Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 158 159 Laatste
Acties:

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:40
rube schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:51:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar bij 1) is het de moeite niet als het inderdaad (bijna) 10K zou zijn lijkt me.
Bij bij allen geef je aan wat vervangen zal worden maar bij 4), die het goedkoopste is niet. Heb je die gegevens wel?
excuses, aangepast!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:42
Je auto is hiermee bijna total loss / beter om weg te doen en een andere te kopen?

• darkfujita
flipjevandejam schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:22:
Je auto is hiermee bijna total loss / beter om weg te doen en een andere te kopen?
Jep, maar beter om weg te doen: hoe wil je dat doen? Verkopen met gebrek is strafbaar!

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:25

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

darkfujita schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:19:
[...]

Jep, maar beter om weg te doen: hoe wil je dat doen? Verkopen met gebrek is strafbaar!
Niet als je de kopende partij hierover informeert.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 16:45

XanderDrake

Build the future!

flipjevandejam schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:22:
Een nieuwe/goede tweedehands electrische auto is aanzienlijk duurder al deze reparaties.

Ik zou de goedkoopste optie kiezen en er vervolgens zo lang mogelijk mee door rijden. Ik meende te lezen dat je auto er best oud mee kan worden.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

elmo1

Kona Electric jan-2019

XanderDrake schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:40:
[...]

Een nieuwe/goede tweedehands electrische auto is aanzienlijk duurder al deze reparaties.

Ik zou de goedkoopste optie kiezen en er vervolgens zo lang mogelijk mee door rijden. Ik meende te lezen dat je auto er best oud mee kan worden.
Hier 230k km nog geen issues wel met 215 olie laten vervangen.

Vraagje zou het aan gebruik kunnen liggen?

Ik zet altijd regeneratie uit vind ik fijner.

Hoe rijden de mensen die dit geluid hebben op welke stand 0 1 2 of 3?

• Lumia Kees
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:01
hoe kan je een post verwijderen?

[ Voor 200% gewijzigd door Lumia Kees op 21-09-2026 15:25 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
XanderDrake schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:40:
[...]
De auto is al van 2020. De waarde zal ook afh. zijn accu grootte (en staat). Maar als de reparatie 10K is (duurste optie bij de dealer) kan het best zijn dat het elkaar niet meer zoveel ontloopt.
Kan het kwaad om er mee door te rijden, als in, kan dan de toekomstige reparatie uitgebreider/duurder zijn?

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:20
michaelvo schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:27:
[...]

Dat regenereren aanpassen hoeft dus volgens mij niet. Ik zet m alleen in neutraal, en dan remmen, en dan pakt ie de schijven.
Werkt lang indrukken “auto hold” knop niet in de oudere modellen, lijkt me niet dat dit alleen in de sx2 modellen zit maar breed toegepast is in de kona series toch?

• Joost1974
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 00:25
Ik heb sinds juli een nieuwe Kona electric.

Nu maakt die regelmatig na eerste meters rijden en soms ook iets later na stilstaan en remmen een hard dof geluid.

Het is alleen in het begin. Voor de rest rijdt de auto goed. Remreiniging heb ik al geprobeerd.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Joost1974 op 22-09-2026 20:11 ]

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:31
Ronald1245 schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:21:
[...]

Werkt lang indrukken “auto hold” knop niet in de oudere modellen, lijkt me niet dat dit alleen in de sx2 modellen zit maar breed toegepast is in de kona series toch?
Werkt iig niet in de 2020 versie, heb het zeker geprobeerd!

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:35
Vandaag een start gemaakt met het demonteren van de reductiebox.

Uiteindelijk de unit kunnen demonteren zonder de motor eruit te hoeven halen.

Het past allemaal maar net, maar het is mogelijk.

De aandrijfas van de motor ziet er nog schadeloos uit en de lagers van de motor zelf zijn geruisloos. Top!

Vervolgens de reductiebox open gemaakt.

Enkel wat slijpsel aan de magneet die er vanaf fabriek in zit. Tandwielen zijn allemaal ok.

Het lager van de aandrijfas is wel echt kapot. Maakt lawaai en draait niet zo soepel als de andere lagers.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/35WPFbMV/IMG-7495.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qY577cpJ/IMG-7498.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FqY3NRFz/IMG-7501.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tMzQ4xVz/IMG-7504.jpg

Nu is het wachten op het reparatieset. Voor de zekerheid gaan we gewoon alle lagers en keerringen vervangen. Alles goed schoonmaken en weer terug monteren.

Hopelijk kan ik einde van de week de uitkomst delen.

• rube
  • Nu online
@MarkieNL succes!
Heb je meer ervaring met flink sleutelen aan auto's/machines dat je dit zelf kan (aandurft) ?

Ik ben wel benieuwd hoe moeilijk je het uiteindelijk vindt. Zelf heb ik geen problemen met onze Kona, maar als het wel zo zou zijn denk ik niet dat ik je na zou doen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MarkieNL schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:10:

De aandrijfas van de motor ziet er nog schadeloos uit en de lagers van de motor zelf zijn geruisloos. Top!

Enkel wat slijpsel aan de magneet die er vanaf fabriek in zit. Tandwielen zijn allemaal ok.

Het lager van de aandrijfas is wel echt kapot. Maakt lawaai en draait niet zo soepel als de andere lagers.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Nu is het wachten op het reparatieset. Voor de zekerheid gaan we gewoon alle lagers en keerringen vervangen. Alles goed schoonmaken en weer terug monteren.

Ps, je weet dat er gewoon een persoonlijk fotoalbum op Tweakers is? Zit zelfs in de toolbar van je wysiwyg editor op t forum .

Goed bezig, ik kijk mee, gezien de ingewanden bij de Niro niet veel zouden moeten verschillen.

• elmo1
  • Nu online

elmo1

Kona Electric jan-2019

Heb jij een handleiding met de aandraai momenten om dit te doen,voornamelijk terug in elkaar maar ziet er niet zo complex uit?

En moey je veel demonteren voor je erbij kan?

• Crombel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-10 09:16

Kiwi_eng van r/KonaEV (reddit.com) raadt aan om de losse magneet niet terug te plaatsen en te vervangen door een vaste magneet in de aflaatstop.

Is de schade aan het lager van de aandrijfas zichtbaar?

• MarkieNL
Er is best veel te vinden op internet aangezien het een bekend probleem is van de Kona EV.

Ik heb wel wat ervaring met autotechniek, alhoewel dit wel de eerste keer is dat ik met een EV aan de slag ga.

Maar even serieus, die prijzen zijn ascociaal hoog om dit te laten doen terwijl de onderdelen nog geen 300 euro in totaal kosten. Reparatie set lagers+keerringen voor de reductiebox, vloeibare pakking en wat locktide.

De aanhaal momenten baseer ik op https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2022/MC-10211676-0001.pdf en op ervaring.

Het lager op het kleine tandwiel van de aandrijfas maakt bij mij geluid en draait niet soepel zoals het zou moeten.

Houdt er rekening mee dat ik nog maar net 1000km heb gereden sinds het geluid mij is gaan opvallen. Met name tijdens optrekken en het regenererend uitrollen. Je hoort vanzelf een ander geluid en het is niet verstandig om hier lang mee rond te blijven rijden. Als het lager van de aandrijfas in de reductiebox echt kapot gaat, gaat het tandwiel scheef lopen. Deze levert schade op aan de tandwielen door het schuin lopen en kan deze de as van het uiteinde door de reductie kast heen duwen met als gevolg dat de reductiekastbehuizing scheurt.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de volgende filmpjes:

YouTube: Hyundai Kona Loss Of Propulsion! Failed Bearing Destroys Gearbox

YouTube: Hyundai Kona EV Gear Reduction Rebuild with new bearings.

YouTube: I Saved My Customer Thousands! Repairing Kia Niro EV Drivetrain

Zoals ik al eerder vermeldde, het demonteren van de reductiekast is mogelijk zonder de motor er compleet uit te hoeven halen. De airco leidingen en compressor zijn het lastigst, want die zijn van aluminium of staal en zijn dus niet flexibel.

Als je meer schade hebt, dus ook de lagers van de motor zelf, dan zal hij er natuurlijk wel uit moeten.

Bedankt voor de tip om de standaard magneet er uit te houden. Ik had al een magnetische aftapplug gemonteerd en zal die als enige magneet erin laten!

Pakket komt donderdag binnen dus hopelijk rijd ik zondagavond de garage weer uit, zonder lawaai.

Toevoeging: ik heb de koelvloeistof en airco dus intact kunnen houden en ook de inverter. wel moet je de wielen en aandrijfstangen demonteren, de motorsteunen en ervoor zorgen dat je de motor ondersteunt met een krik.

De auto rust nu op 4 grote bakstenen en houten blokken want ik heb maar 1 krik.

[ Voor 7% gewijzigd door MarkieNL op 22-09-2026 20:32 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Joost1974 schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:25:
Ik heb sinds juli een nieuwe Kona electric.

Nu maakt die regelmatig na eerste meters rijden en soms ook iets later na stilstaan en remmen een hard dof geluid.

Het is alleen in het begin. Voor de rest rijdt de auto goed. Remreiniging heb ik al geprobeerd.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
En compleet nieuwe of nieuw voor jou?
De omschrijving klinkt mij als een remklauw die blijft plakken en los schiet of evt de parkeerrem, maar dit zou ik niet bij een nieuwe auto verwachten.

Edit:
Had vanochtend ook een *kloenk* direct bij het wegrijden, is de parkeerrem die lost.

[ Voor 7% gewijzigd door MadMarky op 23-09-2026 09:58 ]

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:42
MarkieNL schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 19:52:
Er is best veel te vinden op internet aangezien het een bekend probleem is van de Kona EV.

Ik heb wel wat ervaring met autotechniek, alhoewel dit wel de eerste keer is dat ik met een EV aan de slag ga.

Maar even serieus, die prijzen zijn ascociaal hoog om dit te laten doen terwijl de onderdelen nog geen 300 euro in totaal kosten. Reparatie set lagers+keerringen voor de reductiebox, vloeibare pakking en wat locktide.

De aanhaal momenten baseer ik op https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2022/MC-10211676-0001.pdf en op ervaring.

Het lager op het kleine tandwiel van de aandrijfas maakt bij mij geluid en draait niet soepel zoals het zou moeten.

Houdt er rekening mee dat ik nog maar net 1000km heb gereden sinds het geluid mij is gaan opvallen. Met name tijdens optrekken en het regenererend uitrollen. Je hoort vanzelf een ander geluid en het is niet verstandig om hier lang mee rond te blijven rijden. Als het lager van de aandrijfas in de reductiebox echt kapot gaat, gaat het tandwiel scheef lopen. Deze levert schade op aan de tandwielen door het schuin lopen en kan deze de as van het uiteinde door de reductie kast heen duwen met als gevolg dat de reductiekastbehuizing scheurt.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de volgende filmpjes:

YouTube: Hyundai Kona Loss Of Propulsion! Failed Bearing Destroys Gearbox

YouTube: Hyundai Kona EV Gear Reduction Rebuild with new bearings.

YouTube: I Saved My Customer Thousands! Repairing Kia Niro EV Drivetrain

Zoals ik al eerder vermeldde, het demonteren van de reductiekast is mogelijk zonder de motor er compleet uit te hoeven halen. De airco leidingen en compressor zijn het lastigst, want die zijn van aluminium of staal en zijn dus niet flexibel.

Als je meer schade hebt, dus ook de lagers van de motor zelf, dan zal hij er natuurlijk wel uit moeten.

Bedankt voor de tip om de standaard magneet er uit te houden. Ik had al een magnetische aftapplug gemonteerd en zal die als enige magneet erin laten!

Pakket komt donderdag binnen dus hopelijk rijd ik zondagavond de garage weer uit, zonder lawaai.

Toevoeging: ik heb de koelvloeistof en airco dus intact kunnen houden en ook de inverter. wel moet je de wielen en aandrijfstangen demonteren, de motorsteunen en ervoor zorgen dat je de motor ondersteunt met een krik.

De auto rust nu op 4 grote bakstenen en houten blokken want ik heb maar 1 krik.
Kan je aangeven/bijhouden hoeveel uur het jou ongeveer gaat kosten?

Dat zou eenieder hier kunnen informeren wat het regulier zou moeten kunnen kosten bij een universele garagist.

• darkfujita
Volgens DK garage (uit een van mijn offertes) hebben ze hier 2 volle werkdagen voor nodig voor de hele klus. Dus 16 man uur.

Ze pakken echt een hele grote marge (100%, zeker bij de hyundai garage zelf) op deze reparatie. Vind het ook erg gortig. Zeker op een klusje wat vrij 'vaak' voorkomt.

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:14
Ik krijg bericht dat mijn Bluelink Plus proefabonnement per 7 oktober verloopt (auto is van oktober 2020). Als ik in de Bluelink-app wil kijken in de "Store" wat de mogelijkheden zijn, komt er een nieuwe pagina een fractie van een seconde in beeld en gaat dan weer weg. Heeft iemand dit ook? Of is er een andere manier om in de Store te komen?

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:36
pmiddeld schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:38:
Ik krijg bericht dat mijn Bluelink Plus proefabonnement per 7 oktober verloopt (auto is van oktober 2020). Als ik in de Bluelink-app wil kijken in de "Store" wat de mogelijkheden zijn, komt er een nieuwe pagina een fractie van een seconde in beeld en gaat dan weer weg. Heeft iemand dit ook? Of is er een andere manier om in de Store te komen?
Ja, hier ook (wij nog 1 jr te gaan). Even komt cookie vraag, maar verdwijnt voordat je op keuze kunt klikken (ook al ben je heel snel)..

Geen idee hoe verder.

• pmiddeld
Het is me gelukt door op het profiel-icoontje te tikken (poppetje). Dan kom je in het klantengedeelte. Daar kun je tikken op Bluelink abonnementen en dan zit je in de Store en kun je bestellen.

• TCroezing
  • Laatst online: 22:36
pmiddeld schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:10:
Het is me gelukt door op het profiel-icoontje te tikken (poppetje). Dan kom je in het klantengedeelte. Daar kun je tikken op Bluelink abonnementen en dan zit je in de Store en kun je bestellen.
Ja, dat werkt! Slim gevonden!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik had vorig jaar een black friday deal waarbij ik een jaarabonnement op Bluelink Plus kon afsluiten voor €23 ipv €29. Als je een paar euro wil besparen kan het dus lonen om even een maandje te wachten.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

MadMarky schreef op donderdag 24 september 2026 @ 01:08:
Ik had vorig jaar een black friday deal waarbij ik een jaarabonnement op Bluelink Plus kon afsluiten voor €23 ipv €29. Als je een paar euro wil besparen kan het dus lonen om even een maandje te wachten.
Geen slechte deal. Maar dan mis je net de optie om je auto voor te verwarmen in een van de koude maanden ;)

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:14

lord_fh

Môge!

XanderDrake schreef op donderdag 24 september 2026 @ 07:36:
[...]

Geen slechte deal. Maar dan mis je net de optie om je auto voor te verwarmen in een van de koude maanden ;)
Nee hoor? Althans niet op een sx2

PS5 Pro + AOC U32G4U

• Lumia Kees
Maar wat mis je echt als je alleen de Lite versie hebt? Ik vind het lastig in te schatten.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

lord_fh schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:06:
[...]

Nee hoor? Althans niet op een sx2
Via de app werkt het dan aan niet meer voor de MY
2020. Maar ik heb nog nooit getest.

[ Voor 7% gewijzigd door XanderDrake op 24-09-2026 08:48 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

XanderDrake schreef op donderdag 24 september 2026 @ 07:36:
[...]

Dat is juist wat er wél in plus zit. De functies die ik mis uit Pro zijn opties die mijn 2020 model toch al niet heeft.
@Lumia Kees met Plus heb je "services op afstand", zoals remote lock/unlock en het voorverwarmen/koelen van je auto.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MadMarky schreef op donderdag 24 september 2026 @ 01:08:
Ik heb vorig jaar oktober Bluelink Plus genomen na de aanschaf van m'n Kona. Toen had je als betaalopties helaas geen Ideal of Paypal en ik heb geen creditcard, dus met een prepaid kaart de aankoop gedaan.

Vorige week kreeg ik een mail dat het jaarabonnement in oktober afloopt en automatisch wordt verlengd als je het niet opzegt. Hoe ze het dan doen met de betaling weet ik niet want van die prepaid kaart valt denk ik niets meer af te schrijven.

• michaelvo
easyriider schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:00:
[...]

Ik heb vorig jaar oktober Bluelink Plus genomen na de aanschaf van m'n Kona. Toen had je als betaalopties helaas geen Ideal of Paypal en ik heb geen creditcard, dus met een prepaid kaart de aankoop gedaan.

Vorige week kreeg ik een mail dat het jaarabonnement in oktober afloopt en automatisch wordt verlengd als je het niet opzegt. Hoe ze het dan doen met de betaling weet ik niet want van die prepaid kaart valt denk ik niets meer af te schrijven.
Je kunt iig in de store je betaalmethode wijzigen, heb ik ook gegaan omdat de creditcard van vorig jaar niet meer bestaat...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• MarkieNL
Het pakketje met daarin de reparatieset voor de reductiekast lag woensdag einde van de middag in de achtertuin. Bedankt FedEx!

Donderdagmiddag zijn alle lagers vervangen, de reductiekast een goede schoonmaakbeurt gegeven en is de kast weer in elkaar gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vunTXVN4MnyKvR4iN3oK3UaILCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMWkcj7UsAJoZHqyXb09rsJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Donderdagavond is de reductiekast weer teruggeplaatst en alles weer aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdi8oCj-e2ljOEjlkSs37q3_zgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94cI9f85xTakeGpxUQy5HX2p.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond hoefde ik alleen nog maar de aanschrijfassen van de voorwielen te bevestigen, de wielophanging + wielen en kon de bak weer gevuld worden met net iets meer dan 1 liter olie.

Ditmaal wederom gekozen voor LIQUI MOLY 70W-75W 5300.

En ja, dan is het zover, de Kona voor het eerst starten. Vooruit? Check. Achteruit? Check.

Meteen een proefritje gemaakt.

Yes! Geen lawaai meer. Wat heerlijk om die stilte weer te kunnen ervaren. Wat rijdt hij weer top.

Kosten?
  • Reparatieset reductiekast: 217 incl verzending
  • 1 liter Liqui Moly versnellingsbakolie: 26 euro incl verzending
  • Innotec vloeibare pakking: 50 euro
  • Loctite: 15 euro
Manuren:

Ik denk dat 16 uur waarbij de auto op een brug staat en waarbij je lichtgereedschap kunt gebruiken wel haalbaar is. Ik heb het vanuit een smeerput gedaan in onze schuur en alles met eigen spierkracht. Ik denk dat ik er in totaal 20 uur aan heb gewerkt waarbij ik natuurlijk ook heb moeten uitvogelen hoe het allemaal moet en welke volgorde je moet hanteren.

Het defecte lager met de grootste afwijking was het lager die op het kleine tandwiel zit waar de aandrijving op binnenkomt. Ik hoop dat de SKF lagers uit de reparatieset het langer gaan volhouden. Sowieso elke 30k km een oliewissel vanaf nu.

Zou ik het zo weer opnieuw doen? Ja.

Morgen de Kona nog maar even een wasbeurtje geven en dan kan hij weer zorgeloos de winter in!

• Lumia Kees
Diepe buiging en petje af.

• Achiel007
  • Laatst online: 22:39
Knap dat je zo'n project aanpakt, denk dat je wel al vaker aan auto's hebt gesleuteld. Je hebt geen originele pakking gebruikt maar vloeibare? Heb je ook bepaalde dingen op moment gezet?

• rube
  • Nu online
MarkieNL schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 00:10:
Manuren:
Ik denk dat 16 uur waarbij de auto op een brug staat en waarbij je lichtgereedschap kunt gebruiken wel haalbaar is. Ik heb het vanuit een smeerput gedaan in onze schuur en alles met eigen spierkracht. Ik denk dat ik er in totaal 20 uur aan heb gewerkt waarbij ik natuurlijk ook heb moeten uitvogelen hoe het allemaal moet en welke volgorde je moet hanteren.
Allereerst: respect!
Als ik kijk naar je inschatting van 16 uur, voor jezelf 20 uur. Dan zou een handige, maar nog niet ervaren (voor specifiek deze klus) garageman, dat dus ook wel in 20 uur moeten kunnen. 20 uur a 100 euro, ca 2000 euro arbeid + ca 300 euro aan materiaal.

Dus als je een welwillende garagist kunt vinden, dan zou dat ook voor ca 2300 euro moeten kunnen i.p.v. de offertes die van de week langs kwamen die een stuk hoger waren. Of is dit te simpel geredeneerd en ligt het ook nog aan of er meer onderdelen stuk zijn/andere zaken relevant zijn?

• MarkieNL
Ik denk inderdaad dat een beetje garagist met autotechniek ervaring en gereedschap dit zeker binnen 20 uur kan uitvoeren.

Houdt er wel rekening mee dat ik slechts 1000km heb gereden sinds het geluid uit de aandrijving mij is gaan opvallen. Er was slechts 1 van de 4 kogellagers kapot. De rollagers aan het differentieel waren ok maar als je de kast dan toch open hebt liggen vervang je uit voorzorg alles.

Nogmaals, ik begrijp dat als je hier mee blijft doorrijden je meer schade op den duur aanricht doordat de tandwielen in de reductiekast en de lagers van de motor sneller gaan slijten en zo een kettingreactie geven.

Hyundai garages vervangen geen lagers. Zij vervangen de gehele reductiekast of zelfs de hele motor. Onnodig en doordat dezelfde OEM kwaliteit opnieuw gebruikt wordt bestaat de kans dat hetzelfde probleem weer opnieuw ontstaat in de toekomst.

Ja, ik heb een een vloeibare pakking gebruikt op de behuizing van de reductiekast. Dit gebruikt Hyundai origineel ook.

Voor wat betreft de aanhaalmomenten. Die zijn bekend in het eerder vermelde Technical Bulletin van Hyundai. Zie hiervoor mijn vorige post.

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17:20
Stel nou dat mijn Hyundai in de toekomst hetzelfde probleem heeft en de garantie dekt het niet meer, kan jij dit dan voor anderen verhelpen zoals voor jezelf hebt gedaan?.

Uiteraard tegen vergoeding?

• MarkieNL
Ronald1245 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 16:16:
Stel nou dat mijn Hyundai in de toekomst hetzelfde probleem heeft en de garantie dekt het niet meer, kan jij dit dan voor anderen verhelpen zoals voor jezelf hebt gedaan?.

Uiteraard tegen vergoeding?
Dat is een goede vraag. Ik zelf denk dat je beter af bent bij een bedrijf ipv een particulier in verband met aansprakelijkheid en garantie kwesties, maar daar betaal je natuurlijk ook weer voor.

Het is leuk en handig als je het zelf kunt doen. Dan kun je namelijk alleen maar naar jezelf wijzen als er iets fout gaat of als er iets in de toekomst mis gaat.

Daarnaast wil ik graag de nadruk leggen op het feit dat ik mijn technische ingreep niet post om reclame te maken. Ik post dit om te laten zien dat het bekende Wheel of Fortune probleem van de Hyundai Kona relatief eenvoudig te verhelpen is en dat het zeker niet nodig is om de hele reductiekast te vervangen.

• SeeSharpDev
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-10 13:47
Ik ben recent gestart met een zoektochtje naar een set winterbanden op velg.
Tijdens de zoektocht begin ik het idee te krijgen dat de kona EV (mijne is van 2020) een minimale velg van 17 inch vereist en dat 16 inch niet zou passen.

Is iemand dit tegengekomen of die dit toevallig kan bevestigen?
Mijn zoektocht heeft nog geen echt antwoord opgeleverd :P

Alvast bedankt!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Heeft er iemand nog tips voor goede allseason banden? Ik vind rolgeluid het belangrijkste, las in dit topic al dat Michelin Crossclimate wat dat betreft prima is maar qua grip wel nogal tegen vallen.

Rij met mijn 2020 Kona nog met de originele(!) Michelin Primacy's die nu wel echt op zijn. Auto heeft een ton gereden en de vorige eigenaar had er ongetwijfeld winterbanden bij naast, maar ik heb zelf ook al 40.000 bij op deze set banden gezet. Die zijn dus wel redelijk slijtvast.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:20
MadMarky schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 23:12:
Heeft er iemand nog tips voor goede allseason banden? Ik vind rolgeluid het belangrijkste, las in dit topic al dat Michelin Crossclimate wat dat betreft prima is maar qua grip wel nogal tegen vallen.

Rij met mijn 2020 Kona nog met de originele(!) Michelin Primacy's die nu wel echt op zijn. Auto heeft een ton gereden en de vorige eigenaar had er ongetwijfeld winterbanden bij naast, maar ik heb zelf ook al 40.000 bij op deze set banden gezet. Die zijn dus wel redelijk slijtvast.
Ik heb de Vredestein Quatrac Pro EV, en daar ben ik zeer over te spreken :) (Kona 2020). Echt een flink verschil met de Nexen banden, al waren de achterbanden toen ook wat gecupt. Maar alsnog kan je het niet heel veel stiller krijgen dan met deze banden denk ik, dat was voor mij namelijk ook een belangrijke criteria

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-10 22:43
Gerjannn schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 05:26:
[...]

Ik heb de Vredestein Quatrac Pro EV, en daar ben ik zeer over te spreken :) (Kona 2020). Echt een flink verschil met de Nexen banden, al waren de achterbanden toen ook wat gecupt. Maar alsnog kan je het niet heel veel stiller krijgen dan met deze banden denk ik, dat was voor mij namelijk ook een belangrijke criteria
Heb je een idee wat het met het verbruik doet? Had op mijn vorige auto's altijd GY Vector banden. Maar ben nu een beetje huiverig voor op de Kona 2024.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:15
Ik heb Hankook Kinergy 4 S2 banden onder een KIA Niro EV (‘25) en nu een kleine 10k mee gereden. Bevallen prima tot nu toe

[ Voor 11% gewijzigd door Mad_Manic op 04-10-2026 09:17 ]

• tisssmartijn
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:19
MadMarky schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 23:12:

Hier liggen Hankook Ion flexclimate banden onder sinds deze week. Vergelijken met de originele Michelin zomerbandjes uit 2020 al een flink verschil op de snelweg qua geluid.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:29
ik heb onder mijn 2026 model Continental  AllSeasonContact 2 215/60 R17. het verbruikt is iets hoger, 450km haal ik wel vol. Gisteren 400km vooral snelweg (100) op 14.7kwh/100km. Ik vind het geluid ook prima, voor mijn gevoel rijden ze erg rustig.

• Gerjannn
pk128934 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 08:23:
[...]

Heb je een idee wat het met het verbruik doet? Had op mijn vorige auto's altijd GY Vector banden. Maar ben nu een beetje huiverig voor op de Kona 2024.
Ik houd het niet bij, maar de KWh/100km is voor mijn gevoel niet echt hoger met deze banden.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Jammer genoeg zijn de Hankook Ion flexclimate niet beschikbaar in de maten gangbaar voor de Kona vanaf 2024. Was wel geïnteresseerd in die band.

• Lumia Kees
pk128934 schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 08:23:
[...]

Ik houd het wel bij, maar heb geen andere banden gehad en kan dus niet vergelijken.

• morlune
DaTimMan schreef op zondag 4 oktober 2026 @ 09:41:
ik heb onder mijn 2026 model Continental  AllSeasonContact 2 215/60 R17. het verbruikt is iets hoger, 450km haal ik wel vol. Gisteren 400km vooral snelweg (100) op 14.7kwh/100km. Ik vind het geluid ook prima, voor mijn gevoel rijden ze erg rustig.
Heb je de 96H of 100V XL?
Dat schijnt ook nog een beetje uit te maken, origineel zet Hyundai er ook 96H onder, iets soepeler

• DaTimMan
morlune schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:26:
[...]

Heb je de 96H of 100V XL?
Dat schijnt ook nog een beetje uit te maken, origineel zet Hyundai er ook 96H onder, iets soepeler
96H

• morlune
Dankje, heb je na het wisselen van de banden ook uitlijning laten doen en een nieuwe ADAS kalibratie? Of was dat niet nodig?

• DaTimMan
morlune schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 19:28:
[...]

Dankje, heb je na het wisselen van de banden ook uitlijning laten doen en een nieuwe ADAS kalibratie? Of was dat niet nodig?
ik ging er niet vanuit dat nieuwe banden op een nieuwe auto veel aanpassingen aan het onderstel vereisen. ik heb geen problemen ondervonden met sporing of de adas systemen.

met een ouder model kan een uitlijning wel interessant zijn, een keer een harde kuil kan gebeuren, maar zover ik weet hebben banden daar niet super veel invloed op.

• Kwakjan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:26
In de Hyundai Shop staat dat de NFC kaart alleen gebruikt kan worden in Kona EV's tm 2023. Zijn er onder jullie die een nieuwe Kona Electric hebben van na 2023 en een NFC kaart hebben en gebruiken? Zo ja, hoe heb je deze gekocht?

• FijneKnul

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Is er in sommige circuits al een oplossing bekend om de 'ogen op de weg'-melding permanent uit te zetten? Alle andere waarschuwingen snap ik wel en kunnen blijven (of eenvoudig worden uitgeschakeld) maar die ogen op de weg-melding is voor mij te sensitief.

Ik heb natuurlijk ook zelf gezocht - maar kwam geen oplossing tegen op reddit.

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
FijneKnul schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:19:
Is er in sommige circuits al een oplossing bekend om de 'ogen op de weg'-melding permanent uit te zetten? Alle andere waarschuwingen snap ik wel en kunnen blijven (of eenvoudig worden uitgeschakeld) maar die ogen op de weg-melding is voor mij te sensitief.

stukje isolatietape over de camera plakken? Je zal bij starten een melding krijgen dat gezicht niet zichtbaar is, maar verder zou dan wel kunnen werken. Weet alleen niet wat verzekering daarvan vindt als je een aanrijding zou krijgen.

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:35

XallaX

Meow

Eupeodes schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 11:48:
[...]

stukje isolatietape over de camera plakken? Je zal bij starten een melding krijgen dat gezicht niet zichtbaar is, maar verder zou dan wel kunnen werken. Weet alleen niet wat verzekering daarvan vindt als je een aanrijding zou krijgen.
Ik denk dat je als je de wettelijk verplichte systemen kunt uitschakelen via de menu's er weinig aan de hand is. Ga je onderdelen die niet kunnen worden uitgeschakeld afplakken of bedrading loshalen enz. dan zit je in grijs gebeid en riskeer je dat bij een ongeval dat de verzekering niet uitbetaald of maar voor een deel.

Volgens mij zijn er geen verzekeringen die de rijhulpsystemen direct in de voorwaarden hebben staan al wordt er wel vaak verwezen naar niet officiële/toegestane aanpassingen, opvoeren, enz. dus de kapstok om dit aan te hangen is aanwezig.

In slaap vallen met een afgeplakte sensor ... dan een vangrail meenemen. Je kan achteraf het stickertje verwijderen maar de systemen in de auto registreren de eerdere 'storing' wel. Maar dan moet de verzekeraar wel de crash gegevens uitlezen en gebeurt dat?

Toch zou ik zelf het risico niet nemen.

• Lumia Kees

Bij begin van rit uitzetten helpt al heel erg. Alleen op lange ritten krijg je dan af en toe de tip om een kop koffie te nemen.

• FijneKnul

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Lumia Kees schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 13:27:
[...]

Bij begin van rit uitzetten helpt al heel erg. Alleen op lange ritten krijg je dan af en toe de tip om een kop koffie te nemen.
Ik heb het '24 hybride model, maar kan die melding voor ogen op de weg niet uitzetten. (Voor zover ik in de menu's heb kunnen vinden)

• Lumia Kees
Ik heb een electrisch versie uit 2026. DAW is uit te schakelen in het menu Bestuurders hulp, net als o.a. Snelheids waarschuwing.

• Gerjannn
Zijn er ook andere Kona Electric 2020 eigenaren die steeds vaker hebben dat snellaadkabels te zwaar zijn? Ik moet hem sowieso altijd al omhoog houden totdat hij begint met laden, en al biddend hem langzaam laten zakken en hopen dat hij door blijft laden, maar met de 400kW laadpalen heb ik steeds vaker dat hij meteen weer stopt met laden zodra ik de kabel iets laat zakken. Herwers zegt dat dit helaas is zoals het is, maar herkennen jullie dit ook?

Ik vind het wel vervelend, rijd nu wekelijks op en neer naar Duitsland en heb nu steeds vaker dat ik naar een andere paal moet rijden waar de kabel iets op de grond ook ligt zodat deze zichzelf een beetje omhoog duwt.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-10 08:07

ThsAdrns

Be the change!

Een kratje of krukje achterin leggen, dat je onder de doorhangende kabel kunt zetten? Laatst zoiets op foto gezien...

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• conodihno1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10 23:29
Heb een Kona sx2 van 2025. Hier zat een kaart bij welke ik met plezier gebruikte totdat ik hem liet liggen op het nfc gedeelte en vervolgens m’n telefoon bovenop liet laden. :)

Geen idee wat een nieuwe kost overigens.
Kwakjan schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:41:
In de Hyundai Shop staat dat de NFC kaart alleen gebruikt kan worden in Kona EV's tm 2023. Zijn er onder jullie die een nieuwe Kona Electric hebben van na 2023 en een NFC kaart hebben en gebruiken? Zo ja, hoe heb je deze gekocht?

• pmiddeld
Gerjannn schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:55:
Zijn er ook andere Kona Electric 2020 eigenaren die steeds vaker hebben dat snellaadkabels te zwaar zijn? Ik moet hem sowieso altijd al omhoog houden totdat hij begint met laden, en al biddend hem langzaam laten zakken en hopen dat hij door blijft laden, maar met de 400kW laadpalen heb ik steeds vaker dat hij meteen weer stopt met laden zodra ik de kabel iets laat zakken. Herwers zegt dat dit helaas is zoals het is, maar herkennen jullie dit ook?

Ik vind het wel vervelend, rijd nu wekelijks op en neer naar Duitsland en heb nu steeds vaker dat ik naar een andere paal moet rijden waar de kabel iets op de grond ook ligt zodat deze zichzelf een beetje omhoog duwt.
Met mijn Kona uit 2020 heb ik hier geen last van.

• rube
  • Nu online
Gerjannn schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:55:

Ik heb ook problemen gehad met snelladen. De ADAC heeft hem een keer gereset (12v accu afkoppelen). Daarna geen problemen meer gehad, maar wij laden 95% thuis. Dus ik weet niet of het het gewicht, de kabel, de laadpaal of de auto is/was.

• Gerjannn
Bedankt allen! Ik ga er nog een mail aan wagen :) heb verlengde garantie tot maart, dus nu is het moment om nog even te checken.

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:44

Ik heb er een 3D geprint dingetje op zitten. Hij geeft in het begin een melding en die verdwijnt vanzelf weer.

Edit: Kona uit 2026 trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acBPDN5HQgBy5jBKG66KQoVJTIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPKU7L5QBHVyAK5NqxENOMj9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door KerstRunner op 07-10-2026 15:38 ]

• rube
  • Nu online
Gerjannn schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 15:16:
Bedankt allen! Ik ga er nog een mail aan wagen :) heb verlengde garantie tot maart, dus nu is het moment om nog even te checken.
Hier binnenkort een grote beurt + APK, waar ik het ook nog even ga melden om er naar te kijken (ik heb ook nog ca 1 jaar verlengde garantie).

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-10 13:21

avotar

P0werd by Black Coffee

KerstRunner schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 15:28:
[...]

Ik heb er een 3D geprint dingetje op zitten. Hij geeft in het begin een melding en die verdwijnt vanzelf weer.

[Afbeelding]
Shut up and take my money.
Kun je die ergens kopen?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• KerstRunner
avotar schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 16:15:
[...]

Shut up and take my money.
Kun je die ergens kopen?
Geen idee, ik heb hem geprint.
https://www.printables.co...73-hyundai-kona-cam-hider

• FijneKnul

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Dank voor je tip, daar ben ik erg blij mee.

Ik ga het proberen. Ik heb geen 3D-printer, dus zal naar een dienst op zoek gaan. Als een tweaker in NH er toevallig eentje gaat printen dan houd ik me aanbevolen in ruil voor wat speciaalbiertjes.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
FijneKnul schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 16:55:
[...]

Ik ga het proberen. Ik heb geen 3D-printer, dus zal naar een dienst op zoek gaan. Als een tweaker in NH er toevallig eentje gaat printen dan houd ik me aanbevolen in ruil voor wat speciaalbiertjes.
In Vraag & Aanbod staan meerdere tweakers die tegen schappelijke prijzen wel zoiets willen printen.

• conodihno1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10 23:29
Je krijgt wel random meldingen dat het zicht beperkt is. Soms veel soms maar alleen bij het wegrijden.

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:40
Voor de geïnteresseerden die wel eens zelf aan hun Kona sleutelen:

Hyundai Kona Electric workshop manual 2018-2022

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-10 22:43
Ik vind de melding om het stuur vast te houden veel irritanter. Meestal heb ik mijn stuur aan de onderzijde vast, relaxed grip. Maar dan krijg ik al vrij snel de melding om mijn handen op het stuur te houden. Leg ik ze bovenop, dan is het weg, maar ja.....irritant. SX2 2024

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:59
pk128934 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:00:
Ik vind de melding om het stuur vast te houden veel irritanter. Meestal heb ik mijn stuur aan de onderzijde vast, relaxed grip. Maar dan krijg ik al vrij snel de melding om mijn handen op het stuur te houden. Leg ik ze bovenop, dan is het weg, maar ja.....irritant. SX2 2024
Als je een subtiel duwtje/rukje geeft aan het stuur dan verdwijnt de melding ook.

the older I get, the better I was...

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:14

lord_fh

Môge!

pk128934 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:00:
gewoon iets aan je stuur wiebelen helpt ook he ? de kona is er heel makkelijk in, iets subtiel bewegen en de melding is weg, bij een tesla of een volvo EX40 ofzo moet je veel meer bewegen met het stuur of je handen op bepaalde manier erop idd.

PS5 Pro + AOC U32G4U

• LowCodeLion
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09-10 14:57
Ik heb sinds een aantal weken een Kona Electric, nu kan ik de Drive mode selecteren maar deze lijkt hij niet te onthouden. Is er misschien een manier om deze te onthouden? Nu moet ik hem zelf naar Eco zetten en dat vergeet ik dus iedere keer.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

KerstRunner schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 15:28:
[...]

[Afbeelding]
Dit is een antwoord op zoveel problemen, niet tenminste de privacy issues. Ik ben verbaast dat het systeem accepteert dat de camera niet meer werkt.

• Eupeodes
  • Nu online
LowCodeLion schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:56:
Ik heb sinds een aantal weken een Kona Electric, nu kan ik de Drive mode selecteren maar deze lijkt hij niet te onthouden. Is er misschien een manier om deze te onthouden? Nu moet ik hem zelf naar Eco zetten en dat vergeet ik dus iedere keer.
dat is helaas een bekende beperking van de Kona.

• michaelvo
Eupeodes schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:28:
[...]

Niet van de 2020 want die blijft gewoon in de laatst geselecteerde drive mode staan...

• KerstRunner
Ik reed hiervoor een jaar een Niro EV uit 2025 en die onthield ook de drive mode. Nu een Kona EV uit 2026 en die doet het niet.

Vind het ook rot.

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:34
Bij de Kona electric 2022 kun je dat gewoon instellen. Apart dat een nieuwere dat niet kan.

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:40
Voor als je het beter vindt om zelf je koelvloeistof te spoelen. Wel gericht op de USA, dus er kunnen wat verschillen zijn.

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2025/MC-11023408-0001.pdf
https://vimeo.com/825335870/9b6a196953

(Alles op eigen risico, ik zou er niet aan beginnen :)

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
Kwakjan schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:41:
Ik heb een 2024 Kona electric premium en daar zat die kaart gewoon bij.

• hvwees
Never mind

[ Voor 97% gewijzigd door hvwees op 09-10-2026 18:05 ]

• hvwees
FijneKnul schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 16:55:
[...]

Ik ga er binnenkort eentje printen ik wil met alle liefde een extra exemplaar printen.

• hvwees
LowCodeLion schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:56:
Nee dat kan helaas niet en dit is ook het gevolg van europeese regels heb ik me ooit laten vertellen.

• MarkieNL
[...]

Niet alleen de Kona, ook de Inster onthoudt geen drive mode. Erg irritant! (en dan heb ik het nog niet eens over het ontbreken van een fysieke knop om lane assist uit te schakelen, het niet definitief kunnen uitschakelen van de oogcamera en de koffie boodschap)

• pmiddeld
[...]

Bij mij niet hoor (Kona oktober 2020)

• Eupeodes
  • Nu online
MarkieNL schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 18:27:
[...]

Niet alleen de Kona, ook de Inster onthoudt geen drive mode. Erg irritant! (en dan heb ik het nog niet eens over het ontbreken van een fysieke knop om lane assist uit te schakelen, het niet definitief kunnen uitschakelen van de oogcamera en de koffie boodschap)
Lane keep kan ik in mijn kona (per rit) uitzetten door lang op knop voor lane follow te drukken

• hvwees
Nou ik heb hem ook geprint en erop gezet.

Maar de auto gaf geen kick, terwijl als wel eens een business card voor de camera zette begon die na enkele tientallen seconden toch te zeuren dat de camera geen zicht had.

• gjtokkel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:26
Ik heb een 2022 kona electric met al 140k op de teller. Heb het rad van fortuin niet gehad. Ik vraag me nu af of het nog gaat komen.. Zowiezo ga ik bij de volgende beurt vragen de gdu olie te vervangen.

Nu mijn vraag: zij. er mensen met hoge km standen die geen last hebben gehad van kapotte gdu lagers? En heb je dan ook de gdu olie laten vervangen?

• rube
  • Nu online
En, wat kost het vervangen van de GDU olie?

Ik heb binnenkort de 105k km beurt en tot nu heeft de garage mij nog niets gezegd over het vervangen van olie, koelvloeistof e.d.

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:52
rube schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:16:
En, wat kost het vervangen van de GDU olie?

Ik heb binnenkort de 105k km beurt en tot nu heeft de garage mij nog niets gezegd over het vervangen van olie, koelvloeistof e.d.
Ik heb dit in mei laten doen bij de dealer en dat kostte €144,00. Een behoorlijk bedrag m.i. voor een half uurtje werk. Je zou eens bij een lokale garage kunnen vragen wat die hier voor rekent.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:05
gjtokkel schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:11:
Ik heb een 2022 kona electric met al 140k op de teller. Heb het rad van fortuin niet gehad. Ik vraag me nu af of het nog gaat komen.. Zowiezo ga ik bij de volgende beurt vragen de gdu olie te vervangen.

Nu mijn vraag: zij. er mensen met hoge km standen die geen last hebben gehad van kapotte gdu lagers? En heb je dan ook de gdu olie laten vervangen?
Hyundai Kona EV uit augustus 2019, nu zo’n 175k op de teller en nog geen last van kapotte GDU lagers. Nooit de olie laten vervangen (tenzij onderdeel van een standaard Hyundai onderhoudsbeurt, maar dat weet ik niet).

* vanaalten klopt af…

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:52
vanaalten schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:24:
[...]

Hyundai Kona EV uit augustus 2019, nu zo’n 175k op de teller en nog geen last van kapotte GDU lagers. Nooit de olie laten vervangen (tenzij onderdeel van een standaard Hyundai onderhoudsbeurt, maar dat weet ik niet).

* vanaalten klopt af…
Toen ik de opdracht gaf om de olie te verversen, bij 30.000km, werd ik een beetje vreemd aangekeken met de opmerking dat er "oil for life" inzit. Ga er maar vanuit dat het niet gebeurd als je er geen opdracht voor geeft. Maar nogmaals, iedere garage kan dit uitvoeren en waarschijnlijk voor minder dan de dealer. Het is alleen zaak dat de goede olie er in gaat.

• rube
  • Nu online
Signor Doekie schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:23:
[...]
Ik heb dit in mei laten doen bij de dealer en dat kostte €144,00. Een behoorlijk bedrag m.i. voor een half uurtje werk. Je zou eens bij een lokale garage kunnen vragen wat die hier voor rekent.
Ik wilde eerst schrijven dat het me wel meevalt, olie is vaak ook niet goedkoop. Maar AI verteld me dat geschikte olie circa 30-37 euro kost. Ja, dan vind ik 144 euro redelijk prijzig, maar ja, dealer.... Voor het gemak en zekerheid (garantie?) zou ik het dan waarschijnlijk toch wel bij de dealer doen.
Zoiets als een luchtfilter en de 12V accu vervangen doe ik dan wel weer zelf.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

De olie afvoeren maakt het ook duur

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• elmo1
  • Nu online

elmo1

Kona Electric jan-2019

gjtokkel schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 10:11:

Nee geen problemen 230k. Bij 220 olie eerste keer laten vervangen.

Rij wel altijd zonder recupuratie aan en altijd eco modis
Pagina: 1 ... 158 159 Laatste