🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Überhaupt typisch dat er remblokken vervangen worden. Ik vermoed bij mij dat de levensduur van de remblokken langer zal zijn dan de auto. Hoogstens risico dat de schijven er eens aan gaan door roest.timovd schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:06:
Typisch dat alleen achter de remblokken zijn vervangen en niet voor. Voor zou harder moeten slijten omdat daar meer op geremd wordt.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Zoals iemand anders ook al aangaf is als privé persoon verkopen (zowel particulier als zakelijk) nu minder aantrekkelijk door de €2k subsidie.RonaldPr schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:23:
Met de verkoop van mijn Ioniq loopt het nog niet storm. Hij staat er nu 2 weken op en ook als topadvertentie maar tot nu toe maar 1 belachelijk bod 9000,- onder de vraagprijs.
Koop je geen andere auto waar je een optie tot inruil hebt? Normaal kost inruilen je altijd opbrengst maar dat wordt nu wellicht gecompenseerd door de subsidie.
Ik heb een offerte opgevraagd voor een Kia EV6 en kreeg voor mijn Ioniq 28kWh "Style" uit 2019 met 95kkm een inruilbod van €16.300,-
Op dit moment betwijfel ik of ik met privé verkoop meer zou kunnen krijgen (ik ben wel particulier dus BTW aftrek is verloren).
Ik blijf overigens gewoon mijn Ioniq rijden
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dit was natuurlijk wel het vermelden waard. Door dit als vanzelfsprekend aan te nemen doe je feitelijk hetzelfde als wat de ex BTW aanbieders doen.RonaldPr schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:50:
Ben ik particulier dan? Dat staat nergens, het is wel degelijk een btw auto die ik ook ex btw gekocht heb
Ik zou zelf overigens bij principe blijven en gewoon correct inclusief BTW adverteren en dit zeer duidelijk in titel vermelden.
Hoe dan ook zou het mij niet verbazen als de Ioniq als zakelijke auto op zijn retour is en het meer van particuliere kopers zal moeten gaan komen.
[ Voor 13% gewijzigd door assje op 18-07-2021 07:27 ]
Goedkoopste op MP is €15k (incl. BTW en excl. subsidie). Of bedoelde jij wellicht goedkoopste voor jouw uitvoering?RonaldPr schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:23:
Ik ben overigens de goedkoopste op Marktplaats alleen wel met een eerlijke prijs inclusief btw en nog niet de 2000,- subsidie er afgehaald.
Daardoor lijkt hij duurder, misschien toch maar meesjoemelen en ook ex. btw gaan adverteren?
[ Voor 10% gewijzigd door assje op 18-07-2021 07:54 ]
Ik bedoel dat ik de goedkoopste 38 kWh Premium aanbied. Er zal toch wel iemand zijn die hem zakelijk wil aanschaffen met maar 4% bijtelling?assje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:52:
[...]
Goedkoopste op MP is €15k (incl. BTW en excl. subsidie). Of bedoelde jij wellicht goedkoopste voor jouw uitvoering?
De Tesla Model 3 uit 2019 is gebruikt duurder dan een nieuwe vanwege die 4%.
Goedkoper kun je niet rijden.
Ze hebben dat vermoedelijk zo omschreven om aan te geven dat deze gebruik kan maken van 100kW laders die toen ook wel eens verschenen maar al snel weer verdrongen zijn door 150kW laders. Neem aan dat de boodschap vooral moest zijn dat hij sneller dan 50kW kan laden.pmiddeld schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:55:
[...]
Inderdaad, maar erger is dat er wordt gesuggereerd dat de Ioniq (28) met een snelheid tot 100 kW kan laden, wat niet kan. Gelukje voor Hyundai dat in 2018 laders die meer dan 50 kW kunnen leveren nog zeldzaam waren, dus het kon niet gecheckt worden.
De type 2 laadkabel was bij mijn Belgische Ioniq bij de bestelling in 2018 trouwens ook een betalende optie. En toen ik in 2019 de wagen ging afhalen hebben ze nogal moeten zoeken in hun magazijn om hem gevonden te krijgen. Maar er lag wel een bus motorolie in mijn koffer.

No keyboard detected. Press F1 to continue.
Waarom uitgaan van de goedkoopste want dat geeft wel een erg negatief beeld, zo zie ik dat de duurste op autowereld €23.950,00 kost voor een 2017 Ioniq.assje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:52:
[...]
Goedkoopste op MP is €15k (incl. BTW en excl. subsidie). Of bedoelde jij wellicht goedkoopste voor jouw uitvoering?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik bedoelde niet dat daar vanuit gegaan moest worden maar ik reageerde op een bericht waar werd gezegd de goedkoopste op MP te zijn en weinig animo te krijgen.PeterZ(on) schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:17:
Waarom uitgaan van de goedkoopste want dat geeft wel een erg negatief beeld, zo zie dat de duurste op autowereld €23.950,00 kost voor een 2017 Ioniq.
Maar, ging dus om dat specifieke model. Ik denk trouwens dat de 38kWh er qua afschrijving sowieso slechter af zal komen dan de 28kWh.
Al met al denk ik dat er steeds meer consumenten dit sommetje zullen maken wat goed nieuws is voor de restwaarde. Zeker naarmate het steeds bekender wordt dat er van accudegradatie bijna geen sprake is. Als de voorraden bij de dealers op zijn en de subsidieregeling eindigt zullen de particuliere tweedehandsjes wel weer wat in waarde stijgen lijkt mij.
Overigens gaf de dealer aan dat ik de 2.000 subsidie deels moet terugbetalen als ik hem binnen 3 jaar weg zou doen, maar ook dat de volgende eigenaar dan wéér gewoon de volledige 2.000 subsidie zou kunnen krijgen. Ik weet niet waar het klepeltje hangt, maar dat is misschien nog interessant om op te zoeken voor hen die van hun ioniq afwillen.
[ Voor 3% gewijzigd door Badderbeest op 18-07-2021 11:40 ]
De enige echte
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik zie slechts 2 zakelijke eigenaren, en dat is in deze een voordeel want dat maakt de auto tweedehands in plaats van nieuw waardoor deze in aanmerking komt voor €2.000,- subsidie voor de particulier danwel 4% bijtelling mocht iemand hem zakelijk willen rijden. Wat bedoel je met "daar is dus nooit BTW over betaald" ik begrijp niet waarom dat erg is. Het gaat er m.i. namelijk alleen om waarvoor hij nu wordt verkocht en dat bedrag is gewoon inclusief BTW. Alle auto's schrijven hard af de eerste jaren, maar deze voertuigen hebben de eerste 40% afschrijving (in 1,8 jaar tijd) al te pakken zonder dat er ook maar een kilometer mee is gereden. De grootste klap is er af, waarom zou deze auto harder gaan afschrijven dan een werkelijke tweedehands van dezelfde leeftijd die een hogere tellerstand heeft? Alleen omdat hij een keer op kenteken is gezet door een financier en vervolgens is verkocht aan een merkdealer. Het is maar een vinkje in een database. Het is gewoon aantoonbaar dat de koper de eerste eigenaar is, voor zover dat überhaupt van invloed is op de marktwaarde.timovd schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:57:
@Badderbeest die Ioniq waar jij naar verwijst heeft inmiddels 3 zakelijke eigenaren gehad. Daar is dus nog nooit BTW over betaald. Zelfs met een kilometerstand van 4, schrijft deze hard af in de eerste jaren.
De enige echte
Ik heb zitten zoeken maar kan nergens iets van btw vinden dus dan moet het wel ex zijn.timovd schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:19:
@Badderbeest ik denk dat ik er over heen lees, maar waar zie je dat de prijs inclusief BTW is? De meeste bedrijven adverteren tonen het bedrag exclusief BTW.
Dan zit je met de prijs van deze comfort dus maar een fractie onder mijn nieuwe model en die subsidie voor een particulier kan volgens mij ook geregeld worden bij verkoop via een dealer.
Alleen heeft de auto wel minder gereden.
Dat staat in de advertentie, BTW is aftrekbaar. De prijs is inclusief BTW, zoals ik al schreef; heb er zelf 1 gekocht. En ik betaalde het geadverteerde bedrag inclusief BTW. Zodoende heb ik ook recht op €2.000,- subsidie.timovd schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:19:
@Badderbeest ik denk dat ik er over heen lees, maar waar zie je dat de prijs inclusief BTW is? De meeste bedrijven adverteren tonen het bedrag exclusief BTW.
De enige echte
Ik begrijp je argwaan, maar het is niet juist. De prijs is inclusief BTW. Zie ook https://www.autotrack.nl/...A1.2.823793817.1608636089 en https://www.autowereld.nl...A1.2.823793817.1608636089RonaldPr schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:36:
[...]
Ik heb zitten zoeken maar kan nergens iets van btw vinden dus dan moet het wel ex zijn.
Dan zit je met de prijs van deze comfort dus maar een fractie onder mijn nieuwe model en die subsidie voor een particulier kan volgens mij ook geregeld worden bij verkoop via een dealer.
Alleen heeft de auto wel minder gereden.
Daar hebben ze het wél correct en ondubbelzinnig vermeld.
Als je als particulier de auto wilt verkopen met de mogelijkheid dat de volgende eigenaar de auto weer met subsidie kan kopen moet inderdaad via een dealer. Daar zal de dealer ook wat aan willen verdienen, zéker omdat die daarmee ook een stuk (garantie)risico naar zich toetrekt. In de praktijk werkt d
Dat dus alleen als je de auto verkoopt aan een dealer (inruil) en deze de auto dan vervolgens weer verkoopt. Het is natuurlijk wel een argument die de particulier kan gebruiken om een hogere inruilwaarde te bedingen. Immers is de waarde van de auto voor de dealer direct 2.000 hoger dan voor de particulier.
[ Voor 26% gewijzigd door Badderbeest op 18-07-2021 13:09 ]
De enige echte
Dat is dan inderdaad veruit de goedkoopste.Badderbeest schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:03:
[...]
Ik begrijp je argwaan, maar het is niet juist. De prijs is inclusief BTW. Zie ook https://www.autotrack.nl/...A1.2.823793817.1608636089 en https://www.autowereld.nl...A1.2.823793817.1608636089
Daar hebben ze het wél correct en ondubbelzinnig vermeld.
Als je als particulier de auto wilt verkopen met de mogelijkheid dat de volgende eigenaar de auto weer met subsidie kan kopen moet inderdaad via een dealer. Daar zal de dealer ook wat aan willen verdienen, zéker omdat die daarmee ook een stuk (garantie)risico naar zich toetrekt. In de praktijk werkt d
Dat dus alleen als je de auto verkoopt aan een dealer (inruil) en deze de auto dan vervolgens weer verkoopt. Het is natuurlijk wel een argument die de particulier kan gebruiken om een hogere inruilwaarde te bedingen. Immers is de waarde van de auto voor de dealer direct 2.000 hoger dan voor de particulier.
Beetje sneu voor de mensen die hem toendertijd voor de volle mep hebben gekocht.
Dan moet er voor de dealer een flinke marge op hebben gezeten, of ze nemen nu hun verlies.
Beetje moeilijk om een redelijke afschrijving zo te berekenen.
Edit, toch zit ik met mijn auto op dezelfde afschrijving met mijn vraagprijs nl. 35% alleen staat er 20.000 km. meer op.
[ Voor 6% gewijzigd door RonaldPr op 18-07-2021 13:33 ]
Wat ik er van begreep had deze dealerketen er 300 in voorraad. Allemaal op kenteken gezet op de laatste dagen van 2019 in verband met de 4% bijtelling. Ze zijn er mee blijven zitten. Te duur voor de particulier en er kwamen veel nieuwere modellen op de markt met een betere actieradius voor de leasemarkt. Iemand neemt z'n verlies denk ik. Geen idee of dat de fabrikant, importeur of dealer of allemaal een beetje is. Voor deze prijs werden ze wel goed verkocht gaf de verkoper aan (en dat geloof ik best) ze willen denk ik voorkomen dat het verlies nog verder oploopt. Bovendien hebben ze gewoon werk aan die elektrische auto's de accu moeten ze steeds weer bijladen om schade te voorkomen en de opslagruimte (binnen) is natuurlijk ook niet gratis. Jammer voor hen, mooi voor mij. Ik merk in ieder geval niets van enige accudegradatie, gisteren een eerste lange rit gemaakt om dat te testen, en ik kwam met 90% snelweg 110 km/h en de airco aan tot 225 km. Snelladen gaat op 65 kW. Voor zover ik kan beoordelen hebben ze de accu's dus netjes verzorgd zolang ze in voorraad stonden. Dat was -hoewel het niet in hun belang zou zijn- mijn grootste zorg.RonaldPr schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:27:
[...]
Dat is dan inderdaad veruit de goedkoopste.
Beetje sneu voor de mensen die hem toendertijd voor de volle mep hebben gekocht.
Dan moet er voor de dealer een flinke marge op hebben gezeten, of ze nemen nu hun verlies.
Beetje moeilijk om een redelijke afschrijving zo te berekenen.
De enige echte
Mijn insteek was meer dat als de goedkoopste niet verkocht wordt het dan toch niet aan de prijs kan liggen maar misschien aan andere zaken. Met zo'n lage prijs straal je misschien uit dat er iets mee is.assje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:27:
[...]
Ik bedoelde niet dat daar vanuit gegaan moest worden maar ik reageerde op een bericht waar werd gezegd de goedkoopste op MP te zijn en weinig animo te krijgen.
Maar, ging dus om dat specifieke model. Ik denk trouwens dat de 38kWh er qua afschrijving sowieso slechter af zal komen dan de 28kWh.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
- Bluelink is voor deze auto niet beschikbaar, en kan na dato ook niet worden geactiveerd toch?
- Kan je ook ergens instellen dat je niet verder dan xx% wilt opladen?
Bluelink is alleen voor recente auto's en een max percentage laden instellen gaat helaas niet.djoenez schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:56:
Ik ben net de gelukkige eigenaar geworden van een november 2016 Ioniq. Ik vroeg mij even af:
- Bluelink is voor deze auto niet beschikbaar, en kan na dato ook niet worden geactiveerd toch?
Nee, echt zo ontzettend irritant dat dit er niet gewoon op zit.djoenez schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:56:
Manier waarop ik het doe:
- Stel tijdschema in voor laden in de ochtend van xx:xx-07:00(daltarief)
- Bij aankomst 80%-SOC = gewenste lading (bijvoorbeeld 80%-30%=50%)
- Laadsnelheid 16A is ongeveer 10%/uur -> 50% -> 5 uur
- Stel tijd "xx:xx" in op 02:00-07:00
Enige vervelende aan deze methode is als je eens ergens anders wil laden en je vergeet de timer uit te zetten.....
[ Voor 20% gewijzigd door assje op 19-07-2021 14:12 ]
Vergat ik, nog gefeliciteerd met je aanschaf.djoenez schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:56:
Ik ben net de gelukkige eigenaar geworden van een november 2016 Ioniq. Ik vroeg mij even af:
Ook de manier die ik in mijn hoofd had als ik minder wil laden.assje schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:10:
[...]
Nee, echt zo ontzettend irritant dat dit er niet gewoon op zit.
Manier waarop ik het doe:Met de Granny charger kwam het op ongeveer 8%/uur (iets lager ). Ik rond in alle gevallen naar boven af zodat ik ergens 80%-90% lading heb kort voor vertrek. In de praktijk is het voor mij alleen een uur eerder of later starten afhankelijk van de SOC waarmee ik hem aan de lader zet. Als je hem altijd ongeveer met dezelfde SOC aan de lader zet kan je de laadtijd natuurlijk ook laten zoals hij is.
- Stel tijdschema in voor laden in de ochtend van xx:xx-07:00(daltarief)
- Bij aankomst 80%-SOC = gewenste lading (bijvoorbeeld 80%-30%=50%)
- Laadsnelheid 16A is ongeveer 10%/uur -> 50% -> 5 uur
- Stel tijd "xx:xx" in op 02:00-07:00
Enige vervelende aan deze methode is als je eens ergens anders wil laden en je vergeet de timer uit te zetten.....
Vroeg me wel af waarom je 80% wilt laden elke keer? Dat wordt vaak aangegeven als de manier om de batterij op zijn best te houden. Dus bij de Ioniq wil je dan laden tot 90% (De ioniq heeft 10% zelf gebufferd), behalve als je batterij al door zijn buffer is gedegradeerd natuurlijk, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Ik ga waarschijnlijk OVMS installeren in de auto, misschien dat ik dan ook kijk of ik de Ioniq implementatie daarvan wat kan verbeteren.
Ik zag ook dat de headunit bij mij al lang niet is geupdate. Heeft het voordelen om te updaten? Of gewoon op de lage versie houden en de mogelijkheid hebben om apps te sideloaden?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Met de laatste versie schijn je ook ADB te kunnen activeren;
YouTube: Ioniq (28kWh) enable ADB on FW 210111
Edit: En let er op dat je naar de firmware voor de gen5 zoekt en niet de Gen5W (widescreen, facelift).
[ Voor 16% gewijzigd door timovd op 19-07-2021 16:56 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat is interessant. Ga ik proberen. Ik had ooit ABRP transmitter, maar na een update van de firmware wilde het niet meer.timovd schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:52:
@BarryH als je ADB hebt geactiveerd, sta je de (Android) Head Unit toe om applicaties te installeren, bijvoorbeeld via Easy Fire Tools (bedoeld voor de Amazon Stick). Ik heb zo o.a. ABRP transmitter,Torque en een file manager geinstalleerd.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik dacht dat OVMS nog niet beschikbaar was voor de 28kWh Ioniq?Kodess schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:26:
Ik ga waarschijnlijk OVMS installeren in de auto, misschien dat ik dan ook kijk of ik de Ioniq implementatie daarvan wat kan verbeteren.
Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput
Ten eerste gefeliciteerd met je aankoop.djoenez schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:56:
Volgens mij is bluelink nooit gemaakt voor de 28 kW variant (Mark I) maar pas voor de 38 kW (Mark II). Ik vermoed dat het niet kan werken omdat de 28 kW gewoon niet de benodigde hardware bezit.
Waarom wil je eigenlijk een max. laadpercentage instellen? Vol is het mooiste toch? Als de auto het niet kan kun je misschien kijken naar slimme laadstations. Bij de snellader viel het mij op dat de snellader kan uitlezen hoe ver de accu is geladen. Als de lader het kan uitlezen kan deze óók de stroom onderbreken wanneer deze aan een vooraf ingestelde waarde komt lijkt mij.
De enige echte
Sinds kort is er basale support:Marc O. schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:40:
[...]
Ik dacht dat OVMS nog niet beschikbaar was voor de 28kWh Ioniq?
https://docs.openvehicles.com/en/latest/components/vehicle_hyundai_ioniqvfl/docs/index.html
vFL (vor FaceLift)
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Jammer dat de meest nuttige zaken (charge control en met name de klimatisering) niet werkend zijn.Kodess schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:42:
[...]
Sinds kort is er basale support:
https://docs.openvehicles.com/en/latest/components/vehicle_hyundai_ioniqvfl/docs/index.html
vFL (vor FaceLift)
De enige echte
Kodess schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:42:
[...]
Sinds kort is er basale support:
vFL (vor FaceLift)
Charge control zou je (mits mogelijk met je lader) wel zelf kunnen bouwen. Mijn lader (OpenEVSE) kan ik middels Node-Red aansturen. Als ik de SoC ook kan uitlezen in Node-Red, dan is het vrij simpel om daar een charge control-achtig iets voor te maken.Badderbeest schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:46:
[...]
Jammer dat de meest nuttige zaken (charge control en met name de klimatisering) niet werkend zijn.
In Australië had je Auto Link voor de eerste generatie, maar dat is volgens mij uitgefaseerd.Badderbeest schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:42:
[...]
...
Volgens mij is bluelink nooit gemaakt voor de 28 kW variant (Mark I) maar pas voor de 38 kW (Mark II). Ik vermoed dat het niet kan werken omdat de 28 kW gewoon niet de benodigde hardware bezit.
...
Je zou zelf iets in elkaar kunnen knutselen met een obd-dongle en een oude smartphone (of Raspberry).
Maar je hebt in alle gevallen wel een dataverbinding nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 19-07-2021 21:18 ]
Snelladers werken anders dan een normale lader. In het protocol wat een normale laadpaal gebruikt zit geen optie om informatie naar de laadpaal te sturen zoals het percentage van de accu. Een auto kan alleen zeggen dat hij wil laden of niet wil laden.Badderbeest schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:42:
Bij de snellader viel het mij op dat de snellader kan uitlezen hoe ver de accu is geladen. Als de lader het kan uitlezen kan deze óók de stroom onderbreken wanneer deze aan een vooraf ingestelde waarde komt lijkt mij.
Meer informatie moet je dus op een andere manier zien te verkrijgen.
Meteen nog een vraag: na vol opladen had de auto een gecalculeerd range van 211km met een gemiddeld verbruik van 13.6kwh/km. Als ik dit terugrekenen kom ik uit op 28kwh in totaal. Dit betekent in principe dat er geen degradatie van de batterij is geweest.
Aangezien de auto al 5 jaar oud is en 80k heeft gereden lijkt mij dit sterk. Of klopt de gecalculeerde range goed bij deze auto's?
de gecalculeerde range is gebaseerd op de vorige rit(ten) als je dus hetzelfde doet als de vorige keer is dat de werkelijke afstand die je gaat halen. Ga je anders rijden, of veranderen de weersomstandigheden dan ga je dus een afwijking zien.djoenez schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 06:59:
Bedankt voor de reacties. Meteen een stuk wijzer!
Meteen nog een vraag: na vol opladen had de auto een gecalculeerd range van 211km met een gemiddeld verbruik van 13.6kwh/km. Als ik dit terugrekenen kom ik uit op 28kwh in totaal. Dit betekent in principe dat er geen degradatie van de batterij is geweest.
Aangezien de auto al 5 jaar oud is en 80k heeft gereden lijkt mij dit sterk. Of klopt de gecalculeerde range goed bij deze auto's?
Overigens heeft Hyundai er van wat ik er van begrijp voor gekozen om de verkochte capaciteit (28 kW) lager in te schieten dan de maximale capaciteit. Zo is er dus een buffer die de eerste degradatie kan opvangen zinder dat klanten daar zuur bij gaan kijken. Erg verstandig als je het mij vraagt. Ik denk (gut feeling, niet gebaseerd op enige kennis whatsoever) dat ze gewoon het voltage per cel opkrikken naarmate het pack verslijt. Steeds zover als nodig is om tot 28 kW te komen. Pas als dat niet meer werkt zal de gebruiker opeens wel degradatie zien die dan opeens ook nog eens consequent doorzet. Een auto met een hoge km-stand , hoge leeftijd, of veel super-charge gebruik zal dus alsnog een hogere mate van feitelijke degradatie hebben dan een jonger minder gebruikt langzamer geladen exemplaar terwijl ze voorlopig beiden gewoon de 28 kW halen.
[ Voor 34% gewijzigd door Badderbeest op 20-07-2021 08:51 . Reden: typo's ]
De enige echte
Met een OBD dongle kan je de SoH (State of Health) uitlezen, dan kan je zien hoeveel ie gedegradeerd is. Van wat ik heb gezien heeft de Ioniq vFL bij 80000km vrijwel nooit degradatie.djoenez schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 06:59:
Bedankt voor de reacties. Meteen een stuk wijzer!
En hij heeft dus, zoals Badderbeest zegt, stiekem 30kWh ipv 28kWh, dus als hij een gedegradeerde batterij heeft merk je het pas als ie flink gedegradeerd is.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Dit is een lopende discussie ook op andere fora maar voor mij blijft het onduidelijk. Onlangs nog de celspanning van mijn Ioniq met 95kkm op de klok uitgelezen bij 100% SOC:Badderbeest schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:52:
Ik denk (gut feeling, niet gebaseerd op enige kennis whatsoever) dat ze gewoon het voltage per cel opkrikken naarmate het pack verslijt. Steeds zover als nodig is om tot 28 kW te komen.
:strip_exif()/f/image/VIAVZLwBhW2AghKok7TQc5Bn.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen verhoogde celspanning en er wordt nog altijd 100% SOH gerapporteerd. Het blijft mij een raadsel waar de Ioniq zijn degradatie verstopt want dat hij er is is wel zeker.
Zoals al aangegeven kan je dit zo niet zeggen. Eigenlijk is er bij mijn weten nog geen sluitende methode om werkelijke degradatie vast te stellen.djoenez schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 06:59:
Super! welke App is dit? EVnotify?assje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:48:
[...]
Dit is een lopende discussie ook op andere fora maar voor mij blijft het onduidelijk. Onlangs nog de celspanning van mijn Ioniq met 95kkm op de klok uitgelezen bij 100% SOC:
[Afbeelding]
Geen verhoogde celspanning en er wordt nog altijd 100% SOH gerapporteerd. Het blijft mij een raadsel waar de Ioniq zijn degradatie verstopt want dat hij er is is wel zeker.
Soul EV Spy Litedjoenez schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:52:
Super! welke App is dit? EVnotify?
Op mijn vakantie door Duitsland ben ik in Bremen in Ibis Styles gaan slapen, ze hebben onder het hotel een parkeergarage.
Toe ik aankwam vertelden ze me dat het wel wat stijl was, maar ach, wat zou het, power genoeg.
Auto geparkeerd, zondag koffers weer achterin en de parkeergarage uitrijden.
De helling is zo'n 25% met een 45 graden bocht en is zo'n 2 meter breed, dus spiegeltjes raken zeg maar net de muur niet. Ik rij omhoog en op het moment dat ik de bocht door ben en de achtewielen ook de helling opgaan slippen mijn wielen door, slaat de tractiecontrolle aan en sta ik stil, niet meer vooruit te komen.
De helling is kaal beton, dus best glad.
Ok, geen probleem, nog een keer proberen, tractiecontrolle uit, achteruit voorzichtig langs de palen, weer omhoog, zelfde verhaal alleen blijven nu de voorwielen slippen en ik kom niet verder dan halverwege de helling.
Nu slaat de paniek toe, want hoe nu verder?
De receptie zegt: Heb je koffers achterin? Nee, mevrouw, wel een paar honderd kilo aan batterijen en GEEN motor voorin...
4x geprobeert en mijn vrouw zegt: Je moet gewoon veel vaart maken. Ik zeg, ja en dan? het is 2 meter breed en ik moet ook die bocht maken omhoog, dat lukt niet met vaart....
Anyway, toch een aanloop genomen en op hoop van zegen, op 3/4 van de helling begonnen de wielen te spinnen maar ik had gelukkig nog zo veel vaart dat ik toch bovenaan uitkwam.
Mijn hart sprong zowat uit mn borstkas, ik had al verwacht dat ik mn Ioniq voor eeuwig in de kelder had begraven.
1 ding weet ik zeker, als ik ooit weer een parkeergarage met een stijle helling tegenkom dan parkeer ik op straat.
Het zware batterijpakket en de relatief lichte voorkant zijn geen succes voor stijle hellingen.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Dat is zeker schrikken, was achteruit er uit rijden geen optie?Philos31 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:01:
Afgelopen zondag een echt broekpoepmomentje.
Op mijn vakantie door Duitsland ben ik in Bremen in Ibis Styles gaan slapen, ze hebben onder het hotel een parkeergarage.
Toe ik aankwam vertelden ze me dat het wel wat stijl was, maar ach, wat zou het, power genoeg.
De helling is zo'n 25% met een 45 graden bocht en is zo'n 2 meter breed, dus spiegeltjes raken zeg maar net de muur niet. Ik rij omhoog en op het moment dat ik de bocht door ben en de achtewielen ook de helling opgaan slippen mijn wielen door, slaat de tractiecontrolle aan en sta ik stil, niet meer vooruit te komen.
Ok, geen probleem, nog een keer proberen, tractiecontrolle uit, achteruit voorzichtig langs de palen, weer omhoog, zelfde verhaal alleen blijven nu de voorwielen slippen en ik kom niet verder dan halverwege de helling.
De receptie zegt: Heb je koffers achterin? Nee, mevrouw, wel een paar honderd kilo aan batterijen en GEEN motor voorin...
4x geprobeert en mijn vrouw zegt: Je moet gewoon veel vaart maken. Ik zeg, ja en dan? het is 2 meter breed en ik moet ook die bocht maken omhoog, dat lukt niet met vaart....
Anyway, toch een aanloop genomen en op hoop van zegen, op 3/4 van de helling begonnen de wielen te spinnen maar ik had gelukkig nog zo veel vaart dat ik toch bovenaan uitkwam.
Mijn hart sprong zowat uit mn borstkas, ik had al verwacht dat ik mn Ioniq voor eeuwig in de kelder had begraven.
1 ding weet ik zeker, als ik ooit weer een parkeergarage met een stijle helling tegenkom dan parkeer ik op straat.
Het zware batterijpakket en de relatief lichte voorkant zijn geen succes voor stijle hellingen.
hoe zie jij dat er geen verhoogde celspanning is? Online kom ik deze tegen;assje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:48:
[...]
Dit is een lopende discussie ook op andere fora maar voor mij blijft het onduidelijk. Onlangs nog de celspanning van mijn Ioniq met 95kkm op de klok uitgelezen bij 100% SOC:
https://www.ioniqforum.co...our-ioniq-ev.34235/page-2
daar wordt 3,65 V normaal geacht.
en hier https://www.ioniqforum.co...-voltage-deviation.36103/
3,97 V
Hier vindt ik terug dat de cellen een normale range hebben tussen de 2,5V en 4,3V ik ben geneigd te zeggen hoe dichter een volle cel bij de 4,3V komt hoe verder deze in zijn levenscyclus zal zijn.
misschien dat iemand met veel kennis hieromtrent dit kan duiden?
De enige echte
Ik denk niet dat die bij 100% SOC zijn, bron zou ik moeten checken.Badderbeest schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:31:
Online kom ik deze tegen;
@Badderbeest
Edit, geen bron, wel discussie:
https://www.ioniqforum.co...ery-extra-capacity.34449/Because Li-Ion cells can be charged to 4.2V (and more) and the Ioniq only charges to 4.12-4.14V, there is your top buffer, for longevity. Because it discharges down to 3.0V (lowest cell) and more energy could be extacted, there is your safety buffer.
Deze is ook interessant:
https://www.ioniqforum.co...gins-buffers.31286/page-3
We know that voltage at 100% is about 4.14V at rest. Li-Ion is usually charged to 4.2V and in some cases, stretched to 4.3V and beyond that. So you could charge it more. We know voltage at 1% is ... (can't remember, but above 3.2V)... Li-Ion can usually be discharged to a lower voltage than that...
I think you're taking the expression "you have no upper buffer anymore" too literally. To put it simply, naturally, there may be another buffer on top of the first buffer... The first one was depleeted, and the second will be kept forever... The first exists to hide loss of capacity, yes. The second exists for safety.
Then, I don't think we know for sure how much buffer there is at top and at bottom. Sure, discharging deeper is also bad, because the heat loss increases... Anyway, until we see something meaningful in the voltages, we really don't know much. After two years, we still know very little about loss of capacity in Ioniq, and that alone is a curious fact. We know there is a member in the german forum who has a slightly degraded batttery, but it only charges at a 150kW fast charger, sometimes several times a day, and it did over 125000km...
I think Hyundai did a tremendous job in designing a quality product. These EVs really stand out. Some other EVs have the quality of the interiors as their main selling point. These stand out because of their great performance.
Would I have preferred to enjoy the full capacity of my battery when it was new, rather than having it hidden for latter? I don't know... I think psychologically it works very well. I like the feeling of looking at the SoH and it's still at 100% and noticing no difference in capacity.
[ Voor 112% gewijzigd door assje op 20-07-2021 12:59 ]
Daar heb ik over nagedacht, dan duw je het batterijpakket omhoog, en door de extra druk van de schuine auto is hij dan ook zwaarder achter, alleen, er zit een lastige bocht in. Ik heb een filmpje waar ik vrij rustig blijf in tegenstelling tot wat ik dacht, want ik was toch behoorlijk in paniek, normaal scheld ik dan iedereen uit...PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:06:
[...]
Dat is zeker schrikken, was achteruit er uit rijden geen optie?
Ik zal eens kijken of ik het geluid en het beeld synchroon kan laten lopen.
Ik had op mn dashcam bij thuiskomst net de laatste mislukte poging en de gelukte poging op beeld. Zal van de week even neerzetten.
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Ben wel benieuwd hoe de situatie daar is, het iig goed afgelopen en dat is het belangrijkste.Philos31 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:20:
[...]
Daar heb ik over nagedacht, dan duw je het batterijpakket omhoog, en door de extra druk van de schuine auto is hij dan ook zwaarder achter, alleen, er zit een lastige bocht in. Ik heb een filmpje waar ik vrij rustig blijf in tegenstelling tot wat ik dacht, want ik was toch behoorlijk in paniek, normaal scheld ik dan iedereen uit...
Ik zal eens kijken of ik het geluid en het beeld synchroon kan laten lopen.
Ik had op mn dashcam bij thuiskomst net de laatste mislukte poging en de gelukte poging op beeld. Zal van de week even neerzetten.
Bij mij zit de motor wel voorin hoor.Philos31 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:01:
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik denk dat het hier meer gaat over de verschillen tussen de cellen dan over de absolute waarde. Die varieert naargelang de batterij voller/leger is.Badderbeest schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:31:
[...]
hoe zie jij dat er geen verhoogde celspanning is? Online kom ik deze tegen;
https://www.ioniqforum.co...our-ioniq-ev.34235/page-2
daar wordt 3,65 V normaal geacht.
en hier https://www.ioniqforum.co...-voltage-deviation.36103/
3,97 V
Je weet toch dat vrouwen altijd gelijk hebbenPhilos31 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:01:
Herkenbaar, ik heb dit precies hetzelfde gehad in een ondergrondse garage in Frankrijk met een bocht in de helling, met de 28kWh.Philos31 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:01:
Afgelopen zondag een echt broekpoepmomentje.
Gelukkig geen last meer van met de Ioniq5
Ioniq 5 P45
Toevallig vandaag een proefrit mee gemaakt met de 4wd en ik zeg tegen mn vrouw: Hiermee kom je de garage wel uit :-)Spiller schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:50:
[...]
Herkenbaar, ik heb dit precies hetzelfde gehad in een ondergrondse garage in Frankrijk met een bocht in de helling, met de 28kWh.
Gelukkig geen last meer van met de Ioniq5
Je hebt natuurlijk gelijk... wat ik bedoelde (en gelukkig begreep iedereen dat) geen zware verbrandingsmotor zoals de ouderwetse ICE die wel zonder problemen de garage uit kwamen
Nou ja, helemaal goed is het niet gegaan, bij een van de pogingen achteruit een paal geraat en mn linker buiten achterlicht stuk getikt. Prijsje opgevraagd:PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:18:
[...]
Ben wel benieuwd hoe de situatie daar is, het iig goed afgelopen en dat is het belangrijkste.
Dus ik heb een brandschade auto gevonden en voor 185 euro een "gerookte" (qua geur, niet qua kleur) gevonden. Nog steeds een dure les, maar minder dan die 824 euro bij HyundaiDe linker achter lamp buiten kost 823.54 euro incl btw excl montage
[ Voor 28% gewijzigd door Philos31 op 20-07-2021 17:54 ]
Dat ook, maar Hyundai heeft ook een reserve ingebouwd die de eerste degradatie opvangt. Het meest voor de hand liggend is dat het accupakket feitelijk (nieuw) wat krachtiger is dan Hyundai heeft beloofd en ook dan wat Hyundai je laat gebruiken (28 kW) waarschijnlijk is het accupakket 30-32 kW als hij nieuw is én je hem volledig kon laden. Echter dat is begrensd. Dat is enerzijds gunstig voor de levensduur (want je laadt in den beginne nooit tot 100%) en zo kan Hyundai zonder heel moeilijk te doen de degradatie steeds compenseren door de auto steeds toe te staan iets verder te laden waardoor het voltage per cel zal toenemen. Pas als het max. Voltage is bereikt is de rek er uit, het einde van de garantieperiode in zicht en wordt de eerste degradatie merkbaar. Die degradatie zet dan ook opeens door vanuit het perspectief van de gebruiker. Daarom ben ik geneigd te zeggen dat hoe hoger het voltage per cel bij 100% charge, hoe slechter de accu er aan toe is. In de eerder gedeelde info wordt aangegeven dat 4,3V de max is. Als je cellen zo vol geladen kunnen worden is de rek er uit en wordt degradatie merkbaar?pmiddeld schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:33:
[...]
Ik denk dat het hier meer gaat over de verschillen tussen de cellen dan over de absolute waarde. Die varieert naargelang de batterij voller/leger is.
[ Voor 10% gewijzigd door Badderbeest op 20-07-2021 18:36 ]
De enige echte
Nu nog een keer herhalen in de winter, daar maakt de Ioniq echt het verschil.PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:39:
Een nieuwe verbruikstest tussen Ioniq28kWh en een Tesla M3 MIC.
[YouTube: Efficiency battle between Ioniq 28 kWh and MIC Model 3 SR+ (LFP)]
Gaan ze ook doen, ben benieuwd. Ik denk zelfs dat het verschil ook nu groter had kunnen zijn door niet de eco stand te gebruiken en regen op nul. Dat laatste werd overigens niet bekend gemaakt maar is mijn interpretatie.assje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:06:
[...]
Nu nog een keer herhalen in de winter, daar maakt de Ioniq echt het verschil.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
En als je een keer langs de bouwmarkt of IKEA moet, lukt dat niet eens met een M3, maar wel prima met een Ioniq. Er zouden meer auto's met een liftback moeten komen. Dat heeft de aerodynamische voordelen van een sedan en de praktische voordelen van een hatchback.PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:39:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Flx6Vfz2XT3KTuG8JCjOlKg9.jpg?f=user_large)
(De stekker zat er goed in, ik heb wel 3, 4x geprobeerd aan elke lader) Morgen de dealer maar bellen. Toch nog 252 Km weten te rijden vandaag, dat valt niet tegen met 28kWh.
[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 20-07-2021 23:33 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Heb je ook AC geprobeerd of alleen DC?zonoskar schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:28:
Nou, vandaag een ritje naar Arnhem. Volgens ABRP kon dit niet zonder laden op- en neer. Dus ik een Subway/McDonalds uitgekozen om te laden. Kom ik daar aan, krijg ik telkens een communicatie error als ik wil laden. Paal kapot dacht ik, dus door gereden naar de bestemming. Op de terugreis bij een Fastned lader bij Heusden geprobeerd, ook daar aan elke paal een communicatie error. GOM zei nog 65Km bereik, de routeplanner zei nog 60 Km te gaan, dus ik met een slakkegangetje van 80 Km/h naar huis rijden, maar toen ik nog 15 Km moest vond de GOM het zat en gaf 0 km aan en de auto ging in schildpad mode. Nou dan kom je echt niet meer vooruit. Dus mijn schoonbroer gebeld of hij ons kon komen halen, de Ioniq maar achter gelaten. Balen zeg. Ik vind het wel vreemd dat ie aan 4 palen niet wil laden. Bij Fastned kreeg ik deze error:
[Afbeelding]
(De stekker zat er goed in, ik heb wel 3, 4x geprobeerd aan elke lader) Morgen de dealer maar bellen. Toch nog 252 Km weten te rijden vandaag, dat valt niet tegen met 28kWh.
AC was op alle laadpalen uitgeschakeld. Dus nee.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
O das jammer, AC of DC kan nog wel eens uitmaken heb ik ooit wel eens gezien.zonoskar schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:49:
[...]
DC bij MC Donalds?zonoskar schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:49:
[...]
De enige echte
Ioniq is dus nog steeds de koning qua efficiëntie.PeterZ(on) schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:39:
Het is ook wel interessant aangezien de Ioniq bestaat sinds 2016 en de MIC Model 3 sinds 2021. De techniek van de Ioniq is dus al 5 jaar oud en toch zo efficiënt.
Eigenlijk zou Hyundai een refresh van de huidige Ioniq uit moeten brengen, maar dan met 50 kWh accu en dan voor dezelfde prijs.
De Ioniq 5 is een mooie auto, maar als je die wilt hebben met dezelfde uitrusting (bijvoorbeeld elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie en warmtepomp) als de huidige Ioniq dan ben je veel duurder uit.
Voor mij valt de Ioniq 5 bijvoorbeeld al buiten mijn leasebudget. Wanneer de lease van mijn Ioniq over 2 jaar afgelopen is dan zal ik waarschijnlijk geen Ioniq meer rijden. Ik ben nu bijvoorbeeld al aan het kijken naar de MG5. Dat belooft een goedkope auto te worden met 400 km range en veel binnenruimte.
Ok, je hebt dan waarschijnlijk geen geheugenfunctie voor de stoelen en geen warmtepomp dus je levert wel iets in, maar je krijgt er meer range en binnenruimte voor terug. En de MG5 is goedkoper dan een Ioniq 5. Hoe mooi ik de Ioniq 5 ook vind, die is gewoon te duur.
Yup, er komen steeds meer 50KW palen van Vattenfall bij McD te staan.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Noem het sentiment, en misschien is het wel ongefundeerd, maar ik zou zelf nooit een echt Chinese auto overwegen. Bij Volvo is het slechts een Chinese investeringsmaatschappij dat de scepter zwaait, maar bij MG krijg je een Chinese auto met een sticker van MG erop geplakt. Ik heb de Landwind nog te vers in het geheugen staan denk ikSonicfreak schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:21:
[...]
Ik ben nu bijvoorbeeld al aan het kijken naar de MG5. Dat belooft een goedkope auto te worden met 400 km range en veel binnenruimte.
Ok, je hebt dan waarschijnlijk geen geheugenfunctie voor de stoelen en geen warmtepomp dus je levert wel iets in, maar je krijgt er meer range en binnenruimte voor terug. En de MG5 is goedkoper dan een Ioniq 5. Hoe mooi ik de Ioniq 5 ook vind, die is gewoon te duur.
De enige echte
Ik heb eind afgelopen jaar iets soortgelijks gehad, dat ik niet kon snelladen, maar toen was de accu nog maar een paar procent geladen. Aan de AC tot 10% geladen en toen deed DC het wel weer.zonoskar schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:28:
Nou, vandaag een ritje naar Arnhem. Volgens ABRP kon dit niet zonder laden op- en neer. Dus ik een Subway/McDonalds uitgekozen om te laden. Kom ik daar aan, krijg ik telkens een communicatie error als ik wil laden. Paal kapot dacht ik, dus door gereden naar de bestemming. Op de terugreis bij een Fastned lader bij Heusden geprobeerd, ook daar aan elke paal een communicatie error. GOM zei nog 65Km bereik, de routeplanner zei nog 60 Km te gaan, dus ik met een slakkegangetje van 80 Km/h naar huis rijden, maar toen ik nog 15 Km moest vond de GOM het zat en gaf 0 km aan en de auto ging in schildpad mode. Nou dan kom je echt niet meer vooruit. Dus mijn schoonbroer gebeld of hij ons kon komen halen, de Ioniq maar achter gelaten. Balen zeg. Ik vind het wel vreemd dat ie aan 4 palen niet wil laden. Bij Fastned kreeg ik deze error:
[Afbeelding]
Hoe is het nu afgelopen met je Ioniq? Iemand met een 5 scoren om zo een beetje V2V te proberen?
Dan moet je toch eens reviews van de MG ZS EV gaan lezen of bekijken op YouTube.Badderbeest schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:30:
[...]
Noem het sentiment, en misschien is het wel ongefundeerd, maar ik zou zelf nooit een echt Chinese auto overwegen. Bij Volvo is het slechts een Chinese investeringsmaatschappij dat de scepter zwaait, maar bij MG krijg je een Chinese auto met een sticker van MG erop geplakt. Ik heb de Landwind nog te vers in het geheugen staan denk ik
De MG zit kwalitatief goed in elkaar. Geen piepjes of kraakjes. De tijd van de Landwind ligt ver achter ons.
Er komen ook andere Chinese merken aan die goede auto's bouwen bijvoorbeeld Xpeng en Nio.
Schrijf het niet bij voorhand af omdat het Chinees is.
Ja, dat de auto niet wil laden als hij vrijwel leeg is heb ik al eens mee mogen maken. Maar na een paar keer proberen ging de DC lader alsnog.WhySoSerious schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:47:
[...]
Ik heb eind afgelopen jaar iets soortgelijks gehad, dat ik niet kon snelladen, maar toen was de accu nog maar een paar procent geladen. Aan de AC tot 10% geladen en toen deed DC het wel weer.
Hoe is het nu afgelopen met je Ioniq? Iemand met een 5 scoren om zo een beetje V2V te proberen?
De eerste keer laden was toen de auto nog 45% vol zat, dus dat kan het niet zijn. De 2de keer (DC bij Fastned) was de auto 35% vol. Hij staat bij een nichtje van me, maar die hebben geen lader en ik was mijn granny laadkabel vergeten. Ik moet de hulpdienst nog bellen, maar ik denk dat ie naar de dealer gaat. Ik had gehoord dat de vergrendeling van de laadkabel soms begeeft en dat de laadsessie dan niet gestart wordt. Misschien is dit het euvel.
Ja wat dat betreft is classic Ioniq nog steeds niet echt verouderd, maar een grotere accu die ook snel kan laden en OPD zou hem helemaal up to date maken.Sonicfreak schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:21:
[...]
Ioniq is dus nog steeds de koning qua efficiëntie.![]()
Het is ook wel interessant aangezien de Ioniq bestaat sinds 2016 en de MIC Model 3 sinds 2021. De techniek van de Ioniq is dus al 5 jaar oud en toch zo efficiënt.
Eigenlijk zou Hyundai een refresh van de huidige Ioniq uit moeten brengen, maar dan met 50 kWh accu en dan voor dezelfde prijs.
Ben ook benieuwd wat de nieuwe 1000km challenge met de Ioniq voor tijd gaat geven.
Edit. En niet te vergeten een maximum laadstand kunnen ingeven en een app.
[ Voor 5% gewijzigd door PeterZ(on) op 21-07-2021 11:52 ]
Waar staat OPD eigenlijk voor?PeterZ(on) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:05:
[...]
Ja wat dat betreft is classic Ioniq nog steeds niet echt verouderd, maar een grotere accu die ook snel kan laden en OPD zou hem helemaal up to date maken.
Ben ook benieuwd wat de nieuwe 1000km challenge met de Ioniq voor tijd gaat geven.

Ik kon het makkelijk oplossen door meteen om te draaien en bergaf weer te regenereren (ben in Italië) en weer terug te gaan naar de laadpaal, waar ik het al had geprobeerd, die als 22kW aangegeven stond en daar weer een beetje bij te druppelen. Het was een simpel Newmotion LoLo kreng die er 14 uur over zou doen om 'm op te laden....
De weg bergop was steiler dan ik had gehoopt en de 34 km bereik was niet genoeg voor de 14 km naar de laadpaal wat hoger op de berg.
In Italië is laadinfra een stuk minder goed dan in Nederland, dat heb ik al wel geleerd.
Uiteindelijk maar door het dal naar een echte 22kW laadpaal gereden nadat er genoeg bijgedruppeld was en daar in het historische stadje wat rondgelopen.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
One Pedal Driving, ik hoef het niet maar velen willen het wel. En eigenlijk zit het er al op met de ACC.
Bedankt voor de opheldering. Ik hoef het inderdaad ook niet zo nodig. Ik gebruik vaak ACC net als jij.PeterZ(on) schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:42:
[...]
One Pedal Driving, ik hoef het niet maar velen willen het wel. En eigenlijk zit het er al op met de ACC.
Ik was voor deze video al 4x de helling opgereden (zonder vrouw) en hier heb ik haar als ballast op de voorwielen meegenomen. En uiteraard ook al mn achterlicht (a 850 euro) even stukgereden op de paal met het naar beneden rijden.
Ze klinkt wat geiriteerd, en dat klopt, we stonden al 20 minuten in paniek beneden en ik had ook mijn frustratie al aan haar ge-uit, ik klink in het filmpje heel kalm maar dat was meer omdat ik mezelf er al een beetje bij had neergelegd.
Je hoort de opluchting zodra we boven zijn.....
Dat is een lekkere hellingbaan ja! Haha, ik hoop dat je er achteraf om kunt lachen, want per saldo is het gewoon een mooi vakantieverhaalPhilos31 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:32:
Hier is mijn broekpoepmomentje van afgelopen zondag.
Ik was voor deze video al 4x de helling opgereden (zonder vrouw) en hier heb ik haar als ballast op de voorwielen meegenomen. En uiteraard ook al mn achterlicht (a 850 euro) even stukgereden op de paal met het naar beneden rijden.
Ze klinkt wat geiriteerd, en dat klopt, we stonden al 20 minuten in paniek beneden en ik had ook mijn frustratie al aan haar ge-uit, ik klink in het filmpje heel kalm maar dat was meer omdat ik mezelf er al een beetje bij had neergelegd.
[YouTube: Parking garage 25% incline with Hyundai Ioniq Electric]
De enige echte
In de achteruit zetten en dan achterwaarts naar boven rijden had waarschijnlijk ook geholpen.Philos31 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:32:
Hier is mijn broekpoepmomentje van afgelopen zondag.
[YouTube: Parking garage 25% incline with Hyundai Ioniq Electric]
Voor 185 euro een unit uit een brandschade auto gekocht. Is een kwestie van 5 minuten om de hele unit te wissellen. Kofferbak open, achter 2 klepjes zitten 2 kruisschroeven, schroef je eruit, dan terk je het zwarte plaatje waar de afwerk klepjes opzitten van de unit af. Dan is het een kwestie van wrikken (er staat een filmpje op youtube) hij zit verder namelijk alleen maar geklemd. Dan haal je de unit los, er loopt een kabel met een rubber het chasis in. Dat rubber pak je vast en trek je voorzichtig uit het gat, daarachter zit een stekker, clip de stekker los, clip de niewe lamp aan de stekker, prop het rubber in het gat, klem de lamp op de goede manier op de klemmen, plaats het afwerkplaatje, schroef de schroeven vast. Serieus een klus van niets.Badderbeest schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:48:
[...]
Dat is een lekkere hellingbaan ja! Haha, ik hoop dat je er achteraf om kunt lachen, want per saldo is het gewoon een mooi vakantieverhaalDe prijs van zo'n achterlicht vind ik overigens een grof schandaal! zijn die dingen niet te koop op Ali-express ofzoiets?
Ik ken jou verder niet, maar je klinkt niet echt kalm in mijn oren. Bijvoorbeeld "Nee! Jij zet hem zeker tegen de muur!"Philos31 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:32:
ik klink in het filmpje heel kalm

Jij kent mij niet, maar je kent mijn vrouw haar rijstijl ook nietJeroenE schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:01:
[...]
Ik ken jou verder niet, maar je klinkt niet echt kalm in mijn oren. Bijvoorbeeld "Nee! Jij zet hem zeker tegen de muur!"
En het is maar goed dat ik er niet opsta als ik NIET klam ben, ik hoor mezelf wel eens tegen mn vrouw en dan denk ik, waarom is ze nog bij me.... Maar inderdaad, ik bedoel, in vergelijk met hoe het 20 minuten lang ervoor was ging het hier redelijk kalm.
[ Voor 28% gewijzigd door Philos31 op 21-07-2021 16:08 ]
Ja, dat doet het doorgaans niet goed bij vrouwenPhilos31 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:32:
*en hier heb ik haar als ballast op de voorwielen meegenomen.*
*Ze klinkt wat geiriteerd*

Mooi verhaal wel trouwens, met sneeuw een dijk op ook wel iets om rekening mee te houden.
Zal wel mijn filmpje zijnPhilos31 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:59:
Dan is het een kwestie van wrikken (er staat een filmpje op youtube) hij zit verder namelijk alleen maar geklemd.
Yes, klopt. Dat was idd jouw filmpje. Eigenlijk het enige wat er aan jou filmpje mist als je de hele unit wilt wissellen is het rubber uit het gaatje halen en het stekkertje losmaken.
Bij de weg: De nieuwe unit (van de uitgebrande Ioniq) zit er in en ziet eruit als nieuw, dus voor 185 euro istie weer mooi.
Verwijderd
Ik heb zelf ook wel eens op wat stijle hellingen gereden, maar deze was ook glad beton, en 25% is wel erg stijl, ik kan me voorstellen dat als het geregend heeft je helemaal niet meer naar boven komt.Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:17:
Ik heb dit probleem zelf nog niet ervaren op hellingen. Ik rij wel met all season banden (beetje jammer van de range maar scheelt 2x per jaar wisselen). Kan het zijn dat die misschien net dat beetje extra grip verzorgen?
De auto voor mij, een dikke Passat diesel slipte ook, maar had toch voldoende grip om boven te komen.
Daar had Bjorn het ook over meen ik mij te herinneren, staat nu nog op 12:15u, dus dat zou een mooie verbetering zijn. Ben benieuwd.
1130 is nu de kona en met voldoende laadpunten moet de ioniq sneller zijn
Verschil met id3 is dan niet groot meer
[ Voor 40% gewijzigd door BarryH op 22-07-2021 21:30 ]
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Waarbij het wel vermeldenswaardig is dat de meting van de E-tron 50 plaatsvond in de winter bij gemiddeld 8 graden Celsius.PeterZ(on) schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:42:
En met 11:30u is die dan zelfs sneller dan de e-tron 50.
De enige echte
Das waar, en dat zal ook best uitmaken, maar het blijft toch wel een mooie prestatie voor een EV die al zo lang op de markt is.Badderbeest schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:03:
[...]
Waarbij het wel vermeldenswaardig is dat de meting van de E-tron 50 plaatsvond in de winter bij gemiddeld 8 graden Celsius.
Oh zeker weten! De Ioniq Electric 28 heeft een mooie balanstussen accupakket en laadsnelheid en verbruik.PeterZ(on) schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:14:
[...]
Das waar, en dat zal ook best uitmaken, maar het blijft toch wel een mooie prestatie voor een EV die al zo lang op de markt is.
[ Voor 14% gewijzigd door Badderbeest op 23-07-2021 13:25 ]
De enige echte