Ik verwacht ongeveer hetzelfde, en dat is precies hetgene waar wij op aan het wachten zijn. Ik zie de prijzen dalen, maar wil de huidige brandstof auto nog ~1 jaar blijven rijden. Heb de vriendin al overtuigd om een ioniq als tweede auto aan te schaffen, en als deze rond de 15 a 16k komt, waar nog 2k Sepp afgaat, wordt het interessant. Zeker gezien de lage running-costs.assje schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:08:
[...]
Persoonlijk verwacht ik dat de waarde tussen de €10k-€15k zal stabiliseren omdat dit binnen bereik komt van een veel groter publiek. Als ik de Ioniq nog gewoon >5 jaar blijf rijden worden de kosten misschien wel fors lager.
Maar; als ik een keer tegen een aantrekkelijke EV6 aanloop kan ik dit topic zomaar verlaten
Dank je, ja ik heb het boekje er op nageslagen en gezocht maar kan geen zekering vinden die aan blijft na het uistappen van de auto.Badderbeest schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:32:
[...]
Het mooiste is een zekering toevoegen van een optie die je auto niet heeft? Al kan het zijn dat dat niet gaat werken als die optie niet aangezet wordt.
Hier heb je de volledige overzichten van beide zekeringenkastjes
Dus de vraag nogmaals. Heeft iemand wellicht ook een dashcam geinsstalleerd met parkingsensor en welke zekering heb je gebruikt voor altijd power?
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
@Philos31 mijn post over het hoofd gezien?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ja. Over het hoofd gezien :-)
Welke bedoel je met zekering 25? De 5e kolom zit onder de fuse switch daar zit maar 1 zekering.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Dat ziet er beter uit. Het vervangen van de remvloeistof is zeer waarschijnlijk niet nodig. Is bij mij nog nooit gebeurd voor zover ik weet.timovd schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:39:
@BarryH @pmiddeld Ik heb maar een verzoek gedaan bij een andere dealer en die gaf het volgende aan:
-Algehele inspectie, uitlezen boardcomputer €136,13
-APK (i.c.m. onderhoudsbeurt) €7,66
-Remvloeistof verversen €72,30
Met het vervangen van de remvloeistof wordt het een stuk prijziger en is het verschil niet groot.
Ze zitten iets verder weg, maar ze hebben ook veel beter geholpen toen ik op zoek was naar het black pack (achteraf geplaatst).
P.S. Zorg dat ze je niet laten betalen voor de navi-update, die is altijd gratis binnen de garantietermijn.
[ Voor 7% gewijzigd door pmiddeld op 31-07-2021 11:47 ]
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
@pmiddeld nav updates heb ik zelf al uitgevoerd. Ik zal eens vragen of het echt nodig is om de remvloeistof te vervangen. Het zou om het jaar vervangen moeten worden, dus bij 2 en nu dus ook bij 4 jaar.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Misschien is het een idee om juist onder de motorkap te kijken. Daar zit de fuse van het eventuele autoalarm, het lijkt mij vanzelfsprekend dat die altijd power heeft. Als je die daar doorlust naar die van de cigarettenaansteker, dan heb je altijd power op die kabel en kun je daar je cam op aansluiten?Philos31 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:41:
[...]
Dank je, ja ik heb het boekje er op nageslagen en gezocht maar kan geen zekering vinden die aan blijft na het uistappen van de auto.
Dus de vraag nogmaals. Heeft iemand wellicht ook een dashcam geinsstalleerd met parkingsensor en welke zekering heb je gebruikt voor altijd power?
De enige echte
Nou dit was geen successtimovd schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:21:
@Kodess gefeliciteerd. 210111 is de nieuwste softwareversie en er zijn wat nieuwere kaarten.
Met de laatste versie schijn je ook ADB te kunnen activeren;
YouTube: Ioniq (28kWh) enable ADB on FW 210111
Edit: En let er op dat je naar de firmware voor de gen5 zoekt en niet de Gen5W (widescreen, facelift).
Geupdate naar die nieuwe versie, ook naar kaarten versie 14. nog wat.
Daarna Youtube filmpje gevolgd. Maar helaas als hij dan de nav probeert te laden kom ik niet bij ADB uit maar krijg ik: Navigation couldn't be started, check SD card.
Toen de 13.43 kaarten versie erop gezet, nog steeds dezelfde error.
Dus wel nu op de nieuwste versie, maar geen ADB. Had jij het al een keer geprobeerd @BarryH?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
@Kodess software heb je nu dus op 210111 zonder ADB?
Heb je deze kaarten?
https://drive.google.com/...6S3QHczlrjKdrTnmCXQ5/view
Heb je deze kaarten?
Ja 210111 zonder ADB denk ik. Had eerst wel ADB, heb nog niet gecheckt of die stiekem nog aanstond.timovd schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:01:
Heb je deze kaarten?
Ik had eerst deze:
https://www.goingelectric...ic.php?p=1626589#p1626589
(Kia_Map_may_2021_14.41.zip)
en nu heb ik vanuit die grote drive map gewoon:
MAP.EUR.13.47.47.642.101.zip
Maar ik zal die die jij nu linkt eens proberen.
[ Voor 47% gewijzigd door Kodess op 31-07-2021 16:09 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ik word echt helemaal gestoord van die ralle USB aansluiting (die onder het dashboard tbv Carplay) in de Ioniq. Vandaag een rit naar Düsseldorf gemaakt en op een gegeven moment verloor ie om de 10 minuten de verbinding met mijn iPhone. Ik weet dat meer mensen hier last van hebben, maar vraag me af of Hyundai al een verbeterde versie van die poort heeft gemaakt en die (indien nodig) uitwisselt, want op deze manier is dat echt geen doen.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Dat ligt volgens mij niet aan de USB-poort maar aan je kabel. Ik had dit ook eerst met een wat goedkopere USB-kabel. Elke paar minuten of bij elke drempel verloor hij connectie. Daarna een Anker Powerline II kabel gekocht (in mijn geval USB-A naar USB-C) en toen geen enkele disconnectie meer gehad.Marc O. schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:44:
Ik word echt helemaal gestoord van die ralle USB aansluiting (die onder het dashboard tbv Carplay) in de Ioniq. Vandaag een rit naar Düsseldorf gemaakt en op een gegeven moment verloor ie om de 10 minuten de verbinding met mijn iPhone. Ik weet dat meer mensen hier last van hebben, maar vraag me af of Hyundai al een verbeterde versie van die poort heeft gemaakt en die (indien nodig) uitwisselt, want op deze manier is dat echt geen doen.
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
@Kodess nee, komt over paar weken
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Niet aan gedacht dat het ook aan de kabel zou kunnen liggen. Dank voor de tip, zal eens een andere kabel proberen!uFx schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:56:
[...]
Dat ligt volgens mij niet aan de USB-poort maar aan je kabel. Ik had dit ook eerst met een wat goedkopere USB-kabel. Elke paar minuten of bij elke drempel verloor hij connectie. Daarna een Anker Powerline II kabel gekocht (in mijn geval USB-A naar USB-C) en toen geen enkele disconnectie meer gehad.
Pluisje in de poort van je telefoon? Houten tandenstoker en/of perslucht om het schoon te maken en idd een kwaliteitskabel gebruiken, liefst zo kort mogelijk.Marc O. schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:44:
En op je telefoon energiebesparende optie die van invloed kunnen zijn uitzetten maar als die het eerst wel foutloos deed zal het daar niet aan liggen.
Poort van telefoon is schoon. Het gekke is dat ie het de ene keer een uur lang probleemloos doet en soms, zoals ik aangaf, stopt ie er om de 10 minuten mee. Enfin, nieuw kabeltje (Anker) is besteld. De oude was idd een of ander goedkoop AliExpress prul.Sjabba1979 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:32:
[...]
Pluisje in de poort van je telefoon? Houten tandenstoker en/of perslucht om het schoon te maken en idd een kwaliteitskabel gebruiken, liefst zo kort mogelijk.
En op je telefoon energiebesparende optie die van invloed kunnen zijn uitzetten maar als die het eerst wel foutloos deed zal het daar niet aan liggen.
Met Android auto ook issues gehad met wegvallende verbinding in m'n Ioniq. Nieuwe kabel loste het idd op, die connectoren slijten gewoon van het in en uitpluggen.
Oke, met die kaarten en dan die mod van g4rb4g3 wel werkend gekregen.timovd schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:01:
Heb je deze kaarten?
Nu weer de kaarten 14.41 erop aan het zetten.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Stel dat je een 2019-01 Ioniq hebt uit Duitsland met 30.000 km op de teller. De 15.000km beurt staat niet in het onderhoudsboekje, en de 30.000 wel (hyundai dealer). Heb je dan geen fabrieksgarantie meer? En garantie op accu?
Zou best een nadeel zijn voor de auto die als het goed is volgend weekend voor de deur staat.
Zou best een nadeel zijn voor de auto die als het goed is volgend weekend voor de deur staat.
Ik zou het de Nl importeur vragen of je dealert0mmiiiii schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:33:
Stel dat je een 2019-01 Ioniq hebt uit Duitsland met 30.000 km op de teller. De 15.000km beurt staat niet in het onderhoudsboekje, en de 30.000 wel (hyundai dealer). Heb je dan geen fabrieksgarantie meer? En garantie op accu?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Een ja of nee antwoord is hier niet op. Ligt eraan bij de rechter aan welk soort probleem en hoe dat in relatie staat tot de leeftjd en verwachtingen van de auto.t0mmiiiii schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:33:
Maar dat is wel meer gezeur dan gewoon garantie. Dus zou het wel even navragen. Bij de dealer uit Duitsland ook zodat je een historie hebt.
Accumishandeling? 14% achteruitgang na 250.000 km met hoofdzakelijk snelladers en snelwegen met rap tempo.
YouTube: 250.000 Kilometer mit dem Elektroauto: HYUNDAI-Fahrer rechnet schonu...
YouTube: 250.000 Kilometer mit dem Elektroauto: HYUNDAI-Fahrer rechnet schonu...
Mooie video en indrukwekkend... waarom doe ik moeilijk met zoveel mogelijk thuisladen en dan maximaal tot 80/90%?
Leuk om te zien dat die man nog zo tevreden is met z'n Ioniq na 4 jaar en 251000km.
Leuk om te zien dat die man nog zo tevreden is met z'n Ioniq na 4 jaar en 251000km.
Heb je hem al geregistreerd op de mijn Hyundai site? Heb je wel het VIN voor nodig. Je kan ook even contact opnemen met Hyundai (KlantenService@hyundai-motor.nl)t0mmiiiii schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:33:
Aangezien het een Europees model betreft dat dealer onderhouden is zou je geen enkel probleem met garantie moeten hebben.
Ik heb er een beetje doorheengeklikt maar waar wordt die 14% aangehaald? Wordt er ook benoemd waar die op is gebaseerd?Hans N schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:06:
Accumishandeling? 14% achteruitgang na 250.000 km met hoofdzakelijk snelladers en snelwegen met rap tempo.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik dacht dat dat gebaseerd was op hoeveel er geladen kon worden maar werd verder niet echt duidelijk aangegeven.assje schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:24:
[...]
Ik heb er een beetje doorheengeklikt maar waar wordt die 14% aangehaald? Wordt er ook benoemd waar die op is gebaseerd?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Bedankt voor de reacties op mijn vraag. Wordt vervolgd.
Volgende probleem op het spoor gekomen: mijn 2019-01 Ioniq (Import Duitsland) met kenteken L-719-LF heeft volgens een kentekencheck een cataloguswaarde van 45.062 euro. De subsidie geldt voor auto’s met een cataloguswaarde tot 45.000 euro. De 2000 subsidie ga ik met deze auto dus niet krijgen, gok ik.
Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat een Ioniq in Duitsland zo’n hoge aanschafprijs had..
Thoughts?
Volgende probleem op het spoor gekomen: mijn 2019-01 Ioniq (Import Duitsland) met kenteken L-719-LF heeft volgens een kentekencheck een cataloguswaarde van 45.062 euro. De subsidie geldt voor auto’s met een cataloguswaarde tot 45.000 euro. De 2000 subsidie ga ik met deze auto dus niet krijgen, gok ik.
Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat een Ioniq in Duitsland zo’n hoge aanschafprijs had..
Thoughts?
Dat wordt in het begin aangehaald, eerste 5 minuten.assje schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:24:
[...]
Ik heb er een beetje doorheengeklikt maar waar wordt die 14% aangehaald? Wordt er ook benoemd waar die op is gebaseerd?
Dat moet bijna een fout zijn. Mijn Premium heeft een cataloguswaarde van ca. 36k. Geen idee wat je zou moeten bestellen om dan nog ca. 9k extra uit te geven aan opties.t0mmiiiii schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:08:
Bedankt voor de reacties op mijn vraag. Wordt vervolgd.
Thoughts?
Ik heb mijn Ioniq zelf ingevoerd en bij BPM opgaaf als "Nettocatalogusprijs" opgegeven €35.500. Dit blijkt niet juist te zijn aangezien mijn Catalogusprijs op kenteken op €43.560 uitgekomen is. Blijkbaar had ik BTW in mindering moeten brengen o.i.d. (?)t0mmiiiii schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:08:
Het lijkt me aannemelijk dat bij jou hetzelfde gebeurd is en de cataloguswaarde dus 21% te hoog staat. Aangezien BPM niet relevant is heb ik er geen werk van gemaakt dit te corrigeren. Ik bedenk me nu dat dit voor de verzekeringspremie wellicht ook een nadeel is, misschien dat ik toch nog maar de moeite ga doen dit te corrigeren.
[ Voor 30% gewijzigd door assje op 02-08-2021 08:58 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ja, die video zegt dus eigenlijk helemaal niets over degradatie. Hij heeft vergeleken met toen hij nieuw was en u hoeveel kWh hij in zijn accu geladen krijgt thuis.Hans N schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:06:
Ik meet ook thuis en die meteingen veranderen met de dag. Hangt af van warmte van de accu, buitentemperatuur, stand van je accu. Als hij niet verteld HOE hij het gemeten heeft dan zegt dat niets.
Als ik hoor hoeveel km hij er mee heeft gereden dan kom ik nog steeds op ongeveer hetzelfde uit als wat ik met mijn Ioniq zou doen.
De enige manier om werkelijk te meten hoeveel je verbruik is, vol laden, leeg rijden, verbruik+km doen en dan kijken hoeveel je van de 26,7 kWh af zit die een nieuwe Ioniq 28 beschikbaar heeft om te rijden. En dan niet van 80% naar 40% en dan extrapoleren, nee van 100 naar schildpad. En ik geef je op een briefje dat deze auto dan ook nog steeds de 26,7 kWh zal aantikken.
Lees wat ik eerder schreef:
Philos31 in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
Zelfs dat is niet onfeilbaar. Teller wijkt ook af, meet je kilometers o.b.v. auto of werkelijk afgelegd? Hoe wordt het verbruik in de auto berekend; tellerkilometers of echte? Daarnaast is het niet eens zeker dat al het verbruik meegerekend wordt in de weergave in de auto (bij veel andere auto's alvast niet). Meten van energie de auto in heb je het laadverlies er weer bij dus ook extra variabele.Philos31 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:49:
De enige manier om werkelijk te meten hoeveel je verbruik is, vol laden, leeg rijden, verbruik+km doen en dan kijken hoeveel je van de 26,7 kWh af zit die een nieuwe Ioniq 28 beschikbaar heeft om te rijden. En dan niet van 80% naar 40% en dan extrapoleren, nee van 100 naar schildpad. En ik geef je op een briefje dat deze auto dan ook nog steeds de 26,7 kWh zal aantikken.
Om het echt goed te doen zou je in mijn optiek moeten werken met OBD data (die je dan wel goed moet analyzeren/begrijpen).
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 02-08-2021 10:22 ]
Uiteraard bedoel ik met OBD data, maar wat ik tot op heden heb gezien, in dit filmpje maar ook van Bjorn Nyland zijn aannames en geen meetgegevens. Maar het is sowieso goed om te zien dat de auto nog wel even mee kan.assje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:20:
[...]
Zelfs dat is niet onfeilbaar. Teller wijkt ook af, meet je kilometers o.b.v. auto of werkelijk afgelegd? Hoe wordt het verbruik in de auto berekend; tellerkilometers of echte? Daarnaast is het niet eens zeker dat al het verbruik meegerekend wordt in de weergave in de auto (bij veel andere auto's alvast niet). Meten van energie de auto in heb je het laadverlies er weer bij dus ook extra variabele.
Om het echt goed te doen zou je in mijn optiek moeten werken met OBD data (die je dan wel goed moet analyzeren/begrijpen).
Dat lijkt het inderdaad te zijn, dankjewel.assje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:49:
[...]
Ik heb mijn Ioniq zelf ingevoerd en bij BPM opgaaf als "Nettocatalogusprijs" opgegeven €35.500. Dit blijkt niet juist te zijn aangezien mijn Catalogusprijs op kenteken op €43.560 uitgekomen is. Blijkbaar had ik BTW in mindering moeten brengen o.i.d. (?)
…
Status:
Garantie:
Verkoper geeft aan dat het bij elektrische auto’s allemaal niet zo nauw luistert en dat er gewoon garantie wordt gegeven bij missend onderhoud. Dat is een halfzacht verhaal waar ik geen rechten kan ontlenen. Verkoper gaat bij de leverende dealer in Duitsland na of er onderhoud is geweest om alsnog het boekje volledig te maken en het probleem op te lossen. Als de auto geen fabrieksgarantie heeft, is de auto voor mij minder waard. (Zou nog 2.5 jaar hebben). Wat voor waarde heeft 2.5 jaar fabrieksgarantie bij de Ioniq EV.. 500-1000 euro?
SEPP Subsidie:
Fiscale waarde was fout ingevoerd bij de import, wordt aangepast door verkoper, kan een maand of twee duren. Voorlopig betaal ik de prijs min 2000 euro voor subsidie. Als de fiscale waarde is aangepast, krijg ik de subsidie en betaal ik alsnog 2000 euro aan het verkopende garagebedrijf.
Het tweede punt gaat dan zeker goed komen, tevreden mee. Wat betreft het eerste punt is het nog even afwachten.
Wat een gedoe, een auto kopen! (Laat staan het particulier verkopen van de Leaf). Nu ben ik zelf vrij kritisch bij zo’n grote aankoop.
Nee, het verhaal dat de verkoper jou vertelt is niet correct. We hebben twee klanten die problemen hadden die normaal gesproken onder garantie zouden worden verholpen, maar die werden geweigerd omdat het een voertuig betrof dat geimporteerd was. De zaken die ze weigerden waren:
- Software-updates van verschillende voertuigsystemen (normaal gesproken gratis bij de APK, nu ruim €200)
- Vervangen van de 2G TCU naar de 3G variant (normaal gesproken gratis bij alle Leafs, nu ruim €600)
- Vervangen van de rembekrachtigingsmodule met een bekend defect, die bij andere klanten wél onder coulance vervangen was
Ik zou er vanuit gaan dat alle garantie die je had waarschijnlijk niet meer wordt gehonoreerd. Hier zit ook een logica achter: menig elektrisch auto is in het buitenland zakelijk of op bepaalde voorwaarden gekocht die de auto's goedkoper maken maar minder garantie en andere extraatjes meegeven. Daarnaast zijn auto's uit het buitenland vaak net iets anders uitgerust of hebben opties die we hier niet hebben (ik ken vooral de Leaf, dus daar is het bijv. gangbaar dat de Acenta/Tekna-varianten in Nederland altijd een 6.6kW boordlader hebben, terwijl ze in FR en DE ook werden geleverd met 3.3kW). De dealer kan niet altijd overweg met buitenlandse configuraties, zeker als ze dealereigen diagnoseapparatuur gebruiken.
- Software-updates van verschillende voertuigsystemen (normaal gesproken gratis bij de APK, nu ruim €200)
- Vervangen van de 2G TCU naar de 3G variant (normaal gesproken gratis bij alle Leafs, nu ruim €600)
- Vervangen van de rembekrachtigingsmodule met een bekend defect, die bij andere klanten wél onder coulance vervangen was
Ik zou er vanuit gaan dat alle garantie die je had waarschijnlijk niet meer wordt gehonoreerd. Hier zit ook een logica achter: menig elektrisch auto is in het buitenland zakelijk of op bepaalde voorwaarden gekocht die de auto's goedkoper maken maar minder garantie en andere extraatjes meegeven. Daarnaast zijn auto's uit het buitenland vaak net iets anders uitgerust of hebben opties die we hier niet hebben (ik ken vooral de Leaf, dus daar is het bijv. gangbaar dat de Acenta/Tekna-varianten in Nederland altijd een 6.6kW boordlader hebben, terwijl ze in FR en DE ook werden geleverd met 3.3kW). De dealer kan niet altijd overweg met buitenlandse configuraties, zeker als ze dealereigen diagnoseapparatuur gebruiken.
Nissan is niet Hyundai. Ik heb tot nu toe alleen positieve ervaringen met mijn uit Frankrijk geïmporteerde Ioniq, zowel met Hyundai Nederland als met de lokale dealer.
Ik snap dat dealers proberen kosten te besparen, maar ik zou meteen mijn rechtsbijstandverzekering inschakelen indien er garantie ontzegt wordt op een uit Europa geïmporteerde auto.
Ik snap dat dealers proberen kosten te besparen, maar ik zou meteen mijn rechtsbijstandverzekering inschakelen indien er garantie ontzegt wordt op een uit Europa geïmporteerde auto.
In de 1000km challenge van Bjorn bleek dat de teller van de Ioniq een half procent minder km's aangaf dan er werkelijk werd gereden.assje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:20:
[...]
Zelfs dat is niet onfeilbaar. Teller wijkt ook af, meet je kilometers o.b.v. auto of werkelijk afgelegd? Hoe wordt het verbruik in de auto berekend; tellerkilometers of echte? Daarnaast is het niet eens zeker dat al het verbruik meegerekend wordt in de weergave in de auto (bij veel andere auto's alvast niet). Meten van energie de auto in heb je het laadverlies er weer bij dus ook extra variabele.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Is zelfs Europees geregeld (mits je de auto hebt geïmporteerd uit een EU lidstaat):wian schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:25:
Nissan is niet Hyundai. Ik heb tot nu toe alleen positieve ervaringen met mijn uit Frankrijk geïmporteerde Ioniq, zowel met Hyundai Nederland als met de lokale dealer.
https://www.anwb.nl/auto/...sterende-fabrieksgarantie
Dus als Nissan die garantie weigert, dan direct rechtsbijstand inschakelen (en als je die niet hebt, ze dan verwijzen naar de Europese regels).
Let op bij geïmporteerde auto's. De wettelijke Europese garantie van twee jaar geldt in heel Europa en binnen die periode kun je je voor garantiekwesties wenden tot een Nederlandse dealer van dat merk, ook als de auto in een ander Europees land verkocht is. Sommige langere garantietermijnen zijn door fabrikanten ook Europa-breed geldig, maar aanvullende garanties kunnen ook zijn afgegeven door de lokale importeur en daardoor niet in Nederland geldig zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Marc O. op 02-08-2021 13:12 ]
Voorwaarde voor fabrieksgarantie is dat de auto aantoonbaar z'n voorgeschreven onderhoud heeft gehad. Dat hoeft niet perse bij de merkdealer zijn geweest (daar zijn al gerechtelijke uitspraken over geweest). Dus als er aantoonbaar is, bijvoorbeeld met een factuur, dat al het voorgeschreven onderhoud is uitgevoerd, dan is er gewoon fabrieksgarantie.
Wat een Hyundai dealer in de praktijk zou doen als na 100.000km opeens de electromotor stuk is als een auto al z'n beurten gehad heeft behalve de 15.000 beurt is natuurlijk de vraag... ik schat in dat daar niet zo'n probleem van gemaakt wordt maar het beste kun je dat gewoon vragen denk ik bij dealer of importeur.
Wat een Hyundai dealer in de praktijk zou doen als na 100.000km opeens de electromotor stuk is als een auto al z'n beurten gehad heeft behalve de 15.000 beurt is natuurlijk de vraag... ik schat in dat daar niet zo'n probleem van gemaakt wordt maar het beste kun je dat gewoon vragen denk ik bij dealer of importeur.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Om alvast nog een verrassing voor te zijn; met een geïmporteerde auto heb je niet standaard recht op de (gratis) mobiliteitsgarantie die verlengd wordt door het onderhoud te doen. Hiervoor moet eenmalig een bedrag betaald worden, ik meen dat dit iets van €90 was.t0mmiiiii schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:53:
Wat een gedoe, een auto kopen! (Laat staan het particulier verkopen van de Leaf). Nu ben ik zelf vrij kritisch bij zo’n grote aankoop.
Voor mij was het extra verrassend aangezien ik bij het eerste onderhoud niets gehoord had hierover en pas bij het 2e jaar hiervoor een rekening kreeg. Uiteindelijk maar wel gedaan, zo lang ik voor onderhoud toch naar de dealer ga is eenmalig een bedrag voor mobiliteitsgarantie geen slechte deal. Voor het juiste beeld moet je deze dan dus wel optellen bij de kosten van import. In jouw geval zou het zo kunnen zijn dat de verkoper dit al voor rekening genomen heeft (?).
Ik heb mijn geïmporteerde Ioniq 38 nu 3 maanden, even reageren op 2 eerdere berichten.
Ben heel erg tevreden over de service van Preuninger Den Haag Ypenburg, mijn eerste beurt moet ik overigens nog laten uitvoeren bij ze.
Ben heel erg tevreden over de service van Preuninger Den Haag Ypenburg, mijn eerste beurt moet ik overigens nog laten uitvoeren bij ze.
Helaas al storing gehad met spraakherkenning, de dealer heeft dit verholpen door kosteloos software-update en navigatie-update uit te voeren.mux schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:06:
Nee, het verhaal dat de verkoper jou vertelt is niet correct. We hebben twee klanten die problemen hadden die normaal gesproken onder garantie zouden worden verholpen, maar die werden geweigerd omdat het een voertuig betrof dat geimporteerd was. De zaken die ze weigerden waren:
Ik zou er vanuit gaan dat alle garantie die je had waarschijnlijk niet meer wordt gehonoreerd.
Vorige week stond ik met lege startaccu, auto weigerde te starten. Mobiliteitshulp gebeld en binnen 20 minuten was iemand aanwezig. Auto direct gestart door monteur (hij heeft hulpaccu aangesloten). Ook kosteloos.assje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:36:
[...]
Om alvast nog een verrassing voor te zijn; met een geïmporteerde auto heb je niet standaard recht op de (gratis) mobiliteitsgarantie die verlengd wordt door het onderhoud te doen. Hiervoor moet eenmalig een bedrag betaald worden, ik meen dat dit iets van €90 was.
Thanks allen.
De Hyundai dealer bij mij in de buurt geeft het volgende aan:
Einduitslag is: het verkopende autobedrijf neemt de periode waarin de fabrieksgarantie bestaat, voor zijn rekening zolang ik de auto volgens voorschriften onderhoud laat geven.
Ik vind dit wel acceptabel. Mijn dealer heeft aangegeven dat er wel (een vorm van) garantie op zit, en als ik er daar niet uit kom kan ik bij het verkopende autobedrijf terecht.
De Hyundai dealer bij mij in de buurt geeft het volgende aan:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Einduitslag is: het verkopende autobedrijf neemt de periode waarin de fabrieksgarantie bestaat, voor zijn rekening zolang ik de auto volgens voorschriften onderhoud laat geven.
Ik vind dit wel acceptabel. Mijn dealer heeft aangegeven dat er wel (een vorm van) garantie op zit, en als ik er daar niet uit kom kan ik bij het verkopende autobedrijf terecht.
[ Voor 20% gewijzigd door t0mmiiiii op 02-08-2021 15:11 ]
Dat is bijzonder, ik zag in het filmpje ook dat de ioniq bij 100 km/h ongeveer 95 reed op de GPS. Dan zou je een afwijking van 5% verwachten (50 km) en niet 0,5% (5 km)PeterZ(on) schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:36:
[...]
In de 1000km challenge van Bjorn bleek dat de teller van de Ioniq een half procent minder km's aangaf dan er werkelijk werd gereden.
De enige echte
Dat is puur de afwijking van de teller ten opzichte van de GPS snelheid, dat is normaal. Bij sommige auto's loopt dat verschil wel op tot 10 kilometer per uur bij een snelheid van 130 kilometer per uur. Daarom zal je merken dat op de snelweg iedereen een andere snelheid heeft terwijl ze op de teller wel dezelfde snelheid hebben.Badderbeest schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:39:
[...]
Dat is bijzonder, ik zag in het filmpje ook dat de ioniq bij 100 km/h ongeveer 95 reed op de GPS. Dan zou je een afwijking van 5% verwachten (50 km) en niet 0,5% (5 km)
Maar een paar kilometer op 1000 kilometer verschil zou misschien al het verschil kunnen zijn tussen een nieuwe en versleten band?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Waar het om gaat is dat (if true) de auto met twee maten afstanden meet. Één meterlineaal van 95 cm t.b.v. de snelheidsmeter en één meterlineaal van 99,5 cm t.b.v. de afstandsmeting. Dat is tamelijk vreemd als je het mij vraagt.Headshot_NL schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:01:
[...]
Dat is puur de afwijking van de teller ten opzichte van de GPS snelheid, dat is normaal. Bij sommige auto's loopt dat verschil wel op tot 10 kilometer per uur bij een snelheid van 130 kilometer per uur. Daarom zal je merken dat op de snelweg iedereen een andere snelheid heeft terwijl ze op de teller wel dezelfde snelheid hebben.
Maar een paar kilometer op 1000 kilometer verschil zou misschien al het verschil kunnen zijn tussen een nieuwe en versleten band?
De snelheid wordt over het algemeen berekend met een vaste formule die het motortoerental, de overbrengingsverhouding en de wielomtrek meerekent. Daar zouden ze dan nog twee verschillende correctiefactoren
5% en 0,5% (die laatste kan het verschil tussen een nieuwe en een versleten band zijn) overheen gooien. Maar waarom?
De enige echte
@Badderbeest Bij moderne auto's is dat toch echt zo. Die paar km afwijking op de teller is om onnodige bekeuringen te voorkomen.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Hoe weet je dit? Zou de odometer niet gewoon dezelfde afwijking hebben?SkiFan schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 06:47:
@Badderbeest Bij moderne auto's is dat toch echt zo. Die paar km afwijking op de teller is om onnodige bekeuringen te voorkomen.
@assje Nee, heb dit al vaker en uit meerdere hoeken gehoord. Mijn Mondeo heeft het bijvoorbeeld ook.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Nee de kilometerteller klopt eigenlijk altijd wel. Maar je hebt altijd te maken met wat variabelen en daardoor geeft Bjørn dat aan in zijn video.
Controleer het maar eens door op een stuk snelweg te meten door een route aan te zetten op je navigatiesysteem en de hectometerpaaltjes te tellen. Als die 5-10% afwijking ook op je kilometerstand te zien zou zijn merk je dat snel.
Controleer het maar eens door op een stuk snelweg te meten door een route aan te zetten op je navigatiesysteem en de hectometerpaaltjes te tellen. Als die 5-10% afwijking ook op je kilometerstand te zien zou zijn merk je dat snel.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Snelheidsmeter en ODO-meter zijn niet 1 op 1 gekoppeld aan elkaar, simpel.Badderbeest schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 06:24:
[...]
Waar het om gaat is dat (if true) de auto met twee maten afstanden meet. Één meterlineaal van 95 cm t.b.v. de snelheidsmeter en één meterlineaal van 99,5 cm t.b.v. de afstandsmeting. Dat is tamelijk vreemd als je het mij vraagt.
De snelheid wordt over het algemeen berekend met een vaste formule die het motortoerental, de overbrengingsverhouding en de wielomtrek meerekent. Daar zouden ze dan nog twee verschillende correctiefactoren
5% en 0,5% (die laatste kan het verschil tussen een nieuwe en een versleten band zijn) overheen gooien. Maar waarom?
De afwijking van 0,5 % kan ook liggen aan het feit dat de GPS scherpe bochten wellicht afsnijdt.
[ Voor 6% gewijzigd door pmiddeld op 03-08-2021 13:21 ]
Ik zal het eens een keer testen, want het zou mij verbazen. Bij "moderne" digitale tellers is het niet zo moeilijk om met twee maten te meten, maar de tellerafwijkingen bestaan al sinds aller dag. Vroeger toen de tellermechanieken nog mechanisch waren kon dat niet. En dus zou dit betekenen dat ergens in de overgang van analoog/mechanisch de fabrikanten (of tenminste Hyundai) braver zijn geworden. Immers; ooit telden de tellers sneller dan de werkelijkheid. Dat is héél mooi voor een fabrikant, want je bent eerder toe aan onderhoud, verstrijkt de garantie sneller en is berijder eerder toe aan een nieuwe auto. En dat terwijl de consument juist denkt te ervaren dat de auto zuiniger is, sneller rijdt, langer doet met slijtagedelen. Op het niveau van één auto is dat allemaal peanuts, maar op de schaal van een concern als VAG is dat gigantisch. Dat fabrikanten tellers laten afwijken omwille van de consument te helpen snelheidsbekeuringen te voorkomen is in mijn boekje één van de grootste scams ever-ooit. De bijkomende belangen/voordelen voor de fabrikant zijn daarvoor simpelweg te groot.Headshot_NL schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:16:
Nee de kilometerteller klopt eigenlijk altijd wel. Maar je hebt altijd te maken met wat variabelen en daardoor geeft Bjørn dat aan in zijn video.
De enige echte
Uiteraard kon dat wel. De snelheidsmeter is ook maar een voltmeter die uitslaat aan de hand van de spanning van een magneetje in een inductielus. Staat volstrekt los van de afstandmeting die het aantal omwentelingen telt.Badderbeest schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:27:
[...]
Ik zal het eens een keer testen, want het zou mij verbazen. Bij "moderne" digitale tellers is het niet zo moeilijk om met twee maten te meten, maar de tellerafwijkingen bestaan al sinds aller dag. Vroeger toen de tellermechanieken nog mechanisch waren kon dat niet.
Signatures zijn voor boomers.
Tuurlijk kan dat wel. Het zijn altijd al twee verschillende zaken geweest. De een is een wijzertje wat beweegt en het ander een rijtje cijfers wat draait.Badderbeest schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:27:
Vroeger toen de tellermechanieken nog mechanisch waren kon dat niet.
Waarom zou je die bij dezelfde waarde "xyz" niet in de een een factor 5% kunnen bouwen en in de ander niet?
De snelheidsmeter mag niet te laag aangeven anders rijden mensen bijvoorbeeld 105 terwijl ze denken 100 te rijden. Als dat wel zo is dan krijgt de autofabrikant gegarandeerd claims. Een afwijking naar boven mag wel. Je krijgt ook geen snelheidsboete als je teller 100 zegt en je rijdt maar 95.Dat fabrikanten tellers laten afwijken omwille van de consument te helpen snelheidsbekeuringen te voorkomen is in mijn boekje één van de grootste scams ever-ooit.
Ze houden natuurlijk ook nog rekening met slijtage van je banden, verkeerde bandenspanning etc.
Bij vrachtwagens gelden wel strengere regels voor de tachograaf.
Tsja, jullie hebben waarschijnlijk (en hopelijk) -hoewel dat sowieso niet altijd zo is geweest- wel gelijk. Ik heb hier een Hyundai en een Skoda, ik zal het bij beide auto's eens meten. Een vast traject vs een lijnmeting in Google Earth.
De enige echte
Vandaag kreeg in de deur niet open bij het indrukken op de deur. Ik dacht sheeet 12v accu leeg. Sleutel uit mijn broek gehaald tijdens het openen van de nood sleutel drukte ik op de knop en wilde de deur open. Even naar Hyundai gereden hebben ze een gratis batterijtje vervangen van de ab. Nog even over de 12v batterij gehad maar vertelde dat is geen probleem ook bij 11.9v wat ik wel een zie is dat nog steeds goed. Later wilde ik laden op de laadpaal stond de vergrendelingsmotor te ratelen . De stekker eruit en opnieuw erin plus opnieuw aanmelden toen ging het goed. Gaat lekker vandaag.... in begin is er al eens een vergrendelingsmotor vervangen met een terugroep actie.
Zijn er hier mensen die er al een tweede erop hebben zitten?
Zijn er hier mensen die er al een tweede erop hebben zitten?
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Ik heb nu echt iets geks met mijn 2018 electric.
Zojuist vol van de lader gehaald.
En de regeneratie doet het niet meer.
De auto rolt gewoon alsof die op stand 0 staat.
Maar het maakt niet uit op welke regen stand ik hem zet.
Hij remt niet af en het charge metertje doet ook niks.
Bij gewoon remmen gebeurt er ook niks met de charge meter.
Heeft iemand weleens zoiets gehad?
Spullekes te koop: https://tweakers.net/aanbod/user/826015/
Ik zou even de plus pool van je accu eraf halen, half uurtje laten staan en weer aansluiten, kijken of het probleem weg is.Max2000 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:18:
Ik heb nu echt iets geks met mijn 2018 electric.
Hoeveel km heeft je ioniq gelopen? En heb je toevallig een ODB dongle, zo ja wat zegt je BMS hoeveel % is de batterij? Want normaal is 100% display 95% bms en heb je nog 5% om te regenereren.
Ik ben dr al uit. 😜Philos31 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:33:
[...]
Ik zou even de plus pool van je accu eraf halen, half uurtje laten staan en weer aansluiten, kijken of het probleem weg is.
Hoeveel km heeft je ioniq gelopen? En heb je toevallig een ODB dongle, zo ja wat zegt je BMS hoeveel % is de batterij? Want normaal is 100% display 95% bms en heb je nog 5% om te regenereren.
De accu was waarschijnlijk heel vol geladen.
Dus dan kan die z’n regeneratie stroom niet meer kwijt.
Dus als die net wat leger is rijdt het wel weer normaal.
Maar ik hoefde maar een klein stukje te rijden. Dus voor mij was dat de hele rit.
[ Voor 6% gewijzigd door Max2000 op 04-08-2021 17:53 ]
Toch wel vreemd dat het direct niet meer werkte. Normaal heb je nog best wel wat ruimte om te regenereren. Ik hoorde dat dit wel voor kan komen als je hem boven op een berg op 100% hebt en naar beneden aan het regenereren bent.Max2000 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:52:
[...]
Ik ben dr al uit. 😜
Maar ik hoefde maar een klein stukje te rijden. Dus voor mij was dat de hele rit.
Heb ik ook een keer gehad bij mijn e Niro. Ik kreeg toen wel een melding in beeld dat regeneratief remmen niet mogelijk was en een audiosignaal. Ik weet niet of de Ioniq dat ook doet. Ik zou vermoeden van wel, want vrijwel hetzelfde platformMax2000 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:52:
[...]
Ik ben dr al uit. 😜
@Max2000 paar keer gehad bij auto vol laden bovenop berg. Tijdens afdaling wilde na een tijdje het regenereren niet meer werken
Les 1: Gij zult uw accu niet helemaal vol laden als u boven op een berg staat.BarryH schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:31:
@Max2000 paar keer gehad bij auto vol laden bovenop berg. Tijdens afdaling wilde na een tijdje het regenereren niet meer werken
In de Kona ook wel eens gehad dat hij niet wilde regenereren ivm een volle accu, ook in de Ioniq trouwens. Ik weet niet meer of de Ioniq een melding gaf.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik heb het bij de 38 al een paar keer ook in beeld gehad. Dus die kan het iigPeaceNlove schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:08:
[...]
Heb ik ook een keer gehad bij mijn e Niro. Ik kreeg toen wel een melding in beeld dat regeneratief remmen niet mogelijk was en een audiosignaal. Ik weet niet of de Ioniq dat ook doet. Ik zou vermoeden van wel, want vrijwel hetzelfde platform
Ik heb de Ioniq nog niet zo lang.Headshot_NL schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:00:
[...]
Toch wel vreemd dat het direct niet meer werkte. Normaal heb je nog best wel wat ruimte om te regenereren. Ik hoorde dat dit wel voor kan komen als je hem boven op een berg op 100% hebt en naar beneden aan het regenereren bent.
Dus ik denk wat krijgen we nou.
Ff wennen als je op een kruising aankomt en je verwacht dat die afremt omdat regeneratie op 2 staat.
Hij zat ook wel heel vol. Want het was de eerste keer dat ik meer dan 215km op de GOM had.
@Max2000 Vol = vol. En heel vol is ook vol 
Die 215 km op de GOM zegt meer over hoe zuinig je de laatste tijd hebt gereden dan over hoe vol je accu zit.
Die 215 km op de GOM zegt meer over hoe zuinig je de laatste tijd hebt gereden dan over hoe vol je accu zit.
Sinds 2017 heb ik de 28kWh Ioniq.
In 17 en ook in 18 en 19 succesvol naar Oostenrijk gereden voor de wintersport
De groei van het aantal laadstations en de ervaring van de enkele bezitter van een trekhaak brengen me tot het volgende experiment: kom je in Oostenrijk met een verbruik van 300Wh p km?
Het antwoord: ja (volgens ABRP), met maar 30km extra op 1100km.
Wel 17 laadstops.:)
Maar het kan dus !
Zo’n trekhaak wordt toch wel aantrekkelijk
De groei van het aantal laadstations en de ervaring van de enkele bezitter van een trekhaak brengen me tot het volgende experiment: kom je in Oostenrijk met een verbruik van 300Wh p km?
Maar het kan dus !
Zou je het aandurven, iets trekken met je Ioniq, ivm verzekering?BarryH schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:03:
Sinds 2017 heb ik de 28kWh Ioniq.
Maar het kan dus !
Ik overweeg iig een trekhaak voor een trekhaakbox (ipv een bagagebox op het dak).
Trekhaak kan wel:
b_map schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:26:
Een trekhaak met trekgewicht geremd tot 1250kg met homologatie is mogelijk indien je deze laat bouwen door een constructeur.
Heb dit zelf bij Hoppenbrouwers Motors in Berkel Enschot laten doen.
Hiermee kun je legaal en verzekerd de weg op. Het is maat en stuks werk. Verticaal afneembaar of elektrisch wegklapbaar is zelfs mogelijk.
[Afbeelding]
Lap, vanochtend voor de tweede keer op een maand of twee een laadkabel die niet werd losgelaten door mijn wagen. 1 keer kan ik aanvaarden, maar met 2 keer verwacht ik dat er meer aan de hand is. Toch maar eens langs de garage gaan.
De truck die vorige keer werkte om de kabel los te krijgen, zijnde spanningsloos zetten van de kabel en terug inpluggen deed het niet, maar daarna nog eens de noodkabel in het koffer geprobeerd en daarmee kwam de laadkabel dit keer wel los.
De truck die vorige keer werkte om de kabel los te krijgen, zijnde spanningsloos zetten van de kabel en terug inpluggen deed het niet, maar daarna nog eens de noodkabel in het koffer geprobeerd en daarmee kwam de laadkabel dit keer wel los.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
@Blokker_1999
Waarschijnlijk heeft je vergrendelingsmotor een probleem. Ga maar eens kijken of je die kan wisselen onder garantie. Ik had het in begin ook toen was er een terugroep actie.
Waarschijnlijk heeft je vergrendelingsmotor een probleem. Ga maar eens kijken of je die kan wisselen onder garantie. Ik had het in begin ook toen was er een terugroep actie.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Wat ik mij afvraag is of het mogelijk is een kayak van iets meer dan 5 meter en 30 kg. te vervoeren op het dak van een Ioniq.
Twijfel nog tussen de Comfort en Premium.
- Geventileerde stoelen
- Elektrisch bedienbare stoel bestuurder
- Verwarmd stuur
- Lederlook stoelen
Leuke extra’s opzich maar met name de elektrisch bedienbare stoel schijnt wel een voordeel te zijn voor lange bestuurders (ben 1,95m). Omdat je de voorkant van de stoel ook kan verhogen voor betere zitpositie..
Ligt ook aan je lichaamsbouw natuurlijk maar als er hier lange ioniq rijders zijn die me nog wat advies kunnen geven, heel graag
- Geventileerde stoelen
- Verwarmd stuur
- Lederlook stoelen
Leuke extra’s opzich maar met name de elektrisch bedienbare stoel schijnt wel een voordeel te zijn voor lange bestuurders (ben 1,95m). Omdat je de voorkant van de stoel ook kan verhogen voor betere zitpositie..
Ligt ook aan je lichaamsbouw natuurlijk maar als er hier lange ioniq rijders zijn die me nog wat advies kunnen geven, heel graag
Mijn oude premium staat te koop bij Ursem Barten in Purmerend:Benny schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:44:
- Geventileerde stoelen
- Verwarmd stuur
- Lederlook stoelen
https://www.ursembarten.n...etype=&aanschafsoort=koop
Deze auto heeft optioneel inbouwleer en lederen stuurwiel. Ik heb spacers onder de rails aan de voorkant van de bestuurdersstoel geplaatst zodat de stoel nog verder naar achter kantelt ivm mijn lengte (1,99m).
Dat leer is echt veel fijner dan het standaard nepleer. Zeker het stuur.
Ioniq 5 P45
export CONTEXT=28kWh
export COUNTRY=NL
- Twee geheugens bestuurderstoel
- Parkeersensoren voor
- Stoelverwarming voor- en achter (Of heeft de Comfort dit ook?)
- Geventileerde stoelen (pas vanaf eind 2018?)
Maar een onverwacht voordeel van die geheugenstand is dat je de stoel inclusief rugleuning even lekker helemaal naar achteren kan zetten als je (bijvoorbeeld tijdens het laden) even wil uitrusten. Als ik nog een stand 3 had, zou dat hem worden. Moet je weer verder, dan is een korte tik op je geheugenknop voldoende om de boel weer in één keer goed te zetten.
Maar als je zo lang bent, moet je toch even passen of je last gaat hebben van dat open dak. Ik zou die niet meer willen missen, maar ik ben dan ook maar 174 cm.
export COUNTRY=NL
- Schuif/kanteldakBenny schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:44:
- Geventileerde stoelen
- Verwarmd stuur
- Lederlook stoelen
- Parkeersensoren voor
Ik vind die elektrische stoel met 2 geheugens ideaal, omdat Ms TwOkkie ook graag met ZoeFJe rijdt. Ook de buitenspiegels gaan mee met het geheugen. Alleen de binnenspiegel, stuur en de lendesteun helaas niet.Leuke extra’s opzich maar met name de elektrisch bedienbare stoel schijnt wel een voordeel te zijn voor lange bestuurders (ben 1,95m). Omdat je de voorkant van de stoel ook kan verhogen voor betere zitpositie..
Maar een onverwacht voordeel van die geheugenstand is dat je de stoel inclusief rugleuning even lekker helemaal naar achteren kan zetten als je (bijvoorbeeld tijdens het laden) even wil uitrusten. Als ik nog een stand 3 had, zou dat hem worden. Moet je weer verder, dan is een korte tik op je geheugenknop voldoende om de boel weer in één keer goed te zetten.
Maar als je zo lang bent, moet je toch even passen of je last gaat hebben van dat open dak. Ik zou die niet meer willen missen, maar ik ben dan ook maar 174 cm.
[ Voor 16% gewijzigd door TwOkkie op 11-08-2021 12:00 . Reden: Environment vars goed gezet.. ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Heb je de Premium Contacts er zelf onder gelegd/laten plaatsen? Zo ja; waarom?Spiller schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:49:
[...]
Mijn oude premium staat te koop bij Ursem Barten in Purmerend:
Deze auto heeft optioneel inbouwleer en lederen stuurwiel. Ik heb spacers onder de rails aan de voorkant van de bestuurdersstoel geplaatst zodat de stoel nog verder naar achter kantelt ivm mijn lengte (1,99m).
Geen idee meer hoe ik het precies voor elkaar heb gekregen, maar heb hotspot op m'n iPhone met de Ioniq connected via Bluetooth. Geen geklooi meer om iedere keer hotspot zichtbaar te maken via WiFi.
----------------
Nou, dat was van korte duur. Werkte één keer en nu niet meer... Mocht iemand hier de oplossing voor hebben, dan zou delen zeer op prijs gesteld worden😊
----------------
Nou, dat was van korte duur. Werkte één keer en nu niet meer... Mocht iemand hier de oplossing voor hebben, dan zou delen zeer op prijs gesteld worden😊
[ Voor 31% gewijzigd door Strela3133 op 11-08-2021 11:20 ]
Mooie auto maar ik wil gaan leasen. Succes met de verkoop, zal wel goed komenSpiller schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:49:
[...]
Thanks. Open dak is niet van toepassing, gaat tussen de comfort of normale premium uitvoering.TwOkkie schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:00:
[...]
- Schuif/kanteldak
- Parkeersensoren voor
[...]
Ik vind die elektrische stoel met 2 geheugens ideaal, omdat Ms TwOkkie ook graag met ZoeFJe rijdt. Ook de buitenspiegels gaan mee met het geheugen. Alleen de binnenspiegel, stuur en de lendesteun helaas niet.
Comfort heeft alleen vòòr verwarmde stoelen maar zal toch zelden iemand achterin zitten.
Ik ben in principe de enige die erin zal rijden dus geheugenstanden zijn leuk maar niet veel toegevoegde waarde, voor even uitrusten tijdens laden wel handig idd.
Maar wat ik heb gelelezen is dat voor bestuurders met lange benen de elektrisch bedienbare stoel beter is af te stellen. Als dit echt het geval is betaal ik wel €20 p. maand extra, andere extra’s zijn leuk maar kan makkelijk zonder. Althans zo denk ik er nu over, moet er wel 5 jaar mee doen natuurlijk
Voorbanden waren op na 45k km. Deze Premium Contacts slippen veel minder door in de bocht of bij nat wegdek.timovd schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:12:
[...]
Heb je de Premium Contacts er zelf onder gelegd/laten plaatsen? Zo ja; waarom?
Ioniq 5 P45
Dat dacht ik ook, was zo toen ik hem kocht. Echter blijkt dat dit nu een los model is: "Premium Design Sky", € 1000,- duurder dan "Premium".
Dat stuurSpiller schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:49:
[...]
Waar heb je dat laten doen en wat koste dat?
orillion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:04:
"Premium Design Sky", € 1000,- duurder dan "Premium".
Ja ptvr3, ik zat in de 28 kWh context, waar je (in NL) de keuze had tussen Comfort zónder of Premium mét schuifdak. Met de 38 KWh heb je meer keuze inderdaad. Excuus voor de verwarring..Benny schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:20:
Thanks. Open dak is niet van toepassing, gaat tussen de comfort of normale premium uitvoering.
Is er overigens ergens bij de laatste updates iets veranderd met de uitwisseling van contacten met m'n Telefoon? Downloaden van contacten wil niet meer. Alleen korte antwoorden die geen tijd kosten, want ik heb nog nauwelijks moeite gedaan om meer te doen dan googlen op "ioniq contacts download" wat niks opleverde. In mijn S10 kan ik ook geen geblokkeerde permissies vinden die relevant lijken..
Zal ik hier dieper in duiken, of is dit toch een FAQ?
[J|O|R] <- .signature.gz
Was een Hyundai optie die zij via DK-Schweizer laten inbouwen.Sjabba1979 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:37:
[...]
Dat stuur![]()
Waar heb je dat laten doen en wat koste dat?
Bekleding stuurwiel 269 euro incl BTW. Volleder interieur 1699 euro incl BTW.
Ioniq 5 P45
Ik heb op mijn Android smartphone de Hyundai access point app erop staan. Die maakt automatische contact met de auto. Alleen is het wel zo als je uit de auto bent hij niet automatisch terug gaat naar wifi. Maar dat is een klik en je zit weer op wifi. Wat ik ook wel tof vind dat andere apparaten ook direct toegang hebben tot je hotspot. Dus b.v de tablet gaat ook automatische aan op hotspot van mijn telefoon als ik de auto in ga. Zou zeggen kijk eens of de app er ook is voor iPhone. Succes.Strela3133 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:13:
Geen idee meer hoe ik het precies voor elkaar heb gekregen, maar heb hotspot op m'n iPhone met de Ioniq connected via Bluetooth. Geen geklooi meer om iedere keer hotspot zichtbaar te maken via WiFi.
----------------
:strip_exif()/f/image/KlHCdNJKLNvnCuJsaJmrD0EE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door evtje op 11-08-2021 17:30 ]
Als je CarPlay hebt kan je het ook met Opdrachten automatiseren op je iPhone. Dan opent zich automatisch het instellingenmenu van de hotspot en daarmee sta je toe dat alle apparaten die je hotspot login gegevens hebben op dat moment kunnen verbinden.Strela3133 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:13:
----------------
@PeaceNlove Heb je een voorbeeld hoe je dit doet? (nog nooit Opdrachten gebruikt...)
@BarryH @Strela3133PeaceNlove schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:54:
Ja dat kan
Maak een opdracht aan met als eerste component URL. Geef als url op:
code:
1 prefs:root=INTERNET_TETHERING
En als 2e component Safari die de url opent.
En dan onder automatisering maak je een wanneer CarPlay verbinding maakt en daarin zet je dan Voer een opdracht uit en geef je de opdracht die je hiervoor gemaakt hebt op.
Yes, dit had ik ondertussen ook gevonden. Echter werkt dit alleen als je iPhone niet gelocked is? Ik had m iig zo opgezet dat ie hotspot opent als ie bluetooth verbinding met de auto maakt.
Wellicht dat carplay IPV bluetooth wel werkt. Morgen even proberen, de kabel voor carplay sluit ik toch eigenlijk wel altijd aan.
@BarryH Zie screenshots hieronder:
Eerst shortcut aanmaken. Ik heb mijn shortcut "Hotspot" genoemd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H3k25fr0qQbmQnw75hljgfaX.jpg?f=user_large)
Vervolgens een automation aangemaakt die de shortcut "Hotspot" opent als carplay wordt aangesloten.
:strip_exif()/f/image/muEfJHOTi5wUp1fvzPr2GYfe.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er idd op dat dit gaat werken omdat je hier ask before running kan uitzetten en dus geen specifieke bevestiging hoeft te geven in tegenstelling tot connectie met bluetooth. 👍🏻
[ Voor 51% gewijzigd door Strela3133 op 11-08-2021 23:47 ]
Voor mijn beeldvorming: als je Carplay aan hebt staan, waar heb je dan de internetverbinding nog voor nodig?
Aangenomen dat je Carplay ook gebruikt voor navigatie, that is.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Daar heb je een goed punt. Ik merk dat ik de laatste tijd toch ook regelmatig de standaard Navi gebruik. Internet is dan handig voor de live traffic info en flitsers.
Dat is aan de achterkant TomTom, wat ook een zeer goede navigatietool is. Ik snap dat wel.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik heb de hotspot nodig voor een oude telefoon die met EVNotify de live data naar ABRP stuurt
Zo doe ik het inderdaad ook, standaard navigatie aan, ook al heb ik de route een miljoen keer gereden, zodat ik de opvallende zaken op het scherm kan zien. Gesproken instructies heb ik dan uit.Strela3133 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:09:
Daar heb je een goed punt. Ik merk dat ik de laatste tijd toch ook regelmatig de standaard Navi gebruik. Internet is dan handig voor de live traffic info en flitsers.
Apple Maps gebruik ik dan vaak voor onbekende bestemmingen, want makkelijker adresinvoer en standaard de gesproken instructies aan en de tikken op mijn pols van mijn Apple Watch.
@Strela3133 @PeaceNlove Het is gelukt. het werkt. Is er ook een code voor het weer uitzetten van de hotspot zodra de carplay verbinding verbroken wordt? of is dat dezelfde?
Nee, maar ik merk dat mijn iPhone 8 Plus altijd snel thuis de WiFi weer oppakt en daarmee is dan effectief de hotspot ook weer uit.BarryH schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:02:
@Strela3133 @PeaceNlove Het is gelukt. het werkt. Is er ook een code voor het weer uitzetten van de hotspot zodra de carplay verbinding verbroken wordt? of is dat dezelfde?
Voor Android gebruik ikzelf de app 'hotspot automatisch' en die schakelt itt de hyundai app de wifi automatisch weer aan als de bluetooth verbinding verbreekt. Is een kleine app maar werkt uitstekend.
Gisteren naar de Ardennen gereden. Onderweg bij fastned (proberen) te laden, maar vergrendelen van kabel lukte niet. Naar andere snellader gereden (Allego) daar lukte te wel, al hoorde ik een ratelend geluid voordat ie vergrendeld was. Zelfde wat ik hoorde bij fastned.
Iemand anders hetzelfde wel eens meegemaakt of weet wat dit is?
Nooit gehad, vervelende situatie.Strela3133 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:48:
Gisteren naar de Ardennen gereden. Onderweg bij fastned (proberen) te laden, maar vergrendelen van kabel lukte niet. Naar andere snellader gereden (Allego) daar lukte te wel, al hoorde ik een ratelend geluid voordat ie vergrendeld was. Zelfde wat ik hoorde bij fastned.
Helpt het dan ook niet als je je auto vergrendeld en daarna weer ontgrendeld?
Nog niet geprobeerd. Volgende keer even proberen, al ben ik bang dat het niet gaat helpen.RonaldPr schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:32:
[...]
Nooit gehad, vervelende situatie.
Helpt het dan ook niet als je je auto vergrendeld en daarna weer ontgrendeld?
Anders in NL maar even de dealer bellen om te checken. Zou niet grappig zijn als ik straks niet kan laden omdat de vergrendeling niet meer werkt.