• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Benny schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:16:
Rare manier van meldingen geven dan, voorspeakers muten en heel zachtjes een audio melding.
Ik kan er niets aan doen, het was ook maar een idee ;) Als het geluid van je telefoon niet heel hard staat, maar de navigatie wel dan kan het zo lijken.

Probeer anders eens te rijden met de notificaties op je telefoon op stil, als het dan nog gebeurd dan weet je in ieder geval dat het die niet zijn.

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:46

mux

99% efficient!

Headshot_NL schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:11:
Bij de 22kwh palen waar ik vaak kom (Lidl) haal ik meestal 4,5kw.
Vrij belangrijk om te weten is dat in de meeste apps (en backends) het niet mogelijk is om iets anders dan 11kW of 22kW in te voeren, terwijl het gros van de laadpalen in Nederland op 3x25A zijn afgezekerd en 3x20-3x24A uitgeven (dus 4.6-5.5kW op 1 fase / 13.8-16.5kW op 3 fasen). Het kan best uitdagend zijn om een 'echte' 32A laadpaal te vinden.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• KevlarD
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 20-09 23:40
Weet niet of het al gepost is maar er is een nieuwe Bluelink-app in de Google Playstore:

https://play.google.com/s...ai.bluelink.eu.ux20&pli=1

Er schijnt ook een nieuwe versie voor Apple-gebruikers te zijn in de Appstore.

Verder nog ter info: de afgelopen week kreeg ik een brief van Hyundai Nederland met het verzoek om een afspraak te maken voor de batterijvervanging van mij Ioniq 38kwh FL van november 2019. De recall komt nu dus echt op stoom.

[Voor 52% gewijzigd door KevlarD op 09-09-2021 00:31]

• Headshot_NL
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17:53
mux schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:04:
[...]

Vrij belangrijk om te weten is dat in de meeste apps (en backends) het niet mogelijk is om iets anders dan 11kW of 22kW in te voeren, terwijl het gros van de laadpalen in Nederland op 3x25A zijn afgezekerd en 3x20-3x24A uitgeven (dus 4.6-5.5kW op 1 fase / 13.8-16.5kW op 3 fasen). Het kan best uitdagend zijn om een 'echte' 32A laadpaal te vinden.
Ah dat kan veel verklaren. Met 20 ampère zit je op max 4.6kw. interessant

Corsair Carbide 330R | MSI Z87-G43 | i7 4770K 4,6GHz | MSI GTX970 Gaming | 24GB Kingston HyperX 1600MHz | 2x Intel 520 240GB RAID-0 | Asus Xonar D2 | Seasonic G-650 | Dell UltraSharp U2515H | Denon X2600 & 4x Boston Audio A25 & Bowers & Wilkins asw610

• Refiik
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16:37
KevlarD schreef op donderdag 9 september 2021 @ 00:25:
Weet niet of het al gepost is maar er is een nieuwe Bluelink-app in de Google Playstore:

Verder nog ter info: de afgelopen week kreeg ik een brief van Hyundai Nederland met het verzoek om een afspraak te maken voor de batterijvervanging van mij Ioniq 38kwh FL van november 2019. De recall komt nu dus echt op stoom.
Iemand die de app al werkend heeft op een iphone? blijft bij mij crashen met een netwerk error tijdens opstarten van de app

• AkakoMinami
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 21-09 15:48
KevlarD schreef op donderdag 9 september 2021 @ 00:25:

Ben benieuwd of deze app ook voor onze auto's is of alleen voor de IONQ 5.
(Edit: Ik heb de app op mijn iphone gedownload en met MyHyundai account ingelogd en het lijkt te werken. Ik zie alle info. Heb het uitvoeren van de commando's nog niet uitgeprobeerd)

Ik heb ook gisteren de brief gekregen via de leasemaatschappij. Gelijk gebeld en de 29ste wordt mijn accu vervangen.
En echt een hele goede service dat we een elektrische auto als leenauto krijgen. :)

[Voor 9% gewijzigd door AkakoMinami op 09-09-2021 10:32]

• uFx
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19:25
AkakoMinami schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:25:
[...]

Ben benieuwd of deze app ook voor onze auto's is of alleen voor de IONQ 5.
Die werkt ook voor de Ioniq 38 kWh.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Benny
  • Registratie: april 2010
  • Nu online
JeroenE schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:19:
[...]
Ik kan er niets aan doen, het was ook maar een idee ;) Als het geluid van je telefoon niet heel hard staat, maar de navigatie wel dan kan het zo lijken.

Probeer anders eens te rijden met de notificaties op je telefoon op stil, als het dan nog gebeurd dan weet je in ieder geval dat het die niet zijn.
True, thanks iig ;)

Heb het opgelost met dat vinkje uitzetten gister :)

• Sonicfreak
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:46
qadn schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:34:
@KryTech Kan je wat meer vertellen over de verschillen tussen de twee in jouw beleving?
Ik zit zelf in een M3, en kijk inmiddels naar wat ik hierna wil doen.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik rijd nu een Ioniq, maar uit interesse ben ik wel nieuwsgierig.

[Voor 9% gewijzigd door Sonicfreak op 09-09-2021 12:01]

• Sjabba1979
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 20-09 10:25
pmiddeld schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 17:41:
[...]

Kan ook met een push melding en via Telegram ook.
Alleen stopt-ie niet automatisch met laden....
Moet helaas mijn setup op nieuw instellen maar ik loop er tegen aan dat EVNotify wel een push melding stuurt maar naar mijn eigen toestel en ik heb die melding juist nodig op het toestel dat in de auto ligt.

Heb met tasker en autoinput ook geprobeerd het percentage in de app af te lezen en daarop een task uit te voeren maar dat krijg ik niet werkend. Dus wil nu weer tasker laten reageren op een notificatie van evnotify maar dan moet die wel in mij geval op het primaire toestel komen.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Edit;
Ben eruit, met perssitent notification aan en dan via tasker om de 2 min naar het homescherm zorgt ervoor dat de niotificatie ook het percentage aangeeft. Perssistent notification geeft als de app zelf op de voorgrond draait voor een bericht met 0% dus de taak om elke 2 min 10 sec op het homeschern te staan activeert het uitschakelen van de lader bij het ingesteld percentage.

[Voor 20% gewijzigd door Sjabba1979 op 12-09-2021 10:31]

• wfveennl
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 19:22
Benny schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:28:
Effe een domme vraag, kan het antwoord zo snel niet vinden;

Regelmatig als ik Carplay gebruik en navigeer/muziek luister dempt de muziek (hoor dan alleen nog vanaf achter muziek) en hoor ik vrij zacht wat ‘gepling’ voor paar sec. Geen meldingen te zien. Alleen pling pling pling en dan weer normaal volume muziek uit alle speakers.

Iemand die me kan vertellen waarom dit is?
In mijn Ioniq komt de pling ook voor als de navigatie "denkt" dat er een camera staat en als je dan harder rijdt dan de toegestane snelheid krijg je continue een pling geluid. Het vreselijk irritant omdat het kaartmateriaal stikvol met fouten zit. Ik krijg n.l. ook allerlei "plingetjes" op plaatsen waar helemaal niets staat. Ik heb intussen een pesthekel aan het systeem gekregen. Je kunt het geluid natuurlijk uitzetten maar als je het dan wel onverhoopt nodig heb dan krijg je dus geen waarschuwing.

• sbiemond
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21-09 17:08
Nieuwe app van BlueLink ook voor Android toestellen beschikbaar Volgens mij heb je wel de nieuwste update nodig van het infotainmentsysteem, daar is het nieuwe logo van BlueLink ook zichtbaar.

• sbiemond
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21-09 17:08
mux schreef op woensdag 8 september 2021 @ 22:04:
[...]

Privé niet, maar openbaar bij bedrijven/winkels en in de straat kan ik bij 22kW overal 7/7.2 kW laden met de 1-fase IONIQ

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:46

mux

99% efficient!

Dan heb je geluk, hier in de buurt zijn de 'echte' 22kW-palen zeldzaam. Vrijwel alles in de directe omgeving is 25A, en alleen direct aan bedrijven zitten doorgaans 32A-aansluitingen (gezien die op de bedrijfsaansluiting zitten).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Philos31
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21-09 11:38
Kwam deze video tegen op Goingelectric, beelden van een brandende Ioniq.
https://www.ardmediathek....tODJiZi0wYjYxZjYyOGRhNDU/
Met natuurlijk de nodige bangmakerij over het niet kunnen blussen van electro auto's.
Het zal je auto maar zijn...
Met geen woord over de oorzaak, laadklep was open dus wellicht aan het laden geweest, schuko aan de houten carport? Wie weet.

[Voor 14% gewijzigd door Philos31 op 12-09-2021 08:50]

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• Robbeke80
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 08:48
Vandaag weer een bevestiging gehad dat de Ioniq toch wel een fijne auto is.
Na een toeristisch ritje door de alpen, noordoost Italië en noordwest Slovenië, de auto weer vol geladen bij een 50kWh Enel lader. Gelukkig waren er 2 triple laders, want bij een lader stond een Leaf te "snelladen". Bij de andere lader was een Duits stel aan het proberen om hun ZOE op te laden met de AC plug op 11kW max. Ze kregen het maar niet voor elkaar, na het inpluggen van de auto verscheen in beeld dat de auto in standby stond, waarna ik ze heb gezegd dat er dan waarschijnlijk een timer in de auto aan staat die ervoor zorgt dat de auto niet begint met laden.
In de tijd dat ik een kleine 20 kWh had geladen en weer op pad ging, hadden ze nog steeds niets geladen.
De vrouw vroeg nog hoeveel ik had geladen in de tussentijd, toen ik vertelde dat het 20 kWh was zei ze met een ietwat droevige blik: "ja, Ioniq". :D
Overigens was het verbruik van vandaag 9,3 kWh/100km over een afstand van ongeveer 175 km. 8)

[Voor 4% gewijzigd door Robbeke80 op 12-09-2021 22:23]

• El_kingo
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:02
Ik meld me ook in dit topic!
Na een goede proefrit in een ioniq bij de Hyundai dealer besloten om een Ioniq te leasen!
Over een dag of 10 zou die afgeleverd moeten worden :9. Ben er uiteraard erg benieuwd naar.

Waarom ik me hier meld is om hopelijk tips en tricks te krijgen over de Ioniq al voordat ik de eerste rit maak.
Ik heb uiteraard al de laatste 10 pagina's van dit topic doorgespit, maar wou graag van de echte gebruikers horen wat ik zeker direct moet doen wanneer de auto arriveert en wat zeker niet! _/-\o_ _/-\o_
Ik zal sowieso wel een update geven wanneer we de auto geleverd krijgen!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
El_kingo schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:38:
Na een goede proefrit in een ioniq bij de Hyundai dealer besloten om een Ioniq te leasen!
Over een dag of 10 zou die afgeleverd moeten worden :9. Ben er uiteraard erg benieuwd naar.

Waarom ik me hier meld is om hopelijk tips en tricks te krijgen over de Ioniq al voordat ik de eerste rit maak.
Ik zou even wachten tot Januari voor het nieuwe SEPP subsidiepotje. Oh wacht, te laat :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• El_kingo
assje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:42:
[...]

Ik zou even wachten tot Januari voor het nieuwe SEPP subsidiepotje. Oh wacht, te laat :+
We wonen niet in NL, dus niet van toepassing! :+ Maar bedankt! _/-\o_

• Bakko
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 21-09 12:28
El_kingo schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:38:
Ik meld me ook in dit topic!

Ik heb uiteraard al de laatste 10 pagina's van dit topic doorgespit, maar wou graag van de echte gebruikers horen wat ik zeker direct moet doen wanneer de auto arriveert en wat zeker niet! _/-\o_ _/-\o_
Ik zal sowieso wel een update geven wanneer we de auto geleverd krijgen!
Gefeliciteerd! Occasion Lease? Van een 28 of 38kWh Ioniq?

Qua tips, als ik ga rijden zet ik altijd meteen 'auto hold' aan, dan houdt ie de rem vast nadat je stilstaat. Verder heb ik ingesteld dat in alle drie de 'drive modes' regeneratief remmen op standje 3 staat. Maar speel vooral even met de flippers achter het stuur om aan te voelen wat je prettig vindt. Ik rij meestal in de 'normal' drive mode. Eco als ik echt zuinig wil rijden (airco gaat dat ook minder hard, maar je kan het allemaal instellen per drive mode). En sport als je even een leuk weggetje hebt of een Golfje even wil laten zien wie de baas is 8) . Maar voor alledaags rijden vind ik sport te nerveus.

Verder heb ik voor mijn aankoop veel op Youtube gekeken. Bjorn Nyland natuurlijk maar die test meer de lange afstands mogelijkheden en doet challenges enzovoort. Maar je hebt ook het kanaal Zero Tailpipe die een paar jaar geleden wat korte praktische filmpjes over z'n Ioniq heeft geplaats, dat is voor alledaags gebruik wel leerzaam. En verder RTFM hè. :P

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Bakko schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:10:
Verder heb ik ingesteld dat in alle drie de 'drive modes' regeneratief remmen op standje 3 staat. Maar speel vooral even met de flippers achter het stuur om aan te voelen wat je prettig vindt.
Ik rijd dan weer juist standaard in standje 0. Lager dan 1 instellen als default is niet mogelijk dus na instappen altijd even tikje tegen de paddle.

Tip: Ioniq heeft blended braking; het rempedaal regenereert net zo prima als ingestelde regeneratie. Vanuit efficiëntie is er dus geen noodzaak om een hoge regeneratiesetting te kiezen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Headshot_NL
assje schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:27:
[...]

Ik rijd dan weer juist standaard in standje 0. Lager dan 1 instellen als default is niet mogelijk dus na instappen altijd even tikje tegen de paddle.

Tip: Ioniq heeft blended braking; het rempedaal regenereert net zo prima als ingestelde regeneratie. Vanuit efficiëntie is er dus geen noodzaak om een hoge regeneratiesetting te kiezen.
Ik ga inderdaad ook voor standje 0. Bij elke start moet je dus inderdaad "verplicht" 1 keer de flipper gebruiken omdat het niet standaard in te stellen is.
Vanuit mijn vorige auto (Auris Hybrid en ook de Ioniq) weet ik dat eerder anticiperen en wat langer uitrollen uiteindelijk zuiniger is dan later het "gas" loslaten en harder regenereren met standje 3. Ook wel logisch omdat er bij regenereren altijd een deel opgaat in warmte verliezen.

Corsair Carbide 330R | MSI Z87-G43 | i7 4770K 4,6GHz | MSI GTX970 Gaming | 24GB Kingston HyperX 1600MHz | 2x Intel 520 240GB RAID-0 | Asus Xonar D2 | Seasonic G-650 | Dell UltraSharp U2515H | Denon X2600 & 4x Boston Audio A25 & Bowers & Wilkins asw610

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:57

Standeman

Moderator Witgoed / General Chat

Prutser 1e klasse

@El_kingo Enige tip die ik heb is: laden wanneer je kan, niet wanneer je moet. Maar dat geld eigenlijk voor elke EV :)

En natuurlijk er van genieten! Het is imho een heerlijke auto!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• El_kingo
Bakko schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:10:
[...]

Gefeliciteerd! Occasion Lease? Van een 28 of 38kWh Ioniq?

Qua tips, als ik ga rijden zet ik altijd meteen 'auto hold' aan, dan houdt ie de rem vast nadat je stilstaat. Verder heb ik ingesteld dat in alle drie de 'drive modes' regeneratief remmen op standje 3 staat. Maar speel vooral even met de flippers achter het stuur om aan te voelen wat je prettig vindt. Ik rij meestal in de 'normal' drive mode. Eco als ik echt zuinig wil rijden (airco gaat dat ook minder hard, maar je kan het allemaal instellen per drive mode). En sport als je even een leuk weggetje hebt of een Golfje even wil laten zien wie de baas is 8) . Maar voor alledaags rijden vind ik sport te nerveus.

Verder heb ik voor mijn aankoop veel op Youtube gekeken. Bjorn Nyland natuurlijk maar die test meer de lange afstands mogelijkheden en doet challenges enzovoort. Maar je hebt ook het kanaal Zero Tailpipe die een paar jaar geleden wat korte praktische filmpjes over z'n Ioniq heeft geplaats, dat is voor alledaags gebruik wel leerzaam. En verder RTFM hè. :P
Dank! Lease 38kWh Ioniq. Is onze eerste electrische auto dus wilde liever eerst leasen ipv kopen (ook ivm redelijk grote afschrijving en de grote sprongen die worden gemaakt op het gebied van electrisch rijden).

Ga inderdaad wat youtube vidoes bekijken!
Standeman schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:08:
@El_kingo Enige tip die ik heb is: laden wanneer je kan, niet wanneer je moet. Maar dat geld eigenlijk voor elke EV :)

En natuurlijk er van genieten! Het is imho een heerlijke auto!
Klinkt als een goede tip! En doordat het mogelijk is thuis te laden prima te doen! Ik neem aan dat de software slim genoeg is om "goed" te laden? Of moet je dat zelf erg in de gaten houden? (stoppen met laden, niet overladen etc. etc.)

[Voor 16% gewijzigd door El_kingo op 15-09-2021 14:15]

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:57

Standeman

Moderator Witgoed / General Chat

Prutser 1e klasse

El_kingo schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:11:
...

Klinkt als een goede tip! En doordat het mogelijk is thuis te laden prima te doen! Ik neem aan dat de software slim genoeg is om "goed" te laden? Of moet je dat zelf erg in de gaten houden? (stoppen met laden, niet overladen etc. etc.)
Ah, dat maakt het een stuk makkelijker, ik heb geen eigen oprit dus ik zet hem om de hoek aan de publieke laadpaal.

Ik heb volledig vertrouwen in het BMS van mijn Ionic 28kWh, maar dat komt zeker ook doordat het een leaseauto is. De status van de accu vind ik niet zo heel interessant wanneer ik hem weer inlever. Overigens merk ik nog niets van degradatie.

[Voor 19% gewijzigd door Standeman op 15-09-2021 14:24]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• El_kingo
Standeman schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:23:
[...]
Ik heb volledig vertrouwen in het BMS van mijn Ionic 28kWh, maar dat komt zeker ook doordat het een leaseauto is. De status van de accu vind ik niet zo heel interessant wanneer ik hem weer inlever. Overigens merk ik nog niets van degradatie.
Inderdaad, doordat het voor ons ook lease is interesseert het me niet zo heel veel... Goed om te lezen dat degradatie niet (of in ieder geval niet veel) voorkomt.

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 19:44
pmiddeld schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:51:
[...]

Hier na circa 140.000 km opeens SoH naar 96%. Alle cellen op 4,12 V bij 100% SOC (display). Ik merk het nog niet echt.
Ik zit inmiddels met mijn Ioniq 28 kWh op bijna 160.000 km. In april dit jaar ging de SoH ineens van 100 naar 96% (gemeten met Torque en EVnotify). Tot voor mijn vakantie 3 weken geleden bleef dat zo. Nu heb ik net ivm vakantie 5000 km gereden en voornamelijk op HPC chargers geladen.
Vanwege nieuw werk verder weg heb ik de auto wel deze week 2x 's-nachts helemaal laten vol laden. Vandaag keek ik op EVNotify en de SoH staat weer op 100% 8)7 .
In het voorgaande half jaar heb ik wel af en toe eens naar 100% geladen, maar heb de stekker er daarna niet uren in laten zitten. Misschien moesten de cellen eens goed balanceren? Blijft een ongrijpbare zaak, die degradatie.

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Benny
  • Registratie: april 2010
  • Nu online
Een week in bezit en 1e kras is een feit :( Waarschijnlijk in krappe parkeergarage gebeurd afgelopen weekend.. Misschien kan ik een lakstift krijgen met juiste kleurcode en em zelf netjes wegkrijgen..

Ondertussen al 1150km gereden en blijft zeer comfortabel :) Die Michelin banden zijn ook super stil.

• El_kingo
Benny schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:56:
Een week in bezit en 1e kras is een feit :(
ooh das balen, hopelijk niet al te diep zodat het nog iets op te lappen is...

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 17:11
Vandaag waren mijn vrouw en ik de pineut met het laden (langzaam en snel) wat niet meer werkte ivm de kabel die niet lockt. Dus het hier welbekende laadkabelvergrendelaarprobleem.

Gelukkig, met een tip hier over de emergency release is het gelukt. Je moet de emergency release onder de kofferbak hebben, onder het klepje bij de laadkabel. Dus niet de emergency release naast de bodem van de kofferbak. Als je daar redelijk hard aan trekt, kun je weer laden. Ik ga er vanuit dat dit een tijdelijke fix is, maar mijn vrouw en ik zijn blij dat we weer een km of 240 kunnen rijden 😁.

Het blijkt overigens wel weer hoe weinig garages weten over hun auto’s. Ik heb met drie dealers gesproken vandaag, en geen van hen wist van deze fix. Ik kan dit de garages niet heel erg kwalijk nemen gezien de vele auto’s die ze moeten kennen, maar een amateur met interesse in zijn auto en tijd om te zoeken kan dus veel meer weten dan een dealermedewerker.

• TwOkkie
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15:29
* TwOkkie zit op de mobility service te wachten met een platte 12V ergens in het midden van nergenshuizen.

Auto is 2 jaar en 4 maanden oud, dik 69k op de teller. Heeft vannacht aan de granny gehangen die de HV accu nog wel tot 100% vol kreeg. Toch kreeg ik een berg vage foutmeldingen, van "check remsysteem" via "sleutel niet gevonden" tot langzaam uitdovende alarmlichten waarna niks meer werkte.

Ik had speciaal voor dit soort gevallen nog een Lidl druppellader mee, in de hoop dat die genoeg 12 volt zou leveren, maar dat ding was er van overtuigd dat ik hem op een 6V accu aansloot. Verder geen meetapparatuur bij me, dus ik wacht af wat de mobility service gaat constateren.

Intussen ga ik even in dit topic zoeken of mijn lotgenoten hebben moeten betalen voor een nieuwe 12V of dat het toch garantie is. Mocht ik zelf moeten betalen, welke accu is dan nu de aanrader?

Edit: die bijlaad-optie staat bij mij aan. Thuis aan de Zappi zie ik wel eens de melding dat die actief is geweest. Hier heeft hij sinsd gistermiddag aan de granny gehangen. Dat zou toch geen verschil uitmaken?

Edit2: Dat fimpje laat zien wat ik zag, maar dan met een andere oorzaak

Edit3: Pechhulp zet booster er op en hoppa. Auto doet het weer. Kan naar huis. Ben wel benieuwd of ik morgen weg kom..

[Voor 20% gewijzigd door TwOkkie op 19-09-2021 15:11]

• RonaldPr
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 17:10
TwOkkie schreef op zondag 19 september 2021 @ 14:35:
* TwOkkie zit op de mobility service te wachten met een platte 12V ergens in het midden van nergenshuizen.

Auto is 2 jaar en 4 maanden oud, dik 69k op de teller. Heeft vannacht aan de granny gehangen die de HV accu nog wel tot 100% vol kreeg. Toch kreeg ik een berg vage foutmeldingen, van "check remsysteem" via "sleutel niet gevonden" tot langzaam uitdovende alarmlichten waarna niks meer werkte.

Ik had speciaal voor dit soort gevallen nog een Lidl druppellader mee, in de hoop dat die genoeg 12 volt zou leveren, maar dat ding was er van overtuigd dat ik hem op een 6V accu aansloot. Verder geen meetapparatuur bij me, dus ik wacht af wat de mobility service gaat constateren.

Intussen ga ik even in dit topic zoeken of mijn lotgenoten hebben moeten betalen voor een nieuwe 12V of dat het toch garantie is. Mocht ik zelf moeten betalen, welke accu is dan nu de aanrader?

Edit: die bijlaad-optie staat bij mij aan. Thuis aan de Zappi zie ik wel eens de melding dat die actief is geweest. Hier heeft hij sinsd gistermiddag aan de granny gehangen. Dat zou toch geen verschil uitmaken?

Edit2: Dat fimpje laat zien wat ik zag, maar dan met een andere oorzaak

Edit3: Pechhulp zet booster er op en hoppa. Auto doet het weer. Kan naar huis. Ben wel benieuwd of ik morgen weg kom..
Ik heb het ook 1 keer mogen meemaken en heb de accu toen aan een goede acculader opgeladen die de accu ook weer kan opfrissen en sindsdien, nu iets van 7 maanden geen last meer gehad.

Ik heb in de 12 volt plug ook een voltmeter die de spanning aangeeft, deze staat na het starten altijd op ruim 14 Volt. Hij gaat dus ook bijladen wanneer de auto aanstaat als het goed is.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:23

timovd

Voorsprong door techniek

@TwOkkie, bij mij ook binnen 3 jaar de accu vervangen en geen garantie.
Met behulp van de Varta tool de geschikt accu gevonden (A13), maar die heeft JIT terminals, terwijl je grote terminals hebt, dus adapters nodig hebt.
Er is ruimte voor een grotere accu, maar nog geen geschikte gevonden.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• TwOkkie
RonaldPr schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:37:
[...]

Ik heb het ook 1 keer mogen meemaken en heb de accu toen aan een goede acculader opgeladen die de accu ook weer kan opfrissen en sindsdien, nu iets van 7 maanden geen last meer gehad.
Wat doet zo'n lader precies?
Ik heb in de 12 volt plug ook een voltmeter die de spanning aangeeft, deze staat na het starten altijd op ruim 14 Volt. Hij gaat dus ook bijladen wanneer de auto aanstaat als het goed is.
14 Volt is de spanning van de "dynamo" of in dit geval het DC-DC circuit dat de accu opgeladen houdt. Zodra de boel gestart is, zul je altijd die spanning zien.
timovd schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:22:
@TwOkkie, bij mij ook binnen 3 jaar de accu vervangen en geen garantie.
Met behulp van de Varta tool de geschikt accu gevonden (B33), maar die heeft JIT terminals, terwijl je grote terminals hebt, dus adapters nodig hebt.
Er is ruimte voor een grotere accu, maar nog geen geschikte gevonden.
Dankjewel! Bedoel je dan dat ik zo'n JIS-DIN adapter er bij moet bestellen, of zijn er nog anderen?

Of waar ik me meer zorgen over maak: wat vindt Hyundai er van als ik een eigen accu monteer? Gaan ze mopperen over de garantie? De relatie met de dealer is al wat moeizaam gestart omdat ze me erg eigenwijs vonden..

Het leeglopen van de accu kan ook een andere oorzaak hebben, lees ik hier in het topic. Dat onderzoek (en de garantie-reparatie) is ook iets dat zij moeten doen.

Dus toch maar weer op m'n knieën naar de dealer zometeen? Wat rekenen zij ook alweer voor die accu?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@TwOkkie JIS-DIN inderdaad.
Maar wellicht ergens navragen of er een accu is die zonder adapters past.
Laatst mijn (eerste) APK gedaan met de Ioniq en dat ging vlekkeloos.

• TwOkkie
@timovd, over de APK maak ik me geen zorgen. Wel over toekomstige garantieclaims.

Ik heb nog wat meer data over dit voorval, dankzij de parkmodus van mijn dashcam. Deze schakelt af als de accuspanning onder de 11.7 Volt raakt. Ik kon in de reflectie in de ruit zien dat de auto de avond er voor rond 18:30 volgeladen was. Daarna heeft de camera nog gedraaid tot 10:00 de volgende ochtend. Dat was dus het moment dat de accuspanning onder de 11.7V kwam. Iets voor 13:55 ontkoppelde ik de granny en stapte ik in. De cam sprong toen weer even aan en kwam zelfs uit park-mode toen ik de auto aan zette, dus de spanning moet even boven de 13.x zijn gekomen. Kort daarna stortte de hele boel in. Ik bedenk me nu dat ik helemaal niet heb gekeken of de OBD2 dongle nog wakker was.. Die geeft ook de accuspanning aan.

Oplettende lezers zullen nu zeggen: Dashcam! OBD2! Ja logisch dat je je accu leegtrekt! Maar beide zitten er al in zolang ik de auto heb en beide schakelen op hun eigen manier af om accu-drain te voorkomen.

Anyway. Ik ga zo rijden. To Be Continued.. ;-)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@TwOkkie hier ook een dashcam achter een regulator (klein zonnepaneel op aangesloten). De OBD2 heb ik aangesloten middels een verlengkabel met knop. Het grootste deel van de tijd staat 'ie uit. Ik zou die OBD2-dongle er uit halen en kijken of dat het probleem oplost.

• Headshot_NL
Vanmorgen kwam ik er achter dat de handrem ook werkt op hoge snelheid...
Ik wilde het klepje van het opbergvakje blind open maken maar ik trok het schakelaartje die daarvoor zat omhoog. Het gevolg voelde als een harde trap op de rem maar na 1 seconde was de rem er weer af. Gelukkig zat er geen verkeer direct achter me.
Had niet verwacht dat dit zou werken bij 100km/h. Iemand wel eens per ongelijk meegemaakt?

[Voor 6% gewijzigd door Headshot_NL op 20-09-2021 09:06]

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Headshot_NL schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:04:
Had niet verwacht dat dit zou werken bij 100km/h. Iemand wel eens per ongelijk meegemaakt?
In mijn Kia Soul EV heb ik dit ook wel eens per ongeluk gedaan bij 50 km/u :$

Wat in mijn Kia Soul EV ook niet fijn werkt is voor het stoplicht de handrem er op zetten en dan al willen gaan rijden voordat dit klaar is (omdat het verkeerslicht toch sneller besluit dan ik had verwacht om op groen te springen).

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Laatst de APK en klein onderhoud uit laten voeren (3y/90Mm). Daarbij is ook de software en map bijgewerkt (software (*210111) had ik overigens al zelf uitgevoerd en map is van 13.x naar 14.41.41 gegaan).
Vervoglens thuis weer de app manager op de head unit geinstalleerd. Gisteren ABRP transmitter geinstalleerd en geprobeerd te verbinden met de API, maar dat lukt niet (meer). In de logging zie ik o.a. "no authentication challenges found".
Ik realiseer mij ook dat ABRP op Android Auto nu onderdeel is van een abonnement. De API (transmitter) moet toch wel blijven werken?
(@BarryH ?)

• TwOkkie
timovd schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:03:
@TwOkkie hier ook een dashcam achter een regulator (klein zonnepaneel op aangesloten). De OBD2 heb ik aangesloten middels een verlengkabel met knop. Het grootste deel van de tijd staat 'ie uit. Ik zou die OBD2-dongle er uit halen en kijken of dat het probleem oplost.
Welk probleem gaat dat oplossen dan? Ik heb niet de indruk dat er een sluipverbruiker was, gezien de tijd van 12.7V (normale spanning 100% geladen) tot 11.7V (uitschakelen dashcam). Dat laatste gebeurde om 10:00. Om 14:00 stort de accu in op het moment dat ik de auto aan zet.

Maar goed, de auto ging dus gewoon aan. Ben naar mijn werk gereden en benieuwd of ik straks weer thuis kom. Straks ga ik tussendoor nog wel even kijken of er nog fut in zit...

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
@timovd ik had ook bij update firmware iedere keer problemen met het weer installeren van abrptransmitter. Dus toch opgegeven en gebruik nu een obd2 dongle en evnotify app.

ABRP krijgt bij jou geen live data meer denk ik. Maar dat zou die moeten laten zien (na paar minuten) met een rood wordend icoon voor de huidige SoC

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@BarryH het installeren van de applicatie op de head unit ging gemakkelijk bij mij.
Ik wil juist gemak; geen dongle inpluggen (inschakelen), maar alleen hotspot activeren op mijn telefoon.

Daarnaast; als je telefoon verbonden is met de OBD-dongle; kun je dan nog via bluetooth verbonden zijn met de headunit voor handsfree bellen?

• BarryH
  • Nu online
@timovd eens met je doel, maar ik heb het dus opgegeven.
en over bluetooth: dat is inderdaad een issue. Ik gebruik voor bellen een iPhone die ik met het laadkabeltje verbind en dan werkt carplay.

volgens mij zou je met android ook zo kunnen werken (en met een tasker de hotspot aanzetten zodra android auto start.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• RonaldPr
@TwOkkie De acculader is een Doctor charge van Telwin, die krikt slechte accu’s weer op.

En het zou me verbazen als je zelf geen accu mag vervangen, banden mag toch ook wel?

• TwOkkie
@RonaldPr Ik ga eens goegelen wat zo'n ding dan doet. Uiteindelijk kun je maar een paar dingen met elektriciteit. Spanning er op of stroom er uit. En dat in grote of kleine doses. Hoe genees je daarmee zo'n bak lood?

En qua garantie: de vriendelijke pechhulpman verkondigde al zoveel bezwerende abacadabra dat ik het idee krijg dat alles waar electronen in zit, voor de garagewereld gelijk is aan zwarte magie. Waar je als simpele onkundige eigenaar vooral niet aan mag komen, want dan kon het wel eens flink fout gaan. Al was het maar omdat ik geen momentsleutel heb om de boutjes met de juiste kracht aan te draaien...

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:16

Shapeshifter

Get it over with

Headshot_NL schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:04:
Vanmorgen kwam ik er achter dat de handrem ook werkt op hoge snelheid...
Ik wilde het klepje van het opbergvakje blind open maken maar ik trok het schakelaartje die daarvoor zat omhoog. Het gevolg voelde als een harde trap op de rem maar na 1 seconde was de rem er weer af. Gelukkig zat er geen verkeer direct achter me.
Shapeshifter schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:21:
[...]

Protip: de handrem doet het ook gewoon als je rijdt, die heeft mijn zoontje getest... Was ook even schrikken, gelukkig zat er niemand achter me...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV - 22x Prusa i3 MK3S - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
TwOkkie schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:14:
[...]

Welk probleem gaat dat oplossen dan? Ik heb niet de indruk dat er een sluipverbruiker was, gezien de tijd van 12.7V (normale spanning 100% geladen) tot 11.7V (uitschakelen dashcam). Dat laatste gebeurde om 10:00. Om 14:00 stort de accu in op het moment dat ik de auto aan zet.

Maar goed, de auto ging dus gewoon aan. Ben naar mijn werk gereden en benieuwd of ik straks weer thuis kom. Straks ga ik tussendoor nog wel even kijken of er nog fut in zit...
Geen sluipverbruiker? Kijk nog een keer in je eigen tekst: de dashcam! ;)

Onthoudt dat het maar een kleine accu is.

[Voor 3% gewijzigd door daemonix op 20-09-2021 13:18]

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• TwOkkie
daemonix schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:17:
[...]

Geen sluipverbruiker? Kijk nog een keer in je eigen tekst: de dashcam! ;)
Zucht.
TwOkkie schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:54:
Oplettende lezers zullen nu zeggen: Dashcam! OBD2! Ja logisch dat je je accu leegtrekt! Maar beide zitten er al in zolang ik de auto heb en beide schakelen op hun eigen manier af om accu-drain te voorkomen.
Twee jaar, vier maanden en 70.000 km geen probleem in deze setup. Dan ineens in 4 uur de accu van 11,7 (cut-off dashcam) naar incapabel om de auto aan te krijgen. En dan toch - nadat ik bovenstaande schreef - achtereenvolgens de tip krijgen om beide eens weg te laten? Kom op jongens, we zitten hier op Tweakers..

De vraag is nu alleen of dit een eenmalige inzinker was of dat ik gewoon zsm een nieuwe bak loodzuur moet laten aanrukken.. En zo ja, welke.

Ik weet dat er ergens mensen bezig waren met het zoeken naar een beter type accu, maar ik kan dat hier niet terugvinden. Google-termen zijn ook wel erg generiek en leveren vooral accuboerspam op. Als ik niks meer terug kan vinden, zal ik toch maar eens de dealer moeten opzoeken..

• BarryH
  • Nu online
@TwOkkie Een loodaccu kan niet zo heel goed tegen leegtrekken. 11,6 volt = "accu leeg".

Een AGM of GEL accu is hier beter voor geschikt. En aangezien er geen startmotor is waarvoor een hoge "piek" spanning geleverd moet worden kan die ook toegepast worden.

In de watersport is dit een belangrijk onderwerp. Vanwege de diverse verbruikers en, mn bij zeilen, slechts beperkte opwek van stroom.
Een goede reader om erin te komen:
Stroom aan boord - Victron Energy
Hierin staan ook de eigenschappen van verschillende soorten accu's beschreven.

En wellicht is dit dan een geschikte accu:

https://www.amperewinkel....e-battery-deep-discharge/

Wellicht is 70 of 100Ah beter, maar die zijn te groot denk ik.

Alternatief: een powerbank tussen de accu en de dashcam en dan op een geschakeld contactpunt zetten.

[Voor 9% gewijzigd door BarryH op 20-09-2021 14:14]

• TwOkkie
BarryH schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:06:
@TwOkkie Een loodaccu kan niet zo heel goed tegen leegtrekken. 11,6 volt = "accu leeg".
Ben net even gaan kijken. Hij staat nu 4 uur stil zonder camera en met de OBD2 in deep sleep. Direct na het inschakelen zag ik in EV-Notify nog heel even 11,6 voorbij komen voordat hij naar 14,6 sprong. Nu kan iedereen de schuld aan de camera of de OBD2 proberen te geven, maar inzakken naar 11,6 in 4 uur is volgens mij toch niet de schuld van de niet-aangesloten camera of de deep sleepende OBDLink LX die dan 2 mA verbruikt. Er is dus sprake van een brakke accu of iets dat plotseling heel veel is gaan slaapverbruiken.

Eens?
Heel interessant, maar is deze al eens getest in een Ioniq? Ik ga liever niet zelf experimenteren als anderen met meer verstand van accutechniek dat al eens gedaan hebben.
Alternatief: een powerbank tussen de accu en de dashcam en dan op een geschakeld contactpunt zetten.
Dat zou natuurlijk kunnen, maar het heeft al ruim 2 jaar prima gewerkt. Met zo'n powerbank stel ik hooguit de executie van deze accu een poosje uit..

• daemonix
  • Niet online
Zucht.

Loodaccu's hebben de neiging om na een paar jaar kapot te gaan. ze hebben niet het eeuwige leven. Je vergeet dat er altijd elektronica actief moet zijn (anders gaat de deur niet open als je op het knopje drukt). Dan kan de camera net de druppel zijn.

Waarom verwacht je van een kleine accu een eeuwige levensduur? Vervang het ding gewoon, blijkbaar zit hij na 2 jaar aan het eind, doe niet zo moeilijk.

• BarryH
  • Nu online
@TwOkkie
Ik ben het eens met @daemonix .
Een Loodaccu kan je maar een beperkt aantal keer ver ontladen. En dan is die langzamerhand stuk (kromme platen etc).

Het is dus zoiezo verstandig om er een nieuwe in te zetten.

Daarnaast kan je er dan van uitgaan dat je over 2 jaar hetzelfde probleem hebt.
Om dat te voorkomen (lees uit te stellen naar 4-8 jaar) kan je of
a/ een betere accu plaatsen (Veel grotere capaciteit of beter geschikt om te ontladen)
b/ het leegtrekken voorkomen met een powerbank.

[Voor 5% gewijzigd door BarryH op 20-09-2021 14:52]

• Headshot_NL
Weet iemand hoeveel ruimte er daadwerkelijk is in de accubak? Accu's van rond de 65ah zijn nog goed betaalbaar en dan heb je dus ook best wat extra capaciteit. We kunnen dan eens bekijken wat een alternatief is met meer capaciteit en welke ook nog past.

Ik lees dat de Bosch S3 016 45Ah accu moet passen na een kleine modificatie "Bosch has a universal model that fits. Only needed to cut a very small piece off the plastic pins in the base in the car (about 3mm)"
45Ah is natuurlijk maar een kleine upgrade, maar misschien is de kwaliteit van deze accu wel stukken beter.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij zo snel leeg loopt door het gebruik van een dashcam en/of een OBD stekker.
Dan zou het toch 1 van deze oorzaken moeten zijn?
- De accu is al (een of meerdere keren) diep ontladen geweest en eigenlijk defect.
- De auto staat meerdere dagen stil en de accu loopt dus wel leeg door het sluipverbruik.
- De ritjes zijn te kort om de accu weer goed op te laden en loopt dus uiteindelijk langzaam leeg.
- De originele accu is van slechte kwaliteit en gaat daarom snel achteruit.

Ik zie zelf ook regelmatig dat de accu is opgeladen tijdens het parkeren. Waarom dat toch vaak gebeurt weet ik niet, ik maak minimaal 3000km per maand.

[Voor 22% gewijzigd door Headshot_NL op 20-09-2021 15:58]

• TwOkkie
... geeft lucht
Loodaccu's hebben de neiging om na een paar jaar kapot te gaan. ze hebben niet het eeuwige leven. Je vergeet dat er altijd elektronica actief moet zijn (anders gaat de deur niet open als je op het knopje drukt). Dan kan de camera net de druppel zijn.
Helemaal eens. Maar die camera niet meer gebruiken is geen optie. OBD2 idem.

Maar zei ik niet meteen al dat ik vermoedde dat de accu zijn beste tijd heeft gehad?

Had ik niet meteen al aangegeven dat ik weet dat Cam en OBD2 potentiele drains zijn, maar dat ik daar al over had nagedacht? Het is heel fijn dat je me wil helpen, maar lees dan alsjeblieft even waar ik hulp bij nodig heb.
Waarom verwacht je van een kleine accu een eeuwige levensduur? Vervang het ding gewoon, blijkbaar zit hij na 2 jaar aan het eind, doe niet zo moeilijk.
Waarom denk je in hemelsnaam dat ik een eeuwige levensduur verwacht? Doe zelf niet zo moeilijk! ;-)

Wat ik wil weten is:

1) Hoeveel kost een accu bij de dealer. (Ja, dat kan ik zelf ook vragen, maar vooronderzoek kan nooit kwaad)
2) Zijn er alternatieven die beter zijn dan de standaard accu? (Ja, die zijn er maar kan ik niet vinden)
3) Zijn er alternatieven die goedkoper zijn? (Ja, Die Varta B33 + adapters bijvoorbeeld)
4) Heeft iemand hier ervaring of Hyundai NL moeilijk gaat doen als ik zelf een andere accu regel?

Mij de les lezen over de camera en OBD2 hoeft echt niet.

• TwOkkie
Ik ook, maar daar ben ik niet mee geholpen. Ik vraag om ervaringen. Niet om voor de hand liggende oplossingen die niks op lossen, zoals het afkoppelen van de OBD2 en de Camera. Het is mij allang duidelijk dat de accu zijn beste tijd heeft gehad. Ik zoek alleen nog wat er nog meer mogelijk is voordat ik naar de dealer toe stap. Ik kan me natuurlijk voor de hoofdprijs een nieuwe accu aan laten smeren, maar liever heb ik een betere oplossing zoals je zelf al aangeeft:
Daarnaast kan je er dan van uitgaan dat je over 2 jaar hetzelfde probleem hebt.
Om dat te voorkomen (lees uit te stellen naar 4-8 jaar) kan je of
a/ een betere accu plaatsen (Veel grotere capaciteit of beter geschikt om te ontladen)
b/ het leegtrekken voorkomen met een powerbank.
Optie a) klinkt mij het beste in de oren. Liever een dure accu die het nog 10 jaar uithoudt dan een goedkope die het weer 2 jaar uithoudt. Bij de dealer weet ik nu al dat ik een dure accu krijg die over 2 jaar weer de geest geeft. Daarom kwam ik hier even polsen naar ervaringen.

• TwOkkie
Headshot_NL schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:58:
Weet iemand hoeveel ruimte er daadwerkelijk is in de accubak? Accu's van rond de 65ah zijn nog goed betaalbaar en dan heb je dus ook best wat extra capaciteit. We kunnen dan eens bekijken wat een alternatief is met meer capaciteit en welke ook nog past.
Ik denk zelf dat een andere chemie beter is voor de levensduur. Zie ook de post van BarryH. In deze auto hoort eigenlijk geen ouderwetse start-accu maar iets dat zo lang mogelijk die 12V vast kan houden. Hoge stromen zijn veel minder belangrijk.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij zo snel leeg loopt door het gebruik van een dashcam en/of een OBD stekker.
De OBD2 stekker gaat in deep sleep als de auto uit gaat en de BT verbingding verbroken is. De camera gaat uit als de spanning onder een bepaalde waarde daalt. Ik kan dit nog even dubbelchecken, maar uit mijn hoofd was dat 11,7 volt. Blijkbaar was ik in de war met mijn vorige DOD die ik op die waarde had ingesteld. Mijn Vivio hardwire kit kan ingesteld worden van 11,8 tot 12,4 volt. Ik zou even moeten checken op welke waarde die staat. Maar wat die waarde ook is, tot nu toe nooit problemen mee gehad.
Dan zou het toch 1 van deze oorzaken moeten zijn?
- De accu is al (een of meerdere keren) diep ontladen geweest en eigenlijk defect.
- De auto staat meerdere dagen stil en de accu loopt dus wel leeg door het sluipverbruik.
- De ritjes zijn te kort om de accu weer goed op te laden en loopt dus uiteindelijk langzaam leeg.
- De originele accu is van slechte kwaliteit en gaat daarom snel achteruit.
- Mogelijk, maar dan niet gemerkt.
- Hele week woonwerk, de gebruikelijke 45 tot 60 minuten enkele reis. Vrijdag 2 uur gereden naar vakantieadres + daarna aan de granny. Zaterdag twee keer een kwartier + weer granny. Zondag probleem.
- Zaterdag 2 korte ritjes, maar normaal 90+ km per dag.
- Dat is wat ik meekrijg uit de diverse Ioniq-communites, daarom was ik ook niet echt verrast.
Ik zie zelf ook regelmatig dat de accu is opgeladen tijdens het parkeren.
Volgens mij doet ie dat sowieso om de zoveel tijd als je die optie aan zet, zoals bij jou en mij. Wat ik helaas begreep is dat dit puur tijd-gebaseerd is en niets te maken heeft met de state van de accu.

• RonaldPr
Je zou toch zeggen dat de accu in onze Ioniq’s veel langer mee moet gaan omdat hij niet gebruikt wordt om een startmotor aan te drijven, dan krijgt de accu het veel meer voor zijn kiezen.

• daemonix
  • Niet online
RonaldPr schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:17:
Je zou toch zeggen dat de accu in onze Ioniq’s veel langer mee moet gaan omdat hij niet gebruikt wordt om een startmotor aan te drijven, dan krijgt de accu het veel meer voor zijn kiezen.
Het is en blijft een loodaccu, die zijn aan degradatie onderhevig. Bovendien krijgt hij veel laad/ontlaadcycli om de oren.

• RonaldPr
daemonix schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:18:
[...]

Het is en blijft een loodaccu, die zijn aan degradatie onderhevig. Bovendien krijgt hij veel laad/ontlaadcycli om de oren.
Ja, inderdaad een loodaccu is ook beter geschikt om even veel capaciteit te leveren en minder om langzaam te ontladen, daar is gel weer beter in.

Wat ik me afvraag, kun je er zo maar een ander type accu in doen, dus gel of li-ion? Dan moet de lader dat ook aankunnen lijkt me.

• BarryH
  • Nu online
@RonaldPr Zie pdf over "stroom aan boord".
Zo advanced zijn al die laders niet hoor.

in een ICE zijn accu's vooral kort ontladen en dan snel weer vol. De uitzondering zijn de auto's die alleen korte ritjes maken en dan met de airco/stoelverwarming etc vol aan, zeker icm laag toerental.
Dan is de accu nog niet vol op einde rit en staan ze 1 keer per jaar stil. En elke 2-3 jaar accu vervangen.

[Voor 64% gewijzigd door BarryH op 20-09-2021 16:28]

• TwOkkie
BarryH schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:26:
Zo advanced zijn al die laders niet hoor.
Behalve Li-Ion dan. Die kent wel een paar spectaculaire failure modes.

Intussen heb ik nagevraagd: Dealer rekent 148.25 inclusief montage na het testen van de huidige accu. Valt me nog mee. Waarschijnlijk houdt die het ook geen 3 jaar vol, maar tegen die tijd is de auto al uit de fabrieksgarantie en gun ik mezelf wat meer improvistatie bij reparaties.

• BarryH
  • Nu online

• TwOkkie
Heb ik zeker overwogen, maar 148,25 vind ik nog meevallen. Ik dacht ergens iets van 300+ gelezen te hebben, maar misschien was ik in de war met mijn eerdere Prius. Natuurlijk kan ik die 80 euro uitsparen, maar dan moet ik misschien wel nokjes afzagen, adapters plaatsen enzovoort. Plus nog steeds die onzekerheid over garantieclaims en zo. Kom ik straks met een elektrische storing, mag ik eerst uitleggen waarom daar zo'n rare accu zit. Dus ik neem mijn verlies maar even.

Bedankt voor de input allemaal! (Ook de input waar ik niet om vroeg. Houdt een beetje leven in de brouwerij..)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

https://www.accudeal.nl/p/pool-adapter-set-van-jis-naar-din/
Vergeet deze dan niet mee te bestellen. Want al die accu's hebben Japanse polen, terwijl je DIN connectors hebt in de Koreaan.

Edit: maar toch... er moet toch wel een beter passende accu zijn zonder adapters? In de breedte is in ieder geval nog zat ruimte en in diepte slechts een klein beetje. Hoger gaat waarschijnlijk moeilijk passen.

[Voor 19% gewijzigd door timovd op 20-09-2021 16:49]

• WillemI
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19:44
TwOkkie schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:45:
[...]

Heb ik zeker overwogen, maar 148,25 vind ik nog meevallen. Ik dacht ergens iets van 300+ gelezen te hebben, maar misschien was ik in de war met mijn eerdere Prius. Natuurlijk kan ik die 80 euro uitsparen, maar dan moet ik misschien wel nokjes afzagen, adapters plaatsen enzovoort. Plus nog steeds die onzekerheid over garantieclaims en zo. Kom ik straks met een elektrische storing, mag ik eerst uitleggen waarom daar zo'n rare accu zit. Dus ik neem mijn verlies maar even.

Bedankt voor de input allemaal! (Ook de input waar ik niet om vroeg. Houdt een beetje leven in de brouwerij..)
De originele vervang accu voor een Prius is inderdaad loeiduur. Dat komt doordat daar hetzelfde 'probleem' speelt als bij de Ioniq EV: omdat de accu geen motor hoeft te starten (gaat bij een Prius vanuit de HV accu) is deze vrij klein. Hierdoor is deze gevoelig voor diepontlading door accessoires etc. Bij de Prius hebben ze dit op zich netjes opgelost door een AGM accu te plaatsen, vandaar dat deze zo duur is om te vervangen.
Ik heb zelf in de Prius de accu toen deze na ruim 5 jaar defect was vervangen door een Optima Yellow Top, dit zijn ook AGM accu's en er was een variant die paste in de Prius. Deze was vergeleken met een normale startaccu nog steeds vrij duur maar een stuk goedkoper dan de originele Toyota accu.
Volgens de 'fit quide' op de Optima website lijkt er helaas geen direct passende accu voor de Ioniq te zijn. Mogelijk is er een andere AGM accu die past. Lijkt mij wel de moeite waard om uit te zoeken maar ik kan me voorstellen dat je even 'wacht' tot de garantie verlopen is...

• Headshot_NL
timovd schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:47:
[...]

https://www.accudeal.nl/p/pool-adapter-set-van-jis-naar-din/
Vergeet deze dan niet mee te bestellen. Want al die accu's hebben Japanse polen, terwijl je DIN connectors hebt in de Koreaan.

Edit: maar toch... er moet toch wel een beter passende accu zijn zonder adapters? In de breedte is in ieder geval nog zat ruimte en in diepte slechts een klein beetje. Hoger gaat waarschijnlijk moeilijk passen.
Hoeveel ruimte schat je nog over te hebben? En heb je in de diepte nog extra ruimte?

• evtje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 19:25
ElectricDave heeft over een lege accu dit filmpje gemaakt.
YouTube: 12V Hilfsbatterie fast leer - Hyundai Ioniq Electric - ElectricDave
Ik was aan het zoeken heb ooit een filmpje gezien waarbij ze de accu vervangen van een ander merk in de ioniq maar weet niet meer wie dat was.

Hyundai Ioniq Sep 2017. Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Pagina: 1 ... 108 109 110 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee