Het grote Hyundai Kona Electric topic

Pagina: 1 ... 143 144 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-10 21:15
Vandaag een afspraak gevraagd bij de dealer, de kona heeft nu 1600km afgelegd en telkens als ik over een drempel rij hoor ik een soort van krakende vering rechtsachter.

Ik ben benieuwd, dit zou niet moeten kunnen bij een nieuwe auto.
Iemand die hetzelfde heeft of ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:10
Ronald1245 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:47:
Vandaag een afspraak gevraagd bij de dealer, de kona heeft nu 1600km afgelegd en telkens als ik over een drempel rij hoor ik een soort van krakende vering rechtsachter.

Ik herken dit wel, en heb het met tussenpozen ervaren. Inderdaad bij drempels of soms een andere situatie waar langzaam gereden word. Maar het is me de laatste tijd niet meer opgevallen.
Mijn Kona is van jun 2020 met ondertussen 75000 KM op de teller.

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:09
Ronald1245 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:47:

Ik heb dit zelf inderdaad ook (Kona 2020 met kleine 120000 op de teller). Waarschijnlijk gebeurt dit bij een benzine auto ook vaker maar hoor je dat niet door de motor. Ben benieuwd wat de dealer zegt!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:36

lord_fh

PS5

Mijn Sx2 (nu 11k op de teller) doet dat inderdaad ook.. ben benieuwd of het - zoals meestal - wordt afgedaan met: dat komt door het weer of vuiligheid, nietveel aan te doen

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@Ronald1245 bij mijn 2020 Kona kraakt het achter 's ochtends ook bij de eerste twee drempels, de rest van de rit is het weg. Zal wel iets met de rubbers in de wielophanging te maken hebben. Had het hiervoor ook bij een nieuwe Opel Corsa.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:59

XanderDrake

Build the future!

darkfujita schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:42:
Ik snap dat je dat zelf niet zo belangrijk vind wanneer je de auto rijd. Echter, ik vind het een ander verhaal als je de auto tweede hands koopt waar al accu degredatie in zit. Als de vorige eigenaar veel aan de snellader heeft gehangen, dan zou ik dat erg vervelend vinden. Juist omdat ik dat zelf dus niet zou doen. Dus de degradatie zal (hopelijk) door mijn eigen laadgedrag minder gebeuren (en dan zal ik er inderdaad ook minder mee bezig zijn).
Wederom zou ik mij ook daarover niet te veel zorgen maken: Snelladen bij de kona's voor 2023 was uberhaubt niet echt snel, dus de belasting op de accu is veel minder dan bij bijv. een Tesla 3 standard range. De Laadcurve van een Kona is best conservatief. Alles mbt de accu van een Kona lijkt gericht op het behouden van de range, inclusief de extra capaciteit als onder/overlaad buffer en "slijtageruimte".

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:15
Ik heb het ook met m'n Niro EV uit april 2025 met 25k km. Eerste twee drempels kraakt het achter en hoor daarna niks meer. Dus is volgensmij vrij normaal. Al is de Niro wel een Kona in disguise.

• roy.van.geel
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-10 20:34
Hi allen, ik heb een Kona premium uit 2019 op het oog. Er heerst bij mij echter wel onduidelijkheid over het 3-fase laden. Voor mij is het een vereiste om met 11kwh te kunnen laden thuis. Volgens mij zijn er modellen uit 2019 die een 3-fase lader aan boord hebben, maar ik lees ook dat dat niet wil zeggen dat ze met 11kwh laden?

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:56

elmo1

Kona Electric jan-2019

roy.van.geel schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:46:
Hi allen, ik heb een Kona premium uit 2019 op het oog. Er heerst bij mij echter wel onduidelijkheid over het 3-fase laden. Voor mij is het een vereiste om met 11kwh te kunnen laden thuis. Volgens mij zijn er modellen uit 2019 die een 3-fase lader aan boord hebben, maar ik lees ook dat dat niet wil zeggen dat ze met 11kwh laden?
My19 is 1 fasemax 7.2kWh.
MY20 is 3 fase kun je geloof ik herkennen dat de knoppen onder het scherm zitten ipv zijkant en heeft bluelink.

Waarom is 11kWh vereiste, wat is de use case? Heb zelf nu ruim 200k gereden en laad thuis met 4.2kWh en nog nooit issue gehad. Vroeger laadde ik 's nachts nu ivm teruglever kosten veel overdag, ivm zonnepanelen. Laad bijna altijd tussen 20% en 90% en rij wekelijks 250km op 1 dag.

• roy.van.geel
elmo1 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:04:
[...]

My19 is 1 fasemax 7.2kWh.
MY20 is 3 fase kun je geloof ik herkennen dat de knoppen onder het scherm zitten ipv zijkant en heeft bluelink.

Waarom is 11kWh vereiste, wat is de use case? Heb zelf nu ruim 200k gereden en laad thuis met 4.2kWh en nog nooit issue gehad. Vroeger laadde ik 's nachts nu ivm teruglever kosten veel overdag, ivm zonnepanelen. Laad bijna altijd tussen 20% en 90% en rij wekelijks 250km op 1 dag.
Als ik dan toch een bak geld moet wegtellen voor een auto, dan ook wel laden met 11kwh. Sowieso bouwjaar vanaf 2020 dan?

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:24

ThsAdrns

Be the change!

De enige betrouwbare check is in de laadpoort kijken of alle pinnen bezet zijn. Kennelijk zijn er rondom de overgang nog wel wisselende modellen geleverd en bij importauto's zit het sowieso anders.

Overigens heb ik mijn 3-fase auto (private lease) ingeleverd en een 1-fase auto gekocht. Ik heb er geen last van.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:56

elmo1

Kona Electric jan-2019

roy.van.geel schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:21:
[...]

Als ik dan toch een bak geld moet wegtellen voor een auto, dan ook wel laden met 11kwh. Sowieso bouwjaar vanaf 2020 dan?
Is maar net wat voor jouw prio heeft. Ik mis de hogere laadsnelheid niet.
De accu's van een hoop 2019 tot maart 2020 kona's zijn vervangen in een recall, dit is wel iets om te checken. Mijn HV accu is bijv ergens 3e kw 2021 vervangen.
Daarnaast heb ik gelukkig geen bluelink dus mijn auto is niet te volgen en hoef na 5 jaar ook niet na te denken over een abbo van 10,- per maand 29,- per jaar ivm bluelink.
Maar heb wel tomtom live services via hotspot. Check dit wel want hyundai hanteert een update tomtom live services kapot beleid. En je moet moeite doen om die service weer geactiveerd te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

roy.van.geel schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:21:
[...]

De MY2020 modellen hebben vaak ook een iets nieuwere infotainment en de Bluelink app voor remote features, waar ik zonder twijfel 29€ per jaar voor betaal gezien de grote voordelen het mij biedt. (@elmo1 )

Je kan dus kijken naar de prijsverschillen tussen 2019 en 2020 modellen met dezelfde KM stand en kijken of het je dat waard is. Persoonlijk vind ik de 2021 facelift versie het mooist. Al beschikbaar voor 17k€ tegenwoordig, geweldig! _/-\o_

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:58
Ik heb een 2024 model Kona, die heeft een 3 fase 11 kW lader aan boord.
Maar ik heb thuis een enkel fase lader die max 7,2 kW kan leveren en mijn Kona laad met 6,7 kW op deze paal.

Ik slaap elke nacht lang genoeg om de accu vol te krijgen. Het is eigenlijk nooit een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
hvwees schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:45:
Ik heb een 2024 model Kona, die heeft een 4 fase 11 kW lader aan boord.
Maar ik heb thuis een enkel fase lader die max 7,2 kW kan leveren en mijn Kona laad met 6,7 kW op deze paal.

Ik slaap elke nacht lang genoeg om de accu vol te krijgen. Het is eigenlijk nooit een probleem.
4 fase :9

• hvwees
|:(
Thanks, altijd klote als je even snel een reactie op je mobiel typt. 😊

Heb het aangepast.

• conodihno1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:27
Ik heb een Kona 2025 en vroeg me af of de sfeerverlichting inderdaad niet zo helder kan.
Vandaag de Inster voor mijn wederhelft in ontvangst genomen en deze verlichting zie je zelfs overdag goed. Bij de Kona doet zelfs de knoppen verlichting de sfeerverlichting overstemmen.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:02
@conodihno1 Wat bedoel je met sfeerverlichting? Ik associeer dat meer met iets voor in huis, restaurants e.d. dan een auto.

• conodihno1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:27
Haha true.

Ik bedoel daarmee de ledstrips die in de deur en boven het aflegplankje zitten. Deze kan je instellen op lichtsterkte en kleur maar in vergelijking met de Hyundai Inster valt de lichtsterkte een beetje tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Weet iemand of het mogelijk is om de Kona electric om te bouwen of uit te breiden naar handgas?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:34
XanderDrake schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:19:
[...]

De MY2020 modellen hebben vaak ook een iets nieuwere infotainment en de Bluelink app voor remote features, waar ik zonder twijfel 29€ per jaar voor betaal gezien de grote voordelen het mij biedt. (@elmo1 )

Je kan dus kijken naar de prijsverschillen tussen 2019 en 2020 modellen met dezelfde KM stand en kijken of het je dat waard is. Persoonlijk vind ik de 2021 facelift versie het mooist. Al beschikbaar voor 17k€ tegenwoordig, geweldig! _/-\o_
Welke voordelen zijn er allemaal? Probeer te zoeken in dit topic, maar kan het niet vinden haha. Zoekterm tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:30
Ik heb een lichtje dat brand in het Hyundai logo op de motorkap? Ik Kan er niet heel veel over vinden. Iets met 12v accu die opgeladen wordt.
Is dit normaal gedrag?

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KerstRunner
Kvibe schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:09:
Ik heb een lichtje dat brand in het Hyundai logo op de motorkap? Ik Kan er niet heel veel over vinden. Iets met 12v accu die opgeladen wordt.
Is dit normaal gedrag?
Een geel lampje? Dat is inderdaad normaal én zoals je zegt de 12V acch die wordt geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

darkfujita schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:44:
[...]

Welke voordelen zijn er allemaal? Probeer te zoeken in dit topic, maar kan het niet vinden haha. Zoekterm tips?
https://thebookdata.net/d...kona-have-blue-link-p626/ vond ik online ergens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerjannn
darkfujita schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:44:
[...]

Waar ik de app voor gebruik (Kona 2020):
- instellen tot hoeveel % de accu moet laden
- notificatie krijgen als de auto (bijna) klaar is met laden
- kijken hoe vol de auto is
- de auto voorverwarmen/koelen voordat ik de deur uit ga
- inzicht in de ritten, gemiddelde snelheid en km e.d.
- dubbelcheck of de auto op slot staat (je krijgt ook een notificatie als de auto niet op slot is).

Best wel wat dus, en de app werkt ook erg goed. Ik vind het de 30 euro meer dan waard.

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-10 07:34
Voorverwarmen jullie de auto altijd met laadkabel of gewoon zonder? En werkt dat dan op de 12V accu of het batterijpakket?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37

Rival24

I'll Be Back

Johnn schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:58:
Voorverwarmen jullie de auto altijd met laadkabel of gewoon zonder? En werkt dat dan op de 12V accu of het batterijpakket?
Dat ligt eraan, of de auto nog aan de laadkabel hangt of niet. Ik denk er niet bewust over na in ieder geval. Die paar kilometer range die dat kost vind ik niet zo relevant. Ik moet er wel bij zeggen dat als ik de auto voorverwarm, dat ik het wel altijd manueel via de app start,en niet via een schema.

Verwarmen gaat altijd via de HV batterij, en niet 12v..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkfujita
Super, dank hiervoor. Ik ga alles vanmiddag even instellen, heb 'm net opgehaald!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:47
Nu we het toch over voorverwarmen hebben, van de week voor het eerst via Bluelink de auto weer eens voorverwarmd. Nu viel het ons op dat de zijspiegels en achteruit niet mee aangingen, ondanks dat we ze wel hadden aangezet in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tv-lR8nZujKlFgrWj7N5Eknd8L0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0EpM1t8EN8sMJgfPJKug5TZ.jpg?f=fotoalbum_large

En nu ik er langer over nagedacht heb, volgens mij stond hier vorig jaar ook de optie om je stuurwiel verwarming aan te zetten bij en die zie ik nu überhaupt niet meer staan. Hoe is dit bij jullie, wel/geen stuurwiel en doen de achteruit en zijspiegels wel/niet mee?

Ter info een Kona 2020 Premium

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43
Hier spiegels, stuur en achterruit. Kona electric 2023.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZo97DLmmudGdL7jPgpkSPmMucA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Y6KbucXM1g06w6bQV7A42li.png?f=fotoalbum_large

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

• hvwees
Johnn schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 08:58:
Beide, maar als die niet aan de laadpaal hangt, gebruikt hij daarvoor de tractieaccu.

In een te warme of te koude auto stappen is zo 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvwees
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBbfYfuq6uAT6QhVSBhwfPiONDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6XDRTBCFMTRsd5LNT24Ebbm.jpg?f=fotoalbum_large

Hier heb ik wel stuurwiel verwarming erbij staan en dat werkt ook.

Ook als ik het vinkje bij achterruit en zijspiegels aanzet wekt dat ook.

Heb wel een 2024 Kona premium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:17

XallaX

Meow

Kvibe schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:09:
Is dit normaal gedrag?
De Kona laad vanuit de hoogspanning de 12V accu bij. Dit is normaal en kan weinig kwaad, dit kost je bijna geen km op je hoogspanningsaccu. Als je merkt dat er vaker of bjina continu bijgeladen wordt dan heb je waarschijnlijk een probleem met de 12V accu. Die zijn vanaf de fabriek al niet allemaal even goed (2019/2020 Kona's).

Mijn Kona had 2-3 laadsessies per dag van een aantal uren, later bleek dat de 12V accu behoorlijk slecht was en er hierdoor vaker en langer werd bijgeladen, na vervangen van de 12V accu werd er nog maar af en toe bijgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:57
roy.van.geel schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:46:
Er zijn vanaf november 2019 3-fase Kon's gemaakt (https://ev-database.org/c...ndai-Kona-Electric-64-kWh). Maar zoals al gezegd, om het zeker te weten, moet je in de laadpoort kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy.van.geel
Miranda89 schreef op zondag 28 september 2025 @ 06:40:
[...]

Er zijn vanaf november 2019 3-fase Kon's gemaakt (https://ev-database.org/c...ndai-Kona-Electric-64-kWh). Maar zoals al gezegd, om het zeker te weten, moet je in de laadpoort kijken.
Ja, sowieso die twee onderste pinnen in de laadpoort volgens mij. Volgens evdb heb je kona met laadvermogen 7kwh en 11kwh, maar geen idee hoe ik dat moet identificeren bij de auto zelf. Of zou enkel die 11kwh die onderste pinnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

roy.van.geel schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:54:
[...]

Ja, sowieso die twee onderste pinnen in de laadpoort volgens mij. Volgens evdb heb je kona met laadvermogen 7kwh en 11kwh, maar geen idee hoe ik dat moet identificeren bij de auto zelf. Of zou enkel die 11kwh die onderste pinnen hebben?
Kan de verkoper dat niet vertellen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:50
klump4u schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:26:
[...]

Kan de verkoper dat niet vertellen?
Vragen kan, maar een verkoper is wel de laatste die ik zou vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
De Kona bevalt goed (MY2020) maar bluelink is gedeactiveerd (kan geen verbinding maken met het netwerk). Heb support gemaild om deze opnieuw te activeren. Kan namelijk nu geen connectie maken met de auto, om vervolgens een Plus abonnement aan te schaffen... Beetje gek dat je dus daarvoor eerst een reset moet aanvragen, maar ik zal waarschijnlijk dus even moeten wachten hierop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:55
darkfujita schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:41:
De Kona bevalt goed (MY2020) maar bluelink is gedeactiveerd (kan geen verbinding maken met het netwerk). Heb support gemaild om deze opnieuw te activeren. Kan namelijk nu geen connectie maken met de auto, om vervolgens een Plus abonnement aan te schaffen... Beetje gek dat je dus daarvoor eerst een reset moet aanvragen, maar ik zal waarschijnlijk dus even moeten wachten hierop.
Dat is normaal, alleen Hyundai kan hem weer activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

vanaalten schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:19:
[...]

Vragen kan, maar een verkoper is wel de laatste die ik zou vertrouwen.
Dan rij jij geen auto dus of koop je de auto uit een automaat of zo?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
klump4u schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:57:
[...]

Dan rij jij geen auto dus of koop je de auto uit een automaat of zo?
Ik vertrouw op wat in een contract staat, wat in een brochure staat, op wat ik zelf kan zien. Maar wat een verkoper verteld, niet op schrift staat - daar vertrouw ik niet op, zeker als het voor mij belangrijk is.

Stel dat verkoper zegt ‘jahaa, is drie-fase, echt waar!’ - en na levering blijkt het toch slecht een-fase te zijn, wat heb je dan aan de uitspraak van die verkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

vanaalten schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:32:
[...]

Ik vertrouw op wat in een contract staat, wat in een brochure staat, op wat ik zelf kan zien. Maar wat een verkoper verteld, niet op schrift staat - daar vertrouw ik niet op, zeker als het voor mij belangrijk is.

Stel dat verkoper zegt ‘jahaa, is drie-fase, echt waar!’ - en na levering blijkt het toch slecht een-fase te zijn, wat heb je dan aan de uitspraak van die verkoper?
Dan gaat hij retour naar de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

roy.van.geel schreef op zondag 28 september 2025 @ 08:54:
[...]
Of zou enkel die 11kwh die onderste pinnen hebben?
Inderdaad, alleen de auto met driefasenlader (3*16A = 11 kW) heeft deze pinnen bezet. De auto met eenfaselader (1*32A = 7 kW) heeft deze niet bezet.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnn
Nou eerste onderhoudsbeurt gehad:

Standaard Serviceopdracht
€174,10
Koelvloeistof hoogspanningsaccu vervangen
€273,86
Vervang cabinelucht/pollenfilter
€72,47
Vervang remvloeistof
€85,62

Totaal:
606 euro.

En ik maar denken dat onderhoud van een elektrische auto goedkoop was. Vooral die koelvloeistof vervangen vind ik schikbarend hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Johnn schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:16:

€174,10
€273,86
€72,47
Vervang remvloeistof
€85,62

Totaal:
606 euro.

En ik maar denken dat onderhoud van een elektrische auto goedkoop was. Vooral die koelvloeistof vervangen vind ik schikbarend hoog.
Interieur filter heb ik ook één keer betaald. Hierna heb ik bekeken op YouTube* hoe ik deze zelf kan vervangen (heel makkelijk, zonder gereedschap en 2 minuten werk) en een filter voor nog geen 10 euro online gekocht.

Koelvloeistof heb ik één keer ook gehad, maar die kosten warn lang niet zo hoog als bij jou en was niet voor de hoogspanningsaccu(?). Daarna heb ik er overigens op gelet: niveau is niet meer gedaald in anderhalf jaar tijd en ook niet meer bijgevuld tijdens de beurten.

*voorbeeld vervangen interieurfilter
YouTube: Kona EV: Change your cabin air filter in 2 minutes

[ Voor 9% gewijzigd door rube op 28-09-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-10 21:07

€174,10
€273,86
€72,47
Vervang remvloeistof
€85,62

Totaal:
606 euro.

Nieuwe auto? Lijkt me toch dat de vloeistoffen niet al bij de allereerste beurt van een auto al vervangen hoeven te worden.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
zalkc schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:38:
[...]

Nieuwe auto? Lijkt me toch dat de vloeistoffen niet al bij de allereerste beurt van een auto al vervangen hoeven te worden.
Gezien de posthistorie van @Johnn is het een Kona uit 2021. Maar dan nog... ik heb een Kona uit 2019, 135k op de teller en volgens mij nog nooit koelvloeistof van de hoogspanningsaccu hoeven te vervangen. Remvloeistof denk ik eigenlijk ook niet. Maar, toegegeven, tot aan augustus 2024 was het nog een leaseauto dus zag ik de rekeningen ook niet.

Maar inderdaad, interieurfilter is makkelijk geld verdienen door de garage. En makkelijk besparen als eigenaar, net als ruitenwissers, da's ook makkelijk zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realbart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 23:48
Kan het zijn dat Hyundai op zijn site liegt over voorraad? Ik heb als leaseauto gecontroleerd of het model in de kleur die ik wil op voorraad staat by Hyundai Nederland en deze via mijn leasebedrijf Alphabet besteld. Die heeft hem bij Van Mossel besteld en nu krijg ik te horen dat hij pas half december geleverd wordt. Ik word daar zenuwachtig van,want er hoeft maar wat te gebeuren en ik zit vier jaar aan volledige bijtelling vast...

[ Voor 17% gewijzigd door realbart op 29-09-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realbart
(reactie gewist omdat ik per ongeluk dubbel gepost had)

[ Voor 84% gewijzigd door realbart op 29-09-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

€174,10
€273,86
€72,47
Vervang remvloeistof
€85,62

Totaal:
606 euro.

Mijn MY2020 had ook een dergelijke kostenpost. Het ging dus over de koelvloeistof vervanging van de HV accu, dat was echt het duurste. Ik vroeg het even na, en Hyundai zou het vragen om alles optimaal te houden. Ik ben het er ook niet heel blij mee en ga mij inlezen over dit soort kosten, plus kijken naar non-dealer onderhoud. Gaat mensen ook bijv eens naar de KwikFit met hun elektrische Kona?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realbart
Klopt het dat je nu voor OTA kaartupdates en verkeersinformatie 99 euro per jaar moet betalen? Vroeger was dit 3 jaar lang inbegrepen...
Is dit dan inclusief onboard wifi?

Maar als ik goed lees kan ik die kaart ook handmatig updaten. Handig voor als ik geen Google maps kan of wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:55
vanaalten schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:19:
[...]

Gezien de posthistorie van @Johnn is het een Kona uit 2021. Maar dan nog... ik heb een Kona uit 2019, 135k op de teller en volgens mij nog nooit koelvloeistof van de hoogspanningsaccu hoeven te vervangen. Remvloeistof denk ik eigenlijk ook niet. Maar, toegegeven, tot aan augustus 2024 was het nog een leaseauto dus zag ik de rekeningen ook niet.

Maar inderdaad, interieurfilter is makkelijk geld verdienen door de garage. En makkelijk besparen als eigenaar, net als ruitenwissers, da's ook makkelijk zelf te doen.
Bij mij (Kona MY2020) was de koelvloeistof gedaan als terugroepactie vanuit Hyundai (dus gratis) misschien bij jouw ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-10 11:47

The Adder

Happy racing from Holland

realbart schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:59:
Maar als ik goed lees kan ik die kaart ook handmatig updaten. Handig voor als ik geen Google maps kan of wil gebruiken.
Ja volgens mij kan je altijd nog handmatig updaten en de kaarten/navi software is gemakkelijk te downloaden. Werkt goed!

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KerstRunner
realbart schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:53:
Kan het zijn dat Hyundai op zijn site liegt over voorraad? Ik heb als leaseauto gecontroleerd of het model in de kleur die ik wil op voorraad staat by Hyundai Nederland en deze via mijn leasebedrijf Alphabet besteld. Die heeft hem bij Van Mossel besteld en nu krijg ik te horen dat hij pas half december geleverd wordt. Ik word daar zenuwachtig van,want er hoeft maar wat te gebeuren en ik zit vier jaar aan volledige bijtelling vast...
Ik heb ook een Kona Electric Comfort in Ecotronic Grey in bestelling staan sinds juli. Levertijd ook half december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:08
XanderDrake schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:58:
[...]

Mijn MY2020 had ook een dergelijke kostenpost. Het ging dus over de koelvloeistof vervanging van de HV accu, dat was echt het duurste. Ik vroeg het even na, en Hyundai zou het vragen om alles optimaal te houden. Ik ben het er ook niet heel blij mee en ga mij inlezen over dit soort kosten, plus kijken naar non-dealer onderhoud. Gaat mensen ook bijv eens naar de KwikFit met hun elektrische Kona?
Kwikshit zou ik niemand, ongeacht welk voertuig, aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
XanderDrake schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:58:
[...]

Ik heb mijn Kona bijna een jaar , de eerste onderhoudsbeurt zit eraan te komen.

Aangezien ik de mobiliteits garantie wil behouden ga ik hem wel dealer laten onderhouden.

Ik heb overigens weinig vertrouwen in "garages op de hoek" als het gaat om EV of hybride voertuigen.
Hoewel de ene garage de andere niet is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:14
hvwees schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:02:
[...]

Ik heb mijn Kona bijna een jaar , de eerste onderhoudsbeurt zit eraan te komen.

Aangezien ik de mobiliteits garantie wil behouden ga ik hem wel dealer laten onderhouden.

Ik heb overigens weinig vertrouwen in "garages op de hoek" als het gaat om EV of hybride voertuigen.
De Kona SX2 Electric hoeft pas met 24 maanden voor de eerste beurt, of je moet al aan de 26000 km zitten.

Ik kreeg overigens laatst van de dealer ook de herinnering dat ik een afspraak moest maken voor de beurt na een jaar, blijkbaar snapt hun systeem nog niet dat de recente elektrische modellen pas met 24 maanden hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eyegraphic
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:06
Eupeodes schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:16:
[...]
recente elektrische modellen pas met 24 maanden hoeven.
Tenzij je in België woont. Daar moeten volgens Hyundai België ook alle elektrische wagens elk jaar op onderhoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Eupeodes schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:16:
[...]

De Kona SX2 Electric hoeft pas met 24 maanden voor de eerste beurt, of je moet al aan de 26000 km zitten.

Ik kreeg overigens laatst van de dealer ook de herinnering dat ik een afspraak moest maken voor de beurt na een jaar, blijkbaar snapt hun systeem nog niet dat de recente elektrische modellen pas met 24 maanden hoeven.
Weet ik, maar hij staat al op de 25K km

Het mobiliteits pasje is wel maar een jaar geldig, maar de dealer verzekerde dat het echt pas na 24 maanden is.

De service interval was ook op 15K km ingesteld, ik kreeg dus al eerder de melding dat die voor onderhoud moest. Gelukkig kon ik dat zelf aanpassen via het scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

hvwees schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:02:
OK, ik snap het sentiment, maar dit heeft nogal een effect op onderlinge concurrentie en dus prijzen die wij moeten betalen, plus de locaties waar wij terecht kunnen.

Ik heb ondertussen gevonden wat het verhaal is met de HV koelvloeistof:
The gen-1 Kona/Niro, just like most EVs uses coolant piped around inside the battery pack to conductively cool the cells. The coolant was switched from conventional green to a "low-conductivity" type, blue in colour in 2019. About this time Hyundai was experiencing unexplained Kona battery fires, about 22 worldwide.

It was also discovered that several EVs subjected to crash testing in S. Korea sometimes burst into flames some hours after crash testing. It was determined that this was due to coolant leaking out of the pipework making contact with cell terminals inside the battery pack cavity.

It takes no stretch of imagination to suggest that the coolant in production Konas (and Niros) was suddenly changed because Hyundai had no idea why these fires were occurring in the hands of customers. Niros however used a difference cell brand and did not experience the unexpected fires. Nonetheless, they also got the blue coolant.

The cause of the Kona fires was finally determined to be due to a simple mechanical feature in the LG Energy E63 cell construction, a production shortcut taken in some plants that was easily fixed. But the blue coolant has remained throughout the gen-1 production of the Kona, Niro, and the Ioniq 5.

The blue coolant, at least in BSC1 form appears to have been an expensive overreaction for Hyundai and Kia. It remains to be seen if the BSC2 variety faires any better. And for consumers, the shorter lifespan and high replacement cost has been an annoyance.

The gen-2 Kona and Niro (the latter since 2023 MY) now has the cooling panel placed outside (underneath) the pack and as-such is in a far safer location. The coolant is pink in colour, a conventional type. The Ioniq 5,6 and EV6, also have this feature but the 5 as originally designed uses blue coolant in half the system.

VW also use an external cooling panel in the ID3,4 models at minimum. The risk of using coolant piped inside the pack remains with Tesla and some other brands. It may be a small risk, but in the event of a serious collision it's certainly there.
Het is een veiligheidsverhaal. Er zijn wel schillende prijspunten voor deze blauwe coolant, dus garages vergelijken is de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:50

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

realbart schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:59:
Klopt het dat je nu voor OTA kaartupdates en verkeersinformatie 99 euro per jaar moet betalen? Vroeger was dit 3 jaar lang inbegrepen...
Is dit dan inclusief onboard wifi?

OTA is alleen relevant voor de nieuwe Kona (CcnC) :)
De oudere (de modellen voor de huidige) - Standard Gen 5(e) hebben geen OTA en dan is Plus de juiste. (29€ pj)
https://www.hyundai.com/n...luelink-abonnementen.html

Nieuwe Kona heeft 3 jaar (2024> )
Ouder model Kona heeft 5 jaar.
(Vanaf bouwjaar op kenteken)

[ Voor 4% gewijzigd door RazorX4 op 29-09-2025 13:45 . Reden: Betere uitleg ]

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:15
realbart schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:53:
Ik heb de mijne uit voorraad binnen 2 weken kunnen rijden. Stond wel op voorraad bij de dealer in de showroom. Geen idee hoe snel dat geupdate wordt. Maar die waar een locatie bij staat kan je dan daar zowizo uit voorraad krijgen.

Geen idee of van mossel uit de voorraad levert zonder dat je daar speciaal om vraagt of misschien wenst de lease maatschappij wel anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Goh, nooit geweten dat mijn 2024 Kona premium voorzien is van alarm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oAPtuUCnyr9MqVtwAKYXdVFokg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hNqVBS1f5YVNfs9TW00ofZg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-10 11:47

The Adder

Happy racing from Holland

hvwees schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:21:
Goh, nooit geweten dat mijn 2024 Kona premium voorzien is van alarm.

[Afbeelding]
En staat je Kona er nog oOo

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hvwees
🤣🤣🤣
Ja, ik deed hem open met de afstandbediening omdat iemand nog iets uit de auto moest pakken.

Maar ik stond relatief ver weg.

Overigens begon die te claxonneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Zzz ik krijg de bluelink niet aan de praat. Heb al contact gehad met de support desk, en ze hebben de bluelink opnieuw geactiveerd. Kennelijk lukt het alsnog niet.

Als ik nu de QR code scan, krijg ik vervolgens een melding over het nemen van een abo. Tja, dat probeer ik, maar moet eerst mijn auto toevoegen. Zit dus vast in een loop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TOdEX5azuUB_7VfgIk0kR4QRLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJdZzMCFkVosUfBhyFRQONHa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x4CxZZFmIddL30MpY28HUUJMfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cbR0PGPWfMkAZwhk2WKlUPh.jpg?f=fotoalbum_large
Ben ik nu gek of doe ik iets fout?

-Edit

Jep, ik deed iets fout. Je moet kennelijk de MyHyundai app gebruiken ipv de Bluelink app...... Heel raar. Waar is die bluelink app dan voor? Of ben ik nu gescammed 😅😂?

[ Voor 7% gewijzigd door darkfujita op 30-09-2025 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kvibe
darkfujita schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:14:

-Edit

Jep, ik deed iets fout. Je moet kennelijk de MyHyundai app gebruiken ipv de Bluelink app...... Heel raar. Waar is die bluelink app dan voor? Of ben ik nu gescammed 😅😂?
Met de Myhyundai app kun je volgens mij alles wat de bluelink app ook kan. Al werken ze bij mij allebei gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43
Tiens. Ik vraag me af waarom 2 apps? De MyHyundai ziet er wat 'gelikter' uit maar functioneel juist 't zelfde.

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
michaelvo schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:48:
Nu we het toch over voorverwarmen hebben, van de week voor het eerst via Bluelink de auto weer eens voorverwarmd. Nu viel het ons op dat de zijspiegels en achteruit niet mee aangingen, ondanks dat we ze wel hadden aangezet in de app:

[Afbeelding]

En nu ik er langer over nagedacht heb, volgens mij stond hier vorig jaar ook de optie om je stuurwiel verwarming aan te zetten bij en die zie ik nu überhaupt niet meer staan. Hoe is dit bij jullie, wel/geen stuurwiel en doen de achteruit en zijspiegels wel/niet mee?

Ter info een Kona 2020 Premium
Hoe is dit afgelopen? werkt het nu wel? zo ja, wat heb je anders gedaan?

Heb hetzelfde probleem namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20:08
Na 6 jaar en 10 maanden...
Knopje van de cruise control werkt niet geweldig meer.
Naar beneden doet het, naar boven niet.
Vanmorgen even langs de dealer gereden waar ik hem gekocht heb...
EUR 450 om te vervangen, wat een geld! Materiaal EUR 250 en arbeid EUR 200.
Heb gevraagd of dit niet onder de garantie valt, aangezien ik er 2 jaar bij heb gekocht toen ik de auto kocht.
Ze hebben de claim ingediend.

[ Voor 46% gewijzigd door rekeewt op 01-10-2025 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX

XallaX

Meow

rekeewt schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:41:
Heb gevraagd of dit niet onder de garantie valt, aangezien ik er 2 jaar bij heb gekocht toen ik de auto kocht.
Eén van de bekende cash cows van de dealers.

Indien buiten garantie, kijk eens op internet rond. Verschillende onderdelensites hebben hem af en toe op voorraad. Of waag je aan zoiets: https://nl.aliexpress.com/i/1005005746381037.html

Pas op met de airbag bij doe het zelf, haal de juiste zaken los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ja weet je, ik was al bang dat dit knopje een probleem zou gaan worden. Maar deze kosten, sjonge jonge.

Ik ga vanaf nu alleen nog maar cruise snelheid verhogen en verlagen met gas meer en remmen, en dan SET (knopje naar beneden) om die snelheid vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rekeewt
XallaX schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:49:
[...]

Indien buiten garantie, kijk eens op internet rond. Verschillende onderdelensites hebben hem af en toe op voorraad. Of waag je aan zoiets: https://nl.aliexpress.com/i/1005005746381037.html

Letterlijk dit heb ik tegen hen gezegd, desnoods zoek ik wel een 3d print hobbyist op, maar ik ga echt geen 450 euro kopen. Ruil hem dan nog liever op een volvo in lol.
XanderDrake schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:57:
[...]

Ja weet je, ik was al bang dat dit knopje een probleem zou gaan worden. Maar deze kosten, sjonge jonge.

Ik ga vanaf nu alleen nog maar cruise snelheid verhogen en verlagen met gas meer en remmen, en dan SET (knopje naar beneden) om die snelheid vast te zetten.
Uit ervaring: snelheid rijden en dan vastzetten is super irritant. Dit moeten wij nu namelijk steeds doen.
M'n vrouw rijdt in onze kona, maar zij vindt dit dus super irritant.
Is gewoon fijn om hem te 'setten' en dan klikje naar boven en je zit op vmax.

[ Voor 35% gewijzigd door rekeewt op 01-10-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

rekeewt schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:24:
Uit ervaring: snelheid rijden en dan vastzetten is super irritant. Dit moeten wij nu namelijk steeds doen.
M'n vrouw rijdt in onze kona, maar zij vindt dit dus super irritant.
Is gewoon fijn om hem te 'setten' en dan klikje naar boven en je zit op vmax.
Ik doe het al, en mijn vrouw ook. Het is niet perse irritant want je hoeft het niet vaak te doen. Veelal regelt de adaptive cruisecontrol het zelf, maar vooral in situaties dat de cruise snelheden erg verschillen (files...) is het beter om te accelereren en vast te zetten dan letterlijk 20 keer omhoog/omlaag te klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekeewt
XanderDrake schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:35:
[...]

Ik doe het al, en mijn vrouw ook. Het is niet perse irritant want je hoeft het niet vaak te doen. Veelal regelt de adaptive cruisecontrol het zelf, maar vooral in situaties dat de cruise snelheden erg verschillen (files...) is het beter om te accelereren en vast te zetten dan letterlijk 20 keer omhoog/omlaag te klikken.
Echt?
Ik klik altijd ff 1 keer naar beneden dat 'ie set, dan 1 keer omhoog, zit hij op vmax en dan nog ff omhoog ingedrukt houden dat 'ie 5-10 harder dan vmax pakt (bij ons is de teller afwijking 7 km/u).
Als je evt zelf ingrijpt, kun je ook niet meer dat klikje omhoog doen dat 'ie terug naar de oude snelheid gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door rekeewt op 01-10-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

darkfujita schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:14:
Je moet kennelijk de MyHyundai app gebruiken ipv de Bluelink app......
Laatst ergens gelezen dat Bluelink, net als enkele andere bestaande apps, zou gaan worden uitgefaseerd en alles onder MyHyundai zou gaan vallen. Ik kan het alleen niet terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:38
Ik heb precies hetzelfde gehad (naar boven stuk, naar beneden deed het nog). Laten vervangen voor eigen rekening, want vond het te irritant om mee te leven. De prijs was vergelijkbaar. Ik moet zeggen dat ik de nieuwe knop ook een beetje wiebelig vind voelen, dus ben bang dat het ook rustig nog een keer kan gebeuren.

De Kona heeft naar mijn smaak wel heel veel van dit soort kleine dingen die toch best vaak prijzig uitpakken. Laatst weer dat de houder waar de gordel uitkomt van de middelste stoel op de achterbank los zit. Teruggeduwd, maar zit volgens mij niet vast. Grootste kostenpost was het vervangen van de voorruit, waar we meer dan € 1000 voor hebben betaald omdat blijkbaar Hyundai-ramen duur zijn.

Wat ik nu ook al twee keer heb meegemaakt is problemen die zichzelf oplossen 7(8)7
Eerst: storende speakers bij alle telefoons, ook bij de radio, en bij de parkeersensoren. Het was echt stevige storing, bij podcasts was het soms bijna niet te verstaan. Na een paar weken (voor de afspraak met de garage) is het probleem opeens verdwenen.
Vervolgens: de lampjes bij de laadpoort doen het al meer dan een jaar niet meer, en de sensor of de laadklep open staat ook niet. Niet zo erg, dus maar lekker zo gelaten. Een paar weken terug open ik de laadklep en waarempel: de lampjes doen het weer :P

Maar verder heb ik een hele lange lijst met kleine dingen die in meer of mindere mate stuk gaan bij onze auto die 6,5 jaar oud is, wat ik bij mijn 12 jaar oude Corsa niet had. Het doet mij wel twijfelen of ik nog een Hyundai wil.

[ Voor 3% gewijzigd door Nova163 op 01-10-2025 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:21
XallaX schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:49:
[...]

Op Youtube zijn wel wat video's te vinden hoe je het zelf kunt doen. Niet precies voor de Kona maar andere Hyundai's die er vwb de knoppen hetzelfde uitzien. Zal je een goede indruk geven hoe je te werk kunt gaan.

EDIT:
Alhoewel als ik deze video van de Kona zie, lijkt het toch wel een behoorlijke klus.

[ Voor 9% gewijzigd door Mediacj op 01-10-2025 17:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XallaX

XallaX

Meow

Mediacj schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:09:
[...]

Op Youtube zijn wel wat video's te vinden hoe je het zelf kunt doen. Niet precies voor de Kona maar andere Hyundai's die er vwb de knoppen hetzelfde uitzien. Zal je een goede indruk geven hoe je te werk kunt gaan.

EDIT:
Alhoewel als ik deze video van de Kona zie, lijkt het toch wel een behoorlijke klus.
Hier kun je alles vinden... (even snel wat voorbeelden erbij gepakt) de filmpjes zijn wat chaotisch.
Het is wel wat werk inderdaad. Ook de airbag module loshalen en verwijderen staan in die manual.

https://www.hkona.com/dri...pair_procedures-1060.html
https://www.hkona.com/com...onents_location-1022.html
https://www.hkona.com/repair_procedures-1023.html

[ Voor 7% gewijzigd door XallaX op 02-10-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:46
Heel tevreden over de Kona SX2, behalve de belabberde stock 6 luidsprekers. Hol geluid en zowat geen bass. Wat getweaked aan de treble/mids/bass, maar weinig verbetering mogelijk. Bestaat er een makkelijke upgrade methode om dat wat te verbeteren? Gezien de garantie geen zin om half de auto af te breken hiervoor. Zo een subwoofer in de reserveband in koffer zag er wel interessant uit, maar is mij onduidelijk of je ergens geluid en 12V kan aftakken zonder kabels te snijden of half de auto te demonteren. Zoek iets non destructief ivm fabrieksgarantie. Bestaat zo iets voor de Kona of is dat hopeloos?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rekeewt
XallaX schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:14:
[...]

Hier kun je alles vinden... (even snel wat voorbeelden erbij gepakt) de filmpjes zijn wat chaotisch.
Het is wel wat werk inderdaad. Ook de airbag module loshalen en verwijderen staan in die manual.

https://www.hkona.com/dri...pair_procedures-1060.html
https://www.hkona.com/com...onents_location-1022.html
https://www.hkona.com/repair_procedures-1023.html
De garantieorder is nog pending. Als ‘ie wordt afgekeurd gaan wij het zelf doen. Maatje van mij is monteur van ander merk en erg handig. Stuurbout spullen etc heeft ‘ie ook zo liggen dus kan zo gedaan worden. Hij heeft bij de sloop al een optie op een stuur zonder airbag liggen van dezelfde auto die er zgan uit ziet. Mijn airbag er in en klaar zei hij. Maar ff zien. Totale kosten van €75 aangezien hij enkel materiaal rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
Van de week weer een reguliere beurt gehad en er bleek een service campaign te zijn. Het ging om een update van het BMS met code 30D077. Online is er niet veel over te vinden, behalve wat de dealer mij ook vertelde 'het gaat om een update van het BMS voor bepaalde issues, als deze update niet werkt is er mogelijk een vervanging van de accu nodig'. Dat zou voor mijn Kona uit 2019 de tweede vervanging van de accu zijn... Maar ik heb met de vorige versie van het BMS helemaal geen noemenswaaradige issues gehad... Vreemd verhaal.

Verder de voorbanden vervangen. Ik had de Michelin Primacy 4+, die hebben er voor 49.088 km opgezeten. Nu ik het zo opschrijf eigenlijk best veel voor voorbanden van een EV. Ik heb ze vervangen door Continental UltraContact NXT XL, uitgekozen met name op basis van de labels voor geluid en duurzaamheid en de (beperkte) tests die ik kon vinden. Zowel voor het geluid als de range maakt het geen merkbaar verschil. Als ik tests lees is dat ook niet te verwachten - banden maken hooguit een (paar) procent uit - dat valt weg in je dagelijkse gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Nova163 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:13:
Van de week weer een reguliere beurt gehad en er bleek een service campaign te zijn. Het ging om een update van het BMS met code 30D077. Online is er niet veel over te vinden, behalve wat de dealer mij ook vertelde 'het gaat om een update van het BMS voor bepaalde issues, als deze update niet werkt is er mogelijk een vervanging van de accu nodig'.
Huh, hoe weet je of de update wel of niet werkt? Of installeren zij de update en is het meer als de installatie niet goed gaat of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
vanaalten schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:34:
[...]

Huh, hoe weet je of de update wel of niet werkt? Of installeren zij de update en is het meer als de installatie niet goed gaat of zo?
De dealer zei: als er na deze update problemen zijn/ontstaan, dan moet de accu vervangen worden. Maar het is wel een raar verhaal ja, want is het nou een preventieve update? Of een update die zelf soms problemen veroorzaakt? Ik snap er niet veel van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Guido_
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Cool! Die myHyundai app (hier genoemd) heeft ook een watch versie, dus nu ook de auto bedienen via watch! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 10:58
Ik heb een probleem met de laadkabel. Ik rij een nieuwe Kona 2025 sinds augustus incl nieuwe kabel.

Laden deed ik alleen op werk bij onze zaptec laadpaal. Geen enkel probleem. Maar nu een paar x onderweg geweest en ik krijg hem niet gekoppeld aan een openbare paal van welk merk dan ook. 3 andere kabels van vrienden geprobeerd en die koppelen allemaal direct.

Ik hoor dat de paal probeert te koppelen maar het lijkt alsof de stekker niet gepakken kan worden. Na paar keer klikken een rood licht. Stekker gecontroleerd maar zie geen steentje of beschadigingen oid.

Wellicht heeft iemand een tip voor ik in discussie beland met de dealer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 10:58
_Guido_ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:09:
Cool! Die myHyundai app (hier genoemd) heeft ook een watch versie, dus nu ook de auto bedienen via watch! :p
De myhundai is ook uitgebreider en gebruiksvriendelijker dan de bluelink app. En met een widget voor Android.

[ Voor 5% gewijzigd door jvang op 04-10-2025 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XallaX

XallaX

Meow

jvang schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:47:
Ik heb een probleem met de laadkabel. Ik rij een nieuwe Kona 2025 sinds augustus incl nieuwe kabel.

Laden deed ik alleen op werk bij onze zaptec laadpaal. Geen enkel probleem. Maar nu een paar x onderweg geweest en ik krijg hem niet gekoppeld aan een openbare paal van welk merk dan ook. 3 andere kabels van vrienden geprobeerd en die koppelen allemaal direct.

Ik hoor dat de paal probeert te koppelen maar het lijkt alsof de stekker niet gepakken kan worden. Na paar keer klikken een rood licht. Stekker gecontroleerd maar zie geen steentje of beschadigingen oid.

Wellicht heeft iemand een tip voor ik in discussie beland met de dealer.
Als je al getest hebt met een andere kabel dan lijkt het me duidelijk, je kunt nog controleren of de pinnen schoon zijn van jou kabel en niet gecorrodeerd maar ga ze niet inspuiten met anti roestmiddel, contactspray, schuren of wat ook, dan heeft de dealer iets om garantie af te wijzen.

Als je bij laadstations met een vaste kabel ook problemen hebt kan het ook nog in je laadpoort zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Ben sinds gisteren ook eigenaar van een Kona Electric, een 64kWh Fashion uit 2020. Zoals ergens hierboven vermeld lukte Bluelink aanmelden ook niet met de Bluelink app, maar wel met MyHyundai. Vervolgens moet je 29 euro betalen, voor dit soort betalingen heb ik wel Paypal, maar dit ging helaas alleen met een creditcard die ik niet bezit en ook nooit nodig heb gehad.

Ik heb nog wel een Revolut rekening die ik al jaren niet gebruikt heb, daar kon ik een virtuele creditcard aanmaken, en daarmee lukte het die 29 euro te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
Laten jullie de E-call batterij elke 3 jaar vervangen? Ik vind het nogal prijzig(170 euro) voor een systeem waar ik niks om geef.

Ik weet alleen niet hoe het dan zit met de APK keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvwees
Johnn schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:39:
Laten jullie de E-call batterij elke 3 jaar vervangen? Ik vind het nogal prijzig(170 euro) voor een systeem waar ik niks om geef.

Ik weet alleen niet hoe het dan zit met de APK keuring.
Laat jij ook je gordels niet vervangen als deze niet meer goed zijn?

Ik hoop dat niemand ooit het systeem nodig heeft, maar het is wel fijn dat het erin zit.

Mijn auto is net een jaar oud, nog geen batterij hoeven te vervangen. Tegen die tijd ga ik dat wel doen.

Als €170 een keuze is voor leven of dood, zou ik mijn keuze wel weten.

Qua APK, geen idee. Zou nog wel eens een APK puntje kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnn
hvwees schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:49:
[...]

Ik hoop dat niemand ooit het systeem nodig heeft, maar het is wel fijn dat het erin zit.

Mijn auto is net een jaar oud, nog geen batterij hoeven te vervangen. Tegen die tijd ga ik dat wel doen.

Ik heb altijd gordels gehad in mijn auto's, maar dit systeem nog nooit, dus ik vind het een beetje overbodig. Leuk dat het erin zit, maar ik heb er inderdaad geen 170 euro voor over elke 3 jaar.
Dat je die 170 euro betaald wil niet zeggen dat je wel of niet dood gaat. Anders was het een makkelijke keus inderdaad.
De vraag is of de auto afgekeurd wordt op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
hvwees schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:49:
[...]

Je brengt het wel wat dramatisch, keuze voor leven of dood...
Als je met je auto gaat rijden heb je een kleine kans op een ongeluk.
Als ongeluk, dan heb je een nog kleinere kans dat je levensgevaarlijk gewond raakt.
Als levensgevaarlijk gewond, dan is er weer een kleine kans dat er niemand anders is die een ambulance regelt en je daadwerkelijk van E-call afhankelijk bent.
En ALS E-call al contact legt met de alarmcentrale, dan kan die - maar ook niet gegarandeerd - het verschil maken tussen leven of dood.

Ofwel: het kan een nuttig systeem zijn, maar de kans dat je het nodig hebt, dat het het verschil maakt, zal niet heel groot zijn. Ik denk dat als je moet kiezen tussen €170 of gewoon meer afstand houden, dat laatste meer doet aan gezondheidskansen (maar: beide samen is natuurlijk nog beter).

Het is allemaal gewoon niet zo zwart-wit. We hebben jarenlang rondgereden zonder dit systeem. En daarvoor, jarenlang zonder airbags. Of zonder gordel op de achterbank. En dat kan gewoon allemaal prima, zonder dood en andere nare bijwerkingen. Of een E-call batterij 170 euro waard is - tja, dat is een lastige inschatting en ik snap dat iemand daar aan twijfelt. De kans dat je er daadwerkelijk nut van hebt en daadwerkelijk achteraf blij bent dat je dat geld hebt uitgegeven is gewoon bijzonder klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
Plus daarbij dat het 3 jaarlijks vervangen preventief is volgens Hyundai voorschrift voor het geval de batterij (bijna) leeg is. Maar dat wil niet zeggen dat het e-call systeem niet nog gewoon jaren op de originele batterij kan werken....
Ik heb hem niet laten vervangen en de APK was geen probleem.

Als een gordel het nog prima doet hoef je die ook niet (preventief) te vervangen

[ Voor 13% gewijzigd door rube op 06-10-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:46
Begrijp ik het nou goed dat Hyundai afstand doet van het grotere accupakket voor de Kona Electric?

https://evmagz.com/hyunda...em_6xNjcm8HIk3AiJmkOUm2DA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerjannn
doobieters schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:40:
Begrijp ik het nou goed dat Hyundai afstand doet van het grotere accupakket voor de Kona Electric?

Zou goed kunnen dat ze dit doen omdat ze (naar alle waarschijnlijkheid) volgend jaar komen met de Ioniq 3, die ongeveer in hetzelfde segment zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:02
Die e-call batterij is bij de Kona 2020 in ieder geval financieel geen pretje, heb hem op advies van de garage laten vervangen eerder dit jaar omdat de vorige eigenaar dat nooit had laten doen. Viel ze enorm tegen omdat het dashboard deels uitgebouwd moest worden om bij de batterij te komen. Vanaf de 2021 modellen zou het een klusje van een kwartier zijn. Uiteindelijk heb ik €340 werkplaatskosten en €20 voor de batterij kunnen betalen... Viel mij vies tegen, maar als ik het systeem ooit nodig heb wel fijn dat het dan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

doobieters schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:40:

Zou wel jammer zijn. Ook heeft deze 2026 Kona maar 133PK ipv de ruim 200 die wij bijna allemaal hebben. Achteruitgang! Ik denk eerlijk gezegd dat ik meer richting een VW ID7 neig als toekomstige auto. Over 10 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Takkeding schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:22:
Die e-call batterij is bij de Kona 2020 in ieder geval financieel geen pretje, heb hem op advies van de garage laten vervangen eerder dit jaar omdat de vorige eigenaar dat nooit had laten doen.
Ik las gister de reacties over de e-call batterij met de gedachte, het zal wel een gimmick van de nieuwste generatie zijn. Maar mijn Kona is van 2020, en heeft het dus waarschijnlijk ook.

In de onderhoudshistorie staan twee regels waar batterij in voor komt, ik ging er vanuit dat zal wel de 12 volt accu zijn, er zit een vrij nieuwe Powerboozt accu in, maar dat kan dus ook de e-call batterij zijn.
17-02-2025 130.000 KM batterij - - vervangen, herwers,
06-06-2024 106.561 KM herwers, 105.000 km - - uitvoeren apk icm - uitvoeren - vervangen batterij - versleten - vervangen int - vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
In principe voegt die E call batterij alleen wat toe als je op een verlaten bosweg een heel zwaar ongeluk krijgt, waarbij de 12v accu is uitgevallen. Waarbij je zelf niet in staat bent om 112 te bellen. En dan nog is het de vraag of het je daadwerkelijk redt. Naja ik had het wel geweten. Al helemaal voor 360 euro.

Pagina: 1 ... 143 144 Laatste