"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Aha, nu komt de aap uit de mouwSpongeRob schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:47:
Mwoah, het weer hier in Italië is een stuk vriendelijker geweest dan in Nederland.![]()
Ook vermijd ik de snelwegen hier in Italië redelijk veel, dus de gemiddelde snelheid ligt vrij laag. Sinds eind juni woon ik in Italië en dat is in het verbruik wel te merken.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Of de gom is erg optimistisch of het is het laatste model. Zo’n verbruik red ik niet, hoe erg ik ook mijn best doe.assje schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:27:
[...]
Gemiddeld verbruik <100Wh/km, dat is met huidige omstandigheden wel een prestatie.
Mijn verbruik zit doorgaans nu op 100-120Wh/km, in de zomer zit ik wel vrijwel dagelijks rond of onder de 100Wh/km.RonaldPr schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:36:
[...]
Of de gom is erg optimistisch of het is het laatste model. Zo’n verbruik red ik niet, hoe erg ik ook mijn best doe.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Mijn gemiddelde verbruik sinds ik vertrokken ben uit Nederland, ongeveer 4500km geleden gok ik, staat nu op 10.2 kWh/100km en dat is inclusief de Duitse autobahn.RonaldPr schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:36:
[...]
Of de gom is erg optimistisch of het is het laatste model. Zo’n verbruik red ik niet, hoe erg ik ook mijn best doe.
De meeste ritten zijn momenteel net onder de 10kWh/100km. De GOM is dus zoals gewoonlijk erg accuraat.
Dan zit je in de top bij Spritmonitor, daar zijn er maar een paar nog zuiniger. Welke bandenspanning heb je en misschien helpt het ook dat je zelf niet erg zwaar bent? De zuinigste 38 zit daar op 12 kWh/100km.SpongeRob schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:40:
[...]
Mijn gemiddelde verbruik sinds ik vertrokken ben uit Nederland, ongeveer 4500km geleden gok ik, staat nu op 10.2 kWh/100km en dat is inclusief de Duitse autobahn.
De meeste ritten zijn momenteel net onder de 10kWh/100km. De GOM is dus zoals gewoonlijk erg accuraat.
Ik geloof dat de bandenspanning op 2.5 of 2.6 bar staat.
Het grote verachil zit 'm in het feit dat de maximumsnelheid hier 90 km/h is op de wegen waar ik rijd, dus ik kom nauwelijks boven de 100 km/h.
Zelf weeg ik 80 kg, maar gewicht maakt weinig uit voor het verbruik.
Wat wel een verschil kan zijn is of men de laadverliezen meeneemt, ik had het laatst even berekend en ik had op een rit van 175 km ongeveer 20kWh bijgeladen. Dat is dus inclusief de laadverliezen een verbruik van ongeveer 11,5 kWh/100km terwijl de auto aangaf dat het verbruik die rit 9,6 kWh/100km was.
Had ik vandaag ook. Ik wil achteruit wegrijden na een pauze langs de snelweg en plotseling hoorde ik een onbekende en luide riedel uit de luidsprekers. Even later had ik 112 aan de lijn. Gelukkig werd het vriendelijk opgenomen toen ik uitlegde wat er was gebeurt.Holgster schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:51:
Vanochtend iets vreemds. Ik start de auto, wil wegrijden zie ik dat er gebeld wordt naar SOS. Krijg ik 112 aan de lijn!? Lampje bij SOS knop bovenin is groen.
Auto belt spontaan naar 112, iemand al een keer zoiets gehad?
Neem aan dat er ergens in de sensors iets fout is gegaan. Die call wordt getriggerd door een ongeluk toch? Of je kunt hem handmatig activeren.
Denk dat ik mijn auto maar "Christine" ga noemen!
update: auto 38kwh model
Geen idee wat het triggerde. Zag dat de rode led in de SOS schakelaar bleef branden. Vreemd is dat ik in de handleiding van de auto niets over de SOS noodknop kan terugvinden laat staan hoe te resetten.
Na even indrukken van de SOS knop hoorde ik de riedel weer en na meteen opnieuw indrukken stopte het. De auto uitgezet en na opnieuw starten gingen de groene en rode led in de schakeleer even aan en weer uit. Daarna geen probleem meer gehad.
Vind het maar vreemd.
BYD Atto 3 Skiwhite
:strip_exif()/f/image/ZhdTZ8vA04nDjSPj4EapjEsy.jpg?f=fotoalbum_medium)
Was vrij gemakkelijk met het juiste gereedschap.
:strip_exif()/f/image/a5pvyAnPLT8NLW3fmRa5feMq.jpg?f=fotoalbum_medium)
Rechtsonder wel een nieuw gat moeten boren. Zorg er dus voor dat je eerst alleen de schroeven een klein stukje met de hand vastdraait, zodat je de bak er uit kunt halen om te boren.
:strip_exif()/f/image/WMYVGITjIywTklTIWgsy9fYm.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ook nog gasveren er bij:
:strip_exif()/f/image/yR92tkfFq9b0g6957R4JIRwC.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het nadeel is wel dat je niet gemakkelijk de "motorkap" kunt laten vallen zodat ie gelijk dicht zit. Ik houd niet van vingervlekken op de auto. gewoon iets harder smijten. Geen probleem!
De tas van de lader er maar uit gehaald zodat je flexibeler bent.
:strip_exif()/f/image/9h6Fh5mCNIA8nalz2Yz8AL7I.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 11% gewijzigd door timovd op 27-10-2021 17:27 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Handschoenen gebruiken?timovd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:56:
Ik houd niet van vingervlekken op de auto.
de frunk?!timovd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:56:
Vanochtend de frunk geïnstalleerd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rechtsonder wel een nieuw gat moeten boren. Zorg er dus voor dat je eerst alleen de schroeven een klein stukje met de hand vastdraait, zodat je de bak er uit kunt halen om te boren.
[Afbeelding]
Ook nog gasveren er bij:
[Afbeelding]
Het nadeel is wel dat je niet gemakkelijk de "motorkap" kunt laten vallen zodat ie gelijk dicht zit. Ik houd niet van vingervlekken op de auto.
Ik zit al een tijdje te zoeken maar heb alleen die gevonden die niet meer wordt gemaakt voor 250 euro,.
Is dit zelf gemaakt of gekocht?!
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Als de auto aan de lader staat, en ik ga in de auto zitten en doe hem aan, om bv. de preheating in te stellen, dan krijg ik met geen mogelijkheid de auto meer uit. Ook kan ik dan de kabel niet meer verwijderen, die blijft gelocked. Alleen via de kabel onderin de bagageruimte krijg ik hem nog los. Pas daarna kan ik de auto uitschakelen. Weet iemand de goede volgorde/truc om de auto uit te zetten als de lader er in zit?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Uitzetten zonder het rempedaal in te trappen werkt bij mij goed, met de rem ingedrukt krijg je hem niet uit.zerocool schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:10:
Even een vraag die ik al een tijdje wilde stellen, maar vandaag gebeurde het me weer, en ik kom er maar niet achter hoe het zit.
Als de auto aan de lader staat, en ik ga in de auto zitten en doe hem aan, om bv. de preheating in te stellen, dan krijg ik met geen mogelijkheid de auto meer uit. Ook kan ik dan de kabel niet meer verwijderen, die blijft gelocked. Alleen via de kabel onderin de bagageruimte krijg ik hem nog los. Pas daarna kan ik de auto uitschakelen. Weet iemand de goede volgorde/truc om de auto uit te zetten als de lader er in zit?
Zelf gekocht denk ik.Kodess schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 22:20:
[...]
de frunk?!
Ik zit al een tijdje te zoeken maar heb alleen die gevonden die niet meer wordt gemaakt voor 250 euro,.
Is dit zelf gemaakt of gekocht?!
Auto op slot en weer van slot halen, dan heb je een aantal seconden om de stekker eruit te halen. Denk dat je de auto wel moet uitzetten (zoals hierboven aangegeven, voet van de rem, knop indrukken).zerocool schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:10:
Even een vraag die ik al een tijdje wilde stellen, maar vandaag gebeurde het me weer, en ik kom er maar niet achter hoe het zit.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik had dat ook. Stond te laden en wilde wat te eten kopen, maar had hem per ongeluk aangedrukt.vervele dewas ook dat hij dan noet op slot ging.zerocool schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:10:
Ik weet alleen niet meer precies hoe ik het had opgelost. Of de aan/uitknop ingedrukt houden of snel achtet elkaar indrukken. Maar het kan wel weer uit.
Ben blijkbaar nr 9 of 10 in NL (en dan denk ik van de groep mensen met een premium uitvoering met een electrisch bediende bestuurdersstoel).
Zit sinds km stand ~100k speling in.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
28 of 38 versie? Ik heb de 28 en heb dat nog nooit meegemaakt. Hij gaat gewoon weer uit als je op de aan knop drukt en daarna de deur open doet.zerocool schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:10:
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
De juiste volgorde is hetzelfde als het ouderwetse contactslot. Eén keer drukken is de accessoire stand, dan gaat de radio aan en nog wat andere kleine dingen.zerocool schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 18:10:
Een tweede keer drukken schakelt het contact aan, dan zijn alle systemen in de auto actief.
Na een derde keer op de aan-/uitknop te drukken schakel je alles weer uit.
Let op; dit is alleen het geval wanneer het rempedaal niet ingedrukt wordt!
Wanneer het rempedaal wel ingedrukt wordt is de auto gebruiksklaar en kun je ermee gaan rijden, dat lukt niet wanneer het rempedaal niet gebruikt wordt bij het indrukken van de aan-/uitknop.
:strip_exif()/f/image/bUcFRUhYqdlIEMXztIQm8miu.jpg?f=fotoalbum_medium)
De optie is nu uitgegrijst en niet meer te selecteren

Nieuwste versie van de software:
:strip_exif()/f/image/e6InRlEtep32J6qR84UoluuB.jpg?f=fotoalbum_medium)
Iemand dit al eens een keer meegemaakt?
Zo maar even bij de dealer aan de telefoon gaan hangen. Ben benieuwd hoe zoiets kan...
[ Voor 25% gewijzigd door Standeman op 13-10-2021 11:08 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Ik heb dezelfde software versie, behalve de navigatieversie is anders, maar dat zou het probleem niet moeten zijn.Standeman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:04:
Ik heb wat raars sinds de laatste beurt bij de dealer. Om één of andere reden is de dodehoekdetectie uitgeschakeld en ik kan hem ook niet meer inschakelen.
[Afbeelding]
De optie is nu uitgegrijst en niet meer te selecteren
Nieuwste versie van de software:
[Afbeelding]
Iemand dit al eens een keer meegemaakt?
Zo maar even bij de dealer aan de telefoon gaan hangen. Ben benieuwd hoe zoiets kan...
:strip_exif()/f/image/Sa2xS5lgcYGGdOsLqFTHnViR.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij staat dodehoekdetectie aangevinkt en kan ik ook uitvinken.
:strip_exif()/f/image/jcgrONtpBHuhyPI7dz73YcYf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Sonicfreak op 13-10-2021 11:48 ]
Oplossing gevonden...Sonicfreak schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:31:
[...]
Ik heb dezelfde software versie, behalve de navigatieversie is anders, maar dat zou het probleem niet moeten zijn.
[Afbeelding]
Bij mij staat dodehoekdetectie aangevinkt en kan ik ook uitvinken.
[Afbeelding]
Blijkbaar als je de detectie via het knopje links uitzet, kan je hem niet via het menu inschakelen.

Stond ik dus daar voor lul bij de dealer

Ik kan me alleen niet herinneren dat ik hem ooit heb uitgezet. Misschien door de update of misschien toch zelf gedaan.. geen idee.
Daar zal wel iemand aan dat knoppie hebbe hannese he?
Signatures zijn voor boomers.
Kan ook nog. We zullen de waarheid nooit achterhalenMaasluip schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:59:
"sinds de laatste beurt bij de dealer"
Dat heb ik ook altijd na een beurt. Dan hebben ze in de garage de automatisch verlichting uitgezet en de eerstvolgende keer dat ik in het donker rij is iedereen naar me aan het seinen omdat ik de koplampen niet aan hebMaasluip schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:59:
"sinds de laatste beurt bij de dealer"
BYD Atto 3 Skiwhite
Het verbruik was 9,7 kWh per 100 km.
Dat vind ik altijd het ergste aan dat onderhoud. De stoel kan je gelukkig met 1 knopje terugezetten, maar de rest (spiegels, radio, automatische verlichting, temperatuur climate control etc.) is allemaal anders en omdat je niet dagelijks aan die knoppen zit vergeet ik ook de helft weer terug te zetten en krijg je inderdaad dat soort situaties.EVBert schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:07:
[...]
Dat heb ik ook altijd na een beurt. Dan hebben ze in de garage de automatisch verlichting uitgezet en de eerstvolgende keer dat ik in het donker rij is iedereen naar me aan het seinen omdat ik de koplampen niet aan heb
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De mijne was gisteren binnengekomen, vandaag geinstalleerd.timovd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:56:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook nog gasveren er bij:
[Afbeelding]
Het nadeel is wel dat je niet gemakkelijk de "motorkap" kunt laten vallen zodat ie gelijk dicht zit. Ik houd niet van vingervlekken op de auto.
Ik moest wat druk zetten om de schroeven er goed in te doen (frunk duwen tegen de rand richting het dashboard). En voor het gat rechtsonder moest ik de bak wat onder druk zetten maar zodra de schroef zit is dat niet meer het geval (bij mij dan he, het is een handgemaakt product...)
Wat ik ook nog opmerkte is dat er EV Oasis in 'gedrukt' staat. Dat lijkt een hongaarse bedrijf / facebook groepje te zijn. Ik gok dat ze origineel daar vandaan komen
Hij is groter dan ik dacht, de laadkabel van 8m ziet er klein uit als hij er in zijn eentje in ligt
Die gasveren heb je van Ali gok ik of niet?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Nette prijs. Vreemd dat er zoveel verschil in zit tussen de dealers. Ik kwam op meer dan het dubbele uit bij de garage in de buurt, waarbij ik zelf het interieurfilter had vervangen en ruitenwisservloeistof. Uiteindelijk naar een andere garage gegaan die iets verder weg zat, maar nog steeds te rijden met de leenfiets.PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:44:
Vandaag moest de Ioniq 28kWh voor onderhoud naar de garage en dat was een prettige ervaring, na twee eerdere teleurstellingen elders. Voor alleen onderhoud/controle en een update was de rekening €96 en dat viel mij erg mee, dus is de dealer in Alphen a/d Rijn voortaan mijn dealer.
@Kodess gasveren van Ali inderdaad. De gaten van de onderste beugels heb ik overigens groter uit moeten boren. Uit mijn hoofd met een 10mm metaalboor.
Ik heb nu maar twee regels op de rekening, uitlezen systeem en werkplaatstarief. Geen klein materiaal, ruitenwisservloeistof en dat soort zaken, en nu ook maar 45min werkplaatstarief ipv 95min, en dat scheelt natuurlijk best wel. En ook voor deze prijs was de auto keurig door de wasstraat gehaald.timovd schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:27:
[...]
Nette prijs. Vreemd dat er zoveel verschil in zit tussen de dealers. Ik kwam op meer dan het dubbele uit bij de garage in de buurt, waarbij ik zelf het interieurfilter had vervangen en ruitenwisservloeistof. Uiteindelijk naar een andere garage gegaan die iets verder weg zat, maar nog steeds te rijden met de leenfiets.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Bij mij zat er ook nog een sofwareupdate bij, maar dat zou niets mogen kosten. Wellicht wordt dan wel het werkplaatstarief berekend.PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:42:
[...]
Ik heb nu maar twee regels op de rekening, uitlezen systeem en werkplaatstarief. Geen klein materiaal, ruitenwisservloeistof en dat soort zaken, en nu ook maar 45min werkplaatstarief ipv 95min, en dat scheelt natuurlijk best wel. En ook voor deze prijs was de auto keurig door de wasstraat gehaald.
Mijn auto komt overigens niet door de wasstraat, maar die was ik met de hand.
Bij mij is ook de software geupdate, heb ik gecheckt maar staat niet apart op de factuur, alleen systeem uitlezen. Dus de softwareupdate zou gratis kunnen zijn zoals op de site van de importeur ook staat.timovd schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:46:
[...]
Bij mij zat er ook nog een sofwareupdate bij, maar dat zou niets mogen kosten. Wellicht wordt dan wel het werkplaatstarief berekend.
Edit. Volgens mij was de onderhoudsinterval altijd elke 10.000km maar ik zie dat die nu elke 15.00km is of 1 keer per jaar.
[ Voor 10% gewijzigd door PeterZ(on) op 15-10-2021 14:15 ]
Was al zo.PeterZ(on) schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:52:
[...]
Edit. Volgens mij was de onderhoudsinterval altijd elke 10.000km maar ik zie dat die nu elke 15.00km is of 1 keer per jaar.
De auto deed het niet slecht en gelukkig vielen de verwondingen mee, wat botbreuken
Nou ik vind botbreuken niet echt meevallen hoor. Beterschap voor je vrouw, doe maar een beetje extra lief voor haar dan.RonaldPr schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:36:
Vandaag de off road capaciteiten van de Ioniq uitgeprobeerd, mijn vrouw was met de fiets gevallen in een natuurgebied en dat was alleen via een ruiterpad met kuilen en diepe plassen te bereiken over een afstand van 4 kilometer.
De auto deed het niet slecht en gelukkig vielen de verwondingen mee, wat botbreuken
Wel goed dat je er met de Ioniq kon komen, stel je voor dat je ook nog eens vast was blijven zitten....
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Toch vreemd dat ze nog steeds niets met dat gat hebben gedaan, ik heb verschillende mensen gevonden op internet die allemaal hetzelfde probleem met het "verkeerde gaatje" hebben.timovd schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:56:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook nog gasveren er bij:
[Afbeelding]
En hoe bevalt de frunk? Is het een beetje waterdicht? Nu komt er toch al niet zoveel water naar binnen aan die kant, maar helpen de rubbers ook echt?
De mijne is besteld, zat al een poosje te eyeballen, maar heb inmiddels de knoop doorgehakt, als mijn granny en mijn 6 meter kabel er samen inpassen dan ben ik blij. De lange kabel gebruik ik bijna nooit, ik heb ene 2 meter kabel, en de granny ligt op zolder, maar wil ik eigenlijk voor alle zekerheid wel bij me hebben.
Doe ik, dank je.Philos31 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:54:
[...]
Nou ik vind botbreuken niet echt meevallen hoor. Beterschap voor je vrouw, doe maar een beetje extra lief voor haar dan.
Wel goed dat je er met de Ioniq kon komen, stel je voor dat je ook nog eens vast was blijven zitten....
Gelukkig kwam ik er goed door inderdaad.
Vandaag ga ik hem eens goed wassen, dat is wel nodig, de blubber zit tot aan het dak.
Je kan het gat uitboren of de frunk met kracht op de goeie plek houden terwijl je schroeft, wat ik heb gedaan.Philos31 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:00:
[...]
Toch vreemd dat ze nog steeds niets met dat gat hebben gedaan, ik heb verschillende mensen gevonden op internet die allemaal hetzelfde probleem met het "verkeerde gaatje" hebben.
En hoe bevalt de frunk? Is het een beetje waterdicht? Nu komt er toch al niet zoveel water naar binnen aan die kant, maar helpen de rubbers ook echt?
De mijne is besteld, zat al een poosje te eyeballen, maar heb inmiddels de knoop doorgehakt, als mijn granny en mijn 6 meter kabel er samen inpassen dan ben ik blij. De lange kabel gebruik ik bijna nooit, ik heb ene 2 meter kabel, en de granny ligt op zolder, maar wil ik eigenlijk voor alle zekerheid wel bij me hebben.
Het rubber drukt tegen de motorkap aan, dus volledig afgesloten.
Mijn granny en 8m type 2 liggen erin, kan ook nog een verlengsnoer bij
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Best interessant zo’n frunk, zou graag die laadkabel uit de achterbak weg hebben.. zou de leasemaatschappij er problemen mee hebben als er een inbouw?Kodess schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:38:
[...]
Je kan het gat uitboren of de frunk met kracht op de goeie plek houden terwijl je schroeft, wat ik heb gedaan.
Het rubber drukt tegen de motorkap aan, dus volledig afgesloten.
Mijn granny en 8m type 2 liggen erin, kan ook nog een verlengsnoer bij
Natuurlijk hebben ze daar een probleem mee, je verandert iets aan de auto met potentieel (kleine kans) grote gevolgen. Vraag het ze maar dan zul je het 'nee' te horen krijgen.Benny schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:00:
[...]
Best interessant zo’n frunk, zou graag die laadkabel uit de achterbak weg hebben.. zou de leasemaatschappij er problemen mee hebben als er een inbouw?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik heb nu de energysavers maar die zijn vrij luidruchtig en hebben totaal geen grip als het een beetje nat is.
Normaal zou ik voor de pilot sport gaan (hele goede ervaring mee) maar op een EV lijkt me dat niet de beste keuze. Denk dat het een behoorlijke impact heeft op de range.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Ik heb Michelin cross climate en dan ook nog in 18 inch met 225 breed. Ja dat kost range in de zomer maar scheelt in de winter (minder verlies dan met winterbanden, in dezelfde maat).Headshot_NL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:09:
Is er iemand die al ervaring heeft met de Michelin E-Primacy banden? Ik moet ze binnenkort gaan vervangen.
Ik heb nu de energysavers maar die zijn vrij luidruchtig en hebben totaal geen grip als het een beetje nat is.
Normaal zou ik voor de pilot sport gaan (hele goede ervaring mee) maar op een EV lijkt me dat niet de beste keuze. Denk dat het een behoorlijke impact heeft op de range.
Rijd heerlijk en goede grip. Maar ik kan ook elke dag uit met de range.
toen ik mijn auto kocht zaten daar Michelin Cross Climate banden op.
Ik weet niet hoe andere banden rijden, maar ben erg tevreden met deze banden. Redelijk stil en hoger verbruik valt reuze mee (13kwh/100 km. waarvan een aantal ritten met fietsendrager). Ook met droog en warm weer ruim voldoende grip. Ben benieuwd hoe he in de winter gaat.
Peter
Ik heb de Michellin Primacy4 er onder zitten. Deze waren volgens mij net zo zuinig als, zo niet zuiniger dan de E-Primacy en ze zijn echt heel goed. Het verbruik blijft prima rond de 11 kWh/100 km in de zomer bij veel snelweg en nu zo'n 12 kWh/100 km. Verder zijn ze ook lekker stil en hebben ze veel grip, dus je hebt ook geen wheelspin bij iets te snel optrekken. Ik kan ze zeker aanraden.Headshot_NL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:09:
Is er iemand die al ervaring heeft met de Michelin E-Primacy banden? Ik moet ze binnenkort gaan vervangen.
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Bij mij is het ook rond dat getal hoor.zonoskar schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:09:
Hoe hard rij je dan op de snelweg als je daar 110Wh/Km haalt? Dat haal ik bij 80 Km/h op een provinciaalse weg. Bij 100 Km/h verbruikt mijn Ioniq gewoon 140Wh/Km. Heb ik dan zo'n slechte banden (geen idee welke overigens)?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uPStbfHX8cdbjSYnVko0xqIj.jpg?f=user_large)
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
:fill(white):strip_exif()/f/image/bIijZMTX0cwidMSkAr7eLVFE.png?f=user_large)
Rijdt bijna nooit achter een vrachtwagen en heb goodyear efficient grip banden (brandstof label A) op 2.8-3.0 Bar (warmgereden).
[ Voor 37% gewijzigd door RKD op 19-10-2021 11:50 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/jMsWXBY2aS6PolLQMGzaQigf.png?f=user_large)
Ik moet echt wat met mijn rijstijl gaan doen.....
[ Voor 5% gewijzigd door Bakko op 19-10-2021 13:30 ]
Hmm, ik dacht dat 108 op de teller 100 op gps was.Bakko schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:21:
Ik heb ook 145 Wh/km @ 110 km/h hoor. Ik vind die lage waardes maar knap! Maar rij dan ook wel standaard 104 km/h op gps, dus 108 km/h op teller, gewoon inhalen etc. Zomerbanden op 2.7 bar.
Ik rij vaak 108 op de teller maar ook vaak 112....
Zomerbandjes op 2.5/2.6
Volgens mij nog banden van de fabriek, maar dat weet ik niet zeker.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Waar halen jullie die plaatjes vandaan?Philos31 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:57:
[Afbeelding]
Ik moet echt wat met mijn rijstijl gaan doen.....
Dat is van A Better Route Planner, en dan gekoppeld met EV Notify. Dan haalt ie het verbruik op bij de auto, of maakt ie een gemiddelde over tijd, weet niet precies hoe.
Ja Waze zegt dat bij mij tenminste, 108 teller -> 103/104 GPS. Dus lijkt mij nog net veilig om niet geflitst te worden. Maar bij trajectcontrole zet ik hem dan op 106km/h op de teller, voor de veiligheidKodess schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:31:
[...]
Hmm, ik dacht dat 108 op de teller 100 op gps was.
Ik rij vaak 108 op de teller maar ook vaak 112....
Zomerbandjes op 2.5/2.6
Volgens mij nog banden van de fabriek, maar dat weet ik niet zeker.
[ Voor 44% gewijzigd door Bakko op 19-10-2021 14:30 ]
Ik heb een 28KW model. Hij is nu even weg voor een beurt, maar ik zal straks eens kijken wat voor banden er onder zitten.RKD schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:49:
Volgens mij is de 28 ook iets zuiniger dan de 38. Ik kom zelf (38) ook niet in de buurt van 110Wh/km
Met de nieuwste software kun je de echte Km/h ook laten weergeven in het navigatiescherm.Bakko schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:27:
Ja Waze zegt dat bij mij tenminste, 108 teller -> 103/104 GPS. Dus lijkt mij nog net veilig om niet geflitst te worden. Maar bij trajectcontrole zet ik hem dan op 106km/h op de teller, voor de veiligheid
[ Voor 38% gewijzigd door zonoskar op 19-10-2021 14:41 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb hem gekoppeld aan ABRPTransmitter die draait op de headunit. Mijn telefoon maakt automatisch een hotspot als de BT van de auto zichtbaar is en dus gaat het bij mij automatisch zonder OBD die de 12V kan leeg trekken.Bakko schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:27:
[...]
Dat is van A Better Route Planner, en dan gekoppeld met EV Notify. Dan haalt ie het verbruik op bij de auto, of maakt ie een gemiddelde over tijd, weet niet precies hoe.
[...]
Ja Waze zegt dat bij mij tenminste, 108 teller -> 103/104 GPS. Dus lijkt mij nog net veilig om niet geflitst te worden. Maar bij trajectcontrole zet ik hem dan op 106km/h op de teller, voor de veiligheid
Wat zonoskar zegt. Ik heb op de navigatie van Hyundai een tellertje en als ik 108 rij staat daar 100.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Bij mij is de jaarlijkse beurt de enige keer dat hij gewassen wordttimovd schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:46:
104 GPS is niet veilig om niet geflitst te worden. Boven de 100 km/h is het 3% van de toegestane snelheid. Bij een controle rijd je dan dus 1 km/h te hard, en ja daarvoor wordt je bekeurd.Bakko schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:27:
De afwijking van de GPS snelheid is niet helemaal bekend (zou in orde van grootte van 0,4 km/h liggen), dus als het precies verkeerd valt (afwijking van jou naar beneden, die van de agent naar boven) dan ben je het bokje.
3% en er wordt pas vanaf 4 km/h te hard geflitst (zolang je onder de 130 blijft). Dus op een 100 km/h weg kun je 107 km/h rijden zonder een boete te krijgen (107 - 3% = 103.79, onder de flitsgrens).daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:48:
[...]
104 GPS is niet veilig om niet geflitst te worden. Boven de 100 km/h is het 3% van de toegestane snelheid. Bij een controle rijd je dan dus 1 km/h te hard, en ja daarvoor wordt je bekeurd.
Ik heb deze er een paar maanden onder zitten. Op papier zou het stiller moeten zijn, dat is in het begin misschien ook wel zo (lastig een nieuwe band vergelijken met één die er al 4 jaar onder lag). De grip is ook maar weinig verschil volgens mij. Als je die twee dingen wil optimaliseren zou ik voor pilot sport kiezen.Headshot_NL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:09:
Je vergeet de fout mee te nemen in de meting. Als jouw GPS te langzaam aanwijst, en die van de controleur te veel ga je over de grens.Maasluip schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:35:
[...]
3% en er wordt pas vanaf 4 km/h te hard geflitst (zolang je onder de 130 blijft). Dus op een 100 km/h weg kun je 107 km/h rijden zonder een boete te krijgen (107 - 3% = 103.79, onder de flitsgrens).
Ieder apparaat, ook een GPS snelheidsindicatie heeft een meetfout. Altijd.
Overigens stond het bijladen van de 12V-accu actief dus daar lag het niet aan.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Zal dan heel minimaal zijn. Ik reed met m'n Tesla ook altijd 86 km/u op de trajectcontrole op de A10. Deed hem iedere keer een kilometer hoger en bij 87 km/u kreeg ik een boete, sindsdien altijd op maximaal 86 gehouden zonder consequenties.daemonix schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:03:
[...]
Je vergeet de fout mee te nemen in de meting. Als jouw GPS te langzaam aanwijst, en die van de controleur te veel ga je over de grens.
Ieder apparaat, ook een GPS snelheidsindicatie heeft een meetfout. Altijd.
Facts don't care about your feelings
Daarnaast heb ik nu een 3 fase laadpaal, die wordt door de leasemaatschappij terug genomen. Nog tips qua merk/model voor de nieuwe paal? Heb een 3x25a aansluiting, dus dat de snelheid tegen zal vallen ben ik me van bewust, of is daar inmiddels ook een slimme oplossing voor?
Alvast bedankt voor de support
Leuk leukRoper schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:37:
Ik sta op het punt voor het eerst in jaren zelf een auto te kopen. Na een kona electric en nu een e-niro in de lease wil ik niet terug naar ice, en met mijn beperkte technische kennis en nog beperktere budget kom ik dan bij een 1e generatie ioniq electric. Ben erg enthousiast over de auto, maar het is ook wel spannend om zoveel geld uit te geven. Hebben jullie ervaringsdeskundigen aandachtspunten voor bij het proefrijden?
Daarnaast heb ik nu een 3 fase laadpaal, die wordt door de leasemaatschappij terug genomen. Nog tips qua merk/model voor de nieuwe paal? Heb een 3x25a aansluiting, dus dat de snelheid tegen zal vallen ben ik me van bewust, of is daar inmiddels ook een slimme oplossing voor?
Alvast bedankt voor de support
Ik heb 3 a 4 maanden geleden een tweedehands ioniq gekocht (was geimporteerd). Dit was toen de respons:
Ik heb zelf met een OBD lezer de batterij uitgelezen, maar die was zoals bij vele ioniqs nog 100% SoH.Headshot_NL schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:50:
[...]
Dat het een premium is met geventileerde stoelen wil niet zeggen dat hij geïmporteerd is. Mijne van eind 2018 is gewoon origineel Nederlands en heeft deze optie ook. Eerst was deze optie in Nederland niet verkrijgbaar maar later wel, weet niet exact vanaf wanneer.
Koop je bij een garage? Dan heb je recht op subsidie.
- Ik zou in elk geval de standaard punten nalopen. Kijken of alle naden en aansluitingen gewoon recht / evenredig aan elkaar lopen.
- Even de staat van de banden bekijken en of dit geen Chinese C merk banden zijn. Tijdens een van mijn proefritten zaten er nieuwe banden op volgens de garage. Dat klopte ook maar het merk kon ik niet eens uitspreken. Boven de 80 kon ik geen gesprek meer voeren. Dat is zonde en heeft vaak ook invloed op de range.
- Test ook even de draadloze lader als je dat kunt doen. Bij een eerdere proefrit bleek deze wel aan te staan maar niet te werken.
- Controleer of het onderhoud is gedaan binnen de voorgeschreven intervallen. Dan heb je waarschijnlijk nog fabrieksgarantie.
Voor de rest is er niet zoveel te testen bij een elektrische auto wat anders is dan een ICE.
Banden, ramen, lakwerk. Doet de airco het nog goed, wat voor geluiden hoor je bij het rijden
Doen de stoelverwarming en koeling het als je die opties hebt
En kan je een paar maanden wachten (als je NLer bent)? Want in januari is de subsidiepot er weer
Dan de laadpaal;
tja, de ioniq laad maximaal 3.6kW. Ik gebruik dus alleen mijn granny, want die doet niet zoveel minder en hij is nog steeds in 1 nacht volledig opgeladen
[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 20-10-2021 10:47 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Nee, als je 107 km/h rijdt (echte 107 km/h) dan krijg je geen bekeuring. Dat het handig is om op de GPS 106 te rijden voor de zekerheid zal ik niet ontkennen.daemonix schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:03:
[...]
Je vergeet de fout mee te nemen in de meting. Als jouw GPS te langzaam aanwijst, en die van de controleur te veel ga je over de grens.
Zeker, maar de GPS meetfout is echt minimaal als je een goede dekking hebt. En dat zie je vanzelf als je GPS snelheid redelijk constant is. Die zal (als je zelf een constante snelheid rijdt) niet wild met een paar procenten variëren.Ieder apparaat, ook een GPS snelheidsindicatie heeft een meetfout. Altijd.
Plus dat je je eigen teller ijkt aan de GPS. Als je weet dat 113 op je eigen teller overeen komt met 107 km/h dan kun je dat gebruiken. Ook je eigen teller zal niet opeens veel gaan afwijken.
[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 20-10-2021 11:14 ]
Hij kan 7,2 als je een 32 amp 1-fase paal hebt. Kan me alleen voorstellen dat je daarvoor niet je huis gaat aanpassen. Ik zou voor de toekomst juist 3 fase houden.Kodess schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:42:
[...]
Leuk leuk
Ik heb 3 a 4 maanden geleden een tweedehands ioniq gekocht (was geimporteerd). Dit was toen de respons:
[...]
Ik heb zelf met een OBD lezer de batterij uitgelezen, maar die was zoals bij vele ioniqs nog 100% SoH.
Voor de rest is er niet zoveel te testen bij een elektrische auto wat anders is dan een ICE.
Banden, ramen, lakwerk. Doet de airco het nog goed, wat voor geluiden hoor je bij het rijden
En kan je een paar maanden wachten (als je NLer bent)? Want in januari is de subsidiepot er weer
Dan de laadpaal;
tja, de ioniq laad maximaal 3.6kW. Ik gebruik dus alleen mijn granny, want die doet niet zoveel minder en hij is nog steeds in 1 nacht volledig opgeladen
Ik heb zelf gekozen voor een hoofdaansluiting van 1x35 amp (had 1x25…) en de paal is dus op 32 amp gezekerd. Laad nu thuis met ongeveer 6,9kw meestal. Paal kan in de toekomst wel op 3 fase aangesloten worden. De bekabeling is er gelukkig al.
[ Voor 9% gewijzigd door RKD op 20-10-2021 11:18 ]
Dan heb je de nieuwere ioniq, want de oude gaat maar tot 6.6RKD schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:15:
[...]
Hij kan 7,2 als je een 32 amp 1-fase paal hebt. Kan me alleen voorstellen dat je daarvoor niet je huis gaat aanpassen. Ik zou voor de toekomst juist 3 fase houden.
Ik heb zelf gekozen voor een hoofdaansluiting van 1x35 amp (had 1x25…) en de paal is dus op 32 amp gezekerd. Laad nu thuis met ongeveer 6,9kw meestal. Paal kan in de toekomst wel op 3 fase aangesloten worden. De bekabeling is er gelukkig al.
En inderdaad je kan sneller laden, maar om daar speciaal allemaal aanpassingen voor te doen en je selectiviteit ervoor op te geven vind ik wel erg extreem. Zeker omdat de auto dus binnen een nacht van 10% naar 100% kan.
Als de nood zo hoog is dat ik sneller moet laden ga ik wel even 2 minuten naar een snellader.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dat was vroeger. Tegenwoordig hanteren ze deze regels: https://www.om.nl/onderwe.../marges-en-meetcorrectiesMaasluip schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:14:
[...]
Nee, als je 107 km/h rijdt (echte 107 km/h) dan krijg je geen bekeuring. Dat het handig is om op de GPS 106 te rijden voor de zekerheid zal ik niet ontkennen.
Daar heb ik mijn info vandaan.zonoskar schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:29:
[...]
Dat was vroeger. Tegenwoordig hanteren ze deze regels: https://www.om.nl/onderwe.../marges-en-meetcorrecties
Als je 107 km/h rijdt gaat er 3% (3,21) vanaf en kom je op 103,79 uit en dat is minder dan de 4 km/h flitsgrens.
Probeer het gerust uit op de boetebase, als je met 107 km/h gemeten wordt waar 100 is toegestaan krijg je geen boete.
Ja snap ik, ik moest toch mijn aansluiting ophogen en om niet mijn hele huis aansluiting aan te moeten passen (inclusief omvormer) ben ik voor 1x35 gegaan omdat het mooi aansluit op de Ioniq.Kodess schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:24:
[...]
Dan heb je de nieuwere ioniq, want de oude gaat maar tot 6.6
En inderdaad je kan sneller laden, maar om daar speciaal allemaal aanpassingen voor te doen en je selectiviteit ervoor op te geven vind ik wel erg extreem. Zeker omdat de auto dus binnen een nacht van 10% naar 100% kan.
Als de nood zo hoog is dat ik sneller moet laden ga ik wel even 2 minuten naar een snellader.
Jij redt het met de granny? gaat dat goed als je die iedere dag gebruikt? Ik las ergens dat die eigenlijk alleen voor noodgevallen bedoeld zijn.Kodess schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:42:
[...]
Leuk leuk
[...]
Ik heb zelf met een OBD lezer de batterij uitgelezen, maar die was zoals bij vele ioniqs nog 100% SoH.
Dan de laadpaal;
Qua snelheid moet het voor mij ook voldoende zijn, woonwerk is 80km. Het is meer dat ik in principe alles al heb omdat er nu ook een laadpunt aan de gevel hangt.. Aan de andere kant, om dan weer 1000 euro uit te geven aan een lader die eigenlijk niet nodig is omdat de kabels er al zitten is ook een beetje stom natuurlijk.
Tussen de 1 a 2x per week laad ik met de granny ja.Roper schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:00:
[...]
Jij redt het met de granny? gaat dat goed als je die iedere dag gebruikt? Ik las ergens dat die eigenlijk alleen voor noodgevallen bedoeld zijn.
Qua snelheid moet het voor mij ook voldoende zijn, woonwerk is 80km. Het is meer dat ik in principe alles al heb omdat er nu ook een laadpunt aan de gevel hangt.. Aan de andere kant, om dan weer 1000 euro uit te geven aan een lader die eigenlijk niet nodig is omdat de kabels er al zitten is ook een beetje stom natuurlijk.
Dat noodgevallen wordt gezegd in de zin van 'dat is zo langzaam dat wil je niet'. Verkoop praatje van de laadpaal verkopers.
De granny laad langzaam en daar is niks mis mee. Volgens mij heb je wel iets meer laadverlies, maar dat weegt niet op tegen de kosten van een laadpaal. Je kan ook een tweedehands laadpaal op de kop tikken voor weinig geld als je wilt natuurlijk.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Zelf heb ik in maart dit jaar een tweedehands Ioniq 28kWh (2018) aangeschaft en nog van de €2k subsidie geprofiteerd. Ik rijd nog elke dag uiterst tevreden!Roper schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:37:
Ik sta op het punt voor het eerst in jaren zelf een auto te kopen. Na een kona electric en nu een e-niro in de lease wil ik niet terug naar ice, en met mijn beperkte technische kennis en nog beperktere budget kom ik dan bij een 1e generatie ioniq electric. Ben erg enthousiast over de auto, maar het is ook wel spannend om zoveel geld uit te geven. Hebben jullie ervaringsdeskundigen aandachtspunten voor bij het proefrijden?
Als tip wil ik je meegeven om bij aanschaf van een occasion aan de dealer om een rapport van het accupack te vragen, want dat is zo'n essentieel onderdeel. Ik heb netjes een uitdraai van tig kantjes gekregen, waarop de spanning van iedere afzonderlijke cel staat. De State of Health (SoH) van mijn auto was 100%
Mijns inziens kan het geen kwaad om met de granny lader te beginnen en uit te proberen of dat ook voor je werkt, voordat je gaat investeren in een laadpunt. Ik quote mezelf even:Roper schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:00:
[...]
Jij redt het met de granny? gaat dat goed als je die iedere dag gebruikt? Ik las ergens dat die eigenlijk alleen voor noodgevallen bedoeld zijn.
Holgersson schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:36:
[...]
Ik rijd 70km per dag en laad via de granny (normaal stopcontact) thuis, om de twee of drie dagen. Ik dacht voordat ik elektrisch ging rijden ook dat ik meteen een thuislader aan moest laten leggen, maar daar ben ik van teruggekomen. Het werkt prima op deze manier! Ik ben er nog nooit tegenaan gelopen dat m'n auto niet lang genoeg op m'n oprit stond om weer vol te kunnen laden.
Buiten de deur laden bij snelladers, heb ik pas zeven keer gedaan in de dik zes maanden dat ik m'n Ioniq (28kWh) heb. Dat was alleen nodig op de paar dagen dat ik echt lange ritten had. Gaat overigens ook prima tegenwoordig, dat snelladen onderweg.
Er zijn natuurlijk genoeg redenen om wel meteen een (prijzige) thuislader neer te (laten) hangen, maar het kan m.i. geen kwaad om eerst een tijd te proberen hoe het is om gewoon met de granny te laden.
Ik heb bijna 2,5 maand geleden een Ioniq 28 kWh uit 2018 gekocht. Inmiddels ruim 5000 km gereden en vrijwel alles met de granny geladen. Granny staat ingesteld op middelste stand (9 ampere), vind ik veiliger.Roper schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:00:
[...]
Binnenkort komt er vanwege gemak wel een laadpaal (Zappi). Niet steeds een kabel onder de kanteldeur hoeven leggen en extra mogelijkheden icm zonnepanelen zijn de voornaamste redenen. Niet zozeer vanwege de laadsnelheid, dat voldoet met de granny prima.
Ik ook en bevalt goed.zonoskar schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:53:
Ik rij al 2.5 jaar op die manier, ik mis zo'n oplader echt niet. Granny charger FTW!
Meestal laat ik hem laden op laag vermogen ivm de zonnepanelen. Maar als het nodig is heb ik 35 ampère beschikbaar in combinatie met load balancing. Zo kan de ioniq op maximaal vermogen laden.
Ze zijn regelmatig voor 200-250 euro te koop.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Dat met die zonnepanelen had ik ook gezien inderdaad, maakt het toch net iets interessanter, ook al is het buiten het weekend om niet heel haalbaar voor mij.bubbelbart schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:57:
[...]
Ik heb bijna 2,5 maand geleden een Ioniq 28 kWh uit 2018 gekocht. Inmiddels ruim 5000 km gereden en vrijwel alles met de granny geladen. Granny staat ingesteld op middelste stand (9 ampere), vind ik veiliger.
Binnenkort komt er vanwege gemak wel een laadpaal (Zappi). Niet steeds een kabel onder de kanteldeur hoeven leggen en extra mogelijkheden icm zonnepanelen zijn de voornaamste redenen. Niet zozeer vanwege de laadsnelheid, dat voldoet met de granny prima.
Voor het gemak heb ik zelf een laadpaal geïnstalleerd. Qua kosten over meerdere jaren is het zelfs goedkoper om aan de straat te laden met de juiste pasjes. Toch gekozen voor gemak en omdat het een leuke hobby is om zelf een laadpaal in elkaar te schroeven (zie zelfbouw laadpaal topic).zonoskar schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:53:
Ik rij al 2.5 jaar op die manier, ik mis zo'n oplader echt niet. Granny charger FTW!
Na wat onderzoek ga ik toch voor de Primacy 4 banden met het S2 label (minder geluid). Deze banden zijn er ook met A label in verbruik en A label op nat wegdek. Ze kosten ongeveer 75 euro per band.Headshot_NL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:09:
Meer laadverlies bij lagere snelheid laden, geldt dat alleen voor de granny?Kodess schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:30:
[...]
De granny laad langzaam en daar is niks mis mee. Volgens mij heb je wel iets meer laadverlies
Ik ben afhankelijk van laadpalen op straat, Ioniq 38 kun je op 3 verschillende snelheden laten laden (maximaal, verlaagd of minimum). Als de auto de hele nacht staat te laden, maakt de laadsnelheid mij niet zoveel uit.
Mijn gevoel zegt juist dat een lagere laadsnelheid minder verlies oplevert.
Is dat ook zo? Heeft het zin om de laadsnelheid te verlagen om het laadverlies te verkleinen?
Waarom zegt jouw gevoel dat? Het hoogste rendement van een schakelende voeding (want dat is de converter in de auto) wordt over het algemeen gehaald bij of rond de maximale belasting.kuijpie. schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:44:
[...]
Meer laadverlies bij lagere snelheid laden, geldt dat alleen voor de granny?
Ik ben afhankelijk van laadpalen op straat, Ioniq 38 kun je op 3 verschillende snelheden laten laden (maximaal, verlaagd of minimum). Als de auto de hele nacht staat te laden, maakt de laadsnelheid mij niet zoveel uit.
Mijn gevoel zegt juist dat een lagere laadsnelheid minder verlies oplevert.
Is dat ook zo? Heeft het zin om de laadsnelheid te verlagen om het laadverlies te verkleinen?
Omdat ik sinds kort in Italië woon ben ik een beetje aan het overwegen wat het beste is, de auto hier importeren of de Ioniq in Nederland verkopen en hier een andere auto kopen.
Vergelijkbare Ioniqs (2019 28kWh Premium, 24 en een beetje duizend op de klok) staan te koop vanaf €24.950.
Met eentje contact gehad en die bleed maar hameren op het feit dat het geen gewilde auto's zouden zijn en ze steeds minder waard worden. Stuurt hij me een link van een advertentie van een 2018 comfort met 50k op de klok die voor ergens rond de 20k te koop staat...
Na een hoop geleuter van zijn kant kwam er dan het riante bod uit van €19.000,-! Daar mocht ik dan wel heel blij mee zijn!
Dat wordt dus importeren in Italië als het allemaal dat soort clowns zijn.

Staar je niet blind op de verkoopprijzen van dealers.SpongeRob schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:07:
Wat een grappenmakers zijn die auto opkopers ook...
Omdat ik sinds kort in Italië woon ben ik een beetje aan het overwegen wat het beste is, de auto hier importeren of de Ioniq in Nederland verkopen en hier een andere auto kopen.
Vergelijkbare Ioniqs (2019 28kWh Premium, 24 en een beetje duizend op de klok) staan te koop vanaf €24.950.
Met eentje contact gehad en die bleed maar hameren op het feit dat het geen gewilde auto's zouden zijn en ze steeds minder waard worden. Stuurt hij me een link van een advertentie van een 2018 comfort met 50k op de klok die voor ergens rond de 20k te koop staat...
Na een hoop geleuter van zijn kant kwam er dan het riante bod uit van €19.000,-! Daar mocht ik dan wel heel blij mee zijn!![]()
Dat wordt dus importeren in Italië als het allemaal dat soort clowns zijn.
Die liggen zeker 25% hoger dan je als particulier kunt krijgen, zeker nu met de subsidie die de RDW dealer wel kan regelen.
En het model is inderdaad niet geliefd, iedereen zoekt een suv met hoge instap. Gelukkig weten wij Ioniq rijders beter de voordelen te waarderen.
Wij zijn voornemens een tweedehands Ioniq EV te kopen.
Onze voorkeur gaat uit naar het 28Kwh model (sneller aan de snellaadpaal). Hopelijk laat het budget het toe om voor het premium model te gaan.
Zijn er nog specifieke dingen waar we op moeten letten bij aanschaf van een tweedehands Ioniq ?
Wat is het budget?FranDaMan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:01:
Hallo Ioniq kenners![]()
Wij zijn voornemens een tweedehands Ioniq EV te kopen.
Onze voorkeur gaat uit naar het 28Kwh model (sneller aan de snellaadpaal). Hopelijk laat het budget het toe om voor het premium model te gaan.
Zijn er nog specifieke dingen waar we op moeten letten bij aanschaf van een tweedehands Ioniq ?
Ik heb een 2017 (december dan wel..) 28kWh Premium Ioniq met 50k km voor 19k gekocht 3 maanden terug.
Zie: Voor de tips etc
Kodess in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Het budget ligt met subsidie mee tussen de 20.000 en 22.500. Daarmee moeten we wel een 2018 met rond de 40K km voor kunnen vinden als we het zo een beetje bekijken op gaspedaal.Kodess schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:14:
[...]
Wat is het budget?
Ik heb een 2017 (december dan wel..) 28kWh Premium Ioniq met 50k km voor 19k gekocht 3 maanden terug.
Zie: Voor de tips etc
Kodess in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"