tomic schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:30:
[...]
Ik geef je gelijk dat KW laadsnelheid niet zoveel zegt.
Toch pleit ik nog voor de E-208/Corsa_E. De 370Km/h die je aangeeft is nog voor de update van de laadcurve. Stel hij 15% sneller laad dan voorheen; dan verbeterd hij de twee Ioniqs.
Daarnaast moet je bij de 28kwh dus vaker snelladen. Want je kan er 190 km ver op. (niet te spreken over 20/80 laden)
Uiteindelijk hangt het dus heel erg af van je eigen situatie .
Bekijk die curve eens goed, die 15% ga je absoluut niet extra halen, en als je dat wel zou halen evenaart hij de 28kWh (425,5 km/h)
En inderdaad, met de Ioniq 28kWh moet je ongeveer elke 190km laden, ik kom net terug van een tripje Almere-Berlijn-Bremen-Almere en kan je vertellen dat 190km-> plaspauze en weer door enorm relaxed rijden is.
De Peugeot komt dan wellicht wat verder, je staat ook langer te duimendraaien bij de laadpaal. En je komt dan op dezelfde tijd aan.
Sowieso is een EV (op dit moment) nog een aanschaf die je op jou eigen gebruik moet afstemmen, er is nog geen one size fits all in de prijsklasse van ons arme tweakers.
Mijn persoonlijk afweging was:
Energiezuinig, dus goedkoop qua energieverbruik
In de zomer 90+% van de ritten kunnen zonder bijladen huis->bestemming->huis
In de winter 80%
Een paar keer per jaar iets verder Duitsland in en dan redelijk snel laden.
Dat lukt allemaal met de Ioniq 28, die ik overigens voor een zeer aantrekkelijke prijs kon kopen met 19k km op de teller en 2000 euro subsidie.
De peugeot is een mooie auto, (is persoonlijk) hij valt meer op dan de wat saaie (sorry) Ioniq. Maar de Ioniq is ruimer. En ik ben een saaie man. dus die Ioniq past heel goed bij mij.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey