Alle pinnen waar laadstroom doorheen gaat beginnen als plastic, maar verderop zijn ze metaal. Dit is zodat communicatiesignaal en aarding altijd als eerste contact maken, voor de veiligheid. De pinnen voor 3-faseladen zijn aanwezig op deze laadpoort.
Dat is waarom ik een accu met grotere capaciteit zoek. De accu in de Kona hoeft niet als start accu te fungeren dus neem ik aan dat het ook bv een li-ion accu kan zijn.Get!em schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:25:
[...]
Zoals ook bij de e-Niro is dat wel gelimiteerd tot een x aantal keer achter elkaar. Loopt de 12V accu dus te snel leeg, dan zal de HV batterij de 12V batterij na x aantal keer niet meer opladen. Dit is as-designed om te voorkomen dat je een defecte 12V accu aan het opladen blijft.
Een sterkere 12V accu is dus wel aan te raden (en de default 12V accu uit 2020 tijdperk was bij Kia/Hyundai al niet sterk).
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Heb ik weer, mijn Kona Electric (2020) heeft last van een ratelende deurvergrendeling linksachter. Na wat speurwerk online blijkt dit helaas een vaker voorkomend probleem bij Hyundai te zijn.
Een eenvoudige oplossing is er niet, dus dat wordt een ritje naar de garage voor een nieuwe door actuator. Op dit moment ontgrendelt hij nog wel, maar het schijnt een kwestie van tijd te zijn voordat hij er definitief mee ophoudt. Zijn er hier meer die dit al hebben meegemaakt?
Een eenvoudige oplossing is er niet, dus dat wordt een ritje naar de garage voor een nieuwe door actuator. Op dit moment ontgrendelt hij nog wel, maar het schijnt een kwestie van tijd te zijn voordat hij er definitief mee ophoudt. Zijn er hier meer die dit al hebben meegemaakt?
Hier toevallig een verse eigenaar van een occassion Kona 2020 met hetzelfde probleem, bij dezelfde deur. Mijn deur werkt nog wel maar maakt een zeer bijzonder geluid wanneer hij op of van slot gaat. Ook het knopje waarmee je de deur vanuit binnen op slot kan doen gaat zeer soepel heen en weer en klikt niet echt lekker. Ik hoor graag wat jouw eventueel fix is, voordat ik de garage ermee ga lastig vallen ($$$).
Tevens ook last van een achterklap die niet meer soepel omhoog (of naar beneden gaat). Is dit gewoon een kwestie van nieuw setje gasveren? Zoiets x2 (random website)?
Tevens ook last van een achterklap die niet meer soepel omhoog (of naar beneden gaat). Is dit gewoon een kwestie van nieuw setje gasveren? Zoiets x2 (random website)?
Hier ook een luidruchtig motortje gehad maar dan in de bestuurdersdeur. Is voor de aflevering vervangen dus geen idee van de kosten.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Hangt er vanaf, als je wat basis gereedschap in huis hebt hoef je hiervoor echt niet naar de garage. Nieuwe actuator is gewoon online te bestellen.Mediacj schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:40:
[...]
Een eenvoudige oplossing is er niet, dus dat wordt een ritje naar de garage voor een nieuwe door actuator.
[...]
Bedankt! Die bovenste video had ik gezien maar ziet er nu niet echt uit als een degelijke oplossing. Ik heb ook naar 2de hands onderdelen gezocht, en dan kun je ze op ebay voor ongeveer 60€ krijgen. Waar vind jij ze nieuw?MadMarky schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:38:
[...]
Hangt er vanaf, als je wat basis gereedschap in huis hebt hoef je hiervoor echt niet naar de garage. Nieuwe actuator is gewoon online te bestellen.
[YouTube: Door actuator Repair Hyundai Kona 2018-2023]
[YouTube: Step by step Lock actuator removal Hyundai Kona]
Ja bij winparts had ik al gezocht op kenteken daar kan ik het niet vinden, en op autodoc nu ook niet. Heb ook nog op dit onderdeelnummer gezocht: 81420J9000MadMarky schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:28:
@Mediacj ik koop bijna al mijn onderdelen via Winparts of Autodoc. In dit geval wel even dubbelchecken dat je het correcte onderdeel hebt, liefst met verificatie op kenteken. Er staan ook veel 'generieke' deuropeners tussen die waarschijnlijk niet 1 op 1 zullen passen.
@Mediacj in dat geval wordt het toch ebay of onderdelenlijn, staan er meerdere te koop voor rond de €65
Vandaag een lange rit gemaakt in vrij ideale omstandigheden. Vanuit Apeldoorn een paar wandelaars afgezet in Pieterburen. Veel snelweg @ 107km/u, na Groningen wat 80 en 60 wegen. Heen 14°C en terug 19°C dus verwarming of airco nauwelijks nodig gehad.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a6FuwStcJ8HEZoOFlnv8ynT7.jpg?f=user_large)
Met een volle accu vertrokken, 4,5 uur in de auto gezeten en nog steeds 25% over
Heb hem nu een jaar maar ik verbaas me er nog steeds over hoe zuinig je met deze auto's kunt rijden.
Vandaag een lange rit gemaakt in vrij ideale omstandigheden. Vanuit Apeldoorn een paar wandelaars afgezet in Pieterburen. Veel snelweg @ 107km/u, na Groningen wat 80 en 60 wegen. Heen 14°C en terug 19°C dus verwarming of airco nauwelijks nodig gehad.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a6FuwStcJ8HEZoOFlnv8ynT7.jpg?f=user_large)
Met een volle accu vertrokken, 4,5 uur in de auto gezeten en nog steeds 25% over
Heb hem nu een jaar maar ik verbaas me er nog steeds over hoe zuinig je met deze auto's kunt rijden.
Weet iemand waarom de myHyundai app (die weet welke auto ik heb) denkt dat ik mijn accu ik 15min van 20 naar 80% kan laden?
Mijn 64kwh 2020 Kona doet volgens mij max 70kW. Hij lijkt wel te denken dat ik de 38kwh accu heb.
Mijn 64kwh 2020 Kona doet volgens mij max 70kW. Hij lijkt wel te denken dat ik de 38kwh accu heb.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Vraag aan andere Kona rijders. mijn ouders rijden een 2020 Kona, 64 kWH 3 fasen. Als ze bij ons laden op onze Zaptec Go 2, dan ontstaat regelmatig kortsluiting, 1 keer onze aardlekautomaat en al 2 keer dat er 2 fasen van de netbeheerder klapten.
Bij hun zelf thuis gebeurd dit niet met hun Zappi niet, maar ook hier moest al een 100 mAh aardlekautomaat geplaatst worden i.p.v. de standaard 30 mAh om niet regelmatig de aardlek niet te laten klappen. Echter de hoofdzekering is daar nog nooit geklapt van de netbeheerder.
Bij onze eigen Model 3, en iemand met een Ioniq, Zoe en Land Rover Defender ed. gaat alles goed bij onze Zaptec Go 2 als ze bij ons laden. Bij de Kona gaat het 7/10x fout. Wel weet ik dat de Zappi van hun zelf een type A en B aardlek in de paal heeft, de Zaptec Go 2 heeft dit niet en enkel een type A in de meterkast (vermoed ik).
Ik zie ook geen fouten in de installatie van onze Zaptec en vermoed dus echt dat het in de Kona zit. Wel kan het zijn dat de load balancing een trigger gaf om van 1 naar 3 of van 3 naar 1 fase te switchen. Ik las dat de Kona van 2020 hier moeilijk mee om kan gaan. Weet iemand of dit klopt?
Morgen gaat de auto voor de 2e keer naar van Mossel, de eerste conclusie was: niks aan de hand. maar ik vermoed nu toch de boordlader als het geen 1-3 fase bug is van de Kona zelf.
Wat denken jullie?
Bij hun zelf thuis gebeurd dit niet met hun Zappi niet, maar ook hier moest al een 100 mAh aardlekautomaat geplaatst worden i.p.v. de standaard 30 mAh om niet regelmatig de aardlek niet te laten klappen. Echter de hoofdzekering is daar nog nooit geklapt van de netbeheerder.
Bij onze eigen Model 3, en iemand met een Ioniq, Zoe en Land Rover Defender ed. gaat alles goed bij onze Zaptec Go 2 als ze bij ons laden. Bij de Kona gaat het 7/10x fout. Wel weet ik dat de Zappi van hun zelf een type A en B aardlek in de paal heeft, de Zaptec Go 2 heeft dit niet en enkel een type A in de meterkast (vermoed ik).
Ik zie ook geen fouten in de installatie van onze Zaptec en vermoed dus echt dat het in de Kona zit. Wel kan het zijn dat de load balancing een trigger gaf om van 1 naar 3 of van 3 naar 1 fase te switchen. Ik las dat de Kona van 2020 hier moeilijk mee om kan gaan. Weet iemand of dit klopt?
Morgen gaat de auto voor de 2e keer naar van Mossel, de eerste conclusie was: niks aan de hand. maar ik vermoed nu toch de boordlader als het geen 1-3 fase bug is van de Kona zelf.
Wat denken jullie?
[ Voor 12% gewijzigd door harrr op 30-04-2026 10:22 ]
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Probeer het eens in dit topicharrr schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:18:
Vraag aan andere Kona rijders. mijn ouders rijden een 2020 Kona, 64 kWH 3 fasen. Als ze bij ons laden op onze Zaptec Go 2, dan ontstaat regelmatig kortsluiting, 1 keer onze aardlekautomaat en al 2 keer dat er 2 fasen van de netbeheerder klapten.
Wat denken jullie?
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Dit ken ik van de eerste 3 fase e-Niro verhalen. Die zijn ook uit 2020 en zijn technisch vrijwel identiek aan de kona Zelf niet meegemaakt, maar daar had het te maken met de software. Bij enkelfase laden schakelen er twee laders samen, zodat je met 32A max kunt laden. Als de laadpaal 3 fasen heeft moet dat uitgeschakelt worden. Dat ging vooral met Zapi niet altijd goed. Details ken ik niet, maar in het e-niro topic moet je dat kunnen terug vindenharrr schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:18:
Wat denken jullie?
Gisteren tijdens een lange rit met mijn Kons MY2024 opeens de melding “lage bandenspanning”.
Ik gestopt bij een tankstation, mijn mini compressor (top ding!) aan alle 4 de banden gehad en alles wat op prima druk. Dit is ook een keer eerder gebeurd, maar toen ws het weg bij een volgende rit.
Heb de bandenspanning gereset, maar ik vraag me af hoe de Kona dit meet.
Heeft iemand dit eerder gehad?
Ik gestopt bij een tankstation, mijn mini compressor (top ding!) aan alle 4 de banden gehad en alles wat op prima druk. Dit is ook een keer eerder gebeurd, maar toen ws het weg bij een volgende rit.
Bij mijn Kona uit 2019: sensoren in de band, op het wiel. En dan volgens mij met blutooth ofzo verbonden.
Ik heb hetzelfde maar vooral met de winterbanden. Alles is gewoon op druk maar dan meet ie iets geks en dan is die melding aan. Ik negeer het tegenwoordig maar gewoon als het weer gebeurdhvwees schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:02:
Gisteren tijdens een lange rit met mijn Kons MY2024 opeens de melding “lage bandenspanning”.
Ja, ook een keer gehad. Was niets aan de hand, even later meette hij weer correct. Op het dashboard kun je zien welke band een te lage spanning zou hebben en wat die spanning dan zou moeten zijn. Dan zie je meteen of er echt iets aan de hand is of een meetfout.hvwees schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:02:
Ik heb dat mij het MY2024 niet kunnen vinden, geeft alleen een algemene melding.Nova163 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:32:
[...]
Op het dashboard kun je zien welke band een te lage spanning zou hebben en wat die spanning dan zou moeten zijn. Dan zie je meteen of er echt iets aan de hand is of een meetfout.
Ik vanmiddag ook een melding van de bandenspanning. Ik naar de pomp, alles was nog oké....hvwees schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:02:
MY20 deed dit ook af en toe, na 2 jaar werd het irritant en is er een sensor vervangen, daarna nooit meer meegemaakt.KerstRunner schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:14:
[...]
Ik vanmiddag ook een melding van de bandenspanning. Ik naar de pomp, alles was nog oké....
Ik heb een 2021, die sensoren zijn notoir gevoelig afgesteld, blijkbaar hebben ze het in de 2024 voortgezet. Sowieso in de winter neemt de druk bij stilstand iets af, dan beginnen ze meestal te piepen. Bij mij ook.hvwees schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:02:
Bij mijn model kun je op het stuur aan de rechterkant met de knop linksboven (naast "mode" van de cruise control) door de boordcomputer (midden v.h. scherm achter het stuur) wisselen, daar zie je dan per band de druk. Wellicht is dat ook hetzelfde gebleven.
Lastige van druk is dat die toeneemt als je rijdt, doordat je banden opwarmen. Meten en oppompen doe je dan ook het beste als de auto een paar uur stil heeft gestaan. De voorgeschreven getallen zijn voor koude banden.
Bij mij begon het bij kou te piepen, na een paar minuutjes rijden stegen de getallen en stopte de waarschuwing. Uiteindelijk nu in de lente de banden maar eens opgepompt, want ergens heeft het systeem wel gelijk.
Bij mij ging het om 2.2 vs 2.4 voorgeschreven, totaal geen ramp, niet iets waar ik de snelweg voor afga
Juiste spanning is wel beter voor bereik, maar liever had ik het systeem gewoon uitgezet. Maar die mogelijkheid bestaat helaas niet op dit model. Limieten veranderen voor bijv. andere wielen kan ook niet.
Nee helaas, bij 2024/2025 modellen kun je met het wieltje op het stuur en volgens mij ook op het scherm zoeken wat je wil, de enige optie omtrent bandenspanning is het resetten ervan. Nergens is per band de spanning te zien, of uberhaupt te vinden welke band de waarschuwing veroorzaakt.Solarsparc schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:29:
[...]
Ik heb een 2021, die sensoren zijn notoir gevoelig afgesteld, blijkbaar hebben ze het in de 2024 voortgezet. Sowieso in de winter neemt de druk bij stilstand iets af, dan beginnen ze meestal te piepen. Bij mij ook.
Bij mijn model kun je op het stuur aan de rechterkant met de knop linksboven (naast "mode" van de cruise control) door de boordcomputer (midden v.h. scherm achter het stuur) wisselen, daar zie je dan per band de druk. Wellicht is dat ook hetzelfde gebleven.
Lastige van druk is dat die toeneemt als je rijdt, doordat je banden opwarmen. Meten en oppompen doe je dan ook het beste als de auto een paar uur stil heeft gestaan. De voorgeschreven getallen zijn voor koude banden.
Bij mij begon het bij kou te piepen, na een paar minuutjes rijden stegen de getallen en stopte de waarschuwing. Uiteindelijk nu in de lente de banden maar eens opgepompt, want ergens heeft het systeem wel gelijk.
Bij mij ging het om 2.2 vs 2.4 voorgeschreven, totaal geen ramp, niet iets waar ik de snelweg voor afga
Juiste spanning is wel beter voor bereik, maar liever had ik het systeem gewoon uitgezet. Maar die mogelijkheid bestaat helaas niet op dit model. Limieten veranderen voor bijv. andere wielen kan ook niet.
In de winter nooit een melding gehad 😊
Het was nu na een flink stuk rijden opeens.
En zoals @michaelw1998 aangeeft, geen druk per band uit te lezen.
De voorgeschreven druk is 2,5 bar voor elke band. De druk was 2,7 bar in elke band, maar dat is niet vreemd na ruim 2 uur snelweg rijden.
Ik g het wel merken, gevaar is wel dat ik op een gegeven moment denk "het zal wel" en meteen een reset uitvoer. Dan wordt het systeem nutteloos.
Bedankt voor alle reacties, ik ga het wel merken hoe vaak dit terug komt.
Het was nu na een flink stuk rijden opeens.
En zoals @michaelw1998 aangeeft, geen druk per band uit te lezen.
De voorgeschreven druk is 2,5 bar voor elke band. De druk was 2,7 bar in elke band, maar dat is niet vreemd na ruim 2 uur snelweg rijden.
Ik g het wel merken, gevaar is wel dat ik op een gegeven moment denk "het zal wel" en meteen een reset uitvoer. Dan wordt het systeem nutteloos.
Bedankt voor alle reacties, ik ga het wel merken hoe vaak dit terug komt.
Bij de nieuwe Kona vanaf 2024 zit er geen sensor in de band maar werkt dit op het ABS systeem.
JvS schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:48:
Ik ben sinds een week ook gelukkige bezitter van een 2020 Kona EV premium 64kWh met 72k km op de teller
/f/image/lH1Ru03kc1iSLCvDWopL7vd1.png?f=fotoalbum_large)
Nou, het waren 3 fantastische maanden.
Mijn geparkeerde auto is linksvoor gewoon aan gort gereden door een bakwagen die de linkerkant schampte. Opmerkelijk om te zien hoeveel kabelbomen er dan worden losgerukt en wat er allemaal aan kapjes, actuators, koplampen, sensoren op de grond terecht komten ook dat er een gat in de band gereden is.
Gast was in eerste instantie nog doorgereden ook en ontkende in eerste instantie iets gemerkt te hebben met mijn auto en stond 3 straten verderop. Met politie erbij en met 5 halve getuigen uit de straatapp zijn we eruit gekomen (die kwamen godzijdank binnen 10min toen ik vertelde waarom ik ze er graag bij wilde hebben, heel fijn was dat!). Hopelijk is de schade minder dan de dagwaarde. Lijkt me wel maar maak me wat zorgen over tik tegen het wiel en dat de portier niet meer soepel open/dicht gaat. Ik verbaas me tegenwoordig nergens meer over.
Oef dat is balen.
Als het mijn auto zou zijn, zou ik hopen op (economisch) totall loss.
Als het wel gemaakt kan worden en je hebt na 6 maanden opeens vage storingen in electronica ga het dan maar bewijzen dat het door deze schade komt.
Ik wens je al het goeds toe voor de afhandeling van deze ellende.
Als het mijn auto zou zijn, zou ik hopen op (economisch) totall loss.
Als het wel gemaakt kan worden en je hebt na 6 maanden opeens vage storingen in electronica ga het dan maar bewijzen dat het door deze schade komt.
Ik wens je al het goeds toe voor de afhandeling van deze ellende.
Zodeju, en dan nog een verhaal op hangen dat je niks hebt gemerkt.JvS schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:28:
[...]
[Afbeelding]
Mijn geparkeerde auto is linksvoor gewoon aan gort gereden door een bakwagen die de linkerkant schampte. Opmerkelijk om te zien hoeveel kabelbomen er dan worden losgerukt en wat er allemaal aan kapjes, actuators, koplampen, sensoren op de grond terecht komten ook dat er een gat in de band gereden is.
Gast was in eerste instantie nog doorgereden ook en ontkende in eerste instantie iets gemerkt te hebben met mijn auto en stond 3 straten verderop. Met politie erbij en met 5 halve getuigen uit de straatapp zijn we eruit gekomen (die kwamen godzijdank binnen 10min toen ik vertelde waarom ik ze er graag bij wilde hebben, heel fijn was dat!). Hopelijk is de schade minder dan de dagwaarde. Lijkt me wel maar maak me wat zorgen over tik tegen het wiel en dat de portier niet meer soepel open/dicht gaat. Ik verbaas me tegenwoordig nergens meer over.
Gelukkig lijkt het er op dat je laadpoort vast is blijven zitten, hopelijk dus geen schade aan het EV systeem.
Wat enorm balen zeg. Weigert de auto nu ook te rijden? Uit interesse 🤣
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art
Nee hij rijdt nog. De berger had hem 2 meter naar achter gereden nadat-ie de bumper had geducktaped
. Ik kan de auto nu alleen niet meer bereiken met de app. Dat heb ik wel vaker gehad omdat ik aan het kutten was met de 12V accu. Die is nu alleen vervangen door een nieuwe varta C30, dus hoop dat dit iets is dat de berger gedaan heeft ofzo.
Stond de auto bij een bocht? Dan zou de chauffeur idd niks gemerkt kunnen hebben door de uitzwaai van de vrachtwagen. Het zijn iig hele smalle parkeervakken.JvS schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:28:
[...]
[Afbeelding]
Sterkte met de afhandeling,
Hallo Tweakers,
Ik weet dat mijn rit info na vier uur stilstand automatisch gereset wordt. Weet iemand hoe je de gereden kilometers handmatig kunt resetten? (ik heb al van alles geprobeerd).
Alvast bedankt.
Ik weet dat mijn rit info na vier uur stilstand automatisch gereset wordt. Weet iemand hoe je de gereden kilometers handmatig kunt resetten? (ik heb al van alles geprobeerd).
Alvast bedankt.
[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 04-05-2026 11:12 . Reden: Even de post opgeruimd ]
Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer
Dat is mij ook nog niet gelukt. Maar misschien kun je één van je dagtellers gebruiken?Japyo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:06:
Hallo Tweakers,
Alvast bedankt.
Bedankt voor de uitwijktip!
[ Voor 5% gewijzigd door Japyo op 06-05-2026 00:58 ]
Hyundai Kona 64 Kwh Korea Fashion Design+ Chalk White import uit Zweden MY2020 occasionkoop; 3000Wp 1 fase oost zonnepanelen; 3x25A huisaansluiting; Easee Charge Lite met Equalizer
Hier in het topic is een aantal maal gemeld dat frunk met onderdeelnummer 9999Z057198 een officiële accessoire is. Ik ben vandaag bij de dealer geweest om zo'n frunk te bestellen, maar die gaven aan dat dit geen origineel onderdeel is en ze het niet kunnen bestellen. Zijn er anderen die wel bij de dealer een frunk hebben gekocht?
Online bestellen is ook een optie maar de enige plekken waar ze voorraad lijken te hebben zijn scam sites.
Online bestellen is ook een optie maar de enige plekken waar ze voorraad lijken te hebben zijn scam sites.
@sjirafje waarom zou je uberhaupt zo'n "frunk" willen?
Het is een kleine plastic bak die bovenop je motorblok komt te zitten, onder een motorkap die alleen van binnenuit ontgrendeld kan worden en niet uit zichzelf open blijft staan. Dan moet je toch wel heeeeel graag je laadkabel niet in de kofferbak willen hebben liggen?
Het is een kleine plastic bak die bovenop je motorblok komt te zitten, onder een motorkap die alleen van binnenuit ontgrendeld kan worden en niet uit zichzelf open blijft staan. Dan moet je toch wel heeeeel graag je laadkabel niet in de kofferbak willen hebben liggen?
Je beschrijft precies mijn use caseMadMarky schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:01:
Heb dit weekend dus mooi twee 20 inch kinderfietsen in de laadruimte achter kunnen meenemen en de kinderen op de achterbank (van de Niro dan..). Dat had zonder frunk niet gekund.
Ik gebruik die frunk ook ALTIJD voor de laadkabel (Kona MY2024). laadpoort zit ook voor dus dan hoef je in de auto alleen de motorkap te ontgrendelen en dan ben je meteen bij je laadpoort ook, plus die kabel ligt niet irritant in de weg in de kofferbak (dat doosje ervan heb ik bij de trekhaak liggen onder de vloer achter nu). is echt ideaal.MadMarky schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:01:
Maar, bij een MY2024 zitten er gewoon gasveren aan de motorkap dus die blijft wel open staan, je hoeft niet zelf een stangetje te zetten nee, dat scheelt wel (want dan voelt het meer als een gewone kofferklep)
Waar in de myHyundai app zie je de locatie van je auto? Ik zou zweren dat dat in bluelink zat en nu wil ik het eens zien, maar ik kan het nergens vinden. Ben ik gek / blind? Of zit het er gewoon niet meer in?
Op het startscherm, naar beneden scrollen tot: Plan uw volgende bestemming. Naast het zoekveld staat een plaatsbolletje, daarop drukken.JvS schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:12:
Waar in de myHyundai app zie je de locatie van je auto? Ik zou zweren dat dat in bluelink zat en nu wil ik het eens zien, maar ik kan het nergens vinden. Ben ik gek / blind? Of zit het er gewoon niet meer in?
Grappig ik gebruik de frunk alleen voor de laadkabel als ik de kofferbak helemaal vol gooi, bijvoorbeeld vakanties of boodschappen doen in Duitsland.lord_fh schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:00:
[...]
Ik gebruik die frunk ook ALTIJD voor de laadkabel (Kona MY2024). laadpoort zit ook voor dus dan hoef je in de auto alleen de motorkap te ontgrendelen en dan ben je meteen bij je laadpoort ook, plus die kabel ligt niet irritant in de weg in de kofferbak (dat doosje ervan heb ik bij de trekhaak liggen onder de vloer achter nu). is echt ideaal.
Ik vind het best wel irritant om de motorkap te moeten ontgrendelen en dan de boel erin en eruit te halen.
Standaard ligt in mijn frunk de V2L adapter de granny charger en een jerrycan ruitenwisservloeistof. En heel soms dus mijn laadkabel.
De originele laadkabel zit in de hoes en die ligt onderin het vak in de kofferbak. Ik heb voor mijn vorige EV destijds al een kortere laadkabel gekocht die ik het meest gebruik, deze raakt namelijk de grond niet als ik thuis laad en op veel andere plekken ook niet , hierdoor wordt die niet zo smerig.
Oh en mijn trekhaak zit er permanent aan, als bumper bescherming
Wat dat betreft ligt mijn laadkabel prima in de kofferbak.
Ieder zijn/haar voorkeuren.
Hier mijn frunk:MadMarky schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:01:
The Adder in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
later nog een maar gasveren op de motorkap gemonteerd zoals @Buske heeft gedaan (alleen een goedkopere, maar even degelijke variant):
Buske in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
en voor 8 tientjes een frunk met gasveren waar mijn kabel, luchtpomp, en de gevarendriehoek in ligt!
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 85000km, [juni 2023->]
Dus wat ik zeg klopt: jullie willen om bepaalde redenen heel graag geen spullen onder de kofferbakvloer hebben liggen. Ik zie vooral de duidelijk reden waarom Hyundai zelf geen "frunk" geplaatst heeft af fabriek 
Mijn laadkabel zit in een tasje en hangt aan de zijkant van de kofferbak aan zo'n haak. Ik gebruik hem zo weinig dat ik soms ook zonder op pad ben als ik de kofferbakruimte nodig heb, maar das ook niet vaak.
Mijn laadkabel zit in een tasje en hangt aan de zijkant van de kofferbak aan zo'n haak. Ik gebruik hem zo weinig dat ik soms ook zonder op pad ben als ik de kofferbakruimte nodig heb, maar das ook niet vaak.
Dat lijkt me de ideale plek om mijn voorraad bougievonkjes te bewarenMadMarky schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:01:
Op een serieuzere noot; heb je door wat jouw comment veroorzaakt? Het gaat niet over mijn vraag waar je een frunk kunt bemachtigen maar over nut en noodzaak van een frunk. Als ik daar een discussie over had willen starten dan had ik dat toch wel gevraagd?
De gasveren zitten er bij mij al in. Waar @Buske de frunk besteld heeft (hyundaizubehoer.de) hebben ze helaas geen voorraad. Ook andere betrouwbaar ogende sites hebben geen voorraad op het moment. Mijn dealer zegt hem niet te kunnen bestellen.The Adder schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:30:
[...]
Hier mijn frunk:
The Adder in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
later nog een maar gasveren op de motorkap gemonteerd zoals @Buske heeft gedaan (alleen een goedkopere, maar even degelijke variant):
Buske in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
en voor 8 tientjes een frunk met gasveren waar mijn kabel, luchtpomp, en de gevarendriehoek in ligt!
Ik heb om verschillende redenen geen zin behoefte om zelf een frunk te maken. Dus als iemand weet waar hij wel te verkrijgen is dan hoor ik dat graag.
Als alternatief kan ik voor de frunk van frunk.at gaan, maar die vind ik beduidend minder mooi.
Mogelijk ter overvloede maar ik raad een (goedkope) jumpstarter wel aan voor de Kona, vooral op vakantie!
Zodra de 12V loodaccu leeg is... krijg je de auto niet meer aan. Iets met dat de hoofdcontactor de hoogspanningsaccu niet kan 'aanzetten'.
Mijn ouders hadden op vakantie dit probleem. Waarschijnlijk was de oorzaak een stukje boomschors in het achterklepslot waardoor de achterklep wel sloot maar niet dicht was voor de auto - gevolg is dat het lampje in de achterbak aan blijft. Ze waren erg blij met mijn tip, die ik van dit forum had, om een jumpstarter mee te nemen.
Oh, en! stop dit ding dan niet helemaal onder in de achterbak... anders sta je moeilijk je bagage weer uit te laden via de zijdeuren want de achterklep gaat niet open als de 12V leeg is.
Zodra de 12V loodaccu leeg is... krijg je de auto niet meer aan. Iets met dat de hoofdcontactor de hoogspanningsaccu niet kan 'aanzetten'.
Mijn ouders hadden op vakantie dit probleem. Waarschijnlijk was de oorzaak een stukje boomschors in het achterklepslot waardoor de achterklep wel sloot maar niet dicht was voor de auto - gevolg is dat het lampje in de achterbak aan blijft. Ze waren erg blij met mijn tip, die ik van dit forum had, om een jumpstarter mee te nemen.
Oh, en! stop dit ding dan niet helemaal onder in de achterbak... anders sta je moeilijk je bagage weer uit te laden via de zijdeuren want de achterklep gaat niet open als de 12V leeg is.
Een paar startkabels en een andere auto is ook een optie.
Wat is die duidelijke reden dan? Ik zie hem niet zo.MadMarky schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:49:
Ik zie vooral de duidelijk reden waarom Hyundai zelf geen "frunk" geplaatst heeft af fabriek
Omdat het een zielig klein bakje is onder een klep die daar nooit voor bedoeld is geweest, vooral bij modellen zonder gasveren. Was dit af fabriek zo geplaatst dan hadden autojournalisten gelachen om de "frunk" oplossing en had Hyundai er enkel kritiek op gekregen.JvS schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:36:
[...]
Wat is die duidelijke reden dan? Ik zie hem niet zo.
Ik heb ook zo'n "zielig bakje" onder de kap van mijn MY2020, inderdaad ook voor de laadkabel. Die van mij is zelfs nog veel spartaanser:
https://www.frunk-ev.de/en/products/frunk-kona-ev
Werkt geweldig, kofferbak lekker leeg - geen natte / vieze kabel tussen de boodschappen als ik de kabel wel nodig heb.
https://www.frunk-ev.de/en/products/frunk-kona-ev
Werkt geweldig, kofferbak lekker leeg - geen natte / vieze kabel tussen de boodschappen als ik de kabel wel nodig heb.
[ Voor 30% gewijzigd door Steef op 09-05-2026 19:34 ]
Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art
Wat ook direct de reden is dat er maar weinig automerken het aandurven om dergelijk goede/praktische/no nonsense vernuft in hun auto’s te stoppen, want o-wee-het-auto-journaille. Verwende kinderen is waar het me geregeld aan doet denken. De enige waar dit enigszins door hen van getolereerd wordt is Dacia.MadMarky schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:49:
[...]
Omdat het een zielig klein bakje is onder een klep die daar nooit voor bedoeld is geweest, vooral bij modellen zonder gasveren. Was dit af fabriek zo geplaatst dan hadden autojournalisten gelachen om de "frunk" oplossing en had Hyundai er enkel kritiek op gekregen.
Zie hier ook direct de reden waarom merken als Volvo nog alleen maar ‘lifestyle’ wagens maken, terwijl iedereen terug verlangt naar het merk en wagens van voor de Ford overname in 1999.
Okee, eerst de frunk-politie op ons dak en nu de frunk-conspiracy?
Ik zie juist dat:
1) het ontbreken van een frunk waar er wel ruimte voor is, meestal wel benoemd wordt en
2) een kleine frunk besproken wordt als "je kunt er niet je boodschappen in kwijt maar tenminste wel je laadkabel".
Verder zie ik vooral dat automerken zich blijkbaar niks aantrekken van reviews, want ze blijven dingen doen die steevast slecht gereviewd worden. Maar het is blijkbaar de schuld van de AutoFake.
Ik ga er eerder vanuit dat het gewoon een bezuiniging is om een bepaalde prijs te kunnen neerzetten, en in het geval van o.a. de Kona, omdat er een oud platform is gerecycled en ze dan de scharnieren, gasveren en motorkapsluiting voor een paar duizend openingen en sluitingen hadden moeten herontwerpen, ook al halen wij er misschien maar 1x per half jaar een laadkabel uit.
Ik zie juist dat:
1) het ontbreken van een frunk waar er wel ruimte voor is, meestal wel benoemd wordt en
2) een kleine frunk besproken wordt als "je kunt er niet je boodschappen in kwijt maar tenminste wel je laadkabel".
Verder zie ik vooral dat automerken zich blijkbaar niks aantrekken van reviews, want ze blijven dingen doen die steevast slecht gereviewd worden. Maar het is blijkbaar de schuld van de AutoFake.
Ik ga er eerder vanuit dat het gewoon een bezuiniging is om een bepaalde prijs te kunnen neerzetten, en in het geval van o.a. de Kona, omdat er een oud platform is gerecycled en ze dan de scharnieren, gasveren en motorkapsluiting voor een paar duizend openingen en sluitingen hadden moeten herontwerpen, ook al halen wij er misschien maar 1x per half jaar een laadkabel uit.
Meneer, dit is een Hema Hyundai Kona EV-topicZie hier ook direct de reden waarom merken als Volvo nog alleen maar ‘lifestyle’ wagens maken, terwijl iedereen terug verlangt naar het merk en wagens van voor de Ford overname in 1999.
Voor de mensen met een trekhaak:
veel fietsendragers hebben een dubbele stekker (7 polig ene kant 13 polig andere kant).
Deze stekker krijg ik zeer moeilijk in de stekkerdoos en ook merk ik dat de stekker de bumper iets omhoog drukt.
Ik vermoed dat de dealer dit maar aan moet passen, of herkennen jullie dit en is er weinig aan te doen?
veel fietsendragers hebben een dubbele stekker (7 polig ene kant 13 polig andere kant).
Deze stekker krijg ik zeer moeilijk in de stekkerdoos en ook merk ik dat de stekker de bumper iets omhoog drukt.
Ik vermoed dat de dealer dit maar aan moet passen, of herkennen jullie dit en is er weinig aan te doen?
Ik herken dit niet.geenstijl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 07:06:
Voor de mensen met een trekhaak:
Een paar jaar geleden heb ik bij trekhaakcentrum ofzo een afneembare trekhaak onder mijn Kona 2019 laten plaatsen. Wat ik wel merk is dat het lastig is om de stekker in het (wegzwenkbare) stopcontact te duwen, maar dat lijkt mij meer veroorzaakt door een onhandige plaats dan dat er iets 'mis' is.En nee, de stekker duwt uiteindelijk niet tegen de bumper aan.
Onze Kona 2020 gaf bij het starten de volgende foutmelding:
:strip_exif()/f/image/NbSXfIHgcigrxyy4ecUmsn1j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EaZzPlpaa4IN7GQdYeqOMPOC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de accu (12v) doorgemeten en kwam op 12.22v uit.
de batterij is denk ik al oud, maar de garage gaf telefonisch aan dat 12.22 niet echt laag was voor een auto die van contact was.
Wat denken jullie?
:strip_exif()/f/image/NbSXfIHgcigrxyy4ecUmsn1j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EaZzPlpaa4IN7GQdYeqOMPOC.jpg?f=fotoalbum_large)
de batterij is denk ik al oud, maar de garage gaf telefonisch aan dat 12.22 niet echt laag was voor een auto die van contact was.
Wat denken jullie?
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Voltage als momentopname zegt niet heel veel, hoe oud is oud?utbone schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:59:
Als ie 5 jaar oud is zou ik hem sowieso vervangen, kan goed zijn dat dit probleem dan ook weg is. Zo niet dan verder zoeken.
Deze melding lijkt meer op een mogelijk probleem met de grote accu, niet met de 12V accu.utbone schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat denken jullie?
Dit gaat over de grote accu. Ik heb deze melding ook een paar keer gehad (meestal in de winter), de warmtepomp werkt dan ff niet meer, maar met opnieuw opstarten is het dan ook weer weg. Voelt voor mij als een bug, in de lente/zomer ervaar ik het weer niet. Merkte jij nog iets aan de verwarming?utbone schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat denken jullie?
1 keer door de dealer (Herwers) laten checken, die hadden toen een software-update gedaan maar een paar weken later gebeurde het weer. Ik belde toen maar de dame aan de telefoon zei dat ze die melding alleen kunnen zien als je de auto tussendoor niet uitzet (volgens mij klopt dat niet, maargoed). Ik accepteer nu dat ik een paar keer per jaar die melding krijg, vervelend als je dan in de kou moet zitten maar ik merk verder niets.
Na 5 jaar en bijna 100.000km in 2 Kona's te hebben te hebben gereden ga ik volgende week, met pijn in mijn hart, de overstap naar een Ioniq 6 Lounge Sky maken (wat natuurlijk geen straf is!)
De dealer wil graag weer de originele onderdelen in de Kona, en om die reden bied ik hierbij zelfgemaakte frunk gratis aan! De frunk kan gewoon op de bestaande bevestigingspunten geklikt worden, dus echt plug en play.
Afhalen omgeving Bergen op Zoom of kan eventueel in overleg in omgeving Rotterdam/Gouda afgeleverd worden. P.S. De frunk wordt geleverd zonder inhoud en de gasveren ga ik niet demonteren
De frunk heeft een nieuwe eigenaar gevonden die nu weer een lekkere lege trunk heeft
Door de overstap van de Kona naar de Ioniq 6 (deze heeft helaas geen laadpoort in de neus) moet ik mijn huidige 1-fase/16A (3,5kwh) thuislader met 5m vaste kabel vervangen door een lader met ~13m kabel lengte. Wie kan ik blij maken met deze thuislader, richtprijs 75 euro?
De dealer wil graag weer de originele onderdelen in de Kona, en om die reden bied ik hierbij zelfgemaakte frunk gratis aan! De frunk kan gewoon op de bestaande bevestigingspunten geklikt worden, dus echt plug en play.
Afhalen omgeving Bergen op Zoom of kan eventueel in overleg in omgeving Rotterdam/Gouda afgeleverd worden. P.S. De frunk wordt geleverd zonder inhoud en de gasveren ga ik niet demonteren
De frunk heeft een nieuwe eigenaar gevonden die nu weer een lekkere lege trunk heeft
Door de overstap van de Kona naar de Ioniq 6 (deze heeft helaas geen laadpoort in de neus) moet ik mijn huidige 1-fase/16A (3,5kwh) thuislader met 5m vaste kabel vervangen door een lader met ~13m kabel lengte. Wie kan ik blij maken met deze thuislader, richtprijs 75 euro?
[ Voor 30% gewijzigd door The Adder op 11-05-2026 14:17 ]
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 85000km, [juni 2023->]
Verwarming doet het prima. Geen vermogen verlies, bereik wat ik er van verwacht. Ook SOC rapport (wat het waard is) was nog 93%.Gerjannn schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:36:
[...]
Dit gaat over de grote accu. Ik heb deze melding ook een paar keer gehad (meestal in de winter), de warmtepomp werkt dan ff niet meer, maar met opnieuw opstarten is het dan ook weer weg. Voelt voor mij als een bug, in de lente/zomer ervaar ik het weer niet. Merkte jij nog iets aan de verwarming?
1 keer door de dealer (Herwers) laten checken, die hadden toen een software-update gedaan maar een paar weken later gebeurde het weer. Ik belde toen maar de dame aan de telefoon zei dat ze die melding alleen kunnen zien als je de auto tussendoor niet uitzet (volgens mij klopt dat niet, maargoed). Ik accepteer nu dat ik een paar keer per jaar die melding krijg, vervelend als je dan in de kou moet zitten maar ik merk verder niets.
ASW1 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:04:
[...]
Voltage als momentopname zegt niet heel veel, hoe oud is oud?
Als ie 5 jaar oud is zou ik hem sowieso vervangen, kan goed zijn dat dit probleem dan ook weg is. Zo niet dan verder zoeken.
DitEupeodes schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:11:
[...]
Deze melding lijkt meer op een mogelijk probleem met de grote accu, niet met de 12V accu.
Helaas begint het navigatiescherm van mijn Kona EV uit 2019 ook bubbels te vertonen sindskort. Garantie zal hem wel niet meer worden want 7+ jaar oud. Ik lees online dat je het iets grotere scherm van de nieuwere (2020+) Kona met de knoppen aan de onderkant 2dehands kan kopen en dat dit ook moet werken/passen? Andere mensen hier ervaring mee? Voor nu laat ik het zo, maar als het erger wordt en hij ghost-touches gaat doen zal ik hem wel moeten vervangen.
Iemand hier zijn Kona rond 2019 al weg gebracht voor de terugroepactie? Ben benieuwd of er bij iemand al iets is uitgekomen? Ik ga vandaag een afspraak maken.
Gasloos sinds 2020.
Jep, bij een Hyundai dealer geweest voor de terugroepactie met mijn MY19 Kona. Binnen een uurtje waren ze klaar, ze hebben twee updates geïnstalleerd. Verder niks van te merken, zelfs de rit-kilometers waren niet gereset.Herkz schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:31:
Iemand hier zijn Kona rond 2019 al weg gebracht voor de terugroepactie? Ben benieuwd of er bij iemand al iets is uitgekomen? Ik ga vandaag een afspraak maken.
Geen ervaring met het andere scherm, wel met een vervangend scherm: https://nl.aliexpress.com/item/1005009339835254.htmlSatch schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:05:
Helaas begint het navigatiescherm van mijn Kona EV uit 2019 ook bubbels te vertonen sindskort. Garantie zal hem wel niet meer worden want 7+ jaar oud. Ik lees online dat je het iets grotere scherm van de nieuwere (2020+) Kona met de knoppen aan de onderkant 2dehands kan kopen en dat dit ook moet werken/passen? Andere mensen hier ervaring mee? Voor nu laat ik het zo, maar als het erger wordt en hij ghost-touches gaat doen zal ik hem wel moeten vervangen.
[Afbeelding]
Dit scherm is ook voor het MY2020-2023 model verkrijgbaar bij verschillende verkopers.
Ah dank, dat is nog een stuk goedkopere optie inderdaad! Is de kwaliteit goed?XallaX schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:54:
[...]
Geen ervaring met het andere scherm, wel met een vervangend scherm: https://nl.aliexpress.com/item/1005009339835254.html
Dit scherm is ook voor het MY2020-2023 model verkrijgbaar bij verschillende verkopers.
Interessant. Ik heb ook een versleten 12v accu en een MY2020, maar deze foutmelding heb ik ondanks een aantal vastlopers nog nooit gezien. Ik heb wel eens gehad dat de auto niet goed afsloot en opstartte vanwege 12v tekort (laagste wat ik heb gemeten was ooit 5.5vutbone schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat denken jullie?
DMThe Adder schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:59:
[Afbeelding]
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Mmm…. De 28ste mag hij naar de garage. Ben benieuwd.XanderDrake schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:10:
[...]
Interessant. Ik heb ook een versleten 12v accu en een MY2020, maar deze foutmelding heb ik ondanks een aantal vastlopers nog nooit gezien. Ik heb wel eens gehad dat de auto niet goed afsloot en opstartte vanwege 12v tekort (laagste wat ik heb gemeten was ooit 5.5v), maar als hij, na een volledige boot cyclus, het eenmaal weer deed had ik geen problemen meer.
[...]
DM!
Kwaliteit was goed, bijna origineel, (type scherm leek niet 100% hetzelfde te zijn maar hij werkte perfect). In 2024 in een MY2019 gezet. Screenprotector erop gedaan voor de zekerheid. Dealer heeft het niet gezien bij inruil begin dit jaar. En het scherm werkte nog goed.Satch schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:14:
[...]
Ah dank, dat is nog een stuk goedkopere optie inderdaad! Is de kwaliteit goed?
Ontsluiten laadklep?
Hyundai KONA Premium Serenity White TT
Dat zou kunnen, bedoel je dat het normaal is dat dat slangetje los hangt in de motor ruimte?EVBert schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:54:
Ontsluiten laadklep?
Lijkt er op dat je gelijk hebt, al is het schijnbaar voor het ontsluiten van de laadpoort.
YouTube: KONA EV-Emergency Charge Cable Release- How to release your charge cable if it is stuck - #konaev
Kabeltje hoort wel ergens vast te zitten als ik dat zo zie.
[ Voor 42% gewijzigd door Steef op 12-05-2026 18:48 ]
Die kabel zit normaalgesproken verticaal aan dat beugeltje gehaaktSteef schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:42:
Kan iemand even onder de motorkap kijken en mij vertellen waar dit slangetje met geveerde afsluiter aan vast zou moeten zitten?
Hij hangt hier los in de motor ruimte, dat lijkt me niet de bedoeling.
[Afbeelding]
Bij mij ziet het er namelijk zo uit
Ik heb op dit moment een zappi laadpaal, maar die kan nog steeds niet omgaan met het gedrag van de Kona SX2. Ter verduidelijking, als de laadpaal een nul op de meter regelt op 3 fasen tussen de 3x6A en 3x7.5A dan schakelt de auto de 3e fase uit en laadt hij met 2*8A tot 2*9.5A. De nul op de meter regeling van de zappi raakt dan helemaal in de war waardoor de auto om de paar seconden de 3e fase aan en uit gaat zetten.
Gezien de ERE regeling zoek ik nu een andere laadpaal, die een MID meter heeft, een puur op de zon modus heeft en die ook kan omgaan met dit gedrag van de Kona SX2. Iemand die ervaring hiermee heeft en weet dat een specifieke laadpaal het goed regelt?
Gezien de ERE regeling zoek ik nu een andere laadpaal, die een MID meter heeft, een puur op de zon modus heeft en die ook kan omgaan met dit gedrag van de Kona SX2. Iemand die ervaring hiermee heeft en weet dat een specifieke laadpaal het goed regelt?
De Zappi kan 1 of 3 fasen, geen twee fasen?jwillemsen schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:54:
Ik heb op dit moment een zappi laadpaal, maar die kan nog steeds niet omgaan met het gedrag van de Kona SX2. Ter verduidelijking, als de laadpaal een nul op de meter regelt op 3 fasen tussen de 3x6A en 3x7.5A dan schakelt de auto de 3e fase uit en laadt hij met 2*8A tot 2*9.5A. De nul op de meter regeling van de zappi raakt dan helemaal in de war waardoor de auto om de paar seconden de 3e fase aan en uit gaat zetten.
Ook kunnen zowel de kona als de zappi niet om de paar seconden wisselen van 1 naar 3 fasen en weer terug. Daat gaat minstens 30 seconden ofzo overheen?
Is er niet iets anders aan de hand?
De Kona SX2 zet de 3e fase uit als er tussen de 3*6A en 3*8A aan zonnestroom beschikbaar is. Dat doet hij bij 3 fasen laden, de onboard charger heeft deze feature. Als er bv 18A zon overschot is, dan converteert de laadpaal dat naar een PWM waarde voor de auto, maar de laadpaal gaat ervan uit dat de auto dan met 3*6A gaat laden, maar de Kona gaat dan 2*9A+1*0A laden. De nul op de meter regel logica van de zappi kan hier niet mee omgaan, de PWM waarde gaat dan om de paar seconden op en neer waardoor de auto elke keer de 3e fase aan en uit zet. Na 2.5 jaar wachten op myenergi/zappi verwacht ik daar niets van, van Hyundai krijg ik alleen maar terug dat het gedrag wat ik zie normaal is voor hun onboard charger en dat de laadpaal daar maar mee om moet gaan.rube schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:59:
[...]
De Zappi kan 1 of 3 fasen, geen twee fasen?![]()
Ook kunnen zowel de kona als de zappi niet om de paar seconden wisselen van 1 naar 3 fasen en weer terug. Daat gaat minstens 30 seconden ofzo overheen?
Is er niet iets anders aan de hand?
[ Voor 9% gewijzigd door jwillemsen op 13-05-2026 15:55 ]
@jwillemsen probeer het ook eens hier: Thuisladen van je EV
Na 13.000 km (sinds november '25, dus de winter door) gemiddeld 14,3 kWj/100km op de teller staan. MY 2018 met ruim 100k op de teller.midego schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:13:
Na 15.000km een gemiddelde van 16.8 kWh op de teller staan.
Nieuwe terugroepactie
Ik krijg net een brief van de Importeur. Er blijkt een nieuwe terugroepactie vanwege mogelijk spanningsverschil tussen de cellen van de batterij met risico op kortsluiting en brand. Ik heb een Kona EV uit 2018 geproduceerd in de Koreaanse fabriek, waarvan de LG-batterij al eens vervangen is tijdens een eerdere terugroepactie.
De remedie is in eerste instantie een software update die dat spanningsverschil vroegtijdig kan detecteren en als er al sprake is van spanningsverschil dan wordt de batterij wederom vervangen.
Zijn er meerdere forumleden die deze brief hebben gehad? En zo ja, hebben jullie dan ook allemaal een Kona waarvan de batterij al eens is vervangen bij een eerdere terugroepactie?
Ik krijg net een brief van de Importeur. Er blijkt een nieuwe terugroepactie vanwege mogelijk spanningsverschil tussen de cellen van de batterij met risico op kortsluiting en brand. Ik heb een Kona EV uit 2018 geproduceerd in de Koreaanse fabriek, waarvan de LG-batterij al eens vervangen is tijdens een eerdere terugroepactie.
De remedie is in eerste instantie een software update die dat spanningsverschil vroegtijdig kan detecteren en als er al sprake is van spanningsverschil dan wordt de batterij wederom vervangen.
Zijn er meerdere forumleden die deze brief hebben gehad? En zo ja, hebben jullie dan ook allemaal een Kona waarvan de batterij al eens is vervangen bij een eerdere terugroepactie?
Brief ontvangen, hv batterij nooit vervangen, software update onlangs uitgevoerd, geen bijzonderheden. Las ergens dat er in Nederland nog geen hv batterijen zijn vervangen als gevolg van deze recall.
Brief gehad maar ik wist er daar voor al van. Auto had vandaag naar de garage gemoeten maar dat is wegens een te kort aan monteurs doorgeschoven naar eind juni. Ik heb nog de originele (39 kwh) accu.ldboer schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:14:
Nieuwe terugroepactie
In de Autoweek stond een kort bericht over de terugroepactie (een oudere Kona met nieuwe accu zou natuurlijk een occasion buitenkans zijn). Tot nu toe is er nog geen één accu vervangen, de kans dat dat gebeurt lijkt dus nihiel. Het gaat om Kona's geproduceerd van 24/1/18 t/m 15/7/23.ldboer schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:14:
Nieuwe terugroepactie
[ Voor 13% gewijzigd door Gerjannn op 16-05-2026 08:10 . Reden: Foto toegevoegd ]
Toch lijken niet alle autos daar onder te vallen, mijn MY2020 is schijnbaar niet onderdeel van de terugroep actie.Gerjannn schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:05:
[...]
In de Autoweek stond een kort bericht over de terugroepactie (een oudere Kona met nieuwe accu zou natuurlijk een occasion buitenkans zijn). Tot nu toe is er nog geen één accu vervangen, de kans dat dat gebeurt lijkt dus nihiel. Het gaat om Kona's geproduceerd van 24/1/18 t/m 15/7/23.
Dat schijnbaar is eenvoudig te controleren/bevestigen via https://ovi.rdw.nl/ (kenteken invullen en naar beneden scrollen). Ik zie dit dan nog staan:Steef schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:08:
[...]
Toch lijken niet alle autos daar onder te vallen, mijn MY2020 is schijnbaar niet onderdeel van de terugroep actie.
Daar heb ik vandaan dat mijn MY2020 er niet onder valt.Dronium schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:25:
[...]
Dat schijnbaar is eenvoudig te controleren/bevestigen via https://ovi.rdw.nl/ (kenteken invullen en naar beneden scrollen). Ik zie dit dan nog staan:
[Afbeelding]
Het betreft alleen Kona's die in Korea zijn gemaakt waarvan het VIN-nummer begint met KMHK. Kona's uit de fabriek in Tsjechië met een VIN-nummer die begint met TMAK vallen er niet onder.Gerjannn schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:05:
In de Autoweek stond een kort bericht over de terugroepactie (een oudere Kona met nieuwe accu zou natuurlijk een occasion buitenkans zijn). Tot nu toe is er nog geen één accu vervangen, de kans dat dat gebeurt lijkt dus nihiel. Het gaat om Kona's geproduceerd van 24/1/18 t/m 15/7/23.
Als je zoekt met het Hyundai referentienummer 61D004 vindt je er nog meer over uit verschillende landen.
Hi allemaal,
Wij zijn in de markt voor een Hyundai Kona electric MY20, maar ik kan nergens de brochure en/of prijslijst van dat model vinden. In de prijslijst staat namelijk mooi welke uitrusting elke uitvoering heeft. Dan kan ik goed vergelijken en weet ik of ik een Comfort of Fashion moet hebben. Of bijv een Comfort met een Navigation pack oid...
Heeft iemand nog digitaal een brochure of prijslijst van de 2020 (MY20) uitvoeringen. Alvast bedankt!!
Wij zijn in de markt voor een Hyundai Kona electric MY20, maar ik kan nergens de brochure en/of prijslijst van dat model vinden. In de prijslijst staat namelijk mooi welke uitrusting elke uitvoering heeft. Dan kan ik goed vergelijken en weet ik of ik een Comfort of Fashion moet hebben. Of bijv een Comfort met een Navigation pack oid...
Heeft iemand nog digitaal een brochure of prijslijst van de 2020 (MY20) uitvoeringen. Alvast bedankt!!
Altijd voor de premium gaan. Staan er genoeg te koop en het marginale prijsverschil bij een occassion van 6jr oud is nagenoeg nihil.
Dan zou ik eerder een 2019 of 2018 model overwegen.
Ja de modellen 2018 of 2019 kunnen nu extra interessant zijn omdat ze mogelijk een terugroepactie krijgen voor de accu en omdat veel van deze ook al eens een nieuwe accu gekregen hebben. Vond het echter toch wel een upgrade van de 2019 versie naar 2021 versie. Vooral de bluelink en het 10inch scherm waren (voor mij) echt een meerwaarde. Maar inderdaad zoals @flipjevandejam al schreef probeer voor een premium (sky) te gaan, ik heb zojuist een Premium Sky van 2021 ingeleverd bij de aankoop van mijn 'nieuwe' i6 maar kan zeggen dat ik 5 jaar echt super tevreden en nagenoeg zonder problemen (wel een jumpstarter meenemen voor de 12V accu) bijna 100.000km met de Kona(s) heb gereden, aanrader!flipjevandejam schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:10:
Altijd voor de premium gaan. Staan er genoeg te koop en het marginale prijsverschil bij een occassion van 6jr oud is nagenoeg nihil.
Goede info, hier inderdaad een TMAKeasyriider schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:17:
[...]
Het betreft alleen Kona's die in Korea zijn gemaakt waarvan het VIN-nummer begint met KMHK. Kona's uit de fabriek in Tsjechië met een VIN-nummer die begint met TMAK vallen er niet onder.
Als je zoekt met het Hyundai referentienummer 61D004 vindt je er nog meer over uit verschillende landen.
Ik was zelf in Jan om die reden voor premium gegaan inderdaad, maar er is nu wel flink minder aanbod dan begin van het jaar het geval was heb ik het idee.flipjevandejam schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:10:
Edit M'n AI buddy vindt dat er juist meer aanbod is dus mogelijk heb ik het mis
[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 17-05-2026 21:08 ]
Hadden die oudere modellen niet enkelfase laden (ipv driefasen) en géén bluelink app? Vind ik beide flinke nadelen!flipjevandejam schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:10:
@The Adder hou nu eens op over die mogelijke accu vervanging. Er is hierboven al genoeg over gezegd om dat te debunken (hint: in Nederland nog niet voor gekomen).
[ Voor 5% gewijzigd door MadMarky op 17-05-2026 21:46 ]
Sorry, ik heb twee terugroep acties in één zin geschreven, dat was inderdaad nogal verwarrend, ik bedoel het volgende:MadMarky schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:16:
[...]
@The Adder hou nu eens op over die mogelijke accu vervanging. Er is hierboven al genoeg over gezegd om dat te debunken (hint: in Nederland nog niet voor gekomen).
- Rond 2022 is er een eerste terugroep actie geweest voor Kona's uit 2018-~2021 waarbij de HS accu in veel gevallen compleet is vervangen. Mijn Kona uit 2019, met toen 40k op de teller, kreeg toen een nieuw HS accu waardoor ik qua 'motor' weer een nieuwe Kona had. Wat ik wilde zeggen was dat er nu nog heel wat Kona's uit 2018 - ~2021 rondrijden met een misschien wel een hoge km-stand maar feitelijk met een HS accu die veel jonger is (dit kan je nakijken in het onderhoud, navragen bij dealer of Hyundai.nl). P.S. De 160k/8jaar HS garantie geldt op de km stand en auto leeftijd!
- Daarnaast is er de recente terugroepactie waarbij de HS accu gecontroleerd moet worden. En waarbij, zoals @MadMarky terecht schreef, in NL nog geen accu vervanging is voorgekomen.
Of je kan natuurlijk ook zelf je accu gaan vervangen:
[ Voor 6% gewijzigd door The Adder op 18-05-2026 12:32 ]
Iets geks wat misschien iemand hier herkent, sinds ik in m'n Kona rijd, is via Android Auto m'n google agenda altijd leeg. Wat irritant is, omdat ik vaak afspraken met adressen daar in heb staan voor het makkelijk navigeren.
Iemand die dit herkent?
Iemand die dit herkent?
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Mijn 2024 Kona EV is net geupdatet naar versie 26.4.1. NIet helemaal duidelijk wat er veranderd is, maar ik las iets dat het de 12V accu zou moeten ontlasten...
Ja, zo een rijd ik er. Inderdaad best flinke nadelen, als ik de keuze zou hebben zou ik wel iets overhebben voor een iets nieuwer model met driefaseladen en bluelink.MadMarky schreef op zondag 17 mei 2026 @ 21:16:
[...]
Hadden die oudere modellen niet enkelfase laden (ipv driefasen) en géén bluelink app? Vind ik beide flinke nadelen!
Yes, dit is idd bij mijn auto ook gebeurd bij een vergelijkbare kilometerstand.The Adder schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:57:
[...]
Rond 2022 is er een eerste terugroep actie geweest voor Kona's uit 2018-~2021 waarbij de HS accu in veel gevallen compleet is vervangen. Mijn Kona uit 2019, met toen 40k op de teller, kreeg toen een nieuw HS accu waardoor ik qua 'motor' weer een nieuwe Kona had. Wat ik wilde zeggen was dat er nu nog heel wat Kona's uit 2018 - ~2021 rondrijden met een misschien wel een hoge km-stand maar feitelijk met een HS accu die veel jonger is (dit kan je nakijken in het onderhoud, navragen bij dealer of Hyundai.nl).
We zijn tevreden rijders van een KONA Electric MY2020, maar kijken ook naar een eventuele vervanger. In een proefrit in een KONA Electric MY2026 viel ons echter op dat het zicht door de voorruit een lens-effect gaf, alsof er een bolling of afwijking in zit en je door een bril kijkt. Misschien een incident, of herkennen anderen dit ook in een KONA SX2?
Nope, nog nooit van gehoord of iets van gemerktKeynes schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:02:
We zijn tevreden rijders van een KONA Electric MY2020, maar kijken ook naar een eventuele vervanger. In een proefrit in een KONA Electric MY2026 viel ons echter op dat het zicht door de voorruit een lens-effect gaf, alsof er een bolling of afwijking in zit en je door een bril kijkt. Misschien een incident, of herkennen anderen dit ook in een KONA SX2?
Ik heb een SX2 2024, maar merk er niets van. Ik vind alleen de ruit wat meer reflecteren dan mijn Toyotas en Lexussen. Misschien is dat omdat er een coating op zit voor de HUD ofzo?Keynes schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:02:
Ik ken het wel van andere typen auto's. Daar was het, naast een grote en vlak liggende voorruit, te wijten aan een fabricagefout of op z'n minst een te ruime tolerantie. Sommigen hebben daarop met succes een nieuwe ruit geclaimd, omdat de vervorming van het beeld te groot was.Keynes schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:02:
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
:strip_exif()/f/image/p3ycoOqvMN5XTo6znqP1EWkd.jpg?f=fotoalbum_large)