De oplossing was andersom. Die adapter moest ik juist iets hoger laten zitten en de klem zelf moest zo diep mogelijk. Bij de minpool was dat de oplossing. Bij de pluspool heb ik een vin van een koperen CPU-koeler uit een rommelbak gevist en daar een 0,15 mm dik plaatje van ca 5 x 15 mm geknipt. Dit was genoeg om ook de pluspool vast te zetten. Als ik de auto aan zet (2 x start zonder rem) en de ventilator op 11 zet, dan is de spanningsval over deze contraptie 1,6 millivolt. De ohmmeting kwam nieteens van 0,00 hele ohms af, dus ik vind het wel goed zo. Ik hoop alleen niet dat een chemicus mij nou achteraf gaat uitleggen dat je nooit koper en metaal X elektrisch met elkaar moet verbinden omdat dan Y, want dan moet ik weer wat anders verzinnen...
Ik heb nu deze 12V accu gemonteerd:
Duracell BDE 38 EFB (linkje accudeal.nl) (linkje Duracell Automotive)
Deze kwam bovendrijven als ik op de exacte afmetingen van de accu zocht. Hij heeft welliswaar 2Ah minder dan de originele batterij, maar het is er eentje met de EFB chemie. Dit is een wat goedkopere variant van AGM, welke overigens niet in deze maat te vinden was. EFB is bedoeld voor auto's met een start-stop systeem omdat ze - net als AGM - tegen een diepere ontlading kunnen dan een traditionele accu.
Inmiddels ben ik er wel achter dat de dashcam een behoorlijke roofbouw heeft gepleegd op de accu. Het was een door mij erkende en geaccepteerde sluipverbruiker (Hi @
daemonix) waarvan ik wist dat die de accu tot 11,8 volt ontlaadde voordat die zichzelf uitschakelde. Hierdoor had ik altijd nog genoeg over om de auto aan te slingeren. Dacht ik. Wat ik niet wist is dat 11,8 volt neerkomt op een SoC van ongeveer 20%. En een normale accu regelmatig zo ver ontladen is niet bepaald goed voor de levensduur. Dat is mij opgebroken. Ik hoop nu dat ik met deze accu en een wat hogere cut-off van mijn dashcam een wat langere levensduur ga meemaken.
Deze EFB accu heeft echter een B7 voet, waar de originele accu een B1 heeft. Tekeningen van die voet on-line gaven mij geen uitsluitsel, maar bij het zien van de accu's naast elkaar blijkt dat de B7 uiteindelijk even "hoog" zit als een B1. Een klem voor de B1 zou daar waarschijnlijk wel overheen passen. Andersom zal een B1 accu niet in een uitsparing voor een B7 passen, waarschijnlijk om te voorkomen dat een gewone accu in een start/stop-auto wordt gemonteerd.
Plaatje:
Je ziet dat de ribbel van de nieuwe accu aan de onderkant veel dunner is dan de oude. Toch blijkt deze goed te passen en stevig vast te zitten:
De klem grijpt aan op de bovenkant van de ribbel. Aan de achterkant valt die ook op dezelfde manier in de uitsparing. Afgezien van de JIS-polen is dit een drop-in replacement voor de originele accu.
Over 3 jaar hoop ik te kunnen vertellen of de levensduur hiermee inderdaad verbeterd is.. ;-)