale range die ik deze lente heb gezien was 452 op 90%, bij een rit op N wegen. Dus accu testen is een goed idee, mogelijk ook kijken naar andere dingen zoals banden?

Ik heb een auto puur om naar familie (en daarbij ook kinder opvang) te reizen en op vakantie te gaan. Dat is 80% snelweg, en daar haal ik in de zomer 14kw/100km als ik normaal rijd. Mijn range is dan 420km op 90%, zonder AC.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

XanderDrake schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:38:
[...]

Heel interessant. Mijn range is ook niet zo goed als bovenstaande voorbeelden, ik vraag mij dan af hoeveel @The Adder en @lord_fh op snelwegen rijden. Maar als ik naar jou gebruik kijk, dan haal ik volgens mij een stuk beter. Maximale range die ik deze lente heb gezien was 452 op 90%, bij een rit op N wegen. Dus accu testen is een goed idee, mogelijk ook kijken naar andere dingen zoals banden?

Ik heb een auto puur om naar familie (en daarbij ook kinder opvang) te reizen en op vakantie te gaan. Dat is 80% snelweg, en daar haal ik in de zomer 14kw/100km als ik normaal rijd. Mijn range is dan 420km op 90%, zonder AC.
Als ik alleen de 80kmh weg naar m'n werk gebruik (met stoplichten) dan haal ik 12kwh / 100km, retourtje Groningen met 110 (vanuit het gooi, 350km) dan is het verbruik iets hoger, ligt ook wel erg aan de wind en of die mee of tegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:36

elmo1

Kona Electric jan-2019

[...]

Is jouw accu niet vervangen paar jaar geleden met terugroepactie?
Zelf heb ik jan 19 model met 195k waarvan 120k met huidige accu. Sinds laatste dealer update van BMS. Geeft hij regelmatig 450+ aan als ik tot 100% zou laden doe dat overigens met uitzondering. Alleen als ver weg moet. Ritje in zomer 110 cc is 440 km goed haalbaar met 30km marge ong dus daadwerkelijk 470.
Zomerbanden en hogere spanning maken wel uit in verbruik. Heb nu continental ev 7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

lord_fh schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:35:
[...]

Dat isnwel het vorige model, ik heb een 2024 kona 65kwh
A ha, dus 1kwh meer ;) , maar wel netjes. In de winder laad ik trouwens tot 90%, wat in mijn situatie voldoende is mist ik even naar Paris wil gaan :)

Ik heb nu een 2021 model met 64kwh (intern is dit meer) en had een 2019 model met vervangende accu. Met beide modellen haal(de) ik in de zomer > 500km met uitschieters in Noord-Frankrijk (binnenwegen) van 530km. Ik rij de auto thuis voor 85% op de snelweg en gebruik voor vakanties (UK, Tsjechië, F, D).
Rij bijna altijd in ECO of ECO+ stand (soms ff Sport, rij niets voor niets EV) en let goed op het verkeer en ~110km/u. Nu staat het gemiddeld verbruik in de auto op 14kwh/100km na 40000km zelf gereden kilometers. In de 2019 versie was die zelfs nog iets lager.

[ Voor 21% gewijzigd door The Adder op 27-05-2025 22:10 ]

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

The Adder schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:54:
[...]

A ha, dus 1kwh meer ;) , maar wel netjes. In de winder laad ik trouwens tot 90%, wat in mijn situatie voldoende is mist ik even naar Paris wil gaan :)

Ik heb nu een 2021 model met 64kwh (intern is dit meer) en had een 2019 model met vervangende accu. Met beide modellen haal(de) ik in de zomer > 500km met uitschieters in Noord-Frankrijk (binnenwegen) van 530km. Ik rij de auto thuis voor 85% op de snelweg en gebruik voor vakanties (UK, Tsjechië, F, D).
Rij bijna altijd in ECO of ECO+ stand (soms ff Sport, rij niets voor niets EV) en let goed op het verkeer en ~110km/u. Nu staat het gemiddeld verbruik in de auto op 14kwh/100km na 40000km zelf gereden kilometers. In de 2019 versie was die zelfs nog iets lager.

Laden doe ik 99% AC met een eigen laadpaal, al hoewel ik op een openbare parkeerplaats laad, en stel de laadpaal zodanig in zodat de zonnepanelen optimaal de auto kunnen laden, in de zomer is dat meestal 2kwh, terwijl de laadpaal max 3.6kwh (16A) kan laden. Op die manier rij ik nu 1 op 217 (als je dit omrekent naar een benzine auto) en heb al ruim 7000 kg co2 bespaard (ook weer t.o.v. van een benzine auto) en wordt nog meer want terug naar fossiel gaat het niet meer worden :N
Ah oke, ik zal eens kijken wat ik in dit half jaar gemiddeld heb gedaan. Ik rij overigens altijd in standaard, sport alleen als er een rits strook is waar ik ff vooraan wil :+ . Ik heb ook geen idee of de techniek van de 2019/2021 heel anders is dan de 2024 versie, ik gok dat alles weer net wat beter is, waardoor het bereik van 500+ makkelijker te halen is.

Ook rij ik 99% op de adaptive, wat denk ik ook niet meest zuinig is want dat schierlijk remmen en dan weer optrekken ipv even uitrollen etc. is niet het meest gunstig denk ik, verkeersinzicht kent zon systeem niet :D

Afgelopen weekend ging ik met vrienden een weekend weg, en dan pakken we toch de mensen met een benzine auto die dan rijden (moesten met 2 autos) , dat is veel makkelijker dan altijd op moete letten met laden en volgas over de autobaan enzo, wat dat betreft is het dat ik van mijn werk een EV MOET rijden, anders was het een benzine geweest. Het rijdt verder prima daar niet van, maar het totaal niet nadenken zoals het voorbeeld van weekend met vrienden weg over je bereik, snelheid op de autobahn etc. is toch wel echt heel lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
elmo1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:08:
[...]

Klopt, mei 2022. En dan heb ik toch het idee dat ik in drie jaar tijd wat teveel actieradius heb ingeleverd. Maar de tip van @Japyo (dank nog!) is wel een interessante om naar te kijken. Voor 100 euro een test met certificaat over de gezondheid van de accu. Of Hyundai zo'n certificaat daadwerkelijk gaat accepteren is een volgende vraag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-06 22:50

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

vanaalten schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:35:
[...]

Klopt, mei 2022. En dan heb ik toch het idee dat ik in drie jaar tijd wat teveel actieradius heb ingeleverd. Maar de tip van @Japyo (dank nog!) is wel een interessante om naar te kijken. Voor 100 euro een test met certificaat over de gezondheid van de accu. Of Hyundai zo'n certificaat daadwerkelijk gaat accepteren is een volgende vraag natuurlijk.
Hun eigen dealers adverteren in ieder geval met het Aviloo-certificaat op hun occassions.... Lijkt me dus dat ze dat wel moeten accepteren.

Voor jouw verwachtingen: ik heb vorige maand bij een Hyundai Dealer een 2020 Kona 64 KW gekocht met 50.000KM op de teller.
De state of health van de batterij volgens Aviloo is 99,6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-06 15:27

KRC

Iemand hier al zijn premium of N-line overgezet op kleinere banden ivm het bereik en efficiency? Ben benieuwd hoeveel impact dat echt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conodihno1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:56
Gisteren een Kona N-Line de showroom uitgereden echter valt me op dat de sfeerverlichting in de passagier deur niet werkt. Dashboard plank en bestuurderskant wel.

Dit is stiekem toch geen knopje of instelling toch?
Misschien dat ze bij het monteren van de uitstap verlichting wat stuk hebben gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Ik zou maar even terug gaan of bellen, lijkt mij geen instelling of knopje kwestie (zou wel erg ver gaan als je per segment de sfeerverlichting aan of uit kan zetten, maar we weet maar nooit...)

Als ze in de deur zijn geweest is een kabeltje of stekkertje lostrekken zo gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conodihno1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:56
Gaat volgende week sowieso terug omdat er een deukje in een deurpaneel zit. Wel blij dat ik de eerste schade niet zelf gereden heb :)

Denk ook dat wellicht een stekkertje het geval is. Maar in de zee van knopjes zag ik er wellicht een over het hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

KRC schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:10:
Iemand hier al zijn premium of N-line overgezet op kleinere banden ivm het bereik en efficiency? Ben benieuwd hoeveel impact dat echt heeft.
scheelt zeker, ik had een collega die op de grote wielen reed, scheelde zomaar 50km (ik heb een comfort smart hij had een premium)

Mijn broertje heeft een Tesly MY, dual motor met de grote wielen (weet de maat niet) , daar scheelt het t.o.v. de standaard kleinere wielen ook 65km (!) . dus verschil is er zeker, daarom bieden ze ook de optie om het om te zetten bij aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

lord_fh schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:51:
[...]

scheelt zeker, ik had een collega die op de grote wielen reed, scheelde zomaar 50km (ik heb een comfort smart hij had een premium)

Mijn broertje heeft een Tesly MY, dual motor met de grote wielen (weet de maat niet) , daar scheelt het t.o.v. de standaard kleinere wielen ook 65km (!) . dus verschil is er zeker, daarom bieden ze ook de optie om het om te zetten bij aankoop.
Kan ik voorzichtig aannemen dat waar gesproken wordt over grote en kleine wielen, er eigenlijk gesproken wordt over brede en smalle banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

HuismAndré schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Kan ik voorzichtig aannemen dat waar gesproken wordt over grote en kleine wielen, er eigenlijk gesproken wordt over brede en smalle banden?
nee ook de diameter is anders, de premium zijn 19" geloof ik (met dus ook bredere banden) en de normale zijn 17 inch (met iets smallere banden)

Het 1 heeft niet perse met het ander te maken, maar is wel inderdaad zo. gewicht speelt ook een rol (on afgeveerd gewicht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:22
lord_fh schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:51:
[...]

Zelf geen ervaring mee maar een collega die een KIA EV6 heeft met de grootste mogelijke velgen heeft ook spijt want dat kost hem inderdaad rond 50-60km aan range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

lord_fh schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:26:
[...]

nee ook de diameter is anders, de premium zijn 19" geloof ik (met dus ook bredere banden) en de normale zijn 17 inch (met iets smallere banden)

Het 1 heeft niet perse met het ander te maken, maar is wel inderdaad zo. gewicht speelt ook een rol (on afgeveerd gewicht)
Als je kleinere banden gebruikt dan lijkt het wellicht dat je auto zuiniger wordt maar als je goed kijkt zul je zien dat de reis die voorheen 100km lang was, nu ineens 105km lang is geworden (en nee, dan is je auto niet 5% zuiniger geworden, is de weg ook niet 5% langer geworden maar wijkt je snelheidsmeter gewoon 5% meer af vanwege de kleinere omtrek van je banden).

Smalle banden helpen dus de rolweerstand te verlagen maar de velgdiameter heeft daar niets mee te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 03-06-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Hoe ik het zie (open voor verbetering):
Het energieverlies en verlies in range heeft toch te maken met contact oppervlak en vervorming van het "contactmedium" (band of wiel)? Hoe kleiner het contactoppervlak, hoe kleiner de rol weerstand. Hoe minder de vervorming van het contactmedium, hoe minder het energieverlies.
Dus bijv. een trein wiel van metaal is veel zuiniger dan een autoband: weinig contact oppervlak en vervorming. Met als duidelijke nadelen: je hebt rails nodig voor een soepele rit, en je hebt weinig grip. Dus een paar blaadjes op het spoor en iedereen heeft problemen ;)

Kleine wielen met harde banden zijn een oplossing, maar je hebt een langere remweg.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh

lord_fh

PS5

HuismAndré schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:03:
[...]

Als je kleinere banden gebruikt dan lijkt het wellicht dat je auto zuiniger wordt maar als je goed kijkt zul je zien dat de reis die voorheen 100km lang was, nu ineens 105km lang is geworden (en nee, dan is je auto niet 5% zuiniger geworden, is de weg ook niet 5% langer geworden maar wijkt je snelheidsmeter gewoon 5% meer af vanwege de kleinere omtrek van je banden).

Smalle banden helpen dus de rolweerstand te verlagen maar de velgdiameter heeft daar niets mee te maken.
tuurlijk wel, het is de verhouding tussen diameter en breedte. je moet niet een bestaande velg band combinatie gaan veranderen dat werkt niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

lord_fh schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:29:
[...]

tuurlijk wel, het is de verhouding tussen diameter en breedte. je moet niet een bestaande velg band combinatie gaan veranderen dat werkt niet nee.
Je geeft het zelf al aan door diameter van de velg samen te noemen met verhouding diameter en breedte (en breedte zelf, die moet ook nog even genoemd worden). En precies dat gaf ik aan met "diameter zegt niets". Het zegt niets tenzij je die andere 2 getallen óók weet.

En, nog even voor de volledigheid: Dit was de trigger:
Mijn broertje heeft een Tesly MY, dual motor met de grote wielen (weet de maat niet) , daar scheelt het t.o.v. de standaard kleinere wielen ook 65km (!) .
Een beetje zorgvuldiger dingen omschrijven mag best. Een kleiner wiel is een wiel met een kleinere omtrek. Een kleinere velg is weer wat anders. Een smallere band is ook weer wat anders. Een hogere band is ook weer wat anders. Wees gewoon compleet en noem de specs waar het om gaat. Diameter velg, breedte band, breedte-hoogte verhouding band. Dan hebben we het allemaal over hetzelfde. Ja toch, niet dan?

[ Voor 20% gewijzigd door HuismAndré op 03-06-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-06 12:26
elmo1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:08:
[...]

Zelf heb ik jan 19 model met 195k waarvan 120k met huidige accu. Sinds laatste dealer update van BMS. Geeft hij regelmatig 450+ aan als ik tot 100% zou laden doe dat overigens met uitzondering. Alleen als ver weg moet. Ritje in zomer 110 cc is 440 km goed haalbaar met 30km marge ong dus daadwerkelijk 470.
Zomerbanden en hogere spanning maken wel uit in verbruik. Heb nu continental ev 7
Bij mijn kona bj:2019 lijkt het alsof de range niet snel aangepast wordt aan het verbuik. Wat ik veel zie is dat hij bij 80% iets van 380km range aangeeft. Heb ik vervolgens 40 km gereden, dan geeft hij daarna nog 355km aan.

Zuinige rijder hier met gemiddelden tussen de 12,5 kWh/100km en 15 kWh/100km. Maar toch lijkt de rangeweergave niet veel omhoog te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Herkz op 03-06-2025 12:03 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qltNEQqvMSTqrzKvdjFLifT7aM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/lkmHVG6gJgHJOVp533YVHbAK.jpg?f=user_large

Totaaloverzicht van de afgelopen twee maanden, met +/- 60% snelwegkilometers en de rest provinciale- en binnenwegen.

Met een gemiddelde energieprijs van €0,16/kWh voor die periode rij ik echt voor een schijntje rond :)
2020 Kona Electric 64kWh, nog op de originele Michelin Primacy zomerbanden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

MadMarky schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:54:
[Afbeelding]

Totaaloverzicht van de afgelopen twee maanden, met +/- 60% snelwegkilometers en de rest provinciale- en binnenwegen.

Met een gemiddelde energieprijs van €0,16/kWh voor die periode rij ik echt voor een schijntje rond :)
2020 Kona Electric 64kWh, nog op de originele Michelin Primacy zomerbanden.
Het enige wat je in bovenstaand verhaal niet meeneemt zijn de laadverliezen (en die zijn zo'n 10-20%). Door daadwerkelijk bij te houden wat je uit het stopcontact haalt kun je die laadverliezen wel meerekenen (en heb je ook geen last van mogelijke sjoemelsoftware (Waaaat??? Dat doen autofabrikanten toch noooooit))..

In ons geval: Kona 2019, 1 fase laden met 12A (tijdelijk afschakelen als fasebelasting boven de 5kW komt; één keer gebeurd in 33 weken):

Gekocht: 18-10-2024
Stand: 33912 (NL auto, ex lease, logische tellerstand)
APK: 5-6-2025
Stand: 36449 (woonhuis naast bedrijfsloods dus geen WW verkeer)

Afgelegde kilometers: 2537
Periode: ca. 33 weken
Autolader totaal: 494 kWh
Autolader kosten: € 98,52

We zijn dus, inclusief alle verliezen, € 0,039 per km kwijt en hebben een gemiddeld verbruik van 19,5 kWh per 100km (inclusief alle verliezen en dus ook het vaak vergeten/weggemoffelde 15-20% laadverlies). Was in de winterperiode, heel veel korte ritjes in de stad, paar keer op de snelweg, elke week opladen tot 70%.

edit:
kWh slordigheidje aangepast, bedankt voor de tip.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HuismAndré schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Het enige wat je in bovenstaand verhaal niet meeneemt zijn de laadverliezen (en die zijn zo'n 10-20%). Door daadwerkelijk bij te houden wat je uit het stopcontact haalt kun je die laadverliezen wel meerekenen (en heb je ook geen last van mogelijke sjoemelsoftware (Waaaat??? Dat doen autofabrikanten toch noooooit))..

In ons geval: Kona 2019, 1 fase laden met 12A (tijdelijk afschakelen als fasebelasting boven de 5kW komt; één keer gebeurd in 33 weken):

Gekocht: 18-10-2024
Stand: 33912 (NL auto, ex lease, logische tellerstand)
APK: 5-6-2025
Stand: 36449 (woonhuis naast bedrijfsloods dus geen WW verkeer)

Afgelegde kilometers: 2537
Periode: ca. 33 weken
Autolader totaal: 494 kW
Autolader kosten: € 98,52

We zijn dus, inclusief alle verliezen, € 0,039 per km kwijt en hebben een gemiddeld verbruik van 19,5 kW per 100km (inclusief alle verliezen en dus ook het vaak vergeten/weggemoffelde 15-20% laadverlies). Was in de winterperiode, heel veel korte ritjes in de stad, paar keer op de snelweg, elke week opladen tot 70%.
(let op, 19,5kWh )

Inderdaad. De laadverliezen zijn uiteraard voor motormanagement niet te bepalen. Via laadpas of laadpaal kun je het wel achterhalen.

Gisteren bij mijn Kia Niro 2020 (zelfde platform dus als de Kona):
284km gereden. Sochtends tot 80% opgeladen, gisteravond weer tot 80% opgeladen.

Volgens motormanagement/ Kia app: 37,62kWh verbruikt.
Volgens laadpaal gisteravond: 49,25kWh opgeladen

Discrepantie van 20% dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Bedankt voor de correctie. Deze elektronicus kent z'n grootheden maar soms schiet het er even bij in. Het zal de aftakeling zijn. ;-)
Gisteren bij mijn Kia Niro 2020 (zelfde platform dus als de Kona):
284km gereden. Sochtends tot 80% opgeladen, gisteravond weer tot 80% opgeladen.

Volgens motormanagement/ Kia app: 37,62kWh verbruikt.
Volgens laadpaal gisteravond: 49,25kWh opgeladen

Discrepantie van 20% dus.
Kun je niet zeggen op basis van één meting. Ik bemerk een stevige schommeling in wat de auto ziet als "opgeladen tot een X percentage". Hangt vast erg af van de temperatuur van de accu op dat moment. Maar na een keer of 10 kun je daar wel een mooi gemiddelde uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@HuismAndré er zijn een aantal redenen waarom ik geen model met enkelfase laden wilde, de grotere laadverliezen door het trage laden is er eentje van. Maar zal er eens op gaan letten.

edit:Laadverlies bij electrische auto

[ Voor 26% gewijzigd door MadMarky op 06-06-2025 16:50 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:04
ook even mijn visie van de laadverliezen delen.

ik hou al een tijdje maandelijks bij hoeveel km ik rij met de wagen en hoeveel ik er maandelijk inpomp aan de laadpaal.

dit is 2024 met een jaarlijks gemiddeld laadverlies van 14%.
ik laadde kost wat kost de auto op het einde van de maand tot 80%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35eqJgPH8X8wkCHMrDelSrzXDEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDC6U9JOokLHdqNgUo6qPQ2R.jpg?f=fotoalbum_large

en dit is de huidige stand.
Ik was het stilaan beu om steeds in bochten te wringen om te laden tot 80% dus nu zit er een correctiefactor voor de soc op het einde van de maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CW3QblhquEoYY0sZvkbl_od6EHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAw0QC4suoPKFhp9ndfZu9W0.jpg?f=fotoalbum_large

ter info:
*kona MY21 64kWh (banden: goodyear vector 4-seasons G3)
*ik laad thuis aan een dynamisch tarief
*dikwijls overdag thuis vanwege shiftwerk
*monofasig
*Ik woon in vlaanderen, dus ook met een capaciteitstarief... de "12-maand voortschrijdend gemiddelde piek" is 4.2kW per jaar.
*Zonne-energie is "gratis" terwijl de thuisbatterij (al dan niet opgeladen door overschot zonne-energie) de prijs heeft van net-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23-06 08:52
Zit er standaard een mennekes laadkabel bij de Kona als deze nieuw van de dealer komt? Ik heb vanmiddag een proefrit gemaakt en daar zat alleen een granny kabel bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-06 12:57
Signor Doekie schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:58:
Zit er standaard een mennekes laadkabel bij de Kona als deze nieuw van de dealer komt? Ik heb vanmiddag een proefrit gemaakt en daar zat alleen een granny kabel bij.
Ja, dat was in 2020 iig wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@braxx1980 dus een auto die driefasig kan laden, maar op enkelfase geladen wordt en daarbij 14% verlies heeft
@Signor Doekie Ik heb een tweedehands Kona uit 12-2020, daar zat een rond Hyundai tasje bij met een oranje driefasen Lapp laadkabel. Ziet er origineel uit maar geen idee of dat af fabriek is of een extraatje van een dealer.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braxx1980
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:04
MadMarky schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:13:
@braxx1980 dus een auto die driefasig kan laden, maar op enkelfase geladen wordt en daarbij 14% verlies heeft
@Signor Doekie Ik heb een tweedehands Kona uit 12-2020, daar zat een rond Hyundai tasje bij met een oranje driefasen Lapp laadkabel. Ziet er origineel uit maar geen idee of dat af fabriek is of een extraatje van een dealer.
Ja hij kan 3-f laden... maar hier thuis is alles monofasig.
Hij laad op maximum 7,4kW (32A). En dit is dan combinatie netstroom (laag tot zeer lage uurtarieven) en overschot zonne-energie.
In de winter is het trager en enkel met net-energie (aan max 4,2kW om het capaciteitstarief niet teveel te laten ontsporen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:44
Signor Doekie schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 19:58:
Laadkabel hoort er standaard bij te zitten. Granny is volgens mij optioneel en zit er niet altijd bij. Is volgens mij ook afhankelijk van het jaar.

Bij mij werd het geleverd.

Ik zou het eisen, anders kan je niet openbaar AC laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Laatst online: 22-06 16:51

XallaX

Meow

2020 had een tas, een zwarte kabel (geen merk?) en een Granny lader meegeleverd bij mij. Bij het vervangen van de laadkabel onder garantie werd er door de dealer een merkloze kabel geleverd die duidelijk niet bij Hyundai vandaan kwam.

Bij de 2e vervanging van de laadkabel binnen garantie kreeg ik een blauwe Mennekes kabel in een Hyundai zak met stickers van Hyundai. Die was duidelijk beter dan de merkloze, steviger en een dikkere kabel en daarna ook nooit meer laadproblemen gehad.

Een dealer is niet verplicht een laadkabel te leveren, in veel gevallen gebeurt dit wel bij een nieuwe auto maar bij een occasion hoor je steeds vaker dat de laadkabel ontbreekt. Nieuwe vorm van extra geld harken. Mocht je dealer dit ook doen dan zou ik als je daar de auto nog wil kopen de kabel elders bestellen aangezien dit ook beter is voor je portemonnee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japyo
Kortgeleden een lege 12V accu, door de klassieke fout van een niet goed gesloten achterklep. Dacht eindelijk onze jumpstarter te gebruiken en laadde hem voor de zekerheid nog even goed vol. Na aansluiten en startknop indrukken geen reactie.
Uiteindelijk met hulp van de Hyundai-pechhulp/ANWB de auto weer aan de praat gekregen. De ANWB-monteur wilde op eigen initiatief ook de jumpstarter even controleren. Het bleek dat deze 14,8V leverde. De Kona is standaard beveiligd tot 14V, waardoor de jumpstarter niet werkte!

Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-06 12:54
Japyo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:43:
Kortgeleden een lege 12V accu, door de klassieke fout van een niet goed gesloten achterklep. Dacht eindelijk onze jumpstarter te gebruiken en laadde hem voor de zekerheid nog even goed vol. Na aansluiten en startknop indrukken geen reactie.
Uiteindelijk met hulp van de Hyundai-pechhulp/ANWB de auto weer aan de praat gekregen. De ANWB-monteur wilde op eigen initiatief ook de jumpstarter even controleren. Het bleek dat deze 14,8V leverde. De Kona is standaard beveiligd tot 14V, waardoor de jumpstarter niet werkte!
Nou dat is niet best dan, die van mij geeft zelfs 15,8V(onbelast) af :(
Daar heb ik dan ook niets aan. Wie heeft er wel eens succesvol zijn Kona met een jumpstarter weer tot leven gewekt? En met welk merk/type jumpstarter was dat?

Die van mij is een Povasec Jumpstarter 2000A

EDIT: Een Noco GB40 schijnt goed te werken met een Kona

[ Voor 3% gewijzigd door Mediacj op 12-06-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Japyo @Mediacj Een jumpstarter is enkel bedoeld om een korte vermogenspiek te leveren, bijvoorbeeld wanneer een startmotor even rond moet gaan. Deze geeft zijn vermogen vaak ook pas vrij bij spanningsval door het starten. Even een "jump". Voor het bijladen van een platte accu gaan deze dingen weinig doen, daarvoor heb je een reguliere acculader of andere 12v accu nodig.

[ Voor 45% gewijzigd door MadMarky op 12-06-2025 14:04 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-06 12:54
MadMarky schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:03:
@Japyo @Mediacj Een jumpstarter is enkel bedoeld om een korte vermogenspiek te leveren, bijvoorbeeld wanneer een startmotor even rond moet gaan. Deze geeft zijn vermogen vaak ook pas vrij bij spanningsval door het starten. Even een "jump". Voor het bijladen van een platte accu gaan deze dingen weinig doen, daarvoor heb je een reguliere acculader of andere 12v accu nodig.
Is me wel duidelijk hoor maar met een "jumpstarter" kun je ook een lege Kona accu weer even van stroom voorzien of beter gezegd het autosysteem zodat de auto de hulpaccu weer kan opladen. Dat gaat dus ook prima met de jumpstarter Noco GB40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Veel van die jumpstarters bestaan tegenwoordig uit een powerbank met een paar grote condensatoren erbij om kort een krachtige 12V stoot te kunnen geven met hoog amperage. Die zijn fysiek niet in staat om dat langer dan enkele seconden vol te houden.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Japyo schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:43:
Vraagje ter interesse, had je niet direct je 12v batterij kunnen opladen met je jumpstarter? Dus deze accu ontkoppelen en even 15 minuten opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japyo
We waren niet thuis, en hebben gelijk de Hyundai-pechhulp gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-06 19:06
Vraagje ter interesse, had je niet direct je 12v batterij kunnen opladen met je jumpstarter? Dus deze accu ontkoppelen en even 15 minuten opladen?
Jumpstarter bij een ev is er alleen voor om de accu weer in het spanningsgebied te krijgen dat de auto weer tot leven komt en het stokje overneemt. Daar is weinig energie voor nodig, de accu hoeft niet 'vol'.
Als je de jumpstarter direct op de accu zet zie ik niet hoe de auto, die dan parallel is geschakeld, kan voorkomen dat er stroom van de jumpstarter door de 12v accu gaat.... Kortom, ik vind het een raar verhaal dat je jumpstarter niet werkt omdat de kona is gedesigned dat de 12V accu niet boven 14V mag komen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

gjtokkel schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 07:10:
[...]

Jumpstarter bij een ev is er alleen voor om de accu weer in het spanningsgebied te krijgen dat de auto weer tot leven komt en het stokje overneemt. Daar is weinig energie voor nodig, de accu hoeft niet 'vol'.
Als je de jumpstarter direct op de accu zet zie ik niet hoe de auto, die dan parallel is geschakeld, kan voorkomen dat er stroom van de jumpstarter door de 12v accu gaat.... Kortom, ik vind het een raar verhaal dat je jumpstarter niet werkt omdat de kona is gedesigned dat de 12V accu niet boven 14V mag komen ...
ok, maar als dat wat je hier omschrijft niet werkt, zoals hier het geval is, was het opladen van de 12v accu dan geen optie/plan b?

[ Voor 9% gewijzigd door XanderDrake op 14-06-2025 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-06 19:06
XanderDrake schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:24:
[...]
ok, maar als dat wat je hier omschrijft niet werkt, zoals hier het geval is, was het opladen van de 12v accu dan geen optie/plan b?
jawel, natuurlijk... Maar dat het niet werkt lijkt me niet aan de kona te liggen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Is iemand hier wel eens met zijn Kona rond de Nürburgring gegaan tijdens een Touristenfahrten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-06 12:57
XanderDrake schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:44:
Is iemand hier wel eens met zijn Kona rond de Nürburgring gegaan tijdens een Touristenfahrten?
Nee, wanneer ga jij? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
XanderDrake schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:44:
Ik een jaar geleden ongeveer. Had een erg spannend momentje in Fuchsröhre toen ik een snellere auto langs liet waarna de auto z'n balans verloor, maar ik kon hem uit de vangrail houden gelukkig. Voor de rest is het natuurlijk geen sportauto, maar genoeg power om niemand in de weg te zitten en genoeg range met de 64 KWh versie. Laden deed ik bij de tesla supercharger wat prima ging en betaalbaar was. Destijds ook de enige snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:31
Ik zit ook te denken aan de Kona EV 64. Ik twijfel eigenlijk tussen:
15.000km/J
Eigen oprit, nu nog enkel een goed stopcontact op aparte groep. (had phev)
zo''n 19K nu

Tweedehands kopen
Oudere model PL

of het nieuwe model en dan hyundai continu plan.

Dat laatste is vooral interesant als de nieuwe kona EV echt veel 'beter' is. Dat ie er wat ouder uitziet maakt mij niet uit. Qua afstand etc zie ik weing verschil. Wat is volgens jullie het grootste verschil wat het nieuwe model de voorkeur zou geven (anders dan uiteerlijk, want dat is persoonlijk en vind de oude wellicht zelfs mooier:))

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

meermarco schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:27:

Dat laatste is vooral interesant als de nieuwe kona EV echt veel 'beter' is. Dat ie er wat ouder uitziet maakt mij niet uit. Qua afstand etc zie ik weing verschil. Wat is volgens jullie het grootste verschil wat het nieuwe model de voorkeur zou geven (anders dan uiteerlijk, want dat is persoonlijk en vind de oude wellicht zelfs mooier:))
Voor mij was een breekpunt met de "oude" Kona, de (been en hoofd) ruimte die ik had als chauffeur en passagier.
De nieuwe Kona is groter (exterieur) en daarmee ook interieur
YouTube: Visual Comparison 2023 Vs 2025 Kona exterior dimensions #hyundaikona...

YouTube: New vs Old: 2024 vs 2023 Hyundai Kona Electric Comparison | OpenRoad...

Ik heb nog kinderen met stoeltje, en dan maken die voetjes wel of niet tegen de voorstoel het verschil tussen comfortabel of irritant.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 18-06-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:31
Duidelijk. Moet even opnieuw testen hoe we uitkomen qua ruimte met knie idd. Dan lijkt de financiële deal niet veel slecht. Keuzes keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré

HuismAndré

Get!em schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:49:
[...]
Ik heb nog kinderen met stoeltje, en dan maken die voetjes wel of niet tegen de voorstoel het verschil tussen comfortabel of irritant.
Dat, en het in en uit de stoelen doen van de kids gaat een stuk makkelijker als er meer ruimte is.

Wij zijn al een fiks aantal jaren de autostoeltjes ontgroeid (dus nu hebben we een 2019 Kona genomen (ook omdat we alle vier tussen de 170-175cm lang zijn)) maar toen de kids klein waren, waren we heel blij met de beenruimte in onze vorige CX-7 (alleen het verbruik van die auto.. Ai ai ai).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik moet vrouwlief nog overtuigen dat het een goed idee is haha. Maar ik ben blij om te lezen @Satch het heeft gedaan, ik twijfelde of de top speed cap van 180km een probleem zou opleveren. Op YouTube vond ik niet 1-2-3 non-hybrid Konas op de Nordschleife.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nova163
Get!em schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:49:
[...]

Voor mij was een breekpunt met de "oude" Kona, de (been en hoofd) ruimte die ik had als chauffeur en passagier.
De nieuwe Kona is groter (exterieur) en daarmee ook interieur
YouTube: Visual Comparison 2023 Vs 2025 Kona exterior dimensions #hyundaikona...

YouTube: New vs Old: 2024 vs 2023 Hyundai Kona Electric Comparison | OpenRoad...

Volgens EV-DB zijn er:
64 kWh vanaf augustus 2018 tot oktober 2019
64 kWh vanaf november 2019 tot oktober 2021
(de twee bovenstaande modellen lijken uiterlijk gelijk aan elkaar, range bij update 1-2% toegenomen en snelheid 0-100 een fractie afgenomen)
64 kWh van juni 2021 tot december 2023 (ander uiterlijk, maar min of meer dezelfde afmetingen)
65 kWh vanaf juli 2023 (opnieuw aangepast uiterlijk, duidelijk groter dan eerdere modellen, aanmerkelijk hogere snelheid DC-laden)

... Waarmee ik wil zeggen dat het ervan afhangt naar welk modeljaar je kijkt hoeveel verschil er tussen de modellen is.

[ Voor 6% gewijzigd door Nova163 op 18-06-2025 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Nova163 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:09:
[...]

Volgens EV-DB zijn er:
(de twee bovenstaande modellen lijken uiterlijk gelijk aan elkaar, range bij update 1-2% toegenomen en snelheid 0-100 een fractie afgenomen)
64 kWh van juni 2021 tot december 2023 (ander uiterlijk, maar min of meer dezelfde afmetingen)
65 kWh vanaf juli 2023 (opnieuw aangepast uiterlijk, duidelijk groter dan eerdere modellen, aanmerkelijk hogere snelheid DC-laden)

... Waarmee ik wil zeggen dat het ervan afhangt naar welk modeljaar je kijkt hoeveel verschil er tussen de modellen is.
Vanaf eind 2019 zit er ook een nieuw infotainmentsysteem plus scherm in de Kona, waar je ook een app bij krijgt om de auto extern te bedienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01:23
Nova163 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:09:
[...]

Volgens EV-DB zijn er:

Ik wilde eerst een kona uit 2018 kopen, maar 3-fase laden kan pas bij sommige versies vanaf november 2019. Dus toen toch een 2020 exemplaar gekozen. Nog steeds heel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Miranda89 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:50:
[...]

Ik wilde eerst een kona uit 2018 kopen, maar 3-fase laden kan pas bij sommige versies vanaf november 2019. Dus toen toch een 2020 exemplaar gekozen. Nog steeds heel blij mee.
Ja, ik zou dat ook mensen ook aanbevelen. De 2018/19-versie had 3-faseladen als betaalde optie, dus bij die bouwjaren is het goed om te kijken of die optie erop zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Nova163 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:38:
[...]

De 2018/19-versie had 3-faseladen als betaalde optie, dus bij die bouwjaren is het goed om te kijken of die optie erop zit.
Eh? Ik heb een augustus 2019 model Kona en destijds echt niets gezien over 3-faseladen als betaalde optie... nog even de brochure van destijds doorgekeken en die optie wordt niet genoemd.

Zou wel mooi zijn, want dan kan je wellicht ook achteraf nog een upgrade naar 3-fase doen, maar volgens mij is dat niet mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
vanaalten schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Eh? Ik heb een augustus 2019 model Kona en destijds echt niets gezien over 3-faseladen als betaalde optie... nog even de brochure van destijds doorgekeken en die optie wordt niet genoemd.

Zou wel mooi zijn, want dan kan je wellicht ook achteraf nog een upgrade naar 3-fase doen, maar volgens mij is dat niet mogelijk.
Ah, wellicht is mijn informatie dan niet juist. De dealer vertelde mij dat het vervangen van de boordlader mogelijk is, maar erg prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Nova163 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:11:
[...]

Ah, wellicht is mijn informatie dan niet juist. De dealer vertelde mij dat het vervangen van de boordlader mogelijk is, maar erg prijzig.
De eerste Kona's hebben enkelfase laden, nieuwere modellen vanaf ergens 2019-2020 kwamen met driefasen. Dat was niet zomaar even verwisselbaar bij een dealer.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Kan het voorkomen dat de 12v accu leeg is terwijl de HV accu nog prima vol is? De achterklep was blijkbaar niet goed dicht gister nacht. Mijn Bluelink app werkt nog prima, maar als ik met de sleutel in de auto zit start hij niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
XanderDrake schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:49:
Kan het voorkomen dat de 12v accu leeg is terwijl de HV accu nog prima vol is? De achterklep was blijkbaar niet goed dicht gister nacht. Mijn Bluelink app werkt nog prima, maar als ik met de sleutel in de auto zit start hij niet op.
Als je de auto nog kan ontgrendelen en de status in bluelink nog kunt refreshen, lijkt het me niet de 12v accu. Check eens of de interieurverlichting het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-06 13:43
Misschien dat de sleutel bijna leeg is? Heb je hetzelfde met de reservesleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crombel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-06 17:41
De - kabel losmaken en de batterij opladen met batterijlader.
Eens opgeladen min kabel terug aansluiten, dan zou hij moeten aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Miranda89 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:36:
[...]

Als je de auto nog kan ontgrendelen en de status in bluelink nog kunt refreshen, lijkt het me niet de 12v accu. Check eens of de interieurverlichting het doet.
Niet veel langer na mijn bericht reageerde hij ook niet meer op de app. Ik ben hem nu aan het jumpstarten met een andere auto, het was zeker de 12 volt accu :Y)
Laad de 12v gewoon op als je de auto hebt aan staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miranda89
XanderDrake schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:19:
[...]

Niet veel langer na mijn bericht reageerde hij ook niet meer op de app. Ik ben hem nu aan het jumpstarten met een andere auto, het was zeker de 12 volt accu :Y)
Laad de 12v gewoon op als je de auto hebt aan staan?
O, blijkbaar zat er dan nog net genoeg energie in om te ontgrendelen.
Zolang de auto in drive-mode aanstaat (op de rem trappen als je op de startknop drukt) of in utility-mode, dan laadt de 12v accu op. Aan de lader hangen werkt ook om de 12v accu op te laden (zolang de hoofdaccu oplaad)

[ Voor 7% gewijzigd door Miranda89 op 22-06-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Ik mag eind dit jaar de voorbanden weer vervangen. Ik heb hier veel banden voorbij zien komen, maar ik ben nu zelf aan het kijken naar drie typen waar ik weinig over heb gelezen tot nu toe:
- Michelin E Primacy (94V)
- Continental UltraContact NXT (98W)
- Michelin Primacy 4+ (98W)

Ik heb nu de Michelin Primacy 4 en ben er niet zo van onder de indruk qua geluid en zuinigheid. De levensduur is wel best goed en ook geen klachten over de grip in allerlei omstandigheden.

De andere twee banden lijken meer gemaakt met EV's in het achterhoofd en zijn dus stiller, gaan langer mee en zouden zuiniger moeten zijn. Het gaat in de tests wel ten koste van remafstand, met name bij nat wegdek.

Zijn er hier mensen met ervaringen met een van deze modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:30
De nieuwere versies zijn op papier fractioneel beter. In de praktijk merkte ik er niets van, vond het iig het prijsverschil niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-06 09:58
Hebben wij hier thuis de laatste tijd dikwijls voor.
We moeten de koffer hard dichtslaan en niet laten 'dichtvallen'.
Je kan het opmerken door dat de interieurverlichting aan het dak binnenin blijft branden.

Mocht je Home Assistant gebruiken, kun je de status van de kofferbak monitoren.
Ik laat mij een melding sturen wanneer Home Assistant detecteert dat de kofferbak niet gesloten is.
Zo heb ik de laatste weken toch al enkele boosterbeurten kunnen vermijden.

De 12V batterij kan inderdaad nog net vol genoeg zijn om via Bluelink te ontgrendelen, maar niet meer starten.
De wagen half opstarten dat je vast zit in een opstartloop heb ik ook al voorgehad.
Was net een discobol vol soundeffects...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

eyegraphic schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:58:
[...]
Hebben wij hier thuis de laatste tijd dikwijls voor.
We moeten de koffer hard dichtslaan en niet laten 'dichtvallen'.
Je kan het opmerken door dat de interieurverlichting aan het dak binnenin blijft branden.
Het sluiten van de kofferbak kan afgesteld worden met de twee rondedoppen links en rechts. Als je de kofferbak openend zie je deze gemakkelijk zitten. Je kan deze doppen naar binnen- en buitenschroeven. De doppen iets ver inschroeven zodat de kofferbak iets gemakkelijker sluit. Is misschien een oplossing...
eyegraphic schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:58:
[...]
Mocht je Home Assistant gebruiken, kun je de status van de kofferbak monitoren.
Ik laat mij een melding sturen wanneer Home Assistant detecteert dat de kofferbak niet gesloten is.
Zo heb ik de laatste weken toch al enkele boosterbeurten kunnen vermijden.
Helaas geen HA maar Domoticz (ja nog steeds ivm de history) maar is wel een leuke en paktische toepassing. Kofferbak niet dicht, appje sturen d:)b

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste