Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 145 146 Laatste
Acties:

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:16
Helaas gescheduled laden nog altijd niet onder controle, meerdere tests en scenarios geprobeerd zowel in combinatie met wijzigingen in de Tibber / Zaptec als Hyundai app.

Zojuist gepland laden willen starten, en de Zaptec sprong aan, maar de Kona hield het laden tegen (want slaap modus). Deze is uiteindelijk van start gegaan, nadat ik het 'deyr vergrendel' commando stuurde via de hyundai app.

Ik zou dus eigenlijk een scriptje of een automatische flow willen maken die, op basis van een laadschema, de auto laat vergrendelen (met een 1+ minuut delay). Hierdoor wordt de auto wakker gemaakt, en start het laden.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

darkfujita schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:09:
Helaas gescheduled laden nog altijd niet onder controle, meerdere tests en scenarios geprobeerd zowel in combinatie met wijzigingen in de Tibber / Zaptec als Hyundai app.

Zojuist gepland laden willen starten, en de Zaptec sprong aan, maar de Kona hield het laden tegen (want slaap modus). Deze is uiteindelijk van start gegaan, nadat ik het 'deyr vergrendel' commando stuurde via de hyundai app.

Ik zou dus eigenlijk een scriptje of een automatische flow willen maken die, op basis van een laadschema, de auto laat vergrendelen (met een 1+ minuut delay). Hierdoor wordt de auto wakker gemaakt, en start het laden.
Als de auto binnen staat dan zou je er nog voor kunnen kiezen om de laadbron op de gewenste tijd aan te zetten. Bevalt hier uitstekend (maar wij laden met de bijgeleverde granny charger die we via een stevig slim stopcontactje aan zetten).

André Huisman (www.new-line.nl)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@darkfujita ik snap überhaupt niet dat je auto wakker gemaakt moet worden. Ik gebruik bijna altijd uitgesteld laden volgens een schema dat mijn laadpunt beheert.
Bij aankoppelen wordt de verbinding tussen auto en laadpunt actief met 'wacht op vermogen'. Bij veel palen/laadpunten is dat een lichtblauwe led. Zodra het tijdslot begint gaat de auto altijd gewoon laden zonder problemen (donkerblauwe led).
Wat doet jouw Zaptec anders?

🖥️ | 🚗

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:12
@MadMarky welk bouwjaar is jouw Kona? @darkfujita en ik hebben een 2020 en de mijne valt ook doodleuk in slaap na een tijdje.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-12 16:21
michaelvo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:19:
@MadMarky welk bouwjaar is jouw Kona? @darkfujita en ik hebben een 2020 en de mijne valt ook doodleuk in slaap na een tijdje.
In 2020 zijn er Kona's gemaakt met een OBC (on-board charger) die niet altijd door een lader wakker gemaakt kunnen worden. Er zijn veel Zappi-eigenaren die hier problemen mee hadden (zie https://myenergi.info/202...wake-up-in-eco-t2165.html). Geldt ook voor Kia e-niro's van (begin) 2020. Onze Kona is van september 2020 en heeft dit probleem soms ook. Ik heb een flow in node-red waar ik zowel Zappi als bluelinky heb staan (weet niet of het na dichttimmeren van bluelink nog werkt, maar tot nu toe gaat gepland laden nog altijd goed). Als de Zappi signaleert dat de Kona niet wakker wordt, ververs ik de status van bluelink en dan start die wel.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Eerste registratie december 2020

🖥️ | 🚗

• darkfujita
Mijne komt uit september 2020. Geen idee of ik ook een OBC heb, maar kan in elk geval laden op 3 fase met 11kwh.

Ga vanavond tibber weer een poging geven. Heb alles 'open' staan op de zaptec en in de auto. Nu een slim laadplan laten maken door tibber (vertrek tijd vannacht 02.00 uur) en volgens schema moet de auto om 20.46 gaan laden. Ben benieuwd zo. De ring van zaptec is groen in elk geval.

Als het faalt ga ik met Miranda's flow aan de slag.

[ Voor 11% gewijzigd door darkfujita op 25-11-2025 20:38 ]

• michaelvo
Wat ik dan niet snap, als je zowel de auto als de laadpaal 'open' zet, wie of wat voorkomt dan dat hij niet nu meteen begint met laden? Ik had om die reden namelijk mijn wallbox altijd vergrendeld...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• darkfujita
michaelvo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:48:
Wat ik dan niet snap, als je zowel de auto als de laadpaal 'open' zet, wie of wat voorkomt dan dat hij niet nu meteen begint met laden? Ik had om die reden namelijk mijn wallbox altijd vergrendeld...
Tibber voorkomt dat!

Helaas is niet gelukt. Tibber dacht heel even dat het lukte, maar zie nu dat het is geblokkeerd. De zaptec ring is nu ook wit ipv groen. Oke ik geef het op, zal jullie ook niet meer lastig vallen!

• trithemis
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29

trithemis

Dragonfly

hvwees schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:15:
[...]

Had je de accu voorverwarmd? (Als je uitvoering dit kan).

Dat kan nogal een verschil maken.
Ook hoeveel soc je nog had voordat je begon aan de snellaad sessie
Onze Kona (MY2020) kan volgens mij alleen voorverwarmen als je ingebouwde navigatie gebruikt om naar een snellaadpaal te navigeren. Best wel belachelijk dat je dat niet op een andere manier kan activeren |:( . Als je CarPlay gebruikt is het in ieder geval vreselijk onlogisch om alleen daarvoor naar navigatie te gaan.

Als iemand een tip heeft hoe dit anders kan hou ik me aanbevolen.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:05

XanderDrake

Build the future!

trithemis schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:27:
[...]

Onze Kona (MY2020) kan volgens mij alleen voorverwarmen als je ingebouwde navigatie gebruikt om naar een snellaadpaal te navigeren. Best wel belachelijk dat je dat niet op een andere manier kan activeren |:( . Als je CarPlay gebruikt is het in ieder geval vreselijk onlogisch om alleen daarvoor naar navigatie te gaan.

Wooo dat is een gouden tip! Ik gebruik de interne navigatie dus dit kan voor mij veel verschil maken tijdens winterse trips.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
[...]

Onze Kona (MY2020) kan volgens mij alleen voorverwarmen als je ingebouwde navigatie gebruikt om naar een snellaadpaal te navigeren. Best wel belachelijk dat je dat niet op een andere manier kan activeren |:( .
Dat zou best wel belachelijk zijn, ik heb zelf een 2024 model en daar zit ergens een knopje in het infotainment systeem om dat te activeren en hij zou het ook moeten doen als je het via de interne navigatie doet. Alleen gebruik ik die navigatie niet.

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:16
[...]

Wij hebben ook een Kona uit 2020 en ik weet even niet zeker waar het staat, maar wij hebben een "Wintermodus" of iets wat er op lijkt die we kunnen inschakelen.

Als ik op google zoek lijkt het onder EV Settings te staan, op de afbeelding die hier gepost is op Reddit is staat ook in de beschrijving dat de batterij continu op temperatuur gehouden wordt: https://www.reddit.com/r/...ablement_the_winter_mode/

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:18
hvwees schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:53:
[...]

Dat zou best wel belachelijk zijn, ik heb zelf een 2024 model en daar zit ergens een knopje in het infotainment systeem om dat te activeren en hij zou het ook moeten doen als je het via de interne navigatie doet. Alleen gebruik ik die navigatie niet.
hij werkt ook enkel via de interne navigatie als je precies een laadpaal instelt als bestemming. Als je alleen maar zegt dat je naar de Jumbo gaat waar toevallig ook een snellader op de parkeerplaats staat zet ie het ook niet aan.
En sinds google maps op iOS op de HUD toont gebruik ik de interne navigatie ook niet meer (vooral ook omdat je bij interne navigatie moet kiezen tussen resterende tijd en aankomsttijd in beeld, terwijl google maps ze beiden weergeeft)

• trithemis

trithemis

Dragonfly

Takkeding schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:14:
[...]

Wij hebben ook een Kona uit 2020 en ik weet even niet zeker waar het staat, maar wij hebben een "Wintermodus" of iets wat er op lijkt die we kunnen inschakelen.

Als ik op google zoek lijkt het onder EV Settings te staan, op de afbeelding die hier gepost is op Reddit is staat ook in de beschrijving dat de batterij continu op temperatuur gehouden wordt: https://www.reddit.com/r/...ablement_the_winter_mode/
Klopt. Het probleem is alleen dat wintermodus (ook als het aan staat in het menu) pas echt iets gaat doen als het koud is. En dan bedoel ik echt koud als in -5 ofzo. Probleem voor ons Hollanders is dat we dat soort winters nauwelijks kennen. Kortom, die wintermodus is hier niet de oplossing.

Laat die auto’s nou eens ophouden dingen voor ons te beslissen.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

trithemis schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:46:
Laat die auto’s nou eens ophouden dingen voor ons te beslissen.
Ik vind het inderdaad wel bijzonder dat onze auto een feature heeft die grotendeels verstopt is voor ons, terwijl hij een van de grootste nadelen (traag snelladen) verhelpt!

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:04
Duidelijkheid eens en voor altijd over wintermode:
Keep in mind, winter mode only heats up the battery up to 5C (41F) when all of the following conditions are met:

-Battery max temp is <= -5C (23F) AND

-Car is moving AND

-State of charge is <= 33%

OR

-When charging to 100% (not recommended for daily commute) the battery will warm up to 5C (41F) as part of the charging procedure regardless if winter mode is enabled or not and if the temperature is not already above 5C

These are the findings of a Canadian group who reverse engineered the Winter mode a few years back.

• trithemis

trithemis

Dragonfly

Ja precies. Dus hij verwarmt naar max +5 maar dan moet het wel eerst -5 zijn. Hier ook een link hierover. Kortom; wintermodus is geen oplossing voor mij.

https://www.hyundaikonafo...charging-and-range.10104/

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:13
[...]

Dit is bij een model uit 2020 niet mogelijk.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

pmiddeld schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:11:
[...]

Dit is bij een model uit 2020 niet mogelijk.
Wat is exact niet mogelijk? Het automatisch voorverwarmen bij het navigeren naar een snellader of de wintermodus aanzetten?
Mijn 2020 heeft namelijk gewoon de wintermodus in de EV settings staan. Maar zoals flipje heeft vermeld zal die weinig doen aan het feit dat dat je in deze weersomstandigheden met maar 40kWh kan snelladen.

🖥️ | 🚗

• trithemis

trithemis

Dragonfly

MadMarky schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:00:
[...]

Wat is exact niet mogelijk? Het automatisch voorverwarmen bij het navigeren naar een snellader of de wintermodus aanzetten?
Mijn 2020 heeft namelijk gewoon de wintermodus in de EV settings staan. Maar zoals flipje heeft vermeld zal die weinig doen aan het feit dat dat je in deze weersomstandigheden met maar 40kWh kan snelladen.
Ik vroeg hoe het anders kan dan alleen naar een laadpaal navigeren. Daar reageerde Pmiddeld op.

• pmiddeld
MadMarky schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:00:
[...]

Het automatisch voorverwarmen bij het navigeren van een snellader bedoelde ik. Excuus voor de verwarring.

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-12 15:09
Zouden jullie zo’n airco service doen? Dealer vraag er 139 euro voor. Ik heb verder geen klachten over de airco, dus ik zou normaal gesproken zeggen dan hoeft het ook niet.

Maar aangezien de auto nu 4 jaar oud is en nooit zo’n service heeft gehad misschien toch verstandig?

• michaelvo
Nee zou ik niet doen zo lang je geen klachten hebt. Tenzij je je koelkast ook eens in de zoveel jaren laten servicen ;).

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-12 11:03

The Adder

Happy racing from Holland

Johnn schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:13:
Zouden jullie zo’n airco service doen?
Wat bedoel je hier precies, heeft de dealer dit advies gedaan na x aantal jaren of ben je dat ergens tegengekomen? Ben eigenlijk wel benieuwd?

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

• HuismAndré

HuismAndré

michaelvo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:31:
Nee zou ik niet doen zo lang je geen klachten hebt. Tenzij je je koelkast ook eens in de zoveel jaren laten servicen ;).
Koelkast heeft geen knelkoppelingen (en hoeft normaliter nooit bijgevuld te worden). Airco is toch een wat minder perfect afgesloten systeem.

Bij de airco in de auto gewoon vinger aan de pols houden qua performance. Als je merkt dat die wat afneemt dan is het tijd voor onderhoud. Is bij climate control wel wat moeilijker dan bij reguliere airco (maar tot nog toe ben ik ook bij auto's met climate control altijd weggekomen met "uitstellen totdat de werking afneemt"). Belangrijk is wel dat de installatie niet droogloopt want dan heb je een kans dat de compressor vastloopt (en dan kost het een veelvoud van de kosten van regulier onderhoud). Het voertuig die ik het langst gehouden heb (Camper op Sprinter 316 basis; 19 jaar oud) is nog maar één keer bijgevuld. Idem bij de CX-7 die ik vóór de huidige auto had (17 jaar, 1 x bijgevuld).

• The Adder

The Adder

HuismAndré schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:04:
[...]
Het voertuig die ik het langst gehouden heb (Camper op Sprinter 316 basis; 19 jaar oud) is nog maar één keer bijgevuld. Idem bij de CX-7 die ik vóór de huidige auto had (17 jaar, 1 x bijgevuld).
Dan is een service na 4 jaar wel erg snel (tenzij, zoals je schrijf, je merkt dat er problemen zijn) 8)7

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

• michaelvo
HuismAndré schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:04:
[...]

Koelkast heeft geen knelkoppelingen (en hoeft normaliter nooit bijgevuld te worden). Airco is toch een wat minder perfect afgesloten systeem.

Bij de airco in de auto gewoon vinger aan de pols houden qua performance. Als je merkt dat die wat afneemt dan is het tijd voor onderhoud. Is bij climate control wel wat moeilijker dan bij reguliere airco (maar tot nog toe ben ik ook bij auto's met climate control altijd weggekomen met "uitstellen totdat de werking afneemt"). Belangrijk is wel dat de installatie niet droogloopt want dan heb je een kans dat de compressor vastloopt (en dan kost het een veelvoud van de kosten van regulier onderhoud). Het voertuig die ik het langst gehouden heb (Camper op Sprinter 316 basis; 19 jaar oud) is nog maar één keer bijgevuld. Idem bij de CX-7 die ik vóór de huidige auto had (17 jaar, 1 x bijgevuld).
Ok mijn reactie was wellicht wat te kort door de bocht. Maar je merkt het echt wel als ie niet meer lekker koelt. Een keer gehad bij een Toyota van een jaar of 8 oud. Tot die tijd gewoon lekker laten, is volgens mij gewoon een cashcow van de dealer.

Overigens hoor ik nooit iemand over warmtepomp service (voor auto's)? Dat is toch precies eenzelfde systeem?

• HuismAndré

HuismAndré

michaelvo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:21:
[...]

Overigens hoor ik nooit iemand over warmtepomp service (voor auto's)? Dat is toch precies eenzelfde systeem?
Yep. Ook die worden jaarlijks of 2-jaarlijks gecontroleerd (en indien nodig bijgevuld).

• Johnn
The Adder schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:03:
[...]

Wat bedoel je hier precies, heeft de dealer dit advies gedaan na x aantal jaren of ben je dat ergens tegengekomen? Ben eigenlijk wel benieuwd?
De dealer is hier mee gekomen inderdaad. Ik heb de auto gewoon ingeleverd voor een onderhoudsbeurt. Kreeg vervolgens een offerte via Whatsapp met daarin oa airco service.

• McKameel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:01
Tipje! Ik heb zojuist mijn Bluelink Plus-abonnement verlengd en zag dat er tot 2 december 20% korting geldt – ook op Bluelink-abonnementen. Mocht je nog moeten verlengen; doe er je voordeel mee :)

• darkfujita
Ik heb gisteren een mailtje ontvangen van Tibber, waarin ze inderdaad aangeven dat dit een bekend probleem is bij sommige Kona's.

Ik ga aan de slag met een automated flow / script getipt door @Miranda89. Het zal ff duren, want moet alles vanaf nul 'opzetten' (incl. een RaspberryPi die zal fungeren als mini server).

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:31

avotar

P0werd by Black Coffee

Nou, ik dacht dat ik hier maandag blij kon melden dat ik de trotse berijder was van een Hyundai Kona Hybrid Sky Premium, maar net de lunch in 1 keer een mail dat van mossel een afleverstop heeft en ik in januari pas aan de beurt ben.

En niemand die me kan uitleggen waarom dan. Gedoe.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:27
avotar schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:00:
Nou, ik dacht dat ik hier maandag blij kon melden dat ik de trotse berijder was van een Hyundai Kona Hybrid Sky Premium, maar net de lunch in 1 keer een mail dat van mossel een afleverstop heeft en ik in januari pas aan de beurt ben.

Dan hoeven ze hem pas in Januari op kenteken te zetten, het word dan een auto van 2026 ipv 2025. Dat schijnt genoeg verschil te maken om in december zo weinig mogelijk uit te leveren.

• pmiddeld
avotar schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:00:

Vervelend voor je. Maar dit is wel het Hyundai Kona electric topic.....

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het Bluelink Plus abonnement van mijn auto is bijna verlopen (was 5 jaar gratis) en ik wilde die via de store verlengen. Er zijn nu Black week deals met 20% korting dus dat is mooi meegenomen, maar ik krijg op de site de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhsqNHXy_M4v9tzidDWJRKTzB_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lq44VwQa6brnYMweM91pdws.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind op de website werkelijk nergens een optie om een voertuig aan mijn account te koppelen, weet iemand hoe dat moet?
Sowieso is het raar dat de store nog geen voertuig kent, ik gebruik de Bluelink app al een hele tijd met dit account.

🖥️ | 🚗

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Vandaag verder aan het googlen geweest en heb het issue kunnen oplossen nav dit draadje op het ioniqforum.

Kennelijk gaat het mis/kan het mis gaan als je account al actief was voordat de Bluelink Store beschikbaar kwam (ergens mei 2025?). Sommigen hebben een compleet nieuw account aangemaakt om hun auto goed geregistreerd te krijgen in de store, maar het is voldoende om je gekoppelde telefoonnummer te resetten in de app. Daarna moet je opnieuw inloggen, je telefoonnummer verifiëren en je auto opnieuw selecteren. Na deze handelingen stond de auto voor mij ook gekoppeld in de shop en kon ik mijn Bluelink Plus abo verlengen (hint: tot komende dinsdag nog met 20% korting!).

🖥️ | 🚗

• An3zz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-12 13:05
Ik sta binnenkort, na 5 jaar en 85K kilometer, voor de keuze om al dan niet mijn garantie met 2 jaar te verlengen.
Kan iemand vanuit zijn/haar ervaring me adviseren?
Tot nu geen problemen gehad, wat zijn zwakke plekken die mogelijk binnenkort kunnen gaan spelen?

• FCTW
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:51
An3zz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:13:
Ik sta binnenkort, na 5 jaar en 85K kilometer, voor de keuze om al dan niet mijn garantie met 2 jaar te verlengen.
Tot nu geen problemen gehad, wat zijn zwakke plekken die mogelijk binnenkort kunnen gaan spelen?
GDU problemen 3k tot 7K kosten. Problemen met lagers in de Gear Drive Unit en/of Tractiemotor.

Ik zou je adviseren als ze nog niet vervangen zijn, zeker te verlengen.

• Johnn
FCTW schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:28:
[...]

GDU problemen 3k tot 7K kosten. Problemen met lagers in de Gear Drive Unit en/of Tractiemotor.

Ik zou je adviseren als ze nog niet vervangen zijn, zeker te verlengen.
Ik vind 800 euro best veel voor 2 jaar met zo'n kleine kans op hoge kosten. Ik denk dat 95% van de Kona's deze problemen niet heeft. 7k zal daarnaast bij de dealer zijn. Daar zal ik het nooit laten herstellen. Achja blijft persoonlijk. Ik verzeker mijn auto ook nooit all risk.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:02
Air contitioner verdamper unit (geloof ik) is tijdens de verlengde garantie vervangen. Daarmee is bij mij die 800 euro al ruim terugverdiend. En ik geloof dat dit wel een bekend euvel is waar meer mensen hier mee te maken hadden.

Maar ja, is een soort verzekering en zonder kristallen bol niet te zeggen wat verstandig is.

• Johnn
Het ligt er ook aan welke generatie je hebt zou ik zeggen: 2018 zou ik eerder voor verlengde garantie kiezen dan 2022 model bijvoorbeeld/
Maar ik geef het sowieso niet meer dan 10% dat je hoge kosten zult krijgen. Grootste gedeelte heeft nergens last van. Voor 800 euro kun je dat percentage voor 2 jaar afkopen als je je daar goed bij voelt. Airco verdamper kost ook ongeveer dat bedrag dus daar hoef je het al niet voor te doen zou ik zeggen.

[ Voor 52% gewijzigd door Johnn op 29-11-2025 21:31 ]

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:47

elmo1

Kona Electric jan-2019

Hier een kona uit 19 rond 210k op teller.
Had via dealer verlengde garantie tot 200k was een fout achteraf zou maar tot 160k zijn maar dat terzijde.
Bijzondere kosten
Kofferbakklep schakelaar en de condensor.

Binnenkort ga ik wel de gru olie vervangen.

Houd er rekening mee dat je naast die 800- ook 2 beurten verplicht bent dus die moet je er bij tellen.

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:21
Bij mij zijn in jaar zes het scherm en de knop van de cruise control kapot gegaan. Totale kosten ~ 1300.

Verder nog problemen gehad met de speakers, dat zichzelf op onverklaarbare wijze heeft opgelost. En het licht en de sensor bij de laadklep zijn kapot gegaan, maar dat heb ik niet laten herstellen.

[ Voor 49% gewijzigd door Nova163 op 30-11-2025 09:23 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik heb het pas wel gedaan. Ik schat in dat we het niet nodig hebben en meestal ben ik niet zo van het verzekeren, maar in dit geval toch gedaan. Misschien speelde mee dat er wat problemen waren (die trouwens met het door mij zelf vervangen van de 12 v accu, die volgens de specialisten nog goed was, inmiddels opgelost zijn).

• diederikkes
  • Laatst online: 30-11 12:33
Dit is in mijn ogen gewoon een extra verdienmodel voor de dealers. En klanten betalen 800 euro extra en ze blijven hun onderhoudsbeurt doen bij de dealer. Kassa!
Financieel is het in mijn ogen totaal niet logisch. Kosten die ik hier zie zijn dealer gerelateerd. Maar daar laat je het niet herstellen buiten de garantie.

• rube
  • Nu online
Bij het oudere model is het overigens wat goedkoper, 692 euro.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

diederikkes schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:10:
Dit is in mijn ogen gewoon een extra verdienmodel voor de dealers. En klanten betalen 800 euro extra en ze blijven hun onderhoudsbeurt doen bij de dealer. Kassa!
Ik zie wat je zegt, maar het is niet helemaal waar. Ik aanvraag voor uitgebreide garantie is geweigerd omdat de lease maatschappij die, vóór mij, de auto bezat, niet elke 15k km onderhoud uitvoerde maar elk jaar. Dat was volgens de officiële Hyundai dealer niet vaak genoeg, dus daarom geen uitgebreide garantie.

Als ze graag hadden willen cashen, hadden ze gewoon ja gezegd.

• diederikkes
  • Laatst online: 30-11 12:33
XanderDrake schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:28:
[...]

Ik zie wat je zegt, maar het is niet helemaal waar. Ik aanvraag voor uitgebreide garantie is geweigerd omdat de lease maatschappij die, vóór mij, de auto bezat, niet elke 15k km onderhoud uitvoerde maar elk jaar. Dat was volgens de officiële Hyundai dealer niet vaak genoeg, dus daarom geen uitgebreide garantie.

Als ze graag hadden willen cashen, hadden ze gewoon ja gezegd.
Weet ik niet. Minder onderhoud is nou eenmaal meer risico.
Ze willen graag verdienen, maar dan wel op klanten met een laag risico en die netjes elke 15k km hun auto laten onderhouden, want daar verdienen ze veel meer op.

• rube
  • Nu online
diederikkes schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:23:
[...]

Weet ik niet. Minder onderhoud is nou eenmaal meer risico.
Ze willen graag verdienen, maar dan wel op klanten met een laag risico en die netjes elke 15k km hun auto laten onderhouden, want daar verdienen ze veel meer op.
De Hyundai importeur brengt het onder bij een verzekeraar, die stelt daar gewoon bepaalde eisen aan. Zo heel veel zal Hyundai of de dealer daar niet op verdienen.
Ik weet dat, omdat achteraf bleek dat onze 2de hands kona bij de eerste registratie niet als gewone auto geregistreerd maar als verhuur/taxi auto. Ondanks de hele lage kilometerstand en dat het normale onderhoud was uitgevoerd, was het daarom in eerste instantie niet mogelijk om de garantie te verlengen (want verhuur/taxi heeft andere voorwaarden, maar ja, zie maar eens achter dergelijke registratie gegevens en details te komen als gewone consument 7(8)7 ).

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Feit is wel dat de stealers steeds absurdere bedragen vragen voor onderhoud en reparatie dus vanuit die optiek bekeken is ingeval van iets wat kapot gaat, het snel terug verdiend.
Als je het bij de dealer laat maken.
Wat mijn ervaring ook is dat ze vaak niks op voorraad hebben airco condensor kapot kun je 2 keer voor naar dealer.
1 keer ja meneer hij is kapot we bestellen een nieuwe en maken een afspraak over 2weken dan is hij hopelijk binnen.

[ Voor 35% gewijzigd door elmo1 op 01-12-2025 07:44 ]

• An3zz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-12 13:05
Bedankt!!
Zeker een aantal nuttige reacties, maar ik begrijp dat het een gamble blijft.
Ik slaap er nog een nacht een nachtje over.

• a61caluwe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:30
ik heb mijn onderhoud bij Kwikfit laten uitvoeren. Kon hier in Oosterhout, anders Breda of Tilburg, dealers zijn dus verder weg. Een goed alternatief en de kosten bij 21.000 km waren 179 euro. Dat vind ik meevallen. O.a, koelvloeistof werd bijgevuld en vervanging van het interieurfilter, ik weet dat je dat laatste ook zelf kunt doen maar alla ...
Ook nog een achterruit wisser (Bosch) laten vervangen maar dat was duur, 30 euro

• a61caluwe
Nog even dit... advies was van de ANWB en de beurt werd geaccepteerd door Hyundai

• Johnn
a61caluwe schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:10:
ik heb mijn onderhoud bij Kwikfit laten uitvoeren. Kon hier in Oosterhout, anders Breda of Tilburg, dealers zijn dus verder weg. Een goed alternatief en de kosten bij 21.000 km waren 179 euro. Dat vind ik meevallen. O.a, koelvloeistof werd bijgevuld en vervanging van het interieurfilter, ik weet dat je dat laatste ook zelf kunt doen maar alla ...
Ook nog een achterruit wisser (Bosch) laten vervangen maar dat was duur, 30 euro
Standaard beurt zonder extra’s is bij de dealer ook 179 euro dacht ik. Voor mij is de gratis pechhulp bij de dealer t.w.v. 150 euro wel mooi meegenomen. Want normaal had ik ANWB.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat is waar Kwikfit van draait, redelijk laag basistarief voor onderhoud en APK maar onderdelen zijn duur. Zou ze verder absoluut in in de buurt van mijn auto laten komen anders dan voor standaardwerk als een bandenwissel of airco service.

🖥️ | 🚗

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-12 16:21
ik heb mijn onderhoud bij Kwikfit laten uitvoeren. (...)
Ik denk dat een ruitenwisser vervangen bij de dealer duurder is. Bij de dealer in Apeldoorn was het vervangen van de grote ruitenwisser voor maar liefst €80. Dus die heb ik toch maar gewoon zelf vervangen door een Bosch van €16.

• a61caluwe
Miranda 89 schreef:
"Dus die heb ik toch maar gewoon zelf vervangen door een Bosch van €16."
Dat zou ik ook doen. Dat kun je zelf gemakkelijk .....
Ik heb bij Kwikfit ook mobiliteitsfgarantie van 1 jaar gekregen, gratis(??) bij merkbeurt of EV beurt.

overigens.. autorijden is duur ... dat wist ik al

• darkfujita
Mijn god wat een illegale praktijken van de achterruit wisser! Heb deze van de week zelf vervangen voor minder dan de helft. Het meeste werk zat in uitpakken van de doos & dit klein maken voor de papiercontainer...

• michaelvo
darkfujita schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:00:
[...]

Mijn god wat een illegale praktijken van de achterruit wisser! Heb deze van de week zelf vervangen voor minder dan de helft. Het meeste werk zat in uitpakken van de doos & dit klein maken voor de papiercontainer...
De helft van 30 euro? Hij kost nu 4,38 bij Amazon en idd ongeveer 1 minuut werk :)

• darkfujita
michaelvo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:21:
[...]

De helft van 30 euro? Hij kost nu 4,38 bij Amazon en idd ongeveer 1 minuut werk :)
ahhhhh, had hem via autodoc gekocht. Incl verzendkosten kwam ik uit op 15 euro. Weet ik dat voor de volgende keer! 8)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De dealer bood onlangs ook aan om mijn ruitenwissers aan de voorzijde te vervangen (dacht iets van €60), omdat deze strepen trokken. Zat gewoon een vuiltje onder want ze waren pas twee maanden oud 8)7
Uiteindelijk heb je zelf in de hand wat je bedrijven wel en niet laat doen aan je auto.

Een volledige set Bosch ruitenwissers (voor en achter) kostte bij Winparts trouwens €37.
Voor: Bosch Aerotwin Aerotwin AR653S
Achter: Bosch H281

🖥️ | 🚗

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik bestel zowel ruitenwissers als Interieurfilter altijd bij EVdoc. Bevalt goed. Krijg elk jaar mailtje om ze weer te bestellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-2Seph-98BH7knCqdkcjDD1gF8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PC6RfKuj2KhDYUhLV4MxjRIT.png?f=fotoalbum_large

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar home

• a61caluwe
alweer wat wijzer geworden... gemaakt .... door mede-werkers aan dit forum, waarvoor dank
Nu hoef ik alleen maar de Bosch part nummers van de ruitenwisser te noteren voor straks, als ze weer nodig zijn. En dan zet ik ze er zelf wel op ....
Bij mijn gevorderde leeftijd -- ik ben 85! -- valt dat waarschijnlijk nog wel te doen ...

• flipjevandejam
michaelvo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:21:
[...]

Dankjewel! Ik zat al een tijdje te zoeken, maar kwam maar niet de juiste tegen. Jij geeft me meteen de juiste en goeie deal 👌.

Tip van mij, ik heb een tijdje terug de wissers voor kunnen bestellen voor de helft door dezelfde afmeting flatblade maar dan voor vrachtwagens te hanteren. Die gaan ook nog eens langer mee:

Aerotwin Retro Truck AR66N
Aerotwin Retrofit AR45

[ Voor 23% gewijzigd door flipjevandejam op 03-12-2025 16:07 ]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Dank je voor het delen, ik was benieuwd hoe het ging. Ik denk dat voor standaard beurten je makkelijk bij een lokale garage terecht kan, maar bij rateltjes of foutmeldingen het snel een stuk complexer wordt. Kwikfit vertrouw ik dan minder daarmee.
Ik zit zelf te kijken om niet meer naar de dealer te gaan (echt duur). Je hebt volgens mij wel een tussenoplossing: Bosch Certified monteurs. Veelal hebben die expertise mbt elektrische auto's, zo heeft iemand dat mij kunnen vertellen. Hoe kijken jullie daar naar?
darkfujita schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:34:
[...]

ahhhhh, had hem via autodoc gekocht. Incl verzendkosten kwam ik uit op 15 euro. Weet ik dat voor de volgende keer! 8)
Wat grappig dat iedereen bezig is met ruitenwissers. Ik toevallig ook, heb zondag mijn passagierswisser vervangen. €5.99 bij de Action. Werkt prima :+

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:21
XanderDrake schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:56:
Wat grappig dat iedereen bezig is met ruitenwissers.
Ik ook! Ik heb de Bosch Aerotwin AR653S voor en H318 achter besteld bij Winparts. Betaalde € 42,86 inclusief verzendkosten.

EDIT: De achter ruitenwisser blijkt niet te passen. Winparts geeft hier de verkeerde uitkomst voor de Kona. De Bosch H281 is de juiste als ik het goed begrijp.

[ Voor 21% gewijzigd door Nova163 op 04-12-2025 15:42 ]

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:39
Nieuw hier. Ik hebnet een Hyundai Kona Pere edition besteld. (Zakelijk). Ben benieuwd naar de verschillentov mijn huidige Kia E-Niro 2019 model.

• ditbenikecht
  • Laatst online: 21:19
Ik lees weinig berichten hier van mensen met een kapotte OBC, on board charger. Toevallig heeft mijn collega deze kapot op een Kona uit 2020. Reparatiekosten zijn 5000 euro. Ik had wel een paar berichten gelezen op reddit over hoge reparatiekosten van de OBC, maar ze zijn dus echt. Wel balen net na de garantieperiode. Iemand ervaring met non-conformiteit of verwachte levensduur claimen op een auto?
De OBC's die kapot gaan zijn volgens mij allemaal uit 2020 waar ook dat oplaadprobleem met Zappi in zit.
Zelf heb ik ervaring met de ICCU (waar een OBC in zit) op mijn ioniq 5, die bij bosjes kapot gaan. Daar zal makkelijker discussie over te voeren zijn na de garantieperiode.

• rube
  • Nu online
ditbenikecht schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:25:
Iemand ervaring met non-conformiteit of verwachte levensduur claimen op een auto?
Ik heb er geen ervaring mee dus ik kan wat dat betreft niet helpen. Maar ik ben wel benieuwd of het mogelijk is om dit bij een niet hyundai garage te laten oplossen en wat de kosten dan ongeveer zouden zijn? Heeft je collega hier al naar kunnen kijken?

• ditbenikecht
  • Laatst online: 21:19
@rube Mijn collega heeft hier niet naar gekeken zover ik weet. Wel zie ik advertenties via google voor tweedehands obc voor 700 euro. Maar zolang er geen handleiding bij zit zou ik het zelf ook niet durven te vervangen.

• Crombel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-12 09:31
Op zich is een on board charger vervangen niet zo moeilijk bij een kona.
Tweedehands zijn de onderdelen niet zo duur.

Ga je bij een dealer dan worden onredelijke prijzen aangerekend zeg maar x 3.

Probeer een onafhankelijke garage te vinden die een tweedehands onderdeel wil monteren.
Diagnose apparatuur is ook nodig, dat hoeft niet specifiek die van Hyundai te zijn.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOhpev0wWD2sWKyBxE1GQDwWdvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smm8np47NtrCMBLdFnt39KKV.jpg?f=fotoalbum_large
Daar gaan we. Ik moet over, eens kijken of het verbetering is.

[ Voor 29% gewijzigd door XanderDrake op 10-12-2025 19:57 ]

• The Adder

The Adder

XanderDrake schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:57:
Ik had ook zo mijn bedenkingen maar ben al een paar maanden over en, afgezien van wat kleine UX dingetjes, bevalt de app goed. Ook de widget (Android) is erg handig!

• Johnn
XanderDrake schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:57:
[Afbeelding]
Heb ik iets gemist? Wat is dit voor een app. Bij mij is myhyundai nog gewoon hetzelfde.

• Eupeodes
Ik gebruik ze al een tijdje naast elkaar, inmiddels gebruik ik de Bluelink app eigenlijk enkel nog voor de kaart waar de auto is.

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

Crombel schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:00:
Op zich is een on board charger vervangen niet zo moeilijk bij een kona.
Tweedehands zijn de onderdelen niet zo duur.

Ga je bij een dealer dan worden onredelijke prijzen aangerekend zeg maar x 3.

Probeer een onafhankelijke garage te vinden die een tweedehands onderdeel wil monteren.
Diagnose apparatuur is ook nodig, dat hoeft niet specifiek die van Hyundai te zijn.
Zou je de onboard charger van een my18/19 kunnen vervangen met een my20 of hoger?
Verschil is namelijk 1f vs 3f.

En als je uberhaupt een obc vervangt moet je deze dan nog inleren?

• elmo1

elmo1

Kona Electric jan-2019

ditbenikecht schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:25:
Ik lees weinig berichten hier van mensen met een kapotte OBC, on board charger. Toevallig heeft mijn collega deze kapot op een Kona uit 2020. Reparatiekosten zijn 5000 euro. Ik had wel een paar berichten gelezen op reddit over hoge reparatiekosten van de OBC, maar ze zijn dus echt. Wel balen net na de garantieperiode. Iemand ervaring met non-conformiteit of verwachte levensduur claimen op een auto?
De OBC's die kapot gaan zijn volgens mij allemaal uit 2020 waar ook dat oplaadprobleem met Zappi in zit.
Zelf heb ik ervaring met de ICCU (waar een OBC in zit) op mijn ioniq 5, die bij bosjes kapot gaan. Daar zal makkelijker discussie over te voeren zijn na de garantieperiode.
Zou een reparatie bedrijf geen optie zijn?
Bijv actronic adverteert hiervoor ken bedrijf niet maar gaat om concept reviseren

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:14

lord_fh

PS5

Ik wilde net een berichtje over de MyHyundai app plaatsen maar er waren er meer zie ik: :)

Ik heb altijd gewoon de Bluelink app gebruikt en die werkt ook nog gewoon. waarom zou ik overstappen naar MyHyundai ? gaat Bluelink komen te vervallen (dat kan ik nergens terug lezen)

@Eupeodes : dat kan toch ook gewoon in de Myhyundai app ? als ik daar op de kaart klik zie ik ook waar de auto is.

Volgens mij zijn er verder geen instellingen die WEL in de bluelink zitten en NIET in de MyHyundai ?

[ Voor 29% gewijzigd door lord_fh op 11-12-2025 09:57 ]

• Eupeodes
ah, de kaart had ik nog niet gevonden, dan zie ik inderdaad geen dingen meer die wel in Bluelink zitten en niet in MyHyundai.

Ik gebruik nu MyHyundai omdat ik in die app sneller via een widget of horloge de klimaatregeling kan starten (dat is de remote functie die ik echt het meest gebruik).

• Crombel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-12 09:31
elmo1 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:02:
[...]

Zou je de onboard charger van een my18/19 kunnen vervangen met een my20 of hoger?
Verschil is namelijk 1f vs 3f.

En als je uberhaupt een obc vervangt moet je deze dan nog inleren?
Of het mogelijk is om een 1f te vervangen door een 3f weet ik niet.

Als je de OBC vervangt moet hij ingeleerd worden met een diagnose apparaat dat dat aan kan.

• lord_fh

lord_fh

PS5

Eupeodes schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:53:
ah, de kaart had ik nog niet gevonden, dan zie ik inderdaad geen dingen meer die wel in Bluelink zitten en niet in MyHyundai.

Ik gebruik nu MyHyundai omdat ik in die app sneller via een widget of horloge de klimaatregeling kan starten (dat is de remote functie die ik echt het meest gebruik).
Ja hij werkt wel sneller inderdaad merk ik, dat is wel lekker. Ik heb de widgets nu ook ingesteld, ik gok inderdaad dat ik de bluelink app eraf ga gooien :)

• pmiddeld
lord_fh schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:11:
Volgens mij zijn er verder geen instellingen die WEL in de bluelink zitten en NIET in de MyHyundai ?
Is het mogelijk om in de myHyundai app de huidige kilometerstand te bekijken? Kan het zo niet vinden. Was voor mij in de Bluelink-app wel handig.

• lord_fh

lord_fh

PS5

pmiddeld schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:16:
[...]

Is het mogelijk om in de myHyundai app de huidige kilometerstand te bekijken? Kan het zo niet vinden. Was voor mij in de Bluelink-app wel handig.
Ja staat meteen op de hoofdpagina als je de app opent..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4BiiAJbVea7vlN2q0sSexboqOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1t9RcXTQevE9Ar359UrRAOG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door lord_fh op 11-12-2025 11:29 ]

• pmiddeld
lord_fh schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:28:
[...]

Ja staat meteen op de hoofdpagina als je de app opent..
Hmm, bij mij staat daar de volgende vertrektijd. En de twee puntjes eronder ontbreken bij mij ook. Misschien de verkeerde app(versie)? Ook irritante aanhef, waar bemoeit die app zich mee? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9SYB6TcamEYM8irIH2Iv9I5bRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2ypDS0U32ip7EYzFueIpdh5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door pmiddeld op 11-12-2025 11:43 ]

• lord_fh

lord_fh

PS5

pmiddeld schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:38:
[...]

Hmm, bij mij staat daar de volgende vertrektijd. En de twee puntjes eronder ontbreken bij mij ook. Misschien de verkeerde app(versie)? Ook irritante aanhef, waar bemoeit die app zich mee? ;)

[Afbeelding]
Dat zou kunnen, of zou dat verschil vorige kona en deze zijn ? al lijkt mij dat sterk... ik heb de MyHyundai app pas sinds vandaag dus ik weet niet hoe dat er eerst uitzag.

En over die aanhef: eens, ik vind dat ook echt irritant hahaha!

• Eupeodes
Bij mij staat er momenteel de resterende laadtijd, maar ik meen idd dat als ik niet aan het laden ben daar de tellerstand staat. Wel kan ik de stand nu vinden onder Meer > Driving insight (staat vrij laag op de pagina 'Meer').

• pmiddeld
Eupeodes schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:54:
Bij mij staat er momenteel de resterende laadtijd, maar ik meen idd dat als ik niet aan het laden ben daar de tellerstand staat. Wel kan ik de stand nu vinden onder Meer > Driving insight (staat vrij laag op de pagina 'Meer').
Ja, daar kan ik het bij mij ook vinden, thanks!

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:29
pmiddeld schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:38:
[...]

De oude Kona lijkt minder opties te hebben, ik zie inderdaad ook niet die puntjes (2020 model):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWtRhhk0-jIVMxadGcIUeye2s6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdLA9fBBodEOZlvuAloGsadv.jpg?f=fotoalbum_large

• Eupeodes
Bij de SX2 kan je naar links swipen, en dan krijg je energieverbruik van laatste rit en sinds laatste keer opladen (deze getallen kan ik in de auto ook in het cluster zien), heeft de vorige versie deze info wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNQkHYGsO-KdXIL4PnVoj2kln0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGo2bUiPNaryrQKDIHnvQg0z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Eupeodes op 11-12-2025 14:04 ]

• pmiddeld
Energieverbruik laatste rit zit bij mij (2020 model) achter "driving insight". Energieverbruik sinds laatste keer opladen heb ik niet gevonden.

• darkfujita
Kvibe schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:39:
Zomerbanden vandaag ook maar vervangen naar Goodyear Vector 4Seasons Gen-3.
Ik was bang dat het meer geluid zou opleveren, maar ik hoor eigenlijk geen verschil. Wat dat betreft blij met de keuze.
Altijd zomer/winter banden gehad, dus ik ben benieuwd hoe dit bevalt.
Hoe bevallen de banden tot nu toe? Die van mij zijn ook aan vervanging toe, maar ben nog even aan het kijken welke ik dan zou halen (zo hebben anderen hier ook de Vredestein Quatrac Pro EV genoemd)

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:40
De Vredestein Quatrac Pro EV hebben wij inmiddels twee weken onder de Kona en bevallen tot nu toe goed. Ze maken voor mijn gevoel t.o.v. de Michelin Primacy banden niet meer geluid maar klinken wel anders. Ook de wegligging is prima, het stuurt iets directer doordat de banden stugger zijn en snelheids index W hebben. Hoe het doorslippen op nat wegdek is (en in de sneeuw) heb ik nog niet kunnen ervaren daar mijn wederhelft de Kona dagelijks gebruikt en ik er dus niet veel in rijdt. Zodra ik dat heb ondervonden Meld ik me weer. Tot nu toe tevreden dus.
Ik kwam er wel achter dat het profiel maar 7mm is.

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
darkfujita schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:36:
[...]

Hoe bevallen de banden tot nu toe? Die van mij zijn ook aan vervanging toe, maar ben nog even aan het kijken welke ik dan zou halen (zo hebben anderen hier ook de Vredestein Quatrac Pro EV genoemd)
Niks te klagen. Merk totaal geen verschil met mijn zomerbanden. Michelin Primacy 4+

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar home

• vanaalten
Hmm, de volgende reparatie aan m'n Kona (2019) zit er aan te komen: bochtenverlichting rechtsvoor lijkt defect. En op zich mis ik die niet zo... maar heb nu wel de hele tijd een waarschuwingslampje op m'n dashboard. :(

Heb wel verlengde garantie, maar 'verlichting' staat wel in de uitgesloten-van-garantie categorie. Wat wel suf is, want LED verlichting waarvan de handleiding stelt dat je die niet zelf kan vervangen. Nou ja, eind januari voor onderhoud en reparatie, kijken of ze dit alsnog onder garantie oplossen, maar verwacht van niet.

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:37

XallaX

Meow

vanaalten schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:25:
Hmm, de volgende reparatie aan m'n Kona (2019) zit er aan te komen: bochtenverlichting rechtsvoor lijkt defect. En op zich mis ik die niet zo... maar heb nu wel de hele tijd een waarschuwingslampje op m'n dashboard. :(

Heb wel verlengde garantie, maar 'verlichting' staat wel in de uitgesloten-van-garantie categorie. Wat wel suf is, want LED verlichting waarvan de handleiding stelt dat je die niet zelf kan vervangen. Nou ja, eind januari voor onderhoud en reparatie, kijken of ze dit alsnog onder garantie oplossen, maar verwacht van niet.
Zit een normale gloeilamp in, kun je zelf vervangen als het goed is.

• vanaalten
XallaX schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:36:
[...]

Zit een normale gloeilamp in, kun je zelf vervangen als het goed is.
Hmmm... dan heeft de handleiding mij eerst op het verkeerde been gezet, maar nog eens doorkijken en je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Dan is dit de "low beam assist" lamp, gok ik, en die is inderdaad vervangbaar. Klusje voor komend weekend gevonden, dank!

• flipjevandejam
Halogeen H7, wel een enorm geklooi.

• HuismAndré

HuismAndré

Klopt het dat de Kona nog op diverse plekken gloeilampen heeft? Best raar voor een EV (voelt zo vorige eeuw). Zo wordt de binnenverlichting (bij het voorruit) best warm (dus vast geen led) en ook de koplampen komen niet in de buurt van de gasontladingslampen die we in onze bijna 20 jaar oude CX-7 hadden.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
HuismAndré schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:32:
Klopt het dat de Kona nog op diverse plekken gloeilampen heeft? Best raar voor een EV (voelt zo vorige eeuw). Zo wordt de binnenverlichting (bij het voorruit) best warm (dus vast geen led) en ook de koplampen komen niet in de buurt van de gasontladingslampen die we in onze bijna 20 jaar oude CX-7 hadden.
afhankelijk van de uitvoering zitten er nog halogeenlampen of gloeilampen in ja.
Pagina: 1 ... 145 146 Laatste