1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
Sinds vorige week is mijn bestelling bevestigd bij de dealer. Een Kona Electric Pure edition, uit voorraad. De adviseur had voor de bestelling contact opgenomen met de dealer en die zeiden dat de auto op voorraad stond in de compound. Iemand enig idee hoe lang het zou moeten duren voordat de auto geleverd gaat worden?
Momenteel staat de geschatte leverdatum op 29-11, maar er werd mij eind oktober beloofd.
En? Gelukt/gevonden?Stoffa schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:48:
[...]
Lijkt het op ja. Hopelijk hebben ze het niet ook uit de auto zelf gesloopt om je te dwingen een abonnement te nemen, maar dat gaan we straks zien.
Ja. In de auto zit de optie gelukkig nog wel dus dat is fijn.
Neem even contact met de adviseur op. Je hebt die leveringsafspraak op papier staan neem ik aan?Tam99 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:04:
Hi!
Sinds vorige week is mijn bestelling bevestigd bij de dealer. Een Kona Electric Pure edition, uit voorraad. De adviseur had voor de bestelling contact opgenomen met de dealer en die zeiden dat de auto op voorraad stond in de compound. Iemand enig idee hoe lang het zou moeten duren voordat de auto geleverd gaat worden?
Momenteel staat de geschatte leverdatum op 29-11, maar er werd mij eind oktober beloofd.
Zo niet helaas, dan had je voor sprookjes beter Efteling kaartjes kunnen bestellen.
wordt ie geleverd door de dealer waar de auto al staat dan kan 1 tot 2 weken prima. Zeker als je gewoon zo betaald. Met financiering wachten ze met laten komen tot alles rond is. Transport kost vaak 1 weekje. En dan nog rijklaar maken.Tam99 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:04:
Hi!
dat is een aanname die je de wereld ingooit. Ik heb ook een 2024 kona, maar daar werd toen expliciet bijgezegd (en dat is in de loop van 2024 veranderd ja) dat je Pro hebt , TOT de Bluelink store live zou zijn (dat was toen nog niet aan de hand en is pas sinds ik geloof mei 2025 geloof ik) , daarna zou je na een maand of 2 maanden daar wil ik even vanaf, over gaan naar Lite, of inderdaad Plus of Pro kopen. dus 2024 altijd 3 jaar pro is niet waar, en volgens mij was het voor de EV's anders dan voor de benzine versies ook nog eens.Maikel64 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:46:
[...]
Dan heb je waarschijnlijk het 2025 model gekregen. Deze heeft inderdaad maar 3 maanden Pro en daarna krijg je Lite. Mijn Kona (hybrid, maar qua Bluelink licentie hetzelfde idee) is een 2024 model (uit maart 2024) en dan heb je inderdaad de eerste 3 jaar Pro.
Ergens vorig jaar is er iets veranderd in de onderliggende hardware waardoor er een verschil zit tussen de modellen welke het eerste jaar zijn geproduceerd en degene daarna.
Ik heb dus iets van 8 maanden de Pro gehad, en sinds juni heb ik nu Plus gekocht voor 30 euro. (kaartupdates ga ik niet kopen en streamen van soundcloud, geen idee wat dat uberhaupt is)
Wat overigens wel waardeloos is, is dat je dit perse via creditcard moet aanschaffen, hele kaart toevoegen in de app etc. Ik heb een lease auto en wil dat helemaal niet toe voegen, gelukkig kon ik het daarna wel eraf gooien weer (nadat de verloop termijn voor intrekken van aankoop verlopen was), zou fijner zijn als ze gewoon ideal erin zouden stoppen, betalen voor een jaar en klaar.
[ Voor 13% gewijzigd door lord_fh op 20-10-2025 08:29 ]
Ik gooi niks de wereld in, dit komt van een dealer vandaanlord_fh schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:24:
[...]
dat is een aanname die je de wereld ingooit. Ik heb ook een 2024 kona, maar daar werd toen expliciet bijgezegd (en dat is in de loop van 2024 veranderd ja) dat je Pro hebt , TOT de Bluelink store live zou zijn (dat was toen nog niet aan de hand en is pas sinds ik geloof mei 2025 geloof ik) , daarna zou je na een maand of 2 maanden daar wil ik even vanaf, over gaan naar Lite, of inderdaad Plus of Pro kopen. dus 2024 altijd 3 jaar pro is niet waar, en volgens mij was het voor de EV's anders dan voor de benzine versies ook nog eens.
Ik heb dus iets van 8 maanden de Pro gehad, en sinds juni heb ik nu Plus gekocht voor 30 euro. (kaartupdates ga ik niet kopen en streamen van soundcloud, geen idee wat dat uberhaupt is)
Wat overigens wel waardeloos is, is dat je dit perse via creditcard moet aanschaffen, hele kaart toevoegen in de app etc. Ik heb een lease auto en wil dat helemaal niet toe voegen, gelukkig kon ik het daarna wel eraf gooien weer (nadat de verloop termijn voor intrekken van aankoop verlopen was), zou fijner zijn als ze gewoon ideal erin zouden stoppen, betalen voor een jaar en klaar.
Daarnaast is het een feit dat de auto's welke het eerste jaar zijn geproduceerd iets andere hardware aan boord hebben. Dit ook getuigende het feit dat een van de FW updates bij deze modellen niet OTA geïnstalleerd kan worden, maar dit bij de dealer moet gebeuren. Hyundai heeft hier zelfs een actie voor open gezet bij de dealers om dit bij het onderhoud gelijk uit te voeren.
Wellicht niet bij de electric maar zeker wel bij de Hybrid (ja, ja, verkeerde topic).
Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid
Bleek achterklep te zijn die moest opnieuw afgesteld en gesmeerd worden, heerlijk kraak vrij over de drempels weer, helemaal top.
Is toch een dingetje dat iets dat een gek geluid geeft of kraakt je zo bezig kan houden.
Maar ja een nieuwe auto moet gewoon vrij zijn van dat soort geluiden, ik ben weer een blij mannetje
:strip_exif()/f/image/PNWBTEgTiAQwR4telQhdNCRT.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen weekend even naar duitsland geweest, mooi even eindelijk een keer testen hoe het nou loopt naar topsnelheid.
Kona ev (64kwh) is begrenst op 180, zelfs als je bij 160 gas geeft ga je heel rap naar 180, en dan ineens houdt hij in haha, je ziet het ook aan de power meter op de foto, die is onder de helft.
+- 50km aan een stuk 180 gereden zo goed als, en het is echt heel stabiel. Stuurhulp wel uit want hij wordt door door de harde wind die er was en de hoge snelheid dan wat zenuwachtig, met stuurhulp uit is er niks aan de hand. Ligt als een blok op de weg je merkt niet dat je 180 rijdt zeg maar.
Ergens wel jammer, begrenzen op 200 had van mij ook gemogen maargoed....
Geslaagde test in ieder geval, batterij gaat wel rap leeg 🤣
Hoeveel procent koste die 50km je?lord_fh schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:31:
[Afbeelding]
Geslaagde test in ieder geval, batterij gaat wel rap leeg 🤣
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Geen idee , maar ik had hem.tot 87% geladen en na een km of 160 was het nog 30% of minder 😂
De wijzer geeft aan 37kWh/100km als ik het goed zie.lord_fh schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:50:
[...]
Geen idee , maar ik had hem.tot 87% geladen en na een km of 160 was het nog 30% of minder 😂
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
ja maar dat fluctueerd natuurlijk erg hard met wind, heuvel op heuvel af, hij gebruikt geen 37kwh per 100km natuurlijk. volgens mij kwam het op 25 ofzo uiteindelijk na die 160kmzalkc schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:19:
[...]
De wijzer geeft aan 37kWh/100km als ik het goed zie.
Had niet verwacht dat die dan uit de app verdwijnt, maar ik heb dat nog nooit getest.
De keer dat mijn Kona bij de garage stond kreeg ik veel meldingen, auto staat nog aan, deur open, motorkap open, etc. Etc.
Mijn ervaring: meestal zetten ze het uit, zodat je de auto niet op slot kan doen met de monteur erin. Als je wacht na het weer aanzetten door de garage staat de auto er weer in of kun je met een paar klikken doen.Simply_jeroen schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:59:
Zijn er meer mensen waarbij de auto weg is uit de Bluelink app? Auto staat bij de garage voor een probleem met de accu maar lijkt me sterk dat ze de auto van mijn account kunnen verwijderen
- wat is het de minimale DAW waarschuwingniveau dat behouden blijft als je de auto opnieuw aanzet? Ja, ik wil zelf ook het liefst nog even terug mijn bed in als ik 's ochtends de auto instap. Je hoeft mij niet te vertellen dat ik er vermoeid uit zie. Ook hypocriet dat je wel ziet dat ik nog wat moe ben, maar niet dat ik het stuur vast heb.
- Is er een snelkoppeling om deze waarschuwingen in ieder geval niet te laten piepen?
- Waarom heeft het ding niet door dat er autogordels vergeten worden? Dat was vroeger basis functionaliteit.
Dit doet mijn Kona Electric 2025 al als ik een goed gevulde broodtrommel op de bijrijdersstoel leg. Dus dat herken ik niet.realbart schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:42:
- Waarom heeft het ding niet door dat er autogordels vergeten worden? Dat was vroeger basis functionaliteit.
Dan ga ik nog maar eens testen. Mijn achterbank passagier had vandaag de halve rit geen gordel om voordat ik het door had.KerstRunner schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:54:
[...]
Dit doet mijn Kona Electric 2025 al als ik een goed gevulde broodtrommel op de bijrijdersstoel leg. Dus dat herken ik niet.
Overigens, ik rijd in een Kona electric uit 2024
[ Voor 21% gewijzigd door a61caluwe op 10-11-2025 11:53 ]
Ben ik de enige met dit probleem? Of hebben anderen dit ook?
[ Voor 5% gewijzigd door darkfujita op 11-11-2025 08:30 ]
Mss is dit het probleem:darkfujita schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:29:
Heb laatste dagen problemen met de auto te laden (Zaptec Go, icm Tibber). Ik heb de integratie vanuit Tibber al verwijderd, maar zelfs scheduled laden via de Zaptec Go app wil niet starten. Het enige wanneer de auto start met laden, is wanneer ik deze via de Hyundai app gestart wordt: 'Opladen Starten' . Ik snap er echt helemaal niks van. Ik wil dat de auto klaar is om te laden zodra er een kabel in gaat, ik wil niet eerst het laden starten vanuit de app, dat slaat nergens op. Dat werkt ook niet, want als ik snachts in bed lig, kan ik natuurlijk niet eerst 'approven'. Ik heb trouwens geen vertrek tijd ingesteld in de hyundai app
Ben ik de enige met dit probleem? Of hebben anderen dit ook?
Hyundai - Lost connection to vehicles and pairing issues
Subscribe
Update - We are continuing to investigate this issue.
Nov 11, 2025 - 08:33 CET
Investigating - Some customers are experiencing that their Hyundai has been disconnected and they are unable to add it again. We are currently investigating the issue.
If you have an integrated charger, we recommend adding a Tibber Dummy car to enable smart charging.
If you do not have an integrated charger, we suggest scheduling charging during the cheap hours using either the Kia app or your charger, if possible.
We will update this message as soon as we have new information.
Oct 16, 2025 - 13:44 CEST
bron: https://status.tibber.com/
@Aldertl Heb gisteren de integratie door tibber volledig laten verwijderen. Had vannacht (zonder de tibber integratie) laden gescheduled met de Zaptec Go tussen 01.00 - 06.00. Deze is vervolgens niet gestart geweest. Hier kwam ik achter rond 02.00 (wakker) en heb toen in de Hyundai app 'laden moeten starten'. Vanaf dat moment ging die pas laden (tot 06.00 uur).
Krijg ook telkens de volgende melding in de hyundai app: Kabel aangesloten, maar geen opladen mogelijk. Redenen: stroom-onderbreking, betaling niet voltooid laadstopknop ingeschakeld.
Kreeg deze melding eerst ook niet, maar sinds deze week wel.
Weet dus niet waar ik moet beginnen met debuggen, want aan Tibber ligt het dus nu niet. Moet ik Hyundai contacten?
We hebben al met instellingen zitten prutsen. We hebben bijvoorbeeld preconditioning aangezet. Ook dat lijkt niet te helpen. Heb ook dit topic en het Zappi forum doorgespit. Maar heb dit specifieke probleem nog niet gevonden.
Vooral op de Zappi geeft de auto problemen. Maar ook op het werk is het (maar) twee keer gebeurd dat de auto vroegtijdig stopte met laden. Vandaar dat we naar de dealer zijn gegaan. Die kunnen echter niks vinden. Men zegt dat de boordlader niet om kan gaan met slimme functies zoals oa load balancing? Kortom men wijst naar de Zappi als probleem.
Nu willen we als volgende stap contact opnemen met de Zappi installateur. Voordat ik dat doe wil ik graag wat meer info. Heeft nog iemand dit probleem? Zo ja waar kan het aan liggen?
Begin met het testen met een andere laadkabel. Kijk even of je die kan lenen van een collega of bekende.NikkelV schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:07:
We hebben een Kona uit 2023 (reeks 2021-2023, dus niet het nieuwste model) en een 3 fase Zappi. Sinds het begin hebben we problemen. Ongeacht welke modus we gebruiken, de auto stopt op de raarste momenten met laden. Zowel Bluelink als de Zappi geven dan aan dat het laden voltooid is oftewel "EV is vol". Terwijl de oplaadlimiet nog lang niet is bereikt. Soms begint de auto na uren zomaar weer uit zichzelf te laden. En soms gaat het laden gewoon goed. Ik kan er geen patroon in ontdekken. Net alsof de auto in slaap valt ook al biedt de Zappi aan om te laden?
Laat daarna de laadpoort van de auto nakijken door de dealer (als je de kabel uitgesloten hebt) en vanaf dat punt mag de dealer gaan puzzelen.
Ik heb laadkabel en laadpoort defect gehad en beide veroorzaken allerlei vage storingen rondom starten en stoppen van het laden. Ook een loadbalancer in een laadpaal kan bij een mindere kabel/poort verbinding met de auto voor storingen zorgen. Op een openbare paal hier in de buurt zit een load balancer, die schakeld als een 2e auto wordt aangesloten de beide auto's even uit, die moeten dan zelf weer herstarten. Bij kabel/poortproblemen gaat dat proces fout.
Ik heb dezelfde combi (kona '22, Zappi). Geen enkel probleem met laden. De modes eco en eco + werken ook prima.NikkelV schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:07:
We hebben een Kona uit 2023 (reeks 2021-2023, dus niet het nieuwste model) en een 3 fase Zappi. Sinds het begin hebben we problemen. Ongeacht welke modus we gebruiken, de auto stopt op de raarste momenten met laden. Zowel Bluelink als de Zappi geven dan aan dat het laden voltooid is oftewel "EV is vol". Terwijl de oplaadlimiet nog lang niet is bereikt. Soms begint de auto na uren zomaar weer uit zichzelf te laden. En soms gaat het laden gewoon goed. Ik kan er geen patroon in ontdekken. Net alsof de auto in slaap valt ook al biedt de Zappi aan om te laden?
We hebben al met instellingen zitten prutsen. We hebben bijvoorbeeld preconditioning aangezet. Ook dat lijkt niet te helpen. Heb ook dit topic en het Zappi forum doorgespit. Maar heb dit specifieke probleem nog niet gevonden.
Vooral op de Zappi geeft de auto problemen. Maar ook op het werk is het (maar) twee keer gebeurd dat de auto vroegtijdig stopte met laden. Vandaar dat we naar de dealer zijn gegaan. Die kunnen echter niks vinden. Men zegt dat de boordlader niet om kan gaan met slimme functies zoals oa load balancing? Kortom men wijst naar de Zappi als probleem.
Nu willen we als volgende stap contact opnemen met de Zappi installateur. Voordat ik dat doe wil ik graag wat meer info. Heeft nog iemand dit probleem? Zo ja waar kan het aan liggen?
Je hebt de laatste firmware geïnstalleerd op de Zappi?
Je zou de Zappi helpdesk kunnen benaderen. Heb daar goede ervaringen mee.
Ik heb iets wat hier op lijkt met mijn Kona van dezelfde reeks uit 2023.NikkelV schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:07:
Sinds een week of twee stopt de belading als de load balancing ingrijpt en gaat dan niet meer spontaan verder. Ik heb een Volt Time One laadpaal. De boodschap van de laadpaal is "wachten op de auto". Ik moet dan in de Bluelink app op "start laden" drukken om het laden weer te vervolgen.
De app van Volttime is een paar weken geheel vernieuwd en sindsdien is dit.
Met de oude app werd, als de load balancing ingreep tijdens het koken, het laden als een knipperlicht onderbroken en weer gestart. Ik werd dol van de meldingen op de BL app en zette de belading dan even stop. Ik had het idee dat op een gegeven moment de belading op een fase verder ging. Ik hou het nog even in de gaten, eens uitvogelen of het aan de auto ligt of de laadpaal.
:strip_exif()/f/image/BtlqWdskR8Jrno1Pnp24qmm5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er best fancy uit
Je hebt nu meerdere gebuikersprofielen en Android Auto kan ineens wél over de hele breedte van het scherm, met een vergelijkbare layout als Apple Carplay (knoppen links ipv onder). Moet nog wel even kijken in hoeverre het hoofdscherm nog te customizen is, voorheen had ik bijv de widgets met de accustatus en de radiozender altijd in beeld als AA niet draaide.
Dit is toch gewoon de update die je zelf kunt doen met een USB stick? Of is er een update die alleen de dealer kan doen?MadMarky schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:23:
Zojuist de auto opgehaald van z'n 5-jaars beurt bij de dealer. Nieuwe remvloeistof en koelvloeistof, reparatiekit van de banden vervangen, vers batterijtje in de sleutel (€5) maar ook een software update van het infotainment systeem.
Sowieso een update die al minstens 2 jaar oud is want wij hebben de Kona (zelfde bouwjaar en infotainment) nu bijna 2 jaar en heb nooit anders gehad dan wat jij beschrijft...MadMarky schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:23:
Zojuist de auto opgehaald van z'n 5-jaars beurt bij de dealer. Nieuwe remvloeistof en koelvloeistof, reparatiekit van de banden vervangen, vers batterijtje in de sleutel (€5) maar ook een software update van het infotainment systeem.
[Afbeelding]
Ziet er best fancy uit
Je hebt nu meerdere gebuikersprofielen en Android Auto kan ineens wél over de hele breedte van het scherm, met een vergelijkbare layout als Apple Carplay (knoppen links ipv onder). Moet nog wel even kijken in hoeverre het hoofdscherm nog te customizen is, voorheen had ik bijv de widgets met de accustatus en de radiozender altijd in beeld als AA niet draaide.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Bij Opel kreeg ik daarvoor een melding in de app dat er een optionele update klaar stond, geen idee hoe dat bij Hyundai is? Moet je daarvoor iets op de website checken?scartissue schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:01:
[...]
Dit is toch gewoon de update die je zelf kunt doen met een USB stick? Of is er een update die alleen de dealer kan doen?
@michaelvo dit is de eerste onderhoudsbeurt sinds ik de auto in maart heb gekocht. Daarvoor ook dealer onderhouden (in Duitsland) maar die hebben dan kennelijk nooit de moeite genomen daarvoor.
Maar als je al zo lang deze software gebruikt kun je ook vast wel mijn vraag beantwoorden?
En heb je post nog eens bekeken maar heb nog steeds geen vraag kunnen ontdekken. Maar als je customizen homescherm bedoeld, dat heb ik nooit gedaan dus geen idee.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
De website die jij linkt heeft het over updates voor de navigatie, maar ik gebruik de ingebouwde kaarten nooit. Of wordt daarmee de volledige infotainment bedoeld?
https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/MQ6BaN
Gaat idd om de volledige infotainment, kaarten + software, enigzins verwarrende naamgeving idd.
Ik was bang dat het meer geluid zou opleveren, maar ik hoor eigenlijk geen verschil. Wat dat betreft blij met de keuze.
Altijd zomer/winter banden gehad, dus ik ben benieuwd hoe dit bevalt.
Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH 20 ° ZZO | Enphase 4400 Wp OW | Quatt Hybrid 6 kW | Kona Electric 2022 | Peblar home
Mijn EV (2024 model) gaat +- 80 - 100 km minder mee op een acculading id winter bij 100% lading. als ik het goed heb is het - als de temperatuur langere tijd rond de 0 graden is - 410-430km op 100% lading geloof ik max.
[ Voor 26% gewijzigd door lord_fh op 18-11-2025 09:36 ]
Hier een artikel waarin dit is getest voor een andere auto:darkfujita schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:20:
Zijn er modellen bekend hoeveel 'meer' stroom je verbruikt bij 100 vs 110 vs 120 vs 130km/h op de snelweg? Eerste winter met de Kona, en we rijden vaak 120~130 op de snelweg, merk dat het verbruik nu echt erin hakt. Als we 340km halen op 1 tank dan is het veel!
https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh
Ik heb ook een keer een andere test gelezen met een Tesla waarbij het verschil tussen 100 en 130 km/u zo'n 40% van het verbruik was (130 km/u 40% meer verbruik dan 100 km/u). Dat komt hier wel ongeveer mee overeen.
Dit zal voor de Kona vergelijkbaar zijn. De efficiëntie van de motor is niet wezenlijk anders bij 100 en 130 km/u, de toename van de luchtweerstand is verreweg de belangrijkste factor. De relatieve toename daarvan is niet afhankelijk van de stroomlijn van de auto, dus de resultaten zullen bij de Kona vergelijkbaar zijn.
@Nova163 thanks, perfect. Bizar dat het zoveel meer energie slurpt. Misschien in de winter toch iets minder hard over de snelweg sjeeze... En in de zomer met 'gratis' stroom zal het wat minder erg zijn!
Tja, natuurkundige wetten en iets met luchtweerstand exponentieel correctie: kwadratisch toenemend. Kunnen zelfs autofabrikanten niets aan doendarkfujita schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:39:
[Bizar dat het zoveel meer energie slurpt.
[ Voor 6% gewijzigd door rube op 19-11-2025 13:26 ]
rube schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:04:
[...]
Kunnen zelfs autofabrikanten niets aan doen
Ja klopt natuurlijk, maar ze zouden wel wat kleinere en gestroomlijnde auto's kunnen maken i.p.v. steeds grotere platte SUV's. De IONIQ 6 is qua stroomlijn hier een goed voorbeeld van, helaas wel te groot...
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
Mee eens. Maar het verschil tussen 100 en 130 km/u blijft ook bij gestroomlijnde auto's natuurlijk even groot.The Adder schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:43:
[...]
Kunnen ze dan geen sjoemelwetten maken?
![]()
Ja klopt natuurlijk, maar ze zouden wel wat kleinere en gestroomlijnde auto's kunnen maken i.p.v. steeds grotere platte SUV's. De IONIQ 6 is qua stroomlijn hier een goed voorbeeld van, helaas wel te groot...
Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met snelheid (dus dat gaat wel rap). Natuurlijk is er daarnaast ook nog de rolweerstand maar bij deze snelheden is het vooral de luchtweerstand die de verliezen bepaalt.darkfujita schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:39:
@Nova163 thanks, perfect. Bizar dat het zoveel meer energie slurpt. Misschien in de winter toch iets minder hard over de snelweg sjeeze... En in de zomer met 'gratis' stroom zal het wat minder erg zijn!
André Huisman (www.new-line.nl)
De reden dat relatief gezien een benzineauto hier minder last van heeft is dat bij een benzineauto slechts 20% (of zo) van de beschikbare energie tot voortbeweging leidt. Als die 20% dan 24% meer wordt, is dat ongeveer 25%, wat maar 5% meer is dan 20%..HuismAndré schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:09:
[...]
Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met snelheid (dus dat gaat wel rap). Natuurlijk is er daarnaast ook nog de rolweerstand maar bij deze snelheden is het vooral de luchtweerstand die de verliezen bepaalt.
Ik denk dat een benzinewagen er net zoveel last van heeft maar dat de logica achter je "berekening" een beetje stuk is. Als het verbruik met 40% toeneemt als je 130 rijdt in plaats van 100 dan geldt dat voor het voertuig met een efficiëntie van 80% én voor het voertuig met een efficiëntie van 30%. En als je het interweb gaat afstruinen dan zul je zien dat ook ICE's een fikse verhoging in het verbruik zien bij 130 km/h vergeleken met 100 km/h.gjtokkel schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:00:
[...]
De reden dat relatief gezien een benzineauto hier minder last van heeft is dat bij een benzineauto slechts 20% (of zo) van de beschikbare energie tot voortbeweging leidt. Als die 20% dan 24% meer wordt, is dat ongeveer 25%, wat maar 5% meer is dan 20%..
Ja, in relatieve zin is het verschil tussen 100 en 130 km/u in de zomer en de winter gelijk, maar in absolute zin is het extra verbruik in de winter groter.darkfujita schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:39:
Ik rij zelf met name op hele lange tochten langzamer dan 130 km/u (meestal 120-125 km/u), omdat de extra tijd aan de snellader groter is dan de tijdswinst door sneller rijden. In de zomer ligt de ideale snelheid rond de 125 km/u, in de winter zal die lager liggen, daar zou ik nog eens wat ABRP-simulaties voor moeten doen.
PS. Laten we hier geen EV vs ICE-topic van maken, ik geloof niet dat iemand blij wordt van die discussie.
Dit is inderdaad de auto (BMS) die doorvoer limiteert. Veel stroom in een koude accu duwen is niet goed voor de accu. Je kan ook Wintermodus aanzetten in het EV menu, maar volgens mij helpt dat maar een beetje.MadMarky schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 00:01:
Vandaag na een lange rit even aan een snellader gestaan, waar ik slechts 41kW aan laadsnelheid haalde. Is dit normaal bij deze lage temperaturen (3°C) of werd het Fastned station beperkt in laadsnelheid? Was redelijk druk met bijna alle zuilen bezet.
De Kona BMS is erg gericht op het behouden van SoH, wat zo zijn voor en zijn nadelen heeft. Dit is een bekend nadeel. Ik moest even met mijn ogen knipperen toen ik deze zomer ging snelladen in Spanje. 77kw/h bats boem, niets aanloop of opwarming, meteen knallen
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Als ik met dit weer twee uur heb gereden is de accu volgens de BMS ongeveer 16 graden, terwijl hij pas tegen de 30 graden op de maximale snelheid laadt. De eerste laadstop zie ik die laadsnelheid meestal helemaal niet, maar maximaal ~55 kW. Bij de tweede stop is de accu al meer op temperatuur, vooral door de eerste laadstop en niet zozeer door het rijden. Dan gaat ie na een paar minuten meestal wel naar de 75+ kW.MadMarky schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:54:
Was voor het laden al zeker 2 uur onderweg maar reed vrij rustig. Deze stop was ook enkel omdat de verwarming meer stroom had gevroten dan verwacht. Heb met deze auto pas 1x eerder aan de snellader gestaan, dat was ergens afgelopen zomer bij 20°C en toen deed ie gewoon de 80kW die je ook zou verwachten.
Mijn 2019-model heeft geen preconditioning. Kost in de winter bij lange ritten al snel een kwartier extra!
[ Voor 6% gewijzigd door Nova163 op 22-11-2025 12:24 ]
Is er iemand die het gelukt is om de kona aan home assistent toe te voegen? Ik heb ook een kia ev waarbij het wel is gelukt , maar de kona lukt het voor geen meter.
Op github kom ik er niet uit en chatgpt heb ik ondertussen ruzie mee😉. Ik kom telkens op de login van Kia uit en dat werkt niet voor de login van hyundai. Iemand die me kan helpen ? Bedankt alvast
Ook de 'officiële' Hyundai/Kia Tibber integratie is kaput...
Jaa daar was ik dus ook al bang voor. Denk vragen kan geen kwaad.michaelvo schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:38:
@Rusl84 Nee ik heb het ook opgegeven. Hyundai/Kia zijn enorm bezig om alle externe partijen de toegang tot de API te ontzeggen. Dus zelfs áls het je lukt dan is het waarschijnlijk van korte duur...
Ook de 'officiële' Hyundai/Kia Tibber integratie is kaput...
Dan moet ik op zoek naar iets anders.
Bij tibber heb ik het laden al snel ontkoppeld omdat dat voor geen meter werkte. Zowel voor de hyundai als de kia.
Dan maar iets verzinnen voor mijn (domme laadpaal)
Zodra de laadkabel erin zit, gaat de auto gelijk laden. Dat is prima, dus het laden zelf werkt goed. Echter zodra ik scheduled laden instel (dan wel via de zaptec go app of via de tibber app met 'slim laden'), dan veranderd de laad 'ring' van de auto kort op wit (wat ook goed is), maar deze gaat heel snel uit. Nu weet ik niet of dat de bedoeling is. Om vervolgens dan weer laden te starten (direct of indirect via een laadplan) moet ik eerst het laden weer activeren via de bluelink app (Remote laden starten). Doe ik dit niet, dan snapt de laadpaal (zaptec go) OF tibber niet dat er een laadkabel verbonden is.
Zodra vervolgens het laden volgens een plan wil starten, wordt deze geblokkeerd. En ik denk dus dat die blokkade door de kona zelf komt.
Sterker nog, zodra ik het direct laden start (via zaptec go) en vervolgens stop. om vervolgens weer te starten, dan moet ik deze dus eerst weer 'activeren' via de bluelink app.
Heb daarom nog een test uitgevoerd, door ook in de bluelink app een vertrek tijd in te stellen, maar ook dit heeft niet gewerkt.
Kortom; de kona wil alleen laden, wanneer ik deze via de bluelink activeer (Opladen starten). Zodra ik dit niet doe, dan blokkeert alles.
Als jullie de auto scheduled laten opladen, blijft jullie 'ring light' van de kona dan op wit staan? Of gaat deze ook na een tijdje uit? Wil begrijpen of het hier dus al fout gaat, zodat ik eens met mijn hyundai dealer contact op kan nemen, kijken of zij tips hebben.
welke acties heb je zelf al ondernomen om dit te verhelpen? ik vraag me namelijk af hoe dit in godsnaam voorkomen kan worden, want het is echt heel erg vervelend. We hebben nu al een paar keer gehad dat de auto snachts niet laad, terwijl deze de dag erna gebruikt moest worden. En dan blijkt dat de auto leeg was....michaelvo schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:34:
@darkfujita Ik weet helaas niet welke kleur de 'ring' aangeeft maar ik heb wel precies hetzelfde probleem. De Kona gaat na een tijdje (paar uur?) in een soort van slaapstand en de enige manier om dan nog het laden te starten is via de Bluelink app (of wellicht de auto te ontgrendelen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd). Volgens mij is dit trouwens gewoon by design om de 12V accu te beschermen...
Ik heb dit bij de Kia opgelost door via Home Assistant het laden van Kia te starten of te stoppen, indien de EV lader voor langere tijd niet mag laden. Het stoppen doe ik door de gewenste AC Charging Limit op 50% te zetten (is het minimum dat mogelijk is). In ons geval is dit in bijna alle gevallen genoeg om het laden te stoppen. Indien het laden van de EV weer mogelijk is (in ons geval vanwege load balancing, maar zou ook kunnen werken voor dynamische tarieven), gaat de gewenste AC charging weer naar 90% of naar 100%.darkfujita schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:37:
[...]
welke acties heb je zelf al ondernomen om dit te verhelpen? ik vraag me namelijk af hoe dit in godsnaam voorkomen kan worden, want het is echt heel erg vervelend. We hebben nu al een paar keer gehad dat de auto snachts niet laad, terwijl deze de dag erna gebruikt moest worden. En dan blijkt dat de auto leeg was....
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Tot nu toe had ik een Home Assistant automation die de Kona een 'start charge' commando stuurde via Bluelink als de laadpaal wilde gaan laden. Maar die integratie is stuk sinds Hyundai/Kia de hele API toegang aan het veranderen is (en krijg m ook niet meer werkend).darkfujita schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:37:
[...]
welke acties heb je zelf al ondernomen om dit te verhelpen? ik vraag me namelijk af hoe dit in godsnaam voorkomen kan worden, want het is echt heel erg vervelend. We hebben nu al een paar keer gehad dat de auto snachts niet laad, terwijl deze de dag erna gebruikt moest worden. En dan blijkt dat de auto leeg was....
Vervolgens gebruikte ik Tibber omdat de Hyundai Bluelink API daar nog wel werkte. Tibber stuurde een commando naar de Wallbox én naar de Kona om het laden te starten, dat werkte een paar maanden perfect. Nu is daar ook de Bluelink integratie kaduuk.
Zal binnenkort nog wel even experimenteren met een laadschema via de MyHyundai app....
[ Voor 4% gewijzigd door michaelvo op 23-11-2025 11:44 ]
Als ik dit lees, ligt het dus wel echt aan de Kona zelf. Zijn er veel wijzigingen geweest betreft de integratie dan?michaelvo schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:44:
[...]
Tot nu toe had ik een Home Assistant automation die de Kona een 'start charge' commando stuurde via Bluelink als de laadpaal wilde gaan laden. Maar die integratie is stuk sinds Hyundai/Kia de hele API toegang aan het veranderen is (en krijg m ook niet meer werkend).
Vervolgens gebruikte ik Tibber omdat de Hyundai Bluelink API daar nog wel werkte. Tibber stuurde een commando naar de Wallbox én naar de Kona om het laden te starten, dat werkte een paar maanden perfect. Nu is daar ook de Bluelink integratie kaduuk.
Zal binnenkort nog wel even experimenteren met een laadschema via de MyHyundai app....
Ik krijg het gevoel dat vooral Hyundai zelf de touwtjes in handen wil blijven houden op deze manier. Qua gebruiksvriendelijkheid is dit echt slecht.
Ik zal maandag eens even de dealer contacten, kijken of zij de oplossing hebben.
Ahhh heeeel herkenbaar wat je zegt. Dit werkte bij mij idd ook al niet! Keep you posted morgen, even kijken wat de dealer zegt. Heb ook contact met iemand bij tibber, heb gevraagd of ze de logs met me kunnen delen.michaelvo schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:21:
@darkfujita ik ben ook allerminst te spreken over Hyundai op het moment. Ze maken toegang tot de Bluelink functies nagenoeg onmogelijk voor externe partijen, en slopen ondertussen ook functionaliteit uit de eigen Bluelink ondersteuning. Tot deze winter konden wij via de app de stuurwiel- en achteruit/zijspiegelverwarming aanzetten maar dit werkt niet meer. Al 2 maanden mee bezig met Bluelink support team maar het is alweer een tijdje erg stil.
Is de BlueLink integratie voor Hyundai dan zoveel anders dan voor Kia? Ik had ook veel problemen met de toegang een paar maanden geleden, maar inmiddels is dit weer opgelost voor KIA door de workflow:darkfujita schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:10:
[...]
Als ik dit lees, ligt het dus wel echt aan de Kona zelf. Zijn er veel wijzigingen geweest betreft de integratie dan?
Ik krijg het gevoel dat vooral Hyundai zelf de touwtjes in handen wil blijven houden op deze manier. Qua gebruiksvriendelijkheid is dit echt slecht.
Ik zal maandag eens even de dealer contacten, kijken of zij de oplossing hebben.
https://github.com/Hyunda...iki/Kia-Europe-Login-Flow
Ik zie daar wel een placedholder voor de Hyundai Europe Login flow, maar nog geen oplossing. Zou de KIA workflow ook niet voor Hyundai werken?
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Kennelijk is er een nieuwe feature in de bluelink/Hyundai app waar je eerst scheduled laden moet activeren. Ik krijg hier net een tip over van een redditor.
Je moet kennelijk eerst 'goed keuren' dat er überhaupt scheduled geladen kan worden. Dat zou hier kunnen:
:strip_exif()/f/image/6PG0iZfZtw6xPJIzpwDbx6hE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga dit vanavond eens proberen, en dan vervolgens in de tibber app maak ik een slim laad plan (tussen 22 - 06 uur). Hopelijk is de Kona dan aanvankelijk voor een scheduled plan van third party integratie....
- Hyundai app: laad tussen 15-17uur
- Laadpaal app: laad van 16 - 17uur.
Ben benieuwd of de auto dan start met laden om 15 uur OF om 16 uur pas. Indien laatste scenario, dan zou dit dus de oplossing zijn... Soort van.
Ik gebruik de integratie niet meer, omdat elk uur bluelink aanroepen voor z'n status de 12V accu leegtrok. Ik gebruik nu deze koppeling met de bluelink ritadministratie om de laatst bekende status weer te geven: https://github.com/ZuinigeRijder/hyundai_kia_connect_monitorRusl84 schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:53:
Goededag,
Is er iemand die het gelukt is om de kona aan home assistent toe te voegen? Ik heb ook een kia ev waarbij het wel is gelukt , maar de kona lukt het voor geen meter.
Op github kom ik er niet uit en chatgpt heb ik ondertussen ruzie mee😉. Ik kom telkens op de login van Kia uit en dat werkt niet voor de login van hyundai. Iemand die me kan helpen ? Bedankt alvast
Hiermee kun je laden niet starten/stoppen, maar daarvoor gebruik ik de zappi
Had je de accu voorverwarmd? (Als je uitvoering dit kan).MadMarky schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 00:01:
Vandaag na een lange rit even aan een snellader gestaan, waar ik slechts 41kW aan laadsnelheid haalde. Is dit normaal bij deze lage temperaturen (3°C) of werd het Fastned station beperkt in laadsnelheid? Was redelijk druk met bijna alle zuilen bezet.
Dat kan nogal een verschil maken.
Ook hoeveel soc je nog had voordat je begon aan de snellaad sessie
Is je abonnement oid niet verlopen ? Ik weet niet welke je hebt, maar hier werkt het gewoon allemaal met het plus abonnementmichaelvo schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:21:
@darkfujita ik ben ook allerminst te spreken over Hyundai op het moment. Ze maken toegang tot de Bluelink functies nagenoeg onmogelijk voor externe partijen, en slopen ondertussen ook functionaliteit uit de eigen Bluelink ondersteuning. Tot deze winter konden wij via de app de stuurwiel- en achteruit/zijspiegelverwarming aanzetten maar dit werkt niet meer. Al 2 maanden mee bezig met Bluelink support team maar het is alweer een tijdje erg stil.
Ben over op betaald abonnement en de remote functies werken ook gewoon. Enkel dus een deel van het voorverwarmen niet. Bij nieuwere kona's werkt dit wel gewoon, bij mijn 2020 niet (meer). Tijdje terug hier besproken. Maar thanks voor het meedenkenlord_fh schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:23:
[...]
Is je abonnement oid niet verlopen ? Ik weet niet welke je hebt, maar hier werkt het gewoon allemaal met het plus abonnement
Ah oke ik dacht idd nieuwe model, dan heb ik niks gezegdmichaelvo schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:08:
[...]
Ben over op betaald abonnement en de remote functies werken ook gewoon. Enkel dus een deel van het voorverwarmen niet. Bij nieuwere kona's werkt dit wel gewoon, bij mijn 2020 niet (meer). Tijdje terug hier besproken. Maar thanks voor het meedenken.
Auto is terug. Zojuist het volgende geprobeerd, en helaas gefaald:michaelvo schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:57:
Ik ga er zeker mee spelen ja! To be continued
- laad schema ingesteld via Hyundai app, tussen 19.30 <> 06.00 uur. Vertrek morgen ook om 06uur ingesteld. Vervolgens gaat ook een lampje branden naast het laad licht (laad icoontje met tijdklok). Nou dat belooft veel goeds!
- in spanning afwachten tot 19.30......
- 19.30! En helaas, er gebeurt helemaal niks!
- Vervolgens wil Tibber adhv grid rewards even kort laden om 19.34 tot 19.59. helaas, dit werd ook geblokkeerd:
:strip_exif()/f/image/dVqNGbo2mFaLOtofhwBKvmzi.jpg?f=fotoalbum_large)
update 21.30:
Ik heb recebt mijn inlog gegevens met mijn vrouw gedeeld van de zaptec go app. Zij was dus ook ingelogd op de app. En ik denk dat hier de problemen zijn ontstaan. Ze heeft zojuist uitgelogd en het laden volgens schema werkt weer....
Heb nu slim laadplan aangezet via Tibber om 21.45. En ook weer het laad schema via de Hyundai app verwijderd. Als dit werkt, lag het probleem dus bij de zaptec go app, en mag je dus niet je inlog sharen!
Update 21.45 en na 7.00uur
Jep, alles leek even kort te werken, maar helaas is het toch weer gefaald vannacht.
Ik zal toch het laden moeten gaan plannen met de Hyundai app om alles werkend te krijgen denk ik...
[ Voor 43% gewijzigd door darkfujita op 24-11-2025 07:15 ]
Jij hebt dus een Premium uit 2020, gezien je stuurverwaming? Mijn Fashion uit 2020 heeft die functie en de spiegelverwaming niet, maar ik mis dus nu ook geen features in mijn Bluelink. Klinkt als een bug of iets wat ze niet hebben doorgevoerd. Heb je de andere app al eens bekeken? Die MyHyundai app?michaelvo schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:08:
Ben over op betaald abonnement en de remote functies werken ook gewoon. Enkel dus een deel van het voorverwarmen niet. Bij nieuwere kona's werkt dit wel gewoon, bij mijn 2020 niet (meer). Tijdje terug hier besproken. Maar thanks voor het meedenken.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Correct, Kona Premium uit eind 2020. Is inderdaad een bug want het werkte jarenlang goed. En beide apps geprobeerd, Bluelink app en myHyundai app (sowieso raar dat er 2 apps zijn trouwens...). Al sinds 2 maanden met Bluelink support aan het mailen.XanderDrake schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:46:
[...]
Jij hebt dus een Premium uit 2020, gezien je stuurverwaming? Mijn Fashion uit 2020 heeft die functie en de spiegelverwaming niet, maar ik mis dus nu ook geen features in mijn Bluelink. Klinkt als een bug of iets wat ze niet niet geven doorgevoerd. Heb je de andere app al eens bekeken? Die MyHyundai app?
Nou dat is ook wat, terwijl ik dit typ weer een reactie van Hyundai:
Vrij vertaald: Het is een zooitje, we hebben onze shit niet op orde, en verwacht er vooral niet teveel van voor komende winterBedankt voor het waachten en onze oprechte excuses voor de vertraging in onze reactie. We ontvangen momenteel een ongewoon hoog aantal vragen en ons supportteam doet er alles aan om iedereen zo snel mogelijk te beantwoorden.
Na enige onderzoek, is er een storing gedetecteerd aan onze infrastructuur welke dit probleem veroorzaakt bij een aantal voertuigen.
Wij doen ons best om dit op te lossen. Excuses voor het ongemak.
Zojuist gepland laden willen starten, en de Zaptec sprong aan, maar de Kona hield het laden tegen (want slaap modus). Deze is uiteindelijk van start gegaan, nadat ik het 'deyr vergrendel' commando stuurde via de hyundai app.
Ik zou dus eigenlijk een scriptje of een automatische flow willen maken die, op basis van een laadschema, de auto laat vergrendelen (met een 1+ minuut delay). Hierdoor wordt de auto wakker gemaakt, en start het laden.
Als de auto binnen staat dan zou je er nog voor kunnen kiezen om de laadbron op de gewenste tijd aan te zetten. Bevalt hier uitstekend (maar wij laden met de bijgeleverde granny charger die we via een stevig slim stopcontactje aan zetten).darkfujita schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:09:
Helaas gescheduled laden nog altijd niet onder controle, meerdere tests en scenarios geprobeerd zowel in combinatie met wijzigingen in de Tibber / Zaptec als Hyundai app.
Zojuist gepland laden willen starten, en de Zaptec sprong aan, maar de Kona hield het laden tegen (want slaap modus). Deze is uiteindelijk van start gegaan, nadat ik het 'deyr vergrendel' commando stuurde via de hyundai app.
Ik zou dus eigenlijk een scriptje of een automatische flow willen maken die, op basis van een laadschema, de auto laat vergrendelen (met een 1+ minuut delay). Hierdoor wordt de auto wakker gemaakt, en start het laden.
Bij aankoppelen wordt de verbinding tussen auto en laadpunt actief met 'wacht op vermogen'. Bij veel palen/laadpunten is dat een lichtblauwe led. Zodra het tijdslot begint gaat de auto altijd gewoon laden zonder problemen (donkerblauwe led).
Wat doet jouw Zaptec anders?
In 2020 zijn er Kona's gemaakt met een OBC (on-board charger) die niet altijd door een lader wakker gemaakt kunnen worden. Er zijn veel Zappi-eigenaren die hier problemen mee hadden (zie https://myenergi.info/202...wake-up-in-eco-t2165.html). Geldt ook voor Kia e-niro's van (begin) 2020. Onze Kona is van september 2020 en heeft dit probleem soms ook. Ik heb een flow in node-red waar ik zowel Zappi als bluelinky heb staan (weet niet of het na dichttimmeren van bluelink nog werkt, maar tot nu toe gaat gepland laden nog altijd goed). Als de Zappi signaleert dat de Kona niet wakker wordt, ververs ik de status van bluelink en dan start die wel.michaelvo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:19:
@MadMarky welk bouwjaar is jouw Kona? @darkfujita en ik hebben een 2020 en de mijne valt ook doodleuk in slaap na een tijdje.
Eerste registratie december 2020michaelvo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:19:
@MadMarky welk bouwjaar is jouw Kona? @darkfujita en ik hebben een 2020 en de mijne valt ook doodleuk in slaap na een tijdje.
Ga vanavond tibber weer een poging geven. Heb alles 'open' staan op de zaptec en in de auto. Nu een slim laadplan laten maken door tibber (vertrek tijd vannacht 02.00 uur) en volgens schema moet de auto om 20.46 gaan laden. Ben benieuwd zo. De ring van zaptec is groen in elk geval.
Als het faalt ga ik met Miranda's flow aan de slag.
[ Voor 11% gewijzigd door darkfujita op 25-11-2025 20:38 ]
Tibber voorkomt dat!michaelvo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:48:
Wat ik dan niet snap, als je zowel de auto als de laadpaal 'open' zet, wie of wat voorkomt dan dat hij niet nu meteen begint met laden? Ik had om die reden namelijk mijn wallbox altijd vergrendeld...
Helaas is niet gelukt. Tibber dacht heel even dat het lukte, maar zie nu dat het is geblokkeerd. De zaptec ring is nu ook wit ipv groen. Oke ik geef het op, zal jullie ook niet meer lastig vallen!
Onze Kona (MY2020) kan volgens mij alleen voorverwarmen als je ingebouwde navigatie gebruikt om naar een snellaadpaal te navigeren. Best wel belachelijk dat je dat niet op een andere manier kan activerenhvwees schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:15:
[...]
Had je de accu voorverwarmd? (Als je uitvoering dit kan).
Dat kan nogal een verschil maken.
Ook hoeveel soc je nog had voordat je begon aan de snellaad sessie
Als iemand een tip heeft hoe dit anders kan hou ik me aanbevolen.
Wooo dat is een gouden tip! Ik gebruik de interne navigatie dus dit kan voor mij veel verschil maken tijdens winterse trips.trithemis schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:27:
[...]
Onze Kona (MY2020) kan volgens mij alleen voorverwarmen als je ingebouwde navigatie gebruikt om naar een snellaadpaal te navigeren. Best wel belachelijk dat je dat niet op een andere manier kan activeren. Als je CarPlay gebruikt is het in ieder geval vreselijk onlogisch om alleen daarvoor naar navigatie te gaan.
Dat zou best wel belachelijk zijn, ik heb zelf een 2024 model en daar zit ergens een knopje in het infotainment systeem om dat te activeren en hij zou het ook moeten doen als je het via de interne navigatie doet. Alleen gebruik ik die navigatie niet.trithemis schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:27:
[...]
Onze Kona (MY2020) kan volgens mij alleen voorverwarmen als je ingebouwde navigatie gebruikt om naar een snellaadpaal te navigeren. Best wel belachelijk dat je dat niet op een andere manier kan activeren.
Wij hebben ook een Kona uit 2020 en ik weet even niet zeker waar het staat, maar wij hebben een "Wintermodus" of iets wat er op lijkt die we kunnen inschakelen.trithemis schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:27:
[...]
Onze Kona (MY2020) kan volgens mij alleen voorverwarmen als je ingebouwde navigatie gebruikt om naar een snellaadpaal te navigeren. Best wel belachelijk dat je dat niet op een andere manier kan activeren. Als je CarPlay gebruikt is het in ieder geval vreselijk onlogisch om alleen daarvoor naar navigatie te gaan.
Als ik op google zoek lijkt het onder EV Settings te staan, op de afbeelding die hier gepost is op Reddit is staat ook in de beschrijving dat de batterij continu op temperatuur gehouden wordt: https://www.reddit.com/r/...ablement_the_winter_mode/
hij werkt ook enkel via de interne navigatie als je precies een laadpaal instelt als bestemming. Als je alleen maar zegt dat je naar de Jumbo gaat waar toevallig ook een snellader op de parkeerplaats staat zet ie het ook niet aan.hvwees schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:53:
[...]
Dat zou best wel belachelijk zijn, ik heb zelf een 2024 model en daar zit ergens een knopje in het infotainment systeem om dat te activeren en hij zou het ook moeten doen als je het via de interne navigatie doet. Alleen gebruik ik die navigatie niet.
En sinds google maps op iOS op de HUD toont gebruik ik de interne navigatie ook niet meer (vooral ook omdat je bij interne navigatie moet kiezen tussen resterende tijd en aankomsttijd in beeld, terwijl google maps ze beiden weergeeft)
Klopt. Het probleem is alleen dat wintermodus (ook als het aan staat in het menu) pas echt iets gaat doen als het koud is. En dan bedoel ik echt koud als in -5 ofzo. Probleem voor ons Hollanders is dat we dat soort winters nauwelijks kennen. Kortom, die wintermodus is hier niet de oplossing.Takkeding schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:14:
[...]
Wij hebben ook een Kona uit 2020 en ik weet even niet zeker waar het staat, maar wij hebben een "Wintermodus" of iets wat er op lijkt die we kunnen inschakelen.
Als ik op google zoek lijkt het onder EV Settings te staan, op de afbeelding die hier gepost is op Reddit is staat ook in de beschrijving dat de batterij continu op temperatuur gehouden wordt: https://www.reddit.com/r/...ablement_the_winter_mode/
Laat die auto’s nou eens ophouden dingen voor ons te beslissen.
Ik vind het inderdaad wel bijzonder dat onze auto een feature heeft die grotendeels verstopt is voor ons, terwijl hij een van de grootste nadelen (traag snelladen) verhelpt!trithemis schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:46:
Laat die auto’s nou eens ophouden dingen voor ons te beslissen.
Keep in mind, winter mode only heats up the battery up to 5C (41F) when all of the following conditions are met:
-Battery max temp is <= -5C (23F) AND
-Car is moving AND
-State of charge is <= 33%
OR
-When charging to 100% (not recommended for daily commute) the battery will warm up to 5C (41F) as part of the charging procedure regardless if winter mode is enabled or not and if the temperature is not already above 5C
These are the findings of a Canadian group who reverse engineered the Winter mode a few years back.
https://www.hyundaikonafo...charging-and-range.10104/
:strip_exif()/f/image/0NHRnDI4dPVx9t2uD6Fqpjjt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B2M22EgR4gakZvnAB1ZJQXMF.jpg?f=fotoalbum_large)